Blihi schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 07:59:
[...]
Zo werkt het dus wel. Het zijn gescheiden posten inderdaad. Je betaalt voor de door jou afgenomen kWh een ander bedrag dan je krijgt voor jouw ingevoede kWh, ook onder de salderingsgrens.
[...]
Ja, ik zie steeds die snippets voorbij komen, maar om een echt eerlijk vergelijk te doen zou je naar de volledige jaarrekening moeten kijken voor een dynamisch contract en met die totalen moeten uitrekenen wat je kwijt zou zijn geweest bij een vast contract. Dat doen de meesten niet, en dat is prima, maar zo zou het wel moeten.
Ik zoek daar ook naar, maar dat blijft gewoon lastig, ook om van dynamisch naar vast te vertalen en precies de bijdrage van thuisaccu eruit te halen, voor segment 2 winterdagen aan opslag met all-electric of 4kWh opslag/kWp PV.
Enerzijds heb ik ca 12500kWh/j PV opwek en op moment nog ca 10000kWh/j huisverbruik (incl gereedschap voor renovatie).
Daar tussen een 24kW/40kWh benutbare opslag thuisaccu die zorgt voor een ontkoppeling die 1600-2000kWh/j verlies/verbruikt. (verlies 160-170kWh/mnd in Nov-Feb vanwege extra AC>>DC conversie van het net en 125-145kWh/mnd in zomer als >95% van PV is)
Anderzijds heb je slimme meter met invoed en afname die.
Afname is deels noodzakelijk gebruik van 4500-5000kWh/j (tekort aan PV opwek in de winter) en een economisch gedreven deel van afname 3500-4000kWh/j omdat het kan en finacieel gunstig is en zeker de helft totaal zinloos is als je een vast contract hebt en honderden uren laadtijd van net scheelt, waarbij minst laagste uurprijzen als eerste afvallen.
Andersom kan ook: Wat zijn jouw jaargemiddelden voor de prijs per kWh. Dus niet de slechtste maand of beste maand, maar gewoon de gewogen jaargemiddelden: (Som over kWh per maand * prijs per kWh per maand) / som over kWh per maand.
afname gem. 23,77ct/kWh (excl EB 11,25ct/kWh),
invoeding gem. 33,24ct/kWh (excl EB 20,95ct/kWh)
Rond 75% invoeding van afname ga je door nul met salderen( vaste kosten deel niet meegenomen, energiebelasting vermindering/netwerkosten/vaste leverkosten energieleverancier)
Zonder salderen heb je ca 115% invoeding tov afname nodig.
[...]
Het is handiger om over invoeding te praten dan over teruglevering. Vroeger was teruglevering na salderen, maar dat terzijde.
Mijn jaarfactuur begint al onder de 0, namelijk op -459 euro. Dat zijn de vaste kosten min de vermindering energiebelasting. Daarvan kan ik de eerste 1500 kWh afgenomen stroom betalen, dus zou de energierekening al door de 0 gaan als ik 1500 kWh minder dan mijn saldeervolume (+/- 5300 kWh) invoed.
Mijn invoeding is echter veel hoger, namelijk zo'n 8000 kWh op jaarbasis. Die 2700 kWh is dus de overproductie en daarover betaalt de energiemaatschappij mij momenteel 11,5 ct per kWh.
Als al eens eerder gezegd, die 2700kWh verdwijnt met een thuisaccu, grootste deel gaat op aan eigen verbruik en verliezen, 15% verlies voor AC die via accu gaat later gebruik en 10% verlies voor van PV DC kWh's die via accu gaan.
Of anders met gem. 1 cycle/dag 36kWh/j verlies/kWh-opslag van DC gekoppelde PV en 50kWh/kWh opslag van AC gekoppelde PV of van net aansluiting
Kortom, op jaarbasis is de rekening op dit moment naar verwachting zo'n 800 euro negatief. Op 15 juli wordt de balans opgemaakt, dan weten we het zeker. Er zijn contracten geweest dat ik het tienvoudige terug kreeg over een paar maanden, maar die tijden zijn voorbij
Zou ik wel terugleverkosten hebben, dan wordt dit natuurlijk een ander verhaal, want dan moet je ook de terugleverkosten meenemen over die 8000 ingevoede kWh. Als ik dat nu invul in een willekeurige prijsvergelijker komt dynamisch daar ook als beste uit met -70 euro per jaar.
Belangrijkste factor is de terugleverkosten (TLK) waarop ACM niet als component op moment mag beoordelen, alleen in samenhang met het gehele tarief.
Een thuisaccu vs een vast contract zonder terugleverkosten, de thuisaccu is een investering en kan er dan lang niet altijd eruit. Momenteel liggen de terugleverkosten in de 8-10MWh/j range rond 10-15ct of 2,5-3 euro per dag en dat geeft een kickstart voor een thuisaccu van 400euro/kWh opslag en met marktprijs verschillen ROI ruim onder 10 jaar brengt. Of anders benadert, 400euro/kWh opslag over 10 jaar conservatief afgeschreven met 300 cycles/jaar is 13,3ct/kWh vs de TLK.
Uit de marktprijs verschillen moet je dan wel het overal jaar verlies goed maken en over 2,5 jaar komt daar nog het verschil in tijdsafhankelijk nettarief bij(hopelijk wordt het definitieve model voorstel voor tijdsafhankelijke nettarieven in Q3 of Q4'25 gepubliceerd)
De energieleverancier is op het moment vrij waar de kosten laat neerdalen, bijv het de energieleverancier vrijstaat de onbalanskosten van hun zonnepark door huishoudelijke PV te laten betalen. (Onbalans is het verschil tussen geschat afname invoeding in E-programma per kwartier en na afloop toegewezen werkelijke afname en invoeding.)
De eerstvolgende is Coolblue 1 jaar vast, niet vanwege de jaarprijs, maar vanwege de 200 euro bonus die je krijgt, komt die op 280 euro per jaar. Een verschil van bijna 1100 euro puur vanwege het afschaffen van de salderingsregeling.
En nu het grappige. Het maakt niet uit of ik met een thuisaccu zou gaan proberen mijn eigen verbruik op te slaan en weer te gebruiken. De vergelijker blijft zeggen dat Zonneplan dynamisch het meest gunstige contract is.
Zonneplan heeft een redelijk lage opslag van 2.0ct/kWh & 6,25 euro/mnd vaste leveringskosten.
Voor afname is die daarmee niet de laagste, maar het is de invoeding die Zonneplan het gunstigste maakt
icm een 10% zonnebonus voor de eerste 7500kwh (10% van ook opslag +actuele marktprijs) als de marktprijs niet negatief is en de zon boven de horizon staat.
Je hebt dynamische energieleveranciers ook met een cashback, die zijn alleen gunstig als je geen of nauwelijks invoeding hebt, daar deze een afslag rekenen voor de invoeding en voordeel van cashback is omgeslagen in nadeel als meer dan 2000-3000kWh/j invoed.
Het meest zuivere voor betalen en betaald worden voor afname invoeding is Tibber.
Zonneplan is een hybride die veel minder liquide middelen van je bankrekening vraagt.
Er zijn diverse anderen heel weinig 10-15euro/mnd voorschot rekenen mits je meer opwek dan afname hebt, maar zijn lang niet altijd gunstig als je minder invoed dan afneemt vanwege een hoger opslag voor afname.
Dat kan natuurlijk niet, dus die vergelijkers neem ik maar met een korreltje zout.
Bij vaste contracten scheelt het wel, tot wel 250 euro per jaar. Dat klinkt als veel geld, maar de accu die je daarvoor moet aanschaffen is niet bepaald gratis, dus of je onder de streep ook echt beter af bent is maar de vraag. Daar ga ik richting 2027 maar over nadenken.
[...]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant