PV-prod 6300 kWh/jr.
import 2000
teruglevering 3200
verbruik dus een dikke 5000 kWh, dat is huishouden, lucht>lucht warmtepomp (1200)en EV (1500 thuisladen)
Dat is dan met een 3 kWh plug&play accu.
Ik ben na intussen 2 jaar intensief alle stromen bijhouden tot de conclusie gekomen dat alle maatregelen (extra PV, EV, accu, verbruik verschuiven, dynamisch contract) op zichzelf niet zo heel veel opleveren, maar vooral in combinatie een dramatisch verschil maken. Hier is voor alle bovenstaande + nog 100 m³/jr gas voor warm water, + nog 500 kWh snelwegladen, de totale maandelijkse energierekening €60, als de EB-saldering wegvalt wordt dat dan € 80.
Accu is ook nu na ruim een jaar bijhouden nog steeds lastig uitrekenen,
Twee overwegingen bij die accu:
1) minder fossiel in de avond/nacht
2) "verzekering" tegen hoge avondpiekprijzen, wat meehielp naar een dynamisch contract over te durven stappen.
Wij zijn veel thuis, grootverbruikers als EV en witgoed draaien behalve uitzonderingsgevallen overdag, en als het enigszins kan als er een zonnetje schijnt en de prijzen laag zijn. Wij zijn dus kampioen verbruiksschuiven.
Sinds maart laadt de accu standaard pas vanaf 12 uur, als de teruglevering het minste opbrengt.
zo is het gelukt om voor de teruggeleverde kilowatturen van maart tot nu 9 ct/kWh kaal EPEX gemiddeld te krijgen, plus bijv de auto spotgoedkoop te laden.
Er zijn op een jaar tijd afgerond 1400 overwegend goedkope kWh-en die accu in gegaan, en 1100 overwegend duurdere er weer uit.
Reken alvast met einde salderen, 1400 kWh erin die in de teruglevering gemiddeld weinig opgebracht zouden hebben, noem dat €40 aan gemiste teruglevering
1100 eruit, die incl de EB toch zeker gemiddeld 20 ct zouden hebben gekost.
Zo betaalt dit accuutje zich met minstens € 200 per jaar terug. In een worst case scenario zou ik het een goedkope hobby willen noemen, of een goedkope verzekering tegen piekprijzen, of een goedkope manier om weer een hapje fossiel te minderen, zo u wilt.
MAAR: ik ben er ook van overtuigd dat we over 2 jaar tijdgebonden netwerktarieven hebben. Ik schat dat het dan anderhalf keer zo hard gaat.