Toon posts:

Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)
In verband met de aangekondigde wijziging / afloop van de salderingsregeling neemt het belang toe. (eigen belang)
Maar ook om de net-belasting te verminderen is het een goed idee. (algemeen belang)

Met dank aan @mddd
Meer is natuurlijk altijd beter. Maar panelen neerleggen kost ook geld. De redenering omtrent maximaliseren eigen gebruik is simpel: een kWh die je zelf gebruikt, vervangt een kWh die je moet inkopen. Deze is dus in dit voorbeeld 23 cent waard. Een kWh die je teruglevert is minder waard, in dit geval 11 cent.
Dus als je vermogen bijlegt waardoor je meer teruglevert, dan is elke kWh extra opbrengst 11 cent. Maar als je je verbruik verplaatst waardoor je meer zelf gebruikt dan win je met elke kWh verbruikt ipv teruggeleverd 12 cent (23-11). En om die 12 cent te verdienen hoef je geen nieuwe panelen te kopen.
Het doel is dus om 's zomers te voorkomen dat je iets uit het net trekt, en om 's winters te voorkomen dat je iets het net op stuurt, en in voor en na- seizoen eigen verbruik (relatief kosten gunstig) maximaliseren. Verbruiken als je het beschikbaar hebt. Accu's laden bij overschot. Vooruit werken waar dat kan. De vriezer extra koelen, de boiler extra warm, je warmte voorraad voor de volgende dagen / de winter opbouwen. Dat is precies waar het hier om gaat. Gewoon die panelen (of windmolen, waterrad, etc) doen, maar er meteen rekening mee gaan houden dat je je autarkie, eigen verbruik, zo hoog mogelijk maakt.

Zeker zolang het niet uitmaakt wanneer je je stroom verbruikt is het zeer onbehoorlijk om de saldering af te schaffen. En is het niet zo dat het net momenteel overdag veel vraagt en 's nachts veel minder belast is???
Eventueel wel maatregelen eisen om het eigen verbruik van zelf opgewekte stroom te verhogen om o.a. net belasting te verminderen, omdat de toename van zonnestroom op sommige plaatsen wel een netbelasting begint te vormen. Ondanks dat het in eerste instantie juist een vermindering van de netbelasting opleverd.

Opbrengst egalisatie / spreiding:
- zuid opstellingen ombouwen en uitbreiden naar oost-west (in het veld en op daken met minder dan 20o helling)
- bij een noord-zuid dak ook noord kant net zo vol leggen als zuid kant
Bovenstaande opties kunnen meestal goedkoop worden uitgevoerd doordat de panelen van de andere oriëntatie parallel op dezelfde omvormer kunnen. Door de dan relatief lage kosten is het financiële rendement nog verbazend hoog.

Demand management (vraag sturing) / als je anders op dat moment zou gaan terugleveren:
- accu van fiets / auto (gecontroleerd) opladen
- koelkast / vriezer kouder
- boiler hoger verwarmen (bv standaard 40Co, hoog 95Co)
- je buffervat e/o 10-30 kuub warmte buffer (water) met warmtepomp verwarmen (bv Solarfreezer)
. trouw.nl/een-zak-vol-energie-onder-de-vloer, zie ook Pagina 24: http://www.urgenda.nl/doc...gieneutrale-huizen-lr.pdf
- zomers je huis koelen, 's-winters extra verwarmen
- Gebruik je huis als 16kWh thermische accu.. YouTube: Batteries aren't the only way to store energy. Here's another. Vooruit werken bij koelen en verwarmen van een (liefst goed geïsoleerd) huis. Dat spaart veel netbelasting uit, en geeft veel mogelijkheden voor verhogen eigen verbruik.

https://myenergi.com/product/eddi/ is een electra regel systeem dat, met uitbreidingen, veel van bovenstaande zou moeten kunnen regelen. Gesloten en enigszins beperkt systeem, geen data export. Voornamelijk / oorspronkelijk gericht op het verwarmen van een boiler met momentaan opbrengst overschot. Standaard geschikt voor iedere ohmse belasting. Handleiding spreek over boiler.

Regelsysteem om bij overschot dingen in te schakelen of te regelen zodat het overschot en niets dan het overschot wordt gebruikt: https://www.marlec.co.uk/...st-Brochure-v3-A4-3pg.pdf

Verbruiks planning
- wasmachine / vaatwasser / droger op (ingebouwde) schakelklok
- boiler op schakelklok
- vriezer op schakelklok blijft normaal gesproken meer dan 24h koud genoeg, kijk bij de specifikaties

Accu / peak shaving
- eigen accu
- eneco crowdnett voor ondernemers in 5 jaar maximaal 97% terug verdiend? tijdelijk? niet (meer) beschikbaar?
om 's zomers te voorkomen dat je iets uit het net trekt, en om 's winters te voorkomen dat je iets het net op stuurt, en in voor en na- seizoen eigen verbruik relatief kosten gunstig maximaliseren.
Eigen accu eventueel te combineren met een ups functie om bij netstoring bij voorbeeld je koelkast en vriezer in leven te houden. Deze optie lijkt vooralsnog niet kosten effectief, maar de eventuele extra mogelijkheden kunnen het toch het overwegen waard maken. Zeker voor ondernemers.

Omdat saldering (de terugdraaiende elektra meter) in België is afgeschaft is dit topic voor Belgen van extra belang. Dit artikel kan ze helpen: vlaanderen-subsidie-voor-thuisbatterijen-mogelijk-1-jaar-verlengd

"België" optie: ivm omvormer belasting
Heb je apparaten die je met gelijkstroom(DC) kan voeden? Of die je altijd aan wilt hebben zodat ze op een UPS staan? Dan kan je de voeding op het moment van zon van de panelen halen en op andere momenten aanvullen met accu e/o netstroom. Op die manier kan je, afhankelijk van het op deze manier te verbruiken vermogen en eventueel accu capaciteit nog 1 of meer panelen zonder netkoppeling plaatsen en zo de belasting ontwijken.

Zaken om te vermijden:
Elektrische CV die gewoon verwarmt met een verwarmingselement, met alle milieu(rendement %30-%50) en financiële nadelen, +/- 3x zo duur. Gaat bovendien in tegen het doel van dit topic omdat de warmtevraag vooral zal zijn als er weinig opbrengst is.
- https://www.reduxion-ecoliner.nl/
- https://inductieketel.nl/

p.s. nog verdere ideeën voor deze lijsten? graag dm.
p.s. ieder beetje verhoging is een succes, niet alleen volledige autonomie...

Graag zie ik deze openingspost uitgroeien tot net zo een compleet overzicht als die van
Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel9

Ik zie ook graag ideeën voor schakelingen die bij voorbeeld met pwm de boiler gaan verwarmen om de meter stil te laten staan. Is potentieel ook nog PowerFactorCorrectie...

Met dank aan @Ophidian een voorbeeld van het effect van een Zappi laad"paal":

[Voor 59% gewijzigd door onetime op 01-07-2022 15:31]

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

Acties:
  • +10Henk 'm!
  • Pinned

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Als je toch een ups functie wilt en stroom over hebt is het wel een leuke bijkomstigheid.
(hoger eigenverbruik) Dit lijkt me toch ook efficienter dan een gewone ups.
Ook een leuk hobby / kennis opdoen projectje. (@reneeke1970)

onderstaande berichten van @antonboonstra uit de quotes gehaald voor de grafieken en leesbaarheid:
Ik stuur inmiddels ook al 4 verbruikers automatisch om een zo groot mogelijk gedeelte zonnestroom rechtstreeks zelf te verbruiken.

In mijn meterkast zitten 5 kWh meters met pulsuitgang (3 voor verbruikers en 2 voor opwekking). De pulswaarden lees ik in met een Moxa E1212. Met een PHP script op een server lees ik elke minuut de pulswaarden in en bepaal ik hoeveel ik op dat moment teruglever. Op basis van instelbare grenswaarden, stuurt hetzelfde PHP script hierop automatisch de volgende verbruikers in:
  • het laden van mijn Zero SR motor. Een WCD in de garage wordt hiervoor geschakeld door een digitale uitgang van de Moxa E1212 en een hulprelais.
  • het inschakelen van een elektraboiler in de keuken. Een draadloze tussenstekker wordt via een Arduino met 433MHz RF zender geschakeld.
  • het inschakelen van een elektraboiler voor douchewater. Idem met een draadloze tussensteker.
  • het verhogen/verlagen van het setpoint van mijn warmtepomp
Voor de boilers heb ik bewust gekozen voor hotfill boilers van 500W. Ten eerste zijn deze makkelijker te schakelen met draadloze tussenstekers welke officieel maar tot 1000W kunnen schakelen. Daarnaast komt het véél vaker voor dat de zonnepanelen >500W produceren dan >2000W. Op deze manier kan ik veel vaker en voor een langere periode de boilers opwarmen met zonnestroom. Een standaard 10 liter boiler van 2000W is in een kwartier al opgewarmd, terwijl een 500W ongeveer een uur bezig is.

Handmatig schakel ik ook nog de L/L warmtepomp in. Dit kan uiteraard ook automatisch (ik maak al gebruik van de Daikin API), maar om teveel in/uit schakelingen te voorkomen doe ik dit maar niet automatisch. Lijkt mij niet gezond voor de warmtepomp. Edit: Inmiddels al zo geautomatiseerd dat ik 'm wel handmatig moet inschakelen, maar dat op basis van de PV opbrengst het setpoint automatisch wordt verhoogd of verlaagd.

Met de elektrische motor heb ik ook de beschikking over 12,5 kWh aan accucapaciteit. Het lijkt mij nog wel eens wat om die ook te kunnen gebruiken om bijvoorbeeld het sluipverbruik in de nacht te kunnen afdekken. 105Vdc is alleen niet echt standaard en de verbouwing zal vast niet onder de garantie van die motor vallen. :+
!null schreef op zondag 6 mei 2018 @ 12:46:
Als je nu al continu gegevens logt in een database (verbruik en opwek per uur bijvoorbeeld) dan zou je al berekeningen kunnen doen over met hoeveel accu je hoeveel dekking bereikt. Met een klein accutje voor dag en nacht zal het percentage verbeteren, en een accu voor een week zal al veel meer doen, maar vrij snel zal het niet meer lonen omdat je belachelijk grote accu's nodig zou hebben.
Zojuist even een analyse gedaan met recente verbruik en opbrengstgegevens, waarbij ik 5-minuutwaarden van de afgelopen 12 maanden heb geanalyseerd. In de grafieken staan de uurlijkse waarden.

Periode: 01-05-2017 00:00 tot 30-04-2018 23:55
Laad- en ontlaadefficiëntie: 95%
Startlading accu: 0%
Aantal 5-minuut waarden: 105.107
Verbruik in deze periode: 3.009,4 kWh
Opbrengst in deze periode: 3.278,0 kWh

Zonder accu
  • Afname net: 1.549,1 kWh
  • Teruglevering net: 1.817,7 kWh
  • 48,5% van mijn verbruik komt van de zonnepanelen
Accu van 1 kWh
  • Afname net: 1.259,7 kWh
  • Teruglevering net: 1.497,4 kWh
  • 58,1% van mijn verbruik komt van de zonnepanelen en/of accu
  • Laad- en ontlaadverlies door accu: 30,5 kWh

Accu van 2 kWh
  • Afname net: 1.093,4 kWh
  • Teruglevering net: 1.313,0 kWh
  • 63,7% van mijn verbruik komt van de zonnepanelen en/of accu
  • Laad- en ontlaadverlies door accu: 48,0 kWh

Accu van 4 kWh
  • Afname net: 1.022,3 kWh
  • Teruglevering net: 1.233,1 kWh
  • 66,0% van mijn verbruik komt van de zonnepanelen en/of accu
  • Laad- en ontlaadverlies door accu: 55,6 kWh

Tussen 6 april en 7 oktober hoef ik geen elektriciteit meer uit het net te halen :9~

Accu van 12 kWh
  • Afname net: 989,6 kWh
  • Teruglevering net: 1.188,6 kWh
  • 67,1% van mijn verbruik komt van de zonnepanelen en/of accu
  • Laad- en ontlaadverlies door accu: 59,4 kWh

Tussen 6 april en 11 oktober hoef ik geen elektriciteit meer uit het net te halen

Accu van 135 kWh (10 Tesla Powerwalls)
  • Afname net: 872,5 kWh
  • Teruglevering net: 929,6 kWh
  • 71,0% van mijn verbruik komt van de zonnepanelen en/of accu
  • Laad- en ontlaadverlies door accu: 78,2 kWh

Tussen 6 april en 27 november hoef ik geen elektriciteit meer uit het net te halen

Het verschil tussen 1 accu van 4 kWh en 10 Tesla Powerwalls is eigenlijk maar minimaal. Voor mij zou 2 kWh eigenlijk al voldoende zijn voor een fors verschil.
busscherski schreef op zondag 1 juli 2018 @ 05:35:
Ik heb me suf gezocht naar de geweldige post van @antonboonstra over effect van verschillende accu's en heb het nog gevonden ook.

Ook zonder accu heeft hij al een heel hoog direct eigen verbruik. Misschien kun je een samenvatting geven hoe dat gelukt is?
[...]
Ten eerste ben ik een vrij zuinige gebruiker en een aantal verbruikers die ik heb, kan ik slim schakelen. Ik heb daar ooit een post aan gewijd: antonboonstra in "De Duurzame Kroeg Deel 3"

Als in de winter eens de zon schijnt, wordt automatisch mijn warmtepomp opgeregeld om wat warmte in mijn huis te bufferen. Als resultaat krijg je dan onderstaande grafiek.

Maar in de zomer rijd ik ook redelijk wat op mijn elektrische motor, die ik vervolgens weer oplaad met directe zonnestroom. In die accu past ook meer dan 10 kWh. De ca. 340 kWh die in de motor op jaarbasis gaat, zal voor misschien wel 90% direct uit zonnestroom geladen worden.

Edit: onderstaande grafiek op een dag als gisteren, toen de accu van mijn motor bijna leeg was en ik een flink deel van de dag met 1,3 kW kon laden. Voor en na het laden van de motor kun je het verbruik van mijn 500W elektraboilers nog mooi zien.

[Voor 104% gewijzigd door onetime op 29-04-2019 10:53]

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

Acties:
  • +6Henk 'm!
  • Pinned

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03 12:32

antonboonstra

6235Wp | WP | Tesla | Zero

Wietsee. schreef op maandag 29 april 2019 @ 14:52:
Wij laden de elektrische auto zoveel mogelijk op tussen 11 en 15u. Om het net te ontlasten en direct de opgewekte stroom te verbruiken.

De laadsnelheid hebben wij nog niet beperkt, dus per saldo trekken we nu nog stroom uit het net op dat moment. Binnenkort komen er echter nog 14 panelen bij.

[Afbeelding]

De vraag van TS is erg herkenbaar in ieder geval.
Ik heb speciaal daarom een Zappi laadpaal aangeschaft. Deze regelt dynamisch de laadsnelheid tussen de 6 en 32A om zo de energielevering aan het net op nul te houden. Standaard functionaliteit van die laadpaal.

Ze hebben ook een ander product, de "eddi" waarop je twee elektraboilers kan aansluiten, die op dezelfde manier overtollige zonnestroom gebruikt om de boilers te laden. D.m.v. Varisine PWM technologie wordt het vermogen traploos geregeld.

Over een jaar (365 dagen) gezien, komt al bijna 53% van mijn verbruik rechtstreeks van de zonnepanelen. Zodra de elektrische auto binnen is, hoop ik dit percentage nog wat te kunnen verhogen.

[Voor 12% gewijzigd door antonboonstra op 12-05-2019 14:54]

Canon EOS 7D | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | #vangaslos | PV output 4945Wp | PV output 1290Wp | Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:35
Ep Woody schreef op maandag 20 mei 2019 @ 09:52:
Salderen de digitale meters ook binnen een bepaalde tijdsspanne? Dat als je bijvoorbeeld binnen een kwartier eerste 5 minuten 0.2kWh opwekt je deze in de 10 minuten erna kunt gebruiken, of is dat niet het geval? Of wordt er letterlijk naar de energie die de meter passeert gekeken?
Ja dat doen ze. De hoeveelheid die je maximaal op die manier kunt salderen is echter veel kleiner dan jij je voorstelt. Het is mij niet helemaal duidelijk hoeveel precies in Nederland gebruikelijk is. Het meest logische antwoord lijkt mij 1 puls. Dus als je een 500puls/kWh meter hebt, dan kun je 2Wh salderen en nog 2Wh extra verbruiken voordat er verbruikt wordt geregistreerd (als je dus op tijd weer gaat terugleveren voor die 2Wh verbruik vol is, registreert je meter geen teruglevering en geen verbruik.
Je kunt dus van -2Wh naar +2Wh gaan zonder verbruik te registreren op je meter in dat geval.

Stel nu dat je probeert met een slimme regeling op je e-boiler van 2kW je directe eigenverbruik te maximeren en je levert netto 250W terug op een gegeven moment. 250W/2000W = 1/8 Je kunt dan dus steeds je boiler 1sec inschakelen en daarna 7 seconden uit. Je zou dan geen pulsen op je meter moeten zien verschijnen.

Als je het verbruik heel nauwkeurig weet te regelen kun je zelfs nog iets verder optimaliseren. Elektrameters hebben een drempel verbruik/teruglevering van ~20mA, dus als je maximaal ~4,5W verbruikt, dan registreren ze dat helemaal niet. Als je dat heel goed doet kun je op jaarbasis 40kWh gratis verbruiken! 8)7

Op deze razend interessante en super relevante website kun je meer achtergrond vinden:
https://learn.openenergym...version/background/meters

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03 12:32

antonboonstra

6235Wp | WP | Tesla | Zero

antonboonstra schreef op zondag 12 mei 2019 @ 14:51:
[...]Zodra de elektrische auto binnen is, hoop ik dit percentage nog wat te kunnen verhogen.
Nu ik de elektrische auto sinds 17 juni heb, is het percentage eigen verbruik van zonnestroom flink omhoog gegaan. Van mijn verbruik, wordt 56,4% uit de zonnepanelen gehaald. En van de zonnepanelen wordt slechts 45,1% teruggeleverd aan het net.

Over een jaar gezien ben ik nog plus-op-de-meter, maar dat wordt nu hard minder. Er gaat heel wat elektriciteit in zo'n auto...

Canon EOS 7D | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | #vangaslos | PV output 4945Wp | PV output 1290Wp | Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-03 19:58
@Crew One
alles heeft wel te maken met perspectieven, dat klopt.

maar als je zo als ik al 19 jaar zonnepanelen hebt.
(oke ben erg klein begonnen, en pas later flink groot gegaan)
dan heb je ook al veel terugverdiend.
de grote set geeft mij al 3000kWh gratis, en daar in april ook nog de schuur bij met 500kWh.
dus ik kan met gemak zeggen de 1600kWh die de warmtepomp in gaat is gratis.
tja daar houd de ING rapport geen rekening mee, na je TVT is er nog steeds opbrengst. ;)

de warmtepomp zelf was eigenlijk helemaal niet zo duur.
(+/-3k€+1k€ - 1,5€ subsidie)
maar dan vind ik ook dat ik de luxe die ik er van heb moet mee rekenen.
zo heb ik nu een betere ventilatie in huis, dat is mij wel 100€ waard per jaar.
en is het vermogen ook een stuk lager als mijn gasketel, en dat geeft mij vaker en gelijkmatiger een warme vloer met de vloerverwarming. ook een 100€ waard per jaar.
dit maakt voor 10 jaar (even erg kort gerekend warmtepomp zal vast langer mee gaan.) toch een 2k€.
ik bespaar me een 600m3 gas, dus ik heb eigenlijk de warmtepomp al terug verdiend.
(of beter gezegd, hij hoeft niet veel meer te werken om terug te verdienen.)

dit is wel perspectief, dat klopt.
maar dat gebeurd vanzelf, als je al meerdere jaren er mee bezig bent.
je ziens wijze veranderd als je er serieus mee hobbyt. ;)

(van mij mag je ook een simpeler elektra kachel kopen, kost maar <50€, hell helemaal niks dus.
die je alleen aanzet bij opbrengst panelen, b.v.
dit is wel niet zo slim als een warmtepomp, maar als je zo toch wat gas bespaart is het nog leuk mee genomen.)

uit eindelijk heb vorig jaar maar 3x een led groeilamp aangeschaft, voor de huiskamer plantjes.
gebruikt 33W, en gaat alleen over dag aan, zodat het op zonnestroom draait (voor +/-97%).
jep met 7kWp heb je zelfs in de winter wel 33W. lol flink meer zelfs.
(dit doet wonderen aan mijn winter depresietje, dus niet alleen goed voor planten.
voel me er door gelukkiger als het donker is, en geluk is onTVTbaar. 8) )

maar ook de 300W die de warmtepomp gebruikt die wek je wel in de winter dagen op.
(alleen de warmtepomp draaid bij mij wel 24x7 als het buiten wat frisser is.
dus het percentage is wel ene flink stuk lager, ik heb geen idee hoeveel, dit meet ik niet.)
dus ook die draait stiekem op flink wat eigen opgewekte stroom.

tja een accu, dat is nog niet kosten effectief, daar wacht ik nog wel even mee.
maar het ziet er naar uit dat ik al mijn panelen geTVTed heb voor het afschaffen van salderen.
en dan kijken we wel weer eens even verder of er toch niet iets leuks te verzinnen is. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-03 20:05
In de bootjeswereld is al het langer normaal om te meten wat je van de wal inneemt, wat je nodig hebt en of je dit via je accu's of een generator moet aanvullen.

Mijn plan:
ZERO DSR 14.4 kW (elektrische motorfiets) als accu gebruiken, met deze PV omvormer:
https://www.aliexpress.co....8148356.1.353d706c9M2FeF
(Mocht link niet meer werken: zoekterm "grid tie inverter with limiter sensor battery discharge solar"

Deze kast regelt alles wat ik wil: overschot P = accu's laden, te weinig PV = accu's ontladen. Accu's vol = terugleveren aan het net. Als je daarnaast nog een warmtepompboiler of voorraadbuffer hebt kun je meten wat j teruglevert aan het net en dan indien mogelijk de temperaturen boosten. Om accu's te sparen kun je laad en ontlaadlimieten instellen.
Dan kom ik in ieder geval de nacht door en pieken in afname en teruglevering worden gevlakt.

Victron en Mastervolt hebben ook hele mooie omvormer/lader combi's, maar zijn vooralsnog best prijzig. Missen op dit moment nog de PV regeling, maar dat zal vast op te lossen zijn.

Prijzen blijven maar zakken, dus deze technieken zullen binnenkort een betere TVT hebben. Maar heb nu wel een grote mond, ben benieuwd of ik als het salderen wordt afgeschaft een onbekende chinese omvormer op mijn motorfiets aansluit.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce in bestelling, zeilboot die ik te weinig gebruik.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-03 19:58
@Crew One
geen probleem hoor.
maar het is vooral de situatie die je hebt die veel bepaald.
(en dat kan slecht uitvallen, maar heeft ook veel te maken met hoeveel creativiteit je er zelf ik stopt om een goed plan te maken, niet iets wat iedereen zomaar even kan verzinnen.)

warmtepomp was voor mij maar 3k€ - 1k€ subsidie, dus maar 2k€ terug verdienen.
de stroom was al gratis voor mij, zonnepanelen al terugverdiend.
en warmtepomp heb ik zelf aangelegd.
600m3 gas besparing is toch 400€.
dit heb ik nu al 3 jaar, dus nog maar 2 jaar en de TVT is voorbij.

maar dan neem ik niet mee dat ik met de warmtepomp gewoon weg meer luxe heb.
waar ik met de gasketel een temperatuur had van 18 tot 21 graden, wisselend door de dag heen (nachtverlaging en zo).
kun je dat beter niet doen met een warmtepomp, hier door heb ik nu gewoon 24x7 21 graden in huis.
ook heb ik op deze methode meer warm tapwater, door handig door lussen van de gasketel is die van CW4 naar CW6 gegaan.
reken ik die luxe mee, dan is de TVT al weer voorbij. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-03 20:25
Ik heb na dik 2 jaar wonen na verbouwing en warmtepomp nog eens zitten rekenen.
De oude bewoners verbruikten gemiddeld 2500 m3 gas per jaar.
Dat kost tegen de huidige prijs:
Verbruik 2500 x 0,78 = 1950 euro
Vastrecht 67 euro
Netbeheer 204 euro
Totaal 2221 euro

Wij gebruiken nu met de warmtepomp ongeveer 5200 kWh per jaar puur aan verwarming.
Verbruik 5200 x 0,23 = 1196 euro

De rest van de vaste kosten elektra reken ik verder niet, want die betaal je altijd, hoe dan ook.
Het verschil is dus 2221 euro minus 1196 euro is per jaar 1025 euro.

Niet schokkend maar wel leuk. Na 10 jaar al een dikke 10k bespaard. Met gelijke E en G prijzen wel te verstaan, wat natuurlijk echt niet zo zal blijven.
En voor die besparing warm ik nu het HELE huis a 168 m2 constant op 21 graden (ik hou van en warm huis). Zoals @migjes precies ook al zegt.
Terwijl de vorige bewoners ijskoude slaapkamers en een kelder hadden wat ik nu allemaal wel verwarm.

Wat meer on-topic:
Wat mij ook stoort is, in het geval van nul op de meter huizen, als je je gehele verbuik inclusief warmte afdekt met PV, dat je nooit en te nimmer zelf kan "salderen" (je moet het net daarvoor gebruiken).
Laatst las ik iets over zoutopslag in een aparte ruimte in je huis. In de zomer "pomp" je al je overtollige energie in je zoutopslag, en in de winter haal je het weer eruit.
Lijkt ideaal maar is (nog) erg duur. Wordt in Duitsland al meer toegepast.
https://siebeschootstra.n...-haalbare-warmtebatterij/
https://www.ad.nl/wonen/s...etten-in-warmte~a4ba5832/

[Voor 32% gewijzigd door psy op 18-12-2019 16:01]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:28
vso schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:58:
[...]

heb je iets meer details/info (lees minder afkortingen) .. en/of plaatjes ? en je woont niet in NL begrijp ik ?

betreft capaciteit, tja zoals gezegd verwacht ik niet dat het betaalbaar is om bv 365 dagen bij voldoende opwek van je zon/wind installatie thuis .. om volledig van het net te kunnen gaan.

Dat gezegd een accu die 1-7 dagen bv kan bufferen/gebruiken (en dus relaltief hoge cycli van laden/ontladen) lijkt me betaalbaarder .. en zoals je zegt gebruik direct verbruik --> accu --> net is wel iets wat ik zou willen hier thuis.. zolang de accu niet te veel ruimte snoept .. zeg ik gaan
Inderdaad, ik woon in B-Vlaanderen.
Is maar wat iedereen er voor over wil hebben. Zelf vind ik het best betaalbaar. Mijn energierekening is sinds 2011 ononderbroken positief (lees, brengt me geld op ipv dat ik moet betalen).
Uiteraard is dat niet iedereen gegeven. Je moet er op het juiste ogenblik mee beginnen en een planning op lange termijn maken en dus geduld kunnen uitoefenen, in stappen werken en investeren op het juiste ogenblik. Maar dat is een uitgangspunt dat voor de meeste investeringen geldt. Voor energieconsumptie is dat dus niet heel anders.
Maar het uitgangspunt van dit topic is niet de milieu en klimaatproblematiek noch louter een economisch gegeven maar het "eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)".
En dat heb ik gedaan via de installatie van een BYD LVL 15,36 kWh batterij gekoppeld aan een Off grid Victron 5 kW omvormer (met netkoppeling en aggregaatkoppeling) en PV-zijdig aan een SMA 5 kVA omvormer met netinjectie toegelaten tot 5 kW (monofase installatie).
En voor mij op een betaalbare manier. In elk geval - voor mij - goedkoper dan gewoon aan het of de gas blijven hangen.

Relatief betaalbaar energetisch autonoom zijn betekent zeker niet dat je een loods vol batterijen moet plaatsen om aan seizoensoverdracht te doen. Dat lukt niet in Vlaanderen noch in Nederland. Het betekent je productie, opslag en verbruik in balans brengen en meestal een en/en verhaal en niet uitsluitend inzetten op één soort technologie of energiedrager. Bij een en/en verhaal haal je de energieproductie die op dat ogenblik het voordeligst is en het goedkoopst voorhanden. Dat is op een zonnige dag in februari, mei, juni dus iets totaal anders dan een aanhoudend sombere mistige periode tussen bv. half december en half januari.

Wat betreft kosten baten is het - om autonoom te gaan - dus niet de hoofdzaak om een eindeloze rij batterijen te plaatsen maar om een relatief kleine batterij te plaatsen die in balans is tussen je eigen roductievermogen en noodzakelijk verbruik in en rond de woning. Het is veel goedkoper de productieeenheid (zonnepanelen) uit te breiden en daar een relatief kleine batterij aan te hangen dan omgekeerd.
Uiteraard is ook je dagelijkse energiebehoefte hierin een zeer belangrijke factor. Ieder kWh uur dat je niet nodig hebt moet je niet opwekken en niet opslaan. De goedkoopste stap is dus eerst te investeren in zo weinig mogelijk dagelijkse energiebehoefte. Dat is een investering die eerst het duurst is (want eenmalig) maar op termijn het hoogste rendement heeft (geen lopende kost meer).
Mijn woning heeft (exclusief laden BEV) tussen half november en half februari een gemiddelde energiebehoefte van 6-7 kWh per etmaal en de periode daarbuiten schommelt dat rond de 5 kWh per etmaal.
Een opslagcapaciteit van 15 kWh is dus ruim voldoende. De uitdaging is om bijna alle dagen van het jaar genoeg productie te hebben om tot 7 kWh per etmaal energie op te wekken. In de praktijk is dat alleen tussen eind november en half januari een uitdaging.

Ruimtebeslag is voor mij geen probleem. De batterij neemt maar 0,47 m² vloeroppervlakte in beslag. voor de meeste mensen geen onoverkomelijk probleem.

Als voorbeeld: we zijn nu half januari (putje winter) op een redelijk bewolkte dag met af en toe een opklaring. De huisaccu staat nu op een SOC van 48% en is nog steeds aan het laden aan 500 W bij een AC belasting van 209 W en een productie van 770 W.

BYD: Build your dreams :) Chinees merk van o.a. EV's en batterijen.
LVL: Lage voltage batterij
LFP: lithium iron phosphate batterij
DoD: Depth of Discharge
V2H: Vehicle to Home => bi-directioneel laden tussen batterij BEV (elektrisch voertuig met een batterij) en woning.
L/L en L/W WP: Lucht/lucht en Lucht/Water warmtepomp.
CV en SWW: Centrale verwarming en Sanitair Warm Water.
SOC: State of Charge

[Voor 36% gewijzigd door IvoB2 op 18-01-2022 12:51]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee