DMEGC 4,2kWp Zuid | Goodwe ESA 5kWh/5kW | Zaptec Go 2 | Daikin Sensira single split 2,5kW+multi split 2,5+3,5/5kW
Hier (Vlaanderen) heeft de energieleverancier daar geen uitstaans mee.
De netbeheerder geeft één keer per maand de gegevens van de DM door aan de respectievelijke levverancier die je daar dan maandelijks of jaarlijks (afhankelijk van het energiecontract dat je afsloot) een afrekening voor stuurt.
En 1W afgenomen van het net is dan 1W betalen en 1W teruggeleverd is dan 1W ontvangen (ook weer afhankelijk van de overeenkomst met de energieleverancier).
"Afrondingen" zijn niet aan de orde.
Wonend in Vlaanderen (BE)
Is dat een weergave in een app? Die zal wellicht worden afgerond naar boven om in ieder geval aan te geven dat er verbruik is. Voor een vast contract geldt het uiteindelijke verschil tussen begin en eindstand, voor die standen hoefde je dan niet de getallen achter de komma door te geven maar ik weet niet of dat ook op de standen van de slimme meter wordt toegepast. Voor dynamisch met prijzen per kwartier worden de standen wel met 3 cijfers achter de komma doorgegeven.Santee schreef op zondag 5 juli 2026 @ 13:54:
Ik heb een mierenne*k issue. We hebben zonnepanelen en een thuisaccu en hoeveel vrijwel geen stroom van het net te gebruiken momenteel. Voor een ‘split seconde’ trokken we 0,03kWh van het net omdat er verschillende apparatuur tegelijk aan stond. Eneco rekent gelijk 1kWh voor die dag. Beetje raar als je het mij vraagt, geven ze mij dan ook gelijk 1kWh terug als ik 0,03kWh lever vanuit mijn zonnepanelen. Dit is meer een principe kwestie.
Ja in de app. In dat geval is er niks aan de hand 👍🏻 bedanktNovax schreef op zondag 5 juli 2026 @ 14:22:
[...]
Is dat een weergave in een app? Die zal wellicht worden afgerond naar boven om in ieder geval aan te geven dat er verbruik is. Voor een vast contract geldt het uiteindelijke verschil tussen begin en eindstand, voor die standen hoefde je dan niet de getallen achter de komma door te geven maar ik weet niet of dat ook op de standen van de slimme meter wordt toegepast. Voor dynamisch met prijzen per kwartier worden de standen wel met 3 cijfers achter de komma doorgegeven.
DMEGC 4,2kWp Zuid | Goodwe ESA 5kWh/5kW | Zaptec Go 2 | Daikin Sensira single split 2,5kW+multi split 2,5+3,5/5kW
Wat ik niet helemaal snap is dat ik als einddatum van mijn huidige contract 30 september heb opgegeven (is laatste dag) en Engie het in laat gaan vanaf 30 september tot en met 30 september. Heb het aan laten passen naar 1 oktober. Maar ook dan loopt mijn contract t/m 1 oktober.
Beetje vreemd. Bij jullie ook zo?
Ja is heel slecht, Engie hanteert blijkbaar als definitie van einddatum tot in plaats van tot en met in tegenstelling tot andere leveranciers. Als het goed is loopt je contract dus niet tot en met 1 oktober maar tot 1 oktober. 30 september is dan je laatste einddatum.Reflector schreef op maandag 6 juli 2026 @ 12:52:
Ik ben ook voor de Engie aanbieding van de Consumentenbond gegaan.
Wat ik niet helemaal snap is dat ik als einddatum van mijn huidige contract 30 september heb opgegeven (is laatste dag) en Engie het in laat gaan vanaf 30 september tot en met 30 september. Heb het aan laten passen naar 1 oktober. Maar ook dan loopt mijn contract t/m 1 oktober.
Beetje vreemd. Bij jullie ook zo?
Zou het? In de app geeft die aan 30 september tot en met 30 september.Novax schreef op maandag 6 juli 2026 @ 12:58:
[...]
Ja is heel slecht, Engie hanteert blijkbaar als definitie van einddatum tot in plaats van tot en met in tegenstelling tot andere leveranciers. Als het goed is loopt je contract dus niet tot en met 1 oktober maar tot 1 oktober. 30 september is dan je laatste einddatum.
Ik heb het nagevraagd bij de klantenservice maar zelfs die wist het niet zeker en paste het antwoord aan naar tot nadat ik er op wees dat de looptijd dan niet klopt. Je zou het nog kunnen navragen maar dan moet je dus wel goed doorvragen.Reflector schreef op maandag 6 juli 2026 @ 13:42:
[...]
Zou het? In de app geeft die aan 30 september tot en met 30 september.
Dat ze de ingangsdatum aanvankelijk ook al deden op de einddatum van je vorige contract geeft ook aan dat Engie er vanuit gaat dat de einddatum tot is.
Nederlanders komen in betalingsproblemen door het gas. Maar goed ieder zijn hobby.
Dat ligt geheel aan je verbruikers profiel, deze opmerking voegt ook weinig toe.emeralda schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 04:23:
Stroom is in Nederland hardstikke goedkoop dat dynamische gedoe levert je een paar tientjes op.
Nederlanders komen in betalingsproblemen door het gas. Maar goed ieder zijn hobby.
Er zijn landen waar als de stroomprijs boven de 10ct/kWh uitkomt het wordt gezien als hoog. Dus goedkoop zou ik de stroom in Nederland toch echt niet noemen.emeralda schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 04:23:
Stroom is in Nederland hardstikke goedkoop dat dynamische gedoe levert je een paar tientjes op.
Maar gas is wel (nog) duurder, ja.
Tussen landen onderling wordt meestal alleen de kWh prijs inclusief belastingen vergeleken, maar dan zou je ook de teruggave moeten meerekenen. Alleen omdat dat een vast bedrag is en niet per kWh valt het voor verschillende profielen anders uit. En ongetwijfeld hebben andere landen weer andere zaken die niet meegenomen worden.
[ Voor 52% gewijzigd door ASW1 op 08-07-2026 10:27 ]
Hier dynamische PV + Thuisbattery + EV en de airco aan gehad had -92.80€IvoB2 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:00:
[...]
Hier combinatie van variabel elektriciteitscontract met thuisbatterij (en PV).
De afgelopen maand juni bedroeg de elektriciteitsrekening (gasloze vrijstaande woning) hier -0,68 cent.![]()
En dat inclusief laden BEV (wat me nog extra geld opbracht maar doet hier verder niet terzake), zonder comfortverlies en 24/7 verbruikers aan/uit schakelen wanneer het ons past en niet het beste uitkomt volgens wie dan ook.
De WAF factor is hier niet van toepassing want ik doe het huishouden en energiebeheer.
Daarom heb ik 10kwh thuisbatterij laten ophangen, kan mijn vrouw lekker de wasmachine, vaatwasser e.d. 24/7 aanzetten.iMode schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:08:
[...]
Je ziet het helemaal goed, gewoon lekker een vast contract pakken, krijg je ook geen discussies met de vrouw, die wil gewoon om 18:00 de oven aanzetten, ook als de prijs 1,10 per kWh is.
Dat is veel verbruik met 24/7 wassen. Dat je dat redt met 10kWh.targaryanwolf schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 12:29:
[...]
Daarom heb ik 10kwh thuisbatterij laten ophangen, kan mijn vrouw lekker de wasmachine, vaatwasser e.d. 24/7 aanzetten.
Ja en de leverkosten en andere vaste kosten kunnen juist ook hoger zijn.ASW1 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:24:
Stroom lijkt in Nederland vrij duur maar als je de teruggave energiebelasting erin meeneemt dan valt het voor het gemiddelde gebruiksprofiel wel mee.
Tussen landen onderling wordt meestal alleen de kWh prijs inclusief belastingen vergeleken, maar dan zou je ook de teruggave moeten meerekenen. Alleen omdat dat een vast bedrag is en niet per kWh valt het voor verschillende profielen anders uit. En ongetwijfeld hebben andere landen weer andere zaken die niet meegenomen worden.
Uiteindelijk probeer je dan appels met peren te vergelijken.
Dat komt doordat de heffingskorting energiebelasting op de elektriciteitsrekening in mindering wordt gebracht. Terwijl er (eindelijk!) op gas ook een redelijke hoeveelheid energiebelasting in rekening wordt gebracht. Op de elektriciteitsrekening van de doorsnee huishouden is het saldo aan energiebelasting na verrekening van de heffingskorting flink negatief. Dat geeft een vertekend beeld op de energierekening.emeralda schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 04:23:
Daar komt wel bij dat in hoeveelheid energie het doorsnee huishouden veel meer gas dan elektriciteit verbruikt. Het verbruik van gemiddeld1200m3 gas is ongeveer 4x zoveel energie als de 2500kWh elektriciteit.
Bij vergelijkingen met landen wordt helaas alleen maar de prijs per kWh en per m3 op de factuur gekeken, zonder vaste kosten en/of kortingen mee te nemen.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Medelijden met je vrouw.targaryanwolf schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 12:29:
[...]
Daarom heb ik 10kwh thuisbatterij laten ophangen, kan mijn vrouw lekker de wasmachine, vaatwasser e.d. 24/7 aanzetten.
Hoeft niet, die leeft voor de was doen.
Dan gaan de terugleverkosten dus daadwerkelijk geld kosten, zo'n 11-12 cent per kWh. En helemaal uitzetten van PV kost ook geld, want het afnametarief is 4 cent + btw en energiebelasting natuurlijk, dan profiteer je niet van eigen gebruik.
Ander contract kan, maar eigenlijk moet ik ervoor zorgen dat ik met de teruglevering alleen m'n eigen verbruik afdek met dit contract. Maar eens even goed naar kijken.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Nu vraag ik me af of in alle vergelijkers ook al de nieuwe regels voor salderen/terugleverkosten van volgend jaar zijn geimplementeerd. Wie weet dat? Of krijg je een vergelijking obv de huidge regels en wordt doodleuk straks je contract aangepast in het nieuwe jaar zodat je hele prognose en vergelijking niet meer op gaat?
Voor zover ik zie krijg je doorgaans ook de prijzen per 1-1-27 te zien in de vergelijkers en worden ze ook meegenomen in de gepresenteerde jaarkosten.superduper schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:24:
Ik moet me ook gaan orienteren op een nieuwe contract voor stroom + gas. Ik heb een PV setup, aircos en een batterij, maar geen EV en kook op gas.
Nu vraag ik me af of in alle vergelijkers ook al de nieuwe regels voor salderen/terugleverkosten van volgend jaar zijn geimplementeerd. Wie weet dat? Of krijg je een vergelijking obv de huidge regels en wordt doodleuk straks je contract aangepast in het nieuwe jaar zodat je hele prognose en vergelijking niet meer op gaat?
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Ja, bij de bekende vergelijkers is dit geïmplementeerd, ik denk dat het bij gaslicht.com het duidelijkst is als je doorklikt op "Hoe is dit bedrag opgebouwd"superduper schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:24:
Ik moet me ook gaan orienteren op een nieuwe contract voor stroom + gas. Ik heb een PV setup, aircos en een batterij, maar geen EV en kook op gas.
Het is wel gebaseerd op een schatting want ze weten niet de exacte verdeling van leveren en terugleveren.
[ Voor 7% gewijzigd door Novax op 09-07-2026 14:35 ]
Dit contract heb ik dus ook, loopt nog tot eind november 2027. Nieuwe contracten zijn momenteel zeker niet zo aantrekkelijk op dit moment. PV uitzetten kan vanaf 1 januari tot eind februari, half maart want dan brengt het toch weinig op. Maar daarna moet er wel een nieuw contract komen. Hopelijk zijn tegen die tijd de prijzen weer wat lager... gelukkig hebben we nog even.JanHenk schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:11:
Zojuist een mailtje van Vandebron, dat na afschaffing van saldering mijn vaste contract gewoon blijft doorlopen.
Dan gaan de terugleverkosten dus daadwerkelijk geld kosten, zo'n 11-12 cent per kWh. En helemaal uitzetten van PV kost ook geld, want het afnametarief is 4 cent + btw en energiebelasting natuurlijk, dan profiteer je niet van eigen gebruik.
Ander contract kan, maar eigenlijk moet ik ervoor zorgen dat ik met de teruglevering alleen m'n eigen verbruik afdek met dit contract. Maar eens even goed naar kijken.
Keuze.nl heeft ook een heel duidelijk grafiekje met de zonnepanelen en de verdeling over 2026/2027. (tabblad zonnepanelen -> hoe wordt dit berekend)Novax schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:33:
[...]
Ja, bij de bekende vergelijkers is dit geïmplementeerd, ik denk dat het bij gaslicht.com het duidelijkst is als je doorklikt op "Hoe is dit bedrag opgebouwd"
Het is wel gebaseerd op een schatting want ze weten niet de exacte verdeling van leveren en terugleveren.
Waarom zou je PV van januari tot half maart stilleggen?stefxx schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:23:
[...]
Dit contract heb ik dus ook, loopt nog tot eind november 2027. Nieuwe contracten zijn momenteel zeker niet zo aantrekkelijk op dit moment. PV uitzetten kan vanaf 1 januari tot eind februari, half maart want dan brengt het toch weinig op. Maar daarna moet er wel een nieuw contract komen. Hopelijk zijn tegen die tijd de prijzen weer wat lager... gelukkig hebben we nog even.
Het mag dan maar "weinig" opbrengen maar iedere kWh die je van je eigen opwek kan verbruiken dien je niet uit het net aan te kopen. Dat laatste brengt al helemaal niets op en kost je eigenlijk geld toe.
bij
| Gas 1168 |
| 1734 |
| normaal 1734 |
| dal 2115 |
| tlv norm 1387 |
| tlv dal 585 |
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Wat wil je sturen dan? Het enige dat je kunt sturen is je eigen verbruik en als je dat met de prijzen wilt sturen zul je een dynamisch contract moeten nemen. Anders ben je gewoon afhankelijk van de marktprijzen waarvan het gas nu langzaam weer stijgt.pinotgrigio1 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:11:
maar ik wil mijn maand maandtarief zelf een beetje kunnen blijven sturen.
Of in verhouding tot je verbruik voldoende PV en opslag voorzien.jongetje schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:13:
[...]
Wat wil je sturen dan? Het enige dat je kunt sturen is je eigen verbruik en als je dat met de prijzen wilt sturen zul je een dynamisch contract moeten nemen. Anders ben je gewoon afhankelijk van de marktprijzen waarvan het gas nu langzaam weer stijgt.
Dan stuur je letterlijk alles zonder afhankelijk te zijn van wie dan ook en al zeker niet van "de markt". Als er iets in een heel korte tijdspanne de markt volgt dan is het wel een dynamisch contract.
Ik neem voorlopig ook geen dynamisch contract hoor want bij lage netafname loont dat niet en je bent eveneens niet afhankelijk van de marktprijzen.
Je "moet" inzake energiecontract dus niks maar je bent uiteraard wel afhankelijk van je voorafgaande keuzes en gestelde doelen.
[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 10-07-2026 11:20 ]
Speelt ook niet mee dat we in Nederland de meest idiote opstelling hebben; dat in goede tijden de winst voor energieleveranciers is en in slechte tijden de overheid bijspringt en de kosten bij de burger neer legt in de vorm van belastingen.
Als het over gas gaat is dat natuurlijk wel "erg slim", het houdt de prijzen hoger dan nodig en stimuleert daarmee de transitieStoeptegeltje schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:51:
[...]
Speelt ook niet mee dat we in Nederland de meest idiote opstelling hebben; dat in goede tijden de winst voor energieleveranciers is en in slechte tijden de overheid bijspringt en de kosten bij de burger neer legt in de vorm van belastingen.
Die worden al vanaf begin april stelselmatig gevuld. Wat in de socials vaak wordt verzwegen is dat 2 van de 3 grote gasvoorraden leeg moesten vanwege overdracht. Dat werd dan gespind als een soort "oeioei ze zijn echt bijnaaaa leeg!"Stoeptegeltje schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:51:
Ik vraag me af wanneer de leveranciers onze gasvoorraden gaan vullen. Ziet er nog niet goed uit.
En nu dus weer dat ze zogenaamd veeel te laag zijn.
Het is alleen maar logisch dat men nu niet halsoverkop in de zomer gaat bijvullen met de huidige prijzen. Dat is namelijk een punt wat je hier een beetje verdraait:
Het nu, met hogere tarieven, moeten bijvullen gaat op kosten van de energieleveranciers. Niet op die van jou en mij. Zij worden gedwongen om extra voorraad aan te leggen en zijn daar logischerwijs het minst happig op.Speelt ook niet mee dat we in Nederland de meest idiote opstelling hebben; dat in goede tijden de winst voor energieleveranciers is en in slechte tijden de overheid bijspringt en de kosten bij de burger neer legt in de vorm van belastingen.
Niet zozeer door het kostenplaatje nu, maar ook het economisch nut: we importeren meer en meer via allerlei dynamische kanalen. De tijd dat West-Europa met name Russisch gas importeerden en dus van 1 grote bron afhankelijk waren is voorbij. Dat houdt ook in dat de gasvoorraden op dit moment ruim bemeten zijn, het slaat nergens op om zulke voorraden aan te houden als bijvoorbeeld Noorwegen zo kan bijspringen. Dan ben je eigenlijk geld aan het weggooien. Maar dat geeft wel een hoger % getal en dan is het niet erg en juist iets verkiesbaars of zo.
Ten eerste hoefden die opslagen helemaal niet leeg maar heeft GasTerra ervoor gekozen die leeg te pompen: https://www.rtl.nl/nieuws...leeggepompt-door-gasterra.The Third Man schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 12:13:
[...]
Die worden al vanaf begin april stelselmatig gevuld. Wat in de socials vaak wordt verzwegen is dat 2 van de 3 grote gasvoorraden leeg moesten vanwege overdracht. Dat werd dan gespind als een soort "oeioei ze zijn echt bijnaaaa leeg!"
En ten tweede: ongeacht waarom deze keuze gemaakt is: de stelling dat de voorraad gewoon historisch laag is is gewoon waar.
Wat mij betreft ga je hier compleet voorbij aan het feit dat deze gasvoorraad een bufferfunctie heeft. Als het wat langduriger koud wordt dan kunnen we simpelweg niet genoeg importeren om de vraag bij te houden. Dat kan de infrastructuur niet aan.En nu dus weer dat ze zogenaamd veeel te laag zijn.
[Afbeelding]
Het is alleen maar logisch dat men nu niet halsoverkop in de zomer gaat bijvullen met de huidige prijzen. Dat is namelijk een punt wat je hier een beetje verdraait:
[...]
Het nu, met hogere tarieven, moeten bijvullen gaat op kosten van de energieleveranciers. Niet op die van jou en mij. Zij worden gedwongen om extra voorraad aan te leggen en zijn daar logischerwijs het minst happig op.
Niet zozeer door het kostenplaatje nu, maar ook het economisch nut: we importeren meer en meer via allerlei dynamische kanalen. De tijd dat West-Europa met name Russisch gas importeerden en dus van 1 grote bron afhankelijk waren is voorbij. Dat houdt ook in dat de gasvoorraden op dit moment ruim bemeten zijn, het slaat nergens op om zulke voorraden aan te houden als bijvoorbeeld Noorwegen zo kan bijspringen. Dan ben je eigenlijk geld aan het weggooien. Maar dat geeft wel een hoger % getal en dan is het niet erg en juist iets verkiesbaars of zo.
Het logisch gevolg is dus: als het echt koud wordt straks in de winter dan zit Nederland gewoon zonder gas. En dan begint de volgende parlementaire enquête: hoe heeft het zo ver kunnen komen?!
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Oh geen probleem ik kan ze wel toevoegen, maar let wel dit is uiteraard voor mijn verbruik, een ieder zal toch zelf moeten invullen en vergelijken ;-) dit zijn de totale jaarkosten van de verschillende opties bij mijn verbruikRichieB schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:20:
@pinotgrigio1 Je schrijft een heel verhaal maar wat zijn nu de prijzen die je krijgt aangeboden via Gaslicht? Want daar is dit topic voor.
| gaslicht Engie | gas en stroom | 2456,96 | ||
| gaslicht Engie | gas | 1724,00 | ||
| gaslicht Eneco | stroom | 714,00 |
:strip_exif()/f/image/FsZo0WH4osJ6hP4AhbqX4F18.jpg?f=fotoalbum_large)
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Dat is een politieke keuze. Gas voorraad zou een strategische reserve dienen te zijn maar dat maakt het een taak voor de overheid en die wil daar geen geld in steken en ze hebben het bovendien extra lastig gemaakt door de permanente afsluiting van Groningen.Glashelder schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 12:37:
Het logisch gevolg is dus: als het echt koud wordt straks in de winter dan zit Nederland gewoon zonder gas. En dan begint de volgende parlementaire enquête: hoe heeft het zo ver kunnen komen?!
Dan krijg je dus de huidige situatie dat het door de leveranciers gedaan moet worden en die bekijken het terecht van uit een economisch standpunt. Als dat betekend dat er in een echte koude winter onvoldoende gas beschikbaar is dan wordt dat opgelost doordat de prijzen zo hoog worden dat de vraag zal afnemen en wat er aan voorraad is plus wat er wordt aangevoerd voldoende is om die vraag te dekken.
Het leeuwendeel van NL zit op een vast gascontract, dus dat zal in dit geval niet werken. Voor de industrie wellicht..hanev001 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 13:25:
[...]
Als dat betekend dat er in een echte koude winter onvoldoende gas beschikbaar is dan wordt dat opgelost doordat de prijzen zo hoog worden dat de vraag zal afnemen en wat er aan voorraad is plus wat er wordt aangevoerd voldoende is om die vraag te dekken.
Voor de rest met je eens overigens.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
De grote leveranciers dekken hun geschatte verplichtingen voor gas grotendeels af met contracten bij hun toeleveraars. Dat zijn dus ook vaste prijzen. Dit is ook de reden waarom als de marktrijzen dalen dat niet snel zichtbaar wordt in de leverprijs.Glashelder schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 13:27:
[...]
Het leeuwendeel van NL zit op een vast gascontract, dus dat zal in dit geval niet werken. Voor de industrie wellicht..
Voor de rest met je eens overigens.
Waar dat wel eens mis gaat is met de kleine leveranciers die meer via de cowboy methode werken en deze raken dan in de problemen omdat ze geen voorraad hebben en moeten inkopen tegen een prijs die veel hoger is dan ze aan inkomsten daartegenover kunnen zetten.
Ik dacht dat het meer ging om zelf het maandbedrag in te kunnen stellen, wat misschien bij Vattenfall lastiger is dan bij Eneco.jongetje schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:13:
[...]
Wat wil je sturen dan? Het enige dat je kunt sturen is je eigen verbruik en als je dat met de prijzen wilt sturen zul je een dynamisch contract moeten nemen. Anders ben je gewoon afhankelijk van de marktprijzen waarvan het gas nu langzaam weer stijgt.
Wat is (ook met de screenshots) precies het doel van je post? Heb je een vraag? Of wil je iedereen wijzen op een aanbieding?pinotgrigio1 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:11:
Ben de laatste twee weken de tarieven voor mijn verbruik aan het volgen. Verschillende vergelijkers geprobeerd. Allles was langzaam aan het stijgen, maar zojuist heb ik weer een daling gevonden voor zowel gas als stroom ( gescheiden contracten zijn bij mij nog altijd voordeliger).
bijbij bovenstaand verbuik kwam ik via Gaslicht wat lager uit dan eerder deze week bij: Engie voor Gas en Eneco (!) voor stroom Eneco was 4 euro pj duurder dan Vattenval, maar ik wil mijn maand maandtarief zelf een beetje kunnen blijven sturen.
Gas 1168 1734 normaal 1734 dal 2115 tlv norm 1387 tlv dal 585
het ging inderdaad om zelf het maandbedrag te kunnen beinvloeden.Truus01 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 13:55:
[...]
Ik dacht dat het meer ging om zelf het maandbedrag in te kunnen stellen, wat misschien bij Vattenfall lastiger is dan bij Eneco.
ik zal de volgende keer vollediger zijn in de tarieven en niet alleen het screenshot met prijs plaatsen.
Zelfs nu zou je moeten bijvullen. Wat denk je dat er gebeurd wanneer er in oktober nog steeds geen vrede is en de vraag naar gas toeneemt?The Third Man schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 12:13:
[...]
Het nu, met hogere tarieven, moeten bijvullen gaat op kosten van de energieleveranciers. Niet op die van jou en mij. Zij worden gedwongen om extra voorraad aan te leggen en zijn daar logischerwijs het minst happig op.
Daarnaast is gewoon Europees vastgelegd wat ons minimum moet zijn: laten we daar niet van afwijken.
En Noorwegen die bijspringt is heel erg wensdenken. Wanneer er een gascrisis komt dan gaat ook Noorwegen voor de hoogste bieder… plus nog de vraag of Noorwegen genoeg kan produceren voor heel Europa…
Denk je trouwens niet dat landen de pijplijn gewoon blokkeren en het gas toe eigenen in het geval van een extreme winter en gascrisis? We zagen toch allemaal wat er met ‘een’ EU gebeurde op het moment dat Corona uitbrak? Leveringen van medische apparatuur en mondkapjes aan andere landen werden gewoon gekaapt. Dus ik verwacht niets van 1 EU op het moment dat er echt een tekort aan gas komt.
Natuurlijk hadden ze de problemen in Groningen al veel eerder, beter en definitief moeten oplossen. Maar ze hadden de putten nooit moeten volgooien met beton. Wat als straks echt onvoldoende gas beschikbaar blijkt te zijn?
Net als zoveel, te veel andere zaken, nergens een lange voor uitziende blik, nee gewoon domme korte termijn besluiten. We lijken tegenwoordig veel op een ontwikkelingsland!
Denken dat de nood aan de man zal raken als in het oktober nog geen vrede is, inclusief Corona-situaties projecteren op iets wat er weinig mee te maken heeft, is puur wensdenken. De realiteit is dat er elke winter meer vraag is en er elke keer meer wordt geleverd vanuit waar dan ook. Juist de situatie rond Oekraïne en de gascrisis kan niet meer voorkomen omdat het toen niet van waar dan ook kwam: het kwam uit één enkele hoek. Berichten alweer vergeten dat er maar 1 LNG-terminaltje was in Rotterdam, omdat het een niche was, waar een hele file schepen lag en ze halsoverkop in heel Europa terminals bij gingen bouwen? Das war einmal.Stoeptegeltje schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 15:46:
[...]
Zelfs nu zou je moeten bijvullen. Wat denk je dat er gebeurd wanneer er in oktober nog steeds geen vrede is en de vraag naar gas toeneemt?
Daarnaast is gewoon Europees vastgelegd wat ons minimum moet zijn: laten we daar niet van afwijken.
En Noorwegen die bijspringt is heel erg wensdenken. Wanneer er een gascrisis komt dan gaat ook Noorwegen voor de hoogste bieder… plus nog de vraag of Noorwegen genoeg kan produceren voor heel Europa…
Denk je trouwens niet dat landen de pijplijn gewoon blokkeren en het gas toe eigenen in het geval van een extreme winter en gascrisis? We zagen toch allemaal wat er met ‘een’ EU gebeurde op het moment dat Corona uitbrak? Leveringen van medische apparatuur en mondkapjes aan andere landen werden gewoon gekaapt. Dus ik verwacht niets van 1 EU op het moment dat er echt een tekort aan gas komt.
Nu draait de boel hoofdzakelijk op LNG. Daarom was er afgelopen winter een van de goedkoopste winters ooit, konden de gasvoorraden praktisch op en was er nog weinig aan de hand. Maar dat beeld dat er een soort proviandkast is en als die leeg is wordt het hongerlijden of je juwelen verkopen, dat is er bij sommigen nog steeds.
Ik weet het niet hoor, maar er wordt qua energieproductie nog elke dag steeds meer kapot geschoten. Het is dan gelukkig voornamelijk maar in Rusland, maar een land wat enorm veel exporteerde gaat straks een importeur worden. En installaties in landen rondom de straat van Hormuz liggen ook deels in puin. Dan hebben we het er nog niet over dat de kans op hervatting van die oorlog eerder dagelijks groter dan kleiner wordt.. en dat betekent dat die straat langer gesloten wordt.
En jij verwacht straks dat schepen hier in de rij liggen om voor een habbekrats gas te leveren?
Kom nou toch..
Over ouwe koeien gesproken. Ik las onlangs een interessante blog over de gaswinning in Sleen in het jaar 1965.dinandus schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 15:59:
Tja ik haal maar een oude koe uit de sloot erbij
Natuurlijk hadden ze de problemen in Groningen al veel eerder, beter en definitief moeten oplossen. Maar ze hadden de putten nooit moeten volgooien met beton. Wat als straks echt onvoldoende gas beschikbaar blijkt te zijn?
Net als zoveel, te veel andere zaken, nergens een lange voor uitziende blik, nee gewoon domme korte termijn besluiten. We lijken tegenwoordig veel op een ontwikkelingsland!
https://www.oilystuff.com/single-post/sleen-1965-2
Laatste alinea:
Here is the Sleen 2 blowout crater today, full of runoff like a shallow lake. Subsidence around the old, buried well bore is still occurring. Water wells in the area have been studied and found to have high methane levels and groundwater sources over a stacked, vertical section above 1,500 feet seem to be slightly over pressured, likely still being charged by communication with the blowout well and the events that occurred 56 years ago.
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
Waarom zou ik wensdenken voor een crisis? 😣The Third Man schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 19:34:
[...]
Denken dat de nood aan de man zal raken als in het oktober nog geen vrede is, inclusief Corona-situaties projecteren op iets wat er weinig mee te maken heeft, is puur wensdenken. De realiteit is dat er elke winter meer vraag is en er elke keer meer wordt geleverd vanuit waar dan ook. Juist de situatie rond Oekraïne en de gascrisis kan niet meer voorkomen omdat het toen niet van waar dan ook kwam: het kwam uit één enkele hoek. Berichten alweer vergeten dat er maar 1 LNG-terminaltje was in Rotterdam, omdat het een niche was, waar een hele file schepen lag en ze halsoverkop in heel Europa terminals bij gingen bouwen? Das war einmal.
Nu draait de boel hoofdzakelijk op LNG. Daarom was er afgelopen winter een van de goedkoopste winters ooit, konden de gasvoorraden praktisch op en was er nog weinig aan de hand. Maar dat beeld dat er een soort proviandkast is en als die leeg is wordt het hongerlijden of je juwelen verkopen, dat is er bij sommigen nog steeds.
Ik spiegel zijn label dat door hem op mijn strekking werd geplakt (“ En Noorwegen die bijspringt is heel erg wensdenken”). Ik kaats dat terug door te laten zien dat alles erbij halen wat geen solide basis van realisme heeft, uit wensdenken voorkomt.Glashelder schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 19:44:
@The Third Man echt waar heb je het over? Wensdenken?
Om te beginnen is er zoiets als het sanctiepakket. Waar zowat alle leveranciers aan mee doen. Daarnaast kaart de EU als geheel de gasleveringen af, in samenwerking, het is niet zo dat Nederland als een individu ergens achter in de rij aan moet sluiten. Er wordt dus al actief voor gezorgd dat men als geheel een leveringszekerheid heeft. Dus ja, ik kom wel even. En ik ga niet mee in het doemdenken dat hier wordt neergezet als logisch en alles wat dat weerspreekt als wensdenken of dromen of welke lelijke labels je er ook op kan plakken.Ik weet het niet hoor, maar er wordt qua energieproductie nog elke dag steeds meer kapot geschoten. Het is dan gelukkig voornamelijk maar in Rusland, maar een land wat enorm veel exporteerde gaat straks een importeur worden. En installaties in landen rondom de straat van Hormuz liggen ook deels in puin. Dan hebben we het er nog niet over dat de kans op hervatting van die oorlog eerder dagelijks groter dan kleiner wordt.. en dat betekent dat die straat langer gesloten wordt.
En jij verwacht straks dat schepen hier in de rij liggen om voor een habbekrats gas te leveren?
Kom nou toch..
Ik vind het een sneue zaak dat de bangmakende media en alle FUD die dagelijks voorbij komt al zo’n voet aan de grond gekregen heeft, waardoor degenen die daar nuchterder in staan commentaar als “kom nou” krijgen. Dat hoor je juist naar die bangmakende media te zeggen, niet tegen mij.
Je haalt er allerlei ongefundeerde zaken bij, wat suggereert dat je op basis van een gevoel en een verbeelding redeneert en niet op basis van feitelijke kennis. Dan is het weliswaar niet “wens” in de betekenis van wat je leuk lijkt, maar wel het denken in een richting die bij je wil aansluit (je wil het dermate gevaarlijk en bedreigend inschatten). Want als je het niet zou willen, waarom doe je het dan op die ongefundeerde manier?Stoeptegeltje schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 23:10:
[...]
Waarom zou ik wensdenken voor een crisis? 😣
De mensen met geld stappen over en de paupers blijven achter met steeds duurder gas. En daar moeten dan weer toeslagen voor komen want de VVD heeft nog niet de totale hegemonie.DjoeC schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:55:
[...]
Als het over gas gaat is dat natuurlijk wel "erg slim", het houdt de prijzen hoger dan nodig en stimuleert daarmee de transitie
En laten we het maar niet hebben over het warmtenet debacle.
Stoeptegeltje schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 15:46:
Dus ik verwacht niets van 1 EU op het moment dat er echt een tekort aan gas komt.
Voegt niet veel toe in de discussie (die op zich al niks toevoegt), maar Noorwegen zit niet in de EU.The Third Man schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 23:20:
Daarnaast kaart de EU als geheel de gasleveringen af, in samenwerking
Maar heeft wel een energy-partnership met de EU (zie dit achtergrondartikel )en valt als EEA-lid wel binnen de verdragen die in die scope zijn ondertekend. Alleen noemde ik het als twee losse zaken; Noorwegen is een grote factor, maar daarnaast opereert de EU in de breedte als één samenwerkende partij om op de internationale markt aan leveringszekerheid te komen.Truus01 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:23:
[...]
[...]
Voegt niet veel toe in de discussie (die op zich al niks toevoegt), maar Noorwegen zit niet in de EU.
Verder is het natuurlijk wel een van de hoofdfactoren achter de tariefstellingen, dus het lijkt me wel redelijk relevant voor de discussie.
Ik zeg ook niet dat je nooit een langdurig contract moet afsluiten, alleen dat je dat niet moet doen in onzekere tijden, zoals nu met het Iran conflict. De tarieven rijzen nu weer de pan uit met de escalatie van dat conflict dus nu moet je zeker geen langdurig contract afsluiten, want dan zit je lang met te hoge tarieven. Er is er natuurlijk een kans dat alles nog verder escaleert en dat het nog duurder wordt en dan zit je achteraf goed, maar die kans lijkt me kleiner dan dat de tarieven weer lager zullen zijn dan nu (afgezien van eventuele heffingen in de toekomst).KraveN schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:09:
[...]
Helaas hebben we geen glazen bol. Dus achteraf kun je pas zeggen of het wel of niet goed was. Ik heb afgelopen 5 jaar, een 3 jarig contract gehad en een 2 jarig contract. Dat heeft achteraf goed uitgepakt. Weten waar je aan toe bent is ook wel fijn.
Mijn contract verloopt en ik moet nu weer over naar iets anders, ik zie de laatste dagen de kWh tarieven weer omhoog schieten. Ik heb gelukkig geen gas, maar tot nu toe heb ik nog geen contract gevonden die goedkoper is dan wat ik nu heb op basis van kWh prijzen. Moet nu helaas ook terugleverkosten gaan betalen, saldering weg, dus de prijs gaat hoe dan ook omhoog. Ongeveer x 2 als ik alle vergelijkingssites moet geloven.
Dus mijn zoektocht loopt nog :)
Ook vanwege de afschaffing van saldering moet je nu geen langdurig contract afsluiten, de netto terugleververgoeding is vrijwel €0 voor vaste contracten, daar zit je dan sowieso 2 of 3 jaar aan vast met een langdurig contract. Ik zelf zou afwachten totdat afschaffing van saldering een feit is en dan eens kijken hoe de energiemarkt er voorstaat.
Eens, ik denk erover om gewoon nu over te stappen op dynamisch. Mijn grootverbruikers een beetje sturen voor zover dat kan en vanaf jan eens even kijken wat de markt gaat doen.Novax schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:37:
[...]
Ik zeg ook niet dat je nooit een langdurig contract moet afsluiten, alleen dat je dat niet moet doen in onzekere tijden, zoals nu met het Iran conflict. De tarieven rijzen nu weer de pan uit met de escalatie van dat conflict dus nu moet je zeker geen langdurig contract afsluiten, want dan zit je lang met te hoge tarieven. Er is er natuurlijk een kans dat alles nog verder escaleert en dat het nog duurder wordt en dan zit je achteraf goed, maar die kans lijkt me kleiner dan dat de tarieven weer lager zullen zijn dan nu (afgezien van eventuele heffingen in de toekomst).
Ook vanwege de afschaffing van saldering moet je nu geen langdurig contract afsluiten, de netto terugleververgoeding is vrijwel €0 voor vaste contracten, daar zit je dan sowieso 2 of 3 jaar aan vast met een langdurig contract. Ik zelf zou afwachten totdat afschaffing van saldering een feit is en dan eens kijken hoe de energiemarkt er voorstaat.
On topic het Greenchoice Unive 2 jarig contract is in kwh prijzen gestegen en ook het tijd prijs contract van Vattenfall. En dat zal inderdaad gerelateerd zijn aan het midden-oosten.
dit wordt gewoon weer covid2.0 waarbij een crisis uitgemolken wordt over de rug van de burger.
waarbij de overheid waarschijnlijk weer de portemonnee mag trekken om de burger te compenseren ipv de woekerwinsten te gebruiken van de energie en gasbedrijven
Er stond maandag een artikel hierover in het AD, over een onderzoek van het ACM dat de oliemaatschappijen meer verdienen door de oorlog.Stoeptegeltje schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:37:
Gisteren op de radio dat de energiebedrijven en Shell’s etc gemiddeld 20% meer winst maken ten opzichte van voor de Iran-crisis.
dit wordt gewoon weer covid2.0 waarbij een crisis uitgemolken wordt over de rug van de burger.
waarbij de overheid waarschijnlijk weer de portemonnee mag trekken om de burger te compenseren ipv de woekerwinsten te gebruiken van de energie en gasbedrijven
Maar ook al verdienen de oliemaatschappijen meer door de oorlog, de grootste verdiener blijft toch de overheid met meer dan de helft van de benzineprijs als accijns en BTW (± €1,25), accijns is een vast bedrag, maar er is sinds de oorlog al bijna een half miljard euro aan extra BTW binnengekomen vanwege de hogere pompprijs.
https://www.ad.nl/economie/marktwaakhond-zet-prijsopbouw-van-benzine-en-diesel-online-zoveel-verdienen-raffinaderijen-per-liter~aa11e7675/
Ook in het VK heeft de nieuwe ploeg de BTW (5%) laten vervallen op stroom en daar zien zij stroom wel als een eerste levensbehoefte en hier als een luxe goed met 21% BTW.
Maar we zitten nu dan ook nog steeds in de onzekere tijden met de Iran situatie. De vraag is of je er over 2 of 3 jaar weer kosteloos vanaf kan. Dat is natuurlijk ook onzeker maar een kwestie van afweging.Sport_Life schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:33:
[...]
Die onzekerheid werkt 2 kanten op natuurlijk.
Ik heb ook 3 jaar vast gekozen (23ct alleen stroom met bonus), het contract is nog niet ingegaan of ik kan er al elk moment kostenloos vanaf omdat de huidige tarieven hoger zijn. (Bijvoorbeeld als er een aanbieder komt met hoge teruglever vergoeding
)
Sport_Life in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"
Daarom stond er ook "over het algemeen"Wat meest verstandige is zal voor iedere situatie weer anders zijn. Zo zijn die hoge gastarieven voor mij nu heel gunstig want dat versnelt de terugverdientijd van mijn warmtepomp.
Bijna de helft van de stroomprijs bestaat uit belastingen, dus een daling van de prijs heeft maar voor 50% impact. Dat beperkt ook het risico op prijsdaling of stijging. Het grootste 'risico' bij meerjarige contracten is dat er een leverancier komt met hoge teruglever vergoeding. Maar daar ga ik niet vanuit. Wellicht dat een dynamisch tarief gunstiger is.Novax schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:04:
[...]
Maar we zitten nu dan ook nog steeds in de onzekere tijden met de Iran situatie. De vraag is of je er over 2 of 3 jaar weer kosteloos vanaf kan. Dat is natuurlijk ook onzeker maar een kwestie van afweging.
[...]
Daarom stond er ook "over het algemeen"Voor stroom is het zeker afhankelijk van de situatie, helemaal met zonnepanelen en de afschaffing van saldering.
Gasprijzen zijn veel volatieler.
[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 23-07-2026 10:11 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Je hebt je post al aangepast met wat ik bedoel. Voor mensen met zonnepanelen lijkt het me nu niet handig voor stroom om een langjarig contract aan te gaan. Ik denk dat nog niet veel mensen beseffen wat de impact zal zijn van de afschaffing van de salderingsregeling als je veel stroom teruglevert.Sport_Life schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:09:
[...]
Bijna de helft van de stroomprijs bestaat uit belastingen, dus een daling van de prijs heeft maar voor 50% impact. Dat beperkt ook het risico op prijsdaling of stijging. Het grootste 'risico' bij meerjarige contracten is dat er een leverancier komt met hoge teruglever vergoeding. Maar daar ga ik niet vanuit. Wellicht dat een dynamisch tarief gunstiger is.
Gasprijzen zijn veel volatieler.
Op een normale elektriciteitsrekening in Nederland is het bedrag over het stroomverbruik negatief. Pas wanneer je een hoeveelheid elektriciteit gebruikt waarmee je het ruimschoots onder een luxe levensstijl kunt scharen, kom je aan de kant van "betalers" terecht. Afhankelijk van je stroomtarief zit er momenteel grofweg tussen de €0,15 en €0,20 aan belasting op een kWh. Maar je heffingskorting energiebelasting is €630,-. Dus pas bij een verbruik van ruim boven 3000kWh betaal je netto belasting over je stroomverbruik.esphome schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:57:
In de VK kennen zij de Windfall tax en bedrijven die veel winst maken betalen dus extra belasting.
Ook in het VK heeft de nieuwe ploeg de BTW (5%) laten vervallen op stroom en daar zien zij stroom wel als een eerste levensbehoefte en hier als een luxe goed met 21% BTW.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Het VK is het land van een volkomen verouderd woningbestand. Land van straalkacheltjes en doorstroomdouches, enkel glas en overal tocht omdat de woningen zo lek als een mandje zijn.esphome schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:57:
Dat is wat je krijgt als je alleen maar inzet op de energie voor consumenten goedkoop te houden en verduurzaming van het woningbestand niet stimuleert. En daardoor moet er bij stijgende energieprijzen steeds meer publiek geld letterlijk verbrand worden om de status quo te houden. Nee dank je, ik denk dat we het hier beter doen.
Ahum, als ik alleen de gebruikte kWh hoefde te betalen dan gaat dat op. Helaas komt er nog van alles bij en zo verdampt de heffingskorting al bijna alleen door de netwerkkosten.Ivow85 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 14:11:
[...]
Op een normale elektriciteitsrekening in Nederland is het bedrag over het stroomverbruik negatief. Pas wanneer je een hoeveelheid elektriciteit gebruikt waarmee je het ruimschoots onder een luxe levensstijl kunt scharen, kom je aan de kant van "betalers" terecht. Afhankelijk van je stroomtarief zit er momenteel grofweg tussen de €0,15 en €0,20 aan belasting op een kWh. Maar je heffingskorting energiebelasting is €630,-. Dus pas bij een verbruik van ruim boven 3000kWh betaal je netto belasting over je stroomverbruik.
Vandaag nog in het nieuws dat de huurders in Nederland achterlopen op het gebied van isolatie van de woningen. Het is niet allemaal zo goed hier.ASW1 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 14:37:
[...]
Het VK is het land van een volkomen verouderd woningbestand. Land van straalkacheltjes en doorstroomdouches, enkel glas en overal tocht omdat de woningen zo lek als een mandje zijn.
Dat is wat je krijgt als je alleen maar inzet op de energie voor consumenten goedkoop te houden en verduurzaming van het woningbestand niet stimuleert. En daardoor moet er bij stijgende energieprijzen steeds meer publiek geld letterlijk verbrand worden om de status quo te houden. Nee dank je, ik denk dat we het hier beter doen.
Mijn huurwoning zou label C of D hebben als er geen zonnepanelen er waren opgelegd. Heeft nu label A, de isolatie is nog steeds van niveau van 50 jaar geleden. Dubbel glas van 25 jaar geleden en zo nog magertjes vergeleken met HR+ of beter.
Vorig jaar is het enkel glas vervangen door HR+ en waren allemaal onverwarmde ruimtes en zo geeft het in de zomer alleen minder warmte instraling wat zeker fijn is.
Uit nieuwsgierigheid, hoeveel bedragen die netwerkosten dan wel niet wanneer die de vernoemde 630€ opeten?esphome schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 14:41:
[...]
Ahum, als ik alleen de gebruikte kWh hoefde te betalen dan gaat dat op. Helaas komt er nog van alles bij en zo verdampt de heffingskorting al bijna alleen door de netwerkkosten.
Die berekening gaat niet op. Je vergeet de vaste kosten van de leverancier en je vergeet de netwerkkosten. Die samen slokken al een flink deel van de heffingskorting op en dan heb je nog geen kWh gebruikt.Ivow85 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 14:11:
[...]
Op een normale elektriciteitsrekening in Nederland is het bedrag over het stroomverbruik negatief. Pas wanneer je een hoeveelheid elektriciteit gebruikt waarmee je het ruimschoots onder een luxe levensstijl kunt scharen, kom je aan de kant van "betalers" terecht. Afhankelijk van je stroomtarief zit er momenteel grofweg tussen de €0,15 en €0,20 aan belasting op een kWh. Maar je heffingskorting energiebelasting is €630,-. Dus pas bij een verbruik van ruim boven 3000kWh betaal je netto belasting over je stroomverbruik.
Bij mijn netwerkbedrijf (Stedin) 476 Euro als je alleen stroom hebt, heb je ook gas dan komt door noge eens 275 Euro bovenop.IvoB2 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:04:
[...]
Uit nieuwsgierigheid, hoeveel bedragen die netwerkosten dan wel niet wanneer die de vernoemde 630€ opeten?
[ Voor 14% gewijzigd door hanev001 op 23-07-2026 15:16 ]
Het ging erom dat iemand de VK zat op te hemelen omdat de energie daar gesubsidieerd wordt. Ik zeg niet dat het hier allemaal zo geweldig is, maar wel een stuk beter dan in het VK.esphome schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 14:49:
[...]
Vandaag nog in het nieuws dat de huurders in Nederland achterlopen op het gebied van isolatie van de woningen. Het is niet allemaal zo goed hier.
Dat was ik.ASW1 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:10:
[...]
Het ging erom dat iemand de VK zat op te hemelen omdat de energie daar gesubsidieerd wordt. Ik zeg niet dat het hier allemaal zo geweldig is, maar wel een stuk beter dan in het VK.
Elektra € 475,84 euro en gas 186,64 euro en poef deed de heffingskorting op jaarbasis.IvoB2 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:04:
[...]
Uit nieuwsgierigheid, hoeveel bedragen die netwerkosten dan wel niet wanneer die de vernoemde 630€ opeten?
Maar als je 630 € terugkrijgt hou je er toch nog aan over?esphome schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:21:
[...]
Elektra € 475,84 euro en gas 186,64 euro en poef deed de heffingskorting op jaarbasis.
Of mis ik ergens iets?
(Ik heb het trouwens alleen over elektra)
Ja bijzonder knap doen ze dat. Hier ook zonnepanelen en toen hebben ze meteen mechanische ventilatie aangelegd. En tadaaaa energielabel A. Gasverbruik mbt verwarmen is absoluut niet minder geworden en de buitenmuur voelt van binnen nog steeds echt steenkoud aan in de winter. Muur is zo'n 25 jaar geleden met van die piepschuim bolletjes ingespoten. Dus bij de isolatie-upgrade ronde werd er gezegd gaan we niks aan doen want al gedaan en we gaan ook niet kijken hoe de kwaliteit nog is van de isolatie. Vinkje op het formulier 'geisoleerde muur'. En verder niet zeiken. Maar comfort en lagere stookrekening helaas pindakaas.esphome schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 14:49:
[...]
Vandaag nog in het nieuws dat de huurders in Nederland achterlopen op het gebied van isolatie van de woningen. Het is niet allemaal zo goed hier.
Mijn huurwoning zou label C of D hebben als er geen zonnepanelen er waren opgelegd. Heeft nu label A, de isolatie is nog steeds van niveau van 50 jaar geleden. Dubbel glas van 25 jaar geleden en zo nog magertjes vergeleken met HR+ of beter.
Vorig jaar is het enkel glas vervangen door HR+ en waren allemaal onverwarmde ruimtes en zo geeft het in de zomer alleen minder warmte instraling wat zeker fijn is.
Correct,ik heb laatst 10 kwh ingevuld en kreeg 130 euro toe. Dus dat verdien je met een elektra aansluitingIvoB2 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 17:50:
[...]
Maar als je 630 € terugkrijgt hou je er toch nog aan over?
Of mis ik ergens iets?
1 PVoutput . Dongen NB
De vaste kosten bedragen bij mijn netbeheerder 167,65 € en van teruggave energiebelasting is geen sprake. Dat blijft dus 167,65 €.
[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 23-07-2026 18:37 ]
Mijn "SJA" is 24 kWh volgens de netbeheerderreneeke1970 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 18:09:
[...]
Correct,ik heb laatst 10 kwh ingevuld en kreeg 130 euro toe. Dus dat verdien je met een elektra aansluiting
en ik kreeg bij de jaarafrekening in april van de energieleverancier netto € 216,12 terug,
o.a. met dank aan de vermindering EB en de bonus van € 100,-
Mijn gesaldeerd verbruik was trouwens -537 kWh (oude ferraris uit 1984
Ik wacht met smart op de nieuwe smartmeter
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Dat zijn kosten...hanev001 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:06:
[...]
Die berekening gaat niet op. Je vergeet de vaste kosten van de leverancier en je vergeet de netwerkkosten. Die samen slokken al een flink deel van de heffingskorting op en dan heb je nog geen kWh gebruikt.
Je moet kosten niet verwarren met de belasting op je energieverbruik.esphome schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:21:
[...]
Elektra € 475,84 euro en gas 186,64 euro en poef deed de heffingskorting op jaarbasis.
Feit is dat met een gemiddeld stroomverbruik van 2400kWh het bedrag aan belastingen negatief is op de elektriciteitsrekening in Nederland (tenzij je woekerprijzen voor je elektriciteit betaalt).
Als jij manieren weet om geheel kosteloos de administratie van een energieleverancier te doen of een elektriciteitsnet te beheren gaan de hoge heren in de energie branche graag met je in gesprek.
Wat is dat voor een wereld vreemd antwoord. De totale energie rekening is een kostenpost waarvan een groot deel belasting is. Wat jij doet is creatief rekenwerk om een bepaald beeld te scheppen dat op geen enkele manier relatie heeft met de werkelijkheid.
Bwa, wanneer je het in Vlaanderen een beetje slim aanpakt en geen grote verbruiker bent betaal je aan bepaalde energieleveranciers 10,60 kWh voor de eerste 1800 kWh netafname en niets voor de eerste 1650 kWh (het eerste jaar).Ivow85 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 19:40:
Als jij manieren weet om geheel kosteloos de administratie van een energieleverancier te doen of een elektriciteitsnet te beheren gaan de hoge heren in de energie branche graag met je in gesprek.
Kan zelfs onder de 10 cent (maar dan beperkt tot de eerste 1000 kWh netafname).
En in die prijs zit de BTW van 6% inbegrepen (die de energieleverancier moet doorstorten aan de overheid).
En die prijs (voor de energieleerancier) ligt ook nog eens voor tien jaar vast.
En dat ligt in dezelfde wereld als Nederland.
(Maar je betaalt uiteraard wel de netkosten en energiebelasting van ongeveer 12,6 cent/kWh maar daar ziet de energieleverancier niets van.Die int ze allen maar om door te storten.
[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 23-07-2026 19:51 ]
Nee, je mist niets. Bij een 0-verbruik levert het behouden van je elektra aansluiting (bij een energieleverancier die zo laag mogelijke vaste kosten berekent) je geld op.IvoB2 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 17:50:
[...]
Maar als je 630 € terugkrijgt hou je er toch nog aan over?
Of mis ik ergens iets?
Wat er bij dergelijke berichten als waar ik op reageerde mist is dat een vergelijk tussen landen bijna onmogelijk te maken is. En dat één aspect van de energierekening er uit pikken voor een vergelijk tussen landen volkomen zinloos is omdat je dan appels met peren gaat vergelijken.
Voor een enigszins goed vergelijk moet je de hele energie factuur bekijken van een doorsnee woning met een doorsnee huishouden. Elektriciteit, aardgas, flessengas, LPG in tanks, stookolie, kolen, pellets, brandhout en wat ik nog vergeet. Daar de totale kosten van nemen op jaarbasis inclusief abonnementen, belastingen, leveringskosten en eventuele kortingen en subsidies. En dan zou je het voor een eerlijk vergelijk ook nog moeten afzetten tegen de inkomens van het land. €200 per maand in Nederland komt immers heel wat minder hard aan dan €200 per maand in Portugal of Bulgarije voor de doorsnee man of vrouw.
Sommige landen kennen kortingen of BTW vrijstelling op tarieven per kWh/m3. Bij andere landen zitten juist netwerkkosten in die prijs per eenheid verwerkt en zo zijn er nog meer variabelen die de focus op één aspect gewoon volledig onbruikbaar maken.
Dat is geen wereldvreemd antwoord. Ik reageerde op een bericht waarin werd gesteld dat de belasting op elektriciteit in Nederland belachelijk hoog is en dat ze in het Verenigd Koninkrijk boffen met een aangekondigde btw-verlaging.hanev001 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 19:47:
[...]
Wat is dat voor een wereld vreemd antwoord. De totale energie rekening is een kostenpost waarvan een groot deel belasting is. Wat jij doet is creatief rekenwerk om een bepaald beeld te scheppen dat op geen enkele manier relatie heeft met de werkelijkheid.
Dan komen met een reactie die over kosten gaat sluit simpelweg niet aan op het bericht waarop je reageerde.
Maar de prijs voor de energiecomponent op de DA Epexmarkt voor o.a. België en Nederland loopt - op een paar uitzonderingen na - redelijk gelijk. En daar baseren de inkopers van de energielevveranciers hun prijzen ook op.
Er zijn er toch al verschillende die vanuit hun werkelijke situatie hebben aangegeven na teruggave van de energiebelasting niet te moeten betalen maar integendeel geld terug krijgen?hanev001 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 19:47:
[...]
Zoals ik eerder "van buitenaf" ook al aangaf is er ten zuiden van Nederland geen teruggave van energiebelasting en betaal je boven (ongeveer) 400 kWh netafname ook nog eens netbelasting per kWh plus accijnzen plus nog wat kosten en daarom BTW.
En op het kwartiervermogen boven de 2,5 kW (gemeten per maand) betaal je ook nog eens extra vermogensbelasting.
Al bij al valt het in NL inzake kosten , zeker voor kleine verbruikers, dan nog reuze mee.
[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 23-07-2026 20:00 ]
Natuurlijk is het vreemd. Jij probeert een relatie te leggen tussen de belasting die geheven wordt en het vrijstelling bedrag. Die is er helemaal niet. De vrijstelling krijgt iedereen die een electriciteits aansluiting heeft ongeacht gebruik. Het is ook bedoeld als korting op de gas rekening maar om dubbel uitbetaling te vermijden is alleen de E-aansluiting het beslis criterium. Het is als geheel bedoeld ter vermindering van de energie rekening en die rekening is de som van alle kosten.Ivow85 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 19:54:
[...]
Dat is geen wereldvreemd antwoord. Ik reageerde op een bericht waarin werd gesteld dat de belasting op elektriciteit in Nederland belachelijk hoog is en dat ze in het Verenigd Koninkrijk boffen met een aangekondigde btw-verlaging.
Dan komen met een reactie die over kosten gaat sluit simpelweg niet aan op het bericht waarop je reageerde.
Die relatie is er wel hoor, het heet niet voor niets "vermindering energiebelasting"hanev001 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 20:11:
[...]
Natuurlijk is het vreemd. Jij probeert een relatie te leggen tussen de belasting die geheven wordt en het vrijstelling bedrag. Die is er helemaal niet. De vrijstelling krijgt iedereen die een electriciteits aansluiting heeft ongeacht gebruik. Het is ook bedoeld als korting op de gas rekening maar om dubbel uitbetaling te vermijden is alleen de E-aansluiting het beslis criterium. Het is als geheel bedoeld ter vermindering van de energie rekening en die rekening is de som van alle kosten.
Eigenaardige regeling. Werk te weinig op de ambtenarij?hanev001 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 20:11:
Het is als geheel bedoeld ter vermindering van de energie rekening en die rekening is de som van alle kosten.
Schaf dan gewoon de energiebelasting (tot een bepaald volume) op netafname af.
Wat is het doel om ze eerst aan te rekenen en vervolgens forfaitair terug te betalen zodat sommigen er nog winst op doen? Dat is pas vreemd.
Nog vreemder is een korting energiebelasting geven op gas aan dat deel van de consumenten dat niet eens een gasaansluiting heeft.
Heeft de NL-overheid geld teveel in kas?
De vermindering EB is niet specifiek voor gas en/of stroom, ze wordt wel samen met de energierekening voor stroom verrekend. Waarschijnlijk omdat iedereen een stroomaansluiting heeft.IvoB2 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 22:10:
[...]
Eigenaardige regeling. Werk te weinig op de ambtenarij?
Wat is het doel om ze eerst aan te rekenen en vervolgens forfaitair terug te betalen zodat sommigen er nog winst op doen? Dat is pas vreemd.
Nog vreemder is een korting energiebelasting geven op gas aan dat deel van de consumenten dat niet eens een gasaansluiting heeft.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Blijkbaar niet specifiek voor een van beiden maar blijkbaar, als ik op bovenstaande quote afga, wel voor beiden.hanev001 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 20:11:
Het is ook bedoeld als korting op de gas rekening maar om dubbel uitbetaling te vermijden is alleen de E-aansluiting het beslis criterium.
En dat heeft als indirect gevolg dat wie geen gasaansluiting heeft wel de "korting" bedoeld voor zowel een gas- als stroomaansuiting krijgt.
Ik blijf het een vreemde bedoening vinden voor een "gidsland" .
Het is inderdaad een bijzondere regeling. Een "eerste schijf" tot een bepaald verbruik waarbij (bijna) geen energiebelasting geheven wordt zou logischer zijn.IvoB2 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 22:10:
[...]
Eigenaardige regeling. Werk te weinig op de ambtenarij?
Maar... de NL overheid heeft in elk geval minder tekorten dan de overheden in België
Hier kreeg je - om nog maar bij de energierekening te blijven - tot 20 jaar productievergoeding op opwekken eigen stroom (ongeacht wat je er daarna mee deed), belastingvrij en voor een prijs die twintig jaar geleden al hoger lag dan de all in netafnameprijs nu.
En heb je een bedrijfsauto die je thuis kan laden dan krijg je er nog een bijna even hoge vergoeding per kWh bovenop. Eveneens belastingvrij. En vanaf volgend jaar waarschijnlijk nog wat ERE-vergoedingsregeling erbij. Zit je al bijna aan 1 €/kWh netto vergoeding bovenop gratis energie verbruik. Dan wordt de energierekening een feestje ipv een last.
Zie het ook als een stukje stimulans voor huizen om gasloos te gaan. Voor een gidsland stiekem dus wel logischIvoB2 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 22:41:
[...]
Blijkbaar niet specifiek voor een van beiden maar blijkbaar, als ik op bovvenstaandequote afga, wel voor beiden.
En dat heeft als indirect gevolg dat wie geen gasaansluiting heeft wel de "korting" bedoeld voor zowel een gas- als stroomaansuiting krijgt.
Ik blijf het een vreemde bedoening vinden voor een "gidsland" .
Het zou toch wat zijn als je gestraft wordt als je die gasaansluiting laat vallen. Stiekem gebeurd dat wel een beetje, want de energiemaatschappijen geven je minder welkomstkorting zonder gas. Maar dat zijn op winst gerichte bedrijven en geen overheid.
Jij moet de heffingskorting energiebelasting niet verwarren met belastingen. Die heffingskorting wordt gegeven als steun in het betalen van de energierekening. Vorig jaar, samen met de belastingdienst, Engie hierop nog gewezen dat zij verkeerd deden door de heffingskorting niet uit te betalen als er geen energiebelasting verschuldigd was. De vereisten voor het krijgen van de heffingskorting hebben andere criteria voor huishoudens.Ivow85 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 19:40:
[...]
Je moet kosten niet verwarren met de belasting op je energieverbruik.
Feit is dat met een gemiddeld stroomverbruik van 2400kWh het bedrag aan belastingen negatief is op de elektriciteitsrekening in Nederland (tenzij je woekerprijzen voor je elektriciteit betaalt).
Die twee "belastingen" zijn niet gerelateerd anders dan het naampje.
Dus terug naar waar ik startte, dat was dat in Nederland energie niet als een eerste levensbehoefte ziet, maar als een luxe artikel ziet en zo er het hoge BTW tarief over heft.
Echt niet. Naampjes dekken niet altijd ook de lading en hier is het dan ook een financiële steun voor huishoudens en wordt ook uitgekeerd als er helemaal geen energiebelasting verschuldigd is.Martin7182 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 21:59:
[...]
Die relatie is er wel hoor, het heet niet voor niets "vermindering energiebelasting"
Als het een andere naam op de energierekening had gehad dan had het geen ander resultaat opgeleverd onder de streep.
esphome in "Engie snoeit in de terugleververgoeding"
De heffingskorting bestaat al sinds 1996 en toen was gas nog populairder dan nu. En toen werd het ook alleen over de elektra zijde uitgekeerd.Glashelder schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 23:00:
[...]
Zie het ook als een stukje stimulans voor huizen om gasloos te gaan. Voor een gidsland stiekem dus wel logisch
Het zou toch wat zijn als je gestraft wordt als je die gasaansluiting laat vallen. Stiekem gebeurd dat wel een beetje, want de energiemaatschappijen geven je minder welkomstkorting zonder gas. Maar dat zijn op winst gerichte bedrijven en geen overheid.
Of het zo is dat het gaat om gasloos te gaan betwijfel ik dan.Per elektriciteitsaansluiting met betrekking tot onroerende zaken die op zich als gebouwde eigendommen zijn aan te merken en die kunnen dienen als woning of ten behoeve van de uitoefening van een bedrijf of beroep of anderszins een verblijfsfunctie hebben, wordt een vermindering toegepast, een soort heffingskorting. Deze bedroeg in 2018 exclusief btw € 308,54, inclusief 21% btw € 373,33. De Wet van 19 december 2018 tot wijziging van enkele belastingwetten en enige andere wetten (Fiscale vergroeningsmaatregelen 2019) heeft onder meer deze vermindering met ingang van 2019 verlaagd naar € 257,54 excl. btw, € 311,62 incl. 21% btw.Voor 2022 is de vermindering tijdelijk verhoogd van €462,62 naar €681,63 exclusief btw.
Er is niet iets dergelijks voor gas. Als de heffingskorting hoger is dan de belasting over het verbruik wordt het verschil uitbetaald. In de praktijk wordt het verschil verrekend met de rest van de energierekening.
Bron: Wikipedia: Energiebelasting in Nederland
De beweegredenen voor invoering toen zijn totaal irrelevant voor eventuele beweegredenen nu om de korting niet te verlagen als een huis gasloos gaat.esphome schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:52:
[...]
De heffingskorting bestaat al sinds 1996 en toen was gas nog populairder dan nu. En toen werd het ook alleen over de elektra zijde uitgekeerd.
[...]
Of het zo is dat het gaat om gasloos te gaan betwijfel ik dan.
Ik zou maar niet te hard roepen voor een lager BTW-tarief op energie.esphome schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:36:
Dus terug naar waar ik startte, dat was dat in Nederland energie niet als een eerste levensbehoefte ziet, maar als een luxe artikel ziet en zo er het hoge BTW tarief over heft.
Hier kreeg de federale overheid het lumineuze idee om de BTW op o.a. elektriciteit van 21 naar 6% te verlagen (midden één van de vorige "energiecrissisen"). En zich daarbij op de borst kloppend in te zitten met de minder bedeelde kiezers.
Gelijktijdig werd er ook "ter compensatie" een vaste accijns van ongeveer 5 cent/kWh in het leven geroepen (waar dan ook nog eens BTW op geheven wordt).
Dat is nadien alleen maar nadelig voor de eindklant gebleken. Iedereen die een beetje kan rekenen weet dat een vaste belasting op een relatief lage basiskost altijd (gegarandeerd) meer opbrengt dan een belasting in een percentage (ook al was dat percentage hoger).
[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 24-07-2026 16:07 ]
En er komt nog meer verschuivingen aan: https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i44322/het-dilemma-eerste-stap-vlaamse-taxshift-gezet-maar-gaat-het-snel-genoegIvoB2 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 16:07:
[...]
Ik zou maar niet te hard roepen voor een lager BTW-tarief op energie.
Hier kreeg de federale overheid het lumineuze idee om de BTW op o.a. elektriciteit van 21 naar 6% te verlagen (midden één van de vorige "energiecrissisen"). En zich daarbij op de borst kloppend in te zitten met de minder bedeelde kiezers.
Gelijktijdig werd er ook "ter compensatie" een vaste accijns van ongeveer 5 cent/kWh in het leven geroepen (waar dan ook nog eens BTW op geheven wordt).
Dat is nadien alleen maar nadelig voor de eindklant gebleken. Iedereen die een beetje kan rekenen weet dat een vaste belasting op een relatief lage basiskost altijd (gegarandeerd) meer opbrengt dan een belasting in een percentage (ook al was dat percentage hoger).
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden