twain4me schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 22:46:
[...]
ik zat al een tijdje te denken om een boven de grond bassalt batterij op te nemen in het ontwerp van de schuur, (wel losstaand) na het zien van de uitzending is het nog veel meer gaan kriebelen. waar ik o.a. nog niet achter ben is hoe de warmte in de batterij komt.

vind ik ook wel een mooie.
eigenlijk hoeft iets van mij niet 100% te dekken wat ik nodig heb.
glazen zijn voor mij eigenlijk altijd half vol, nooit half leeg. (en ik denk als glas is half vol, snel een nieuw biertje bestellen, lekker. er zijn alleen maar voordelen, nadelen zijn voor zeurpieten.)
wat ik nu al heb is een op surplus gestuurd element in het SWW vat en een stopcontact wat aan gaat bij surplus en daar laad ik mijn gereedschaps accu's mee, gewoon omdat het kan

nice, niet omdat het moet maar omdat het kan.
(vind het erg lekker dat ik een ruime hoeveelheid kWh heb, experimenteert lekker met lage kosten.)
heb nog best weinig info, het draait nog te kort en het is allemaal een beetje houtje touwtje aan elkaar geknoopt.
ben wel bezig het allemaal iets beter te gaan doen, maar deze tijden weet je 1 ding zeker, niks is zeker.
(maar info uit wisselen is altijd goed. kan iedereen van leren ook van fouten.)
maar wil je best vertellen wat ik nu heb.
1x 200l OEG boiler.
deze:
https://www.oeg.net/tapwa...warmtewisselaar-516005203
waarom 200l, dat is eigenlijk te groot voor mijn gebruik.
het is gewoon de kleinse boiler die ik kon vinden die een inspectie luik heeft.
dat inspectie luik heb ik vervangen voor deze:
https://www.oeg.net/nl/fl...05208&icp=Recommendations
daar zit dus een extra aansluiting op voor een 2de elektra element.
dus boven in de boiler verwarm ik met een 2kW element de boiler (tot +/- 55 graden).
onder in de boiler verwarm ik met een 1kW element de boiler tot 65graden.
(het 2kW element was een beetje de eis van mijn vrouw, word eigenlijk amper gebruikt, maar zorgt er wel voor dat er 365dagen per jaar altijd een 100l water aanwezig is in huis.
tja sorry een te vrede vrouw is mijn duurzaamste bezit.

)
de 2 elementen die zijn eigenlijk 3fase elementen.
maar 3fase zijn ze niet, het zijn gewoon 3x 1fase elementen.
gewoon aansluiten op een 1fase aansluiting geen probleem.
maar nu kan ik wel van 1kW maar 1 van de 3 elementen gebruiken, dus 333W stapjes.
een (oude)laptop leest de omvormer uit, levert die meer als 333W, dan element 1 aan, meer als 666W dan volgende bij schakelen. etc etc...
(dit kun je ook doen met allerlei moeilijkere schakelingen zodat een 1kW element variabel gebruik heeft.
maar teveel techniek is te veel wat kapot kan, KISS is een belangrijk principe.)
(de boiler krijgt ook van uit de warmtepomp voorverwarmd water, die is maar 50 graden.
en is maar 50 liter, dus vrij snel op.
gemiddeld zonder verwarming word de boiler onder in dus al een 30 tot 40 graden afhankelijk van het gebruik.)
ik merkte dit jaar al in de 2 de week van januari, dat 6,4kWp, vaak genoeg nog vermogen levert om de boiler met mijn gebruik toch op temperatuur te houden.
komend jaar ga ik dit nog wel uit breiden en alles netter maken.
ideeën genoeg. (daar zit niet het probleem, lol.)
maar echte cijfers moet je terug komen komende december, ben benieuwd hoever ik het in december vol ga houden om 100% op eigen stroom het te doen.
(red ik het niet, dan hang ik gewoon nog een 1kWp er bij op dak, heb dan toch alles al weer terugverdiend.)
CvP_tweakers schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 09:28:
[...]
Ik heb al een 800 liter waterbuffer. Hierin gaat zonnewarmte (vnl zomers) en 's winters warmte van de houtkachel (2x daags) waarmee ik dan de vloer op een basistemperatuur kan houden en warmwater voor keuken en douche beschikbaar heb.
nice.
Voorlopig heb ik nog voldoende (snoei) hout van mijn bomen om te blijven stoken. (anders licht dat maar fijnstof te produceren tijdens het vergaan :-) )
netjes. (snoeihout wat licht te rotten produceert geen fijnstof, maar daar zitten schimmels in, die sporen af geven. en die sporen zijn nog veel gevaarlijker als fijnstof.
hier hoor je nooit iemand over wat dit is gewoon normale gang van zaken.
er is maar 1 oplossing en alle bomen kappen en asvalteren die bossen.
leuke oplossing voor sukkels, dus.

)
In de toekomst zou ik op de installatie een warmtepomp aan kunnen sluiten.
Zit zelf dan te denken aan bodemwarmte. Alleen is die boring zo achterlijk duur!
die boring is duur ja, zeker in mijn gebied.
ik moet een 9 meter diep voor het eerste grond water, voor een warmtepomp moet ik nog dieper.
heel anders in sommige polders, daar zit je soms al net 50cm aan grond water, dan kun je leuk andere systemen toe passen.
maar er is toch ook niks mis met lucht/water systemen?
Als alternatief zou een geisoleerde watertank wat zijn.
Het schijnt dat een gemiddelde nederlandse woning toe zou kunnen met ca 6m3 water waarin zomers de warmte wordt opgeslagen.
Voor en naseizoen haal je dan de warmte uit de buitenlucht en 's winters uit de tank.evt. met een (kleine) warmtepomp.
Er zijn al constructies met een grotte waterzak in de kruipruimte.
zoiets:
https://www.solarfreezer.nl/
ik weet het niet, kan maar een beperkte hoeveelheid water opslaan in mijn kruip ruimte.
dat moet dan in een fexibele zak, wegens het uitzetten van water als het ijs word.
dus een "rubberen"/"plastic" zak, en die kunnen vaak maar slecht tegen bevriezing.
gaat wel een aantal jaar goed, maar na langere tijd word het toch weer broos.
dus ik kijk er met een beetje met twijfel tegen aan. (maar zeg nooit nooit, wie weet is het een oplossing.)
PCM is best wel lachen.
een vriend van mij heeft bijen, dus ik heb best wel een aardige hoeveelheid bijen was (ongeraffineerd) voorradig.
hier van heb ik met een blik aan de verwarming vast gemaakt.
als de warmtepomp draait, dan heb ik maar 30-35 graden water, hier van stolt de bijen was.
draait de gasketel, dan heb ik al snel 40-50 graden warm water en smelt de bijen was.
als het dan weer over gaat op de warmtepomp word er weer warmte uit de bijen was gehaald.
omdat het goedkoop is, kun je er mee experimenteren, maar een flextherm, oei duur spul.
(of dit nu effect heeft, kan ik niet zeggen, het is meer ter lering en vermaak.
zit er wel aan te denken of ik niet een zonnecollector er bij hang en dan een boiler vul met bijen was als extra of zo.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)