Het wetsvoorstel is 80%. Dit voorstel ligt nu bij de Eerste Kamer, en de Eerste Kamer wacht met behandeling totdat minister Jetten de vragen van de kamerleden schriftelijk beantwoord heeft. De minister heeft 4 april aangegeven: "De memorie van antwoord kan ik u daarom niet binnen de gestelde termijn (uiterlijk 7 april) toesturen. Uw Commissie ontvangt de memorie van antwoord zo spoedig mogelijk en ik hoop daarmee dat het wetsvoorstel voor het zomerreces in uw Kamer kan worden behandeld."SmiGueL schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 22:03:
[...]
Hopelijk komt er nu een beetje schot in een wet die het verplicht maakt om de TLV naar minstens 70% te brengen. Ik snap dat 100% niet fair is voor de niet-paneelbezitters. Maar een factor 3 of 4 verschil in levertarief & TLV kan ook niet de bedoeling zijn..
Daarna kan het overigens snel gaan. Als de Eerste Kamer instemt met het wetsvoorstel tot de afbouw van het salderen - waar de terugleververgoeding van 80% van het kale levertarief deel van uitmaakt - dan kan de wetswijziging binnen enkele dagen in de Staatscourant gepubliceerd worden. De dag na publicatie wordt de wetswijziging mbt de terugleververgoeding van kracht.
In het voorstel aan de Eerste Kamer is dat als volgt verwoord https://www.eerstekamer.n...afbouw_salderingsregeling:
"treden artikel I, onderdeel E, subonderdeel 2, voor wat betreft artikel 31c, vijfde en zesde lid, en onderdeel Fa, in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin de wet wordt geplaatst;"
Het gaat concreet om artikel 31c lid 5:
"5. Het voor de redelijke vergoeding, bedoeld in het derde lid, te hanteren minimumtarief bedraagt ten minste 80% van de kosten die de leverancier is overeengekomen met de afnemer voor de afname van
elektriciteit per kWh, met uitzondering van de daarvoor te berekenen belastingen en heffingen, tenzij dit hoger ligt dan een absoluut tarief dat bij algemene maatregel van bestuur kan worden vastgesteld. In dat geval geldt dat vastgestelde tarief als minimumtarief voor de redelijke vergoeding."
Overigens betekent dit artikel ook dat de minister een lagere absolute vergoeding vast kan stellen. Al eerder heeft Jetten laten weten te denken aan 9,9 cent als vergoeding. https://solarmagazine.nl/...-voor-stroom-zonnepanelen
De bepaling met de 80% geldt overigens tot 1 januari 2027. Vanaf dat moment treedt een artikel in werking waarin de minister elke twee jaar een norm voor de redelijke vergoeding vaststelt. Maar de minister kan dus ook al eerder een absoluut minimumteruglevertarief vaststellen dat lager is dan de 80% kaal levertarief.
[Voor 10% gewijzigd door Linea op 10-05-2023 23:21. Reden: ik had per ongeluk 9,8 ipv 9,9 cent geschreven.]