De energierekening - kroegtopic

Pagina: 1 ... 154 155 Laatste
Acties:

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:41

IkWilbert

Het is mij!

Heb in 2024 bij Greenchoice een 3 jarig contract afgesloten zonder terugleverkosten. Heb zojuist mijn eerste jaarnota ontvangen.

Kan iemand eens meekijken of dit klopt? Voor mijn gevoel krijg ik weinig terug maar kan mij vergissen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ywnC5J4AMcqJzpwYcZKTXqz3A9I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TOKsOlC5S5CFTPzvE8mz2Pa2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yozp3x1_2QyOFf34ZwTqNLN5XvM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NLyasOslHyGbFWJbWkZnThLg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Ml45fExioKfqLdgNLA6qFtjJTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0CEeIafBiUGmpnj9G0Eh4l3q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door IkWilbert op 28-10-2025 21:34 ]

I intend to live forever. So far, so good.

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
IkWilbert schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:15:
Heb in 2024 bij Greenchoice een 3 jarig contract afgesloten zonder terugleverkosten. Heb zojuist mijn eerste jaarnota ontvangen.

Kan iemand eens meekijken of dit klopt? Voor mijn gevoel krijg ik weinig terug maar kan mij vergissen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De jaarnota lijkt te kloppen. Het screenshot met de indicatie niet, bij Teruglevering lijken ze te rekenen met het volledige tarief voor alles in plaats van de terugleververgoeding van €0,05 voor het overschot na salderen.

• IkWilbert

IkWilbert

Het is mij!

Novax schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:31:
[...]

De jaarnota lijkt te kloppen. Het screenshot met de indicatie niet, bij Teruglevering lijken ze te rekenen met het volledige tarief voor alles in plaats van de terugleververgoeding van €0,05 voor het overschot na salderen.
Ja de informatie in de greenchoice app klopt dus van geen kant. Ging daar vanuit dat ik veel meer terug zou krijgen. Maar de nota klopt dus?

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:50
Novax ziet het volgens mij goed. Factuur klopt en de app niet en de uitleg van Novax is correct. Daarbij komt dat GC afgelopen week last heeft gehad van de combi ‘ introductie AI ‘ + de ‘ Amazon storing’ . Dat gaven ze weliswaar niet toe maar gisteren waren de waardes in de app plots weer behoorlijk anders (als vanouds) Vorige week waren er grote verschillen te zien die niet verklaarbaar waren. Dus dat kan ook nog een rol spelen (wat je in de app hebt gezien)
Verder heb je met die 178 euro relatief hoge vaste leveringskosten, en ook die andere vaste kosten zijn tientjes omhoog gegaan tov 2024.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dpVPcsBJksyf1d5sHWWBY67Nd5w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lfwglg279kPNzQsKBPFR4i2z.jpg?f=fotoalbum_large

Als je op de “i” klikt, bij “de getoonde bedragen zijn een indicatie”, zie je dat GC dat zelf ook al aangeeft. Op hun getoonde manier zou ik ook €2k terugkrijgen :+

• IkWilbert

IkWilbert

Het is mij!

Gramser schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 07:45:
[Afbeelding]

Als je op de “i” klikt, bij “de getoonde bedragen zijn een indicatie”, zie je dat GC dat zelf ook al aangeeft. Op hun getoonde manier zou ik ook €2k terugkrijgen :+
Ja maar kom op, waar heb je zo'n app dan voor nodig :+

• Gramser
IkWilbert schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:00:
[...]

Ja maar kom op, waar heb je zo'n app dan voor nodig :+
Ja helemaal eens hoor. Dit geeft alleen maar valse hoop voor de argeloze appchecker.

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-12 17:01
Gramser schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:05:
[...]

Ja helemaal eens hoor. Dit geeft alleen maar valse hoop voor de argeloze appchecker.
Ik heb tot dit jaar ook GC gehad. Omdat ik mijn rekening real-time simuleer had ik al geconstateerd dat de data in de app misleidend is. GC heeft dat ook aan mij toegegeven. Ik zie dit als pure onwil. Als ik het kan, waarom dan GC niet?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:02
Nou die greenchoice veranderd ook snel van mening, eerst zou terug levering nog maar 0.25 cent zijn vanaf 2027,nu is het ineens 4.6 cent geworden.
https://www.energievergel...anelen-per-1-januari-2027

1 PVoutput . Dongen NB

• Novax
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:47:
Nou die greenchoice veranderd ook snel van mening, eerst zou terug levering nog maar 0.25 cent zijn vanaf 2027,nu is het ineens 4.6 cent geworden.
Het lijkt het dus dat het echt een proefballon was. Hopelijk hebben niet veel mensen met zonnepanelen van dat vorige aanbod gebruik gemaakt.

• Gramser
Nou hopelijk is dit dan niet ook weer zo'n proefballon. Lijkt me zo raar dat ze nu al zeggen wat ze bieden in 2027. Maar ik zou er blij mee zijn, scheelt dan weer overstappen.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

reneeke1970 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:47:
Inderdaad goed opletten.
Gaslicht geeft voor greenchoice per 2027 nu

TLV €0,0533/kwh
TLK €0,0507/kwh

Website van GC zelf
Vanaf 1-1-2027
Variabele terugleverkosten
€ 0,00866 per kWh
Terugleververgoeding
€ 0,05243 per kWh

[ Voor 13% gewijzigd door Get!em op 30-10-2025 11:59 ]

• Gramser
Get!em schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:56:
[...]

Inderdaad goed opletten.

TLV 0,0533
TLK 0,0507
Euro, neem ik dan aan?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Yes

• Novax
  • Niet online
Get!em schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:56:
[...]

Inderdaad goed opletten.

TLV €0,0533/kwh
TLK €0,0507/kwh

Website van GC zelf
Vanaf 1-1-2027
Variabele terugleverkosten
€ 0,00866 per kWh
Terugleververgoeding
€ 0,05243 per kWh
Je moet dan op gaslicht.com het contract voor 2 jaar hebben, daar is het net iets anders:
TLV € 0,0524 /kWh
TLK € 0,0499 /kWh
Maar wel opvallend dat er zo'n groot verschil in zit met de eigen website.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:02
Novax schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:03:
[...]

Je moet dan op gaslicht.com het contract voor 2 jaar hebben, daar is het net iets anders:
TLV € 0,0524 /kWh
TLK € 0,0499 /kWh
Maar wel opvallend dat er zo'n groot verschil in zit met de eigen website.
Dit lijken nog de oude cijfers?

• Novax
  • Niet online
Truus01 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:45:
[...]

Dit lijken nog de oude cijfers?
Huidige cijfers voor 2 jaar Greenchoice bij gaslicht.com, die anders zijn dan voor 1 jaar maar bij 1 jaar heb je helemaal niet te maken met tarieven voor 2027.

Maar ik denk dat we nog even geduld moeten hebben totdat zowel de leveranciers als de vergelijkers allemaal hun contracten en systemen op orde hebben met de correcte tarieven en berekening voor 2027.

• Novax
  • Niet online
Novax schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:15:
[...]

Het lijkt het dus dat het echt een proefballon was. Hopelijk hebben niet veel mensen met zonnepanelen van dat vorige aanbod gebruik gemaakt.
Ook dit was helaas niet correct. Greenchoice had een fout gemaakt en de BTW getoond (€0.00843) in plaats van het all-in terugleverkosten tarief €0.04857. Nettovergoeding is dan €0.0025 in plaats van eerder genoemde €0,04377 |:(

• Truus01
reneeke1970 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:25:
[...]

Dat is het wel, aangezien je er nu al een drie jaar contract kunt afsluiten tegen de nieuwe tarieven.
Maar het blijkt toch een fout op website te zijn dus het maakt verder niet uit
Nee, dat was en is het niet.
Ja, zoals gezegd, voor het 2 en 3 jarig contract wel, voor het deel van dat contract wat in 2027 valt. En wat dat betreft ook voor een deel als je nu een 1-jaarcontract aangaat maar pas later ingaat en waarvan ook een deel in 2027 loopt.
Maar de tarieven die nu afgegeven worden voor dit soort contracten die tot in 2027 lopen, zegt helemaal niks over de tarieven die ze zullen hanteren in 2027.
Greenchoice kan op 31-12-2026 compleet andere tarieven aangeven voor een contract wat dan af te sluiten is, voor start 1-1-2027, dan die van nu. Het staat ze geheel vrij en is zelfs waarschijnlijk, dat die tarieven anders zijn dan die ze nu hanteren voor de meerjarige contracten.

Eigenlijk bewijst die fout op hun site het. Want ze hadden voorheen al een tarief aangegeven en nu weer een ander. En misschien volgende maand weer een ander. En zelfs 1-2-2027 kunnen de tarieven anders zijn dan die van 1-1-2027. En die weet je nu niet.

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:30
Er kan weer worden ingeschreven voor een collectieve inkoop van Eigen Huis eind november, hieronder de link om je aan te melden.
https://collectieve-inkoo...nl/collectief/meld-je-aan

[ Voor 4% gewijzigd door R0181 op 05-11-2025 12:31 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

R0181 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:31:
Er kan weer worden ingeschreven voor een collectieve inkoop van Eigen Huis eind november, hieronder de link om je aan te melden.
https://collectieve-inkoo...nl/collectief/meld-je-aan
Veiling resultaat volgt deze vrijdag. Ben benieuwd.

Heb me wel ingeschreven, maar ondertussen al een keuze gemaakt voor een batterij + dynamisch.
Ook is in Modelcontract topic nu berichten dat er mogelijk nog geen terugleverkosten zijn Q1 en Q2 2026. Dus ook die mogelijkheid is er.

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

https://www.volkskrant.nl...-zo-laag-als-nu~ba36c960/
  • Op de Europese gasmarkt kost gas nu zo’n 30 euro per megawattuur. In februari was dat nog bijna twee keer zo veel.
  • De prijs per kubieke meter daalt ook voor consumenten sinds april 20205. Voor mensen met een vast energiecontract gaat dat het snelst: voor vaste contracten kost een kubieke meter nu 1,21 euro (een jaar vast) tot 1,28 euro (twee jaar vast). In maart was dat nog 10 cent meer.
  • Ook de prijzen voor variabele contracten zakken.

• Novax
  • Niet online
choogen schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:41:
https://www.volkskrant.nl...-zo-laag-als-nu~ba36c960/
  • Op de Europese gasmarkt kost gas nu zo’n 30 euro per megawattuur. In februari was dat nog bijna twee keer zo veel.
  • De prijs per kubieke meter daalt ook voor consumenten sinds april 20205. Voor mensen met een vast energiecontract gaat dat het snelst: voor vaste contracten kost een kubieke meter nu 1,21 euro (een jaar vast) tot 1,28 euro (twee jaar vast). In maart was dat nog 10 cent meer.
  • Ook de prijzen voor variabele contracten zakken.
Budget Energie heeft nu via de vergelijkers een 2 jaar vast gas contract met een tarief van € 1,1473. Dat is zelfs lager dan het tarief van 1 jaar vast: € 1,1594. Er zit alleen geen cashback bij dus of het voordeliger is hangt af van je verbruik.

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:00

pinda powerrr

Slow down...

Via VEH een (voor ons) prima aanbod gekregen via de collectieve inkoop.

Heb alleen een foutje gemaakt destijds met invullen. Had de einddatum van huidige contract op 31-12-2025 staan, maar dit is 21-12-2025 :')

Zou het een probleem zijn om gewoon het aanbod te accepteren? Of gaat dan mijn huidige leverancier moeilijk doen voor die tien dagen?
Wilde het geregeld hebben, moet ik nu weer wachten tot een klantenservice open is (of hier her verlossende antwoord komt O-) )

Waiting on the world to change

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-12 12:39

Boost9898

Software developer

pinda powerrr schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:36:

Heb alleen een foutje gemaakt destijds met invullen. Had de einddatum van huidige contract op 31-12-2025 staan, maar dit is 21-12-2025 :')

Zou het een probleem zijn om gewoon het aanbod te accepteren? Of gaat dan mijn huidige leverancier moeilijk doen voor die tien dagen?
Wilde het geregeld hebben, moet ik nu weer wachten tot een klantenservice open is (of hier her verlossende antwoord komt O-) )
Volgens mij moet dat geen probleem zijn omdat je huidige/oude contract gewoon doorloopt tegen hetzelfde tarief. Bovendien mogen ze je niet zomaar afsluiten, dus voor die 10 dagen gaan ze echt geen risico lopen. Gewoon doen alsof je neus bloedt.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:40

The Third Man

The Third Jellyfish

@pinda powerrr het probleem is er pas als je te vroeg opzegt, je hebt immers een contract voor een langere duur. Als je later dan dat pas opzegt is er geen probleem omdat het contract al afgelopen is.

• Truus01
pinda powerrr schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:36:

Je huidige contract zal voor die 10 dagen overgaan in een variable contract. Dan kan ongunstig zijn.
Maar kun je met je nieuwe leverancier geen contact opnemen om eerder te starten? Vaak is zoiets telefonisch wel te regelen. (Of je moet ivm allerlei wijzigingen volgend jaar de datum juist graag op 1-1-2026 willen laten staan.)

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:18
Lijkt me heel prettig om een contract te hebben (en te houden) per 1 januari van het kalenderjaar, dat houdt het overzichtelijk.

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04-12 15:44
Helaas is het aanbod van VEH voor mij niet gunstig.
Een gasgestookt huis met veel zonnepanelen.
Gas moet vast (kan die stress niet aan) - en stroom moet dynamisch (terugleverboetes)

Wat een waardeloze markt is het.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ASW1 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:03:
Lijkt me heel prettig om een contract te hebben (en te houden) per 1 januari van het kalenderjaar, dat houdt het overzichtelijk.
Administratief overzichtelijk, maar qua prijs niet altijd. Er zijn andere momenten in het jaar dat een vast contract goedkoper kan zijn op basis van de dan verwachte toekomstige prijzen.
Ik zie (eind) november wel als gunstig ivm mogelijke hogere (eenmalige) bonussen ivm blackfriday, maar december en januari juist niet. Ik kan dat niet onderbouwen met cijfers, maar ik had zelf altijd ervaring dat in mei (begin q2) van een jaar gunstigere vaste tarieven. De stress is dan van de winter af en iedereen (incl de energie maatschappijen) zien het weer gunstiger in.

Voor komend jaar is 1 januari wel gunstiger, ivm salderen tot 31-dec.

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 02-12-2025 13:45 ]

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:03
mrVroom schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:38:
Misschien wordt het tijd om van het gas af te gaan :)
L/L of L/W WP en evt. WPB (1 of 2 keer subsidie) en elektrisch fornuis. Zo spannend is het niet.

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
mrVroom schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:38:
Helaas is het aanbod van VEH voor mij niet gunstig.
Gas moet vast (kan die stress niet aan) - en stroom moet dynamisch (terugleverboetes)

Wat een waardeloze markt is het.
Niet zo somber. Ik heb meegedaan aan de collectieve inkoop van VEH. Het aanbod voor gas geaccepteerd en het aanbod voor stroom laten liggen. Gas gaat sinds 1-12 via Budget. En voor stroom stappen we per einde maand over van Tibber naar Zonneplan.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-12 14:01
Martin7182 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:30:
[...]

L/L of L/W WP en evt. WPB (1 of 2 keer subsidie) en elektrisch fornuis. Zo spannend is het niet.
Inductieplaat is niet zo spannend als niet langer onbeperkt warm water. :*)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Señor Sjon schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:44:
[...]

niet langer onbeperkt warm water. :*)
Dat valt wel mee. Afhankelijk van de grootte van het vat.

met sommige Monoblock L/W is er ondertussen ervaring dat SWW/tapwater op 50C bijna als doorstroomverwarming kan dienen (*waarbij een tapwatervat als buffer dient).

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:18
Get!em schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:44:
[...]

Ik kan dat niet onderbouwen met cijfers, maar ik had zelf altijd ervaring dat in mei (begin q2) van een jaar gunstigere vaste tarieven. De stress is dan van de winter af en iedereen (incl de energie maatschappijen) zien het weer gunstiger in.
Als je een jaarcontract in mei begint met een vast voorschot dat ben je het grootste deel van het jaar de energiemij aan het financieren. Wanneer je contract begin winter ingaat dan is de energiemij jou aan het financieren. Misschien zit het hem daar in.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ASW1 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:56:
[...]

Als je een jaarcontract in mei begint met een vast voorschot dat ben je het grootste deel van het jaar de energiemij aan het financieren. Wanneer je contract begin winter ingaat dan is de energiemij jou aan het financieren. Misschien zit het hem daar in.
Kan, maar dat middelt over een jaar toch wel uit... en je kunt bij veel energiemaatschappijen zelf je maandbedrag lager zetten.

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:28
[...]

Al die termen zeggen mij (gelukkig) niks.

Je huis moet er ook maar geschikt voor zijn en lees alleen maar berichten in de (online) krant van mensen die 3x zoveel zijn gaan betalen nadat ze gas de deur uit hebben gedaan. Wij verwarmen sinds 1 jaar na de gascrisis met een gloednieuwe houtkachel, beste keuze ooit. Koken en douchen nog op gas, zing mijn tijd wel uit.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:57
Ja, de krant is het referentie-naslagwerk als het gaat over energietechniek.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

iMode schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:50:
[...]

Je huis moet er ook maar geschikt voor zijn
Of geschikt gemaakt worden. Afhankelijk van type huis hoeft dat overigens niet extreem te zijn. Hier in de straat meerdere huizen uit 1990 die full electric zijn met beperkte ingrepen. De ene met radiatoren, de andere met nieuwe vloerverwarming.
en lees alleen maar berichten in de (online) krant van mensen die 3x zoveel zijn gaan betalen nadat ze gas de deur uit hebben gedaan.
De AD/Stentor waar dat bericht in stond was niet geheel objectief, en het artikel miste ook het duidelijke punt waarop dat ging.

De energiekosten gingen wel omlaag.
Echter, als je alle investeringen van die beste man meenam als lening tegen x procent rente en daar ook de kosten van meeneemt dan was het voor hem inderdaad wel een kostenstijging.

Bij slimme ingrepen en op het juiste moment (zeg als de gasketel toch al vervangen moet worden) en een deel zelf doen (indien mogelijk) dalen je kosten (met name energie) wel degelijk.
Moet je lenen tegen x procent rente, dan moet je inderdaad goed gaan rekenen.
Wij verwarmen sinds 1 jaar na de gascrisis met een gloednieuwe houtkachel, beste keuze ooit.
"beste" hangt echt van de situatie af.

Hout is in de meeste gevallen onrendabeler dan gas, en gas is onrendabeler dan electra.
Tenzij je zelf een hakhoutbosje (met het juiste hout) en veel vrije tijd (met houthakken als hobby) hebt. Vergeet ook niet dat houtkachels goed jaarlijks onderhoud (schoorsteen) nodig hebben en dat modernere zelfs stroom verbruiken (evenals pelletkachels trouwens, sommige tot 450W) en vaak slechts 1 ruimte verwarmen, en nog eens flink wat fijnstof uitstoten (de recentere wel wat minder).

De warmte die geproduceerd wordt door verschillende soorten bronnen:
1 m3 goed gedroogd en kwalitatief gedroogd eikenhout = 230m3 gas = 520kWh electra (bij COP 4)
1m3 gedroogd eiken ligt qua prijs momenteel op €300-400, 230M3 gas x1,20 = €276, 520kWh * 0,30 = €156

• Truus01
iMode schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:50:
[...]
Je huis moet er ook maar geschikt voor zijn
Veel gehoord excuus wat totale onzin is.
Maar een houtkachel, zolang stoken nog mag, is zeker ook geen verkeerd iets.
En juist dat kleine beetje gas wat je dan nog verbruikt om te koken en douchen, lijkt me zonde om daar zo'n €250 tot €300 per jaar puur alleen al aan netbeheer kosten voor te betalen.

• computerjunky
  • Laatst online: 05-12 16:57
Truus01 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 18:18:
[...]

Veel gehoord excuus wat totale onzin is.
Maar een houtkachel, zolang stoken nog mag, is zeker ook geen verkeerd iets.
En juist dat kleine beetje gas wat je dan nog verbruikt om te koken en douchen, lijkt me zonde om daar zo'n €250 tot €300 per jaar puur alleen al aan netbeheer kosten voor te betalen.
Ik gebruik 325 m³ per jaar. Netbeheerkosten zijn maar 164 euro onder de 500M³ gas. Het is voor mijn nooit rendabel over te gaan naar elektrisch verwarmen. Alleen warm water al zou al meer kosten als mijn gehele gasrekening om het over warmtepomp kosten nog maar niet te hebben. Ik heb bovendien ook helemaal geen ruimte voor split units of een boiler vat. Voor velen vooral met laag verbrui is het gewoon de moeite niet.

• Martin7182
computerjunky schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 21:09:
[...]

Ik gebruik 325 m³ per jaar. Netbeheerkosten zijn maar 164 euro onder de 500M³ gas. Het is voor mijn nooit rendabel over te gaan naar elektrisch verwarmen. Alleen warm water al zou al meer kosten als mijn gehele gasrekening om het over warmtepomp kosten nog maar niet te hebben. Ik heb bovendien ook helemaal geen ruimte voor split units of een boiler vat. Voor velen vooral met laag verbrui is het gewoon de moeite niet.
Vergeet ook de vaste leveringskosten niet, je zit zo op €500 p.j. voor dat beetje gas. Met gas kostte het douchen ons zo €1 p.d. Nu iets minder op basis van slechtste scenario zonder PV opwek. Met PV en met saldering kost het niets. Zonder saldering kost het alleen iets in de winter.

• copykat
  • Registratie: September 2009

copykat

Good copy isn't bad

Toen ik een 1980 huis kocht ging ik enthousiast kijken naar energielabel verbeteringen.
Passieve verbeteringen zoals isolatie.
Semi active verbeteringen zoals monitoring van verbruiks mate en tijden. Home wizzard, radiatoren
Active verbetering zonnepanelen, warmtepomp systemen.
Keuze stres in airco of water gedragen split wp enz.
Wat vooral bovenwater komt in dit proces is de investeringshoogte bij oudere woningen.
Vandaar is mijn advies begin met passieve verbeteringen. Dak, vloer, wanden, gevels.
Lees je goed in welke vorm van verwarming je prettig vind. Lucht gedragen actief, airco fancoil; lucht gedragen passief convectoren; of toch overal vloerverwarming.
Vooral vloerverwarming heeft ondanks de hoogste effectiviteit met panelen , massa traagheid, toch een negatief kantje: investering door de verbouwing, vloeren infrezen en weer vlakken, en misschien constructieve beperking van je huis. Los van of je die massa traagheid van verwarmings niveau als prettig ervaart.
Combinaties zijn ook dubbele investeringskosten en onderhoudskosten. En dubbele leidingen en zo.
Dus vloer beneden en airco boven klinkt leuk maar das 2 tot 3 buiten units.

Afijn ik heb een beetje pas op de plaats gemaakt wegens de onzekere verandering ná 2027 einde saldering.
Accu's ? Zijn nog niet kosten effectief zonder daghandel in een dynamisch contract. ( hoe meer accus die dat doen des te meer dat een dempende werking heeft of de fluctuatie in de kwh prijs.)
Waar ik wel interresse in heb is dubbele boiler vaten. Opslag van energie in water.
In combi met water gedragen verwarming
250 liter opwarmen overdag en die savonds inzetten als huis verwarming.
En als douche water.
Apparatuur is relatief eenvoudig en niet duur , tov accu systemen.
Je kan dan met een kleinere accu toe voor je avond verbruik.
Uiteraard is dan een wp noodzakeljk.
Ik wacht nogsteeds op wetgeving tenaanzien van de TLV en TLK verhouding. Dat is nog steed een knijptang van de energie leveranciers. Aka ik lever liever niks en zet panelen uit dan dat ik moet betalen om "groen" te zijn.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:35
Vraag over ontvangen factuur & verrassing van Innova energie :

Klant geweest v juli 2023 tot juli 2025 in de vorm van twee losse jaarcontracten.

Voor het tweede contract heb ik een loyaliteitsbonus aangeboden gekregen. Deze is verrekend op de eindafrekening op 04-08-25.
In juli ben ik overgestapt naar Vattenfall

Nu deze week (02-12) als verrassing een factuur (die ze automatisch incasseren) van 80 euro ontvangen met 'correctie vd bonus'. Mijn verbruik wss lager dan waarmee het jaarcontract was opgemaakt dus hebben ze teveel korting gegeven.

Voorwaarden:
Bonus mag idd aangepast worden aan verbruik. Maar in contract & actievoorwaarden staat dat deze verrekening plaatsvindt op de eindafrekening.

Vraag:
Mag een energieleverancier nog vier maanden na een eindafrekening een correctie hierop versturen, of mag ik de eindafrekening als definitief 'eind' beschouwen?
(over de voorwaarden v een eindafrekening kan ik niks vinden)

Vraag2:
Meer mensen die dit bericht hebben gehad? Heb even gebeld en ze geven toe dat om een vergissing van hun zijde gaat bij veel meer klanten

• Novax
  • Niet online
Evo X schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:24:
Vraag over ontvangen factuur & verrassing van Innova energie :

Klant geweest v juli 2023 tot juli 2025 in de vorm van twee losse jaarcontracten.

Voor het tweede contract heb ik een loyaliteitsbonus aangeboden gekregen. Deze is verrekend op de eindafrekening op 04-08-25.
In juli ben ik overgestapt naar Vattenfall

Nu deze week (02-12) als verrassing een factuur (die ze automatisch incasseren) van 80 euro ontvangen met 'correctie vd bonus'. Mijn verbruik wss lager dan waarmee het jaarcontract was opgemaakt dus hebben ze teveel korting gegeven.

Voorwaarden:
Bonus mag idd aangepast worden aan verbruik. Maar in contract & actievoorwaarden staat dat deze verrekening plaatsvindt op de eindafrekening.

Vraag:
Mag een energieleverancier nog vier maanden na een eindafrekening een correctie hierop versturen, of mag ik de eindafrekening als definitief 'eind' beschouwen?

Vraag2:
Meer mensen die dit bericht hebben gehad? Heb even gebeld en ze geven toe dat om een vergissing van hun zijde gaat bij veel meer klanten
Zou zo maar kunnen dat dit niet mag, ook als ze nog toegeven dat het hun fout was. Telefoongesprek opgenomen?

Er was hier in augustus een post dat de hele bonus ook gewoon werd uitgekeerd bij een lager verbruik: wmeester in "De energierekening - kroegtopic" . Wellicht dat @wmeester die "correctie" ook krijgt of heeft gehad.

• Novax
  • Niet online
Evo X schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:24:
Vraag:
Mag misschien toch wel, zie: https://www.consuwijzer.n...#naheffingen-en-verjaring

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

In het licht wat ik hier boven beschreef.
https://www.duurzaam-onde...ng-moet-en-kan-eerlijker/

https://nos.nl/artikel/25...-maar-wel-minder-rendabel

Thuis batterijen zijn wél een onderdeel van beter eigengebruik van zonne energie maar géén oplossing voor de winterse salderings voordeel. Dus iedereen die relatief laat is ingestapt in t panelen gebeuren (verhuist/net zelfstandig gaan wonen of zo) en/of nog erger een woning/pand huurt met panelen waar de investeringskosten over de bewoners verdeelt zijn met als voordeel salderings voordeel zijn nu de sjaak. Geen extra geld verdient om "gratis" door de vergroenen in de afgelopen jaren.

Verplicht door investeren om nog iets terug te zien van hun eerdere investering is niet voor iedereen een betaalbare optie.
En dan tel ik de fysieke uitdagingen zoals ruimte en consteuctieve beperkingen die opgelost moeten worden nog niet eens mee.

Als deze regering hun klimaat doelen wilt bereiken zullen ze zeker iets moeten doen om particulieren die normale hoeveelheid panelen heeft of wil aanschaffen tegemoed te komen.
Bijv. Met voor elke euro die terug verdient word met terugleveren komt er 1 euro bij vh rijk mits de 2 euro x n gebruikt word om verder te vergroenen en niet voor een nieuwe bank, tuin, playstation 5 enz.
Uiteraard moet er gekeken worden in hoeverre dit zodanig in te kleden is dat het niet commercieel misbruikt kan worden.
( btw teruggave die boven op de offerte kwam in plaats van in de zak van de consument)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• computerjunky
Martin7182 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 23:06:
[...]

Vergeet ook de vaste leveringskosten niet, je zit zo op €500 p.j. voor dat beetje gas. Met gas kostte het douchen ons zo €1 p.d. Nu iets minder op basis van slechtste scenario zonder PV opwek. Met PV en met saldering kost het niets. Zonder saldering kost het alleen iets in de winter.
Volledig salderen bestaat effectief niet meer met een nieuw vast contract. ik zou met een nieuw contract hooguit 9 cent krijgen ipv de bijna 24 cent die een kWh nu kost. De besparing is dus maar 9 cent onder "salderen" en dat is nog maar een jaartje waarna het een free for all is en je de volle pond gaat betalen.
En zelfs als ik gas alleen voor douchen zou gebruiken zit ik op ongeveer 70 M³ x1.19 per jaar plus 93 euro vastleverkosten plus 164 netbeheer. Dat is 340 euro per jaar. Daar heb je rond de 1400 kWh voor.
Een gemiddelde boiler gebruikt 2000-250 per jaar en dan lever je nog eens comfort in ook en je moet een boiler aanschaffen. Gas is dus goedkoper in mijn geval.
Voor een warmtepomp boiler ben je al snel 900 kWh kwijt dan hou je dus rond de 500 kWh over aan budget ofwel 120 euro. Daar moet je dus een warmtepomp boiler mee terugverdienen die al snel 1500 meer kost ofwel 12.5 jaar terugverdientijd. En daarbovenop heb je minder comfort en kost het je een bak ruimte want waar laat je dat ding.

(met comfort bedoel ik af en toe lekker lang douchen wat heerlijk is voor mijn rug en hoofd. Een cv verwarmd immers non stop en is niet afhankelijk van een vat)

Met een gasrekening van net 640 euro is het gewoon echt niet rendabel.
En als uitzondering als boete voor de energie leverancier gaat hij dit jaar nog lager uitvallen omdat ik tot maart echt kan salderen zonder boete en ik deze winter door een goed jaar 900 kWh cop1 kan stoken wat goed is voor 90 M³ gas waardoor mijn rekening maar 530 euro gaat zijn.

Electric gaan blijft gewoon iets voor de mensen die meer als 800 M³ gebruiken per jaar of meer en er de ruimte voor hebben.

Tussen nu en 2030 MOET mijn woning door de woningbouw opgeknapt worden na dan 45 jaar wat ze al 13 jaar aan het rekken zijn (laatste geverfd in 2012 en de badkamer en wc zijn nog uit bouwjaar 1985) en dat zal het warmteverlies fors omlaag halen waardoor ik alleen maar minder gas ga verbruiken (verwachting is een derde tot de helft) En een jaar daarna ga ik weer eens kijken wat de status van alle kosten en lasten zij. Ik hoop dan ook volgend jaar uit te zingen met variabel of een 60 maanden contract + 4 maanden variabel en in begin 2027 een 3 jarig contract af te sluiten en dan kan ik in 2030 kijken wat het resultaat is van de verbouwing.

[ Voor 13% gewijzigd door computerjunky op 03-12-2025 13:16 ]

• computerjunky
copykat schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:08:
Je kan dan met een kleinere accu toe voor je avond verbruik.
Uiteraard is dan een wp noodzakeljk.
Ik wacht nogsteeds op wetgeving tenaanzien van de TLV en TLK verhouding. Dat is nog steed een knijptang van de energie leveranciers. Aka ik lever liever niks en zet panelen uit dan dat ik moet betalen om "groen" te zijn.
Ik wek in de 5.5 a 6 maanden dat ik verwarm gezamenlijk nog geen 60 kWh op die ik niet eerst in standaard huis verb ruik zou toepassen. Namelijk alleen april wek ik 50 a 60 kWh meer op dan ik gebruik. Haal daar de conversie verliezen af en er blijft 45 a 50 kWh over die ik niet in het huis zou gebruiken. Ik heb alleen nog ruimte voor panelen op noord die echt helemaal niets doen in de winter of panelen op de schuur en aanbouw van de schuur die er gaat komen maar die is door de ligging met lage zon in de winter ook verwaarloosbaar (40-50% rendement) Al met al moet ik dus alle stroom afnemen voor verwarming en is dat helaas nooit een rendabele optie.

Meer panelen komen er echter wel maar puur voor de koi vijver die ik al 20 jaar wil. dat maakt de vijver iig 6 a 70 maanden van het jaar gratis als een accu betaalbaarder word.
Helaas is een accu pas na 5 jaar rendabel als hij onder de 800 euro gaat komen voor minimaal 5 kWh en dat is hij nog lang niet en ik verwacht dat hij dat simpelweg nooit gaat worden.

[ Voor 5% gewijzigd door computerjunky op 03-12-2025 13:27 ]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@computerjunky
Ik probeer te bedenken hoe je stroom zonder veel verlies kan "opslaan" .
Kinetische energie : blok beton omhoog hijzen met zonne stroom en die s'avonds weer laten zakken bijv. :+
Ik heb micro omvormers dus das DC naar AC naar DC naar AC als ik een accu zou nemen.
( met een beetje geluk kan je straks de micro omvormers herprogrameren en er een DC uitgang bijplaatsen. )
Dus met die 3x conversie tegen 1x conversie is warmwater maken met over kwh s vermoedelijk efficiënter.
Indien in de winter boiler warm maken en houden te duur word. ( geen dal tarief geen zon) dan is uitschakelen en bypass nog een optie.
Ik heb nu nog een pasieve investering zoals LT hoog rendements radiatoren plaatsen.
Voor de boeg. Das ook een paar K.
Daarna vervalt mn GC contract zonder terugleverkosten. In 2027.
Dan zie ik wel weer verder met wat ik moet.
Technologie veranderd per maand dus.
Zeker geen 25K investeren om de groene partijen blij te maken.
Wat ik blij wil maken is mijn eigen portomonee. :)

• Martin7182
@computerjunky denken in mogelijkheden, met een modelcontract betaal je heel weinig als je netto teruglevert . Een warmtepompboiler is zo ongeveer gratis na aftrek van subsidie. De verbruikskosten van SWW zijn welliswaar in de winter net zo hoog als met gas, maar je hebt geen vaste kosten en onderhoudskosten/keuringen meer. In de lente/zomer/herfst kun je goedkoop verwarmen met zonnepanelen en in bepaalde gevallen zelfs gratis. Het SWW vat is een warmtebuffer waarin je overtollige stroom kwijt kunt.
Ook met een verbruik onder de 500 m³ kan het lonen om over te stappen op elektrisch. Juist omdat je dan af bent van relatief hoge vaste kosten.

• reneeke1970
Martin7182 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:32:
@computerjunky denken in mogelijkheden, met een modelcontract betaal je heel weinig als je netto teruglevert . Een warmtepompboiler is zo ongeveer gratis na aftrek van subsidie. De verbruikskosten van SWW zijn welliswaar in de winter net zo hoog als met gas, maar je hebt geen vaste kosten en onderhoudskosten/keuringen meer. In de lente/zomer/herfst kun je goedkoop verwarmen met zonnepanelen en in bepaalde gevallen zelfs gratis. Het SWW vat is een warmtebuffer waarin je overtollige stroom kwijt kunt.
Ook met een verbruik onder de 500 m³ kan het lonen om over te stappen op elektrisch. Juist omdat je dan af bent van relatief hoge vaste kosten.
Ben jij wel op de hoogte van de subsidie voorwaarden? Een wpb gaat gewoon meer dan 1000 euro kosten.
@computerjunky heb je al eens gekeken of je CV ketel op LPG kan draaien, scheelt je ook paar honderd euro per jaar

1 PVoutput . Dongen NB

• computerjunky
reneeke1970 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:53:
[...]

Ben jij wel op de hoogte van de subsidie voorwaarden? Een wpb gaat gewoon meer dan 1000 euro kosten.
@computerjunky heb je al eens gekeken of je CV ketel op LPG kan draaien, scheelt je ook paar honderd euro per jaar
Ja dat kan in theorie maar dan moet ik hem weer om laten bouwen en ergens LPG kwijt. Dat schiet gewoon niet op. Ik woon helaas gewoon in een dichtbebouwde wijk.Dit zijn meer ideeën voor een vrijstaande woning.

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:25
copykat schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:09:
[
Kinetische energie : blok beton omhoog hijzen met zonne stroom en die s'avonds weer laten zakken bijv. :+
Ook met die methode zal je verlies hebben. Het hijsen en gecontroleerd weer laten zakken gebruikt energie.

• computerjunky
Zijn modelcontracten niet gewoon 3x zo duur qua vastleverkosten en zit daar niet vanaf volgend jaar ook gewoon een boete op? Ik dacht gelezen te hebben elders hier dat de nieuwe modelcontracten gewoon boetes hadden en daardoor niet erg boeiend meer waren.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

hanev001 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:08:
[...]

Ook met die methode zal je verlies hebben. Het hijsen en gecontroleerd weer laten zakken gebruikt energie.
Tijdens mijn natuurkundelessen in 1985 nooit... alle sommen waren zonder wrijving....

:+

• Martin7182
computerjunky schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:08:
[...]

Zijn modelcontracten niet gewoon 3x zo duur qua vastleverkosten en zit daar niet vanaf volgend jaar ook gewoon een boete op? Ik dacht gelezen te hebben elders hier dat de nieuwe modelcontracten gewoon boetes hadden en daardoor niet erg boeiend meer waren.
Er zitten dure bij ja, gewoon links laten liggen :)
En ik heb hier modelcontracten gezien vanaf 1-2-2026 zonder boete. Toevallig ook bij de aanbieder met het laagste vasttarief *O*

• Martin7182
reneeke1970 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:53:
[...]

Is dat zo snel verslechterd dan? Bij de onze van nog geen twee jaar oud kreeg ik geld toe en niet zo'n beetje ook.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Martin7182 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:37:
[...]

Is dat zo snel verslechterd dan? Bij de onze van nog geen twee jaar oud kreeg ik geld toe en niet zo'n beetje ook.
Die is waarschijnlijk stiekem al wel heel wat ouder? Die van mij is nu 2 jaar oud ongeveer en die kostte wel wat meer dan ik er aan subsidie voor terug kreeg.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• computerjunky
Martin7182 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:32:
[...]

Er zitten dure bij ja, gewoon links laten liggen :)
En ik heb hier modelcontracten gezien vanaf 1-2-2026 zonder boete. Toevallig ook bij de aanbieder met het laagste vasttarief *O*
Nou ja dat moeten we eind januari maar eens gaan bekijken dan. Mijn contract loopt tot 1 maart.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:02
copykat schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:09:
@computerjunky
Voor iedereen die ooit iets met mechanica gedaan heeft zal dit klinken als een totaal onzinnig idee. Desalniettemin is hiervoor wel degelijk een initiatief waar ook gewoon geld aan verspild wordt :X
Afbeeldingslocatie: https://www.energyvault.com/hubfs/Energy_Vault_Storage_Tower-jpg.jpeg
Topinvesteerder kiept $ 110 mln in idiote toren voor energieopslag

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 03-12-2025 16:10 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Truus01
Een warmtepompboiler is zo ongeveer gratis na aftrek van subsidie.
Waar? Welke? Want daar ben ik nog wel in geïnteresseerd.
Heb nu een elektrische boiler, maar zodra salderen eraf gaat is dan niet echt heel gunstig...

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Gek verhaal, ben net gebeld door mijn vorige energieleverancier met de vraag of ik wil terugkomen en dat zij de boete betalen aan mijn huidige leverancier vanwege de "Rover clausule"

Ben gelukkig niet zo gek geweest om meteen ja te zeggen ondanks de druk van hun kant, en heb om een offerte gevraagd, maar die kwam echt niet lekker overeen met mijn daadwerkelijke gebruik, en ze spiegelden mij een maandbedrag die 3 tientjes lager was, maar dat komt denk ik door de verkeerde inschatting van mijn gasgebruik.

Hebben jullie ervaringen met zulke telefoontjes?

Elect a clown, expect a circus.

• Martin7182
Truus01 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:11:
[...]

Waar? Welke? Want daar ben ik nog wel in geïnteresseerd.
Heb nu een elektrische boiler, maar zodra salderen eraf gaat is dan niet echt heel gunstig...
Dat was 2 jaar geleden. De subsidiebedragen zijn nu lager, maar nog steeds wel interessant.
Als je stroom over hebt, is dynamisch aansturen van een conventionele boiler / elektrisch element misschien nog wel goedkoper. In ieder geval voor een groot deel van het jaar.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

assje schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:08:
[...]

Voor iedereen die ooit iets met mechanica gedaan heeft zal dit klinken als een totaal onzinnig idee. Desalniettemin is hiervoor wel degelijk een initiatief waar ook gewoon geld aan verspild wordt :X
[Afbeelding]
Topinvesteerder kiept $ 110 mln in idiote toren voor energieopslag
_/-\o_ _O-
Echt? Ik maakte een geintje. :)
Valt in de zelfde categorie als een stuwmeer elke keer weer volpompen na leeg lopen via turbines , met electrischepomp/ windmolens...
De hoogte die je moet pompen om turbinekracht te krijgen is beetje onefficient.
:)

• assje
copykat schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:35:
Valt in de zelfde categorie als een stuwmeer elke keer weer volpompen na leeg lopen via turbines , met electrischepomp/ windmolens...
Dat is dan juist weer wel effectieve en bewezen techniek :X

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• reneeke1970
computerjunky schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:07:
[...]

Ja dat kan in theorie maar dan moet ik hem weer om laten bouwen en ergens LPG kwijt. Dat schiet gewoon niet op. Ik woon helaas gewoon in een dichtbebouwde wijk.Dit zijn meer ideeën voor een vrijstaande woning.
Hier in mijn camper zit ik ook bovenop mijn LPG tank, ik durf dat wel binnen te zetten hoor

1 PVoutput . Dongen NB

• Truus01
Slasher schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:14:
Hebben jullie ervaringen met zulke telefoontjes?
Geen persoonlijke ervaring, wel veel over gehoord (ook in dit forum). Is eigenlijk altijd (officieel net geen) oplichting. Ze laten je denken dat je goedkoper uit bent, terwijl dat 99 van de 100 keer niet zo is.
Ze schijnen inderdaad wel de boete op zich te nemen. Maar uiteindelijk heb je daar dus niks aan.

• RuneScimi007
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 05-12 17:29
Ik zou het heel erg waarderen als iemand met mij zou willen meekijken, word oprecht gewaardeerd.

Mijn situatie is als volgt :
Ik woon alleen in een nieuwbouwappartement (huur) van 73 m², volledig elektrisch met een warmtepomp. Ik heb maar 2 zonnepanelen. Ik heb GEEN elektrische auto.
In 2024 heb ik 1.108 kWh verbruikt (€280) en dit jaar zit ik momenteel op 1.608 kWh (€414).
In 2024 heb ik 287 kWh opgewekt met mijn zonnepanelen (€54), dit jaar staat het op 273 kWh (€50).
Ik heb een dynamisch contract bij Tibber.

Ik merk dat ik de afgelopen maanden niet normaal veel heb lopen betalen voor stroom terwijl ik oprecht amper er gebruik van maak. Ik zet ook oprecht de wasmachine en vaatwasser 2x per maand aan. Voor de rest gebruik ik niet veel in mijn huis en toch is de stroomrekening knetter duur.

Ik heb net gekeken op de app van Tibber en de afgelopen 2 dagen al een verbruik bedrag van 7 euro gegenereerd voor 28kwh. Helemaal gestoord.

Wat raadden jullie mij aan omtrent het overstappen? Ik twijfel nu om dus over te stappen naar een vast contract waarbij dus de stroomprijzen vast staan en daarnaast krijg ik dus een cashbackkorting van de leverancier zelf. Ik zal dan veel minder per maand gaan betalen en heb ik dus juist gevoel dat ik met een vast contract meer controle heb over de stroom dan een dynamisch contract wat dus juist andersom hoort te zijn.

Anyway, wat raadden jullie aan mede-tweakers?

• wmeester
  • Laatst online: 19:59
Novax schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:58:
[...]

Zou zo maar kunnen dat dit niet mag, ook als ze nog toegeven dat het hun fout was. Telefoongesprek opgenomen?

Er was hier in augustus een post dat de hele bonus ook gewoon werd uitgekeerd bij een lager verbruik: wmeester in "De energierekening - kroegtopic" . Wellicht dat @wmeester die "correctie" ook krijgt of heeft gehad.
Check. Vandaag ook correctie factuur gekregen.

• Martin7182
@RuneScimi007 14 kWh per dag vind ik wel veel voor nieuwbouw 73 m². Misschien even naar de instellingen van je WP kijken, staat er misschien een BUH bij aan? Je kunt hem anders uitsluitend op de goedkoopste uren laten draaien. Met deze temperaturen ruim boven nul moet dat geen probleem zijn.

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:50
RuneScimi007 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:33:
Ik zou het heel erg waarderen als iemand met mij zou willen meekijken, word oprecht gewaardeerd.

Mijn situatie is als volgt :
Ik woon alleen in een nieuwbouwappartement (huur) van 73 m², volledig elektrisch met een warmtepomp. Ik heb maar 2 zonnepanelen. Ik heb GEEN elektrische auto.
In 2024 heb ik 1.108 kWh verbruikt (€280) en dit jaar zit ik momenteel op 1.608 kWh (€414).
In 2024 heb ik 287 kWh opgewekt met mijn zonnepanelen (€54), dit jaar staat het op 273 kWh (€50).
Ik heb een dynamisch contract bij Tibber.

Ik merk dat ik de afgelopen maanden niet normaal veel heb lopen betalen voor stroom terwijl ik oprecht amper er gebruik van maak. Ik zet ook oprecht de wasmachine en vaatwasser 2x per maand aan. Voor de rest gebruik ik niet veel in mijn huis en toch is de stroomrekening knetter duur.

Ik heb net gekeken op de app van Tibber en de afgelopen 2 dagen al een verbruik bedrag van 7 euro gegenereerd voor 28kwh. Helemaal gestoord.

Wat raadden jullie mij aan omtrent het overstappen? Ik twijfel nu om dus over te stappen naar een vast contract waarbij dus de stroomprijzen vast staan en daarnaast krijg ik dus een cashbackkorting van de leverancier zelf. Ik zal dan veel minder per maand gaan betalen en heb ik dus juist gevoel dat ik met een vast contract meer controle heb over de stroom dan een dynamisch contract wat dus juist andersom hoort te zijn.

Anyway, wat raadden jullie aan mede-tweakers?
Even in perspectief gezien, 7 euro voor 28 KWh is 0,25 voor 1 kWh. Als je momenteel een vast contract neemt dan heb je met een beetje geluk een prijs van 0,20 voor 1 kWh. Dat is 1,40 euro minder over die twee dagen. Grootste winst zal echter een bonus zijn bij het afsluiten van een nieuw vast contract. Dat kan oplopen tot enkele honderden euro’s.

Het is bekend dat een dynamisch contract niet altijd voordelig is voor gebruikers van een warmtepomp in combinatie met slechts weinig zonopbrengst (weinig panelen). In de winter zijn de dynamische tarieven normaal gezien iets hoger terwijl dan ook het verbruik door de WP hoger is. Dat versterkt zich in negatieve zin. Gebruik je dan voor de rest nauwelijks stroom dan slaat die genoemde combi naar een negatief scenario.

Maar meten is weten. Met een Home Wizard P1 meter bijvoorbeeld. Als er dan voldoende data is kun je die invoeren bij Jeroen.nl en kijken of dynamisch iets voor jou is.

Elke situatie is echter anders en er is niet één juist antwoord.

Voor nieuwbouw en 73 m2 meter zou ik echter hooguit iets van 6-7 kWh maximaal per dag verwachten en eigenlijk zelfs minder. Het kan dus ook een niet optimaal ingestelde WP of installatie zijn.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

assje schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:39:
[...]

Dat is dan juist weer wel effectieve en bewezen techniek :X
Ok? Maar water omhoogpompen is toch ook veel weerstand? En je moet best veel liters omhoog pompen en flink veel naar beneden laten stromen om weer turbines voldoende stroom op te laten wekken. Ik neem aan dat niet elke liter 1 op 1 naar boven en naar beneden evenveel energie is.
Kijk regenwater, rivierwater, of zelfs getijden stroming weet ik
Met stroom die over is weer water in t stuwmeer pompen omdat je t anders kwijt ben is ook rendement als in niks of iets overhouden principe. ( los van investering en onderhoud.) Ik dacht dat dat experimenteel in de alpen gedaan was maar als onvoldoende efficient in rendement weer los gelaten. :$

• assje
@copykat
Even snel vanaf wiki:
The round-trip efficiency of PSH varies between 70% and 80%. Although the losses of the pumping process make the plant a net consumer of energy overall, the system increases revenue by selling more electricity during periods of peak demand, when electricity prices are highest. If the upper lake collects significant rainfall, or is fed by a river, then the plant may be a net energy producer in the manner of a traditional hydroelectric plant.

Pumped storage is by far the largest-capacity form of grid energy storage available, and, as of 2020, accounted for around 95% of all active storage installations worldwide, with a total installed throughput capacity of over 181 GW and as of 2020 a total installed storage capacity of over 1.6 TWh.[3]
Wikipedia: Pumped-storage hydroelectricity

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Komt bij dat je het naar boven pompen kunt reguleren en op lagere vermogens kan doen dan als je productie draait.
Zodoende kun je op momenten met overschot (wind/zon) toch opslaan op grote schaal.

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:35
wmeester schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:38:
[...]

Check. Vandaag ook correctie factuur gekregen.
balen.

heb jij enig gevoel of die 'procentuele verrekening' ook beetje klopt?
Op zich hebben ze dat niet heel duidelijk gemaakt, staat alleen bedrag op.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Dit bewijst maar weer dat nieuws en daarna gebrek aan nieuws aannames genereerd.
Ik vermoed dat in 2018-20 dit waterbasin opslag in t nieuws kwam als nieuwtje in kijk een manier in te vergroenen. En daarna was het warmtepomp hier airco daar, accu's grondpompen enz. Nooit meer iets over stuwmeer en pompen.
Dus ik nam aan project theoretisch een goed idee omdat je inderdaad water kan pompen op elke snelheid elkmoment vd dag maar in de praktijk onvoldoende opbracht om grote delen onderwater te zetten.

Beetje zoals zo'n grote water zak onder je woonkamer vloer waar je water in kan verwarmen tijdens de zomer met afgifte uit je airco en die in de winter weer opnemen met verwarmen. Is geloof ik ook weer uit beeld . Behalve bij tuinders geloof ik .

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 00:02
copykat schreef op donderdag 4 december 2025 @ 07:51:
[...]

Beetje zoals zo'n grote water zak onder je woonkamer vloer waar je water in kan verwarmen tijdens de zomer met afgifte uit je airco en die in de winter weer opnemen met verwarmen. Is geloof ik ook weer uit beeld . Behalve bij tuinders geloof ik .
De stadsverwarming aanbieders hebben allemaal ook wel zo'n (dag) buffer (themosfles).

Als je thuis wat wil doen om de winter door te komen is een zak in de kruipruimte wel wat beperkt.......

• wmeester
  • Laatst online: 19:59
Evo X schreef op woensdag 3 december 2025 @ 22:53:
[...]

balen.

heb jij enig gevoel of die 'procentuele verrekening' ook beetje klopt?
Op zich hebben ze dat niet heel duidelijk gemaakt, staat alleen bedrag op.
Ja, procentuele verrekening klopt. Ik had 750 m3 opgegeven met cb van 490€.
Uiteindelijk 70 m3 verbruikt en moet 448 euro terugbetalen.

• mrVroom
[...]

Toekomstmuziek. Wij komen uit een nieuwbouwwoning maar wonen nu buitenaf. Vol in het veld label A woning.
Wij koken elektrisch, en verbouwen nu beneden. Vloerverwarming komt erin en extra glasisolatie. Maar van het gas af lukt nog niet. Financieel is het op.

Maar bovendien: ik zie niet in dat alles op stroom goedkoper is als salderen wordt afgeschaft. De terugleverboete is absurd en een huis verwarmen met een zonnetje erbij is amper aan de orde.

Nieuwbouwwoning was puur goedkoop door salderen. Dus nee, een grote A woning in het veld. Ik zie het niet gebeuren. :-(

• mrVroom
Hencksch schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:40:
[...]

Niet zo somber. Ik heb meegedaan aan de collectieve inkoop van VEH. Het aanbod voor gas geaccepteerd en het aanbod voor stroom laten liggen. Gas gaat sinds 1-12 via Budget. En voor stroom stappen we per einde maand over van Tibber naar Zonneplan.
Ga ik ook overwegen, maar één vraag. Betaal je dan niet veel dubbel? Zoals netbeheer enzo?

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:28
mrVroom schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:40:
[...]

Toekomstmuziek. Wij komen uit een nieuwbouwwoning maar wonen nu buitenaf. Vol in het veld label A woning.
Wij koken elektrisch, en verbouwen nu beneden. Vloerverwarming komt erin en extra glasisolatie. Maar van het gas af lukt nog niet. Financieel is het op.

Maar bovendien: ik zie niet in dat alles op stroom goedkoper is als salderen wordt afgeschaft. De terugleverboete is absurd en een huis verwarmen met een zonnetje erbij is amper aan de orde.

Nieuwbouwwoning was puur goedkoop door salderen. Dus nee, een grote A woning in het veld. Ik zie het niet gebeuren. :-(
Een goed ontworpen en geïnstalleerde WP installatie (met COP>4) is altijd minimaal de helft goedkoper in verbruik dan een gasketel. En dat verschil wordt fiscaal alleen maar groter gemaakt de komende jaren. Juist bij een grote woning verdien je dat tov de meerprijs in aanschaf relatief sneller terug. Dat heeft op zichzelf niets met PV of salderen van doen.

All-electric.

• Martin7182
Daarnaast, douchen m.b.v. een WPB is op z'n slechtst (zonder PV) ongeveer even duur als op gas. Maar als je daarmee van het gas af kan, dan wordt het meestal wel goedkoper (afhankelijk van verbruik en stilstandverlies). Wat bij ons ook meespeelde is dat de CV ketel na ruim 20 jaar wel aardig op was.

• Hencksch
mrVroom schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:44:
[...]

Ga ik ook overwegen, maar één vraag. Betaal je dan niet veel dubbel? Zoals netbeheer enzo?
Nope. Je betaalt voor netbeheer voor gas en voor stroom. Bij één leverancier voor beide wordt het bedrag opgeteld. Bij twee leveranciers betaal je afzonderlijk twee bedragen aan elk van de twee.

• WeirCo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-12 21:29
Net een deurverkoopster van Essent aan de deur gehad die beweerde dat als ik nu een contract zou afsluiten bij Essent voor 3 jaar dat zij ook na het stoppen van de salderingsregeling, blijven salderen tot het contract afloopt. Onderzoek op de website van Essent spreekt dat tegen. Zijn er meer mensen die dit gehoord hebben / herkennen?

Twitch Kanaal

• Novax
  • Niet online
WeirCo schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:32:
Net een deurverkoopster van Essent aan de deur gehad die beweerde dat als ik nu een contract zou afsluiten bij Essent voor 3 jaar dat zij ook na het stoppen van de salderingsregeling, blijven salderen tot het contract afloopt. Onderzoek op de website van Essent spreekt dat tegen. Zijn er meer mensen die dit gehoord hebben / herkennen?
Dat moet dan wel zo in het contract staat wat je aangeboden krijgt. Ook kunnen ze sowieso niet het energiebelasting gedeelte van het tarief salderen. (tenzij ze dat via een andere post gaan compenseren maar dat lijkt me niet).

• WeirCo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-12 21:29
Novax schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:54:
[...]

Dat moet dan wel zo in het contract staat wat je aangeboden krijgt. Ook kunnen ze sowieso niet het energiebelasting gedeelte van het tarief salderen. (tenzij ze dat via een andere post gaan compenseren maar dat lijkt me niet).
Ze beweerde dat de salderingsregeling zoals deze nu was gecontinueerd zou worden bij een meerjarig contract dat na 31-12-2026 zou doorlopen. Heb het contract zelf niet gezien ivm dat m'n nieuwe contract op 27-12 start (afgesloten op 1 okt). De meerkosten voor het blijven salderen zou Essent dan voor haar rekening nemen.

Twitch Kanaal

• __Erik__
  • Laatst online: 21:24
Ik was eigenlijk op zoek naar een ANWB Energie ervaringen topic, dat lijkt er niet te zijn, dus maar even hier:

In de afhandeling van een overlijden heb ik een akkefietje bij ANWB Energie:

Voor dit contract liep/loopt de jaarafrekeningperiode van 1 maart tot ultimo februari, over afgelopen contractjaar (dus per ultimo februari 2025), heb ik netjes een jaarafrekening gekregen.

Eind juli heb ik het contract per 15 augustus 2025 beëindigd, dit is ook netjes geregistreerd, zoals te zien in de app.

Sindsdien wacht ik op een eindafrekening, ook na 20+ email- en telefooncontacten, blijft ANWB Energie melden, dat er een administratief probleem zou zijn waardoor de eindafrekening zou zijn geblokkeerd. Al geruime tijd geleden zou dit zijn geëscaleerd en gemeld bij de softwareleverancier. Toch stelt ANWB Energie tot en met vandaag dat er geen oplossing is en ik braaf moet wachten.

Wettelijk gezien begaat ANWB Energie daarmee een overtreding, immers, de eindafrekening moet uiterlijk 6 weken na contracteinde worden opgesteld en aangeboden.

De mij bekende route is dan een melding maken bij ACMConsuwijzer en een zaak aanmelden bij de geschillencommissie.

Mijn vragen:
- zijn er nog andere routes, die ik kan volgen om ANWB Energie tot aandacht voor deze zaak te verleiden?
- zijn er anderen met een gelijke ervaring?

Alvast dank voor het meedenken!

Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:30
__Erik__ schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:40:
Ik was eigenlijk op zoek naar een ANWB Energie ervaringen topic, dat lijkt er niet te zijn, dus maar even hier:

Voor dit contract liep/loopt de jaarafrekeningperiode van 1 maart tot ultimo februari, over afgelopen contractjaar (dus per ultimo februari 2025), heb ik netjes een jaarafrekening gekregen.

Eind juli heb ik het contract per 15 augustus 2025 beëindigd, dit is ook netjes geregistreerd, zoals te zien in de app.
Sindsdien wacht ik op een eindafrekening, ook na 20+ email- en telefooncontacten, blijft ANWB Energie melden, dat er een administratief probleem zou zijn waardoor de eindafrekening zou zijn geblokkeerd. Al geruime tijd geleden zou dit zijn geëscaleerd en gemeld bij de softwareleverancier. Toch stelt ANWB Energie tot en met vandaag dat er geen oplossing is en ik braaf moet wachten.

Wettelijk gezien begaat ANWB Energie daarmee een overtreding, immers, de eindafrekening moet uiterlijk 6 weken na contracteinde worden opgesteld en aangeboden.

De mij bekende route is dan een melding maken bij ACMConsuwijzer en een zaak aanmelden bij de geschillencommissie.

Mijn vragen:
- zijn er nog andere routes, die ik kan volgen om ANWB Energie tot aandacht voor deze zaak te verleiden?

Misschien kan je het proberen via EnergyZero? Dat is de leverancier waar de ANWB als wederverkoper gebruik van maakt. Telefoonnummer van EnergyZero is 085-8085144

• Novax
  • Niet online

Mijn vragen:

De ACM heeft een voorbeeldbrief: https://www.consuwijzer.n...f-energierekening-te-laat

Of je daar iets mee bereikt weet ik niet, zie ook https://www.reddit.com/r/.../1eyg84m/comment/ljdxaft/

• __Erik__
Brief ken ik en heb ik opgestuurd, ANWB Energie heeft het - nog - niet nodig gevonden om er op te reageren.

• Truus01
__Erik__ schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:35:
[...]

Brief ken ik en heb ik opgestuurd, ANWB Energie heeft het - nog - niet nodig gevonden om er op te reageren.
Als je het hebt, rechtsbijstand inschakelen.

• Hencksch

Mijn vragen:

Condoleances.
Hoe groot is de last van deze achterstalligheid voor je? Als je die mentaal/financieel kunt dragen, kun je dan ook gewoon wachten onder het motto "choose your battles" en "maak je niet druk om zaken waar je geen invloed op hebt". (Het is maar een idee).

• __Erik__
Hencksch schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:35:
[...]

Condoleances.
Hoe groot is de last van deze achterstalligheid voor je? Als je die mentaal/financieel kunt dragen, kun je dan ook gewoon wachten onder het motto "choose your battles" en "maak je niet druk om zaken waar je geen invloed op hebt". (Het is maar een idee).
Dank!

Die mentaal/financiële draagbaarheid heb ik me inderdaad ook afgevraagd, ik ben in principe hondstrouw, daarmee heb ik mijn hoofd de afgelopen 2 maanden na verlopen van wettelijke termijn ook mee geprobeerd rustig te houden, ben er nu nogal klaar mee. Of dat verstandig is, geen idee O-)

• Hencksch
__Erik__ schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:51:
[...]

Dank!

Die mentaal/financiële draagbaarheid heb ik me inderdaad ook afgevraagd, ik ben in principe hondstrouw, daarmee heb ik mijn hoofd de afgelopen 2 maanden na verlopen van wettelijke termijn ook mee geprobeerd rustig te houden, ben er nu nogal klaar mee. Of dat verstandig is, geen idee O-)
Als je er zo in staat, dan zou je een advocaat kunnen zoeken en die de ANWB formeel in gebreke kunnen laten stellen onder verwijzing naar de stappen die je al gezet hebt, de plichten die je al vervuld hebt en de rechten die je volgens de ACM hebt.
De kans is aanwezig dat ze zich daar geen reet van aantrekken en alle fatale termijnen laten verdwijnen als sneeuw voor de zon. Dan moet je dus wel bereid zijn door te bijten en te laten dagvaarden. "See you in court."

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:54

Mimiix

Professioneel Prutser

Hey dat is mijn post op Reddit. Achteraf was het een paar dagen later geregeld.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• Novax
  • Niet online
__Erik__ schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:35:
[...]

Dan zal de volgende stap toch de Geschillencommissie zijn lijkt me.

• Taatort
  • Registratie: April 2011

Mijn vragen:

Ik zou een klacht indienen via de ANWB klachtenprocedure. Meestal worden klachten door een andere afdeling afgehandeld, wat mogelijk wat schot in de zaak brengt. Misschien in de klacht een ultimatum (datum) stellen met de vermelding dat als het voor die datum niet is opgelost, je verdere stappen gaat overwegen.
https://www.anwb.nl/servi...ulieren/klachtenformulier

• __Erik__
Taatort schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:09:
[...]

Ik zou een klacht indienen via de ANWB klachtenprocedure. Meestal worden klachten door een andere afdeling afgehandeld, wat mogelijk wat schot in de zaak brengt. Misschien in de klacht een ultimatum (datum) stellen met de vermelding dat als het voor die datum niet is opgelost, je verdere stappen gaat overwegen.
https://www.anwb.nl/servi...ulieren/klachtenformulier
Dit is een nieuwe potentiële stap, waarvoor dank, ik heb zojuist een klacht via die pagina ingediend.

• __Erik__
Novax schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:09:
[...]

Dan zal de volgende stap toch de Geschillencommissie zijn lijkt me.
Dank voor je suggestie!

Dit ga ik ook doen zodra de termijn van ingebrekestelling uit de ACM voorbeeldbrief is verlopen.

Pagina: 1 ... 154 155 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden