De energierekening - kroegtopic

Pagina: 1 ... 167 168 Laatste
Acties:

  • fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

PeepPeepPeep schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 07:23:
[...]

Klinkt leuk maar vastrecht gas loopt die 8 maanden door dus kost die 3 m3 je omgerekend al gauw 15 Euro per m3
heb je helemaal gelijk in, echter heb ik die ketel ook nog nodig voor CV bedrijf in de winter. Zolang er geen WP aanwezig is ben ik dat vastrecht toch wel kwijt. Maar dan gaat deze boiler ook weg en mag het allemaal via de WP. (ik heb geen ruimte voor een WPB)

Door de elec boiler zo te gebruiken heb ik jaren zonnestroom ingezet voor SWW welke anders terug het net op zou gaan (met een lage vergoeding).
Nu moet je dit niet doen als de voor het apparaat al honderden euro's kwijt bent en voor de aansluiting en aansturing ook nog het nodige. Ik was in totaal minder dan 100 euro kwijt en gebruik het nu al zo'n 5 jaar.

Dit heeft mij ook geholpen om jaarlijks onder de 500m3 aan gas uit te komen zodat ik in een lager tarief voor vastrecht zit :)

Van klussen krijg je grijze haren


  • Italioboy
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-06 09:56
Net de eindafrekening van Innova, helaas net 114 kWh te veel terug geleverd waardoor ik in de staffel 2000-3000 val en dus van 124 euro naar 269 euro terugleverkosten ga. Flink balen. Geprobeerd zoveel mogelijk zon zelf te verbruiken afgelopen jaar wat goed is gelukt want ten opzichte van het jaar ervoor zo'n 800 kWh minder teruggeleverd bij dezelfde opwek.

[ Voor 32% gewijzigd door Italioboy op 20-06-2026 12:46 ]


  • ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:20
Wozmro schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:27:
[...]


Vanaf 1 Juli komt mijn energieleverancier met een nieuwe formule: half variabel,
Welke leverancier is dat?

  • Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 00:31
Ecopower een Vlaamse energiecoöperatie (ecopower.be).

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.


  • buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:15
Italioboy schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:44:
Net de eindafrekening van Innova, helaas net 114 kWh te veel terug geleverd waardoor ik in de staffel 2000-3000 val en dus van 124 euro naar 269 euro terugleverkosten ga. Flink balen. Geprobeerd zoveel mogelijk zon zelf te verbruiken afgelopen jaar wat goed is gelukt want ten opzichte van het jaar ervoor zo'n 800 kWh minder teruggeleverd bij dezelfde opwek.
Dit had je toch ook in de gaten kunnen houden en de panelen een periode uit kunnen zetten?
Je hebt natuurlijk niks aan mijn opmerking maar dit is wel een gevalletje "stond erbij en ik keek ernaar"
Dit is overigens wel de reden dat die (stomme) staffels straks verleden tijd zijn.

  • merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03:05
Zit er maar niet over in, ook al zijn die staffels weg dan verzinnen ze wel weer wat anders om je leeg te trekken.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030


  • aeacus45
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-06 23:20
https://www.nu.nl/economie/6395658/wie-zonnestroom-meteen-gebruikt-blijft-ook-vanaf-volgend-jaar-besparen.html

Interessant artikel, maar ik denk dat er vooral een nuance nodig is. Het is niet zozeer dat zonnepanelen straks "niet meer rendabel" zijn, maar dat het verdienmodel verandert. De salderingsregeling verdwijnt en daardoor wordt het steeds belangrijker om de stroom te gebruiken op het moment dat je hem opwekt.

Voorheen was het financieel bijna hetzelfde of je overdag je wasmachine draaide of je zonnestroom terugleverde en 's avonds weer stroom afnam. Straks wordt eigen verbruik veel waardevoller. Dus zaken als een warmtepompboiler, thuisbatterij, elektrische auto laden op zonnige momenten of slim sturen van apparaten worden interessanter.

Wat ik wel mis in dit soort artikelen: de meeste mensen hebben helemaal geen 100% zelfverbruik. Een gemiddeld huishouden werkt overdag, terwijl de panelen juist dan pieken. Het echte vraagstuk wordt dus niet "hebben zonnepanelen nog zin?", maar "hoe zorg je dat je meer van je eigen opwek gebruikt?"

Benieuwd hoe jullie hiernaar kijken: wie heeft zijn installatie al aangepast op hoger eigen verbruik? Slimme metersturing, batterij, EV-laden of gewoon apparaten overdag laten draaien?

www.ufit.nl: onafhankelijke info over thuisbatterijen


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

aeacus45 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:28:
https://www.nu.nl/economie/6395658/wie-zonnestroom-meteen-gebruikt-blijft-ook-vanaf-volgend-jaar-besparen.html

Interessant artikel, maar ik denk dat er vooral een nuance nodig is. Het is niet zozeer dat zonnepanelen straks "niet meer rendabel" zijn, maar dat het verdienmodel verandert. De salderingsregeling verdwijnt en daardoor wordt het steeds belangrijker om de stroom te gebruiken op het moment dat je hem opwekt.

Voorheen was het financieel bijna hetzelfde of je overdag je wasmachine draaide of je zonnestroom terugleverde en 's avonds weer stroom afnam. Straks wordt eigen verbruik veel waardevoller. Dus zaken als een warmtepompboiler, thuisbatterij, elektrische auto laden op zonnige momenten of slim sturen van apparaten worden interessanter.

Wat ik wel mis in dit soort artikelen: de meeste mensen hebben helemaal geen 100% zelfverbruik. Een gemiddeld huishouden werkt overdag, terwijl de panelen juist dan pieken. Het echte vraagstuk wordt dus niet "hebben zonnepanelen nog zin?", maar "hoe zorg je dat je meer van je eigen opwek gebruikt?"

Benieuwd hoe jullie hiernaar kijken: wie heeft zijn installatie al aangepast op hoger eigen verbruik? Slimme metersturing, batterij, EV-laden of gewoon apparaten overdag laten draaien?
Voordat ik een batterij had, had ik mijn verbruik al verplaatst naar overdag. Panelen op oost/west.

Met de SG+ functie van zonnepanelenomvormer directe verbinding met de warmtepomp die ook de tapwatervat verwarmd. Klokprogramma voor warmwater op beste moment van de dag (beste moment is tussen 15-20C buitentemperatuur en genoeg PV productie) en legionella staat hier flexibel met SG+ aangestuurd, zodat hij alleen draait als omvormer langer dan 30 minuten >2,5kW produceert. Vervolgens wordt legionella weer 7 dagen vooruit gepland.


Maar goed, tapwater met warmtepomp met huidige buitentemperatuur is ultra efficient qua COP. Dus met 1,5kWh was dat wel klaar gisteren.
Koelen in vloerverwarming gaat ook tegen een COP van 6, dus ook dat is geen bulk verbruik tov PV productie (8,4kWh).

De bulk moet echt naar de EV. Laadpaal staat daarom default op PV modus met EVCC, waar ook een mininum vulling voor auto in staat gepland. Dus red de PV modus het niet, dan laad hij vervolgens op goedkoopste moment van de nacht.


Nu met (grote) batterij verandert dan het efficientste gebruiksmoment nogmaals. Goedkoopste momenten vallen nu vaak tussen 10 en 12 en tussen 14 en 16u. Dat betekent soms direct verkopen van PV productie buiten die tijden en expres extra inkopen binnen die tijden. Maar soms dus ook de batterij extra leegverbruiken (bijv de Laadpaal in fast modus) in de ochtend als batterij nog te vol is voor de verwachte PV productie.

Hier heb je ondertussen optimizers voor (EVCC, DAO, meer) die verwachte PV productie, verwacht verbruik/behoefte, batterij storage beschikbaarheid, prijs inkoop, prijs verkoop mee neemt in de berekening voor optimale verbruik en teruglevermomenten.

  • Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 00:47
@aeacus45 we hebben tot eind dit jaar een contract zonder terugleverboete, dus er is nog geen noodzaak om nu al maatregelen te nemen.
Maar de voorbereidingen zijn wel al in gang gezet. Basissoftware voor WPB is zo goed als klaar, P1-software ook, hardware voor schakelen elektrisch ekement, circulatiepompen, ventilatiebox en aansturing omvormer liggen klaar. Maar zelfs begin 2027 heb ik nog geen haast, de zon doet dan meestal nog niet zoveel.

  • Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
aeacus45 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:28:
https://www.nu.nl/economie/6395658/wie-zonnestroom-meteen-gebruikt-blijft-ook-vanaf-volgend-jaar-besparen.html

Interessant artikel, maar ik denk dat er vooral een nuance nodig is. Het is niet zozeer dat zonnepanelen straks "niet meer rendabel" zijn, maar dat het verdienmodel verandert. De salderingsregeling verdwijnt en daardoor wordt het steeds belangrijker om de stroom te gebruiken op het moment dat je hem opwekt.

...

Wat ik wel mis in dit soort artikelen: de meeste mensen hebben helemaal geen 100% zelfverbruik. Een gemiddeld huishouden werkt overdag, terwijl de panelen juist dan pieken. Het echte vraagstuk wordt dus niet "hebben zonnepanelen nog zin?", maar "hoe zorg je dat je meer van je eigen opwek gebruikt?"

...
Dit wordt toch allemaal genoemd in het artikel?

  • marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-06 13:27
Italioboy schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:44:
Net de eindafrekening van Innova, helaas net 114 kWh te veel terug geleverd waardoor ik in de staffel 2000-3000 val en dus van 124 euro naar 269 euro terugleverkosten ga. Flink balen. Geprobeerd zoveel mogelijk zon zelf te verbruiken afgelopen jaar wat goed is gelukt want ten opzichte van het jaar ervoor zo'n 800 kWh minder teruggeleverd bij dezelfde opwek.
Ik zou in ieder geval bezwaar maken tegen de terugleverkosten op de eindafrekening. Juridisch houdt dit waarschijnlijk geen stand bij de rechter want het is onder meer in strijd met de dwingendrechtelijke salderingsregeling. Kijk maar eens in het volgende topic als je hier meer over wilt weten: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2229900

  • hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:55
marktweakt schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:48:
[...]

Ik zou in ieder geval bezwaar maken tegen de terugleverkosten op de eindafrekening. Juridisch houdt dit waarschijnlijk geen stand bij de rechter want het is onder meer in strijd met de dwingendrechtelijke salderingsregeling. Kijk maar eens in het volgende topic als je hier meer over wilt weten: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2229900
Haal je niet 2 dingen door elkaar. Het toepassen van de saldering regel staat los van het in rekening brengen van terugleverkosten als die als zodanig in je contract zijn vermeld.

  • Stoeptegeltje
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 18:11
Waarom zou je als leverancier willen voorkomen dat je nieuwe klanten krijgt? Bij een vast contract is toch het idee dat je stroom en gas direct wordt ingekocht tegen de dan geldende marktprijzen? Dat is ook de reden dat je een opzegboete moet betalen als de prijs nu goedkoper is: ze moeten hun duur ingekochte gas dan kwijt

  • Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 00:47
hanev001 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:53:
[...]

Haal je niet 2 dingen door elkaar. Het toepassen van de saldering regel staat los van het in rekening brengen van terugleverkosten als die als zodanig in je contract zijn vermeld.
"Terugleverkosten" is een mooi woord voor "salderingskosten". Tot 2027 zou saldering de consument niks mogen kosten.

  • hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:55
Martin7182 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:13:
[...]

"Terugleverkosten" is een mooi woord voor "salderingskosten". Tot 2027 zou saldering de consument niks mogen kosten.
Dat is een mening niet iets waar een rechter zo als werd gesuggereerd enig aandacht aan zal besteden

  • Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

hanev001 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:19:
[...]

Dat is een mening niet iets waar een rechter zo als werd gesuggereerd enig aandacht aan zal besteden
Dat is wel heel erg gesimplificeerd.

De salderingswet zegt dat je voor een geleverde kWh hetzelfde moet krijgen als er eentje die je later afneemt. Terugleverkosten zorgen dat exact voor dat dat dus niet het geval is.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc


  • Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:45
Glashelder schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:20:
[...]

Dat is wel heel erg gesimplificeerd.

De salderingswet zegt dat je voor een geleverde kWh hetzelfde moet krijgen als er eentje die je later afneemt. Terugleverkosten zorgen dat exact voor dat dat dus niet het geval is.
Letterlijk staat er dit (overigens is dit de Energiewet, een Salderingswet bestaat niet)
Als een eindafnemer met een kleine aansluiting hernieuwbare elektriciteit produceert en hij geen terugleveringsovereenkomst heeft gesloten met een andere marktdeelnemer dan zijn leverancier, en voor zover die elektriciteit niet is gedeeld met een andere eindafnemer, berekent de leverancier het verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten door de aan het systeem onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het systeem ingevoede elektriciteit, waarbij de vermindering maximaal de hoeveelheid aan het systeem onttrokken elektriciteit bedraagt.
Dus dat gaat over leveringskosten.
De wet zeg niet dat salderen in Euro's plaats moet vinden. Of dat een teruglever kWh net zoveel oplevert als de kosten van een kWh.

  • hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:55
Glashelder schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:20:
[...]

Dat is wel heel erg gesimplificeerd.

De salderingswet zegt dat je voor een geleverde kWh hetzelfde moet krijgen als er eentje die je later afneemt. Terugleverkosten zorgen dat exact voor dat dat dus niet het geval is.
Het blijft terugkomen op het punt dat het 2 los van elkaar staande zaken zijn. Dat het eindsaldo van je energie rekening door de 2 posten anders uitpakt doet niet terzake.

Je krijgt exact voor je saldering wat is vastgelegd in de wet. Nergens in de wet staat dat daarnaast niet terugleverkosten in rekening mogen worden gebracht. Als je naar de wet begint te wijzen moet je wel volledig zijn.

  • Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 00:47
hanev001 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:36:
[...]

Het blijft terugkomen op het punt dat het 2 los van elkaar staande zaken zijn. Dat het eindsaldo van je energie rekening door de 2 posten anders uitpakt doet niet terzake.

Je krijgt exact voor je saldering wat is vastgelegd in de wet. Nergens in de wet staat dat daarnaast niet terugleverkosten in rekening mogen worden gebracht. Als je naar de wet begint te wijzen moet je wel volledig zijn.
Als het zo moet dan ga ik mijn energieleverancier betalen met monopoly-geld. Er staat nergens in de voorwaarden dat dat niet geaccepteerd wordt _O-

  • Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02:53
Martin7182 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:36:
[...]

Als het zo moet dan ga ik mijn energieleverancier betalen met monopoly-geld. Er staat nergens in de voorwaarden dat dat niet geaccepteerd wordt _O-
Hoewel ik je punt snap, is er wél een wet die aanduid wat geldige betaalmiddelen zijn...

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW


  • Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 00:47
Thalaron schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:40:
[...]

Hoewel ik je punt snap, is er wél een wet die aanduid wat geldige betaalmiddelen zijn...
Ja, maar daar moet de energieleverancier dan wel expliciet naar verwijzen :Y

  • Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:14
aeacus45 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:28:
https://www.nu.nl/economie/6395658/wie-zonnestroom-meteen-gebruikt-blijft-ook-vanaf-volgend-jaar-besparen.html


Benieuwd hoe jullie hiernaar kijken: wie heeft zijn installatie al aangepast op hoger eigen verbruik? Slimme metersturing, batterij, EV-laden of gewoon apparaten overdag laten draaien?
Mijn 11 panelen dekken al enkele jaren ons volledige verbruik af dmv salderen .

Wij hebben geen EV, accu of WP. Overdag aan het werk en wil ook geen super gekreukte was uit de machine halen gelijk als ik thuis ben. De vaatwasser wordt helemaal volgestouwd en draait in de nacht een eco program van 3,5 uur. Dat zou overdag kunnen en ons close in boilertje. Maar dat is het. Denk dat ik ze maar van het dak haal als de omvormer aan vervanging toe is. Kan straks beter weer onze 3600Kwh inkopen met een nieuwe klanten korting dan dat ik betaal voor mijn niet gebruikte zonnestroom.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Cobb schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:20:
[...]

Mijn 11 panelen dekken al enkele jaren ons volledige verbruik af dmv salderen .

Wij hebben geen EV, accu of WP. Overdag aan het werk en wil ook geen super gekreukte was uit de machine halen gelijk als ik thuis ben. De vaatwasser wordt helemaal volgestouwd en draait in de nacht een eco program van 3,5 uur. Dat zou overdag kunnen en ons close in boilertje. Maar dat is het. Denk dat ik ze maar van het dak haal als de omvormer aan vervanging toe is. Kan straks beter weer onze 3600Kwh inkopen met een nieuwe klanten korting dan dat ik betaal voor mijn niet gebruikte zonnestroom.
Kom je ze brengen? Kan er hier nog wel een stuk of 10 gebruiken. :o }:O Omvormer heeft nog 2 MPPT vrij.

  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:54
Cobb schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:20:
[...]

Mijn 11 panelen dekken al enkele jaren ons volledige verbruik af dmv salderen .

Wij hebben geen EV, accu of WP. Overdag aan het werk en wil ook geen super gekreukte was uit de machine halen gelijk als ik thuis ben. De vaatwasser wordt helemaal volgestouwd en draait in de nacht een eco program van 3,5 uur. Dat zou overdag kunnen en ons close in boilertje. Maar dat is het. Denk dat ik ze maar van het dak haal als de omvormer aan vervanging toe is. Kan straks beter weer onze 3600Kwh inkopen met een nieuwe klanten korting dan dat ik betaal voor mijn niet gebruikte zonnestroom.
Waarom zet je de vaatwasser aan als de zonnepanelen precies 0 opwekken? Een beetje moderne wasmachine en vaatwasser hebben een timer. Dan zet je ze na elkaar aan, de vaatwasser om 11uur en de wasmachine om 14 of 15 uur en dan zijn die klaar als je thuiskomt. Heb je dat verbruik al van je panelen.

  • Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-06 11:11
Cobb schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:20:
dan dat ik betaal voor mijn niet gebruikte zonnestroom.
Buiten de reeds gemaakte opmerkingen, waarom ga je betalen voor je niet gebruikte zonnestroom?
Zelfs bij de contracten waar nu tarieven van bekend zijn vanaf 2027 krijg je nog altijd (een klein beetje) voor je teruglevering. (Er is er meen ik één waar je echt zou moeten betalen.)
En pas in 2027 weten we echt zeker wat de contracten doen.
Ook bij dynamische contracten betaal je (nog) niet voor je teruglevering, alleen in de zeer zeldzame gevallen dat er een negatieve prijs is. Maar dan zou je de omvormer uit kunnen zetten.

Als je de panelen wegdoet, dan mis je ook nog eens je eigen verbruik, wat toch zo'n 30% is.
Als je dan toch je was en boiler en andere apparaten zoveel mogelijk aanzet als de zon schijnt, kun je dat directe eigen verbruik ook nog verhogen.

  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
100 procent eigen verbruik van geproduceerde zonnestroom is heel goed haalbaar. Zeker als je de omvormer kunt vertellen om zoveel stroom te produceren als er ook op dat moment verbruikt word.

;)

  • ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:15

ManiacsHouse

Scheisse!

Vandaag een hele bijzondere wat betreft GreenChoice. Ik was al tig keer gebeld door een 010 nummer. Beetje vreemd. Ik maar eens terugbellen met caller-id uit. Gaat over. Meteen 'een ogenblik geduld'. Geen 'Welkom bij' ofzo.
Krijg een grietje aan de lijn die zegt dat ze van Greenchoice is. (Zou kunnen kloppen want Greenchoice zit in 010 en ben klant bij ze voor alleen stroom)
Ja we hebben u gebeld omdat we u straks niet meer mogen bellen. (Is dat zo?) Nu willen we graag weten of we u toch mogen bellen als het contract bijna voorbij is of als u bijvoorbeeld niet reageert op emails.
Nee doe maar niet.
Okay dan noteer ik dat. Fijne middag nog.
Klik.

Hoe dan? Ik belde met onbekend nummer? Hoe weten ze dan dat ik het was? Werden ook helemaal geen gegevens gevraagd... Heel apart.

  • ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
ManiacsHouse schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:08:
Vandaag een hele bijzondere wat betreft GreenChoice. Ik was al tig keer gebeld door een 010 nummer. Beetje vreemd. Ik maar eens terugbellen met caller-id uit. Gaat over. Meteen 'een ogenblik geduld'. Geen 'Welkom bij' ofzo.
Krijg een grietje aan de lijn die zegt dat ze van Greenchoice is. (Zou kunnen kloppen want Greenchoice zit in 010 en ben klant bij ze voor alleen stroom)
Ja we hebben u gebeld omdat we u straks niet meer mogen bellen. (Is dat zo?) Nu willen we graag weten of we u toch mogen bellen als het contract bijna voorbij is of als u bijvoorbeeld niet reageert op emails.
Nee doe maar niet.
Okay dan noteer ik dat. Fijne middag nog.
Klik.

Hoe dan? Ik belde met onbekend nummer? Hoe weten ze dan dat ik het was? Werden ook helemaal geen gegevens gevraagd... Heel apart.
100% anoniem lukt sowieso niet... en zou sowieso nooit terugbellen naar niet bekende nummers, dan spreken ze maar m'n voicemail in of ze sturen maar een appje/sms.

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC


  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
ManiacsHouse schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:08:
Vandaag een hele bijzondere wat betreft GreenChoice. Ik was al tig keer gebeld door een 010 nummer. Beetje vreemd. Ik maar eens terugbellen met caller-id uit. Gaat over. Meteen 'een ogenblik geduld'. Geen 'Welkom bij' ofzo.
Krijg een grietje aan de lijn die zegt dat ze van Greenchoice is. (Zou kunnen kloppen want Greenchoice zit in 010 en ben klant bij ze voor alleen stroom)
Ja we hebben u gebeld omdat we u straks niet meer mogen bellen. (Is dat zo?) Nu willen we graag weten of we u toch mogen bellen als het contract bijna voorbij is of als u bijvoorbeeld niet reageert op emails.
Nee doe maar niet.
Okay dan noteer ik dat. Fijne middag nog.
Klik.

Hoe dan? Ik belde met onbekend nummer? Hoe weten ze dan dat ik het was? Werden ook helemaal geen gegevens gevraagd... Heel apart.
Kan met dit te maken te hebben: https://www.acm.nl/nl/publicaties/telecomaanbieder-kpn-past-telemarketing-aan-na-interventie-acm

"Consumenten en (kleine) ondernemers werden gebeld zonder dat zij daarvoor toestemming hebben gegeven"

  • Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Cobb schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:20:
[...]

Mijn 11 panelen dekken al enkele jaren ons volledige verbruik af dmv salderen .

Wij hebben geen EV, accu of WP. Overdag aan het werk en wil ook geen super gekreukte was uit de machine halen gelijk als ik thuis ben. De vaatwasser wordt helemaal volgestouwd en draait in de nacht een eco program van 3,5 uur. Dat zou overdag kunnen en ons close in boilertje. Maar dat is het. Denk dat ik ze maar van het dak haal als de omvormer aan vervanging toe is. Kan straks beter weer onze 3600Kwh inkopen met een nieuwe klanten korting dan dat ik betaal voor mijn niet gebruikte zonnestroom.
Dat is ook een manier om er tegenaan te kijken, niks mis mee als het meer rust geeft.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900


  • Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:14
jongetje schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:03:
[...]

Waarom zet je de vaatwasser aan als de zonnepanelen precies 0 opwekken? Een beetje moderne wasmachine en vaatwasser hebben een timer. Dan zet je ze na elkaar aan, de vaatwasser om 11uur en de wasmachine om 14 of 15 uur en dan zijn die klaar als je thuiskomt. Heb je dat verbruik al van je panelen.
Ik haal altijd gelijk mijn kleding uit de machine tegen het kreuken. Nu ruim ik in de ochtend mijn vaatwasser leeg en zet ik gelijk het ontbijt spul erin. En bovendien als ik uit mijn werk kom moet er gekookt worden, kinderen halen etc. de was en de vaatwasser uitruimen is niet meteen iets waar tijd voor is of 'zin' voor is. Dat os denk ik eigenlijk mijn hele 'probleem' met dit alles. Er moet weer een hoop gebueren op momenten dat het jezelf niet uitkomt. Je verbruik wat extra checken, je moet weer 20 contracten gaan nalopen om een goede te vinden. (Iets wat wij in Nederland ook al zo lekker doen in ons zorg circus) Ik kan dat ook allemaal niet doen en geld laten liggen..is het dan niet makkelijker om gewoon die dingen weg te halen, kost mij ook geld maar veel minder moeite.

EV laden met eigen stroom (als ik er eentje aanschaf) is ook een uitdaging voor mij omdat ik rond mijn woning niet zal kunnen laden met eigen stroom door regelgeving.


@ManiacsHouse zelfde belletje gehad van GC.

[ Voor 11% gewijzigd door Cobb op 23-06-2026 23:24 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.


  • Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:49

Dennis1812

Amateur prutser

Is je was daadwerkelijk zoveel extra gekreukeld van een uurtje of 2 in de machine?
Zeker als je hem daarna buiten goed ophangt dat het kan wapperen is er weinig aan de hand volgens mij.
Of ik loop er als een gekreukelde sloddervos bij. Dat is andere optie.

Je vuile vaat zal je inderdaad even in de wasbak oid moeten parkeren. In de avond kan je hem aanzetten. Maar dan uitgesteld aan voor begin middag bijvoorbeeld.
Na het koken en eten legen en weer vullen. Dan is alles weer netjes.

In dezelfde tijd hangt je partner de was even buiten. Daarna beentjes omhoog.

Er is echt wel een hoop mogelijk, alleen je moet het wel willen en je er enigzins op aanpassen.
Idem met koelen van je huis. De airco liever dan hard laten werken dat ze in de avond op rco standje alles prima bijhouden en ze op geen 10% kracht draaien.

Uiteindelijk blijft een paneel winst geven. Maar je moet er wel anders mee omgaan.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.


  • Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:14
@Dennis1812 Ik heb geen airco. Ook niet nodig voor die paar dagen hitte. De was gaat er gelijk uit en wordt gelijk opgehangen, scheelt erg veel met kreuken. Strijken zit er bij ons niet in. Door gezondheidsproblemen van mijn vrouw veel te druk met andere zaken. Alleen op goede dagen heeft zij energie voor het huishouden.

[ Voor 10% gewijzigd door Cobb op 23-06-2026 23:33 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.


  • Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:49

Dennis1812

Amateur prutser

Dan was klaar om 18;00 bijvoorbeeld. Dan heb je nog zonnestroom.

Ja het is aanpassen. Eens. Maar er is op veel echt wel wat te bedenken. Van anti kreuk programmas tot ideale tijden zoeken tot een paar keer uitklappen.
En als de wasmachine echt op geen enkele wijze je kan helpen heb je meer apparaten.
Aircos wil je niet lees ik (ik gebruik ze bijna jaarrond, verwarmen doen ze ook heel goed namelijk.

Misschien kan je iets met je oven? Of een soort instantpot/crockpot die je instelt hoelaat het klaar/warm moet zijn. Enorm veel in mogelijk.
Laden van thuis apparatuur als fietsaccu maar ook telefoon, tablet etc kan allemaal naar overdag.

Loop alles met een stekker eens na, hoeveel comfort kost het mij als ik dit voortaan tijdens zonnestroom doe? Op schaal 1-10. 1 geen comfort verlies. 10 onbespreekbaar. Misschien valt het best mee.

Denken in mogelijkheden. Niet in olifanten.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.


  • izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:08
jongetje schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:03:
[...]

Waarom zet je de vaatwasser aan als de zonnepanelen precies 0 opwekken? Een beetje moderne wasmachine en vaatwasser hebben een timer. Dan zet je ze na elkaar aan, de vaatwasser om 11uur en de wasmachine om 14 of 15 uur en dan zijn die klaar als je thuiskomt. Heb je dat verbruik al van je panelen.
En voor een paar centen neem je het risico dat ze in de fik vliegen als je niet thuis bent?

Top 3 van elektrische apparaten die woningbranden veroorzaken: Wasdroger, vaatwasmachine en wasmachine.

Uit eigen ervaring de vaatwasser die hevig stond te fikken en de wasmachine die beperkt bleef tot twee gesmolten draadstukken.

Wij waren gelukkig wel thuis.

  • drvinnie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:36
Weet iemand hoe/of je makkelijk een vergelijking kunt maken van je stroomkosten van je bestaande contract versus vaste prijzen? Ik zit de afgelopen maand een beetje de prijzen te volgen (inclusief belasting) en vind ze helemaal niet zo best. Mij bekruipt het gevoel dat ik met een standaard tarief (nu bijv 25 cent bij eneco) veel gunstiger uit ben.

  • Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-06 15:26
izdp schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 01:46:
[...]

En voor een paar centen neem je het risico dat ze in de fik vliegen als je niet thuis bent?

Top 3 van elektrische apparaten die woningbranden veroorzaken: Wasdroger, vaatwasmachine en wasmachine.

Uit eigen ervaring de vaatwasser die hevig stond te fikken en de wasmachine die beperkt bleef tot twee gesmolten draadstukken.

Wij waren gelukkig wel thuis.
Hmzz ik doe al 10+ jr de was etc -overdag- draaien wanneer we aan het werken zijn :$.

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh


  • Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 00:47
Cobb schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:20:
[...]

Mijn 11 panelen dekken al enkele jaren ons volledige verbruik af dmv salderen .

Wij hebben geen EV, accu of WP. Overdag aan het werk en wil ook geen super gekreukte was uit de machine halen gelijk als ik thuis ben. De vaatwasser wordt helemaal volgestouwd en draait in de nacht een eco program van 3,5 uur. Dat zou overdag kunnen en ons close in boilertje. Maar dat is het. Denk dat ik ze maar van het dak haal als de omvormer aan vervanging toe is. Kan straks beter weer onze 3600Kwh inkopen met een nieuwe klanten korting dan dat ik betaal voor mijn niet gebruikte zonnestroom.
Misschien toch een accu aanschaffen. Met een dynamisch contract verdien je die terug in ongeveer 8 jaar(*), alleen al door overdag gratis te laden en op de duurste momenten deze stroom te verkopen. En met het eigen verbruik erbij wordt het plaatje alleen maar beter. 8 jaar is wel een lange tijd, maar je kunt het ook zien als een stukje zekerheid. Alle stroom achter de meter wordt niet belast en van hoge stroomprijzen heb je het grootste deel van het jaar geen last.

(*) Op basis van:
- 5 kWh stekkeraccu van €1250
- 4 kWh teruglevering per dag
- 250 dagen per jaar
- gemiddelde duurste tarief per dag €0.15 / kWh

  • iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:20
Martin7182 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:38:
[...]

Misschien toch een accu aanschaffen. Met een dynamisch contract verdien je die terug in ongeveer 8 jaar(*), alleen al door overdag gratis te laden en op de duurste momenten deze stroom te verkopen. En met het eigen verbruik erbij wordt het plaatje alleen maar beter. 8 jaar is wel een lange tijd, maar je kunt het ook zien als een stukje zekerheid. Alle stroom achter de meter wordt niet belast en van hoge stroomprijzen heb je het grootste deel van het jaar geen last.

(*) Op basis van:
- 5 kWh stekkeraccu van €1250
- 4 kWh teruglevering per dag
- 250 dagen per jaar
- gemiddelde duurste tarief per dag €0.15 / kWh
Stroom gaat verloren bij opslag en verbruik van uit de accu, accu slijt ook en is misschien wel na 8 jaar (of eerder) kapot of vliegt in brand.. Daarbij wordt in de toekomst de terugverdientijd nog langer (komen steeds meer accu’s bij).

  • iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:20
Jazsie schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:10:
[...]

Hmzz ik doe al 10+ jr de was etc -overdag- draaien wanneer we aan het werken zijn :$.
En bij veel mensen gaat dat echt een keer fout.. Ik ken er i.i.g. meerdere waarbij zulke apparaten in brand vlogen. 1 alleen de keuken zwaar beschadigd, andere woning niet meer bewoonbaar, en dat voor een paar cent besparing?

En idd 9 van de 10 mensen hebben wel wat anders te doen dan een was ophangen uit hun werk, moeten kids opgehaald worden, naar de sportclub etc etc… Wassen in de avond of in het weekend.. En het scheelt zeker of dat je shirts laat zitten of direct er uit haalt, was hier zelfs de shirts appart van andere kledij, vergt een ander programma en aantal toeren, 600 ipv 1400 en een kort delicaat programma. Misschien leuk om een was en strijk topic aan te maken 🤪

  • Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:45
Als je geen echt grote stroomslurpers hebt dan schiet dat eigen verbruik verhogen sowieso niet heel erg op. Nog steeds een goed idee om te doen, maar het compenseert bij lange na niet het verdwijnen van de salderingsregeling.

Ik heb 2500 kWh opwek per jaar. Ik zat op 25% eigen verbruik, dus dat levert 2500*0,25*0,25 =156,25 euro op aan niet-ingekochte kWh's

Als ik dat naar 40% kan krijgen: 2500*0,4*0,25=250 euro.

Dus bewust met de apparatuur omgaan, elke dag weer: 93,75 meer besparing dankzij meer niet-gekochte kWh

Ik weet zelf nog niet helemaal wat ik ga doen. Begin december nieuw contract nodig. Tot nu toe ging ik altijd voor vast 1 jaar. Ik heb nog even.

  • True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Martin7182 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:38:
[...]

Misschien toch een accu aanschaffen. Met een dynamisch contract verdien je die terug in ongeveer 8 jaar(*), alleen al door overdag gratis te laden en op de duurste momenten deze stroom te verkopen. En met het eigen verbruik erbij wordt het plaatje alleen maar beter. 8 jaar is wel een lange tijd, maar je kunt het ook zien als een stukje zekerheid. Alle stroom achter de meter wordt niet belast en van hoge stroomprijzen heb je het grootste deel van het jaar geen last.

(*) Op basis van:
- 5 kWh stekkeraccu van €1250
- 4 kWh teruglevering per dag
- 250 dagen per jaar
- gemiddelde duurste tarief per dag €0.15 / kWh
Met 8 jaar TVT heb je nu al een business case die niet rond komt. De accu's gaan ongeveer die periode of korter mee, maar empirische waarnemingen hebben we nog niet wat het alleen maar een groter risico maakt.
Daarbij stel je: "Alle stroom achter de meter wordt niet belast en van hoge stroomprijzen heb je het grootste deel van het jaar geen last." dat geldt ook alleen maar zolang we over de meter mogen salderen (dus de som van de fases) en dat is ook nog een discussiepunt i.v.m. netcongestie.

Concreet zou ik in het geval wat jij beschrijft simpelweg afraden een thuisaccu aan te schaffen, met 5% rendement zit je al op 47% rendement in die 8 jaar. Een thuisaccu aanschaffen is vrijwel altijd een domme keuze en gedreven uit FOMO en onzekerheid. Je energierekening dempen ten koste van je spaarrekening, ik snap het niet.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente


  • Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-06 11:11
ManiacsHouse schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:08:
Vandaag een hele bijzondere wat betreft GreenChoice. Ik was al tig keer gebeld door een 010 nummer. Beetje vreemd. Ik maar eens terugbellen met caller-id uit. Gaat over. Meteen 'een ogenblik geduld'. Geen 'Welkom bij' ofzo.
Krijg een grietje aan de lijn die zegt dat ze van Greenchoice is. (Zou kunnen kloppen want Greenchoice zit in 010 en ben klant bij ze voor alleen stroom)
Ja we hebben u gebeld omdat we u straks niet meer mogen bellen. (Is dat zo?) Nu willen we graag weten of we u toch mogen bellen als het contract bijna voorbij is of als u bijvoorbeeld niet reageert op emails.
Nee doe maar niet.
Okay dan noteer ik dat. Fijne middag nog.
Klik.

Hoe dan? Ik belde met onbekend nummer? Hoe weten ze dan dat ik het was? Werden ook helemaal geen gegevens gevraagd... Heel apart.
Is het zeker dat het Greenchoice was en niet zo'n call center die belt in de naam van GC (om contracten te verkopen)?
Klinkt vreemd.

  • Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 00:47
iMode schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:10:
[...]

Stroom gaat verloren bij opslag en verbruik van uit de accu, accu slijt ook en is misschien wel na 8 jaar (of eerder) kapot of vliegt in brand.. Daarbij wordt in de toekomst de terugverdientijd nog langer (komen steeds meer accu’s bij).
Dat zijn wel een paar doemscenario's. Daar tegenover staat:
- na 8 jaar (2000 cycli) is de accu nog niet op een derde van zijn levensduur.
- LFP cellen staan bekend om hun betrouwbaarheid en veiligheid.
- Bij de volgende energiecrisis zit je er warmpjes bij. We hebben er 2 gehad in 5 jaar, de volgende zal toch niet pas over 10 jaar zijn :+
- Op een dag als vandaag kun je je wasje gewoon "gratis" in de avond doen i.p.v. €1.20 te betalen :)

Maar goed, ook prima als je een andere keuze maakt (maar klaag dan ook niet ;))

  • Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-06 11:11
drvinnie schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 06:46:
Weet iemand hoe/of je makkelijk een vergelijking kunt maken van je stroomkosten van je bestaande contract versus vaste prijzen? Ik zit de afgelopen maand een beetje de prijzen te volgen (inclusief belasting) en vind ze helemaal niet zo best. Mij bekruipt het gevoel dat ik met een standaard tarief (nu bijv 25 cent bij eneco) veel gunstiger uit ben.
kWh * prijs (incl EB en BTW) + vaste leverkosten.

  • Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-06 11:11
izdp schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 01:46:
[...]

En voor een paar centen neem je het risico dat ze in de fik vliegen als je niet thuis bent?
iMode schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:17:
[...]
En bij veel mensen gaat dat echt een keer fout.. Ik ken er i.i.g. meerdere waarbij zulke apparaten in brand vlogen. 1 alleen de keuken zwaar beschadigd, andere woning niet meer bewoonbaar, en dat voor een paar cent besparing?
Nee, 's nachts als je in huis bent en slaapt, is het veel beter dat de boel in de fik vliegt...
In het weekend kan het dus juist wel overdag.
Dus grotere wasmachine kopen en alle was in het weekend doen.

  • Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

iMode schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:17:
[...]

En bij veel mensen gaat dat echt een keer fout.. Ik ken er i.i.g. meerdere waarbij zulke apparaten in brand vlogen. 1 alleen de keuken zwaar beschadigd, andere woning niet meer bewoonbaar, en dat voor een paar cent besparing?
Ik ken echt helemaal niemand waarbij een wasmachine, droger of wat dan ook in brand is gevolgen in de 37 jaar dat ik leef.

Bijzonder dat jij er meerdere kent. Het kan natuurlijk, maar laten we niet doen alsof dit risico echt significant is.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc


  • Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:49

Dennis1812

Amateur prutser

Uiteindelijk is een brand in veel gevallen door elektriciteit. En een droger/wasmachine/vaatwas zijn veel gebruikte apparaten. Dus zijn er relatief veel problemen mee.

Dan heb je nog de China opladers, half gare elektrische fietsen, vage meterkasten en zonnepanelen aangesloten door Tokkie bv.

Als er brand is dan is er een oorzaak. Best simpel eigenlijk.
En dat is in veel gevallen elektriciteit.

Daarom heeft iedereen en zn moeder overal rookmelders en hittemelders hangen tegenwoordig.

Ik werk op ongeveer 5 meter van brandweer centralisten vandaan. Hetgene wat ik het meeste hoor is brand door frituurpan, bbq, kachels of vuurwerk. Autobranden en aangestoken branden of natuurbranden hoor ik ook enorm veel.
En een enkele keer door kortsluiting.
En zeer zelden door een specifiek apparaat.


Maargoed, wil je echt veilig dan alle zonnepanelen eraf en je hoofdschakelaar omzetten voor het slapen of voor je naar werk gaat. Je koelkast kan zo vlam vatten anders.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.


  • iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:20
Glashelder schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:01:
[...]

Ik ken echt helemaal niemand waarbij een wasmachine, droger of wat dan ook in brand is gevolgen in de 37 jaar dat ik leef.

Bijzonder dat jij er meerdere kent. Het kan natuurlijk, maar laten we niet doen alsof dit risico echt significant is.
Bijzonder? Wellicht een wat grotere kennissenkring..

  • iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:20
Truus01 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:01:
[...]


[...]

Nee, 's nachts als je in huis bent en slaapt, is het veel beter dat de boel in de fik vliegt...


[...]

In het weekend kan het dus juist wel overdag.
Dus grotere wasmachine kopen en alle was in het weekend doen.
Wie heeft het over de nacht? Kan prima tussen 19:00 en 00:00. Overdag in het weekend zijn veel mensen juist ook weg, sport of ander uitje..

Wasmachine is groot genoeg : )

  • iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:20
True schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:43:
[...]


Met 8 jaar TVT heb je nu al een business case die niet rond komt. De accu's gaan ongeveer die periode of korter mee, maar empirische waarnemingen hebben we nog niet wat het alleen maar een groter risico maakt.
Daarbij stel je: "Alle stroom achter de meter wordt niet belast en van hoge stroomprijzen heb je het grootste deel van het jaar geen last." dat geldt ook alleen maar zolang we over de meter mogen salderen (dus de som van de fases) en dat is ook nog een discussiepunt i.v.m. netcongestie.

Concreet zou ik in het geval wat jij beschrijft simpelweg afraden een thuisaccu aan te schaffen, met 5% rendement zit je al op 47% rendement in die 8 jaar. Een thuisaccu aanschaffen is vrijwel altijd een domme keuze en gedreven uit FOMO en onzekerheid. Je energierekening dempen ten koste van je spaarrekening, ik snap het niet.
Dit dus!

  • iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:20
Martin7182 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:50:
[...]

Dat zijn wel een paar doemscenario's. Daar tegenover staat:
- na 8 jaar (2000 cycli) is de accu nog niet op een derde van zijn levensduur.
- LFP cellen staan bekend om hun betrouwbaarheid en veiligheid.
- Bij de volgende energiecrisis zit je er warmpjes bij. We hebben er 2 gehad in 5 jaar, de volgende zal toch niet pas over 10 jaar zijn :+
- Op een dag als vandaag kun je je wasje gewoon "gratis" in de avond doen i.p.v. €1.20 te betalen :)

Maar goed, ook prima als je een andere keuze maakt (maar klaag dan ook niet ;))
Ik klaag ook niet, ben het eens met de andere tweaker 😉

Met mijn verbruik zijn panelen, accu’s etc totaal niet interessant.

[ Voor 4% gewijzigd door iMode op 24-06-2026 11:04 ]


  • ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
iMode schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:58:
[...]

Bijzonder? Wellicht een wat grotere kennissenkring..
Ik heb het ook nooit meegemaakt of van gehoord en doe ook al jaar en dag die machines overdag aanzetten als er ik niet ben.
Heb weleens sluiting in m'n afwasmachine gehad en daardoor klapte de aardlek eruit, bij een kennis van mij ook, maar echt brand? Dan moet er wel iets erg fout zitten in de bedrading.

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC


  • Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

iMode schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:58:
[...]

Bijzonder? Wellicht een wat grotere kennissenkring..
Tuurlijk.. dat zal de oorzaak zijn..

Nee, de werkelijke oorzaak is gewoon dat die apparaten niet zo vaak in de brand vliegen als jij denkt.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc


  • iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:20
Glashelder schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:09:
[...]

Tuurlijk.. dat zal de oorzaak zijn..

Nee, de werkelijke oorzaak is gewoon dat die apparaten niet zo vaak in de brand vliegen als jij denkt.
Zucht… honderden droger branden per jaar.. Google maar.. Maar dan zet jij hem toch lekker aan als je niet thuis bent?

  • GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02:57
iMode schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:14:
[...]

Zucht… honderden droger branden per jaar.. Google maar.. Maar dan zet jij hem toch lekker aan als je niet thuis bent?
Als ik jou was zou ik ook niet thuis gaan koken…

  • Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:07
iMode schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:14:
[...]

Zucht… honderden droger branden per jaar.. Google maar.. Maar dan zet jij hem toch lekker aan als je niet thuis bent?
Van de wasdroger is inderdaad bekend dat dit een van de huishoudelijke apparaten is met een verhoogd risico op brand. Zie ook energieveilig.nl (EDIT: meeste artikelen lijken al wat oudere info te bevatten).

[ Voor 7% gewijzigd door Batilan op 24-06-2026 11:25 ]


  • Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02:43

Wuursj

want worst is al bezet

Als je niet je wasmachine of vaatwasser wilt timen en toch zo veel mogelijk van zonnestroom gebruik wilt maken: hotfill ze en hang ze aan de warmtepomp boiler.

De warmtepomp boiler staat hier op timer zodat ie vooral laadt op zonnesstroom. De ~400w die dat ding trekt, leveren de panelen ook wel bij bewolking. De wasmachine (Miele met hotfill) gebruikt het water van de boiler. Zo wordt ongeveer 70%* van de energie opgeslagen als de zon schijnt en nog maar 30% gebruikt tijdens het wassen zelf. Dan is timing opeens een heel stuk minder belangrijk. In de zomer is het huis koelen mbv de boiler zelfs dubbel winst dus flink wassen deze week :*)

* data uit de Miele app muv verbruik verschillen tussen een hotfill en not-hotfill wasbeurtje. Uiteraard maakt seizoen en de was-temperatuur ook uit. WP levert meestal water rond de 50 graden dus bij een 60 graden wasbeurt moet de wasmachine nog bijstoken.


Wasdroger heb ik niet en gaat min of meer dus ook op zonnekracht :P Ook met 3 vrij jonge kinderen imho prima te doen al was het in de tijd van de wasbare luiers wel eens dringen op het droogrek.

Vaatwasser is vooral een planning ding. Ik probeer het zo te doen dat de ontbijt-bordjes het ding aftoppen en dan erna aan gaat op timer. Maar dan heeft het avondmaal wel een hele nacht staan aankoeken :P Voor hotfill is de leiding te lang in ons huis.

[ Voor 51% gewijzigd door Wuursj op 24-06-2026 12:21 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst


  • iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:20
Wuursj schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:38:
Als je niet je wasmachine of vaatwasser wilt timen en toch zo veel mogelijk van zonnestroom gebruik wilt maken: hotfill ze en hang ze aan de warmtepomp boiler.

De warmtepomp boiler staat hier op timer zodat ie vooral laadt op zonnesstroom. De ~400w die dat ding trekt, leveren de panelen ook wel bij bewolking. De wasmachine (Miele met hotfill) gebruikt het water van de boiler. Zo wordt ongeveer 70%* van de energie opgeslagen als de zon schijnt en nog maar 30% gebruikt tijdens het wassen zelf. Dan is timing opeens een heel stuk minder belangrijk. In de zomer is het huis koelen mbv de boiler zelfs dubbel winst dus flink wassen deze week :*)

* data uit de Miele app muv verbruik verschillen tussen een hotfill en not-hotfill wasbeurtje. Uiteraard maakt seizoen en de was-temperatuur ook uit. WP levert meestal water rond de 50 graden dus bij een 60 graden wasbeurt moet de wasmachine nog bijstoken.


Wasdroger heb ik niet en gaat min of meer dus ook op zonnekracht :P Ook met 3 vrij jonge kinderen imho prima te doen al was het in de tijd van de wasbare luiers wel eens dringen op het droogrek.

Vaatwasser is vooral een planning ding. Ik probeer het zo te doen dat de ontbijt-bordjes het ding aftoppen en dan erna aan gaat op timer. Maar dan heeft het avondmaal wel een hele nacht staan aankoeken :P Voor hotfill is de leiding te lang in ons huis.
De mede tweaker geeft aan dat hij dat (zo als heel veel mensen) niet heeft.

Zoals aangegeven door een andere tweaker is het gewoon echt niet interessant als je als grootverbruikers enkel een vaatwasser / wasmachine hebt.

  • iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:20
GioStyle schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:17:
[...]


Als ik jou was zou ik ook niet thuis gaan koken…
Ik kook idd nooit : ) Op die enkele keer een eitje na😉

  • Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 00:47
iMode schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:03:
[...]

Ik klaag ook niet, ben het eens met de andere tweaker 😉

Met mijn verbruik zijn panelen, accu’s etc totaal niet interessant.
Nog niet, maar vanaf 2028 misschien wel. De variabele nettarieven gaan voor iedereen gelden. Mensen die hun gedrag niet aanpassen betalen straks de hoofdprijs.

  • reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:17
Martin7182 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:50:
[...]

Dat zijn wel een paar doemscenario's. Daar tegenover staat:
- na 8 jaar (2000 cycli) is de accu nog niet op een derde van zijn levensduur.
- LFP cellen staan bekend om hun betrouwbaarheid en veiligheid.
- Bij de volgende energiecrisis zit je er warmpjes bij. We hebben er 2 gehad in 5 jaar, de volgende zal toch niet pas over 10 jaar zijn :+
- Op een dag als vandaag kun je je wasje gewoon "gratis" in de avond doen i.p.v. €1.20 te betalen :)

Maar goed, ook prima als je een andere keuze maakt (maar klaag dan ook niet ;))
Martin de cellen gaan zeker lang mee,maar de omvormer niet. Dus koop dan niet zon speelgoed pib ding,allemaal Chinese troep. Neem dan een losse accu met losse omvormer,kun je die tenminste apart vervangen,al heeft bv een victron of deye zich al lang bewezen dat ze nauwelijks stuk gaan

1 PVoutput . Dongen NB


  • Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 00:47
reneeke1970 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:25:
[...]

Martin de cellen gaan zeker lang mee,maar de omvormer niet. Dus koop dan niet zon speelgoed pib ding,allemaal Chinese troep. Neem dan een losse accu met losse omvormer,kun je die tenminste apart vervangen,al heeft bv een victron of deye zich al lang bewezen dat ze nauwelijks stuk gaan
Valide punt. Maar een Tweaker met schroevendraaier draait er zijn hand figuurlijk niet voor om, alleen letterlijk en vervangt dan de elco's of defecte mosfet.
De "Chinese troep" draait hier nu zo'n 5 jaar zonder problemen, ik ga vast mijn soldeerbout opwarmen *O* Oh nee, toch niet anders wordt het vanavond code rood op zolder -O-

  • iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:20
Martin7182 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:16:
[...]

Nog niet, maar vanaf 2028 misschien wel. De variabele nettarieven gaan voor iedereen gelden. Mensen die hun gedrag niet aanpassen betalen straks de hoofdprijs.
Nee hoor, ook dan niet, daar maak ik mij echt geen zorgen om met mijn jaarverbruik.

  • Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Martin7182 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:16:
[...]

Valide punt. Maar een Tweaker met schroevendraaier draait er zijn hand figuurlijk niet voor om, alleen letterlijk en vervangt dan de elco's of defecte mosfet.
De "Chinese troep" draait hier nu zo'n 5 jaar zonder problemen, ik ga vast mijn soldeerbout opwarmen *O* Oh nee, toch niet anders wordt het vanavond code rood op zolder -O-
Ik heb ook van die chinese troep en wie niet eigenlijk, het gros van elektrische zaken is toch made in China. Als kun je bij mij pas met veel moeite iets met een soldeerbout, die rommel is allemaal in gegoten.

Then again als niemand dat spul gebruikt komen de zwakke punten ook niet boven en in dat licht is het wel mooi dat er een hoeveelheid van dat spul draait dan kunnen die fabriekanten ook ervaring opdoen. Voorlopig anderhalf jaar storingsvrij en de prestaties zie ik ook nog niet afnemen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.


  • Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-06 11:11
iMode schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:54:
[...]

Ik kook idd nooit : ) Op die enkele keer een eitje na😉
En dat dan neem ik aan in een eierkoker... :)

  • Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Truus01 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:58:
[...]

En dat dan neem ik aan in een eierkoker... :)
Één van de beste uitvindingen ooit. _/-\o_ d:)b

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.


  • Stoeptegeltje
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 18:11
Wij zijn aan het kijken voor zonnepanelen.

maar volgens gaslicht gaat mij dit maar 5 euro per maand besparen? Ik wist dat het afschaffen van regelingen nadelig was, maar nu twijfel ik of ik er überhaupt aan wil beginnen.

2000kwh normaal

1700kwh dal

1400m3 gas

met panelen: 220 per maand. Bij 3500kwh opwekken per jaar.

Zonder panelen: 225 per maand.

we zouden de panelen willen voor het gebruik van de airco en de jacuzzi.


Geen elektrische auto en geen warmtepomp oid.

  • Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Stoeptegeltje schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:59:
Wij zijn aan het kijken voor zonnepanelen.

maar volgens gaslicht gaat mij dit maar 5 euro per maand besparen? Ik wist dat het afschaffen van regelingen nadelig was, maar nu twijfel ik of ik er überhaupt aan wil beginnen.

2000kwh normaal

1700kwh dal

1400m3 gas

met panelen: 220 per maand. Bij 3500kwh opwekken per jaar.

Zonder panelen: 225 per maand.

we zouden de panelen willen voor het gebruik van de airco en de jacuzzi.


Geen elektrische auto en geen warmtepomp oid.
Twee punten:
1. Met de afschaffing van de saldering vanaf 1 januari 2027 krijg je voor vaste contracten vrijwel niets meer voor stroom die je aan het net teruglevert. Dus alles wat je invult voor teruglevering is maar een klein bedrag op het totaal.

2. Je verbruikt veel gas en dat is in verhouding de grootste kostenpost.

Je grootse winst zit in opwek voor direct eigen verbruik waardoor je stroomverbruik (en wellicht gasverbruik) daalt. Maar dan moet je dus opwek hebben als je de airco en/of de jacuzzi gebruikt.

  • reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:17
Stoeptegeltje schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:59:
Wij zijn aan het kijken voor zonnepanelen.

maar volgens gaslicht gaat mij dit maar 5 euro per maand besparen? Ik wist dat het afschaffen van regelingen nadelig was, maar nu twijfel ik of ik er überhaupt aan wil beginnen.

2000kwh normaal

1700kwh dal

1400m3 gas

met panelen: 220 per maand. Bij 3500kwh opwekken per jaar.

Zonder panelen: 225 per maand.

we zouden de panelen willen voor het gebruik van de airco en de jacuzzi.


Geen elektrische auto en geen warmtepomp oid.
Dat klopt sowieso niet,van jou eigen verbruik gaat ongeveer 30 procent rechtstreeks vanaf jou zonnepanelen komen. Dus van jou totaal verbruik 3700 kwh hoef je 30 procent niet meer te kopen. Zet je er een accu bij dan kan het wel 50 of 60 procent worden

1 PVoutput . Dongen NB


  • Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:14
reneeke1970 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:40:
[...]

Dat klopt sowieso niet,van jou eigen verbruik gaat ongeveer 30 procent rechtstreeks vanaf jou zonnepanelen komen. Dus van jou totaal verbruik 3700 kwh hoef je 30 procent niet meer te kopen. Zet je er een accu bij dan kan het wel 50 of 60 procent worden
Hoe zou je dit dan in moeten vullen bij de vergelijkers?

MIjn jaarverbuik is gelijk aan wat mijn panelen leveren. 3500 - 3500. Voor het gemak even uitgaande van een enkele meter en Gas buitenbeschouwing. Vul ik dat in bij Gaslicht dan krijg ik contracten van 40 tot 60 euro p/m. Met saldering tot jan. 2027. Sluit ik dus een contract af na januari dan is dat maandbedrag hoger omdat er geen saldering meer is

Vul ik enkel in verbuik 3500 dan krijg ik contracten van 55 tot 60 euro te zien.

Stel ik ga er van uit dat van mijn 3500kWh , 1500kWh zou kunnen weg cijferen door zonne energie overdag te gebruiken (is dat zonder EV, WP, Airco, Accu realistisch? 8 op het Zuiden en 2 Oost-Noord) Vul ik dan in 2000kWh verbruik en 2000kWh terug levering?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.


  • reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:17
Cobb schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:33:
[...]

Hoe zou je dit dan in moeten vullen bij de vergelijkers?

MIjn jaarverbuik is gelijk aan wat mijn panelen leveren. 3500 - 3500. Voor het gemak even uitgaande van een enkele meter en Gas buitenbeschouwing. Vul ik dat in bij Gaslicht dan krijg ik contracten van 40 tot 60 euro p/m. Met saldering tot jan. 2027. Sluit ik dus een contract af na januari dan is dat maandbedrag hoger omdat er geen saldering meer is

Vul ik enkel in verbuik 3500 dan krijg ik contracten van 55 tot 60 euro te zien.

Stel ik ga er van uit dat van mijn 3500kWh , 1500kWh zou kunnen weg cijferen door zonne energie overdag te gebruiken (is dat zonder EV, WP, Airco, Accu realistisch? 8 op het Zuiden en 2 Oost-Noord) Vul ik dan in 2000kWh verbruik en 2000kWh terug levering?
Als je al panelen hebt kun je precies bepalen hoeveel je van je panelen gelijk gebruikt. Als jou leverancier zegt dat je 3500 kwh terug levert op de meter,en jou omvormer geeft in de app aan 4500 kwh geproduceerd,dan heb je dus 1000 kwh rechtstreeks verbruikt en dus niks voor betaald. Wil je gaan vergelijken wat je zou betalen zonder panelen,moet je dus bij je eigen verbruik die 1000 kwh bijstellen,want die moet je dan extra in gaan kopen.


Ik lees je post nog een keer en ja,jou laatste stelling klopt.maar heb je nu al wel of geen panelen? Als je ze al hebt moet je de gegevens van je vorige jaar gebruiken. Als die zegt 3500-3500 is de werkelijkheid waarschijnlijk 5000-5000 omdat je er 1500 rechtstreeks gebruikt hebt,maar dat moet jij niet omrekenen,dat hebben de meterstanden al voor je gedaan,eigen verbruik bestaat feitelijk niet,alleen in jou portemonnee haha

[ Voor 14% gewijzigd door reneeke1970 op 25-06-2026 16:01 ]

1 PVoutput . Dongen NB


  • Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:14
@reneeke1970

Helaas zitten er twee panelen buiten de app van de omvormer. De Homewizard van mijn P1 meter geeft dit beeld nu voor een heel jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4OUD-lfbfpOiVFJN-crZc1vSOzk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3BsyndTKr62esCRz1ZY53s5u.png?f=fotoalbum_large

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.


  • reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:17
Cobb schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:59:
@reneeke1970

Helaas zitten er twee panelen buiten de app van de omvormer. De Homewizard van mijn P1 meter geeft dit beeld nu voor een heel jaar.

[Afbeelding]
P1meter is altijd de waarheid,die moet je bij vergelijkend gebruiken

1 PVoutput . Dongen NB


  • Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-06 11:11
Stoeptegeltje schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:59:
Wij zijn aan het kijken voor zonnepanelen.

maar volgens gaslicht gaat mij dit maar 5 euro per maand besparen? Ik wist dat het afschaffen van regelingen nadelig was, maar nu twijfel ik of ik er überhaupt aan wil beginnen.

2000kwh normaal

1700kwh dal

1400m3 gas

met panelen: 220 per maand. Bij 3500kwh opwekken per jaar.

Zonder panelen: 225 per maand.

we zouden de panelen willen voor het gebruik van de airco en de jacuzzi.


Geen elektrische auto en geen warmtepomp oid.
Ik ga er even vanuit dat je die airco en jacuzzi nu al hebt?! Weet je daar het verbruik van?
Als je er dan vanuit gaat dat je dat verbruik afdekt met zonnepanelen, (dat dan maal het levertarief van het contract) is dat je besparing.

Een mogelijke extra besparing kan er dan nog inzitten om in het voor-, najaar en de winter overdag (als de zon schijnt) te verwarmen met de airco's en dus minder gasverbruik te hebben. Maar omdat dat niet je hoofddoel lijkt, zou ik dat nu dan nog niet mee tellen, terwijl daar misschien wel een groot voordeel nog te halen is (aangezien gas best duur is tov stroom en al helemaal als je het gratis uit de panelen hebt).

Kijk dus niet naar het maandbedrag, want dat zegt veel te weinig. In deze situatie is het beter om zelf even te rekenen met de tarieven en je verbruik.

  • Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Truus01 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:06:
[...]

Ik ga er even vanuit dat je die airco en jacuzzi nu al hebt?! Weet je daar het verbruik van?
Als je er dan vanuit gaat dat je dat verbruik afdekt met zonnepanelen, (dat dan maal het levertarief van het contract) is dat je besparing.

Een mogelijke extra besparing kan er dan nog inzitten om in het voor-, najaar en de winter overdag (als de zon schijnt) te verwarmen met de airco's en dus minder gasverbruik te hebben. Maar omdat dat niet je hoofddoel lijkt, zou ik dat nu dan nog niet mee tellen, terwijl daar misschien wel een groot voordeel nog te halen is (aangezien gas best duur is tov stroom en al helemaal als je het gratis uit de panelen hebt).

Kijk dus niet naar het maandbedrag, want dat zegt veel te weinig. In deze situatie is het beter om zelf even te rekenen met de tarieven en je verbruik.
Een airco is eigenlijk tegenwoordig als je panelen hebt een no-brainer. Sowieso om deze dagen een beetje lekker door te komen met 30 graden plus ( de zomers lijken Sowieso warmer en droger te worden de laatste jaren) en in de winter kun je idd eventueel nog wat bij verwarmen met die airco als je een mooie winterdag hebt doen die panelen het ook prima. Dat hoef je dan niet aan gas in te kopen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.


  • Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:14
reneeke1970 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:03:
[...]

P1meter is altijd de waarheid,die moet je bij vergelijkend gebruiken
Het "Net" in deze grafiek is dan mijn netto afname van het energienet, als het goed begrijp is daar de zonne consumptie al vanaf omdat de P1 alleen inkomend registreert?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.


  • reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:17
Cobb schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:17:
[...]

Het "Net" in deze grafiek is dan mijn netto afname van het energienet, als het goed begrijp is daar de zonne consumptie al vanaf omdat de P1 alleen inkomend registreert?
Ja,je eigen consumptie is onmeetbaar

1 PVoutput . Dongen NB


  • Stoeptegeltje
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 18:11
Truus01 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:06:
[...]

Ik ga er even vanuit dat je die airco en jacuzzi nu al hebt?! Weet je daar het verbruik van?
Als je er dan vanuit gaat dat je dat verbruik afdekt met zonnepanelen, (dat dan maal het levertarief van het contract) is dat je besparing.

Een mogelijke extra besparing kan er dan nog inzitten om in het voor-, najaar en de winter overdag (als de zon schijnt) te verwarmen met de airco's en dus minder gasverbruik te hebben. Maar omdat dat niet je hoofddoel lijkt, zou ik dat nu dan nog niet mee tellen, terwijl daar misschien wel een groot voordeel nog te halen is (aangezien gas best duur is tov stroom en al helemaal als je het gratis uit de panelen hebt).

Kijk dus niet naar het maandbedrag, want dat zegt veel te weinig. In deze situatie is het beter om zelf even te rekenen met de tarieven en je verbruik.
Deze komen in de toekomst. Maar heb er al vast wat verbruik bij opgeteld.

Nu verbruiken we met 1.5 persoon:

1600 kwh normaal

1400 dal

1400 gas

Maar heb er dus enkel bij opgeteld, maar niets van afgetrokken qua saldering. Dus dat ben ik inderdaad vergeten.

  • ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Stoeptegeltje schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:45:
[...]

Deze komen in de toekomst. Maar heb er al vast wat verbruik bij opgeteld.

Nu verbruiken we met 1.5 persoon:

1600 kwh normaal

1400 dal

1400 gas

Maar heb er dus enkel bij opgeteld, maar niets van afgetrokken qua saldering. Dus dat ben ik inderdaad vergeten.
Helemaal van het gas af levert het meeste bij je op, die paar panelen doen nu niet veel in je maandbedrag.

Ik verbruik 1600kwh per jaar in m'n eentje en in principe met de belastingvrije voet is m'n elektriciteit nagenoeg "gratis". Maar ik betaal nog wel 160 euro pm voor het gas (750m3/jaar).

Als ik even snel reken zit je met gas + vastrecht bij jou op ~210 euro per maand en de rest elektriciteit (10 euro/maand).

Investeren in een warmtepomp, warmtepomp boiler en evt. zonnepanelen levert in jouw geval het meeste op.

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC


  • Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

reneeke1970 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:59:
[...]

Ja,je eigen consumptie is onmeetbaar
Is met HomeWizard prima meetbaar zolang je een meter op je zonnepanelen hebt en een P1 meter ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc


  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Glashelder schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 20:39:
[...]

Is met HomeWizard prima meetbaar zolang je een meter op je zonnepanelen hebt en een P1 meter ;)
Liefst wel de zonnepanelen meten wat zij werkelijk leveren in de meterkast aangezien er tientallen Watt verloren gaan in kabel van de omvormer(s) naar de meterkast.

  • Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 00:47
esphome schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:18:
[...]

Liefst wel de zonnepanelen meten wat zij werkelijk leveren in de meterkast aangezien er tientallen Watt verloren gaan in kabel van de omvormer(s) naar de meterkast.
Die verliezen zijn in feite toch ook gewoon verbruik? Of heb je ook voor elk apparaat in huis een kWh-meter aangesloten?

  • henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:16
esphome schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:18:
[...]

Liefst wel de zonnepanelen meten wat zij werkelijk leveren in de meterkast aangezien er tientallen Watt verloren gaan in kabel van de omvormer(s) naar de meterkast.
Daar zit bij mij 0,5% verschil tussen. Omvormer op zolder via Goodwe app en Homewizard kWh meter op de begane grond in de meterkast. Best klein verschil toch?

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant / 1 x Homewizard PiB


  • Stoeptegeltje
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 18:11
ArcticWolf schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:54:
[...]

Helemaal van het gas af levert het meeste bij je op, die paar panelen doen nu niet veel in je maandbedrag.

Ik verbruik 1600kwh per jaar in m'n eentje en in principe met de belastingvrije voet is m'n elektriciteit nagenoeg "gratis". Maar ik betaal nog wel 160 euro pm voor het gas (750m3/jaar).

Als ik even snel reken zit je met gas + vastrecht bij jou op ~210 euro per maand en de rest elektriciteit (10 euro/maand).

Investeren in een warmtepomp, warmtepomp boiler en evt. zonnepanelen levert in jouw geval het meeste op.
Voor die aanpassingen hebben we waarschijnlijk het geld niet. Het zou kunnen maar dan in plaats van zonnepanelen….

  • Stoeptegeltje
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 18:11
Novax schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:19:
[...]

Twee punten:
1. Met de afschaffing van de saldering vanaf 1 januari 2027 krijg je voor vaste contracten vrijwel niets meer voor stroom die je aan het net teruglevert. Dus alles wat je invult voor teruglevering is maar een klein bedrag op het totaal.

2. Je verbruikt veel gas en dat is in verhouding de grootste kostenpost.

Je grootse winst zit in opwek voor direct eigen verbruik waardoor je stroomverbruik (en wellicht gasverbruik) daalt. Maar dan moet je dus opwek hebben als je de airco en/of de jacuzzi gebruikt.
Maar dan moet ik wel het hele verbruik gaan plannen op basis van de opwekking toch?

Stel:

Ik verbruik vandaag 100kwh

Ik wek vandaag 200kwh op.

Dan heb ik 0 kwh verbruikt bij de leverancier, krijg ik minimale vergoeding, maar betaal ik wel voor 100kwh aan terugleverkosten: ook al gebruik ik die morgen en wek ik dan niets op?


Of begrijp ik het niet goed?

  • Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Stoeptegeltje schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:23:
[...]

Maar dan moet ik wel het hele verbruik gaan plannen op basis van de opwekking toch?

Stel:

Ik verbruik vandaag 100kwh

Ik wek vandaag 200kwh op.

Dan heb ik 0 kwh verbruikt bij de leverancier, krijg ik minimale vergoeding, maar betaal ik wel voor 100kwh aan terugleverkosten: ook al gebruik ik die morgen en wek ik dan niets op?


Of begrijp ik het niet goed?
Als die opwek over de dag tegelijk is met je directe verbruik van je apparaten dan heb je inderdaad 0 kWh verbruik op je meter en dus ook bij je leverancier, maar dat zal dus alleen overdag zijn als de zon schijnt (tenzij je een batterij neemt).

Over die 100 kWh extra betaal je bij vaste contracten terugleverkosten per kWh maar je krijgt ook een terugleververgoeding per kWh en die is meestal net iets hoger dan de terugleverkosten. Dat is heel onnozel maar het komt er op neer dat je het terugleverkosten tarief van de terugleververgoeding moet aftrekken. Dan kom je bij de meeste leveranciers op een netto tarief van 1 of 2 cent dat je krijgt per kWh die je teruglevert aan het net.

Dit is ongeveer de situatie als saldering per 1 januari 2027 is afgeschaft voor vaste contracten.

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Stoeptegeltje schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:23:
[...]

Maar dan moet ik wel het hele verbruik gaan plannen op basis van de opwekking toch?

Stel:

Ik verbruik vandaag 100kwh

Ik wek vandaag 200kwh op.

Dan heb ik 0 kwh verbruikt bij de leverancier, krijg ik minimale vergoeding, maar betaal ik wel voor 100kwh aan terugleverkosten: ook al gebruik ik die morgen en wek ik dan niets op?


Of begrijp ik het niet goed?
Erger nog, zelfs met je voorbeeld, kan t zijn dat je alsnog van t net gebruikt overdag, maar zeker ‘s nachts.

Als je productie actueel 8kW is (zeg 13u ‘s middags) zul je op datzelfde moment ook 8kW moeten verbruiken ergens. Zonder grootverbruikers lukt je dat niet. Dus stel je hebt een 4kW boiler aan staan. Dan heb je dus 8kW productie, 4kW verbruik en 4kW teruglevering. Hou je dat een uur lang vol, dan is dat dus 8kWh, 4kWh en 4kWh op je meter. Maar nu komt het lastige: er komt een wolk voor de zon. Je productie zakt naar 2kW, je boiler staat nog aan op 4kW. Je gaat op dat moment 2kW van het net gebruiken. Hou je dat een uur vol (en de wolk duurt ook een uur) heb je dus 2kWh geïmporteerd. Dat eerste uur heb je dan 4kWh export/teruglevering en tweede uur 2kWh import. Dit jaar met saldering streept dat weg en is het netto 2kWh export met bijbehorende kosten/baten. Volgend jaar zelfde situatie reken je dus 4kWh af met kosten/baten export en 2kWh kosten voor import.

[ Voor 13% gewijzigd door Get!em op 25-06-2026 23:07 ]


  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Martin7182 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:40:
[...]

Die verliezen zijn in feite toch ook gewoon verbruik? Of heb je ook voor elk apparaat in huis een kWh-meter aangesloten?
Ik heb een kWh meter voor de omvormer en een kWh meter voor de inkomende stroom (geen P1 op de meter). Die verliezen staan toch niet ter beschikking aan het interne verbruik en moet ik ook compenseren als ik de omvormer naar het interne verbruik regel. Ik dien dan 28 Watt toe te voegen aan wat de omvormer moet produceren om tussen beide meters op nul verschil uit te komen bij overproductie van de zonnepanelen.

En ja, veel van mijn apparaten hebben een Shelly er tussen zitten voor op afstand te schakelen en het verbruik te meten. Hier splits HA dat dan uit naar naar apparaat die veel stroom verbruiken. Zoals de boiler (COP1), koelkast en warmtepomp. De koelkast gaat via Powercalc en die emuleerd het verbruik wat ik eerder echt heb gemeten in een eerder periode.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mcRb1VoqQWSC_pET33eXc-vngd0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8m3qc6Pl2zdBAuTN02xuE5hf.jpg?f=fotoalbum_large

"Untracked" is dan bijvoorbeeld licht, koffie apparaat en waterkoker etc. En je ziet zo mooi wat je aan zonnestroom zelf hebt verbruikt en wat teruggeleverd. Die laatst genoemde gaat op den duur naar nul.

  • anpat
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 26-06 15:53
Grappig topic :)

Wij met 21 panelen, een Sonnen thuisbatterij (11KW)
Zitten deze maand (loopt 2 dagen achter) op een afname van 17kWh, Terug naar het net (verwachte Engie) 214kWh, maar dat was 2 dagen geleden al gehaald.

Airco (split) staat met deze dagen zeker op en laden ook mijn EV op thuis, Niet slecht deze maanden!

Voor Mei was dit 21.4kWh van het net en 255kWh terug incl laden EV

  • reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:17
anpat schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:17:
Grappig topic :)

Wij met 21 panelen, een Sonnen thuisbatterij (11KW)
Zitten deze maand (loopt 2 dagen achter) op een afname van 17kWh, Terug naar het net (verwachte Engie) 214kWh, maar dat was 2 dagen geleden al gehaald.

Airco (split) staat met deze dagen zeker op en laden ook mijn EV op thuis, Niet slecht deze maanden!

Voor Mei was dit 21.4kWh van het net en 255kWh terug incl laden EV
Zeg.....onze regering schaft salderen af want ze willen honderden miljoenen extra belasting innen. Ga jij ze een beetje pesten om bijna geen stroom meer af te nemen,foei toch

1 PVoutput . Dongen NB


  • anpat
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 26-06 15:53
reneeke1970 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:06:
[...]

Zeg.....onze regering schaft salderen af want ze willen honderden miljoenen extra belasting innen. Ga jij ze een beetje pesten om bijna geen stroom meer af te nemen,foei toch
Dat zal straks in België ook wel zo zijn, die volgen meestal braafjes de buurlanden, Voor nu heb ik geen klagen.

  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:06:
[...]

Zeg.....onze regering schaft salderen af want ze willen honderden miljoenen extra belasting innen. Ga jij ze een beetje pesten om bijna geen stroom meer af te nemen,foei toch
Die miljoenen zijn al ingeboekt en gaan er ook komen omdat bij niet meer salderen niet de BTW/energiebelasting meer terug hoeven te worden. Zij geeft aan dat dit 600 miljoen per jaar gaat opleveren.

Wees maar niet bang dat de regering zichzelf te kort doet, dubbele energiebelasting en BTW ontvangen als de thuisbatterij stroom teruglevert in het stroomnet.

"Wat een gaaf land", zou Rutte wederom zeggen. }:O

  • reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:17
esphome schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:04:
[...]

Die miljoenen zijn al ingeboekt en gaan er ook komen omdat bij niet meer salderen niet de BTW/energiebelasting meer terug hoeven te worden. Zij geeft aan dat dit 600 miljoen per jaar gaat opleveren.

Wees maar niet bang dat de regering zichzelf te kort doet, dubbele energiebelasting en BTW ontvangen als de thuisbatterij stroom teruglevert in het stroomnet.

"Wat een gaaf land", zou Rutte wederom zeggen. }:O
Dat zeiden ze van tabak accijns ook,levert 500 miljoen op,het werd echter -400 miljoen omdat iedereen naar buitenland gaat.

Dus die 600 miljoen.....denk dat 400 in een accu verdwijnt,en daarbij komt dat overdag iedereen zijn pv gaat verspillen,dus de gascentrales kunnen flink aan de bak als ze stroom willen verkopen aan buitenland...

1 PVoutput . Dongen NB


  • Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02:53
reneeke1970 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:06:
[...]

Zeg.....onze regering schaft salderen af want ze willen honderden miljoenen extra belasting innen. Ga jij ze een beetje pesten om bijna geen stroom meer af te nemen,foei toch
Inderdaad!! Stop hiermee!!

Anders mag iedereen straks gebrek aan afname belasting gaan betalen als compensatie. En ook niet gaan handelen met een accu, want dan krijg je fictieve aanvullende inkomstenbelasting (of aftrek van je uitkering).

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW


  • merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03:05
Gewoon even ter info.
Mijn contract Vattenvall loopt af eind Juli dus aanbiedingen, vergelijken noem maar op dus.
Kennis van me krijg een mooi aanbod elec. 0,214 gas 1.333 ( en dit is echt een hele mooie prijs lager als het huidige) en een korting van 100,- op de eindafrekening.
Ikke dus ook ff chatten maar lastig en aanbod was wat ik al had in de app. even het contract van mijn kennis laten zien in de chat, krijg ik ook hetzelfde bod.. naja
Als je alles maar voor lief neemt wat je op een website ziet dan ben je gewoon de sukkel.
Dus ik denk ff delen want het kan dus goedkoper en ik voel me net een Turk ( No offence) handelen helpt.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030


  • reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:17
merlin1201 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 15:36:
Gewoon even ter info.
Mijn contract Vattenvall loopt af eind Juli dus aanbiedingen, vergelijken noem maar op dus.
Kennis van me krijg een mooi aanbod elec. 0,214 gas 1.333 ( en dit is echt een hele mooie prijs lager als het huidige) en een korting van 100,- op de eindafrekening.
Ikke dus ook ff chatten maar lastig en aanbod was wat ik al had in de app. even het contract van mijn kennis laten zien in de chat, krijg ik ook hetzelfde bod.. naja
Als je alles maar voor lief neemt wat je op een website ziet dan ben je gewoon de sukkel.
Dus ik denk ff delen want het kan dus goedkoper en ik voel me net een Turk ( No offence) handelen helpt.
Moet je wel even vertellen hoe je vriend aan dit aanbod komt

1 PVoutput . Dongen NB


  • merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03:05
reneeke1970 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 16:20:
[...]

Moet je wel even vertellen hoe je vriend aan dit aanbod komt
eigelijk gewoon een contract afgesloten, geannuleerd en in de chat in gesprek geraakt.. exacte woorden weet ik niet maar het is een mooi voorstel.
Vraag me af wat dit betekent ... 100,- extra voordeel en die veel lagere prijzen alsof dat een opmaak is voor algemene lagere prijzen? tja het blijft koffiedik kijken.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030


  • Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
merlin1201 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 16:52:
[...]

eigelijk gewoon een contract afgesloten, geannuleerd en in de chat in gesprek geraakt.. exacte woorden weet ik niet maar het is een mooi voorstel.
Vraag me af wat dit betekent ... 100,- extra voordeel en die veel lagere prijzen alsof dat een opmaak is voor algemene lagere prijzen? tja het blijft koffiedik kijken.
Wat meer context zou toch wel fijn zijn. Als ik het goed begrijp is het een aanbod (voor 1 jaar?) van Vattenfall voor een bestaande klant met een stroomtarief van € 0,214 en een gastarief van €1.333 en een totale korting van €100. Maar bij welk verbruik?

Dat stroomtarief is echt heel goed voor nu. Dat gastarief van € 1,3340 heeft Vattenfall nu ook bij de vergelijkers maar Vattenfall komt met een bonus daar van €250 niet hoog in de top 10 omdat andere leveranciers een veel hogere bonus hebben, wel €380 tot €450.

Een bonus van €100 is nog lager. Het hangt dus heel erg af van je gas en stroom verbruik of het aanbod voordeliger is dan overstappen naar een andere leverancier met hogere tarieven, maar ook een hogere bonus.

Maar dan is er nog teruglevering, als je veel saldeert is het hele lage stoomtarief wel zeer interessant vanaf 2027 omdat je dan al die stroom in moet kopen.

Kortom, alleen tarieven vergelijken kan een verkeerd beeld geven. Je kan alleen goed vergelijken op totale kosten (per jaar) met dezelfde rekenmethode. Zoals vergelijkers dat doen, helaas is dat voor jezelf even snel nauwelijks te doen.

Het klopt inderdaad wel dat voor een bestaande klant het standaard verlengaanbod van je leverancier vrijwel nooit voordelig is.

  • merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03:05
Novax schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 09:53:
[...]

Wat meer context zou toch wel fijn zijn. Als ik het goed begrijp is het een aanbod (voor 1 jaar?) van Vattenfall voor een bestaande klant met een stroomtarief van € 0,214 en een gastarief van €1.333 en een totale korting van €100. Maar bij welk verbruik?

Dat stroomtarief is echt heel goed voor nu. Dat gastarief van € 1,3340 heeft Vattenfall nu ook bij de vergelijkers maar Vattenfall komt met een bonus daar van €250 niet hoog in de top 10 omdat andere leveranciers een veel hogere bonus hebben, wel €380 tot €450.

Een bonus van €100 is nog lager. Het hangt dus heel erg af van je gas en stroom verbruik of het aanbod voordeliger is dan overstappen naar een andere leverancier met hogere tarieven, maar ook een hogere bonus.

Maar dan is er nog teruglevering, als je veel saldeert is het hele lage stoomtarief wel zeer interessant vanaf 2027 omdat je dan al die stroom in moet kopen.

Kortom, alleen tarieven vergelijken kan een verkeerd beeld geven. Je kan alleen goed vergelijken op totale kosten (per jaar) met dezelfde rekenmethode. Zoals vergelijkers dat doen, helaas is dat voor jezelf even snel nauwelijks te doen.

Het klopt inderdaad wel dat voor een bestaande klant het standaard verlengaanbod van je leverancier vrijwel nooit voordelig is.
Ik ben niet zo van het overstappen maar idd dan ben je vaak voordeliger uit, in dit geval is die 100,- mooi meegenomen als bestaande klant. Ik lever/saldeer ongeveer 2200 kwh en hopelijk straks 1200 kwh en 3800 kwh afgenomen afgelopen jaar.
Als ik de prijsvergelijker bekijk dan is dit aanbod heel netjes voor bestaande klanten en met 14 dagen bedenktijd kan ik nog even 1 Juli afwachten want dan gaan prijzen vaak weer omhoog.
Ik ga er ook vanuit dat alles wat ik straks lever gewoon weg is en daarom al een batterij 5.12 aangeschaft mogelijk volgend jaar nog een extra. Maar goed we gaan het zien .

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Pagina: 1 ... 167 168 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden