aeacus45 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:28:
https://www.nu.nl/economie/6395658/wie-zonnestroom-meteen-gebruikt-blijft-ook-vanaf-volgend-jaar-besparen.html
Interessant artikel, maar ik denk dat er vooral een nuance nodig is. Het is niet zozeer dat zonnepanelen straks "niet meer rendabel" zijn, maar dat het verdienmodel verandert. De salderingsregeling verdwijnt en daardoor wordt het steeds belangrijker om de stroom te gebruiken op het moment dat je hem opwekt.
Voorheen was het financieel bijna hetzelfde of je overdag je wasmachine draaide of je zonnestroom terugleverde en 's avonds weer stroom afnam. Straks wordt eigen verbruik veel waardevoller. Dus zaken als een warmtepompboiler, thuisbatterij, elektrische auto laden op zonnige momenten of slim sturen van apparaten worden interessanter.
Wat ik wel mis in dit soort artikelen: de meeste mensen hebben helemaal geen 100% zelfverbruik. Een gemiddeld huishouden werkt overdag, terwijl de panelen juist dan pieken. Het echte vraagstuk wordt dus niet "hebben zonnepanelen nog zin?", maar "hoe zorg je dat je meer van je eigen opwek gebruikt?"
Benieuwd hoe jullie hiernaar kijken: wie heeft zijn installatie al aangepast op hoger eigen verbruik? Slimme metersturing, batterij, EV-laden of gewoon apparaten overdag laten draaien?
Voordat ik een batterij had, had ik mijn verbruik al verplaatst naar overdag. Panelen op oost/west.
Met de SG+ functie van zonnepanelenomvormer directe verbinding met de warmtepomp die ook de tapwatervat verwarmd. Klokprogramma voor warmwater op beste moment van de dag (beste moment is tussen 15-20C buitentemperatuur en genoeg PV productie) en legionella staat hier flexibel met SG+ aangestuurd, zodat hij alleen draait als omvormer langer dan 30 minuten >2,5kW produceert. Vervolgens wordt legionella weer 7 dagen vooruit gepland.
Maar goed, tapwater met warmtepomp met huidige buitentemperatuur is ultra efficient qua COP. Dus met 1,5kWh was dat wel klaar gisteren.
Koelen in vloerverwarming gaat ook tegen een COP van 6, dus ook dat is geen bulk verbruik tov PV productie (8,4kWh).
De bulk moet echt naar de EV. Laadpaal staat daarom default op PV modus met EVCC, waar ook een mininum vulling voor auto in staat gepland. Dus red de PV modus het niet, dan laad hij vervolgens op goedkoopste moment van de nacht.
Nu met (grote) batterij verandert dan het efficientste gebruiksmoment nogmaals. Goedkoopste momenten vallen nu vaak tussen 10 en 12 en tussen 14 en 16u. Dat betekent soms direct verkopen van PV productie buiten die tijden en expres extra inkopen binnen die tijden. Maar soms dus ook de batterij extra leegverbruiken (bijv de Laadpaal in fast modus) in de ochtend als batterij nog te vol is voor de verwachte PV productie.
Hier heb je ondertussen optimizers voor (EVCC, DAO, meer) die verwachte PV productie, verwacht verbruik/behoefte, batterij storage beschikbaarheid, prijs inkoop, prijs verkoop mee neemt in de berekening voor optimale verbruik en teruglevermomenten.