De energierekening - kroegtopic

Pagina: 1 ... 162 163 Laatste
Acties:

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23:51
Niet als je zoals gisteren -50ct ervoor betaalde. ;) Dit jaar is het nog gunstig vanaf -2 of -14ct, afhankelijk van of je een netto verbruiker bent of niet.
edit:
Ik dacht in het grote deye topic te zitten. Enfin, ook van toepassing in het HA topic. Alleen bedraden gaat wat anders

• thedaywalker2
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13-05 16:57
jaapsh schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 15:17:
[...]

Jazeker, ik maak iedere dag winst. En dat hou ik bij in een financieel overzicht.
Momenteel zijn dat 7 actieve strategieen:

1. Arbitrage
2. Vermogen in batterijen opslaan en pas later verkopen ipv direct.
3. Peak shaving
4. Bufferen
5. Terugleverboete / Negatieve prijzen voorkomen
6. Bewuste export van zonne-energie omdat de opbrengst groter is dan opslaan
7. Geforceerd inkopen tijdens negatieve prijzen voor inkoop. En later weer verkopen

Vooral optie 7 is een leuke winstmaker de afgelopen 2 weken :-)
Lijkt op zich wel interessant, indien ik ooit een batterij bezit zou ik ook iets willen doen. Niet met de focus op winst, maar lijkt gewoon een leuke manier van optimalisatie.

• jaapsh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-05 14:45
thedaywalker2 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:16:
[...]

Lijkt op zich wel interessant, indien ik ooit een batterij bezit zou ik ook iets willen doen. Niet met de focus op winst, maar lijkt gewoon een leuke manier van optimalisatie.
het is inderdaad een soort sport hoor. Ik doe het ook niet perse voor het geld O-)

6x Marstek 5,12kWh | 4x HomeWizard accu's | Home Assistent RPi4 | ConBee III | Zigbee2MQTT | Tado | Shelly Pro | 3-fase 32A | 20x Jinko 420Wp / IQ7A | Hue | Porsche Cayenne E-Hybrid | Evolar Airco's | Deco BE85 mesh

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Mijn energieleverancier geeft aan dat met de nieuwe energiewet het doorgeven van de meterstanden niet meer direct aan de energieleverancier gedaan wordt. Nu dient de energieleverancier een verzoek tot opname van de meterstanden bij de netbeheerder. Die vraagt dan aan de klant of die de meterstanden wil doorgeven en daarna worden die meterstanden weer doorgegeven aan de energieleverancier.

De energieleverancier kan daarna de jaarafrekening opstellen en verbruik met teruglevering gaan salderen.

Het is zo wel omslachtig geworden vergeleken met daarvoor. Waar de energieleverancier opgevraagde meterstanden doorgaf aan de netbeheerder en de netbeheerder eens in de drie jaar ook de standen zelf uitvroeg bij de klant.

De pagina bij Enexis is niet aangepast zie en daar spreekt men alleen nog over de drie jaarlijkse doorgave.

Als het klopt dat de meterstanden alleen nog via de netbeheerder kan worden uitgevraagd dan kan deze pagina bij Enexis van de website: https://www.enexis.nl/met...en-aan-energieleverancier

Disclaimer: is ga hier geheel uit van wat mijn energieleverancier mij aangaf.

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
esphome schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:54:
Mijn energieleverancier geeft aan dat met de nieuwe energiewet het doorgeven van de meterstanden niet meer direct aan de energieleverancier gedaan wordt. Nu dient de energieleverancier een verzoek tot opname van de meterstanden bij de netbeheerder. Die vraagt dan aan de klant of die de meterstanden wil doorgeven en daarna worden die meterstanden weer doorgegeven aan de energieleverancier.

De energieleverancier kan daarna de jaarafrekening opstellen en verbruik met teruglevering gaan salderen.

Het is zo wel omslachtig geworden vergeleken met daarvoor. Waar de energieleverancier opgevraagde meterstanden doorgaf aan de netbeheerder en de netbeheerder eens in de drie jaar ook de standen zelf uitvroeg bij de klant.

De pagina bij Enexis is niet aangepast zie en daar spreekt men alleen nog over de drie jaarlijkse doorgave.

Als het klopt dat de meterstanden alleen nog via de netbeheerder kan worden uitgevraagd dan kan deze pagina bij Enexis van de website: https://www.enexis.nl/met...en-aan-energieleverancier

De netbeheerder heeft mij nog nooit om een meterstand gevraagd, de leverancier braaf ieder jaar.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:40
esphome schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:54:

Hetzelfde als nu toch ,je moet ze eenmalig machtigen,dat doe je bij aanvraag nieuw contract

1 PVoutput . Dongen NB

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:38
Ik denk dat ze bij BudgetEnergie net zo graag een soort gelijk schandaal als Odido willen want ik zie zojuist in de app daar correspontieadres van mijn woning die ik al 5.5 jaar geleden heb verkocht.
En de prachtige AI-agent snapt vraag natuurlijk niet...
Iets met data retentie en het overtreden ervan

Taal fouten inbegrepen ;)

• esphome
  • Niet online
reneeke1970 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:16:
[...]

Hetzelfde als nu toch ,je moet ze eenmalig machtigen,dat doe je bij aanvraag nieuw contract
Bij een nieuw contract kreeg volgens mij kreeg de nieuwe energieleverancier de meterstand van de oude energieleverancier. En startte van die ontvangen meterstand.

Als de energieleverancier de meterstand niet vertrouwde dan kon die meterstand nagaan bij de netbeheerder en kreeg dan een melding terug, of die meterstand logisch of niet logisch was.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:02
The-Source schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:00:
Ik denk dat ze bij BudgetEnergie net zo graag een soort gelijk schandaal als Odido willen want ik zie zojuist in de app daar correspontieadres van mijn woning die ik al 5.5 jaar geleden heb verkocht.
En de prachtige AI-agent snapt vraag natuurlijk niet...
Iets met data retentie en het overtreden ervan
Bewaarplicht is 7 jaar, dus nog even wachten met je schandaal.

• reneeke1970
esphome schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:18:
[...]

Bij een nieuw contract kreeg volgens mij kreeg de nieuwe energieleverancier de meterstand van de oude energieleverancier. En startte van die ontvangen meterstand.

Als de energieleverancier de meterstand niet vertrouwde dan kon die meterstand nagaan bij de netbeheerder en kreeg dan een melding terug, of die meterstand logisch of niet logisch was.
Dat ook ,maar als jij maandelijks overzicht wilt in de app moeten ze machtiging hebben voor je meterstanden vanuit je meter.
Die toestemming geef ik al zeker de laatste tien jaar ,bij overstappen dan....

1 PVoutput . Dongen NB

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:38
Kalentum schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:43:
[...]

Bewaarplicht is 7 jaar, dus nog even wachten met je schandaal.
Dat is 1.
Maar mijn situatie is, ooit contact gehad op oude adres. Overgestapt, daarna verhuisd.
Nu pas 5 jaar later in december weer terug, hierbij dus alleen mijn nieuwe gegevens ingevoerd. En waarom zou dan mij oude gegevens als correspondentie adres in het systeem komen, dat slaat nergens op

Taal fouten inbegrepen ;)

• esphome
  • Niet online
reneeke1970 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:54:
[...]
Dat ook ,maar als jij maandelijks overzicht wilt in de app moeten ze machtiging hebben voor je meterstanden vanuit je meter.
Die toestemming geef ik al zeker de laatste tien jaar ,bij overstappen dan....
Tja, ik heb geen slimme meter en dit gaat over het jaarlijks doorgeven van de meterstanden voor het opmaken van de jaarrekening. Ik zie mij overigens nog niet elke maand de meterstanden doorgeven aan wie dan ook.

• reneeke1970
esphome schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:40:
[...]

Tja, ik heb geen slimme meter en dit gaat over het jaarlijks doorgeven van de meterstanden voor het opmaken van de jaarrekening. Ik zie mij overigens nog niet elke maand de meterstanden doorgeven aan wie dan ook.
Jou situatie is van het uitstervende ras haha

1 PVoutput . Dongen NB

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

esphome schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:40:
[...]

Dat kan, een digitale meter zonder communicatie zal dan dit jaar je keuze worden. Maar dan ben je dus ook gebonden aan contracten met vast tarief per jaar. Elke ander contract zal vereisen dat je vaker je meterstanden doorgeeft. En met digitaal komt daar uiteraard wel meer telwerken per doorgifte bij.

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:17
Weet iemand of er een leverancier nog plannen heeft mbt het zonne-energie delen met buren, familie of coöperatie ?
Wettelijk gezien is dit mogelijk vanaf 1 Januari 2026.( vrijwillig )
Volgens mij had Powerpeers plannen om een deel-leverancier te worden, maar zijn ze overgestapt naar dynamische contracten.
https://www.eigenhuis.nl/...gierekening/energie-delen

[ Voor 11% gewijzigd door pjotter1965 op 05-05-2026 11:40 ]

• esphome
  • Niet online
pjotter1965 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:32:
Weet iemand of er een leverancier nog plannen heeft mbt het zonne-energie delen met buren, familie of coöperatie ?
Wettelijk gezien is dit mogelijk vanaf 1 Januari 2026.( vrijwillig )
Volgens mij had Powerpeers plannen om een deel-leverancier te worden, maar zijn ze overgestapt naar dynamisch.
https://www.eigenhuis.nl/...gierekening/energie-delen
Nope, Het grote energiedelen topic

• esphome
  • Niet online
Get!em schreef op maandag 4 mei 2026 @ 23:12:
[...]

Dat kan, een digitale meter zonder communicatie zal dan dit jaar je keuze worden. Maar dan ben je dus ook gebonden aan contracten met vast tarief per jaar. Elke ander contract zal vereisen dat je vaker je meterstanden doorgeeft. En met digitaal komt daar uiteraard wel meer telwerken per doorgifte bij.
En vergeet niet de slimme meter die administratief is uitgeschakeld.

Ik voel mij al tientallen jaren comfortabel bij een twee jaarlijkse tariefwijziging. Een dynamisch energiecontract vereist, een slimme meter die ook actief communiceert met de netbeheerder.

En zo vereist één drie contractvormen een actieve communicatie en de contracten voor onbepaalde tijd en bepaalde tijd niet.

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:17
Ah jammer, wel goede info in dit topic…….

• Cumulus-1
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-05 16:31
Afgelopen dagen was ik aan het zoeken naar een 1-jarig gascontract met een mooie bonus. Vanwege mijn lage gasverbruik is het leveringstarief van ondergeschikt belang en de bonus de doorslaggevende factor.

UnitedConsumers had (op hun eigen site) afgelopen dagen een loyaliteitsbonus van 210 euro voor alleen gas. Niet meteen toegehapt. Toen ik gistermiddag opnieuw op de UC-site keek, stond er plotseling 270 euro als loyaliteitsbonus bij mijn lage verbruik en een 1-jarig contract. Heb me meteen aangemeld en kreeg een paar uur later een bevestiging met de bonus van 270 euro.

Gisteravond voor de grap opnieuw gekeken op de site van UC. De bonus voor gas 1 jaar vast was teruggeschroefd naar 75 euro... Nogal opmerkelijk allemaal. De tarieven zijn verder niet veranderd.

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Cumulus-1 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:26:
Afgelopen dagen was ik aan het zoeken naar een 1-jarig gascontract met een mooie bonus. Vanwege mijn lage gasverbruik is het leveringstarief van ondergeschikt belang en de bonus de doorslaggevende factor.

UnitedConsumers had (op hun eigen site) afgelopen dagen een loyaliteitsbonus van 210 euro voor alleen gas. Niet meteen toegehapt. Toen ik gistermiddag opnieuw op de UC-site keek, stond er plotseling 270 euro als loyaliteitsbonus bij mijn lage verbruik en een 1-jarig contract. Heb me meteen aangemeld en kreeg een paar uur later een bevestiging met de bonus van 270 euro.

Gisteravond voor de grap opnieuw gekeken op de site van UC. De bonus voor gas 1 jaar vast was teruggeschroefd naar 75 euro... Nogal opmerkelijk allemaal. De tarieven zijn verder niet veranderd.
Die hoge bonus is er nog steeds maar hangt af van hoe je bij de United Consumers website terecht komt, zie Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:33

Onbekend

...

https://www.rtl.nl/nieuws...leeggepompt-door-gasterra
Het artikel geeft aan waarom de gasvoorraden begin dit jaar zo laag waren.
Volgens https://agsi.gie.eu/ is de huidige voorraad bijgevuld naar 11% van de totale capaciteit. Het doel volgens het artikel is dat Gasunie de voorraden naar 82% gevuld wil hebben, terwijl de EU dit graag op 90% wil zien.

Volgens het artikel is de prijs voor levering van gas op dit moment hoger dan wat ze in januari 2027 voor zouden moeten gaan betalen. Daarom is het niet interessant om nu al de voorraden te vullen terwijl je mogelijk het later met verlies moet gaan verkopen.

Mogelijk dat we met dit laatste rekening kunnen houden met het afsluiten van een nieuw energiecontract. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:46
Onbekend schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 23:24:
https://www.rtl.nl/nieuws...leeggepompt-door-gasterra
Het artikel geeft aan waarom de gasvoorraden begin dit jaar zo laag waren.
Volgens https://agsi.gie.eu/ is de huidige voorraad bijgevuld naar 11% van de totale capaciteit. Het doel volgens het artikel is dat Gasunie de voorraden naar 82% gevuld wil hebben, terwijl de EU dit graag op 90% wil zien.

Volgens het artikel is de prijs voor levering van gas op dit moment hoger dan wat ze in januari 2027 voor zouden moeten gaan betalen. Daarom is het niet interessant om nu al de voorraden te vullen terwijl je mogelijk het later met verlies moet gaan verkopen.

Mogelijk dat we met dit laatste rekening kunnen houden met het afsluiten van een nieuw energiecontract. :)
Klopt, in de zomer zijn de contracten het goedkoopste.. Betaal nu 0,19 per kWh en 1,18 per kuub.

Voor de rest maak ik mij niet zo druk meer om de energie prijzen, stook sinds de gascrisis in de winter hout waar van ik nog meer dan genoeg heb liggen en ik van de zomer weer wat van aanvul. Verbruik daar door slechts 150 M3 per jaar (alleen douchen en koken) en stroom slechts 1900 kWh per jaar.

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:27
Zo net ff mijn jaarafrekening bij vattenfall gekregen een terug lever boete van 337,- echt een behoorlijk bedrag. Ik ben nu zoekende naar wat te doen, of een dynamisch contract bij zonneplan of toch weer een jaar contract. Maar echt die boete is niet leuk en word volgend jaar nog vervelender want de teruglever vergoeding - teruglever boete is 2 cent maw mijn 2200 kwh die ik aan het net lever is gewoon verdampt volgend jaar, dus alleen eigen verbruik lever je nog wat op. Ik ga dus maar een batterij aanschaffen maar ik vraag me wel af of die energieleveranciers die terugleverkosten gaan handhaven want dat is zo oneerlijk en eigenlijk diefstal. Dus tja ik weet eigenlijk niet wat het beste zal zijn. Toch contract of dynamisch maar ik word wel flauw van tarieven van 40 cent als de zon niet schijnt. ik verwarm namelijk veel met mijn airco’s. Ik heb mijn panelen nu 8 jaar en die omvormer gaat ook geen jaren meer mee, dus zelfs die kun je niet meer terug verdienen. Ik ga zelfs bijna denken dat je beter af bent zonder want de stroom overdag gaat gratis worden aangezien vattenfall deze gratis gaat krijgen pfff

[ Voor 13% gewijzigd door merlin1201 op 09-05-2026 17:14 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• esphome
  • Niet online
merlin1201 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 17:11:
Zo net ff mijn jaarafrekening bij vattenfall gekregen een terug lever boete van 337,- echt een behoorlijk bedrag. Ik ben nu zoekende naar wat te doen, of een dynamisch contract bij zonneplan of toch weer een jaar contract. Maar echt die boete is niet leuk en word volgend jaar nog vervelender want de teruglever vergoeding - teruglever boete is 2 cent maw mijn 2200 kwh die ik aan het net lever is gewoon verdampt volgend jaar, dus alleen eigen verbruik lever je nog wat op. Ik ga dus maar een batterij aanschaffen maar ik vraag me wel af of die energieleveranciers die terugleverkosten gaan handhaven want dat is zo oneerlijk en eigenlijk diefstal. Dus tja ik weet eigenlijk niet wat het beste zal zijn. Toch contract of dynamisch maar ik word wel flauw van tarieven van 40 cent als de zon niet schijnt. ik verwarm namelijk veel met mijn airco’s. Ik heb mijn panelen nu 8 jaar en die omvormer gaat ook geen jaren meer mee, dus zelfs die kun je niet meer terug verdienen. Ik ga zelfs bijna denken dat je beter af bent zonder want de stroom overdag gaat gratis worden aangezien vattenfall deze gratis gaat krijgen pfff
Er is overigens een eigen topic over De zonnepanelen-boete.

De opties zijn een batterij gebruiken en/of het beperken van de productie door de zonnepanelen tot wat je zelf op dat moment gebuikt of kunt opslaan.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:02
Ik heb best wat PV liggen maar kan op dit moment de opbrengst niet makkelijk curtailen naar zero export want 12 stuks APsystems microomvormers. Er zijn wel wat knutseloplossingen via Homeassistant maar daar wil ik eigenlijk niet aan beginnen. Het maakt voor mij ook nog even niet, uit want tot juli 2027 krijg ik nog 11,5 cent per kWh.

Maar daarna, wat dan te doen? Ik denk erover om evt de omvormers te vervangen voor iets dat wel zero export kan doen als de opbrengst negatief is. Liefst op een dynamisch contract, maar het inregelen op welke prijzen de omvormers moeten schakelen van terugleveren naar zero-export is ook nog een heel ding. In 2027 en 28 misschien nog wel te doen, maar in 2029 komen de variabele nettarieven waarbij je sowieso gaat betalen naast de vergoeding die je energieleverancier pakt, en dan ook nog eens variabel afhankelijk van tijdstip en seizoen, en dan worden die tarieven vermoedelijk ook jaarlijks aangepast. Ik denk dat het heel lastig wordt dat bij te houden, en dat het uiteindelijk niet echt de moeite waard zal zijn voor de meeste huishoudens, en dat je uiteindelijk gewoon altijd zero-export wilt draaien met PV. Hoe denken jullie hierover?

• Onbekend

Onbekend

...

ASW1 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 20:15:
Maar daarna, wat dan te doen? Ik denk erover om evt de omvormers te vervangen voor iets dat wel zero export kan doen als de opbrengst negatief is. Liefst op een dynamisch contract, maar het inregelen op welke prijzen de omvormers moeten schakelen van terugleveren naar zero-export is ook nog een heel ding. In 2027 en 28 misschien nog wel te doen, maar in 2029 komen de variabele nettarieven waarbij je sowieso gaat betalen naast de vergoeding die je energieleverancier pakt, en dan ook nog eens variabel afhankelijk van tijdstip en seizoen, en dan worden die tarieven vermoedelijk ook jaarlijks aangepast. Ik denk dat het heel lastig wordt dat bij te houden, en dat het uiteindelijk niet echt de moeite waard zal zijn voor de meeste huishoudens, en dat je uiteindelijk gewoon altijd zero-export wilt draaien met PV. Hoe denken jullie hierover?
Als je je stroomverbruik niet eenvoudig kunt sturen, bijvoorbeeld dat je overdag van huis bent en 's avonds thuis, is een thuisaccu toch wel erg interessant. Deze vangt de meeste variatie tussen verbruik en teruglevering op, en alles wat je teveel tekort of teveel over hebt gaat via de kWh-meter.
Je moet in ieder geval zo min mogelijk handmatig moeten doen, en zoveel mogelijk automatisch laten sturen. Bij voorkeur door zelf ingestelde waarden, en niet door AI of door de energiemaatschappij beheerde tool.

• Novax
  • Niet online
ASW1 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 20:15:
Ik heb best wat PV liggen maar kan op dit moment de opbrengst niet makkelijk curtailen naar zero export want 12 stuks APsystems microomvormers. Er zijn wel wat knutseloplossingen via Homeassistant maar daar wil ik eigenlijk niet aan beginnen. Het maakt voor mij ook nog even niet, uit want tot juli 2027 krijg ik nog 11,5 cent per kWh.

Kan je dat niet met de ECU regelen?: YouTube: APsystems ECU-C installeren in de meterkast en Zero export testen me...

• ASW1
Een ECU-C kan geen zero-export over 3 fasen. Heeft wel een functie daarvoor maar die zorgt ervoor dat elke fase afzonderlijk zero-export wordt in plaats van de som van de 3 fasen te gebruiken. Dat werkt in de praktijk dus voor geen meter. Op een 1-fase installatie werkt het wel goed.

• Apoex
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-05 21:07
@merlin1201 die €337 doet pijn, maar het slechte nieuws is: die boetes gaan niet weg. Vattenfall en anderen mogen dit gewoon doorberekenen, en na 1 januari 2027 stopt saldering daar bovenop ook nog eens. Je betaalt dan terugleverkosten terwijl je nauwelijks nog vergoeding terugkrijgt over wat je inlevert.

Dynamisch contract kan helpen — op uren dat de spotprijs laag of negatief is kun je je omvormer terugregelen of gewoon niks terugleveren. Maar dat vergt wel actieve sturing, handmatig lukt dat niet.

Met 2.200 kWh teruglevering en airco's als verwarmingsbron ben je eigenlijk een redelijke kandidaat voor een batterij. Die 2.200 kWh die je nu kwijtraakt kun je deels opvangen. Of je omvormer toch nog even mee moet is inderdaad de vraag, maar als die toch aan vervanging toe is zou ik nu geen los apparaat aanschaffen maar kijken of een hybride omvormer + accu combinatie interessanter is.

*knip*

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 10-05-2026 08:56 . Reden: zelfpromotie ]

• ASW1
Onbekend schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 20:29:
[...]

Als je je stroomverbruik niet eenvoudig kunt sturen, bijvoorbeeld dat je overdag van huis bent en 's avonds thuis, is een thuisaccu toch wel erg interessant.
Eens en die gaat er waarschijnlijk ook nog wel eens komen, maar een thuisaccu lost het probleem van overproductie bij negatieve prijzen maar heel beperkt op. Genoeg dagen dat ik tientallen kWh's over heb dus dan moet er ook met accu nog genoeg gecurtailed worden.

Nu ik erover nadenk, eigenlijk best wel raar dat je als particulier in 2029 wel (variabele) netwerkkosten voor invoer in het netwerk zou moeten betalen en andere energieproducenten niet. Of is dat niet hoe het gaat werken straks?

• esphome
  • Niet online
ASW1 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 21:36:
[...]

Eens en die gaat er waarschijnlijk ook nog wel eens komen, maar een thuisaccu lost het probleem van overproductie bij negatieve prijzen maar heel beperkt op. Genoeg dagen dat ik tientallen kWh's over heb dus dan moet er ook met accu nog genoeg gecurtailed worden.

Nu ik erover nadenk, eigenlijk best wel raar dat je als particulier in 2029 wel (variabele) netwerkkosten voor invoer in het netwerk zou moeten betalen en andere energieproducenten niet. Of is dat niet hoe het gaat werken straks?
De energieleveranciers zijn er mordicus op tegen: https://www.solar365.nl/nieuws/energie-brancheverenigingen-pleiten-tegen-een-invoedingstarief-voor-stroomproducenten-67A5ADB0.html

• esphome
  • Niet online
[...]

Als je jouw investering in de zonnepanelen er al uit hebt of niet en dan moet je nogmaals dik investeren in opslag die in de winter amper iets doet terwijl je juist er dan het meest er op bent aangewezen. Het geeft geen verbetering van wat nu de zonnepanelen doen. Zo is die tweede investering alleen interessant als je kunt gaan speculeren met stroom. De vraag is dan, hoeveel jaren je dat nog kunt doen.

• ASW1
esphome schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 22:01:
[...]

Als je jouw investering in de zonnepanelen er al uit hebt of niet en dan moet je nogmaals dik investeren in opslag die in de winter amper iets doet terwijl je juist er dan het meest er op bent aangewezen. Het geeft geen verbetering van wat nu de zonnepanelen doen. Zo is die tweede investering alleen interessant als je kunt gaan speculeren met stroom. De vraag is dan, hoeveel jaren je dat nog kunt doen.
Ik leg me erbij neer dat de spelregels voor de elektriciteitsrekening de komende jaren blijven veranderen, waardoor het voor huishoudens geen zin heeft te investeren in hardware omdat er geen lange termijnmodel is waarin dat loont.

Wat wel interessant blijft is om alles zoveel mogelijk achter de meter te houden. V2H en verder zero-export regeling van de huisaansluiting. Of ipv V2H eventueel een grote thuisaccu mochten die over een paar jaar veel goedkoper zijn (kans daarop is denk ik 100%)

Alles bij elkaar denk ik dat ik liever wat meer voor energie betaal de komende jaren dan relatief grote investeringen te doen waarvan het nogal onzeker is of die zich terugbetalen.

[ Voor 16% gewijzigd door ASW1 op 09-05-2026 22:42 ]

• hanev001
  • Laatst online: 19:59
[...]

Dat is niet juist. In het voorstel dat nu op tafel ligt wrodt het netwerktarief alleen toegepast op afname van het net. Dus invoeding gaat niets kosten. Of het uiteindelijk zo wordt ingevoerd is natuurlijk nog niet bekend.

• esphome
  • Niet online
De tijdafhankelijke nettarieven gaat bij mij niets doen aangezien ik geen meter of zal hebben die mijn data regelmatig doorzendt aan de netbeheerder.

Zal dan te maken hebben met de vastgestelde generieke verdeelsleutel die bepaalt hoeveel stroom heb afgenomen in een bepaald tijdsvak.

Het is wel bijzonder dat teruggeleverde stroom als geen gebruik van het stroomnet wordt gezien. Halfwerk geleverd?

• Cumulus-1
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-05 16:31
iMode schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 12:01:
[...]

Klopt, in de zomer zijn de contracten het goedkoopste.. Betaal nu 0,19 per kWh en 1,18 per kuub.
Dat zijn heel mooie tarieven. Wanneer heb je die contracten op de kop getikt?

• hanev001
esphome schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:28:
De tijdafhankelijke nettarieven gaat bij mij niets doen aangezien ik geen meter of zal hebben die mijn data regelmatig doorzendt aan de netbeheerder.

Zal dan te maken hebben met de vastgestelde generieke verdeelsleutel die bepaalt hoeveel stroom heb afgenomen in een bepaald tijdsvak.

Het is wel bijzonder dat teruggeleverde stroom als geen gebruik van het stroomnet wordt gezien. Halfwerk geleverd?
Dat het voorstel alleen werkt met een actieve slimme meter is duidelijk. De grote vraag is wat men met de andere meters gaan doen. Jij neemt aan dat er met een verdeelsleutel gewerkt gaat worden. Dat is wat voorbarig In het voorstel wordt gesproken over een mogelijke wetswijizging maar wat die dan zou moeten wijzigingen wordt niet gespecificeert. Ook wordt er gespeculeert over het toepassing van een hoog vast tarief.Bij het terugleveren wordt in het Berenschot verhaal een vraagteken geplaatst dus dan kan ook nog veranderen.

• Simpel360
  • Nu online
hanev001 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:52:
[...]

Dat het voorstel alleen werkt met een actieve slimme meter is duidelijk. De grote vraag is wat men met de andere meters gaan doen. Jij neemt aan dat er met een verdeelsleutel gewerkt gaat worden. Dat is wat voorbarig In het voorstel wordt gesproken over een mogelijke wetswijizging maar wat die dan zou moeten wijzigingen wordt niet gespecificeert. Ook wordt er gespeculeert over het toepassing van een hoog vast tarief.Bij het terugleveren wordt in het Berenschot verhaal een vraagteken geplaatst dus dan kan ook nog veranderen.
Het volgende boete topic is in de maak }>

• hanev001
Simpel360 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:58:
[...]

Het volgende boete topic is in de maak }>
Wat voor boete heb je het over? Dit gaat over het op een ander wijze in rekening brengen van de netwerkkosten. Heb je het gebruik goed onder controle en/of verminderd kan je zelfs goedkoper uit zijn. Mensen die veel gebruiken gaan meer betalen. Dat is juist een goede zaak,

• Onbekend

Onbekend

...

Er komt zeer waarschijnlijk geen verdeelsleutel, maar gewoon 1 (hoog) tarief.
Dit is vergelijkbaar met mensen die een oude analoge kWh-meter hadden en op het TF-signaal omschakelde van normaal naar laag tarief. Dit is is sinds 1 juli 2021 verdwenen en sindsdien betalen deze mensen alleen het normale tarief.

(Dit is overigens niet vergelijkbaar met het probleem met afnemen en terugleveren, omdat je dan het elektriciteitsnet als buffer gebruikt.)

• Simpel360
  • Nu online
hanev001 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:03:
[...]

Wat voor boete heb je het over? Dit gaat over het op een ander wijze in rekening brengen van de netwerkkosten. Heb je het gebruik goed onder controle en/of verminderd kan je zelfs goedkoper uit zijn. Mensen die veel gebruiken gaan meer betalen. Dat is juist een goede zaak,
Ik snap wat je schrijft.

Mijn glazenbol laat zien dat het gemiddelde duurder wordt. Resultaten uit het verleden zijn garantie voor de toekomst O-) . Er moet nogal wat geld tegen aan om alles up to spec te krijgen.

Jij geeft aan te willen betalen voor wat je verbruikt, een ander zal aangeven meer te betalen dan anders, zie hier het nieuwe geplande boete topic.

• iMode
Cumulus-1 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:39:
[...]

Dat zijn heel mooie tarieven. Wanneer heb je die contracten op de kop getikt?
Elk jaar heb ik zulke tarieven, afsluiten in juni of juli, zijn de contracten het goedkoopst.

• hanev001
Simpel360 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 11:59:
[...]

Ik snap wat je schrijft.

Mijn glazenbol laat zien dat het gemiddelde duurder wordt. Resultaten uit het verleden zijn garantie voor de toekomst O-) . Er moet nogal wat geld tegen aan om alles up to spec te krijgen.

Jij geeft aan te willen betalen voor wat je verbruikt, een ander zal aangeven meer te betalen dan anders, zie hier het nieuwe geplande boete topic.
Dat het als geheel duurder zal worden is geen verrassing. De netwerkkosten sijgen al jaren en gezien de uitgaven die daar mee betaald moeten worden is daar nog geen einde aan.

Echter beginnen over een boete als je veel gebruikt en dus ook meer moet betalen dan iemand die minder gebruikt slaat nergens op. Het is juist een rechtvaardige verdeling naar het veroorzaker principe.

• Novax
  • Niet online
iMode schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:04:
Elk jaar heb ik zulke tarieven, afsluiten in juni of juli, zijn de contracten het goedkoopst.
Dat is dit jaar dus niet zo vanwege de situatie met Iran, in februari was het goedkoper. En ik meen dat het twee jaar geleden ook niet op ging.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:43
Novax schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:31:
[...]

Dat is dit jaar dus niet zo vanwege de situatie met Iran, in februari was het goedkoper. En ik meen dat het twee jaar geleden ook niet op ging.
En zoals ik eerder berichtte, ik had afgelopen winter hetzelfde elektratarief en goedkoper gas.

• reneeke1970
[...]

Is het al juli dan?

1 PVoutput . Dongen NB

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23:29
ASW1 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 22:13:
[...]

Ik leg me erbij neer dat de spelregels voor de elektriciteitsrekening de komende jaren blijven veranderen, waardoor het voor huishoudens geen zin heeft te investeren in hardware omdat er geen lange termijnmodel is waarin dat loont.

Wat wel interessant blijft is om alles zoveel mogelijk achter de meter te houden. V2H en verder zero-export regeling van de huisaansluiting. Of ipv V2H eventueel een grote thuisaccu mochten die over een paar jaar veel goedkoper zijn (kans daarop is denk ik 100%)

Alles bij elkaar denk ik dat ik liever wat meer voor energie betaal de komende jaren dan relatief grote investeringen te doen waarvan het nogal onzeker is of die zich terugbetalen.
Zelfs met een tvt van 20 jaar haal je omgerekend 5% rendement op je investering (in batterij). En als je er vanuit gaat dat alles duurder wordt, en dus energie ook dan stijgt dat percentage alleen maar .

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23:29

Zal dan te maken hebben met de vastgestelde generieke verdeelsleutel die bepaalt hoeveel stroom heb afgenomen in een bepaald tijdsvak
Het kan heel simpel, over iedere kWh hoog tarief. Dan kun je met een slimme meter ook gebruik maken van lagere tarieven.

Dan laat je de keuze netjes bij de consument.

• iMode
[...]

Het is nog geen juni en ook nog geen juli.

• iMode
mitsumark schreef op zondag 10 mei 2026 @ 15:06:
[...]
En zoals ik eerder berichtte, ik had afgelopen winter hetzelfde elektratarief en goedkoper gas.
Precies

• iMode
Precies..

• Simpel360
  • Nu online
hanev001 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:10:
[...]

Dat het als geheel duurder zal worden is geen verrassing. De netwerkkosten sijgen al jaren en gezien de uitgaven die daar mee betaald moeten worden is daar nog geen einde aan.

Echter beginnen over een boete als je veel gebruikt en dus ook meer moet betalen dan iemand die minder gebruikt slaat nergens op. Het is juist een rechtvaardige verdeling naar het veroorzaker principe.
Ik ben het met jou eens.

Het zal je (straks) verbazen hoeveel het er als boete gaan zien.

Heb een paar decenia in de sector rond gelopen, weet dus van de oude keuzes. Dividend naar de aandeelhouders was heel belangrijk, daar zitten de veroorzakers, oh en dat waren wel mensen die er namens ons alle zaten. Die wilden andere projecten budgetair dicht hebben, wel voor algemeen nut waarschijnlijk, dat is dan nog de verzachtende omstandigheid.

• hanev001
Simpel360 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 15:42:
[...]

Ik ben het met jou eens.

Het zal je (straks) verbazen hoeveel het er als boete gaan zien.

Heb een paar decenia in de sector rond gelopen, weet dus van de oude keuzes. Dividend naar de aandeelhouders was heel belangrijk, daar zitten de veroorzakers, oh en dat waren wel mensen die er namens ons alle zaten. Die wilden andere projecten budgetair dicht hebben, wel voor algemeen nut waarschijnlijk, dat is dan nog de verzachtende omstandigheid.
Dat laatste is niet helemaal waar. Vooral voor de regionale netwerkbeheerders. Niet alle gemeenten hebben aandelen in het netwerkbedirjf van hun gebied. Gevolg is dat de bewoners van die gemeenten in feiten via de dividend uitkering een extra gemeente belasting hebben betaald waar ze helemaal geen profijt van hebben.

• Novax
  • Niet online
iMode schreef op zondag 10 mei 2026 @ 15:36:
Het is nog geen juni en ook nog geen juli.
Ik maak ook een vergelijk met twee jaar geleden, toen was het al wel juni en juli en was het tarief €1,14, maar in bijvoorbeeld april was het dat jaar dus nog lager met €1,08.

En begin van dit jaar was het tarief € 1,14, nog voor de oorlog. Ik denk zelf niet dat het in juni of juli lager is.

• iMode
Novax schreef op zondag 10 mei 2026 @ 15:59:
[...]

[...]

Ik maak ook een vergelijk met twee jaar geleden, toen was het al wel juni en juli en was het tarief €1,14, maar in bijvoorbeeld april dat was het dus nog lager met €1,08.

En begin van dit jaar was het tarief € 1,14, nog voor de oorlog. Ik denk zelf niet dat het in juni of juli lager is.
Zoals ik zei, ik sluit elk jaar een nieuw contract af in juni of juli. 2 jaar geleden had ik voor stroom de zelfde tarieven, gas +/-..

4 jaar geleden was het een ander verhaal, toen betaalde ik 3,17 per m3 en 0,87 per kWh.. En dat als dank voor 15 jaar variabel bij Eneco.. kreeg om de paar weken een mail met nieuwe woekerprijzen, hierna ben ik even dynamisch gegaan..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJN5vjuHIHLA7DnuW16PlZ0U-k0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wRwrnFqF7XIrCVhK9zekIG1s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XnOdPlC5YguoJ8WM5ZYAx7SGAkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N3lipjhHDqyTqhBAMMGi1Som.jpg?f=fotoalbum_large

• Novax
  • Niet online
iMode schreef op zondag 10 mei 2026 @ 16:21:
Zoals ik zei, ik sluit elk jaar een nieuw contract af in juni of juli. 2 jaar geleden had ik voor stroom de zelfde tarieven, gas +/-..
Ja, dat is mooi als je elk jaar ongeveer dezelfde (lage) tarieven hebt, maar je beweerde dat in juni en juli de contracten het goedkoopst zijn, dat klopt niet helemaal.

• iMode
Novax schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:15:
[...]

Ja, dat is mooi als je elk jaar ongeveer dezelfde (lage) tarieven hebt, maar je beweerde dat in juni en juli de contracten het goedkoopst zijn, dat klopt niet helemaal.
De kWh prijs is in juni / juli zeker goedkoper dan in andere maanden, daarom sluit in dan ook altijd in die periode een nieuw contract af.

• mitsumark
iMode schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:23:
[...]

De kWh prijs is in juni / juli zeker goedkoper dan in andere maanden, daarom sluit in dan ook altijd in die periode een nieuw contract af.
Maar dat is dus helemaal niet zo, getuige de (soms) gelijkwaardige of zelfs lagere prijzen in andere maanden.

Zou wel mooi zijn als er een website/overzicht is van meerdere jaren met de laagste prijzen per maand.

• Novax
  • Niet online
[...]

Ook dat klopt niet altijd, in ieder geval de afgelopen twee jaar niet. Ik neem aan dat je met die tarieven een VEH aanbieding hebt, daarvan zijn de tarieven bijna altijd lager dan de "gewone" contracten maar ook daar was er eind vorig jaar een voordeliger aanbod dan het VEH aanbod van juni in datzelfde jaar. Maar als je dan al een contract hebt dan kijk je daar waarschijnlijk niet meer naar en zolang je maar tevreden bent met je eigen tarieven boeit dat ook niet.

• Novax
  • Niet online
mitsumark schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:45:
Zou wel mooi zijn als er een website/overzicht is van meerdere jaren met de laagste prijzen per maand.
Niet helemaal wat je bedoelt maar Independer had vorig jaar de volgende grafiek: https://e.infogram.com/e7873433-ecd0-4669-bc90-aa9970fe1570

Oktober vorig jaar was het voordeligst voor vaste contracten.

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:27

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

[...]

Klopt inderdaad niet… https://www.keuze.nl/energie/stroomprijs-grafiek zegt genoeg!

Daikin single split woonk. + dual split in slaapk./zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16x385Wp IQ7+ 12xZ, 4xO/W / 6x410Wp IQ8MC 6xZ / System Controller 3INT / 3x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• iMode
Novax schreef op zondag 10 mei 2026 @ 18:20:
[...]

Ook dat klopt niet altijd, in ieder geval de afgelopen twee jaar niet. Ik neem aan dat je met die tarieven een VEH aanbieding hebt, daarvan zijn de tarieven bijna altijd lager dan de "gewone" contracten maar ook daar was er eind vorig jaar een voordeliger aanbod dan het VEH aanbod van juni in datzelfde jaar. Maar als je dan al een contract hebt dan kijk je daar waarschijnlijk niet meer naar en zolang je maar tevreden bent met je eigen tarieven boeit dat ook niet.
Nee geen VEH, gewoon een normaal vast contract wat iedereen af kan sluiten. Nu bij Budgetthuis, vorig jaar Vattenfall, jaar daarvoor bij CoolBlue en daarvoor 15 jaar bij Eneco.

Nee, de laatste 3 jaar was het in juni / juli altijd rond de 0,19 cent per kWh, als ik dan wat heb afgesloten kijk ik er idd voor een paar maanden niet meer naar, start met kijken in mei, zoals nu : ) Ik sluit volgende maand of de maand daarna weer wat af voor een jaar, vast weer tegen soortgelijke tarieven.

• iMode
mitsumark schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:45:
[...]

Maar dat is dus helemaal niet zo, getuige de (soms) gelijkwaardige of zelfs lagere prijzen in andere maanden.

Goedkoper dan 0,19 per kWh voor een jaar heb ik het nog niet gezien. Gewoon puur per kWh, geen bonussen etc..

• mitsumark
iMode schreef op zondag 10 mei 2026 @ 19:23:
[...]

Goedkoper dan 0,19 per kWh voor een jaar heb ik het nog niet gezien. Gewoon puur per kWh, geen bonussen etc..
Ik post-covid ook niet, maar 0,19-0,20 wel op verschillende maanden, zie ook link van @PeepPeepPeep

• Novax
  • Niet online
iMode schreef op zondag 10 mei 2026 @ 19:18:
Nee geen VEH, gewoon een normaal vast contract wat iedereen af kan sluiten. Nu bij Budgetthuis, vorig jaar Vattenfall, jaar daarvoor bij CoolBlue en daarvoor 15 jaar bij Eneco.
Opmerkelijk, dit aanbod van BudgetThuis via VEH in juni 2025 komt met de huidige energiebelasting exact overeen met de tarieven die je eerder noemde, iMode in "Energieleveranciers aanbiedingentopic" (En met bonus)

• iMode
mitsumark schreef op zondag 10 mei 2026 @ 19:26:
[...]

Ik post-covid ook niet, maar 0,19-0,20 wel op verschillende maanden, zie ook link van @PeepPeepPeep
Dat bedoel ik dus, goedkoper is er dus niet : )

• iMode
Novax schreef op zondag 10 mei 2026 @ 19:44:
[...]

Opmerkelijk, dit aanbod van BudgetThuis via VEH in juni 2025 komt met de huidige energiebelasting exact overeen met de tarieven die je eerder noemde, iMode in "Energieleveranciers aanbiedingentopic" (En met bonus)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/38aAXHnoUacXS4Am-Rtdvg_UHrY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tB1atIv2XgtwkSNfAfW7A6x5.jpg?f=fotoalbum_large

Kijk eens waar je quote van is, juni : ) Nogmaals, elk jaar verleng IK in juni - juli, omdat het dan het goedkoopst is. Kan het nog wel 10x gaan herhalen..

• mitsumark
iMode schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:14:
[...]

Dat bedoel ik dus, goedkoper is er dus niet : )
Maar het is soms wel goedkoper in april of oktober dan in juni/juli..

• Novax
  • Niet online
iMode schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:17:
[...]

[Afbeelding]

Kijk eens waar je quote van is, juni : ) Nogmaals, elk jaar verleng IK in juni - juli, omdat het dan het goedkoopst is. Kan het nog wel 10x gaan herhalen..
Ik: "Ik neem aan dat je met die tarieven een VEH aanbieding hebt"
Jij: "Nee geen VEH"
Jij in juni 2025: "Dankzij dit topic een nieuw contract afgelosten via VEH"
en vervolgens nog een screenshot die bevestigd dat je de VEH tarieven hebt.

Ik: "eind vorig jaar was er een voordeliger VEH aanbod dan het VEH aanbod in juni"
jij: "elk jaar verleng IK in juni - juli, omdat het dan het goedkoopst is"

Kan je wel blijven herhalen, maar dat maakt wat je schrijft nog niet de waarheid.

• iMode
mitsumark schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:25:
[...]

Goedkoper dan 0,19 ?

[ Voor 10% gewijzigd door iMode op 10-05-2026 21:01 ]

• iMode
Novax schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:50:
[...]

Ik: "Ik neem aan dat je met die tarieven een VEH aanbieding hebt"
Jij: "Nee geen VEH"
Jij in juni 2025: "Dankzij dit topic een nieuw contract afgelosten via VEH"
en vervolgens nog een screenshot die bevestigd dat je de VEH tarieven hebt.

Ik: "eind vorig jaar was er een voordeliger VEH aanbod dan het VEH aanbod in juni"
jij: "elk jaar verleng IK in juni - juli, omdat het dan het goedkoopst is"

Kan je wel blijven herhalen, maar dat maakt wat je schrijft nog niet de waarheid.
Ik vindt het oprecht knap dat jij kan opzoeken wat ik vorig jaar gezegd heb, ik weet het na een dag, laat staan een jaar al niet meer : ) VEH heb ik direct weer opgezegd, was gratis en voor iedereen aan te vragen : )

Feit blijft dat de energie prijzen in juni - juli het voordeligst zijn, 3 jaar op rij verleng ik, en vele met mij in de maand juni of juli. Ik ga het nu niet meer herhalen : )

• mitsumark
Nee, maar wel hetzelfde en jouw n=1 over 2 jaar zegt natuurlijk helemaal niks.

• mitsumark
iMode schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:58:
[...]
Feit blijft dat de energie prijzen in juni - juli het voordeligst zijn, 3 jaar op rij verleng ik, en vele met mij in de maand juni of juli. Ik ga het nu niet meer herhalen : )
Het is geen feit, kijk die link nu eens, graag niet meer herhalen inderdaad.

[ Voor 23% gewijzigd door mitsumark op 10-05-2026 21:01 ]

• iMode
mitsumark schreef op zondag 10 mei 2026 @ 21:00:
[...]

Nee, maar wel hetzelfde en jouw n=1 over 2 jaar zegt natuurlijk helemaal niks.
Niet goedkoper dus..

• iMode
mitsumark schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:25:
[...]

Niet waar dus..

• Novax
  • Niet online
iMode schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:58:
Feit blijft dat de energie prijzen in juni - juli het voordeligst zijn
Incorrect
Feit: Jouw tarieven van Budget Energie contract van juni 2025: stroom: € 0,19010 en gas € 1,18605
Feit: Tarieven van Budget Energie contract van december 2025: stroom: €0,18536 en gas: €1,12215

Feit is dus dat de energie prijzen voor een vast contract in december 2025 voordeliger waren dan in juni en juli 2025.

• iMode
Novax schreef op zondag 10 mei 2026 @ 21:54:
[...]

Incorrect
Feit: Jouw tarieven van Budget Energie contract van juni 2025: stroom: € 0,19010 en gas € 1,18605
Feit: Tarieven van Budget Energie contract van december 2025: stroom: €0,18536 en gas: €1,12215

Feit is dus dat de energie prijzen voor een vast contract in december 2025 voordeliger waren dan in juni en juli 2025.
Zucht.. energie is in de zomermaanden veel goedkoper dan in de wintermaanden, punt.

• Novax
  • Niet online
iMode schreef op zondag 10 mei 2026 @ 22:24:
Zucht.. energie is in de zomermaanden veel goedkoper dan in de wintermaanden, punt.
Dat is wat anders dan dat in juni en juli de contracten het goedkoopst zijn. Even de doelpalen verplaatst.

• Simpel360
  • Nu online
hanev001 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 15:52:
[...]

Dat laatste is niet helemaal waar. Vooral voor de regionale netwerkbeheerders. Niet alle gemeenten hebben aandelen in het netwerkbedirjf van hun gebied. Gevolg is dat de bewoners van die gemeenten in feiten via de dividend uitkering een extra gemeente belasting hebben betaald waar ze helemaal geen profijt van hebben.
Vergeet ook de provincies niet.

• iMode
Novax schreef op zondag 10 mei 2026 @ 22:44:
[...]

Dat is wat anders dan dat in juni en juli de contracten het goedkoopst zijn. Even de doelpalen verplaatst.
Dat is niks anders, dat staat natuurlijk met elkaar in verhouding, dat weet iedereen.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:30
iMode schreef op maandag 11 mei 2026 @ 06:10:
[...]

Dat is niks anders, dat staat natuurlijk met elkaar in verhouding, dat weet iedereen.
Ze zouden dat niet aanbieden als iedereen het weet. Volgens mij kopen ze lange termijn in en wordt de prijs van b.v. een jaarcontract gebaseerd op de marktprijs voor de komende 12 maanden. B.v. via de Endex markt.

• mitsumark
iMode schreef op maandag 11 mei 2026 @ 06:10:
[...]

Nietes 8)7

*in een kroegtopic mag dat toch?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-05 14:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

eea geprullenbakt.

[ Voor 47% gewijzigd door Proton_ op 11-05-2026 16:20 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:02

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Het zal mij sowieso benieuwen in hoeverre NL de gasopslagen gevuld krijgt dit jaar. Het zegt natuurlijk nog niets, maar volgens Claude zitten we aan begin van de winter op 40% als het doorgaat op het huidige tempo :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:02
Glashelder schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:34:
[...]

Het zal mij sowieso benieuwen in hoeverre NL de gasopslagen gevuld krijgt dit jaar. Het zegt natuurlijk nog niets, maar volgens Claude zitten we aan begin van de winter op 40% als het doorgaat op het huidige tempo :+
Dan wordt de stroom vanzelfsprekend ook duurder maar hebben wij nog in ieder geval 3,4 of 5 kW gratis uit de lucht. Ja ja het is een enorme puinzooi aan het worden in de wereld. Ga denk ik toch mijn houthok maar weer vullen al wil ik dat ding niet meer stoken. Noodvoorraad mocht de boel echt uitvallen.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14-05 15:08

Jan2023

KISS

MotorBeast schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:41:
[...]

Dan wordt de stroom vanzelfsprekend ook duurder maar hebben wij nog in ieder geval 3,4 of 5 kW gratis uit de lucht. Ja ja het is een enorme puinzooi aan het worden in de wereld. Ga denk ik toch mijn houthok maar weer vullen al wil ik dat ding niet meer stoken. Noodvoorraad mocht de boel echt uitvallen.
Lijkt mij een slim plan , lees dit ook even.

https://www.gasterra.nl/nieuws/afbouw-van-gasterra-verlengd-tot-31-december-2026

https://www.rtl.nl/nieuws/economie/artikel/5598480/conflict-opslagen-nam-bewust-leeggepompt-door-gasterra

Die organisatie heeft onder druk van zijn aandeelhouders besloten afgelopen winter de gasopslagen gewoon leeg te pompen!

Inplaats van ook nog wat te vullen.

Leveringszekerheid ?? , ach wat.

Gewoon je zakken vullen.

[ Voor 11% gewijzigd door Jan2023 op 12-05-2026 17:15 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Jan2023 dit soort dingen kunnen ook alleen in Nederland :P

Hier laten we dat gewoon gebeuren want 'het is toch een bedrijf' en 'marktwerking' en blabla :+

In elk ander land was dat gas gewoon geconfisqueerd omwille van landsbelang.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-05 08:31
In welke landen is dit dan al gebeurt, dit jaar?

Geconfisqueerd!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:36

Seafarer

XXX

Glashelder schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:34:
[...]

Claude is AI and can make mistakes. Please double-check responses. ;)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Joh.. ik zet er niet voor niets bij dat het uit AI (Claude) komt ;)

Maar eerlijkheidshalve zie ik niet gebeuren dit jaar dat die opslagen voldoende gevuld gaan worden voor de winter.
Naalroc schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:59:

Geconfisqueerd!
Zijn er dan andere landen waarbij één bedrijf nog even snel de gasvoorraad van een land heeft verkocht?

[ Voor 21% gewijzigd door Glashelder op 12-05-2026 18:20 ]

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:36

Seafarer

XXX

Glashelder schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 18:15:
[...]

Joh.. ik zet er niet voor niets bij dat het uit AI (Claude) komt ;)

Maar eerlijkheidshalve zie ik niet gebeuren dit jaar dat die opslagen voldoende gevuld gaan worden voor de winter.
Ik ben voorzichtig mijn houtstapel aan het uitbreiden. :-(

[ Voor 4% gewijzigd door Seafarer op 12-05-2026 18:27 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-05 08:31
Glashelder schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 18:15:
[...]Zijn er dan andere landen waarbij één bedrijf nog even snel de gasvoorraad van een land heeft verkocht?
Dat is dus geen antwoord op de vraag, maar een zinnig antwoord ontwijken. Herkansing dus:

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Naalroc schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 18:56:
[...]

Dat is dus geen antwoord op de vraag, maar een zinnig antwoord ontwijken. Herkansing dus:
Het is een vermoeden :P

• Novax
  • Niet online
Naalroc schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:59:

Geconfisqueerd!
Duitsland en Gazprom uit recent verleden komt in de buurt. (Je vraagt specifiek dit jaar maar dat lijkt me voor de originele stelling van @Glashelder niet veel uitmaken)

• esphome
  • Niet online
Zijn er al mede-Tweakers die hun meterstanden handmatig hebben moeten doorgegeven om een energie jaar/eind afrekening te krijgen van de energieleverancier?

Dit schijnt per begin mei zo via de nieuwe energie wet zo te gaan en mogen de energieleverancier zelf geen meterstanden meer mogen opvragen.

Ik wacht nog steeds op bericht van de netbeheerder en de eerste twee weken van de zes weken gestelde termijn voor het opstellen van een jaarrekening zijn al voorbij.

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:29
iMode schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 12:01:
[...]

Voor de rest maak ik mij niet zo druk meer om de energie prijzen, stook sinds de gascrisis in de winter hout waar van ik nog meer dan genoeg heb liggen en ik van de zomer weer wat van aanvul. Verbruik daar door slechts 150 M3 per jaar (alleen douchen en koken) en stroom slechts 1900 kWh per jaar.
Eigen kap?

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:02
esphome schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:09:
Zijn er al mede-Tweakers die hun meterstanden handmatig hebben moeten doorgegeven om een energie jaar/eind afrekening te krijgen van de energieleverancier?

Dit schijnt per begin mei zo via de nieuwe energie wet zo te gaan en mogen de energieleverancier zelf geen meterstanden meer mogen opvragen.

Ik wacht nog steeds op bericht van de netbeheerder en de eerste twee weken van de zes weken gestelde termijn voor het opstellen van een jaarrekening zijn al voorbij.
Nog even wachten dus. Dan weet je of het wel klopt wat je gehoord hebt

• iMode
Nee, ik hoef er gelukkig zelf helemaal niks voor te doen. (Kan ik ook niet door medische problematiek)

Beste aanschaf ooit, niet meer afhankelijk van gas / stroom en nooit meer in de kou. Ik heb de kosten van de houtkachel en installatie er al uit.

[ Voor 6% gewijzigd door iMode op 14-05-2026 14:16 ]

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:12
@esphome vreemd, hier komt gewoon elke maand je update van je verbruik binnen.

Dat zou dan ook niet meer uitgelezen mogen worden?
Pagina: 1 ... 162 163 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden