Slimme meter registreert tegelijk verbruik en teruglevering

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheddar
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 31-08 14:12
Ik loop inmiddels al bijna een jaar tegen een meetprobleem aan met mijn slimme meter (Landis+Gyr E360, SMR 5.0). Ik heb een 3-fasen aansluiting met een 1-fase omvormer. Op zonnige dagen leveren de zonnepanelen terug op L3, terwijl er gelijktijdig verbruik is op L1 en L2. Dat is normaal en noemen ze ook wel fase-onbalans, maar de meter moet als het goed is dit intern salderen, voordat dit de telwerken bijwerkt. In mijn geval registreert de meter zowel verbruik als teruglevering: beide telwerken lopen tegelijk op.

Hierover genoeg te vinden dat dit niet hoort en een bekend probleem is, ook bij eerdere tweakers.
https://www.energienieuws...oor-slimme-meter.html?m=1
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1936436
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1923596

Ik ben dus inmiddels al bijna een jaar bezig met Stedin om dit opgelost te krijgen. Ik stuur ze al die tijd bekende informatie op, meetgegevens via de P1-poort, screenshots, maar ze gaan nergens inhoudelijk op in.

Stedin heeft op een gegeven moment wel iemand gestuurd om de klacht op te nemen, maar toen diegene aankwam, wist hij niet waar het over ging. Na mijn uitleg gaf hij aan het intern te gaan uitzoeken. Maar na 3 maanden geen enkel gehoor, bleek bij navraag dat de melding gewoon gesloten was… zonder te melden.... met als reden dat het klachtenteam van Stedin dit soort technische kwesties niet behandelt... Ze verwijzen steeds maar opnieuw dat er wat mis is met mijn binneninstallatie en sluiten vervolgens weer de melding...

Voor mijn energierekening maakt het nu dus niet uit, maar als het salderen stopt, kan ik net zo goed mijn omvormer uitschakelen.

Wat kan ik hiermee doen? Alles wat ik stuur ter bewijsvoering wordt op geen enkele manier inhoudelijk op gereageerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Kun je zien welke software versie jouw "Landis + Gyr E360 SMR 5.0" heeft?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheddar
Nee kan ik niet zien helaas, ook niet via het uitlezen van de P1 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09-09 22:52
De huidige registratie heeft geen effect op de energierekening
Nouja, het einde van het salderen is pas over 16 maanden... Zal tegen die tijd toch wel opgelost zijn? Gewoon elke maand even een melding aanmaken als dat je geruststelt?

[ Voor 89% gewijzigd door President op 07-08-2025 12:33 ]

• polleke123
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-08 11:32
Zelfde probleem hier, er word genoeg stroom door mn zonnepanelen geleverd om het verbruik af te dekken en TOCH word er nog stroom van het net gehaald...

Enexis gebeld: "Wat u via de P1 poort meet is voordat de slimme meter zijn werk doet..."

ehhhh....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jhxc7GIf2aPx8lEmxdZBHCpmaJw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4RJaLvswmrFX7G6JDdOUf7ec.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3b_mPS0NMWqoR1SGC6_k_FN8BF8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0UKXRdJRnpiW0vx3HnpgMyqU.png?f=fotoalbum_large

• Cheddar
polleke123 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:15:
Zelfde probleem hier, er word genoeg stroom door mn zonnepanelen geleverd om het verbruik af te dekken en TOCH word er nog stroom van het net gehaald...

Enexis gebeld: "Wat u via de P1 poort meet is voordat de slimme meter zijn werk doet..."

ehhhh....

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die netbeheerders zeggen ook allemaal wat anders. 😂

Heb je ook dezelfde meter die ik heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polleke123
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23swid3BSS11_cXfAyhRDyJnubo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R8LaK73pWBWpBBd5eWyVc7U2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
polleke123 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:15:

ehhhh....

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niets in jouw screenshot wijst er op dat verschillende telwerken tegelijkertijd oplopen, dus hoezo is dit hetzelfde probleem als bij @Cheddar?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polleke123
Er komt 2054w uit de zonnepanelen
er word 1196w aan het net geleverd

fase 1 en 3 staan op 0 verbruik, fase 2 staat op 87w verbruik terwijl die in mijn optiek dan ook op 0 zou moeten staan gezien het feit dat er 1165w aan het net word geleverd...

Maar correct me if i'm wrong...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:18

DukeBox

loves wheat smoothies

Nee, de fasen blijven gewoon het daadwerkelijke (netto) ver/ge-bruik weergeven.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:11
President schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:29:
[...]

Nouja, het einde van het salderen is pas over 16 maanden... Zal tegen die tijd toch wel opgelost zijn? Gewoon elke maand even een melding aanmaken als dat je geruststelt?
Weet je dat zeker? Straks betaalt ie wel TLK over wat direct in de meter verrekend had moeten worden.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09-09 22:52
Ophidian schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:52:
[...]

Weet je dat zeker? Straks betaalt ie wel TLK over wat direct in de meter verrekend had moeten worden.
Nou, toevallig vanochtend een artikel zitten lezen: https://www.ad.nl/binnenl...og-kan-salderen~a7bee233/
Nieuwe Energiewet
Maar ook Bakker zal eraan moeten geloven, want weigeren van de slimme meter is niet meer toegestaan als op 1 januari 2026 de nieuwe Energiewet van kracht wordt. Daarin staat dat alle analoge energiemeters eruit moeten. Digitale energiemeters kunnen continu het stroomverbruik en de teruglevering registreren.

Als op 1 januari 2027 de salderingsregeling wordt afgeschaft, kunnen zij in feite gewoon blijven salderen. Dat financiële voordeel kan, afhankelijk van het aantal zonnepanelen, honderden of duizenden euro’s per jaar bedragen.

Netbeheer Nederland denkt dat het niet eenvoudig wordt om de meters te vervangen door moderne digitale stroommeters. Volgens de jongste inventarisatie hangen er nog 535.000 zogeheten Ferrarismeters in Nederlandse meterkasten.

Tot nu toe was het weigeren van een digitale meter of een slimme meter – die hetzelfde is, maar zelfstandig meterstanden kan doorgeven – toegestaan. Die mogelijkheid bestond, omdat er bij de grootschalige introductie van de slimme meter veel vragen waren over de privacy als de netbeheerder het verbruik live kan zien.

Weigeraars waren vaak bezitters van zonnepanelen, die het einde van de salderingsregeling voorzagen en beseften dat salderen met de oude meter altijd mogelijk blijft. De overheid dreigt nu dwangsommen op te leggen aan degenen die blijven weigeren.

[ Voor 66% gewijzigd door President op 15-08-2025 09:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
polleke123 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:47:
Er komt 2054w uit de zonnepanelen
er word 1196w aan het net geleverd

fase 1 en 3 staan op 0 verbruik, fase 2 staat op 87w verbruik terwijl die in mijn optiek dan ook op 0 zou moeten staan gezien het feit dat er 1165w aan het net word geleverd...

Maar correct me if i'm wrong...
Het gaat er om dat de telwerken (met kWh als eenheid) voor levering en teruglevering niet tegelijkertijd op mogen lopen. De slimme meter rapporteert daarnaast inderdaad wel gewoon vermogen (met W als eenheid) per fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheddar
Je kan beter kijken bij de telwerken of die tegelijk oplopen. Zie hoe dit bij mij dus wel gebeurd. Mijn verbruik is overdag met deze zonnige dagen bijna altijd negatief, maar telwerk import blijft oplopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6YDf0I5ud3l4RGb7iO9IJIasBQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wjK8tZzIJsE40hLRO9uB8cuG.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XLJmG3U_EW2AaTmNp0QMJPpxQgo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FjWp7yNnspLiaelRqGEb2GMF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/obT_1W8BxLQTMfpC1V1_UcptSAI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nEmUdEr4y5axGYiH8aFXC4hi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:11
Ik snap je niet helemaal. Hij mag nu salderen inderdaad en dat wordt ook gedaan op de energierekening. Maar als zijn teruglevering meer oploopt door dit probleem, betaalt hij daar wel TLK over. Wat hij niet had gehad als de meter het intern verrekend had (en dus teruglevering niet opgelopen was).

Dus ik zou er ook zeker achter aan gaan.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polleke123
Dan snap ik het niet, dit is wat ik zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j2D3OrB8G5KEhietx8_Ak5MV-K8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UgDNxtqJQVC5ta2nNqQKiiG4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2L8sqfewlaP5nkSCNAcQYm2Sp6g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1sPAbngMcLOr6px1ovFMB9Su.png?f=fotoalbum_large

Dus er is genoeg zonnestroom voorhanden en toch word er stroom van het net gepakt...

[ Voor 18% gewijzigd door polleke123 op 15-08-2025 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:02

BCC

Je meter meet per fase. Je hebt 3 fasen en een 1 fase set zonnepanelen. dus ondanks dat je op 1 fase teruglevert verbruik je op de andere twee. Hoe dit in de toekomst administratief verrekend gaat worden weet niemand nog.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheddar
polleke123 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:39:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dus er is genoeg zonnestroom voorhanden en toch word er stroom van het net gepakt...
Kijk even bij Home Assistant > Apparaten > P1 meter of je de telwerken ziet staan. Als je daar op klikt zie je of je import meter wel of niet oploopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eFTPqEeHIpL-M6e3yoH7HWJuK6o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hcwzJIKtjjzE37HXf68fqhLR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
polleke123 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:39:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ja, dat is logisch als verbruik en teruglevering op verschillende fasen zijn.

Maar je behoort hier niet voor te betalen. En betalen doe je voor kWh. Dus zoek eens een telwerk met die eenheid op. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheddar
BCC schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:52:
Je meter meet per fase. Je hebt 3 fasen en een 1 fase set zonnepanelen. dus ondanks dat je op 1 fase teruglevert verbruik je op de andere twee. Hoe dit in de toekomst administratief verrekend gaat worden weet niemand nog.
Dat klopt niet. De meter hoort intern te salderen over de 3 fasen.

https://www.stedin.net/-/...e-landis-gyr-e360cd2d.pdf
Als er teruggeleverde energie op het display staat is dit de netto teruggeleverde energie: de energieopwek minus het directe verbruik in uw woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:42

de Peer

under peer review

Maar hij hoort de netto stand te rapporteren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:09
Was mij een tijdje terug hetzelfde opgevallen.
Zoals eerder genoemd kan het prima dat Fase1 verbruikt en Fase 3 levert.
Dit moet tegen elkaar weggestreept worden (salderen over de fases).
Toch zag ik ook voornamelijk begin en einde dag (daar viel het op) dat er ondanks dat de panelen meer opleverde als mijn "basis" verbruik er stroom van het net genomen werd.
Na het aanpassen van de sample frequentie van de P1 meter naar 1 seconde zag ik behoorlijk veel spikes in mijn verbruik van bijvoorbeeld een Quooker. Als je elke 10 seconde de waarde van je P1 uitleest kan het dus zijn dat je deze spikes niet ziet maar dat er wel degelijk stroom van het net genomen wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:30
@Cheddar ik heb nog geen screenprint van jou gezien waar ik uit opmaak dat de meter niet intern saldeert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SWqSQ5Ef1oJY2R1NsV3-nIKzDL8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1RPtC0dGOdjaX3t9qb0wqFJ0.png?f=user_large

Bij mijn installatie: de bovenste 4 komen overeen met wat de energie leverancier gebruikt voor afrekening (intern gesaldeerd),
De onderste 6 zijn de onderdelen per fase (voordat er intern gesaldeerd is).

In jouw printje dus Energie export en Energie import.

[ Voor 5% gewijzigd door djiedjee op 15-08-2025 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheddar
@djiedjee

Als mijn meter intern zou salderen en mijn totaal verbruik negatief is, mag 'import telwerk 2' (zie eerder gestuurde afbeelding) niet mogen oplopen.

Nu exporteer ik op fase 3; waarop de export telwerk gaat lopen.
Op fase 1 en 2 importeer ik; waarop de import telwerk gaat lopen.

Dus de telwerken worden bijgewerkt, zonder dat ze eerst bij elkaar worden opgeteld. (Intern salderen)

Als jij dus de grafieken van deze entiteiten bekijkt:
- Energie productie (tarief 2)
- Energie verbruik (tarief 2)

Zal bij overproductie (meer terugleveren dan verbruiken) de grafiek van 'energie verbruik (tarief 2)' dus niet mogen stijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djiedjee
@Cheddar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MgvgBzRzltcEIJ1CzdTqR08fg3Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tZGRAJPvFuO8XgJ3K2yAS7cJ.png?f=user_large

Bij mij zit ik vanaf 07:00 vrijwel continu in teruglevering, behalve als ik bepaalde momenten met oven en koken toch even aan het afnemen ben. Dus overdag kan hij wel degelijk oplopen.

De delta van de totalen komen overeen met het rondje linksonder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uCqCz32a-5rmIi-2zRfWHZb1R8E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/iLULYRCSxec9kF72L7KhjBLN.png?f=user_large

Hier ook duidelijk zichtbaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VWsIc_M8novYlLod5NU1R2eRut0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2iyi2vho8zvOFp9FjDBzTTns.png?f=user_large

[ Voor 38% gewijzigd door djiedjee op 15-08-2025 14:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-09 16:51
Tja wel lastig dit, ik denk dat je al eigenlijk de ruwe P1 berichten op moet slaan om te kijken of in één bericht beide tellers oplopen. Ik vind een graph in HA wat te weinig resolutie hebben. Als net de boiler aanspringt heb je misschien hele even wat verbruik en dan meteen weer opwek. Dan is het niet gek dat beide tellers oplopen. Alleen zou je niet verwachten dat dit om 'veel' gaat natuurlijk.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
De leverancier krijgt dezelfde informatie uit de meter als bijvoorbeeld slimme meter portal.

Dat klopte altijd precies met de cijfers uit HA.

Er zijn in het verleden overigens wel meters geleverd door Liander die het inderdaad niet goed deden, maar dat zou met een sofware update verholpen moeten zijn jaren geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheddar
@djiedjee
Je verbruik is dus tussen 09:00 en 12:00 niet gestegen. Dus is er geen energie "ingekocht" bij de energieleverancier. Dus het intern salderen gaat goed en je import telwerk stopt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
Cheddar schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:09:
@djiedjee
Je verbruik is dus tussen 09:00 en 12:00 niet gestegen. Dus is er geen energie "ingekocht" bij de energieleverancier. Dus het intern salderen gaat goed en je import telwerk stopt dus.
Nee, dat klopt niet, zie mijn laaste grafiekje. Het is niet veel, dus op die andere grafiek niet goed zichtbaar.

Edit:
Er is jaren geleden wel een issue geweest met deze meter, dat zou nu niet meer moeten spelen:
https://bonaciklo.nl/tegelijk-stroom-verbruiken-als-opwekken

De link van de liander-site zelf is inmiddels weg, jammer.

[ Voor 29% gewijzigd door djiedjee op 15-08-2025 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheddar
@djiedjee Ah, die grafiek zag ik later pas. Dan gaat dat inderdaad ook niet goed. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
Cheddar schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:17:
@djiedjee Ah, die grafiek zag ik later pas. Dan gaat dat inderdaad ook niet goed. 😉
Het gaat wel goed, het intern salderen gaat alleen over hele korte tijdseenheden (1 sec of zo).
Soms ben je dus gedurende een seconde wel aan het afnemen, een volgende niet meer.

Ik ben wel benieuwd naar jouw grafieken / rekensom waaraan je kan zien dat het bij jou niet goed werkt.

[ Voor 12% gewijzigd door djiedjee op 15-08-2025 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheddar
djiedjee schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:03:

De delta van de totalen komen overeen met het rondje linksonder:
[Afbeelding]
Maar de delta van totalen staat zo omdat je Home Assistant niet weet hoeveel je zonnepanelen produceren; er staat namelijk 0 bij je zonne-energie. Als je zonne-productie entiteit toevoegd aan je energie dashboard, streept Home Assistant je zonne-producite en export val elkaar af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
@Cheddar
Mijn omvormerlogging valt soms uit inderdaad.
Nee, die delta van de totalen klopt wel, die haalt ie uit de p1 meter.

Als mijn omvormer wel werkt, zie je juist de berekening van het eigen gebruik veranderen.
Ik heb vandaag veel meer verbruikt dan 3,77 kWh.

Heb jij niet zozelfde grafiekje als mijn laatste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheddar
djiedjee schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:19:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar jouw grafieken / rekensom waaraan je kan zien dat het bij jou niet goed werkt.
Heb de dag van gisteren gepakt tussen 07:00 en 23:00 (tarief 2).

Mijn zonne-energie is nagenoeg hetzelfde als de export naar het net. Je ziet dat de import hetzelfde is als mijn verbruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LpzkVTZ81uigrRC33taYy9TbGfs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yw2sDEwaF56XZonPWr35C7m3.png?f=fotoalbum_large

Dus als je de telwerken bekijkt, lopen ze beide gelijktijdig op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lIuUU4P13AHcJwAPoVWi7sMnewI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6W4kuve4iUKROx4SAPC2NcHv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9odXVzaRQuxVKFP8qmbfLwnfub8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hbyt8McdlSzzatVJebDydLDX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
@Cheddar

Ik bedoelde de "Energie export" en "Energie import". Die zouden na interne saldering moeten zijn.

edit:
jouw grafiekje is wel gek: 15,1 opwek en 15.2 teruggeleverd volgens de p1-meter.
Dit zou een timings-dingetje kunnen zijn, maar met eigen gebruik eraf zou dit niet moeten kunnen. Ik ben wel benieuwd welke entities je als meterstand gebruikt bij de configuratie van je Energy Dashboard.

[ Voor 60% gewijzigd door djiedjee op 15-08-2025 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheddar
@djiedjee

Ah die bedoelde je, die lopen ook op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aOugBRHTFLSCXkluNxozoC2qHF0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hfeIdfee1RhN4bQBWQa3j0qG.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_1OZSD4AHKMfLcYRyF03EvxjcA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5uEKm8ggY3OoixSB5GHDSoo1.png?f=user_large

Ja dat is een timing ding. Ik heb dus geen 'eigen' gebruik, omdat mijn import telwerk doorloopt en op de fase 3 zit naast de omvormer nog de wasmachine. Klein wasje gedraaid en dan zie je een minimaal mijn eigen verbruik stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
@Cheddar Deze 2 entiteiten heb je ook in HA als "Electricity Grid" ingesteld?

Welke p1-meter heb je en hoe oud is de slimme meter?
Welke standen krijg je van de leverancier elektra en heb je ook zoiets als slimmemeterportal?

N.B.: ik heb bij mijn slimme meter ook vooraf hierover informatie geprobeerd te krijgen. Erg last allemaal.

[ Voor 16% gewijzigd door djiedjee op 15-08-2025 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Managelorian
  • Laatst online: 15:54

Managelorian

“This is the workflow.”

Ik heb een Sagemcom T211 slimme meter en -net als OP- een 3-fase aansluiting i.c.m. een 1-fase omvormer. N.a.v. van dit topic even gekeken in HA om te zien of ik dit probleem ook heb.

Afgelopen woensdag (13-aug-2025) was een mooie zonnige dag waarop de omvormer gedurende een groot aantal uren meer opwekt dan in de rest van het huis via andere fases wordt verbruikt. Het telwerk is gedurende die uren inderdaad een vlakke lijn; er wordt dus intern in de meter gesaldeerd.

Spuit 11 signing off.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheddar
djiedjee schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:31:
@Cheddar Deze 2 entiteiten heb je ook in HA als "Electricity Grid" ingesteld?

Welke p1-meter heb je en hoe oud is de slimme meter?
Welke standen krijg je van de leverancier elektra en heb je ook zoiets als slimmemeterportal?

N.B.: ik heb bij mijn slimme meter ook vooraf hierover informatie geprobeerd te krijgen. Erg last allemaal.
Ik heb de 4 telwerken er in staan i.v.m. tarief 1 en 2. Lees ik uit met Home Wizard P1 meter. De meter is relatief nieuw met DSMR 5.

Wat ik vooral wil weten is of de twee telwerken tegelijk mogen oplopen. Zover ik kan vinden mag dit niet, maar netbeheerder Stedin blijft maar wijzen naar de binneninstallatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
@Cheddar nee, dat mag niet. Ik denk dat je je terecht zorgen maakt op basis van jouw eigen screenprints.

Heb je al een keer een jaarnota gezien waarop ook op basis van dezelfde gegevens een factuur is opgemaakt?
Misschien wijkt de meter output naar de leverancier af van jouw homewizard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheddar
@djiedjee Ja ook vergeleken en komt overeen met de telwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
@Cheddar ai, lastig!
Kun je zien welke firmware versie daar op draait? Dat zou dan een oude moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Cheddar schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 06:12:
Voor mijn energierekening maakt het nu dus niet uit, maar als het salderen stopt, kan ik net zo goed mijn omvormer uitschakelen.
Heb je nu dan nog een contract zonder terugleverkosten?
Wat kan ik hiermee doen? Alles wat ik stuur ter bewijsvoering wordt op geen enkele manier inhoudelijk op gereageerd.
Lijkt mij wel duidelijk dat de meter niet goed is, het echte probleem is hoe hier Stedin van te overtuigen, je hebt de klacht(en) gedaan via https://www.stedin.net/klantenservice/klachtenformulier ?

[ Voor 55% gewijzigd door Novax op 18-08-2025 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Voor de volledigheid, wat voor merk/type 1-fase omvormer heb je en hoe is deze aangesloten op Home Assistent om de opwek van de panelen te meten?

Lijkt me ook handig om een herhaalbare test te hebben om aan te tonen dat het niet werkt, maar als het opgelost wordt ook met dezelfde test te kunnen controleren dat het wel werkt. Kan je zorgen voor een periode in de dag waarin je minimaal 1kWh opwekt met redelijk constant stroomverbruik zonder pieken van apparaten die aan en uitgaan, ik zie in de import grafiek een lineair oplopende lijn vanaf 15:00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheddar
djiedjee schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 17:34:
@Cheddar ai, lastig!
Kun je zien welke firmware versie daar op draait? Dat zou dan een oude moeten zijn.
Dat heb ik niet kunnen vinden in het menu van de meter of uit de P1 meter van Home Wizard. Toch nog even in ChatGPT gegooid en die geeft aan de knop langer indrukken van de meter om te kijken welke versie dit is. Nu weekje op vakantie, dus ga dat checken zodra ik weer thuis ben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheddar
Novax schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:32:
[...]

Heb je nu dan nog een contract zonder terugleverkosten?

[...]

Lijkt mij wel duidelijk dat de meter niet goed is, het echte probleem is hoe hier Stedin van te overtuigen, je hebt de klacht(en) gedaan via https://www.stedin.net/klantenservice/klachtenformulier ?
Heb om terugleverkosten te mijden maar een dynamisch contract afgesloten in april.

Heb inderdaad via klachtenformulier eerder ingevuld en is er iemand langs geweest, maar die melding hebben ze doodleuk weer gesloten zonder terug te koppelen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheddar
Novax schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:10:
Voor de volledigheid, wat voor merk/type 1-fase omvormer heb je en hoe is deze aangesloten op Home Assistent om de opwek van de panelen te meten?

Lijkt me ook handig om een herhaalbare test te hebben om aan te tonen dat het niet werkt, maar als het opgelost wordt ook met dezelfde test te kunnen controleren dat het wel werkt. Kan je zorgen voor een periode in de dag waarin je minimaal 1kWh opwekt met redelijk constant stroomverbruik zonder pieken van apparaten die aan en uitgaan, ik zie in de import grafiek een lineair oplopende lijn vanaf 15:00.
Ik heb een Hosola 1500TL wat ik uitlees met Omnik Inverter (HACS) over wifi.

Het is zelfs zo dat buiten Home Assistant om, dat de dagopbrengst op de omvormer zelf overeenkomt met de export getallen op de slimme meter. Opbrengst van 15 kwh is ook 15 kwh extra export, terwijl ik die dag 5 kwh verbruikt heb (tijdens actieve teruglevering).

Ik ben nu op vakantie, dus zie je nu een mooi lineaire lijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABwYcvgdvi92GscYVnyWsyjpCfY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vqYWZLSOixyF9jGZn97Utdbw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/30OUtuR8aX0mh_fGmFz3ZpvhLIA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/56cLVnCRk7EnPe80IsmkGCjI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Cheddar schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:44:
Heb om terugleverkosten te mijden maar een dynamisch contract afgesloten in april.

Heb inderdaad via klachtenformulier eerder ingevuld en is er iemand langs geweest, maar die melding hebben ze doodleuk weer gesloten zonder terug te koppelen…
Weer een klacht indienen en dan dreigen met naar de geschillencommissie gaan als het niet wordt opgelost, (kost €52,20 als je uiteindelijk ongelijk hebt, zie https://www.degeschillenc...r-ons/commissies/energie/) en melding gaat doen bij de ACM ConsuWijzer.

Je kan dan ook melden dat je door het lange wachten min of meer gedwongen bent om naar een dynamisch contract over te gaan omdat je anders veel geld kwijt zou zijn aan terugleverkosten.

Je zou ook nog een meter ijking aan kunnen vragen maar ik weet niet of ze daarmee direct dit probleem kunnen detecteren. https://www.stedin.net/kl...il-mijn-meter-laten-ijken wordt gedaan door een onafhankelijke ijkinstantie maar kan je wel geld kosten als daar niets uit komt. https://www.stedin.net/kl...osten-van-een-meterijking
Pagina: 1