DeadLock schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:38:
En zoals recent in het nieuws dat er veel mensen tegenwoordig digitale meter weigeren... Niet lastig met zulke anti-reclame natuurlijk. Het enige "voordeel" wat je als gebruiker zou hebben is meer inzicht in je verbruik/data, maar als dat de motivatie is, zijn er genoeg alternatieven (hier hangen ook enkele SDM stroommeters in de kast).
Er is inderdaad een grotere vraag naar accu's ontstaan. Ik hoor het in mijn omgeving ook, mensen die zich "bekocht" voelen (na afschaffing terugdraaiende teller). Veelal behoorlijk impulsief en een negatieve ROI. Volgens mij is het weinig rationeel om je zo te laten leiden door de negatieve emoties. Ook de subsidie van de thuisaccu's heeft met zijn bidirectionele communicatie een behoorlijke addertje onder het gras... Dat is gewoon wachten tot de volgende rel

.
Tot op heden zie ik heel weinig (geen?) gevallen waar een thuisaccu financieel rendabel is. De prijzen van de accu's moeten daarvoor toch nog wel behoorlijk dalen. Zeker icm een verder elektrisch huis, ligt het zwaartepunt van verbruik in de winter door verwarming/sww met warmtepomp. Dan wekt pv gewoon te weinig op om de accu nuttig te kunnen gebruiken.
Hier kan ik met een thuisaccu iets van 250 euro/jaar uitsparen. Met de huidige prijzen absoluut niet zinnig.
het is wel piekkwartier heffing.
met een minimale van 2,5kW.
dus je mag 5min 7,5kW trekken en dan 10 minuten 0kW, en je zit nog steeds op een 2,5kW.
zoals aangegeven een 2kW waterkoker die kokend water maakt zal eerder een 0,25 à 0,3 kW toevoegen aan de piekkwartier.
dit geld ook voor je oven en elektrische kook plaat.
is nog best lastig om boven de 2,5kW piekkwartier te komen.
mij elektrische boiler doet ook 2kW, dat zal zeker problemen opleveren met de piekkwartier.
dan kom ik heel snel op de 2,5kW, dus die niet tegelijk aan laten zijn als ik kook en ik heb het al omzeilt.
niet al te moeilijk, dus.
(die 200liter die blijft wel even warm dus geen probleem. lol.
of anders programmeer ik wel stootjes van 7,5minuten in, laat het piekkwartier hard dalen.)
maar laten we het eens anders om bekijken.
1 piekkwartier van 2,5kW = 1 piek uur van 10kW(en nu kunnen we ook zeggen 10kWh per uur).
oke, ik haal soms een 20kWh per dag in huis en in de winter als de warmtepomp vol bezig is.
maar dat is 20kWh/24uur/4kwartier = 0,208kW piekkwartier gemiddeld.
daar kun je geen accu voor aanschaffen.
maar een elektrische auto laden, jep dat doe je toch al snel op 3kW (met een kleine lader) en dan al snel een paar uur.
dat doet je piekkwartier aardig verhogen.
of mensen die dat heel leuk willen doen met een 11kW lader, tja die zullen wel extra moeten gaan betalen.
het is wel een beetje domme veel gebruiker die betaald.
ben wel benieuwd hoe dit systeem gaat werken, maar laat dat aan de toekomst en de praktijk over.
en niet aan onderbuik gevoelens en argwanen en q-anon types.
dat is voor domme veel gebruikers.
edit:
lol je was er ook al achter.
@
JeroenH
kun je met jouw gegevens ook voor elk kwartier het aantal kWh gebruik uit rekenen?
dan heb je het piekkwartier.
zo zeggen de gegevens erg weinig.
[
Voor 4% gewijzigd door
migjes op 12-03-2021 12:06
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)