De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 119 Laatste
Acties:
  • 526.679 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Schermafbeelding van voorwaarden die ze in 2016 hadden.
Die maak ik altijd bij iedere overeenkomst die ik aanga.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben daar ook al 8 jaar klant en het klopt hoor

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Ep Woody In de algemene voorwaarden die sinds 2017 gelden staat dit in artikel 4:

Artikel 4 Wekt u ook zelf elektriciteit op?

1. Wekt u op uw adres zelf (duurzame) elektriciteit op, bijvoorbeeld met zonnepanelen, dan verminderen wij uw afgenomen elektriciteit met de door u teruggeleverde elektriciteit.
  2. Wekt u zelf meer elektriciteit op dan u heeft verbruikt, dan ontvangt u hiervoor van ons de afgesproken terugleververgoeding.
  3. Wekt u voor het eerst elektriciteit op, dan moet u ook bij uw netbeheerder melden dat u elektriciteit gaat opwekken (dit kan via www.energieleveren.nl)
Daar staat dus niets over salderen per tarief, enkel in zijn totaliteit.

Als ik de vraag eens mag omdraaien: in welke voorwaarden heb jij gevonden dat dit per tarief wordt gesaldeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Dat het de praktijk is hoe de berekening wordt opgemaakt begrijp ik. Dat zie ik ook op mijn afrekening.

@JeroenE, er wordt juist totaal niet gesproken over totaal of per meter. Sterker nog, bij mijn overstap werd ik automatisch op een dubbel telwerk gezet, ondanks dat ik een aanvraag voor enkel telwerk heb gedaan.

Er wordt afgeweken van de scheiding per meter, als je dat doet, prima, maar communiceer dat duidelijk, zodat bij een overstap daar rekening mee gehouden kan worden. Ik lees het nu voor het eerst.

Ook het artikel dat je aanhaalt is daar niet duidelijk in. Het blijft open voor interpretatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Ep Woody Het artikel is volgens mij vrij duidelijk. Wat je afneemt wordt eerst verminderd met wat je teruglevert. Dat is toch precies wat er bij jou gebeurt? Die 700 kWh die je afneemt (in het daltarief) wordt eerst verminderd met de teruglevering (in het dagtarief).

Ik begrijp niet precies waarom je denkt dat dit onduidelijk in het artikel staat.

Als je hebt gevraagd om enkeltarief maar dat is niet goed gegaan zou ik zeker klagen. Volgens mij kan je bij Greenchoice altijd wisselen als je dat wil: https://blog.greenchoice.nl/energieverbruik/daltarieven/

Als je netto teruglevert dan maakt het in theorie niet uit hoe hoog het tarief is wat je moet betalen voor het afnemen. Dat wordt immers allemaal gesaldeerd, dus al zou jij 2 euro per kWh hebben moeten betalen voor het afnemen veranderd er niets.

Als straks het salderen wordt afgebouwd wordt het natuurlijk wel weer interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Ep Woody schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:03:
ondanks dat ik een aanvraag voor enkel telwerk heb gedaan.
Ik snap het niet.
je vraagt enkel tarief aan en omdat je nu afgerekend wordt op dubbeltarief wil je dat ze het apart gaan verrekenen............
Wat had je gedaan als GC wel een rekening had gemaakt gebaseerd op enkel tarief?
Hoe ga je dan 4 standen doorgeven als je een enkeltarief rekening wilt?

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Laten we de discussie staken. Jullie zijn het met de methoden van Greenchoice eens, ik niet.

Ik wacht af hoe Greenchoice reageert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
van de site van GC
""Heb je thuis zonnepanelen geïnstalleerd, dan is het dubbeltarief altijd voordeliger. Doordat de zon voornamelijk schijnt tijdens de uren dat het normaaltarief geldt, behaal je dubbel winst. Ten eerste neem je tijdens deze uren minder stroom af, omdat je eerst gebruik maakt van de stroom die jouw zonnepanelen opwekken. Ten tweede is jouw terugleververgoeding ook hoger. Deze wordt namelijk doordeweeks berekend aan de hand van het normaaltarief. Hierdoor is de vergoeding die je krijgt op werkdagen hoger, dan wanneer je kiest voor het enkeltarief. Met zonnepanelen vindt jouw stroomafname dus voornamelijk plaats tijdens de uren dat het daltarief van kracht is. Samengevat betekent dit voor huishoudens met zonnepanelen het volgende: door te kiezen voor het dubbeltarief krijg je een hogere vergoeding voor jouw teruglevering en betaal je minder voor je afname."""

Zij zien dat jij panelen hebt, dat verklaart je dubbeltarief bij GC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:05

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ep Woody schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:30:

@Maasluip, ik snap de berekening en hoe het gebeurt, maar in de voorwaarden zie ik het niet staan en het is niet hoe andere energieleveranciers de berekening maken.
Salderen is verplicht hoe ze salderen mogen bedrijven deels zelf bepalen.
hier staat een overzicht van de verschillen
https://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren (naar beneden scrollen tot de tabel)

er is dus niet een GC manier en een manier die andere doen, ze doen het allemaal net even anders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vuiltje schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:18:
van de site van GC
""Heb je thuis zonnepanelen geïnstalleerd, dan is het dubbeltarief altijd voordeliger. Doordat de zon voornamelijk schijnt tijdens de uren dat het normaaltarief geldt, behaal je dubbel winst. Ten eerste neem je tijdens deze uren minder stroom af, omdat je eerst gebruik maakt van de stroom die jouw zonnepanelen opwekken. Ten tweede is jouw terugleververgoeding ook hoger. Deze wordt namelijk doordeweeks berekend aan de hand van het normaaltarief. Hierdoor is de vergoeding die je krijgt op werkdagen hoger, dan wanneer je kiest voor het enkeltarief. Met zonnepanelen vindt jouw stroomafname dus voornamelijk plaats tijdens de uren dat het daltarief van kracht is. Samengevat betekent dit voor huishoudens met zonnepanelen het volgende: door te kiezen voor het dubbeltarief krijg je een hogere vergoeding voor jouw teruglevering en betaal je minder voor je afname."""

Zij zien dat jij panelen hebt, dat verklaart je dubbeltarief bij GC.
Nee hoor, ik heb voor alle twee mijn aansluitingen gewoon enkel tarief gekregen, dat is standaard tenzij je er om vraagt. Je moet er ook extra voor betalen dus zou mooie zaak zijn als hun dat bepalen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Injecteer jij meer of minder per jaar?

anders: lever je meer of minder op dan je gebruikt?

[ Voor 41% gewijzigd door Vuiltje op 15-01-2021 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vuiltje schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 16:21:
Injecteer jij meer of minder per jaar?

anders: lever je meer of minder op dan je gebruikt?
Meer natuurlijk, daar gaat discussie toch om. Ik lever netto 9000 terug, alle vier de tel werken staan apart vermeld, maar worden wel enkel tarief genoemd en vervolgens bij elkaar geteld. Ook het tarief word gelijk op 11 cent gezet omdat het tenslotte gelijkwaardig tegen elkaar weggestreept word.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

Bravo

Second Best

Volgens mij gaat de discussie om de tarieven die van toepassing zijn als je wel teruglevert, maar niet je volledige verbruik compenseert. Dus dan maakt het wel degelijk uit welk tarief je moet betalen voor de stroom die je verbruikt (dal, normaal of enkel) na salderen (de 700 kWh in dit geval).

Voor reneeke 1970 is het inderdaad niet relevant op welk tarief het is, beide verbruiken zijn toch al naar 0 teruggesaldeerd door zijn overschot aan zonne-energie.

Blijkbaar kan ik niet goed lezen. I stand corrected :)

[ Voor 6% gewijzigd door Bravo op 15-01-2021 18:43 . Reden: verkeerd gelezen ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bravo schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 17:54:
Volgens mij gaat de discussie om de tarieven die van toepassing zijn als je wel teruglevert, maar niet je volledige verbruik compenseert. Dus dan maakt het wel degelijk uit welk tarief je moet betalen voor de stroom die je verbruikt (dal, normaal of enkel) na salderen (de 700 kWh in dit geval).

Voor reneeke 1970 is het inderdaad niet relevant op welk tarief het is, beide verbruiken zijn toch al naar 0 teruggesaldeerd door zijn overschot aan zonne-energie.
Als je niet meer opwekt dan je verbruik is het geen terug leveren. Je hebt dan ook nog niks met het terug lever tarief te maken.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Bravo schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 17:54:
Dus dan maakt het wel degelijk uit welk tarief je moet betalen voor de stroom die je verbruikt (dal, normaal of enkel) na salderen (de 700 kWh in dit geval).
Na salderen is die 700 ook weg en heeft hij nog 300 teveel geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Over salderen gesproken, in België is dat zo goed als verleden tijd.

Grondwettelijk Hof vernietigt regeling terugdraaiende teller voor eigenaars zonnepanelen

@Vuiltje Het nieuws is 2 dagen oud en is volgens mij nog nergens gepost in dit of het solar-topic.

[ Voor 17% gewijzigd door Megalodon_67 op 16-01-2021 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Dat is al weer oud nieuws. De regering heeft meteen al een compensatieregeling gepresenteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
Wij Nederlanders zijn goed in geld besteden aan buitenlandse zaken.

'Bijna 80 procent Nederlandse zonneparken in buitenlandse handen'

Mijn excuses alvast aan Vuiltje, het bericht is alweer enkele uren oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
vrijdagmiddag was dit al bekend:
De Vlaamse regering komt met een compensatie voor eigenaars van zonnepanelen die hun investering onvoldoende kunnen terugverdienen, nu het Grondwettelijk Hof het voordeel van de digitale meter met terugdraaiende teller vernietigd heeft.
Op amper een nacht tijd heeft het kabinet van minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) een compensatie uitgewerkt voor wie de dupe dreigt te worden van de afschaffing van de digitale meter met terugdraaiende teller. Eigenaars die hun investering nog niet konden terugverdienen, krijgen een eenmalige compensatie die voor een gemiddeld project een rendement van 5 procent garandeert.
Gisteren vernietigde het Grondwettelijk Hof de regeling dat de terugdraaiende teller tot 15 jaar na installatie van de zonnepanelen gebruikt mocht worden. Die is voor gezinnen vaak voordeliger dan de nieuwe digitale meter, waarbij de netvergoeding op basis van het reële gebruik geldt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Megalodon_67 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:17:
Wij Nederlanders zijn goed in geld besteden aan buitenlandse zaken.

'Bijna 80 procent Nederlandse zonneparken in buitenlandse handen'

Mijn excuses alvast aan Vuiltje, het bericht is alweer enkele uren oud.
Zucht, weer van dit soort opruiende verhalen. Helemaal met zo'n ongenuanceerde artikel. Het gaat om de 33 grootste zonneparken, niet om alle Nederlandse zonneparken. En van de parken die nog gebouwd moeten worden (ALS zij al gerealiseerd worden), gaat het om de helft.

Daarnaast stroomt niet de subsidies naar het buitenland, maar het rendement. En dat rendement is minder dan de subsidies, want zonder subsidies is het rendement negatief. Overigens is met subsidies het rendement (IRR) een procentje of 4, dus reken jezelf niet te snel rijk. Rendementen tot wel 15 procent bestaan al een jaar of 5 al niet meer en daarvoor ook nauwelijks.

Tevens, boeren die 10k per hectare krijgen? Zien is geloven. Aangezien agrigrond zo'n 60k per ha doet in de verkoop is het qua business case veel interessanter om de grond in eigendom te hebben. Los ervan dat 10k per hectare je business case om zeep helpt.

Maar goed, de grootste hypocrisie is natuurlijk dat er ook veel Nederlandse investeringsfonden (ook voor particulieren) zijn en zijn geweest die Duitse windturbines, gefinancierd met Duitse belastinggeld, kochten en daar rendement mee maken.

Belangrijker nog, het is 2021. De subsidie voor PV is sterk afgeschaald, de kosten voor netaansluitingen zijn toegenomen (als deze al überhaupt capaciteit hebben) en vanuit het klimaatakkoord ligt er een burgerparticipatieeis bij nieuwe projecten.

Oh, en als een buitenlandse investeerder 10k per hectare wil neerleggen en nog eens 15% rendement kan maken, waar zijn dan alle Nederlandse investeerders? Het stikt hier in Nederland ook van het geld, maar kennelijk steken we het liever niet in groene initiatieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Iemand ooit gehoord van Amphiro, een meetapparaat voor de douche (https://www.amphiro.com)? Het lijkt me een leuk apparaatje en misschien motiveert het om korter en/of kouder te douchen.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:36
Grappige is wel dat zij het relateren aan energieverbruik in kWh. Dat zal verder niks afdoen aan de motiverende werking, maar ik denk dat in NL de meeste mensen nog steeds meer gevoel hebben bij gasverbruik in kuub.

Maar ik vind 'm wel leuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Mindergas heeft nu ook de optie om kWh te tonen in plaats van m3. En GJ voor stadswarmte.
Wijziging API De Meterstand API is aangepast zodat deze meterstanden in m3, kWh, of GJ netjes ondersteunt. Ondersteuning STADSWARMTE (GJ) en WARMTEPOMP (kWh) Vanaf heden wordt het loggen van meterstanden in Gigajoule (GJ) of kilowattuur (kWh) ondersteund op MinderGas.nl. Bij het aanmaken van een nieuw account kan je kiezen of je meterstanden in m3 aardgas, GJ, of kWh wil invoeren. Op de Instellingen pagina kan je aangeven in welke eenheid (m3/GJ/kWh) je je verbruik wilt zien. Onder de geadvanceerde instellingen kun je eventueel de conversiefactoren aanpassen. Standaard zijn deze factoren ingesteld op 28,43 m3 aardgas in 1 GJ en 9,769 kWh in 1 m3 aardgas. Indien je kWh wil gaan loggen, lees dan eerst deze toelichting!

Zijn jouw standen al in kWh? Neem dan even contact op om je account om te laten zetten.
Ik heb mijn account laten omzetten, dat was snel geregeld.

Het voordeel is dat het "Histogram - verdeling energieverbruik voor verwarming (laatste 365 dagen)" mij nu vooraan plaatst (2) in plaats van ergens rond 13. En natuurlijk netjes kWh toont :)

En nu hoef ik deze truc niet meer uit te halen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
En wat log jij dan? De warmte-opbrengst of het stroomverbruik? Want:
Het loggen van de warmte-opbrengst in kWh van de warmtepomp sluit wat beter aan bij het graaddagenrekenmodel aangezien de geleverde warmte recht evenredig is met het aantal graaddagen.

Echter, de warmte-opbrengst is niet op iedere warmtepomp afleesbaar. Als alternatief kun je het stroomverbruik van je warmtepomp loggen. Dit geeft inzicht in jouw stroomverbruik voor verwarming. Ook zal het effect van energie- besparende maatregelen, met name over wat langere periodes, zichtbaar zijn. Naar verwachting zal je door de variatie in COP wel wat meer variatie zien in het stroomverbruik per graaddag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Gramser schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:25:
En wat log jij dan? De warmte-opbrengst of het stroomverbruik? Want:

[...]
Gewoon kWh, ik heb geen warmte-opbrengst meter. Kan gewoon de jaren vergelijken natuurlijk, sinds 2015. Nog beter zou het zijn dat mindergas je de COP kon instellen bij verschillende gemiddelde buitentemperaturen, dan kon mindergas hier rekening mee houden in vergelijking tot anderen of voorgaande jaren O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
KabouterSuper schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:53:
Iemand ooit gehoord van Amphiro, een meetapparaat voor de douche (https://www.amphiro.com)? Het lijkt me een leuk apparaatje en misschien motiveert het om korter en/of kouder te douchen.
80 euro? WTF. Koop een Niebla waterbesparende douchekop voor 60 euro. Bespaar je 30-40% aan water en energie zonder dat je op een stom apparaatje hoeft te kijken en heb je nog 20 euro over om een pizzaatje te bestellen om dat te vieren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:53
@KabouterSuper Ik heb die in 2014 ofzo gekocht.
Werkt perfect. De kinderen houden de ijsbeer goed in de gaten! En ze wisten snel ook van elkaar wie hoeveel liter per keer verbruikten.
@Skyaero of een ecosaver van eur 12,95, die hangt hier nu anderhalf jaar

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Skyaero schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:53:
[...]

80 euro? WTF. Koop een Niebla waterbesparende douchekop voor 60 euro. Bespaar je 30-40% aan water en energie zonder dat je op een stom apparaatje hoeft te kijken en heb je nog 20 euro over om een pizzaatje te bestellen om dat te vieren.
Maar hier zit een app bij!!

:+

Oh én een ijsbeer _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Gramser op 18-01-2021 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:05

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
oeee gaat die ook sip kijken net als het huisje van myenergie (zappi/ eddi)
of is het de bedoeling klaar te zijn met douchen voordat zijn ijsschots gesmolten is _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
Yep, doel is klaar met douchen voor de ijsschots weg is. Zodat de ijsbeer vrolijk door kan.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Skyaero schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:58:
Oh, en als een buitenlandse investeerder 10k per hectare wil neerleggen en nog eens 15% rendement kan maken, waar zijn dan alle Nederlandse investeerders? Het stikt hier in Nederland ook van het geld, maar kennelijk steken we het liever niet in groene initiatieven.
Idd, dit is een raar verhaal - de SDE++ pot staat gewoon open voor iedereen, ook Nederlandse investeerders. Energie is geen nationaal verhaal, de hele Europese markt is 1 geheel. Investeren in duurzame energie kan je overal.

[ Voor 10% gewijzigd door Dreamvoid op 19-01-2021 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dreamvoid schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:11:
[...]

Idd, dit is een raar verhaal - de SDE++ pot staat gewoon open voor iedereen, ook Nederlandse investeerders. Energie is geen nationaal verhaal, de hele Europese markt is 1 geheel. Investeren in duurzame energie kan je overal.
Alleen maar goed imho. Het zal me eerlijk gezegd een worst wezen naar welke investeerder de SDE++ gaat als er maar flink parken worden bij gebouwd. De panelen zullen er geen W minder om opwekken.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:35
We hebben toch aardige pensioenfondsen dacht ik zo, maar die vinden Nederlandse parken te klein..

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
mk1992 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:09:
We hebben toch aardige pensioenfondsen dacht ik zo, maar die vinden Nederlandse parken te klein..
https://www.change.inc/fi...t-in-zonneparken-vs-25493

100 miljoen per zonnepark is inderdaad fors (zo'n 100 tot 150 ha), maar vind je hier en daar in Nederland ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
mk1992 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:09:
Pensioenfondsen moeten ook aan hun geografische spreiding denken, het idee is niet dat ze alle appels in het mandje Nederland leggen (en andersom geldt dat voor buitenlandse investeerders ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Ik heb er een, paar jaar terug gekocht op MP voor 15 euro ofzo. Leuk ding, vooral handig om de temperatuur van het douchewater te zien.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
Skyaero schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:58:
[...]

Zucht, weer van dit soort opruiende verhalen. Helemaal met zo'n ongenuanceerde artikel. Het gaat om de 33 grootste zonneparken, niet om alle Nederlandse zonneparken. En van de parken die nog gebouwd moeten worden (ALS zij al gerealiseerd worden), gaat het om de helft.

Daarnaast stroomt niet de subsidies naar het buitenland, maar het rendement. En dat rendement is minder dan de subsidies, want zonder subsidies is het rendement negatief. Overigens is met subsidies het rendement (IRR) een procentje of 4, dus reken jezelf niet te snel rijk. Rendementen tot wel 15 procent bestaan al een jaar of 5 al niet meer en daarvoor ook nauwelijks.

Tevens, boeren die 10k per hectare krijgen? Zien is geloven. Aangezien agrigrond zo'n 60k per ha doet in de verkoop is het qua business case veel interessanter om de grond in eigendom te hebben. Los ervan dat 10k per hectare je business case om zeep helpt.

Maar goed, de grootste hypocrisie is natuurlijk dat er ook veel Nederlandse investeringsfonden (ook voor particulieren) zijn en zijn geweest die Duitse windturbines, gefinancierd met Duitse belastinggeld, kochten en daar rendement mee maken.

Belangrijker nog, het is 2021. De subsidie voor PV is sterk afgeschaald, de kosten voor netaansluitingen zijn toegenomen (als deze al überhaupt capaciteit hebben) en vanuit het klimaatakkoord ligt er een burgerparticipatieeis bij nieuwe projecten.

Zucht, wat een wegkijkend lulverhaal weer. Elk rendement dat onnodig de grens over verdwijnt, (helemaal als het mogelijk gemaakt is met Nederlands subsidiegeld) is zonde. Gelukkig maar dat er aandacht aan wordt besteed, wellicht verbetert de situatie daardoor.

@Skyaero. De rendementen zijn een blijvende stroom geld, mogelijk gemaakt door de Nederlandse belastingbetaler die de revenuen de grens over ziet verdwijnen, maar die wel jaar in jaar uit tegen de opgeofferde openbare ruimte moet aankijken die toch al zo schaars is in ons land. Het is goed dat de pers hier aandacht aan besteed. Het verbaasd me dan weer niet dat uitgerekend jij degene bent die dat weer luidkeels komt downplayen.

[ Voor 9% gewijzigd door Megalodon_67 op 20-01-2021 12:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Megalodon_67 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:56:
[...]
Zucht, wat een wegkijkend lulverhaal weer. Elk rendement dat onnodig de grens over verdwijnt, (helemaal als het mogelijk gemaakt is met Nederlands subsidiegeld) is zonde. Gelukkig maar dat er aandacht aan wordt besteed, wellicht verbetert de situatie daardoor.
Het is niet wegkijken en het is zeker geen lulverhaal. Maar we kunnen het nog wat verder trekken hoor. 50% van de investeringskosten van een zonnepark gaan linea recta naar China, namelijk de inkoop van de panelen, omvormers, frames, kabels, stekkertjes etc. En als je een beetje pech hebt, gebruikt de projectontwikkelaar geen Nederlandse mensen om de panelen te leggen, maar Oost-Europeanen.

En maar zeiken over die paar procent rendement die naar het buitenland gaat. Het is hypocrisie ten top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
Megalodon_67 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:56:
[...]

@Skyaero. De rendementen zijn een blijvende stroom geld, mogelijk gemaakt door de Nederlandse belastingbetaler die de revenuen de grens over ziet verdwijnen, maar die wel jaar in jaar uit tegen de opgeofferde openbare ruimte moet aankijken die toch al zo schaars is in ons land. Het is goed dat de pers hier aandacht aan besteed. Het verbaasd me dan weer niet dat uitgerekend jij degene bent die dat weer luidkeels komt downplayen.
En hoe zie je hier een oplossing voor, moeten we alleen Belgische-Duitse-andere investeerders weigeren of mogen buitenlandse onderdelen ook niet meer?
Het is zo een platte discussie dit. Zeiken we niet over de parken zelf dan zoomen we in op de afkomst van het poppetje erachter, waar slaat dat op? Afkomst belangrijker dan resultaat, schiet mij maar lek. 8)7

Cash is king.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:12

Termy

valt er nog wat te fragge?

Pardon? $800 per jaar voor douchen? (beweert het filmpje met John) Is dit omdat amerikanen 24/7 aan't douchen zijn? Sinds we hier een slimme meter hebben voor de stadsverwarming zie ik dat warm water peanuts is tov stoken en wij betalen geen veelvoud van 800 euro per jaar.. De top op een dag in augustus is 10x lager dan een dag nu en dan zit ik ook nog eens in een goed geïsoleerd nieuwbouwhuis. Onze douchekop doet iets van 8 L/min.

Sympathiek idee, hoor, maar ik denk dat ze hier wel ernstig overdrijven.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Maar jij stookt met gas je water warm. Zij in Amerika niet denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Nu online

Bravo

Second Best

Termy schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 15:30:
[...]

Pardon? $800 per jaar voor douchen? (beweert het filmpje met John) Is dit omdat amerikanen 24/7 aan't douchen zijn? Sinds we hier een slimme meter hebben voor de stadsverwarming zie ik dat warm water peanuts is tov stoken en wij betalen geen veelvoud van 800 euro per jaar.. De top op een dag in augustus is 10x lager dan een dag nu en dan zit ik ook nog eens in een goed geïsoleerd nieuwbouwhuis. Onze douchekop doet iets van 8 L/min.

Sympathiek idee, hoor, maar ik denk dat ze hier wel ernstig overdrijven.
Het bedrijf is gevestigd in Zurich, Zwitserland. Volgens mij hebben ze daar geen warmtenetten of gasvoorzieningen, dus zal de SWW in een elektrische boiler worden verwarmd.
Geen idee hoe dan de kosten liggen, maar je mag natuurlijk een beetje overdrijven (5 persoonshuishouding oid) om je product zinniger te maken.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 22:52

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Bravo schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:06:
[...]

Het bedrijf is gevestigd in Zurich, Zwitserland. Volgens mij hebben ze daar geen warmtenetten of gasvoorzieningen, dus zal de SWW in een elektrische boiler worden verwarmd.
Geen idee hoe dan de kosten liggen, maar je mag natuurlijk een beetje overdrijven (5 persoonshuishouding oid) om je product zinniger te maken.
Ja hoor in Zwitserland hebben ze zeker warmtenetten. Schoonzus woont in een dorpje bij Schaffhausen. Stookten eerst op olie en hout. Wordt op kantonaal niveau gesteund
https://sh.ch/CMS/get/fil...0d-4616-ac71-5f7b6413ec9c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Nu online

Bravo

Second Best

niki_lauda schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 22:39:
[...]

Ja hoor in Zwitserland hebben ze zeker warmtenetten. Schoonzus woont in een dorpje bij Schaffhausen. Stookten eerst op olie en hout. Wordt op kantonaal niveau gesteund
https://sh.ch/CMS/get/fil...0d-4616-ac71-5f7b6413ec9c
Ah, toch wel lokale warmtenetten dus. En passen daarbij de kosten die in het filmpje worden genoemd?
Het filmpje nog eens teruggekeken (in het duits deze keer).
Kostenoverzicht uit het filmpje en gesproken tekst samen geven deze getallen
SWW: 2000 kWh
koel/vries: 650 kWh
was/droog: 600 kWh
basis/achtergrondverbruik: 500 kWh
licht: 500 kWh
630 euro voor SWW voor 3 personenhuishouden.

Hieruit kun je het volgende afleiden
31,5 ct/kWh
of die 2000 kWh voor SWW een goede aanname is kan ik niet inschatten.

[ Voor 31% gewijzigd door Bravo op 23-01-2021 10:49 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 22:52

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Degene nog ook maar een kleine beetje fossiel denken moeten eens naar dit filmpje kijken.

YouTube: Rethinking Energy 2020-2030: 100% Solar, Wind, and Batteries is Just...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@niki_lauda bedankt voor de tip. interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Ik ben gestopt na 1 minuut 50.
Wat een propaganda van de "groenen".
Accu's zijn voor gebruik in NL 70% te duur om als een zinvolle thuisinvestering te worden aangemerkt.
Verder beweert meneer dat we makkelijk zonder kolen, gas en kern kunnen.
Die meneer heeft vast nooit bijgehouden hoe vaak het in NL (eigenlijk heel NW Europa) NIET waait.
Bovendien heb je heel veel uren van een zonnige dag al geen zon en in de winter al helemaal nagenoeg niets.
Je zal dus altijd een standby vermogen van gasturbines of kerncentrales (als je echt CO2 neutraal wilt zijn) moeten hebben.

Heeft er nu eigenlijk al iemand de cijfers van hoeveel CO2 uitstoot er te veel is, hoeveel er dus af moet en hoeveel we kunnen realiseren door welke maatregelen te treffen, om de aarde te kunnen behoeden van opwarming?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik heb jaren op de Noordzee doorgebracht en ik kan je zeggen daar waait het vrijwel altijd.

Voor de rest klinkt het ongeveer hetzelfde als zon en wind 10 jaar geleden. 70% te duur, alleen groene gekkies leggen zonnepanelen op hun dak, etc etc.
Ondertussen zijn zon en wind zo ongeveer de goedkoopste manieren om energie op te wekken en staat zon/wind+batterij op het punt om goedkoper te zijn dan de rest. Er zijn al diverse gas peaker plans die toch niet gebouwd gaan worden omdat zon+pv goedkoper is.

De antwoorden op je vragen staan in de IPCC rapporten en de afgeleide berichten die daar uit komen. En nee ik ga ze niet uitpluizen want je hebt toch geen behoefte aan de data, je wilt hier alleen maar de wijsneus uit hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
...

[ Voor 98% gewijzigd door Vuiltje op 24-01-2021 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 19:49

Gerco-M

mijn tornado res.

niki_lauda schreef op zondag 24 januari 2021 @ 10:13:
Degene nog ook maar een kleine beetje fossiel denken moeten eens naar dit filmpje kijken.

YouTube: Rethinking Energy 2020-2030: 100% Solar, Wind, and Batteries is Just...
Zeker een heel interessant verhaal!

@Vuiltje Ik zou hem toch maar even afkijken. De punten die je noemt worden exact uitgelegd en doorgerekend en weerlegd.

Ook boeiend om te zien hoe het er voor staat in de USA. Kan niet wachten om te zien hoe het zal gaan nu Biden er wat moois kan maken en die andere gozer NOG meer mag golfen >:)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:16

martijn v o

Certified by Enphase.

Vuiltje schreef op zondag 24 januari 2021 @ 12:40:
[...]

Accu's zijn voor gebruik in NL 70% te duur om als een zinvolle thuisinvestering te worden aangemerkt.
Die meneer heeft vast nooit bijgehouden hoe vaak het in NL (eigenlijk heel NW Europa) NIET waait.
Bovendien heb je heel veel uren van een zonnige dag al geen zon en in de winter al helemaal nagenoeg niets.
Je zal dus altijd een standby vermogen van gasturbines of kerncentrales (als je echt CO2 neutraal wilt zijn) moeten hebben.

Heeft er nu eigenlijk al iemand de cijfers van hoeveel CO2 uitstoot er te veel is, hoeveel er dus af moet en hoeveel we kunnen realiseren door welke maatregelen te treffen, om de aarde te kunnen behoeden van opwarming?
35 Gigaton per jaar wereldwijd wordt er nu uitgestoten. Wat mij betreft is dat 35 Gigaton teveel.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Vuiltje schreef op zondag 24 januari 2021 @ 12:40:
[...]

Accumuleren in de dag en nachtcyclus doen we al tientallen jaren o.a. via de NorNed kabel (er zijn er nog meer). 's nacht gaat daar stroom heen via omhoog transformatie, naar gelijkspanning de kabel op, en dan word daar water omhoog gepompt, en overdag valt dat water weer naar beneden op de schoepen van generatoren, en gaat de stroom weer dezelfde weg retour via diverse transformaties. Schijnbaar is dat zo gunstig dat er vergaande plannen zijn er een 2e kabel bij te leggen.
Dat er voor zomer en winter nog uitdaging is, is duidelijk. Al zijn er al oplossingen om warmte op te slaan van het zomer seizoen naar de winter toe, Ecovat heeft daar wat moois voor. Dan zou je met de stroom die over is in de zomer via warmtepompen de ecovaten kunnen opwarmen / verder opkrikken..

Het is helaas zo dat er veel mensen in de regering zitten die het continu hebben over innovatie en budgetten die daar naar toe moeten, waar er vaak al plannen en ideeën zijn, maar waar de eigen regelgeving op welk niveau dan ook een stokje voor steekt om het daadwerkelijk op een fatsoenlijke schaal uit te voeren.

En natuurlijk is de eerste daarvan te duur, net als het eerste zonnepaneel en de eerste windmolen, en de eerste kerncentrale, en de 10e kerncentrale, den de 100e kerncentrale en de 1000e laatste kerncentrale.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Nu nog een ecovaatje voor bij mij thuis... .. ik heb er al zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

BarryH schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:30:
Nu nog een ecovaatje voor bij mij thuis... .. ik heb er al zin in.
Het leuke is, is dat als je dat gewoon in een woonwijk integreert dat je er dan niet van ziet achteraf. je kan er gewoon een grasveld o.i.d. overheen plaatsen. Dus geen lelijke ..... (vul maar in) in de "backyard".
https://www.ecovat.eu

[ Voor 4% gewijzigd door Andre1973 op 24-01-2021 17:03 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Mee eens. Je krijgt er wel een warmtenet voor terug van/naar een ecovat, met zn verlies.
Ik zat vorige week bij presentaties van buurtwarmte.
(Al)liander gaf aan dat een MT/HT warmtenet 15-20% warmteverlies heeft.
Zonnet was ook heel interessant: warmte op 18 graden in de bodem opslaan (> 200 Woning equivalenten) en dan in de winter aanvoer 18 graden naar de woning met in de woning een W/W WP. Voeding in de zomer vanuit PVT panelen. Het mooie van zonnet is de bron van 18 graden waardoor weinig warmteverlies.
Kortom: nog wel experimenteel / conceptueel. Maar bij mij kietelt het wel, zou ik mn ZB overschot in de zomer toch kunnen opslaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:11

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

niki_lauda schreef op zondag 24 januari 2021 @ 10:13:

Zeker een interessant filmpje met sterke punten. Bedankt voor het delen.

Toch een opmerking. Hij gaat uit van het volledig verduurzamen van de elektriciteitsvoorziening. Elektriciteit is maar een kwart van het totale energieverbruik! Uiteraard heeft hij het over 'super power', oftewel overschotten die je voor het overige energieverbruik kan inzetten. Maar dit is dus alleen beschikbaar op momenten dat er overschotten zijn. En natuurlijk komt het steeds vaker voor dat er overschotten zijn als je een gigantische overdimensionering hebt van PV en wind, maar op momenten dat de wind niet waait midden in de winter, zal transport, verwarming en industrie nog steeds nodig zijn. Dáárvoor heeft hij geen accu's gedimensioneerd.

Daarentegen, als we steeds meer elektrificeren, zal de totale energievraag ook aanzienlijk lager worden: https://www.wattisduurzaa...iek-over-energieverbruik/

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
[b]antonboonstra schreef op zondag 24 januari 2021 @ 18:24:https://www.wattisduurzaam.nl/26195/energie-opwekken/put-hoop-uit-de-meest-demotiverende-grafiek-over-energieverbruik/
Jammer dat zo'n recent verhaaltje niet de juiste getallen vermeldt (die je met 1 klik kan vinden) en dus nogal onzorgvuldig over komt. (wat van de rest klopt dan wel?)
Steenkool. Vooral benut in elektriciteitsproductie en industrie, soms met warmtelevering. Inclusief verbruik in winning, transport en verwerking neem ik een nuttig gebruik van hooguit 40% aan, ofwel 60% gaat verloren
want:
4 april 2016 – Later deze maand wordt de Maasvlakte Power Plant 3 (MPP3) officieel geopend. De gloednieuwe kolencentrale (‘de schoonste ter wereld’) draait al sinds februari en is voorbereid op de afvang, opslag en leveringvan CO2.
Over de MPP3-centrale

De centrale heet MPP3 (Maasvlakte Power Plant 3) omdat hij gebouwd is naast twee oude kolencentrales (MPP1 en MPP2) die hij gaat vervangen.
Bouw gestart in 2008.
Investering 1,7 miljard euro.
Subsidie van Nederlandse overheid 2 miljard euro in 10 jaar (vergoedt voor 80% de kosten voor de CO2-emissierechten van de afnemers van elektriciteit).
Brandstof: poederkool en maximaal 30% biomassa-bijstook (Uniper noemt de MPP3 het liefst ‘een kolengestookte biomassa-electriciteitscentrale’).
Capaciteit 1.100 MW (genoeg voor 7% van de Nederlandse energievraag).

Rendement 47% (normaal gemiddeld 30%).

Verlaging van de CO2-uitstoot ten opzichte van een gemiddelde kolencentrale: 25%.
Grootste turbine ter wereld.
Het plan is om vanaf 2019/2020 CO2 af te vangen (en op te slaan lege gasvelden op de Noordzee) (zie: FluxEnergie, 4 april 2016: MPP3 – Wachten op toestemming voor CCS).
De centrale kan heel snel naar vol vermogen en terug.
Door ligging aan de haven eenvoudige aanvoer van steenkool en voldoende koelwater.
en dus 47% rendement heeft en geen 40.
En dat is een stuk dichterbij het wel "geprezen" aardgas:
Aardgas. Vooral benut in elektriciteitsproductie, warmtevoorziening en/of beiden tegelijk. Daarmee inclusief winning en transport gemiddeld een relatief hoog rendement van 50%, en dus ook 50% verlies;

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

antonboonstra schreef op zondag 24 januari 2021 @ 18:24:
[...]

Zeker een interessant filmpje met sterke punten. Bedankt voor het delen.

Toch een opmerking. Hij gaat uit van het volledig verduurzamen van de elektriciteitsvoorziening. Elektriciteit is maar een kwart van het totale energieverbruik! Uiteraard heeft hij het over 'super power', oftewel overschotten die je voor het overige energieverbruik kan inzetten. Maar dit is dus alleen beschikbaar op momenten dat er overschotten zijn. En natuurlijk komt het steeds vaker voor dat er overschotten zijn als je een gigantische overdimensionering hebt van PV en wind, maar op momenten dat de wind niet waait midden in de winter, zal transport, verwarming en industrie nog steeds nodig zijn. Dáárvoor heeft hij geen accu's gedimensioneerd.

Daarentegen, als we steeds meer elektrificeren, zal de totale energievraag ook aanzienlijk lager worden: https://www.wattisduurzaa...iek-over-energieverbruik/
Nieuw-Zeeland heeft een interessante case nu, daar sluit een aluminiumsmelter die voor 12% van het verbruik van het land verantwoordelijk was. Daar kunnen ze nu mooi werken met overschotten.

Als je maar genoeg overschot hebt dan hoeft het geen probleem te zijn, als het hier niet zonnig is dan is het dat wel in Spanje etc. Dat is het fijne van een internationaal Europees net, met voldoende overschotbuffer is er altijd genoeg speelruimte. Is het overschot niet ergens anders nodig? Dan kun je er interessante dingen mee doen, zoals bv waterstof maken en daar met CO2 uit de lucht weer wat stabielere brandstoffen van maken voor de industrie, vliegverkeer en de laatste gascentrale die er nog staat om wat gemoedsrust te brengen.
Kost dat veel energie? Jazeker, maar dat is niet erg als je het doen met overschotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:11

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Vuiltje schreef op zondag 24 januari 2021 @ 19:05:
[...]

Jammer dat zo'n recent verhaaltje niet de juiste getallen vermeldt (die je met 1 klik kan vinden) en dus nogal onzorgvuldig over komt. (wat van de rest klopt dan wel?)

[...]

want:
[...]
en dus 47% rendement heeft en geen 40.
En dat is een stuk dichterbij het wel "geprezen" aardgas:
[...]
Er staat letterlijk in de quote die je aanhaalt: "Rendement 47% (normaal gemiddeld 30%)." Normaal gemiddelde van alle kolencentrales in Nederland ligt dus een stuk lager dan het rendement van de allernieuwste kolencentrale. Daarnaast geeft Thijs nog specifiek aan "Inclusief verbruik in winning, transport en verwerking". Ik vind de door hem aangehouden 40% efficiëntie als je dit alles meeneemt nog verrassend positief ingeschat.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
antonboonstra schreef op zondag 24 januari 2021 @ 19:28:
Normaal gemiddelde van alle kolencentrales in Nederland ligt dus een stuk lager dan het rendement van de allernieuwste kolencentrale.
Maasvlakte 1 en 2: 42%
Eemshavencentrale: 46%
Amercentrale: 55% (door stadsverwarming)
Wel wat meer dan 30% of 40%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Vuiltje Nu moet je natuurlijk niet jezelf weer gaan tegenspreken in 2 posts :)

In ieder geval niet als je zelf met een potje zout rondgaat in je posts.
De crux is dat fossiel significant meer c02 uitstoot heeft dan zon/wind/battery en dat zon/wind/batterij enorme prijsdalingen heeft laten zien en nog steeds doormaakt.
Daarnaast dat veel forecasts daar slecht rekening mee hielden.
Kijk nu naar EVs, deed iedereen heel schamper over in 2010-2015, inmiddels redelijk betaalbaar geworden en over een paar jaar is de aanschaf on par of goedkoper dan een ICE..
Ikzelf heb er inmiddels voor gezorgd dat mijn beleggingen niet meer in fossiel zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:01
Erasmo schreef op zondag 24 januari 2021 @ 19:14:
[...]
Nieuw-Zeeland heeft een interessante case nu, daar sluit een aluminiumsmelter die voor 12% van het verbruik van het land verantwoordelijk was. Daar kunnen ze nu mooi werken met overschotten.
Zonder deze specifieke case te kennen durf ik met 99% zekerheid te zeggen dat dit misschien gunstig is voor het CO2-staatje van NZ, maar voor de wereld als geheel alleen maar negatief is.
Want de vraag naar aluminium gaat echt niet ineens afnemen. De productie wordt dus verplaatst. En waar gaat die naar toe? Naar een plaats waar arbeid en energie goedkoop zijn. En over het algemeen wordt daar lang niet zo efficiënt met de energie om gesprongen, waardoor de productie van datzelfde aluminium zometeen voor meer CO2-uitstoot zorgt, en NZ bovendien de banen kwijt is... Goed bezig... |:( |:(

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
BarryH schreef op zondag 24 januari 2021 @ 19:51:
@Vuiltje Nu moet je natuurlijk niet jezelf weer gaan tegenspreken in 2 posts :)
ik weet ook niet waarom Fluxenergie die 30% aanhaalde.
Andrehj schreef op zondag 24 januari 2021 @ 20:00:
[...]

Zonder deze specifieke case te kennen durf ik met 99% zekerheid te zeggen dat dit misschien gunstig is voor het CO2-staatje van NZ, maar voor de wereld als geheel alleen maar negatief is.
Zo gaat het hier toch ook, kolencentrales sluiten en dan energie van inefficiëntere en vuilere kolencentrales in Duitsland inkopen. Staat lekker CO2 neutraal op papier voor NL. 8)
Zelfde als dwepen met groenestroom uit Noorwegen. Alleen is dat maar 4% van de vraag in NL.(want maar 700MW)
Ik las ergens dat ze met die hoeveelheid het gat dat ontstaat door de tijd dat de zon hier niet schijnt opvullen.
Ik las verder dat er gezegd wordt dat het vrijwel altijd waait op zee.
Aan diegene stel ik voor eens op de volgende site te kijken en dan eens een jaar lang terug te kijken naar de opbrengst iedere dag. https://energieopwek.nl
Kan je meteen zien dat momenteel al onze 2600 molens ook maar 1% van de vraag geven.
Gelukkig hebben we de gas en kolencentrales nog, anders zat iedereen in het donker.

Over de cijfers over de CO2 vermindering vond ik dat we in NL in 2019 door de corona 3% minder uitstoot hadden. Met het hele land zo'n beetje op zijn gat.

Om de afgesproken vermindering in 2020 te realiseren (dat gaat dus al niet meer) moet er nog eens 6% worden verminderd.

Gaat dat lukken?
Ik schat in van niet, want zelfs met al die groencertificaten en op papier CO2 vrije biomassa(bij)stook lukt het al niet eens, laat staan in de werkelijkheid.(zonder boekhoudkunstjes)
Daarom vroeg ik om de cijfers, het lijkt er op dat die cijfers niet gezien willen worden en dat daarom alleen geschreven wordt: staat in de rapporten, zoek ze zelf maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
In het kader van ultieme kennis heb ik een model gemaakt (in Excel) om mijn gas- en elektraverbruik te voorspellen. Ik gebruik het onder andere om het effect van isolatie en cv-tuning projecten te meten. Daarbij kan ik de maandverbruiken aardig goed voorspellen (beter dan de energiemaatschappij).

Iemand anders hier ook mee bezig en/of iemand interesse in de details?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
Lijkt me een hele uitdaging.
Rekening houden met windrichting en kracht, temperatuur en rel luchtvochtigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
KabouterSuper schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:13:
Iemand anders hier ook mee bezig en/of iemand interesse in de details?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Vuiltje schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:24:
Lijkt me een hele uitdaging.
Rekening houden met windrichting en kracht, temperatuur en rel luchtvochtigheid.
Gasverbruik (of algemener:verwarming en ssw) wordt nu gebaseerd op temperatuursvoorspellingen (constante+graaddagen-achtige functie). Elektriciteit op basis van constante + dag v/d week correctie (wo en za wordt de was gedraaid) + seizoenscorrectie (in de winter staan de lampen en vloerverwarming langer aan).

De weersvoorspelling is nu het meest onzekere gedeelte van de modellering. Ten eerste kan ik niet dezelfde bron gebruiken voor realisatie (=knmi) en voorspelling (scrape van weather.com). Maar de veranderende voorspellingen geven ook veel onzekerheid. Om die reden gebruik ik nog geen zon/bewolking/regen voorspelling mee. Maar ik ben wel aan het kijken of ik die data kan verzamelen, zodat ik een verbeterd model kan backtesten. Windkracht is ook een leuke, maar ik denk dat het per huis erg verschillend is wat de windrichting is. Relatieve luchtvochtigheid is zeker een factor in gasverbruik, maar lastig te voorspellen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
KabouterSuper schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:51:
[...]

Gasverbruik (of algemener:verwarming en ssw) wordt nu gebaseerd op temperatuursvoorspellingen (constante+graaddagen-achtige functie). Elektriciteit op basis van constante + dag v/d week correctie (wo en za wordt de was gedraaid) + seizoenscorrectie (in de winter staan de lampen en vloerverwarming langer aan).

De weersvoorspelling is nu het meest onzekere gedeelte van de modellering. Ten eerste kan ik niet dezelfde bron gebruiken voor realisatie (=knmi) en voorspelling (scrape van weather.com). Maar de veranderende voorspellingen geven ook veel onzekerheid. Om die reden gebruik ik nog geen zon/bewolking/regen voorspelling mee. Maar ik ben wel aan het kijken of ik die data kan verzamelen, zodat ik een verbeterd model kan backtesten. Windkracht is ook een leuke, maar ik denk dat het per huis erg verschillend is wat de windrichting is. Relatieve luchtvochtigheid is zeker een factor in gasverbruik, maar lastig te voorspellen denk ik.
Kijk eens naar meteoserver.nl voor de weersvoorspellingen, bij een beperkt dagelijks api gebruik is dat gratis.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:59

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Berichtje op facebook:
Voor de eerste keer in Europa hebben hernieuwbare energie meer bijgedragen aan de elektriciteitsopwekking dan fossiele energie! 2020 eindigt met dit nieuwe bemoedigende record.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Ik woonde gisteren een online bijeenkomst van mijn gemeente bij waar ze plannen bekend maakten voor de RES. Zon en wind opwek in de omgeving. iemand riep, 1 windmolen wekt net zoveel stroom op als 30 hectare zonnepanelen.
Ik vind dat lastig na te rekenen, iemand een idee of dat kan kloppen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
No Hands schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 08:46:
Ik woonde gisteren een online bijeenkomst van mijn gemeente bij waar ze plannen bekend maakten voor de RES. Zon en wind opwek in de omgeving. iemand riep, 1 windmolen wekt net zoveel stroom op als 30 hectare zonnepanelen.
Hoe groot is de windmolen? Welke soort panelen in welke richting?
Zijn heel veel variabelen natuurlijk, al lijkt me deze schatting aan de hoge kant.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
No Hands schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 08:46:
Jammer, had nou even opgezocht, is natuurlijk geen nieuw soort berekening:
https://pure-energie.nl/k...nnepanelen-vs-windmolens/
Zo zul je nog wel wat vinden met meer uitkomsten natuurlijk, op zee? Appels en peren?

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Windmolens op land wordt 2000-2500 vollasturen gerekend. Dat betekent dat een 2.300 kW windmolen (dat is geen grote tegenwoordig) op jaarbasis zo'n 4.600.000-5.750.000 kWh opwekt.

Voor zonnepanelen kun je wel 1 kWh/Wp op jaarbasis rekenen en een standaard paneel van 1,6 m2 van 300 Wp doet dus 300 kWh per jaar.

Voor hetzelfde vermogen voor zonnepanelen heb je dus 15.333-19.166 m2 oppervlakte nodig, 1.5-1.9 hectare. Per MW windmolen heb je dus zo'n 0.6-0.8 hectare zonnepanelen nodig. Dus 30 hectare zonnepanelen als vervanging voor een windmolen is een factor 10 te hoog.

Ter vergelijking, de achterste twee windmolens op het plaatje hier zijn 4,5 MW met ashoogte/rotordiameter 125/149 meter, de voorste 5 2,3 MW met ashoogte/rotordiameter 98/82 meter en de percelen waar de voorste twee molens staan is ongeveer 40 hectare, het groene stuk tussen de voorste twee molens is 3,3 hectare.

Afbeeldingslocatie: https://www.zuidenwind.org/wp-content/uploads/2020/06/DJI__0130-1.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Maasluip op 26-01-2021 10:39 . Reden: verkeerde hectare gebruikt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Maasluip schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:12:
Windmolens op land wordt 2000-2500 vollasturen gerekend.
Ik heb na de opmerking "op zee waait het altijd" heel 2020 in kaart gebracht.
Er zijn heel erg veel dagen dat ze op zee echt niet draaien.
49 dagen zit de opbrengst onder de 8% van de vraag. Soms 4 dagen achter elkaar.
En heel veel dagen dat ze onder de 17% zitten.
Om dat op te vangen heb je heel veel molens nodig om reserves van overschot te maken in mega accu's.
Realiseerbaar????

Mijn vollasturen zitten (met wat aannames, want ik weet niet exact hoeveel er staat en wat de capaciteit is) aan de 2760. Dus als er met minder gerekend wordt is dat prettig en niet rooskleuriger dan werkelijk.

De opbrengst per maand is bijzonder karig op 2 maanden na.
jan: 31%
feb: 51%
mrt: 35%
apr: 22%
mei: 21%
jun: 20%
jul: 20%
aug: 23%
sep: 25%
okt: 54%
nov: 39%
dec: 38%

Zou je dus in juni alleen op wind willen draaien, heb je 5 keer meer molens nodig dan er al staan om aan de 100% te komen.
Verder staat er pas 5,9GW (aanname) terwijl de gemiddelde dagvraag rond de 16GW zit.
Moeten er nog 2.7 meer molens bij.
Kom je uit op 13,6 meer.
Dus waar nu 1 molen staat moeten er nog 13 naast (even windbeïnvloeding van elkaar niet meerekenen.
Dat klinkt niet echt haalbaar.
Vandaar mijn negatieve opmerkingen over windmolens, ook al zeg ik alle beetjes helpen.

Ik heb op al die dagen ook 24 keer gezien dat er werden afgeschakeld door teveel wind of teveel opbrengst. (de reden staat er niet bij)
1 keer ging echt alles uit zowel op land als op zee. Dan mis je wel zomaar 5.9GW aan vermogen.
Hoe vang je dat dan op? met kolen- en gascentrales? Je kan dus niet zonder die dingen zoals ons wel wordt voorgehouden.

Ik blijf bij "zet kerncentrales neer", ipv deze onbetrouwbare en niet voorspelbare windwappers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Maasluip schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:12:
Windmolens op land wordt 2000-2500 vollasturen gerekend. Dat betekent dat een 2.300 kW windmolen (dat is geen grote tegenwoordig) op jaarbasis zo'n 4.600.000-5.750.000 kWh opwekt.

Voor zonnepanelen kun je wel 1 kWh/Wp op jaarbasis rekenen en een standaard paneel van 1,6 m2 van 300 Wp doet dus 300 kWh per jaar.

Voor hetzelfde vermogen voor zonnepanelen heb je dus 15.333-19.166 m2 oppervlakte nodig, 15-19 hectare. Per MW windmolen heb je dus zo'n 6-8 hectare zonnepanelen nodig. Dus 30 hectare zonnepanelen als vervanging voor een windmolen kan goed kloppen.

Ter vergelijking, de achterste twee windmolens op het plaatje hier zijn 4,5 MW met ashoogte/rotordiameter 125/149 meter, de voorste 5 2,3 MW met ashoogte/rotordiameter 98/82 meter en de percelen waar de voorste twee molens staan is ongeveer 40 hectare, het groene stuk tussen de voorste twee molens is 3,3 hectare.
1 ha is 10.000 m2, geen 1.000 m2.

Een zonnepark doet ongeveer 1 MW per ha (en dus 1000 MWh per jaar per ha).

Een windturbine van 3 MW doet ongeveer 6000 MWh per jaar, beetje afhankelijk van locatie. Zit wel een 'maar' aan: windturbines moeten ongeveer 6 x de diameter van elkaar af staan. Een 3 MW windturbine heeft een diameter van ongeveer 130 meter.

Zou je windturbines in een grid zetten, zoals bij windparken op zee gebeurd, dan neemt elke windturbine (130 x 6) ^ 2 aan oppervlak inneemt = 60 ha.

De praktijk op land is dat windturbines meestal in een rij staan en dus nauwelijks land gebruiken. Daarnaast kan het land waar windturbines op staan nog gebruikt worden voor landbouw.

Dat lukt bij zonneparken niet. Je kunt van zonneparken echter nog wel natuur maken door bij- en vlindervriendelijke planten en bloemen te zaaien. Zo krijgen zonneparken een belangrijke ecologische functie.

Er wordt ook wel eens gekeken naar de combinatie tussen wind en zon. Dat lukt heel goed als je aan de noordzijde van een zonnepark windturbines in een rij plaatst. Heb je en zon en wind en kun je ook nog deels aan 'cable pooling' doen, waardoor je netwerkaansluiting goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Skyaero schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:34:
[...]

1 ha is 10.000 m2, geen 1.000 m2.
Oeps... Ja, dat weet ik, het is alleen zo makkelijk om dat fout te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Ik kijk trouwens ook naar een kleiner formaat windmolen bij mijn huis. Dat kan eigenlijk nooit uit, zonnepanelen leveren altijd meer op voor je geinvesteerde geld. Windenergie werkt altijd beter, hoe groter je het maakt.
Maar nu willen wij de exercitie doen om off-grid te gaan, en dat is niet uit oogpunt van kosten. Nu zit ook op een plek waar het echt lekker kan waaien, en richt de wind zich ook meer op de plek waar ons huis staat. (Er is zelfs al wat kapot gewaaid)

Nu merk ik dat, in mijn geval, een kleine windmolen wellicht wel eens kosten effectief zou kunnen zijn, omdat ik dan een veel minder groot accu pack hoef te hebben.
Waar het bij het gemiddelde huishouden heel onpraktisch is, en je geld eerder hebt terugverdiend met zonnepanelen.

Het is ook een experiment met grote kans op ontevreden uitslagen :+
Maar als ik er minder dan 1000 euro, liefst 500 euro instop, dan is het wel okee.
Eventueel ga ik nog zelf knutselen, een laadregelaar kopen en zelf iets bouwen op basis van een 2kW elektromotor die ik heb liggen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
Leuke hobby, maar erg beperkt budget.
Een inverter en accu zijn al meer dan 500, dan heb je nog geen windmolen en toren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Vuiltje schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:13:
[...]

Leuke hobby, maar erg beperkt budget.
Een inverter en accu zijn al meer dan 500, dan heb je nog geen windmolen en toren.
Ik had het over 500 tot 1000 euro in de windmolen + regelaar.
48V accu systeem en omvormer heb ik al draaien en kost inderdaad meer.
Maar goed nu nog op het kabeltje aangesloten, heb nog niet eens zonnepanelen.
Eerst het huis zelf afmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
!null schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:15:
[...]

Ik had het over 500 tot 1000 euro in de windmolen + regelaar.
48V accu systeem en omvormer heb ik al draaien en kost inderdaad meer.
Maar goed nu nog op het kabeltje aangesloten, heb nog niet eens zonnepanelen.
Eerst het huis zelf afmaken.
Waarom wil je eigenlijk van dat kabeltje af? Die levert geld op, ik heb er zelfs twee.
En via dat kabeltje kun je stroom verkopen, aan een accu niet.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
!null schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:15:
[...]
Maar goed nu nog op het kabeltje aangesloten
Ok, beginner, maar nog niet goed geïnformeerd.
Elke aansluiting op het net (bij een woonhuis) levert geld op namelijk, dus waarom zou je zonder willen?
Dus als je iets meer opwekt dan verbruikt, wordt je betaald door de regering.
Wat natuurlijk elk jaar afgeschaft kan worden....... dat dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ook @Vuiltje
reneeke1970 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:18:
[...]

Waarom wil je eigenlijk van dat kabeltje af? Die levert geld op, ik heb er zelfs twee.
En via dat kabeltje kun je stroom verkopen, aan een accu niet.
Dat is een terecht punt. Gezien het kabeltje er wel ligt, kan ik altijd nog de keuze maken om energie te leveren aan het net, en mijn accu systeem / omvormer kan dat ook. Dus dat is zeker mogelijk.

Wat echter interessant is, is hoe je dit aanpakt. Ik kan me voorstellen dat ik met een kleine windmolen en wat zonnepanelen de opwek relatief goed op mijn verbruik afstem. Dan zal ik niet mega veel over hebben in de zomer.
De eerdere insteek die ik had/heb is overdimensioneren met zonnepanelen. Waarbij het dus eerder lonend zou zijn om in de zomer terug te leveren.

Daarbij komt dat ik bij overvloed van energie de elektrische auto ga opladen. Dit zal er hopelijk voor zorgen dat ik de helft van het jaar daadwerkelijk op eigen stroom kan rijden. De auto is dan de "dump load" waar overtollig energie in kwijt kan.

Ook dat is echter een experiment, omdat het afhangt van het auto gebruik.

Kom ik tot de conclusie dat ik veel opbrengst mis omdat alles de hele zomer vol staat, dan zal ik dat zeker aanpassen en gaan leveren aan het net. Anders vind ik het ook zonde van de gemiste energie, nog los van de vergoeding.

Echter, het punt wat ik wilde maken is dat in de geschetste situatie (die over 10 jaar wellicht voor een hoop meer mensen geldt bij afwezigheid salderen en andere ontwikkelingen) een kleine windmolen best nuttig zou kunnen zijn omdat je op andere plekken dan kunt besparen. Ook in gegeven door het feit dat het hier flink kan waaien.
Je hebt periodes dat zonnepanelen weinig doen, maar dan waait het rustig de hele dag en vooral nacht door. Dan doet dat wellicht maar 100 tot 200W (zeer afhankelijk van windmolen, zitten gigantische verschillen in), is het nog wel erg nuttig.

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 26-01-2021 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Verwijderd allemaal leuk bedacht, maar opbrengst molentje valt echt tegen, of je moet bovenop een duin staan?
Dingen maken ook veel herrie, de geluidsarme zijn harstikke duur.
Ennuh ik kan mijn warmtepomp niet eens voorzien van stroom in de winter, laat staan een elektrische auto.
Dus ik Voorzie wel in mijn behoefte door middel van verkoop energie, heb ik al die poespas verder niet nodig.
Als ik al zie hoe lastig het is om in mijn camper zelfvoorzienend te zijn....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 19:49

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik heb net een enquete ingevuld voor mijn gemeente (Haarlemmermeer) over het toevoegen van maximaal 15 windmolens op een aantal verschillende locaties. Ik heb gestemd op gewoon gaan voor alle 15. Bij dit plan zijn al tig factoren in beschouwing genomen over afstand tot huizen en wegen en meer. Ja ik krijg uitzicht op meer windmolens, maar vind dat zeer acceptabel. En zoals mijn vriendin noemde, waar windmolens komen, komen in elk geval geen nieuwe woonwijken of andere ellende. Het blijft Nederland. Land is altijd een compromis. Ik zie liever groene energie en met daartussen zelfs groene beplanting zoals het plan is. Heel mooi!

Meer windmolens op land, en meer op zee en we komen een heel aardig eind voor marge creeren voor als het minder waait, of als het nacht is en PV niet helpt. Dit met goedkoper wordende accu's en we komen steeds dichter bij volledig groene energie. Ja dat duurd nog een paar jaar en een enkele kerncentrale kan voorlopig helpen. Niks mis mee

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
joezzt schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:13:
[...]

Kijk eens naar meteoserver.nl voor de weersvoorspellingen, bij een beperkt dagelijks api gebruik is dat gratis.
Goede tip, toevallig zat ik daar net naar te kijken. Je hebt daar 500 gratis datarequests per maand. Dat klinkt veel, maar valt in de praktijk wel mee. Als ik elke dag de voorspelling van de rest van de maand opvraag, heb ik al 31+30+..+2+1=465 datarequests. Verder haal ik de realisaties van gisteren op, dus komen er nog 31 bij, waarmee ik op 496 zit. Dat zit eng dicht bij de limiet van 500. Ik zie nu net dat de voorspelling maar 10 dagen is, waarmee de som wat positiever wordt.

Er schijnt ook een scandinavische site te zijn die veel gratis data heeft.....ooit wel eens gevonden, maar de url vergeten op te schrijven.

Anyway, ik heb weer genoeg uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
reneeke1970 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:40:
@Verwijderd allemaal leuk bedacht, maar opbrengst molentje valt echt tegen, of je moet bovenop een duin staan?
Dingen maken ook veel herrie, de geluidsarme zijn harstikke duur.
Ennuh ik kan mijn warmtepomp niet eens voorzien van stroom in de winter, laat staan een elektrische auto.
Dus ik Voorzie wel in mijn behoefte door middel van verkoop energie, heb ik al die poespas verder niet nodig.
Als ik al zie hoe lastig het is om in mijn camper zelfvoorzienend te zijn....
Ik heb op mijn camper 175Wp, en dat is voldoende om de koelkast, vriezer, waterpomp en verlichting aan de gang te houden, zo ongeveer de betere helft van het jaar. Zonder bijladen van de motor.
Uiteraard, is het winter, heb je verwarming nodig, totaal ander plaatje. Maar ik vind een camper juist makkelijk. Koken zou ook nog wel kunnen en heb ik mensen al zien doen, en zou ik volgende keer ook meenemen. Maar dat is niet altijd kosteneffectief.

Ik heb een klein huis, het is nog niet af, maar ik meet nu dat mijn warmteverlies in deze dagen 750W is. Dat gaat mijn verwarming straks doen met 200W (want warmtepomp), net als dat in mijn vorige huis ook al lukte met vaak maar 200W van het net te pakken.
Dus als ik dat maar uit zon of wind kan halen, ben ik er al.

Ik wilde eerst ook niet naar windmolens kijken. Maar ik moet toch concluderen dat ik in een soort windtrechter sta :+
Sterker nog, we hadden een kas bij het huis neergezet en daarvan is het dak al kapot gewaaid.
Als ik naar de duinen ga is het juist rustiger. De wind komt vaak van zee, over de duinen heen, en heeft dan enkele kilometers weiland om bij ons aan te komen, waar het ook nog gericht wordt door 2 bomenrijen die als trechter werken.
En gezien ik al een 48V systeem heb, volstaat een redelijk simpele laadregelaar.

Wellicht kan ik een bestaand ontwerp toepassen op de 2kW BLDC motor die ik nog heb om zo de kosten te drukken en toch een flink vermogen te hebben. Echter 2kW met wind opwekken is al een behoorlijk groot apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
!null schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:38:
[...]

Ik heb op mijn camper 175Wp, en dat is voldoende om de koelkast, vriezer, waterpomp en verlichting aan de gang te houden, zo ongeveer de betere helft van het jaar. Zonder bijladen van de motor.
Uiteraard, is het winter, heb je verwarming nodig, totaal ander plaatje. Maar ik vind een camper juist makkelijk. Koken zou ook nog wel kunnen en heb ik mensen al zien doen, en zou ik volgende keer ook meenemen. Maar dat is niet altijd kosteneffectief.

Ik heb een klein huis, het is nog niet af, maar ik meet nu dat mijn warmteverlies in deze dagen 750W is. Dat gaat mijn verwarming straks doen met 200W (want warmtepomp), net als dat in mijn vorige huis ook al lukte met vaak maar 200W van het net te pakken.
Dus als ik dat maar uit zon of wind kan halen, ben ik er al.

Ik wilde eerst ook niet naar windmolens kijken. Maar ik moet toch concluderen dat ik in een soort windtrechter sta :+
Sterker nog, we hadden een kas bij het huis neergezet en daarvan is het dak al kapot gewaaid.
Als ik naar de duinen ga is het juist rustiger. De wind komt vaak van zee, over de duinen heen, en heeft dan enkele kilometers weiland om bij ons aan te komen, waar het ook nog gericht wordt door 2 bomenrijen die als trechter werken.
En gezien ik al een 48V systeem heb, volstaat een redelijk simpele laadregelaar.

Wellicht kan ik een bestaand ontwerp toepassen op de 2kW BLDC motor die ik nog heb om zo de kosten te drukken en toch een flink vermogen te hebben. Echter 2kW met wind opwekken is al een behoorlijk groot apparaat.
Koken doe ik wel op lpg ,elektrische koken op 1000 watt is het zo gebeurt met je accu, zeker met elektrische oven erbij of koffie apparaat of even paar uur fietsen laden met 180 watt. En dat allemaal aan het eind van het daglicht.....
En ja ik ga ook in herfst of winter, dan doe je niet veel met 350 wp als je 3 dagen in wildernis staat....

Maar succes met je Tiny house, wanneer is de open dag?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09 23:07
KabouterSuper schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:21:
[...]

***members only***

[...]

Goede tip, toevallig zat ik daar net naar te kijken. Je hebt daar 500 gratis datarequests per maand. Dat klinkt veel, maar valt in de praktijk wel mee. Als ik elke dag de voorspelling van de rest van de maand opvraag, heb ik al 31+30+..+2+1=465 datarequests. Verder haal ik de realisaties van gisteren op, dus komen er nog 31 bij, waarmee ik op 496 zit. Dat zit eng dicht bij de limiet van 500. Ik zie nu net dat de voorspelling maar 10 dagen is, waarmee de som wat positiever wordt.

Er schijnt ook een scandinavische site te zijn die veel gratis data heeft.....ooit wel eens gevonden, maar de url vergeten op te schrijven.

Anyway, ik heb weer genoeg uit te zoeken.
Bedoel je toevallig Yr.no?

Ik gebruik zelf voor weerdata openweathermap.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
!null schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:38:

Ik heb een klein huis, het is nog niet af, maar ik meet nu dat mijn warmteverlies in deze dagen 750W is.
Ok als een hol/grot.
Geen frietpan, geen oven voor stoofpotjes en pizza's, geen wasmachine en droger, geen hobby die stroom kost.
Dan kan je met weinig stroom aardig ver komen. >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Heronimo schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:51:
[...]

Bedoel je toevallig Yr.no?

Ik gebruik zelf voor weerdata openweathermap.org
Dank je! Ik zocht een xml-dump, maar door jouw link heb ik die uiteindelijk gevonden. De databron van Yr.no is api.met.no en ze hadden een volledig vrije xml-dump (zelfs geen API key nodig). Die bestaat niet meer, maar is zo te zien vervangen hebben door een json dump (zie https://developer.yr.no/d...tarted-from-forecast-xml/).
Helaas een voorspellling van 10 dagen en niet de hele maand vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Vuiltje Uiteraard is er meer energieverbruik. Voornaamste is warm water. Maar het haalbaar maken van offgrid valt of staat met verwarmingsvraag.
Verder hebben wij niet heel erg energieverslindende hobby's.

Hoe dan ook, het gaat om grote accu + hoeveel zonnepanelen, maar windmolen zorgt er wellicht voor dat we minder grote accu nodig hebben. En dat is nog altijd het duurst ook al doe ik dat met gebruikte elektrische auto accu's.
reneeke1970 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:51:
[...]

Koken doe ik wel op lpg ,elektrische koken op 1000 watt is het zo gebeurt met je accu, zeker met elektrische oven erbij of koffie apparaat of even paar uur fietsen laden met 180 watt. En dat allemaal aan het eind van het daglicht.....
En ja ik ga ook in herfst of winter, dan doe je niet veel met 350 wp als je 3 dagen in wildernis staat....

Maar succes met je Tiny house, wanneer is de open dag?
Ik ben een half jaar met de bus op pad geweest, door Azië heen gezworven. Op een gegeven moment ook in de kou. Toen had ik wel een diesel heater aan zo af en toe, en natuurlijk wel bijladen van de motor. Maar ook al stonden we dagenstil was de accu gewoon okee.
Uiteraard veel te weinig om verwarming van te draaien, maar we kwamen er dus zonder verwarming een heel eind mee.
Dat met een 20 euro gebruikt oud 175W zonnepaneel via Tweakers en een 80 euro Victron MPPT lader. Erg goed resultaat.

Voor alle zaken die je dan toevoegt kan het ook wel, maar moet je een lithium systeem nemen. Ik heb nu een blokje van 25 kilo, zoveel wegen de meeste camper accu's al, maar dit blokje slaat 4kWh op ipv 0,5kWh in een tractie accu. Dat incombi met 350Wp zou wel mooi werken.
Misschien doe ik dat in volgende camper ombouw.

Open dagen zijn allemaal afgelast, maar we zullen straks weer open dagen hebben.
Maar goed, jullie zijn allemaal geinteresseerd in de techniek, en daarvan ontbreekt nog het meeste. Ik wil jullie wel een elektrisch kacheltje laten zien als jullie daar blij van worden? :+

Wordt ik niet blij van, maar geeft wel heel goed je praktijk warmteverlies, als backup van de theorie.
Straks komt de airco waarmee we voornamelijk gaan verwarmen.

[ Voor 10% gewijzigd door !null op 26-01-2021 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
!null schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:05:
[...]

Ik ben een half jaar met de bus op pad geweest, door Azië heen gezworven. Op een gegeven moment ook in de kou. Toen had ik wel een diesel heater aan zo af en toe, en natuurlijk wel bijladen van de motor. Maar ook al stonden we dagenstil was de accu gewoon okee.
Uiteraard veel te weinig om verwarming van te draaien, maar we kwamen er dus zonder verwarming een heel eind mee.
Dat met een 20 euro gebruikt oud 175W zonnepaneel via Tweakers en een 80 euro Victron MPPT lader. Erg goed resultaat.

Voor alle zaken die je dan toevoegt kan het ook wel, maar moet je een lithium systeem nemen. Ik heb nu een blokje van 25 kilo, zoveel wegen de meeste camper accu's al, maar dit blokje slaat 4kWh op ipv 0,5kWh in een tractie accu. Dat incombi met 350Wp zou wel mooi werken.
Misschien doe ik dat in volgende camper ombouw.

Open dagen zijn allemaal afgelast, maar we zullen straks weer open dagen hebben.
Maar goed, jullie zijn allemaal geinteresseerd in de techniek, en daarvan ontbreekt nog het meeste. Ik wil jullie wel een elektrisch kacheltje laten zien als jullie daar blij van worden? :+

Wordt ik niet blij van, maar geeft wel heel goed je praktijk warmteverlies, als backup van de theorie.
Straks komt de airco waarmee we voornamelijk gaan verwarmen.
Airco vind ik verschrikkelijk oncomfortabel, neem dan een wpb waarmee je je vloer gaat verwarmen ofzo

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
!null schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:05:
@Vuiltje Uiteraard is er meer energieverbruik.
Heb je al een berekening gemaakt van de benodigde accu en wat voor gemiddeld verbruik heb je voor 24 uur genomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Vuiltje Ik heb wel berekeningen gemaakt, met dat Europese rekentool. En daar kwam dan uit dat ik net wat dagen te kort schoot.
Het valt of staat echter met je accu grootte. En ik wil een veel grotere accu dan enkele kWh's.
Als ik later dit jaar meer tijd heb wil ik kijken hoe dat te bereiken. Ik heb tot nu toe accu's voor projectjes gekocht voor 200 euro / kWh, maar ik zou graag een heel accu pack kopen en voor een stuk minder nog kopen.

Denk niet dat ik het met 2 camper accutjes proberen te redden, ik denk dus wel wat groter.

Stel ik heb een 50kWh accu systeem gemaakt, dan nog zal er een kans zijn dat het een dag niet genoeg is.
Dat was ook mijn hele punt, ik kan me voorstellen dat een kleine vorm van wind-energie op dat moment wel zinnig kan zijn, waar dat normaal niet is.
reneeke1970 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:09:
[...]

Airco vind ik verschrikkelijk oncomfortabel, neem dan een wpb waarmee je je vloer gaat verwarmen ofzo
Dat hoeft niet oncomfortabel te zijn, als je een fatsoenlijke neemt. Die stil is, goed verdeeld en luchtvochtigheid reguleert. Vloermodel kan ook beter werken dan wandmodel. Er is een vloermodel wat zelfs een soort vloerverwarming doet, door zijn manier van verwarmen.
Het is niet dat brommende oog-uitdrogende apparaat van je goedkope hotelkamer ergens op vakantie :P

In deze vorm van bouwen met hout is het echt heel onhandig om met vloerverwarming bezig te zijn. Hoewel technisch mogelijk ben ik blij dat ik daar niet mee in de weer hoef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-09 18:02
reneeke1970 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:09:
[...]

Ik stook nu voor het 2e winter seizoen maximaal met airco, simpelweg omdat ik deze toch heb hangen en omdat ik overschot heb aan eigen opgewekte stroom.

Maar ik moet toegeven, de hele dag stoken op airco geeft herrie en ook niet de gewenste verdeling van de warmte. In het begin vond ik het wel meevallen, nu stoor ik me er meer aan. Zit dan ook sterk te denken om na een verbouwing (Groot tuinhuis) toch eens naar een kleine lucht/water warmtepomp te kijken.
Ik vind het niet zo'n probleem om de airco te gebruiken om net even wat meer warmte in huis te krijgen, maar zou hem liever een soort backup functie geven. Ik stook nu 's nachts toch weer wat meer met gas, en 's avonds met de pelletkachel (ook omdat het veel gezelliger is) dat helpt wel in het comfort.

Een kleine simpele lucht/water warmtepomp is mijn idee, liefst zonder buffervat, en daarom moet ik wel alles in de vloer (en een paar radiators) kunnen krijgen. Ik ben er nog niet uit, economisch is het moeilijk rond te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DjAntoon schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:05:
[...]

Ik stook nu voor het 2e winter seizoen maximaal met airco, simpelweg omdat ik deze toch heb hangen en omdat ik overschot heb aan eigen opgewekte stroom.

Maar ik moet toegeven, de hele dag stoken op airco geeft herrie en ook niet de gewenste verdeling van de warmte. In het begin vond ik het wel meevallen, nu stoor ik me er meer aan. Zit dan ook sterk te denken om na een verbouwing (Groot tuinhuis) toch eens naar een kleine lucht/water warmtepomp te kijken.
Ik vind het niet zo'n probleem om de airco te gebruiken om net even wat meer warmte in huis te krijgen, maar zou hem liever een soort backup functie geven. Ik stook nu 's nachts toch weer wat meer met gas, en 's avonds met de pelletkachel (ook omdat het veel gezelliger is) dat helpt wel in het comfort.

Een kleine simpele lucht/water warmtepomp is mijn idee, liefst zonder buffervat, en daarom moet ik wel alles in de vloer (en een paar radiators) kunnen krijgen. Ik ben er nog niet uit, economisch is het moeilijk rond te krijgen...
In principe zeg ik als je zelf installeert ben je voor 1500/2000 makkelijk klaar. Alleen het schijnt dat rvo tegenwoordig echt een installateur vereist....
Ik heb het hier een wp in combi met hout CV kachel, heerlijk....
Op het werk al dertig jaar airco ervaring met diverse modellen, en hier komt het niet in huis....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@DjAntoon Hoeveel vermogen levert hij dan? En welke heb je.

Want de systemen die ik uit zoek die ga ik ook in de laagste stand continu draaien, en dat is dan nog stiller dan de decentrale balansventilatie van maar 25db.
En ik zie nu dus ook dat de te leveren warmte voor het op temperatuur houden prima overeen komt met de laagste stille stand van de airco.

[ Voor 27% gewijzigd door !null op 26-01-2021 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-09 18:02
!null schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:25:
@DjAntoon Hoeveel vermogen levert hij dan? En welke heb je.

Want de systemen die ik uit zoek die ga ik ook in de laagste stand continu draaien, en dat is dan nog stiller dan de decentrale balansventilatie van maar 25db.
En ik zie nu dus ook dat de te leveren warmte voor het op temperatuur houden prima overeen komt met de laagste stille stand van de airco.
Dit is een LG 5kW airco, die stook ik van 's morgens 8:00 tot in ieder geval 19:00. Als we bij de tv zitten gaat de luchtstroom op standje laag, en soms helemaal uit. Als het heel koud is dan overdag de gas CV erbij aan, ook voornamelijk voor een klein kantoortje op de begaande grond wat anders niet voldoende warm word. Daar hangt wel een IR paneel onder het bureau dat aanstaat zolang het licht aan is.
's morgens om 6:00 gaat de gas CV ketel aan op 18 graden, die zorgt voor de vloer, maar ook voor het handdoeken rek in de badkamer.

Ik verwacht eerdaags mijn jaarafrekening stroom en gas, zal ongeveer 480 euro dus 40 euro per maand zijn. Dus daar valt niet zo heel veel te halen vrees ik. (Ik heb 8400Wp zonnepanelen liggen)
@reneeke1970 Als ik met 2000 euro op 0 uit zou komen, dan is het nog wel ok, vanuit de investering gezien. Anders moet ik het voor comfort doen, wat me toch ook wel wat geld waard is.
Ik heb ruimte om de gas CV ketel te behouden, warm douche water gaat met boilers.
Dus een complete vervanging hoeft niet perse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DjAntoon schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:08:
[...]

Dit is een LG 5kW airco, die stook ik van 's morgens 8:00 tot in ieder geval 19:00. Als we bij de tv zitten gaat de luchtstroom op standje laag, en soms helemaal uit. Als het heel koud is dan overdag de gas CV erbij aan, ook voornamelijk voor een klein kantoortje op de begaande grond wat anders niet voldoende warm word. Daar hangt wel een IR paneel onder het bureau dat aanstaat zolang het licht aan is.
's morgens om 6:00 gaat de gas CV ketel aan op 18 graden, die zorgt voor de vloer, maar ook voor het handdoeken rek in de badkamer.

Ik verwacht eerdaags mijn jaarafrekening stroom en gas, zal ongeveer 480 euro dus 40 euro per maand zijn. Dus daar valt niet zo heel veel te halen vrees ik. (Ik heb 8400Wp zonnepanelen liggen)
@reneeke1970 Als ik met 2000 euro op 0 uit zou komen, dan is het nog wel ok, vanuit de investering gezien. Anders moet ik het voor comfort doen, wat me toch ook wel wat geld waard is.
Ik heb ruimte om de gas CV ketel te behouden, warm douche water gaat met boilers.
Dan zou ik zeggen, Schaf een pana mono blok aan vanuit Duitsland voor ongeveer 900 euro na aftrek subsidie, nog een zwik leiding werk en aansluit materiaal en hoppa nul is je rekening

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 7 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.