Omdat in verschillende topics dit "thema" steeds vaker voorbijkomt, en al leuke discussies heeft neergezet, denk ik dat het tijd is voor een apart draadje.
Het is ontstaan doordat er steeds méér betaald (ingeleverd) moet worden voor PV overproductie en daarmee direct invloed heeft op je (hoge?) investering met daaraan de terugverdien tijd.
--------------------------------------------------
edit:
Omdat er wat verwarring is over wat-is-nu PV overschot?, geef ik hier míjn visie:
zoveel mogelijk vóór de meter wegnemen /verbruiken is naar mijn idee "optimaliseren /tweaken"
ofwel in het gebied van autonoom zien te komen.
(niet makkelijk indien je veel overcapaciteit hebt op verkeerde moment)
nadát je zoveel mogelijk ge-tweaked hebt, blijven er soms nog véél kWh-tjes over, die financieel echt niet aantrekkelijjk meer zijn of zelfs geld gaan kósten..... bbbbrrrr.
Dit zijn naar mijn idee -affakkel kWh-tjes-
Dat is precies wat we hier gaan proberen uit te diepen.
-----------------------------------------
Heb je een idee? of wil je jouw visie delen, pen het gerust neer.
Afhankelijk van de reacties kunnen we samen dan wellicht een mooie "shortlist" e/o definitie vaststellen.
Het is ontstaan doordat er steeds méér betaald (ingeleverd) moet worden voor PV overproductie en daarmee direct invloed heeft op je (hoge?) investering met daaraan de terugverdien tijd.
--------------------------------------------------
edit:
Omdat er wat verwarring is over wat-is-nu PV overschot?, geef ik hier míjn visie:
zoveel mogelijk vóór de meter wegnemen /verbruiken is naar mijn idee "optimaliseren /tweaken"
ofwel in het gebied van autonoom zien te komen.
(niet makkelijk indien je veel overcapaciteit hebt op verkeerde moment)
nadát je zoveel mogelijk ge-tweaked hebt, blijven er soms nog véél kWh-tjes over, die financieel echt niet aantrekkelijjk meer zijn of zelfs geld gaan kósten..... bbbbrrrr.
Dit zijn naar mijn idee -affakkel kWh-tjes-
Dat is precies wat we hier gaan proberen uit te diepen.
-----------------------------------------
Heb je een idee? of wil je jouw visie delen, pen het gerust neer.
Afhankelijk van de reacties kunnen we samen dan wellicht een mooie "shortlist" e/o definitie vaststellen.
[ Voor 40% gewijzigd door Hansieo op 21-11-2023 14:56 ]
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)