De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 119 Laatste
Acties:
  • 528.090 views

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:02

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@twain4me Mr. Musk is uit de VS waarschijnlijk anders gewend en zeker onder de vorige president.
Maar Tesla's manier van een fabriek neerzetten zou ook in NL niet door de beugel kunnen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
dunklefaser schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 20:30:
@twain4me Mr. Musk is uit de VS waarschijnlijk anders gewend en zeker onder de vorige president.
Maar Tesla's manier van een fabriek neerzetten zou ook in NL niet door de beugel kunnen.
Als het niet door de beugel kan heb je toch een bouwstop.
Maar gaat dit niet over de vergunning die nodig is om de fabriek te laten draaien?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
reneeke1970 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 19:37:
[...]

Goed geïsoleerd en 16 graden zijn twee dingen die niet bij elkaar passen. Als jij er zo blij mee bent prima toch.
Hier is 16 echt een no go, zelfs ongebruikte slaapkamers worden hier warmer gehouden
Wij stoken alleen in de woonkamer, alles wat we boven nooit verwarmen koelt dus in het ergste geval af naar 16 graden. Ik zie geen reden om mijn slaapkamer warmer te houden van 16 graden. De badkamer wordt twee keer per dag 19 graden. Dat is bij ons ook warm genoeg om geen schimmel te veroorzaken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:21

Seafarer

XXX

No Hands schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 21:22:
[...]

Wij stoken alleen in de woonkamer, alles wat we boven nooit verwarmen koelt dus in het ergste geval af naar 16 graden. Ik zie geen reden om mijn slaapkamer warmer te houden van 16 graden. De badkamer wordt twee keer per dag 19 graden. Dat is bij ons ook warm genoeg om geen schimmel te veroorzaken.
Als je lucht met een bepaalt vochtgehalte hebt en je verwarmt die lucht dan blijft de hoeveelheid vocht hetzelfde. Koel je de lucht weer tot de oorspronkelijke temperatuur dan blijft het vocht gehalte hetzelfde.

Tenzij een iets koudere muur de lucht verder koelt, dan kan deze lucht het vocht niet meer vast houden en valt er water uit de lucht. Gebeurt dat continue op hetzelfde stukje muur dan heb je schimmel.

Jouw ventilatie zal wel voldoende zijn. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-12 11:20
[...]

Goed geïsoleerd en 16 graden zijn twee dingen die niet bij elkaar passen. Als jij er zo blij mee bent prima toch.
Hier is 16 echt een no go, zelfs ongebruikte slaapkamers worden hier warmer gehouden
Dat is nogal kort door de bocht.
16 graden kan prima gebeuren in een goed geïsoleerd huis, bijvoorbeeld als er veel gelucht wordt.
En het is ook erg huis afhankelijk.

Wij hebben hier een goed geïsoleerd huis, Rc 5.0 en hoger en ook triple. Maar de slaapkamers zitten allemaal als een "schiereiland" aan het huis vast en liften dus niet mee op stijgende warmte of andere manieren.
Geef het koude periode met de wind vol op die kant en uiteindelijk, na een hele week van dat weer, zijn die slaapkamers afgekoeld naar behoorlijk koud, zelfs onder de 10 graden. Er zat dan ook nog geen verwarming in. Ook nog geen ventilatie dus geen ventilatie verliezen (geem roosters)
Zet ergens maar een goed geïsoleerde doos neer, vrijstaand, vol op de wind, en niet warm gestookt op 1 of andere manier. Geef het tijd en alles kan genoeg afkoelen, ook iets dat goed geïsoleerd is.

Totaal andere koek dan ons vorige rijtjeshuis in de stad, met gelijke isolatie. Daar kreeg je het eigenlijk niet onder de 17 graden boven. Ook door verliezen van de techniek trouwens, door de boiler. En tja, warmte stijgt.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Naar bed gaan doe ik het liefst in een bed net boven het vriespunt en slapen hoe kouder hoe beter. Enige moment waarop ik een hogere temperatuur fijn vind is 's ochtends om de drempel om eruit te gaan te verkleinen.

No way dat ik bewust/actief ga stoken om mijn slaapkamer >16gr te krijgen, dat is hoogstens een gevolg van het verwarmen van de benedenverdieping.

[ Voor 30% gewijzigd door assje op 09-04-2021 22:57 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:02
assje schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 22:49:
[...]

Naar bed gaan doe ik het liefst in een bed net boven het vriespunt en slapen hoe kouder hoe beter. Enige moment waarop ik een hogere temperatuur fijn vind is 's ochtends om de drempel om eruit te gaan te verkleinen.

No way dat ik bewust/actief ga stoken om mijn slaapkamer >16gr te krijgen, dat is hoogstens een gevolg van het verwarmen van de benedenverdieping.
Zo zijn andere mensen weer gewend dat het in het hele huis 21 graden is ;) .

Ik heb de gok genomen om boven geen verwarming te nemen en alleen elektrische vloerverwarming in de badkamer te doen voor wat comfort. Nu zijn we erachter dat zelfs toen het zo koud was in februari, de temp boven rond de 17 blijft hangen zonder verwarming en wanneer ik de badkamer op 20 zet en alle deuren open, dan kan ik de hele bovenverdieping ook nog warm krijgen. En dat is maar met een paar kWh per dag.

Als straks de ventilatie boven draait met wtw, dan verwacht ik dat ik het rond de 19 graden boven kan krijgen, wat ik een heerlijke temp vind. Mijn vriendin zou daarentegen willen dat het 22 graden is ;)

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:35

Termy

valt er nog wat te fragge?

Iemand hier van gehoord? Ben ik nou gek of is dit gewoon een W/W warmtepomp? Ze doen alsof het een genegeerde revolutie is maar dat lijkt me wat opgeklopt.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Termy schreef op woensdag 14 april 2021 @ 08:19:
Iemand hier van gehoord? Ben ik nou gek of is dit gewoon een W/W warmtepomp? Ze doen alsof het een genegeerde revolutie is maar dat lijkt me wat opgeklopt.
Dit is inderdaad een gewone W/W warmtepomp met bodemlus. Tegenwoordig wordt de bodemlus verticaal geplaatst, want onze tuinen zijn niet zo groot.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-12 19:43
Termy schreef op woensdag 14 april 2021 @ 08:19:
Dit is idd een W/W warmtepomp met een zgn Grabenkollektor. Het enige wat er nog speciaal aan is is dat ie in de zomer die grond extra opwarmt met zijn zonnecollectoren, maar het nut daarvan lijkt me erg beperkt.
Helaas heeft de gemiddelde wethouder of de gemiddelde journalist er weer eens geen kaas van gegeten en kunnen ze er niet doorheen prikken.
Er staat namelijk dat het systeem zich niet heeft bewezen, maar dat klopt niet, in Duitsland wordt dit best veel toegepast.
Het systeem heeft in NL echter niet veel nut, want op plaatsen waar je genoeg ruimte hebt voor het horizontale buizenstelsel kun je ook wel een L/W warmtepomp opstellen, en die laatste is veel goedkoper en nauwelijks onzuiniger.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Andrehj
Krilo_89 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:58:
[...]
Zo zijn andere mensen weer gewend dat het in het hele huis 21 graden is ;) .

Ik heb de gok genomen om boven geen verwarming te nemen en alleen elektrische vloerverwarming in de badkamer te doen voor wat comfort. Nu zijn we erachter dat zelfs toen het zo koud was in februari, de temp boven rond de 17 blijft hangen zonder verwarming en wanneer ik de badkamer op 20 zet en alle deuren open, dan kan ik de hele bovenverdieping ook nog warm krijgen. En dat is maar met een paar kWh per dag.
Hoe denk je dat te gaan doen met (ouder wordende) kinderen? Die willen op hun kamer spelen, en moeten straks op hun kamer huiswerk maken. Dan is 17 graden echt veel te koud. En dan kun je wel zeggen dat alle deuren open moeten, maar de gemiddelde puber zit daar echt niet op te wachten. En anders jij als ouder niet, als je verplicht mag meegenieten van hun Spotify-playlist...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• assje
  • Nu online
Andrehj schreef op woensdag 14 april 2021 @ 08:33:
Hoe denk je dat te gaan doen met (ouder wordende) kinderen? Die willen op hun kamer spelen, en moeten straks op hun kamer huiswerk maken. Dan is 17 graden echt veel te koud.
Blijft toch een kwestie van wat je gewend bent en je verwachtingen zijn qua comfort. 17 graden is in mijn optiek geen enkel probleem als je gewoon een trui en dikke sokken aantrekt. Ik vind het sowieso soort van waanzin dat we gewend zijn onze woning op te stoken tot een temperatuur dat je in je shirtje rond kan lopen.

Blootstelling aan kou is ook gewoon gezond en ik denk dat het in grote mate tot gewenning leidt. Het is dat er ook nog een vrouw in huis is anders zou bij mij de temperatuur in het hele huis sowieso nooit boven de 18 komen.

Ik ben ook van plan over te gaan stappen naar een warmtepomp zonder boven iets aan de radiatoren te doen (wordt nu ook verwarmd met 38gr aanvoer). Mocht het zo ver komen zou ik wel bereid zijn voor een paar jaar een infraroodpaneeltje boven het bureau te hangen en COP 1 te accepteren.

[ Voor 31% gewijzigd door assje op 14-04-2021 08:51 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• No Hands
  • Nu online
Kent iemand Kubie?
https://www.pq-eu.com/bespaar-met-lagere-spanning/

Omdat de netspanning naar 230V is gegaan gebruikt je apparatuur meer dan toen we nog op 220v zaten. Zij hebben een appraat wat in de meterkast komt wat de spanning verlaagt en daarom ga je besparen.

• Skyaero
  • Niet online
No Hands schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:08:
Kent iemand Kubie?

Omdat de netspanning naar 230V is gegaan gebruikt je apparatuur meer dan toen we nog op 220v zaten. Zij hebben een appraat wat in de meterkast komt wat de spanning verlaagt en daarom ga je besparen.
Lulkoek

• Andrehj
Kent iemand Kubie?

Grootst mogelijke bullshit... Dat kan natuurlijk nooit kloppen, en wel om de volgende redenen:
  • De apparatuur die je de laatste 20 jaar gekocht hebt (waarschijnlijk alles wat je hebt) is allang ontwikkeld voor 230V.
  • De apparatuur die veel stroom gebruikt, gebruikt die ook om iets te doen. Als je de spanning verlaagt, doet een verwarmingselement er ook gewoon langer over om bijv. het water van je wasmachine te verwarmen.
  • De meeste apparatuur wordt aangestuurd door een geschakelde voeding. Die is geschikt voor alles tussen de 190 en 264 V, en pakt gewoon meer stroom als de spanning lager is en vv.
  • Deze hogere stroom (bij lagere spanning) geeft meer warmteverlies in de bedrading. Weer een negatieve besparing.
  • En die Kubie zal ook nog een rendement hebben. (Deel in warmte omzetten). Het nettorendement van deze "besparing" zal dus negatief zijn.
Het enige waar zo'n ding goed voor is, is voor de portemonnee van de oplichters die dit soort rommel op de markt brengen.
Dit soort tuig wat met hun oplichterspraktijken goedgelovige niet-techneuten geld uit de zak probeert te kloppen mag wat mij betreft aan de hoogste boom worden opgeknoopt.

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 14-04-2021 13:54 ]

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@No Hands Voor heel veel apparaten maakt dat natuurlijk niet uit. Je waterkoker zal dan minder verbruiken, maar wel langer. Aangezien je toch in kWh moet betalen maakt dat voor de kosten niets uit**.

Dat vertellen ze overigens zelf ook (inclusief zo'n beetje alle andere apparaten die je in huis hebt staan), maar ze geven dan geen enkel voorbeeld waar het wel bij helpt.

Ik ben wellicht slecht in verzinnen, maar wat blijft er behalve lampen nog over?

Met lampen kan je veel meer besparen door een gloeilamp te vervangen door LED. Als je eenmaal op LED zit dan werkt die kubie ook niet.

Die dingen lijken mij ook heel erg duur en men "vergeet" ook te vertellen wat het verlies/gebruik van het apparaat zelf is.

** Wellicht wel een besparing voor België waar men ook op basis van piekgebruik wil gaan afrekenen.

• Andrehj
JeroenE schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:21:
@No HandsVoor heel veel apparaten maakt dat natuurlijk niet uit. Je waterkoker zal dan minder verbruiken, maar wel langer.
Ook hier is het rendement niet 0, maar negatief. Behalve meer verlies in de bedrading, verliest de waterkoker ook meer warmte naar de omgeving doordat ie langer aan staat.
Ik ben wellicht slecht in verzinnen, maar wat blijft er behalve lampen nog over?
Zelfs voor gloeilampen is het rendement negatief. Die gaan weliswaar minder licht geven, maar doordat de temperatuur van de gloeidraad wordt verlaagd, neemt ook het rendement af. Als je toch een gloeilamp wilt houden, en minder licht wilt, kun je er veel beter een lamp met een lager wattage gebruiken.
Met lampen kan je veel meer besparen door een gloeilamp te vervangen door LED. Als je eenmaal op LED zit dan werkt die kubie ook niet.
Inderdaad. Ik heb net ook even lopen denken of ik een toepassing kan verzinnen waarbij dit ding werkt, maar ze zijn er gewoon niet. En al zeker niet in die mate dat die het negatieve rendement kunnen compenseren, laat staan de verkoopprijs (en de installatiekosten, die nergens worden genoemd...).

Opknopen die oplichters!

[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 14-04-2021 13:55 ]

• JeroenE
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 14 april 2021 @ 11:13:
Zelfs voor gloeilampen is het rendement negatief. Die gaan weliswaar minder licht geven, maar doordat de temperatuur van de gloeidraad wordt verlaagd, neemt ook het rendement af. Als je toch een gloeilamp wilt houden, en minder licht wilt, kun je er veel beter een lamp met een lager wattage gebruiken.
Tuurlijk, maar het gaat er natuurlijk om dat je 40W lamp uit 1985 ondertussen 'vanzelf' meer licht is gaan geven omdat de spanning omhoog is gegaan. Ik noem maar wat, wellicht geeft die nu voor 44W licht. Met dit apparaat krijg je ze dan wel weer terug op dat niveau uit 1985.

Natuurlijk is dat niet nuttig en kan je beter andere maatregelen nemen. Maar het klopt op zich wel
en de installatiekosten, die nergens worden genoemd
Die staan wel in de webshop. Als je een artikel selecteert dan kan je kiezen tussen afhalen, opsturen of installeren. In de webshop zelf zie je ook al de laagste en hoogste prijs staan, dus je hoeft niet eens per se iets aan te klikken als je dat eenmaal weet.

• B-lex
  • Laatst online: 24-12 10:21
Kent iemand Kubie?

Kubie - elektriciteitsbesparing ervaringen?

Veel leesplezier. (y)

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:11

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Oh leuk, daar kwamen de zonnepalen ook al in voor (en mijn inmiddels bekende opmerking) _O-

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Andrehj
JeroenE schreef op woensdag 14 april 2021 @ 11:20:
[...]
Tuurlijk, maar het gaat er natuurlijk om dat je 40W lamp uit 1985 ondertussen 'vanzelf' meer licht is gaan geven omdat de spanning omhoog is gegaan. Ik noem maar wat, wellicht geeft die nu voor 44W licht. Met dit apparaat krijg je ze dan wel weer terug op dat niveau uit 1985.

Natuurlijk is dat niet nuttig en kan je beter andere maatregelen nemen. Maar het klopt op zich wel
Nee, dat klopt ook niet. Want die gloeilamp uit 1985 is allang vervangen. En als ie nog uit 1985 is en nog niet stuk, dan wordt ie dus nooit gebruikt, en kun je er dus ook niets mee besparen.

• JeroenE
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 14 april 2021 @ 11:56:
Nee, dat klopt ook niet. Want die gloeilamp uit 1985 is allang vervangen. En als ie nog uit 1985 is en nog niet stuk, dan wordt ie dus nooit gebruikt, en kun je er dus ook niets mee besparen.
Tuurlijk, zoals ik al zei is dit helemaal niet nuttig. Maar dat maakt de theorie (in het geval van gloeilampen) niet minder waar.

Het enige andere waar het heel misschien nuttig voor zou kunnen zijn is mensen die pv-omvormers hebben die afschakelen vanwege de te hoge netspanning. Maar ook dan heb je natuurlijk mitsen en maren en ik vermoed ook niet dat het echt rendement oplevert, omdat je er niets meer aan hebt als de netbeheerder de trafo beter heeft ingeregeld.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-12 17:08
JeroenE schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:17:
[...]
Tuurlijk, zoals ik al zei is dit helemaal niet nuttig. Maar dat maakt de theorie (in het geval van gloeilampen) niet minder waar.

Het enige andere waar het heel misschien nuttig voor zou kunnen zijn is mensen die pv-omvormers hebben die afschakelen vanwege de te hoge netspanning. Maar ook dan heb je natuurlijk mitsen en maren en ik vermoed ook niet dat het echt rendement oplevert, omdat je er niets meer aan hebt als de netbeheerder de trafo beter heeft ingeregeld.
Ik denk ook niet dat je netbeheerder er vrolijk van wordt als je op die manier de regels voor invoeding "omzeilt" en de netspanning over de limieten drijft. Als je daar toch al schijt aan hebt, kun je beter gewoon de instellingen van je omvormer aanpassen naar een gebied met minder strikte normen, is een stuk goedkoper en heb je bovendien minder kabel/transformator verliezen. :+

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 23-12 22:43
Zelfs de besparings calculator op de site van de Kubie is dubieus, als ik hem invul (50 kWh jaar verbruik uit apparaten die geen schakelende voeding of thermostaat hebben) dan rekent hij netjes uit dat mijn terug verdien tijd op de laagste spanning (meeste besparing) 3297 maanden is (~275 jaar) ... maar bij rendement na 20 jaar staat vrolijk 43,60 euro ... de aanschaf prijs van 599,00 euro en installatie kosten worden voor het gemak even niet mee geteld in het rendement. |:( 8)7 |:(

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:28

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Speedy-Andre schreef op woensdag 14 april 2021 @ 11:45:
Oh leuk, daar kwamen de zonnepalen ook al in voor (en mijn inmiddels bekende opmerking) _O-
Deze is beter... lag stuk :)

EddoH in "Kubie - elektriciteitsbesparing ervaringen?"

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• No Hands
  • Nu online
Haha mooi, ik was er zelf ook al niet van overtuigd en had het ding onder het kopje kalkvrij water met een magneet geschaard maar wilde nog even weten hoe de gedachten hier waren.

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:02
Andrehj schreef op woensdag 14 april 2021 @ 08:33:
Hoe denk je dat te gaan doen met (ouder wordende) kinderen? Die willen op hun kamer spelen, en moeten straks op hun kamer huiswerk maken. Dan is 17 graden echt veel te koud. En dan kun je wel zeggen dat alle deuren open moeten, maar de gemiddelde puber zit daar echt niet op te wachten. En anders jij als ouder niet, als je verplicht mag meegenieten van hun Spotify-playlist...
De tijd zal het leren ;) . Ze hoeven van mij geen dikke truien aan te trekken om boven te leren oid, maar ik moet gaan kijken wat werkt. Als de WTW unit aan gaat, dan blaast die ook al wat warmere lucht naar binnen, dus volgens mij moet ik van die 17 graden af nog wel wat omhoog kunnen naar een aangenamere temp.

En wie weet is het in de zomer straks wel snikheet boven, en moeten er airco's komen, dan zou je daarmee ook weer kunnen verwarmen mocht het nodig zijn. En als het wel koel blijft boven, dan wellicht infrarood panelen bij een bureau.

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
De kubie is wel handig voor alle apparaten met eenvoudige lineaire voeding, denk bv aan een high end klasse a audio versterker met transformator , gelijkrichter en eenvoudige spanningsregelaar, Hoe meer spanning je op de spanningsregelaar zet, hoe meer ie moet wegdissiperen, want de ingangsstroom en uitgangsstroom is daarbij hetzelfde itt een dcdc converter, maar ja daar heb je weer potentiele hf storing.....
De extra warmte is wel handig, maar je bespaart zeker wel wat energie. En als je al een high end klasse a audio versterker hebt dan maakt een kubie qua geld ook niet meer zoveel uit. Is alleen de vraag, hoeveel hf genereert de kubie ?
Je kunt natuurlijk ook beter een variac https://variac.nl/ kopen voor deze toepassing, da’s 85 tot 120 euro.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:11
Interessante aflevering waarin een mooie man een ontdekking gedaan lijkt te hebben om zonnewarmte op te slaan in de bodem en die dan in de winter weer te gebruiken.
Nu vraag ik me af wat dit anders is dan een normale grond water warmtepomp? En of er echt wel extra energie in de grond gestopt is of dat hij eigenlijk gebruik maakt van de warmte die toch al aanwezig is in de grond.
https://eenvandaag.avrotr...er-zijn-uitvinding-horen/

Verplaatst naar De Duurzame Kroeg

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 16-04-2021 15:09 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:02
walletje-w schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 13:00:
Interessante aflevering waarin een mooie man een ontdekking gedaan lijkt te hebben om zonnewarmte op te slaan in de bodem en die dan in de winter weer te gebruiken.
Nu vraag ik me af wat dit anders is dan een normale grond water warmtepomp? En of er echt wel extra energie in de grond gestopt is of dat hij eigenlijk gebruik maakt van de warmte die toch al aanwezig is in de grond.
Nee dit is niet nieuw of revolutionair. wel leuk dat hij het zelf gemaakt heeft en het voor hem werkt. Dit is gewoon een grond-water warmtepomp met een beetje extra regeneratie door zonnecollectoren. Zo te zien is het een zogeheten gesloten bodem-energiesysteem (GBES). De warmte van de collectoren gaat door de buizen en wordt afgegeven aan de grond/het grondwater. Of die dan ook echt bewaard blijft tot het volgende seizoen hangt vooral af van de samenstelling van de grond en hoe hard het grondwater verder stroomt.

Of die zonnewarmte ook echt helpt is maar de vraag, dat kun je alleen weten als je temperaturen logt en dat consequent doet over de jaren. Maar goede kans dat het weinig doet maar de performance op peil blijft omdat hij gewoon ontzettend overdimensioneerd (hij heeft het over 3km leiding, dat geeft je zelfs bij 5 W/m nog steeds een dikke 15 kW aan thermisch vermogen uit de bodem).

Zijn oplossing is best prima hoor, maar hij heeft gewoon een bodemlus gemaakt die niet verticaal gaat maar horizontaal die hij wat bijlaadt met zonnewarmte.

De reden dat dit niet overal gebruikt wordt is ook duidelijk --> veel te veel ruimte voor nodig. Hij heeft een landgoed met flink terrein dus dan kun je wel wat vierkante meters gebruiken voor zoiets. Wil je dit doen bij een gewoon rijtjeshuis dan heb je te weinig oppervlak en moet je toch gewoon de diepte in.

Berichten als 'overheid negeert het want niet gecertificeerd' etc krijg ik altijd extreem jeuk van.

[ Voor 11% gewijzigd door Fr33z op 16-04-2021 13:15 ]

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:17
walletje-w schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 13:00:
Hij heeft een WW-WP met een horizontale bodemcollector. Het trucje dat hij uithaalt is dat hij het energieoverschot van de zonnecollectoren terug de grond in pompt.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 24-12 19:03
Een handig trucje, mits je oppervlakte en een geschikte bodem hebt. Ik heb eerder warmtekorven en het inzetten van collectoren overwogen. Helaas zit het grondwater in het voorjaar op > 4 meter en na een droge zomer is dat ongeveer 6/7 meter. Verder alleen maar zand. Niet beschikt dus. Toch verwacht ik als je een geschikte bodem hebt daarin redelijk wat warmte kunt opslaan. Bij een beetje zonnestraling leveren de collectoren al snel warmte door de lage grondtemperatuur. Mijn keuze zou dan korven zijn omdat je met warmteopslag dicht onder het oppervlak warmte ook weer snel verliest. Vermoed ik.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Het is situationeel afhankelijk, ik heb ze in Noorwegen eens een gigantische granieten zwerfkei als warmtebuffer zien gebruiken, werkte best goed.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Erasmo schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 22:08:
Het is situationeel afhankelijk, ik heb ze in Noorwegen eens een gigantische granieten zwerfkei als warmtebuffer zien gebruiken, werkte best goed.
toch maar niet meer van die dingen terug naar huis brengen dan :+

https://www.gids.tv/video...k-hier-de-hele-uitzending

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:43
Daar gaan we weer. Ik wacht vooralsnog gewoon de plannen van mijn gemeente af!

https://nos.nl/artikel/23...pen-voor-het-klimaat.html

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-12 16:25
Gramser schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:54:

Prima inderdaad. Ik vind het sowieso beetje gek dat we als een idioot volledig van het gas afwillen. Het is relatief schoon en best veel slecht geisoleerde huizen ga je niet lekker warm krijgen met de lage temperatuur van een warmtepomp zonder gigantisch veel oppervlak. Als zo'n hybride oplossing ervoor kan zorgen dat 75% van je gasgebruik vervalt kunnen we overige prioriteiten aanpakken. Als je puur kijkt naar CO2 uitstoot kan je bijvoorbeeld beter Tata steel volledig overzetten dan elk huisje in Nederland.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

CO2-toeslag op verwarmingselementen? Wordt het wel een beetje lastig hoe je de CO2-toeslag van een elektrische (warmtepomp)verwarming moet berekenen.

Signatures zijn voor boomers.

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-12 20:20
Santee schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:03:
[...]

Prima inderdaad. Ik vind het sowieso beetje gek dat we als een idioot volledig van het gas afwillen. Het is relatief schoon en best veel slecht geisoleerde huizen ga je niet lekker warm krijgen met de lage temperatuur van een warmtepomp zonder gigantisch veel oppervlak. Als zo'n hybride oplossing ervoor kan zorgen dat 75% van je gasgebruik vervalt kunnen we overige prioriteiten aanpakken. Als je puur kijkt naar CO2 uitstoot kan je bijvoorbeeld beter Tata steel volledig overzetten dan elk huisje in Nederland.
De warmtepomp moet aan het eind komen: isoleren, balansventilatie met WTW, lage temperatuur verwarming en dan een warmtepomp.

• Gramser
phicoh schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:15:
[...]

De warmtepomp moet aan het eind komen: isoleren, balansventilatie met WTW, lage temperatuur verwarming en dan een warmtepomp.
Wat "moet" staat vaak nogal haaks op wat "kan" (en dan doel ik vooral op weerstand bij eigenaren, vanwege welke reden dan ook). Aanleggen van balansventilatie met WTW en LTV kunnen nogal ingrijpend zijn in een woonsituatie, waarbij isolatie dat niet hoeft te zijn. En een hybride WP ook niet: dat is nagenoeg dezelfde last als het installeren van een nieuwe CV ketel.

Als je vanaf nul begint, prima. Maar dan hoef je ook niet naar een hybride situatie op zoek.

• phicoh
Gramser schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:54:

Let wel op dat je gemeente niet gaat voor hoge temperatuur verwarming op basis van biomassa. Dan kan je over een paar jaar nog wel eens van een koude kermis thuiskomen.

• Santee
phicoh schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:15:
[...]

Het isolatieverhaal is ook een lastige. Ja het is effectief, maar bij oude woningen zijn alleen kozijnen+glas relatief eenvoudig. Vloer/dak/wandisolatie zijn een hele andere onderneming en de kosten lopen in de tienduizenden euro's per woning. Hoe ga je dat aanvliegen? Ga je subsidie geven? Ga je dan degene die de afgelopen jaren dit uit hun eigen zak hebben betaald ook met terugwerkende kracht subsidie geven? En als je geen subsidie geeft, je kan mensen met een jaren 20 woning niet dwingen om ineens €40k op te hoesten om hun vrijstaande ongeisoleerde woning ineens te isoleren. Kortom een nogal lastig verhaal dat isoleren (al ben ik het wel met je eens dat er veel te winnen valt).

• phicoh
Gramser schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:22:
[...]

Wat "moet" staat vaak nogal haaks op wat "kan" (en dan doel ik vooral op weerstand bij eigenaren, vanwege welke reden dan ook). Aanleggen van balansventilatie met WTW en LTV kunnen nogal ingrijpend zijn in een woonsituatie, waarbij isolatie dat niet hoeft te zijn. En een hybride WP ook niet: dat is nagenoeg dezelfde last als het installeren van een nieuwe CV ketel.

Als je vanaf nul begint, prima. Maar dan hoef je ook niet naar een hybride situatie op zoek.
Het gaat erom dat woningen in de komende 30 jaar juist wel helemaal verbouwd moeten worden. Als er in 2050 geen gas meer is, dan is een warmtepomp met LTV de enige oplossing. Een hybride warmtepomp is gewoon het probleem voor je uitschuiven.

Nu hebben we nog (iets minder dan) 30 jaar de tijd om alle woningen te verbouwen. Hoe langer we wachten hoe sneller dat moet gaan, en dan kom je aannemers te kort.

Als je het goed plant dan is een hybride warmte pomp niet helemaal verspilde moeite. Als je sanitair warm water overzet op een warmtepomp dan kan dat gewoon zo blijven. En een buitenunit plaatsen en aansluiten is ook nooit weg. Maar in het algemeen verwarmen ze SWW met gas.

• Gramser
phicoh schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:30:
[...]

Let wel op dat je gemeente niet gaat voor hoge temperatuur verwarming op basis van biomassa. Dan kan je over een paar jaar nog wel eens van een koude kermis thuiskomen.
Volgens mij kijken ze naar een aardgasalternatief, maar dan eerder waterstof en geen biomassa.

• phicoh
Santee schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:38:
[...]

Het isolatieverhaal is ook een lastige. Ja het is effectief, maar bij oude woningen zijn alleen kozijnen+glas relatief eenvoudig. Vloer/dak/wandisolatie zijn een hele andere onderneming en de kosten lopen in de tienduizenden euro's per woning. Hoe ga je dat aanvliegen? Ga je subsidie geven? Ga je dan degene die de afgelopen jaren dit uit hun eigen zak hebben betaald ook met terugwerkende kracht subsidie geven? En als je geen subsidie geeft, je kan mensen met een jaren 20 woning niet dwingen om ineens €40k op te hoesten om hun vrijstaande ongeisoleerde woning ineens te isoleren. Kortom een nogal lastig verhaal dat isoleren (al ben ik het wel met je eens dat er veel te winnen valt).
Ik zie twee mogelijkheden. 1) een speciale, gebouwgebonden achtergestelde lening. De lening kan afgelost worden met de overwaarde van het huis als het verkocht wordt, en het restant schuift door naar de volgende eigenaar. De overheid kan gewoon de rente op 0 zetten.

2) Een verplichting, van duur naar minder duur (bijv. beginnen met panden boven 1000000 euro en dan ieder jaar een lagere limiet) om na verkoop binnen een jaar van het gas af te gaan (als het technisch mogelijk is). Net als bij een rotte fundering is een slecht geisoleerd huis met hoge temperatuur verwarming dan gewoon minder waard.

• Gramser
phicoh schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:39:
[...]

Het gaat erom dat woningen in de komende 30 jaar juist wel helemaal verbouwd moeten worden. Als er in 2050 geen gas meer is, dan is een warmtepomp met LTV de enige oplossing. Een hybride warmtepomp is gewoon het probleem voor je uitschuiven.

Nu hebben we nog (iets minder dan) 30 jaar de tijd om alle woningen te verbouwen. Hoe langer we wachten hoe sneller dat moet gaan, en dan kom je aannemers te kort.

Als je het goed plant dan is een hybride warmte pomp niet helemaal verspilde moeite. Als je sanitair warm water overzet op een warmtepomp dan kan dat gewoon zo blijven. En een buitenunit plaatsen en aansluiten is ook nooit weg. Maar in het algemeen verwarmen ze SWW met gas.
Mee eens dat het een tussenoplossing is. Maar volgens mij zijn die aannemers het punt niet eens. Wie die aannemers gaan betalen, wel. Vandaar die weerstand. Als het gratis is, en je wordt er beter van, en deze aardkloot ook, prima.

Not gonna happen.

Edit: zie nu net je andere reactie :)

• phicoh
Gramser schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:39:
[...]

Volgens mij kijken ze naar een aardgasalternatief, maar dan eerder waterstof en geen biomassa.
Precies 'waterstof', de magische, vrijwel gratis energiebron van de toekomst. Behalve als waterstof toevallig in de toekomst erg duur blijkt te zijn en er geen ander goedkoop aardgas alternatief is. Dan krijgen dat soort warmtenetten een groot probleem.

Op dit moment is alles behalve een lage temperatuur (20 tot 30 graden) restwarmte net verdacht. Uitzonderingen zijn woningen waar je geen buitenunit voor een warmtepomp kan plaatsen. Dan is een lage temperatuur warmenet op basis van warmte in de bodem of oppervlakte water ook een goed idee.

• Gramser
Tsja, was de glazen bol maar wat minder mistig. Maar op dit moment ben ik wel tevreden over het energieverbruik van mijn woning, relatief weinig voor wat het is. Ik ga dan ook het liefst direct over op een volledgige warmtepompoplossing, ook voor SWW. Maar daarvoor heb ik simpelweg nog geen centjes.

• mcDavid
phicoh schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:39:
[...]

Niet helemaal mee eens. Een hybride warmtepomp levert direct klimaatwinst op. Daarmee wordt er direct minder CO2 opgebouwd in de atmosfeer, en dat geeft meer tijd om aan een oplossing te werken die helemáál CO2 neutraal is. Natuurlijk kun je het beter gelijk in één klap goed doen, maar dat is lang niet altijd (nu al) een haalbare optie. En helemaal niets doen is pas écht "het pobleem voor je uitschuiven".

• Gramser
Helemaal waar - maar je wil ook niet (financieel) "gestraft" worden voor een oplossing die het uiteindelijk "net niet" blijkt te zijn. Als ik nu op een hybride warmtepomp over zou gaan, wil ik niet over zoveel jaar weer moeten investeren om alsnog het aardgas uit te bannen. Tenzij ik daar wat hulp bij krijg.

• phicoh
mcDavid schreef op donderdag 22 april 2021 @ 15:43:
[...]

Niet helemaal mee eens. Een hybride warmtepomp levert direct klimaatwinst op. Daarmee wordt er direct minder CO2 opgebouwd in de atmosfeer, en dat geeft meer tijd om aan een oplossing te werken die helemáál CO2 neutraal is. Natuurlijk kun je het beter gelijk in één klap goed doen, maar dat is lang niet altijd (nu al) een haalbare optie. En helemaal niets doen is pas écht "het pobleem voor je uitschuiven".
Die tijd wordt gewoon gebruikt om langer niets te doen. Die besparing op CO2 wordt gewoon ingeboekt richting 2030 (en dan blijkt natuurlijk dat de besparing veel te optimistisch is ingeschat). En verder doen we weer een tijd niets, want we zijn tenslotte goed bezig.

Het is allang duidelijk wat de oplossing is en wat het kost. Het gaat gewoon om het politieke besluit, wat gaat de overheid doen, en wat wordt verplicht opgelegd aan de huizenbezitter.

Als je nu mensen (en de overheid) laat investeren in een hybride warmtepomp, wanneer gaan we dan het probleem wel goed oplossen? Over 20 jaar als die hybride warmtepomp afgeschreven is?

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:03
Gramser schreef op donderdag 22 april 2021 @ 15:08:
Tsja, was de glazen bol maar wat minder mistig. Maar op dit moment ben ik wel tevreden over het energieverbruik van mijn woning, relatief weinig voor wat het is. Ik ga dan ook het liefst direct over op een volledgige warmtepompoplossing, ook voor SWW. Maar daarvoor heb ik simpelweg nog geen centjes.
welk budget denk je aan voor hoeveel capaciteit en hoeveel gas verbruik nu?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Gramser
Dat voert te ver voor nu, omdat er überhaupt geen budget voor is, momenteel. Da’s echt nog een aantal jaren sparen, maar als ik een 5kW L/W model met warmtepompboiler voor SWW werkend geïstalleerd voor 10-15K verwacht, zit ik wrslk niet ver bezijden de waarheid.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-12 11:20
Santee schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:38:
[...]

En als je geen subsidie geeft, je kan mensen met een jaren 20 woning niet dwingen om ineens €40k op te hoesten om hun vrijstaande ongeisoleerde woning ineens te isoleren. Kortom een nogal lastig verhaal dat isoleren (al ben ik het wel met je eens dat er veel te winnen valt).
Het is misschien maar eens tijd dat oude huizen gewoon minder waard worden zoals oude auto's dat ook doen.
Of je betaald weer meer voor een klassieker, met alle nadelen van dien met dagelijks gebruik.

Maar goed, ook jaren 20 of 30 huizen worden nageisoleerd en soms energieneutraal gemaakt.

En laten we wel wezen, de meeste woningen in Nederland zijn rijtjeshuizen die wat ouder zijn, waar veel te winnen valt met kruipruimte isolatie, kozijnen vervangen en de spui vol spuiten met isolatie. Dan zit je vaak al op niveau goed genoeg om warmtepomp te plaatsen.
Daar valt vanwege de aantallen ook meeste winst te halen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:03
@gramser: zou zomaar eens voor de helft kunnen. En met een sCOP van 4 (dus2 kwh E ipv 1m3 gas)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Is het toegestaan om in
Jaar 1 maatregelen te doen en ISDE-subsidie te ontvangen over die
Jaar 2 andere maatregelen te doen en ISDE-subsidie te ontvangen over die?

Om zo het geheel over een wat langere periode uit te smeren.

• Andrehj
phicoh schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:15:
[...]
Die tijd wordt gewoon gebruikt om langer niets te doen. Die besparing op CO2 wordt gewoon ingeboekt richting 2030 (en dan blijkt natuurlijk dat de besparing veel te optimistisch is ingeschat). En verder doen we weer een tijd niets, want we zijn tenslotte goed bezig
Als we alle huizen die nu nog water van 70 graden nodig hebben deels kunnen verwarmen met een hybride WP, is er al heel wat gewonnen.
.Het is allang duidelijk wat de oplossing is en wat het kost. Het gaat gewoon om het politieke besluit, wat gaat de overheid doen, en wat wordt verplicht opgelegd aan de huizenbezitter.
Wie denk je dat de rekening betaald als die niet op het bordje van de huizenbezitter komt? De overheid? En waar denk je dat die haar geld vandaan haalt?
Als je nu mensen (en de overheid) laat investeren in een hybride warmtepomp, wanneer gaan we dan het probleem wel goed oplossen? Over 20 jaar als die hybride warmtepomp afgeschreven is?
Welk probleem? Dat we in NL de opwarming met 0.000001 graad willen verlagen? Dat helpt toch niets en is niet eens meetbaar. Bovendien, dat gas wordt door de Russen, Arabieren of Noren toch wel opgepompt en verkocht. Of wij dat nu verbranden of iemand anders maakt op wereldschaal niets uit.

Het is dus veel slimmer om gewoon je nieuwbouwwoningen aan te pakken met goede isolatie en de rest van je huizenbestand in bijvoorbeeld 100 jaar af te schrijven en te vervangen. Tot die tijd gewoon op gas doorstoken. Dat is schoon, stinkt niet en veroorzaakt geen luchtvervuiling.

In 2030 (of 2040) van het gas af is onhaalbaar en dat weet iedereen, behalve de enkeling die nog in sprookjes gelooft.

• assje
  • Nu online
Andrehj schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:00:
In 2030 (of 2040) van het gas af is onhaalbaar en dat weet iedereen, behalve de enkeling die nog in sprookjes gelooft.
Of de status quo is een sprookje...

• mcDavid
phicoh schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:15:
[...]

Die tijd wordt gewoon gebruikt om langer niets te doen. Die besparing op CO2 wordt gewoon ingeboekt richting 2030 (en dan blijkt natuurlijk dat de besparing veel te optimistisch is ingeschat). En verder doen we weer een tijd niets, want we zijn tenslotte goed bezig.
Dat is wel ongeveer hoe het werkt ja. Als we gewoon in de jaren '70 al begonnen waren met besparen, hadden we nu helemaal niet zo'n accuut probleem gehad. Als we *nu* beginnen te besparen wordt de situatie ook een stuk minder nijpend. En dat levert tijd op om problemen zoals opslag en netcapaciteit te tackelen.
Het is allang duidelijk wat de oplossing is en wat het kost. Het gaat gewoon om het politieke besluit, wat gaat de overheid doen, en wat wordt verplicht opgelegd aan de huizenbezitter.

Ja zoiets bijvoorbeeld.

Als je 20 jaar lang 80% gasverbruik bespaart, levert dat méér klimaatwinst op dan wanneer je nog 5 jaar 0% bespaart en daarna 15 jaar 100%. Dus als zo'n hybride warmtepomp mensen helpt om ondanks het gebrek aan sturing vanuit de overheid toch een stap richting minder gasverbruik te zetten, dan juich ik dat alleen maar toe.

Kijk als ik kon toveren zou ik in alle woonhuizen vandaag nog van het gas af toveren, maar we moeten ook accepteren dat dat niet realistisch is, en dat deeloplossingen wel degelijk kunnen helpen. In het slechtste geval levert het enkel wat tijd op, en in het beste geval scheelt het zoveel dat i.c.m. andere maatregelen dat laatste beetje gas niet eens meer een probleem is straks.

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-12 12:03
mcDavid schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:20:
[...]
Dat is wel ongeveer hoe het werkt ja. Als we gewoon in de jaren '70 al begonnen waren met besparen, hadden we nu helemaal niet zo'n accuut probleem gehad. Als we *nu* beginnen te besparen wordt de situatie ook een stuk minder nijpend. En dat levert tijd op om problemen zoals opslag en netcapaciteit te tackelen.

[...]

Ja zoiets bijvoorbeeld.

Als je 20 jaar lang 80% gasverbruik bespaart, levert dat méér klimaatwinst op dan wanneer je nog 5 jaar 0% bespaart en daarna 15 jaar 100%. Dus als zo'n hybride warmtepomp mensen helpt om ondanks het gebrek aan sturing vanuit de overheid toch een stap richting minder gasverbruik te zetten, dan juich ik dat alleen maar toe.

Kijk als ik kon toveren zou ik in alle woonhuizen vandaag nog van het gas af toveren, maar we moeten ook accepteren dat dat niet realistisch is, en dat deeloplossingen wel degelijk kunnen helpen. In het slechtste geval levert het enkel wat tijd op, en in het beste geval scheelt het zoveel dat i.c.m. andere maatregelen dat laatste beetje gas niet eens meer een probleem is straks.
Met dat soort hypotheses kan iedereen de cijfers naar zijn hand zetten. 30 jaar 80% besparing is minder gas besparing dan 5 jaar 0% en 25 jaar 100%.
Vergeet ook niet dat die eerste 5 jaar de elektriciteit meer co2 oplevert dan daarna (omdat het steeds duurzamer wordt opgewekt), terwijl de gasketel altijd hetzelfde zal blijven uitstoten.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Andrehj Als niet iedereen zijn steentje bijdraagt gaat het fout. Dus huizen die de moeite waard zijn, isoleren etc. Je verdient er ook nog op... Ja wel een investering. Huis uit mijn .sig: <6k€. Energie positief...
Ja veel zelf doen en goedkoop opscharrelen. De bewoner mag nog verder investeren voor meer comfort.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• phicoh
Andrehj schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:00:
[...]

Wie denk je dat de rekening betaald als die niet op het bordje van de huizenbezitter komt? De overheid? En waar denk je dat die haar geld vandaan haalt?

[...]

Welk probleem? Dat we in NL de opwarming met 0.000001 graad willen verlagen? Dat helpt toch niets en is niet eens meetbaar. Bovendien, dat gas wordt door de Russen, Arabieren of Noren toch wel opgepompt en verkocht. Of wij dat nu verbranden of iemand anders maakt op wereldschaal niets uit.

Het is dus veel slimmer om gewoon je nieuwbouwwoningen aan te pakken met goede isolatie en de rest van je huizenbestand in bijvoorbeeld 100 jaar af te schrijven en te vervangen. Tot die tijd gewoon op gas doorstoken. Dat is schoon, stinkt niet en veroorzaakt geen luchtvervuiling.

De overheid kan geld lenen, op dit moment tegen een negatieve rent. Dus als overheid lening tegen 0 procent rente verschaft dat levert dat de overheid netto geld op. Er is in de wereld enorm veel geld dat opzoek is naar lening uitgeschreven door een stabiele overheid.

"Dat we in NL de opwarming met 0.000001 graad willen verlagen?" Dat is hetzelfde dat ik wel een stukje papier op straat mag gooien. Want 1 stukje papier in heel nederland is echt geen probleem.

De hoeveelheid CO2 in de atmosfeer is nu al veel te hoog. Dus iedereen moet nu gewoon aan de slag. Rijke landen zoals Nederland voorop. Waarbij aangetekend moet worden dat Nederland behoorlijk achter loopt.

En hoe denk je die huizen van 100 jaar te vervangen? Eigenaren krijgen een brief "uw huis is binnenkort 100 jaar en wordt dan gesloopt"? Wie gaat dat betalen? Als je geld hebt voor sloop en nieuwbouw dan kan je ook isoleren en vloerverwarming aanleggen.

Ga er maar vanuit dat er aan het eind gewoon een verplichting komt om wat te doen. Bijv. dat de overheid per 2050 de levering van gas stopt en huizen die dan niet verwarmt kunnen worden onbewoonbaar verklaart.

• phicoh
mcDavid schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:20:
[...]

Een hybride warmtepomp levert in een slecht geisoleerd huis met hoge temperatuur verwarming natuurlijk helemaal geen besparing van 80% op het gasverbruik.

Een warmtepompt is efficient bij een uitgaande watertemperatuur van max. 35 graden. Een traditionele radiator doet bij temperatuur vrijwel niets.

Dus je mag eerder blij zijn als je 20% gas bespaart.

• Andrehj
phicoh schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 11:44:
De overheid kan geld lenen, op dit moment tegen een negatieve rent. Dus als overheid lening tegen 0 procent rente verschaft dat levert dat de overheid netto geld op. Er is in de wereld enorm veel geld dat opzoek is naar lening uitgeschreven door een stabiele overheid.
Dus dat geld is gratis en hoeft nooit terugbetaald te worden?
En hoe denk je die huizen van 100 jaar te vervangen? Eigenaren krijgen een brief "uw huis is binnenkort 100 jaar en wordt dan gesloopt"?
Dat hoeft niet. Want itt tot wat veel mensen denken hebben huizen ook gewoon een (beperkte) levensduur. Tegen de tijd dat een huis 100 jaar oud is, is het zodanig verouderd dat iemand het al lang een keer heeft gesloopt en op dezelfde plek een nieuw huis gebouwd of het huis grondig gerenoveerd. Kijk maar eens om je heen hoeveel huizen van ouder dan 100 jaar in originele staat je nog ziet....
Ga er maar vanuit dat er aan het eind gewoon een verplichting komt om wat te doen. Bijv. dat de overheid per 2050 de levering van gas stopt en huizen die dan niet verwarmt kunnen worden onbewoonbaar verklaart.
Dat gaat gelukkig hooguit een stimulans zijn. Dat gas blijft (gelukkig) echt nog heel lang stromen.

Bovendien is de focus nu veel te veel op de woningen gericht, terwijl die maar verantwoordelijk zijn voor een klein percentage van de CO2-uitstoot.

• phicoh
Andrehj schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 12:11:
[...]

Dus dat geld is gratis en hoeft nooit terugbetaald te worden?

[...]

Dat hoeft niet. Want itt tot wat veel mensen denken hebben huizen ook gewoon een (beperkte) levensduur. Tegen de tijd dat een huis 100 jaar oud is, is het zodanig verouderd dat iemand het al lang een keer heeft gesloopt en op dezelfde plek een nieuw huis gebouwd of het huis grondig gerenoveerd. Kijk maar eens om je heen hoeveel huizen van ouder dan 100 jaar in originele staat je nog ziet....

[...]

Dat gaat gelukkig hooguit een stimulans zijn. Dat gas blijft (gelukkig) echt nog heel lang stromen.

Bovendien is de focus nu veel te veel op de woningen gericht, terwijl die maar verantwoordelijk zijn voor een klein percentage van de CO2-uitstoot.
Hoe gek het ook klinkt, zolang de centrale banken de rente laag houden is geld inderdaad gratis. Natuurlijk is goed om de meerwaarde van huizen af te romen en de lening op die manier terug te betalen.

Natuurlijk wordt er op een tijdschaal van een eeuw met enige regelmaat grondig gerenoveerd. Het probleem is alleen dat we binnen 30 jaar van fossiele brandstoffen afwillen en dus niet willen wachten tot toevallig alle panden gerenoveerd zijn.

Verder is de prijs van gas t.o.v. electriciteit zo laag dat verwarmen met electriciteit zich nauwelijks terugbetaalt. Dan installeren mensen liever een nieuwe badkamer.

Dus de gasprijs met een factor 5 omhoog zou ook helpen.

Ik denk dat bedrijfspanden veel eenvoudiger is. Weinig bedrijven zitten lang op dezelfde plek. Maar het grotere probleem op dit moment zal wel zijn dat de overheid vrijwel niets wil doen wat nadelig is voor bedrijven.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:22
phicoh schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 12:04:
[...]

Een hybride warmtepomp levert in een slecht geisoleerd huis met hoge temperatuur verwarming natuurlijk helemaal geen besparing van 80% op het gasverbruik.

Een warmtepompt is efficient bij een uitgaande watertemperatuur van max. 35 graden. Een traditionele radiator doet bij temperatuur vrijwel niets.

Dus je mag eerder blij zijn als je 20% gas bespaart.
Hier een gasloos huis uit 2004 met traditionele radiatoren, niet nageisoleerd. De hoogst benodigde aanvoertemperatuur was 39 graden.
Bij een slecht geïsoleerd huis met hoge temperatuur verwarming zou 40 a 45 graden aanvoer al snel voldoende zijn voor verwarming tot een buitentemperatuur van 0 graden.
Die 80% gasbesparing lijkt me dus wel plausibel.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:18

vliegnerd

Nintendo fan.

In mijn huis (1974, maar inmiddels label C) heb ik de aanvoertemperatuur op de CV op 55 graden staan, eigenlijk vooral omdat we twee kleine radiatoren in de woonkamer hebben. (En verder staan alle radiatoren uit/dicht). Lager lukt eigenlijk niet.

Op 45 graden trekken die radiatoren het gewoon niet. Te weinig vermogen.

Voor mijn huis is hybride warmtepomp alleen een optie als ik grotere/meer radiatoren plaats (=vloerverwarming). Eigenlijk is isoleren niet meer nodig. Als je eenmaal bij B/C aangekomen bent, dan is extra isoleren heel erg duur en alleen voor het comfort nog interessant. Terugverdientijd is altijd >25jaar.

Maar stel dat ik hier zou blijven wonen: Direct vloerverwarming erin en dubbelglas in woonkamer verbeteren. Beide voor het comfort. Dan hybride warmtepomp zodat je een deel van de PV opwek zelf kan gebruiken. Ik doe het niet want ik ga naar een nieuwbouwhuis.

Maar mijn punt:
- isoleren is niet altijd (alleen) de oplossing. Vaak zijn moet het radiatorvermogen ook vergroot worden (bij lage temp, dus meer of grotere).
- Verduurzamen is dan ook comfort vergroten, dus voor veel mensen hoeft het niet gesubsidieerd te worden. En sociale woningbouw moeten wij als maatschappij "gewoon" maximaal verduurzamen.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• phicoh
busscherski schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 12:51:
[...]

Hier een gasloos huis uit 2004 met traditionele radiatoren, niet nageisoleerd. De hoogst benodigde aanvoertemperatuur was 39 graden.
Bij een slecht geïsoleerd huis met hoge temperatuur verwarming zou 40 a 45 graden aanvoer al snel voldoende zijn voor verwarming tot een buitentemperatuur van 0 graden.
Die 80% gasbesparing lijkt me dus wel plausibel.
Voor zover ik weet is in een ouder huis, een HR ketel al een uitdaging, dus met een retourtemperatuur onder de 40 graden. Maar goed, als iedereen eerst z'n ketel eerst een tijd op 40 graden zet voor een hybride warmtepomp te installeren dan zal dat veel frustratie voorkomen.

• busscherski
@vliegnerd
Een L/W warmtepomp pompt per minuut meer CV water rond dan een CV ketel. En het vermogen van een CV ketel kan te hoog zijn om lekker te werken als er maar 2 radiatoren open staan.

Daarom kom je in de praktijk met de warmtepomp op een lagere aanvoertemperatuur dan bij de CV ketel.

Het zou me niet verbazen als 45 graden toch lukt.
55 graden is overigens ook geen groot probleem voor zowat elke L/W. Het is ook maar een weekje per jaar nodig.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• busscherski
phicoh schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:29:
[...]

Voor zover ik weet is in een ouder huis, een HR ketel al een uitdaging, dus met een retourtemperatuur onder de 40 graden. Maar goed, als iedereen eerst z'n ketel eerst een tijd op 40 graden zet voor een hybride warmtepomp te installeren dan zal dat veel frustratie voorkomen.
Wat ik vooral zie is dat als een oud huis (een beetje) nageisoleerd wordt, dat de aanvoertemperatuur omlaag kan.
Sowieso kan die vaak veel lager dan waar de installateur het op instelt. (gaat dan wel ten koste van de snelheid waarmee het huis opwarmt als je de thermostaat verdraaid)

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:18

vliegnerd

Nintendo fan.

@busscherski Ik denk dat het met het vermogen van mijn CV ketel wel goed zit. (Dwz moduleert en opwarmen naar 45 graden duurt toch ook nog wel even).

Maar ik heb de pomp "langzaam" staan, met het idee dat dan de retour temperatuur lager is, want meer tijd om warmte af te geven. Zou die misschien hoger moeten???

Dat is sowieso het grote probleem met mijn mini radiatoren: De retour temp is 50 graden bij 55 aanvoer. Dus verlies je HR rendement. Je ziet ook enige witte rook uit de rookgasafvoer. Heel veel minder dan bij de buren links en rechts, dat dan weer wel.

Ik ga eens testen of met pomp hoog en 45 graden het beter is. Hoewel het stookseizoen praktisch voorbij is.

Het is dat ik vertrek, want vloerverwarming zou erg veel oplossen. Toen ik 15 jaar geleden dit huis betrok, toen wist ik gewoon niet dat dat nuttig was EN de vloer was nog erg mooi vanuit de vorige bewoners. Ik denk dat het voor toekomstige bewoners een no-brainer is om de vloer uit te halen en LTV erin te frezen.

[ Voor 7% gewijzigd door vliegnerd op 23-04-2021 14:02 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• Skyaero
  • Niet online
busscherski schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:32:
@vliegnerd
Een L/W warmtepomp pompt per minuut meer CV water rond dan een CV ketel. En het vermogen van een CV ketel kan te hoog zijn om lekker te werken als er maar 2 radiatoren open staan.

Daarom kom je in de praktijk met de warmtepomp op een lagere aanvoertemperatuur dan bij de CV ketel.
Sorry hoor, maar dit is weer een hoop onzin bij elkaar. Een L/W warmtepomp pompt zeker niet per se meer water rond per minuut. Dat zou ook helemaal niet kunnen met de 13mm buisjes die in de meeste woningen liggen.

Een CV ketel gaat wel meer pendelen, omdat het minimum vermogen veelal hoger ligt, zeker in vergelijking met een warmtepomp die alleen basislast doet.

Maar uiteindelijk is de echte beperkende factor de warmteoverdracht van de radiator.

Om een beeld te schetsen: hier het afgiftevermogen ten opzichte van aanvoertemperatuur
100% ligt bij 75 °C aanvoer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XTNAm4AqVIpYUOHj2UbbflaPrcg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QEiUoD5i4hoRXqVPo0ujZU0x.png?f=user_large
Het zou me niet verbazen als 45 graden toch lukt.
55 graden is overigens ook geen groot probleem voor zowat elke L/W. Het is ook maar een weekje per jaar nodig.
45 °C aanvoer verminderd het afgifte vermogen met 40% (!) ten opzichte van 55 °C.

• PentaClover
Skyaero schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 14:10:
[...]

45 °C aanvoer verminderd het afgifte vermogen met 40% (!) ten opzichte van 55 °C.
Welk percentage dat is hangt af van het aantal liters/minuut die je door de radiator pompt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CVCJXteQhAXOXyXeRNnBeYoChWQ=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Bj0zlUvQiMf1wMeFLNHwnQOW.png?f=fotoalbum_medium

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• busscherski
@Skyaero
Heb je zelf een L/W warmtepomp?

Ik heb het geschreven vanuit mijn eigen perspectief, vertekend inderdaad. Heb iik dunne leidingen maar de radiatoren maar uit mijn hoofd wel Uponor 20 stijgleidingen.
Ik bedoel dat een L/W warmtepomp het best meer water rondpompt dan een CV ketel.

Hier een screenshot van wat die van mij momenteel doet. Met zacht weer zoals nu gaat de warmtepomp bij mij nachts uit zodat ik minder start stops heb en meer van mijn eigen PV energie verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0NJzj8hQBCqlpMt63UZuSs7zc2E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WmfdY2atAEtb7VtUvhr4nDUf.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet dat het verschil tussen aanvoer en retour temperatuur ongeveer 3.5 graden C is. En er momenteel 10 liter per minuut wordt rondgepompt. Het thermisch vermogen is +/- 2 kW.

Met 55-45/20 is het gemiddelde temperatuur verschil 30 graden.
Met 45-37/20 gemiddeld 21 graden.

9/30=30% minder vermogen.

• Skyaero
  • Niet online
PentaClover schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 15:00:
[...]

Welk percentage dat is hangt af van het aantal liters/minuut die je door de radiator pompt.

[Afbeelding]
Of de Delta-T tussen aanvoer en retour, want die twee zijn aan elkaar gerelateerd. Nu stel je afgiftesystemen meestal zo in, dat de delta-T een bepaalde waarde heeft, zodat je bijvoorbeeld een 75/65 of 45/40 systeem krijgt. De flow wordt daar (door de flowregelaars bij de radiatoren) op aangepast.

Ik heb in mijn figuur vanzelfsprekend ook een delta-T meegenomen en die varieert weer met de aanvoertemperatuur.

• Skyaero
  • Niet online
@busscherski dit is wel een beetje appels met peren. Ik begreep uit de context dat het ging om het vervangen van een CV door een warmtepomp, waarbij er niets aan het afgiftesysteem veranderd.

Het spreekt voor zich dat als je delta-T tussen aanvoer en retour kleiner wordt, je meer water moet gaan verpompen om hetzelfde vermogen te leveren.

Radiatorvermogen is overigens niet lineair met de aanvoer en retourtemperatuur. Je mag de delta-T's niet door elkaar delen

• PentaClover
Skyaero schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 16:10:
[...]
Of de Delta-T tussen aanvoer en retour, want die twee zijn aan elkaar gerelateerd. Nu stel je afgiftesystemen meestal zo in, dat de delta-T een bepaalde waarde heeft, zodat je bijvoorbeeld een 75/65 of 45/40 systeem krijgt. De flow wordt daar (door de flowregelaars bij de radiatoren) op aangepast.

Ik heb in mijn figuur vanzelfsprekend ook een delta-T meegenomen en die varieert weer met de aanvoertemperatuur.
Dus je zegt eigenlijk niet:

Maar:

45 °C aanvoer met een andere niet nader gespecificeerde flow (en dus delta T) dan die bij 55 °C, verminderd het afgifte vermogen met 40% (!) ten opzichte van de niet nader gespecificeerde situatie van 55 °C.

• Seafarer

Seafarer

XXX

busscherski schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:37:
[...]

Wat ik vooral zie is dat als een oud huis (een beetje) nageisoleerd wordt, dat de aanvoertemperatuur omlaag kan.
Sowieso kan die vaak veel lager dan waar de installateur het op instelt. (gaat dan wel ten koste van de snelheid waarmee het huis opwarmt als je de thermostaat verdraaid)
Het is ook totaal verkeerd om je ketel temperatuur te verlagen. Je vermogen moet naar beneden. Het liefste net zo hoog zetten als je afgifte systeem groot is. (Die 22 kW heb je nodig om te douchen niet om je huis te verwarmen)

Mijn ketel staat nu 2 jaar geblokkeerd op minimaal vermogen. Dat is ongeveer 7kW. Ketel stookt ongeveer 4 keer per uur. De watertemperatuur staat op 90 graden.
Gevolg. Als het s’morgens koud is (18graden) en ik draai de thermostaat naar 20 dan is dit het enige moment op de dag dat de aanvoer temperatuur soms de 65 graden bereikt. Dit opstoken duurt 30 min.achterelkaar.
Rest van de dag tikt de aanvoer tegen de 55 aan.

Er is wel zo goed als mogelijk waterzijdig ingeregeld.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• busscherski
Seafarer schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 23:25:
[...]

Het is ook totaal verkeerd om je ketel temperatuur te verlagen. Je vermogen moet naar beneden. Het liefste net zo hoog zetten als je afgifte systeem groot is. (Die 22 kW heb je nodig om te douchen niet om je huis te verwarmen)

Mijn ketel staat nu 2 jaar geblokkeerd op minimaal vermogen. Dat is ongeveer 7kW. Ketel stookt ongeveer 4 keer per uur. De watertemperatuur staat op 90 graden.
Gevolg. Als het s’morgens koud is (18graden) en ik draai de thermostaat naar 20 dan is dit het enige moment op de dag dat de aanvoer temperatuur soms de 65 graden bereikt. Dit opstoken duurt 30 min.achterelkaar.
Rest van de dag tikt de aanvoer tegen de 55 aan.

Er is wel zo goed als mogelijk waterzijdig ingeregeld.
Aanvoertemperatuur verlagen en vermogen verlagen heeft allebei ongeveer hetzelfde effect (bij gelijk pomp debiet).
Vermogen verlagen zal wellicht iets beter zijn.

• Seafarer

Seafarer

XXX

busscherski schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 23:36:
[...]

Aanvoertemperatuur verlagen en vermogen verlagen heeft allebei ongeveer hetzelfde effect (bij gelijk pomp debiet).
Vermogen verlagen zal wellicht iets beter zijn.
Bij gelijk pomp debiet.
Daar sla je de spijker op de kop. Bij aanwarmen gaan de thermostaat knoppen knijpen en het debiet verlagen. En dan gaat vanzelf de watertemperatuur omhoog, bij gelijk brander vermogen, als de ketel beperkt is op water temperatuur dan krijg je extra aan/uit. En soms draait dit uit op pendelen.
Zodoende ben ik voorstander van vermogen omlaag en cv water niet beperken onder de 65 graden.

• busscherski
Seafarer schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 23:49:
[...]

Bij gelijk pomp debiet.
Daar sla je de spijker op de kop. Bij aanwarmen gaan de thermostaat knoppen knijpen en het debiet verlagen. En dan gaat vanzelf de watertemperatuur omhoog, bij gelijk brander vermogen, als de ketel beperkt is op water temperatuur dan krijg je extra aan/uit. En soms draait dit uit op pendelen.
Zodoende ben ik voorstander van vermogen omlaag en cv water niet beperken onder de 65 graden.
Ik weet meer van warmtepompen dan CV ketels. Aan uit beperken bij een CV ketel lijkt me wel beter, ook voor het geluid. Wat dat betreft klinkt vermogen beperken logischer. Toen ik nog gas had heb ik dat ook ingesteld.
Mijn Intergas had alleen een draaiknop met 3 vaste pompdebiet instellingen, kon het debiet niet zelf bepalen. Mijn warmtepomp kan dat wel.

• Skyaero
  • Niet online
Seafarer schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 23:25:
[...]

Het is ook totaal verkeerd om je ketel temperatuur te verlagen.
Lagere aanvoertemperatuur = lagere retourtemperatuur en die laatste bepaalt het rendement van je ketel.

• Termy

Termy

Deze hele discussie is makkelijk op te lossen door gewoon de berekeningen te doen en zo te laten zien wat efficiënter is. Iemand met die kennis?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• busscherski
@Termy, ik denk dat er geen discussie is.

@Seafarer bedoeld dat indien je het vermogen omlaag doet de aanvoertemperatuur ook omlaag gaat, maar dan zonder veel start stops.

Als je ook een erg lage aanvoertemperatuur instelt wordt de aanvoertemperatuur nog wel weer iets lager maar dan krijg je meer start stops.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Skyaero schreef op zondag 25 april 2021 @ 10:22:
[...]

Lagere aanvoertemperatuur = lagere retourtemperatuur en die laatste bepaalt het rendement van je ketel.
Inderdaad de lage retour temperatuur bepaalt of je in het HR gebied blijft.

Maar door deze beperking op aanvoer temperatuur geven je radiatoren minder warmte af. Wat net te krap kan zijn s’morgens. En s’morgens blijft je retour toch wel even laag. Dus je rendement gaat niet achteruit met een hogere aanvoer. Comfort is ook wel fijn.
Hier het resultaat: (ketel op 90 graden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j-288W1h0XBuHiKHrkmwZtTlRtA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gsv4Jd678MU1HvYbbaKDalQh.jpg?f=fotoalbum_large

• zuigzoen
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:17
Dit is toch geen grafiek van vandaag mag ik hopen?

A.k.a. basjes

• Seafarer

Seafarer

XXX

zuigzoen schreef op zondag 25 april 2021 @ 18:52:
Dit is toch geen grafiek van vandaag mag ik hopen?
Nee hoor het was een graad of 8 dacht ik. Maar ik weet de dag niet meer.
Ik moet eens een nieuwe maken met de buitentemperatuur erop.

Een andere gevonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YeDdUhFxeNnBKiqxg46nOoZvfZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qJlRR2IMsrBo0IybOP4KJG1t.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Seafarer op 25-04-2021 19:17 ]

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Het Energiesysteem van de Toekomst

Hoe ziet ons klimaatneutrale energiesysteem eruit in 2050? Er zijn al veel dingen zeker: wind en zon worden onze belangrijkste energiebronnen. Omdat ze weersafhankelijk zijn, zullen we grote overschotten aan elektriciteit hebben op sommige momenten, maar ook tekorten in windstille koude periodes. Daarom worden bijvoorbeeld opslag en omzetting van elektriciteit in waterstof belangrijke onderdelen van het systeem. De gezamenlijke netbedrijven hebben vier scenario’s doorgerekend om duidelijk te maken welke keuzes we hebben. Eén ding is zeker: Nederland gaat behoorlijk op de schop voor het gezamenlijke doel: een klimaatneutrale samenleving in 2050.

Magazine Net NL special Energiesysteem van de toekomst

Samenvatting van het rapport (80 pagina's)

Volledig rapport (214 pagina's)

[ Voor 4% gewijzigd door ZuinigeRijder op 29-04-2021 11:42 ]

• Santee
ZuinigeRijder schreef op donderdag 29 april 2021 @ 11:28:
Het Energiesysteem van de Toekomst

Hoe ziet ons klimaatneutrale energiesysteem eruit in 2050? Er zijn al veel dingen zeker: wind en zon worden onze belangrijkste energiebronnen. Omdat ze weersafhankelijk zijn, zullen we grote overschotten aan elektriciteit hebben op sommige momenten, maar ook tekorten in windstille koude periodes. Daarom worden bijvoorbeeld opslag en omzetting van elektriciteit in waterstof belangrijke onderdelen van het systeem. De gezamenlijke netbedrijven hebben vier scenario’s doorgerekend om duidelijk te maken welke keuzes we hebben. Eén ding is zeker: Nederland gaat behoorlijk op de schop voor het gezamenlijke doel: een klimaatneutrale samenleving in 2050.

[YouTube: Het Energiesysteem van de Toekomst]

Magazine Net NL special Energiesysteem van de toekomst

Samenvatting van het rapport (80 pagina's)

Volledig rapport (214 pagina's)
Interessant onderwerp. Ik ben nog geen waterstof pessimist, maar zie wel de nadelen eraan. Vooral omdat op dit moment slechts 9% groene energie wordt opgewekt en waterstof toch wel kantpunten heeft qua energieomzettingsefficiency. Ik vraag mij dan ook af: In hoeverre zijn er alternatieve voor grootschalige, efficiente energieopslag? Is waterstof de oplossing of gaan we nu 'all in' terwijl we eigenlijk nog geen goed beeld hebben van alle technische oplossingen?

Heeft iemand hier wellicht een link naar een goede bron danwel onderzoek? Ik ben erg benieuwd!

• Termy

Termy

Lijkt mij dat waterstof vooral interessant wordt als de batterijtechnologie niet voldoende doorzet (geen waterstof nodig als je een jaar op een batterij kan, zeg maar) en/of voor het geval dat we serieuze overschotten aan energie krijgen door enorme vermogens aan wind- en zonne-energie. Kijken naar de huidige hoeveelheid en zeggen dat waterstof nooit wat gaat worden lijkt me te kortzichtig. Dat is als m'n familie vroeger die het nu van ADSL en zo niet zagen omdat ze toch vrijwel nooit op het internet zaten..

• JeroenE
  • Niet online
Ik heb er een beetje snel doorheen gelezen dus ik mis vast alle nuances en eerlijk gezegd heb ik niet heel veel zin om me er nu in te verdiepen. Het meest opvallende vond ik deze alinea op bladzijde 35
De analyse van benodigde aanpassingen aan gasnetten veronderstelt een eindbeeld waar op het niveau van een buurt of wijk uiteindelijk een enkele warmteoplossing gekozen wordt. Het beeld waarbij ieder huishouden individueel kiest en uiteindelijk resulteert in een soort “hagelslag” van warmteoplossingen op woningniveau, is niet uitgewerkt. Het is economisch en praktisch onhaalbaar.
Ik ben wel benieuwd hoe ze dat dan in de praktijk voor zich zien. Zeker als er buurten/wijken zullen komen waarbij sommige delen niet willen overstappen naar iets anders omdat de kosten veel hoger zijn.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:07
@JeroenE in het huidige voorstel van de warmtewet 2.0 bepaalt de gemeente welke warmte-leverancier / methode in een wijk wordt toegepast. Afwijken mag als individu alleen als je kunt aantonen dat je zelf een duurzame warmtebron hebt of gaat installeren.
Je zult dus verplicht kunnen worden tot overstappen.

• zuigzoen
Oh fijn, en gemeentes maken altijd van die goed keuzes ...
sowieso een warmtenet brrr.
Ik heb nog nooit gehoord/gelezen dat deze goedkoper of gelijk uitkomen vergeleken met bijvoorbeeld cv en warmtepomp.

A.k.a. basjes

• reneeke1970
  • Laatst online: 14:34
zuigzoen schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:33:
Oh fijn, en gemeentes maken altijd van die goed keuzes ...
sowieso een warmtenet brrr.
Ik heb nog nooit gehoord/gelezen dat deze goedkoper of gelijk uitkomen vergeleken met bijvoorbeeld cv en warmtepomp.
Daarom zal ik ook nooit in een nieuwbouw wijk gaan wonen, daar word je arm van....
Lekker oud huisje, warmtepomp erin, PV op en rondom het huis, geen verwarmings kosten meer, alleen maar stroom verkopen aan energie leverancier, heerlijk gevoel.....

1 PVoutput . Dongen NB

• JeroenE
  • Niet online
blissard schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:28:
@JeroenE in het huidige voorstel van de warmtewet 2.0 bepaalt de gemeente welke warmte-leverancier / methode in een wijk wordt toegepast. Afwijken mag als individu alleen als je kunt aantonen dat je zelf een duurzame warmtebron hebt of gaat installeren.
Je zult dus verplicht kunnen worden tot overstappen.
Aha, maar dat gaat natuurlijk geheid vuurwerk geven. Welke lokale politicus zal niet naar de mensen luisteren die bij de volgende verkiezing er voor kunnen zorgen dat ze wel of niet herkozen worden? Dat speelt natuurlijk altijd, maar als je hele wijken tegen je in het harnas jaagt omdat jij degene bent die er voor zorgt dat iedereen veel meer moet betalen dan zou het best zo kunnen zijn dat lokale protestacties effectief zijn.

• zuigzoen
reneeke1970 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:38:
[...]

Daarom zal ik ook nooit in een nieuwbouw wijk gaan wonen, daar word je arm van....
Lekker oud huisje, warmtepomp erin, PV op en rondom het huis, geen verwarmings kosten meer, alleen maar stroom verkopen aan energie leverancier, heerlijk gevoel.....
Ach ik woon in redelijk nieuwbouw (2008) en hier is geen warmtenet gelukkig. Wel bromt er tevreden een hybride warmtepomp en liggen er zonnepanelen op het dak.

Als men nu eens zou kunnen kijken naar centrale/decentrale energieopslag .. dus overschot in de buurten opslaan, eventueel met een powerwall achtige oplossing per huis voor peakshaving en of buffertje ... Volgens mij kom je dan al een heel eind en hoeven we niet al die netten te verzwaren.

A.k.a. basjes

• reneeke1970
  • Laatst online: 14:34
zuigzoen schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:43:
[...]

Ach ik woon in redelijk nieuwbouw (2008) en hier is geen warmtenet gelukkig. Wel bromt er tevreden een hybride warmtepomp en liggen er zonnepanelen op het dak.

Als men nu eens zou kunnen kijken naar centrale/decentrale energieopslag .. dus overschot in de buurten opslaan, eventueel met een powerwall achtige oplossing per huis voor peakshaving en of buffertje ... Volgens mij kom je dan al een heel eind en hoeven we niet al die netten te verzwaren.
Netten verzwaren is gewoon vuil spelletje van netbeheerder, zoveel mogelijk kosten bij anderen halen en niet uit eigen portefeuille.

Hier om de hoek nieuwbouw wijk van 900 huizen waarvan 800 vol met PV. Heel veel nul op de meter woningen.
Is het dan niet vreemd dat een gloednieuwe transformator huisje na vijf maanden al afbrand omdat het de PV niet aankan?
Zelfs in de regen stond daar al 245 volt op het net.
Nu staat er wel een goeie nood transformator, en die kan het makkelijk aan, maar wie betaald dat denk je?

1 PVoutput . Dongen NB

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:41
reneeke1970 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:38:
[...]

Dat kan ook in een nieuwbouwwijk hoor, mits je maar geen gedwongen afnemer bent van een warmtenet. Er zijn genoeg nieuwbouwprojecten waarbij elk huis zijn eigen warmtepomp heeft. Bij eigen kavel heb je zelf de keus.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

reneeke1970 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:52:
[...]

Netten verzwaren is gewoon vuil spelletje van netbeheerder, zoveel mogelijk kosten bij anderen halen en niet uit eigen portefeuille.

Hier om de hoek nieuwbouw wijk van 900 huizen waarvan 800 vol met PV. Heel veel nul op de meter woningen.
Is het dan niet vreemd dat een gloednieuwe transformator huisje na vijf maanden al afbrand omdat het de PV niet aankan?
Zelfs in de regen stond daar al 245 volt op het net.
Nu staat er wel een goeie nood transformator, en die kan het makkelijk aan, maar wie betaald dat denk je?
Wie denk je? Waar komt het inkomen van een netbeheerder uit? Dat staat gewoon op je energierekening hoor. Wij betalen dat met zijn allen en het enige waar je tegen zou kunnen ranten is de hoogte van de salarissen (die ik niet ken dus ik weet niet of dat rantwaardig is).

Nederland heeft komende 30 jaar 8.000 tot 13.000 nieuwe elektriciteitsstations nodig

Integrale Infrastructuurverkenning: vraag naar stroom verdubbelt, 53 tot 125 gigawattpiek zonnepanelen in 2050

Dat betalen we met zijn allen. Je kunt wel gaan roepen dat de overheid dit moet gaan betalen, maar waar krijgt de overheid zijn geld van? Van ons, door belasting te heffen.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:07
Maasluip schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:15:
[...]

Wie denk je? Waar komt het inkomen van een netbeheerder uit? Dat staat gewoon op je energierekening hoor. Wij betalen dat met zijn allen en het enige waar je tegen zou kunnen ranten is de hoogte van de salarissen (die ik niet ken dus ik weet niet of dat rantwaardig is).
Je zou ook nog iets kunnen vinden van de efficiëntie van de aanpak. Maar daar heb ik ook te weinig zicht op om daar over te ranten.
Het zou vooral ontzettend jammer zijn als we inzetten op de nu voorgestelde aanpak met de bijbehorende 3,5 a 4,5 miljard per jaar en we straks besluiten dat we liever een ander systeem (zoals kernenergie) adopteren.

Ik denk dat dat ook de reden is van het bericht dat nu door de netbeheerders in het nieuws gebracht is "maak een keuze! "
Ook niet voor niets dat ze dat tijdens de formatie doen. Je wilt het immers wel in het regeerakoord opgenomen zien.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

blissard schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:20:
[...]

Je zou ook nog iets kunnen vinden van de efficiëntie van de aanpak. Maar daar heb ik ook te weinig zicht op om daar over te ranten.
Daar heb je gelijk in. Waarschijnlijk ligt daar wel een deel van het probleem, inclusief bepaalde keuzes die in het verleden gemaakt zijn en die nu niet meer zo handig zijn.
Zoals bijvoorbeeld een laagspanningsnet van 10 kV. Je wil tegenwoordig liever 15kV of 20kV naar de wijkverdeelkasten leggen, maar dan moet je ook een 20 kV transformator in het hoogspanningsstation hebben. En als die er niet is moet je er wel plaats voor hebben om die erbij te kunnen zetten.

Ik ga er even niet van uit dat netbeheerders met opzet onderdimensioneren zodat ze het een jaar later weer kunnen gaan vervangen.

Pagina: 1 ... 13 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.