Vraag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:02
Ik wil nog wat meer zonnepanelen en heb nog een vrije zijmuur op het zuiden.
Ik heb vragen over
1/ de panelen portrait of landscape plaatsen (ik denk dat portrait beter werkt ivm de schaduw van bomen? maar wellicht is dat met solaredge/microomvormers anders)
2/ de omvormer (APS QS1, of toch maar solar edge of toch gewoon een SMA) ivm de bomen die schaduw gaan geven
3/ tips voor de aansluiting naar de meterkast (via dak of kruipruimte naar de meterkast/garage)

De situatie
Muur op het zuiden op 105 graden (dus 15 graden naar west).
De muur valt halverwege 1,5m terug
:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ugQjKh2qZLDdVvhbn7lakwFjiA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qJJAYPi1UNbVdTtcHTuDg58x.jpg?f=fotoalbum_large

Naast het huis loopt een straat van 4-5m breed en daarnaast hebben de buren weer bomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/POEGm89rXhV4st9JbQJ3utc_em4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n3JFn56PDGNTUWN2yqxvJpAa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SyL3F66020BZxQbL9RxBRirCdZs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mqHCK1nzxm0GG9O8tBg8UNjd.jpg?f=fotoalbum_large

Niet ideaal. Daarom denk ik dat ik er geen ca 70kWh/100WP per jaar ga halen (helemaal schaduw vrij), maar eerder 55-60kWh/100WP.

In eerste instantie met Trina solar panelen van 385 WP: datasheet van 1754x1096

Een eerste schets laat zien dat ik 14 panelen in portrait kwijt kan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-eXugpSFnyLaWZ1YlwJnzCEHMtA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g9ip2eV55490CIZl5R4oxrPT.png?f=user_large

Nu vraag ik mij af:
1/ heeft iemand zelf ervaring met panelen vertikaal aan de muur? Wat voor opbrengst haal je bij welke orientatie?
2/ klopt het dat ivm de schaduw van bomen portrait plaatsing een beter resultaat geeft dan landscape?
3/ Wat is het beste en waarom? APS-QS1 microomvormers, solaredge 1 fase systeem of toch gewoon een SMA. n.b. Ik hoop ook in de winter nog wel wat opbrengst te halen, dat kan ik goed gebruiken voor de warmtepomp.
4/ hoe zouden jullie naar de meterkast gaan?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:02
Geen ervaring, maar eerste wat in me opkomt:
Mag dit überhaupt vanuit de gemeente?

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BarryH
Het is inderdaad vergunningplichtig.
In de buurt is ook ergens vergunning verleent voor een rij direct flow heatpipes op een muur, dus denk dat een vergunning wel moet lukken.

[ Voor 15% gewijzigd door BarryH op 08-05-2021 21:06 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Met zo veel bomen en huizen in de buurt en de wens op zoveel mogelijk opbrengst in de winter, zijn micro-omvormers waarschijnlijk de meerprijs waard.
Voor maximale flexibiliteit met schaduw neem je dan half-cell panelen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-04 13:45

Gerco-M

mijn tornado res.

Mooi plan! Kan je in de winter zeker een leuk aantal Kwh mee scoren denk ik!
Ik zou wel proberen om een stukje uit de buurt te blijven van die muur verspringing, want dat gaat een boel schaduw en minder diffuus licht geven en dan wordt de opbrengst van die 2 panelen wel heel laag. Ook is hoger altijd beter, zeker met deze bomen dus kan je de panelen nog iets hoger plaatsen? Ik zou dan denk ik de rechter 2 panelen weglaten, en boven de rij ernaast er een boven plaatsen. Zodat je netto maar een paneel minder hebt. Heel misschien kan je in landscape mode nog een paneel kwijt links onder de schuine dakrand. Boven het 2e en 3e paneel zeg maar.

Inderdaad ben ik ook benieuwd of je dit kwa vergunning rond kan krijgen maar hoop het wel! Een boel huizen en gebouwen zouden er baat bij hebben hoewel natuurlijk een boel mensen het "lelijk" zullen vinden. Ik niet hoor ;) _/-\o_

Ik bedenk me ook dat het kwa vergunning misschien wel handig / nodig is om de panelen in een "mooi" patroon te plaatsen om uberhaupt een vergunning te krijgen dus dan is beste / hoogste opbrengst niet gelijk aan wat ideaal is. Dat is ook een overweging natuurlijk.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:36
@Proton_ die beredenering volg ik niet. Omdat de opbrengst laag zal zijn moet je een dure installatie maken? Het omgekeerde lijkt me waar, je moet juist zo goedkoop mogelijk werken als je ooit kans wilt maken de kosten eruit te halen. Denk aan een 2e hands string omvormer en panelen uit een restpartij o.i.d.

@BarryH zo te zien heb je ook nog een stukje schuin dak vrij? Als je daar 6 paneeltjes op kwijt kunt wekken ze waarschijnlijk net zoveel of meer op, voor een fractie van de prijs...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@mcDavid Dat dakvlak haalt ook ca. 60% (ligt op 290 graden). En de vrije plek heeft meer schaduw dan waar nu panelen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:19
@BarryH Laat alsjeblieft weten of het lukt met de vergunning. Ik heb nog ideeën voor mijn zuid gevel / balkon rail (op 2 hoog)

Voordeel van de zuid muur is dat het in de winter relatief goed werkt, want de zon staat er bijna loodrecht op.
Productie bijna constant tussen maart en oktober.

Verder klinkt dit als een taak voor een goedkope string omvormer en een paar Tigo's voor 2 a 4 van de panelen in de schaduw naast de verspringing. Zonder schaduw toch nog 700kWh/kWp volgens sunny designer.

offtopic:
@Gerco-M Don't remind me... Mensen die zonnepanelen en windmolens niet mooi vinden. Die lui alleen voorzien van fossiele stroom en niets leveren als dat allemaal afgeschakeld is... kijken hoe snel ze het wel mooi genoeg vinden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Ronald maar dan zit ik nog met de schaduw van de bomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
BarryH schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 22:19:
@mcDavid Dat dakvlak haalt ook ca. 60% (ligt op 290 graden). En de vrije plek heeft meer schaduw dan waar nu panelen liggen.
Dat geloof ik niet. Zo op het oog is je hellingshoek ca. 30 graden, dan zullen ze ca. 75% halen. Bovendien zullen ze minder last hebben van de schaduw aangezien de zon in een optimale hoek komt als die al voorbij de bomen is.

Maar het zal dan idd misschien niet de helft schelen. En panelen op Zuid hebben idd ook een ander voordeel: meer opbrengst in de winter (dan zijn die bomen bovendien toch kaal). Wat wellicht een hoger eigen gebruik oplevert. Als je het specifiek wilt weten moet je beide scenario's even nabouwen in Sunny design of zo.
BarryH schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 22:45:
@Ronald maar dan zit ik nog met de schaduw van de bomen
Sja daar doe je niets aan. Een optimiser tovert die bomen ook niet weg. Verticale panelen vangen ook minder diffuus licht, al helemaal als er bomen voor staan natuurlijk.

Tbh, ik denk dat je het voor het geld beter kunt laten. Tenzij je echt een goedkope set 2e hands spullen kunt krijgen of zo, en zelf gaat installeren. Voor het principe sta ik er echter volledig achter d:)b

[ Voor 13% gewijzigd door mcDavid op 08-05-2021 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@mcDavid op het dakvlak geeft de dakkapel een hele flinke harde schaduw (zit ca. 2,5m boven het dakvlak) een groot deel van de dag. Juist daarom heb ik op dat stuk niets liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-04 20:48
Beste BarryH.

De schaduw van de bomen gaat enorm roet in het eten gooien. ook al zou je gaan werken met micro omvormers, deze kunnen het schaduw probleem niet oplossen bij je. Tevens is de intensiteit van de zonnestralen in de winter zo ie zo al een stuk lager, en dat samen met de lage zonnestand zal je door de schaduw werking van de huizen en de bomen er vrijwel niets van overhouden.

Misschien een gekke vraag is het oostdak bij je niet beter te gebruiken?

Kijk ik snap dat je graag meer zonne energie wilt benutten maar om daar nou een dure installatie tegenaan te gooien, die erg veel schaduw gaat ontvangen, dat kan ik je toch niet aanraden.

Maar ben benieuwd of je oost ook overwogen hebt?
Succes met je puzzeltocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@zonnefreak
Op oost ligt het al vol met 12 zonnepanelen en een zonneboiler. Daar heb ik in 2010/2011 als eerste alles volgelegd, omdat dat nog een beetje op zuid georienteerd is (kompas 105 graden).

[ Voor 52% gewijzigd door BarryH op 09-05-2021 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Vandaag net voor 12 uur: geen schaduw van de bomen.
Zal om 4 uur nog een foto maken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1iZJcESw1wQ_5chxEAIGCdxNd4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/skLLw3mllNpp3jmJb9F5yA4C.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

zonnefreak schreef op zondag 9 mei 2021 @ 11:38:
Tevens is de intensiteit van de zonnestralen in de winter zo ie zo al een stuk lager,
Dat klopt maar deels; zonintensiteit wordt gemeten in het platte vlak en de muur staat daar haaks op.
Wel heb je een langere weg door de atmosfeer met dus ook een grotere kans op wolken onderweg.

Het grootste verschil qua opbrengst zit in de daglengte.

[ Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 09-05-2021 17:24 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:07

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

Die 12 oude panelen op de muur en nieuwe op de plek van de oude is misschien een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Leudal De oude zijn nog blauw met blank aluminium frame. Dat vind ik niet zo mooi op de muur. Daarnaast is mn op de muur iets met micro omvormers/ optimizers nuttiger en dat is met 380wp panelen een stuk voordeliger dan met 240wp panelen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Interessant in deze context, een onderzoek in Canada (vergelijkbare breedtegraad):
https://www.mdpi.com/2071-1050/11/22/6443/htm#
Afbeeldingslocatie: https://www.mdpi.com/sustainability/sustainability-11-06443/article_deploy/html/images/sustainability-11-06443-g003-550.jpg

In de moeilijke maanden dec, jan, feb doet de muur het dus niet slecht, vergeleken met 30° zuid.
En de warmtepomp waar de opbrengst heen kan hangt er al onder :)
In alle andere maanden dus slechter en de absolute opbrengst is zeker niet optimaal, maar wel de moeite waard.

Elke tilt die je ze kan geven is wel meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
En met schaduw van bomen om 1630:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/drE4jHpArHC_KIHG0c0KwvhduOU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v4PzVJdtKpj0H2kZwL0SkRIL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-04 20:48
Dank je wel voor de duidelijke foto's. Dit zegt toch vaak een stuk meer. :) Er valt zeker wel wat energie mee op te wekken, Waar je ook wel tegenaan gaat lopen, is dat over een maand ongeveer de bomen vol in bloei zullen staan. De schaduw zal dan opbrengsten echt gaan remmen. Ik ben niet echt thuis in de mogelijkheden die micro omvormers kunnen betekenen, met gedeeltelijke beschaduwingen, Misschien is een systeem met allemaal optimisers wel beter a la Solar edge, maar nogmaals daar ben ik niet echt thuis in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:40
Zonnepanelen aan de buitenmuur. Ik hoop dat je vergunning krijgt.
Zelf zit ik ook nog wel eens te denken aan een rijtje zonnepanelen aan de zuidmuur of wat vacuumbuizen oid maar weet niet of de buren er blij van worden. (en ik heb al 8 panelen meer dan de andere huizen in de straat, weet niet of ik mijn PV verslaving zo duidelijk aan mijn buitenmuur wil laten zien)
Als je ze plat tegen de muur hangt vind ik het niet zo lelijk.

Ik denk dat je de meeropbrengst van optimisers of micro omvormers wel kunt merken, het blijft toch een boel zachte schaduw. Het prijsverschil tussen SolarEdge en SMA is ongeveer 400 euro incl btw. Ik weet niet hoe lang het duurt voor je het terug verdient maar verwacht het wel binnen de levensduur van de omvormer.
Het prijsverschil met een Chinees merk omvormer is natuurlijk groter (het verschil in opbrengst ook).

Nadeel van SolarEdge is natuurlijk wel dat er meer aan kapot kan dan aan een string omvormer. Maar goed, vind het hier wel een optie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nupcIDTKfWdF2RPu5Gw7mfXU1DY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VuxZGMiHyoJWdB655w7faB50.png?f=fotoalbum_large

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

APS zou ook kunnen, dat komt op ca €1300. @busscherski jij hebt daar ervaring mee, is dat wat in de praktijk?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• busscherski
@Proton_
Ja ik heb 2 APS QS1 hangen. Die doen het prima. Is inderdaad goedkoper dan SolarEdge. En je hebt het voordeel dat er dan binnen niets hangt.
Ik heb het zelf geinstalleerd maar snap helaas nog steeds niet welke AC kabels je er het beste bij kunt bestellen, heb 2 losse AC kabels er bij gekocht en dat met lasklemmen aan elkaar gemaakt in een lasdoos.

Met 4200 W AC zou je denk ik officieel wel 2 kabels naar de meterkast moeten trekken, dat issue heb je met die 3680 W omvormers niet.

edit: als je het zelf gaat aanleggen dan raad ik inderdaad AP Systems aan. Indien je het gaat laten aanleggen is SolarEdge wellicht makkelijker omdat er veel meer installateurs zijn die dat aanbieden.
Vaak moet je ze nog wel vragen om SE designer te gebruiken om te zien dat een 3.6 of 4 kW omvormer voldoende is. Anders komen ze default met een 5 kW model

[ Voor 22% gewijzigd door busscherski op 09-05-2021 20:25 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@busscherski Welk systeem denk je dat beter werkt? Solar edge of APS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
BarryH schreef op zondag 9 mei 2021 @ 21:03:
@busscherski Welk systeem denk je dat beter werkt? Solar edge of APS?
Ik heb zelf geen SolarEdge. Denk dat het allebei goed werkt.
Als je het zelf installeert raad ik AP Systems aan. Als je het uitbesteed SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Termy

valt er nog wat te fragge?

busscherski schreef op zondag 9 mei 2021 @ 20:23:
Ik heb het zelf geinstalleerd maar snap helaas nog steeds niet welke AC kabels je er het beste bij kunt bestellen, heb 2 losse AC kabels er bij gekocht en dat met lasklemmen aan elkaar gemaakt in een lasdoos.
Voor meerdere omvormers op 1 kabel heb je de trunkkabel nodig, zoals deze. Aantal om te bestellen is dan het aantal omvormers dat je aan wilt sluiten.

Ze hebben duidelijk gewoon een rol met parallel aangesloten APS-connectors waar ze er een stuk met x omvormers afknippen, dus je moet ook het eindstuk afdoppen.

Het is idd niet erg duidelijk. Ik heb het uiteindelijk bij GMSolar besteld omdat de enige webshop was waar ik enigszins zeker was dat ik het goede ging bestellen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
BarryH schreef op zondag 9 mei 2021 @ 11:58:
Vandaag net voor 12 uur: geen schaduw van de bomen.

[Afbeelding]
Wat ik me afvraag is of bij Solaredge de panelen die in de schaduw hoe zitten tussen 0900-1300 de performance van de rest niet naar beneden zullen halen (bij solaredge is toch het verschil tussen het paneel het meest in de zon versus dat het meest in de schaduw ca. 10 : 1 qua momentane opbrengst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
BarryH schreef op maandag 10 mei 2021 @ 17:37:
[...]

Wat ik me afvraag is of bij Solaredge de panelen die in de schaduw hoe zitten tussen 0900-1300 de performance van de rest niet naar beneden zullen halen (bij solaredge is toch het verschil tussen het paneel het meest in de zon versus dat het meest in de schaduw ca. 10 : 1 qua momentane opbrengst?
Nee. Bij SolarEdge werken de optimisers samen om aan de benodigde +/- 360 V te komen (bij 3 fase 750 V). Een optimiser heeft geen minimum voltage. Wel max voltage en stroom.
Als je niet te weinig panelen hebt mag er bij wijze van spreken best een paneel op de kop liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
En nog foto's bij zon:
9 mei om 1200 uur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1iZJcESw1wQ_5chxEAIGCdxNd4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/skLLw3mllNpp3jmJb9F5yA4C.jpg?f=fotoalbum_large
9 mei om 1700 uur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/drE4jHpArHC_KIHG0c0KwvhduOU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v4PzVJdtKpj0H2kZwL0SkRIL.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben benieuwd of solaregde versus SMA shadefix nog veel verschil in opbrengst geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je kan toch ook gewoon van voor naar achteren plaatsen, over de aircogoot heen. Dan sla je gewoon dat schaduwvlak over? Effectief heb je dan hetzelfde aantal panelen.

/edit
Ik zie trouwens ook schaduw van de takken, daar zitten straks natuurlijk ook gewoon blaadjes aan?

Je hebt best wat aan een schaduw-management-systeem, maar dan zou ik dat alleen voor de blaadjes doen en niet voor die grote schaduw vlakken.

Kan je niet Enphase gebruiken? Misschien makkelijk ook qua plaatsen? Alles achter het paneel.

[ Voor 51% gewijzigd door Vorkie op 24-06-2021 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Vorkie Denk dat ik je opmerking niet goed begrijp.
De muur waar de airco (=warmtepomp) aan hangt komt zo vol mogelijk. De muur daarvoor ook zo vol mogelijk, alleen niet helemaal tot in de hoek (waar de muur 1,5meter inspringt). Die hoek is pas rond 1400 vrij van schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Heb je eventueel al gedacht aan gevelmontage zodat ze beter op de zon komen te liggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HhPPntxzPjYjih9OGEESWyssuPg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Xr2yRD8znINJGss5FLkmeOiZ.jpg?f=user_large

Wel even kijken hoeveel ruimte er precies tussen de rijen moet komen ivm schaduwval. Geen idee of de rekensom meer opbrengst door hellingshoek t.o.v. meer panelen in totaal positief is.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Backpacker Ja, zeker aan gedacht, maar dat vind ik niet mooi, dus dat wordt hem niet. Daarnaast kan ik dan maar 1 rij kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ben je al begonnen aan de vergunning aanvraag?
Plat op de gevel is denk ik gemakkelijker qua vergunning aanvraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@busscherski Nee, eerst even goed bepalen wat ik wil en dan de vergunning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:08

Wuursj

want worst is al bezet

Leuk! Hier een vergelijkbaar idee met 2 jong gebruikte APS YC600 omvormers die ik nog heb liggen.
Ik wil zoeken naar een restpartijtje van 3 of 4 panelen die ergens nog als oude voorraad liggen. Daar ben ik al wat van tegen gekomen. Maar eerst die vergunning he. Kost ook nog eens 148 euro :)

Vraagje die TS misschien ook helpt met die hoek schaduw bij schoorsteen:
Als van een rijtje portait geplaatst panelen een onderste baan geblokkeerd wordt door schaduw, doet zo'n paneel dan bijna niks meer of kunnen de bypass-dioden daar nog wat uit halen? Of werken de bypass dioden alleen als bij een lanscape paneel de onderste baan wordt afgesloten? Of kun je dan beter een paneel minder nemen en de boel vrijwel schaduw-vrij positioneren? Gaat hier om 3x landscape of 4x portrait.

Half-cells en micro omvormer waren sowieso al de bedoeling dus de helft zal nog wel werken.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
En de schaduw op 24 juni:
14:00 uur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wzJiT-HnuXagk8KceCg_MWnbHEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IX0ed0AmhQpXxuBJD1tcHOiI.jpg?f=fotoalbum_large

1530 uur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5cqqMzDY--QLscJiLS80KkqJ02Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PUMVbWBhm7XCy5Cce6vOGPmT.jpg?f=fotoalbum_large

1630 uur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A8yGEaIZoJyTRSvu1VSdywMf0qE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wwrZfUfNLl8nZtSkHGPw3ZHZ.jpg?f=fotoalbum_large

1840 uur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rnixtRZHX8ErY9-7TbHAWX2zOu8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hxtN1gOgfRch7CJJtwShGyCA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Wuursj schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:33:
Vraagje die TS misschien ook helpt met die hoek schaduw bij schoorsteen:
Als van een rijtje portait geplaatst panelen een onderste baan geblokkeerd wordt door schaduw, doet zo'n paneel dan bijna niks meer?
Inderdaad. Bypass diodes helpen niet. Een half-cell paneel doet dan nog de helft + wat schaduwenergie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je kan er ook een Piet Mondriaan van maken
https://solarmagazine.nl/...siteit-nijmegen-van-start

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
Vergunning aangevraagd. Morgen Welstandscommissie....

De gemeente gaf aan dat omdat het om zonnepanelen ging er geen leges geheven worden :)

Wordt vervolgd

Net welstand gehad:
- Vind het in de afweging tussen architectuur en belang van energietransitie toch teveel de architectuur schaden
- Vond ook dat de huidige panelen op het dak niet cf. voorschrift liggen [hoewel ik dat niet kan vinden, want gewoon in dakvlak]
- Gaf aan dat de gemeente geen beleid heeft in de geldende welstandsnota voor panelen aan de muur. En dat dat eigenlijk nodig is, zodat de welstandscommissie een goed kader heeft.

[ Voor 96% gewijzigd door BarryH op 30-09-2021 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Update:
de welstandcommissie heeft haar advies uitgebracht: er word me aangeraden een architect in de arm te nemen:
De commissie is van mening dat het huidige voorstel onvoldoende rekening houdt met de huidige gevelcompositie en kenmerkende gevelplastiek. Daarmee is er geen sprake van een toevoeging die is afgestemd op het hoofdgebouw of in samenhang is met het cluster. De commissie denkt dat er best mogelijkheden zijn om panelen op gevels te plaatsen, maar dan zou dit de gevelcompositie en plastiek niet mogen verstoren of zelfs moeten verbeteren. Zij doet de suggestie om hier samen met een architect een ontwerp voor te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
BarryH schreef op woensdag 29 september 2021 @ 19:21:
Vergunning aangevraagd. Morgen Welstandscommissie....

De gemeente gaf aan dat omdat het om zonnepanelen ging er geen leges geheven worden :)

Wordt vervolgd

- Vond ook dat de huidige panelen op het dak niet cf. voorschrift liggen [hoewel ik dat niet kan vinden, want gewoon in dakvlak]
Dit vind ik ook vreemd of woon je in een wijk met beschermt stad- of dropgezicht?
En konden ze je niet vertellen welke voorschriften er dan gelden?

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Backpacker Nee, gewoon jaren 70 wijk. In de welstandsnota (uit 2014) staan geen criteria, dus het is aan de beoordeling van de welstandscommissie.

Punten die mondeling werden genoemd waren:
- niet te dicht bij de dakrand
- niet te dicht bij het raam

Dus wellicht 1 rij en dan iets hoger dan de huidige onderste rij en 1 paneel minder aan de linker zijde (dus 2x4 panelen)
(eens even kijken wat de full black panelen zijn met de meeste WP, 450?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
BarryH schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 17:08:
Update:
de welstandcommissie heeft haar advies uitgebracht: er word me aangeraden een architect in de arm te nemen:

[...]
Speciaal volk die lui van de welstandscommissie.

Een architect in de arm nemen kost best veel jaren tvt.

Full black met veel Wp kende ik voorheen van Yingli maar die heeft sunsolar niet meer op de site staan. Ander full black houdt vaak op bij 400 Wp voor 2x1 m panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Heel speciaal volk...
offtopic:
Het cynisme in mij denkt dan gelijk dat ze een dikke brandstof auto rijden...Wij van WC-Eend... Adviseren advies in te winnen bij WC-Eend

Zouden ze dit wel goed vinden? https://www.solarvisuals.nl/products/

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• somejan
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:05
In plaats van een architect kan je ook een artistiek ingestelde kennis eens vragen om mee te denken met een legplan. Als de aanvraag toch gratis is, kan je een paar keer proberen...

Niet dat ik nou heel artistiek ben, maar bijvoorbeeld de panelen op dezelfde orientatie als het dak, dus tussen horizontaal en verticaal in, onder de dakrand langs, en met wat zwarte driehoekige (niet-zonne)panelen de uiteinden opvullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:29
Misschien wat meer naar de kleur kijken. Bisol heeft rode panelen die goed aansluiten bij baksteen/dakpannen. Mogelijk hebben ze hier minder problemen mee omdat ze minder afsteken.

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Tja, ik heb eens via de "ambtenaar duurzaam" gevraagd of er een beleidswijziging in het vat zit. Zo niet ga ik maar 2x4 panelen voorstellen of 2x2 x2 (maar dan kom ik dichter bij de dakrand).

en dan moet het maar met ca 3200 WP ipv 5400 WP.....

... wellicht dan toch ook nog een carport... (~2400 WP erbij), maar ja, dat is dan weer erg weinig opbrengst in de winter en veel in de zomer..

[ Voor 22% gewijzigd door BarryH op 16-10-2021 12:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
Even over nagedacht: toch de aanvraag ongewijzigd doorgezet. De gemeente mag nl afwijken van het advies van de welstandscommissie...

... we gaan het zien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Informeel terugkoppeling gehad: afwijken van welstandsadvies doet men alleen bij overstijgend belang ofzo.
Dus ik ga een weigering van vergunning krijgen en dan kan ik bezwaar indienen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@BarryH Je zou denken dat de globale klimaatverandering een overstijgend belang is op een lokale welstandscommissie die iets niet mooi vind. Maar ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Formele weigering van de aanvraag ontvangen:
"De commissie wordt gevraagd om bouwplannen te toetsten aan de door de gemeenteraad vastgestelde Welstandsnota 2014. Hierin zijn criteria opgenomen waaraan een plan moet voldoen. Voor kleinere plannen, zoals het plaatsen van zonnepanelen, zijn objectcriteria opgenomen. De objectcriteria voor zonnepanelen gaan er van uit dat zonnepanelen een toevoeging aan een dakvlak zijn. Hiermee voldoen de objectcriteria hier niet als toetsingskader, omdat de aanvraag gaat over het plaatsen van panelen op een muur. In dat geval wordt er door de commissie ook de gebiedscriteria gehanteerd. Hierin wordt gesteld dat toevoegingen in stijl in afwerking afgestemd moet worden op het hoofdgebouw, rij of cluster. En dat materialen en kleuren degelijk en terughoudend zijn. Bovendien wanneer de toevoeging in het zicht van de openbare ruimte is, in samenhang moet zijn met de rij of het cluster.
De commissie is van mening dat het huidige voorstel onvoldoende rekening houdt met de huidige gevelcompositie en kenmerkende gevelplastiek. Daarmee is er geen sprake van een toevoeging die is afgestemd op het hoofdgebouw of in samenhang is met het cluster. De commissie denkt dat er best mogelijkheden zijn om panelen op gevels te plaatsen, maar dan zou dit de gevelcompositie en plastiek niet mogen verstoren of zelfs moeten verbeteren. Zij doet de suggestie om hier samen met een architect een ontwerp voor te maken.
"

Nu maar eens gaan nadenken hoe ik mijn bezwaar verwoordt in de juridisch relevante termen.

Als leek is mijn bezwaar:

Een ander voorstel in lijn met het commentaar van de welstandscommissie zal het aantal zonnepanelen verminderen van 14 naar ca. 8. Waarmee de energieopbrengst dus bijna gaat halveren, ik dus ca. 1300 kWh per jaar minder opbrengst zal hebben en dit de “energieneutraliteit” van de woning en mijn bijdrage aan de energietransitie significant beperkt. Andere mogelijkheden voor het plaatsen van zonnepanelen heb ik namelijk niet omdat het dak aan voor en achterzijde ook al zonnepanelen heeft. De reden dat dit nog niet voldoende energie oplevert is dat mijn huis oost-west georiënteerd is en er vrij veel schaduw is. Daarnaast gebruik ik een warmtepomp voor verwarming, waarmee ik mijn gasverbruik tot 100-200m3 per jaar heb teruggebracht. Dit tesamen maakt het dus belangrijk om de zuidmuur grotendeels te kunnen benutten. Zeker omdat op een zuidmuur een groter deel van de opbrengst in de wintermaanden valt en dat de maanden zijn waar veel elektriciteit wordt gebruikt voor het verwarmen van de woning.

Iemand tips over juridisch relevante termen/punten voor een bezwaarprocedure?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-04 13:45

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik vrees dat de welstands commissie zich binnen hun kader houd van de welstandsnota en dat jouw energie neutraliteit hen bar weinig interesseerd. Dat is niet hun afdeling of een kader waar voor hun enige speling in zit.

Ik zou je bezwaar toch iets meer toespitsen op je ontwerp en hoe het toch wel in stijl is en afgestemd op het hoofdgebouw. Als je een andere kleur panelen kan gebruiken, of iets creatiefs met gevelplaten kan doen om het een meer “afgestemd geheel” te maken. Als je een architect kan regelen of het ontwerp heel iets kan aanpassen kan je dan alsnog wel vermelden dat de zuidmuur essentieel is voor je totale energie opbrengst. En je hoopt dat met de (geringe) aanpassing het alsnog goedgekeurd kan worden. Omdat jouw gemeente toch graag voorop wil lopen kwa duurzaamheids innovaties!

Ik hoop voor je in elk geval dat het gaat lukken :)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Zijn er in je gemeente geen voorbeelden waar je wat mee kan? Supermooie voorbeelden bijvoorbeeld, of uberlelijke die toch toestemming kregen?

Bij het eerste kan je proberen te kopieren, bij het tweede kan je je beroepen op gelijke behandeling O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Wolly Tja, ik had een voorbeeld gevonden en dat bleek een verleende vergunning na negatief welstandsadvies en een overschreden behandeltermijn te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@BarryH
Heb je een update?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-04 02:13
Kan je niet gewoon een klein afdakje maken aan de zijkant over de gehele breedte? Dat zou geen probleem moeten zijn :)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Stef87 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 23:35:
Kan je niet gewoon een klein afdakje maken aan de zijkant over de gehele breedte? Dat zou geen probleem moeten zijn :)
Eerst die 8 panelen die mogen en dan een afdakje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@busscherski Vorige week heeft de bezwaarcie van de gemeente een nadere uitleg ontvangen over het advies van de welstandscommissie. Nu gaat de bezwaarcie er weer verder naar kijken.
@Stef87 Ja, dat zou kunnen maar dat vind ik dan weer lelijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-04 02:13
BarryH schreef op maandag 28 maart 2022 @ 08:51:
@busscherski Vorige week heeft de bezwaarcie van de gemeente een nadere uitleg ontvangen over het advies van de welstandscommissie. Nu gaat de bezwaarcie er weer verder naar kijken.
@Stef87 Ja, dat zou kunnen maar dat vind ik dan weer lelijk :)
Rechthoekige zonnepanelen op de zijkant van een niet-rechthoekige muur wel mooi? :p

(Op dit huis wmb afgrijselijk)

Zoveel mensen zoveel wensen :)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Tja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-04 10:42
Zijn ze er al uit @BarryH

Memento mori

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
Ja, bezwaar afgewezen in juni.
Dus nu moet ik een alternatief plan indienen.
Ik denk gewoon 2 keer 4 panelen naast elkaar.
Zag 550wp panelen, maar moet nog even uitzoeken of die er ook in full black zijn

Wordt vervolgd

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
Na de vakantie weer de draad opgepakt.
Een rustiger ontwerp, waarbij minder aandacht naar de zonnepanelen gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EM7M1_lEt7oT-U6H7cR2vVj32CA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nEqEpVW1ZBhvOsZWCnvW9mPe.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f0uqhI5L0S7KF4aU42cV6p8gd6w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/06oazp5h8TlSsdHyl665UDYD.png?f=fotoalbum_large

Op basis van DMEGC full black 450 (-460??) paneel:
DMEGC full black 450 wp

Weet iemand nog een full black paneel met meer WP?

Wellicht nog een 7e paneel op de plek waar de muur verspringt (maar dat is dan vertikaal richting NWWW (285 graden kompas, dus niet heel aantrekkelijk).

Nog even laten rusten, maar dan denk ik dat ik dit ga indienen, wellicht alle panelen nog een beetje omhoog.

En dan passende micro omvormers erbij denk ik. 4 APS voor 4 panelen of zoiets? volgens SMA kom ik niet boven de 9,4A x 38V =360Watt.
Dus APS DS3 per 4 panelen. Technisch kan 3-4 ook (2 parallel per aansluiting), maar dan top ik beetje af (3x357 x efficiency omvormer > 880).
Of Hoymiles
Of Enphase (maar stukje duurder).

Iemand nog ideeen om eea te verbeteren?

[ Voor 14% gewijzigd door BarryH op 16-10-2022 18:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
Met Sunnydesign kun je ook de verwachte jaarlijkse hoeveelheid aftoppen simuleren. Bijvoorbeeld met 10 panelen richting zuid en de omvormer begrenzen op 10x het vermogen van een micro.

Ik verwacht dat je ook met micros die 300 W per kanaal doen, op jaarbasis, ook nog nauwelijks aftopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
busscherski schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 19:08:
Met Sunnydesign kun je ook de verwachte jaarlijkse hoeveelheid aftoppen simuleren. Bijvoorbeeld met 10 panelen richting zuid en de omvormer begrenzen op 10x het vermogen van een micro.

Ik verwacht dat je ook met micros die 300 W per kanaal doen, op jaarbasis, ook nog nauwelijks aftopt
obv 3 panelen op 1 APs met 880 watt piekvermogen
dit vertaalt naar een sma 3.0 omvormer met max AC power op 2904 ingesteld (880x3,333)
geeft 0,7% opbrengstverlies.

Nu weet ik alleen niet of een APS per MPPT nog vermogensbeperkt is... Ga ik even nazoeken in een APS topic.
Ander punt is natuurlijk dat ik dan 2 panelen parallel op 1 MPPT zet en de schaduw van de bomen nogal verschilt per paneel.....
Dus mn verlies door schaduw gaat wel harder aantikken denk ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Is zo’ n hoymiles met 4 mptt niet handiger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Wolly schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:28:
Is zo’ n hoymiles met 4 mptt niet handiger?
inderdaad, dat is dan beter

2 hoymiles 1500 micro's is dan de makkelijkste optie

ok. maar weer naar de gemeente...

[ Voor 20% gewijzigd door BarryH op 16-10-2022 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
BarryH schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:30:
[...]

Wel even goed kijken, volgens mij is de 1500 twee mptt en de 2000 heeft er 4.
Zie hoymiles topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17:28
BarryH schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:30:
[...]

8)
We zijn weer een paar maandjes verder, is er nog nieuws?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
Tja....

15 december vergunningsaanvraag ingediend.
Keurig gepubliceerd
Deze week eens gevraagd of de vergunning nu van rechtswege verstrekt was (want 8 weken voorbij).
Krijg ik als antwoord dat er al een negatief besluit genomen is...
.. wat om een of andere reden niet bij mij beland is.

Dus nu per aangetekende brief
- gevraagd mij dat besluit te sturen met bewijs van verzending binnen de termijn
- pro forma bezwaar gemaakt tegen het besluit

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
BarryH schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:33:
Tja....

Keurig gepubliceerd
Deze week eens gevraagd of de vergunning nu van rechtswege verstrekt was (want 8 weken voorbij).

- gevraagd mij dat besluit te sturen met bewijs van verzending binnen de termijn

.....
KAK.

Hoort dat negatieve besluit ook niet gepubliceerd te worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Simpel360 Blijkbaar niet. Maar ik weet nu vrij zeker dat ik meer ga leren over dit proces en je rechten en plichten als burger....

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• BarryH
BarryH schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:33:
Tja....

Keurig gepubliceerd

.....
Vandaag per mail de brief ontvangen dat de vergunning van rechtswege verleend is . *O* *O* *O*
oOo oOo oOo

Blijkbaar werkt het om kordaat te communiceren en uitleg te vragen.

Nu nog 6 weken bezwaartermijn afwachten (zodat belanghebbenden alsnog bezwaar kunnen maken, hoewel ze dat ook al bij publicatie aanvraag hadden kunnen doen) en in de tussentijd materiaal uitzoeken:

- 450wp full black panelen van 1134 x 1909, of weet iemand nog een variant met deze maat met meer WP (en helemaal zwart)
- snappen of er nog "reflectieverschil" is: meer of minder spiegeleffect/nare zoninstraling voor omwonenden
- bevestigingsmateriaal in zwart, ik denk aan clickfit standaard, in de muur vast te zetten en uit te lijnen met de stokschroeven die ook bij golfplaat worden gebruikt. zal ze eens mailen hoeveel ik er dan moet gebruiken
- omvormers: hoymiles of aps denk ik. volgens mij is enphase duurder en solar edge niet geschikt (ivm maar 7 panelen met flink verschillende schaduwval vaak in de ochtend maar 3 goed beschenen)
- mn kabeltrace naar de meterkast (over het dak of door de kruipruimte).

Nog even ter inspiratie de muur 6 februari om 13:40:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2XnNVfUyIwMMP7doF6x5kAytQNQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8phXdtDLOFnNV1qqJMN083uU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
BarryH schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:56:
[...]

Vandaag per mail de brief ontvangen dat de vergunning van rechtswege verleend is . *O* *O* *O*
oOo oOo oOo
Gefeliciteerd! Soms kan het ook fijn zijn dat de ambtelijke molen traag draait en niet binnen de termijn beslist:o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
[...]

oOo oOo oOo

Blijkbaar werkt het om kordaat te communiceren en uitleg te vragen.

Nu nog 6 weken bezwaartermijn afwachten (zodat belanghebbenden alsnog bezwaar kunnen maken, hoewel ze dat ook al bij publicatie aanvraag hadden kunnen doen) en in de tussentijd materiaal uitzoeken:

- 450wp full black panelen van 1134 x 1909, of weet iemand nog een variant met deze maat met meer WP (en helemaal zwart)
- snappen of er nog "reflectieverschil" is: meer of minder spiegeleffect/nare zoninstraling voor omwonenden
- bevestigingsmateriaal in zwart, ik denk aan clickfit standaard, in de muur vast te zetten en uit te lijnen met de stokschroeven die ook bij golfplaat worden gebruikt. zal ze eens mailen hoeveel ik er dan moet gebruiken
- omvormers: hoymiles of aps denk ik. volgens mij is enphase duurder en solar edge niet geschikt (ivm maar 7 panelen met flink verschillende schaduwval vaak in de ochtend maar 3 goed beschenen)
- mn kabeltrace naar de meterkast (over het dak of door de kruipruimte).

Nog even ter inspiratie de muur 6 februari om 13:40:
[Afbeelding]
Gefeliciteerd *O*

Kijk ook eens naar de muurmontage spulletjes van Aelex, is in zwart.
(Geen ervaring mee)
Op de foto's ziet dit er zeer strak uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004

Zenix

BOE!

Gefeliciteerd!
Clickfit EVO staaldak zou ook kunnen.

[ Voor 20% gewijzigd door Zenix op 28-02-2023 01:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
Very nice!

Gefeliciteerd.

In Duitsland kom ik steeds vaker solar-schuttingen tegen, mocht je nog vermogen "zoeken" voor de wintermaanden.

Eerste 20-40cm hout/beton en dan 2 panelen landscape erboven...

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT
  • Laatst online: 18-04 08:11

JWT

Is wel een hoge schutting dan. Zat zelf meer te denken aan half cell in portrait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
BarryH schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:56:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

DMEGC full black 450 wp

Wellicht nog een 7e paneel op de plek waar de muur verspringt (maar dat is dan vertikaal richting NWWW (285 graden kompas, dus niet heel aantrekkelijk).

Nog even laten rusten, maar dan denk ik dat ik dit ga indienen, wellicht alle panelen nog een beetje omhoog.

En dan passende micro omvormers erbij denk ik. 4 APS voor 4 panelen of zoiets? volgens SMA kom ik niet boven de 9,4A x 38V =360Watt.
Dus APS DS3 per 4 panelen. Technisch kan 3-4 ook (2 parallel per aansluiting), maar dan top ik beetje af (3x357 x efficiency omvormer > 880).
Of Hoymiles

deze week wordt de vergunning onherroepelijk, dus nu met het uitdenken van de montage details begonnen. hoe zouden julie de (AC) bedrading van de drie vlakken laten lopen? een grijze PVC leiding horizontaal, ter hoogte van een voeg/de onderste montagerail? en dan vanaf een drievlak naar beneden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:41
airco goot doortrekken?
Als mosterd na de maaltijd, verkopen/uitleggen als kozijnen met zonnewerend glas.

[ Voor 64% gewijzigd door Dapdodo op 10-04-2023 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
BarryH schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:32:
[...]

deze week wordt de vergunning onherroepelijk, dus nu met het uitdenken van de montage details begonnen. hoe zouden julie de (AC) bedrading van de drie vlakken laten lopen? een grijze PVC leiding horizontaal, ter hoogte van een voeg/de onderste montagerail? en dan vanaf een drievlak naar beneden?
Ligt er een beetje aan hoe mooi je het wilt maken. Esthetisch is het misschien mooier om vanaf beide vlakken een buis recht naar beneden te doen. Bij het linkervlak verdwijnt die vrij snel in de trellis en rechts half gecamoufleerd door de airco leiding. Dan ergens laag uit het zicht samen laten komen in een waterdichte lasdoos.

Als je het helemaal sjiek wilt doen, nog een omegaprofiel eromheen.

Qua panelen, misschien heeft het zin om shingled panelen te gebruiken? Geeft bij deelschaduw waarschijnlijk de beste prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
BarryH schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:56:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

DMEGC full black 450 wp

Of Hoymiles

Gefeliciteerd.

Verder zou ik persoonlijk letterlijk hele muur vol doen, ook het "schoorsteen" gedeelte (weet de breedte niet maar daar past denk ik wel een paneel in portrait).

Verder wel de zijkanten waar je de muren ziet afwerken met zwarte -trespa- platen voor een mooi geheel.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:38
Gefeliciteerd met je vergunning!
Gelukkig staan op deze tekening geen maten, want ik zou het linkse setje nog wat opschuiven (naar links). Anders gaat de schaduw tussen 10 en 12 uur op paneel #3 (vanaf links) de opbrengst van het geheel serieus verlagen. Uiteraard afhankelijk van het merk en type omvormer die je gaat gebruiken.
Ik zou gaan voor een merk met schaduwbeheer. Bijvoorbeeld SMA, of een wat voordeliger alternatief.

[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 22-04-2023 21:33 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
mcDavid schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:14:
Qua panelen, misschien heeft het zin om shingled panelen te gebruiken? Geeft bij deelschaduw waarschijnlijk de beste prestaties.
Dat werkt allemaal alleen met per-paneel mppts
Verschil tussen half-cell en parallel shingled is niet zo groot: 3x2 substring of 2x5 of 6 substrings. En substring met schaduw maakt dat het hele paneel-deel op lagere stroom gaat (maar geen beperking voor andere substrings, wel voor andere paneel delen)

@Andrehj alles op de markt heeft schaduw beheer… zelfs de ergste meuk… er zal hooguit verschil zijn in hoe weinig het fout gaat

[ Voor 18% gewijzigd door Ronald op 22-04-2023 21:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
@Ronald ik dacht dat de keuze voor micro-omvormers al gemaakt was.

Schaduwmanagement op een stringomvormer heb je weinig aan met zachte schaduw van bomen (weet ik helaas uit ervaring nu)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BarryH
Bijna al het materiaal binnen. Zit op ca. eur 2600,- voor 7 panelen van 450wp full black incl. hoymilies microomvormers (2xhms2000 incl. dtu voor uitlezen).
Ga de rails met stokschroeven ca. 10cm uit de muur houden (vooral ivm de koof voor de koelgasleiding van de WP) en dan met een plankdrager die nog extra ondersteunen (ivm de belasting van de stokschroeven.

wordt vervolgd.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BarryH
Eerste stap gezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H8p2zAbaGQGUKw5tNRUYzAXufPs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LCOkgYeJrTOkVS4Ws2sy3mNL.jpg?f=fotoalbum_large

Nu even wachten op de steiger. Dat werkt toch makkelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...] Vandaag per mail de brief ontvangen dat de vergunning van rechtswege verleend is . *O* *O* *O*
oOo oOo oOo [...]
Mag ik heel optimistisch zijn en denken dat er iemand op de juiste plaats was die het met je eens was?

Of geld ook hier: "Never attribute to (malice) wat can equally wel be explained by stupidity"

Succes, en zie graag het resultaat. (550Wp panelen?)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• BarryH
En weer een dagje verder (1,5 persoon)
alle gaten geboord
rails geplaatst en waterpas afgesteld
2 omvormers opgehangen
1 compleet aangesloten met werkschakelaar.
Te doen:
kabel en kabelgoot via dak naar meterkast
werkschakelaar 2e omvormer
paar verlengkabels van 50cm maken
panelen plaatsen
ben benieuwd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PMY6vY-mOOx2GAC9kypE4Dcn5Rk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WxUSCIIz5t3bsgUYIz95oSEp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• BarryH
En nog weer verder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eNqa6sD-a5MGkbOYUO9XAaMIOsM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yC9exw8uRGeY8XTBCXqojY4o.jpg?f=fotoalbum_large
Wel een gedoe om de bedrading vast te zetten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BarryH
AC aangesloten vandaag (3 uurtjes) en uitlezing omvormers aangezet.
Begrijp de hoymiles installerapp nog niet helemaal, maar de 3 aangesloten panelen doen het alledrie gelukkig wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jp1P7APT5vCTepDZj3V5m2cC6Zs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SPI3fJQwOcBDTav3VIiYXph4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWD
  • Laatst online: 19-12-2024

JWD

Gaaf!
Ben zeer benieuwd naar je productie, loop al een tijdje met het idee om wat panelen rechtop tegen de ZW schutting te hangen om eens te kijken wat ze doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
JWD schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:49:
Gaaf!
Ben zeer benieuwd naar je productie, loop al een tijdje met het idee om wat panelen rechtop tegen de ZW schutting te hangen om eens te kijken wat ze doen.
Ik ben ook benieuwd

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
JWD schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:49:
Gaaf!
Kan je gewoon aflezen.
Afbeeldingslocatie: https://www.zonwatt.nl/wp-content/uploads/2013/10/orientatie-hoek-opbrengst.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Dat is niet het echt interessante deel. https://www.thomasberger....w2=0&temp_coeff2=0&max2=0

Het opbrengst profiel is heel veel minder ongunstig in de winter vergeleken met de zomer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWD
  • Laatst online: 19-12-2024

JWD

Snap ik, heb hem zelfs al in de SolarEdge designer nagemaakt (opbrengst viel niet tegen) maar real life data met allerlei variabelen is toch altijd een stukje interessanter.

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• BarryH
En klaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ns7orYtKralag86Y-uzZPrFpVtY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kDY6WksZQKXWlayFcNapHKoL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Mooi gedaan @BarryH !

Ik zie alleen nog zoveel open muur :+.

[ Voor 27% gewijzigd door Jazsie op 18-05-2023 15:35 ]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:37

de Peer

under peer review

Jazsie schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 15:33:
Mooi gedaan @BarryH !

Ik zie alleen nog zoveel open muur :+.
Ja dat was ook mijn eerste gedachte. Het dubbele aantal panelen had ook gekund. Echter wie weet was dan de vergunning niet afgegeven.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Pagina: 1 2 3 Laatste