Aeien schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:08:
Thanks, ben er idd ondertussen wel van overtuigd dat ik een kwh-meter voor de buitenunit WP wil.
Heb nu net een p1 meter HW aangeschaft. De iungo ziet er ook heel netjes uit, maar is wel wat duurder.
Als je toch alle ruwe data HA in laadt, heeft een iungo dan nog meerwaarde boven goedkopere HW? Die heeft ook losse stekkers om individuele apparaten te meten.
Gewoon open vragen, hoor

er is zoveel te krijgen, jullie hebben er vast kritisch over nagedacht. Aan het begin van de reis zo ondoorzichtig, en met het verkeerde merk instappen zou jammer zijn.
@
Aeien Oh, die twijfel van de keuze herken ik maar al te goed. Ik heb er mss wel een half jaar over gedaan voordat ik uiteindelijk op die iungo uitkwam. In die tijd was HA iets heel anders dan het nu is.
Maar om die twee te vergelijken in verband met het thema ‘registratie’, dan zou ik nog steeds voor iungo kiezen. HA heeft inderdaad erg veel mogelijkheden en kan van alles opslaan, maar is ook bijzonder onderhoudsgevoelig. Daar moet je toch wel altijd je aandacht bij houden, op tijd updaten en altijd alert blijven of de boel in alle hoeken en gaten nog wel werkt na een update.
Zo heb ik ook een koppeling met mijn EV. Gisteren merkte ik ineens dat die koppeling sinds een dag daarvoor niet meer werkte. Dan wordt mijn display in huis niet meer geüpdate, dan zie ik op mijn telefoon de info niet meer, dan worden een aantal registraties en automatiseringen daardoor beïnvloed, enzovoorts.
En je moet dan op zoek gaan waarom het niet meer werkt en het vervolgens aanpassen. Soms moet je een versie terug omdat er iets mis ging, soms moet je in je configuratie (configuration.yaml-bestand) dingen aanpassen omdat de notatiewijze van een feature gewijzigd is (en bij veel regels in die configuratie kan je dan zomaar een uurtje bezig zijn).
Kortom: HA kan veel, maar als je er niet bij blijft gaat-ie haperen.
Die iungo daarentegen krijgt mss eens per jaar een firmware update, maar zelfs als je die niet uitvoert en tien jaar lang op de initiële firmware blijft draaien, dan is er nix aan de hand. Dat ding blijft onverstoorbaar je data verzamelen.
Daarom gebruik ik voor datacollectie (stroomverbruik) die iungo. Dat is mijn onverstoorbare bron. En allerlei dingen in HA die dingen van mijn stroomverbruik nodig hebben zoals het energiedashboard halen hun data via MQTT uit mijn iungo.
En wat zegt die tegeltjeswijsheid ook alweer? “Ergernis over slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over lage prijs al lang vergeten is” of zoiets.
Mijn aannemer bij de renovatie van de badkamer zei me eens (lang geleden) toen ik twijfelde of ik dat duurdere bad met vlak douchegedeelte zou kiezen: “Die hogere prijs ben je over een jaar vergeten. De ergernis van een verkeerde keuze ervaar je elke dag weer.” Ik ben het met hem eens.