De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 119 Laatste
Acties:
  • 528.081 views

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
In mijn HSB woning uit eind jaren 80 zit er ook een flink pak isolatie tussen de verdiepingsvloeren. Geluidsdemping en compartimentering.

Werkt prima, moet alleen wel in de winter zorgen dat er op de bovenverdieping wat verwarmd wordt om het daar comfortabel te houden, anders is 10 graden op de slaapkamers geen enkel probleem. Op de een of andere manier vind de partner dat toch niet zo heel prettig.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik zou willen dat de ruimte tussen mijn begane grond en 1e verdieping geisoleerd was. De vloerverwarming van de 1e verdieping verwarmt nu voornamelijk het plafond van de begane grond en niet de 1e verdieping.

When life gives you lemons, start a battery factory

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:53

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

!null schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:05:
@Erasmo Ik heb wel eens gerekend nadat ik een stuk zag over een Nederlandse man in de 70 die zo'n Basalt opslag heeft gebouwd. Ik moet de aflevering nog tegenkomen, misschien gaat het om hetzelfde.
[..]
In een stadsverwarming achtig concept daarentegen, lijkt me het wel nuttig. En ook dan zou ik nastreven om hoge temperaturen te halen.
https://www.moz.de/nachri...t-windkraft-49356444.html gebeurd al om bij overproductie van stroom het overschot op te slaan.
Acceptatie van wind wordt daardoor wel groter.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:33
!null schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:14:
De rest is heel logisch, alleen isoleren en verwarmen daar waar je het nodig hebt.
De vraag is een beetje welke temperatuur je boven als wenselijk ziet. Bij ons blijft de bovenverdieping >15graden zonder te stoken. Effectief heeft de verdieping vloerverwarming van ca. 20gr door de verwarmde ruimte eronder. Zou ik die vloer gaan isoleren kan ik het misschien 10 graden krijgen maar zal het weer wenselijk zijn te gaan verwarmen.

Het creëren van een thermische schil binnen de thermische schil voelt voor mij toch als inefficiënt.

[ Voor 8% gewijzigd door assje op 06-03-2021 14:31 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
KabouterSuper schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:47:
Ik zou willen dat de ruimte tussen mijn begane grond en 1e verdieping geisoleerd was. De vloerverwarming van de 1e verdieping verwarmt nu voornamelijk het plafond van de begane grond en niet de 1e verdieping.
Waarom zie je dat als probleem?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• KabouterSuper
  • Niet online
assje schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 14:32:
[...]

Waarom zie je dat als probleem?
We wonen op de eerste verdieping, maar die krijgen we niet boven de 19 graden in de winter.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:31
Kijk: de burger wordt om zijn/haar mening gevraagd:

https://klimaatraadpleging.nl/

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-12 16:54
@BarryH bedankt voor de link. Gelijk ingevuld.
Wat me op mijn werk overigens vaak opvalt, is dat beleid heel erg maatregel specifiek is. Het is regelmatig niet het bereiken van de klimaatdoelstellingen, maar het invoeren van een specifieke “oplossing”, dat als doel wordt gezien.
Hier hebben ze dit wel mooi ondervangen vindt ik. Het is een ondoorzichtige blackbox geworden, dat is wel een nadeel, maar dat je de (CO2) effecten van je keuzes kunt zien is wel waardevol.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-12 14:49

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Ben wel benieuwd hoe jullie deze hebben ingevuld met welke onderbouwing.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qnj2Fs1qhtqbwR8bI4ZKBlYKg6I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RSn4XobpSxEdb0izu3d4aLft.png?f=fotoalbum_large

Als ik de uitschieters even toelicht:
  • De aanscherping van CO2 heffing voor industrie heb ik slechts beperkt gedaan, omdat daarvoor het bestaande ETS systeem al een prima middel is. Indien nodig kan dit ETS systeem verscherpt worden en vergt dit dus een Europese aanpak en niet een nationale CO2 heffing. Ook om verplaatsing van industrie naar andere landen te voorkomen (waterbed effect).
  • Meer windmolens op zee ben ik sterk voorstander van. Dit gaat voor meer overschotten van goedkope groen stroom zorgen, wat de basis is voor bijvoorbeeld waterstof productie. Daarnaast denk ik dat de natuur in zee uiteindelijk meer tot rust kan komen (bijvoorbeeld minder overbevissing).
  • Verkleining veestapel wordt al gestimuleerd en mag wat mij betreft nog wel iets meer worden gestimuleerd vanwege stikstof, fijnstof en uitputting van de grond. Maar Nederland is wel zeer efficiënt in de landbouw, dus lijkt het mij niet handig om de productie naar het buitenland te dwingen.
  • Wat dat betreft zie ik veel meer in het belasten van de oorzaak -> consumenten van vlees. Hoewel ik zelf wel vlees eet, zou ik het belasten van vlees goed verdedigbaar vinden.
  • Verlenging van subsidie voor elektrisch rijden lijkt mij weggegooid geld. Op Europees niveau zijn de uitstootnormen al sterk verlaagd, waardoor fabrikanten er niet aan ontkomen om steeds meer te elektrificeren. De bestaande subsidies gaan tot 2025 en ik denk dat tegen die tijd de markt volwassen genoeg is.
  • Stimuleren van isolatie van woningen lijkt mij ook een no-brainer. Wat dat betreft werkt subsidie (de wortel) vaak beter dan extra belasting op aardgas (de stok). Zelfs oversubsidiering van isolatie zou ik nog gerechtvaardigd vinden, omdat isolatie snel effect heeft, naast energiebesparing ook voor comfortverbetering zorgt en zowel nu effect heeft (bij verwarming met aardgas) als later (met bijvoorbeeld warmtepompen) en dus een no-regret maatregel is.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
antonboonstra schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:17:
*Stimuleren van isolatie van woningen lijkt mij ook een no-brainer.
Laten we dan wel afspreken dat er alleen subsidie is voor duurzame isolatie en niet al die PUR-troep waar woningen nu mee volgeblaft worden. Op het moment dat woningen gesloopt gaan worden zit je met de ellende. Die troep is op geen enkele manier te recyclen, alleen maar te verbranden. Dit terwijl er op dit moment echt wel goede alternatieven zijn waar wél mee gerecycled kan worden.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@antonboonstra ik had ook een screenshot moeten maken :)
Ik had - vergeleken met jou - de CO2 heffing wel maximaal aangescherpt, en de subsidie op verbetering ook - eigenlijk om het Tata-effect te maximaliseren en tegelijk de industrie een reden te geven om te blijven. Laten we de ontwikkelingen hier doen en het opschalen van energie-intensieve ergens anders :)
De veestapel kleiner, betaald door de kilometerheffing. Die laatste moet er toch komen om draagvlak voor elektrisch rijden te houden.

Isolatie van woningen (en bedrijfspanden!) is dan wel een nobrainer, maar dat is het zonder subsidie ook.
Bovendien levert het op nationaal niveau niet zo gek veel op.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Meer kunnen we niet doen volgens de klimaatraadpleging ;-)

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/49ud8dg50hxy84s/klimaatraadpleging.jpg?raw=1

• BarryH
Dat laatste lukte me niet (gaf ik net te veel geld uit).
maar volgens mij moete nwe gewoon maximaal "volgas".

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-12 13:10

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik vind het wel een beetje sturen van antwoorden hoor. Waarom moet windmolens en zonneparken op land gekoppeld zijn? Waarom wordt er niet gevraagd naar salderen? Of zonnepanelen op huizen in het algemeen?
Ik heb een beetje de angst dat de uitkomsten hiervan ook gepresenteerd worden als "de bevolking staat er achter" terwijl ik helemaal niet achter bepaalde maatregelen sta, maar ik moet ze kiezen anders kom je niet op die 27 Mton.

Signatures zijn voor boomers.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik heb de quiz ook gedaan. Geen plaatje alleen. Maar de vereiste 27 Mton haalde ik moeiteloos binnen budget.

Het blijven politieke keuzes die de overheid moet maken. Een Shell van A tm Z altijd wel zeuren dat iets geld kost terwijl hun kwartaalwinst vaak al meer is. Dan moet je als overheid doorpakken en door het gezeur heengaan. Ook burgers hebben altijd wel wat te zeuren, maar woningisolatie is ook voor de burgers erg handig en comfortabel. Zet er een flinke subsidiepot tegenover en je verdient het als overheid vanzelf terug.

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:44
Hoe verdien je subsidie op woningen isoleren terug zijnde overheid?
Het kost geld en daarna komt er minder energiebelasting binnen.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Maasluip schreef op zondag 7 maart 2021 @ 17:43:
Ik vind het wel een beetje sturen van antwoorden hoor. Waarom moet windmolens en zonneparken op land gekoppeld zijn?
Beide gaan over bestemmingsplannen en NIMBYs. Voor het grote plaatje dus vergelijkbaar. Nuance kan je in de toelichting geven.
Waarom wordt er niet gevraagd naar salderen? Of zonnepanelen op huizen in het algemeen?
Omdat dat maar klein bier is.
Ik heb een beetje de angst dat de uitkomsten hiervan ook gepresenteerd worden als "de bevolking staat er achter" terwijl ik helemaal niet achter bepaalde maatregelen sta, maar ik moet ze kiezen anders kom je niet op die 27 Mton.
Dat is juist de kern: 27 Mton is zoveel dat je er niet zonder impopulaire keuzes aan komt.
Dit maakt dat goed zichtbaar.
Je kan er zelf wel veel context bij typen.

Welke maatregelen vind je ontbreken, en kan je daar een tijdslijn, budget en CO2-equivalent bij geven?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Cpt.Chaos schreef op zondag 7 maart 2021 @ 18:21:
Hoe verdien je subsidie op woningen isoleren terug zijnde overheid?
Het kost geld en daarna komt er minder energiebelasting binnen.
De lastenverlaging kan je dan weer weghalen bij de teruggave energiebelasting ;)

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Wel weer een domme vraag erbij. Een vraag met een oplossingswijze maakt een vraag soms onmogelijk te beantwoorden, verkleining veehoop kan natuurlijk op andere manieren, er zijn altijd meerdere wegen naar Rome. Is trouwens wel een interessant woord, “veestapel” , net zoiets als “client” in de zorg.
Veestapel was vroeger levende have, client was vroeger patient. Dus vroeger leefden de dieren nog voordat ze opgegeten werden en waren mensen onvrijwillig ziek. Dat noemen ze nou de boekhoudersmentaliteit van nu, vroeger was alles wel slechter, maar dit.... effe niet.
Mijn duit in het zakje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gq3y1nJGt9MFU1xTRv3l4QNKWLk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ONGGiblWXCOfvIqFXq89ki4.jpg?f=fotoalbum_large
En natuurlijk zijn er 2 zaken, verhoging belasting aardgas en in mindere mate vleesbelasting, die op mindere inkomens onacceptabele gevolgen gaan hebben op de korte termijn. Maar daarvoor moet het budget in stappen wijzigen, eerst een hoog budget, dan lager naarmate de isolatie verbeterd, aardgas verbruik en natuurvlees gebruik minder wordt, en kweekvlees betaalbaarder wordt.
Om het verhoogde budget te betalen verhoog je toch de algemene belasting, progressief, betaal ik persoonlijk graag als de maatregelen ook doorgaan.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik ben vergeten screenshot te maken. Ik zat op 27 Ton besparing en -400 miljoen budget. Het principe 'de vervuiler betaalt' loont wel.

Enige storende is dat de herkomst van de getallen niet duidelijk zijn. 'Verhogen belasting aardgas' bijvoorbeeld, is dat alleen de eerste schijf, of alle schijven? Gaan we uitzonderingen (zoals kassen, die nog minder belasting betallen) schrappen of niet? Vond het dan wel fijn dat er ook vrije toelichting gegeven kon worden.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:00

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Twee uur geleden een link na een zgn. sneak-preview over de "netbelasting van warmtepompen in een extreem koude week" via de mail binnengekregen. Net gedownload, moet ik dus nog lezen.
@Tomexergie Kan je er ook iets aan bijdragen vanuit jouw monitoring?
De uitgebreide rapportage over het hele stookseizoen volgt in de zomer.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:43
dunklefaser schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 19:16:
Twee uur geleden een link na een zgn. sneak-preview over de "netbelasting van warmtepompen in een extreem koude week" via de mail binnengekregen. Net gedownload, moet ik dus nog lezen.
Interessant plaatje, maar wat een enorme verbruiken! Wij wonen in een splinternieuwe all-electric nieuwbouwwoning van ca 1200 m3 (incl 300 m3 verwarmde garage). Verliesgevend oppervlak is ca 800 m² (incl het verlies naar de kruipruimte, ik weet niet of dat meegeteld wordt). Volgens dat grafiekje zouden we dan >5 kW netto gemiddeld elektrisch verbruik moeten hebben.

Dus net even de 4 ergste dagen opgeteld (za 6 feb t/m di 9 feb), want daarna was er zoveel zon dat ik bijna geen verbruik meer had. Totaal in die dagen 154 kWh verbruikt (netto). Dus 38.5 kWh per dag, wat een gemiddeld verbruik is van ca 1.6 kW.
Hoe je daar een factor 3 boven kan zitten begrijp ik echt niet. :?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
@dunklefaser

Mooi rapport
De maximale netbelasting ligt voor een gemiddelde woning op ca. 1.5 tot 2 kW. Iets hoger dan de
capaciteit van het elektriciteitsnet. Als de penetratie van hybride systemen in een woonwijk niet al te snel
stijgt, is dit goed op te vangen. Hybride warmtepompen bieden dus een mooie gelegenheid om woningen
duurzaam te verwarmen, zonder dat de netbelasting snel onhoudbaar wordt
We zijn er dus nog niet, zeker als iedereen op het moment dat die thuiskomt van het werk de stekkerauto inplugt om te laden.

@Andrehj
Hier een huis uit 2004 dat inclusief bijna onverwarmde garage 600 m3 is. De 5 kW Panasonic monobloc heeft de hele week iets boven 1.6 kW getrokken. En daar bovenop ook nog 18 uur 3 kW back-up.

edit: en de Atlantic warmtepompboiler heeft ook nog af en toe een paar uurtjes 600 W getrokken

[ Voor 5% gewijzigd door busscherski op 11-03-2021 20:15 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Andrehj Relevant, in de context van de warmtepompen, is het verschil tussen het gemiddelde verbruik en het verbruik in de "koudste week" in vergelijking met huizen zonder warmtepomp. Ik hoop dus dat ze ook vergelijkbare huizen zonder warmtepomp meegenomen hebben. - Waarschijnlijk zien we dat pas in het eindrapport.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:13
dunklefaser schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 19:16:
Het is niet mijn monitoring, maar die van het forum. Wij baseren ons op warmtemeting en elektriciteit direct rond de WP. Installatiemonitor baseert zich op de slimme hoofd meter elektra en gas. Het zijn globale statistische analyses nuttig voor de netbelasting maar de echte performace van de WP's haal je er niet uit. Warmteproductie kan al helemaal niet worden vastgesteld. De COP inschatting is een pure gok.

Onze bijdrage aan zo'n monitoringproces? Je zou bepaalde efficiency parameters kunnen afleiden van onze "gemeten" maandmonitoring. Hebben wij er belang bij om mee te doen? Zijn er meer platforms groter dan 40 WP's die informatie kunnen leveren?

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Tomexergie O.k. - de monitoring van het forum dan (semantics).
Ik had al verwacht dat de tweakers monitoring bij gebrek aan vermogensinformatie, bijvoorbeeld per uur of dagdeel, op dit moment geen relevante bijdrage kan leveren.
Natuurlijk is de informatie over de netbelasting in eerste instantie iets voor de netbeheerder.

• KabouterSuper
  • Niet online
Andrehj schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 19:36:
[...]

Dus net even de 4 ergste dagen opgeteld (za 6 feb t/m di 9 feb), want daarna was er zoveel zon dat ik bijna geen verbruik meer had. Totaal in die dagen 154 kWh verbruikt (netto). Dus 38.5 kWh per dag, wat een gemiddeld verbruik is van ca 1.6 kW.
Hoe je daar een factor 3 boven kan zitten begrijp ik echt niet. :?
Ik snap het ook niet. Ik heb nog geen warmtepomp, maar mijn gasverbruik in de vier ergste dagen was 73kuub gas. Dat is per dag €14, dus voor hetzelfde geld koop je 60kWh (breakeven is cop=2.5 toch?). Dat is continue 2.5kW electrisch. En mijn huis is echt niet heel energiezuinig (monument van 300m²).

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-12 11:20
busscherski schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 19:42:
@dunklefaser

Mooi rapport

[...]

We zijn er dus nog niet, zeker als iedereen op het moment dat die thuiskomt van het werk de stekkerauto inplugt om te laden.
Begrijp ik hieruit goed dat 1.5 a 2kW als gemiddelde belasting genomen wordt voor het elektriciteitsnet, voor het gemiddelde huis?

Ik ben daar wel benieuwd naar, in hoeverre het elektriciteitsnet ondergedimensioneerd wordt.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• busscherski
!null schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 20:33:
[...]

Begrijp ik hieruit goed dat 1.5 a 2kW als gemiddelde belasting genomen wordt voor het elektriciteitsnet, voor het gemiddelde huis?

Ik ben daar wel benieuwd naar, in hoeverre het elektriciteitsnet ondergedimensioneerd wordt.
Ja zover ik weet inderdaad gemiddeld 1.5 a 2 kW. Als iedereen precies tegelijk de oven en elektrische kookplaat aan zou zetten wordt het krap.

https://www.utwente.nl/ni...-stroomnet-met-pizzaovens

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:39

twain4me

busscherski schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 20:42:
[...]

Als iedereen precies tegelijk de oven en elektrische kookplaat aan zou zetten wordt het krap.

https://www.utwente.nl/ni...-stroomnet-met-pizzaovens
doet mij denken aan een programma wat ik jaren terug heb gezien

Het gaat over de water koker piek in engeland (voor het avond bakje thee) en als een bepaald tv programma 2 min uitloopt is de piek 2 min later. ze zitten gewoon met de tv mee tekijken en vragen stroom van frankrijk om de piek op te vangen. bizar om te zien, had echt geen idee, en dan ga ik nu proberen op de naam te komen -O-

• busscherski
twain4me schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 20:49:
[...]

doet mij denken aan een programma wat ik jaren terug heb gezien

Het gaat over de water koker piek in engeland (voor het avond bakje thee) en als een bepaald tv programma 2 min uitloopt is de piek 2 min later. ze zitten gewoon met de tv mee tekijken en vragen stroom van frankrijk om de piek op te vangen. bizar om te zien, had echt geen idee, en dan ga ik nu proberen op de naam te komen -O-
Met die ene presentator van Top Gear erbij?

• !null
Kan ik me ook herinneren, was in de UK met een voetbalwedstrijd, in de pauze ging overal de waterkoker aan.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Het lijkt me dat elektriciteitskabels en transformatoren bij -10°C ook zwaarder belast kunnen worden dan bij +35°C. Gezien het aantal elektrische auto's en warmtepompen in mijn buurt (=1) verwacht ik hier lokaal niet zo snel een congestie :P

Alle WKK's kunnen met kou ook hun warmte kwijt aan stadsverarming. In de zomer moeten ze dat meestal affakkelen met koelunits op het dak. Toch nog potentie voor een microWKK bij een doortochtwoning of bedrijf.

[ Voor 19% gewijzigd door Dre op 11-03-2021 21:11 ]

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik verbaas me steeds weer over de vooroorlogse capaciteit van de huisaansluitingen voor elektra in NL.
Bij mijn ouders in Duitsland was een 3 x 60A aansluiting al in eind jaren 60 van de vorige eeuw gewoon, wij woonden aan het eind van de straat en hadden een 24 kW doorstromer, een 3-fase grondwaterpomp (600W), 4 close-in boilers op de kamers welke 's ochtends tegelijkertijd stroom trokken. Koken was uiteraard ook elektrisch.
Het upgraden van de aansluitingen en de wijktrafos's? etc. plus het managen van het stroomverbruik kan nog een uitdaging worden (en tijd en geld kosten).

• busscherski
@dunklefaser
Die 1.5 a 2 kW is uiteraard niet voldoende. Maar ik vind het wel verstandig om vast recht voor 3x35A duur te maken. Dat maakt het voor de netbeheerder toch iets makkelijker en zorgt er automatisch voor dat consumenten het net iets minder zwaar belasten.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@dunklefaser
Mijn warmtepompboiler heeft aan 1A voldoende. Niet veel meer dan 230 Watt trekt ie. Dat is andere koek dan 24 kW die je bij een doorstroomverwarmer nodig hebt. Het hele huis (all-electric) draait op 1×25A.

3×60A lijkt me best fors voor een appartement(?) in Duitsland. Waarmee rekenen ze in Duitsland als nominale belasting per huishouden? En verwarming is in Nederland vanuit historie op gas. En tanken deden we vroeger bij de benzinepomp, net over de grens in Duitsland :P Tijden veranderen.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 11-03-2021 21:50 ]

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Dre Geen appartement, vrijstaand huis met 5 personen. Blijkbaar was een aansluiting met 3 x 60A niet ongewoon. In Duitsland is 14,5 kW een "Standard-hausanschluss" met warmwaterbereiding is 34 kW gebruikelijk.
"Der Anschluss ist so dimensioniert, dass zum Schutz bei Überlast Überstromschutzeinrichtungen mit einem Bemessungsstrom von mindestens 63 A zugeordnet werden können. Freileitungsanschlüsse können geringer dimensioniert sein.[2] Über die tatsächliche Dimensionierung der Hausanschlusssicherungen entscheidet der Verteilnetzbetreiber.[3] Die Dimensionierung ist im Regelfall geringer, ab 3 × 40 A für ein Einfamilienhaus ohne elektrische Warmwasserbereitung."
Voorbeeld netze-bw
"Ein Standard-Stromanschluss beinhaltet einen Kabelnetzanschluss bis 4 x 35 mm² und eine Netzanschlusssicherung bis 3 x 50 A (30 kW)."

• BarryH
Kijk dat zijn mooie kabels.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:30

Onbekend

...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AlL2y3PqFNotLcdhRogSziXhKWs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SxKEgJa1pCopkD64dHw4ZEb3.png?f=fotoalbum_large
Het is niet zo moeilijk om de het doel te halen, en je houdt zelfs geld over. :P
Jammer dat je maar 10 schuifjes hebt om aan te regelen, en dat ze niet aan elkaar gekoppeld zijn.
Bijvoorbeeld dat als je de gasprijs hoger maakt, mensen vanzelf wel hun huis gaan isoleren en het stimuleren van isolatie van woningen waarschijnlijk minder zal kosten. Daarnaast gaan bij een CO2-heffing van de industrie de winstmarges omlaag waarna er minder winstbelasting binnen komt, of producten voor de consument duurder worden. Al die effecten zijn hier helaas niet in te zien.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• KabouterSuper
  • Niet online
mkleinman schreef op zondag 3 januari 2021 @ 16:04:
Ik heb al jaren een scriptje lopen om https://projects.knmi.nl/klimatologie/daggegevens/index.cgi voor Lelystad te scrapen. Alleen sinds 31-12 is de informatie niet meer beschikbaar.

Dat geldt trouwens voor alle weerstations vanaf dat moment. Gevalletje storing bij KNMI
Heb jij toevallig nu weer problemen met deze feed? Ik gebruik http://projects.knmi.nl/k...variabele=TG&stations=348
maar die levert sinds een dikke week geen data meer.
Op de website (https://www.knmi.nl/neder...-metingen-en-waarnemingen) staat overigens dat er technische problemen zijn. Het alternatief wat daar genoemd wordt is een zip-file met historie vanaf 1998.....dat is ook weer een beetje teveel.

• zuigzoen
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:20
Die is al een paar weken uit de lucht helaas. We zullen geduld moeten hebben

A.k.a. basjes

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:57

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

KabouterSuper schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 08:49:
[...]

Heb jij toevallig nu weer problemen met deze feed? Ik gebruik http://projects.knmi.nl/k...variabele=TG&stations=348
maar die levert sinds een dikke week geen data meer.
Op de website (https://www.knmi.nl/neder...-metingen-en-waarnemingen) staat overigens dat er technische problemen zijn. Het alternatief wat daar genoemd wordt is een zip-file met historie vanaf 1998.....dat is ook weer een beetje teveel.
Ligt er bij mij uit sinds 16-2-2021 inderdaad.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:36

ericplan

5180 Wp PV

zuigzoen schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 08:54:
Die is al een paar weken uit de lucht helaas. We zullen geduld moeten hebben
Als het alleen voor graaddagen is, ik heb een python scriptje gekregen dat die zipfile reduceert tot de laatste regel en de tg. Ik maak er gewogen graaddagen van en heb de aanmeldgegevens van de database toegevoegd. Draait bij mij in een cron. Als er behoefte is, dan wil ik dit hier wel delen.

[ Voor 16% gewijzigd door ericplan op 12-03-2021 11:33 ]

A'dam PVOutput

• BarryH
Bij energie manager online gaat dit ook mis

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-12 16:55

DeadLock

Vastlopen is relatief....

In België komt er, in principe, vanaf volgend jaar een capaciteitstarief: https://www.vreg.be/nl/to...arieven-capaciteitstarief.

Met de digitale meter worden de kwartierpieken bijgehouden, de hoogste kwartierpiek per maand wordt bepalend (en dan per jaar het gemiddelde van die maandpieken). De ondergrens is 2.5kW en alles daarboven wordt duurder.

Het stukje van de netvergoedingen wordt op deze manier een stuk variabel. Dit luik bedraagt momenteel ongeveer 20% van de energiefactuur voor gezinnen. Ik ben benieuwd naar de reële impact en in welke mate het ook effect heeft om pieken te verminderen...

Voor mij voelt het een beetje arbitrair om op basis van 1 kwartierpiek per maand afgestraft te kunnen worden. In mijn eigen data zie ik dat ik zelden kwartierpieken boven 2.5Kw heb, maar een ongelukkige samenloop van elektrische verbruikers (inductievuur, oven, microgolfoven met standaard verbruikers als warmtepomp(boiler)) en je wordt afgestraft.

Strava

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
DeadLock schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:24:
In België komt er, in principe, vanaf volgend jaar een capaciteitstarief: https://www.vreg.be/nl/to...arieven-capaciteitstarief.
De gebruiker betaald, in plaats van socialiseren van primaire energiebehoeften. Gebeurd in Nederland ook en verwacht dat we dit ergens in de komende 10 jaar ook wel gaan introduceren. Ben ik wel benieuwd of je als gemiddeld gezin dan goedkoper uit bent, of dat dit eigenlijk gewoon een verkapte tariefsverhoging is.

Overigens zit je al snel aan die 2.5 kW. Een beetje elektrische oven die aan het opwarmen is doet 3 kW.
Voor mij voelt het een beetje arbitrair om op basis van 1 kwartierpiek per maand afgestraft te kunnen worden.
Voor alle aansluitingen groter dan 3x80A in Nederland (grootverbruik) is dit al de gang van zaken. En je betaalt zowel voor het gereserveerd als de gebruikte capaciteit. Tikt best hard aan.
In mijn eigen data zie ik dat ik zelden kwartierpieken boven 2.5Kw heb, maar een ongelukkige samenloop van elektrische verbruikers (inductievuur, oven, microgolfoven met standaard verbruikers als warmtepomp(boiler)) en je wordt afgestraft.
Ik ben helemaal de sjaak. Keramiekoven van 9 kW die bij de glazuurtop (1200-1300 °C) bijna continue aan staat.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-12 11:14
Die wijzigingen van de laatste tijd, en nu dit, gaan het gebruik van huisaccu's in België wel aanjagen, denk ik zo.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• DeadLock

DeadLock

En zoals recent in het nieuws dat er veel mensen tegenwoordig digitale meter weigeren... Niet lastig met zulke anti-reclame natuurlijk. Het enige "voordeel" wat je als gebruiker zou hebben is meer inzicht in je verbruik/data, maar als dat de motivatie is, zijn er genoeg alternatieven (hier hangen ook enkele SDM stroommeters in de kast).

Er is inderdaad een grotere vraag naar accu's ontstaan. Ik hoor het in mijn omgeving ook, mensen die zich "bekocht" voelen (na afschaffing terugdraaiende teller). Veelal behoorlijk impulsief en een negatieve ROI. Volgens mij is het weinig rationeel om je zo te laten leiden door de negatieve emoties. Ook de subsidie van de thuisaccu's heeft met zijn bidirectionele communicatie een behoorlijke addertje onder het gras... Dat is gewoon wachten tot de volgende rel :O.

Tot op heden zie ik heel weinig (geen?) gevallen waar een thuisaccu financieel rendabel is. De prijzen van de accu's moeten daarvoor toch nog wel behoorlijk dalen. Zeker icm een verder elektrisch huis, ligt het zwaartepunt van verbruik in de winter door verwarming/sww met warmtepomp. Dan wekt pv gewoon te weinig op om de accu nuttig te kunnen gebruiken.

Hier kan ik met een thuisaccu iets van 250 euro/jaar uitsparen. Met de huidige prijzen absoluut niet zinnig.

Strava

• KabouterSuper
  • Niet online
Skyaero schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:30:
[...]

De gebruiker betaald, in plaats van socialiseren van primaire energiebehoeften. Gebeurd in Nederland ook en verwacht dat we dit ergens in de komende 10 jaar ook wel gaan introduceren. Ben ik wel benieuwd of je als gemiddeld gezin dan goedkoper uit bent, of dat dit eigenlijk gewoon een verkapte tariefsverhoging is.
Het is sowieso een tariefsverhoging. Ze noemen de investeringen in het netwerk als belangrijkste reden. Op zich prima, maar dan moeten ze ook echt gaan investeren en zorgen dat het netwerk stabiel blijft.

• JeroenH
Skyaero schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:30:
Overigens zit je al snel aan die 2.5 kW. Een beetje elektrische oven die aan het opwarmen is doet 3 kW.
Zeker als je elektrisch kookt ga je daar met gemak regelmatig overheen. Als mijn vrouw wat ingewikkelds maakt, alle vier de pitten van het fornuis aan, oven aan voor het stokbroodje vooraf en hop ik zie 6+ kW in DSMR reader.

Dit is bv gisteren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2U5RWuqh6XCtgGKqeXCLLQ_taJU=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/GZKcZ017qEWgyIujcbuiAAg8.png?f=fotoalbum_medium
DeadLock schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:38:
Hier kan ik met een thuisaccu iets van 250 euro/jaar uitsparen. Met de huidige prijzen absoluut niet zinnig.
Met dit soort boetes, ook in NL het einde van salderen in zicht, dalende accuprijzen, en voorzichtig al de eerste elektriciteitscontracten met variabele prijzen zie ik toch steeds dichterbij komen dat dat financieel interessant wordt. Ik zal er wel weer aan beginnen nog voordat dat dat zo is, maar dat vind ik niet erg.

[ Voor 15% gewijzigd door JeroenH op 12-03-2021 11:41 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• DeadLock

DeadLock

Het gaat wel over de kwartierpiek, dus je verbruik in kWh over een kwartier * 4 (beetje mix van eenheden zo). De pieken van een inductievuur zijn hier ook hoger, maar zelden staan de 4 pitten tegelijk op standje 9 gedurende een heel kwartier.

De kwartieren glijden niet, maar zijn gewoon klokvaste kwartieren (met start op het uur).

Afwachten wat de tarieven worden om de echte invloed te kunnen zien. Vooral echt grote verbruikers, zoals het laden van een elektrische wagen, zal vermoedelijk wel duurder worden.

[ Voor 21% gewijzigd door DeadLock op 12-03-2021 11:48 ]

Strava

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12 18:33
DeadLock schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:38:
En zoals recent in het nieuws dat er veel mensen tegenwoordig digitale meter weigeren... Niet lastig met zulke anti-reclame natuurlijk. Het enige "voordeel" wat je als gebruiker zou hebben is meer inzicht in je verbruik/data, maar als dat de motivatie is, zijn er genoeg alternatieven (hier hangen ook enkele SDM stroommeters in de kast).

Er is inderdaad een grotere vraag naar accu's ontstaan. Ik hoor het in mijn omgeving ook, mensen die zich "bekocht" voelen (na afschaffing terugdraaiende teller). Veelal behoorlijk impulsief en een negatieve ROI. Volgens mij is het weinig rationeel om je zo te laten leiden door de negatieve emoties. Ook de subsidie van de thuisaccu's heeft met zijn bidirectionele communicatie een behoorlijke addertje onder het gras... Dat is gewoon wachten tot de volgende rel :O.

Tot op heden zie ik heel weinig (geen?) gevallen waar een thuisaccu financieel rendabel is. De prijzen van de accu's moeten daarvoor toch nog wel behoorlijk dalen. Zeker icm een verder elektrisch huis, ligt het zwaartepunt van verbruik in de winter door verwarming/sww met warmtepomp. Dan wekt pv gewoon te weinig op om de accu nuttig te kunnen gebruiken.

het is wel piekkwartier heffing.
met een minimale van 2,5kW.
dus je mag 5min 7,5kW trekken en dan 10 minuten 0kW, en je zit nog steeds op een 2,5kW.
zoals aangegeven een 2kW waterkoker die kokend water maakt zal eerder een 0,25 à 0,3 kW toevoegen aan de piekkwartier.
dit geld ook voor je oven en elektrische kook plaat.
is nog best lastig om boven de 2,5kW piekkwartier te komen. ;)

mij elektrische boiler doet ook 2kW, dat zal zeker problemen opleveren met de piekkwartier.
dan kom ik heel snel op de 2,5kW, dus die niet tegelijk aan laten zijn als ik kook en ik heb het al omzeilt.
niet al te moeilijk, dus.
(die 200liter die blijft wel even warm dus geen probleem. lol.
of anders programmeer ik wel stootjes van 7,5minuten in, laat het piekkwartier hard dalen.)

maar laten we het eens anders om bekijken.
1 piekkwartier van 2,5kW = 1 piek uur van 10kW(en nu kunnen we ook zeggen 10kWh per uur).
oke, ik haal soms een 20kWh per dag in huis en in de winter als de warmtepomp vol bezig is.
maar dat is 20kWh/24uur/4kwartier = 0,208kW piekkwartier gemiddeld.
daar kun je geen accu voor aanschaffen. :?

maar een elektrische auto laden, jep dat doe je toch al snel op 3kW (met een kleine lader) en dan al snel een paar uur.
dat doet je piekkwartier aardig verhogen.
of mensen die dat heel leuk willen doen met een 11kW lader, tja die zullen wel extra moeten gaan betalen.

het is wel een beetje domme veel gebruiker die betaald.
ben wel benieuwd hoe dit systeem gaat werken, maar laat dat aan de toekomst en de praktijk over.
en niet aan onderbuik gevoelens en argwanen en q-anon types.
dat is voor domme veel gebruikers. ;)

edit:
lol je was er ook al achter. ;)

@JeroenH
kun je met jouw gegevens ook voor elk kwartier het aantal kWh gebruik uit rekenen?
dan heb je het piekkwartier. ;)
zo zeggen de gegevens erg weinig. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 12-03-2021 12:06 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Op zich klinkt het niet onredelijk om te betalen wat je verbruikt, dit in tegenstelling tot het huidige capaciteitstarief waarvoor je betaalt voor wat je zou kunnen gebruiken.

Onze VvE heeft sinds de invoering van het capaciteitstarief veel te veel betaald aan de netbeheerder. De VvE heeft alleen LED-verlichting en als alles ingeschakeld is, dan trekt dat samen 45 Watt. Geen netbeheerder die daar ooit op gewezen heeft dat we ook een 1x10A aansluiting konden krijgen in plaats van de standaard 1x35A.

Ik ben nog steeds voor een all-in tarief voor elektriciteit. Laat de energieleveranciers en netbeheerders onderling maar uitvechten wat het netbeheer moet kosten. Die partijen zijn beter aan elkaar gewaagd en kunnen een goede prijs onderhandelen. Als consument heb je bij netbeheer vrijwel niets in te brengen.

A'dam PVOutput

• zuigzoen
ericplan schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:05:
[...]

Als het alleen voor graaddagen is, ik heb een python scriptje gekregen dat die zipfile reduceert tot de laatste regel en de tg. Ik maak er gewogen graaddagen van en heb de aanmeldgegevens van de database toegevoegd. Draait bij mij in een cron. Als er behoefte is, dan wil ik dit hier wel delen.
Zeer geïnteresseerd :) _/-\o_

A.k.a. basjes

• JeroenH
migjes schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:58:
het is wel piekkwartier heffing.
met een minimale van 2,5kW.
Ah dat had ik gemist. Geldt dat alleen voor verbruik of ook voor productie? Want daar zit ik in de zomermaanden elke maand wel een paar keer aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/beuSQxkmrvPjKAT8be1Nkdpiap0=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/vcPRI1kX2AF0yHaq7ggOlPyV.png?f=fotoalbum_medium

(overdag is ons verbruik doorgaans zo'n 100-300W, afhankelijk van of er laptops etc aan staan)

• twain4me

twain4me

JeroenH schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:46:
[...]

Ah dat had ik gemist. Geldt dat alleen voor verbruik of ook voor productie? Want daar zit ik in de zomermaanden elke maand wel een paar keer aan:

[Afbeelding]

(overdag is ons verbruik doorgaans zo'n 100-300W, afhankelijk van of er laptops etc aan staan)
Ik heb daar geen zomermaanden voor nodig :P
Maar in belgie gaat het over zowel opwek als afname.
Jammer dat nederlandse partijen zich over dit soort dingen nog niet uitspreken, kan best wat betekenen voor mijn stem. ;)

• DeadLock

DeadLock

Dat is niet correct @twain4me: het capaciteitstarief is (voorlopig althans) enkel voor afname.

Edit: quote van vreg:
Het capaciteitstarief is een afnametarief. Voor de aanrekening wordt énkel naar uw maandelijkse afnamepiek gekeken, niet naar uw injectiepiek. Er wordt voorlopig geen injectietarief aangerekend aan prosumenten; bij lokale producenten met een productie-installatie > 10 kVA is dat wél het geval.

[ Voor 64% gewijzigd door DeadLock op 12-03-2021 14:15 ]

Strava

• twain4me

twain4me

DeadLock schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:11:
Dat is niet correct @twain4me: het capaciteitstarief is (voorlopig althans) enkel voor afname.
I stand corrected, dan hebben ze dat wellicht toch aangepast, gezien de laatste terug draaiende meter ontwikkeling? ik dacht dat het in de plannen voor zowel opwek als afname was.

• assje
twain4me schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:08:
Jammer dat nederlandse partijen zich over dit soort dingen nog niet uitspreken, kan best wat betekenen voor mijn stem. ;)
Dit detail zou serieus doorslaggevend kunnen zijn? :P

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:00

Gerco-M

mijn tornado res.

JeroenH schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:39:
[...]

Zeker als je elektrisch kookt ga je daar met gemak regelmatig overheen. Als mijn vrouw wat ingewikkelds maakt, alle vier de pitten van het fornuis aan, oven aan voor het stokbroodje vooraf en hop ik zie 6+ kW in DSMR reader.

Dit is bv gisteren:

[Afbeelding]

[...]

Met dit soort boetes, ook in NL het einde van salderen in zicht, dalende accuprijzen, en voorzichtig al de eerste elektriciteitscontracten met variabele prijzen zie ik toch steeds dichterbij komen dat dat financieel interessant wordt. Ik zal er wel weer aan beginnen nog voordat dat dat zo is, maar dat vind ik niet erg.
Hier zelfde situatie kwa koken, en dan ook nog de L/L net aan die vol aan het blazen is en 3Kw trekt, en kwa bedrijf nog wat productie en ik zit hier soms aan 12Kw op onze 3x25A aansluiting. Wat hier dus geen luxe is. Hoop dat die absurde piekbelasting hier voorlopig nog niet van toepassing is. Ik heb hier zo wel ZO + NW panelen om de opbrengst wel redelijk te spreiden in elk geval.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• twain4me

twain4me

Gerco-M schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:59:
[...]

Hier zelfde situatie kwa koken, en dan ook nog de L/L net aan die vol aan het blazen is en 3Kw trekt, en kwa bedrijf nog wat productie en ik zit hier soms aan 12Kw op onze 3x25A aansluiting. Wat hier dus geen luxe is. Hoop dat die absurde piekbelasting hier voorlopig nog niet van toepassing is. Ik heb hier zo wel ZO + NW panelen om de opbrengst wel redelijk te spreiden in elk geval.
Daar valt vast wel iets creatief te boekhouden, waarschijnlijk de aansluiting bedrijfsmatig zetten en het prive gebruik verrekenen en als prive opname opnemen in de boekhouding ;)
dan kan je pieken hebben van 10kW zonder dat ze het zien ;)

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 12-03-2021 16:00 ]

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 23-12 22:43
Ik heb even de data van afgelopen week erbij gepakt en voor meerdere periodes (1, 5, 10, 15, 20, 30, 60 minuten) een gemiddelde peak power uitgerekend en geplot van zowel mijn totaal gebruikte vermogen als ook wat ik van het net heb afgenomen, met 15 minuten kom ik toch wel een paar keer per week boven de 2.5 kW, en soms heb ik de hoge pieken ook als de PV panelen niet meer actief zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LvDbb2VHXSxcCWGTrPZE9qsHLt0=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/xe3Cxqn52c4xe2MRUgVO8MQd.png?f=fotoalbum_medium

Edit: Update plaatje, alle subplots de zelfde assen.

[ Voor 16% gewijzigd door PentaClover op 13-03-2021 08:51 ]

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• busscherski
DeadLock schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:24:
Met de digitale meter worden de kwartierpieken bijgehouden, de hoogste kwartierpiek per maand wordt bepalend (en dan per jaar het gemiddelde van die maandpieken). De ondergrens is 2.5kW en alles daarboven wordt duurder.
Voor eigenaren van woningen zonder gas of stadsverarming wel gunstig dat het effect van het stookseizoen gedempt wordt.

Boilers overdag laten verwarmen, er is bijna altijd enige opwekking van je zonnepanelen.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Je hebt een DM.

A'dam PVOutput

• zuigzoen
Dank!

A.k.a. basjes

• migjes
JeroenH schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:46:
[...]

[Afbeelding]

zo als ik begrijp is het nog allen gebruik.
(maar wel minus levering, dus wasmaschiene draaien als de PV iets doet zal helpen.)

ik vind dit wel een interessante manier om kosten te verdelen.
ik kook niet elektrische, nog dat ik een elektra auto heb, dus mijn kW zal vrij laag liggen.
ook mijn boiler gebruikt amper 2kW, (en kan ik nog verlagen naar 0,7kW).
en de warmtepomp komt maar tot de 0,3kW.
dus ik haal de 2,5kW eigenlijk bijna nooit.
maar heb je wel een elektra auto en een elektrisch kooktoestel, tja dan belast je het net ook zwaarder dan mag je gerust iets meer betalen er voor.
grootgebruiker laten betalen, no prob van mijn kant.
(moeten mensen maar een beetje zuinig zijn. ;) )

maar ik bedoelde eigenlijk wat @PentaClover hier onder doet.
PentaClover schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 19:29:
Ik heb even de data van afgelopen week erbij gepakt en voor meerdere periodes (1, 5, 10, 15, 20, 30, 60 minuten) een gemiddelde peak power uitgerekend en geplot van zowel mijn totaal gebruikte vermogen als ook wat ik van het net heb afgenomen, met 15 minuten kom ik toch wel een paar keer per week boven de 2.5 kW, en soms heb ik de hoge pieken ook als de PV panelen niet meer actief zijn:

[Afbeelding]

Edit: Update plaatje, alle subplots de zelfde assen.
nice, cool. hier is stap 1. thanks. ;)
ik kijk naar de 15minuten en ik zie maar 2,7-3,2kW (hoeveel is het precies?) als hoogste piekkwartier.
iets boven de minimum van 2,5kW maar niet veel als ik dat zo schat.
dus ja je gaat iets extra betalen met dat systeem. (niet dat het meer is als "normaal" is mij nog niet bekent.)

maar waardoor heb jij die piek eigenlijk.
het lijkt mij dat je elektrische kookt?
hoe zwaar is je kook toestel? (niet de marketing waarde maar werkelijk aansluitwaarde. ;)
die is vaak lager, soms 5,4kW of 4,6kW en niet de geadverteerde 7 - 11kW.)
of zijn het elektra boiler. :?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• PentaClover
migjes schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 11:51:
[...]

nice, cool. hier is stap 1. thanks. ;)
ik kijk naar de 15minuten en ik zie maar 2,7-3,2kW (hoeveel is het precies?) als hoogste piekkwartier.
iets boven de minimum van 2,5kW maar niet veel als ik dat zo schat.
dus ja je gaat iets extra betalen met dat systeem. (niet dat het meer is als "normaal" is mij nog niet bekent.)

maar waardoor heb jij die piek eigenlijk.
het lijkt mij dat je elektrische kookt?
hoe zwaar is je kook toestel? (niet de marketing waarde maar werkelijk aansluitwaarde. ;)
die is vaak lager, soms 5,4kW of 4,6kW en niet de geadverteerde 7 - 11kW.)
of zijn het elektra boiler. :?
Ik koop op Gas, Wat hier de pieken veroorzaakt door de dag heen zijn: Koffiezet apparaat, Broodrooster, Waterkoker, Vaatwasser, Was machine, Droger en de Oven. Vooral die laatste 2 zorgen voor pieken die wat langer duren en dus niet platgeslagen worden door per kwartier te middelen, de Laatste breede piek bij dag 5 is de oven, we hebbben toen Pizza gegeten :D

Als ik de Maxima print krijg ik:
Average windows size=1 Minute, Max Power from Grid=3420.0 W
Average windows size=5 Minute, Max Power from Grid=3336.0 W
Average windows size=10 Minutes, Max Power from Grid=3324.0 W
Average windows size=15 Minutes, Max Power from Grid=3323.8 W
Average windows size=20 Minutes, Max Power from Grid=3323.8 W
Average windows size=30 Minutes, Max Power from Grid=3321.9 W
Average windows size=60 Minutes, Max Power from Grid=2324.9 W

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• migjes
@PentaClover
oke bierviltje bekering (moet je eigenlijk zelf met de cijfers beter doen als ik dat kan. ;) )
in een week zie ik 3 piekjes over de 2,5kW gaan op de 15minuten.
die zou je dan weer omlaag moeten brengen met een accu b.v.
tel ik die 3 piekjes (gokje) bij elkaar op, dan kom ik uit op 0,2 + 0,7 + 0,8 = 1,7kW kwartierpiek.
er zitten 4 kwartieren in een uur, dus: 1,7/4=0,425kWh aan accu vermogen om het weer terug te brengen naar 2,5kW bedrag.
een accu zoals dit:
https://www.winkelman-zon...terij-12-kwh-230-vac.html
tja dan ben je al een heel eind op weg. ;)

het bedrag wat je betaalt per kW/kwartierpiek is mij nog niet helemaal duidelijk.
het lijkt een +/-80€ te zijn.
(dus die pizza was ongeveer 50€, hoop dat hij lekker was, lol.)

de accu kun je vullen met stroom van uit het net, hoeft geen PV te zijn. (zou ik wel leuker vinden, maar oke dat ben ik.)
en de kwartierpieken moeten nog gemiddeld worden naar een jaar.
dus doe je allen de zomer de accu vullen en het kwartierpiekje oplossen, dan ben je ook al leuk bezig.

wat bespaar je er mee per jaar, moeilijk te zeggen, maar een 80€ met een niet te gek systeem.
dat zou toch met gemak moeten lukken, doe je dit 10 jaar dan is dat toch nog een 800€.
en dat is toch 50% van de accu kosten.
die andere 50% moet je dan terug verdienen met de accu zijn buffer gebruik.
het is geen gouden bergen b.v gevestigd op de kaaiman eilanden (met een ducht sandwich constructie).
maar het maakt een accu, en een stuk betaalbaarder en beter te TVTen.
genoeg misschien voor de eerste slimme Belgische tweaker. :?

ik zeg go :)B

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dat is een systeem dat licht overgedimensioneerd is (en niet echt uitbreidbaar?). Je hebt immers maar 700 watt invoeding en 0,5 kWh nodig.

Je kan dus ook een simpeler 0,7 kWh accu €349
https://www.amazon.nl/Lit...8F/ref=asc_df_B083H55Q8F/ aan een €839 https://www.acculaders.nl...s-ip21-24-1600-40-16.html knopen.
Dan ben je €1300 kwijt, minder dan de €1800 van de Enphase oplossing, en kan je vriezer wél altijd blijven lopen :)
(Ja, ik weet, BMS moet anders ingesteld worden voor langere levensduur etc, maar we zitten in de kroeg ;)).

Vroeger, toen PV nieuw was, was ook een veelgestelde vraag of je nog TV kon kijken als de stroom uitgevallen was. Het antwoord was nee, omdat de omvormer uit veiligheid een extern net nodig heeft.
En nu met de Powerwall, Enphase batterijen kan het nog steeds (standaard) niet...

• PentaClover
@migjes
Ik heb eens gesimuleerd met mijn 1 minuut data dat ik alles boven de 2500W uit een accu haal, en zodra ik onder de 2500W kom, ik zo snel mogelijk de accu weer vol stop zonder boven de 2500W uit te komen.
Aanname hierbij is dat ik van elke 10kWh die in de accu wordt gestopt er maar 8kWh uit kan halen (20% verliezen) en je wilt denk ik niet helemaal ontladen en vol laden.

Ik heb het ook nog eens gedaan voor de 15 minuten gemiddelde data, en even ingezoemd op de laatste 2 dagen, links zie je de breede piek van de pizza van van de week, helemaal rechts is vanavond de oven ook aangeweest, maar anders.
De goene doorzichte balkjes geven de lading in de Accu aan, ik ben begonnen met een volle accu.
Als ik deze week een 1 kWh accu zou hebben die ik max 75% laad en tot max 20% ontlaad, dan zou dat zo maar er voor zorgen dat de peak shaving netjes op 2500W aftopt en het gebruik van de over kan overbruggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xv_HzJfP_piBaxd3FenOokJuFTg=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/nmCBfvLKGvZzzFcrO81mxz4q.png?f=fotoalbum_medium

• busscherski
@PentaClover
Mooie simulatie.

Die Enphase batterij lijkt maximaal 270 W te doen. Daar heb je niet zoveel aan bij de Belgische situatie.
https://www.estg.eu/nl-nl...d/file/2652/product/1037/

Voor jouw situatie heb je al snel meer dan een kW nodig. Het probleem is dat je niet altijd het hele kwartier de accu kunt gebruiken. Want die weet aan het begin van het kwartier nog niet dat er een hoge pieklast gaat komen.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het spelletje is voorkomen dat in een kwartier 0,625 kWh verbruikt wordt.
Dat is het makkelijkst als je een groot regelvermogen hebt, maar de absolute piekjes waren ook niet zo hoog. Dus met een strategie van vol terugleveren bij momentaan >2.5 kW en dan doorgaan tot je weer onder de 0,625 kWh zit kom je al een heel eind.

Als van het kwartier nog maar 5 minuten over is, levert een verbruik van 5 kW ook geen 0,625 kWh op.

In mijn geval zou ik moeten accepteren dat de 64 kWh autoaccu niet meer in een nacht vol zit ;)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:52

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Maar, ik zoek mij helemaal suf; wat zijn nu die kosten in België?

Stel, je verbruikt 5000kWh per jaar, (en je wekt de helft zelf op?) wat betaal je dan, en hoe zijn die kosten opgebouwd?

En hoe ziet dat er dan uit in 2022?

Wise enough to play the fool

• joezzt
  • Niet online
Voor de belgische situatie maakt het geloof ik allemaal niets uit. Als je nu veel kwh vebruikt , 14000 kWh per jaar, ga je in de nieuwe situatie daar minder betalen, bij 6kw kwartierpiek. De kWh prijs gaat effectief omlaag.
Volgens hen: https://intellisol.be/capaciteitstarief-2022/

[ Voor 3% gewijzigd door joezzt op 14-03-2021 00:12 ]

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@joezzt Ik snap nog steeds weinig van de nieuwe Belgische manier van berekenen. Wellicht komt het ook doordat echt concrete voorbeelden ontbreken. In het artikel wat jij aanhaalt geven ze 4 voorbeelden op basis van geschatte tarieven. Daarvan gaan 3 voorbeelden minder gaan betalen aan de netbeheerder. Enkel het voorbeeld van gezinnen met weinig gebruik gaan meer betalen. Dat komt dan (denk ik) omdat ze met een minimum piek gaan rekenen waar gezinnen met een laag verbruik helemaal niet aan komen.

Maar het idee is toch dat mensen met hoge pieken meer moeten gaan betalen dan nu en niet dat mensen met een laag verbruik meer moeten gaan betalen? Hoe kan het dan zijn dat een gezin wat 14k kWh per jaar verbruikt zonder iets te doen 8% minder gaat betalen en als ze hun verbruik beter gaan spreiden zelfs 32% minder? Zelfs een gemiddeld gezien zou 13% minder gaan betalen.

Zeker als het hele idee is dat de totale inkomsten van de netbeheerder gelijk blijven dan klopt er toch iets niet. Of zijn er heel veel gezinnen met weinig verbruik die meer moeten gaan betalen zodat gezinnen met veel of gemiddeld gebruik minder gaan betalen?

Ik zie ook niet in waarom mensen met ene hoog verbruik moeite zouden gaan doen om te gaan spreiden. Als ze gewoon blijven gebruiken zoals ze doen gaan ze al minder betalen. Als ze veel moeite doen kunnen ze wel extra besparen, maar je mag eigenlijk nooit een "foutje" maken want dan zit je toch gelijk vast aan die hogere piek voor de hele maand.

Dat mensen met weinig verbruik meer gaan betalen zeggen ze zelf ook in dat artikel:
Kleine verbruikers en mensen met een tweede verblijf zullen eerder een nadeel ondervinden. Zij betalen in verhouding meer voor hun pieken. Het idee hierachter is dat de stroomkabels voor elke woning even duur zijn. De prijs is afhankelijk van de pieken, niet van de hoeveelheid stroom die er op jaarbasis door moet.
Ik vind dat een vreemde redenering, Als die stroomkabels voor iedereen even duur zijn, waarom ga je dan wel de prijs bepalen op basis van piekgebruik en niet op basis van de prijs voor die kabels? De redenering zou dan moeten zijn dat iedereen hetzelfde bedrag betaalt voor de netaansluiting.

• joezzt
  • Niet online
Wij hebben in nl ook al een capaciteitstarief , maar dan wel erg plots, een 3x35 A aansluiting kost 50 euro per maand aan vastrecht extra.
Je ziet het vaak, een tabel met vergelijkingen in de zin van wat betaal je nu en wat straks. Dit terwijl dit tarief eigenlijk gaat over dat iemand die veel piekbelasting heeft, meer betaalt als iemand die dat niet heeft, logisch toch? Goede zaak.
Je moet dan natuurlijk niet de kleinverbruikers bij introductie een prijsverhoging geven, zo van u gebruikt te weinig, koop een warmtepomp, daar is het nog wat vroeg en duur voor denk ik.

• JeroenE
  • Niet online
@joezzt Ik weet dat wij in Nederland dat ook hebben. Je kiest in principe van te voren wat je maximaal wil gebruiken en daar betaal je dan voor. Dat is natuurlijk ongeacht of je het wel of niet gebruikt. Als je de hele maand lang continu 11 kW gebruikt betaal je net zo veel als iemand die een continu verbruik heeft van 0,3 kW en af en toe een piek van 4 kW.

Maar ik begrijp dus niet hoe een nieuw tarief waarmee men piekbelasting van het net wil voorkomen werkt als het sowieso voor iedereen goedkoper wordt, behalve voor de mensen die weinig verbruiken.

Ik weet niet hoe het nu werkt, maar in België is er nu blijkbaar geen identiek tarief de netbeheerder zoals in Nederland. Immers in de vergelijkingen kan je zien dat bij een laag gebruik je nu ook al minder betaalt aan de netbeheerder dan iemand die veel gebruikt.

Misschien begrijp ik niet waarom men een "kwartierpiek" zou willen gaan belasten. Zijn die kleine gebruikers gezinnen waarbij men de hele dag niets gebruikt behalve een (paar?) keer per dag een korte maar hoge belasting? 1 kwartiertje waarbij men dan 12kW gebruikt?

Je zou verwachten dat je juist bij de mensen wil zijn die hoge pieken hebben (en ook veel gebruiken). Maar zoals ik al schreef snap ik dan niet hoe je dat wil bereiken als je het voor die mensen sowieso goedkoper maakt.

• BarryH
Ik snap de logica wel.
Kosten van het electriciteitsnet worden voor een vrij groot deel bepaald door de piekmomenten.
Dus wil men een incentive creeren om die laag te houden.

Vervolgens is het verschil tussen hoog en laagverbruik huishoudens vaak dezelfde apparaten vaker aan hebben.
En b.v. een elektrische boiler wordt vaak al op nachtstroom opgewarmd.

Dus mensen met een laag verbruik hebben relatief hoge pieken.

In Nederland hadden we tot 2003-2005 een regeling dat de netbeheerkosten voor een groot deel via verbruikte kWh werden afgerekend. Maar dat bleek na splitsing netbeheer versus leverancier te ingewikkeld. Toen is het vaste aansluittarief gekomen om de netbeheerkosten te dekken.
Om de huishoudens met laag verbruik te compenseren is de vaste negatieve energiebelasting per huishouden ingevoerd (nu ca. 500 eur per jaar)

• JeroenE
  • Niet online
BarryH schreef op zondag 14 maart 2021 @ 10:28:
Dus mensen met een laag verbruik hebben relatief hoge pieken.
Relatief ten opzichte van wat? Van hun eigen verbruik?

Het is voor een netbeheerder toch veel minder interessant als er mensen zijn die af en toe een piek hebben van 2,5 kW (ten opzichte van hun continu gebruik van 0,1 kW ofzoiets) dan mensen die een continu verbruik hebben van 0,8kW maar af en toe pieken van 11kW. De eerste piek is relatief veel hoger, maar de tweede piek is lastiger op te vangen omdat je veel meer vermogen moet kunnen leveren.

Dus ik snap niet waarom het dan voor de eerste groep duurder moet worden en voor de tweede groep goedkoper.

• BarryH
Dat komt door de oude methode (kWh).
De wijziging maakt het dus duurder.
Bv 1/3 Vd kWH en 1/2 van het piek vermogen

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ik heb de techniek niet in huis, maar ik zou op bepaalde punten aardig aan peakshaving kunnen doen. M’n boiler zou twaalf uur over het opwarmen mogen doen en niet alle electrische radiatoren hoeven tegelijk aan om het warm te houden. De uitdaging zit vooral bij het koken. Daar moet veel meer tegelijk kunnen.

En vandaag is de kachel weer uit, want er is brood 🥖 gebakken.

A'dam PVOutput

• busscherski
@ericplan
Hoeveel energie heb je over 24 uur nodig bij extreem winterweer?

• JeroenE
  • Niet online
BarryH schreef op zondag 14 maart 2021 @ 12:10:
De wijziging maakt het dus duurder.
Ja, maar dat maakt die wijziging dus onlogisch. Het is net zoiets als wanneer je het aantal autokilometers wil verlagen je de MRB zou verhogen met 250 euro en de brandstofaccijns verlagen met 5 cent. Dan maak je het duurder voor de mensen die weinig rijden en goedkoper voor degene die veel rijden.

• busscherski
@JeroenE
Alsnog lijkt het me een stimulans voor sommigen om niet tijdens het elektrisch koken hun EV op te laden.
Het doel wordt dan denk ik wel behaald.

• JeroenE
  • Niet online
@busscherski Ja, als ze dat gaan doen dan wordt het extra goedkoper voor die mensen. Ze zijn al gewend aan deze prijzen, dus de vraag is of ze daar dan de moeite voor willen doen. Ondertussen heb je het wel duurder gemaakt voor de mensen die sowieso al zuinig waren met elektriciteit. Lekker duurzaam bezig, maar niet heus.

• DeadLock

DeadLock

Ik denk dat het inderdaad die richting op gaat @JeroenE. Helaas niet de beste impuls.

Even concreet voorbeeldje (mijn eigen situatie) voor 2021 met pv:
Volledig elektrisch huis, met verbruik van ongeveer 3500 kWh op jaarbasis en een pv installatie die ongeveer 4500 kWh opwekt. Als klant bij ecopower maakt het rekenen gemakkeljk vanwege de all-in kWh prijs.

Doordat er toch een behoorlijk gewicht van mijn verbruik 's winters zit (verwarming en extra sww verbruik), kom ik geschat op een direct verbruik van 1100 kWh en dus nog een afname van 2400 kWh.

Voor deze afname betaal ik dit jaar dus (2400 kWh * 0.25 euro) 600 euro. Voor de injectie krijg ik nog (3300 * 0.04 euro) 132 euro. Totale kosten voor energie: 468 euro.

Zonder pv zou het mij 875 euro per jaar kosten. Besparing is dus 407 euro/jaar.

De invloed van het capaciteitstarief is nog lastig te berekenen. Ik hoop dat de prijzen, en een simulator, eerder beschikbaar zijn dan de soap afgelopen jaar ivm injectievergoedingen voor PV.

@PentaClover Leuke grafiekjes! Ik heb alle data ook in timescale zitten en een grafana dashboard. De data er nuttig uithalen op die manier is me nog niet gelukt helaas.

Strava

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

busscherski schreef op zondag 14 maart 2021 @ 12:31:
@ericplan
Hoeveel energie heb je over 24 uur nodig bij extreem winterweer?
Dat lag op 15 februari, niet de koudste dag overigens, op 30 kWh over het etmaal. Zonnepanelen deden vrijwel niets die dag.

Op de koudste dag, 11 feb, lag het netto verbruik op 28 kWh, maar op die dag was het best zonnig en er zal toch zo'n 9 kWh PV-opbrengst direct zelf zijn opgesoupeerd. (Tot vandaag logde ik de teruglevering niet, script en database worden zo aangepast.)

A'dam PVOutput

• busscherski
@ericplan
Oké, je verbruikt inderdaad extreem weinig voor verwarming, daar kom je wel mee uit ja.

• PentaClover
@busscherski Ja, met 270 W max vermogen kunnen leveren zal zo'n batterij niet veel gaan helpen, voor peak shaving is het wel noodzakelijk dat er met veel vermogen kan worden geleverd en opgeslagen. Energie opslag hoeft niet eens zo heel gek veel te zijn als het verbruik afgelopen week voor mijn huis representatief was.
Ik zou meer capaciteit nodig hebben om de nacht te kunnen overbruggen terwijl de PV panelen niets opleveren. Maargoed, daarvoor zullen prijzen toch echt wel flink naar beneden moeten gaan van accu systemen voordat ik daar naar ga kijken.

@DeadLock Ik heb de data in Domoticz zitten, dus maar maximaal een week aan 1 minuut data beschikbaar, ik process de data in python en maak de grafiekjes met behulp van de matplotlib python library.

• assje
Voorlopig hebben we nog een lager nachttarief I.v.m. lager verbruik in de nacht. Vanuit duurzaamheidsperspectief nog weinig reden om opslag te overwegen om de nacht te overbruggen (tenzij heel specifiek lokaal netwerkprobleem).

Lekker krom, gisteren hadden we een negatieve energieprijs maar de financiële incentive is voor mij nog altijd om mijn auto 's nachts op te laden.

[ Voor 24% gewijzigd door assje op 14-03-2021 16:48 ]

• JeroenE
  • Niet online
@assje Het daltarief geldt toch ook in het weekend? Maar je hebt er in ieder geval zelf niets aan tenzij je een energiecontract hebt waarmee je de uurprijzen betaald (of krijgt).

Ik heb er wel eens naar gekeken, maar in combinatie met zonnepanelen lijkt dat toch niet heel handig. Die produceren natuurlijk het meeste als de prijs juist laag is. Dus dan moet je bij wijze van spreken 's nachts elektriciteit kopen voor 3 cent terwijl je overdag maar 1,5 cent kreeg. Of dat ik dan juist zou moeten betalen om terug te mogen leveren als de energieprijs negatief is.

Dus zolang je nog mag salderen blijft dat het voordeligste. In ieder geval voor mij, in andere situaties met andere getallen voor verbruik en opwekking kan dat natuurlijk anders zijn.

• !null
assje schreef op zondag 14 maart 2021 @ 16:47:
Voorlopig hebben we nog een lager nachttarief I.v.m. lager verbruik in de nacht. Vanuit duurzaamheidsperspectief nog weinig reden om opslag te overwegen om de nacht te overbruggen (tenzij heel specifiek lokaal netwerkprobleem).

Lekker krom, gisteren hadden we een negatieve energieprijs maar de financiële incentive is voor mij nog altijd om mijn auto 's nachts op te laden.
Daar zijn toch al initiatieven voor?
In ieder geval in de UK zag ik iets dat je veeel goedkoper tot gratis je auto kan laden als er overvloed is.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Of zelfs betaald worden om te laden. Octopus is daar de voorloper.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• KabouterSuper
  • Niet online
BarryH schreef op zondag 14 maart 2021 @ 10:28:
Ik snap de logica wel.
Kosten van het electriciteitsnet worden voor een vrij groot deel bepaald door de piekmomenten.
Dus wil men een incentive creeren om die laag te houden.
Op zich terecht denk ik, maar ik denk dat 80% van de mensen niet weet hoe je dat soort pieken kunt voorkomen. Dat lijkt heel erg op de Nederlandse ANWB-autoverzekering die 15% korting geeft als je een goede rijstijl hebt (wat praktisch betekent dat je je 'korting' kwijt bent als je te abrupt hebt gasgegeven of geremd hebt, zie https://www.anwb.nl/verze...verzekering/veilig-rijden). Zou je dan, analoog aan de ANWB, een energie-piek-app krijgen waarmee je inzicht krijgt in de pieken en tips hoe je de pieken kunt voorkomen?

Wat betreft de accu, ik denk dat dit 3 doelen kan hebben:
1) kale teruglevering vanuit je zonnepanelen minimaliseren
2) pieken vermijden
3) je verbruiksdata maskeren, zodat energiemaatschappijen (en banken) er niets meer mee kunnen.
Zodra er geen saldering meer is (in NL), wordt 1) lucratief. Afhankelijk van de 'boete' voor pieken, kan 2) ook een behoorlijk gedeelte van de kosten van een accu terugverdienen (50%). Of 3) interessant is, hangt heel erg van jezelf af.

Ik kan me herinneren dat iemand ooit aan 1) heeft gerekend op tweakers.net. En aan 2) zie ik in dit draadje ook al de nodige berekeningen.

Iemand in voor een wedstrijdje om het beste algoritme te bouwen om 1) en 2) te optimaliseren?
Als er genoeg geinteresseerden zijn, wil ik wel kijken of ik iets kan bouwen (in php, excel, oid) om aan de slag te gaan. We kunnen vast wel wat testdata verzamelen waar we een in-sample en out-of-sample test mee kunnen doen.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Die algoritmes zijn er al, zie bv Tesla's autobidder. Voor er accu's komen zul je eerst zien dat de vraag automagisch gestuurd word, van bijvoorbeeld een boiler. En dat kan zo goed als hands-off, het zal de gebruiker een worst wezen hoe als ie maar zo goedkoop mogelijk altijd warm water heeft.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-12 13:10

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zou best aan peak-shaving willen doen. Als de energieleverancier mij kan vertellen wanneer de stroom duur is wil ik best de wasmachine en de koel/vriescombinatie uitzetten of als de stroom goedkoop is de zonnepanelen uitzetten.
Veel meer kan ik denk ik niet doen.

Een variabel tarief sta ik niet helemaal negatief tegenover, maar niet als 100% van het risico bij mij ligt. Ik wil niet in een situatie komen dat ik € 10 / kWh moet betalen want ik kan niet alles uitzetten.
Want jandebehanger in "Slimme energiemeter, weigeren??"
Als we het hebben over misschien het dubbele van het standaardtarief dan valt er wel over te praten. Dat risico kan ik wel aangaan om eens te zien wat het mij oplevert.

Het is dat ik niet per uur mijn verbruik log, maar anders zou ik aan de hand van de spotprijzen ook zelf kunnen uitrekenen wat ik nu kwijt zou zijn als dat het tarief was.

[ Voor 15% gewijzigd door Maasluip op 15-03-2021 10:10 ]

Signatures zijn voor boomers.

• DeadLock

DeadLock

Ik zou ook wel open staan voor een variabel tarief, met een plafond (denk aan het verhaal in Texas vorige maand!).

Echter zou ik eerst moeten zien wat de correlatie is tussen de energieprijs en mijn eigen opgewekte pv stroom: indien veel eigen opwek samen valt met goedkope stroom zou het betekenen dat ik vooral dure energie moet aankopen. Ook ligt mijn zwaartepunt qua verbruik in de winter, wanneer energie al duurder is.

Los van deze bedenkingen heb ik helaas niet zo heel veel mogelijkheden tot sturen (ik kan helaas geen warmte bufferen in mijn hele lichte HSB met L/L wp).

De kale energieprijs is iets van 5 cent/kWh. Mijn totale prijs per kWh is momenteel 25 cent. Het grootste deel van de energieprijs zijn nettarieven en belastingen. De mogelijke besparing is dus miniem.

Strava

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-12 17:47

Termy

valt er nog wat te fragge?

Wat betreft dat peak shaving en zo vraag ik me af hoe dat zit met de verschillende fasen. Stel ik wek 3 kW met m'n zonnepanelen op (op fase 2) en ik trek met m'n quooker 1.6 kW, maar die zit op fase 1. Dan maak ik het toch alleen maar erger doordat er op fase 2 teruggeleverd wordt en van fase 1 verbruikt wordt?

Dat de meter het nu intern saldeert is natuurlijk leuk, maar zover ik kan oordelen helpt dat het net helemaal niet. Alleen met een batterij die op alle fasen kan leveren maar wel opgeladen kan worden van 1 kan ik met m'n zonnepanelen die op 1 fase terugleveren daadwerkelijk iets schaven aan die piek.. toch?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• busscherski
@Termy
Anderen in de wijk doen dat ook maar op andere fases. Zo komt het alsnog op ongeveer 0.

• KabouterSuper
  • Niet online
Termy schreef op maandag 15 maart 2021 @ 17:29:
Wat betreft dat peak shaving en zo vraag ik me af hoe dat zit met de verschillende fasen. Stel ik wek 3 kW met m'n zonnepanelen op (op fase 2) en ik trek met m'n quooker 1.6 kW, maar die zit op fase 1. Dan maak ik het toch alleen maar erger doordat er op fase 2 teruggeleverd wordt en van fase 1 verbruikt wordt?
Goede vraag. Was er niet iets met een faseverschil waardoor je het niet zomaar op mocht tellen (of aftrekken)?

Pagina: 1 ... 11 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.