Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)

Pagina: 1 2 ... 14 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Direct Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)
In verband met de aangekondigde wijziging / afloop van de salderingsregeling neemt het belang toe. (eigen belang)
Maar ook om de net-belasting te verminderen is het een goed idee. (algemeen belang)

En in toenemende mate ook eigen belang, voor de situaties waar de netspanning de maximale grens nadert. Iedere extra belasting geeft op dat zelfde moment extra ruimte voor opwek.
Met dank aan @mddd
Meer is natuurlijk altijd beter. Maar panelen neerleggen kost ook geld. De redenering omtrent maximaliseren eigen gebruik is simpel: een kWh die je zelf gebruikt, vervangt een kWh die je moet inkopen. Deze is dus in dit voorbeeld 23 cent waard. Een kWh die je teruglevert is minder waard, in dit geval 11 cent.
Dus als je vermogen bijlegt waardoor je meer teruglevert, dan is elke kWh extra opbrengst 11 cent. Maar als je je verbruik verplaatst waardoor je meer zelf gebruikt dan win je met elke kWh verbruikt ipv teruggeleverd 12 cent (23-11). En om die 12 cent te verdienen hoef je geen nieuwe panelen te kopen.
Dit topic komt voort uit Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Je stemt je PV af op je eigen verbruik. Namelijk op zodat je ook op het moment van minimale opbrengst nog genoeg hebt voor eigen verbruik. Omdat bijna niemand dat kan dus zoveel mogelijk voor zover de ruimte en de buidel toelaten.
En dan eigen verbruik optimaliseren. Liefst direct, desnoods indirect.
Daar ben ik in 2018 dit topic voor begonnen, en nergens anders voor.

Het doel is dus om 's zomers te voorkomen dat je iets uit het net trekt, en om 's winters te voorkomen dat je iets het net op stuurt, en in voor en na- seizoen eigen verbruik (relatief kosten gunstig) maximaliseren. Verbruiken als je het beschikbaar hebt. Accu's laden bij overschot. Vooruit werken waar dat kan. De vriezer extra koelen, de boiler extra warm, je warmte voorraad voor de volgende dagen / de winter opbouwen. Dat is precies waar het hier om gaat. Gewoon die panelen (of windmolen, waterrad, etc) doen, maar er meteen rekening mee gaan houden dat je je autarkie, eigen verbruik, zo hoog mogelijk maakt.

Zeker zolang het niet uitmaakt wanneer je je stroom verbruikt is het zeer onbehoorlijk om de saldering af te schaffen. En is het niet zo dat het net momenteel overdag veel vraagt en 's nachts veel minder belast is???
Eventueel wel maatregelen eisen om het eigen verbruik van zelf opgewekte stroom te verhogen om o.a. net belasting te verminderen, omdat de toename van zonnestroom op sommige plaatsen wel een netbelasting begint te vormen. Ondanks dat het in eerste instantie juist een vermindering van de netbelasting opleverd.
Salderen moet niet afgeschaft, het moet door zijn eigen succes, en daarmee grotere prijs verschillen, worden aangepast.
. 1. De belasting moet net als de btw worden gesaldeerd / tegen elkaar worden weggestreept.
. 2. De prijs van elektra moet afhankelijk worden van het moment. Afname en teruglevering.

Opbrengst egalisatie / spreiding:
- Om te beginnen, ook vanwege de omvormer belasting in België, zoveel panelen op de omvormer als deze aankan. Vaak richting 2x zoveel Wp als het vermogen dat de omvormer op het net kan zetten. Zeker bij O-W of N-Z opstellingen met een hellinghoek van meer dan 200, dan kan het eventueel nog wel meer zijn. Dat zorgt voor aftopping op momenten van piek opwek, maar dan is stroom vaak toch al niet veel / niets waard. Op ander momenten heb je dan voor een omvormer van dit vermogen een relatief hoge opbrengst. Richting 2x zoveel zelfs. En is de opbrengst over de tijd dus gelijkmatiger. Dat is voor het net ook veel beter.
- Zuid opstellingen ombouwen en uitbreiden naar oost-west (in het veld en op daken met minder dan 20o helling)
- Bij een noord-zuid dak ook noord kant net zo vol leggen als zuid kant.
De laatste twee opties kunnen meestal goedkoop worden uitgevoerd doordat de panelen van de andere oriëntatie parallel op dezelfde omvormer kunnen. Door de dan relatief lage kosten is het financiële rendement nog verbazend hoog.

Demand management (vraag sturing) / als je anders op dat moment zou gaan terugleveren:
- accu van fiets / auto (gecontroleerd) opladen
- koelkast / vriezer kouder
- (warmtepomp) boiler hoger verwarmen (bv standaard 40°C, hoog 95°C)
- (warmtepomp) boiler op schakelklok, liefst bij maximale / voldoende solar opbrengst.
- je buffervat e/o 10-30 kuub warmte buffer (water) met warmtepomp verwarmen (bv Solarfreezer)
. trouw.nl/een-zak-vol-energie-onder-de-vloer, zie ook Pagina 24: http://www.urgenda.nl/doc...gieneutrale-huizen-lr.pdf
- zomers je huis koelen, 's-winters extra verwarmen
- Gebruik je huis als 16kWh thermische accu.. YouTube: Batteries aren't the only way to store energy. Here's another. Vooruit werken bij koelen en verwarmen van een (liefst goed geïsoleerd) huis op het moment van opbrengst. Dat spaart veel netbelasting uit, en geeft veel mogelijkheden voor verhogen eigen verbruik.

https://myenergi.com/product/eddi/ is een electra regel systeem dat, met uitbreidingen, veel van bovenstaande zou moeten kunnen regelen. Gesloten en enigszins beperkt systeem, geen data export. Voornamelijk / oorspronkelijk gericht op het verwarmen van een boiler met momentaan opbrengst overschot. Standaard geschikt voor iedere ohmse belasting. Handleiding spreek over boiler.

Regelsysteem om bij overschot dingen in te schakelen of te regelen zodat het overschot en niets dan het overschot wordt gebruikt: https://www.marlec.co.uk/...st-Brochure-v3-A4-3pg.pdf

Verbruiks planning
- wasmachine / vaatwasser / droger op (ingebouwde) schakelklok
- boiler op schakelklok
- vriezer op schakelklok blijft normaal gesproken meer dan 24h koud genoeg, kijk bij de specifikaties

Accu / peak shaving
- eigen accu
- eneco crowdnett voor ondernemers in 5 jaar maximaal 97% terug verdiend? tijdelijk? niet (meer) beschikbaar?
om 's zomers te voorkomen dat je iets uit het net trekt, en om 's winters te voorkomen dat je iets het net op stuurt, en in voor en na- seizoen eigen verbruik relatief kosten gunstig maximaliseren.
Eigen accu eventueel te combineren met een ups functie om bij netstoring bij voorbeeld je koelkast en vriezer in leven te houden. Deze optie lijkt vooralsnog niet kosten effectief, maar de eventuele extra mogelijkheden kunnen het toch het overwegen waard maken. Zeker voor ondernemers.

Omdat saldering (de terugdraaiende elektra meter) in België is afgeschaft is dit topic voor Belgen van extra belang. Dit artikel kan ze helpen: vlaanderen-subsidie-voor-thuisbatterijen-mogelijk-1-jaar-verlengd

"België" optie: ivm omvormer belasting
Heb je apparaten die je met gelijkstroom(DC) kan voeden? Of die je altijd aan wilt hebben zodat ze op een UPS staan? Dan kan je de voeding op het moment van zon van de panelen halen en op andere momenten aanvullen met accu e/o netstroom. Op die manier kan je, afhankelijk van het op deze manier te verbruiken vermogen en eventueel accu capaciteit nog 1 of meer panelen zonder netkoppeling plaatsen en zo de belasting ontwijken.

Automatisering van bovenstaande
Grofweg schakelen van belasting afhankelijk van de situatie kan met de meeste home automation. Kijk hier eens naar als je echt wilt optimaliseren: https://community.home-assistant.io/t/emhass-an-energy-management-for-home-assistant/338126

Zaken om te vermijden:
Elektrische CV die gewoon verwarmt met een verwarmingselement, met alle milieu(rendement %30-%50) en financiële nadelen, +/- 3x zo duur. Gaat bovendien in tegen het doel van dit topic omdat de warmtevraag vooral zal zijn als er weinig opbrengst is.
- https://www.reduxion-ecoliner.nl/ domein niet meer actief
- https://inductieketel.nl/ domein niet meer actief
- https://ti-green.nl/techniek/#

!!! Bovendien VERBODEN volgens het bouwbesluit !!! volgens: Tros-Radar 8-4-2024:
radar.avrotros.nl/is-een-elektrische-cv-ketel-een-goed-alternatief-voor-een-warmtepomp,
radar.avrotros.nl/fragment-de-efficientie-van-de-elektrische-cv-ketel
<- Zo inefficient dat ze verboden zijn.

p.s. nog verdere ideeën voor deze lijsten? graag dm.
p.s. ieder beetje verhoging is een succes, niet alleen volledige autonomie...

Graag zie ik deze openingspost uitgroeien tot net zo een compleet overzicht als die van
Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel9

Ik zie ook graag ideeën voor schakelingen die bij voorbeeld met pwm de boiler gaan verwarmen om de meter stil te laten staan. Is potentieel ook nog PowerFactorCorrectie...

Afko's:Betekenis
BEV: Batterie Electric Vehicle
CV: Centrale verwarming
DoD: Depth of Discharge
LFP: Lithium Iron Phosphate accu
LVL: Laag voltage accu
L/L en L/W WP: Lucht/Lucht (Airco) en Lucht/Water warmtepomp
RTE: Round Trip Efficiency
SWW: Sanitair Warm Water.
SOC: State of Charge
V2L: Vehicle to Load => Verbruiker uit accu van de BEV mbv (ingebouwde) omvormer voorzien van Vermogen
V2G: Vehicle to Grid => bi-directioneel laden tussen accu BEV en Net
V2H: Vehicle to Home => bi-directioneel laden tussen accu BEV en woning.

De eenheden voor zover van toepassing; Momentaan, Over de tijd, In verhouding.
TermEenheidDefinitie
OpwekkW - kWhDe opbrengst van je zonnepanelen (windmolen, waterrad,...)
Levering/ImportkW - kWhDe afname van het net (je energie leverancier)
Teruglevering/ExportkW - kWhDe levering aan het net (je energie leverancier)
SalderenkWhDe levering (van je energie leverancier) verminderen met de teruglevering
Financieel SalderenSalderen met de financiële waarde van het moment
Teruglevering
na salderen
kWh - €Het positieve saldo na Salderen (bij Export-Import)
Eigen verbruikkW - kWh - %Het totale deel van de eigen opwek die zelf verbruikt is (direct + indirect)
zonder gebruik van het net
Direct
Eigen verbruik
kW - kWh - %Het deel dat op het moment van opwek direct zelf is verbruikt
Indirect
Eigen verbruik
kWh - %Het deel dat met behulp van een accu alsnog zelf is verbruikt
DekkingkWh - %Het deel dat door de eigen opwek is geproduceerd
Autarkie /
autonomie
h - %Het deel van de tijd dat je niets uit het net importeert
Je export zou je weg kunnen gooien,
dit is het % van de tijd dat je met de juiste spullen in eiland bedrijf genoeg hebt

Ik gebruik hier niet de term "zelf voorziening" omdat die multi interpretabel is en veel verwarring geeft.
Inplaats daarvan gebruik ik "Dekking" en "Autarkie / Autonomie"

Dit topic is positief bedoeld, het gaat over mogelijkheden, alle beetjes helpen.
Het onterecht ontmoedigen van vele kleine beetjes is schadelijk, en dus ook niet de bedoeling en daarmee off-topic, "want vele handen maken ligt werk".
Het is aan een ieder om uit de in dit topic gemelde mogelijkheden de voor hem passende dingen op te pakken.

Bewoordingen als "dit is niet de moeite waard" passen hier dus niet.
Wat nog wel kan: "Je hebt meer aan ..."
Wat ook nog zinnig is, is een goede onderbouwing waarom iets meer kost dan het oplevert.
Het kind met het badwater weggooien is ook niet de bedoeling.

[ Voor 106% gewijzigd door onetime op 07-08-2024 22:22 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-03 22:46

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

via dm ...

[ Voor 95% gewijzigd door Andre1973 op 17-06-2018 14:49 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

8)7

[ Voor 100% gewijzigd door Andre1973 op 17-06-2018 14:49 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-04 00:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@onetime
Demand management is natuurlijk lastiger des te groter je systeem hebt, in de zomer een 5000W continue verbruik "maken" is lastig of je verbruik gaat serieus omhoog, en dat gaat het al.

Op zonnige dagen zie ik slechts 5-6kWh verbruik en 30-40 terug geleverd, stel ik vang dat met een batterij maar dat ga ik ook in die avond niet opmaken en de volgende dag weer het zelfde.
In de winter andersom.
Kortom, het verschil zit niet (meer) in de dag en nacht uren maar in de zomer en winter.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Wat nog ontbreekt in je lijst is het volgende:
  • Met meerdere buren 1 aansluiting delen, en in geval van overbelasting: automatisch overschakelen naar de eigen aansluiting.
  • Met een buck-boost converter energie verplaatsen van en naar je buren. Rendement van meer dan 97% mogelijk?
  • PV omvormer automatisch omschakelen naar de aansluiting van je buren en viceversa.
Wasmachine/ droger/ vaatwasser sturen.

Leuk om over na te denken, maar uitvoering doe ik pas als het nodig is.

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 17-06-2018 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Klein beetje een vloek door de kerk, maar...

In de winter zou een micro wkk een uitkomst kunnen bieden. Nadeel is echter dat je niet van het gas af komt.
Voordeel is echter dat je geen kWh slurpende warmtepomp nodig hebt (iedereen met een wp verbruikt veel meer elektra dan zonder).
Nu kolen meer uit den boze word en dus complete bossen uit canada snoeiafval word verbrand onder de noemer 'groene energie', gaat de gascentrales straks zijn comeback back maken ivm snelle schaalbaarheid van vermogen.
Dit met een ruk rendement (beetje Steg centrale doet 60% rendement met stadsverwarming erbij), kan je het beter zelf het gas opmaken met hr rendement verwarming met elektra. Aardgas is vergeleken met andere fossiele brandstoffen het minst belastend voor het milieu (Tuurlijk, meningen zijn verdeelt, maar zeker schoner als steenkolen met bossen/hout).

In de winter/stook maanden gebruik je de micro wkk voor verwarming en warm water en tegelijkertijd wek je rond de 1kw elektra op (als je de Evita neemt bijvoorbeeld).
Neem voor de niet stook maanden een gematigde pv set, van laten we zeggen 3 kwp.
Ik denk dat je een mooie balans kan maken tussen het elektraverbruik in zomer en winter daardoor.

Eventueel kunnen er wijkcentrale's gebouwd worden met micro wkk voor de stads/wijkverwarming en tegelijkertijd relatief schoon elektra decentraal in de wijk opwekken.

Zelf denk ik dat dit wel een utopie kan zijn om netverzwaring en zware belastingspieken in het net te kunnen stabiliseren icm met eventuele accu's.
En tegelijkertijd gelijkmatig over het jaar de groene energie verdeelt en decentraal op kunnen wekken.

Met alleen zonne-energie en windenergie gaan we niet komen, omdat dit simpelweg niet regelbaar is naar vraag.

Dan met vehicle tot grind technologie erbij kan dit voor en nadelen geven. Je kan het net stabiliseren bij piekvragen.
Maar als 1 op de 2 buren een E auto hebben, verwacht iedereen deze in de ochtend vol aan te treffen.
Dit vraagt natuurlijk ook een enorme elektraverbruik waarbij netto het verbruik alleen maar stijgt.
Energie oplossingen zijn daarom zeer interessant, want het maakt niet uit van welke kant je het bekijkt, alles heeft zijn voor en tegens.

Ik vind dit wel een leuk discussietopic :P

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:57
Micro wkk is micro warmte kracht koppeling, Wikipedia: Microwarmte-krachtkoppeling

Ik moest het ook even opzoeken dus leek het me handig het even hier te delen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Een slimme batterij om de avonden te overbruggen.
Zoals een teslawall of een powerrouter. (nederlandsproduct)

Heeft wel nadelen, zeker in de winter. Er moet echter wel ergens een omslagpunt zijn. Qua nut en financiën.

Edit:
*de prijzen hiervan zijn nog niet gangbaar cq openbaar. Wie voelt zich geroepen om aan het rekenen te slaan. Laten we de tvt voorlopig maar buiten deze discussie houden. :|

[ Voor 29% gewijzigd door internet4me op 17-06-2018 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:57
Dat hele accu erhaal zie ik weinig nut in totdat we stroom kunnen maken van koude buitenlucht, anders hebben we er gewoon 4 maanden per jaar niks aan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
onetime schreef op zondag 17 juni 2018 @ 14:37:
Maar ook om de net-belasting te verminderen is het een goed idee. (algemeen belang)[/small]
Als je het net minder wilt belasten moet je in ieder geval niet meer opwekken dan je zelf verbruikt.

Je zou dan beter dynamisch opwekken mogelijk moeten maken door panelen bij of af te schakelen, afhankelijk van je eigen verbruik. Je gaat toch niet je verbruik afstemmen op de opwek die je op dat moment hebt? Dat betekent dat op het moment de zon even doorbreekt je lampen ineens aan moeten of je koelkast extra koud moet koelen om de energie maar op te maken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

De koelkast niet, daar ben je redelijk gebonden aan temperatuur, maar een vriezer kan je wel door laten koelen naar -32 ofzo, en die daarna weer laten oplopen naar -18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 17 juni 2018 @ 15:13:
@onetime
Demand management is natuurlijk lastiger des te groter je systeem hebt, in de zomer een 5000W continue verbruik "maken" is lastig of je verbruik gaat serieus omhoog, en dat gaat het al.

Op zonnige dagen zie ik slechts 5-6kWh verbruik en 30-40 terug geleverd, stel ik vang dat met een batterij maar dat ga ik ook in die avond niet opmaken en de volgende dag weer het zelfde.
In de winter andersom.
Kortom, het verschil zit niet (meer) in de dag en nacht uren maar in de zomer en winter.
Wat je schrijft klopt, maar als je al mijn punten gebruikt is dat ook afgedekt.
In de zomer je warmte voorraad voor de winter aanleggen.
Ik weet het, het is niet iedereen gegeven.
Op die manier ben je dicht bij volledige autonomie.

En verder probeer ik iedereen iedeeën te geven om een zo hoog mogelijk rendement uit hun eigen energie te laten halen.
Het klopt niet dat het niet uitmaakt wanneer je je verbruik hebt, maar dat negatief verbruik opeens wel uitmaakt.
Dre schreef op zondag 17 juni 2018 @ 16:39:
  • Met meerdere buren 1 aansluiting delen, en in geval van overbelasting: automatisch overschakelen naar de eigen aansluiting.
  • Met een buck-boost converter energie verplaatsen van en naar je buren. Rendement van meer dan 97% mogelijk?
  • PV omvormer automatisch omschakelen naar de aansluiting van je buren en viceversa.

Wat je zegt kan technisch wel, maar is naar ik meen verboden via de energie kontrakten e/o ATO.

En dit topic is om de mogelijkheden scherp te krijgen zodat we onze eigen energie zo veel mogelijk zelf kunnen gebruiken. Zeker zodra dat financieel voordeliger wordt.

[ Voor 29% gewijzigd door onetime op 17-06-2018 18:13 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:58
Mijn oplossing: Veel beter isoleren, zodat de WP in de winter veel minder stroom nodig heeft. In de zomer moet je dan wel extra koelen, maar de stroom daarvoor wordt toch praktisch gratis.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 28-03 12:47
Een extra accu is een milieuonvriendelijke actie tov terugleveren. En met een beetje redelijke terugleversubsidie is het ook financieel niet zinvol.

De optimale maat voor een accu zou sowieso klein zijn, zeker niet meer dan maximaal je gemiddelde dagverbruik over het hele jaar min je percentage zelfgebruik. Alles daarboven zal het rendement dalen en het nog meer onnodig geld kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
sypie schreef op zondag 17 juni 2018 @ 17:31:
[...]
Als je het net minder wilt belasten moet je in ieder geval niet meer opwekken dan je zelf verbruikt.

Je zou dan beter dynamisch opwekken mogelijk moeten maken door panelen bij of af te schakelen, afhankelijk van je eigen verbruik. Je gaat toch niet je verbruik afstemmen op de opwek die je op dat moment hebt? Dat betekent dat op het moment de zon even doorbreekt je lampen ineens aan moeten of je koelkast extra koud moet koelen om de energie maar op te maken?
Natuurlijk gaat het daar precies wel om. Verbruiken als je het beschikbaar hebt. Maar niet gaan verspillen met lampen of zo, maar vooruit werken waar dat kan. De vriezer extra koelen, de boiler extra warm, je warmte voorraad voor de winter opbouwen. Dat is precies waar het hier om gaat.

Panelen afschakelen... iets met het paard achter de wagen spannen... 8)7 _/-\o_ ;w :z

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:44
onetime schreef op zondag 17 juni 2018 @ 18:07:
[...]

Wat je schrijft klopt, maar als je al mijn punten gebruikt is dat ook afgedekt.
In de zomer je warmte voorraad voor de winter aanleggen.
Ik weet het, het is niet iedereen gegeven.
Op die manier ben je dicht bij volledige autonomie.
Heel nobel streven, maar de middelen om dit te doen zijn simpelweg nog niet voorradig op dit moment. Die punten die je noemt zijn druppels op een gloeiende plaat. je hebt het over overschotten van tientallen kWh'en per dag in de zomer. Ik zie niet in je dat mee kunt nemen naar de winter door je boilertemperatuur te verhogen.
Wat je nodig hebt is het equivalent van wellicht 1.000 tot 2.000 kWh aan energie aan het begin van de herfst.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-04 15:48
sypie schreef op zondag 17 juni 2018 @ 17:31:
[...]

(...)
Hangt er vanaf hoe je 'het net' definieert.
Alles wat je meer opwekt dan je verbruikt komt i.h.a. toch niet verder dan je buren. Je ontlast dus wel het net van centrale tot en met de wijktrafo.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Maverick
jaari schreef op zondag 17 juni 2018 @ 18:42:
[...]

Hangt er vanaf hoe je 'het net' definieert.
Alles wat je meer opwekt dan je verbruikt komt i.h.a. toch niet verder dan je buren. Je ontlast dus wel het net van centrale tot en met de wijktrafo.
Dat is in principe waar, maar het heeft wel degelijk implicaties die verder reiken dan je eigen wijk. Kwam toevallig een tijdje geleden deze tegen, is wel interesant om te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
onetime schreef op zondag 17 juni 2018 @ 18:22:
[...]
Panelen afschakelen... iets met het paard achter de wagen spannen... 8)7 _/-\o_ ;w :z
Dat klopt. Jij begon, met de opmerking om de netbelasting te verminderen. Netbelasting werkt 2 kanten op: afname van energie en opwekking van energie die het net wordt opgestuurd.

Als je de netbelasting wilt verminderen dan zul je dus aan beide kanten moeten kijken. Wil je de netbelasting verminderen dan zul je je opwekking aan moeten passen aan je energieverbruik. Dit doe je niet op jaarbasis maar op moment basis. Ga je stofzuigen schakel je een paneel extra in, bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Kom maar hier met die gratis stroom, ik weet er wel raad mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-04 00:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

onetime schreef op zondag 17 juni 2018 @ 18:22:
[...]

Natuurlijk gaat het daar precies wel om. Verbruiken als je het beschikbaar hebt. Maar niet gaan verspillen met lampen of zo, maar vooruit werken waar dat kan. De vriezer extra koelen, de boiler extra warm, je warmte voorraad voor de winter opbouwen. Dat is precies waar het hier om gaat.

Helemaal niet zo raar hoor, in DE kunnen de netbeheerders ook het vermogen van de omvormers beheren als er meer opwek is dan verbruik.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaari
Maverick schreef op zondag 17 juni 2018 @ 18:45:
[...]

Dat is in principe waar, maar het heeft wel degelijk implicaties die verder reiken dan je eigen wijk. Kwam toevallig een tijdje geleden deze tegen, is wel interesant om te kijken.

[video]
Dat ziet er uit als een typisch verhaal van een netbeheerder 'dat het allemaal hardstikke moeilijk is' en dat daarom de tarieven omhoog moeten..
Ik kijk liever naar onze oosterburen want het elektriciteitsbedrijven in de US hebben bij mij geen betrouwbare Indruk achter gelaten na diverse problemen in het verleden.

Het geeft ook geen antwoord op de stelling dat je 'dus' niet meer moet opwekken dan je gebruikt. Het gaat over zonne-energie in het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
jaari schreef op zondag 17 juni 2018 @ 19:39:
[...]

Dat ziet er uit als een typisch verhaal van een netbeheerder 'dat het allemaal hardstikke moeilijk is' en dat daarom de tarieven omhoog moeten..
Ik kijk liever naar onze oosterburen want het elektriciteitsbedrijven in de US hebben bij mij geen betrouwbare Indruk achter gelaten na diverse problemen in het verleden.

Het geeft ook geen antwoord op de stelling dat je 'dus' niet meer moet opwekken dan je gebruikt. Het gaat over zonne-energie in het algemeen.
Het ging er om dat jouw stelling, dat wat jij opwekt alleen maar naar je buurman gaat, te kort schiet. Als iedereen stroom opwekt, maar er is geen vraag naar, ook niet 2 straten verderdoor, dan zullen we daar toch iets mee moeten. Of dat moeilijk is, of enkel een kwestie van investeren in de infrastructuur en bufferen dmv accus in het net daar doe ik geen uitspraak over ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaari
Maverick schreef op zondag 17 juni 2018 @ 19:44:
[...]

Het ging er om dat jouw stelling dat wat jij opwekt alleen maar naar je buurman gaat te kort schiet. Als iedereen stroom opwekt, maar er is geen vraag naar, ook niet 2 straten verderdoor, dan zullen we daar toch niets mee moeten. Of dat moeilijk is, of enkel een kwestie van investeren in de infrastructuur en bufferen dmv accus in het net daar doe ik geen uitspraak over ;)
We zijn nog lang niet zover dat iedereen stroom opwekt. Was het maar zo, dan was de stroom overdag gratis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:49
Qua decentrale opwek zegt Eneco/Stedin dat ze daar enorm veel baat bij hebben qua beheersing.
Eneco heeft zich ook tot het uiterste verzet om hun netwerk te behouden.
Dit netwerk is hun grote melkkoe en maakt vrijwel alle winst.
Dankzij de ACM is deze giga te noemen.
Als het niet zo was dan was het logisch om hun te compenseren voor het salderen.
Is echter totaal niet nodig.
Kwh van zomer naar winter meenemen is quatsch gezien de opslagonmogelijkheden en de verliezen.
Hoe het ook uitpakt het netwerk zal de enige mogelijkheid blijven in normale situaties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henri.
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
TWyk schreef op zondag 17 juni 2018 @ 18:22:
Een extra accu is een milieuonvriendelijke actie tov terugleveren. En met een beetje redelijke terugleversubsidie is het ook financieel niet zinvol.

De optimale maat voor een accu zou sowieso klein zijn, zeker niet meer dan maximaal je gemiddelde dagverbruik over het hele jaar min je percentage zelfgebruik. Alles daarboven zal het rendement dalen en het nog meer onnodig geld kosten.
Electrische auto's en motoren (zullen er ws steeds meer worden) kunnen natuurlijk prima als buffer dienen, staan de meeste tijd toch stil naast huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:37

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Henri. schreef op zondag 17 juni 2018 @ 20:19:
[...]

Electrische auto's en motoren (zullen er ws steeds meer worden) kunnen natuurlijk prima als buffer dienen, staan de meeste tijd toch stil naast huis
Auto's voor woon- werkverkeer zullen juist pas thuis komen _na_ een (zonnige)werkdag.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:10
Daarnaast blijft de accucapaciteit zo klein in voertuigen voor de komende tijd dat je niet wilt dat deze maar 60% geladen is als je vertrekt omdat het net wat energie nodig had. Je kunt inderdaad zelf enigzins bufferen maar dit is natuurlijk geen tientallen kWh's. Bufferen voor de winter is al helemaal geen optie tenzij je grote investeringen gaat doen (met maar de vraag of je die terug gaat verdienen). Netverzwaring (niet alleen in de wijk maar ook op europees niveau) is het antwoord, niet alleen vanwege PV maar ook vanwege EV's. Daarnaast zullen op enkele plekken misschien ''Big Batterys'' geplaatst worden om ochtend/avondpieken razendsnel op te vangen zoals in Australië. Gelukkig is Nederland klein qua oppervlakte en de grond grotendeels zacht dus stapsgewijs is verzwaring goed uit te voeren.

Gezien de stijgende (kale) elektriciteitsprijs en de dalende prijs van PV is het straks ook zo dat zelfs zonder saldering/subsidie de TVT onder de 20 jaar duikt, een kwestie van genoeg panelen leggen dus :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-04 20:52
Jim423 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 21:05:
Daarnaast blijft de accucapaciteit zo klein in voertuigen voor de komende tijd dat je niet wilt dat deze maar 60% geladen is als je vertrekt omdat het net wat energie nodig had.
Als mijn auto 's ochtends 30% capaciteit heef is dat in 99% van de gevallen ruim voldoende. Zou ik geen probleem mee hebben, als ik soms maar kan aangeven een volle accu te willen hebben. Kan ook 's avonds leeggetrokken worden en vanaf 3:00u 's nachts weer opgeladen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
TWyk schreef op zondag 17 juni 2018 @ 18:22:

Wellicht dat er nog iets slims kan met vliegwieltechnologie om elektrische energie in kinetische energie om te zetten en vice versa? Een vliegwiel is totaal niet milieubelastend en kan prima met pieken overweg (de waterkoker/frituurpan/wasmachine die ineens aanspringt) en snel energie leveren.
Hij heeft wel als nadeel dat hij zijn energie veel korter vast kan houden dan een accu.

's zomers: geen probleem, zorg voor ca. 5 kwh aan energie in je vliegwiel, daar kom je de nacht altijd mee door, dus dan heb je 's zomers geen eigenverbruik meer.
's winters: als er even energie over is, dan sla je dat op en dat maak je ook direct weer op als je het nodig hebt. Je schaaft er mooi de pieken een beetje mee af. (alhoewel ik niet weet hoe efficiënt een vliegwiel is als hij eenmaal stil staat en weer in beweging moet komen)

Ik ben sinds 2 jaar data aan het loggen en het valt me op dat ik 's winters toch regelmatig 1-2 kWh per dag aan energie teruglever aan het net, terwijl de dagproductie van mijn zonnepanelen 's winters zelden boven de 5kWh zit. Als je die 1-2 kWh dus binnen je huis kunt opslaan en gebruiken dan helpt dat weer om al je eigen productie ook echt zelf te gebruiken.

In theorie een mooie oplossing, maar ik weet niet of dit al rendabel toepasbaar is voor consumenten.
Als ik wat google, dan kom ik bijvoorbeeld op https://www.siemens.com/i...wheel-energy-storage.html waar de technologie gebruikt wordt om bij stroomuitval de tijd voor inschakelen van een generator te overbruggen. Men heeft het daar over dat het ding gedurende 15 seconde 125 kW kan leveren.
De technologie bestaat dus.
De uitdaging zit hem er waarschijnlijk in om een betaalbaar "light-modelletje" te maken wat ergens in een hoekje (desnoods in je kruipruimte) hetzelfde kunstje doet op consumenten-schaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
[...] Dat is in principe waar, maar het heeft wel degelijk implicaties die verder reiken dan je eigen wijk. Kwam toevallig een tijdje geleden deze tegen, is wel interesant om te kijken.

[video]
Laat dit nu precies zijn waarom ik het heb over spreiding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
sypie schreef op zondag 17 juni 2018 @ 18:53:
[...]

Dat klopt. Jij begon, met de opmerking om de netbelasting te verminderen. Netbelasting werkt 2 kanten op: afname van energie en opwekking van energie die het net wordt opgestuurd.

Als je de netbelasting wilt verminderen dan zul je dus aan beide kanten moeten kijken. Wil je de netbelasting verminderen dan zul je je opwekking aan moeten passen aan je energieverbruik. Dit doe je niet op jaarbasis maar op moment basis. Ga je stofzuigen schakel je een paneel extra in, bijvoorbeeld.
Hé, laat dat nu precies de reden voor dit topic zijn... maar dan vraag aanpassing aan opwekking, het paard vóór de wagen.
En een beetje het net opsturen verminderd de netbelasting
Rol-Co schreef op zondag 17 juni 2018 @ 19:20:
[...] Helemaal niet zo raar hoor, in DE kunnen de netbeheerders ook het vermogen van de omvormers beheren als er meer opwek is dan verbruik.
Maar dat wil je niet en daar gaat het hier niet om, dit topic is gericht op demand management.

[ Voor 17% gewijzigd door onetime op 18-06-2018 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Nog een uit te voeren idee:
oude 12V accu bij opbrengst overschot volladen tot 14(,4)V, anders (meterkast apparatuur) tot 11,5V laten gebruiken (dan 12,0V voeding in laten komen) zoals modem, router, switch, Raspberr Pi, en wat al niet. Wel kontroleren of die apparatuur die spanningen ook aan kan.
Heb je meteen een ups functie erbij.
Bijvoorbeeld een autoaccu die je auto niet (betrouwbaar) meer start maar verder nog wel redelijk is.

Als je een ups over hebt kan je die eventueel aanpassen om dit te bereiken, en dan kan je meteen, afhankelijk van de grootte, ook andere apparatuur hierop zetten.

Ik heb de openingspost iets aangepast om het doel van dit topic duidelijker te maken.
(ik was niet blij met de vele in mijn ogen off-topic reacties)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:31
onetime schreef op woensdag 19 december 2018 @ 11:35:
Nog een uit te voeren idee:
oude 12V accu bij opbrengst overschot volladen tot 14(,4)V, anders (meterkast apparatuur) tot 11,5V laten gebruiken (dan 12,0V voeding in laten komen) zoals modem, router, switch, Raspberr Pi, en wat al niet. Wel kontroleren of die apparatuur die spanningen ook aan kan.
Heb je meteen een ups functie erbij.
Bijvoorbeeld een autoaccu die je auto niet (betrouwbaar) meer start maar verder nog wel redelijk is.

Als je een ups over hebt kan je die eventueel aanpassen om dit te bereiken, en dan kan je meteen, afhankelijk van de grootte, ook andere apparatuur hierop zetten.

Ik heb de openingspost iets aangepast om het doel van dit topic duidelijker te maken.
(ik was niet blij met de vele in mijn ogen off-topic reacties)
Neem maar van deze camper eigenaar aan met 500 wp op dak en 230ah aan boord dat dit slecht idee is. Het werkt wel zoals je verteld maar er gaat enorm veel energie verloren, dus zolang salderen nog bestaat dom idee.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Als je toch een ups functie wilt en stroom over hebt is het wel een leuke bijkomstigheid.
(hoger eigenverbruik) Dit lijkt me toch ook efficienter dan een gewone ups.
Ook een leuk hobby / kennis opdoen projectje. (@reneeke1970)

onderstaande berichten van @antonboonstra uit de quotes gehaald voor de grafieken en leesbaarheid:
Ik stuur inmiddels ook al 4 verbruikers automatisch om een zo groot mogelijk gedeelte zonnestroom rechtstreeks zelf te verbruiken.

In mijn meterkast zitten 5 kWh meters met pulsuitgang (3 voor verbruikers en 2 voor opwekking). De pulswaarden lees ik in met een Moxa E1212. Met een PHP script op een server lees ik elke minuut de pulswaarden in en bepaal ik hoeveel ik op dat moment teruglever. Op basis van instelbare grenswaarden, stuurt hetzelfde PHP script hierop automatisch de volgende verbruikers in:
  • het laden van mijn Zero SR motor. Een WCD in de garage wordt hiervoor geschakeld door een digitale uitgang van de Moxa E1212 en een hulprelais.
  • het inschakelen van een elektraboiler in de keuken. Een draadloze tussenstekker wordt via een Arduino met 433MHz RF zender geschakeld.
  • het inschakelen van een elektraboiler voor douchewater. Idem met een draadloze tussensteker.
  • het verhogen/verlagen van het setpoint van mijn warmtepomp
Voor de boilers heb ik bewust gekozen voor hotfill boilers van 500W. Ten eerste zijn deze makkelijker te schakelen met draadloze tussenstekers welke officieel maar tot 1000W kunnen schakelen. Daarnaast komt het véél vaker voor dat de zonnepanelen >500W produceren dan >2000W. Op deze manier kan ik veel vaker en voor een langere periode de boilers opwarmen met zonnestroom. Een standaard 10 liter boiler van 2000W is in een kwartier al opgewarmd, terwijl een 500W ongeveer een uur bezig is.

Handmatig schakel ik ook nog de L/L warmtepomp in. Dit kan uiteraard ook automatisch (ik maak al gebruik van de Daikin API), maar om teveel in/uit schakelingen te voorkomen doe ik dit maar niet automatisch. Lijkt mij niet gezond voor de warmtepomp. Edit: Inmiddels al zo geautomatiseerd dat ik 'm wel handmatig moet inschakelen, maar dat op basis van de PV opbrengst het setpoint automatisch wordt verhoogd of verlaagd.

Met de elektrische motor heb ik ook de beschikking over 12,5 kWh aan accucapaciteit. Het lijkt mij nog wel eens wat om die ook te kunnen gebruiken om bijvoorbeeld het sluipverbruik in de nacht te kunnen afdekken. 105Vdc is alleen niet echt standaard en de verbouwing zal vast niet onder de garantie van die motor vallen. :+
!null schreef op zondag 6 mei 2018 @ 12:46:
Als je nu al continu gegevens logt in een database (verbruik en opwek per uur bijvoorbeeld) dan zou je al berekeningen kunnen doen over met hoeveel accu je hoeveel dekking bereikt. Met een klein accutje voor dag en nacht zal het percentage verbeteren, en een accu voor een week zal al veel meer doen, maar vrij snel zal het niet meer lonen omdat je belachelijk grote accu's nodig zou hebben.
Zojuist even een analyse gedaan met recente verbruik en opbrengstgegevens, waarbij ik 5-minuutwaarden van de afgelopen 12 maanden heb geanalyseerd. In de grafieken staan de uurlijkse waarden.

Periode: 01-05-2017 00:00 tot 30-04-2018 23:55
Laad- en ontlaadefficiëntie: 95%
Startlading accu: 0%
Aantal 5-minuut waarden: 105.107
Verbruik in deze periode: 3.009,4 kWh
Opbrengst in deze periode: 3.278,0 kWh

Zonder accu
  • Afname net: 1.549,1 kWh
  • Teruglevering net: 1.817,7 kWh
  • 48,5% van mijn verbruik komt van de zonnepanelen
Accu van 1 kWh
  • Afname net: 1.259,7 kWh
  • Teruglevering net: 1.497,4 kWh
  • 58,1% van mijn verbruik komt van de zonnepanelen en/of accu
  • Laad- en ontlaadverlies door accu: 30,5 kWh
Accuopslag van 1 kWh

Accu van 2 kWh
  • Afname net: 1.093,4 kWh
  • Teruglevering net: 1.313,0 kWh
  • 63,7% van mijn verbruik komt van de zonnepanelen en/of accu
  • Laad- en ontlaadverlies door accu: 48,0 kWh
Accuopslag van 2 kWh

Accu van 4 kWh
  • Afname net: 1.022,3 kWh
  • Teruglevering net: 1.233,1 kWh
  • 66,0% van mijn verbruik komt van de zonnepanelen en/of accu
  • Laad- en ontlaadverlies door accu: 55,6 kWh
Accuopslag van 4 kWh
Tussen 6 april en 7 oktober hoef ik geen elektriciteit meer uit het net te halen :9~

Accu van 12 kWh
  • Afname net: 989,6 kWh
  • Teruglevering net: 1.188,6 kWh
  • 67,1% van mijn verbruik komt van de zonnepanelen en/of accu
  • Laad- en ontlaadverlies door accu: 59,4 kWh
Accuopslag van 12 kWh
Tussen 6 april en 11 oktober hoef ik geen elektriciteit meer uit het net te halen

Accu van 135 kWh (10 Tesla Powerwalls)
  • Afname net: 872,5 kWh
  • Teruglevering net: 929,6 kWh
  • 71,0% van mijn verbruik komt van de zonnepanelen en/of accu
  • Laad- en ontlaadverlies door accu: 78,2 kWh
Accuopslag van 135 kWh (10 Tesla Powerwalls)
Tussen 6 april en 27 november hoef ik geen elektriciteit meer uit het net te halen

Het verschil tussen 1 accu van 4 kWh en 10 Tesla Powerwalls is eigenlijk maar minimaal. Voor mij zou 2 kWh eigenlijk al voldoende zijn voor een fors verschil.
busscherski schreef op zondag 1 juli 2018 @ 05:35:
Ik heb me suf gezocht naar de geweldige post van @antonboonstra over effect van verschillende accu's en heb het nog gevonden ook.

Ook zonder accu heeft hij al een heel hoog direct eigen verbruik. Misschien kun je een samenvatting geven hoe dat gelukt is?
[...]
Ten eerste ben ik een vrij zuinige gebruiker en een aantal verbruikers die ik heb, kan ik slim schakelen. Ik heb daar ooit een post aan gewijd: antonboonstra in "De Duurzame Kroeg Deel 3"

Als in de winter eens de zon schijnt, wordt automatisch mijn warmtepomp opgeregeld om wat warmte in mijn huis te bufferen. Als resultaat krijg je dan onderstaande grafiek.
Verbruik en opbrengst op 7 januari 2018

Maar in de zomer rijd ik ook redelijk wat op mijn elektrische motor, die ik vervolgens weer oplaad met directe zonnestroom. In die accu past ook meer dan 10 kWh. De ca. 340 kWh die in de motor op jaarbasis gaat, zal voor misschien wel 90% direct uit zonnestroom geladen worden.

Edit: onderstaande grafiek op een dag als gisteren, toen de accu van mijn motor bijna leeg was en ik een flink deel van de dag met 1,3 kW kon laden. Voor en na het laden van de motor kun je het verbruik van mijn 500W elektraboilers nog mooi zien.
Verbruik en opbrengst op 30 juni 2018

[ Voor 104% gewijzigd door onetime op 29-04-2019 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Een accu zal met zoveel cycles zeer snel lam raken, zeker als je een oude (start-) accu pakt gaat die het jaar waarschijnlijk nog niet eens overleven. Ik doe dit met AGM Deepcycle accu's (gloednieuwe) van een goed merk maar zelfs die halen de 10 jaar niet bij mij. Je moet eigenlijk wel Li-Ion technologie hiervoor gaan gebruiken maar dan kom je eigenlijk meteen weer uit bij LG Chem of Powerwall oplossingen. 200L WPboiler (op timer) en soms de L/L aan doe ik ook al alleen de airco draaien zonder dat ik thuis ben is weer iets teveel van het goede :P Helaas overdag niet thuis waardoor ik geen BEV of iets kan laden, net zoals veel mensen denk ik. Misschien is het ook nog leuk om de winst in € (bij 7ct/kWh (Nuon) en geen subsidie) en verwachte kosten van de accu/opslag (bijv. €200 per kWh) per stap erbij te berekenen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 13:12
Dan moet je niet voor alles met 7ct rekenen, want als je die kwh's moet kopen omdat je ze niet hebt opgeslagen, koop je ze niet voor 7ct.

Verder is het zinvoller om 2e hands accu's uit elektrische accu's te gebruiken.
1 Tesla module a 5kwh werkt net onder de 23v, waardoor je 24v techniek kan gebruiken met iets anders ingestelde laadvoltages etc.
Ook kun je wat samenstellen uit andere accu delen, maar gezien je het systeem niet als geheel gebruikt, moet je dus zelf checken voor balancing en accu temperatuur.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-04 21:38
onetime schreef op zondag 24 februari 2019 @ 14:45:

Zojuist even een analyse gedaan met recente verbruik en opbrengstgegevens, waarbij ik 5-minuutwaarden van de afgelopen 12 maanden heb geanalyseerd. In de grafieken staan de uurlijkse waarden.

Periode: 01-05-2017 00:00 tot 30-04-2018 23:55
Laad- en ontlaadefficiëntie: 95%
Startlading accu: 0%
Aantal 5-minuut waarden: 105.107
Verbruik in deze periode: 3.009,4 kWh
Opbrengst in deze periode: 3.278,0 kWh

Zonder accu
  • Afname net: 1.549,1 kWh
  • Teruglevering net: 1.817,7 kWh
  • 48,5% van mijn verbruik komt van de zonnepanelen
Accu van 1 kWh
  • Afname net: 1.259,7 kWh
  • Teruglevering net: 1.497,4 kWh
  • 58,1% van mijn verbruik komt van de zonnepanelen en/of accu
  • Laad- en ontlaadverlies door accu: 30,5 kWh
[Afbeelding: Accuopslag van 1 kWh]

Accu van 2 kWh
  • Afname net: 1.093,4 kWh
  • Teruglevering net: 1.313,0 kWh
  • 63,7% van mijn verbruik komt van de zonnepanelen en/of accu
  • Laad- en ontlaadverlies door accu: 48,0 kWh
[Afbeelding: Accuopslag van 2 kWh]
Dit is heel interessant en bevestigt wat ik hier zie: in de winter (en in mindere mate in voor- en najaar) leveren mijn panelen een relatief beperkt vermogen. Maar dat doen ze wel continu (zolang het licht is). Over de hele dag heb ik dus best een redelijke opbrengst.

Maar ik zie dat ik veel afneem van het net en ook veel teruglever. Mijn (continue) sluipverbruik) zal wel afgedekt worden door de productie. Maar blijkbaar wordt het grootste deel van mijn verbruik door andere apparaten veroorzaakt. Zaken als de waterkoker, koffiezetapparaat, stofzuiger, wasmachine, vaatwasser, oven en magnetron, vermoed ik. Die trekken kortstondig (een kwartiertje ofzo) een kWh en dat is meer dan ik op dat moment 'over heb'. Dus neem ik gedurende die tijd stroom af uit het net. Ervoor en erna ben ik keurig aan het terugleveren.

Een kleine accu, die de kortstondige pieken van maximaal een uurtje kan opvangen zou het eigen verbruik al flink opschroeven. En dat is wat ik ook zie in jouw post.

Als de saldering is afgeschaft moet ik daar toch maar eens wat dieper in duiken. Geen idee wat een accu kost en welke verliezen er gepaard gaan met opslag en het (terug)opwekken van 230 volt. Berichten van camperbezitters zijn niet erg positief daarover. Misschien is het beter om gebruikers bij te schakelen bij voldoende productie (zoals jij doet) en de piekafname van 'grootverbruikers' maar voor lief te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:48

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Dan heb je wel een slimme vriezer nodig. Vraag mij dan ook af hoelang het duurt voordat je het terug verdient. Idee is leuk maar denk nog best lastig.
Andre1973 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 17:48:
De koelkast niet, daar ben je redelijk gebonden aan temperatuur, maar een vriezer kan je wel door laten koelen naar -32 ofzo, en die daarna weer laten oplopen naar -18
1 Een robot stofzuiger laten Zuigen overdag als je niet thuis bent.
2 zwembad verwarmen als je niet thuis bent. Met warmtepomp.
3 crypto minining of pc laten rekennen voor onderzoek.
4 planten laten besproeien met regenwater.
5 grasmaaier robot als je niet thuis bent.
6 3d printer laten printen.
7 wietplantage

[ Voor 27% gewijzigd door TheDudez op 21-04-2019 18:22 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
[...] Dat is in principe waar, maar het heeft wel degelijk implicaties die verder reiken dan je eigen wijk. Kwam toevallig een tijdje geleden deze tegen, is wel interesant om te kijken.

[YouTube]
Recent dit van Tennet gezien; Ik vind de echte gegevens van Tennet toch interessanter:
https://www.tennet.org/be...ng/Gemeten_invoeding.aspx
Voorlopig dus geen probleem, maar gewoon de gewenste verlaging van het totale verbruik en de netbelasting.
Rol-Co schreef op zondag 17 juni 2018 @ 19:20:
[...] Helemaal niet zo raar hoor, in DE kunnen de netbeheerders ook het vermogen van de omvormers beheren als er meer opwek is dan verbruik.
Dat is om netbelasting te kunnen beheren, niet om te voorkomen dat er wordt teruggeleverd.
(waar hij het over had en ik op reageerde.)

Ik heb het zelf nog niet actief in bedrijf, maar ik heb wel al 2 keukenboilers van een extra thermostaat voorzien, de bestaande heb ik geschakeld als maximum thermostaat, 95 graden, op die manier kan de boiler verder origineel blijven en is de enige aanpassing aan de boiler zelf, het plaatsen van een extra temperatuur sensor.
Die extra sensor gebruik je dan om de extra thermostaat aan te sturen. Daar stel je dan de minimum temperatuur voor de boiler in, die hij altijd minimaal moet hebben. Onafhankelijk van stroom overschot.
Als je stroom over hebt kan hij dan extra verwamt worden. Bijvoorbeeld via een pwm regeling die precies het momentane overschot opmaakt. Tot hij echt op maximum temperatuur is.

nieuw idee: Wat natuurlijk ook kan is een kleine boiler op de gewenste temperatuur instellen en die hotfillen uit een 2e boiler die je opwarmt met stroom overschot. Nog beter. En nog veel meer andere mogelijkheden...

[ Voor 31% gewijzigd door onetime op 23-04-2019 10:06 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• savale
  • Laatst online: 01:30
Interessant topic!

Het idee
Zonder hier nog gelezen te hebben zat ik in eerste instantie zelf toch te denken aan een batterij waarmee ik in ieder geval al mijn sluipverbruik kan bufferen voor de avond / nacht en deel van de ochtend.
In mijn eigen geval heb ik dan ongeveer 120Wh nodig voor circa 12 uur. Dus ik zou dan ongeveer 1,5Kwh moeten kunnen opslaan in accu's en dan langzaam teruggeven aan het net.
Door enkel het sluipverbruik te nemen weet ik zeker dat ik dit buffer goed kan benutten. Oftewel iedere (zonnige) dag op de piekmomenten opladen en iedere avond / nacht / ochtend rustig ontladen over het net.

18650 cellen
Op zich is dit nog te doen met bijvoorbeeld 150 18650 cellen (10Wh stuk) en wat elektronica om dit te regelen.
18650 zijn relatief goedkoop te vinden en het schaalt ook best vrij makkelijk door ze parallel te zetten (wel allemaal nieuwe cellen gebruiken uiteraard)
Een nadeel je kunt ze volgens mij maar 500 keer opladen / ontladen voordat ze slechter worden.

Even rekenen:
De kosten van elektronica reken ik even niet mee omdat dit hopelijk wat langer mee gaat, maar het probleem zit m vooral in het aantal oplaad / ontlaad cyclie van de accucellen.
Kosten van de cellen (goedkoop); 2 x 150 = 300 euro
Opbrengst over de levensduur: 500 x 1,5kwh x 0,22 euro = 165 euro (ik ga er vanuit dat je 0 cent terug krijgt, dit klopt uiteraard niet)

[b]Conclusie[ (deel 1)/b]
De 18650 cellen zijn eerder stuk dan dat je er wat aan kunt terugverdienen. Voordat zoiets rendabel wordt moet de levensduur van die cellen wel echt een stuk beter worden...

Toch nog even verder zoeken...
Dit artikel is wel interessant:
https://batteryuniversity...g_lithium_based_batteries
Rustig opladen dus en het voordeel is dat je ze ook heel rustig ontlaad waardoor de temperatuur lekker laag blijft.. Verder helpt het dus enorm door maar 60% van de capaciteit te gebruiken (tussen de 25% en 85% houden) dan is rond de 5000 cycles wel haalbaar.
Tijd om het rekensommetje even opnieuw te doen.

Opnieuw rekenen:
Kosten van de cellen (goedkoop); 2 x 150 / 0,6 (60% per cell, dus meer cellen nodig) = 500 euro
Opbrengst over de levensduur: 5000 x 1,5kwh x 0,22 euro = 1650 euro

Ideeën voor de elektronica
1) Een laadcircuit van circa 0,2C. Op de meeste dagen zit de opbrengst van de panelen wel 3 uur boven het daadwerkelijke verbuik. Dit is voldoende om 60% bij te laden.
Een idee: een dikke 12v geschakelde voeding. (50A). Eventueel een computer PSU.

Dan per parallele setje 18650 cellen een relais en een max 10A stroombegrenser.
https://www.ebay.nl/itm/1...392df7:g:QwMAAOSwbsBXpI~e

Met het relais wordt het oplaadcircuit aangezet. De stroombegrenser stel je in op 0.2C. Bij 20cellen van 2A bijvoorbeeld op 0.2x 40A = 8A.
De spanning wordt continu gemeten en zorgt ervoor dat het laadcircuit afschakeld bij circa 4.0v (85%??)
Inschatting kosten laadcircuit: 150 euro?

2) Een omvormer: Een solar micro inerter zou best kunnen gaan werken? Het mooist is er eentje opzoeken die zijn max heeft bij je sluipverbruik. In mijn geval dus rond de 120 watt.
(Heb geen idee of dit werkt als je bijvoorbeeld ~ 8 cellen in serie zet (~30v)
100 euro?

3) Nog wat voltage monitoring / regelelektronica. Ik denk dat ik hier een esp32 voor in zou zetten want die heeft lekker wat ADC ingangen. Op de uitgangen relais om iedere batterij string te kunnen inzetten voor laden of ontladen).
Dit moet wel heel veilig worden, dus eerst goed testen met kleine stromen. Eventueel hier en daar wat extra relais op een 2e microcontroller als safety processor.
kosten: 50 euro?

Conclusie 2 :)
Ok toch 1150 euro in de plus over de levensduur van de 18650 cellen, maar daar moet nog de elektronica van gekocht worden (a 300 euro) en nog wat overig materiaal. 100 euro? Verder klopt de rekensom van de opbrengst natuurlijk nog niet. Dit weten we pas exact in 2021....

Financieel zal het misschien niet super rendabel zijn in ieder geval, maar mogelijk wel een leuk experiment om eens klein op te zetten.

Experiment
Ik begin zou ik dit kunnen maken met een beperkt setje cellen, dan zou ik dit hele principe eerst eens kunnen proberen met bijvoorbeeld 16cellen (per 2 parallel en dus 8 in serie). Als ik dat stabiel werkend heb kan ik ze parallel uitbreiden.
Het opladen gaat dan nog steeds heel rustig in ~3 uur tijd.
Het ontladen gaat vanwege het beperkt aantal cellen dan wel heel rap in ongeveer een uur. De cellen kunnen hier in principe prima tegen.

verdere ideeën / opmerkingen zijn welkom!

Ok gezien de hoeveelheid tekst moet ik misschien uiteindelijk maar een topic aanmaken als ik besluit dit te gaan bouwen :P

[ Voor 80% gewijzigd door savale op 22-04-2019 21:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-04 11:48
Micro-inverters zoals Enphase en APS zijn minimaal 16V nodig, vanaf een 24V batterij met een simpele (ahum) PWM controller moet dat kunnen werken.

Een batterij gemaakt van 18650 Li-ion cellen is een hoop 'punt-las' werk, LiFePO4 is iets duurder, heeft meer laad/ontlaad cycli, en maakt het erg gemakkelijk: https://www.ev-power.eu/
(Een 'drop-in' vervanger voor lood accus die tegen vorst kan).

Waar ik aan zit te denken is om tzt een off-grid MPPT laadcontroller met 24V accu tussen m'n 72-cell panelen en een micro-inverter te monteren, en de PWM controller aan te sturen gebaseerd op de P1 slimme-meter data (iedere seconde actuele vermogen(Watt) meting, zowel verbruik als PV-retour).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• savale
HenkS_ schreef op maandag 22 april 2019 @ 21:47:
Micro-inverters zoals Enphase en APS zijn minimaal 16V nodig, vanaf een 24V batterij met een simpele (ahum) PWM controller moet dat kunnen werken.

Een batterij gemaakt van 18650 Li-ion cellen is een hoop 'punt-las' werk, LiFePO4 is iets duurder, heeft meer laad/ontlaad cycli, en maakt het erg gemakkelijk: https://www.ev-power.eu/
(Een 'drop-in' vervanger voor lood accus die tegen vorst kan).

Waar ik aan zit te denken is om tzt een off-grid MPPT laadcontroller met 24V accu tussen m'n 72-cell panelen en een micro-inverter te monteren, en de PWM controller aan te sturen gebaseerd op de P1 slimme-meter data (iedere seconde actuele vermogen(Watt) meting, zowel verbruik als PV-retour).
Ik zal me eens veriepen in lifepo4. Dat ken ik nog niet.
Je hebt voor dat puntlassen wel een alternatief, bijvoorbeeld de vruzend battery kit v1.5
de P1 data heb ik al per seconde in mijn home automation. Daar komt dit hele idee ook een beetje vandaan.
Jouw idee is waarschijnlijk iets effiecienter. Mijn plan gaat namelijk eerst van solar DC -> naar AC (zeg 4% verlies) en dan van AC naar DC -> 5% verlies en dan van DC weer naar DC voor de cellen: weer 4% verlies en dan nog 1% bij de 18650 cell.
Terug van de cell naar AC hoop ik op 5% verlies. Alles bij elkaar toch zo'n 15% extra verlies door het tijdelijk opslaan in een batterij... (heb ik in mijn hele verhaal nog niet meegenomen trouwens....)

edit:
Nog op zoek naar een geschikte omvormer om van de batterij weer naar het net te leveren. Het "probleem" is dat ik de teruglevering aan het net wil limiteren tot ergens tussen de 100watt - 150watt.
Mocht iemand suggesties hebben?
Helemaal mooi zou zijn dat het indien nodig ook nog eens off grid zou kunnen werken, maar dat is denk ik wat te veel gevraagd ;)

[ Voor 10% gewijzigd door savale op 23-04-2019 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS_
Vanaf 27 april 'moet' een (nieuwe) omvormer blijkbaar een certificaat hebben, sommige (oude) modellen schijnen nu in de uitverkoop te zijn dus binnenkort waarschijnlijk illegaal om te gebruiken icm met een 'cc' dc-dc power supply zoals https://www.ebay.com/sch/...c-dc+cc+cv&LH_TitleDesc=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
savale schreef op maandag 22 april 2019 @ 20:06:
Interessant topic!

Het idee
Zonder hier nog gelezen te hebben
Blij dat je het interessant vindt, jammer dat je de rest nog niet gelezen hebt, aanrader!
Door enkel het sluipverbruik te nemen weet ik zeker dat ik dit buffer goed kan benutten. Oftewel iedere (zonnige) dag op de piekmomenten opladen en iedere avond / nacht / ochtend rustig ontladen over het net.
Daar maak je het inderdaad makkelijk mee voor een accu systeem met net-backup.
18650 cellen
[...]
Kosten van de cellen (goedkoop); 2 x 150 = 300 euro
Opbrengst over de levensduur: 500 x 1,5kwh x 0,22 euro = 165 euro (ik ga er vanuit dat je 0 cent terug krijgt, dit klopt uiteraard niet)
Je gaat voor 18650, waarom? er zijn ook andere opties...
Als salderen wordt gestopt zou het wel nul kunnen zijn, we weten het nog niet...
[b]Conclusie[ (deel 1)/b]
De 18650 cellen zijn eerder stuk dan dat je er wat aan kunt terugverdienen. Voordat zoiets rendabel wordt moet de levensduur van die cellen wel echt een stuk beter worden...

Toch nog even verder zoeken...
[...] (tussen de 25% en 85% houden) dan is rond de 5000 cycles wel haalbaar.
Tijd om het rekensommetje even opnieuw te doen.

Opnieuw rekenen:
Kosten van de cellen (goedkoop); 2 x 150 / 0,6 (60% per cell, dus meer cellen nodig) = 500 euro
Opbrengst over de levensduur: 5000 x 1,5kwh x 0,22 euro = 1650 euro
Het hangt helemaal af van wat de regeling gaat worden, maar voorlopig niet rendabel.
Vandaar de focus op andere methodes om eigen verbruik te verhogen.
[...] 2) Een omvormer: Een solar micro inerter zou best kunnen gaan werken? [...]
Aardig idee, heb ik nog liggen...
Conclusie 2 :)
[...] Verder klopt de rekensom van de opbrengst natuurlijk nog niet. Dit weten we pas exact in 2021....

Financieel zal het misschien niet super rendabel zijn in ieder geval, maar mogelijk wel een leuk experiment om eens klein op te zetten.

Experiment
[...]
Het ontladen gaat vanwege het beperkt aantal cellen dan wel heel rap in ongeveer een uur. De cellen kunnen hier in principe prima tegen.
[...]
Ok gezien de hoeveelheid tekst moet ik misschien uiteindelijk maar een topic aanmaken als ik besluit dit te gaan bouwen :P
Dat eigen topic met een uitwerking hiervan lijkt me wel wat!
Dan is die info ook beschikbaar als salderen zou verdwijnen, en kunnen we onze eigen opbrengst ook zelf gebruiken.
Ik ben helemaal voor het milieu, maar ze moeten wel van onze eigen opbrengst afblijven.
Zeker zolang het niet uitmaakt wanneer je je stroom verbruikt is het zeer onbehoorlijk om de saldering af te schaffen. En is het niet zo dat het net momenteel overdag veel vraagt en 's nachts veel minder belast is???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• savale
onetime schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 10:45:
[...]

Blij dat je het interessant vindt, jammer dat je de rest nog niet gelezen hebt, aanrader!

[...]

Daar maak je het inderdaad makkelijk mee voor een accu systeem met net-backup.

[...]

Je gaat voor 18650, waarom? er zijn ook andere opties...
Als salderen wordt gestopt zou het wel nul kunnen zijn, we weten het nog niet...

[...]

Het hangt helemaal af van wat de regeling gaat worden, maar voorlopig niet rendabel.
Vandaar de focus op andere methodes om eigen verbruik te verhogen.

[...]

Aardig idee, heb ik nog liggen...

[...]

Dat eigen topic met een uitwerking hiervan lijkt me wel wat!
Dan is die info ook beschikbaar als salderen zou verdwijnen, en kunnen we onze eigen opbrengst ook zelf gebruiken.
Ik ben helemaal voor het milieu, maar ze moeten wel van onze eigen opbrengst afblijven.

[...]
Inmiddels het hele topic gelezen. Sommige dingen zijn zeker interessant. Het overschot van de zomer naar de winter meenemen is voor velen van ons denk ik geen optie, dus zoveel mogelijk op de dag verbruiken is inderdaad het handigst.

18650 cellen zijn volgens mij nog steeds relatief goedkoop. lifepo4 is absoluut praktischer, maar het is mij niet gelukt om iets te vinden dat minder dan 2x zo duur is dan een 18650 li-ion cel...

Iets waar ik ook nog aan zit te denken is om de powerwall off grid te maken. Dit maakt het wel wat minder complex.
Ik laad deze dan overdag op met het overschot van de zonnnepanelen.
Een deel van de apparaten in huis zijn namelijk prima af met een DC spanning (dus minder verlies). Het grootste nadeel is alleen dat ik dan alles eigenlijk wel een beetje bij elkaar moet zetten om te zorgen dat het wat betreft bedrading nog te overzien is:

Prima haalbaar met DC:
modem / router: ~15 watt
Thuisserver / nas: ~35 watt
Telefoons / laptops opladen: ~5 watt totaal (want niet continu)

Indien genoeg capaciteit zou ik later bijvoorbeeld de koelkast / vriezer off grid erbij kunnen zetten (met een DC -> AC omvormer) omdat daarvan het verbruik daarvan redelijk constant is over 12 uur. Eventueel met een optie om deze weer on grid te zetten indien nodig. (slechte zonnedag....).

Een koelkast wil je redelijk constant houden. De vriezer op de koudste stand / boiler op de heetste stand zetten is trouwens ook best een slim idee wat hier al geopperd is... De vrraag is even of je daarmee bijvoorbeeld een avond / nacht kan overbruggen. (ik denk het niet....)

[ Voor 6% gewijzigd door savale op 23-04-2019 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-04 15:58

WoudseHoeve

Hobby Boer

Ik het meeste even doorgelezen....
Om even met de deur in huis te vallen :
Zolang we salderen heeft iedere maatregel om het eigen verbruik te verhogen geen enkele zin.

Sterker nog, als je het verbruik verplaatst van s nachts (laag tarief) naar overdag (hoog tarief) kost het zelfs geld. Het net kan nog een hele tijd door voordat er problemen komen met dag.nacht verschillen, het verbruik s nachts is nog steeds zeer laag tov overdag. Je kan dus beter overdag opwekken en s nachts verbruiken (zolang we kunnen salderen!).

Het verhogen van eigen verbruik kan je trouwens ook verhogen door gewoon meer panelen (als je de ruimte hebt) Maar het verlagen van je (sluip) verbruik is mogelijk nog handiger.....
savale schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 11:52:
[...]
Een koelkast wil je redelijk constant houden. De vriezer op de koudste stand / boiler op de heetste stand zetten is trouwens ook best een slim idee wat hier al geopperd is... De vrraag is even of je daarmee bijvoorbeeld een avond / nacht kan overbruggen. (ik denk het niet....)
Iedere vriezer heeft in de specificatie de bewaartijd bij stroomuitval staan. Die is veelal langer als 24h. Dus s nachts afschakelen is geen probleem, overdag wat dieper in vriezen. Als je dat nu zou doen kost dat alleen maar.

[ Voor 29% gewijzigd door WoudseHoeve op 29-04-2019 12:51 ]

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Het is dat het vastrecht hoger is, maar je zou ook naar dag- en nachtstroom kunnen kijken.

Overdag (met het hogere tarief) kan je dan op je eigen opgewekte stroom leven, 's nachts van het net.

Zeker als je overdag veel terug levert kan het misschien wel rendabel zijn.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkS_
WoudseHoeve schreef op maandag 29 april 2019 @ 12:27:
Je kan dus beter overdag opwekken en s nachts verbruiken (zolang we kunnen salderen!).
Het probleem is dat Wiebes alleen maar wil geld-graaien en daarmee (in principe) tegen de belangen van TenneT in gaat die liever een gespreide belasting zien.
En wij willen natuurlijk zo weinig mogelijk betalen :-)

(Koffiedik kijken): als over een paar jaar het salderings verschil groter is dan het verschil tussen hoog/laag tarief dan is een elektrische boiler goedkoper op eigen zonne-energie overdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
WoudseHoeve schreef op maandag 29 april 2019 @ 12:27:
Ik het meeste even doorgelezen....
Om even met de deur in huis te vallen :
Zolang we salderen heeft iedere maatregel om het eigen verbruik te verhogen geen enkele zin.
Zolang, ja, de datum blijft maar veranderen. Goed om voorbereid te zijn.
edit: en het verlaagt de netbelasting, zodat er meer zonnestroom het net op kan.
Sterker nog, als je het verbruik verplaatst van s nachts (laag tarief) naar overdag (hoog tarief) kost het zelfs geld. Het net kan nog een hele tijd door voordat er problemen komen met dag.nacht verschillen, het verbruik s nachts is nog steeds zeer laag tov overdag. Je kan dus beter overdag opwekken en s nachts verbruiken (zolang we kunnen salderen!).
Moet je wel dag/nacht tarief hebben natuurlijk, en dat kost ook meer, niet doen dus. Enkel tarief!
Het verhogen van eigen verbruik kan je trouwens ook verhogen door gewoon meer panelen (als je de ruimte hebt)
Aboluut wel, maar relatief juist niet. Het hoogste eigen verbruik heb je met een installatie ter grote van je sluipverbruik. Maar we willen meer. Jij al helemaal...
Maar het verlagen van je (sluip) verbruik is mogelijk nog handiger.....
Erg goed voor verbruiks vermindering, maar kon best eens het eigen verbruik verlagen.
Als je je verbruik kunt shapen naar de opbrengst, dan zijn we er.
[...]
Iedere vriezer heeft in de specificatie de bewaartijd bij stroomuitval staan. Die is veelal langer als 24h. Dus s nachts afschakelen is geen probleem, overdag wat dieper in vriezen. Als je dat nu zou doen kost dat alleen maar.
Goed punt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:49
Er is een verschil tussen het percentage eigen verbruik (dus hoeveel van je opgewekte stroom gebruik je zelf) en autonomie (hoeveel van je verbruik wordt gedekt door je panelen).

Bij een zeer kleine installatie is het percentage eigen verbruik heel hoog, maar de autonomie laag. Bij een grote installatie is het andersom.

Zodra het salderen stopt, wil je een zo groot mogelijke autonomie. Dus een grote installatie neerleggen (die liefst veel mogelijk uren actief is, dus oost/west of zelfs noord/zuid) en slim schakelen.

[ Voor 22% gewijzigd door hesselbeertje op 29-04-2019 14:36 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:19
Wij laden de elektrische auto zoveel mogelijk op tussen 11 en 15u. Om het net te ontlasten en direct de opgewekte stroom te verbruiken.

De laadsnelheid hebben wij nog niet beperkt, dus per saldo trekken we nu nog stroom uit het net op dat moment. Binnenkort komen er echter nog 14 panelen bij.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RFWjzTd.png

De vraag van TS is erg herkenbaar in ieder geval.

[ Voor 42% gewijzigd door Wietsee. op 29-04-2019 15:10 ]

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-04 17:04
onetime schreef op maandag 29 april 2019 @ 14:22:
[...]

Moet je wel dag/nacht tarief hebben natuurlijk, en dat kost ook meer, niet doen dus. Enkel tarief!

[...]
Doordat ze de energiebelasting over de verschillende tarieven moeten verrekenen is dubbel tarief juist wel een klein beetje interessant.

In de maanden dat je overproductie hebt heb je meer opwek in dal tarief dan in hoog tarief, dat betekent ook dat je voor die periode een iets hoger bedrag terug krijgt per kwh dan dat je enkel tarief had.

Het is geneuzel achter de komma, maar je stelling dat enkel tarief beter is, is wat mij betreft, niet waar. Het scheelt maar € 1,50 voor de maand april, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-04 15:58

WoudseHoeve

Hobby Boer

onetime schreef op maandag 29 april 2019 @ 14:22:
[...]

Zolang, ja, de datum blijft maar veranderen. Goed om voorbereid te zijn.
edit: en het verlaagt de netbelasting, zodat er meer zonnestroom het net op kan.
Gezien het lage aantal zonnepanelen in mijn dorp (ik doe mijn best) komt mijn zonnestroom het dorp niet uit. Dus als ik niet verbruik overdag dan verlaagd dat de net belasting. Mijn stroom blijft lokaal.
[...]
Het hebben van een dag nacht tarief zelf geeft geen extra kosten alleen twee verschillende tarieven.

Aangezien (bijna?) alle energieleveranciers financieel salderen is je stelling niet juist. 5/7 van mijn opwek is in het hoog tarief. daar krijg ik dus meer voor, Een flink deel van mijn verbruik zit in het laag tarief, vorig jaar moet ik nog bijkopen in laag, dat was daardoor goedkoper. Maar ook bij beide negatief, zal je meer terug krijgen bij hoog laag tarief als bij enkel tarief. Dit komt door de verhouding opwek in hoog tarief 5/7 en laag 2/7 (zonder de feestdagen mee te nemen)
Om deze reden verschuif ik nog steeds actief mijn verbruik naar laag tarief.
[...]

Aboluut wel, maar relatief juist niet. Het hoogste eigen verbruik heb je met een installatie ter grote van je sluipverbruik. Maar we willen meer. Jij al helemaal...
Het gaat mij natuurlijk om de absolute waarde. (of autonoom zoals hier vermeld) Het restant wat ik overhoud a 0.11 cent bij GC bijvoorbeeld, geeft ook een goed (genoeg) TvT om het te zien als investering die dubbel opbrengt ( hoger EV en hoger opbrengst).
[...]

Erg goed voor verbruiks vermindering, maar kon best eens het eigen verbruik verlagen.
Als je je verbruik kunt shapen naar de opbrengst, dan zijn we er.
Maar de winst is groter als je het verbruik verlaagd, het "shapen" kost geld.
[...]

Goed punt.
Dank je :)

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Gaat prima op een dag als vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gPSAdYJmROv3rQDgG5pnLMr2/medium.png

De grafiek laat zien welk deel van mijn verbruik uit eigen productie kwam. Dus:
productie = 0 : 0% eigen verbruik
productie > verbruik : 100% eigen verbruik
overig : (1- (verbruik - productie) / verbruik ) * 100%

Grafiek is nu nog op basis van 5-minuten gemiddelden, dat is dus niet helemaal zuiver.
Ik zou de meterstanden per richting eigenlijk mee moeten nemen. Alleen als er 0 stroom geïmporteerd is uit het net heb je 100% van je eigen verbruik gedekt. Immers als mijn Quooker zo'n 2 a 3 keer per uur 8 seconden 2200 Watt trekt om het warmteverlies te compenseren, dan moet ik af en toe toch wat stroom inkopen, zeker in de namiddag (slechts 4 panelen op West).
Maar tot 2023 is het nog niet zo relevant, dus dat komt wel een keer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@ocaj Jij benaderd het anders dan ik (we?) het hier in dit topic doen.
Jij neemt het percentage van je verbruik dat uit eigen opwek komt. Dat is het omgekeerde.
De bedoeling is het percentage van je opwek dat je zelf gebruikt.
Wel goed dat je er mee bezig bent.
En als je verbruik van de periodes zonder opwek weet te verplaatsen naar moment met overschot aan opwek heb je het doel van dit topic te pakken.

edit:
Is je Quooker alleen een ohmse weerstand? dan kan je hem omlaag regelen tot het momentane overschot. Dan voorkom je verbruik uit het net, en maak je meer overschot zelf op. En dat natuurlijk voor al je ohmse belastingen die verplaatsbaar in de tijd zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door onetime op 30-04-2019 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
@onetime Ik heb inderdaad "eigen verbruik" in de grafiek staan), maar wat ik uitreken is toch wat je hier autonomie noemt?
Het is het percentage dat ik "autonoom" ben en niks uit het net trek.

Overigens ben ik er nu nog helemaal niet bewust mee bezig om verbruik overdag te doen. Dit gaat "vanzelf" (ondanks at er gisteren 3 man thuis waren en ook gewoon de wasmachine etc. aan geweest is).
Een Oost/West-dak helpt natuurlijk ook, maar ook dat ging "vanzelf", zo staat mijn huis nou eenmaal....

Grafiekje heb ik gemaakt om zelf wat inzicht te krijgen hoe autonoom ik nu al ben. Afgeleide is inderdaad om de business case voor energieopslag uit te rekenen (tegen 2023...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@ocaj Ah, oh zo, jij rekent autonomie momentaan uit. Zou je dat dan voor de duidelijkheid verder ook autonomie willen noemen? Voor een duidelijk onderscheid.

Ik heb dit topic meer opgezet om het eigenverbruik van zelf opgewekte stroom te verhogen om zo min mogelijk last te hebben van het afschaffen van salderen. En als je voldoende verbruik hebt weten te verschuiven, het laatste stuk noodzakelijkerwijs met accu's, dan kan je naar wens autonoom verder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Prima hoor, ik zal jouw definitie aanhouden in dit topic.

Dit ging inderdaad om de momentane autonomie. Ik heb ook grafieken op dag/week/maand/jaar-basis. Daarbij kijk ik wel naar de dagtotalen.
Uiteindelijk gaat het natuurlijk om de momentane autonomie, immers je hoeft maar even stroom van het net af te nemen en dan gaat de bijbehorende teller direct lopen.

Voorlopig verzamel ik vooral data, o.a. om een beter gevoel te krijgen bij hoeveel stroom ik nou dagelijks inkoop (ook 's zomers met lange dagen blijk ik nog regelmatig zo'n 2-4 kWh per dag in te kopen) en zo een idee over gewenste omvang van energieopslag te krijgen.
Ik vind het overigens wel opvallend dat als je kijkt naar momentane autonomie dat je vaak vrijwel de hele dag op eigen stroom kunt draaien. Af en toe 5 of 10 minuutjes stroom afnemen is in dat licht ook weer niet zo heel erg.

Dat wordt wellicht anders als er een keer een warmtepomp komt die de hele dag door aardig wat stroom kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@HenkS_ ... @savale Voor off-grid kan je geen gewone (micro) omvormers gebruiken, die zijn ingericht op teruglevering en hebben dus het net nodig. Voor off-grid kan je als goedkoop begin een ups gebruiken. (niet efficient) Er zijn mensen die daar dan weer een (micro) omvormer op aansluiten. ymmv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• savale
onetime schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 12:25:
@HenkS_ ... @savale Voor off-grid kan je geen gewone (micro) omvormers gebruiken, die zijn ingericht op teruglevering en hebben dus het net nodig. Voor off-grid kan je als goedkoop begin een ups gebruiken. (niet efficient) Er zijn mensen die daar dan weer een (micro) omvormer op aansluiten. ymmv.
Ja logisch op zich.

Ik twijfel nog of dat ik vast een kleine opstelling ga maken van zo'n 50 18650 cellen of een kleine lifepo4 accu. (~ 0,5Kwh)
Het is nu financieel gezien wel een een slechte investering aangezien het salderen de komende jaren nog kan. Het zou dan puur zijn om wat kennis op te doen wat betreft efficiency / li-ion / lifepo4 slijtage etc zodat ik het later kan uitbreiden wanneer nodig.
(ok ook handig mocht het net ooit eens plat liggen...)

[ Voor 3% gewijzigd door savale op 01-05-2019 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS_
'Off-grid' in Nederland is niet zo slim.
Op jaar-basis ben ik 'neggie', maar afgelopen 4 winter maanden heb ik zo'n 300 kWh vanaf het net gebruikt, waarvoor ik dan een 48V-6250Ah accu nodig zou zijn.

Een 12V lood accu kost ~€1.00 per Ah, een investering van 4x6250=€25.000 voor iets wat maximaal 10 jaar meegaat.
Li-ion (NMC-LiFePO4) zijn per ct/kWh iets goedkoper bij 15-30 jaar levensduur.

Voor off-grid ben je ook een (dure) inverter nodig die >3000W kan leveren (met een hoger eigen verbruik), met grid-tied is een 250W inverter alleen voor het sluipverbruik meer dan voldoende (en zelfs dat wordt pas interessant bij een verschil >10 ct/kWh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Het is alleen lastig, dat als je DC gaat laden, dus van zonnepanelen accu in, je heel efficient bezig bent, maar je dan altijd alles weer vanaf accu met slimme 230v omvormer moet doen en je denk ik onnodig veel accu cycles maakt.

PV opwerk naar 230v en dan van 230v naar accu opslag wanneer je te veel levert en andersom is dan in theorie beter, maarja, hoeveel zal het schelen? De laad/ontlaad cyclussen zullen misschien weinig verschillen tussen de oplossingen.

Maar ik denk dat het aantal oplossingen beperkt is wat bovenstaande functies kan doen op basis van hoeveel vermogen beschikbaar is of juist nodig is (door slimme meter uit te lezen o.i.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS_
!null schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 13:28:
Het is alleen lastig, dat als je DC gaat laden, dus van zonnepanelen accu in...
Als je toch al micro-inverters gebruikt is dat een mogelijkheid, als je een 'string' moet onderbreken blijft er misschien te weinig spanning over.
Het probleem waar ik momenteel mee zit is dat in de zomer m'n paar (Zuid) panelen voldoende opbrengen voor nachtelijk sluipverbruik, maar niet genoeg in de winter, terwijl de Oost-West panelen nog wel iets terugleveren het net in, en om nou een paar keer per jaar het dak op te klimmen om een paar Oost-West panelen om te pluggen...
En off-grid mppt charge-controllers zijn nogal prijzig.

Over een paar jaar is m'n aftandse lijf waarschijnlijk toch een stekker-fiets nodig, een (230Vac) 36Vdc(li-ion) lader heb ik dan dus, en een micro-omvormer 'als reserve op de plank' kan ook aan een batterij geknoopt worden (via extra electronica), het is alleen wachten op flink goedkopere batterijen, momenteel kosten alleen de batterijen al zoiets als ongeveer 10 ct/kWh (teruglever vergoeding <12 ct/kWh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Hoezo zijn off-grid mppt charger controllers prijzig? Vind ik wel meevallen, alleen de normale varianten hebben als enige doel de accu laden. Er zit verder geen intelligentie in om het op je verbruik af te stemmen, dat is lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkS_
Als ik in het voor- najaar ál m'n nachtelijk verbruik wil compenseren is ~1 kWh, voor de zomerse piek laadstroom ben ik dan een 40A controller nodig.

Een EPSolar controller heeft een programmeerbare uitgang die op "Light ON/OFF" gezet kan worden, het scheelt misschien een kwartiertje maar dat zou prima zijn voor een micro-inverter (via extra electronica om het vermogen te beperken, een 'DC-DC cc cv' voor constant vermogen, of gecontroleerd vanaf de slimme meter een PWM/whatever om ook de tv/lampen/koelkast te volgen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene A
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-04 10:46
Interessant topic.

Ik denk dat het volgende dan hier prima op aansluit.

Voor mensen wie al een elektrische auto hebben kan dit dan wel iets leuks zijn.
Een slimme autolader. https://www.zappi.info

Een gewone lader houdt geen rekening met zon of wind, en laad altijd op maximale capaciteit. De lader is intelligenter en meet de binnenkomende en uitgaande energie, en past zo constant de sterkte waarmee het elektrische voertuig wordt geladen aan. Hiermee minimaliseert u de hoeveelheid stroom die uit het net wordt getrokken. Als dus bijvoorbeeld een verbruiker in het huis wordt ingeschakeld (bijv. een waterkoker), dan wordt de laadsterkte gereduceerd. Hetzelfde zou ook gebeuren als er wolken overtrekken of de wind gaat liggen.
Ja kan hem ook instellen op volledig laden zonder gebruik van het net, waarbij het opladen wordt gepauzeerd als de eigen productie even te laag is (bijvoorbeeld bij wolken).

PVOutput = Fujitsu Waterstage WC05 + 5700 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
De Zappi en Harvii zijn denk ik wel bij iedereen bekend.
Echter los van het feit dat de BEV er vaak niet staat als de zon schijnt bij veel mensen is het eigenlijk ook wel een eis dat je weer energie wilt onttrekken voor gebruik in je woning. En dat gaat dan weer niet met deze ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 17:39:
[...] Gas erbij doen verandert helemaal niets aan m'n grafiek voor electra gebruik. Ik zal, ongeacht hoeveel gas ik verbruik, tenzij ik m'n gas gestookte apparaten ga vervangen door electra apparaten, geen Wh extra meer of minder zelf gebruiken/terugleveren/vragen.

[...] Nogmaals, ik wil mijn autonomie niet vergroten. Ik wil geen belasting en belasting over belasting gaan betalen over mijn eigen opgewekte energie. En dat topic ken ik al langer dan vandaag en daar staat niets in wat ik zou kunnen toepassen zonder of mijn hobbies op te geven, mijn werk op te geven of zeer veel geld uit te geven door gas apparaten te gaan vervangen.
Een keuken boiler kan een goede en goedkope bijdrage leveren aan het verhogen van de autonomie, waardoor er dus minder belasting te betalen zou zijn omdat de energie die je gebruikt de meter niet passeert. Bij verwarmen met stroom overschot. Je wilt dus weldegelijk je autonomie verhogen. Resultaat zeer gebruiksafhankelijk.

Ook verlaag je de verliezen en daarme je verbruik, omdat je meteen warm water hebt en niet moet wachten tot de hele leiding van zolder? tot beneden is verwarmt en je de kraan alweer sluit voor het water echt warm is.

Een 2e hands boiler hoeft maar een paar tientjes te kosten. Bepaal wel goed hoeveel warmwater je nodig hebt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:45

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Wietsee. schreef op maandag 29 april 2019 @ 14:52:
Wij laden de elektrische auto zoveel mogelijk op tussen 11 en 15u. Om het net te ontlasten en direct de opgewekte stroom te verbruiken.

De laadsnelheid hebben wij nog niet beperkt, dus per saldo trekken we nu nog stroom uit het net op dat moment. Binnenkort komen er echter nog 14 panelen bij.

[Afbeelding]

De vraag van TS is erg herkenbaar in ieder geval.
Ik heb speciaal daarom een Zappi laadpaal aangeschaft. Deze regelt dynamisch de laadsnelheid tussen de 6 en 32A om zo de energielevering aan het net op nul te houden. Standaard functionaliteit van die laadpaal.

Ze hebben ook een ander product, de "eddi" waarop je twee elektraboilers kan aansluiten, die op dezelfde manier overtollige zonnestroom gebruikt om de boilers te laden. D.m.v. Varisine PWM technologie wordt het vermogen traploos geregeld.

Over een jaar (365 dagen) gezien, komt al bijna 53% van mijn verbruik rechtstreeks van de zonnepanelen. Zodra de elektrische auto binnen is, hoop ik dit percentage nog wat te kunnen verhogen.
Elektriciteitsverbruik

[ Voor 12% gewijzigd door antonboonstra op 12-05-2019 14:54 ]

Canon EOS 5D IV | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | #vangaslos | PV output 7490Wp | PV output 1325Wp | Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
antonboonstra schreef op zondag 12 mei 2019 @ 14:51:
[...]

Ik heb speciaal daarom een Zappi laadpaal aangeschaft. Deze regelt dynamisch de laadsnelheid tussen de 6 en 32A om zo de energielevering aan het net op nul te houden. Standaard functionaliteit van die laadpaal.

Ze hebben ook een ander product, de "eddi" waarop je twee elektraboilers kan aansluiten, die op dezelfde manier overtollige zonnestroom gebruikt om de boilers te laden. D.m.v. Varisine PWM technologie wordt het vermogen traploos geregeld.

Over een jaar (365 dagen) gezien, komt al bijna 53% van mijn verbruik rechtstreeks van de zonnepanelen. Zodra de elektrische auto binnen is, hoop ik dit percentage nog wat te kunnen verhogen.
[Afbeelding: Elektriciteitsverbruik]
Je bedoeld de energielevering vanuit het net op 0 te houden neem ik aan? De laadpaal kan moeilijk overschot affakkelen boven het laadbereik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:31

Wailing_Banshee

You're Next

onetime schreef op zondag 12 mei 2019 @ 11:02:
[...]

Een keuken boiler kan een goede en goedkope bijdrage leveren aan het verhogen van de autonomie, waardoor er dus minder belasting te betalen zou zijn omdat de energie die je gebruikt de meter niet passeert. Bij verwarmen met stroom overschot. Je wilt dus weldegelijk je autonomie verhogen. Resultaat zeer gebruiksafhankelijk.

Ook verlaag je de verliezen en daarme je verbruik, omdat je meteen warm water hebt en niet moet wachten tot de hele leiding van zolder? tot beneden is verwarmt en je de kraan alweer sluit voor het water echt warm is.

Een 2e hands boiler hoeft maar een paar tientjes te kosten. Bepaal wel goed hoeveel warmwater je nodig hebt.
We hebben al een quooker sinds 2011 :p En die was voor ons toen niet eens goedkoper in gebruik omdat de CV ketel welgeteld 3m van het aanrecht af staat, op dezelfde verdieping (we hadden toen ook nog geen panelen, die zijn er pas in 2015 gekomen).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

bbbrumbrum schreef op zondag 12 mei 2019 @ 19:48:
[...]
Je bedoeld de energielevering vanuit het net op 0 te houden neem ik aan? De laadpaal kan moeilijk overschot affakkelen boven het laadbereik.
De meeste huizen hebben niet meer dan 7 kW aan omvormers thuis staan, dus over het algemeen kan de laadpaal het volledig PV vermogen gebruiken om de auto te laden (mits deze niet vol is uiteraard).

Als de laadpaal de energieflow vanuit het net op nul probeert te houden, is dit dus hetzelfde punt als geen energie aan het net leveren (balans).

Canon EOS 5D IV | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | #vangaslos | PV output 7490Wp | PV output 1325Wp | Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Salderen de digitale meters ook binnen een bepaalde tijdsspanne? Dat als je bijvoorbeeld binnen een kwartier eerste 5 minuten 0.2kWh opwekt je deze in de 10 minuten erna kunt gebruiken, of is dat niet het geval? Of wordt er letterlijk naar de energie die de meter passeert gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ep Woody schreef op maandag 20 mei 2019 @ 09:52:
Salderen de digitale meters ook binnen een bepaalde tijdsspanne? Dat als je bijvoorbeeld binnen een kwartier eerste 5 minuten 0.2kWh opwekt je deze in de 10 minuten erna kunt gebruiken, of is dat niet het geval? Of wordt er letterlijk naar de energie die de meter passeert gekeken?
Het laatste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
onetime schreef op zondag 17 juni 2018 @ 14:37:

Ik zie ook graag ideeën voor schakelingen die bij voorbeeld met pwm de boiler gaan verwarmen om de meter stil te laten staan.
Het sturen van de hoeveelheid warmte die de boiler ingaat zou je met zoiets kunnen variëren. Weerstandnetwerkje er tussen en je kan met iets als een ESP je boilervermogen sturen. Nadeel is wel dat je dan je efficiency verlaagt en dat het verwarmen van je boiler ineens 10% duurder wordt.

@Skyaero Spijtig, dat maakt het sturen wat lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Als je een slimme meter hebt, dan kun je via de P1 poort elke 10 seconden data krijgen over het momentane vermogen. Kun je aardig goed op sturen.

Ik weet niet of er digitale meters zijn waar dit ook kan via de optische poort kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Skyaero schreef op maandag 20 mei 2019 @ 10:14:
Als je een slimme meter hebt, dan kun je via de P1 poort elke 10 seconden data krijgen over het momentane vermogen. Kun je aardig goed op sturen.

Ik weet niet of er digitale meters zijn waar dit ook kan via de optische poort kan.
Klopt, en bij DSMR 5.0 zelfs per seconde, maar salderen binnen een tijdsbestek was toch leuker geweest. Dan kun je pieken en dalen bij minder constant weer makkelijker opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Skyaero schreef op maandag 20 mei 2019 @ 10:14:
Die met infraroodpoort? Bij die wat ik heb moet je eerst data sturen voordat de meter iets terugstuurt en dan even wachten op data, zie Mr-Leo in "Slimme/digitale meter uitlezen met een Raspberry Pi"
Ik heb overigens ooit eens geprobeerd dat script te herschrijven, i.p.v. 15s te wachten te wachten tot een specifiek karakter, dat is mij niet gelukt :/

[ Voor 18% gewijzigd door Raven op 20-05-2019 10:59 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Ep Woody schreef op maandag 20 mei 2019 @ 10:19:
[...] Klopt, en bij DSMR 5.0 zelfs per seconde, maar salderen binnen een tijdsbestek was toch leuker geweest. Dan kun je pieken en dalen bij minder constant weer makkelijker opvangen.
Ik denk eigenlijk nog iets anders. Ik denk aan een héél laag omige meetweerstand (1mOhm) waarover de spanning bepaald hoe een pwm regeling de boiler aanstuurt. Stroom naar buiten? Verhoog de boiler power.
Reactie tijd? 1 puls van de pwm frequentie. (10kHz? 0,1ms, => 100 keer per halve sinus)

Als je voor iets anders stroom gaat gebruiken past hij zich vanzelf aan. Past zich ook automatisch aan aan het boiler vermogen... Je zou dit ook kunnen gebruiken om je accu (binnen grenzen) te laden. Of je inverter te sturen op te leveren stroom. Veel kan maar je moet of dingen aanpassen of geschikte spullen hebben.

Dit soort dingen probeer ik met dit topic te stimuleren / bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:50

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dat zou makkelijk zijn bij DC, met anderhalve opamp ben je klaar. Bij netspanning moet je rekening houden met de richting van de spanning, wat het al een heel stuk ingewikkelder maakt (nuldoorgang meten met een optocoupler?).
Je haalt 99% van je doel met de 1 sec resolutie van DSMR5 en een proporionele SSR zoals deze:
https://www.thermostatens...ioneel-8719128651327.html

Dan nog verbrand je hoogwaardige exergie voor laagwaardige warmte.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Toegevoegd in de openingspost:

https://myenergi.com/product/eddi/ is een electra regel systeem dat, met uitbreidingen, veel van bovenstaande zou moeten kunnen regelen. Gesloten en enigszins beperkt systeem, geen data export. Voornamelijk / oorspronkelijk gericht op het verwarmen van een boiler met momentaan opbrengst overschot. Standaard geschikt voor iedere ohmse belasting. Handleiding spreek over boiler.

Ook de opbrengst afhankelijk geregelde auto-lader is gelinkt in de openings post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjan_1980
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 06-10-2023
Is iets waar ik nog niet over had nagedacht.

Ik heb sinds kort een 12kw warmtepomp staan, een 3kw warmtepomp boiler met warmtepanelen en bijna 750 liter aan bufferwater, 300l specifiek op de warmtepomp voor verwarmen en koelen, de twee andere kleinere vaten als buffer en douchewater.

De warmtepanelen hebben een voorkeurs regeling, bij verwarmings behoefte word eerst het douchewatervat op warmte gebracht en daarna omgeschakeld naar het 300l buffervat van de warmtepomp, puur als ondersteuning, de warmtepomp boiler voorziet alleen in het verwarmen van het douchewater vat van 250l, als backup staat er nog een 20kw pellet ketel op een 200l vat, dit vat kan ook bijgeschakeld worden als de warmtepomp kan leveren door veel zon energie.

Heb op het moment nog geen zonnepanelen, het platte dak van de aanbouw moet nog geplaatst worden, heb dan een 11x8m dak vol op het zuiden staan en geen schaduwslag.

Alles aangeschaft door de hoge subside die er nog op zit, voordat het potje aan het eind van het jaar weer leeg is.

Het regelen van de warmte temperatuur naar gelang de hoeveelheid energie had ik nog niet aan gedacht,
Ep Woody schreef op maandag 20 mei 2019 @ 10:08:
[...]

Het sturen van de hoeveelheid warmte die de boiler ingaat zou je met zoiets kunnen variëren. Weerstandnetwerkje er tussen en je kan met iets als een ESP je boilervermogen sturen. Nadeel is wel dat je dan je efficiency verlaagt en dat het verwarmen van je boiler ineens 10% duurder wordt.

@Skyaero Spijtig, dat maakt het sturen wat lastiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjan_1980
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 06-10-2023
Op zich wel een leuke oplossing, wat mij altijd tegenstaat is dat er overal verschillende kastjes voor zijn, en op den duur heb je een wildgroei van componenten.

Ik heb voor een Wago PLC gekozen, ten eerste omdat deze ook kan communiceren met mijn KNX installatie, en door het gebruik van TCP/IP netwerk remote modules, kan ik een aantal in mijn huis plaatsen, systeem is volledig aan te passen naar wat je nodig bent, hoofd module en dan uit te breiden, basis modules zijn relatief goedkoop en tweedehands overal te vinden.

Tevens kan je bijna elke inverter wel uitlezen, beschikken meestal wel over modbus tcp/ip uitlezing wat standaard ondersteund word.

Het word een behoorlijk complexe installatie natuurlijk als het klaar is, en programmeren met het bijbehorende software pakket is niet voor iedereen weggelegd, maar met wat wil is er veel te realiseren.
onetime schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 09:27:
Toegevoegd in de openingspost:

Ook de opbrengst afhankelijk geregelde auto-lader is gelinkt in de openings post.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Ep Woody schreef op maandag 20 mei 2019 @ 09:52:
Ja dat doen ze. De hoeveelheid die je maximaal op die manier kunt salderen is echter veel kleiner dan jij je voorstelt. Het is mij niet helemaal duidelijk hoeveel precies in Nederland gebruikelijk is. Het meest logische antwoord lijkt mij 1 puls. Dus als je een 500puls/kWh meter hebt, dan kun je 2Wh salderen en nog 2Wh extra verbruiken voordat er verbruikt wordt geregistreerd (als je dus op tijd weer gaat terugleveren voor die 2Wh verbruik vol is, registreert je meter geen teruglevering en geen verbruik.
Je kunt dus van -2Wh naar +2Wh gaan zonder verbruik te registreren op je meter in dat geval.

Stel nu dat je probeert met een slimme regeling op je e-boiler van 2kW je directe eigenverbruik te maximeren en je levert netto 250W terug op een gegeven moment. 250W/2000W = 1/8 Je kunt dan dus steeds je boiler 1sec inschakelen en daarna 7 seconden uit. Je zou dan geen pulsen op je meter moeten zien verschijnen.

Als je het verbruik heel nauwkeurig weet te regelen kun je zelfs nog iets verder optimaliseren. Elektrameters hebben een drempel verbruik/teruglevering van ~20mA, dus als je maximaal ~4,5W verbruikt, dan registreren ze dat helemaal niet. Als je dat heel goed doet kun je op jaarbasis 40kWh gratis verbruiken! 8)7

Op deze razend interessante en super relevante website kun je meer achtergrond vinden:
https://learn.openenergym...version/background/meters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1223640

@onetime cs

Let bij het oververwarmen van je boiler wel op het verlies. Ik heb een zonneboiler die in de zomer tot 90 graden opwarmt. Volgende ochtend staat ie nog op 80 of zo. Dus in 8 uurtjes al 10 graden verlies. Het rendement is best slecht.

Ik hoop maar dat dit normaal is voor zo'n 510 ltr buffervat van OEG. En dat ik niet een rotte appel heb...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hoe hoger het temperatuur verschil met de buitenlucht hoe sneller de boiler zal afkoelen, dus de eerste 10 graden gaan sneller dan de rest. Als je de ruimte ervoor hebt kun je altijd nog overwegen meer isolatie rond de boiler aan te brengen als je het onderste uit de kant wilt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Andre1973 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 17:48:
Liever laat dan nooit:

Leuk en creatief idee, maar helaas niet goed voor de inhoud van de vriezer. Het opwarmen van -32 naar -18 is een ontdooi-proces, en andersom natuurlijk een invriesproces. Elke keer als voedsel ontdooit of wordt ingevroren gaat de kwaliteit achteruit. Het beste blijft het voedsel zo exact mogelijk op dezelfde temperatuur. Nu is een beetje variatie geen ramp als je geen michelinster ambieert, maar om nu elke dag de vriezer extra te koelen als de zon schijnt en je overschot hebt is niet het beste idee ben ik bang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Anoniem: 1223640 Als je overdag de boiler verder opwarmt dan standaard, met het overschot, dan gebruiken de meeste mensen het eerste beetje 's avonds, danwel voor de afwas of om even te douchen.

@Aikon Bron? Want hier geloof ik niets van... Het blijft nm bevroren... Dus zeker hoe je het noemt, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-04 19:14

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Aikon Ontdooiproces?? -32°C -> -18°C voor waterijs?
Graag een belastbare bron! - Ik geloof er namelijk, net zoals @onetime, absoluut niets van.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22-04 17:07
Paul C schreef op zondag 23 juni 2019 @ 18:20:
[...]

Ja dat doen ze. De hoeveelheid die je maximaal op die manier kunt salderen is echter veel kleiner dan jij je voorstelt. Het is mij niet helemaal duidelijk hoeveel precies in Nederland gebruikelijk is. Het meest logische antwoord lijkt mij 1 puls. Dus als je een 500puls/kWh meter hebt, dan kun je 2Wh salderen en nog 2Wh extra verbruiken voordat er verbruikt wordt geregistreerd (als je dus op tijd weer gaat terugleveren voor die 2Wh verbruik vol is, registreert je meter geen teruglevering en geen verbruik.
Je kunt dus van -2Wh naar +2Wh gaan zonder verbruik te registreren op je meter in dat geval.

Stel nu dat je probeert met een slimme regeling op je e-boiler van 2kW je directe eigenverbruik te maximeren en je levert netto 250W terug op een gegeven moment. 250W/2000W = 1/8 Je kunt dan dus steeds je boiler 1sec inschakelen en daarna 7 seconden uit. Je zou dan geen pulsen op je meter moeten zien verschijnen.

Als je het verbruik heel nauwkeurig weet te regelen kun je zelfs nog iets verder optimaliseren. Elektrameters hebben een drempel verbruik/teruglevering van ~20mA, dus als je maximaal ~4,5W verbruikt, dan registreren ze dat helemaal niet. Als je dat heel goed doet kun je op jaarbasis 40kWh gratis verbruiken! 8)7

Op deze razend interessante en super relevante website kun je meer achtergrond vinden:
https://learn.openenergym...version/background/meters
Mijn omvormer had een tijd problemen, waardoor deze regelmatig van maximaal naar 0W (letterlijk) knalde. Dat zag ik bij het uitlezen van de P1 poort soms als een maximaal opgenomen vermogen. Misschien gebeurt dit door snel schakelen, dan zou de 2000 watt bij uitschakelen één meetpunt virtueel 2000 watt terugleveren zijn. Dan zou dat virtueel 0 kunnen worden, misschien zelfs "Free energy" >:) .

Ik heb hier geen directe verklaring voor, misschien klinkt dit anderen bekend in de oren. Het enige waar ik aan denk is een soort van terugslag van elektronen, dat dan door de meter een korte puls de omgekeerde richting wordt geregistreerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-04 16:52
Zijn er echt nog geen kant-en-klare domoticasystemen die je helpen bij het 'managen' van je energie?

Dus het regelen van laadstroom auto, fiets, ...
Het regelen van warm water boiler
Regelen van verwarming/airco

Op basis van hoeveelheid opgewekte stroom.

Gat in de mark? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:50

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Elk domoticasysteem kan apparaten aan/uit schakelen.
De meeste kunnen ook een ('slimme') meter uitlezen en zijn vrij programmeerbaar. Ook kunnen die met thermostaten en laadpalen (alles met een web-api) praten. Wat wil je nog meer :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Dit is voor België, een situatie met forse onder dimensionering van de omvormer in verband met belasting en maximum grootte van de aan te sluiten omvormer:
Oilman schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 14:40:
[...] Mijn boerenverstand, twijfelt er toch aan. De MPPT heeft als doel om de impedantie te optimaliseren, zodat de panelen maximaal vermogen kunnen leveren. Ongeacht of je de gebruiker in serie of parallel aan sluit op de string, de impedantie zal veranderen. Hoe de MPPT daar mee om zal gaan?

Een grotere omvormer en extra AC belasting bijschakelen lijkt mij een stuk veiligere keus. Maar goed de wetgever en techniek is niet altijd een gelukkige combinatie
Ja en nee, je zou het als impedantie kunnen zien maar het is toch anders.
Het gaat om maximum vermogen. Dat is waar op geregeld word. En bij het maximum wordt gewoon de stroom beperkt, waardoor de spanning gaat oplopen. Als je een vast vermogen direct van de panelen afneemt blijft de mppt gewoon zijn werk doen. Het punt is het detecteren van het maximum vermogen van de omvormer en dan gaan aftappen. En als het onder het maximum daalt weer directe afname verminderen.

Een methode zou kunnen zijn om een omvormer voor eiland bedrijf parallel aan te sluiten en de belasting daarvan te regelen. Voor degene die niet aan de DC kant "zelf" of op een andere manier wil ingrijpen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

antonboonstra schreef op zondag 12 mei 2019 @ 14:51:
[...]Zodra de elektrische auto binnen is, hoop ik dit percentage nog wat te kunnen verhogen.
Nu ik de elektrische auto sinds 17 juni heb, is het percentage eigen verbruik van zonnestroom flink omhoog gegaan. Van mijn verbruik, wordt 56,4% uit de zonnepanelen gehaald. En van de zonnepanelen wordt slechts 45,1% teruggeleverd aan het net.

Over een jaar gezien ben ik nog plus-op-de-meter, maar dat wordt nu hard minder. Er gaat heel wat elektriciteit in zo'n auto...

Elektriciteit - verbruik en teruglevering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Maverick schreef op zondag 17 juni 2018 @ 18:29:
[...] Heel nobel streven, maar de middelen om dit te doen zijn simpelweg nog niet voorradig op dit moment. Die punten die je noemt zijn druppels op een gloeiende plaat. je hebt het over overschotten van tientallen kWh'en per dag in de zomer. Ik zie niet in je dat mee kunt nemen naar de winter door je boilertemperatuur te verhogen.
Wat je nodig hebt is het equivalent van wellicht 1.000 tot 2.000 kWh aan energie aan het begin van de herfst.
Pagina 24: http://www.urgenda.nl/doc...gieneutrale-huizen-lr.pdf

Ook in openingspost toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Dre schreef op zondag 17 juni 2018 @ 16:39:

Ik realiseer me recent pas dat een buck-boost converter alleen voor DC is...
Neem een trafo voor (hele) lage spanning, zet de secundaire kant in fase in serie met de aansluiting die stroom moet leveren, en sluit dat aan op de stroom ontvangende aansluiting. Zet tussen alle aansluitingen zekeringen van de juiste, beperkte waarde, en zorg dat je niet meer naar de ontvangende aansluiting stuurt dan het sluip verbruik. Werk voor het wegwerken van overschot zolang salderen werkt.
Kan ook met een microomvormer en een regelbare dc-voeding, maar dat heeft vast meer verlies.
(hoef je ook niet meer te controleren of je wel op dezelfde fase zit met je trafo)

Na ja, allemaal alleen te testen en proberen voor mensen die echt weten waar ze mee bezig zijn.

@antonboonstra Jouw mooie accu grafieken uit antonboonstra in "De Duurzame Kroeg Deel 3" die ik in onetime in "Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)" heb geplaatst, roepen bij mij eigenlijk nog de vraag op bij welke accu capaciteit je volledig autonoom zou kunnen gaan in die verbruiks situatie. Is daar voor jou nog zonder al te veel moeite een mooie grafiek voor te maken?

[ Voor 14% gewijzigd door onetime op 10-10-2019 23:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

onetime schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 23:16:
@antonboonstra Jouw mooie accu grafieken uit antonboonstra in "De Duurzame Kroeg Deel 3" die ik in onetime in "Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)" heb geplaatst, roepen bij mij eigenlijk nog de vraag op bij welke accu capaciteit je volledig autonoom zou kunnen gaan in die verbruiks situatie. Is daar voor jou nog zonder al te veel moeite een mooie grafiek voor te maken?
Die grafiek is natuurlijk sterk afhankelijk van wat je allemaal elektrisch doet. Sinds kort heb ik ook een elektrische auto die zorgt voor een enorme stijging in elektriciteitsverbruik. Als ik kijk naar de laatste grafiek die ik had gemaakt, dan is te zien dat ik in de winterperiode uiteindelijk ca 875 kWh uit het net haal. De accu zou dus 875+135 -> ~ 1000 kWh moeten zijn. En dan hou ik nog niet eens rekening met het feit dat een accu niet langdurig > 90% ontladen moet zijn, zeker in de winter. Kou en een lage accucapaciteit zijn niet echt bevorderlijk voor de levensduur. Idem trouwens een capaciteit die langdurig >90% is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@onetime
Klopt. Een variac, al dan niet voorzien van een gemotoriseerde bediening, geeft ook mogelijkheden tot een vermogensregeling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JoBer
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19-04 15:35
Afbouw salderingsregeling 11% per jaar vanaf 2023

Dus grofweg tot 2023 hebben we de tijd om in dit topic uit te vinden hoe we vanaf die tijd zelfvoorzienend kunnen zijn.

Gasloos sinds maart 2019. 16kW warmtepomp + heatpipes. 11 kWp PV

Pagina: 1 2 ... 14 Laatste

Let op:
Het kader van dit topic is duidelijk aangeven in de TS. Ben je het niet eens met de insteek hoef je niet te reageren hier.