de mogelijkheden zijn beperkt. EV's laden en je zwembad opwarmen ligt het meest voor de hand, daarnaast gewoon accepteren dat je teruglevering niets meer waard is.EdwinC schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:24:
Ik heb dus een flinke installatie voor zonnepanelen liggen op mijn daken. Namelijk 15,12kWp in oost-west configuratie en 8,8kWp in zuid configuratie.
Met mijn hoge verbruikersprofiel, woning full-electric (ook geen gas aansluiting meer) 3 opgroeiende tieners in huis en ook nog een zwembad wat van eind april tot eind september gebruikt wordt, zoek ik dus naar manieren om mijn eigen verbruik te verhogen.
Nu heb ik nog tot 7 juli een contract zonder terugleverboete dus maakt het financieel nog niks uit wat mijn eigen verbruik is. Echter wil ik niet dan pas gaan schakelen en hobbyen maar dat vooraf al gedaan hebben zodat ik een zo groot mogelijk voordeel heb op het moment dat ik omga naar of een dynamisch contract of naar een contract met terugleverboete.
Mijn plannen tot nog toe:
Home assistant gaan gebruiken voor slimschakelen van diverse groot verbruikers in huis.
Een Dyness Stack 100 20 - 30kwh batterij (exacte capaciteit nog te bepalen) toevoegen aan mijn installatie en koppelen aan mijn GoodWe GW8k-ET plus. En dit dan ook te integreren via HA. Op dit moment is al +/- 49% van mijn totale verbruik direct verbruik.
Ik wil gebruik gaan maken van shelly componenten voor de schakeling omdat dit lekker makkelijk via mijn Mesh netwerk kan communiceren.
HA komt te draaien op mijn (net aangeschate) Synology DS925+.
Zijn er van hieruit al tips of zaken waar ik beter aan de voorkant rekening mee kan houden?
En wat denken jullie van energiehandel (niet direct topic gerelateerd maar wel mogelijk relevant met mijn toekomst plannen).
Zie ook: https://jeroen.nl/energie/zelfconsumptie
:strip_exif()/f/image/XZ9F1wJDILIdygpmymAUvmws.png?f=user_large)
/f/image/QXIeqx5k2hx37Fs7jq0PlmeN.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ppyHuvin85fB85y2UGXZ7uMv.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/xMCTZCg8ZuX5m85jbqVb4MDq.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/fqQxwEMl7ajFfVqCrK35keIU.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PNk20i1r7PlkRabHs6MWViWJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/17SnmdjdFIVtCIUTNaEiRwwl.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/6j6P9GBvY4cbcP4ChnInJawz.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PpFn569wOvGYncPKodXNXLCO.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fEMBwofRwhoDvkI8WWfTpPO8.jpg?f=user_large)