Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste
Acties:

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
dunklefaser schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 18:57:
Dat zelfvoorzieningsgraad en percentage "eigen gebruik" quasi complementair zijn verbaast me niet.
Diverse simulatoren laten dit ook zien, o.a. voor "Stecker Batterien"
Complementair in welke zin?
Bij een hoge zelfvoorzieningsgraad is het percentage zelfverbruik juist vaak laag. Tenzij je niks teruglevert aan het stroomnet. Dan kunnen beide in deze tijd zomaar 100% zijn.

Zelf lever ik nog volop energie terug aan het stroomnet. Mijn percentage zelfverbruik is dan ook laag op dagen zoals nu: gisteren 24%. Mijn zelfvoorzieningsgraad voor gisteren was echter 100%. Op een super donkere en koude winterdag is het juist andersom.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:57

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Franciesco schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 22:42:
[...]

Complementair in welke zin?
Bij een hoge zelfvoorzieningsgraad is het percentage zelfverbruik juist vaak laag. Tenzij je niks teruglevert aan het stroomnet. Dan kunnen beide in deze tijd zomaar 100% zijn.

Zelf lever ik nog volop energie terug aan het stroomnet. Mijn percentage zelfverbruik is dan ook laag op dagen zoals nu: gisteren 24%. Mijn zelfvoorzieningsgraad voor gisteren was echter 100%. Op een super donkere en koude winterdag is het juist andersom.
"Complementair" in de zin zoals je beschrijft - dus een omhoog gaat de andere omlaag (meestal - daarom ook "quasi" complementair).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Franciesco
  • Nu online
@dunklefaser ok, onder complementair versta ik wat anders. Maar dat kan aan mij liggen.
Bottom line: we zijn het eens :)

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:11
dunklefaser schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 18:57:
@Richh Voor de meeste huishoudens is idd een 5 kWh thuisaccu op een aparte groep (=vast gemonteerd)
met een 2-3 kW inverter voldoende. Het liefst nog slim aangestuurd via domotica (zonder cloud als het kan).
Hij is aan te sturen met Home Assistant, oftewel; zonder cloud :)
Als de prijs dan nog wat zakt (< € 800?) is het waarschijnlijk attractief genoeg (=rendabel?) na 1-1-2027 en met een dynamisch contract.
Ik denk dat het nu al rendabel is. Het is best vervelend uit te rekenen en je hebt allerlei variabelen. Maarja, vanavond moet de stroom bijna 50 cent kosten bij een dynamisch contract, dan spaar ik toch weer een euro'tje uit zonder echt iets bijzonders te doen. Door de hele nacht heen verbruiken we ~2 kilowatt, die nu 'gratis' is ipv 25cent. Als je zo anderhalve euro per dag bespaart, heb je 'm met 2-3 jaar terugverdiend. Je hebt 10 jaar garantie op de meeste units.

De vraag is wat de bodemprijs gaat worden, dan wil je eigenlijk instappen. Begin dit jaar moesten ze nog 1900 euro opbrengen, via Tweakers was er vervolgens een actie naar 1450 en nu worden ze aangeboden voor 1300. De vraag is of het nog verder gaat dalen, zeker over 1.5 jaar zit je ook weer tegen inflatie aan te kijken.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Richh schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:11:
[...]

[...]

Ik denk dat het nu al rendabel is. Het is best vervelend uit te rekenen en je hebt allerlei variabelen. Maarja, vanavond moet de stroom bijna 50 cent kosten bij een dynamisch contract, dan spaar ik toch weer een euro'tje uit zonder echt iets bijzonders te doen. Door de hele nacht heen verbruiken we ~2 kilowatt, die nu 'gratis' is ipv 25cent. Als je zo anderhalve euro per dag bespaart, heb je 'm met 2-3 jaar terugverdiend. Je hebt 10 jaar garantie op de meeste units.

De vraag is wat de bodemprijs gaat worden, dan wil je eigenlijk instappen. Begin dit jaar moesten ze nog 1900 euro opbrengen, via Tweakers was er vervolgens een actie naar 1450 en nu worden ze aangeboden voor 1300. De vraag is of het nog verder gaat dalen, zeker over 1.5 jaar zit je ook weer tegen inflatie aan te kijken.
Grotere thuisaccu-systemen worden nu al voor ca. € 115,-/kWh in de markt gezet (NKON ESS).
Over de accu-kwaliteit, het BMS en de intelligente aansturing is hiermee nog niets gezegd.
Hoe lang updates komen en welke service wordt verleend is vaak een beetje gokken,
moet je van houden.
Idd. vandaag de kale marktprijs om 20 uur: € 27,526 ct/kWh

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

"Consumenten met zonnepanelen hebben moeite om stroom zelf te gebruiken"
volgens een onderzoek (in opdracht) van de VEH.
Ik neem aan dat het bij "consumenten" niet om de gemiddelde tweaker gaat,
verder ken ik het onderzoek nog niet.

• Richh
dunklefaser schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:04:
[...]

Grotere thuisaccu-systemen worden nu al voor ca. € 115,-/kWh in de markt gezet (NKON ESS).
Even snel opgezocht, dat gaat dan om 32kWh voor 3500 euro inderdaad. Dan gaat de prijs per kilowatt fors omlaag, omdat er per kilowatt gerekend veel minder geld hoeft naar een omvormer, behuizing en zaken als shipping.

Ik denk dat in een Marstek of HomeWizard ook ~500-600 aan accu kosten in zitten. Maar er moet ook nog een kastje omheen, omvormer erbij en dan moet de boel nog verscheept worden. En garantie, en software etc... En de btw.
Verwacht niet dat dat kan zakken naar een totaalprijs van €800.

Wat wel waarschijnlijker is, is dat je straks voor €1400 ipv de 5kWh die je er nu voor krijgt, straks 7kWh hebt. Of 10kWh voor 1700 ofzoiets, ik zeg maar iets. Dus meer kilowatts voor hetzelfde geld.

Het lijkt mij iig onwaarschijnlijk dat een thuisaccu fors onder de €1000 gaat komen de komende jaren.

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12:15
Richh schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:11:
[...]

[...]

Wat heb jij voor een stekker-batterij?

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Richh Ik meen ook een aanbieding gezien te hebben:
51.2V 16.1kWh Thuisaccu - 10 kW vermogen = € 1799,- incl. btw
Geen idee of dit wat is.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Richh schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:56:
Ik moet zeggen dat een kleine accu echt enorm veel doet om het eigen verbruik te verhogen. Wij hebben hier zo'n stekkerunit van 5 kilowatt. Wel "vast" gemonteerd, zodat 'ie met 2500w kan ontladen, wat bij grote verbruikers erg goed uitkomt (hij ontlaad flink als de kookplaat, quooker, oven of airfryer aan gaat).

We zorgen ervoor dat de wasmachine, vaatwasser etc als ze nodig zijn, aangaan tussen 10 en 12 uur in de ochtend. De accu zit dan vaak al deels vol, en kan precies een beetje bijspringen als er een wolk overtrekt, of nog extra laden als er meer energie wordt opgewekt dan de verbruiker nodig heeft.
Verder hebben we airco's, eentje op de slaapkamer die eigenlijk de hele dag draait op dagen als vandaag (en sowieso vanaf dat de accu vol zit) en eentje op mijn thuiskantoor die de hele dag aanstaat als ik thuiswerk. Nu om te koelen, maar begin dit jaar om te verwarmen. AC + PV is een gouden combinatie! :)

Ik heb op die manier in Home Assistant afgelopen maand een paar dagen kunnen verzamelen waarbij we ~0,6 kWh energie van het net hebben afgenomen, in totaal, over 24 uur. Terwijl we de hele dag allerlei verbruikers aan hebben staan, thuiswerken, hebben gekookt, etc. Vaak leveren we nog wel een paar kWh's terug, maar daar is ook niks ergs aan natuurlijk.

Al met al hadden wij in de maand juli 81% van onze zonne-energie zelf verbruikt (totale opwek was 550) en waren we voor 73% zelfvoorzienend. Zonder EV vermoed ik dat we voor >90% zelfvoorzienend waren in juli. Echter zou het zelfverbruik dan natuurlijk ook dalen ;)
Maar bovenal: we doen hier dus eigenlijk geen moeite voor; we hebben alleen ons gebruik van de vaatwasser en wasmachine verplaatst naar overdag. Zaken zoals de airco zijn geautomatiseerd.

Het enige waar ik nu nog wel naar kijk, is wanneer we de auto precies opladen. Dat kan nog beter, omdat we momenteel geen slimme laadoplossing hebben (we zetten de auto nu gewoon op de laagste snelheid bij 3fase / ~3500wh). Ook daar helpt de thuisaccu met stabiliseren, maar dat is inefficient. Kan allemaal geautomatiseerd worden met een ESP32 die naar de auto communiceert. Met Home Assistant kan ik dan ook gelijk bouwen dat hij alleen laad van het net als de prijs laag is. Projectje voor later.

We zitten sinds april bij Tibber. Het totaal van al deze facturen is -€7,00 _/-\o_
Natuurlijk gaan de wintermaanden duurder worden, maar dat is helemaal prima als we de zomermaanden 'gratis' leven.

In dezelfde periode is er zo'n 900 kWh in de auto gepompt wat overeen komt met ruim 6000 kilometer aan range. Een benzinebak had maar zo €700 aan brandstof gezopen voor die afstand ;)
Leuk hè die stekker dingen.
Geniaal je hoeft nergens meer om te denken.
Onze ct wijkt een beetje af dus ik zit altijd nog wat rond de 20 watt afwijking.
Dan vind de accu ct het wel nul maar de p1 ziet nog wel wat vermogen.
Maandag komt er een nieuwe meter in de meterkast kijken of ik dan wel uit de voeten kan met de ct003 die bij die accu's hoort.

Dit was onze juli.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KjwaR0pJmSPoBBq79ZHja0FP4Ls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ETlpEMTDOX5PQCxAacGCP6zl.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Richh
fissa schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:33:
[...]

Wat heb jij voor een stekker-batterij?
Ik heb een Marstek Venus, zie mijn signature haha :)

Maarrr.... Zendure en HomeWizard hebben ook prima spul volgens mij. Voordeel aan de Marstek is dat 'ie op 2500w kan ontladen, wat de andere niet kunnen. Da's gunstig met koken. En de Marstek is goedkoper in aanschaf.

Al vermoed ik dat Zendure en HomeWizard wellicht een beter BMS hebben ingebouwd en dat de app ongetwijfeld beter is haha. En de efficiency is hoger bij lage wattages zoals je in de nacht meestal hebt.

Valt voor alles wel wat te zeggen dus.

• Richh
dunklefaser schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:35:
@Richh Ik meen ook een aanbieding gezien te hebben:
51.2V 16.1kWh Thuisaccu - 10 kW vermogen = € 1799,- incl. btw
Geen idee of dit wat is.
Dan doel je op zoiets denk ik: https://www.nkon.nl/nkon-...6-1kwh-thuisbatterij.html?

Volgens mij zijn dat units die je op een hybride solar omvormer kan aansluiten bijvoorbeeld; volgens mij is dat geen 'stekker batterij' die vrijwel plug and play is. Denk ook niet dat er een CT of P1 meter bij zit om dat mogelijk te maken.
Desondanks, zelfs als je er nog een omvormer bij moet kopen, prima prijsje op het eerste gezicht.

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Richh schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:50:
[...]

Ik heb een Marstek Venus, zie mijn signature haha :)

Maarrr.... Zendure en HomeWizard hebben ook prima spul volgens mij. Voordeel aan de Marstek is dat 'ie op 2500w kan ontladen, wat de andere niet kunnen. Da's gunstig met koken. En de Marstek is goedkoper in aanschaf.

Al vermoed ik dat Zendure en HomeWizard wellicht een beter BMS hebben ingebouwd en dat de app ongetwijfeld beter is haha. En de efficiency is hoger bij lage wattages zoals je in de nacht meestal hebt.

Valt voor alles wel wat te zeggen dus.
Zendure 2400AC kan ook gewoon op 2400W (op een vrije groep, anders 800W). En is modulair uitbreidbaar met batterijen van 3 kWh en heeft passieve koeling en brandblusmiddel in batterij. Zie ook zendure forum groep

Sowieso goed om meerdere forumgroepen te volgen over stekkerbatterijen en dan pas conclusies te trekken en tot aanschaf over te gaan. Daar zie je de ervaringen enz.

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|

• Richh
mrme12345 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 17:15:
[...]

Zendure 2400AC kan ook gewoon op 2400W (op een vrije groep, anders 800W). En is modulair uitbreidbaar met batterijen van 3 kWh en heeft passieve koeling en brandblusmiddel in batterij. Zie ook zendure forum groep

Sowieso goed om meerdere forumgroepen te volgen over stekkerbatterijen en dan pas conclusies te trekken en tot aanschaf over te gaan. Daar zie je de ervaringen enz.
Ook de Zendure 2400AC heeft geen hele goeie efficiëncy als je met 300w gaat ontladen, dat bedoel ik meer. Als je een batterij hebt die op hoger wattage kan ontladen, dan is de efficiëntie lager bij een laag wattage.

Overigens zeker niks negatiefs over de Zendure hoor :)

• mrme12345
  • Niet online
Richh schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 17:27:
[...]

Ook de Zendure 2400AC heeft geen hele goeie efficiëncy als je met 300w gaat ontladen, dat bedoel ik meer. Als je een batterij hebt die op hoger wattage kan ontladen, dan is de efficiëntie lager bij een laag wattage.

Overigens zeker niks negatiefs over de Zendure hoor :)
Zeker wel, lees maar in forum alle ervaringen, gemiddelde RTE. ligt rond de 83-85% ook bij NOM. Dat is een van de krachtige punten van deze 2400AC. Scheelt fors met bijvoorbeeld Homewizard die niet verder komt dan 73% RTE. Moet je je voorstellen wat dat scheelt over 10 jaar elke dag die 10%.........

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Een thuisbatterij kan inderdaad wel fors bijdragen aan het percentage zelfvoorziening.

We deden eerder ons best maar kwamen op jaarbasis niet hoger dan ruim 43%. Inmiddels met thuisbatterijen (ongeveer 8kWh) is dat opgelopen naar 57% op jaarbasis, maar vanaf 1 nov (start nieuw elektr. contract) gerekend. Ik verwacht dus dat dat nog wel een paar procenten zal stijgen tot aan 1 november dit jaar. Zonder de batterijen was dat niet gelukt.

Hier is overigens samen met de zelfvoorziening ook het eigen verbruik gestegen. Dat gedeeltelijk door een hoger totaal verbruik, en gedeeltelijk door het verlies van de batterijen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WkxfSIS41sVZZRd2Qa7aJg5m7Hk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yM3S25TGoZIFu7qC2pqQ81Tl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Sjamo op 14-08-2025 18:08 ]

• Richh
mrme12345 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 17:29:
[...]

Zeker wel, lees maar in forum alle ervaringen, gemiddelde RTE. ligt rond de 83-85% ook bij NOM. Dat is een van de krachtige punten van deze 2400AC. Scheelt fors met bijvoorbeeld Homewizard die niet verder komt dan 73% RTE. Moet je je voorstellen wat dat scheelt over 10 jaar elke dag die 10%.........
Das nieuw voor mij :) ik dacht dat dergelijke rendementen alleen met de 800w voorganger werden behaald maar dat had ik dan fout.

Hoe dan ook: een RTE van 85% op 5kwh komt neer op 4,25kWh. Bij 73% is het 3,65kWh, we hebben het over 0,6 kWh per dag, ofwel bij 25 cent per kilowatt over 15 cent per dag.

Dat is net geen €55 op jaarbasis - mits je elke dag je accu vol krijgt en bovendien ook volledig leeg zijn maken. Dat acht ik (zeker door het jaar heen) onwaarschijnlijk, maar stel dat het zo zou zijn, dan kom je over 10 jaar uit op €550.

Nu kost een Marstek met 5,12 nu €1300 en een Zendure met 5,76 nu €2300 (ex P1 meter) - dat scheelt meer dan de potentiële extra winst die je uit de efficiëntie trekt.

Nogmaals niks ten nadele van de Zendure, daar zitten meer dan voldoende voordelen aan zoals MPTT voor solar en de stapelbare accu's.

• mrme12345
  • Niet online
Richh schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 18:09:
[...]

Das nieuw voor mij :) ik dacht dat dergelijke rendementen alleen met de 800w voorganger werden behaald maar dat had ik dan fout.

Hoe dan ook: een RTE van 85% op 5kwh komt neer op 4,25kWh. Bij 73% is het 3,65kWh, we hebben het over 0,6 kWh per dag, ofwel bij 25 cent per kilowatt over 15 cent per dag.

Dat is net geen €55 op jaarbasis - mits je elke dag je accu vol krijgt en bovendien ook volledig leeg zijn maken. Dat acht ik (zeker door het jaar heen) onwaarschijnlijk, maar stel dat het zo zou zijn, dan kom je over 10 jaar uit op €550.

Nu kost een Marstek met 5,12 nu €1300 en een Zendure met 5,76 nu €2300 (ex P1 meter) - dat scheelt meer dan de potentiële extra winst die je uit de efficiëntie trekt.

Nogmaals niks ten nadele van de Zendure, daar zitten meer dan voldoende voordelen aan zoals MPTT voor solar en de stapelbare accu's.
Daarom is het goed om de afzonderlijke batterij forums te volgen voordat je uitspraken over RTE en dergelijke doet. Daarna kun je een gewogen beslissing nemen over de voor-en nadelen per merk.

• Franciesco
  • Nu online
Kijk niet alleen naar de RTE maar ook (of misschien vooral) naar de systeemefficientie. Dat is naast de omzetting ook inclusief het stroomverbruik van de omvormer en andere componenten.

Ik heb geen idee hoe dat specifiek bij de plug-in batterijen zit, ik bedoel het vooral als aandachtspunt ongeacht type batterijsysteem.

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
Hippe Lip schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 09:42:
3. Een batterij kan voorlopig financieel nooit uit. Veel onderzoekers, ook hier op Tweakers, komen tot die conclusie. Bovendien is zo’n extra accu een flinke milieubelasting erbij. Ik kijk er al jaren naar, ben gadgetfreak, maar begin er voorlopig toch maar niet aan.
:? Hoe kom je daar nou bij!?

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Misschien een overzicht van de mogelijkheden met accu, warmtepomp, EV, etc.?
https://solar.htw-berlin.de/rechner/solarisator/
Een rendementsschatting moet iedereen zelf doen.

In mijn specifieke situatie zou een 5 kWh accu mijn zelfvoorzieningsgraad van 28% naar 48% brengen
en per jaar ca. € 257 besparen.
Met een 10 kWh accu ca. 55% en een besparing van geschat ca. € 346.
15 kWh capaciteit brengt niet meer veel - ca. 57%.
Percentage eigen verbruik heb ik nog niet gecheckt.

[ Voor 51% gewijzigd door dunklefaser op 15-08-2025 13:55 ]

• Franciesco
  • Nu online
@dunklefaser uit nieuwsgierigheid: hoeveel PV/ opwek en verbruik heb je?
Want 57% berekende/ingeschatte zelfvoorzieningsgraad met 15kWh batterij vind ik vrij laag.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Franciesco schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 17:00:
@dunklefaser uit nieuwsgierigheid: hoeveel PV/ opwek en verbruik heb je?
Want 57% berekende/ingeschatte zelfvoorzieningsgraad met 15kWh batterij vind ik vrij laag.
Interessant - hoeveel had je dan verwacht?
Opwek - zie mijn sig - verbruik weet ik officieel niet - ferrarismeter.
Het jaarlijkse saldo komt op vermoedelijk +/- 400 kWh uit, pas sinds 29 november wp +wpb.

• Franciesco
  • Nu online
Onder ‘some insights’? Die pagina kan ik momenteel niet laden.

Maar ik vermoed dat de, in mijn ogen, relatief lage zelfvoorzieningsgraad met 15kWh batterij komt door in verhouding weinig PV t.o.v. het verbruik.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Franciesco schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 17:11:
Onder ‘some insights’? Die pagina kan ik momenteel niet laden.

Maar ik vermoed dat de, in mijn ogen, relatief lage zelfvoorzieningsgraad met 15kWh batterij komt door in verhouding weinig PV t.o.v. het verbruik.
Fiat LUXus! - Es werde (mehr) Licht!

• Franciesco
  • Nu online
Daar (PV output) heb ik geen account van.
Maar kWp en jaarverbruik geeft een idee.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Franciesco schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 17:25:
Daar (PV output) heb ik geen account van.
Maar kWp en jaarverbruik geeft een idee.
Als ik met jouw 25,81 kWp vergelijk heb ik idd. een relatief klein systeem
en zoals gezegd mijn jaarverbruik - inclusief levering en teruglevering - weet ik niet.

• Franciesco
  • Nu online
Voor de zelfvoorzieningsgraad is de verhouding verbruik, opwek en opslag belangrijk. Als een van die componenten onbekend is, dan kun je weinig bepalen.

Bij een verbruik van, als voorbeeld, 4000kWh per jaar en een batterij van 15kWh en PV van 6kWp is de zelfvoorzieningsgraad logischerwijs een stuk hoger dan 8000kWh verbruik per jaar met dezelfde 15kWh batterij en 6kWp aan PV.

Over het algemeen is meer PV effectiever dan meer opslagcapaciteit om bij hetzelfde verbruik een hogere zelfvoorzieningsgraad te bereiken.

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:11

ThsAdrns

Be the change!

Franciesco schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 20:00:
Over het algemeen is meer PV effectiever dan meer opslagcapaciteit om bij hetzelfde verbruik een hogere zelfvoorzieningsgraad te bereiken.
Dit laatste geldt m.i. alleen zo lang de jaarproductie duidelijk kleiner is dan het jaarverbruik. Bijvoorbeeld in mijn geval met ongeveer 7.000 kWh/jaar opwek èn verbruik, heeft het toevoegen van nog meer panelen geen zin om meer zelfvoorzienend te worden.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

• Franciesco
  • Nu online
@ThsAdrns daar ben ik het niet mee eens. Een jaarverbruik gelijk aan jaaropbrengst is leuk maar gebaseerd op de salderingsregeling en heeft in die zin weinig met de zelfvoorzieningsgraad te maken.

Voor jaarrond een hoge zelfvoorzieningsgraad ontkom je niet aan een flinke overdimensionering van de opwekcapaciteit (middels PV in de meeste gevallen). Oftewel: in theorie een veel hogere jaaropbrengst dan jaarverbruik. En kun je ook best gemakkelijk uitrekenen voor de maanden dat een hoge productie niet vanzelfsprekend is. Laat ik zeggen van oktober t/m maart. Verdubbel de PV als oefening en bereken wat het effect is op de zelfvoorzieningsgraad bij gelijkblijvend verbruik en batterijcapaciteit. Idem voor de opslagcapaciteit.

Op de website die @dunklefaser aangaf kun je dat ook gemakkelijk uitrekenen. En gebaseerd op mijn eigen ervaringen geeft dat een behoorlijk goede indicatie. Als voorbeeld:

Jaarverbruik 7000kWh
PV 9300Wp
Batterij 15kWh
Zelfvoorzieningsgraad 70%

Jaarverbruik 7000kWh
PV 9300Wp
Batterij 30kWh
Zelfvoorzieningsgraad 73%

Jaarverbruik 7000kWh
PV 18600Wp
Batterij 15kWh
Zelfvoorzieningsgraad 81%

Edit: cijfers PV aangepast naar jouw waardes.

[ Voor 15% gewijzigd door Franciesco op 16-08-2025 08:56 ]

• Boschkabouter
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Om je zelfvoorzieningsgraad te laten stijgen richting 100% zul je zoveel PV moeten leggen dat je in de wintermaanden voldoende stroom opwekt en in een akku stopt waarmee je een dag of 5 mee toekomt. Voor mijn situatie komt dat neer op 18-20 kWp en een accu van 100-120 kWh met een 10kW omvormer, PV op oost-west.
Hiermee heb je ook voldoende accu capaciteit om in de zomer de 6-8 uur met lage prijzen op te slaan om met hogere prijzen terug te leveren. Hiermee heb je nog maar weinig stroom nodig van het net.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Franciesco Wat bij mij (en anderen) een, niet onbelangrijke, rol voor de zelfvoorzieningsgraad speelt
is de warmtepomp. Dat had ik ook expliciet aangegeven.

Zonder wp:
Jaarverbruik 4000 kWh (indicatief!)
PV 5300Wp => zuid 45° = ca. 6000 +/- 200 kWh/jaar
Accu 15 kWh

Met wp ca. 1900 kWh er bij:
Zelfvoorzieningsgraad 58%
(zonder accu 28%)

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 16-08-2025 11:10 ]

• Sjamo
  • Nu online
Ik weet dat on topic hier is hoe verhoog ik mijn zelfvoorzieningsgraad (om en nabij), maar het lastige vind ik altijd het schipperen tussen wat theoretisch zou kunnen en wat praktisch is.

Wij hebben nu (gedeeltelijk geschat), een totaal jaarverbruik van 4100kWh. Daarvan komt 2595kWh uit onze pv, al of niet via onze thuisbatterijen. Dat geeft een zelfvoorziening van 63,4%.
Nov-febr is ons verbruik 1804kWh (incl 911kWh Airco voor verwarming en 293kWh warm water), waarvan 405kWh uit onze pv (geen thuisbatterij in gebruik daar). Dat geeft een zelfvoorziening voor die 4 maanden van 22,5%. Wanneer we over diezelfde periode al onze teruglevering hadden kunnen gebruiken via een thuisbatterij had dat enkele procenten gescheeld (max 2,5%). Niet veel dus.
Voor de overige 8 maanden van het jaar is onze zelfvoorziening 95,6%. Waarschijnlijk volgend jaar enkele procenten hoger, max 2-2,5%).

We hebben nu ongeveer 4900Wp, waarvan 1740Wp vrijwel nutteloos in de winter. Meer, en beter geplaatste pv zou zeker helpen, maar, zelfs als we er plaats voor zouden hebben, zou dat een forse investering vragen. We zouden 4 tot 5x de hoeveelheid Wp moeten plaatsen van wat we nu hebben. Dat is hier niet realistisch.

Besparen op ons verbruik in de winter is wat mij betreft hier de enige realistische mogelijkheid om onze zelfvoorziening significant omhoog te brengen, maar met een huidige afname van 1500kWh per jaar is het vinden van motivatie daarvoor soms lastig.

In zekere zin vind ik onze huidige setup niet ideaal, maar prima om de tijd te overbruggen tot over een aantal jaren er meer duidelijk is mbt de energietransitie, en welke kant die op gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Sjamo op 16-08-2025 10:27 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Sjamo schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:09:
We hebben nu ongeveer 4900Wp, waarvan 1740Wp vrijwel nutteloos in de winter. Meer, en beter geplaatste pv zou zeker helpen, maar, zelfs als we er plaats voor zouden hebben, zou dat een forse investering vragen. We zouden 4 tot 5x de hoeveelheid Wp moeten plaatsen van wat we nu hebben. Dat is hier niet realistisch.
het advies is altijd geweest: dak in 1 x vol zodat je dat later niet alsnog hoeft te doen (en weer man-uren moet betalen).
Als er nu niet of nauwelijks dakruimte beschikbaar is dan zou ik het zo laten. Heb je nog een dakvlak dat nu leeg is, zou ik dat volleggen.

Zeker voor mensen die zelf kunnen leggen zijn het gunstige tijden, met panelen die nog maar 40-50 euro per stuk kosten.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:35
@de Peer @Sjamo
En vrije gevels (of als schutting):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d6HzdVWWOUPftPFRWfpQmMLbzdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9rcna7kgnEpsnHAo7auBZGdk.jpg?f=fotoalbum_large

Minder opbrengst dan een dakvlak per jaar, maar het verschil zit vooral in de zomer.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2070324

[ Voor 6% gewijzigd door BarryH op 17-08-2025 22:35 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Sjamo
  • Nu online
de Peer schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:17:
[...]

het advies is altijd geweest: dak in 1 x vol zodat je dat later niet alsnog hoeft te doen (en weer man-uren moet betalen).
Als er nu niet of nauwelijks dakruimte beschikbaar is dan zou ik het zo laten. Heb je nog een dakvlak dat nu leeg is, zou ik dat volleggen.

Zeker voor mensen die zelf kunnen leggen zijn het gunstige tijden, met panelen die nog maar 40-50 euro per stuk kosten.
Klein rijtjeshuis hier en dat ligt op de zuidkant vol. We hebben zelf nog 4 panelen op een schuur gelegd dat 4 tot 6 maanden in de schaduw van het huis ligt. Daarmee zijn onze opties op dat gebied uitgeput. Ik noemde de optie meer omdat het in de conversatie genoemd werd als mogelijke optie om je zelfvoorziening op te hogen. Om het af te strepen.

Ik hoop stiekem op de verdere ontwikkeling van panelen die goed geschikt zijn om tegen de voorkant van het huis te "plakken". En de acceptatie daarvan vanuit de gemeente, en mogelijk samenwerking met andere bewoners in het blok

Ik ben zelf inmiddels ook voorstander van zoveel mogelijk panelen als je financieel makkelijk kan dragen, mits zo gekozen dat het goed werkt met bijvoorbeeld terugregelen tot eigen verbruik of 0, mogelijk in combinatie met een dynamisch contract.

Voor ons voorlopig iets voor de toekomst. Zoals ik aangaf, minder dan 1500kWh/afname over bij all electric. In ons oude huis met de bescheiden maatregelen die we genomen hebben en beperkte opties ben ik voor nu niet ontevreden.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

BarryH schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:26:
@de Peer @Sjamo
[Afbeelding]

Minder opbrengst dan een dakvlak per jaar, maar het verschil zit vooral in de zomer.
Ja ik denk daar zelf ook wel over na, want technisch gezien is het aantrekkelijk om in de winter de lage zon zo veel mogelijk te vangen.
Wat mij persoonlijk tegenhoud is dat het (vaak) vergunningsplichtig is en dat het er bij veel huizen niet mooi uit ziet. Mijn dak vol (met >70 panelen) heb ik geen probleem mee, maar de gevel gaat me dan toch net te ver.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:20

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@de Peer @Sjamo
[Afbeelding]

Dat lijken wel van die grote beeldschermen, zoals je wel ziet langs de weg of aan de gevels van kantoor- of bedrijfsgebouwen... :+

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Franciesco
  • Nu online
dunklefaser schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:39:
@Franciesco Wat bij mij (en anderen) een, niet onbelangrijke, rol voor de zelfvoorzieningsgraad speelt
is de warmtepomp. Dat had ik ook expliciet aangegeven.

Zonder wp:
Jaarverbruik 4000 kWh (indicatief!)
PV 5300Wp => zuid 45° = ca. 6000 +/- 200 kWh/jaar
Accu 15 kWh

Met wp ca. 1900 kWh er bij:
Zelfvoorzieningsgraad 58%
(zonder accu 28%)
Zeker! Een warmtepomp heeft significante invloed op de zelfvoorzieningsgraad. Hij verbruikt immers het meeste stroom als de opwek het minst is.
Zelf merk ik dat ook: zonder WP zou ik b.v. afgelopen december (waarbij de WP 295kWh verbruikt had) vrijwel zelfvoorzienend geweest zijn (ik had 298kWh netafname). Maar ja, ik heb een (L/W) WP en zou echt niet meer terugwillen naar gas. Daarnaast wil ik graag zo zelfvoorzienend mogelijk zijn voor alle energie die ik gebruik. En dat lukt met gas natuurlijk nooit (idem voor een fossiele auto).

• Franciesco
  • Nu online
Boschkabouter schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:09:

Voor mijn situatie komt dat neer op 18-20 kWp en een accu van 100-120 kWh met een 10kW omvormer, PV op oost-west.
Dat zou ik niet redden met mijn all electric huishouden incl EV. En dan heb ik zelfs 25,81kWp aan PV. Zoals gezegd was mijn netafname c.q. tekort in december 2024 298kWh. En die maand was er nauwelijks iets terug geleverd aan het stroomnet.

• Franciesco
  • Nu online
Sjamo schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:09:
Ik weet dat on topic hier is hoe verhoog ik mijn zelfvoorzieningsgraad (om en nabij), maar het lastige vind ik altijd het schipperen tussen wat theoretisch zou kunnen en wat praktisch is.

Wij hebben nu (gedeeltelijk geschat), een totaal jaarverbruik van 4100kWh. Daarvan komt 2595kWh uit onze pv, al of niet via onze thuisbatterijen. Dat geeft een zelfvoorziening van 63,4%.
Nov-febr is ons verbruik 1804kWh (incl 911kWh Airco voor verwarming en 293kWh warm water), waarvan 405kWh uit onze pv (geen thuisbatterij in gebruik daar). Dat geeft een zelfvoorziening voor die 4 maanden van 22,5%. Wanneer we over diezelfde periode al onze teruglevering hadden kunnen gebruiken via een thuisbatterij had dat enkele procenten gescheeld (max 2,5%). Niet veel dus.
Voor de overige 8 maanden van het jaar is onze zelfvoorziening 95,6%. Waarschijnlijk volgend jaar enkele procenten hoger, max 2-2,5%).

Besparen op ons verbruik in de winter is wat mij betreft hier de enige realistische mogelijkheid om onze zelfvoorziening significant omhoog te brengen, maar met een huidige afname van 1500kWh per jaar is het vinden van motivatie daarvoor soms lastig.

In zekere zin vind ik onze huidige setup niet ideaal, maar prima om de tijd te overbruggen tot over een aantal jaren er meer duidelijk is mbt de energietransitie, en welke kant die op gaat.
Mijn cijfers zijn weliswaar wat anders, maar uiteindelijk komt het ongeveer op hetzelfde neer voor mijn huishouden. Ik zou mijn PV waarschijnlijk nog moeten verdubbelen tot grofweg een dikke 50kWp om jaarrond 100% zelfvoorzienend te kunnen zijn… Puur theoretisch uiteraard.

Omdat de WP (naast de EV) de grootverbruiker is ben ik wel nog steeds bezig om het warmteverlies van de woning te verkleinen. Maar ook daar zitten grenzen aan bij een woning uit 1938. Maar wat je niet verbruikt hoef je ook niet op te wekken of op te slaan, dus elke kWh minder is er eentje.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@de Peer @Sjamo
[Afbeelding]

Kan je een link naar dat topic erbij plaatsen? Bij voorbaat dank.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10:55
Ik heb dus een flinke installatie voor zonnepanelen liggen op mijn daken. Namelijk 15,12kWp in oost-west configuratie en 8,8kWp in zuid configuratie.

Met mijn hoge verbruikersprofiel, woning full-electric (ook geen gas aansluiting meer) 3 opgroeiende tieners in huis en ook nog een zwembad wat van eind april tot eind september gebruikt wordt, zoek ik dus naar manieren om mijn eigen verbruik te verhogen.

Nu heb ik nog tot 7 juli een contract zonder terugleverboete dus maakt het financieel nog niks uit wat mijn eigen verbruik is. Echter wil ik niet dan pas gaan schakelen en hobbyen maar dat vooraf al gedaan hebben zodat ik een zo groot mogelijk voordeel heb op het moment dat ik omga naar of een dynamisch contract of naar een contract met terugleverboete.

Mijn plannen tot nog toe:
Home assistant gaan gebruiken voor slimschakelen van diverse groot verbruikers in huis.
Een Dyness Stack 100 20 - 30kwh batterij (exacte capaciteit nog te bepalen) toevoegen aan mijn installatie en koppelen aan mijn GoodWe GW8k-ET plus. En dit dan ook te integreren via HA. Op dit moment is al +/- 49% van mijn totale verbruik direct verbruik.

Ik wil gebruik gaan maken van shelly componenten voor de schakeling omdat dit lekker makkelijk via mijn Mesh netwerk kan communiceren.

HA komt te draaien op mijn (net aangeschate) Synology DS925+.

Zijn er van hieruit al tips of zaken waar ik beter aan de voorkant rekening mee kan houden?
En wat denken jullie van energiehandel (niet direct topic gerelateerd maar wel mogelijk relevant met mijn toekomst plannen).

48x 315WP (oost-west orientatie), 20x400WP (zuid orientatie) 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

EdwinC schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:24:
Ik heb dus een flinke installatie voor zonnepanelen liggen op mijn daken. Namelijk 15,12kWp in oost-west configuratie en 8,8kWp in zuid configuratie.

Met mijn hoge verbruikersprofiel, woning full-electric (ook geen gas aansluiting meer) 3 opgroeiende tieners in huis en ook nog een zwembad wat van eind april tot eind september gebruikt wordt, zoek ik dus naar manieren om mijn eigen verbruik te verhogen.

Nu heb ik nog tot 7 juli een contract zonder terugleverboete dus maakt het financieel nog niks uit wat mijn eigen verbruik is. Echter wil ik niet dan pas gaan schakelen en hobbyen maar dat vooraf al gedaan hebben zodat ik een zo groot mogelijk voordeel heb op het moment dat ik omga naar of een dynamisch contract of naar een contract met terugleverboete.

Home assistant gaan gebruiken voor slimschakelen van diverse groot verbruikers in huis.
Een Dyness Stack 100 20 - 30kwh batterij (exacte capaciteit nog te bepalen) toevoegen aan mijn installatie en koppelen aan mijn GoodWe GW8k-ET plus. En dit dan ook te integreren via HA. Op dit moment is al +/- 49% van mijn totale verbruik direct verbruik.

Ik wil gebruik gaan maken van shelly componenten voor de schakeling omdat dit lekker makkelijk via mijn Mesh netwerk kan communiceren.

HA komt te draaien op mijn (net aangeschate) Synology DS925+.

Zijn er van hieruit al tips of zaken waar ik beter aan de voorkant rekening mee kan houden?
En wat denken jullie van energiehandel (niet direct topic gerelateerd maar wel mogelijk relevant met mijn toekomst plannen).
de mogelijkheden zijn beperkt. EV's laden en je zwembad opwarmen ligt het meest voor de hand, daarnaast gewoon accepteren dat je teruglevering niets meer waard is.
Zie ook: https://jeroen.nl/energie/zelfconsumptie

• EdwinC
Ik zou ervoor kunnen kiezen om 1 of beide PV installaties uit te schakelen op moment dat er een negatieve energieprijs is via een shelly pro 4pm contact.

48x 315WP (oost-west orientatie), 20x400WP (zuid orientatie) 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

EdwinC schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:42:
Ik zou ervoor kunnen kiezen om 1 of beide PV installaties uit te schakelen op moment dat er een negatieve energieprijs is via een shelly pro 4pm contact.
dat zou ik niet doen, ik zou ze terugregelen zodat je wel je eigen verbruik blijft afdekken.

• EdwinC
En hoe kan ik dat terugregelen praktisch uitvoeren? Uitschakelen kan ik me wel een voorstelling bij maken. Terugregelen (door gebrek aan kennis) nog niet.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:56
EdwinC schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:54:
En hoe kan ik dat terugregelen praktisch uitvoeren? Uitschakelen kan ik me wel een voorstelling bij maken. Terugregelen (door gebrek aan kennis) nog niet.
Dat kan je op je Goodwe doen die heeft daar een setting voor.

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:33

arnova

weet veel, maar niet alles

borft schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:59:
[...]

Dat kan je op je Goodwe doen die heeft daar een setting voor.
Dat zit inderdaad in de Home Assistant GoodWe integratie maar niet alle GoodWe omvormers ondersteunen dat en bij diegene die het ondersteunen moet er wel eerst een setting op de GoodWe zelf aangepast worden.

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:40
EdwinC schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:24:
...zoek ik dus naar manieren om mijn eigen verbruik te verhogen.

Inderdaad schakelen is het allermakkelijkste, vooral met wifi/zigbee stekker. Het lastigste is dat dit allemaal aan/uit schakelingen worden, met name bij grotere vermogens kan dit een probleem zijn.
Uiteraard is opslaan in een thuisaccu een optie. Met name de kleinere "stekkerbare" units zijn voor veel mensen in deze toepassing (eigen verbruik) erg interessant.

Een andere optie is om jouw overtollige zonne-energie om te zetten in warmte. Dit kan bijvoorbeeld door een boiler op te warmen met een PEEC. Deze unit kun je koppelen aan HA en stuurt de boiler als een dimmer aan.

• onetime
  • Niet online
@EdwinC Een of meerdere (warmtepomp) boilers die opwarmen op het moment dat er solar overschot anders het net op zou gaan. Hier staat de boiler (270L) momenteel van 10:00 tot maximaal 17:00 op te warmen.

Wil je ook meerdere keren een bad vullen of echt lang douchen dan wil je meer voorraad. (edit: zeker met 5 personen) Kan eventueel ook met 1 warmtepomp boiler en een voorraad vat, waarbij je of het voorraad vat elektrisch op temperatuur houd, of met een circulatiepomp het voorraadvat terug naar de boiler. Met een thermostatisch geregelde uitloop kan je er ook voor kiezen het voorraadvat elektrisch tot maximaal 95° te verwarmen met stroom overschot. Of zo.

En in de TS: probeer ook ander verbruik te verplaatsen naar momenten met solar overschot.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Cruiseronline
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06:38
Hee tweakers. Leuk topic. In mn zoektocht naar efficient en effectief gebruik van PV, kwam ik deze tegen, en Water-Lucht warmtepomp (dus andersom)

https://www.itecluchtreiniger.nl/innova-water-loop-heat-pump

mijn vraag is, hoe bepaal je nu het energetisch rendement als je deze aansluit op CV water wat opgewarmd wordt door een L-W warmtepomp. Dus de L-W warmtepomp warmt je CV water met een SCOP van zeg 4. Daarna zet je W-L warmtepomp dit om in warme convectielucht met een SCOP van 6 (volgens de specsheet). Is dan de totale SCOP 10? Zo simpel kan het toch niet zijn? :?

Edit: ik wil even een dicussie over aankoopprijs en TVT vermijden, alleen kijkend naar energetisch rendement >:)

[ Voor 10% gewijzigd door Cruiseronline op 21-11-2025 10:18 ]

• arnova

arnova

Cruiseronline schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:13:
Hee tweakers. Leuk topic. In mn zoektocht naar efficient en effectief gebruik van PV, kwam ik deze tegen, en Water-Lucht warmtepomp (dus andersom)

https://www.itecluchtreiniger.nl/innova-water-loop-heat-pump

mijn vraag is, hoe bepaal je nu het rendement als je deze aansluit op CV water wat opgewarmd wordt door een L-W warmtepomp. Dus de L-W warmtepomp warmt je CV water met een SCOP van zeg 4. Daarna zet je W-L warmtepomp dit om in warme convectielucht met een SCOP van 6 (volgens de specsheet). Is dan de totale SCOP 10? Zo simpel kan het toch niet zijn? :?
Met die redenatie zou het zelfs 6*4 moeten zijn omdat je met (S)COP een convolutie moet doen en geen optelling aangezien het factoren zijn. Maar een SCOP van 24 kan ik mij ook niet voorstellen, dus we zien iets over het hoofd ;-)

• Cruiseronline
arnova schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:17:
[...]

Met die redenatie zou het zelfs 6*4 moeten zijn omdat je met (S)COP een convolutie moet doen en geen optelling aangezien het factoren zijn. Maar een SCOP van 24 kan ik mij ook niet voorstellen, dus we zien iets over het hoofd ;-)
mmmm......in die beredenering ontbreekt de elektra input van de W-L WP denk ik??. Dan zou het namelijk zijn:
1000 W elektra > L-W WP (SCOP 4) > 4000W output (warm water) > 4000W input (warm water) > W-L WP (SCOP 6) > 24000 W conectielucht.

Maar je moet die tweede WP nog wel power geven toch?. Dus dan zou het worden:

1000 W elektra > L-W WP (SCOP 4) > 4000W output (warm water) > 4000W input (warm water) min (1/6 x 4000W = 666W electra input) = 3333W > W-L WP (SCOP 6) > 19998 W convectielucht.

Zoiets? Ik ben hier echt niet goed in, haha.

[ Voor 4% gewijzigd door Cruiseronline op 21-11-2025 10:47 ]

• arnova

arnova

Cruiseronline schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:29:
[...]

mmmm......in die beredenering ontbreekt de elektra input van de 2e WP denk ik??. Dan zou het namelijk zijn:
1000 W elektra > LW WP SCOP 4 > 4000W output (warm water) > 4000W input (warm water) > WL WP SCOP 6 > 24000 W conectielucht.

Maar je moet die tweede WP nog wel power geven toch?. Dus dan zou het worden:

1000 W elektra > LW WP SCOP 4 > 4000W output (warm water) > 4000W input (warm water) - (1/6 x 4000W electra input = 666W) = 3333W > WL WP SCOP 6 > 19998 W conectielucht.

Ik ben hier echt niet goed in, haha. Iemand specialist hierin? 8)
Ah ja tuurlijk. Feitelijk moet je dus het ingaande vermogen van beide warmtepompen optellen en de resulteerde output delen door dit getal. Dus: (4*6*WP1_In)/(WP1_In + WP2_In), als ik mij niet vergis.

• Cruiseronline
arnova schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:32:
[...]

Ah ja tuurlijk. Feitelijk moet je dus het ingaande vermogen van beide warmtepompen optellen en de resulteerde output delen door dit getal. Dus: (4*6*WP1_In)/(WP1_In + WP2_In), als ik mij niet vergis.
Maar dat kan toch bijna niet. We maken een denkfout. Anders zou dat ook werken als je bijvoorbeeld een L-L warmtepomp je techniek ruimte laat verwarmen, en dan een extra L-L warmtepomp in je woonkamer hangt met de "buitenunit" in je techniek ruimte

Even afgezien van praktische bezwaren >:) puur energetisch gezien.

• Cruiseronline
Helaas. Zit het nog eens door te denken, maar denk dat je niet beter, maar zelfs slechter uit bent:

1250 W elektra > L-W WP (SCOP 4) > 5000W output (warm water)

vervolgens

1000 W electra > W-L warmtepomp (SCOP 6) > 6000W output (warme lucht)

Maar dat creert dan tegelijk een afkoeling van water van 5000W (6000 productie min 1000 electra).

Dus overall efficientie is dan 6000 out / 1250 + 1000 in = 2.6

(afgezien systeemverliezen etc.) dus inderdaad lager SCOP dan 1 enkel systeem

• slim_fan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-12 21:42
COP vermenigvuldigen gaat niet op; vergeet de wet behoud van energie niet. Gratis energie kan niet.

De tweede (W-L) warmtepomp kan dus nooit meer energie uit het water halen dan de eerste (L-W) er in heeft gestopt. Dat laatste is de beperkende factor en het maximaal vermogen dat in de lucht kan worden gestopt door warmtepomp 2 (+stroomverbruik warmtepomp 2).

Ik denk dat je de COP van de tweede warmtepomp alleen kan gebruiken om te berekenen wat zijn eigen verbruik is, om de gegeven hoeveelheid energie van het water naar de lucht te verplaatsen.

[ Voor 5% gewijzigd door slim_fan op 21-11-2025 12:23 ]

• arnova

arnova

slim_fan schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 12:22:
COP vermenigvuldigen gaat niet op; vergeet de wet behoud van energie niet. Gratis energie kan niet.

De tweede (W-L) warmtepomp kan dus nooit meer energie uit het water halen dan de eerste (L-W) er in heeft gestopt. Dat laatste is de beperkende factor en het maximaal vermogen dat in de lucht kan worden gestopt door warmtepomp 2 (+stroomverbruik warmtepomp 2).

Ik denk dat je de COP van de tweede warmtepomp alleen kan gebruiken om te berekenen wat zijn eigen verbruik is, om de gegeven hoeveelheid energie van het water naar de lucht te verplaatsen.
Met het grootste deel van je verhaal ben ik het eens maar in theorie kan je natuurlijk met een oneindig goede warmtewisselaar vrijwel onbeperkt energie uit de buitenlucht halen, toch?

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13:13
Totale COP neemt niet toe, je kan wel veel warmte uithalen, maar dat resulteerd in een hele lage retourtemperatuur in de toevoer van je L/W WP, die moet meer doen dan.

Bij een CV ketel zou je wel iets eruit kunnen halen, maar dan door die lagere retourtemperatuur richting CV ketel zodat rendement toeneemt door meer condensatie, dan is de COP iets meer dan 1 in die laatste stap.

Edit, overall COP neemt zelfs iets af. Als de L/W COP 4 heeft maakt die van 1kWh elektra 4kWh in warmer water. Die W/L met COP 6 haalt dan die 4 kWh warmte eruit met 0,66kWh elektra. Aangezien die W/L binnen staat komt die 0,66kWh vrij in de ruimte. Netto dus 4,66kWh warmte door verbruik van 1,66kWh elektra. Overall COP dan 2,8.

[ Voor 30% gewijzigd door MazzHead op 21-11-2025 13:15 ]

• slim_fan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-12 21:42
arnova schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 12:50:
[...]

Met het grootste deel van je verhaal ben ik het eens maar in theorie kan je natuurlijk met een oneindig goede warmtewisselaar vrijwel onbeperkt energie uit de buitenlucht halen, toch?
Dat klopt, maar dit is een ander punt. Buitenlucht betreft warmtepomp 1, niet de tweede (W-L). Het vermogen en/of COP van deze eerste warmtepomp kan in principe gigantisch zijn, wat het vermogen van het systeem ook kan vergroten. Maar daarmee wordt het systeem niet efficiënter (zoals bij vermenigvuldiging van de COPs) en blijft de wet van behoud van energie van toepassing.

• Cruiseronline
Dag tweakers, nieuw huisje met plat dak, nog maagdelijk, dus daar moeten wat paneeltjes op maar vraag me af wat beste orientatie is. 4 opties uitgewerkt met PVcalc hieronder (noord is boven). Getallen in kwh. Gezien toekomstige ontwikkelingen (en ook in lijn met dit topic) zat ik zelf te denken om meer te focusses op winter productie (dus optie 2,3 of 4), maar dan lever je wel erg veel op je jaarlijkse totaal in. En dak ligt op 9m hoog, dus dan is optie 1 juist wel weer lekker qua windbelasting. Afin, benieuwd naar jullie mening. En negeer die buizen maar op dak, die ga ik eraf slopen. Afstanden tussen de rijen bepaald met instraalhoek van december (link)

PS, weet niet hoe ik die fotos kleiner kan maken, wordt wel erg lange post zo 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LCM-ztiPvim2FoOvr0QOGoom4x8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XZ9F1wJDILIdygpmymAUvmws.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6VPpKnGn7F559j3zZbGWzMp_pKo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QXIeqx5k2hx37Fs7jq0PlmeN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jnwwP070RJMNVCTrg41tjpawkCs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ppyHuvin85fB85y2UGXZ7uMv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B7PfO-ecBFgO9fZFLTXJ8jpNNMo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xMCTZCg8ZuX5m85jbqVb4MDq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1smlzmmd2I160V3RHPjeMsj2d8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fqQxwEMl7ajFfVqCrK35keIU.png?f=fotoalbum_large

• onetime
  • Niet online
@Cruiseronline Mooie, duidelijke foto's. Je maakt oneerlijke vergelijkingen. Je hebt verschillende aantallen panelen, en zo te zien niet het hele dak vol. Daar zou ik wel mee beginnen. En als je een rij de ene kant op hebt, kan er in de schaduw afstand tot volgende rij een rij de andere kant op gericht.

• Cruiseronline
@onetime
Oei, ik wil wel graag eerlijk zijn ;) Mijn uitgangspunt was dak zo vol mogelijk te leggen, maar wel zo dat er met de (lage) winderzon geen schaduw valt op panelen erachter. Via het volgende tool (link) kun je uitrekenen wat de slagschaduw van je paneel is met winterzon. Dus bij alle opties ligt het dak zo vol mogelijk met "geen schaduw in de winter" als randvoorwaarde. En die varieert natuurlijk afhankelijk van de tilt van je panelen.

over je tweede opmerking, goed punt. Ik zal eens zoeken naar legmateriaal wat met zulke steile hoeken (35 graden) werkt in een "oost-west opstelling"

PS: dan kan ik de panelen aan de schaduwkant neem ik aan beter niet op dezelfde string zetten. Dus dan aparte string(s) voor de schaduwkant?

[ Voor 23% gewijzigd door Cruiseronline op 22-11-2025 11:32 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:35
@Cruiseronline dak wit verven of groen dak en dan vertikale panelen:

https://www.renovatietota...-beste-van-twee-werelden/

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-12 23:53
Laat maar, beter in ander topic...

[ Voor 96% gewijzigd door Batilan op 22-11-2025 13:27 ]

• Cruiseronline
@BarryH
Dak wit verven, goed punt. Zat te twijfelen of ik huidige dakbedekking zou vervangen door witte kunststof, maar huidige bitumen ligt er pas 5 jaar op. Maar zie dat er ook witte bitumen coating bestaat. Dat zou de opbrengst, zeker als panelen bifacial zijn, best eens wat kunnen verhogen (en koeler binnen in de zomer)

edit: deze gevonden voor witte bitumen coating. Zelf doen kom ik op 660 euro voor 100m2 dak

wat betreft die verticale panelen.......daar moet ik me eens in verdiepen.
1. Heb je al een calculator gezien die daarmee kan rekenen? Als ik in pvcalc de panelen verticaal zet komt er wel een opbrengst uit, maar vermoed dat die geen rekening houdt met de schaduw.
2. En dan vermoed ik dat ik gezien de schaduw vast zit aan micro omvormers, of ik zou de voorste rij op een eigen string kunnen zetten (die vangt volle zon) en de rijen erachter op eigen string(en) want de schaduw is voor iedereen gelijk dan.
3. Dan moet ik ook zoeken naar montage materiaal en natuurlijk kleinere panelen, die in het artikel lijken me max 50cm hoog

maar leuk idee!

PS, vond dit bedrijf wat dat doet, blijkbaar ook al in nederland. Ik ga eens verder zoeken

[ Voor 21% gewijzigd door Cruiseronline op 22-11-2025 14:25 ]

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
Cruiseronline schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:27:
@onetime
Mijn uitgangspunt was dak zo vol mogelijk te leggen, maar wel zo dat er met de (lage) winderzon geen schaduw valt op panelen erachter.
Ik stuur zelf op zoveel mogelijk opwek op bewolkte dagen. Dat bereik je door zoveel mogelijk panelen te leggen. wel met een "open" zicht op de lucht. Maar ik zou me met de huidige prijzen niet inhouden. Richting Zuiden beter dan Noorden uiteraard maar bij bewolking zie ik nauwelijks verschil in vermogen.

En als je geen micro omvormers gebruikt dan goed kijken naar je strings.

Jouw setup zal op zonnige winterdagen fijn presteren maar loopt achter op bewolkte dagen. Daarnaast zie ik een mooie gevel. Ik weet niet wat het beleid van je gemeente is maar ik zou toch eens kijken of je die kunt inzetten.

• onetime
  • Niet online
@Cruiseronline Als je geen mppt meer vrij hebt kan je een gelijk aantal panelen dat in de schaduw ligt parallel aan een string die wel in de zon ligt aansluiten op dezelfde mppt.
Dat is bij dezelfde panelen als je verschillende panelen hebt kan je ze ook parallel aansluiten, maar moet je de totale stringspanning nagenoeg gelijk hebben.

• Cruiseronline
@denneappel
ja ik zoek ook naar optimalisatie winter, maar tegelijk lastig met wind op 9 meter hoog. Bovenstaande oplossing met verticale smalle panelen interessant, maar vermoed erg duur omdat het niet standaard spul is. Heb informatie opgevraagd bij fabrikant/leverancier, als er wat uit komt laat ik het weten

@onetime ik heb nog geen omvormer, die moet ik ook nog kiezen. Ok, dus indien paralelle strings op 1 mppt beinvloeden die elkaar niet qua schaduw, dat is fijn. Wel even kijken naar amperage dan, want dat verdubbelt dan.

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:59
Cruiseronline schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 14:29:
@denneappel
ja ik zoek ook naar optimalisatie winter, maar tegelijk lastig met wind op 9 meter hoog. Bovenstaande oplossing met verticale smalle panelen interessant, maar vermoed erg duur omdat het niet standaard spul is. Heb informatie opgevraagd bij fabrikant/leverancier, als er wat uit komt laat ik het weten
Ik zit ook behoorlijk winderig in open veld en heb betonvoeten van De Groot Beton icm jumbo panelen van 600wp. De verticale voeten van 60kg per stuk liggen echt als een huis, heb 6 klemmen per paneel gebruikt. De panelen liggen dan grotendeels op het beton.

Over de horizontale panelen ben ik wat minder tevreden, die flexen behoorlijk omdat er 2,2m overspanning is.

• Cruiseronline
@HeldereM Dat wordt een beetje te zwaar voor mn houten dakkie vrees ik. Daarom kijk ik eerder richting de oost-west opstelling, dan heb ik minder ballast nodig.

ik vond zelfs deze, die claimt helemaall geen ballanst nodig, maar dat laat ik eerst maar eens even doorrekenen

• onetime
  • Niet online
@Cruiseronline alle panelen in een gewone string allemaal exact in het zelfde vlak of parallel. Anders krijg je verliezen door de verschillende hoek met de instraling.
Zo ook geen 2x de stroom als strings niet in het zelfde vlak liggen, maar cos(hoek) extra als maximum.
Bij een hoek van 90° is er dus helemaal geen gelijktijdigheid en is het maximum van 1 string ook het maximum van de 2 strings. Zo ook het systeem in mijn footer, bijna 90° tussen de dak helften en dus kan er met gemak 5,5kWp op een 4kW omvormer.

• Cruiseronline
@onetime helder. thx

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Cruiseronline
Heb je ook gekeken of je de panelen echt Oost-West kunt leggen? Een OW-opstelling heeft altijd de hoogste opbrengst. Ze liggen voor je gevoel dan wel ‘scheef’ op je dak, maar tja, wie ziet dat? En als je opbrengst dan beter is, dan zou ik altijd voor zoiets kiezen.

Het zal wel even puzzelen worden hoe je de panelen dan verdeelt over het oppervlak, maar ik zou het altijd eens bekijken als optie.

<John O`Mill>

• Cruiseronline
@Hippe Lip dat was niet zo in me opgekomen. Maar krijg dan echter maar 16 paneeltjes op dak, en dan komt er dit uit. Dan is gewoon met dak meeleggen beter, zelfs in de winter. Maar goeie om even te checken inderdaad

Maand Totaal kWh
Januari 111
Februari 190
Maart 424
April 640
Mei 807
Juni 835
Juli 831
Augustus 727
September 506
October 298
November 129
December 83
Totaal jaar 5581

[ Voor 3% gewijzigd door Cruiseronline op 23-11-2025 15:35 ]

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
Beste Tweakers,

Ik begin na een jaar dynamisch energiecontract en stoppen salderen over een jaar nu langzaam wakker te worden qua energieverbruik. Ik zou graag dit hele forum doorgelezen hebben alvorens de vraag te stellen, maar dat gaat te lang duren; excuses als de vraag al ergens beantwoord is.

Begin januari komt de warmtepomp wat alle stroomverbruik zal veranderen (ook koelen in de zomer, hopelijk) en ik heb dus precies een jaar om nieuwe data te loggen alvorens te guestimaten wat ik aan thuisbatterij wil wanneer salderen verdwijnt.
Maar, dan moet ik wel een jaar lang de juiste gegevens verzamele n, en beetje zonde als ik er over een jaar achter kom incompleet te zijn.

Heb nu een homewizard P1 meter die ook m'n zonneproductie opslaat, en als backup al langer slimmemeterportal.nl.

Geeft dit naar jullie idee de data die ik nodig heb eind 2026? Ik heb al wat mogelijke berekeningen langs zien komen in dit topic, maar shit in=shit uit, natuurlijk.

Thanks alvast! En hopelijk hebben anderen ook wat aan deze vraag :)

• onetime
  • Niet online
@Aeien Als je zowel de netafname als teruglevering en je zonnestroom apart hebt weet je ook je echte verbruik. Liefst ook je warmtepomp apart. Heb je nog andere grote verbruikers? Die apart kunnen loggen geeft beter / begrijpelijker inzicht in de cijfers.

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Aeien Als je data wilt verzamelen van je stroomverbruik, dan raad ik je aan om de data van je slimme meter te registreren, maar ook een tussenmeter (bv Eastron met modbus) specifiek het verbruik van je warmtempomp te installeren en die data te registreren. Doe je dat nou ook nog voor de omvormer van je PV-panelen en voor je laadpaal, als je die hebt, dan heb je het grootste deel van je relevante data.

Ik registreer die data met een iungo. Die hangt in mijn meterkast. Na installatie kijk je daar nooit meer naar om (geen onderhoud, geen abo, alle data blijft in huis) en dit werkt superstabiel en betrouwbaar. Ik heb hier inmiddels zo'n 10 jaar aan data in dat ding zitten. En die meetgegevens van die iungo zijn vervolgens door Home Assistant op te vragen.

<John O`Mill>

• Aeien
  • Nu online
Hippe Lip schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:55:
@Aeien Als je data wilt verzamelen van je stroomverbruik, dan raad ik je aan om de data van je slimme meter te registreren, maar ook een tussenmeter (bv Eastron met modbus) specifiek het verbruik van je warmtempomp te installeren en die data te registreren. Doe je dat nou ook nog voor de omvormer van je PV-panelen en voor je laadpaal, als je die hebt, dan heb je het grootste deel van je relevante data.

Ik registreer die data met een iungo. Die hangt in mijn meterkast. Na installatie kijk je daar nooit meer naar om (geen onderhoud, geen abo, alle data blijft in huis) en dit werkt superstabiel en betrouwbaar. Ik heb hier inmiddels zo'n 10 jaar aan data in dat ding zitten. En die meetgegevens van die iungo zijn vervolgens door Home Assistant op te vragen.
Thanks!

De warmtepomp houdt zelf z'n verbruik bij, laadpaal via backoffice ook. Hebben dit soort extra meters veel meerwaarde hierboven? Het zal absoluut preciezer zijn, maar maakt dat voor wat grove berekeningen uit? En weten waar je kwh aan uitgeeft, is dat dus ook van belang hiervoor? Zie dat ze ongeveer 50e/stuk zijn (installeer je die zelf?), dus heel snel heb je ze we niet uit denk ik?

• Hippe Lip

Hippe Lip

Aeien schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 23:04:
De warmtepomp houdt zelf z'n verbruik bij,
@Aeien Dat zal een totaalteller zijn? Met een eigen log (HA of iungo of wat anders) heb je ook data per dag en voor een what-if-simulatie of -berekening kan dat wel prettig zijn.
Bovendien spelen warmtepompen vaak vals en registreren ze niet alle verbruik. Ze meten vaak alleen wat de compressor doet (zo krijg je een hoge COP), maar vergeten dat er ook nog een paar pmpen draaien en dat de logica/ elektronica ook nog wel wat lust.
laadpaal via backoffice ook.
Ook per dag en zo?
Kijk, het hoeft natuurlijk allemaal niet, maar vooral als je over een heel jaar analyses wil kunnen uitvoeren om ain en onzin van een dynamisch tarief te onderzoeken is dat wel handig.
Hebben dit soort extra meters veel meerwaarde hierboven? Het zal absoluut preciezer zijn, maar maakt dat voor wat grove berekeningen uit?
Wel als ze dat niet goed doen zoals een warmtepomp.
En weten waar je kwh aan uitgeeft, is dat dus ook van belang hiervoor? Zie dat ze ongeveer 50e/stuk zijn (installeer je die zelf?), dus heel snel heb je ze we niet uit denk ik?
Ha, daar hebben we het thema 'terugverdienen' weer. Dat vind ik altijd een kulargument (sorry). Ten eerste kost een hobby altijd geld (veel Tweakers steken geld in dingen die nooit terugverdiend worden), maar als dat je argument is, dan kan het lastig worden. Wat is de terugverdientijd van je keukenrenovatie of je nieuwe bankstel? En van de laatste auto die je kocht? Ik bedoel te zeggen dat je ergens geld in steekt en er wat voor terug krijgt. Daar gaat het toch om?

Ja, ik heb ze zelf geïnstalleerd. Of jij dat ook zelf kan, dat kan ik niet beoordelen. Als je je daar niet zeker in voelt zou ik dat laten doen.
Ik heb het in elk geval gedaan om data te verzamelen. Toen ik overstapte van gas naar een warmtepomp had ik veel data klaar staan om mijn keuze te onderbouwen.
Komende januari ga ik mogelijk over van een vast e-tarief naar dynamische tarieven (voor het eerst) en ik ben nu aan het uitvogelen hoe dat uit gaat pakken en waar ik in de tijd kan gaan schuiven met het verbruik. Dat kan ik nu makkelijker omdat ik een database van jaren heb en dus weet welke grootverbruiker er wanneer hoeveel verbruikt en hoe dat verbruik over de jaren varieert.

Of jij daaraan behoefte hebt kun je voor jezelf het beste bepalen.

<John O`Mill>

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 10-12 23:41
Hippe Lip schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:55:

Als ik echter zie wat die iungo ook kost dan wordt je daar ook niet echt blij van, een plus abonnement van HW kost 12 euro in het jaar. en een aparte kWh meter 1-fase iets van 60 euro, maar die heb je dan ook direct in de HW app als aparte data beschikbvaar, plus je kunt ook je PV installatie daaran koppelen zonder dat je daar iets extra's voor nodig hebt.
iungo zal echt wel een mooi systeem zijn, maar die prijs :-(

• Hippe Lip

Hippe Lip

Jan-tweak schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 23:39:
[...]

Als ik echter zie wat die iungo ook kost dan wordt je daar ook niet echt blij van, een plus abonnement van HW kost 12 euro in het jaar. en een aparte kWh meter 1-fase iets van 60 euro, maar die heb je dan ook direct in de HW app als aparte data beschikbvaar, plus je kunt ook je PV installatie daaran koppelen zonder dat je daar iets extra's voor nodig hebt.
iungo zal echt wel een mooi systeem zijn, maar die prijs :-(
Die iungo noemde ik als voorbeeld en noemde HA ook als mogelijkheid. Het gaat om het idee van dataregistratie. Hoe je dat doet, wat jij fijn vind, dat moet je zelf bepalen.

<John O`Mill>

• Jan-tweak
Cruiseronline schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 13:47:
@BarryH
Dak wit verven, goed punt. Zat te twijfelen of ik huidige dakbedekking zou vervangen door witte kunststof, maar huidige bitumen ligt er pas 5 jaar op. Maar zie dat er ook witte bitumen coating bestaat. Dat zou de opbrengst, zeker als panelen bifacial zijn, best eens wat kunnen verhogen (en koeler binnen in de zomer)

edit: deze gevonden voor witte bitumen coating. Zelf doen kom ik op 660 euro voor 100m2 dak

wat betreft die verticale panelen.......daar moet ik me eens in verdiepen.
1. Heb je al een calculator gezien die daarmee kan rekenen? Als ik in pvcalc de panelen verticaal zet komt er wel een opbrengst uit, maar vermoed dat die geen rekening houdt met de schaduw.
2. En dan vermoed ik dat ik gezien de schaduw vast zit aan micro omvormers, of ik zou de voorste rij op een eigen string kunnen zetten (die vangt volle zon) en de rijen erachter op eigen string(en) want de schaduw is voor iedereen gelijk dan.
3. Dan moet ik ook zoeken naar montage materiaal en natuurlijk kleinere panelen, die in het artikel lijken me max 50cm hoog

maar leuk idee!

PS, vond dit bedrijf wat dat doet, blijkbaar ook al in nederland. Ik ga eens verder zoeken
hou je er wel rekening mee dat er zeer waarschijnlijk in je gemeente eisen zijn mbt het uiterlijk van het huis, je mag veelal dus niet zomaar iets gaan verven (denk hierbij aan je muren, kozijnen en natuurlijk je dak.) dus voor je zo iets doet informeer je in ieder geval bij je gemeente wat wel en wat niet mag.

• Jan-tweak
Hippe Lip schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 23:41:
[...]

Die iungo noemde ik als voorbeeld en noemde HA ook als mogelijkheid. Het gaat om het idee van dataregistratie. Hoe je dat doet, wat jij fijn vind, dat moet je zelf bepalen.
oke, en die iungo zal best zijn voordelen hebben ten opzichte van HW, oke, en zeker prima dat je dit ook eens noemde , ik kende het in ieder geval niet, en tuurlijk die afweging mag iedereen zelf maken.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Jan-tweak schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 23:44:
[...]

oke, en die iungo zal best zijn voordelen hebben ten opzichte van HW, oke, en zeker prima dat je dit ook eens noemde , ik kende het in ieder geval niet, en tuurlijk die afweging mag iedereen zelf maken.
De reden dat ik voor iungo koos is dat het
  • stand-alone is;
  • geen abo nodig heeft;
  • alle data binnenshuis houdt;
  • totaal onderhoudsvrij is (in tegenstelling tot bv. HA);
  • goed uitbreidbaar en aanpasbaar is;
  • een API heeft waardoor zoiets als HA ook bij de meetdata kan.
Ik heb nu een database van ca. 10 jaar en dat vind ik wat waard.

<John O`Mill>

• Jan-tweak
Aeien schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 23:04:
[...]

Thanks!

De warmtepomp houdt zelf z'n verbruik bij, laadpaal via backoffice ook. Hebben dit soort extra meters veel meerwaarde hierboven? Het zal absoluut preciezer zijn, maar maakt dat voor wat grove berekeningen uit? En weten waar je kwh aan uitgeeft, is dat dus ook van belang hiervoor? Zie dat ze ongeveer 50e/stuk zijn (installeer je die zelf?), dus heel snel heb je ze we niet uit denk ik?
voor bepaalde zaken zijn grove berekeningen cq data meer dan voldoende, echter voor andere heb je gewoon de dag gemiddelde nodig, bv om uit te rekenen hoe groot je thuis-batterij zou moeten zijn voor je NOM toepassing.
dus volledig een terechte vraag, mijn eigen ervaring is dat een apparte kWh meter voor bv groot verbruikers (zeker bij een warmtepomp) toch een beter beeld geven dan de verbruikscijfers van het apparaat zelf.
ik gebruik bv ook de HW sockets om een beeld te krijgen wat het verbruik van een bepaald apparaat is, en gebruik deze later weer bij een ander als de data rond zijn. Mijn thuis-batterij (nu nog meer een proef-opstelling) heeft hierbij ook zijn eigen HW energie-socket. doet nu natuurlijk niet veel.
ik verwerk deze incl. de prijzen van dynamische tarief dan een een excel sheet. dan kan ik dus een goed beeld krijgen hoe e.e.a. in 2027 gaat uitzien, we zullen in ieder geval meer betalen.

• Aeien
  • Nu online
Goede tips allemaal.

@Hippe Lip Je hebt een goed punt wat betreft terugverdien tijd. Ik denk dat iedereen er op z'n eigen manier in staat. Ik vind het super interessant om deze zaken uit te zoeken, maar wél omdat wij er als huishouden beter van worden (beter kan vanalles zijn: comfortabeler, financieel, milieu-technisch). Dus de investering die ik doe, moet voor mij wel een doel hebben, zoals efficienter aansturen, stroom besparen of dus sturen in aanschaf van andere zaken. Dit een hobby noemen is een groot woord :P maar goed resultaat geeft me absoluut plezier/voldoening.

Maar inhoudelijk: de warmtepomp goed uitlezen over de dag heen lijkt me inderdaad erg belangrijk voor die thuisbatterij. Dus goed advies. Ik zal eens uitzoeken hoe precies de WeHeat is in energieverbruik over de dag. Heb al eerder gelezen dat hij inderdaad de binnenunit mgl niet mee neemt.
Ik zal ws dus vragen of ze bij installatie van de WP een andere meter ertussen zetten. Ws dan de HW oplossing, om het voor mij simpel te houden. Dan voor de binnenunit ws een HW stekker ertussen, als ze die op een eigen groep zetten (blijkbaar wel hun voorkeur). 17 dec komt de electricien schouwen, dus mooi moment dit voor te leggen.

De laadpaal geeft mij per laadbeurt een totaal kWh, en ik weet dat ie in principe gewoon 11kW laadt. Dit verder uitsplitsen met een 3 fase meter lijkt me duur, terwijl ik met de info weinig ga doen. Ik ga iig niet m'n thuisbatterij gebruiken om de auto te laden en zoals gezegd laden we niet vaak. Toegegeven, mss denk ik over 4 jaar: "had ik het maar gemeten".

Ik verwacht dat er komen jaar ook een HA (of homey) komt; daar kan ik hopelijk alles mee uitlezen, verwerken en besturen tzt.

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Aeien Mooi, doel bereikt. Je weet nu waarop je moet/wil letten en waarom.
Keuzes daarin maken moet ieder voor zichzelf doen.

Veel succes en houd ons hier op de hoogte. We vinden het altijd leuk om ervaringen te horen en wie weet hebben we tegen die tijd nog wat tips.

<John O`Mill>

• onetime
  • Niet online
@Aeien Als je weet wat de WP gebruikt, met het doel van dit topic in gedachten, kan je misschien het verwarmingsprofiel over de dag aanpassen aan de beschikbare opwek. En tzt misschien ook de auto meer laden met wat er op dat moment beschikbaar is.

edit: en dus loadbalancing laden...

[ Voor 7% gewijzigd door onetime op 10-12-2025 14:30 ]

• Aeien
  • Nu online
onetime schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:29:
@Aeien Als je weet wat de WP gebruikt, met het doel van dit topic in gedachten, kan je misschien het verwarmingsprofiel over de dag aanpassen aan de beschikbare opwek. En tzt misschien ook de auto meer laden met wat er op dat moment beschikbaar is.

edit: en dus loadbalancing laden...
Absoluut het doel, inderdaad :)

De weheat warmtepomp denkt met z'n intelligence hopelijk na over het verwarmen op goedkopere uren, anders moet ik dat zelf proberen in te regelen.
De laadpaal zou idd mogen hebben wat overblijft, aan te sturen met evcc oid, echter is dat met name afhankelijk van wat resteert, niet zozeer wat hij zelf trekt.

• Franciesco
  • Nu online
@Aeien in aanvulling op wat al gezegd is, is een aparte kWh meter voor de WP ook heel handig voor het tunen en troubleshooten van het gedrag van die WP. Als je meeleest in b.v. het algemene L/W WP topic zul je bij b.v. klachten over een hoog verbruik vrijwel altijd de wedervraag zien of men een screenshot kan plaatsen van het stroomverbruik gedurende de dag. Dus altijd doen, zo’n aparte kWh meter voor de WP.

Net als @Hippe Lip gebruik ik ook een iungo voor de monitoring van mijn stroomverbruik. Behalve stroomverbruik op stroomgroep niveau (met een kWh meter in de groepenkast) kun je er ook stroomverbruik mee meten met losse tussenstekkers voor bv koelkast, diepvriezer, ventilatieunit etc. Ook kun je een watermeter koppelen, dus je kan er meer mee dan alleen energie meten.

• Aeien
  • Nu online
Franciesco schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:28:
@Aeien in aanvulling op wat al gezegd is, is een aparte kWh meter voor de WP ook heel handig voor het tunen en troubleshooten van het gedrag van die WP. Als je meeleest in b.v. het algemene L/W WP topic zul je bij b.v. klachten over een hoog verbruik vrijwel altijd de wedervraag zien of men een screenshot kan plaatsen van het stroomverbruik gedurende de dag. Dus altijd doen, zo’n aparte kWh meter voor de WP.

Net als @Hippe Lip gebruik ik ook een iungo voor de monitoring van mijn stroomverbruik. Behalve stroomverbruik op stroomgroep niveau (met een kWh meter in de groepenkast) kun je er ook stroomverbruik mee meten met losse tussenstekkers voor bv koelkast, diepvriezer, ventilatieunit etc. Ook kun je een watermeter koppelen, dus je kan er meer mee dan alleen energie meten.
Thanks, ben er idd ondertussen wel van overtuigd dat ik een kwh-meter voor de buitenunit WP wil.
Heb nu net een p1 meter HW aangeschaft. De iungo ziet er ook heel netjes uit, maar is wel wat duurder.
Als je toch alle ruwe data HA in laadt, heeft een iungo dan nog meerwaarde boven goedkopere HW? Die heeft ook losse stekkers om individuele apparaten te meten.

Gewoon open vragen, hoor :) er is zoveel te krijgen, jullie hebben er vast kritisch over nagedacht. Aan het begin van de reis zo ondoorzichtig, en met het verkeerde merk instappen zou jammer zijn.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:26
Is het niet zo dat HA de database samenvoegt en niet alle details beschikbaar blijven?
Of is dat een instelling

• Hippe Lip

Hippe Lip

Aeien schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:08:
Thanks, ben er idd ondertussen wel van overtuigd dat ik een kwh-meter voor de buitenunit WP wil.
Heb nu net een p1 meter HW aangeschaft. De iungo ziet er ook heel netjes uit, maar is wel wat duurder.
Als je toch alle ruwe data HA in laadt, heeft een iungo dan nog meerwaarde boven goedkopere HW? Die heeft ook losse stekkers om individuele apparaten te meten.

Gewoon open vragen, hoor :) er is zoveel te krijgen, jullie hebben er vast kritisch over nagedacht. Aan het begin van de reis zo ondoorzichtig, en met het verkeerde merk instappen zou jammer zijn.
@Aeien Oh, die twijfel van de keuze herken ik maar al te goed. Ik heb er mss wel een half jaar over gedaan voordat ik uiteindelijk op die iungo uitkwam. In die tijd was HA iets heel anders dan het nu is.

Maar om die twee te vergelijken in verband met het thema ‘registratie’, dan zou ik nog steeds voor iungo kiezen. HA heeft inderdaad erg veel mogelijkheden en kan van alles opslaan, maar is ook bijzonder onderhoudsgevoelig. Daar moet je toch wel altijd je aandacht bij houden, op tijd updaten en altijd alert blijven of de boel in alle hoeken en gaten nog wel werkt na een update.

Zo heb ik ook een koppeling met mijn EV. Gisteren merkte ik ineens dat die koppeling sinds een dag daarvoor niet meer werkte. Dan wordt mijn display in huis niet meer geüpdate, dan zie ik op mijn telefoon de info niet meer, dan worden een aantal registraties en automatiseringen daardoor beïnvloed, enzovoorts.
En je moet dan op zoek gaan waarom het niet meer werkt en het vervolgens aanpassen. Soms moet je een versie terug omdat er iets mis ging, soms moet je in je configuratie (configuration.yaml-bestand) dingen aanpassen omdat de notatiewijze van een feature gewijzigd is (en bij veel regels in die configuratie kan je dan zomaar een uurtje bezig zijn).
Kortom: HA kan veel, maar als je er niet bij blijft gaat-ie haperen.

Die iungo daarentegen krijgt mss eens per jaar een firmware update, maar zelfs als je die niet uitvoert en tien jaar lang op de initiële firmware blijft draaien, dan is er nix aan de hand. Dat ding blijft onverstoorbaar je data verzamelen.
Daarom gebruik ik voor datacollectie (stroomverbruik) die iungo. Dat is mijn onverstoorbare bron. En allerlei dingen in HA die dingen van mijn stroomverbruik nodig hebben zoals het energiedashboard halen hun data via MQTT uit mijn iungo.

En wat zegt die tegeltjeswijsheid ook alweer? “Ergernis over slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over lage prijs al lang vergeten is” of zoiets.
Mijn aannemer bij de renovatie van de badkamer zei me eens (lang geleden) toen ik twijfelde of ik dat duurdere bad met vlak douchegedeelte zou kiezen: “Die hogere prijs ben je over een jaar vergeten. De ergernis van een verkeerde keuze ervaar je elke dag weer.” Ik ben het met hem eens.

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

Dapdodo schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:30:
Is het niet zo dat HA de database samenvoegt en niet alle details beschikbaar blijven?
Of is dat een instelling
@Dapdodo Ja, dat klopt. Tot ruim een jaar geleden hou je alle details, maar vanaf een grotere ouderdom wordt het samengevat in blokken van 8 uur. Ik heb het even voor je nagekeken en zag dat het omslagpunt hier nu op 2 en 3 november 2024 (vorig jaar dus) ligt. Tot en met 3 november 2024 terug (tot nu dus) heb ik detailinfo, alles van 2 november 2024 en ouder is beschikbaar in blokken van 8 uur nauwkeurigheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nA7FlFkV1aeP4yhl3u8kIIiufVo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PNk20i1r7PlkRabHs6MWViWJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DecIXcm0Hsq-bc9m1zbDw64s6yk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/17SnmdjdFIVtCIUTNaEiRwwl.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

• Aeien
  • Nu online
@Hippe Lip ja, terechte punten allemaal. Tis een fijne balans tussen heel veel mogelijkheden/flexibiliteit en stabiliteit/betrouwbaarheid, merk ik.

Ihkv data analyse: ik moet zeggen dat ik de export van de Homewizard p1 op zichzelf teleurstellend vind.
Ik had gehoopt hieruit al goed overzicht te hebben over productie/afname/teruglevering over de dag en dat een jaar lang, maar dat is er vanuit de HW interface volgens mij niet.

[ Voor 89% gewijzigd door Aeien op 11-12-2025 08:49 ]

• onetime
  • Niet online
@Aeien Het staat er vet: het is het werk van @antonboonstra maar zijn berichten gewoon quoten leverde geen goed leesbare informatie. geen kritiek dat het is gemist, kan gebeuren.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Aeien schreef op woensdag 10 december 2025 @ 23:15:
Ihkv data analyse: ik moet zeggen dat ik de export van de Homewizard p1 op zichzelf teleurstellend vind.
Ik had gehoopt hieruit al goed overzicht te hebben over productie/afname/teruglevering over de dag en dat een jaar lang, maar dat is er vanuit de HW interface volgens mij niet.
@Aeien Data van je slimme meter loggen is leuk, maar die is in z’n eentje redelijk waardeloos als je PV-panelen hebt. Je moet dan minimaal ook alle data van je opwek hebben omdat je anders niet weet welk deel van de opwek eigen consumptie was.

Daar begin je dus al met een extra tussenmeter nodig te hebben. Of in elk geval een logbestand waarin zowel de data van je slimme meter als van je opwek wordt weggeschreven.

En zo kom je steeds weer een stapje verder in wat je ‘nodig’ hebt.

<John O`Mill>

• Aeien
  • Nu online
@onetime: ik zie het; lastig om zo'n groot bericht duidelijk weer te geven. Zal de post wat aanpassen en ws veel weghalen ;)

@Hippe Lip Ja, daarom dacht ik juist dat HW zo briljant zou zijn, want daarmee kan ik m'n PV's koppelen. Hij geeft dus ook prachtig per tijdseenheid de opbouw van m'n energiestromen weer (opwek/verbruik/teruglevering/afname net) en ging ik er van uit dat juist die informatie geexporteerd kon worden. De zoektocht gaat dus door :P
Pagina: 1 ... 14 15 Laatste

Let op:
Het kader van dit topic is duidelijk aangeven in de TS. Ben je het niet eens met de insteek hoef je niet te reageren hier.