Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:17
tmtx schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:03:
[...]

Ik zou niet weten hoe ze dat kunnen zien.
Als je gewoon meer blijft verbruiken dan je teruglevert valt het niet op.
Nou vrij weinig mensen verbruiken in de zomer meer dan ze opwekken.
Het is vooral sparen voor de zonarme tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:52
tmtx schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:03:
[...]

Ik zou niet weten hoe ze dat kunnen zien.
Als je gewoon meer blijft verbruiken dan je teruglevert valt het niet op.
Tot er een wetswijziging volgt of voorwaarden (als dat kan) dat je bij domme meters maandelijks de standen moet opgeven. Of dat ze op basis van een luchtfoto 25% eigen verbruik inschatten en panelen*maximale opwek per paneel op dat moment beschikbaar rekenen.

[ Voor 16% gewijzigd door Thalaron op 16-05-2024 20:11 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-09 09:58
Hmmm. Net gisteren een nieuw GC 3 jaar abbo voor stroom afgesloten per 1 augustus 2024.
Ik lever meer terug dan ik gebruik, dus om de terugleverboete te omzijlen/beperken heb ik dat 3 jarig contract afgesloten. Prijs per kwh is relatief hoog met 31 cent, maar omdat ik alles saldeer was dit niet interessant.

Twijfel nu of het contract beter kan terugdraaien en een 2 jarig contract neem. Want de tijd van 1/1/27 t/m 1/8/2027 heb ik nu een problee. Heb nu nog 14 dagen bedenktijd.

Zitten er anderen met hetzelfde dilemma?

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:05

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Truus01 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 19:49:
[...]

Wat is je bron hiervan? Want dit is geen wet.
Kan best zijn dat er nog maar 2% een oude meter heeft, maar ik denk toch wel iets meer.
Ook mag je nog altijd gewoon weigeren. Althans, de netbeheerder kan nog niks verplichten, dus weiger je eigenlijk ook niks. Ik heb deze week nog een brief gekregen en die negeer ik gewoon. Staat ook niet in dat ik dat niet mag, staat ook niet in dat de meter is afgekeurd. Dus eer er rechtszaken komen, dat duurt denk ik nog wel even.
Al zeg jij dat die er zelfs al geweest zijn. Heb je ook daar de bronnen van?
Je moet even omdenken, het gaat niet over verplichten, maar dat de netbeheerder bij zijn meter moet kunnen komen, om zijn wettelijke opdrachten te kunnen uitvoeren (onderhoud, meter opname, vervanging).
Om bij de meter te kunnen komen heeft de netbeheerder toestemming van de bewoner nodig (hij heeft geen machtiging tot binnentreden). Dit kan alleen door middel van een deurwaarder, hiervoor moet de netbeheerder een rechter inschakelen.
Uiteindelijk, als de netbeheerder bij de meter wil komen, dan zijn alle kosten voor de bewoner. Hiervoor zijn door de rechter meerdere bewoners al voor veroordeeld. Ik zou het niet zover laten komen. Je zult altijd een keer aan een digitale meter moeten in deze digitale wereld :+

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
VivaAtloni schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:15:
Hmmm. Net gisteren een nieuw GC 3 jaar abbo voor stroom afgesloten per 1 augustus 2024.
Ik lever meer terug dan ik gebruik, dus om de terugleverboete te omzijlen/beperken heb ik dat 3 jarig contract afgesloten. Prijs per kwh is relatief hoog met 31 cent, maar omdat ik alles saldeer was dit niet interessant.

Twijfel nu of het contract beter kan terugdraaien en een 2 jarig contract neem. Want de tijd van 1/1/27 t/m 1/8/2027 heb ik nu een problee. Heb nu nog 14 dagen bedenktijd.

Nee want de verwachting is dat je tegen die tijd of eerder boete vrij kan opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

mawashigeri schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:43:
[...]
Als een energiebedrijf een zonnepark uitschakelt krijgen ze op basis van de kWp een vergoeding voor de niet geleverde stroom.
Hier mag een bron bij.
Ik vind wel een bron voor het tegendeel:
Maar wat gebeurt er met je SDE++ subsidie als je gaat afschakelen? Eigenlijk is het heel simpel. Op het moment dat je zonnestroominstallatie uitstaat, krijg je dat subsidiebedrag natuurlijk niet.
Wat jij bedoelt is misschien een onbalansvergoeding, dat is een heel ander ding. Die kan jij indirect ook krijgen met bijvoorbeeld Zonneplan Powerplay etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 16-05-2024 20:32 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:21
PeteSplit schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:16:
[...]

Je moet even omdenken, het gaat niet over verplichten, maar dat de netbeheerder bij zijn meter moet kunnen komen, om zijn wettelijke opdrachten te kunnen uitvoeren (onderhoud, meter opname, vervanging).
Om bij de meter te kunnen komen heeft de netbeheerder toestemming van de bewoner nodig (hij heeft geen machtiging tot binnentreden). Dit kan alleen door middel van een deurwaarder, hiervoor moet de netbeheerder een rechter inschakelen.
Uiteindelijk, als de netbeheerder bij de meter wil komen, dan zijn alle kosten voor de bewoner. Hiervoor zijn door de rechter meerdere bewoners al voor veroordeeld. Ik zou het niet zover laten komen. Je zult altijd een keer aan een digitale meter moeten in deze digitale wereld :+
Je haalt wat dingen door elkaar hier. Momenteel hoef je niet in te stemmen met het vervangen van je oude meter als de enige reden is dat ze willen dat je een digitale meter krijgt. Dat moet echter wel als de meter afgekeurd is. Want als ie is afgekeurd en je dan alsnog weigert hem te vervangen zullen ze het via de rechter afdwingen en mag je gaan betalen.

Zolang de Ferrarismeter niet afgekeurd wordt, of via de wet een digitale meter wordt verplicht, hoef je dus niet in te gaan op een aanbod om je meter te vervangen. En dan zal/kan er dus ook geen rechtszaak aangespannen worden omdat er geen reden voor is.

Vandaag toevallig weer de brief gekregen om de meter te laten vervangen en daarin staat dan ook geen enkele verplichting. Alleen een lieve vraag of je een afspraak wilt maken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmtx
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-09 10:30
izdp schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:08:
[...]

Nou vrij weinig mensen verbruiken in de zomer meer dan ze opwekken.
Het is vooral sparen voor de zonarme tijd.
Dat is bij mij niet het geval.
Mijn miners gebruiken al 2000w per jaar.
In de zomer draaien de airco's ook op volle toeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-09 09:58
Novax schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:22:
[...]

Nee want de verwachting is dat je tegen die tijd of eerder boete vrij kan opzeggen.
Bedoel je dat het afschaffen van de salderingsregeling een mogelijke reden is om het bestaande contract op te zeggen?
Ik lees dit nergens in het ontvangen contract.

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
VivaAtloni schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:03:
[...]

Bedoel je dat het afschaffen van de salderingsregeling een mogelijke reden is om het bestaande contract op te zeggen?
Dat lijkt mij ook geheel logisch. Salderen is niet iets dat contractueel maar wettelijk geregeld is. Het enige dat in het contract of algemene voorwaarden staat hierover is hoe ze het salderen interpreteren/ verrekenen.

Zolang er enkel aanpassingen volgen vanuit of naar aanleiding van de wet is er geen reden voor kosteloos opzeggen.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:43

FreakNL

Well do ya punk?

Thalaron schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:09:
[...]

Dat lijkt mij ook geheel logisch. Salderen is niet iets dat contractueel maar wettelijk geregeld is. Het enige dat in het contract of algemene voorwaarden staat hierover is hoe ze het salderen interpreteren/ verrekenen.

Zolang er enkel aanpassingen volgen vanuit of naar aanleiding van de wet is er geen reden voor kosteloos opzeggen.
Eens.

Toch zou ik @VivaAtloni lekker voor dat GC contract gaan. Komende tijd nog volop salderen. 1-1-2027 is ver weg en misschien valt het kabinet wel.

Dit topic (en de broertjes ervan) bestaat niet voor niets, dat is omdat de overheid onbetrouwbaar is en de spelregels constant wijzigt. Ik moet nog zien of 1-1-2027 echt gehaald wordt

En je hebt ook niet echt een “probleem” he met dit contract.. Ook niet na 1-1-2027. Zelfs als salderen dan helemaal weg is krijg je toch je TLV? (En geen boete).

[ Voor 22% gewijzigd door FreakNL op 16-05-2024 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

PrixV schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:39:
[...]

Het gaat niet om de zonnepanelen maar om de warmtepomp, duh..
Dat staat er niet.

En een warmtepomp is toch goedkoper dan gas?

Ik zie het probleem niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
VivaAtloni schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:03:
Nee, ik bedoel dat je zelf boetevrij kan opzeggen net als je dat bijvoorbeeld volgende maand al zou kunnen doen omdat je netto teruglevert. Zie de volgende passage in de Voorwaarden redelijke opzegvergoeding van Greenchoice:
De berekening van de hoogte van de redelijke opzegvergoeding is in euro’s en exclusief overheidsheffingen en belastingen. Wij brengen bij jou alleen een redelijke opzegvergoeding in rekening wanneer het tarief van je contract hoger is dan het tarief van het te vergelijken Greenchoice product. Bij een (eventuele) netto teruglevering brengen wij bij jou alleen een redelijke opzegvergoeding in rekening wanneer de vaste netto terugleververgoeding van je contract lager is dan de vaste netto terugleververgoeding van het te vergelijken Greenchoice product. Het in rekening brengen van een redelijke opzegvergoeding is inclusief overheidsheffingen en belastingen.
De verwachting is dat de TLV niet meer hoger wordt. Echter zijn hier wel een aantal kanttekeningen bij. De overheid kan bij de nieuwe wetgeving een minimale TLV opleggen waardoor deze hoger is dan je huidige contract. Of als Greenchoice ook een terugleverheffing in gaat voeren en dan de TLV gaat verhogen net als Eneco en Vattenfall maar ik weet niet zeker of het dan nog een vergelijkbaar product is.

Ander punt is nog dat deze passage lijkt geschreven met het uitgangspunt van 100% saldering hoewel later in het document wel wordt verwezen naar eventueel veranderende salderingsregels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

PrixV schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:47:
[...]

Dat is natuurlijk niet zo maar ik ben niet blij dat mijn energielasten straks zoveel gaan stijgen tov nu. Dat stukje voelt als een kat in de zak want een keuze voor een gasketel hadden we natuurlijk niet meer. Ik hoefde persoonlijk niet van het gas af, bevalt me nu prima.
Dat je energielasten stijgen als je naar een groter huis gaat lijkt me evident.

De koppeling salderen - warmtepomp heb ik nooit begrepen. Ja , ik heb hem wel begrepen maar ik heb er altijd wel “doorheen” gekeken. Omdat je weet dat salderen eindig is. Daarom vond ik “0 op de meter” woningen ook altijd onzin.

Energievraag kost nu eenmaal geld en dat je in de zomer een potje kon sparen om in de winter aan te spreken sloeg natuurlijk nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:33
FreakNL schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:23:
De koppeling salderen - warmtepomp heb ik nooit begrepen. Ja , ik heb hem wel begrepen maar ik heb er altijd wel “doorheen” gekeken. Omdat je weet dat salderen eindig is. Daarom vond ik “0 op de meter” woningen ook altijd onzin.
Zo is het wel verkocht, lonkende folders over nieuwbouw met een minimale energierekening. Als reden voor wat hogere VON prijzen en een grote technische ruimte.

Sterker nog, dit staat nu op de site van Essent:
Geen energierekening meer met een nul-op-de-meter-woning?

Een nul-op-de-meterwoning is energieneutraal en levert de bewoners bovendien een grote besparing op de kosten voor energie op. Een energierekening van slechts enkele tientjes per jaar of zelfs een rekening van nul euro is eenvoudig te realiseren. In een tijd van stijgende woonlasten is een nul-op-de-meter-woning daarom erg gewild.

[ Voor 35% gewijzigd door hoevenpe op 16-05-2024 21:32 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16-09 16:20
John245 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 19:53:
[...]

Weigeren van de slimme meter
Wilt u geen slimme meter? Dan kunt u bij uw netbeheerder de slimme meter weigeren. U behoudt uw huidige energiemeter. Dan kunt u geen gebruik maken van nieuwe diensten en toepassingen om energie te besparen. Ook moet u zelf uw meterstanden doorgeven.

Is uw oude meter echt aan vervanging toe, dan ontvangt u een andere meter. Dit is geen slimme meter, maar een digitale meter die niet op afstand uit te lezen is.

Heeft u een slimme meter geweigerd maar wilt u die later toch aanvragen? Dan mag de netbeheerder kosten voor de slimme meter in rekening brengen.

Bron: Rijksoverheid
Ja, inderdaad. Dat zeg ik. Ik mag weigeren.
(Al weiger ik niet eens actief. Het negeren van hun aanbod om mijn goedgekeurde Ferrarismeter te komen vervangen door een nieuwe digitale meter, is niet hetzelfde als weigeren.)

Maar als ik later dan toch zelf een andere wil, moet ik betalen. Maar ik wil dus geen andere.
(En als ze die gaan verplichten, mag ik niet weigeren, dus hoef ik niet te betalen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
PeteSplit schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:16:
Huh? Wat heeft het toegang moeten hebben tot de meter (op afspraak) te maken met deurwaarders, rechter, etc.?
redwing schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:40:
[...]

Je haalt wat dingen door elkaar hier. Momenteel hoef je niet in te stemmen met het vervangen van je oude meter als de enige reden is dat ze willen dat je een digitale meter krijgt. Dat moet echter wel als de meter afgekeurd is. Want als ie is afgekeurd en je dan alsnog weigert hem te vervangen zullen ze het via de rechter afdwingen en mag je gaan betalen.

Zolang de Ferrarismeter niet afgekeurd wordt, of via de wet een digitale meter wordt verplicht, hoef je dus niet in te gaan op een aanbod om je meter te vervangen. En dan zal/kan er dus ook geen rechtszaak aangespannen worden omdat er geen reden voor is.
Oh... Werd het zo bedoeld.
Dan inderdaad, @PeteSplit je haalt eea door elkaar. De wettelijke verplichting op toegang tot hun spul staat volledig los van of het een digitale meter moet zijn.
Vandaag toevallig weer de brief gekregen om de meter te laten vervangen en daarin staat dan ook geen enkele verplichting. Alleen een lieve vraag of je een afspraak wilt maken.
Ik eerder deze week. Zou het een 'jaarlijks brief-stuur-moment' zijn, of zouden de terugleverkosten een rol spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
VivaAtloni schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:15:
Nee hoor, totaal geen dilemma. Mijn contract moet nog ingaan, per 1-7, en ik vind het super. Als het kon, maakte ik er nog een 5-jarig contract van.
Mocht tegen die tijd echt iets gewijzigd zijn, kan je echt wel onder het contract uit.

In het TLV-topic schreef ik al:
Truus01 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:34:
Als je in dit topic zit, heb je overschot. Je kunt dus boetevrij van je contract af.
(Al waren daar de meningen in het verleden over verdeeld.)
Sowieso is de kans groot dat je dan boetevrij mag wisselen.
Eea wordt ook besproken in Het juridisch kader van de salderingsregeling

*Edit: En... vorig jaar deed GC niet moeilijk om een contract boetevrij open te breken om lagere tarieven te krijgen. Dus als dan de tarieven in de markt echt veel lager zijn en we toch niet onder het contract uitkunnen, doen ze dat misschien wel weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:21
Truus01 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:41:
[...]
Ik eerder deze week. Zou het een 'jaarlijks brief-stuur-moment' zijn, of zouden de terugleverkosten een rol spelen?
Ik verwacht het eerste. Vanuit Europa en dus vanuit de regering wordt er actief op gestuurd om iedereen aan de digitale meter te krijgen.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:43
Afgelopen januari was ik bijna akkoord met offerte van 5500 euro van Solar Bouwmarkt. Het enige wat resteerde was een bevestigingsdatum voor de installatie. Hiervoor zou het aangewezen installatiebedrijf mij voor terugbellen. Dit is nooit meer gebeurt. Ik ben er niet meer achteraan gegaan door drukte en uiteindelijk kwam uitstel... maar nu lees ik dit.

Volgens mij kan ik die 5500 euro net zo goed bij mijn overige indexfondsen stoppen.

[ Voor 13% gewijzigd door goodfella op 19-05-2024 02:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
goodfella schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 22:16:
Afgelopen januari was ik bijna akkoord met offerte van 5500 euro van Solar Bouwmarkt.
Zit even op hun site te kijken: 410Wp panelen van 199 voor 89 euro, blijkbaar raken ze het niet kwijt.

Wat een prijsdalingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:38
Proton_ schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:31:
[...]

Hier mag een bron bij.
Ik vind wel een bron voor het tegendeel:

[...]
Niet geheel duidelijk wat hier die bedoeld wordt, op welk netvlak?
Kan een CBC (capaciteitbeperking contract) met de netwerkbeheerder zijn
daarvan zijn twee type
Met vaste tijdsblokken en een op afroep (dag van te voren).
Voor beide CBC’s krijgen bedrijven een financiële vergoeding.
Een CBC met vaste tijdsvakken heeft een vaste maandelijkse beschikbaarheidsvergoeding.
Een contract op afroep, een vaste maandelijkse beschikbaarheidsvergoeding én een vergoeding voor iedere keer dat het ingezet wordt

Flexibel vermogen/curtailment aanbod op GOPACS en/of bij CSP (congestie service provider)

Of een deel van het vermogen via een BSP loopt (balance service provider) die het aan Tennet aanbiedt en als deze het afgeroept (automatisch sturing) een afschakelvergoeding ontvangen.
De hoeveelheid curtailment als deze per MWh is, wordt vaak ook gewoon gemeten met een pyranometer.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-09 09:21
goodfella schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 22:16:
Afgelopen januari was ik bijna akkoord met offerte van 5500 euro van Solar Bouwmarkt. Het enige wat nog resteerde was een bevestigingsdatum voor de installatie. Hiervoor zou de aangewezen installatiebedrijf mij voor terugbellen. Dit is nooit meer gebeurt. Ik ben er niet meer achteraan gegaan door drukte en uiteindelijk kwam uitstel... maar nu lees ik dit.

Volgens mij kan ik die 5500 euro net zo goed bij mijn overige indexfondsen stoppen.
Dat ligt er helemaal aan.
Op dit moment mag je nog salderen, laten we er van uit gaan dat de regering daadwerkelijk het voor elkaar krijgt om een wet te maken en deze door de 2e en 1e kamer te krijgen waarmee saldering per 1-1-2027 verleden tijd is.
Dat geeft je nog 2.5 jaar.

Ik heb 2 jaar geleden 5000 euro uitgegeven voor 12 panelen die me jaarlijks 5400 kWh opleveren. Mijn contract was gedurende die tijd gemiddeld 45 cent de kWh (lang leve variabele contracten). De panelen hebben mij in 2 jaar tijd dus al bijna 4860 euro opgeleverd en zijn al bijna terugverdiend.

Heb nu een 3-jarig contract van greenchoice met €0,30 per kWh.
Dat betekent dat ik in 2.5 jaar ongeveer nog zo'n 4000 euro kan besparen.

Ik verwacht dat je nu voor die 5500 euro nog veel meer kWh op je dak kan gooien, dus als je nog panelen zou willen om na het afschaffen van salderen in ieder geval je verbruik flink naar beneden te brengen is dit juist het laatste moment dat je de aanschaf nog grotendeels kunt terugverdienen.

Als je denkt flink te gaan verdienen of veel financieel rendement er uit te halen, tja, dan gaat dat mogelijk tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

hoevenpe schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:30:
[...]

Zo is het wel verkocht, lonkende folders over nieuwbouw met een minimale energierekening. Als reden voor wat hogere VON prijzen en een grote technische ruimte.

Sterker nog, dit staat nu op de site van Essent:

[...]
Dat is toch gewoon misleiding.

Maar omdat, als je zoveel geld aan een woning gaat uitgeven mag je je ook wel iets verdiepen in de materie. Dat salderen ooit zou stoppen was natuurlijk geen geheim.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:40

ErikVers

e-Duurzaam

Hansieo schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:13:
[...]

quote: Misschien iets om over na te denken.

Ik denk dat je niet helemaal goed weet hoe elektra (kWh-tjes ) werken, en wat je er mee kunt doen.

Stel je wekt op een dag 10kWh op, HOE wil je dat wegwerken? ik ben benieuwd B)
en hoé nu, als er de volgende dag wéér 10 kWh tjes zijn. -O-

Nu is 10 kWh niet eens zo veel (lees de aantallen maar eens hier in het forum),
dan zal je gaan snappen dat wat jij zegt het napraten van bv Jette is, ver van de werkelijkheid.

Zoals door vele hierboven reeds aangekaart.. dit zet GEEN zoden aan de dijk.
Gewoon je tweede auto juist een elektrische auto inzetten. Die met laag vermogen laden daar waar terugleveren op de meter gesignaleerd wordt. Die techniek is er al en betaalbaar. Bijvoorbeeld via zappi en of met bliq/tibber die bijna elk apparaat kan aansturen. Knutselen in Home Assistant kan natuurlijk de gemiddelde tweaker ook wel en anders heb je twee jaar om te oefenen 👍✅
Batterij of extra koeling, warmte buffers met pcm; we zullen het allemaal zien opkomen de komende maanden.

We zullen mogen gaan omdenken.
Belangrijkste is om te weten waar het op de langere termijn heen gaat en dat is vrijwel niet te voorspellen.

Ik zet mijn investeringen breed in. Tis net als met beleggen, toch maar spreiden en wel risico durven nemen direct bij een groei markt. Zorg dat je bij de early adapters zit dat maakt het grote verschil.

Nu geluk met al terug verdiende verduurzaming, de mensen die nu instappen hebben gelukkig ook nog een redelijke termijn hoewel rendement soms misschien iets minder is dan gehoopt.

[ Voor 9% gewijzigd door ErikVers op 16-05-2024 23:39 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lekkerbek312
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-09 23:17
eltweako schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 22:46:
[...]

Ik heb 2 jaar geleden 5000 euro uitgegeven voor 12 panelen die me jaarlijks 5400 kWh opleveren.
Dit lijkt mij sterk. 2 jaar geleden was de top van de markt qua prijzen. Of je moet in die markt zitten en/of zelf geplaatst hebben, maar dan is het geen realistische vergelijking voor de gemiddelde consument.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 09:18
mat.hi.as schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:28:
Zullen we het 'affakkelen' van zonnestroom gewoon curtailen noemen? Dat is de gangbaardere term. Affakkelen doen ze maar met die ouderwetse fossiele brandstoffen :+

En voor de nederlandse puristen, volgens mij is er geen nederlands woord voor, maar ik hou me aanbevolen :).
Jawel...... affakkelen 😂🤣

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Lekkerbek312 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 00:48:
[...]

Dit lijkt mij sterk. 2 jaar geleden was de top van de markt qua prijzen. Of je moet in die markt zitten en/of zelf geplaatst hebben, maar dan is het geen realistische vergelijking voor de gemiddelde consument.
Kan prima hoor gewoon verkoop all in en uiteraard ex btw en toen dus na aftrek btw teruggave. Oorlog Oekraïne starte voor ons westerlingen in febr 2022. De prijspiek kwam in die maanden erna op gang.

Ik zit zelf in die verkoop en de prijzen fluctueren op dat aantal (prijzen zijn erg “staffelgevoelig”) tussen de nu rond €0,70 en ooit max bij mij op €1,35 per WP dus kan zijn dat hij net voor de echte prijspiek heeft aangeschaft. Januari 2022 (waarschijnlijk heeft @eltweako toen ergens gekocht) lag het rond de €1,00 per WP uiteraard voor een kiss systeem en geen toeters of bellen. Je zag in de zomer 2022 bij concurrenten wel richting de €2,00 gaan iets wat eigenlijk betekenden koop alleen als je heeel graag wilt. Wij hebben dat nooit zo gehad en daardoor liep de planning toen ook fors op.

Van een lange planning is nu geen sprake meer.

[ Voor 29% gewijzigd door ErikVers op 17-05-2024 06:13 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

[...]

Idd, 5000 euro voor 5400kWh/jaar, dat is wel erg veel (of weinig geld).

Ik was in 2019 iets van 3500 euro kwijt voor 8x300 = 2400 -> 2100kWh per jaar.

Stel je had twee jaar geleden de beste panelen, dus 12x430 denk ik, dan is dat 5160, dat zou je maximaal iets van 4800kWh/jaar opleveren. En die waren ook niet 5000 euro voor 12 panelen, ook niet ex btw.

Dus waarschijnlijk zoals je zegt niet haalbaar voor de gemiddelde consument. Een goede deal zou nu denk ik iets van 6000 euro voor 4500kWh/jaar zijn. Denk dat meneer een speciale deal had of zich rijk rekent.

voor 5400kWh/jaar met 12 panelen moet je naar schatting 500Wp panelen hebben

[ Voor 6% gewijzigd door JDx op 17-05-2024 06:39 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:07

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Het is gebruikelijk de prijs van zonnepanelen uit te drukken per WP en niet per kWh. Die laatste is namelijk afhankelijk van de locatie.

Ik betaalde in 2019 0,95/WP (4340 WP) en in 2023 weer hetzelfde (6715 WP, in 2022 al besteld).

Stroom genoeg en geen gas meer. Volgende project wordt een accu, maar ik weet nog niet wanneer.

Afwachten hoe het eruit gaat zien, het is leuk zo'n document maar er zijn al jaren aan plannenmakerij waar nooit wat terecht van is gekomen, dus eerst zien dan geloven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06:37
Beekforel schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 06:46:
Het is gebruikelijk de prijs van zonnepanelen uit te drukken per WP en niet per kWh. Die laatste is namelijk afhankelijk van de locatie.

Ik betaalde in 2019 0,95/WP (4340 WP) en in 2023 weer hetzelfde (6715 WP, in 2022 al besteld).

Stroom genoeg en geen gas meer. Volgende project wordt een accu, maar ik weet nog niet wanneer.

Afwachten hoe het eruit gaat zien, het is leuk zo'n document maar er zijn al jaren aan plannenmakerij waar nooit wat terecht van is gekomen, dus eerst zien dan geloven.
Wij hebben ook gedacht over een thuisbatterij om het einde van salderen op te vangen maar een tvt van 19 jaar (tenzij er zaken erg gaan veranderen) vonden we wat enthousiast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

JDx schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 06:38:
[...]

Idd, 5000 euro voor 5400kWh/jaar, dat is wel erg veel (of weinig geld).

Ik was in 2019 iets van 3500 euro kwijt voor 8x300 = 2400 -> 2100kWh per jaar.

Stel je had twee jaar geleden de beste panelen, dus 12x430 denk ik, dan is dat 5160, dat zou je maximaal iets van 4800kWh/jaar opleveren. En die waren ook niet 5000 euro voor 12 panelen, ook niet ex btw.

Dus waarschijnlijk zoals je zegt niet haalbaar voor de gemiddelde consument. Een goede deal zou nu denk ik iets van 6000 euro voor 4500kWh/jaar zijn. Denk dat meneer een speciale deal had of zich rijk rekent.

voor 5400kWh/jaar met 12 panelen moet je naar schatting 500Wp panelen hebben
Prima mogelijk zie mijn eerdere bericht. En geloof mij gerust want heb er honderden sets van verkocht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

ErikVers schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 07:05:
[...]

Prima mogelijk zie mijn eerdere bericht. En geloof mij gerust want heb er honderden sets van verkocht
Nee ik geloof je niet, je verkoopt ze, zie een link naar een verkoop tool, ik krijg een wij van WC eend gevoel :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ErikVers schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 23:36:
[...]

Gewoon je tweede auto juist een elektrische auto inzetten.
Gewoon een tweede auto kopen en dan ook nog elektrisch... Fijn dat je veel geld hebt! |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

JDx schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 07:09:
[...]

Nee ik geloof je niet, je verkoopt ze, zie een link naar een verkoop tool, ik krijg een wij van WC eend gevoel :+
Best, dat hoeft ook niet.

Ik vertel enkel wat onze prijshistorie was om een ander bericht die in twijfel werd getrokken door derden juist te ondersteunen.

Ter info er zijn ook verkopers die alleen iets verkopen waar ze zelf achter staan en zouden doen als ze zelf voor de keuze stonden. Misschien ben ik er wel zo eentje met een (te) groot moreel kompas en veel mensenkennis? Ook dat hoef jij niet te geloven 😜👍✅

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Jelte schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 07:31:
[...]
Gewoon een tweede auto kopen en dan ook nog elektrisch... Fijn dat je veel geld hebt! |:(
Heb je Rutte dan niet gehoord een paar jaar terug??

KOOP DIE AUTO!!

:+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
FreakNL schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 23:08:
Dat is toch gewoon misleiding.

Maar omdat, als je zoveel geld aan een woning gaat uitgeven mag je je ook wel iets verdiepen in de materie. Dat salderen ooit zou stoppen was natuurlijk geen geheim.
Als een Nigeriaanse prins je miljoenen beloofd ja, als Essent en grote projectontwikkelaars het zo stellig brengen is het niet vreemd dat veel mensen het voor waar aannemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
Geld is voor meeste mensen niet het probleem, een eigen oprit wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

[...]
Dank, zelf ook blij mee! Elke euro zelf verdient.
En een hoop afgedragen aan de staat.

Die tweede auto had ik al. Twee werkenden ontkom je daar ook bijna niet aan. Momenteel is de zakelijke een elektrische en dat draai ik denk ik volgend jaar tijdens vervang moment (einde lease contract) om. Kan nog niet uit de voeten met twee elektrische en voordeel als het de secundaire auto betreft dan kun je vaak meer oveerdag sturen op laden.

Pff is het altijd met een kop azijn hier? Of alleen vandaag? Beetje positief denken mannen en op zoek naar je eigen mogelijkheden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 18:42
hoevenpe schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 07:41:
[...]

wow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
Als ik hier in de wijk kijk klopt dat ook gewoon. De helft van de mensen met EV heeft geen eigen oprit. Dus geen ( normale/ stabiele) optie om thuis te laden. Eigen opwek gebruiken is dan geen/ amper een optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
[...]

Die heb ik dan wel *O*

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
ErikVers schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 07:43:
[...]

Dank, zelf ook blij mee! Elke euro zelf verdient.
En een hoop afgedragen aan de staat.

Die tweede auto had ik al. Twee werkenden ontkom je daar ook bijna niet aan. Momenteel is de zakelijke een elektrische en dat draai ik denk ik volgend jaar tijdens vervang moment (einde lease contract) om. Kan nog niet uit de voeten met twee elektrische en voordeel als het de secundaire auto betreft dan kun je vaak meer oveerdag sturen op laden.

Pff is het altijd met een kop azijn hier? Of alleen vandaag? Beetje positief denken mannen en op zoek naar je eigen mogelijkheden.
Nee, geen kop azijn.
Maar een beetje realiteitszin is wel zo goed. De meeste mensen hebben geen twee autos en zeker geen geld voor een tweede elektrische. Je mag je in je handjes wrijven (dat doe je ook), dat het jou wel lukt.
En ja je moet al twee werkenden hebben om een fatsoenlijk huis te kunnen betalen. Het is trouwens prima mogelijk voor veel mensen om zonder auto naar je werk te komen.

Kom uit je fijne bubbel om je beeld te checken aan de werkelijkheid. Daarna mag je prima weer in je bubbel gaan zitten.

Zo nu hou ik op. Sorry voor deze realiteitscheck.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
@Jelte
Het zal zeker aan de bubbel liggen, maar de meeste tweeverdieners in mijn omgeving hebben twee auto's. Één daarvan vervangen door een EV en met bidirectioneel laden als defacto thuisbatterij-op-wielen gebruiken zeker een optie in de nabije toekomst.

Als je een eigen oprit hebt, die heb ik niet... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 18:42
Thalaron schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 07:49:
[...]

Als ik hier in de wijk kijk klopt dat ook gewoon. De helft van de mensen met EV heeft geen eigen oprit. Dus geen ( normale/ stabiele) optie om thuis te laden. Eigen opwek gebruiken is dan geen/ amper een optie
Compleet andere uitspraak dan "Geld is voor meeste mensen niet het probleem"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Ragnar9999 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:14:
Geld is voor de meeste mensen met een dak vol panelen niet 'het probleem' om overtollige energie op te kunnen slaan, 30k voor een kleine EV makkelijker/goedkoper te regelen dan verhuizen naar een tweekapper met eigen oprit (zeker in de Randstad)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thalaron
Ragnar9999 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:14:
[...]

Dat lijkt mij logisch, maar we zitten hier in het saldeer topic. Zonder eigen oprit kan je er geld tegenaan gooien wat je wil, makkelijk opladen met eigen opwek blijft dan lastig.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:11
[...]

Ah, ik lees dat ik twee problemen heb :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zenomyscus schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:54:
[...]

Ah, ik lees dat ik twee problemen heb :+
Jij valt niet onder de meeste mensen, blijkbaar :+

Over een 2e EV auto: als salderen eraf is (nu gaat volledige opwek de warmtepomp in) dan is het wellicht interessant voor ons om de energie in de zomer op te slaan , ook al hebben we geen 2e auto nodig (beide parttime werkend).
Heb weleens gekeken naar een 2e EV maar uiteindelijk is een auto hoe dan ook best duur, die kosten ga je niet terugverdienen met de opslag van energie. Geld dat nu ~7% oplevert wordt dan letterlijk ieder jaar minder waard .

Voor de leuk of status om de opritten vol te hebben hoef ik iig geen 2e auto.. (zou me eerder schamen tov de generatie twintigers die amper een huis kan kopen).

[ Voor 62% gewijzigd door Sport_Life op 17-05-2024 09:23 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
[...]

Gewoon begin 2022 besteld en laten plaatsen door een bedrijf. Longi panelen en Goodwe omvormer, inclusief nieuwe meterkast.
Ik was geen uitzondering, 2 collega's van mij hebben in de zelfde periode voor het zelfde geld panelen laten leggen.

Ik weet dat de prijzen hoger geweest zijn daarna, maar met de prijzen van nu moet het echt nog te doen zijn dat je in de 2.5 jaar (of langer) dat salderen er nog is, je een flink stuk kunt terugverdienen.
Sterker nog, ik ga ook panelen bijplaatsen, nu kan ik er nog aan verdienen.

[ Voor 19% gewijzigd door eltweako op 17-05-2024 09:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:00
Gerardus1956 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 19:31:
[...]

En dan vergeet hij ook nog het eigen gebruik. Dat moet hij dan ook gaan aankopen voor de hoofdprijs. Zijn oproep zal wel niet veel navolging krijgen. Misschien is hij de enige of bedenkt hij zich nog.
@Rzaan

Emotie,.. :+

Maar het ene moment zegt de overheid het 1 en dan weer het ander. Meer frustratie, echter zou ik wel eens zien wat er zou gebeuren als heel Nederland collectief de zonnepanelen bij wijze van protest allemaal dezelfde maand zou uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-09 07:11
Sjamo schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 07:01:
[...]

Wij hebben ook gedacht over een thuisbatterij om het einde van salderen op te vangen maar een tvt van 19 jaar (tenzij er zaken erg gaan veranderen) vonden we wat enthousiast.
Die Tvt zal rap verlagen als de salderingsregeling komt te vervalen én ook wanneer je van een eventueel vast contract met terugleververgoeding af bent maar juist moet betalen als je meer opwekt dan je verbruikt.
Maar inderdaad op dit moment is de TVT nog erg hoog, zelf houd ik ook nog niet van het idee van zo'n accu (zo'n chemische accu) waaruit brandgevaar kán ontstaan, maar vooral die bij brand zelf heel gevaarlijk (en lastig te blussen) zijn. Ik wacht in die zin liever op een veiliger/ beter alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:34
CrazyFool schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:16:
[...]

@Rzaan

Maar het ene moment zegt de overheid het 1 en dan weer het ander. Meer frustratie, echter zou ik wel eens zien wat er zou gebeuren als heel Nederland collectief de zonnepanelen bij wijze van protest allemaal dezelfde maand zou uitzetten.
Ik snap je instellingen maar wie heb je daarmee dan? Uiteindelijk worden de kosten die daarmee gemaakt worden door de energiemaatschappijen gewoon weer doorgerekend.

Tennet = oh wow zoveel stroom heeft iedereen nodig snel we maken weer een persbericht dat het echt niet goed gaat op het net
Energiemaatschappijen = Nieuwe post 'kosten'
ACM = Ja die kosten maken ze echt dus terecht
Netbeheerders = Rennen van de ene transformatorhuisje naar het andere
Overheid = Wie wordt onze nieuwe minister, even Tweeten

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• hoevenpe
+++ INGEZONDEN BRIEF +++

Mij is veel gevraagd hoe ik erop terugkijk dat ik gesuggereerd heb dat geld voor de meeste mensen geld geen probleem is. Ik hecht eraan te stellen dat ik dat niet had moeten doen, het was onnodig en misplaatst. Ik heb er nadien persoonlijk excuses voor gemaakt en herhaal die graag publiek: sorry @Ragnar9999, @Jelte,
@Sport_Life, @Zenomyscus!

:+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jbdeiman
[...]

@Rzaan

Klopt, dat hoor ik om mij heen ook veel, want enerzijds zeggen ze 'je moet dit doen, dat is goed voor milieu én portemonnee (want we helpen je met subsidie en je mag op jaarbasis je opwek wegstrepen tegen je verbruik).

Iedere keer 'deel-oplossingen'/ 'halve oplossingen', die ook nog eens weer terug worden gedraaid. Net als Elektrische auto, eerst moet je zo'n ding want het is goed, dus krijg je lagere belastingen, dus mensen denken, prima ik belast het milieu minder en (na aanschaf) het is ook nog gunstig voor de portemonnee, dus laten we het maar doen. En als een massa erin mee is gegaan, verrassing, we gaan de belasting erop verhogen.
Eigenlijk wordt je continu voor de gek gehouden, zo ook met dit verhaal. (los van dat ik echt wel begrijp dat salderen niet houdbaar is) Maar er wordt ook niet gewerkt/ gekeken naar alternatieven/ goede oplossingen, het wordt zoals bij zoveel aan de markt overgelaten en die is er alleen maar op uit om zo snel mogelijk zo veel mogelijk winsten te behalen, niet om te voorzien in basis levensbehoeften.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:34
En zo zal het ook gaan met batterijen; nu worden ze gepushed maar over 10 jaar zijn ze gewoon belast.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
xzaz schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:22:
[...]

Ik snap je instellingen maar wie heb je daarmee dan? Uiteindelijk worden de kosten die daarmee gemaakt worden door de energiemaatschappijen gewoon weer doorgerekend.

Tennet = oh wow zoveel stroom heeft iedereen nodig snel we maken weer een persbericht dat het echt niet goed gaat op het net
Energiemaatschappijen = Nieuwe post 'kosten'
ACM = Ja die kosten maken ze echt dus terecht
Netbeheerders = Rennen van de ene transformatorhuisje naar het andere
Overheid = Wie wordt onze nieuwe minister, even Tweeten
Maar als de energiemaatschappijen nu dus investeren in opslag van de energie die 'over is' om deze op een later moment terug te kunnen leveren, dan kopen ze dus goedkoop energie in en kunnen ze dit op een gunstiger moment (minder opwek, dus hogere tarieven) terug verkopen.
Ik weet dat ik het heel erg versimpel, maar i.m.o. is dat de initiële insteek van onze overheid geweest, maar die gaan er dan vanuit dat de energiemaatschappijen dan investeren, echter gaat dat ten koste van winsten en dat willen we natuurlijk niet, ook omdat de toekomst onvoorspelbaar is qua energie en het dan prima investeringen kunnen zijn voor korte termijn maar daarna iedereen thuis aan een accu gaat en het zinloze investeringen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
jbdeiman schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:22:
[...]

Die Tvt zal rap verlagen als de salderingsregeling komt te vervalen én ook wanneer je van een eventueel vast contract met terugleververgoeding af bent maar juist moet betalen als je meer opwekt dan je verbruikt.
Maar inderdaad op dit moment is de TVT nog erg hoog, zelf houd ik ook nog niet van het idee van zo'n accu (zo'n chemische accu) waaruit brandgevaar kán ontstaan, maar vooral die bij brand zelf heel gevaarlijk (en lastig te blussen) zijn. Ik wacht in die zin liever op een veiliger/ beter alternatief.
Ik ging in mijn berekening uit van de situatie zonder salderen. Ik weet nog niet hoe of wanneer, maar salderen gaat er eerder af dan zo'n thuisbatterij is afgeschreven. Dus rekenen met salderen heeft geen zin.

Ik heb toevallig gisteren nog weer uitgerekend hoeveel kWh ik minder zou gaan afnemen door een thuisbatterij (in ons geval maximaal 781kWh, oftewel 27% van ons totale verbruik), en vooral wanneer ik dat uitzet tegen de bijkomende kosten van omzetverlies en afschrijving dan kom ik op die 19 jaar. En dan is het nog maar gelijk, nog niets verdiend.

Het brandgevaar is wel een ding, maar verschilt wel sterk tussen de verschillende soorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Sport_Life schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:56:
[...]

Jij valt niet onder de meeste mensen, blijkbaar :+

Over een 2e EV auto: als salderen eraf is (nu gaat volledige opwek de warmtepomp in) dan is het wellicht interessant voor ons om de energie in de zomer op te slaan , ook al hebben we geen 2e auto nodig (beide parttime werkend).
Heb weleens gekeken naar een 2e EV maar uiteindelijk is een auto hoe dan ook best duur, die kosten ga je niet terugverdienen met de opslag van energie. Geld dat nu ~7% oplevert wordt dan letterlijk ieder jaar minder waard .

Voor de leuk of status om de opritten vol te hebben hoef ik iig geen 2e auto.. (zou me eerder schamen tov de generatie twintigers die amper een huis kan kopen).
Wij hebben bewust maar 1 auto.. Ik werk wel op auto-rij afstand maar vriendin kan fietsen. Soms heeft ze wel de auto nodig maar ik hoef bij lange na niet elke dag met de auto weg. We rijden ook amper 10K per jaar..

Scheelt bakken met geld in ieder geval..

We hebben ook geen oprit dus EV schiet ook niet echt op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

eltweako schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:10:
[...]

Gewoon begin 2022 besteld en laten plaatsen door een bedrijf. Longi panelen en Goodwe omvormer, inclusief nieuwe meterkast.
Ik was geen uitzondering, 2 collega's van mij hebben in de zelfde periode voor het zelfde geld panelen laten leggen.

Ik weet dat de prijzen hoger geweest zijn daarna, maar met de prijzen van nu moet het echt nog te doen zijn dat je in de 2.5 jaar (of langer) dat salderen er nog is, je een flink stuk kunt terugverdienen.
Ik ga volgende week nog 800wp op de schuur leggen. Twee paneeltjes in een zuid-opstelling (meer kan ik niet kwijt).. Kost me 600 euro (inc transport).. Had nog goedkoper gekund maar ik wilde alles bij 1 partij afnemen..

Set zal zon 600kwh per jaar doen, laten we zeggen 1500kwh tot 1-1-2027. Ik betaal nu 29ct bij GC dus dan heb ik de eerste +-400 euro er al uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
xzaz schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:27:
En zo zal het ook gaan met batterijen; nu worden ze gepushed maar over 10 jaar zijn ze gewoon belast.
Benieuwd hoe de overheid 'weet' dat je een relatief kleine thuisbatterij hebt, in tegenstelling tot terugleveren gaat dat in principe niet langs de meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Sjamo schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:30:
[...]

Ik ging in mijn berekening uit van de situatie zonder salderen. Ik weet nog niet hoe of wanneer, maar salderen gaat er eerder af dan zo'n thuisbatterij is afgeschreven. Dus rekenen met salderen heeft geen zin.

Ik heb toevallig gisteren nog weer uitgerekend hoeveel kWh ik minder zou gaan afnemen door een thuisbatterij (in ons geval maximaal 781kWh, oftewel 27% van ons totale verbruik), en vooral wanneer ik dat uitzet tegen de bijkomende kosten van omzetverlies en afschrijving dan kom ik op die 19 jaar. En dan is het nog maar gelijk, nog niets verdiend.

Het brandgevaar is wel een ding, maar verschilt wel sterk tussen de verschillende soorten.
En heel miniem, maar dat ding moet je ook weer ergens kwijt en kost je weer een stukje opbergruimte op zolder (vaak)...

Bij mij zou hij op zolder naast de omvormer kunnen, maar dan verlies ik deze kast:
https://www.ikea.com/nl/nl/p/kallax-open-kast-wit-30372188/

Wij wonen niet superruim en ik kan je vertellen dat met een kind (en dan hebben we er maar 1) alle bergruimte telt.. Zeker als je je huis niet tot een zwijnenstal wilt laten verworden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16-09 17:37
eltweako schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:10:
[...]

Lees gerust wat input's terug en je zal zien dat deze gedachte géén goed idee is...
mits je binnen pakweg 20 jaar terugverdienen wilt blijven.

Beter: geld apart houden (indien je cash hebt..) en goed gaan inlezen, voorbereiden op thuisbatterij

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Hansieo schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:19:
Lees gerust wat input's terug en je zal zien dat deze gedachte géén goed idee is...
Bijleggen heeft alleen zin als je (verwacht) meer gebruikt dan momenteel opwekt, dan kan je nog 2,5 jaar salderen tegen grofweg 30 ct per kWh. Heb je overschot dan levert dat een paar cent op, ga je zelfs bij deze spotprijzen naar een TVT van 15-20 30 jaar...

Edit: rekenfout...

[ Voor 3% gewijzigd door hoevenpe op 17-05-2024 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
[...]

Beter: geld apart houden (indien je cash hebt..) en goed gaan inlezen, voorbereiden op thuisbatterij
Ik lees bijna elk bericht en snap die gedachtegang, maar mijn idee is om winterdag wat meer zon te kunnen opvangen om zo ook op de donkere dagen beter zelf voorziend te kunnen zijn.
Daarom lijkt mij de toevoeging van zo'n 4 tot 6 panelen op de garage, met ligging op het zuiden, een goed idee.
Omdat ik op het moment nog zo'n 800 kWh per jaar tekort kom en dus moet kopen, kan ik juist nu deze panelen terugverdienen. Mijn eerste installatie heb ik al terugverdiend in pakweg 2.5 jaar tijd, en deze installatie verdien ik ook in 2 jaar terug.

Dan kan ik straks, als de saldering weg gaat, investeren in een thuisaccu waarbij ik de energie van beide installaties kan opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:42:
Benieuwd hoe de overheid 'weet' dat je een relatief kleine thuisbatterij hebt, in tegenstelling tot terugleveren gaat dat in principe niet langs de meter.
https://solarmagazine.nl/...ergieleveren-nl-vernieuwd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
@Novax
En hoe denken ze dat te gaan controleren? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
eltweako schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:29:
[...]

Ik lees bijna elk bericht en snap die gedachtegang, maar mijn idee is om winterdag wat meer zon te kunnen opvangen om zo ook op de donkere dagen beter zelf voorziend te kunnen zijn.
Daarom lijkt mij de toevoeging van zo'n 4 tot 6 panelen op de garage, met ligging op het zuiden, een goed idee.
Omdat ik op het moment nog zo'n 800 kWh per jaar tekort kom en dus moet kopen, kan ik juist nu deze panelen terugverdienen. Mijn eerste installatie heb ik al terugverdiend in pakweg 2.5 jaar tijd, en deze installatie verdien ik ook in 2 jaar terug.

Dan kan ik straks, als de saldering weg gaat, investeren in een thuisaccu waarbij ik de energie van beide installaties kan opslaan.
ahh, ok, duidelijk. Indien je nog "tekort komt" kan (zoals @hoevenpe ook terecht aangeeft) het nog interessant te maken zijn.
Probeer de installatiekosten (arbeidskosten) zo laag mogelijk te houden.

Ikzelf heb ca 4.400 op ZO en 5.600 op ZW (en daarmee ca 4.000kWh export)
en zou...ZOU nog pakweg 3.500 kunnen bijplaatsen op ZO,
maar met wat nu allemaal speelt is er geen háár meer op mijn apekop die daar aan mee wil werken...

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

hoevenpe schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:35:
@Novax
Valt natuurlijk totaal niet op als je in de nacht helemaal geen verbruik hebt of zelfs teruglevert..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Glashelder schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:38:
Valt natuurlijk totaal niet op als je in de nacht helemaal geen verbruik hebt of zelfs teruglevert..
Dat je zonnepanelen wilt registreren kan ik inkomen, potentieel vele kW die op het net gepompt worden.
Als ik in de nacht mijn meterkast helemaal uit zet (hypothetisch) is dat mijn eigen zaak, daar gaat de politiek en amtenarij niet over.

Anders wordt het als je actief met je batterij gaat handelen, maar 5 kWh voor de spreekwoordelijke nacht valt echt niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbdeiman
Hansieo schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:37:
[...]

ahh, ok, duidelijk. Indien je nog "tekort komt" kan (zoals @hoevenpe ook terecht aangeeft) het nog interessant te maken zijn.
Probeer de installatiekosten (arbeidskosten) zo laag mogelijk te houden.

Ikzelf heb ca 4.400 op ZO en 5.600 op ZW (en daarmee ca 4.000kWh export)
en zou...ZOU nog pakweg 3.500 kunnen bijplaatsen op ZO,
maar met wat nu allemaal speelt is er geen háár meer op mijn apekop die daar aan mee wil werken...
Dat zou ik in jouw geval ook zeker niet doen. Wij hebben nu wel (verwacht) tussen 600 en 800KwH overcapaciteit, maar dat is gedaan om in elk geval deels (reguliere warmtepomp is niet handig in onze woning) te kunnen verwarmen op elektra.
Verder zijn wij al behoorlijk zuinig qua energie (stroom) in vergelijking met velen (gezin met 2 jonge kinderen, rij-/ tussenwoning) maar gebruiken nu 900m3 gas en nog geen 3000KwH stroom. Dit mét 3 thuiswerkdagen (voor mij) in de week en mijn vrouw die 2,5 dag werkt, dus we zijn ook best wel veel thuis.

Bijjleggen zou hier alleen op de andere kant (pal Noord) kunnen, maar dat levert helemaal niets meer op, alle panelen liggen op schuin dak pal op het zuiden. Er zijn geen (goede) mogelijkheden voor panelen op/ richting oost/west ivm omliggende woningen en bomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:35:
@Novax
Dat is natuurlijk met vele verplichtingen zo, niet alles is altijd te controleren. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
Novax schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:45:
[...]

Dat is natuurlijk met vele verplichtingen zo, niet alles is altijd te controleren. :+
Dat klopt natuurlijk, maar met dit soort zaken krijg je dat de goeden lijden onder de slechten om het maar zo zwart-wit te benoemen. De 'slechten' melden het niet aan (en worden minder belast), de 'goeden' melden het wel aan en worden (ten dele) ook voor de 'slechten' belast.
En dat is met heel veel regels, er wordt gezegd, dat iets niet mag, hele volksstammen doen het toch en komen er (in hun voordeel) mee weg, en de brave burger die zich wel aan de regels houdt/ probeert te houden met die onduidelijke regels vaak, die is de spreekwoordelijke sjaak.

Je moet niet altijd alles willen controleren, maar wel zorgen dat e.e.a. SMART wordt geformuleerd, zodat je er wel een zekere mate van controle op kan uitoefenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

hoevenpe schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:42:
[...]

Dat je zonnepanelen wilt registreren kan ik inkomen, potentieel vele kW die op het net gepompt worden.
Als ik in de nacht mijn meterkast helemaal uit zet (hypothetisch) is dat mijn eigen zaak, daar gaat de politiek en amtenarij niet over.

Anders wordt het als je actief met je batterij gaat handelen, maar 5 kWh voor de spreekwoordelijke nacht valt echt niet op.
Ik denk ook dat het voornamelijk om de teruglevering gaat :). Alle energieboeren hebben in de algemene voorwaarden staan dat je je panelen aangemeld moet hebben, anders kunnen ze weigeren een TLV uit te betalen (ik weet niet of salderen ook uitgesloten is/kan worden).

Iets soortgelijks zal er wel komen voor handelen met een thuisbatterij als je gaat handelen inderdaad.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

MacD007 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:47:
[...]

Ja, dat is hun voorstel, maar eerst eens zien of ze de eerste 6 mnd gaan overleven, en dan moeten ze dit ook nog door de EK zien te krijgen, waar ze dus geen meerderheid in hebben. Ze hebben hierbij dus het CDA en of D66 nodig.
Het is ook maar afwachten of de formatie zelf door het EK komt volgende maand :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Domba
Glashelder schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:48:
[...]
Iets soortgelijks zal er wel komen voor handelen met een thuisbatterij als je gaat handelen inderdaad.
Daarvan heb je 2 manieren,
-door eerst bij lage prijs van het net laden
-uitgestelde teruglevering van PV,
maar voor beide zal je een dynamisch contract dienen te hebben.

Maar bij beide heb je ook te maken met de energiebelasting.

Punt 58 uit de bijlage van hoofdlijnen akkoord gaat in eerste instantie over energiebelasting, als die niet meer verrekenbaar is krijg je ook te maken met dubbele BTW, waar nog geen oplossing voor is.
Salderen bestaat uit 2 delen een belastingdeel, de belastingen op milieugrondslag
en een leveringsdeel in de energiewet,

Energiewet welke volgende week plenaire behandeld wordt in de 2e kamer.
Daar is na stranden in februari van de afbouwsalderingregeling in 1e kamer, aanpassingen voor salderen zorgvuldig uit de wet gehouden om deze door beide kamers te loodsen,
Wat nu ineens op losse schroeven komt te staan en waarschijnlijk de wets behandeking aanzienlijk gaat vertragen.

Energieleveranciers innen voor de belastigdienst enkel de energiebelasting en btw, de teruglever-boete van energieleverancier hangt samen met salderen van leveringsdeel en het teruglevertarief.
Die terugleverboetes verdwijnen niet met de afschaffen van salderen van de EB.

De mogelijkheid voor energieleveranciers om de kosten te drukken zoals met onbalansaccu's die staan ook in eens op losse schroeven zolang niet zeker deze uitgezonderd worden van energiebelasting of deze verrekenbaar is.

De installatie branche krijgt nu ook een noodstop samen met wegvallen van de verplichting voor (hybride)warmtepompen vanaf 2026 en indirect vertraagd het ook de netverzwaring van laagspanningsdeel
daar keuzes voor warmte voor wijken uitgesteld worden, daar energiebelasting op aardgas verlaagd wordt en warmte via warmtepomp nu ook duurder wordt en warmteleveringen al duurder was.

Punt 58 uit de bijlage wordt al snel een vrij complexe en uitgebreide wets regeling aanpassing die flink wat tijd gaat kosten als ook nog aan EU-richtlijnen moet worden voldaan

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincon
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 05-11-2024
Dat registreren zou ik nooit doen, ook bij verplichting niet, wedden dat er in de toekomst belasting geheven gaat worden op de accu,ook als je niet “ handelt” in electriciteit, laat ze maar komen met een huiszoekingsbevel om te kijken of ik toch een accu heb staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
toevoeging: niet vergeten er zijn ook 2 partijen bij dit hoofdlijnenakkoord die direct hun verkiezingsbelofte verbreken.
Op zijn vroegst in er pas in Juni een kandidaat regeringsploeg die kan werken aan een toelichting voor 3 miljoen huishoudens hoe de energierekening gaat veranderen vanaf Januari 2027

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Jelte schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:01:
[...]
Nee, geen kop azijn.
Maar een beetje realiteitszin is wel zo goed. De meeste mensen hebben geen twee autos en zeker geen geld voor een tweede elektrische. Je mag je in je handjes wrijven (dat doe je ook), dat het jou wel lukt.
En ja je moet al twee werkenden hebben om een fatsoenlijk huis te kunnen betalen. Het is trouwens prima mogelijk voor veel mensen om zonder auto naar je werk te komen.

Kom uit je fijne bubbel om je beeld te checken aan de werkelijkheid. Daarna mag je prima weer in je bubbel gaan zitten.

Zo nu hou ik op. Sorry voor deze realiteitscheck.
Heb niet gevraagd om een check.

Ik vindt het niet fijn dat je mij verwijt in een bubbel te zitten. Daarnaast impliceer je dat ik geen realiteitszin zou hebben. Is toch nergens voor nodig op dit mooie topic. Blijf gewoon bij het onderwerp en de mogelijke oplossingen. Zoals ik er ééntje probeerde aan te rijken. Ik zal er verder niets mee doen en wens je vooral een mooi lang weekend.

[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 17-05-2024 13:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:29

Rzaan

Altijd zoekende

Sjamo schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 07:01:
[...]

Auto gebruiken als thuisaccu. Dan moet je wel een elektrische auto hebben die bidirectioneel kan laden en een eigen laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
JDx schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 11:37:
[...]

Het is ook maar afwachten of de formatie zelf door het EK komt volgende maand :+
Volgens mij heeft de EK geen mandaat om een regering tegen te houden, dat wordt in de TK beslist en daar hebben ze de meerderheid in . Als je echter de wetswijziging bedoeld heb je helemaal gelijk in, want daar missen ze stemmen ( 8 stuks )

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

[...]

@Rzaan

De overheid is niet onbetrouwbaar zoals sommigen zeggen. Maar het is nu eenmaal een gegeven dat als er een andere regering komt, dat er dan ook andere regels komen.
Als het komende kabinet had gezegd: "Salderen wordt pas vermindert in 2037" had niemand gezegd dan de overheid onbetrouwbaar is.
Je noemt je ouders ook niet onbetrouwbaar omdat ze een vakantie naar Hawaii hadden beloofd, maar omdat zowel de vaatwasser, wasmachine, koelkast en de TV kapot gingen, wordt het een vakantie naar Benidorm. Dingen veranderen.
Juist dát was voor mij de reden om zonnepanelen te nemen. Ik wil minder afhankelijk zijn van anderen.
Zoals ik ook vroeger ging werken zodat ik minder van mijn ouders afhankelijk was, met hun ideeën :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

[...]

Geld dat je apart houdt, wordt elk jaar minder waard. Dat heet inflatie. Dus je kunt dit niet in zijn algemeen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

jbdeiman schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:48:
[...]

Dat klopt natuurlijk, maar met dit soort zaken krijg je dat de goeden lijden onder de slechten om het maar zo zwart-wit te benoemen. De 'slechten' melden het niet aan (en worden minder belast), de 'goeden' melden het wel aan en worden (ten dele) ook voor de 'slechten' belast.
En dat is met heel veel regels, er wordt gezegd, dat iets niet mag, hele volksstammen doen het toch en komen er (in hun voordeel) mee weg, en de brave burger die zich wel aan de regels houdt/ probeert te houden met die onduidelijke regels vaak, die is de spreekwoordelijke sjaak.
Dat heet ook wel 'eigen schuld, dikke bult'.
Als regels duidelijk nutteloos zijn, of enkel het verkeerde doel dienen, dan zie ik geen enkel moreel bezwaar om ze niet te volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Rzaan schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:36:
[...]

Auto gebruiken als thuisaccu. Dan moet je wel een elektrische auto hebben die bidirectioneel kan laden en een eigen laadpaal.
We hebben een oude auto op benzine (ruime 2000km/jr), ev kan zowel financieel als milieu-technisch niet uit :)

Anders was het misschien een optie geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:54
Rzaan schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:36:
[...]

Dat is ideaal inderdaad. Mijn EV6 kan dat niet, maar in 2027 gaat die eruit.

Eén nadeel: als de zon schijnt ben ik 5 van de 7 dagen weg met de auto. 🥲 Maar op papier is dat wel een goede optie.

[ Voor 3% gewijzigd door DaMenaz op 17-05-2024 14:10 ]

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

DaMenaz schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 14:09:
[...]

Heb ik ook aam gedacht. Mijn EV6 kan dat niet, maar in 2027 gaat die eruit.

Eén nadeel: als de zon schijnt ben ik 5 van de 7 dagen weg met de auto. 🥲 Maar op papier is dat wel een goede optie.
Je zult anders moeten gaan laden e.d.
Maar als je ziet hoe groot het accupakket van een auto is, en hoeveel stroom je gebruikt op een avond/nacht... daar zit zo'n groot verschil in.
Een auto met een accu van 60 kWh is een middenklasser volgens mij. Die 6 kWh die je 's avonds verbruikt, merkt die auto nauwelijks.

Deze Renault 5 kan het wel

Afbeeldingslocatie: https://v2g.co.uk/wp-content/uploads/2024/02/R5-front-1024x576.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-09 18:56

V-8

Rzaan schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 14:17:
[...]

Maar als je ziet hoe groot het accupakket van een auto is, en hoeveel stroom je gebruikt op een avond/nacht... daar zit zo'n groot verschil in.
Een auto met een accu van 60 kWh is een middenklasser volgens mij. Die 6 kWh die je 's avonds verbruikt, merkt die auto nauwelijks.

[Afbeelding]
Volgens mij moet je dan ook een (hele dure) DC-laadpaal hebben. Bidirectioneel (ont)laden op AC kan volgens mij niet.

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:55
Sjamo schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:53:
We hebben een oude auto op benzine (ruime 2000km/jr), ev kan zowel financieel als milieu-technisch niet uit :)
Een auto in eigendom kan per definitie zowel financieel als milieu-technisch niet uit met dergelijk kilometrage.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:55
Rincon schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:11:
Dat registreren zou ik nooit doen, ook bij verplichting niet, wedden dat er in de toekomst belasting geheven gaat worden op de accu,ook als je niet “ handelt” in electriciteit, laat ze maar komen met een huiszoekingsbevel om te kijken of ik toch een accu heb staan.
Totdat opstalverzekeringen een clausule opnemen niet uit te keren bij aanwezigheid niet geregisteerd accusysteem.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:21
Rzaan schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 17:08:
Ik kreeg zojuist een mail van Vattenfall.
Daar staat o.a. dit in : Voor de stroom die u teruglevert ontvangt u nu een vergoeding van € 0,076 per kWh. Vanaf 1 juli 2024 gaat u € 0,123 per kWh ontvangen.

Maar ik moet ook Vaste terugleverkosten per schaal gaan betalen.
Bijvoorbeeld deze schaal: 4.500 tot 5.000 kWh = € 482,-

Als ik dan 5.000 teruglever krijg ik daarvoor 5.000 x € 0,123 = € 615,-
Ik hou dan over € 615 - € 482 = € 133,-
Ik heb dit even in een grafiek gezet, op basis van bovengenoemde kWh prijzen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VY3FHtOH3SibcavJglRQJ9w0VyY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JF4Jc7P7Zayy6STAsMy7MnkM.png?f=fotoalbum_large

En ingezoomed tot 10.000 kWh, waar de meeste mensen in zullen vallen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4zqLdHPqIKLosUG2XNShv4X-RY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GHgZF6tcyYU2KJU4HLxdqHcF.png?f=fotoalbum_large

Wat opvalt is ten eerste dat het een enorme vermindering is, behalve de eerste twee staffels. Alles daarboven is de terugleververgoeding tussen de 20% en 35% van het oude bedrag. Wat daarnaast opvalt is dat het dus loont om te stoppen aan het einde van een staffel. De boete gaat zo hard omhoog dat je in veel gevallen slechter uit gaat komen als je halverwege eindigd.

Toevoeging, €/kWh:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/znzXglmoWQT1efuTJcVaPHy6_Zo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cE5qOwMOgchylTkDgdHRhKDX.png?f=fotoalbum_large

Ik heb zelf de mail nog niet gehad, dus ik weet niet of deze kWh tarieven voor iedereen bij Vattenfall gelden.

[ Voor 16% gewijzigd door DaCoTa op 17-05-2024 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

V-8 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 14:28:
[...]

Volgens mij moet je dan ook een (hele dure) DC-laadpaal hebben. Bidirectioneel (ont)laden op AC kan volgens mij niet.
Die laadpaal is inderdaad ook nog duurder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

MacD007 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:43:
[...]

Volgens mij heeft de EK geen mandaat om een regering tegen te houden, dat wordt in de TK beslist en daar hebben ze de meerderheid in . Als je echter de wetswijziging bedoeld heb je helemaal gelijk in, want daar missen ze stemmen ( 8 stuks )
Ik bedoelde of ze lang genoeg aanblijven om de finale van het Europees Kampioenschap te halen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

JDx schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 15:46:
[...]

Ik bedoelde of ze lang genoeg aanblijven om de finale van het Europees Kampioenschap te halen ;)
Ik denk dat ze dat nog wel zullen halen. Maar het zal ws wel letterlijk een beetje een rariteitenkabinet worden. Wie gaat zich melden als minister? De kans dat je afgefakkeld wordt (of gecurtailed zoals ik hier ergens las) is levensgroot. Het zullen ook wel veel baantjesjagers zijn. Einde off topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Rzaan schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 15:50:
[...]

Ik denk dat ze dat nog wel zullen halen. Maar het zal ws wel letterlijk een beetje een rariteitenkabinet worden. Wie gaat zich melden als minister? De kans dat je afgefakkeld wordt (of gecurtailed zoals ik hier ergens las) is levensgroot. Het zullen ook wel veel baantjesjagers zijn. Einde off topic.
Mooi altijd dat mensen zelf nog wel wat willen zeggen en dan bepalen dat het onderwerp wordt afgesloten :9

Zo offtopic is het niet, de formatie is een kaartenhuis, klapt die, dan is alles weer compleet onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Rzaan schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 14:17:
[...]

[Afbeelding]
nope.... gáát het kunnen... in de toekomst. Is slechts voorbereid. (voor wat ze mij vertelde..)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• eltweako
De saldeer-wetgeving is onlosmakelijk verbonden met de politiek.
Waar ik mij wel aan stoor is dat alle media doet alsof de datum van 1-1-27 al vast staat, terwijl niemand nog maar een begin gemaakt heeft aan de wet die dit moet gaan regelen.

Totdat die wet geschreven is, en besproken gaat worden, ga ik nog geen overhaaste beslissingen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Rzaan schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:47:
[...]

Geld dat je apart houdt, wordt elk jaar minder waard. Dat heet inflatie. Dus je kunt dit niet in zijn algemeen stellen.
met apart bedoel ik niet in de keukenla /sok.

Er zijn best wel andere dingen te bedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Hansieo schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 16:08:
[...]

met apart bedoel ik niet in de keukenla /sok.

Er zijn best wel andere dingen te bedenken.
ik snap je, dus je sok niet te heet wassen, anders krimpt deze nog harder. _O-

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
MacD007 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 16:16:
[...]

ik snap je, dus je sok niet te heet wassen, anders krimpt deze nog harder. _O-
is tie wél sneller vol... _O-

niks inflatie dus... 2 sokken vol ipv één... O-)

Pagina: 1 ... 4 ... 31 Laatste

Let op:
Voor algemene politieke praat is er
De landelijke Nederlandse politiek in AWM.
Klagen over terugleverboetes kan in De zonnepanelen-boete.