Wanneer wegwerken/affakkelen van PV-overschot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:08
Omdat in verschillende topics dit "thema" steeds vaker voorbijkomt, en al leuke discussies heeft neergezet, denk ik dat het tijd is voor een apart draadje.

Het is ontstaan doordat er steeds méér betaald (ingeleverd) moet worden voor PV overproductie en daarmee direct invloed heeft op je (hoge?) investering met daaraan de terugverdien tijd.
--------------------------------------------------
edit:
Omdat er wat verwarring is over wat-is-nu PV overschot?, geef ik hier míjn visie:

zoveel mogelijk vóór de meter wegnemen /verbruiken is naar mijn idee "optimaliseren /tweaken"
ofwel in het gebied van autonoom zien te komen.
(niet makkelijk indien je veel overcapaciteit hebt op verkeerde moment)

nadát je zoveel mogelijk ge-tweaked hebt, blijven er soms nog véél kWh-tjes over, die financieel echt niet aantrekkelijjk meer zijn of zelfs geld gaan kósten..... bbbbrrrr.
Dit zijn naar mijn idee -affakkel kWh-tjes-

Dat is precies wat we hier gaan proberen uit te diepen.

-----------------------------------------

Heb je een idee? of wil je jouw visie delen, pen het gerust neer.

Afhankelijk van de reacties kunnen we samen dan wellicht een mooie "shortlist" e/o definitie vaststellen.

[ Voor 40% gewijzigd door Hansieo op 21-11-2023 14:56 ]

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:28
Daar wil ik wel over meedenken. Zelf heb ik geen pv overschot meer trouwens.
De elektrische auto en de lucht-lucht warmtepomp zorgen daar wel voor. Alleen gebruik ik daarmee maximaal de salderingsregeling. Alle ruim 4000 kWh opwek worden gesaldeerd met een jaarcontract. Nog zonder boetes.
Edit- aanvulling: Nu kan ik daar ook nog wel enigszins in sturen, maar daar heb ik nu nog geen enkele financiële voordelen van. Na de salderingsregeling ga ik sowieso voor dynamisch.
Wat is nu de bedoeling van dit draadje. Om pv- overschot te gebruiken of om terugleverboetes te voorkomen.

[ Voor 34% gewijzigd door Gerardus1956 op 19-11-2023 11:01 ]

EV:VW ID3 PV:15 x 295Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Zelf heb ik ca 2.500kWh overschot welke ik graag (voor mij) nuttig zou willen inzetten.
Mijn buren hebben óók PV (met ook overschot) dus die kan ik niet helpen om kosten te verlagen.

Er is een groot verschil met de huidige (lekker salderen) mogelijkheden
en de "straks" 0.0 salderen mogelijkheden.

Op dit moment onderzoek ik (bierviltje stadium) Bitcoin minen, maar de investering is best hoog,
indien je dit een beetje efficiënt wil doen.

Ik ben op zoek naar een oplossing die zowel tijdens als ná salderen ingezet kan worden,
en dat kan dus met Bitcoin minen. Wellicht gewoon met een steviger gpu??

Indien mensen input hebben betreffende BTC minen, alles is welkom.

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:04
Hansieo schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:29:
Zelf heb ik ca 2.500kWh overschot welke ik graag (voor mij) nuttig zou willen inzetten.
Mijn buren hebben óók PV (met ook overschot) dus die kan ik niet helpen om kosten te verlagen.

Er is een groot verschil met de huidige (lekker salderen) mogelijkheden
en de "straks" 0.0 salderen mogelijkheden.
Ben je verder al van het gas af?
Want ik ben van het gas af door het 'initiële' overschot te verbruiken middels L/L WP en een elektrische boiler.
Vooral handig dus, zolang er salderen is.
Ik kan niks sturen. Behalve wanneer ik me douche (en de airco aan- of uitzet). Mocht ik nu nog een overschot hebben en dat wordt niks meer waard of ik moet erover betalen, kan ik me bv wat vaker douchen (zo'n 5kWh/douchebeurt) en zou de airco meer aan kunnen hebben, maar die is juist best zuinig. Ik kan verder mijn onverwarmde slaapkamer(s) nog verwarmen met COP1-verwarming.

Misschien is na salderen dynamisch een optie, maar daar weet ik te weinig van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
Yep, hier óók van het GAS af... én een EV.

Ik zóu dus als we gaan winkelen in Duitsland, (steenworp voor ons..), daar 200km/h kunnen gaan rijden ipv 120km/h, maar dat gaat mij te ver (lees snel.. *O* )

Jíj hebt zo te lezen óók je max efficiëntie. bereikt, en kan alleen nog gaan tweaken (zoals ( @Proton_ reeds opperde) om zoveel mogelijk vóór de meter weg te nemen.

Nu, tijdens salderen, nog niet HOT, maar zodra salderen geknepen gaat worden is dat extra belangrijk.

Ik heb nu óók nog een ruimte met nihil verwarming (niet nodig) maar mocht ik va volgend jaar al een boete om mijn oren krijgen neem ik een 1:1 IR-paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 03:00
Hansieo schreef op zondag 19 november 2023 @ 16:07:
Yep, hier óók van het GAS af... én een EV.

Ik zóu dus als we gaan winkelen in Duitsland, (steenworp voor ons..), daar 200km/h kunnen gaan rijden ipv 120km/h, maar dat gaat mij te ver (lees snel.. *O* )

Jíj hebt zo te lezen óók je max efficiëntie. bereikt, en kan alleen nog gaan tweaken (zoals ( @Proton_ reeds opperde) om zoveel mogelijk vóór de meter weg te nemen.

Nu, tijdens salderen, nog niet HOT, maar zodra salderen geknepen gaat worden is dat extra belangrijk.

Ik heb nu óók nog een ruimte met nihil verwarming (niet nodig) maar mocht ik va volgend jaar al een boete om mijn oren krijgen neem ik een 1:1 IR-paneel.
Zet anders je panelen uit in de maand juni, dan heb je misschien amper overproductie om je zorgen over te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReneJK
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 02-06-2024
ik ga denk ik nog veel meer zonnepanelen installeren

onze huidige situatie is 8000wp ,
5500kWh terugleveren aan net
1600kWh eigen gebruik uit net

stel de saldeerings regeling zoals hij er nu ligt wordt 1op1 na de volgende verkiezingen aangenomen (betwijfel ik , maar toch)

wat gaat er dan gebeuren in de praktijk ?

2027 ; 55% mag nog gesaldeerd worden volgens wetvoorstel

55% mag gesaldeerd worden = 880kWh , blijft over 880kWh die ik moet inkopen

maar de salderings regeling zegt ook dat teruggeleverde stroom tegen minimaal 80% vh leveringstarief door de energie maatschappij vergoed moet worden , stel leverings tarief is €0.21 , dan zou je dus rond de €0.16 voor iedere terug geleverde kWh moeten krijgen , toch ?

ik lever per jaar 5500kWh terug * €0.16 = €880

maar ik moest nog 880kWh inkopen a €0.21 ? 880kWh * €0.21 = €185

blijft er onder aan de streep voor mij €695 over

hoe meer zonnepanelen ik erbij kan plaatsen hoe meer ik zelf kan gebruiken en hoe meer ik terugkrijg ?

zelfs bij 0% saldering blijft er onder aan de streep nog geld over zolang ik maar veel meer kan terugleveren dan ik zelf gebruik

of zit ik er nu helemaal naast met mij berekening ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
ReneJK schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:37:
of zit ik er nu helemaal naast met mij berekening ?
Helemaal naast, weet ik niet, maar je gaat de mist in met het belastingcomponent.
De 80% is over het kale levertarief. Dus dat zou dan ongeveer 14ct zijn, geen 16ct. Scheelt toch €110.
En je hebt maar 2 jaar de tijd om daar eea mee terug te verdienen, want zoals het wetsvoorstel er nu ligt (en daar ga jij vanuit), dan wordt na 2 jaar de TLV weer losgelaten. En zoals het gegaan is, zal die dan waarschijnlijk ook weer omlaag gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Overschot had ik tot vorige maand toen was er nog 23kwh over, dat ga ik deze maand niet redden.
Dus tot vorige maand zou ik in ieder geval mijn eigen gebruik kunnen op gebruiken middels een thuisaccu oplossing.
December en januari zal ik in moeten kopen naar alle waarschijnlijkheid.

Dus wat dan rest is het overschot in die andere 10 maanden.
Dat is enorm veel meer dan we gebruiken ik heb geen betere oplossing dan duur verkopen maar aan wie dan?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneJK
Truus01 schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:34:
[...]

Helemaal naast, weet ik niet, maar je gaat de mist in met het belastingcomponent.
De 80% is over het kale levertarief. Dus dat zou dan ongeveer 14ct zijn, geen 16ct. Scheelt toch €110.
En je hebt maar 2 jaar de tijd om daar eea mee terug te verdienen, want zoals het wetsvoorstel er nu ligt (en daar ga jij vanuit), dan wordt na 2 jaar de TLV weer losgelaten. En zoals het gegaan is, zal die dan waarschijnlijk ook weer omlaag gaan.
in het wetsvoorstel staat exact

Tot 2027 is dit minimaal 80% van het leveringstarief dat de eigenaar van de zonnepanelen heeft afgesproken met de energieleverancier, exclusief belastingen en heffingen. Deze regeling treedt in werking een dag na publicatie van de wet in het Staatsblad. Vanaf 2027 stelt de minister iedere 2 jaar de vergoeding vast die energieleveranciers hun klanten minimaal moeten geven voor elektriciteit die zij niet kunnen salderen. Dit gebeurt op basis van advies van toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM).

er staat "exclusief belastingen en heffingen" niet "zonder belastingen en heffingen"

misschien wel een compleet verkeerde interpretatie van mijn kant maar bij exclusief belastingen komen deze er nog bij ? dus ook bij terugleveringen is dat dus minimaal 80% ex , dus die komen nog bij de teruglever vergoeding , dit is tenminste hoe ik het lees

de €0.21 die ik gebruikte is ook een prijs zonder belastingen en heffingen

dan zal in het uiterste geval er een verschil zitten van 30% tussen aankoop en teruglevering

en na 2 jaar wordt de teruglever vergoeding opnieuw geadviseerd door het ACM , maar persoonlijk denk ik dat het nog erg lang (> 10 jaar) duurt voordat veel terugleveren niet meer rendabel is , dan praten we over 2033 , en liggen mijn panelen inmiddels 20 jaar op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReneJK
Ronald.42 schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:48:
Overschot had ik tot vorige maand toen was er nog 23kwh over, dat ga ik deze maand niet redden.
Dus tot vorige maand zou ik in ieder geval mijn eigen gebruik kunnen op gebruiken middels een thuisaccu oplossing.
December en januari zal ik in moeten kopen naar alle waarschijnlijkheid.

Dus wat dan rest is het overschot in die andere 10 maanden.
Dat is enorm veel meer dan we gebruiken ik heb geen betere oplossing dan duur verkopen maar aan wie dan?
is een thuis akku dan een financieel aantrekkelijkere manier dan terugleveren tegen een zeer laag bedrag ?

stel je koopt een thuis akku van 15kwh (€2500-3000) + inverter (€1000)

dan kun je 15kWh bij overschot zelf gebruiken of 15kWh als de prijzen laag zijn opslaan en als de prijzen hoog zijn zelf gebruiken

15kWh kost €5 ? dit doe je eigenlijk alleen maar in november-december-januari = 90 dagen * €5 = €450 per jaar , 9 jaar investering , als je 's zomers 's nachts ook 15kWh gebruikt , en overdag je eigen energie opslaat en 's nachts weer gebruikt wordt het plaatje iets anders

als de thuis batterij veel duurder wordt gaat de ROI ook veel verder omhoog , ik zag al 15kWh 'zelfbouw' sets die commercieel verkocht worden voor €17.500 , dan wordt het 17.500 / 450 = 38 jaar

ik denk dat een (semi) DIY thuis batterij , dwz zelf kopen in china , zelf neerzetten en aansluiten zelf de inverters ophangen en aansluiten etc , bijna rendabel kan zijn maar een commercieel product nog lang niet

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
ReneJK schreef op zondag 19 november 2023 @ 23:02:
[...]

is een thuis akku dan een financieel aantrekkelijkere manier dan terugleveren tegen een zeer laag bedrag ?

stel je koopt een thuis akku van 15kwh (€2500-3000) + inverter (€1000)

dan kun je 15kWh bij overschot zelf gebruiken of 15kWh als de prijzen laag zijn opslaan en als de prijzen hoog zijn zelf gebruiken

15kWh kost €5 ? dit doe je eigenlijk alleen maar in november-december-januari = 90 dagen * €5 = €450 per jaar , 9 jaar investering , als je 's zomers 's nachts ook 15kWh gebruikt , en overdag je eigen energie opslaat en 's nachts weer gebruikt wordt het plaatje iets anders

als de thuis batterij veel duurder wordt gaat de ROI ook veel verder omhoog , ik zag al 15kWh 'zelfbouw' sets die commercieel verkocht worden voor €17.500 , dan wordt het 17.500 / 450 = 38 jaar

ik denk dat een (semi) DIY thuis batterij , dwz zelf kopen in china , zelf neerzetten en aansluiten zelf de inverters ophangen en aansluiten etc , bijna rendabel kan zijn maar een commercieel product nog lang niet
Dat klopt helemaal daarom staat hier ook nog geen thuisaccu.
Hoewel ik het technisch heel interessant vind is het financiële plaatje corrupt...

Na alle inzetten hier met uitbreiden van pv, plaatsen van wp en wpb plus een inductie fornuis en dus gasloos is de rest on hold.

Ik wil eerst een langjarig plan van de regering zien op het gebied van salderen danwel een gegarandeerde terugleververgoeding voor een bepaalde termijn daarnaast zou het wel prettig zijn dat de energiemaatschapijen aan duidelijke regels gebonden zijn wat betreft een heffing op terugleveren.

Voorlopig is wat wij hier nu thuis doen een prima oplossing negatieve rekening en altijd alles warm of koel, overschot is niet veel meer waard maar daar kan ik prima mee leven.

Sterker nog stel dat we 5000kwh per jaar gebruiken en het dubbele opwekken maar aan het einde van het jaar nog 0 als afrekening hebben vind ik het ook prima.
Maar ik verdom het om met dubbele opwekking nog een rekening te moeten betalen dan moet ik een andere oplossing vinden.

Op zijn best verdienen we nog een paar centen op die pv natuurlijk....

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReneJK
bitcoin mining :

How Much Electricity is Needed to Mine 1 Bitcoin? As a solo miner, an average of 266,000 kilowatt-hours (kWh) of electricity is required to mine a single Bitcoin (BTC).

je hebt nu 2500kWh per jaar 'over' als je alleen deze energie gaat gebruiken ben je dus 100 jaar verder voor 1 BTC ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
ReneJK schreef op zondag 19 november 2023 @ 23:20:
bitcoin mining :

How Much Electricity is Needed to Mine 1 Bitcoin? As a solo miner, an average of 266,000 kilowatt-hours (kWh) of electricity is required to mine a single Bitcoin (BTC).

je hebt nu 2500kWh per jaar 'over' als je alleen deze energie gaat gebruiken ben je dus 100 jaar verder voor 1 BTC ?
En wat is die dan waard?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ReneJK
266.000kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Om zinnig over dit onderwerp te kunnen praten moet er ook een duidelijk onderscheid zijn tussen de situatie met saldering en dus overschot op de jaarrekening en het momentane overschot, dat betreft dus de momenten dat je iets terug het net op stuurt. Ik zie geen nut in dit topic, omdat er al meer specifieke topics op dit gebied zijn.

Ik kan het affakkel topic (hernoemt) van het jaar-overschot zo snel niet vinden.
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) is gericht op het momentane overschot, om dit nuttig te gebruiken. (en het net te ontlasten, neven effect lagere terugleverboete)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
President schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:18:
[...]

Zet anders je panelen uit in de maand juni, dan heb je misschien amper overproductie om je zorgen over te maken?
lol, je bedoelt een auto kopen, en daarna stilzetten om straks geen km heffing te betalen?? ;)
Niemand gaat dat doen,

en ik verwacht ook, dat niemand z'n panelen gaat uitschakelen.
Ofwel, goed naar elkaars ideeën luisteren, hoe met de overcapaciteit om te gaan

en misschien zelfs weer een nieuwe variant op een idee bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Nu is 1 Bitcoin zo'n €33.000 waard. Dus dat is dan per jaar toch mooi €330 voor je 1/100e BTC.
Of werkt dat zo niet? Moet je een hele Bitcoin gemined hebben, voordat je die kan omzetten tegen geld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
onetime schreef op maandag 20 november 2023 @ 03:28:
Om zinnig over dit onderwerp te kunnen praten moet er ook een duidelijk onderscheid zijn tussen de situatie met saldering en dus overschot op de jaarrekening en het momentane overschot, dat betreft dus de momenten dat je iets terug het net op stuurt. Ik zie geen nut in dit topic, omdat er al meer specifieke topics op dit gebied zijn.

Ik kan het affakkel topic (hernoemt) van het jaar-overschot zo snel niet vinden.
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) is gericht op het momentane overschot, om dit nuttig te gebruiken. (en het net te ontlasten, neven effect lagere terugleverboete)
Dit topic is niet direct zinnig en nuttig bedoeld. Volgens mij...

Bedoel je dit oude topic?
Wat doen we met PV als het salderen verdwijnt Dat is gesloten.

[ Voor 6% gewijzigd door Truus01 op 20-11-2023 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Bitcoin: je kan in een pool meedraaien, al weet ik nog niet van de hoed en rand.
Je "moet" dan niet kijken naar een "hele" Bitcoin maar naar je jaar/overschot /bitcoin stukje

bierviltje:
overschot bv. 2.500kWh

pc in bitcoin-pool laten meedraaien: pc extra verbruik? 500W? geeft dan: 5.000 uren
5.000 uren geeft met jouw pc/gpu een 0.00xxxxx bitcoin deeltje = waarde € x.xxx

En dan komt de vraag
- wat loop je mis aan TLV vergoeding? (lees nihil)
+ wat bespaar je aan boete-teruglevering
+ wat bracht je bitcoin deelte op
---------------------------------------------- onder de streep:
is-dit-de-moeite-waard?? B)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Hansieo schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:13:
Bitcoin: je kan in een pool meedraaien, al weet ik nog niet van de hoed en rand.
Je "moet" dan niet kijken naar een "hele" Bitcoin maar naar je jaar/overschot /bitcoin stukje

bierviltje:
overschot bv. 2.500kWh

pc in bitcoin-pool laten meedraaien: pc extra verbruik? 500W? geeft dan: 5.000 uren
5.000 uren geeft met jouw pc/gpu een 0.00xxxxx bitcoin deeltje = waarde € x.xxx

En dan komt de vraag
- wat loop je mis aan TLV vergoeding? (lees nihil)
+ wat bespaar je aan boete-teruglevering
+ wat bracht je bitcoin deelte op
---------------------------------------------- onder de streep:
is-dit-de-moeite-waard?? B)
De bitcoin is net zo volatiel als de energiemarkt...
Blijft ook gokken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Klopt, maar je hoeft (nog) niet bij te betalen, of een boete van je bank omdat je Bitcoins hebt.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Kunnen 'we' dan niet een nieuwe digitale munt beginnen, met duurzaamheid in het achterhoofd, omdat we ze allemaal gaan minen/maken mbv overschot?!
En dat ze ook alleen maar inwisselbaar zijn voor duurzame producten? En dus niet echt in kunnen handelen.
En als we de waarde daarmee dan ook nog stabiel kunnen houden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Truus01 Bij deze de naam, EcoCoin. (c) Weet niet hoe haalbaar het is, weet er te weinig van.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
@Truus01 @onetime

Beide naar mijn idee goede ideeën, gewoon zomer's als de elektro grootboeren gaan klagen over terugleverkosten, HUP alle miners bijschakelen...

Alles zéér lokaal, en géén net-aanpassingen nodig, gewoon wat extra glasvezel verkeer. *O*

Maar hoe pak je zo iets aan? zijn er SmartStudents die dit zien zitten? afstudeer project?

Er zijn genoeg ketens die een eigen "card" oid uitgeven,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:32

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:Hoe je van je stroom afkomt wordt al uitgediept in diverse andere topics, zoals Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)
Warmwater boiler aansturen bij zonnepanelen
etc.
Dat gaan we dus niet dunnetjes overdoen.

Zoals besproken vanaf Truus01 in "Themaforum: De Energierekening Feedbacktopic" zit de nieuwe discussiewaarde in bespreken wanneer extra verbruiken zonder dat het praktisch nut heeft toch (economisch/financieel) zinvol is.

Dit laatste, extra verbruiken zonder direct praktisch nut dus, noemen we 'affakkelen'.

Hier ontopic:
* Wanneer heeft affakkelen zin?
* Wat levert het op?
* Hoe verhoudt het zich tot curtailment/de omvormer dynamisch terugschroeven?
Offtopic:
* Hoe doe ik het affakkelen?

Misschien wil @Hansieo dit onderscheid nog even scherp zetten in de TS.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
@Proton_ Ik zal de TS nog even wat verduidelijken over het ontstaan /wat zijn van affakkel kWh'tjes.

Wat mij betreft mag de manier waaróp, óók in dit topic omdat het nu, zoals je al aangaf in meerdere topics voorbij komt drijven en dat is jammer en lijkt mij beter alles bij elkaar te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
ofwel:

266.000kWh = € 40.000 (op dit moment) en dat is grofweg € 0.15 per kWh
Als je dus € 0.03 krijgt als TLV maak je 5x meer rendement

Niet gehéél waar:
indien je een mining rig koopt zal je een hoger rendement halen,
maar moet de investering terug en dat duurt te gek lang.

Doe je het via je al aanwezige GPU, dan zal je rendement wat lager zijn, heb géén extra investering maar wél wat verhoogde risico van het sneuvelen van een PC component.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-04 13:37

silverball

De wagen voor moderne mensen

Hansieo schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:02:
@Truus01 @onetime

Beide naar mijn idee goede ideeën, gewoon zomer's als de elektro grootboeren gaan klagen over terugleverkosten, HUP alle miners bijschakelen...

Alles zéér lokaal, en géén net-aanpassingen nodig, gewoon wat extra glasvezel verkeer. *O*

Maar hoe pak je zo iets aan? zijn er SmartStudents die dit zien zitten? afstudeer project?

Er zijn genoeg ketens die een eigen "card" oid uitgeven,
Beetje mosterd na de maaltijd maar ik kan mij voorstellen dat je je zonnepanelen en (of alleen) je slimme meter integreert in bijvoorbeeld Home Assistant, een template sensor aanmaakt (opwek - verbruik), en dan je pc als automation ingeschakeld wanneer je 'overschot' in watt meer is dan het maximale wattage wat je computer kan trekken, en dit eventueel met meerdere computers doen. Dit zou je kunnen doen met Wake on LAN, dat ook mogelijk is in Home Assistant. Eventueel kan je zelfs een bulk met computers provisionen met ansible o.i.d.

Hmm eigenlijk klinkt dit best leuk om eens te proberen :+ , de grote affik-centrale

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
d:)b

klikt als een business case...
ik zet je in mijn favo /bookmark je weet maar nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-04 19:29
We gaan ons huis na de zomer verduurzamen / verbouwen. Zeg maar project wat ruim naar de 2 ton gaat en het energie systeem gaat zo in gericht worden dat als de situatie zo wordt gaat de warmte pomp uit en gaat het 1000L warmte vat elektrisch gestookt worden. Mocht het dan nog te veel zijn en het gaat niets opleveren om terug te leveren ga ik het affakkelen in een 7000l jacuzzi en de kan makkelijk 20KW kwijt op een dag. Het is natuurlijk van de zotte maar ja dan maar wat luxe ervoor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:44

Servowire

prutser:~#

edit verkeerde topic

[ Voor 94% gewijzigd door Servowire op 08-02-2024 12:14 ]

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:39
silverball schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:44:
[...]

Beetje mosterd na de maaltijd maar ik kan mij voorstellen dat je je zonnepanelen en (of alleen) je slimme meter integreert in bijvoorbeeld Home Assistant, een template sensor aanmaakt (opwek - verbruik), en dan je pc als automation ingeschakeld wanneer je 'overschot' in watt meer is dan het maximale wattage wat je computer kan trekken, en dit eventueel met meerdere computers doen. Dit zou je kunnen doen met Wake on LAN, dat ook mogelijk is in Home Assistant. Eventueel kan je zelfs een bulk met computers provisionen met ansible o.i.d.

Hmm eigenlijk klinkt dit best leuk om eens te proberen :+ , de grote affik-centrale
Aangezien je PC vooral energie omzet naar warmte heb je in de zomermaanden extra kachels in je huis staan. Ik weet niet of je daar blij van wordt :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-04 13:37

silverball

De wagen voor moderne mensen

Zenomyscus schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:16:
[...]

Aangezien je PC vooral energie omzet naar warmte heb je in de zomermaanden extra kachels in je huis staan. Ik weet niet of je daar blij van wordt :o
Ja het liefste moeten die dingen dan een schuur in oid :+

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-05 07:18
Tja.... wat zou ik allemaal kunnen doen in de periodes dat ik (veel) overschot aan PV zou hebben?

Ik denk dat ik voor wat meer comfort ga in m'n huis. Het zal wel voor sommigen vloeken in de kerk zijn, maar ik heb door m'n hele huis airo's hangen en in de zomer lopen de temperaturen onder de schuine kap en de woonkamer met het platte dak best snel op. Dus de airco's aan.

Ik kan m'n warmtepomp boiler wat hoger opstoken en dan wat langer douchen. Dat dan wel via het verwarmingselement van de WPB want dat verbruikt meer. Daarmee bespaar ik ook draaiuren uit op de warmtepomp zelf zodat deze langer mee gaat hopelijk.

De wasdroger gebruiken ook bij mooi weer zodat ik de was niet meer buiten hoef op te hangen? Scheelt weer wat handelingen.

Ik ga een grasmaaier kopen met een electro motor. Dan kan dat herrie makende ding weg en hoef geen benzine meer te kopen ook.

Als m'n auto tegen die tijd aan vervanging toe zou zijn dan zou ik een kleine stekker hybride willen hebben 2e hands. Dan die overdag laden met overschot van de PV in de zomer.

Misschien wel 2 electrische scooters aanschaffen en dan samen met de vrouw er in de zomer wat meer op uit met mooi weer ipv met de auto?

De wasmachine wat warmer zetten gewoon omdat het kan.

Nog een airco er bij kopen voor de ruimte waar ik deze nog niet heb.

Een extra koelkast in de schuur om het bier voor te koelen.

Zwembadje in de tuin met warm water voor de (klein) kinderen.

Maar ik denk dat ik gewoon maar m'n omvormers ga terug regelen om het moment dat ik echt (dik) moet gaan betalen voor terug leveren. Voorlopig kunnen we nog salderen en heb net een contract afgesloten voor 3 jaar. Niet de gunstigste tarieven maar dat boeit niks want lever meer terug dan ik afneem.

Net ook weer 3000wp aangeschaft via marktplaats voor weinig. Ga ik gewoon weer bijleggen. Kan geen PV teveel hebben. Heb ruimte zat. Zorgt er alleen maar voor dat ik langer autonoom kan draaien zonder een accu te moeten aanschaffen.

In de winter zet ik m'n pelletkachel wel weer aan zodat ik minder stroom hoef in te kopen. Zet tevens dan al m'n PV sets aan die (mocht het eens een mooie winterdag zijn) m'n ouderwetse 1000 liter boiler opwarmt. Kan ik dan in de avond mooi m'n huis (deels) mee verwarmen met wat geluk (ja.... Ik heb overal m'n radiatoren nog hangen😁)

Ja.. het is gewoon al jaren lang voor mij allemaal een rekensommetje geworden. Gaat er ergens 1 deur dicht dan gaat er wel een andere weer open. Techniek staat niet stil en prijzen zijn altijd aan verandering onderhevig

Dus als pellets goedkoper zijn dan stroom dan stook ik die. Is stroom goedkoper gebruiken we dat. Voor de oorlog zag ik de bui al hangen en heb nog gauw een paar ton gekocht tegen 260 € per ton. PV kost 2ehands nu momenteel echt gewoon niks meer. Dus als je zoals ik genoeg ruimte hebt en handig bent dan kan je heel wat bereiken hoor zonder de bank te springen. Maar je moet een risico durfen nemen en je gewoon niet gek laten maken verder. Tot nu toe werkt deze methode voor mij prima de afgelopen 12 jaar.

[ Voor 13% gewijzigd door Doggieman op 21-02-2024 11:14 ]

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming.Als test: PV stroom dump in WPB bij overschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Doggieman schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:41:
Tja.... wat zou ik allemaal kunnen doen in de periodes dat ik (veel) overschot aan PV zou hebben?

Ik denk dat ik voor wat meer comfort ga in m'n huis. Het zal wel voor sommigen vloeken in de kerk zijn, maar ik heb door m'n hele huis airo's hangen en in de zomer lopen de temperaturen onder de schuine kap en de woonkamer met het platte dak best snel op. Dus de airco's aan.
Alles gebruiken waar het voor is.
Ik kan m'n warmtepomp boiler wat hoger opstoken en dan wat langer douchen. Dat dan wel via het verwarmingselement van de WPB want dat verbruikt meer. Daarmee bespaar ik ook draaiuren uit op de warmtepomp zelf zodat deze langer mee gaat hopelijk.
Na salderen of bij substantieel overschot goed idee. Moet ik onthouden.
De wasdroger gebruiken ook bij mooi weer zodat ik de was niet meer buiten hoef op te hangen? Scheelt weer wat handelingen.
Maar de was slijt meer.
Ik ga een grasmaaier kopen met een electro motor. Dan kan dat herrie makende ding weg en hoef geen benzine meer te kopen ook.

Als m'n auto tegen die tijd aan vervanging toe zou zijn dan zou ik een kleine stekker hybride willen hebben 2e hands. Dan die overdag laden met overschot van de PV in de zomer.

Misschien wel 2 electrische scooters aanschaffen en dan samen met de vrouw er in de zomer wat meer op uit met mooi weer ipv met de auto?

De wasmachine wat warmer zetten gewoon omdat het kan.
Soms op 60 - 95 graden wassen is goed tegen schimmel en bacteriën. Maakt je machine schoon. Soms gewoon doen.
Nog een airco er bij kopen voor de ruimte waar ik deze nog niet heb.

Een extra koelkast in de schuur om het bier voor te koelen.

Zwembadje in de tuin met warm water voor de (klein) kinderen.

Maar ik denk dat ik gewoon maar m'n omvormers ga terug regelen om het moment dat ik echt (dik) moet gaan betalen voor terug leveren. Voorlopig kunnen we nog salderen en heb net een contract afgesloten voor 3 jaar. Niet de gunstigste tarieven maar dat boeit niks want lever meer terug dan ik afneem.
Zolang je eraan verdient niet terug regelen.
Net ook weer 3000wp aangeschaft via marktplaats voor weinig. Ga ik gewoon weer bijleggen. Kan geen PV teveel hebben. Heb ruimte zat. Zorgt er alleen maar voor dat ik langer autonoom kan draaien zondet een accu te moeten aanschaffen.
Precies, alleen een accu nodig voor dag nacht. Met voldoende panelen zelfs in de winter genoeg....
In de winter zet ik m'n pelletkachel wel weer aan zodat ik minder stroom hoef in te kopen. Zet tevens dan al m'n PV sets aan die mocht het eens een mooie winterdag zijn m'n ouderwetse 1000 liter boiler opwarmt. Kan ik dan in de avond mooi m'n huis (deels) mee verwarmen met wat geluk (ja.... Ik heb overal m'n radiatoren nog hangen😁)
Doe dat met een vermogens regeling zodat je autonoom zou kunnen draaien. Proberen / voorbereiding.
Ja.. het is gewoon voor mij allemaal een rekensommetje. Gaat er 1 deur dicht dan gaat de ander open. Als pellets goedkoper zijn dan stroom dan stook ik die. Is kWh goedkoper doen we dat. Voor de oorlog zag ik de bui al hangen en heb nog gauw een paar ton gekocht tegen 260 € per ton. PV kost 2ehands nu/momenteel echt gewoon niks meer. Dus als je zoals ik genoeg ruimte hebt en handig bent dan kan je heel wat bereiken hoor zonder de bank te springen. Maar je moet een risico durfen nemen en je gewoon niet gek laten maken verder. Tot nu toe werkt deze methode voor mij prima de afgelopen 12 jaar.
Hoeveel pellets gebruik je in een winter? Hoeveel jaar voorraad heb je gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:15
pellets--> korrels houtstof, soort konijnenkeutels
pallets--> houten constructies waar dingen op vervoerd worden en je bijv een pompwagen onder kunt schuiven. meestal gemaakt van het lichtste hout dat er is dus opstoken helpt niet veel, los van de spijkers etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Fr33z schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 03:58:
pellets--> korrels houtstof, soort konijnenkeutels
pallets--> houten constructies waar dingen op vervoerd worden en je bijv een pompwagen onder kunt schuiven. meestal gemaakt van het lichtste hout dat er is dus opstoken helpt niet veel, los van de spijkers etc
Dat is niet helemaal waar, hout kan je "vergassen" en dat gas kan je als alternatieve brandstof gebruiken bij een benzine/diesel motor (generator bijvoorbeeld) de kolen/koolstof kan je gebruiken als actieve kool of als geperste briketten of houtskool (afhankelijk in welke staat het uit de gasgenerator komt) als het al in een bruikbare vorm eruit komt ..

@onetime pellets staat ruwweg 2kg gelijk aan 1m3 gas (1m3 ongeveer 8 a 9kwh aan energie), pelletCV is in de winter mits je de opslag(ruimte) hebt wel een handige toevoeging. voor 100m3 kwam ik geloof ik op 300(volume) liters aan opslag uit dat kan snel oplopen bij een hoog verbruik

Als je op deze toer gaat, kan je ook plastic verhitten en benzine eruit winnen, maar dat is erg OT denk ik.

enige voordeel is dat alternatieve "vaste/vloeibare" brandstoffen relatief gezien beter opgeslagen kunnen worden dan een accu die langzaam degradeert.

Voor mijn PV overschot "affakkelen" gebruik ik gewoon elektrische kachels.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
  • Laatst online: 02-05 07:18
onetime schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 00:38:
[...]

Alles gebruiken waar het voor is.

[...]

Na salderen of bij substantieel overschot goed idee. Moet ik onthouden.

[...]

Maar de was slijt meer.

[...]

Soms op 60 - 95 graden wassen is goed tegen schimmel en bacteriën. Maakt je machine schoon. Soms gewoon doen.

[...]

Zolang je eraan verdient niet terug regelen.

[...]

Precies, alleen een accu nodig voor dag nacht. Met voldoende panelen zelfs in de winter genoeg....

[...]

Doe dat met een vermogens regeling zodat je autonoom zou kunnen draaien. Proberen / voorbereiding.

[...]

Hoeveel pallets gebruik je in een winter? Hoeveel jaar voorraad heb je gekocht?
Ik heb destijds 4 ton gekocht. Heb daar tot nu toe 1 ton van gebruikt nu schat ik zo in. Ik stook met L/L warmtepompen omdat de stroom voor mij nu echt gratis is. M'n panelen die ik momenteel heb zijn al jaren betaald. Ik stook alleen pellets als het echt tegen de nul graden is. Ik heb tot nu toe met 2 sets PV net genoeg om dat verbruik af te dekken voor saldering. Als ik de hal deur openzet kan ik zelfs de hal en badkamer ook nog wel op 18 graden krijgen in de winter.

Accu hoef ik nu nog niet. Echt gewoon omdat ik nog steeds kan salderen voor de komende jaren waarschijnlijk. Heb net een 3e set van 3000Wp PV er bij gekocht. Compleet met omvormer, montage rail beugels en 14 panelen 260W/st. Totale kosten 15cent per Wp. Daar kan ik gewoon geen accu voor kopen!
Ik heb dan straks zo'n 10000 Wp liggen verdeeld van oost naar west.
Die hoeveelheid maakt ons dan flexibeler in de periodes als de zon eens wat minder schijnt. Kan dan (schat ik zo in) vaker gewoon de wasmachine aanzetten terwijl de WPB bv ook draait. Hoef dan gewoon minder er bij na te denken wat eerst mag of moet. Stofzuigen en de droger aan bv. Met zoveel PV is dat dan vaker minder een issue. Gewoon meer comfort en gemak.

Inderdaad.... Zolang het geld opbrengt regel ik ze zeker niet terug. Mocht dat straks nodigbzijn dan ga ik dat wel doen of zet ze gewoon uit per set. Ik zie wel wat de toekomst brengt.

De wasmachine draait sowieso voor de handoeken en beddegoed en honden dekens op 60 graden. Maar met meer PV kan het dan gewoon vaker achter elkaar als het zo uitkomt.

M'n prio is nu om de net gekochte set op het schuur dak te gaan leggen zodra ik weer thuis ben. Dan eens een tijdje zo draaien en kijken of ik nog een set voor weinig kan bijkopen. Daarna ga ik mij meterkast opnieuw inrichten en alvast een verdeling maken voor het geval ik ooit besluit om een Victron ESS te kopen.

Die 1000 liter boiler tank is nog een project voor de toekomst. Voorlopig heb ik daar nu nog niks aan.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming.Als test: PV stroom dump in WPB bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Hi gents, wat is de meest eenvoudige manier om in een systeem met veel (in mijn geval enphase) micro omvormers te gaan 'affakkelen' (dus gewoon stroom lozen) als je op een willekeurig moment te veel levert tov je gebruik zodat je meter dan iig op 0 blijft staan ? Natuurlijk 'automatisch' ? Iemand een idee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Wat heb je allemaal thuis aan energie (nodeloze?) verbruikers die evt. in te zetten zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netfast
  • Niet online
ga lekker bitcoin minen, hou je nog wat over ook van het lozen van de stroom ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-05 17:30
Hier ben ik bezig om te kijken of het mogelijk is om met 2-3 kacheltjes welke 4 standen hebben om zo het overschot weg te werken.
Eerste test opstelling blijkt te werken. Kacheltjes staan buiten in een omkasting en blazen de warme lucht gewoon naar de buitenlucht. Kacheltjes kosten 17 euro per stuk en ongeveel 25 euro aan tweakspul om ze gestaffeld in te laten schakelen.

Dit moet ik nog aan mij HA koppelen met een automatische regeling zodat ik als ik teruglever de kachels automatisch bij en afschakelen. Wasmachine of droger aan, kachels uit en vice versa.

Ook hier WP, inductie en airco maar soms is het gewoon teveel en ik verrek het omweet ik hoeveel euro per jaar te gaan betalen voor terugleveren. Persoonlijk vind ik dat iedere PV eigenaar dit moet doen. Dan is er geen netcongestie meer, gaan de gas en kolencentrales weer maximaal draaien en moet de politiek wel ingrijpen omdat we de milieu doelen niet gaan halen.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-05 10:38
Stapel 12V auto accu's mee opladen. https://aartjan.nl/blog/12v-24v/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
@nodri2000 ik denk dat als jij inderdaad al in de "betalen vanaf NU" massa zit,
dat dit wel eens voordeliger kan uitpakken.
Jammer dat de warmte niet te gebruiken is, in tegenstelling tot een airco.
Kan je wellicht een goedkope rol-airco kopen? (marktplaats) dan heb je tenminste nog een koel terrasje. o<:)

@zx9r_mario wat oudere (maar nog goede!) accu's is zeker wat mee te doen,
kosten een drol, en leertje je wat wel en niet bruikbaar /te doen is. B)

Op deze manier kom je dan beslagen ten ijs als de pleuris-boetes uitbreken,
want we zitten wat boetes betreft pas nét onderaan de zwarte piste....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-05 10:38
@Hansieo Inderdaad, als Tweaker kun je dit wel in elkaar knutselen. 12V/24V omzetter met acculaad functie kosten maar een paar tientjes bij oom AliXpress, stapel oude accu's en een 12/24V->230V omvormer (liefst een sinus, wel duurder).

Mbt pleuris-boete wordt je straks 3x gepakt: hoger vasttarief, hogere stroomprijs en betalen voor terugleveren.

@nodri2000 Of toppunt van affakkelen: kachel en airco in dezelfde ruimte :P

[ Voor 11% gewijzigd door zx9r_mario op 06-05-2024 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
nodri2000 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 08:35:
Ook hier WP, inductie en airco maar soms is het gewoon teveel en ik verrek het omweet ik hoeveel euro per jaar te gaan betalen voor terugleveren.
Heb je een dynamisch contract dan? Anders heb je terugleverkosten over al je teruglevering, niet alleen je overschot, maar uiteindelijk heb je op iedere kWh, of je die nu saldeert of als overschot teruglevert nog altijd winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
klopt, je krijgt (bij-na, op grensgevallen na, die betalen BIJ..) áltijd... (y)

de vraag is echter, neem je voor die grijpstuivercent /kWh niet liever een koel terrasje achter je huis? :9B

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nodri2000
Truus01 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:47:
[...]

Heb je een dynamisch contract dan? Anders heb je terugleverkosten over al je teruglevering, niet alleen je overschot, maar uiteindelijk heb je op iedere kWh, of je die nu saldeert of als overschot teruglevert nog altijd winst.
Nee dat niet. Wat ik eruit begrijp is dat deze terugleverboete voor alle teruglevering geldt, ongeacht je contract of salderen.
Het zou mooier geweest zijn als het overschot na salderen belast zou worden, dat is naar mijn mening eerlijker.

Of ik heb het helemaal verkeerd begrepen maar zie soms door alle bomen het bos ook niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
nodri2000 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:46:
[...]

Nee dat niet. Wat ik eruit begrijp is dat deze terugleverboete voor alle teruglevering geldt, ongeacht je contract of salderen.
Het zou mooier geweest zijn als het overschot na salderen belast zou worden, dat is naar mijn mening eerlijker.

Of ik heb het helemaal verkeerd begrepen maar zie soms door alle bomen het bos ook niet meer.
Nee, je hebt het (helaas) begrepen, je betaald inderdaad voor alles, ongeacht of je het saldeert.
Ergens wel logisch, ergens zou alleen het overschot eerlijker zijn. (BudgetEnergie, meen ik, belast zelfs alleen het deel wat je saldeert. Maar ja, Eneco bv geeft 'in ruil' voor hoge terugleverkosten ook een hoge TLV, blijft er netto een TLV van 3ct over. Is dus uiteindelijk lood om oud ijzer.)

Maar affakkelen heeft dus geen zin met een 'gewoon' contract.
Met dynamisch, als er zelfs negatieve prijzen zijn, zou ik me voor kunnen stellen dat je op die tijden gaat affakkelen, de omvormer uit zou zetten, en/of juist extra verbruiken, want dan krijg je dus geld over je verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
nodri2000 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:46:
[...]

Bij jouw eerste bericht dacht ik: ik lach me rot om deze rant. Ik geloofde er niets van. Ik wou reageren met: laat maar zien die kacheltjes in je gazon.

Nu zie ik deze reactie en denk ik: je hebt het niet geheel begrepen. Vooral jouw zin:
Het gaat de energieleveranciers gewoon om de gesaldeerde kWuren, die ze voor een te hoge prijs moeten inkopen. Na salderen krijg je pas het eerlijke speelveld. Maar dat zullen we pas zien als de salderingsregeling echt is afgelopen. De 3 cent van Eneco zal vast niet de toekomstige prijs worden.

EV:VW ID3 PV:15 x 295Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:55
Gerardus1956 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 19:16:
[...]

Bij jouw eerste bericht dacht ik: ik lach me rot om deze rant. Ik geloofde er niets van. Ik wou reageren met: laat maar zien die kacheltjes in je gazon.

Nu zie ik deze reactie en denk ik: je hebt het niet geheel begrepen. Vooral jouw zin:
Het gaat de energieleveranciers gewoon om de gesaldeerde kWuren, die ze voor een te hoge prijs moeten inkopen. Na salderen krijg je pas het eerlijke speelveld. Maar dat zullen we pas zien als de salderingsregeling echt is afgelopen. De 3 cent van Eneco zal vast niet de toekomstige prijs worden.
Als het goed begrepen heb dan is de prijs van Eneco nu rond de 30 cent Ze hebben gezegd met het invoeren van de heffing dit met 6 cent te verlagen, blijft over 24 cent. De energie belasting is 13 cent, blijft over 11 cent. Conclusie het netto teruglevertarief wordt nul of met andere woorden zorg er voor dat je zoveel mogelijk direct gebruikt en leg niet een hele grote installatie op je dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
quote: en leg niet een hele grote installatie op je dak.

Niet helemaal waar.
In het ná seizoen én de winter én het vóórseizoen kan je die extra opwek-aanvulling prima gebruiken
om zo-lang-mogelijk op je eígen opwek te draaien. Dan bespaar je de dure inkoop prijzen.

Voor je overtollige opwek kan je dan het beste een oplossing bedenken,
vandaar dit "affakkel" topic.

Steeds méér mensen zullen naar manieren zoeken om hun overtollige kWh-tjes(waardeloze.. volgens sommige..) kwijt te raken.

[ Voor 10% gewijzigd door Hansieo op 07-05-2024 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Hansieo schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 08:39:
Voor je overtollige opwek kan je dan het beste een oplossing bedenken,
vandaar dit "affakkel" topic.

Steeds méér mensen zullen naar manieren zoeken om hun overtollige kWh-tjes(waardeloze.. volgens sommige..) kwijt te raken.
Blijft, voor alsnog, niet zinvol, want je krijgt er nog altijd iets voor. Centen, maar dat is meer dan niks, als je het affakkelt.
Dan kun je beter zoeken naar iets wat nog zinvol is. Iets met COP1 kan dan ineens wel 'gunstig' zijn.
Het schaamtevrije cop=1 topic

(In mijn geval een e-boiler, zodat ik wel van het gas kon, maar niet de ruimte, mogelijkheid en financiën voor een WP-boiler heb.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Klopt, 3 ct voor 3kWh is nog altijd 3 ct mislopen...
... of zelfs 21ct betalen (bij negatieve koersen) ipv gratis airco aan...

Maar als ik daarvoor 6 uur mijn airco (in bv de serre) aan kan doen, kies ik voor de Airco.

En dát is nu juist het punt van dit topic en andere topics zoals jij ook linkte d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door Hansieo op 07-05-2024 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Hansieo schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 09:34:
Klopt, 3 ct voor 3kWh is nog altijd 3 ct mislopen...
... of zelfs 21ct betalen (bij negatieve koersen) ipv gratis airco aan...

Maar als ik daarvoor 6 uur mijn airco (in bv de serre) aan kan doen, kies ik voor de Airco.

En dát is nu juist het punt van dit topic en andere topics zoals jij ook linkte d:)b
Dat je op een zomerdag je serre er mee koelt heb ik geen probleem mee. Dat men op een zomerdag buiten in de warmte kachels aan wil zetten, wel. (Als dat dan weer op een zomeravond om een serre mee te verwarmen, dan heb ik er alweer minder moeite mee.)
(En die airco is niet eens COP1, en jij onttrekt warmte uit een warme omgeving en zet dat om in koeling waar jij die koelte wilt hebben.)

Wat jij doet is nog enigszins nuttig. Wat @nodri2000 voorstelde is wel echt onzinnig en affakkelen.
(En ipv duurzaam bezig te zijn, slecht voor het milieu.)
Het niet nuttig affakkelen is, ook financieel gezien, gewoon nog altijd totaal onzinnig.

[ Voor 6% gewijzigd door Truus01 op 07-05-2024 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Maar moeten we de schuld niet op de juiste plekken leggen? de overheid?

Kijk, als de Nederlandse snelwegen geen limiet meer hebben/krijgen..... (of zoals nu slecht/nihil handhaven..)
dan gaan massa's mensen heuuuul snel rijden.

Slecht voor milieu? natuurlijk
Slecht voor (brandstof) afhankelijkheid? natuurlijk
Slecht voor slachtoffers? natuurlijk

Maar wié is (zijn) nu de werkelijke slechterikken? naar mijn mening overheid / beleid.

idemdito affakkelen /wegwerken groene energie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:55
Hansieo schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 11:04:
Maar moeten we de schuld niet op de juiste plekken leggen? de overheid?

Kijk, als de Nederlandse snelwegen geen limiet meer hebben/krijgen..... (of zoals nu slecht/nihil handhaven..)
dan gaan massa's mensen heuuuul snel rijden.

Slecht voor milieu? natuurlijk
Slecht voor (brandstof) afhankelijkheid? natuurlijk
Slecht voor slachtoffers? natuurlijk

Maar wié is (zijn) nu de werkelijke slechterikken? naar mijn mening overheid / beleid.

idemdito affakkelen /wegwerken groene energie
Heel slecht voorbeeld. Er is in dat geval maar een persoon verantwoordlijk namelijk de persoon die het stuur in handen en zijn voet op het gaspendaal heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netfast
  • Niet online
nogmaals, ga dan bitcoin minen. kachels in de tuin zetten is van de zotte natuurlijk. Kan je er beter gewoon voor betaald worden. Zijn al zat oplossingen voor te verzinnen (en dit is tenslotte toch Tweakers he...)

of zorg voor een hete boiler voor het douchen. Maak een oven waar je in kan bakken, Verkoop je overschot aan je buurman zonder stroom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nodri2000
netfast schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:38:
nogmaals, ga dan bitcoin minen. kachels in de tuin zetten is van de zotte natuurlijk. Kan je er beter gewoon voor betaald worden. Zijn al zat oplossingen voor te verzinnen (en dit is tenslotte toch Tweakers he...)

of zorg voor een hete boiler voor het douchen. Maak een oven waar je in kan bakken, Verkoop je overschot aan je buurman zonder stroom.
Tja we zijn toch tweakers. Heb ook gekeken naar een DC switch die op afstand te bedienen is. Nadeel daarvan is dat je de gehele PV installatie afschakeld.
En natuurlijk heb ik mijn WP via HA geschakeld dat zodra er een te groot overschot is (vooral deze dagen), deze warmt dan de boiler op naar 55 graden ipv 48 waar die standaard op staat. De nieuwe wasmachine, vaatwasser en droger worden gekocht met in het achterhoofd de mogelijkheid deze in te schakelen als er overschot is. Helaas loont het nu niet om deze apparaten aan te schaffen daar de oude apparaten nog goed zijn. Nu is het wel handmatig aan zetten van deze machines tijdens overschot een dingetje (wordt nogal eens vergeten).
Neemt niet weg dat als ik om 10:00 begin met dit alles om 14:00 alles klaar en warm is ik met een overschot zit van 7-12Kwh wat ik teruglever. Er is simpelweg geen gebruik meer. Als ik die 7-12kWh kan salderen is het niet erg want in principe gebruik ik uit het net 600-800kWh per jaar wat ik ook netjes betaal. Nu komt er dus nog een smak geld bij voor stroom welke ik betaald heb (investering in de PV installatie) 5 jaar geleden en waar ik straks voor moet betalen om op het net te zetten.

Daar zit voor mij het wrange, kijk dat de salderingsregeling eraf gaat was wel duidelijk, dat je dan een redelijke terugleververgoeding gaat krijgen welke wettelijk vastgelegd wordt heb ik ook geen problemen mee. Maar de energiebedrijven vragen nu geld wat ik opwek en op hun net kwijt kan (cf. contract!!) waar ik vervolgens voor moet betalen. Dat geld verdwijnt regelrecht in de zakken van het bedrijf en de aandeelhouders. Als ze dat geld nu in netverbetering zetten kan ik daarmee leven, maar dit is gewoon zakken vullen.

Dus inderdaad ga ik dan mijn overschot verbranden dmv kacheltjes. Zo houd ik mijn teruglevering nagenoeg op nul. Dat is met een investering van nog geen 50 euro te doen. Als ik daarmee 350 euro per jaar kan besparen dan doe ik dat! Het is een simpel rekensommetje toch??

Zelf vindt ik dat alle zonnepaneel eigenaren op een mooie zonnige week allemaal hun installaties moeten afschakelen. Dan maar eens kijken wat voor milieu voordeel dit oplevert, kan de overheid er weer mee aan de slag want die zal zich er dan wel mee gaan bemoeien, iets wat ze nu niet doen.

Eneco heeft in 2022 een 272 miljoen euro winst gemaakt, https://nieuws.eneco.nl/s...ten-in-turbulente-tijden/
Essent 227 miljoen euro en Vattenfall 302 miljoen euro. Waarom moeten ze van mij dan nog meer geld hebben?? Alleen al deze drie bedrijven kunnnen hun winst in netverzwaring steken, dat doen ze niet want dat is niet hun taak!! Dat is de taak van de netbeheerder. Ze gaan dat geld niet aan de netbeheerder geven! Dat is nou juist het hele kromme aan dit systeem.

Resumé, het is mijn "stroom" die ik opwek dus dan mag ik toch ook zelf bepalen wat ik ermee doe? Ik hoef nu nog niet de terugleververgoeding te betalen maar als dat wel gaat gebeuren dan ga ik mijn overschot mooi affakkelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
nodri2000 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:44:
Dus inderdaad ga ik dan mijn overschot verbranden dmv kacheltjes. Zo houd ik mijn teruglevering nagenoeg op nul. Dat is met een investering van nog geen 50 euro te doen. Als ik daarmee 350 euro per jaar kan besparen dan doe ik dat! Het is een simpel rekensommetje toch??
Je rekent nog altijd verkeerd.
Je betaald namelijk (bij de meeste leveranciers) over AL je bruto teruglevering. Jij rekent alleen over je overschot. In jouw berekening en beredenering zou je zou dan ook kachels aan moeten gaan zetten als je nog aan het salderen bent.

Wat je ook nog altijd fout rekent is dat het je €350 per jaar bespaart. Hoe en waar dan?
Stel Eneco. Betaal je 11,5ct per kWh. Maar voor hetgeen je daarmee saldeert bespaar je het verbruikstarief, momenteel 29ct bij Eneco, dus dat levert je 29-11,5= 17,5ct/kWh op. Voor het overschot wat je niet saldeert, biedt Eneco je 14,5ct. Dus dat levert je 14,5-11,5= 3ct/kWh op.
Hoe ga jij dan die €350 besparen, als je juist 3 of 17,5ct /kWh 'affakkelt'? Je gooit dan toch echt geld weg.

Enige waarbij jouw oplossing financieel interessant zou kunnen zijn is dynamisch, of als de energieleveranciers in de toekomst echt de kosten hoger maken dan de levertarieven en de TLV. Maar dat zal niet gebeuren. En zeer zeker niet binnen nu en een aantal jaren.

Gelukkig heb je wel door dat netverzwaring een taak is voor de netbeheerders en niet de energieleveranciers.
Eerlijker zou dus ook zijn dat de netbeheerkosten omhoog zouden gaan voor zonnepaneelbezitters. Maar dan wel ook voor EV-bezitters. (En windmolenbezitters, aggregaatbezitters en accubezitters.)
De kosten die energieleveranciers zeggen af te dekken zijn oa onbalanskosten. Die zijn wel van/voor hen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
@Truus01 dus de terugleverboete krijg je alleen na salderen? Want dat is bij mij nog niet helemaal duidelijk.

Als ik 4500kWh opwek en ik verbruik 5000kWh dan heb ik geen terugleverboete?

Als ik 4500kWh opwek maar ik verbruik 3000kWh dan heb ik wel de terugleverboete?

Want zoals ik het lees maakt het niet uit hoe het zit met salderen, voor elke KwH die je op het net zit moet betaald worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:59
nodri2000 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:48:
@Truus01 dus de terugleverboete krijg je alleen na salderen? Want dat is bij mij nog niet helemaal duidelijk.

Als ik 4500kWh opwek en ik verbruik 5000kWh dan heb ik geen terugleverboete?

Als ik 4500kWh opwek maar ik verbruik 3000kWh dan heb ik wel de terugleverboete?

Want zoals ik het lees maakt het niet uit hoe het zit met salderen, voor elke KwH die je op het net zit moet betaald worden.
Wat @Truus01 probeert te zeggen klopt: Je betaalt nooit een terugleverboete en daarom levert terugleveren je altijd geld op.

Zie het niet als een boete die je moet betalen maar als een vermindering voor de waarde die je terugkrijgt voor je kWh.

Een kWh die je kan salderen levert je ipv (ongeveer) 30ct nu 30-11.5 = 18,5ct op
Een kWh die je NIET kan salderen levert je 14.5-11.5 = 3ct op

Uiteindelijk levert iedere kWh die je teruglevert dus geld op, maar wel minder dan zonder deze boete

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001

FreakNL

Well do ya punk?

Voorlopig zie ik geen incentive voor "affakkelen"..

Wie dan leeft wie dan zorgt. Voorlopig kunnen we gewoon salderen.
Pagina: 1