Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 25-09 15:13
RobbieB schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:55:
[...]

Betreft dus specifiek deze passage in het contract van deze zaak:
[Afbeelding]
Dat is het contract. Echter in de voorwaarden van 2017 (die ik heb gekregen bij mijn 3 jarig contract in april 2024) staat het volgende:

"Artikel 4. Wekt u ook zelf elektriciteit op?
4.1. Wekt u op uw adres zelf (duurzame) elektriciteit op, bijvoorbeeld
met zonnepanelen, dan verminderen wij uw afgenomen
elektriciteit met de door u teruggeleverde elektriciteit.
4.2. Wekt u zelf meer elektriciteit op dan u heeft verbruikt,
dan ontvangt u hiervoor van ons de afgesproken
terugleververgoeding.
4.3. Wekt u voor het eerst elektriciteit op, dan moet u ook bij
uw netbeheerder melden dat u elektriciteit gaat opwekken"

en valt onder Privaatrecht en kan/mag Vattenfall niet eenzijdig aanpassen daar zijn nu uitspraken over Hof Amsterdam meende zelfs ook in hoger beroep kan nog cassatie worden gevolgd en die is redelijk kansloos.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Snarfie31 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 16:19:
[...]

Dat is het contract. Echter in de voorwaarden van 2017 (die ik heb gekregen bij mijn 3 jarig contract in april 2024) staat het volgende:

"Artikel 4. Wekt u ook zelf elektriciteit op?
4.1. Wekt u op uw adres zelf (duurzame) elektriciteit op, bijvoorbeeld
met zonnepanelen, dan verminderen wij uw afgenomen
elektriciteit met de door u teruggeleverde elektriciteit.
4.2. Wekt u zelf meer elektriciteit op dan u heeft verbruikt,
dan ontvangt u hiervoor van ons de afgesproken
terugleververgoeding.
4.3. Wekt u voor het eerst elektriciteit op, dan moet u ook bij
uw netbeheerder melden dat u elektriciteit gaat opwekken"

en valt onder Privaatrecht en kan/mag Vattenfall niet eenzijdig aanpassen daar zijn nu uitspraken over Hof Amsterdam meende zelfs ook in hoger beroep kan nog cassatie worden gevolgd en die is redelijk kansloos.
Bovenstaande staat in de Algemene Voorwaarden van alle leveranciers aangezien die gezamenlijk zijn opgesteld. Maar contract en productvoorwaarden gaan boven de Algemene Voorwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snarfie31
Novax schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 16:41:
[...]

Bovenstaande staat in de Algemene Voorwaarden van alle leveranciers aangezien die gezamenlijk zijn opgesteld. Maar contract en productvoorwaarden gaan boven de Algemene Voorwaarden.
Ligt stuk genuanceerder.

In mijn contract/voorwaarden uit 2017 staat salderen echter privaatrechtelijk geregeld: de door mij opgewekte elektriciteit wordt weggestreept tegen mijn verbruik en ik ontvang de afgesproken terugleververgoeding. Er wordt nergens verwezen naar de wet, wat betekent dat dit recht contractueel vastligt, los van wettelijke verplichtingen.

Tot 1 januari 2027 geldt salderen zowel wettelijk als contractueel. Vanaf die datum vervalt de wettelijke plicht tot salderen, maar omdat mijn contract dit zelfstandig contractueel regelt, blijft het salderingsrecht in principe van kracht zolang het contract loopt. Rechters hebben in vergelijkbare gevallen (Budget Energie, rechtbank Amsterdam, nov/dec 2024) bevestigd dat contractuele salderingsafspraken bindend zijn en dat eenzijdige wijzigingen via algemene voorwaarden ongeldig kunnen zijn.

Kortom: mijn salderingsrecht vloeit voort uit de privaatrechtelijke overeenkomst. De leverancier kan zich hier niet op beroepen via algemene voorwaarden of door te wijzen op wetswijzigingen, zolang de bepaling in het contract duidelijk is geformuleerd. Mooi toch oOo

[ Voor 3% gewijzigd door Snarfie31 op 23-09-2025 18:18 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Snarfie31 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 17:45:
[...]

Ligt stuk genuanceerder.

In mijn contract/voorwaarden uit 2017 staat salderen echter privaatrechtelijk geregeld: de door mij opgewekte elektriciteit wordt weggestreept tegen mijn verbruik en ik ontvang de afgesproken terugleververgoeding. Er wordt nergens verwezen naar de wet, wat betekent dat dit recht contractueel vastligt, los van wettelijke verplichtingen.

Tot 1 januari 2027 geldt salderen zowel wettelijk als contractueel. Vanaf die datum vervalt de wettelijke plicht tot salderen, maar omdat mijn contract dit zelfstandig contractueel regelt, blijft het salderingsrecht in principe van kracht zolang het contract loopt. Rechters hebben in vergelijkbare gevallen (Budget Energie, rechtbank Amsterdam, nov/dec 2024) bevestigd dat contractuele salderingsafspraken bindend zijn en dat eenzijdige wijzigingen via algemene voorwaarden ongeldig kunnen zijn.

Kortom: mijn salderingsrecht vloeit voort uit de privaatrechtelijke overeenkomst. De leverancier kan zich hier niet op beroepen via algemene voorwaarden of door te wijzen op wetswijzigingen, zolang de bepaling in het contract duidelijk is geformuleerd. Mooi toch oOo
Ik ken je contract verder niet, ik wilde alleen maar aangeven dat als er specifieke voorwaarden over salderen in je contract of productvoorwaarden staan dat die Artikel 4.1 van de Algemene Voorwaarden kunnen vervangen of verduidelijken. Iedereen heeft het Artikel 4.1 wat je citeert er in staan maar het is dus niet zo dat iedereen dan puur op basis daarvan aanspraak kan maken op salderen. Bij jou heb je blijkbaar verder niets in je contract of productvoorwaarden over salderen staan, dus jij zou daar eventueel wel aanspraak op kunnen maken.

• Snarfie31
Novax schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 18:43:
[...]

Bij jou heb je blijkbaar verder niets in je contract of productvoorwaarden over salderen staan, dus jij zou daar eventueel wel aanspraak op kunnen maken.
Dat laatste is van belang maar vermoed bij de meeste geregeld indien je niet na mei of juni 2024 bent overgegaan.
Ik reken me zeker niet rijk vrees dat die Energie cowboys bijvoorbeeld met lobby werk van van Nieuwenhuizen er als nog onder uitkomen.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:10
Mocht iemand nog illusies hebben:
Wie zonnepanelen bezit, kan alvast stoppen met hopen: salderen keert niet terug na verkiezingen

Zonnepaneelbezitters die hopen dat de salderingsregeling na de verkiezingen terugkomt, kunnen die hoop maar beter opgeven. Praktisch geen enkele partij spreekt zich in zijn verkiezingsprogramma uit over de gunstige regeling voor zonnestroom. Dat is op het eerste oog verrassend, want de meeste Nederlanders willen de regeling terug, aldus een peiling van Independer. 71 procent van de zonnepaneelbezitters zegt zelfs te willen stemmen op een partij die het salderen redt.

Het terughalen van de regeling lijkt als verkiezingsbelofte een inkoppertje. Toch noemt enkel de SP het in zijn programma, en dan in de ietwat vage vorm van ‘een nieuw systeem’ dat huishoudens met een kleine portemonnee ten goede komt. Trouw vroeg andere partijen of ze achter de schermen iets van plan zijn met salderen, maar kreeg geen enkele instemmende reactie.

Schone energie voor huishoudens komt wel op andere manieren terug in de verkiezingsprogramma’s. D66 wil dat mensen zonnepanelen kunnen huren, de VVD wil daar onderzoek naar. De PvdD wil alle huizen klimaatneutraal in 2030, de SP op elk dak een zonnepaneel, op kosten van de staat. De PVV hoeft helemaal geen ‘gekkigheid’ zoals zonne- en windenergie.

Voor subsidies op batterijen zullen de brancheclubs flink gaan lobbyen als de formatie aanbreekt. Toch zijn deskundigen het er niet over eens of dit een zinvolle opvolger van de salderingsregeling is. Hoogleraar Mulder denkt niet dat thuisbatterijen de oplossing voor netcongestie zijn. “Ze creëren ook netcongestie, als particulieren met stroom gaan handelen op de energiemarkt.”

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 25-09 17:31
hoevenpe schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:43:
Mocht iemand nog illusies hebben:

[...]
"D66 wil dat mensen zonnepanelen kunnen huren, de VVD wil daar onderzoek naar"

Het zegt wat over de kennis van de diversen partijen op dit gebied als ze niet weten dat dit gewoon al kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
hanev001 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:14:
[...]

"D66 wil dat mensen zonnepanelen kunnen huren, de VVD wil daar onderzoek naar"

Het zegt wat over de kennis van de diversen partijen op dit gebied als ze niet weten dat dit gewoon al kan.
Bij D66 staat inderdaad letterlijk in het (concept)programma: "We zorgen voor manieren om zonnepanelen te huren." 8)7

Bij de VVD is het echter iets anders dan het artikel suggereert, dit staat er in hun verkiezingsprogramma:
"We zetten in op isolatie en stimuleren het gebruik van warmte, bijvoorbeeld met een warmtepomp. We gaan onderzoeken of dit via leasevormen kan, waarbij isolatie of zonnepanelen via de energierekening worden afbetaald."
Dat was wellicht te ingewikkeld voor de journalist om juist op te schrijven :+
Pagina: 1 ... 31 32 Laatste

Let op:
Voor algemene politieke praat is er
De landelijke Nederlandse politiek in AWM.
Klagen over terugleverboetes kan in De zonnepanelen-boete.