Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 05:41
Dit topic is gestart als reactie op het verschijnen van de "Budgettaire bijlage hoofdlijnenakkoord" op 15 mei 2024.

Bron: Budgettaire bijlage hoofdlijnenakkoord

Artikel 58 geeft het volgende aan:

"Afschaffen salderingsregeling voor klein verbruikers. De salderingsregeling voor klein
verbruikers wordt met ingang van 1 januari 2027 beëindigd."

Eerdere discussies zijn te vinden in "De toekomst van de saldeer-wetgeving"

In het nieuws:
1. Solarmagazine Nieuw kabinet schrapt salderingsregeling zonnepanelen per 1 januari 2027
2. Zelf Energie Produceren Salderingsregeling verdwijnt vanaf 2027
3. NOS.nl Wie profiteert er van de afspraken in het coalitieakkoord?
4. 23 Augustus 2024 Besluitenlijst van de vergadering gehouden op 23 augustus 2024 in het Catshuis (Tuinzaal) in Den Haag, aangevangen 's morgens om 11.30 uur

[ Voor 52% gewijzigd door John245 op 30-08-2024 14:31 ]

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-04 18:49
Er staat ook: "(met ingang van 2027 in één keer)".

Dat zou dus beteken dat de geleidelijke afbouw van de baan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-04 09:40
Ik ben benieuwd hoe de use case er in 2027 uit gaat zien dan.
Salderen weg, terugleverboetes en gas goedkoper.

Zou zo maar kunnen dat het dan weer goedkoper is om in de winter de cv aan te slingeren en alleen zoveel mogelijk eigen gebruik op te wekken en daarboven de zonnepanelen uit te zetten.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:45
Ben benieuwd wat voor uitwerking dit punt gaat krijgen, als het punt ooit gedurende de kabinetsperiode behandeld gaat worden.
Zowel de PVV als de BBB hebben destijds tegen gestemd, dit stond ook in hun verkiezingsprogramma's.

PVV:
Salderingsregeling zonnepanelen in stand houden
BBB:
We willen de voorgestelde afbouw van de salderingsregeling zonne-energie tot tenminste 2030 op-
schorten en tot 5 miljoen huishoudens hun zonnepanelen hebben terugverdiend. In ons land wordt
nu minder dan 10% van de voor zonnepanelen geschikte daken gebruikt.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:48

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Dan moet de terugleverboete ook afgeschaft worden, anders worden we dubbel genaaid: niet meer salderen en wel betalen voor terugleveren....

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik moet wel nog zien dat dit kabinet daadwerkelijk zo ver komt dat ze dit in kunnen voeren. Voor batterijen gaat het wel interessanter worden denk ik. Zal de prijs van die dingen niet flink omhoog gaan tegen die tijd?
Microkid schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:51:
Dan moet de terugleverboete ook afgeschaft worden, anders worden we dubbel genaaid: niet meer salderen en wel betalen voor terugleveren....
Je weet wel wat het gaat worden als terugleverboetes niet verboden gaan worden :p

Dan wordt affakkelen echt financieel voordelig.. :o

[ Voor 47% gewijzigd door Glashelder op 16-05-2024 08:52 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
marcovandam schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:50:
Ik ben benieuwd hoe de use case er in 2027 uit gaat zien dan.
Salderen weg, terugleverboetes en gas goedkoper.

Zou zo maar kunnen dat het dan weer goedkoper is om in de winter de cv aan te slingeren en alleen zoveel mogelijk eigen gebruik op te wekken en daarboven de zonnepanelen uit te zetten.
Ik ben ook benieuwd. Ik zie als opties:

1) lagere boetes
2) gestaffelde TLV

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Het is wel afgeraffeld zeg, als er in twee zinnen zo veel spelfouten staan "klein verbruikers" come on :X

[ Voor 15% gewijzigd door fsfikke op 16-05-2024 08:52 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
Alle punten staan ook zo ver naar voren, en ze hebben geen meerderheid in de eerste kamer.
Eerst zien wat er daadwerkelijk op tafel komt als wet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Glashelder schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:52:
Ik moet wel nog zien dat dit kabinet daadwerkelijk zo ver komt dat ze dit in kunnen voeren. Voor batterijen gaat het wel interessanter worden denk ik. Zal de prijs van die dingen niet flink omhoog gaan tegen die tijd?

[...]

Je weet wel wat het gaat worden als terugleverboetes niet verboden gaan worden :p

De markt voor batterijen is een wereldwijde markt. Ik verwacht niet veel impact door deze maatregel. De rest van de wereld zal hier meer impact op hebben.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• timetje100
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-04 14:41
Ik heb het even aangepast in mijn excel sheet, waarbij ik nu € 90 betaal per maand voor gas en elektriciteit. (verbruik 2900 kwh, teruglevering 2800 en gas 800m3). Dit is nog wel met een normale teruglever vergoeding en zonder boete!

Na de afschaffing van de salderingsregel straks ga ik € 174,- per maand betalen.

Investering in een hybride warmtepomp (3600 na subsidie) ga ik naar € 162,- per maand met een terugverdientijd van 25 jaar.

Investering in een volledige elektrische warmtepomp (13.000 na subsidie) ga ik naar € 124,- per maand met een terugverdientijd van 17

Dus het verhaal van de hybride warmtepomp en een hele dure elektrische warmtepomp kan al door het raam heen.

Conclusie: gas blijven stoken en niks investeren.

[ Voor 4% gewijzigd door timetje100 op 18-05-2024 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

John245 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:54:
[...]

De markt voor batterijen is een wereldwijde markt. Ik verwacht niet veel impact door deze maatregel. De rest van de wereld zal hier meer impact op hebben.
Dat is waar, maar je vergeet de installatiekosten. Die kunnen wel de pan uit rijzen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Bij solarmagazine hebben ze de Budgettaire bijlage hoofdlijnenakkoord nog niet gelezen? https://solarmagazine.nl/...maatfonds-blijft-overeind
Daarmee reppen de 4 partijen ook met geen woord over de toekomst van de salderingsregeling voor zonnepanelen waarvan de afbouw afgelopen februari door de Eerste Kamer werd geblokkeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Glashelder schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:55:
[...]

Dat is waar, maar je vergeet de installatiekosten. Die kunnen wel de pan uit rijzen.
Deze studie wees uit dat 20% van de Nederlanders binnen 5 jaar een thuisbatterij wil. Met deze nieuwe informatie moeten ze de studie misschien ook maar opnieuw doen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:50

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik heb sterk het vermoeden dat ze zelf ook verwachten in 2027 niet meer aan het stuur te zitten, maar dat er nu eenmaal financiële dekking nodig was.
In de budgettaire bijlage wordt in de eerste jaren het meest uitgegeven en wanneer de bezuinigingen komen wordt het moeilijk en impopulair en zou het zomaar kunnen dat ze de boel laten klappen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Proton_ schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:07:
Ik heb sterk het vermoeden dat ze zelf ook verwachten in 2027 niet meer aan het stuur te zitten, maar dat er nu eenmaal financiële dekking nodig was.
In de budgettaire bijlage wordt in de eerste jaren het meest uitgegeven en wanneer de bezuinigingen komen wordt het moeilijk en impopulair en zou het zomaar kunnen dat ze de boel laten klappen.
Als ze de wet in 2027 effectief willen hebben moeten ze wel in 2025 een besluit nemen. Dus dan moeten ze het snel latten klappen of een volgende regering die de wet weer terugdraaid.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Ik ga advocaat van de duivel spelen: de salderingsregeling was financieel onhoudbaar, misgelopen belasting en BTW inkomsten van de overheid worden jaar op jaar hoger. Geld dat vooral van hoogopgeleide eigenwoning bezitters met voldoende eigen middelen had moeten komen. Denivelering in optima forma.

Het afschaffen van deze maatregel voorkomt ineenstorting van het net rond 2030, ook WP en EV wordt minder aantrekkelijk. Thuisbatterijen halen in lente, zomer en herfst pieken van de vraag.

[ Voor 3% gewijzigd door hoevenpe op 16-05-2024 09:16 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NH_L
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21-04 14:08
Net een nieuw huis gekocht en ook wij willen graag duurzame insteek met 16 zonnepanelen, hybride warmtepomp en 2/3 airco's voor verwarmen/verkoelen.

Nu ik dit allemaal lees, weet ik nog zo net niet wat handig is. Misschien maar 8 panelen neerleggen of helemaal niet. Met de politiek die nu bezig is, heb je geen idee waar je aan toe bent. Ik kan nu investeren maar naar 2 jaar al geld er achteraan gooien.

Misschien gaat dit plan/kabinet wel helemaal niet 2027 halen. Ben benieuwd wat jullie zouden doen of tips hebben....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08:42

Rzaan

Altijd zoekende

hoevenpe schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:13:
Ik ga advocaat van de duivel spelen: de salderingsregeling was financieel onhoudbaar, misgelopen belasting en BTW inkomsten van de overheid worden jaar op jaar hoger. Geld dat vooral bij hoogopgeleide eigenwoning bezitters met voldoende eigen middelen had moeten komen. Denivelering in optima forma.

Het afschaffen van deze maatregel voorkomt ineenstorting van het net rond 2030, ook WP en EV wordt minder aantrekkelijk. Thuisbatterijen halen in lente, zomer en herfst pieken van de vraag.
De salderingsregel zoals die is, klopt ook voor geen meter. Wij zonnepaneel-bezitters (ook ik, zei de gek) waren er wel blij mee, maar er moest iets aan gebeuren.
Maar ineens afschaffen en dan ook nog deze zin die ik in de krant las: Wie zonnepanelen heeft, krijgt geen vergoeding meer voor het terugleveren van stroom aan het netwerk.
Dat is wel net iets teveel ingrijpen.

Nu kun je er donder op zeggen dat dit kabinet niet meer bestaat in 2025 als deze wet behandeld moet worden. Dus we zien het dan wel weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
NH_L schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:16:
Nu ik dit allemaal lees, weet ik nog zo net niet wat handig is. Misschien maar 8 panelen neerleggen of helemaal niet.
Je hebt nog 3 jaar maximaal salderen, met een vast 3 jaars contract zonder terugleverboete (je hebt nu nog geen panelen tenslotte) en lage Wp prijzen nog één kans om je set grotendeels terug te verdienen.

Vanaf 2027 kan je een aan een thuisbatterij gaan denken, airconditioning is sowieso een goed idee en straks in de zomer defacto gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cv75
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 08:07
Novax schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:56:
Bij solarmagazine hebben ze de Budgettaire bijlage hoofdlijnenakkoord nog niet gelezen? https://solarmagazine.nl/...maatfonds-blijft-overeind

[...]
nee idd, volgens mij moet daar het geheel , na een sloot koffie, nog eens goed worden doorgenomen ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Rzaan schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:18:
Nu kun je er donder op zeggen dat dit kabinet niet meer bestaat in 2025 als deze wet behandeld moet worden. Dus we zien het dan wel weer.
Kan je je in vergissen, niemand wil een PVV met 60 zetels.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

NH_L schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:16:
Net een nieuw huis gekocht en ook wij willen graag duurzame insteek met 16 zonnepanelen, hybride warmtepomp en 2/3 airco's voor verwarmen/verkoelen.

Nu ik dit allemaal lees, weet ik nog zo net niet wat handig is. Misschien maar 8 panelen neerleggen of helemaal niet. Met de politiek die nu bezig is, heb je geen idee waar je aan toe bent. Ik kan nu investeren maar naar 2 jaar al geld er achteraan gooien.

Misschien gaat dit plan/kabinet wel helemaal niet 2027 halen. Ben benieuwd wat jullie zouden doen of tips hebben....
Je moet voor jezelf een stip op de horizon hebben. Kabinetten komen en gaan. Besluiten ook.
Ik heb wel fiks geïnvesteerd in verduurzaming. Ga ik dat ooit terugverdienen? Nee!
Ben ik van al dat gezeik af wat regeringen en energiemaatschappijen besluiten? Ja!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Glashelder schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:52:

[...]

Meest logische stap is dat mensen met zonnepanelen dan overgaan naar dynamisch tarief. Dan heb je niets meer te maken met terugleverboetes en je hebt een perfecte impuls om zoveel mogelijk van je opwek zelf te verbruiken, wellicht in combinatie met een batterij (die over paar jaar ook wel fors goedkoper zal zijn en nu al fors goedkoper is dan paar jaar terug).

Gasloos 10-2023, 10,5kWp pv, 12kWh accu, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

hoevenpe schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:20:
[...]

Kan je je in vergissen, niemand wil een PVV met 60 zetels.
Ook dat zullen we wel overleven, want ook zo'n kabinet zal vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-04 18:33
John245 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:11:
[...]

Als ze de wet in 2027 effectief willen hebben moeten ze wel in 2025 een besluit nemen. Dus dan moeten ze het snel latten klappen of een volgende regering die de wet weer terugdraaid.
Ik vermoed 3 a 6 maanden voor dit kabinet. Kan me niet voorstellen binnen die tijd dat het door de 2de kamer komt echter demissionair kunnen ze het als nog goed keuren technisch maar dan is het afwachten hoe de hazen lopen/stemmen _O-
Salderen heeft al meer stormen overleeft. Dit lijkt me wel een VVD dingetje mbt kabinet formatie (slikken of stikken) waar de energie maatschappijen (die niks te zoeken hebben bij een noodzakelijke voorziening) en belastingdienst goed uitkomen.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

mrme12345 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:21:
[...]

Meest logische stap is dat mensen met zonnepanelen dan overgaan naar dynamisch tarief. Dan heb je niets meer te maken met terugleverboetes en je hebt een perfecte impuls om zoveel mogelijk van je opwek zelf te verbruiken, wellicht in combinatie met een batterij (die over paar jaar ook wel fors goedkoper zal zijn en nu al fors goedkoper is dan paar jaar terug).
Ik ga tzt een elektrische auto kopen die bi-directioneel kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

mrme12345 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:21:
[...]

Meest logische stap is dat mensen met zonnepanelen dan overgaan naar dynamisch tarief. Dan heb je niets meer te maken met terugleverboetes
Kun je dit nog wat toelichten? Gaat me net even boven de pet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
cv75 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:20:
nee idd, volgens mij moet daar het geheel , na een sloot koffie, nog eens goed worden doorgenomen ;)
Koffie is binnen! https://solarmagazine.nl/...anelen-per-1-januari-2027

Wordt wel weer heel stellig gebracht zo.

[ Voor 5% gewijzigd door Novax op 16-05-2024 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Rzaan schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:26:
[...]

Kun je dit nog wat toelichten? Gaat me net even boven de pet.
Met dynamische tarieven heb je gewoon te maken met de actuele tarieven van de dag. En daar kun je dan op optimaliseren (apparaten aan als stroom goedkoop is, zonnepanelen uitzetten als tarief negatief is, met batterij optimaliseren in je eigen verbruik en de tarieven, ev tanken, warmtepomp enz).

Terugleverboete is geen onderwerp bij dynamische tarieven, omdat je afgerekend wordt op de werkelijke tarieven in de markt. En dat is duurder dan de salderingsregeling voor de gemiddelde verbruiker, maar dat is onvermijdelijk. Per saldo is de klant met zonnepanelen nog steeds veel voordeliger uit dan de klant zonder zonnepanelen. En zonnepanelen zijn zo goedkoop geworden dat de terugverdientijd nog steeds heel goed is (ca 7 jaar en daarna 18 jaar gratis stroom die je zoveel mogelijk zelf gaat verbruiken). Eindresultaat is ook nog meest duurzaam omdat op deze manier zoveel mogelijk groene stroom ook echt verbruikt wordt.

Overigens zal na afschaffing salderingsregeling ook de terugleverboetes gaan verdwijnen bij de energiebedrijven, want die zijn 1 op 1 gekoppeld aan de salderingsregeling impact.

[ Voor 7% gewijzigd door mrme12345 op 16-05-2024 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMvdH
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:49
Wij hebben nog een vast contract tot eind 2026, ik neem aan dat ze niet kunnen inbreken in de afspraken mbt teruglevertarieven die daar in zijn opgenomen. Tegen die tijd zal wel meer duidelijk zijn hierover.
Het maakt vooral huizen die al zonnepanelen ed hebben (en een goed energielabel) minder verkoopbaar, denk ik. Maar de krapte op de woningmarkt zal daarvoor wel meehelpen nog.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
mrme12345 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:46:
Overigens zal na afschaffing salderingsregeling ook de terugleverboetes gaan verdwijnen bij de energiebedrijven, want die zijn 1 op 1 gekoppeld aan de salderingsregeling impact.
Waarom denk je dat?

Saldering gaat vooral over accijns en BTW, terugleverboetes over het verdienmodel van energiemaatschappijen. Reken vanaf 2027 met een paar cent vergoeding voor alles wat je niet direct zelf verbruikt, al het andere kost je de normale prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Begin 2027 kan ik kiezen voor een nieuw energie contract, maar even goed in de gaten houden of tzt het interessanter misschien wordt om op gas weer te gaan verwarmen i.p.v. met lucht/lucht warmtepomp.

Ik ben blij dat ik dat nog als alternatief heb, vraag mij wel af of ik toch nu mijn cv-ketel nog moet gaan vervangen met een nieuwer model (huidige is 2007).

Op dit moment heb ik een verbruik van nog geen 100m3 gas per jaar. Dit is puur als er te weinig piekopbrengst is op de zonnepanelen (bijv. in de wintermaanden).

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:55:
[...]

Waarom denk je dat?

Saldering gaat vooral over accijns en BTW, terugleverboetes over het verdienmodel van energiemaatschappijen. Reken vanaf 2027 met een paar cent vergoeding voor alles wat je niet direct zelf verbruikt, al het andere kost je de normale prijs.
Ja dat was iets te kort door de bocht moet ik zeggen. Terugleverboete heeft te maken met 2 kostencomponenten energieleverancier:
- opwek vindt vooral plaats overdag en in zomermaanden en verbruik vooral in wintermaanden en in de ramp up uren vanaf 5 uur. Die inkoopkosten in de winter en de ramp up uren zijn veel duurder voor energiebedrijven dan de goedkope zonnestroom overdag in de zomer. Dit levert ze een behoorlijke forse tegenvaller op die tot 2 jaar terug verdeeld werd over alle klanten en nu met de ' terugleverboete' gecompenseerd wordt.
- daarnaast zorgen zonnepanelen voor fors hogere onbalanskosten als gevolg van de veel moeilijkere voorspelbaarheid van de energie voor de komende dag (die energiebedrijven af moeten geven en waar ze op afgerekend worden).

Kostenpost 1 verdwijnt sowieso bij afschaffing salderingsregeling. Kostenpost 2 is nog wel van toepassing maar dan alleen bij vaste tarieven (of variabel), maar niet bij dynamische tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:42

Player1S

Probably out in the dark

Even hele domme vraag vanuit mijn kant.

Als die saldering er straks af is, betekend dat het stroom wat ik terug lever ook gewoon "weg" is? Dus in de zin van ik krijg er geen geld voor terug maar wordt ook niet gecompenseerd met wat ik verbruik?

Als het echt weg is dan mag de woningbouw wel accu in de schuur zetten of ze er weer af trekken want dan heb ik er niks meer aan omdat ik overdag op kantoor zit en nauwelijks wat verbruik :X

Player1s Twitch Elite Dangerous megatrip

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:37
Player1S schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:12:

Als die saldering er straks af is, betekend dat het stroom wat ik terug lever ook gewoon "weg" is? Dus in de zin van ik krijg er geen geld voor terug maar wordt ook niet gecompenseerd met wat ik verbruik?

Als het echt weg is dan mag de woningbouw wel accu in de schuur zetten of ze er weer af trekken want dan heb ik er niks meer aan omdat ik overdag op kantoor zit en nauwelijks wat verbruik :X
Mijn verwachting is dat alles 't zelfde blijft (dus inclusief alle boetes die ze nu hebben geïntroduceerd) en dat de energiemaatschappijen een heel laag bedrag gaan geven voor wat je teruglevert.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Zoals het nu gebracht wordt overal klopt dit inderdaad.

Dat wordt dus zoveel mogelijk affakkelen. Goed voor het milieu :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Waarschijnlijk een paar cent, of niets in de zomer als je een variabel contract hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-04 02:27
Gaan op korte termijn verhuizen naar nieuwbouwhuis incl 19 panelen. Heb er bijna spijt van. Mijn huidige semi nieuwbouw huurhuis heeft enkel gas en kost ons maar 550m3 gas per jaar. Had beter hier kunnen blijven wonen :/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
PrixV schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:31:
Gaan op korte termijn verhuizen naar nieuwbouwhuis incl 19 panelen. Heb er bijna spijt van. Mijn huidige semi nieuwbouw huurhuis heeft enkel gas en kost ons maar 550m3 gas per jaar. Had beter hier kunnen blijven wonen :/
Overdrijven is ook een vak... :)

Wie nu panelen heeft zal ze uiteindelijk wel terugverdienen, sowieso dat geld is 'weg' dus mis je het ook niet.
Besparen met een A+ label is altijd goed, wat je niet gebruikt hoef je niet te betalen.

Hooguit mensen die nu de keus hebben laten panelen voor wat ze zijn, nieuwe installaties gaan moeilijk renderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Niet teveel treuren joh. De politiek is anno 2024 net zo veranderlijk als het weer. Als je globaal vooruit kijkt dan weet je gewoon dat zonnepanelen op een of andere manier toch weer aantrekkelijk gemaakt gaan worden. Wat er nu gebeurd moet je meer zien als een stuiptrekking van het oude energiesysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
hoevenpe schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:36:
[...]

Overdrijven is ook een vak... :)

Wie nu panelen heeft zal ze uiteindelijk wel terugverdienen, sowieso dat geld is 'weg' dus mis je het ook niet.
Besparen met een A+ label is altijd goed, wat je niet gebruikt hoef je niet te betalen.

Hooguit mensen die nu de keus hebben laten panelen voor wat ze zijn, nieuwe installaties gaan moeilijk renderen.
Het gaat me niet om of ik het geld mis, het gaat me om het feit dat mijn maandlasten voor energie gaan stijgen omdat je niet meer mag salderen en ik met mijn huidige gaswoning weinig aan energie betaal, zeker als de belasting op gas weer omlaag gaat. Maar de verbruikskosten van een warmtepomp in de winter is niet mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
Glashelder schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:36:
[...]

Niet teveel treuren joh. De politiek is anno 2024 net zo veranderlijk als het weer. Als je globaal vooruit kijkt dan weet je gewoon dat zonnepanelen op een of andere manier toch weer aantrekkelijk gemaakt gaan worden. Wat er nu gebeurd moet je meer zien als een stuiptrekking van het oude energiesysteem.
Haha daar heb je ook gelijk in dus daar kan ik dan alleen maar op hopen. Het kan toch niet zo zijn dat in de toekomst gas aantrekkelijker is dan stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:13:
Ik ga advocaat van de duivel spelen: de salderingsregeling was financieel onhoudbaar, misgelopen belasting en BTW inkomsten van de overheid worden jaar op jaar hoger. Geld dat vooral van hoogopgeleide eigenwoning bezitters met voldoende eigen middelen had moeten komen. Denivelering in optima forma.

Dat salderen uiteindelijk eraan moet geloven, en de vorige wet gewoon geaccepteerd had moeten worden ben ik het helemaal mee eens. Maar ineenstortingen van het net? Laten we niet overdrijven...

Net als dat iedereen profiteert van de zonnepanelen, en net doen alsof die miljoenen zonnepanelen allemaal alleen bij hoopgeleiden liggen gewoon niet eerlijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Als je enkel gaat verhuizen omdat een ander huis zonnepanelen heeft, dan is er iets niet goed met je :)

We weten nog helemaal niet hoe alles gaat uitpakken. Het is een voornemen. Geen wet. Dus moet eerst door de 2de kamer. Wordt al lastig, want zowel BBB als PVV hebben eerder gezegd dat ze NIET voor afschaffing zijn. Groenlinks ook. Als het door de 2de kamer gaat, dan moet het door de 1ste kamer. Die is weer anders van samenstelling, dus kijken hoe dat gaat.
Tegen die tijd zijn er allang nieuwe verkiezingen geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

PrixV schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:39:
zeker als de belasting op gas weer omlaag gaat. Maar de verbruikskosten van een warmtepomp in de winter is niet mis.
En wat als de gasprijzen gaan stijgen op de wereldmarkt? Daar kan geen belastingverlaging iets aan doen (langdurig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
Rzaan schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:42:
[...]

Als je enkel gaat verhuizen omdat een ander huis zonnepanelen heeft, dan is er iets niet goed met je :)

We weten nog helemaal niet hoe alles gaat uitpakken. Het is een voornemen. Geen wet. Dus moet eerst door de 2de kamer. Wordt al lastig, want zowel BBB als PVV hebben eerder gezegd dat ze NIET voor afschaffing zijn. Groenlinks ook. Als het door de 2de kamer gaat, dan moet het door de 1ste kamer. Die is weer anders van samenstelling, dus kijken hoe dat gaat.
Toen was er geen meerderheid als de BBB hier tegen stemt in tweede kamer valt het kabinet sowieso. Lijkt mij dat het niet zolang hoeft te duren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
PrixV schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:39:
[...]

Het gaat me niet om of ik het geld mis, het gaat me om het feit dat mijn maandlasten voor energie gaan stijgen omdat je niet meer mag salderen en ik met mijn huidige gaswoning weinig aan energie betaal, zeker als de belasting op gas weer omlaag gaat. Maar de verbruikskosten van een warmtepomp in de winter is niet mis.
Maar waarom ga je ervan uit dat verbruikskosten van gas lager zijn dan van elektriciteit? Een kuub gas heeft ongeveer 10kWh aan energie. En kost €1.15 ofzo volgens internet nu gemiddeld. Dus equivalent voor verwarmen als elektriciteit €0.115 per kWh kost, wat elektriciteit natuurlijk niet kost. Maar jouw warmtepomp haalt een COP van 4, oftewel zolang elektriciteitsprijs onder de €0.46 per kuub kost ben je goedkoper uit (aan dynamische kosten) met elektriciteit dan met gas.

Maar als jij liever meer wil betalen kan je altijd kijken naar een huis met gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

xzaz schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:44:
[...]

Toen was er geen meerderheid als de BBB hier tegen stemt in tweede kamer valt het kabinet sowieso. Lijkt mij dat het niet zolang hoeft te duren.
Geen idee of het kabinet hoeft te vallen over zoiets 'kleins'. Denk dat er dan een compromis komt. dus alsnog langzaam afbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:18
Sissors schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:40:
[...]
.

Net als dat iedereen profiteert van de zonnepanelen, en net doen alsof die miljoenen zonnepanelen allemaal alleen bij hoopgeleiden liggen gewoon niet eerlijk is.
klopt helemaal, want ik heb ook zonnepanelen :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Het valt wel mee want een WP kost qua verbruik niet meer dan gas. Een simpel rekenvoorbeeld:
1m3 gas bevat 8 KW warmte
1Kw elektra bij een COP van 4 bevat 4 KW warmte
Actuele energieprijs is 1,38 voor 1 m3 gas en 0,34 voor 1 Kwh elektra
Om dezelfde warmte op te wekken kost je 8 KW warmte 1,38 gas en 0,68 elektra

Dat is zonder enige vorm van salderen en reeds geïnvesteerde middelen niet meegenomen.
Verhouding is ca. 50% goedkoper elektrisch te verwarmen via een WP dan via een gasketel.

Als je een investeringsbesluit nog moet nemen ziet je rekenvoorbeeld er iets anders uit natuurlijk. Maar als je al enkele jaren profiteert, en je kunt nog 2,5 jaar profiteren, zijn de meeste TVTs al gehaald. En uiteindelijk verbruik je deels nog altijd zelf, en dat kun je ook beïnvloeden door de aansturing van je WP (e.g., wanneer verwarmen CV en wanneer verwarmen van je boilervat).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Sissors schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:40:
Voor serieuze aantallen panelen heb je een groot eigen dak en wat spaargeld nodig.
Laten we eerlijk zijn: de meesten van ons hebben ze omdat het leuk rendement gaf, beter dan op een spaarrekening.

We maandelijks in een flatje elke cent omdraait heeft noch het dak of de middelen om panelen te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
Rzaan schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:45:
[...]

Geen idee of het kabinet hoeft te vallen over zoiets 'kleins'. Denk dat er dan een compromis komt. dus alsnog langzaam afbouwen.
Nee; ze hebben al besproken 2027. Waarom zouden ze nog tot een compromis moeten komen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
De energiemaatschappijen willen ons het liefst allemaal op dynamisch.
Dus deze (mogelijk toekomstige) maatregelen werkt dat in de hand. En op zich is dat niet eens heel verkeerd, alleen wordt de terugverdientijd enorm lang (vooral met panelen op noord, en zelfs zuid, oost/west is het best, omdat je dan ook opwekt en teruglevert op 'dure' momenten).
En affakkelen wordt enorm in de hand gewerkt, maar ook dat is eigenlijk wat 'moet'.

Dus nu maar alvast goedkope elektrische COP1 kachels aanschaffen om dan in de zomer lekker buiten aan te zetten.

Zijn er eigenlijk ook COP1 koelers? Zou ik iets prettiger vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:48:
[...]

Voor serieuze aantallen panelen heb je een groot eigen dak en wat spaargeld nodig.
Laten we eerlijk zijn: de meesten van ons hebben ze omdat het leuk rendement gaf, beter dan op een spaarrekening.

We maandelijks in een flatje elke cent omdraait heeft noch het dak of de middelen om panelen te leggen.
Want dat zijn de enige groepen die er zijn? Mensen in een flatje die elke cent moeten omdraaien, of mensen met een groot eigen dak die hoogopgeleid zijn en geld zat hebben?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-04 17:01
Truus01 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:53:

Dus nu maar alvast goedkope elektrische COP1 kachels aanschaffen om dan in de zomer lekker buiten aan te zetten.
BTC minen :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
  • Nu online
Hoogopgeleide mensen met een eigen huis, gewoon dak, en die wel elke cent moeten omdraaien.
Met zonnepanelen en L/L WP, gasloos.
Hiero...
(Maar ik ben echt wel een minderheid in deze...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Nu online
Aanschaf in materieel is te hoog...
Een 2kWh COP1 kachel kost nog geen €20.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:27
timetje100 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:55:
Ik heb het even aangepast in mijn excel sheet, waarbij ik nu € 90 betaal per maand voor gas en elektriciteit. (verbruik 2900 kwh, teruglevering 2800 en gas 800m3).

Na de afschaffing van de salderingsregel straks ga ik € 174,- per maand betalen.

Investering in een hybride warmtepomp (3600 na subsidie) ga ik naar € 145,- per maand met een terugverdientijd van 25 jaar.

Investering in een volledige elektrische warmtepomp (13.000 na subsidie) ga ik naar € 124,- per maand met een terugverdientijd van 21.8 jaar.

Dus het verhaal van de hybride warmtepomp en een hele dure elektrische warmtepomp kan al door het raam heen.

zonnepanelen waren al dood en warmtepompen nu ook. Triest dat al die bedrijven en het personeel nu weer verdwijnen en het dus ook lastig word dit ooit weer nieuw leven in te blazen.

Wil nu wel graag onderzoeken hoe ik voor 2027 zorg dat ik niks meer teruglever en ze uitschakelen als er geen eiggen vraag is. Batterij begin ik al helemaal niet meer aan. 100% dat je daar ook mee genaaid wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door Johan Bogle op 16-05-2024 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dus deze (mogelijk toekomstige) maatregelen werkt dat in de hand. En op zich is dat niet eens heel verkeerd, alleen wordt de terugverdientijd enorm lang (vooral met panelen op noord, en zelfs zuid, oost/west is het best, omdat je dan ook opwekt en teruglevert op 'dure' momenten).
En affakkelen wordt enorm in de hand gewerkt, maar ook dat is eigenlijk wat 'moet'.

Dat betwijfel ik.

Ik denk dat vaste contracten voor hen veel gunstiger zijn. Ze rekenen nu zo'n 30 cent per kWh terwijl de prijs een heel groot deel van het jaar aanzienlijk lager is dan dat. Als iedereen dynamisch gaat dan blijven er alleen nog vaste kosten over waar ze wat winst over kunnen maken.

Als straks salderen eraf gaat en de TLV ook, dan wordt het helemaal cashen voor ze :')

COP1 koelen kan wel, maar bestaat niet in hoge vermogens AFAIK. Je zou het wel zelf kunnen bouwen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Sissors schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:45:
[...]

Maar waarom ga je ervan uit dat verbruikskosten van gas lager zijn dan van elektriciteit? Een kuub gas heeft ongeveer 10kWh aan energie. En kost €1.15 ofzo volgens internet nu gemiddeld. Dus equivalent voor verwarmen als elektriciteit €0.115 per kWh kost, wat elektriciteit natuurlijk niet kost. Maar jouw warmtepomp haalt een COP van 4, oftewel zolang elektriciteitsprijs onder de €0.46 per kuub kost ben je goedkoper uit (aan dynamische kosten) met elektriciteit dan met gas.

Maar als jij liever meer wil betalen kan je altijd kijken naar een huis met gas.
Een gas ketel heb je waarschijnlijk al. Die 15.000 euro investering voor een warmtepomp is het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hp68
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-10-2024
Johan Bogle schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:58:
[...]
zonnepanelen waren al dood en warmtepompen nu ook. Triest dat al die bedrijven en het personeel nu weer verdwijnen en het dus ook lastig word dit ooit weer nieuw leven in te blazen.
Raar maar in hele hoofdlijnen akkoord staat helemaal niets over afschaffen salderen dus waar haalt men dat vandaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Waarschijnlijk zal je PV vooral terugverdienen op het directe eigenverbruik, maar zal er voor de overige productie nog wel 2-5 cent gegeven worden.
Wat je nu ziet is dat die terugleververgoeding omhoog gaat en met de terugleverboete grotendeels maar niet helemaal weer terug wordt gehaald, als workaround om gesaldeerde stroom toch minder waard te maken.

Terugleverboetes zullen dus verdwijnen want dat is zonder salderen een zinloze post; aanpassen van de TLV heeft dan exact hetzelfde effect.

Financieel verlies je dus alleen het salderen van de energiebelasting.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Hp68 Uit de startpost, bijvoorbeeld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Starck
  • Niet online
Hp68 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:01:
[...]

Raar maar in hele hoofdlijnen akkoord staat helemaal niets over afschaffen salderen dus waar haalt men dat vandaan
Staat in de bijlage:

https://www.kabinetsforma...ijlage-hoofdlijnenakkoord

58. Afschaffen salderingsregeling voor klein verbruikers. De salderingsregeling voor klein
verbruikers wordt met ingang van 1 januari 2027 beëindigd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Truus01 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:57:
Hoogopgeleide mensen met een eigen huis, gewoon dak, en die wel elke cent moeten omdraaien.
Hiero...
Ik bedoelde het in grote lijnen: hoe makkelijk hier soms over tienduizenden euro's aan verduurzaming gepraat wordt is op z'n zachts gezegd bijzonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Nu online
hoevenpe schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:03:
[...]

Ik bedoelde het in grote lijnen: hoe makkelijk hier soms over tienduizenden euro's aan verduurzaming gepraat wordt is op z'n zachts gezegd bijzonder.
Weet ik, wilde alleen even, tja, mijn bijzonder geval melden. ;)
Ben het verder ook met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Starck schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:01:
[...]

Een gas ketel heb je waarschijnlijk al. Die 15.000 euro investering voor een warmtepomp is het probleem.
Het ging over een nieuwbouwwoning, dus er is geen gasketel. Het ging hem erom dat de elektriciteitskosten hoger zouden zijn met een warmtepomp dan gaskosten met een CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Nu online
Proton_ schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:02:
Terugleverboetes zullen dus verdwijnen want dat is zonder salderen een zinloze post; aanpassen van de TLV heeft dan exact hetzelfde effect.
Op zich heb je gelijk, maar 'zinloze post' kan een energiemaatschappij ook zien als een 'winstpost'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Starck schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:01:
[...]
Als dit er voor gaat zorgen dat installateurs hun installaties doelmatiger gaan maken zou dat een heel mooi bij-effect zijn :)
De Tweakers die het zelf doen ontwerpen vaak installaties die zonder subsidie al onder de 10K blijven, gewoon door overbodige meuk weg te laten.
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Hp68 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:01:
[...]

Even de TS lezen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-04 15:11
Truus01 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:57:
Hiero...
Same, nog wel gas. Gaat er voorlopig dus ook niet uit...

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starck
  • Niet online
Proton_ schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:07:
[...]

Als dit er voor gaat zorgen dat installateurs hun installaties doelmatiger gaan maken zou dat een heel mooi bij-effect zijn :)
De Tweakers die het zelf doen ontwerpen vaak installaties die zonder subsidie al onder de 10K blijven, gewoon door overbodige meuk weg te laten.
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11
Daarom ben ik blij dat lucht/lucht warmtepompen nooit subsidies hebben ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Truus01 OK, misschien verdwijnen ze niet, immers meer teruglevering heeft sterke correlatie met meer onbalans dus daadwerkelijk meer kosten, maar 72+ staffels zijn niet meer nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-04 16:04
Johan Bogle schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:58:
[...]

Wil nu wel graag onderzoeken hoe ik voor 2027 zorg dat ik niks meer teruglever en ze uitschakelen als er geen eiggen vraag is. Batterij begin ik al helemaal niet meer aan. 100% dat je daar ook mee genaaid wordt.
Wel nee joh. De soep wordt zelden zo heet gegeten als ze wordt opgediend.

Deze transitie is al lang en breed ingezet en is niet meer te stoppen. Hernieuwbare energie is insane goedkoop als je het vergelijkt met energie uit fossiele bronnen. En dat verschil gaat alleen maar groter worden.

De thuis batterij wordt nu juist interessanter! Als je niet kunt salderen kun je je eigen stroom beter opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Proton_ schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:13:
@Truus01 OK, misschien verdwijnen ze niet, immers meer teruglevering heeft sterke correlatie met meer onbalans dus daadwerkelijk meer kosten, maar 72+ staffels zijn niet meer nodig.
Die TLV zou ook in staffels kunnen.

0 - 1000 kWh 4 cent
1000 - 2000 kWh 3 cent
2000 - 3000 kWh 2 cent
3000 - 4000 kWh 1 cent
> 4000 kWh 0,1 cent

Al vermoed ik dat in 2027 de prijzen al zo laag zijn dat we dit niet eens gaan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-04 16:04
Peet-je schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:11:
[...]

Same, nog wel gas. Gaat er voorlopig dus ook niet uit...
Een back up plan is altijd goed. Maar persoonlijk denk ik dat gas in de toekomst nog veel en veel duurder dat worden. 1 serieuze winter en we hadden onze volledige gas voorraad er doorheen. Dan is het niet meer te betalen. Misschien speelt de opwarming van de aarde ons dan toch nog in de kaart (/s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
Vooralsnog geen paniek met een GC contract tot augustus 2027. Nog meer dan 2,5 jaar profiteren.

Voor het laatste half jaar GC contract wellicht af en toe de houtkachel gezellig aanzetten en dan komen we er ook wel.

En daarna nooit meer stress als in de zomer de diepvries of koelkast deur per ongeluk open blijft staan 😉.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Rojado Afschaffen salderen raakt iedereen op hetzelfde moment.
Mits de wetswijziging daadwerkelijk op tijd in de staatscourant staat uiteraard, dat moeten we nog zien.
Sla je contractvoorwaarden er maar op na: overheidsingrijpen, wetswijzigingen zijn uitgezonderd.
Je overeengekomen TLV blijft waarschijnlijk wel vastliggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
Noxa schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:18:
[...]

Een back up plan is altijd goed. Maar persoonlijk denk ik dat gas in de toekomst nog veel en veel duurder dat worden. 1 serieuze winter en we hadden onze volledige gas voorraad er doorheen. Dan is het niet meer te betalen. Misschien speelt de opwarming van de aarde ons dan toch nog in de kaart (/s).
Bij vernieuwing van het dak is er een schoorsteenkanaal gehandhaafd, dit ivm deling met de buren.
De houtstook optie zou zomaar een serieuze back up kunnen worden.

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:40
Verwarmd zwembad in de zomermaanden!

En met het aantal panelen ook de buren maar aanbieden hun zwembad te verwarmen ;)

[ Voor 54% gewijzigd door Kees_frl op 16-05-2024 11:41 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:27
Hoeveel terrasverwarmers zou ik moeten laten branden op een zonnige dag om alles af te fakkelen? Of bestaat er iets om de Panelen uit te schakelen indien opwek meer dan eigen verbuik is?

Ben niet van plan terugleverkosten te maken. De terugleververgoeding van 3/4 cent zal de terugleverkosten niet dekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
Rzaan schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:42:
[...]

Dat is natuurlijk niet zo maar ik ben niet blij dat mijn energielasten straks zoveel gaan stijgen tov nu. Dat stukje voelt als een kat in de zak want een keuze voor een gasketel hadden we natuurlijk niet meer. Ik hoefde persoonlijk niet van het gas af, bevalt me nu prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Nu online
Airco's aan, deur open dus in de zomer. Wel jammer, want verwarmen met de airco in de winter is niet meer interessant zonder compensatie met "zomerstroom". Daarmee heb ik wel een paar 100 kub gas bespaard die straks weer uit de schoorsteen vliegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Nu online
biobak schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:51:
Airco's aan, deur open dus in de zomer.
Daar is de airco te zuinig voor. COP1, mensen. Ik wil anders ook wel koelen met COP0,5. Kan dat volgens de natuurwetten? (Moet er zeker tegelijkertijd warmte ontstaan, vermoed ik.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:24

FreakNL

Well do ya punk?

timetje100 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:55:
Ik heb het even aangepast in mijn excel sheet, waarbij ik nu € 90 betaal per maand voor gas en elektriciteit. (verbruik 2900 kwh, teruglevering 2800 en gas 800m3).

Investering in een hybride warmtepomp (3600 na subsidie) ga ik naar € 145,- per maand met een terugverdientijd van 25 jaar.

Investering in een volledige elektrische warmtepomp (13.000 na subsidie) ga ik naar € 124,- per maand met een terugverdientijd van 21.8 jaar.

Sowieso vond/vind ik de 1-op-1 verschuiving van gas (of benzine/diesel) naar elektriciteit niet echt heel groen, zeker niet als we nog heel veel grijze stroom hebben. Het is toch vooral meer van hetzelfde...

Het is (voor het milieu) veel beter om je energievraag te verlagen (in plaats van je bron veranderen). Ik blijf gewoon doorkachelen met mijn benzine-auto (10k per jaar) en CV (200-300 m3)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Nu online
Glashelder schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:01:
[...]

Dat betwijfel ik.

Ik denk dat vaste contracten voor hen veel gunstiger zijn. Ze rekenen nu zo'n 30 cent per kWh terwijl de prijs een heel groot deel van het jaar aanzienlijk lager is dan dat. Als iedereen dynamisch gaat dan blijven er alleen nog vaste kosten over waar ze wat winst over kunnen maken.

Als straks salderen eraf gaat en de TLV ook, dan wordt het helemaal cashen voor ze :')
Ik probeerde eea op te zoeken, hoe of waarom energiemaatschappijen ons massaal aan dynamisch willen, maar ik vind het niet. En wat me opviel is dat ik vooral Nederlands gericht spul tegenkwam.
(Maar ik vermoed dat dat komt door de term die we hier gebruiken, 'dynamisch'. Zo wordt dat in het buitenland niet genoemd. Uurprijs en spotprijs is een meer voorkomende term, maar dan vind ik vooral de historische data en de beursprijzen en zo.)
In ieder geval weet ik dat in de Scandinavische landen de dynamische contracten ook enorm gepushed worden.
Wellicht is het niet de energiemaatschappijen zelf die daar flink aan verdienen, maar zijn het de netbeheerders die dit willen en het via de energiemaatschappijen opdringen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peet-je
Airco zal ik lekker voor de koeling blijven gebruiken. Ga nu wel serieus sparen voor een hottub of jacuzzi naar mijn gading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Huur een bedrijf in wat ze er voor je af haalt en zet de boel op Marktplaats...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ananas_NL
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-04 12:09
Wij zijn vorige week begonnen met een totale verbouwing thuis. Gekozen om ons huis volledig te verduurzamen en ook gekozen voor een warmtepomp en airco's boven om te verkoelen en verwarmen (ik heb 2 etages thuis). Ook ben ik van plan om zonnepanelen op mijn platte dak te leggen. Maar ja waar doe ik nu goed aan? Moet ik 15 panelen neerleggen wat op jaarbasis mijn verbruik ongeveer gaat compenseren (met salderen) of is het slim om er nu toch maar minden op het dak te leggen, bijvoorbeeld de helft?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:29
Ananas_NL schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:04:
Wij zijn vorige week begonnen met een totale verbouwing thuis. Gekozen om ons huis volledig te verduurzamen en ook gekozen voor een warmtepomp en airco's boven om te verkoelen en verwarmen (ik heb 2 etages thuis). Ook ben ik van plan om zonnepanelen op mijn platte dak te leggen. Maar ja waar doe ik nu goed aan? Moet ik 15 panelen neerleggen wat op jaarbasis mijn verbruik ongeveer gaat compenseren (met salderen) of is het slim om er nu toch maar minden op het dak te leggen, bijvoorbeeld de helft?
Leg er 100 neer en limiteer ze op je daadwerkelijke actuele verbruik. Draai je 10/11 maanden op eigen stroom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Zoveel mogelijk en dan zorgen dat het schakelbaar is zodat je bij overproduktie af kunt schakelen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-03 20:05
Met 27x320Wp op oost/west, grondwarmtepomp en twee EVs kan ik prima mijn dagopwek kwijt. Dat moet dus een thuisbatterij worden gok ik. De omvormer hier ondersteunt geen outputbeperking dus die moet vervangen worden of er moet een aan/uit switch tussen.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nickname27
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-04 21:01
Als het argument is "de salderingsregeling is niet eerlijk en het doel is al bereikt", dan was het eigenlijk beter geweest om een ander soort verduurzaming-stimuleringsregeling ervoor in de plaats te zetten.

Zoals subsidie op thuisbatterijen (ja, ook voor degenen zonder zonnepanelen interessant, zie bijv Zonneplan Nexus).

Nu wordt er gewoon stimulering van verduurzaming weggehaald met alle langetermijn gevolgen van dien.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Gewoon doorgaan alsof deze regering er niet is.

Verduurzaming is een trein die nu even tijdelijk wordt afgeremd. Maar die trein gaat straks weer rijden en dan gaat verduurzamen alleen maar duurder worden. En in een instortende markt kan je profiteren van lagere prijzen. Je moet niet willen investeren als iedereen dat doet, dan gaat de prijs skyhigh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eltweako
Als ik deze "budgettaire bijlage" bekijk krijg ik sterk het idee dat saldering er in opgenomen is om even ergens snel een besparing van 600 miljoen vandaan te toveren.
Aangezien het ontbreekt in het regeerakkoord heb ik ook niet meteen het idee dat het iets is wat echt op de planning staat.

Het zou mij niet verbazen als het, net zoals voorheen, vooruitgeschoven wordt en vervolgens als "tegenvaller" weggestreept wordt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Zolang je nog meer dan 0 cent krijgt voor teruglevering (boete meegerekend!) is affakkelen nog altijd niet rendabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-04 15:59
John245 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:58:
[...]

Deze studie wees uit dat 20% van de Nederlanders binnen 5 jaar een thuisbatterij wil. Met deze nieuwe informatie moeten ze de studie misschien ook maar opnieuw doen.
Hebben ze ook erbij gezegd wat ie kost en wat je ermee kan? ;) Zonneplan is niet de meest neutrale partij.
---
Maar goed, ik zit nog 'on the fence' hierover. Eerst maar eens zien wat er met al dat creatief boekhouden van de energiemaatschappijen gaat gebeuren.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:35
Zullen we het 'affakkelen' van zonnestroom gewoon curtailen noemen? Dat is de gangbaardere term. Affakkelen doen ze maar met die ouderwetse fossiele brandstoffen :+

En voor de nederlandse puristen, volgens mij is er geen nederlands woord voor, maar ik hou me aanbevolen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

xzaz schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:49:
[...]

Nee; ze hebben al besproken 2027. Waarom zouden ze nog tot een compromis moeten komen?
Omdat het een voornemen van het kabinet is. Ze kunnen zoveel bespreken.
In Nederland moet zoiets (gelukkig maar) eerst door de 2de kamer. Er hoeven maar een paar leden van de PVV of BBB anders te stemmen en je komt er al niet meer uit. Daarna moet het ook nog naar de 1ste kamer. Daar liggen de verhoudingen weer heel anders, en zitten vaak meer eigengereide mensen.
Pagina: 1 2 ... 19 Laatste

Let op:
Voor algemene politieke praat is er
De landelijke Nederlandse politiek 2023/2024 in AWM.
Klagen over terugleverboetes kan in De zonnepanelen-boete.