Curtailen is toch gewoon inperken/beperken. Oftewel, zorgen dat er niet meer wordt opgewekt dan X. Het hangt er vanaf welke omvormer je hebt, en of je die dit kan laten doen, volgens mij door op een minder efficiente plek in de opwekkingscurve te laten gaan zitten.mat.hi.as schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:28:
Zullen we het 'affakkelen' van zonnestroom gewoon curtailen noemen? Dat is de gangbaardere term. Affakkelen doen ze maar met die ouderwetse fossiele brandstoffen
En voor de nederlandse puristen, volgens mij is er geen nederlands woord voor, maar ik hou me aanbevolen.
De boiler was ter illustratie; boiler, laadpaal, wasmachine/droger/vaatwasser met 'home connect' etc, er is best wat te doen, maar je apparatuur moet het ondersteunen.Peterhardenberg schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:23:
[...]
Schiet niet echt op. WP boiler verbruikt niet meer dan 2 kWh per dag of je moet een heel groot gezin hebben.
En een beetje PV systeem 4000Wp levert toch 20 kWh per dag op in deze tijd van het jaar.
Alhoewel een niet-WP boiler 3.000 watt kan verstoken, dat kan helpen.
'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '
Ik heb gelukkig nog een Ferrarismeter. Ik heb er geen last van als ze de salderingsregeling afschaffen.
Je hebt gelijk, ik zag in de app alleen gekocht stroom, deze dagen gebruik ik in totaal denk ik 6, ik gebruik van de opgewekte stroom 3 zelf, maar komt nog 3 bij vanuit het net, dus ik zit als alleenstaande op 5-6/dag dan klopt dat gemiddelde wel. Maar meer dan 3kWh zelf opmaken op het moment dat de zon schijt lukt niet.OmeJoyo schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:34:
[...]
Gemiddelde is 7 kWh per dag voor Nederland. En daar hoef je echt weinig geks voor te doen eigenlijk.
Probleem is vooral dat je een groot deel van het verbruik niet kan verplaatsen, tenzij hooguit met een thuisaccu maar die usecase is financieel ook (nog) niet aantrekkelijk.
[ Voor 5% gewijzigd door JDx op 16-05-2024 16:04 ]
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Ik verbruik rond de 20kWh per dag.hoevenpe schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:47:
[...]
10kWh tot 12kWh per dag, en dat is na overal energy sockets op te hebben gezet.
Elektrische badkamerverwarming, vloerverwarmingpomp, Quooker, ovens, inductie koken, NAS/laptops/etc
3 is wel heel erg weinig.
Ja, 6 dus, maar ik heb de afgelopen jaren heel veel gedaan aan energiebesparing. Er draait echt niets onnodigs, heb geen droger, geen server ofzo, 's nachts staat er gewoon op de meter 0kW in gebruik.tmtx schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:04:
[...]
Ik verbruik rond de 20kWh per dag.
3 is wel heel erg weinig.
Heb ook geen diepvries, kook nog op gas. Heb heel veel sokken en ondergoed, dus hoef maar eens in de week te wassen, de vaatwasser eens in de 3 dagen.
[ Voor 11% gewijzigd door JDx op 16-05-2024 16:06 ]
Denk dat je straks verplicht wordt om een Slimme of digitale meter te nemen dat een Ferrarismeter niet meer is toegestaan.tmtx schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:02:
Ik heb gelukkig nog een Ferrarismeter. Ik heb er geen last van als ze de salderingsregeling afschaffen.
quote: Misschien iets om over na te denken.Sjamo schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:32:
Een cop1-kachel gaan gebruiken in de zomer voor het affakkelen van je overtollige zelfopgewekte zonne-energie. Net als je denkt dat je alles hebt gelezen. Omdat je er nog maar een paar centen voor terugkrijgt misschien?
Of je richt je meer op matigen van je energie-/stroomverbruik, en op meer van je opgewekte stroom direct zelf nuttig gebruiken.
Bijvoorbeeld door het maken van warm water overdag op zelf opgewekte energie, elektrisch koelen en verwarmen, liefst warmtepomp, vooral overdag. Misschien tijd voor elektrisch koken waar mogelijk proberen terug te brengen naar de periode waarin je zelf energie opwekt, en misschien de was starten bij voldoende opgewekte energie.
Misschien een erg uitgekauwd en niet erg populair idee, maar volgens mij te verkiezen boven een aantal ideeën die ik hierboven lees.
Naar mijn mening zouden veel mensen veel minder wakker liggen van wel/niet salderen als ze wat kritischer keken naar stroomslurpers in huis zoals oa (onnodige? ) servers of computersystemen die de hele dag aan blijven staan, misschien aquaria waar je eigenlijk niet zoveel meer aan vindt, tuinvijvers met grote filtersystemen die vaak met wat aanpassingen ook vervangen kunnen worden door filtratie op lucht met een minimaal verbruik, koelkasten of biertap-systemen in de schuur die het hele jaar aanstaan voor de enkele keer dat je het gebruikt, waterbedden, bedden met elektrisch verstelbare onderstellen, sta-op-stoelen waarvan de sta-op functie niet gebruikt wordt maar welke wel ingeplugd zitten, tv's die de hele dag aan staan zonder dat er iemand kijkt, ziggo-boxen die qua verbruik getuned kunnen worden of vervangen door een alternatief als tv kijken op je tv mbv een google onderdeel en de Ziggo-app, etc etc.
En dan nog isolatie van je woning natuurlijk.
Wij hebben het stroomverbruik in ons huis onder de loep genomen de afgelopen jaren en zitten op een verbruik van rond de 3000 tot 3200kWh per jaar, waarvan we rond de 1700 kWh afnemen van de energie-leverancier. Los van de positieve invloed die het heeft op de klimaatproblemen, geeft het ook gewoon rust bij al dit soort berichten. Omdat met minder afname bij de energie-leverancier, de impact van prijzen en maatregelen omtrent salderen veel minder invloed hebben.
Misschien iets om over na te denken.
Ik denk dat je niet helemaal goed weet hoe elektra (kWh-tjes ) werken, en wat je er mee kunt doen.
Stel je wekt op een dag 10kWh op, HOE wil je dat wegwerken? ik ben benieuwd
en hoé nu, als er de volgende dag wéér 10 kWh tjes zijn.

Nu is 10 kWh niet eens zo veel (lees de aantallen maar eens hier in het forum),
dan zal je gaan snappen dat wat jij zegt het napraten van bv Jette is, ver van de werkelijkheid.
Zoals door vele hierboven reeds aangekaart.. dit zet GEEN zoden aan de dijk.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Alsof energieboeren het niet op gaat vallen dat jij bijna niks verbruikt. Even een Google maps van je adres en het is ze duidelijk dat je de boel aan het flessen bent.tmtx schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:02:
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Mogelijk een beetje offtopic, maar gezien salderen ongunstig gaat worden zoek ik zinnige dingen die ik kan doen met mn overtollige stroom. En ik bedoel dan wel noemenswaardige hoeveelheden, ik wek 8.6Kwatt-piek op, dus ik heb wat 'budget'.
Het zou een eigen topic kunnen zijn (Wat te doen met mn stroom?), maar ik zat te denken: Zijn er consumenten CO2 scrubbers oid voor buiten? Ik heb de ruimte, ik heb de stroom en ik heb graag schone lucht. En ik snap ook wel dat ik niet zoveel verschil maar, maar alles is iets
Ik heb er nu niets aan, dan iig een beetje.
Weet iemand iets in deze richting, of eventueel alternatieve leuke dingen (en niet minen)? Is dit eigen topic waardig? if so mods: Feel free to move
.
Het zou een eigen topic kunnen zijn (Wat te doen met mn stroom?), maar ik zat te denken: Zijn er consumenten CO2 scrubbers oid voor buiten? Ik heb de ruimte, ik heb de stroom en ik heb graag schone lucht. En ik snap ook wel dat ik niet zoveel verschil maar, maar alles is iets
Weet iemand iets in deze richting, of eventueel alternatieve leuke dingen (en niet minen)? Is dit eigen topic waardig? if so mods: Feel free to move
Wat heb je liever:Cheezborger schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:08:
Had liever de afbouw in stappen gehad. In een keer afschaffen is wel rigoreus.
- In 2025 naar 50%, in 2026 naar 25% en in 2027 naar 0%, of
- In 2027 ineens naar 0%.
Dan heb ik liever het tweede
EU DNS: 86.54.11.100
Je bedoelt zoiets als dit topic?Martijn.C.V schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:15:
Het zou een eigen topic kunnen zijn (Wat te doen met mn stroom?), maar ik zat te denken: Zijn er consumenten CO2 scrubbers oid voor buiten? Ik heb de ruimte, ik heb de stroom en ik heb graag schone lucht. En ik snap ook wel dat ik niet zoveel verschil maar, maar alles is ietsIk heb er nu niets aan, dan iig een beetje.
Weet iemand iets in deze richting, of eventueel alternatieve leuke dingen (en niet minen)? Is dit eigen topic waardig? if so mods: Feel free to move.
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)
je zal moeten wachten op de werkelijke uitwerking of dat tegen die tijd ook nog steeds vrijgesteld is van energiebelasting.timetje100 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:47:
https://www.zonneplan.nl/...6errF6AVQYVcaAoKTEALw_wcB
Zou dit soort thuisbatterij die op het goedkoopste moment energie inkoopt een oplossing zijn?
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Wij proberen zuinig te doen maar dat redden we nietJDx schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:08:
[...]
Zo veel reacties op Tweakers en NU en overal waar mensen zeggen apparaten aan als de stroom goedkoop is, alsof iedereen 20 industriele apparaten heeft staan. Een gemiddeld huishouden krijgt toch niet meer dan 3 a 4kWh ofzo per dag op of wat?
Gemiddeld 7,9kWh/dag totaal gebruik (2885 kWh afgelopen 12 maanden).
Gemiddeld 4,65kWh/dag afname van energie-leverancier (1697kWh afgelopen 12 maanden).
Gemiddeld basisverbruik (alles dat hier praktisch altijd aanstaat zoals koelkast, vriezer, wifi, router, omvormers+bijbehorende units enphase, standby airco en wpb), voordeurbel etc) 2,4kWh/dag (afgelopen 12 maanden).
Direct verbruik láger??? in de zomer??Sjamo schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:40:
[...]
Nee, het percentage direct verbruik van ons totale verbruik wordt hoger in de zomermaanden. Deze maand (mei) tot nu toe is dat percentage 69,3%.
Dus 56,8kWh van de totaal gebruikte 82kWh tot nu toe deze maand komen van onze eigen zonnepanelen.
We hebben in diezelfde periode 255kWh teruggeleverd naar de energie-leverancier.
Maar afgenomen, en zonder salderen dus in rekening gebracht 25,2kWh.
Wat hier zakt in de zomer tov de winter is het percentage direct verbruik van de totale opwek van de zonnepanelen.
Wij gebruiken overigens ook homewizard, en dat heeft ons enorm geholpen bij het krijgen van inzicht in ons verbruik.
Hoe moet ik dat zien, hoe is de energie verdeling/verbruik in jouw huis?
"normaal" gebruiken energie bewuste mensen juist méér energie in de winter
(omdat ze bv wtp(en) hebben draaien, terwijl er minimale opwek is...
zomer de wtp-en uit en max opwek bv: opwek april 1.000kwh verbruik 100kWh stel alles uit pv, dan slecht 10% van je panelen in gebruik.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Ja, eigen topic waardig. Ik denk in het Duurzame energie en installaties, omdat je er iets zinnigs mee wilt doen.Martijn.C.V schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:15:
Weet iemand iets in deze richting, of eventueel alternatieve leuke dingen (en niet minen)? Is dit eigen topic waardig? if so mods: Feel free to move.
Gaat dat over dit soort hoeveelheden?!One-eye864 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:21:
Je bedoelt zoiets als dit topic?
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)
Met een Ferrarismeter ben je de boel niet aan het flessen.fsfikke schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:13:
Alsof energieboeren het niet op gaat vallen dat jij bijna niks verbruikt. Even een Google maps van je adres en het is ze duidelijk dat je de boel aan het flessen bent.
Zullen ze dan toch eerst een nieuwe wet voor moeten maken en aannemen.TVL schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:07:
Denk dat je straks verplicht wordt om een Slimme of digitale meter te nemen dat een Ferrarismeter niet meer is toegestaan.
niet gezond voor een lange levensduur van warmtepompen...FreakNL schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:47:
Zijn er eigenlijk L/L warmtepompen (airco's) die je kan laten inschakelen op het moment dat je aan het terugleveren bent en uitschakelen als je niet aan het terugleveren bent?
Dat is overigens natuurlijk ook wel relatief simpel zelf te regelen met domotica maar dan moet je ze niet voor verwarmen willen gebruiken of je moet een soort override inbouwen..
Al met al kan het best nuttig zijn om te koelen op het moment dat je veel overschot hebt.. Maar dat is wel pas als de saldering eraf is.. Tot die tijd ga ik iig maximaal terugleveren om de TVT kort te maken.
Ik ben ff aan het skimmen op en pagina drie: Het enige zinnige dat ik heb gezien is een zwembad verwarmen. Al voelt dat ook wel een beetje voor de kat zn ... stoken, nou kan ik me daar nog iets bij voorstellen.Truus01 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:24:
[...]
Ja, eigen topic waardig. Ik denk in het Duurzame energie en installaties, omdat je er iets zinnigs mee wilt doen.
[...]
Gaat dat over dit soort hoeveelheden?!
Zo'n topic is er bij mijn weten wel, maar dit vind ik ook het vreemde aan deze (steeds) wijzigende regels, en ook een nadeel aan de gekozen route. Dat salderen niet blijft bestaan, lijkt mij logisch. Maar kom dan met zinnige regelgeving waardoor je eigenlijk niet veroorzaakt dat men (on)zinnige dingen gaat verzinnen (je bent op zoek naar iets zinnigs, maar je geeft zelf ook aan dat het prima zonder zo'n CO2 scrubber kan, dus eigenlijk is het dan ook onzinnig) en de stroom die over is dan maar zelf weer verbruikt.Martijn.C.V schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:15:
Mogelijk een beetje offtopic, maar gezien salderen ongunstig gaat worden zoek ik zinnige dingen die ik kan doen met mn overtollige stroom. En ik bedoel dan wel noemenswaardige hoeveelheden, ik wek 8.6Kwatt-piek op, dus ik heb wat 'budget'.
Het zou een eigen topic kunnen zijn (Wat te doen met mn stroom?), maar ik zat te denken: Zijn er consumenten CO2 scrubbers oid voor buiten? Ik heb de ruimte, ik heb de stroom en ik heb graag schone lucht. En ik snap ook wel dat ik niet zoveel verschil maar, maar alles is ietsIk heb er nu niets aan, dan iig een beetje.
Het mes snijdt i.m.o. met dit soort dingen echt aan 2 (of iig meerdere) kanten,
- Enerzijds gaan mensen meer (zelf) verbruiken en/ of zonnepanelen zo nu en dan uitschakelen en komt er minder overtollige energie op het net, je hebt dus minder problemen met de net capaciteit
- Anderzijds is er minder (groene) energie op het net beschikbaar voor andere partijen, dus het wordt weer (op basis van Gasprijzen, en met opwek door verbranding van Gas) ingekocht/ gecreëerd door energieleveranciers
- Zowel het klimaat als de consument zullen de nadelen ondervinden
M.a.w.: we gaan méér energie gebruiken ipv zuiniger met de energie omgaan, we leveren minder terug, er is dus voor mensen/ bedrijven die meer gebruiken dan opwekken, of helemaal niet opwekken minder groene energie beschikbaar.
Wat wordt er nu eigenlijk beter van een dergelijke aanpassing van de regelgeving, anders dan (meer en stabielere inkomsten voor energieleveranciers én daarmee ook meer en stabielere inkomsten voor de overheid)?
Denk je dat die energieboeren die terugleverboetes invoeren het leuk vinden dat jij die omzeilt?Truus01 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:26:
[...]
Met een Ferrarismeter ben je de boel niet aan het flessen.
Misschien snap ik het inderdaad niet goed. Enlighten meHansieo schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:13:
[...]
quote: Misschien iets om over na te denken.
Ik denk dat je niet helemaal goed weet hoe elektra (kWh-tjes ) werken, en wat je er mee kunt doen.
Stel je wekt op een dag 10kWh op, HOE wil je dat wegwerken? ik ben benieuwd![]()
en hoé nu, als er de volgende dag wéér 10 kWh tjes zijn.![]()
Nu is 10 kWh niet eens zo veel (lees de aantallen maar eens hier in het forum),
dan zal je gaan snappen dat wat jij zegt het napraten van bv Jette is, ver van de werkelijkheid.
Zoals door vele hierboven reeds aangekaart.. dit zet GEEN zoden aan de dijk.
Volgens mij zitten we hier in het topic over salderen. Ik heb het over hoe je je verbruik lager kan maken en hoe je je direct verbruik van de opwek, de zelfvoorziening, genoemd % direct verbruik van totaal verbruik) kan verhogen om de impact van het eventuele stoppen van salderen gedeeltelijk op te vangen.
Volgens mij zitten we hier niet in het topic over hoe fakkel ik al mijn opwek direct af want ik wil voor zo weinig vergoeding niets terug leveren. Of, ik wil zo min mogelijk variabele terugleverkosten betalen.
Dus hoe klopt het niet wat ik zeg?
Percentueel lager, in de winter wek je een fractie op maar dat gebruik je dan ook bijna helemaal direct.Hansieo schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:24:
Direct verbruik láger??? in de zomer??
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Nee, maar dat is hun probleem, niet het mijne. Ik ben de boel niet aan het flessen. Ik heb een legale goedgekeurde meter.fsfikke schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:32:
[...]
Denk je dat die energieboeren die terugleverboetes invoeren het leuk vinden dat jij die omzeilt?
Wat energieboeren vinden zal ons aller anus oxideren, het is nog steeds legaal. Een wet die ze verbied is er (nog) niet.fsfikke schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:32:
Denk je dat die energieboeren die terugleverboetes invoeren het leuk vinden dat jij die omzeilt?
uw wens is reeds in vervulling,Martijn.C.V schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:15:

@Martijn.C.V is juist niet op zoek naar zinloos affakkelen, maar het zinvol in te zetten...Hansieo schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:37:
[...]
uw wens is reeds in vervulling,de rekening zal ik u per omgaande doen toekomen....
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2218480
Ja en dat is dus niet bepaald goed voor het milieu. Panelen of niet.
Maakt verder niet uit hoor want ik doe er vrolijk aan mee, de wereld is toch niet te redden.
Maar we moeten niet doen alsof dit groen is.. Ook niet met een paar paneeltjes op het dak. Groen is de energiebehoefte verlagen. Maar dat willen we niet met zijn allen..
[ Voor 37% gewijzigd door FreakNL op 16-05-2024 16:52 ]
ok, toelichting:Sjamo schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:32:
[...]
Misschien snap ik het inderdaad niet goed. Enlighten me
Volgens mij zitten we hier in het topic over salderen. Ik heb het over hoe je je verbruik lager kan maken en hoe je je direct verbruik van de opwek, de zelfvoorziening, genoemd % direct verbruik van totaal verbruik) kan verhogen om de impact van het eventuele stoppen van salderen gedeeltelijk op te vangen.
Volgens mij zitten we hier niet in het topic over hoe fakkel ik al mijn opwek direct af want ik wil voor zo weinig vergoeding niets terug leveren. Of, ik wil zo min mogelijk variabele terugleverkosten betalen.
Dus hoe klopt het niet wat ik zeg?
Energie slurpers zuiniger maken/vervangen?, kost GELD en dan vervolgens gestraft worden omdat je minder kunt salderen en méér van je kWh-tjes in betalings regelingen komen.....
klopt, je gaat procentueel... wat verschuiven, maar in kWh tjes ben je de Pisang (€)
Sladeer-afschaf pijn ga je dus NIET oplossen... en het simpelste is... zorgen dat het niet bij de E-boer komt...
Ik weet niet waar je dat leest.Hansieo schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:24:
[...]
Direct verbruik láger??? in de zomer??
Hoe moet ik dat zien, hoe is de energie verdeling/verbruik in jouw huis?
"normaal" gebruiken energie bewuste mensen juist méér energie in de winter
(omdat ze bv wtp(en) hebben draaien, terwijl er minimale opwek is...
zomer de wtp-en uit en max opwek bv: opwek april 1.000kwh verbruik 100kWh stel alles uit pv, dan slecht 10% van je panelen in gebruik.
Ik heb het over zelfvoorziening (% dat ons direct verbruik uitmaakt van totaal verbruik) en over zelfverbruik (% dat ons direct verbruik uitmaakt van onze totale opwek).
klopt, maar investeren in zuiniger apparatuur /minder verbruik maak dat je sneller door je "salderings-tegoed" heen bent en dus sneller de klos bent.Truus01 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:39:
[...]
@Martijn.C.V is juist niet op zoek naar zinloos affakkelen, maar het zinvol in te zetten...
Dit verbeteren kost óók nog eens geld... en dat lijkt mij dus niét zijn bedoeling...
De Koi''s willen ook een goed milieu in de vijverFreakNL schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:49:
[...]
Maakt verder niet uit hoor want ik doe er vrolijk aan mee, de wereld is toch niet te redden.
Maar we moeten niet doen alsof dit groen is.. Ook niet met een paar paneeltjes op het dak. Groen is de energiebehoefte verlagen. Maar dat willen we niet met zijn allen..
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Laat gerust even je berekening zien...Sjamo schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:51:
[...]
Ik weet niet waar je dat leest.
Ik heb het over zelfvoorziening (% dat ons direct verbruik uitmaakt van totaal verbruik) en over zelfverbruik (% dat ons direct verbruik uitmaakt van onze totale opwek).
Zojuist op Radio2: 2de kamerleden van de betrokken partijen mogen zelf bepalen hoe ze gaan stemmen over de voorstellen die door de ministers worden ingediend.
Dat wordt dus óf dikke ruzie óf gewoon het doorzetten van bestaand beleid (met extra getreuzel)
Joost Vullings had in de wandelgangen ook al van een aantal kamerleden van coalitie-partijen gehoord 'dat staat er allemaal wel in, maar dat gaat dus never nooit gebeuren'
Hij zei er niet bij waar dat precies over ging.
Ik zie salderen wel verdwijnen met 30% minder in 2027, nog 's 30 in 2028 en dan de laatste 40% in 2029
Dat wordt dus óf dikke ruzie óf gewoon het doorzetten van bestaand beleid (met extra getreuzel)
Joost Vullings had in de wandelgangen ook al van een aantal kamerleden van coalitie-partijen gehoord 'dat staat er allemaal wel in, maar dat gaat dus never nooit gebeuren'
Ik zie salderen wel verdwijnen met 30% minder in 2027, nog 's 30 in 2028 en dan de laatste 40% in 2029
Dat zou kunnen. Maar ze weten niet dat ik zonnepanelen heb.TVL schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:07:
[...]
Denk dat je straks verplicht wordt om een Slimme of digitale meter te nemen dat een Ferrarismeter niet meer is toegestaan.
Dus zo'n vaart zou het niet lopen.
Dat weten ze wel. Want die heb je verplicht aan moeten geven.tmtx schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:56:
[...]
Dat zou kunnen. Maar ze weten niet dat ik zonnepanelen heb.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Eh, die ben je wel verplicht aan te melden bij energieleveren.nltmtx schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:56:
Dat zou kunnen. Maar ze weten niet dat ik zonnepanelen heb.
Het spijt me. Ik ben eerder normaal op je reacties ingegaan maar ik begrijp nu dat je vooral prettig wil "ranten" tegen de veranderlijke overheid en er was nog iets. Ik had eerder al mijn excuus aangeboden voor mijn reactie maar ik begrijp dat je dat gemist hebt.Hansieo schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:50:
[...]
ok, toelichting:
Energie slurpers zuiniger maken/vervangen?, kost GELD en dan vervolgens gestraft worden omdat je minder kunt salderen en méér van je kWh-tjes in betalings regelingen komen.....
klopt, je gaat procentueel... wat verschuiven, maar in kWh tjes ben je de Pisang (€)
Sladeer-afschaf pijn ga je dus NIET oplossen... en het simpelste is... zorgen dat het niet bij de E-boer komt...
Bij deze voor jou
Wat versta jij onder bijna niks?fsfikke schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:13:
[...]
Alsof energieboeren het niet op gaat vallen dat jij bijna niks verbruikt. Even een Google maps van je adres en het is ze duidelijk dat je de boel aan het flessen bent.
Met panelen verbruik ik nog zo'n 8000 per jaar van het net.
Dus denk niet dat het opvalt.
Zou niet weten waarom. Er is geen toegevoegde waarde om dat te doen.Novax schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:57:
[...]
Eh, die ben je wel verplicht aan te melden bij energieleveren.nl
Een vriend van me verhuurt een bedrijfshal en hij verkoopt energie aan de huurder.
Energie die hij opwekt met de panelen die op het dak van het pand liggen.
De huurder is goedkoper uit en hij houdt een aardig centje over.
Zie zoiets ook nog wel gaan gebeuren met buren onderling.
Stroom verkopen aan mensen zonder panelen.
Energie die hij opwekt met de panelen die op het dak van het pand liggen.
De huurder is goedkoper uit en hij houdt een aardig centje over.
Zie zoiets ook nog wel gaan gebeuren met buren onderling.
Stroom verkopen aan mensen zonder panelen.
https://www.energieleveren.nl/faqtmtx schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:58:
Zou niet weten waarom. Er is geen toegevoegde waarde om dat te doen.
Staat ook in de algemene voorwaarden van je energieleverancier.Het registreren van uw elektriciteitsopwekker is wettelijk verplicht volgens de Europese en Nederlandse wet- en regelgeving.
Welke berekening wil je zien dan? En met welk doel? Zijn retorische vragen. Ik heb al verschillende getallen van ons verbruik genoemd waar ik dacht dat het zinnig was. Hier zie ik dat niet.
Verder denk ik dat de wisseling tussen ons weinig nuttigs bijdraagt aan het topic, dus ik stop hier verder mee.
Met 30 van de 75 zetels in de 1ste kamer zie ik nog wel wat meer obstakels voor het doorvoeren van deze afschaffing..Rzaan schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:55:
Zojuist op Radio2: 2de kamerleden van de betrokken partijen mogen zelf bepalen hoe ze gaan stemmen over de voorstellen die door de ministers worden ingediend.
Desalniettemin per toeval vandaag de berekening gemaakt wat we verbruiken per jaar, wat we overhouden en wat de impact van een thuis accu is. Momenteel; geen impact behalve dan dat ik een andere leverancier moet zoeken nu Vattenfall me een boete gaat geven. Prima, op naar een ander en door. Als deze 1 jan 2027 regeling er echt door gaat, dan is een accu de overweging waard, maar de ROI gaat dan ook een kleine 10 jaar kosten alleen maar om ~2800 kWu per jaar op te vangen..
Ik heb vorig jaar een brief van Stedin ontvangen waarin stond dat ze een vermoede had dat ik zonnepanelen had, maar dat deze niet zijn geregistreerd op de betreffende site.tmtx schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:58:
[...]
Zou niet weten waarom. Er is geen toegevoegde waarde om dat te doen.
De panelen zaten er al op sinds de oplevering van het huis. Ik ging ervan uit dat ze hiervan op de hoogte waren. Maar na twee jaar was dat blijkbaar niet zo.
Ik kreeg zojuist een mail van Vattenfall.
Daar staat o.a. dit in : Voor de stroom die u teruglevert ontvangt u nu een vergoeding van € 0,076 per kWh. Vanaf 1 juli 2024 gaat u € 0,123 per kWh ontvangen.
Maar ik moet ook Vaste terugleverkosten per schaal gaan betalen.
Bijvoorbeeld deze schaal: 4.500 tot 5.000 kWh = € 482,-
Als ik dan 5.000 teruglever krijg ik daarvoor 5.000 x € 0,123 = € 615,-
Ik hou dan over € 615 - € 482 = € 133,-
Daar staat o.a. dit in : Voor de stroom die u teruglevert ontvangt u nu een vergoeding van € 0,076 per kWh. Vanaf 1 juli 2024 gaat u € 0,123 per kWh ontvangen.
Dat weet je niet: mischien heeft hij wel een warmtepomp en EV?FreakNL schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:49:
De warmtepomp staat in mijn profielhoevenpe schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 17:08:
[...]
Dat weet je niet: mischien heeft hij wel een warmtepomp en EV?
Ah, dat we meer krijgen per kWu had ik nog niet mogen vernemen van onze energieboer. Kan ik weer op nieuw gaan rekenenRzaan schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 17:08:
Ik kreeg zojuist een mail van Vattenfall.
om zelfVOORZIENING te verbeteren kan je óf nihil gaan gebruikenSjamo schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:51:
[...]
Ik weet niet waar je dat leest.
(flinke nodeloze investeringen als je al goede apparatuur hebt..)
OF... OF..
zorgen dan je meer /breder gaat opwekken, dus niet pal zuid maar zw+zo opstelling EN meer panelen.
Daarmee gaat je zelfVOORZIENING flink omhoog, en laat dát nu juist afgestraft worden, dat meer PV.
En daarmee (extra/betere pv) gaat je beursinhoud evenredig mee naar beneden..
Welkom in Nederland, onbegrijpelijk dit weer…
Naja nog 2 jaar salderen, en daarna Flip ik de hoofdschakelaar van mijn zonnepanelen op permanent uit. En ik hoop dat alle zonnepanelen bezitters dit gaan doen.
Naja nog 2 jaar salderen, en daarna Flip ik de hoofdschakelaar van mijn zonnepanelen op permanent uit. En ik hoop dat alle zonnepanelen bezitters dit gaan doen.
Jij hebt geen model contract neem ik aan?Holk schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 17:12:
[...]
Ah, dat we meer krijgen per kWu had ik nog niet mogen vernemen van onze energieboer. Kan ik weer op nieuw gaan rekenen
EU DNS: 86.54.11.100
Vast tot september dit jaar, heb nog even dus
Vraag me af wat onze zuiderburen en oosterburen van deze discussie vindenCrazyFool schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 17:15:
Waarom zou je ze uitzetten?CrazyFool schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 17:15:
Je kunt ze aanlaten zolang de teruglevergoeding hoger is dan de terugleverboete.
Bij Vattenfall lijkt dit zo te zijn.
Ja en daar gaat gewoon grijze stroom in in de winter.hoevenpe schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 17:08:
[...]
Dat weet je niet: mischien heeft hij wel een warmtepomp en EV?
Minder energievraag is groen, niet je bron inwisselen.
Waarom zou je? Ben je graag een dief van je eigen portemonnee?CrazyFool schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 17:15:
In Duitsland hebben ze meer subsidie, ook voor accu. Mogen ze hier ook doen.Novax schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 17:20:
[...]
Vraag me af wat onze zuiderburen en oosterburen van deze discussie vinden
Maar.. maar... mijn energiemaatschappij heeft 100% groene stroom.FreakNL schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 17:21:
Minder energievraag is groen, niet je bron inwisselen.
We kennen allemaal de staatjes van de EV vs ICE dat die EV na 5-6 jaar "beter" is voor het milieu.
Sec gezien klopt dat maar er zit dus een soort van "terugverdientijd" op de CO2 die uitgestoten wordt bij het fabriceren van die auto. En als je meer rijdt wordt die TVT ook nog eens korter... Dat gaat echt falicant tegen "groen bezig zijn" in natuurlijk... Ik ben met mijn 10K per jaar op mijn 6 jaar oude dinosapslurper natuurlijk gewoon veel groener bezig dan die nieuwe Tesla rijder met 40k/jaar.. (puur op CO2 bekeken)
Is verder off-topic
Sec gezien klopt dat maar er zit dus een soort van "terugverdientijd" op de CO2 die uitgestoten wordt bij het fabriceren van die auto. En als je meer rijdt wordt die TVT ook nog eens korter... Dat gaat echt falicant tegen "groen bezig zijn" in natuurlijk... Ik ben met mijn 10K per jaar op mijn 6 jaar oude dinosapslurper natuurlijk gewoon veel groener bezig dan die nieuwe Tesla rijder met 40k/jaar.. (puur op CO2 bekeken)
Is verder off-topic
[ Voor 20% gewijzigd door FreakNL op 16-05-2024 17:32 ]
Ik heb nog een Ferraris meter nogal wat tweakers denken dat ze dan buiten schot blijven omdat er direct stroom dat je verbruikt (bij mij) op 1 meter word verekend ( letterlijk word terug gedraaid). Echter de slinkse wijze van de energie maatschappijen kent geen grenzen. Indien je zo'n meter hebt kunnen ze toch een schatting maken bijvoorbeeld of een andere slinkse manier vinden.
Wat zijn hier de gedachte over mbt de oude Ferraris meter.
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Dat gaat nooit gebeuren (die schatting).Snarfie31 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 17:31:
Ik heb nog een Ferraris meter nogal wat tweakers denken dat ze dan buiten schot blijven omdat er direct stroom dat je verbruikt (bij mij) op 1 meter word verekend ( letterlijk word terug gedraaid). Echter de slinkse wijze van de energie maatschappijen kent geen grenzen. Indien je zo'n meter hebt kunnen ze toch een schatting maken bijvoorbeeld of een andere slinkse manier vinden.
Het wordt gewoon massale meter-afkeur.
Is dat wettelijk te doen op zo'n korte termijn?FreakNL schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 17:32:
[...]
Dat gaat nooit gebeuren (die schatting).
Het wordt gewoon massale meter-afkeur.
Er zijn meer mensen die geen stroom verbruiken. en alleen terug leveren. met een nieuwe Meterfsfikke schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:13:
[...]
/f/image/m1pwGi6MOvh4ldWcq2eYPyX9.png?f=fotoalbum_large)
Heel zuinig zijn op die oude Ferraris meter.Snarfie31 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 17:31:
In Duitsland krijg je praktisch niks voor je stroom als je het niet zelf verbruikt. Dus dat is geen geweldig voorbeeld voor mensen met PV.Zenix schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 17:27:
[...]
In Duitsland hebben ze meer subsidie, ook voor accu. Mogen ze hier ook doen.
Leuk dat het er staat. Maar ik zie geen toegevoegde waarde om het te doen.Novax schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 17:00:
[...]
https://www.energieleveren.nl/faq
[...]
Staat ook in de algemene voorwaarden van je energieleverancier.
Ik bepaal zelf wel of ik het doe of niet.
Snarfie31 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 17:31:
Het kan natuurlijk zomaar zijn dat ze, net als bij het vorige wetsvoorstel over saldering, een digitale meter verplicht stellen. Dan laat ik even buiten beschouwing of de netbeheerders dit op tijd kunnen vervangen bij iedereen.Peterhardenberg schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 17:54:
Heel zuinig zijn op die oude Ferraris meter.
Omdat het wettelijk verplicht is, is er ook een boete, van maximaal 20.000,= euroNovax schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 17:00:
[...]
https://www.energieleveren.nl/faq
[...]
Staat ook in de algemene voorwaarden van je energieleverancier.
https://www.deenergievergelijker.nl/zonnepanelen/aanmelden
[ Voor 9% gewijzigd door PeteSplit op 16-05-2024 18:09 ]
LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant
Dan wordt het vanzelf 2028 of later...Novax schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:03:
Dan laat ik even buiten beschouwing of de netbeheerders dit op tijd kunnen vervangen bij iedereen.
Ja daar dacht ik ook aan maar stel er is niet genoeg personeel om die meters te vervangen gaat meende ik om 1 a 2 mln meters. En tot overmaat van ramp dienen er nu al een paar mln digitale meters vervangen worden om dat die oude alleen kunnen communiceren met een G1 of G2 gsm netwerk dat binnenkort word uitgefaseerd.Novax schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:03:
[...]
[...]
Het kan natuurlijk zomaar zijn dat ze, net als bij het vorige wetsvoorstel over saldering, een digitale meter verplicht stellen. Dan laat ik even buiten beschouwing of de netbeheerders dit op tijd kunnen vervangen bij iedereen.
Tevens heeft Jetten ook gezegd dat mensen met een Ferraris meter niet hoeven te vrezen dat indien ze niet tijdig kunnen worden vervangen zijn mogen door blijven salderen. Maar ja wat zijn die woorden waard. Meende hier ook gelezen te hebben dat elk kamer lid van de coalitie vrij is om te stemmen wat hij wilt. Ik moet nog zien dat ze 2027 gaan halen als het überhaupt door de TK komt of de coalitie binnen 6 maanden geklapt is over salderen .

[ Voor 3% gewijzigd door Snarfie31 op 16-05-2024 18:21 ]
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
OK, dat is natuurlijk aan jou maar je bent dan wettelijk in overtreding. In Belgie staat daar een hoge boete op. In Nederland voor zover ik weet niet, misschien krijg je gewoon een waarschuwing, maar als de energieleverancier er achter komt kan die een ook herberekening doen.tmtx schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:02:
Leuk dat het er staat. Maar ik zie geen toegevoegde waarde om het te doen.
Echter omdat je 8000 verbruikt lijkt het me niet dat ze er snel achter komen.
Ik kon zo 123 geen bron vinden bij de (r)overheid, dus dan maar deze bron: https://www.deenergievergelijker.nl/zonnepanelen/aanmeldentmtx schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:02:
[...]
Leuk dat het er staat. Maar ik zie geen toegevoegde waarde om het te doen.
/f/image/09v4Irn2KTrTMjxZqHs1nsTA.png?f=fotoalbum_large)
Er vanuitgaande dat het klopt wat hier staat, kan het niet aanmelden je dus (tot) €20.000 kosten.
Lekker zelf weten of je daar iets mee doet, maar dan achteraf graag niet lopen klagen als je straks op de blaren moet zitten.
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
De informatie op die website klopt volgens mij niet, dat is namelijk de boete die Belgie hanteert.PeteSplit schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:08:
Omdat het wettelijk verplicht is, is er ook een boete, van maximaal 20.000,= euro
Het is een Europese regel waardoor je PV moet aanmelden. Misschien hebben ze ook de boetes geharmoniseert.Novax schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:14:
[...]
De informatie op die website klopt volgens mij niet, dat is namelijk de boete die Belgie hanteert.
Het is verplicht om je PV installatie aan te melden. Maar nergens staat dat je geen (terug draaiende) Ferrari’s meter mag hebben.PeteSplit schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:08:
[...]
Omdat het wettelijk verplicht is, is er ook een boete, van maximaal 20.000,= euro
Waar vind ik mijn meternummer?
Bekijk de afbeelding met uitleg voor meer informatie over het meternummer.
Let op: bij oudere meters (Ferraris meters) is het soms nodig de letters V, N, R of E als laatste teken in de reeks van 6 te gebruiken, ondanks dat dit niet op uw meter staat. U gebruikt dan 5 cijfers en daarna een van deze letters. Lukt het niet om met uw adresgegevens en meternummer uw elektriciteitsaansluiting te vinden? Neem dan contact op met uw netbeheerder.
Dit was alles wat ik kon vinden in de voorwaarden die je aanhaalde
De minister heeft alle netbeheerders opdracht gegeven alle meters te vervangen door digitale meters, dit is in 2023 afgerond. Hierdoor is 98% van de aansluitingen de meter vervangen. De overige adressen worden op den duur ook vervangen. Bij weigering van een bewoner moet een zaak aangespannen worden voor de rechter, de kosten van deze zaak, plus het vervangen, komen voor rekening van de bewoner (er zij al meerdere van deze rechtszaken geweest).Novax schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:03:
[...]
[...]
Het kan natuurlijk zomaar zijn dat ze, net als bij het vorige wetsvoorstel over saldering, een digitale meter verplicht stellen. Dan laat ik even buiten beschouwing of de netbeheerders dit op tijd kunnen vervangen bij iedereen.
Ik heb mijn panelen al meer dan 12 jaar. Toen was het niet verplicht.PeteSplit schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:08:
[...]
Nee, de specifieke boete van 150 tot 20.000 euro komt vanuit Belgie (Vlaanderen) omdat die geen saldering hebben, zie https://solarmagazine.nl/...elen-definitief-van-startJohn245 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:16:
Het is een Europese regel waardoor je PV moet aanmelden. Misschien hebben ze ook de boetes geharmoniseert.
Overigens is de € 20.000 alleen voor de grote overtreders, voor kleinverbruikers is het maximaal €1.000, zie https://solarmagazine.nl/...onnepanelen-in-vlaanderen
Voor Nederland kan ik er niets over vinden buiten die sites die de Vlaamse boete over hebben genomen
Dan klopt, maar wetten veranderen.tmtx schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:20:
Ik heb mijn panelen al meer dan 12 jaar. Toen was het niet verplicht.
Geen idee hoe volwassen deze technology al isMartijn.C.V schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:15:
https://www.homepowersolutions.de/en/
In de oude voostellen van afschaffing was het een verplichting om een digitale meter te hebben die teruglevering apart registreert. Neem aan dat dat overeind blijft, dus dat het op zijn minst een digitale (4 telwerken) meter moet hebben wil je terug mogen leveren.Snarfie31 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 17:31:
Let op: Digitale meter hoeft niet perse een slimme meter te zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door IJsbeer op 16-05-2024 18:29 ]
Raar dat het op een nederlandse website staat.Novax schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:23:
[...]
Nee, de specifieke boete van 150 tot 20.000 euro komt vanuit Belgie (Vlaanderen) omdat die geen saldering hebben, zie https://solarmagazine.nl/...elen-definitief-van-start
Overigens is de € 20.000 alleen voor de grote overtreders, voor kleinverbruikers is het maximaal €1.000, zie https://solarmagazine.nl/...onnepanelen-in-vlaanderen
Voor Nederland kan ik er niets over vinden buiten die sites die de Vlaamse boete over hebben genomen
Wat wel op andere nederlandse websites staat, is dat terugleveren dan niet mogelijk zou zijn, maar dat kan dan alleen bij een digitale meter, die er uiteindelijk toch gaat komen.
Dat kan ja, Maar er is nooit gesproken dat je met terugwerkende kracht panelen had moeten aanmelden.
Zonnepanelen aanmelden is met name belangrijk om een terugleververgoeding te krijgen voor de stroom die je teruglevert op het energienet. Zonder aanmelding kan de teruggeleverde stroom niet geregistreerd worden en kan de energieleverancier dit niet met je verrekenen. Erg zonde van het geld als je meer opwekt dan je verbruikt. Want voor dit overschot krijg je een terugleververgoeding per kWh. Je terugverdientijd wordt langer als je die vergoeding niet ontvangt.IJsbeer schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:27:
[...]
In de oude voostellen van afschaffing was het een verplichting om een digitale meter te hebben die teruglevering apart registreert. Neem aan dat dat overeind blijft, dus dat het op zijn minst een digitale (4 telwerken) meter moet hebben wil je terug mogen leveren.
Let op: Digitale meter hoeft niet perse een slimme meter te zijn.
https://www.pricewise.nl/...n/zonnepanelen-aanmelden/
Het is nooit gelukt (in de 2e kamer) om de digitale meter te verplichten. Wat wel gelukt is, dat de minister de netbeheerders heeft opgedragen, om alle meters te vervangen door digitale meters (meter is eigendom van netbeheerder).
Dat is niet veel in het nieuws geweest en dat komt waarschijnlijk omdat het met 100% salderen en een analoge meter in jouw geval niet veel uitmaakt, nu met de terugleverboetes wat meer. Maar als je een nieuw energiecontract afsluit staat het toch echt als verplichting in de algemene voorwaarden (al sinds 2017).tmtx schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:28:
Dat kan ja, Maar er is nooit gesproken dat je met terugwerkende kracht panelen had moeten aanmelden.
[ Voor 3% gewijzigd door Novax op 16-05-2024 18:36 ]
Ik heb wel een aanbod gehad van mijn energie leverancier, en heb daarvan alle voorwaardes doorgenomen en daar staat ook niets over in.Novax schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:35:
[...]
Dat is niet veel in het nieuws geweest en dat komt waarschijnlijk omdat het met 100% salderen en een analoge meter in jouw geval niet veel uitmaakt, nu met de terugleverboetes wat meer. Maar als je een nieuw energiecontract afsluit staat het toch echt als verplichting in de algemene voorwaarden (al sinds 2017).
Het zal niet staan in de specifieke voorwaarden van het contract maar in de "Algemene voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers 2017" waar je ook mee akkoord gaat, die zijn bij energieleveranciers ongeveer allemaal hetzelfde. Dit is bijvoorbeeld die van Greenchoice:tmtx schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:39:
Ik heb wel een aanbod gehad van mijn energie leverancier, en heb daarvan alle voorwaardes doorgenomen en daar staat ook niets over in.
https://www.greenchoice.n...orwaarden-greenchoice.pdf
Daar staat bij artikel 4.3
Wekt u voor het eerst elektriciteit op, dan moet u ook bij uw netbeheerder melden dat u elektriciteit gaat
opwekken (dit kan via www.energieleveren.nl).
Precies. Daar staat : Wekt u voor het eerst elektriciteit opNovax schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:52:
[...]
Het zal niet staan in de specifieke voorwaarden van het contract maar in de "Algemene voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers 2017" waar je ook mee akkoord gaat, die zijn bij energieleveranciers ongeveer allemaal hetzelfde. Dit is bijvoorbeeld die van Greenchoice:
https://www.greenchoice.n...orwaarden-greenchoice.pdf
Daar staat bij artikel 4.3
[...]
De website energieleveren.nl is pas geregistreerd in januari 2011. Dus eerder kon je niets registreren.tmtx schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:56:
[...]
Precies. Daar staat : Wekt u voor het eerst elektriciteit op
Dan is er het volgende :
Dus zoals ik het lees was er voor 27 april 2019 geen verplichte registratie van een teruglevervoorziening. Er staat ook nergens dat je in retrospect je installatie moet registreren als deze voor die datum is geplaatst.Welke verplichting ken ik vanuit wetgeving?
Per 27 april 2019 kent de netcode RfG een registratieplicht voor aangeslotenen in Nederland voor alle typen productie-installaties (Type A t/m D); iedereen die energie gaan leveren aan het net, is verplicht zijn installatie aan te melden op www.energieleveren.nl.
Per 27 april 2021 kent de aangeslotene de plicht om aan te tonen dat de omvormer van de productie-installatie aan de juiste certificering voldoet.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Ze vragen er in ieder geval volwassen prijzen voorjeroenkb schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:25:
[...]
Geen idee hoe volwassen deze technology al is
https://www.homepowersolutions.de/en/
"The smallest version of the Picea 2 costs 99,900 euros. The gross price is the same as the net price, as the sales tax for the device, including storage units, is zero percent. With more storage capacity, the cost rises to up to 140,000 euros. This applies to a new construction where the installation can also be planned. In existing buildings, it can be a bit more complicated, so the amount may increase to up to 160,000 euros."
PV in 2010 met SDE subsidie. Dus ook moeten aanmelden bij CertiQ. Om een of andere reden zijn die toch automatisch geregistreerd bij de netbeheerder.asing schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 19:15:
[...]
De website energieleveren.nl is pas geregistreerd in januari 2011. Dus eerder kon je niets registreren.
Dan is er het volgende :
[...]
Dus zoals ik het lees was er voor 27 april 2019 geen verplichte registratie van een teruglevervoorziening. Er staat ook nergens dat je in retrospect je installatie moet registreren als deze voor die datum is geplaatst.
De netbeheerder is trouwens zeer behulpzaam bij de teruglever registratie. De netbeheerder weet heel veel maar kan helaas niet alles zelf corrigeren (maar dan nemen ze wel netjes contact met je op).
En dan vergeet hij ook nog het eigen gebruik. Dat moet hij dan ook gaan aankopen voor de hoofdprijs. Zijn oproep zal wel niet veel navolging krijgen. Misschien is hij de enige of bedenkt hij zich nog.Rzaan schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 17:20:
[...]
Waarom zou je ze uitzetten?
Je kunt ze aanlaten zolang de teruglevergoeding hoger is dan de terugleverboete.
Bij Vattenfall lijkt dit zo te zijn.
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
Volgens mij voor @Martijn.C.V wel. Lees zijn post erover nog maar eens.Hansieo schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:53:
klopt, maar investeren in zuiniger apparatuur /minder verbruik maak dat je sneller door je "salderings-tegoed" heen bent en dus sneller de klos bent.
Dit verbeteren kost óók nog eens geld... en dat lijkt mij dus niét zijn bedoeling...
Heeft het oa over CO2 scrubbers.
Wat is je bron hiervan? Want dit is geen wet.PeteSplit schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:17:
De minister heeft alle netbeheerders opdracht gegeven alle meters te vervangen door digitale meters, dit is in 2023 afgerond. Hierdoor is 98% van de aansluitingen de meter vervangen. De overige adressen worden op den duur ook vervangen. Bij weigering van een bewoner moet een zaak aangespannen worden voor de rechter, de kosten van deze zaak, plus het vervangen, komen voor rekening van de bewoner (er zij al meerdere van deze rechtszaken geweest).
Kan best zijn dat er nog maar 2% een oude meter heeft, maar ik denk toch wel iets meer.
Ook mag je nog altijd gewoon weigeren. Althans, de netbeheerder kan nog niks verplichten, dus weiger je eigenlijk ook niks. Ik heb deze week nog een brief gekregen en die negeer ik gewoon. Staat ook niet in dat ik dat niet mag, staat ook niet in dat de meter is afgekeurd. Dus eer er rechtszaken komen, dat duurt denk ik nog wel even.
Al zeg jij dat die er zelfs al geweest zijn. Heb je ook daar de bronnen van?
Weigeren van de slimme meterTruus01 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 19:49:
[...]
Wat is je bron hiervan? Want dit is geen wet.
Kan best zijn dat er nog maar 2% een oude meter heeft, maar ik denk toch wel iets meer.
Ook mag je nog altijd gewoon weigeren. Althans, de netbeheerder kan nog niks verplichten, dus weiger je eigenlijk ook niks. Ik heb deze week nog een brief gekregen en die negeer ik gewoon. Staat ook niet in dat ik dat niet mag, staat ook niet in dat de meter is afgekeurd. Dus eer er rechtszaken komen, dat duurt denk ik nog wel even.
Al zeg jij dat die er zelfs al geweest zijn. Heb je ook daar de bronnen van?
Wilt u geen slimme meter? Dan kunt u bij uw netbeheerder de slimme meter weigeren. U behoudt uw huidige energiemeter. Dan kunt u geen gebruik maken van nieuwe diensten en toepassingen om energie te besparen. Ook moet u zelf uw meterstanden doorgeven.
Is uw oude meter echt aan vervanging toe, dan ontvangt u een andere meter. Dit is geen slimme meter, maar een digitale meter die niet op afstand uit te lezen is.
Heeft u een slimme meter geweigerd maar wilt u die later toch aanvragen? Dan mag de netbeheerder kosten voor de slimme meter in rekening brengen.
Bron: Rijksoverheid
Die was er wel al sinds 1998 maar daar werd niets mee gedaan, zie dit artikel uit 2015 met de pdf https://solarmagazine.nl/...d-al-vele-jaren-verplichtasing schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 19:15:
[...]
De website energieleveren.nl is pas geregistreerd in januari 2011. Dus eerder kon je niets registreren.
Dan is er het volgende :
Dus zoals ik het lees was er voor 27 april 2019 geen verplichte registratie van een teruglevervoorziening. Er staat ook nergens dat je in retrospect je installatie moet registreren als deze voor die datum is geplaatst.
Eneco vraagt nu de stand op en ik heb een donkerbruin vermoeden dat ze die ook ergens eind september willen weten. Dan hebben ze een aardig stuk van je teruglevering te pakken.Snarfie31 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 17:31:
De jaarafrekening was voor mij per februari.
Uiteraard ben ik overgestapt.
Ik zou niet weten hoe ze dat kunnen zien.izdp schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 19:56:
[...]
Eneco vraagt nu de stand op en ik heb een donkerbruin vermoeden dat ze die ook ergens eind september willen weten. Dan hebben ze een aardig stuk van je teruglevering te pakken.
De jaarafrekening was voor mij per februari.
Uiteraard ben ik overgestapt.
Als je gewoon meer blijft verbruiken dan je teruglevert valt het niet op.
Vroeger kwamen ze steekproefsgewijs ook nog wel eens langs, of gewoon bij iedereen.tmtx schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:03:
[...]
Ik zou niet weten hoe ze dat kunnen zien.
Als je gewoon meer blijft verbruiken dan je teruglevert valt het niet op.
Let op:
Voor algemene politieke praat is er
De landelijke Nederlandse politiek in AWM.
Klagen over terugleverboetes kan in De zonnepanelen-boete.
Voor algemene politieke praat is er
De landelijke Nederlandse politiek in AWM.
Klagen over terugleverboetes kan in De zonnepanelen-boete.