• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@brrrrr je wil de PV aan de DC zijde aansluiten op de boiler? Dat gaat niet zomaar werken en je bent de MPPT kwijt, geen goed plan dus.

Aan de AC kant zou je met wat moeite met een stroomtrafo (+gelijkrichter+elco?) een 0-32V signaal kunnen genereren dat min of meer proportioneel is met het PV-vermogen. Hier zijn ook kant en klare oplossingen voor, maar als je al een SSR hebt dan is het blijkbaar de bedoeling om zelf te knutselen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• brrrrr
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 30-09-2024
Dank voor je reactie. Ik hoor graag van je wat deze kant en klaar oplossingen zij. Home wizard?

• brrrrr
Hoeps, de boiler wil ik NIET aansluiten op de DC zijde van de PV. De DC zijde van de PV wilde ik via een SSR de boiler laten aansluiten op de 230 V AC.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:10
brrrrr schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:45:
Dank voor je reactie. Ik hoor graag van je wat deze kant en klaar oplossingen zij. Home wizard?
ik heb een simpele uitgang op de omvormer zitten die ik kan laten schakelen.
bij meer als 400W, gaat een 1kW 3fase element aan, alleen 2 van de 3 fase staan uit, dus 333W gaat aan.
als ik dan 6 uur per dag een 400W uit de omvormer heb heb ik 2kWh in de boiler geduwd.
en gemiddeld heb ik maar +/-1,5kW nodig in mijn 200l boiler.
dus dit haal ik 99% van het jaar wel, zelofs al;s het bewolkt is heb ik wel genoeg met 6430Wp.
(oke ik krijg voorverwarmt water in mijn boiler, dat scheelt wel veel kWh.)

eigenlijk vind ik alles aansturen leuk, maar doet het echt iets met mijn opwek, nop scheelt nog niks.
het is voor mij een soort van 1 a 2 kWh accu, dus wel leuk om te spellen.

ik zit nu te kijken naar de fronius gen + ohm pilot.
gewoon voor de fun (kan snoepsidie krijgen).
@Proton_ heeft daar ervaring mee als ik het goed heb.
hier moet ik 1 dezer weken een beslissing over gaan nemen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Proton_

Proton_

Team Welles

@brrrrr eerder in dit topic genoemd:
Ohmpilot
https://www.fronius.com/n...ohmpilot/fronius-ohmpilot
Aton power to heat
https://www.econo.nl/aton-power-to-heat-pv-boiler-oplossing
Solar controller
https://warmteshop.eu/pro...or-elektrische-boiler-dat

@migjes geen ervaring, want met een warmtepomp, warmtepompboiler en elektrische auto moet de terugleververgoeding wel heel dramatisch zijn voordat cop1 verwarmen interessant wordt.
Het huis met de Fronius set hebben mijn ouders al een paar jaar terug verkocht.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-05 12:52
@brrrrr Ik zou er erg huiverig voor zijn om te knutselen aan 450V DC (en ik ben electronicus, heb nog gewerkt met 380VDC), in principe zou je een optocoupler kunnen gebruiken en de LED ervan begrenzen met een zener; veiliger is een stroomspoeltje rond de draad van de zonnepanelen wikkelen.

Maar je weet dat de spanning op zonnepanelen vlot opgebouwd raakt, dus geen goeie indicator is of je veel of weinig opwek hebt van je zonnepanelen (en totaal niets vertelt of je nu aan het terugleveren bent of niet)? Je kan beter een P1 uitlezing doen op je slimme meter en dat als input gebruiken; en een PWM uitgang gebruiken en gelijkrichten om een variable DC te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door naftebakje op 24-08-2023 13:07 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Cr4sH
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-05 23:51
Claes Maarten schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:26:
Ik ben aan het uitzoeken of ik iets kan maken / samenstellen waarmee ik een verwarmingselement proportioneel kan voeden om zo mijn overschot op te slaan in warm water. Nu heb ik iets op het oog wat middels fase aansnijding werkt. Ik zat daar nog eens over na te denken en nu vraag ik mij af wat de slimme meter meet en registreert in de volgende situatie:
Ik heb mijn verwarmingselement niet aan staan en ik wek meer op met mijn PV dan dat ik zelf verbruik. Ik lever dus terug. Nu ga ik mijn verwarmingselement aansturen middels fase aansnijding om mijn overschot op te stoken. Het eerste gedeelte (afhankelijk van hoeveel ik zelf te veel opwek) van de sinus stroomt er stroom het netwerk in, vervolgens schakelt mijn fase aansnijding systeem in en neem ik weer iets stroom af. Netto gezien over de hele sinus is de energie balans nul, maar registreert de slimme meter dit ook zo? Of ziet hij een gedeelte teruglevering en een ander gedeelte levering? Weet iemand hier het antwoord op? Ik heb al lopen zoek op het internet maar tot nu toe heb ik niks gevonden./
Ik heb een EDDI van myenergy destijds aangeschaft die mijn teveel opgewekte stroom aan een 120 liter horizontale boiler aflevert. Die doet wat jij voor ogen hebt , en daar is wel het een en ander over te vinden. Als dit systeem werkt dan zie je ook dat de slimme meter netjes het afgenomen vermogen registreert .

https://youtu.be/lVm0VUgmFfA?si=-4LiEVLgbIuutW2-

Nu heb ik geen idee of dit exact je vraag beantwoord maar ik dacht kan geen kwaad te reageren.

https://www.myenergi.com/nl/eddi-energie-omleider/

• brrrrr
Dank allemaal voor de info. Fantastisch. Op het moment dat de 15 liter Daalderop in de winter een hogere ingangstemperatuur nodig heeft sluit ik de boiler van 80 liter aan op de kleine boiler met een terugslagklep in de toevoer naar de 15 literboiler. De 80 liter boiler sluit ik via een tijdklok op de 230 V met de tijden waarop de zon schijnt. Van 11.00 tot 16.00 u. bij ons. Groet, en nogmaals bedankt voor alle info. Super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:10
brrrrr schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:35:
Dank allemaal voor de info. Fantastisch. Op het moment dat de 15 liter Daalderop in de winter een hogere ingangstemperatuur nodig heeft sluit ik de boiler van 80 liter aan op de kleine boiler met een terugslagklep in de toevoer naar de 15 literboiler. De 80 liter boiler sluit ik via een tijdklok op de 230 V met de tijden waarop de zon schijnt. Van 11.00 tot 16.00 u. bij ons. Groet, en nogmaals bedankt voor alle info. Super.
mijn ervaring is dat een tijdklok, eigenlijk niet perfect is, maar wel een heel hoog getal percentage aardig richting goed genoeg gaat.
met bewolking heb ik aardig genoeg voor een simpel verwarming elementje.
en ja een klein element doet een grote boiler ook verwarmen.

maar pas wel een beetje op.
ik wil wel gewoon 65 graden water in mijn keuken hebben, gewoon als je een stukje kip snijd dan wil je de plank en mes wel even goed schoon maken tegen salmonella.

en eigenlijk wil je de boiler 1x per 2 weken minstens 8 uur op 55 graden hebben (of een 65graden voor +/- 15min).
gewoon om legionella aangroei tegen te gaan.

meeste gezonde mensen kunnen een besmetting goed overleven, maar dat geld niet voor iedereen.
dus pas wel even op als je gaat experimenteren, let wel even op dat je de veilige waardes haalt.
Proton_ schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:59:
@brrrrr eerder in dit topic genoemd:
Ohmpilot
https://www.fronius.com/n...ohmpilot/fronius-ohmpilot
Aton power to heat
https://www.econo.nl/aton-power-to-heat-pv-boiler-oplossing
Solar controller
https://warmteshop.eu/pro...or-elektrische-boiler-dat

@migjes geen ervaring, want met een warmtepomp, warmtepompboiler en elektrische auto moet de terugleververgoeding wel heel dramatisch zijn voordat cop1 verwarmen interessant wordt.
Het huis met de Fronius set hebben mijn ouders al een paar jaar terug verkocht.
jep COP1 is het hem zeker niet, maar ook niet de grootste ramp als hert gebruik maar niet te groot is.
ik dacht dat jij een ohm pilot had of hebt gehad.

ik loop elke keer een beetje vast met de handleiding en dan het gebrek aan kennis over de systemen.
komt best veel bij kijken als je naar hybride/backup of andere accu systemen wil.
dus tot nu toe kijk ik naar de fronius gen24 primo (1 fase).
dan is het al oppassen gebruik maar 1 ohm pilot, een 2de en een aantal accu systemen vallen dan weer weg.
(de RS485 zit snel vol zag ik al)
dan heb je al een zij het wat langzaam maar wel werkend hybride systeem.
had eigenlijk gehoopt dat de PVpoint bruikbaar zou zijn om b.v. alleen de huiskamer groep van stroom te voor zien, maar helaas dat ziet er toch naar uit dat het dat niet kan doen. (jammer, next)
dan lees ik ook:
Fronius Primo GEN24 4,6kW max AC vermogen 4600W, oke so far so good.
maximale afzekering C63A, oke snap ik ook wel.
aanbevolen afzekering C40A, wow dat is heftig, kan dit niet op een B20A? dat moet toch voldoende zijn voor maar 4600VA?
(heb nu 3x4mm kabel naar de zolder liggen +/-12 meter, en wou eigenlijk toch niet hoger gaan afzekeren als 20A om eerlijk te zijn.)
max grens van 520V (ja de datasheet zegt 600Voc en 530Vmpp, maar accu laden stopt bij 520V VOC Vmpp?? geen idee.)

ach ja, het zijn maar wat zaken, maart je verdwaald snel in de handleiding.
heb jij nog zaken waar je op zou letten voor een hybride systeem (met warmwaterboiler)?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@migjes niet echt, en is ook offtopic hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-11-2024
Ik ben dit product op internet tegengekomen en volgens mij is deze hier nog niet genoemd
https://www.solyxenergy.nl/

het wordt een wateraccu genoemd , met dezelfde toepassing zoals hier in het forum, het opslaan van overtollige zonnestroom in dit geval opslag als warm water

• alex.b
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-06-2024
Mooie topic! Zocht hier al lang maar. Overtollige Solar energie in een elektrische boiler als ondersteuning van een CV installatie voor warm tapwater gebruiken. Het gelezen te hebben lijken mij de apparaten waarbij je een sensor om de leidingen in de meterkast plaatst en een slim stopcontact bij de boiler het meest makkelijke zonder de groepenkast te hoeven openen. Zoals bijvoorbeeld de DAT controller. Maar die systemen kosten toch al snel 600 euro. In ieder geval wel goedkoper dan de ruim 1000 euro oplossing van SolarEdge (mijn Solar systeem). Nou heb ik wat kaku spul nog liggen en daar zit een kaku stopcontact en een kaku schemerschakelaar tussen (en ik heb de ICS-2000). Heeft iemand op dit forum soms een iets intelligentere schakeling gemaakt dan alleen een boiler met tijdschakelaar door de kaku schemerschakelaar ook te gebruiken? Ben benieuwd hoe dan een beetje stabiele intelligentie te “programmeren in kaku” is. Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brrrrr
Dag Allemaal, Eerder had ik vertelt dat ik een boiler van 15 liter heb waarmee ik douche. Geeft met goede thermostaatkraan 45 liter van 37 graden, uiteraard met douchekop waar een ringentje inzit die 5 liter water per minuut geeft. 9 minuten douche is best goed te doen. Omdat ik bang ben dat het in de winter toch korter wordt heb ik mijn 80 liter boiler even laten hangen. Deze sluit ik aan op de 15 liter boiler met een keerklep. De 80 liter boiler verwarm ik tot 20 graden op de zon. 20 Graden i.v.m. salmonella. Zeker in de winter. De rest van de warmte komt van de 15 liter boiler. Ik wilde eerst een klokje erop zetten maar heb uiteindelijk een schakeling bedacht die werkt op een klein zonnepaneeltje. Dat paneeltje zet ik onder mijn grote zonnepanelen. De foto geeft zonnepaneel, (hobby)regelaar en tenslotte het SSR relais. Met de USB poort van de regelaar stuur ik de SSR. De regelaar zelf gebruik ik niet om een batterij op te laden. Deze functie laat ik buiten gebruik. Kosten rond de € 60,-Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pf7gluHyL6nmCf4Z1QVsf16i8Jc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5NvTpTUIWJZObZT0jDfv86qC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door brrrrr op 03-09-2023 15:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• naftebakje
Zolang je geen rauwe kip in de boiler legt zal er geen salmonella komen hoor. Legionella moet je wel wat rekening mee houden, je hebt relatief weinig warmwaterverbruik, maar laat je ook niet gekmaken.

Overweeg nog eens goed of je niet beter gewoon checkt of je boven de 55°C bent geraakt. Je zou idealiter een dubbele thermostaat willen, ben je in de laatste X dagen boven 55°C geraakt in de boiler dan is het geen probleem om zo hoog niet te geraken (bij bewolkte dagen bijvoorbeeld).
Of je doet gewoon om de X dagen een legionellarun (weer op voorwaarde dat je niet al met stoken op zonne-overschot niet warm genoeg was geraakt).

Vermijdende oplossing is om een hygiëneboiler te gebruiken (iets duurder), of een warmtewisselaar met pomp (vooral als je heel grote opslag hebt wordt dit nuttig).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brrrrr
Voorlopig heb ik meer verbruik dan ik opwek dus zal de boiler 20 graden op opwarmen blijven als dat nodig blijkt. Nu salderen nog aantrekkelijk is voor mij blijft de grote boiler uit, alleen om te testen een paar dagen aan. Tegen de koude periode gaat ie aan, indien nodig, als douchetijd korter blijkt te worden. Om elke maand een legionellatrack, zoals je dat noemt, te doen vind ik niet handig. Een nieuwe boiler voor dit doel is niet de bedoeling. De kosten haal ik er (voorlopig) nooit uit. Toch bedankt dat je deze mogelijkheden aangeeft. Ik zocht naar mogelijkheden om een al hangende boiler een tweede leven te geven, voor niet te duur. Dat is gelukt. Als salderen stopt en mensen in de gaten krijgen dat een 80 liter boiler ongeveer 100 kW per maand verbruikt, die van mij in ieder geval, dan is een close-in om te douche een oplossing. Bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clip87
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-04 15:04
Is het mogelijk om een domme elektrische boiler in serie te schakelen met een warmtepompboiler ? (de uitvoer van de domme boiler gebruiken als aanvoer voor de warmtepompboiler) De domme boiler zou ik dan schakelen via een slim stopcontact dat aangestuurd wordt door mijn SMA home manager bij overschot zonnestroom. Doel is om de domme boiler als batterij te gebruiken maar heb geen idee wat het effect is op de warmtepompboiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:13

Wuursj

want worst is al bezet

@clip87 Heb je al een warmtepompboiler? Er zijn namelijk ook warmtepompboiler die een element hebben ingebouwd. Bij de mijne is die vrij simpel los te gooien van het 'moederbord' en zelf aan de sturen via een slim stopcontact.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clip87
@Wuursj ja ik heb een warmtepompboiler die ingeregeld is op 55⁰, bij overschot zonnestroom gaat ie naar 60⁰ en bij nog meer overschot schakelt ie een 1200 Watt weerstand in. Ik wil gewoon niet betalen om stroom terug te leveren en zelfverbruik opvoeren. 1200 Watt weerstand is eigenlijk te weinig, ideaal zou een variabele weerstand zijn van 3 kW bv My-pv elwa 2 of meerdere weerstanden van 1 kW. Ik. Mijn warmtepompboiler is 200 liter en te krap voor meer dan 3 personen en regendouches vooral in de donkere dagen wanneer ik dus maar aan 55⁰ kom. Ik kan de basistemperatuur wel op 60⁰ zetten tijdens de donkere dagen maar dat moet ik dan in feite ook weer afstemmen op aantal personen aanwezig; kinderen zijn huis uit maar komen regelmatig logeren. Niet eenvoudig tenzij botweg een 300 liter of groter warmtepompboiler te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJed
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-04 18:19
Ik ben ook van plan een deel van de overproductie te gebruiken om een boiler te verwarmen.
Ik wil mbv een Kemo M240, aangesloten op een pwm van de raspberry pi 4 een boiler analoog verwarmen, met een script en de p1 meter.
We hebben stadsverwarming, die ik voorlopig wil blijven gebruiken, mede vanwege de WAF. Dus een 3weg klep moet de waterdoorvoor schakelen tussen de output van de boiler en de stadsverwarming. Hiervoor wil een 3-weg klep van bijvoorbeeld us solid gebruiken. 220V erop met een zigbee socket schakelt de toevoer vanaf de boiler. Zonder 220 keert de klep terug naar de toevoer van de stadsverwarming.
Nu moet ik nog een boiler uitzoeken, en wat sensoren om de watertemperatuur van de boiler te meten. De boiler moet dus met een vermogensregelaar aan te sturen zijn. Van boilers heb ik nog niet zoveel verstand, dus graag advies waar ik op moet letten. Ik denk tussen de 100 en 150 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsch2
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 30-04 10:33
Ik ben hier ook mee bezig. Technisch is het allemaal niet zo ingewikkeld. Electrische boiler voorgeschakeld aan de CV ketel, dus koud water >boiler in, en boiler uit > CV in. Is het boiler water warm springt de CV niet aan, komt het boilerwater onder de 60 graden warmt de CV ketel na.

Aansturing gaat via homewizard, maar nog niet helemaal zoals ik wil. P1 meter ziet de teruglevering van mijn PV systeem, boiler wordt geschakeld met een energy socket. Technisch werkt het.

Wat ik wil is de boiler inschakelen als ik meer terug lever aan het net dan de boiler trekt, maar dat in de uren dat de stroomprijs het laagst is ofwel landelijk het stroom overschot maximaal. Homewizard kan schakelen op stroomprijs en op stroomgebruik, maar het lijkt er op dat als je regelingen gaat combineren, het én én wordt. Boiler gaat op een zonnige dag aan om 7 uur 's ochtends, want opbrengst boven de 2kW, en in de nacht omdat dan toevallig de stroomprijs laag is.
Is er iemand die hier een slimme truuk voor weet ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
Heel basic: twee stopcontacten op elkaar, ene die op goedkope stroom inschakelt, andere op terugleveren ==> enkel als beiden aan zijn gaat de boiler aan :+
Dat moet toch gewoon in software ook kunnen, AND in plaats van OR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsch2
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 30-04 10:33
Je hebt helemaal gelijk, zo eenvoudig kan het zijn :-)
Maar dat zou toch ook in de software een eitje moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Denk dat je dit het beste in het homewizard topic kunt vragen

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clip87
naftebakje schreef op maandag 17 juni 2024 @ 15:39:
Heel basic: twee stopcontacten op elkaar, ene die op goedkope stroom inschakelt, andere op terugleveren ==> enkel als beiden aan zijn gaat de boiler aan :+
Dat moet toch gewoon in software ook kunnen, AND in plaats van OR.
Hmmm... welke stekker ga je eerst steken ? Goedkoop tarief komt niet altijd overeen met momenten dat er veel zon is en vice versa. Je gaat eerst proberen eigen zonnestroom te gebruiken en dan pas goedkope stroom kopen. In de donkere maanden ben je haast altijd aangewezen op goedkope stroom bij gebrek aan eigen stroom. Homewizard heeft sinds kort ook de mogelijkheid om stekker te activeren bij laagste prijs. Niet oninteressant. Oplossing is volgens mij een dubbelpolig relais in combinatie met 2 slimme stekkers die resp activeren op zonnestroom en goedkoopste tarief. https://www.homewizard.com/nl/blog/energy-socket-tips/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatz_M
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 29-01 20:50
Hallo,

Ik had op mijn oude boiler met alleen een thermische contact en domme weerstand een pwm sturing zitten van MyPv Ac thor en dit werkte perfect in combinatie met Home assistant aangestuurd via Hybride omvormer (Modbus Tcp communicatie) .... Nu is dit vat plots stuk gegaan door slijtage/kalk (Gat onstaan in vat bovenaan gelukkig en wanneer we thuis waren...) Nu is er een nieuw vat geplaatst van het merk Atlantic met een elektronische thermostaat (Zie onderstaande foto's).
Voorlopig heb ik de sturing nog niet aangesloten omdat deze waarschijnlijk de elektronische thermostaat + anode zal stuk maken wegens de pwm sturing. Het kleine transfotje op de print zal hier waarschijnlijk stuk van gaan er zit daarnaast ook nog een Lithium batterij voor de anode functie erop dus helaas. (Zie printplaat) .

Ik heb een paar oplossingen bedacht om dit op te lossen .
1.Door gewoon het stopcontact aan te sluiten op de Ac Thor en zien wat er gebeurd met de print :? :X :|

2.Door de elektronische thermostaat te verwijderen/overbruggen door middel van weerstand rechtstreeks aan te sluiten en doormiddel van de temperatuur sensor van Ac thor in te bouwen en een maximum temperatuur in te stellen op Ac thor maar vind dit niet veilig genoeg naar mijn mening. (Nu is dit ook Elektronische...)

3. Door zelf een thermische veiligheid terug in te bouwen en de elektrische weerstand rechtstreeks aan te sluiten op Ac thor + Temperatuur sensor van Ac Thor. (2 veiligheden mechanische en elektronische zoals oude boiler).

4. Door de weerstand aan te kopen van Mypv waar er een extra Bimetaal op zit + Temperatuur sensor. (Zie Link hieronder.)
https://www.gpceurope.com...v-verwarmingselement-3kw/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3nS56JQUX7lan7Ih4jXSJ4XcU8c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bgp8Q5MvZQGVhi8s3VRuAPFH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hgMw-wyaxuNVk-ZsutiCEA1Xeo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VRJHW2BJqhcv5Qy0iZJayihc.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.gpceurope.com...r-6kw-temperatuur-sensor/

Wat is jullie mening hierover ?
Alvast bedankt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghoogen
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 19-04 18:56
Wellicht is dit wat
https://a.aliexpress.com/_ExoP0kZ

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Leuk topic!
De oplossing van @Fiero met een 650 watt boiler vind ik wel interessant.

Je kan natuurlijk ook altijd in een WPB investeren met een COP van +- 2,9 waarbij dat je in de periodes met weinig of geen zonnestroom nog altijd efficiënt SWW kunt maken.

Wat ik me afvraag om de beste optie te bepalen: in hoeveel procent van de tijd per jaar (of dagen per jaar?) heb je voldoende uren zonnestroom opwek per dag, zeg langere periodes van 800 watt over om voldoende SWW te produceren?

Ik begrijp dat dit erg afhangt van je PV installatie (O/W, Z, hellingsgraad), aantal zonnepanelen, wp per paneel, hoeveelheid zoninstraal per jaar, type omvormer, je locatie, ... en de cijfers dus sterk kunnen wisselen.

[ Voor 10% gewijzigd door sloth op 05-09-2024 13:24 ]

• naftebakje
sloth schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:20:
...Wat ik me afvraag om de beste optie te bepalen: in hoeveel procent van de tijd per jaar (of dagen per jaar?) heb je voldoende uren zonnestroom opwek per dag om voldoende SWW te hebben?

Ik begrijp dat dit erg afhangt van je PV installatie (O/W, Z, hellingsgraad), aantal zonnepanelen, omvormer, locatie, ... en de cijfers dus sterk kunnen wisselen.
Het gemiddelde zelfverbruik van zonnepanelen ligt rond de 30%, dus 70% beschikbaar voor je boiler.
Mijn schoonvader raakt niet zonder warm water, en warmt enkel op met teruggekeerde stroom (klassieke electrische boilers).

Al lijkt het me wel dat je uit principe beter een WPB aanschaft, als je een nieuwe nodig hebt, je moet nu ook weer geen energie verspillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiero
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-04 14:12
Leuk topic!

Je kan natuurlijk ook altijd in een WPB investeren met een COP van +- 2,9 waarbij dat je in de periodes met weinig of geen zonnestroom nog altijd efficiënt SWW kunt maken.

Wat ik me afvraag om de beste optie te bepalen: in hoeveel procent van de tijd per jaar (of dagen per jaar?) heb je voldoende uren zonnestroom opwek per dag om warm SWW te hebben?

Ik begrijp dat dit erg afhangt van je PV installatie (O/W of Z), aantal zonnepanelen, omvormer, locatie, ... en de cijfers dus kunnen wisselen.
Dit is inderdaad van meerdere factoren afhankelijk; opbrengst van de panelen en hoeveelheid gebruik van warm water. Ik kan lastig voor je achterhalen hoeveel procent ik op jaarbasis ik voldoende zonuren heb omdat ik alles geautomatiseerd heb. HA kijkt naar de verwachte opbrengst van morgen en gaat op basis daarvan bepalen of hij tijdens daltarief 's nachts gaat bij verwarmen.
Mits we niet met z'n vieren iedere dag de boilers leeg douchen, kan ik van april tot november het vrij redelijk verwarmen op zonne-energie.

Een compleet lege boiler verwarmen kost z'n 5,5 Kwh. Wil je dus twee boilers volledig op kunnen warmen dan reken ik op 12 Kwh. Dit is dan ook het minimum wat ik aan opbrengst verwacht voor de volgende dag. Mocht dat bijvoorbeeld 10 kwh zijn, dan maak ik 's nachts gebruik van de daluren.
Feit is alleen dat de boiler eigenlijk nooit helemaal leeg zijn en ik dus met minder ook af zou kunnen aan minimale opbrengst de volgende dag. Dit ben ik nog steeds een beetje aan het tweaken aangezien ik mijn huisgenoten niet onder een koude douche wil zetten omdat ik een instelling vekeerd zou hebben gedaan.

Misschien dat ik verder in dit proces een duidelijker beeld kan schetsen en eens wat data uit HA kan halen om hier neer te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Leuk topic!

Wat ik me afvraag om de beste optie te bepalen: in hoeveel procent van de tijd per jaar (of dagen per jaar?) heb je voldoende uren zonnestroom opwek per dag, zeg langere periodes van 800 watt over om voldoende SWW te produceren?

Ik begrijp dat dit erg afhangt van je PV installatie (O/W, Z, hellingsgraad), aantal zonnepanelen, wp per paneel, hoeveelheid zoninstraal per jaar, type omvormer, je locatie, ... en de cijfers dus sterk kunnen wisselen.
4800 WattPiek zonnepanelen, 1000W boiler (80 liter), gaat automatisch aan bij teruglevering van meer dan 1300 W en weer uit als er er stroom wordt afgenomen.
Grofweg verbruiken wij vanaf half maart tot in oktober geen gas voor sanitair warm water. Gasketel zit achter de boiler aangesloten als “naverwarmer”.

Schakeling van boiler gaat via home assistant icm een P1 kabel en een Zigbee tussenstekker.

[ Voor 3% gewijzigd door fenrir op 05-09-2024 18:01 ]

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:46
Ah, leuk dat dit topic weer naar boven komt!

Heb hier aardig wat studie uurtjes op gemaakt, met het uitpluizen van historische opbrengst van de panelen en het aantal kWh dat we per dag teruggeleverd hebben.

Situatie;
6400kWh jaaropbrengst van de zonnepanelen op oost-west
4400kWh teruglevering (afgelopen 12mnd, wordt minder ivm net geplaatste warmtepomp)
4kWh verbruik per dag met de 11kWh doorstroomverwarmer die de afgelopen maanden SWW verzorgde.

Plan is om een 120L boiler en DWTW te plaatsen. Een warmtepompboiler of boilervat krijg ik hier lastig geplaatst.

Behouden inschatting uit m'n huiswerk is dat ik 40% van de boiler zijn jaarverbruik bij de energieleverancier zal halen. De rest komt rechtstreeks van het dak. in ons geval is dat zo'n 500kwh bij de energieleverancier. Een stuk beter dan de 200M³ gas die we hiervoor deden! (en uiteraard geen vastrecht kosten + CV aanschaf en onderhoud).

Met de huidige terugleververgoedingen betalen de energiemaatschappijen vaak nog maar een paar cent voor de kWh die je teruglevert. Zelf gebruiken lijkt me dan geen gekke oplossing, zeker als je over een paar jaar de energiebelasting ook niet meer mag salderen.

[ Voor 14% gewijzigd door -JB- op 05-09-2024 22:26 ]

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beatz_M
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 29-01 20:50
Hallo,

Ondertussen heb ik dan toch zelf de weerstanden aangepast (afgekoppeld van de printplaat en via een contactor naar het toestel Mypv Ac thor laten werken rechtstreeks . Contactor is aan en uit gestuurd via de officiele boiler sturing die de contactor uit laat gaan wanneer boiler op temperatuur is. De Ac thor lees ik uit met home assistant via Modbustcp die ook met modbustcp communiceert naar mijn omvomer van Goodwe.
Als backup stuur ik met een automatisering via home assistant snachts de boiler als hij nog steeds te koud heeft na een aantal uren doormiddel van een Shelly 1 Mini (Sluit contact op de ac thor om op maximum wattage te gaan tot hij de temperatuur bereikt dat ik ingesteld heb via een automatisering.).
De temperatuur word ook uitgelezen door Ac thor. (Boiler 200L)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gvAyBr_OlDYS1LMOzTtDCynrwys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gwJJEmoQU9KOlMDJglJ4ZKZu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Beatz_M op 03-11-2024 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 02-05 22:33
naftebakje schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:31:
Om dat grote warmteverlies te vermijden kan je gewoon aan-uit schakelen ipv dimmen; met een boiler van 2000W kan je door 1 seconde aan en 3 seconden uit naar 500W gaan. Voor lange levensduur kan je een SSR toevoegen.
De slimme meter stuurt kwartierwaarden door, dus zolang je binnen het kwartier op nul uitkomt wordt er nul doorgestuurd.
Dat is niet correct.
De digitale meter meet continu afname en injectie.
De kwartierwaarden zijn voor het aanrekenen van het piekvermogen, niet voor het berekenen van het normale verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonberg1968
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 15-04 19:31
Ik wil de boiler gaan aansturen met een pwm signaal rechtstreeks naar een solid state relais. Op een frequentie van 100 hz of iets in die richting.

Zal dit gaan werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:49

Pixelmagic

Ubergeek

Tonberg1968 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:12:
Ik wil de boiler gaan aansturen met een pwm signaal rechtstreeks naar een solid state relais. Op een frequentie van 100 hz of iets in die richting.

Zal dit gaan werken?
Ja, heb ik gedaan, staat ergens hier op GoT, was verre van ideaal, veel warmte ontwikkeling (ook buiten de boiler). Heb uiteindelijk een andere boiler gekocht met 2x 800W elementen die ik los kan schakelen. Praktijk is dat ik 1 element aanstuur met een Shelly, gebaseerd op meer dan 900W terug leveren en stoppen bij 200W gebruik. Werkt perfect.

Edit: dit was het wat ik eerst had: Pixelmagic in "Warmwater boiler aansturen bij zonnepanelen"

[ Voor 9% gewijzigd door Pixelmagic op 31-03-2025 21:40 ]

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Tonberg1968 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:12:

Zal dit gaan werken?
Een goed solid state relais zal enkel op nuldoorgang schakelen, dus 100 keer per seconde inschakelen als ie "aan" gestuurd wordt. Als ie dat niet doet, krijg je flinke stroompieken en vééél meer verlies in de solid state relais.
Je aansturing zou eigenlijk synchroon aan de netfrequentie moeten lopen, steeds beslissen om een halve sinus wel of niet door te laten; zo kan je redelijk efficiënt gaan regelen voor hogere vermogens. Maar als je de sturing vb 8-bits maakt, en netjes 2.55 seconden periode neemt, dan ga je voor elk "dimstapje" een extra halve sinus meenemen, dan valt je afwijking best mee.

[ Voor 10% gewijzigd door naftebakje op 01-04-2025 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielvd
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02-05 16:28
naftebakje schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:21:
[...]
Een goed solid state relais zal enkel op nuldoorgang schakelen, dus 100 keer per seconde inschakelen als ie "aan" gestuurd wordt. Als ie dat niet doet, krijg je flinke stroompieken en vééél meer verlies in de solid state relais.
Je aansturing zou eigenlijk synchroon aan de netfrequentie moeten lopen, steeds beslissen om een halve sinus wel of niet door te laten; zo kan je redelijk efficiënt gaan regelen voor hogere vermogens. Maar als je de sturing vb 8-bits maakt, en netjes 2.55 seconden periode neemt, dan ga je voor elk "dimstapje" een extra halve sinus meenemen, dan valt je afwijking best mee.
Ik kende dit verschil niet. Goed om te weten. Ik heb de volgende vragen:
- Werkt dit zero cross detection zowel bij het aanzetten en het uit zetten?
- Voor mij is het belangrijk dat ik de boiler zo aanstuur zodat het overschot van zonnepanelen wordt gebruikt. Als ik een frequentie van 50hz gebruik voor de PWM, zie de meter dan een kleinere stroom lopen of ziet ie dan de individuele pieken? Ik weet niet met wat voor frequentie de meter sampled.
- Als je met zo'n lage frequentie gaat schakelen, krijg ik dan storingen in mijn huis bij andere electrische apparatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@gielvd De SSR die ik heb liggen schakelen bij zero-crossing aan. Tot de volgende nul-doorgang.
De digitale meters kunnen in de war worden gebracht, sommige types althans, door uit-fase stroom-pieken.
Dat hangt samen met hun sample frequentie. Maar die is hoger dan 100Hz, en een halve-sinus stroom wordt voor zover ik weet gewoon goed gemeten, maar wel in de weergave op het scherm uitgemiddeld.
Zo een lage frequentie heeft weinig, niet geen, kans om te storen.
Veel hogere schakel frequenties maken veel meer kans om te storen als ze niet goed gefilterd zijn.

Je kunt ook dimmer achtige schakelingen gebruiken, met kans op teveel of te weinig meten.
Als er geen goed ontstoorfilter in zit.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbbs1024
Ik heb een schakeling gemaakt met een proportional Solid State Relais, met een 0-10V ingang, die aangestuurd wordt door een Shelly 0-10V GEN3 dimmer.
Als je al Home Assistant en de Homewizard P1 meter hebt, kost dit je ongeveer 32 euro.
Home Assistant leest dan de digitale meter uit, en kijkt via de Shelly dimmer ook naar het vermogen dat de boiler opneemt, en stuurt aan de hand daarvan, de Shelly dimmer, zodat de boiler enkel warmt als er injectie naar het net is, zodat je sanitair water enkel op zonne energie verwarmd wordt, ook al is er weinig zon, zal de SSR de zaak zo regelen, dat er bij de minste injectie verwarmd wordt.
Ik heb er wel een offset van 100W ingezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielvd
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02-05 16:28
mbbs1024 schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:36:
Ik heb een schakeling gemaakt met een proportional Solid State Relais, met een 0-10V ingang, die aangestuurd wordt door een Shelly 0-10V GEN3 dimmer.
Als je al Home Assistant en de Homewizard P1 meter hebt, kost dit je ongeveer 32 euro.
Home Assistant leest dan de digitale meter uit, en kijkt via de Shelly dimmer ook naar het vermogen dat de boiler opneemt, en stuurt aan de hand daarvan, de Shelly dimmer, zodat de boiler enkel warmt als er injectie naar het net is, zodat je sanitair water enkel op zonne energie verwarmd wordt, ook al is er weinig zon, zal de SSR de zaak zo regelen, dat er bij de minste injectie verwarmd wordt.
Ik heb er wel een offset van 100W ingezet.
Welk type Solid State relais heb je? Wat is het vermogen van je boiler. Heb je hiervoor koelvinnen nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbbs1024
Mijn boiler neemt een vermogen op van 1600 W, ongeveer 7A, en ik heb een PSSR van 40A genomen, een ruime marge dus, en die al op een koelvin gemonteerd is door de fabrikant, en de 40A versie heeft een ruimer bemeten koelvin.
https://nl.aliexpress.com...8tPV&gatewayAdapt=glo2nld

Ik heb het eerst een paar weken laten proefdraaien in de woonkamer, terwijl ik thuis was, met een elektrisch vuurtje van 2200W, om te kijken of er geen dingen te warm werden, en dat is prima verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InsanelyHack
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-05 09:20
Een heel interessante discussie. Ik ben zelf ook bezig met het optimaliseren van de aansturing van mijn boiler (Itho Daalderop 50L Mono). Ik heb al een thuisbatterij in combinatie met een Victron-inverter, en die biedt via AC-Out de mogelijkheid om een uitgang alleen te bekrachtigen op basis van de State of Charge (SoC).

Het idee is: de batterij krijgt altijd prioriteit om op te laden, en zodra die een bepaalde SoC-waarde bereikt heeft (bijvoorbeeld 90%), mag het resterende overschot richting de boiler gestuurd worden. De Victron zorgt er dan automatisch voor dat er geen stroom uit het net wordt gehaald, al kost het soms wel iets van acculading (hoe noem je dat, "overshoot"?). Dat verlies wordt weer automatisch gecompenseerd door nieuw PV-overschot als er dat is.

Op zich is dit een mooie manier om overschot slim en veilig in de boiler te dumpen. Maar dat hoeft niet per se via Victron — je kunt diezelfde SoC-informatie ook prima in Home Assistant uitlezen, en daar nog veel meer condities aan koppelen zoals tijd, seizoen, tarief etc.

De Victron doet sowieso z’n best om netinjectie te vermijden. Ik heb echter nog een aanvullende wens voor de toekomst: ik wil mijn vaste contract omzetten naar een dynamisch energiecontract, zodat ik ook in de wintermaanden tijdens lage tarieven de boiler efficiënt elektrisch kan opwarmen.

De vraag is alleen of dat ook echt loont. Ik heb ongeveer 4,7 kWh nodig om de boiler van 10 naar 85 graden op te warmen, wat me nu op gas circa €0,75 kost. Met de energiebelasting (12,2 cent per kWh) en btw + leveranciersopslag, zit je bij een dynamisch contract al snel boven dat bedrag — tenzij je precies weet te schakelen op momenten met negatieve of extreem lage tarieven.

Ik kan helaas niet volledig van het gas af vanwege mijn vloerverwarming, maar wil wel mijn warm tapwaterverbruik zoveel mogelijk elektrificeren.

Hebben jullie nog ideeën of efficiënte methoden om (geautomatiseerd) overschot en goedkope stroom richting de boiler te sturen, zonder dat de batterij daarbij onnodig belast wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlimStorm
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 30-04 22:18
mbbs1024 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 20:51:
Mijn boiler neemt een vermogen op van 1600 W, ongeveer 7A, en ik heb een PSSR van 40A genomen, een ruime marge dus, en die al op een koelvin gemonteerd is door de fabrikant, en de 40A versie heeft een ruimer bemeten koelvin.
https://nl.aliexpress.com...8tPV&gatewayAdapt=glo2nld

Ik heb het eerst een paar weken laten proefdraaien in de woonkamer, terwijl ik thuis was, met een elektrisch vuurtje van 2200W, om te kijken of er geen dingen te warm werden, en dat is prima verlopen.
Nou ben redelijk goed in het automatiseren met Home Assistant, maar helaas is electra niet mijn sterkste kant. Heb zelf een 150L boiler die traploos te schakelen is tot 3000 Watt. Ik begrijp wat de individuele componenten doen. Vanuit de meterkast komt een 3x2,5mm kabel en dan jou opstelling en van daaruit weer een 3x2,5mm naar de boiler. Kun je wellicht een tekening maken, zodat het voor mede- tweakers makkelijker wordt op dit na te bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbbs1024
Bij mij is het net omgekeerd, ik ben elektrotechnisch ingenieur, voor de automation had ik wel wat hulp nodig van Mistral, dat is het EU equivalent van het Amerikaanse chatgpt.
Met Trump in de VS ben ik zoveel mogelijk Amerikaanse produkten aan het vermijden.

Voor je veiligheid, zet je de zekering af van het circuit waar de boiler op aangesloten is (electrocutiegevaar).

Vanuit je meterkast komen er 3 draden naar je boiler, de aarding (geelgroen), de fasedraad waar 230V wisselspanning op zit (bruin of rood), en de neutrale geleider (blauw).
De aarding en de neutrale geleider blijven rechtstreeks op je boiler aangesloten.

De fasedraad sluit je aan op de L ingang van de Shelly dimmer, vervolgens gaat de stroom door het intern meetcircuit en een relais naar de O uitgang van de dimmer.
vandaar ga je naar een van de 230V aansluitingen van de SSR, en de andere 230V aansluiting van de SSR gaat naar de boiler, op de plaats waar je fasedraad aangesloten was.
De neutrale geleider moet je ook verbinden met de N aansluiting van je Shelly dimmer.

Vervolgens verbind je de 0-10V uitgangen van de Shelly dimmer, met de 0-10V ingang van de SSR, zorg dat je de polariteit respecteert, + aan + en - aan - , anders werkt het niet en beschadig je mogelijk dingen.

Controleer of alles correct en deugdelijk aangesloten is, vooraleer je de zekering terug aan zet.

Dan kan je eerst eens met de Shelly app kijken of het werkt als je de dimmer aanzet, en het vermogen regelt.
In de app kan je zien hoeveel stroom of vermogen de boiler afneemt.
Als dat ok is, kan je de zaak met HA gaan sturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-bmx3utT4EbJmlajWxS_M0ytac=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JSJzuNo0bJeoDrP9hn1qwzll.png?f=user_large
Pagina: 1 2 Laatste