De energierekening - kroegtopic

Pagina: 1 ... 163 164 Laatste
Acties:

• Cumulus-1
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-05 09:39
iMode schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 12:01:
[...]

Klopt, in de zomer zijn de contracten het goedkoopste.. Betaal nu 0,19 per kWh en 1,18 per kuub.
Dat zijn heel mooie tarieven. Wanneer heb je die contracten op de kop getikt?

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:51
esphome schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:28:
De tijdafhankelijke nettarieven gaat bij mij niets doen aangezien ik geen meter of zal hebben die mijn data regelmatig doorzendt aan de netbeheerder.

Zal dan te maken hebben met de vastgestelde generieke verdeelsleutel die bepaalt hoeveel stroom heb afgenomen in een bepaald tijdsvak.

Het is wel bijzonder dat teruggeleverde stroom als geen gebruik van het stroomnet wordt gezien. Halfwerk geleverd?
Dat het voorstel alleen werkt met een actieve slimme meter is duidelijk. De grote vraag is wat men met de andere meters gaan doen. Jij neemt aan dat er met een verdeelsleutel gewerkt gaat worden. Dat is wat voorbarig In het voorstel wordt gesproken over een mogelijke wetswijizging maar wat die dan zou moeten wijzigingen wordt niet gespecificeert. Ook wordt er gespeculeert over het toepassing van een hoog vast tarief.Bij het terugleveren wordt in het Berenschot verhaal een vraagteken geplaatst dus dan kan ook nog veranderen.

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 00:25
hanev001 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:52:
[...]

Dat het voorstel alleen werkt met een actieve slimme meter is duidelijk. De grote vraag is wat men met de andere meters gaan doen. Jij neemt aan dat er met een verdeelsleutel gewerkt gaat worden. Dat is wat voorbarig In het voorstel wordt gesproken over een mogelijke wetswijizging maar wat die dan zou moeten wijzigingen wordt niet gespecificeert. Ook wordt er gespeculeert over het toepassing van een hoog vast tarief.Bij het terugleveren wordt in het Berenschot verhaal een vraagteken geplaatst dus dan kan ook nog veranderen.
Het volgende boete topic is in de maak }>

• hanev001
Simpel360 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:58:
[...]

Het volgende boete topic is in de maak }>
Wat voor boete heb je het over? Dit gaat over het op een ander wijze in rekening brengen van de netwerkkosten. Heb je het gebruik goed onder controle en/of verminderd kan je zelfs goedkoper uit zijn. Mensen die veel gebruiken gaan meer betalen. Dat is juist een goede zaak,

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:32

Onbekend

...

De tijdafhankelijke nettarieven gaat bij mij niets doen aangezien ik geen meter of zal hebben die mijn data regelmatig doorzendt aan de netbeheerder.

Zal dan te maken hebben met de vastgestelde generieke verdeelsleutel die bepaalt hoeveel stroom heb afgenomen in een bepaald tijdsvak.

Het is wel bijzonder dat teruggeleverde stroom als geen gebruik van het stroomnet wordt gezien. Halfwerk geleverd?
Er komt zeer waarschijnlijk geen verdeelsleutel, maar gewoon 1 (hoog) tarief.
Dit is vergelijkbaar met mensen die een oude analoge kWh-meter hadden en op het TF-signaal omschakelde van normaal naar laag tarief. Dit is is sinds 1 juli 2021 verdwenen en sindsdien betalen deze mensen alleen het normale tarief.

(Dit is overigens niet vergelijkbaar met het probleem met afnemen en terugleveren, omdat je dan het elektriciteitsnet als buffer gebruikt.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Simpel360
hanev001 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:03:
[...]

Wat voor boete heb je het over? Dit gaat over het op een ander wijze in rekening brengen van de netwerkkosten. Heb je het gebruik goed onder controle en/of verminderd kan je zelfs goedkoper uit zijn. Mensen die veel gebruiken gaan meer betalen. Dat is juist een goede zaak,
Ik snap wat je schrijft.

Mijn glazenbol laat zien dat het gemiddelde duurder wordt. Resultaten uit het verleden zijn garantie voor de toekomst O-) . Er moet nogal wat geld tegen aan om alles up to spec te krijgen.

Jij geeft aan te willen betalen voor wat je verbruikt, een ander zal aangeven meer te betalen dan anders, zie hier het nieuwe geplande boete topic.

• iMode
  • Laatst online: 00:06
Cumulus-1 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:39:
[...]

Dat zijn heel mooie tarieven. Wanneer heb je die contracten op de kop getikt?
Elk jaar heb ik zulke tarieven, afsluiten in juni of juli, zijn de contracten het goedkoopst.

• hanev001
Simpel360 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 11:59:
[...]

Ik snap wat je schrijft.

Mijn glazenbol laat zien dat het gemiddelde duurder wordt. Resultaten uit het verleden zijn garantie voor de toekomst O-) . Er moet nogal wat geld tegen aan om alles up to spec te krijgen.

Jij geeft aan te willen betalen voor wat je verbruikt, een ander zal aangeven meer te betalen dan anders, zie hier het nieuwe geplande boete topic.
Dat het als geheel duurder zal worden is geen verrassing. De netwerkkosten sijgen al jaren en gezien de uitgaven die daar mee betaald moeten worden is daar nog geen einde aan.

Echter beginnen over een boete als je veel gebruikt en dus ook meer moet betalen dan iemand die minder gebruikt slaat nergens op. Het is juist een rechtvaardige verdeling naar het veroorzaker principe.

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
iMode schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:04:
Elk jaar heb ik zulke tarieven, afsluiten in juni of juli, zijn de contracten het goedkoopst.
Dat is dit jaar dus niet zo vanwege de situatie met Iran, in februari was het goedkoper. En ik meen dat het twee jaar geleden ook niet op ging.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:03
Novax schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:31:
[...]

Dat is dit jaar dus niet zo vanwege de situatie met Iran, in februari was het goedkoper. En ik meen dat het twee jaar geleden ook niet op ging.
En zoals ik eerder berichtte, ik had afgelopen winter hetzelfde elektratarief en goedkoper gas.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:07
[...]

Is het al juli dan?

1 PVoutput . Dongen NB

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:14
ASW1 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 22:13:
[...]

Ik leg me erbij neer dat de spelregels voor de elektriciteitsrekening de komende jaren blijven veranderen, waardoor het voor huishoudens geen zin heeft te investeren in hardware omdat er geen lange termijnmodel is waarin dat loont.

Wat wel interessant blijft is om alles zoveel mogelijk achter de meter te houden. V2H en verder zero-export regeling van de huisaansluiting. Of ipv V2H eventueel een grote thuisaccu mochten die over een paar jaar veel goedkoper zijn (kans daarop is denk ik 100%)

Alles bij elkaar denk ik dat ik liever wat meer voor energie betaal de komende jaren dan relatief grote investeringen te doen waarvan het nogal onzeker is of die zich terugbetalen.
Zelfs met een tvt van 20 jaar haal je omgerekend 5% rendement op je investering (in batterij). En als je er vanuit gaat dat alles duurder wordt, en dus energie ook dan stijgt dat percentage alleen maar .

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:14

Zal dan te maken hebben met de vastgestelde generieke verdeelsleutel die bepaalt hoeveel stroom heb afgenomen in een bepaald tijdsvak
Het kan heel simpel, over iedere kWh hoog tarief. Dan kun je met een slimme meter ook gebruik maken van lagere tarieven.

Dan laat je de keuze netjes bij de consument.

• iMode
[...]

Het is nog geen juni en ook nog geen juli.

• iMode
mitsumark schreef op zondag 10 mei 2026 @ 15:06:
[...]
En zoals ik eerder berichtte, ik had afgelopen winter hetzelfde elektratarief en goedkoper gas.
Precies

• iMode
Precies..

• Simpel360
hanev001 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:10:
[...]

Dat het als geheel duurder zal worden is geen verrassing. De netwerkkosten sijgen al jaren en gezien de uitgaven die daar mee betaald moeten worden is daar nog geen einde aan.

Echter beginnen over een boete als je veel gebruikt en dus ook meer moet betalen dan iemand die minder gebruikt slaat nergens op. Het is juist een rechtvaardige verdeling naar het veroorzaker principe.
Ik ben het met jou eens.

Het zal je (straks) verbazen hoeveel het er als boete gaan zien.

Heb een paar decenia in de sector rond gelopen, weet dus van de oude keuzes. Dividend naar de aandeelhouders was heel belangrijk, daar zitten de veroorzakers, oh en dat waren wel mensen die er namens ons alle zaten. Die wilden andere projecten budgetair dicht hebben, wel voor algemeen nut waarschijnlijk, dat is dan nog de verzachtende omstandigheid.

• hanev001
Simpel360 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 15:42:
[...]

Ik ben het met jou eens.

Het zal je (straks) verbazen hoeveel het er als boete gaan zien.

Heb een paar decenia in de sector rond gelopen, weet dus van de oude keuzes. Dividend naar de aandeelhouders was heel belangrijk, daar zitten de veroorzakers, oh en dat waren wel mensen die er namens ons alle zaten. Die wilden andere projecten budgetair dicht hebben, wel voor algemeen nut waarschijnlijk, dat is dan nog de verzachtende omstandigheid.
Dat laatste is niet helemaal waar. Vooral voor de regionale netwerkbeheerders. Niet alle gemeenten hebben aandelen in het netwerkbedirjf van hun gebied. Gevolg is dat de bewoners van die gemeenten in feiten via de dividend uitkering een extra gemeente belasting hebben betaald waar ze helemaal geen profijt van hebben.

• Novax
  • Niet online
iMode schreef op zondag 10 mei 2026 @ 15:36:
Het is nog geen juni en ook nog geen juli.
Ik maak ook een vergelijk met twee jaar geleden, toen was het al wel juni en juli en was het tarief €1,14, maar in bijvoorbeeld april was het dat jaar dus nog lager met €1,08.

En begin van dit jaar was het tarief € 1,14, nog voor de oorlog. Ik denk zelf niet dat het in juni of juli lager is.

• iMode
Novax schreef op zondag 10 mei 2026 @ 15:59:
[...]

[...]

Ik maak ook een vergelijk met twee jaar geleden, toen was het al wel juni en juli en was het tarief €1,14, maar in bijvoorbeeld april dat was het dus nog lager met €1,08.

En begin van dit jaar was het tarief € 1,14, nog voor de oorlog. Ik denk zelf niet dat het in juni of juli lager is.
Zoals ik zei, ik sluit elk jaar een nieuw contract af in juni of juli. 2 jaar geleden had ik voor stroom de zelfde tarieven, gas +/-..

4 jaar geleden was het een ander verhaal, toen betaalde ik 3,17 per m3 en 0,87 per kWh.. En dat als dank voor 15 jaar variabel bij Eneco.. kreeg om de paar weken een mail met nieuwe woekerprijzen, hierna ben ik even dynamisch gegaan..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJN5vjuHIHLA7DnuW16PlZ0U-k0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wRwrnFqF7XIrCVhK9zekIG1s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XnOdPlC5YguoJ8WM5ZYAx7SGAkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N3lipjhHDqyTqhBAMMGi1Som.jpg?f=fotoalbum_large

• Novax
  • Niet online
iMode schreef op zondag 10 mei 2026 @ 16:21:
Zoals ik zei, ik sluit elk jaar een nieuw contract af in juni of juli. 2 jaar geleden had ik voor stroom de zelfde tarieven, gas +/-..
Ja, dat is mooi als je elk jaar ongeveer dezelfde (lage) tarieven hebt, maar je beweerde dat in juni en juli de contracten het goedkoopst zijn, dat klopt niet helemaal.

• iMode
Novax schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:15:
[...]

Ja, dat is mooi als je elk jaar ongeveer dezelfde (lage) tarieven hebt, maar je beweerde dat in juni en juli de contracten het goedkoopst zijn, dat klopt niet helemaal.
De kWh prijs is in juni / juli zeker goedkoper dan in andere maanden, daarom sluit in dan ook altijd in die periode een nieuw contract af.

• mitsumark
iMode schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:23:
[...]

De kWh prijs is in juni / juli zeker goedkoper dan in andere maanden, daarom sluit in dan ook altijd in die periode een nieuw contract af.
Maar dat is dus helemaal niet zo, getuige de (soms) gelijkwaardige of zelfs lagere prijzen in andere maanden.

Zou wel mooi zijn als er een website/overzicht is van meerdere jaren met de laagste prijzen per maand.

• Novax
  • Niet online
[...]

Ook dat klopt niet altijd, in ieder geval de afgelopen twee jaar niet. Ik neem aan dat je met die tarieven een VEH aanbieding hebt, daarvan zijn de tarieven bijna altijd lager dan de "gewone" contracten maar ook daar was er eind vorig jaar een voordeliger aanbod dan het VEH aanbod van juni in datzelfde jaar. Maar als je dan al een contract hebt dan kijk je daar waarschijnlijk niet meer naar en zolang je maar tevreden bent met je eigen tarieven boeit dat ook niet.

• Novax
  • Niet online
mitsumark schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:45:
Zou wel mooi zijn als er een website/overzicht is van meerdere jaren met de laagste prijzen per maand.
Niet helemaal wat je bedoelt maar Independer had vorig jaar de volgende grafiek: https://e.infogram.com/e7873433-ecd0-4669-bc90-aa9970fe1570

Oktober vorig jaar was het voordeligst voor vaste contracten.

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:46

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

[...]

Klopt inderdaad niet… https://www.keuze.nl/energie/stroomprijs-grafiek zegt genoeg!

Daikin single split woonk. + dual split in slaapk./zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16x385Wp IQ7+ 12xZ, 4xO/W / 6x410Wp IQ8MC 6xZ / System Controller 3INT / 3x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• iMode
Novax schreef op zondag 10 mei 2026 @ 18:20:
[...]

Ook dat klopt niet altijd, in ieder geval de afgelopen twee jaar niet. Ik neem aan dat je met die tarieven een VEH aanbieding hebt, daarvan zijn de tarieven bijna altijd lager dan de "gewone" contracten maar ook daar was er eind vorig jaar een voordeliger aanbod dan het VEH aanbod van juni in datzelfde jaar. Maar als je dan al een contract hebt dan kijk je daar waarschijnlijk niet meer naar en zolang je maar tevreden bent met je eigen tarieven boeit dat ook niet.
Nee geen VEH, gewoon een normaal vast contract wat iedereen af kan sluiten. Nu bij Budgetthuis, vorig jaar Vattenfall, jaar daarvoor bij CoolBlue en daarvoor 15 jaar bij Eneco.

Nee, de laatste 3 jaar was het in juni / juli altijd rond de 0,19 cent per kWh, als ik dan wat heb afgesloten kijk ik er idd voor een paar maanden niet meer naar, start met kijken in mei, zoals nu : ) Ik sluit volgende maand of de maand daarna weer wat af voor een jaar, vast weer tegen soortgelijke tarieven.

• iMode
mitsumark schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:45:
[...]

Maar dat is dus helemaal niet zo, getuige de (soms) gelijkwaardige of zelfs lagere prijzen in andere maanden.

Goedkoper dan 0,19 per kWh voor een jaar heb ik het nog niet gezien. Gewoon puur per kWh, geen bonussen etc..

• mitsumark
iMode schreef op zondag 10 mei 2026 @ 19:23:
[...]

Goedkoper dan 0,19 per kWh voor een jaar heb ik het nog niet gezien. Gewoon puur per kWh, geen bonussen etc..
Ik post-covid ook niet, maar 0,19-0,20 wel op verschillende maanden, zie ook link van @PeepPeepPeep

• Novax
  • Niet online
iMode schreef op zondag 10 mei 2026 @ 19:18:
Nee geen VEH, gewoon een normaal vast contract wat iedereen af kan sluiten. Nu bij Budgetthuis, vorig jaar Vattenfall, jaar daarvoor bij CoolBlue en daarvoor 15 jaar bij Eneco.
Opmerkelijk, dit aanbod van BudgetThuis via VEH in juni 2025 komt met de huidige energiebelasting exact overeen met de tarieven die je eerder noemde, iMode in "Energieleveranciers aanbiedingentopic" (En met bonus)

• iMode
mitsumark schreef op zondag 10 mei 2026 @ 19:26:
[...]

Ik post-covid ook niet, maar 0,19-0,20 wel op verschillende maanden, zie ook link van @PeepPeepPeep
Dat bedoel ik dus, goedkoper is er dus niet : )

• iMode
Novax schreef op zondag 10 mei 2026 @ 19:44:
[...]

Opmerkelijk, dit aanbod van BudgetThuis via VEH in juni 2025 komt met de huidige energiebelasting exact overeen met de tarieven die je eerder noemde, iMode in "Energieleveranciers aanbiedingentopic" (En met bonus)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/38aAXHnoUacXS4Am-Rtdvg_UHrY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tB1atIv2XgtwkSNfAfW7A6x5.jpg?f=fotoalbum_large

Kijk eens waar je quote van is, juni : ) Nogmaals, elk jaar verleng IK in juni - juli, omdat het dan het goedkoopst is. Kan het nog wel 10x gaan herhalen..

• mitsumark
iMode schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:14:
[...]

Dat bedoel ik dus, goedkoper is er dus niet : )
Maar het is soms wel goedkoper in april of oktober dan in juni/juli..

• Novax
  • Niet online
iMode schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:17:
[...]

[Afbeelding]

Kijk eens waar je quote van is, juni : ) Nogmaals, elk jaar verleng IK in juni - juli, omdat het dan het goedkoopst is. Kan het nog wel 10x gaan herhalen..
Ik: "Ik neem aan dat je met die tarieven een VEH aanbieding hebt"
Jij: "Nee geen VEH"
Jij in juni 2025: "Dankzij dit topic een nieuw contract afgelosten via VEH"
en vervolgens nog een screenshot die bevestigd dat je de VEH tarieven hebt.

Ik: "eind vorig jaar was er een voordeliger VEH aanbod dan het VEH aanbod in juni"
jij: "elk jaar verleng IK in juni - juli, omdat het dan het goedkoopst is"

Kan je wel blijven herhalen, maar dat maakt wat je schrijft nog niet de waarheid.

• iMode
mitsumark schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:25:
[...]

Goedkoper dan 0,19 ?

[ Voor 10% gewijzigd door iMode op 10-05-2026 21:01 ]

• iMode
Novax schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:50:
[...]

Ik: "Ik neem aan dat je met die tarieven een VEH aanbieding hebt"
Jij: "Nee geen VEH"
Jij in juni 2025: "Dankzij dit topic een nieuw contract afgelosten via VEH"
en vervolgens nog een screenshot die bevestigd dat je de VEH tarieven hebt.

Ik: "eind vorig jaar was er een voordeliger VEH aanbod dan het VEH aanbod in juni"
jij: "elk jaar verleng IK in juni - juli, omdat het dan het goedkoopst is"

Kan je wel blijven herhalen, maar dat maakt wat je schrijft nog niet de waarheid.
Ik vindt het oprecht knap dat jij kan opzoeken wat ik vorig jaar gezegd heb, ik weet het na een dag, laat staan een jaar al niet meer : ) VEH heb ik direct weer opgezegd, was gratis en voor iedereen aan te vragen : )

Feit blijft dat de energie prijzen in juni - juli het voordeligst zijn, 3 jaar op rij verleng ik, en vele met mij in de maand juni of juli. Ik ga het nu niet meer herhalen : )

• mitsumark
Nee, maar wel hetzelfde en jouw n=1 over 2 jaar zegt natuurlijk helemaal niks.

• mitsumark
iMode schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:58:
[...]
Feit blijft dat de energie prijzen in juni - juli het voordeligst zijn, 3 jaar op rij verleng ik, en vele met mij in de maand juni of juli. Ik ga het nu niet meer herhalen : )
Het is geen feit, kijk die link nu eens, graag niet meer herhalen inderdaad.

[ Voor 23% gewijzigd door mitsumark op 10-05-2026 21:01 ]

• iMode
mitsumark schreef op zondag 10 mei 2026 @ 21:00:
[...]

Nee, maar wel hetzelfde en jouw n=1 over 2 jaar zegt natuurlijk helemaal niks.
Niet goedkoper dus..

• iMode
mitsumark schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:25:
[...]

Niet waar dus..

• Novax
  • Niet online
iMode schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:58:
Feit blijft dat de energie prijzen in juni - juli het voordeligst zijn
Incorrect
Feit: Jouw tarieven van Budget Energie contract van juni 2025: stroom: € 0,19010 en gas € 1,18605
Feit: Tarieven van Budget Energie contract van december 2025: stroom: €0,18536 en gas: €1,12215

Feit is dus dat de energie prijzen voor een vast contract in december 2025 voordeliger waren dan in juni en juli 2025.

• iMode
Novax schreef op zondag 10 mei 2026 @ 21:54:
[...]

Incorrect
Feit: Jouw tarieven van Budget Energie contract van juni 2025: stroom: € 0,19010 en gas € 1,18605
Feit: Tarieven van Budget Energie contract van december 2025: stroom: €0,18536 en gas: €1,12215

Feit is dus dat de energie prijzen voor een vast contract in december 2025 voordeliger waren dan in juni en juli 2025.
Zucht.. energie is in de zomermaanden veel goedkoper dan in de wintermaanden, punt.

• Novax
  • Niet online
iMode schreef op zondag 10 mei 2026 @ 22:24:
Zucht.. energie is in de zomermaanden veel goedkoper dan in de wintermaanden, punt.
Dat is wat anders dan dat in juni en juli de contracten het goedkoopst zijn. Even de doelpalen verplaatst.

• Simpel360
hanev001 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 15:52:
[...]

Dat laatste is niet helemaal waar. Vooral voor de regionale netwerkbeheerders. Niet alle gemeenten hebben aandelen in het netwerkbedirjf van hun gebied. Gevolg is dat de bewoners van die gemeenten in feiten via de dividend uitkering een extra gemeente belasting hebben betaald waar ze helemaal geen profijt van hebben.
Vergeet ook de provincies niet.

• iMode
Novax schreef op zondag 10 mei 2026 @ 22:44:
[...]

Dat is wat anders dan dat in juni en juli de contracten het goedkoopst zijn. Even de doelpalen verplaatst.
Dat is niks anders, dat staat natuurlijk met elkaar in verhouding, dat weet iedereen.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:58
iMode schreef op maandag 11 mei 2026 @ 06:10:
[...]

Dat is niks anders, dat staat natuurlijk met elkaar in verhouding, dat weet iedereen.
Ze zouden dat niet aanbieden als iedereen het weet. Volgens mij kopen ze lange termijn in en wordt de prijs van b.v. een jaarcontract gebaseerd op de marktprijs voor de komende 12 maanden. B.v. via de Endex markt.

• mitsumark
iMode schreef op maandag 11 mei 2026 @ 06:10:
[...]

Nietes 8)7

*in een kroegtopic mag dat toch?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:38

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

eea geprullenbakt.

[ Voor 47% gewijzigd door Proton_ op 11-05-2026 16:20 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 01:03

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Het zal mij sowieso benieuwen in hoeverre NL de gasopslagen gevuld krijgt dit jaar. Het zegt natuurlijk nog niets, maar volgens Claude zitten we aan begin van de winter op 40% als het doorgaat op het huidige tempo :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• MotorBeast
Glashelder schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:34:
[...]

Het zal mij sowieso benieuwen in hoeverre NL de gasopslagen gevuld krijgt dit jaar. Het zegt natuurlijk nog niets, maar volgens Claude zitten we aan begin van de winter op 40% als het doorgaat op het huidige tempo :+
Dan wordt de stroom vanzelfsprekend ook duurder maar hebben wij nog in ieder geval 3,4 of 5 kW gratis uit de lucht. Ja ja het is een enorme puinzooi aan het worden in de wereld. Ga denk ik toch mijn houthok maar weer vullen al wil ik dat ding niet meer stoken. Noodvoorraad mocht de boel echt uitvallen.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18:26

Jan2023

KISS

MotorBeast schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:41:
[...]

Dan wordt de stroom vanzelfsprekend ook duurder maar hebben wij nog in ieder geval 3,4 of 5 kW gratis uit de lucht. Ja ja het is een enorme puinzooi aan het worden in de wereld. Ga denk ik toch mijn houthok maar weer vullen al wil ik dat ding niet meer stoken. Noodvoorraad mocht de boel echt uitvallen.
Lijkt mij een slim plan , lees dit ook even.

https://www.gasterra.nl/nieuws/afbouw-van-gasterra-verlengd-tot-31-december-2026

https://www.rtl.nl/nieuws/economie/artikel/5598480/conflict-opslagen-nam-bewust-leeggepompt-door-gasterra

Die organisatie heeft onder druk van zijn aandeelhouders besloten afgelopen winter de gasopslagen gewoon leeg te pompen!

Inplaats van ook nog wat te vullen.

Leveringszekerheid ?? , ach wat.

Gewoon je zakken vullen.

[ Voor 11% gewijzigd door Jan2023 op 12-05-2026 17:15 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Jan2023 dit soort dingen kunnen ook alleen in Nederland :P

Hier laten we dat gewoon gebeuren want 'het is toch een bedrijf' en 'marktwerking' en blabla :+

In elk ander land was dat gas gewoon geconfisqueerd omwille van landsbelang.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:29
In welke landen is dit dan al gebeurt, dit jaar?

Geconfisqueerd!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:23

Seafarer

XXX

Glashelder schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:34:
[...]

Claude is AI and can make mistakes. Please double-check responses. ;)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Joh.. ik zet er niet voor niets bij dat het uit AI (Claude) komt ;)

Maar eerlijkheidshalve zie ik niet gebeuren dit jaar dat die opslagen voldoende gevuld gaan worden voor de winter.
Naalroc schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:59:

Geconfisqueerd!
Zijn er dan andere landen waarbij één bedrijf nog even snel de gasvoorraad van een land heeft verkocht?

[ Voor 21% gewijzigd door Glashelder op 12-05-2026 18:20 ]

• Seafarer
  • Laatst online: 23:23

Seafarer

XXX

Glashelder schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 18:15:
[...]

Joh.. ik zet er niet voor niets bij dat het uit AI (Claude) komt ;)

Maar eerlijkheidshalve zie ik niet gebeuren dit jaar dat die opslagen voldoende gevuld gaan worden voor de winter.
Ik ben voorzichtig mijn houtstapel aan het uitbreiden. :-(

[ Voor 4% gewijzigd door Seafarer op 12-05-2026 18:27 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:29
Glashelder schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 18:15:
[...]Zijn er dan andere landen waarbij één bedrijf nog even snel de gasvoorraad van een land heeft verkocht?
Dat is dus geen antwoord op de vraag, maar een zinnig antwoord ontwijken. Herkansing dus:

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Naalroc schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 18:56:
[...]

Dat is dus geen antwoord op de vraag, maar een zinnig antwoord ontwijken. Herkansing dus:
Het is een vermoeden :P

• Novax
  • Niet online
Naalroc schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:59:

Geconfisqueerd!
Duitsland en Gazprom uit recent verleden komt in de buurt. (Je vraagt specifiek dit jaar maar dat lijkt me voor de originele stelling van @Glashelder niet veel uitmaken)

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Zijn er al mede-Tweakers die hun meterstanden handmatig hebben moeten doorgegeven om een energie jaar/eind afrekening te krijgen van de energieleverancier?

Dit schijnt per begin mei zo via de nieuwe energie wet zo te gaan en mogen de energieleverancier zelf geen meterstanden meer mogen opvragen.

Ik wacht nog steeds op bericht van de netbeheerder en de eerste twee weken van de zes weken gestelde termijn voor het opstellen van een jaarrekening zijn al voorbij.

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:33
iMode schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 12:01:
[...]

Klopt, in de zomer zijn de contracten het goedkoopste.. Betaal nu 0,19 per kWh en 1,18 per kuub.

Voor de rest maak ik mij niet zo druk meer om de energie prijzen, stook sinds de gascrisis in de winter hout waar van ik nog meer dan genoeg heb liggen en ik van de zomer weer wat van aanvul. Verbruik daar door slechts 150 M3 per jaar (alleen douchen en koken) en stroom slechts 1900 kWh per jaar.
Eigen kap?

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:25
esphome schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:09:
Zijn er al mede-Tweakers die hun meterstanden handmatig hebben moeten doorgegeven om een energie jaar/eind afrekening te krijgen van de energieleverancier?

Dit schijnt per begin mei zo via de nieuwe energie wet zo te gaan en mogen de energieleverancier zelf geen meterstanden meer mogen opvragen.

Ik wacht nog steeds op bericht van de netbeheerder en de eerste twee weken van de zes weken gestelde termijn voor het opstellen van een jaarrekening zijn al voorbij.
Nog even wachten dus. Dan weet je of het wel klopt wat je gehoord hebt

• iMode
Nee, ik hoef er gelukkig zelf helemaal niks voor te doen. (Kan ik ook niet door medische problematiek)

Beste aanschaf ooit, niet meer afhankelijk van gas / stroom en nooit meer in de kou. Ik heb de kosten van de houtkachel en installatie er al uit.

[ Voor 6% gewijzigd door iMode op 14-05-2026 14:16 ]

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:41
@esphome vreemd, hier komt gewoon elke maand je update van je verbruik binnen.

Dat zou dan ook niet meer uitgelezen mogen worden?

• esphome
  • Niet online
dinandus schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 15:34:
@esphome vreemd, hier komt gewoon elke maand je update van je verbruik binnen.

Dat zou dan ook niet meer uitgelezen mogen worden?
De netbeheerder is de enige die meterstanden elektronisch mag verzamelen via de P3 poort (communicatie module). De netbeheerder geeft die door aan de energieleverancier en derde partijen (P4) als de klant daarvoor toestemming geeft.

Zie voor meer uitleg over de poorten: https://www.p1meter.nl/p1-poort-p4-poort/

• vrotogel
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19:40
Even stoom afblazen: Pure Energie, leegstandscontract. Deze leverancier komt hier NOOIT meer in.
van januari tot mei :
Elektriciteit verbruik:      85  kWh
Elektriciteit teruglevering: 722 kWh
Gas verbruik:                233 m3  
Verbruikskosten gas                          € 423,50
Verbruikskosten elektriciteit - 100% groen   € 34,19
Dus het terugleveren per saldo van 637 kWh stroom kost 34,19. Dat is echt absurd.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:40

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@vrotogel Interessante tarieven - ook voor gas.
Wat voor een soort contract had je dan afgesloten?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• esphome
  • Niet online
Ik lees op de site van Mega weer het standaard verhaal over de meterstanden doorgeven:
Wie bepaalt mijn meterstanden vanaf 1 mei 2026?

Dat hangt af van het soort meter dat je hebt. 
  • Heb je een slimme meter met communicatie aan?
    Dan leest de netbeheerder je meterstanden automatisch uit. Je energieleverancier ontvangt deze meterstanden en gebruikt ze voor je afrekening.
  • Heb je geen slimme meter of staat de communicatie van jouw slimme meter uit?
    Dan geef je zelf de meterstanden door aan je energieleverancier. Wij sturen deze meterstanden door naar je netbeheerder en gebruiken ze ook voor je afrekening.
Bron: https://www.mega.nl/veelgestelde-vragen-meterstanden/

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15-05 16:58
vrotogel schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 12:48:
Even stoom afblazen: Pure Energie, leegstandscontract. Deze leverancier komt hier NOOIT meer in.
van januari tot mei :
Dus het terugleveren per saldo van 637 kWh stroom kost 34,19. Dat is echt absurd.
Dat is standaard tegenwoordig, bij ongeveer alle leveranciers. Met de huidige prijzen:

Teruglever oplichting kosten 15,4 cnt
Vergoeding 8,5 cnt

6,9 cnt * 722 = 49 euro...

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05:09

ManiacsHouse

Scheisse!

van januari tot mei :
'Verbruikskosten' elektriciteit. Wat heb je verbruikt dan? :( 8)7

Ze lachen zich daar een krul in de lul bij die leveranciers. Oh kijk eens we krijgen gratis stroom van het gepeupel en we mogen ze daar ook nog geld voor in rekening brengen...

• hanev001
van januari tot mei :
Leegstandscontract is alleen maar een naam Wat staan er voor tarieven in dat contract?

Klopt de uitkomst van EUR 0,0537 betalen per netto teruggeleverde kWh met de contractprijzen?

Nee, dan bezwaar maken. Ja, dan moet je in de spiegel kijken en dan zie je de persoon die dit contract heeft afgesloten en dus niets te klagen heeft..

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:46

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

ManiacsHouse schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 14:24:
[...]

'Verbruikskosten' elektriciteit. Wat heb je verbruikt dan? :( 8)7

Ze lachen zich daar een krul in de lul bij die leveranciers. Oh kijk eens we krijgen gratis stroom van het gepeupel en we mogen ze daar ook nog geld voor in rekening brengen...
*knip* Het is de kroeg, maar iets constructiever mag wel.

[ Voor 15% gewijzigd door twain4me op 15-05-2026 18:02 ]

Daikin single split woonk. + dual split in slaapk./zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16x385Wp IQ7+ 12xZ, 4xO/W / 6x410Wp IQ8MC 6xZ / System Controller 3INT / 3x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• vrotogel
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19:40
Het was volgens mij een variabel contract. Maar ook het termijnbedrag was niet wat ze hadden beloofd maar 4 keer zo veel. Er ging wel meer fout, ook in mijn voordeel gelukkig. Ik had per ongeluk mijn oude contract te vroeg opgezegd waardoor ik snel moest acteren anders afgesloten. Dus kreeg ik een vriendelijk aanbod van de toen nog vorige leverancier met variabele tarieven in een huis dat verder leegstond. Die koude winter natuurlijk niet ingecalculeerd. Maar dit had ik niet verwacht. Gasprijzen die erg hoog zijn maar vooral de wijze waarop ze terugleveren totaal onaantrekkelijk maken voor een particulier.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:40

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@vrotogel Goed dat je hier ook st(r)oom kan afblazen.
Jouw verhaal moet je misschien nog een keer vertellen,
als je daar nog zin in hebt.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Michieas
  • Registratie: April 2011
van januari tot mei :
Als het leegstand is waarom zeg je de groep van de zonnepanelen niet uit dan? Dan heb je 0 terug levering

• MotorBeast
Michieas schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 19:40:
[...]

Als het leegstand is waarom zeg je de groep van de zonnepanelen niet uit dan? Dan heb je 0 terug levering
Waarom zetten alle Nederlanders niet gewoon in Juni (hoogste zonstanden) alle zonnepanelen uit zodat die maatschappijen niets meer verdienen aan onze panelen? Slaat echt kant nog wal bovenstaande casus.

• esphome
  • Niet online
MotorBeast schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 19:47:
[...]

Waarom zetten alle Nederlanders niet gewoon in Juni (hoogste zonstanden) alle zonnepanelen uit zodat die maatschappijen niets meer verdienen aan onze panelen? Slaat echt kant nog wal bovenstaande casus.
Niet uitzetten maar zo regelen dat je alleen nog jouw eigenverbruik dekt. Dit is dan meteen een test voor als het salderen niet meer bestaat en dat het terugleveren van lokaal opgewekte stroom niet meer goed aanvoelt.

• MotorBeast
esphome schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:42:
[...]

Niet uitzetten maar zo regelen dat je alleen nog jouw eigenverbruik dekt. Dit is dan meteen een test voor als het salderen niet meer bestaat en dat het terugleveren van lokaal opgewekte stroom niet meer goed aanvoelt.
Ja dat bedoelde ik ook maar het zou wel een bak zijn als we collectief ineens niets meer terugleveren. Kan ineens op een zonnige dag de gascentrale aan de bak en kost stroom bakken met geld en verdienen ze geen pepernoot meer. Ja een beetje aan de dynamische contracten.

Ik ben al bezig te kijken wat mijn verbruik wordt met een batterij. Normaal gesproken zou ik nu niet meer stoken met de WP maar heb hem vanmiddag gewoon op 21,5 gezet. Koelen met L/L toen het warm was ook al gedaan. Dan gaan we maar extra luxe leven. Batterij van schat zo'n 8 of 10kWH en lever denk ik dan bijna niets meer terug. Maar ja, kost ook weer geld. Grrrrrr.

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04:12
MotorBeast schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:52:
[...]

Ja dat bedoelde ik ook maar het zou wel een bak zijn als we collectief ineens niets meer terugleveren. Kan ineens op een zonnige dag de gascentrale aan de bak en kost stroom bakken met geld en verdienen ze geen pepernoot meer. Ja een beetje aan de dynamische contracten.

Ik ben al bezig te kijken wat mijn verbruik wordt met een batterij. Normaal gesproken zou ik nu niet meer stoken met de WP maar heb hem vanmiddag gewoon op 21,5 gezet. Koelen met L/L toen het warm was ook al gedaan. Dan gaan we maar extra luxe leven. Batterij van schat zo'n 8 of 10kWH en lever denk ik dan bijna niets meer terug. Maar ja, kost ook weer geld. Grrrrrr.
En precies dat ga ik doen straks in 2027. Heb eerst gekeken naar het terug regelen van het vermogen van m'n omvormers zelf. Dit werkt prima, maar iedere wijziging duurt 20 to 30 seconden voor deze echt zichtbaar is. En met 4 omvormers verdeeld over Oost naar West is de opbrengst nogal wisselend en lastig bij te sturen. Vooral met wat wolken. Dus ik denk dat ik ze maar vol laat produceren en gewoon het overschot straks ga affakkelen. Heb even een proefopstelling gemaakt met een boiler en een 2000 Watt element. Het element wordt gestuurd door een Shelly 0/1-10 Volt dimmer dat op zijn beurt weer een SSR aanstuurt. Op deze manier is er wel redelijk snel te regelen en lukt het aardig om NOM te houden. Dus ga denk ik nu maar een zwaarder exemplaar bouwen.

Ben nog geen licht in de duisternis wat HA automations aan gaat om hiermee 1 en ander aan elkaar te knopen. Maar daar kom ik dan met behulp van chat GPT wel een eind mee. Moet er alleen even rekening mee houden dan ik dan wel even tijdelijk m'n Zendure van de NOM haal.

12946Wp aan PV van Oost naar West.. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 7 kW als backup verwarming. SF2400pro 13.9 kWh PIB.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:36

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Doggieman als je naast je SSR van 2000W gewoon nog 2 elementen van 2 kw bij kan schakelen heb je van 0 tot 6000W trapsloos regelbaar. Dat kan dan over 3 fases worden verdeeld, al heb je er dan maar 1 die daadwerkelijk het dimmen doet.

Een 6kW 3-fase element met 3 losse weerstanden is dan de meest compacte oplossing.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Doggieman
Rimco schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:16:
@Doggieman als je naast je SSR van 2000W gewoon nog 2 elementen van 2 kw bij kan schakelen heb je van 0 tot 6000W trapsloos regelbaar. Dat kan dan over 3 fases worden verdeeld, al heb je er dan maar 1 die daadwerkelijk het dimmen doet.

Een 6kW 3-fase element met 3 losse weerstanden is dan de meest compacte oplossing.
Ja....klopt helemaal. Mijn huidige SSR kan geen 6000 W aan helaas. Heb nog wel meerdere regelbare SSR's liggen van het zelfde type als in m'n proef opstelling. Maar ik weet niet zeker of 1 Shelly meerdere SSR's tegelijkertijd kan aansturen? Zou ik uit moeten zoeken dan. Zou wel prettig zijn. Maakt het weer minder gecompliceerd allemaal. Ik heb trouwens maar 1 fase in mijn huis.

Mijn orginele plan was dan ook om gewoon de verwarmingselementen van mijn warmtepomp en elektrische boiler te gebruiken als dump. Maar dan heb ik het probleem dat als er 1 op temperatuur is (en de Shelly dimmer dus uit moet gaan) het element van de ander dan ook uitgezet wordt. Dat heb ik liever onafhankelijk van elkaar.

Nou wil het toeval dat ik nog wel een 6kW element heb liggen. Opgebouwd uit 3 losse elementen van 2kW ieder. Ideaal om simultaan met 3 SSR's aangestuurd te worden. Heb alleen helaas geen groot buffervat van laten we zeggen 1000 liter. Dus maar even opzoek naar 3 losse straalkacheltjes oid.

[ Voor 5% gewijzigd door Doggieman op 15-05-2026 21:51 ]

12946Wp aan PV van Oost naar West.. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 7 kW als backup verwarming. SF2400pro 13.9 kWh PIB.

• iMode
MotorBeast schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:52:
[...]

21,5 is ook geen overbodige luxe met deze temperaturen. Wij kwamen terug van vakantie, van 28 graden naar 12, brrr, houtkachel staat aan, en dat in midden mei..

• esphome
  • Niet online
Doggieman schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:48:
[...]

Nou wil het toeval dat ik nog wel een 6kW element heb liggen. Opgebouwd uit 3 losse elementen van 2kW ieder. Ideaal om simultaan met 3 SSR's aangestuurd te worden. Heb alleen helaas geen groot buffervat van laten we zeggen 1000 liter. Dus maar even opzoek naar 3 losse straalkacheltjes oid.
EUROM CK 2000 convector heater kosten nog geen 25 euro per stuk en kun je ze in drie stappen (750/1250/2000 Watt) regelen.

• Martin7182
esphome schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 23:35:
[...]

EUROM CK 2000 convector heater kosten nog geen 25 euro per stuk en kun je ze in drie stappen (750/1250/2000 Watt) regelen.
Dan heb je nog steeds 3 relais nodig als je elektronisch wilt sturen.

• Doggieman
@esphome @Martin7182

Als die ene Shelly dimmer inderdaad 3 regelbare SSR's tegelijkertijd kan aansturen dan doe ik dat het liefst. Dan kan ik van 0 naar 6 kW (of wat het dan ook wordt) gewoon in 1x regelen. Op mooie dagen heb ik dat nu al gewoon als overschot op veel momenten.

Als er bijvoorbeeld geconstateerd wordt dat ik 2kW aan het affakkelen ben dat dan het elektrische element van de boiler aan springt. Loopt het affakkelen nog steeds op en bereikt opnieuw de 2kW dan het element van de WPB er bij. Komt het affakkelen op nul dan in omgekeerde volgorde de elementen weer uitschakelen. E.e.a. natuurlijk met enige marges om constant flipperen te voorkomen.

Zoiets had ik in gedachten. Ik wil gewoon niks terug leveren (althans....zo weinig mogelijk) En ja...op een gegeven moment zijn m'n boilers vol. Vandaar dat ik denk dat ik het beste kachels kan hebben om af te fakkelen. Die raken niet vol.

• Pejdref
  • Niet online
Het is toch triest dat er, zeker op een forum als tweakers, wordt gesproken om tijd, geld en moeite te steken in het voorkomen dat iemand anders uit de samenleving gebruik kan maken van jouw gratis duurzame stroom zonder dat jij er voor betaalt wordt. De samenleving heeft jarenlang zonnepanelenbezitters gesubsidieerd en nu wordt die regeling wat lomp afgeschaft en nu gaan we uit rancune dit soort anti sentimenten voeden.
Mensen kunnen in de ene post zeggen dat de overheid (reminder; die wordt gefinancierd door de samenleving) zonnepanelen moet blijven subsidiëren want energietransitie en duurzaamheid. En vervolgens gaat het over terugleverbeperkingen, collectief panelen uitzetten of zelfs affakkelen want oh wee we gaan niet bijdragen aan de energietransitie als we er zelf niet beter van worden. Waarmee geld en tijd investeren om af te kunnen fakkelen toch wel een overtreffende trap van triestigheid is.

Ik lees mee in meerdere topics waar dit sentiment maar blijft terugkomen. Ik vraag me af of dit het tweakers niveau tegenwoordig is of dat een deel van de mensen gewoon, net zoals ik, er een beetje moe van is en er steeds minder op reageert waardoor het een echokamer wordt van de mensen die overblijven.

Als afsluiter alvast een samenvatting van de hierop volgende reacties:
- "Grote boze energiebedrijven verdienen miljarden met mijn gratis stroom"
- "De (r)overheid wil alleen maar geld vangen!"
- "Ja maar ik lever gratis terug en mijn buurman moet 25 cent betalen!!!"

edit:
PS: ik doel dus niet op het voorkomen van teruglevering zodra je er voor moet betalen, dat begrijp ik wel en zou ik zelf ook doen.

PS2: Zelf heb ik een full elektrisch huis met panelen en ga van 0 euro per maand naar ongeveer 50 euro per maand schat ik in. Ik ben zelf dit trauma ook nog aan het verwerken maar probeer rationeel te blijven.

[ Voor 11% gewijzigd door Pejdref op 16-05-2026 11:01 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Pejdref +1

Ik vind het ook allemaal overdreven. Maar, als ik zou moeten betalen voor export dan gaat er wel een zero export profiel op. Dat vertik ik..

Overigens zijn zonnepanelen nooit gesubsidieerd. Het niet hoeven betalen van een belasting is volgens onze overheid geen subsidie. Diezelfde redenering gebruikt de overheid om te beredeneren dat fossiele energie geen subsidie krijgt in Nederland.

• Martin7182
Pejdref schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 10:13:
Het is toch triest dat er, zeker op een forum als tweakers, wordt gesproken om tijd, geld en moeite te steken in het voorkomen dat iemand anders uit de samenleving gebruik kan maken van jouw gratis duurzame stroom zonder dat jij er voor betaalt wordt. De samenleving heeft jarenlang zonnepanelenbezitters gesubsidieerd en nu wordt die regeling wat lomp afgeschaft en nu gaan we uit rancune dit soort anti sentimenten voeden.
Mensen kunnen in de ene post zeggen dat de overheid (reminder; die wordt gefinancierd door de samenleving) zonnepanelen moet blijven subsidiëren want energietransitie en duurzaamheid. En vervolgens gaat het over terugleverbeperkingen, collectief panelen uitzetten of zelfs affakkelen want oh wee we gaan niet bijdragen aan de energietransitie als we er zelf niet beter van worden. Waarmee geld en tijd investeren om af te kunnen fakkelen toch wel een overtreffende trap van triestigheid is.

Ik lees mee in meerdere topics waar dit sentiment maar blijft terugkomen. Ik vraag me af of dit het tweakers niveau tegenwoordig is of dat een deel van de mensen gewoon, net zoals ik, er een beetje moe van is en er steeds minder op reageert waardoor het een echokamer wordt van de mensen die overblijven.

Volgens mij moet je dat anders zien. Zodra je moet betalen voor teruglevering bewijs je de energieleverancier juist een dienst door niet terug te leveren. De stroomprijs is immers negatief. Er gaat ook niets "verloren"; de zon levert onbeperkt gratis energie die altijd ergens in warmte wordt omgezet.

• esphome
  • Niet online
Pejdref schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 10:13:

Men heeft het kind met het badwater weggegooid.

Voorheen werden de kosten van het salderen gesocialiseerd over alle klanten.

Straks, iedereen dynamisch en de kosten worden over alle klanten verdeeld. De productie van hernieuwbare energie bronnen neemt af bij klanten want die gaan over op alleen eigen verbruik.

Beter, klanten zonder zonnepanelen nemen in de zomer een dynamisch contract en betalen zo minder en delen mee in de lagere prijs voor energie op zonnige dagen.

Verder het energiedelen is nog nergens en ik heb de indruk dat het ook nergens naartoe gaat zolang Energie Nederland zich er mee blijft bemoeien.

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:26

copykat

Good copy isn't bad

Volgens mij is de grens overschreden in moeten betalen voor terugleveren én daar ook nog eens belasting over te heffen.

Ja de maatschappij en regering, overheid geef ze een naam, heeft aangestuurd op groenestroom gebruik en productie. Stroom duurder gemaakt door moderne realief schone stroomopwek centrales te sluiten en tada stroom uit oostelijker europa te kopen van Bruinkool centrales. (Let wel ik weet ook dat nucliaire waste vrij lang een issue is dat niet oplosbaar is maar co2 en fijnstof en andere shit uit schoorstenen ook niet echt oplosbaar is. Dus ik zou bijna denken dat ze bewust vervuilendere centrales gebruikt hebben om "groen" beter te promoten. >:) .

Zonnepanelen zijn het nieuwe asbest word wel eens gezegd en met branden waar panelen verpulveren en mee liften op de gookgassen lijky die zin waarheid te worden.

Accu's en de delfings methodes zijn ook niet erg "groen" enviroment friendly te noemen.

Wij mensen hebben achtelijk hoeveelheid energie nodig om ons leventje te leiden en de AI heeft dat naar een nieuw level gebracht. Dus in dat opzicht is t raar dat er zonnestroom teveel is op sommige momenten. :)
Voor mij als bezitter van panelen zou ik niet persee bezwaar hebben tegen overtollige stroom van mijn systeem kosteloos doneren als dit ten goede komt aan t millieu en niet ten goede aan de winst van een multinational. Wat ik zeker vervelend vind is belasting betalen over iets dat iemand graag kwijt wil (tijdelijk) en dat tegen betaling op mn accu wilt storen totdat t later weer gebruikt kan worden. (Dat je belasting moet betalen over de inkomsten van je dienstbaarheid tuurlijk btw is de brandstof van de maatschappij. Maar energiebelasting? Ik doe t milieu een dienst door de overflow op te vangen dus waarom dat straffen met belasting?) Beetje als iemand zet zn auto op mijn erf tijdelijk omdat er in de straat geen plek is wegens een feestje en geeft als dank een 6pack schuumkoppe. Vervolgens moet ik dat opgeven bij belasting als verdienste ... én als hij hem weg haalt mag ik nog een keer betalen aan belasting....

Eh want?

We moeten zeker geen stroom dat opgewekt is zonder verdere materiaal, grondstof en brandstof, gebruik weggooien maar accepteren dat we als particulieren moeten betalen, (2x) voor iets dat eigenlijk een probleem,overload vh net, is door te late reactie op de veranderende eisen van t electranetwerk van de leveranciers is wél iets dat me tegenstaat. Dus ergens zullen ze iets moeten verzinnen dat én (zonne en wind) stroom zoveel mogelijk efficient word benut én dat pariculieren met normaal gedimensioneerde installaties geen kosten maken omdat ze geinvesteert hebben in groene energie produceren op eigen kosten en grond op aansturing promotie van eu en regering omdat dat dé manier was om fossiele brandstof verbruik te verminderen.

Disclamer: ik heb (nog) geen thuisaccu.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• reneeke1970
Martin7182 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 10:28:
[...]

Volgens mij moet je dat anders zien. Zodra je moet betalen voor teruglevering bewijs je de energieleverancier juist een dienst door niet terug te leveren. De stroomprijs is immers negatief. Er gaat ook niets "verloren"; de zon levert onbeperkt gratis energie die altijd ergens in warmte wordt omgezet.
De prijs is voor jou negatief ,voor de leverancier en de rest van de wereld nog steeds niet . Dus het blijft zonde om weg te gooien ,maarja onze regering vraagt erom , doel stellingen gaan vast niet gehaald worden nu veel panelen uit gaan smiddags

1 PVoutput . Dongen NB

• Martin7182
reneeke1970 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 12:21:
[...]

De prijs is voor jou negatief ,voor de leverancier en de rest van de wereld nog steeds niet . Dus het blijft zonde om weg te gooien ,maarja onze regering vraagt erom , doel stellingen gaan vast niet gehaald worden nu veel panelen uit gaan smiddags
Het is wel zonde inderdaad, maar het is een distributieprobleem wat je niet oplost door terug te leveren wanneer de prijs negatief is. Integendeel.

Ik hoop dat energiedelen eens van de grond komt. Als in onze straat een auto staat te laden terwijl ik stroom teruglever, dan zou die auto ook op papier mijn stroom moeten kunnen krijgen. In werkelijkheid is dat namelijk al het geval.

• reneeke1970
Martin7182 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 13:11:
[...]

Het is wel zonde inderdaad, maar het is een distributieprobleem wat je niet oplost door terug te leveren wanneer de prijs negatief is. Integendeel.

Ik hoop dat energiedelen eens van de grond komt. Als in onze straat een auto staat te laden terwijl ik stroom teruglever, dan zou die auto ook op papier mijn stroom moeten kunnen krijgen. In werkelijkheid is dat namelijk al het geval.
Er zijn geen distributie problemen ,er zijn handel problemen,ze verdienen niks aan stroom met lage prijzen

1 PVoutput . Dongen NB

• Pejdref
  • Niet online
Zonnepanelen zijn goed te recyclen (>95%), het is momenteel echter nog goedkoper om 'nieuwe' grondstoffen uit de grond te halen. Maar daar wordt aan gewerkt:
nieuws: TNO ontwikkelt efficiëntere recyclemethode voor zonnepanelen op basis...
Bij accu's speelt iets vergelijkbaars.

Bij brand is vooral het probleem dat er scherpe deeltjes in de omgeving terecht kunnen komen. Die bij inname gevaarlijk kunnen zijn (grazend vee, moestuinen). De vergelijking met asbest gaat daarom nogal mank, behalve dat de mogelijke saneringskosten na een brand ook hoog kunnen zijn.
RIVM: Stoffen die vrijkomen bij brand met zonnepanelen niet gevaarlijker voor gezondheid dan bij gewone branden

Grondstoffen winnen is vaak vervuilend en smerig, dat geldt ook voor olie en gas. De discussie zou ook een stuk overzichtelijker worden als er wordt gesproken van 'minder milieuvervuilende oplossingen' in plaats van 'milieuvriendelijk'. Er bestaat zover ik weet nog geen manier van energie verbruiken waar het milieu geen schade van ondervind. De kunst is om minder snel schade te maken dan dat er herstelt kan worden.

De prijzen op de day-ahead markt (de basis van dynamische contracten) hebben niks te maken met netcongestie. Het zijn simpelweg de prijspunten waarbij voor dat tijdstip vraag en aanbod in balans is.
Nederlandse elektriciteistmarkt uitgelegd
Tennet: Soorten elektriciteitsmarkten

Energieleveranciers in Nederland hebben winstmarges van 0-5%, gemiddeld betaal je dus 0-5% 'te veel' voor je energie.
ACM: Geen onredelijke prijzen

Verder:
Als je niet tegen lage/geen vergoeding wil terugleveren om een uur later 25 cent te moeten betalen, dan moet je een uur eerder je eigen stroom verbruiken.

Met het argument dat de algehele energieprijs daalt vanwege jouw zonnepanelen en je daarvoor vergoed moet worden; ook dan is het dom om niet gratis terug te leveren omdat je anders een uur later bijvoorbeeld 27 cent in plaats van 25 cent betaald. Indirect wordt je dan nog steeds beloond, maar niet meer dan de rest van de energieverbruikers. De meerwaarde (voor jezelf) zit m dan in direct eigenverbruik.

[ Voor 15% gewijzigd door Pejdref op 17-05-2026 10:14 ]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Wat ik denk is dat (alweer) de regel en wetgeving vanuit de landelijke regering achterloopt op ditmaal hun eigen beslissing om de saldering af te schaffen. ( Wat gewoon onmogelijk was te handhaven en uitgegroeid was tot een gedrogt.)

Ze laten marktwerking toe en die slingert altijd om max winst en behouden van klanten. Op dit moment ligt het in een grijs gebied waarbij de particulier én saldering verliest én belasting aanpassingen ( co2 toeslag enzo) én terugleverkosten/verdiensten verhouding die verschoven is. Dat maakt veel mini investeerders, ( dat ben je als je je spaargeld in panelen en wp's stopt omdat fossiele brandstoffen onpopulair gemaakt worden. ( terecht)) zenuwachtig.

Ik zal bij mn investeringen in electrificatie huis energie continu koste bate verhouding in de gaten houden. Ik heb geen invloed op regelgeving maar wel op wel of niet iets kopen. En op dit moment is kopen accu , bijv. Ah AEG stekker accu notabene AH die aan bied, iets dat veel huiseigenaren geforceerd naar worden te kopen. Dus door investeren in t gekozen pad.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:47
Er is niets mis met veel energie verbruiken.

Ik merk bij mezelf dat ik aan het verschuiven ben van: hoe kan ik zo zuinig mogelijk doen met energie naar: wat voor leuke en nuttige dingen kan ik allemaal doen met (eigen) zonnestroom.

Dus wanneer de zonnestroom effectief beschikbaar is.

We zullen als consument zelf de richting moeten aangeven. Overheid, netbeheerder,... zijn vooral reactieve instanties. Dat is ook niet hun taak, niemand vindt het leuk als de overheid tegen je zegt wat je moet doen, toch? Als de consument zelf de richting kiest dan zal de overheid/politiek volgen want ze willen graag verkozen worden, dat is hun incentive. Passief staan roepen dat alles de schuld is van de overheid is zinloos.

Enkele praktische voorbeelden die ik zelf al gevonden heb:

- airco op timer tussen 9h en 17h. In de herfst/winter op verwarmen, in de lente/zomer op koelen. (De thermostaat doet ook nog zijn ding, als het niet nodig is dan wordt er niet verwarmd/gekoeld).

- boiler opwarmcyclus tussen 13h en 15h.

- wasmachine, vaatwas,... zoveel mogelijk op zonnestroom.

Nog niet zelf geprobeerd maar er bestaan bijvoorbeeld ook elektrische toestellen waarmee je water kan destilleren, van etensresten compost maken, lucht zuiveren in huis(fijnstof), ontvochtigen van badkamer, kelder,...

Allemaal zaken die je gemakkelijk op zonnestroom kan laten werken met een eenvoudige timer of actief gestuurd, maar wat je zelf zin in hebt. En het hoeft ook geen 100% zonnestroom te zijn, een groot deel is ook al een verbetering, dat er dan nog een deeltje van het net komt is niet het einde van de wereld.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• MotorBeast
@copykat Je schrijft: Ik zal bij mn investeringen in electrificatie huis energie continu koste bate verhouding in de gaten houden.

Waarom heb je dan al jaren geen WP? Die dingen leveren al jaren geld op en de kosten voor plaatsen lopen alleen maar op en gas is al jaren duur en toen Groningen dicht ging wisten we allemaal dat goedkoop gas niet meer zou bestaan. 2028 mooie Co2 tax er nog bovenop en feest is compleet.

Vanochtend kil in huis. Panelen snorde al lekker en de WP peuzelt lekker een deel op.

En wat betreft de politiek. Dit is wat de meerderheid van Nederland toch wil? Lekker rechts en marktwerking. En nu klagen alle huizenbezitters met panelen. Ja want de hypotheekaftrek.....Pffff.

[ Voor 25% gewijzigd door MotorBeast op 17-05-2026 12:47 ]

• mitsumark
MotorBeast schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:43:
@copykat Je schrijft: Ik zal bij mn investeringen in electrificatie huis energie continu koste bate verhouding in de gaten houden.

Waarom heb je dan al jaren geen WP? Die dingen leveren al jaren geld op en de kosten voor plaatsen lopen alleen maar op en gas is al jaren duur en toen Groningen dicht ging wisten we allemaal dat goedkoop gas niet meer zou bestaan. 2028 mooie Co2 tax er nog bovenop en feest is compleet.
Dat is alleen als je veel gas verbruikt het geval, boven de 1000m2 inderdaad doorgaans interessant, bij 750m3 ben je waarschijnlijk niet goedkoper uit, bij <500m3 is het gewoon onverstandig, financieel gezien.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

MotorBeast schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:43:

Vanochtend kil in huis. Panelen snorde al lekker en de WP peuzelt lekker een deel op.

En wat betreft de politiek. Dit is wat de meerderheid van Nederland toch wil? Lekker rechts en marktwerking. En nu klagen alle huizenbezitters met panelen. Ja want de hypotheekaftrek.....Pffff.
Omdat ik net (begin 2023 gestart met verbouwen) dit huis gekocht had en de WP op de planning stond als in geld moest ergens vandaan komen. En sommige WAF items gingen voor. ;-) ( als ik 2020 had kunnen verhuizen was ik vermoedelijk veel verder in de transformatie. De 2 oorlogen hebben ook flink in de portomonee gehakt. Dat liever dan er in zitten maar toch.

1980 huis dus eerst gevel herstel voegen en hydro, dak onderhoud nokpannen, toen meterkast, interne electra , slaapkamers , keuken, badcels, zonnepanelen, ok tuin was spontaan je begin met een kapotte schutting en eindigd met een makeover van 12K :X hout is goud. En grondwerkers ook. Extra Vloer isolatie , extra dak isolatie is ook toegevoegd. Dus stilzitten en niet investeren is niet gebeurd. 😊

De warmtepomp is halverwege in de wachtkamer gekomen omdat onze 1ste keuze LL airco overal niet was wat we wilde bij nader onderzoek en besloten even te kijken wat 2027 zou brengen met alle veranderingen. Met electrische kacheltjes tijdelijk de overtal kwh verbruikt om gas( en geld) te besparen. ( geld verdampt waar je bijstaat in zo'n huis...)

Op dit moment is planning wp ergens 3de kwartaal 26 1ste 27. ( ja voor winter is fijner ) Kleine 20K nodig in totaal. 8kw a 9kw wp moet stil zijn en aan een gevel kunnen hangen . Nieuwe leidingen en LT radiatoren met boosters. Offertes worden as we speak crunched. Kans is groot dat we moeten lenen via de desbetreffende mogelijkheden.

Idee nu is eerst wp dan kijken welke accu kwh grote de sweetspot is. 5 isch of 10 isch. Die stekker AEG AH aanbieding ( surplus s2400 onder de sticker) is dan weer hmmm is ook een backup accu en "mobiele" generator" met stroomstoringen. Dan is zo'n 5kw misschien weer een mooie tussen oplossing. 800watt/2400watt output. ( mooi voor in de garage met zn omzettings hitte.. :-) ) Om later met een direct in groepenkast tekoppelen hoofd accu te worden bijgestaan. Keuzes en oppertunities...😅

Mijn grief, frustratie, zit vooral in de never ending story in verzwaren van de woonkosten "wegens milieu afspraken" op elk vlak komt die factor binnen. Vervoer/Mobiliteit, huis energie managment, voedsel enz. En Nederland wil blijkbaar voorop lopen en is in Europa de duurste woonplek met afstand aan t worden. Terwijl mn salaris niet evenredig mee groeit.

Kijk een HR-CV vs een lw wp als unit is niet direct je kosten verschil ( kleine 1500euro?) waar je plus 1 op komt is leidingen, electra, radiatoren upgrade en cosmetische herstel met de daarbij horende manuren kosten. Enz.dat hakt er in. Alleen cv ? 2-2.5k? Wp? 12-14k met subsidieaftrek. Beetje extra aan leidingen en radiatoren en poef je zit op 20k. Das een hoop vakantiegeld en tijd investeren.

@mitsumark dat ook, we hebben tussen de 600m3 en 800m3 verbruik.dus " terugverdienen met lagere energiekosten" is ook eh minder.

Pagina: 1 ... 163 164 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden