voorbeeld:
ZEC met 50kh/s trekt 620w op jaarbasis 5431kWh. Dit terugleveren is €597,- Minen: €175,-
ETH met 500mh/s trekt 750w op jaarbasis 6570kWh . Terugleveren is €722,- Minen: €1334,-
BTC met 56TH/s trekt 3360w op jaarbasis 122.648kWh. Terugleveren is €13.491,- Minen: €232,-
BTC berekening kan natuurlijk niet, er is geen energieleverancier die een consument 122000+ kWh laat terugleveren.
ETH lijkt te kunnen, maar je zal dan ook nog een miner a €3000+ moeten kopen, welke na 5 jaar pas is terugverdiend. En dit alleen bij gelijke hash moeilijkheid.
Nu kan je er op gokken dat de koersen alleen maar stijgen, maar of dit reëel is...?
::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::
Niet hoe kunnen we stroom opmaken. Goed om te zien dat zinnige dingen een hoger rendement hebben.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Alhoewel ik het strikt genomen wel met je eens ben, heb ik de laatste paar weken wel geleerd dat er echt heel verschillende perspectieven zijn om hier tegen aan te kijken.onetime schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 19:15:
Ik ben dit topic begonnen met het oog op het milieu en rendement op investering.
Niet hoe kunnen we stroom opmaken. Goed om te zien dat zinnige dingen een hoger rendement hebben.
Ik vond het ING rapport over verduurzaming van vorige week eigenlijk een erg goede samenvatting geven over wat wel en niet milieutechnisch verantwoord en economisch rendabel is. (zonnepanelen en isolatie.)
Dat hebben we gedaan. Bijna €30K in panelen en isolatie gestopt vorig jaar. Maar het laatste beetje om van het gas af te gaan en de opgewekte stroom op te slaan om zo een duurzaam huis te creëren is op dit moment vanuit economisch perspectief niet rendabel - om twee redenen: 1) het gas zo goedkoop dat bijna elke investering in warmtepomp-apparatuur ten minste 15 jaar nodig heeft om zich terug te verdienen en 2) de opslag van elektriciteit is eigenlijk nutteloos zolang je alles kan salderen, wat voor de terugleveraars onder ons tot ver na 2023 kan. (Wij zullen pas minder mogen salderen na 2027, aangezien we aanzienlijke overproductie hebben.)
Eigenlijk vind ik het wel jammer. Ik heb nog goede hoop dat het wel gaat lukken de komende jaren een warmtepomp te installeren, maar dat zal met de wetenschap zijn dat het vanuit economisch perspectief geld weggooien is. Maar zolang dat ongeveer quitte speelt in 15 jaar en het duurzamer is, vind ik het wel oke.
alles heeft wel te maken met perspectieven, dat klopt.
maar als je zo als ik al 19 jaar zonnepanelen hebt.
(oke ben erg klein begonnen, en pas later flink groot gegaan)
dan heb je ook al veel terugverdiend.
de grote set geeft mij al 3000kWh gratis, en daar in april ook nog de schuur bij met 500kWh.
dus ik kan met gemak zeggen de 1600kWh die de warmtepomp in gaat is gratis.
tja daar houd de ING rapport geen rekening mee, na je TVT is er nog steeds opbrengst.
de warmtepomp zelf was eigenlijk helemaal niet zo duur.
(+/-3k€+1k€ - 1,5€ subsidie)
maar dan vind ik ook dat ik de luxe die ik er van heb moet mee rekenen.
zo heb ik nu een betere ventilatie in huis, dat is mij wel 100€ waard per jaar.
en is het vermogen ook een stuk lager als mijn gasketel, en dat geeft mij vaker en gelijkmatiger een warme vloer met de vloerverwarming. ook een 100€ waard per jaar.
dit maakt voor 10 jaar (even erg kort gerekend warmtepomp zal vast langer mee gaan.) toch een 2k€.
ik bespaar me een 600m3 gas, dus ik heb eigenlijk de warmtepomp al terug verdiend.
(of beter gezegd, hij hoeft niet veel meer te werken om terug te verdienen.)
dit is wel perspectief, dat klopt.
maar dat gebeurd vanzelf, als je al meerdere jaren er mee bezig bent.
je ziens wijze veranderd als je er serieus mee hobbyt.
(van mij mag je ook een simpeler elektra kachel kopen, kost maar <50€, hell helemaal niks dus.
die je alleen aanzet bij opbrengst panelen, b.v.
dit is wel niet zo slim als een warmtepomp, maar als je zo toch wat gas bespaart is het nog leuk mee genomen.)
uit eindelijk heb vorig jaar maar 3x een led groeilamp aangeschaft, voor de huiskamer plantjes.
gebruikt 33W, en gaat alleen over dag aan, zodat het op zonnestroom draait (voor +/-97%).
jep met 7kWp heb je zelfs in de winter wel 33W. lol flink meer zelfs.
(dit doet wonderen aan mijn winter depresietje, dus niet alleen goed voor planten.
voel me er door gelukkiger als het donker is, en geluk is onTVTbaar.
maar ook de 300W die de warmtepomp gebruikt die wek je wel in de winter dagen op.
(alleen de warmtepomp draaid bij mij wel 24x7 als het buiten wat frisser is.
dus het percentage is wel ene flink stuk lager, ik heb geen idee hoeveel, dit meet ik niet.)
dus ook die draait stiekem op flink wat eigen opgewekte stroom.
tja een accu, dat is nog niet kosten effectief, daar wacht ik nog wel even mee.
maar het ziet er naar uit dat ik al mijn panelen geTVTed heb voor het afschaffen van salderen.
en dan kijken we wel weer eens even verder of er toch niet iets leuks te verzinnen is.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ik heb altijd begrepen dat een SM niet verplicht werd. Een domme meter met teruglever registratie zou voldoende moeten zijn.JoBer schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 12:55:
Afbouw salderingsregeling 11% per jaar vanaf 2023
Dus grofweg tot 2023 hebben we de tijd om in dit topic uit te vinden hoe we vanaf die tijd zelfvoorzienend kunnen zijn.
Volgend de link is dit blijkbaar niet waar en moet iedereen aan de SM.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Dat staat er niet. De kop van de alinea is gewoon fout:drielp schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 09:49:
[...]
Ik heb altijd begrepen dat een SM niet verplicht werd. Een domme meter met teruglever registratie zou voldoende moeten zijn.
Volgends de link is dit blijkbaar niet waar en moet iedereen aan de SM.
Ze maken dezelfde fout als 90% van de mensen door een digitale meter gelijk te stellen aan een slimme meter.Slimme meter verplicht
Voor de afbouw van de salderingsregeling is het nodig dat alle kleinverbruikers een meetinrichting hebben die de afname en invoeding van elektriciteit op het net apart kan meten. Vanaf 1 januari 2021 is het daarom verplicht dat kleinverbruikers een dergelijke meetinrichting hebben. De verwachting is nu dat eind 2020 circa 80 procent van alle kleinverbruikers over een slimme meter beschikt als resultaat van de huidige aanbieding van de slimme meter door de netbeheerders aan alle kleinverbruikers. De resterende circa 20 procent die op 1 januari 2021 niet een slimme meter heeft, zal tussen 1 januari 2021 en 1 januari 2023 een aanbod van hun netbeheerder krijgen om een geschikte meter te laten installeren die aan de verplichting voldoet dat afname en invoeding apart kan worden gemeten.
PSN: DutchTrickle PVoutput
jep en dan heb je ook nog de praktijk.Maverick schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 10:02:
[...]
Dat staat er niet. De kop van de alinea is gewoon fout:
[...]
Ze maken dezelfde fout als 90% van de mensen door een digitale meter gelijk te stellen aan een slimme meter.
heb een knakker van BAM gesproken die in opdracht van de netbeheerder bezig was meters te verwisselen.
(ze hadden mijn gas meter afgekeurd (volgens netbeheerder), maar aan de deur bleek het mijn elektra meter te zijn(volgens de opdracht die BAM had gekregen), maar stond niet op de lijst van afgekeurd, dus hij is na een bakkie koffie weer vertrokken zonder iets te doen.)
en die had geen digitale meters, alleen maar slimme meters, die dan wel weer administratief uit gezet konden worden.
het zou kunnen dat de netbeheerder zelf wel digitale meters heeft, maar die worden dus standaard niet aangeboden als ze aan de deur staan.
(het kan zijn dat de netbeheerder nog denkt dat ik in een woningbouwhuis woon, waardoor ze graag de slimme meter willen zien, en dat zou ik dan wel een beetje kunnen begrijpen als het huis word gezien als veel wisselende bewoners.
maar dit is een ex woningbouw huis.)
dus de praktijk is weer eens lekker wazig.
(maar goed ik ben het wel gewend van de netbeheerders, die weten soms niet wat de andere afdeling uitvoert.)
edit:
het leuke was nog, de BAM knakker moest in vullen dat ik hem weigerde.
hij koos agressieve weigering, en dat vond ik toch iets te ver gaan, zeker als je dat bakkie koffie van me krijgt.
maar hij had niet veel keuzes in zijn tablet, dus was wel even puzzelen om iets anders ingevuld te krijgen als agressieve weigering.
we hebben uiteindelijk maar verzwaring van de aansluiting gekozen als reden.
(die verzwaring die kan niet krijg maar 1fase binnen in huis.)
zolang ik die meter kan behouden, hoef ik nog geen rekening te houden met dit topic zijn doel.
maar voor de Hobie zou ik toch ook graag mijn eigen gebruik willen verhogen, autonomie dat gaat mij nog te ver, dat vind dik zelfs zonde van de overschotten die dat mee brengt.
[ Voor 35% gewijzigd door migjes op 30-10-2019 10:24 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Wikipedia: Seasonal thermal energy storage
Daar refereer ik al aan in de openingspost; solarfreezer. Dat is wat jij bedoeld, maar dan privé per huis.TWyk schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 12:58:
Warmtepompje of zonneboiler combineren met
Wikipedia: Seasonal thermal energy storage
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Het is echter veel praktischer voor particulieren (eventueel gezamelijk) om in de zomer warmte op te slaan omdat we in huizen het meeste energie aan warmte in de koudere maanden bestedenonetime schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 22:43:
[...]
Daar refereer ik al aan in de openingspost; solarfreezer. Dat is wat jij bedoeld, maar dan privé per huis.
Nogmaals:TWyk schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 09:22:
[...] Het is echter veel praktischer voor particulieren (eventueel gezamelijk) om in de zomer warmte op te slaan omdat we in huizen het meeste energie aan warmte in de koudere maanden besteden
Daar refereer ik al aan in de openingspost; solarfreezer. Dat is wat jij bedoeld, maar dan privé per huis.
Lees dat nou, daar staat echt wat jij beschrijft.
Op die manier verminder je overdag de teruglevering van zonnepanelen en verminder je het verbruik uit het net 's-nachts. Winst voor het milieu, want de zonnestroom wordt zoveel mogelijk direct gebruikt.
En zolang niet iedereen zonnepanelen heeft, gaat een groot deel van je teruglevering in de zomer naar de buren. Dus alsnog winst voor het milieu!
En die paar tijdklokken kosten ook niet veel
Al ben ik wel benieuwd naar de resultaten van https://www.eneco.nl/energieproducten/crowdnett/
Mooi overzicht!antonboonstra schreef op zondag 1 september 2019 @ 11:56:
[...]
Nu ik de elektrische auto sinds 17 juni heb, is het percentage eigen verbruik van zonnestroom flink omhoog gegaan. Van mijn verbruik, wordt 56,4% uit de zonnepanelen gehaald. En van de zonnepanelen wordt slechts 45,1% teruggeleverd aan het net.
Over een jaar gezien ben ik nog plus-op-de-meter, maar dat wordt nu hard minder. Er gaat heel wat elektriciteit in zo'n auto...
[Afbeelding: Elektriciteit - verbruik en teruglevering]
Erg herkenbaar, ik heb mijn EV nu bijna twee maanden en dat hakt er behoorlijk in
Je wordt bij nonchalant van de verbruikscijfers die soms voorbij komen, laatst dik 70kWh op een dag weggestookt, dan maakt die paar kWh sluipverbruik ook niet meer uit is dan al snel de gedachten.
I.v.m. die gedachten hebben we maar besloten om begin volgend jaar weer flink uit te breiden met PV.
Ik moet zeggen dat het wel een erg goed gevoel geeft als je de auto laadt op de stroom van je PV en je nog steeds teruggeleverd.
Het enige waar ik nog een beetje van baal is dat mijn NewMotion Home Advanced geen "Zappi functionaliteit" heeft, snap niet waarom dat men er niet in heeft gebouwd gezien hij met de loadbalancer wel netjes op de P1 zit.
[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 02-11-2019 16:02 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Toegevoegd aan topicstart.Meer is natuurlijk altijd beter. Maar panelen neerleggen kost ook geld. De redenering omtrent maximaliseren eigen gebruik is simpel: een kWh die je zelf gebruikt, vervangt een kWh die je moet inkopen. Deze is dus in dit voorbeeld 23 cent waard. Een kWh die je teruglevert is minder waard, in dit geval 11 cent.
Dus als je vermogen bijlegt waardoor je meer teruglevert, dan is elke kWh extra opbrengst 11 cent. Maar als je je verbruik verplaatst waardoor je meer zelf gebruikt dan win je met elke kWh verbruikt ipv teruggeleverd 12 cent (23-11). En om die 12 cent te verdienen hoef je geen nieuwe panelen te kopen.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
5 jaar is Zóóó lang, dat er tzt alweer nieuwere modellen zijn die je dan wilt hebben ipv je antieke 2019 model.Brent schreef op donderdag 21 november 2019 @ 11:09:
Het zou jammer zijn als ik bijv. een omvormer voor de PV nu installeer en die over 5 jaar moet vervangen omdat ik een unit heb waar je geen batterij in kunt prikken maar die al wel (nu of dan) bestaan.
Daarnaast 'prik' je de meeste dingen gewoon op 230V, ook de PowerWall.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Mijn plan:
ZERO DSR 14.4 kW (elektrische motorfiets) als accu gebruiken, met deze PV omvormer:
https://www.aliexpress.co....8148356.1.353d706c9M2FeF
(Mocht link niet meer werken: zoekterm "grid tie inverter with limiter sensor battery discharge solar"
Deze kast regelt alles wat ik wil: overschot P = accu's laden, te weinig PV = accu's ontladen. Accu's vol = terugleveren aan het net. Als je daarnaast nog een warmtepompboiler of voorraadbuffer hebt kun je meten wat j teruglevert aan het net en dan indien mogelijk de temperaturen boosten. Om accu's te sparen kun je laad en ontlaadlimieten instellen.
Dan kom ik in ieder geval de nacht door en pieken in afname en teruglevering worden gevlakt.
Victron en Mastervolt hebben ook hele mooie omvormer/lader combi's, maar zijn vooralsnog best prijzig. Missen op dit moment nog de PV regeling, maar dat zal vast op te lossen zijn.
Prijzen blijven maar zakken, dus deze technieken zullen binnenkort een betere TVT hebben. Maar heb nu wel een grote mond, ben benieuwd of ik als het salderen wordt afgeschaft een onbekende chinese omvormer op mijn motorfiets aansluit.
2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.
Gas is in Nederland al het duurste van bijna heel Europa, alleen Zweden is duurder.Crew One schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 20:20:
[...]
. Bijna €30K in panelen en isolatie gestopt vorig jaar. Maar het laatste beetje om van het gas af te gaan en de opgewekte stroom op te slaan om zo een duurzaam huis te creëren is op dit moment vanuit economisch perspectief niet rendabel - om twee redenen: 1) het gas zo goedkoop dat bijna elke investering in warmtepomp-apparatuur ten minste 15 jaar nodig heeft om zich terug te verdienen en 2) de opslag van elektriciteit is eigenlijk nutteloos zolang je alles kan salderen, wat voor de terugleveraars onder ons tot ver na 2023 kan. (Wij zullen pas minder mogen salderen na 2027, aangezien we aanzienlijke overproductie hebben.)
Eigenlijk vind ik het wel jammer. Ik heb nog goede hoop dat het wel gaat lukken de komende jaren een warmtepomp te installeren, maar dat zal met de wetenschap zijn dat het vanuit economisch perspectief geld weggooien is. Maar zolang dat ongeveer quitte speelt in 15 jaar en het duurzamer is, vind ik het wel oke.
Catch a smile out there!
And that’s the bottom line cause Stone Cold said so
Je bedoelt. Warmte uit gas is veel goedkoper dan warmte uit elektriciteit met COP-1 (verwarmen met gloeidraad).ArthurMorgan schreef op woensdag 18 december 2019 @ 12:16:
Warmte uit gas is veel goedkoper dan warmte uit elektriciteit. Dat is wat er bedoeld wordt.
Warmte uit een warmtepomp is juist een stuk zuiniger dan warmte uit gas.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Hoe kom je daarbij?psy schreef op woensdag 18 december 2019 @ 13:34:
[...]
Je bedoelt. Warmte uit gas is veel goedkoper dan warmte uit elektriciteit met COP-1 (verwarmen met gloeidraad).
Warmte uit een warmtepomp is juist een stuk zuiniger dan warmte uit gas.
Er is werkelijk geen enkel reëel rekenvoorbeeld waarin ik de investering in een warmtepomp (kosten +/- 15K) de komende 15 jaar kan terugverdienen. Er zijn meerdere (5) aanbieders langs geweest en zelfs @koevlaas2 heeft een duit in het zakje gedaan. Maar om het goedkoper dan gas te maken, moet de initiële investering ruim onder de 10K blijven - dat is, zoals een aantal aanbieders zeiden: not gonna happen.
(* Uiteraard is dit alleen van toepassing op mijn situatie. Maar ik heb het geprobeerd, ik wil eigenlijk graag van het gas af. Maar het is gewoon economisch niet te verantwoorden.)
[ Voor 11% gewijzigd door Crew One op 18-12-2019 14:01 ]
geen probleem hoor.
maar het is vooral de situatie die je hebt die veel bepaald.
(en dat kan slecht uitvallen, maar heeft ook veel te maken met hoeveel creativiteit je er zelf ik stopt om een goed plan te maken, niet iets wat iedereen zomaar even kan verzinnen.)
warmtepomp was voor mij maar 3k€ - 1k€ subsidie, dus maar 2k€ terug verdienen.
de stroom was al gratis voor mij, zonnepanelen al terugverdiend.
en warmtepomp heb ik zelf aangelegd.
600m3 gas besparing is toch 400€.
dit heb ik nu al 3 jaar, dus nog maar 2 jaar en de TVT is voorbij.
maar dan neem ik niet mee dat ik met de warmtepomp gewoon weg meer luxe heb.
waar ik met de gasketel een temperatuur had van 18 tot 21 graden, wisselend door de dag heen (nachtverlaging en zo).
kun je dat beter niet doen met een warmtepomp, hier door heb ik nu gewoon 24x7 21 graden in huis.
ook heb ik op deze methode meer warm tapwater, door handig door lussen van de gasketel is die van CW4 naar CW6 gegaan.
reken ik die luxe mee, dan is de TVT al weer voorbij.
Warmtepomp is een heel stuk zuiniger in verbruik dan verwarmen via gas.Crew One schreef op woensdag 18 december 2019 @ 14:00:
[...]
Hoe kom je daarbij?
Er is werkelijk geen enkel reëel rekenvoorbeeld waarin ik de investering in een warmtepomp (kosten +/- 15K) de komende 15 jaar kan terugverdienen. Er zijn meerdere (5) aanbieders langs geweest en zelfs @koevlaas2 heeft een duit in het zakje gedaan. Maar om het goedkoper dan gas te maken, moet de initiële investering ruim onder de 10K blijven - dat is, zoals een aantal aanbieders zeiden: not gonna happen.
(* Uiteraard is dit alleen van toepassing op mijn situatie. Maar ik heb het geprobeerd, ik wil eigenlijk graag van het gas af. Maar het is gewoon economisch niet te verantwoorden.)
Maar jij hebt het over de initiële investering, die voor jouw specifieke wensen blijkbaar heel hoog moet zijn.
Je kunt toch gewoon een airco kopen? Of een L/W warmtepomp met dikke subsidie. Dan ben je er al bijna.
Ik ging voor 2000 euro van het gas af (airco).
Of reken je het achterstallig onderhoud (geen isolatie) aan je huis mee? Of ligt er nog geen afgiftesysteem? (radiatoren)
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Je moet, zoals @de Peer ook al opmerkt, wel het onderscheid opmaken dat ik het alleen heb over het gebruik. Een warmtepomp is in gebruik hoe dan ook een stuk zuiniger als gas.Crew One schreef op woensdag 18 december 2019 @ 14:00:
[...]
Hoe kom je daarbij?
Het kan best zou zijn, dat in jouw situatie het niet economisch zinvol is om daarin te investeren.
In mijn situatie bijvoorbeeld vond ik de combinatie van veel zonnepanelen/salderen/van gas los gaan juist heel aantrekkelijk. Met gas kan je nooit salderen wat je ook doet.
Plus het feit dat elektra in de toekomst waarschijnlijk goedkoper wordt, terwijl gas juist duurder wordt. Dan heb ik toch liever een warmtepomp.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Als ik een accu set grootte neem die het meest economische kwa opslag en verbruik opbrengt heb ik een behoorlijk tot zeer hoog aantal recycles wat de accu's leeftijd sterk verkort en daar door het geheel veel duurder gaat maken.
Daarentegen zou ik zelf de accuset wat gedegradeerd is blijven gebruiken als aanvulling voor de langere perioden dus pas als laatste aanspreken, maar wel tijdig een nieuwe accu set er voor in de rij plaatsen.
Waar ik benieuwd naar ben is wat mensen hun elek. verbruik en dan redelijk/goed gespecificeerd nu gebruiken in een volledig alles elektrisch huis. Dus koken elekt/inductie, verwarming et.c.
Iemand al wat data?
De oude bewoners verbruikten gemiddeld 2500 m3 gas per jaar.
Dat kost tegen de huidige prijs:
Verbruik 2500 x 0,78 = 1950 euro
Vastrecht 67 euro
Netbeheer 204 euro
Totaal 2221 euro
Wij gebruiken nu met de warmtepomp ongeveer 5200 kWh per jaar puur aan verwarming.
Verbruik 5200 x 0,23 = 1196 euro
De rest van de vaste kosten elektra reken ik verder niet, want die betaal je altijd, hoe dan ook.
Het verschil is dus 2221 euro minus 1196 euro is per jaar 1025 euro.
Niet schokkend maar wel leuk. Na 10 jaar al een dikke 10k bespaard. Met gelijke E en G prijzen wel te verstaan, wat natuurlijk echt niet zo zal blijven.
En voor die besparing warm ik nu het HELE huis a 168 m2 constant op 21 graden (ik hou van en warm huis). Zoals @migjes precies ook al zegt.
Terwijl de vorige bewoners ijskoude slaapkamers en een kelder hadden wat ik nu allemaal wel verwarm.
Wat meer on-topic:
Wat mij ook stoort is, in het geval van nul op de meter huizen, als je je gehele verbuik inclusief warmte afdekt met PV, dat je nooit en te nimmer zelf kan "salderen" (je moet het net daarvoor gebruiken).
Laatst las ik iets over zoutopslag in een aparte ruimte in je huis. In de zomer "pomp" je al je overtollige energie in je zoutopslag, en in de winter haal je het weer eruit.
Lijkt ideaal maar is (nog) erg duur. Wordt in Duitsland al meer toegepast.
https://siebeschootstra.n...-haalbare-warmtebatterij/
https://www.ad.nl/wonen/s...etten-in-warmte~a4ba5832/
[ Voor 32% gewijzigd door psy op 18-12-2019 16:01 ]
Denk dat de grote vraag is hoelang je wil bufferen. Wil je enkel bufferen om de nacht te 'overleven', of wil je je wekelijkse auto-laadbeurt ook bufferen? Of zelfs seizoenswisselingen? Hoe langer de periode die je wil overleven, hoe groter de buffer die je nodig hebt.Lord Anubis schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:33:
Ik zag dit topic weer en het een en ander teruggelezen over accu's. Het maakt niet uit wat voor type accu, maar het is onverstandig om een te kleine accu set te kiezen al zou een stap groter minder economisch lijken. De grafieken hier onetime in "Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)" geven groten deels aan wat ik ook berekent heb met wat ik nu opbreng, terug stuur en verbruikt en wat ik als vergroot met 50+ panelen wil gaan doen.
Ik denk dat met de nacht doorkomen je het gros van je opwekking al zelf kunt gebruiken, als je je opwekvermogen niet teveel overdimensioneert. Pas als de auto er ook bij komt kijken zal je snel aan iets groters willen denken, helaas helaas staat je auto op de verkeerde plaats geparkeerd want in feite heb je die batterij al. Een autobatterij die je buiten je auto kunt opladen zou ideaal zijn; kun je hem meteen overzetten als je thuis komt.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Waarom stoort je dat? Het is technisch niet mogelijk. In ieder geval niet rendabel. Juist ideaal toch om het net daarvoor te gebruiken? Waarom iets omslachtig binnen een huis op slaan als de buren juist stroom nodig hebben.psy schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:50:
Wat meer on-topic:
Wat mij ook stoort is, in het geval van nul op de meter huizen, als je je gehele verbuik inclusief warmte afdekt met PV, dat je nooit en te nimmer zelf kan "salderen" (je moet het net daarvoor gebruiken).
Laatst las ik iets over zoutopslag in een aparte ruimte in je huis. In de zomer "pomp" je al je overtollige energie in je zoutopslag, en in de winter haal je het weer eruit.
Lijkt ideaal maar is (nog) erg duur. Wordt in Duitsland al meer toegepast.
https://siebeschootstra.n...-haalbare-warmtebatterij/
https://www.ad.nl/wonen/s...etten-in-warmte~a4ba5832/
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Het zelf bufferen is bij ons niet rendabel juist omdat we salderen hebben. En salderen gaat verdwijnen.de Peer schreef op woensdag 18 december 2019 @ 19:05:
[...]
Waarom stoort je dat? Het is technisch niet mogelijk. In ieder geval niet rendabel. Juist ideaal toch om het net daarvoor te gebruiken? Waarom iets omslachtig binnen een huis op slaan als de buren juist stroom nodig hebben.
Ik denk niet dat die 2 zaken met elkaar te maken hebben. Straks als we geen salderen meer hebben kunnen we alsnog niet bufferen. De techniek is er simpelweg (nog) niet. Ook niet in landen waar salderen niet bestaat.psy schreef op woensdag 18 december 2019 @ 19:37:
[...]
Het zelf bufferen is bij ons niet rendabel juist omdat we salderen hebben. En salderen gaat verdwijnen.
Ik kan mij geen offerte van 15k herinneren, of heb je de vloerverwarming erbij gerekend ?Crew One schreef op woensdag 18 december 2019 @ 14:00:
[...]
Hoe kom je daarbij?
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
De kostprijs van je eigen zonnestroom is ongeveer 3 tot 4,5 cent per KW/uur bij 20 jarige afschrijf periode.
Maar wie kan mij vertellen dat de kale energieprijs dus ook je 'Saldering' over 10 jaar niet het dubbele is?
Tel uit je winst als je de ruimte hebt voor (veel) zonnepanelen en dat nú plaatst, helaas pindakaas voor diegene die de ruimte niet hebben.
(de energieprijs per KW/uur voor mijn PV installatie op mijn komende woning heb ik berekend op 3.3 cent, inclusief BTW teruggaaf)
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
Hoe wil je dit gaan doen, deze omvormer rechtstreeks op de accupolen zetten?AquaPlanning schreef op woensdag 18 december 2019 @ 11:16:toon volledige bericht
In de bootjeswereld is al het langer normaal om te meten wat je van de wal inneemt, wat je nodig hebt en of je dit via je accu's of een generator moet aanvullen.
Mijn plan:
ZERO DSR 14.4 kW (elektrische motorfiets) als accu gebruiken, met deze PV omvormer:
https://www.aliexpress.co....8148356.1.353d706c9M2FeF
(Mocht link niet meer werken: zoekterm "grid tie inverter with limiter sensor battery discharge solar"
Deze kast regelt alles wat ik wil: overschot P = accu's laden, te weinig PV = accu's ontladen. Accu's vol = terugleveren aan het net. Als je daarnaast nog een warmtepompboiler of voorraadbuffer hebt kun je meten wat j teruglevert aan het net en dan indien mogelijk de temperaturen boosten. Om accu's te sparen kun je laad en ontlaadlimieten instellen.
Dan kom ik in ieder geval de nacht door en pieken in afname en teruglevering worden gevlakt.
Victron en Mastervolt hebben ook hele mooie omvormer/lader combi's, maar zijn vooralsnog best prijzig. Missen op dit moment nog de PV regeling, maar dat zal vast op te lossen zijn.
Prijzen blijven maar zakken, dus deze technieken zullen binnenkort een betere TVT hebben. Maar heb nu wel een grote mond, ben benieuwd of ik als het salderen wordt afgeschaft een onbekende chinese omvormer op mijn motorfiets aansluit.
2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.
Ik denk dat @Crew One doelt op een gasloze all electric oplossing en jij hebt er nog een cv naast hangen, dat is nogal een verschil in kosten.migjes schreef op woensdag 18 december 2019 @ 14:38:toon volledige bericht
@Crew One
geen probleem hoor.
maar het is vooral de situatie die je hebt die veel bepaald.
(en dat kan slecht uitvallen, maar heeft ook veel te maken met hoeveel creativiteit je er zelf ik stopt om een goed plan te maken, niet iets wat iedereen zomaar even kan verzinnen.)
warmtepomp was voor mij maar 3k€ - 1k€ subsidie, dus maar 2k€ terug verdienen.
de stroom was al gratis voor mij, zonnepanelen al terugverdiend.
en warmtepomp heb ik zelf aangelegd.
600m3 gas besparing is toch 400€.
dit heb ik nu al 3 jaar, dus nog maar 2 jaar en de TVT is voorbij.
maar dan neem ik niet mee dat ik met de warmtepomp gewoon weg meer luxe heb.
waar ik met de gasketel een temperatuur had van 18 tot 21 graden, wisselend door de dag heen (nachtverlaging en zo).
kun je dat beter niet doen met een warmtepomp, hier door heb ik nu gewoon 24x7 21 graden in huis.
ook heb ik op deze methode meer warm tapwater, door handig door lussen van de gasketel is die van CW4 naar CW6 gegaan.
reken ik die luxe mee, dan is de TVT al weer voorbij.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Dat is toch logisch? Door de salderingsregeling is een dergelijk apparaat nooit rendabel. Dus koopt niemand ze, dus worden ze niet meer gemaakt.Joris Jasper schreef op maandag 6 januari 2020 @ 09:34:
Het teveel opgewekte vermogen van de PV op een accu opslaan en weer terug het huis inbrengen kon met de powerrouter van Nedap al maar deze powerrouter wordt sinds 2016 niet meer gemaakt waarom men er mee gestopt is is mij niet bekend.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik heb er één liggen, zonder de accu module, is ook geschikt voor eiland bedrijf, zonder netverbinding.Joris Jasper schreef op maandag 6 januari 2020 @ 09:34:
Het teveel opgewekte vermogen van de PV op een accu opslaan en weer terug het huis inbrengen kon met de powerrouter van Nedap al maar deze powerrouter wordt sinds 2016 niet meer gemaakt waarom men er mee gestopt is is mij niet bekend.
Ik kan er zelf tzt wel een accu aanknopen... en ik heb ook nog een 3kW ups staan. (ook zonder accu)
Dit apparaat werd over de hele wereld aangeboden en niet overal hebben ze een salderingsregeling.Andrehj schreef op maandag 6 januari 2020 @ 16:34:
[...]
Dat is toch logisch? Door de salderingsregeling is een dergelijk apparaat nooit rendabel. Dus koopt niemand ze, dus worden ze niet meer gemaakt.
die accu module lijkt mij niet eenvoudig zelf te maken.onetime schreef op maandag 6 januari 2020 @ 21:57:
[...]
Ik heb er één liggen, zonder de accu module, is ook geschikt voor eiland bedrijf, zonder netverbinding.
Ik kan er zelf tzt wel een accu aanknopen... en ik heb ook nog een 3kW ups staan. (ook zonder accu)
Vooral het stukje van een wijk die zelf waterstof gaan maken met zonnepaneel overschot vind ik wel interresant.
Gevoelsmatig zou ik denken dat vooral het opslaan een uitdaging is. Lijkt me in ieder geval voorlopig geen DIY dingetje.onetime schreef op zondag 16 februari 2020 @ 16:52:
@Pixelmagic Ik had het gezien, maar is nog niet beschikbaar en we weten niet hoe (goed) het werkt.
Aan de topicstart toegevoegd."België" optie: ivm omvormer belasting
Heb je apparaten die je met gelijkstroom(DC) kan voeden? Of die je altijd aan wilt hebben zodat ze op een UPS staan? Dan kan je de voeding op het moment van zon van de panelen halen en op andere momenten aanvullen met accu e/o netstroom. Op die manier kan je, afhankelijk van het op deze manier te verbruiken vermogen en eventueel accu capaciteit nog 1 of meer panelen zonder netkoppeling plaatsen en zo de belasting ontwijken.
de 1 kWh accu is na een paar weken gesneuveld, dat leverde mij te weinig op. wat ik nu monitor zijn een accu van 2, 4, 6 en 16 kWh. De 6kWh heb ik voor deze post even genegeerd. uit de cijfers blijkt wel waarom denk ik.
Wij zijn een 2 persoonshuishouden dat beiden aan huis zitten (niet alleen nu, maar altijd). Ons verbruik is ongeveer 2900 kWh per jaar (mede dankzij een infraroodsauna die dagelijks gebruikt wordt. In de winter gemiddeld 1.8kWh per dag in de zomer zo rond de 1.2). Wij hebben 3.24 kW panelen op het zuid westen liggen.
in het onderstaande plaatje zie je het verbruik en de opwek, en daar onder de import getallen met de verschillende accu's (en de eerste dus zonder accu)
/f/image/AhpECJ4rvCxE2yzf3Nutysqg.png?f=fotoalbum_large)
nog wat opmerkingen over de 16kWh accu.
Vanaf 5 juni tot en met 10 september is die niet verder ontladen dan tot zo'n 10kWh restcapaciteit.
vanaf 15 dagen later (25 september) tot 3 maart heeft hij nooit meer capaciteit gehad dan zo'n 7kWh.
In ons geval is het verschil tussen een 4kWh en een 16kWh dus echt heel marginaal.
(bedoelde je zoiets @onetime ?)
/edit. Je kunt natuurlijk wel grappen als een jacuzzi gaan doen met de overcapaciteit in de zomer. Vanaf 2030 vind ik dat niet eens een heel gek idee. Je wilt daar toch al vooral in op die dagen met veel zon. En je terug geleverde energie is dan maar heel weinig waard...
Voor nu vind ik het zonde van de energie, maar dan ga ik er misschien wel echt over nadenken.
[ Voor 10% gewijzigd door ArthurMorgan op 31-03-2020 17:25 ]
Eigenlijk zou je gezamenlijk in een straat, wijk, dorp, en of stad een centrale lokatie willen hebben waar waterstof gemaakt wordt uit de energie van de PV-panelen. Deze sla je op. Op het moment dat de zon niet schijnt maak je stroom ervan.
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Ik neem aan, dat het je bekend is dat je dan nog maar ca de helft van de stroom over houdt?Wimhaw schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 18:11:
Out of the box idee.
Eigenlijk zou je gezamenlijk in een straat, wijk, dorp, en of stad een centrale lokatie willen hebben waar waterstof gemaakt wordt uit de energie van de PV-panelen. Deze sla je op. Op het moment dat de zon niet schijnt maak je stroom ervan.
Zwerius Kriegsman
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Zwerius Kriegsman
Kost maar iets meer energie dan puur waterstof maken (lucht voor CO2 afvangen verplaats je immers toch al) en is beter op te slaan dan waterstof en je kan het het hele jaar door in je auto gooien om CO2 neutraal te rijden zonder dat je belachelijk veel accijns op je benzine hoeft te betalen

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
/f/image/6NFmkTRDEc4WspcIEHJ8v72l.png?f=fotoalbum_large)
Als aanvulling op mijn post hier een stukje boven, de grafiek die bij de getallen hoort.
Ik werk met 30 daagse gemiddelden om een duidelijker inzicht te krijgen in de waarden. Als je per dag kijkt is het niet te volgen wegens de enorme schommelingen. Nu krijg je in principe dezelfde getallen alleen een beetje "flatten the curve"
(als je je afvraagt waarom het directe verbruik met accu eerder onder het totale verbruik zakt of later stijgt dan de gemiddelde opwek is dat omdat er dagen zijn dat je nog steeds meer opwekt dan er op de accu past, maar er ook meer dagen zijn dat de accu helemaal leeg getrokken wordt.)
[ Voor 4% gewijzigd door ArthurMorgan op 05-04-2020 08:03 ]
Dat afvangen van de CO2 is het probleem niet, dat heb ik voor een zakelijke oplossing eens zitten uitrekenen.PentaClover schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 22:35:
Als we dan toch out of the box idee-en spugen: Dan zou ik zeggen combineer je elektrolyse met een CO2 afvang systeem waar je de lucht van je airco/warmtepomp doorheen jaagt en maak er meteen synthetysche brandstof van.
Kost maar iets meer energie dan puur waterstof maken (lucht voor CO2 afvangen verplaats je immers toch al) en is beter op te slaan dan waterstof en je kan het het hele jaar door in je auto gooien om CO2 neutraal te rijden zonder dat je belachelijk veel accijns op je benzine hoeft te betalen
Maar de afgevangen CO2 moet je weer vrij laten komen en daar is warmte <90 graden voor nodig.
Vervolgens moet je het opslaan en daarom comprimeren.
De investering van minimaal 3 miljoen euro voor 250.000 m3/h en daarbij de extra energie om dit systeem te laten draaien (dus zonnepanelen van een behoorlijk oppervlak). Technisch kan het wel maar duur, heel erg duur. De vrijgekomen CO2 wilde we dan leveren aan een frisdrankfabrikant.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Als je het vrijgekomen warme CO2 vervolgens met H2 uit de elektrolyse mengt en wat extra warmte toevoegd kan je onder de juiste omstandigheden hier direct je synthetische brandstof = vloeistof van maken en heb je geen opslag problemen of noodzaak tot het comprimeren van gassen.martijn v o schreef op zondag 5 april 2020 @ 11:58:
[...]
Dat afvangen van de CO2 is het probleem niet, dat heb ik voor een zakelijke oplossing eens zitten uitrekenen.
Maar de afgevangen CO2 moet je weer vrij laten komen en daar is warmte <90 graden voor nodig.
Vervolgens moet je het opslaan en daarom comprimeren.
De investering van minimaal 3 miljoen euro voor 250.000 m3/h en daarbij de extra energie om dit systeem te laten draaien (dus zonnepanelen van een behoorlijk oppervlak). Technisch kan het wel maar duur, heel erg duur. De vrijgekomen CO2 wilde we dan leveren aan een frisdrankfabrikant.
Ik heb overigens geen idee wat het kosten plaatje daarvan is, en op welke schaal dit gedaan moet worden om een goede business case te hebben.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Wise enough to play the fool
Ik wil graag een algemene opmerking maken en dat betreft de fase onbalans die we met zijn allen aan het creëren zijn. Ik kom nog teveel situaties tegen waar er in een drie fase systeem panelen maar op 1 fase geïnstalleerd zijn en de rest van de woning op de overige 2. Als we dan de genoemde maatregelen nemen die in dit topic genoemd worden zijn we vooral administratief ons zelf verbruik aan het verhogen.
Ik weet, administratief is het enige wat op dit moment telt, je mag namelijk ook prima op 1 fase je huisbatterij laden en 's nachts over de andere 2 ontladen. Probeer alleen aan te geven dat dit geen houdbare situatie is en al voor diverse problemen heeft gezorgd.
Probleem is nu nog klein omdat 5 van de 8 miljoen huishoudens geen 3 fase heeft. Echter worden hoop oude 1 fase aansluitingen opgewaardeerd naar 3 door de groei aan aansluitvermogen (auto, kookplaat). Als deze wijken al PV hebben wordt er met de fase verdeling vaak onvoldoende rekening gehouden.
Dat wou ik ff kwijt :-)
Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
Het is niet meer zo dat de netbeheerder op dezelfde manier aansluit. De momenten dat het wel gebeurt sluit installateur alle woningen ehtzelfde aan.
Ook is het niet meer altijd zo dat netbeheer en installateur communiceren. De controle van netbeheerder is helaas ook wegonderhandeld...
Ik had een behoorlijk negatief beeld van warmtepompen en dat was geheel onterecht. In aanschaf zijn ze wel nog belachelijk duur met m.i een terugverdientijd die ver boven de technische levensduur is.
En goede ideeen over verduurzamen en energie wat je opwekt opslaan hier dus ga zeker nog meer lezen hier!
Ik heb voor een kennis zijn 1fase 3kVA omvormer op zijn 3fase groepenkast aangesloten.looyenss schreef op maandag 13 april 2020 @ 08:49:
@onetime bedankt voor de tag in het topic, dit is een onderwerp wat mij dagelijks zeer bezighoudt.
Ik wil graag een algemene opmerking maken en dat betreft de fase onbalans die we met zijn allen aan het creëren zijn. Ik kom nog teveel situaties tegen waar er in een drie fase systeem panelen maar op 1 fase geïnstalleerd zijn en de rest van de woning op de overige 2. Als we dan de genoemde maatregelen nemen die in dit topic genoemd worden zijn we vooral administratief ons zelf verbruik aan het verhogen.
Ik weet, administratief is het enige wat op dit moment telt, je mag namelijk ook prima op 1 fase je huisbatterij laden en 's nachts over de andere 2 ontladen. Probeer alleen aan te geven dat dit geen houdbare situatie is en al voor diverse problemen heeft gezorgd.
Probleem is nu nog klein omdat 5 van de 8 miljoen huishoudens geen 3 fase heeft. Echter worden hoop oude 1 fase aansluitingen opgewaardeerd naar 3 door de groei aan aansluitvermogen (auto, kookplaat). Als deze wijken al PV hebben wordt er met de fase verdeling vaak onvoldoende rekening gehouden.
Dat wou ik ff kwijt :-)
"Vanzelfsprekend" aangesloten op de fase met de laagste spanning.
op dit moment heb ik een 1 fase 35 ampère aansluiting. 3.2 kW panelen (3kW omvormer), maximaal tegelijk gebruik van plusminus 5.5 kW (zelden maar komt voor)
Als ik een accu aansluit die een output heeft van zeg 4 kW (nominaal)
Kan ik dan een probleem krijgen zonder zon 5.5 kW vraag, 4 kW levering door de accu, 1.5 kW import
en bij zon, 5.5 kW vraag, 3kW zon, 2.5 kW accu
en hoe zit het op dit moment, zit ik aan de gevaarlijke kant als er 3 kW binnenkomt als er 5.5 kW gevraagd wordt? Omdat ik dan dus tegen de 8.5 kW max aanloop van de 35 ampère aansluiting.
TLDR: zijn levering en vraag hetzelfde voor de zekeringen? Of gaat dat alleen over de import?
[ Voor 4% gewijzigd door ArthurMorgan op 13-04-2020 11:44 ]
jaArthurMorgan schreef op maandag 13 april 2020 @ 11:40:
Even een vraag.
op dit moment heb ik een 1 fase 35 ampère aansluiting. 3.2 kW panelen (3kW omvormer), maximaal tegelijk gebruik van plusminus 5.5 kW (zelden maar komt voor)
Als ik een accu aansluit die een output heeft van zeg 4 kW (nominaal)
Kan ik dan een probleem krijgen zonder zon 5.5 kW vraag, 4 kW levering door de accu, 1.5 kW import
en bij zon, 5.5 kW vraag, 3kW zon, 2.5 kW accu
en hoe zit het op dit moment, zit ik aan de gevaarlijke kant als er 3 kW binnenkomt als er 5.5 kW gevraagd wordt? Omdat ik dan dus tegen de 8.5 kW max aanloop van de 35 ampère aansluiting.
TLDR: zijn levering en vraag hetzelfde voor de zekeringen? Of gaat dat alleen over de import?
Dus je aansluiting is 35A, en op het moment dat er 3kW (zeg 13A) van je panelen afkomt zou je zelfs 48A kunnen gebruiken en toch binnen je hoofdzekering blijven.
Liander geeft aan dat ze niet meer dan 5kVA onbalans tussen de fases willen, maar op een 3x 25A aansluiting mag je ook 3x 25A terugleveren. In dat zelfde Liander document. (zie topicstart zonnepanelen deel9)
Dat zat ik me net af te vragen: ik heb een 1 fase aansluiting, dus natuurlijk ook een 1 fase omvormer. Als ik in de toekomst over zou gaan naar een 3 fase aansluiting hoef ik dus geen nieuwe omvormer te kopen?onetime schreef op maandag 13 april 2020 @ 11:14:
[...]
Ik heb voor een kennis zijn 1fase 3kVA omvormer op zijn 3fase groepenkast aangesloten.
"Vanzelfsprekend" aangesloten op de fase met de laagste spanning.
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Formeel niet maar ik vind van wel ;-)Pietervs schreef op maandag 13 april 2020 @ 12:37:
[...]
Dat zat ik me net af te vragen: ik heb een 1 fase aansluiting, dus natuurlijk ook een 1 fase omvormer. Als ik in de toekomst over zou gaan naar een 3 fase aansluiting hoef ik dus geen nieuwe omvormer te kopen?
Als hij kleiner is dan 5kVA zeker niet. Als je er nog een systeem bij neemt weer een 1fase, maar op een andere fase, degene die de "middelste" spanning heeft.Pietervs schreef op maandag 13 april 2020 @ 12:37:
[...] Dat zat ik me net af te vragen: ik heb een 1 fase aansluiting, dus natuurlijk ook een 1 fase omvormer. Als ik in de toekomst over zou gaan naar een 3 fase aansluiting hoef ik dus geen nieuwe omvormer te kopen?
(grootste systeem op fase met laagste spanning, 2e op middelste, ...)
[ Voor 6% gewijzigd door onetime op 15-04-2020 23:06 ]
Verbruik: 6353kWh
Opwek: 2844kWh
Teruglevering: 1399kWh
Dan is eigen verbruik bijna 50%, valt mij nog niet tegen met een oost installatie. Vanaf september oost-west
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Het speelt nu nog niet hoor, maar ik was nieuwsgierig hoe dat dat zit. Ik begrijp uit de reactie van @looyenss : liever niet, maar het kan wel; ik begrijp van jou: doen, maar wel met beleidonetime schreef op woensdag 15 april 2020 @ 23:04:
[...]
Als hij kleiner is dan 5kVA zeker niet. Als je er nog een systeem bij neemt weer een 1fase, maar op een andere fase, degene die de "middelste" spanning heeft.
Dank voor de reacties!
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Hier iets soort gelijks gedaan, eerst een 1 fase systeem voor mijn garage op de fase met de laagste spanning gezet toen ik dat aanlegde.onetime schreef op woensdag 15 april 2020 @ 23:04:
[...]
Als hij kleiner is dan 5kVA zeker niet. Als je er nog een systeem bij neemt weer een 1fase, maar op een andere fase, degene die de "middelste" spanning heeft.
Begin dit jaar panelen op het dak van het huis laten leggen en daarvoor 2x een 1 fase omvormer erbij.
De "Zuid" panelen over de 2 omvormers verdeeld, en vervolgens de "oost" bij de ene en de "west" bij de ander erbij.
Omdat deze 2 omvormers meer vermogen hebben dan die van de garage, heb ik de omvormer van de garage verhuist naar de fase waar ik zelf de laagste baseload op heb, zodat ik op de zwaardere omvormers minder terug lever omdat daar het eigen verbruik eerst afgaat onder het motto alle beetjes helpen.
Als ik naar een dag als vandaag kijk waar het redelijk zonnig is, dan zie ik dat de grootste onbalans tussen de fasen om 10:15 in de ochtend is, dan doet de set die op WNW ligt nog niet zo veel en OZO juist wel, het maximale verschil is dan ~2000 W, gemiddeld over de dag gezien is het maximum verschil in terug levering tussen de fasen ~1250 W.
/f/image/jG0BP4FXE4knXHBrsLskIQK7.png?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 11% gewijzigd door PentaClover op 16-04-2020 20:16 ]
Hiervoor contact opgenomen met @ArthurMorgan en met wat advies van hem ook maar een excel sheet in elkaar gezet.
We hebben een all electric huis, en de WP draait zijn run vanaf 00:00 en is meestal klaar als de zon op komt. Warm water maakt hij als we gedouched hebben meestal dus op de latere avond na 22:00. Dus het verbruik van de WP matched totaal niet met de opbrengst. Ik zou warm water maken uit kunnen stellen tot 11:00 in de ochtend op zich. Dan scheelt dat paar kWh.
Verder heb ik een vrij hoge basis load (goed 450-500 Wh) door ventilatie units, aquarium, unify netwerk, 2 x koel vries combinatie, ip cameras, waterbed, quooker.
Als ik reken met nadat de saldering afgebouwd is met €0.23 inkoop en €0.08 vergoeding voor geleverde kWh dan ziet het er financieel zo uit:
/f/image/dMNxlDyQo3XU6cQszZvMwQIX.png?f=fotoalbum_medium)
Het zijn Euro’s per dag op de verticale as.
Januari en Februari levert mijn solar systeem weinig op omdat het met name een vlak liggen oost/west systeem is en 1/4 van de panelen die op schuin dak zitten dan compleet in schaduw buurhuis komen.
Bij het mooie weer eind maart zie je het verschil wel snel komen.
In cijfers zou het me in kwartaal 1 tot gisteren ongeveer dit doen:
Zonder accu: €586,21
Met 10 kWh accu: €500,98 (-€85,23)
Met 13 kWh accu:: €484,55 (-€101.66)
Met 20 kWh accu: €462,92 (-€124.19)
Met 26 kWh accu: €455,14 (-€131.07)
Ik verwacht tot en met september nog voordeel uit een accu te kunnen halen, en dan is het weer halverwege september t/m december niet lonend.
[ Voor 4% gewijzigd door jacovn op 23-04-2020 07:02 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Formeel is 1 fase tot 3,7 kW, niet tot 6. je kan alleen door het plaatsen van een dubbele groep 5 op 1 f kwijt, is alleen niet zo netjes/hoe het hoortPietervs schreef op donderdag 16 april 2020 @ 08:57:
[...]
Het speelt nu nog niet hoor, maar ik was nieuwsgierig hoe dat dat zit. Ik begrijp uit de reactie van @looyenss : liever niet, maar het kan wel; ik begrijp van jou: doen, maar wel met beleid
Dank voor de reacties!
Verder inderdaad verbruik zien te verplaatsen naar moment van opwek.
Kan een schakelklok hier wat betekenen?: ventilatie units, aquarium,(achter en onderkant isoleren?) unify netwerk, 2 x koel vries combinatie, ip cameras, waterbed, quooker.
edit: en de meeste winst zit in een accu van +/- 4-6 kWh. Zie eerdere post met grafieken van Anton Boonstra.
[ Voor 14% gewijzigd door onetime op 17-04-2020 14:18 ]
aangepast, aquarium is niet verwarmd, 9 watt popmpje en led lampjes is alles.onetime schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 14:13:
@jacovn Je hebt het veel over kw waar je kWh bedoeld,wil je dat svp aanpassen? Dank.
Verder inderdaad verbruik zien te verplaatsen naar moment van opwek.
Kan een schakelklok hier wat betekenen?: ventilatie units, aquarium,(achter en onderkant isoleren?) unify netwerk, 2 x koel vries combinatie, ip cameras, waterbed, quooker.
edit: en de meeste winst zit in een accu van +/- 4-6 kWh. Zie eerdere post met grafieken van Anton Boonstra.
Ventilatie moet wel draaien anders komt er geen frisse lucht in het huis (tenzij ik ramen open zet)
Ik zit er wel aan te denken om voor Solar uitbreiding een SE storedge SE10K-RWS te kopen en de SE8k vervangen.
https://www.solaredge.com...for-backup-applications#/
https://www.mg-solar-shop...-se5k-solar-inverter.html
€2,728.50
Deze is ongeveer €1100 duurder dan een SE10K
Daar kan een 48 volt batterij direct op aangesloten worden (als salderen afgebouwd wordt)
De beperking lijkt te zijn dat je geen 3 fase eindgebruikers in eiland gebruik aan kunt sluiten. De backup optie kost echter ook snel €1500 aan hardware, en dan nog een best aantal E monteur uren.
Kan nog niet echt vinden of het intern gebruiken van de opgeslagen energie wel voor 3 fase gebruikers kan, of dat het eigenlijk ook 1 fase is en dat de E meter het weer rekentechnisch oplossen moet,
[ Voor 37% gewijzigd door jacovn op 17-04-2020 19:19 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Afbouwen salderen is administratief. Dus als jij je batterij op 1 fase aansluit en snachts stroom verbruikt over de anderen dan is dat administratief self-use.jacovn schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 15:18:toon volledige bericht
[...]
aangepast, aquarium is niet verwarmd, 9 watt popmpje en led lampjes is alles.
Ventilatie moet wel draaien anders komt er geen frisse lucht in het huis (tenzij ik ramen open zet)
Ik zit er wel aan te denken om voor Solar uitbreiding een SE storedge SE10K-RWS te kopen en de SE8k vervangen.
https://www.solaredge.com...for-backup-applications#/
https://www.mg-solar-shop...-se5k-solar-inverter.html
€2,728.50
Deze is ongeveer €1100 duurder dan een SE10K
Daar kan een 48 volt batterij direct op aangesloten worden (als salderen afgebouwd wordt)
De beperking lijkt te zijn dat je geen 3 fase eindgebruikers in eiland gebruik aan kunt sluiten. De backup optie kost echter ook snel €1500 aan hardware, en dan nog een best aantal E monteur uren.
Kan nog niet echt vinden of het intern gebruiken van de opgeslagen energie wel voor 3 fase gebruikers kan, of dat het eigenlijk ook 1 fase is en dat de E meter het weer rekentechnisch oplossen moet,
Dat dacht ik al, want anders waren nu ook huizen met 3 fase aansluiting en een 1 fase solar inverter zuur de sjaak.looyenss schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 13:41:
[...]
Afbouwen salderen is administratief. Dus als jij je batterij op 1 fase aansluit en snachts stroom verbruikt over de anderen dan is dat administratief self-use.
Dat offgrid kunnen doordraaien zal nog best wel een paar knaken kosten.
Deze unit werkt voor SolarEdge: https://enwitec.eu/energi...sungen/netzumschaltboxen/
https://enwitec.eu/?post_type=netzumschaltbox&p=2149
Al is het wel de DACH specificatie, voor benelux en BE/NL is het slechts 1 fase modellen.
[ Voor 6% gewijzigd door jacovn op 18-04-2020 15:58 ]
Mijn eigen batterijsysteem is driefase 10 kilowatt, opslag rond de 11 kilowattuur. De omvormer die erbij zit kan over verschillende fases verschillende vermogens terugleveren.jacovn schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 15:55:
[...]
Dat dacht ik al, want anders waren nu ook huizen met 3 fase aansluiting en een 1 fase solar inverter zuur de sjaak.
Dat offgrid kunnen doordraaien zal nog best wel een paar knaken kosten.
Deze unit werkt voor SolarEdge: https://enwitec.eu/?post_...schaltbox&p=2005&lang=eng
Al is het wel de DACH specificatie, voor benelux en BE/NL is het slechts 1 fase modellen
het klopt wat je zegt dat een fase gebruikers anders een probleem zouden hebben, er is wel wat voor te zeggen om het technisch goed te doen in plaats van alleen maar administratief denken dat je het oplost.

edit: @jacovn schakelt dit bij netuitval automatisch fase synchroon om?
En wordt het net fase synchroon weer automatisch ingeschakelt als het terug komt?
[ Voor 15% gewijzigd door onetime op 18-04-2020 17:04 ]
Denk dat iedereen dat vooral zelf moet weten? Ik weet namelijk zeker dat ik mijn pakket terugverdien, zeker met de veranderende saldering in de toekomst. En slecht voor milieu is wel erg kort door de bocht.onetime schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 16:22:
Ik wil commerciële accu systemen voorlopig toch afraden tenzij je hem bij netuitval als backup kunt gebruiken en dat nodig hebt. Slecht voor het milieu en voorlopig vooral duur zonder andere voordelen. Tenzij jullie als onze onderzoekers hier willen rapporteren over het verhogen van het eigen verbruik en eventuele autonomie, los van het net. En die hobby mag wat kosten. Dat moedigen we hier natuurlijk wel aan.![]()
![]()
En daarna misschien een vervolg. Anders ben ik bang dat de levensduur te beperkt is, maar ik help het je hopen. Ik raad het af om vóór 2023 hierin te investeren. Bijna niemand heeft een spotmarkt-electra-contract.
Bij afschaffing van saldering kan je eraan beginnen te verdienen. Maar eerst de investering terugverdienen. Ook nog niet gemakellijk met die hoge investering. Hoe wou je dat daarvoor doen?
Maar zoals ik al zei, een hobby mag wat kosten. En ja dat mag je helemaal zelf weten.
mbt milieu, de grondstoffen zijn beperkt, en nu door salderen nog niet nodig. Tenzij je betaald wordt voor netstabilisatie. Dan heeft het nut. Maar zeker voorlopig is het beter om verbruik te verschuiven naar het moment van opwek. Meestal veel goedkoper en een veel lagere investering. En minder grondstoffen nodig.
Succes, we vernemen hier graag je ervaringen!
Ik hoop het en ben benieuwd. (Wie geeft die garantie?) Heb je foto's? Technisch zeker interessant.looyenss schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 17:59:
Ik heb een gegarandeerde lifetime van 10.000 cycles, LiFePo4. Dus je bent te kort door de bocht
Bedoel je dat je je pack in één uur bijna leeg kunt trekken?Mijn eigen batterijsysteem is driefase 10 kilowatt, opslag rond de 11 kilowattuur.
Dat slaat eigenlijk meer op de omvormer, 10kW, 3fase.
Met die 11kWh kan ik hier een paar dagen overbruggen, wil ik zeker wel hebben, maar is het voor mij voorlopig niet waard. Hopelijk kom ik er dit jaar nog aan toe om met de 70 18650's die ik heb iets dergelijks te doen.
Worden eerst fiets-hulp accu's. Long range. 3x zo groot.
Eigenlijk had ik al een tijdje Eddi op het oog en ik ben blij om te lezen dat @antonboonstra er al goede ervaringen mee heeft. daarnaast heeft slim laden straks ook mijn voorkeur dus zappi zal er dan ook wel komen. wat ik niet zo makkelijk terug kan vinden is welke eisen er zijn gesteld aan het verwarmings element. Alles plug and play heerlijke oplossing, ik zie wel wat negatieve ervaringen met de app, die zou vreselijk langzaam zijn?
@AUijtdehaag heeft mij doen twijfelen, het systeem van techinsche alernative is indrukwekkend te noemen en meer een playground. hoewel ik op een plaatje en in de text wel een link met laden zie, kan ik er veder weinig over terugvinden. (welke laadpaal bv)
https://www.ta.co.at/en/load-and-energy-management/
Omdat het goed gebruiken van eigen zonne energie beter zal werken als een "waterbaterij" en de EV van elkaars bestaan weten zoek ik een totaal oplossing, op dit moment heb ik alleen nog maar zonnepanelen met heel veel overproductie en een (leeg) DJG boilervat
Ik begrijp je verhaal niet helemaal, maar als je van plan bent om je DJG boilervat rechtstreeks (met een verwarmingselement) met zonnestroom op te warmen, heb je het verkeerde vat gekocht.twain4me schreef op zondag 19 april 2020 @ 17:42:
op dit moment heb ik alleen nog maar zonnepanelen met heel veel overproductie en een (leeg) DJG boilervatandere ideeen of opmerkingen zijn natuurlijk ook welkom.
De 1 1/2" aansluiting zit bij DJG namelijk veel te hoog (op ca 2/3 van de hoogte) waardoor je alleen het bovenste deel van het vat kunt verwarmen.
Voor mij is dat de reden om geen vat van DJG te kopen. (Jammer, want voor de rest is het een prima, maar dure, keus).
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik denk dat je de lader beter voorrang kan geven op de verwarming.
Hier wel de ideeën maar nog niet ervaring met dergelijke systemen.
Ik heb zelf 2 300W, een 600W en een 900W staaf-verwarmingselement liggen. (uitverkoopjes)
En een 120L RVS boilervat met 1 spiraal.
Ik zou graag PWM geregeld het overschot in de boiler dumpen voor export 0.
Daar ben ik mij van bewust en dat is denk ik niet zoon heel groot probleem, het vat is groot genoeg, er zit ook een spiraal in en ik heb ook een WP (al is die nog niet aangesloten) in eerste instantie zal het vat idd alleen via het element worden verwarmd (tijdelijke situatie, iets met verbouwen) en het probleem van de plek van het element kan worden opgelost met een pompje mocht ik het een tegroot probleem vinden. het buffervat van de verwarming kan ik eventueel ook nog een element in stoppen al moet ik dan ook nog wat andere voorzieningen treffen. en daar heb ik nog even geen zin in.Andrehj schreef op zondag 19 april 2020 @ 18:12:
[...]
Ik begrijp je verhaal niet helemaal, maar als je van plan bent om je DJG boilervat rechtstreeks (met een verwarmingselement) met zonnestroom op te warmen, heb je het verkeerde vat gekocht.
De 1 1/2" aansluiting zit bij DJG namelijk veel te hoog (op ca 2/3 van de hoogte) waardoor je alleen het bovenste deel van het vat kunt verwarmen.
Voor mij is dat de reden om geen vat van DJG te kopen. (Jammer, want voor de rest is het een prima, maar dure, keus).
Zet het vat op zijn kop en gebruik de wp spiraal als hygienespiraal voor sww.
Werkt prima. Ik heb ook een DJG.
Ik heb er wel nog een circulatiepompje op gezet, die automatisch door de regeltechniek in de TA EZ3 wordt aangestuurd, zodat ook onder het element wordt verwarmd.
Dus waar het element dan zit, is ook minder belangrijk. En je kan het hele vat dan als buffer gebruiken.
Het vat verwarmd tot 55 C (ingesteld) en onderin tot 45 C (ingesteld)
@twain4me Het werkt altijd samen.
Je zegt tegen de TA, jij mag verwarmen bij 300 watt terugleveren en tegen de zappi, zeg je, jij mag laden bij 200 watt terugleveren. Maar met wat domotica, kun je de TA ook uitschakelen. Ik gebruik daarvoor een programmeerbare digitale ingang op de EZ3.
Dat is gegarandeerd een koude douche (als je geen doorstroomverwarmer hebt)
[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-04-2020 18:50 ]
cool, maar dat is iets teveel van het goede voor mij. de kans dat export 0 mij gaat lukken is ook niet zo groot. ( vandaag leverde ik een groot deel van de dag 7500watt terug)onetime schreef op zondag 19 april 2020 @ 18:18:
@twain4me Het verwarmingselement zal maximaal de opgegeven stroom van de regelunit mogen trekken.
Ik denk dat je de lader beter voorrang kan geven op de verwarming.
Hier wel de ideeën maar nog niet ervaring met dergelijke systemen.
Ik heb zelf 2 300W, een 600W en een 900W staaf-verwarmingselement liggen. (uitverkoopjes)
En een 120L RVS boilervat met 1 spiraal.
Ik zou graag PWM geregeld het overschot in de boiler dumpen voor export 0.
Ik wil iets wat een beetje plug and play is, vandaar dat ik bij eddi zappi en later bij TA terecht ben gekomen. Het variable element van TA is echt heel tof, ik zou de documentatie eens lezen, misschien kan je er iets mee al is het maar voor inspiratie.
link naar product
https://www.ta.co.at/en/x...-3000-w-variable-control/
link naar file
https://www.ta.co.at/en/d...le/34573512-manual-ehs-r/
ja dat is misschien wel een optie, ik zat al te denken aan tijdschema's nu is het overegens geen probleem, ten eerste heb ik nog geen EV en ten tweede wordt het waarschijnlijk nooit echt een probleem omdat je in basis toch wil dat de auto eerst vol gaat. alleen nu (tijdelijke situatie (duur onbekendAUijtdehaag schreef op zondag 19 april 2020 @ 18:35:
@Andrehj Daar is een oplossing voor.
Zet het vat op zijn kop en gebruik de wp spiraal als hygienespiraal voor sww.
Werkt prima. Ik heb ook een DJG.
Ik heb er wel nog een circulatiepompje op gezet, die automatisch door de regeltechniek in de TA EZ3 wordt aangestuurd, zodat ook onder het element wordt verwarmd.
Dus waar het element dan zit, is ook minder belangrijk. En je kan het hele vat dan als buffer gebruiken.
Het vat verwarmd tot 55 C (ingesteld) en onderin tot 45 C (ingesteld)
@twain4me Het werkt altijd samen.
Je zegt tegen de TA, jij mag verwarmen bij 300 watt terugleveren en tegen de zappi, zeg je, jij mag laden bij 200 watt terugleveren.
nadeel is dan nog wel dat ik zowel voor zappi als voor TA meuk in de meterkast heb.
[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 19-04-2020 19:06 ]
Zo kan je dus ook nog verwarmen met de aton power to heat...mocht je dat willen.
En temperatuur in het vat "hoeft" niet naar 55 graden ivm legionella.
Er mogen hier, 3 apparaten kapot gaan, voordat ik een koude douche heb.
(aton power to heat, doorstroomverwarmer en warmtepomp)
[ Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-04-2020 19:23 ]
De doorstroom verwarmer heb ik niet en wil ik straks ook niet. Met die aton (of element aangestuurd door eddi) moet ik het volgens mij kunnen redden nu. Dus als enige manier van water verwarmen en is een goede keus ivm het afbouwen van de salderingsregeling om straks wat extra kWhtjes binnen te houden. In de toekomst komt de wp Aton of eddi helpen indien nodig, of eigenlijk andersomAUijtdehaag schreef op zondag 19 april 2020 @ 19:10:
@twain4me Ik ken je gezinsituatie niet, maar het DJG als hygienebuffer werkt prima.
Zo kan je dus ook nog verwarmen met de aton power to heat...mocht je dat willen.
En temperatuur in het vat "hoeft" niet naar 55 graden ivm legionella.
Er mogen hier, 3 apparaten kapot gaan, voordat ik een koude douche heb.
(aton power to heat, doorstroomverwarmer en warmtepomp)
Ik wil dit nu omdat het warm water het laatste is wat mij nu nog aan het gas vast houdt. tijdenlijke verwarming is L/L wp koken is inductie. opzich zou een doorstroom verwarmer ook een optie zijn, maar omdat ik daar in de toekomst niet echt en toepassing voor zie wil ik liever een aton of eddi
Ik heb ook al een buffervat voor de verwarming (nog niet aangesloten) eventueel daar een 2e element in stoppen kan altijd nog, ik zal dan wel moeten denken aan veiligheid en eventueel retour bij mixen voordat het de vloer in gaat. Op dit moment doe ik dat nog even niet, eerst even de basis goed laten werken, salderen duurt gelukkig nog wel even.
In de winter is de opbrengst vd panelen te weinig om het vat te verwarmen.
Dan kun je een ingang "forceren" om het verhitterelement toch aan te slingeren. (forced sww)
De aton power to heat controller heeft geen fysieke ingangen. De EZ3 wel. (en puls ingangen voor de kWh meter wp)
Software matig aansturen in de EZ3 via json is me nog niet gelukt, maar uitlezen wel. (en daarmee schakelen van iets, bv circulatiepomp) icm de CMI
[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-04-2020 19:50 ]
Goed punt, maar dat zou ik al doen,je hebt mij al eens een mooi lijstje gegeven, ik noem het verkeerd.AUijtdehaag schreef op zondag 19 april 2020 @ 19:45:
@twain4me Als je de DJG als tapwaterboiler gaat gebruiken, zou ik kiezen voor de EZ3 en niet voor de "aton"
In de winter is de opbrengst vd panelen te weinig om het vat te verwarmen.
Dan kun je een ingang "forceren" om het verhitterelement toch aan te slingeren.
De aton power to heat heeft geen fysieke ingangen. De EZ3 wel. (en puls ingangen voor de kWh meter wp)
Software matig aansturen via json is me nog niet gelukt, maar uitlezen wel. (en daarmee schakelen van iets)

edit:
Voor de meelezers ik bedoel dit lijstje:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/61926810
[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 19-04-2020 19:55 ]
Ehh hangt dit niet af van je verbruik ? Ik had vandaag bijna een referentie dag, de WP heeft alleen rest run SWW gedraaid voor 30 minuten, en alleen soep opgewarmd en dan staat het verbruik op 15 kWh vandaag.onetime schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 14:13:
Daarvan is achtergrond verbruik al snel 12 kWh per dag.
Dus met 4-6 kWh is voor ons niet genoeg vrees ik, maar ik ga het netjes bijhouden en dan zie ik het wel.
Wat me hierbij opvalt is dat er in dit topic steeds meer terug wordt gegaan naar de oorsprong van het lucht/water WP topic: "Hoe fakkel ik mijn overschot elektra af" en dat er dan voor een element met COP=1 wordt gekozen.
Dat heb ik niet helemaal voor ogen, ik wil niet mijn element, maar de WP zelf zo efficiënt mogelijk SWW laten maken, dus met een zo hoog mogelijke COP. Zou het mogelijk zijn om de frequentie van de WP aan te passen aan de hoeveelheid zonnestroom, i.p.v. een elektrisch element meer/minder bij te schakelen?
Plan is nu:
Qua temperatuur van de buitenlucht zou ongeveer 16u ideaal zijn, echter de opbrengst van mijn zonnepanelen is rond 12-13u maximaal. Dus ik neig nu naar 15u, om niet onder de nul uit te komen en dus netto te gaan verbruiken.
Ideaalbeeld:
Meten hoeveel zonnestroom er over is, dan kijken of er SWW verwarmd moet/kan worden.
Dan de frequentie van de WP zo regelen dat er geen stroom uit het net wordt gehaald.
Verder zou ik graag nog meer willen weten over het "Smart Grid Ready" wat er in mijn mitsu zou zitten en of dat voor dit doel bruikbaar is.
Edit: de vermogensbegrenzing 50/75/100% via domotica aansturen is ook nog een idee.
[ Voor 11% gewijzigd door Blackraven op 24-04-2020 11:33 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
Het kader van dit topic is duidelijk aangeven in de TS. Ben je het niet eens met de insteek hoef je niet te reageren hier.