Ik kan mijn eigen opgewekte zonne-energie niet gebruiken.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjouk
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18-07-2023
Mijn vraag
...
Sinds de plaatsing van een nieuwe slimme meter Landis + Gyr E360 SMR 5.0 is mijn verbruik toegenomen, maar ook mijn teruglevering toegenomen. Ik heb ontdekt dat ik altijd verbruik heb, ook al leveren mijn zonnepanelen meer dan genoeg stroom van een contante kwaliteit. Ik kan dus niet meer mijn eigen zonnestroom gebruiken, maar moet alles van het net halen.
Ik ontdekte dit door slimmemeterportal.nl. Anders dan bij mijn vorige slimmemeter gebruik ik de hele dag door, terwijl ik de hele dag ook teruglever.

Ik heb vandaag voor de test een elektrische kachel 3 kwartier aangezet begonnen om (13.22 - 14.10 uur) met een stroomverbruik van 1600 W. Het is een stralende dag en mijn omvormer deed zijn maximum van 3000W. De levering ging met 2 kWh omhoog, terwijl ik volgens de meter een constante teruglevering had van tussen de -1100 en -1200 W. Ook de teruglevering ging met 2 kWh omhoog in die tijd, terwijl dat niet zoveel zou kunnen zijn.
Het lijkt er dus op dat mijn opgewekte stroom rechtstreeks het net op gaat en daarna mag ik mijn benodigde energie daar weer afhalen. Nu is dat nog niet erg, want ik kan het salderen.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/cqd02op7qj.png
...
Eerst Liander gebeld met deze observatie, van hun moest ik de energieleverancier bellen om te controlleren of zij deze meterstanden ook krijgen. Volgens Nuon die ik daarna belde lag het aan de meter of aan de aansluitingen, maar ik moest terug naar Liander. Liander opnieuw gebeld met dit verhaal. Na heel veel vijven en zessen en proberen af te schuiven naar mijn zonnepanelen installateur, moest ik zelf de aannemer bellen die de meter heeft geplaatst. Die kon ik vandaag niet bereiken, dus ik wordt er nog over terug gebeld. Tot zover dit verhaal.
Mijn vraag is: herkent iemand deze situatie bij plaatsing van nieuwe slimme meters? Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Ligt het aan de meter of is er een aansluiting- of software-probleem. Of en dat zou ik niet moeten denken, is het met het oog op de toekomst, een manier om zonnepaneel-bezitters toch meer te laten betalen. Immers ik koop altijd de elektra in en hebt geen voordeel als ik rechtstreeks mijn zonne-energie gebruik.
Zonder een verbruiksmanager, zoals een slimmemeterportal, signaleer je dit probleem niet. Dus hoe kom je hier achter, als je er niet alert op bent. Zo gauw het salderen afgelopen is, gaat het je echt in de papieren lopen.
...

Beste antwoord (via Sjouk op 17-05-2019 17:36)

• countr
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10-01-2023
Sjouk, zoals Lo_ al meldde: ik heb exact dit probleem gehad met een meter van exact hetzelfde type, en heb mijn bevindingen hier gedeeld: https://www.zelfenergiepr...n-of-1-fase-slimme-meter/. Daar heb ik ook een gedetailleerd meetrapport gedeeld (in mijn bericht van 22 maart 2019 om 11:07).
Ik kan je alleen maar aanraden om schriftelijk contact op te nemen met Liander en in je brief naar mjjn case te verwijzen.
Liander erkende ruitelijk dat de meter het niet deed zoals hij moet doen en heeft mijn meter vervangen. De nieuwe doet het wel goed.
Liander heeft me toegezegd dat ze dit nader gaan onderzoeken, maar hoe snel ze dat doen, daar heb ik geen idee van. Ik kan me voorstellen dat de aantallen potentieel enorm zijn, en dat ze zorgvuldig te werk willen gaan, en dat dat dus tijd kost.
Ik maakte en maak me nog steeds zorgen dat dit door heel veel mensen niet wordt opgemerkt, en heb om die reden ook Agentschap Telecom op de hoogte gebracht, zodat die hun taak van toezicht op de meters kunnen uitvoeren, en ook die hebben me toegezegd dit op te volgen.
Zoals je zelf al opmerkte heb je er voorlopig financieel geen last van, maar tot je meter vervangen is ben je wel volledig je inzicht kwijt in de hoeveelheid elektriciteit die je zelf direct (op de andere twee fasen) verbruikt, je eigenverbruik dus.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Sjouk schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 17:13:
Mijn vraag
...
Sinds de plaatsing van een nieuwe slimme meter Landis + Gyr SMA 5.0 is mijn verbruik toegenomen, maar ook mijn teruglevering toegenomen. Ik heb ontdekt dat ik altijd verbruik heb, ook al leveren mijn zonnepanelen meer dan genoeg stroom van een contante kwaliteit. Ik kan dus niet meer mijn eigen zonnestroom gebruiken, maar moet alles van het net halen.
Ik ontdekte dit door slimmemeterportal.nl. Anders dan bij mijn vorige slimmemeter gebruik ik de hele dag door, terwijl ik de hele dag ook teruglever.

Ik heb vandaag voor de test een elektrische kachel 3 kwartier aangezet met een stroomverbruik van 1600 W. Het is een stralende dag en mijn omvormer deed zijn maximum van 3000W. De levering ging met 2 kWh omhoog, terwijl ik volgens de meter een constante teruglevering had van tussen de -1100 en -1200 W. Ook de teruglevering ging met 2 kWh omhoog in die tijd, terwijl dat niet zoveel zou kunnen zijn.
Het lijkt er dus op dat mijn opgewekte stroom rechtstreeks het net op gaat en daarna mag ik mijn benodigde energie daar weer afhalen. Nu is dat nog niet erg, want ik kan het salderen.
...
Eerst Liander gebeld met deze observatie, van hun moest ik de energieleverancier bellen om te controlleren of zij deze meterstanden ook krijgen. Volgens Nuon die ik daarna belde lag het aan de meter of aan de aansluitingen, maar ik moest terug naar Liander. Liander opnieuw gebeld met dit verhaal. Na heel veel vijven en zessen en proberen af te schuiven naar mijn zonnepanelen installateur, moest ik zelf de aannemer bellen die de meter heeft geplaatst. Die kon ik vandaag niet bereiken, dus ik wordt er nog over terug gebeld. Tot zover dit verhaal.
Mijn vraag is: herkent iemand deze situatie bij plaatsing van nieuwe slimme meters? Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Ligt het aan de meter of is er een aansluiting- of software-probleem. Of en dat zou ik niet moeten denken, is het met het oog op de toekomst, een manier om zonnepaneel-bezitters toch meer te laten betalen. Immers ik koop altijd de elektra in en hebt geen voordeel als ik rechtstreeks mijn zonne-energie gebruik.
Zonder een verbruiksmanager, zoals een slimmemeterportal, signaleer je dit probleem niet. Dus hoe kom je hier achter, als je er niet alert op bent. Zo gauw het salderen afgelopen is, gaat het je echt in de papieren lopen.
...
Ik denk dat je een foutje maakt, maak eens een screen van je smp en post hem eens hier?
Heb je 1 of 3 fase?
Mijn 3 fase saldeert tussen de fase dus zolang de teruglevering totaal hoger is als het totaal verbruik haal ik niets van het net.

Zo ziet dat er uit.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/1y8i0rvs.jpeg

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjouk
ja idd zo zag dat er bij mij ook uit, tot ik die nieuwe meter kreeg. Nu gebruik ik dus de hele dag door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

Sjouk schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 17:36:
ja idd zo zag dat er bij mij ook uit, tot ik die nieuwe meter kreeg. Nu gebruik ik dus de hele dag door.
Maak eens een screen dan van bijv maandag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjouk
ik probeer het krijg het nog niet voor elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:56

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Even een fotootje met je mobiel kan ook 👍

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjouk
Mijn teruglevering en mijn dagstand van mijn omvormer komen vrijwel overeen, zijn vrijwel gelijk. Dat was nooit zo. Het verschil was wat ik rechtstreeks gebruikte in huis.

[ Voor 87% gewijzigd door Sjouk op 15-05-2019 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjouk
sorry, lukt niet ws omdat ik te weinig karma heb??? Ben net ingeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 691473

Upload de/het(?) screenshot eens naar imgur.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

Sjouk schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 18:03:
sorry, lukt niet ws omdat ik te weinig karma heb??? Ben net ingeschreven.
Deze

https://www.mupload.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjouk
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/xdzkp8pvj.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-06 17:52
Wat voor een installatie heb je hangen voor de zonnepanelen ?
Een halve kWh terugleveren per uur is niet veel met de afgelopen dagen.
Of je moet een ontzettende energieverbruiker hebben.

Vertel eens wat meer over je situatie.
Hoe leef je, wat heb je zoal in gebruik en zoals gezegd wat voor zonnepanelen heb je ?

Zo kunnen we je waarschijnlijk wat verder helpen

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjouk
Ik heb in de piektijd een teruglevering van 3 kWh. De streepjes zijn per kwartier. mijn verbruik is ook zonder zonnepanelen minder dan 5 kWh per dag. Hangt af of ik een (af)wasmachine gebruik of allebei. Ik heb inductie en een kleine boiler in de keuken, vloerverwarming maar die heeft nu geen verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Waar ik eens benieuwd naar zou zijn, is wat een zelfde grafiek met bijv Domoticz via de P1 poort zou teruggeven. Ik kan me namelijk boorstellen dat bij die slimmemeterportal uitgegaan wordt van een bepaald soort meter, terwijl de werkelijke meter anders is. Kunnen dus ook gewoon verkeerd geinterpreteerde waarden zijn :)
Met domotics heb je gewoon de 1 op 1 waarden uit je meter, dat zou sowieso moeten kloppen.
Hoe krijgt die portal trouwens zijn gegevens, via je energiemaatschappij of rechtstreeks van je P1 poort via een dongle ofzo? Maakt nogal uit qua aantallen meetwaarden namelijk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

The Eagle schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 18:58:
Waar ik eens benieuwd naar zou zijn, is wat een zelfde grafiek met bijv Domoticz via de P1 poort zou teruggeven. Ik kan me namelijk boorstellen dat bij die slimmemeterportal uitgegaan wordt van een bepaald soort meter, terwijl de werkelijke meter anders is. Kunnen dus ook gewoon verkeerd geinterpreteerde waarden zijn :)
Met domotics heb je gewoon de 1 op 1 waarden uit je meter, dat zou sowieso moeten kloppen.
Hoe krijgt die portal trouwens zijn gegevens, via je energiemaatschappij of rechtstreeks van je P1 poort via een dongle ofzo? Maakt nogal uit qua aantallen meetwaarden namelijk :)
Smp krijgt gewoon de gegevens van de netbeheerder, meer niet.

Ik heb een iskra am550 meter en die doet het niet zo, ik kan op een zonnige dag geen verbruik en opwek tegelijk hebben.

Edit: oh wel zie ik, als het verbruik binnen een kwartier even boven opwek komt. :) tja dan lijkt het dat hij een hoog verbruik heeft tijdens opwek, maar de tijd buiten de opwek is ook niet heel hoog verbruik bij de ts.

[ Voor 11% gewijzigd door Rol-Co op 15-05-2019 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjouk
Niet te technisch worden, geen idee waar je het over hebt. Ik heb geen domotics en P1 poort geen idee. Slimmemeterportal maakt gebruik van de eancodes ?? Zegt je dat wat? ik hoefde niet mijn nieuwe meternrs. door te geven aan portal. Het zou automatisch gaan na meterwisseling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb geen zonnecellen, maar doe alles via domoticz qua inzicht. Je moet je zo voorstellen: slimme meterwaarden worden slechts periodiek aan de netbeheerder en de energiemaatschappij verstrekt, simpelweg omdat het communicatienetwerk (CDMA) niet snel genoeg is om waarden per minuut of seconden te verwerken. Dus als jij niks rechtstreeks vanuit je meter doorgeeft, dan moet het wel via de net beheerder lopen. Scan van de streemjescode is slechts ter identificatie, maar dat wil niet zeggen dat de grafiek van de kant van je portal ook klopt

In het Domoticz topic kun je vinden hoe je een RB pi met Domoticz opzet en die aan je slimme meter hangt. Dan heb je wel de echte secondenwaarden. Is even wat knutselen, maar prima te doen. Kant en klaar kan ook, zie https://www.sossolutions.nl/domotica/domoticz-rfxcom maar daar betaal je ook voor.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@The Eagle
P1 monitor is ook wel een mooi initiatief en vrij makkelijk te doen, zonder linux kennis
https://www.ztatz.nl/2019/04/18/

@Sjouk
En Pi 3B+ kopen met minimaal 8 Gb kaartje en een slimme meter kabel.

[ Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-05-2019 21:54 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-06 17:52

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Lo_
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-06 15:57

Lo_

Ik heb hier een topic gevonden van iemand die precies hetzelfde als jij heeft meegemaakt en er achteraan is gegaan:
https://www.zelfenergiepr...fase-slimme-meter/page/2/

Hij heeft dezelfde meter en er was dus wel degelijk sprake van gelijktijdig optellen van opwek en verbruik; zijn meter is vanwege dit feit vervangen door Liander.

Dit is nogal een nare ontwikkeling wat mij betreft. Er zijn nu dus kennelijk slimme meters in omloop die niet automatisch intern salderen over de fasen. Heel goed dat jou dit is opgevallen, maar het lijkt me aannemelijk dat de grote meerderheid van de mensen geen flauw benul heeft van het bestaan van deze situatie. Dat zou kunnen resulteren in een lakse netbeheerder waardoor deze meters gewoon gaan blijven hangen.

Zolang je geen heel grote verbruikers hebt waarvan je totaal geen idee hebt wanneer ze aangaan is je meetmethode wat mij betreft overigens overtuigend genoeg om te concluderen dat deze situatie inderdaad ook bij jou bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoodyWindoW
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-05 06:58

WoodyWindoW

3.245 WP op ZW 31°

Opnieuw geen goed nieuws dus voor de zogenaamde slimme meters, of scheer ik nu alles weer over een kam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

The Eagle schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 18:58:
Je zit goed volgens mij. Ik heb Slimmemeterportal stopgezet, ik kreeg namelijk ook mijn 3 fase teruglevering niet fatsoenlijk verekend in hun systeem. Nu Domoticz met een P1 kabel; alles duidelijk. Klopt net zoals mijn energieleverancier en Solaredge informatie.

Dus sommige grafieken komen gewoon niet lekker over bij Slimmemeterportal.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

Vanmiddag als de zon schijnt even fysiek op je meter kijken wat hij aangeeft is het simpelste :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-06 20:46
Het probleem ligt niet bij slimmemeterportal. Deze toont alleen maar de informatie (kwartiermeterstanden) die zij van de netbeheerder krijgt.

Het is inderdaad vreemd dat de teruggeleverde energie niet verrekend lijkt te worden over de verschillende fases. Om te controleren of dat inderdaad het geval is, zou je de meterstanden van 15 mei om 10:00 moeten vergelijken met de meterstanden van 17:00. Netto heb je in die periode alleen maar energie teruggeleverd en niets afgenomen van het net. De leveringsmeterstanden (T1 en T2) van 10:00 en 17:00 zouden dan ook identiek moeten zijn. Zijn deze standen niet gelijk, dan zou ik de netbeheerder eens om toelichting vragen.

Overigens is dit, tot 31-12-2022 geen probleem. Dan wordt alles nog netjes gesaldeerd, maar vanaf 1-1-2023 ga je een klein bedrag (enkele centen) energiebelasting betalen op de energie die je niet gelijk gebruikt hebt. De vraag is dan, hoe gaat deze meter daar mee om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:44
Maar als de meter dat apart verrekend moeten de zonnepanelen toch op de meter aangesloten zijn en niet gewoon in de groepenkast? Als het namelijk zoals het hoort in de groepenkast gemonteerd is, dan loopt de stroom sowieso niet door de meter bij gebruik en terugleveren, dan blijft het in huis.

Mijn technische kennis is echter niet op dusdanig niveau dat ik dat zeker weet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
Wat hier het probleem lijkt te zijn, is dat er op fase 1, 2 en 3 een opwekking is van 1000W. En gelijktijdig op fase 2 draait een grootverbruiker die 2000W vraagt. Netto betekent dat dat er op fase 1 en 3 een teruglevering is van 1000W+1000W en op fase 2 een opname is van 2000-1000W=1000W. Normaal gesproken zou je verwachten dat de meter het gebruik en levering van fase 1, 2 en 3 bij elkaar optelt en dat bij het gebruik of de teruglevering optelt, maar wat hier lijkt te gebeuren is dat de teruglevering van fase 1 en 3 bij de teruglevering worden opgeteld en het gebruik van fase 2 bij het gebruik wordt opgeteld. Dit is, met de afbouw van de saldering iets wat je niet wil.

Technisch is het wel correct, want je levert stroom terug aan het net, maar gebruikt ook energie op een andere fase. Je opgewekte energie blijft niet in je woning. De vraag is alleen, is dit redelijk en is dit gewenst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:31

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Eigenlijk krijg je 3 aparte 'stroomkringen' binnen. Ook wel fasen genoemd.
Dus jouw zonnepanelen zitten op 1 van de 3, die andere twee leveren dus niet terug maar verbruiken. Op de ene stroomkring zitten wat verbruikers en voornamelijk opwek. Dus nette zul je hier terugleveren. Die andere twee hebben altijd netto verbruik. (Omdat hier dus geen zonnepanelen systeem aan hangt.

Afgesproken is dat de netbeheerder dit niet apart factureert, maar verrekend. Bij jou gebeurt dit dus misschien niet en wordt het wel apart geadministreerd. Dat wordt dan in 2023 een extra kostenpost.

Dat is in Jip en janneke wat de anderen zeggen 😊
I-King schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 10:23:
Maar als de meter dat apart verrekend moeten de zonnepanelen toch op de meter aangesloten zijn en niet gewoon in de groepenkast? Als het namelijk zoals het hoort in de groepenkast gemonteerd is, dan loopt de stroom sowieso niet door de meter bij gebruik en terugleveren, dan blijft het in huis.

Mijn technische kennis is echter niet op dusdanig niveau dat ik dat zeker weet.

[ Voor 17% gewijzigd door prein2 op 16-05-2019 11:08 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:44
Ah tuurlijk, ik had nog niet aan de 3-fase gedacht (niet goed genoeg het topic gelezen dus). Dat maakt het verhaal een stuk begrijpelijker! Thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjouk
Update
Dit probleem is erg moeilijk uit te leggen aan Liander. UIteindelijk moest ik dan zelf de onderaannemer bellen om dit probleem aan te kaarten. Onder protest hier dan maar mee akkoord gegaan. Volgens degene van de onderaannemer is dit een landelijke richtlijn en moeten ze de meter zo plaatsen/instellen.
Inmiddels zijn we al wel weer teruggebeld door een werkvoorbereider van Liander om het probleem nog eens van ons aan te horen. Wie weet komt er toch een oplossing.

We hebben de Consumentenbond en Vereiniging Eigen Huis hierover bericht en zij zouden dit verder gaan uitzoeken.

Dat van die fases lijkt wel een plausibele verklaring, omdat ik wel wat rechtstreeks verbruik heb. Het lijkt erop dat mijn wasmachine wel van de zonnepanelen afneemt, de teruglevering loopt dan terug en het verbruik neemt niet heel erg toe. zie tabel van 15 mei tussen 15.00- 1600
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/cqd02op7qj.png

[ Voor 24% gewijzigd door Sjouk op 16-05-2019 15:04 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +11 Henk 'm!

• countr
Sjouk, zoals Lo_ al meldde: ik heb exact dit probleem gehad met een meter van exact hetzelfde type, en heb mijn bevindingen hier gedeeld: https://www.zelfenergiepr...n-of-1-fase-slimme-meter/. Daar heb ik ook een gedetailleerd meetrapport gedeeld (in mijn bericht van 22 maart 2019 om 11:07).
Ik kan je alleen maar aanraden om schriftelijk contact op te nemen met Liander en in je brief naar mjjn case te verwijzen.
Liander erkende ruitelijk dat de meter het niet deed zoals hij moet doen en heeft mijn meter vervangen. De nieuwe doet het wel goed.
Liander heeft me toegezegd dat ze dit nader gaan onderzoeken, maar hoe snel ze dat doen, daar heb ik geen idee van. Ik kan me voorstellen dat de aantallen potentieel enorm zijn, en dat ze zorgvuldig te werk willen gaan, en dat dat dus tijd kost.
Ik maakte en maak me nog steeds zorgen dat dit door heel veel mensen niet wordt opgemerkt, en heb om die reden ook Agentschap Telecom op de hoogte gebracht, zodat die hun taak van toezicht op de meters kunnen uitvoeren, en ook die hebben me toegezegd dit op te volgen.
Zoals je zelf al opmerkte heb je er voorlopig financieel geen last van, maar tot je meter vervangen is ben je wel volledig je inzicht kwijt in de hoeveelheid elektriciteit die je zelf direct (op de andere twee fasen) verbruikt, je eigenverbruik dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-06 18:39
Ik kan jouw probleem niet verklaren maar ik kan wel wat context geven (hoop ik).

Met betrekking tot salderen over de fase, dat is een eis die in de DSMR standaard staat. Ik quote even uit een ouder topic:
Anoniem: 633784 schreef op maandag 5 oktober 2015 @ 17:52:
Alle meters moeten voldoen aan de normen zoals deze gesteld zijn door Netbeheer Nederland. En ander aan informatie daarvan staat op hun eigen website www.netbeheernederland.nl. Onder de verschillende thema's zijn documenten met informatie gehangen. Met betrekking tot het meter van 3fase en teruglevering is er informatie te vinden in document DSMR 4.0 van 11-02-2014, sectie 3.2, figuur DSRM 4.3.27.

Vastgesteld is dat de meting als volgt: ''the poly-phase E meter shall use the Ferraris energy measurement method." Of wel, de meerfase meter meet via de Ferraris methode, en de werking van de meter komt overeen met de traditionele draaischijf(Ferraris) meter, met meerdere telwerken.

Voor installaties met teruglevering betekend dit dat er dat per tijdsmoment wordt beoordeelt of er sprake is van levering of teruglevering over de som van de 3-fasen. Dus het telwerk kan niet voor de ene fase levering registreren en andere fase teruglevering registreren. Het telwerk registreert de som van de 3 fasen. Een telwerk (som van 3 fasen) voor levering van energie en één telwerk (som van 3 fasen) voor teruglevering van energie.
Ik heb een aantal jaar geleden mijn Itron ACE 3000 moeten laten vervangen omdat deze niet voldeed aan deze salderingsregels. Nu hangt er een Sagem T-210D die dat wel zou moeten doen, echter als ik de P1 poort uitlees dan zie ik nog steeds verbruik per fase:

Afbeeldingslocatie: http://splur.nl/23qesdcbnkjbn14e3qd.png

Dat komt omdat dsmr-reader (en ik gok ook andere tooltjes) naar de `Instantaneous active power' velden kijken, en die laten geen 'gesaldeerde' waarde zien maar de daadwerkelijke waarde. In bovenstaand plaatje dus 75W verbruik op fase 2 en teruglevering op fase 1 en 3. Voor `Actual electricity power delivered/received' velden wordt ook geen 'gesaldeerde' waarde weergegeven.

De velden `Meter Reading electricity delivered to client' en `Meter Reading electricity delivered by client' zouden echter wel de gesaldeerde waarden moeten tonen. Alsin als jij dus een apparaat van 1000W aanzet terwijl je 2000W teruglevert dan zou `Meter Reading electricity delivered to client' niet moeten oplopen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• countr
Waar het op neer komt is dat mijn inmiddels vervangen drie-fase Landis & Gyr E360 de vermogens registreerde op de telwerken volgens de methode in het rechterdiagram, terwijl hij dat zou moeten doen volgens de methode in het linkerdiagram:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/odBD7wM.png

[ Voor 8% gewijzigd door countr op 16-05-2019 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 15:17
Dat je dat wil snap ik maar je gebruikt de installatie van de netbeheerder om de door jouw op een bepaalde fase gezette energie er bij een andere fase weer te gebruiken. De beste oplossing is dan een 3 fase omvormer of je installatie terug te laten zetten op een fase, wat je natuurlijk ook zelf kunt doen als je gebruik binnen de perken van een fase blijft.

snameroc

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:00
De netbeheerder heeft gewoon een meter te leveren, die tussen de fasen saldeert. Dus het linker plaatje.

Een meter die dat niet doet, voldoet niet en is dus als defect aan te merken.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• countr
Het is niet een kwestie van wat ik wil. Er zijn hier afspraken over gemaakt door de netbeheerders, en de eisen aan slimme meters zijn vastgelegd in de Dutch Smart Meter Requirements (DSMR), gepubliceerd door Netbeheer Nederland (de vereniging van alle netbeheerders). Daarin staat hoe de meter moet registreren: en dat komt neer op het linkerplaatje. In tekst:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oRsYPKi.png

Er is ook wel een goede reden om het af te spreken zoals het is afgesproken: een enkelfasige aansluiting veroorzaakt ook onbalans die de netbeheerder maar moet zien op te lossen, terwijl het energietarief gelijk is aan dat voor een driefase-aansluiting. Het geld zou overigens ook bij de verkeerde partij terecht komen, namelijk bij je energieleverancier, en niet bij de netbeheerder die het probleem van onbalans heeft.
snameroc schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 17:24:
Dat je dat wil snap ik maar je gebruikt de installatie van de netbeheerder om de door jouw op een bepaalde fase gezette energie er bij een andere fase weer te gebruiken. De beste oplossing is dan een 3 fase omvormer of je installatie terug te laten zetten op een fase, wat je natuurlijk ook zelf kunt doen als je gebruik binnen de perken van een fase blijft.

[ Voor 4% gewijzigd door countr op 17-05-2019 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
countr schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 17:44:
Het geld zou overigens ook bij de verkeerde partij terecht komen, namelijk bij je energieleverancier, en niet bij de netbeheerder die het probleem van onbalans heeft.

[...]
Het effect is met name de energiebelasting waar je over praat, niet eens de kosten van de energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• countr
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, ik had het mis: zelfs de energieleverancier krijgt er geen cent méér door.
Ep Woody schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 17:48:
[...]
Het effect is met name de energiebelasting waar je over praat, niet eens de kosten van de energie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjouk
update:
Net de toezichthouder van de netbeheerders aan de telefoon gehad. Dit nav een mailtje dat ik naar hun had gestuurd op aanraden van Count.
Probleem is bekent en erkent door de netbeheerders en de fabrikant kan het probleem oplossen op afstand. Het is dus niet nodig om meters te vervangen. Echter voordat je zo'n aanpassing op afstand kan doen, moet daar een procedure voor doorlopen worden. Zo'n aanpassing kan niet zomaar plaatsvinden en dat gaat dus met de nodige administratie gepaard.
Termijn waarop de aanpassing zal plaatsvinden is 1 á 2 maanden. Op slimmemeterportal.nl zal het dan vanzelf wel zichtbaar worden. Probleem wordt dus opgelost. Op dit moment nu het salderen nog bestaat heeft het ook financieel geen consequenties.
Dank allen voor de reacties en meedenken, het heeft me zeker geholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvd123
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 01-09-2022
Hallo,

Hier precies hetzelfde probleem, ook met een Landis + Gyr E360 meter. Het ziet er bij mij dus zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/j9cbcs.jpg

Ik kan de pieken plaatsen (waterkoken, inductie), maar verder een normaal verbruik.

Wat zijn nu precies de stappen die ik moet ondernemen zodat het correct geregistreerd wordt? Ik ben alvast begonnen met Liander te mailen met een kopie naar mijn energieleverancier. Liander gaat het "serieus" voor mij uitzoeken. Kan 2 weken duren.

[ Voor 17% gewijzigd door mvd123 op 19-06-2019 14:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroen1961
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 05-11-2021
Wij hebben hetzelfde probleem. Op de Liander website staat nu ook dat het in juni 2019 via een software update verholpen gaat worden: https://www.liander.nl/ni...er-landis-gyr-e360-smr-50

[ Voor 4% gewijzigd door Jeroen1961 op 19-06-2019 22:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sjouk
]Beetje late reactie. Nu kan ik jullie dan ook wat laten zien. Op 14 juni heeft de update plaatsgevonden en dat is meteen terug te zien in mijn smp. Ik doe er een overzicht van de hele maand bij. Dan is meteen duidelijk waarom actie nodig was. Mijn verbruik daalt met gemiddeld 50% in deze periode van het jaar. Het eerste weekend 15 en 16 juni vierden we nog de verjaardag van mijn man. Vanaf maandag 17 juni gaat het normale patroon verder.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/dnvknmt9kdb.jpg

In principe zou, dus iedereen die bij Liander is, moet nu na de update het probleem niet meer voorkomen. Ben je bij een andere netwerkbeheerder dan weet ik niet of dit ook het geval is. Meld het hier op deze site.

Conclusie: Het is dus een probleem dat software-matig opgelost kan worden. Het beste wat je kunt doen als het toch nog voorkomt is: een mail sturen naar je netwerkbeheerder Liander Essent( Niet bellen, heeft totaal geen zin.) en dit voorbeeld aanhalen. Mocht dat ook niet helpen dan sturen we de Toezichthouder wederom een bericht met deze overtreding van de netbeheerder. Deze praktijk is namelijk niet toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvd123
Sjouk, goed om te zien dat het bij jou is opgelost!
Het rare is dat Liander bij ons een hele nieuwe meter komt installeren, omdat ze het (bij ons in ieder geval) niet op afstand zouden kunnen aanpassen. Dat gaat vanmiddag gebeuren, ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjouk
Merkwaardige praktijken. Het is me door Liander en door de Toezichthouder uitdrukkelijk verteld dat het probleem software-matig opgelost kan worden en dan zou het bij mvd123 niet kunnen? Zijn dat regionale verschillen? Niet weten wat de andere regio doet of eventuele oplossingen met elkaar delen. Zelfs binnen 1 organisatie. Ik woon in Friesland. Niet bepaald een provincie die op kopt loopt met de automatisering.

Mvd123 hoe staat het met de buren/buurtgenoten, die zonnepanelen hebben en deze meter? Die van mij stonden met hun oren te klapperen, ze wisten niet waar ik het over had. Ze zouden dat ook nooit ontdekt hebben. Gaan ze bij jouw buren ook de meter aanpassen? Of is het een systeem van wie er piept, die wordt geholpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

Sjouk schreef op maandag 1 juli 2019 @ 10:41:
]Beetje late reactie. Nu kan ik jullie dan ook wat laten zien. Op 14 juni heeft de update plaatsgevonden en dat is meteen terug te zien in mijn smp. Ik doe er een overzicht van de hele maand bij. Dan is meteen duidelijk waarom actie nodig was. Mijn verbruik daalt met gemiddeld 50% in deze periode van het jaar. Het eerste weekend 15 en 16 juni vierden we nog de verjaardag van mijn man. Vanaf maandag 17 juni gaat het normale patroon verder.

[Afbeelding]

In principe zou, dus iedereen die bij Liander is, moet nu na de update het probleem niet meer voorkomen. Ben je bij een andere netwerkbeheerder dan weet ik niet of dit ook het geval is. Meld het hier op deze site.

Conclusie: Het is dus een probleem dat software-matig opgelost kan worden. Het beste wat je kunt doen als het toch nog voorkomt is: een mail sturen naar je netwerkbeheerder Liander Essent( Niet bellen, heeft totaal geen zin.) en dit voorbeeld aanhalen. Mocht dat ook niet helpen dan sturen we de Toezichthouder wederom een bericht met deze overtreding van de netbeheerder. Deze praktijk is namelijk niet toegestaan.
Heb je ook een dagscreen, hier kan je het niet zo goed zien als een dagverloop, daar had je verbruik tijdens een zonnige dag, elk kwartier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:36

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zou de energierekening maar even goed in de gaten houden, een meterwissel levert meestal een extra afrekening op die wellicht tot bijbetalen leidt en mogelijk een overproductie die je anders niet zou hebben.
Overproductie betekent dat je een deel niet kan salderen wat met een afgebroken jaar soms gebeurt.
Ik heb dit ook gehad en stond er toen op dat er alsnog een afrekening kwam over het hele jaar waarin dan de standen van 2 verschillende meters staan en de som daarvan wordt afgerekend.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjouk
[img]Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/mo7pz7dyj.jpg[/img

De dag van de update. Verschil met de 15 mei is wel heel duidelijk. Vanaf 13 uur geen verbruik meer overdag.

Over de eindafrekening; die kijk ik altijd heel goed na. Dit is de mijn derde slimme meter, bij de overgang van de twee vorige hierover geen problemen ondervonden.

[ Voor 32% gewijzigd door Sjouk op 06-07-2019 20:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mvd123
Sjouk, 1 van de buren die ook zonnepanelen heeft en 3 fasen stoppenkast, krijgt ook een nieuwe meter, maar dat was in eerste instantie vooral omdat de data niet meer uitgelezen kunnen worden. De andere buur heeft volgens mij geen 3 fasenstoppenkast en daar zou het probleem dus niet spelen. Ik heb ze in ieder geval wel op de hoogte gehouden van het hele proces bij mij, dus een gewaarschuwd mens...

Heel raar is ook dat ik de monteur van Liander moest gaan vertellen wat het probleem was omdat op zijn bon alleen maar 'hardware probleem' stond. Het leidde bijna weer in tot dezelfde discussie ('het zal wel niet goed aangesloten zijn'). Op mijn aandringen heeft hij toch maar een andere meter geplaatst. En sindsdien: een keurig verbruik van 0 overdag (op wat pieken na)!

Ik vind het ook rare praktijken. heb het agentschap telecom geïnformeerd. Daarnaast heb ik ook Consumentenbond, Consuwijzer en Vereniging Eigen Huis geïnformeerd.

[ Voor 9% gewijzigd door mvd123 op 08-07-2019 10:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MuKkEzZz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-07-2022
Ben ik de enige die het zorgwekkend vindt dat dit softwarematig te verhelpen is? Ze kunnen dus op een later moment de regels aanpassen en de instelling terugdraaien… :X

10x S-Energy 300Wp @ GoodWe 3000-NS (3000 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 18:41

timovd

Voorsprong door techniek

Hier ook een L+G e360 (3-fase, geinstalleerd in oktober 2018) van Stedin.
Onderstaande grafiek is van Enelogic:
Enelogic
Ik heb een kokendwaterkraan op standby, een A+++ koelkast 24/7 en een NAS draaien. Verder geen grote sluipverbruikers. (Audioapparatuur staat bijna altijd uit dmv schakelaar)
Ik heb via WhatsApp contact opgenomen met Stedin en dit is hun reactie:
Ik heb het voor je nagekeken en zie inderdaad dat je mogelijk wel een softwareupdate krijgt. Deze updates zijn gestart vanaf de eerste week van juli en lopen nog steeds. Dit kan inderdaad de oorzaak zijn van wat je terugziet bij het terugleveren. Mijn excuses daarvoor! Het zou niet moeten uitmaken voor de meterstanden op de meter. We proberen dit zo snel mogelijk op te lossen voor je! Weet je zo voldoende voor nu?
Op mijn vraag hoe ik zou moeten weten wanneer de update heeft plaatsgevonden, kreeg ik geen duidelijk antwoord;
Ik kan je hier helaas geen antwoord op geven. Er wordt in ieder geval een update gedaan. Heb je nog andere vragen voor mij?
Nu kunnen we nog salderen, dus is dat geen probleem. Maar de meter klopt niet zoals het zou moeten werken. Ik heb overigens twee omvormers op fase 1 en fase 3. Ik vermoed dan ook dat het verbruik tijdens de zonuren door fase 2 komt. Ik ben benieuwd hoe Stedin dit gaat oplossen.

Edit:
Artikel: https://www.westlandinfra...50-krijgt-software-update (geschreven tussen Pinksteren 2019 en mei 2019)
Alhoewel het per saldo niet uitmaakt voor een klant, is de registratie op deze manier onjuist. Als op termijn de salderingsregeling wordt aangepast, kan dit nadelig uitvallen voor klanten.
Precies mijn punt.

[ Voor 11% gewijzigd door timovd op 29-07-2019 14:18 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BJBoes
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-03 20:56
jeej ik heb dezelfde meter in maart geinstalleerd gekregen. ik kan dus ook t zelfde verwachten @countr countr heb jij een zelfde soort meter terug gekregen? of van een ander merk.

en heb je instructies, script voor me hoe ik t apparaat kan uitlezen? zal t toch uit moeten zoeken nu

als je heel diep over iets nadenkt dan kom je altijd uit op iets wat niet klopt. Doe maar is klopt altijd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• countr
BJBoes schreef op maandag 29 juli 2019 @ 14:43:
jeej ik heb dezelfde meter in maart geinstalleerd gekregen. ik kan dus ook t zelfde verwachten @countr countr heb jij een zelfde soort meter terug gekregen? of van een ander merk.

en heb je instructies, script voor me hoe ik t apparaat kan uitlezen? zal t toch uit moeten zoeken nu
Ik heb een ander type meter gekregen, een ISKRA AM550. Vergeet niet dat ik de eerste was die dit bij een Landis & Gyr E360 meter opmerkte, dus ik kan mij voorstellen dat Liander die meter in huis wilde hebben om hem samen met de fabrikant te onderzoeken zonder daarvoor bij mij aan te hoeven bellen. Bij installatie van de vervangende meter hebben de monteur en ik voor de zekerheid samen gekeken of deze dit aspect wel goed mat.

Om je slimme meter uit te kunnen lezen, is het het eenvoudigste om toestemming te geven dat je meter wordt uitgelezen op afstand. dan kun je via slimme meter portal je gevens bekijken, zoals bijvoorbeeld in dit plaatje.

Wil je dat niet, of wil je echt elke seconde je meter uitlezen, dan zul je iets op de P1 poort moeten aansluiten. Dat kan op verschillende manieren. Ik heb zelf een slimme-meter-kabel gekocht, welke een USB uitgang heeft. Vervolgens lees ik met PuTTY de telegrammen uit (configuratie), en schrijf die weg naar de harde schijf. Vervolgens heb ik een script geschreven in Octave om die telegram-bestanden in te lezen, maar het is nogal off-topic om dat hier verder uit te leggen.

[ Voor 13% gewijzigd door countr op 09-08-2019 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:30

BeyondThunder

Lost Lightning

Wat een goed topic is dit! Ik heb dezelfde meter en 22 zonnepanelen met de omvormer op 3 fase aansluiting. Gelijk een account aangemaakt op slimmemeterportal.nl zodat ik hier e.e.a. in de gaten kan houden. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

countr schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 09:44:
[...]

Ik heb een ander type meter gekregen, een ISKRA AM550.
Om je slimme meter uit te kunnen lezen, is het het eenvoudigste om toestemming te geven dat je meter wordt uitgelezen op afstand. dan kun je via slimme meter portal je gevens bekijken, zoals bijvoorbeeld in dit plaatje.

Wil je dat niet, of wil je echt elke seconde je meter uitlezen, dan zul je iets op de P1 poort moeten aansluiten. Dat kan op verschillende manieren. Ik heb zelf een slimme-meter-kabel gekocht, welke een USB uitgang heeft. Vervolgens lees ik met PuTTY de telegrammen uit (configuratie), en schrijf die weg naar de harde schijf. Vervolgens heb ik een script geschreven in Octave om die telegram-bestanden in te lezen, maar het is nogal off-topic om dat hier verder uit te leggen.
Ik heb die meter ook maar die doet het goed, saldeert tussen de fasen en nooit opwek en verbruik in dezelfde tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• countr
Rol-Co schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 11:12:
[...]

Ik heb die meter ook maar die doet het goed, saldeert tussen de fasen en nooit opwek en verbruik in dezelfde tijd.
Inderdaad, mijn ISKRA AM550 doet het ook zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjouk
Alle meters moeten het goed doen en dat kan ook, gezien bij mijn meter die na de update geen problemen meer geeft. Het vervelende is dus dat je aan de meter niet kan zien wat het registreert. Een check met slimmemeterportal.nl o.i.d. is dus echt noodzakelijk. Ook om in de toekomst te blijven controleren of er na een update niet weer dezelfde problemen opduiken.
Zijn er nu nog meters die deze zelfde problemen hebben? Bijna 2 maanden na mijn update, moet het toch landelijk wel uitgerold zijn, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-06 22:10
Helaas niet. Ik liep hier laatst ook tegen aan (niet wetende van dit topic), maar heb nog geen firmware update gehad.

[ Voor 42% gewijzigd door Out.of.Control op 10-08-2019 23:28 . Reden: te snel verstuurd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvd123
Speedy-Andre schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 18:14:
Ik zou de energierekening maar even goed in de gaten houden, een meterwissel levert meestal een extra afrekening op die wellicht tot bijbetalen leidt en mogelijk een overproductie die je anders niet zou hebben.
Overproductie betekent dat je een deel niet kan salderen wat met een afgebroken jaar soms gebeurt.
Ik heb dit ook gehad en stond er toen op dat er alsnog een afrekening kwam over het hele jaar waarin dan de standen van 2 verschillende meters staan en de som daarvan wordt afgerekend.
Inderdaad, gaat het nu mis met de jaarafrekening. Wij hebben sinds begin juni zonnepanelen, sinds begin juli een nieuwe slimme meter gekregen en nu wordt alleen gesaldeerd over deze laatste meter. Dat betekent dat we in de periode juli t/m september dus teveel hebben opgewekt en ons enkele tientjes door de neus wordt geboord.

Energieleverancier claimt dat zij hier niets aan kunnen doen omdat ze de standen doorkrijgen van de netbeheerder (Liander). Maar eens kijken wat die eraan gaat doen om dit op te lossen. Want bij een jaarafrekening, moet natuurlijk over het hele jaar gesaldeerd worden, niet over een klein deel daarvan omdat je toevallig een nieuwe meter hebt gekregen...

To be continued...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 20:36

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Normaal gesproken meld je het bij de netbeheerder als je gaat opwekken, vanaf dat moment saldeer je.
Misschien kan je dat nog gebruiken als argument?
Wel sneu dat het net juni is, een van de beste maanden levert nu niks op.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:22
mvd123 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 15:56:
[...]

Inderdaad, gaat het nu mis met de jaarafrekening. Wij hebben sinds begin juni zonnepanelen, sinds begin juli een nieuwe slimme meter gekregen en nu wordt alleen gesaldeerd over deze laatste meter. Dat betekent dat we in de periode juli t/m september dus teveel hebben opgewekt en ons enkele tientjes door de neus wordt geboord.
Zuur natuurlijk, maar op de enorme investering van duizenden euro's en de te verwachten besparingen over de komende jaren vallen die paar tientjes ook wel mee lijkt me? Ik zou me zelf daarvoor in elk geval niet in het zweet gaan werken om voor elkaar te krijgen dat je die alsnog krijgt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:21
Tja als iedereen zo denkt dan worden bedrijven wel heel makkelijk rijk.
Bovendien is het een principekwestie.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:09
Weet iemand of je ergens aan een firmware versienummer o.i.d. kunt zien of je de bewuste update hebt gehad?

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
Bij mij is de update van de firmware afgelopen maandag doorgevoerd, waardoor de meter nu doet wat hij zou moeten doen. Ik zag het aan de grafieken op m'n Enelogic account. Geen idee of je het kunt zien aan de versie van de firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 18:41

timovd

Voorsprong door techniek

@Out.of.Control, Hoe heb je geconstateerd dat je een update hebt ontvangen? Alleen op basis van Enelogic?
Welke netbeheerder heb je?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
@timovd Stedin. Inderdaad alleen op basis van Enelogic. Sinds maandag zie je dat er alleen afname of teruglevering is, terwijl er tot maandag altijd afname was, ook als er gelijktijdig ook teruglevering plaatsvond (sluipverbruik op andere fase dan waar de omvormer op zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:42
Volgens mij heb ik met mijn meter hetzelfde probleem. Alleen... dat is dus niet zo'n Landis+Gyr, maar het betreft juist een Iskra AM550 die het dus normaliter goed zou moeten doen.

Schijnt de zon en springt de warmtepomp aan, dan zie je dat verschil direct. WP en PV zitten beide op dezelfde fase (L1). Maar als mijn Grohe Duo (op L2) gaat opwarmen, dan lijkt hij traag te reageren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ssEZ4Q8f7Bm2niCOGhk7M1IT/full.png

Goed, misschien is daar nog niks aan de hand en zit er te veel smoothing in de registratie door mijn Youless en/of bij Enelogic, maar over een hele dag zie ik meer van dit soort dingen.

Zaterdag stond mijn espresso-apparaat (ook op L2) vrij lang aan* en dan zie je dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1BoSs3QDPTnJZQUSLlrFgHPG/full.png

Ik neem dus redelijk constant 120W af en lever tegelijkertijd 180W terug. Lijkt me onlogisch. Bij die piek (wederom de Grohe Duo), komt de groene lijn ook wel omhoog, maar het lijkt erop dat de meter niet goed tussen de fasen saldeert.

In deze tijd van het jaar met weinig opbrengst en wellicht ook overdag nog verbruik door mijn WP is dat niet zo'n punt, maar het hoort niet. Maar eigenlijk wil ik ook wel af en toe de vaatwasser of wasmachine overdag laten draaien als de zon schijnt. Dan moet dat wel goed functioneren.

Als ik naar de grafieken van Enelogic kijk, heb ik het idee dat het niet klopt. Wat denken jullie?

* met een goed excuus: koffie was nodig bij het klussen en we waren de PV-installatie aan het uitbreiden. Dankzij micro-omvormers kan de bestaande set gewoon blijven draaien terwijl je er nog even 4x 380 WP naast bouwt.

[ Voor 3% gewijzigd door dreamscape op 19-11-2019 14:29 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-05 07:17
Verwijderd. Deze post was voor een ander topic bedoelt

[ Voor 96% gewijzigd door traders op 19-11-2019 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• countr
dreamscape schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 14:27:
Volgens mij heb ik met mijn meter hetzelfde probleem. Alleen... dat is dus niet zo'n Landis+Gyr, maar het betreft juist een Iskra AM550 die het dus normaliter goed zou moeten doen.
...
Als ik naar de grafieken van Enelogic kijk, heb ik het idee dat het niet klopt. Wat denken jullie?
...
Moeilijk te zeggen, de tijdresolultie is in dit soort plaatjes altijd een probleem, zoals je zelf al zegt. Je kunt het beste op een fase waar geen opwekking op zit gedurende langere tijd (bijvoorbeeld een half uur) een belasting aansluiten die hoger is dan je PV-opwekking op dat moment (bijv. elektrisch kacheltje op standje max). Dan zou de teruglevermeter in dat tijdsvak niet mogen oplopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mvd123
Jim423 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 17:44:
Tja als iedereen zo denkt dan worden bedrijven wel heel makkelijk rijk.
Bovendien is het een principekwestie.
Inderdaad, een principekwestie. Ik heb niet zo mijn best gedaan om een correct werkende slimme meter te krijgen om vervolgens de energieleverancier er mee vandoor te laten gaan.

Mailtje naar energieleverancier, daarna eentje naar Liander (omdat de energieleverancier claimde er niets aan te kunnen doen, wat natuurlijk onzin is: zij hadden natuurlijk even de rekenmachine erbij moeten pakken en niet klakkeloos alleen over de laatste meter moeten salderen)… Dankzij extra inzet van Liander toch een correctie van de factuur gekregen... Leverde toch mooi 45 euro op. Echt WEL de moeite waard dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ggiesberts
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:59
ik sta op punt in PV panelen te stappen en lees dit met belangstelling. De meter moet natuurlijk kloppen. Is het echter ook niet zo dat een goede/slimme 3 fasen omvormer ook al automatisch de meeste energie levert of zou moeten leveren aan de fase met hoogste verbruik ofwel laagste spanning?

Dit levert toch ook hoogste rendement (omvormer heeft minder spanning nodig om zijn stroom kwijt te raken).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:21
Nee.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

ggiesberts schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 09:13:
ik sta op punt in PV panelen te stappen en lees dit met belangstelling. De meter moet natuurlijk kloppen. Is het echter ook niet zo dat een goede/slimme 3 fasen omvormer ook al automatisch de meeste energie levert of zou moeten leveren aan de fase met hoogste verbruik ofwel laagste spanning?

Dit levert toch ook hoogste rendement (omvormer heeft minder spanning nodig om zijn stroom kwijt te raken).
Enige wat hij kan doen is bij lage belasting naar 1 fase leveren, en nee dat maakt niet uit omdat een digitale meter met 4 telwerken zelf saldeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kooswillem
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-05 10:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W5nBBygEbpdhZnn2itf--gvn0BE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Fhd8u04bwq4lKSiJpF0qpjPr.png?f=user_large

Dit is mijn Energie Distributie van mijn ISKR AM550. Ook hier (nog steeds in eind 2023) tegelijkertijd teruglevering en opname van panelen (en leverancier).

Hoe kan dit, moet je dan nog steeds aangeven dat er een update bij jou nodig is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sikkek
  • Laatst online: 15-06 15:55
kooswillem schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:06:
[Afbeelding]

Dit is mijn Energie Distributie van mijn ISKR AM550. Ook hier (nog steeds in eind 2023) tegelijkertijd teruglevering en opname van panelen (en leverancier).

Hoe kan dit, moet je dan nog steeds aangeven dat er een update bij jou nodig is?
Dat is de energiedistributie over een periode (1 dag? 12 uur?) gezien, daar kan natuurlijk zowel levering als teruglevering gemeten zijn (bv van 0.00 tot 7.00 energie verbruikt, van 7.00 tot 14.00 opgewekt). Dit plaatje zegt niet zoveel.

[ Voor 0% gewijzigd door Sikkek op 25-09-2023 16:22 . Reden: typo ]

Pagina: 1