Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Rzaan schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 22:17:
[...]

Vreemde fratsen van de overheid of van een energiebedrijf. Omdat je voor een deel zelfvoorzienend bent. Je zou zelfs helemaal off grid kunnen gaan als je voldoende accu-capaciteit hebt.
Je wordt ook minder afhankelijk van grote prijsschommelingen. Als de gasprijs ski-high gaat, gaat de stroomprijs mee. Daar heb je met panelen minder last van. Want je hebt voor een groot deel je eigen stroom, dus je hoeft minder in te kopen.
Het zou me zelfs niet verbazen als de overheid nog eens energiebelasting gaat heffen op je direct verbruikte stroom, net zoals met windstroom. Nee ik denk niet dat we heel goed zitten maar ik hou me maar vast aan jou optimisme.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Rzaan schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 22:01:
Elk financieel model wordt ook anders als de stroomprijs naar 50 of 60 cent per kWh gaat.
Met 4 geplande kerncentrales (duurste stroom per kWh) zal het eerder naar 60 cent gaan dan naar 10.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:52

Rzaan

Altijd zoekende

klump4u schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 22:22:
[...]

Het zou me zelfs niet verbazen als de overheid nog eens energiebelasting gaat heffen op je direct verbruikte stroom, net zoals met windstroom. Nee ik denk niet dat we heel goed zitten maar ik hou me maar vast aan jou optimisme.
Ben niet zo van de techniek, maar hoe zouden ze dat kunnen meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

fsfikke schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 22:24:
[...]

Met 4 geplande kerncentrales (duurste stroom per kWh) zal het eerder naar 60 cent gaan dan naar 10.
Als die klaar zijn, hebben we inmiddels al zoveel andere problemen en oplossingen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:26
fsfikke schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 22:24:
Maar niet op momenten dat jouw panelen veel elektriciteit opwekken, variabele prijzen zijn de toekomst.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Rzaan schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 22:24:
[...]

De meeste mensen met panelen vragen vrijstelling van BTW-aangifte aan obv de KOR. Maar anders moet je ook gewoon je opgewekte en zelf verbruikte kWh’tjes opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

hoevenpe schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 22:26:
[...]

Maar niet op momenten dat jouw panelen veel elektriciteit opwekken, variabele prijzen zijn de toekomst.
Kernenergie is zo ongeveer de minst flexibele manier van opwek. Die prijs is dus vrij constant. Als een groot deel van je energiemix uit zeer dure bronnen bestaat gaat de totale prijs gewoon omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

fsfikke schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 22:26:
[...]

De meeste mensen vragen vrijstelling van BTW-aangifte aan obv de KOR. Maar anders moet je ook gewoon je opgewekte en zelf verbruikte kWh’tjes opgeven.
Ja, dat moet. Maar wat nou als je dat niet doet?
Ze kunnen natuurlijk wel een inschatting maken van 'zoveel panelen, onder die hoek, op het zuiden is een opbrengst van xxx'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Rzaan schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 22:28:
[...]

Ja, dat moet. Maar wat nou als je dat niet doet?
Ze kunnen natuurlijk wel een inschatting maken van 'zoveel panelen, onder die hoek, op. het zuiden is een opbrengst van xxx'
Dan heb ik nog een spaartip voor je, gewoon niet je salaris opgeven bij je belastingaangifte, dan hoef je ook geen belasting te betalen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

fsfikke schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 22:28:
[...]

Dan heb ik nog een spaartip voor je, gewoon niet je salaris opgeven bij je belastingaangifte, dan hoef je ook geen belasting te betalen!
Als jij thuis verbouwt hebt, ga je dan ook naar de gemeente op te zeggen dat je WOZ omhoog moet?

Voor de belasting is het inderdaad ontduiking, maar als er een onzinnige regeling komt waarin ze mij gaan belasten voor zoiets, voel ik geen morele verplichting om het te melden.

[ Voor 20% gewijzigd door Rzaan op 18-05-2024 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Rzaan schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 22:24:
[...]

Niet maar er van uit gaand dat men gemiddeld 30% zelf verbruikt en 70% terug levert kunnen ze die 30% makkelijk via je energieleverancier innen ;w

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:42:
[...]

Laten we het rekenvoorbeeld van de solarbouwmarkt meneer overdoen met deze getallen:

3000 kWh opwek waarvan 1000 kWh directverbruik. Dan levert een nog te kopen set je 1000 × 0,30 + 2000 × 0,03 op, totaal 360 euro besparing per jaar. Hij heeft het over 2300 euro voor een set van 9 panelen, maar dat is alleen als het zelf het dak op gaat en aansluit.

Reken met installatiekosten op een TVT van 8 tot 10 jaar, zonder nieuwe 'vandebron' verrassingen of afschakelende panelen vanwege het netwerk. Voor het geld hoef je het dus niet meer te doen.
Schatting is dat het een 3.500Wp systeem. Aangezien ik vanuit twee partijen offertes heb gehad (en aan een opdracht heb gegeven) van €0,75/Wp is een prijs, inclusief leggen, van €2.625 heel redelijk. Die prijs in het filmpje is aan de lage kant, maar zou zomaar eens realiteit kunnen zijn/worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Jelte schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 22:30:
Die prijs in het filmpje is aan de lage kant, maar zou zomaar eens realiteit kunnen zijn/worden.
Wat een prijsdalingen, dit kan toch nooit uit?
Productiekosten, verschepen, arbeidsloon om te leggen, garantie...

Benieuwd wanneer de eersten om gaan vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shenk86
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:38
Allewijn schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 17:00:
[...]

3 jaar zekerheid?
Hmmmm ik denk eerder tweeënhalf jaar zekerheid. Want daarna is het dus nu op zeker dat salderen stopt door de regering.
Daarom heb ik zelf gekozen voor 2 jaar vast ipv 3 jaar (bij GC), wat ingaat in okt 2024.

Door deze nieuwe overheidsinstellingen lijkt 2 jaar ipv 3 jaar nu de sweetspot te worden...
Zeker ook omdat 2 jarige contracten nog net wat voordeliger zijn qua kWh en/of m3.
Ik heb gisteren ook contract voor 3 jaar bij Essent afgesloten, ingaande per oktober en daarmee tot september 2027 een overeenkomst. In het contract tussen Essent en mij staat dat Essent mijn opgewekte stroom saldeert met de afgenomen stroom.

Het kan inderdaad zijn dat de overheid saldering per 2027 afschaft zodat energie leveranciers niet meer worden verplicht om salderen aan te bieden (in hun nieuwe energiecontracten).

Het lijkt mij echter dat Essent gewoon met mij moet blijven salderen (gegeven wat we met elkaar zijn overeengekomen middels een juridisch bindend contract). Daar verandert wetgeving niets aan. Mocht Essent onder het overeengekomen contract met saldering besluiten om per 2027 niet meer te salderen - ingegeven door veranderde wetgeving - dan pleegt men contractbreuk jegens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

Rzaan schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:29:
[...]

Je vergeet de Terug Lever Vergoeding.
Als de TLV 12 cent is en de boete 9 cent, dan krijg je nog steeds 3 cent. Is niet veel, maar je maakt geen verlies. Alleen heel weinig winst. Dat maakt de Terug Verdien Tijd veel langer.
3 cent... we hebben vorig jaar 2578 kWh teruggeleverd aan het net. Opwek was 4430 kWh.
Dus 1852 kWh hebben we zelf direct gebruikt. Dit kan overigens wel een stuk efficiënter vanuit onze kant, maar die nood is er nog niet met de salderingsregeling (+ vast contract zonder boetes :) ). Maar toch. De pieken zijn rond de 4000 kWh. Dat verbruik je natuurlijk niet altijd.

Als we voor die 2578 kWh maar 3 cent zouden krijgen komt dat op een whopping € 77,34 op jaarbasis _O-
Dus m.a.w.: ze zullen nog wel iets moeten bedenken waardoor we een realistische prijs krijgen voor onze stroom. Uiteindelijk gaat onze stroom wel weer ergens door een meter van iemand die de volle pot betaalt.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennahz op 18-05-2024 22:47 ]

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Shenk86 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 22:42:
[...]

Ik heb gisteren ook contract voor 3 jaar bij Essent afgesloten, ingaande per oktober en daarmee tot september 2027 een overeenkomst. In het contract tussen Essent en mij staat dat Essent mijn opgewekte stroom saldeert met de afgenomen stroom.

Het kan inderdaad zijn dat de overheid saldering per 2027 afschaft zodat energie leveranciers niet meer worden verplicht om salderen aan te bieden (in hun nieuwe energiecontracten).

Het lijkt mij echter dat Essent gewoon met mij moet blijven salderen (gegeven wat we met elkaar zijn overeengekomen middels een juridisch bindend contract). Daar verandert wetgeving niets aan. Mocht Essent onder het overeengekomen contract met saldering besluiten om per 2027 niet meer te salderen - ingegeven door veranderde wetgeving - dan pleegt men contractbreuk jegens mij.
Kunnen ze zich niet beroepen over overmacht?

Overigens, en dat vertelde ik ook al in het begin van dit topic: Ik moet nog zien dat deze wetgeving door de beide kamers komt. Dat salderen op een of andere manier gaat eindigen, lijkt mij onomkeerbaar. Maar hoe, wanneer en in welke tempo blijft voor mij een vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:09

FreakNL

Well do ya punk?

hoevenpe schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:31:
[...]

Als je niet significant geld kunt verdienen/besparen zijn er weinig mensen die pv op hun dak leggen. Het hele idee is/was dat een eenmalige investering en na 5 jaar de rest van je leven 'gratis' stroom, dat gaat niet meer op.

Geen reden om al betaalde panelen van het dak te halen, maar nu nog panelen kopen schiet je financieel weinig mee op. Nog een teruglever-konijn uit de hoge hoed en de TVT is langer dan je nog leeft.
Exact wat ik zeg.

Waarom moet er significant verdient worden op PV? Wat anderen ook al zeggen.

Zonder saldering pak ik jaarlijks 350 euro op een investering van 4K. Ik denk dat mijn panelen wel 25 jaar meegaan (wanneer gaan die dingen nou stuk?). Omvormer wellicht nog een keer maar die is niet zo duur want string en kan ik zelf. Stroomprijs zal alleen maar omhoog gaan dus die 350 euro stijgt mee.

Ik verwacht wel dat de markt voor “ingewikkelde” (en dus duurdere) installaties met micro’s of optimizers een tik gaat krijgen.

Maar 8 tot 10 panelen op zuid op een simpele string? Ik zou hem zo alsnog neerleggen.

[ Voor 29% gewijzigd door FreakNL op 18-05-2024 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Dennahz schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 22:47:
[...]

Als we voor die 2578 kWh maar 3 cent zouden krijgen komt dat op een whopping € 77,34 op jaarbasis _O-
Dus m.a.w.: ze zullen nog wel iets moeten bedenken waardoor we een realistische prijs krijgen voor onze stroom. Uiteindelijk gaat onze stroom wel weer ergens door een meter van iemand die de volle pot betaalt.
Behalve natuurlijk als de stroomprijs op dat moment negatief is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dennahz schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 22:47:
[...]

3 cent... we hebben vorig jaar 2578 kWh teruggeleverd aan het net. Opwek was 4430 kWh.
Dus 1852 kWh hebben we zelf direct gebruikt. Dit kan overigens wel een stuk efficiënter vanuit onze kant, maar die nood is er nog niet met de salderingsregeling (+ vast contract zonder boetes :) ). Maar toch. De pieken zijn rond de 4000 kWh. Dat verbruik je natuurlijk niet altijd.

Dat is 40% eigen verbruik. Best prima.

1852x0.25 is ook nog een 463 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

FreakNL schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 22:57:
[...]

1852x0.25 is ook nog een 463 euro.
Dat is ook zo natuurlijk, maar als ik kijk vanuit onze situatie kan het nog een stuk efficiënter allemaal. Nu staat de droger ook weer aan bijvoorbeeld. Terwijl dat natuurlijk prima overdag kan als de panelen stroom opwekken.

Hoop dat accu's voor eigen opslag in 2027-2028 interessanter zijn dan nu.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Uit het wat er nou voor pand te koop staat topic
Wat er nou weer voor een pand te koop staat... Jaargang 2024
Voor wie landelijk wil wonen op een groot kavel, in een veilige, unieke en rustige omgeving, is de Vogelakker 93 te Oosterwold de uitkomst.

-energielabel: A++++ (=nul energiekosten, zo lang saldering geldt)
-slechts zeer kort bewoond
https://www.funda.nl/koop...s-43435944-vogelakker-93/

Dit was de opzet
Toen de zelfbouwwijk in 2012 werd bedacht, was het de bedoeling dat elk huis daar volledig zelfvoorzienend zou worden. Afvalwater zou dan verwerkt worden door zuiveringsinstallaties bij mensen thuis. Een aansluiting op het riool was in de wijk daarom niet nodig.
https://www.omroepflevola...nnen-riolering-oosterwold

Hangt dus ook allemaal af van de saldering of dit huis wel gaat brengen wat ooit de belofte was.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
FreakNL schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 22:57:
Percentage eigen verbruik is sterk afhankelijk van het totale verbruik, met maar één paneel kan je tegen 100% halen.

We weten zijn verbruik niet, misschien wel een EV en WP. Dan is 40% niet vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:22
hoevenpe schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 23:26:
[...]

Percentage eigen verbruik is sterk afhankelijk van het totale verbruik, met maar één paneel kan je tegen 100% halen.

We weten zijn verbruik niet, misschien wel een EV en WP. Dan is 40% niet vreemd.
Feitelijk zou je het eigen verbruik moeten afzetten tegen de opbrengst van de panelen en het eigen verbruik+afname van het net. Dat laatste samen is dan je totale stroomverbruik.

Ik heb voor mezelf een overcommit van 50%. Oftewel, ik wek 3000kWh op, en heb er 2000 nodig. Dat is excl Tesla want die pakt er ook nog eens 1000. In de zomer haal ik dan een eigen verbruik van 25% waar het in jan/feb 35% is.

Die overcommit was niet geplanned, de panelen deden het in 2023 een stuk beter dan vooraf berekend.

[ Voor 3% gewijzigd door asing op 18-05-2024 23:53 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 09:18
Salderingsregeling of niet.... Ik leg er straks m'n 4e set panelen bij (wel 2e hands) ditmaal zo'n beetje oost/west.
Dan ontloop ik meteen de spanningspiek op het net hier tussen 13 en 16 uur. Zie hier toch nu regelmatig kortstondig die 253 Volt nu steeds meer woningen hier PV hebben genomen. Alles natuurlijk op zuid.

Heb tevens in februari gelukkig nog een 3 jaars vast contract afkunnen sluiten. Dus geen boetes of andere gekkigheid voorlopig. Daarna zien we wel weer. De kWh prijs op het contract was niet interessant want lever meer terug dan ik verbruik. Misschien over 3 jaar dan toch maar aan de thuis accu (als die betaalbaar is tegen die tijd) en nog meer PV voor de donkere maanden. Als het echt gekke tijden worden wat prijzen voor stroom aangaat dan stook ik wel weer pellets voor een tijdje. Heb nog een paar ton. De omvormers kunnen ook uit of teruggeregeld worden waar nodig.

Salderen was leuk zolang als het duurde, maar aan alles komt een eind. Ben er nooit rijk van geworden maar dat is ook nooit de intentie geweest. Net als met zoveel dingen in het leven: the early bird picks the worm.

En ja.... ik snap dat ik een gezegend mens ben. Ik heb ruimte voor PV en ook alternatieven voor stoken. Mijn installaties zijn al betaald en draaien al een lange tijd gratis. Da's niet voor iedereen weg gelegd. Snap ik. Helemaal niet als je nog maar net bent begonnen. Dan is deze hele rollercoaster waar we nu in zitten best zuur/duur.

[ Voor 8% gewijzigd door Doggieman op 19-05-2024 00:19 . Reden: Even wat taal en typ fouten verwijderd. ]

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Shenk86 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 22:42:
[...]

Niet waar helaas!
Er staat bij alle leveranciers altijd in hun kleine letters dat ze de contract voorwaarden mogen veranderen.
Dat mogen ze bijv bij overheids beslissingen/overmacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PJFW-ak_WESnVXN821DzHocPXzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sgk8Jk88kES5LGj7nMkg9qmO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:29
Valt salderen onder leveringstarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Allewijn schreef op zondag 19 mei 2024 @ 00:34:
[...]

Niet waar helaas!
Er staat bij alle leveranciers altijd in hun kleine letters dat ze de contract voorwaarden mogen veranderen.
Dat mogen ze bijv bij overheids beslissingen/overmacht.

[Afbeelding]
Natuurlijk mogen ze het salderen van de belastingen eraf halen dan. Dat is de wettelijke regeling. Maar ook het salderen van het kale leverings tarief? Met het 3 jarig contract van Greenchoice is dat nog steeds €0,18/kWh.
Als ze dat gaan wijzigen, lijkt me het dat je het contract mag opzeggen.

En die €0,18 is nog steeds significant. Dat verdien ik mijn panelen wel mee terug.

Maar zoals altijd moet maar blijken wat er gebeurt in 2027. We gaan het mee maken. Tegen begin 2027 heb ik mijn panelen die eind deze maand erop komen alweer bijna terugverdient.

[ Voor 4% gewijzigd door Jelte op 19-05-2024 07:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:37
Crawl NL schreef op zondag 19 mei 2024 @ 07:34:
Valt salderen onder leveringstarief?
Salderen is het wegstrepen van geleverde stroom tegen teruggeleverde stroom in een bepaalde periode (van origine het contractjaar). Dit is niet aan kosten gebonden, het gaat om de kwh die weggestreept worden.

Leveringstarief is wat je betaald aan de leverancier, voor elke kwh aan geleverde stroom. Alleen van toepassing wanneer je niet je volledige hoeveelheid geleverde stroom kunt salderen.

Terugleververgoeding/-tarief is wat je krijgt betaald van de leverancier, voor elke kwh aan teruggeleverde stroom. Alleen van toepassing wanneer je méér terugleverd dan verbruikt.

[ Voor 5% gewijzigd door LA-384 op 19-05-2024 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Jelte schreef op zondag 19 mei 2024 @ 07:45:
[...]

Natuurlijk mogen ze het salderen van de belastingen eraf halen dan. Dat is de wettelijke regeling. Maar ook het salderen van het kale leverings tarief? Met het 3 jarig contract van Greenchoice is dat nog steeds €0,18/kWh.
Als ze dat gaan wijzigen, lijkt me het dat je het contract mag opzeggen.

En die €0,18 is nog steeds significant. Dat verdien ik mijn panelen wel mee terug.

Maar zoals altijd moet maar blijken wat er gebeurt in 2027. We gaan het mee maken. Tegen begin 2027 heb ik mijn panelen die eind deze maand erop komen alweer bijna terugverdient.
Volgens mij mag je bij een significante (prijs)wijziging in een contract, of dat nou energie of televisie of je internet abonnement is, je contract altijd kosteloos opbreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
JDx schreef op zondag 19 mei 2024 @ 07:50:
[...]

Volgens mij mag je bij een significante (prijs)wijziging in een contract, of dat nou energie of televisie of je internet abonnement is, je contract altijd kosteloos opbreken.
Salderen is een wettelijke regeling. Dan heb je geen recht je contract kosteloos te ontbinden.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

John245 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 07:57:
[...]

Salderen is een wettelijke regeling. Dan heb je geen recht je contract kosteloos te ontbinden.
Hij heeft het over de terugleververgoeding, gaat om stukje "als ze dat gaan wijzigen", ik zeg ook in een contract, niet een wetswijziging.

[ Voor 9% gewijzigd door JDx op 19-05-2024 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:46
John245 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:19:
[...]

Vergeet niet dat er tot nu toe dit jaar al 155 uren zijn waarbij de energieprijs negatief is.
wow, nog maar 8.760-155= 8.605 te gaan.
of in "zonlicht" uren ca: 1.550-155= 1.396...... oOo

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:46
Rzaan schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:53:
[...]

Dat zou geen verstandig besluit zijn. Het is namelijk niet echt een gok.
Pas als je geen brood meer zou kunnen kopen omdat je een investering moet doen voor je panelen, is het niet slim. Maar in alle andere gevallen is het gewoon een gegarandeerd verdienmodel en ben je veel beter voorbereid op de ongewisheid en grilligheden van overheden en bedrijven.
m'n vader zei altijd: Gokken doe je in het casino...

Als ik echter mijn PV /transitie bedrag in mijn portefeuille had gestopt....was ik béter af geweest.

moraal van het verhaal: alles is relatief en afhankelijk van (veel/geen) geluk.

In "verleden" PV gekocht? zit je vrij goed
NU.. nog aanschaffen....?? dikke twijfels... maar zeker nog mogelijk als je veel ZELF kan doen.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
FreakNL schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 22:49:
Maar 8 tot 10 panelen op zuid op een simpele string? Ik zou hem zo alsnog neerleggen.
De huidige prijzen zijn wel heel laag, dan haal je nog 8 jaar TVT. Boven de 10 jaar zou ik het laten, een omslagpunt met teveel onbekenden.

Je wordt er sowieso niet rijk van voor de duidelijkheid, gewoon geld terug en daarna wat extra is voor de meeste mensen genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 00:16
Ik denk, als het salderen inderdaad gaat stoppen, dat ik dan, mits er plek zou zijn, waarschijnlijk wel panelen bij zou leggen (ze zijn bijzonder goedkoop nu), maar dat ik op 1 of andere manier de omvormer zo zou kiezen dat ik altijd 50% begrens. Misschien zelfs wel 60%.

Wel het hele jaar door het eigen verbruik kunnen ondersteunen, maar de hoge toppen waardoor de hoge hoeveelheid kWh's terugeleverd worden indammen.

Wij hebben vorig jaar een paar panelen op oost/west bij gelegd om de te benutten tijd van eigen opwek te verlengen, maar ik zou onze zuid-georienteerde paneeen hun opbrengst in de winter wanneer we het hard nodig hebben toch ook niet willen missen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Waarom zou je dat doen?

Het lijkt erop dat je minimaal iets terug krijgt , al is het maar centenwerk.

Maw: zolang de TLV hoger is dan de “boete” is er geen reden om niet terug te leveren.

Het kan wel rendabel zijn om iets anders met je overschot te doen. Accu, crypto, etc… Maar zolang salderen er is heeft het geen zin om daarover na te denken. Wie dan leeft wie dan zorgt.

[ Voor 34% gewijzigd door FreakNL op 19-05-2024 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Bijleggen heeft alleen zin als je momenteel minder opwekt dan verbruikt, de TVT met een paar cent terugleververgoeding is zelfs met de huidige prijzen meer dan 20 jaar.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:29

de Peer

under peer review

hoevenpe schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:49:
Bijleggen heeft alleen zin als je momenteel minder opwekt dan verbruikt, de TVT met een paar cent terugleververgoeding is zelfs met de huidige prijzen meer dan 20 jaar.
Onzin. Dit is een ouderwetse gedachte gebaseerd op 'jaarverbruik' en de salderingsregeling.
stroom werkt niet op jaarbasis.

Een groot deel van het jaar zijn alle beetjes extra stroom van extra panelen meer dan welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:34

Nicap

Tsssk....

Ik hen net een contract bij greenchoce genomen van 3 jaar. Gezien alle toestanden. En toch ook maar een warmtepomp besteld voor de hottub. Deed dat nu met hout, maar met de warmtepomp is dat buren vriendelijker. Tevens een mooie backup als greenchoie ook die terugleverboete gaat invoeren.
Kan dan wel weer overstappen, maar dan zal dat inmiddels bij elke leverancier wel zo zijn.
Dan gebruik ik die xonnepieken wel om in de hottub te steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

de Peer schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:51:
[...]

Onzin. Dit is een ouderwetse gedachte gebaseerd op 'jaarverbruik' en de salderingsregeling.
stroom werkt niet op jaarbasis.

Een groot deel van het jaar zijn alle beetjes extra stroom van extra panelen meer dan welkom.
Precies.
Ik haal in februari - zo'n beetje de donkerste maand van het jaar volgens mijn overzicht - nog altijd zo'n 12 kWh per dag gemiddeld. Ik weet niet precies wat ik ga verbruiken als komende februari de WP in gebruik is. Maar ik denk dat ik die grote slurper daarmee voor een groot deel al gedekt heb. Wat ik in de zomer ga overhouden, verkoop ik dan voor een minimaal bedrag terug.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:29

de Peer

under peer review

Rzaan schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:01:
[...]

Precies.
Ik haal in februari - zo'n beetje de donkerste maand van het jaar volgens mijn overzicht - nog altijd zo'n 12 kWh per dag gemiddeld. Ik weet niet precies wat ik ga verbruiken als komende februari de WP in gebruik is. Maar ik denk dat ik die grote slurper daarmee voor een groot deel al gedekt heb. Wat ik in de zomer ga overhouden, verkoop ik dan voor een minimaal bedrag terug.
Valt vaak toch tegen hoor. Genoeg dagen in de winter waarop ik met mijn 63 panelen maar 1 of 2 kWh opwek... Donker is donker (en dat zijn vaak ook koude dagen)

Maar zonnige winterdagen zijn erg leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

de Peer schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:05:
[...]

Valt vaak toch tegen hoor. Genoeg dagen in de winter waarop ik met mijn 63 panelen maar 1 of 2 kWh opwek... Donker is donker (en dat zijn vaak ook koude dagen)

Maar zonnige winterdagen zijn erg leuk
Ik haalde 362 kWh deze februari met 29 dagen. Zullen vast wel een paar dagen met 1 of 2 kWh bijgezeten hebben, maar het kunnen er nooit veel geweest zijn. Anders moeten die zonnige dagen wel héél goed geweest zijn. Denk ik zo.

Daarom wil ik ook tzt een elektrische auto aanschaffen die kan terugleveren. Dan kun je je huis in die sombere dagen vanuit de accu van stroom voorzien. In de zonnige dagen heb ik dan weer stroom over om de auto-accu te laden. NB. Wij rijden niet elke dag met de auto.

[ Voor 19% gewijzigd door Rzaan op 19-05-2024 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:14
hoevenpe schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:49:
Niet iedereen heeft de zelfde setup

Bijv ik heb een al een thuisaccu en een dynamisch contract met eiland mode met net ondersteuning setup met in principe enkel nog seizoen verschoven salderen van de energiebelasting.

Elke extra kWh in periode van november tot maart is dan welkom, door de ontkoppelling kan ik terugleveren als het me uitkomt of 1 hybride (als die tegen die tijd ondersteund wordt) deel te nemen in een onbalans programma van een energieleverancier (afname/invoeding zal alleen maar lastiger te voorspellen zijn).

Voor half juni is er nog geen kandidaat ploeg voor een kabinet en die moeten van hoofdlijnen akkoord ook nog omzetten in een regeerakkoord wat tegen prinsjesdag te verwachten is (optimistisch).

4 maanden dat prijs per Wp ver kan dalen en hopelijk ook de kosten van de onderconstructie die nu al duurder is dan de panelen zelf.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bohaak
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15:50
Sjamo schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:37:
Ik denk, als het salderen inderdaad gaat stoppen, dat ik dan, mits er plek zou zijn, waarschijnlijk wel panelen bij zou leggen (ze zijn bijzonder goedkoop nu), maar dat ik op 1 of andere manier de omvormer zo zou kiezen dat ik altijd 50% begrens. Misschien zelfs wel 60%.

Wel het hele jaar door het eigen verbruik kunnen ondersteunen, maar de hoge toppen waardoor de hoge hoeveelheid kWh's terugeleverd worden indammen.

Wij hebben vorig jaar een paar panelen op oost/west bij gelegd om de te benutten tijd van eigen opwek te verlengen, maar ik zou onze zuid-georienteerde paneeen hun opbrengst in de winter wanneer we het hard nodig hebben toch ook niet willen missen.
Ik heb zelfs panelen op ‘t noorden gelegd om de opbrengst per dag wat te verlengen, de opbrengst daarvan is 60%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16-09 15:48
timetje100 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:55:
Ik heb het even aangepast in mijn excel sheet,
Na de afschaffing van de salderingsregel straks ga ik € 174,- per maand betalen.
Investering in een hybride warmtepomp (3600 na subsidie) ga ik naar € 162,- per maand met een terugverdientijd van 25 jaar.
Investering in een volledige elektrische warmtepomp (13.000 na subsidie) ga ik naar € 124,- per maand met een terugverdientijd van 17
Is de terugverdientijd van een vol-e warmtepomp nite 21,6 jaar = 13000/((174-124)*12) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Bohaak schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:50:
[...]

Ik heb zelfs panelen op ‘t noorden gelegd om de opbrengst per dag wat te verlengen, de opbrengst daarvan is 60%.
Panelen op 't noorden leveren bijna niks op in de winter, de tijd dat wij hun het meeste nodig hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Rzaan schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:26:
[...]
Dan kun je je huis in die sombere dagen vanuit de accu van stroom voorzien. In de zonnige dagen heb ik dan weer stroom over om de auto-accu te laden. NB. Wij rijden niet elke dag met de auto.
De cyclus met voorzien - verbruiken is per dag, dus helpt de auto-accu bijna niet omdat de kleine voorzien stroom op een somber dag is heel snel op als wij beginnen met vebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
noucmen schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:49:
[...]

Panelen op 't noorden leveren bijna niks op in de winter, de tijd dat wij hun het meeste nodig hebben ?
Mijn panelen op het noorden hadden de volgende opbrengst (ik ben er blij mee).

November 23: 60kwh
December 23: 40 kWh
Januari 24: 50 kWh
Februari 24: 90 kWh
Maart 24: 160 kwh
April 24: 270 kwh
Mei 24: 280 kWh (tot nu toe)

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Bravertal schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:54:
[...]
Mijn panelen op het noorden
November 23: 60kwh
December 23: 40 kWh
Januari 24: 50 kWh
Februari 24: 90 kWh
Maart 24: 160 kwh
April 24: 270 kwh
Mei 24: 280 kWh (tot nu toe)
Hoeveel Wp total op het Noorden ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noucmen
Rzaan schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:26:
[...]
Ik haalde 362 kWh deze februari met 29 dagen.
Beste mooie prestatie, hoeveel Wp totaal en de richting en hellingshoek ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

noucmen schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:53:
[...]

De cyclus met voorzien - verbruiken is per dag, dus helpt de auto-accu bijna niet omdat de kleine voorzien stroom op een somber dag is heel snel op als wij beginnen met vebruiken.
Dat ligt eraan. Als ik een accu heb van 60 kWh die bijna vol is, dan kan ik daar best voor een paar donkere dagen stroom uithalen. Niet alles, maar er hoeft maar een zonnige dag tussen te zitten en je hebt al weer wat respijt.

Ik heb iets van 12.000 W op het zuiden liggen.

Wat deze regering ook gaat doen... Salderen zal sowieso een keer stoppen.
Met thuisaccu's (of die nou in huis hangen of op je oprit staat) kun je op die momenten stroom afgeven aan je huis als de zon het niet doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

In dit voorbeeld gaat de terugverdientijd in 2027 van 6 naar 12 jaar.
https://www.businessinsid...als-je-zonnepanelen-hebt/

Wie gaat er nog ineens 3000 euro betalen om 20 euro per maand te besparen. Ik denk dat je tegen die tijd meer kan verdienen/besparen met een batterij en dynamisch contract of airco gebruiken om te verwarmen.

Vooral handig als je sowieso altijd al een warme kamer hebt en hem ook gaat inzetten voor koeling.

heb zelf een airco omdat mijn kamer wel 40 graden kan worden, dat ie ook kan verwarmen was mooi meegenomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Rzaan schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:08:
[...]

Ik heb iets van 12.000 W op het zuiden liggen.
12000 Wp koste minimaal 6000 Euro te installeren, 2024 prijs.
Hoe snel kan ik terug verdienen zonder saldering ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

noucmen schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:36:
[...]

12000 Wp koste minimaal 6000 Euro te installeren, 2024 prijs.
Hoe snel kan ik terug verdienen zonder saldering ?
Weet ik veel. Ik weet toch niet wat jij verbruikt, en op welke momenten van de dag?
Als jij altijd je auto laadt als de zon schijnt, en overdag de wasmachine en vaatwasser laat draaien, dan scheelt dat al heel veel. Doe je alles als het donker is, dan is het weer anders.

Als je dat trouwens kan laten leggen ergens voor dat bedrag... meteen doen.

Dan hele snelle terugverdien was een soort gekte van de laatste paar jaar. 5 jaar vond men al lang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

JDx schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:27:
In dit voorbeeld gaat de terugverdientijd in 2027 van 6 naar 12 jaar.
https://www.businessinsid...als-je-zonnepanelen-hebt/

Wie gaat er nog ineens 3000 euro betalen om 20 euro per maand te besparen. Ik denk dat je tegen die tijd meer kan verdienen/besparen met een batterij en dynamisch contract of airco gebruiken om te verwarmen.
Als je iets in 12 jaar kan terugverdienen, is dat toch nog altijd mooi. Dan heb je de jaren na die 12 jaar gratis stroom.
Bovendien gaan ze in zo'n rekenvoorbeeld uit van de stroomprijzen van nu. Maar er hoeft maar dít te gebeuren en stroomprijzen stijgen met 50%. Hoe lang is de terugverdientijd dan?
Daarnaast: Ze maken de berekening voor als je op 1 januari 2027 zonnepanelen koopt. Maar koop je ze morgen, dan profiteer je nog steeds 2,5 jaar van de salderingsregel. Tevens moet ik nog maar eens zien of ze die regeling er per die datum doorheen krijgen. Denk dat ie de 2de Kamer nog niet doorkomt, want partijleden mogen zelfstandig stemmen.

Nogmaals: Die extreem korte terugverdientijden zijn echt iets van de laatste jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noucmen
Rzaan schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:53:
[...]
Als je iets in 12 jaar kan terugverdienen, is dat toch nog altijd mooi. Dan heb je de jaren na die 12 jaar gratis stroom.
1) Als jij in Jan 2027 koop, wordt de ROI 2.9% / jaar, een slechte investering
, dan is de 12 jaar terug verdienen een slecht investering, want: na 24 jaar (of iets langer door de paneel degradatie) heb jij 2 keer de geld dat jij heb besteden.

Per 1 euro geinvesteerd heb jij 2 ^ (1/24) = 1.029 euro terug na 12 maanden. Is 2.9% per jaar winst dus, veel lager dan de gratis 4% rente dat jij in een Europese bank kan parkeren.
2) Als jij in Mei 2024 koop, wordt de ROI 3.3 % / jaar, ook een slechte investering
, kan jij nog 2.5 jaar de saldering genieten, wat jij na 24 jaar zou krijgen is: 2 + 2.5 * (1/6 - 1/12) = 2.2 keer je investering. Per 1 euro geinvesteerd heb jij (2.2) ^ (1/24) = 1.033 euro terug na 12 maanden.

De "rente" van dit investering is 3.3% per jaar , nog steeds minder dan de rente dat jij mag hebben van een investment bank.

Er zijn variabelen die deze berekening veranderen:

- Worden PV systemen veel goedkoper ? Nu is het al historisch laag, en de kans dat het nog veel lager worden door de stop van de saldering is niet groot, want NL markt is maar heel klein in vergelijking met andere zonnig landen die veel minder afhankelijk zijn van de saldering
- Worden thuis accu veel goedkoper ? Zeker, maar thuis accu werkt alleen per dag en niet per seizoen: in de zomer heb jij hem niet nodig en in de winter heb jij geen stroom om hem op te laden.
- Krijg je electrische auto vaak gratis stroom ? Misschien, maar de afschrijving per jaar is misschien groter dan de koste van de hele PV systeem.
Studies suggereren dat elektrische auto's kunnen afschrijven tussen de 40% en 60% van hun waarde in de eerste drie jaar, wat hoger is dan het gemiddelde voor benzine- en dieselauto's, die doorgaans tussen de 20% en 40% afschrijven in dezelfde periode
- Wordt stroom prijs veel hoger ? De kans van een grote stijging is ook niet zo groot
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r2F0vCvkqiNF_EwHZuZYWS5d-sI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V5HgKVyT2oAEyBqa6I86JK28.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 73% gewijzigd door noucmen op 21-05-2024 22:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@noucmen
Ik kan je verhaal moeilijk volgen.
Je berekeningen begrijp ik ook geen jota van.
Jij moet nooit aan zonnepanelen gaan beginnen. Sowieso niks nieuws in je huis want je verdient heel veel zaken niet binnen 10 jaar terug.

Je opmerking dat de kans dat de stroomprijzen niet gaan stijgen, vind ik bijna lachwekkend. "Omdat het in het verleden niet is gebeurt, gebeurt het in de toekomst ook niet." Zo lust ik er nog wel eentje.
Kijk eens naar wat de stroomprijs deed toen de oorlog in Oekraine net begon? Wat de gasprijs deed. Hoe de gasprijs de stroomprijs beïnvloedt.
We leven in veranderende tijden waarin er geen gas meer wordt gewonnen in Groningen (wat de gasprijs laag hield) en we krijgen ook geen gas via pijpleidingen de komende jaren. We hadden een relatief zachte winter. Moet je eens kijken hoe de gasvoorraad er doorheen gejast zal worden als we een strenge winter krijgen. Schaarste oftewel stijgende prijzen. Dit is ook geen gegeven, maar de kans dat de prijs gaat stijgen is groter dan dat de prijs gelijk zal blijven. Simpelweg omdat onze gasvoorraad een stuk minder groot is.

Conclusie: Als jij denkt dat het niet rendabel is, vooral niet doen.
Gewoon naar die bank gaan waar je op dit moment 4% kunt krijgen. Die zijn er nauwelijks. Misschien nog eentje ergens.
Overigens is de kans dat de rente gaat dalen ook groot, want de ECB kan deze rente niet heel lang volhouden.
Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Rzaan schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:44:
[...]

Weet ik veel. Ik weet toch niet wat jij verbruikt, en op welke momenten van de dag?
Als jij altijd je auto laadt als de zon schijnt, en overdag de wasmachine en vaatwasser laat draaien, dan scheelt dat al heel veel. Doe je alles als het donker is, dan is het weer anders.

Als je dat trouwens kan laten leggen ergens voor dat bedrag... meteen doen.

Dan hele snelle terugverdien was een soort gekte van de laatste paar jaar. 5 jaar vond men al lang.
In 2019 was het 7 jaar, door de hoge prijzen gezakt naar 5, nu blijkbaar weer iets van 6.

Als je niet veel geld hebt dan is zo'n terugverdientijd het belangrijkste, ik heb mijn auto er voor verkocht, want dan gratis stroom vanaf 2025 was de gedachte. Als ik die keuze nu moest maken en er 20 euro per maand mee kan besparen, nou doe me dan maar weer een auto'tje van 3500 euro of minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

JDx schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 18:18:
[...]

In 2019 was het 7 jaar, door de hoge prijzen gezakt naar 5, nu blijkbaar weer iets van 6.

Als je niet veel geld hebt dan is zo'n terugverdientijd het belangrijkste, ik heb mijn auto er voor verkocht, want dan gratis stroom vanaf 2025 was de gedachte. Als ik die keuze nu moest maken en er 20 euro per maand mee kan besparen, nou doe me dan maar weer een auto'tje van 3500 euro of minder.
En als die stroomprijs weer stijgt? Je kunt niet in de toekomst kijken, maar voor mij was het ook van belang dat ik niet teveel kopzorgen krijg als de energie-prijzen door het dak gaan (zoals ze een tijdje gingen)
Als je elk dubbeltje moet omdraaien en echt keuzes moet maken, dan is het natuurlijk een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
JDx schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 18:18:
[...]
ik heb mijn auto er voor verkocht, want dan gratis stroom vanaf 2025 was de gedachte.
Nu verkopen is nog goed, straks gaan EV prijzen nog meer dalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Rzaan schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 18:11:
@noucmen
Ik kan je verhaal moeilijk volgen.
Je berekeningen begrijp ik ook geen jota van.
Jij moet nooit aan zonnepanelen gaan beginnen. Sowieso niks nieuws in je huis want je verdient heel veel zaken niet binnen 10 jaar terug.

Je opmerking dat de kans dat de stroomprijzen niet gaan stijgen, vind ik bijna lachwekkend. "Omdat het in het verleden niet is gebeurt, gebeurt het in de toekomst ook niet." Zo lust ik er nog wel eentje.
Kijk eens naar wat de stroomprijs deed toen de oorlog in Oekraine net begon? Wat de gasprijs deed. Hoe de gasprijs de stroomprijs beïnvloedt.
We leven in veranderende tijden waarin er geen gas meer wordt gewonnen in Groningen (wat de gasprijs laag hield) en we krijgen ook geen gas via pijpleidingen de komende jaren. We hadden een relatief zachte winter. Moet je eens kijken hoe de gasvoorraad er doorheen gejast zal worden als we een strenge winter krijgen. Schaarste oftewel stijgende prijzen. Dit is ook geen gegeven, maar de kans dat de prijs gaat stijgen is groter dan dat de prijs gelijk zal blijven. Simpelweg omdat onze gasvoorraad een stuk minder groot is.

Conclusie: Als jij denkt dat het niet rendabel is, vooral niet doen.
Gewoon naar die bank gaan waar je op dit moment 4% kunt krijgen. Die zijn er nauwelijks. Misschien nog eentje ergens.
Overigens is de kans dat de rente gaat dalen ook groot, want de ECB kan deze rente niet heel lang volhouden.
Succes!
Ik ben het hier wel mee eens. Niemand heeft een glazen bol. We dachten dat we prima zaten en dat de wereld rustig en vredig zou zijn. Tot ja, 2022 :o . Besef dat een deel van onze stroom met gas wordt gemaakt. Kijk maar eens op CO2monitor.nl. Ook verwarmen heel veel mensen nog met gas. Onze goedkope aanvoer uit Rusland is niet meer, onze eigen bron is gesloten dus alles wat er aan gas nodig is importeren we. Er hoeft maar dat te gebeuren en die prijzen schieten weer de lucht in. Beetje klootviolen met leveringen en de prijs schiet de lucht in. Ik ben zo ontzettend blij dat ik toen de oorlog uitbrak nog een dik jaar vast zat. Velen waren niet zo gelukkig en moesten het volle pond neerleggen om het een beetje warm te houden.

Gas gaat alleen maar duurder worden, ze hebben nu de bijmengverplichting geregeld. 20% van het gas moet straks groen gas zijn en dat kost meer. Eurootje of 17 per maand voor een gemiddeld huishouden.

Stroom wordt ook duurder. althans, je gratis kWhs worden nu deels belast en straks krijg je er helemaal niets meer voor.

Om die reden verwarm ik nu al voor een deel met aircos. Die waren aangeschaft om te koelen maar verwarmen dus ook prima. Om het zelfverbruik wat te verbeteren laat ik deze week de eerste Mixergy tank van Nederland plaatsen. Daarna zit ik te broeden op 2 sessys en een extra airco. Dan kan het gas de deur uit.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
noucmen schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:58:
[...]

Hoeveel Wp total op het Noorden ?
13 x 380WP, zie signature.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:40

ErikVers

e-Duurzaam

asing schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 19:29:
[...]

Ik ben het hier wel mee eens. Niemand heeft een glazen bol. We dachten dat we prima zaten en dat de wereld rustig en vredig zou zijn. Tot ja, 2022 :o . Besef dat een deel van onze stroom met gas wordt gemaakt. Kijk maar eens op CO2monitor.nl. Ook verwarmen heel veel mensen nog met gas. Onze goedkope aanvoer uit Rusland is niet meer, onze eigen bron is gesloten dus alles wat er aan gas nodig is importeren we. Er hoeft maar dat te gebeuren en die prijzen schieten weer de lucht in. Beetje klootviolen met leveringen en de prijs schiet de lucht in. Ik ben zo ontzettend blij dat ik toen de oorlog uitbrak nog een dik jaar vast zat. Velen waren niet zo gelukkig en moesten het volle pond neerleggen om het een beetje warm te houden.

Gas gaat alleen maar duurder worden, ze hebben nu de bijmengverplichting geregeld. 20% van het gas moet straks groen gas zijn en dat kost meer. Eurootje of 17 per maand voor een gemiddeld huishouden.

Stroom wordt ook duurder. althans, je gratis kWhs worden nu deels belast en straks krijg je er helemaal niets meer voor.

Om die reden verwarm ik nu al voor een deel met aircos. Die waren aangeschaft om te koelen maar verwarmen dus ook prima. Om het zelfverbruik wat te verbeteren laat ik deze week de eerste Mixergy tank van Nederland plaatsen. Daarna zit ik te broeden op 2 sessys en een extra airco. Dan kan het gas de deur uit.
Interessant, misschien goed om een topic los te starten over die tank? Zo ja hoor ik het graag ✅👍

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
ErikVers schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 22:51:
[...]

Interessant, misschien goed om een topic los te starten over die tank? Zo ja hoor ik het graag ✅👍
Heb ik een paar dagen geleden al gedaan : Het Mixergy topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:55
asing schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 19:29:
[...]

En ik sluit me ook bij jou en @Rzaan aan.

Als je de status quo van dit moment (relatief lage energieprijzen, weer iets gestegen spaarrente bij banken, ongenschijnlijk ongunstige tijden voor elektrisch rijden, etc.) als 'gok' neemt voor de komende 10 jaar en alleen maar naar terugverdientijd van je investering kijkt, ja, dan moet je nu vooral niet in zonnepanelen, warmtepomp, airco's die kunnen verwarmen, etc. investeren.

En zeker als je de media en de hitserij omtrent de salderingsregeling moet geloven lijk je wel een ontzettende sukkel als je nu nog zonnepanelen koopt. Eigenlijk vinden mensen je al een sukkel als je ze niet ogenblikkelijk weer van het dak haalt, "want terugleveren kost toch alleen maar geld?".

Maar we leven in uiterst onzekere tijden, vooral qua prijs en leveringszekerheid van gas. Mijn in het najaar van 2022 geplaatste PV systeem ( 11x375 Wp zuid-oost, 5x375 Wp noord-west, micro-omvormers en ruim 1 kWh 'overproductie' na salderen) verdien ik met de huidige 'terugleverboetes' en mogelijke afschaffing van de salderingsregeling en relatief lage energieprijzen waarschijnlijk ook een stuk later terug dan wat in 2022 de verwachting was.

Aan de andere kant ben ik de lachende derde als straks de prijzen weer door het dak gaan. Het enige waar ik dan 'spijt' van heb, is dat ik in een rijtjeshuis zonder eigen oprit woon (dus een EV met eventueel 'vehicle to grid' zit er bij mij niet in), en dat er voor een thuisbatterij of warmtepomp ook niet heel veel ruimte is.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
"Wilders zei dat van de afspraken en de financiële voorwaarden alleen valt af te wijken als alle vier partijen het daarover eens zijn. Volgens hem biedt de nieuwe werkwijze extra mogelijkheden voor de Kamer."

Bron: https://nos.nl/artikel/25...taat-is-een-vrije-kwestie

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotius
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 22:45
Even een blonde controle vraag.

We gaan komend jaar meer terug leveren dan verbruiken. Dus de GC en MM contracten zijn interessant.
Op dit topic ben ik gekomen omdat Vattenfall deze morgen voor mijn variabele contract met een zonnepanelen boete kwam. Is het zo dat als ik een GC of MM contract afsluit ik, voor de contractperiode (2 of 3 jaar), niet, ergens gedurende de looptijd onverhoopt met een boete voor de zonnepanelen kom te zitten? De voorwaarden blijven dus hetzelfde gedurende de looptijd (tarieven, geen zonnepaneel teruglever boete). Dus met andere woorden volop salderen tot het niet meer kan door wetswijziging

Is dat ook de reden waarom de 3 jaar GC (of MM) contracten zo populair zijn? Ik neig met de nieuwe kabinetsplannen naar 2 jaar maar wellicht wordt de soep niet zo heet gegeten (en is 3 jaar dan nog "zekerder").

Gas verbruik ik ook. Dus daar kan ik beter nog apart naar kijken (delta met welkomsaanbieding) of de GC van 2 jaar.

[ Voor 12% gewijzigd door grotius op 22-05-2024 17:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
@grotius Lees even mijn post hierboven. En als salderen 2027 al wordt afgeschaft zien we dan wel. Kunnen altijd openbreken met een boete. Daarom heb ik 3 jaar gepakt. https://www.greenchoice.n...landse-windstroom-3-jaar/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tranquility
  • Laatst online: 21:10
Goed nieuws: blijkbaar wil de nieuwe coalitie de terrugleverboete verbieden.
Vanmorgen in de Telegraaf.

[EDIT]
’Consumenten af van onzekerheid’
Tweede Kamer grijpt in op energiemarkt: einde aan boete teruglevering zonnepanelenbezitter

Mike Muller
Aangepast: 50 min geledenVandaag, 05:15in Binnenland

Den Haag - De Tweede Kamer grijpt in op de energiemarkt. Een ’boete’ betalen voor het terugleveren van stroom die wordt opgewekt met zonnepanelen wordt wettelijk verboden. Ook worden de teugels aangetrokken bij het afsluiten van energiecontracten.

NSC-Kamerlid Wytske Postma.

Nu de nieuwe coalitie van PVV, VVD, NSC en BBB in aantocht is, grijpt die de regie op het gebied van energie.

NSC-Kamerlid Wytske Postma heeft een Kamermeerderheid verzameld, waardoor het verboden wordt voor energieleveranciers om geld te vragen voor terugleveren van stroom aan het net. „Geld moeten betalen voor het terugleveren van stroom van je zonnepanelen is de omgekeerde wereld”, vindt zij. Dat wordt in de wet dus verboden. Postma krijgt bijval van PVV, VVD en BBB.

Oppositiepartij D66 komt juist met een voorstel om de salderingsregeling, die de nieuwe coalitie per 2027 in één klap wil afschaffen, geleidelijk af te schaffen.

Donderdag wordt er in het parlement gesproken over de Energiewet. NSC heeft een Kamermeerderheid verzameld die gaat voorkomen dat consumenten voortaan moeten betalen voor het terugleveren van stroom. „Dat is echt de omgekeerde wereld. Het is gek dat op datzelfde moment de gas- en kolencentrales aan kunnen staan en de consument moet betalen voor teruglevering voor stroom, terwijl dit veel duurzamer is. Dan krijg je dus de situatie dat mensen hun zonnepanelen uit gaan zetten. Zonde”, aldus Kamerlid Wytske Postma.

Plotselinge onverwachte kosten

Zij zegt dat zonnepanelen er bij een huishouden juist voor zorgen dat hun rekeningen betaalbaar blijven. „Belangrijk is dan dat er geen plotselinge onverwachte kosten komen door bijvoorbeeld een energiemaatschappij die opeens geld gaat vragen voor teruglevering.” Door dit verbod in de wet op te nemen zal het ’verdienmodel’ van energiebedrijven wel wat veranderen, erkent zij. „Maar de kosten worden niet afgewikkeld op de belastingbetaler.”

PVV, VVD, NSC en BBB blijken ineens wél voorstander te zijn van het schrappen van de salderingsregeling, die het voor eigenaren van zonnepanelen nu nog mogelijk maakt om hun eigen energieopwek ’weg te strepen’ tegen hun verbruik. De nieuwe beoogde coalitiepartijen willen deze regeling zelfs sneller afschaffen dan demissionair minister Rob Jetten (Energie) van plan was. Bovendien gebeurt dat in één keer en niet met een ’afbouwpad’. Dat stuit op verzet bij D66. Kamerlid Ilana Rooderkerk komt daarom met een plan om de regeling alsnog ’geleidelijk’ af te bouwen. „PVV, VVD, NSC en BBB zetten immers in één keer de hakbijl in de subsidie op zonnepanelen. Tot zover de betrouwbare overheid.”

Lonende investering

VVD’er Silvio Erkens komt eveneens met een ingreep waarmee een halt wordt toegeroepen aan de manieren waarop overige kosten voor zonnepanelen in rekening worden gebracht. Hij is de onduidelijkheid voor consumenten daarover beu. „De situatie op de markt voor zonnepanelen is een rommeltje geworden. Er moet zo snel als mogelijk duidelijkheid gecreëerd worden zodat huishoudens met zonnepanelen weten dat de investering lonend blijft én dat huishoudens die zonnepanelen overwegen erop kunnen vertrouwen dat dit een goede investering is – ook als we stoppen met salderen”, zegt hij.

Dit moet volgens de liberaal op een ’eenvoudige, eenduidige en transparante wijze inzichtelijk worden gemaakt’, bijvoorbeeld door een vast bedrag per kWh te rekenen. Daarnaast wil Erkens borgen dat consumenten ervan uit mogen gaan dat contracten tijdens de looptijd niet worden aangepast.

[ Voor 88% gewijzigd door Tranquility op 23-05-2024 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Tranquility schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 08:00:
Dank voor de tip.

Plak je voor de niet leden svp de tekst die achter de betaalwal zit in je berichtje? Dat is weer een besparing van €0,99 per persoon per week 😜🙈

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Dat klinkt mooi, maar verbieden lost het onderliggende probleem niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Het hele stuk valt te lezen in het zonnepanelen boete topic wat hier in de TW staat.

Het is nog een motie, dat moet dan nog in een wet, dan hebben we nog een nieuwe minister nodig en daarna moet de wet nog door de 2e en 1e kamer.

Dus het gaat even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Laten we vooral hopen dat deze wet niet wordt aangenomen. Hierdoor zullen de kosten hoger worden en ik vermoed dat de nog hogere rekening bij de consument neergelegd gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

John245 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:10:
[...]

Laten we vooral hopen dat deze wet niet wordt aangenomen. Hierdoor zullen de kosten hoger worden en ik vermoed dat de nog hogere rekening bij de consument neergelegd gaat worden.
Exact. Alsof de energiebedrijven gaan zeggen "Verdorie, boete geven mag niet. Nou ja, jammer dan".
Die vinden wel iets anders om hun geld te krijgen.

Er moet een deal komen waar alle partijen - consument, producent en overheid - blij mee zijn. Ik heb de oplossing niet, maar zolang die er niet komt, zal er constant door welke regering of 2de kamer ook, weer gedoe ontstaan. Een regeling die alleen goed is voor één partij, zal het nooit redden. Als de regering te streng gaat optreden tegen consumenten, gaat de 2de kamer sputteren. Als de regering te streng gaat optreden tegen energiebedrijven, besluiten sommigen daarvan misschien wel om geen klanten aan te nemen met zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fuzzyduck
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 22:58
NOS bericht er nu ook over:

Kamer wil verbod op 'boete' voor terugleveren energie - https://nos.nl/l/2521536

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

[...]

Mogelijke stop van de salderingsregeling zal in ieder geval het direct eigen verbruik gaan stimuleren ivm voorkomen belastingen. De rest is afhankelijk van de details. Er zal een aardig lobby van links en rechts nu woeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:29
[...]

Ik ben vooral benieuwd of Liander de teruglever boete ook zou moeten betalen voor het enorme zonnepark hier om de hoek, of dat alleen particulieren slachtoffer worden...
Misschien ben ik een beetje paranoïde, maar ik heb het gevoel dat die hele teruglever boete een slimmigheidje is van de energieleveranciers om extra inkomsten te genereren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

ErikVers schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:28:
[...]

Mogelijke stop van de salderingsregeling zal in ieder geval het direct eigen verbruik gaan stimuleren ivm voorkomen belastingen. De rest is afhankelijk van de details. Er zal een aardig lobby van links en rechts nu woeden.
Dat de salderingsregeling stopt, is meer dan logisch. Kan voor velen een streep door de rekening zijn, maar het natuurlijk van de zotte dat die regeling nog zo lang heeft bestaan.
Een fatsoenlijke terugkoopregeling waar je als consument nog steeds een redelijke vergoeding krijgt en de energiebedrijven nog steeds een goede winst maken, zou het beste zijn.
De stimulans om stroom te verbruiken als de panelen veel opleveren, is een goede stimulans. Ook dat hoort bij groener denken. Ik merk dat wij er nog steeds te laks in zijn. Nog steeds de wasmachine aanzetten om 9 uur 's avonds en dat soort dingen. Laat die prikkel maar komen. Is gewoon wennen en zorgen dat het in je 'systeem' komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
Rzaan schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:37:
[...]

Dat de salderingsregeling stopt, is meer dan logisch. Kan voor velen een streep door de rekening zijn, maar het natuurlijk van de zotte dat die regeling nog zo lang heeft bestaan.
Een fatsoenlijke terugkoopregeling waar je als consument nog steeds een redelijke vergoeding krijgt en de energiebedrijven nog steeds een goede winst maken, zou het beste zijn.
De stimulans om stroom te verbruiken als de panelen veel opleveren, is een goede stimulans. Ook dat hoort bij groener denken. Ik merk dat wij er nog steeds te laks in zijn. Nog steeds de wasmachine aanzetten om 9 uur 's avonds en dat soort dingen. Laat die prikkel maar komen. Is gewoon wennen en zorgen dat het in je 'systeem' komt.
Het zal voor velen vooral een stimulans zijn om een dikke airco op te hangen en het zwembad elektrisch te verwarmen. Dat kost dan vrijwel niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

remmuz schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:36:
[...]

Ik ben vooral benieuwd of Liander de teruglever boete ook zou moeten betalen voor het enorme zonnepark hier om de hoek, of dat alleen particulieren slachtoffer worden...
Misschien ben ik een beetje paranoïde, maar ik heb het gevoel dat die hele teruglever boete een slimmigheidje is van de energieleveranciers om extra inkomsten te genereren.
Je bedoelt net zo'n slimmigheidje als van veel consumenten die denken 'in 5 jaar mijn panelen terugverdienen'? :)
Of het echt is om extra inkomsten te genereren is, weet ik niet. Maar ze zijn een commerciële partij, dus ze zouden wel gek zijn als ze er niet een goede winst op maken. Denk dat de hele onzekerheid over de salderingsregeling die bedrijven al bakken met geld kost. Steeds weer juristen die het allemaal moeten uitzoeken, IT'ers die software moeten aanpassen, brochures en sites die aangepast moeten worden. Ze zullen er ook wel gek van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

remmuz schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:45:
[...]

Het zal voor velen vooral een stimulans zijn om een dikke airco op te hangen en het zwembad elektrisch te verwarmen. Dat kost dan vrijwel niks.
Ik heb nu ook een airco, en dat was ook een reden voor zonnepanelen.
Mensen met zwembaden ken ik niet zo veel. Is N=1. Maar dat aantal zal verwaarloosbaar zijn.
Denk toch echt dat de grootste groep zal gaan wassen, stofzuigen, en vaatwassen bij daglicht.
Zoals ook auto opladen als dat kan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:54
Rzaan schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:37:
[...]

Hoe ziet men dat eigenlijk voor? Ik kan de wasmachiene, droger en vaatwasser wel aanzetten, maar dat zet nauwelijks zoden aan de dijk. Alleen de droger pakt continu 800W. Mijn zonnenpanelen doen als de zon goed schijnt dan 3500W. De wasmachine en vaatwasser pakken per stuk dan misschien wel 2000W, maar dat is maar kortstondig, de rest zitten ze eerder rond de 200/300W. Dus dan lever ik nog steeds stroom terug, dus moet ik daar nog steeds een boete voor betalen. (Bovendien hangt de was buiten als de zon schijnt ook nog eens).

Ik snap echt dat zelf verbruik eerst beter is, maar dat is gewoon niet realistisch.. De vaatwasser zit vol na het avondeten, niet midden op de dag.. 8)7.

Maar ja, salderen er af snap ik prima en is terecht ergens. Maar die teruglever boete is echt van de zotte..

Ben nu in HA een thuisbatterij aan het simuleren, eens kijken wat dan voor impact heeft 8)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:27
ProudElm schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:53:
[...]

Ik snap echt dat zelf verbruik eerst beter is, maar dat is gewoon niet realistisch.. De vaatwasser zit vol na het avondeten, niet midden op de dag.. 8)7.
maakt voor je vaatwasser echt niet uit als je je vaat nog even 'vies' in de vaatwasser laat zitten, de ochtend vaat er bij stopt, op timer om 12 uur aanzet en hem 's middags uit je werk om 17 uur schoon uitpakt O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

[...]
Maar ja, salderen er af snap ik prima en is terecht ergens. Maar die teruglever boete is echt van de zotte..
Je krijgt ook nog steeds een vergoeding. Alleen is die slechts een paar cent hoger dan de boete. Dus die 3 of 5 cent per kWh is geen moneymaker zoals salderen dat altijd wel was.

Je geeft aan dat verbruiken gedurende daglicht geen zoden aan de dijk zet. Maar dat is op micro-niveau. Als alle zonnenpanelen-bezitters het zouden doen, dan scheelt dat best veel voor het totale net.
Daar heb je als consument minder aan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Sammy_tukker schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:56:
[...]

maakt voor je vaatwasser echt niet uit als je je vaat nog even 'vies' in de vaatwasser laat zitten, de ochtend vaat er bij stopt, op timer om 12 uur aanzet en hem 's middags uit je werk om 17 uur schoon uitpakt O-)
Nou ja, ging stinken de vorige keer en mij 5 mensen thuis is die nogal vol..
Maar ja, het is vooral patronen die moeten veranderen en tja, als het moet, dan moet het maar.
Rzaan schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:57:
[...]

Je krijgt ook nog steeds een vergoeding. Alleen is die slechts een paar cent hoger dan de boete. Dus die 3 of 5 cent per kWh is geen moneymaker zoals salderen dat altijd wel was.

Je geeft aan dat verbruiken gedurende daglicht geen zoden aan de dijk zet. Maar dat is op micro-niveau. Als alle zonnenpanelen-bezitters het zouden doen, dan scheelt dat best veel voor het totale net.
Daar heb je als consument minder aan natuurlijk.
Ja ik snap op macro niveau dat het zin heeft, maar daar heeft de gemiddelde consument lak aan (zie dit gedrocht van een coalitie maar).

Een paar cent ja, 2 hou ik er over zoals het er nu uit ziet bij Vattenfall. Nou ja, het zal wel.. Ik probeer me er maar niet te druk over te maken.

[ Voor 44% gewijzigd door ProudElm op 23-05-2024 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
[...]

Hoe ziet men dat eigenlijk voor? Ik kan de wasmachiene, droger en vaatwasser wel aanzetten, maar dat zet nauwelijks zoden aan de dijk. Alleen de droger pakt continu 800W. Mijn zonnenpanelen doen als de zon goed schijnt dan 3500W. De wasmachine en vaatwasser pakken per stuk dan misschien wel 2000W, maar dat is maar kortstondig, de rest zitten ze eerder rond de 200/300W. Dus dan lever ik nog steeds stroom terug, dus moet ik daar nog steeds een boete voor betalen. (Bovendien hangt de was buiten als de zon schijnt ook nog eens).

Ben nu in HA een thuisbatterij aan het simuleren, eens kijken wat dan voor impact heeft 8)
Je kan je overtollige zonnestroom ook nog kwijt in een Mixergy tank. Dat als je nog een CV ketel hebt voor je tapwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
asing schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:00:
[...]

Je kan je overtollige zonnestroom ook nog kwijt in een Mixergy tank. Dat als je nog een CV ketel hebt voor je tapwater.
Stadsverwarming hier.. Geen idee of dat dan nog werkt.. Komt denk ik wel een e-boiler voor in de keuken.
En ben al maar ruimte aan het zoeken voor de thuisbatterij ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 18:46
[...]

Gaat niet echt werken hier,
Op een mooie dag wek ik hier 50kWh op daarvan gaat er max 5kWh een accu in voor gebruik in de donkere uren, draai een wasje 1kWh verwarm mijn SWW met wpboiler max 2 kWh dan nog een paar kWh voor direct gebruik blijft er toch veel stroom over die ik elke dag terug lever.

In de wintermaanden gaat het precies anders om.
Op een koude dag 40kWh verbruik en 3 kWh opbrengst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• remmuz
Rzaan schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:49:
[...]

Denk toch echt dat de grootste groep zal gaan wassen, stofzuigen, en vaatwassen bij daglicht.
Zoals ook auto opladen als dat kan.
Dat zet echt totaal geen zoden aan de dijk. het verbruik staat in geen verhouding tot de opwek.
Het probleem met terugleveren is niet dag/nacht, maar zomer/winter.
Dat ga je niet oplossen, zeker niet met overdag meer verbruiken, thuis accu's of andere 'oplossingen'.
Dat probleem moet je ook niet bij de particulier neer leggen, want die kan het niet oplossen.

[ Voor 11% gewijzigd door remmuz op 23-05-2024 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
ErikVers schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:03:
[...]
Dank voor de tip.

Plak je voor de niet leden svp de tekst die achter de betaalwal zit in je berichtje? Dat is weer een besparing van €0,99 per persoon per week 😜🙈
Oeps, helemaal niet aan de betaalwall gedacht. Mijn excuses.
Ik gebruik de "Bypass Paywalls Clean" add-on in Firefox.
Tekst heb ik zojuist toegevoegd.

[ Voor 3% gewijzigd door Tranquility op 23-05-2024 10:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tranquility
[...]
Dus jij vind die terugleverboetes prima?
De salderingsregeling (eigenlijk is het geen regeling) bestaat al zolang er zonnepanelen bestaan en draaiden de meters vroeger gewoon terug. Pas bij de invoering van de digitate slimme meters werd het inzichtelijk wat een wanneer er werd teruggeleverd. Nu wordt de schuld van de congestie op het net bij de particuliere zonnepaneelbezitters gelegd terwijl het toch echt de netbeheerders zelf zijn die jarenlang, misschien wel decennia lang, hun taken verzaakt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Tranquility schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:40:
[...]

Dus jij vind die terugleverboetes prima?
De salderingsregeling (eigenlijk is het geen regeling) bestaat al zolang er zonnepanelen bestaan en draaiden de meters vroeger gewoon terug. Pas bij de invoering van de digitate slimme meters werd het inzichtelijk wat een wanneer er werd teruggeleverd. Nu wordt de schuld van de congestie op het net bij de zonnepaneelbezitters gelegd terwijl het toch echt de netbeheerders zelf zijn die jarenlang, misschien wel decennia lang, hun taken verzaakt hebben.
Indien die terugleverboete de werkelijke extra kosten dekt en er geen extra winst is voor de energieleverancier heb ik er geen problemen mee. En je moet het niet als boete zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:06
[...]

Met COP=1 verwarmen gaat onze duurzaamheidsdoelen niet bepaald dichter bij brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-09 20:34
John245 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:43:
[...]

Indien die terugleverboete de werkelijke extra kosten dekt en er geen extra winst is voor de energieleverancier heb ik er geen problemen mee. En je moet het niet als boete zien.
Maar die kosten zijn echt totaal niet inzichtelijk en je wilt toch weten waarvoor je betaalt. En ja ik weet dat het ACM dit bestempelt heeft als 'terechte kosten' maar het ACM heeft al meerdere malen laten zien dat ze achter de feiten aanlopen.

Laat die kosten maar eens zien :) En dan AUB niet op groot landelijk niveau maar laat maar zien hoe die kosten tot stand zijn gekomen.

edit: Volgens de energiemaatschappijen is een deel van die kosten 'inkoopkosten'. Ja; zeg ik dan dan moet je gewoon betere inkopen. Waarom is dat een probleem van de klant en niet gewoon ondernemingsrisico? Dan moet je als energiemaatschappij zorgen voor een stabieler netwerk waar je energie uit kan halen en in kan stoppen wanneer je wilt.

De minister heeft dan ook gelijk met
Ze vindt dat energiemaatschappijen meer opnamecapaciteit moeten creëren als er meer stroom op de markt is.
Maar die rol willen de energiemaatschappijen niet op zich nemen; het zijn papieren tijgers.

[ Voor 30% gewijzigd door xzaz op 23-05-2024 11:00 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Oilman schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:46:
[...]

Met COP=1 verwarmen gaat onze duurzaamheidsdoelen niet bepaald dichter bij brengen.
Als eerste verwarmt de tank alleen wat je nodig hebt. Dus als je normaal de helft nodig hebt, heb je al een COP van 2. Daarnaast heeft de tank een optie om je warmtepomp op aan te sluiten met een warmtewisselaar. Als laatste is er ook nog een iHP versie die volledig WPB is.

Heb je nou bakken stroom over, dan is het een oplossing :) .

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:48
xzaz schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:50:
[...]

Maar die rol willen de energiemaatschappijen niet op zich nemen; het zijn papieren tijgers.
Exact, ze kopen simpelweg energie in en proberen dat met zoveel mogelijk marge aan de eindgebruiker te verkopen. Op mensen met zonnepanelen verdienen ze minder, sterker nog die moeten ze in sommige gevallen zelfs geld uitkeren.... Al dat geneuzel over netcongestie is maar een stropop die ze hebben verzonnen om de boetes te verantwoorden. De enige die zich daadwerkelijk druk maakt over netcongestie is de netbeheerder, en niet de energieleveranciertjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
stylezzz schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:19:
[...]
Exact, ze kopen simpelweg energie in en proberen dat met zoveel mogelijk marge aan de eindgebruiker te verkopen. Op mensen met zonnepanelen verdienen ze minder, sterker nog die moeten ze in sommige gevallen zelfs geld uitkeren.... Al dat geneuzel over netcongestie is maar een stropop die ze hebben verzonnen om de boetes te verantwoorden. De enige die zich daadwerkelijk druk maakt over netcongestie is de netbeheerder, en niet de energieleveranciertjes...
Ook de zogenaamde "kosten" die ze claimen te moeten maken door paneelbezitters is regelrechte flauwekul. Deze kosten verdienen ze al lang en breed terug sinds zo'n beetje alle energieleveranciers de terugleververgoeding hebben verlaagd tot een aalmoes van een paar cent per kWh terwijl ze diezelfde kWh'tjes bij je buren zonder panelen voor de volle mep door de meter laten lopen en zo dubbel winst maken. Nee ik heb echt geen medelijden met de energieleveranciers. Ook zijn er de laatste tijd geen leveranciers meer omgevallen, dus het valt allemaal wel mee met die "kosten" denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:48
Tranquility schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:29:
[...]

Ook de zogenaamde "kosten" die ze claimen te moeten maken door paneelbezitters is regelrechte flauwekul. Deze kosten verdienen ze al lang en breed terug sinds zo'n beetje alle energieleveranciers de terugleververgoeding hebben verlaagd tot een aalmoes van een paar cent per kWh terwijl ze diezelfde kWh'tjes bij je buren zonder panelen voor de volle mep door de meter laten lopen en zo dubbel winst maken. Nee ik heb echt geen medelijden met de energieleveranciers. Ook zijn er de laatste tijd geen leveranciers meer omgevallen, dus het valt allemaal wel mee met die "kosten" denk ik.
Dat zal meehelpen... Toen die energie'crisis' er was zijn er wel een aantal omgevallen... Maar ik denk dat een aantal er ook bizar van geprofiteerd hebben en gigantische marges hebben kunnen pakken. Nu de markt weer genormaliseerd is gaat men op zoek om toch extra marge te kunnen pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

[...]

Naast de thuisbatterij zijn vooral enkel de EV en Boiler + Warmtepomp (L/L of L/W) aparaten die zoden aan de dijk zullen zetten.

Uiteraard kun je nog wel één of twee extra bedenken maar hier zullen de meeste mensen er ééntje uit kunnen kiezen of aanschaffen om iets mee kunnen sturen. Een boiler koop je voor paar honderd dus zou een eerste stap kunnen zijn, mits je deze slim gaat aansturen (Homewizard met Energy+ als het jip en janneke moet en met Home Assistant voor de tweakers)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Peterhardenberg schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:12:
[...]

Gaat niet echt werken hier,
Op een mooie dag wek ik hier 50kWh op daarvan gaat er max 5kWh een accu in voor gebruik in de donkere uren, draai een wasje 1kWh verwarm mijn SWW met wpboiler max 2 kWh dan nog een paar kWh voor direct gebruik blijft er toch veel stroom over die ik elke dag terug lever.

In de wintermaanden gaat het precies anders om.
Op een koude dag 40kWh verbruik en 3 kWh opbrengst.
Ben bezig met een PCM buffer waar je 22kWh energie in kwijt kan en voor een acceptabel bedrag is aan te schaffen en volledig vrij is te bedienen (op onbalans - day ahead of max zelf consumptie) zodra wat meer getest is zal ik een topic starten. Je kan deze thermische energie inzetten voor CV en SWW.

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 23-05-2024 12:01 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 31 Laatste

Let op:
Voor algemene politieke praat is er
De landelijke Nederlandse politiek in AWM.
Klagen over terugleverboetes kan in De zonnepanelen-boete.