The Third Man schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:45:
@
Atomius en ter aanvulling: het wisselt ook tot welke datum je de overstap kan uitstellen. Stel je krijg 1 april je aanbod, maar je contract loopt pas 30 juni af, dan kan het zijn dat het aanbod het niet toestaat pas op 1 juli je nieuwe contract af te nemen. Wel iets om op te letten dus tenzij je contract al afgelopen is of zeer binnenkort afloopt. Maar vaak is het aanbod wel een kwartaal of langer geldig.
Je kunt hier een overzicht vinden hoe ver je van tevoren kunt afsluiten:
https://www.gaslicht.com/...het-juiste-overstapmoment
Ik had in 2025 begin april een contract afgesloten bij Vattenfal met startdatum begin juni 2025. Gek genoeg maakten ze hier een 11 maanden contract van, met startdatum begin juni 2025 en einddatum 30 april 2026 (wel gewoon met de 390 euro cashback).
Omdat ik niet had onthouden dat het een 11 maanden contract was en ik ook dacht dat je niet zo vroeg vantevoren kon overstappen (2 foute aannames van mijn kant) heb ik zitten slapen en ben de Iran-situatie niet voor geweest.
Als damage control heb ik net een 2 jarig contract afgesloten bij Vandebron. Gastarief is relatief hoog met 1,56 euro per kuub (betaal nu bij Vattenfal 1,30 euro), maar mijn verbruik is relatief laag met zo'n 200 kuub per jaar, dus is zo'n 52 euro per jaar meer dan ik nu betaal. Voor zo'n (potentiele) energiecrisis als waar we nu in zitten valt dat te overzien. Ik wil vooral het risico tegen verdere extreme stijgingen indekken, want ik heb de vorige energiecrisis nog vers in het hoofd, een beetje als @
R0181
Het mooie is wel dat je bij deze aanbieding ook de 400 euro cashback krijgt als je een relatief laag verbruik hebt. Dit was bij Vattenfal ook zo, en dat is ook waarom ik vorig jaar met Vattenfal in zee was gegaan.
Ik zie verder in de actievoorwaarden ook geen kleine lettertjes over een bepaald minimumverbruik (dit was bij bijvoorbeeld Innova wel zo, al kreeg ik volgens mij bij hen toen ik daar 2 jaar terug zat alsnog de volledige cashback).
https://www.gaslicht.com/...aarden-1-en-Meerjarig.pdf
Nadeel van een 2 jarig contract is natuurlijk wel dat je de cashback slechts 1x per 2 jaar krijgt, dus effectief 200 euro per jaar. Maarja - nogmaals - ik wil met dit contract vooral verrassingen voorkomen (ik weet nog dat ik ooit even 4 euro per kuub gas betaalde 😂)
Dan wat betreft de loytaliteitsbonus:
Novax schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 08:47:
Greenchoice heeft via de vergelijkers de loyaliteitsbonus van het losse 1 jarige gascontract weer verhoogd van €125 naar €175. Gastarief is ook weer iets lager maar nog steeds hoog met €1.38. Interessant als je een laag verbruik hebt vanwege de hoge cashback maar je bent wel minder fexibel.
Via Gaslicht.com krijg je (bij een jaarcontract) 250 euro cashback / loytaliteitsbonus bij Greenchoice, en bij sommige andere aanbieders zelfs 300 euro. Ik zie wel dat de tarieven per kWh / m3 wat hoger zijn via Gaslicht.com, dus het lijkt erop dat je een berekening moet maken voor jezelf wat het meest gunstig is.