Toon posts:

Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)
In verband met de aangekondigde wijziging / afloop van de salderingsregeling neemt het belang toe. (eigen belang)
Maar ook om de net-belasting te verminderen is het een goed idee. (algemeen belang)

Met dank aan @mddd
Meer is natuurlijk altijd beter. Maar panelen neerleggen kost ook geld. De redenering omtrent maximaliseren eigen gebruik is simpel: een kWh die je zelf gebruikt, vervangt een kWh die je moet inkopen. Deze is dus in dit voorbeeld 23 cent waard. Een kWh die je teruglevert is minder waard, in dit geval 11 cent.
Dus als je vermogen bijlegt waardoor je meer teruglevert, dan is elke kWh extra opbrengst 11 cent. Maar als je je verbruik verplaatst waardoor je meer zelf gebruikt dan win je met elke kWh verbruikt ipv teruggeleverd 12 cent (23-11). En om die 12 cent te verdienen hoef je geen nieuwe panelen te kopen.
Het doel is dus om 's zomers te voorkomen dat je iets uit het net trekt, en om 's winters te voorkomen dat je iets het net op stuurt, en in voor en na- seizoen eigen verbruik (relatief kosten gunstig) maximaliseren. Verbruiken als je het beschikbaar hebt. Accu's laden bij overschot. Vooruit werken waar dat kan. De vriezer extra koelen, de boiler extra warm, je warmte voorraad voor de volgende dagen / de winter opbouwen. Dat is precies waar het hier om gaat. Gewoon die panelen (of windmolen, waterrad, etc) doen, maar er meteen rekening mee gaan houden dat je je autarkie, eigen verbruik, zo hoog mogelijk maakt.

Zeker zolang het niet uitmaakt wanneer je je stroom verbruikt is het zeer onbehoorlijk om de saldering af te schaffen. En is het niet zo dat het net momenteel overdag veel vraagt en 's nachts veel minder belast is???
Eventueel wel maatregelen eisen om het eigen verbruik van zelf opgewekte stroom te verhogen om o.a. net belasting te verminderen, omdat de toename van zonnestroom op sommige plaatsen wel een netbelasting begint te vormen. Ondanks dat het in eerste instantie juist een vermindering van de netbelasting opleverd.

Opbrengst egalisatie / spreiding:
- zuid opstellingen ombouwen en uitbreiden naar oost-west (in het veld en op daken met minder dan 20o helling)
- bij een noord-zuid dak ook noord kant net zo vol leggen als zuid kant
Bovenstaande opties kunnen meestal goedkoop worden uitgevoerd doordat de panelen van de andere oriëntatie parallel op dezelfde omvormer kunnen. Door de dan relatief lage kosten is het financiële rendement nog verbazend hoog.

Demand management (vraag sturing) / als je anders op dat moment zou gaan terugleveren:
- accu van fiets / auto (gecontroleerd) opladen
- koelkast / vriezer kouder
- boiler hoger verwarmen (bv standaard 40Co, hoog 95Co)
- je buffervat e/o 10-30 kuub warmte buffer (water) met warmtepomp verwarmen (bv Solarfreezer)
. trouw.nl/een-zak-vol-energie-onder-de-vloer, zie ook Pagina 24: http://www.urgenda.nl/doc...gieneutrale-huizen-lr.pdf
- zomers je huis koelen, 's-winters extra verwarmen
- Gebruik je huis als 16kWh thermische accu.. YouTube: Batteries aren't the only way to store energy. Here's another. Vooruit werken bij koelen en verwarmen van een (liefst goed geïsoleerd) huis. Dat spaart veel netbelasting uit, en geeft veel mogelijkheden voor verhogen eigen verbruik.

https://myenergi.com/product/eddi/ is een electra regel systeem dat, met uitbreidingen, veel van bovenstaande zou moeten kunnen regelen. Gesloten en enigszins beperkt systeem, geen data export. Voornamelijk / oorspronkelijk gericht op het verwarmen van een boiler met momentaan opbrengst overschot. Standaard geschikt voor iedere ohmse belasting. Handleiding spreek over boiler.

Regelsysteem om bij overschot dingen in te schakelen of te regelen zodat het overschot en niets dan het overschot wordt gebruikt: https://www.marlec.co.uk/...st-Brochure-v3-A4-3pg.pdf

Verbruiks planning
- wasmachine / vaatwasser / droger op (ingebouwde) schakelklok
- boiler op schakelklok
- vriezer op schakelklok blijft normaal gesproken meer dan 24h koud genoeg, kijk bij de specifikaties

Accu / peak shaving
- eigen accu
- eneco crowdnett voor ondernemers in 5 jaar maximaal 97% terug verdiend? tijdelijk? niet (meer) beschikbaar?
om 's zomers te voorkomen dat je iets uit het net trekt, en om 's winters te voorkomen dat je iets het net op stuurt, en in voor en na- seizoen eigen verbruik relatief kosten gunstig maximaliseren.
Eigen accu eventueel te combineren met een ups functie om bij netstoring bij voorbeeld je koelkast en vriezer in leven te houden. Deze optie lijkt vooralsnog niet kosten effectief, maar de eventuele extra mogelijkheden kunnen het toch het overwegen waard maken. Zeker voor ondernemers.

Omdat saldering (de terugdraaiende elektra meter) in België is afgeschaft is dit topic voor Belgen van extra belang. Dit artikel kan ze helpen: vlaanderen-subsidie-voor-thuisbatterijen-mogelijk-1-jaar-verlengd

"België" optie: ivm omvormer belasting
Heb je apparaten die je met gelijkstroom(DC) kan voeden? Of die je altijd aan wilt hebben zodat ze op een UPS staan? Dan kan je de voeding op het moment van zon van de panelen halen en op andere momenten aanvullen met accu e/o netstroom. Op die manier kan je, afhankelijk van het op deze manier te verbruiken vermogen en eventueel accu capaciteit nog 1 of meer panelen zonder netkoppeling plaatsen en zo de belasting ontwijken.

Zaken om te vermijden:
Elektrische CV die gewoon verwarmt met een verwarmingselement, met alle milieu(rendement %30-%50) en financiële nadelen, +/- 3x zo duur. Gaat bovendien in tegen het doel van dit topic omdat de warmtevraag vooral zal zijn als er weinig opbrengst is.
- https://www.reduxion-ecoliner.nl/
- https://inductieketel.nl/

p.s. nog verdere ideeën voor deze lijsten? graag dm.
p.s. ieder beetje verhoging is een succes, niet alleen volledige autonomie...

Graag zie ik deze openingspost uitgroeien tot net zo een compleet overzicht als die van
Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel9

Ik zie ook graag ideeën voor schakelingen die bij voorbeeld met pwm de boiler gaan verwarmen om de meter stil te laten staan. Is potentieel ook nog PowerFactorCorrectie...

Met dank aan @Ophidian een voorbeeld van het effect van een Zappi laad"paal":

[Voor 59% gewijzigd door onetime op 01-07-2022 15:31]

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

Acties:
  • +10Henk 'm!
  • Pinned

• onetime
  • Niet online
Als je toch een ups functie wilt en stroom over hebt is het wel een leuke bijkomstigheid.
(hoger eigenverbruik) Dit lijkt me toch ook efficienter dan een gewone ups.
Ook een leuk hobby / kennis opdoen projectje. (@reneeke1970)

onderstaande berichten van @antonboonstra uit de quotes gehaald voor de grafieken en leesbaarheid:
Ik stuur inmiddels ook al 4 verbruikers automatisch om een zo groot mogelijk gedeelte zonnestroom rechtstreeks zelf te verbruiken.

In mijn meterkast zitten 5 kWh meters met pulsuitgang (3 voor verbruikers en 2 voor opwekking). De pulswaarden lees ik in met een Moxa E1212. Met een PHP script op een server lees ik elke minuut de pulswaarden in en bepaal ik hoeveel ik op dat moment teruglever. Op basis van instelbare grenswaarden, stuurt hetzelfde PHP script hierop automatisch de volgende verbruikers in:
  • het laden van mijn Zero SR motor. Een WCD in de garage wordt hiervoor geschakeld door een digitale uitgang van de Moxa E1212 en een hulprelais.
  • het inschakelen van een elektraboiler in de keuken. Een draadloze tussenstekker wordt via een Arduino met 433MHz RF zender geschakeld.
  • het inschakelen van een elektraboiler voor douchewater. Idem met een draadloze tussensteker.
  • het verhogen/verlagen van het setpoint van mijn warmtepomp
Voor de boilers heb ik bewust gekozen voor hotfill boilers van 500W. Ten eerste zijn deze makkelijker te schakelen met draadloze tussenstekers welke officieel maar tot 1000W kunnen schakelen. Daarnaast komt het véél vaker voor dat de zonnepanelen >500W produceren dan >2000W. Op deze manier kan ik veel vaker en voor een langere periode de boilers opwarmen met zonnestroom. Een standaard 10 liter boiler van 2000W is in een kwartier al opgewarmd, terwijl een 500W ongeveer een uur bezig is.

Handmatig schakel ik ook nog de L/L warmtepomp in. Dit kan uiteraard ook automatisch (ik maak al gebruik van de Daikin API), maar om teveel in/uit schakelingen te voorkomen doe ik dit maar niet automatisch. Lijkt mij niet gezond voor de warmtepomp. Edit: Inmiddels al zo geautomatiseerd dat ik 'm wel handmatig moet inschakelen, maar dat op basis van de PV opbrengst het setpoint automatisch wordt verhoogd of verlaagd.

Met de elektrische motor heb ik ook de beschikking over 12,5 kWh aan accucapaciteit. Het lijkt mij nog wel eens wat om die ook te kunnen gebruiken om bijvoorbeeld het sluipverbruik in de nacht te kunnen afdekken. 105Vdc is alleen niet echt standaard en de verbouwing zal vast niet onder de garantie van die motor vallen. :+
!null schreef op zondag 6 mei 2018 @ 12:46:
Als je nu al continu gegevens logt in een database (verbruik en opwek per uur bijvoorbeeld) dan zou je al berekeningen kunnen doen over met hoeveel accu je hoeveel dekking bereikt. Met een klein accutje voor dag en nacht zal het percentage verbeteren, en een accu voor een week zal al veel meer doen, maar vrij snel zal het niet meer lonen omdat je belachelijk grote accu's nodig zou hebben.
Zojuist even een analyse gedaan met recente verbruik en opbrengstgegevens, waarbij ik 5-minuutwaarden van de afgelopen 12 maanden heb geanalyseerd. In de grafieken staan de uurlijkse waarden.

Periode: 01-05-2017 00:00 tot 30-04-2018 23:55
Laad- en ontlaadefficiëntie: 95%
Startlading accu: 0%
Aantal 5-minuut waarden: 105.107
Verbruik in deze periode: 3.009,4 kWh
Opbrengst in deze periode: 3.278,0 kWh

Zonder accu
  • Afname net: 1.549,1 kWh
  • Teruglevering net: 1.817,7 kWh
  • 48,5% van mijn verbruik komt van de zonnepanelen
Accu van 1 kWh
  • Afname net: 1.259,7 kWh
  • Teruglevering net: 1.497,4 kWh
  • 58,1% van mijn verbruik komt van de zonnepanelen en/of accu
  • Laad- en ontlaadverlies door accu: 30,5 kWh

Accu van 2 kWh
  • Afname net: 1.093,4 kWh
  • Teruglevering net: 1.313,0 kWh
  • 63,7% van mijn verbruik komt van de zonnepanelen en/of accu
  • Laad- en ontlaadverlies door accu: 48,0 kWh

Accu van 4 kWh
  • Afname net: 1.022,3 kWh
  • Teruglevering net: 1.233,1 kWh
  • 66,0% van mijn verbruik komt van de zonnepanelen en/of accu
  • Laad- en ontlaadverlies door accu: 55,6 kWh

Tussen 6 april en 7 oktober hoef ik geen elektriciteit meer uit het net te halen :9~

Accu van 12 kWh
  • Afname net: 989,6 kWh
  • Teruglevering net: 1.188,6 kWh
  • 67,1% van mijn verbruik komt van de zonnepanelen en/of accu
  • Laad- en ontlaadverlies door accu: 59,4 kWh

Tussen 6 april en 11 oktober hoef ik geen elektriciteit meer uit het net te halen

Accu van 135 kWh (10 Tesla Powerwalls)
  • Afname net: 872,5 kWh
  • Teruglevering net: 929,6 kWh
  • 71,0% van mijn verbruik komt van de zonnepanelen en/of accu
  • Laad- en ontlaadverlies door accu: 78,2 kWh

Tussen 6 april en 27 november hoef ik geen elektriciteit meer uit het net te halen

Het verschil tussen 1 accu van 4 kWh en 10 Tesla Powerwalls is eigenlijk maar minimaal. Voor mij zou 2 kWh eigenlijk al voldoende zijn voor een fors verschil.
busscherski schreef op zondag 1 juli 2018 @ 05:35:
Ik heb me suf gezocht naar de geweldige post van @antonboonstra over effect van verschillende accu's en heb het nog gevonden ook.

Ook zonder accu heeft hij al een heel hoog direct eigen verbruik. Misschien kun je een samenvatting geven hoe dat gelukt is?
[...]
Ten eerste ben ik een vrij zuinige gebruiker en een aantal verbruikers die ik heb, kan ik slim schakelen. Ik heb daar ooit een post aan gewijd: antonboonstra in "De Duurzame Kroeg Deel 3"

Als in de winter eens de zon schijnt, wordt automatisch mijn warmtepomp opgeregeld om wat warmte in mijn huis te bufferen. Als resultaat krijg je dan onderstaande grafiek.

Maar in de zomer rijd ik ook redelijk wat op mijn elektrische motor, die ik vervolgens weer oplaad met directe zonnestroom. In die accu past ook meer dan 10 kWh. De ca. 340 kWh die in de motor op jaarbasis gaat, zal voor misschien wel 90% direct uit zonnestroom geladen worden.

Edit: onderstaande grafiek op een dag als gisteren, toen de accu van mijn motor bijna leeg was en ik een flink deel van de dag met 1,3 kW kon laden. Voor en na het laden van de motor kun je het verbruik van mijn 500W elektraboilers nog mooi zien.

[Voor 104% gewijzigd door onetime op 29-04-2019 10:53]

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Wij laden de elektrische auto zoveel mogelijk op tussen 11 en 15u. Om het net te ontlasten en direct de opgewekte stroom te verbruiken.

De laadsnelheid hebben wij nog niet beperkt, dus per saldo trekken we nu nog stroom uit het net op dat moment. Binnenkort komen er echter nog 14 panelen bij.

De vraag van TS is erg herkenbaar in ieder geval.

[Voor 42% gewijzigd door Wietsee. op 29-04-2019 15:10]

Web Enrichment

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Gaat prima op een dag als vandaag:

De grafiek laat zien welk deel van mijn verbruik uit eigen productie kwam. Dus:
productie = 0 : 0% eigen verbruik
productie > verbruik : 100% eigen verbruik
overig : (1- (verbruik - productie) / verbruik ) * 100%

Grafiek is nu nog op basis van 5-minuten gemiddelden, dat is dus niet helemaal zuiver.
Ik zou de meterstanden per richting eigenlijk mee moeten nemen. Alleen als er 0 stroom geïmporteerd is uit het net heb je 100% van je eigen verbruik gedekt. Immers als mijn Quooker zo'n 2 a 3 keer per uur 8 seconden 2200 Watt trekt om het warmteverlies te compenseren, dan moet ik af en toe toch wat stroom inkopen, zeker in de namiddag (slechts 4 panelen op West).
Maar tot 2023 is het nog niet zo relevant, dus dat komt wel een keer :)

Acties:
  • +6Henk 'm!
  • Pinned

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:07

antonboonstra

6235Wp | WP | Tesla | Zero

Wietsee. schreef op maandag 29 april 2019 @ 14:52:
Wij laden de elektrische auto zoveel mogelijk op tussen 11 en 15u. Om het net te ontlasten en direct de opgewekte stroom te verbruiken.

De laadsnelheid hebben wij nog niet beperkt, dus per saldo trekken we nu nog stroom uit het net op dat moment. Binnenkort komen er echter nog 14 panelen bij.

[Afbeelding]

De vraag van TS is erg herkenbaar in ieder geval.
Ik heb speciaal daarom een Zappi laadpaal aangeschaft. Deze regelt dynamisch de laadsnelheid tussen de 6 en 32A om zo de energielevering aan het net op nul te houden. Standaard functionaliteit van die laadpaal.

Ze hebben ook een ander product, de "eddi" waarop je twee elektraboilers kan aansluiten, die op dezelfde manier overtollige zonnestroom gebruikt om de boilers te laden. D.m.v. Varisine PWM technologie wordt het vermogen traploos geregeld.

Over een jaar (365 dagen) gezien, komt al bijna 53% van mijn verbruik rechtstreeks van de zonnepanelen. Zodra de elektrische auto binnen is, hoop ik dit percentage nog wat te kunnen verhogen.

[Voor 12% gewijzigd door antonboonstra op 12-05-2019 14:54]

Canon EOS 7D | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | #vangaslos | PV output 4945Wp | PV output 1290Wp | Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• antonboonstra

antonboonstra

antonboonstra schreef op zondag 12 mei 2019 @ 14:51:
[...]Zodra de elektrische auto binnen is, hoop ik dit percentage nog wat te kunnen verhogen.
Nu ik de elektrische auto sinds 17 juni heb, is het percentage eigen verbruik van zonnestroom flink omhoog gegaan. Van mijn verbruik, wordt 56,4% uit de zonnepanelen gehaald. En van de zonnepanelen wordt slechts 45,1% teruggeleverd aan het net.

Over een jaar gezien ben ik nog plus-op-de-meter, maar dat wordt nu hard minder. Er gaat heel wat elektriciteit in zo'n auto...

Canon EOS 7D | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | #vangaslos | PV output 4945Wp | PV output 1290Wp | Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +6Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Sinds wij op 4 juni vorig jaar zonnepanelen hebben hou ik in een excelsheet bij wat we verbruiken, opwekken en dergelijke. Ook heb ik daar wat fictieve accu's aan toegevoegd. Ik was benieuwd wat een accu nu gedurende het hele jaar zou opleveren.

de 1 kWh accu is na een paar weken gesneuveld, dat leverde mij te weinig op. wat ik nu monitor zijn een accu van 2, 4, 6 en 16 kWh. De 6kWh heb ik voor deze post even genegeerd. uit de cijfers blijkt wel waarom denk ik.

Wij zijn een 2 persoonshuishouden dat beiden aan huis zitten (niet alleen nu, maar altijd). Ons verbruik is ongeveer 2900 kWh per jaar (mede dankzij een infraroodsauna die dagelijks gebruikt wordt. In de winter gemiddeld 1.8kWh per dag in de zomer zo rond de 1.2). Wij hebben 3.24 kW panelen op het zuid westen liggen.

in het onderstaande plaatje zie je het verbruik en de opwek, en daar onder de import getallen met de verschillende accu's (en de eerste dus zonder accu)

nog wat opmerkingen over de 16kWh accu.
Vanaf 5 juni tot en met 10 september is die niet verder ontladen dan tot zo'n 10kWh restcapaciteit.

vanaf 15 dagen later (25 september) tot 3 maart heeft hij nooit meer capaciteit gehad dan zo'n 7kWh.

In ons geval is het verschil tussen een 4kWh en een 16kWh dus echt heel marginaal.

(bedoelde je zoiets @onetime ?)

/edit. Je kunt natuurlijk wel grappen als een jacuzzi gaan doen met de overcapaciteit in de zomer. Vanaf 2030 vind ik dat niet eens een heel gek idee. Je wilt daar toch al vooral in op die dagen met veel zon. En je terug geleverde energie is dan maar heel weinig waard...
Voor nu vind ik het zonde van de energie, maar dan ga ik er misschien wel echt over nadenken.

[Voor 10% gewijzigd door ArthurMorgan op 31-03-2020 17:25]

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +5Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Als aanvulling op mijn post hier een stukje boven, de grafiek die bij de getallen hoort.

Ik werk met 30 daagse gemiddelden om een duidelijker inzicht te krijgen in de waarden. Als je per dag kijkt is het niet te volgen wegens de enorme schommelingen. Nu krijg je in principe dezelfde getallen alleen een beetje "flatten the curve" ;)

(als je je afvraagt waarom het directe verbruik met accu eerder onder het totale verbruik zakt of later stijgt dan de gemiddelde opwek is dat omdat er dagen zijn dat je nog steeds meer opwekt dan er op de accu past, maar er ook meer dagen zijn dat de accu helemaal leeg getrokken wordt.)

[Voor 4% gewijzigd door ArthurMorgan op 05-04-2020 08:03]

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14:05
onetime schreef op woensdag 15 april 2020 @ 23:04:
[...]
Als hij kleiner is dan 5kVA zeker niet. Als je er nog een systeem bij neemt weer een 1fase, maar op een andere fase, degene die de "middelste" spanning heeft.
(grootste systeem op fase met laagste spanning, 2e op middelste, ...)
Hier iets soort gelijks gedaan, eerst een 1 fase systeem voor mijn garage op de fase met de laagste spanning gezet toen ik dat aanlegde.
Begin dit jaar panelen op het dak van het huis laten leggen en daarvoor 2x een 1 fase omvormer erbij.
De "Zuid" panelen over de 2 omvormers verdeeld, en vervolgens de "oost" bij de ene en de "west" bij de ander erbij.

Omdat deze 2 omvormers meer vermogen hebben dan die van de garage, heb ik de omvormer van de garage verhuist naar de fase waar ik zelf de laagste baseload op heb, zodat ik op de zwaardere omvormers minder terug lever omdat daar het eigen verbruik eerst afgaat onder het motto alle beetjes helpen.

Als ik naar een dag als vandaag kijk waar het redelijk zonnig is, dan zie ik dat de grootste onbalans tussen de fasen om 10:15 in de ochtend is, dan doet de set die op WNW ligt nog niet zo veel en OZO juist wel, het maximale verschil is dan ~2000 W, gemiddeld over de dag gezien is het maximum verschil in terug levering tussen de fasen ~1250 W.

[Voor 11% gewijzigd door PentaClover op 16-04-2020 20:16]

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:38
Ik ben ook maar begonnen met wat beter naar de verdeling over de dag van gebruik en opwek te kijken.
Hiervoor contact opgenomen met @ArthurMorgan en met wat advies van hem ook maar een excel sheet in elkaar gezet.

We hebben een all electric huis, en de WP draait zijn run vanaf 00:00 en is meestal klaar als de zon op komt. Warm water maakt hij als we gedouched hebben meestal dus op de latere avond na 22:00. Dus het verbruik van de WP matched totaal niet met de opbrengst. Ik zou warm water maken uit kunnen stellen tot 11:00 in de ochtend op zich. Dan scheelt dat paar kWh.
Verder heb ik een vrij hoge basis load (goed 450-500 Wh) door ventilatie units, aquarium, unify netwerk, 2 x koel vries combinatie, ip cameras, waterbed, quooker.

Als ik reken met nadat de saldering afgebouwd is met €0.23 inkoop en €0.08 vergoeding voor geleverde kWh dan ziet het er financieel zo uit:

Het zijn Euro’s per dag op de verticale as.
Januari en Februari levert mijn solar systeem weinig op omdat het met name een vlak liggen oost/west systeem is en 1/4 van de panelen die op schuin dak zitten dan compleet in schaduw buurhuis komen.
Bij het mooie weer eind maart zie je het verschil wel snel komen.

In cijfers zou het me in kwartaal 1 tot gisteren ongeveer dit doen:
Zonder accu: €586,21
Met 10 kWh accu: €500,98 (-€85,23)
Met 13 kWh accu:: €484,55 (-€101.66)
Met 20 kWh accu: €462,92 (-€124.19)
Met 26 kWh accu: €455,14 (-€131.07)

Ik verwacht tot en met september nog voordeel uit een accu te kunnen halen, en dan is het weer halverwege september t/m december niet lonend.

[Voor 4% gewijzigd door jacovn op 23-04-2020 07:02]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500

Acties:
  • +5Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:07
Net voor het weekend kwam de postbode met een pakketje met daarin EDDI

Waarschijnlijk puur door sentiment naar ed edd and eddy toch niet voor TA gekozen @AUijtdehaag ;)

Door een gebrek aan geduld, maar meteen opgehangen. en eigenlijk is alles zeer vanzelf sprekend, het ophang systeem lijkt wat op het systeem van SMA. de knopjes voelen erg degelijk aan en ook de behuizing lijkt mij prima. Door de bouw van het huis en omdat ik 3 fase heb heb je met alleen eddi een uitdaging om het goed op 3 fase te laten werken een 3fase zappi of een harvi kan uitkomst bieden. Dan kunnen de verschillende apparaten van elkaars stroom sensoren gebruik maken. Omdat zappi in de toekomst hier waarschijnlijk ook komt en ik dan ook de opwek wil monitoren heb ik nu een Harvi gekocht voor in de meterkast deze kan nu het overschot meten net boven de hoofdschakelaar. en daarmee is eddi functioneel, en probeerd om overschot om te zetten in warmte voor het warm water.
Ik ben er nog niet helemaal uit , Maar ik mis hier en daar wel enkele gegevens , zo geeft eddi op dit moment nog niet hoeveel stroom hij heeft omzet in warmte. (op de foto onderaan de 0,0 kWh)

Ik heb ook het relais board voor eddi daarmee wil ik nog meer dingen mee aansturen zoals een stopcontact voor het opladen van een fiets.

Grappig is dat eddi een beetje sip kijkt als er geen overschot richting het net gaat. wat er hier op deze bewolkte zondag in resulteerde dat er naar dingen wordt gezocht om uit te doen zodat eddi blij kijkt :D mooie manier van iets ongrijpbaars te verbeelden, Ik zou het eigenlijk op een grote tv moeten projecteren.

Foto van de slimme meter en op het zelfde moment van eddi. eddi blijft tussen de 10 en 30 watt van het ideaal opwek= verbruik zonder speciale instellingen. zeker knap gezien de plaatsing van de kabels van de stroom sensoren ( 3x 5 meter opgerold in een zakje hangende aan een spijker )

Acties:
  • +2Henk 'm!

• IwanvA
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:50
Kees-Jan schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:47:
[...]

Heb je een foto van die opstelling?
En een schema, misschien?

Niet echt eigenlijk. Het is best redelijk simpel denk aan een powerbank XXL. Opladen gaat via een cc cv charger. En ontladen via zonnepanelen omvormer of een dc verbruiker ( al dan niet via een step down converter). De accu zelf word natuurlijk ook beveiligd door een BMS.
Foto is van de accu in aanbouw. Hij is nu half vol, het doel is uiteraard hem helemaal te vullen.

• antonboonstra

antonboonstra

Om mijn verbruik van zonnestroom te vergroten, heb ik al 5 verbruikers die ik hiervoor actief stuur. Hier heb ik een keer een post aan gewijd: antonboonstra in "De Duurzame Kroeg Deel 3"

Door thuis werken is het verbruik van de warmtepomp gestegen, maar van de laadpaal en E-motor flink gedaald. Van de zonnestroomopbrengst dus 61,1% zelf verbruikt en slechts 38,9% teruggeleverd aan het net.

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Misschien dat de Hyundai/Kia gaat helpen met V2L in het E-GMP platform.
De auto als stroombron

In tegenstelling tot eerdere BEV’s – die alleen in één richting kunnen worden opgeladen – is het oplaadsysteem van de E-GMP flexibeler. De nieuw ontwikkelde Integrated Charging Control Unit (ICCU) van de E-GMP is een upgrade van de bestaande On-Board Chargers (OBC), die normaal gesproken alleen elektriciteit in één richting laten stromen vanaf een externe stroombron.
Vehicle-to-load-functie

De ICCU maakt de nieuwe functie vehicle-to-load (V2L) mogelijk. Dit systeem kan extra vermogen van de voertuigaccu ontladen om andere elektrische apparaten (110/220V) van energie te voorzien zonder extra componenten. Het systeem is zelfs te gebruiken om een andere BEV op te laden. De nieuwe V2L-functie kan tot 3,5 kW stroom leveren en een middelgrote airconditioner en een 55-inch televisie tot 24 uur van stroom voorzien.

En deze site in het Engels:
The E-GMP’s charging system is also bi-directional with Vehicle to Load (V2L) support, meaning the batteries can double as a high-capacity external power bank. As such, passenger can charge external devices with the vehicle battery without an additional adapter, with the function made possible through the Integrated Charging Control Unit (ICCU), which controls the built-in bi-directional chargers, and the Vehicle Charging Management System (VCMS).

The maximum output of the V2L function is 3.5 kW, and you can essentially plug in 110- or 220-volt appliances, camping equipment as well as essential devices during emergencies. Hyundai says this can operate a mid-sized air conditioner unit and a 55-inch television for up to 24 hours. For even greater flexibility, E-GMP-based BEVs can even slow-charge the batteries of other BEVs through the ICCB (In-Cable Control Box), essentially a portable charger.

Ik heb ergens gelezen dat V2L tot 24 kWh van de batterij kan gebruiken, zodat je de batterij niet leeg trekt via V2L en nog steeds kunt rijden.

De Ioniq 5 krijgt 2 batterij opties van 58 and 73 kWh.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Fr33z schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 08:46:
[...]

Bedoel je dit voor NL? Want een digitale meter blijven weigeren heeft echt maar heel beperkt nut en is vooral je kop in het zand steken.

Ik snap ook niet waarom je geen zonnepanelen hebt, je huis gebruikt toch wel stroom?
Ik dacht dat de TS in Vlaanderen woonde, misschien zit ik daarmee verkeerd. Drie jaar uitstel op zonnepanelen die met oude rekenmodellen een terugverdientijd van zeven jaar hadden lijkt me wel de moeite.

Ja, ik gebruik wel stroom natuurlijk maar ik heb geen grote stroomverbruikers die ik overdag speciaal kan gebruiken. Geen boilers, geen warmtepompen, koken op gas, geen airco's, geen elektrische auto. TV en lampen is toch vooral s'avonds. Opladen van toestellen en een elektrische fiets doet niet zo veel. Ik werk wel van huis uit, maar dat is schijnbaar een vrij zuinige pc want mijn verbruik is nog steeds redelijk laag. Ik woon zelf in Vlaanderen dus het terug leveren is net veranderd en het is even afwachten wat je er voor terug krijgt (bedrijven als Decathlon daar kun je nu ook stroom aan leveren als consument omdat die ook wel goedkopere ongebruikte stroom van zonnepanelen willen afnemen). Het is ook allemaal redelijk kort geleden veranderd en nog niet helemaal duidelijk (zoals met elke verandering in België).

Ik heb net een nieuwe meter gehad waar ik getalletjes uit kan halen, volgens mij is het niet echt de moeite (licht is dagtarief, donker is nachttarief, na 21 uur, de zon gaat een stuk vroeger onder). Maandag hebben we een paar wasjes gedraaid, dinsdag heeft de vaatwasser aan gestaan na 21 uur (doen we ook niet altijd omdat het met twee personen maar weinig afwas is).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@ZP-freack
Ik stond vanmorgen om 10.30 al op temperatuur.
Daarna ben ik maar gaan terugleveren :+

https://echtshop.de/energiemanagement-c-123_556.html

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 26-03 21:36
Batilan schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:54:
[...]

Je hebt blijkbaar een installatie met een vrij beperkt vermogen? Bij een wat grotere installatie zou je al snel boven de 2500 a 3000 W komen rond de pieken van de dag (wellicht niet in de winter en op bewolkte dagen).

Ook moet je dan rekening houden met donkere dagen in je planning.
Mijn installatie is groot genoeg. Daar ligt het niet aan. Het is alleen niet altijd zomer ;-) Hier zie je wat ik gisteren heb opgewekt. De pieken liggen hoog genoeg. Maar de rest van de dag schommelde het rond de 1 kW. Dus te weinig om de wasmachine 'volledig' op te laten draaien.

Het was hier gisteren een zwaar bewolkte regenachtige dag in september. Maar verder wel een nette dag qua opbrengst. In de maanden november t/m februari is het echt knudde.

• hetgos
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23-03 22:05

hetgos

pvoutput Vogelvink 5130

.

Interessant forum. Ik miste nog een grafische weergave van de problematiek.
Omdat ik de gegevens toch bijhoud hierbij een grafiekje van mijn maandelijkse gegevens over opbrengst panelen (Youless) en verbruik (Greenchoice).
EV omhoog brengen is nog niet zo eenvoudig....

[Voor 12% gewijzigd door hetgos op 24-10-2021 15:50]

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:54

ericplan

5180 Wp PV

Zo, de 6 kW 3-fase e-boiler is getemd. Voor normaal bedrijf wordt de boiler op 1/2 vermogen aangestuurd door een tijdklok die tussen 11-14 uur aangeschakeld is en die twee fases bedient. Dat komt aardig overeen met het vermogen en de beste opbrengsttijd op de dag voor de 2960 kWp PV-panelen.
Voor een boost kan de 3e fase met een timer worden bediend, waardoor de boiler op vol vermogen draait en in 45 minuten opgewarmd is.

Met deze schakeling hoop ik het eigen gebruik nog iets verder te verhogen. Voordeel is een eenvoudige regeling, nadeel natuurlijk dat het wat grof is. Maar een meer precieze regeling werd te complex en te duur, ook vanwege de 3-fase e-boiler en het feit dat we nog steeds kunnen salderen.

A'dam ZonPHP PVOutput

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:54

ericplan

5180 Wp PV

Met een beetje mazzel heeft je boiler, net zoals deze Inventum, een klassieke mechanisch/hydraulische thermostaat. Dan hoef je niets te doen met een temperatuurregeling en/of beveiliging.

A'dam ZonPHP PVOutput

• onetime
  • Niet online
@Andrehj solarfreezer.nl ...

[Voor 12% gewijzigd door onetime op 07-01-2022 14:21]

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14:05
Als ik naar mijn eigen verbruik kijk van de afgelopen 7 dagen (Dat is het enige waar ik per minuut data van heb) en vertaal naar de situatie waarbij ik max 2.5 kW piek heb per kwartier, dan zou ik genoeg hebben aan een accu van 0.75 kWh, maar die moet dan wel met 1.75 kW kunnen laden en ontladen ... dat zal nog lastig zijn om daaraan te komen denk ik.

Je ziet ook dat de accu dan het grootste deel van de tijd niets staat te doen, vanochtend de vaatwasser aandoen met grauw en grijs weer waardoor de zonnepanelen niet al te veel deden heeft nog de grootste deuk in de virtuele accu lading geslagen.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee