Ik hoop dat je de vergunningsaanvraag wilt inzien om er wat van te leren. Persoonlijk vind ik dat de eigenaar van dit pand de panelen heel stijlvol en symmetrisch heeft opgehangen (met of zonder vergunning)Wolly schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:48:
Ik vraag mij af of ik hier de vergunningsaanvraag van kan inzien? Is dat bij de gemeente opvraagbaar?
[Afbeelding]
Ik wil graag de aanvraag zien zodat ik die kan gebruiken voor mijn eigen situatie. Het lijkt mij stug dat de eigenaar hier geen vergunning voor heeft aangezien het nogal in het zicht hangtBovenHond schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:56:
[...]
Ik hoop dat je de vergunningsaanvraag wilt inzien om er wat van te leren. Persoonlijk vind ik dat de eigenaar van dit pand de panelen heel stijlvol en symmetrisch heeft opgehangen (met of zonder vergunning)
Daarnaast zal een gemeente toch pas optreden na een klacht?
Alleen dan wel weer jammer van het type paneel, ik zou dan persoonlijk voor echt "all black" gaanBovenHond schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:56:
[...]
Ik hoop dat je de vergunningsaanvraag wilt inzien om er wat van te leren. Persoonlijk vind ik dat de eigenaar van dit pand de panelen heel stijlvol en symmetrisch heeft opgehangen (met of zonder vergunning)
Verder inderdaad stijlvol en symmetrisch en dat mag best gezien worden
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Wellicht is er geen vergunning nodig. Dat is vooral nodig als het de gevel naar de straat is. Dus (zoals bij mij) de zijgevel die aan de zijstraat gelegen is.Wolly schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:48:
Ik vraag mij af of ik hier de vergunningsaanvraag van kan inzien? Is dat bij de gemeente opvraagbaar?
[Afbeelding]
De meeste zijgevels met veel zon erop zijn natuurlijk gevels zonder huizen ernaast, dus vaak een zijstraat / vergunning, maar niet altijd
[ Voor 13% gewijzigd door BarryH op 24-03-2025 11:21 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik heb een formulier op de website van de gemeente ingevuld en geloof het of niet, binnen een kwartier ben ik teruggebeld dat er geen vergunning aanwezig is bij de gemeenteBarryH schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:20:
[...]
Wellicht is er geen vergunning nodig. Dat is vooral nodig als het de gevel naar de straat is. Dus (zoals bij mij) de zijgevel die aan de zijstraat gelegen is.
De meeste zijgevels met veel zon erop zijn natuurlijk gevels zonder huizen ernaast, dus vaak een zijstraat / vergunning, maar niet altijd

Nu maar wat anders zoeken om te kijken hoe de gemeente dit soort aanvragen behandelt, wil toch de legale route doen.
Dan die panelen ook buiten de eventuele energielabel berekening laten.redwing schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:52:
[...]
Je hebt het ook zo weer eraf gehaald als je twijfels hebt bij verkoop. Dus als je niet direct plannen hebt om te verhuizen kun je het ook makkelijk voor een paar jaar ophangen.
Maar ondertussen heb je ze wel op Google Streetview staan misschien.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Je moet ze dan inderdaad niet benoemen bij het energielabel en bij voorkeur specifiek zeggen dat ze mee verhuisd worden.busscherski schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:16:
[...]
Dan die panelen ook buiten de eventuele energielabel berekening laten.
Maar ondertussen heb je ze wel op Google Streetview staan misschien.
[removed]
Gezien alle kennis hier aanwezig. Wij zijn momenteel samen met een installateur aan het bekijken of we panelen op de gevel kunnen krijgen.
Het wordt sowieso SolarEdge. Wij willen echter de panelen zo strak als mogelijk tegen de gevel aan. We hebben 5cm overstek bij de dakrand en willen niet dat de panelen uitsteken. Iemand goede ideeën voor bevestiging die stevig is, maar ook relatief kort op de muur kan? Het paneel is immers al 3cm.
Het wordt sowieso SolarEdge. Wij willen echter de panelen zo strak als mogelijk tegen de gevel aan. We hebben 5cm overstek bij de dakrand en willen niet dat de panelen uitsteken. Iemand goede ideeën voor bevestiging die stevig is, maar ook relatief kort op de muur kan? Het paneel is immers al 3cm.
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
Solarstell Trapezoïde profiel zijn meen ik 20mm hoog, dan zit je op de 50mm met 30mm panelen.TwingyTwingy schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:06:
Gezien alle kennis hier aanwezig. Wij zijn momenteel samen met een installateur aan het bekijken of we panelen op de gevel kunnen krijgen.
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Ik hoop maar dat de eigenaar van de panelen nu geen problemen krijgt.Wolly schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:49:
[...] Ik heb een formulier op de website van de gemeente ingevuld en geloof het of niet, binnen een kwartier ben ik teruggebeld dat er geen vergunning aanwezig is bij de gemeente
Daarom wil ik iedereen verzoeken het aan de bewoners zelf te vragen zodat de gemeente geen signalen krijgt.
Nu maar wat anders zoeken om te kijken hoe de gemeente dit soort aanvragen behandelt, wil toch de legale route doen.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Gemeente treedt naar mijn weten pas op bij handhavingsverzoek, een archiefmedewerker die vergunningen opzoekt zal daar heus geen signaal voor gaan uitgeven.onetime schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:20:
[...]
Ik hoop maar dat de eigenaar van de panelen nu geen problemen krijgt.
Daarom wil ik iedereen verzoeken het aan de bewoners zelf te vragen zodat de gemeente geen signalen krijgt.
[...]
@Wolly Dat weet je maar nooit. Vast niet overal. Maar ik wil nergens iemand in problemen brengen.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ja helemaal mee eens, helaas heb ik die plannen wel (in het achterhoofd)redwing schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:52:
[...]
Je hebt het ook zo weer eraf gehaald als je twijfels hebt bij verkoop. Dus als je niet direct plannen hebt om te verhuizen kun je het ook makkelijk voor een paar jaar ophangen.

Dan is het nog steeds de vraag hoe concreet die zijn en wat je aan planning hebt. Hier zitten de verhuisplannen ook altijden in het achterhoofd, maar realistisch gezien gaat dat nog wel een paar jaar duren. En dan heb je altijd het risico dat je toch dat ene huis al eerder tegen komt, maar zeker als je zo'n installatie zelf doet vallen de kosten wel mee en kost het dan vooral extra tijd.thys schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:04:
[...]
Ja helemaal mee eens, helaas heb ik die plannen wel (in het achterhoofd)
[removed]