De toekomst van de saldeer-wetgeving Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 50 Laatste
Acties:
  • 303.876 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:52
Terugleverkosten worden die nou alleen berekend als je meer terugleverd dan dat je verbruikt?

Maw je eigen gebruik mag je altijd eerst salderen alvorens er terugleverkosten komen?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 21:33
Dat staat letterlijk in 19.5, je spreekt het leveringstarief af voor een vaste periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Dat blijkt uit "Wij kunnen met elkaar afspreken" oftewel je hebt dat met elkaar afgesproken in het contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _jero_813
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:22
Sponge schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:25:
Via de WhatsApp van Vattenfall heb ik toch wel drie jaar aanbieding weten te krijgen. Deze was tot vannacht 0:00 geldig (en vergelijkbaar met een nieuwe klant - 3 jaar keuze), dus net maar even gedaan. En er is toch nog die 14 dagen periode, mocht er opeens iets heel anders gaan,

Het gaat mij ook niet om de TLV (maandbedrag is sowieso maar -8 euro ofzo, we hebben net een beetje meer dan nodig op jaar basis).
Als dit tot 0:00 geldig is, waarom kun je dit dan niet meer kiezen als bestaande klant via de site?
Zou een mail/whatsapp sturen voor 0:00 met het verzoek om het 3 jarige contract dan nog mogen/geldig zijn?
Als dit de terugleverboete kan voorkomen de komende 3 jaar dan zie ik dat ook wel zitten namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansL
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 14:44
Het enige dat ik kan bedenken is het volgende:
Artikel 19 gaat over wijziging van de leveringstarieven. Met een vast contract lijkt mij een wijziging niet mogelijk.
Er wordt niet gesproken over een extra component of wijziging “vaste leveringskosten”. Persoonlijk lijkt me een vast contract ook hier bescherming tegen te bieden. (Tenzij overheid natuurlijk verhoogd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:18

mb1

Alsof de duvel er mee speelt krijg ik vandaag een brief van Liander dat mijn (Feraris) meter is afgekeurd….
Controle op de site https://www.rdi.nl/docume...erzicht-afgekeurde-meters leert dat mijn meters helemaal niet op de lijst staan!

Gewoon grote onzin dus, maar Liander stelt dat de meter is wettelijk afgekeurd!
Ik wil mijn feraris gewoon houden uiteraard, zou niet reageren voldoende zijn om de afspraak te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _jero_813
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:22
HansL schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:44:
Het enige dat ik kan bedenken is het volgende:
Artikel 19 gaat over wijziging van de leveringstarieven. Met een vast contract lijkt mij een wijziging niet mogelijk.
Er wordt niet gesproken over een extra component of wijziging “vaste leveringskosten”. Persoonlijk lijkt me een vast contract ook hier bescherming tegen te bieden. (Tenzij overheid natuurlijk verhoogd)
In 19.3 wordt wel specifiek vermeld "wijzigingen in de kostenstructuur" en "wijzigingen in onze algemene kostenstructuur", dat niet genoemd wordt in 19.5. Als een terugleverboete daaronder valt lijkt dat wel doorberekend te kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-04 14:09

Sponge

Serious Game Developer

_jero_813 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:43:
[...]

Als dit tot 0:00 geldig is, waarom kun je dit dan niet meer kiezen als bestaande klant via de site?
Zou een mail/whatsapp sturen voor 0:00 met het verzoek om het 3 jarige contract dan nog mogen/geldig zijn?
Als dit de terugleverboete kan voorkomen de komende 3 jaar dan zie ik dat ook wel zitten namelijk.
Het was een "persoonlijk" aanbod. Ik denk dat het in de app vergelijkbaar werkt: Er staat altijd dat het aanbod morgen anders kan zijn.

Ik zou gewoon een net bericht sturen op WhatsApp, vragen of het kan. Ik gaf aan dat ik de 3 jaar optie eerder wel zag (tot vorige week) en nu niet meer. Daarop kwam de reactie "vervelend dat je de optie niet ziet, zal ik je een aanbod sturen?" En ik had binnen enkele minuten een e-mail. Ik vermoed wel dat het steeds drukker werd, want daarna had ik nog ene paar vragen, en de reactie liet zich steeds langer wachten :).

Grote kans dat er vanuit Vattenfall MT er ook wel (intern) zsm een mail komt over langdurige contracten, vermoed ik zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:45
Is het wellicht een idee om verder te praten over jullie energiecontracten in de desbetreffende topics? Zoals het beste terugleververgoeding of energieleveranciers aanbiedingen topic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

_jero_813 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:48:
[...]

In 19.3 wordt wel specifiek vermeld "wijzigingen in de kostenstructuur" en "wijzigingen in onze algemene kostenstructuur", dat niet genoemd wordt in 19.5. Als een terugleverboete daaronder valt lijkt dat wel doorberekend te kunnen worden?
De kern zit in de eerste zin. "Wij kunnen met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven
mogen veranderen tijdens de overeenkomst. "
Heb je een vast contract dan heb je dit niet afgesproken. Immers, artikel 19,5 geeft aan "Wij kunnen ook met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven
niet mogen veranderen tijdens de overeenkomst."

[ Voor 4% gewijzigd door ELD op 13-02-2024 21:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sponge
  • Laatst online: 28-04 14:09

Sponge

Serious Game Developer

marcelcee schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:51:
Is het wellicht een idee om verder te praten over jullie energiecontracten in de desbetreffende topics? Zoals het beste terugleververgoeding of energieleveranciers aanbiedingen topic.
Eigenlijk wel beetje mee eens, het gaat inderdaad (zelf ook schuldig :)) niet echt meer over de saldeer-wetgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feye1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-01 23:38
Heb nu nog een modelcontract bij Eneco, maar als ik het zo lees is het dus het slimste om nog snel een 3 jaar bij GC te regelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 27535

_jero_813 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:48:
[...]

Primaire zaken zoals tarieven en kosten mogen niet slechts in AV, die moeten in de overeenkomst. Dat was ook de kern van mijn concept dagvaarding naar Engie waarna ze de keutel ingetrokken hebben en iedereen weer naar de oude voorwaarden wordt teruggezet.

Als je een bestaande overeenkomst hebt, hebben leveranciers maar een paar knoppen om aan te draaien. Tarieven helpt ze niet, vaste leveringskosten kunnen ook niet onbeperkt opgetrokken worden omdat kosten ook precies dat zijn: kosten. En die moeten minimaal aannemelijk gemaakt worden.

Pak daarbij dat de gangbare uitleg van vaste leveringskosten is, dat die verschilt per leverancier en niet per klant. Ook bij Engie op de eigen site is het zo beschreven - en inmiddels uiteraard opgeslagen als bewijs van wat verwacht mocht worden ten tijden van sluiten van de overeenkomst.

Maar goed, ik denk dat ik met de laatste communicaties en update draft dagvaarding die de vinger legt op incompetente legal afdeling, Engie wel afdoende het hok terug in heb getrapt om ze geen héél gekke dingen te laten doen de komende ronde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Laatst online: 18:02
Als ze nu een beetje wakker zijn geworden in Den Haag dan gaan ze nu alvast regelen dat iedereen met een Ferraris meter verplicht wordt om deze te laten vervangen voor een digitale (slimme) meter.

Ze hadden de deadline nooit gehaald van 1 januari 2025 om de salderings regeling afbouw in te laten gaan.

Ikzelf heb ook nog een Ferraris meter, en laat die net zo lang hangen totdat ik echt verplicht wordt.

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:26
Pinsa schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:11:
Ben je trouwens verplicht om aangesloten te zijn bij eennetbeheerder? Stel je hebt zoveel zonnepanelen dat je zelfvoorzienend bent, heb je eigenlijk toch geen tussenpartij nodig?
Voor zover ik weet is de teruggave energiebelasting hoger dan de kosten van een aansluiting plus de vaste kosten van een goedkope energieleverancier. Dus een elektriciteitsmeter waar niets op aangesloten is levert netto geld op. Dan kan je die meter beter laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 19:07

Yucon

*broem*

Yamy_Daffy schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:59:
Als ze nu een beetje wakker zijn geworden in Den Haag dan gaan ze nu alvast regelen dat iedereen met een Ferraris meter verplicht wordt om deze te laten vervangen voor een digitale (slimme) meter.

Ze hadden de deadline nooit gehaald van 1 januari 2025 om de salderings regeling afbouw in te laten gaan.

Ikzelf heb ook nog een Ferraris meter, en laat die net zo lang hangen totdat ik echt verplicht wordt.
"digitaal" is niet hetzelfde als "slim". Er zijn ook domme digitale meters, alleen draaien die niet terug maar hebben ze losse telwerken voor levering en teruglevering. Maar die domme digitale meters hebben geen communicatiemodule en sturen dus niet automatisch data door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Yamy_Daffy schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:59:

In Den Haag zijn ze nu bezig met de nieuwe energiewet, dat is een gedrocht waar de Raad van State sterk negatief over adviseerde. De kans dat ze allerlei andere wetten daar nog doorheen laten lopen is niet groot. Tenzij het belang heel groot is, maar dat is bij die paar Ferraris meters natuurlijk niet het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
phicoh schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:04:
[...]

In Den Haag zijn ze nu bezig met de nieuwe energiewet, dat is een gedrocht waar de Raad van State sterk negatief over adviseerde. De kans dat ze allerlei andere wetten daar nog doorheen laten lopen is niet groot. Tenzij het belang heel groot is, maar dat is bij die paar Ferraris meters natuurlijk niet het geval.
Die paar, dat zijn er toch al snel 300.000. En die paar hadden toch al snel roet in het eten gegooid van heel die afbouw regeling.

https://www.bnnvara.nl/ka...-oude-elektriciteitsmeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Yamy_Daffy schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:07:
Die paar, dat zijn er toch al snel 300.000. En die paar hadden toch al snel roet in het eten gegooid van heel die afbouw regeling.
Dat valt natuurlijk wel mee. Als er met een latere ingangsdatum wel een meerderheid was geweest, dan was dat wel aangepast. Dan had de oude 2e kamer nog even gestemd over een latere ingangsdatum. Nu was het een mooie stok om te slaan.

Als netbeheerders miljoenen op GSM gebaseerde slimme meters moeten vervangen dan ik dat de Ferrarismeters hoe dan ook voorlopig nog wel even blijven hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mheerde
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-03 09:03
Ik vraag mij sowieso af hoeveel energieleveranciers daadwerkelijk kosten in rekening gaan brengen voor het Salderen. Er zijn er wellicht ook een aantal die juist daarop hun business model hebben gebaseerd. Toen VanDeBron aan kwam zetten met deze kosten werden ze eigenlijk best gauw teruggefloten door de politiek. Eigenlijk isner destijds geen enkel andere leverancier geweest die zich heeft aangesloten bij VanDeBron. Wettelijk mag het ook gewoon niet in een modelcontract. En volgensmij heeft politiek Den Haag, na aanleiding van de inval in Oekraïne, elke energieleverancier verplicht gesteld minimaal een modelcontract aan te moeten bieden. Enige was zo'n leverancier dus kan doen is zijn vaste leverkosten aanzienlijk vehogen. Echter denk ik dat ook daar politiek Den Haag een stokje voor steekt. Dus ik ben benieuwd of wij ons wellicht onnodig druk maken over iets wat wellicht niet zo zwaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08-05 20:49
djeck schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:39:
Terugleverkosten worden die nou alleen berekend als je meer terugleverd dan dat je verbruikt?

Maw je eigen gebruik mag je altijd eerst salderen alvorens er terugleverkosten komen?
Over welke periode? Essent doet per tariefperiode verrekenen. Dus dan zou je in de zomermaanden van april tot september (als dat 1 periode is) meer opwekken dan verbruiken en dus terugleverkosten verrekenen? Mag dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mheerde
MajaMestreech schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:17:
[...]

Over welke periode? Essent doet per tariefperiode verrekenen. Dus dan zou je in de zomermaanden van april tot september (als dat 1 periode is) meer opwekken dan verbruiken en dus terugleverkosten verrekenen? Mag dat?
Afhankelijk van je contract, maar doorgaans is salderen altijd per contractperiode (1jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
phicoh schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:01:
[...]

Voor zover ik weet is de teruggave energiebelasting hoger dan de kosten van een aansluiting plus de vaste kosten van een goedkope energieleverancier. Dus een elektriciteitsmeter waar niets op aangesloten is levert netto geld op. Dan kan je die meter beter laten zitten.
Nee, je krijgt die teruggaaf alleen bij een minimaal verbruik van 1kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08-05 20:49
Yucon schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:03:
[...]

"digitaal" is niet hetzelfde als "slim". Er zijn ook domme digitale meters, alleen draaien die niet terug maar hebben ze losse telwerken voor levering en teruglevering. Maar die domme digitale meters hebben geen communicatiemodule en sturen dus niet automatisch data door.
Slimme meters kun je door je netbeheerder op ADMINISTRATIEF UIT (AU) laten zetten en dan kan niemand jouw standen opvragen. Dan zul je voor je eind afrekening de meterstanden zelf moeten doorgeven, maar daar kies je dan voor.
Het verschil met een ferraris meter is dan wel nog dat je apart verbruik en teruglever in hoog en laagtarief moet doorgeven. Ook dat maakt volgens mij geen verschil, uiteindelijk betaal je voorlopig nog voor je verbruik.
Hiermee begrijp ik niet echt waarom huishoudens met een ferrarismeter deze willen blijven behouden.

[ Voor 5% gewijzigd door MajaMestreech op 13-02-2024 22:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
mheerde schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:16:
Ik vraag mij sowieso af hoeveel energieleveranciers daadwerkelijk kosten in rekening gaan brengen voor het Salderen. Er zijn er wellicht ook een aantal die juist daarop hun business model hebben gebaseerd. Toen VanDeBron aan kwam zetten met deze kosten werden ze eigenlijk best gauw teruggefloten door de politiek.
Vandebron is niet teruggefloten en hanteert nog steeds terugleverheffingen.
Eigenlijk isner destijds geen enkel andere leverancier geweest die zich heeft aangesloten bij VanDeBron.
Er zijn nu talloze bedrijven die terugleverheffingen hanteren.
Wettelijk mag het ook gewoon niet in een modelcontract. En volgensmij heeft politiek Den Haag, na aanleiding van de inval in Oekraïne, elke energieleverancier verplicht gesteld minimaal een modelcontract aan te moeten bieden.
Het aanbieden van een modelcontract was al jaren verplicht.
Enige was zo'n leverancier dus kan doen is zijn vaste leverkosten aanzienlijk vehogen. Echter denk ik dat ook daar politiek Den Haag een stokje voor steekt. Dus ik ben benieuwd of wij ons wellicht onnodig druk maken over iets wat wellicht niet zo zwaar is.
Leveranciers verhogen bij modelcontracten de leverkosten al aanzienlijk. Den Haag doet daar niets aan want 'het staat de consument vrij om een andere leverancier te kiezen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:14
djeck schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:39:

Nee, die worden berekend op basis van invoeding. Effectief omzeilt de energieleverancier daarmee de saldering. Tussen de mazen van de wet door. De "overwinning" van vandaag is waardeloos als de energiewet niet wordt dichtgetimmerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert308SW
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:35
Leuk hé, Politiek wil iets en de grote reuzen gaan gelijk dreigen. Wie bepaalt het beleid, de bedrijven ja.
Maar ik maak mij niet druk, eind van de maand komen er pv's op het dak en zit nog 2,5 jaar vast aan Essent.
Als ik moet gaan betalen voor mijn opgewekte stroom is het gebeurt.
Zero-export config er in en van mij krijgen ze dan niks meer.
En dan maar even sparen voor een batterij.
Kan misschien wel niet uit maar liever alles zelf verbruiken dan een boete vanwege lekker duurzaam doen.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ Segway E125s \-/ My EcoFlow php scripts @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mheerde
Wolly schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:24:
[...]

Leveranciers verhogen bij modelcontracten de leverkosten al aanzienlijk. Den Haag doet daar niets aan want 'het staat de consument vrij om een andere leverancier te kiezen".
Toch heb ik vertrouwen in de politiek om middels een motie o.i.d. hierin de consument te beschermen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
mheerde schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:39:
[...]

Toch heb ik vertrouwen in de politiek om middels een motie o.i.d. hierin de consument te beschermen.
Bijzonder. De Tweede Kamer en minister hebben de afgelopen jaren een broertje dood aan particulieren met zonnepanelen. Geen idee waar je je vertrouwen op baseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 00:13
hanev001 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:11:
[...]

Punt1 kan. De ander 3 niet.
2 is in strijd met de wet.
3 is in strijd met de regel om minimaal een contract te hebben met een looptijd van 1 jaar.
4. Netwerkbeheerders zijn een aparte instanties en hebben over salderen geen zeggenschap.
1. Is in strijd met de wet.
2. Kan.
3. Is in strijd voor zover er niet jaarlijks gesaldeerd wordt.
4. weet niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
Wolly schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:41:
[...]

Bijzonder. De Tweede Kamer en minister hebben de afgelopen jaren een broertje dood aan particulieren met zonnepanelen. Geen idee waar je je vertrouwen op baseert.
Omdat er geen goed verdienmodel aan een particulier zit met pv.
Leveranciers willen stroom leveren, geen stroom inkopen van particulieren in de zomer en gratis leveren in de avond en in de winter. De overheid wil btw innen en niet gratis weg geven. Alles draait om geld.

Mij benieuwen wat de leveranciers nu gaan doen om de particulieren met pv dwars te bomen.

[ Voor 7% gewijzigd door Yamy_Daffy op 13-02-2024 22:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:54
In een recent rapport over fossiele subsidies pleit het Planbureau voor de Leefomgeving ervoor om de belasting op stroom flink te verlagen. In plaats daarvan zou een volgend kabinet er beter voor kunnen kiezen gasgebruik en het opwekken van elektriciteit met fossiele bronnen zwaarder te belasten.

Met name dat laatste geeft nu eens de energiebedrijven een prikkel om iets nuttigs te gaan doen met onze zomerzonnestroom.

Als ze op fossiel blijven hangen prijzen ze zich vanzelf uit de markt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:50

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

gAzu schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:55:
In een recent rapport over fossiele subsidies pleit het Planbureau voor de Leefomgeving ervoor om de belasting op stroom flink te verlagen. In plaats daarvan zou een volgend kabinet er beter voor kunnen kiezen gasgebruik en het opwekken van elektriciteit met fossiele bronnen zwaarder te belasten.

Met name dat laatste geeft nu eens de energiebedrijven een prikkel om iets nuttigs te gaan doen met onze zomerzonnestroom.

Als ze op fossiel blijven hangen prijzen ze zich vanzelf uit de markt
Welke markt is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
  • Laatst online: 10:54
De stroommarkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mheerde
Wolly schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:41:
[...]

Klopt, ik snap wat je zegt. Echter na de verkiezingen is die verdeling in de 2e kamer totaal anders.

PVV, BBB, PVDA en GL zullen in deze iedergeval opkomen voor de consument en niet zozeer voor de grote energiereuzen. En dit kan ook vóór dat er een nieuw kabinet is gevormd, middels een inactief wet.

Ik snap je wantrouwen overigens volledig hoor, maar heb tóch wel iets meer vertrouwen in de politiek m.b.t. tot onze basisrechten waaronder Energie/Gas.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:10
mheerde schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:39:
[...]
Minister kan alleen praten als brugman en een toezegging krijgen van de energieleverancier, zonder een aparte wet kan die dat niet met zeker regelen en dat is wel wat meer dan een motie
Als ook dat het onder de bevoegdheid van ACM valt.

Die heeft voor behandeling in de 2e kamer een politiek standpunt ingenomen voor afschaffen salderen met een two pager met zeer discutable rekenkunsten.
Als ACM zelfde wijze energieleveranciers controleert, zien ze ook niet het verschil tussen 112 of 772 euro vaste kosten die energieleverancier je berekend

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:01
Yamy_Daffy schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:50:
[...]

Omdat er geen goed verdienmodel aan een particulier zit met pv.
Leveranciers willen stroom leveren, geen stroom inkopen van particulieren in de zomer en gratis leveren in de avond en in de winter. De overheid wil btw innen en niet gratis weg geven. Alles draait om geld.
Om dit te onderstrepen: als ik energieboer ben dan kan ik nu voor 10ct/kWh energie inkopen voor januari 2025. Maar voor juni 2024 6ct/kWh. En Mei 2024 contracten kosten 4,5 cent/kWh. Het gaat dan om Dutch Power Peak Futures.

Ik heb PV. De kosten van mijn PV installatie zijn 8ct / kWh (over 25 jaar gerekend).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:46
mheerde schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:58:
[...]

Klopt, ik snap wat je zegt. Echter na de verkiezingen is die verdeling in de 2e kamer totaal anders.

PVV, BBB, PVDA en GL zullen in deze iedergeval opkomen voor de consument en niet zozeer voor de grote energiereuzen. En dit kan ook vóór dat er een nieuw kabinet is gevormd, middels een inactief wet.

Ik snap je wantrouwen overigens volledig hoor, maar heb tóch wel iets meer vertrouwen in de politiek m.b.t. tot onze basisrechten waaronder Energie/Gas.
1 Opkomen voor consumenten of populisme? Ik neig meer naar dat laatste met de drogredenatie dat nu eindelijk de huishoudens met weinig budget kunnen gaat profiteren van de regeling. Immers wie de laatste jaren geen budget voor PV had, heeft dat nu plotseling wel. De groep die het meeste profiteert zijn diegene met bovengemiddeld veel panelen en verbruik (al dan niet door electrificatie).

2. Salderen is geen basisrecht voor energie. Sterker nog we zijn het enige land in de wereld met zo'n belachelijk lucratieve regeling. Het is niet zonder reden dat enkel in Australie per hoofd er meer WP ligt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Siewert308SW
Oilman schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 23:14:
[...]

1 Opkomen voor consumenten of populisme? Ik neig meer naar dat laatste met de drogredenatie dat nu eindelijk de huishoudens met weinig budget kunnen gaat profiteren van de regeling. Immers wie de laatste jaren geen budget voor PV had, heeft dat nu plotseling wel. De groep die het meeste profiteert zijn diegene met bovengemiddeld veel panelen en verbruik (al dan niet door electrificatie).

2. Salderen is geen basisrecht voor energie. Sterker nog we zijn het enige land in de wereld met zo'n belachelijk lucratieve regeling. Het is niet zonder reden dat enkel in Australie per hoofd er meer WP ligt.
bij punt 1. vergeet je een groep en wel de particuliere huurder.
Die met wat panelen zijn opgezadeld door hun woningbouwstichting om aan de voorwaarden te voldoen.
En dus een hogere huur hebben gekregen en nu ook nog eens als het doorgaat worden beboet, is dat fair?
Neem dan even moeders als voorbeeld.
Heeft niet veel te besteden maar der pv installatie helpt haar wel in de vastelasten.
Als dit doorgaat kan ze net zo goed de pv uitschakelen en alles van het net trekken.
Der eigenverbruik weegt niet op tegen wat ze straks extra moet betalen.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ Segway E125s \-/ My EcoFlow php scripts @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mheerde
[...]

Of het populisme is laat ik in het midden.
Ik snap dat salderen geen basisrecht is, echter een modelcontract met normale leveringskosten wel. En daarmee bedoel ik leveringskosten die enigzins binnen perken blijven.

De consument heeft al een verhoging van energiebelastingingen voor de kiezen gehad. Ik denk dat de politiek zich er wel degelijk mee gaat bemoeien als ook nog eens de vaste leveringskosten voor een modelcontract bij energieleveranciers enorm veel hoger worden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Domba
[...]
Nederland is uniek, maar de terugleverde kWh's zijn ook niet zo waardeloos als energieleveranciers je willen laten geloven, deze is zo lucratief door de zeer hoge (risico-) opslag die deze energieleverancier verwerken in vaste en variabele contracten.
In een ander topic zijn er die regelmatig die een vergelijk maken

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:11

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Siewert308SW schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:38:
Leuk hé, Politiek wil iets en de grote reuzen gaan gelijk dreigen. Wie bepaalt het beleid, de bedrijven ja.
Maar ik maak mij niet druk, eind van de maand komen er pv's op het dak en zit nog 2,5 jaar vast aan Essent.
Als ik moet gaan betalen voor mijn opgewekte stroom is het gebeurt.
Zero-export config er in en van mij krijgen ze dan niks meer.
En dan maar even sparen voor een batterij.
Kan misschien wel niet uit maar liever alles zelf verbruiken dan een boete vanwege lekker duurzaam doen.
Zero-export moet je zelf weten maar hopelijk maak je tzt nog even een rekensommetje. Als je niet exporteert kun je ook niet salderen met je verbruik en maak je veel meer kosten dan wanneer je de terugleverkosten van bijv. Vandebron accepteert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:36
Domba schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 23:38:
Nederland is uniek, maar de terugleverde kWh's zijn ook niet zo waardeloos als energieleveranciers je willen laten geloven, deze is zo lucratief door de zeer hoge (risico-) opslag die deze energieleverancier verwerken in vaste en variabele contracten.
In een ander topic zijn er die regelmatig die een vergelijk maken
Nou is dit inderdaad n=1, dus de gemiddelde kosten kunnen best iets hoger (of lager) liggen, maar het verschil tussen import en export is hier over een jaar gezien dus €0,03/kWh.

Nou zal hier vast nog een paar cent handeling kosten bijop komen maar dan is het idd best een groot verschil met een VdB of BE die meer dan 3x zo veel (€0,10/kWh) als terugleverboete rekenen.. :/

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert308SW
Femme schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 00:15:
[...]

Zero-export moet je zelf weten maar hopelijk maak je tzt nog even een rekensommetje. Als je niet exporteert kun je ook niet salderen met je verbruik en maak je veel meer kosten dan wanneer je de terugleverkosten van bijv. Vandebron accepteert.
Zeg ook mocht het nodig zijn.
Maar als de terug-leverkosten niet in verhouding zijn dan is het zero-export.
Eerst deze maand die pv's op dak dan 1 jaar kijken wat ze doen en dan eens zien wat de politiek/e-reuzen willen om vervolgens te gaan rekenen wat ik nodig heb om een 0 op de energienota te hebben.
Hoef er niet aan te verdienen, wil alleen maar niks op de nota hebben en dat is mijn besparing en terugverdientijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
SmiGueL schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 00:25:
[...]

Nou is dit inderdaad n=1, dus de gemiddelde kosten kunnen best iets hoger (of lager) liggen, maar het verschil tussen import en export is hier over een jaar gezien dus €0,03/kWh.

Nou zal hier vast nog een paar cent handeling kosten bijop komen maar dan is het idd best een groot verschil met een VdB of BE die meer dan 3x zo veel (€0,10/kWh) als terugleverboete rekenen.. :/
De opslag van de energieleverancier, zit ook in het kale levertarief en die willen ze natuurlijk ook niet mislopen, die zitten dan ook in de teruglever-boete verwerkt ;)

edit: n=2 zonder aangepast gedrag aan dynamisch een oudere opwek/verbruiksgevens van vast contractgebruiker over DAH uurtarief gelegd

[ Voor 13% gewijzigd door Domba op 14-02-2024 01:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:16
Heb al eens geopperd om salderen ten minste 10 a 15 jaar ongewijzigd voort te zetten in dit topic zie hieronder

"15 jaar salderen instand houden binnen 10 jaar kan >90% energie neutraal opwekken. In die 15 jaar ziet het ernaar uit dat de batterij technology zich razend snel ontwikkeld en je wellicht voor 2000,- euri een 1000 a 2000 kwh batterij kan aanschaffen. In de tussentijd liggen die panelen op de daken die de overheid anders honderden miljarden had gekost. Prijs van electra gaat hierdoor naar practische 0 (dan alleen onderhoudskosten netwerk) dus ook de minder bedeelden profiteren hiervan."

Kwam de podcast van Jesse Frederiks tegen met een soort gelijke (maar dan) goed onderbouwde PV ontwikkeling interessant om kennis van te nemen iets voor een Politicus(ca) met een brede blik/visie. Wellicht Ingrid Visseren-Hamakers van PvD ;) Salderen kan daar een sleutel rol in spelen

https://decorrespondent.n...28-04b1-2c67-69741dee4163

[ Voor 215% gewijzigd door Snarfie31 op 14-02-2024 07:03 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-05 09:25
j0ren schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:51:
Goed nieuws dat het afschaffen van deze regeling voorlopig is tegengehouden. Dat geeft nog enig vertrouwen in onze rechtstaat. Ik ben wel benieuwd wat voor staartje dit gaat krijgen, mijn gevoel zegt dat deze strijd nog lang niet gestreden is.

Dat Jetten ons wil laten geloven dat de mindere inkomens de rekening betalen voor de mensen met een paar panelen op het dak is natuurlijk ronduit crimineel.
En dat laatste wordt door alle media na geroeptoeterd en de huurders die voor 8 euro in de maand zonnepanelen huren van de woning bouw? En de mensen die op minimum zitten worden die niet dood gegooid met toeslagen wat een BS. Mijn schoon moeder krijgt zoveel huur toeslag die huurt netto voor 300 euro incl zonnepanelen en een volledig geïsoleerd huis met gewoon een inkomen van 2300 per maand in haar eentje. Die kaart met de minder bedeelden is wel klaar hoor.

Natuurlijk bijzondere en schreinende gevallen uitgesloten.

[ Voor 3% gewijzigd door Skywalker27 op 14-02-2024 07:50 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17:35
Skywalker27 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 07:49:
[...]

En dat laatste wordt door alle media na geroeptoeterd en de huurders die voor 8 euro in de maand zonnepanelen huren van de woning bouw? En de mensen die op minimum zitten worden die niet dood gegooid met toeslagen wat een BS. Mijn schoon moeder krijgt zoveel huur toeslag die huurt netto voor 300 euro incl zonnepanelen en een volledig geïsoleerd huis met gewoon een inkomen van 2300 per maand in haar eentje. Die kaart met de minder bedeelden is wel klaar hoor.

Natuurlijk bijzondere en schreinende gevallen uitgesloten.
Doet ze goed :+
Denk alleen dat zij niet de norm is.

Je weet ook dat ze ieder jaar belastingvrij een leuk bedrag aan jullie mag schenken? :*)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martin7182
Snarfie31 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 04:30:
Heb al eens geopperd om salderen ten minste 10 a 15 jaar ongewijzigd voort te zetten in dit topic zie hieronder

"15 jaar salderen instand houden binnen 10 jaar kan >90% energie neutraal opwekken. In die 15 jaar ziet het ernaar uit dat de batterij technology zich razend snel ontwikkeld en je wellicht voor 2000,- euri een 1000 a 2000 kwh batterij kan aanschaffen. In de tussentijd liggen die panelen op de daken die de overheid anders honderden miljarden had gekost. Prijs van electra gaat hierdoor naar practische 0 (dan alleen onderhoudskosten netwerk) dus ook de minder bedeelden profiteren hiervan."

Kwam de podcast van Jesse Frederiks tegen met een soort gelijke (maar dan) goed onderbouwde PV ontwikkeling interessant om kennis van te nemen iets voor een Politicus(ca) met een brede blik/visie. Wellicht Ingrid Visseren-Hamakers van PvD ;) Salderen kan daar een sleutel rol in spelen

https://decorrespondent.n...28-04b1-2c67-69741dee4163
Eens. Natuurlijk gaat de prijs naar 0 want voor niks komt de zon op :) Fossiele brandstoffen vinden hun oorsprong, na vele tussenstappen, ook in de zon. PV doet dat heel wat efficienter, en daardoor goedkoper. Nu nog de infrastructuur verbeteren zodat we met buurlanden (effectief wereldwijd) kunnen salderen. Olie/gas kan vele km door een pijp, dat zal ons met stroom toch ook wel lukken :Y

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-05 14:58
[...]

Deze “belachelijk lucratieve regeling” werkt dus erg goed en doet precies waar het voor bedoeld is. Als ze dat nu in de rest van de wereld ook zouden doen, dan zou er daar ook veel meer groene energie worden opgewekt. Salderen in stand houden totdat er geen particulier dak meer is zonder panelen of zelf de noordzijden vol liggen, iedereen EV rijd en we helemaal van het gas af zijn. Laat de energie leveranciers en netbeheerders maar komen met slimme oplossingen als opslag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:35
Als het zo belachelijk lucratief is, waarom leg je je eigen dak niet vol?
Vraag niet hoe het kan, profiteer ervan... :)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:35
MajaMestreech schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:21:
Het verschil met een ferraris meter is dan wel nog dat je apart verbruik en teruglever in hoog en laagtarief moet doorgeven. Ook dat maakt volgens mij geen verschil, uiteindelijk betaal je voorlopig nog voor je verbruik.
Hiermee begrijp ik niet echt waarom huishoudens met een ferrarismeter deze willen blijven behouden.
Omdat de VanDeBron's van deze wereld met een Ferraris meter in veel gevallen geen terugleverboete kunnen opleggen, ze weten niet wat je teruggeleverd hebt en daarna opgenomen hebt alleen het eindsaldo.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:52
Pinsa schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:28:
[...]

Jij gaat uit van een koopbatterij, valt ook zelf iets te maken ;) en wie weet wat die dingem over eem paar jaar kosten
Wordt ook wel een dingetje met je opstalverzekering. Als je huisbrand is veroorzaakt door je zelfgefabriceerde thuisbatterij, wordt er denk ik weinig uitgekeerd. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:59

AMDFreak

Intel is zo..

Giel schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 08:58:
[...]

Wordt ook wel een dingetje met je opstalverzekering. Als je huisbrand is veroorzaakt door je zelfgefabriceerde thuisbatterij, wordt er denk ik weinig uitgekeerd. :+
Dan moet de verzekeraar bewijzen dat er "opzet" in het spel is.. In de particuliere sferen zijn er maar weinig regels waar een verzekerde aan moet voldoen.

Bedrijfsmatig ligt het weer heel anders, daar is het gebruikelijk dat de elektrische installatie gekeurd moet worden conform de Scios Scope 10 en de PV panelen volgens de Scope 12 normering.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:44
MacD007 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:33:
[...]

nee, dat is bij wet (bouwbesluit) verplicht. Zo ver ik weet mag je geen eiland bedrijf in Nederland hebben. wat wel kan is een off-grid systeemje in een tuinhuisje of camper te hebben, maar dat is natuurlijk is heel anders.
Ik lees heel verschillende dingen hierover.
Meerdere installateurs die aangeven dat OG mag en kan, maar best duur is om op te starten.

Het lijkt mij dat de regering het niet mág verbieden, tenzij je installatie onveilig is.
quote:
‘De aansluitplicht uit het Bouwbesluit komt te vervallen wanneer er sprake is van een gelijkwaardige oplossing. Dit zorgt ervoor dat off-grid woningen gerealiseerd kunnen worden in Nederland. Of er sprake is van een gelijkwaardige oplossing wordt door de gemeenten op verschillende manieren beoordeeld. Dit kan ervoor zorgen dat de ene gemeente een oplossing als gelijkwaardig aanmerkt, maar de andere gemeente niet.’

uit deze bron: https://www.tinyfindy.com...-toekomst-off-grid-wonen/

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snarfie31
Martin7182 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 08:38:
[...]

Eens. Natuurlijk gaat de prijs naar 0 want voor niks komt de zon op :) Fossiele brandstoffen vinden hun oorsprong, na vele tussenstappen, ook in de zon. PV doet dat heel wat efficienter, en daardoor goedkoper. Nu nog de infrastructuur verbeteren zodat we met buurlanden (effectief wereldwijd) kunnen salderen. Olie/gas kan vele km door een pijp, dat zal ons met stroom toch ook wel lukken :Y
Mij gaat het eerder om wat kan Wel dan Niet kan. Salderen heeft zich bewezen als een enorme stimulering om particulieren honderden miljarden te laten investeren. Maar uiteindelijk wil je dat Salderen zich zo ontwikkeld dat het zn doel bereikt gecombineerd met snelle technische ontwikkelingen wo batterijen Co2 neutraal worden zonder fossiele brandstoffen.

In de basis is ons probleem opslag dat zeer goed mogelijk volgens Jesse binnen een redelijke tijd is opgelost. Zou zeggen creërt daarom heen een duidelijke visie waar iedereen betrokken bij is door gerichte investeringen te doen. Of wellicht dat onder tweakers andere ideen zijn om dat doel te bereiken. Mensen moeten gestimuleerd worden om in oplossingen te denken.

[ Voor 5% gewijzigd door Snarfie31 op 14-02-2024 10:14 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:12
Het topic raakt intussen wel erg vervuild, gaat toch over de saldeer problemathiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
dinandus schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:57:
Het topic raakt intussen wel erg vervuild, gaat toch over de saldeer problemathiek?
Ja en opslag is in feite een vorm van salderen. Of zo je wilt een alternatief voor ouderwets salderen via het stroomnet.
Of had je het misschien over andere vervuiling?

[ Voor 7% gewijzigd door Martin7182 op 14-02-2024 10:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:25

silverball

De wagen voor moderne mensen

Salderen werkt denk ik verder; voor velen is het ook een stimulans om (vooral l/l uiteraard) warmtepompen te installeren. Eigenlijk zou je dat ook in de kosten/baten moeten berekenen; maar daar wordt wel een beetje aan voorbijgegaan.

[ Voor 12% gewijzigd door silverball op 14-02-2024 10:03 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Mijn hele energiehuishouding was eerst gebaseerd op salderen en anderhalf jaar geleden gericht op afbouw en 80% TLV, 8000kWh verbruik jaarlijks en 13500kWh opwek. Eerst (en nu nog steeds dus) bij salderen een negatieve rekening van €600,- en bij afschaf ervan rond de €0,-
Zou ik nou naar Vandebron gaan heb ik nog steeds een €0,- rekening.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:01
Hansieo schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:20:
[...]

Ik lees heel verschillende dingen hierover.
Meerdere installateurs die aangeven dat OG mag en kan, maar best duur is om op te starten.

Het lijkt mij dat de regering het niet mág verbieden, tenzij je installatie onveilig is.
quote:
‘De aansluitplicht uit het Bouwbesluit komt te vervallen wanneer er sprake is van een gelijkwaardige oplossing. Dit zorgt ervoor dat off-grid woningen gerealiseerd kunnen worden in Nederland. Of er sprake is van een gelijkwaardige oplossing wordt door de gemeenten op verschillende manieren beoordeeld. Dit kan ervoor zorgen dat de ene gemeente een oplossing als gelijkwaardig aanmerkt, maar de andere gemeente niet.’

uit deze bron: https://www.tinyfindy.com...-toekomst-off-grid-wonen/
Om precies te zijn:
Een in artikel 6.8, eerste en tweede lid, bedoelde voorziening voor elektriciteit is aangesloten op het distributienet voor elektriciteit indien:

a. de aansluitafstand niet groter is dan 100 m, of
b. de aansluitafstand groter is dan 100 m en de aansluitkosten niet hoger zijn dan bij een aansluitafstand van 100 m.
Dus als jij een woning in een dorp bouwt, dan is het verplicht. En als jij ergens achteraf een woning bouwt, dan is het niet verplicht om een aansluiting te hebben.

En je kan ten alle tijde je aansluiting opheffen.

Maar off-grid in Nederland kan niet, tenzij je bereid bent om te accepteren dat een deel van het jaar met weinig of geen electricteit wil leven. Koken / verwarmen met hout of propaan. Verlichting met gaslamp of kaarsen. Tja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
  • Laatst online: 19:01
Femme schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 00:15:
[...]

Het is nog veel erger, veelal is het een mix van zelfgebruikte zonnestroom en een deel wat niet zelf gebruikt wordt wordt teruggeleverd, deze verhouding verandert continu.
Dus wat @Siewert308SW schrijfr dat je bij teruglevering je omvormer uit zet (dat is namelijk de enige manier) verbruik je dus ook geen sonnestroom meer die je had kunnen gebruiken en moet je die dus ook nog betalen terwijl je die eigenlijk “gratis” had kunnen krijgen. Niet echt een doordachte actie lijkt me. 8)7

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:37
MacD007 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:33:
[...]

Dus wat @Siewert308SW schrijfr dat je bij teruglevering je omvormer uit zet (dat is namelijk de enige manier)
Nee hoor, de meeste moderne omvormers hebben de mogelijkheid om "net zero" te draaien. Moet je er wel een (extra) kWh-meter aanhangen. Dan lever je dus niets terug, en wordt je eigen verbruik waar mogelijk door de omvormer geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
klump4u schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:13:
Mijn hele energiehuishouding was eerst gebaseerd op salderen en anderhalf jaar geleden gericht op afbouw en 80% TLV, 8000kWh verbruik jaarlijks en 13500kWh opwek. Eerst (en nu nog steeds dus) bij salderen een negatieve rekening van €600,- en bij afschaf ervan rond de €0,-
Zou ik nou naar Vandebron gaan heb ik nog steeds een €0,- rekening.
Alleen maar ter informatie, voor het geval dat je het gemist hebt, het wetsvoorstel afbouw saldering heeft het niet gehaald en is afgeschoten.
De belangrijkste keuze voor jou zit hem in zoek de juiste energieboer met de minste boete, cq de prijs van de kWh is dan ook helemaal niet meer belangrijk. Keuze genoeg lijkt met, plus het cadeau van ruim 600 per jaar van de overheid, kun je je netwerkkosten ook van betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Kalentum schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:22:
[...]

Maar off-grid in Nederland kan niet, tenzij je bereid bent om te accepteren dat een deel van het jaar met weinig of geen electricteit wil leven. Koken / verwarmen met hout of propaan. Verlichting met gaslamp of kaarsen. Tja.
"Kan niet" staat niet in mijn woordenboek. Met een batterij van 600 kWh zou ik het kunnen (alles elektrisch). Ja, dat is een flinke maar dan heb ik in feite mijn eigen saldering :)

[ Voor 19% gewijzigd door Martin7182 op 14-02-2024 10:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

MacD007 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:44:
[...]

Alleen maar ter informatie, voor het geval dat je het gemist hebt, het wetsvoorstel afbouw saldering heeft het niet gehaald en is afgeschoten.
De belangrijkste keuze voor jou zit hem in zoek de juiste energieboer met de minste boete, cq de prijs van de kWh is dan ook helemaal niet meer belangrijk. Keuze genoeg lijkt met, plus het cadeau van ruim 600 per jaar van de overheid, kun je je netwerkkosten ook van betalen.
Nee niet gemist, schrijf ook "eerst(en nu nog steeds dus)".
Ik zit voor 3 jaar bij Eneco, dat loopt sinds september toe Vandebron begon met de teruglevertoeslag.
Heb nu een voorschot van €0,- en jaarlijks €600,- terug.
Voorlopig even rust in de tent hier.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
Martin7182 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:48:
[...]

"Kan niet" staat niet in mijn woordenboek. Met een batterij van 600 kWh zou ik het kunnen (alles elektrisch). Ja, dat is een flinke maar dan heb ik in feite mijn eigen saldering :)
Ja, super en wat kost dat niet? En hoeveel ruimte heb je daarvoor nodig?
Overigens ga ik het met die 600 kWh niet redden, heb eerder 2.000 kWh nodig.
Warmtepomp en zo. Onbetaalbaar TVT van 45 jaar met een levensduur van slechts 15 jaar? Ergens klopt je berekening niet.
Wel duur voor het woordje “ kan niet “ blijkt dus dan toch niet “ echt “ te kunnen, voor de normale man dan, en mogelijk wel voor een rijke stinkerd.

[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 14-02-2024 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
[...]

Om precies te zijn:

[...]

Dus als jij een woning in een dorp bouwt, dan is het verplicht. En als jij ergens achteraf een woning bouwt, dan is het niet verplicht om een aansluiting te hebben.

En je kan ten alle tijde je aansluiting opheffen.

toon volledige bericht
ok, dus alleen binnen bepaalde marges mogelijk off-grid te gaan.
Toch heb ik het gevoel dat het in de (nabije) toekomst gaat verschuiven naar soepeler toepassing.
De mogelijkheden komen (ook op investeringsbasis) steeds dichterbij.

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELD
  • Niet online

ELD

Het kan natuurlijk wel met een dieselaggregaat, maar dat is denk ik niet wat de meesten hier in gedachten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
MacD007 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:56:
[...]

Ja, super en wat kost dat niet? En hoeveel ruimte heb je daarvoor nodig?
Overigens ga ik het met die 600 kWh niet redden, heb eerder 2.000 kWh nodig.
Warmtepomp en zo. Onbetaalbaar TVT van 45 jaar met een levensduur van slechts 15 jaar? Ergens klopt je berekening niet.
Wel duur voor het woordje “ kan niet “ blijkt dus dan toch niet “ echt “ te kunnen, voor de normale man dan, en mogelijk wel voor een rijke stinkerd.
dus, kán wel, maar (nu) nog niet echt een optie (voor hier in het koude Nederland).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voltex
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08-05 23:00
Is het verstandig om nu een contract voor 3 jaar af te sluiten vanwege de te verwachten teruglever boetes? Of kunnen de energiemaatschappijen het contract alsnog tussentijds aanpassen?

Op dit moment zit ik prima bij Oxxio met een variabel contract en 0,09,- terugleververgoeding. GreenChoice biedt een 3 jarig contract aan met 0,06,- terugleververgoeding. Maar als met dit contract tussentijds geen boetes kunnen worden opgelegd is dit voor de toekomst misschien financieel de beste optie en zekerheid.

Situatie: verbruik ±4500kWh (volledig elektrisch) en opbrengst ±6000kWh zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:54

orf

Martin7182 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:48:
[...]

Dat is inderdaad flink. Ter vergelijking: Dat zijn 10 Tesla’s voor de deur. Maar ik ben wel benieuwd: hoe zou je het redden met 600 kWh? Is je huis full electric?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Hansieo schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:01:
[...]

ok, dus alleen binnen bepaalde marges mogelijk off-grid te gaan.
Toch heb ik het gevoel dat het in de (nabije) toekomst gaat verschuiven naar soepeler toepassing.
De mogelijkheden komen (ook op investeringsbasis) steeds dichterbij.
Ergens in de bush bush zou het kunnen als je de stal / schuur compleet vol gaat leggen met zonnepanelen en de noodzakelijke electrische aanpassing, want je krijgt dus geen steunpuls meer voor je AC net van 50 Hz, dus daar moet je nu dus zelf voor zorgen. Plus je zult dus een grote backup moeten hebben, in mijn eigen situatie van ruim 2.000 tot 3.000 kWh. Dat alleen is onbetaalbaar.
Of deze kosten opwegen tegen de boetes van salderen ? Zeker niet.
Voor de gewone burgers niet haalbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Voltex schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:05:
Is het verstandig om nu een contract voor 3 jaar af te sluiten vanwege de te verwachten teruglever boetes? Of kunnen de energiemaatschappijen het contract alsnog tussentijds aanpassen?

Op dit moment zit ik prima bij Oxxio met een variabel contract en 0,09,- terugleververgoeding. GreenChoice biedt een 3 jarig contract aan met 0,06,- terugleververgoeding. Maar als met dit contract tussentijds geen boetes kunnen worden opgelegd is dit voor de toekomst misschien financieel de beste optie en zekerheid.

Situatie: verbruik ±4500kWh (volledig elektrisch) en opbrengst ±6000kWh
Variabel is de meest slechte keuze in deze situatie, of kies voor lang vast, bv 3 jaar ( mijn keuze) of kies voor dynamisch met opslag van 20 kWh.
maar dit is wel het verkeerde topic voor dit forum, kun je beter in een daarvoor bedoeld forum stellen.

[ Voor 19% gewijzigd door MacD007 op 14-02-2024 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
MacD007 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:33:
[...]

nee, dat is bij wet (bouwbesluit) verplicht. Zo ver ik weet mag je geen eiland bedrijf in Nederland hebben. wat wel kan is een off-grid systeemje in een tuinhuisje of camper te hebben, maar dat is natuurlijk is heel anders.
Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen eiland bedrijf en geen perceelaansluiting met hoofdaansluitkast hebben.
Ik heb bijvoorbeeld geen enkele officiele opmerking gehad dat ik 5000-6000 uur per jaar in eiland mode ben, in die tijd is mijn verbinding naar slimme meter na hoofdschakelaar fysiek onderbroken door een relais.

Ik maak per dag maar paar uur verbinding met het net om mijn accu's te laden of terug te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Domba schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:16:
[...]

Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen eiland bedrijf en geen perceelaansluiting met hoofdaansluitkast hebben.
Ik heb bijvoorbeeld geen enkele officiele opmerking gehad dat ik 5000-6000 uur per jaar in eiland mode ben, in die tijd is mijn verbinding naar slimme meter na hoofdschakelaar fysiek onderbroken door een relais.

Ik maak per dag maar paar uur verbinding met het net om mijn accu's te laden of terug te leveren.
We hadden het hier over een compleet eiland bedrijf,
ik vraag me wel af wat jij doet wel mag?
Wat wel mag is na de meter een keuzeschakelaar te plaatsen.
Namelijk mag jij helemaal geen wijzigingen aanbrengen tot na de meter, meter en alles wat daarvoor zit is eigendom van de netbeheerder,
ik verwacht als ze daar achter komen, vroeg op laat ga je opvallen, ga je nat. Kun je denk ik een behoorlijke boete oplopen, zou zelf kunnen dat dit onder economische delict gaat vallen, dan ben je pas echt jarig. Lijkt me geen zaak omdat hier wereldkundig te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:46

swat!

computeraar

MacD007 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:23:
[...]

Namelijk mag jij helemaal geen wijzigingen aanbrengen tot na de meter, meter en alles wat daarvoor zit is eigendom van de netbeheerder,
ik verwacht als ze daar achter komen, vroeg op laat ga je opvallen, ga je nat. Kun je denk ik een behoorlijke boete oplopen, zou zelf kunnen dat dit onder economische delict gaat vallen, dan ben je pas echt jarig. Lijkt me geen zaak omdat hier wereldkundig te maken.
@Domba geeft toch aan dat hij *na* de hoofdschakelaar (en dus na slimme meter) een relais heeft?
Dat is helemaal prima hoor, het zou mooi zijn als ze daar ook nog denken te mogen vertellen wat je moet doen.

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert308SW
MacD007 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:33:
[...]

Het is nog veel erger, veelal is het een mix van zelfgebruikte zonnestroom en een deel wat niet zelf gebruikt wordt wordt teruggeleverd, deze verhouding verandert continu.
Dus wat @Siewert308SW schrijfr dat je bij teruglevering je omvormer uit zet (dat is namelijk de enige manier) verbruik je dus ook geen sonnestroom meer die je had kunnen gebruiken en moet je die dus ook nog betalen terwijl je die eigenlijk “gratis” had kunnen krijgen. Niet echt een doordachte actie lijkt me. 8)7
In mijn/van andere enphase systeem (geen idee bij andere merken) is de zero-export niet zo dat de micro-omvormers uitschakelen.
Maar passen de opwekking aan van wat er op dat moment verbruikt word.
Als voorbeeld: wij zijn niet thuis en het huis draait idle 283w dan staan ze nagenoeg niks op te wekken, de omvormers schakelen af naar ongeveer 283w.
Maar kom ik thuis en trap de de wasmachine aan zullen de omvormers opschakelen om die 2500w te compenseren maar ook niet meer dan dat omdat ik heb aangegeven dat ik niks wil terugleveren.
Okay, er zal een punt zijn dat ik meer vraag van de pv dan er geleverd kan worden dan heb ik het net nodig, tis niet anders maar lever niks terug.
Enige nadeel is dat bij momenten met weinig zelf verbruik er doelloos 20 panelen op het dak liggen te slapen terwijl ze werk zat hebben .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
MacD007 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:23:
[...]

Vanaf hoofdschakelaar is mijn verantwoordelijkheid en dat alles valt onder huisinstallatie deel en er zijn echt wel een paar monteurs van netwerkbheerder geweest inafgelopen jaren ook voor controles. (bijv op TT-stelsel, dat aarde ook echt gescheiden is)

Ik heb ABB C25 automaten in de HAK en die maken geluid als ik naar 3x25A ga. geen gebrom, als je eerste keer hoort kan je denken aan vonken, maar zit iets van een los metaalplaatje in die automaten, die onder magneetveld iets heen en weer kan bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:27

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

orf schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:05:
[...]

Dat is inderdaad flink. Ter vergelijking: Dat zijn 10 Tesla’s voor de deur. Maar ik ben wel benieuwd: hoe zou je het redden met 600 kWh? Is je huis full electric?
Je vergeet dat PV in de winter niet zoveel opwekt, dus je moet een buffer hebben vanaf de zomer die je opgevuld moet kunnen houden tot de lente. Waarschijnlijk is de 600 kWh dan aan het einde van de winter nagenoeg op ;)

Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:54

orf

ArcticWolf schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:18:
[...]

Je vergeet dat PV in de winter niet zoveel opwekt, dus je moet een buffer hebben vanaf de zomer die je opgevuld moet kunnen houden tot de lente. Waarschijnlijk is de 600 kWh dan aan het einde van de winter nagenoeg op ;)
Eh, ik vergeet dat niet. Het was een vraag aan iemand die stelde genoeg te hebben aan een accu van 600kWh. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:27

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

orf schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:19:
[...]

Eh, ik vergeet dat niet. Het was een vraag aan iemand die stelde genoeg te hebben aan een accu van 600kWh. ;)
Ah true :p

Als ik kijk naar m'n gasverbruik in de winter (ca. 500m3) dan zou ik met een SCOP van gem. 3,5 ca. 1400kWh nodig hebben voor m'n verwarming.
1400 - 600 = 800kWh over de gehele winter. Ik kan in principe 28 panelen kwijt op m'n perceel... moet te doen zijn toch :+

Maar goed, een SMR kopen lijkt mij goedkoper dan een 600kWh accu }:O

[ Voor 41% gewijzigd door ArcticWolf op 14-02-2024 12:28 ]

Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
swat! schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:29:
[...]

@Domba geeft toch aan dat hij *na* de hoofdschakelaar (en dus na slimme meter) een relais heeft?
Dat is helemaal prima hoor, het zou mooi zijn als ze daar ook nog denken te mogen vertellen wat je moet doen.
Sorry, dan had ik de hoofdschakelaar van de groepen kast met de hoofdzekering verwisseld, en dan is het prima. Alleen zo had ik het dus eerst niet gelezen. Daarom ook mijn waarschuwing er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Domba schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:00:
[...]

Vanaf hoofdschakelaar is mijn verantwoordelijkheid en dat alles valt onder huisinstallatie deel en er zijn echt wel een paar monteurs van netwerkbheerder geweest inafgelopen jaren ook voor controles. (bijv op TT-stelsel, dat aarde ook echt gescheiden is)

Ik heb ABB C25 automaten in de HAK en die maken geluid als ik naar 3x25A ga. geen gebrom, als je eerste keer hoort kan je denken aan vonken, maar zit iets van een los metaalplaatje in die automaten, die onder magneetveld iets heen en weer kan bewegen.
Sorry. Had het dus verkeerd gelezen, “ mijn verbinding naar slimme meter na hoofdschakelaar “ door deze zin las ik het van boven naar onderen, ipv van beneden naar boven.
In deze situatie is het helemaal in orde. Mijn fout, sorry
Je komt soms vreemde dingen tegen, wil je niet weten,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
orf schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:19:
[...]

Sorry, maar om een hele winter met slechts 600 kWh door te komen, kan ik me eigenlijk niet voorstellen. Dat is circa 6 kWh stroom per dag en dat tijdens de donkere dagen.
Tiny house is dit denk ik mogelijk, voor een gemiddeld gezin lijkt het me vrijwel onmogelijk.
Mn als je ook nog de kosten hiervoor gaat meenemen, sorry dit is utopie en puur wensdenken maar weinig realistisch.

[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 14-02-2024 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
orf schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:05:
[...]

Alleen de donkere maanden waarin ik ook nog wel wat stroom opwek. Er hangt hier 1 airco-unit om het hele huis mee te verwarmen. We zijn op alle vlakken zuinig met energie. 's nachts gaat hier zelfs de router uit :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
MacD007 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:56:
[...]

Sorry, maar om een hele winter met slechts 600 kWh door te komen, kan ik me eigenlijk niet voorstellen. Dat is circa 6 kWh stroom per dag en dat tijdens de donkere dagen.
Tiny house is dit denk ik mogelijk, voor een gemiddeld gezin lijkt het me vrijwel onmogelijk.
je hebt winter en PV winter. ;)

voor de gewone man is winter januari, februari, maart.
voor PV gaat het om uren licht per dag.
(en om hoe hoog de zon staat.)
de donkerste dag zit rond 24december.
dus winter in PV land is december, januari.
dus dat is een beetje verschoven ten opzichte van de gewone man winter, als je begrijpt wat ik bedoel.

winter opbrengst is zeker lager, dit door de veel kortere dagen.
maar ik heb gisteren(13 februari) toch 8,4kWh kunnen opwekken.
dus als je maar 6kWh gebruikt dus een 3kWh overdag heb je de accu weer een stukje met 4,3kWh kunnen vullen voor de gewone man winter.
(en op 9 januari had ik een 5,1kWh, dat zijn gouden kWh's als je een accu in de winter gevuld wil hebben.
maar wat als je gewoon 2x zoveel Wp legt, dan kan je accu al snel kleiner zijn als je denkt.)

(maar een 600kWh accu, pfff dat is wel lastig om voor elkaar te krijgen.
grofweg houd de verkrijgbare techniek wel een beetje op rond de 20kWh accu's die kun je dan nog wel 2x parallel doen dan heb je al 40kWh. alles groter word al heel snel erg duur.
met prijzen van 350-450€ per kWh ben je ook nog veel geld kwijt.
alleen laten we wel wezen, ik zelf zie geen case om zulke grote accu's te kopen.
maar een accu, waar je 2 dagen in de zomer mee kunt doen om de nachten door te komen.
(wat grofweg 1x je gemiddelde dag gebruik is)
daar mee kun je al een heel groot gedeelte mee of vangen, al snel een maand of 8, zo niet meer.
heb er zelf nu de omvormer voor, maar hik nu nog een beetje tegen de 20kWh accu op, die prijs heeft nog net 4x een 0, en dat is een persoonlijke slik voor mij, dus misschien maar gaan voor 15kWh :?
ach we zullen zien, geld is het probleem niet ik spaar alles wat ik bespaar met mijn panelen op en de spaar rekening loopt rap vol met de dure kWh prijzen van nu. ;) )

edit:
net even de logging in gedoken.
januari 2024 heeft mij 96kWh opgeleverd.
dus grofweg 3kWh per dag die niet in een accu in de zomer hoeft te worden gestopt.
dit is nog steeds 50% als we het over 6kWh per dag hebben. ;)
2x zoveel Wp, zou dan ook voldoende zijn om de accu meer naar een 40kWh te krijgen. ;)

ik zeg maar zo: het glas is niet half leeg, maar half vol.
(of te wel 1 slok er uit en ik bestel vast een nieuw biertje, altijd dorst. >:) )

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 14-02-2024 13:28 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:23
Martin7182 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:16:
[...]

Er hangt hier 1 airco-unit om het hele huis mee te verwarmen.
Een tiny house dus. ;) Dan is off-grid al een klein stukje haalbaarder dan bij het gemiddelde gezin.

Al hoewel, als je nu een 600kWh accu zou bestellen, kost die je zonder omvormers e.d. zo'n 250.000 euro (50x pylontech 14,2kWh die je van 10-90% gebruikt). En dan moet er een flinke, verwarmde aanbouw bij om die kwijt te kunnen. Dat is nog steeds vrij kansloos, zelfs als de prijs met 90% zou dalen wordt het een moeilijk sommetje.

[ Voor 38% gewijzigd door RonJ op 14-02-2024 13:26 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
migjes schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:17:
[...]

dus dat is een beetje verschoven ten opzichte van de gewone man winter, als je begrijpt wat ik bedoel.

dus als je maar 6kWh gebruikt dus een 3kWh overdag heb je de accu weer een stukje met 4,3kWh kunnen vullen voor de gewone man winter.
(en op 9 januari had ik een 5,1kWh, dat zijn gouden kWh's als je een accu in de winter gevuld wil hebben.
maar wat als je gewoon 2x zoveel Wp legt, dan kan je accu al snel kleiner zijn als je denkt.)

grofweg houd de verkrijgbare techniek wel een beetje op rond de 20kWh accu's die kun je dan nog wel 2x parallel doen dan heb je al 40kWh. alles groter word al heel snel erg duur.
alleen laten we wel wezen, ik zelf zie geen case om zulke grote accu's te kopen.
maar een accu, waar je 2 dagen in de zomer mee kunt doen om de nachten door te komen.
daar mee kun je al een heel groot gedeelte mee of vangen, al snel een maand of 8, zo niet meer.
heb er zelf nu de omvormer voor, maar hik nu nog een beetje tegen de 20kWh accu op, die prijs heeft nog net 4x een 0, en dat is een persoonlijke slik voor mij, dus misschien maar gaan voor 15kWh :?
ach we zullen zien, geld is het probleem niet ik spaar alles wat ik bespaar met mijn panelen op en de spaar rekening loopt rap vol met de dure kWh prijzen van nu. ;) )

edit:
dus grofweg 3kWh per dag die niet in een accu in de zomer hoeft te worden gestopt.
2x zoveel Wp, zou dan ook voldoende zijn om de accu meer naar een 40kWh te krijgen. ;)

(of te wel 1 slok er uit en ik bestel vast een nieuw biertje, altijd dorst. >:) )
toon volledige bericht
ik denk dat je een foutje maakt met je 96kWh opgeleverd.
Is dat je opwek? of is dat wat terugging het net op?
Wezenlijk verschil met, of je 2x Wp moet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
RonJ schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:20:
[...]

Een tiny house dus. ;) Dan is off-grid al een klein stukje haalbaarder dan bij het gemiddelde gezin.
125 m2 zou ik niet "tiny" durven noemen. Maar we verwarmen niet alle vertrekken.
Voorlopig is off-grid hier nog helemaal niet aan de orde; het quotient stroomprijs/accuprijs is er nog véél te laag voor _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-05 20:28
Offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door Figo112 op 14-02-2024 15:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ton14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
De maanden november, december, januari en februari wekken onze 12 x 400wp panelen nauwelijks wat op, de ander 8 maanden wekken ze genoeg op om ons dag en nacht gebruik te dekken. In de 4 "wintermaanden" hebben we tussen de 600 en 700kw nodig voor ons totale verbruik. In de andere acht maanden hebben we ongeveer 150kw per maand nodig om het nachtverbruik te dekken. We hebben een jaaropbrengst van rond de 4200kw, dus leveren we aardig wat per jaar terug.

Als er dus een oplossing gevonden wordt om deze onbalans te dekken zijn we klaar. Deze onbalans wordt nu alleen maar met salderen en een gedeelte eigen gebruik van de opwek gedekt.

Onze dure 12 panelen hebben zich met de huidige kw prijs in 10 jaar terugverdient, 7 jaar is grote onzin, dit was wel 3,5 jaar toen de prijzen door het dak gingen en iedereen zich rotschrok, dit wordt 20 jaar als de huidige kw prijs halveert en alle jaren daartussen bij elke prijsverandering.

Terugverdienen was voor ons geen doelstelling, door onze leeftijd was die van ons, "hoe kunnen we de rekening nog betalen als één van ons wegvalt". Met de 30 jaar fabrieksgarantie van onze AEG panelen worden ze door eigen gebruik binnen een jaar of 20 wel terugverdient, maar dan zijn wij er helaas niet meer.

Een EV aanschaffen, die op dit moment tussen de 40 en 50k gaat ook niet gebeuren, want de duurste auto die we konden kopen was 24k (17k met inruil), dit voor de 10.000 km die we per jaar maximaal rijden.

Er zijn velen gewone huishoudens onder ons die in een zelfde situatie zitten als wij, met de huidige stand van zaken wordt er in ieder geval helemaal niets opgelost, we zien wel hoe alles gaat uitpakken in de komende 15 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
Hansieo schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:04:
[...]

ik denk dat je een foutje maakt met je 96kWh opgeleverd.
Is dat je opwek? of is dat wat terugging het net op?
Wezenlijk verschil met, of je 2x Wp moet nemen.
verschil is er eigenlijk niet.
of je nu rechstreeks gebruikt of opslaat, dat maakt niet uit.
(beetje rendement verschil, maar rechtstreeks gebruik heeft ook al 2a3% verlies in de omvormer.)

maar het is dus totaal opwek (huis en schuur, dus al best een aardige hoeveelheid Wp. dat verdubbelen betekend voor mij heel de tuin overkoepelen. ;)
uit eindelijk heb ik maar 110m2 aan grond waar nog een huis op staat ook. )

en voor mijn huis/gebruik is dit 0 kWh het net op.
(best een aardige groot gebruiker, dit maakt het lastig om dingen te doen.
20 kWh per dag in de winter is mijn huis geen uitzondering, meer een baseline.
alleen niet iedereen gebruikt zo veel als ik, vrienden genoeg die maar 1200kWh per jaar doen.
dus er zijn gewoon grote verschillen tussen mensen en wensen en eisen kunnen ook verschillen.)

maar duidelijk mogen zijn: meer Wp is goedkoper als meer accu. ;)
dus zonder salderen, kun je beter in overproductie in de zomer gaan, om de accu in de mindere maanden gevuld te kunnen krijgen.
(december en januari zullen altijd een probleem blijven, maar er zijn meer maanden.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Mag het alstublieft weer over salderen gaan, en niet over, tsja zeg het maar.

Niet over waar het nu over gaat.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
migjes schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:17:
[...]

ik snap je verhaal en dat was ook bij mij al bekend.
Ik reageerde alleen op iemand die van het net af wilde, en dan gaan er weer andere aspecten (bedrijfszekerheid, weer kan ook wel eens erg tegen zitten, en met sneeuw liggen je panelen bedekt en heb je ondankts de stralende zon totaal geen opwek) ed.

Heel leuk die getallen, maar hoeveel Wp heb je liggen om die cijfers te krijgen?

mijn idee, echter zelfs deze batterijen ga je op dit moment niet echt economisch terugverdienen, je zit daar al heel dicht en soms zelfs over de levensduur van die batterijen heen.
edit:
Mooie cijfers, ik heb ook even bij mij gekeken, ik kom uit in januari een teruglevering van 20 kWh uit, die had ik dus ook in een accu kunnen stoppen. gemiddeld per dag was dit dan 0,64 kWh geweest (kom je dus ook niet echt ver mee ben ik bang, zelfs met een 5 kWh batterij kun je deze dus niet meer echt vullen.
en dat bij een verbruik van 800+ kWh en een opwek in die maand van net 65 kWh.

Dus in mijn geval zou ik dus al voor januari een batterij van bijna 750 kWh moeten hebben, maar dan ben je er nog niet, want in oktober(250 kWh) en november (500 kWh) en december (650 kWh)) heb ik ook nog stroom nodig bovenop de eigen opwek in die maanden (dec 70 kWh, nov 130 kWh, okt 315 kWh) kom ik toch op de eerder genoemde 2.000 kWh (hierbij zijn de maanden februari en maart nog niet een meegenomen. dus uiteindelijk kom je op circa 3.000 kWh wat je in deze periode nodig hebt.
ik ben het volledig met je eens dat dit gewoon onmogelijk is. (bij 400 €/kWh kom je dus op 1.200.000€, hoe wil je die ooit terugverdienen. Daarvoor koop je ruim 3.500.000 kWh voor (=3,5 GWh) stroom voor.

en mijn aantal panelen is nu ook weer niet echt het gemiddelde wat je op daken vind.
dus dit laat zien dat een batterij die je zommer vult en dan in de winter kunt gebruiken gewoon geen haalbare alternatief voor salderen is, idem om off-grid te gaan.
bestel er dan maar direct twee, kom ik met je mee drinken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
hoevenpe schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 08:52:
[...]

Als het zo belachelijk lucratief is, waarom leg je je eigen dak niet vol?
Vraag niet hoe het kan, profiteer ervan... :)
Er ligt meer dan 10 kWP, ik preek niet voor eigen parochie. Vast contract dat nog bijna 3 jaar loopt, gas zit dicht, wij betalen geen cent voor elektra incl verwarming en koeling. Dus diegene die ons in de wintermaanden van kWh'tjes mag/moet voorzien zal de rekening elders neer moeten leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
ton14 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:34:
De maanden november, december, januari en februari wekken onze 12 x 400wp panelen nauwelijks wat op, de ander 8 maanden wekken ze genoeg op om ons dag en nacht gebruik te dekken. In de 4 "wintermaanden" hebben we tussen de 600 en 700kw nodig voor ons totale verbruik. In de andere acht maanden hebben we ongeveer 150kw per maand nodig om het nachtverbruik te dekken. We hebben een jaaropbrengst van rond de 4200kw, dus leveren we aardig wat per jaar terug.
Ik denk dat je eerder bedoeld: "wintermaanden" hebben we tussen de 600kWh en 700kWh nodig, want als je echt 700 kW gebruikt is dat dus 504.000 kWh. Ook is het dus Wp ipv wp.
Als er dus een oplossing gevonden wordt om deze onbalans te dekken zijn we klaar. Deze onbalans wordt nu alleen maar met salderen en een gedeelte eigen gebruik van de opwek gedekt.

Onze dure 12 panelen hebben zich met de huidige kw prijs in 10 jaar terugverdient, 7 jaar is grote onzin, dit was wel 3,5 jaar toen de prijzen door het dak gingen en iedereen zich rotschrok, dit wordt 20 jaar als de huidige kw prijs halveert en alle jaren daartussen bij elke prijsverandering.
Juist, en dit was ook de oorzaak dat oa GL PvdA tegen dit wetsvoorstel hebben gestemd, de TVT was gewoon veel langer dan de beloofde 7 jaar van Jetten.
Terugverdienen was voor ons geen doelstelling, door onze leeftijd was die van ons, "hoe kunnen we de rekening nog betalen als één van ons wegvalt". Met de 30 jaar fabrieksgarantie van onze AEG panelen worden ze door eigen gebruik binnen een jaar of 20 wel terugverdient, maar dan zijn wij er helaas niet meer.
Het probleem met deze garanties is altijd de vraag of deze merken dan nog bestaan, ik weet nu zelf niet wat achter die AEG panelen zit, het "echte" AEG wat we van vroeger kenden bestaat al lang niet meer, AEG merknaam is nu van het zweedse ElectroLux. ( AEG zonnepanelen worden geproduceerd in verschillende fabrieken over de hele wereld, oa China, Vietnam), het merknaam is hierbij gebruikt onder license van AB Electrolux.
Een EV aanschaffen, die op dit moment tussen de 40 en 50k gaat ook niet gebeuren, want de duurste auto die we konden kopen was 24k (17k met inruil), dit voor de 10.000 km die we per jaar maximaal rijden.

Er zijn velen gewone huishoudens onder ons die in een zelfde situatie zitten als wij, met de huidige stand van zaken wordt er in ieder geval helemaal niets opgelost, we zien wel hoe alles gaat uitpakken in de komende 15 jaar.
helemaal mee eens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snarfie31
En ja hoor hier gaan we:

Ook grote energieleveranciers overwegen terugleverkosten zonnepanelen.

Omdat we eindeloos kunnen wachten tot ACM iets gaat ondernemen is er niet een jurist/advocaat tweaker die zn dak vol heeft met PV heeft liggen ;) en eens zou willen toetsen of een invoerboete rechtmatig is als energie bedrijf te heffen of is dat uitsluitend voorbehouden aan de overheid dus onrechtmatig. En/of andere juridische onrechtmatigheden mbt invoerboetes heffen.

Hoe kunnen wij als tweakers ons wapenen tegen invoerboetes.

https://www.energievergel...gleverkosten-zonnepanelen

[ Voor 74% gewijzigd door Snarfie31 op 14-02-2024 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
migjes schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:35:
[...]

verschil is er eigenlijk niet.
of je nu rechstreeks gebruikt of opslaat, dat maakt niet uit.
(beetje rendement verschil, maar rechtstreeks gebruik heeft ook al 2a3% verlies in de omvormer.)

maar het is dus totaal opwek (huis en schuur, dus al best een aardige hoeveelheid Wp. dat verdubbelen betekend voor mij heel de tuin overkoepelen. ;)
uit eindelijk heb ik maar 110m2 aan grond waar nog een huis op staat ook. )

en voor mijn huis/gebruik is dit 0 kWh het net op.
(best een aardige groot gebruiker, dit maakt het lastig om dingen te doen.
20 kWh per dag in de winter is mijn huis geen uitzondering, meer een baseline.
alleen niet iedereen gebruikt zo veel als ik, vrienden genoeg die maar 1200kWh per jaar doen.
dus er zijn gewoon grote verschillen tussen mensen en wensen en eisen kunnen ook verschillen.)

maar duidelijk mogen zijn: meer Wp is goedkoper als meer accu. ;)
dus zonder salderen, kun je beter in overproductie in de zomer gaan, om de accu in de mindere maanden gevuld te kunnen krijgen.
(december en januari zullen altijd een probleem blijven, maar er zijn meer maanden.)
toon volledige bericht
Zonder er te lang op door te gaan in dít topic (PM me als je dat wilt)
100kWh opwek en 50kWh verbruik geeft 50kWh voor de batterij
dubbele hoeveelheid panelen:
200kWh opwek en 50kWh verbruik geeft 150kWh voor de batterij, dat bedoelde ik O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:De actualiteit lijkt er nu wat van af, zie ook Linea in "Themaforum: De Energierekening Feedbacktopic" voor hoe nu verder.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1 ... 49 50 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) voor wat je gaat doen als het salderen niet meer kan.
Het onderwerp is hier de toekomst van de regelgeving zelf.
Het grotere plaatje van de hele energievoorziening hoort dus niet hier maar in De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden .