De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 119 Laatste
Acties:
  • 528.037 views

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-12 11:20
mkleinman schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 17:46:
Wij worden hier in de straat nog wel eens beschimpt om alles wat wij in huis aan verduurzaming hebben gedaan. Op dit moment verbruiken ze hier in de straat zo tussen de 20 tot 25m3 gas per dag voor verwarming.

20*0,8=16 euro per dag voor gas

Wij de afgelopen dagen:

25*0,2=5 euro per dag voor elektriciteit

Wie is er hier nu gek :)
Haha ik herinner me veel van die discussies op mijn werk. "Driedubbel glas is de moeite niet waard" "gordijnen voor je ramen maakt toch niet uit als je hr++ hebt" "haal jij je muur open om zo'n wamrtewisselaar erin te zetten?"
En andere opmerkingen..

Tijd later: "wacht even, minder dan 403 gas per kaar voor je gezin in een rijtjeshuis?? Hoe kan dat?"

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:08
@mkleinman, @!null En dan zo'n dag als vandaag, waar steeds meer sneeuw verdwijnt van de zonnepanelen, waardoor op een gegeven moment de opgewekte energie rechtstreeks van de panelen naar de WP gaat.
Gaaf toch! :9
En dan ook tegelijkertijd de CVs van de huizen in de buurt zien dampen 8)

• !null
Wikipedia heeft ook al een mooie lijst:
https://en.wikipedia.org/wiki/Phase-change_material

Maar, gezien mijn bijenwas berekening ben ik minder onder de indruk van PCMs, voor stationaire toepassingen. Voor mobiele toepassingen kan het het waard zijn.
Zal nog eens moeten rekenen aan een chemischere variant, zoals dat van die oplossing die je al kan kopen. (naam even kwijt)
Zelfs als het letterlijk een 100% verbetering is ten opzichte van water is het niet gauw interessant vanwege de kosten. Een boilervat met warmtewisselaar is niet zo duur en het water is gratis.

Toch denk ik dat PCM best nuttig kan zijn in een accumulatie kachel achtige toepassingen. Je hebt wel van die simpele elektrische kachels met steen en fans erin, waarbij je buffert in steen.
Als je dat nou doet in een PCM die rond de 25 graden o.i.d. zit, dan werkt dat wel heel mooi denk ik. En liever een betere warmte bron dan puur elektrisch.

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-12 16:43
Lardman schreef op zondag 3 januari 2021 @ 16:50:
Plugwise smile doet het sinds 1 januari ook niet meer. Kan zijn dat ze verstoring hebben of dat ze de oude servers sinds het faillissement niet meer laten werken.
Ik ben er klaar mee en heb een Youless besteld, kijken wat dat doet.
@mkleinman
Die van mij werkt nog steeds perfect

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:07

ericplan

5180 Wp PV

Zet 'm hier ook maar even: Ik wil in Node Red iets hebben om graaddagen op te halen. Ben zelf te onhandig met json om zoiets te verzinnen, maar misschien heeft iemand een voorbeeld?

Heeft iemand een node gemaakt om ergens graaddagen op te halen? Ik wil die per dag lokaal gaan opslaan in m’n database met meterstanden. Zelf heb ik geen betrouwbare temperatuurmeting voorhanden, dus het moet van extern komen (liefst gevalideerd).

Edit: Heb inmiddels een werkende node gekregen van @denuz, dank.

[ Voor 7% gewijzigd door ericplan op 12-02-2021 14:36 ]

A'dam PVOutput

• zuigzoen
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:59
ericplan schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:30:
Zet 'm hier ook maar even: Ik wil in Node Red iets hebben om graaddagen op te halen. Ben zelf te onhandig met json om zoiets te verzinnen, maar misschien heeft iemand een voorbeeld?

Heeft iemand een node gemaakt om ergens graaddagen op te halen? Ik wil die per dag lokaal gaan opslaan in m’n database met meterstanden. Zelf heb ik geen betrouwbare temperatuurmeting voorhanden, dus het moet van extern komen (liefst gevalideerd).
Heb je al op kindergas.nl gekeken?

A.k.a. basjes

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

zuigzoen schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 13:08:
[...]
Heb je al op kindergas.nl gekeken?
Ja, www.mindergas.nl is me bekend, die site gebruik ik nu om het handmatig te doen.

A'dam PVOutput

• zuigzoen
oh wow *damn you autocorrect* ;)

Ik zal eens kijken of ik wat voor elkaar kan krijgen in node red.

Aanvulling: @ericplan Kun je hier wat mee? Met de waarde TG haal je de gemiddelde dagtemperatuur op. volgens mij is het dan een kwestie van je gemiddelde dag temperatuur minus je etmaal gemiddelde binnentemperatuur.

in mijn geval was volgens de KNMI de gemiddelde etmaal temperatuur op Twenthe -6,6 graden. Mijn etmaal gemiddelde binnen temperatuur was 20 graden. Dus dan zou voor mij het aantal graaddagen op 26,6 uitkomen.

[ Voor 70% gewijzigd door zuigzoen op 12-02-2021 22:06 . Reden: Aanvulling met gevonden info ]

A.k.a. basjes

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:37
migjes schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:08:

een vriend van mij heeft bijen, dus ik heb best wel een aardige hoeveelheid bijen was (ongeraffineerd) voorradig.
Volgens mij hebben die bijen die was zelf nodig toch? Als we dat nu onder het motto van duurzame verwarming weer allemaal gaan gebruiken blijft er echt geen bij meer over :(

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@zuigzoen Bedankt voor deze link, altijd handig. Tweaker @denuz had al iets kant en klaars gemaakt, na mijn oproep in het Node Red forum. Zal kijken of deze node daarbij van pas komt.

[ Voor 6% gewijzigd door ericplan op 13-02-2021 09:05 ]

A'dam PVOutput

• zuigzoen
Dank voor de terugkoppeling @ericplan, ik zal daar ook even loeren. Ik had al een begin gemaakt, maar moet nog veel leren ;)

A.k.a. basjes

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Afbouw subsidie zonnepanelen op losse schroeven

Het was de bedoeling dat de Tweede Kamer nog in deze regeerperiode zou instemmen met het plan om de salderingsregeling vanaf 2023 langzaam af te bouwen tot 2031. Omdat het kabinet is gevallen, wil het parlement dat de nieuwgekozen volksvertegenwoordiging hierover gaat stemmen, na de verkiezingen volgende maand. De kans is aanwezig dat de regeling dan alsnog wordt verlengd, maar ook dat de afbouw langzamer of sneller gaat.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:41

Onbekend

...

!null schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:16:
[...]

Nou, zet je ventilatie is een (half) dagje uit? Uiteraard heb je ventilatie nodig, en is het iets minder gezond zonder, maar het is wel de snelste manier om tot je antwoord te komen.
Als het alleen om woonkamer gaat kan je hem best snachts uitzetten, en de nachten vergelijken.
De afgelopen 2 dagen heb ik gemeten en de meterstanden opgeschreven. Donderdag stond het ventilatiesysteem uit, en vrijdag stond deze weer gewoon te draaien.
Overdag was ik niet thuis, en stond de de thermostaat ingesteld op 16 graden. Het gasverbruik om mijn woonkamer op temperatuur te houden was afgerond 0,07m³ per uur. Dit was zowel als op donderdag, als op vrijdag (in de afronding van het getal zie je wel kleine verschillen).

's Avonds heb ik tussen 17:30u en 23:00u de thermostaat op 20 graden staan. Hier zag ik wel een klein verschil in verbruik, namelijk 0,62m³ tegen 0,66m³ per uur. Het is weliswaar minimaal maar zonder ventilatie is de ruimte eerder op temperatuur en wordt er iets minder verbruikt. Daarnaast voelde het ook iets aangenamer toen de ventilatie uit stond. (Waarschijnlijk doordat er meer warmte eerder bleef hangen.)

Mijn conclusie is dat het op temperatuur houden van de woonkamer relatief weinig energie kost, en dat het niet uitmaakt of de ventilatie aan of uit staat. Pas bij het opwarmen van de woonruimte is er wel een klein verschil in verbruik, maar de energiebesparing van zo'n 15 cent op een avond levert weinig op. De investering in een WTW-ventilatie is in ieder geval niet de moeite waard.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:56
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 11:07:

Het was de bedoeling dat de Tweede Kamer nog in deze regeerperiode zou instemmen met het plan om de salderingsregeling vanaf 2023 langzaam af te bouwen tot 2031. Omdat het kabinet is gevallen, wil het parlement dat de nieuwgekozen volksvertegenwoordiging hierover gaat stemmen, na de verkiezingen volgende maand. De kans is aanwezig dat de regeling dan alsnog wordt verlengd, maar ook dat de afbouw langzamer of sneller gaat.
Ach voorlopig is het dan toch mooi twee jaar uitgesteld

1 PVoutput . Dongen NB

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Onbekend schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 14:42:
Het gasverbruik om mijn woonkamer op temperatuur te houden was afgerond 0,07m³ per uur.
Dat is een heel mooie score, je gebruikt geen extra warmtebronnen? Ik verwarm alleen mijn woonkamer plus open keuken (ca. 37 m2) en heb een daarvoor veelvoud nodig. Bovenverdieping verwarmen doe ik niet aan, het is daar 6 graden nu. Mijn huis is van 1981 en begin door jouw bericht toch wel te twijfelen of de isolatie in mijn spouwmuren in orde is.

@Andrehj. Het zal te maken hebben met het feit dat een groot deel van de dag mijn woning maar zeer beperkt wordt verwarmd. Daarbij komt nog dat ik er plafondschroten in heb zitten en dat heeft een isolerende werking waardoor er minder warmtelekkage is naar de bovenverdieping. Is er een rekentool die aangeeft hoeveel m3 gas nodig is om een geïsoleerde ruimte op temperatuur te houden en waarmee ik de isolatiewaarde/warmtelekkage kan uitrekenen?

[ Voor 28% gewijzigd door Megalodon_67 op 14-02-2021 19:09 ]

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:41

Onbekend

...

Megalodon_67 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 15:50:
[...]

Dat is een heel mooie score, je gebruikt geen extra warmtebronnen? Ik verwarm alleen mijn woonkamer plus open keuken (ca. 37 m2) en heb een daarvoor veelvoud nodig. Bovenverdieping verwarmen doe ik niet aan, het is daar 6 graden nu. Mijn huis is van 1981 en begin door jouw bericht toch wel te twijfelen of de isolatie in mijn spouwmuren in orde is.
Mijn huis is gebouwd in 2005, dus is tijdens de bouw al aan isolatie gedacht.
Verder heb ik een aanbouw (met plat dak) en afgelopen donderdag en vrijdag scheen de zon volop, waardoor ik toen ook van de zon gratis warmte heb gehad. (Verder geen andere warmtebronnen dus.)
Ik wil deze meting herhalen op een koude regenachtige dag zodat ik kan zien hoeveel invloed de zon op mijn energieverbruik heeft gehad, want ik vond mijn verbruik ook aan de zeer lage kant.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12 23:19
[...]
Wij hadden hiervoor een woning uit 1971. Weliswaar met HR++ glas op de verdieping en een nageisoleerd dak (± Rc 2.5), maar tijdens strenge vorst werd het op de bovenverdieping nooit kouder dan een graad of 15.
Als het bij jou boven maar 6 graden is, lijkt me dat er iets goed mis is met je isolatie. Of heb je aan beide zijden continu de ramen en deuren open?
Dat je een veelvoud aan verwarmingscapaciteit nodig hebt is dan ook niet zo gek, want het de vloer van je 1e verdieping is meestal niet geïsoleerd. Daar verlies je dus al veel warmte naar boven.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12 18:33
No Hands schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 09:03:
[...]

Volgens mij hebben die bijen die was zelf nodig toch? Als we dat nu onder het motto van duurzame verwarming weer allemaal gaan gebruiken blijft er echt geen bij meer over :(
tja, wat zal ik zeggen.
bijen maken was raten om de honing in op te slaan. (onder andere)
(die raten halen we uit de korf, en draaien die hard rond om de honing er uit te halen.
de was houd je dan over.)
dus volgens jouw bewering is honing eten dus on duurzaam?

van de was maken we hoofdzakelijk kaarsen.
(vaak in combi met paraffine, maar dat is modern)
dus we verbranden het vrijwel massaal en dat zal vast duurzaam zijn.
(het is de korte kringloop van CO2 dus jep eigenlijk is dit duurzaam.
duurzamer als een elektra lamp die op gesaldeerde energie draait. ;)
(ik prefereer een elektrische lamp, vind dat wel een uitkomst))

PCM (Phase Change Materials) materialen zijn bijen was maar ook paraffine en nog veel andere materialen.
dus er zijn alternatieven.
als ze maar een smelt punt hebben die in jouw gekozen bereik liggen. ;)

met een klein beetje google gebruik had je dit gewoon kunnen vinden?

grootste probleem met PCM is eigenlijk de prijs.
technisch is het leuk, maar als je kijkt naar prijzen dan ontstaat het probleem.
leuke techniek, maar eigenlijk te duur voor wat het doet/kan over het algemeen. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 15-02-2021 11:45 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• No Hands
migjes schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:37:
[...]

dus volgens jouw bewering is honing eten dus on duurzaam?
Ik beweerde niks hoor want ik had een vraagteken. Ik heb het ook niet over de duurzaamheid van honing eten.
Ik vraag me alleen af of die bijen die honingraten niet zelf nodig hebben, om te leven, voortplanten, honing bewaren etc.
De hele wereld staat op zijn kop omdat er bijen sterven en er zo geen bestuiving meer plaatsvind. Als we dan ook nog eens bijenwas zouden gaan gebruiken om PCM voor warmtepompen te maken dan lijkt me dat geen goede oplossing. Die bijen hebben het al moeilijk genoeg.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:02

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@No Hands daar zit wel iets in, het zit alleen iets anders

Wax zien we min of meer dus als afval/ bijproduct van de honing, maar het probleem wat je aanhaald is niet zo zeer dit "afval", maar waarom dit "afval" er is. De honing uit de korf halen om in potjes te doen en op te eten.
Opzich wordt honing uit de korf halen in verband gebracht met het meer vatbaar zijn van bijen voor virrusen e.d. we hebben hun gezonde wintervoedsel immers gepikt en vervangen voor suikerwater.
Het is een van de redenen waarom een vegan geen honing zal eten, ik weet er veder te weinig van om een echte mening te hebben, ik ben dan ook geen vegan :+

edit: kennelijk goed onthouden

https://veganchallenge.nl/waarom-eigenlijk-geen-honing-2/

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 15-02-2021 14:29 ]

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ZuinigeRijder schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 11:07:

Semi hier op inhakend, de nieuwe postcoderoosregeling is best interessant. Veel minder complex en een nette terugleververgoeding.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:30
Dat is mooi.
Bij de oude werd het door de noodzakelijke coordinatiekosten van een cooperatie een beetje droevig.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• !null
Nog even over die fase overgangen :) @Proton_ @migjes en anderen

Ik kom er pas recentelijk achter hoe warmtepompdrogers eigenlijk werken. Die creeren dus warmtepomp met als bron niet de omgevingswarmte (wat ik dacht) maar als bron puur het vocht, de condens / het vocht uit de natte was.
Nou is het mooi dat 1 liter/kg water een verdampings(condensering)waarde heeft van 2256kJ. Dus het kost 626 Wattuur om 1 liter te verdampen. Dit is 538x zoveel als de 4,19kJ die benodigd is om een liter water 1 graad warmer te krijgen. Bij vriezen/ontdooien is dat "slechts" 80x.
Maar in tegenstelling tot vriezen/ontdooien, is het verdampen of condenseren niet strikt afhankelijk van 1 temperatuur. Je kunt water op verschillende manieren verdampen, bijvoorbeeld door natte was in een trommel te doen en er lucht doorheen te trekken :P

Aan de ene kant is dit basic natuurkunde, aan de andere kant had ik het me niet eerder gerealiseerd.

Er zijn van die ultrasonic luchtbevochtigers, dan lees ik specs van een Honeywell bevochtiger die (omgerekend) met 157Wh een liter water verdampt. Vervolgens kun je uit die liter gecondenseerd water dus weer 626Wh halen. Dat voelt toch een beetje gek, je kunt dus uit 1 liter water continu meer energie blijven halen? Dat zou toch niet moeten kunnen? Alsin, energie moet nooit verloren gaan, of meer kunnen worden.
Uiteraard zal dat water afkoelen bij het condenseren op de buitenzijde evaporator, en moet je het wellicht wat verwarmen, maar dat valt ook wel mee (een liter water 20 graden verwarmen kost maar 23Wh)

Zie ik iets over het hoofd?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:01

Proton_

Team Welles

@!null ja, de energie is alleen nodig om het water in microdruppels te verspreiden.
De ruimte wordt gekoeld bij het verdampen, en daar komt de ontbrekende energie vandaan.
De mist is nog vloeibaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 15-02-2021 21:23 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• !null
Proton_ schreef op maandag 15 februari 2021 @ 21:19:
@!null ja, de energie is alleen nodig om het water in microdruppels te verspreiden.
De ruimte wordt gekoeld bij het verdampen, en daar komt de ontbrekende energie vandaan.
De mist is nog vloeibaar.
Ok die was voor de hand liggend, had ik misschien toch iets langer over na kunnen denken :+

Maar, in het geval van de droger, is het een relatief gesloten systeem. Maar de trommel en alles warmt toch aanzienlijk op. Condensor kan over de 60 graden worden, en de evaporator stijgt uiteindelijk ook mee (gezien terwijl ik de werking van mijn wasdroger controleerde). In het begin daalt temperatuur zoals verwacht, maar daarna steeg hij naar 30 graden. Uiteraard voegt de compressor zelf ook warmte toe, maar dat is slechts een paar honderd watt richting condensor zijde, van waar de warmte richting trommel gaat (en dus nuttig gebruikt wordt)
Je was komt er toch significant warmer uit (zelfs de kleine ruimte bij ons waar hij staat warmt op) dat komt volgens mij niet allemaal van de energie die de compressor verbruikt heeft (wat resulteert in extra warmte)
Verbruik is vaak maximaal net iets boven de 1 kWh met grote was. Wellicht is het voldoende.

Hoe dan ook, het leert me wel iets beter te begrijpen hoe zaken werken. Zo heb je ook zeldzame systemen die middels warmtepomp warmte uit ventilatielucht trekken (zoals warmtepompboiler) maar deze dan weer het systeem in stoppen in binnenkomende verse lucht (gecombineerd met wtw)
Zolang als je maar de lucht steeds droger kan maken, dan kan je dus verwarmen met minder vochtige lucht. Dat is mooi als je van bijvoorbeeld 70% luchtvochtigheid naar 40% gaat en je dan kamertemperatuur in stand wil houden. Maar op een gegeven moment is je luchtvochtigheid 30% of zelfs lager, dan werkt het toch niet meer goed?

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/proxy/Un5n0JZ9FzzEHs63y0k2CFb97CFpGstfkL6oolZBWnbyHHSBhDsYDxGkap1HRkpD8hgxIpMD_cdunpHj56UVQscldcdzE8lbEekK756Qn3KbHRc0VCUee_Y

Hier moet toch op een gegeven moment lucht bij van buiten (naar evaporator zijde)? Anders is er toch niet voldoende warmte om te ontrekken?

[ Voor 10% gewijzigd door !null op 15-02-2021 21:43 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

@!null ik begrijp je vraag niet goed, in het plaatje in je post is Exhaust Air kouder dan Fresh Air.
Zonder warmtepomp had Exhaust Air iets warmer geweest dan Fresh Air door de niet-ideale warmtewisselaar.
Het spelletje met verdampen, condenseren en verschillende drukken gebeurt daar met het koudemiddel (refrigerant), niet met water uit de ventilatielucht.

Maar het verschijnsel dat de lucht enorm uitdroogt in de winter herkent iedereen met een WTW-unit ;)
Static fantastic hier.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• !null
@Proton_ Ja, terecht punt, als je de afgekoelde lucht uit de WTW nog verder afkoelt, voorbij buitentemp, dan zou het nog steeds kunnen werken. Dan dient de ventilatie denk ik wel verhoogt te worden wanneer er meer verwarmingsvermogen gevraagd wordt. Niet het verwarmingsvermogen om ventilatieverliezen te voldoen, maar om de ruimte op temperatuur te houden of te krijgen.

Condensatie/verdampen vind plaats in warmtepomp circuit uiteraard, maar er vind ook condensatie plaats op buitenzijde van evaporator. Als je wat vochtige slaapkamers mee afzuigt kun je daar dus wat extra warmte uit halen, waardoor exhaust air vermoedelijk minder zal afkoelen. Dit kan gunstig zijn, vermoedelijk in gevallen waar evaporator aan kleine kant zou zijn (maar dat zou een mazzeltje zijn bij een ontwerpfout)
Ik vind bovenstaande systeem mooi, en het zal vergelijkbaar of in sommige gevallen ietsje beter presteren dan een lucht/water of lucht/lucht warmtepomp. De vuile lucht komend vanaf de WTW is immers gelijk aan buitenlucht + een paar graden (+ eventueel profijt van vochtige binnenlucht die toch lager moet).
Zal elkaar dus niet veel ontlopen qua COP in lage temperaturen. Echter, als je weet dat de gemiddelde buitenunit een behoorlijk oppervlakte en behoorlijke fan erop heeft, dan moet hier wel behoorlijk wat lucht door smallere buizen.
Zoals gezegd lijkt het me een mooi systeem, maar hoe meer ik erin duik hoe kleiner de voordelen worden:
- temperatuur lucht voor evaporator paar graden hoger dan buiten temp, scheelt een beetje
- mogelijk profijt van vochtige afvoer lucht
Voornaamste voordeel is volgens mij het af kunnen met 1 apparaat voor alles. Zeer simpele installatie, dat is volgens mij het echte voordeel, de rest zijn kleine beetjes.

Wel kan je goed lucht ontvochtigen door het systeem om te draaien (koelmodus) maar dat zou niet nodig moeten zijn met voldoende ventileren.

In het geval van een enthalpie wisselaar zou je dat vocht binnen moeten houden.
Wat ook weer voor minder noodzaak van defrosts op de evaporator zou moeten zorgen.

• No Hands
[...]

@Andrehj. Het zal te maken hebben met het feit dat een groot deel van de dag mijn woning maar zeer beperkt wordt verwarmd. Daarbij komt nog dat ik er plafondschroten in heb zitten en dat heeft een isolerende werking waardoor er minder warmtelekkage is naar de bovenverdieping. Is er een rekentool die aangeeft hoeveel m3 gas nodig is om een geïsoleerde ruimte op temperatuur te houden en waarmee ik de isolatiewaarde/warmtelekkage kan uitrekenen?
Bij een huis van 1981 kun je rustig zeggend at de isolatie niet in orde is, als je het vergelijkt met moderne isolatie. Voor 1981 is het waarschijnlijk prima in orde.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 04:42
https://nos.nl/artikel/23...van-fijnstofuitstoot.html

En dat terwijl ik net aan het overwegen was een houtkachel als back-up (en een beetje gezelligheid in de woonkamer) te installeren. Maar ik begrijp dat als ik nu een houtkachel aanschaf, die sowieso voldoet aan die strengere norm qua uitstoot?

Moeilijke overwegingen, als je wil verduurzamen en tegelijkertijd ook een beetje zelfvoorzienend wil zijn.

• !null
Dat gaat er wel inhakken denk ik. Is alleen maar nog meer brandstof voor snellere regelgeving erop.

• Gramser
!null schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:06:
Dat gaat er wel inhakken denk ik. Is alleen maar nog meer brandstof voor snellere regelgeving erop.
I see what you did there... :o

• Proton_

Proton_

Team Welles

Een gezellig vuurtje met kappend hout en dansende vlammen heeft sowieso een slechte verbranding en moet je niet willen in de woonkamer. Daar heb je haardvuur DVDs voor :)

Het beste neem je een kachel met dubbele verbranding die pyrolyse op de rookgassen doet, bijvoorbeeld
https://kachelkopen.shop/...houtkachel-nemo-6-kw.html
Afbeeldingslocatie: https://kachelkopen.shop/5952-thickbox_default/houtkachel-nemo-6-kw.jpg

Maar zoals altijd, goed stoken is een kunst, zeker in een koude kachel.

• !null
@Gramser :P

@Proton_ Deze volgt daarmee volgens mij het principe van de rocketstove.
Wij willen een rocket stove toepassen buitenshuis (in onze kas).
Ik wil ook geen normale kachel. En sowieso niet voor verwarming van het huis, gewoon soms aan voor de fun, dat zal niet vaak zijn.

Maar ook dan kun je het verpesten, je moet goed blijven stoken en dan nog, het opstarten van het vuur en het uitgaan van het vuur zal altijd iets van uitstoot geven.

• Gramser
Wat een extreem gaaf apparaat is dat. Wel 3x buiten budget :+

Ik ga eerder voor een eenvoudig model als dit: https://www.uwkachel.nl/morso-1010.html

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/254673/files/331099388/1024x800x2/image.jpg

Dat wordt dus ook geen gezellig knapperig vuurtje, dat blijft gewoon achter een deurtje. En is niet eens heel veel minder efficiënt... zeker niet met mijn grote stapel haardhout die ik nog heb liggen van enkele gekapte bomen uit de tuin. Dat ligt nu niks te doen...

[ Voor 28% gewijzigd door Gramser op 16-02-2021 09:54 ]

• migjes
@Gramser
tja als dat buiten budget is, dan A.U.B niet doen.
van zo een vervuilende lucifer houtjes kachel als je nu aangeeft word ik niet vrolijk van. ;)

@Proton_ gaf je al een hele mooie kachel die wel werkt, dat stoot ruim minder fijnstof en andere gassen uit.
maar die is eigenlijk nog goedkoop en over design is.
dit soort kachels daar wil je eigenlijk geen kijk raam in hebben zitten (gewoon omdat er niks moois te zien is eigenlijk.)
en een vlam van boven naar beneden is een design wat eigenlijk een beetje tegen strijdig is, laat de vlam gewoon naar boven gaan. (niet tegen de haren van de kat in strijken.)
en je wil er eigenlijk het liefst nog een bell omheen gebouwd hebben, van +/- 1000kilo steen.
dan stook je een uurtje of 2 de kachel die de bell verwarmt, en blijft je huis een 24 uur warm.
dus 1x vullen met hout, en niet meer aanraken voor 24 uur.
(je buffert dus voor 24 uur warmte in steen.)

hout stoken moet je niet doen voor het mooi, dat is een domme romantische gedachten. ;)
dit soort dingen maken dat we straks gewoon regels of verboden gaan krijgen.
(en dan vind ik dat wel terecht, maar kan ook erg slecht uit pakken, altijd oppassen regels kunnen vooruitgang ook erg in de weg zitten. zo is er bijna een verbod geweest op zonnepanelen en invoeren op het net. ;) )

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 16-02-2021 10:41 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• twain4me

twain4me

migjes schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:32:
@Gramser
altijd oppassen regels kunnen vooruitgang ook erg in de weg zitten. zo is er bijna een verbod geweest op zonnepanelen en invoeren op het net. ;) )
Het grootste voordeel van polderen zoals onze beleidsmakers eigenlijk altijd doen is dat je eigenlijk nooit de slechtste oplossing hebt. (ook nooit de beste, en dat is dan ook het nadeel)

• Gramser
@migjes jij zult wel een gezellige zijn op de camping ;)

Zonder gekheid, ik snap wat je wil zeggen. Ik ben me nog niet lang aan het verdiepen in houtkachels, maar als ik kijk naar rendement van die twee zitten ze beiden boven de 80%. Dat wil dus niks zeggen over fijnstofuitstoot? Ik ben niet voornemens een Finn Oven te gaan aanleggen, ik heb gewoon een vloerverwarming die prima voldoet.

Je wil de rocket stove die je aanhaalt soms stoken voor de fun, zeg je. Hoe is dat anders dan een romantisch vuurtje? Zo hebben we allemaal onze eigen overwegingen. En ik ben er sowieso nog lang niet uit :+

• twain4me

twain4me

Gramser schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:42:

Zonder gekheid, ik snap wat je wil zeggen. Ik ben me nog niet lang aan het verdiepen in houtkachels, maar als ik kijk naar rendement van die twee zitten ze beiden boven de 80%. Dat wil dus niks zeggen over fijnstofuitstoot? Ik ben niet voornemens een Finn Oven te gaan aanleggen, ik heb gewoon een vloerverwarming die prima voldoet.

Je wil de rocket stove die je aanhaalt soms stoken voor de fun, zeg je. Hoe is dat anders dan een romantisch vuurtje? Zo hebben we allemaal onze eigen overwegingen. En ik ben er sowieso nog lang niet uit :+
ik heb ongeveer dezelfde overwegingen. een van de problemen is dat ik "verboden te stoken dagen" best wel een kanshebbende oplossing is imho (rotterdam is er serieus mee bezig (geweest)). Nadeel daarvan is dat dit windstille (koude) dagen zullen zijn. Dus als backup heb je dan niet veel aan je kachel :+
Daarom heb ik het maar even op de langere baan geschoven. Ik heb nu nog salderen en een bak overproductie om leuk mee te klooien. Op dit moment heb ik toch geen tijd om te spelen met vuur ;)

• Gramser
Probleem is dat je geld ook maar 1 keer kunt uitgeven (tenminste, ik wel). En dan zijn er nog zoveel andere zaken die prio hebben: voegherstel, nieuw glas-in-lood in de voordeur, warmtepomp en daarom meer zonnepanelen, etc etc...

Maar zo'n kachel is ook leuk - zeker als we texaanse omstandigheden krijgen... O-)

• twain4me

twain4me

Gramser schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:51:
Probleem is dat je geld ook maar 1 keer kunt uitgeven (tenminste, ik wel). En dan zijn er nog zoveel andere zaken die prio hebben: voegherstel, nieuw glas-in-lood in de voordeur, warmtepomp en daarom meer zonnepanelen, etc etc...
eerst water panelen, de rest komt laten :P
Maar zo'n kachel is ook leuk - zeker als we texaanse omstandigheden krijgen... O-)
of dichter bij huis

YouTube: Weet je nog ? Gevolgen van ijzel in 1987 nog stuk groter dan vandaag...

• Gramser
Mooi die ijzel. Maar inderdaad, we kunnen maar beter voorbereid zijn! :+

• migjes
Gramser schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:42:

een kachel zo als je aanraad, is eigenlijk allen leuk voor in een serre of tuinhuis.
die stook je 4 a 5x per jaar als je een barbie wat langer wil laten duren of zo.
(dit doe je natuurlijk met een goede schoorsteen, niet 1 die onder het raam van je buren uit komt.
en jep ik ken voorbeelden van dat soort schoorstenen, je wil de dommigheid niet weten van sommige mensen.)
daar heb ik ook allemaal niet zo veel problemen mee als je dat wil, doe het goed dan no prob.

een vuurtje is niet romantisch, vreemd idee is dat eigenlijk. :?
(oke heb heel mijn jeugd het huis moeten verwarmen met hout, kon eerder de kachel stoken als ik kon schrijven en lezen. vind er niks leuks aan. we hadden een kachel en een open haard in de huiskamer.
dus ik heb mijn portie romantiek al meer als genoeg gehad.)
die warmte is dat wel, best lekker om soms even het huis gewoon goed warm te kunnen stoken als het goed koud is buiten.
en dat doe ik niet met gas of warmtepomp.
maar ik heb een oplossing, de kroeg.
weet er een paar te vinden in het buiten gebied, met erg mooie hout haarden.
even een paar uur er bij zitten zo 1 a 2x per maand in de winter en ik kan er wel weer tegen aan voor de rest van de tijd.
(niet te vergeten de andere voordelen die je dan hebt.
zo als bier, en geen zelf hout te hoeven zagen en hakken.)

(camping's brrr... probeer die te mijden zoveel ik kan.
dat is voor het klootjes volk dat niet zonder luxe kan.
domme gezelligheid, geef mij maar een verlaten meertje in mijn 1tje. ;) )

• Gramser
Met dat laatste ben ik het sowieso volledig eens, maar dan heb ik er alsnog een vuurtje bij, om dat visje te bakken of gewoon lekker voor de warmte!

Voor bij de barbeque staat hier een omgebouwde gasfles als tuinhaard. Die schaar ik echt onder romantisch, die zijn pas ineffeciënt. Zo'n ding wat ik linkte (ik raad niks aan, heb er geen verstand van), is redelijk goed te regelen en veel van de warmte blijft in huis.

Enne knappe kroeg die je nu nog binnen kunt stappen om even een paar uur bij te gaan zitten...

Maar goed, jij stookt je woning sowieso warm op hout of pellets, dan?

• reneeke1970
Gramser schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:51:
Wat een extreem gaaf apparaat is dat. Wel 3x buiten budget :+

Ik ga eerder voor een eenvoudig model als dit: https://www.uwkachel.nl/morso-1010.html

[Afbeelding]

Dat wordt dus ook geen gezellig knapperig vuurtje, dat blijft gewoon achter een deurtje. En is niet eens heel veel minder efficiënt... zeker niet met mijn grote stapel haardhout die ik nog heb liggen van enkele gekapte bomen uit de tuin. Dat ligt nu niks te doen...
Als je naar de maat kijkt kun je al snel de conclusie trekken dat standaard hout hier niet in past.....
Aan het gewicht kun je zien dat het dun plaat werk is wat snel kan gaan scheuren....
Dus zoek een wat degelijker model SVP.
Mijne is ietsje groter, past net dertig cm hout in, maar weegt wel meer dan 200 kg.
Heeft wel een CV aansluiting wat ook beter rendement geeft. Jij zocht hem toch als backup? Dan zou ik investeren in hout CV kachel, mijne is nieuw 2500 maar op marktplaats had ik mazzel voor gebruikte van 600 ,dus met beetje geduld...

1 PVoutput . Dongen NB

• Gramser
Hee, ik had verwacht dat een gietijzeren kachel toch wel wat degelijker zou zijn. Een CV-aansluiting hoef ik niet. Op de plek waar ik 'm voor ogen heb, is dat teveel gedoe met aansluitingen en leidingwerk. Nee, dat wordt 'm (ook financieel) niet.

Back-up mag je echt met een stevige knipoog zien. Dan zou ik net zo goed een standalone gaskachel neer kunnen zetten.

• migjes
Gramser schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 11:19:
Met dat laatste ben ik het sowieso volledig eens, maar dan heb ik er alsnog een vuurtje bij, om dat visje te bakken of gewoon lekker voor de warmte!
of tegen de muggen. ;)
Voor bij de barbeque staat hier een omgebouwde gasfles als tuinhaard. Die schaar ik echt onder romantisch, die zijn pas ineffeciënt. Zo'n ding wat ik linkte (ik raad niks aan, heb er geen verstand van), is redelijk goed te regelen en veel van de warmte blijft in huis.
omgebouwde gasfles als in LPG >:)

maar die je linkt is juist slecht te regelen, daar moet je haast lucifers in stoken met zo een kleine brand kamer. en dan heb je gewoon veel warmte die niet te regelen is zonder slecht te stoken.
je hebt liever een grotere brandkamer met meer vuur en dan de warmte bufferen.
geeft een schonere verbranding, en je kunt nog een na verbranding doen, liefst op hoge temperatuur.
Enne knappe kroeg die je nu nog binnen kunt stappen om even een paar uur bij te gaan zitten...
jep, heb het slecht nu, geen kroeg.
(wel nog vrienden in het buiten gebied die hun huis nog steeds stoken op puur hout.
er zijn altijd oplossingen, dus no prob.)
Maar goed, jij stookt je woning sowieso warm op hout of pellets, dan?
nop, 1,4kW warmtepomp (ventilatie lucht.) + gasketel.
de warmtepomp doet wel een ruime 70% van mijn verwarming, en dan nog 15% met gasketel.

(oke de overige 15% is natuurlijk de douche/bad en koken, maar heb nu maand een boiler er bij.
maar daar heb ik nog een echte cijfers van, alleen schattingen.)

• reneeke1970
Gramser schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 11:29:
Hee, ik had verwacht dat een gietijzeren kachel toch wel wat degelijker zou zijn. Een CV-aansluiting hoef ik niet. Op de plek waar ik 'm voor ogen heb, is dat teveel gedoe met aansluitingen en leidingwerk. Nee, dat wordt 'm (ook financieel) niet.

Back-up mag je echt met een stevige knipoog zien. Dan zou ik net zo goed een standalone gaskachel neer kunnen zetten.
Dan zou ik zeggen doe gewoon niks want er komt ook nog dik 1000 euro bij voor je rookgassen kanaal.
Hier neemt de kachel volledig de warmtepomp over via het buffer vat waar ze beide op zitten. Dan heeft het tenminste nut en tegelijk romantisch haha.
En heel makkelijk om in uurtje tijd de kamer temp met twee graden te verhogen. Dat lukt niemand met een warmtepomp.

1 PVoutput . Dongen NB

• Gramser
reneeke1970 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 11:35:
[...]

Dan zou ik zeggen doe gewoon niks want er komt ook nog dik 1000 euro bij voor je rookgassen kanaal.
Hier neemt de kachel volledig de warmtepomp over via het buffer vat waar ze beide op zitten. Dan heeft het tenminste nut en tegelijk romantisch haha.
En heel makkelijk om in uurtje tijd de kamer temp met twee graden te verhogen. Dat lukt niemand met een warmtepomp.
Grappig is dat - omdat ik van mening ben dat de installatie van het CV-gedeelte teveel kost, ga je ervan uit dat ik verder met niks rekening hou? Natuurlijk komt er een bedrag bij voor het rookgaskanaal. En ja, dat zal ongeveer 1000,- kosten. Dat is prima.

• reneeke1970
Gramser schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 11:38:
[...]

Grappig is dat - omdat ik van mening ben dat de installatie van het CV-gedeelte teveel kost, ga je ervan uit dat ik verder met niks rekening hou? Natuurlijk komt er een bedrag bij voor het rookgaskanaal. En ja, dat zal ongeveer 1000,- kosten. Dat is prima.
Gaat me niet om dat je geen CV neemt, je gaat geen serieuze backup maken, alleen af en toe met hout spelen. Dat is gewoon zonde om daar 2500/3000 euro in te stoppen toch?

1 PVoutput . Dongen NB

• Gramser
Ach ja, zo kun je alles wegrelativeren, toch? Ik heb überhaupt geen back-up nodig, we kregen het ook nu bij -13 prima warm.

Duurzaam is het ook niet, dus eigenlijk ook verkeerde topic. Maar, gezien mijn situatie, zou ik het hier ook vrij eenvoudig met een kleine kachel twee graadjes warmer kunnen krijgen (tadaa, m'n backup :+ ) Rookkanaal is trouwens eenvoudig aan te leggen: door het platte dak naar buiten, langs de achtergevel een paar meter omhoog tot net boven de nog.

Enne, stiekem vind ik het gewoon leuk. Als puntje ooit nog bij paaltje komt, ga ik gewoon kijken naar een kwalitatief goed model dat z'n warmte ook vrij lang vasthoudt.

[ Voor 94% gewijzigd door Gramser op 16-02-2021 11:47 ]

• twain4me

twain4me

boter aan je gat smeren en droog brood eten, dat is pas echt zonde.

Dit is gewoon andere prioriteiten hebben.

• Gramser
twain4me schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 11:49:
boter aan je gat smeren en droog brood eten, dat is pas echt zonde.

Dit is gewoon andere prioriteiten hebben.
Hahahahahaha! Ik moest bijna hardop lachen 8)

Inderdaad, andere prio's, andere overwegingen, andere mensen. En dan misschien niet helemaal op z'n plaats in een duurzame kroeg _/-\o_

• twain4me

twain4me

Gramser schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 11:51:
[...]

Hahahahahaha! Ik moest bijna hardop lachen 8)

Inderdaad, andere prio's, andere overwegingen, andere mensen. En dan misschien niet helemaal op z'n plaats in een duurzame kroeg _/-\o_
In het hol van de leeuw je standpunten overeind proberen te houden is een prima manier om te reflecteren, ik hou daar wel van. en ik steek weer wat op door @Proton_ zijn link, ik kende die kachel nog niet, en hij staat voorlopig met potlood (zodat ik hem nog kan uitgummen) nu op 1 van de shortlist hier. :+

• Gramser
Ik heb 'm ook nog niet uitgegumd, dan kijk ik graag zelf altijd nog even verder. Krijg ik het helemaal warm van :+

• reneeke1970
Gramser schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 11:43:
Ach ja, zo kun je alles wegrelativeren, toch? Ik heb überhaupt geen back-up nodig, we kregen het ook nu bij -13 prima warm.

Duurzaam is het ook niet, dus eigenlijk ook verkeerde topic. Maar, gezien mijn situatie, zou ik het hier ook vrij eenvoudig met een kleine kachel twee graadjes warmer kunnen krijgen (tadaa, m'n backup :+ ) Rookkanaal is trouwens eenvoudig aan te leggen: door het platte dak naar buiten, langs de achtergevel een paar meter omhoog tot net boven de nog.

Enne, stiekem vind ik het gewoon leuk. Als puntje ooit nog bij paaltje komt, ga ik gewoon kijken naar een kwalitatief goed model dat z'n warmte ook vrij lang vasthoudt.
Het is ook leuk, ik blijf het hier gewoon doen, verbod of niet. Als zelfs een rechter de avond klok per direct op kan heffen geloof ik niet dat er een verbod komt.
En ik vind het juist heel duurzaam, je zegt het zelf al dat je bomen uit je tuin hebt liggen, duurzamer kan het niet toch

1 PVoutput . Dongen NB

• !null
Diesels stoten ook minder CO2 uit dan benzine auto's (tenzij hybride) maar toch gaat diesel het niet meer worden.

Een compleet verbod zal er niet snel komen, maar wel gewoon handhaving/boetes op niet-stook dagen, en uberhaupt vereisen van filteren e.d.

• Proton_

Proton_

Team Welles

migjes schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:32:

en een vlam van boven naar beneden is een design wat eigenlijk een beetje tegen strijdig is, laat de vlam gewoon naar boven gaan. (niet tegen de haren van de kat in strijken.)
Het mooie van een omgekeerde vlam is dat de gasstroom niet gehinderd wordt door as(/spijkers ;) ophoping -> voorspelbare goede verbranding. Het heeft een functie :)

Overigens heb ik totaal geen ervaring met die specifieke kachel hoor, ik vond de foto het principe mooi illustreren :)

[ Voor 11% gewijzigd door Proton_ op 16-02-2021 12:35 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-12 14:44

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Goed nieuws, de schade aan mens en milieu door houtstook komt steeds meer onder de aandacht *O*

Het is te hopen dat dit de aanjager is voor nieuwe wet en regelgeving en dat middeleeuwse houtstook in stedelijk gebied spoedig, sterk gereguleerd gaat worden.
Houtkachels blijken, na opnieuw rekenen, grootste bron van fijnstofuitstoot

Houtkachels en -haarden zijn vervuilender dan eerder werd aangenomen. Door een nieuwe rekenmethode van het RIVM blijkt dat houtstook de oorzaak is van 23 procent van de uitstoot van fijnstof in Nederland. Eerder werd van 10 procent uitgegaan.

Voorheen werd fijnstof dat vlak buiten een schoorsteen condenseert niet meegerekend. Die vorm van fijnstof 'vliegt' als gas de schoorsteen uit, maar neemt later alsnog een meer vaste vorm aan.

Door het zogeheten condenseerbare fijnstof mee te rekenen, blijkt dat de houtstook de grootste bron van fijnstofuitstoot in Nederland is. Daarna volgt het wegverkeer, hoewel auto's wel weer meer schadelijke stikstofdioxiden uitstoten, zegt Margreet van Zanten, hoofd emissieregistratie bij het RIVM, tegen de Volkskrant.
Totale uitstoot daalt

Het RIVM heeft de uitstoot van gecondenseerd fijnstof met terugwerkende kracht toegevoegd aan de hoeveelheid totale uitstoot sinds 1990. De fijnstofuitstoot is sindsdien flink gedaald, onder meer door roetfilters in dieselauto's te installeren. De afgelopen jaren daalt de uitstoot minder snel.

Volgens het RIVM kan met rookreinigers ook de fijnstofuitstoot uit houtstook worden teruggedrongen. Er zijn ongeveer één miljoen houtkachels en -haarden in Nederland, op zo'n 7,8 miljoen huizen in Nederland.

De Stichting Houtstookvrij zegt tegen Trouw blij te zijn met de nieuwe RIVM-cijfers. De "slechte beurt" van houtstook bewijst volgens haar het belang om woonwijken houtstookvrij te maken. Daartegenover staat de stichting De Groene Stoker, een groep kachelbezitters die zich gecriminaliseerd voelt en tegen een mogelijk houtstookverbod strijdt.
Geen draagvlak

Met name mensen met luchtwegproblemen als astma ondervinden last van houtstook. Staatssecretaris Van Veldhoven liet in 2019 weten dat er geen algemeen verbod op houtkachels zal komen. Het Planbureau voor de Leefomgeving heeft daartoe geadviseerd, maar dat advies werd opzij gelegd door de minister vanwege het gebrek aan draagvlak, ontdekten drie regionale kranten vorig jaar.

Sinds 1 januari 2020 mogen alleen nog maar kachels worden verkocht die aan nieuwe normen voldoen. Zo mogen ze nog maar 40 milligram fijnstof per kubieke meter uitstoten.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Gramser
revolution-nl schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:05:
Goed nieuws, de schade aan mens en milieu door houtstook komt steeds meer onder de aandacht *O*

Het is te hopen dat dit de aanjager is voor nieuwe wet en regelgeving en dat middeleeuwse houtstook in stedelijk gebied spoedig, sterk gereguleerd gaat worden.

[...]

Ja kom jij er nog een keertje overheen, hahaha! Dat artikel linkte ik vanochtend al :>

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Gramser schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:14:
[...]

Ja kom jij er nog een keertje overheen, hahaha! Dat artikel linkte ik vanochtend al :>
Excuses ik was erg verheugd over dit nieuws :$

Wat zou toch heerlijk zijn om in de winter zonder zorgen te kunnen ventileren en niet constant te geconfronteerd te worden met die verstikkende houtrook.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12 23:19
revolution-nl schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:05:

Inderdaad. En wat nog veel erger is: Die grootste bron van fijnstofuitstoot vindt ook nog eens plaats precies op de plek waar de meeste mensen zijn. En er is een enorme piek in de winter.
Dus als je zou kijken naar het fijnstof wat in de winter daadwerkelijk door mensen wordt ingeademd, dan zal de bijdrage van houtstook nog veel hoger zijn, die gaat dan richting de 90%....

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Gramser
revolution-nl schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:16:
[...]

Excuses ik was erg verheugd over dit nieuws :$

Wat zou toch heerlijk zijn om in de winter zonder zorgen te kunnen ventileren en niet constant te geconfronteerd te worden met die verstikkende houtrook.
Wauw hee, klinkt alsof jij er echt last van hebt. Da's niet best. Jij woont in stedelijk gebied?

Ik woon in een bosgebied, en volgens mij heeft ongeveer iedereen hier een haard, houtkachel of iets wat daar op lijkt.

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:05
Zonde! Wij hebben er sinds april vorig jaar ook 1. Het vuurtje geeft zoveel sfeer en warmte.

Maar 23%? Zijn er zoveel mensen met een haard ? Of gelden die kansloze buiten kachels ook mee?

• reneeke1970
koentjuh schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:32:
Zonde! Wij hebben er sinds april vorig jaar ook 1. Het vuurtje geeft zoveel sfeer en warmte.

Maar 23%? Zijn er zoveel mensen met een haard ? Of gelden die kansloze buiten kachels ook mee?
Vind één op de 7.8 ook best veel, zoveel bbq zijn er niet eens

1 PVoutput . Dongen NB

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
reneeke1970 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:44:
[...]

Vind één op de 7.8 ook best veel, zoveel bbq zijn er niet eens
CBS woon 2018 onderzoek geeft aan dat 1 miljoen zelfs een onderschatting is.

Het aantal moderne pelletketels daarin is overigens bijna verwaarloosbaar. Ik sta hier ook best van te kijken.

• Gramser
Dat gaat ook niet echt veranderen nu daar de subsidie ook vanaf is, denk ik.

• Gramser
Bericht was zelfs 20.00-journaal waardig... mooie speksteenkachel had die man.

• migjes
Gramser schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:14:
Bericht was zelfs 20.00-journaal waardig... mooie speksteenkachel had die man.
jep, en het is ook echt een probleem die vieze lucht die uit sommige kachels komt.
helaas is een groot gedeelte van het probleem, zuinige kopers.
liever een kachel van 1k€, als geld uit geven aan een goede kachel.
(en oude huize, met oude schoorstenen, vooral huizen die van voor 1970 zijn gebouwd, die hebben soms schoorstenen die niet met enig rendement zijn gebouwd. ;)
denk aan oude stads kernen, met pre 1e wereld oorlog huizen kan het een ramp zijn.)

die speksteen kachels zijn wel leuk.
speksteen kan veel warmte opnemen, daar door stook je een paar uur, en heb je de 24 uur er na nog warmte.
dus al een heel stuk beter als een "goedkope" kachel.

maar toch ook niet perfect, als je hout echt goed wil verbranden zodat je buren er geen last van hebben.
dan moet je op hogere temperaturen stoken als speksteen aan kan, helaas.
dus die speksteen kachels blijven een beetje romantisch stoken met wat problemen. ;)

verboden gaan mij wat te ver, maar regelgeving lijkt mij toch niet on op zijn plaats.
(maar dat gaat houtkachels voor veel mensen wel duur maken, en wat te doen met die oude huizen?)

• No Hands
migjes schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:19:
en wat te doen met die oude huizen?)
als die huizen verkocht worden ze moderniseren met een goed doordacht verwarmingssysteem en die schoorstenen gelijk volstorten met beton zodat de koper niet de kans krijgt er ook oude kozijnen, kasten en tafels op te stoken.

[ Voor 21% gewijzigd door No Hands op 17-02-2021 13:27 ]

• Gramser
Wij hebben hier ook de oude schoorsteen laten verwijderen toen we hier kwamen wonen. Zat op een totaal onhandige plek, en was al een tijd niet meer in gebruik. Zat ook asbest op het topje. De plek waar de schoorsteen is verwijderd leverde weer plek op voor een mooie verstopplek op de kamer van mijn zoontje...

Maarre, breng mensen nou niet op ideeën he!

• twain4me

twain4me

No Hands schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:26:
[...]

als die huizen verkocht worden ze moderniseren met een goed doordacht verwarmingssysteem en die schoorstenen gelijk volstorten met beton zodat de koper niet de kans krijgt er ook oude kozijnen, kasten en tafels op te stoken.
Haha,

Opzich zijn er delen in amerika waar haarden al heel lang verboden zijn, huizen die er nog 1 hebben zijn EXTRA geld waard omdat een nieuwe bouwen niet meer mag/kan.

• !null
Ja net als dat een oude jaren 80 Mercedes diesel op een geven moment meer geld waard was geworden.

• Gramser
Voor mij is al die aandacht eigenlijk wel een stimulans... gauw regelen voor het niet meer kan of mag of wel heel moeilijk wordt gemaakt... en ik ben vast niet de enige die er zo over denkt.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Gramser schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:19:
[...]

Wauw hee, klinkt alsof jij er echt last van hebt. Da's niet best. Jij woont in stedelijk gebied?

Ik woon in een bosgebied, en volgens mij heeft ongeveer iedereen hier een haard, houtkachel of iets wat daar op lijkt.
Ik woon in een woonwijk met dure stadsverwarming waardoor er een extra prikkel is om over te gaan op houtstook.

Met namen wanneer het windstil is de overlast enorm en moet de ventilatie uit.

Vandaag is er op 100 meter afstand weer een nieuwe gifpijp geïnstalleerd, die bij verkeerde condities de rook precies de slaapkamer van ons zoontje in blaast :r :(

Tijd om een sensor aan te schaffen en volgend jaar een lagere WOZ waarde te eisen door de overlast van houtrook..

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 17-02-2021 16:31 ]

• twain4me

twain4me

revolution-nl schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:29:
[...]

Ik woon in een woonwijk met dure stadsverwarming waardoor er een extra prikkel is om over te gaan op houtstook.

Met namen wanneer het windstil is de overlast enorm en moet de ventilatie uit.

Vandaag is er op 100 meter afstand weer een nieuwe gifpijp geïnstalleerd, die bij verkeerde condities de rook precies de slaapkamer van ons zoontje in blaast :r :(

Tijd om een sensor aan te schaffen en volgend jaar een lagere WOZ waarde te eisen door de overlast van houtrook.
mijn "buren" zijn de reden dat ik ventilatie type D ga gebruiken na de verbouwing. terwijl we eigenlijk een voorkeur hebben voor gestuurd type C op dit moment kan ik aan de (losse) luchtreiniger zien wanneer de buurman zijn kachel aan zet. angst om zelf overlast te veroorzakem ookal stoken een aantal van de buren zelf blijft vooralsnog genoeg reden om geen kachel te plaatsen.

aan de andere kant kan die gelinkte kachel veder "terugmoduleren" dan mijn warmte pomp, dus voor erbij is het mogelijk best leuk :+

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik heb een houtkachel, en ben me bewust van het probleem. Dus: aanzetten via de zwitserse methode met extra luchttoevoer totdat hij echt heet is en stevig doorstoken, zodat de verbranding goed is. Maar het blijft lastig. Idealiter ga ik over naar een houtvergasser of een finoven. Dat vergt alleen best een grote aanpassing in huis, waarvan ik nog niet weet of ik m nu wil maken. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• twain4me

twain4me

Krisp schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:45:
Ik heb een houtkachel, en ben me bewust van het probleem. Dus: aanzetten via de zwitserse methode met extra luchttoevoer totdat hij echt heet is en stevig doorstoken, zodat de verbranding goed is. Maar het blijft lastig. Idealiter ga ik over naar een houtvergasser of een finoven. Dat vergt alleen best een grote aanpassing in huis, waarvan ik nog niet weet of ik m nu wil maken. :)
Die hout vergasser lijkt wel een beetje op een (hamster) crematoriumoven, of ligt dat aan mij? :+

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

twain4me schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:55:
[...]

Die hout vergasser lijkt wel een beetje op een (hamster) crematoriumoven, of ligt dat aan mij? :+
Ik vermoed dat een hamster er vrij goed in gecremeerd kan worden, maar ik heb geen huisdieren dus kan het tzt niet proberen voor je. :P

De nieuwe normering die binnenkort in Europa gaat gelden, is wat uitstoot betreft een hele verbetering.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
migjes schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:19:
(maar dat gaat houtkachels voor veel mensen wel duur maken, en wat te doen met die oude huizen?)
Televisie monteren in de oude haard, met een SD-kaartje erin met een haardvuur video. Zo'n gaas-voorzetscherm ervoor zetten en je ziet geen verschil. Geeft zelfs een (klein) beetje warmte af!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-12 17:01

Gerco-M

mijn tornado res.

Dreamvoid schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 01:56:
[...]

Televisie monteren in de oude haard, met een SD-kaartje erin met een haardvuur video. Zo'n gaas-voorzetscherm ervoor zetten en je ziet geen verschil. Geeft zelfs een (klein) beetje warmte af!
Ik had een eerste generatie 50" plasma scherm. Daar een haardvuurtje op en je hebt pas echt een mooi vuurtje en serieuze warmte! 8) >:) :F

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Dit is dus de eerste dag van 2021 dat de verwarming niet aan gaat. De woonkamer is 19,7. Warmer dan we meestal stoken.

A'dam PVOutput

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
En bij ons ook een mijlpaal, is de eerste dag dat we terugleveren over 24 hr, woonkamer is 22.1 . Eh nee, we zijn aan het koken nu 22.2, vloer is koel..
Leefkeuken op ‘t zuiden :-) Precies wat we wilden toen we hier kwamen wonen, in ons oude jaren 30 huis was ‘t met alles op ‘t noorden, ingesloten stadstuin zonder zon, in de stad, altijd koud. Gingen we maar op de stoep zitten in de zon, ook leuk, dat wel !

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• twain4me

twain4me

ericplan schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 18:59:
Dit is dus de eerste dag van 2021 dat de verwarming niet aan gaat. De woonkamer is 19,7. Warmer dan we meestal stoken.
Hoe was die hele koude week gemiddeld qua verbruik bij jou? (intresse geen betweterigheid)

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@twain4me Voor week 6 (8-15 feb.) was het verbruik voor de verwarming 160 kWh, 0,95 kWh/graaddag.

Edit:
Even iets nauwkeuriger logging opgezocht: van 8 feb tot nu (20 feb) totaal 175 kWh verbruikt. Schiphol had volgens Mindergas 230 gewogen graaddagen. Kom ik voor die periode op 0,76 kWh per graaddag.

[ Voor 51% gewijzigd door ericplan op 20-02-2021 20:26 . Reden: Exactere gegevens ]

A'dam PVOutput

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:10

Milmoor

Footsteps and pictures.

Vandaag 30 graden in de serre. De kat vond het erg fijn.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• Schuurdeur
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-12 20:56
Dat is wel lekker, ik mag blij zijn als het 20 graden word met de kachel aan...
Tijdens de koude golf 19m3 aan gas verbruikt op één (!) dag...

Word toch eens tijd om de kozijnen te gaan vervangen denk ik.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:07
Schuurdeur schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 21:04:
Dat is wel lekker, ik mag blij zijn als het 20 graden word met de kachel aan...
Tijdens de koude golf 19m3 aan gas verbruikt op één (!) dag...

Word toch eens tijd om de kozijnen te gaan vervangen denk ik.
Ik heb dit jaar de kozijnen vervangen, hoogste dagverbruik hier 9m3 en ik verwacht op een jaarverbruik van ca. 800m3 te komen.

9m3 op een dag is ongeveer 9*8=72kWh. Dat gedeeld op 24 uur zou minimaal 3kW zijn voor een toekomstige warmtepomp. Dan wat correctie voor opwarmtoeslag en SWW zou 5kW moeten voldoen.

Jij zit ongeveer op het dubbele, hoe goed of slecht dat is zal natuurlijk ook afhangen van afmeting en type woning (bij mij tussenwoning 119m2 uit 1976).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Schuurdeur
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-12 20:56
assje schreef op zondag 28 februari 2021 @ 11:04:
[...]

Ik heb dit jaar de kozijnen vervangen, hoogste dagverbruik hier 9m3 en ik verwacht op een jaarverbruik van ca. 800m3 te komen.

9m3 op een dag is ongeveer 9*8=72kWh. Dat gedeeld op 24 uur zou minimaal 3kW zijn voor een toekomstige warmtepomp. Dan wat correctie voor opwarmtoeslag en SWW zou 5kW moeten voldoen.

Jij zit ongeveer op het dubbele, hoe goed of slecht dat is zal natuurlijk ook afhangen van afmeting en type woning (bij mij tussenwoning 119m2 uit 1976).
Ik heb een hoekwoning en de ligging is direct op het oosten, dat is wel mooi voor de zonnepanelen.
Alleen als de kou uit het oosten komt dan word het al snel erg koud, de minimale temperatuur wat ik gemeten had in huis was 10c.
Moest de kachel dus wel op 18-19 houden om te zorgen dat ik in de nacht niet wakker werd van de kou. Heb zelfs maar gekozen om de kieren met ducktape en handdoeken af te dichten. 8)7

Dit jaar wil ik nieuwe kozijnen laten plaatsen (was al in de planning) hopelijk word het dan beter :)

• Gramser
Nou, lekker dan... zijn we opeens vanaf vandaag allemaal een stuk minder zuinig...!
https://nos.nl/artikel/23...scoort-vandaag-een-f.html

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
De wasmachine die ik m'n schoonouders heb aangesmeerd is ook van A+++ naar D gegaan. Goed dat ze het systeem op de schop gooien, jammer dat winst die nu nog gehaald kan worden maar heel klein is.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-12 17:01

Gerco-M

mijn tornado res.

Gramser schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:38:
Nou, lekker dan... zijn we opeens vanaf vandaag allemaal een stuk minder zuinig...!
https://nos.nl/artikel/23...scoort-vandaag-een-f.html
Maar er is weer perspectief als niet gewoon alles een A label heeft. En je dan maar de plusjes moet tellen. ;)

Dat duurd nog wel een tijd dus we kunnen nog wel even verder, of de ontwikkelingen gaan snel en we komen toch spoedig bij A weer uit. Dan is alles wel een heeeeel stuk zuiniger en het gaat met de Duurzame Wereld de goede kant op in elk geval.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05:47

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Energielabels? - Dit is net zoiets als het verkeerslicht rood/geel/groen voor gezonde voeding, voortdurende herijking bijna verplicht. De stapgrootte per labelsprong en de schaal is arbitrair en wordt door wie allemaal bepaald?
Ik heb de energielabels niet nodig omdat ik na de cijfers zelf kijk, alhoewel ook hiermee voortdurend "gesjoemeld" wordt (voorbeeld auto-industrie).
Ik ben benieuwd wanneer er een energielabel voor warmtepompen komt, wat aan de (theoretische) carnot-factor gerelateerd is. Geen herijking van het energielabel meer nodig O-) .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

De kachels zijn weer aan. Zeven dagen niet gestookt want de temperatuur in huis was boven onze stookgrens. Best bijzonder voor februari.

A'dam PVOutput

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18-12 08:55
Ep Woody schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:41:
De wasmachine die ik m'n schoonouders heb aangesmeerd is ook van A+++ naar D gegaan. Goed dat ze het systeem op de schop gooien, jammer dat winst die nu nog gehaald kan worden maar heel klein is.
Want? Ik volg je gedachtengang niet helemaal. De wasmachine bleef een van de zuinigste die te koop was, echter in het nieuwe label zit er nog marge naar nog groener, toch?

Cash is king.

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
mk1992 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 16:48:
[...]

Want? Ik volg je gedachtengang niet helemaal. De wasmachine bleef een van de zuinigste die te koop was, echter in het nieuwe label zit er nog marge naar nog groener, toch?
Tuurlijk een nieuwere is nog zuiniger, maar als deze op jaarbasis 100 kWh gebruikt en een nieuwer model wel 5% zuiniger is, zet dat niet echt veel zoden meer aan de dijk. 5% op een beginverbruik van 200 of 400 schiet veel harder op. Je zal dan ook langzaam op een punt komen waar de hogere energiebehoefte bij de productie meer is dan een wasmachine in zijn looptijd gaat besparen.

Zeker niet als die stappen gehaald worden door het introduceren van een nog grotere trommel, die in de praktijk maar zelden optimaal benut wordt.

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-12 14:32

aip

ericplan schreef op maandag 1 maart 2021 @ 16:31:
De kachels zijn weer aan. Zeven dagen niet gestookt want de temperatuur in huis was boven onze stookgrens. Best bijzonder voor februari.
Hier vandaag voor het eerst in een week de airco weer aan op verwarmen. Ben benieuwd of ik er qua WAF mee weg kom de CV verder uit te houden, of dat er gepiept gaat worden over een te koude badkamer.....

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Dit is wel een interessant artikel over het energievraagstuk in bestaande woningen.
Thermisch compartimenteren

https://www.bouwwereld.nl...lvr.it&utm_medium=twitter

A'dam PVOutput

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
ericplan schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:00:
Dit is wel een interessant artikel over het energievraagstuk in bestaande woningen.
Thermisch compartimenteren

https://www.bouwwereld.nl...n-sneller-van-het-gas-af/
Idee is wel aardig, hoewel je gehele plafond isoleren in de woonkamer best wel wat met zich meebrengt. o.a. flink verlies van ruimte. Zeker als je al een laag plafond hebt (2 meter 40), wordt het wel een knusse grot.

Het artikel haalt ook een aantal andere zaken aan
- De EPV: het is mijn inziens terecht dat deze niet van toepassing is op thermisch compartimenteren. De EPV is ingeroepen om de onrendabele top van renovatie van een (bijna) nul-op-de-meter, die niet via huurverhogen gevraagd kan worden, via een andere weg binnen kan komen. Als thermisch compartimenteren zo goedkoop is, heb je geen EPV nodig.
- ISSO 51: Helaas wordt deze norm nog veelvuldig gebruikt, want er is inderdaad het nodige mis mee

oh, en als dochterlief huiswerk moet gaan maken en vaderlief een dagje in de week thuis werkt, worden die koude slaapkamers best wel onpraktisch

[ Voor 6% gewijzigd door Skyaero op 03-03-2021 08:36 ]

• !null
Het werkt in ieder geval niet voor de groep mensen die de deur naar het trappenhuis laat open staan :P
Daarbij werkt het ook wel oncomfortabel, dat als de deur open gaat je enorm de koude lucht voelt.

De rest is heel logisch, alleen isoleren en verwarmen daar waar je het nodig hebt.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@Skyaero Tot ver in de jaren 50 was er in de NL woningbouw sprake van houten verdiepingsvloeren/stucplafonds. Dat kan je dus (bijna) zonder hoogteverlies aanpakken.
!null schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:14:
Het werkt in ieder geval niet voor de groep mensen die de deur naar het trappenhuis laat open staan :P
Daarbij werkt het ook wel oncomfortabel, dat als de deur open gaat je enorm de koude lucht voelt.

De rest is heel logisch, alleen isoleren en verwarmen daar waar je het nodig hebt.
Doen dit ook al jaren, nu aardgasvrij. We stoken ook alleen waar we zijn. Zitten voor dit stookseizoen vanaf 1/10 op 1310 kWh of 0,7 kWh/graaddag.

A'dam PVOutput

Pagina: 1 ... 10 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.