Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistercash
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-10-2024
Ik ben op zoek naar een warmwater boiler welke aangestuurd kan worden vanuit domoticz of dergelijke.
Doel: Boiler laten verwarmen als er electrische zonne-energie overschot is.
Bijkomstig: zou het enkel de wattage mogen verbruiken die er in overschot is. (Anders: bij 20watt overschot ben ik toch 1980watt van de energieleverancier af aan het nemen, wat dan ook niet opbrengt)

Zelf heb ik bij zoekwerk enkel de tesy boiler gevonden. Maar deze is meer voor het kunnen aansturen via app welke naar tesy cloud synct. Nergens geen documentatie te vinden over API of dergelijke, enkel dat het naar cloud synct en dat met uw tesy app kunt aansturen.

Bij de lokale Facq-winkel ook geen geluk.
Ook geen boilers bij hen die op ebus kunnen werken zonder gebruik van bijkomende cv-ketel. (Evt voor de opentherm gateway te gebruiken dan)

Daarom deze vraag hier als iemand enige ideeen heeft?

Deze vraag past in een groter geheel om zoveel mogelijk zonne energie overschot meteen te consumeren en dit zonder gebruik van vendorclouds.

Beste antwoord (via mistercash op 24-03-2019 10:07)

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Met een zogenaamde Current-switch kun je eenvoudig (met een extra relais!) de boiler inschakelen als de stroomsterkte in de 230 volt netstroom zijde van de PV omvormer een bepaalde waarde heeft bereikt.
Die currentswitch bouw je bijvoorbeeld in de groepenkastkast in, waar de afzonderlijke fase draad van de omvormer voorhanden is, of een aparte behuizing.
Met google vond ik deze: http://www.dwyer-inst.com...-Switches/SeriesMCS#specs
Tante Ali zal ze ook wel hebben.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-04 00:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Er zijn omvormers zoals de kostal pico die een instelbaar contact hebben, bijv opwek boven de 1000W gaat het contact om en stuurt hij de boiler aan, nadeel is dat hij niet kijkt naar het overige verbruik natuurlijk, dus als er al een wasmachine loopt die 2000W verbruikt op dat moment gaat de boiler gewoon aan.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Met een schakelrelais en een raspberry pi aan de P1 poort moet je een end kunnen komen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:38
@mistercash ik weet niet of een warmtepomp boiler ook een optie voor je is, maar er zijn mensen die hun boiler inderdaad aansturen met Domoticz. Ik zelf doe het bijvoorbeeld met Home assistent.
@Speedy-Andre gebruikt Domoticz

[ Voor 8% gewijzigd door Possible op 20-03-2019 08:24 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-04 17:04
Je kan een eenvoudige boiler ook slim maken door deze te schakelen met een relais. Afhankelijk van hoe je het aangesloten hebt (mengventiel na de boiler), kun je dan extra verwarmen tot een maximum temperatuur. Een extra thermometer in/aan de boiler en je maakt van een sonoff een extra thermostaat die je vraagafhankelijk kan sturen.

Dit ga ik ook toepassen, standaard blijft de boiler op ongeveer 55 graden, behalve als we gaan douchen + de kleine in bad, dan wordt hij extra opgestookt naar 85 graden om zo extra water te hebben. (50 liter is niet veel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:36
Je hebt boilers met meerdere elementen (met name de wat grotere), je zou deze ''staggered'' op en af kunnen schakelen door ze aan/uit/serie/parallel te zetten, echter een vloeiende regelingen á la ''Zappi" die heb ik nog niet kunnen vinden. Echter een 1000W+2000W element kun je al voldoende opties mee maken, inprincipe is 2 al genoeg. Zelfbouw met 2 FET's en een shunt om de stroom te meten is altijd mogelijk natuurlijk.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:41
Hoe exact moet je regeling zijn? Als je met een solid state relay die de stroom aankan gaat PWM'en op lage frequentie, kan je heel eenvoudig een verwarmingselement in 256 stappen gaan regelen. Dan ga je wel op een periode van seconden zitten, dus vb een seconde 1000W, een seconde 0W ==> 500W.
Om exacter te regelen, moet je nuldoorgansdetectie doen, dus elke keer een halve sinus van de netspanning wel of niet doorlaten, zo kan je 100 keer per seconde een halve sinus wel of niet op je verwarmingselement zetten. Best wat complexer, maar met wat electronicakennis best te doen.

Echt dimmen (fase-aan of afsnijding) op 1000W zou ik niet aan beginnen, dan gaan je verliezen veel te hoog zijn.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
  • Laatst online: 24-04-2022
Met een zogenaamde Current-switch kun je eenvoudig (met een extra relais!) de boiler inschakelen als de stroomsterkte in de 230 volt netstroom zijde van de PV omvormer een bepaalde waarde heeft bereikt.
Die currentswitch bouw je bijvoorbeeld in de groepenkastkast in, waar de afzonderlijke fase draad van de omvormer voorhanden is, of een aparte behuizing.
Met google vond ik deze: http://www.dwyer-inst.com...-Switches/SeriesMCS#specs
Tante Ali zal ze ook wel hebben.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:36
naftebakje schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 10:11:
Hoe exact moet je regeling zijn? Als je met een solid state relay die de stroom aankan gaat PWM'en op lage frequentie, kan je heel eenvoudig een verwarmingselement in 256 stappen gaan regelen. Dan ga je wel op een periode van seconden zitten, dus vb een seconde 1000W, een seconde 0W ==> 500W.
Om exacter te regelen, moet je nuldoorgansdetectie doen, dus elke keer een halve sinus van de netspanning wel of niet doorlaten, zo kan je 100 keer per seconde een halve sinus wel of niet op je verwarmingselement zetten. Best wat complexer, maar met wat electronicakennis best te doen.

Echt dimmen (fase-aan of afsnijding) op 1000W zou ik niet aan beginnen, dan gaan je verliezen veel te hoog zijn.
Hier zat ik ook al aan te denken alleen gaat dit waarschijnlijk met een 2000W element wel een flinke onstabiliteit geven in je e-net. Ik heb zoiets een keer gezien bij een keramiekoven (3000W) en alle lichten in huis dimden mee. Misschien slim om te limiteren (door bijv. elementen/boilers in serie te schakelen) op 500W.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistercash
  • Laatst online: 30-10-2024
Frisianstar, uw idee heeft mij aan het denken gezet waarmee ik wel een aantal scenarios kan bedenken.
Bedankt hiervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gman12422
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-08-2023
Mischien kan dit helpen.

My-pv.com is een duitse optie, er is ook een englese versie (iets simpeler en goedkoper)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-04 21:18

Pixelmagic

Ubergeek

mistercash schreef op zondag 24 maart 2019 @ 10:09:
Frisianstar, uw idee heeft mij aan het denken gezet waarmee ik wel een aantal scenarios kan bedenken.
Bedankt hiervoor.
Een erg late kick, maar ik ben benieuwd waar je uiteindelijk voor hebt gekozen.

Hier ook een verkenning, schakelen lijkt met de juiste boiler te doen, ik zou graag ook nog eens willen inspelen op de actuele temperatuur van de boiler en aan de hand van het overschot wel of niet schakelen.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-04 23:49
Voor bezitters van een Fronius omvormer is er de Ohmpilot, die regelt traploos tussen 0 en maximaal 9kw boilervermogen. Zie https://www.fronius.com/e...ohmpilot/fronius-ohmpilot

Die werkt, zoals het idee van @naftebakje, via PWM aansturing.

[ Voor 11% gewijzigd door hesselbeertje op 03-03-2020 16:08 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zie dit topic nu pas.
Wat grappig, om 12 uur stond de 450 ltr weer op 60 graden met enkel zonneschijn.(en een aton power to heat)
https://snapshot.raintank...yhBfmFrKptNM9OZC2bYGS73pL

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

AUijtdehaag schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 16:14:
Ik zie dit topic nu pas.
Wat grappig, om 12 uur stond de 450 ltr weer op 60 graden met enkel zonneschijn.(en een aton power to heat)
https://snapshot.raintank...yhBfmFrKptNM9OZC2bYGS73pL
En heb je ergens details staan hoe je dat hebt aangesloten en geregeld ?

Wat ik mezelf afvraag, mag je zomaar een gehele boiler spanningsloos maken wanneer het je uitkomt. Vele nieuwere producten gaan een start procedure door en jk kan me voorstellen dat als je die vaker gaat doorlopen dat dit niet effectief is.

Optie zou zijn om niet de hele boiler te schakelen maar alleen de elementen, maar ook daar zou een nieuwe boiler van het padje van kunnen raken (ik zeg verwarmen en er gebeurd niets, alarm!).

Daarnaast zou ik toch wel de temp op verschillende plekken in de boiler willen weten, zodat je kan bepalen of het nuttig is om te verwarmen óf dat je zowiezo gaat verwarmen, want water op.

Ik gebruik zelf Domoticz en ben niet bang om te knutselen met ESP's enzo. Wil het alleen wel veilig en betrouwbaar hebben.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Pixelmagic
Alles is te vinden op die website. ;)
Ik heb nu een EZ3
Die kan ook pulsen meten, dus mijn watermeter zit er nu ook op.

Op het heaterelement kan ook 2x externe PT-1000 aangesloten worden. (1 zit er al op, en 1 safety in de heater zelf en 1 dus ergens anders in het vat)
Dat communiceert draadloos via X2 protocol met de EZ3

Ik ga zo ff mijn 2 druksensoren monteren. (DL-bus via de EZ3)
Edit: en dat is 1

Alles is uit te lezen/programmeren via de CMI (canbus met EZ3) die aan het netwerk hangt, en via json, de gegevens communiceert met node red (in dit geval)

Spanningsuitval geen probleem. De EZ3 start automatisch opnieuw.
YouTube: Mythbusters Water Heater Explosion

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-03-2020 12:43 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Even een update van mijn kant, misschien dat iemand het nog eens kan gebruiken.

Ik heb ondertussen de "domste" boiler die ik kon vinden besteld, een 80l Tesy Bi-light dik model inox. De rvs speciaal genomen omdat we een water ontharder hebben. De boiler heeft geen logica of electronica, gewoon een verwarmings element in een ton water met een thermostaat. Schakelen zou dus ongestraft en vaak moeten kunnen.

De boiler ga ik monitoren (en schakelen wanneer gewenst) met een Shelly 1PM. Daar achter komt een Kemo M240 die ik door middel van een Wemos en PWM wil gaan sturen en daarmee de domme boiler kan dimmen, gebaseerd op hoeveel energie ik op dat moment beschikbaar wil stellen.

Het geheel gaat door Domoticz worden gestuurd, waarbij de boiler gewoon zijn werk kan doen aangaande begrenzen van de maximum temperatuur. Er komen wat extra temperatuur sensors om de schakelaars te monitoren en hopelijk ook de water temp, kost weinig en kan nooit kwaad vind ik.

Het grootste deel is besteld en moet voor het einde van de maand (deels) werkend zijn, want het gas is opgezegd 8)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wittmann1982
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-04 21:00
Ik dacht ook in de richting van de 1PM.
Eens de slimme meter er is: kabeltje eraan die in de USB van de raspberry Pi steekt, met Home Assistant erop. En het relais van de 1PM dan laten opengaan vanaf er een overschot is van xxx Watt.
Zou dan wel nog een extra check moeten toegevoegd worden die meet of het water aan het eind van de dag al voldoende opgewarmd werd : dus met een extra temperatuur sensor.
Wij kijken voor de toekomst ook uit naar een warmtepompboiler die standaard zo een PV aansluiting heeft (bvb Vaillant arostor 150): kan je die gewoon met die Shelly 1PM verbinden en heb je er verder geen omziens naar. Deze laat zelfs toe de watertemp verder te verhogen indien je met veel overschot aan opgewekte stroom zit, als buffer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:50

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Zie ook Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)

:)
Maar energetisch is het bijzonder inefficiënt, vergeleken met een warmtepompboiler.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:07
AUijtdehaag schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 11:11:
@Pixelmagic
Ik heb nu een EZ3

Op het heaterelement kan ook 2x externe PT-1000 aangesloten worden. (1 zit er al op, en 1 safety in de heater zelf en 1 dus ergens anders in het vat)

Alles is uit te lezen/programmeren via de CMI (canbus met EZ3) die aan het netwerk hangt, en via json, de gegevens communiceert met node red (in dit geval)

Zelf zou ik deze kant ook op gaan, spul van Technische alternative is enorm krachtig kwa mogelijkheden, zeker voor in en rondom huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Proton_ schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 17:30:
Zie ook Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)

:)
Maar energetisch is het bijzonder inefficiënt, vergeleken met een warmtepompboiler.
In vergelijk met gas valt het best mee. Bij gelijke levensduur met een warmtepomp boiler heb ik het idee dat een simpele boiler behoorlijk wat minder impact op het milieu heeft, met name rondom het produceren en verwerken aan het einde van de levensduur.

Nee, ik heb geen cijfers, dit is gebaseerd op logisch nadenken. En zeker aangezien ik de boiler wil gaan proberen te produceren met zo veel mogelijk zelf geproduceerde zonne-energie ben ik er zelf van overtuigd dat een cop van 1 tov een warmtepomp boiler voor mij prima is.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

MBgek schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 18:14:
[...]

Zelf zou ik deze kant ook op gaan, spul van Technische alternative is enorm krachtig kwa mogelijkheden, zeker voor in en rondom huis.
Ik vond de aanschafprijs in mijn geval niet te rechtvaardigen, maar ieder zijn eigen oordeel uiteraard !

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22-04 21:04
Pixelmagic schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 19:26:
[...]
aangezien ik de boiler wil gaan proberen te produceren met zo veel mogelijk zelf geproduceerde zonne-energie ben ik er zelf van overtuigd dat een cop van 1 tov een warmtepomp boiler voor mij prima is.
Ik heb ook veel zonnestroom over, dus ik lever veel terug. Aangezien ik maar ongeveer 7 cent krijg, heb ik hier dus ook een factor 3. Dus uit financieel oogpunt maakt het niet veel uit.
Ik ben nu ook al druk om enkel optewarmen als er terug levering is. Dit werkt nu met relais, maar ik wil sneller gaan regelen, ik moet nu een te grote marge aanhouden, ik heb al een sturing werkend voor ssr. Nu nog wat tijd om te gaan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

?
Met een weerstandboiler heb je met 1 kWh teruglevering uitsparen, een bepaalde hoeveelheid warm water.
Met een warmtepompboiler heb je met 1 kWh opwek precies dezelfde hoeveelheid warm water én de waarde van 0,7 kWh teruglevering. Dat is toch meerwaarde?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Proton_ schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 20:01:
?
Met een weerstandboiler heb je met 1 kWh teruglevering uitsparen, een bepaalde hoeveelheid warm water.
Met een warmtepompboiler heb je met 1 kWh opwek precies dezelfde hoeveelheid warm water én de waarde van 0,7 kWh teruglevering. Dat is toch meerwaarde?
Meer is niet altijd beter, zoals in het geval met een kuip van staal, een element en een thermostaat versus een kuip, compressor en een zooi giftig gas.

Daarnaast wil ik liever geen warmte onttrekken aan mijn huis om water warm te maken, waarbij ik de warmte weer opnieuw moet genereren.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Fair enough. Een wpb is zeker complexer.
Datapunt voor jou: mijn wpb heeft 130 gram propaan (niet bijzonder giftig, exotisch of broeikasgassig), minder dan dit:
Afbeeldingslocatie: https://www.kampeerwereld.nl/custom/page/page_content_img/777750/68748_campingaz-c206-gls-gascartouche.jpg?width=476&height=426&extent
Hij heeft een broertje die op buitenlucht werkt:
Afbeeldingslocatie: https://www.auer.fr/wp-content/uploads/2018/06/chauffe-eau-thermodynamique-Edel-ventouse-orientable.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Proton_ op 07-03-2021 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:50

twain4me

Proton_ schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 20:01:
?
Voor mij zit de meerwaarde op dit moment in de snelheid van het traploos schakelen.

Tijd geleden dezelfde discussie gehad met iemand met een wpb op gelsaldeerde stroom
waar we eigenlijk de vraag hebben geformuleerd wat is duurzamer cop1 op 100% zonnestroom verwarmd water of op cop 4 maar met (deels) gesaldeerde maasvlakte kolenstroom.. uiteraard hadden we wel iets beters te doen :9B dan daar antwoord op geven, maar ik denk wel dat het een terechte vraag kan zijn.

Ik denk dat als je naar het totaal kijkt (dus nivo nederland ) dat de gesaldeerde stroom beter is, er zijn immers nog 3 schone kwhtjes over die een ander kan gebruiken maar als je heel lokaal kijkt (op het nivo van het huishouden) Zou cop 1 wel eens beter kunnen zijn.

Wij blijven ondertussen lekker experimenteren in de wintermaanden heb ik ongever 40kwh per maand gered van het enge NET ;) ofwel ik heb 40kWh cop 1 afgefakkeld, het is maar net hoe je het bekijkt :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Update van het concept wat ik een paar dagen geleden heb gepost.

Vanmiddag eerst de Shelly 1PM even direct op een waterkoker aangesloten. Gebruikt 1750watt bij normaal water koken.

Vervolgens de M240 tussen de Shelly en de waterkoker aangesloten, met de potmeter er op. Prima regelbaar tussen de 0 watt en de maximum.

Daarna een Wemos met Tasmota en een PWM uitgang er op gezet in plaats van de potmeter. Ook dat werkt maar 50% is geen half vermogen viel me op. Het leek meer dat het echte regelen tussen de 50-100% gebeurde. Ik vermoed dat het te maken heeft dat de Wemos op 3.3volt werkt.

Voor mij is dit prima, ik kan meten hoeveel er daadwerkelijk naar de boiler gaat en kan daar een aantal stappen in definiëren in Domoticz. Dus de proof of concept werkt en gaat dus uiteindelijk gebruikt worden.

Overigens gaat alles in een net elektra kastje met een schakel automaat van 10A (de max van de M240] in en een extra temp sensor er bij om dat ook te monitoren en eventueel uit te schakelen als het te hoog zou worden.

Ik ben een tevreden mens :+

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:07
AUijtdehaag schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 11:11:
@Pixelmagic
Ik heb nu een EZ3

Hoe haa je via JSON de data van de CMI naar bijvoorbeeld Node-red? Klinkt zeer interessant. Eventueel in een PM om dit topic niet te kapen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Nog een update, de cv ketel is verwijderd en de domme boiler opgehangen een aangesloten. Tegelijk de gasmeter definitief dicht gedraaid.

Het eerste deel van het regelen is ook geplaatst, voor nu even aan/uit met de Shelly 1PM met een vaste instelling rond de 1000 watt dmv de potmeter. De potmeter gaat vervangen worden door een Wemos die de regelaar met pwm gaat sturen. Dat sturen gaat gebeuren op de hoeveelheid beschikbaar zonnestroom overschot.

Sfeerfoto van het regelkastje: https://imgur.com/gallery/a0DV9uy

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterJones
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:22
@Pixelmagic Ben je nog een stap verder gekomen?
Heb je het regelen via PWM over het hele bereik 0-100% kunnen realiseren?
De WEMO datasheet geeft aan dat PWM vanaf 3V moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

PeterJones schreef op zondag 4 april 2021 @ 21:58:
@Pixelmagic Ben je nog een stap verder gekomen?
Heb je het regelen via PWM over het hele bereik 0-100% kunnen realiseren?
De WEMO datasheet geeft aan dat PWM vanaf 3V moet kunnen.
Ik stuur nu nog even met de potmeter die meegeleverd is. Ik heb de M240 getest met een Waterkoker en toen kon ik vanaf 0 sturen tot rond de 1900W als ik me goed herinner.

De pwm uitgang van een wemos is 3.3v en dat werkt dus, pwm pulseert dus op de 3.3v. Eventueel zou ik er nog een level shifter tussen kunnen doen, maar ik denk dat ik het volle vermogen niet nodig heb.

Sinds de installatie heb ik het vermogen rond de 1000w staan wat voor nu even voldoende was. Nu er weer donkere dagen zijn zou ik wel minder willen kunnen doen, maar heb andere prioriteiten :P

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterJones
Herkenbaar: Andere prioriteiten. Wel interessant onderwerp voor de toekomst. Nog wat aanvullende vragen als je tijd hebt:

Hoe heb je er voor gezorgd dat je na de nacht warm water hebt in de boiler (en geen legionella)? Hoger setpoint gekozen? Bijverwarmen in de vroege ochtend uren (op laag tarief)?
Indien relevant, hoeveel energie stop je in de boiler buiten de zonnestroom-uren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

PeterJones schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:15:
Herkenbaar: Andere prioriteiten. Wel interessant onderwerp voor de toekomst. Nog wat aanvullende vragen als je tijd hebt:

Hoe heb je er voor gezorgd dat je na de nacht warm water hebt in de boiler (en geen legionella)? Hoger setpoint gekozen? Bijverwarmen in de vroege ochtend uren (op laag tarief)?
Indien relevant, hoeveel energie stop je in de boiler buiten de zonnestroom-uren?
Er gaat ongemerkt veel tijd zitten in het tunen, vandaar prioriteiten :*)

Antwoorden hier is een minuutje, dat lukt altijd wel.

Wij zijn avond douchers en niet altijd dagelijks, dus ik doe niets om de ochtend af te dekken. Vanwege de zonnestroom heb ik gekozen om de boiler op de max temperatuur te verwarmen, 70 graden in dit geval. Dat zou telkens meer dan voldoende moeten zijn om risico op legionella te voorkomen als ik het goed begrepen heb.

Ik probeer door de domotica te voorkomen dat er stroom uit het net naar de boiler gaat. Dat lukt uiteraard niet elke dag maar we zijn geen grootverbruikers (twee personen) dus komen er tot op heden prima mee weg, nog niet een keer onder een koude douche gestaan. Afwassen doet Truus de machine overigens.

Gebruik schommelt tussen de 1 en 3 kwh per dag tot op heden, ik heb nog te weinig data om daar een trend in te herkennen.

Laag tarief is voor ons overigens een dooddoener, scheelt iets van een hele eurocent op 23 cent...

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterJones
@Pixelmagic : Ben je nog een stap verder gekomen? Heb je de regelijk nog kunnen automatiseren?

Hoe zijn je ervaringen inmiddels?
Zeker met de prijzen van 2022 lijkt me dit een interessante optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

PeterJones schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:53:
@Pixelmagic : Ben je nog een stap verder gekomen? Heb je de regelijk nog kunnen automatiseren?

Hoe zijn je ervaringen inmiddels?
Zeker met de prijzen van 2022 lijkt me dit een interessante optie.
Buiten een Shelly die er de brui aan heeft gegeven zijn we bijzonder tevreden. Ik heb niet het pwm deel actief gemaakt, ik gebruik de regelaar om hem rond de 1000W te houden met een potmeter. Verder schakelt Domoticz de Shelly 1PM zodra er meer dan 1500W terug geleverd word en schakelt hem uit zodra er meer dan 500W word afgenomen. Alleen in de winter een aantal dagen handmatig moeten schakelen, ik heb dmv een 3tal ds18b20 sensoren inzicht in de temperatuur zones dus kan zien of er voldoende douchewater is. Was wel even spannend om in de nieuwe boiler te boren, maar ging goed. Vervolgens wat ruimte tussen de isolatie en de ketel gemaakt en de sensoren er tussen geduwd en dicht gemaakt met wat isolatie.

Wij zijn tevreden en blij dat ik niet voor de duurdere warmtepomp boiler ben gegaan, kost meer en de tvt had erg lang geweest. Daarnaast nu geen geluid overlast en minder ruimte nodig.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertAtHome
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-01 20:32
Misschien heeft Homewizard de oplossing. Een P1 monitor in combinatie met de Wi-Fi Energy Socket
Sluit de boiler aan op Energy Socket en je je kunt de boiler laten schakelen als je PV terug leverd

https://www.homewizard.nl/shop

BertAtHome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

BertAtHome schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 23:02:
Misschien heeft Homewizard de oplossing. Een P1 monitor in combinatie met de Wi-Fi Energy Socket
Sluit de boiler aan op Energy Socket en je je kunt de boiler laten schakelen als je PV terug leverd

https://www.homewizard.nl/shop
Als je overal meer voor wil betalen kan dat ja, een Shelly is stukken goedkoper en Domoticz en HomeAssistant kunnen het lezen en sturen (en meer dan dat).

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Electrician
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10-12-2023
Ik ben ook bezig om mijn teveel aan pv vermogen in een buffervat te steken. Vele testen gedaan en ja dat loont.
Ik merk ook dat er zeer weinig goede systemen zijn, ofwel werken ze niet, of te duur, zelfs er zijn er met abonnement...gekker kan niet.

Ik had vorige week een 2-wire REMI module besteld omdat je softwarematig hier kunt bepalen bij welk EXPORT vermogen een relais schakelt. Je zou denken"perfect". Dan moet ik je teleurstellen want deze module is zooo traag dat hij pas schakelt na ongeveer 45 sec en 2 minuten. Contact opgenomen met Qonnex, 2-wire maar die had weinig interesse. Verkocht is verkocht, slechte naverkoopdienst. 8)7
Dus ik dacht module terug sturen maar dat was ook een teleurstelling, ik moet 42 € + verzendkosten betalen om zogezegd de module na te kijken.

DUS KOOP DIT NIET

Nu ben ik bezig met een Siemens PAC2200, kost ongeveer 300€. Die via modbus aan een LOGO8! gekoppeld.
LOGO8! programma draait al even, nu wacht ik nog op de PAC2200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Laatst online: 21-04 13:12
@Electrician Wat bedoel je met dure systemen en zelfs met abbo?

Ik ken vooral de vermogensregelaars (Ohmpilot etc) maar verder is er volgens mij bijzonder weinigs kant en klaars op de markt.
Uiteraard kan de tweaker van alles bouwen met wat domotica spullen.

Ik vraag me echter af of het het waard is om vermogen te regelen. Dat kost een stuk meer en kan ook nog nare effecten hebben op het net in je eigen huis.
Haal je echt die meerwaarde eruit? Een beetje PV installatie heeft aardig wat vermogen en genoeg momenten midden op de dag dat niet alles gebruikt wordt.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielvd
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22-04 18:20
Ik heb mijn boiler met M240 (https://www.kemo-electron...AC-10-A-Multifunction.php) aangestuurd via PWM signaal. Het pwm signaal is via een esp286. Dat vereist natuurlijk wel wat programmeer werk, en het vermogen is beperkt tot 10A. Nu is mijn boiler 2000kw, dus dat is prima.

Belangrijk is wel om die M240 heel goed te koelen. Ik heb er een opgeblazen omdat ik dacht dat het wel zou meevallen :-(.

Kosten vallen op die manier wel mee. M240 60 euro, die esp286 is bijna gratis, en dan natuurlijk nog kosten voor het aluminium doosje waar de schakeling in zit, koelvinnen, en standaard electrisch spul. Dus voordat alles in elkaar zit rond de 150,- euro.

Ik heb wel een boiler die zowel electrisch als met CV ketel verwarmd kan worden. Dus als het winter wordt en de boiler wordt niet warm genoeg op basis van zonne-energie dan neemt de CV het over.

Op vermogen regelen heeft volgens mij echt wel zin. In de herfst/winter maanden zijn er bijna geen momenten dat je 2kw teruglevert. Dus je moet de energie veel meer bij elkaar sprokkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Tja, de belangrijkste besparing zal toch in een warmtepomp zitten, dat is toch drie keer zo goedkoop in gebruik en die kan ook gewoon op een tijdschakelaar om vooral op zon te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Electrician schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:10:
Ik ben ook bezig om mijn teveel aan pv vermogen in een buffervat te steken. Vele testen gedaan en ja dat loont.
Ik merk ook dat er zeer weinig goede systemen zijn, ofwel werken ze niet, of te duur, zelfs er zijn er met abonnement...gekker kan niet.

Ik had vorige week een 2-wire REMI module besteld omdat je softwarematig hier kunt bepalen bij welk EXPORT vermogen een relais schakelt. Je zou denken"perfect". Dan moet ik je teleurstellen want deze module is zooo traag dat hij pas schakelt na ongeveer 45 sec en 2 minuten. Contact opgenomen met Qonnex, 2-wire maar die had weinig interesse. Verkocht is verkocht, slechte naverkoopdienst. 8)7
Dus ik dacht module terug sturen maar dat was ook een teleurstelling, ik moet 42 € + verzendkosten betalen om zogezegd de module na te kijken.

DUS KOOP DIT NIET

Nu ben ik bezig met een Siemens PAC2200, kost ongeveer 300€. Die via modbus aan een LOGO8! gekoppeld.
LOGO8! programma draait al even, nu wacht ik nog op de PAC2200.
Tsja ik gebruik gewoon een Sonoff smartswitch van 6 euro, en stuur de boel aan via Domoticz.eitje.

Overigens ga ik de WPB pas tijdens de zonne-uren draaien als ik niet meer volledig kan salderen. In mijn geval ergens rond 2029-2030 omdat ik aardig wat zonnepanelen heb. Tot die tijd is het veel voordeliger om mijn overschot te verkopen. Dat doe ik nu tegen 46 eurocent per kWh.
Jij woont in België neem ik aan? in NL is overschot affikken niet interessant.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Om dat grote warmteverlies te vermijden kan je gewoon aan-uit schakelen ipv dimmen; met een boiler van 2000W kan je door 1 seconde aan en 3 seconden uit naar 500W gaan. Voor lange levensduur kan je een SSR toevoegen.
De slimme meter stuurt kwartierwaarden door, dus zolang je binnen het kwartier op nul uitkomt wordt er nul doorgestuurd.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoegaarden_bier
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 30-01 20:22
naftebakje schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:31:
Om dat grote warmteverlies te vermijden kan je gewoon aan-uit schakelen ipv dimmen; met een boiler van 2000W kan je door 1 seconde aan en 3 seconden uit naar 500W gaan. Voor lange levensduur kan je een SSR toevoegen.
De slimme meter stuurt kwartierwaarden door, dus zolang je binnen het kwartier op nul uitkomt wordt er nul doorgestuurd.
Waar woon jij B/NL???
Voor Belgie: Verbruik/Injectie wordt real-time gesommeerd (1.8.x en 2.8.x), niet per kwartier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fiero
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14-04 22:25
Hier ondertussen ook een soortgelijk systeem aan het opbouwen richting een gasloos huis.

2x Daalderop Mono 650W 50 liter boilers opgesteld welke aangestuurd gaan worden door twee Shelly 1PM's.

De Shelly's ga ik schakelen via Home Assistant dat zodra de zonnepanelen >650W boiler 1 wordt ingeschakeld. Zodra Shelly 1 geen afname (>40W) meer waarneemt of het PV vermogen >1300W schakelt hij boiler 2 in. Op deze manier verwacht ik in ieder geval een groot gedeelte van het jaar gasloos te zijn aangezien we nu 8-9 maanden alleen gas gebruiken om te douchen.

Ik heb bewust voor de langvermogen boilers gekozen omdat ik dan zo lang mogelijk per dag van de 'zon-curve' gebruik kan maken. Het voordeel van dit systeem vs een solarboiler is dat als de boilers op tempratuur zijn ik nog gewoon kan profiteren van de rest van het zonlicht. :)

Volgende stap is uitdokteren hoe we de HR-ketel kunnen elimineren! >:)

[ Voor 8% gewijzigd door Fiero op 24-10-2022 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 05:37

V-8

hoegaarden_bier schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 07:35:
[...]

Waar woon jij B/NL???
Voor Belgie: Verbruik/Injectie wordt real-time gesommeerd (1.8.x en 2.8.x), niet per kwartier!
Hij doelt op het capaciteitstarief denk ik.. Dat is wel per kwartier.

Tesla MY 2025 (Verwacht Mei '25) | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Even een update van mijn kant na anderhalf jaar draaien. Gisteren verwarmde de boiler niet meer, nam geen stroom af.

Vandaag even gekeken, er gaat iets niet lekker met de aansturing lijkt het. De isolatie van de krimpstekkers is verkleurd. De M240 er uitgehaald en deze lijkt het nog wel te doen. Ook de Shelly en zekering automaat doen het allemaal.

Vervolgens de boiler rechtstreeks aangesloten en gaat dan ook verwarmen. Trekt iets meer dan 2500 watt terwijl hij 2000 watt zou moeten zijn (Tesy elektrische boiler 80 liter Bi-Light dik).

Als hij even aanstaat worden alle kabels voelbaar warmer waar ik niet echt blij van wordt. Tegelijk heb ik het vermoeden dat die warmte misschien wel de reden is waarom isolatie verkleurd is. Overigens is de originele aansluit kabel van de boiler niet overdreven dik naar mijn mening waardoor warm worden weer niet echt vreemd is.

Iemand tips of suggesties ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
Dat de aansluitkabel aan het verwarmingselement warm wordt lijkt me logisch, en ja, dan kan isolatie wat verkleuren. Dat hoeft het probleem niet te zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fiero
Hier een update van mijn opstelling voor zover; De boilers hangen en zitten elektrisch aangesloten op de Shelly's. Gave dingen! Kende ze nog niet, maar werkt echt simpel en vlot te koppelen aan Home Assistant. Heb ook twee blauwe gekocht om in de toekomst de badkamer- ventilatie en infraroodpaneel mee aan te sturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0lxP4KcjPUYj8EkSeRJ7Ydlru5I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SlNLQucYgvWZD6pI10YNmMqn.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PfEZsq2SW6cbB6YcilXOY6j-BXI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1RAhAoZrxulp0AFGgCKP64nU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiero
Pixelmagic schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:26:
Even een update van mijn kant na anderhalf jaar draaien. Gisteren verwarmde de boiler niet meer, nam geen stroom af.

Vandaag even gekeken, er gaat iets niet lekker met de aansturing lijkt het. De isolatie van de krimpstekkers is verkleurd. De M240 er uitgehaald en deze lijkt het nog wel te doen. Ook de Shelly en zekering automaat doen het allemaal.

Vervolgens de boiler rechtstreeks aangesloten en gaat dan ook verwarmen. Trekt iets meer dan 2500 watt terwijl hij 2000 watt zou moeten zijn (Tesy elektrische boiler 80 liter Bi-Light dik).

Als hij even aanstaat worden alle kabels voelbaar warmer waar ik niet echt blij van wordt. Tegelijk heb ik het vermoeden dat die warmte misschien wel de reden is waarom isolatie verkleurd is. Overigens is de originele aansluit kabel van de boiler niet overdreven dik naar mijn mening waardoor warm worden weer niet echt vreemd is.

Iemand tips of suggesties ?
Misschien de moeite waard om te kijken met welke diameter het bijgeleverde netsnoer werd geleverd in vergelijking met wat je nu gebruikt? Ik zou zelf voor minimaal 1,5mm2 gaan in geval van 2,5KW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Fiero schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:45:
[...]

Misschien de moeite waard om te kijken met welke diameter het bijgeleverde netsnoer werd geleverd in vergelijking met wat je nu gebruikt? Ik zou zelf voor minimaal 1,5mm2 gaan in geval van 2,5KW.
Nou, ik merk dat ik er een beetje klaar mee ben |:(

Een kwart meer gebruik dan in de specs vind ik bijzonder en ben ook niet blij dat ik nu moet nadenken wanneer ik de boiler laat verwarmen of een andere grootverbruiker aanzet.

De gedachte is nu dat er een andere boiler komt. Enerzijds omdat we merken dat 80liter voor ons twee te veel is, we redden het ook makkelijk met 50liter. We verwarmen nu structureel te veel.
Dat geeft dan ook de mogelijkheid voor een boiler met een lager of geschakeld vermogen. Dat laatste is alleen lastig te bepalen "hoe" je dana schakelt en of deze instelling behouden blijft als de boiler spanningsloos wordt gemaakt, wat bij mij de standaard is. Ik heb dus weer een "domme" boiler nodig liefst met 2 echte schakelaars waarmee ik het vermogen kan bepalen.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:21

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Leuk topic, bij mij is dit geregeld op de volgende manier:

Een 300l Boilervat met onderin een MY-PV ELWA die verbonden is met MY-PV Power Meter

Gaat verwarmen (als dat nodig is) op basis van overschot op de zonnepanelen.

Boiler is verbonden op tapwater van een normale CV ketel.. De ELWA staat ingesteld op 75 graden en tapwater op 60.

Verder niks wat gas verbruikt in huis, zit nu op zo'n 11m3 aan gasverbruik in het jaar voor het af en toe bijverwarmen van tapwater door de cv-ketel omdat het verbruik hoger lag dan de 300l in de boiler.

Huis wordt verder verwarmd dmv lucht/lucht warmtepompen en als backup heb ik dus nog een CV-ketel die even bij kan springen als dat echt nodig is (-12 ofzo).

[ Voor 17% gewijzigd door Falcon op 14-11-2022 17:40 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiero
Pixelmagic schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:23:
[...]

Nou, ik merk dat ik er een beetje klaar mee ben |:(

Een kwart meer gebruik dan in de specs vind ik bijzonder en ben ook niet blij dat ik nu moet nadenken wanneer ik de boiler laat verwarmen of een andere grootverbruiker aanzet.

De gedachte is nu dat er een andere boiler komt. Enerzijds omdat we merken dat 80liter voor ons twee te veel is, we redden het ook makkelijk met 50liter. We verwarmen nu structureel te veel.
Dat geeft dan ook de mogelijkheid voor een boiler met een lager of geschakeld vermogen. Dat laatste is alleen lastig te bepalen "hoe" je dana schakelt en of deze instelling behouden blijft als de boiler spanningsloos wordt gemaakt, wat bij mij de standaard is. Ik heb dus weer een "domme" boiler nodig liefst met 2 echte schakelaars waarmee ik het vermogen kan bepalen.
Ik heb twee keer een 50 liter Daalderop hangen met een Mono vermogen van 650W. Je kan deze ook krijgen in een Duo uitvoering met een 650W en 2150W. Ze zijn wat duurder dan de degene die je nu hebt hangen, maar wel alle voordelen van een koperen ketel en een droge weerstand. Je hoeft de weerstand ook niet meer te vervangen eens in de twee jaar.

https://www.ithodaalderop...onal/product/07-04-38-045

Niet schrikken van de prijs, je kan ze met een klein beetje zoeken een stuk goedkoper krijgen.
https://www.boilergigant....0-liter-duo-650-2150-watt

Dit zijn zogenaamde domme boilers; je stelt ze gewoon manueel in middels een schakelaar op de voorzijde. Hopelijk kan je er iets mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Even afmelden voor de volledigheid.

Vandaag de nieuwe boiler opgehangen en aangesloten. Het is een 50 liter geworden met 2 800W elementen die je met twee schwkelaars kan bedienen, het is deze voor wie ook zoekt.

Hij staat nu voor het eerst op te warmen met 1 element. Voordeel van deze is dat ik de vorige constructie met beperken van vermogen niet meer nodig heb, sterker nog, aan deze zit gewoon een nette stekker die ik met een Shelly Plug-S kan schakelen omdat hij niet eens in de buurt van de 10A komt.

Hij gebruikt nu 750W waarmee het ook makkelijker is om te schakelen op zonnekracht ook op momenten dat er minder binnen komt.

Over een paar weken als alles lekker werkt maar eens kijken of ik de temperatuur sensors weer kan monteren en misschien wat extra isolatie.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiero
Pixelmagic schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:08:

Vandaag de nieuwe boiler opgehangen en aangesloten. Het is een 50 liter geworden met 2 800W elementen die je met twee schwkelaars kan bedienen, het is deze voor wie ook zoekt.

Hij staat nu voor het eerst op te warmen met 1 element. Voordeel van deze is dat ik de vorige constructie met beperken van vermogen niet meer nodig heb, sterker nog, aan deze zit gewoon een nette stekker die ik met een Shelly Plug-S kan schakelen omdat hij niet eens in de buurt van de 10A komt.

Hij gebruikt nu 750W waarmee het ook makkelijker is om te schakelen op zonnekracht ook op momenten dat er minder binnen komt.

Over een paar weken als alles lekker werkt maar eens kijken of ik de temperatuur sensors weer kan monteren en misschien wat extra isolatie.
Ik ben benieuwd naar je eerste ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Fiero schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:46:
[...]

Ik ben benieuwd naar je eerste ervaringen!
Na de eerste week: meer dan tevreden, gisteren geheel leeg getrokken (omdat hij niet had aangestaan) en vandaag dus opwarmen, in totaal 1,91 kWh voor nodig gehad.

Met 1 element aan gebruikt hij ongeveer 750W, lekker laag om bij redelijk weinig zon toch automatisch te verwarmen.

Enige wat we nog missen zijn de temp sensoren, maar eerst even wat stabiel laten draaien voor het boren van gaten 8)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbda40
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 23-05-2023
Interessant topic, ik zou graag hetzelfde willen doen met de overschot van de PV-panelen: in plaats van teruglevering naar het net wil ik een elektrische boiler aanschakelen om sanitair warm water te voorzien.

Echter om het systeem helemaal slim te maken wil ik ook een 3wegklep laten omslaan wanneer de boiler een bepaalde temperatuur heeft bereikt.
Indien de zon niet genoeg geschenen heeft en de boiler niet warm is, wil ik niet manueel de gasketel moeten gaan aanzetten. De 3wegklep zal dan op "cvketel" staan en de gasketel zal dan voor warm water zorgen. Maar als de boiler wel warm genoeg is moet de CVketel niet aanslaan (geen drukval zien) en dat wou ik automatisch laten gebeuren door met een 3wegklep de in parallel gezette cvketel of elektraboiler laten kiezen.

Maar hiervoor zou ik ten allen tijde een correcte temperatuurmeting van het water in de boiler moeten hebben. Ik heb 1wire sensoren gekoppeld aan domoticz maar ik kan die moeilijk aan de uitgang van de boiler bevestigen. Als er geen waterstroming is, is er ook geen correcte meting.

Heeft er iemand een idee van boiler van rond de 100l met een dompelbuis waarin ik de temperatuursensor kan laten zakken? Of een slimme boiler met wifi die de actuele watertemperatuur met een api beschikbaar stelt? Ik heb niet veel zin om een boiler te beschadigen door een gaatje in de behuizing en isolatie te moeten boren om te proberen een sensor tot tegen de kuip te duwen...

Mvg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

@Rbda40 Als je ketel geschikt is voor een zonneboiler dan kan je de boiler ook gewoon direct voor de ketel plaatsen en heb je geen driewegklep nodig. Ketel gaat alleen aan als het water lager is dan de door jou ingestelde SWW temperatuur in je ketel.

Ik heb sinds september een Daalderop aan de koude kant van een Atag ketel hangen. Voor de zekerheid heb ik er wel een mengventiel tussengezet zodat het water naar de ketel niet meer is dan 60 graden.
Sensor heb je dan niet nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door fenrir op 06-02-2023 19:48 ]

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbda40
@fenrir dat werkt dus helaas niet. De Cv ketel heeft zelf een 100L sww boilervat, opgewarmd met gas via een laadpomp. Hier gewoon in serie een elektrische boiler voorzetten gaat warm "elektrisch" water in een koud cv boilervat sturen, en ik ga eerst 100L koud water uit de kraan krijgen.
Ik zie geen andere manier dan beide oplossingen parallel op te stellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjpdekker
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-04 16:52
Wellicht een stomme vraag maar ik had het idee om een Mono 150 liter boiler van 1750 Watt aan te schaffen en deze met een Shelly PM aan te sluiten en te gebruiken voor de badkamer. We zijn met z'n 3-en en over het algemeen douchen en badderen we 's avonds. De shelly stel ik zo in dat deze 8 uur van te voren inschakelt om de zaken te verwarmen, dan is het toch licht en dan mag ie de stroom van de zonnepanelen gaan gebruiken.

Door het aansluiten via een Shelly, kan zo'n boiler er tegen of verkort je daarmee de levensduur van zo'n boiler?

Bas Dekker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:58

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Let op de grootte van een boiler, met een 80l Daalderop Mono was ik al dik 4kWh kwijt (koud naar, 65 graden).
De mono 150l is 450 minuten met 1750W bezig of 7,5u x 1,75kW= 13,25kWh en is dan 65 graden.
Ik schakelde hem toen via de 230V en dat is geen probleem, hij heeft eenmaal warm geen prik nodig.

Een warmtepompboiler kost bijna hetzelfde en verbruikt tot 3x minder stroom.
Wel meer werk om te plaatsen en hij maakt geluid, maar ik zou nooit 13kWh per dag kwijt willen zijn :o

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Rbda40 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 18:44:

Maar hiervoor zou ik ten allen tijde een correcte temperatuurmeting van het water in de boiler moeten hebben. Ik heb 1wire sensoren gekoppeld aan domoticz maar ik kan die moeilijk aan de uitgang van de boiler bevestigen. Als er geen waterstroming is, is er ook geen correcte meting.

Heeft er iemand een idee van boiler van rond de 100l met een dompelbuis waarin ik de temperatuursensor kan laten zakken? Of een slimme boiler met wifi die de actuele watertemperatuur met een api beschikbaar stelt? Ik heb niet veel zin om een boiler te beschadigen door een gaatje in de behuizing en isolatie te moeten boren om te proberen een sensor tot tegen de kuip te duwen...

Mvg!
Ik heb ook een 3 weg meng klep met boiler en gas CV SWW. Ik heb een 1 wire DS18B20 naast de originele thermostaat voeler in de daalderop geschoven. Werkt perfect. Ik denk dat er een 30cm draad / diepte in zit.

Als je de kap eraf haalt is het een blok met een buisje wat door een beugeltje op zijn plek gehouden word. Als je de terminals en het beugeltje eraf haalt zakt deze eruit. Er zit net genoeg ruimte om een sensor langs te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
@bjpdekker een warmtepompboiler heeft vaak ook een schakelingang waarmee je de aansturing kan doen; dan kan je vb minimale temperatuur aanhouden en bij overschot zonnepanelen signaal geven en gaat ie naar hoge temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbda40
DjAntoon schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 17:25:
[...]

Ik heb ook een 3 weg meng klep met boiler en gas CV SWW. Ik heb een 1 wire DS18B20 naast de originele thermostaat voeler in de daalderop geschoven. Werkt perfect. Ik denk dat er een 30cm draad / diepte in zit.

Als je de kap eraf haalt is het een blok met een buisje wat door een beugeltje op zijn plek gehouden word. Als je de terminals en het beugeltje eraf haalt zakt deze eruit. Er zit net genoeg ruimte om een sensor langs te krijgen.
Bedankt! Kan je even duiden welke Daalderop je exact hebt? Ik wil er geen geld aan geven en dan de sensor er niet ingeschoven krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Rbda40 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 18:39:
[...]

Bedankt! Kan je even duiden welke Daalderop je exact hebt? Ik wil er geen geld aan geven en dan de sensor er niet ingeschoven krijgen
Er veranderd niet zoveel bij daalderop, ik heb een mono 3 fase, maar heb daar bijvoorbeeld verwarmings elementen uit een duo ingezet.
Dit is volgens mij vanaf 80 liter hetzelfde model.
Dit zijn bijna vierkante modellen met afgeronde hoeken, aan de boven en onderzijde zit dan een grijs plastic scherm. Op internet zijn er vele foto's hoe de verwarmingselementen erin geschoven zitten, daarnaast zie je de bewuste voeler / thermostaat.

Ik heb de mijne 2e hands gekocht, kan prima want zo ongeveer onverslijtbaar door de koperen ketel.
Ik heb ook nog een heel oud model uit de jaren '70, die is wel helemaal rond met een stalen deksel aan de onderzijde. Werkt ook prima, enkel wat slechter geisoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Speedy-Andre schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 17:15:
Let op de grootte van een boiler, met een 80l Daalderop Mono was ik al dik 4kWh kwijt (koud naar, 65 graden).
De mono 150l is 450 minuten met 1750W bezig of 7,5u x 1,75kW= 13,25kWh en is dan 65 graden.
Ik schakelde hem toen via de 230V en dat is geen probleem, hij heeft eenmaal warm geen prik nodig.

Een warmtepompboiler kost bijna hetzelfde en verbruikt tot 3x minder stroom.
Wel meer werk om te plaatsen en hij maakt geluid, maar ik zou nooit 13kWh per dag kwijt willen zijn :o
Ik zit ook op een 4 kWh per dag voor een Daalderop mono van 80l.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjpdekker
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-04 16:52
Dank jullie wel voor de info. Ik weet dat het niet de meeste efficiënte oplossing is maar ik ben eigenlijk wel benieuwd of dat de levensduur nadelig beïnvloed wanneer je een slimme stekker ertussen zet.

Bas Dekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Klassieke boiler: nee, die verwarmingselementen zijn daar niet van onder de indruk, de ingebouwde thermostaat schakelt ook gewoon in en uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
bjpdekker schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 22:22:
Dank jullie wel voor de info. Ik weet dat het niet de meeste efficiënte oplossing is maar ik ben eigenlijk wel benieuwd of dat de levensduur nadelig beïnvloed wanneer je een slimme stekker ertussen zet.
Het is meer hoelang je slimme stekker het vol houd, vooral de cheapy china dingen. Als je het doet hou in de gaten of het niet te warm word, anders word het tricky...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielvd
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22-04 18:20
bjpdekker schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:05:
Wellicht een stomme vraag maar ik had het idee om een Mono 150 liter boiler van 1750 Watt aan te schaffen en deze met een Shelly PM aan te sluiten en te gebruiken voor de badkamer. We zijn met z'n 3-en en over het algemeen douchen en badderen we 's avonds. De shelly stel ik zo in dat deze 8 uur van te voren inschakelt om de zaken te verwarmen, dan is het toch licht en dan mag ie de stroom van de zonnepanelen gaan gebruiken.

Door het aansluiten via een Shelly, kan zo'n boiler er tegen of verkort je daarmee de levensduur van zo'n boiler?
Zolang je kunt salderen maakt het niet zoveel uit of hij direct de energie krijgt van de zonnepanelen. Maar als dat afgebouwd wordt wel. Dan is het mogelijk interessanter om een lager vermogen verwarmings element te hebben zodat deze in herft/lente meer uren kan draaien zonder dat ie stroom van het net haalt.
Geavanceerder is natuurlijk als je het vermogen kunt aanpassen aan wat je 'over' hebt.

Of je hiermee echt veel bespaart hangt natuurlijk af van de gasprijs en de kw prijs die je voor je overschot krijgt (na salderen). Voor mij was dit niet meer rendabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisfeest
  • Laatst online: 09:57
Pixelmagic schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:08:

Ik zit eraan te denken om een zelfde soort oplossing te gebruiken. Waneer ik minder stroom opwerk wil ik op laag vermogen verwarmen en wanneer ik meer opwek wil ik beide element gebruiken.

Hoe schakel jij het 2e verwarmings element in bij deze boiler? Zet je die met de hand om? Of heeft elk element zijn eigen stekker die je dan met je Shelly Plug-S omzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Hetisfeest schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:41:
[...]

Ik zit eraan te denken om een zelfde soort oplossing te gebruiken. Waneer ik minder stroom opwerk wil ik op laag vermogen verwarmen en wanneer ik meer opwek wil ik beide element gebruiken.

Hoe schakel jij het 2e verwarmings element in bij deze boiler? Zet je die met de hand om? Of heeft elk element zijn eigen stekker die je dan met je Shelly Plug-S omzet?
Tot op heden altijd met 1 element gedaan, prima dat het wat langer duurt, in de zomer toch genoeg gratis energie en voordeel is dat je dan ook makkelijker andere dingen als wasser/droger enzo tegelijk aan kan zetten.

Je zou inderdaad met wat knutselen beide schakelaars kunnen vervangen door een Shelly 2.5 en die dan schakelen naar behoefte, maar dan moet je met de bedrading in de boiler knutselen, op zich geen probleem maar ik vind het de moeite niet waard tot op heden.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiero
Pixelmagic schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 21:45:
[...]

Tot op heden altijd met 1 element gedaan, prima dat het wat langer duurt, in de zomer toch genoeg gratis energie en voordeel is dat je dan ook makkelijker andere dingen als wasser/droger enzo tegelijk aan kan zetten.

Je zou inderdaad met wat knutselen beide schakelaars kunnen vervangen door een Shelly 2.5 en die dan schakelen naar behoefte, maar dan moet je met de bedrading in de boiler knutselen, op zich geen probleem maar ik vind het de moeite niet waard tot op heden.
Ik gebruik ook twee daalderop koperen domme 50L 650W boilers voor warmwatervoorziening (90gr.) welke ik aanstuur met Home Assistant. Heb geprogrammeerd dat HA de solar forecast van morgen bekijkt en op basis daarvan bepaald of ik gebruik maak van daltarief 's nachts of dat morgen de boilers verwarmt worden met zonnestroom. Installatie draait nu vanaf maart en ben er zeer content mee; altijd voldoende warm water voor vier personen om te douchen.

Ik heb bewust voor de 650W uitvoeringen gekozen omdat deze al vrij vroeg op de dag in te schakelen zijn op zonnestroom zonder dat ik stroom van het lichtnet moet pakken.

Sinds april is mijn gasverbruik nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Fiero schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:10:
[...]

Ik gebruik ook twee daalderop koperen domme 50L 650W boilers voor warmwatervoorziening (90gr.) welke ik aanstuur met Home Assistant. Heb geprogrammeerd dat HA de solar forecast van morgen bekijkt en op basis daarvan bepaald of ik gebruik maak van daltarief 's nachts of dat morgen de boilers verwarmt worden met zonnestroom. Installatie draait nu vanaf maart en ben er zeer content mee; altijd voldoende warm water voor vier personen om te douchen.

Ik heb bewust voor de 650W uitvoeringen gekozen omdat deze al vrij vroeg op de dag in te schakelen zijn op zonnestroom zonder dat ik stroom van het lichtnet moet pakken.

Lijkt me toch altijd goedkoper om tijdens zonne uren te warmen, ook al wek je minder dan 650Watt op.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiero
klump4u schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:31:
[...]

Lijkt me toch altijd goedkoper om tijdens zonne-uren te warmen, ook al wek je minder dan 650Watt op.
Dat ben ik dus nog een beetje aan het uitvogelen en berekenen; mijn daltarief ligt (uiteraard) lager in kosten dan het normaal tarief. Als de zonnepanelen een dag niet genoeg opwekken, heb ik liever dat ze op daltarief verwarmen dan op normaal tarief.

Ik snap je punt wel; iedere Kwh die je direct in je boiler stopt hoef je sowieso niet te betalen en is altijd goedkoper dan daltarief. Bedankt voor je input, je zet me weer aan het denken! We moeten natuurlijk wel blijven Tweaken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mortal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-04 08:43
Ik dim mijn domme boiler als een tijdje van 2000watt naar 500watt en merk amper extra verliezen. in combinatie met mijn 18 panelen schakelt home wizard de boiler dan ook al erg vroeg in. En zelfs op bewolkte dagen heb ik warm water die (meestal bijna) volledig is opgewekt met zonnenergie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiero
mortal schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:39:
Ik dim mijn domme boiler als een tijdje van 2000watt naar 500watt en merk amper extra verliezen. in combinatie met mijn 18 panelen schakelt home wizard de boiler dan ook al erg vroeg in. En zelfs op bewolkte dagen heb ik warm water die (meestal bijna) volledig is opgewekt met zonnenergie.
Wanneer laat je je Home Wizard de boel inschakelen (event?) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mortal
met een zonnetaak. dus op basis van mijn overcapaciteit.

YouTube: Een boiler dimmer? Zelf een hotfill boiler maken

[ Voor 51% gewijzigd door mortal op 09-06-2023 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiero
Dus zodra jij 500W overcapaciteit hebt laat je je HW de boiler inschakelen. Begrijp ik je dan goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mortal
correct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiero
Dat is wat ik ook doe met de 650W boilers;

- zodra ik >650W opwek gaat boiler1 aan.
- >650W opwek Boiler1 aan en verbruik >100W? Dan Boiler2 aan
- >1300W opwek? Dan Boiler1 en Boiler2 aan.

Ik denk dat we hierin hetzelfde denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Fiero schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:10:
[...]

Mooi, mijn gasverbruik is sinds april 2021 nul 8) (totaal gasloos, alles elektrisch)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiero
Pixelmagic schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 17:04:
[...]

Mooi, mijn gasverbruik is sinds april 2021 nul 8) (totaal gasloos, alles elektrisch)
Doe je goed. Ik heb dat voor 2024 op de planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EduardBerwers
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17-04 12:15
Fiero schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 17:03:
[...]

Dat is wat ik ook doe met de 650W boilers;

- zodra ik >650W opwek gaat boiler1 aan.
- >650W opwek Boiler1 aan en verbruik >100W? Dan Boiler2 aan
- >1300W opwek? Dan Boiler1 en Boiler2 aan.

Ik denk dat we hierin hetzelfde denken.
Ik zit ook aan zo'n setup te denken, alleen hoe heb je dit waterzijdig gedaan? Staan de boilers paralel of in serie? Vooral aan de warme zijde ben ik benieuwd hoe je dit oplost? Of zorg je er voor dat de boilers altijd beide op temperatuur zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
EduardBerwers schreef op zondag 25 juni 2023 @ 19:45:
[...]Ik zit ook aan zo'n setup te denken, alleen hoe heb je dit waterzijdig gedaan? Staan de boilers paralel of in serie? Vooral aan de warme zijde ben ik benieuwd hoe je dit oplost? Of zorg je er voor dat de boilers altijd beide op temperatuur zijn?
Als je ze parallel zet, heb je altijd lauw water ipv warm als een niet helemaal op temperatuur is.
Zet ze in serie, deze met prio zet je dichtst bij de warmwaterkant, deze die laatst wordt ingeschakeld aan de koudwaterkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiero
EduardBerwers schreef op zondag 25 juni 2023 @ 19:45:
[...]

Ik zit ook aan zo'n setup te denken, alleen hoe heb je dit waterzijdig gedaan? Staan de boilers paralel of in serie? Vooral aan de warme zijde ben ik benieuwd hoe je dit oplost? Of zorg je er voor dat de boilers altijd beide op temperatuur zijn?
Boilers staan parallel opgesteld. Toevoer is 15mm koper naar twee overdruk ventielen en vervolgens naar de boilers. De boilers worden middels Home Assistant aangestuurd op basis van beschikbare zonne-energie. Ik zorg dat ze beide op tempratuur zijn.

Door de parallelle opstelling kan ik ook garanderen dat beide thermostaatkranen voorzien worden van voldoende warm water.

Is dit een voldoende antwoord op je vraag? :)

[ Voor 11% gewijzigd door Fiero op 27-06-2023 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiero
naftebakje schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:06:
[...]
Als je ze parallel zet, heb je altijd lauw water ipv warm als een niet helemaal op temperatuur is.
Zet ze in serie, deze met prio zet je dichtst bij de warmwaterkant, deze die laatst wordt ingeschakeld aan de koudwaterkant.
Ik ben het niet helemaal eens met je stelling; ik heb de boilers afgesteld op 90gr en ervaar absoluut geen 'lauw water' uit de douches. Ik bied dus heet water aan naar de thermostaatkranen en die regelen dit netjes icm koud water naar de gewenste tempratuur.

Na (ligt natuurlijk aan je gewenste douchtempratuur en debiet) een 20 minuten voel je je douchewater heel langzaam minder heet worden.

Waar ik het wel mee eens ben is het feit dat als jij het in serie zet, je primaire ketel veel langer (maar wel minder volume tegelijk) consistent warm water kan leveren. Mijn keuze voor een dubbele douche heeft dan ook sterk mijn parallelle opstelling beïnvloed. Zou ik dezelfde opstelling gebruiken voor een enkele douche dan zou ik inderdaad voor een opstelling in serie gaan.

[ Voor 30% gewijzigd door Fiero op 27-06-2023 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EduardBerwers
Fiero schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:03:
[...]

Boilers staan parallel opgesteld. Toevoer is 15mm koper naar twee overdruk ventielen en vervolgens naar de boilers. De boilers worden middels Home Assistant aangestuurd op basis van beschikbare zonne-energie. Ik zorg dat ze beide op tempratuur zijn.

Door de parallelle opstelling kan ik ook garanderen dat beide thermostaatkranen voorzien worden van voldoende warm water.

Is dit een voldoende antwoord op je vraag? :)
Dank voor je reactie. Mijn plan is om ook via home assistant het te gaan regelen. En om het wiel nu opnieuw uit te gaan vinden is beetje zonde, dus zou jij jouw home assistant setup hiervoor kunnen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiero
EduardBerwers schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:24:
[...]

Dank voor je reactie. Mijn plan is om ook via home assistant het te gaan regelen. En om het wiel nu opnieuw uit te gaan vinden is beetje zonde, dus zou jij jouw home assistant setup hiervoor kunnen delen?
Home Assistant draait bij mij op een gebruikte thinclient welke ik heb voorzien van een SSD.

Ik gebruik een Shelly EM voor mijn output zonnepanelen te registreren. Indien deze het vermogen van de boilers van 650W opwekken dan schakelt boiler 1 in. De boilers stuur ik aan met Shelly 1PM's. Indien ik meer dan 1300W opwek dan schakelt boiler 2 bij. Indien boiler 1 aan staat, maar minder dan 100W gebruikt schakelt ook boiler 2 in en andersom.

Ik gebruik 2 daalderop 650W mono (koperen) boilers van 50 liter voor warm water welke ieder op een (waterbesparende) regendouche van Hansgrohe staan aangesloten (en op boiler 1 staat ook de wastafelkraan). Ik heb voor de 650W varianten gekozen omdat je deze over langere gedeelten van de dag kan laten draaien, zonder dat je netstroom nodig hebt.

Wat wil je nog meer weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EduardBerwers
Fiero schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 08:04:
[...]

Home Assistant draait bij mij op een gebruikte thinclient welke ik heb voorzien van een SSD.

Ik gebruik een Shelly EM voor mijn output zonnepanelen te registreren. Indien deze het vermogen van de boilers van 650W opwekken dan schakelt boiler 1 in. De boilers stuur ik aan met Shelly 1PM's. Indien ik meer dan 1300W opwek dan schakelt boiler 2 bij. Indien boiler 1 aan staat, maar minder dan 100W gebruikt schakelt ook boiler 2 in en andersom.

Ik gebruik 2 daalderop 650W mono (koperen) boilers van 50 liter voor warm water welke ieder op een (waterbesparende) regendouche van Hansgrohe staan aangesloten (en op boiler 1 staat ook de wastafelkraan). Ik heb voor de 650W varianten gekozen omdat je deze over langere gedeelten van de dag kan laten draaien, zonder dat je netstroom nodig hebt.

Wat wil je nog meer weten?
Ik heb home assistant ook draaien, en was benieuwd naar je automatisering, zou je deze kunnen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

heb een 80 liter daalderop met 1000W element.
aansturing via een zigbee tussenstekker op basis van stroomproductie van de P1 meter. Vanaf ergens in maart douchen wij effectief via het overschot aan stroom tot eind september/begin oktober.

boiler mag aan als er gedurende 3 minuten 1500 W overschot het net op gaat.
boiler gaat uit als er gedurende 2 minuten minder dan 300W het net op gaat of als er minder dan 0.1W het net op gaat.

Verder heb ik via een dummy sensor nog een vakantiemodus ingebouwd zodat de boiler alleen maar aangaat als de vakantiemodus niet actief is. Toch zonde om stroom te verbruiken als je het uiteindelijk niet gebruikt.

Ik zit nu op minder dan 0.1m3 gas per dag. Dit omdat de boiler als hotfill op de cv ketel is aangesloten.
Nu ik dit schrijf vraag ik mij eigenlijk af waarom ik de stekker niet uit de cv ketel heb getrokken.

Home assistant yaml's:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
alias: Boiler aan
description: ""
trigger:
  - type: power
    platform: device
    device_id: b3eff3433b4a51d5a939bc58381b2c41
    entity_id: sensor.power_production
    domain: sensor
    above: 1.5
    for:
      hours: 0
      minutes: 3
      seconds: 0
condition:
  - condition: device
    type: is_off
    device_id: 99aeab2425aa8808db93b61e40378620
    entity_id: switch.boilerplug
    domain: switch
    for:
      minutes: 0
  - condition: and
    conditions:
      - condition: state
        entity_id: input_boolean.vakantie_modus
        state: "off"
action:
  - type: turn_on
mode: single

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
alias: Boiler uit
description: ""
trigger:
    below: 0.3
    for:
      minutes: 2
    below: 0.1
condition:
  - condition: device
    type: is_on
action:
  - type: turn_off
mode: single

[ Voor 4% gewijzigd door fenrir op 06-07-2023 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claes Maarten
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12:24
Ik ben aan het uitzoeken of ik iets kan maken / samenstellen waarmee ik een verwarmingselement proportioneel kan voeden om zo mijn overschot op te slaan in warm water. Nu heb ik iets op het oog wat middels fase aansnijding werkt. Ik zat daar nog eens over na te denken en nu vraag ik mij af wat de slimme meter meet en registreert in de volgende situatie:
Ik heb mijn verwarmingselement niet aan staan en ik wek meer op met mijn PV dan dat ik zelf verbruik. Ik lever dus terug. Nu ga ik mijn verwarmingselement aansturen middels fase aansnijding om mijn overschot op te stoken. Het eerste gedeelte (afhankelijk van hoeveel ik zelf te veel opwek) van de sinus stroomt er stroom het netwerk in, vervolgens schakelt mijn fase aansnijding systeem in en neem ik weer iets stroom af. Netto gezien over de hele sinus is de energie balans nul, maar registreert de slimme meter dit ook zo? Of ziet hij een gedeelte teruglevering en een ander gedeelte levering? Weet iemand hier het antwoord op? Ik heb al lopen zoek op het internet maar tot nu toe heb ik niks gevonden./

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Ik had de misvatting dat dit per kwartier was (is enkel voor piekverbruik in BE, en voor rapportering via netbeheerder).
Exacte details heb ik niet kunnen vinden, maar het kan eigenlijk niet anders dan dat je minstens per volledige sinusgolf gaat middelen (aangezien stroomverbruik erg variabel kan zijn, en er ook over 3 fasen heen gemiddeld wordt; als je 1000W op een fase teruglevert en op 2 ander fasen 500W verbruikt dan toot je meter een nulverbruik).

Bedenk ook wat reserve in je implementatie; exact probere de meter te volgen lukt niet. Wil je niets verbruiken voor je boiler, mik dan op bijvoorbeeld 50W terugleveren; zo hou je wat reserve om te reageren op fluctuaties in opwek van je zonnepanelen en je verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claes Maarten
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12:24
naftebakje schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:36:
Ik had de misvatting dat dit per kwartier was (is enkel voor piekverbruik in BE, en voor rapportering via netbeheerder).
Exacte details heb ik niet kunnen vinden, maar het kan eigenlijk niet anders dan dat je minstens per volledige sinusgolf gaat middelen (aangezien stroomverbruik erg variabel kan zijn, en er ook over 3 fasen heen gemiddeld wordt; als je 1000W op een fase teruglevert en op 2 ander fasen 500W verbruikt dan toot je meter een nulverbruik).

Bedenk ook wat reserve in je implementatie; exact probere de meter te volgen lukt niet. Wil je niets verbruiken voor je boiler, mik dan op bijvoorbeeld 50W terugleveren; zo hou je wat reserve om te reageren op fluctuaties in opwek van je zonnepanelen en je verbruik.
Jammer dat jij ook niks hebt kunnen vinden, maar wat je zegt over het middelen van de andere fases dan zullen ze misschien inderdaad hier ook zoiets doen. Zouden de netbeheerders dit weten?

Met betrekking tot je opmerking over de 50 watt terug leveren, is dat niet een combinatie van meetfrequenties, meetnauwkeurigheid en resolutie waarmee ik het verwarmingselement kan regelen? Als ik er een stuk software voor ga maken dan zal ik dit in ieder geval er in meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Ja, netbeheerder zal dit weten. Ik heb er nog niet veel tijd voor kunnen maken, dus er is wellicht wat openbaar te vinden wat die details geeft.

Die reserve is omdat:
  • Een wolkje schuift voor de zon, of je zet de waterkoker aan
  • De meter moet meten
  • Een datapakketje versturen
  • Dit moet in je software binnenkomen
  • Je software moet een nieuwe instelling berekenen
  • De nieuwe instelling moet naar de boiler-dimmer
  • De boiler-dimmer moet reageren
Dat neemt allemaal tijd, dus je loopt sowieso wat achter. En al heb je het plan om dit in assembler te programmeren en dit super efficiënt te doen, een aantal vertragingen vallen buiten je macht, je loopt sowieso achter de feiten aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brrrrr
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 30-09-2024
Dag, Ik heb een close-in boiler van 15 liter (Daalderop) die wij (3 pers.) gebruiken om te douche. Is de boiler na 7 min. leeg brandt er een rood lampje in onze douchelamp. Gewoon draad van lampje boiler lampje aangesloten op rood lampje in douchelamp. Is het rode lampje uit heb je 7 minuten om te douche uitgevoerd met thermostaatkraan en 5 liter water per minuut. De boiler warmt de 15 liter water op in 27 minuten.
De grote boiler van Tesy, 80 liter gaf 37% verlies waar ik niet op zit te wachten. Deze boiler heeft twee standen nl. 2400 Watt en 1200 Watt. Deze twee elementen ga ik in serie aansluiten waardoor ik een 800 watt boiler er van maak. De 80 liter boiler van 800 watt sluit ik elektrisch aan op mijn zonnepanelen. De afvoerleiding van de 80 liter gaat via een terugslagklep naar de close-in boiler. De 80 liter boiler zorgt voor warm water van de zon met max. 65 gr. De close-in staat op 75 gr. Is er geen zon werkt het systeem normaal op de close-in. Schijnt de zon werkt het systeem goedkoper en besparen wij energie.

Als ik het klaar heb laat ik het weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
@brrrrr Je doet je naam eer aan, douchen op een 15l boiler, das sterk.
Heb je een doucheWTW overwogen, om de warmte van de afvoer te recupereren? Lijkt me vooral nuttig in de winter (als het koude toevoerwater extra fris is, dus de WTW hoogste rendement haalt; en er ook weinig overschot van zonnepanelen is).

Afhankelijk van de bedrading, zou je ook een 'confortstand' kunnen voorzien, om de 80L boiler toch op hoog vermogen te laten werken, als je eens echt nood hebt aan voldoende warm water. Of als je zou verhuizen.

• brrrrr
Dag, De elementen van de boiler staan in serie en de boiler is nu 600 Watt. Ik had een rekenfout gemaakt. Nu is het probleem dat het SSR relais van 0 tot 32 volt DC aangestuurd moet worden terwijl de spanning van de panelen van 0 tot 450 volt DC gaat. Mocht iemand er een oplossing weten, graag. Ik wil de energie van de zon opslaan in de boiler en op een ander tijdstip gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brrrrr
O ja, douche op een 15 liter boiler van Daalderop van 2200 Watt gaat prima met een douchekop die zuinig gemaakt is met een ringetje die er voor zorgt dat er 6 liter per minuut uitstroom is en een thermostaatkraan gebruikt wordt. Het hoge vermogen zorgt ervoor dat slechts 27 minuten opwarmtijd is. Wij kunnen echter gewoon achter elkaar douche. Water wordt ook niet direct koud als de boiler leeg raakt zoals op een camping.
Pagina: 1 2 Laatste