brrrrr schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:35:
Dank allemaal voor de info. Fantastisch. Op het moment dat de 15 liter Daalderop in de winter een hogere ingangstemperatuur nodig heeft sluit ik de boiler van 80 liter aan op de kleine boiler met een terugslagklep in de toevoer naar de 15 literboiler. De 80 liter boiler sluit ik via een tijdklok op de 230 V met de tijden waarop de zon schijnt. Van 11.00 tot 16.00 u. bij ons. Groet, en nogmaals bedankt voor alle info. Super.
mijn ervaring is dat een tijdklok, eigenlijk niet perfect is, maar wel een heel hoog getal percentage aardig richting goed genoeg gaat.
met bewolking heb ik aardig genoeg voor een simpel verwarming elementje.
en ja een klein element doet een grote boiler ook verwarmen.
maar pas wel een beetje op.
ik wil wel gewoon 65 graden water in mijn keuken hebben, gewoon als je een stukje kip snijd dan wil je de plank en mes wel even goed schoon maken tegen salmonella.
en eigenlijk wil je de boiler 1x per 2 weken minstens 8 uur op 55 graden hebben (of een 65graden voor +/- 15min).
gewoon om legionella aangroei tegen te gaan.
meeste gezonde mensen kunnen een besmetting goed overleven, maar dat geld niet voor iedereen.
dus pas wel even op als je gaat experimenteren, let wel even op dat je de veilige waardes haalt.
jep COP1 is het hem zeker niet, maar ook niet de grootste ramp als hert gebruik maar niet te groot is.
ik dacht dat jij een ohm pilot had of hebt gehad.
ik loop elke keer een beetje vast met de handleiding en dan het gebrek aan kennis over de systemen.
komt best veel bij kijken als je naar hybride/backup of andere accu systemen wil.
dus tot nu toe kijk ik naar de fronius gen24 primo (1 fase).
dan is het al oppassen gebruik maar 1 ohm pilot, een 2de en een aantal accu systemen vallen dan weer weg.
(de RS485 zit snel vol zag ik al)
dan heb je al een zij het wat langzaam maar wel werkend hybride systeem.
had eigenlijk gehoopt dat de PVpoint bruikbaar zou zijn om b.v. alleen de huiskamer groep van stroom te voor zien, maar helaas dat ziet er toch naar uit dat het dat niet kan doen. (jammer, next)
dan lees ik ook:
Fronius Primo GEN24 4,6kW max AC vermogen 4600W, oke so far so good.
maximale afzekering C63A, oke snap ik ook wel.
aanbevolen afzekering C40A, wow dat is heftig, kan dit niet op een B20A? dat moet toch voldoende zijn voor maar 4600VA?
(heb nu 3x4mm kabel naar de zolder liggen +/-12 meter, en wou eigenlijk toch niet hoger gaan afzekeren als 20A om eerlijk te zijn.)
max grens van 520V (ja de datasheet zegt 600Voc en 530Vmpp, maar accu laden stopt bij 520V VOC Vmpp?? geen idee.)
ach ja, het zijn maar wat zaken, maart je verdwaald snel in de handleiding.
heb jij nog zaken waar je op zou letten voor een hybride systeem (met warmwaterboiler)?
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)