Slimme meter: tegelijk afname en teruglevering??

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-06 22:10
Mijn vraag
Sinds enkele dagen heb ik een Youless aan mijn slimme meter hangen (P1 poort) die ook de opbrengst van de zonnepalen meet (S0 via tussen-kWh-meter).
Dit werkt prima, maar nu valt me op dat er nog steeds energie wordt afgenomen op het moment dat ik teruglever. Ik zou verwachten dat er of afname of teruglevering is (of geen van beide, maar dat komt in de praktijk natuurlijk vrijwel nooit voor), maar in ieder geval niet afname en teruglevering tegelijkertijd.

Als ik naar de grafiekjes op Enelogic kijk, dan zie ik echter dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5SZxT3qUeUyITIrF83IL1Yzd/thumb.png
Je ziet 's nachts het sluipverbruik, rond 6:30u beginnen de zonnepanelen wakker te worden, om 7:00u de omschakeling van laag- naar hoogtarief en (waar het dus om gaat) dat de blauwe lijn (afname van energie uit het net) doorgaat met ca. 80 W terwijl er meer dan 1 kW wordt teruggeleverd.

Is dat normaal?
Zo nee: waar zou dit aan kunnen liggen? Aan de meter? Aan de Youless? Of aan Enelogic?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Slimme meter: E360 van Landis+Gyr
Youless LS120
Enelogic om naar alles te kijken

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Googelen, maar met zoeken op afname/teruglevering vind je vooral heel veel vragen over salderen.

Beste antwoord (via Out.of.Control op 29-07-2019 11:29)

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-06 20:58

CodeIT

Code IT

Out.of.Control schreef op maandag 29 juli 2019 @ 09:04:
Mijn vraag
Sinds enkele dagen heb ik een Youless aan mijn slimme meter hangen (P1 poort) die ook de opbrengst van de zonnepalen meet (S0 via tussen-kWh-meter).
Dit werkt prima, maar nu valt me op dat er nog steeds energie wordt afgenomen op het moment dat ik teruglever. Ik zou verwachten dat er of afname of teruglevering is (of geen van beide, maar dat komt in de praktijk natuurlijk vrijwel nooit voor), maar in ieder geval niet afname en teruglevering tegelijkertijd.

[Afbeelding]
Je ziet 's nachts het sluipverbruik, rond 6:30u beginnen de zonnepanelen wakker te worden, om 7:00u de omschakeling van laag- naar hoogtarief en (waar het dus om gaat) dat de blauwe lijn (afname van energie uit het net) doorgaat met ca. 80 W terwijl er meer dan 1 kW wordt teruggeleverd.

Is dat normaal?
Zo nee: waar zou dit aan kunnen liggen? Aan de meter? Aan de Youless? Of aan Enelogic?

Youless LS120

Googelen, maar met zoeken op afname/teruglevering vind je vooral heel veel vragen over salderen.
Waarschijnlijk moet je de software update nog krijgen: https://www.liander.nl/ni...er-landis-gyr-e360-smr-50
Zie ook: Ik kan mijn eigen opgewekte zonne-energie niet gebruiken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:26
Misschien heb je een 3-fasen aansluiting? En levert je omvormer op 1 fase terug? Dan kan het gebeuren dat een bepaalde groep nog steeds stroom afneemt van het net terwijl je panelen terugleveren aan het net.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-06 20:58

CodeIT

Code IT

Out.of.Control schreef op maandag 29 juli 2019 @ 09:04:
Mijn vraag

[Afbeelding]

Is dat normaal?

Youless LS120

Waarschijnlijk moet je de software update nog krijgen: https://www.liander.nl/ni...er-landis-gyr-e360-smr-50
Zie ook: Ik kan mijn eigen opgewekte zonne-energie niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hier op het forum was nog een topic van iemand die hetzelfde probleem had. Ik kan het niet meer terugvinden, wellicht is het verstopt in een algemeen topic.
Het kwam er op neer dat er iets verkeerd ingesteld was in de slimme meter. Wellicht heeft het inderdaad te maken met de software-update van de Landis-meters.

edit: zie Ik kan mijn eigen opgewekte zonne-energie niet gebruiken.
Heeft inderdaad met de Landis-meter te maken.

[ Voor 21% gewijzigd door Cheesy op 29-07-2019 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
@rutgerw @CodeIT @Cheesy Dank voor de snelle reacties!
Ik heb inderdaad een 3x25A aansluiting en de omvormer hangt op 1 fase. Dan lijkt het inderdaad hetzelfde probleem als in de links die jullie gaven.
Ik zit in Stedin-gebied, maar zal het daar ook navragen. Want als salderen stopt, wil ik wel graag dat dit opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

rutgerw schreef op maandag 29 juli 2019 @ 09:07:
Misschien heb je een 3-fasen aansluiting? En levert je omvormer op 1 fase terug? Dan kan het gebeuren dat een bepaalde groep nog steeds stroom afneemt van het net terwijl je panelen terugleveren aan het net.
Nee dat kan niet, een slimme meter saldeert over de fase.
Ik heb een dsm 5.0 en heeft nooit verbruik en opwek tegelijk.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Out.of.Control
Contact gehad met Stedin, er komt net als bij andere netbeheerders een firmware update voor dit type meter. Begin juli is begonnen met de uitrol, doorlooptijd kan(/wil) men niet geven.
Ik hou het in de gaten, zal een update posten als het opgelost is.

@Rol-Co Zo zou het inderdaad moeten zijn, maar bij de E360 van Landis&Gyr zit er kennelijk een fout in waardoor het het verbruik op de een fase toch als afname wordt geteld terwijl er op een andere fase meer dan genoeg teruglevering is. Zolang er gesaldeerd wordt maakt het niet uit, maar daarna uiteraard wel.
Ik vraag me wel af wat de certificering voorstelt als zo'n basale fout erdoor glipt, maar dat is meer iets voor een ander topic.

[ Voor 0% gewijzigd door Out.of.Control op 29-07-2019 11:28 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Out.of.Control schreef op maandag 29 juli 2019 @ 11:28:
Contact gehad met Stedin, er komt net als bij andere netbeheerders een firmware update voor dit type meter. Begin juli is begonnen met de uitrol, doorlooptijd kan(/wil) men niet geven.
Ik hou het in de gaten, zal een update posten als het opgelost is.

@Rol-Co Zo zou het inderdaad moeten zijn, maar bij de E360 van Landis&Gyr zit er kennelijk een fout in waardoor het het verbruik op de een fase toch als afname wordt geteld terwijl er op een andere fase meer dan genoeg teruglevering is. Zolang er gesaldeerd wordt maakt het niet uit, maar daarna uiteraard wel.
Ik vraag me wel af wat de certificering voorstelt als zo'n basale fout erdoor glipt, maar dat is meer iets voor een ander topic.
Kan je geen andere meter vragen? Snelste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Rol-Co schreef op maandag 29 juli 2019 @ 11:51:
[...]

Kan je geen andere meter vragen? Snelste oplossing.
Beetje rigoureus ;). Er is in principe nu geen probleem gezien over het gehele jaar gewoon gesaldeerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
Precies, nu er gesaldeerd wordt is er geen probleem en ik hou zelf wel in de gaten of die update wordt uitgevoerd. Als die update er niet komt en het salderen komt dichterbij, dan kan ik atijd nog een nadere meter vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ja rigoureus maar wel wel een goede meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
En wat levert het hem op? Ik mag toch hopen dat de beheerders niet aan zulke verspilling meewerken. (En dat verwacht ik ook niet, is zonde van het geld om een non-probleem op te lossen waar sowieso een oplossing voor komt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Sissors schreef op maandag 29 juli 2019 @ 22:49:
En wat levert het hem op? Ik mag toch hopen dat de beheerders niet aan zulke verspilling meewerken. (En dat verwacht ik ook niet, is zonde van het geld om een non-probleem op te lossen waar sowieso een oplossing voor komt).
Verspilling ! Dat is een goede! Heb je wel eens iets met de netbeheerder gedaan? Hier kwamen ze 3x om de meter te wisselen terwijl er bekend was dat ik naar 3 fase zou gaan en wilde gewoon de 1 fase meter hangen, laatste keer zelfs met 2 personen in eigen bus, 1 om te doen, 1 om de meter af te leveren.
Nou dan kan één meter er ook wel bij, heb je gelijk de nieuwste zonder problemen en afwijkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartwindt
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-04 08:22
Hoi Mauricej,

Als je een 3 fase aansluiting hebt en maar op 1 fase teruglevert zul je zodra het salderen stopt over 2 fasen waar jij stroom van het net aftrekt gewoon voor worden belast. Alleen over de 1 fase waar de omvormer aan hangt zul je teruglevering krijgen. Dit probleem heb je niet met een 3 fase omvormer. Dit is ook een groot probleem voor de netbeheerders als heel veel mensen een 1 fase omvormer in dezelde wijk op dezelfde fase aansluiten b.v. L1 dan zal zodra het mooi weer wordt L1 verhogen totdat de omvormer uiteindelijk hem afkapt op 255 volt als ik me goed herinner. En lever je helemaal niks meer terug totdat de spanning weer onder een bepaalde waarde komt.

Het is toch ook eerlijk als jij stroom gebruikt over L2 en L3 dat je daar dan ook voor moet betalen. En anders moet je terug naar een 1 fase aansluiting.

M.v.g Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minder-dan-0
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 25-06-2024
bartwindt schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 08:05:
Hoi Mauricej,

Als je een 3 fase aansluiting hebt en maar op 1 fase teruglevert zul je zodra het salderen stopt over 2 fasen waar jij stroom van het net aftrekt gewoon voor worden belast. Alleen over de 1 fase waar de omvormer aan hangt zul je teruglevering krijgen. Dit probleem heb je niet met een 3 fase omvormer. Dit is ook een groot probleem voor de netbeheerders als heel veel mensen een 1 fase omvormer in dezelde wijk op dezelfde fase aansluiten b.v. L1 dan zal zodra het mooi weer wordt L1 verhogen totdat de omvormer uiteindelijk hem afkapt op 255 volt als ik me goed herinner. En lever je helemaal niks meer terug totdat de spanning weer onder een bepaalde waarde komt.

Het is toch ook eerlijk als jij stroom gebruikt over L2 en L3 dat je daar dan ook voor moet betalen. En anders moet je terug naar een 1 fase aansluiting.

M.v.g Bart
Helaas Bart als het waar is wat jij zegt dan blijft het probleem.
Voorbeeld:
3 fase omvormer levert 3kW dat is 1kW per fase.
Je wasmachine draaid en vraagt 2kW op 1 fase ( L3 )
Netto
L1 + 1000W
L2 + 1000W
L3 = + 1000W - 2000W totaal L3 - 1000W

Vergoeding bij continu 1 uur
L1 1000W x 7 cent per kWh = 7 cent
L2 1000W x 7 cent per kWh = 7 cent

Betalen bij continu 1 uur
L3 2000W wasm - 1000W omvormer = 1kW x 22 cent per en kwh = 22 cent

Netto 7+7-22= -8

Dus nog 8 cent betalen.

Bij 1fase installatie

3kW leveren 2kW gebruiken netto 1kW leveren

Dus nog 7 cent krijgen.

Verschil van 15 cent.

Hier is dus sprake van ongelijke behandeling.
Dus kom je de Netwerk beheerders tegemoet om 3 fase te nemen dan wordt je gestraft.

Tevens ongelijk behandeld en dat is discriminatie en dat mag niet volgens Europese hof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jans zonnetje
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 01-03-2023
En toch is het antwoord van @rutgerw het enige juiste antwoord.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:05

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Jans zonnetje schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 10:16:
En toch is het antwoord van @rutgerw het enige juiste antwoord.
Nee, dat is het juist niet. Zo hoort een meter in Nederland niet te meten. Er zijn hierover afspraken gemaakt tussen de netbeheerders, en die zijn tegenstrijdig met de werking zoals TS dat nu ervaart. De meter moet een software-update krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/odBD7wM.png
Links hoe het moet werken, rechts hoe het nu werkt bij TS.

Tekstueel hoe het moet werken:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oRsYPKi.png

Cunning linguist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Out.of.Control
Heeft even geduurd, maar het lijkt erop dat de firmware afgelopen maandag een update heeft gehad.
De meter doet nu wat je zou verwachten: intern salderen over de fasen. In het totaal is er nu dus of afname of teruglevering, maar niet meer allebei tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:05
Dank voor alle adviezen hier.

Ons huis heeft een Sagemcom XS210 ESMR5 van Enexis en die geeft ook gelijktijdig afnemen en terugleveren aan. Dat mag dus niet en ik heb het bij Enexis doorgegeven. Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:14
Hoi,
Rob Z schreef op maandag 9 november 2020 @ 09:44:
Dank voor alle adviezen hier.

Ons huis heeft een Sagemcom XS210 ESMR5 van Enexis en die geeft ook gelijktijdig afnemen en terugleveren aan. Dat mag dus niet en ik heb het bij Enexis doorgegeven. Wordt vervolgd.
Heb je al een reactie?

Ik heb net ook gecheckt. Heb ook een Sagemcom (maar dan een T210-D ESMR5), met hetzelfde gedrag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:05
@Kammika Geen echte vooruitgang helaas. Er is een monteur geweest om te checken of de fasevolgorde klopt. Verder alleen maar de bewering dat "het onder de streep wel klopt". Flauwekul volgens mij want dat zou een verschil betekenen in presentatie en registratie. Het geeft mij i.i.g. de indruk dat ze de klacht niet snappen en totaal geen zin hebben die serieus te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Rob Z schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:23:
@Kammika Geen echte vooruitgang helaas. Er is een monteur geweest om te checken of de fasevolgorde klopt. Verder alleen maar de bewering dat "het onder de streep wel klopt". Flauwekul volgens mij want dat zou een verschil betekenen in presentatie en registratie. Het geeft mij i.i.g. de indruk dat ze de klacht niet snappen en totaal geen zin hebben die serieus te nemen.
hmmm... heeft ook niet heel veel urgentie (nu wordt er nog 100% gesaldeerd), maar zoals de plannen nu zijn gaat dat er per 1/1/2023 veranderen en heeft dit financiële consequenties...

Ik zal de vraag ook eens bij Enexis neerleggen..., kijken wat er gebeurt...

UPDATE:

Deze vraag op het klantcontactformulier van Enexis ingevuld:
Hoi,
ik heb een Sagemcom T210-D ESMR5 slimme meter. Op moment dat 1 fase levert en 2 andere terugleveren (of vice versa), zou deze die waardes moeten salderen en op dat moment alleen verbruik (zonnepanelen produceren minder dan er verbruikt wordt), of alleen levering (zonnepanelen produceren meer dan dat er op dat moment verbruikt wordt) moeten registreren op de kwh meters.

Wat ik zie is dat op die momenten toch zowel verbruik als levering oplopen. Dit is nu nog geen probleem (er wordt toch 100% gesaldeerd). Echter: dit verandert per 1/1/2023 volgens de huidige plannen en dan kost mij dit geld.

Hoe en wanneer wordt dit opgelost?

Zie ook dit forum, waar dit probleem beschreven wordt: Kammika in "Slimme meter: tegelijk afname en teruglevering??"

Met vriendelijke groet,

[ Voor 37% gewijzigd door Kammika op 13-12-2021 14:25 . Reden: vraag reeds gesteld. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Kammika Die plannen liggen in de ijskast der controversieelverklaring. Ze moeten dus vanaf 0 nog door de kamer, als het nieuwe kabinet er nog aan wil. 2023 als invoer is vrijwel onmogelijk geworden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Ronald schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:05:
@Kammika Die plannen liggen in de ijskast der controversieelverklaring. Ze moeten dus vanaf 0 nog door de kamer, als het nieuwe kabinet er nog aan wil. 2023 als invoer is vrijwel onmogelijk geworden.
daarom noem ik het ook een "plan". Het is een "wetsvoorstel" en nog geen "wet" ....

Maar dat het controversieel verklaart is wil niet zeggen dat het in de ijskast ligt. Dit betekent alleen maar dat de tweede kamer het pas behandelt op moment dat de nieuwe regering er is. Die 1/1/2023 is (helaas) echt nog wel haalbaar als de 2e kamer dit gaat goedkeuren in de loop van volgend jaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:37

FaceDown

Storende factor.

Kammika schreef op maandag 13 december 2021 @ 17:42:
[...]

daarom noem ik het ook een "plan". Het is een "wetsvoorstel" en nog geen "wet" ....

Maar dat het controversieel verklaart is wil niet zeggen dat het in de ijskast ligt. Dit betekent alleen maar dat de tweede kamer het pas behandelt op moment dat de nieuwe regering er is. Die 1/1/2023 is (helaas) echt nog wel haalbaar als de 2e kamer dit gaat goedkeuren in de loop van volgend jaar..
Heb je hier al een reactie op? Ik heb onlangs een Sagemcom T211 ESMR5 gekregen van Enexis en die heeft hetzelfde euvel. Ik heb sinds vorige week zonnepanelen, en zie bijv vandaag (zonnig) 1000W teruglevering en 2000W afname tegelijkertijd. Nog geen melding bij Enexis gemaakt.
Als ik naar de afname en teruglevering per fase kijk dan ziet het er naar uit dat per fase gesaldeerd wordt (dus per fase altijd afname of teruglevering 0). Zo gebeurt het dus dat bijv fase 1 en 3 terugleveren terwijl fase 2 afneemt.

Edit: Inmiddels ook bericht naar Enexis gestuurd nu.
Ik vraag me af hoe groot dit probleem is, heeft iedereen met een 3 fase meter hier last van? Of alleen bepaalde types? Alleen Enexis?

[ Voor 20% gewijzigd door FaceDown op 30-01-2022 10:49 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
FaceDown schreef op zondag 30 januari 2022 @ 10:20:
[...]

Heb je hier al een reactie op?
Enexis heeft niet gereageerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

FaceDown schreef op zondag 30 januari 2022 @ 10:20:
[...]

Heb je hier al een reactie op? Ik heb onlangs een Sagemcom T211 ESMR5 gekregen van Enexis en die heeft hetzelfde euvel. Ik heb sinds vorige week zonnepanelen, en zie bijv vandaag (zonnig) 1000W teruglevering en 2000W afname tegelijkertijd. Nog geen melding bij Enexis gemaakt.
Als ik naar de afname en teruglevering per fase kijk dan ziet het er naar uit dat per fase gesaldeerd wordt (dus per fase altijd afname of teruglevering 0). Zo gebeurt het dus dat bijv fase 1 en 3 terugleveren terwijl fase 2 afneemt.

Edit: Inmiddels ook bericht naar Enexis gestuurd nu.
Ik vraag me af hoe groot dit probleem is, heeft iedereen met een 3 fase meter hier last van? Of alleen bepaalde types? Alleen Enexis?
Waar lees je dat af?
Je moet op de meter zelf kijken daar staat bij actueel vermogen -1000 bij teruglevering en 1000 bij verbruik.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

klump4u schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:37:
[...]

Waar lees je dat af?
Je moet op de meter zelf kijken daar staat bij actueel vermogen -1000 bij teruglevering en 1000 bij verbruik.
Mijn meter geeft inderdaad actueel vermogen negatief weer bij teruglevering>verbruik. Maar in de data die ik teruglees uit de p1 poort, zie ik dat er per fase bepaald wordt of er wordt teruggeleverd of afgenomen. De som is weliswaar het 'actueel vermogen', maar als dat negatief is terwijl 1 fase waarop toevallig een grootverbruiker (bijv waterkoker) zit, lekker stroom van het net haalt (wat ik kan zien omdat de verbruiksmeter oploopt!) dan word ik dus benadeeld (in geval de salderingsregeling afgebouwd wordt uiteraard).

Met andere woorden: Actueel vermogen zegt in deze niets omdat de afrekening plaatsvindt op basis van de meterstanden en niet op 'actueel vermogen'. Voorbeeld: Verbruik 1000kwh en teruglevering 500kwh is in de toekomst duurder dan verbruik 500kwh en teruglevering 0kwh.

[ Voor 14% gewijzigd door FaceDown op 30-01-2022 16:36 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

FaceDown schreef op zondag 30 januari 2022 @ 16:30:
[...]

Mijn meter geeft inderdaad actueel vermogen negatief weer bij teruglevering>verbruik. Maar in de data die ik teruglees uit de p1 poort, zie ik dat er per fase bepaald wordt of er wordt teruggeleverd of afgenomen. De som is weliswaar het 'actueel vermogen', maar als dat negatief is terwijl 1 fase waarop toevallig een grootverbruiker (bijv waterkoker) zit, lekker stroom van het net haalt (wat ik kan zien omdat de verbruiksmeter oploopt!) dan word ik dus benadeeld (in geval de salderingsregeling afgebouwd wordt uiteraard).

Met andere woorden: Actueel vermogen zegt in deze niets omdat de afrekening plaatsvindt op basis van de meterstanden en niet op 'actueel vermogen'. Voorbeeld: Verbruik 1000kwh en teruglevering 500kwh is in de toekomst duurder dan verbruik 500kwh en teruglevering 0kwh.
Actueel vermogen zegt alles in deze, dit bepaalt of je teller van verbruik oploopt of je teller van opwek, beide tegelijk mag niet en doen de meeste meters ook niet. Wat jij uitleest op de P1 poort is wat er per fase op dat moment gebeurt maar die beïnvloed niet de tellerstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
klump4u schreef op zondag 30 januari 2022 @ 16:50:
[...]

Actueel vermogen zegt alles in deze, dit bepaalt of je teller van verbruik oploopt of je teller van opwek, beide tegelijk mag niet en doen de meeste meters ook niet. Wat jij uitleest op de P1 poort is wat er per fase op dat moment gebeurt maar die beïnvloed niet de tellerstand.
Dus niet: op mijn meter geeft actueel idd altijd een positief of negatief getal aan, maar heb vastgesteld dat juist dat dus niks zegt.

Als de zon "een beetje" schijnt, wordt er op de ene fase geleverd en op de andere teruggeleverd en ik zie dan beide kwh meters voor zowel leveren als terugleveren tegelijk oplopen.

Dat is precies de "klacht" die ik met bewijslast heb neergelegd bij enexis waar ik nog geen antwoord op heb gehad. Was het eerlijk gezegd zelf ook vergeten, maar zal maandag eens rappeleren dat dit toch echt opgelost moet zijn voor het salderen wordt afgeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

klump4u schreef op zondag 30 januari 2022 @ 16:50:
[...]

Dat zeg ik dus: dat beinvloed de tellerstand dus wel. Zowel de teller van verbruik als teruglevering lopen beide op, tegelijkertijd. En ik ben lang niet de enige zo te lezen. Deze problemen zijn er al sinds minimaal 2019.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Kammika schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:07:
[...]

Dus niet: op mijn meter geeft actueel idd altijd een positief of negatief getal aan, maar heb vastgesteld dat juist dat dus niks zegt.

Als de zon "een beetje" schijnt, wordt er op de ene fase geleverd en op de andere teruggeleverd en ik zie dan beide kwh meters voor zowel leveren als terugleveren tegelijk oplopen.

Dat is precies de "klacht" die ik met bewijslast heb neergelegd bij enexis waar ik nog geen antwoord op heb gehad. Was het eerlijk gezegd zelf ook vergeten, maar zal maandag eens rappeleren dat dit toch echt opgelost moet zijn voor het salderen wordt afgeschaft.
Heel vreemd hier: Momenteel geeft de P1 zowel waardes door voor 'power consumption' als 'power production' (consumption iets hoger). Echter als ik de meterstanden bekijk dan loopt het verbruik langzaam op, maar de teruglevering staat stil. Precies zoals het hoort dus.
Dus of er iets iets aangepast waardoor het nu opeens wel goed werkt, of het probleem doet zich alleen voor indien het saldo negatief wordt, dus teruglevering hoger dan verbruik. Hoe is dit bij jou nu?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
FaceDown schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:31:
[...]

Heel vreemd hier: Momenteel geeft de P1 zowel waardes door voor 'power consumption' als 'power production' (consumption iets hoger). Echter als ik de meterstanden bekijk dan loopt het verbruik langzaam op, maar de teruglevering staat stil. Precies zoals het hoort dus.
Dus of er iets iets aangepast waardoor het nu opeens wel goed werkt, of het probleem doet zich alleen voor indien het saldo negatief wordt, dus teruglevering hoger dan verbruik. Hoe is dit bij jou nu?
Ze liepen dus beide op. Maar is idd een tijdje geleden. Wellicht dan nu al opgelost. Zal opnieuw eens een testje doen. .. kan wel even duren. Want feitelijk moet ik wachten tot de zon "een beetje schijnt" en dat dan ook een tijde blijft doen. Alleen dan kan ik objectief vaststellen. Dus ik zal in de gaten houden wanneer zich weer zo'n situatie voordoet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Reactie ontvangen van Enexis:
Geachte heer [...],

Hartelijk dank voor uw e-mail. U geeft aan dat uw Sagemcom T211 meter niet goed saldeert. Hierbij geef ik u meer informatie.

De huidige digitale meters registreren het saldo van de 3 fasen bij elkaar. De elektriciteitsmeter verrekend dan intern de levering met de teruglevering.
Via de P1 poort wordt per fase weergegeven wat er gebeurt, die zit voor het telwerk, op het telwerk komt het netto resultaat van de 3 fasen.

Ik vertrouw erop u volledig te hebben geïnformeerd.
Dit lijkt inderdaad te kloppen (hoewel ik zou zweren dat ik vorige week iets anders waarnam. Het is inderdaad zo dat de teller op de P1 poort, 'power consumption' en 'power production' een optelsom zijn van de 3 fases en dat deze tellers tegelijkertijd kunnen oplopen. Echter vertaalt zich dit NIET in gelijktijdig oplopen van de meters. Als ik de energy_production_tarif_1/2 en energy_consumption_tarif_1/2 in een grafiek zet dan loopt altijd maar 1 van de 2 gelijktijdig op.
Het probleem of de verwarring zit hem dus in feite in die 2 tellertjes 'power consumption' en 'power production' die een 'domme' optelsom van de 3 fases zijn, terwijl de meter daarna pas saldeert.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Kun je weer rustig slapen😉
Dit is wat ik je probeerde duidelijk te maken, op het scherm van de meter staat onderaan het P- en P+ teken, bij een van de twee staat een vinkje en dat is wat je meter op dat moment doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
klump4u schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:10:
Kun je weer rustig slapen😉
Dit is wat ik je probeerde duidelijk te maken, op het scherm van de meter staat onderaan het P- en P+ teken, bij een van de twee staat een vinkje en dat is wat je meter op dat moment doet.
nou ... ik nog niet. net even gekeken in domoticz (die bij mij de P1 uitleest) en ik zie nu dat toen 3 dagen geleden de zon (een beetje) doorbrak beide meters opliepen:

Het is bijna niet te zien, maar zowel verbruik1 als levering1 (actuele (terug)levering in watt) hebben waardes, en dan zie ik ook verbruik en retour (hetgeen de teller die dag is opgelopen) toeneemt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTQfQ_zbmkgjHA_zblhyFkKWFVY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E1sUQCqwmPQmpM1Kr6OXK31z.png?f=fotoalbum_large

omdat het slecht te zien is hierbij ook even de datapunten (moet je steeds in de grafiek even op het datapunt gaan staan, maar omdat ik hier niet 5 afbeeldingen wil posten heb ik die datapunten in een tabelletje gezet):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zCccx2qZrA7uL3zrl3zAqoDcE1Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hgVc20oDq3USKk6NcAK2kiY0.png?f=user_large

imo blijkt toch vrij ondubbelzinnig dat er niet gesaldeerd wordt over de fases heen en dat dus zowel energieverbruik als retour tegelijk kunnen oplopen

Nu slaap ik nog wel rustig :) . Die soort momenten komt vrijwel niet voor (in de afgelopen 3 dagen dus 1x voorgekomen) en gaat dan dus om max een paar honderd wattuur per keer. omgerekend zou dat dus om zo'n 10kwh per jaar gaan, dat kan ik leien......

maar toch... het klopt niet.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

@Kammika
Hoe vaak doet de meter een live update naar domoticz?
Dit zijn data punten van 5 minuten dus je weet niet wat Domoticz registreerd van tussen die 5 minuten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:33

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Kammika schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:21:
[...]

nou ... ik nog niet. net even gekeken in domoticz (die bij mij de P1 uitleest) en ik zie nu dat toen 3 dagen geleden de zon (een beetje) doorbrak beide meters opliepen:

Het is bijna niet te zien, maar zowel verbruik1 als levering1 (actuele (terug)levering in watt) hebben waardes, en dan zie ik ook verbruik en retour (hetgeen de teller die dag is opgelopen) toeneemt:
[Afbeelding]

omdat het slecht te zien is hierbij ook even de datapunten (moet je steeds in de grafiek even op het datapunt gaan staan, maar omdat ik hier niet 5 afbeeldingen wil posten heb ik die datapunten in een tabelletje gezet):
[Afbeelding]

imo blijkt toch vrij ondubbelzinnig dat er niet gesaldeerd wordt over de fases heen en dat dus zowel energieverbruik als retour tegelijk kunnen oplopen

Nu slaap ik nog wel rustig :) . Die soort momenten komt vrijwel niet voor (in de afgelopen 3 dagen dus 1x voorgekomen) en gaat dan dus om max een paar honderd wattuur per keer. omgerekend zou dat dus om zo'n 10kwh per jaar gaan, dat kan ik leien......

maar toch... het klopt niet.....
Dit dacht ik dus ook. Ik heb 3 fasen en ook een 3 fase omvormer. Het komt hier regelmatig voor dat er op de ene fase teruggeleverd wordt terwijl er op een andere verbruikt wordt. Ik heb een v5 slimme meter dus kan per seconde zien wat er gelogd wordt. Ik dacht eerst dat ik hetzelfde issue had. Ik zag op sommige momenten mijn totale verbruik en mijn totale teruglevering oplopen. Maar nadat ik de data ingedoken was bleek dat dat door de aggregatie kwam. Uiteindelijk heb ik met een query op mijn history weten vast te stellen dat er geen meetpunt is geweest waarbij teruglevering en verbruik in dezelfde seconde toenam.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
@klump4u @Janoz

Fair punt. Door data aggregatie kan ik idd nog niet volledig uitsluiten

Maar uiteindelijk blijft daar altijd een onzekerheid. Domoticz meet elke 10 sec en slaat elke 5 min historie op

Ook over 10 sec zal het altijd geaggregeerd zijn. De vorige keer (maar ik he die data helaas niet meer) heb ik op eem moment dat de zon niet volledig scheen (de zp deden toen zon 3kw. Dus 1kw per fase) alles uitgezet in huis muv de droger. Ik heb zo'n oude die 2300 watt doet een uur lang.

Toen zag ik vrij constant op de fase van de droger verbruik en op de andere 2 teruglevering met 2 oplopende totaaltellers voor verbruik en levering)

Gezien die test en deze grafiek heb ik er nog steeds niet veel vertrouwen in dat het goed gaat. Maar ik lees ook dat hier iemand gezien heeft dat er een update op zijn metersoftware is geweest sindsdien.

Zou bii mij dus ook gefixt kunnen zijn. Ik zal als ik een keer tijd heb en het hele huis voor mezelf die errdere test eens herhalen (moet het weer ook meewerken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:33

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Kammika schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:37:
@klump4u @Janoz

Maar uiteindelijk blijft daar altijd een onzekerheid. Domoticz meet elke 10 sec en slaat elke 5 min historie op

Ook over 10 sec zal het altijd geaggregeerd zijn. De vorige keer (maar ik he die data helaas niet meer) heb ik op eem moment dat de zon niet volledig scheen (de zp deden toen zon 3kw. Dus 1kw per fase) alles uitgezet in huis muv de droger. Ik heb zo'n oude die 2300 watt doet een uur lang.

Toen zag ik vrij constant op de fase van de droger verbruik en op de andere 2 teruglevering met 2 oplopende totaaltellers voor verbruik en levering)

Gezien die test en deze grafiek heb ik er nog steeds niet veel vertrouwen in dat het goed gaat. Maar ik lees ook dat hier iemand gezien heeft dat er een update op zijn metersoftware is geweest sindsdien.

Zou bii mij dus ook gefixt kunnen zijn. Ik zal als ik een keer tijd heb en het hele huis voor mezelf die errdere test eens herhalen (moet het weer ook meewerken)
Dan heb je wel een duidelijk geval te pakken om te kunnen controleren of het wel of niet klopt. Voor mij is een dergelijke test relatief simpel omdat er bijna niks op fase 1 zit. Ik kan dan exact het tegenovergestelde doen dan wat jij gedaan hebt. Zodra er een beetje zon komt wordt er al op fase 1 teruggeleverd terwijl de andere twee nog verbruiken. Ik kan dan relatief simpel controleren of beide waarden wel of niet tegelijk oplopen/

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Kammika schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:37:
@klump4u @Janoz

Let wel op dat je naar de juiste tellers kijkt. Degene die live het vermogen weergeven doen dat kennelijk dus voor saldering en dan kan verbruikt en opgewekt vermogen wel degelijk plaatsvinden. De waarde van de meters (dus die je energiemaatschappij uitleest) moet je controleren.

Ik lees via P1 de data elke 5 seconden uit. En zelfs dat is geaggregeerd. Ik zie dan ook soms dat wanneer verbruik en teruglevering zich kruisen dat er soms 1 datapunt is waarop teruglevering en afname gelijktijdig plaatsvinden. Ik weet echter zeker dat dit door aggregatie komt.

Groetjes, FaceDown.

Pagina: 1