Ik wil nog wat meer zonnepanelen en heb nog een vrije zijmuur op het zuiden.
Ik heb vragen over
1/ de panelen portrait of landscape plaatsen (ik denk dat portrait beter werkt ivm de schaduw van bomen? maar wellicht is dat met solaredge/microomvormers anders)
2/ de omvormer (APS QS1, of toch maar solar edge of toch gewoon een SMA) ivm de bomen die schaduw gaan geven
3/ tips voor de aansluiting naar de meterkast (via dak of kruipruimte naar de meterkast/garage)
De situatie
Muur op het zuiden op 105 graden (dus 15 graden naar west).
De muur valt halverwege 1,5m terug
:
:strip_exif()/f/image/qJJAYPi1UNbVdTtcHTuDg58x.jpg?f=fotoalbum_large)
Naast het huis loopt een straat van 4-5m breed en daarnaast hebben de buren weer bomen:
:strip_exif()/f/image/n3JFn56PDGNTUWN2yqxvJpAa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mqHCK1nzxm0GG9O8tBg8UNjd.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet ideaal. Daarom denk ik dat ik er geen ca 70kWh/100WP per jaar ga halen (helemaal schaduw vrij), maar eerder 55-60kWh/100WP.
In eerste instantie met Trina solar panelen van 385 WP: datasheet van 1754x1096
Een eerste schets laat zien dat ik 14 panelen in portrait kwijt kan:
:fill(white):strip_exif()/f/image/g9ip2eV55490CIZl5R4oxrPT.png?f=user_large)
Nu vraag ik mij af:
1/ heeft iemand zelf ervaring met panelen vertikaal aan de muur? Wat voor opbrengst haal je bij welke orientatie?
2/ klopt het dat ivm de schaduw van bomen portrait plaatsing een beter resultaat geeft dan landscape?
3/ Wat is het beste en waarom? APS-QS1 microomvormers, solaredge 1 fase systeem of toch gewoon een SMA. n.b. Ik hoop ook in de winter nog wel wat opbrengst te halen, dat kan ik goed gebruiken voor de warmtepomp.
4/ hoe zouden jullie naar de meterkast gaan?
Ik heb vragen over
1/ de panelen portrait of landscape plaatsen (ik denk dat portrait beter werkt ivm de schaduw van bomen? maar wellicht is dat met solaredge/microomvormers anders)
2/ de omvormer (APS QS1, of toch maar solar edge of toch gewoon een SMA) ivm de bomen die schaduw gaan geven
3/ tips voor de aansluiting naar de meterkast (via dak of kruipruimte naar de meterkast/garage)
De situatie
Muur op het zuiden op 105 graden (dus 15 graden naar west).
De muur valt halverwege 1,5m terug
:
:strip_exif()/f/image/qJJAYPi1UNbVdTtcHTuDg58x.jpg?f=fotoalbum_large)
Naast het huis loopt een straat van 4-5m breed en daarnaast hebben de buren weer bomen:
:strip_exif()/f/image/n3JFn56PDGNTUWN2yqxvJpAa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mqHCK1nzxm0GG9O8tBg8UNjd.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet ideaal. Daarom denk ik dat ik er geen ca 70kWh/100WP per jaar ga halen (helemaal schaduw vrij), maar eerder 55-60kWh/100WP.
In eerste instantie met Trina solar panelen van 385 WP: datasheet van 1754x1096
Een eerste schets laat zien dat ik 14 panelen in portrait kwijt kan:
:fill(white):strip_exif()/f/image/g9ip2eV55490CIZl5R4oxrPT.png?f=user_large)
Nu vraag ik mij af:
1/ heeft iemand zelf ervaring met panelen vertikaal aan de muur? Wat voor opbrengst haal je bij welke orientatie?
2/ klopt het dat ivm de schaduw van bomen portrait plaatsing een beter resultaat geeft dan landscape?
3/ Wat is het beste en waarom? APS-QS1 microomvormers, solaredge 1 fase systeem of toch gewoon een SMA. n.b. Ik hoop ook in de winter nog wel wat opbrengst te halen, dat kan ik goed gebruiken voor de warmtepomp.
4/ hoe zouden jullie naar de meterkast gaan?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017