7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
@Erasmo Geen plannen, leek me een erg goedkoop ding en vroeg me af of er mensen zijn die goeie ervaringen ermee hebben. Lijkt wel dat de weg naar veel goedkopere opslag van (solar)stroom is begonnen.
[ Voor 216% gewijzigd door Megalodon_67 op 20-03-2021 17:44 ]
https://we.tl/t-63lKXt4aBl
[ Voor 4% gewijzigd door Trebbors op 20-03-2021 21:43 ]
Dat hoop je dan maarbusscherski schreef op maandag 15 maart 2021 @ 17:49:
@Termy
Anderen in de wijk doen dat ook maar op andere fases. Zo komt het alsnog op ongeveer 0.
Op 1 huis na (en wij dan) heeft het blok hier alleen excuuspanelen dus dan zal het wel niet zoveel uitmaken op welke fase het zit, maar het spiegelblok hiernaast heeft een stuk meer en er liggen 75 panelen op de appartementenblokken van beide.
Ik neem aan dat te zien is of het mooi verdeeld is door het voltage te meten van de fasen, maar op fase 2 mat ik een stuk hoger voltage dan 1 en 3 (gelukkig nog wel ruim onder de 253 V) toen we nog slechts 900 Wp hadden liggen vanuit de bouw. Ik zou het nu weer eens moeten meten op een zonnige dag, kijken of er verschil is nu we een stuk meer hebben liggen.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Ik denk dat deze meter niet goed het opgenomen vermogen kan bepalen, waarschijnlijk vanwege afwijkende cos φ.Trebbors schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 21:42:
Weet iemand misschien waarom mijn energiemeter het vebruik van stand twee van de föhn niet meet, stand één, drie en vier gaan goed. De föhn wordt wel warm op stand twee. Zie eventueel het filmpje:
https://we.tl/t-63lKXt4aBl
https://nl.hardware.info/...iemeters-geteste-meters-2
Volgens deze site is hij erg onbetrouwbaar.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Ik heb zelf 3 x 1 phase omvormers hangen. Ooit 1 omvormer van 3000 W voor panelen op mijn garage gehangen en vorig jaar 2 omvormers van 4600 W erbij voor de panelen op mijn huis.Termy schreef op zondag 21 maart 2021 @ 11:00:
[...]
Ik neem aan dat te zien is of het mooi verdeeld is door het voltage te meten van de fasen, maar op fase 2 mat ik een stuk hoger voltage dan 1 en 3 (gelukkig nog wel ruim onder de 253 V) toen we nog slechts 900 Wp hadden liggen vanuit de bouw. Ik zou het nu weer eens moeten meten op een zonnige dag, kijken of er verschil is nu we een stuk meer hebben liggen.
Netjes gekeken welke fases de laagste spanning hadden en daar de aansluitingen op aangepast. Ik heb ook de panelen op het huis op ZZW over de fases verdeelt en de omvormer met de meeste terug levering op de fase met de laagste spanning gezet.
Nu zijn we een jaar later en in de tussentijd zijn er wat buren geweest die ook panelen hebben laten (bij) leggen, dus ik dacht naar aanleiding van de posts hier, laat ik weer eens kijken hoe het nu zit.
Blijkbaar zijn de omvormers bij de buren willekeurige aangesloten zonder op de spanning te letten, in tegenstelling to vorig jaar is op dit moment de fase waaraan ik het meeste terug lever ook de fase met de hoogste spanning.
Het verschil is nog niet zo groot dat ik de aansluitingen meteen ga omzetten, maar toch maar wel af en toe in de gaten houden.
De grootste onbalans in mijn terug levering over de fases zit bij mij in de ochtend net na 10:00.
Afgelopen zaterdag:
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Geen van beiden heb ik al gezien, gelukkig. Die 10 minuten boven 253 vrees ik spoedig wel voor. Voor de toestellen in huis is die erg hoge spanning ook niet ideaal.- Op 264,5V netspanning moeten automatische scheidingssystemen (zoals in PV omvormers) zich onmiddellijk afkoppelen van het net.
- Indien de gemiddelde maximale netspanning, gemeten over 10 minuten, meer dan 253,0 V bedraagt, moet er eveneens afgekoppeld worden.
[ Voor 20% gewijzigd door DeadLock op 22-03-2021 22:57 ]
heb net een uurtje gegoogled, maar ben nog niet iets tegengekomen waarvan ik denk: Top!
bedankt!
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
nieuws: Volkswagen wijzigt naam in Verenigde Staten naar Voltswagen - update
Ik moest lachen
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Ik heb het laatst in de middag gemeten en tot mijn verbazing kom ik slechts tot 235 V (en niet eens stabiel, het wiebelt tussen 232-235). Blijkbaar is de opwekking toch nog een stuk lager dan in mei of zo, dus dat is nog even wachten tot ik echt de max kan zien. Ik vermoed wel dat ik ruim van de 253 V af zal blijven, ook al is fase 2 duidelijk hoger dan de andere 2 fasen.Termy schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:18:
Oh, wow, dat is wel al hoog ja. Bij mij ging het om een verschil tussen 230-231 tov 238 V. Het is nog niet echt zonnig geweest sinds die posts om nog een keer te meten, maar ik hou het in de gaten (ik werk toch thuis).
[ Voor 13% gewijzigd door Dreamvoid op 31-03-2021 10:58 ]
https://www.nu.nl/klimaat...st-aan-zonne-energie.html
Maar... maar... volgens de VVD hier in mijn woonplaats Hilversum is zonne-energie peanuts, een leuke linkse hobby, maar kan het nooit substantieel iets toevoegen aan de energietransitie. Dat vinden en zeggen ze echt zo. Hebben die het soms verkeerd?Skyaero schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:01:
Gisteren om 15:00 werd 45% van onze elektriciteit geproduceerd door zon.
https://www.nu.nl/klimaat...st-aan-zonne-energie.html
En moeten er hier een in Nederland vrijwel onbewezen technologie als diepe geothermie worden ingezet. (een wel bewezen aspect van die techniek is natuurlijk dat bedrijven er geld aan verdienen, en niet burgers, want tsja, VVD)
[/sarcasme/teleurstelling]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Zonne-energie helpt wel, maar je hebt altijd een gigantische backup nodig, want op de momenten dat je de meeste stroom nodig hebt (op koude, donkere dagen in december en januari) doen de panelen nagenoeg niets.JeroenH schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:51:
Maar... maar... volgens de VVD hier in mijn woonplaats Hilversum is zonne-energie peanuts, een leuke linkse hobby, maar kan het nooit substantieel iets toevoegen aan de energietransitie. Dat vinden en zeggen ze echt zo. Hebben die het soms verkeerd?
Dat idee van wat extra kerncentrales is echt zo gek nog niet. Hier in de uiterwaarden langs de Rijn is plek zat. Sterker nog, een tiental kilometers verderop staat er zelfs eentje die nooit opgestart is.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
En dan is Hilversum niet de handigste plek:
https://www.nationaleenergieatlas.nl/kaarten -> lagen -> aardwarmte potentie
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Met reden nooit opgestartAndrehj schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:57:
[...]
een tiental kilometers verderop staat er zelfs eentje die nooit opgestart is.![]()
(Kalkar)
Was er maar meer politieke moed om terug te komen op slechte ideeën (kolencentrales zonder CCS en biomassa import, ik kijk naar jou
[ Voor 17% gewijzigd door Proton_ op 31-03-2021 12:07 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ze zeggen dat ze er elektriciteit mee willen opwekken, en dat gaat nooit gebeuren denk ik. Het is een verkapte push om nog meer warmtenetten aan te leggen.Proton_ schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:00:
Onbewezen is diepe geothermie niet, hier in de buurt draaien er al een paar jaar kassen op, maar ook niet zonder (financieel) risico.
Gelukkig waait het dan veel, maar diezelfde VVD is apetrots dat ze windturbines langs de A27 geblokkeerd hebben, dus tsja.Andrehj schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:57:
Zonne-energie helpt wel, maar je hebt altijd een gigantische backup nodig, want op de momenten dat je de meeste stroom nodig hebt (op koude, donkere dagen in december en januari) doen de panelen nagenoeg niets.
Als jij een kerncentrale wil, doe maar, maarDat idee van wat extra kerncentrales is echt zo gek nog niet. Hier in de uiterwaarden langs de Rijn is plek zat. Sterker nog, een tiental kilometers verderop staat er zelfs eentje die nooit opgestart is.![]()
(Kalkar)
* Het duurt decennia voordat hij er staat, die gaat niets toevoegen aan de gemaakte afspraken tot 2030
* Die gaat er niet komen (google naar hoeveel kerncentrales er wereld wijd de laatste tijd daadwerkelijk in productie genomen zijn)
* Slurpt bakken en bakken subsidie (google hinkley point c)
* Levert ongelooflijk, absurd, bizar dure stroom (google de langetermijnafspraken die gemaakt zijn over de stroomprijzen van hinkley point c)
* Wentelt zijn ongevallenverzekering af op de staat, en dus op ons
Kortom: betaal het allemaal zelf, en plaats zo'n ding. Over de veiligheid maak ik me niet zo'n zorgen, al was het maar omdat het er toch niet van komt.
En last but not least; gebruik die potentiële kerncentrale vooral niet als argument waarom we minder in hoeven te zetten op andere alternatieven want:JeroenH schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:09:
Als jij een kerncentrale wil, doe maar, maar
Kernenergie levert 0 tot 12% van de CO2-reductie tot 2050
Stel dat echt alles goed gaatDit is de absolute bovengrens van wat kernenergie in Nederland kan beteken voor het klimaatbeleid tot 2050, zeker als Nederland verder geen klimaatbeleid voert. Zonder flankerend klimaatbeleid, zoals elektrificatie in de industrie, warmte en mobiliteit kan Nederland simpelweg niet meer atoomstroom verstouwen.
- Als in 2025 de schop de grond in gaat voor 10 kernreactoren tegelijk en we gaan uit van 5 jaar bouwtijd dan komt er in 2030 in totaal 10.000 megawatt aan nieuw nucleair vermogen in bedrijf;
- Uitgaande van jaarlijks 8.000 draaiuren op continu vermogen levert 10.000 megawatt aan nucleair vermogen jaarlijks 80 miljard kilowattuur. Tussen 2030 en 2050 telt dat op tot 1.600 miljard kilowattuur atoomstroom;
- Als Nederland verder niet investeert wind- en zonneparken dan vervangt deze atoomstroom elektriciteitsproductie in gascentrales, á 400 gram CO2-uitstoot per geleverde kilowattuur;
- In totaal voorkomt deze serie van 10 kerncentrales dan 640 megaton CO2-uitstoot, ofwel 12% van de 5.475 megaton CO2-uitstoot die Nederland tot 2050 zonder klimaatbeleid zou uitstoten.
[ Voor 66% gewijzigd door assje op 31-03-2021 12:19 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ja, inderdaad. Met zon en wind zouden we gewoon kunnen beginnen, en die gaan binnen een jaar daadwerkelijk wat toevoegen. Dat zijn bewezen technologiën. Met accu's zouden we ook mondjesmaat kunnen beginnen. Als het salderen er morgen uit zou gaan, en ik kan een stroomabonnement nemen met écht fluctuerende prijzen, hangt er bij mij volgende maand een accu in huis. En ik ben dan vast niet de enige. Moet je kijken wat dat toevoegt als we dat op grote schaal gaan doen (virtual power plants).assje schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:16:
En last but not least; gebruik die potentiële kerncentrale vooral niet als argument waarom we minder in hoeven te zetten op andere alternatieven want:
https://www.wattisduurzaa...de-co2-reductie-tot-2050/
Maar nee, we moeten blijven praten over dure luchtfietserij als kerncentrales. Heel jammer.
O ik zie dat ik woon op een van de qua oppervlakte grootste onontwikkelde gasvelden. Wist ik echt niet.Proton_ schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:00:
Onbewezen is diepe geothermie niet, hier in de buurt draaien er al een paar jaar kassen op, maar ook niet zonder (financieel) risico.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Dit is zoon complex probleem dat je de oplossing altijd integraal moet zoeken.JeroenH schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:20:
[...]
Maar nee, we moeten blijven praten over dure luchtfietserij als kerncentrales. Heel jammer.
mogelijke onderdelen van een oplossingen hoe ver ook van je idealen of haalbaarheid moeten altijd op tafel blijven liggen. Bijvoorbaad dingen afstrepen is echt het laatste wat we moeten doen.
Maargoed denhaag gaat waarschijnlijk het enige doen wat ze echt goed kunnen en dat is framing voorstanders hebben het alleen over voordelen tegenstanders alleen over nadelen en niemand die ze neutraal tegen elkaar af zal wegen. Als je geluk hebt zegt een hoogleraar er iets over in een ingezonden stuk in een dode-bomen-gazette.
En dan hopen op laagwater in de rivieren van de zomer.Andrehj schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:57:
[...]
Dat idee van wat extra kerncentrales is echt zo gek nog niet. Hier in de uiterwaarden langs de Rijn is plek zat. Sterker nog, een tiental kilometers verderop staat er zelfs eentje die nooit opgestart is.![]()
(Kalkar)
[ Voor 20% gewijzigd door niki_lauda op 31-03-2021 23:21 ]
Zelfde geldt voor PV en wind en kernenergie.
Ik heb zelf namelijk het gevoel dat de nood hooggenoeg is om op alle fronten tegelijk in te zetten.
Ik ben bijvoorbeeld geen voorstander van waterstofauto's, vind ik onzin, maar kan in andere toepassingen wel nut hebben. En misschien heb je geinvesteerd in een techniek die het uiteindelijk niet gaat worden, dat kan gebeuren.
Ik ben ook geen fan van kernenergie, maar ik zeg ook geen nee tegen een wereld van PV+wind+accu's met eenbackup van kernenergie.
Maar een kerncentrale mag nooit de reden zijn dat je dan maar geen PV of windenergie neer zet. Helaas gaat de discussie vaak wel zo.
En tja, als we kernenergie gaan doen laten we hem dan lekker aan de rand van ons land zetten want dat doet iedereen toch?
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Op Sint Maarten bv, daar grenzen "we" ook aan frankrijk, en die hebben toch ervaring met die dingen?!null schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 23:33:
En tja, als we kernenergie gaan doen laten we hem dan lekker aan de rand van ons land zetten want dat doet iedereen toch?
Ik ben dat op zich met je eens, maat het probleem is denk ik wel dat die werkwijze alleen kan werken als kernenergie:!null schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 23:33:
Maar een kerncentrale mag nooit de reden zijn dat je dan maar geen PV of windenergie neer zet. Helaas gaat de discussie vaak wel zo.
* Verplicht wordt de geproduceerde energie eerlijk te beprijzen. Dus zelf verzekeren, (ruim) voldoende geld opzij zetten voor afbraak centrale, kosten ultralangtermijn-opslag afval zelf betalen.
* Achtergesteld wordt op het stroomnet t.o.v. variabele duurzame bronnen.
* Er een verplicht plan ligt voor afbouw van kenerenergie bij het halen van mijlpalen op het vlak van duurzame opwek.
...en dat zullen de echte voorstanders van kernenergie allemaal hoogst oneerlijk vinden. Maar zonder dit soort dingen wordt kernergie niet de backup, maar zet je de deur open voor meer meer meer.
Doe maar ergens in het noordoosten. Delfzijl, Nedersaksen en Denemarken voor 100 onbewoonbaar is niet ergEn tja, als we kernenergie gaan doen laten we hem dan lekker aan de rand van ons land zetten want dat doet iedereen toch?
(geintje, ben ik niet echt bang voor)
Twee vragen:JeroenH schreef op donderdag 1 april 2021 @ 17:09:
[...]
Ik ben dat op zich met je eens, maat het probleem is denk ik wel dat die werkwijze alleen kan werken als kernenergie:
* Verplicht wordt de geproduceerde energie eerlijk te beprijzen. Dus zelf verzekeren, (ruim) voldoende geld opzij zetten voor afbraak centrale, kosten ultralangtermijn-opslag afval zelf betalen.
* Achtergesteld wordt op het stroomnet t.o.v. variabele duurzame bronnen.
* Er een verplicht plan ligt voor afbouw van kenerenergie bij het halen van mijlpalen op het vlak van duurzame opwek.
...en dat zullen de echte voorstanders van kernenergie allemaal hoogst oneerlijk vinden. Maar zonder dit soort dingen wordt kernergie niet de backup, maar zet je de deur open voor meer meer meer.
- Heb je een beter alternatief? Graag eentje die ook werkt op een windstille decemberdag, want dan heeft mijn warmtepomp veel stroom nodig.
- Zonne- en windenergie hebben we alleen dankzij subsidie. Waarom is dat bij kernenergie dan ineens zo'n probleem?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Normalitair zou je dat kunnen regelen met CO2 beprijzing o.i.d., maar dat werkt bij kernergie natuurlijk ook niet.
Kernenergie laat zich in de basis niet zo flexibel inzetten om te wisselen tussen fossiel en duurzaam. Maar ik begreep wel dat er ontwikkelingen zijn in nieuwe kleinere vormen van kerncentrales die flexibeler zouden moeten zijn.
Wat natuurlijk de volgende heilige graal is, is opslag van duurzame energie. Dat is nog niet zo maar opgelost. Accu's is alleen korte termijn.
Dus het is of grootschalige landurige opslag van energie, of kernenergie. Zo zie ik de toekomst een beetje.
Uiteraard nog veel meer zon en wind energie erbij.
blijft toch jammer dat we niet zoiets hebben liggen. het blijft geweldig dat het ooit gebouwd is!null schreef op donderdag 1 april 2021 @ 19:49:
Wat @JeroenH bedoelt is dat kernenergie nooit in de weg mag staan van de ontwikkeling van duurzame energie, maar ook, eenmaal allemaal aanwezig en draaiend, dat zon en wind de voorkeur moet hebben.
Normalitair zou je dat kunnen regelen met CO2 beprijzing o.i.d., maar dat werkt bij kernergie natuurlijk ook niet.
Kernenergie laat zich in de basis niet zo flexibel inzetten om te wisselen tussen fossiel en duurzaam. Maar ik begreep wel dat er ontwikkelingen zijn in nieuwe kleinere vormen van kerncentrales die flexibeler zouden moeten zijn.
Wat natuurlijk de volgende heilige graal is, is opslag van duurzame energie. Dat is nog niet zo maar opgelost. Accu's is alleen korte termijn.
Dus het is of grootschalige landurige opslag van energie, of kernenergie. Zo zie ik de toekomst een beetje.
Uiteraard nog veel meer zon en wind energie erbij.
Wikipedia: Waterkrachtcentrale van Coo-Trois-Ponts
Beperkingen opleggen lijkt idd een must voor alle (meer) opties te worden.JeroenH schreef op donderdag 1 april 2021 @ 17:09:
[...]
https://www.wattisduurzaa...om-is-keihard-kansloos-2/
Zorg ervoor dat je een overschot hebt aan duurzame energie en het overschot sla je op voor tijden dat er te weinig duurzame energie opgewekt wordt. Zie dit visie document uit 2017!Andrehj schreef op donderdag 1 april 2021 @ 17:59:
[...]
Twee vragen:
- Heb je een beter alternatief? Graag eentje die ook werkt op een windstille decemberdag, want dan heeft mijn warmtepomp veel stroom nodig.
- Zonne- en windenergie hebben we alleen dankzij subsidie. Waarom is dat bij kernenergie dan ineens zo'n probleem?
Ook worden er al windparken aangelegd zonder subsidie.
Dat mag van mijn best een kerncentrale zijn - mits aan mijn hierboven genoemde voorwaarden wordt voldaan.Andrehj schreef op donderdag 1 april 2021 @ 17:59:
Twee vragen:
[list]
• Heb je een beter alternatief? Graag eentje die ook werkt op een windstille decemberdag, want dan heeft mijn warmtepomp veel stroom nodig.
Tegelijk beginnen met het bouwen van accu's, groot en klein, en zet deze slim in (virtual power plant). Veel zon en wind (in evenwicht) bouwen. Vraagsturing. Netverzwaring waar nodig, maar liever opslag en slim overschotten/tekorten aan elkaar matchen.
Dan blijft ook bij jou het licht aan op een windstille decemberdag. Het kan echter op dat tijdstip wel eens vrij duur zijn om je wasdroger aan te zetten, maar óf je kunt die kosten nemen omdat je de was ook op een ander tijdstip kunt doen, of de was uit kunt kunt hangen, óf je wapent je tegen dit soort dingen met PV op je dak en een huisaccu in kelder.
Ik zie het wel wel voor me hoor. En niet alleen voor huishoudens.
Check zoals hierboven gezegd eens hoeveel subsidie windenergie nodig heeft, dat is echt nog miniem en hard onderweg naar nul. Zon-PV hobbelt daar niet al te ver achteraan. Opslagtechnologie zit nog wat verder naar links in de curve, maar gaat sneller.• Zonne- en windenergie hebben we alleen dankzij subsidie. Waarom is dat bij kernenergie dan ineens zo'n probleem?
[/list]
Kernenergie zal nooit zonder grote subsides kunnen. Dat is een fundamenteel verschil.
Sowieso is dit een heel leuk YT-kanaal met video's over een heel breed scala aan onderwerpen, gebracht met een apart soort humor.
Ik ben niet principiëel of fundamenteel tegen kernenergie, maar denk dat het vooral zonde van het geld is.
Het probleem is dat veel mensen niet durven denken aan deeloplossingen. In werkelijkheid hebben we meer aan een beetje CO2-besparing morgen, dan aan een "silver bullet" over 10-20 jaar.
Geheel mee eens. Don't let the perfect be the enemy of good enz.mcDavid schreef op donderdag 1 april 2021 @ 22:02:
Het probleem is dat veel mensen niet durven denken aan deeloplossingen. In werkelijkheid hebben we meer aan een beetje CO2-besparing morgen, dan aan een "silver bullet" over 10-20 jaar.
Dat is een leuk idee, zou ik ook graag willen. Maar ik vroeg om een concrete oplossing.ZuinigeRijder schreef op donderdag 1 april 2021 @ 21:12:
Zorg ervoor dat je een overschot hebt aan duurzame energie en het overschot sla je op voor tijden dat er te weinig duurzame energie opgewekt wordt. Zie dit visie document uit 2017!
Dat hardnekkige sprookje is recent nog door de rekenkamer ontkracht.Ook worden er al windparken aangelegd zonder subsidie.
Gelukkig bepaal jij dat niet.JeroenH schreef op donderdag 1 april 2021 @ 21:45:
Dat mag van mijn best een kerncentrale zijn - mits aan mijn hierboven genoemde voorwaarden wordt voldaan.
Met accu's kun je hooguit het verschil tussen dag en nacht opvangen, en dan ook nog alleen als je overdag voldoende kunt opwekken. Ik had een probleem met de stroom in de wintermaanden, wanneer de PV overdag nauwelijks wat doet.Tegelijk beginnen met het bouwen van accu's, groot en klein, en zet deze slim in (virtual power plant). Veel zon en wind (in evenwicht) bouwen. Vraagsturing. Netverzwaring waar nodig, maar liever opslag en slim overschotten/tekorten aan elkaar matchen.
Verdiep je nou eens in de echte getallen. Toevallig heb ik een enorm overschot aan PV op het dak liggen. Op jaarbasis wekken we bijna twee keer zoveel op (ca 11.5 MWh) als dat we verbruiken (ca 6 MWh, inclusief warmtepomp).Dan blijft ook bij jou het licht aan op een windstille decemberdag. Het kan echter op dat tijdstip wel eens vrij duur zijn om je wasdroger aan te zetten, maar óf je kunt die kosten nemen omdat je de was ook op een ander tijdstip kunt doen, of de was uit kunt kunt hangen, óf je wapent je tegen dit soort dingen met PV op je dak en een huisaccu in kelder.
En dan hebben wij een heel erg energiezuinig huis gebouwd, met een zeer groot dak, zodat er makkelijk 44 panelen op passen. De meeste huizen in NL hebben, als ze zouden worden verwarmd met een warmtepomp, niet eens ruimte voor panelen om 1x hun jaarverbruik op te wekken.
En dan heb je de stroom voor de warmtepomp hoofdzakelijk in de winter nodig, als je PV nauwelijks wat doet.
In de maanden december en januari had ik totaal slechts 434 kWh opwek, en maar liefst 1531 kWh verbruik. Ik zou dus om zelfvoorzienend te zijn niet 44 panelen op mijn dak moeten leggen, maar 155 stuks. Ik weet niet hoe jij dat voor je ziet, maar dat gaat echt niet op het dak van een gemiddeld huis passen.
Zelfs zonder warmtepomp kan het lang niet. Het totaalverbruik zonder WP in die twee maanden was 651 kWh. Om dit op te wekken heb je al 66 panelen nodig.
En bovendien middel ik nog het verbruik en de opwek over een hele maand uit. Als je het per week bekijkt (dan heb je al een héle beste accu nodig) wordt het nog ca een factor 1.5 slechter (meer panelen nodig)
Dan kun jij wel zeggen dat de huishoudens in de winter hun eigen stroom moeten opwekken, maar dat kan dus helemaal niet.
Over de windmolens: Dat is hierboven al door de Rekenkamer ontkracht.Check zoals hierboven gezegd eens hoeveel subsidie windenergie nodig heeft, dat is echt nog miniem en hard onderweg naar nul. Zon-PV hobbelt daar niet al te ver achteraan.
Over PV: Ik weet niet wat jij weinig subsidie vindt, maar ik kreeg eerst al ca 1/6 deel van de aanschafprijs terug (de BTW).
En vervolgens mag ik op zonnige dagen als deze week, als de commerciële stroomprijs rond de 0 zit, of zelfs negatief wordt, mijn overschot tegen dezelfde prijs als die ik in de winter betaal aan het net leveren. Dat is een subsidie van meer dan 100%.
Zoveel wordt kernenergie nooit gesponsord.
[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 02-04-2021 08:52 ]
Maar waarom moeten we ineens zelfvoorzienend zijn?Andrehj schreef op donderdag 1 april 2021 @ 22:40:
[...]
Verdiep je nou eens in de echte getallen. Toevallig heb ik een enorm overschot aan PV op het dak liggen. Op jaarbasis wekken we bijna twee keer zoveel op (ca 11.5 MWh) als dat we verbruiken (ca 6 MWh, inclusief warmtepomp).
En dan hebben wij een heel erg energiezuinig huis gebouwd, met een zeer groot dak, zodat er makkelijk 44 panelen op passen. De meeste huizen in NL hebben, als ze zouden worden verwarmd met een warmtepomp, niet eens ruimte voor panelen om 1x hun jaarverbruik op te wekken.
En dan heb je de stroom voor de warmtepomp hoofdzakelijk in de winter nodig, als je PV nauwelijks wat doet.
In de maanden december en januari had ik totaal slechts 434 kWh opwek, en maar liefst 1531 kWh verbruik. Ik zou dus om zelfvoorzienend te zijn niet 44 panelen op mijn dak moeten leggen, maar 155 stuks. Ik weet niet hoe jij dat voor je ziet, maar dat gaat echt niet op het dak van een gemiddeld huis passen.
Zelfs zonder warmtepomp kan het lang niet. Het totaalverbruik zonder WP in die twee maanden was 651 kWh. Om dit op te wekken heb je al 66 panelen nodig.
En bovendien middel ik nog het verbruik en de opwek over een hele maand uit. Als je het per week bekijkt (dan heb je al een héle beste accu nodig) wordt het nog ca een factor 1.5 slechter (meer panelen nodig)
Dan kun jij wel zeggen dat de huishoudens in de winter hun eigen stroom moeten opwekken, maar dat kan dus helemaal niet.
[...]
De meeste mensen in NL kopen gas en stroom, daarmee doen ze het het hele jaar. Als er dan over zonnepanelen gepraat wordt dan moet ineens iedereen zelfvoorzienend zijn. Wat is er mis met een groot gedeelte van het jaar van je eigen stroom leven en in de winter stroom bij je energieleverancier kopen?
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Het kan ook zijn dat het toch met meest praktisch blijkt om een grote thermische opslag te maken in een woonwijk, waar je dan direct warmte aan onttrekt in de winter (zonder warmtepomp)
Wat betreft zelfvoorzienend zijn als huis: je rekent nu met de panelen van nu en hoeveel je er dan wel niet nodig hebt. Misschien is de andere kant op geredeneerd interessanter: hoeveel % stijging in rendement is nodig om toe te kunnen met je eigen dak? Ik heb nu 370 Wp panelen, ruim 100 Wp meer dan de panelen van m'n ouders (die wel ook wat kleiner zijn), maar waar staat dat over 10 jaar? Als er een grote sprong gerealiseerd wordt door perovskiet te gebruiken (las iets van 10 %punt hoger theoretisch rendement, of +50% tov van huidige) wordt het al een stuk realistischer om met je eigen dak er te komen. Daarnaast de vraag hoeveel beter de batterijen moeten worden om de winterdagen door te komen met korte opwekking en zo.
Je zou zeggen dat op enig moment de techniek zo ver moet zijn dat dit te doen is voor een gemiddeld rijtjeshuis.
Ik was mijn antwoord naar Andrehj nog aan het formuleren, maar inderdaad, dit ^^^. 100% zelfvoorzienend gaat je puur met PV in Nederland niet lukken zonder absurde toeren uit te halen, dat is helder. Maar dat is ook niet wat ik bedoel.No Hands schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:51:
[...]
Maar waarom moeten we ineens zelfvoorzienend zijn?
De meeste mensen in NL kopen gas en stroom, daarmee doen ze het het hele jaar. Als er dan over zonnepanelen gepraat wordt dan moet ineens iedereen zelfvoorzienend zijn. Wat is er mis met een groot gedeelte van het jaar van je eigen stroom leven en in de winter stroom bij je energieleverancier kopen?
Het meest bezwaarlijke wat mij betreft is de schaalgrootte. Het mooie van PV en windenergie is het lokale karakter.!null schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:17:
Opslag hoef je niet zelf te gaan regelen inderdaad, maar moet er wel komen regionaal. Wat maar de meest (kosten)effectieve manier is.
Het kan ook zijn dat het toch met meest praktisch blijkt om een grote thermische opslag te maken in een woonwijk, waar je dan direct warmte aan onttrekt in de winter (zonder warmtepomp)
A'dam PVOutput
Volgens mij mis je het punt. In Nederland is de energiemarkt geliberaliseerd. Energieleveranciers zijn privaat, maar het netwerk is in publieke handen. Elke energieproducent die zn energiecentrale aansluit heeft infrastructuur nodig, en die wordt per definitie door de netbeheerder betaald. Dat is gewoon hoe we onze energiemarkt hebben ingericht, als je dat per se subsidie wilt noemen dan krijgt elke energieproducent subsidie. Het is ook een stuk praktischer om het netwerk centraal te organiseren, nu kunnen meerdere parken met meerdere eigenaars de exportkabel delen.Andrehj schreef op donderdag 1 april 2021 @ 22:40:
Dat hardnekkige sprookje is recent nog door de rekenkamer ontkracht.
Wat uit je eigen link ook blijkt is dat de offshore wind energie heel goedkoop is. Volgens die berekeningen zouden het nog steeds goedkoop zijn als producenten zelf hun aansluiting op het net zouden betalen, het zou zonder subsidie uitkunnen. Alleen dat kan/mag nou eenmaal niet. In die zin zal er nooit een energiecentrale in Nederland zijn die helemaal zonder subsidie kan, er zal altijd een netwerkaansluiting nodig zijn die het niet zelf mag maken.
Het verschil zit hem er in dat energie opwekken met offshore wind inmiddels uit kan zonder subsidie (+de 2021 prijzen liggen alweer een stukje lager). Daar zit het grote verschil met andere opwekkingsmethodes waaronder kernenergie. Die krijgen niet alleen de subsidie voor de aansluiting (die waarschijnlijk iets goedkoper is dan offshore wind), maar ook een flinke subsidie per opgewekte eenheid energie (en met 1 cent/kWh ben je er dan nog lang niet). Dat is het grote verschil. Bovendien is het netwerk een eenmalige investering (los van een beetje onderhoud), subsidie op energieproductie is een eindeloze blanco cheque.
Zo recent is je bericht overigens niet, het is al bijna 3 jaar oud. Zelfs toen was het geen nieuws want de onderliggende besluiten waren al jaren eerder genomen en bekend. Inmiddels zijn er meer parken, ook in het buitenland, zonder subsidie.
Dat de kostprijs van offshore wind ±18ct per kilowattuur in 2009 tot ±4ct gedaald is in 2018 is wat nieuwswaardig is. Daarvan kwam in 2009 ruim ±10ct per kilowattuur voor rekening van de staat. In 2018 is dat nog slechts ±1ct.
[ Voor 17% gewijzigd door ph4ge op 02-04-2021 13:25 ]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Ja dat idee van zelfredzaamheid is leuk en ben ik ook mee bezig, maar staat los van milieudoelstellingen waar het vooral om te doen is.ericplan schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:52:
[...]
Het meest bezwaarlijke wat mij betreft is de schaalgrootte. Het mooie van PV en windenergie is het lokale karakter.
In dat rapport van de rekenkamer lees je dat de stroomprijs van wind op zee ongeveer 4,3 ct per kWh kost en de aansluiting (gesubsidieerd)1,5ct per kWh.[b]Andrehj schreef op donderdag 1 april 2021 @ 22:40
[...]
Dat hardnekkige sprookje is recent nog door de rekenkamer ontkracht.
Die aansluiting wordt voor elke centrale gesubsidieerd. Ook voor een nieuwe kerncentrale zal dat moeten.
De kosten voor subsidie op een kerncentrale zullen veel hoger zijn. Uit mijn hoofd is de stroomprijs uit Hinkly Point C gebaseerd op een contract voor difference uitgaande van 10 p (dus ca. 11ct) per kWh. Dat is dus bijna het dubbele van de kostprijs (incl. aansluiting) van wind op zee.
Die kerncentrales worden dus gesubsidieerd tenzij de stroomprijs boven de 11ct komt. En de subsidie is ook veel hoger dan uit jouw voorbeeld met je panelen.
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Het ligt onder andere aan de inhoud, vorm en isolatie van het water of olievat.
Om hoeveel energie gaat het?
Enig idee wat voor aansluiting en inverter je daarvoor nodig hebt? Een beetje Dyno kan auto's van 500+ pk aan. Dat is rond de 400 kW. Dus 133 kW per fase. Oftewel rond de 580A.Proton_ schreef op zondag 4 april 2021 @ 09:49:
Dat de dyno-energie als warmte verdwijnt, is een ontwerpkeuze. Het zou ook in het elektriciteitsnet geïnjecteerd kunnen worden.
Dat past door geen enkele standaard hoofdzekering. En stel dat dat wel zou kunnen, dan heb je nog een 400 kW inverter nodig, die dan een paar minuten per dag draait.... Die investering ga je toch nog niet bij benadering terugverdienen?
Dat de dyno-energie in warmte wordt omgezet is een zeer bewuste keuze.
Edit: Getallen (rekenfoutje) aangepast na onderstaande reactie.
[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 04-04-2021 11:00 ]
580A per fase
Edit: dat betekent vaak een eigen trafo naar middenspanning.
[ Voor 55% gewijzigd door busscherski op 04-04-2021 10:56 ]
Er wordt nu gekoeld met opgepompt grondwater, dat gaat dor een warmtewisselaar en dan gaat het water het riool in.busscherski schreef op zondag 4 april 2021 @ 09:44:
@No Hands
Het ligt onder andere aan de inhoud, vorm en isolatie van het water of olievat.
Om hoeveel energie gaat het?
Een weekje met dat apparaat aan de slag levert evenveel warmte als er in een normaal huishouden in een jaar nodig is om te verwarmen.
Iemand anders kan me corrigeren, maar ik heb de indruk dat de 400 kW doorgaans geen kwartier wordt volgehouden.
Veel dyno's hebben een vliegwiel waar je alleen dynamisch (enkele seconden) mee kan testen.
Met 100 kWh die je 4C kan laden (~Taycan) kom je een heel eind en dan kan je 'm rustig met 11 kW ontladen.
Bij gebruik als warmte, waarbij 40 graden nog bruikbaar is (fancoils, vloerverwarming), zou je het in een boiler van ca 2 m³ op kunnen slaan.
Wel een dubbel overdrukventiel er op zetten met afblaas naar buiten. Als de boiler gaat koken (what's in a name) moet hij niet ontploffen
Het lastigste is de energie op de gewenste plek en in de gewenste vorm krijgen, ik geloof dat de gangbare manier van remmen met wervelstroom is.
Dat vervangen door een asynchrone 3fase motor met passende regelaar lijkt me niet moeilijk. De remweerstand in een boiler hangen is dan voor de hand liggend.
Voor iets van €40K moet dat wel lukken.
Edit @No Hands heb je een linkje naar de specs en wat is het gebruiksprofiel?
[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 04-04-2021 11:27 ]
Met beide zoekbegrippen kom ik niets zinnigs tegen wat hetzelfde zou kunnen betekenen.
@Andrehj Wat in godsnaam is een "beetje dyno"?
Graag wat relevante links a.u.b. voor de outsiders.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
De Model 3 Longe Range en Model Y ondersteunen laden tot 250 kW. Ik neem aan dat regeneratief remmen dan ook met dat vermogen moet kunnen bij optimale condities zoals accutemperatuur, SoC, etc. Opladen van de accu zou via DC kunnen, maar ook zelfs mechanisch.
Oja een vliegwiel, dat zou de elektrische aansluiting inderdaad flink kleiner kunnen laten zijn. Wellicht inderdaad 10x kleiner.
Alsnog zijn er flink wat gebruiksuren nodig om enige investering terug te verdienen.
Je kunt er koppel en toerental mee meten, en daar volgt vermogen uit.
Dat koppel wordt bepaald door een remkracht en bij de rem van de dyno wordt dus het vermogen van de aandrijving gedissipeerd.
Maar het scheelt qua energie nogal of je een dyno hebt om opgevoerde brommers te testen of dat het om vrachtwagens gaat.
Het is een motordyno, alleen auto motoren dus. Geen rollenbank. Er gaan echt alleen motoren op. Van 300 tot 800pk.Proton_ schreef op zondag 4 april 2021 @ 11:40:
@dunklefaser het is een apparaat om aan motoren/voertuigen te meten, ook wel 'rollenbank'.
Je kunt er koppel en toerental mee meten, en daar volgt vermogen uit.
Dat koppel wordt bepaald door een remkracht en bij de rem van de dyno wordt dus het vermogen van de aandrijving gedissipeerd.
Maar het scheelt qua energie nogal of je een dyno hebt om opgevoerde brommers te testen of dat het om vrachtwagens gaat.
Goeie vraag, geen idee. Wel langer dan minuten maar geen uren.Proton_ schreef op zondag 4 april 2021 @ 12:19:
@No Hands en doen ze ook duurtesten (minuten/uren op vol vermogen) of alleen dynamisch (seconden, met vliegwiel bijvoorbeeld)?
Maar dat is wellicht niet helemaal belangrijk, wat ik eigenlijk zoek is een oplossing om veel warmte die heel snel gegenereerd wordt zo lang mogelijk te bewaren.
Hoe groot wordt dat vat?
Phase change kan ook, maar is duurder en heeft vaak een grote warmteweerstand in vaste vorm dat het ongeschikt maakt voor pieken.
De grootte en hoeveelheid (~draaiuren van de dyno) bepaalt of je een boilervat wil (praktisch tot ~10 m³ en ~1 week) of dat je een complete ondergrondse WKO gaat maken (seizoensopslag, €€).
Ondanks gigantisch energieverbruik is er nog onvoldoende aanleiding geweest te investeren in terugwinning. Energie is simpelweg veel te goedkoop, in de industrie is echt nog ontzettend veel te halen.
Ofwel, ik denk niet dat een dyno direct een optie met het grootste potentieel is.
[ Voor 10% gewijzigd door assje op 04-04-2021 14:10 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
water kan grof weg 1kwh per m3 per graad opslaan. in bassalt of beton kan je meer kwijt omdat dit niet veranderd in stoom bij 100 graden. hoe je dat erin krijgt wordt dan wel weer een uitdaging.No Hands schreef op zondag 4 april 2021 @ 12:42:
[...]
Goeie vraag, geen idee. Wel langer dan minuten maar geen uren.
Maar dat is wellicht niet helemaal belangrijk, wat ik eigenlijk zoek is een oplossing om veel warmte die heel snel gegenereerd wordt zo lang mogelijk te bewaren.
Hoelang je het kan bewaren is afhankelijk van je isolatie en de omgevings temp.
het transmissieverlies wordt berekend met de formule: Q = ΔT x A x U
Q = Het warmteverlies of de warmtestroom in watt
ΔT = Het temperatuurverschil over twee zijden van de constructie in graden Celsius of Kelvin
A = Het oppervlak van de constructie in m²
U = De U-waarde of warmtedoorgangscoëfficiënt in W/(m²·K)
een kubus is in dit geval de beste vorm ( makkelijkste te bouwen vorm met zo min mogeleijk m2 wand tov vollume
en eigenlijk willen we de DT niet te hoog laten oplopen ivm de invloed van ΔT
stel we nemen een kubus van 2x2x2 = 8m3 en we mikken even op 70 graden en het water is op dat=moment 15 graden dus een verschil van 55graden en we isoleren met een RC van 8.0 (U=1/RC)
Q=m.c.ΔT
met:
Q = benodigde warmte in J;
m = de massa (in kilogram) van het water;
c = de soortelijke warmte van water (4180 J/°C/kg);
ΔT = de totale temperatuurstijging (in °C) van het water.
Q= 8000*4180*55 = 510 kWh
dan het stand verlies
Q = ΔT x A x U
Q= 55x4x1/8 =27,5 watt => 27,5 * 24U = 660watt per zijde per dag uiteraard neemt dit af met het afkoelen.
Dus 6x660= ~4kwh stand verlies per dag (ligt nog hoger ik heb de materiaal dikte van de isoltie niet meegenomen)
laten we voor het gemak gewoon zeggen 2% verlies per dag Dan heb je ongeveer 30 dagen voordat het water afgekoeld is tot 30 graden. (moet het gevaarte wel binnen staan in de winter)
naja dat is dus ongveer de theorie waar je mee te maken hebt, misschien helpt het.
Het idee was ook een ondergrondse WKO. Maar wat @assje al zegt was ook mijn eerste reactie toen ik deze vraag kreeg, het is veel goedkoper om een warmtepomp te installeren en daarmee warmte te maken.Proton_ schreef op zondag 4 april 2021 @ 13:54:
@No Hands met de huidige stand van de techniek is dat te doen met water.
Phase change kan ook, maar is duurder en heeft vaak een grote warmteweerstand in vaste vorm dat het ongeschikt maakt voor pieken.
De grootte en hoeveelheid (~draaiuren van de dyno) bepaalt of je een boilervat wil (praktisch tot ~10 m³ en ~1 week) of dat je een complete ondergrondse WKO gaat maken (seizoensopslag, €€).
Dus om dan een blok basalt in de loods te zetten met een dik pak isolatie eromheen en daar warmte in te stoppen zou een prachtig stuk onderzoek en experiment kunnen opleveren maar kostentechnisch helemaal niet interessant waarschijnlijk.
Iig bedankt voor het meedenken @Andrehj @dunklefaser @Proton_ @Dre @busscherski @twain4me als er een vervolg komt laat ik het weten. D eigenaar is best in voor een experiment namelijk.
De warmtecapaciteit water is ca. 4200 J/kg·K, van beton iets van 840 - 920 J/kg·K.
Soortgelijke massa beton ca. 2,4 kg/l,
dus per liter water ca. 4200 J/l·K vs. ca. 2200 J/l·K per liter beton (920 J/kg·K x 2,4 kg/l)
ook hier "wint" water met een factor 1,9.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
alleen kan je ver over de 100 gradendunklefaser schreef op zondag 4 april 2021 @ 14:34:
@twain4me Citaat: "water kan grof weg 1kwh per m3 per graad opslaan. in bassalt of beton kan je meer kwijt." - De eerste zin klopt feitelijk, de tweede niet, noch per massa, noch per volume.
De warmtecapaciteit water is ca. 4200 J/kg·K, van beton iets van 840 - 920 J/kg·K.
Soortgelijke massa beton ca. 2,4 kg/l,
dus per liter water ca. 4200 J/l·K vs. ca. 2200 J/l·K per liter beton (920 J/kg·K x 2,4 kg/l)
ook hier "wint" water met een factor 1,9.
Het doet niets af aan je conclusie, maar 6x 660 Wh is 4 kWhtwain4me schreef op zondag 4 april 2021 @ 14:02:
[...]
Dus 6x660= ~6kwh stand verlies per dag (ligt nog hoger ik heb de materiaal dikte van de isoltie niet meegenomen)
Dat is niet helemaal waar, normaal gesproken betaal je als energieproducent (met een gascentrale bv) gewoon een behoorlijk fors netaansluitingstarief, waarmee de (publieke) netbeheerder zijn investering in het net terugverdient. Het is een politieke keuze om dat specifiek voor windparken of andere hernieuwbare energieproducenten niet te doen, en de kosten voor hun aansluiting op anderen (de verbruikers, de niet-groene producenten) af te wentelen. Dat is natuurlijk wel degelijk een subsidie te noemen - feitelijk net zoals het vrijstellen van electrische auto's van wegenbelasting, of zonnepanelen van BTW, etc.ph4ge schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:54:
[...]
Volgens mij mis je het punt. In Nederland is de energiemarkt geliberaliseerd. Energieleveranciers zijn privaat, maar het netwerk is in publieke handen. Elke energieproducent die zn energiecentrale aansluit heeft infrastructuur nodig, en die wordt per definitie door de netbeheerder betaald. Dat is gewoon hoe we onze energiemarkt hebben ingericht, als je dat per se subsidie wilt noemen dan krijgt elke energieproducent subsidie.
Je krijgt inmiddels langzaamaan het verschijnsel dat de netconnectie kosten groter worden dan het bouwen van de turbines (grootschalige solar PV is dat moment al voorbij) - dit is deels ook waarom er steeds meer interesse is in groene waterstofproductie met offshore wind, daarmee omzeil je de peperdure netconnectie (als je die gratis krijgt van de netbeheerder is t een ander verhaal natuurlijk), en de prijzen voor groene waterstof liggen ook een stuk hoger dan voor groene stroom.
[ Voor 21% gewijzigd door Dreamvoid op 06-04-2021 16:35 ]
Die aansluitkosten worden nog steeds betaald, alleen wordt die aansluiting offshore al gemaakt en is daardoor goedkoper dan als je de exportkabel etc ook zou moeten betalen. TenneT levert het stopcontact, de parken moeten zelf de stekker er in doen.Dreamvoid schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:24:
[...]
Dat is niet helemaal waar, normaal gesproken betaal je als energieproducent (met een gascentrale bv) gewoon een behoorlijk fors netaansluitingstarief, waarmee de (publieke) netbeheerder zijn investering in het net terugverdient. Het is een politieke keuze om dat specifiek voor windparken of andere hernieuwbare energieproducenten niet te doen, en de kosten voor hun aansluiting op anderen (de verbruikers, de niet-groene producenten) af te wentelen. Dat is natuurlijk wel degelijk een subsidie te noemen - feitelijk net zoals het vrijstellen van electrische auto's van wegenbelasting, of zonnepanelen van BTW, etc.
Je krijgt inmiddels langzaamaan het verschijnsel dat de netconnectie kosten groter worden dan het bouwen van de turbines (grootschalige solar PV is dat moment al voorbij) - dit is deels ook waarom er steeds meer interesse is in groene waterstofproductie met offshore wind, daarmee omzeil je de peperdure netconnectie (als je die gratis krijgt van de netbeheerder is t een ander verhaal natuurlijk), en de prijzen voor groene waterstof liggen ook een stuk hoger dan voor groene stroom.
Een gascentrale hoeft ook niet voor de rest van het netwerk te betalen. Twee gascentrales naast elkaar op dezelfde aansluiting is ook goedkoper.
Maar zoals gezegd, dat is fundamenteel een praktische keuze. De wetgeving die hieraan ten grondslag ligt is al oud. Als je die kosten meeneemt zijn de kosten nog steeds laag omdat ze gigantisch gedaald zijn en zouden de windparken nog steeds rendabel zijn en goedkoper dan menig concurrent. In die zin is het geen subsidie, de exploitanten worden er niet beter van en zouden zonder kunnen. Het is een vestzak-broekzak verhaal.
De overheid is verantwoordelijk voor infrastructuur, je kan dan van elke gebruiker van infrastructuur wel zeggen dat hij subsidie krijgt op die manier.
[ Voor 3% gewijzigd door ph4ge op 06-04-2021 17:21 ]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Niet helemaal - de overheid is wel de aandeelhouder van de netten, maar in principe zijn dat zelfbedruipende bedrijven: de inkomsten uit de in rekening gebrachte netkosten moeten de kosten van het netbedrijf dekken. De publieke taak die de overheid heeft is dat ze de keuze maken hoe de verdeling van de kosten vallen, maar het totaal wat binnengehaald moet worden is nog steeds hetzelfde. Geef je 1 categorie een voordeeltje dat ze minder of geen netgeld laten betalen voor hun aansluiting, dan gaan de netkosten voor de rest omhoog.ph4ge schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 17:13:
De overheid is verantwoordelijk voor infrastructuur, je kan dan van elke gebruiker van infrastructuur wel zeggen dat hij subsidie krijgt op die manier.
Er wordt echter wel onderscheid gemaakt tussen producent en consument.Dreamvoid schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:24:
[...]
Dat is niet helemaal waar, normaal gesproken betaal je als energieproducent (met een gascentrale bv) gewoon een behoorlijk fors netaansluitingstarief, waarmee de (publieke) netbeheerder zijn investering in het net terugverdient.
Iedereen (ongeacht producent/consument) betaalt eenmalige aansluitkosten. Die zijn voor de bouw van het trafostation/onderstation (afhankelijk van vermogen) en bekabeling vanaf het hoogspanningsnet.
Producenten betalen echter veel lagere periodieke kosten dan consumenten, omdat de consumenten de rekening krijgen voor het gehele net, terwijl producenten alleen voor aansluiting op het net betalen.
Cor-Jan in "De Duurzame Kroeg Deel 3"
Mag ik vragen wat het is geworden?
Ik zat er ook aan te denken om een easydrain te (mis)(ge)bruiken. Zijn er mensen die een easydrain hebben "verbouwd" en gewoon "in" een buis hebben zitten?
Punt is een beetje dat het echt set and forget moet zijn in mijn geval. erbij kunnen gaat een uitdaging zijn. dus de ecodrain achtige oplossing zou opzich wel goed in mijn straatje passen, de kans dat daar iets mis gaat is 0,0 en je kan er gewoon doorheen met een veer oid om een verstopping weg te halen mocht die er zijn. ze maken ze alleen op dit moment niet.
"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein
Ja uiteraard kan er water van lagere temperatuur door elke radiator.Ruud2001 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:40:
Heb vanmiddag een afspraak bij de sanitairzaak om de plannen door te nemen voor de nieuwe badkamer. Tijdens ons vorige bezoek heb ik gevraagd of de nieuwe radiator in de badkamer geschikt is voor lage temperatuurverwarming. Nu gebruiken we nog gas, maar hopelijk kan dit in de nabije toekomst een warmtepomp worden. Het antwoord van de zaak was dat iedere nieuwe radiator die ze plaatsen geschikt is voor zowel normale als LTV. Kan iemand dit bevestigen? Of zijn er zaken die ik beter nog even kan dubbelchecken?
Elke radiator is geschikt voor lage temperatuur verwarming. Alleen geeft die bij lagere temperatuur water uiteraard ook minder warmte af.
Vaak staan er specificaties bij hoeveel het vermogen is bij bepaalde temperaturen.
Bijvoorbeeld 500 W bij 65-55/20. Aanvoer 65 graden.
Als je dan 30 graden aanvoert is het vermogen veel lager.
(Vloeibaar) water kan je tot 374,2 °C "warm" maken, je hebt wel wat hogere druk (218,2 bar) nodig
boven deze temperatuur verdwijnt de fasegrens tussen vloeistof en damp.
Oftewel, het is dus wel degelijk van belang om er nu al rekening mee te houden. Ik zou er bijvoorbeeld nu dus een radiator met meer vermogen kunnen ophangen, zodat deze bij overstap naar warmtepomp ook voldoende warmte afgifte heeft. Moet dan tot die tijd de radiator niet maximaal open zetten.busscherski schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:10:
Je moet dus weten hoeveel vermogen je nodig hebt en welke aanvoer temperatuur je precies gaat gebruiken.
"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein
Ja. Afhankelijk van wat je nog meer aan je afgifte systeem gaat aanpassen en of je ookRuud2001 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:43:
[...]
Oftewel, het is dus wel degelijk van belang om er nu al rekening mee te houden. Ik zou er bijvoorbeeld nu dus een radiator met meer vermogen kunnen ophangen, zodat deze bij overstap naar warmtepomp ook voldoende warmte afgifte heeft. Moet dan tot die tijd de radiator niet maximaal open zetten.
vloerverwarmingg hebt in de badkamer.
Het liefst wordt het hele systeem waterzijdig ingeregeld bij wijzigingen (daar is een topic over, CV tuning).
In theorie heb je liever een grotere dan een kleinere radiator.
Zelf heb ik ons huis van het gas gehaald en heb naast de handdoek radiator ook vloerverwarming in de badkamer. Dat gaat in mijn geval prima samen met de rest van het huis dat alleen radiatoren heeft.
Wat @busscherski zegt.Ruud2001 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:40:
Heb vanmiddag een afspraak bij de sanitairzaak om de plannen door te nemen voor de nieuwe badkamer. Tijdens ons vorige bezoek heb ik gevraagd of de nieuwe radiator in de badkamer geschikt is voor lage temperatuurverwarming. Nu gebruiken we nog gas, maar hopelijk kan dit in de nabije toekomst een warmtepomp worden. Het antwoord van de zaak was dat iedere nieuwe radiator die ze plaatsen geschikt is voor zowel normale als LTV. Kan iemand dit bevestigen? Of zijn er zaken die ik beter nog even kan dubbelchecken?
En in aanvulling:
Ook geldt, radiatoren voor (Z)LTV hebben vaak variaties / oplossingen voor het beter afgeven van de warmte. DBE bij Jaga bv. Dat zijn kleine ventilatoren. Dat betekent dus ook dat die radiator ook spanning nodig heeft; dus als je daar voor kiest, dan moet daar wel rekening mee worden gehouden in je nieuwe badkamer.
Terzijde, mijn ZLTV heeft in de koude februari de 36 graden niet eens gehaald.
dat klopt helemaaldunklefaser schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:38:
@twain4me Nog een kleine aanvulling op jouw verhaal over opslag van warmte in water, beton etc..
(Vloeibaar) water kan je tot 374,2 °C "warm" maken, je hebt wel wat hogere druk (218,2 bar) nodig,
boven deze temperatuur verdwijnt de fasegrens tussen vloeistof en damp.
Vroegah vonden instalateurs het ook wel eens een goed idee om de cv boven de 100 graden te zetten
De stadsverwarming in rotterdam heeft ons nog niet zo heel lang geleden laten zien waarom dat ookalweer niet zoon heel goed idee is als zoiets onder echte druk staat kan je je lol op
YouTube: Lek in stadsverwarming na boorwerkzaamheden - Hoogstraat Rotterdam
Binnenkort hysterische actievoerders die huizen bekladden van mensen die zonnepanelen op het dak hebben.No Hands schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:47:
Nou is er weer slavernij in de zonnepanelen grondstoffen handel: https://hollandsolar.nl/n...id-productie-van-silicium
Onder druk is dat al leuk, maar als het plotseling druk verliest wordt het helemaal leuk... stoomvorming => waterslag => explosie.twain4me schreef op donderdag 8 april 2021 @ 17:09:
[...]
dat klopt helemaal
Vroegah vonden instalateurs het ook wel eens een goed idee om de cv boven de 100 graden te zetten
De stadsverwarming in rotterdam heeft ons nog niet zo heel lang geleden laten zien waarom dat ookalweer niet zoon heel goed idee is als zoiets onder echte druk staat kan je je lol op![]()
YouTube: Lek in stadsverwarming na boorwerkzaamheden - Hoogstraat Rotterdam
Met zonnepanelen waren ze ooit heel goed bezig (eigen productie), alleen de omvormers zijn nog overgebleven.
Als ze met een grotere handdoek radiator (zo'n ding met pijpjes) op de proppen komen dan heb jij straks een probleem. Want veel handdoek radiatoren kunnen nu al, op gas, een badkamer met moeite warm krijgen of trekken het hele cv systeem in onbalans of zorgen voor een verhoogt gasverbruik.Ruud2001 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:43:
[...]
Oftewel, het is dus wel degelijk van belang om er nu al rekening mee te houden. Ik zou er bijvoorbeeld nu dus een radiator met meer vermogen kunnen ophangen, zodat deze bij overstap naar warmtepomp ook voldoende warmte afgifte heeft. Moet dan tot die tijd de radiator niet maximaal open zetten.
De radiator die er nu hangt, is dat de originele van de nieuwbouw? Gebruik dat vermogen als leidraad. En reken dat om naar een LTV systeem.
Ik had ongeïsoleerd vanuit de nieuwbouw een T33 van 1,5 kW hangen nu een 2kW maar wel HR++ glas en spouw isolatie.( dus heel serieus overbemeten). In 2 minuten voel je dat de kou eruit is, en door het grote oppervlak blijft hij lekker even stralen.
Als het kan geen hele hoge radiator nemen. De bijnaam is plafond verwarmer. En de warmte gaat zo je afzuiging in.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Ons huis is in 2018 (met gasketel, projectbouw) gebouwd op ZLTV (=alleen vloerverwarming).Ruud2001 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:40:
De badkamerradiator was een standaardmodel, maar dan met een elektrisch element erin. Dat maakt dat hij onafhankelijk werkt van de rest van het systeem en maakt installatie veel simpeler. In gebruik alleen wat duurder, maar eenvoudig te tijdschakelen.
Zoiets:
https://sanitairkamer.nl/...600watt-55cm-sk26977.html
[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 08-04-2021 22:13 ]
https://www.dewarmte.nl/product-heatcycle
Hoe zouden ze hier de vervuiling tegen gaan?
Ik heb zelf een verticale DWTW en in 7 jaar nog nooit schoongemaakt.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Waar baseer je dit op? Is er een reden waarom dat met dit type radiator vaak een probleem is volgens jou?Seafarer schreef op donderdag 8 april 2021 @ 22:03:
[...]
Als ze met een grotere handdoek radiator (zo'n ding met pijpjes) op de proppen komen dan heb jij straks een probleem. Want veel handdoek radiatoren kunnen nu al, op gas, een badkamer met moeite warm krijgen of trekken het hele cv systeem in onbalans of zorgen voor een verhoogt gasverbruik.
Bekijk de afmetingen van fabrikanten maar. Zit geen vermogen in.No Hands schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 08:07:
[...]
Waar baseer je dit op? Is er een reden waarom dat met dit type radiator vaak een probleem is volgens jou?
Of doe de test: https://nl.hudsonreed.com...iator-vermogen-calculator
neem een badkamer van 3 bij 3 en 2,6 hoog met dubbelglas. Klik onderaan bij radiator zoeken en ze doen een voorstel. Maar geen handdoek radiator want die kunnen dit vermogen niet leveren.
Bij andere online calculators precies hetzelfde.
Maar de klant neemt toch zo'n pijpenrek en daardoor wordt de badkamer niet warm. Dus cv temperatuur hoger zetten en meer flow erdoor. En dan kom je er misschien wel. Maar dit brengt onbalans in je cv systeem, je retour temperatuur gaat omhoog richting ketel (moet laag blijven om je ketel in het HR gebied te houden) en je gas verbruik onnodig omhoog.
Praktisch heb ik er al 2 van die handdoek rekken vervangen. (even de buren helpen) De impact was nogal heftig op de badkamer maar ook de rest van het huis werd sneller warm.
Maar wat wil je 1970 bouw en 2 buiten muren op de badkamer.
En eigenlijk mag je de radiator niet de schuld geven, de fabrikant geeft duidelijke specs. Maar als mensen zich daar niet aanhouden.
De naam zegt het toch al, hij is alleen om handdoeken aan te hangen en te drogen. Iets wat hij bij mij perfect doet, hij staat in serie met vloerverwarming badkamer en dan gaat het uitstekend. Je voelt maar amper dat ie warm word maar binnen een uur kurk droog.Seafarer schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:44:
[...]
Bekijk de afmetingen van fabrikanten maar. Zit geen vermogen in.
Of doe de test: https://nl.hudsonreed.com...iator-vermogen-calculator
neem een badkamer van 3 bij 3 en 2,6 hoog met dubbelglas. Klik onderaan bij radiator zoeken en ze doen een voorstel. Maar geen handdoek radiator want die kunnen dit vermogen niet leveren.
Bij andere online calculators precies hetzelfde.
Maar de klant neemt toch zo'n pijpenrek en daardoor wordt de badkamer niet warm. Dus cv temperatuur hoger zetten en meer flow erdoor. En dan kom je er misschien wel. Maar dit brengt onbalans in je cv systeem, je retour temperatuur gaat omhoog richting ketel (moet laag blijven om je ketel in het HR gebied te houden) en je gas verbruik onnodig omhoog.
Praktisch heb ik er al 2 van die handdoek rekken vervangen. (even de buren helpen) De impact was nogal heftig op de badkamer maar ook de rest van het huis werd sneller warm.
Maar wat wil je 1970 bouw en 2 buiten muren op de badkamer.
En eigenlijk mag je de radiator niet de schuld geven, de fabrikant geeft duidelijke specs. Maar als mensen zich daar niet aanhouden.
1 PVoutput . Dongen NB
Zeer waarschijnlijk ook goede ventilatie, dat helpt enorm met drogen.reneeke1970 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:20:
[...]
De naam zegt het toch al, hij is alleen om handdoeken aan te hangen en te drogen. Iets wat hij bij mij perfect doet, hij staat in serie met vloerverwarming badkamer en dan gaat het uitstekend. Je voelt maar amper dat ie warm word maar binnen een uur kurk droog.
Klopt, de benaming is al duidelijk. Maar het gaat zeer vaak fout.
En na de vloerverwarming een RTL ventiel?
Is inderdaad de mooiste oplossing. De echte warmte komt dan uit de vloer.
[ Voor 9% gewijzigd door Seafarer op 09-04-2021 15:41 ]
Inderdaad een rtl ventiel erna, de pomp is thermostaat gestuurd op 23 graden. Het beste klimaat van het hele huis haha. Heb vroeger zoveel schimmel problemen gehad dat er nuSeafarer schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:37:
[...]
Zeer waarschijnlijk ook goede ventilatie, dat helpt enorm met drogen.
Klopt, de benaming is al duidelijk. Maar het gaat zeer vaak fout.
En na de vloerverwarming een RTL ventiel?
Is inderdaad de mooiste oplossing. De echte warmte komt dan uit de vloer.
drie ventielen in de 12m2 hangen, met een eigen privé ventilatie box. De vierde hoek zit de deur en die zorgt voor de toevoer.
1 PVoutput . Dongen NB
Was voor ons een goede oplossing toen we van het gas af gingen. Reken wel dat je in verhouding vrij veel kWh verstookt voor zo'n kleine ruimte.
Nou mooie oplossing, als iets funest is voor schimmel dan zijn het wisselende temperaturen met daarbij ook automatisch wisselende vochtigheid.masermex schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 18:10:
Voor een badkamer is ook een groot IR-paneel in de vorm van een spiegel een mooie oplossing. Behalve de IR straling die best comfortabel is als je ervoor staat werkt ie ook gedeeltelijk als een convector radiator.
Was voor ons een goede oplossing toen we van het gas af gingen. Reken wel dat je in verhouding vrij veel kWh verstookt voor zo'n kleine ruimte.
1 PVoutput . Dongen NB
Wij verwarmen de badkamer al een paar jaar met een infraroodpaneel(of eigenlijk verwarmen we alleen onszelf ermee) gaat prima. Niks schimmel en met een goed geïsoleerd huis wordt die badkamer nooit kouder dan 16 graden. Timertje op infraroodpaneel en het wordt heerlijk warm als we er zijn.reneeke1970 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 18:24:
[...]
Nou mooie oplossing, als iets funest is voor schimmel dan zijn het wisselende temperaturen met daarbij ook automatisch wisselende vochtigheid.
De Panasonic mono voert nooit meer dan 40 graden aan en zelden boven de 35.
De enige thermostaatkraan in huis heb ik in de badkamer en dat is ook de enige die nodig is, want anders wordt het er te warm.
Goed geïsoleerd en 16 graden zijn twee dingen die niet bij elkaar passen. Als jij er zo blij mee bent prima toch.No Hands schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 19:19:
[...]
Wij verwarmen de badkamer al een paar jaar met een infraroodpaneel(of eigenlijk verwarmen we alleen onszelf ermee) gaat prima. Niks schimmel en met een goed geïsoleerd huis wordt die badkamer nooit kouder dan 16 graden. Timertje op infraroodpaneel en het wordt heerlijk warm als we er zijn.
Hier is 16 echt een no go, zelfs ongebruikte slaapkamers worden hier warmer gehouden
1 PVoutput . Dongen NB
niet alleen bij de zonnepanelen loopt het niet helemaal lekker meer.dunklefaser schreef op donderdag 8 april 2021 @ 17:27:
Waar de Duitsers wereldkampioen in willen worden: "Solar-Kontrollzwang auf Autopilot"
Met zonnepanelen waren ze ooit heel goed bezig (eigen productie), alleen de omvormers zijn nog overgebleven.
https://www.nu.nl/economi...-duitse-bureaucratie.html
Dit topic is gesloten.
![]()
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.