Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic

Pagina: 1 2 ... 16 Laatste
Acties:

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:06

Doel topic

Dit topic is voor iedereen die wilt overstappen, maar twijfelt of nog vragen heeft en voor de anderen die hier wel advies over willen geven.
Dit ook om andere topics te ontlasten.

Consuwijzer/ACM geeft al behoorlijk wat tips.
En zo ook de Consumentenbond.
Ook hier is al eerder een vergelijkbaar topic, met veel info in de TS, geweest. Dit is meer een vervolg daarop.

Denk er ook aan dat niemand hier een glazen bol heeft. Niemand weet zeker wat de prijzen in de toekomst zullen doen. Historische gegevens kunnen wel iets aangeven, dat is in andere topics terug te vinden, met ook verwachtingen voor de toekomst.
Oa:
De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
De toekomst van salderen en De toekomst van de saldeer-wetgeving (deel 2) (specifiek over salderen)

Belangrijke gegevens

Zodra je wilt overstappen zijn een aantal gegevens belangrijk.
Wat is je huidige jaarverbruik? Stroom in kWh, eventueel normaal en dal, of enkel. Gas in m3.
Heb je zonnepanelen? Hoeveel stroom wek je op in een jaar, in kWh.

Type contract

Er zijn een aantal contract mogelijkheden.
Vast, Model, Variabel en Dynamisch.
Vast contract is een contract waarbij de kale tarieven een periode vast staan. Dit kan meestal met een jaarcontract, 2-jaarcontract of 3-jaarcontract.
Om een vast contract op te zeggen, moet je (meestal) een boete betalen. Over de boete, zie verderop in het topic.
Modelcontract is een contract waarbij het eenvoudiger is om leveranciers te vergelijken. Tarieven wijzigen 2 keer per jaar. 1 januari en 1 juli. (Maar ook op andere momenten, bij onvoorziene omstandigheden in de markt.)
Opzeggen kan maandelijks, kosteloos
Variabel contract is een contract waarbij de tarieven geregeld wijzigen. Veelal maandelijks. De nieuwe tarieven moeten wel minimaal 30 dagen van tevoren worden doorgegeven.
Opzeggen kan maandelijks en kosteloos.
Dynamisch contract is een contract waarbij de stroomtarieven per uur wijzigen en het gastarief dagelijks. De tarieven zijn een dag vantevoren bekend. Day-ahead. De kale tarieven zijn gelijk aan de prijs op de spotmarkt.
Meer over dynamische prijzen: Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.

Kosten

De voorschotten bestaan uit verschillende bestandsdelen.
Kale verbruikstarieven en belastingen.
Vaste levertarieven
Netbeheertarieven
Terugleverkosten*
Het is goed om dit allemaal te vergelijken. Bij een laag verbruik zijn lage vaste en netbeheertarieven wellicht interessanter dan lage verbruikstarieven.
Besef ook dat zelfs bij een vast contract overheidsmaatregelen gewoon doorgevoerd worden. Dus als de belasting omhoog gaat, gaat ook jouw bruto tarief omhoog.
Verder kan het interessant zijn om te kijken naar kortingen en cash-backs (en de voorwaarden daarbij). Dit kan de totale kosten over een jaar/contractduur behoorlijk beïnvloeden.

Opzegboete

Volgens de nieuwe regels is de opzegboete gelijk aan het verlies dat de leverancier maakt, omdat je het contract niet uitzit. Dus het gaat om het restant van je verwachte verbruik tijdens de rest van het contract, maal je tarief. Maar is jouw tarief lager dan het tarief van de leverancier op dat moment, is de boete 0, want de leverancier kan jouw energie duurder aan iemand anders verkopen.
Hier is meer te vinden over opzeggen.

Zonnepanelen

Heb je zonnepanelen, dan is het van belang om te weten of je meer teruglevert dan je verbruikt.
Dan is het namelijk interessant om voor je stroomcontract te kiezen voor de hoogste TerugLeverVergoeding.
Wat is nu de beste terugleververgoeding?
Let ook op de wijze van salderen. Dit kan nog wel eens in het nadeel zijn. Dit kan namelijk per jaar (zoals het moet), per tariefperiode en per telwerk.
Een jaarcontract en enkeltarief nemen lost dit (deels) op.
Ook zijn er energieleveranciers die zonnepanelenbezit 'beboeten', andere (hogere) tarieven vragen, heffingen opleggen en kortingen niet geven. Hier moet je ook goed opletten wat slim is. (Bij dynamisch en bij modelcontracten zijn er (nog) geen terugleverkosten, maar bij het modelcontract zijn de vaste leveringskosten hoog.)

Vergelijkers

Enkele vergelijkers:
https://www.gaslicht.com/
https://www.pricewise.nl/energie-vergelijken/
https://www.consumentenbo...elijken/energiecollectief
https://www.energievergelijk.nl/
https://www.overstappen.nl/energie/

Er kunnen verschillen zitten tussen de vergelijkers en ook tussen de vergelijkers en de tarieven bij de leverancier zelf. Zelfs een beller krijgt soms nog weer andere aanbiedingen dan op de sites staan.
Gevonden aanbiedingen worden hier gemeld:
Energieleveranciers aanbiedingentopic

Leveranciers

Buiten het kijken naar de goedkoopste, of degene met de beste TLV, kun je ook nog kijken naar de leverancier zelf.
Hoe duurzaam zijn ze? Produceren ze zelf energie, of verkopen ze alleen maar door?
Het ACM houdt toezicht. En gegevens over verscherpt toezicht en solvabiliteit van energieleveranciers zijn online te vinden.
Reviews zijn er ook genoeg te vinden, eigenlijk voor bijna alle leveranciers voornamelijk negatief, dus dat zegt over het algemeen niet zo heel veel.

Wat moet ik nu kiezen?

Vraag het hier en krijg advies.
Maar niemand heeft die glazen bol en kan voorspellen wat de prijzen in de toekomst zullen doen.
Besef dat je stroom en gas los van elkaar kunt krijgen. Dit kan gunstiger zijn.
Nadat je een keuze hebt gemaakt, heb je altijd nog 14 dagen om er vanaf te zien.

Andere vragen kunnen altijd nog in de kroeg gesteld worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Truus01 op 23-07-2024 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Aanvullingen of opmerkingen, laat maar weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-04 10:40
Leuk, hier was ik net een beetje naar op zoek.

De huidige situatie, contract bij Vandebron tot februari 2024. De totale leveringsprijs voor elektriciteit is 0,23121 per kWh voor enkeltarief, 0,23884 voor normaal tarief en 0,22376 voor daltarief. Voor gas is de totale leveringsprijs per m3 0,85250.

Dat zijn mooie prijzen, maar die zullen niet meer blijven tegen die tijd.

Ons verbruik aan gas over het afgelopen jaar: ongeveer 1700 m3
Elektra:
Verwacht jaarverbruik 6.730 kWh
Normaal 2.677 kWh Dal 4.053 kWh
Teruglevering
Verwachte jaarinvoeding 1.901 kWh
Normaal 1.358 kWh Dal 543 kWh

Hierbij de kanttekening dat we sinds eind juli fors verbeterde en meer zonnepanelen hebben. Deze hebben dit jaar bruto (dus zonder te verrekenen met gebruik) tot vandaag 2,04 MWh opgebracht. Netto verbruiken we echter nog altijd meer dan dat we opwekken, en dat zal ook wel zo blijven.

We hebben een cv-ketel voor gas, 1 airco voor de slaapkamer voor verwarming en verkoeling en gebruiken soms stroom om de auto op te laden. Dit is nog niet structureel maar vooralsnog alleen met een granny charger indien er precies voor de deur parkeerplek is. Hiermee in het afgelopen jaar zo'n 3500kWh thuis geladen.

Wat is wijsheid op dit moment? Ik twijfel erg over dynamische contracten. Zeker met zo'n langzame granny charger is het laden niet echt te plannen op momenten dat het goedkoop is. Ik rij vrij veel, ben bijna elke dag overdag met de auto weg, dus dan kan ik niet laden, en als het 1 of 2 uurtjes goedkoop is kan ik maar 5-6 kWh aanvullen.

Wie heeft hier ideeën over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-04 16:52
Ik verbruik:

Stroom: +- 2000 kWh/jaar

Gas: +- 775 m³ jaar

Is het nu slim, denken jullie, om voor een 3-jarig vast contract te gaan? Ik wil sowieso 1 doen, maar 2 of 3 overweeg ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Patriot
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-04 11:21
Hallo,

mijn situatie:

Stroom : 2600
Gas : 1200

Sinds vorige week PV 20 x 410W

Plan is om op korte termijn inductie te gaan koken en een Quooker te plaatsen. Langere termijn Warmtepomp+boiler, vloerverwarming en van het gas af.

Mijn contract kan boetevrij overstappen.

Vast of variabel nemen?

Daikin EHBX04D6V / ERGA04DV | LG WH20S.F5 | Enphase iQ8+ 20 x 410W Qcells |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
Vervelend dat er nu geen advies wordt gegeven.
Dan maar even mijn advies.

@--Christiaan-- Heel eerlijk gezegd zou ik het erop gokken. Je contract tot februari uitzitten en dan of dynamisch of variabel gaan. Het meeste verbruik aan gas heb je dan hopelijk gehad (de koude wintermaanden) en vanaf dan de prijzen in de gaten houden en kijken of het zinvol is om dan een vast contract te nemen. Stroom misschien dynamisch/variabel houden. Maar wie weet hoe het tegen die tijd is. (Misschien is er dan weer een hoge TLV en is een SAP interessant, met verbruik op dynamisch en opwek tegen de TLV. Al verwacht ik dat voorlopig niet.) In ieder geval 'koop je tijd' door vanaf februari dynamisch/variabel te gaan, waardoor je makkelijk in het voorjaar/zomer over kunt stappen als er dan iets interessants voorbij komt.

@brambello Ik zou niet voor een 3-jarig contract gaan. Als er volgend jaar iets goedkopers voorbij komt - wellicht door een interessante cash-back, hoeft niet eens puur op gunstige tarieven te zijn - zit je er aan vast, of je moet een hoge opzegboete betalen. Meer dan 1 jaar zou ik niet doen.

@Da_Patriot Ik vermoed dat je voorlopig meer zal opwekken dan verbruiken en zou ik dus voor stroom voor de hoogste TLV gaan. Al is dat lastig, er is niks meer echt hoog. Dan dus in ieder geval voor iemand die correct saldeert. En dan inderdaad is een vast contract misschien het veiligst.
Gas zou ik kijken voor de goedkoopste en dat aangaan. Ik heb ontdekt dat bv GreenChoice niet moeilijk doet (oa geen opzegboete) als je binnen je vast contract toch van het gas af gaat. Omdat je doel is om van het gas af te gaan zou ik kijken of dat bij andere energieleveranciers ook zo is. En dan voor de goedkoopste gaan die dat inderdaad doet.

Dit is puur mijn mening. Ik hoop dat anderen ook hun adviezen willen geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvolutionX
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:23
Vragen / adviezen over contracten in de toekomst zijn zinloos. Als je een dynamisch contract neemt heeft een granny charger niet heel veel nut, installeer dan zelf een goedkope laadpaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:50

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

misschien is de titel zo duidelijker als hij niet vanuit het Energierekening-subforum gevonden wordt

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Over het algemeen is de afweging binnen het spectrum dynamisch <> langjarig vast vooral afhankelijk van je persoonlijke situatie en risicotolerantie.
Je kunt er ook een beetje mee speculeren, maar daar zal je gemiddeld gezien niet veel mee opschieten - de mensen die de prijzen vaststellen doen ook hun best om dat goed te doen :)

Als het belangrijk is van tevoren goed in te kunnen schatten hoeveel je kwijt bent aan energie (bijvoorbeeld omdat je weinig reserves hebt), dan is een vast (jaar)contract al snel verstandig.

Heb je wel reserves, dan ben je met dynamisch meestal goedkoper uit - maar elke piek pak je ook mee, en de energiewereld is een veranderlijke plek, dus met die onzekerheid moet je om willen gaan. Je kunt ook zeker duurder uit zijn: de prijzen volgen ongeveer een patroon met een ochtend- en avondpiek dus als jij vooral dan verbruik hebt zal er geen winst zijn (en wel onzekerheid). Dit kun je met uurlogging uit je digitale meter van tevoren nagaan, dus als je die logging nog niet hebt kan het nooit kwaad daar alvast mee te beginnen.

Verder kun je voor stroom bij een andere leverancier zitten dan voor gas, dat kan handig zijn als een (dynamische) leverancier geen gascontract aanbiedt of als je gas wel vast wil zetten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Da_Patriot In Gas de deur uit doen: Gratis! vind je inderdaad dat Greenchoice alvast niet moeilijk doet met gas opzeggen (de netbeheerder is een heel ander verhaal). Geen idee of de prijzen ook een beetje redelijk zijn maar dat kan meewegene.
Voor stroom inderdaad op jacht naar een redelijke TLV want ook gasloos zal je flink overproductie hebben (6-8 MWh productie, 5 MWh verbruik). Wat is nu de beste terugleververgoeding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@--Christiaan-- Als het met je reserves en risicotoleranties goed gaat kan dynamisch zeker wel zin hebben - doorgaans liggen de weekendprijzen ook lager dan door de weeks dus als je het laden toch een beetje kan plannen kan dat schelen. Kijk dus goed naar je verbruiksprofiel voordat je dat doet.
Voor gas zou je kunnen overwegen dat vast te zetten (geen dagprijzen dus) en dan met een warmtepomp/airco in de woonkamer kun je per dag, al dan niet geautomatiseerd, kiezen voor verwarmen op gas of op elektra (1 m³ ruil je dan, afhankelijk van de buitentemperatuur, voor ongeveer 2 kWh).
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07:40
EvolutionX schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:11:
Vragen / adviezen over contracten in de toekomst zijn zinloos. Als je een dynamisch contract neemt heeft een granny charger niet heel veel nut, installeer dan zelf een goedkope laadpaal
Je tweede zin is geen advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07:40
Je verbruikspatroon is een. Hoeveel buffer je hebt om bijvoorbeeld tijdelijk hoge prijzen op te vangen is een tweede. Een één- of meerjarig contract is in een stabiele (energie)markt aan te bevelen als je niet veel buffer hebt of als je deze nog aan het opbouwen bent. Maar wat is een stabiele (energie)markt? De goedkoopste optie op tarief op voorhand is niet altijd de beste voor iemands situatie. Heb je eenmaal een buffer hebt dan kun je experimenteren en speculeren met een dynamisch contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Patriot
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-04 11:21
Dankjullie wel voor je suggesties @Truus01 en @Proton_ 👍🏼

Daikin EHBX04D6V / ERGA04DV | LG WH20S.F5 | Enphase iQ8+ 20 x 410W Qcells |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjn27
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-03 11:11
Hallo allemaal

Mijn situatie.

Stroom: 3800 Kw
Gas: 65 m³ jaar (kookgas)
Stadsverwarming: 25GJ jaar. Dit is bij Vattenfall ik kan niet overstappen.
Teruglevering 14 zonnepanelen 4400 Kw jaar

Momenteel neem ik alles bij Vattenfall af
Ik heb nu een variabel contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@rjn27 wat had je al gevonden en waar heb je nog een vraag over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjn27
Proton_ schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:42:
@rjn27 wat had je al gevonden en waar heb je nog een vraag over?
Mijn vraag is of het verstandig is om vast te zetten.
Ik lever meer terug dan ik afneem. Dus een hoge Teruglevergoeding kan dan interessant zijn.
Ik wil wel bij een leverancier terechtkomen die een naam heeft.
Ik kwam gister dit tegen.
Als je via een Coorporatie GC vastzet krijg je 11.5 cent.
Linea in "Wat is nu de beste terugleververgoeding?"

Of kan ik beter blijven zitten waar ik zit?
Wat is in mijn situatie nu echt interssant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@rjn27 op het eerste gezicht een €200 inductieplaat bij Ikea scoren en gas helemaal de deur uit (wat kost die 65 m³ elk jaar in totaal?).
Verder lijkt me wisselen in jouw geval wel gunstig, wel even uitzoeken hoe het zit met opzegboetes/voorwaarden voor cashback/saldeerperiode want voorlopig doet die PV toch niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjn27
Proton_ schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 11:13:
@rjn27 op het eerste gezicht een €200 inductieplaat bij Ikea scoren en gas helemaal de deur uit (wat kost die 65 m³ elk jaar in totaal?).
Verder lijkt me wisselen in jouw geval wel gunstig, wel even uitzoeken hoe het zit met opzegboetes/voorwaarden voor cashback/saldeerperiode want voorlopig doet die PV toch niet veel.
Gas de deur uit doen is minder interessant dan het lijkt.
Ik heb dat verleden jaar uitgezocht. Het aanrecht moet aangepast worden. Tevens kabel en kookgroep aanleggen.
Nieuwe kookplaat kopen. Kosten totaal €1200-1300

Wij krijgen elk jaar €136 kookgas korting.
Dit omdat wij 3x vastrecht betalen
Stroom, gas, en stadsverwarming.

Dit jaar waren we aan vaste kosten en verbruik €346 euro kwijt. Hier gaat dan nog €136 korting vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
rjn27 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 16:31:
Gas de deur uit doen is minder interessant dan het lijkt.
Ik heb dat verleden jaar uitgezocht. Het aanrecht moet aangepast worden. Tevens kabel en kookgroep aanleggen.
Nieuwe kookplaat kopen. Kosten totaal €1200-1300

Wij krijgen elk jaar €136 kookgas korting.
Dit omdat wij 3x vastrecht betalen
Stroom, gas, en stadsverwarming.

Dit jaar waren we aan vaste kosten en verbruik €346 euro kwijt. Hier gaat dan nog €136 korting vanaf.
Er zijn ook vrijstaande 1-fase inductie kookplaten te koop. Bijvoorbeeld deze van de Ikea.
Eenmalig kosten €100. Besparing €210 - het verbruik aan stroom* (jaarlijks!)...

(*Als ik dan deze berekening neem, dan zou je verbruik zo'n 300kWh zijn. En die heb je nog over.)

[ Voor 9% gewijzigd door Truus01 op 21-10-2023 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knuppelhout
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ons verbruik over vorig jaar is netto 7900 kWh. Hebben geen gas,13 panelen en een lucht water warmtepomp (helaas geen slimme zodat water verhitten niet adhv stroom tarief kan). Er is bijna altijd iemand thuis en het is een groot pand. Nu bij budget energie maar vrij te gaan. Komend jaar komt er een elektrische auto die ook thuis Geladen wordt deels.
Is tibber nu slim? Of iets anders?
Dank voor t meedenken!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zi0-dEW8fC5cNtJ6yg36OwZsURY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Is2DPUZKlthk5CiDNKmUeELX.jpg?f=fotoalbum_large

Canon 6D, canon 50mm 1.8 II,canon 70-200L f4, canon 28-135IS, canon 100mm 2.8L macro IS, speedlite 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjn27
Truus01 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 17:12:
[...]

Er zijn ook vrijstaande 1-fase inductie kookplaten te koop. Bijvoorbeeld deze van de Ikea.
Eenmalig kosten €100. Besparing €210 - het verbruik aan stroom* (jaarlijks!)...

(*Als ik dan deze berekening neem, dan zou je verbruik zo'n 300kWh zijn. En die heb je nog over.)
Dat doe je natuurlijk niet met een keuken waar alles inbouw is.
De investering om dit netjes op te lossen is rond de €1300.
Dan word het aanrecht aangepast. Nieuwe kookgroep en de plaat zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjn27
Proton_ schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 11:13:
Ik heb nu variabel bij VF. Welke is dan interessanter.
Via een corporatie met 11,5 cent terugleververgoeding via GC
En saldeert GC juist met vaste contracten.

Wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-04 14:54
Ik heb een duurzaam dalen contract bij Greenchoice, ik kreeg daar vandaag een mail over van hen.

Ze gaan mij benaderen om het contract aan te passen (prijzen gaan significant naar beneden , ik ga met gas van 2,22 naar 1,30 zoals het lijkt (ik heb even tarieven opgezocht bij GC en dan voor een 1 jaars contract). Ik krijg dan weer de keuze voor 1,2 of 3 jaar.. En eerlijk gezegd.. geen idee wat nu handig is. Ik zit nu in jaar 2 (net) van de 3 jaar, mag niet gratis overstappen (75 euro als ik het goed heb ) naar een ander dus bij GC blijven is prima (bij gaslicht.com kom ik niet dusdanig veel goedkoper uit dat die 75 euro dan wegvalt). Maar voor hoelang ? Ik denk dat zelf dat de prijzen nog wel gaan stijgen, maar ik ben geen expert.

Thoughts ?

[ Voor 8% gewijzigd door mevrouwKees_1 op 08-11-2023 14:43 ]

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@mevrouwKees_1 Tussentijds boetevrij van dit driejarig contract met superhoge prijzen afstappen klinkt niet gek.
Of je voor 1, 2 of 3 jaar moet gaan hangt af van je persoonlijke risicotolerantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
@mevrouwKees_1 Hier iemand in dezelfde situatie.
En hier wat de anderen al eerder gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:30
Goedemiddag! Ondertussen zie ik door de bomen het bos niet meer dus hopelijk kunnen jullie meedenken.

Gisteren zijn de eerste 15 zonnepanelen geplaatst, over 1.5 week komen er nog 5. Over een klein jaar wordt verwacht dat onze volledig elektrische warmtepomp wordt geleverd, de opbrengst (cq het aantal) van de zonnepanelen is daar ook op afgestemd. Afgelopen september is de keuken aangepakt, waarbij het gasfornuis plaats heeft gemaakt voor een Bora inductie met afzuiging en we een Quooker hebben geïnstalleerd. Ons stroomverbruik zal dus hoger uitvallen dan afgelopen jaar.

We hebben op dit moment een variabel contract bij energiedirect. De TLV is hier slechts 0.05 euro/kWh, en we verwachten zeker tot de komt van de warmtepomp flink terug te leveren. Ook las ik in een ander topic dat men problemen ervaart met het niet jaarlijks salderen van energiedirect, maar per tariefperiode.

Nu denken we erover om over te stappen naar een andere energiemaatschappij, maar wat is daarin wijsheid en waar moeten we op letten? Met de komst van de zonnepanelen en de toekomstige warmtepomp is het wat complexer geworden dan slechts de stroom- en gastarieven vergelijken namelijk!

Edit:
Belangrijke gegeven zoals om gevraagd in startpost:
Afgelopen jaarverbruik:
Normaal 1094 kWh
Dal 900 kWh
Gas 600m3.

Verwachtte jaarlijkse opbrengst zonnepanelen: 7055 kWh

[ Voor 17% gewijzigd door Luuk741 op 09-11-2023 16:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Luuk741 je wil dus straks boetevrij van het gas af en een goede tot redelijke TLV. Ik dacht dat Greenchoice op beide wel goed scoort, maar check het TLV topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-04 14:54
ik heb in de tussentijd even goed op al die vergelijkers gekeken met mijn jaarverbruik etc. en heb vandaag een aanbod gehad van Greenchoice en ik ben daarop in gegaan (2 jaar vast) ik kom niet goedkoper uit bij een ander

Mijn gas gaat naar 1.32 (was 2.22) en stroom gaat naar 0,33 cent (was ,67) . Terugleveringsvergoeding 11,5 cent per kwh.

ik ben dus gehalveerd in mijn tarieven ;) en dat is fijn, o en geen boetes oid

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:28
Ik heb sinds 1-7-23 nog een vrij hoge TLV icm een 1 jarig contract.

Verwachte opwek 8000 kWh op jaarbasis.

Verwacht verbruik 6000 kWh.

Ik ga er vanuit dat ik dan voor 2000 kWh een hoge TLV krijg in juli 2024.

Momenteel sta ik zo’n 1000 kWh in de plus, wat zo’n 500 euro zou betekenen als ik het contract nu beëindig.

Maar ik hoor inmiddels allerlei verhalen over moeten gaan betalen voor terugleveren.

Dus rijst bij mij de vraag of ik niet beter de boel voor 3 jaar kan vastleggen bij bijv. Greenchoice zodat ik de komende 3 jaar iig niet extra hoef te betalen voor terugleveren.

Mijn vraag is dus: is het het beste om mijn contract uit te zitten voor zo’n 500 euro extra, of kan ik beter nu switchen nu het nog kan zonder de komende 3 jaar te hoeven te betalen voor terugleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-04 13:58

silverball

De wagen voor moderne mensen

Vrijdag essent voor de deur gehad met een aanbod dat in moet gaan wanneer mijn huidige vattenfall contract afgelopen is; 29 feb. De TLV is 0,05, dus niet bijster interessant. Dit heeft mij wel aan het denken gezet.

Zou het interessant zijn om bij een Greenchoice of Oxxio (0,09 TLV) uit te onderhandelen om vanaf 1 maart de huidige tarieven en TLV mee te nemen?

Mijn gasverbruik is marginaal (320m3), en gaat er hopelijk volgend jaar uit.

Jaar
1500 kWh verbruik
4550 kWh teruglevering (voornemens 25% bij te leggen)

Berekening variabele leveringskosten 1 jaar contracten
Oxxio 1 jaar (€0,37671 in, €0,09 uit) - € 274
Greenchoice 1 jaar (€ 0,35538 in, € 0,08000 uit) - € 244
Essent 1 jaar deuraanbieding (€ 0,24490, € 0,5500 uit) - € 167
Vattenfall 1 jaar (€ 0,329241 in, € -0,045000 uit) - € 135,-

Overigens zit ik nu nog op een mooi contract met € 0,204 levering, 0,168 teruglevering.

Natuurlijk is het koffiedik kijken wat de prijzen rond maart gaan doen, zullen waarschijnlijk iets gaan kelderen, maar met de terugleverstaffels en steeds lager wordende TLV's lijkt het interessant om dit alvast uit te onderhandelen, toch?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
@silverball Is dan het 3-jarig contract van GC niet nog beter?
Weet alleen niet of je dat nu kan afsluiten met start feb/mrt (30 februari lijkt me onmogelijk, waar dan ook).
TLV 11,5ct

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-04 13:58

silverball

De wagen voor moderne mensen

Truus01 schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:56:
@silverball Is dan het 3-jarig contract van GC niet nog beter?
Weet alleen niet of je dat nu kan afsluiten met start feb/mrt (30 februari lijkt me onmogelijk, waar dan ook).
TLV 11,5ct
Whaha idd, 1 maart bedoel ik.

Hmm toptip. Tnx :)

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Gynnad schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:40:
Ik zit zelf op een variabel contract bij Vattenfall, maar dat lijkt niet de beste optie om te blijven i.v.m. de hogere kosten en lagere TLV.

Mijn huidige verbruik is:
- Stroom: -1097 kWh
- Gas: 797m3

Als ik ga vergelijken bij https://www.gaslicht.com en https://www.pricewise.nl komt Innova als beste uit de bus, gezien zij veruit de laagste gasprijs hebben (1,229), terwijl GreenChoice daarna komt met 1,28.

[Afbeelding]

Edit; het lijkt erop dat de vergelijkersites er vanuit gaan dat je een bedrijf bent met je zonnenpanelen en dat je bij Innova als consument maar daadwerkelijk 0,07 krijgt i.pv. 0,0847, terwijl het bij Greenchoice wel 0,08 is.

Bij GreenChoice is de prijs voor 1 jaar gas 1,28, terwijl als je het 3 jaar vastlegt is het 1,26746. Onder aan de streep lijkt GreenChoice momenteel dus de beste keuze wanneer je meer stroom teruglevert dan dat je verbruikt en dus het voornamelijk van het gas moet hebben.

Volgens mij gaat iedereen tegenwoordig ook voor een 1-jarig contract omdat het moeilijk te voorspellen is wat er volgend jaar gaat gebeuren en het wellicht niet verstandig is om het langer vast te zetten dan 1 jaar.

GreenChoice lijkt dus the-way-to-go, hoe zien jullie dit?
Stroom en gas opsplitsen. Gas bij de goedkoopste, stroom GreenChoice met coöp, TLV 11,5ct.

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:29
Truus01 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:15:
[...]

Stroom en gas opsplitsen. Gas bij de goedkoopste, stroom GreenChoice met coöp, TLV 11,5ct.
Nooit aan die optie gedacht om het los af te sluiten, maar dat zou wel wat schelen inderdaad.

Ben ook niet bekend met coöp, maar dat is een nette TLV voor vandaag de dag. Bij GreenChoice met coöp kun je dan een willekeurige pakken of moet je die van jouw gemeente doen? De link van mijn gemeente doet hij namelijk niet (Energypoort Peelland)...

Overigens is het dan Delta of Greenchoice wat de meest interessante optie is (volgens de vergelijkingsites) - kun je Stroom en Gas losafsluiten bij dezelfde leverancier? Via Pricewise/Gaslicht krijg je nog cashback, dus dat zou voor gas wel interessant zijn bij een jaarcontract.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imbalanced
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-04 16:41
Vandaag worden er panelen geplaatst op mijn platte dak (twee persoons huishouden), mijn huidige contract is inmiddels verlopen.... ben enorm in de war gebracht over welk contract ik nu moet nemen en voor hoe lang.. \'
Kan iemand mij op weg helpen welk energiecontract verstandig is. Ik wil mijn gasverbruik ook verminderen door elektrische warmtebronnen meer te gebruiken.
ik verbruik net aan <4000kwh per jaar en zit zodirect met 14x430wp (oost-west ligging) panelen met 330 iq8mc micro-omvormers per paneel, weet niet goed wat mijn opbrengst gaat worden per jaar. DANK!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Imbalanced schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:14:
Vandaag worden er panelen geplaatst op mijn platte dak (twee persoons huishouden), mijn huidige contract is inmiddels verlopen.... ben enorm in de war gebracht over welk contract ik nu moet nemen en voor hoe lang.. \'
Kan iemand mij op weg helpen welk energiecontract verstandig is. Ik wil mijn gasverbruik ook verminderen door elektrische warmtebronnen meer te gebruiken.
ik verbruik net aan <4000kwh per jaar en zit zodirect met 14x430wp (oost-west ligging) panelen met 330 iq8mc micro-omvormers per paneel, weet niet goed wat mijn opbrengst gaat worden per jaar. DANK!
De gesimuleerde opbrengst stond niet in de offerte? Dat lijkt me sterk.

Qua contract: Als je nu nog geen panelen voor je adres in de systemen hebt staan, zou ik proberen nog ergens een 3 jarig contract zonder een terugleverboete af te sluiten (zie aparte topic daarvoor).

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:01
Vraagje: ik wil gaan overstappen. Mijn contract loopt 1 mei 2024 af. Moet ik dan als “gewenste startdatum” 1 mei 2024 kiezen of 2 mei 2024?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdV75
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22-04 17:42
Imbalanced schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:14:
Je zal rond de 5000 kWh uitkomen per jaar

14x430x0,85

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imbalanced
RonJ schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:17:
[...]

Qua contract: Als je nu nog geen panelen voor je adres in de systemen hebt staan, zou ik proberen nog ergens een 3 jarig contract zonder een terugleverboete af te sluiten (zie aparte topic daarvoor).
Ja precies, en dit is waar mn vraag eigenlijk naar toe gaat, ik denk iets van 500-1000kwh terug te leveren per jaar. Maar zie inmiddels door de bomen het bos niet van verschilende constructies in terugleverboetes etcetc.
Ik sta nog niet bekend als zonnepaneelbezitter en heb geen contractverplichting op dit moment (meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rym
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-03 19:04

rym

We gaan binnekort verhuizen naar een nieuwe woning waar op dit moment (nog) geen zonnepanelen liggen, maar die ben ik van plan op zeer korte termijn bij te plaatsen. Het betreft een 2-onder-1 kapper energielabel C (alles geisoleerd, HR++ glas) van 160m². We zullen er met zijn tweeën wonen en willen ook nog een hybride warmtepomp bijplaatsen evenals 2-3 airco's. Een elektrische auto zie ik de komende jaren niet gebeuren. We werken beiden 40u p/w, het meerendeel op kantoor en kinderen zullen er niet komen.

Dit allemaal maakt het erg lastig voor mij om in te schatten wat mijn totaalverbruik op jaarbasis zal zijn. Ik heb al een offerte van een zonnepanelenboer liggen om 13 panelen te plaatsen goed voor 4919 kWh gegarandeerd per jaar.

De vraag nu is wat kan ik het beste met mijn contract doen. Gezien ik nog geen zonnepanelen heb zou ik een langdurig energiecontract af kunnen sluiten voor 3 jaar, waarna er tussentijds dus panelen bijgeplaatst gaan worden. Als ik zoek op energiecontracten zonder panelen dan staat daar ook geen informatie in over eventuele terugleververgoedingen of boetes. Hoe kan ik het beste uitvogelen wat het voordeligst zal zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
rym schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:53:
We gaan binnekort verhuizen naar een nieuwe woning waar op dit moment (nog) geen zonnepanelen liggen, maar die ben ik van plan op zeer korte termijn bij te plaatsen. Het betreft een 2-onder-1 kapper energielabel C (alles geisoleerd, HR++ glas) van 160m². We zullen er met zijn tweeën wonen en willen ook nog een hybride warmtepomp bijplaatsen evenals 2-3 airco's. Een elektrische auto zie ik de komende jaren niet gebeuren. We werken beiden 40u p/w, het meerendeel op kantoor en kinderen zullen er niet komen.
Voor het plaatsen van alles, zonnepanelen, WP en L/L WP, doe ook zeker op het forum navraag. Zo wordt een hybride WP over het algemeen afgeraden (is meer een (meestal onnodige) tussenstap tussen gas en all-electric).
Dit allemaal maakt het erg lastig voor mij om in te schatten wat mijn totaalverbruik op jaarbasis zal zijn. Ik heb al een offerte van een zonnepanelenboer liggen om 13 panelen te plaatsen goed voor 4919 kWh gegarandeerd per jaar.

De vraag nu is wat kan ik het beste met mijn contract doen. Gezien ik nog geen zonnepanelen heb zou ik een langdurig energiecontract af kunnen sluiten voor 3 jaar, waarna er tussentijds dus panelen bijgeplaatst gaan worden. Als ik zoek op energiecontracten zonder panelen dan staat daar ook geen informatie in over eventuele terugleververgoedingen of boetes. Hoe kan ik het beste uitvogelen wat het voordeligst zal zijn?
Beste lijkt op dit moment toch om een langdurig vast contract af te sluiten, zo lang het nog zonder boetes en dergelijke kan. En zorgen dat er niks in de voorwaarden staat dat als je wel zonnepanelen neemt, dat ze dan het contract aan mogen passen, of zo.
Oa in het zonnepanelenboetetopic wordt gediscussieerd wie boetes heft en hoe. En anders in de vergelijkers invullen dat je wel zonnepanelen hebt en kijken wat er dan zoal aangeboden word. En wat de tarieven zijn en dergelijk.

Succes.
En alvast veel plezier in jullie nieuwe huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Ondanks ik wel een boel gelezen heb voel ik me er nog niet 100% zeker bij.

Op dit moment een stroom contract bij Essent. 2 weken geleden extra zonnepanelen laten leggen maar nu nog geen warmtepomp of electrische auto, verwarmen is nog middels CV ketel.

Verwacht verbruik: 5000kWh
Verwachte opbrengst: 8000kWh.

Nu kom ik bij elke leverancier uit op een terugleverboete of zoals bij Greenchoice verhoogde vaste kosten.
Echter doet GC dus niet aan een terugleverboete en ik kan hem daar nu voor 3 jaar vastzetten (huidig contract verloopt op 17-08-2024). Ene kant ben ik gerustgesteld omdat het 3 jaar zo blijft en ik verwacht niet dat de markt een positieve kant (financieel gezien) voor de burgers op gaat. Tegelijkertijd is het wel 3 jaar lang. Ik vind het een lastige keuze.

Gas heb ik overigens al bij Greenchoice maar dat heb ik dus los van elkaar.

Essent doet mij ook een aanbod om te verlengen welke per maand een paar euro meer oplevert en gek genoeg geen hogere vaste kosten bevat. Echter is dat maximaal 1 jaar.

[ Voor 8% gewijzigd door rscheper op 12-03-2024 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
rscheper schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:17:
Ondanks ik wel een boel gelezen heb voel ik me er nog niet 100% zeker bij.

Op dit moment een stroom contract bij Essent. 2 weken geleden extra zonnepanelen laten leggen maar nu nog geen warmtepomp of electrische auto, verwarmen is nog middels CV ketel.

Verwacht verbruik: 5000kWh
Verwachte opbrengst: 8000kWh.

Nu kom ik bij elke leverancier uit op een terugleverboete of zoals bij Greenchoice verhoogde vaste kosten.
Echter doet GC dus niet aan een terugleverboete en ik kan hem daar nu voor 3 jaar vastzetten (huidig contract verloopt op 17-08-2024). Ene kant ben ik gerustgesteld omdat het 3 jaar zo blijft en ik verwacht niet dat de markt een positieve kant (financieel gezien) voor de burgers op gaat. Tegelijkertijd is het wel 3 jaar lang. Ik vind het een lastige keuze.

Gas heb ik overigens al bij Greenchoice maar dat heb ik dus los van elkaar.

Essent doet mij ook een aanbod om te verlengen welke per maand een paar euro meer oplevert en gek genoeg geen hogere vaste kosten bevat. Echter is dat maximaal 1 jaar.
In jouw geval zou ik het bij Greenchoice voor 3 jaar vastzetten.
Mocht je na x tijd toch over willen stappen, is het kijken hoe hoog de boete is. Misschien is die boete er dan niet. En anders dan toch je contract uitzitten.

Persoonlijk lijkt mij het risico op overal rare fratsen, boetes en verhogingen van de vaste leverkosten groter dan het 'risico' om een gunstigere overstap mis te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rym

rym

Ook in een andere topic gepost maar deze is wat actiever :-)

Dit allemaal maakt het erg lastig voor mij om in te schatten wat mijn totaalverbruik op jaarbasis zal zijn. Ik heb al een offerte van een zonnepanelenboer liggen om 13 panelen te plaatsen goed voor 4919 kWh gegarandeerd per jaar bij een inschatting van een verbruik van 3500 kWh per jaar)

[ Voor 3% gewijzigd door rym op 12-03-2024 13:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
rym schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 13:10:
Ik heb al een offerte van een zonnepanelenboer liggen om 13 panelen te plaatsen goed voor 4919 kWh gegarandeerd per jaar.
offtopic:
Knappe panelenboer die dat kan garanderen. Met het weer van de laatste maanden hebben mijn panelen nog geen 65% opgebracht in vergelijking met een jaar eerder. Meteen tekenen dus ;)

Als die 13 panelen 420Wp zijn zit je met die gegarandeerde opbrengst op 90% van dat maximum. Meteen tekenen zou ik zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
dixet schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 13:25:
[...]

offtopic:
Knappe panelenboer die dat kan garanderen. Met het weer van de laatste maanden hebben mijn panelen nog geen 65% opgebracht in vergelijking met een jaar eerder. Meteen tekenen dus ;)

Als die 13 panelen 420Wp zijn zit je met die gegarandeerde opbrengst op 90% van dat maximum. Meteen tekenen zou ik zeggen!
offtopic:
Bij garanties altijd de kleine lettertjes goed lezen. Ze zullen vast wel een escape hiervoor hebben.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rym

rym

[...]

offtopic:

Het betreft hier zon365 die volgens mij hier wel vaker vooribj is gekomen. het gaat om 13x 450wp panelen in niet de meest ideale opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:03
Dit allemaal maakt het erg lastig voor mij om in te schatten wat mijn totaalverbruik op jaarbasis zal zijn. Ik heb al een offerte van een zonnepanelenboer liggen om 13 panelen te plaatsen goed voor 4919 kWh gegarandeerd per jaar bij een inschatting van een verbruik van 3500 kWh per maand
3500 kWh per maand? :?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rym

rym

Typo, jaar natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:05
[...]

offtopic:

en dat terwijl vorig jaar óók al een drama jaar was... kan je nagaan...

en lopende maart gaat naar mijn idee óók de geschiedenis in.... :F

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvanderl
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21-04 16:38
Gezien ik nog geen zonnepanelen heb zou ik een langdurig energiecontract af kunnen sluiten voor 3 jaar, waarna er tussentijds dus panelen bijgeplaatst gaan worden. Als ik zoek op energiecontracten zonder panelen dan staat daar ook geen informatie in over eventuele terugleververgoedingen of boetes. Hoe kan ik het beste uitvogelen wat het voordeligst zal zijn?
Ik denk dat het verstandig is om de algemene- of productvoorwaarden goed te lezen. Bij Budget Energie lees ik bijvoorbeeld:
"Terugleverkosten betaalt u alleen als u elektriciteit opwekt en dient ter (gedeeltelijke) dekking van kosten die wij maken omdat u elektriciteit invoedt op het elektriciteitsnet."
Zodra je dus zonnepanelen in gebruik neemt kan Budget Energie betogen dat ze gerechtigd zijn om terugleverkosten in rekening te brengen. De kans is nl. heel groot dat je op dat moment elektriciteit invoedt (tenzij je het allemaal zelf verbruikt of de panelen uitschakelt zodra teruglevering dreigt). Het is ook wel billijk. Immers, je verwacht dat de leverancier zich ook aan zijn verplichtingen rondom terugleververgoeding en saldering houdt. Ik heb ook even naar de voorwaarden van Eneco gekeken en die lijken nog niet gewijzigd naar aanleiding van de nieuwe maatregel die zij hebben genomen (hoger vastrecht voor mensen met zonnepanelen na nieuw contract).

8 x 420Wp Suntech / Oost-West 13gr / 2 x Hoymiles HMS-2000-4T + 20 x 435Wp Hyundai / Oost-West 64gr / 20 x Enphase IQ8MC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22-04 18:20
Beste mensen, vraagje, had een VARIABEL contract,

Bij andere energiemaatschappij aangemeld 16 januari j.l. nieuw contract ingegaan op 15 februari. Energiemaatschappij heeft alles geregeld ivm. opzegging enz.

Nu eindafrekening gehad, moeten we 69,94 opzegboete betalen, dit mag toch niet met variabel contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
hortens9273 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:15:

Bij andere energiemaatschappij aangemeld 16 januari j.l. nieuw contract ingegaan op 15 februari. Energiemaatschappij heeft alles geregeld ivm. opzegging enz.

Nu eindafrekening gehad, moeten we 69,94 opzegboete betalen, dit mag toch niet met variabel contract?
@hortens9273 Dan was de looptijd van je contract nog niet voorbij?

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hortens9273
Had geen vast contract, kon per maand opzeggen, variabel

Heb van oude leverancier zelfs schrijven gehad dat we geen vast contract en variabel hadden en daarom geen boete kregen en nu dus toch.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U7DkAtYU9Getu1wZF5IQOyZa5Y0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4xjT6IIwNDzb8psqmInG84oj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 103% gewijzigd door hortens9273 op 13-03-2024 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
hortens9273 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:21:

Heb van oude leverancier zelfs schrijven gehad dat we geen vast contract en variabel hadden en daarom geen boete kregen en nu dus toch.[Afbeelding]
Dan bel of mail je ze toch.

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:09
hortens9273 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:21:

Heb van oude leverancier zelfs schrijven gehad dat we geen vast contract en variabel hadden en daarom geen boete kregen en nu dus toch.[Afbeelding]
Zal van de ACM ook vast wel mogen want mensen met een variabel contract 'zeggen nou eenmaal vaker op'.
Hahahaha.

Maar nu even serieus: dit mag natuurlijk niet. Weet je zeker dat het om een opzegvergoeding gaat?

[ Voor 7% gewijzigd door marktweakt op 13-03-2024 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Ik zou de waardes invullen alsof je al zonnepanelen hebt. Dan komen de 'boetes' naar voren. Goed de tarieven (en zoals @jeroenvanderl aangeeft de voorwaarden, niet dat ze je contract mogen wijzigen op het moment dat jij zonnepanelen laat plaatsen) vergelijken. En dan van degene die geen rare dingen heeft het 3-jarig contract afsluiten.

Maar bij mijn weten is alleen GC nog die 3-jarige contracten aanbiedt zonder 'boetes'. Al meen ik Vattenfall ook nog ergens gelezen te hebben.
Andere zijn voor 1 jaar, ik meen Oxxio.
Verder geen idee, ik zit zelf gelukkig goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
Ze noemen het contractbreuk maar dat is toch hetzelfde of heb ik dit mis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
hortens9273 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:15:

Nieuwe energiemaatschappij vragen of zij iets niet goed hebben gedaan. Lijken me een dag te vroeg gestart, of in ieder geval dat zij niet netjes het een maand van tevoren bij je vorige hebben opgezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
Heb begrepen dat dit 30 dagen is. opzegtermijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
hortens9273 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:33:
Heb begrepen dat dit 30 dagen is. opzegtermijn.
Maar wat zegt die oude leverancier dan ?

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imbalanced
Ik sta nu zonder contract waar ik aan vast zit en Ik lees nu over heel veel energieboeren die vooral op allerlei manieren benadelen. Zijn er nog energieboeren die nog wel 1 tarief hanteren met salderen en een beetje redelijke netto terugleververgoeding betalen?
ik verbruik 4000 en lever netto 1000 terug. Iemand een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
Zal ze bellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Imbalanced Met overproductie kan je Wat is nu de beste terugleververgoeding? als leidraad nemen.
Het is wel bescheiden overproductie, dus zou het kunnen dat vastrecht/terugleververgoedingen relatief zwaar wegen. Narekenen aangeraden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hortens9273
Contact gehad, ze dachten dat we vast contract hadden, uiteindelijk nadat ze nagekeken hadden hoe het zat, had ik gelijk, wij hadden variabel, het bedrag wordt nu gecrediteerd. moet bevestiging nog ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06:36
Is het met de zonnepanelen boetes handig om nu een vast contract af te sluiten? Zit bij vattenfall die het (nog) niet doet namelijk. Nu een variabel contract en kan voor 1 jaar afsluiten. 3 kan niet meer

Mocht ik vast zetten en ze gaan boetes op zonnepaneelhouders zetten dan kan dat niet voor mij zolang ik het vaste contract heb?

[ Voor 3% gewijzigd door Aschtra op 15-03-2024 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Aschtra schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:49:
Is het met de zonnepanelen boetes handig om nu een vast contract af te sluiten? Zit bij vattenfall die het (nog) niet doet namelijk. Nu een variabel contract en kan voor 1 jaar afsluiten. 3 kan niet meer

Mocht ik vast zetten en ze gaan boetes op zonnepaneelhouders zetten dan kan dat niet voor mij zolang ik het vaste contract heb?
Greenchoice 3 jaar? Zij zijn de enige die het nog 3 jaar doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06:36
rscheper schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:06:
[...]

Greenchoice 3 jaar? Zij zijn de enige die het nog 3 jaar doen.
Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?

Nee dankjewel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MvdV75
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22-04 17:42
Dit gaat om variabele contracten en niet voor vaste als ik het goed heb begrepen. Correct me if I’m wrong

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rym

rym

Ik heb dit weekend ook een contract voor 3 jaar afgesloten bij Greenchoice. Aangezien ik nog geen zonnepanelen heb is dit voor het 'normale' tarief voor een huis zonder zonnepanelen en zonder eventuele terugleverboetes. De kWh prijs is wat hoog (32ct/kWh) maar goed, als het goed is wordt alles weggesaldeerd en zit ik goed voor de komende jaren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berndw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-04 21:20
edit: sorry verkeerde topic.

[ Voor 95% gewijzigd door berndw op 16-04-2024 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Laatst online: 23:03
Wij hebben vorig jaar 1 jaar contract afgesloten en loopt nu binnnekort af.
Maar ik heb het idee dat vorig jaar de aanbiedingen beter waren dan dit jaar.

Wij hebben ook zonnepanelen maar niet genoeg om ons jaar verbruik volledig te salderen.
Ik had het idee dat dit jaar de prijzen wel lager zouden zijn dan vorig jaar.

Gas is wel goedkoper nu maar elektra duurder dan vorig jaar. Komt dat allemaal door energiemaatschappijen die boos zijn over de saldeerregels en elektra gewoon duur houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phoenix12
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-01 10:18
Hallo,

Ik heb een aanbieding gekregen van energiedirect voor 3 jaar.
Mijn verbruik: 4000KWh, 1000m3 en 6000kWh terugleveren.

Ik kan bij EnergieDirect verlengen met 3 jaar voor 84 p/m en daarna 113 p/m o.b.v. de aangegeven verbruiken.

Energie
Normaaltarief is 0,26
Daltarief is 0,26
Vaste leverkosten per dag is 0,32

Gas
Gas is 1,23
Vaste leverkosten per dag is 0,24

Zouden jullie momenteel een 3 jarig contract aangaan of adviseren jullie iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Ja, 3-jarig contract zonder terugleverkosten aangaan is nog altijd slimste.
Die deal klinkt in ieder geval goed.
(En anders naar GC: Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-04 01:46
Ons vaste energiecontract bij Vandebron zal in augustus aflopen, dus ben aan het kijken naar wat nu de beste volgende stap is.

We zaten bij Vandebron met nog best gunstige tarieven:

Stroom leveren:
Normaal tarief € 0,11071
Dal tarief € 0,09082
Vaste leveringskosten € 0,24641
Stroom terugleveren:
Normaal tarief € -0,08150
Dal tarief € -0,06506

Gas:
Enkeltarief € 0,29543
Vaste leveringskosten € 0,24641

We hebben tussen augustus 2021 en augustus 2023 een maandelijks bedrag van €86 betaald.
Daarbij in september 2022 een terugbetaling gehad van ~ €430,-, en in september 2023 een terugbetaling van ~ €530,- . Sinds september 2023 is het termijnbedrag €60 per maand.

Vandebron biedt nu al een optie aan tot contract verlenging, volgens hun schatting zou mijn verbruik en teruglevering er zo uit zien:

Afnemen: Je geschatte elektriciteitsverbruik is 1.335 kWh in het normaaltarief en 2.693 kWh in het daltarief.
Terugleveren: Je geschatte teruglevering is 2.830 kWh in het normaaltarief en 1.164 kWh in het daltarief.

Netto stroomverbruik per jaar komt dan op 34 kWh per jaar.
Gasverbruik: 571 m3 / jaar

Het aanbod van Vandebron zou uitkomen op een termijnbedrag van €110,- per maand. De levering van stroom zou € 574,02 per jaar gaan kosten, met een teruglevering van € -569,54 maar met terugleverkosten van € 348,00.
Voor stroom is de leverprijs per kWh voor normaaltarief € 0,29538 en voor daltarief € 0,26364.
Voor gas is de leverprijs per m³ € 1,26361.

Bij wat energievergelijkers online kom ik op ongeveer €80-90 per maand uit, afhankelijk of ik kies voor variabel (goedkoopst) of voor 1 of 2 jaar vast (dan ga je richting de €90-€100) per jaar.
Het aanbod van Vandebron lijkt daarin in ieder geval niet gunstig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
@Daffie: Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"
Gas met zo'n laag verbruik maakt niet heel veel uit, toch is het slim om dat apart te doen, bv bij Frank of Delta, via een vergelijker, met een cashback actie.

Let ook even op, wat je voorschot wordt, zegt niet zo veel. Vergelijk vooral de werkelijke tarieven.

[ Voor 17% gewijzigd door Truus01 op 16-05-2024 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
@Daffie Klantenservice bellen, ik kreeg 150 voor verlenging voor 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-04 15:11
Boerenlater schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:09:
@Daffie Klantenservice bellen, ik kreeg 150 voor verlenging voor 3 jaar.
Dat is dan ca. €105,85 i.p.v. €110 per maandtermijn.
Persoonlijk zou ik Vandebron sowieso verlaten, die zijn op mijn zwarte lijst beland.

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurklinkje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-03 08:13
Wat is eigenlijk de beste tijd voor overstappen van energie leverancier icm saldering ?

Heb nu variable contract

[ Voor 3% gewijzigd door deurklinkje op 18-05-2024 11:13 ]

3900 WP O / 4100 WP W | Daikin 2mxm50n | Daikin FTXM 25 | Daikin FTXM 35

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Op 1 januari, omdat vaak mogelijk veranderede overheidsregels per 1-1 ingaan.

Maar als je het hebt over het punt in het jaar, dan wanneer je bij de ene je verbruik gesaldeerd hebt en bij de volgende opnieuw kunt beginnen. Dat is dus voor iedereen anders, afhankelijk van hoeveel je wanneer verbruikt en hoeveel je wanneer opwekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deurklinkje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-03 08:13
Truus01 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:22:
Op 1 januari, omdat vaak mogelijk veranderede overheidsregels per 1-1 ingaan.

Maar als je het hebt over het punt in het jaar, dan wanneer je bij de ene je verbruik gesaldeerd hebt en bij de volgende opnieuw kunt beginnen. Dat is dus voor iedereen anders, afhankelijk van hoeveel je wanneer verbruikt en hoeveel je wanneer opwekt.
Ik sta op dit moment nog 700kwh in de
Min kwa salderen dus mij idee was om 1 juli een nieuw contract in te laten gaan omdat ik denk dat rond deze datum alweer in de plus zou staan.

Neem aan dat deze denk wijze correct is ?

3900 WP O / 4100 WP W | Daikin 2mxm50n | Daikin FTXM 25 | Daikin FTXM 35

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
deurklinkje schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:39:
[...]

Ik sta op dit moment nog 700kwh in de
Min kwa salderen dus mij idee was om 1 juli een nieuw contract in te laten gaan omdat ik denk dat rond deze datum alweer in de plus zou staan.

Neem aan dat deze denk wijze correct is ?
Ja 1 juli is ook een prima datum als 1 januari niet kan. Omdat je dan het jaar splits in twee helften die beide een gelijk deel van de zomer en winter hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:13
Ik zit nu bij MEGA en ze geven de periode aan 27-06-2023 - 27-06-2024 als termijn. Kan ik dan gewoon 27-6-2024 als overstapdatum hanteren?

Ik ga nu voor het eerst gas/elektra splitsen denk ik. Wij gebruiken ongeveer 0 stroom en 700 m3 gas.

- Energiedirect via de website voor elektra geen terugleverboete oid komt uit op -88,-. Cashback van 45,-
-Via Overstappen Delta voor gas komt op 999,- met 18 euro cashback

Totaal 848,- tov 1030 als ik zoek naar 1 aanbieder voor beide. Zie ik nog iets over het hoofd?

[ Voor 3% gewijzigd door lothar op 18-05-2024 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:13
Ik zit nu bij MEGA en ze geven de periode aan 27-06-2023 - 27-06-2024 als termijn. Kan ik dan gewoon 27-6-2024 als overstapdatum hanteren?

Ik ga nu voor het eerst gas/elektra splitsen denk ik. Wij gebruiken ongeveer 0 stroom (2500/2500 teruglevering) en 700 m3 gas.

- Energiedirect via de website voor elektra geen terugleverboete oid komt uit op -88,-. Cashback van 45,-

Totaal 848,- tov 1030 als ik zoek naar 1 aanbieder voor beide. Zie ik nog iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
lothar schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 13:31:
Kijk eerst bij Mega of die 27-06-2024 "tot en met" is, waarschijnlijk wel, dan is dat de einddatum van je contract.

Dan hangt het af of er bij de aanmelding voor een nieuw contract gevraagd wordt om de einddatum van je huidige contract, zo ja, vul dan 27-06-2024 in. Als er gevraagd wordt om de begindatum van je nieuwe contract dan vul je 28-06-2024 in.
Ik ga nu voor het eerst gas/elektra splitsen denk ik. Wij gebruiken ongeveer 0 stroom (2500/2500 teruglevering) en 700 m3 gas.

Je zou stroom minimaal 2 jaar of 3 jaar kunnen vastzetten als je toch alles saldeert (Ik krijg overigens geen cashback te zien bij Energiedirect.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Laatst online: 08:29
Wij hebben momenteel een variabel contract bij Vattenfall, nu Vattenfall vanaf 1 juli terugleverkosten gaat rekenen (nieuws: Vattenfall gaat terugleverkosten in rekening brengen vanaf 500kWh), is dit voor ons het moment om een vast contract af te sluiten of wel bij Vattenfall of ergens anders waar het goedkoper is.

Ons verbruik op jaarbasis is als volgt:

Stroom afname: 2800 kWh
Stroom terugleveren: 4050 kWh
Stroom nettoverbruik: -1250 kWh

Gas: 850m3

Budget Energie - 1 jaar
Volgens Gaslicht.com en PriceWise komt Budget Energie er als beste uit, voornamelijk door de korting van 295 euro, echter betaal je daar wel terugleverkosten (die wel al meegerekend is en dus nog steeds als goedkoopste uit de bus komt)

Stroom € 0,2526 /kWh
Na salderen € 0,0450 /kWh
Terugleverkosten € 240,90 per jaar

Gas € 1,2378 /m³
Vaste leveringskosten € 17,98 per maand

Essent - 3 jaar
De Essent aanbieding is in principe ook wel interessant, behalve dat gas daar wel redelijk prijzig is tegenover andere aanbieders.
Novax schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 14:11:
In het kader van de topic titel:

Bijzondere aanbieding deze maand nog bij de MediaMarkt van Essent: 3 jaar vast met zonnepanelen en zonder terugleverkosten. TLV van €0.055 en er zit een cadeaubon bij van de Mediamarkt van €175. Dat is beter dan GC ;)
  • Stroom € 0,29984
  • Stroom Vaste leveringskosten € 11,99
  • Gas: € 1,28660
  • Gas Vaste leveringskosten € 8,99
Zie SL-91 in "Energieleveranciers aanbiedingentopic" en https://www.mediamarkt.nl/nl/service/essent
Wat is wijsheid, gaan voor langdurige zekerheid bij bijv. Essent (maar wel wat hogere kosten, voornamelijk Gas) of toch voor de goedkoopste op dit moment wat Budget Energie zou zijn?

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Gynnad schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 14:28:
Wij hebben momenteel een variabel contract bij Vattenfall, nu Vattenfall vanaf 1 juli terugleverkosten gaat rekenen (nieuws: Vattenfall gaat terugleverkosten in rekening brengen vanaf 500kWh), is dit voor ons het moment om een vast contract af te sluiten of wel bij Vattenfall of ergens anders waar het goedkoper is.

Ons verbruik op jaarbasis is als volgt:

Stroom afname: 2800 kWh
Stroom terugleveren: 4050 kWh
Stroom nettoverbruik: -1250 kWh

Gas: 850m3

Budget Energie - 1 jaar
Volgens Gaslicht.com en PriceWise komt Budget Energie er als beste uit, voornamelijk door de korting van 295 euro, echter betaal je daar wel terugleverkosten (die wel al meegerekend is en dus nog steeds als goedkoopste uit de bus komt)

Stroom € 0,2526 /kWh
Na salderen € 0,0450 /kWh
Terugleverkosten € 240,90 per jaar

Gas € 1,2378 /m³
Vaste leveringskosten € 17,98 per maand

Essent - 3 jaar
De Essent aanbieding is in principe ook wel interessant, behalve dat gas daar wel redelijk prijzig is tegenover andere aanbieders.

[...]

Wat is wijsheid, gaan voor langdurige zekerheid bij bijv. Essent (maar wel wat hogere kosten, voornamelijk Gas) of toch voor de goedkoopste op dit moment wat Budget Energie zou zijn?
Als het goed is kan je bij die 3 jaar Essent aanbieding van de MediaMarkt ook Stroom zonder gas nemen. Dan moet je gas ergens anders afsluiten en dat kan dan ook voor 1 jaar bijvoorbeeld. Vergelijk daarvoor overstappen.nl en pricewise.nl (0 invullen voor stroom dan) en kijk naar Delta en Frank.

Of bovenstaande bij Greenhoice proberen, zie Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic" . De welkom-terug 2 jaar is dan ook nog een alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
@Gynnad Gas apart.
En stroom kan eventueel ook nog altijd 3jr bij Greenchoice.
Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"

*Edit: Ah, @Novax was zelf al sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:45
Ik heb een maand geleden GC stroom voor 3 jaar afgesloten met ingang van 1-6-2024. Zit nu nog bij Essent met gas&licht.
Volgens mij bied Essent geen gas los aan, wat gebeurt er als ik niets regel voor gas?
Overigens heeft Essent een opzegtermijn van 30 dagen voor variabele contracten, stroom is ruim voor die tijd aangevraagd bij GC welke als het goed is de opzegging regelen, maar wat is wijsheid met gas?

Afwachten waarmee Essent komt of nu alvast Frank/Delta afsluiten voor 1 jaar met ingang van 1-6-2024?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
eltweako schreef op zondag 19 mei 2024 @ 14:50:
Ik heb een maand geleden GC stroom voor 3 jaar afgesloten met ingang van 1-6-2024. Zit nu nog bij Essent met gas&licht.
Volgens mij bied Essent geen gas los aan, wat gebeurt er als ik niets regel voor gas?
Ik denk dat gas gewoon variabel doorloopt, gas en stroom zijn meestal aparte producten. Moet ook in je contract staan, anders Essent even vragen.
Overigens heeft Essent een opzegtermijn van 30 dagen voor variabele contracten, stroom is ruim voor die tijd aangevraagd bij GC welke als het goed is de opzegging regelen, maar wat is wijsheid met gas?

Afwachten waarmee Essent komt of nu alvast Frank/Delta afsluiten voor 1 jaar met ingang van 1-6-2024?
Dat laatste, met die hoge cashbacks bij slecht 200m3 van Frank en Delta gaat Essent je geen beter alternatief voorschotelen.

Al weet ik niet of je die per 1 juni al in kan laten gaan omdat er meestal 14 dagen tussen moet zitten vanwege de bedenktijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Als ik zo om mij heen kijk kan ik volgens mij beste gewoon verlengen bij coolblue.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJLAh6Dy_9a0qJdIe13kge7xPOM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kNVs25VOJoQ5TOx6SxgWqx21.png?f=user_large
Volgens hun gegevens gebruik ik: 7500 kWh en 1700 m3 gas (dat is niet zo)., heb 24 zonnepanelen. Iemand of ik iets over het hoofd zie bij de andere aanbieders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Oid schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:40:
Als ik zo om mij heen kijk kan ik volgens mij beste gewoon verlengen bij coolblue.

[Afbeelding]
Volgens hun gegevens gebruik ik: 7500 kWh en 1700 m3 gas (dat is niet zo)., heb 24 zonnepanelen. Iemand of ik iets over het hoofd zie bij de andere aanbieders?
Je kan beter je eigen gegevens gebruiken van het afgelopen jaar, als je deze hebt inclusief de totale teruglevering aan het net kan je beter vergelijken.

Ik neem aan dat het aanbod van CoolBlue voor een jaar is want dan zijn er betere opties. De vaste kosten van stroom zijn nogal hoog en het gastarief kan ook beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:17

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Oid schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:40:

[Afbeelding]
Essent actie in de Mediamarkt niet gezien? 5,5 cent per kwh teruglevering, 3 jaar zekerheid en 11,99,- vaste leveringskosten. Alleen dat laatste scheelt natuurlijk al bijna 100,- per jaar. Je zou gas los kunnen afsluiten. Je moet nagaan of je netto teruglevert of verbruikt en op basis daarvan gaan rekenen.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Bedankt beide! De inschatting van coolblue klopt wel redelijk. Ik reken zelf met 4500 piek, 3500 dal. terugleveren: 3500 piek, 2500 dal. en 1500 m3 gas. daarmee krijg ik nergens een betere prijs. Bij de Mediamarkt kom ik eigenlijk nooit maar kan zeker interessant zijn om eens een bezoek te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Oid schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 17:02:
Bedankt beide! De inschatting van coolblue klopt wel redelijk. Ik reken zelf met 4500 piek, 3500 dal. terugleveren: 3500 piek, 2500 dal. en 1500 m3 gas. daarmee krijg ik nergens een betere prijs. Bij de Mediamarkt kom ik eigenlijk nooit maar kan zeker interessant zijn om eens een bezoek te maken.
Je verbruikt meer dan je teruglevert dus dan wordt Essent bij Mediamarkt minder interessant en zeker niet voor gas. Maar welkom-terug van Greenchoice 1 jaar is een veel betere deal met € 0,22778 voor stroom en € 1,15733 voor gas. zie Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic" onderaan voor meer info.

Of gas los via overstappen.nl bij Delta met een hoge cashback.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaluMaxime
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 25-07-2024
Ok na het zo veel mogelijk teruglezen is dit denk ik mijn conclusie om naar over te stappen:

- Essent only stroom 3 jr vast via MM
- Delta gas 1jr via overstappen.nl

Verbruik stroom: 2800 kWh
Teruglevering: 3300 kWh

Verbruik gas: 700 m3

Mis ik nog iets? Of nog andere tips?

Ik neigde ook nog naar GC 1jr gas, ivm lager tarief. Maar Delta is onder de streep voordeliger door de cashback toch?

En wat als de salderingsregel afgeschaft wordt… zijn we dan de sjaak bij Essent? Of is dat geen doen om daar ook nog rekening mee te houden met de overstap op dit moment?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
MaluMaxime schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 09:26:
Ok na het zo veel mogelijk teruglezen is dit denk ik mijn conclusie om naar over te stappen:

- Essent only stroom 3 jr vast via MM
- Delta gas 1jr via overstappen.nl

Verbruik stroom: 2800 kWh
Teruglevering: 3300 kWh

Verbruik gas: 700 m3

Mis ik nog iets? Of nog andere tips?
Nee, lijkt me een goed plan
Ik neigde ook nog naar GC 1jr gas, ivm lager tarief. Maar Delta is onder de streep voordeliger door de cashback toch?
Klopt, zeker bij een verbruik van 700. Let op dat Delta die cashback/loyaliteitskorting baseert op het gas verbruik van voorgaande jaren, dus even goed kijken in de aanmeldings email die je krijgt van Delta of de korting overeenkomt met wat je bij de aanvraag van overstappen.nl had.
En wat als de salderingsregel afgeschaft wordt… zijn we dan de sjaak bij Essent? Of is dat geen doen om daar ook nog rekening mee te houden met de overstap op dit moment?
De verwachting is dat je dan boetevrij kan opzeggen alleen kan ik bij Essent zo gauw niet vinden hoe dat precies zit als je netto teruglevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankjawel
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-04 14:48
Tsja, hier de vraag: wat zal ik doen? Overstappen? En zo ja, naar wie?
Ik heb nu Coolblue. Dat loopt af op 17 juni.
Mijn verbruik is volgens coolblue:
Jouw jaarverbruik
Stroom levering normaal: 1354 kWh
Stroom levering dal: 1834 kWh
Stroom teruglevering normaal: 1655 kWh
Stroom teruglevering dal: 745 kWh
Gas levering: 384 m

Aanbod CB (Variabel en dat wil ik sowieso niet)
Energie: 0,297781 kw/u
Terugleveren 0,035
Leveringskosten 7,50
Gas 1,264946
Leveringskosten 7,50

Via Pricewise kwam ik uit bij
MEGA voor elektriciteit en Frank voor gas

Iemand advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
@frankjawel Essent via MediaMarkt voor stroom, gas Delta via overstappen.nl
Pagina: 1 2 ... 16 Laatste

Let op:
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.