Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:03
FreakNL schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:26:
Zolang je nog meer dan 0 cent krijgt voor teruglevering (boete meegerekend!) is affakkelen nog altijd niet rendabel.
In ieder geval hoef je het systeem niet af te schakelen.

Wel is de opbrengst dusdanig minimaal dat niemand die airco op een zonnige dag uit zal laten, alles tot eigen opwek is defacto gratis.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

[...]

Zolang je nog meer dan 0 cent krijgt voor teruglevering (boete meegerekend!) is affakkelen nog altijd niet rendabel.
Voor mij is 3 cent TLV rendabel om te gaan minen met mijn eigen desktop als ik die overdag niet gebruik. Met een dynamisch contract zal je daarnaast ook eerder wel negatief gaan of rond de 1-2 cent zitten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02:37
Een cop1-kachel gaan gebruiken in de zomer voor het affakkelen van je overtollige zelfopgewekte zonne-energie. Net als je denkt dat je alles hebt gelezen. Omdat je er nog maar een paar centen voor terugkrijgt misschien?

Of je richt je meer op matigen van je energie-/stroomverbruik, en op meer van je opgewekte stroom direct zelf nuttig gebruiken.

Bijvoorbeeld door het maken van warm water overdag op zelf opgewekte energie, elektrisch koelen en verwarmen, liefst warmtepomp, vooral overdag. Misschien tijd voor elektrisch koken waar mogelijk proberen terug te brengen naar de periode waarin je zelf energie opwekt, en misschien de was starten bij voldoende opgewekte energie.

Misschien een erg uitgekauwd en niet erg populair idee, maar volgens mij te verkiezen boven een aantal ideeën die ik hierboven lees.

Naar mijn mening zouden veel mensen veel minder wakker liggen van wel/niet salderen als ze wat kritischer keken naar stroomslurpers in huis zoals oa (onnodige? ) servers of computersystemen die de hele dag aan blijven staan, misschien aquaria waar je eigenlijk niet zoveel meer aan vindt, tuinvijvers met grote filtersystemen die vaak met wat aanpassingen ook vervangen kunnen worden door filtratie op lucht met een minimaal verbruik, koelkasten of biertap-systemen in de schuur die het hele jaar aanstaan voor de enkele keer dat je het gebruikt, waterbedden, bedden met elektrisch verstelbare onderstellen, sta-op-stoelen waarvan de sta-op functie niet gebruikt wordt maar welke wel ingeplugd zitten, tv's die de hele dag aan staan zonder dat er iemand kijkt, ziggo-boxen die qua verbruik getuned kunnen worden of vervangen door een alternatief als tv kijken op je tv mbv een google onderdeel en de Ziggo-app, etc etc.

En dan nog isolatie van je woning natuurlijk.

Wij hebben het stroomverbruik in ons huis onder de loep genomen de afgelopen jaren en zitten op een verbruik van rond de 3000 tot 3200kWh per jaar, waarvan we rond de 1700 kWh afnemen van de energie-leverancier. Los van de positieve invloed die het heeft op de klimaatproblemen, geeft het ook gewoon rust bij al dit soort berichten. Omdat met minder afname bij de energie-leverancier, de impact van prijzen en maatregelen omtrent salderen veel minder invloed hebben.

Misschien iets om over na te denken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Rzaan schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:29:
In Nederland moet zoiets (gelukkig maar) eerst door de 2de kamer. Er hoeven maar een paar leden van de PVV of BBB anders te stemmen en je komt er al niet meer uit. Daarna moet het ook nog naar de 1ste kamer. Daar liggen de verhoudingen weer heel anders, en zitten vaak meer eigengereide mensen.
Tweede kamer is geen probleem, ze hebben daar 88 zetels.
Eerste kamer is lastiger, maar met Ja21, SGP, FvD en D66 (die wil ook van salderen af) ben je er ruim.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:28

FreakNL

Well do ya punk?

hoevenpe schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:30:
[...]

In ieder geval hoef je het systeem niet af te schakelen.

Wel is de opbrengst dusdanig minimaal dat niemand die airco op een zonnige dag uit zal laten, alles tot eigen opwek is defacto gratis.
Dat ben ik dan wel met je eens!

Maar je systeem dusdanig inrichten dat je 0 terug levert aan het net is pas nodig als de terugleververgoeding negatief wordt ("boete" meegerekend).. Is dat nu eigenlijk al ergens het geval bij een energieleverancier? Dat de "boete" dusdanig hoog is dat deze de TLV overschrijdt (even in het hypothetische geval dat salderen er per morgen af gaat)... ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ananas_NL schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:04:
Wij zijn vorige week begonnen met een totale verbouwing thuis. Gekozen om ons huis volledig te verduurzamen en ook gekozen voor een warmtepomp en airco's boven om te verkoelen en verwarmen (ik heb 2 etages thuis). Ook ben ik van plan om zonnepanelen op mijn platte dak te leggen. Maar ja waar doe ik nu goed aan? Moet ik 15 panelen neerleggen wat op jaarbasis mijn verbruik ongeveer gaat compenseren (met salderen) of is het slim om er nu toch maar minden op het dak te leggen, bijvoorbeeld de helft?
Zorg ervoor dat je opbrengst zo goed mogelijk in lijn brengt met je verbruik. Dus niet 15 panelen op het zuiden, maar een oost-west opstelling bijv. of glas-glas panelen, etc..

En je verder niet gek laten maken door dit rariteitenkabinet. Het is echt nog maar de vraag welke plannen, hoe ooit gerealiseerd gaan worden. Maar stroom en gas gaan enkel duurder worden, dus hoe minder afhankelijk je daarin bent hoe beter.
jadjong schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:06:
[...]

Leg er 100 neer en limiteer ze op je daadwerkelijke actuele verbruik. Draai je 10/11 maanden op eigen stroom.
Niet iedereen heeft een varkensstal tot z’n beschikking ;)

[ Voor 13% gewijzigd door fsfikke op 16-05-2024 12:37 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Sjamo schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:32:
Of je richt je meer op matigen van je energie-/stroomverbruik, en op meer van je opgewekte stroom direct zelf nuttig gebruiken.
Dat alleen als de zon niet schijnt, bij voldoende opwek 'loont' het juist om meer te verbruiken.
De wasmachine overdag ipv van de avond, een airco om je huis koel te houden, zwembadverwarming, etc.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ga toch weg met je logica! We zijn hier om te ranten op de veranderlijke overheid, die ervoor zorgt dat onze investering van een paar duizend euro niet meer jarenlang duizenden euro's oplevert.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
FreakNL schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:33:
Maar je systeem dusdanig inrichten dat je 0 terug levert aan het net is pas nodig als de terugleververgoeding negatief wordt ("boete" meegerekend).. Is dat nu eigenlijk al ergens het geval bij een energieleverancier? Dat de "boete" dusdanig hoog is dat deze de TLV overschrijdt (even in het hypothetische geval dat salderen er per morgen af gaat)... ?
Bij vaste contracten verwacht ik dat niet, een paar cent voor de spreekwoordelijke moeite.

Voor de duidelijkheid, bij 2,5 cent van Vattenfall is dat dus 25 euro per 1000 kWh teruglevering. Twee Big Mac menu's, daar gaat niemand z'n gedrag om aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:44

Rzaan

Altijd zoekende

Zenix schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:32:
[...]

Voor mij is 3 cent TLV rendabel om te gaan minen met mijn eigen desktop als ik die overdag niet gebruik. Met een dynamisch contract zal je daarnaast ook eerder wel negatief gaan of rond de 1-2 cent zitten.
Is dat echt zo makkelijk?
Ik heb nog wel wat oude laptops liggen....

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sjamo
CodeCaster schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:36:
[...]

Ga toch weg met je logica! We zijn hier om te ranten op de veranderlijke overheid, die ervoor zorgt dat onze investering van een paar duizend euro niet meer jarenlang duizenden euro's oplevert.
Ah ok sorry, dan heb ik niks gezegd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08 18:07
FreakNL schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:03:
[...]

Huur een bedrijf in wat ze er voor je af haalt en zet de boel op Marktplaats...
Het gaat niet om de zonnepanelen maar om de warmtepomp, duh..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

hoevenpe schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:32:
[...]

Tweede kamer is geen probleem, ze hebben daar 88 zetels.
Eerste kamer is lastiger, maar met Ja21, SGP, FvD en D66 (die wil ook van salderen af) ben je er ruim.
Volgens mij was van sommige coalitie-genoten de insteek dat 2de kamerleden vrij mogen stemmen. Dus dan wordt het anders.
D66 zal uit kolere denk ik niet meestemmen met dit kabinet. Want zij zijn volgens mij voor geleidelijke afbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zie dat Vattenfall momenteel 191 euro aan terugleverkosten vraagt bij teruglevering van 1900kwh en een TLV van 0.045 heeft.. Dat zou dan niet uitkomen (1900*0,045 = 85,5 euro)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
FreakNL schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:41:
Ik zie dat Vattenfall momenteel 191 euro aan terugleverkosten vraagt bij teruglevering van 1900kwh en een TLV van 0.045 heeft.. Dat zou dan niet uitkomen (1900*0,045 = 85,5 euro)...
Is die TLV niet wat je krijgt voor alles wat je niet kunt salderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Rzaan schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:40:
D66 zal uit kolere denk ik niet meestemmen met dit kabinet. Want zij zijn volgens mij voor geleidelijke afbouw.
Senatoren kijken in principe afstandelijker naar wetgeving, het afbouwen van salderen was een speerpunt van Jetten. Ongeloofwaardig als ze straks tegen stemmen, zeker als het voorstel als handreiking toch over meerdere jaren uitgesmeerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

hoevenpe schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:48:
[...]

Senatoren kijken in principe afstandelijker naar wetgeving, het afbouwen van salderen was een speerpunt van Jetten. Ongeloofwaardig als ze straks tegen stemmen, zeker als het voorstel als handreiking toch over meerdere jaren uitgesmeerd wordt.
Dit laatste zal er denk ik gaan gebeuren. Daar kan iedereen zich wel in vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

hoevenpe schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:46:
[...]

Is die TLV niet wat je krijgt voor alles wat je niet kunt salderen?
Ik bedoel in het hypothetische geval dat er geen salderen meer is.

Ik hoop zelf dat als salderen er niet meer is dat de TLV met de boete meegerekend iig boven de 0 cent ligt. In dat geval is er (voor mij!) weinig aan de hand. Alleen de TVT gaat fors omhoog

[ Voor 27% gewijzigd door FreakNL op 16-05-2024 12:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
FreakNL schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:50:
Dan verwacht ik een 'Eneco' model: TLV van 14 cent bij een terugleverboete van 11,5 cent.
Of men schaft de boete helemaal af en geeft nog 3 cent TLV voor alles, zelfde effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

FreakNL schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:50:
[...]

Hoe moeten we in deze context deze zin interpreteren: Wie zonnepanelen heeft, krijgt geen vergoeding meer voor het terugleveren van stroom aan het netwerk.

Is dit een extra uitleg van de salderingsregel die beëindigd wordt?
Of wordt bedoeld: Salderen stopt en de TLV ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:33
fsfikke schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:35:
[...]

Zorg ervoor dat je opbrengst zo goed mogelijk in lijn brengt met je verbruik. Dus niet 15 panelen op het zuiden, maar een oost-west opstelling bijv. of glas-glas panelen, etc..

En je verder niet gek laten maken door dit rariteitenkabinet. Het is echt nog maar de vraag welke plannen, hoe ooit gerealiseerd gaan worden. Maar stroom en gas gaan enkel duurder worden, dus hoe minder afhankelijk je daarin bent hoe beter.

[...]

Niet iedereen heeft een varkensstal tot z’n beschikking ;)
Even los van de vraag hoe je je bestaande dak kan omdraaien;

Wat bedoel je met glas-glas panelen?! Ik heb op beide kanten glas-glas maar zie niet wat daar nu anders aan is dan enkel glas panelen (wat opwek/ verdeling over de dag gezien)?

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Thalaron schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:54:
[...]

Even los van de vraag hoe je je bestaande dak kan omdraaien;
Een plat dak hoef je niet om te draaien toch :?
Wat bedoel je met glas-glas panelen?! Ik heb op beide kanten glas-glas maar zie niet wat daar nu anders aan is dan enkel glas panelen (wat opwek/ verdeling over de dag gezien)?
Bifacale panelen bedoel ik: https://www.zonneplan.nl/...len/bifacial-zonnepanelen
Hangt natuurlijk van de gebruikte montage af maar deze panelen kunnen mogelijk nog wat extra zon opvangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Rzaan schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:53:
Hoe moeten we in deze context deze zin interpreteren: Wie zonnepanelen heeft, krijgt geen vergoeding meer voor het terugleveren van stroom aan het netwerk.
Dit heeft een journalist ervan gemaakt, in het hoofdlijnenakkoord staat niets en bij de budgettaire uitwerking dit:

58 Afschaffen salderingsregeling voor klein verbruikers
(met ingang van 2027 in één keer)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 10:31
Sjamo schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:32:
Een cop1-kachel gaan gebruiken in de zomer voor het affakkelen van je overtollige zelfopgewekte zonne-energie. Net als je denkt dat je alles hebt gelezen. Omdat je er nog maar een paar centen voor terugkrijgt misschien?

Bijvoorbeeld door het maken van warm water overdag op zelf opgewekte energie, elektrisch koelen en verwarmen, liefst warmtepomp, vooral overdag. Misschien tijd voor elektrisch koken waar mogelijk proberen terug te brengen naar de periode waarin je zelf energie opwekt, en misschien de was starten bij voldoende opgewekte energie.

Misschien een erg uitgekauwd en niet erg populair idee, maar volgens mij te verkiezen boven een aantal ideeën die ik hierboven lees.

Naar mijn mening zouden veel mensen veel minder wakker liggen van wel/niet salderen als ze wat kritischer keken naar stroomslurpers in huis zoals oa (onnodige? ) servers of computersystemen die de hele dag aan blijven staan, misschien aquaria waar je eigenlijk niet zoveel meer aan vindt, tuinvijvers met grote filtersystemen die vaak met wat aanpassingen ook vervangen kunnen worden door filtratie op lucht met een minimaal verbruik, koelkasten of biertap-systemen in de schuur die het hele jaar aanstaan voor de enkele keer dat je het gebruikt, waterbedden, bedden met elektrisch verstelbare onderstellen, sta-op-stoelen waarvan de sta-op functie niet gebruikt wordt maar welke wel ingeplugd zitten, tv's die de hele dag aan staan zonder dat er iemand kijkt, ziggo-boxen die qua verbruik getuned kunnen worden of vervangen door een alternatief als tv kijken op je tv mbv een google onderdeel en de Ziggo-app, etc etc.

En dan nog isolatie van je woning natuurlijk.

Wij hebben het stroomverbruik in ons huis onder de loep genomen de afgelopen jaren en zitten op een verbruik van rond de 3000 tot 3200kWh per jaar, waarvan we rond de 1700 kWh afnemen van de energie-leverancier. Los van de positieve invloed die het heeft op de klimaatproblemen, geeft het ook gewoon rust bij al dit soort berichten. Omdat met minder afname bij de energie-leverancier, de impact van prijzen en maatregelen omtrent salderen veel minder invloed hebben.

Misschien iets om over na te denken.
Heb je ook eens gekeken naar de daadwerkelijke verbruiksprofielen van die apparaten?
De vaatwasser bijvoorbeeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WbaAC7UBUPVNPDt3sVOQd9_zAvk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LkNfvtHDCiqIKzfzQdg3deLt.png?f=user_large

Een piekje aan begin en eind en voor de rest nog geen 100W in gebruik. Wasmachine/droger hebben een soortgelijke grafiek.
A/C? Nog geen 2-300W per unit om de boel koud te houden.

Ik heb dan geen WP/Boiler, maar ook die draaien niet continu. Je kan relatief beperkt 'veel' verbruiken overdag.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:33
fsfikke schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:56:
[...]

Een plat dak hoef je niet om te draaien toch :?

[...]
[...]
Bifacale panelen bedoel ik: https://www.zonneplan.nl/...len/bifacial-zonnepanelen
Hangt natuurlijk van de gebruikte montage af maar deze panelen kunnen mogelijk nog wat extra zon opvangen.
Die ik heb zijn dat ook. Maar je zou er bij wijze van ook een erfafscheiding mee kunnen maken op oost/west opstelling in sommige situaties. Op het dak zelf zie ik niet heel veel zinnige oplossingen (althans niet zonder dat de boel na een storm elders komt te liggen).

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
hoevenpe schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:35:
[...]

Dat alleen als de zon niet schijnt, bij voldoende opwek 'loont' het juist om meer te verbruiken.
De wasmachine overdag ipv van de avond, een airco om je huis koel te houden, zwembadverwarming, etc.
Als de zon niet schijnt is het behoorlijk lastig om meer van de opgewekte zonne-energie direct te verbruiken :) zoals ik in die zin en ook verderop in het stuk aangeef.

Maar het terugdringen van je basis stroomverbruik door onnodige zaken niet meer ingeplugd te laten kan erg veel impact hebben.

Juist de combinatie is krachtig denk ik. Maar ik heb inmiddels begrepen dat dit niet de juiste insteek was van me in dit draadje dus ik had reeds excuus aangeboden :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 19:09
ik moet zeggen dat ik niet erg blij wordt van de afschaffing en die boetes van nu. Ik heb 8.6kw aan zonnepanelen op mn dak liggen en een full electric huis. Toen ik dit aan het besluiten was was alle info dat het een goed idee was en dat teveel niet een issue zou zijn. Ik heb meer zonnepanelen dan nodig, want dan was het laatste stukje dak ook vol.

Nu opeens krijg ik die boetes van VanDeBron omdat ik meer dan 4.000kwh/jaar teruglever. Ik meld iedereen dat ze gratis emmers stroom kunnen komen halen, maar ik kom er simpelweg niet van af.

Nou mag ik niet echt klagen eigenlijk, want er op achteruit zal je nooit gaan, maar zo mooi vooruit als het was toen ik ze aanschafte is het ook niet meer. Ik ben al blij dat ik ze terug heb verdient door de hoge gasprijs waar iedereen een paar honderd euro per maand moest betalen en ik nog steeds maar 5eu :)

Ik denk dat mn grootste frustratie is dat het mijn probleem wordt gemaakt. We zetten al zoveel mogelijk de dingen aan als ze zon schijn, we rijden met 1 auto elektrisch die we zo veel mogelijk overdag laden. Ik hou me aan alle spelregels, maar alsnog ben ik de dupe.

Waar vervolgens die stroomleveranciers zelf wel een zonnepark mogen bouwen, waardoor ze het probleem enkel groter maken! En wij als plebs worden afgeschreven. Omdat zij dus waardeloos inkopen hebben wij dit probleem..?

En een thuisbatterij is druppels op een gloeiende plaat, dan zou ik bijna een 50kwh accu moeten gebruiken (en de auto laadt 30kwh als we m droog zouden rijden!). Ik zou graag een wijkopslag zien. Schuif alles maar lekker daarin, deel het uit aan de buurt. Er is vast wel ergens iemand blij mee.

[ Voor 9% gewijzigd door Martijn.C.V op 16-05-2024 13:06 ]

Complimentje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Thalaron schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:59:
[...]

Die ik heb zijn dat ook. Maar je zou er bij wijze van ook een erfafscheiding mee kunnen maken op oost/west opstelling in sommige situaties. Op het dak zelf zie ik niet heel veel zinnige oplossingen (althans niet zonder dat de boel na een storm elders komt te liggen).
Ik heb bijvoorbeeld een schansopstelling op het zuiden gericht. Als 's avonds de zon weggedraaid is zou de onderkant nog wel wat op kunnen vangen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hoevenpe
Sjamo schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:59:
Juist de combinatie is krachtig denk ik. Maar ik heb inmiddels begrepen dat dit niet de juiste insteek was van me in dit draadje dus ik had reeds excuus aangeboden :)
Opslag, zuinigheid en slimmer plannen is de toekomst.

Niet leuk voor 'ons' met panelen, de businesscase is binnenkort verleden tijd.
Laten we eerlijk zijn: salderen was altijd al een gevalletje 'vraag niet hoe het kan, profiteer ervan...' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

hoevenpe schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:51:
[...]

Dan verwacht ik een 'Eneco' model: TLV van 14 cent bij een terugleverboete van 11,5 cent.
Of men schaft de boete helemaal af en geeft nog 3 cent TLV voor alles, zelfde effect.
Op zich kan ik daar persoonlijk nog wel mee leven.

Salderen is natuurlijk beter maar we weten allemaal dat dat niet houdbaar is.

In mijn geval zou dat (bierviltje) betekenen

3000kwh opwek
1000kwh eigen verbruik (*0,27kwh = 270 euro)
2000kwh teruglevering * 3ct = 60 euro

Dus 330 euro "winst". Mijn installatie heeft 3900 gekost dus 3900/330 = 12 jaar TVT.. Dat is fors. Ik zou er dan ook niet meer aan beginnen. Maar omdat het er al ligt kan ik 2024, 2025 en 2026 nog volledig salderen, dus dat geeft me een voorsprong..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Señor Sjon schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:59:
Ik heb dan geen WP/Boiler, maar ook die draaien niet continu. Je kan relatief beperkt 'veel' verbruiken overdag.
Heb een HomeWizard Socket op de Quooker gezet: doet minder dan 1 kWh per dag.
Ga je overdag weinig winst mee behalen.

Het enige wat echt zoden aan de dijk zette was de NAS van 15 jaar oud, 50 watt 24/7. Die gaat nu alleen bij een backup even kort aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:05
Had liever de afbouw in stappen gehad. In een keer afschaffen is wel rigoreus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Het zal mij benieuwen wat er 1 januari 2027 veranderd. Ik denk zelf dat er voor die tijd alweer hele andere dingen hebben gespeeld waardoor dit alweer achterhaald is.

Persoonlijk: ik heb 2 sets, 1 van 6600Wp, en 1 van 8100Wp. 1 van de 2 gaat uit in de tijden dat ik de stroom niet nodig heb. En misschien een accu voor dag en nacht ritme, maar dat is alleen omdat ik het leuk vind.

[ Voor 13% gewijzigd door Moby op 16-05-2024 13:11 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• degranulatie
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 11:05
Vannochtend net de knoop doorgehakt voor extra panelen, dit dus toch weer annuleren...(had dan wel 2500 KwH overcapaciteit...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:43
Die zonnepaneel boeren waren maar wat blij natuurlijk nadat de regelgeving in de 1ste kamer strandde.... Ben alleen bang dat de klap nu nog wat harder gaat aankomen daar doordat het nu juist nog eerder word afgeschaft. Ik ben in ieder geval blij dat mijn installatie al zo goed als terugverdient is....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Wat nog wel een ding is;

In principe zullen alle oude draaischijfmeters nu per 1-1-2027 verdwenen moeten zijn? Anders is het wachten op de eerste rechtszaak van Henk met een slimme meter die Piet met een draaischijfmeter als buurman heeft (en allebei panelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Ligt het enigszins in de verwachting dat PV panelen hierdoor nog goedkoper gaan worden dan nu? Ik kan me voorstellen dat mensen zich nu wel gaan bedenken om bij te leggen, dan wel even af te wachten om een grote investering te doen i.v.m. de langere tvt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-09 16:23
ik voorzie weer een run op GPU's om bij warm weer massaal te gaan crypto minen en de AC voluit, om de boel toch koel te houden

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Misschien een vraag welke al beantwoord is maar ik word er niet veel wijzer van. Geld de teruglever boete ook als je een opbrengst hebt van 2500kwh maar een jaarverbruik hebt van pak en beet 3500kwh? Dan lever ik in principe niks terug toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

coazter schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:19:
Ligt het enigszins in de verwachting dat PV panelen hierdoor nog goedkoper gaan worden dan nu? Ik kan me voorstellen dat mensen zich nu wel gaan bedenken om bij te leggen, dan wel even af te wachten om een grote investering te doen i.v.m. de langere tvt.
Er zijn een aantal mensen die zeggen dat het niet veel goedkoper kan.. Panelen kosten al geen drol meer en omvormers zijn ook niet superduur. Arbeidskosten zullen minimaal gelijk blijven.

Wat je misschien wel gaat zien is dat simpele installaties weer populairder worden, mits van toepassing. Ik heb zelf ook al geanticipeerd toen ik eind 2023 liet leggen. Ik had geen zin in micros op optimizers. Dat maakte de installatie te duur en was ook onnodig. Ik heb in 2021 en 2022 collega's micro en optimizer installaties zien leggen pal op zuid met dezelfde helling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 18:46
Imperium schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:21:
Misschien een vraag welke al beantwoord is maar ik word er niet veel wijzer van. Geld de teruglever boete ook als je een opbrengst hebt van 2500kwh maar een jaarverbruik hebt van pak en beet 3500kwh? Dan lever ik in principe niks terug toch?
Terug leveren is alle kWh wat jij het net op stuurt, je kunt dit vinden op je P1 meter.
Alles wat je opwekt en niet op het zelfde moment verbruikt is teruglevering.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjamo
[...]

Heb je ook eens gekeken naar de daadwerkelijke verbruiksprofielen van die apparaten?
[Afbeelding]

Een piekje aan begin en eind en voor de rest nog geen 100W in gebruik. Wasmachine/droger hebben een soortgelijke grafiek.

Dat klopt en is hier niet anders dat het beperkt is, alhoewel wij wel all electric zijn en dat scheelt.

Maar doordat we hier ons basisverbruik sterk teruggebracht hebben en (betrekkelijke?) grootverbruikers vooral overdag gebruiken, hebben we wel dat gedeelte van ons verbruik dat we afnemen van de energie-leverancier stevig teruggebracht.

Als voorbeeld, en dan pak ik express niet de zomermaanden, ons totale verbruik in de eerste 4 maanden van dit jaar (januari t/m april) was 1276kWh. Ons directe verbruik in diezelfde periode was 486kWh. Dat is 38% van onze energiekosten over die maanden wat we niet hoeven af te rekenen. Nu hoeven we momenteel sowieso wat we verbruiken nog niet af te rekenen omdat we voldoende terugleveren om alles te salderen, maar dat is iets waar we hier thuis geen rekening mee houden om vast voorbereid te zijn voor het moment dat salderen wordt afgeschaft.

Bij het aanschaffen van onze panelen in '21 werd ons al verteld, en was in het nieuws, dat salderen in' 23 zou worden afgeschaft. We zijn daar vanuit gegaan en zien elk jaar dat dat later gebeurd als een soort bonus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:43
Metaalhoofd schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:19:
ik voorzie weer een run op GPU's om bij warm weer massaal te gaan crypto minen en de AC voluit, om de boel toch koel te houden
Eigenlijk is het van de gekke dat hiermee gestimuleerd word om zelf maar je opgewekte energie te gebruiken? Aan de ene kant vallen we over elkaar heen over energieverbruik en verzinnen we de gekste dingen om minder te gebruiken. Aan de andere kant flikkert half zonnepaneel nederland binnenkort de airco maar uit verveling aan omdat ze anders energie in de sloot mikken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

stylezzz schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:26:
[...]

Eigenlijk is het van de gekke dat hiermee gestimuleerd word om zelf maar je opgewekte energie te gebruiken? Aan de ene kant vallen we over elkaar heen over energieverbruik en verzinnen we de gekste dingen om minder te gebruiken. Aan de andere kant flikkert half zonnepaneel nederland binnenkort de airco maar uit verveling aan omdat ze anders energie in de sloot mikken.
Nogmaals;

Je wasmachine, vaatwasser, etc laten draaien overdag is prima. Eigen verbruik stimuleren.

Affakkelen (of hoe je het ook wilt noemen) is niet rendabel als de vergoeding (met "boete" meegerekend) hoger dan 0 cent is.

Ik ga zelf wel proberen om de vaatwasser overdag te draaien (in plaats van in de nacht). Wassen doen we sowieso al overdag. Maar ik ga niet onnodig KWHs verbranden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Sjamo schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:25:
[...]

Dat klopt en is hier niet anders dat het beperkt is, alhoewel wij wel all electric zijn en dat scheelt.

Maar doordat we hier ons basisverbruik sterk teruggebracht hebben en (betrekkelijke?) grootverbruikers vooral overdag gebruiken, hebben we wel dat gedeelte van ons verbruik dat we afnemen van de energie-leverancier stevig teruggebracht.

Als voorbeeld, en dan pak ik express niet de zomermaanden, ons totale verbruik in de eerste 4 maanden van dit jaar (januari t/m april) was 1276kWh. Ons directe verbruik in diezelfde periode was 486kWh. Dat is 38% van onze energiekosten over die maanden wat we niet hoeven af te rekenen. Nu hoeven we momenteel sowieso wat we verbruiken nog niet af te rekenen omdat we voldoende terugleveren om alles te salderen, maar dat is iets waar we hier thuis geen rekening mee houden om vast voorbereid te zijn voor het moment dat salderen wordt afgeschaft.

Bij het aanschaffen van onze panelen in '21 werd ons al verteld, en was in het nieuws, dat salderen in' 23 zou worden afgeschaft. We zijn daar vanuit gegaan en zien elk jaar dat dat later gebeurd als een soort bonus.
Dat percentage zal aanmerkelijk zakken in de zomermaanden. Jan/Feb zijn hier negatief, maar vanaf maart t/m oktober/november is de maandopbrengst (op de meter) hoger dan het verbruik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
FreakNL schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:29:
[...]

Nogmaals;

Je wasmachine, vaatwasser, etc laten draaien overdag is prima. Eigen verbruik stimuleren.

Affakkelen (of hoe je het ook wilt noemen) is niet rendabel als de vergoeding (met "boete" meegerekend) hoger dan 0 cent is.

Ik ga zelf wel proberen om de vaatwasser overdag te draaien (in plaats van in de nacht). Wassen doen we sowieso al overdag. Maar ik ga niet onnodig KWHs verbranden.
Punt is juist, dat die apparaten al zoveel meer energiezuinig zijn t.o.v. vroeger, dat dat vrij marginaal allemaal is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-09 16:23
stylezzz schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:26:
[...]

Tja, je kan ze idd uitzetten, maar dan heb je er zelf ook niks aan, kan je beter iets verzinnen waarmee je met die overtollige energie toch nog iets kan doen.
Minen, je buurt hun EV laten laden op jouw oprit, een catering bedrijfje beginnen die warme maaltijden bezorgt, een wasserette beginnen of een arcadehal/sauna in je garage

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Laatst online: 00:20
Ik ga in ieder geval al oude auto accu's opsparen voor een geimproviceerde thuis batterij voor een paar honderd euro want zonder 1 op 1 verrekenen is het niet terug te verdienen. Mijn eigen gebruik is nog geen 25% van mijn verbruik as is...
Een echte thuis accu is te duur dus dan maar overdag 3 kwh laden en in de avond en nacht met 200 a 250 watt non stop terug leveren. dit verhoogd eigen verbruik geschat met zon 35%. Ofwel dat maakt het zon 85 euro per jaar. daar kan ik geen gewone accu mee terugverdienen.

Maarja we gaan wel weet 3 jaar hopen dat er 1 zich gaat bedenken. in de politiek kan er in 3 jaar veel veranderen zo blijkt keer op keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincon
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 05-11-2024
Señor Sjon schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:30:
[...]

Punt is juist, dat die apparaten al zoveel meer energiezuinig zijn t.o.v. vroeger, dat dat vrij marginaal allemaal is.
Ja,dan ben ik eruit, ik ga gewoon ouderwets energieslurpende apparatuur aanschaffen als ik iets moet vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:26

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

computerjunky schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:32:
Ik ga in ieder geval al oude auto accu's opsparen voor een geimproviceerde thuis batterij voor een paar honderd euro want zonder 1 op 1 verrekenen is het niet terug te verdienen. Mijn eigen gebruik is nog geen 25% van mijn verbruik as is...
Een echte thuis accu is te duur dus dan maar overdag 3 kwh laden en in de avond en nacht met 200 a 250 watt non stop terug leveren. dit verhoogd eigen verbruik geschat met zon 35%. Ofwel dat maakt het zon 85 euro per jaar. daar kan ik geen gewone accu mee terugverdienen.

Maarja we gaan wel weet 3 jaar hopen dat er 1 zich gaat bedenken. in de politiek kan er in 3 jaar veel veranderen zo blijkt keer op keer.
Je begrijpt dat dit niet opgaat in de donkere maanden, toch?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Rincon schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:33:
[...]

Ja,dan ben ik eruit, ik ga gewoon ouderwets energieslurpende apparatuur aanschaffen als ik iets moet vervangen
Vergeet niet dat deze apparatuur ook energie slurpt op het moment dat je geen energie van je panelen over hebt en dat je deze energie volledig moet betalen, dat is bij de meeste toch minimaal 85% van de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karper34
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-05-2024
Rincon schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:33:
[...]

zo is het inderdaad, en kost amper wat aan euro,s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Señor Sjon schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:29:
[...]

Dat percentage zal aanmerkelijk zakken in de zomermaanden. Jan/Feb zijn hier negatief, maar vanaf maart t/m oktober/november is de maandopbrengst (op de meter) hoger dan het verbruik.
Nee, het percentage direct verbruik van ons totale verbruik wordt hoger in de zomermaanden. Deze maand (mei) tot nu toe is dat percentage 69,3%.

Dus 56,8kWh van de totaal gebruikte 82kWh tot nu toe deze maand komen van onze eigen zonnepanelen.
We hebben in diezelfde periode 255kWh teruggeleverd naar de energie-leverancier.
Maar afgenomen, en zonder salderen dus in rekening gebracht 25,2kWh.

Wat hier zakt in de zomer tov de winter is het percentage direct verbruik van de totale opwek van de zonnepanelen.

Wij gebruiken overigens ook homewizard, en dat heeft ons enorm geholpen bij het krijgen van inzicht in ons verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:18
[...]

Nogmaals;

Crypto minen is met terugleververgoedingen van een paar cent al heel snel rendabel. En die dingen zijn ook makkelijk zo te maken dat ze wel een tijdje mee kunnen.

Daarbij is stroom met zo'n lage prijs duidelijk overbodig en kan het dus ook geen probleem zijn als je dat gaat affakkelen op welke manier dan ook. het is overbodige stroom, dus voor het milieu hoef je het niet te laten.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:20
redwing schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:40:
[...]

Crypto minen is met terugleververgoedingen van een paar cent al heel snel rendabel. En die dingen zijn ook makkelijk zo te maken dat ze wel een tijdje mee kunnen.

Daarbij is stroom met zo'n lage prijs duidelijk overbodig en kan het dus ook geen probleem zijn als je dat gaat affakkelen op welke manier dan ook. het is overbodige stroom, dus voor het milieu hoef je het niet te laten.
Wat natuurlijk pure onzin is, maar dat is inderdaad de frame van energiebedrijven. Zelfs hartje zomer met volop zon komt een groot deel van ons energieverbruik helemaal niet uit duurzame bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Laatst online: 00:20
Falcon schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:35:
[...]

Je begrijpt dat dit niet opgaat in de donkere maanden, toch?
Yep, dan zijn mijn panelen zo goed als nutteloos. Maar een zeer groot deel van mijn stroomverbruik is idle verbruik van de vriezer en koelkast (die 2 gebruiken juist in de zomer erg veel) en mijn pc/tv in de avond en nacht en dan is mijn verbruik zon 250 a 350 watt constant dus dat tikt over een jaar best hard aan. Ik kan dan ik de betere maanden dus vanaf maart een deel en vanaf april tot en met september bijna geheel de idle opvangen en is oct nog een halve maand.
Al met al heb ik dus niet veel accu capaciteit nodig gezien mijn verbruik ook niet heel hoog is (alleen elektrisch koken en dat blijft nu dus ook zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-09 23:31
[...]

[Afbeelding]

Ja, dit inderdaad! Dit is de spijker op de kop.

Energie van je apparatuur verbruiken is nogal betrekkelijk. Sluipverbruik van apparatuur en het verbruik van een koelkast en vriezer gaat nog wel. Maar andere intensieve apparatuur geeft even een piek in verbruik en dan is het feest weer afgelopen. Niet voldoende om langere tijd je productie zinvol te verstoken.

Als je zonnepanelen hebt en deze naast de opbrengst ook nog een beetje voor het milieu zou willen inzetten, dan moet je zoveel mogelijk je energie afnemen als er het meeste energie opgewekt wordt.

Dus wij lekker aan de slag met vaatwasser, wasmachine en droger. Start je je wasmachine: enorme piek en dan opeens een wolk voor de zon. Gevolg: de hele opwarmcyclus naar 40 of 60 graden wordt uit het net getrokken. Zodra de zon er weer is, de omvormer weer herstart en de panelen weer flink beginnen te leveren is het water warm en lever je weer terug aan het net.

Na het eenmalig opwarmen van het was water, blijft het verbruik gering. Onvoldoende om je opbrengst op te gebruiken bij zon.

En hetzelfde geldt voor vaatwasser (warmtepomp)droger, magnetron, airfryer, etc.

Bekenden hebben een thuisaccu. Maar die gaat meteen opladen als er een energie overschot ontstaat. Dus op het moment dat de druk op het net het hoogst is, zit deze al enkele uren vol. En zo door. Kies je een grotere accu, dan verbruik je niet alleen in de nacht energie, maar is het voldoende om ook overdag flink energie te leveren....terwijl je panelen ook leveren. Na 1 rondje in het najaar is de accu leeg en blijft deze tot ergens in maart meestal bijna leeg. Dus dat je "energie bewaart" is flink overschat.

Je mist thuis gewoon iets wat je met de energie kan produceren, wat alleen gebeurt als er een energie overschot is. Misschien dan toch maar de vijver aan de kook brengen voor een lekker visje, zoals in Dubai een Airco op mijn terras buiten zetten of een klomp lood in de schuur gaan bestralen tot het goud is geworden? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Johan Bogle schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:42:
[...]
Wat natuurlijk pure onzin is, maar dat is inderdaad de frame van energiebedrijven. Zelfs hartje zomer met volop zon komt een groot deel van ons energieverbruik helemaal niet uit duurzame bron.
Klopt, maar dat is dus wel wat je uitdraagt als je zulke terugleververgoedingen gaat geven. Wil je dat mensen bewust met energie omgaan, dan zul je dus iets anders moeten verzinnen. En de leveranciers gaan dat echt niet doen, want voor hun levert dit geld op, en die hebben helemaal geen belang bij de energietransitie (fossiel levert veel makkelijker en meer geld op).

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Zijn er eigenlijk L/L warmtepompen (airco's) die je kan laten inschakelen op het moment dat je aan het terugleveren bent en uitschakelen als je niet aan het terugleveren bent?

Dat is overigens natuurlijk ook wel relatief simpel zelf te regelen met domotica maar dan moet je ze niet voor verwarmen willen gebruiken of je moet een soort override inbouwen..

Al met al kan het best nuttig zijn om te koelen op het moment dat je veel overschot hebt.. Maar dat is wel pas als de saldering eraf is.. Tot die tijd ga ik iig maximaal terugleveren om de TVT kort te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
ucsdcom schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:44:
[...]

Bekenden hebben een thuisaccu. Maar die gaat meteen opladen als er een energie overschot ontstaat. Dus op het moment dat de druk op het net het hoogst is, zit deze al enkele uren vol. En zo door. Kies je een grotere accu, dan verbruik je niet alleen in de nacht energie, maar is het voldoende om ook overdag flink energie te leveren....terwijl je panelen ook leveren. Na 1 rondje in het najaar is de accu leeg en blijft deze tot ergens in maart meestal bijna leeg. Dus dat je "energie bewaart" is flink overschat.
Maar met die thuisaccu (mits groot genoeg) kun je dus in de zomer wel al je verbruik uit je zonnepanelen/accu halen. En in de winter kun je alles wat je opwekt in de accu stoppen waardoor je dan 100% van wat je opwekt ook zelf kunt gebruiken. Oftewel van maart t/m oktober kun je los van het net draaien en de andere maanden is ook een groot deel voor eigen verbruik. 'Energie bewaren' voor meer dan een paar dagen zal inderdaad niet werken, maar als je een accu hebt die voldoende is voor 1 of 2 dagen kom je toch al een heel eind.
Hier gaat die iig wel komen als de prijzen echt zo omhoog zullen gaan.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rincon
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 05-11-2024
redwing schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:54:
[...]

Maar met die thuisaccu (mits groot genoeg) kun je dus in de zomer wel al je verbruik uit je zonnepanelen/accu halen. En in de winter kun je alles wat je opwekt in de accu stoppen waardoor je dan 100% van wat je opwekt ook zelf kunt gebruiken. Oftewel van maart t/m oktober kun je los van het net draaien en de andere maanden is ook een groot deel voor eigen verbruik. 'Energie bewaren' voor meer dan een paar dagen zal inderdaad niet werken, maar als je een accu hebt die voldoende is voor 1 of 2 dagen kom je toch al een heel eind.
Hier gaat die iig wel komen als de prijzen echt zo omhoog zullen gaan.
Ben benieuwd wat de prijzen van thuis accu,s gaan doen,of ze inderdaad gaan dalen of dat er misschien een aanschaf subsidie gaat komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
FreakNL schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:47:
Zijn er eigenlijk L/L warmtepompen (airco's) die je kan laten inschakelen op het moment dat je aan het terugleveren bent en uitschakelen als je niet aan het terugleveren bent?

Dat is overigens natuurlijk ook wel relatief simpel zelf te regelen met domotica maar dan moet je ze niet voor verwarmen willen gebruiken of je moet een soort override inbouwen..

Al met al kan het best nuttig zijn om te koelen op het moment dat je veel overschot hebt.. Maar dat is wel pas als de saldering eraf is.. Tot die tijd ga ik iig maximaal terugleveren om de TVT kort te maken.
Ik denk dat je ze eerder mee sloopt en op de middellange termijn veel meer geld kwijt bent aan een nieuwe compressor omdat de oude door de vele start/stops kaduuk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
redwing schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:54:
Maar met die thuisaccu (mits groot genoeg) kun je dus in de zomer wel al je verbruik uit je zonnepanelen/accu halen.
Niet helemaal: een Sessy kan maximaal 1700w ontladen, bij inductie koken, oven gebruik en/of wassen ga je daar tijdelijk fors overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:19
FreakNL schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:47:

Maar hoe doe je dat op grensgevallen. Oh ik lever 500w terug -> koelinstallatie aan, die vraagt 1kW. Dan neem je alsnog 500w van het grid en ben je ook een dief van eigen portemonnee.

Net als de wasmachine. Die kan we wel overdag plannen, maar als er net een wolk voor de zon is als je water naar 60 graden aan het opwarmen is, dan heb je ook pech, gewoon stroom uit net net.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:03
Truus01 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:53:
De energiemaatschappijen willen ons het liefst allemaal op dynamisch.
Dus deze (mogelijk toekomstige) maatregelen werkt dat in de hand. En op zich is dat niet eens heel verkeerd, alleen wordt de terugverdientijd enorm lang (vooral met panelen op noord, en zelfs zuid, oost/west is het best, omdat je dan ook opwekt en teruglevert op 'dure' momenten).
En affakkelen wordt enorm in de hand gewerkt, maar ook dat is eigenlijk wat 'moet'.

Dus nu maar alvast goedkope elektrische COP1 kachels aanschaffen om dan in de zomer lekker buiten aan te zetten.

Zijn er eigenlijk ook COP1 koelers? Zou ik iets prettiger vinden...
Ik snap niets van bovenstaande post.
Energiemaatschappijen maakt het niet uit welk contract je wilt hebben. Ze kunnen op allemaal wel verdienen. Anders bieden ze ze niet aan.
Netwerkbedrijven zullen wel graag willen dat de mensen naar dynamisch gaan. Eigen energie gebruiken op tijden dat er overschotten zijn.

De COP 1 kachels zullen verdwijnen als de salderingsregeling er niet meer is. Nu kun je er in de winter nog wat gas mee besparen, maar zonder salderingsregeling en opwek moet je de energie keihard betalen.
In de zomer gebruiken is ook zinloos. Je mist de TLV en de energie is nuttiger te gebruiken. Een COP 1 koeler is zo niet te koop. Ik heb al wel een COP 4 koeler. Die verdien ik in de winter terug omdat ik hem gebruik als l/l warmtepomp.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:39
Truus01 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:53:
[...]
En affakkelen wordt enorm in de hand gewerkt, maar ook dat is eigenlijk wat 'moet'.

Dus nu maar alvast goedkope elektrische COP1 kachels aanschaffen om dan in de zomer lekker buiten aan te zetten.

Zijn er eigenlijk ook COP1 koelers? Zou ik iets prettiger vinden...
Dan kan je beter een paar oude bitcoin miners in de schuur zetten, dan krijg je er ook nog wat voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Señor Sjon schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:59:
[...]

Ik denk dat je ze eerder mee sloopt en op de middellange termijn veel meer geld kwijt bent aan een nieuwe compressor omdat de oude door de vele start/stops kaduuk is.
Dat valt reuze mee hoor. Zolang je niet jaren achtereenvolgens elke kwartier opnieuw een run doet zal het wel loslopen.

AFAIK is dat ook de drempelwaarde die veel fabrikanten als onacceptabel beschouwen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 16:38

Metro2002

Memento mori

FreakNL schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:04:
[...]

Op zich kan ik daar persoonlijk nog wel mee leven.

Salderen is natuurlijk beter maar we weten allemaal dat dat niet houdbaar is.

In mijn geval zou dat (bierviltje) betekenen

3000kwh opwek
1000kwh eigen verbruik (*0,27kwh = 270 euro)
2000kwh teruglevering * 3ct = 60 euro

Dus 330 euro "winst". Mijn installatie heeft 3900 gekost dus 3900/330 = 12 jaar TVT.. Dat is fors. Ik zou er dan ook niet meer aan beginnen. Maar omdat het er al ligt kan ik 2024, 2025 en 2026 nog volledig salderen, dus dat geeft me een voorsprong..
Bij mij is het zelfs nog erger, bij mij ligt er 2800Kwh en dat heeft me 5500 euro gekost
Ik verbruik zelf ook ongeveer een derde rechtstreeks en heb vergelijkbare tarieven:

2800 Kwh opwek
924 Kwh eigen verbruik á 0,27 cent per Kwh = 250 euro
1876 Kwh teruglevering a 6 cent = 112 euro
362 per jaar 'winst' , terugverdientijd van ruim 15 jaar. Dat is gewoon niet rendabel meer.

Met salderingsregeling is het ongeveer 7 jaar terugverdientijd, dat is nog acceptabel.

[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 16-05-2024 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Glashelder schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:42:
[...]

Dat valt reuze mee hoor. Zolang je niet jaren achtereenvolgens elke kwartier opnieuw een run doet zal het wel loslopen.

AFAIK is dat ook de drempelwaarde die veel fabrikanten als onacceptabel beschouwen.
Een beetje wisselvallig weer met zon/wolken en je kan je lol op. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:22
[...]

Ik doel vooral op hetgeen wat je op dat moment opwekt, om dat zelf direct te gebruiken.
Als salderen er niet is en er zijn wel terugleverkosten, kun je het beter verbruiken.
De TLV is bij het afschaffen van saldering ook nogal onzeker.

Maar ach. Ik geloof sowieso niet dat het zo'n vaart zal lopen.

En @Sjamo ik weet niet of je door had dat het meer als gein is. Dat idee van kachels in de zomer aanzetten had ik zelf juist eerder al voorbij zien komen, toen het afschaffen van salderen nog niet eens aan de orde was.
Dus niet mijn idee. Ik houd niet zo van de aarde opwarmen (al schijnt dat dan ook weer niet nog extra daar mee te gebeuren).
mat.hi.as schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:28:
Zullen we het 'affakkelen' van zonnestroom gewoon curtailen noemen? Dat is de gangbaardere term. Affakkelen doen ze maar met die ouderwetse fossiele brandstoffen :+
Als het gaat over kachels in de zomer aanzetten, om (eigen) verbruik te verhogen, dan lijkt mij de term affakkelen toch echt beter.
Curtailen is iets heel anders. Dat is meer wat je regelbaar met de omvormers zou doen, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:43
Metro2002 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:50:
[...]

Bij mij is het zelfs nog erger, bij mij ligt er 2800Kwh en dat heeft me 5500 euro gekost
Ik verbruik zelf ook ongeveer een derde rechtstreeks en heb vergelijkbare tarieven:

2800 Kwh opwek
362 per jaar 'winst' , terugverdientijd van ruim 15 jaar. Dat is gewoon niet rendabel meer.

Met salderingsregeling is het ongeveer 7 jaar terugverdientijd, dat is nog acceptabel.
Dat valt toch wel mee? Je 'berekening' is m.i. te eenvoudig opgesteld.
Zonnepanelen gaan ongeveer 25 jaar mee.
En 5500 euro voor 2880Wpiek is best duur.. Dat kan veel goedkoper tegenwoordig (een aantal jaren geleden waren de prijzen veel hoger).

Daarnaast weet je helemaal niet of de stroomprijs de komende 15 jaren gelijk blijft (27 cent per kWh in jouw geval). Als die stijgt, neemt je terugverdientijd weer af. En andersom als de stroomrpijs daalt.
Het is lastig om in de toekomst te kijken, en jammer dat het rendement op de zonnepanelen nu omlaag gaat, maar als je gegarandeerd rendement wilt, kun je altijd nog je geld op een spaarrekening zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Truus01 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:58:
[...]

En @Sjamo ik weet niet of je door had dat het meer als gein is. Dat idee van kachels in de zomer aanzetten had ik zelf juist eerder al voorbij zien komen, toen het afschaffen van salderen nog niet eens aan de orde was.
Dus niet mijn idee. Ik houd niet zo van de aarde opwarmen (al schijnt dat dan ook weer niet nog extra daar mee te gebeuren).
Volledig off topic
Ik ben vaak dramatisch slecht in het herkennen van grapjes en sarcasme, dus dank je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:45
roltor schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:59:
[...]

En 5500 euro voor 2880Wpiek is best duur.. Dat kan veel goedkoper tegenwoordig (een aantal jaren geleden waren de prijzen veel hoger).
kan zijn dat zijn dak ongunstig ligt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 16:38

Metro2002

Memento mori

roltor schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:59:
[...]

Net in de allerduurste periode gekocht inderdaad maar inderdaad kan er natuurlijk nog van alles veranderen wat de berekening weer anders kan maken. Panelen gaan inderdaad vast wel 25 jaar mee maar de omvormers niet.
[...]

Nogmaals;

Als ik de wasmachine en vaatwasser laat draaien ben ik misschien 2Kwh verder, ik kan de auto (EV) nog opladen maar die heeft een kleine accu van 28Kwh en is ook een keer vol en wordt meestal alleen in het weekend gebruikt dus die is na een dag ook wel opgeladen. Op 1 zonnige dag en met een lege EV accu kan ik misschien wel mijn verbruik optimaliseren tot bijna 100% maar als het daarna nog 5 dagen zonnig is gaat dat gewoon niet en wek ik rustig 3 keer zoveel op dan ik gebruik. In de winter verwarm ik mijn thuiskantoortje elektrisch (efficienter dan de CV het hele huis laten verwarmen) en juist dan heb ik weer amper opbrengst misschien 1 a 2Kwh per dag waar dat in de zomer gerust 15Kwh per dag is.
Je kunt het ook zien als: De airco laten draaien kost me dus maar 3 cent per Kwh. :P
Wij gaan denk ik ook airco's plaatsen, ter vervanging van de COP1 bijverwarming en ook om als koeling te gebruiken in de zomer als we overschot hebben. Voor nog geen 10 cent aan terugleververgoeding kan ik ook 8 uur lang mijn huis koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Sjamo schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:02:
[...]

Volledig off topic
Ik ben vaak dramatisch slecht in het herkennen van grapjes en sarcasme, dus dank je :)
Hebben meer mensen last van, en als het dan tekst is en niet face2face maakt het eea niet makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Peterhardenberg schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:37:
[...]

Vergeet niet dat deze apparatuur ook energie slurpt op het moment dat je geen energie van je panelen over hebt en dat je deze energie volledig moet betalen, dat is bij de meeste toch minimaal 85% van de tijd.
Een kwestie van schakelen op basis van je meter, met een P1 dongeltje e.d.

Wel oppassen dat je boiler in winter ook een keer aan moet. Of wennen aan koud douchen.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

mrme12345 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:46:
[...]

Met dynamische tarieven heb je gewoon te maken met de actuele tarieven van de dag. En daar kun je dan op optimaliseren (apparaten aan als stroom goedkoop is, zonnepanelen uitzetten als tarief negatief is, met batterij optimaliseren in je eigen verbruik en de tarieven, ev tanken, warmtepomp enz).
Zo veel reacties op Tweakers en NU en overal waar mensen zeggen apparaten aan als de stroom goedkoop is, alsof iedereen 20 industriele apparaten heeft staan. Een gemiddeld huishouden krijgt toch niet meer dan iets van 3 a 4 6 a 7kWh ofzo per dag op of wat?

Edit: overdag gebruik ik van de opgewekte stroom natuurlijk ook wat zelf dus het totaal is eerder 6kWh/dag

[ Voor 7% gewijzigd door JDx op 16-05-2024 16:40 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Gerardus1956 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:24:
Ik snap niets van bovenstaande post.
Energiemaatschappijen maakt het niet uit welk contract je wilt hebben.
Waarom worden dynamische contracten dan zo gepushed? (Toegegeven, valt in NL nog wel mee, dat pushen, maar er zijn er wel steeds meer.)
De COP 1 kachels zullen verdwijnen als de salderingsregeling er niet meer is. Nu kun je er in de winter nog wat gas mee besparen, maar zonder salderingsregeling en opwek moet je de energie keihard betalen.
In de zomer gebruiken is ook zinloos. Je mist de TLV en de energie is nuttiger te gebruiken. Een COP 1 koeler is zo niet te koop. Ik heb al wel een COP 4 koeler. Die verdien ik in de winter terug omdat ik hem gebruik als l/l warmtepomp.
COP1 kachels om in de zomer als de zon schijnt je terras nog extra mee te verwarmen. Affakkelen, dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Truus01 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:04:
[...]

Hebben meer mensen last van, en als het dan tekst is en niet face2face maakt het eea niet makkelijker.
Geen verschil hier tussen online en rl helaas, prettig als iemand me zo makkelijk weer recht zet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-09 17:59
Metro2002 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:50:
[...]

2800 Kwh opwek

Je vergeet de terugleverkosten die nu door alle maatschappijen in rekening gebracht worden a 11 cent per Kw, die is er nu en zal echt niet meer verdwijnen.
Dus 2800x0,11= 308 euro jouw 362-308= 54 euro winst per jaar

Maar wees gerust, ze willen dit per 2027 gaan doen , zolang houdt dit kabinet geen stand.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
JDx schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:08:
[...]

Zo veel reacties op Tweakers en NU en overal waar mensen zeggen apparaten aan als de stroom goedkoop is, alsof iedereen 20 industriele apparaten heeft staan. Een gemiddeld huishouden krijgt toch niet meer dan 3 a 4kWh ofzo per dag op of wat?
Ik heb een voorstel.
Ik wil een Tweakers coöperatie beginnen. We zetten een papierfabriek neer. Als dan de zon schijnt, laten we de papiermachines draaien. In de winter kunnen we dat papier verbranden voor warmte.
Of we recyclen het papier weer rechtstreeks.
Oh wacht, dan hoeven we ook niks te maken, we kunnen ook gewoon alleen machines aanzetten.
Dat gebeurd nu toch ook al? Bedrijven die betaald krijgen om op bepaalde momenten even wat extra machines aan te zetten?
Oh, ovens! We moeten flinke grote ovens aan gaan zetten, is natuurlijk nog effectiever dan papiermachines. (Al vond ik het idee om iets in de winter te kunnen verbranden wel leuk. Oh wacht, we gaan hout drogen in grote ovens. Normaal moet hout 3 jaar drogen, nu een zomer in de PV-gestookte ovens!)

Sorry... Ik draaf een beetje door.

Maar een Tweakers BTC mining coöperatie ben ik ook voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Truus01 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:13:
[...]

Ik heb een voorstel.
Ik wil een Tweakers coöperatie beginnen. We zetten een papierfabriek neer. Als dan de zon schijnt, laten we de papiermachines draaien. In de winter kunnen we dat papier verbranden voor warmte.
Of we recycles het papier weer rechtstreeks.
Oh wacht, dan hoeven we ook niks te maken, we kunnen ook gewoon alleen machines aanzetten.
Dat gebeurd nu toch ook al? Bedrijven die betaald krijgen om op bepaalde momenten even wat extra machines aan te zetten?
Oh, ovens! We moeten flinke grote ovens aan gaan zetten, is natuurlijk nog effectiever dan papiermachines. (Al vond ik het idee om iets in de winter te kunnen verbranden wel leuk. Oh wacht, we gaan hout drogen in grote ovens. Normaal moet hout 3 jaar drogen, nu een zomer in de PV-gestookte ovens!)

Sorry... Ik draaf een beetje door.

Maar een Tweakers BTC mining coöperatie ben ik ook voor.
Ik kan NiceHash zo weer aanslingeren, maar voor $15/maand 24/7 dat ding aan is mijn videokaart versleten voordat ik het er uit heb. Er moet weer wat nieuws komen waar mee je geld kan verdienen met stroom verprutsen.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:07

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik zie gouden bergen voor een bedrijf dat een stand-alone accu kan bouwen die je gewoon in het stopcontact prikt. Overdag opladen met de zonnestroom. Druk je s'avonds op een knopje, dan levert het ding bijv 200W of 300W continu terug, genoeg voor je avond verbruik. :)

Is deze ooit van de grond gekomen? https://mtsprout.nl/impact/mygrid-draagbare-thuisbatterij
https://www.mygrid.energy/nl

(het is natuurlijk van de zotte dat mensen nu hun panelen gaan uitzetten of meer electra gaan gebruiken omdat salderen straks niet meer kan en er een terugleverboete komt. Nederland schiet met die nieuwe regels zichzelf in de voet om het land groener te maken....)

[ Voor 43% gewijzigd door Microkid op 16-05-2024 15:24 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Señor Sjon schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:52:
[...]

Een beetje wisselvallig weer met zon/wolken en je kan je lol op. :P
Geen enkel fatsoenlijk koeltechnisch apparaat zal toestaan dat je de compressor weer start binnen de veiligheidsmarge. Meestal zit er een marge in van 3 tot 5 minuten waarbinnen de compressor niet opnieuw zal starten na uitschakeling.

Die keren dat je de compressor wel 3 keer in 10 minuten start.. dat overleeft ie wel.

Ik denk overigens dat de meeste PV schakelingen een minimum draaiduur hebben. Mijn WP boiler en WP hebben dat AFAIK wel en dat is 30 minuten.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
ChaserBoZ_ schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:06:
[...]

Een kwestie van schakelen op basis van je meter, met een P1 dongeltje e.d.

Wel oppassen dat je boiler in winter ook een keer aan moet. Of wennen aan koud douchen.
Schiet niet echt op. WP boiler verbruikt niet meer dan 2 kWh per dag of je moet een heel groot gezin hebben.
En een beetje PV systeem 4000Wp levert toch 20 kWh per dag op in deze tijd van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:14
Zo veel reacties op Tweakers en NU en overal waar mensen zeggen apparaten aan als de stroom goedkoop is, alsof iedereen 20 industriele apparaten heeft staan. Een gemiddeld huishouden krijgt toch niet meer dan 3 a 4kWh ofzo per dag op of wat?
Eerder 7-10kWh per dag, maar inderdaad juist in de zomer minder vanwege langer licht, geen pompen voor verwarming e.d.
Was drogen doe je ook al niet machinaal in de zomer, niets lekkerder en schoner dan zongedroogd.

Misschien de airco aan met het raam open, om de buitenlucht te koelen? Ook dan moet je nog met een accu werken om te voorkomen dat je ineens 2kW staat te stoken terwijl er een wolkje voorbij drijft...

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Microkid schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:16:
Ik zie gouden bergen voor een bedrijf dat een stand-alone accu kan bouwen die je gewoon in het stopcontact prikt. Overdag opladen met de zonnestroom. Druk je s'avonds op een knopje, dan levert het ding bijv 200W of 300W continu terug, genoeg voor je avond verbruik. :)

Is deze ooit van de grond gekomen? https://mtsprout.nl/impact/mygrid-draagbare-thuisbatterij
https://www.mygrid.energy/nl

(het is natuurlijk van de zotte dat mensen nu hun panelen gaan uitzetten of meer electra gaan gebruiken omdat salderen straks niet meer kan en er een terugleverboete komt. Nederland schiet met die nieuwe regels zichzelf in de voet om het land groener te maken....)
ja zie, https://www.mygrid.energy/nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:26

Lief Adje

Love is in the air

mawashigeri schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:24:
[...]

Eerder 7-10kWh per dag, maar inderdaad juist in de zomer minder vanwege langer licht, geen pompen voor verwarming e.d.
Was drogen doe je ook al niet machinaal in de zomer, niets lekkerder en schoner dan zongedroogd.

Misschien de airco aan met het raam open, om de buitenlucht te koelen? Ook dan moet je nog met een accu werken om te voorkomen dat je ineens 2kW staat te stoken terwijl er een wolkje voorbij drijft...
Waar denk je dat die koelte vandaan komt? Juist buiten _O-

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
Peterhardenberg schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:23:
Schiet niet echt op. WP boiler verbruikt niet meer dan 2 kWh per dag of je moet een heel groot gezin hebben.
En een beetje PV systeem 4000Wp levert toch 20 kWh per dag op in deze tijd van het jaar.
Klopt precies, mijn 8kWp schommelt rond de 40 met als absolute maximum ca. 50 (juni vorig jaar).
Als het heel warm is wil de WP boiler nog wel eens overstappen op de waterkoker (COP=1) om de compressor te sparen, maar ook dan blijft het bij zo'n 3kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:42
[...]

Ons basisverbruik is 28,8 kWh per dag.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Lief Adje schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:27:
[...]

Waar denk je dat die koelte vandaan komt? Juist buiten _O-
Joh... ;)

Niettemin: de PV panelen produceren de kWh 'gratis' en worden net zo warm bij niet-produceren. Die kWh aan de aanvoerkant (warmte) levert 3-4kWh aan kou aan de andere kant, dus al met al is het volgens mij nog steeds beter om de kWh warmte in te zetten voor algehele balans!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mawashigeri
John245 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:28:
[...]

Zolderboer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Nee. Vijver met 2 pompen en servers. En redundant netwerk/NAS.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 07:40

OmeJoyo

This is me

[...]

Gemiddelde is 7 kWh per dag voor Nederland. En daar hoef je echt weinig geks voor te doen eigenlijk.

Probleem is vooral dat je een groot deel van het verbruik niet kan verplaatsen, tenzij hooguit met een thuisaccu maar die usecase is financieel ook (nog) niet aantrekkelijk.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:45
John245 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:28:
[...]
Basis vebruik, wat komt daar nog meer bij dan?

En @JDx als voorbeeld, wij zitten op circa 11500 kWh / jaar, dat is 31,5 kWh per dag. Maar dat is gemiddeld en incl. WP en EV. Dus geen gas meer (voor verwarmen/koken) en geen brandstof (voor auto) voor 30K km/jaar. Direct eigen verbruik circa 4400 kWh maar we nemen dus nog wel 7100 kWh af (salderen we nu nog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
rube schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:35:
[...]

Basis vebruik, wat komt daar nog meer bij dan?

En @JDx als voorbeeld, wij zitten op circa 11500 kWh / jaar, dat is 31,5 kWh per dag. Maar dat is gemiddeld en incl. WP en EV. Dus geen gas meer (voor verwarmen/koken) en geen brandstof (voor auto) voor 30K km/jaar. Direct eigen verbruik circa 4400 kWh maar we nemen dus nog wel 7100 kWh af (salderen we nu nog).
  1. water/water warmtepomp (verbruikt niet zo veel)
  2. inductiekookplaat
  3. Combimagnetron
  4. Stofzuiger
  5. Vaatwasser
  6. Wasmachine
  7. Waterkoker
  8. Hogedrukreiniger
  9. ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
Martijn.C.V schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:02:
Ik denk dat m'n grootste frustratie is dat het mijn probleem wordt gemaakt. We zetten al zoveel mogelijk de dingen aan als ze zon schijn, we rijden met 1 auto elektrisch die we zo veel mogelijk overdag laden. Ik hou me aan alle spelregels, maar alsnog ben ik de dupe.
Dit is inderdaad tenenkrommend hoe een technisch achtergrondprobleem (energievoorziening) de consument in de maag gesplitst wordt, met name omdat onze middelen en invloed op gebeurtenissen minimaal zijn.
Een wispelturige overheid die desondanks wel voluit 'vergroenings'belastingen heft geeft nog minder vertrouwen.
Waar vervolgens die stroomleveranciers zelf wel een zonnepark mogen bouwen, waardoor ze het probleem enkel groter maken! En wij als plebs worden afgeschreven. Omdat zij dus waardeloos inkopen hebben wij dit probleem..?
Als een energiebedrijf een zonnepark uitschakelt krijgen ze op basis van de kWp een vergoeding voor de niet geleverde stroom. Producerende consumenten zijn een directe concurrent van de winst van zowel producenten als leveranciers, die worden dus graag met behulp van de overheid en door belasting betaalde subsidies uitgeschakeld.
Welkom in de lobbycratie zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
10kWh tot 12kWh per dag, en dat is na overal energy sockets op te hebben gezet.

Elektrische badkamerverwarming, vloerverwarmingpomp, Quooker, ovens, inductie koken, NAS/laptops/etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timetje100
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-09 16:49
https://www.zonneplan.nl/...6errF6AVQYVcaAoKTEALw_wcB

Zou dit soort thuisbatterij die op het goedkoopste moment energie inkoopt een oplossing zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
_starbuck_ schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:50:
Er staat ook: "(met ingang van 2027 in één keer)".

Dat zou dus beteken dat de geleidelijke afbouw van de baan is.
Ja, dat is hun voorstel, maar eerst eens zien of ze de eerste 6 mnd gaan overleven, en dan moeten ze dit ook nog door de EK zien te krijgen, waar ze dus geen meerderheid in hebben. Ze hebben hierbij dus het CDA en of D66 nodig.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Pagina: 1 2 ... 31 Laatste

Let op:
Voor algemene politieke praat is er
De landelijke Nederlandse politiek in AWM.
Klagen over terugleverboetes kan in De zonnepanelen-boete.