@
RonJ thanks
Goede overwegingen.
Inderdaad maar in een kroeg kan je ook wel eens, kort ,op een onderwerp induiken tijdens een goed glas bier, ( nu koffiepauze in mn andere project. Tuin )
Ik krijg mn vrouw maar niet overtuigt dat vloerverwarming met koelingsmogelijkheid met een Ltw wp eigenlijk de ideale manier is. Iets met stof en moeilijk in huis door frezen. ( electrische verwarmings unit er los bij voor als je accuut warmte wilt. Klaar)
Toen optie LtL wp bedacht 2x split airco voor zolder, 2 slaapkamers en woonkamer.
Maar dat heeft wat lelijke leidingen tot gevolg. Liefst via buitenkant dus.
Dus dat is nu als optie in t laatje zeg maar.
Kwa koelen zoals jij meld, tja nu hebben we ventilatoren aan ( briesje als koeling) in de woonkamer wat vaak zat is.
De zolder is inderdaad na enige tijd warm weer te warm, daar heb ik nu een mobiele airco voor aan gesloten op de MV dak pijp met een Y stuk en een klep om af en toe iets te koelen. ( flink lawaai en zo maar 7 graden koelen voor t slapen gaan werkt.)
Ik zal inderdaad binnenkort weer eens een apart draadje starten.
Persoonlijk, zonder de WAF, denk ik dat ( nu ik jou zo hoor) vloerverwarming/koeling en fancoils in de slaapkamers op een LtW wp met zo'n rvs 200/300liter boilervat misschien de ideale 1 device for all is.
( 1 hickup, mn gang radiatoren en garage radiator heeft een leiding die al weg gewerkt is achter stuc werk.
Dus daar moet ik een workaround voor bedenken tijdens koelen ivm condens op je verlaagde plafond. Of weer even open maken en laten herstellen nadat de leidingen zijn vervangen...

waf niet positief. )
Anyway nu is wel zo'n beetje t moment om knopen door te hakken kwa welk hoofdsysteem we willen hebben.
Dus welke voorbereiding gedaan moet zijn. En stick to the plan word t dan.
Mn pa woont nu in een warm/koeling per vloer appartement en dat is altijd 21 graden, ouderen en verzorgingsgbouw, das toch wel luxe.)
Mocht de ltw wp via vvw en fancoil toch te weinig kunnen in extremere situaties kan een 2de buiten unit en 2 split airco's nog worden bijgevoegd. Woonkamer/ zolder. De tussen verdieping zal dan in koelen en verwarmen beetje meegenieten van de twee andere woonlagen.
Mijn probleem is een beetje kosten inzicht ( hoeveel K we moeten reserveren om het uit tevoeren achter elkaar (spaargeld is een beetje verdampt door al de andere ook belangrijke aanpassingen.) en of keuzes beperkingen hebben die ik niet vooraf kan in schatten.
En dan verkopen aan de partner.....
* copykat gaat toch maar weer opnieuw inlezen in faincoil/vloerleidingen systeem als voorbereiding op van t gas af transitie.
Andere vraag die denk ik veel mensen bezig houd, is er eigenlijk ondertussen al beweging in de impasse van de salderings stop en your fucked met je panelen opbrengst naar een wat mildere vorm van subsidie afkicken?
Ik vrees dat ( wijk) accu's als buffer maar iets helpt en dat energiemaatschapijen/ regering liefst willen dat je ook betaald voor je eigen opgewekte stroom. Via belasting of via "wij slaan t voor je op in de "cloud" voor x euro/mnd per zoveel Kwh.
Als ik bekijk hoeveel duizenden euro's je enigzins
gedwongen gestimuleerd word te investeren om een simpele gasgestookte HR CV-ketel te vervangen dan vind ik dat als simpel salaris verdiener best veel. En de hypotheek is zonder een extra bouwdepot al hoog genoeg. 25K zit je zo aan. ( inclusief afwerking)
Ik kan me gewoon niet permitteren keuzes temaken die maar half werken of extra toevoegingen moet hebben of door veranderingen door de regering opgelegd opeens een stuk minder voordelig/efficiënt zijn.
En ik vraag me ook af hoeveel de electra gaat kosten als gas geen inkomstenbron is voor t rijk. Zie de auto transities ook daar willen ze de geliefde accijnzen blijven binnenhalen door alles , natuurlijk duurder dan er voor, om te vormen naar km heffing. ( de nu onbelaste Kwh om te rijden is ondertussen een doorn in t oog van de kasmeester vd regering.)
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....