Gramser schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:42:
@
migjes jij zult wel een gezellige zijn op de camping
Zonder gekheid, ik snap wat je wil zeggen. Ik ben me nog niet lang aan het verdiepen in houtkachels, maar als ik kijk naar rendement van die twee zitten ze beiden boven de 80%. Dat wil dus niks zeggen over fijnstofuitstoot? Ik ben niet voornemens een Finn Oven te gaan aanleggen, ik heb gewoon een vloerverwarming die prima voldoet.
Je wil de rocket stove die je aanhaalt soms stoken voor de fun, zeg je. Hoe is dat anders dan een romantisch vuurtje? Zo hebben we allemaal onze eigen overwegingen. En ik ben er sowieso nog lang niet uit

een kachel zo als je aanraad, is eigenlijk allen leuk voor in een serre of tuinhuis.
die stook je 4 a 5x per jaar als je een barbie wat langer wil laten duren of zo.
(dit doe je natuurlijk met een goede schoorsteen, niet 1 die onder het raam van je buren uit komt.
en jep ik ken voorbeelden van dat soort schoorstenen, je wil de dommigheid niet weten van sommige mensen.)
daar heb ik ook allemaal niet zo veel problemen mee als je dat wil, doe het goed dan no prob.
een vuurtje is niet romantisch, vreemd idee is dat eigenlijk.
(oke heb heel mijn jeugd het huis moeten verwarmen met hout, kon eerder de kachel stoken als ik kon schrijven en lezen. vind er niks leuks aan. we hadden een kachel en een open haard in de huiskamer.
dus ik heb mijn portie romantiek al meer als genoeg gehad.)
die warmte is dat wel, best lekker om soms even het huis gewoon goed warm te kunnen stoken als het goed koud is buiten.
en dat doe ik niet met gas of warmtepomp.
maar ik heb een oplossing, de kroeg.
weet er een paar te vinden in het buiten gebied, met erg mooie hout haarden.
even een paar uur er bij zitten zo 1 a 2x per maand in de winter en ik kan er wel weer tegen aan voor de rest van de tijd.
(niet te vergeten de andere voordelen die je dan hebt.
zo als bier, en geen zelf hout te hoeven zagen en hakken.)
(camping's brrr... probeer die te mijden zoveel ik kan.
dat is voor het klootjes volk dat niet zonder luxe kan.
domme gezelligheid, geef mij maar een verlaten meertje in mijn 1tje.

)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)