@reneeke1970 en de Rvo subsidie ivm installateur?
@DjAntoon Maar als ik het zo allemaal lees, is er een behoorlijke verwarmsvraag. Dus het airco systeem zal niet vaak of iig niet altijd in de laagste/silent stand draaien.
Als ik dan een LG 5kW systeem op zoek en zie dat een silent mode al 31 decibel is en de eerstvolgende stand 34 db is, ja dat is zeker hoorbaar.
Dat is bij Daikins tussen de 20 tot 26 decibel afhankelijk van de versie. Dat is natuurlijk een gigantisch verschil.
Ik verwacht de airco bij ons nauwelijks tot niet te horen, want hij zal veelal in silent mode werken gezien hij maar ~800 Watt hoeft te leveren constant (met weer zoals afgelopen weken)
Als ik dan een LG 5kW systeem op zoek en zie dat een silent mode al 31 decibel is en de eerstvolgende stand 34 db is, ja dat is zeker hoorbaar.
Dat is bij Daikins tussen de 20 tot 26 decibel afhankelijk van de versie. Dat is natuurlijk een gigantisch verschil.
Ik verwacht de airco bij ons nauwelijks tot niet te horen, want hij zal veelal in silent mode werken gezien hij maar ~800 Watt hoeft te leveren constant (met weer zoals afgelopen weken)
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
@!null Ja er is een behoorlijke warmtevraag, het huis uit 1992 (redelijk geisoleerd) is inclusief inpandige garage dan ook 1000m3.
De LG was voor ons interessant, en bij aanschaf was deze ook bedoeld voor koeling, niet verwarming. Er hangt ook nog een LG 3.5kW op de (iets of wat te grote) slaapkamer, maar die gebruiken we enkel voor koeling.
Doordat ik daarna zonnepanelen heb laten leggen bleef er stroom over. De al aanwezige airco maakte dat we hier efficiënt gebruik van konden maken.
Ondanks airco en boilers (cop=1) bleef er toch nog 900kWh over.
Helaas nog 1 jaar bij engie contract, dus weinig terug betaling hierover.
De LG was voor ons interessant, en bij aanschaf was deze ook bedoeld voor koeling, niet verwarming. Er hangt ook nog een LG 3.5kW op de (iets of wat te grote) slaapkamer, maar die gebruiken we enkel voor koeling.
Doordat ik daarna zonnepanelen heb laten leggen bleef er stroom over. De al aanwezige airco maakte dat we hier efficiënt gebruik van konden maken.
Ja dat zei ik tijdje terug al dat dat misschien nu een dingetje kan zijn....DjAntoon schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:14:
1 PVoutput . Dongen NB
Vraag een installateur zoals @koevlaas2 om hem in bedrijf te stellen en de benodigde factuur te schrijven. Dat zal je de kop niet kosten.DjAntoon schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:14:
Begrijp ik helemaal. Maar ik begrijp ook wel dat jouw situatie tot minder prettige verwarming middels airco.DjAntoon schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 18:15:
@!null Ja er is een behoorlijke warmtevraag, het huis uit 1992 (redelijk geisoleerd) is inclusief inpandige garage dan ook 1000m3.
Als bij mij de airco altijd in laagste stand gaat draaien en het apparaat wat ik kies al veel stiller is, dan is de situatie dus niet vergelijkbaar.
Met 1 data request kun je 10 dagen opvragen. Ikzelf regel de warmtepomp met de uurverwachting, 2x per dag opgevraagd en krijg dan in 1 json 2 dagen. Zit deze maand nog maar op 46 requests.KabouterSuper schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:21:
[...]
***members only***
[...]
Goede tip, toevallig zat ik daar net naar te kijken. Je hebt daar 500 gratis datarequests per maand. Dat klinkt veel, maar valt in de praktijk wel mee. Als ik elke dag de voorspelling van de rest van de maand opvraag, heb ik al 31+30+..+2+1=465 datarequests. Verder haal ik de realisaties van gisteren op, dus komen er nog 31 bij, waarmee ik op 496 zit. Dat zit eng dicht bij de limiet van 500. Ik zie nu net dat de voorspelling maar 10 dagen is, waarmee de som wat positiever wordt.
Er schijnt ook een scandinavische site te zijn die veel gratis data heeft.....ooit wel eens gevonden, maar de url vergeten op te schrijven.
Anyway, ik heb weer genoeg uit te zoeken.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Dat is handig, en de 500 gratis requests zijn mooi.joezzt schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:13:
[...]
Kijk eens naar meteoserver.nl voor de weersvoorspellingen, bij een beperkt dagelijks api gebruik is dat gratis.
Weet jij of dat real-time weer (dus niet voorspelling) 1 set data voor de hele dag is?
Dat wil zeggen dat je of maar 1x zon en regen data hebt voor de hele dag, of bijvoorbeeld per uur? Zodat je dat naast je opwek gegevens kan leggen, en naast de eerdere voorspellingen, en er van kan leren.
Ik zou eens kijken naar de API van openweathermap.org . Die geven een stuk meer API requests en uur data voor de forecast.joezzt schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 23:43:
[...]
Met 1 data request kun je 10 dagen opvragen. Ikzelf regel de warmtepomp met de uurverwachting, 2x per dag opgevraagd en krijg dan in 1 json 2 dagen. Zit deze maand nog maar op 46 requests.
Hier gebruik ik een combo van 24h historie en 24h forecast als input voor de WAR stooklijn. Gevolg is rustiger draaien, inspelen op een omslag in het weer en hogere COP.
Hoe gebruik jij de data?
@Verwijderd real time weer is alleen actueel, geen historie zie ik.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
@Heronimo
‘s Ochtends bereken ik de gemiddelde verwachte temperatuur overdag, om 18:00 kijk ik naar de verwachte minimumtemperatuur tot de volgende ochtend. Op deze 2 momenten stel ik de aanvoertemperatuur in die dan vast staat voor die tijd. Euh ,ik, is in dit geval een eigen applicatie :-)
Alles om er voor te zorgen dat de WP niet achter de feiten aanloopt.
Openweathermap heb ik toen niet bekeken, loopt nu meer dan 1 jaar zo, ben heel tevreden. Volgens mij gebruiken ze bij meteoserver ook knmi data, ik lees bij beiden iets over een fijnmazig harmonie model....
‘s Ochtends bereken ik de gemiddelde verwachte temperatuur overdag, om 18:00 kijk ik naar de verwachte minimumtemperatuur tot de volgende ochtend. Op deze 2 momenten stel ik de aanvoertemperatuur in die dan vast staat voor die tijd. Euh ,ik, is in dit geval een eigen applicatie :-)
Alles om er voor te zorgen dat de WP niet achter de feiten aanloopt.
Openweathermap heb ik toen niet bekeken, loopt nu meer dan 1 jaar zo, ben heel tevreden. Volgens mij gebruiken ze bij meteoserver ook knmi data, ik lees bij beiden iets over een fijnmazig harmonie model....
Windturbines op Windpark N33 bij Meeden produceren laagfrequent geluid. Bouwers zoeken oplossing
Ongeveer 2,5% van de bevolking kan laagfrequent geluid waarnemen, het is geen pretje omdat je het vooral goed hoort als alle achtergrond geluid is verdwenen wanneer je wil gaan slapen.
Ongeveer 2,5% van de bevolking kan laagfrequent geluid waarnemen, het is geen pretje omdat je het vooral goed hoort als alle achtergrond geluid is verdwenen wanneer je wil gaan slapen.
Ja en allemaal voor het groen imago.
En niets is hinderlijker dan gebrom, wat dan opkomt en dan weer lijkt weg te zakken.
Slapen naast een dieselmotor van 800 pk gaat perfect.
Maar dat op- en aftoeren danwel dat laagfrequente geronk houdt je wakker.
En niets is hinderlijker dan gebrom, wat dan opkomt en dan weer lijkt weg te zakken.
3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.
Dingen waar je jezelf aan stoort houden je wakker. Slapen in een druk centrum of naast een snelweg/trein geen probleem maar een druppende kraan kan je tot waanzin drijven.Vuiltje schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:45:
Ja en allemaal voor het groen imago.
Uiteindelijke is het vrij subjectief denk ik. Probleem is wat mij betreft niet hoe storend het is maar dat mensen twijfelen aan nut en noodzaak.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik kan je wel vertellen dat ik horendol gek zou worden van zo'n laag frequent geluid. Dat is echt wat anders dan een trein of snelweg vind ik.
Ik vind deze wel errrrrrg geestig hoor, Tweaker heeft zonnepanelen geplaatst, de lantaarnpaal vlakbij geeft schijnbaar dusdanig veel licht dat z'n omvormer 's nachts ook nog blijft leveren

Kingsolo in "Welke type omvormer voor oost-west met zuid set opstelling?"
Sorry, fake news. De user geeft aan dat als hij 's avonds de omvormer handmatig uitzet, deze niet weer begint met opwekken als hij hem weer inschakelt. Het zal dus een meetfout zijn in de logging.

Sorry, fake news. De user geeft aan dat als hij 's avonds de omvormer handmatig uitzet, deze niet weer begint met opwekken als hij hem weer inschakelt. Het zal dus een meetfout zijn in de logging.
[ Voor 43% gewijzigd door ThinkPad op 29-01-2021 09:21 ]
Even wat informatie erbij
Hier blijkt een klassieke lamp 26W te verbruiken en een led versie 16W.
Dat de omvormer het (door te weinig vermogen) totaal verkeerd meet lijkt me duidelijk
Hier blijkt een klassieke lamp 26W te verbruiken en een led versie 16W.
Dat de omvormer het (door te weinig vermogen) totaal verkeerd meet lijkt me duidelijk
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Hoe kan een omvormer verkeerd meten? Hij genereert een stroom die het net ingaat en dat vermenigvuldigd met de spanning is het vermogen. Toch?
Signatures zijn voor boomers.
Ik denk dat in dit geval de energie van de panelen geheel opgaat aan het wakker houden van de omvormer.
Als de lantaarnpaal idd hoogstens 26W verbruikt dan wil dat niet zeggen dat de panelen dat geheel opnemen.
Meten is weten, ik zou met een stroomtang of kWh teller kijken of er echt iets wordt geleverd.
Zo niet dan kan hij 1kWh per dag 'opbrengst' wegstrepen
[edit]
Nog een linkje naar een artikel waar de vermogens in staan, 24W of 36W in een woonwijk en aangezien de panelen maar een deel ontvangen zal dat net de elektronica aan het werk krijgen.
Als de lantaarnpaal idd hoogstens 26W verbruikt dan wil dat niet zeggen dat de panelen dat geheel opnemen.
Meten is weten, ik zou met een stroomtang of kWh teller kijken of er echt iets wordt geleverd.
[edit]
Nog een linkje naar een artikel waar de vermogens in staan, 24W of 36W in een woonwijk en aangezien de panelen maar een deel ontvangen zal dat net de elektronica aan het werk krijgen.
[ Voor 33% gewijzigd door Speedy-Andre op 28-01-2021 11:22 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
De stroommeting van omvormers is niet exact. Mooi voorbeeld van SME in paragraaf 1.3:Maasluip schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 10:46:
Hoe kan een omvormer verkeerd meten? Hij genereert een stroom die het net ingaat en dat vermenigvuldigd met de spanning is het vermogen. Toch?
https://files.sma.de/downloads/Messgenau-UEN092520.pdf
De absolute fout is 2% van de nominale stroom (50A in dit voorbeeld). Dat is +/- 1A.
Bij nominale stroom is de relatieve fout gelijk aan de absolute fout. Bij een stroom van 10A is de absolute fout nog steeds +/- 1A. De relatieve fout is dan echter 10%.
70W aan de AC zijde is 300 mA. Nu weet ik niet wat de foutmarge is bij die omvormer, maar ik zou er niet van opkijken als je er daar 200 mA naast zit.
Meten doe je met een geijkte meter, bijvoorbeeld een brutoproductiemeter.
Dat is niet zo vreemd met zonnepanelen.ThinkPadd schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 10:21:
Ik vind deze wel errrrrrg geestig hoor, Tweaker heeft zonnepanelen geplaatst, de lantaarnpaal vlakbij geeft schijnbaar dusdanig veel licht dat z'n omvormer 's nachts ook nog blijft leveren![]()
Ik speel veel met van die kleine paneeltjes voor een lampje in de tuin. Zet er eentje op je tafel onder een brandende tafellamp en de lading is genoeg voor een paar uurtjes. Heel normaal.
De theorie klopt/ De praktijk ook. Echter voor lage stroomsterktes.
Edit: met een paar niet-china 18650 batterijen en een fatsoenlijke zelf gebouwde laden/ontladen schakeling met beveiliging, heb ik de hele nacht voldoende verlichting achter het huis om mijn nek niet breken als ik de hond ga uitlaten. Zelfs op dit moment.
Minder is meer
Edit2: als je per paneel optimisers gebruikt, is dit goed mogelijk bij voldoende lichtstroom.
[ Voor 20% gewijzigd door Schinnen-groen op 28-01-2021 15:23 ]
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Tegenwoordig kunnen we bij Coolblue ook elektriciteit en gas afnemen.
Als ze net zo goedkoop als hun zonnepanelen zijn...
https://www.volkskrant.nl...ie-wil-verkopen~b1c774cc/
Als ze net zo goedkoop als hun zonnepanelen zijn...

[ Voor 11% gewijzigd door jorbit op 28-01-2021 16:09 ]
SolarEdge 6270Wp (4290 Oost, 1980 West) | Amersfoort
Of je zet in de nacht alle apparatuur uit in je huis en je kijkt of je meter achteruit draait, dat is het enige wat echt telt, letterlijk.Speedy-Andre schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:04:
Ik denk dat in dit geval de energie van de panelen geheel opgaat aan het wakker houden van de omvormer.
Erg gunstig voor de terugleverende mensen lijkt het niet.jorbit schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:03:
Tegenwoordig kunnen we bij Coolblue ook elektriciteit en gas afnemen.
Als ze net zo goedkoop als hun zonnepanelen zijn...![]()
lijkt nu 7,6 cent te zijn. dat is vrij prijzig voor een geleverde kWh, maar dat is een andere discussie.Zonnepanelen en salderen
Alle stroom die je opwekt en binnen je jaarverbruik valt, mag je salderen. Dat wil zeggen dat je voor je opgewekte stroom hetzelfde bedrag terugkrijgt als dat je aan ons betaalt. Zolang dit op jaarbasis maar minder is dan wat je verbruikt. Wek je meer op? Ook geen probleem. Dan geven we je voor dat gedeelte een teruglevertarief. Deze staat gelijk aan de kale variabele leveringskosten.
Ohw en het minimale maand bedrag is 10 euro
ik pas, zoon leverancier heb ik alMinimale termijnbedrag
Je ingevulde verbruik leidt tot een zeer laag of negatief ingeschat termijnbedrag. De details vind je bij "Toon volledige prijsopbouw”. Coolblue Energie hanteert een minimum termijnbedrag van € 10,00. Op je jaar-/eindafrekening verrekenen we dit uiteraard met je werkelijke verbruik. Te veel betaald? Dan krijg je dat van ons terug.
[ Voor 25% gewijzigd door twain4me op 28-01-2021 18:59 ]
Volgens mij kan je ook nergens invullen wat je verwacht terug te leveren. Dus je start met een hoog maandtarief.
Zag zelf 6,8 cent als variabele leveringskosten staan. Maar niet helemaal uitgezocht of dat is wat je terug krijgt.
Zag zelf 6,8 cent als variabele leveringskosten staan. Maar niet helemaal uitgezocht of dat is wat je terug krijgt.
Ik heb 1 kWh ingevuld als verbruik (lager ging niet en terug leveren kan je niet aangevenjorbit schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 18:50:
Volgens mij kan je ook nergens invullen wat je verwacht terug te leveren. Dus je start met een hoog maandtarief.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/arOK5nn0Ye7tzlISWke42oHt.jpg?f=user_large)
en dan dus 10 euro per maand

Die 7.6 cent is het leverings tarief, niet teruglever vergoeding volgens mij.
Ik heb ze even gemaild om te vragen wat het terug lever tarief is en kreeg:
Hoewel met 3000 kwh geschatte overproductie het verschil met 10 cent / kwh nog maar neerkomt op E180 en dan gaan de verschillen in alle andere tarieven al snel meer verschil uitmaken.
Ik heb ze even gemaild om te vragen wat het terug lever tarief is en kreeg:
Dus dat is inderdaad niet heel veel. Ben verder blij met Coolblue maar dat kon hoger.Bedankt voor je e-mail en interesse in Coo.blue Energie!
Wat goed dat je al zonnepanelen hebt en zelf al flink aan de slag bent gegaan om je steentje bij te dragen aan het milieu. Daar krijgen wij een glimlach van!
Voor elke kWh die je te veel opwekt, krijg je €0,043076!
Hoewel met 3000 kwh geschatte overproductie het verschil met 10 cent / kwh nog maar neerkomt op E180 en dan gaan de verschillen in alle andere tarieven al snel meer verschil uitmaken.
[ Voor 23% gewijzigd door Gerco-M op 28-01-2021 19:38 ]
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Ja dit is duidelijk geen gat in de markt....twain4me schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 18:41:
[...]
Erg gunstig voor de terugleverende mensen lijkt het niet.
[...]
lijkt nu 7,6 cent te zijn. dat is vrij prijzig voor een geleverde kWh, maar dat is een andere discussie.
Ohw en het minimale maand bedrag is 10 euro
[...]
ik pas, zoon leverancier heb ik al(@reneeke1970
)
1 PVoutput . Dongen NB
Coolblue lijkt als strategie te hebben om als merk met de focus op klanttevredenheid markten te besteden waar de klanttevredenheid doorgaans laag is. Slim om zo je merk als USP in te zetten, maar het komt wel met een prijs.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Veel consumenten waaronder ik besteden graag een paar % meer aan een product als de kwaliteit en service gewoon 2 keer zo goed is. Bij Coolblue klopt alles gewoon, vriendelijke service, support wordt snel beantwoord en als er ooit eens iets is, wordt het gewoon opgelost zonder gezeur. Peace of mind!Krisp schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 21:44:
Coolblue lijkt als strategie te hebben om als merk met de focus op klanttevredenheid markten te besteden waar de klanttevredenheid doorgaans laag is. Slim om zo je merk als USP in te zetten, maar het komt wel met een prijs.
Dit geld voor consumenten elektronica, maar ook voor de 50 zonne panelen met installatie, en ik zal ze zeker ook voor energie in de gaten houden. Het zou me niet verbazen als ze in deze markt ook gewoon weer heel snel groeien met een goed product waar veel mensen blij van worden.
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Het was geen waardeoordeel, maar een constatering. Ik heb in het verleden bij Coolblue gewerkt, dus ik ken de doelgroep.Gerco-M schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 21:57:
[...]
Veel consumenten waaronder ik besteden graag een paar % meer aan een product als de kwaliteit en service gewoon 2 keer zo goed is. Bij Coolblue klopt alles gewoon, vriendelijke service, support wordt snel beantwoord en als er ooit eens iets is, wordt het gewoon opgelost zonder gezeur. Peace of mind!
Dit geld voor consumenten elektronica, maar ook voor de 50 zonne panelen met installatie, en ik zal ze zeker ook voor energie in de gaten houden. Het zou me niet verbazen als ze in deze markt ook gewoon weer heel snel groeien met een goed product waar veel mensen blij van worden.
Mede daardoor vind ik deze move zo intrigerend. Het is algemeen bekend dat energiemaatschappijen lage klanttevredenheidsscores hebben omdat energie ‘er gewoon is’. Net zoals niemand echt laaiend enthousiast is over het waterleidingbedrijf. Je kunt het doorgaans alleen maar fout doen, en dat gebeurt in mijn beleving niet zo vaak (tenzij je echt bij de budgetmerken zit). Ze krijgen imo een zware dobber hieraan, want een prijspakker zijn ze niet en dat is wel de voornaamste incentive hiervoor.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Nou breekt m'n klomp...
Op de site van de RVO wilde ik eens een berekening maken van hoeveel subsidie je kunt krijgen voor het vervangen van dubbelglas naar triple glas. Ik heb hier een offerte voor, waarbij de huidige kozijnen worden gebruikt (stukje uitfrezen en het past prima).
Ik zag de optie voor alleen het vervangen van het glas er niet tussen staan, dus vanochtend contact met ze opgenomen. Nu blijkt dat je voor het vervangen van het glas naar triple, zonder het vervangen van je kozijnen niet in aanmerking komt voor subsidie. Zou ik niet voor HR+++ maar voor HR++ gaan, dan krijg ik 35 euro per m2.
Dat kan toch niet waar zijn?! Iemand die dat al eerder heeft gehoord of is tegengekomen?
Op de site van de RVO wilde ik eens een berekening maken van hoeveel subsidie je kunt krijgen voor het vervangen van dubbelglas naar triple glas. Ik heb hier een offerte voor, waarbij de huidige kozijnen worden gebruikt (stukje uitfrezen en het past prima).
Ik zag de optie voor alleen het vervangen van het glas er niet tussen staan, dus vanochtend contact met ze opgenomen. Nu blijkt dat je voor het vervangen van het glas naar triple, zonder het vervangen van je kozijnen niet in aanmerking komt voor subsidie. Zou ik niet voor HR+++ maar voor HR++ gaan, dan krijg ik 35 euro per m2.
Dat kan toch niet waar zijn?! Iemand die dat al eerder heeft gehoord of is tegengekomen?

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal
Dat was in 2019/2020 ook al zo, dus zit hem niet in de nieuwe ISDE van 2021.
Daarnaast isoleren houten kozijnen prima, dus snap de eis ook niet helemaal.
Vandaag gespeeld met frituurolie in de houtkachel.
Ik zie nu kans om 400 mL per uur om te zetten in warmte. (iets meer dan 3kW)
Leuke hobby.
Op youtube onderzoek gedaan naar hoe een scheepskachel op diesel werkt (zonder elektriciteit) en naar hoe men afgewerkte olie "wegwerkt".
Bodemplaat ligt min of meer luchtdicht onderin de kachel.
In een klein conservenblik op 6 cm boven de bodem rondom gaten geprikt, op 8 en 10 hoogte ook.
Klein conservenblik rechtop op bodemplaat en vlak er omheen in de bodemplaat gaten geboord.
Groot conservenblik ondersteboven (over) kleine blik met de gaten in de bodemplaat dan tussen de blikken.
In het hart van het grote blik een gat geknipt 4 cm rond en daarna de overgebleven bodem ingeknipt tot kleine blik. daarna de "taartpunten" naar binnen gevouwen zodat die het kleine blik centreren.
In beide blikken 5 cm boven de bodemplaat een gat geprikt waardoor de olieleiding komt.
in mijn geval 4,8 mm inwendig.
Uiteinde rijkt tot het hart van het kleine blik (met iets afschot), waarin onderin een zo groot mogelijke "kom" staat van koper. (pijp 4 cm lang, 2 duims, met aangesoldeerde vlakke bodem).
In het hart staat een "verdamper" gewikkeld van koperdraad 3 mm ook iets van 4 cm hoog. (als een drukveer)
Die kom is belangrijk want die moet warmte uit de vlam naar de bodem trekken waarop de olie valt, die moet worden verdampt. Een eerste test zonder, dus alleen met het kleine blik, werkte niet.
De olieleiding is naar buiten de kachel gevoerd en rechtop gebogen met daarop een 50 mL injectie spuit.
met "10" op dezelfde hoogte als de uitstroom.
Vul de kom met spiritus en gooi er een lucifer in, kijk niet in de kachel, want plof.
Vul daarna de open spuit (= zonder plunjer) tot "10" en laat de olie de leiding vullen zonder dat die lucht kan zuigen doordat het in de spuit te snel wegloopt.
Na enige tijd zal de spiritus opraken en zal je gevoelsmatig olie moeten toevoeren in de spuit tot 30.
Heel langzaam zal dan de olie gaan meeverbranden.
Als de "vaart" uit de vlam is, is de spiritus op. vul nu bij tot 50.
Klaar.
Tussen 20 en 30 geeft bij mij iets van 2.5 kW,.
Tussen 40 en 60 is dat 3,4 Kw (3 minuten met 20 mL)
Met de asladeur op een kier trekt mijn schoorsteen voldoende om dit principe zonder ventilator te laten werken.
Alleen nog een soort van knaagdierendrinkbak-vulfles verzinnen, die automatisch de spuit op het gewenste niveau houdt.
En anders iets met een pomp of een druppelaar maken, maar dan zit je meteen weer met een overloop bewaking.........
Zijn er meer "pyromanen" die "duurzaam" hun huis verwarmen op deze manier?
Leuke hobby.
Op youtube onderzoek gedaan naar hoe een scheepskachel op diesel werkt (zonder elektriciteit) en naar hoe men afgewerkte olie "wegwerkt".
In een klein conservenblik op 6 cm boven de bodem rondom gaten geprikt, op 8 en 10 hoogte ook.
Klein conservenblik rechtop op bodemplaat en vlak er omheen in de bodemplaat gaten geboord.
Groot conservenblik ondersteboven (over) kleine blik met de gaten in de bodemplaat dan tussen de blikken.
In het hart van het grote blik een gat geknipt 4 cm rond en daarna de overgebleven bodem ingeknipt tot kleine blik. daarna de "taartpunten" naar binnen gevouwen zodat die het kleine blik centreren.
In beide blikken 5 cm boven de bodemplaat een gat geprikt waardoor de olieleiding komt.
Uiteinde rijkt tot het hart van het kleine blik (met iets afschot), waarin onderin een zo groot mogelijke "kom" staat van koper. (pijp 4 cm lang, 2 duims, met aangesoldeerde vlakke bodem).
In het hart staat een "verdamper" gewikkeld van koperdraad 3 mm ook iets van 4 cm hoog. (als een drukveer)
Die kom is belangrijk want die moet warmte uit de vlam naar de bodem trekken waarop de olie valt, die moet worden verdampt. Een eerste test zonder, dus alleen met het kleine blik, werkte niet.
De olieleiding is naar buiten de kachel gevoerd en rechtop gebogen met daarop een 50 mL injectie spuit.
Vul de kom met spiritus en gooi er een lucifer in, kijk niet in de kachel, want plof.
Vul daarna de open spuit (= zonder plunjer) tot "10" en laat de olie de leiding vullen zonder dat die lucht kan zuigen doordat het in de spuit te snel wegloopt.
Na enige tijd zal de spiritus opraken en zal je gevoelsmatig olie moeten toevoeren in de spuit tot 30.
Klaar.
Met de asladeur op een kier trekt mijn schoorsteen voldoende om dit principe zonder ventilator te laten werken.
Alleen nog een soort van knaagdierendrinkbak-vulfles verzinnen, die automatisch de spuit op het gewenste niveau houdt.
En anders iets met een pomp of een druppelaar maken, maar dan zit je meteen weer met een overloop bewaking.........
3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.
Bovenstaande schreeuwt echt om wat foto's!
Nou, daar heb ik wel over gehoord ja:--Erik-- schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 16:31:
SEEH subsidie controle isolatiewaarde houten kozijn
Standaard houten kozijnen voldoen dus niet zomaar voor de HR+++ subsidie, ook niet als ze nieuw zijn. Zoals je in mijn topic kunt lezen was dat voorheen onder SEEH enorm onduidelijk (ik ben uiteindelijk wel weg gekomen met mijn houten kozijnen met triple glas).
[ Voor 29% gewijzigd door assje op 02-02-2021 16:40 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Dat hangt af van je definitie van prima, vergeleken met triple glas is het wel degelijk een zwak punt (koudebrug) en moderne kunststof kozijnen isoleren veel beter.jorbit schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 16:57:
Dat was in 2019/2020 ook al zo, dus zit hem niet in de nieuwe ISDE van 2021.
Echter, het gaat ook om een zeer klein oppervlakte t.o.v. het glas dus ik ben het met je eens dat de aandacht enigszins overtrokken is tenzij je echt met een passiefhuis bezig bent oid. Voor mijn woning uit 1976 met type C ventilatie is het in ieder geval nauwelijks relevant terwijl triple glas echt nog wel meerwaarde heeft (doorzonwoning, beneden 70% glas oid).
[ Voor 29% gewijzigd door assje op 02-02-2021 16:41 ]
Twee vragen:
Bij mij broertje hebben we gevel isolatie toegepast maar dat is door ene bevriende aannemer voor niets gedaan alleen materiaal kosten welke wij zelf bij de groothandel gehaald hebben.
Moet ik voor de subsidie de aannemer nu een €0 factuur laten maken?
De uren zijn daadwerkelijk voor niets geweest. Of moet ik gaan frauderen waar ik eigenlijk heel weinig zin in heb?
Tweede vraag: Ik heb een warmtebeeld camera gekocht maar hoe gebruik je zo'n ding nu effectief?
Uit mijn metingen komt naar voren dat mijn dubbelglas (vanuit buiten) net zo warm is als de gevel. Dan kan ik toch op maken dat de gevel slecht/niet geisoleerd is?
Bij mij broertje hebben we gevel isolatie toegepast maar dat is door ene bevriende aannemer voor niets gedaan alleen materiaal kosten welke wij zelf bij de groothandel gehaald hebben.
De uren zijn daadwerkelijk voor niets geweest. Of moet ik gaan frauderen waar ik eigenlijk heel weinig zin in heb?
Tweede vraag: Ik heb een warmtebeeld camera gekocht maar hoe gebruik je zo'n ding nu effectief?
Uit mijn metingen komt naar voren dat mijn dubbelglas (vanuit buiten) net zo warm is als de gevel. Dan kan ik toch op maken dat de gevel slecht/niet geisoleerd is?
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Het lijkt me dat dit wel moet kunnen. Doordat de subsidie op basis van m2 is zou de subsidie relatief wel heel hoog kunnen worden t.o.v. de kosten wat een beetje een aparte situatie zou kunnen geven.icecreamfarmer schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:55:
Moet zelf ook zeggen dat zolang jij je bevriende aannemer een marktconform bedrag laat factureren ik dat persoonlijk nog redelijk grijs gebied vind. Uiteraard had je deze uren dan ook wel gewoon gefactureerd en betaald moeten hebben. Als hij vervolgens jouw een storting doet binnen schenkingsvrijstelling is dat misschien fraude, aan de andere kant is er voor de gemeenschap niets veranderd t.o.v. uitbesteden bij een willekeurige andere aannemer.
Ik weet niet of dit voor mij donkerder grijs is dan een volstrekt legale familiebank met terugschenking. Het wordt natuurlijk anders als je gaat rekenen met extra hoge kosten om zo de subsidie te maximaliseren.
Ik weet er niet veel vanaf maar ik weet wel dat reflecterende/transparante oppervlakte meten simpelweg niet werkt. Je kunt dus geen conclusies verbinden aan de kleur van de ramen.icecreamfarmer schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:55:
[ Voor 56% gewijzigd door assje op 02-02-2021 17:20 ]
@Vuiltje Lol, leuke oplossing om van de oliebollen-olie af te komen. Ik hou het toch maar bij wegbrengen naar een snackbar of recyclebak.
Als het kampvuurseizoen weer is aangebroken houd ik graag een flesje oude frituurolie over voor wat "special effects" maar vind dat toch meer wat voor buitenshuis
Als het kampvuurseizoen weer is aangebroken houd ik graag een flesje oude frituurolie over voor wat "special effects" maar vind dat toch meer wat voor buitenshuis
Achteraf gezien had de aannemer je beter marktconform kunnen factureren. En dan afspreken om een credit nota te maken, heb dit ook wel eens gedaan om vragen te voorkomen.assje schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 17:05:
[...]
Het lijkt me dat dit wel moet kunnen. Doordat de subsidie op basis van m2 is zou de subsidie relatief wel heel hoog kunnen worden t.o.v. de kosten wat een beetje een aparte situatie zou kunnen geven.
Moet zelf ook zeggen dat zolang jij je bevriende aannemer een marktconform bedrag laat factureren ik dat persoonlijk nog redelijk grijs gebied vind. Uiteraard had je deze uren dan ook wel gewoon gefactureerd en betaald moeten hebben. Als hij vervolgens jouw een storting doet binnen schenkingsvrijstelling is dat misschien fraude, aan de andere kant is er voor de gemeenschap niets veranderd t.o.v. uitbesteden bij een willekeurige andere aannemer.
Ik weet niet of dit voor mij donkerder grijs is dan een volstrekt legale familiebank met terugschenking. Het wordt natuurlijk anders als je gaat rekenen met extra hoge kosten om zo de subsidie te maximaliseren.
[...]
Ik weet er niet veel vanaf maar ik weet wel dat reflecterende/transparante oppervlakte meten simpelweg niet werkt. Je kunt dus geen conclusies verbinden aan de kleur van de ramen.
Dat kan nog steeds.Vaevictis_ schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:54:
[...]
Achteraf gezien had de aannemer je beter marktconform kunnen factureren. En dan afspreken om een credit nota te maken, heb dit ook wel eens gedaan om vragen te voorkomen.
Maar ik wacht nog op antwoord van het RVO.
Succes daarmee, mijn ervaringen qua informatievoorziening vanuit RVO is niet zo positief.icecreamfarmer schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:13:
Maar ik wacht nog op antwoord van het RVO.
De laatste keer werd ik binnen 2 dagen terug gebeld door iemand die daadwerkelijk deskundig was.assje schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:17:
[...]
Succes daarmee, mijn ervaringen qua informatievoorziening vanuit RVO is niet zo positief.
Nu duurt het idd alweer een week.
Een keertje goed nieuws rondom beschermd gezicht/monumenten enz:
https://www.ad.nl/binnenl...-feeststemming~a76a1d408/
Een beetje burgerlijke ongehoorzaamheid heeft goed uitgepakt. Laten we hopen dat dit de deur open zet voor (veel) meer ruimte voor zonnepanelen op daken van monumenten/in beschermd stadsgezicht.
Een beetje burgerlijke ongehoorzaamheid heeft goed uitgepakt. Laten we hopen dat dit de deur open zet voor (veel) meer ruimte voor zonnepanelen op daken van monumenten/in beschermd stadsgezicht.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet
Bij mij waren alle gesprekken moeizaam totdat ik i.v.m. een steekproef met een controleur/ingenieur aan de lijn kwam. Daar was het wel perfect mogelijk duidelijkheid/antwoorden te krijgen.icecreamfarmer schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:22:
De laatste keer werd ik binnen 2 dagen terug gebeld door iemand die daadwerkelijk deskundig was.
Je maakt een grapje hoop ik? De buren zullen blij met je zijn..Vuiltje schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:54:
Leuke hobby.
Klaar.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Meer of minder blij dan als er hout wordt gestookt? Als ik op een koude avond wandel (jaja, voor 21:00 binnen) wordt in sommige wijken me de adem soms benomen door de houtwalmen. Geen idee of een frituuroliegeur in dat opzicht beter of slechter is.revolution-nl schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:25:
Je maakt een grapje hoop ik? De buren zullen blij met je zijn..
Misschien gewoon stoppen met dingen verbranden?
De overlast die wij hebben van houtrook is met name bij een stook alert gigantisch, het is echt ongelooflijk dat warmtepompen en auto's (terecht) aan strenge regels moeten voldoen en dat de stoker vogel rij is en voor enorme overlast en gezondheidsschade zorgt.JeroenH schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:27:
[...]
Meer of minder blij dan als er hout wordt gestookt? Als ik op een koude avond wandel (jaja, voor 21:00 binnen) wordt in sommige wijken me de adem soms benomen door de houtwalmen. Geen idee of een frituuroliegeur in dat opzicht beter of slechter is.
Inderdaad, laten we stoppen met dingen verbranden in stedelijk gebied, niet meer van deze tijd en verre van duurzaam.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Mijn ervaring zijn heel erg wisselend met de RVO, ze zijn wel kritisch! En duurt wat langer om antwoord te krijgen, voor b.v. EIA heb ik in totaal 5 aanvullende brieven/bewijsmateriaal moeten aanleveren. En nog een telefoon gesprek om uit te leggen hoe de elektra onbalans "markt" werkt en hoe je daarmee kunt handelen. Echt heel vervelend als iemand het niet begrijpt. En vervolgens nog te weinig aftrek toewijst.icecreamfarmer schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:22:
[...]
De laatste keer werd ik binnen 2 dagen terug gebeld door iemand die daadwerkelijk deskundig was.
revolution-nl schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:30:
[...]
De overlast die wij hebben van houtrook is met name bij een stook alert gigantisch, het is echt ongelooflijk dat warmtepompen en auto's (terecht) aan strenge regels moeten voldoen en dat de stoker vogel rij is en voor enorme overlast en gezondheidsschade zorgt.
Inderdaad, laten we stoppen met dingen verbranden in stedelijk gebied, niet meer van deze tijd en verre van duurzaam.
/f/image/TlHkiKSooLzuBLkKrHCe58Wc.png?f=fotoalbum_large)
Ik gebruik dit plaatje graag in mijn werk als passiefhuis-vakman. Spreekt voor zich.
TIP: Iedereen die overlast van houtstook ervaart kan dit ook aanwenden om WOZ waarde omlaag te krijgen. Paar screenshotjes erbij stoppen van beroerde dagen. Zie https://deutschland.maps.sensor.community/#8/52.441/7.798
Ben al aan de slag met de gemeente (die vooralsnog niet bereidwillig is) en het vormen van een collectief in de buurt.Vaevictis_ schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:36:
[...]
TIP: Iedereen die overlast van houtstook ervaart kan dit ook aanwenden om WOZ waarde omlaag te krijgen. Paar screenshotjes erbij stoppen van beroerde dagen. Zie https://deutschland.maps.sensor.community/#8/52.441/7.798
Ik kan geregeld mijn huis niet meer ventileren.. als ik te laat ben met het sluiten van de roosters dan ruiken de slaapkamers naar een openhaard

Ik heb zelf ook zo'n sensorkastje aan mijn voorgevel, en ik werk mee aan een project in Hilversum met als doel om in 2021 100 van die kastjes in deze plaats te hebben hangen.Vaevictis_ schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:36:
Techniek en beheer zijn een uitdaging, maar we gaan kijken hoe ver we komen.
Heb je een link?JeroenH schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:41:
[...]
Ik heb zelf ook zo'n sensorkastje aan mijn voorgevel, en ik werk mee aan een project in Hilversum met als doel om in 2021 100 van die kastjes in deze plaats te hebben hangen.
Ik zou ook graag zoiets hebben zodat ik de overlast aantoonbaar kan maken.
@JeroenH Interessant, gaat dat via de gemeente of andere instantie?JeroenH schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:41:
[...]
Ik heb zelf ook zo'n sensorkastje aan mijn voorgevel, en ik werk mee aan een project in Hilversum met als doel om in 2021 100 van die kastjes in deze plaats te hebben hangen.
Luftdaten is een populaire toepassing hiervoor.
Zoals ze bij Fully Charged zeggen, #stopburningstuff.JeroenH schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:27:
[...]
Meer of minder blij dan als er hout wordt gestookt? Als ik op een koude avond wandel (jaja, voor 21:00 binnen) wordt in sommige wijken me de adem soms benomen door de houtwalmen. Geen idee of een frituuroliegeur in dat opzicht beter of slechter is.
https://sensor.community/en/sensors/airrohr/revolution-nl schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:42:
Heb je een link?
Ik zou ook graag zoiets hebben zodat ik de overlast aantoonbaar kan maken.
Ik heb mijn broer van Thingiverse een leuke behuizing laten 3D-printen, maar dat bevalt niet goed. Slap materiaal en te veel warmte-invloed:
:strip_exif()/f/image/fXYkSpb1sbR89HNrunLbkF5u.jpg?f=fotoalbum_medium)
Een afdeling van de gemeente om dit soort "smart" initiatiefjes te starten is dit begonnen, maar het is de bedoeling dat het na een opstartfase zelfstandig verder gaat. We zijn dan ook nog op zoek naar mensen die het leuk vinden de ondersteunende zaken te doen als de financiën, communicatie, etc. Dat moet je niet bij techneuten latenVaevictis_ schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:43:
@JeroenH Interessant, gaat dat via de gemeente of andere instantie?
[ Voor 24% gewijzigd door JeroenH op 04-02-2021 14:57 ]
Het is maar wat je goed nieuws noemt.JeroenH schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:23:
Een keertje goed nieuws rondom beschermd gezicht/monumenten enz:
Persoonlijk vind ik opbouw zonnepanelen op 9 van de 10 schuine daken van woningen echt afbreuk doen aan het straatbeeld en architectuur van de woningen.
Op platdak, of uit het zicht is een ander verhaal. Ik ben niet tegen het opwekken van zonnestroom. Maar de monumentale woning uit het artikel dat je aanhaalt is wat mij betreft compleet verpest. Nog even los van de creatieve bui die mevrouw had met een pot grijze verf.
Dat kan. Ik vind een leuk oud straatje vol met auto's ook niet mooi. Is (kennelijk?) maatschappelijk nodig dus nemen we dat voor lief. Zonnepanelen hebben veel minder visuele impact, en vele positieve effecten voor deze mevrouw en de maatschappij. Daarom vind ik het goed nieuws. Maar goed, da's ook maar mijn mening, natuurlijk.B-lex schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:56:
Het is maar wat je goed nieuws noemt.
Persoonlijk vind ik opbouw zonnepanelen op 9 van de 10 schuine daken van woningen echt afbreuk doen aan het straatbeeld en architectuur van de woningen.
Verpest? Hoe dan? Als die mevrouw de woning ooit verkoopt, en de volgende bewoners hoeven geen zonnepanelen zijn ze in een ochtendje van het dak af, zonder een spoor achter te laten. "Verpest" vind ik overdreven.Op platdak, of uit het zicht is een ander verhaal. Ik ben niet tegen het opwekken van zonnestroom. Maar de monumentale woning uit het artikel dat je aanhaalt is wat mij betreft compleet verpest.
Tsja, dat is idd nog iets anders, maar of dat nou wel of niet moet mogen heb ik niet zo'n sterke mening over.Nog even los van de creatieve bui die mevrouw had met een pot grijze verf.
Echt niet.revolution-nl schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:25:
Je maakt een grapje hoop ik?
Als je juist stookt walmt het niet.
Maar de as-aangroei in de branderpot is reusachtig.
Na 1/2 liter moet je die eigenlijk al uitschrappen.
Waarschijnlijk is die dan toch net niet lekker warm genoeg.
Ik ben er verder niet mee doorgegaan, kost teveel tijd zonder automatisch vulsysteem.
Kachel is weer teruggebouwd naar houtstook.
Het was een leuk experiment.
Maar zonder pomp of een knaagdierdrinkbakvulfles of zelfs een carburateur is het geen doen.
De wisselingen in temperatuur zijn ook te groot (vandaar die aangroei?) omdat je gaat vullen bij 2cm tot 7 cm. Bij 7 is hij iets van 3.5 kW en bij 2 cm nog een "waakvlam".
SuperJeroenH schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:50:
[...]
https://sensor.community/en/sensors/airrohr/
Ik heb mijn broer van Thingiverse een leuke behuizing laten 3D-printen, maar dat bevalt niet goed. Slap materiaal en te veel warmte-invloed:
[Afbeelding]
[...]
Een afdeling van de gemeente om dit soort "smart" initiatiefjes te starten is dit begonnen, maar het is de bedoeling dat het na een opstartfase zelfstandig verder gaat. We zijn dan ook nog op zoek naar mensen die het leuk vinden de ondersteunende zaken te doen als de financiën, communicatie, etc. Dat moet je niet bij techneuten laten
Ik ga er meteen een bestellen als ze weer op voorraad zijn zodat ik de gemeente kan bombarderen met harde cijfers
Wat is het verschil tussen onderstaande units?
https://nettigo.eu/produc...1-bme280-english-language
https://nettigo.eu/produc...uild-your-own-smog-sensor
[ Voor 13% gewijzigd door revolution-nl op 04-02-2021 15:34 ]
Ik heb jaren geleden een reeks filmpjes bekeken op YouTube m.b.t. waste-oil burning en de conclusie was als je zo'n brander goed bouwt heb je een volstrekt rookloze verbranding van olie.revolution-nl schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:25:
[...]
Je maakt een grapje hoop ik? De buren zullen blij met je zijn..
Afhankelijk of ik de komende twee weken een salarisverhoging krijg ga ik een offerte vragen voor een warmtepomp (all electric).
Qua prijs (7000 euro betaal ik graag), leverancier en Daikin-merk weet ik alles al. Ik vraag me alleen 1 ding in praktijk af: hoe gaan die dingen zich komende week gedragen als het -10 wordt? Blijft het huis warm? Kost me dat onevenredig veel stroom (COP van 1 en hemel koud?) en gaat het ding ontdooicyclussen in?
Qua prijs (7000 euro betaal ik graag), leverancier en Daikin-merk weet ik alles al. Ik vraag me alleen 1 ding in praktijk af: hoe gaan die dingen zich komende week gedragen als het -10 wordt? Blijft het huis warm? Kost me dat onevenredig veel stroom (COP van 1 en hemel koud?) en gaat het ding ontdooicyclussen in?
bij -10 is de cop lager, staat in de manual hoeveel en hangt af van je Ta. bij Ta=35 ca. COP=2 - 2.5
defrost is bij hoge luchtvochtigheid, niet zozeer bij droge vrieslucht
Als je WP capaciteit tekort komt en een electrisch element springt bij dan heeft dat element een COP = 1
defrost is bij hoge luchtvochtigheid, niet zozeer bij droge vrieslucht
Als je WP capaciteit tekort komt en een electrisch element springt bij dan heeft dat element een COP = 1
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ligt aan je WP (merk en type) mijn 11,2KW Zubadan levert zonder element bij -15 bij Ta 35 nog steeds 13,59KW met een COP van 2,17.Delerium schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:44:
Afhankelijk of ik de komende twee weken een salarisverhoging krijg ga ik een offerte vragen voor een warmtepomp (all electric).
Pas bij -20 "kakt" het thermisch vermogen in naar 10,46KW en een COP van 2,14.
Dit alles zonder element, dus er kan nog 2KW aan vermogen bij.
Dus nee, ik ben niet bang voor volgende week
Je kan ze ook kant en klaar krijgen bij Ali.Vuiltje schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:09:
[...]
Echt niet.
Als je juist stookt walmt het niet.
Maar de as-aangroei in de branderpot is reusachtig.
Na 1/2 liter moet je die eigenlijk al uitschrappen.
Waarschijnlijk is die dan toch net niet lekker warm genoeg.
Ik ben er verder niet mee doorgegaan, kost teveel tijd zonder automatisch vulsysteem.
Kachel is weer teruggebouwd naar houtstook.
Het was een leuk experiment.
Maar zonder pomp of een knaagdierdrinkbakvulfles of zelfs een carburateur is het geen doen.
De wisselingen in temperatuur zijn ook te groot (vandaar die aangroei?) omdat je gaat vullen bij 2cm tot 7 cm. Bij 7 is hij iets van 3.5 kW en bij 2 cm nog een "waakvlam".
Deze vraag kun je beter stellen in het juiste topic:Delerium schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:44:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9
Maar een kort antwoord:
Defrosts heb je al vanaf een graad of 4 buitentemperatuur omdat de verdamper van de WP altijd kouder is dan de omgeving (anders kun je immers geen warmte opnemen uit de lucht).
COP = 1 zou niet best zijn. Ik verwarm met een vrij lage temperatuur (tot 0°C met 25 graden, bij -10 zeker niet boven de 30. Dan heeft onze Mitsubishi PUHZ-SW75YAA nog een COP van 3.3, en een vermogen van 8.6 kW. Ik maak me dus geen zorgen.
Deze WP heeft ook een elektrisch element, maar die staat permanent uitgeschakeld. Die zou ik bij problemen nog in kunnen schakelen, maar dat zolang de gemiddelde dagtemperatuur niet onder de -10 komt is dat zeker niet nodig.
Overigens wordt dit wel een interessante case, bij dergelijke lage temperaturen kun je als WP bezitter mooi controleren of je stooklijn klopt en hoeveel vermogen je nog over hebt (of tekort komt...).
[ Voor 15% gewijzigd door Andrehj op 04-02-2021 20:15 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Haha dat is nep, die heeft stroom nodig.
Ze voorspellen weer sinds lange tijd weer horror temperaturen en een dikke pak sneeuw. Mijn gratis dagkalender Weer Records Nederland android app geeft aan dat het veel erger kan:
Op 4 februari 2012 was het -16.6 graden gemiddeld over 24 uur en minimum temperatuur van -22.9 graden in Lelystad
Op 4 februari 2012 was de minimum temperatuur -18.9 graden in de Bilt
Op 16 februari 1956 was de minimum temperatuur -25.2 in Volkel en over 24 uur -17.4 gemiddeld in Eelde
Op 16 februari 1956 was de minimum temperatuur -21.6 en over 24 uur -14.9 in de Bilt
Op 16 februari 2020 is 37.4 mm neerslag in 24 uur gevallen in Berkhout
Op 23 februari 2020 is 31.7 mm neerslag in 24 uur gevallen in De Bilt.
Op 8 februari 1946 is 53.9 mm neerslag in 24 uur gevallen in De Bilt.
Op 9 februari 2020 is 20.5 mm neerslag gevallen in 1 uur in Lauwersoog en 14.8 mm in 1 uur in De Bilt
[ Voor 4% gewijzigd door ZuinigeRijder op 04-02-2021 22:21 ]
Leuk plaatje, en ik vind de nieuwerwetse manier ook veel simpeler. Zoveel leidingwerk dat weg kan.Vaevictis_ schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:36:
[...]
[Afbeelding]
Ik gebruik dit plaatje graag in mijn werk als passiefhuis-vakman. Spreekt voor zich.
En soms lukt dat ook over te brengen. Vooral als je van plaatje 1 naar plaatje 3 gaat met renovatie, is erg mooi.
Maar ook laatst met bekende en duurzaamheidsplannen. Waarbij ik vertelde dat ze, met wat isolatie stappen, ook gewoon oude cv ketel en oude ventilatiebox weg konden doen, daar een warmtepompboiler ophangen op die plek. Vervolgens beneden een airco installatie (en inductiekookplaat) dan werd het ineens erg simpel om dat oudere rijtjeshuis van het gas af te krijgen. En ja, dan kan ook die radiator weg waardoor je wel die grote pui neer kan zetten.
Er vanuitgaande dat je toch nog enige verwarming noodzaak hebt en deze niet puur elektrisch op probeert te lossen (dus naar een vorm van warmtepomp gaat), vind ik het theoretisch nog makkelijker om met van die monobloc airco's te werken. Liefst nog met wtw-ventilatie erbij in, maar hiervan ken ik alleen de Tegnis DCU met warmtepomp die dat allemaal combineert, verder geen apparaten die ik ken.
Helaas blijven apparaten zoals de Innova (alleen airco, geen ventilatie) steken op lagere COP waardes dan die een split unit of serieuze lucht/water monobloc doen. En vind ik ze relatief duur.
In mijn nieuwe huis lopen er in ieder geval nergens ventilatie buizen of cv leidingen. Alleen stroom en natuurlijk tapwater.
[ Voor 14% gewijzigd door !null op 05-02-2021 00:24 ]
De subsidie wordt uitgedeeld door de RVO en ondanks dat men het inkleedt met kreten als "subsidie voor huiseigenaar", is het een subsidie die bedoeld is om de bouwsector aan de gang te houden. Dus om meer mensen over te halen een bedrijf aan te nemen om hun huis te isoleren. Lekker belangrijk dat je zelfstandig je huis isoleert of een goedkope manier hebt gevonden van isoleren door alleen een paar glasplaten te vervangen; je krijgt pas subsidie als je een flinke som geld uitgeeft aan een bouwbedrijf, dat complete kozijnen monteert. rijksdienst voor ONDERNEMEND Nederland en niet voor de 'isolerende klussert'.--Erik-- schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 16:31:
Nou breekt m'n klomp...
[Afbeelding]
Ik heb een lokale glaszetter op bezoek gehad die een offerte van 10k+ heeft afgegeven. Met hem ga ik in zee. Heb dus gewoon recht op subsidie (in combinatie met spouwmuurisolatie, uitgevoerd door jawel: een ONDERNEMEND NL bedrijf). Je reactie is wat kort door de bocht..GodDamage schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 00:43:
[...]
De subsidie wordt uitgedeeld door de RVO en ondanks dat men het inkleedt met kreten als "subsidie voor huiseigenaar", is het een subsidie die bedoeld is om de bouwsector aan de gang te houden. Dus om meer mensen over te halen een bedrijf aan te nemen om hun huis te isoleren. Lekker belangrijk dat je zelfstandig je huis isoleert of een goedkope manier hebt gevonden van isoleren door alleen een paar glasplaten te vervangen; je krijgt pas subsidie als je een flinke som geld uitgeeft aan een bouwbedrijf, dat complete kozijnen monteert. rijksdienst voor ONDERNEMEND Nederland en niet voor de 'isolerende klussert'.
Ik ben heel benieuwd welke klachten komende dagen omhoog komen van bevroren PV-T installaties en te kleine WP installaties waardoor bewoners het huis niet meer warm krijgen. Vanaf -10 graden begint de werkelijk test.
Sorry mis ik wat context of waar komt dit vandaan?Vaevictis_ schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 08:00:
Ik ben heel benieuwd welke klachten komende dagen omhoog komen van bevroren PV-T installaties en te kleine WP installaties waardoor bewoners het huis niet meer warm krijgen. Vanaf -10 graden begint de werkelijk test.
Klinkt als dat je weinig vertrouwen hebt in de techniek, of de installateurs.
Velen roepen dat wp het niet aankunnen als je ze echt nodig hebt.
En verkopers beloven heel vaak veel meer dan dat ze kunnen waarmaken.
Mogelijk komt er nu eindelijk een echte testperiode.
Afwachten wat daar uit komt.
Vertrouwen in de techniek is er wel. Vertrouwen in sommige installateurs wat minder.
Zoals altijd zitten er hele goede tussen, en ook beunhazen.
Zoals altijd zitten er hele goede tussen, en ook beunhazen.
De Nederlandse installatiebranche staat nu niet bekend om zijn zorgvuldigheid bij het aanbieden en het installeren van warmtepompen, zie ook die verschillende verhalen in het warmtepomp topic.!null schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 08:53:
[...]
Sorry mis ik wat context of waar komt dit vandaan?
De techniek is niet nieuw en heeft zich al jarenlang bewezen
Ik ben heel benieuwd hoe mijn l/l wp zich gaat houden, als back-up heb ik nog vloerverwarming van de stadsverarming maar ik ben niet voornemens om die gaan te gebruiken. Eens zien of ik de hut warm houd met 3.5kW
[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 05-02-2021 09:08 ]
Nee hoor, alleen als je voor HR++ gaat, kun je volstaan met het glas laten vervangen en subsidie ontvangen. Bij triple glas zul je toch echt je complete kozijnen moeten laten vervangen om voor de subsidie in aanmerking te komen. Mijn punt is ook meer dat je als klusser niet ondersteunt wordt met subsidie omdat dit een subsidie is voor de bouwsector. Bij een eerdere subsidiepot voor isolatie (ik meen rond 2009) kon je nog wel zelfstandig materiaal kopen en zelf plaatsen. Een maat van mij heeft toen gesubsidieerd dakisolatiefolie kunnen kopen (die hij vervolgens niet heeft geplaatst maar op marktplaats heeft verkocht en per saldo gratis heeft geïsoleerd want daarmee kon hij de overige maatregelen financieren). Een stuk fraudegevoeliger dus en dat zal ook wel één van de redenen zijn dat het door een bedrijf moet gebeuren.--Erik-- schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 00:50:
[...]
Ik heb een lokale glaszetter op bezoek gehad die een offerte van 10k+ heeft afgegeven. Met hem ga ik in zee. Heb dus gewoon recht op subsidie (in combinatie met spouwmuurisolatie, uitgevoerd door jawel: een ONDERNEMEND NL bedrijf). Je reactie is wat kort door de bocht..
Overigens heb ik 18 m2 aan kozijnen laten vervangen voor triple glas (U 0,6) met kunststof kozijnen voor een bedrag van 11,5k. Baal er wel van dat ik voor mijn ventilatiesysteem, dat een hoop geld heeft gekost, geen cent subsidie krijg omdat ik alles zelf heb aangelegd.
Dus om in aanmerking te komen voor subsidie word ik aangemoedigd om voor minder isolerend glas te gaan. Of om kozijnen die nog in perfecte staat zijn eruit te slopen en er nieuwe kozijnen voor in plaats te nemen, zodat ik wel in aanmerking kom voor subsidie. Erg krom als je het mij vraagt.GodDamage schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:36:
[...]
Nee hoor, alleen als je voor HR++ gaat, kun je volstaan met het glas laten vervangen en subsidie ontvangen. Bij triple glas zul je toch echt je complete kozijnen moeten laten vervangen om voor de subsidie in aanmerking te komen. Mijn punt is ook meer dat je als klusser niet ondersteunt wordt met subsidie omdat dit een subsidie is voor de bouwsector. Bij een eerdere subsidiepot voor isolatie (ik meen rond 2009) kon je nog wel zelfstandig materiaal kopen en zelf plaatsen. Een maat van mij heeft toen gesubsidieerd dakisolatiefolie kunnen kopen (die hij vervolgens niet heeft geplaatst maar op marktplaats heeft verkocht en per saldo gratis heeft geïsoleerd want daarmee kon hij de overige maatregelen financieren). Een stuk fraudegevoeliger dus en dat zal ook wel één van de redenen zijn dat het door een bedrijf moet gebeuren.
Overigens heb ik 18 m2 aan kozijnen laten vervangen voor triple glas (U 0,6) met kunststof kozijnen voor een bedrag van 11,5k. Baal er wel van dat ik voor mijn ventilatiesysteem, dat een hoop geld heeft gekost, geen cent subsidie krijg omdat ik alles zelf heb aangelegd.
Ik snap je punt dat de subsidie in eerste instantie niet bedoeld is voor mij als huiseigenaar, maar dat de subsidie een prikkel moet zijn om het werk uit te besteden aan de bouwsector. Iets wat ik ook doe. Als tegenprestatie zou het netjes zijn als ze voor HR+++ (zonder kozijnen te vervangen) ook een subsidie toekennen, net als voor HR++ (zonder kozijnen te vervangen).
Wat mij betreft voor hetzelfde subsidiebedrag per m2, prima. Nu krijg je niets bij HR+++ (zonder kozijnen te vervangen), dat is geen prikkel/stimulans, dat is een domper.
Ik denk dat je dat wel voor elkaar gaat krijgen; jouw HR+++ voldoet immers ook altijd aan de eisen die aan HR++ glas worden gesteld. Dan kun je met triple glas in de oude kozijnen, ieder geval de subsidie voor HR++ opstrijken. Even bellen met de RVO als je het zeker wilt weten maar ik ben er bijna van overtuigd dat je dit wel voor elkaar krijgt.--Erik-- schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:07:
[...]
Dus om in aanmerking te komen voor subsidie word ik aangemoedigd om voor minder isolerend glas te gaan. Of om kozijnen die nog in perfecte staat zijn eruit te slopen en er nieuwe kozijnen voor in plaats te nemen, zodat ik wel in aanmerking kom voor subsidie. Erg krom als je het mij vraagt.
Ik snap je punt dat de subsidie in eerste instantie niet bedoeld is voor mij als huiseigenaar, maar dat de subsidie een prikkel moet zijn om het werk uit te besteden aan de bouwsector. Iets wat ik ook doe. Als tegenprestatie zou het netjes zijn als ze voor HR+++ (zonder kozijnen te vervangen) ook een subsidie toekennen, net als voor HR++ (zonder kozijnen te vervangen).
Wat mij betreft voor hetzelfde subsidiebedrag per m2, prima. Nu krijg je niets bij HR+++ (zonder kozijnen te vervangen), dat is geen prikkel/stimulans, dat is een domper.
Mijn warmtepomp werd geïnstalleerd en toen werd het meteen een aantal dagen -10. Totaal geen probleem.Vuiltje schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:04:
Velen roepen dat wp het niet aankunnen als je ze echt nodig hebt.
Hoeveel KW wek je op en hoeveel KW verlies je? Zo moeilijk is het allemaal niet.
En het is voor een warmtepomp gewoon gespecificeerd wat hij bij lage temperaturen doet.
Ze gaan meestal tot -20 maar in Scandinavië passen ze versie toe die tot -30 nog werken (voornamelijk ander koelmiddel volgens mij)
Er zijn ook oude gare huizen waarbij de CV ketel (toch vaak minimaal 20KW) de boel niet eens warm kan houden als het echt koud is met wind erop.
En als je met een 10KW houtkachel een grote oude bedrijfshal probeert te verwarmen kan je ook bedrogen uitkomen.
Het ging me meer om het sentiment jegens de nieuwe techniek, dat wij mij betreft nergens op slaat.
[ Voor 18% gewijzigd door !null op 05-02-2021 11:53 ]
Natuurlijk wel, je krijgt sowieso gewoon het subsidiebedrag voor HR++. Dit kan ik je ook bevestigen aangezien in mijn discussie met RVO de mogelijke impact was dat ik subsidie zou krijgen obv HR++ ipv HR+++.--Erik-- schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:07:
Maar; het verschil in subsidie tussen HR++ en HR+++ is wel groot. In mijn doorzonwoning met grote lappen glas wilde het effectief gewoon zeggen dat ik gratis kozijnen of gratis HR+++ heb; de meerprijs van 1 van die 2 valt weg tegen de subsidie. Uiteraard was HR++ glas in de bestaande kozijnen goedkoper geweest.
Verder, wat betreft installateurs. Je kunt doen alsof er een nieuwe generatie beunhazen/cowboys is ontstaan en dat ze maar wat doen met deze nieuwe techniek.
Mijn insteek is misschien nog wel negatiever, dat er namelijk niks veranderd is. Warmtepompen hebben weinig veranderd aan wat installateurs doen.
In tijden van de CV ketel was het vaak ook bierfiltjes werk of wordt er gewoon een CV ketel opgehangen (of vervangen) die het toch wel zal doen. Waterzijdig inregelen? Nee hoor. Temperatuur CV installatie goed aanpassen op afgifte systeem? Nee hoor.
Met andere woorden, ze deden altijd maar wat, wat meestal wel goed genoeg was, of de consument het niet werkte.
Ik heb in 2014 een huis opgeleverd gekregen met een CV ketel, die minimaal 5KW doet. Lager kan hij niet.
Die 5KW heb ik nooit nodig gehad. Dus dat systeem was altijd aan het pendelen totdat ik een warmtepomp er neer had gezet. (hierdoor kwam warmtepomp ook lager uit in verbruik dan verwacht).
CV water kon naar 80 graden moduleren, totaal nutteloos met mijn vloerverwarming.
Dit had dus niks met warmtepompen te maken, gewoon een nieuw huis met nieuwe CV ketel en nog klopt er niks van. Ze doen maar wat.
Edit: De enige reden dat er nu zo af en toe wat mis gaat is omdat het nogal duur is om zo maar even een 24kW warmtepomp neer te zetten
En uiteraard dat afgifte systeem ook secuurder naar gekeken moet worden, wat ook nooit gedaan werd.
Mijn insteek is misschien nog wel negatiever, dat er namelijk niks veranderd is. Warmtepompen hebben weinig veranderd aan wat installateurs doen.
In tijden van de CV ketel was het vaak ook bierfiltjes werk of wordt er gewoon een CV ketel opgehangen (of vervangen) die het toch wel zal doen. Waterzijdig inregelen? Nee hoor. Temperatuur CV installatie goed aanpassen op afgifte systeem? Nee hoor.
Met andere woorden, ze deden altijd maar wat, wat meestal wel goed genoeg was, of de consument het niet werkte.
Ik heb in 2014 een huis opgeleverd gekregen met een CV ketel, die minimaal 5KW doet. Lager kan hij niet.
Die 5KW heb ik nooit nodig gehad. Dus dat systeem was altijd aan het pendelen totdat ik een warmtepomp er neer had gezet. (hierdoor kwam warmtepomp ook lager uit in verbruik dan verwacht).
CV water kon naar 80 graden moduleren, totaal nutteloos met mijn vloerverwarming.
Dit had dus niks met warmtepompen te maken, gewoon een nieuw huis met nieuwe CV ketel en nog klopt er niks van. Ze doen maar wat.
Edit: De enige reden dat er nu zo af en toe wat mis gaat is omdat het nogal duur is om zo maar even een 24kW warmtepomp neer te zetten
En uiteraard dat afgifte systeem ook secuurder naar gekeken moet worden, wat ook nooit gedaan werd.
[ Voor 12% gewijzigd door !null op 05-02-2021 12:06 ]
Zo te zien is die tweede wat luxer (en dus wat duurder), met een speciaal ontworpen print waar de componenten op gesoldeerd kunnen worden. Ik zou zelf voor die bovenste gaan. Als je een beetje shopt en de componenten los besteld zou je misschien nog een tientje kunnen besparen, maar als je zo'n set besteld ben je wel in 1x klaar.revolution-nl schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:25:
Wat is het verschil tussen onderstaande units?
https://nettigo.eu/produc...1-bme280-english-language
https://nettigo.eu/produc...uild-your-own-smog-sensor
Ik vind alleen die regenpijp als behuizing nou niet echt super fraai. Ik heb net een setje van drie sensoren voltooid, en daarvoor heb ik een buiten-lasdoos gebruikt. Ook niet het meest fraaie object, maar in ieder geval kleiner en wat minder opvallend op een gevel.
[ Voor 30% gewijzigd door JeroenH op 05-02-2021 13:20 ]
Hier zijn de offertes voor vloerisolatie en spouwmuurisolatie aangevraagd. Plan was dit vorig jaar al te doen, maar vanwege de onzekerheid met covid even uitgesteld.
Nu heb ik diverse bedrijven gebeld/gemaild, maar van de 6 bedrijven zijn er maar 3 die reageren? Hebben die andere het dan zo druk? Dat is toch vreemd?
Ook had ik één bedrijf die op website verkondigen dat ze door heel Nederland isoleren. Die reageerde netjes om een afspraak te maken. Maar dat kon alleen op het tijdstip dat hun het beste uitkwam want ik zit wel ver uit de richting. Ja sorry, maar dan werk ik en ik ga geen vrij nemen. Graag of niet.
Inmiddels al 1 offerte ontvangen volgende komt volgende week. Andere offerte (nog geldig) had ik al van vorig jaar dus deze neem ik ook mee. Dan maar eens een keuze maken.
Verder nog even offerte opvragen voor vervangen kozijnen en deuren benedenverdieping. Dat zal een flinke aderlating worden denk ik.
Nu heb ik diverse bedrijven gebeld/gemaild, maar van de 6 bedrijven zijn er maar 3 die reageren? Hebben die andere het dan zo druk? Dat is toch vreemd?
Ook had ik één bedrijf die op website verkondigen dat ze door heel Nederland isoleren. Die reageerde netjes om een afspraak te maken. Maar dat kon alleen op het tijdstip dat hun het beste uitkwam want ik zit wel ver uit de richting. Ja sorry, maar dan werk ik en ik ga geen vrij nemen. Graag of niet.

Inmiddels al 1 offerte ontvangen volgende komt volgende week. Andere offerte (nog geldig) had ik al van vorig jaar dus deze neem ik ook mee. Dan maar eens een keuze maken.
Verder nog even offerte opvragen voor vervangen kozijnen en deuren benedenverdieping. Dat zal een flinke aderlating worden denk ik.
Lijkt me meestal zo gaan (jammer genoeg)
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
'Stokslagen' voor Amsterdammers die uiteindelijk niet van het gas af willen.
Aardgasvrij soms ook onvrijwillig: ’Een keer met de stok aan de slag’
„Laten we wel wezen”, stelt een adviseur energietransitie van de Amsterdamse Federatie van Woningcorporaties (AFWC) tijdens het naar De Telegraaf uitgelekte digitale overleg, „uiteindelijk moeten we een keer met de stok aan de slag.” Volgens de drie partijen, die in de ’Amsterdamse Warmtemotor’ plannen maken voor aardgasvrije wijken, zal dwang ’op een gegeven moment nodig zijn’.
Aardgasvrij soms ook onvrijwillig: ’Een keer met de stok aan de slag’
„Laten we wel wezen”, stelt een adviseur energietransitie van de Amsterdamse Federatie van Woningcorporaties (AFWC) tijdens het naar De Telegraaf uitgelekte digitale overleg, „uiteindelijk moeten we een keer met de stok aan de slag.” Volgens de drie partijen, die in de ’Amsterdamse Warmtemotor’ plannen maken voor aardgasvrije wijken, zal dwang ’op een gegeven moment nodig zijn’.
@!null!null schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 08:53:
[...]
Sorry mis ik wat context of waar komt dit vandaan?
De context is de weersverwachting. Ik heb zeker vertrouwen in de techniek, heb zelf ook een brine warmtepomp. Heb minder vertrouwen in de installateurs die PV-T en WP installaties lever/ en/of installeren.
Ik hoor vanuit betrouwbare bronnen uit de installatie/renovatiebranche dat er vaak onder gedimensioreerd wordt "-10 komt toch niet meer voor". Of dat ze verwachten dat de klant een elektrische kachel erbij zet.
PV-T systemen hebben te maken met bevriezings bij hoge luchtvochtigheid en temperaturen onder 5 graden. Laatst bij -1 omgevings temperatuur heeft een vriend van me -25 graden gemeten bij PV-T installatie.
Zoek maar eens op wet van Stefan-Boltzmann.
[ Voor 3% gewijzigd door Vaevictis_ op 05-02-2021 14:44 ]
Ja PVT heeft een vast oppervlakte en geen geforceerde ventilatie eroverheen, dat houdt een keer op.
Bij andere systemen die te klein gedimensioneerd zijn gaat het ook wel slechter maar raak je niet zo'n hard limiet.
-10 gebeurt soms gewoon nog.
-20 hoef je wat mij betreft niet meer mee te rekenen. Als het dan gebeurt en je huis is dan 19 graden omdat 21 graden niet meer mogelijk is, dan is dat jammer.
Maar je moet inderdaad niet de hele tijd van die fases hebben dat het koud is en het elektrische kacheltje erbij moet halen.
Overigens hebben sommige apparaten dat wel ingebouwd. Onze 5kW panasonic had een 3kW element, wat hij ook kan gebruiken als hij niks meer voor elkaar krijgt bij -25 graden buitenlucht.
En de eerder genoemde wand airco's zonder buiten unit werken best vaak maar tot 0 graden en schakelen daaronder ook gewoon een elektrisch element aan (waardoor het een elektrisch kacheltje wordt)
Bij andere systemen die te klein gedimensioneerd zijn gaat het ook wel slechter maar raak je niet zo'n hard limiet.
-10 gebeurt soms gewoon nog.
-20 hoef je wat mij betreft niet meer mee te rekenen. Als het dan gebeurt en je huis is dan 19 graden omdat 21 graden niet meer mogelijk is, dan is dat jammer.
Maar je moet inderdaad niet de hele tijd van die fases hebben dat het koud is en het elektrische kacheltje erbij moet halen.
Overigens hebben sommige apparaten dat wel ingebouwd. Onze 5kW panasonic had een 3kW element, wat hij ook kan gebruiken als hij niks meer voor elkaar krijgt bij -25 graden buitenlucht.
En de eerder genoemde wand airco's zonder buiten unit werken best vaak maar tot 0 graden en schakelen daaronder ook gewoon een elektrisch element aan (waardoor het een elektrisch kacheltje wordt)
14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD
hopelijk leidt die aanvriezing aan de zijkant niet tot schade....
Jij doet je nickname eer aan.Vuiltje schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:54:
Leuke hobby.
Klaar.
En om op je laatste vraag terug te komen: nee dat doet ik niet, ik zou me kapot schamen als ik met de kennis van 2021 in of rond mijn huis met een houtgestookt apparaat aan de slag zou gaan en mijn buren daarmee zou hinderen. En ander spul dan hout erin verbranden zou ik helemaal niet in mijn hoofd halen.
Ga het kennisdocument Houtstook eens lezen. En er is wel meer literatuur te vinden over bv duurzame woning verwarming voor wie gelooft dat verbranding in een ijzeren kist, van welke brandstof dan ook, waarbij meeste warmte boven het huis uit een pijp wegstroomt, duurzaam genoemd kan worden.
Maar goed als je niet te stoppen bent, misschien kan je na de oliewissel van je auto de afgewerkte motorolie ook in je kachel spuiten....
Er worden biomassa stadsverwarmingen in woonwijken gezet, die aan geen enkele eis hoeven te voldoen.marklinfan schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 00:09:
[...]
Ga het kennisdocument Houtstook eens lezen.
Zet je drie eenheden van 9 neer dan is dat per eenheid kleiner dan 10, dus vergunningvrij)
Kolencentrales worden met houtpellets bijgestookt, op een schaal dat we over 10 jaar nergens meer bomen hebben.
Als je een 2.2MW dieselmotor op patatolie laat draaien om stroom en warmte op te wekken krijg je subsidie.
Als je met restwarmte vervolgens het industrieterrein verwarmt, krijg je nog meer subsidie.
Allemaal bepaald door de regering, dus zal mijn houtkachel op frietolie veel beter zijn dan een HR cv op gas.
Ik zou me kapot schamen met jou als buur...marklinfan schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 00:09:
[...]
Jij doet je nickname eer aan.
En om op je laatste vraag terug te komen: nee dat doet ik niet, ik zou me kapot schamen als ik met de kennis van 2021 in of rond mijn huis met een houtgestookt apparaat aan de slag zou gaan en mijn buren daarmee zou hinderen. En ander spul dan hout erin verbranden zou ik helemaal niet in mijn hoofd halen.
Ga het kennisdocument Houtstook eens lezen. En er is wel meer literatuur te vinden over bv duurzame woning verwarming voor wie gelooft dat verbranding in een ijzeren kist, van welke brandstof dan ook, waarbij meeste warmte boven het huis uit een pijp wegstroomt, duurzaam genoemd kan worden.
Maar goed als je niet te stoppen bent, misschien kan je na de oliewissel van je auto de afgewerkte motorolie ook in je kachel spuiten....
1 PVoutput . Dongen NB
Als ik het goed begrijp, worden die panelen als brine-water wp, dus als bron gebruikt??Chris_82 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:55:
Nogal confronterende werkelijkheid over PVT in dit twitterdraadje van een paar weken terug.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gasloos sinds 2020.
@Herkz Ja de panelen zijn de bron wat anders een radiateur achtig iets met ventilator erin is wat buiten staat. Op een gegeven moment is alle warmte eruit gehaald en houdt het op, dan bevriest het. Zou je dan wel weer elektrisch weg kunnen krijgen, maarja. Of je dan nog zinnig bezig bent.
Uiteraard gaat ook dit weer over het correct dimensioneren van het systeem.
@Vuiltje Wat doet dat olie verbranden met je uitstoot? Schepen associeer ik sowieso niet met schone lucht, in een grote centrale kan het nog nagefilterd worden.
Mijn inziens is het een stap achteruit vanaf houtkachel. Als je aan hout vast wil houden zou je ook nog naar rocket stove kunnen kijken, dat is een aardige efficientie slag.
Opzich mooi als je op rest afval kan draaien, vooral als het anders toch verbrand wordt. Daarom snap ik ook niet dat blauwe diesel niet goedkoper gemaakt wordt, om tijd door te komen tot elektrisch.
Maar een centrale, hoe eens of oneens je ook ket het proces bent, zal altijd betere filter mogelijkheden hebben. Al blijft er een vorm van uitstoot.
Uiteraard gaat ook dit weer over het correct dimensioneren van het systeem.
@Vuiltje Wat doet dat olie verbranden met je uitstoot? Schepen associeer ik sowieso niet met schone lucht, in een grote centrale kan het nog nagefilterd worden.
Mijn inziens is het een stap achteruit vanaf houtkachel. Als je aan hout vast wil houden zou je ook nog naar rocket stove kunnen kijken, dat is een aardige efficientie slag.
Opzich mooi als je op rest afval kan draaien, vooral als het anders toch verbrand wordt. Daarom snap ik ook niet dat blauwe diesel niet goedkoper gemaakt wordt, om tijd door te komen tot elektrisch.
Maar een centrale, hoe eens of oneens je ook ket het proces bent, zal altijd betere filter mogelijkheden hebben. Al blijft er een vorm van uitstoot.
Dat heb ik ook altijd een groot nadeel gevonden van kachels/haarden, het warmteverlies via de schoorsteen. Een grote warmtewisselaar met daarachter een ventilator kan het rendement behoorlijk verbeteren. Verder zou het vanuit duurzaamheidsoogpunt geen probleem moeten zijn om plantaardige afvalolie te verbranden zolang dat maar rookvrij gebeurt, het is CO2-neutraal.marklinfan schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 00:09:
[...]
...van welke brandstof dan ook, waarbij meeste warmte boven het huis uit een pijp wegstroomt, duurzaam genoemd kan worden.
Er moet gewoon regelgeving komen, een houtkachel moet vergunningsplichtig worden in stedelijk gebied, daarna moeten er eisen gesteld worden aan de uitlaat behandeling en moet de installatie ieder jaar gekeurd worden om te controleren of de filtering nog naar behoren functioneert.Megalodon_67 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:12:
[...]
Dat heb ik ook altijd een groot nadeel gevonden van kachels/haarden, het warmteverlies via de schoorsteen. Een grote warmtewisselaar met daarachter een ventilator kan het rendement behoorlijk verbeteren. Verder zou het vanuit duurzaamheidsoogpunt geen probleem moeten zijn om plantaardige afvalolie te verbranden zolang dat maar rookvrij gebeurt, het is CO2-neutraal.
Het is ongehoord dat houtstokers vogelvrij zijn en gigantische overlast en gezondheidsschade veroorzaken.
Jammer genoeg zijn er maar weinig houtstokers die zich verantwoordelijk voelen en voor de buurt investeren in een houtrookfilter van bijv. ABCAT. Als je al stookt voor een habbekrats is het toch een kleine moeite om voor je buren even een filter te installeren.
[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 06-02-2021 11:33 ]
@revolution-nl Hoe werkt zo'n ABCAT filter? ik wil best even naar de schoorsteen om er wat op te schroeven
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.