De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 119 Laatste
Acties:
  • 528.035 views

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-12 14:44

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

BarryH schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:36:
@revolution-nl Hoe werkt zo'n ABCAT filter? ik wil best even naar de schoorsteen om er wat op te schroeven
Wat is een ABCAT houtrookfilter?

De ABCAT (After Burning CATalyst) is ontwikkeld om de uitstoot van rookgas uit schoorstenen van houtgestookte kachels en ketels te verminderen. Daarbij is vooral aandacht besteed aan het verminderen van de geurbelasting van de houtrook. De ABCAT is een houtrookfilter in de vorm van een katalysator die afrekent met onverbrande deeltjes in de houtkachel. Het filter wordt als kachelpijp direct op of achter de stookinstallatie van een bestaande (retrofit) of een nieuwe kachel of ketel geplaatst.

De ABCAT werkt optimaal bij een kachel die voldoet aan de Ecodesign richtlijn (Europese wetgeving). Daarnaast is het belangrijk dat er verantwoord gestookt wordt. Bekijk hier hoe u verantwoord kunt stoken. Het houtrookfilter is echter niet geschikt voor open haarden. Bekijk hier of uw kachel geschikt is voor een ABCAT®.

Katalysator

De ABCAT® bevat een edelmetaal katalysator en is in zijn geheel uit RVS vervaardigd. Het is het enige houtrookfilter in katalysatorvorm. Het systeem wordt geleverd voor veel voorkomende diameters van rookgaspijpen en voor kachels en ketels met verschillende vermogens. De ABCAT® is daarnaast zeer robuust en de bediening en het onderhoud van het systeem zijn verder zeer eenvoudig. Lees hier meer over het onderhoud van de ABCAT.

http://www.houtrookfilter.nl/wat-is-een-houtrookfilter/

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-12 08:10
Over subsidies gesproken, is er tegenwoordig nog iets wat je bij nieuwbouw aan mag spreken? Ik krijg de indruk dat er niks mogelijk is.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12 18:33
BarryH schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:36:
@revolution-nl Hoe werkt zo'n ABCAT filter? ik wil best even naar de schoorsteen om er wat op te schroeven
het gebruik van zo een filter heb je alleen nodig als je een "slechte" houtkachel hebt.
heb je een goede houtkachel dan heb je het niet meer nodig en is nog veel beter als een filter. ;)

probleem is alleen, houtkachels zijn er vaak voor de sweer, dus je wil een mooi vuurtje zien branden.
en dat mooie verlies je op het moment dat je een goede verbranding hebt.
het is gewoon een heel verschil als je hout stook gebruikt voor verwarming, als voor het mooi.
de filter is maar een oplossing voor een zelf gemaakt probleem.

(we moeten eigenlijk stoppen met de domme romantische gedachten van vuurtje stoken. :?
is niks leuks aan, heb mijn jeugd lang op hout moeten stoken, vind er echt geen klap aan.
leuk een slechte kachel of nog erger een open haard, daar zit het probleem.

niet in een goede massakachel/rocket brander of andere varianten daar op.
dan kunnen we wel helemaal door gaan schieten met vergunningen, keuringen etc etc.. of te wel veel kosten.
maar dat gaat dan weer de duurzaamheid in de weg zitten, en kan wel eens terug vuren op de doel stellingen, was het maar allemaal simpel, allen er over klagen en mauwen is simpel, de oplossing is dat niet. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:02

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Karp schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:46:
Over subsidies gesproken, is er tegenwoordig nog iets wat je bij nieuwbouw aan mag spreken? Ik krijg de indruk dat er niks mogelijk is.
volgens mij waterbergingsprojecten bij sommige waterschappen provincies of gemeente

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-12 11:20
@migjes Ja maar wanneer is het goed genoeg?
Jij zegt eigenlijk dat een goede kachel niks/weinig uitstoot (i.i.g co2). Maar er is altijd uistoot, sowieso bij opstarten en uitgaan.
En een pelletkachel of rocket stove werken efficienter, en dus schoner, dan een goed werkende houtkachel.

Daarnaast is het sowieso geen optie voor bebouwde kom. Te grote kans op overlast.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-12 14:44

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

migjes schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:56:
[...]

dan kunnen we wel helemaal door gaan schieten met vergunningen, keuringen etc etc.. of te wel veel kosten.
maar dat gaat dan weer de duurzaamheid in de weg zitten, en kan wel eens terug vuren op de doel stellingen, was het maar allemaal simpel, allen er over klagen en mauwen is simpel, de oplossing is dat niet. ;) )
Dat vind ik toch echt te makkelijk als je ziet hoeveel overlast er is door houtstook. De overlast loopt hier regelmatig de spuigaten uit, de overheid hoort te voorzien in een veilige en schone leefomgeving, op dat laatste falen ze keihard als het op luchtkwaliteit aankomt. Als een filter niet werkt dan verbieden ze houtstook maar volledig in stedelijk gebied.

De stoker is vogelvrij en heeft overal maling aan, als er maar goedkope warmte en gezellig warmte wordt geproduceerd. Ook bij een stookalert wordt er hier in de wijk gezellig op los gestookt. Resultaat is dat wij de ventilatie moeten sluiten en daardoor torenhoge Co2 waardes in de slaapkamers hebben. Absurd.

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 06-02-2021 21:29 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:05
revolution-nl schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 21:26:
[...]

Dat vind ik toch echt te makkelijk als je ziet hoeveel overlast er is door houtstook. De overlast loopt hier regelmatig de spuigaten uit, de overheid hoort te voorzien in een veilige en schone leefomgeving, op dat laatste falen ze keihard als het op luchtkwaliteit aankomt. Als een filter niet werkt dan verbieden ze houtstook maar volledig in stedelijk gebied.

De stoker is vogelvrij en heeft overal maling aan, als er maar goedkope warmte en gezellig warmte wordt geproduceerd. Ook bij een stookalert wordt er hier in de wijk gezellig op los gestookt. Resultaat is dat wij de ventilatie moeten sluiten en daardoor torenhoge Co2 waardes in de slaapkamers hebben. Absurd.
Helemaal mee eens, ik heb hier ook van die stokers. Allemaal nieuwbouw en dan toch een openhaard aanleggen en dan elke avond stoken. Omdat het zo "gezellig" is en houtstoken zo goedkoop is.

Gisteren weer een pallet hout afgeleverd staat buiten in de regen. Wij krijgen elke avond houtrook en fijnstof naar binnen op de slaapkamer pm 1.0 tegen de 1500!! En als je dan vraagt of ze iets minder willen stoken dan krijg je een opgestoken middelvinger. Ik blijf melden bij gemeente en bezwaar maken tegen de WOZ vanwege te hoge fijnstof concentraties. Misdadig....

• !null
Ja vooral blijven melden.
Heb je ook al balansventilatie met filtering overwogen? Vervelend als je hiervoor kosten moet maken.

Wij zitten hier in een project waar we met zijn 10-en huisjes bouwen en samen aantal zaken beslissen. Hiervan is de insteek dat niemand houtstook als hoofdverwarming doet, en gaan we onder voorwaarden enkele rocket stoves hebben. Omdat die schoner kunnen branden, mits je natuurlijk goed stookt.
En dan alleen als het voldoende waait. Meestal is dat westenwind en dan is er vanaf hier een kilometer verderop nog geen huis.

We willen vooral onszelf niet lastig vallen, want sommigen zijn juist hier gaan wonen vanwege schonere lucht.

Ik wilde zo'n kachel sowieso niet in de woonkamer omdat ik het ingewikkeld vind in combinatie met luchtdicht bouwen.

[ Voor 10% gewijzigd door !null op 07-02-2021 12:00 ]

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:21

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ik hou wel van een fikkie maar als ik dat zo lees ben ik toch wel minder genegen om een haard te gaan stoken in bebouwde omgeving. Nu hebben wij geen open haard dus dat is makkelijk, maar ik had er eigenlijk nooit zo bij stilgestaan hoe erg het kan zijn. Mijn schoonouders in een klein dorp hebben er wel 1 en die gebruiken ze ook met enige regelmaat. Ik ruik daar in de buurt eigenlijk nooit iets van (maar ben wel gevoelig voor de geur van houtvuur, daar word ik 's nachts ook wakker van) ondanks dat het ogenschijnlijk niet heel efficiënt verbrandt.

Dat je in je eigen huis niet meer kan ventileren omdat de buren een open haard aan hebben staan zou duidelijk niet moeten mogen wmb. Ik las net in het blad van VEH over houtstook en blijkbaar wordt er nog niet veel aan gedaan. Er is wel een stichting houtrookvrij, misschien kan je daar aankloppen voor advies? Dit gaat in principe ten koste van je gezondheid dus daar moet toch ergens een grens liggen. Welke gezondheid-impact hebbende dingen zijn wel verboden en is dat als precedent te gebruiken?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:58

icecreamfarmer

en het is

Het heeft even geduurd maar hierbij de warmtebeeld foto's
Eerst de overzichtfoto's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yv4-NeQz40H0kNbl-vsMitzbw10=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3RBoGPEKAUKWLBbYJcgSCcwh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1PEZkjYAsEqxyZ_gL5YwEuP61lE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K9bZK9QATQQWqThpsgYU8I48.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6Zx4gja1YhSYhcudO_Vogtbe2Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ATrpz5p5kfeZLFXlzYwMyCQd.jpg?f=fotoalbum_large

Dan detail zijmuur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZaMmEVIpUD58-pz_XzxO5FoyzpA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qDdtdY8OVOkWJ2pmHGxSSFYR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSbwbeiuNyb-_lOTJblQzf9Uurw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NH2Q2qYIOFxOGd4inA64po2l.jpg?f=fotoalbum_large

Detail raam gemeten met tape op het glas:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4veRz1knsldxiACUg24cbAPd1PU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4r4dqfJnedhgmmd25dwHESyk.jpg?f=fotoalbum_large

En zithoek van binnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJJRU257xjQsOiNiq6TUl6OcUkI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dcRslMtOhHqHzVCVaE1RhzzG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZRc4aSTRbsoXXpZxVBcCvkAVrw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/veXvG4G7Gsbn1sSBbFbXAZnJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5wzzXoO_UYXkNAmEx3myjFCppU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yve0dyjZIOfn56CKA7sTCNCZ.jpg?f=fotoalbum_large

Zover ik zie zijn met name de aluminium kozijnen echt enorme koudebruggen.
Muur lijkt even goed geïsoleerd te zijn als het HR glas uit 2000.

Heb ook een endoscoop gekocht zodat ik de isolatie in de spouw kan gaan controleren. Maar mijn vermoeden is dat hij leeg is.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:00

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Vandaag is het wel ideaal weer om op zoek te gaan naar kieren; koud met een harde wind. Even met je hand langs alle raam- en deurkozijnen. Zo kwam ik er zojuist achter dat bij twee deuren aan de bovenkant blijkbaar nog wel een kier zit. Daar voelde je duidelijk de koude buitenlucht naar binnen waaien. Zojuist even provisorisch gedicht. Op een later moment maar even wat goede kierafdichting aanbrengen.

[ Voor 3% gewijzigd door antonboonstra op 07-02-2021 12:26 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Vaevictis_
!null schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:50:
Ja vooral blijven melden.
Heb je ook al balansventilatie met filtering overwogen? Vervelend als je hiervoor kosten moet maken.

Wij zitten hier in een project waar we met zijn 10-en huisjes bouwen en samen aantal zaken beslissen. Hiervan is de insteek dat niemand houtstook als hoofdverwarming doet, en gaan we onder voorwaarden enkele rocket stoves hebben. Omdat die schoner kunnen branden, mits je natuurlijk goed stookt.
En dan alleen als het voldoende waait. Meestal is dat westenwind en dan is er vanaf hier een kilometer verderop nog geen huis.

We willen vooral onszelf niet lastig vallen, want sommigen zijn juist hier gaan wonen vanwege schonere lucht.

Ik wilde zo'n kachel sowieso niet in de woonkamer omdat ik het ingewikkeld vind in combinatie met luchtdicht bouwen.
Zeker ik heb retrofit balansventilatie met pure induct alleen op de ouder slaapkamer nog niet juiste CO2 daarom moet hier nog wel eens raam/rooster open. Zie beeld van vannacht.IN onze slaapkamer met raam op kier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zBMN4UdfbhISx0vvq54G2BMJ8hU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ye5vevs6k9tdeok1Vf35bfER.png?f=user_large

Zelfs nu is de stank buiten niet te harden omdat ik al 3 buren zie stoken. :(

[ Voor 13% gewijzigd door Vaevictis_ op 07-02-2021 12:38 ]

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-12 08:10
Voel me erg aangesproken door de verhalen over luchtkwaliteit. We hebben mechanische ventilatie en ruiken het als de buurman rookt in z'n achtertuin. Die lucht gaat bij ons de woon- en slaapkamer in.
We zijn bezig met nieuwbouw buiten de bebouwde kom. Voor het huis WTW en Warmtepomp. Niks verbranden en lucht filteren. Maar iets als een vuurschaal klinkt wel heel aantrekkelijk, zelfs voor m'n erg astmatische vrouw. Zijn daar ook nog keuzes in te maken? (naast dat je fatsoenlijk droog hout wil)

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:08
Skyaero schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 08:19:
Een beter milieu begint bij jezelf
Ah, ik dacht aan whataboutism, maar dat klonk zo Engels...
:+

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:07
Ik kwam net de "Lef" tegen, nog niet eerder gezien:
https://www.evmobility.nl/
https://www.bc1.nl/duurzame-mobiliteit-lef/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xW5OTeAu7ZiDbWIrbqRSAWJJOVQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R1UuE7yQJhAzgDvrrtnhTWC9.jpg?f=fotoalbum_large

Dat zou nou wel het type oplossing zijn waarvoor ik zou willen overwegen de 2e (elektrische) auto binnen het huishouden op te doeken.

[ Voor 50% gewijzigd door assje op 07-02-2021 14:19 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Vaevictis_
antonboonstra schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:26:
Vandaag is het wel ideaal weer om op zoek te gaan naar kieren; koud met een harde wind. Even met je hand langs alle raam- en deurkozijnen. Zo kwam ik er zojuist achter dat bij twee deuren aan de bovenkant blijkbaar nog wel een kier zit. Daar voelde je duidelijk de koude buitenlucht naar binnen waaien. Zojuist even provisorisch gedicht. Op een later moment maar even wat goede kierafdichting aanbrengen.
Tip hybriseal 2ps heb rond de kerst alles nagelopen nu potdicht (huis is ook luchtdicht gebouwd, raamkozijnen waren niet afgekit).

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-12 21:39

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

migjes schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:56:
[...]

het gebruik van zo een filter heb je alleen nodig als je een "slechte" houtkachel hebt.
heb je een goede houtkachel dan heb je het niet meer nodig en is nog veel beter als een filter. ;)

probleem is alleen, houtkachels zijn er vaak voor de sweer, dus je wil een mooi vuurtje zien branden.
en dat mooie verlies je op het moment dat je een goede verbranding hebt.
het is gewoon een heel verschil als je hout stook gebruikt voor verwarming, als voor het mooi.
de filter is maar een oplossing voor een zelf gemaakt probleem.

(we moeten eigenlijk stoppen met de domme romantische gedachten van vuurtje stoken. :?
is niks leuks aan, heb mijn jeugd lang op hout moeten stoken, vind er echt geen klap aan.
leuk een slechte kachel of nog erger een open haard, daar zit het probleem.

niet in een goede massakachel/rocket brander of andere varianten daar op.
zo'n filter werkt ook op een moderne hoogrendement kachel.
Ik heb hier als een jaar of 15 een kachel met 80% rendement, dat is sinds dit of vorig jaar de ondergrens om te mogen verkopen. Ik heb daar halverwege volg jaar nog een Abcat op gezet, en stook nu volgens de zwitserse methode (aansteken en hoeveelheid vullen) en dat werkt prima, geen rook te zien meer, en alleen onder zeer slechte weersomstandigheden wat geur.

Ik hoop het duitse systeem hier gaat worden ingevoerd, dat houd in dat de schoorsteenveger een bewijs afgeeft dat je een jaar de kachel mag stoken onder een aantal voorwaarden.
Zoals een filter of Abcat, droog en schoon hout, hoog rendement kachel met rookgas regeling en kennis van stoken (Zwitserse methode) op die manier houd je het ook voor de buren leuk. Nu bezorgen een aantal kloojoos het voor de rest door slecht hout (te nat / afval) te stoken en de boel te smoren door de aanvoer lucht te knijpen.
Juist te stoken t.o.v. slecht stoken is een wereld van verschil.

Ik zie op Facebook in houtkachel groepen zowel de een als de ander. Dus mensen die graag een Abcat willen plaatsen, en anderen die alles in de kachel gooien.
Liever regulering dan een verbod, dat doen we ook met vervoer etc.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
assje schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:45:

Dat zou nou wel het type oplossing zijn waarvoor ik zou willen overwegen de 2e (elektrische) auto binnen het huishouden op te doeken.
Waar laat ik de boodschappentassen?

• twain4me

twain4me

Andre1973 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:04:
[...]

zo'n filter werkt ook op een moderne hoogrendement kachel.
Ik heb hier als een jaar of 15 een kachel met 80% rendement, dat is sinds dit of vorig jaar de ondergrens om te mogen verkopen. Ik heb daar halverwege volg jaar nog een Abcat op gezet, en stook nu volgens de zwitserse methode (aansteken en hoeveelheid vullen) en dat werkt prima, geen rook te zien meer, en alleen onder zeer slechte weersomstandigheden wat geur.

Ik hoop het duitse systeem hier gaat worden ingevoerd, dat houd in dat de schoorsteenveger een bewijs afgeeft dat je een jaar de kachel mag stoken onder een aantal voorwaarden.
Zoals een filter of Abcat, droog en schoon hout, hoog rendement kachel met rookgas regeling en kennis van stoken (Zwitserse methode) op die manier houd je het ook voor de buren leuk. Nu bezorgen een aantal kloojoos het voor de rest door slecht hout (te nat / afval) te stoken en de boel te smoren door de aanvoer lucht te knijpen.
Juist te stoken t.o.v. slecht stoken is een wereld van verschil.

Ik zie op Facebook in houtkachel groepen zowel de een als de ander. Dus mensen die graag een Abcat willen plaatsen, en anderen die alles in de kachel gooien.
Liever regulering dan een verbod, dat doen we ook met vervoer etc.
Ik weet dat rotterdam al jaren bezig is om stookdagen in te willen voeren, soms zijn de weersomstandigheden gewoon niet ok om (zeker in de bebouwde kom) te stoken. maar ze komen er niet makkelijk uit. je moet dan ook gaan handhaven etc. overegens neemt DCMR het redelijk serieus als je gaat klagen over overmatige overlast. die "allesbrander" kloojos krijgen dan op hun flikker.

Ik heb hier een aantal stokers om mij heen wonen en 1 kan er echt geen klote van. bij die andere hebben we eigenlijk alleen bij het opstarten even "overlast" die andere ruik en zie je eigenlijk altijd. als ik daar pal naast zou wonen zou ik wel serieus gek worden.

zelf beperk ik mijn stook behoefte tot de bbq en rook dan de hele buurt uit..:9

• Andre1973

Andre1973

Het byzondere is dat in Duitsland dit reeds geregeld is, en zo heel anders dan de duitsers zijn we niet lijkt mij. En daar werkt t lijkt t. Gewoon een vergunning voor wie zich gedraagt.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• twain4me

twain4me

Andre1973 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:23:
Het byzondere is dat in Duitsland dit reeds geregeld is, en zo heel anders dan de duitsers zijn we niet lijkt mij. En daar werkt t lijkt t. Gewoon een vergunning voor wie zich gedraagt.
Mijn stem heb je. er zit wel verschil in, Nederlanders zijn op dit vlak niets gewend. we kennen eigenlijk alleen de Asbest en de F gassen regeling met een soort van overeenkomsten bv belgen hebben verplichte keuring van de electra instalatie . duitsers hebben verplicht aftekenen electra door een bevoegd persoon. etc,

wij hebben eigenlijk alleen maar: " Je moet je aan de regels houden, die regels bewaren we op een onberijkbare plek (meestal in de vorm van een NEN norm) en we controleren helemaal niets"

• Andre1973

Andre1973

twain4me schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:36:
[...]

Mijn stem heb je. er zit wel verschil in, En nederlanders zijn op dit vlak niets gewend. we kennen eigenlijk alleen de Asbest en de F gassen regeling met een soort van overeenkomsten bv belgen hebben verplichte keuring van de electra instalatie . duitsers hebben verplicht aftekenen electra door een bevoegd persoon. etc,

wij hebben eigenlijk alleen maar: " Je moet je aan de regels houden, die regels bewaren we op een onberijkbare plek (meestal in de vorm van een NEN norm) en we controleren helemaal niets"
So much voor "1 europa".
Het idee was dat de regelgeving naar elkaar toe zou groeien.
Vandaar o.a. de aarding van het frame van een PV systeem geadopteerd uit ondermeer België. Aarding klinkt heel veilig enzo, gezien we intussen gewent zijn aan aardlekschakelaars, en gezien het werkt bij AC omdat de nul en de aarde hetzelfde potentiaal hebben. Dat dat bij PV heel anders is en voor levensgevaarlijke situaties kan zorgen, is wat alleen de mensen die er verstand van hebben weten, en de politiek niet.

De regels van elektra zal je vooral gedoe mee krijgen als de verzekering kan aantonen dat het niet goed was, en dat de brand daardoor ontstaan is, en je dus niks, of niet alles krijgt uitgekeerd.

• twain4me

twain4me

als corrona ergens goed voor is is het wel om te laten zien hoe ver we van 1 europa afstaan.

mensen die op 50 meter van een bakker wonen en er niet meer heen mochten omdat die in belgie was en de belgen de grens dicht hadden gedaan. volledig debiel en lijn recht tegen het 1 europa idee.
zorg gewoon dat mensen die grens niet onnodig over willen door de maatregelen vergelijkbaar te houden.. *zucht*

maar ik dwaal af :+
De regels van elektra zal je vooral gedoe mee krijgen als de verzekering kan aantonen dat het niet goed was, en dat de brand daardoor ontstaan is, en je dus niks, of niet alles krijgt uitgekeerd.
Wordt erg veel geroepen, ik ken er zelf geen voorbeelden van, die ken ik eigenlijk alleen van bedrijven (die wel verplicht kunnen zijn een keuringsrapport te hebben) of van zeer ernstige nalatigheid. (spijker ipv een stop) aftappen voor de meter etc.

• Andre1973

Andre1973

twain4me schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:57:
[...]

als corrona ergens goed voor is is het wel om te laten zien hoe ver we van 1 europa afstaan.

mensen die op 50 meter van een bakker wonen en er niet meer heen mochten omdat die in belgie was en de belgen de grens dicht hadden gedaan. volledig debiel en lijn recht tegen het 1 europa idee.
zorg gewoon dat mensen die grens niet onnodig over willen door de maatregelen vergelijkbaar te houden.. *zucht*

maar ik dwaal af :+

[...]

Wordt erg veel geroepen, ik ken er zelf geen voorbeelden van, die ken ik eigenlijk alleen van bedrijven (die wel verplicht kunnen zijn een keuringsrapport te hebben) of van zeer ernstige nalatigheid. (spijker ipv een stop) aftappen voor de meter etc.
Gelukkig mag je hier in de kroeg af en toe wat afdwalen.

Vaak zijn die keuringen naar mijn idee uiteindelijk weer ingegeven door verzekeringen etc. Boeren bedrijven die heel duur uit zijn in de verzekering als ze een bepaald rapport (nen 3140 / nen 1010 kering) niet hebben, of zwembaden die moeten voldoen aan regelgeving "veilig en schoon" om open te mogen blijven.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Karp schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:14:
Voel me erg aangesproken door de verhalen over luchtkwaliteit. We hebben mechanische ventilatie en ruiken het als de buurman rookt in z'n achtertuin. Die lucht gaat bij ons de woon- en slaapkamer in.
We zijn bezig met nieuwbouw buiten de bebouwde kom. Voor het huis WTW en Warmtepomp. Niks verbranden en lucht filteren. Maar iets als een vuurschaal klinkt wel heel aantrekkelijk, zelfs voor m'n erg astmatische vrouw. Zijn daar ook nog keuzes in te maken? (naast dat je fatsoenlijk droog hout wil)
Wat is het doel? Met bio-ethanol heb je ook leuke sfeerhaarden voor buiten.
Karp schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:46:
Is toch logisch? Subsidies zijn er om de transitie van bv. enkel glas naar HR++ te versnellen. Nieuwbouw doe je gelijk triple in, daar heb je de kans om het direct goed te doen.

[ Voor 23% gewijzigd door Erasmo op 07-02-2021 17:38 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• assje
Skyaero schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:06:
[...]

Waar laat ik de boodschappentassen?
1 boodschappentas kan achter de stoel (50L). Ik zie dit ook voornamelijk als potentiele forens-oplossing. Niet een breed inzetbare gezinsauto.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:30
zie zo snel de snelheid niet. 45km/u? en brommerverzekering?
de eWaW is ook een mooie hiervoor.
Alleen wel langer, dus grotere draaicirkel)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-12 21:23
assje schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:45:
https://www.evmobility.nl/
https://www.bc1.nl/duurzame-mobiliteit-lef/
[Afbeelding]

Doet me een beetje denken aan de Sinclair C5 (Wikipedia: Sinclair C5).
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/70/Sinclair_C5_with_high_vis_mast.jpg/616px-Sinclair_C5_with_high_vis_mast.jpg

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:23
Karp schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:14:
Ik zou je een vuurtafel of schaal op gas adviseren, die heb je ook. Kan je heerlijk omheen zitten ‘s avonds, je bent niemand tot overlast en je eigen gezondheid (astma) heeft er ook geen hinder van.

Niet verrassend te lezen dat er meer mensen last hebben van houtstook. Recente berichten geven aan dat er veel meer mensen last van hebben dan dat er houtstokers zijn. Vandaag begon onze buurman op oost om 16.00uur, onze kinderen hebben nog een uur in zijn stank in de tuin met de sneeuw gespeeld. Om woest van te worden. En het is gewoon toegestaan. Nou ja stank geven niet, maar dat kunnen ze dan weer niet handhaven. Gelukkig is er een verschuiving zichtbaar, ook in de politiek, maar we hebben nog wel een paar jaar te gaan.

Oa Venray heeft recent de APV aangepast en houtstoken bij mist/windstil weer daarin verboden. Dat mag dus niet meer. Op die dagen daar lokaal kan je dus gewoon de politie gaan bellen om het kacheltje te laten doven. Dat zal de burenrelatie wel niet ten goede komen, maarja, daar investeren houtstookverslaafden toch al niet in. En meer maatregelen en volgende gemeentes zijn op komst. Laat de sneeuwbal maar snel groter worden.

Rocketstove, tja , klinkt mooi maar de brandstof is en blijft hout,... de genoemde stichting houtrookvrij doet ook luchtkwaliteitsmetingen bij kachel eigenaren. Als er zo’n ding uiteindelijk brandt, nodig ze maar eens uit :)

• Andre1973

Andre1973

marklinfan schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:39:
[...]

Dat zal de burenrelatie wel niet ten goede komen, maarja, daar investeren houtstookverslaafden toch al niet in.
dat is wel heel generaliserend, ik stook ook hout, en best wel wat, maar hou zeker wel rekening met buren. n buurman van mij slaapt graag met t raam open ( nu ff niet is ff te gek met -5 en windkracht 7 op zijn raam), maar als de wind zijn kant op staat stoppen we om 22.00. dat hebben we zo afgesproken. andere buren om ons heen hebben zelf ook n houtkachel. verder stook ik met n Abcat, droog en schoon hout in n hoog rendement kachel, en niet te grote stukken. t zijn juist de asoos waar ik mij ook voor schaam die t verpesten voor de rest, zowel stokers als niet stokers.

• marklinfan
Interessant dat je een Abcat hebt, sta je open voor een meting op jouw schoorsteen naar fijnstof ? Volgens mij filtert een abcat alleen de (giftige) geur elementen zoals benzeen enzo maar niet de fijnstof.

Ben dat toch niet helemaal met je eens, het zijn niet alleen de aso’s. Hout stoken kun je leuk vinden om te doen maar het dient het milieu niet, de gezondheid niet, niks eigenlijk behalve een iemands plezier en wellicht kostenbesparing. Er zijn gewoon veel betere manieren van verwarmen, ook voor stokers die tot ‘de goeden’ gerekend worden door sommigen.

Wat mij betreft moeten alle niet stokers in opstand komen tegen die overlast, wat voor niet stokers zie jij als aso dan?

• Andre1973

Andre1973

iedereen met n diesel bijvoorbeeld die n verplicht roetfilter er uit laat slopen dat eigenlijk vervangen moet worden, dat lijkt meer de gangbare manier te zijn. Ik heb zelf ook ooit n diesel gereden, bij mij was dat ook het goedkope aanbod. net als de EGR klep. , vast zetten en ff andere software er in en gaan. iedereen die n vorm van fossiele brandstoffen gebruikt. ik zie hout stook, waar t op n duurzame manier word toegepast als n deel van de oplossing in n overgangssituatie naar geheel fossiel vrij. eerst moet daarvoor nog n omschakeling komen naar huizen die veel minder energie verbruiken, zoals die huizen die nu van polystyreen gebouwd worden. naast mijn houtkachel heb ik een 100% elektrische auto, all electric verwarming via warmtepomp, bijna al het dak vool zonnepanelen (gestart in 2005). n sere op het oosten die in het voorjaar het huis opwarmt.

pas sinds we fossiele brandstoffen zijn gaan gebruiken is de temperatuur stijging in gang gezet.
houtstook, mits goed gedaan is co2 neutraal.

volgens de beschrijving haalt de Abcat n deel van t fijnstof er uit.

[ Voor 20% gewijzigd door Andre1973 op 07-02-2021 22:44 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:15

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
[...]

Ik zou je een vuurtafel of schaal op gas adviseren, die heb je ook. Kan je heerlijk omheen zitten ‘s avonds, je bent niemand tot overlast en je eigen gezondheid (astma) heeft er ook geen hinder van.
Dit idd.
Vuurschalen / potkachels tuinhaarden waren een paar jaar geleden helemaal hot, maar het is gewoon ongeregelde verbranding. En wanneer? Een zomeravond wanneer het afkoelt en de hele buurt de ramen open heeft.

Mooie strakke vuurtafel op gas :Y wel de warmte, en je hoeft niet te douchen en je kleren te wassen en ook niet na 2 jaar je verroeste schaal weg te gooien.

Je kan nog iets vinden van onnodig gas verbranden, maar dit is de veiligste / minst slechte optie.

Wise enough to play the fool

• marklinfan
Andre1973 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 22:05:
....
naast mijn houtkachel heb ik een 100% elektrische auto, all electric verwarming via warmtepomp, bijna al het dak vool zonnepanelen (gestart in 2005). n sere op het oosten die in het voorjaar het huis opwarmt.

pas sinds we fossiele brandstoffen zijn gaan gebruiken is de temperatuur stijging in gang gezet.
houtstook, mits goed gedaan is co2 neutraal.

volgens de beschrijving haalt de Abcat n deel van t fijnstof er uit.
Welnee houtstook is niet co2 neutraal, en dat is al vaak genoeg onderbouwd in tegenstelling tot jouw losse opmerking. ik mag niet meer op de man posten, en dit gedram is ook voorbij.

[ Voor 9% gewijzigd door teacher op 08-02-2021 07:57 ]

• Vaevictis_
marklinfan schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:57:
Interessant dat je een Abcat hebt, sta je open voor een meting op jouw schoorsteen naar fijnstof ? Volgens mij filtert een abcat alleen de (giftige) geur elementen zoals benzeen enzo maar niet de fijnstof.

Ben dat toch niet helemaal met je eens, het zijn niet alleen de aso’s. Hout stoken kun je leuk vinden om te doen maar het dient het milieu niet, de gezondheid niet, niks eigenlijk behalve een iemands plezier en wellicht kostenbesparing. Er zijn gewoon veel betere manieren van verwarmen, ook voor stokers die tot ‘de goeden’ gerekend worden door sommigen.

Wat mij betreft moeten alle niet stokers in opstand komen tegen die overlast, wat voor niet stokers zie jij als aso dan?
Kostenbesparing helemaal niet dat kan ik voor je uitrekenen b.v. over 10 jaar. Ik ben zo blij met mijn extra geisoleerd, luchtdicht, balans ventilatie, brine wp, 11kWp PV installatie huis. Kost iets meer maar vertaald zich direct terug in hogere marktwaarde, comfort en negatieve energierekening.

• assje
marklinfan schreef op maandag 8 februari 2021 @ 00:10:
Welnee houtstook is niet co2 neutraal, en dat is al vaak genoeg onderbouwd in tegenstelling tot jouw losse opmerking.
Zoals ook al vaak genoeg onderbouwd is dat veel te kortzichtig. Oorzaak van onze klimaatproblemen zit in fossiele brandstoffen, op tijdschaal relevant voor fossiel is biomassa wel degelijk Co2 neutraal.

Het is dan alsnog wel onzinnig die biomassa ongecontroleerd in kachels in de brand te gaan steken. Dat doen we natuurlijk in elektriciteitscentrales om piekvraag in de winter te kunnen voorzien. Potentiaal gecombineerd met CCS heeft biomassa het zelfs in zich Co2 negatief te zijn.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:36
assje schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:15:
[...]

Zoals ook al vaak genoeg onderbouwd is dat veel te kortzichtig. Oorzaak van onze klimaatproblemen zit in fossiele brandstoffen, op tijdschaal relevant voor fossiel is biomassa wel degelijk Co2 neutraal.

Het is dan alsnog wel onzinnig die biomassa ongecontroleerd in kachels in de brand te gaan steken. Dat doen we natuurlijk in elektriciteitscentrales om piekvraag in de winter te kunnen voorzien. Potentiaal gecombineerd met CCS heeft biomassa het zelfs in zich Co2 negatief te zijn.
Biomassa is alleen dan CO2 neutraal als je per jaar niet meer 'oogst' als er groeit. Het probleem is op dit moment echter dat er veel meer gekapt wordt dan er groeit.

• assje
deejeebv schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:19:
Biomassa is alleen dan CO2 neutraal als je per jaar niet meer 'oogst' als er groeit. Het probleem is op dit moment echter dat er veel meer gekapt wordt dan er groeit.
Dat klopt, ontbossing en kappen t.b.v. biomassa hebben als het goed is echter niet zoveel met elkaar te maken. Het leeuwendeel van de problematische ontbossing vindt plaats in tropische regenwouden/arme gebieden t.b.v. landbouw. Even geen data bij de hand maar bij mijn weten is in Europa inmiddels juist sprake van aangroei van bebossing.

Edit:
Since 1990 Europe has seen an increase in forests while Africa and the Americas saw forests declining.
https://ourworldindata.org/forests

[ Voor 13% gewijzigd door assje op 08-02-2021 09:00 ]

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18-12 08:55
[...]
Vandaag begon onze buurman op oost om 16.00uur, onze kinderen hebben nog een uur in zijn stank in de tuin met de sneeuw gespeeld. Om woest van te worden. En het is gewoon toegestaan. Nou ja stank geven niet, maar dat kunnen ze dan weer niet handhaven.
Dit neigt naar het obsessieve. Vooral de focus leggen op het probleem, dat gaat vast je stressniveau's helpen.

Cash is king.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Stel dat je een huis hebt die volledig winddicht is en geen kieren heeft en geen ventilatie. Maakt de hoeveelheid wind dan nog uit op de warmteverliezen?

Isolatiematerialen hebben namelijk een vaste U-waarde, maar windkracht 1 of windkracht 7 zal toch verschil moeten geven in energieverlies zou ik denken. Tenminste, als mens hebben we te maken met een "gevoelstemperatuur".

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:08
Met meer wind zal je gevel ook gewoon harder afkoelen ja. De U-waarde veranderd niet maar de temperatuur van de buitenkant van de stenen wel, dus de ΔT is groter.

Maar het effect zal ordegroottes kleiner zijn dan in een tochtig huis natuurlijk.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12 23:19
Dre schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:39:
Stel dat je een huis hebt die volledig winddicht is en geen kieren heeft en geen ventilatie. Maakt de hoeveelheid wind dan nog uit op de warmteverliezen?
Wij hebben een nieuwe woning die aardig goed luchtdicht is, met isolatie waarvan de kieren afgeplakt zijn, ventileren met een WTW (dus onafhankelijk van de wind) en merken inderdaad geen merkbare invloed van de wind op de het benodigde verwarmingsvermogen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• twain4me

twain4me

Isolatiematerialen hebben namelijk een vaste U-waarde, maar windkracht 1 of windkracht 7 zal toch verschil moeten geven in energieverlies zou ik denken. Tenminste, als mens hebben we te maken met een "gevoelstemperatuur".
zie het huis als een koellichaam waar je wel of geen lucht over heen forceerd. met wind heb je meer afkoeling van het lichaam

• Skyaero
  • Niet online

De wind heeft inderdaad invloed op het warmteverlies van de woning (geforceerde convectie), maar is alleen een factor van belang als de woning niet geïsoleerd is. We praten hier over een extra Rc van gemiddeld zo'n 0.14 op normale dagen. Bij winterse dagen zoals deze wind is de Rc voor convectie (bijna) nul.

• !null
Dat is weinig. Je zou toch zeggen dat alles sneller afkoelt in de wind. Ook een huis.

In de praktijk zijn de meeste huizen helemaal niet luchtdicht. En komt het door kieren zetten. Soms zelfs sneeuw naar binnen.

• Skyaero
  • Niet online
!null schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:17:
Dat is weinig. Je zou toch zeggen dat alles sneller afkoelt in de wind. Ook een huis.
Ik denk dat je je niet moet verkijken op dat vrije convectie langs een verticale muur al een hele goede warmteoverdracht heeft (dus lage Rc). Zelfs een spouw, waar de vrije convectie wordt ingedamd, heeft nog altijd een Rc van slechts 0.4.

edit: nog een toevoeging: Convectie heeft bij glaspartijen een grotere impact doordat de Rc waarde van glas zo laag is. (een U waarde van 1,5 => Rc = 0.67). Dus zeker als je grote glaspartijen hebt, kan de wind impact hebben op de warmteoverdracht. Zit wel weer een kanttekening aan: glas zit meestal in het kozijn, waardoor er een randje uitsteekt. Dat zorgt voor een andere manier van convectie.
In de praktijk zijn de meeste huizen helemaal niet luchtdicht. En komt het door kieren zetten. Soms zelfs sneeuw naar binnen.
Daar zit juist de clue. Er ontstaat een overdruk of onderdruk waardoor er extra veel infiltratie van lucht plaatst vindt. Neem daarbij de uitermate lage buitentemperatuur en je hebt de extra kou te pakken.

Mijn radiatoren hebben het (met 45 °C aanvoer) er op dit moment zwaar mee en houden met moeite het huis warm (ik kan de aanvoertemperatuur van de CV natuurlijk hoger zetten, maar dit is een aardig experiment). Komt overigens precies overeen met mijn warmteverliesberekeningen. Een warmtepomp had dus niet gekund zonder mijn afgiftesysteem te vervangen.

hm. ik zou straks eens even de IR camera erbij moeten pakken nu de DeltaT zo groot is.

[ Voor 13% gewijzigd door Skyaero op 08-02-2021 14:07 ]

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:58

icecreamfarmer

en het is

icecreamfarmer schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:11:
Het heeft even geduurd maar hierbij de warmtebeeld foto's
Eerst de overzichtfoto's.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dan detail zijmuur
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Detail raam gemeten met tape op het glas:
[Afbeelding]

En zithoek van binnen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zover ik zie zijn met name de aluminium kozijnen echt enorme koudebruggen.
Muur lijkt even goed geïsoleerd te zijn als het HR glas uit 2000.

Heb ook een endoscoop gekocht zodat ik de isolatie in de spouw kan gaan controleren. Maar mijn vermoeden is dat hij leeg is.
Der vraag vergeten te stellen. Kan ik hieruit concluderen dat mijn muren ongeveer zo goed isoleren als de ruiten?
Oftewel helemaal niet?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• !null
@Skyaero Ja ik heb nu een grote pui op het noordoosten, en die krijgt deze dagen vol de wind erop. Dat is wel een verschil. Ik kan nu ook goed voelen waar de lucht er doorheen wordt gedrukt. Wat natuurlijk jammer is van een mooie triple glas pui, maarja, ik kan er misschien nog wel wat aan doen, aan stellen. Het is ook echt wel overdruk inderdaad, heb het eerder niet gevoeld.
Kost wel iets meer vermogen maar valt me nog mee. De slaapkamers gaan wel langzaam achteruit. Die hebben aan drie zijden gevels, vol op de wind, wel circa Rc 5.0, dak nog meer, en triple glas. Maar weinig massa, en we hebben daar ook nog een stap van het luchtdicht bouwen overgeslagen (die we nog kunnen goedmaken in afwerking). Hoe dan ook, daar blijft de boel verder afkoelen. De houten gevelbekleding zit er ook nog niet op. Nou moet je daar niet veel van hebben qua isolatie waarde, maar had nu met de wind wel geholpen. Edit: volgens mij zijn de slaapkamers inmiddels wel gestabiliseerd in temperatuur trouwens

Ach ja, het huis is nog niet af maar ik leer het wel kennen zo. En ik kan de woonkamer nog warm houden gelukkig.

En de gordijnen helpen ook heel erg, die doe ik met deze extreme en koude wind maar dicht als we van huis gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door !null op 08-02-2021 15:17 ]

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:41

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

WTF moment van de dag. Buurvrouw van 85 kwam bij ons omdat ze sneeuw had in de bijkeuken. Of ik wilde kijken.

Vond ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1MXPEXCoJVxGSSpwgJge_0k5CPM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r1aW8shkxmd1ymVXOe2c4lTo.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de overgang van de keukenmuur naar de buitenmuur van de bijkeuken. Het licht? Dat komt van buiten. Er zit een kier van ruim 2 cm tussen beide delen. Geen wonder dat het er in de winter steenkoud is en het kraantje daar bevriest.

Ook haar buitendeur zelf sloot nauwelijks af. Ik kon langs de tochtstrips naar buiten kijken. De gehele deur is verkeerd afgehangen.

Voorlopig met ductape haar achterdeur min of meer dicht gemaakt. En de buurman had gelukkig nog een bus pur liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pqan5hUGI_ZUQt9EjbEfMaJG3iw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lmnbmYflWex79mTbFCvTdgNF.jpg?f=fotoalbum_large

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Andre1973

Andre1973

hout stook is wel CO2 neutraal, dat word heel simpel duidelijk gezien de CO2 en wereldwijde temperatuur oploopt sinds we fossiele brandstoffen zijn gaan gebruiken. hout verbranden doen we al jaren. houtkap en hout stook zijn idd 2 geheel losstaande zaken. veel houtkap is om ruimte te maken voor een plantage, waarbij de grond snel is uitgeput, en daarna gaat met verder, de verwoesting achter zich latend.

[ Voor 42% gewijzigd door Andre1973 op 08-02-2021 21:11 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12 23:19
Andre1973 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:05:
hout stook is wel CO2 neutraal, dat word heel simpel duidelijk gezien de CO2 en wereldwijde temperatuur oploopt sinds we fossiele brandstoffen zijn gaan gebruiken. hout verbranden doen we al jaren. houtkap en hout stook zijn idd 2 geheel losstaande zaken. veel houtkap is om ruimte te maken voor een plantage, waarbij de grond snel is uitgeput, en daarna gaat met verder, de verwoesting achter zich latend.
Probleem met houtstook is ook niet of het wel of niet CO2-neutraal is, maar dat het oneindig veel smeriger is dan gewoon gas verbranden (wat op de wereldmarkt en overvloed beschikbaar is, je hoeft het echt niet uit Groningen te halen).
Zag net weer op Radar dat ze nu ergens een WKO (collectief warmtesysteem) gaan bouwen en dat gaan stoken met pellets. Hoe krijg je het verzonnen 8)7 8)7 |:( |:( . De bewoners zijn veel duurder uit dan wanneer ze gewoon op gas zouden stoken, en de uitstoot van fijnstof en andere troep is ook nog eens veel hoger. Lekker bezig... :(

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

mkleinman schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:06:
WTF moment van de dag. Buurvrouw van 85 kwam bij ons omdat ze sneeuw had in de bijkeuken. Of ik wilde kijken.

Vond ik dit:

[Afbeelding]

Dit is de overgang van de keukenmuur naar de buitenmuur van de bijkeuken. Het licht? Dat komt van buiten. Er zit een kier van ruim 2 cm tussen beide delen. Geen wonder dat het er in de winter steenkoud is en het kraantje daar bevriest.

Ook haar buitendeur zelf sloot nauwelijks af. Ik kon langs de tochtstrips naar buiten kijken. De gehele deur is verkeerd afgehangen.

Voorlopig met ductape haar achterdeur min of meer dicht gemaakt. En de buurman had gelukkig nog een bus pur liggen.

[Afbeelding]
Dit is toch gewoon standaard in Nederlandse woningen? De meeste bewoners noemen het ventilatie :D

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-12 14:58
Afgelopen zondag bij Tegelicht:
De-race-om-de-super-batterij.

Heel gaaf om te zien waar ze al mee bezig zijn.
(helaas ontbraken de pcm's (phase changing materials) zoals een zoutbatterij voor warmte)

https://www.vpro.nl/progr...m-de-super-batterij.html#

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

• Vaevictis_
CvP_tweakers schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:57:
Afgelopen zondag bij Tegelicht:
De-race-om-de-super-batterij.

Heel gaaf om te zien waar ze al mee bezig zijn.
(helaas ontbraken de pcm's (phase changing materials) zoals een zoutbatterij voor warmte)

https://www.vpro.nl/progr...m-de-super-batterij.html#
Ja leuke aflevering, ik ben nog halverwege. Komt de HBr batterij ook langs? Ook veel belovend, geloof er wel in.

• migjes
Andrehj schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:00:
[...]

Probleem met houtstook is ook niet of het wel of niet CO2-neutraal is, maar dat het oneindig veel smeriger is dan gewoon gas verbranden (wat op de wereldmarkt en overvloed beschikbaar is, je hoeft het echt niet uit Groningen te halen).
kijk dit noem ik maar wat roepen, zonder inhoud, en erg fout.
houtstoken = CO2-neutraal, zolang je hout verbouwd en verstookt ben je dus duurzaam bezig.
gasstoken = niet CO2-neutraal, we halen het alleen maar uit de grond maken totaal geen nieuw gas, dus is niet duurzaam. dat er nog genoeg is op de wereld doet er niet toe, eens gaat het op er is niks duurzaam aan.

(nu ben ik echt geen voorstander van houtstoken, en helemaal niet zo als sommige medelanders het doen.
maar een goede stoker, is geen probleem veroorzaker.
het kan wel goed en zonder overlast of zeker minimale overlast.
eventueel een betere regelgeving er voor, en als het echt niet anders kan een filter (maar filters zijn niet zalig makend, daar zitten ook nadelen aan.)
daar moet zeker een keer over na gedacht worden.
maar de duurzaam kaart spelen voor dit is net zo fout als greenwassen met een paar excuus panelen.
alleen dan helemaal de andere kant van het spectrum. )
Zag net weer op Radar dat ze nu ergens een WKO (collectief warmtesysteem) gaan bouwen en dat gaan stoken met pellets. Hoe krijg je het verzonnen 8)7 8)7 |:( |:( . De bewoners zijn veel duurder uit dan wanneer ze gewoon op gas zouden stoken, en de uitstoot van fijnstof en andere troep is ook nog eens veel hoger. Lekker bezig... :(
ook dit schiet niet echt op.
een WKO is een Warmte Koude Opslag.
heeft niks met collectief warmtesysteem te maken, nog met stoken van pellets.

een WKO kan op meerdere manier worden opgezet.
voorbeeld is een gedeelde bron met meerdere huizen voor een water/water warmtepomp.
elk huis heeft zijn eigen warmtepomp, met gedeelde 1x kosten voor de bron.
(sommige gebieden kunnen dit best leuk doen. vooral als je veel stilstaand makkelijk te bereiken grond water hebt.)
uit eindelijk stook je dan net zo duur (of beter gezegd, goedkoper met 1x hoge start kosten) als met gas.
maar ja als dat soort projecten goed gaan, dan is dat niet leuk voor radar, daar kunnen ze geen sappig verhaal van maken.
alleen de projecten die fout gaan, daar kan radar een sappig verhaal van maken.
en dat moet je altijd onthouden met dat soort programma's. ;)
(er zijn genoeg warmtenetten die wel naar behoren werken, alleen daar hoor je niks van. ;)
maar ook ik ben geen voorstander van warmtenetten, of beter gezegd er zal nog veel water door de rijn en maas moeten stromen voordat er maar een haar op mijn hoofd denkt aan mijn huis te koppelen aan een monopolist. ;) )

@Vaevictis_ en @CvP_tweakers
en al ideeën opgedaan om thuis iets te doen?
ik ben alvast begonnen met een klein opslag systeempje.
dit in de vorm van een enkel weg accu, die alleen maar stroom kan laden als warmte en warmte kan ontladen (douche/bad en zo).
simpele boiler (die voor verwarmt word door kleine warmtepomp) met een 1kW die in 3 stappen van 333W kan mee schakelen met de omvormer.*
onder het motto: eigen stroom eerst. (zeg maar rechts radicaal PV bezitter. :P )
half januari was hij stiekem toch al weer helemaal vol geladen. d:)b
viel me niet tegen, ook de kosten was eigenlijk minimaal.
(jammer dat je er maar 100m3 gas mee bespaart, tja ik gebruik niet meer als dat voor tapwater bereiding.)

*) de hele installatie hangt nog een beetje houtje touwtje aan elkaar.
en echt geoptimaliseert is het ook nog niet, valt nog best wel wat te schaven links en rechts.
ook de laptop die ik nu gebruik is wat stroom vretend voor de simpele taak die hij nu doet.
dit ga ik nog wel aanpakken, als er wat meer mogenlijk is, schiet nu niet op om de juiste isolatie materialen te pakken te krijgen met de corona maatregelen van nu. :-(

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:07
Ik weet niet goed waar ik het volgende zou moeten plaatsen, daarom maar in de kroeg...

Ik ben wat testjes aan het doen met mijn cv om te kijken of ik misschien een lucht water warmtepomp aan kan schaffen en daar dan ook profijt van kan hebben.
Situatie redelijk groot huis 1992, 1000m3 maar groot gedeelte daarvan is wel een inpandige garage.
1x5kW airco woonkamer, 1x3,5kW airco slaapkamer LG.
pelletkachel vooral voor de sfeer en ook als backup.
8400Wp zonnepanelen, 900kWh overschot.
SWW maak ik sinds juli met elektrische boilers (overschot stroom)
CV ketel is een Itho daalderop combifort 30kW
De 5kW airco gaat nu 's morgens vroeg al aan, de 3,5kW na het luchten van de slaapkamer.

Ik heb bij de CV de aanvoertemperatuur teruggezet naar max 60, vermogen naar 7kW.
Ik meet met domoticz en DS18B20 temp sensoren op de buizen.
Als ik de thermostaat hoog zet, dus continu warmtevraag, dan gaat momenteel:
Taanvoer=35 a 40 graden, Tretour=20 a 26 graden, een delta van ongeveer 14 graden.
Zet ik de CV weer op 30kW vermogen dan stijgt Ta=53 graden en Tr=35, delta=18 graden.

Nu lees ik overal dat de delta bij L/W warmtepompen lager is.
Wat betekent dat dan, is mijn Ta dan dus lager, ik neem aan dat Tr niet snel stijgt? En krijg ik dan wel voldoende afgifte?
Mijn vloerverwarming bestaat maar uit 4 lange kringen, en 1 daarvan loopt niet goed door... en ik ben bang dat ik niet voldoende flow / afgifte heb. Ik heb nog wel wat gewone radiators daarbij.
Ik zou graag met een L/W de vloer wat op willen warmen (comfort) en eventueel bij verwarmen met de airco's en in nood (nog grotere kou) met de aanwezige CV en pelletkachel. Het zou mooi zijn dat de 5kW LG 's avonds laag kan of uit, want hij maakt toch wel wat herrie.
Ik denk over een 5kW monoblok of split, groter mag, als ik maar geen probleem krijg met pendelen omdat er niet voldoende afgifte is. Dilemma...

• twain4me

twain4me

migjes schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:54:

ik zat al een tijdje te denken om een boven de grond bassalt batterij op te nemen in het ontwerp van de schuur, (wel losstaand) na het zien van de uitzending is het nog veel meer gaan kriebelen. waar ik o.a. nog niet achter ben is hoe de warmte in de batterij komt. :+

wat ik nu al heb is een op surplus gestuurd element in het SWW vat en een stopcontact wat aan gaat bij surplus en daar laad ik mijn gereedschaps accu's mee, gewoon omdat het kan :+

[ Voor 72% gewijzigd door twain4me op 09-02-2021 22:47 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:30
@twain4me de rvs pijpen door de basalt zijn een elektrisch element en door de pijpen gaat lucht om de warmte eruit te krijgen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• zuigzoen
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:59
[...]

dit in de vorm van een enkel weg accu, die alleen maar stroom kan laden als warmte en warmte kan ontladen (douche/bad en zo).
simpele boiler (die voor verwarmt word door kleine warmtepomp) met een 1kW die in 3 stappen van 333W kan mee schakelen met de omvormer.*
onder het motto: eigen stroom eerst. (zeg maar rechts radicaal PV bezitter. :P )
half januari was hij stiekem toch al weer helemaal vol geladen. d:)b
viel me niet tegen, ook de kosten was eigenlijk minimaal.
(jammer dat je er maar 100m3 gas mee bespaart, tja ik gebruik niet meer als dat voor tapwater bereiding.)

*) de hele installatie hangt nog een beetje houtje touwtje aan elkaar.
en echt geoptimaliseert is het ook nog niet, valt nog best wel wat te schaven links en rechts.
ook de laptop die ik nu gebruik is wat stroom vretend voor de simpele taak die hij nu doet.
dit ga ik nog wel aanpakken, als er wat meer mogenlijk is, schiet nu niet op om de juiste isolatie materialen te pakken te krijgen met de corona maatregelen van nu. :-(
Heb je iets meer info? Een bouw log of iets dergelijks? Ik ben wel nieuwsgierig

A.k.a. basjes

• twain4me

twain4me

BarryH schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 23:07:
@twain4me de rvs pijpen door de basalt zijn een elektrisch element en door de pijpen gaat lucht om de warmte eruit te krijgen.
Ik had duidelijker moeten zijn.

Ik bedoel meer wat dat element inhoud. is het echt een element of gewoon stroom door wat meters RVS jagen :+
Als het een "echt" element is zal dat wel een leuk centje kosten om te laten maken en vooral heel irritant als het stuk gaat.

• !null
@twain4me Wat ik eerder heb gezien van basalt accu was met koperen buizen, die gewoon heet werden. Behoorlijk low-tech. Maar ik denk dat je wel aardig wat meters koper moet hebben om te zorgen dat weerstand niet te laag is (zo goed als kortsluiting) of aan de voedingkant iets doen (current controlled).
Het is me niet duidelijk of PV stroom bij dat voorbeeld er rechtstreeks op aangesloten was. Het ging om een gepensioneerde Nederlander die ergens een schuur heeft gebouwd.

Ik vind het low-tech wel mooi. Toch gaat het gewoon uiteindelijk warmte verliezen (wat PCM niet doet). En met dit soort oplossingen werk je met een COP van 1, er is geen warmtepomp bij betrokken. Opzich kan dat, als het kosteneffectief is. Bijvoorbeeld in zomer zoveel simpel en goedkoop opwarmen dat je er in de winter wat aan hebt. Maar dan vrees ik dat basalt toch te veel gaat afkoelen, ook al isoleer je het gigantisch.

• CvP_tweakers

Ik heb al een 800 liter waterbuffer. Hierin gaat zonnewarmte (vnl zomers) en 's winters warmte van de houtkachel (2x daags) waarmee ik dan de vloer op een basistemperatuur kan houden en warmwater voor keuken en douche beschikbaar heb.

Voorlopig heb ik nog voldoende (snoei) hout van mijn bomen om te blijven stoken. (anders licht dat maar fijnstof te produceren tijdens het vergaan :-) )

In de toekomst zou ik op de installatie een warmtepomp aan kunnen sluiten.

Zit zelf dan te denken aan bodemwarmte. Alleen is die boring zo achterlijk duur!

Als alternatief zou een geisoleerde watertank wat zijn.
Het schijnt dat een gemiddelde nederlandse woning toe zou kunnen met ca 6m3 water waarin zomers de warmte wordt opgeslagen.
Voor en naseizoen haal je dan de warmte uit de buitenlucht en 's winters uit de tank.evt. met een (kleine) warmtepomp.

Er zijn al constructies met een grotte waterzak in de kruipruimte.
zoiets: https://www.solarfreezer.nl/

En als je het water dan vervangt door een zoutoplossing heb je een PCM met een veel grotere capaciteit.
Zoiets: https://flamcogroup.com/nl/pageid/landingpage-flextherm-eco
(alleen wordt deze electrisch geladen en dat vind ik een minpunt)

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
DjAntoon schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 22:27:
Wat betekent dat dan, is mijn Ta dan dus lager, ik neem aan dat Tr niet snel stijgt? En krijg ik dan wel voldoende afgifte?
Misschien begrijp ik het probleem niet zo goed, maar dit is toch juist het moment om dat uit te proberen? Je kan nu goed proberen of je huis warm genoeg blijft met een lage watertemperatuur. Zet die CV dan eens op 30 of 35 graden en wacht af of het niet te koud wordt. Indien wel, heb je dan genoeg aan de airco/pelletkachel die je toch al hebt om het wel warm te krijgen? Of je kan kijken of je de warmteafgifte kan verbeteren door standaard radiatoren te vervangen door convector radiatoren, die kunnen beter omgaan met lage watertemperaturen (kost natuurlijk geld en ze nemen meer plek in). Dat kan je natuurlijk ook niet zo heel makkelijk 'even proberen'.

Wat de delta is tussen de aanvoertemperatuur en de afvoertemperatuur ligt niet aan de manier van opwarmen van het water. Dat is een resultaat van de aanvoer en de warmteafgifte. Je kan daar wel invloed op uitoefenen (zie ook het CV-tuning topic), maar het grootste resultaat heb je natuurlijk als je een ander afgiftesysteem gaat gebruiken.
Het is kort door de bocht, maar een CV heeft graag een lage afvoertemperatuur (en meestal een hoge aanvoer), een WP heeft liever een klein verschil tussen de afvoer- en aanvoertemperatuur.
Het mooiste is natuurlijk als je warmteafgiftesysteem is afgestemd op de manier van verwarmen. Met de standaard radiatoren (die hangen op basis van verwarming dmv CV) is het dus niet zo simpel als de CV weghalen en een WP terugschroeven.
Ik zou graag met een L/W de vloer wat op willen warmen (comfort) en eventueel bij verwarmen met de airco's en in nood (nog grotere kou) met de aanwezige CV en pelletkachel.
De grootste besparing qua geld krijg je als de gasaansluiting helemaal weg kan.

Misschien heb ik ook niet helemaal door wat je nu precies probeert te bereiken. Het komt op mij over alsof je een warmte systeem aan het bouwen bent met steeds meer nieuwe onderdelen maar je alle "oude" onderdelen wel wil blijven gebruiken (ook al is dat voor sommige onderdelen maar sporadisch). Als je toch al een CV hebt (en wil houden) waarom zou je dan enkel de vloerverwarming door een WP willen laten doen?

• migjes
twain4me schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 22:46:
[...]

ik zat al een tijdje te denken om een boven de grond bassalt batterij op te nemen in het ontwerp van de schuur, (wel losstaand) na het zien van de uitzending is het nog veel meer gaan kriebelen. waar ik o.a. nog niet achter ben is hoe de warmte in de batterij komt. :+
vind ik ook wel een mooie.
eigenlijk hoeft iets van mij niet 100% te dekken wat ik nodig heb.
glazen zijn voor mij eigenlijk altijd half vol, nooit half leeg. (en ik denk als glas is half vol, snel een nieuw biertje bestellen, lekker. er zijn alleen maar voordelen, nadelen zijn voor zeurpieten.)
wat ik nu al heb is een op surplus gestuurd element in het SWW vat en een stopcontact wat aan gaat bij surplus en daar laad ik mijn gereedschaps accu's mee, gewoon omdat het kan :+
nice, niet omdat het moet maar omdat het kan. >:)
(vind het erg lekker dat ik een ruime hoeveelheid kWh heb, experimenteert lekker met lage kosten.)
zuigzoen schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 23:17:
[...]
Heb je iets meer info? Een bouw log of iets dergelijks? Ik ben wel nieuwsgierig
heb nog best weinig info, het draait nog te kort en het is allemaal een beetje houtje touwtje aan elkaar geknoopt.
ben wel bezig het allemaal iets beter te gaan doen, maar deze tijden weet je 1 ding zeker, niks is zeker.
(maar info uit wisselen is altijd goed. kan iedereen van leren ook van fouten.)

maar wil je best vertellen wat ik nu heb.
1x 200l OEG boiler.
deze:
https://www.oeg.net/tapwa...warmtewisselaar-516005203

waarom 200l, dat is eigenlijk te groot voor mijn gebruik.
het is gewoon de kleinse boiler die ik kon vinden die een inspectie luik heeft.
dat inspectie luik heb ik vervangen voor deze:
https://www.oeg.net/nl/fl...05208&icp=Recommendations
daar zit dus een extra aansluiting op voor een 2de elektra element.

dus boven in de boiler verwarm ik met een 2kW element de boiler (tot +/- 55 graden).
onder in de boiler verwarm ik met een 1kW element de boiler tot 65graden.
(het 2kW element was een beetje de eis van mijn vrouw, word eigenlijk amper gebruikt, maar zorgt er wel voor dat er 365dagen per jaar altijd een 100l water aanwezig is in huis.
tja sorry een te vrede vrouw is mijn duurzaamste bezit. ;) )

de 2 elementen die zijn eigenlijk 3fase elementen.
maar 3fase zijn ze niet, het zijn gewoon 3x 1fase elementen.
gewoon aansluiten op een 1fase aansluiting geen probleem.
maar nu kan ik wel van 1kW maar 1 van de 3 elementen gebruiken, dus 333W stapjes. ;)

een (oude)laptop leest de omvormer uit, levert die meer als 333W, dan element 1 aan, meer als 666W dan volgende bij schakelen. etc etc...

(dit kun je ook doen met allerlei moeilijkere schakelingen zodat een 1kW element variabel gebruik heeft.
maar teveel techniek is te veel wat kapot kan, KISS is een belangrijk principe.)

(de boiler krijgt ook van uit de warmtepomp voorverwarmd water, die is maar 50 graden.
en is maar 50 liter, dus vrij snel op.
gemiddeld zonder verwarming word de boiler onder in dus al een 30 tot 40 graden afhankelijk van het gebruik.)

ik merkte dit jaar al in de 2 de week van januari, dat 6,4kWp, vaak genoeg nog vermogen levert om de boiler met mijn gebruik toch op temperatuur te houden.
komend jaar ga ik dit nog wel uit breiden en alles netter maken.
ideeën genoeg. (daar zit niet het probleem, lol.)
maar echte cijfers moet je terug komen komende december, ben benieuwd hoever ik het in december vol ga houden om 100% op eigen stroom het te doen. :?
(red ik het niet, dan hang ik gewoon nog een 1kWp er bij op dak, heb dan toch alles al weer terugverdiend.)
CvP_tweakers schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 09:28:
[...]
Ik heb al een 800 liter waterbuffer. Hierin gaat zonnewarmte (vnl zomers) en 's winters warmte van de houtkachel (2x daags) waarmee ik dan de vloer op een basistemperatuur kan houden en warmwater voor keuken en douche beschikbaar heb.
nice.
Voorlopig heb ik nog voldoende (snoei) hout van mijn bomen om te blijven stoken. (anders licht dat maar fijnstof te produceren tijdens het vergaan :-) )
netjes. (snoeihout wat licht te rotten produceert geen fijnstof, maar daar zitten schimmels in, die sporen af geven. en die sporen zijn nog veel gevaarlijker als fijnstof.
hier hoor je nooit iemand over wat dit is gewoon normale gang van zaken.
er is maar 1 oplossing en alle bomen kappen en asvalteren die bossen.
leuke oplossing voor sukkels, dus. ;) )
In de toekomst zou ik op de installatie een warmtepomp aan kunnen sluiten.

Zit zelf dan te denken aan bodemwarmte. Alleen is die boring zo achterlijk duur!
die boring is duur ja, zeker in mijn gebied.
ik moet een 9 meter diep voor het eerste grond water, voor een warmtepomp moet ik nog dieper.
heel anders in sommige polders, daar zit je soms al net 50cm aan grond water, dan kun je leuk andere systemen toe passen.
maar er is toch ook niks mis met lucht/water systemen?
Als alternatief zou een geisoleerde watertank wat zijn.
Het schijnt dat een gemiddelde nederlandse woning toe zou kunnen met ca 6m3 water waarin zomers de warmte wordt opgeslagen.
Voor en naseizoen haal je dan de warmte uit de buitenlucht en 's winters uit de tank.evt. met een (kleine) warmtepomp.

Er zijn al constructies met een grotte waterzak in de kruipruimte.
zoiets: https://www.solarfreezer.nl/
ik weet het niet, kan maar een beperkte hoeveelheid water opslaan in mijn kruip ruimte.
dat moet dan in een fexibele zak, wegens het uitzetten van water als het ijs word.
dus een "rubberen"/"plastic" zak, en die kunnen vaak maar slecht tegen bevriezing.
gaat wel een aantal jaar goed, maar na langere tijd word het toch weer broos. :?

dus ik kijk er met een beetje met twijfel tegen aan. (maar zeg nooit nooit, wie weet is het een oplossing.)
En als je het water dan vervangt door een zoutoplossing heb je een PCM met een veel grotere capaciteit.
Zoiets: https://flamcogroup.com/nl/pageid/landingpage-flextherm-eco
(alleen wordt deze electrisch geladen en dat vind ik een minpunt)
PCM is best wel lachen.
een vriend van mij heeft bijen, dus ik heb best wel een aardige hoeveelheid bijen was (ongeraffineerd) voorradig.
hier van heb ik met een blik aan de verwarming vast gemaakt.
als de warmtepomp draait, dan heb ik maar 30-35 graden water, hier van stolt de bijen was.
draait de gasketel, dan heb ik al snel 40-50 graden warm water en smelt de bijen was.
als het dan weer over gaat op de warmtepomp word er weer warmte uit de bijen was gehaald.
omdat het goedkoop is, kun je er mee experimenteren, maar een flextherm, oei duur spul.
(of dit nu effect heeft, kan ik niet zeggen, het is meer ter lering en vermaak.
zit er wel aan te denken of ik niet een zonnecollector er bij hang en dan een boiler vul met bijen was als extra of zo.)

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

!null schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 00:28:
@twain4me Wat ik eerder heb gezien van basalt accu was met koperen buizen, die gewoon heet werden. Behoorlijk low-tech. Maar ik denk dat je wel aardig wat meters koper moet hebben om te zorgen dat weerstand niet te laag is (zo goed als kortsluiting) of aan de voedingkant iets doen (current controlled).
Het is me niet duidelijk of PV stroom bij dat voorbeeld er rechtstreeks op aangesloten was. Het ging om een gepensioneerde Nederlander die ergens een schuur heeft gebouwd.

Ik vind het low-tech wel mooi. Toch gaat het gewoon uiteindelijk warmte verliezen (wat PCM niet doet). En met dit soort oplossingen werk je met een COP van 1, er is geen warmtepomp bij betrokken. Opzich kan dat, als het kosteneffectief is. Bijvoorbeeld in zomer zoveel simpel en goedkoop opwarmen dat je er in de winter wat aan hebt. Maar dan vrees ik dat basalt toch te veel gaat afkoelen, ook al isoleer je het gigantisch.
In principe hoef je het niet met een COP van 1 te verwarmen. Met een goed grote zonneboiler kom je al een eind en de rest met een warmtepomp, dat werkt in de zomer ook nog vrij efficient. Ligt er natuurlijk wel aan tot hoe warm je de basalt wilt verwarmen.

• !null
@migjes Zoals je het nu uitlegt van bijenwas lijkt het meer alsof je gewoon boven en onder smeltpunt zit. Hoeveel energie zit er voor bijenwas in het ontdooien etc?
Erasmo schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:44:
[...]

In principe hoef je het niet met een COP van 1 te verwarmen. Met een goed grote zonneboiler kom je al een eind en de rest met een warmtepomp, dat werkt in de zomer ook nog vrij efficient. Ligt er natuurlijk wel aan tot hoe warm je de basalt wilt verwarmen.
Het mooie van Basalt is dat het mega warm kan worden zonder problemen. Dus ook hoge temperaturen kan opslaan. Dat maakt de energiedichtheid ook hoog, wat goedkoper zou kunnen uitwerken afhankelijk van situatie.
Wil je dit goed gebruiken, dan ga je voorbij wat warmtepompen kunnen leveren, en zelfs voorbij wat heatpipes kunnen leveren (tegen de 200 graden met een olie erin ofzo?)

Maar belangrijker nog, hoe heter je het stookt, hoe slechter je het kunt isoleren om er langdurig gebruik van te maken. Je kunt niet iets naar 500 graden brengen in de zomer en dan verwachten dat je ook maar een groot deel van die energie in de winter kunt gebruiken.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:01

Proton_

Team Welles

!null schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:01:
@migjes Zoals je het nu uitlegt van bijenwas lijkt het meer alsof je gewoon boven en onder smeltpunt zit. Hoeveel energie zit er voor bijenwas in het ontdooien etc?
Dat is de essentie van PCM :)
Ontdooien van bijenwas levert ca 145 kJ/kg.
https://www.sciencedirect...ii/S2214157X20300629#bib9

RVS buizen warmstoken gaat simpel met een stroomtransformator. 19e eeuwse technologie :)

Isolatie is een dingetje op 700 graden, maar een paar meter droog zand doet al een hoop.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

!null schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:01:

[...]

Het mooie van Basalt is dat het mega warm kan worden zonder problemen. Dus ook hoge temperaturen kan opslaan. Dat maakt de energiedichtheid ook hoog, wat goedkoper zou kunnen uitwerken afhankelijk van situatie.
Wil je dit goed gebruiken, dan ga je voorbij wat warmtepompen kunnen leveren, en zelfs voorbij wat heatpipes kunnen leveren (tegen de 200 graden met een olie erin ofzo?)

Maar belangrijker nog, hoe heter je het stookt, hoe slechter je het kunt isoleren om er langdurig gebruik van te maken. Je kunt niet iets naar 500 graden brengen in de zomer en dan verwachten dat je ook maar een groot deel van die energie in de winter kunt gebruiken.
Je kan ook gewoon de massa vergroten. In de winter hoef je er niet alleen maar energie uit te halen, op winderige dagen kan er ook weer energie in. Zoveel schuifjes om mee te spelen.

• Heronimo
DjAntoon schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 22:27:
Ik weet niet goed waar ik het volgende zou moeten plaatsen, daarom maar in de kroeg...

Ik ben wat testjes aan het doen met mijn cv om te kijken of ik misschien een lucht water warmtepomp aan kan schaffen en daar dan ook profijt van kan hebben.
Situatie redelijk groot huis 1992, 1000m3 maar groot gedeelte daarvan is wel een inpandige garage.
1x5kW airco woonkamer, 1x3,5kW airco slaapkamer LG.
pelletkachel vooral voor de sfeer en ook als backup.
8400Wp zonnepanelen, 900kWh overschot.
SWW maak ik sinds juli met elektrische boilers (overschot stroom)
CV ketel is een Itho daalderop combifort 30kW
De 5kW airco gaat nu 's morgens vroeg al aan, de 3,5kW na het luchten van de slaapkamer.

Ik heb bij de CV de aanvoertemperatuur teruggezet naar max 60, vermogen naar 7kW.
Ik meet met domoticz en DS18B20 temp sensoren op de buizen.
Als ik de thermostaat hoog zet, dus continu warmtevraag, dan gaat momenteel:
Taanvoer=35 a 40 graden, Tretour=20 a 26 graden, een delta van ongeveer 14 graden.
Zet ik de CV weer op 30kW vermogen dan stijgt Ta=53 graden en Tr=35, delta=18 graden.

Mijn vloerverwarming bestaat maar uit 4 lange kringen, en 1 daarvan loopt niet goed door... en ik ben bang dat ik niet voldoende flow / afgifte heb. Ik heb nog wel wat gewone radiators daarbij.
Ik zou graag met een L/W de vloer wat op willen warmen (comfort) en eventueel bij verwarmen met de airco's en in nood (nog grotere kou) met de aanwezige CV en pelletkachel. Het zou mooi zijn dat de 5kW LG 's avonds laag kan of uit, want hij maakt toch wel wat herrie.
Ik denk over een 5kW monoblok of split, groter mag, als ik maar geen probleem krijg met pendelen omdat er niet voldoende afgifte is. Dilemma...
Die relatief grote delta van de ketel komt waarschijnlijk omdat de pomp van de ketel vrij langzaam draait zodat de retour zo laag mogelijk is en het HR rendement zo hoog mogelijk (want meer condensatie van uitlaatgassen). Je zou eens kunnen testen wat er gebeurd als je de ketel op z'n hoogste pompstand laat lopen, waarschijnlijk word je dT dan een stuk kleiner.

Om hoeveel m2 vloerverwarming gaat het met welke hart op hart afstand? Hier is een tool om dat per m2 de afgifte uit te rekenen bij de gevraagde temperaturen: https://www.wth.nl/support-en-downloads/afgifte-berekening

Ik verwacht dat een 5kW monoblock de simpelste oplossing is (aangezien je ook al 8.5kW airco's hebt en een pelletkachel). Bijkomend voordeel van de WP is dat je dan in de zomer zowel de vloer (met de L/W) als de lucht (met de L/L) kan koelen.

De Panasonic 5kW doet bij lage temperaturen van vloerverwarming minimaal zo'n 3kW als het buiten 10+ graden is. Maar als je minder afgifte hebt is dat in het geval van vloerverwarming ook niet een heel groot punt, die buffert een hoop weg. Dus dan krijg je een situatie van uurtje aan uurtje uit bijvoorbeeld. Of je past iets van nachtverlaging toe waardoor hij een lang blok overdag doet en in de nacht uit gaat.

• DjAntoon
JeroenE schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 09:41:
[...]
Misschien begrijp ik het probleem niet zo goed, maar dit is toch juist het moment om dat uit te proberen? Je kan nu goed proberen of je huis warm genoeg blijft met een lage watertemperatuur. Zet die CV dan eens op 30 of 35 graden en wacht af of het niet te koud wordt. Indien wel, heb je dan genoeg aan de airco/pelletkachel die je toch al hebt om het wel warm te krijgen? Of je kan kijken of je de warmteafgifte kan verbeteren door standaard radiatoren te vervangen door convector radiatoren, die kunnen beter omgaan met lage watertemperaturen (kost natuurlijk geld en ze nemen meer plek in). Dat kan je natuurlijk ook niet zo heel makkelijk 'even proberen'.
Dag Jeroen, super dat je zo uitgebreid reageert waardeer ik.

Ik ben dat nu zeker aan het uitproberen, al maanden, en nu met de grotere warmtevraag krijg ik meer antwoorden, maar ook meer vragen.
Ik kan het nu met gas CV op 7kW instelling net aan warm houden, beide airco's staan dan aan. 's avonds zetten we vaak de pelletkachel aan, enerzijds voor meer warmte als we bij de TV zitten, anderzijds zodat de 5kW LG aico omlaag of uit kan, aangezien deze toch redelijk wat herrie maakt. Ik moet wel zeggen dat we er dan recht onder zitten. 's nachts moeten de airco's uit ivm herrie.

Afgifte verbeteren, aan de vloer kan ik helaas niets doen, maar de convector put heeft een "radiator" die er uitziet als een jaga, met van die lamelletjes dicht op elkaar. Ik zou daar ventilatoren op kunnen maken om de luchtstroom te verbeteren, stroom daarvoor kan ik via de buitenkant van het huis er wel in krijgen.
[...]
Wat de delta is tussen de aanvoertemperatuur en de afvoertemperatuur ligt niet aan de manier van opwarmen van het water. Dat is een resultaat van de aanvoer en de warmteafgifte. Je kan daar wel invloed op uitoefenen (zie ook het CV-tuning topic), maar het grootste resultaat heb je natuurlijk als je een ander afgiftesysteem gaat gebruiken.
Het is kort door de bocht, maar een CV heeft graag een lage afvoertemperatuur (en meestal een hoge aanvoer), een WP heeft liever een klein verschil tussen de afvoer- en aanvoertemperatuur.
Het mooiste is natuurlijk als je warmteafgiftesysteem is afgestemd op de manier van verwarmen. Met de standaard radiatoren (die hangen op basis van verwarming dmv CV) is het dus niet zo simpel als de CV weghalen en een WP terugschroeven.
Ik probeer voor mijzelf duidelijk te krijgen of ik de juiste beredenering maak. Ik heb ooit begrepen dat een HR gas CV ketel zijn aanvoer temperatuur regelt naar ongeveer 10 a 15 graden boven de retour temperatuur.
Met 7kW zie ik dan Ta=40, Tr=30. (stabiele situatie)
Met 30kW zie ik dan Ta=53, Tr=35.
De delta is bij 30kW iets hoger.

Als ik die 7kW gas CV nu vervang door een 7kW warmtepomp (er even vanuit gaan dat zijn afgifte gelijk is)
Dan zal Ta lager zijn, daardoor zal Tr er langer over doen om op dezelfde waarde te komen, maar zal uiteindelijk ook op de 30 graden komen, of maak ik nu een denkfout?

Ik denk te mogen concluderen dat mijn afgifte systeem groot genoeg is voor 7kW, want als dat niet zo was, dan zou de Ta en Tr sneller oplopen totdat de maximaal ingestelde waarde van Ta dus 60 graden bereikt is.

Ik wil dadelijk nog wel eens gaan testen met alle radiatoren boven op de slaapkamers open wat er dan gebeurt met 7kW. Mijn verwachting zou dan zijn dat dan de Ta=40 en Tr=30 zal gaan zakken
[...]
De grootste besparing qua geld krijg je als de gasaansluiting helemaal weg kan.

Misschien heb ik ook niet helemaal door wat je nu precies probeert te bereiken. Het komt op mij over alsof je een warmte systeem aan het bouwen bent met steeds meer nieuwe onderdelen maar je alle "oude" onderdelen wel wil blijven gebruiken (ook al is dat voor sommige onderdelen maar sporadisch). Als je toch al een CV hebt (en wil houden) waarom zou je dan enkel de vloerverwarming door een WP willen laten doen?
Gas weg, ben ik mee eens, echter de vrouw heeft nu een zo goed als nieuw fornuis op gas, dat was 1 van de onderhandelingspunten 4 jaar terug, die krijg ik voorlopig niet weg.

Het systeem groeit klopt, de airco's zijn aangeschaft om in de zomer te koelen. De pelletkachel is er 2 jaar geleden gekomen als vervanging van een open haard voor de sfeer. Idee was toen nog helemaal niet om gas eruit te doen. Ik had toen ook geen tijd om er over na te denken, door de week een volledige baan, in het weekend DJ.

Anderhalf jaar geleden heb ik 8400Wp aan zonnepanelen gelegd, waardoor ik een overschot heb.
Daarom ben ik de airco's gaan gebruiken als verwarming. Dit scheelt aanmerkelijk in de kosten, maar we hebben nu minder comfort, de vloer is kouder en de airco maakt (vooral binnen) herrie.

Met een L/W warmtepomp hoop ik door 24 uur per dag te kunnen verwarmen de vloer wat warmer te krijgen, energie (gas) te besparen, minder herrie en dus meer comfort.

Mijn twijfel is vooral over mijn afgiftesysteem, ik wil liever niet een extra buffervat plaatsen, dus ik moet de warmte wel kwijt kunnen in de vloer en wat radiatoren. Er is geen wens voor zone verwarming als dat een buffervat vereist.
Ook zou ik graag als het in het najaar wat kouder word de vloer al wat gaan verwarmen met een L/W, een te grote warmtepomp zou dan eerder gaan pendelen begrijp ik, als moduleren niet meer lukt.

De gas CV ketel mag van mij blijven hangen, voor de extreme koude dagen kan dat een (hybride) backup zijn. Ik wil liever geen L/W warmtepomp die dit extreme weer wel aan kan, maar het merendeel van het jaar aan het pendelen is.

[ Voor 26% gewijzigd door DjAntoon op 10-02-2021 16:01 ]

• !null
@Erasmo Ik heb wel eens gerekend nadat ik een stuk zag over een Nederlandse man in de 70 die zo'n Basalt opslag heeft gebouwd. Ik moet de aflevering nog tegenkomen, misschien gaat het om hetzelfde.

Volgens mij is het zo dat de energieopslag capaciteit (dat is niet de juiste term) van basalt wel redelijk goed is, maar niet mega bijzonder. Het zit hem vooral in het tot grote temperaturen kunnen verwarmen.

De volumieke warmtecapaciteit van Basalt is lager dan dat van water. En water is zo goed als gratis.
Dus als je Basalt niet op hoge temperaturen kunt gebruiken, is het wellicht nuttiger om water te gebruiken. Bij een gelijke isolatieschil.

En beide kunnen voor een grote lange termijn opslag, alleen niet voor het gemiddelde huis in Nederland.
Daarom zijn PCMs zo interessant.
En is een flink lithium system met daarbij een warmtepomp met COP van 4 of 5 nog steeds best effectief, en vooral heel compact. Uiteraard duur. Maar vergis je niet in grondwerkzaamheden en transport e.d. als je een heel basalt depot achter je huis moet bouwen.
In een stadsverwarming achtig concept daarentegen, lijkt me het wel nuttig. En ook dan zou ik nastreven om hoge temperaturen te halen.
Proton_ schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:56:
[...]

Haha weet ik, ik bedoelde meer dat het niets zei over de hoeveelheid energie. Ik was niet duidelijk.
Ik ga het nu even niet doen, maar ben benieuwd hoeveel een kuub bijenwas effectief zou kunnen opslaan. Bij deltaT's die in huis handig zijn.

Ik lees wel dat het smeltpunt wel een stuk hoger ligt dan wat @migjes rapporteert, dat het rond de 62 graden ligt. Dat maakt het dan vooral heel erg mooi voor tapwater opslag voor zonneboiler en/of houtkachel opstellingen, om steeds door die phase change te gaan.
Hmm, is bijenwas eigenlijk goed verkrijgbaar? Als in, is het een restproduct voor veel imkers? Of wordt het al flink opgekocht vanwege andere doeleinden?
RVS buizen warmstoken gaat simpel met een stroomtransformator. 19e eeuwse technologie :)

Isolatie is een dingetje op 700 graden, maar een paar meter droog zand doet al een hoop.
Ja okee, dus in zekere zin wat ik bedoelde met current controlled voeding :P Maar dan nog met AC begrijp ik.
Want of je nou RVS of koperen buizen gebruikt, het zal allebei weinig weerstand geven. En lekker warm worden.
Volgens mij zou je trouwens ook best PV panelen direct op deze buizen kunnen aansluiten, geen inverters nodig en minder points-of-failure.

[ Voor 12% gewijzigd door !null op 10-02-2021 16:15 ]

• DjAntoon
Dank voor je reactie @Heronimo
Heronimo schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 15:42:
[...]

Die relatief grote delta van de ketel komt waarschijnlijk omdat de pomp van de ketel vrij langzaam draait zodat de retour zo laag mogelijk is en het HR rendement zo hoog mogelijk (want meer condensatie van uitlaatgassen). Je zou eens kunnen testen wat er gebeurd als je de ketel op z'n hoogste pompstand laat lopen, waarschijnlijk word je dT dan een stuk kleiner.
Ga ik uitzoeken of ik dat kan wijzigen in de itho daalderop combifort.
[...]

Om hoeveel m2 vloerverwarming gaat het met welke hart op hart afstand? Hier is een tool om dat per m2 de afgifte uit te rekenen bij de gevraagde temperaturen: https://www.wth.nl/support-en-downloads/afgifte-berekening
Ongeveer 75m2 in totaal. 5 kringen.
Daarvan bijna 10m2 in de badkamer, dat heb ik zelf gelegd.
De 65m2 in woonkamer / keuken is verdeeld over 4 kringen.
1 kring is wat verstopt en liet minder water door, ik heb dat proberen te verbeteren door de rest te knijpen, (Op alle retouren zitten temperatuur sensoren) maar ik ben er van overtuigd dat het ten koste van de flow gaat.
Ik heb 4 jaar terug met een testo warmtebeeld camera gekeken en het was duidelijk te zien.
Recentelijk heb ik alles weer open gezet waardoor 3 kringen het nu wel goed doen.
Ik heb eens advies gekregen om voor de slechte kring er een extra pompje bij te zetten, want als ik de andere dichtdraai word het wel warm. Ik heb deze inmiddels liggen maar was er nog niet aan begonnen...
Hart op hart afstand schat ik in op 20cm.
Ik zal eens naar die tool kijken.
[...]
Ik verwacht dat een 5kW monoblock de simpelste oplossing is (aangezien je ook al 8.5kW airco's hebt en een pelletkachel). Bijkomend voordeel van de WP is dat je dan in de zomer zowel de vloer (met de L/W) als de lucht (met de L/L) kan koelen.

De Panasonic 5kW doet bij lage temperaturen van vloerverwarming minimaal zo'n 3kW als het buiten 10+ graden is. Maar als je minder afgifte hebt is dat in het geval van vloerverwarming ook niet een heel groot punt, die buffert een hoop weg. Dus dan krijg je een situatie van uurtje aan uurtje uit bijvoorbeeld. Of je past iets van nachtverlaging toe waardoor hij een lang blok overdag doet en in de nacht uit gaat.
Ja hier heb ik ook naar zitten kijken, een monoblock kan ik zelf plaatsen, als er dan geen buffervat bij hoeft, dan houd dat de installatie simpel. Ik heb begrepen dat ik deze dan parallel aan de oude gas CV kan zetten, waarbij het verstandig is om keerkleppen op te nemen in zowel de gas als warmtepomp aanvoer.

• Heronimo
DjAntoon schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:30:
Dank voor je reactie @Heronimo

[...]

Ga ik uitzoeken of ik dat kan wijzigen in de itho daalderop combifort.

[...]

Ongeveer 75m2 in totaal. 5 kringen.
Daarvan bijna 10m2 in de badkamer, dat heb ik zelf gelegd.
De 65m2 in woonkamer / keuken is verdeeld over 4 kringen.
1 kring is wat verstopt en liet minder water door, ik heb dat proberen te verbeteren door de rest te knijpen, (Op alle retouren zitten temperatuur sensoren) maar ik ben er van overtuigd dat het ten koste van de flow gaat.
Ik heb 4 jaar terug met een testo warmtebeeld camera gekeken en het was duidelijk te zien.
Recentelijk heb ik alles weer open gezet waardoor 3 kringen het nu wel goed doen.
Ik heb eens advies gekregen om voor de slechte kring er een extra pompje bij te zetten, want als ik de andere dichtdraai word het wel warm. Ik heb deze inmiddels liggen maar was er nog niet aan begonnen...
Hart op hart afstand schat ik in op 20cm.
Ik zal eens naar die tool kijken.

[...]

Ja hier heb ik ook naar zitten kijken, een monoblock kan ik zelf plaatsen, als er dan geen buffervat bij hoeft, dan houd dat de installatie simpel. Ik heb begrepen dat ik deze dan parallel aan de oude gas CV kan zetten, waarbij het verstandig is om keerkleppen op te nemen in zowel de gas als warmtepomp aanvoer.
Met 75m2 op 20cm HoH zou je met een aanvoer tussen de 30 en 35 graden op 3kW uitkomen. Laat je wat radiatoren nog meelopen dan is 30 graden wel haalbaar denk ik. En dan zit je met radiatoren er bij rond de 35 graden op 5kW gok ik.

Waarom zou je de ketel willen houden als je een warmtepomp, twee airco's en nog hout kan stoken? Jouw situatie lijkt me nou juist ideaal om van gas los te gaan om zo niet meer de vaste kosten daarvan te hebben.

• DjAntoon
Heronimo schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 17:01:
[...]
Waarom zou je de ketel willen houden als je een warmtepomp, twee airco's en nog hout kan stoken? Jouw situatie lijkt me nou juist ideaal om van gas los te gaan om zo niet meer de vaste kosten daarvan te hebben.
Het gasfornuis van de vrouw, daar moet ik vanaf blijven, dat krijg ik met geld niet goed gemaakt. :(
Of ik moet zelf gaan koken, dan maar liever vastrecht gas betalen. Ik wil wel onder de 500m3 gaan komen.

[ Voor 10% gewijzigd door DjAntoon op 10-02-2021 17:24 ]

• !null
DjAntoon schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 17:23:
[...]

Het gasfornuis van de vrouw, daar moet ik vanaf blijven, dat krijg ik met geld niet goed gemaakt. :(
Of ik moet zelf gaan koken, dan maar liever vastrecht gas betalen. Ik wil wel onder de 500m3 gaan komen.
Zet je toch een gasflesje neer?

Heeft ze wel eens gebruik gemaakt van inductiekoken? Meestal wil je dan namelijk niet meer terug.
Mijn vriendin ook niet, die eerst zich wel een beetje zorgen maakte over het koken (niet over de rest van de verbouwing :+ )

• Heronimo
[...]

Wat is je gasverbruik nu dan nog na het inzetten van elektrische boilers en airco's? Vraag me af of het voor dat kleine restje gas de investering waard is om een monoblock in te zetten. Dan kan je wellicht beter wachten tot de ketel op is en hem dan vervangen door een monoblock.

• DjAntoon
@Heronimo Ja dat is ook zeker een overweging.
Het plan is dat ik van de zomer een nieuw tuinhuis achter de garage ga bouwen, het zou de ideale plek zijn om hem op het dak te zetten. Maar dan wil ik wel alles voldoende solide gemaakt hebben zodat er geen resonanties ontstaan.

Ik heb afgelopen jaar 710m3 gebruikt. Maar dat was een half jaar lang ook nog douche / heet water.

• Heronimo
DjAntoon schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 17:38:
@Heronimo Ja dat is ook zeker een overweging.
Het plan is dat ik van de zomer een nieuw tuinhuis achter de garage ga bouwen, het zou de ideale plek zijn om hem op het dak te zetten. Maar dan wil ik wel alles voldoende solide gemaakt hebben zodat er geen resonanties ontstaan.

Ik heb afgelopen jaar 710m3 gebruikt. Maar dat was een half jaar lang ook nog douche / heet water.
Zou hem niet snel op een dak zetten als je andere opties hebt. Kan hij niet ergens op de grond met een mooie omkasting? Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q0BrYRLr0d29CNSiJcg9_7i0n0Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1NpeZ31cgeplCNnkn5aJyy7X.jpg?f=user_large

• DjAntoon
@Heronimo Probleem is dat de leidingen dan lang moeten worden. Op dat dak kan het met een metertje buitenleiding. Ik kan het zo maken dat deze precies bovenop een tussenwand van het tuinhuis kan komen staan. Dat kan ik zo solide maken als ik wil. Ik heb de buitenunit van de 5kW airco op veren gezet, op muurbeugels. Dat is prima. Maar deze L/W moet wel stiller als ik die 24 uur per dag aan wil hebben. Op het dak heb ik ook voldoende ruimte om de in en uit luchtstromen te scheiden, en er een grote kap overheen te zetten, mocht het nodig zijn.

Ik heb door bijna 900kWh overschot maar 38 euro per maand betaalt aan stroom en gas.
Ook nog ondanks een slecht contract dat nog bijna een jaar loopt. Ik heb al berekend dat als ik voor een jaar contract ga met welkomstbonus, er zo wie zo nog 8 euro per maand af kan.
Voor 30 euro kan ik natuurlijk weinig, maar dat gaat misschien wijzigen als salderen afgeschaft word, dan worden mijn kosten weer hoger...

[ Voor 27% gewijzigd door DjAntoon op 10-02-2021 18:38 ]

• oeps
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:04
Zo, net even de bakken uit de diepvries buiten in de sneeuw gezet en de diepvries ontdooid.
Het is er eindelijk weer een goede winter voor!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:41

Onbekend

...

Ik zit te kijken naar mijn gasverbruik (voor verwarming), en waarom mijn huis afkoelt.
Een oorzaak heb ik gevonden, en dat is het centraal ventilatiesysteem. Deze staat altijd in stand 1, en dat betekend dat hij 115 m³ lucht per uur ventileert. Met een buitentemperatuur van -10 graden Celsius en kamertemperatuur van +20 graden Celsius, betekent dat ik per uur 115 m³ aan verse lucht met 30 graden moet verwarmen.
Hoe weet ik of dit de hoofdoorzaak van van mijn warmteverlies is?

Daarnaast zit ik te kijken hoeveel energie het zou kosten is ik geen nachtverlaging zou toepassen. In de muren en vloeren (beton) gaat namelijk ook veel warmte in zitten, en bij nachtverlaging gaat die warmte er uit.
De thermische capaciteit van lucht is 0,34Wh/m³K, dus per uur heb ik dan standaard 30 * 0,34 * 115 = 1,3kWh aan warmte nodig. Als ik geen nachtverlaging doe, dan zou deze 31,2kWh per dag moeten wegstoken. Met ongeveer 1m³ gas = 10kWh en een rendement van 70% van mijn cv-installatie zou ik dus 31,2/10*100/70 = 4,5m³ gas per dag nodig hebben. Klopt deze berekening, of zit ik helemaal mis?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• !null
Onbekend schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:03:
Ik zit te kijken naar mijn gasverbruik (voor verwarming), en waarom mijn huis afkoelt.
Een oorzaak heb ik gevonden, en dat is het centraal ventilatiesysteem. Deze staat altijd in stand 1, en dat betekend dat hij 115 m³ lucht per uur ventileert. Met een buitentemperatuur van -10 graden Celsius en kamertemperatuur van +20 graden Celsius, betekent dat ik per uur 115 m³ aan verse lucht met 30 graden moet verwarmen.
Nou, zet je ventilatie is een (half) dagje uit? Uiteraard heb je ventilatie nodig, en is het iets minder gezond zonder, maar het is wel de snelste manier om tot je antwoord te komen.
Als het alleen om woonkamer gaat kan je hem best snachts uitzetten, en de nachten vergelijken.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:41

Onbekend

...

!null schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:16:
[...]

Nou, zet je ventilatie is een (half) dagje uit? Uiteraard heb je ventilatie nodig, en is het iets minder gezond zonder, maar het is wel de snelste manier om tot je antwoord te komen.
Als het alleen om woonkamer gaat kan je hem best snachts uitzetten, en de nachten vergelijken.
Dat is helemaal geen gek idee :)
Ik zal eerst eens de komende twee avonden vergelijken met de ene keer zonder ventilatie en de andere keer met.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• DjAntoon
@JeroenE @Heronimo
Ik ben nu aan het experimenteren en zie nu een mooi effect wat eigenlijk met waterzijdig inregelen te maken heeft (denk ik)
Ik had alles behalve de vloerverwarming dicht gedraaid, laten stabiliseren en daarna 3 wat kleinere radiatoren open, en deze werden meteen aardig warm. Ik zag ook vrij snel de retour temperatuur wat oplopen.
Mijn conclusie: Deze radiatoren warmen zo makkelijk op dat ik die moet knijpen. Want voor maximale afgifte moet de retour temperatuur zo laag mogelijk blijven, dan is het meeste vermogen afgegeven. Deze radiatoren verstoren dat.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
[...]

kijk dit noem ik maar wat roepen, zonder inhoud, en erg fout.
Huh nee.
houtstoken = CO2-neutraal, zolang je hout verbouwd en verstookt ben je dus duurzaam bezig.
Heb je al eens becijferd hoeveel bos er dan nodig is...? Per boot gekapt oerbos uit de Baltische staten of de VS aanvoeren is echt verre van neutraal he.
gasstoken = niet CO2-neutraal, we halen het alleen maar uit de grond maken totaal geen nieuw gas,
Oh jawel, maar alleen iets langzamer
dus is niet duurzaam. dat er nog genoeg is op de wereld doet er niet toe, eens gaat het op er is niks duurzaam aan.
Stook genoeg hout en de mensen gaan sneller dood, dat is op zich wel weer duurzaam ja.
(nu ben ik echt geen voorstander van houtstoken, en helemaal niet zo als sommige medelanders het doen.
maar een goede stoker, is geen probleem veroorzaker.
Die ene houtkachel in de wijk braakt in z'n eentje meer rotzooi (fijnstof, PAKs, benzeen... ) uit als de gasgestookte ketels van de rest van de hele wijk bij elkaar.
het kan wel goed en zonder overlast of zeker minimale overlast.
eventueel een betere regelgeving er voor, en als het echt niet anders kan een filter (maar filters zijn niet zalig makend, daar zitten ook nadelen aan.)
Die filters is ooit eens overwogen... met de conclusie dat als je de eisen voor grotere installaties toepast op de kleintjes... de kleintjes volledig verdwijnen gezien het prijskaartje. Gas is schoon kleinschalig te verbranden, hout niet.
daar moet zeker een keer over na gedacht worden.
maar de duurzaam kaart spelen voor dit is net zo fout als greenwassen met een paar excuus panelen.
alleen dan helemaal de andere kant van het spectrum. )
Die mensen die claimen "duurzaam" te zijn met hun hout en dan in een isolatie-vrij huis het naar 25 graden stoken... haha. Dat is de dikste greenwashing van alles. Geen isolatie, houtkachel, Tesla. Ofwel; de helft van de straatgenoten van een familielid van mij.
[...]

ook dit schiet niet echt op.
een WKO is een Warmte Koude Opslag.
Berichtgeving over zulke dingen loopt wel vaker fout. Journalisten snappen er geen hol van en zeggen meestal maar wat of laten zich afpoeieren door een woordvoerder.
heeft niks met collectief warmtesysteem te maken, nog met stoken van pellets.

een WKO kan op meerdere manier worden opgezet.
voorbeeld is een gedeelde bron met meerdere huizen voor een water/water warmtepomp.
elk huis heeft zijn eigen warmtepomp, met gedeelde 1x kosten voor de bron.
(sommige gebieden kunnen dit best leuk doen. vooral als je veel stilstaand makkelijk te bereiken grond water hebt.)
uit eindelijk stook je dan net zo duur (of beter gezegd, goedkoper met 1x hoge start kosten) als met gas.
maar ja als dat soort projecten goed gaan, dan is dat niet leuk voor radar, daar kunnen ze geen sappig verhaal van maken.
B) Dat is het hele punt van Radar; dingen aankaarten die fout gaan
alleen de projecten die fout gaan, daar kan radar een sappig verhaal van maken.
Bij die warmtenetten is dat ook niet zo heel moeilijk he...
en dat moet je altijd onthouden met dat soort programma's. ;)
Inderdaad
(er zijn genoeg warmtenetten die wel naar behoren werken, alleen daar hoor je niks van. ;)
"naar behoren" :')
Als het structureel duurder zijn een onderdeel was van de beoogde werking wellicht.
maar ook ik ben geen voorstander van warmtenetten, of beter gezegd er zal nog veel water door de rijn en maas moeten stromen voordat er maar een haar op mijn hoofd denkt aan mijn huis te koppelen aan een monopolist. ;) )
:D

• !null
Proton_ schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:56:
[...]

Hierop terugkomend. 145kJ/kg en een specific heat van ~2kJ/K/kg maakt het dat de fase overgang dus circa 72x de energie kost die het anders kost om 1 graad op te warmen. En dat mooi in het gebied waar je tapwater wil opwarmen.
Het is me alleen niet duidelijk hoeveel de specific heat is in vloeibare toestand, want daar zit dus een verschil in (bij water is het verschil meer dan 100% tussen vast en vloeibaar)

We nemen een kilo bijenwas en water.
Laten we bruikbaar tapwater bereik nemen. Dan reken ik in het voordeel van bijenwas, we beginnen bij 35 graden want daaronder doucht het niet meer lekker :P
We stoppen bij de 80 graden, want daar boven wordt het zo'n gedoe om het goed op te slaan.
Delta T is dus 45 graden K.

Dat geeft 1 liter water, 45 * 4.18kJ = 188kJ = 52Wh
Bij bijenwas is dat, eerst zonder de phase change:
45 * 2.081kJ = 93.6kJ = 26Wh
Inclusief de phase change:
93.6kJ + 145kJ = 66Wh
Dat is opzich een verbetering, maar lijkt mij absoluut het niet waard om met bijenwas aan de gang te gaan.
Dichtheid bijenwas is ook nog eens bijna even groot als water.
Wikipedia zegt trouwens 177kJ voor bijenwas fase overgang, dan kom je in totaal op 75Wh.
Eventueel valt er nog wat kJ bij te halen als bijenwas in vloeibare vorm ook rond de 4kJ/K/kg zit.

Bijenwas is helaas best duur, zeker in vergelijking met water.
Parafinnes zijn goedkoper maar ook niet gratis.
Dus ja, bijenwas scoort inderdaad beter, maar of het verschil het waard is om niet gewoon water te gebruiken? In stationaire toepassingen denk ik niet.

Wel is het leuk om hier blokjes van te maken voor bepaalde toepassingen, bijvoorbeeld bij kamperen.
Als je een kampvuur maakt, je zet daar een blok bijenwas bij van laten we zeggen 3 kilo wat helemaal smelt. Dan kun je dat daarna mooi je koude tentje in meenemen en daar langdurig van genieten alsof je een kaars in je tent hebt aangezet. Zeker bij erg koude nachten kun je dan nog helemaal naar de 0.

Ik heb in het verleden nog wel eens gedacht aan een dergelijk soort warmtebuffertje, een lomp gewicht, om dan in je motorruimte of bij uitlaat van je camper/auto te doen. Of bij een vuurtje. Voor de koudere vakanties.
Allerlei overtollige hitte bronnen gebruiken en dan dat ding in je camper zetten.

Het probleem van al de natuurlijke paraffines en was is dat het uiteindelijk allemaal brandbaar is, het is gewoon 1 grote kaars :+ Dus daar moet je wel wat mee. Al ben ik altijd wel voorstander van gebruik van natuurlijke materialen, vanwege de afbreekbaarheid ervan.
Groot voordeel is dan weer dat je geen bevriezingsproblemen hebt zoals met water, indien van toepassing.

Stel je hebt een houtkachel. Je zet een blok van 5 kilo erop (is al zwaar genoeg). En dit blok wordt 80 graden, je brengt het vervolgens in een kamer als verwarming, afkoelend tot 20 graden.
Dan kom je op 318kJ * 5kg = 1590kJ = 441Wh. Dat doet in zeer kleine ruimtes wel iets (een tent, of een slaapcabine o.i.d.) maar in een gemiddelde slaapkamer in een huis dat uberhaupt daar verwarming nodig heeft, zal het weinig helpen.

• kabeltjekabel
Punt is dat voor warmte bufferen het faseovergangspunt van water niet op een gewenste temperatuur zit.

• kabeltjekabel
Kwestie van uitrekenen hoeveel warmte je verliest door je ventilatie en dat vergelijken met je verbruik voor de verwarming.

Hint; bij de meeste huizen stelt het niet zo veel voor, relatief gezien. En ventileren moet je toch. Raam open zetten is de meest efficiënte manier om warmte te verliezen en alsnog nauwelijks verse lucht te krijgen.
Daarnaast zit ik te kijken hoeveel energie het zou kosten is ik geen nachtverlaging zou toepassen. In de muren en vloeren (beton) gaat namelijk ook veel warmte in zitten, en bij nachtverlaging gaat die warmte er uit.
De thermische capaciteit van lucht is 0,34Wh/m³K,
Het rekent makkelijker als je gewoon gangbare eenheden gebruikt en de tijdscomponent er gewoon helemaal uitgooit tot het einde.
dus per uur heb ik dan standaard 30 * 0,34 * 115 = 1,3kWh aan warmte nodig.
Dan heb je al extra verlies voor verdamping meegenomen. Want als je louter de buitenlucht van -10 pakt en die opwarmt zonder er vocht aan toe te voegen kom je ruim 10% lager uit.
Als ik geen nachtverlaging doe, dan zou deze 31,2kWh per dag moeten wegstoken. Met ongeveer 1m³ gas = 10kWh en een rendement van 70% van mijn cv-installatie zou ik dus 31,2/10*100/70 = 4,5m³ gas per dag nodig hebben. Klopt deze berekening, of zit ik helemaal mis?
Niet helemaal want vocht maakt de berekening iets anders.

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
DjAntoon schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 15:50:
Afgifte verbeteren, aan de vloer kan ik helaas niets doen, maar de convector put heeft een "radiator" die er uitziet als een jaga, met van die lamelletjes dicht op elkaar. Ik zou daar ventilatoren op kunnen maken om de luchtstroom te verbeteren, stroom daarvoor kan ik via de buitenkant van het huis er wel in krijgen.
Dat kan, maar je had het zelf over gewone radiatoren. Die kan je ook vervangen. Dat heb ik ook gedaan omdat ik niet overal vloerverwarming wilde aanleggen. Achteraf hadden we toch vloerverwarming moeten aanleggen toen weer kwamen wonen (wel over gehad maar vanwege financiën niet gedaan). Nu heb ik daar geen zin in, zowel qua hoeveelheid werk, rommel als financiën.

Zo'n convectorradiator kan bij lage temperaturen van het water veel meer warmte afgeven dan de standaard paneelradiator. Daarom hebben wij die dus vervangen. Dat hebben we al gedaan voor de CV de deur uit ging. Ook voor de CV was het een goede zet, het werd veel sneller warm.
Ik probeer voor mijzelf duidelijk te krijgen of ik de juiste beredenering maak. Ik heb ooit begrepen dat een HR gas CV ketel zijn aanvoer temperatuur regelt naar ongeveer 10 a 15 graden boven de retour temperatuur.
Ik ben geen CV expert (en ook geen WP expert), maar volgens mij doen ze dat meestal juist niet. Je kan dat wel zelf voor elkaar krijgen door aan de instellingen te zitten. Daar is juist het hele CV-tuning topic voor.
De delta is bij 30kW iets hoger.
Dat komt omdat bij een hogere temperatuur de warmteafgifte vaak beter wordt, zeker bij standaard radiatoren.

Als je een kopje met water neerzet zal die in 5 minuten meer afkoelen als het water 70 graden is dan wanneer het water 30 graden is.
Gas weg, ben ik mee eens, echter de vrouw heeft nu een zo goed als nieuw fornuis op gas, dat was 1 van de onderhandelingspunten 4 jaar terug, die krijg ik voorlopig niet weg.
Dat kan natuurlijk, ik was zelf ook huiverig voor elektrisch koken. Komt ook omdat mijn ouders van die ouderwetse elektrische kookplaten hadden (zo'n metalen plaat die warm wordt). Ik vind dat maar niets, je kan niet makkelijk de temperatuur verhogen of verlagen. Maar met de inductieplaten die je nu hebt is dat probleem er helemaal niet en "had ik dat jaren eerder moeten doen".

Ik snap dat je met de zonnepanelen ineens 'gratis' elektriciteit hebt die je wil gebruiken. Je moet er wel bij bedenken dat je die elektriciteit natuurlijk juist minder hebt als je juist warmte wil. Met het huidige salderen is dat niet zo erg, maar als dat ooit wordt afgeschaft is het misschien minder interessant.

Waarom wil je geen buffervat? Vanwege de plek? Dat kan ik me op zich wel voorstellen, het neemt zeker ruimte in beslag. Zeker als je niet ergens extra ruimte creëert doordat een CV-ketel en toebehoren weggehaald wordt.

Maar ik denk niet dat het heel goed gaat werken als je "zo maar" een WP erbij zet. Ze werken nu eenmaal anders dan een CV en je kan dus niet simpel 1-op-1 vervangen.

In jouw geval is het misschien een idee om enkel de vloerverwarming door de WP te laten doen en radiatoren door een CV die kan bijspringen als het te koud wordt. Maar dan moet je misschien ook allerlei leidingen anders gaan aanleggen.

Eerlijk gezegd denk ik wel dat het handiger is om of met een CV of met een WP te werken. Dat je dan minder geld bespaard bij de overgang van CV naar WP doordat je nog op gas wil blijven koken is dan een ander verhaal; dan wordt het koken gewoon veel duurder. Dat is een ander potje :+

• !null
kabeltjekabel schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 00:09:
Punt is dat voor warmte bufferen het faseovergangspunt van water niet op een gewenste temperatuur zit.
Ik rekende juist in bruikbaar gebied van tapwater. Dan kan bijenwas misschien wel circa 50% beter presteren dan water, maar als het dan 15 euro de kilo is versus 1 cent, dan is 50% niet genoeg.

• CvP_tweakers
!null schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 07:41:
[...]

Ik rekende juist in bruikbaar gebied van tapwater. Dan kan bijenwas misschien wel circa 50% beter presteren dan water, maar als het dan 15 euro de kilo is versus 1 cent, dan is 50% niet genoeg.
Je vergeet de besparing doordat je geen/minder warmte hoeft op te wekken....

• !null
CvP_tweakers schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:30:
[...]

Je vergeet de besparing doordat je geen/minder warmte hoeft op te wekken....
Die moet je even uitleggen. Ik reken toch alle energie mee die het kost om op te warmen, wat gelijk is aan hoeveelheid warmte eruit te ontrekken.

• migjes
!null schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:05:
Ik ga het nu even niet doen, maar ben benieuwd hoeveel een kuub bijenwas effectief zou kunnen opslaan. Bij deltaT's die in huis handig zijn.

Ik lees wel dat het smeltpunt wel een stuk hoger ligt dan wat @migjes rapporteert, dat het rond de 62 graden ligt. Dat maakt het dan vooral heel erg mooi voor tapwater opslag voor zonneboiler en/of houtkachel opstellingen, om steeds door die phase change te gaan.
Hmm, is bijenwas eigenlijk goed verkrijgbaar? Als in, is het een restproduct voor veel imkers? Of wordt het al flink opgekocht vanwege andere doeleinden?
bijen was heeft geen vast smeltpunt, maar een smelt traject.
bij 35 graden word het al boetseerbaar, en na maten het warmer word is het steeds meer vloeibaar, ergens rond de 62 graden heb je het wel aardig vloeibaar.
het is eigenlijk een samen gesteld materiaal met vele verschillende onderdelen en andere smelt punten.

probleem is wel een beetje, als het stolt rond een buis, dan gaat het aardig isoleren.
dus de warmte er uit halen is wel een dingetje.
je hebt dus vrij dunne lagen nodig om warmte er uit te halen als je dat snel wilt, maar verder geen probleem.
(is een beetje in welke toepassing je het wil toepassen, maar kan nog lastig zijn als je dat in een zonneboiler wil doen en tap water er mee wil maken b.v.. als buffer voor de verwarming heb je er weer geen enkel last van, dat is dat minder belangrijk, je hebt ook van die parafine packs voor rond de vloer verwarming, om zo meer warmte in het beton te kunnen opslaan, dat zou je ook kunnen doen met bijen was.)

het is een rest product van een imker, maar wel een hoogwaardig product.
je kunt er b.v. kaarsen van maken, of vele andere dingen.
dus de prijs is eigenlijk best duur (ik hoor 20€ per kilo, maar ga zoeken en je kunt geraffineerde varianten vinden, die vaak voor kaars maken worden gebruikt. geen idee van de prijzen.)

ben er verder niet mee aan het meten, maar aan het kijken blijft het goed na een paar jaar van smelten en stollen.
en hell, ik kon een paar kilo gratis krijgen, leuk om mee te experimenteren. ;)

@kabeltjekabel
sorrie, ik lees je berichten niet eens, zijn niet de moeite waard van de tijd. ;)

• CvP_tweakers
!null schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:07:
[...]

Die moet je even uitleggen. Ik reken toch alle energie mee die het kost om op te warmen, wat gelijk is aan hoeveelheid warmte eruit te ontrekken.
Sorry, niet goed gelezen ;(

• DjAntoon
JeroenE schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 07:08:
[...]
Dat kan, maar je had het zelf over gewone radiatoren. Die kan je ook vervangen. Dat heb ik ook gedaan omdat ik niet overal vloerverwarming wilde aanleggen. Achteraf hadden we toch vloerverwarming moeten aanleggen toen weer kwamen wonen (wel over gehad maar vanwege financiën niet gedaan). Nu heb ik daar geen zin in, zowel qua hoeveelheid werk, rommel als financiën.

Zo'n convectorradiator kan bij lage temperaturen van het water veel meer warmte afgeven dan de standaard paneelradiator. Daarom hebben wij die dus vervangen. Dat hebben we al gedaan voor de CV de deur uit ging. Ook voor de CV was het een goede zet, het werd veel sneller warm.
Ik zit nu in mijn thuis kantoor, 8 uur per dag voor het werk, 2 a 3 uur voor de hobby. Ook ik heb de fout gemaakt door uit financiële overwegingen en vooral puur tijdsdruk dat er geen vloerverwarming in is gekomen. Daar heb ik al lang spijt van.

Ik ga die convectorput radiator nog eens verder onderzoeken, ik geloof niet dat die nu optimaal werkt...
Tijdens de verbouwing 4 jaar terug direct na aankoop huis, is een radiator vervallen. Op die plek staat nu de spoelbak van de inmiddels open keuken. Ik heb wel een mogelijkheid gemaakt om deze leidingen te verlengen en opnieuw te gaan gebruiken. Maar de waf daarvan is laag.
[...]
Ik snap dat je met de zonnepanelen ineens 'gratis' elektriciteit hebt die je wil gebruiken. Je moet er wel bij bedenken dat je die elektriciteit natuurlijk juist minder hebt als je juist warmte wil. Met het huidige salderen is dat niet zo erg, maar als dat ooit wordt afgeschaft is het misschien minder interessant.
Ik ben me daar van bewust, ik gebruik op mijn kantoortje bijvoorbeeld nog een elektrisch (COP=1) kacheltje, ook maak ik douche water elektrisch met COP=1, idee daarachter is dat ik het hele jaar door warm douche water nodig heb en dus een groot gedeelte van het jaar enkel bij teruglevering warmte opsla. Dit werkt, maar word nog verfijnd. Als salderen ophoud, zijn de boilers nog wel interessant, de elektrische kachel niet meer.
[...]
Waarom wil je geen buffervat? Vanwege de plek? Dat kan ik me op zich wel voorstellen, het neemt zeker ruimte in beslag. Zeker als je niet ergens extra ruimte creëert doordat een CV-ketel en toebehoren weggehaald wordt.
Ja vanwege de plek, al heb ik een grote inpandige garage waar ook de ketel hangt. Nu lees ik heel verschillende verhalen over buffervaten, vanaf 50L maar ook 300L. Dat is nogal een verschil.
Maar ik denk niet dat het heel goed gaat werken als je "zo maar" een WP erbij zet. Ze werken nu eenmaal anders dan een CV en je kan dus niet simpel 1-op-1 vervangen.

In jouw geval is het misschien een idee om enkel de vloerverwarming door de WP te laten doen en radiatoren door een CV die kan bijspringen als het te koud wordt. Maar dan moet je misschien ook allerlei leidingen anders gaan aanleggen.

Eerlijk gezegd denk ik wel dat het handiger is om of met een CV of met een WP te werken. Dat je dan minder geld bespaard bij de overgang van CV naar WP doordat je nog op gas wil blijven koken is dan een ander verhaal; dan wordt het koken gewoon veel duurder. Dat is een ander potje :+
Eerlijk gezegd, valt het leiding werk nog wel mee als ik het splits, daar zou ik het niet voor laten.

Misschien moet ik het voor nu wel zo laten, beetje optimaliseren. Bij de tuinhuis aanbouw misschien voorzieningen maken voor een latere plaatsing. Maar vooral afwachten wat onze regering gaat doen.
Ik hoorde vanmorgen van een Belgische collega dat daar de hele saldering / terugdraaiende teller regeling veranderd is. Volgens hem haalt het in diverse situaties de hele berekening overhoop en is het niet meer interessant om te investeren in warmtepompen.

Ja koken word duurder, en dat is een keuze.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]

Als je straks alleen voor het koken nog gas hebt is dat toch flink zonde. Dan ben je honderden euro's per jaar extra kwijt puur voor het voorrecht voor een pijpje gas naar je huis. Daar kun je toch een mooi sjiek inductiefornuis van halen of inderdaad altijd nog overstappen op flessengas.

• kabeltjekabel
!null schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 07:41:
[...]

Water heeft een faseovergang bij 0 graden, wat weinig zinnig is voor buffering en bij 100 graden, wat ook niet zinnig is gezien de hoge temperatuur die je er in moet stoppen en de isolatie om het opgeslagene niet te verliezen. Iets wat bij ~30 graden een faseovergang heeft... :D
migjes schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:29:
[...]
@kabeltjekabel
sorrie, ik lees je berichten niet eens, zijn niet de moeite waard van de tijd. ;)
Je kunt ook gewoon zeggen dat je er geen inhoudelijk antwoord op hebt :)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:01

Proton_

Team Welles

kabeltjekabel schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:36:
[...]

Water heeft een faseovergang bij 0 graden, wat weinig zinnig is voor buffering en bij 100 graden, wat ook niet zinnig is gezien de hoge temperatuur die je er in moet stoppen en de isolatie om het opgeslagene niet te verliezen. Iets wat bij ~30 graden een faseovergang heeft... :D

[...]

Je kunt ook gewoon zeggen dat je er geen inhoudelijk antwoord op hebt :)
Van https://www.researchgate....f_heat_storage_materials:
Afbeeldingslocatie: https://www.researchgate.net/profile/Wolfgang_Voigt/publication/254839785/figure/tbl1/AS:393170333519872@1470750520026/Salt-hydrates-with-melting-points-below-100-C.png

Zit best wat interessants tussen.

Water zit op 333.55 kJ/kg.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:41

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Wij worden hier in de straat nog wel eens beschimpt om alles wat wij in huis aan verduurzaming hebben gedaan. Op dit moment verbruiken ze hier in de straat zo tussen de 20 tot 25m3 gas per dag voor verwarming.

20*0,8=16 euro per dag voor gas

Wij de afgelopen dagen:

25*0,2=5 euro per dag voor elektriciteit

Wie is er hier nu gek :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• !null
kabeltjekabel schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:36:
[...]

Nee, lees het nog eens.

Ik reken het verschil uit tussen water of bijeneas bufferen in warm tapwater bereik. Dus fase overgang voor bijenwas, en niet voor water.
Een 50 tot 75% verbetering voor bijenwas ten opzichte van water. Maarja, met bijeneas a 15 euro de kilo o.i.d. en niet makkelijk egaal te verwarmen ben ik niet zo onder de indruk.

Pagina: 1 ... 9 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.