I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Sterker nog, die 4 (of 2) telwerken zijn alleen gespecificeerd voor niet op afstand uit leesbare meters. De afstand uit leesbare meters hebben een verwijzing naar een stuk dat enkel over warmte lijkt te gaan.
Niet aan toe gekomen vanavond, maar ik ga m nameten. Ben erg benieuwd of ik daarmee de eerste zal zijn
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Bart ® in "Slimme meter: tegelijk afname en teruglevering??"
countr in "Ik kan mijn eigen opgewekte zonne-energie niet gebruiken."

Links hoe het moet werken, rechts hoe het nu werkt bij TS.
Tekstueel hoe het moet werken:
[ Voor 70% gewijzigd door onetime op 03-02-2026 00:02 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
[Edit] mis je update net, maar we vinden hetzelfde
[ Voor 11% gewijzigd door Brent op 03-02-2026 00:08 ]
@onetime Kijk, dat is een mooie samenvatting.onetime schreef op maandag 2 februari 2026 @ 23:33:
Lees dit eens: Slimme meter: tegelijk afname en teruglevering??
Bart ® in "Slimme meter: tegelijk afname en teruglevering??"
countr in "Ik kan mijn eigen opgewekte zonne-energie niet gebruiken."
[Afbeelding]
Links hoe het moet werken, rechts hoe het nu werkt bij TS.
Tekstueel hoe het moet werken:
[Afbeelding]
De linkjes die je hier noemt zijn uit 2019 en toen was de situatie wel iets anders dan nu. Nu hebben we te maken met terugleverkosten (al dan niet gestaffeld) en bij die verkeerde manier van registreren van de meter lopen je terugleverkosten wel op. Dat zou niet moeten.
Ik probeer nu te bedenken hoe ik eenvoudig (empirisch) vast kan stellen of mijn meter (Kaifa MA304C met FW 42) het wel goed doet.
En als die juiste werking niet wettelijk vastgelegd is, is dat dan indirect wel wettelijk verplicht op de een of andere manier?
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Op een andere fase terugleveren dan dat je afneemt en zien dat zowel afname als teruglevering oplopen is bewijs voor niet voldoen aan de DSMR. Wel volhouden over de te meten periode ! ! !
uiteraard, dat is ook een volledig rationele overweging. zou ik zelf ook doen.ErickN schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:47:
Maar ontstaat er dadelijk niet een situatie waarbij mensen met veel opwek die oude vriezer/ koelkast laten draaien onder mom van: het is toch gratis stroom?
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Mijn oude, regelmatig gebruikte vriezer (Bauknecht GKEA 245 208 l) is uit 2004 en verbruikt 150 kWh per jaaronetime schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:42:
Toen de energie prijzen paar jaar terug over de kop gingen heb ik bij iemand die van €200 naar €1k per maand ging 2 extra mid meters na de netmeter geplaatst, helaas binnen 1% gelijk die 2 dagen, maar ook gevonden dat de oude koelkast en vriezer in de schuur samen 16% gebruikten. Die waren met een week weg.
de bijna even oude koeler (Liebherr KTP 1740 151l ) uit 2006 verbruikt 72 kWh/jaar.
Totaal ca. 222 kWh/jaar - vanwege oud en verbruik
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Nou, ‘s nachts staan die krengen ook aan, maar dan leveren de meeste PV-dingesen helemaal nix op.ErickN schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:47:
Maar ontstaat er dadelijk niet een situatie waarbij mensen met veel opwek die oude vriezer/ koelkast laten draaien onder mom van: het is toch gratis stroom?
En wat dan in de winter (weinig overschot)?
Dan kun je nog zeggen dat de stroom daarvoor (in de zomer) uit je accu komt, maar dan verbruik je stroom die je anders had teruggeleverd. Die gemiste inkomsten zijn dan je kosten. Bovendien komt daar een evenredig deel van de afschrijving van die thuisaccu nog bij.
Kortom: van gratis is geen sprake.
<John O`Mill>
Na even verder zoeken blijkt die specificatie al uit 2016 te zijn, dus de kans dat je een energiemeter krijgt die zelf het verbruik tegen elkaar wegstreept is er klein.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Op basis waarvan trek je deze conclusie? Ik zie niets staan in de spec van DSMR5 om deze richting op te denken.Onbekend schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 23:30:
Ik ga er vanuit dat nieuwe meters die opgehangen worden gewoon volgens DSMR5.0 werken. Dus dat teruglevering op de ene fase niet tegen het verbruik op de fase weggestreept zal worden.
@OnbekendOnbekend schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 23:30:
Ik ga er vanuit dat nieuwe meters die opgehangen worden gewoon volgens DSMR5.0 werken. Dus dat teruglevering op de ene fase niet tegen het verbruik op de fase weggestreept zal worden.
Na even verder zoeken blijkt die specificatie al uit 2016 te zijn, dus de kans dat je een energiemeter krijgt die zelf het verbruik tegen elkaar wegstreept is er klein.
Waarom denk je dat? Het is namelijk juist omgekeerd: het verbruik op de ene fase moet juist wel weggestreept worden tegen teruglevering op een andere fase.
Dat is hierboven al gedocumenteerd aangegeven. Prima als jij dan wat anders beweert, maar kun je dat wel ff onderbouwen met feiten?
<John O`Mill>
Dat het verbruik en teruglevering met elkaar verrekend worden alvorens dit opgeslagen wordt lijkt ook door sommige meters niet goed geregistreerd te worden:
Bijvoorbeeld hier https://www.zelfenergiepr...n-of-1-fase-slimme-meter/ en dan de reactie op 17 mei 2019 om 17:47 toont aan dat het een bekend probleem is (was) en dat het opgelost zou worden dat de meter intern niet goed saldeert.
Ook hier op het forum countr in "Ik kan mijn eigen opgewekte zonne-energie niet gebruiken." met een Landis + Gyr E360 SMR 5.0 blijkt dus dat er een probleem met de meter is.
En blijkbaar bestaat dit probleem bij meerdere mensen: Slimme meter registreert tegelijk verbruik en teruglevering
Mogelijk dat er nog veel meer meters hangen met dit probleem....
Speel ook Balls Connect en Repeat
Ik kan dat ook zien omdat ik een hybride omvormer met thuisbatterij heb die bij voldoende lading de woning van stroom voorziet om zo netafname te voorkomen. In werkelijkheid zie ik dat er op sommige fases teruggeleverd wordt en op een andere fase afgenomen wordt. Tegen elkaar weggestreept is dat (ongeveer) 0 Watt en de stroommeter van Enexis toont diezelfde 0 W afgenomen vermogen.
@OnbekendOnbekend schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:32:
@Hippe Lip Na lang zoeken heb ik nog nergens zwart-op-wit van een meter-fabrikant of in de DSMR 5.0 specificaties gevonden dat dit ook echt zo moet werken.
Heb je bij dat ‘lange zoeken’ ook gekeken naar de posts hierboven waarbij dat wel duidelijk en eenduidig beschreven staat, zoals in deze post met een verwijzing naar hoe de DSM moet werken?
Daar staat toch heel duidelijk “ Poly-phase E meter shall use the Ferraris method in which both energy directions o he 3 phases are summed and depending of the results, stored in a +" or "-" register”.
Een Farraris-meter is een draaistroommeter en die is niet in staat om afname en teruglevering tegelijk en separaat te meten en te registreren. Dus als een meter aan de DSM-meetmethode wil voldoen zal die dat ook niet mogen doen en dus OF afname, OF teruglevering moeten registreren.
Of zie ik iets over het hoofd?
Zullen we de meningen over hoe het zou moeten werken hier maar even buiten beschouwing laten?Wel allemaal verschillende beweringen die elkaar tegenspreken en vinden dat het zo ook echt moet werken, maar ook nergens een referentie naar de bron die dit aantonen of ontkennen.
Dat is uit 2019. Heb je de linkjes allemaal gelezen uit die post die ik net aanhaalde? Staat dat punt wat jij hier nu aanhaalt daar niet in beschreven?Dat het verbruik en teruglevering met elkaar verrekend worden alvorens dit opgeslagen wordt lijkt ook door sommige meters niet goed geregistreerd te worden:
Bijvoorbeeld hier https://www.zelfenergiepr...n-of-1-fase-slimme-meter/ en dan de reactie op 17 mei 2019 om 17:47 toont aan dat het een bekend probleem is (was) en dat het opgelost zou worden dat de meter intern niet goed saldeert.
Ook hier op het forum countr in "Ik kan mijn eigen opgewekte zonne-energie niet gebruiken." met een Landis + Gyr E360 SMR 5.0 blijkt dus dat er een probleem met de meter is.
En blijkbaar bestaat dit probleem bij meerdere mensen: Slimme meter registreert tegelijk verbruik en teruglevering
Mogelijk dat er nog veel meer meters hangen met dit probleem....
<John O`Mill>
Welke meter hangt er in je meterkast?Franciesco schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:51:
@Onbekend Zelf heb ik al jaren een ESMR 5 meter en bij mij wordt er intern over de fases gesaldeerd zoals het heurt.
Ik kan dat ook zien omdat ik een hybride omvormer met thuisbatterij heb die bij voldoende lading de woning van stroom voorziet om zo netafname te voorkomen. In werkelijkheid zie ik dat er op sommige fases teruggeleverd wordt en op een andere fase afgenomen wordt. Tegen elkaar weggestreept is dat (ongeveer) 0 Watt en de stroommeter van Enexis toont diezelfde 0 W afgenomen vermogen.
Exactonetime schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:36:
@Brent Jouw meter meet dus TEGELIJK afname en teruglevering?
Bij de netbeheerder? Ze zien me aankomenMeld het probleem en laat je meter vervangen / updaten.
Maar je kan ze wel een ultimatum stellen van 1-1-27. (of eerder, als je te maken hebt met teruglever kosten.)
En als ze niet correct in actie komen een klacht bij de ACM.
Bovendien was dit probleem in 2019 al bekend, dus meteen naar de ACM met een vraag / klacht.
En meteen schade claim bij netbeheerder als je al terugleverkosten hebt. Ze kennen het probleem sinds 2019..
Gezien de discussie over het al-dan-niet-salderen over de fases: hier het artikel in de momenteel geldige wetgeving: https://wetten.overheid.n...aragraaf2.2.7_Artikel2.31True schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:36:
[...]
Het staat zelfs in de wet: https://wetten.overheid.n...z=2025-02-22&g=2025-02-22
(Gaswet en Electriciteitswet zijn samengevoegd tot Energiewet per 1 januari.)
Dat artikel wordt per 1 jan a.s. ook opgeheven. In die wijziging komt ook een dergelijke clausule ook niet terug voor zover ik kan zien.
Dan rest alleen nog NTA 8130 (die DSMR regels), die voorvloeien uit een Algemene maatregel van Bestuur “Besluit op afstand uitleesbare meet- inrichtingen”. Ik weet niet wat de status is van zulks: is het iets waar je iemand aan kan houden?
5 feb: afname: 37kWh, teruglever: 1kWh
6 feb: afname: 37kWh, teruglever: 0kWh
7 feb: afname: 18kWh, teruglever: 8kWh
In mijn HA P1 meters heb ik de volgende dagverschillen gevonden in de 4 (vermeende) telwerken:
5 feb: afname t1: 19,66kWh, afname t2: 17,34kWh, teruglever t1: 0kWh, teruglever T2: 0,75kWh
6 feb: afname t1: 16,26kWh, afname t2: 21,09kWh, teruglever t1: 0kWh, teruglever T2: 0,05kWh
7 feb: afname t1: 16,40kWh, afname t2: 0kWh, teruglever t1: 9,97kWh, teruglever T2: 0kWh
Dit haal ik uit de PV inverter:
5feb: 6,00kWh (HA integratie), 7,6kWh (delta inverter energieteller)
6feb: 2,00kWh (HA integratie), 4,4kWh (delta inverter energieteller)
7feb: 9,60kWh (HA integratie), 15,1kWh (delta inverter energieteller)
Allereerst is er dus best een groot verschil in het integreren van de vermogens in HA vergeleken met de energie (dus de integratie die de inverter zelf bijhoud). 5 en 6 feb moeten we wegens het gebrek aan zon maar even negeren (dat wat opgewekt is wss direct verbruikt). Houden we over 7 feb, waarbij afname volgens leverancier al niet overeenkomt met de afname-telwerken. Ook valt direct op dat levering van tarief wisselt (7 feb was zonnig en weekenddag). Hoe kan dat nou? Of tarief 2 is overdag, en ik heb precies alles verbruik wat is opgewekt, of ik snap er niets van.
Ik heb voor het vervolg nog iets betere sensoren gemaakt die wat dichterop de ferrarismeting en de cum. meting van prod en verbruik zitten, dus later kijk ik er nog eens naar. Maar een verklaring kan ook zijn dat de P1 meter en/of HA wat steken laten vallen, dus dat de meting aan mijn kant niet klopt.
Misschien dat @Ivow85 als energierecht-deskundige meer kan zeggen welke status de Dutch Smart Meter Requirements hebben. Is heeft dit een wettelijke status en is het dus dwingend, of is dit een richtlijn waar van mag worden afgeweken?Brent schreef op maandag 9 februari 2026 @ 19:23:
Ik crosspost dit maar even:
[...]
Gezien de discussie over het al-dan-niet-salderen over de fases: hier het artikel in de momenteel geldige wetgeving: https://wetten.overheid.n...aragraaf2.2.7_Artikel2.31
(Gaswet en Electriciteitswet zijn samengevoegd tot Energiewet per 1 januari.)
Dat artikel wordt per 1 jan a.s. ook opgeheven. In die wijziging komt ook een dergelijke clausule ook niet terug voor zover ik kan zien.
Dan rest alleen nog NTA 8130 (die DSMR regels), die voorvloeien uit een Algemene maatregel van Bestuur “Besluit op afstand uitleesbare meet- inrichtingen”. Ik weet niet wat de status is van zulks: is het iets waar je iemand aan kan houden?
@Ivow85 De vraag is hier in hoeverre het toegestaan is dat een slimme meter tegelijk een afname (op de ene fase) én teruglevering (op een andere fase) registreert. Deze situatie kan zich gemakkelijk voordoen, maar DSMR-M 4.3.27 (pag. 30 van dat hierboven genoemde document) zegt “Poly-phase E meter shall use the Ferraris method in which both energy directions of the 3 phases are summed and depending of the results, stored in a “+” or “-” register.”
Toelichting, wellicht ten overvloede: Een Ferraris-meter is een aloude draaischijfmeter die, door zijn bouw, afname en teruglevering sommeert.
:strip_exif()/f/image/oDMV28gYXZaZTn3DUlKfu4uI.jpg?f=fotoalbum_large)
Het blijkt dat sommige meters wél en andere meters níét salderen over een meetperiode. Dat laatste kan nadelig uitpakken wanneer je te maken hebt met een energiecontract met terugleverboete. De teruglevering is dan immers groter dan wanneer je saldeert.
Mag dat of mag dat niet, is nu de vraag?
[ Voor 7% gewijzigd door Hippe Lip op 10-02-2026 09:47 ]
<John O`Mill>
[ Voor 99% gewijzigd door Sjamo op 10-02-2026 01:49 ]
Het kader van dit topic is duidelijk aangeven in de TS. Ben je het niet eens met de insteek hoef je niet te reageren hier.