Toon posts:

Slimme meter: tegelijk afname en teruglevering??

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mauricej
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 22:06
Mijn vraag
Sinds enkele dagen heb ik een Youless aan mijn slimme meter hangen (P1 poort) die ook de opbrengst van de zonnepalen meet (S0 via tussen-kWh-meter).
Dit werkt prima, maar nu valt me op dat er nog steeds energie wordt afgenomen op het moment dat ik teruglever. Ik zou verwachten dat er of afname of teruglevering is (of geen van beide, maar dat komt in de praktijk natuurlijk vrijwel nooit voor), maar in ieder geval niet afname en teruglevering tegelijkertijd.

Als ik naar de grafiekjes op Enelogic kijk, dan zie ik echter dit:
https://tweakers.net/ext/f/5SZxT3qUeUyITIrF83IL1Yzd/thumb.png
Je ziet 's nachts het sluipverbruik, rond 6:30u beginnen de zonnepanelen wakker te worden, om 7:00u de omschakeling van laag- naar hoogtarief en (waar het dus om gaat) dat de blauwe lijn (afname van energie uit het net) doorgaat met ca. 80 W terwijl er meer dan 1 kW wordt teruggeleverd.

Is dat normaal?
Zo nee: waar zou dit aan kunnen liggen? Aan de meter? Aan de Youless? Of aan Enelogic?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Slimme meter: E360 van Landis+Gyr
Youless LS120
Enelogic om naar alles te kijken

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Googelen, maar met zoeken op afname/teruglevering vind je vooral heel veel vragen over salderen.

Beste antwoord (via mauricej op 29-07-2019 11:29)

• CodeIT
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 22:02

CodeIT

Code IT

mauricej schreef op maandag 29 juli 2019 @ 09:04:
Mijn vraag
Sinds enkele dagen heb ik een Youless aan mijn slimme meter hangen (P1 poort) die ook de opbrengst van de zonnepalen meet (S0 via tussen-kWh-meter).
Dit werkt prima, maar nu valt me op dat er nog steeds energie wordt afgenomen op het moment dat ik teruglever. Ik zou verwachten dat er of afname of teruglevering is (of geen van beide, maar dat komt in de praktijk natuurlijk vrijwel nooit voor), maar in ieder geval niet afname en teruglevering tegelijkertijd.

Als ik naar de grafiekjes op Enelogic kijk, dan zie ik echter dit:
[Afbeelding]
Je ziet 's nachts het sluipverbruik, rond 6:30u beginnen de zonnepanelen wakker te worden, om 7:00u de omschakeling van laag- naar hoogtarief en (waar het dus om gaat) dat de blauwe lijn (afname van energie uit het net) doorgaat met ca. 80 W terwijl er meer dan 1 kW wordt teruggeleverd.

Is dat normaal?
Zo nee: waar zou dit aan kunnen liggen? Aan de meter? Aan de Youless? Of aan Enelogic?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Slimme meter: E360 van Landis+Gyr
Youless LS120
Enelogic om naar alles te kijken

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Googelen, maar met zoeken op afname/teruglevering vind je vooral heel veel vragen over salderen.
Waarschijnlijk moet je de software update nog krijgen: https://www.liander.nl/ni...er-landis-gyr-e360-smr-50
Zie ook: Ik kan mijn eigen opgewekte zonne-energie niet gebruiken.

Alle reacties

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 07:38

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Jans zonnetje schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 10:16:
En toch is het antwoord van @rutgerw het enige juiste antwoord.
Nee, dat is het juist niet. Zo hoort een meter in Nederland niet te meten. Er zijn hierover afspraken gemaakt tussen de netbeheerders, en die zijn tegenstrijdig met de werking zoals TS dat nu ervaart. De meter moet een software-update krijgen.

Links hoe het moet werken, rechts hoe het nu werkt bij TS.

Tekstueel hoe het moet werken:

We salute the rank, not the man.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee