Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
BarryH schreef op maandag 22 juli 2024 @ 09:44:
En een wp kan ook prima voor een paar dagen per jaar 55 (R32) of 65 (R290) maken
Kortom: heeeeel vaak kan het met bestaande radiatoren en het stoppen met nachtverlaging
Een paar dagen per jaar? :)
Technisch kan een A2W WP dat alle dagen. Of het energetisch voordelig is (voor CV) dat is een andere zaak.
Mijn A2W WP uit 2013 kan immers, naast CV water tussen de 27 en 35°C en dit zonder vloerverwarming, op vraag veel meer SWW aanmaken waarbij de temp. van het SWW deel in de WP moduleerbaar is tussen 40 en 55°C.
En ik denk/hoop dat de techniek er in al die jaren toch op vooruit is gegaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:41
@IvoB2
Vanuit rendement denkend idd.

In NL is nog veel te veel nadruk op VVW /LTV radiatoren voor een WP.
Terwijl meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat meer dan 80% van de huizen met radiatoren aan 55-60 graden water voldoende hebben (bij -10)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Je CV water via een WP opwarmen tot 55/60°C gaat uiteraard veel meer energie verbruiken (ongeacht de buitentemp) dan het maar te moeten opwarmen tot 27/35°C. De COP met dezelfde WP voor CV en SWW is uiteraard verschillend. Ik zou er niet aan moeten denken om via de WP bij vriestemperaturen de CV aanvoertemp op 50°C te houden ipv op 30°C.
Technisch geen probleem maar kost wel veel meer energie.

Voor wie al radiatoren heeft (en dus reeds leidingen naar die punten) is het dan ook, mijn mening, beter over te schakelen naar LTV verwarming (en dat is niet noodzakelijk vloerverwarming maar kan ook via ventilocenovectoren waar je de bestaande radiatoren gewoon vervangt door ventilo units en de bestaande leidingen kunnenherbruikt worden).

Soit, binnen dit topic is dat laatste uiteraard niet het beste idee want je gaat er je eigen verbruik niet mee doen stijgen. Dan kan je beter de radiatoren behouden. :)

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 22-07-2024 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
:)

De ingrepen in de leefruimte danwel het geluid van ventilatoren zijn vaak een belangrijk argument om op de gasketel te blijven hangen. En dat is onnodig.

Ontopic:
Voor verhogen eigenverbruik een wp boiler (bv atag lydos)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik heb drie ventiloconvectoren (Jaga DBE) in de leefruimte staan.
In de autostand (die automatisch schakelen naargelang de aanvoer/vraag temp) 1 en 2 hoor en voel je die niet blazen.
In het begin heb ik de roosters er zelfs even afgehaald om te checken of de ventlo's het wel deden. :)

Alleen in de manuele booststand (die maar 15 minuten aanhoudt en alleen dient indien je het van nachtverlaging naar dagverhoging heel vlug warm wil krijgen) hoor je die aanslaan en blazen.
Maar ik gebruik doorgaans sowieso geen nachtverlaging en de boost niet.

Je kan ventiloconvectoren op A2W niet vergelijken met een "airco" A2A. Die laatste hebben we ook dus kunnen goed vergelijken en die hoor en voel je in de opwarmfase wel blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyFool
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-04 20:37
Zou het mogelijk zijn om met een thuisaccu het volgende in te regelen:

1. Bij veel zon: stroom direct gebruiken om crypto te minen (stroom gaat naar een specifiek stopcontact), overtollige stroom gaat in de accu.
2. Bij weinig zon: accu volladen.
3. Bij geen zon: Stroom uit de accu gebruiken, maar niet voor crypto (dat specifieke stopcontact.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02:39
MightyFool schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:37:
Zou het mogelijk zijn om met een thuisaccu het volgende in te regelen:

1. Bij veel zon: stroom direct gebruiken om crypto te minen (stroom gaat naar een specifiek stopcontact), overtollige stroom gaat in de accu.
2. Bij weinig zon: accu volladen.
3. Bij geen zon: Stroom uit de accu gebruiken, maar niet voor crypto (dat specifieke stopcontact.

Alvast bedankt!
Wel met iets als Home Assistant. Je hebt dan een regel nodig die een slim stopcontact aanzet bij een bepaalde productiewaarde, daarmee zet je de mining PC aan (in de bios setting opstarten bij power-restore).
De batterij moet dan de overproductie opslaan, zowel indien de PC aanstaat als wanneer deze uitstaat.
Voor het uitzetten van de PC zou je dan zoiets kunnen gebruiken:
https://community.home-as...with-home-assistant/27970

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Sjamo schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 08:36:
[...]

Kan zelfvoorziening ook niet een vorm van duurzaamheid zijn?
Dat denk ik niet. Vaak juist het tegenovergestelde. Het is efficiënter en duurzamer om dit soort zaken centraal te regelen ipv op huis-niveau. Economy of scale.
Net zoals met globalisering. Nu zie je weer de trend van nationalisme, elk land gaat alles zelf regelen, ook al is het inefficient.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
de Peer schreef op maandag 22 juli 2024 @ 17:48:
[...]
Het is efficiënter en duurzamer om dit soort zaken centraal te regelen ipv op huis-niveau. Economy of scale.
In se een mooie theorie maar daar blijft het dan ook bij.
Wie meer pragmatisch denkt en effectief resultaten wil bekomen kan dan maar beter er zelf aan beginnen ipv te blijven wachten tot anderen er eens aan gaan beginnen.

Economy of scale betekent ook niet dat men voor iedere afzonderlijke woning een apart eigen systeem moet gaan ontwerpen en produceren.
Behoudens uitzonderingen rijdt bijna iedereen in een auto die van de band rolt, heeft een keuken of badkamer waarvan de toestellen massaal geproduceerd worden voor de wereldmarkt,..... enz. en dan pas in ieders individuele woning gebouwd worden.

En of iedereeen nu gelukkige zou worden om met zijn allen in uniforme sociale woonblokken te gaan wonen waar alles gecentraliseerd aangestuurd en geregeld wordt durf ik toch te betwijfelen.
Kan maar is duidelijk niet mijn ding en blijkbaar ook niet van velen als ze de mogelijkheid hebben om het zelf even anders aan te pakken. Dan willen ze een eigen huis met eigen tuin en eigen auto op de oprit en liefst iets anders dan bij de buren en waar ze elk hun eigen leven kunnen leiden.

Totale economische efficiëntie en duurzaamheid volgens economy of scale waarbij op den duur alles in de wereld er ongeveer hetzelfde uitziet gaat gewoon tegen de menselijke natuur in en wordt doorgaans gepredikt door zij die zelf totaal anders leven en het niet zelf moeten ondergaan.

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 22-07-2024 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

IvoB2 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 18:12:
[...]

In se een mooie theorie maar daar blijft het dan ook bij.
Wie meer pragmatisch denkt en effectief resultaten wil bekomen kan dan maar beter er zelf aan beginnen ipv te blijven wachten tot anderen er eens aan gaan beginnen.

Economy of scale betekent ook niet dat men voor iedere afzonderlijke woning een apart eigen systeem moet gaan ontwerpen en produceren.
Behoudens uitzonderingen rijdt bijna iedereen in een auto die van de band rolt, heeft een keuken of badkamer waarvan de toestellen massaal geproduceerd worden voor de wereldmarkt,..... enz. en dat pas in ieders individuele woning gebouwd worden.

En of iedereeen nu gelukkige zou worden om met zijn allen in uniforme sociale woonblokken te gaan wonen waar alles gecentraliseerd aangestuurd en geregeld wordt durf ik toch te betwijfelen.
Kan maar is duidelijk niet mijn ding en blijkbaar ook niet van velen als ze de mogelijkheid hebben om het zelf even anders aan te pakken. Dan willen ze een eigen huis met eigen tuin en eigen auto op de oprit en liefst iets anders dan bij de buren en waar ze elk hun eigen leven kunnen leiden.

Totale economische efficiëntie en duurzaamheid volgens economy of scale waarbij op den duur alles in de wereld er ongeveer hetzelfde uitziet gaat gewoon tegen de menselijke natuur in en wordt doorgaans gepredikt door zij die zelf totaal anders leven en het niet zelf moeten ondergaan.
het is wat het is inderdaad, theorie. Daar kun je tegenover zetten dat je als individu meer controle kunt uitoefenen op je eigen situatie en dus beter en sneller kunt optimaliseren.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:37

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb sinds december 2023 panelen.. Wij letten nog nergens op en draaien de vaatwasser net zo gemakkelijk in de nacht als overdag..

Ik heb vanaf januari tm juli eens in in een excel gegoten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f08L41YmwKS4L9HEskMZ1rEtHgE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YTG5MND1JSwItFNhAQve1c1O.jpg?f=user_large

Daar ben ik eigenlijk al best tevreden over. Straks komt de winter er nog aan en ik zou zomaar aan 40% eigen verbruiken moeten kunnen komen eigenlijk..

Ik speel wel een beetje vals, mijn IOT/wifi/router (+- 30 watt) en server/nas (+-170watt) pakken al 200watt continu. Dus die 200 watt is het eerste wat uit de panelen komt...

Als de saldering er echt afgaat kunnen we wellicht wel naar de 50% als we echt gaan opletten. Tevens wil ik nog airco, dat zal ook nog wel wat doen voor het eigen verbruik (misschien kan ik zelfs sturen daarop).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Wanneer je zonder saldering en zonder thuisaccu naar 50% zelfverbruik wil zal je ofwel moeten beschikken over een EV die op zonnige dagen thuis uren aan de laadpaal kan hangen en/of veel comfort inleveren en/of over zo'n kleine PV installatie (in verhouding tot je verbruik) moeten beschikken dat je wel een hoog zelfverbruik zal bekomen maar een heel lage graad van zelfvoorziening.

Ik heb al sinds 2011 panelen en sinds 2021 geen saldering meer en geraak maar aan een 25% zelfverbruik wanneer ik naar alles kijk. Wanneer ik op zonnige dagen de HV accu van de BEV tussen 09:00 en 17:00 uur aan de thuislaadpaal hang en de uren daarbuiten de thuisaccu aanvul voor gebruik tijdens de uren dat er onvoldoende energie uit de panelen komt, tijdens de nacht, tijdens bewolking,.....kom ik tijdens de zomermaanden (!) aan een zelfverbruik rond de 49% en op jaarbasis aan een zelfverbruik van 44,6% (door de combinatie van PV + EV + thuisaccu).
Dat komt omdat de jaarproductie van mijn panelen bijna het dubbele is van mijn jaarverbruik. Maar mijn zelfvoorzienigheidsgraad ligt op jaarbasis dan wel rond de 94% (en tussen half februari en half november op 100%).

Zonder eigen laadpaal (om het verbruik omhoog te jagen) en zonder thuisaccu (om je eigen productie uitgesteld te kunnen verbruiken) ga je zonder de salderingsregeling al heel veel moeite moeten doen en veel gebruikscomfort inleveren (letterlijk leven naar de zonne-uren ook wanneer het bewolkte dagen zijn) om aan 50% zelfverbruik te komen.

Een hoge graad van zelfverbruik nastreven is in se niet zo moeilijk. Verbruik gewoon meer dan je opwekt of installeer een heel kleine PV installatie in verhouding tot je verbruik. Maar je krijgt daardoor geen hoge graad van autonomie. Dat zijn immers twee bijna tegengestelde factoren waar, voor mij, de eerste maar een statistisch nummer is en het tweede echt van belang want het bepaalt de graad van onafhankelijkheid van het net.

Op een dag als vandaag schommelde de productie hier tussen de 800 en 5100 W. Die schommelingen (die op een paar seconden kunnen gebeuren) werden gewoon opgevangen door de reserve in de thuisaccu zodat de EV kon doorladen aan 3 tot 4 kW waardoor het zelfverbruik per etmaal tussen de 106% en 78% lag (en de zelfvoorziening zoals gewoonlijk op 100%).
Benieuwd hoe je dat met alleen PV en gewone huishoudelijke verbruikers en zonder saldering kan bekomen. Je zit dan de hele dag achter de feiten aan te hollen om verbruikers aan- en uit te schakelen en zit na en voor zonsondergang gewoon in het donker bij kaarslicht een boek te lezen.

[ Voor 43% gewijzigd door IvoB2 op 07-08-2024 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@IvoB2 Je blijft maar met die vreemde opmerking komen, neem een kleine PV set of ga meer verbruiken.
Nee, de PV zo groot als je je kunt veroorloven door de ruimte of financiën. Dat is dan het gegeven.
En dan eigen verbruik maximaliseren. Liefst automatisch, eventueel met accu. Daar gaat het om.
Zie verder de TS.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
Niets vreemd aan want dat zijn de feiten.
Dat men de feiten niet wil zien en iets anders wil bekomen is iets totaal anders. Mag en kan maar wijzigt de feiten niet.

PV stem je best af op je eigen nuttig verbruik en niet op de oppervlakte van je dak of je beurs om daarna je verbruik kunstmatig omhoog te jagen om cijfermatig toch maar een zo hoog mogelijk zelfverbruik te kunnen aantonen.

Wanneer je je dak vol legt of zoveel mogelijk PV legt dan je beurs kan dragen en je gaat je verbruik afstemmen op wat je nodig hebt en niet op kunstmatige cijferjacht zal je zelfverbruik juist zakken want je produceert veel meer dan je nuttig kan verbruiken. Daar is dus geen kunst aan.

Autonomie is veel moeilijker want dan zal je idd heel veel PV moeten leggen om tijdens de wintermaanden een zo hoog mogelijke zelfvoorzienigheidsgraad (autonomie) te kunnen bereiken. En dan zal de overige maanden je zelfverbruik in % sowieso dalen want je PV is in verhouding tot je verbruik tijdens deze maanden overgedimensioneerd. Gezien de tussenseizoenen en de zomermaanden langer duren dan de wintermaanden zal bij een hoge zelfvoorzienigheidsgraad op jaarbasis je zelfverbruik op jaarbasis dan ook relatief laag zijn.

Dat je het zelfverbruik kan opkrikken door bv. het thuis laden van een BEV (maximaliseren) en een thuisaccu (geproduceerde energie opslaan in een thuisaccu voor later verbruik) werd door mij ook al duidelijk aangehaald dus ook al niets vreemd aan want je herhaalt het nu zelf.

Ik gaf ook een specifiek antwoord op een welbepaalde stelling, nl. dat omdat het nu tijdens salderen geen kunst is het later zonder salderen ook wel relatief makkelijk zal zijn om een zelfverbruik van 50% te halen. Uit de feiten van het gemiddelde zelfverbruik blijkt het tegendeel. Dat ligt zonder salderen ergens tussen de 25 en 30% zonder thuisaccu en BEV. En een BEV helt in de praktijk ook alleen maar voor diegenen die op de zonnige uren thuis kunnen werken en dan niet met de EV op verplaatsing zijn. Dus ook al geen voor de hand liggende oplossing die voor iedereen is weggelegd.
Wanneer er niemand in huis is is er ook weinig te automatiseren. Die paar honderd Wh die een wasmachine of vaatwas verbruiken gaan het verschil niet maken en is zelfs zonder accu in de praktijk niet te gebruiken op bewolkte dagen (zoals we er dit jaar al heel veel gehad hebben).

Theorie en wensdromen liggen doorgaans nogal verwijderd van de praktijkervaring.

[ Voor 33% gewijzigd door IvoB2 op 07-08-2024 22:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06:00
onetime schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 20:26:
@IvoB2 Je blijft maar met die vreemde opmerking komen, neem een kleine PV set of ga meer verbruiken.
Nee, de PV zo groot als je je kunt veroorloven door de ruimte of financiën. Dat is dan het gegeven.
En dan eigen verbruik maximaliseren. Liefst automatisch, eventueel met accu. Daar gaat het om.
Zie verder de TS.
Ik zie niet wat jij ziet blijkbaar.

Volgens mij wordt geen algemeen advies gegeven en al helemaal niet met betrekking tot zelfvoorziening.

Hij reageert op een post waar zelfvebruik wordt besproken, en dat percentage wordt snel lager wanneer je verhoudingsgewijs meer pv hebt liggen.

Ons zelfverbruik over de afgelopen 12 maanden was maar 29,1%. Niet iets waar we blij mee zijn maar zonder heel veel meer kWh te gaan gebruiken tijdens zon-uren en zonder thuisbatterij zal het niet hoger worden helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ncbd6soui-mxQ6ulyk842kxrmPI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/520BvNCnO85ThtzDsfGzGd0R.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@IvoB2 Je begrijpt er schijnbaar echt niets van.
Je stemt je PV af op je eigen verbruik. Namelijk op zodat je ook op het moment van minimale opbrengst nog genoeg hebt voor eigen verbruik. Omdat bijna niemand dat kan dus zoveel mogelijk voor zover de ruimte en de buidel toelaten. En dan eigen verbruik optimaliseren. Liefst direct, desnoods indirect.
Daar ben ik in 2018 dit topic voor begonnen, en nergens anders voor.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Ah ok, nu begrijp ik het.
Dit topic gaat dus helemaal niet over feiten maar over een mening en die kan je best niet tegenspreken want er is maar één regel en dat is jouw mening. 8)7

Je mag een mening hebben en zelfs meer meningen maar de feiten wijzigen er niet door.
Wanneer het alleen draait om een zo hoog mogelijk cijfermatig zelfverbruik, en zoals gezegd daar is geen kunst aan want dat geeft alleen de verhouding tussen productie en verbruik aan, haal dan de "autonomie" maar uit jouw eigenste forum waar alleen jouw opinie mag bijgetreden worden en het niet om feiten gaat want door je verbruik te verhogen gaat je autonomie niet stijgen en deze laten stijgen is pas de echte kunst.
Wanneer ik morgen 30 kWh opwek en mijn nuttig verbruik is 7 kWh (maar oei dat is maar een statistisch cijfer van 23% zelfverbruik) zal ik als extraatje een straalkacheltje in de tuin zetten dat telkens als de zon schijnt wat harder gaat werken zodat tegen de avond het verbruik 100% van de productie is. Niets nuttigs aan maar jij blij. :z
Of wacht, ik zal mijn spaarcenten aanspreken, jouw raad opvolgen en de Wp op mijn dak verdubbelen zodat ik tijdens een dag met idem omstandigheden 60 kWh kan opwekken. Oei bij eenzelfde nuttig verbruik halveert mijn statistisch cijfer dan tot nog maar 11,5 % en dat mag niet want dat moet omhoog om het uitgangspunt van dit topic gestand te doen. Dan nog maar wat extra onnodige verbruikers in de tuin erbij zetten om het beoogde doel te halen?

Wie volgt er hier gekke uitgangspunten of heiligt het doel de middelen en doet de rest er niet toe?

Wat jij als uitgangspunt hierboven stelt stelde ik ook al. Maar dan daalt je statistisch cijfer mbt het zelfverbruik naar beneden en doet het niet stijgen. Meer PV om je autonomie veilig te stellen op de ogenblikken van de minste productie (en ook dan naar 100% autonomie te streven) doet op jaarbasis het cijfer van je zelfverbruik dalen want op jaarbasis zal je dan veel meer moeten produceren dan je verbruikt.
Wil je een nuttig doel bereiken zal je autonomie (zelfvoorzienigheidsgraad) zo hoog mogelijk moeten zijn maar dat heeft doorgaans een negatief effect op je graad van zelfverbruik. Zoniet ben je op de dagen met de minste productie niet autonoom. Meer Wp plaatsen bij eenzelfde nuttig verbruik doet het % zelfverbruik dalen en niet stijgen. Zo eenvoudig is het in de feiten.
En mijn punt op de eerdere reactie (voor jij je ad hominem kwam mengen) was net dat je zonder extra maatregelen geen 50% zelfverbruik haalt - en al zeker niet makkelijk - maar net moet inzetten op een thuisaccu en een EV (indien je deze tijdens de zonne-uren kan laden).
Wie begrijpt er hier dus iets niet?

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 08-08-2024 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Nee, je begrijpt het gewoon niet, anders zou je dit soort onzinnige dingen niet schrijven.

Lees nu eens wat het uitgangspunt is, en ga van daaruit verder.
Zolang je dat niet doet schrijf je onzin in dit topic.

edit:
Je stemt je PV af op je eigen verbruik. Namelijk op zodat je ook op het moment van minimale opbrengst nog genoeg hebt voor eigen verbruik. Omdat bijna niemand dat kan dus zoveel mogelijk voor zover de ruimte en de buidel toelaten. En dan eigen verbruik optimaliseren. Liefst direct, desnoods indirect.

[ Voor 42% gewijzigd door onetime op 08-08-2024 00:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sjamo
onetime schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 00:55:
Nee, je begrijpt het gewoon niet, anders zou je dit soort onzinnige dingen niet schrijven.

edit:
[...]
Kan het zijn dat de verwarring er in zit dat jij niet het verschil ziet, kent of wil erkennen tussen zelfvoorziening (ook autonomie, percentage direct verbruik van totaal verbruik) en zelf verbruik (percentage direct verbruik van totale opwek)?

Wat @IvoB2 zegt klopt gewoon en spreekt op geen enkele manier het doel van dit topic tegen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IvoB2
onetime schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 00:55:

edit:
[...]
Ik begrijp het maar al te best en feiten zijn doorgaans geen onzin.
Je bedoelt dat wanneer men iets schrijft dat niet volledig aan jouw begrippen voldoet je dit persoonlijk gewoon afdoet als onzin. Dat is iets totaal anders.
Je begrijpt waarschijnlijk het uitgangspunt van het topic dat je zelf opstartte niet eens (?)

Wanneer voor jou alles om zelfverbruik moet draaien en dat dit het enige doel is en het doel de middelen heiligt (dat je daardoor zelfs meer moet gaan verbruiken dan nuttig is om dat enige eindcijfer toch maar te halen) haal dan gewoon het deel "autonomie" weg uit je topictitel.
Autonomie (zelfvoorzienigheidsgraad) en (direct) zelfverbruik zijn totaal verschillende zaken en het resultaat van beiden worden op een andere manier gehaald en doorgaans zijn ze ook nog eens bijna tegengesteld aan elkaar want wanneer je als doel de autonomiegraad wil doen stijgen (op jaarbasis want op ogenblikkelijke basis heeft dat weinig nut) zal zonder extra grote verbruikers die tijdens de zonne-uren kunnen ingeschakeld worden het zelfverbruik van de productie dalen.

Het probleem is dat jij dat niet wil begrijpen omdat je blindelings maar naar één streefdoel, dan nog het minst belangrijke, wil toewerken en dat heeft weinig praktisch nut.
Wanneer je autonomie niet begrijpt of dat ter zijde wil laten is het uitgangspunt van je topic gewoon verkeerd. En het is niet omdat jij een bepaald topic hebt opgestart - waarbij het uitgangspunt dan duidelijk verkeerd is - dat dit niet mag aangehaald worden.
Wanneer in topics alleen een discussie mag gevoerd worden die volledig in lijn ligt van het (al dan niet verkeerde) uitgangspunt van de starter zijn we ver van huis want dan is het geen discussieplatform meer maar een napraatbarak van het eigen grote gelijk dat in de eerste post al werd weergegeven. Dan kan je beter allemaal een duimpje geven en er verder het zwijgen toe doen.

Feiten verdienen het om verdedigd te worden en niet om te negeren omdat ze toevallig niet in iemands eigen kraam passen.

Ik ben al sinds 2011 bezig met energetische oplossingen in en rond de woning te bedenken met als einddoel energetische autonomie en niet het cijfermatig opdrijven van direct verbruik want dan zou ik heel goedkoop gewoon de helft panelen van het dak halen waardoor direct mijn zelfverbruik cijfermatig zou verdubbelen.
Ik begrijp uit eigen ervaring dus maar al te goed wat wel resultaten geeft, minder resultaten geeft en niet de moeite is om geld en energie in te investeren.
De cijfers spreken dat ook niet tegen en cijfers zijn het beste bewijs of je iets begrijpt of niet want ze weerspiegelen gewoon de feiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gaY3UGUfQvzAbSHje9VJFJATs-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0sQXkF0WXCwezXLElf7R94qL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5UYrefW0w59uZAbkDl3jFEgQ6Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uYrL1BatLD7AKCPyRzwNml2Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SrW6wxIGvFKDvGrTJBQigk7uzoQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gc8bHNio4Jj7i5YI58rV2AVa.jpg?f=fotoalbum_large

Een BEV is er al, een thuisaccu eveneens, virtueel salderen al jaren van de baan en alle nuttige AC verbruikers worden zoveel mogelijk ingezet op tijdstippen dat de zon schijnt en dit zowel zomer als winter maar dit - eenmaal opgestart - zonder onderbreking want relatief kleine verbruikers met wisselvallige zoninstraling laten meeschakelen heeft weinig nut en de meeste elektrische toestellen zijn daar niet op voorzien. De enige uitzondering daarop is een elektrische boiler met COP 1 (maar die gebruiken we uiteraard niet want dat is een energetische ramp maar wel een WP om SWW op te warmen en die laat je beter niet pendelen op basis van beschikbare zonne-energie) en een thuislaadpaal (die uiteraard wel de overproductie volgt (zie volgend beeld) maar dat kan dan weer niet alle dagen want een auto zit doorgaans geen 24/7 aan de woning gekoppeld (ook hier niet al kunnen we beiden volgens eigen planning thuiswerken) en vooral is er het feit dat de zon weinig rekening houdt met hoeveel energie een auto nodig heeft om je te verplaatsen en al helemaal niet tussen begin november en begin maart.
Zelfs wanneer je zoveel mogelijk op de zon gaat laden om het zelfverbruik te verhogen (en je autonomie niet om zeep te helpen) haal je nog geen 50% zelfverbruik op jaarbasis, laat staan zonder een grootverbruiker aan huis zoals een BEV.

De enige mogelijkheid om hier op jaarbasis (dus 365 dagen per jaar) de autonomie nog te verhogen naar het einddoel van 100% is dus om de huidige PV productie te verdubbelen (en budget en dakopp. zijn daarbij heus het probleem niet maar economisch gezien is het beter dit in te plannen vanaf mid 2031). Rechtstreeks gevolg is dat bij een gelijk blijvend verbruikersprofiel het statistisch cijfer met betrekking tot het zelfverbruik dan zal dalen. We gaan immers 's nachts niet zoveel mogelijk onnodige km's met de EV gaan rijden zodat we door de dag weer zoveel mogelijk zonne-energie in de HV accu kunnen stapelen om het direct verbruik omhoog te kunnen krikken want dat is geen nuttig energetisch verbruik.

Door verdubbeling van de productie bij een gelijk blijvend verbruikersprofiel zal de autonomie gerekend over een volledig jaar dus stijgen maar het zelfverbruik van de mogelijke productie* aanzienlijk dalen gezien verbruik gelijk blijft bij een dubbele productie. Dat is eenvoudige rekenkunde hoor.

* Of je zou de productie gestuurd moeten doen dalen maar dan haal je niet de maximale capaciteit uit je productie-eenheid en dat heeft alleen (economisch) nut wanneer je meer moet betalen voor terugleveren aan het net dan de vergoeding is om gridgericht terug te leveren en zo ver is het hier nog niet.

Verbruikersprofiel met EV gekoppeld aan PV tussen 09:00 en 17:00 uur => 100% autonomie en 106% zelfverbruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ed-ZnKwtl5uobcPzkJ6kbaHO3NA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/toASDmhDpdinwYKbpWvDtFdg.jpg?f=fotoalbum_large

Verbruikersprofiel zonder EV gekoppeld aan PV => 100 % autonomie en 13,4 % zelfverbruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KaM2-XqkNGT7vicluPvvfz35Fk4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oscL40LhGMnLdkevNYXHiDSh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door IvoB2 op 08-08-2024 09:17 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:36
Zelf krijg ik met bovenstaande discussie, waarbij ik het overigens eens ben met @IvoB2 & @Sjamo, een déjà vu. Want deze discussie hebben we in september 2023 ook al eens gevoerd in dit topic.

Voor mij is het duidelijk dat een hoog percentage zelfverbruik en een hoge zelfvoorzieningsgraad elkaar in de weg staan. Mijn doel, zoals wel vaker genoemd, is een zo hoog mogelijke zelfvoorzieningsgraad. Daarvoor heb ik een thuisbatterij en probeer ik zoveel mogelijk verbruikers (inclusief laden van de EV) op de uren te laten draaien dat de zon schijnt.
Daarbij heb ik wat opwek betreft mijn PV installatie overbemeten in verhouding tot mijn jaarverbruik. Helaas is dat nog steeds onvoldoende voor de wintermaanden waarbij ik in die periode gemakkelijk een zeer hoog zelfverbruik haal. In de wintermaanden is daar ook geen kunst aan, zeker niet met een full electric huishouden zoals de mijne waarbij overdag de warmtepomp draait. Een hoge zelfvoorzieningsgraad is in die wintermaanden juist wel een kunst. En om die waarde hoger te krijgen overweeg ik nog extra PV te leggen. Dat zal het zeker niet 100% maken, maar wel weer een stapje omhoog geven. Het zelfverbruik zal daardoor in de zomermaanden wel weer lager komen te liggen. :) Maar persoonlijk boeit me dat niet zo veel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
Franciesco schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:40:
Zelf krijg ik met bovenstaande discussie, waarbij ik het overigens eens ben met @IvoB2 & @Sjamo, een déjà vu. Want deze discussie hebben we in september 2023 ook al eens gevoerd in dit topic.

Voor mij is het duidelijk dat een hoog percentage zelfverbruik en een hoge zelfvoorzieningsgraad elkaar in de weg staan. Mijn doel, zoals wel vaker genoemd, is een zo hoog mogelijke zelfvoorzieningsgraad. Daarvoor heb ik een thuisbatterij en probeer ik zoveel mogelijk verbruikers (inclusief laden van de EV) op de uren te laten draaien dat de zon schijnt.
Daarbij heb ik wat opwek betreft mijn PV installatie overbemeten in verhouding tot mijn jaarverbruik. Helaas is dat nog steeds onvoldoende voor de wintermaanden waarbij ik in die periode gemakkelijk een zeer hoog zelfverbruik haal. In de wintermaanden is daar ook geen kunst aan, zeker niet met een full electric huishouden zoals de mijne waarbij overdag de warmtepomp draait. Een hoge zelfvoorzieningsgraad is in die wintermaanden juist wel een kunst. En om die waarde hoger te krijgen overweeg ik nog extra PV te leggen. Dat zal het zeker niet 100% maken, maar wel weer een stapje omhoog geven. Het zelfverbruik zal daardoor in de zomermaanden wel weer lager komen te liggen. :) Maar persoonlijk boeit me dat niet zo veel.
Ook hier is zelfvoorziening, binnen onze mogelijkheden, ons voornaamste doel. Omdat we met voornamelijk ons warm water en overdag gebruiken van airco (a2a warmtepomp) voor verwarmen en koelen blijven hangen op net boven de 40% zelfvoorziening, hebben we ook hier inmiddels de stap gezet naar een thuisbatterij.
Kleinschalig voor nu (een 3,6kWh en in november nog een 2,7kWh erbij) geeft ons effectief zo'n 5kWh wat bij onze afname van het net (1657kWh over de afgelopen 12 maanden) een aardige impact zou moeten kunnen hebben.

We hopen per jaar 600 tot 800kWh minder van het net te gaan afnamen, wat ons een verbetering zou geven in de zelfvoorziening van 20 tot 25 % ongeveer.

We zien wel dat ons toevoegen van 4 zonnepanelen Oost-West vorig jaar augustus aan onze 8 zonnepanelen op zuid, ook zeker invloed heeft gehad op ons percentage zelfvoorziening, zelfs bij de belabberde opbrengst van de afgelopen tijd. We zien duidelijk meer beschikbare kWh-en aan het begin en einde van de dag, waarbij einde van de dag meer impact heeft omdat we dan gemiddeld meer verbruiken.

Een meer grootschalige thuisbatterij met eilandfunctie is iets dat we overwegen voor over enkele jaren, wanneer we meer inzicht hebben in het functioneren van een thuisbatterij hier, en wanneer we meer zicht hebben op de ontwikkelingen binnen de energietransitie in de breedste zin mogelijk. En natuurlijk speelt onze eigen situatie dan ook mee. We kunnen gelukkig niet in de toekomst kijken :)

Maar dit zijn allemaal grote stappen, ook omdat we merkten dat we qua kleinere stappen voor onze situatie behoorlijk aan de max zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Sjamo schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 02:34:
[...] Kan het zijn dat de verwarring er in zit dat jij niet het verschil ziet, kent of wil erkennen tussen zelfvoorziening (ook autonomie, percentage direct verbruik van totaal verbruik) en zelf verbruik (percentage direct verbruik van totale opwek)?

Wat @IvoB2 zegt klopt gewoon en spreekt op geen enkele manier het doel van dit topic tegen.
Uit de TS:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De eenheden voor zover van toepassing; Momentaan, Over de tijd, In verhouding.
TermEenheidDefinitie
OpwekkW - kWhDe opbrengst van je zonnepanelen (windmolen, waterrad,...)
Levering/ImportkW - kWhDe afname van het net (je energie leverancier)
Teruglevering/ExportkW - kWhDe levering aan het net (je energie leverancier)
SalderenkWhDe levering (van je energie leverancier) verminderen met de teruglevering
Financieel SalderenSalderen met de financiële waarde van het moment
Teruglevering
na salderen
kWh - €Het positieve saldo na Salderen (bij Export-Import)
Eigen verbruikkW - kWh - %Het totale deel van de eigen opwek die zelf verbruikt is (direct + indirect)
zonder gebruik van het net
Direct
Eigen verbruik
kW - kWh - %Het deel dat op het moment van opwek direct zelf is verbruikt
Indirect
Eigen verbruik
kWh - %Het deel dat met behulp van een accu alsnog zelf is verbruikt
DekkingkWh - %Het deel dat door de eigen opwek is geproduceerd
Autarkie /
autonomie
h - %Het deel van de tijd dat je niets uit het net importeert
Je export zou je weg kunnen gooien,
dit is het % van de tijd dat je met de juiste spullen in eiland bedrijf genoeg hebt

Ik gebruik hier niet de term "zelf voorziening" omdat die multi interpretabel is en veel verwarring geeft.
Inplaats daarvan gebruik ik "Dekking" en "Autarkie / Autonomie"
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zelfvoorziening kan je op jouw manier zien. Autonomie niet echt, zie boven / TS.
(autonomie betekend zelfstandig, zolang je je directe eigen verbruik niet 100% dekt ben je dat niet.)

IvoB2 heeft het over minder panelen nemen, van de pot gerukt. In dit topic zijn de panelen een gegeven.
Het gaat over wat je hebt optimaal gebruiken, en door de beperkingen die de meeste mensen hebben,
zal een verhoging van het eigen verbruik vaak ook een verhoging van de autonomie inhouden.
In de extreme situatie gaan ze elkaar inderdaad wel tegen werken. Die nuance ontbreekt bij IvoB2.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjamo
onetime schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:43:
[...]

Uit de TS:
De eenheden voor zover van toepassing; Momentaan, Over de tijd, In verhouding.
TermEenheidDefinitie
OpwekkW - kWhDe opbrengst van je zonnepanelen (windmolen, waterrad,...)
Levering/ImportkW - kWhDe afname van het net (je energie leverancier)
Teruglevering/ExportkW - kWhDe levering aan het net (je energie leverancier)
SalderenkWhDe levering (van je energie leverancier) verminderen met de teruglevering
Financieel SalderenSalderen met de financiële waarde van het moment
Teruglevering
na salderen
kWh - €Het positieve saldo na Salderen (bij Export-Import)
Eigen verbruikkW - kWh - %Het totale deel van de eigen opwek die zelf verbruikt is (direct + indirect)
zonder gebruik van het net
Direct
Eigen verbruik
kW - kWh - %Het deel dat op het moment van opwek direct zelf is verbruikt
Indirect
Eigen verbruik
kWh - %Het deel dat met behulp van een accu alsnog zelf is verbruikt
DekkingkWh - %Het deel dat door de eigen opwek is geproduceerd
Autarkie /
autonomie
h - %Het deel van de tijd dat je niets uit het net importeert
Je export zou je weg kunnen gooien,
dit is het % van de tijd dat je met de juiste spullen in eiland bedrijf genoeg hebt

Ik gebruik hier niet de term "zelf voorziening" omdat die multi interpretabel is en veel verwarring geeft.
Inplaats daarvan gebruik ik "Dekking" en "Autarkie / Autonomie"

Zelfvoorziening kan je op jouw manier zien. Autonomie niet echt, zie boven / TS.
(autonomie betekend zelfstandig, zolang je je directe eigen verbruik niet 100% dekt ben je dat niet.)

IvoB2 heeft het over minder panelen nemen, van de pot gerukt. In dit topic zijn de panelen een gegeven.
Het gaat over wat je hebt optimaal gebruiken, en door de beperkingen die de meeste mensen hebben,
zal een verhoging van het eigen verbruik vaak ook een verhoging van de autonomie inhouden.
In de extreme situatie gaan ze elkaar inderdaad wel tegen werken. Die nuance ontbreekt bij IvoB2.
Je kan zelf van alles bedenken voor een topic, maar de gebruikte termen zelfvoorziening, zelfverbruik en direct verbruik worden tegenwoordig zowel binnen als buiten tweakers grotendeels hetzelfde gebruikt.
En dat zie je ook in het "gesprek" waar je zo afwijzend op reageert.
En misschien gebruiken we soms verschillende termen, maar zolang duidelijk wordt uit de tekst wat bedoeld wordt kan het volgens mij ook correct gelezen worden.

Zoals ik eerder zei, en zoals @IvoB2 verschillende keren en op verschillende manieren heeft duidelijk gemaakt, klopt het wat hij zegt. En als je heel even de tijd neemt om het te lezen dan zie je het zelf ook.

Zelfvoorziening, het percentage dat direct verbruik uitmaakt van je totale verbruik, oftewel dat gedeelte van je verbruik waarmee je je op eigen houtje redt zonder af te nemen van een energieleverancier, dat is gebaat bij veel zonnepanelen en veel zon. Daarmee gaat je percentage dus meestal omhoog.

Zelfverbruik, dat percentage dat direct verbruik uitmaakt van je totale opwek, zegt dus iets over hoe efficient je je eigen opwek gebruikt.
Minder panelen laten vaak je zelfvoorziening omlaag gaan, maar je zelfverbruik omhoog. Je percentage zelfverbruik gaat van minder panelen dus omhoog.

In de winter heb je vaak een hoog verbruik met een lage opwek. Dat geeft een lage zelfvoorziening, maar een hoog, zelfverbruik.

In de zomer heb je vaak betrekkelijk laag verbruik (geen verwarming plus hogere aanvoertemperatuur warm water), en veel eigen opwek. Dat geeft bijna altijd een hoge zelfvoorziening en een laag zelfverbruik.

@IvoB2 zei in de reactie waar het initieel om ging, een reactie op een stuk waarin iemand aangaf blij te zijn met een mooi hoog percentage zelfverbruik, volgens mij dat een hoog zelfverbruik makkelijk bereikt kan worden door minder panelen en dat klopt. Als wij hier morgen 8 van de 12 panelen van het dak halen, ziet ons percentage zelfverbruik, dat was dus het percentage direct verbruik van totale opwek, er ineens veel indrukwekkender uit. Maar hij is ook altijd de eerste om te zeggen dat hij zelfvoorziening belangrijker vindt.

Als deze logica en terminologie hier niet geaccepteerd worden dan heb ik hier niets meer te zoeken, en kijk ik met belangstelling uit naar een nieuw topic over deze materie waar wel algemeen aanvaarde terminologie en logica gebruikt mag worden.

Naar mijn mening is dit onderwerp veel te belangrijk om alleen maar telkens te laten verzanden in dit soort gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Verhoging van het eigen gebruik met beperkingen (bv. geen eigen laadpaal, geen thuisaccu) is gerommel in de marge en brengt nauwelijks zoden aan de dijk of je moet veel gaan investeren (sturingen) met nauwelijks verhoging van de autonomie of heel veel comfort gaan opgeven (relatief kleine verbruikers volgens de zon gaan aan- en uitschakelen wat nauwelijks een verhoging van de autonomie geeft want je loopt zelf constant achter de feiten aan).

In de winter is, zoals reeds meermaals door meerderen aangehaald, geen kunst want je verbruik is doorgaans (zeker bij huishoudens met energetische beperkingen) veel hoger dan de productie.
Zon kan je niet tevoorschijn toveren naar eigen wens en bewolking niet doen verdwijen wanneer je de vaatwas/wasmachine zonodig wil gebruiken. Je autonomie zal dan zeer laag liggen want je zal veel van het net moet aankopen maar je eigen verbruik van de weinige productie uiteraard heel hoog.
Op dagen als vandaag krijg je het omgekeerde. Heel veel zon en geen wolken. 100% autonoom tussen zonsopgang en zonsondergang (maar daarna valt dat al terug naar 0%).
En je moet al een heel kleine PV installatie hebben en/of een heel hoog verbruik (dat dan doorgaans geen nuttig doel meer heeft) om door inschakelen van allerlei verbruikers je zelfverbruik tussen zonsopgang en zonsondergang significant omhoog te krikken.

Zelf heb ik (nog) een relatief kleine productie-eenheid (5 kVA/5.6 kWp) en zitten we niet op het hoogtepunt van de productiecapaciteit (veel zon, geen wolken maar al te warm) en dan ga je met normale huishoudelijke verbruikers je eigen verbruik nauwelijks kunnen doen stijgen.
Ik laat vandaag vanaf dat er genoeg vermogen wordt opgewekt achtereenvolgens vaatwas, drie wasmachines (waaronder een spoelwas van 95°C gedurende 90 minuten), warm water,.... lopen maar dan zit het zelfverbruik van de productie nog altijd onder de 25% (want BEv is er niet en was vorige dagen al tot 100% geladen en zoals eerder geschreven zie ik het nut niet in om deze 's nachts leeg te gaan rijden om door de dag ruimte vrij te maken om dan het zelfverbruik op te krikken) . Met uitbreiden van PV zou het zelfverbruik van de productie dan nog dalen bij eenzelfde verbruikersprofiel.
Ik zou uiteraard ook nog drie keer een droogkast kunnen laten draaien om het cijfer van het zelfverbruik omhoog te krijgen.
Maar dat vind ik in gegeven omstandigheden niet nuttig want de zon droogt de was zo ook wel. Bij slecht weer wanneer de zon niet voldoende kracht heeft om gedurende de dag twee tot drie machines te drogen gaat het zelfverbruik idd omhoog gewoon doordat de productie daalt. maar dan daalt, altijd gekoppeld, de autonomie weer want je zal dan van het net moet bijkopen indien een doorsnee gezin zonder voldoende opslagcapaciteit voor uitgesteld verbruik van eerdere productiecapaciteit.

Dat ik de problematiek scherp stel kan wel zijn maar dat is iets totaal anders dan dat ik er niets van begrijp. Mijn genomen maatregelen en de daaruit voortvloeiende data bewijzen het tegendeel.
Mijn zelfverbruik wat betreft 2024 zit boven de 40% en de autonomie boven de 94%. Dat komt heus niet omdat ik de materie niet begrijp. :)

Er is ook niets mis met tegengestelde meningen/ervaringen. Het is aan iedere lezer om deze tot zich te nemen (of volkomen te negeren) en daaruit zijn eigen mening te destilleren waarop hij of zij vervolgens zijn handelen kan baseren.

Hierbij nog wat ondersteunende data.
Het gebruik van voornoemde AC verbruikers (bij een reeds tot 100% aangevulde stationaire reserve van 15 kWh en een mobiele reserve van 74 kWh op 100%) leidt vandaag (voorlopige cijfers) tot een zelfverbruik van 21,5 % (bij een autonomie van 100%). Gezien de 95°C spoeling nu ten einde loopt zal het cijfer zelfverbruik (bij een blijvende autonomie van 100%) tegen middernacht eerder teruglopen dan oplopen. Ik ga immers geen onnuttige verbruikers inschakelen om het eerste cijfer te verhogen gezien mijn doelstelling volledig berust op een zo hoog mogelijke autonomie).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AT6uYT5id3BrhMleHoIYnr_cunY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w875l3exrItFiThE9C04Ixwd.jpg?f=fotoalbum_large

edit: geschreven en gepost voor ik de vorige bijdrage van Sjamo kon lezen.

Nu mij niet gelaten hoor, ik heb mijn punt duidelijk gemaakt.
Wanneer in dit topic alleen de visie van de TS belangrijk is en mag benadrukt worden (waarbij TS dan nog eens meermaals zijn eigen beginpost aanpast om er eigen definities aan toe te voegen die de eigen visie moeten benadrukken) en alle andere ervaringen met aantoonbare data (feiten!) blijken toch onzin te zijn mij niet gelaten hoor.
Mijn percentage zelfverbruik gaat er niet door stijgen en wat belangrijker is, mijn percentage zelfvoorziening/autonomie zal er niet door gaan dalen. Integendeel, verdubbeling van PV productie staat op de planning met als logisch resultaat nog meer autonomie (richting 100%) met een even logische lagere graad zelfverbruik van die opgedreven productie.

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 08-08-2024 14:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
Een voorbeeld van hier: gisteren was er 42,87kWh opbrengst (bewolkte dag op tweede helft van de middag na). Mijn directe zelfverbruik lag op slechts 6% en het zelfverbruik (direct en via de batterij) lag op 13%. De zelfvoorziening was 99% (er is alleen een beetje netafname door de schakeltijden).
Dit was een dag met weinig verbruik want er is geen EV opgeladen en er zijn ook geen (vaat)wasmachines gebruikt. De WPboiler heeft wel een run gedaan (0,71kWh).
Totaal verbruik van gisteren was 5,24kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f3XUFBUomD3bkzDEnoqa7Zy5vZ8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nXKaFsI09CMOXnyheASpQDPP.png?f=fotoalbum_large

Op dagen dat ik de EV geladen heb zien de percentages er duidelijk anders uit. Zoals in onderstaand voorbeeld met een direct zelfverbruik van 63% en een zelfverbruik van 68%. De zelfvoorzieningsgraad was die dag 100%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tt3gdQTdfH6TnW9IXw5LIUJTbEc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PTAShBLnGd3tBHd9Yi9XpqUu.png?f=fotoalbum_large

Voor de hele maand juli lag mijn directe zelfverbruik op 17% en het zelfverbruik op 25%. De zelfvoorzieningsgraad was 99%. Dit alles inclusief laden van de EV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doggieman
  • Laatst online: 03-05 17:52
Doggieman schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:01:

Besloten om nu eens een accu maaier te gaan proberen. Heb nog maar zo'n 600m2 gras over en de tuin is overal redelijk vlak nu en meestal kuil, en puin vrij. Moet te doen zijn.
........
Ben benieuwd of het bevalt. De reviews zagen er goed uit verder. Dus ga het meemaken.
Ik kan melden dat het zeer goed bevalt! Lekker licht om te duwen. Geen olie wisselen of tanken. Geen herrie en in aanschaf goedkoper dan een benzine maaier.
Wel veel plastic onderdelen dus maar afwachten hoelang alles mee gaat. Heb ook 2 sets accu's (1set had ik al) nu. Die laad ik op met PV. Dus geen kosten meer aan brandstof. Ook blij dat ik voor accu's heb gekozen en niet voor een snoer. Zie toch bij m'n buurman dat het een gedoe is met dat snoer. Steeds in de knoop of blijft haken. Tevens uitkijken dat je er niet overheen maait.

Kortom... kan het aanraden

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming.Als test: PV stroom dump in WPB bij overschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Doggieman schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:53:
[...]
Ook blij dat ik voor accu's heb gekozen en niet voor een snoer. Zie toch bij m'n buurman dat het een gedoe is met dat snoer. Steeds in de knoop of blijft haken. Tevens uitkijken dat je er niet overheen maait.

Kortom... kan het aanraden
Hangt ervan af wat je gewend bent.
Ik maai al elf jaar 15 are met een Wolf grasmaaier van 10 € (tweedehands gekocht dus is nog ouder) met daaraan een verlengsnoer van 20 meter. Dat is pas licht en wendbaar. Indien deze stuk gaat (maar is blijkbaar nog gebouwd in de tijd dat alles eeuwig moest meegaan).
Zo licht dat ik met één hand de machine kan besturen en met de andere hand de kabel kan geleiden.
Er overheen maaien kan, in mijn geval, geen kwaad want is geen Engels gazon maar een kruidenrijk gazon dat niet korter gemaaid wordt dan 6 cm. De kabel is geen cm dik dus speelruimte genoeg.
Knopen in verlengdraad kan je voorkomen door op de juiste wijze op te rollen en uit te rollen en aan de machine te geleiden met de hand.
Uiteraard ook maaien op zonnestroom en op strategische plaatsen in de tuin stopcontacten (met afstandsbediening) voorzien. :)
Indien ie stuk gaat zou ik hem terug vervangen door eentje met een snoer want aanzienlijk goedkoper en lichter dan met een accu.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 08-08-2024 19:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
IvoB2 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:28:
[...]

Ik maai al elf jaar 15 are met een Wolf grasmaaier van 10 € (tweedehands gekocht dus is nog ouder) met daaraan een verlengsnoer van 20 meter. Dat is pas licht en wendbaar. Indien deze stuk gaat (maar is blijkbaar nog gebouwd in de tijd dat alles eeuwig moest meegaan).
Zo licht dat ik met één hand de machine kan besturen en met de andere hand de kabel kan geleiden.
Er overheen maaien kan, in mijn geval, geen kwaad want is geen Engels gazon maar een kruidenrijk gazon dat niet korter gemaaid wordt dan 6 cm. De kabel is geen cm dik dus speelruimte genoeg.
Knopen in verlengdraad kan je voorkomen door op de juiste wijze op te rollen en uit te rollen en aan de machine te geleiden met de hand.
Uiteraard ook maaien op zonnestroom en op strategische plaatsen in de tuin stopcontacten (met afstandsbediening) voorzien. :)
Indien ie stuk gaat zou ik hem terug vervangen door eentje met een snoer want aanzienlijk goedkoper en lichter dan met een accu.
Leuk dat je het voor jezelf kan verantwoorden, maar eens een accu wil je niets anders meer.

Heb een robot en maai alleen in het begin van het seizoen “met de hand”. Om en om met EGO accumaaier vd buurman of besnoerde uit de familie. Met snoer denk ik alleen maar: had ik die vd buurman maar geleend…

[ Voor 8% gewijzigd door bbbrumbrum op 08-08-2024 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
bbbrumbrum schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:16:
[...]

Leuk dat je het voor jezelf kan verantwoorden, maar eens een accu wil je niets anders meer.

Heb een robot en maai alleen in het begin van het seizoen “met de hand”. Om en om met EGO accumaaier vd buurman of besnoerde uit de familie. Met snoer denk ik alleen maar: had ik die vd buurman maar geleend…
Hier een Worx AI robot. Je wil nooit meer anders.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ieder zijn ding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Doggieman
IvoB2 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:28:
[...]

Inderdaad... Het is maar net wat je gewend bent natuurlijk. Maar in mijn geval is een snoer gewoon niet praktisch of handig. Ik heb meerdere stukken tuin. Ook nog eens met hoogte verschillen, muurtjes bomen en rare hoeken. Dit alles over een lengte van zo'n 80 meter. Tevens heb ik ook niet overal een 220V stopcontact beschikbaar in de tuin. Dus zou dan al gebonden zijn aan een langer snoer als de door jou genoemde 20mtr. Dat is gewoon ook niet praktisch met mee slepen. Ook al door de eerder genoemde hindernissen.

Wat het gewicht aangaat... het zal waarschijnlijk niet veel schelen in vergelijking met een snoer exemplaar. Die verlengkabel alleen al is zwaarder dan mijn 2 (boormachine) accu's schat ik zo in? Deze maaier druk ik zonder moeite (en zelfs mijn vrouw ook👍) ook met 1 hand om een boom heen en de heuvel op. Hij is sowieso al een heel stuk lichter in gewicht dan een benzine exemplaar.

Ik denk dat een accu exemplaar gewoon handiger is in mijn situatie en voor iemand met bomen en struiken in z'n tuin. Al helemaal als je dan ook al niet veel stopcontacten op strategische plaatsen tot je beschikking hebt.

De kwaliteit moet zichzelf inderdaad nog bewijzen. Zal zeker niet beweren dat deze maaier gebouwd is als een tank met al dat plastic. Maar goed.... Spare parts zijn beschikbaar (had ik gecheckt voor de aanschaf) en ben vrij handig. Kan heel veel zelf fixen als er wat kapot mocht gaan.

Wat over de kabel heen maaien betreft... m'n buurman heeft al besloten om geen snoer exemplaar meer te kopen de volgende keer. Dit nadat hij die van mij even geleend had voor een test in zijn eigen tuin. Die heeft al 2 snoeren kapot gemaaid namelijk (en die maait echt niet erg kort)

Als je een niet al te grote tuin hebt die verder recht toe, recht aan is dan zal een snoer exemplaar prima zijn. Heb je obstakels in je tuin dan denk ik dat een accu exemplaar handiger is.

En ja... allebei hebben als brandstof de zon. Dikke prima 👍. Freak als ik ben laad ik de accu's alleen op via een geschakeld stopcontact. Deze heeft alleen spanning als er PV over is. Ik heb 2 sets dus er is altijd wel een set vol. Dus maaien kan altijd eigenlijk (in de winter maai ik natuurlijk niet)

Ps: deze maaier heeft ook nog een mulch maai systeem. Iets wat m'n vorige benzine maaier niet had. Zeer handig voor als je regelmatig maait want dan hoef ik niet steeds te stoppen om de vangbak leeg te gooien. Die laat ik er dan gewoon af. Scheelt echt wel in tijd.

[ Voor 6% gewijzigd door Doggieman op 09-08-2024 06:30 ]

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming.Als test: PV stroom dump in WPB bij overschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Hier ook een tevreden gebruiker van diverse Ego accu-tuinmachines (zitmaaier, "gewone" grasmaaier en multitool). De uitwisselbaarheid van de accu's tussen deze machines is erg fijn en in de geest van dit topic: geen brandstof meer hoeven kopen maar op zonne-energie de accu's opladen verhoogd mijn zelfverbruik. En omdat ik ze voornamelijk in de zomer gebruik (de multitool ook af en toe in de winter) gaat het niet of nauwelijks ten koste van de zelfvoorzieningsgraad :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Doggieman schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 06:16:
[...]
Inderdaad... Het is maar net wat je gewend bent natuurlijk. Maar in mijn geval is een snoer gewoon niet praktisch of handig. Ik heb meerdere stukken tuin.
We maaien beiden elektrisch dus dat is on topic :) waarbij maaien via de accu beter is (?) om het direct verbruik omhoog te jagen dan via de kabel (minder verliezen).

Ter info en off topic: ik heb ongeveer 1ha30are tuin waarbij het gras/begroeiïng een hoogte heeft tussen de 6 en 180 cm en dat alles door elkaar met delen verhoogde moestuin waar ik tussendoor moet (verhoogde bakken), delen bloemenweide (die maar twee tot drie keer per jaar kort gemaaid worden), fruitbomen waar ik rond moet, waterpartijen waar de machine vooral niet in terecht mag komen, verspreid gelegen verharde en niet verharde terrassen waar ik bij het maaien rekening mee moet houden, slingerende houten hekken die dwars door de begroeiïng lopen, ..... dus zeker geen standaard symmetrisch gazonnetje. :)

Zonder stopcontacten lukt dat idd niet met kabel want dan wordt de lengte onpraktisch en blijft de kabel overal achter haken maar de stopcontacten moest ik toch voorzien om de verspreid gelegen terrassen en pompen van de nodige stroompunten te voorzien. Die stopcontacten hebben dus meerdere functies en hebben me in totaal minder gekost dan de accu's van een maaier (maar dat is bijkomstig).

Ik heb al accu maaiers uitgeprobeerd en kan je vertellen dat het gewicht wel degelijk scheelt met een kabelmaaier. Zo'n kabelmaaier (de Wolf weegt 12 kg) weegt twee keer niets en een accu met wat capaciteit is nu niet het lichtste onderdeel van een grasmaaier.
De kabel ligt uiteraard ook niet op de machine maar gewoon op de grond (zo werkt het hier toch). Gewicht dat achter je op de grond ligt voel je zelf niet aan de machine. Het enige kabelgewicht is de laatste twee meter die over je schouder en door je hand gaat.
Het gaat me ook niet echt om het gewicht. Beiden zullen wel handig in gebruik zijn waarbij de accu iets handiger is dan een kabel. Maar voor tien € ga ik geen tweedehands accumaaier vinden waarbij de accu's nog in goede staat zijn. Ik denk zelfs dat ik er geen tweede accu voor kan bijkopen.

Maar zoals geschreven, ieder zijn ding en het voordeel is dat we beiden elektrisch maaien en niet achter de uitlaatgassen en het lawaai van een benzinemaaier moeten aanlopen en het verbruik van de zonne-panelen omhoog halen*. :)
En zo'n loodzware zelftrekkende benzinemaaier (Honda HRX476) staat hier te verkommeren in het tuinhok want door gewicht en breedte praktisch niet bruikbaar op zo'n ingewikkelde tuin gezien te zwaar (zeker in het aanhouden regenseizoen van de laatste tien maanden) te breed (tussen de moestuinbakken) en niet wendbaar genoeg (om de al rijdend slingerpaden tussen de bloemenweides uit te tekenen).

*Nu ja, 500 tot 750 Wh verbruiken gedurende één tot twee uur en dat tussen mei en oktober om de één tot twee weken zal op dat vlak ook niet echt uitmaken. :+

Wat je buurman betreft, zoals eerder geschreven ieder zijn ding. Ik ben je buurman niet en omgekeerd.

Ik heb eveneens een thuisaccu met voldoende opslag. Schakelen of rekening houden met de zon om te kunnen maaien op zon is er dus niet bij. Het gras maaien doe ik ook liever tijdens de avonduren dan dat er zons in overvloed schijnt. Dat laatste is niet goed voor het gras noch voor mijn gezondheid en vooral heel oncomfortabel (maar daar heb je met een accumaaier uiteraard ook geen last van want dan kan je, indien nodig, eveneens op uitgestelde energie maaien).

Mulch maaien doe ik bewust niet meer (de Honda had dat ook met twee messen)
Mulch verrijkt de tuin (en is goed voor biljargazon) maar ik streef naar een zo arm mogelijke bodem (en dan is versnipperd gras dat blijft liggen op de bodem gezien ik een variëteit aan kruiden en bloemen nastreef als bodembedekker en geen groene beton.

Neemt inderdaad meer tijd in beslag (het gemaaide gras spreid ik dan elders weer uit als bodembedekker) door met de bak heen en weer te lopen tussen de verschillende dumppunten maar de tuin en het onderhoud dat dat vraagt is een deel van mijn dagelijkse leven dus maakt me persoonlijk niet uit (dus eveneens op dat vlak ieder zijn ding).

On topic: voor het deel bosbeheer gebruik ik uiteraard ook een elektrische kettingzaag. Niet met een accu want dat zou onhandig zwaar zijn maar met kabel.

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 09-08-2024 09:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doggieman
@IvoB2
Even goede vrienden hoor. Geen punt. Leven en laten leven zeg ik altijd. Ik heb alleen het idee heb dat je een verkeerd beeld van die accu's hebt die mijn machine gebruikt. Het zijn gewoon 2 accu's die ook op een accuboor van Parkside passen. Die wegen bij wijze van spreken bijna niks hoor. Samen 40 Volt. Doe ik bijna de hele tuin mee in eco stand.

En nee.... het verbruik zal inderdaad geen zoden aan de dijk zetten. Het komt er voor mij nu op neer dat ik niet gauw een benzine maaier meer zou kopen. Vind electrisch maaien wel heel erg prettig nu ik het eenmaal heb

[ Voor 23% gewijzigd door Doggieman op 09-08-2024 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Terug on topic:
Op een dag als vandaag (putje zomer doch zware bewolking met af en toe een regenbui) zelf (buiten ernaar zitten te kijken) totaal niets moeten doen om het direct en indirect zelfverbuik voorlopig op te krikken tot 60% van de productie en dat bij nog steeds eenzelfde productie-eenheid als de vorige dagen. Gelukkig blijft de zelfvoorzienigheidsgraad steken op 100%.
Meten is weten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDB47oCqy0wbU-es3XJwsQCJNlA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WMT0e5nfLVNDC9nd62HDvlBz.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan nu al voorspellen dat de volgende drie dagen het percentage direct zelfverbruik (in dezelfde woning en met dezelfde productie-eenheid) in elkaar zal stuiken ook al doe ik nog zo mijn best om alle nuttige verbruikers na elkaar hun gang te laten gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 09-08-2024 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
Omdat ik al een tijdje bezig ben om manieren te bedenken om op een nuttige manier meer eigen PV opwek te gebruiken vraag ik me al een tijdje af hoeveel "water" een lucht ontvochtiger zou kunnen produceren per dag in een kruipkelder met hoge luchtvochtigheid

Ik heb namelijk een kruipkelder van ongeveer 1.60mtr diep. Als vloer liggen daar gewone straatklinkers in, dus is zeker niet water dicht. De vloer erboven (plafond) is van piepschuim broodjes en deze hangt altijd vol met condens druppels. Als ik ze er af veeg zitten ze er in no time weer op. Als ik dan in de zomer toch meer van m'n eigen geproduceerde stroom zou willen gebruiken (wanneer het salderen straks niet meer kan) zat ik te denken aan water productie voor de wc en/of wasmachine.

Ik heb een grondwater bron, maar deze ruikt lichtjes naar veengrond. Vind ik dus niet echt bruikbaar voor de wasmachine. WC zou nog wel kunnen. Ook ben ik al jaren aan het experimenteren met regenwater opvang en hergebruik van wasmachine water. Met wisselend succes. Beide hebben zo hun nadelen en problemen. Er is ook best veel onderhoud aan die systemen nodig.

Als ik zelf IBC containers zou kunnen vullen met condens water sla ik 3 vliegen in 1 klap. Meer PV verbruik (waar ik anders straks bijna niets meer voor krijg), een drogere kruipruimte en bespaar tevens op leiding water (wat ook steeds duurder wordt)

Het is voor nu nog maar een brain fart, maar vraag me af of iemand hier al eens mee bezig is geweest. Heb meen ik wel eens ergens gelezen te hebben dat een beetje professionele ontvochtiger wel 20 ltr per dag kan doen afhankelijk van de RV en temperatuur.

En ja... ik weet het. Zolang je nog kunt salderen is dat nu nog rendabeler. Maar als ik straks PV zou moeten gaan terug regelen of uitzetten in de zomer lijkt me dit beter dan de installatie laten duimen draaien.

Disclaimer: ik heb hier zelfs nog geen bierviltjes berekening op losgelaten wat kosten en baten aangaat. Het is dus echt nog een brain fart.
Ik heb al 3x1000ltr IBC's in die zelfde kelder staan. Compleet met een overloop naar het riool. Tevens ook een mogelijkheid tot schakelen tussen regen, wasmachine of bronwater. Die kosten zou ik al dus niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Doggieman schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:07:
Omdat ik al een tijdje bezig ben om manieren te bedenken om op een nuttige manier meer eigen PV opwek te gebruiken vraag ik me al een tijdje af hoeveel "water" een lucht ontvochtiger zou kunnen produceren per dag in een kruipkelder met hoge luchtvochtigheid

Ik heb namelijk een kruipkelder van ongeveer 1.60mtr diep. Als vloer liggen daar gewone straatklinkers in, dus is zeker niet water dicht. De vloer erboven (plafond) is van piepschuim broodjes en deze hangt altijd vol met condens druppels. Als ik ze er af veeg zitten ze er in no time weer op. Als ik dan in de zomer toch meer van m'n eigen geproduceerde stroom zou willen gebruiken (wanneer het salderen straks niet meer kan) zat ik te denken aan water productie voor de wc en/of wasmachine.

Ik heb een grondwater bron, maar deze ruikt lichtjes naar veengrond. Vind ik dus niet echt bruikbaar voor de wasmachine. WC zou nog wel kunnen. Ook ben ik al jaren aan het experimenteren met regenwater opvang en hergebruik van wasmachine water. Met wisselend succes. Beide hebben zo hun nadelen en problemen. Er is ook best veel onderhoud aan die systemen nodig.

Als ik zelf IBC containers zou kunnen vullen met condens water sla ik 3 vliegen in 1 klap. Meer PV verbruik (waar ik anders straks bijna niets meer voor krijg), een drogere kruipruimte en bespaar tevens op leiding water (wat ook steeds duurder wordt)

Het is voor nu nog maar een brain fart, maar vraag me af of iemand hier al eens mee bezig is geweest. Heb meen ik wel eens ergens gelezen te hebben dat een beetje professionele ontvochtiger wel 20 ltr per dag kan doen afhankelijk van de RV en temperatuur.

En ja... ik weet het. Zolang je nog kunt salderen is dat nu nog rendabeler. Maar als ik straks PV zou moeten gaan terug regelen of uitzetten in de zomer lijkt me dit beter dan de installatie laten duimen draaien.

Disclaimer: ik heb hier zelfs nog geen bierviltjes berekening op losgelaten wat kosten en baten aangaat. Het is dus echt nog een brain fart.
Ik heb al 3x1000ltr IBC's in die zelfde kelder staan. Compleet met een overloop naar het riool. Tevens ook een mogelijkheid tot schakelen tussen regen, wasmachine of bronwater. Die kosten zou ik al dus niet hebben.
Off-topic:
Plastic folie op de vloer…
En het plafond van de kelder goed isoleren.
Dan gaat je warmtevraag omlaag en dat tikt veel harder aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
BarryH schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:57:
[...]

Off-topic:
Plastic folie op de vloer…
En het plafond van de kelder goed isoleren.
Dan gaat je warmtevraag omlaag en dat tikt veel harder aan
Het plafond is al goed geisoleerd. Is namelijk een piepschuim broodjesvloer met daarop een betonvloer gestort. De ruimte boven die vloer is de utility ruimte en wordt niet gestookt verder, dus heeft geen warmtevraag.
Ik zie dus niet zo goed wat daar aan zou moeten tikken?

De hoeveelheid condenswater tegen het plafond is best groot en het is schoon. Ik vroeg me dus af of dat in de zomer niet makkelijk te "oogsten" zou zijn in grotere hoeveelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Doggieman schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 13:13:
[...]

Het plafond is al goed geisoleerd. Is namelijk een piepschuim broodjesvloer met daarop een betonvloer gestort. De ruimte boven die vloer is de utility ruimte en wordt niet gestookt verder, dus heeft geen warmtevraag.
Ik zie dus niet zo goed wat daar aan zou moeten tikken?

De hoeveelheid condenswater tegen het plafond is best groot en het is schoon. Ik vroeg me dus af of dat in de zomer niet makkelijk te "oogsten" zou zijn in grotere hoeveelheden.
Als het uit de vloer komt dat is de vloer damp dicht maken de oplossing. Vervolgens is er minder warmteverlies door je vloer.
Goed geïsoleerde vloer is RC beter dan 6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
BarryH schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 13:36:
[...]

Als het uit de vloer komt dat is de vloer damp dicht maken de oplossing. Vervolgens is er minder warmteverlies door je vloer.
Goed geïsoleerde vloer is RC beter dan 6.
Nee.... Je snapt het niet ben ik bang.
Ja... Het vocht komt uit de grond. Die klinkers sluiten natuurlijk niet waterdicht aan. En dat geeft niet want het is maar een kruipkelder (al is hij 1.6mtr diep) . Die klinkers liggen er alleen zodat ik er een beetje schoon en droog kan lopen en werken en niet steeds in de bagger sta als ik er moet zijn voor onderhoud of werkzaamheden aan de water tanks.

Ik wil m'n eigenverbruik van m'n opgewekte PV stroom in de zomer verhogen. En vroeg mij dus af of ik al dat condenswater niet met een ontvochtiger zou kunnen oogsten. Dit zodat ik al dat schone water voor wat anders zou kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Doggieman schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 14:35:
[...]

Ja... Het vocht komt uit de grond. Die klinkers sluiten natuurlijk niet waterdicht aan. En dat geeft niet want het is maar een kruipkelder (al is hij 1.6mtr diep) . Die klinkers liggen er alleen zodat ik er een beetje schoon en droog kan lopen en werken en niet steeds in de bagger sta als ik er moet zijn voor onderhoud of werkzaamheden aan de water tanks.

Ik wil m'n eigenverbruik van m'n opgewekte PV stroom in de zomer verhogen. En vroeg mij dus af of ik al dat condenswater niet met een ontvochtiger zou kunnen oogsten. Dit zodat ik al dat schone water voor wat anders zou kunnen gebruiken.
Dat kan, met een ontvochtiger.

(Lijkt mij alleen dat dat vocht beter voorkomen kan worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Nog een grafiekje om aan te tonen (voortbordurend op de grafieken van gisteren) dat je zelfverbruik opkrikken tot 100% (en zelfs tijdelijk tot boven de 200%) en gelijktijdig de zelfvoorzienigheidsgraad niet laten zakken onder de 100% (in pebaalde periodes) geen probleem hoeft te zijn. Maar je hebt er wel wat meer voor nodig dan wat gerommel in de marge met huis, tuin en keukenverbruikers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XYY5H4gfavwIGUGQQf5sn0CeoXo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/avwags76GsZI606huGbw9sbB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-04 14:38
En hier een jaaroverzicht voor een situatie zonder batterij maar wel met EV hoewel die gezien het aantal Km/jaar het plaatsje nauwelijks beïnvloedt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f0xxWfqAO6fN3GgcwAYnpVTXIhs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1csx9xPKVbMublrQYQ3hB1t6.png?f=fotoalbum_large

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Ik gebruik Home Assistant in combinatie met de Solcast integratie om te voorspellen wat mijn zonnepanelen gaan opbrengen.

Deze voorspelt tot 7 dagen vooruit wat je opbrengst (per uur) gaat zijn, is gratis voor thuisgebruik en maximaal 2 zonnepaneel opstellingen (in mijn geval oost + west). Momenteel gebruik ik deze om het beste moment van boiler opwarmen te bepalen (moment van hoogste opbrengst van de dag). Ik verwacht dat dit vooral buiten het zomerseizoen verschil gaat maken.
Ik gebruik het tevens om de wekelijkse anti-legionella sterilisatierun (hogere boilertemperatuur) te plannen. Deze mag van mij +/- 1 dag plaatsvinden als er dan meer opbrengst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-05 07:29
Doggieman schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 14:35:
[...]

Het stroomverbruik van de ontvochtiger is zodanig hoog in verhouding tot de geleverde hoeveelheid water, dat de prijs van het geproduceerde water waarschijnlijk meer dan 1000 x zo hoog wordt, als wanneer je het gewoon uit het waterleidingnet betrekt. Ik zou serieus een andere manier zoeken om overtollige elektriciteit te verbruiken. Ik heb er niets mee, maar sommige mensen doen aan crypto mining geloof ik??

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Zwerius schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:42:
[...]

Het stroomverbruik van de ontvochtiger is zodanig hoog in verhouding tot de geleverde hoeveelheid water, dat de prijs van het geproduceerde water waarschijnlijk meer dan 1000 x zo hoog wordt, als wanneer je het gewoon uit het waterleidingnet betrekt. Ik zou serieus een andere manier zoeken om overtollige elektriciteit te verbruiken. Ik heb er niets mee, maar sommige mensen doen aan crypto mining geloof ik??
Ja... Ik denk zeker dat je daar wel gelijk in hebt. Heb er ondertussen al wat aan gerekend. Was ook maar een brain fart zoals eerder gemeld😁

Crypo Mining is ook niet echt m'n ding ben ik bang. Maar hoop toch ooit eens een nuttige bestemming te vinden voor die overtollige kWh in de zomer. Ik ga trouwens volgend jaar er nog een set PV bijnemen. Dus nog meer over in de zomer. Ik zal dan echt moeten gaan terugregelen of sets uit moeten schakelen. Anders houd m'n hoofdzekering het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPiNut
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Pejdref schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 20:10:
Ik gebruik Home Assistant in combinatie met de Solcast integratie om te voorspellen wat mijn zonnepanelen gaan opbrengen.

[...]

Ik gebruik het tevens om de wekelijkse anti-legionella sterilisatierun (hogere boilertemperatuur) te plannen. Deze mag van mij +/- 1 dag plaatsvinden als er dan meer opbrengst is.
Zou je willen delen hoe je dit voor elkaar hebt gekregen? Ik zit zelf aan het zelfde te denken. +/- 1 dag, tov elke vrijdag. De solcast integratie heb ik al geinstalleerd en werkt verbazingwekkend goed!

Ik gebruik deze integratie zelf, om mijzelf een melding te geven wanneer het beste moment is, voor de volgende dag om de vaatwasser aan te zetten. Een virtuele schakelaar kan ik 's avonds aan zetten voor de melding, die mij verteld hoeveel uitgestelde tijd ik de vaatwasser moet zetten als ik de volgende ochtend beneden kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
@RPiNut Ik heb in het Home Assistant topic gereageerd, leek me meer ontopic: Pejdref in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
In augustus de thuislaadpaal eens zijn gang laten gaan.
Heeft onmiddellijk significante invloed op het "opkrikken" van het zelfverbruik van eigen productie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OP7eK2Ev1FI45EM3o3M0CSpU0FM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l95gvpJUXmWcdrKS7t5X3VDW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:41
Doggieman schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:35:
Maar hoop toch ooit eens een nuttige bestemming te vinden voor die overtollige kWh in de zomer.
Ik denk dat we in de toekomst wellicht afmoeten van het idee dat iedere kWh uit PV benut moet worden (ten koste van..?)

Je maakt je toch ook niet druk over die >99% van de zonne-energie die naast de zonnepanelen valt? Waarom dan wel zoveel moeite doen voor dat kleine beetje energie op een moment dat niemand er een functie voor heeft.

Vooralsnog kunnen we collectief onze energie beter stoppen om nog wat meer van de energie van de zon op te vangen (en gewoon accepteren dat een percentage van die energie geen doel heeft)

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
assje schreef op zondag 1 september 2024 @ 09:37:
[...]
Je maakt je toch ook niet druk over die >99% van de zonne-energie die naast de zonnepanelen valt?
Blijkbaar liggen de meeste mensen en overheden daar idd niet wakker van.
Gezien de huidige toestand van het klimaat en de onverdroten inzet waar men als gevolg van die onverschilligheid CO2 de lucht in blijft pompen (we doen dat al eeuwen zo waarom nu nog veranderen want van streven naar verandering krijg je alleen maar koppijn?) zou men beter juist wel wat meer moeite doen om de ongebruikte zonne-energie WEL op te vangen EN de periodieke overproductie op te slaan voor later gebruik.
Een paar 100 Wh hier verschuiven en af en toe een volle kWh daar zullen niet veel zoden aan de dijk zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 01-09-2024 10:09 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:41
IvoB2 schreef op zondag 1 september 2024 @ 10:07:
zou men beter juist wel wat meer moeite doen om de ongebruikte zonne-energie WEL op te vangen EN de periodieke overproductie op te slaan voor later gebruik.
Op dit moment zorgt het opslaan van energie in een huishouden simpelweg nog gewoon voor een HOGERE Co2 uitstoot.

Die accu kan beter in een auto zitten en de investering kan beter gebruikt worden voor meer zonne-energie.

Zonde als goede bedoelingen contraproductief zijn.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@assje Vandaar ook dit topic met de focus op zoveel mogelijk direct verbruiken, met zoveel mogelijk vooruit werken om later minder nodig te hebben. Maar in sommige situaties (~253V) zorgt een huisaccu ervoor dat er meer opwek gebruikt kan worden en later meer (net afname) uitgespaard. Maar meer panelen is nog beter.

(opslaan van energie kan ook in de vorm van de (WP) boiler met zon-opbrengst opwarmen, je slaat wel energie op, maar geen elektra. Ik denk dat je elektra opslaan bedoelde, ik heb op die interpretatie gereageerd.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
assje schreef op zondag 1 september 2024 @ 12:28:
[...]

Op dit moment zorgt het opslaan van energie in een huishouden simpelweg nog gewoon voor een HOGERE Co2 uitstoot.

Die accu kan beter in een auto zitten en de investering kan beter gebruikt worden voor meer zonne-energie.

Zonde als goede bedoelingen contraproductief zijn.
Bwa, je huis heeft weinig aan een accu in een auto die dan 24/7 aan de woning moet gekoppeld zijn.
Een mobiele opslagaccu hoeft ook de stationaire opslagaccu niet in de weg te staan noch een investering in voldoende zonne-energie. Kan best een en-en verhaal zijn ipv een beperkt of-of verhaal.

Aan (nog) meer zonne-productie zonder de mogelijkheid van eigen of gemeenschappelijke opslag heeft tijdens de uren dat er geen vraag aan is ook niemand iets. Dat gaat men de zonne-energie die voorhanden is juist beperken door PV omvormers in vermogen te beperken of nog erger af te schakelen en windmolens stil te leggen om het rendement van andere gecentraliseerde productie-eenheden niet in de weg te zitten. Van contraproductieve investeringen gesproken.
Om productief te zijn moet de cirkel gesloten zijn (voldoende opslag in verhouding tot de productie en verbruik) en geen gatenkaas.

Voordeel van je eigen productie lokaal op te slaan (stationair en/of mobiel) is ook dat je die kWh voor meerdere doeleinden kan inzetten (zoals o.a. het verwarmen van SWW wanneer je het echt nodig hebt en alleen de hoeveelheid die je echt nodig hebt en nog beter via een WP zodat je tot 5 keer minder energie nodig hebt als bij een weerstandsboiler om gewoon hetzelfde doel te bereiken) en niet een boiler (nodeloos) te gaan opwarmen (die dan nog beperkt is in zijn kWh opslag en nadien ook nog eens nodeloze stilstandsverilezen heeft en tot vijf keer meer energie nodig heeft dan via een WP, laat staan via een rechtstreeks opwarming door de zon).

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 01-09-2024 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymy01
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-04 21:27
Ik snap Ivo wel hoor en cijfermatig heb je ook gelijk mbt de gebruikte termen.
Ik heb nu zelf ruim 9 jaar 12 zonnepanelen (3120Wp) liggen en dit is geheel gebaseerd op mijn jaarlijks verbruik van destijds en ben daar onder gaan zitten qua totaalopwek omdat ik er vanuit ging dat mijn elektraverbruik zou gaan dalen in de toekomst door andere, zuinigere apparaten e.d.
Nou, dát is geheel uitgekomen. waar mijn huishouden in 2015 nog zo'n 3700 kWh per jaar verbruikte, zit dat anno 2024 rond de 3100.
Mijn opwek is nu dan ook nagenoeg gelijk aan mijn verbruik, op jaarbasis.
Ik ben dan ook altijd superblij geweest met de salderingsregeling en zal daar nog 2 jaar van genieten ook, ivm een doorlopend energiecontract tot oktober 2026..
Heb geen plek voor een EV en een WP nemen, tja, ik ben er nog niet uit om dat wel/niet te doen met jaarlijks gasverbruik tussen de 900 en 1000 kuub (dit gerealiseerd in een 1971 hoekwoning dmv vloer-, spuwmuur- en dakisolatie, nieuwe HR CV-ketel én nieuwe HR++ beglazing, aangevuld door een keukenboiler te plaatsen.
In de koude jaren van 2011 én 2012 was mijn gasverbruik nog tussen 2100 en 2200 kuub, dus ik heb mijn best gedaan tot nog toe, vind ik zelf.

Mijn DIRECTE elektra-verbruik schommelt inderdaad rond de 30% jaarlijks gezien, want geen EV, accu en WP.
En overigens betwijfel ik enorm of een WP mijn directe verbruik wel zal verhogen.

Mochten de terugleverkosten ná 01-01-2027 blijven bestaan, ben ik, op dit moment, aan het spelen met de gedachte om dan over te stappen op een dynamisch energiecontract én de zonnepalen van april t/m september op voorspelde zonnige dagen (hey, en da's handig met zo'n dynamisch contract dan, want de tarieven zie je 1 dag vantevoren) tussen ruwweg 11 uur en 17 uur (panelen staan op zuid/zuidwest gericht hier) uit te schakelen ivm de overcapaciteit die er dan is tov mijn DIRECTE verbruik.
En met behulp van het dynamische contract kan ik dan tóch blijven profiteren van zeer goedkope stroom in die uren.

Op dit moment verwacht ik ook dat de terugleverkosten zullen blijven bestaan vanaf 01-01-2027, maar dan wel wat lager én alleen over het daadwerkelijk teruggeleverde aantal kWh's in de piekuren overdag.
Enfin dat gaan we wel zien tegen die tijd uiteraard. Tis maar een verwachting, maar ik denk niet dat ze geheel zullen gaan verdwijnen, want 'het instabiliteits/capaciteits probleem" blijft tenslotte op het netwerk en zal alleen maat groter worden als ik Tennet mag gevolg rond 2030.

Hoe zien jullie de gedachtengang van dynamisch contract icm afschakelen panelen op de piekuren,om op die manier straks jaarlijks je directe verbruik te optimaliseren en daarnaast je energiekosten mbt stroom te minimaliseren?
Zonder een EV en accu dus en/of WP(boiler e.d.).

[ Voor 0% gewijzigd door Raymy01 op 01-09-2024 14:44 . Reden: tikfouten ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Ik zou er persoonlijk nooit vanuit gaan dat iets voor de eeuwigheid blijft omdat ze niet "durven".
Ik heb al PV van in 2011 en toen werd er nog mondeling door het beleid gesproken dat wie investeerde in PV zijn leven lang gratis zijn eigen geproduceerde energie (via saldering) mocht verbruiken.
Geleidelijk aan kwamen er kosten op het max. vermogen van de omvormer (prosumententarief) gevolgd door kosten op onbalans (terugleverboete wie nog saldeert) werd de teruglevergoeding voor netinjectie steeds lager en van de ene dag op de andere behoorde netsalderen - na een rechterlijke beslissing - tot het verleden (op een uitfaseringsperiode voor analoge meters na).
Dynamisch zal dat niet anders verlopen dan bij PV. Voordelig wanneer er nog weinig particulieren gebruik van maken maar steeds minder voordelig wanneer de massa 'het licht" plots ziet.

Eigen boontjes doppen is dus meestal de meest zekere methode.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 04-05 20:17
Raymy01 schreef op zondag 1 september 2024 @ 14:35:
Ik snap Ivo wel hoor en cijfermatig heb je ook gelijk mbt de gebruikte termen.
Ik heb nu zelf ruim 9 jaar 12 zonnepanelen (3120Wp) liggen en dit is geheel gebaseerd op mijn jaarlijks verbruik van destijds en ben daar onder gaan zitten qua totaalopwek omdat ik er vanuit ging dat mijn elektraverbruik zou gaan dalen in de toekomst door andere, zuinigere apparaten e.d.
Nou, dát is geheel uitgekomen. waar mijn huishouden in 2015 nog zo'n 3700 kWh per jaar verbruikte, zit dat anno 2024 rond de 3100.
Mijn opwek is nu dan ook nagenoeg gelijk aan mijn verbruik, op jaarbasis.
Ik ben dan ook altijd superblij geweest met de salderingsregeling en zal daar nog 2 jaar van genieten ook, ivm een doorlopend energiecontract tot oktober 2026..
Heb geen plek voor een EV en een WP nemen, tja, ik ben er nog niet uit om dat wel/niet te doen met jaarlijks gasverbruik tussen de 900 en 1000 kuub (dit gerealiseerd in een 1971 hoekwoning dmv vloer-, spuwmuur- en dakisolatie, nieuwe HR CV-ketel én nieuwe HR++ beglazing, aangevuld door een keukenboiler te plaatsen.
In de koude jaren van 2011 én 2012 was mijn gasverbruik nog tussen 2100 en 2200 kuub, dus ik heb mijn best gedaan tot nog toe, vind ik zelf.

Mijn DIRECTE elektra-verbruik schommelt inderdaad rond de 30% jaarlijks gezien, want geen EV, accu en WP.
En overigens betwijfel ik enorm of een WP mijn directe verbruik wel zal verhogen.

Mochten de terugleverkosten ná 01-01-2027 blijven bestaan, ben ik, op dit moment, aan het spelen met de gedachte om dan over te stappen op een dynamisch energiecontract én de zonnepalen van april t/m september op voorspelde zonnige dagen (hey, en da's handig met zo'n dynamisch contract dan, want de tarieven zie je 1 dag vantevoren) tussen ruwweg 11 uur en 17 uur (panelen staan op zuid/zuidwest gericht hier) uit te schakelen ivm de overcapaciteit die er dan is tov mijn DIRECTE verbruik.
En met behulp van het dynamische contract kan ik dan tóch blijven profiteren van zeer goedkope stroom in die uren.

Op dit moment verwacht ik ook dat de terugleverkosten zullen blijven bestaan vanaf 01-01-2027, maar dan wel wat lager én alleen over het daadwerkelijk teruggeleverde aantal kWh's in de piekuren overdag.
Enfin dat gaan we wel zien tegen die tijd uiteraard. Tis maar een verwachting, maar ik denk niet dat ze geheel zullen gaan verdwijnen, want 'het instabiliteits/capaciteits probleem" blijft tenslotte op het netwerk en zal alleen maat groter worden als ik Tennet mag gevolg rond 2030.

Hoe zien jullie de gedachtengang van dynamisch contract icm afschakelen panelen op de piekuren,om op die manier straks jaarlijks je directe verbruik te optimaliseren en daarnaast je energiekosten mbt stroom te minimaliseren?
Zonder een EV en accu dus en/of WP(boiler e.d.).
Er zit een fout in je denk wijze. Door uit te schakelen wordt je directe gebruik niet beter omdat je als gevolg van het uitschakelen in die periode geen eigen gebruik hebt.

In tegendeel je moet dan gaan inkopen van het net en dat is pas rendabel als de totale prijs. dus inclusief EB en BTW en een eventuele toeslag van de leverancier, negatief is. Veel mensen verkijken zich op de dynamische tarieven omdat dit de kale prijzen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymy01
ik ben me bewust van de kale prijzen van dynamisch, maar "straks" na 01-01-2027 bij het teruggeleverde deel, zou de staat wellicht ook gewoon de BTW en EB in rekening kunnen gaan brengen natuurlijk.
De aantallen zijn bekend tenslotte mbv de "slimme" meter.
Ik heb momenteel jaarlijks ruwweg 2000 kWh overcapaciteit tov mijn directe verbruik vanuit de panelen, hanev

Ik zal de vraagstelling dan ook iets anders verwoorden.
Ik zoek een manier om de stroomkosten voor mijn huidige 2000 kWh overcapacitiet straks zoveel mogelijk te beperken, daar ik die 2000 kWh wél nodig heb voor mijn totale stroomverbruik.
Hoe ga ik die door mij benodigde 2000 kWh straks zo goedkoop mogelijk verkrijgen?
Da's de puzzel waar ik over nadenk.

Het directe verbruik verder verhogen is erg lastig gebleken nu ik ruim 9 jaar die panelen al heb...nouja.. een vaste airco in de zomer is nog het overwegen waard wellicht dan ipv de mobiele airco die er nu is voor die paar dagen het dat het écht warm is in NL :)

[ Voor 17% gewijzigd door Raymy01 op 01-09-2024 17:06 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
@Raymy01 Met een vaste airco ga je met koelen minder verbruiken. Die zijn veel zuiniger. Wel ga je meer verbruiken van je eigen opbrengst als je er ook mee gaat verwarmen.

Hier draaien vandaag 3 units en had net ook nog de WP droger aan en nog draaide de Ferraris meter terug. 8)

[ Voor 24% gewijzigd door MotorBeast op 01-09-2024 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hoezo ga je met koelen minder verbruiken?
iedere eigen geproduceerde kWh die je direct gaat verbruiken door bv. te koelen kan je nadien voor niets anders meer gebruiken. Ook later niet meer om ermee te verwarmen.
@Raymy01 Uiteraard geen flauw idee hoe de Nederlandse overheid het na jaar x gaat aanpakken.
Hier in Vlaanderen kan je met een digitale meter al geruime tijd niet meer salderen.
Maar er wordt geen BTW noch kosten gerekend op teruglevering. Door de overheid noch noch de netbeheerder. Alle kosten (heffingen en BTW) worden geheven op het gedeelte netafname.
Logisch want ook reguliere energieleveranciers betalen geen BTW noch heffingen op de energie die ze over het openbaar net transporteren. Die zit voor de volle mep aan de zijde van de netafnemers.

Wel willen sommige energieleveranciers een deel van de koek van het dynamisch energiecontract en krijg je als eindverbruiker bij een dynamisch contract niet zomaar de naakte energieprijs voor teruglevering.
Op (dynamische) netafname betaal je aan de enerlieverancier 102% van de energiecomponent (+ overheidsheffingen, netkosten en BTW). Op (dynamische) teruglevering krijg je maar 85% van de vastgelegde energiecomponent (Epex) maar worden er door de netbeheerder/overheid geen extra kosten geheven.

Met de opbrengst van de netinjectie (overproductie) in de zomer betaal ik de kosten voor de netafname (te weinig lokale productie) in de winter.
Maar ik heb wel eigen opslag zodat mijn "tekort" op jaarbasis geen 2000 kWh is maar een 285 kWh en op jaarbasis produceer ik meer dan mijn totale jaarverbruik. Gezien de verhouding netto injectie tov all in afname nu een 1:2,6 is dien ik op jaarbasis dus 2,6 keer meer kWh op het net te injecteren dan ik afneem (om break even te spelen).

[ Voor 87% gewijzigd door IvoB2 op 01-09-2024 17:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
IvoB2 schreef op zondag 1 september 2024 @ 17:10:
Hoezo ga je met koelen minder verbruiken?
iedere eigen geproduceerde kWh die je direct gaat verbruiken door bv. te koelen kan je nadien voor niets anders meer gebruiken. Ook later niet meer om ermee te verwarmen.
Minder dan met een losse stroomslurpende mobiele airco. Hier doen er nu 3 tesamen 600W. Een split is veeeeeeeeeeel zuiniger.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 01-09-2024 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Raymy01 schreef op zondag 1 september 2024 @ 14:35:
Hoe weet/meet je dat?
Want je neemt nu ook gewoon minder van het net af natuurlijk vanwege eigen verbruik van je PV-opwek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
MotorBeast schreef op zondag 1 september 2024 @ 17:12:
[...]

Minder dan met een losse stroomslurpende mobiele airco. Hier doen er nu 3 tesamen 600W. Een split is veeeeeeeeeeel zuiniger.
Ah ok, zuiniger in verbruik dan een veelverbruiker maar nog altijd verbruik.
Ik gebruik nauwelijks airco (alhoewel ik in de leefruimte en slaapkamers een split heb staan). In de maand augustus, de enige maand dat we dit jaar de airco moesten gebruiken, hebben we 1,5 kWh airco verbruikt.

Het zuinigst is, mijn mening en uitgangspunt, niet moeten koelen door eerst te investeren in zaken die de zon buiten houden indien nodig en de zon binnen laten indien gewenst. Weer iets waar je nadien geen rekening meer moet houden. Ook niet na salderen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
de Peer schreef op zondag 1 september 2024 @ 17:18:
[...]

Hoe weet/meet je dat?
Want je neemt nu ook gewoon minder van het net af natuurlijk vanwege eigen verbruik van je PV-opwek
Omdat je verbruikt van eigen productie is het uiteraard geen raadsel om te weten hoeveel je daadwerkelijke verbruik was.
Je werkelijke verbruik is gewoon de totale productie minus de injectie plus de netafname.
Niets moeilijk aan.
Kan automatisch via een vermogensmeter die alle parameters meet en met elkaar vergelijkt of gewoon via de productiemeter van de PV installatie en de meetgegevens van je digitale meter (tab 180 en tab 280).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

IvoB2 schreef op zondag 1 september 2024 @ 17:27:
[...]

Omdat je verbruikt van eigen productie is het uiteraard geen raadsel om te weten hoeveel je daadwerkelijke verbruik was.
Je werkelijke verbruik is gewoon de totale productie minus de injectie plus de netafname.
Niets moeilijk aan.
Kan automatisch via een vermogensmeter die alle parameters meet en met elkaar vergelijkt of gewoon via de productiemeter van de PV installatie en de meetgegevens van je digitale meter (tab 180 en tab 280).
Dat weet ik uiteraard, maar ik vroeg me dus af of @Raymy01 door had dat je dat op die manier moet berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-04 22:38
@Raymy01 ik zou je toch adviseren over te gaan op een lucht/water of lucht/lucht warmtepomp. Niet alleen gaan de elektra tarieven waarschijnlijk dalen, vrijwel 100% zeker gaan de gasprijzen stijgen.
Bedenk ook dat NL een stuk kwetsbaarder is geworden hiervoor door LNG. Paar terminals kapot knallen en....
Met die warmtepomp ga je snel genoeg zien dat je 2000 overschot plots een tekort is op jaarbasis. Sowieso kan je je tapwater er mooi zuinig mee maken. En veel beter voor het klimaat, je bent goed bezig maar het project is verre van klaar.

[ Voor 27% gewijzigd door wheli op 01-09-2024 18:34 ]

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
IvoB2 schreef op zondag 1 september 2024 @ 17:24:
[...]

Ah ok, zuiniger in verbruik dan een veelverbruiker maar nog altijd verbruik.
Ik gebruik nauwelijks airco (alhoewel ik in de leefruimte en slaapkamers een split heb staan). In de maand augustus, de enige maand dat we dit jaar de airco moesten gebruiken, hebben we 1,5 kWh airco verbruikt.

Het zuinigst is, mijn mening en uitgangspunt, niet moeten koelen door eerst te investeren in zaken die de zon buiten houden indien nodig en de zon binnen laten indien gewenst. Weer iets waar je nadien geen rekening meer moet houden. Ook niet na salderen. :)
Het zuinigst? Het ging hier toch om stroom verbruiken? ;) Ik heb mijn huis fors nageisoleerd, heb zelfs warmtewerend glas maar door die isolatie moet ik wel koelen met L/L. Krijg mijn huis als de warmte eenmaal binnen is echt niet meer koel door ramen te openen. En zeker vannacht niet ...... 20 graden buiten. Zalig airco.

Verbruik koelen 300kWh per jaar ongeveer. Opbrengst panelen zo'n 5500Kwh per jaar. Verwarm er ook mee overigens.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 01-09-2024 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Er is, mijn mening, een verschil tussen onnodig verbruik en nuttig verbruik. :)
Met mijn eigen productie verbruiken heb ik doorgaans geen probleem. Maar ik stuur het dan toch liever een richting waar het nog extra geld opbrengt.
Vandaag wordt bv. de totale productie ook lokaal verbruikt/opgeslagen. En dat zonder airco en zonder de autonomie in gevaar te brengen. Integendeel. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVPPOAbEXGaQQITbAO2Xc-1iK_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eMXByr2JXcNWn0bzbHbaDd7K.jpg?f=fotoalbum_large

Hier is de woning ook extra nageïsoleerd om in de winter de warmte zoveel mogelijk binnen te halen.
Maar gelijktijdig houdt dat de warmte ook buiten zodat er niet extra moet gekoeld worden.

[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 01-09-2024 18:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
Ligt er maar aan wat je binnen fijn vindt. Ik ga niet in 23 graden plus binnen leven als het niet meer nodig is. Die 300kWh die wellicht €0,05 oplevert = €15,- ga ik niet op beknibbelen. Genieten. Leef maar 1 keer. Zit vandaag op 24,6kWh met panelen en kan nog salderen zonder kosten. Ik geloof het wel.

[ Voor 16% gewijzigd door MotorBeast op 01-09-2024 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Heeft weinig te maken met beknibbelen.
En ik leef ook niet bij 23+ binnen. Niet in de zomer en niet in de winter. :+
Je gaat (bewust?) gewoon aan het feit voorbij dat wie eenmalig investeert in het buitenhouden van warmte in de zomer en binnenhouden in de winter zijn energie niet meer moet verspillen in technische oplossingen om het binnenklimaat op peil te kunnen houden. Dan kan dezelfde energie voor andere doeleinden ingezet worden terwijl het comfort op hetzelfde niveau blijft.
Persoonlijk heb ik het nooit goed begrepen waarom mensen veel geld steken in maatregelen om tijdens de winter warmte binnen te houden maar dan niet gelijktijdig ook voorzien in het omgekeerde en de energie die ze denken uit te sparen in de winter tijdens de zomer dan gewoon terug opstoken. Maar ieder zijn eigen uitgangspunten met de eigen gevolgen.
Ik ga er in elk geval al niet van uit dat salderen iets is dat eeuwig en een dag zal duren en dat je daar dan moet op inzetten inzake energiemanagement.

300 kWh (over)productie levert hier trouwens een 183 € op. Ik saldeer dan ook al jaren (vrijwillig) niet meer.
Word je niet rijk van maar ook niet armer noch is het binnenklimaat er oncomfortabel door geworden.
Bij een buitentemperatuur van 32°C vind ik een binnentemperatuur van 21 tot 22°C zelfs redelijk fris aanvoelen. Ik leef bij tropische buitentemperaturen dan weer liever niet binnen bij een temp. van 18°C. Ieder zijn ding.

[ Voor 53% gewijzigd door IvoB2 op 01-09-2024 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:51
IvoB2 schreef op zondag 1 september 2024 @ 13:32:
Voordeel van je eigen productie lokaal op te slaan (stationair en/of mobiel) is ook dat je die kWh voor meerdere doeleinden kan inzetten (zoals o.a. het verwarmen van SWW wanneer je het echt nodig hebt en alleen de hoeveelheid die je echt nodig hebt en nog beter via een WP zodat je tot 5 keer minder energie nodig hebt als bij een weerstandsboiler om gewoon hetzelfde doel te bereiken) en niet een boiler (nodeloos) te gaan opwarmen (die dan nog beperkt is in zijn kWh opslag en nadien ook nog eens nodeloze stilstandsverilezen heeft en tot vijf keer meer energie nodig heeft dan via een WP, laat staan via een rechtstreeks opwarming door de zon).
Voordat 'men' zich rijk gaat rekenen: bij mij is de COP voor SWW ongeveer 2,5 en ons vat van 230L wordt dagelijks overdag opgewarmd tot zo'n 53 graden, dus doorgaans wel op direct opgewekte zonnestroom. Dat kost ca. 2kWh; we zijn met z'n tweeën, douchen elke dag en gebruiken overdag nog wat warm water om af te wassen e.d. maar de grootste verbruiker is het stilstandsverlies van het boilervat.

Al met al is de SWW voorziening het energetisch ongunstigst van de gehele installatie. Ik weet dat de temperatuur in principe nog iets omlaag zou kunnen, maar wil aan de bovenkant van de Legionella-veilige curve zitten. Overigens komt die 2kWh aardig overeen met het omgerekende SWW verbruik van onze voormalige CV ketel. Op jaarbasis is het SWW verbruik tussen 15-20% van het totaal aan WP verbruik.

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

mawashigeri schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:06:
[...]

Voordat 'men' zich rijk gaat rekenen: bij mij is de COP voor SWW ongeveer 2,5 en ons vat van 230L wordt dagelijks overdag opgewarmd tot zo'n 53 graden, dus doorgaans wel op direct opgewekte zonnestroom. Dat kost ca. 2kWh; we zijn met z'n tweeën, douchen elke dag en gebruiken overdag nog wat warm water om af te wassen e.d. maar de grootste verbruiker is het stilstandsverlies van het boilervat.
Is het echt nodig om dagelijks op te warmen? Dat is ook niet geweldig efficient. Hier een 200L-vat, ook met z'n tweetjes. Normaal gesproken warmt die naast de wekelijkse legionella run (61gr) 1 andere keer op van (44 naar 49).
Of douchen jullie 2 keer per dag 30 minuten p.p. op 45 graden? :P

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
@mawashigeri als ik je ervaring goed begrijp komt het, enkel financieel bekeken, dus niet voordeliger uit om SWW op te wekken via je L/W warmtepomp (je komt van een CV ketel)?

Hoe gebruik je hierbij zoveel mogelijke opgewekte zonnestroom? Dus hoe stuur je dit aan?
Stel dat je dit op jaarbasis (zonder thuisbatterij etc.) 33% van de tijd kunt doen, dan heb je zo'n 240kWh 'winst' (niet helemaal correct met salderen maar dat loopt toch af)?

Je vat is 230l dat lijkt me behoorlijk groot voor met 2? Is dit gedimensioneerd om overtollige zonnestroom (overproductie van zeg april tot oktober) nuttig te gebruiken? En dan bijvoorbeeld 80 liter extra (in de aanname dat je met 150l voldoende SWW zou kunnen produceren) om nog meer zonnestroom in warmteopslag kwijt te kunnen?

Jij deelt een COP voor opwek SWW van 2,5 terwijl @IvoB2 het over 'tot vijf keer' heeft. Waar zit dat grote verschil? Een WPB zoals de Atlantic Explorer V4 200l heeft een COP van 2,89 dus het cijfer van mawashigeri lijkt me realistisch.

[ Voor 13% gewijzigd door sloth op 02-09-2024 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
mawashigeri schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:06:
[...]

Al met al is de SWW voorziening het energetisch ongunstigst van de gehele installatie. Ik weet dat de temperatuur in principe nog iets omlaag zou kunnen, maar wil aan de bovenkant van de Legionella-veilige curve zitten. Overigens komt die 2kWh aardig overeen met het omgerekende SWW verbruik van onze voormalige CV ketel. Op jaarbasis is het SWW verbruik tussen 15-20% van het totaal aan WP verbruik.
Uitgangspunten verschillen per situatie.
Om te beginnen is mijn uitgangspunt al niet om zoveel mogelijk percent van de eigen opwek te verbruiken (hoog zelfverbruik). Dat mag voor mij best zo laag mogelijk zijn.
Mijn primair doel is een zo hoog mogelijke graad van zelfvoorziening (autonomie) te bereiken.
Dan helpt het ook niet om op bepaalde dagen/uren de opwek er maar door te gaan jagen omdat deze er toch al is. Dat primair doel kan je uiteraard alleen halen wanneer je naast voldoende eigen opwek ook voldoende eigen opslag hebt. Dan moet je de productie er niet direct door jagen maar kan je deze bij overproductie gewoon opsparen en opslaan voor later (nuttiger) verbruik.

De COP voor SWW verschilt van de omstandigheden en is gunstiger wanneer je een hoge buitentemperatuur hebt en een lagere temp moet aanmaken voor SWW. Op een weerstandsboiler heeft dat minder invloed.
Ik heb een verticaal boilervat met dubbele spiraal en een opslag via de WP van 150 liter. Wordt - afhankelijk van de buitentemperatuur en de vertrektemperatuur - één tot twee uur voor gebruik opgewarmd tot 40-55°C (afhankelijk van de beschikbare zonne-energie, in de zomer dus eerder de max. wat de WP aankan en in de winter het min. wat ingesteld kan worden).
Gezien dit vat in onze woning dagelijks gebruikt wordt met voldoende doorstroming moeten we inzake legionella (maar dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken dus hier gaan we geen discussie meer over beginnen) dus geen rekening houden met de temperatuur voor de legionella curve.
Afhankelijk van de omstandigheden (buitentemperatuur/gevraagde delta SWW tussen vertrek- en eindtemperatuur/aanvoertemperatuur leidingwater) schommelt het kWh verbruik dan tussen de 1 en 2 kWh over een periode van 2 tot 4 dagen.
Vergelijken met een CV ketel kan ik niet want in de huidige woning nooit een CV ketel in gebruik gehad.

Terzijde: indien mogelijk verwarm ik het SWW niet op via de WP maar rechtstreeks op de zon. Mijn verbruik voor SWW voor de maand augustus lag bv. op nul (0) kWh. :)
Ik heb ook geen WBP maar een afzonderlijk boilervat gekoppeld aan de A2W WP waar de buitenunit zowel dient voor CV (A2W), SWW (A2W) en een gekoppelde splitbox voor A2A (verwarmen/koelen slaapkamers).

[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 02-09-2024 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
fsfikke schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:11:
[...]

Is het echt nodig om dagelijks op te warmen? Dat is ook niet geweldig efficient. Hier een 200L-vat, ook met z'n tweetjes. Normaal gesproken warmt die naast de wekelijkse legionella run (61gr) 1 andere keer op van (44 naar 49).
Hangt ervan af wat je zelf wil en wat je uitgangspunten zijn.
Zoals eerder gesteld hebben wij (twee permanente bewoners) ook niet de behoefte om het SWW dagelijks op te warmen tot 50°C, laat staan tot +60°C.
Aafhankelijkvan de omstandigheden wordt SWW hier één keer per dag tot één tot twee keer per week aangemaakt.
De temp. van het SWW wordt hier zelden tot nooit constant op een bovengrens gehouden maar aangepast aan de behoeften. Wij douchen ook vanuit het vertrekpunt hygiëne (waarbij we pp. vijf tot 25 liter verbruiken per douchebeurt) en niet uit het standpunt van een dagelijkse "wellness" beleving door te trachten dagelijks twintig tot dertig minuten onder heet water terug tot de positieven proberen te komen.

[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 02-09-2024 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

fsfikke schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:11:
[...]

Dagelijks opwarmen naar 38 graden lijkt me efficienter dan af en toe naar 49 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

de Peer schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:40:
[...]

Dagelijks opwarmen naar 38 graden lijkt me efficienter dan af en toe naar 49 graden.
De vraag is of het efficient is als je warmtepomp elke dag een run van 10 minuten doet of 1 keer per week naar 49.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

fsfikke schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:45:
[...]

De vraag is of het efficient is als je warmtepomp elke dag een run van 10 minuten doet of 1 keer per week naar 49.
ik vermoed het eerste, al is 10 min wel érg kort. maar bijvoorbeeld 30-60 minuten zou beter zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 02-09-2024 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
de Peer schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:40:
[...]

Met een weerstandsboiler wel maar met een WP(B ) dan weer niet.
Ik heb hier zowat alle mogelijke scenario's laten proefdraaien. Maar uiteraard is ook dan n = 1.
Je kan het, indien gewenst, dus beter zelf op de eigen installatie en volgens de eigen wensen gaan uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
fsfikke schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:45:
[...]

Zal van de WP afhangen.
Ik ken geen WP, en al zeker geen WPB (het vermogen is daar lager) die met slechts een run van 10 minuten een SWW vat van tientallen liters op temperatuur kan brengen.
Ik heb bv. een inverter gestuurde WP en die heeft al minstens tien minuten nodig om volledig op toeren te komen en nog langer om de max. temperatuur van 55°C te bereiken (waar ie dan 50-52°C SWW mee kan aanmaken).

Het is uiteraard nog efficiënter om het SWW via de WP maar om de paar dagen nar 40°C te brengen dan naar 49°C. Het is maar wat je zelf wil. En nog efficiënter om het vlak voor verbruik pas op te warmen zodat je nog minder stilstandsverliezen hebt. Hoe hoger de permanente opslagtemperatuur hoe hoger de stilstandsverliezen.
Hoe hoger de delta tussen begintemperatuur/aanvoertemperatuur en doeltemperatuur hoe lager de COP van de WP. Na 35°C begint de COP van een WP al behoorlijk te zakken en 50/55°C is zowat de max. van wat nog efficiënt is. Om dan nog maar te zwijgen van de buitentemperatuur. Het is van verschillende factoren afhankelijk.

[ Voor 34% gewijzigd door IvoB2 op 02-09-2024 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:51
sloth schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:29:
@mawashigeri als ik je ervaring goed begrijp komt het, enkel financieel bekeken, dus niet voordeliger uit om SWW op te wekken via je L/W warmtepomp (je komt van een CV ketel)?

Hoe gebruik je hierbij zoveel mogelijke opgewekte zonnestroom? Dus hoe stuur je dit aan?
Stel dat je dit op jaarbasis (zonder thuisbatterij etc.) 33% van de tijd kunt doen, dan heb je zo'n 240kWh 'winst' (niet helemaal correct met salderen maar dat loopt toch af)?
Financieel is het inderdaad ongeveer om het even of het gas of elektriciteit is - nu is het natuurlijk nog 'gratis' vanwege saldering en er wordt door het jaar heen ~40% met rechtstreekse zonne-opwek gedaan. Daar doe ik verder niets slims voor, alleen om 13:00 starten zodat het in de zomer eigenlijk altijd goed gaat. In de winter schiet het toch niet op met de panelen maar op een zonnig ijsdagje gaat het ook prima.
Je vat is 230l dat lijkt me behoorlijk groot voor met 2? Is dit gedimensioneerd om overtollige zonnestroom (overproductie van zeg april tot oktober) nuttig te gebruiken? En dan bijvoorbeeld 80 liter extra (in de aanname dat je met 150l voldoende SWW zou kunnen produceren) om nog meer zonnestroom in warmteopslag kwijt te kunnen?
Geregeld kinderen + kleinkinderen over de vloer!
Jij deelt een COP voor opwek SWW van 2,5 terwijl @IvoB2 het over 'tot vijf keer' heeft. Waar zit dat grote verschil? Een WPB zoals de Atlantic Explorer V4 200l heeft een COP van 2,89 dus het cijfer van mawashigeri lijkt me realistisch.
Ik warm op tot 53 graden en de laatste 5 graden zijn hard werken. Als ik 48 graden als top zou instellen wordt het zo'n COP3 tot 3,5. Ga je nog lager dan is die 5 inderdaad best mogelijk. Het staat bij ons misschien overdreven veilig ingesteld, maar ik wel echt ieder risico op Legionella vermijden.

Over het financiële deel nog: mijn doelstelling is dat de WP op de lange duur kan concurreren met de CV qua kosten. De aanschaf was schandalig hoog, daarvoor krijg ik nu een paar jaar gratis gebruik dankzij salderen. Als je geen panelen hebt wordt het een lastige som totdat de prijzen verder zakken en er voldoende machines op de markt zijn die zonder F-gas certificaat geïnstalleerd kunnen worden.

Met de huidige verwachtingen (afschaf saldering per 1-1-2027 met onbekende verdere wetgeving) denk ik rond 2032 de investering terugverdiend te hebben ten opzichte van een nieuwe gasketel. Dat was een andere motivatie: de oude is ongeveer stuk, ga ik daar nog in investeren en de komende 15 jaar mee verder? Bijkomend onverwacht resultaat is veel extra comfort in de winter, echt stukken beter dan CV verwarming.
Na 2032 zullen de jaarlijkse kosten iets lager zijn dan gasgebruik, maar dat alleen zal niet snel mensen over de streep trekken zolang de investering groot is.

[ Voor 20% gewijzigd door mawashigeri op 02-09-2024 17:06 ]

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CollinVV
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-04 22:02
Ik weet niet of dit het juiste topic er voor is, maar ik heb een vraag over het optimaal gebruik maken van mijn zonnepanelen middels een boiler (voor nu nog keukenboiler). Ik wil een shelly plug gebruiken voor de boiler en heb een solaredge systeem voor de zonnepanelen, alsook een p1-meter van Homewizard. Mijn vraag is hoe ik die het beste op elkaar laten aansluiten ("als zonnepanelen boven de x kwh uitkomt, dan plug aan"), maar ik zoek nog naar een systeem om dit goed samen te laten werken. Ik wil dit systeem (smart home hub) ook gerbruiken voor andere shelly plugs. Voor home assistent ben ik niet technisch genoeg voor aangelegd en Homey vind ik erg duur (Homey Pro is nodig voor de homewizard app). Zijn er nog andere mogelijkheden? Ik heb ook al gedacht om een andere p1-meter te nemen, aangezien ik homewizard niet heel compatibel vind met smart home systemen. Ik heb al behoorlijk veel uren gestoken in het hele zoekwerk, maar misschien zie ik een ander topic over het hoofd.

[ Voor 6% gewijzigd door CollinVV op 04-09-2024 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:40
CollinVV schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:41:
Ik weet niet of dit het juiste topic er voor is, maar ik heb een vraag over het optimaal gebruik maken van mijn zonnepanelen middels een boiler (voor nu nog keukenboiler). Ik wil een shelly plug gebruiken voor de boiler en heb een solaredge systeem voor de zonnepanelen, alsook een p1-meter van Homewizard. Mijn vraag is hoe ik die het beste op elkaar laten aansluiten ("als zonnepanelen boven de x kwh uitkomt, dan plug aan"), maar ik zoek nog naar een systeem om dit goed samen te laten werken. Ik wil dit systeem (smart home hub) ook gerbruiken voor andere shelly plugs. Voor home assistent ben ik niet technisch genoeg voor aangelegd en Homey vind ik erg duur (Homey Pro is nodig voor de homewizard app). Zijn er nog andere mogelijkheden? Ik heb ook al gedacht om een andere p1-meter te nemen, aangezien ik homewizard niet heel compatibel vind met smart home systemen. Ik heb al behoorlijk veel uren gestoken in het hele zoekwerk, maar misschien zie ik een ander topic over het hoofd.
Volgens mij kan je dit gewoon regelen met een socket van homewizard zelf en een abbo van hun ( €1 per maand )
https://www.homewizard.co...Lf-3xsJ3MeYBU4e91KahbcAv2

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymy01
de Peer schreef op zondag 1 september 2024 @ 17:31:
[...]

Dat weet ik uiteraard, maar ik vroeg me dus af of @Raymy01 door had dat je dat op die manier moet berekenen.
Zekers, juist daarom kan ik het ook vermelden.
Ik houd nu zo'n 15 jaar mijn verbruik bij in een Excel-bestand op 10 verschillende datums verspreid door het jaar heen (vast agendapunt op die dagen, zeg maar) en daarnaast maak ik ook gebruik van mindergas.nl omdat het leuke grafiekjes heeft én je tevens wat mogelijkheden hebt om periodes te vergelijken.. erg interessant als je een bepaalde verandering in/aan je huis hebt doorgevoerd en een jaar later ofzo het effect er van wel/niet te zien valt.

@IvoB2
Interessant om te lezen hoe er in België zonder salderingsregeling wordt omgegaan met belastingen e.d.
Als dát het voorbeeld wordt voor Nederland straks dan helpt dat met de berekeningen maken uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymy01
wheli schreef op zondag 1 september 2024 @ 18:33:
@Raymy01 ik zou je toch adviseren over te gaan op een lucht/water of lucht/lucht warmtepomp. Niet alleen gaan de elektra tarieven waarschijnlijk dalen, vrijwel 100% zeker gaan de gasprijzen stijgen.
Bedenk ook dat NL een stuk kwetsbaarder is geworden hiervoor door LNG. Paar terminals kapot knallen en....
Met die warmtepomp ga je snel genoeg zien dat je 2000 overschot plots een tekort is op jaarbasis. Sowieso kan je je tapwater er mooi zuinig mee maken. En veel beter voor het klimaat, je bent goed bezig maar het project is verre van klaar.
Het klopt wel dat die 2000 overschot met een WP een tekort kan worden op jaarbasis, maar dan denk je m.i. nog steeds in "salderen"
Het overschot van 2000 zal ik nagenoeg geheel houden met óf zonder een WP, omdat ik de WP over het algemeen niet nodig zal hebben op de momenten dat het overschot zich ontwikkelt.. namelijk in de maanden april tot september.. dát zijn namelijk de maanden met grote overschot en relatief dus weinig eigen directe verbruik van de panelen. In de overige maanden is het overschot minimaal., door minder zon(uren) én mijn dagelijkse stroomverbruik die dat beetje opbrengst wat er dan wel is in die maanden, veelal volledig opslokt dus.

Kijk, een thuisaccu zou een gedeelte van het overschot verminderen uiteraard, omdat ik dan de avonden/nachten daarop zou kunnen leunen gedurende een groot deel van het jaar. Alleen die kosten nogal wat in het heden.. en niet alleen geld, maar óók fysieke ruimte, dus die moeten flin in prijs gaan dalen nog, voordat ze financieel interessant worden. ik monitoor dat wel uiteraard.

[ Voor 12% gewijzigd door Raymy01 op 04-09-2024 23:14 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CollinVV
Tinusvolkel schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:51:
[...]

Volgens mij kan je dit gewoon regelen met een socket van homewizard zelf en een abbo van hun ( €1 per maand )
https://www.homewizard.co...Lf-3xsJ3MeYBU4e91KahbcAv2
Klopt, ik hoopte op een systeem waarmee ik ook de shellys zou kunnen besturen. Maar misschien is die optie van Energy+ van Homewizard wel de beste keuze voor wat ik voorlopig maar nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Raymy01 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 23:01:
[...] omdat ik de WP over het algemeen niet nodig zal hebben op de momenten dat het overschot zich ontwikkelt.. namelijk in de maanden april tot september.. dát zijn namelijk de maanden met grote overschot en relatief dus weinig eigen directe verbruik van de panelen. In de overige maanden is het overschot minimaal., door minder zon(uren) én mijn dagelijkse stroomverbruik die dat beetje opbrengst wat er dan wel is in die maanden, veelal volledig opslokt dus.

Kijk, een thuisaccu zou een gedeelte van het overschot verminderen uiteraard, omdat ik dan de avonden/nachten daarop zou kunnen leunen gedurende een groot deel van het jaar. Alleen die kosten nogal wat in het heden.. en niet alleen geld, maar óók fysieke ruimte, dus die moeten flin in prijs gaan dalen nog, voordat ze financieel interessant worden. ik monitoor dat wel uiteraard.
Je lijkt het wel ongeveer te snappen, maar je denkt te binair. In voor en naseizoen is het zeker mogelijk om door middel van vooruit werken op momenten van beschikbare opbrengst het directe eigen verbruik te verhogen. En met een accu die gedurende de nacht je baseload kan leveren kom je ook al een heel eind.
(om je afname van het net te beperken en indirect je eigen opbrengst te gebruiken)

• DJTRR
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 30-03 19:22
CollinVV schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:41:
Is het acceptabel dat de boiler bij te weinig opbrengst niet (verder) zal opwarmen? Hier staat een tijdschema klaar in Philips Hue om een 650W 50L boiler (zodra de meter slim moet worden) overdag/bij gemiddeld voldoende opbrengst dagelijks in te schakelen.

• CollinVV
DJTRR schreef op donderdag 5 september 2024 @ 06:52:
[...]

Is het acceptabel dat de boiler bij te weinig opbrengst niet (verder) zal opwarmen? Hier staat een tijdschema klaar in Philips Hue om een 650W 50L boiler (zodra de meter slim moet worden) overdag/bij gemiddeld voldoende opbrengst dagelijks in te schakelen.
Interessant, ideaal zou zijn als ik m opwarm op vaste tijden overdag en extra als ik overschot heb. Hoe heb je de Hue gekoppeld met de zonnepanelen?

• DJTRR
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 30-03 19:22
CollinVV schreef op donderdag 5 september 2024 @ 07:59:
[...]

Interessant, ideaal zou zijn als ik m opwarm op vaste tijden overdag en extra als ik overschot heb. Hoe heb je de Hue gekoppeld met de zonnepanelen?
Niet. De boiler moet hier elke volgende ochtend weer op gelijke temperatuur zijn, ongeacht overschot.

Met jouw idee zou je m.i. iets van je overschot gebruiken om een volgende minder zonnige dag op te vangen. Vanwege benodigde investering en mijn gebrek aan kennis heb ik besloten om het veilig en simpel te houden.

Bij afwezigheid van langer dan 4 dagen schakel ik de boiler (mogelijk op afstand, want Hue) uit. Stilstandsverlies is dan groter dan opwarmkosten (tot 65gr).

Hier een topic waarin eenzelfde wens staat:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1913820

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sunny Girl
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21-04 13:05
Dit is mijn oplossing voor verhogen van mijn zelfverbruik. Met zuidgerichte zonnepanelen (5 kwp) en een elektrische boiler van 1300W voor mijn badkamer.
Voorlopig nog geen digitale meter maar een enkelvoudig terugdraaiende meter dus geen directe financiële incentive maar wel een overbelast net met panelen die regelmatig uitvallen (al gemeld aan fluvius en compensatie voor gekregen) mijn kleine steentje in de stroomrivier om het net te balanceren:

Een slimme stekker van de action (LSC) op de elektrische boiler met de volgende instellingen: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EUKy6jFc68c-JHVD7OWPNPb4zxk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/09CH9QUwUPAusHDuegO0tSD3.jpg?f=fotoalbum_large

En een tweede op de pomp van de CV boiler voor mijn hondentrimsalon zodat die geen 24u /d maar 2 u draait.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lqLT99l8yUoblJwnX-GdZm6rMA4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BWjsnJDf0r8Ips1ngHGN4X3r.jpg?f=fotoalbum_large

Die digitale meter komt er wel aan en daarvoor ben ik mij aan het informeren over een systeem dat mijn elektr boiler slim kan aansturen vermoedelijk via P1 poort.

Mijn vriend heeft ook een huis maar is er bijna nooit, met panelen op oost en west en een digitale meter en meer injectie dan verbruik en daarom zijn we aan het kijken voor energiedelen.
Dan betaal ik voor de stroom die ik verbruik op hetzelfde moment als hij injecteert een lager tarief en krijgt meer dan het injectietarief: win-win. Dus zou het ideaal zijn als ik mijn verbruikers kon aansturen op zijn P1 poort.

Weet er iemand of er daarvoor een oplossing bestaat? Dus toestellen op een ander adres aansturen op een P1 poort.
Oplossingen als powerbaas e.d. moeten rechtstreeks met de smart plug (klikaanklikuit) verbinding maken
Met homewizard e.d. heb ik geen ervaring.
Bedankt voor jullie ideeën injectie 😀

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-05 16:55

Hippe Lip

+ + + NL + + +

@Sunny Girl Het eenvoudigste lijkt me het gebruik van Home Assistant (HA). Daarmee heb je geen ervaring? En denk je dat je dat wel kunt leren, of is dat al snel te ingewikkeld voor je?
Het aardige aan HA is dat als je er eenmaal een beetje in thuis bent, dat je er achter komt dat je er steeds meer mee wilt doen.

In dit geval zul je er wel twee nodig hebben: eentje in het huis van je vriend om vast te stellen wanneer hij overschot heeft, de tweede bij jou om je boiler aan te sturen. En die twee communiceren dan via internet.

Lijkt je dat wat?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
onetime schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 18:54:
[...]

Een simpel begin zou een externe input voor aan-uit kunnen zijn. Zo heeft de Atlantic warmtepompboiler een PV-input die hem in plaats van de standaard 50graden laat opwarmen tot 62 graden. Die kan je natuurlijk ook anders gebruiken, en samen met een extra temperatuursensor, waar ruimte voor is gereserveerd, kan je met je eigen home automation al helemaal los gaan met je eigen optimalisatie. (moet ik nog doen, hij draait nu vanaf 10:00 zolang hij nodig heeft tot 50graden tot 16:00)
Vraagje hierover. De PV-input werkt simpelweg door het schakelen van de interne weerstand? Het Atlantic Calypso VM 100 liter model heeft een weerstand van 1.200 W. Dus je stuurt een signaal zodra je PV > 1200 watt overschot produceert. Valt wellicht vanzelf uit zodra de max temperatuur van 62 graden is bereikt?

Ik heb ook nog even gezocht naar de stilstandverliezen van deze WPB. Niet meteen gevonden, wel dat 2000 watt per 24u een doorsnee waarde is. Dat betekent dan ongeveer 17,7 graden per 24u als ik goed reken.

Of hoe ik het zou aanpakken: met de laatste middag/avondzon maximaal PV overschot gebruiken om het SWW tot 62 graden te verwarmen. Als je dan zeg om 18u dit maximum hebt bereikt dan zou de water temperatuur om 7u 's ochtends nog ongeveer 52 graden zijn.

En nog even kijken naar extra isolatie van de WPB om de stilstandverliezen verder te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

sloth schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:09:
[...]

Ik heb ook nog even gezocht naar de stilstandverliezen van deze WPB. Niet meteen gevonden, wel dat 2000 watt per 24u een doorsnee waarde is.
?? Dat is geen juiste eenheid.

Bedoel je 20W?

Lees verder even in het warmtepompboiler topic, daar is dit al vaak besproken

Wat moet je in de zomer met water van 62 graden? Ik houd het op 35 graden.

Het PV contact is een signaal dat de warmtepomp start.

[ Voor 24% gewijzigd door de Peer op 27-01-2025 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@sloth Ik moet het even op geheugen doen, maar voor zover ik weet gaat de warmtepomp gewoon langer door. Dus ook in een iets minder efficiënt deel van zijn werkgebied. Je hebt de stroom namelijk toch over.

De Atlantic Explorer 270L heeft inderdaad ook een element, maar dat is hier, behalve even in het begin, buiten gebruik. Je zou er inderdaad wel iets mee kunnen doen.

@de Peer Hou je wel de Legionella in de gaten ivm die 35°?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

onetime schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:55:
[~

@de Peer Hou je wel de Legionella in de gaten ivm die 35°?
Jazeker daar is de wekelijkse legionella-run voor. Gewoon volgens de voorschriften

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07:54
Inmiddels is Accuberekening.nl actief.

Een onafhankelijke rekentool om te bepalen met welke accu cq welke grootte jij het best je eigen verbruik kan dekken op momenten dat de zon ergens anders is.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Teijgetje schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 21:07:
Inmiddels is Accuberekening.nl actief.

Een onafhankelijke rekentool om te bepalen met welke accu cq welke grootte jij het best je eigen verbruik kan dekken op momenten dat de zon ergens anders is.
Ziet er gelikt uit (y) maar.... heeft tot nu toe wel érg weinig referentie woningen. -O-

Bij mij blijft ie mekken dat het iets bijzonders is... oftewel persoonlijk (€€) aanvragen. :N

Ik wacht nog wel een tijdje om te zien of het beter gaat worden..

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07:54
Hansieo schreef op zondag 30 maart 2025 @ 09:59:
[...]

Ziet er gelikt uit (y) maar.... heeft tot nu toe wel érg weinig referentie woningen. -O-
Basicly kan iedereen een exact advies op maat krijgen voor credits.........1 credit=50 euro.
Volgens mij kan je voor 1 credit alle data inzien die er nu is maar geen advies op maat.
Voor een juiste accu natuurlijk weinig extra, of eigenlijk heb je dat al als winst over ipv naar mooie verkooppraatjes luisteren.
Zo dacht een kennis een mooie deal gezien te hebben waaruit na berekening door mij bleek dat hij na 25 jaar quit stond met zijn investering t.o.v. niet investeren. En hij al die tijd geen eigenaar van de accu was.

Het is een service waar je wel voor betaalt, en imo beter vooraf een beetje dan vast zitten aan iets dat niet reëel is maar mooi verkocht wordt.

Dus waarschijnlijk alleen doen als je serieus een accu overweegt.
Anders blijft het inderdaad kijken naar referentiewoningen.

Ik denk dat ik pas half 2026 zo`n advies op maat laat maken, dan zijn accu`s waarschijnlijk ook wat goedkoper.

Alle videouitleg over het kiezen van een accu en de ins en outs, zeker handig als "leek" in de materie, vind je hier.

[ Voor 19% gewijzigd door Teijgetje op 30-03-2025 11:57 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste

Let op:
Het kader van dit topic is duidelijk aangeven in de TS. Ben je het niet eens met de insteek hoef je niet te reageren hier.