Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
die had ik 40 jaar geleden, vond hem toen mooier. deze wel bestellen met trekhaak, voor je bak met katrol voor het verlengsnoer, anders kom je nog niets je straat er mee uit.Rzaan schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 14:17:
[...]
Je zult anders moeten gaan laden e.d.
Maar als je ziet hoe groot het accupakket van een auto is, en hoeveel stroom je gebruikt op een avond/nacht... daar zit zo'n groot verschil in.
Een auto met een accu van 60 kWh is een middenklasser volgens mij. Die 6 kWh die je 's avonds verbruikt, merkt die auto nauwelijks.
Deze Renault 5 kan het wel
[Afbeelding]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Dan kom je dus netto in dat geval uit op een terugleververgoeding van €0,0266DaCoTa schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 14:36:
[...]
Ik heb dit even in een grafiek gezet, op basis van bovengenoemde kWh prijzen:
[Afbeelding]
En ingezoomed tot 10.000 kWh, waar de meeste mensen in zullen vallen:
[Afbeelding]
Wat opvalt is ten eerste dat het een enorme vermindering is, behalve de eerste twee staffels. Alles daarboven is de terugleververgoeding tussen de 20% en 35% van het oude bedrag. Wat daarnaast opvalt is dat het dus loont om te stoppen aan het einde van een staffel. De boete gaat zo hard omhoog dat je in veel gevallen slechter uit gaat komen als je halverwege eindigd.
Ik heb zelf de mail nog niet gehad, dus ik weet niet of deze kWh tarieven voor iedereen bij Vattenfall gelden.
Bar weinig zeg maar gerust. Dan is dynamisch al snel interessanter.
Weet iemand eigenlijk waarom er niet gewoon bovenstaande wordt gecommuniceerd? Per staffel kom ke toch steeds weer rond die 3cent uit. Die nu ineens hogere tlv icm kosten staffel maakt het toch onnodig onoverzichtelijk en complex.
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Vraag mij af hoe dit gaat met een leaseauto..Rzaan schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:36:
[...]
Auto gebruiken als thuisaccu. Dan moet je wel een elektrische auto hebben die bidirectioneel kan laden en een eigen laadpaal.
@timetje100timetje100 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:55:
Ik heb het even aangepast in mijn excel sheet, waarbij ik nu € 90 betaal per maand voor gas en elektriciteit. (verbruik 2900 kwh, teruglevering 2800 en gas 800m3).
Na de afschaffing van de salderingsregel straks ga ik € 174,- per maand betalen.
Investering in een hybride warmtepomp (3600 na subsidie) ga ik naar € 145,- per maand met een terugverdientijd van 25 jaar.
Investering in een volledige elektrische warmtepomp (13.000 na subsidie) ga ik naar € 124,- per maand met een terugverdientijd van 21.8 jaar.
Dus het verhaal van de hybride warmtepomp en een hele dure elektrische warmtepomp kan al door het raam heen.
Conclusie: gas blijven stoken en niks investeren.
Ik snap je berekening voor de terugverdientijd van een hybride pomp niet, tenzij je de vaste kosten ergens anders verwerkt. Maar die voor gas betaal je nu en in de hybride situatie.
Immers, berekende maand lasten hybride warmtepomp 29€ lager dan je maandlasten in de huidige setup na afschaffen van salderen. Dat is 348€ per jaar. En lineaire terugverdientijd zonder inflatie en rente derving is dan net geen 11 jaar.
Wat doe ik verkeerd?
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Als ze het zonder staffels maar per kWh doen is het te evident niet volgens de saldeerregels.ErikVers schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 16:51:
[...]
Weet iemand eigenlijk waarom er niet gewoon bovenstaande wordt gecommuniceerd? Per staffel kom ke toch steeds weer rond die 3cent uit. Die nu ineens hogere tlv icm kosten staffel maakt het toch onnodig onoverzichtelijk en complex.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ok ik had wat vollediger moeten zijn in mijn reactie. We hadden het over terugleveren dus ging vanuit dat buiten het gesaldeerde om werd besproken.Proton_ schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 17:26:
[...]
Als ze het zonder staffels maar per kWh doen is het te evident niet volgens de saldeerregels.
Dan zouden ze inderdaad enkel voor t gesaldeerde wel de staffel moeten combineren en daarbuiten de kale 3cent.
Ik ga maar weekend vieren ✅
Wat dat betreft is na 2027 wellicht overzichtelijker.
Als ze dan geen verschil mogen maken in soort klant en tlv minimaal 80% van het kale leveringstarief moet zijn dan kunnen we weer gaan rekenen.
Het worden voor nu uitdagende tijden voor de e-installateur en even opletten wat er concreet gaat veranderen bij wet.
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Ik weet uit betrouwbare bron dat er genoeg sollarteurs staan te trappelen om dit uit te voeren verwacht niet direct een mega stijging in arbeid.Glashelder schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:55:
[...]
Dat is waar, maar je vergeet de installatiekosten. Die kunnen wel de pan uit rijzen.
helemaal goed, en overigens wij kunnen daar toch niets aan doen. dus gewoon afwachten.eltweako schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 16:05:
De saldeer-wetgeving is onlosmakelijk verbonden met de politiek.
Waar ik mij wel aan stoor is dat alle media doet alsof de datum van 1-1-27 al vast staat, terwijl niemand nog maar een begin gemaakt heeft aan de wet die dit moet gaan regelen.
Totdat die wet geschreven is, en besproken gaat worden, ga ik nog geen overhaaste beslissingen nemen.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Ik zag bij een lease-maatschappij dit soort V2H voertuigen uitgelicht.mierenfokker schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 17:17:
[...]
Vraag mij af hoe dit gaat met een leaseauto..
Over een maand of 9 verwachten wij een Kia Niro EV met V2L aan boord. Wanneer ik dit artikel lees, dan kan je daar ‘zelfs uw hele huis van stroom te voorzien’. Ik had al gezien dat je er je laptop, fiets mee kan opladen o.i.d., maar je hele huis? Hoe dan?!Rzaan schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 18:17:
[...]
Ik zag bij een lease-maatschappij dit soort V2H voertuigen uitgelicht.
En ik snap dat ik theorie een male stekker naar male stekker van de auto naar een (uitgeschakelde) groep kan lussen maar dat lijkt mij niet helemaal de bedoeling…
:strip_exif()/f/image/OVjpxiqbBBKwFPi4Yvl7HSh9.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit artikel geeft duidelijkere informatie mijns inziens.
[ Voor 27% gewijzigd door Thalaron op 17-05-2024 19:02 ]
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
In de bijlage opgenomen bedragen gaat om alle EB voor alle afname, niet enkel de nettoSPT schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 18:19:
Weet iemand of je na het afschaffen van de salderingsregeling energiebelasting ga betalen over de geleverde stroom, of over de netto afgenomen stroom (dus geleverd - teruggeleverd)? Dat maakt nogal veel uit voor de vraag of zonnepanelen nog uit kunnen (zonder thuisbatterij).
Maar het is echt wachten voor de rekenmachine aan de slag kan tot een uitwerking
Het zal niet kunnen zonder een berg uitzonderingen, bijv huurders die de verhuurder voor PV een vergoeding betalen, die zowel te maken krijgen met een teruglever-boete van energieleverancier en als afbouw saldering van de EB, die zullen ook niet meer instemmen als verhuurder een warmtepomp wil plaatsen.
3 ct/kWh voor de PV opwek in de zomer en volle pond om de warmtepomp te laten draaien in de winter.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Dat is wel oppassen, want is niet heel erg veilig.Thalaron schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 18:53:
[...]
En ik snap dat ik theorie een male stekker naar male stekker van de auto naar een (uitgeschakelde) groep kan lussen maar dat lijkt mij niet helemaal de bedoeling…
Dat kan bijv ook met ioniq ev en ik heb dat ook al gezien om op 1fase max 3,5kw een andere EV wat bij te laden zodat bij een laadpaal kon komen.
Snap ik, maar het was meer als reactie op de inhoud van het artikel eronder. Hoe kan ik met V2L mijn (hele) huis voorzien van prik? Volgens mij niet? Zo wel, dan ben ik benieuwd hoe het (veilig) kan. Leuk voor in de avonden in de zomer! Maar ik denk niet dat ik verder kom dan mijn fiets opladen (niet heel zinvol dus).Domba schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 19:08:
[...]
Dat is wel oppassen, want is niet heel erg veilig.
Dat kan bijv ook met ioniq ev en ik heb dat ook al gezien om op 1fase max 3,5kw een andere EV wat bij te laden zodat bij een laadpaal kon komen.
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Eens.eltweako schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 16:05:
De saldeer-wetgeving is onlosmakelijk verbonden met de politiek.
Waar ik mij wel aan stoor is dat alle media doet alsof de datum van 1-1-27 al vast staat, terwijl niemand nog maar een begin gemaakt heeft aan de wet die dit moet gaan regelen.
Totdat die wet geschreven is, en besproken gaat worden, ga ik nog geen overhaaste beslissingen nemen.
Al die mensen die nu al plannen maken mbt affakkelen… Wacht nou eerst eens even af. Sowieso kun je nog 2.5 jaar salderen en daarna zien we wel.
Ik snap overigens wel dat mensen die nog moeten gaan leggen twee keer nadenken. Als het een simpel (string) systeem is zou ik het nog wel aandurven mits voor de juiste prijs en snel gelegd.
Duurdere systemen met micro’s en optimisers, nee.
Mijn systeem ligt sinds december 2023 en is voor 66% terugverdiend per 31-12-2026. Dus ik maak me nog niet zo’n zorgen. Als ze er nog een jaar salderen aan vast plakken (omdat ze hier niet rond krijgen) zit ik al 89% terugverdiend.
Verder gaat inflatie je ook helpen. Misschien betalen we over 10 jaar wel 50ct/kwh dan zorgt zelfs eigen verbruik voor een fikse deuk in de duur van TVT.
[ Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 17-05-2024 19:29 ]
Excuus het stond er inderdaad fout, ik heb het veranderd naar € 162. Dan zou het moeten kloppen.EVfan schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 17:26:
[...]
@timetje100
Ik snap je berekening voor de terugverdientijd van een hybride pomp niet, tenzij je de vaste kosten ergens anders verwerkt. Maar die voor gas betaal je nu en in de hybride situatie.
Immers, berekende maand lasten hybride warmtepomp 29€ lager dan je maandlasten in de huidige setup na afschaffen van salderen. Dat is 348€ per jaar. En lineaire terugverdientijd zonder inflatie en rente derving is dan net geen 11 jaar.
Wat doe ik verkeerd?
Wat ik gezien heb was enkel 1 fase, lastig als je 3 fase hebt.Thalaron schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 19:12:
[...]
Snap ik, maar het was meer als reactie op de inhoud van het artikel eronder. Hoe kan ik met V2L mijn (hele) huis voorzien van prik? Volgens mij niet? Zo wel, dan ben ik benieuwd hoe het (veilig) kan. Leuk voor in de avonden in de zomer! Maar ik denk niet dat ik verder kom dan mijn fiets opladen (niet heel zinvol dus).
In mijn setup 3 fase Deye met thuisaccu is het geen probleem om het aan te sluiten op de Micro inverter ingang of die nu ongrid of in eiland mode is, efficient is wat anders met niet gebruikte AC overschot dat in de thuisaccu gaat.
Toch wel benieuwd naar je exacte calculatie waar je die conclusie uittrekt. Ik heb op berekenhet.nl een snelle som gemaakt op basis van huidige tarieven en kom met all electric op een tvt van 6.6 jaar en op de lange termijn een prima rendement. En natuurlijk een stuk milieu vriendelijker met een warmtepomp.timetje100 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:55:
Ik heb het even aangepast in mijn excel sheet, waarbij ik nu € 90 betaal per maand voor gas en elektriciteit. (verbruik 2900 kwh, teruglevering 2800 en gas 800m3).
Na de afschaffing van de salderingsregel straks ga ik € 174,- per maand betalen.
Investering in een hybride warmtepomp (3600 na subsidie) ga ik naar € 162,- per maand met een terugverdientijd van 25 jaar.
Investering in een volledige elektrische warmtepomp (13.000 na subsidie) ga ik naar € 124,- per maand met een terugverdientijd van 21.8 jaar.
Dus het verhaal van de hybride warmtepomp en een hele dure elektrische warmtepomp kan al door het raam heen.
Conclusie: gas blijven stoken en niks investeren.
/f/image/gtvmAgPfUwRe9iYw8fW4F0tl.png?f=fotoalbum_large)
En dan laat ik het draaien van een warmtepomp op eigen pv stroom buiten beschouwing. Die zou in de toekomst wel eens een lage waarde kunnen vertegenwoordigen als de plannen de laatste dagen ook werkelijkheid gaan worden. Des te meer een reden om die dan zelf direct te gebruiken met je WP.
Of mis ik iets??
Nb gaat uit van een A merk pomp incl sww. Het kan ook nog wel 2-3k goedkoper als het je allemaal niks uitmaakt en je lekker herrie wil maken 😜🙈
Een hogere SCOP is laatste winters de praktijk maar laten we ons niet te rijk rekenen want het kan vriezen en het kan dooien.
[ Voor 7% gewijzigd door ErikVers op 17-05-2024 19:56 ]
Niet.Thalaron schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 18:53:
[...]
Over een maand of 9 verwachten wij een Kia Niro EV met V2L aan boord. Wanneer ik dit artikel lees, dan kan je daar ‘zelfs uw hele huis van stroom te voorzien’. Ik had al gezien dat je er je laptop, fiets mee kan opladen o.i.d., maar je hele huis? Hoe dan?!
Je hele huis voorzien is V2H. Gewoon een flutartikeltje waarbij ze die laatste zin onder het verkeerde kopje gezet hebben.
Als SWW er al inzit, dan vergeet die site berekening dat je zonder gas ook op electrisch moet koken, eventueel andere pannen , maar het wel ook krap worden als er een oude 1 fase 25A in gietijzeren huisaansluiting aanwezig is sommige gevallen kan verzwaring vlot ruim binnen 18 weken maar het kan ook zo 9 maanden tot meer dan een jaar wachten worden zijn als er ook grondwerk bij zit,ErikVers schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 19:52:
[...]
Toch wel benieuwd naar je exacte calculatie waar je die conclusie uittrekt. Ik heb op berekenhet.nl een snelle som gemaakt op basis van huidige tarieven en kom met all electric op een tvt van 6.6 jaar en op de lange termijn een prima rendement. En natuurlijk een stuk milieu vriendelijker met een warmtepomp.
[Afbeelding]
En dan laat ik het draaien van een warmtepomp op eigen pv stroom buiten beschouwing. Die zou in de toekomst wel eens een lage waarde kunnen vertegenwoordigen als de plannen de laatste dagen ook werkelijkheid gaan worden. Des te meer een reden om die dan zelf direct te gebruiken met je WP.
Of mis ik iets??
Nb gaat uit van een A merk pomp incl sww. Het kan ook nog wel 2-3k goedkoper als het je allemaal niks uitmaakt en je lekker herrie wil maken 😜🙈
Een hogere SCOP is laatste winters de praktijk maar laten we ons niet te rijk rekenen want het kan vriezen en het kan dooien.
Nop dat vraagt die site netjes 😜👍✅Domba schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 20:22:
[...]
Als SWW er al inzit, dan vergeet die site berekening dat je zonder gas ook op electrisch moet koken, eventueel andere pannen , maar het wel ook krap worden als er een oude 1 fase 25A in gietijzeren huisaansluiting aanwezig is sommige gevallen kan verzwaring vlot ruim binnen 18 weken maar het kan ook zo 9 maanden tot meer dan een jaar wachten worden zijn als er ook grondwerk bij zit,
Vraagt het wel, maar verwerkt het niet in de investering, een inductiekook plaat krijg je gratis als ook de installatie?
Ahh zo. Ik had gekozen voor “is elektrisch en blijft elektrisch”. Je kan hem inderdaad opnemen dan bij begin in de investeringskosten. Of je kiest voor “koken gas en blijft gas” in die calculator 👍Domba schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 20:33:
[...]
Vraagt het wel, maar verwerkt het niet in de investering, een inductiekook plaat krijg je gratis als ook de installatie?
Ik ben vooral benieuwd (is dus een vraag) waarom ik geen kritische reactie lees of een tegengeluid hoor als iemand een “conclusie” trekt waarin staat dat het meer dan 20jaar kost om een WP terug te verdienen, dat bericht kreeg geen correctie, wel 8 duimpjes Dit terwijl momenteel binnen 7jaar met all electric al kan en met hybride zelfs binnen de 5 jaar TVT zou kunnen.
Als ik dan tip om een tweede auto niet meer voor brandstof te gaan maar elektrisch te overwegen dan ben ik “niet meer realistisch” en heb een “check” nodig om uit mijn “bubbel te komen”?
Veel plezier nog hier. Doeidoei 💤👋👋👋
[ Voor 36% gewijzigd door ErikVers op 17-05-2024 21:34 ]
Je investering voor een warmtepomp is effe ruim 9K. Dat klopt niet, koopje van de eeuw.ErikVers schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 20:54:
[...]
Ahh zo. Ik had gekozen voor “is elektrisch en blijft elektrisch”. Je kan hem inderdaad opnemen dan bij begin in de investeringskosten. Of je kiest voor “koken gas en blijft gas” in die calculator 👍
Ik ben vooral benieuwd (is dus een vraag) waarom ik geen kritische reactie lees of een tegengeluid hoor als iemand een “conclusie” trekt waarin staat dat het meer dan 20jaar kost om een WP terug te verdienen, dat bericht kreeg geen correctie, wel 8 duimpjes Dit terwijl momenteel binnen 7jaar met all electric al kan en met hybride zelfs binnen de 5 jaar TVT zou kunnen.
Als ik dan tip om een tweede auto niet meer voor brandstof te gaan maar elektrisch te overwegen dan ben ik “niet meer realistisch” en heb een “check” nodig om uit mijn “bubbel te komen”?
Veel plezier nog hier. Doeidoei 💤👋👋👋
Dus verdere berekeningen hebben geen nut. Mocht ik het fout hebben dan wil ik graag weten over welke warmtepomp het gaat en welk bedrijf het komt installeren.
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Ik weet nog wel enige tientallen woningen met 1200-1500m3 gasverbruik, waar overschakelen naar een warmtepomp richting 20 jaar zou gaan, installatie van WP is nog de kleinste klus maar zit voornamelijk in warmtedistributie (alles vernieuwen CV-ketel met 1 buis hoge temp ringleidingsysteem ) en aan elektrisch installatie alles vernieuwen vanaf de straatkabel, beide wijken zijn oorspronkelijk zonder enige aarding gebouwd, nog een tn of tt-stelsel huisaansluiting vanuit de netwerkbeheerder (was vorig jaar wel druk bezig met gehele laagspanning in orde brengen) , isolatie isbij meeste wel op orde.ErikVers schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 20:54:
[...]
Ahh zo. Ik had gekozen voor “is elektrisch en blijft elektrisch”. Je kan hem inderdaad opnemen dan bij begin in de investeringskosten. Of je kiest voor “koken gas en blijft gas” in die calculator 👍
Ikzelf: heb een installatiebedrijf. 12.5k (zonder dus aftrek subsidie want netto kom je dan op €9500,- netto en incl btw) kan prima en bezig met een partij om op te schalen (zelf de agenda vol) en dan verdien ik er nog prima aan.Bravertal schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 22:25:
[...]
Je investering voor een warmtepomp is effe ruim 9K. Dat klopt niet, koopje van de eeuw.
Dus verdere berekeningen hebben geen nut. Mocht ik het fout hebben dan wil ik graag weten over welke warmtepomp het gaat en welk bedrijf het komt installeren.
We gaan wel wat offtopic en krijg weer een; “dat klopt niet” en moet maar ff bewijzen dat wat ik opschrijf klopt?
Je kan gewoon online bij een concurrent van mij bestellen https://www.dewarmte.nl/producten/all-electric all electric incl backup en rvs tapwater boiler all in €8000,- zit je nog €1500,- lager dan ik zei. Het ging mij om een bericht met conclusie tvt van 21.8 die onder de 7 is in werkelijkheid.
[ Voor 47% gewijzigd door ErikVers op 17-05-2024 22:56 ]
Ik verwacht dat de elektrische warmtepomp eerder Euro 25.000 - 30.000 inclusief installatie en het boren van de bron.ErikVers schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 22:34:
[...]
Ikzelf: heb een installatiebedrijf. 12.5k (zonder dus aftrek subsidie want netto kom je dan op €9500,- netto en incl btw) kan prima en bezig met een partij om op te schalen (zelf de agenda vol) en dan verdien ik er nog prima aan.
We gaan wat offtopic maar wil je wat onbekendere merken met prima cop dan kan t zelfs rond de 8k staan er zat als je ff google te wachten op orders. Veelal prima partijen uit de solar wereld die wp erbij zijn gaan doen. Ja ze gaan voor masse. Maar weheat en dewarmte enz maken echt redelijke producten en installaties.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Zie mijn edit. Je kan bij een prima concurrent voor €8000,- terecht. En ja sommige moeten één of twee fancoils bijplaatsen voor meer afgifte om lage temp te kunnen werken, maar t gaat om mijn punt; t kan prima, goedkoop en snel met interessante TVT.John245 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 22:43:
[...]
Ik verwacht dat de elektrische warmtepomp eerder Euro 25.000 - 30.000 inclusief installatie en het boren van de bron.
[Wat ik wel interessant vindt is dat marktsentiment over PV de wp mee onderuit lijkt te trekken?
Wat inderdaad een rare conclusie is. Want zelfs zonder eigen opwekking is een full electric warmtepomp al goedkoper dan een ketel tijdens gebruik. Ja al naar gelang de kosten van de benodigde aanpassingen aan het afgiftesysteem kan het flink in de kosten lopen. Met die aanpassingen gaat het comfort in de woning ook omhoog.ErikVers schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 22:47:
[...]
Zie mijn edit. Je kan bij een prima concurrent voor €8000,- terecht. En ja sommige moeten één of twee fancoils bijplaatsen voor meer afgifte om lage temp te kunnen werken, maar t gaat om mijn punt; t kan prima, goedkoop en snel met interessante TVT.
[Wat ik wel interessant vindt is dat marktsentiment over PV de wp mee onderuit lijkt te trekken?
Bij een keuken of auto wordt ook flink geld uitgegeven voor comfort, maar niet gekeken naar de terugverdientijd. Vreemd.
Ja, ik kan het ook eens met je zijn
Als je auto kapot is of je keuken af is ga je natuurlijk geen lelijke kopen en ook niet eentje die over een paar jaar weer vervangen moet worden. Als je verwarming het nog doet dan maakt veel mensen het niet uit of de warmte nou uit de vloer komt, uit radiatoren of ergens uit een gat in de muur, als je het maar niet koud hebt.Jelte schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 22:54:
[...]
Wat inderdaad een rare conclusie is. Want zelfs zonder eigen opwekking is een full electric warmtepomp al goedkoper dan een ketel tijdens gebruik. Ja al naar gelang de kosten van de benodigde aanpassingen aan het afgiftesysteem kan het flink in de kosten lopen. Met die aanpassingen gaat het comfort in de woning ook omhoog.
Bij een keuken of auto wordt ook flink geld uitgegeven voor comfort, maar niet gekeken naar de terugverdientijd. Vreemd.
Ja, ik kan het ook eens met je zijn
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Ik heb de berekening na gelopen, het is uiteindelijk 17 jaar voor een volledige warmtepomp.ErikVers schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 19:52:
[...]
Toch wel benieuwd naar je exacte calculatie waar je die conclusie uittrekt. Ik heb op berekenhet.nl een snelle som gemaakt op basis van huidige tarieven en kom met all electric op een tvt van 6.6 jaar en op de lange termijn een prima rendement. En natuurlijk een stuk milieu vriendelijker met een warmtepomp.
[Afbeelding]
Of mis ik iets??
Ik blijf bij mijn conclusie, ik heb aan de hand van mijn contract alle gegevens ingevoerd en ook aan u laten zien.
Maar voor degene die de berekening willen zien, zie hier:
/f/image/AH9zO4LkOQRlCsJ4CUq5Hoe0.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 27% gewijzigd door timetje100 op 18-05-2024 07:37 ]
Je kan een zeer eenvoudige rekensom doen;timetje100 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 07:18:
[...]
Ik heb de berekening na gelopen, het is uiteindelijk 17 jaar voor een volledige warmtepomp.
Ik blijf bij mijn conclusie, ik heb aan de hand van mijn contract alle gegevens ingevoerd en ook aan u laten zien.
Maar voor degene die de berekening willen zien, zie hier:
[Afbeelding]
Het te vervangen m3 gas naar kWh bereken je grofweg door x2 te doen en dan weet je je toekomstige kWh verbruik. Je legt die twee orijzen naast elkaar en weet je besparing op verbruikskosten. En dan laat ik prijsstijgingen en wegvallen vastrecht gewoon buiten beschouwing.
Dus bij 800m3 obv huidige marktprijzen (bovenste bij procewice)
800x€1,23=€984,- kosten per jaar voor CV ketel
1600x€0,25=€400,- kosten per jaar voor WP
Voordeel is €584,- per jaar. Een tvt van 16 jaar. Mijn advies is dan; alleen met al aangeschafte eigen PV zou ik overwegen om de stap zetten. Vaak zie je dat boven een huidig 1200m3 gas verbruik het snel terug te verdienen valt want dan lopen de bedragen steeds verder uit elkaar terwijl investering vrijwel gelijk blijft.
Bij 1600m3 gas is zo je jaarlijkse besparing €1168,- en een tvt van 8jaar. Heb je iets andere gas of stroomprijzen dan verschuift dat natuurlijk weer iets maar die verhouding blijft wel redelijk t zelfde. Je moet vooral een aardig gasverbruik hebben om binnen een redelijk termijn (onder 10 jaar) het terug te verdienen.
Vandaar dat de meeste klanten van mij ook vaak wel 1500m3 of meer verbruikte en dolblij zijn met hun rendement.
Succes met je onderzoek 👍
[ Voor 19% gewijzigd door ErikVers op 18-05-2024 08:13 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Misschien dat we dan nu eindelijk de beweging gaan krijgen dat huizen met een lagere energievraag gewoon veel beter op de markt gaan liggen.Domba schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 22:32:
[...]
Ik weet nog wel enige tientallen woningen met 1200-1500m3 gasverbruik, waar overschakelen naar een warmtepomp richting 20 jaar zou gaan, installatie van WP is nog de kleinste klus maar zit voornamelijk in warmtedistributie (alles vernieuwen CV-ketel met 1 buis hoge temp ringleidingsysteem ) en aan elektrisch installatie alles vernieuwen vanaf de straatkabel, beide wijken zijn oorspronkelijk zonder enige aarding gebouwd, nog een tn of tt-stelsel huisaansluiting vanuit de netwerkbeheerder (was vorig jaar wel druk bezig met gehele laagspanning in orde brengen) , isolatie isbij meeste wel op orde.
In de oude situatie (en ik ga nu chargeren);
Oude rommel uit de jaren 70 maar wel lekker groot met een gasbehoefte van 2000m3. Weet je wat, we gooien het dak vol panelen en duwen er een warmtepomp in. Lekker salderen en daardoor een energierekening van 0. In welke wereld is dit groen?
Kleinere huizen, liefst zo passief mogelijk. Dat is groen.
Je beseft dat mensen precies dat dachten toen ze een nul-op-de-meter-woning met panelen en warmtepomp kochten? Dat vertrouwen is ernstig geschaad.FreakNL schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 08:31:
Misschien dat we dan nu eindelijk de beweging gaan krijgen dat huizen met een lagere energievraag gewoon veel beter op de markt gaan liggen.
Een thuisbatterij zal tzt ook gewoon belast worden, net als bij autorijden en roken kan de overheid die inkomsten helemaal niet missen.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Salderen er af, iedereen aan de batterij, iedereen een dynamisch contract en bij een negatieve prijs zegt je batterij dan gewoon, de prijs is negatief, u kunt momenteel geen stroom opnemen, fijne daghoevenpe schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 09:19:
[...]
Je beseft dat mensen precies dat dachten toen ze een nul-op-de-meter-woning met panelen en warmtepomp kochten? Dat vertrouwen is ernstig geschaad.
Een thuisbatterij zal tzt ook gewoon belast worden, net als bij autorijden en roken kan de overheid die inkomsten helemaal niet missen.
[ Voor 97% gewijzigd door Proton_ op 18-05-2024 09:42 ]
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
[ Voor 96% gewijzigd door Proton_ op 18-05-2024 09:40 ]
Ik kan hier geen fouten in ontdekken maar mijn situatie is dan ook vergelijkbaar. Meer verbruik dan teruglevering.
Er is ook na 2026 nog een positieve businesscase te maken voor zonnepanelen.
Overigens blijf ik het grappig vinden. Toen ik 10 jaar geleden mijn panelen heb laten leggen werd ik door de verkoper al gewaarschuwd. Leg alleen voor eigen gebruik en houdt er rekening mee dat je vanaf 2018 niet meer kan salderen. Kennelijk hebben veel mensen panelen laten leggen met een voorgespiegelde tvt van 3a4 jaar en gaat men nu klagen dat de overheid de spelregels verandert. Dat wisten we in 2014 al dat salderen eindig was en je er rekening mee moest houden. Dus ja zoals ik er tegenaan kijk is de overheid in positieve zin onbetrouwbaar gebleken.
Ps als je denkt dat ik makkelijk praten heb. De BuCa waar ik ze mee gelegd heb was ook gewoon 8a9 jaar rekening houdend met volledig wegvallen van de saldering.
In 2019 zou ik een terugverdientijd hebben van 7 jaar (met volledige saldering), 3 a 4 jaar was in die tijd wel erg positief voorgesteld dan. Door de hogere energieprijzen heb ik ze er nu na 5 jaar denk ik wel uit.Sr_Ogel schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 09:40:
YouTube: Terugleverkosten en het einde van de saldering SCHANDALIG? - Dit is ...
Ik kan hier geen fouten in ontdekken maar mijn situatie is dan ook vergelijkbaar. Meer verbruik dan teruglevering.
Er is ook na 2026 nog een positieve businesscase te maken voor zonnepanelen.
Overigens blijf ik het grappig vinden. Toen ik 10 jaar geleden mijn panelen heb laten leggen werd ik door de verkoper al gewaarschuwd. Leg alleen voor eigen gebruik en houdt er rekening mee dat je vanaf 2018 niet meer kan salderen. Kennelijk hebben veel mensen panelen laten leggen met een voorgespiegelde tvt van 3a4 jaar en gaat men nu klagen dat de overheid de spelregels verandert. Dat wisten we in 2014 al dat salderen eindig was en je er rekening mee moest houden. Dus ja zoals ik er tegenaan kijk is de overheid in positieve zin onbetrouwbaar gebleken.
Ps als je denkt dat ik makkelijk praten heb. De BuCa waar ik ze mee gelegd heb was ook gewoon 8a9 jaar rekening houdend met volledig wegvallen van de saldering.
Mij is toen niets verteld over saldering die er af gaat, ze hebben gekeken je gebruikt 2000kWh per jaar, dan heb je 8x300 panelen nodig = 2400 * de Nederlandse correctie van 85% is 2060kWh/jaar.
Ik had het natuurlijk zelf kunnen onderzoeken, maar je gaat er van uit dat zo'n leverancier weet wat hij levert. Ging in dit geval om zonneplan, die dus in 2019 er nog van uit gingen dat de saldering nog 7 jaar door zou gaan, want de hoge energieprijzen hebben zij toen nog niet kunnen voorspellen.
Daarom ook nog weinig vertrouwen in verkopers, zoek alles liever zelf uit.
Deze ruime woningen 160-170m2 leef oppervlak zitten gewoon met verbruik binnen wat prijsplafond was.FreakNL schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 08:31:
[...]
Misschien dat we dan nu eindelijk de beweging gaan krijgen dat huizen met een lagere energievraag gewoon veel beter op de markt gaan liggen.
De kosten zitten elders in een geheel nieuw afgifte systeem, wat neerkomt dat voor een week een meter vrije ruimte langs alle buiten muren en een nieuw verlaagd plafond in de badkamer vanwege knoopunten in warmteleiding afvoer en elektra ( en nog op 2 punten het dak open om bij te vervangen leidingen te komen)
Elektra installatie de uitbreiding moet aan de huidige norm voldoen, daar er geheel geen aarding aanwezig is, komt het bijtrekken neer op volledig nieuw bekabelen en netwerkbeheerder zal voor TT-stelsel moeten zorgen dat sterpunt van de trafo aan aarde ligt of voor TN-stelsel zorgen dat er een uitvoer komt vanuit de HAK kastje voor de huisrail aarding. (oude gietijzeren HAK worden vervangen ivm dat deze asbest bevatten in de afdichtingen).
Deze bewoners moeten er dan ook nog steeds bovenop blijven zitten met zoveel partijen en met allerlei onder uitbestedingen.
Voor 700-850 euro/j aan besparing om de investering terug te verdienen en de horizon is nu al jaren onzeker. Eigenlijk gebeurt het nu enkel tijdens leegstand met nieuwe bewoners (deel is koop/deel is huur) en dan is men al 1 maand bezig voor die warmtepomp installeert of zonnepanelen legt aan de slag kan.
Ik zelf ben december 2021 verhuist en het heeft iets meer dan een jaar geduurd voor mijn huisaansluiting weer geheel op orde was en ik met 17kW kon belasten/terugleveren.
De smeltzekeringen gingen er uit bij 6kW teruglevering, waarbij de ader isolatie (deze smelt weg >45 graden Celsius) van de oude huisaansluitkabel voor een deel in laatste meters was verdwenen of bijna.
@timetje100
Ik kan je berekening niet helemaal volgen, met de verbruik gegevens blijft het op dit moment zelfs met de duurste voor 1 jaar vast incl terugleverboete nog net onder de 10 jaar voor een volledige WP, wat wel is dat de horizon heel onzeker is.
Ik gebruik in mijn 135m2 rijtjeshuis (jaren 90) slechts 350 kuub gas per jaar. Dit soort woningen (en moderner) zullen met de steeds schaarser wordende energie hopelijk (niet voor mezelf maar voor het milieu) populairder/leidend worden tov ouwe meuk waar je veel energie (pun intended) in moet stoppen om het warm te krijgen.
Ik zie (voor het milieu,) niks in batterijen of saldering. Ik zie wel merit in een lagere energiebehoefte (passief) en consuminderen.
[ Voor 21% gewijzigd door FreakNL op 18-05-2024 13:13 ]
Waarom reageerde je op mijn post??FreakNL schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 13:01:
Ik weet niet wat je er allemaal met de haren bijtrekt maar laat ik het simpel voor je maken;
Bij dit specifiek type woningen zit het in bijkomende kosten, ook voor PV, een gewone oude Grid-Tie omvormer die ik over had uit mijn systeem, die gaf een bijzondere storing
Dit was Liander netgebied, Ik heb nog wel eens contact met Enexis en bleek dat ook zij nog zo'n wijk hebben.
Bij mij werd in 2019 door de verkoper gemeldt dat de salderingsregeling afgebouwd zou worden maar dat dat voor mij minder erg was want oost-west dak. Maar ja niet iedereen pluist regeerakkoorden door dus ik kan me goed voorstellen dat mensen het niet wisten. Het wetsvoorstel van Wiebes was toen nog niet bij de Tweede Kamer ingediend, dat was pas in oktober 2020.JDx schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 09:58:
[...]
In 2019 zou ik een terugverdientijd hebben van 7 jaar (met volledige saldering), 3 a 4 jaar was in die tijd wel erg positief voorgesteld dan. Door de hogere energieprijzen heb ik ze er nu na 5 jaar denk ik wel uit.
Mij is toen niets verteld over saldering die er af gaat, ze hebben gekeken je gebruikt 2000kWh per jaar, dan heb je 8x300 panelen nodig = 2400 * de Nederlandse correctie van 85% is 2060kWh/jaar.
Ik had het natuurlijk zelf kunnen onderzoeken, maar je gaat er van uit dat zo'n leverancier weet wat hij levert. Ging in dit geval om zonneplan, die dus in 2019 er nog van uit gingen dat de saldering nog 7 jaar door zou gaan, want de hoge energieprijzen hebben zij toen nog niet kunnen voorspellen.
Daarom ook nog weinig vertrouwen in verkopers, zoek alles liever zelf uit.
Ik stelde dat woningen met een lagere energievraag wellicht aantrekkelijker zouden (moeten) worden… Meer niet. Daar komt dan een heel verhaal overheen wat niet geheel relevant is….
Moet dan altijd aan de anecdote van crimineel Klaas Bruinsma denken. Zijn vader zette hem boven op een kast en zei dat kleine Klaas veilig in zijn armen kon springen. Hij zou hem opvangen. Toen Klaas sprong, zette vader bewust een stap opzij. Klaas bezeerde zich en zijn vader zei: Nooit zomaar de woorden van anderen vertrouwen.
Klaas Bruinsma heeft dan ook vast een veilige hechtingsstijl ontwikkeldRzaan schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 14:20:
In zijn algemeenheid: Uit de reacties blijkt dat mensen wel heel waarde hechten aan woorden van de overheid of van leveranciers.
Moet dan altijd aan de anecdote van crimineel Klaas Bruinsma denken. Zijn vader zette hem boven op een kast en zei dat kleine Klaas veilig in zijn armen kon springen. Hij zou hem opvangen. Toen Klaas sprong, zette vader bewust een stap opzij. Klaas bezeerde zich en zijn vader zei: Nooit zomaar de woorden van anderen vertrouwen.
Hij zat redelijk gehecht aan de parkeerplaats van het Hilton, dat wel.Atomius schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 15:05:
[...]
Klaas Bruinsma heeft dan ook vast een veilige hechtingsstijl ontwikkeld
Hij gaat ervan uit dat de terugleverboete in 2027 verdwijnt, dat lijkt me onwaarschijnlijk. Voor energiebedrijven veranderd er niet veel, het is de overheid die misgelopen accijns en BTW int.Sr_Ogel schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 09:40:
Vandebron heeft dat ook gewoon aangegeven toen ze er mee begonnen, dat ze na de saldering weer stoppen ermee. Er hoeft er maar een op te staan die er mee stopt om klanten te trekken en we gaan als vliegen op de stront afhoevenpe schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 15:57:
[...]
Hij gaat ervan uit dat de terugleverboete in 2027 verdwijnt, dat lijkt me onwaarschijnlijk. Voor energiebedrijven veranderd er niet veel, het is de overheid die misgelopen accijns en BTW int.
Vooralsnog ga ik ervan uit dat vanaf 2027 alles boven directverbruik een paar cent oplevert, je kunt nu geen valide businesscase maken die op aannames gebaseerd is zoals de bouwmarkt man doet.Sr_Ogel schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 16:21:
Vandebron heeft dat ook gewoon aangegeven toen ze er mee begonnen, dat ze na de saldering weer stoppen ermee. Er hoeft er maar een op te staan die er mee stopt om klanten te trekken en we gaan als vliegen op de stront af
En dat daarna teruggetrokken en aangegeven dat niks zeker is.Sr_Ogel schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 16:21:
[...]
Vandebron heeft dat ook gewoon aangegeven toen ze er mee begonnen, dat ze na de saldering weer stoppen ermee. Er hoeft er maar een op te staan die er mee stopt om klanten te trekken en we gaan als vliegen op de stront af
En zoals anderen al eerder aangeven, netto maakt het niet uit. Of er nu een hoge TLV en terugleverkosten zijn (voorbeeld Eneco 14,5ct en 11,5ct dus netto 3ct) of er is een lage TLV en geen terugleverkosten (enkelen met zo'n 5ct).
3 jaar zekerheid?Crawl NL schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 14:00:
[...]
Idem hier. Contract gaat per 31 augustus in. 3 jaar zekerheid en weten waar je aan toe bent is ook wel wat waard. Ik ga iets minder betalen doordat de tarieven wat zakken. Het is allemaal niet schrikbarend maar toch.
Die €175 van de mediamarkt gaat mooi naar de nieuwe Airpods Pro (3e generatie). Helaas moet die nog aangekondigd worden
Hmmmm ik denk eerder tweeënhalf jaar zekerheid. Want daarna is het dus nu op zeker dat salderen stopt door de regering.
Daarom heb ik zelf gekozen voor 2 jaar vast ipv 3 jaar (bij GC), wat ingaat in okt 2024.
Door deze nieuwe overheidsinstellingen lijkt 2 jaar ipv 3 jaar nu de sweetspot te worden...
Zeker ook omdat 2 jarige contracten nog net wat voordeliger zijn qua kWh en/of m3.
Dat is alles behalve zeker...Allewijn schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 17:00:
Want daarna is het dus nu op zeker dat salderen stopt door de regering.
De toekomst van de saldeer-wetgeving (deel 2)
ALS het gaat zoals nu voorspeld, heb je in 2027 met een 3jr GC contract een groot deel van het laatste jaar slechts 5ct voor je volledige teruglevering.Allewijn schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 17:00:
[...]
3 jaar zekerheid?
Hmmmm ik denk eerder tweeënhalf jaar zekerheid. Want daarna is het dus nu op zeker dat salderen stopt door de regering.
Daarom heb ik zelf gekozen voor 2 jaar vast ipv 3 jaar (bij GC), wat ingaat in okt 2024.
Door deze nieuwe overheidsinstellingen lijkt 2 jaar ipv 3 jaar nu de sweetspot te worden...
Zeker ook omdat 2 jarige contracten nog net wat voordeliger zijn qua kWh en/of m3.
Terwijl vanwege het afschaffen van de saldering de teruglevergoeding waarschijnlijk stukken hoger gaat worden.
2jr contract lijkt dan inderdaad de handigste optie voor nu.
edit: 5 ct ipv 0.05
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Dat is nog maar de vraagrick-1975 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 17:40:
Terwijl vanwege het afschaffen van de saldering de teruglevergoeding waarschijnlijk stukken hoger gaat worden.
[ Voor 25% gewijzigd door jobr op 18-05-2024 18:48 ]
5 honderdste van één cent zeg je, klopt dat wel?rick-1975 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 17:40:
[...]
ALS het gaat zoals nu voorspeld, heb je in 2027 met een 3jr GC contract een groot deel van het laatste jaar slechts 0.05ct voor je volledige teruglevering.
2jr contract lijkt dan inderdaad de handigste optie voor nu.
Hoi!
Het salderen staat inderdaad expliciet vermeld in het tarievenoverzicht wat ik vandaag heb ontvangen. Ik ga er dus vanuit dat ik tot 31 augustus 2027 kan salderen. Mocht dit toch anders worden dan zien we dat tegen die tijd wel weer. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje, niemand weet nog precies hoe dat gaat uitpakken.Naalroc schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 17:52:
Niet eens met de laatste 2 opinies: salderen is nu een wettelijke verplichting/recht, maar als je contract duidelijk uitlegt dat er gesaldeerd gaat worden, dan is dat contractuele verplichting van de leverancier geworden, dus krijg je het ook; en ook kan er dan geen terugleveringsboete bij komen, want dat staat niet in je contract; dus ik denk dat een 3 jaar contract nu juist heel gunstig gaat uitpakken, met name als je een energie overschot hebt, waarbij de prijs van de energie niet belangrijk is.
Wij vinden het in ieder geval prettig om voor 3 jaar vaste tarieven te hebben, zonder een teruglever boete. We zitten nu nog bij Budget Energie en ook daar kan ik een verlenging krijgen voor 3 jaar alleen werken ze daar met een gestaffelde teruglever boete. Ik heb geen zin om me daar mee bezig te houden. Al met al ontlopen ze elkaar niet zoveel.
Het zal die perverse Mediamarkt prikkel zijn geweest die me over de streep getrokken heeft
Ik heb nog 14 dagen respijt.
Nee, want salderen is een overheidsmaatregel dus dat mag aangepast worden tijdens de looptijd van je contract. Maar dit is allemaal off-topic hier, het topic daarvoor is De toekomst van de saldeer-wetgeving (deel 2)Crawl NL schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 19:15:
Het salderen staat inderdaad expliciet vermeld in het tarievenoverzicht wat ik vandaag heb ontvangen. Ik ga er dus vanuit dat ik tot 31 augustus 2027 kan salderen. Mocht dit toch anders worden dan zien we dat tegen die tijd wel weer. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje, niemand weet nog precies hoe dat gaat uitpakken.
Salderen is een maatregel van de overheid, die jouw energieleverancier uitvoert op verzoek van de overheid. Net als het prijsplafond.Crawl NL schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 19:15:
[...]
Het salderen staat inderdaad expliciet vermeld in het tarievenoverzicht wat ik vandaag heb ontvangen. Ik ga er dus vanuit dat ik tot 31 augustus 2027 kan salderen. Mocht dit toch anders worden dan zien we dat tegen die tijd wel weer. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje, niemand weet nog precies hoe dat gaat uitpakken.
Wij vinden het in ieder geval prettig om voor 3 jaar vaste tarieven te hebben, zonder een teruglever boete. We zitten nu nog bij Budget Energie en ook daar kan ik een verlenging krijgen voor 3 jaar alleen werken ze daar met een gestaffelde teruglever boete. Ik heb geen zin om me daar mee bezig te houden. Al met al ontlopen ze elkaar niet zoveel.
Het zal die perverse Mediamarkt prikkel zijn geweest die me over de streep getrokken heeft![]()
Ik heb nog 14 dagen respijt.
Ze hebben de verplichting dit te doen, zolang het volgens de wet moet.
Stel dat salderen stopt op 1 januari 2027, dan stopt dat dus ook voor jou, ongeacht de datum op je contract.
En dan is de vraag of het contract verplicht doorloopt zonder het salderen, of dat het contract opengebroken mag worden en je vrij bent om zonder boete over te stappen.Sjamo schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 19:29:
[...]
Salderen is een maatregel van de overheid, die jouw energieleverancier uitvoert op verzoek van de overheid. Net als het prijsplafond.
Ze hebben de verplichting dit te doen, zolang het volgens de wet moet.
Stel dat salderen stopt op 1 januari 2027, dan stopt dat dus ook voor jou, ongeacht de datum op je contract.
Ik denk (en gok) het laatste. Dus blijf lekker zitten met mijn 3 jaar contract.
Ze houden zich aan het door jou getekende contract. Als er iets wijzigt door de overheid, dan zal dit niet betekenen dat jij je contract kosteloos kan opzeggen. Want de energieleverancier heeft hier geen invloed op en komt gewoon hun afspraak na, als het gaat om wat zij jou beloofd hebben.Jelte schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 19:46:
[...]
En dan is de vraag of het contract verplicht doorloopt zonder het salderen, of dat het contract opengebroken mag worden en je vrij bent om zonder boete over te stappen.
Ik denk (en gok) het laatste. Dus blijf lekker zitten met mijn 3 jaar contract.
er staat in mijn contract expliciet dat ze salderen. De wettelijke regeling wordt daarbij niet genoemd. Dus zijn ze lijkt me verplicht te blijven salderen, ook als de regeling verdwijnt.ph4nt0m schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 20:13:
[...]
Ze houden zich aan het door jou getekende contract. Als er iets wijzigt door de overheid, dan zal dit niet betekenen dat jij je contract kosteloos kan opzeggen. Want de energieleverancier heeft hier geen invloed op en komt gewoon hun afspraak na, als het gaat om wat zij jou beloofd hebben.
Niet de belasting natuurlijk, maar de rest wel.
Daar ga ik ook vanuit en dat is toch prima?hoevenpe schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 16:23:
[...]
Vooralsnog ga ik ervan uit dat vanaf 2027 alles boven directverbruik een paar cent oplevert, je kunt nu geen valide businesscase maken die op aannames gebaseerd is zoals de bouwmarkt man doet.
PV zou geen verdienmodel moeten zijn. Niet voor de consument en niet voor de installateur.
Als je niet kan salderen, maar wel € 0,11 per teruggeleverde kWh moet betalen kunnen de panelen eigenlijk net zo goed weer van het dak, want dan maak je flink verlies. Je kan nooit alles direct opmaken.hoevenpe schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 15:57:
[...]
Hij gaat ervan uit dat de terugleverboete in 2027 verdwijnt, dat lijkt me onwaarschijnlijk. Voor energiebedrijven veranderd er niet veel, het is de overheid die misgelopen accijns en BTW int.
Dus m.i. is het en/en. EN de salderingsregeling weg EN die terugleverboete weg. Hoop dat er tegen die tijd toch ook wel een wet komt die energieleveranciers verplicht om een fatsoenlijke prijs te betalen voor onze stroom. Tenslotte gaat het uiteindelijk bij ander weer voor de volle prijs door de meter. Dus ze verdienen er genoeg aan.
Vergeet niet dat er tot nu toe dit jaar al 155 uren zijn waarbij de energieprijs negatief is.Dennahz schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:16:
[...]
Als je niet kan salderen, maar wel € 0,11 per teruggeleverde kWh moet betalen kunnen de panelen eigenlijk net zo goed weer van het dak, want dan maak je flink verlies. Je kan nooit alles direct opmaken.
Dus m.i. is het en/en. EN de salderingsregeling weg EN die terugleverboete weg. Hoop dat er tegen die tijd toch ook wel een wet komt die energieleveranciers verplicht om een fatsoenlijke prijs te betalen voor onze stroom. Tenslotte gaat het uiteindelijk bij ander weer voor de volle prijs door de meter. Dus ze verdienen er genoeg aan.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Je vergeet de Terug Lever Vergoeding.Dennahz schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:16:
[...]
Als je niet kan salderen, maar wel € 0,11 per teruggeleverde kWh moet betalen kunnen de panelen eigenlijk net zo goed weer van het dak, want dan maak je flink verlies. Je kan nooit alles direct opmaken.
Als de TLV 12 cent is en de boete 9 cent, dan krijg je nog steeds 3 cent. Is niet veel, maar je maakt geen verlies. Alleen heel weinig winst. Dat maakt de Terug Verdien Tijd veel langer.
Succes daarmeeJelte schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 20:37:
[...]
er staat in mijn contract expliciet dat ze salderen. De wettelijke regeling wordt daarbij niet genoemd. Dus zijn ze lijkt me verplicht te blijven salderen, ook als de regeling verdwijnt.
Niet de belasting natuurlijk, maar de rest wel.
Niet inclusief belasting.John245 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:19:
[...]
Vergeet niet dat er tot nu toe dit jaar al 155 uren zijn waarbij de energieprijs negatief is.
Dat waren er echt maar 2-5 ofzo.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
De energieleverancier heeft niks aan die belasting.Bschnitz schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:30:
[...]
Niet inclusief belasting.
Dat waren er echt maar 2-5 ofzo.
Als je niet significant geld kunt verdienen/besparen zijn er weinig mensen die pv op hun dak leggen. Het hele idee is/was dat een eenmalige investering en na 5 jaar de rest van je leven 'gratis' stroom, dat gaat niet meer op.FreakNL schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:05:
PV zou geen verdienmodel moeten zijn. Niet voor de consument en niet voor de installateur.
Geen reden om al betaalde panelen van het dak te halen, maar nu nog panelen kopen schiet je financieel weinig mee op. Nog een teruglever-konijn uit de hoge hoed en de TVT is langer dan je nog leeft.
Ja maar jij als gebruiker wel, zolang het niet -13cent per kWh is ofzo maak je er geen winst op tijdens het gebruik van die kWh.John245 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:31:
[...]
De energieleverancier heeft niks aan die belasting.
Heel veel van die uren zijn maar 1-3cent in de min en betaal je alsnog +-10 cent ivm belasting.
Dus er moet wel duidelijk onderscheid gemaakt worden van netto negatieve kWh en netto negatieve bedragen consument in €.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Die lage TVT, en er significant mee moeten kunnen verdienen, is pas van de laatste jaren. Daarvoor was het meer dat je verteld werd dat zonnepanelen 25jr meegaan en dat je ze ruim voor die tijd terugverdiend hebt. En dus dat zeg de laatste 10 tot 15 jaar stroom gratis zou zijn en mooi meegenomen.hoevenpe schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:31:
[...]
Als je niet significant geld kunt verdienen/besparen zijn er weinig mensen die pv op hun dak leggen. Het hele idee is/was dat een eenmalige investering en na 5 jaar de rest van je leven 'gratis' stroom, dat gaat niet meer op.
Er werd toen vooral gedacht 'blijf ik wel zo lang hier wonen om dan echt de vruchten te kunnen plukken'. En aangezien toen de meeste mensen heel lang in hun huis bleven wonen (geen idee hoe dat nu is, trouwens), was toch vaak het antwoord ja en het dus de investering waard.
En degene die toen al die 'gok' genomen hebben, hebben juist in de afgelopen paar jaren, met de hoge stroomtarieven en ook de hoge TLV hun investering toch snel teruggezien (of zijn er aan gaan kunnen verdienen).
Dat PV nu binnen 5jr moet zijn terugverdiend is echt pas iets van de laatste tijd. En objectief gezien, op een levensduur van 25jr, echt absurd snel.
Dat kun je zo niet stellen.hoevenpe schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:31:
[...]
Als je niet significant geld kunt verdienen/besparen zijn er weinig mensen die pv op hun dak leggen. Het hele idee is/was dat een eenmalige investering en na 5 jaar de rest van je leven 'gratis' stroom, dat gaat niet meer op.
Geen reden om al betaalde panelen van het dak te halen, maar nu nog panelen kopen schiet je financieel weinig mee op. Nog een teruglever-konijn uit de hoge hoed en de TVT is langer dan je nog leeft.
Het ligt helemaal aan je verbruik en hoe je stroom gebruikt. Alles wat je niet hoeft af te nemen van de energiemaatschappij bespaart je geld. Je weet ook niet wat de stroomprijs gaat doen de komende jaren.
Of welke ontwikkelingen er nog volgen.
In Brabant is bijvoorbeeld een project gestart waarin bedrijven aan elkaar stroom gaan verkopen die ze grotendeels zelf opwekken. Waarom zou zoiets ook niet tussen particulieren kunnen gaan gebeuren?
Het idee dat het een 5-jaren plan was, bestond vooral bij mensen die zichzelf bij een beetje wind mee heel snel rijk rekenen. Is ook iets wat ik alleen de laatste paar jaar heb gehoord. Daarvoor nooit.
Ik bijvoorbeeld heb nooit gedacht dat ik mijn panelen in 5 jaar zou terugverdienen. Mij ging het om de onafhankelijkheid en minder last zou hebben van overheids- en mondiale ontwikkelingen/
[ Voor 3% gewijzigd door Rzaan op 18-05-2024 22:05 ]
Laten we het rekenvoorbeeld van de solarbouwmarkt meneer overdoen met deze getallen:Rzaan schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:29:
Als de TLV 12 cent is en de boete 9 cent, dan krijg je nog steeds 3 cent. Is niet veel, maar je maakt geen verlies. Alleen heel weinig winst. Dat maakt de Terug Verdien Tijd veel langer.
3000 kWh opwek waarvan 1000 kWh directverbruik. Dan levert een nog te kopen set je 1000 × 0,30 + 2000 × 0,03 op, totaal 360 euro besparing per jaar. Hij heeft het over 2300 euro voor een set van 9 panelen, maar dat is alleen als het zelf het dak op gaat en aansluit.
Reken met installatiekosten op een TVT van 8 tot 10 jaar, zonder nieuwe 'vandebron' verrassingen of afschakelende panelen vanwege het netwerk. Voor het geld hoef je het dus niet meer te doen.
Het ging om over de volle prijs naar de buren. Op dat moment kost het de energieleveranciers geld.Bschnitz schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:37:
[...]
Ja maar jij als gebruiker wel, zolang het niet -13cent per kWh is ofzo maak je er geen winst op tijdens het gebruik van die kWh.
Heel veel van die uren zijn maar 1-3cent in de min en betaal je alsnog +-10 cent ivm belasting.
Dus er moet wel duidelijk onderscheid gemaakt worden van netto negatieve kWh en netto negatieve bedragen consument in €.
Ook dat je kun niet zomaar stellen. Je weet namelijk niet wat de stroomprijs gaat doen. Vanaf een bepaald bedrag wordt het dan bijvoorbeeld interessant om een thuis-accu aan te schaffen.hoevenpe schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:42:
[...]
Laten we het rekenvoorbeeld van de solarbouwmarkt meneer overdoen met deze getallen:
3000 kWh opwek waarvan 1000 kWh directverbruik. Dan levert een nog te kopen set je 1000 × 0,30 + 2000 × 0,03 op, totaal 360 euro besparing per jaar. Hij heeft het over 2300 euro voor een set van 9 panelen, maar dat is alleen als het zelf het dak op gaat en aansluit.
Reken met installatiekosten op een TVT van 8 tot 10 jaar, zonder nieuwe 'vandebron' verrassingen of afschakelende panelen vanwege het netwerk. Voor het geld hoef je het dus niet meer te doen.
Je gaat veel te veel uit van de stand van zaken zoals het nu is.
Heb je dan nog 10 tot 15jr pure winst.hoevenpe schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:42:
Hier in 2010 de eerste PV en toen waren die ideeën er inderdaad nog niet.Truus01 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:38:
[...]
Die lage TVT, en er significant mee moeten kunnen verdienen, is pas van de laatste jaren. Daarvoor was het meer dat je verteld werd dat zonnepanelen 25jr meegaan en dat je ze ruim voor die tijd terugverdiend hebt. En dus dat zeg de laatste 10 tot 15 jaar stroom gratis zou zijn en mooi meegenomen.
Er werd toen vooral gedacht 'blijf ik wel zo lang hier wonen om dan echt de vruchten te kunnen plukken'. En aangezien toen de meeste mensen heel lang in hun huis bleven wonen (geen idee hoe dat nu is, trouwens), was toch vaak het antwoord ja en het dus de investering waard.
En degene die toen al die 'gok' genomen hebben, hebben juist in de afgelopen paar jaren, met de hoge stroomtarieven en ook de hoge TLV hun investering toch snel teruggezien (of zijn er aan gaan kunnen verdienen).
Dat PV nu binnen 5jr moet zijn terugverdiend is echt pas iets van de laatste tijd. En objectief gezien, op een levensduur van 25jr, echt absurd snel.
Er zijn niet zoveel producten waar je TVT 10 jaar is en daarna nog 10 tot 15 jaar puur winst.
Als ondernemer zou je willen dat dit soort producten of investeringen er een aantal waren; dan ben je spekkoper.
Dus vanuit financieel oogpunt is de aanschaf en installatie van een dak vol panelen een no-brainer.
Je moet natuurlijk wel het geld er voor hebben.
Klopt, maar dat is de informatie op basis waarvan mensen nu beslissen of ze wel of geen pv aanschaffen. Op basis van de kennis van nu is de TVT dusdanig lang en regelgeving, tarieven en boetes zo onvoorstelbaar dat ik de gok niet meer zou nemen.Rzaan schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:44:
Je gaat veel te veel uit met de stand van zaken zoals het nu is.
Heb je al panelen dan loopt het wel los: een groot deel van de investering is al terugverdiend en je kunt toch niet met terug.
Dat zou geen verstandig besluit zijn. Het is namelijk niet echt een gok.hoevenpe schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:49:
[...]
Klopt, maar dat is de informatie op basis waarvan mensen nu beslissen of ze wel of geen pv aanschaffen. Op basis van de kennis van nu is de TVT dusdanig lang en regelgeving, tarieven en boetes zo onvoorstelbaar dat ik de gok niet meer zou nemen.
Pas als je geen brood meer zou kunnen kopen omdat je een investering moet doen voor je panelen, is het niet slim. Maar in alle andere gevallen is het gewoon een gegarandeerd verdienmodel en ben je veel beter voorbereid op de ongewisheid en grilligheden van overheden en bedrijven.
Hier gaan we ons oriënteren of we er nog PV bij kunnen leggen.hoevenpe schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:49:
[...]
Klopt, maar dat is de informatie op basis waarvan mensen nu beslissen of ze wel of geen pv aanschaffen. Op basis van de kennis van nu is de TVT dusdanig lang en regelgeving, tarieven en boetes zo onvoorstelbaar dat ik de gok niet meer zou nemen.
Heb je al panelen dan loopt het wel los: een groot deel van de investering is al terugverdiend en je kunt toch niet met terug.
In theorie, maar na 10 jaar krijg je wel een nieuwe omvormer en bij een defect na 10 jaar is garantie wel een dingetje. Bestaat die installateur dan nog, etc.Truus01 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:45:
Heb je dan nog 10 tot 15jr pure winst.
Zoals ik hierboven al zei: niemand weet hoe dan de regels zijn, wie nog geen panelen heeft is meestal niet idealistisch (want dan had je de panelen al eerder gelegd). Puur financieel: er zit te weinig risicopremie in het verdienmodel, de terugleverboete heeft niemand ooit zien aankomen.
Een nieuwe omvormer krijgen zou mooi zijn.hoevenpe schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:54:
[...]
In theorie, maar na 10 jaar krijg je wel een nieuwe omvormer en bij een defect na 10 jaar is garantie wel een dingetje. Bestaat die installateur dan nog, etc.
Zoals ik hierboven al zei: niemand weet hoe dan de regels zijn, wie nog geen panelen heeft is meestal niet idealistisch (want dan had je de panelen al eerder gelegd). Puur financieel: er zit te weinig risicopremie in het verdienmodel, de terugleverboete heeft niemand ooit zien aankomen.
Maar serieus waarom na 10 jaar een nieuwe omvormer?
10-15 jaar is de gemiddelde levensduur dacht ik, tenzij je Enphase hebt (25 jaar garantie).John245 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:55:
Maar serieus waarom na 10 jaar een nieuwe omvormer?
Ik ben pas panelen gaan kopen toen ik echt een eigen dak kreeg. Daarvoor afhankelijk van VvE's. Ik heb ze genomen ook toen ik allang wist dat de Saldering ging stoppen. Die boet had ik niet direct zien aankomen, maar als ik goed had nagedacht, had ik die moeten kunnen voorspellen.hoevenpe schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:54:
[...]
Maar nog steeds blijft het een verdienmodel. Alleen de TVT is niet meer zo absurd kort.
Toch blijf je er op de lange termijn aan verdienen. Hoe dan ook. Al is het zelfs alleen je directe eigen verbruik.hoevenpe schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:54:
Puur financieel: er zit te weinig risicopremie in het verdienmodel, de terugleverboete heeft niemand ooit zien aankomen.
En de terugleverboete is zeker voorzien. Lees de oudere topics maar na. Daar werd gezegd dat er toch wel iets zou gebeuren, toen de profileringskosten op deze manier bij de energieleveranciers kwamen te liggen en toen de salderingswet niet door de EK kwam.
Je kunt een omvormer ook laten repareren heeft me 100 euro gekost.hoevenpe schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:54:
[...]
In theorie, maar na 10 jaar krijg je wel een nieuwe omvormer en bij een defect na 10 jaar is garantie wel een dingetje. Bestaat die installateur dan nog, etc.
Hier Mastervolt. Maar volgens jou theorie heb ik nu 3 omvormers die elk moment defect kunnen gaan (eerste PV in 2010).hoevenpe schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:57:
[...]
10-15 jaar is de gemiddelde levensduur dacht ik, tenzij je Enphase hebt (25 jaar garantie).
Het wordt wel algemeen gezegd (en aangenomen) dat omvormers maar 10jr meegaan. Misschien juist bij de nieuwere. (Niks wordt meer gemaakt om lang mee te gaan...John245 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:58:
[...]
Hier Mastervolt. Maar volgens jou theorie heb ik nu 3 omvormers die elk moment defect kunnen gaan (eerste PV in 2010).
Ook de garantie op omvormers is maar 10jr, waar die op de panelen zelf wel 25jr is.
Als ie naar 10 cent per kWh gaat ook natuurlijk, maar dat zie ik niet gebeuren.
Moet je eens kijken hoe snel je een omvormer van € 1.000 hebt terugverdiend als de stroomprijs stijgt.
[ Voor 24% gewijzigd door Rzaan op 18-05-2024 22:03 ]
MTBF voor mijn omvormers is > 21 jaar (187000 uur).Truus01 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 22:01:
[...]
Het wordt wel algemeen gezegd (en aangenomen) dat omvormers maar 10jr meegaan. Misschien juist bij de nieuwere. (Niks wordt meer gemaakt om lang mee te gaan...)
Ook de garantie op omvormers is maar 10jr, waar die op de panelen zelf wel 25jr is.
Waarop ben je dan beter voorbereid met panelen?Rzaan schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:53:
[...]
Dat zou geen verstandig besluit zijn. Het is namelijk niet echt een gok.
Pas als je geen brood meer zou kunnen kopen omdat je een investering moet doen voor je panelen, is het niet slim. Maar in alle andere gevallen is het gewoon een gegarandeerd verdienmodel en ben je veel beter voorbereid op de ongewisheid en grilligheden van overheden en bedrijven.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Vreemde fratsen van de overheid of van een energiebedrijf. Omdat je voor een deel zelfvoorzienend bent. Je zou zelfs helemaal off grid kunnen gaan als je voldoende accu-capaciteit hebt.klump4u schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 22:11:
[...]
Waarop ben je dan beter voorbereid met panelen?
Je wordt ook minder afhankelijk van grote prijsschommelingen. Als de gasprijs ski-high gaat, gaat de stroomprijs mee. Daar heb je met panelen minder last van. Want je hebt voor een groot deel je eigen stroom, dus je hoeft minder in te kopen.
Voor algemene politieke praat is er
De landelijke Nederlandse politiek in AWM.
Klagen over terugleverboetes kan in De zonnepanelen-boete.