Het klopt wel dat die 2000 overschot met een WP een tekort kan worden op jaarbasis, maar dan denk je m.i. nog steeds in "salderen"wheli schreef op zondag 1 september 2024 @ 18:33:
@Raymy01 ik zou je toch adviseren over te gaan op een lucht/water of lucht/lucht warmtepomp. Niet alleen gaan de elektra tarieven waarschijnlijk dalen, vrijwel 100% zeker gaan de gasprijzen stijgen.
Bedenk ook dat NL een stuk kwetsbaarder is geworden hiervoor door LNG. Paar terminals kapot knallen en....
Met die warmtepomp ga je snel genoeg zien dat je 2000 overschot plots een tekort is op jaarbasis. Sowieso kan je je tapwater er mooi zuinig mee maken. En veel beter voor het klimaat, je bent goed bezig maar het project is verre van klaar.
Het overschot van 2000 zal ik nagenoeg geheel houden met óf zonder een WP, omdat ik de WP over het algemeen niet nodig zal hebben op de momenten dat het overschot zich ontwikkelt.. namelijk in de maanden april tot september.. dát zijn namelijk de maanden met grote overschot en relatief dus weinig eigen directe verbruik van de panelen. In de overige maanden is het overschot minimaal., door minder zon(uren) én mijn dagelijkse stroomverbruik die dat beetje opbrengst wat er dan wel is in die maanden, veelal volledig opslokt dus.
Kijk, een thuisaccu zou een gedeelte van het overschot verminderen uiteraard, omdat ik dan de avonden/nachten daarop zou kunnen leunen gedurende een groot deel van het jaar. Alleen die kosten nogal wat in het heden.. en niet alleen geld, maar óók fysieke ruimte, dus die moeten flin in prijs gaan dalen nog, voordat ze financieel interessant worden. ik monitoor dat wel uiteraard.
[ Voor 12% gewijzigd door Raymy01 op 04-09-2024 23:14 . Reden: aanvulling ]
:strip_exif()/f/image/09CH9QUwUPAusHDuegO0tSD3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BWjsnJDf0r8Ips1ngHGN4X3r.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ETlpEMTDOX5PQCxAacGCP6zl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yM3S25TGoZIFu7qC2pqQ81Tl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9rcna7kgnEpsnHAo7auBZGdk.jpg?f=fotoalbum_large)