MacD007 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:56:
[...]
Sorry, maar om een hele winter met slechts 600 kWh door te komen, kan ik me eigenlijk niet voorstellen. Dat is circa 6 kWh stroom per dag en dat tijdens de donkere dagen.
Tiny house is dit denk ik mogelijk, voor een gemiddeld gezin lijkt het me vrijwel onmogelijk.
je hebt winter en PV winter.
voor de gewone man is winter januari, februari, maart.
voor PV gaat het om uren licht per dag.
(en om hoe hoog de zon staat.)
de donkerste dag zit rond 24december.
dus winter in PV land is december, januari.
dus dat is een beetje verschoven ten opzichte van de gewone man winter, als je begrijpt wat ik bedoel.
winter opbrengst is zeker lager, dit door de veel kortere dagen.
maar ik heb gisteren(13 februari) toch 8,4kWh kunnen opwekken.
dus als je maar 6kWh gebruikt dus een 3kWh overdag heb je de accu weer een stukje met 4,3kWh kunnen vullen voor de gewone man winter.
(en op 9 januari had ik een 5,1kWh, dat zijn gouden kWh's als je een accu in de winter gevuld wil hebben.
maar wat als je gewoon 2x zoveel Wp legt, dan kan je accu al snel kleiner zijn als je denkt.)
(maar een 600kWh accu, pfff dat is wel lastig om voor elkaar te krijgen.
grofweg houd de verkrijgbare techniek wel een beetje op rond de 20kWh accu's die kun je dan nog wel 2x parallel doen dan heb je al 40kWh. alles groter word al heel snel erg duur.
met prijzen van 350-450€ per kWh ben je ook nog veel geld kwijt.
alleen laten we wel wezen, ik zelf zie geen case om zulke grote accu's te kopen.
maar een accu, waar je 2 dagen in de zomer mee kunt doen om de nachten door te komen.
(wat grofweg 1x je gemiddelde dag gebruik is)
daar mee kun je al een heel groot gedeelte mee of vangen, al snel een maand of 8, zo niet meer.
heb er zelf nu de omvormer voor, maar hik nu nog een beetje tegen de 20kWh accu op, die prijs heeft nog net 4x een 0, en dat is een persoonlijke slik voor mij, dus misschien maar gaan voor 15kWh
ach we zullen zien, geld is het probleem niet ik spaar alles wat ik bespaar met mijn panelen op en de spaar rekening loopt rap vol met de dure kWh prijzen van nu.

)
edit:
net even de logging in gedoken.
januari 2024 heeft mij 96kWh opgeleverd.
dus grofweg 3kWh per dag die niet in een accu in de zomer hoeft te worden gestopt.
dit is nog steeds 50% als we het over 6kWh per dag hebben.
2x zoveel Wp, zou dan ook voldoende zijn om de accu meer naar een 40kWh te krijgen.
ik zeg maar zo: het glas is niet half leeg, maar half vol.
(of te wel 1 slok er uit en ik bestel vast een nieuw biertje, altijd dorst.

)
[
Voor 8% gewijzigd door
migjes op 14-02-2024 13:28
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)