Ik heb op GoT af en toe de term Mixergy laten vallen, maar er was nog geen specifiek Mixergy topic. Bij deze nu dus wel
.
.
.
De website is https://www.mixergy.co.uk.
.
.
Het grote verschil tussen een normale boiler en een Mixergy is dat de eerste het hele vat verwarmt waar de Mixergy gebruik maakt van gelaagdheid en alleen het bovenste deel van het vat verwarmt. De boiler verwarmt dus alleen wat je nodig hebt. Eens in de 2 weken wordt het hele vat verwarmd om problemen met legionella te voorkomen.
Het "tweak gehalte" komt ook ruim aan bod. De boiler is voorzien van IoT technologie en maakt gebruik van de Mixergy cloud. Via een app op je telefoon kan je daarmee je boiler instellen en zien hoeveel warm water er beschikbaar is. De Mixergy meet ook de warm water behoefte en past zich hierop aan zodat er altijd voldoende warm water is om te douchen of in bad te gaan. Dat laatste doen overigens meer smart boilers.
Waar Mixergy dan weer een onderscheid in maakt is door een PV diverter aan boord te hebben. Met CT klemmen meet de Mixergy of er wordt teruggeleverd aan het net. Zodra je panelen meer opbrengen dan je zelf op dat moment nodig hebt pakt de Mixergy het overschot om de boiler op te warmen. Volgens Mixergy werkt de boiler ook goed samen met een aanwezige thuisbatterij, iets wat ik nog zou willen hebben.
PV stroom in de zomer is natuurlijk leuk, maar in de winter heb je niet veel opbrengst. Ook hier heeft Mixergy aan gedacht door voor te sorteren op goedkope tarieven. In de UK is Octopus hier heel sterk in. In het antwoord wat ik van Mixergy kreeg melden ze dat hun algoritme voor lage tarieven in de UK al actief is en ook afgestemd kan worden op de dynamische tarieven zoals wij die kennen.
Ook kan je je warmtepomp aansluiten op de Mixergy. Via een warmtewisselaar wordt dan het hele vat opgewarmd. Dit is een aparte kit die je bij de Mixergy kan bestellen.
Als laatste vond ik een HACS integratie voor de Mixergy tank. Voorlopig alleen uitlezen maar er is een API die te benaderen is. https://github.com/tomasmcguinness/homeassistant-mixergy
.
.
Op Youtube is er veel aandacht voor de Mixergy tank.
.
.
De mixergy tank is IoT, en maakt gebruik van de Mixergy Cloud. Je kan alle instellingen van je Mixergy regelen via de Mixergy app op je telefoon.
Een paar screenshots:
Een complete uitleg wat je met de app kan doen staat hier : https://support.mixergy.c...s-and-use-the-mixergy-app
.
.
Een belangrijke vraag is of er een alternatief is wat ongeveer hetzelfde kan doen. Het eerste alternatief zou een "domme" boiler kunnen zijn, aangevuld met een MyEnergi Eddi of een Solar iBoost. Dat zorgt ervoor dat je overschot aan PV stroom naar je boiler gaat. Ten opzichte van de Mixergy mis je alle IoT/cloud functies, en je moet iets verzinnen om dynamische tarieven goed te kunnen benutten.
Het tweede alternatief is een warmtepomp boiler. Ook dat had mijn interesse. Mixergy heeft deze ook. De iHP wordt echter niet in Nederland geleverd. Een warmtepompboiler heeft ook een dakdoorvoer nodig, wat installatie wat bewerkelijker maakt. De reden voor de dakdoorvoer is de aan en afvoer van lucht. Doe je dit niet dan maak je een soort koelkast van de ruimte waar de WPB staat. Een WPB is ook duurder in aanschaf dan een Mixergy, die op zich ook niet de goedkoopste is.
.
.
Een heel belangrijk punt waar ik vragen over heb gesteld is de garantie. Standaard geeft Mixergy 3 jaar garantie op de componenten en electronica mits je deze aansluit op de Mixergy Cloud. Zonder aansluiting is het 2 jaar. Op de tank zelf zit 25 jaar garantie, mits je deze jaarlijks laat inspecteren of een Care Plan abonnement afsluit. Dat Care Plan abonnement zou minder dan €100 per jaar kosten, en maakt jaarlijkse inspectie overbodig.
.
.
De Mixergy heeft diverse aansluitingen. De stroomvoorziening (nodig voor een 3kW verwarmingselement) dient een aparte groep te zijn met 16A afgezekerd. Verder dient in de buurt van de boiler een 20A werkschakelaar te zijn. Dit is nodig om veilig te kunnen werken.
De ingebouwde PV diverter werkt met CT klemmen. Dit kan zowel 1 fase als 3 fase zijn. De CT klemmen met de opnemer worden in de meterkast geplaatst. Vervolgens moet er een verbindingskabel naar de Mixergy gelegd worden zodat deze weet hoeveel stroom er beschikbaar is. De kabel is een standaard CAT 5E of CAT 6 kabel. De maximum lengte is 500 meter. Mixergy gebruikt geen TCP/IP op deze kabel dus je kan je netwerk niet gebruiken.
Standaard wordt de Mixergy geleverd met een powerline adapter. Er is een UTP poort beschikbaar als je een andere oplossing zoekt. Ik ga hem denk ik aansluiten op een WiFi access point.
Qua waterleidingen kan iedere CV monteur de tank aansluiten. Er moet ruimte zijn voor een expansievat en er moet een afvoer (overloop) aanwezig zijn.
.
.
De mixergy tank is er in vele uitvoeringen. Termen die je gaat tegenkomen zijn Vented en Unvented. Unvented is iets wat alleen de Britten kennen, die hebben geregeld nog een open tank op zolder. In Nederland kan je op dit moment alleen de unvented versie aanschaffen.
Dan zie je de termen Direct en Indirect staan. Direct is met alleen een verwarmingselement, indirect is met een element en een extra spiraal voor bijvoorbeeld je CV installatie. Ik weet niet waarom, maar momenteel wordt alleen de indirecte tank aangeboden. De tanks met spiraal hebben de term IND in de type aanduiding staan, de directe tanks de term ELE.
Dan is het mogelijk om je tank aan te schaffen met of zonder PVE module. De leverancier heeft op dit moment alleen de units met PVE, ik denk niet dat de andere interessant zijn voor Nederland.
:fill(white):strip_exif()/f/image/HanDOy2y9OQoz9QUNrSn2EEf.png?f=user_large)
Mixergy tanks worden in 2 formaten geleverd, normaal en slim line. Afhankelijk van het model is de inhoud 120 liter tot 300 lter.
.
.
Installation requirements : https://support.mixergy.co.uk/installation-information
Installatiehandleiding: https://support.mixergy.co.uk/installation-manual-mdc0001-16
PV Diverter installatie : https://support.mixergy.co.uk/pv-diverter-mdc0007-03
Mixergy user guide : https://www.manualslib.com/manual/2558475/Mixergy-V06.html
.
.
Mixergy wordt sinds december geïmporteerd door Ecotec World.
Ik heb inmiddels een offerte binnen en de 180 liter slimline tank met PVE en 3 fase kit en de prijs komt neer op 3000 euro incl verzenden. Dat lijkt veel, maar als je een Daalderop wilt van 80 liter dan zijn de adviesprijzen ook al rond de 2000 incl BTW. Daar komt dan nog een Solar iBoost bij van 600 euro. Dan mis je alsnog alle IoT functies van de Mixergy.
.
.
Mijn jaren 80 woning heeft een Nefit CV ketel. Deze is nog niet zo oud (2018). Recent heb ik een paar Daikin airco modules laten plaatsen, voornamelijk voor koelen. Ze blijken echter ook prima te kunnen verwarmen. De gedachte is nu om in fases van het gas af te gaan. Ik gebruik niet veel (500m3) maar de rekening was toch 1000 euro, waarvan 1/3e voor alleen de aansluiting. Nog een extra Daikin unit erbij en de ketel kan weg, als ik een boiler zou hebben.
Wat mij enorm aanspreekt is het IoT gebeuren van de Mixergy. Dat is een USP waar ik moeilijk omheen kan. Nu ik moet gaan betalen voor de teruggeleverde stroom én de nieuwe regering van plan is om maar helemaal te stoppen met het salderen wordt het tijd om meer eigen opwek te gebruiken. De Mixergy is wat duurder in aanschaf maar door gelaagdheid in het vat, en de optie om van de goedkoopste bron gebruik te maken, zie ik de besparing wel zitten.
.
.
Wat is een Mixergy
Een Mixergy tank is een intelligente boiler. Ontwikkeld door Pete Armstrong en Ren Kang aan de universiteit van Oxford. Het doel van de Mixergy is om een vervanger te zijn voor warm tapwater waarbij hernieuwbare energie en efficiency belangrijke onderwerpen zijn.De website is https://www.mixergy.co.uk.
.
.
Wat maakt een Mixergy anders?
.Het grote verschil tussen een normale boiler en een Mixergy is dat de eerste het hele vat verwarmt waar de Mixergy gebruik maakt van gelaagdheid en alleen het bovenste deel van het vat verwarmt. De boiler verwarmt dus alleen wat je nodig hebt. Eens in de 2 weken wordt het hele vat verwarmd om problemen met legionella te voorkomen.
Het "tweak gehalte" komt ook ruim aan bod. De boiler is voorzien van IoT technologie en maakt gebruik van de Mixergy cloud. Via een app op je telefoon kan je daarmee je boiler instellen en zien hoeveel warm water er beschikbaar is. De Mixergy meet ook de warm water behoefte en past zich hierop aan zodat er altijd voldoende warm water is om te douchen of in bad te gaan. Dat laatste doen overigens meer smart boilers.
Waar Mixergy dan weer een onderscheid in maakt is door een PV diverter aan boord te hebben. Met CT klemmen meet de Mixergy of er wordt teruggeleverd aan het net. Zodra je panelen meer opbrengen dan je zelf op dat moment nodig hebt pakt de Mixergy het overschot om de boiler op te warmen. Volgens Mixergy werkt de boiler ook goed samen met een aanwezige thuisbatterij, iets wat ik nog zou willen hebben.
PV stroom in de zomer is natuurlijk leuk, maar in de winter heb je niet veel opbrengst. Ook hier heeft Mixergy aan gedacht door voor te sorteren op goedkope tarieven. In de UK is Octopus hier heel sterk in. In het antwoord wat ik van Mixergy kreeg melden ze dat hun algoritme voor lage tarieven in de UK al actief is en ook afgestemd kan worden op de dynamische tarieven zoals wij die kennen.
Ook kan je je warmtepomp aansluiten op de Mixergy. Via een warmtewisselaar wordt dan het hele vat opgewarmd. Dit is een aparte kit die je bij de Mixergy kan bestellen.
Als laatste vond ik een HACS integratie voor de Mixergy tank. Voorlopig alleen uitlezen maar er is een API die te benaderen is. https://github.com/tomasmcguinness/homeassistant-mixergy
.
.
Mixergy in de media
.Op Youtube is er veel aandacht voor de Mixergy tank.
.
.
De Mixergy app
.De mixergy tank is IoT, en maakt gebruik van de Mixergy Cloud. Je kan alle instellingen van je Mixergy regelen via de Mixergy app op je telefoon.
Een paar screenshots:
![]() | ![]() | ![]() |
Een complete uitleg wat je met de app kan doen staat hier : https://support.mixergy.c...s-and-use-the-mixergy-app
.
.
Alternatieven
.Een belangrijke vraag is of er een alternatief is wat ongeveer hetzelfde kan doen. Het eerste alternatief zou een "domme" boiler kunnen zijn, aangevuld met een MyEnergi Eddi of een Solar iBoost. Dat zorgt ervoor dat je overschot aan PV stroom naar je boiler gaat. Ten opzichte van de Mixergy mis je alle IoT/cloud functies, en je moet iets verzinnen om dynamische tarieven goed te kunnen benutten.
Het tweede alternatief is een warmtepomp boiler. Ook dat had mijn interesse. Mixergy heeft deze ook. De iHP wordt echter niet in Nederland geleverd. Een warmtepompboiler heeft ook een dakdoorvoer nodig, wat installatie wat bewerkelijker maakt. De reden voor de dakdoorvoer is de aan en afvoer van lucht. Doe je dit niet dan maak je een soort koelkast van de ruimte waar de WPB staat. Een WPB is ook duurder in aanschaf dan een Mixergy, die op zich ook niet de goedkoopste is.
.
.
Garantie
.Een heel belangrijk punt waar ik vragen over heb gesteld is de garantie. Standaard geeft Mixergy 3 jaar garantie op de componenten en electronica mits je deze aansluit op de Mixergy Cloud. Zonder aansluiting is het 2 jaar. Op de tank zelf zit 25 jaar garantie, mits je deze jaarlijks laat inspecteren of een Care Plan abonnement afsluit. Dat Care Plan abonnement zou minder dan €100 per jaar kosten, en maakt jaarlijkse inspectie overbodig.
.
.
Aansluiten
.De Mixergy heeft diverse aansluitingen. De stroomvoorziening (nodig voor een 3kW verwarmingselement) dient een aparte groep te zijn met 16A afgezekerd. Verder dient in de buurt van de boiler een 20A werkschakelaar te zijn. Dit is nodig om veilig te kunnen werken.
De ingebouwde PV diverter werkt met CT klemmen. Dit kan zowel 1 fase als 3 fase zijn. De CT klemmen met de opnemer worden in de meterkast geplaatst. Vervolgens moet er een verbindingskabel naar de Mixergy gelegd worden zodat deze weet hoeveel stroom er beschikbaar is. De kabel is een standaard CAT 5E of CAT 6 kabel. De maximum lengte is 500 meter. Mixergy gebruikt geen TCP/IP op deze kabel dus je kan je netwerk niet gebruiken.
Standaard wordt de Mixergy geleverd met een powerline adapter. Er is een UTP poort beschikbaar als je een andere oplossing zoekt. Ik ga hem denk ik aansluiten op een WiFi access point.
Qua waterleidingen kan iedere CV monteur de tank aansluiten. Er moet ruimte zijn voor een expansievat en er moet een afvoer (overloop) aanwezig zijn.
.
.
Uitvoeringen
.De mixergy tank is er in vele uitvoeringen. Termen die je gaat tegenkomen zijn Vented en Unvented. Unvented is iets wat alleen de Britten kennen, die hebben geregeld nog een open tank op zolder. In Nederland kan je op dit moment alleen de unvented versie aanschaffen.
Dan zie je de termen Direct en Indirect staan. Direct is met alleen een verwarmingselement, indirect is met een element en een extra spiraal voor bijvoorbeeld je CV installatie. Ik weet niet waarom, maar momenteel wordt alleen de indirecte tank aangeboden. De tanks met spiraal hebben de term IND in de type aanduiding staan, de directe tanks de term ELE.
Dan is het mogelijk om je tank aan te schaffen met of zonder PVE module. De leverancier heeft op dit moment alleen de units met PVE, ik denk niet dat de andere interessant zijn voor Nederland.
:fill(white):strip_exif()/f/image/HanDOy2y9OQoz9QUNrSn2EEf.png?f=user_large)
Mixergy tanks worden in 2 formaten geleverd, normaal en slim line. Afhankelijk van het model is de inhoud 120 liter tot 300 lter.
.
.
Documentatie
.Installation requirements : https://support.mixergy.co.uk/installation-information
Installatiehandleiding: https://support.mixergy.co.uk/installation-manual-mdc0001-16
PV Diverter installatie : https://support.mixergy.co.uk/pv-diverter-mdc0007-03
Mixergy user guide : https://www.manualslib.com/manual/2558475/Mixergy-V06.html
.
.
Kosten en waar te koop
.Mixergy wordt sinds december geïmporteerd door Ecotec World.
Ik heb inmiddels een offerte binnen en de 180 liter slimline tank met PVE en 3 fase kit en de prijs komt neer op 3000 euro incl verzenden. Dat lijkt veel, maar als je een Daalderop wilt van 80 liter dan zijn de adviesprijzen ook al rond de 2000 incl BTW. Daar komt dan nog een Solar iBoost bij van 600 euro. Dan mis je alsnog alle IoT functies van de Mixergy.
.
.
Mijn persoonlijke overwegingen
.Mijn jaren 80 woning heeft een Nefit CV ketel. Deze is nog niet zo oud (2018). Recent heb ik een paar Daikin airco modules laten plaatsen, voornamelijk voor koelen. Ze blijken echter ook prima te kunnen verwarmen. De gedachte is nu om in fases van het gas af te gaan. Ik gebruik niet veel (500m3) maar de rekening was toch 1000 euro, waarvan 1/3e voor alleen de aansluiting. Nog een extra Daikin unit erbij en de ketel kan weg, als ik een boiler zou hebben.
Wat mij enorm aanspreekt is het IoT gebeuren van de Mixergy. Dat is een USP waar ik moeilijk omheen kan. Nu ik moet gaan betalen voor de teruggeleverde stroom én de nieuwe regering van plan is om maar helemaal te stoppen met het salderen wordt het tijd om meer eigen opwek te gebruiken. De Mixergy is wat duurder in aanschaf maar door gelaagdheid in het vat, en de optie om van de goedkoopste bron gebruik te maken, zie ik de besparing wel zitten.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month