Je riep mij vanuit de kroeg naar de kroeg?
Ik kan niets met dat artikel van de ANWB want slaat niet op mijn rekening.
De welkomstkorting wordt sinds 01/7/2026 immers niet meer na vervallen termijn van een jaar uitgekeerd maar pro rata per dag dat men klant is en dat vanaf dag 1.
Het is dus volledig aan mij, de klant, om zelf te bepalen hoelang ik klant blijf en hoeveel kWh ik afneem om de extra winst te maximaliseren.
Met die extra winst zal ik dan wel zelf een goede Cubaanse sigaar opsteken. Er blijft dan zelfs nog genoeg over voor een kwalitatieve whisky of, nee en, glas rum (of een ander cadeautje aan jezelf).
Ik betaal uiteraard ook geen "voorschotten op meerverbruik

want mijn verbruik (en netafname) bepaal ik nog altijd zelf en niet de energiemaatschappij.
Uiteraard moet je zelf een heel klein beetje moeite doen en in je agenda minstens een maand voor het eerste jaar om is aanstippen dat je de lopende voorwaarden nog eens moet nakijken en kijken of er elders weer niets beter valt te rapen en dat afwegen tegen de loyaliteitskorting die je krijgt wanneer je je contract bij de huidige leverancier wil verlengen.
Een 15 tot 30 minuten werk per jaar?
Uiteraard betaald finaal de klant die het allemaal niet zo opvolgt de voordelen van de alerte klanten. Maar dat is geen rad voor de ogen draaien van alerte klanten. Integendeel.
Uiteraard moet je ook zo alert zijn om te vergelijken op basis van je werkelijke afrekening en niet op basis van virtuele voorschotten.
Uiteraard maak je daarbij (in Vlaanderen) geen gebruik van commerciële vergelijkingsites met een verborgen commerciële agenda maar begin je bij de officiële vergelijkingssite van de nutsregulator waar iedere kostenpost van de energiefactuur punt voor punt met elkaar vergeleken wordt.
Jaren blijven zitten bij één leverancier op basis van als "informatie" vermomde reclame voor zichzelf (wij van WC eend?) kan de onwetenden misschien rust geen maar ik verkies toch liever ruime rust in eigen portemonnee.
Maar zoals je zelf zegt, ieder zijn keuze. En die ligt voor mij niet bij misleidende rust maar bij een zo hoog mogelijk economische voordeel.
Op basis van de goed gelezen contractvoorwaarden zal op 1/10/2027 mijn huishoudelijke energierekening (inclusief thuisladen EV) ruim negatief zijn (als in geld terugkrijgen). Zo'n sigaren mogen ze me ieder jaar blijven opsturen.
Hoeveel ga jij de volgende 365 dagen bij de ANWB aan energiekosten kwijt zijn of winnen?
ps. boven de voornoemde netto bonus van 200 € de afgelopen twee dagen nog eens extra 4x50€ referrals binnengeharkt.
[
Voor 10% gewijzigd door
IvoB2 op 12-08-2026 21:17
]