Je betaalt wat er in je contract staat, niets anders.Just_A_User schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:08:
Mijn energiecontract bij Engie is gisteren ingegaan, maar ik snap helemaal niks van de app, en/of ik word genaaid.
Ik heb een contract afgesloten, waar 1 kWh stroom € 0.2364 euro kost. Dan heb ik ook terugleverkosten van € 0,09742, en een vergoeding van € 0,12555 per kWh.
Nu komt net de data binnen van gisteren, en volgens die app heb ik gisteren voor een totaal van 23,83 kWh verbruikt, wat me dan dus 7,61 euro kost? Ik snap niet helemaal hoe dat werkt. Druk ik daar vervolgens op, dan zie ik ineens een prijs staan van 6,93 euro?
In dat overzicht staan ook de verbruiken per uur vermeldt, dus ik heb gekeken naar gisteren, 5 februari, van 18u tot 19u. In dat uur heb ik 1,002 kWh verbruikt:
[Afbeelding]
als ik daar nagenoeg precies 1 kWh heb verbruikt, én ze splitsen het ook nog uit naar teruglevering normaal en dal, en verbruik normaal en dal, én alleen bij normaalverbruik staat die 1,002 kWh vermeldt, voor de rest is alles leeg, dan zou ik verwachten dat de kosten voor die 1,002 kWh 23,64ct zijn, en niét 29ct.
Er wordt gegoocheld met getallen, maar het maakt niet uit hoe ik reken, nergens kan ik zien dat een X verbruik / de kosten die er staan = 23,64 ct.
Ik snap prima dat er kosten omheen zitten, maar dit zijn de verbruikskosten, als je zegt dat 1 kWh X kost, en in het overzicht verbruik ik in een uur nagenoeg precies 1 kWh, dan verwacht ik daar afgesproken prijs X te zien, en niet een andere prijs zónder uitleg erbij. Zoals het er nu staat kost 1 kWh dus 29ct, en NIET 23,64ct.
Iemand die dit kan uitleggen? want uiteraard is Engie pas vanaf 10u bereikbaar.
Wat energieleveranciers in hun apps laten zien is vaak alleen een soort leidraad die er ook naast kan zitten, nog moet updaten of gewoon onnauwkeurig is. Wellicht zit in het bedrag dat de app laat zien ook de vaste leveringskosten begrepen.
Hoe dan ook, niets om je over op te winden, niets om over te stressen.
Dit soort apps zijn indicatief om mensen inzicht te geven in hun kosten, wat je straks afrekent is precies wat er in je contract staat, niets meer of minder.

:strip_exif()/f/image/lIQH0C4u2N8puUFT6CiWQTbh.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/UGh5g5l53hooQxv5BiiSJa6y.jpg?f=fotoalbum_large)