Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:22
Ik heb op GoT af en toe de term Mixergy laten vallen, maar er was nog geen specifiek Mixergy topic. Bij deze nu dus wel :9 .
.
.

Wat is een Mixergy

Een Mixergy tank is een intelligente boiler. Ontwikkeld door Pete Armstrong en Ren Kang aan de universiteit van Oxford. Het doel van de Mixergy is om een vervanger te zijn voor warm tapwater waarbij hernieuwbare energie en efficiency belangrijke onderwerpen zijn.

De website is https://www.mixergy.co.uk.
.
.

Wat maakt een Mixergy anders?

.
Het grote verschil tussen een normale boiler en een Mixergy is dat de eerste het hele vat verwarmt waar de Mixergy gebruik maakt van gelaagdheid en alleen het bovenste deel van het vat verwarmt. De boiler verwarmt dus alleen wat je nodig hebt. Eens in de 2 weken wordt het hele vat verwarmd om problemen met legionella te voorkomen.

Het "tweak gehalte" komt ook ruim aan bod. De boiler is voorzien van IoT technologie en maakt gebruik van de Mixergy cloud. Via een app op je telefoon kan je daarmee je boiler instellen en zien hoeveel warm water er beschikbaar is. De Mixergy meet ook de warm water behoefte en past zich hierop aan zodat er altijd voldoende warm water is om te douchen of in bad te gaan. Dat laatste doen overigens meer smart boilers.

Waar Mixergy dan weer een onderscheid in maakt is door een PV diverter aan boord te hebben. Met CT klemmen meet de Mixergy of er wordt teruggeleverd aan het net. Zodra je panelen meer opbrengen dan je zelf op dat moment nodig hebt pakt de Mixergy het overschot om de boiler op te warmen. Volgens Mixergy werkt de boiler ook goed samen met een aanwezige thuisbatterij, iets wat ik nog zou willen hebben.

PV stroom in de zomer is natuurlijk leuk, maar in de winter heb je niet veel opbrengst. Ook hier heeft Mixergy aan gedacht door voor te sorteren op goedkope tarieven. In de UK is Octopus hier heel sterk in. In het antwoord wat ik van Mixergy kreeg melden ze dat hun algoritme voor lage tarieven in de UK al actief is en ook afgestemd kan worden op de dynamische tarieven zoals wij die kennen.

Ook kan je je warmtepomp aansluiten op de Mixergy. Via een warmtewisselaar wordt dan het hele vat opgewarmd. Dit is een aparte kit die je bij de Mixergy kan bestellen.

Als laatste vond ik een HACS integratie voor de Mixergy tank. Voorlopig alleen uitlezen maar er is een API die te benaderen is. https://github.com/tomasmcguinness/homeassistant-mixergy
.
.

Mixergy in de media

.
Op Youtube is er veel aandacht voor de Mixergy tank.

.
.

De Mixergy app

.
De mixergy tank is IoT, en maakt gebruik van de Mixergy Cloud. Je kan alle instellingen van je Mixergy regelen via de Mixergy app op je telefoon.

Een paar screenshots:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3CMB3Fi9833fgC-fnotYnhL4ro=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/fMEyXJ6q0qNQuocVY9A8amnw.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YqGHvYE_pv7p5Tb5jCdU3Zjs9EA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/awZvlilM9ZaQlkz7clHSCoza.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/381ibqD3W2_TeGE70gX9_23U3Ck=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Hv2v2alTOADh8T7iqJYnh3o7.png?f=fotoalbum_tile

Een complete uitleg wat je met de app kan doen staat hier : https://support.mixergy.c...s-and-use-the-mixergy-app
.
.

Alternatieven

.
Een belangrijke vraag is of er een alternatief is wat ongeveer hetzelfde kan doen. Het eerste alternatief zou een "domme" boiler kunnen zijn, aangevuld met een MyEnergi Eddi of een Solar iBoost. Dat zorgt ervoor dat je overschot aan PV stroom naar je boiler gaat. Ten opzichte van de Mixergy mis je alle IoT/cloud functies, en je moet iets verzinnen om dynamische tarieven goed te kunnen benutten.

Het tweede alternatief is een warmtepomp boiler. Ook dat had mijn interesse. Mixergy heeft deze ook. De iHP wordt echter niet in Nederland geleverd. Een warmtepompboiler heeft ook een dakdoorvoer nodig, wat installatie wat bewerkelijker maakt. De reden voor de dakdoorvoer is de aan en afvoer van lucht. Doe je dit niet dan maak je een soort koelkast van de ruimte waar de WPB staat. Een WPB is ook duurder in aanschaf dan een Mixergy, die op zich ook niet de goedkoopste is.
.
.

Garantie

.
Een heel belangrijk punt waar ik vragen over heb gesteld is de garantie. Standaard geeft Mixergy 3 jaar garantie op de componenten en electronica mits je deze aansluit op de Mixergy Cloud. Zonder aansluiting is het 2 jaar. Op de tank zelf zit 25 jaar garantie, mits je deze jaarlijks laat inspecteren of een Care Plan abonnement afsluit. Dat Care Plan abonnement zou minder dan €100 per jaar kosten, en maakt jaarlijkse inspectie overbodig.
.
.

Aansluiten

.
De Mixergy heeft diverse aansluitingen. De stroomvoorziening (nodig voor een 3kW verwarmingselement) dient een aparte groep te zijn met 16A afgezekerd. Verder dient in de buurt van de boiler een 20A werkschakelaar te zijn. Dit is nodig om veilig te kunnen werken.

De ingebouwde PV diverter werkt met CT klemmen. Dit kan zowel 1 fase als 3 fase zijn. De CT klemmen met de opnemer worden in de meterkast geplaatst. Vervolgens moet er een verbindingskabel naar de Mixergy gelegd worden zodat deze weet hoeveel stroom er beschikbaar is. De kabel is een standaard CAT 5E of CAT 6 kabel. De maximum lengte is 500 meter. Mixergy gebruikt geen TCP/IP op deze kabel dus je kan je netwerk niet gebruiken.

Standaard wordt de Mixergy geleverd met een powerline adapter. Er is een UTP poort beschikbaar als je een andere oplossing zoekt. Ik ga hem denk ik aansluiten op een WiFi access point.

Qua waterleidingen kan iedere CV monteur de tank aansluiten. Er moet ruimte zijn voor een expansievat en er moet een afvoer (overloop) aanwezig zijn.
.
.

Uitvoeringen

.
De mixergy tank is er in vele uitvoeringen. Termen die je gaat tegenkomen zijn Vented en Unvented. Unvented is iets wat alleen de Britten kennen, die hebben geregeld nog een open tank op zolder. In Nederland kan je op dit moment alleen de unvented versie aanschaffen.

Dan zie je de termen Direct en Indirect staan. Direct is met alleen een verwarmingselement, indirect is met een element en een extra spiraal voor bijvoorbeeld je CV installatie. Ik weet niet waarom, maar momenteel wordt alleen de indirecte tank aangeboden. De tanks met spiraal hebben de term IND in de type aanduiding staan, de directe tanks de term ELE.

Dan is het mogelijk om je tank aan te schaffen met of zonder PVE module. De leverancier heeft op dit moment alleen de units met PVE, ik denk niet dat de andere interessant zijn voor Nederland.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Twn37dGxFIDNZhV781-BMSJein8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HanDOy2y9OQoz9QUNrSn2EEf.png?f=user_large

Mixergy tanks worden in 2 formaten geleverd, normaal en slim line. Afhankelijk van het model is de inhoud 120 liter tot 300 lter.
.
.

Documentatie

.
Installation requirements : https://support.mixergy.co.uk/installation-information
Installatiehandleiding: https://support.mixergy.co.uk/installation-manual-mdc0001-16
PV Diverter installatie : https://support.mixergy.co.uk/pv-diverter-mdc0007-03
Mixergy user guide : https://www.manualslib.com/manual/2558475/Mixergy-V06.html
.
.

Kosten en waar te koop

.
Mixergy wordt sinds december geïmporteerd door Ecotec World.

Ik heb inmiddels een offerte binnen en de 180 liter slimline tank met PVE en 3 fase kit en de prijs komt neer op 3000 euro incl verzenden. Dat lijkt veel, maar als je een Daalderop wilt van 80 liter dan zijn de adviesprijzen ook al rond de 2000 incl BTW. Daar komt dan nog een Solar iBoost bij van 600 euro. Dan mis je alsnog alle IoT functies van de Mixergy.
.
.

Mijn persoonlijke overwegingen

.
Mijn jaren 80 woning heeft een Nefit CV ketel. Deze is nog niet zo oud (2018). Recent heb ik een paar Daikin airco modules laten plaatsen, voornamelijk voor koelen. Ze blijken echter ook prima te kunnen verwarmen. De gedachte is nu om in fases van het gas af te gaan. Ik gebruik niet veel (500m3) maar de rekening was toch 1000 euro, waarvan 1/3e voor alleen de aansluiting. Nog een extra Daikin unit erbij en de ketel kan weg, als ik een boiler zou hebben.

Wat mij enorm aanspreekt is het IoT gebeuren van de Mixergy. Dat is een USP waar ik moeilijk omheen kan. Nu ik moet gaan betalen voor de teruggeleverde stroom én de nieuwe regering van plan is om maar helemaal te stoppen met het salderen wordt het tijd om meer eigen opwek te gebruiken. De Mixergy is wat duurder in aanschaf maar door gelaagdheid in het vat, en de optie om van de goedkoopste bron gebruik te maken, zie ik de besparing wel zitten.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Heb je al geprobeerd om daadwerkelijk een hele winter zonder 1m3 te doen, op douchen na dan?

mij viel het nog wat tegen, vooral met temperaturen onder 0

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
JDx schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 23:25:
Heb je al geprobeerd om daadwerkelijk een hele winter zonder 1m3 te doen, op douchen na dan?

mij viel het nog wat tegen, vooral met temperaturen onder 0
Nee nog niet. De units hangen er pas sinds half januari. In februari had ik gemiddeld voldoende aan 5kWh per dag om het huis warm te houden. Het besluit om daadwerkelijk van het gas af te gaan neem ik na de volgende winter. Het is in februari niet onder 0 geweest dus ik ben benieuwd. :)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

asing schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 23:31:
[...]

Nee nog niet. De units hangen er pas sinds half januari. In februari had ik gemiddeld voldoende aan 5kWh per dag om het huis warm te houden. Het besluit om daadwerkelijk van het gas af te gaan neem ik na de volgende winter. Het is in februari niet onder 0 geweest dus ik ben benieuwd. :)
Het was ook mijn plan om de radiatoren eruit te slopen, het lukte wel, maar comfortabel is het niet met alleen maar airco's (ook Daikin), nu de saldering er misschien af gaat laat ik de radiatoren sowieso zitten. Ging toch naar zo'n 14-20kWh per dag op aan verwarmen op de echt koude dagen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/W5s75WXl.png

Dit is een Daikin 2.5kWh op de overloop (op 14 graden) + Daikin 3.5kWh in de woonkamer (op 18,5 graden).

Gas is koken en snel douchen.

[ Voor 9% gewijzigd door JDx op 21-05-2024 23:42 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 09:18
Niet om het een of ander, maar vindt het toch erg prijzig hoor. Ik heb een beetje het gevoel dat als ik een buffervat bestel met wat extra spiralen en aansluitingen voor warmte elementen dat ik dan ook een heel eind kom.

Zeker als je al home assistant hebt draaien en overweg kan met SSR's, een Wemos D1 mini, relais printje en wat 1 wire temperatuur sensoren.

Maar inderdaad.... dat zal je dan zelf allemaal aan elkaar moeten knopen en moeten bouwen.

Ben erg benieuwd waar je op uitkomt in de winter wat kosten aan gaat. Weinig tot geen PV. Dan moet je het dus van de dynamische prijzen hebben begrijp ik. Ben benieuwd. Ga dit volgen.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
JDx schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 23:37:
[...]

Het was ook mijn plan om de radiatoren eruit te slopen, het lukte wel, maar comfortabel is het niet met alleen maar airco's (ook Daikin), nu de saldering er misschien af gaat laat ik de radiatoren sowieso zitten. Ging toch naar zo'n 12-15kWh per dag op aan verwarmen op de echt koude dagen.

[Afbeelding]

Dit is een Daikin 2.5kWh op de overloop + Daiking 3.5kWh in de woonkamer.
Januari was bij mij 111m3 gas. Februari nog geen kwart daarvan, 25m3. Verwarmen met airco is een klap voordeliger maar of het bij een beetje vorst aangenaam blijft? Geen idee. Ieder huis is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Doggieman schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 23:43:
Zeker als je al home assistant hebt draaien en overweg kan met SSR's, een Wemos D1 mini, relais printje en wat 1 wire temperatuur sensoren.

Maar inderdaad.... dat zal je dan zelf allemaal aan elkaar moeten knopen en moeten bouwen.
Ik heb een paar keer meegemaakt dat ik ineens onder een koude douche stond omdat de gasfles (leuk, wonen buitenaf) leeg ging of de doorstroommeter van de Nefit (productiefoutje) kapot ging. Dus ik zoek iets wat ik niet zelf in elkaar hoef te zetten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Ja... duidelijk. Maar dat ding wat jij nu koopt kan toch ook gewoon kapot?

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
Doggieman schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 23:58:
Ja... duidelijk. Maar dat ding wat jij nu koopt kan toch ook gewoon kapot?
Kan, maar ik heb er meer vertrouwen in dan in mijn eigen geknutsel zeg maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:40

ErikVers

e-Duurzaam

@asing interessant. Ik ga de TS eerst eens rustig doorlezen. Zag hem ook al eens op heatgeak voorbij komen. Uitdagende prijsstelling om voor grote doelgroep interessant te zijn. Wel natuurlijk een innovatief product 👍

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
De leverancier werkt echt ontzettend prettig. Er wordt snel gereageerd op e-mails en als de vraag naar Mixergy wordt doorgestuurd is ook Mixergy heel snel met antwoorden.

Anyway, ik ontving foto's van een flinke doos en de levering is morgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Kleine update:

Vanmiddag kwam het pallet met onderdelen. Dat was allemaal in orde en communicatie over de levering was uitstekend. De boiler zelf staat nog ingepakt, de 3 fase kit was interessanter. Bij de set kwamen alle beschikbare documenten netjes in boekjes. Het komt overeen met de PDFs van de site dus hier niks nieuws.

Wat ik echter niet goed kon vinden was de installatie van de 3 fase set. Er werd gezegd dat dat hetzelfde was als de 1 fase set maar ergens had ik het gevoel dat er iets niet helemaal goed zou gaan. Aangezien ik de eerste klant ben is het voor de leverancier ook even wennen. En dat bleek.

In het pakket:

- Een door Mixergy zelf ontwikkelde interface voor in de meterkast
- Aan het kastje zit een split current transformer , 100A, 40mA
- Een losse Eastron ESCT-T24 ,100A 5A
- Een losse Eastron SDM630MCT v2

En dat was het. Het Mixergy kastje had zo uit mijn 3D printer kunnen rollen. Het enige herkenbare is een RJ45 poort. Voor de rest zit er een 2e poortje op gelijk aan die waar de current transformer op zit, en 2 poortjes die eruit zien als een plug voor een stroomstekkertje. De documentatie maakt geen melding van de SDM630, noch hoe die aan te sluiten. Alleen de standaard documentatie van het apparaatje zat in de doos.

Ik heb in een ver jeugdig verleden zowel MTS als HTS elektro gedaan maar geen idee wat ik hier had :P . Let me Google it for me.

Het Mixergy kastje is nog steeds dat wat het is, een zwart doosje. Die Eastron SDM630 is wel helder. Dat is een 3 fase meetapparaatje met poorten voor de fases en 3 poorten voor de CT klemmen voor iedere fase. Daar was die dikke T24 dus voor. Alleen moet er op iedere fase dan een T24 dus ik mis er twee. Ook zou ik graag wat kleinere CTs willen, deze is een beetje lomp en veel ruimte heb ik niet. Na een hoop zoekwerk kom ik er wel achter dat de SDM630 alleen werkt met CTs met een secundaire spoel van 1 of 5A. Ik vond wel een kleintje, maar dan gaan ze ineens over van 1of 5A naar 100mV. Of een andere waarde in mV.

Dan rest nog de vraag hoe het zwarte doosje moet gaan praten met de SDM630. Het lijkt erop dat beiden (in ieder geval de SDM630) Modbus praten. Maar welke poort dat is, en wat het schema van de bedrading is :D . Don't know yet.

Wordt vervolgd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
De leverancier is heel behulpzaam, gisteren kreeg ik een nieuwe handleiding voor de PV diverter. Ik bleek een aantal onderdelen uit verschillende sets gekregen te hebben. Een aantal onderdelen ontbraken en een aantal zijn niet van toepassing. Ook heb ik een draadschema gekregen dus ik weet ook hoe je het moet koppelen.

De 3 fase meter (SDM630MCT) heeft 3 CTs nodig. Ik heb maar 1 ESCT-T24 dus ik zou er nog 2 bij moeten hebben. De3 fase meter praat RS485 RTE Modbus protocol. Er is ook een TCP versie van Modbus, maar die wordt hier niet gebruikt.

De verbinding met het Mixergy kastje in de meterkast gaat vervolgens met een UTP kabel. RJ45 aan de ene kant en aan de andere kant worden 4 draden gebruikt om de meter uit te lezen. Er blijken 2 versies van dat kastje te zijn, degene die ik heb en degene die ik zou moeten gebruiken. De laatste heeft minstens 2 RJ45 poorten.

Er zijn volgens de handleiding 3 PV kitjes leverbaar:
- 1 fase
- 1 fase met EV
- 3 fase

Ik vermoed dat die EV versie voor Nederland niet van toepassing is.

Dan zit ik nog een beetje in mijn maag met die Easton unit en de bijbvehorende CTs. Ze zijn nogal groot (70*45*45mm oid) en ik heb niet al teveel ruimte. Daarnaast is de meter een gecertificeerde. Nadat je deze hebt ingesteld op je CTs en op save drukt, worden de instellingen definitief. Deze meter is eigenlijk bedoeld in iets als een studentenhuis waar je per kamer wil afrekenen. Het op slot gaan van het ding voorkomt dat ermee geklooit kan worden.

Om die reden zit ik te kijken naar een andere meter met kleinere CTs. Dat kan prima want het RTE protocol is gestandaardiseerd.

In ieder geval ben ik blij dat ik niet heb liggen slapen op de HTS en dit kan snappen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Na heel wat zoekwerk kom ik tot de conclusie dat de de CTs onderverdeeld zijn in 2 versies. Degenen die werken met 1 of 5A, en degenen die werken op 333mV/ 100mA/ 40mA/100mV. De eerste modellen zijn er alleen met een doorvoer van 25mm of meer. Wil je 10 of 16mm, dan moet je over naar de tweede.

De mij geleverde unit kan alleen met de eerste overweg. Er is een andere versie, de SDM630MCT-MV die wel is ingericht op de 333mV versie. Nog mooier, die versie is zonder MID. Dat betekent dat je achteraf je CT waardes nog kan aanpassen ipv een nieuwe meter kopen (leve de EU regels zeg maar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Begrijp ik nou goed dat je spullen geleverd hebt gekregen die niet bij de door jou bestelde set horen? Ik mag toch aannemen dat je deze uiteindelijk toch wel krijgt toch?

Dat je leverancier/importeur fijn mee werkt is mee genomen in deze, maar voor de meeste mensen zal dit alles toch redelijk abracadabra zijn wat zelf instaleren betreft. En ja... Ik snap dat dit alles nog een redelijk nieuw concept is. Maar had voor mezelf dan toch wel een iets betere/eenduidige handleiding verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
asing schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:45:

Wat maakt een Mixergy anders?

.
Het grote verschil tussen een normale boiler en een Mixergy is dat de eerste het hele vat verwarmt waar de Mixergy gebruik maakt van gelaagdheid en alleen het bovenste deel van het vat verwarmt. De boiler verwarmt dus alleen wat je nodig hebt. Eens in de 2 weken wordt het hele vat verwarmd om problemen met legionella te voorkomen.
Even los ervan dat elke boiler natuurlijk gelaagdheid probeert te gebruiken, maar wat heb je er aan als hij enkel en alleen bovenste deel verwarmt? Kan je dan niet net zo goed een kleinere boiler kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Doggieman schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 20:11:
Begrijp ik nou goed dat je spullen geleverd hebt gekregen die niet bij de door jou bestelde set horen? Ik mag toch aannemen dat je deze uiteindelijk toch wel krijgt toch?
Dat klopt. Als ik kijk naar de handleidingen dan zijn er duidelijk verbeterpunten. Ik heb 3 items niet die ik wel had moeten hebben en ik heb 2 items wel die ik niet nodig heb. Het staat genoemd als 3 fase kit en dat is wat ik meebesteld heb.
Dat je leverancier/importeur fijn mee werkt is mee genomen in deze, maar voor de meeste mensen zal dit alles toch redelijk abracadabra zijn wat zelf instaleren betreft. En ja... Ik snap dat dit alles nog een redelijk nieuw concept is. Maar had voor mezelf dan toch wel een iets betere/eenduidige handleiding verwacht.
Ik heb het geluk dat ik ooit een opleiding heb voltooid die alle basics hiervan afdekt. Anders had ik ook even met mijn handen in mijn haar gezeten. Ik heb gelukkig de kennis en een direct lijntje en mijn bedoeling is dat als dit klaar is, iedereen met een 3 fase netaansluiting de juiste spullen en de juiste documentatie krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Sissors schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 20:51:
[...]

Even los ervan dat elke boiler natuurlijk gelaagdheid probeert te gebruiken, maar wat heb je er aan als hij enkel en alleen bovenste deel verwarmt? Kan je dan niet net zo goed een kleinere boiler kopen?
Ik zou in mijn huidige situatie met een kleine boiler toekunnen. Maar je weet niet wat de toekomst brengt en als er ineens huisgenoten bij komen of ik wil verhuizen, dan wil ik niet dat dat een probleem gaat worden omdat ik verkeerde keuzes heb gemaakt.

Ik heb overigens al de kleinste tank die ze hier verkopen. Deze is voor 2-3 personen en dat is zo ongeveer wat hier de normale bewoning is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Kleine update : ik had afgelopen weekend van alles uitgezocht en mijn input is doorgestuurd naar Mixergy. Het is even afwachten waar zij mee komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:36
asing schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:45:
[...]
Een WPB is ook duurder in aanschaf dan een Mixergy, die op zich ook niet de goedkoopste is.
[...]
Dus uiteindelijk heb je voor €3000 nu een COP1 oplossing :?
Volgens mij is menig WPB goedkoper dan dat en vele malen zuiniger (factor 3-4 schat ik?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
ThinkPad schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:37:
[...]

Dus uiteindelijk heb je voor €3000 nu een COP1 oplossing :?
Volgens mij is menig WPB goedkoper dan dat en vele malen zuiniger (factor 3-4 schat ik?).
Yep, een COP1 oplossing. Maar ik had al gemotiveerd waarom het geen WPB ging worden. Een WPB heeft meer installatieruimte nodig, waaronder aan- en afvoer door het dak. Anders maak je van je zolder een vrieskist, en je WPB wordt dan steeds inefficiënter. Die ruimte moet je wel hebben.

Daarnaast woon ik op dit moment alleen, dus ik heb geen 200 liter heet water nodig. Dus heb ik de energie ook niet nodig om die 200 liter warm te houden. Oja, ik heb op een dag als gisteren al 9kWh over die het net op moet. Met meer zon loopt dat op tot 15kWh of meer. Teruggeleverde stroom levert over een paar jaar echt niets meer op dus ik moet het of zelf verbruiken of de omvormers uitzetten.

Overigens kan je er ook voor kiezen om er een warmtewisselaar voor een warmtepomp op te zetten. Dan heb je wel je COP van 3 of 4. Ook is er een iHP (WPB versie) van de mixergy maar die wordt hier nog niet aangeboden.

Dus ja, een COP van 1. Daar staat tegenover dat de gasketel vanaf april gewoon uit kan. Hopelijk kan deze ook weg waardoor mijn woning gasloos wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Er wordt een pakketje van Mixergy opgestuurd. Dat zou met een dag of 5 binnen moeten zijn.

De service tot nu toe is top notch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Update!

Inmiddels heb ik het spul ingebouwd in de meterkast, en is de extra groep voor de boiler gereed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NSdBngpMG_MS2tbO2uGYKmBoVJY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aCvr5VIybwq3UvG0t81o2JOn.png?f=fotoalbum_large

Ook heb de leverancier feedback gegeven over de vorderingen, en waar het beter kan. Dat is keurig verwerkt.

Nu moeten er nog 2 dingen gebeuren. Het eerste is dat de Mixergy wordt aangesloten op water en stroom. Het tweede is dat Mixergy zelf nog even moet vertellen hoe ik de boiler op de meter in de meterkast dien aan te sluiten. Ik weet dat het RS485 RTU ModBus protocol wordt gebruikt, maar hoe precies?

Installatie zal even moeten wachten, de installateur die ik vond heeft het nogal druk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Het was een tijd wachten, maar als het goed is wordt de boiler 26 juli aangesloten. De installateur is ontzettend druk, vandaar zolang wachten.

In de tussentijd zie ik dat Vattenfall ook met iets vergelijkbaars komt : https://www.vattenfall.nl/zonnepanelen/zonnestroomboiler/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Goed, het ging niet zonder slag of stoot, maar hij staat.

Een voorproefje van wat het ding doet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mkvoGcaJv11q-4nka1DwgfcSFk0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Thp5KNM9spVuzOMYVRZuWrEB.png?f=fotoalbum_large

Het geheel draait overigens op een ingebouwde Raspberry Pi :P

[ Voor 6% gewijzigd door asing op 27-07-2024 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Kleine update:

Ik constateer dat als er een schema aanwezig is, en de tank is koud, het ding vol gas gaat laden. Dus even de schema's eraf gehaald en dan pakt de tank alleen het overschot aan zonnestroom. Dat zat er ook weer gek uit. Mijn HomeWizard gaf aan dat er ineens 800W werd afgenomen van het net. Dat is bijzonder.

Ik heb de tank uitgezet om vandaag verder te testen. Nu zie ik in de grafiek dat ik midden in de nacht nog teruglever. Ehmmmm ja geen wonder dat er 800W extra wordt gepakt. Eén van de klemmen die de stroom meet is dus verkeerd aangesloten. Ik weet alleen niet welke, maar dat zoek ik vanavond wel uit als het donker is.

Ik heb in de instellingen ingeregeld dat er nu 1A teruglevering actief moet blijven. Dat is de maximale stand. Dat corrigeert de verkjeerd aangesloten klem waardoor de tank nu met 2kW staat te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m8V5h7hrGalwIUgKv4XFIWOYeM4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/95QvpSMQtkdq3BYbW0v3DuJW.png?f=fotoalbum_large

Vandaag een complete laadsessie gedaan van 0 tot 100%. Bij een vermogen van 2kW is de Mixergy er 3.5 uur zoet mee en heeft 7kWh nodig voor 150 liter water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Inmiddels staat het apparaat er een paar dagen. Laat ik even een recap geven van de bevindingen.

Als eerste de installatie op de waterleidingen. Ieder apparaat wat gebruikt wordt voor tapwater dient in Nederland KIWA gekeurd te zijn. Zonder KIWA keurmerk mag een installateur het ding gewoon niet installeren. Dat werd even een hulplijn inschakelen. Het blijkt dat de Mixergy wel WRAS gekeurd is. Volgens bronnen zijn WRAS en KIWA uitwisselbaar. Dat wil zeggen dat KIWA WRAS certificering accepteert en omgekeerd is dat ook het geval. Ik heb de leverancier geadviseerd om in ieder geval een verklaring bij te voegen zodat duidelijk is dat de Mixergy geïnstalleerd mag worden.

Installatie zelf was ook nog een dingetje. In plaats van standaard maten en koppelingen te gebruiken heeft men Engelse maten gebruikt. Er zit wel allerlei materiaal bij als klemringen maar om te zeggen dat het perfect past.... Dat ook weer niet. Het lekte in het begin een heel klein beetje. Nu de tank warm is kan ik geen lekkage meer vinden.

Mijn installateur was van mening dat de handleiding ook beter kon. Niet alleen sluiten we in Nederland dingen anders aan dan de Britten dat doen, ook symbolen kunnen anders zijn of anders gelezen worden. Er zit nu dus een inlaatcombinatie voor en het eigenlijke overdrukventiel was niet aangesloten. Dat bleek wel nodig, bij het opwarmen is het overdrukventiel eerder dan de inlaatcombinatie. Al met al is de mixergy nu veel eenvoudiger aangesloten als de handleiding aangeeft. Intergas maakt bijvoorbeeld veel betere handleidingen.

De Mixergy heeft een PV unit die 2 fans bevat. Die maken behoorlijk geluid. Ik weet niet of ik de unit open ga maken om een setje Noctuas te monteren. Beetje afhankelijk van of ik het ga horen met het luik dicht.

Het klusje voor deze ochtend had ik ook niet bedacht, maar ik had de meter in de meterkast niet goed aangesloten waardoor verbruik/teruglevering niet goed werd geregistreerd. Een korte check over de fases en het correct positioneren van de CT klemmen loste dat op. Het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QrRsLQMg0-OGm1lvxeqtWQrxnfk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TJyvJ0mYc2M5NOTKODxIsOwY.png?f=fotoalbum_large

En de P1 meter :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XclLv50D_K-KFPgXtBE7RwUF-7g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LC4TXhimgf7uRfFf7nBU2a2Y.png?f=user_large

Oftewel, de PV functie werkt en pakt netjes de stroom die ik anders terug zou leveren.

Deze PV functie is ook aan alle kanten te tweaken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TBcX34CmqdXmh0brJ0LRgYD2mi0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/X7ecth6E4JmTOy0fKOOV0Mc9.png?f=user_large

Je kan aangeven vanaf hoeveel Watt terugleveren de Mixergy stroom moet gaan pakken, hoe vol de tank mag, wat de temperatuur moet worden en hoeveel stroom er nog het net op mag. Ook kan je een dagdeel opgeven waarop de Mixergy zonnestroom moet pakken. Zo kan je bijvoorbeeld het laden van een accu/EV en de Mixergy combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Laat ik voor de volledigheid nog even wat toevoegen.

Het warmteverlies in 15,5 uur is 14%. Daarna heeft de Mixergy 1.2kWh nodig om dat weer op te trekken naar vol. Zodra de vulling van de tank op 96.5% zit gaat de tank weer laden. Als er geen PV stroom is begint de tank pas weer als dat er is. Dit omdat ik alle schedules uit heb staan.

Vanmorgen ook nog even contact gehad met de leverancier om de documentatie beter geschikt te maken voor de Nederlandse markt.

Al met al ben ik over de Mixergy ontzettend tevreden. Ik heb inmiddels de CV ketel stroomloos gemaakt dus de Mixergy staat er nu alleen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tHe_BiNk
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

tHe_BiNk

He's evil! Very EVIL!

Erg leuk en informatief verhaal. Dank. Maar het blijft een duur product.

Ik weet niet of je het volgende YT kanaal kent, maar deze persoon heeft een hoop zitten tweaken met zijn tank.

YouTube: Two years with a Mixergy hot water tank - Any regrets?

APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
tHe_BiNk schreef op zondag 3 november 2024 @ 15:56:
Erg leuk en informatief verhaal. Dank. Maar het blijft een duur product.

Ik weet niet of je het volgende YT kanaal kent, maar deze persoon heeft een hoop zitten tweaken met zijn tank.

YouTube: Two years with a Mixergy hot water tank - Any regrets?
Ik ken het kanaal. :) .

Tot nu toe (augustus tot nu) bevalt de tank prima. Ik gebruik alleen zonnestroom. Voor het bijverwarmen hangt er nog een Nefit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fe-apypQ2MdiNxxDgqdrDiDdVK4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CM6YZTerV7n5mMdPF5atDB6X.png?f=fotoalbum_large

Bovenstaande te "lading" in de tank, maximaal, gemiddeld en minimaal. Ik heb geen netstroom gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/deSWYOYIsz2JVAmuPhP4amnQQjM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2USYzaoFqwzo7pKEPPqm0DC8.png?f=fotoalbum_large

Opgenomen vermogen van de panelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hcveWMfcKdE2M0fVkDzbX54oRe8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DKuUewhuFpg7wJ6MyY7oLJQC.png?f=fotoalbum_large

Ik verwarm met aircos en had de CV nog niet nodig. Dit is het gasverbruik voor het bijverwarmen. De Nefit kan overweg met een warme aanvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Laat ik eens een update geven.

Tijdens de winter stond de tank uit. De reden is dat de CV ketel aan is en het is voor mijn situatie de betere keuze om de CV ketel voor het warme water te laten zorgen.

Nu we weer een week zon verwachten heb ik de tank weer aangezet. Ook heb ik sinds een tijdje een HomeWizard thuisbatterij. Beiden maken gebruik van het overschot aan zonnestroom.

Ik heb de situatie goed in de gaten gehouden, waarbij mijn wens is dat de batterij de voorkeur heeft boven de tank (de tank begint dus pas te verwarmen als er meer dan 800W zon over is). In eerste instantie had ik de settings niet heel fijn staan waardoor de Mixergy langzaam op de HomeWizard begon in te eten. Nu heb ik de PV Diverter Export Current op -0.5A gezet. De batterij is nu aan het laden met 800W en de rest is voor de Mixergy tank.

Pagina: 1