Dat zou ik niet redden met mijn all electric huishouden incl EV. En dan heb ik zelfs 25,81kWp aan PV. Zoals gezegd was mijn netafname c.q. tekort in december 2024 298kWh. En die maand was er nauwelijks iets terug geleverd aan het stroomnet.Boschkabouter schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:09:
…
Voor mijn situatie komt dat neer op 18-20 kWp en een accu van 100-120 kWh met een 10kW omvormer, PV op oost-west.
Mijn cijfers zijn weliswaar wat anders, maar uiteindelijk komt het ongeveer op hetzelfde neer voor mijn huishouden. Ik zou mijn PV waarschijnlijk nog moeten verdubbelen tot grofweg een dikke 50kWp om jaarrond 100% zelfvoorzienend te kunnen zijn… Puur theoretisch uiteraard.Sjamo schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:09:
Ik weet dat on topic hier is hoe verhoog ik mijn zelfvoorzieningsgraad (om en nabij), maar het lastige vind ik altijd het schipperen tussen wat theoretisch zou kunnen en wat praktisch is.
Wij hebben nu (gedeeltelijk geschat), een totaal jaarverbruik van 4100kWh. Daarvan komt 2595kWh uit onze pv, al of niet via onze thuisbatterijen. Dat geeft een zelfvoorziening van 63,4%.
Nov-febr is ons verbruik 1804kWh (incl 911kWh Airco voor verwarming en 293kWh warm water), waarvan 405kWh uit onze pv (geen thuisbatterij in gebruik daar). Dat geeft een zelfvoorziening voor die 4 maanden van 22,5%. Wanneer we over diezelfde periode al onze teruglevering hadden kunnen gebruiken via een thuisbatterij had dat enkele procenten gescheeld (max 2,5%). Niet veel dus.
Voor de overige 8 maanden van het jaar is onze zelfvoorziening 95,6%. Waarschijnlijk volgend jaar enkele procenten hoger, max 2-2,5%).
We hebben nu ongeveer 4900Wp, waarvan 1740Wp vrijwel nutteloos in de winter. Meer, en beter geplaatste pv zou zeker helpen, maar, zelfs als we er plaats voor zouden hebben, zou dat een forse investering vragen. We zouden 4 tot 5x de hoeveelheid Wp moeten plaatsen van wat we nu hebben. Dat is hier niet realistisch.
Besparen op ons verbruik in de winter is wat mij betreft hier de enige realistische mogelijkheid om onze zelfvoorziening significant omhoog te brengen, maar met een huidige afname van 1500kWh per jaar is het vinden van motivatie daarvoor soms lastig.
In zekere zin vind ik onze huidige setup niet ideaal, maar prima om de tijd te overbruggen tot over een aantal jaren er meer duidelijk is mbt de energietransitie, en welke kant die op gaat.
Omdat de WP (naast de EV) de grootverbruiker is ben ik wel nog steeds bezig om het warmteverlies van de woning te verkleinen. Maar ook daar zitten grenzen aan bij een woning uit 1938. Maar wat je niet verbruikt hoef je ook niet op te wekken of op te slaan, dus elke kWh minder is er eentje.
Kan je een link naar dat topic erbij plaatsen? Bij voorbaat dank.BarryH schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:26:
@de Peer @Sjamo
En vrije gevels (of als schutting):
[Afbeelding]
Minder opbrengst dan een dakvlak per jaar, maar het verschil zit vooral in de zomer.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Let op:
Het kader van dit topic is duidelijk aangeven in de TS. Ben je het niet eens met de insteek hoef je niet te reageren hier.
Het kader van dit topic is duidelijk aangeven in de TS. Ben je het niet eens met de insteek hoef je niet te reageren hier.