Ik moet zeggen dat een kleine accu echt enorm veel doet om het eigen verbruik te verhogen. Wij hebben hier zo'n stekkerunit van 5 kilowatt. Wel "vast" gemonteerd, zodat 'ie met 2500w kan ontladen, wat bij grote verbruikers erg goed uitkomt (hij ontlaad flink als de kookplaat, quooker, oven of airfryer aan gaat).
We zorgen ervoor dat de wasmachine, vaatwasser etc als ze nodig zijn, aangaan tussen 10 en 12 uur in de ochtend. De accu zit dan vaak al deels vol, en kan precies een beetje bijspringen als er een wolk overtrekt, of nog extra laden als er meer energie wordt opgewekt dan de verbruiker nodig heeft.
Verder hebben we airco's, eentje op de slaapkamer die eigenlijk de hele dag draait op dagen als vandaag (en sowieso vanaf dat de accu vol zit) en eentje op mijn thuiskantoor die de hele dag aanstaat als ik thuiswerk. Nu om te koelen, maar begin dit jaar om te verwarmen. AC + PV is een gouden combinatie!
Ik heb op die manier in Home Assistant afgelopen maand een paar dagen kunnen verzamelen waarbij we ~0,6 kWh energie van het net hebben afgenomen, in totaal, over 24 uur. Terwijl we de hele dag allerlei verbruikers aan hebben staan, thuiswerken, hebben gekookt, etc. Vaak leveren we nog wel een paar kWh's terug, maar daar is ook niks ergs aan natuurlijk.
Al met al hadden wij in de maand juli
81% van onze zonne-energie zelf verbruikt (totale opwek was 550) en waren we voor 73% zelfvoorzienend. Zonder EV vermoed ik dat we voor >90% zelfvoorzienend waren in juli. Echter zou het zelfverbruik dan natuurlijk ook dalen

Maar bovenal: we doen hier dus eigenlijk geen moeite voor; we hebben alleen ons gebruik van de vaatwasser en wasmachine verplaatst naar overdag. Zaken zoals de airco zijn geautomatiseerd.
Het enige waar ik nu nog wel naar kijk, is wanneer we de auto precies opladen. Dat kan nog beter, omdat we momenteel geen slimme laadoplossing hebben (we zetten de auto nu gewoon op de laagste snelheid bij 3fase / ~3500wh). Ook daar helpt de thuisaccu met stabiliseren, maar dat is inefficient. Kan allemaal geautomatiseerd worden met een ESP32 die naar de auto communiceert. Met Home Assistant kan ik dan ook gelijk bouwen dat hij alleen laad van het net als de prijs laag is. Projectje voor later.
We zitten sinds april bij Tibber. Het totaal van al deze facturen is -€7,00
Natuurlijk gaan de wintermaanden duurder worden, maar dat is helemaal prima als we de zomermaanden 'gratis' leven.
In dezelfde periode is er zo'n 900 kWh in de auto gepompt wat overeen komt met ruim 6000 kilometer aan range. Een benzinebak had maar zo €700 aan brandstof gezopen voor die afstand