Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:31

de Peer

under peer review

fsfikke schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:45:
[...]

De vraag is of het efficient is als je warmtepomp elke dag een run van 10 minuten doet of 1 keer per week naar 49.
ik vermoed het eerste, al is 10 min wel érg kort. maar bijvoorbeeld 30-60 minuten zou beter zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 02-09-2024 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
de Peer schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:40:
[...]

Dagelijks opwarmen naar 38 graden lijkt me efficienter dan af en toe naar 49 graden.
Met een weerstandsboiler wel maar met een WP(B ) dan weer niet.
Ik heb hier zowat alle mogelijke scenario's laten proefdraaien. Maar uiteraard is ook dan n = 1.
Je kan het, indien gewenst, dus beter zelf op de eigen installatie en volgens de eigen wensen gaan uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
fsfikke schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:45:
[...]

De vraag is of het efficient is als je warmtepomp elke dag een run van 10 minuten doet of 1 keer per week naar 49.
Zal van de WP afhangen.
Ik ken geen WP, en al zeker geen WPB (het vermogen is daar lager) die met slechts een run van 10 minuten een SWW vat van tientallen liters op temperatuur kan brengen.
Ik heb bv. een inverter gestuurde WP en die heeft al minstens tien minuten nodig om volledig op toeren te komen en nog langer om de max. temperatuur van 55°C te bereiken (waar ie dan 50-52°C SWW mee kan aanmaken).

Het is uiteraard nog efficiënter om het SWW via de WP maar om de paar dagen nar 40°C te brengen dan naar 49°C. Het is maar wat je zelf wil. En nog efficiënter om het vlak voor verbruik pas op te warmen zodat je nog minder stilstandsverliezen hebt. Hoe hoger de permanente opslagtemperatuur hoe hoger de stilstandsverliezen.
Hoe hoger de delta tussen begintemperatuur/aanvoertemperatuur en doeltemperatuur hoe lager de COP van de WP. Na 35°C begint de COP van een WP al behoorlijk te zakken en 50/55°C is zowat de max. van wat nog efficiënt is. Om dan nog maar te zwijgen van de buitentemperatuur. Het is van verschillende factoren afhankelijk.

[ Voor 34% gewijzigd door IvoB2 op 02-09-2024 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:14
sloth schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:29:
@mawashigeri als ik je ervaring goed begrijp komt het, enkel financieel bekeken, dus niet voordeliger uit om SWW op te wekken via je L/W warmtepomp (je komt van een CV ketel)?

Hoe gebruik je hierbij zoveel mogelijke opgewekte zonnestroom? Dus hoe stuur je dit aan?
Stel dat je dit op jaarbasis (zonder thuisbatterij etc.) 33% van de tijd kunt doen, dan heb je zo'n 240kWh 'winst' (niet helemaal correct met salderen maar dat loopt toch af)?
Financieel is het inderdaad ongeveer om het even of het gas of elektriciteit is - nu is het natuurlijk nog 'gratis' vanwege saldering en er wordt door het jaar heen ~40% met rechtstreekse zonne-opwek gedaan. Daar doe ik verder niets slims voor, alleen om 13:00 starten zodat het in de zomer eigenlijk altijd goed gaat. In de winter schiet het toch niet op met de panelen maar op een zonnig ijsdagje gaat het ook prima.
Je vat is 230l dat lijkt me behoorlijk groot voor met 2? Is dit gedimensioneerd om overtollige zonnestroom (overproductie van zeg april tot oktober) nuttig te gebruiken? En dan bijvoorbeeld 80 liter extra (in de aanname dat je met 150l voldoende SWW zou kunnen produceren) om nog meer zonnestroom in warmteopslag kwijt te kunnen?
Geregeld kinderen + kleinkinderen over de vloer!
Jij deelt een COP voor opwek SWW van 2,5 terwijl @IvoB2 het over 'tot vijf keer' heeft. Waar zit dat grote verschil? Een WPB zoals de Atlantic Explorer V4 200l heeft een COP van 2,89 dus het cijfer van mawashigeri lijkt me realistisch.
Ik warm op tot 53 graden en de laatste 5 graden zijn hard werken. Als ik 48 graden als top zou instellen wordt het zo'n COP3 tot 3,5. Ga je nog lager dan is die 5 inderdaad best mogelijk. Het staat bij ons misschien overdreven veilig ingesteld, maar ik wel echt ieder risico op Legionella vermijden.

Over het financiële deel nog: mijn doelstelling is dat de WP op de lange duur kan concurreren met de CV qua kosten. De aanschaf was schandalig hoog, daarvoor krijg ik nu een paar jaar gratis gebruik dankzij salderen. Als je geen panelen hebt wordt het een lastige som totdat de prijzen verder zakken en er voldoende machines op de markt zijn die zonder F-gas certificaat geïnstalleerd kunnen worden.

Met de huidige verwachtingen (afschaf saldering per 1-1-2027 met onbekende verdere wetgeving) denk ik rond 2032 de investering terugverdiend te hebben ten opzichte van een nieuwe gasketel. Dat was een andere motivatie: de oude is ongeveer stuk, ga ik daar nog in investeren en de komende 15 jaar mee verder? Bijkomend onverwacht resultaat is veel extra comfort in de winter, echt stukken beter dan CV verwarming.
Na 2032 zullen de jaarlijkse kosten iets lager zijn dan gasgebruik, maar dat alleen zal niet snel mensen over de streep trekken zolang de investering groot is.

[ Voor 20% gewijzigd door mawashigeri op 02-09-2024 17:06 ]

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CollinVV
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 24-08 19:57
Ik weet niet of dit het juiste topic er voor is, maar ik heb een vraag over het optimaal gebruik maken van mijn zonnepanelen middels een boiler (voor nu nog keukenboiler). Ik wil een shelly plug gebruiken voor de boiler en heb een solaredge systeem voor de zonnepanelen, alsook een p1-meter van Homewizard. Mijn vraag is hoe ik die het beste op elkaar laten aansluiten ("als zonnepanelen boven de x kwh uitkomt, dan plug aan"), maar ik zoek nog naar een systeem om dit goed samen te laten werken. Ik wil dit systeem (smart home hub) ook gerbruiken voor andere shelly plugs. Voor home assistent ben ik niet technisch genoeg voor aangelegd en Homey vind ik erg duur (Homey Pro is nodig voor de homewizard app). Zijn er nog andere mogelijkheden? Ik heb ook al gedacht om een andere p1-meter te nemen, aangezien ik homewizard niet heel compatibel vind met smart home systemen. Ik heb al behoorlijk veel uren gestoken in het hele zoekwerk, maar misschien zie ik een ander topic over het hoofd.

[ Voor 6% gewijzigd door CollinVV op 04-09-2024 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05:03
CollinVV schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:41:
Ik weet niet of dit het juiste topic er voor is, maar ik heb een vraag over het optimaal gebruik maken van mijn zonnepanelen middels een boiler (voor nu nog keukenboiler). Ik wil een shelly plug gebruiken voor de boiler en heb een solaredge systeem voor de zonnepanelen, alsook een p1-meter van Homewizard. Mijn vraag is hoe ik die het beste op elkaar laten aansluiten ("als zonnepanelen boven de x kwh uitkomt, dan plug aan"), maar ik zoek nog naar een systeem om dit goed samen te laten werken. Ik wil dit systeem (smart home hub) ook gerbruiken voor andere shelly plugs. Voor home assistent ben ik niet technisch genoeg voor aangelegd en Homey vind ik erg duur (Homey Pro is nodig voor de homewizard app). Zijn er nog andere mogelijkheden? Ik heb ook al gedacht om een andere p1-meter te nemen, aangezien ik homewizard niet heel compatibel vind met smart home systemen. Ik heb al behoorlijk veel uren gestoken in het hele zoekwerk, maar misschien zie ik een ander topic over het hoofd.
Volgens mij kan je dit gewoon regelen met een socket van homewizard zelf en een abbo van hun ( €1 per maand )
https://www.homewizard.co...Lf-3xsJ3MeYBU4e91KahbcAv2

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymy01
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 22:32
de Peer schreef op zondag 1 september 2024 @ 17:31:
[...]

Dat weet ik uiteraard, maar ik vroeg me dus af of @Raymy01 door had dat je dat op die manier moet berekenen.
Zekers, juist daarom kan ik het ook vermelden.
Ik houd nu zo'n 15 jaar mijn verbruik bij in een Excel-bestand op 10 verschillende datums verspreid door het jaar heen (vast agendapunt op die dagen, zeg maar) en daarnaast maak ik ook gebruik van mindergas.nl omdat het leuke grafiekjes heeft én je tevens wat mogelijkheden hebt om periodes te vergelijken.. erg interessant als je een bepaalde verandering in/aan je huis hebt doorgevoerd en een jaar later ofzo het effect er van wel/niet te zien valt.

@IvoB2
Interessant om te lezen hoe er in België zonder salderingsregeling wordt omgegaan met belastingen e.d.
Als dát het voorbeeld wordt voor Nederland straks dan helpt dat met de berekeningen maken uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymy01
  • Laatst online: 14-09 22:32
wheli schreef op zondag 1 september 2024 @ 18:33:
@Raymy01 ik zou je toch adviseren over te gaan op een lucht/water of lucht/lucht warmtepomp. Niet alleen gaan de elektra tarieven waarschijnlijk dalen, vrijwel 100% zeker gaan de gasprijzen stijgen.
Bedenk ook dat NL een stuk kwetsbaarder is geworden hiervoor door LNG. Paar terminals kapot knallen en....
Met die warmtepomp ga je snel genoeg zien dat je 2000 overschot plots een tekort is op jaarbasis. Sowieso kan je je tapwater er mooi zuinig mee maken. En veel beter voor het klimaat, je bent goed bezig maar het project is verre van klaar.
Het klopt wel dat die 2000 overschot met een WP een tekort kan worden op jaarbasis, maar dan denk je m.i. nog steeds in "salderen"
Het overschot van 2000 zal ik nagenoeg geheel houden met óf zonder een WP, omdat ik de WP over het algemeen niet nodig zal hebben op de momenten dat het overschot zich ontwikkelt.. namelijk in de maanden april tot september.. dát zijn namelijk de maanden met grote overschot en relatief dus weinig eigen directe verbruik van de panelen. In de overige maanden is het overschot minimaal., door minder zon(uren) én mijn dagelijkse stroomverbruik die dat beetje opbrengst wat er dan wel is in die maanden, veelal volledig opslokt dus.

Kijk, een thuisaccu zou een gedeelte van het overschot verminderen uiteraard, omdat ik dan de avonden/nachten daarop zou kunnen leunen gedurende een groot deel van het jaar. Alleen die kosten nogal wat in het heden.. en niet alleen geld, maar óók fysieke ruimte, dus die moeten flin in prijs gaan dalen nog, voordat ze financieel interessant worden. ik monitoor dat wel uiteraard.

[ Voor 12% gewijzigd door Raymy01 op 04-09-2024 23:14 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CollinVV
Tinusvolkel schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:51:
[...]

Volgens mij kan je dit gewoon regelen met een socket van homewizard zelf en een abbo van hun ( €1 per maand )
https://www.homewizard.co...Lf-3xsJ3MeYBU4e91KahbcAv2
Klopt, ik hoopte op een systeem waarmee ik ook de shellys zou kunnen besturen. Maar misschien is die optie van Energy+ van Homewizard wel de beste keuze voor wat ik voorlopig maar nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Raymy01 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 23:01:
[...] omdat ik de WP over het algemeen niet nodig zal hebben op de momenten dat het overschot zich ontwikkelt.. namelijk in de maanden april tot september.. dát zijn namelijk de maanden met grote overschot en relatief dus weinig eigen directe verbruik van de panelen. In de overige maanden is het overschot minimaal., door minder zon(uren) én mijn dagelijkse stroomverbruik die dat beetje opbrengst wat er dan wel is in die maanden, veelal volledig opslokt dus.

Kijk, een thuisaccu zou een gedeelte van het overschot verminderen uiteraard, omdat ik dan de avonden/nachten daarop zou kunnen leunen gedurende een groot deel van het jaar. Alleen die kosten nogal wat in het heden.. en niet alleen geld, maar óók fysieke ruimte, dus die moeten flin in prijs gaan dalen nog, voordat ze financieel interessant worden. ik monitoor dat wel uiteraard.
Je lijkt het wel ongeveer te snappen, maar je denkt te binair. In voor en naseizoen is het zeker mogelijk om door middel van vooruit werken op momenten van beschikbare opbrengst het directe eigen verbruik te verhogen. En met een accu die gedurende de nacht je baseload kan leveren kom je ook al een heel eind.
(om je afname van het net te beperken en indirect je eigen opbrengst te gebruiken)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• DJTRR
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 30-03 19:22
CollinVV schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:41:
Is het acceptabel dat de boiler bij te weinig opbrengst niet (verder) zal opwarmen? Hier staat een tijdschema klaar in Philips Hue om een 650W 50L boiler (zodra de meter slim moet worden) overdag/bij gemiddeld voldoende opbrengst dagelijks in te schakelen.

• CollinVV
DJTRR schreef op donderdag 5 september 2024 @ 06:52:
[...]

Is het acceptabel dat de boiler bij te weinig opbrengst niet (verder) zal opwarmen? Hier staat een tijdschema klaar in Philips Hue om een 650W 50L boiler (zodra de meter slim moet worden) overdag/bij gemiddeld voldoende opbrengst dagelijks in te schakelen.
Interessant, ideaal zou zijn als ik m opwarm op vaste tijden overdag en extra als ik overschot heb. Hoe heb je de Hue gekoppeld met de zonnepanelen?

• DJTRR
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 30-03 19:22
CollinVV schreef op donderdag 5 september 2024 @ 07:59:
[...]

Interessant, ideaal zou zijn als ik m opwarm op vaste tijden overdag en extra als ik overschot heb. Hoe heb je de Hue gekoppeld met de zonnepanelen?
Niet. De boiler moet hier elke volgende ochtend weer op gelijke temperatuur zijn, ongeacht overschot.

Met jouw idee zou je m.i. iets van je overschot gebruiken om een volgende minder zonnige dag op te vangen. Vanwege benodigde investering en mijn gebrek aan kennis heb ik besloten om het veilig en simpel te houden.

Bij afwezigheid van langer dan 4 dagen schakel ik de boiler (mogelijk op afstand, want Hue) uit. Stilstandsverlies is dan groter dan opwarmkosten (tot 65gr).

Hier een topic waarin eenzelfde wens staat:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1913820

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sunny Girl
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 28-05 07:55
Dit is mijn oplossing voor verhogen van mijn zelfverbruik. Met zuidgerichte zonnepanelen (5 kwp) en een elektrische boiler van 1300W voor mijn badkamer.
Voorlopig nog geen digitale meter maar een enkelvoudig terugdraaiende meter dus geen directe financiële incentive maar wel een overbelast net met panelen die regelmatig uitvallen (al gemeld aan fluvius en compensatie voor gekregen) mijn kleine steentje in de stroomrivier om het net te balanceren:

Een slimme stekker van de action (LSC) op de elektrische boiler met de volgende instellingen: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EUKy6jFc68c-JHVD7OWPNPb4zxk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/09CH9QUwUPAusHDuegO0tSD3.jpg?f=fotoalbum_large

En een tweede op de pomp van de CV boiler voor mijn hondentrimsalon zodat die geen 24u /d maar 2 u draait.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lqLT99l8yUoblJwnX-GdZm6rMA4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BWjsnJDf0r8Ips1ngHGN4X3r.jpg?f=fotoalbum_large

Die digitale meter komt er wel aan en daarvoor ben ik mij aan het informeren over een systeem dat mijn elektr boiler slim kan aansturen vermoedelijk via P1 poort.

Mijn vriend heeft ook een huis maar is er bijna nooit, met panelen op oost en west en een digitale meter en meer injectie dan verbruik en daarom zijn we aan het kijken voor energiedelen.
Dan betaal ik voor de stroom die ik verbruik op hetzelfde moment als hij injecteert een lager tarief en krijgt meer dan het injectietarief: win-win. Dus zou het ideaal zijn als ik mijn verbruikers kon aansturen op zijn P1 poort.

Weet er iemand of er daarvoor een oplossing bestaat? Dus toestellen op een ander adres aansturen op een P1 poort.
Oplossingen als powerbaas e.d. moeten rechtstreeks met de smart plug (klikaanklikuit) verbinding maken
Met homewizard e.d. heb ik geen ervaring.
Bedankt voor jullie ideeën injectie 😀

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:22

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@Sunny Girl Het eenvoudigste lijkt me het gebruik van Home Assistant (HA). Daarmee heb je geen ervaring? En denk je dat je dat wel kunt leren, of is dat al snel te ingewikkeld voor je?
Het aardige aan HA is dat als je er eenmaal een beetje in thuis bent, dat je er achter komt dat je er steeds meer mee wilt doen.

In dit geval zul je er wel twee nodig hebben: eentje in het huis van je vriend om vast te stellen wanneer hij overschot heeft, de tweede bij jou om je boiler aan te sturen. En die twee communiceren dan via internet.

Lijkt je dat wat?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
onetime schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 18:54:
[...]

Een simpel begin zou een externe input voor aan-uit kunnen zijn. Zo heeft de Atlantic warmtepompboiler een PV-input die hem in plaats van de standaard 50graden laat opwarmen tot 62 graden. Die kan je natuurlijk ook anders gebruiken, en samen met een extra temperatuursensor, waar ruimte voor is gereserveerd, kan je met je eigen home automation al helemaal los gaan met je eigen optimalisatie. (moet ik nog doen, hij draait nu vanaf 10:00 zolang hij nodig heeft tot 50graden tot 16:00)
Vraagje hierover. De PV-input werkt simpelweg door het schakelen van de interne weerstand? Het Atlantic Calypso VM 100 liter model heeft een weerstand van 1.200 W. Dus je stuurt een signaal zodra je PV > 1200 watt overschot produceert. Valt wellicht vanzelf uit zodra de max temperatuur van 62 graden is bereikt?

Ik heb ook nog even gezocht naar de stilstandverliezen van deze WPB. Niet meteen gevonden, wel dat 2000 watt per 24u een doorsnee waarde is. Dat betekent dan ongeveer 17,7 graden per 24u als ik goed reken.

Of hoe ik het zou aanpakken: met de laatste middag/avondzon maximaal PV overschot gebruiken om het SWW tot 62 graden te verwarmen. Als je dan zeg om 18u dit maximum hebt bereikt dan zou de water temperatuur om 7u 's ochtends nog ongeveer 52 graden zijn.

En nog even kijken naar extra isolatie van de WPB om de stilstandverliezen verder te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

sloth schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:09:
[...]

Ik heb ook nog even gezocht naar de stilstandverliezen van deze WPB. Niet meteen gevonden, wel dat 2000 watt per 24u een doorsnee waarde is.
?? Dat is geen juiste eenheid.

Bedoel je 20W?

Lees verder even in het warmtepompboiler topic, daar is dit al vaak besproken

Wat moet je in de zomer met water van 62 graden? Ik houd het op 35 graden.

Het PV contact is een signaal dat de warmtepomp start.

[ Voor 24% gewijzigd door de Peer op 27-01-2025 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@sloth Ik moet het even op geheugen doen, maar voor zover ik weet gaat de warmtepomp gewoon langer door. Dus ook in een iets minder efficiënt deel van zijn werkgebied. Je hebt de stroom namelijk toch over.

De Atlantic Explorer 270L heeft inderdaad ook een element, maar dat is hier, behalve even in het begin, buiten gebruik. Je zou er inderdaad wel iets mee kunnen doen.

@de Peer Hou je wel de Legionella in de gaten ivm die 35°?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

onetime schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:55:
[~

@de Peer Hou je wel de Legionella in de gaten ivm die 35°?
Jazeker daar is de wekelijkse legionella-run voor. Gewoon volgens de voorschriften

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:36
Inmiddels is Accuberekening.nl actief.

Een onafhankelijke rekentool om te bepalen met welke accu cq welke grootte jij het best je eigen verbruik kan dekken op momenten dat de zon ergens anders is.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15-09 17:50
Teijgetje schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 21:07:
Inmiddels is Accuberekening.nl actief.

Een onafhankelijke rekentool om te bepalen met welke accu cq welke grootte jij het best je eigen verbruik kan dekken op momenten dat de zon ergens anders is.
Ziet er gelikt uit (y) maar.... heeft tot nu toe wel érg weinig referentie woningen. -O-

Bij mij blijft ie mekken dat het iets bijzonders is... oftewel persoonlijk (€€) aanvragen. :N

Ik wacht nog wel een tijdje om te zien of het beter gaat worden..

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:36
Hansieo schreef op zondag 30 maart 2025 @ 09:59:
[...]

Ziet er gelikt uit (y) maar.... heeft tot nu toe wel érg weinig referentie woningen. -O-
Basicly kan iedereen een exact advies op maat krijgen voor credits.........1 credit=50 euro.
Volgens mij kan je voor 1 credit alle data inzien die er nu is maar geen advies op maat.
Voor een juiste accu natuurlijk weinig extra, of eigenlijk heb je dat al als winst over ipv naar mooie verkooppraatjes luisteren.
Zo dacht een kennis een mooie deal gezien te hebben waaruit na berekening door mij bleek dat hij na 25 jaar quit stond met zijn investering t.o.v. niet investeren. En hij al die tijd geen eigenaar van de accu was.

Het is een service waar je wel voor betaalt, en imo beter vooraf een beetje dan vast zitten aan iets dat niet reëel is maar mooi verkocht wordt.

Dus waarschijnlijk alleen doen als je serieus een accu overweegt.
Anders blijft het inderdaad kijken naar referentiewoningen.

Ik denk dat ik pas half 2026 zo`n advies op maat laat maken, dan zijn accu`s waarschijnlijk ook wat goedkoper.

Alle videouitleg over het kiezen van een accu en de ins en outs, zeker handig als "leek" in de materie, vind je hier.

[ Voor 19% gewijzigd door Teijgetje op 30-03-2025 11:57 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19:57
Pejdref schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 20:10:
Ik gebruik Home Assistant in combinatie met de Solcast integratie om te voorspellen wat mijn zonnepanelen gaan opbrengen.

Deze voorspelt tot 7 dagen vooruit wat je opbrengst (per uur) gaat zijn, is gratis voor thuisgebruik en maximaal 2 zonnepaneel opstellingen (in mijn geval oost + west). Momenteel gebruik ik deze om het beste moment van boiler opwarmen te bepalen (moment van hoogste opbrengst van de dag). Ik verwacht dat dit vooral buiten het zomerseizoen verschil gaat maken.
Ik gebruik het tevens om de wekelijkse anti-legionella sterilisatierun (hogere boilertemperatuur) te plannen. Deze mag van mij +/- 1 dag plaatsvinden als er dan meer opbrengst is.
Wil je eens uiteenzetten wat je precies hebt (boiler, use case van de boiler enz.)?
Wat als je geen opwek hebt, wat doe je dan met de boiler? Ik zit te denken om een boiler op te warmen met overschot en daar dan van te douchen. Is het mogelijk om bv. de boiler te gebruiken als de temp hoog genoeg is en zo nee: dan gewoon de CV te gebruiken?

Ik heb 18 panelen (die al op het huis lagen toen ik het kocht) en lever veel te veel terug. 3000 teruglevering, 2500 afname. Gebruik er 2000 direct in huis.
Ben nu aan het bedenken hoe ik dit in 2027 met home assistent wat slimmer kan gaan schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-09 12:47
@fissa Ik heb een indirect gestookte boiler die door een warmtepomp wordt verwarmd. Ik heb geen gasaansluiting meer dus die boiler is voor het warme sanitair water.

Deze moet bijna iedere dag opgewarmd worden, ik doe dat dus als de zonne energie opbrengst het hoogste is. Als er geen opbrengst is dan moet ik dus even goed het water opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
Pejdref schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 19:37:
@fissa Ik heb een indirect gestookte boiler die door een warmtepomp wordt verwarmd. Ik heb geen gasaansluiting meer dus die boiler is voor het warme sanitair water.

Deze moet bijna iedere dag opgewarmd worden, ik doe dat dus als de zonne energie opbrengst het hoogste is. Als er geen opbrengst is dan moet ik dus even goed het water opwarmen.
Ah oké. Ik heb nog wel een gasaansluiting. Ik verbruik ongeveer 900m3 gas per jaar. Heb nog een ketel van 15 jaar oud, dus als ik deze vervang dan zal mn verbruik nog verder omlaag gaan omdat ze natuurlijk een stuk efficiënter stookt.
15 tot 20 m3 per maand voor ons douchen, dat zou ik in de lente en zomermaanden kunnen afvangen met een elektrische gestookte boiler en dit schakelen met home assistant. Wil deze boiler alleen gebruiken als er opwek is, en anders “uit” laten.
Geen idee of dit cv technisch te knutselen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@fissa Bij 2 vriendinnen een Atlantic Explorer warmtepompboiler van 270L geplaatst, tot nu toe op de schakelklok, rond 10:00 aan om op te warmen tot de ingestelde temperatuur. Hij heeft een "PV-input" die hem ik dacht 15° extra opwarmt. Dat betekent dus dat je verbruik naar voren kunt halen omdat je op dat moment elektra over hebt. Dan heb je die later niet nodig. Zo verhoog je dus je directe eigen verbruik. Min of meer een accu.
Dit principe kan je ook met een gewone elektrische boiler uitvoeren, maar dan verbruik je, zeker ook in de winter, veel meer elektra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:11

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@fissa 15 - 20 m³ gas voor warm water komen ongeveer overeen met 145 - 195 kWh aan stroom met een elektrische boiler - boilers hebben stilstandverliezen.
Een elektrische boiler kan je in de zomer vermoedelijk volledig op zonnestroom laten draaien mits je het vermogen kan sturen en hiermee ca. 1000 kWh minder terugleveren. In de donkere maanden ziet het anders uit.
Hier komt waarschijnlijk 80-90% van de resterende ca. 1200 kWh van het net tegen de normale prijs.
Dus je ruilt quasi 1000 kWh minder teruglevering (bijna waardeloos) in tegen 1000 kWh meer verbruik (normale prijs) in de donkere maanden.
Maar je bespaart natuurlijk 12 x 20 m³ = 240 m³ gas.
Wat kost een elektrische (zonnestroom)boiler van 200 l?
Een warmtepompboiler kost ca. k€ 2-2,2 incl. installatie (indicatie)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:46
fissa schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 19:23:
[...]
Ik zit te denken om een boiler op te warmen met overschot en daar dan van te douchen. Is het mogelijk om bv. de boiler te gebruiken als de temp hoog genoeg is en zo nee: dan gewoon de CV te gebruiken?
Je zou je elektrische boiler voor je CV ketel kunnen plaatsen. Het water wordt dan standaard (verder) op gewarmd door de CV ketel als dat nodig is.

Je elektrische boiler kun je dan makkelijk aansturen via HA oid inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

dunklefaser schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:58:
@fissa 15 - 20 m³ gas voor warm water komen ongeveer overeen met 145 - 195 kWh aan stroom met een elektrische boiler
@dunklefaser Hoe kom je op die waardes? Doe je dat door te rekenen met de ca. 10kWh energie die er in een kuub gas zit? Dan zit je er helaas naast.

Het klopt dat er natuurkundig 10kWh in een kuub gas zit, maar die moet dan nog naar warmte omgezet worden. En ja, een moderne gasketel werkt kan werken met een rendement van 100%. Maar dat doet die lang niet altijd.

In de praktijk haalt een moderne gasketel over een jaar gerekend ca. 8kWh aan warmte uit een kuub gas. Daardoor valt je rekensommetje iets anders uit. Gunstiger in dit geval. Er is minder elektriciteit nodig, want die omzetting (E > warmte) gaat gelukkig wél met een rendement van zo'n 100%.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Hippe Lip schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 22:20:
[...]

@dunklefaser Hoe kom je op die waardes? Doe je dat door te rekenen met de ca. 10kWh energie die er in een kuub gas zit? Dan zit je er helaas naast.

Het klopt dat er natuurkundig 10kWh in een kuub gas zit, maar die moet dan nog naar warmte omgezet worden. En ja, een moderne gasketel werkt kan werken met een rendement van 100%. Maar dat doet die lang niet altijd.

In de praktijk haalt een moderne gasketel over een jaar gerekend ca. 8kWh aan warmte uit een kuub gas. Daardoor valt je rekensommetje iets anders uit. Gunstiger in dit geval. Er is minder elektriciteit nodig, want die omzetting (E > warmte) gaat gelukkig wél met een rendement van zo'n 100%.
Ik heb voor het gemak nog de niet te onderschatten boilerverliezen mee genomen bij mijn schatting van het totale verbruik, dit "compenseert" volgens mij het lagere rendement van de gasketel (en het gaat om het (jaar)rendement bij warm water bereiding en dat hangt sterk van het jaarverbruik af)
Bij verwarming kan je hopelijk met een beetje HR-winst rekenen, dus eerder >8,8 kWh/m³ afhankelijk van de retourtemperatuur. - Maar het hele plaatje zit vol aannames - toegegeven.

[ Voor 18% gewijzigd door dunklefaser op 07-08-2025 22:40 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
Thanks iedereen, voor jullie antwoorden. Ik moet eens onderzoeken of ik er doorvoer kan maken om een een WP-boiler te plaatsen.
Is het niet aan te raden om een “eenvoudige” boiler te plaatsen? Ik weet dat deze erg onzuinig zijn, maar met dusdanig veel overschot kan ik dit natuurlijk direct zelf gebruiken. Dan kost het niks & ik hoef minder het net op te duwen?
Natuurlijk zou ik wel x keer per week de boiler moeten opstoken, om legionella tegen te gaan. Maar op zich zou ik dit dan goed kunnen schakelen met home assistent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

fissa schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 08:14:
Is het niet aan te raden om een “eenvoudige” boiler te plaatsen?
voor alleen in de zomer, ja dan misschien wel. Lekker stil ook.

Maar de rest van het jaar heb je geen of minder overschot en dan doet het wel pijn om een legionella-run met COP1 te moeten uitvoeren (1x per week). Of je moet misschien een heel klein boilertje overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
@fissa Het hangt erg af van je situatie. Bij (extreem) veel PV + Home Assistant oid is de investering in een WP-boiler het denk ik niet waard.

Kijk bij de aanschaf ook even naar het vermogen van de boiler. Een lager (of hoger?) vermogen kan gunstiger uitpakken voor het aandeel direct PV verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-09 18:50
@fissa heb je ook een toekomstplan? C.q. een visie of doel waar je binnen een x-aantal jaren naar toe wilt werken?
Zo nee, dan zou ik daarmee starten. En a.d.h.v. dat plan de stappen bepalen om het doel te bereiken.

In zijn algemeenheid is zoveel mogelijk afstappen van fossiel (voor de woning, auto, tuingereedschap etc) handig in de geest van dit topic. Een elektrische boiler kan daar een onderdeel in zijn, maar buiten de seizoenen van ruim voldoende PV overschot is dat toch vaak niet de slimste keuze. Het heeft immers een laag rendement. Daarnaast kan het PV overschot wat je nu hebt er heel anders uit gaan zien als je verder gaat elektrificeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
Franciesco schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 09:30:
@fissa heb je ook een toekomstplan? C.q. een visie of doel waar je binnen een x-aantal jaren naar toe wilt werken?
Zo nee, dan zou ik daarmee starten. En a.d.h.v. dat plan de stappen bepalen om het doel te bereiken.

In zijn algemeenheid is zoveel mogelijk afstappen van fossiel (voor de woning, auto, tuingereedschap etc) handig in de geest van dit topic. Een elektrische boiler kan daar een onderdeel in zijn, maar buiten de seizoenen van ruim voldoende PV overschot is dat toch vaak niet de slimste keuze. Het heeft immers een laag rendement. Daarnaast kan het PV overschot wat je nu hebt er heel anders uit gaan zien als je verder gaat elektrificeren.
Nog niet echt een toekomstplan, wel actief geweest met Isoleren. Alles gedaan behalve de spouw.
Heb vloerverwarming laten leggen, dus stook de woning op een laag temperatuur ingestelde cv ketel, en bovenverdieping ook laag rendement verwarmingen die eigenlijk nooit aan staan.
Een airco boven en eentje beneden. Kook elektrisch.
Panelen lagen er al op.
Verbruik relatief weinig gas voor een gezin met 5 personen, dus iedere grote investering verdien ik nooit terug. Ik ben nu op het punt dat ik mn opbrengst van mijn panelen beter wil gebruiken.
Douchen en algemeen warm tap water kost mij 15-20 kuub per maand.
Wasmachine/vaatwasser aan indien er opwek is; zwembad verwarmen bij opbrengst enz enz enz.
Een WP volledig elektrisch zou kunnen, maar m’n gasverbruik zal bij een nieuwe gasketel (al dan niet hybride) nog een heel stuk naar beneden gaan. Misschien 600-700 kuub per jaar? Dit is een gokje overigens, geen idee hoe veel zuiniger een cv ketel nu is tov 15 jaar geleden.

Dan heb je natuurlijk nog een batterij? Maar dat zet ook geen zoden aan de dijk. Zoveel gebruik ik niet. Sluipverbruik ‘s nachts zou ik weg kunnen poetsen. Dit is 2-3 kWh vanaf zonsondergang tot opkomst.

Een WP en een batterij allebei flinke investeringen, mja. Dit staat gevoelsmatig niet in verhouding tot wat het mij dan oplevert. In de winter heb ik alsnog een giga stroomverbruik omdat ik dan minder opwek heb & nooit voldoende op kan slaan in de batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@fissa
1. Een nieuwe gasketel zal wel iets beter presteren, maar als je huidige ketel al een HR-ketel is, verwacht dan geen verbetering van 20% of zo. HR blijft HR, dus dan valt er niet veel meer uit een kuub gas te halen. Je winst zit al in de lage temperaturen die je stookt.

2. Als je overstapt op een warmtepomp, dan is dat idd een aardige investering. Financieel zit de winst dan niet alleen in het geen gas meer verbruiken, maar ook geen vast recht meer betalen voor de gasaansluiting. Maar of het onderaan de streep je minder geld gaat kosten is altijd lastig te bepalen. De winst zit ook in het milieu. En ik denk dat gas alleen maar duurder gaat worden; de prijs zal ws meer stijgen dan die van de elektra.

3. Een batterij kan voorlopig financieel nooit uit. Veel onderzoekers, ook hier op Tweakers, komen tot die conclusie. Bovendien is zo’n extra accu een flinke milieubelasting erbij. Ik kijk er al jaren naar, ben gadgetfreak, maar begin er voorlopig toch maar niet aan.

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
fissa schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:46:
[...]
Dan heb je natuurlijk nog een batterij? Maar dat zet ook geen zoden aan de dijk. Zoveel gebruik ik niet. Sluipverbruik ‘s nachts zou ik weg kunnen poetsen. Dit is 2-3 kWh vanaf zonsondergang tot opkomst.
Is die 2-3kWh gedurende de korte zomernachten? Want daarbuiten zijn er ook diverse maanden waar je waarschijnlijk vaak PV overschot hebt en er meer nachtverbruik is. Hoe korter de dagen, hoe meer verbruik je kunt opvangen met een thuisbatterij. Kijk dus niet alleen naar de mei/juni/juli/augustus, maar ook naar maart, april, september en oktober.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• denneappel
@fissa Met een 600m3 gas zou ik gaan kijkem of je (meer) kunt verwarmen met je airco. Onder de 500m3 (even uit mijn hoofd) betaal je een fors lager vastrecht voor je gas aansluiting. Bovendien moet het heel raar lopen als verwarmen met een airco duurder is dan je HR ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

denneappel schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:03:
@fissa Met een 600m3 gas zou ik gaan kijkem of je (meer) kunt verwarmen met je airco. Onder de 500m3 (even uit mijn hoofd) betaal je een fors lager vastrecht voor je gas aansluiting. Bovendien moet het heel raar lopen als verwarmen met een airco duurder is dan je HR ketel.
en om het keuzetraject niet te makkelijk te maken: een echte warmtepomp haalt over het algemeen (mits goed gedimensioneerd en geïnstalleerd) een hoger rendement dan een airco die ook kan verwarmen (met een warmtepomp). Maar de kosten, inclusief installatie, zijn van die warmtepomp misschien ook hoger.

Dus...... })

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hippe Lip schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 23:35:
[...]

en om het keuzetraject niet te makkelijk te maken: een echte warmtepomp haalt over het algemeen (mits goed gedimensioneerd en geïnstalleerd) een hoger rendement dan een airco die ook kan verwarmen (met een warmtepomp). Maar de kosten, inclusief installatie, zijn van die warmtepomp misschien ook hoger.

Dus...... })
Een airco is een warmtepomp, en heeft over het algemeen een hogere COP dan een L/W warmtepomp. Zal onder andere wel komen doordat je met een airco geen water hoeft rond te pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

de Peer schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:51:
[...]

Een airco is een warmtepomp, en heeft over het algemeen een hogere COP dan een L/W warmtepomp. Zal onder andere wel komen doordat je met een airco geen water hoeft rond te pompen.
Ik twijfelde al of ik er dat zo expliciet bij zou zetten, dus zo’n reactie verwachtte ik al :)

Jazeker, de airco is een van de al lang bekende soorten warmtepomp, lang voordat we die ‘warmtepomp’ gingen noemen.
Wat ik bedoelde is dat een dedicated warmtepomp die primair bedoeld (ontworpen) is voor huisverwarming (en dan ook kan koelen), vaak een hoger rendement heeft dan het apparaat dat primair ontworpen is voor koeling (en dan ook kan verwarmen). Je moet dan wel appels met appels vergelijken.

De circulatiepomp van de L/W-WP verbruikt overigens niet zoveel hoor. Dat zal in de orde van <30 - 50W zijn, schat ik zo.

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hippe Lip schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:06:
[...]

Wat ik bedoelde is dat een dedicated warmtepomp die primair bedoeld (ontworpen) is voor huisverwarming (en dan ook kan koelen), vaak een hoger rendement heeft dan het apparaat dat primair ontworpen is voor koeling (en dan ook kan verwarmen). Je moet dan wel appels met appels vergelijken.
alleen dit is dus niet zo volgens mij. Het is ook niet zo dat een airco primair ontworpen is om te koelen. Dat is meer hoe Nederlanders er naar kijken, dat is een zienswijze.
De verwarmingsmodus is gewoon een volwaardig onderdeel van het ontwerp en heeft een zeer hoge COP, vaak dus juist hoger dan dat van een L/W warmtepomp.

Voor een el-cheapo airco van de bouwmarkt zal dit niet op gaan, maar dat zou dan ook appels met peren vergelijken zijn ;-)

Ik heb het even snel in chat-GPT gegooid (geen garantie natuurlijk) en die komt met de volgende argumentatie:
Over het algemeen heeft een lucht-lucht (LL) warmtepomp een hogere COP dan een lucht-water (LW) warmtepomp, bij gelijke buitentemperatuur en belasting.

Waarom?

Bij een lucht-lucht warmtepomp wordt de warmte direct uit de buitenlucht gehaald en meteen als warme lucht afgegeven binnen. Er is dus geen extra stap naar waterverwarming.

Bij een lucht-water warmtepomp moet de warmte eerst in water worden overgedragen. Dat water moet meestal tot 30–55 °C opgewarmd worden voor vloerverwarming of radiatoren. Hoe hoger de watertemperatuur, hoe lager de COP.

Elke extra warmteoverdracht (lucht → koelmiddel → water) geeft ook een klein verlies.

Vuistregels:

LL-warmtepomp (moderne split-unit) bij 7 °C buiten: COP rond 4,0–5,5

LW-warmtepomp bij 7 °C buiten & LT-vloerverwarming: COP rond 3,0–4,5

Bij hogere afgiftetemperaturen (bv. radiatoren op 50–55 °C) daalt de COP van LW nog sterker.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 13-08-2025 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15-09 17:50
de Peer schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:31:
[...]

alleen dit is dus niet zo volgens mij. Het is ook niet zo dat een airco primair ontworpen is om te koelen. Dat is meer hoe Nederlanders er naar kijken, dat is een zienswijze.
De verwarmingsmodus is gewoon een volwaardig onderdeel van het ontwerp en heeft een zeer hoge COP, vaak dus juist hoger dan dat van een L/W warmtepomp.

Voor een el-cheapo airco van de bouwmarkt zal dit niet op gaan, maar dat zou dan ook appels met peren vergelijken zijn ;-)

Ik heb het even snel in chat-GPT gegooid (geen garantie natuurlijk) en die komt met de volgende argumentatie:

[...]
klopt, én geen buffervat ed nodig, dus lagere investering, dus betere TvT

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02:37
Daarentegen schiet de huidige airco in de ogen van velen op het gebied van verwarming tekort qua comfort, vooral mbt geluid en luchtverplaatsing. Altijd goed om dat mee te nemen denk ik.

Dat is overigens niet zo voor ons hier thuis.. Wij genieten al jaren van onze airco als verwarming. Maar het past goed bij onze huis, onze wensen, behoefte en leefstijl. Dat scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 00:30
[...]

[...]
Heb je ChatGPT ook gevraagd of hij dit heel zeker weet en of hij daarbij ook rekening houdt met "echte Airco's" dus split of multisplit systemen? :)
Ik beweer overigens niet dat een Airco niet een betere COP can hebben, maar dat deze "redenering" van ChatGPT m.i. niet echt valide is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Batilan schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:23:
[...]

Heb je ChatGPT ook gevraagd of hij dit heel zeker weet en of hij daarbij ook rekening houdt met "echte Airco's" dus split of multisplit systemen? :)
Ik beweer overigens niet dat een Airco niet een betere COP can hebben, maar dat deze "redenering" van ChatGPT m.i. niet echt valide is.
laten we stoppen met 'echte airco', 'echte dedicated warmtepomp' en allerlei andere lekentermen die het niet duidelijker maken.
Het gaat hier gewoon om de vergelijking tussen een L/L warmtepomp en een L/W warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

[...]
[...]
Juist dit punt bedoel ik met appels en peren. L/L is gewoon een andere manier van verwarmen dan L/W. Ander comfort (geluid, luchtverplaatsing, warmte-ervaring) en geheel andere techniek binnen in huis.

En daarom andere COP, ja.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hippe Lip schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:25:
[...]

Juist dit punt bedoel ik met appels en peren. L/L is gewoon een andere manier van verwarmen dan L/W. Ander comfort (geluid, luchtverplaatsing, warmte-ervaring) en geheel andere techniek binnen in huis.

En daarom andere COP, ja.
Maar dat is natuurlijk ook zo. Andere COP maar ook hele andere techniek, opstelling, geluid, gemak en andere zaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sjamo schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:22:
Daarentegen schiet de huidige airco in de ogen van velen op het gebied van verwarming tekort qua comfort, vooral mbt geluid en luchtverplaatsing. Altijd goed om dat mee te nemen denk ik.
zeker waar, maar daar ging het hier niet om, omdat de stelling ging over de COP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

En om het verhaaltje dan nog compleet te maken: vergeet niet dat er ‘airco’s’ zijn die ontworpen zijn om te koelen en die ook kunnen verwarmen, maar waarbij dat verwarmen met een verwarmingsspiraal gebeurt! COP=1 |:(

Wel goed opletten dus bij je keuzes…

[ Voor 8% gewijzigd door Hippe Lip op 13-08-2025 11:37 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15-09 16:49
Hippe Lip schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:37:
En om het verhaaltje dan nog compleet te maken: vergeet niet dat er ‘airco’s’ zijn die ontworpen zijn om te koelen en die ook kunnen verwarmen, maar waarbij dat verwarmen met een verwarmingsspiraal gebeurt! COP=1 |:(

Wel goed opletten dus bij je keuzes…
dit lees ik hier voor het eerst, als dat echt zo is lijkt me dat echt belachelijk. kan me niet voorstellen dat zo'n verwarmingselement goedkoper is om in de unit te monteren dan zo'n klep die de flow van het koudemiddel omdraait... 8)7 8)7

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

pc_freak1 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:40:
[...]

dit lees ik hier voor het eerst, als dat echt zo is lijkt me dat echt belachelijk. kan me niet voorstellen dat zo'n verwarmingselement goedkoper is om in de unit te monteren dan zo'n klep die de flow van het koudemiddel omdraait... 8)7 8)7
dat zal wel degelijk veeel goedkoper zijn. Het is ook wel iets meer dan een klep plaatsen natuurlijk.

Vroeger zag je dit vaker inderdaad.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 13-08-2025 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
Volgens mij wordt het verschil in rendement met name veroorzaakt door de temperatuur bij afgifte (water / koelvloeistof).
Mijn lucht/water warmtepomp doet dat met 26-29 graden water en heeft een hoger rendement dan mijn airco (daarmee verwarm ik mijn thuiswerkplek). Die ga ik vandaag niet op standje verwarmen zetten maar ik weet vrij zeker dat de koelvloeistof een veel hogere temperatuur haalt dan het water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Dit is niet de kroeg of welk ander topic dan ook. Mag het hier weer echt over het verhogen van het eigen verbruik van de eigen elektra opbrengst gaan? Direkt of indirect. Ik zie van redelijk wat van de laatste posts het verband met het topic niet meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:05
Ik moet zeggen dat een kleine accu echt enorm veel doet om het eigen verbruik te verhogen. Wij hebben hier zo'n stekkerunit van 5 kilowatt. Wel "vast" gemonteerd, zodat 'ie met 2500w kan ontladen, wat bij grote verbruikers erg goed uitkomt (hij ontlaad flink als de kookplaat, quooker, oven of airfryer aan gaat).

We zorgen ervoor dat de wasmachine, vaatwasser etc als ze nodig zijn, aangaan tussen 10 en 12 uur in de ochtend. De accu zit dan vaak al deels vol, en kan precies een beetje bijspringen als er een wolk overtrekt, of nog extra laden als er meer energie wordt opgewekt dan de verbruiker nodig heeft.
Verder hebben we airco's, eentje op de slaapkamer die eigenlijk de hele dag draait op dagen als vandaag (en sowieso vanaf dat de accu vol zit) en eentje op mijn thuiskantoor die de hele dag aanstaat als ik thuiswerk. Nu om te koelen, maar begin dit jaar om te verwarmen. AC + PV is een gouden combinatie! :)

Ik heb op die manier in Home Assistant afgelopen maand een paar dagen kunnen verzamelen waarbij we ~0,6 kWh energie van het net hebben afgenomen, in totaal, over 24 uur. Terwijl we de hele dag allerlei verbruikers aan hebben staan, thuiswerken, hebben gekookt, etc. Vaak leveren we nog wel een paar kWh's terug, maar daar is ook niks ergs aan natuurlijk.

Al met al hadden wij in de maand juli 81% van onze zonne-energie zelf verbruikt (totale opwek was 550) en waren we voor 73% zelfvoorzienend. Zonder EV vermoed ik dat we voor >90% zelfvoorzienend waren in juli. Echter zou het zelfverbruik dan natuurlijk ook dalen ;)
Maar bovenal: we doen hier dus eigenlijk geen moeite voor; we hebben alleen ons gebruik van de vaatwasser en wasmachine verplaatst naar overdag. Zaken zoals de airco zijn geautomatiseerd.

Het enige waar ik nu nog wel naar kijk, is wanneer we de auto precies opladen. Dat kan nog beter, omdat we momenteel geen slimme laadoplossing hebben (we zetten de auto nu gewoon op de laagste snelheid bij 3fase / ~3500wh). Ook daar helpt de thuisaccu met stabiliseren, maar dat is inefficient. Kan allemaal geautomatiseerd worden met een ESP32 die naar de auto communiceert. Met Home Assistant kan ik dan ook gelijk bouwen dat hij alleen laad van het net als de prijs laag is. Projectje voor later.

We zitten sinds april bij Tibber. Het totaal van al deze facturen is -€7,00 _/-\o_
Natuurlijk gaan de wintermaanden duurder worden, maar dat is helemaal prima als we de zomermaanden 'gratis' leven.

In dezelfde periode is er zo'n 900 kWh in de auto gepompt wat overeen komt met ruim 6000 kilometer aan range. Een benzinebak had maar zo €700 aan brandstof gezopen voor die afstand ;)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

denneappel schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:06:
Volgens mij wordt het verschil in rendement met name veroorzaakt door de temperatuur bij afgifte (water / koelvloeistof).
Mijn lucht/water warmtepomp doet dat met 26-29 graden water en heeft een hoger rendement dan mijn airco (daarmee verwarm ik mijn thuiswerkplek). Die ga ik vandaag niet op standje verwarmen zetten maar ik weet vrij zeker dat de koelvloeistof een veel hogere temperatuur haalt dan het water.
offtopic:
Dit is idd wat ik bedoelde. Jij hebt die ervaring dus ook.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Richh Voor de meeste huishoudens is idd een 5 kWh thuisaccu op een aparte groep (=vast gemonteerd)
met een 2-3 kW inverter voldoende. Het liefst nog slim aangestuurd via domotica (zonder cloud als het kan).
Als de prijs dan nog wat zakt (< € 800?) is het waarschijnlijk attractief genoeg (=rendabel?) na 1-1-2027 en met een dynamisch contract.
Dat zelfvoorzieningsgraad en percentage "eigen gebruik" quasi complementair zijn verbaast me niet.
Diverse simulatoren laten dit ook zien, o.a. voor "Stecker Batterien"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 00:30
de Peer schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:25:
[...]

laten we stoppen met 'echte airco', 'echte dedicated warmtepomp' en allerlei andere lekentermen die het niet duidelijker maken.
Het gaat hier gewoon om de vergelijking tussen een L/L warmtepomp en een L/W warmtepomp.
Ik dacht dat de quotes om de term wel zouden verraden dat ik er precies zo over denkt als jij. Zal de volgende keer wat explicieter zijn. Aan de andere kant: ik ben meer van de subtiele aanwijzingen, dus ik beloof maar niets :+

Maar volgens mij heb ik wèl uitgelegd wat ik bedoel: dus een split of multi split systeem. (Niet een monoblock dus). Een beetje tweaker die googled of ChatGPTed dan even. We zijn hier immers geen Facebook groep.

Ik ben meer van de inhoudelijke reacties. Dus volgens mij kraamt ChatGPT hier onzin uit wat betreft de reden dat LL efficiënter is dan LW. Dat is wel weer relevant voor dit onderwerp: immers als de airco minder efficiënt is, dan is dat gunstiger voor het eigen gebruik als de zon schijnt Als hij echter efficienter is dan is dat beter voor de autonomie (je batterij die je nodig hebt voor autonomie gaat langer mee als je hem gebruikt terwijl de zon niet schijnt).

Maar in plaats van dit soort bespiegelingen kun je beter gewoon de cop (of seer) cijfers opzoeken en vergelijken voor de meest relevante temperaturen voor de verschillende units.

[ Voor 43% gewijzigd door Batilan op 13-08-2025 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
dunklefaser schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 18:57:
Dat zelfvoorzieningsgraad en percentage "eigen gebruik" quasi complementair zijn verbaast me niet.
Diverse simulatoren laten dit ook zien, o.a. voor "Stecker Batterien"
Complementair in welke zin?
Bij een hoge zelfvoorzieningsgraad is het percentage zelfverbruik juist vaak laag. Tenzij je niks teruglevert aan het stroomnet. Dan kunnen beide in deze tijd zomaar 100% zijn.

Zelf lever ik nog volop energie terug aan het stroomnet. Mijn percentage zelfverbruik is dan ook laag op dagen zoals nu: gisteren 24%. Mijn zelfvoorzieningsgraad voor gisteren was echter 100%. Op een super donkere en koude winterdag is het juist andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Franciesco schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 22:42:
[...]

Complementair in welke zin?
Bij een hoge zelfvoorzieningsgraad is het percentage zelfverbruik juist vaak laag. Tenzij je niks teruglevert aan het stroomnet. Dan kunnen beide in deze tijd zomaar 100% zijn.

Zelf lever ik nog volop energie terug aan het stroomnet. Mijn percentage zelfverbruik is dan ook laag op dagen zoals nu: gisteren 24%. Mijn zelfvoorzieningsgraad voor gisteren was echter 100%. Op een super donkere en koude winterdag is het juist andersom.
"Complementair" in de zin zoals je beschrijft - dus een omhoog gaat de andere omlaag (meestal - daarom ook "quasi" complementair).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@dunklefaser ok, onder complementair versta ik wat anders. Maar dat kan aan mij liggen.
Bottom line: we zijn het eens :)

• Richh
dunklefaser schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 18:57:
@Richh Voor de meeste huishoudens is idd een 5 kWh thuisaccu op een aparte groep (=vast gemonteerd)
met een 2-3 kW inverter voldoende. Het liefst nog slim aangestuurd via domotica (zonder cloud als het kan).
Hij is aan te sturen met Home Assistant, oftewel; zonder cloud :)
Als de prijs dan nog wat zakt (< € 800?) is het waarschijnlijk attractief genoeg (=rendabel?) na 1-1-2027 en met een dynamisch contract.
Ik denk dat het nu al rendabel is. Het is best vervelend uit te rekenen en je hebt allerlei variabelen. Maarja, vanavond moet de stroom bijna 50 cent kosten bij een dynamisch contract, dan spaar ik toch weer een euro'tje uit zonder echt iets bijzonders te doen. Door de hele nacht heen verbruiken we ~2 kilowatt, die nu 'gratis' is ipv 25cent. Als je zo anderhalve euro per dag bespaart, heb je 'm met 2-3 jaar terugverdiend. Je hebt 10 jaar garantie op de meeste units.

De vraag is wat de bodemprijs gaat worden, dan wil je eigenlijk instappen. Begin dit jaar moesten ze nog 1900 euro opbrengen, via Tweakers was er vervolgens een actie naar 1450 en nu worden ze aangeboden voor 1300. De vraag is of het nog verder gaat dalen, zeker over 1.5 jaar zit je ook weer tegen inflatie aan te kijken.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Richh schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:11:
[...]

[...]

Ik denk dat het nu al rendabel is. Het is best vervelend uit te rekenen en je hebt allerlei variabelen. Maarja, vanavond moet de stroom bijna 50 cent kosten bij een dynamisch contract, dan spaar ik toch weer een euro'tje uit zonder echt iets bijzonders te doen. Door de hele nacht heen verbruiken we ~2 kilowatt, die nu 'gratis' is ipv 25cent. Als je zo anderhalve euro per dag bespaart, heb je 'm met 2-3 jaar terugverdiend. Je hebt 10 jaar garantie op de meeste units.

De vraag is wat de bodemprijs gaat worden, dan wil je eigenlijk instappen. Begin dit jaar moesten ze nog 1900 euro opbrengen, via Tweakers was er vervolgens een actie naar 1450 en nu worden ze aangeboden voor 1300. De vraag is of het nog verder gaat dalen, zeker over 1.5 jaar zit je ook weer tegen inflatie aan te kijken.
Grotere thuisaccu-systemen worden nu al voor ca. € 115,-/kWh in de markt gezet (NKON ESS).
Over de accu-kwaliteit, het BMS en de intelligente aansturing is hiermee nog niets gezegd.
Hoe lang updates komen en welke service wordt verleend is vaak een beetje gokken,
moet je van houden.
Idd. vandaag de kale marktprijs om 20 uur: € 27,526 ct/kWh

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

"Consumenten met zonnepanelen hebben moeite om stroom zelf te gebruiken"
volgens een onderzoek (in opdracht) van de VEH.
Ik neem aan dat het bij "consumenten" niet om de gemiddelde tweaker gaat,
verder ken ik het onderzoek nog niet.

• Richh
dunklefaser schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:04:
[...]

Grotere thuisaccu-systemen worden nu al voor ca. € 115,-/kWh in de markt gezet (NKON ESS).
Even snel opgezocht, dat gaat dan om 32kWh voor 3500 euro inderdaad. Dan gaat de prijs per kilowatt fors omlaag, omdat er per kilowatt gerekend veel minder geld hoeft naar een omvormer, behuizing en zaken als shipping.

Ik denk dat in een Marstek of HomeWizard ook ~500-600 aan accu kosten in zitten. Maar er moet ook nog een kastje omheen, omvormer erbij en dan moet de boel nog verscheept worden. En garantie, en software etc... En de btw.
Verwacht niet dat dat kan zakken naar een totaalprijs van €800.

Wat wel waarschijnlijker is, is dat je straks voor €1400 ipv de 5kWh die je er nu voor krijgt, straks 7kWh hebt. Of 10kWh voor 1700 ofzoiets, ik zeg maar iets. Dus meer kilowatts voor hetzelfde geld.

Het lijkt mij iig onwaarschijnlijk dat een thuisaccu fors onder de €1000 gaat komen de komende jaren.

• fissa
Richh schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:11:
[...]

[...]

Wat heb jij voor een stekker-batterij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Richh Ik meen ook een aanbieding gezien te hebben:
51.2V 16.1kWh Thuisaccu - 10 kW vermogen = € 1799,- incl. btw
Geen idee of dit wat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Richh schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:56:
Ik moet zeggen dat een kleine accu echt enorm veel doet om het eigen verbruik te verhogen. Wij hebben hier zo'n stekkerunit van 5 kilowatt. Wel "vast" gemonteerd, zodat 'ie met 2500w kan ontladen, wat bij grote verbruikers erg goed uitkomt (hij ontlaad flink als de kookplaat, quooker, oven of airfryer aan gaat).

We zorgen ervoor dat de wasmachine, vaatwasser etc als ze nodig zijn, aangaan tussen 10 en 12 uur in de ochtend. De accu zit dan vaak al deels vol, en kan precies een beetje bijspringen als er een wolk overtrekt, of nog extra laden als er meer energie wordt opgewekt dan de verbruiker nodig heeft.
Verder hebben we airco's, eentje op de slaapkamer die eigenlijk de hele dag draait op dagen als vandaag (en sowieso vanaf dat de accu vol zit) en eentje op mijn thuiskantoor die de hele dag aanstaat als ik thuiswerk. Nu om te koelen, maar begin dit jaar om te verwarmen. AC + PV is een gouden combinatie! :)

Ik heb op die manier in Home Assistant afgelopen maand een paar dagen kunnen verzamelen waarbij we ~0,6 kWh energie van het net hebben afgenomen, in totaal, over 24 uur. Terwijl we de hele dag allerlei verbruikers aan hebben staan, thuiswerken, hebben gekookt, etc. Vaak leveren we nog wel een paar kWh's terug, maar daar is ook niks ergs aan natuurlijk.

Al met al hadden wij in de maand juli 81% van onze zonne-energie zelf verbruikt (totale opwek was 550) en waren we voor 73% zelfvoorzienend. Zonder EV vermoed ik dat we voor >90% zelfvoorzienend waren in juli. Echter zou het zelfverbruik dan natuurlijk ook dalen ;)
Maar bovenal: we doen hier dus eigenlijk geen moeite voor; we hebben alleen ons gebruik van de vaatwasser en wasmachine verplaatst naar overdag. Zaken zoals de airco zijn geautomatiseerd.

Het enige waar ik nu nog wel naar kijk, is wanneer we de auto precies opladen. Dat kan nog beter, omdat we momenteel geen slimme laadoplossing hebben (we zetten de auto nu gewoon op de laagste snelheid bij 3fase / ~3500wh). Ook daar helpt de thuisaccu met stabiliseren, maar dat is inefficient. Kan allemaal geautomatiseerd worden met een ESP32 die naar de auto communiceert. Met Home Assistant kan ik dan ook gelijk bouwen dat hij alleen laad van het net als de prijs laag is. Projectje voor later.

We zitten sinds april bij Tibber. Het totaal van al deze facturen is -€7,00 _/-\o_
Natuurlijk gaan de wintermaanden duurder worden, maar dat is helemaal prima als we de zomermaanden 'gratis' leven.

In dezelfde periode is er zo'n 900 kWh in de auto gepompt wat overeen komt met ruim 6000 kilometer aan range. Een benzinebak had maar zo €700 aan brandstof gezopen voor die afstand ;)
Leuk hè die stekker dingen.
Geniaal je hoeft nergens meer om te denken.
Onze ct wijkt een beetje af dus ik zit altijd nog wat rond de 20 watt afwijking.
Dan vind de accu ct het wel nul maar de p1 ziet nog wel wat vermogen.
Maandag komt er een nieuwe meter in de meterkast kijken of ik dan wel uit de voeten kan met de ct003 die bij die accu's hoort.

Dit was onze juli.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KjwaR0pJmSPoBBq79ZHja0FP4Ls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ETlpEMTDOX5PQCxAacGCP6zl.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Richh
fissa schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:33:
[...]

Wat heb jij voor een stekker-batterij?
Ik heb een Marstek Venus, zie mijn signature haha :)

Maarrr.... Zendure en HomeWizard hebben ook prima spul volgens mij. Voordeel aan de Marstek is dat 'ie op 2500w kan ontladen, wat de andere niet kunnen. Da's gunstig met koken. En de Marstek is goedkoper in aanschaf.

Al vermoed ik dat Zendure en HomeWizard wellicht een beter BMS hebben ingebouwd en dat de app ongetwijfeld beter is haha. En de efficiency is hoger bij lage wattages zoals je in de nacht meestal hebt.

Valt voor alles wel wat te zeggen dus.

• Richh
dunklefaser schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:35:
@Richh Ik meen ook een aanbieding gezien te hebben:
51.2V 16.1kWh Thuisaccu - 10 kW vermogen = € 1799,- incl. btw
Geen idee of dit wat is.
Dan doel je op zoiets denk ik: https://www.nkon.nl/nkon-...6-1kwh-thuisbatterij.html?

Volgens mij zijn dat units die je op een hybride solar omvormer kan aansluiten bijvoorbeeld; volgens mij is dat geen 'stekker batterij' die vrijwel plug and play is. Denk ook niet dat er een CT of P1 meter bij zit om dat mogelijk te maken.
Desondanks, zelfs als je er nog een omvormer bij moet kopen, prima prijsje op het eerste gezicht.

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Richh schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:50:
[...]

Ik heb een Marstek Venus, zie mijn signature haha :)

Maarrr.... Zendure en HomeWizard hebben ook prima spul volgens mij. Voordeel aan de Marstek is dat 'ie op 2500w kan ontladen, wat de andere niet kunnen. Da's gunstig met koken. En de Marstek is goedkoper in aanschaf.

Al vermoed ik dat Zendure en HomeWizard wellicht een beter BMS hebben ingebouwd en dat de app ongetwijfeld beter is haha. En de efficiency is hoger bij lage wattages zoals je in de nacht meestal hebt.

Valt voor alles wel wat te zeggen dus.
Zendure 2400AC kan ook gewoon op 2400W (op een vrije groep, anders 800W). En is modulair uitbreidbaar met batterijen van 3 kWh en heeft passieve koeling en brandblusmiddel in batterij. Zie ook zendure forum groep

Sowieso goed om meerdere forumgroepen te volgen over stekkerbatterijen en dan pas conclusies te trekken en tot aanschaf over te gaan. Daar zie je de ervaringen enz.

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

• Richh
mrme12345 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 17:15:
[...]

Zendure 2400AC kan ook gewoon op 2400W (op een vrije groep, anders 800W). En is modulair uitbreidbaar met batterijen van 3 kWh en heeft passieve koeling en brandblusmiddel in batterij. Zie ook zendure forum groep

Sowieso goed om meerdere forumgroepen te volgen over stekkerbatterijen en dan pas conclusies te trekken en tot aanschaf over te gaan. Daar zie je de ervaringen enz.
Ook de Zendure 2400AC heeft geen hele goeie efficiëncy als je met 300w gaat ontladen, dat bedoel ik meer. Als je een batterij hebt die op hoger wattage kan ontladen, dan is de efficiëntie lager bij een laag wattage.

Overigens zeker niks negatiefs over de Zendure hoor :)

• mrme12345
  • Niet online
Richh schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 17:27:
[...]

Ook de Zendure 2400AC heeft geen hele goeie efficiëncy als je met 300w gaat ontladen, dat bedoel ik meer. Als je een batterij hebt die op hoger wattage kan ontladen, dan is de efficiëntie lager bij een laag wattage.

Overigens zeker niks negatiefs over de Zendure hoor :)
Zeker wel, lees maar in forum alle ervaringen, gemiddelde RTE. ligt rond de 83-85% ook bij NOM. Dat is een van de krachtige punten van deze 2400AC. Scheelt fors met bijvoorbeeld Homewizard die niet verder komt dan 73% RTE. Moet je je voorstellen wat dat scheelt over 10 jaar elke dag die 10%.........

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
Een thuisbatterij kan inderdaad wel fors bijdragen aan het percentage zelfvoorziening.

We deden eerder ons best maar kwamen op jaarbasis niet hoger dan ruim 43%. Inmiddels met thuisbatterijen (ongeveer 8kWh) is dat opgelopen naar 57% op jaarbasis, maar vanaf 1 nov (start nieuw elektr. contract) gerekend. Ik verwacht dus dat dat nog wel een paar procenten zal stijgen tot aan 1 november dit jaar. Zonder de batterijen was dat niet gelukt.

Hier is overigens samen met de zelfvoorziening ook het eigen verbruik gestegen. Dat gedeeltelijk door een hoger totaal verbruik, en gedeeltelijk door het verlies van de batterijen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WkxfSIS41sVZZRd2Qa7aJg5m7Hk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yM3S25TGoZIFu7qC2pqQ81Tl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Sjamo op 14-08-2025 18:08 ]

• Richh
mrme12345 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 17:29:
[...]

Zeker wel, lees maar in forum alle ervaringen, gemiddelde RTE. ligt rond de 83-85% ook bij NOM. Dat is een van de krachtige punten van deze 2400AC. Scheelt fors met bijvoorbeeld Homewizard die niet verder komt dan 73% RTE. Moet je je voorstellen wat dat scheelt over 10 jaar elke dag die 10%.........
Das nieuw voor mij :) ik dacht dat dergelijke rendementen alleen met de 800w voorganger werden behaald maar dat had ik dan fout.

Hoe dan ook: een RTE van 85% op 5kwh komt neer op 4,25kWh. Bij 73% is het 3,65kWh, we hebben het over 0,6 kWh per dag, ofwel bij 25 cent per kilowatt over 15 cent per dag.

Dat is net geen €55 op jaarbasis - mits je elke dag je accu vol krijgt en bovendien ook volledig leeg zijn maken. Dat acht ik (zeker door het jaar heen) onwaarschijnlijk, maar stel dat het zo zou zijn, dan kom je over 10 jaar uit op €550.

Nu kost een Marstek met 5,12 nu €1300 en een Zendure met 5,76 nu €2300 (ex P1 meter) - dat scheelt meer dan de potentiële extra winst die je uit de efficiëntie trekt.

Nogmaals niks ten nadele van de Zendure, daar zitten meer dan voldoende voordelen aan zoals MPTT voor solar en de stapelbare accu's.

• mrme12345
  • Niet online
Richh schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 18:09:
[...]

Das nieuw voor mij :) ik dacht dat dergelijke rendementen alleen met de 800w voorganger werden behaald maar dat had ik dan fout.

Hoe dan ook: een RTE van 85% op 5kwh komt neer op 4,25kWh. Bij 73% is het 3,65kWh, we hebben het over 0,6 kWh per dag, ofwel bij 25 cent per kilowatt over 15 cent per dag.

Dat is net geen €55 op jaarbasis - mits je elke dag je accu vol krijgt en bovendien ook volledig leeg zijn maken. Dat acht ik (zeker door het jaar heen) onwaarschijnlijk, maar stel dat het zo zou zijn, dan kom je over 10 jaar uit op €550.

Nu kost een Marstek met 5,12 nu €1300 en een Zendure met 5,76 nu €2300 (ex P1 meter) - dat scheelt meer dan de potentiële extra winst die je uit de efficiëntie trekt.

Nogmaals niks ten nadele van de Zendure, daar zitten meer dan voldoende voordelen aan zoals MPTT voor solar en de stapelbare accu's.
Daarom is het goed om de afzonderlijke batterij forums te volgen voordat je uitspraken over RTE en dergelijke doet. Daarna kun je een gewogen beslissing nemen over de voor-en nadelen per merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Kijk niet alleen naar de RTE maar ook (of misschien vooral) naar de systeemefficientie. Dat is naast de omzetting ook inclusief het stroomverbruik van de omvormer en andere componenten.

Ik heb geen idee hoe dat specifiek bij de plug-in batterijen zit, ik bedoel het vooral als aandachtspunt ongeacht type batterijsysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:28
Hippe Lip schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 09:42:
3. Een batterij kan voorlopig financieel nooit uit. Veel onderzoekers, ook hier op Tweakers, komen tot die conclusie. Bovendien is zo’n extra accu een flinke milieubelasting erbij. Ik kijk er al jaren naar, ben gadgetfreak, maar begin er voorlopig toch maar niet aan.
:? Hoe kom je daar nou bij!?

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Misschien een overzicht van de mogelijkheden met accu, warmtepomp, EV, etc.?
https://solar.htw-berlin.de/rechner/solarisator/
Een rendementsschatting moet iedereen zelf doen.

In mijn specifieke situatie zou een 5 kWh accu mijn zelfvoorzieningsgraad van 28% naar 48% brengen
en per jaar ca. € 257 besparen.
Met een 10 kWh accu ca. 55% en een besparing van geschat ca. € 346.
15 kWh capaciteit brengt niet meer veel - ca. 57%.
Percentage eigen verbruik heb ik nog niet gecheckt.

[ Voor 51% gewijzigd door dunklefaser op 15-08-2025 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@dunklefaser uit nieuwsgierigheid: hoeveel PV/ opwek en verbruik heb je?
Want 57% berekende/ingeschatte zelfvoorzieningsgraad met 15kWh batterij vind ik vrij laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Franciesco schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 17:00:
@dunklefaser uit nieuwsgierigheid: hoeveel PV/ opwek en verbruik heb je?
Want 57% berekende/ingeschatte zelfvoorzieningsgraad met 15kWh batterij vind ik vrij laag.
Interessant - hoeveel had je dan verwacht?
Opwek - zie mijn sig - verbruik weet ik officieel niet - ferrarismeter.
Het jaarlijkse saldo komt op vermoedelijk +/- 400 kWh uit, pas sinds 29 november wp +wpb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Onder ‘some insights’? Die pagina kan ik momenteel niet laden.

Maar ik vermoed dat de, in mijn ogen, relatief lage zelfvoorzieningsgraad met 15kWh batterij komt door in verhouding weinig PV t.o.v. het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Franciesco schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 17:11:
Onder ‘some insights’? Die pagina kan ik momenteel niet laden.

Maar ik vermoed dat de, in mijn ogen, relatief lage zelfvoorzieningsgraad met 15kWh batterij komt door in verhouding weinig PV t.o.v. het verbruik.
Fiat LUXus! - Es werde (mehr) Licht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Daar (PV output) heb ik geen account van.
Maar kWp en jaarverbruik geeft een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Franciesco schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 17:25:
Daar (PV output) heb ik geen account van.
Maar kWp en jaarverbruik geeft een idee.
Als ik met jouw 25,81 kWp vergelijk heb ik idd. een relatief klein systeem
en zoals gezegd mijn jaarverbruik - inclusief levering en teruglevering - weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Voor de zelfvoorzieningsgraad is de verhouding verbruik, opwek en opslag belangrijk. Als een van die componenten onbekend is, dan kun je weinig bepalen.

Bij een verbruik van, als voorbeeld, 4000kWh per jaar en een batterij van 15kWh en PV van 6kWp is de zelfvoorzieningsgraad logischerwijs een stuk hoger dan 8000kWh verbruik per jaar met dezelfde 15kWh batterij en 6kWp aan PV.

Over het algemeen is meer PV effectiever dan meer opslagcapaciteit om bij hetzelfde verbruik een hogere zelfvoorzieningsgraad te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:08

ThsAdrns

Be the change!

Franciesco schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 20:00:
Over het algemeen is meer PV effectiever dan meer opslagcapaciteit om bij hetzelfde verbruik een hogere zelfvoorzieningsgraad te bereiken.
Dit laatste geldt m.i. alleen zo lang de jaarproductie duidelijk kleiner is dan het jaarverbruik. Bijvoorbeeld in mijn geval met ongeveer 7.000 kWh/jaar opwek èn verbruik, heeft het toevoegen van nog meer panelen geen zin om meer zelfvoorzienend te worden.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Franciesco
@ThsAdrns daar ben ik het niet mee eens. Een jaarverbruik gelijk aan jaaropbrengst is leuk maar gebaseerd op de salderingsregeling en heeft in die zin weinig met de zelfvoorzieningsgraad te maken.

Voor jaarrond een hoge zelfvoorzieningsgraad ontkom je niet aan een flinke overdimensionering van de opwekcapaciteit (middels PV in de meeste gevallen). Oftewel: in theorie een veel hogere jaaropbrengst dan jaarverbruik. En kun je ook best gemakkelijk uitrekenen voor de maanden dat een hoge productie niet vanzelfsprekend is. Laat ik zeggen van oktober t/m maart. Verdubbel de PV als oefening en bereken wat het effect is op de zelfvoorzieningsgraad bij gelijkblijvend verbruik en batterijcapaciteit. Idem voor de opslagcapaciteit.

Op de website die @dunklefaser aangaf kun je dat ook gemakkelijk uitrekenen. En gebaseerd op mijn eigen ervaringen geeft dat een behoorlijk goede indicatie. Als voorbeeld:

Jaarverbruik 7000kWh
PV 9300Wp
Batterij 15kWh
Zelfvoorzieningsgraad 70%

Jaarverbruik 7000kWh
PV 9300Wp
Batterij 30kWh
Zelfvoorzieningsgraad 73%

Jaarverbruik 7000kWh
PV 18600Wp
Batterij 15kWh
Zelfvoorzieningsgraad 81%

Edit: cijfers PV aangepast naar jouw waardes.

[ Voor 15% gewijzigd door Franciesco op 16-08-2025 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boschkabouter
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Om je zelfvoorzieningsgraad te laten stijgen richting 100% zul je zoveel PV moeten leggen dat je in de wintermaanden voldoende stroom opwekt en in een akku stopt waarmee je een dag of 5 mee toekomt. Voor mijn situatie komt dat neer op 18-20 kWp en een accu van 100-120 kWh met een 10kW omvormer, PV op oost-west.
Hiermee heb je ook voldoende accu capaciteit om in de zomer de 6-8 uur met lage prijzen op te slaan om met hogere prijzen terug te leveren. Hiermee heb je nog maar weinig stroom nodig van het net.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Franciesco Wat bij mij (en anderen) een, niet onbelangrijke, rol voor de zelfvoorzieningsgraad speelt
is de warmtepomp. Dat had ik ook expliciet aangegeven.

Zonder wp:
Jaarverbruik 4000 kWh (indicatief!)
PV 5300Wp => zuid 45° = ca. 6000 +/- 200 kWh/jaar
Accu 15 kWh

Met wp ca. 1900 kWh er bij:
Zelfvoorzieningsgraad 58%
(zonder accu 28%)

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 16-08-2025 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Ik weet dat on topic hier is hoe verhoog ik mijn zelfvoorzieningsgraad (om en nabij), maar het lastige vind ik altijd het schipperen tussen wat theoretisch zou kunnen en wat praktisch is.

Wij hebben nu (gedeeltelijk geschat), een totaal jaarverbruik van 4100kWh. Daarvan komt 2595kWh uit onze pv, al of niet via onze thuisbatterijen. Dat geeft een zelfvoorziening van 63,4%.
Nov-febr is ons verbruik 1804kWh (incl 911kWh Airco voor verwarming en 293kWh warm water), waarvan 405kWh uit onze pv (geen thuisbatterij in gebruik daar). Dat geeft een zelfvoorziening voor die 4 maanden van 22,5%. Wanneer we over diezelfde periode al onze teruglevering hadden kunnen gebruiken via een thuisbatterij had dat enkele procenten gescheeld (max 2,5%). Niet veel dus.
Voor de overige 8 maanden van het jaar is onze zelfvoorziening 95,6%. Waarschijnlijk volgend jaar enkele procenten hoger, max 2-2,5%).

We hebben nu ongeveer 4900Wp, waarvan 1740Wp vrijwel nutteloos in de winter. Meer, en beter geplaatste pv zou zeker helpen, maar, zelfs als we er plaats voor zouden hebben, zou dat een forse investering vragen. We zouden 4 tot 5x de hoeveelheid Wp moeten plaatsen van wat we nu hebben. Dat is hier niet realistisch.

Besparen op ons verbruik in de winter is wat mij betreft hier de enige realistische mogelijkheid om onze zelfvoorziening significant omhoog te brengen, maar met een huidige afname van 1500kWh per jaar is het vinden van motivatie daarvoor soms lastig.

In zekere zin vind ik onze huidige setup niet ideaal, maar prima om de tijd te overbruggen tot over een aantal jaren er meer duidelijk is mbt de energietransitie, en welke kant die op gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Sjamo op 16-08-2025 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sjamo schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:09:
We hebben nu ongeveer 4900Wp, waarvan 1740Wp vrijwel nutteloos in de winter. Meer, en beter geplaatste pv zou zeker helpen, maar, zelfs als we er plaats voor zouden hebben, zou dat een forse investering vragen. We zouden 4 tot 5x de hoeveelheid Wp moeten plaatsen van wat we nu hebben. Dat is hier niet realistisch.
het advies is altijd geweest: dak in 1 x vol zodat je dat later niet alsnog hoeft te doen (en weer man-uren moet betalen).
Als er nu niet of nauwelijks dakruimte beschikbaar is dan zou ik het zo laten. Heb je nog een dakvlak dat nu leeg is, zou ik dat volleggen.

Zeker voor mensen die zelf kunnen leggen zijn het gunstige tijden, met panelen die nog maar 40-50 euro per stuk kosten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:48
@de Peer @Sjamo
En vrije gevels (of als schutting):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d6HzdVWWOUPftPFRWfpQmMLbzdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9rcna7kgnEpsnHAo7auBZGdk.jpg?f=fotoalbum_large

Minder opbrengst dan een dakvlak per jaar, maar het verschil zit vooral in de zomer.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2070324

[ Voor 6% gewijzigd door BarryH op 17-08-2025 22:35 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
de Peer schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:17:
[...]

het advies is altijd geweest: dak in 1 x vol zodat je dat later niet alsnog hoeft te doen (en weer man-uren moet betalen).
Als er nu niet of nauwelijks dakruimte beschikbaar is dan zou ik het zo laten. Heb je nog een dakvlak dat nu leeg is, zou ik dat volleggen.

Zeker voor mensen die zelf kunnen leggen zijn het gunstige tijden, met panelen die nog maar 40-50 euro per stuk kosten.
Klein rijtjeshuis hier en dat ligt op de zuidkant vol. We hebben zelf nog 4 panelen op een schuur gelegd dat 4 tot 6 maanden in de schaduw van het huis ligt. Daarmee zijn onze opties op dat gebied uitgeput. Ik noemde de optie meer omdat het in de conversatie genoemd werd als mogelijke optie om je zelfvoorziening op te hogen. Om het af te strepen.

Ik hoop stiekem op de verdere ontwikkeling van panelen die goed geschikt zijn om tegen de voorkant van het huis te "plakken". En de acceptatie daarvan vanuit de gemeente, en mogelijk samenwerking met andere bewoners in het blok

Ik ben zelf inmiddels ook voorstander van zoveel mogelijk panelen als je financieel makkelijk kan dragen, mits zo gekozen dat het goed werkt met bijvoorbeeld terugregelen tot eigen verbruik of 0, mogelijk in combinatie met een dynamisch contract.

Voor ons voorlopig iets voor de toekomst. Zoals ik aangaf, minder dan 1500kWh/afname over bij all electric. In ons oude huis met de bescheiden maatregelen die we genomen hebben en beperkte opties ben ik voor nu niet ontevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

BarryH schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:26:
@de Peer @Sjamo
[Afbeelding]

Minder opbrengst dan een dakvlak per jaar, maar het verschil zit vooral in de zomer.
Ja ik denk daar zelf ook wel over na, want technisch gezien is het aantrekkelijk om in de winter de lage zon zo veel mogelijk te vangen.
Wat mij persoonlijk tegenhoud is dat het (vaak) vergunningsplichtig is en dat het er bij veel huizen niet mooi uit ziet. Mijn dak vol (met >70 panelen) heb ik geen probleem mee, maar de gevel gaat me dan toch net te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@de Peer @Sjamo
[Afbeelding]

Dat lijken wel van die grote beeldschermen, zoals je wel ziet langs de weg of aan de gevels van kantoor- of bedrijfsgebouwen... :+

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
dunklefaser schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:39:
@Franciesco Wat bij mij (en anderen) een, niet onbelangrijke, rol voor de zelfvoorzieningsgraad speelt
is de warmtepomp. Dat had ik ook expliciet aangegeven.

Zonder wp:
Jaarverbruik 4000 kWh (indicatief!)
PV 5300Wp => zuid 45° = ca. 6000 +/- 200 kWh/jaar
Accu 15 kWh

Met wp ca. 1900 kWh er bij:
Zelfvoorzieningsgraad 58%
(zonder accu 28%)
Zeker! Een warmtepomp heeft significante invloed op de zelfvoorzieningsgraad. Hij verbruikt immers het meeste stroom als de opwek het minst is.
Zelf merk ik dat ook: zonder WP zou ik b.v. afgelopen december (waarbij de WP 295kWh verbruikt had) vrijwel zelfvoorzienend geweest zijn (ik had 298kWh netafname). Maar ja, ik heb een (L/W) WP en zou echt niet meer terugwillen naar gas. Daarnaast wil ik graag zo zelfvoorzienend mogelijk zijn voor alle energie die ik gebruik. En dat lukt met gas natuurlijk nooit (idem voor een fossiele auto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Boschkabouter schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:09:

Voor mijn situatie komt dat neer op 18-20 kWp en een accu van 100-120 kWh met een 10kW omvormer, PV op oost-west.
Dat zou ik niet redden met mijn all electric huishouden incl EV. En dan heb ik zelfs 25,81kWp aan PV. Zoals gezegd was mijn netafname c.q. tekort in december 2024 298kWh. En die maand was er nauwelijks iets terug geleverd aan het stroomnet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
Sjamo schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:09:
Ik weet dat on topic hier is hoe verhoog ik mijn zelfvoorzieningsgraad (om en nabij), maar het lastige vind ik altijd het schipperen tussen wat theoretisch zou kunnen en wat praktisch is.

Wij hebben nu (gedeeltelijk geschat), een totaal jaarverbruik van 4100kWh. Daarvan komt 2595kWh uit onze pv, al of niet via onze thuisbatterijen. Dat geeft een zelfvoorziening van 63,4%.
Nov-febr is ons verbruik 1804kWh (incl 911kWh Airco voor verwarming en 293kWh warm water), waarvan 405kWh uit onze pv (geen thuisbatterij in gebruik daar). Dat geeft een zelfvoorziening voor die 4 maanden van 22,5%. Wanneer we over diezelfde periode al onze teruglevering hadden kunnen gebruiken via een thuisbatterij had dat enkele procenten gescheeld (max 2,5%). Niet veel dus.
Voor de overige 8 maanden van het jaar is onze zelfvoorziening 95,6%. Waarschijnlijk volgend jaar enkele procenten hoger, max 2-2,5%).

Besparen op ons verbruik in de winter is wat mij betreft hier de enige realistische mogelijkheid om onze zelfvoorziening significant omhoog te brengen, maar met een huidige afname van 1500kWh per jaar is het vinden van motivatie daarvoor soms lastig.

In zekere zin vind ik onze huidige setup niet ideaal, maar prima om de tijd te overbruggen tot over een aantal jaren er meer duidelijk is mbt de energietransitie, en welke kant die op gaat.
Mijn cijfers zijn weliswaar wat anders, maar uiteindelijk komt het ongeveer op hetzelfde neer voor mijn huishouden. Ik zou mijn PV waarschijnlijk nog moeten verdubbelen tot grofweg een dikke 50kWp om jaarrond 100% zelfvoorzienend te kunnen zijn… Puur theoretisch uiteraard.

Omdat de WP (naast de EV) de grootverbruiker is ben ik wel nog steeds bezig om het warmteverlies van de woning te verkleinen. Maar ook daar zitten grenzen aan bij een woning uit 1938. Maar wat je niet verbruikt hoef je ook niet op te wekken of op te slaan, dus elke kWh minder is er eentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@de Peer @Sjamo
[Afbeelding]

Kan je een link naar dat topic erbij plaatsen? Bij voorbaat dank.

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste

Let op:
Het kader van dit topic is duidelijk aangeven in de TS. Ben je het niet eens met de insteek hoef je niet te reageren hier.