I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Eens. Daarom mooi dat het salderen afgebouwd wordt. Dat dwingt mensen om duurzaam en innovatief te gaan nadenken.Blackraven schreef op donderdag 23 april 2020 @ 16:46:
Wat me hierbij opvalt is dat er in dit topic steeds meer terug wordt gegaan naar de oorsprong van het lucht/water WP topic: "Hoe fakkel ik mijn overschot elektra af" en dat er dan voor een element met COP=1 wordt gekozen.
Dat heb ik niet helemaal voor ogen,
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Of net niet, als ik na salderen nog 7 eurocent terugkrijg in plaats van 22 cent, dan heb ik mijn denkbeeldige COP van 3 al te pakken met een elektrische boiler die opgewarmd word op het moment dat ik overschot heb... Ja als je dan een warmtepomp gebruikt, haal je nog meer, maar als de investering dan onevenredig hoger is...de Peer schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:30:
[...]
Eens. Daarom mooi dat het salderen afgebouwd wordt. Dat dwingt mensen om duurzaam en innovatief te gaan nadenken.
Dezelfde overweging speelde bij mij ook met een 300L boiler voor 3 personen. Veranderingen die ik heb doorgevoerd:Blackraven schreef op donderdag 23 april 2020 @ 16:46:
Ik ben nog een beetje zoekende met de instellingen voor SWW voor de WP.
Wat me hierbij opvalt is dat er in dit topic steeds meer terug wordt gegaan naar de oorsprong van het lucht/water WP topic: "Hoe fakkel ik mijn overschot elektra af" en dat er dan voor een element met COP=1 wordt gekozen.
Dat heb ik niet helemaal voor ogen, ik wil niet mijn element, maar de WP zelf zo efficiënt mogelijk SWW laten maken, dus met een zo hoog mogelijke COP. Zou het mogelijk zijn om de frequentie van de WP aan te passen aan de hoeveelheid zonnestroom, i.p.v. een elektrisch element meer/minder bij te schakelen?
Plan is nu:
Qua temperatuur van de buitenlucht zou ongeveer 16u ideaal zijn, echter de opbrengst van mijn zonnepanelen is rond 12-13u maximaal. Dus ik neig nu naar 15u, om niet onder de nul uit te komen en dus netto te gaan verbruiken.
Ideaalbeeld:
Meten hoeveel zonnestroom er over is, dan kijken of er SWW verwarmd moet/kan worden.
Dan de frequentie van de WP zo regelen dat er geen stroom uit het net wordt gehaald.
Verder zou ik graag nog meer willen weten over het "Smart Grid Ready" wat er in mijn mitsu zou zitten en of dat voor dit doel bruikbaar is.
Edit: de vermogensbegrenzing 50/75/100% via domotica aansturen is ook nog een idee.
- Alleen actief tussen 12:00 en 24:00 . 24:00 Voor het geval dat 's avonds nog iemand gaat douchen of badderen. Beter om 24:00 dan 6:00 rond het koudste moment van de winter nacht. 12:00 (wintertijd !) Voor ongeveer het beste moment van de dag qua zon. Elke dag verwarmd ie over het algemeen alleen op dat tijdstip.
- Temperatuur op 52 graden.
- Hysterese flink vergroot naar 8 graden zodat ie normaal gesproken tussendoor niet aan gaat. Met 300 liter op 44 graden kun je ook nog goed douchen met 3 personen.
Veel complexer wilde ik niet gaan, ben meer van de eenvoud.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Ja dat is waar, maar het is al winst dat je dat dan doet tijdens de zon-uren. Dus helpt met bewustwording en zet aan tot duurzamer gedrag.DjAntoon schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 22:07:
[...]
Of net niet, als ik na salderen nog 7 eurocent terugkrijg in plaats van 22 cent, dan heb ik mijn denkbeeldige COP van 3 al te pakken met een elektrische boiler die opgewarmd word op het moment dat ik overschot heb... Ja als je dan een warmtepomp gebruikt, haal je nog meer, maar als de investering dan onevenredig hoger is...
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Dat is wel heel kort door de bocht, dat hangt ook van de TVT af, niet alleen van de investering.DjAntoon schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 22:07:
[...]
Of net niet, als ik na salderen nog 7 eurocent terugkrijg in plaats van 22 cent, dan heb ik mijn denkbeeldige COP van 3 al te pakken met een elektrische boiler die opgewarmd word op het moment dat ik overschot heb... Ja als je dan een warmtepomp gebruikt, haal je nog meer, maar als de investering dan onevenredig hoger is...
Hoewel de investering fors was, verwacht ik die binnen 8 jaar terug te hebben verdiend tov zo doorgaan met een nieuwe CV ketel.
Gas kan ik niet zelf produceren, maar elektra wel, dus de TVT zal met de zonnepanelen nog verder omlaag komen naar 5 à 6 jaar.
Ik begrijp dat iedereen z'n eigen rekensommetje moet maken, maar in mijn geval kan de investering zichzelf terug verdienen binnen de verwachte levensduur van de WP en de zonnepanelen.
En na die tijd kan ik nog steeds 3x zo zuinig water verwarmen met de WP dan met z'n element.
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
Ik ga een klein jaar cop 1 warm water met een element maken, omdat het even niet anders kan. De bedoeling is 100% zonneenergie, ik schiet er financieel helemaal niets mee op en kost alleen maar geld vanwegen het salderen, maar ik zie het als een mooi leer moment. Ik heb dan grafiekjes wat mogelijk is en hoop daarna veder te kunnen bouwen. Hoever kan ik de piek afvlakken ?etc. al met al super leuke info.Blackraven schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 10:39:
[...]
Dat is wel heel kort door de bocht, dat hangt ook van de TVT af, niet alleen van de investering.
Hoewel de investering fors was, verwacht ik die binnen 8 jaar terug te hebben verdiend tov zo doorgaan met een nieuwe CV ketel.
Gas kan ik niet zelf produceren, maar elektra wel, dus de TVT zal met de zonnepanelen nog verder omlaag komen naar 5 à 6 jaar.
Ik begrijp dat iedereen z'n eigen rekensommetje moet maken, maar in mijn geval kan de investering zichzelf terug verdienen binnen de verwachte levensduur van de WP en de zonnepanelen.
En na die tijd kan ik nog steeds 3x zo zuinig water verwarmen met de WP dan met z'n element.
Jouw idee om de wp aan te sturen heb ik ook over gedacht. Na wat wikken en wegen denk ik dat ik de L/W wp gewoon zijn ding laat doen overdag. (ik wil wel nacht verlaging om zoveel mogelijk te verwarmen op zonnestroom) Ik kan ook niet heel veel meer vermogen kwijt in de vloer. De L/L ga ik wel een keer proberen aan te sturen voor indien gewenst wat extra warmte/ koelte op zonnestroom.
Ik denk dat de "winst" met het aansturen van een L/W wp in mijn geval minimaal zal zijn en het gaat ook een beetje boven mijn pet, daarom staat het onderaan de lijst. Daarnaast staat er dan ook nog een EV te wachten op het niet al te grote "overschot" in de winter maanden zal de "winst" minimaal zijn.
Ik hoop wel dat je er uitkomt, ik dacht dat mijn WP hogere frequenties pas vrij geeft als de temperatuur flink zakt. maar ik kan het helemaal mis hebben, hij zit eigenlijk nog in het karton
De TVT kijk ik maar niet meer naar, ik weet dat ik belachelijk snel zonnepanelen terugverdien, de opbrengsten worden nu ingezet om meer eigenverbruik mogelijk te maken en de enorme pieken die ik het net in jaag wat af te zwakken, stiekem heb ik er wel zin in, ookal is het zeker in eerste instantie alleen maar cop 1.
[ Voor 0% gewijzigd door twain4me op 25-04-2020 21:28 . Reden: dat was wel een hele lange zin ]
Tja, de mijne is eigenlijk te klein voor nachtverlaging, dat trek ik 's ochtends niet snel bij, comfort vind ik ook wel fijn, stookte met de CV ook gewoon continu 20,5 graden en dat doe ik nu nog met de WP.twain4me schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 21:27:
[...]
Ik ga een klein jaar cop 1 warm water met een element maken, omdat het even niet anders kan. De bedoeling is 100% zonneenergie, ik schiet er financieel helemaal niets mee op en kost alleen maar geld vanwegen het salderen, maar ik zie het als een mooi leer moment. Ik heb dan grafiekjes wat mogelijk is en hoop daarna veder te kunnen bouwen. Hoever kan ik de piek afvlakken ?etc. al met al super leuke info.
Jouw idee om de wp aan te sturen heb ik ook over gedacht. Na wat wikken en wegen denk ik dat ik de L/W wp gewoon zijn ding laat doen overdag. (ik wil wel nacht verlaging om zoveel mogelijk te verwarmen op zonnestroom) Ik kan ook niet heel veel meer vermogen kwijt in de vloer. De L/L ga ik wel een keer proberen aan te sturen voor indien gewenst wat extra warmte/ koelte op zonnestroom.
Ik denk dat de "winst" met het aansturen van een L/W wp in mijn geval minimaal zal zijn en het gaat ook een beetje boven mijn pet, daarom staat het onderaan de lijst. Daarnaast staat er dan ook nog een EV te wachten op het niet al te grote "overschot" in de winter maanden zal de "winst" minimaal zijn.
Ik hoop wel dat je er uitkomt, ik dacht dat mijn WP hogere frequenties pas vrij geeft als de temperatuur flink zakt. maar ik kan het helemaal mis hebben, hij zit eigenlijk nog in het karton![]()
De TVT kijk ik maar niet meer naar, ik weet dat ik belachelijk snel zonnepanelen terugverdien, de opbrengsten worden nu ingezet om meer eigenverbruik mogelijk te maken en de enorme pieken die ik het net in jaag wat af te zwakken, stiekem heb ik er wel zin in, ookal is het zeker in eerste instantie alleen maar cop 1.
Maar voor SWW valt er natuurlijk nog wel wat te spelen, plus dat de COP voor SWW sowieso slechter is.
Heb ondertussen wat gezocht op "Smart Grid Ready", maar daar is nog niet heel erg veel over te vinden. Het ziet er 'dommer' uit dan ik had verwacht tot dusver.
Dus wellicht eerst maar spelen met de vermogensbegrenzing.
Verder proberen om nog wat panelen bij te leggen voor de zomer, want nu met de WP erbij kan ik m'n verbruik niet meer afdekken met de huidige hoeveelheid.
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
Hoe heb je die berekening opgezet?ArthurMorgan schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 16:44:
Sinds wij op 4 juni vorig jaar zonnepanelen hebben hou ik in een excelsheet bij wat we verbruiken, opwekken en dergelijke. Ook heb ik daar wat fictieve accu's aan toegevoegd. Ik was benieuwd wat een accu nu gedurende het hele jaar zou opleveren.
de 1 kWh accu is na een paar weken gesneuveld, dat leverde mij te weinig op. wat ik nu monitor zijn een accu van 2, 4, 6 en 16 kWh. De 6kWh heb ik voor deze post even genegeerd. uit de cijfers blijkt wel waarom denk ik.
Wij zijn een 2 persoonshuishouden dat beiden aan huis zitten (niet alleen nu, maar altijd). Ons verbruik is ongeveer 2900 kWh per jaar (mede dankzij een infraroodsauna die dagelijks gebruikt wordt. In de winter gemiddeld 1.8kWh per dag in de zomer zo rond de 1.2). Wij hebben 3.24 kW panelen op het zuid westen liggen.
in het onderstaande plaatje zie je het verbruik en de opwek, en daar onder de import getallen met de verschillende accu's (en de eerste dus zonder accu)
[Afbeelding]
nog wat opmerkingen over de 16kWh accu.
Vanaf 5 juni tot en met 10 september is die niet verder ontladen dan tot zo'n 10kWh restcapaciteit.
vanaf 15 dagen later (25 september) tot 3 maart heeft hij nooit meer capaciteit gehad dan zo'n 7kWh.
In ons geval is het verschil tussen een 4kWh en een 16kWh dus echt heel marginaal.
(bedoelde je zoiets @onetime ?)
/edit. Je kunt natuurlijk wel grappen als een jacuzzi gaan doen met de overcapaciteit in de zomer. Vanaf 2030 vind ik dat niet eens een heel gek idee. Je wilt daar toch al vooral in op die dagen met veel zon. En je terug geleverde energie is dan maar heel weinig waard...
Voor nu vind ik het zonde van de energie, maar dan ga ik er misschien wel echt over nadenken.
Ik heb sinds 2 weken zonnepanelen met 3-fase omvormer, en lees al ruim 1,5 jaar alles uit van m'n slimme meter met Domoticz.
Helaas slaat domoticz alleen maximaal 7 dagen op wat het verbruik / teruglevering is per 5 seconden, daarna wordt alles per dag.
Het per maand berekenen lijkt me een behoorlijke onnauwkeurigheid te hebben met zonnige en grijze dagen?
Daarnaast heb ik het probleem dat mijn grootste verbruiker, de warmtepomp, op één fase zit. Er wordt dus op 2 fasen teruggeleverd terwijl ik op 1 fase netto verbruik... Hoe ik dat kan balanceren zou ik niet weten

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
2 fases maken technisch wel uit, maar worden op papier samengevoegd. (ook na het stoppen van de saldering.) Hoe youless omgaat met meerdere fases weet ik niet, zou je daar moeten kijken. www.youless.nl
Maar je moet inderdaad wel een vrij kleine tijdseenheid gebruiken om een beetje precies te kunnen zien.
And that’s the bottom line cause Stone Cold said so
Waarom laad je dan niet je data op naar PVOutput. Daar kun je ook je verbruik naar wegschrijven met domoticz/scriptDropjesLover schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:19:
[...]
Hoe heb je die berekening opgezet?
Ik heb sinds 2 weken zonnepanelen met 3-fase omvormer, en lees al ruim 1,5 jaar alles uit van m'n slimme meter met Domoticz.
Helaas slaat domoticz alleen maximaal 7 dagen op wat het verbruik / teruglevering is per 5 seconden, daarna wordt alles per dag.
Het per maand berekenen lijkt me een behoorlijke onnauwkeurigheid te hebben met zonnige en grijze dagen?
Daarnaast heb ik het probleem dat mijn grootste verbruiker, de warmtepomp, op één fase zit. Er wordt dus op 2 fasen teruggeleverd terwijl ik op 1 fase netto verbruik... Hoe ik dat kan balanceren zou ik niet weten
Bij veel WP is het makkelijk om het moment van opwarmen van warm water in te stellen. Bij sommige merken/typen wordt deze instelling afgeschermd. Wat voor merk/type heb je?jacovn schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:32:
Ik ben ook maar begonnen met wat beter naar de verdeling over de dag van gebruik en opwek te kijken.
Hiervoor contact opgenomen met @ArthurMorgan en met wat advies van hem ook maar een excel sheet in elkaar gezet.
We hebben een all electric huis, en de WP draait zijn run vanaf 00:00 en is meestal klaar als de zon op komt. Warm water maakt hij als we gedouched hebben meestal dus op de latere avond na 22:00. Dus het verbruik van de WP matched totaal niet met de opbrengst. Ik zou warm water maken uit kunnen stellen tot 11:00 in de ochtend op zich. Dan scheelt dat paar kWh.
Verder heb ik een vrij hoge basis load (goed 450-500 Wh) door ventilatie units, aquarium, unify netwerk, 2 x koel vries combinatie, ip cameras, waterbed, quooker.
3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)
Alpha Innotek.Kets_One schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 12:14:
[...]
Bij veel WP is het makkelijk om het moment van opwarmen van warm water in te stellen. Bij sommige merken/typen wordt deze instelling afgeschermd. Wat voor merk/type heb je?
Die kun je wel met iets koppelen aan de solar inverter als er meer dan 3000 watt is om dan warm water te maken etc. Dan zou je overwchot wel zinvoller direct gebruiken, is toch weer paar kWh.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Moet je wel iets met dat water gaan doen of opwarmen boven legionella grens.jacovn schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 12:49:
[...]
Alpha Innotek.
Die kun je wel met iets koppelen aan de solar inverter als er meer dan 3000 watt is om dan warm water te maken etc. Dan zou je overwchot wel zinvoller direct gebruiken, is toch weer paar kWh.
Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
We hebben een boiler, maar comfort programma staat aan, dus onder de 50 graden en opwarmen maar weer.looyenss schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 12:53:
[...]
Moet je wel iets met dat water gaan doen of opwarmen boven legionella grens.
Zou best wel kunnen wachten, maar ik weet niet of mijn vrouw het een goed idee vind als ze in de ochtend lauw water uit de kraan krijgt. Dus ik verwarm het direct maar als het te koud wordt.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
De Eddi lijkt mij ook een mooi product, maar misschien nog te ingewikkeld. Ik zoek een vergelijkbaar apparaat, maar waar je gewoon een 800-1000W boiler aan koppelt. Een soort Eddi lite.Tussen 11 en 17 moet je dan wel iets warm kunnen krijgen. Naast dit vat dan nog een kleiner noodvat dat altijd warm is of een doorstromer, zodat je op bewolkte dagen niet koud hoeft te douchen.twain4me schreef op zondag 19 april 2020 @ 19:36:
[...]
De doorstroom verwarmer heb ik niet en wil ik straks ook niet. Met die aton (of element aangestuurd door eddi) moet ik het volgens mij kunnen redden nu. Dus als enige manier van water verwarmen en is een goede keus ivm het afbouwen van de salderingsregeling om straks wat extra kWhtjes binnen te houden. In de toekomst komt de wp Aton of eddi helpen indien nodig, of eigenlijk andersom![]()
Ik wil dit nu omdat het warm water het laatste is wat mij nu nog aan het gas vast houdt. tijdenlijke verwarming is L/L wp koken is inductie. opzich zou een doorstroom verwarmer ook een optie zijn, maar omdat ik daar in de toekomst niet echt en toepassing voor zie wil ik liever een aton of eddi
Ik heb ook al een buffervat voor de verwarming (nog niet aangesloten) eventueel daar een 2e element in stoppen kan altijd nog, ik zal dan wel moeten denken aan veiligheid en eventueel retour bij mixen voordat het de vloer in gaat. Op dit moment doe ik dat nog even niet, eerst even de basis goed laten werken, salderen duurt gelukkig nog wel even.Ik moet de vloer ook nog slopen en incl isolatie en vvw opnieuw storten.
www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica
Ik stuur een E boiler van 1000 watt 80 liter aan met behulp van en Sonoff TH 10 een Eaton 20 amp relais en een alie printje van 12,50. werkt hier prima.Beatman schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:49:
[...]
De Eddi lijkt mij ook een mooi product, maar misschien nog te ingewikkeld. Ik zoek een vergelijkbaar apparaat, maar waar je gewoon een 800-1000W boiler aan koppelt. Een soort Eddi lite.Tussen 11 en 17 moet je dan wel iets warm kunnen krijgen. Naast dit vat dan nog een kleiner noodvat dat altijd warm is of een doorstromer, zodat je op bewolkte dagen niet koud hoeft te douchen.
De Sonoff is voor de timing en temperatuur regeling het printje meet stroom van de panelen en schakelt bij X ampere.
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
eddi veranderd het voltage waardoor het traploos wordt er zijn vergelijkbare apparaten die iets vergelijkbaars doen solar Iboost is daar een voorbeeld van.Beatman schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:49:
[...]
De Eddi lijkt mij ook een mooi product, maar misschien nog te ingewikkeld. Ik zoek een vergelijkbaar apparaat, maar waar je gewoon een 800-1000W boiler aan koppelt. Een soort Eddi lite.Tussen 11 en 17 moet je dan wel iets warm kunnen krijgen. Naast dit vat dan nog een kleiner noodvat dat altijd warm is of een doorstromer, zodat je op bewolkte dagen niet koud hoeft te douchen.
Het is iets simpeler volgens mij en ook gewoon met een timer dacht ik, zodat je kan instellen dat hij de boiler om 6 uur smorgens gewoon even moet naverwarmen indien niet heet genoeg, dan heb je geen noodvat nodig ook.
Waneer je beter bent dan mij in domotica achtige oplossingen, ligt daar de wereld aan je voeten, zeker als je maar met 800Watt bezig bent, de nood om dit traploos te doen is er 90% (*) van de tijd niet
Ik denk dat er ook nog wel wat oplossingen zitten in de sma smarthome, maar dat moet ik nog nalezen.
De oplossing van @wizzopa klikt ook tof.
(*) uit de duim gezogen percentage
je kunt ook nog kijken naar een 3fase verwarmings-element.
dat zijn helemaal geen 3fase elementen maar 3x1fase elementen, dus hang je gewoon aan 1 fase.
die heb je b.v. van 1000W, die je dan vrij simpel kunt schakelen in 3 stappen van 333W.
voorbeeld van omgebouwde 3fase elementen:
http://www.askoma.com/eigenprodukte.html
maar nog vele andere opties mogenlijk.
(maar let wel op, meeste systemen hebben 2 thermostaten per element.
1 voor de juiste temperatuur 1 voor maximaal beveiliging, en dat is waarschijnlijk niet dom van die fabrikanten, zal vast nodig zijn.)
@twain4me
wat voor boiler heb jij waar er 2 elementen in kunnen?
ben ook nog op zoek eigenlijk en kom tot nu toe niet verder als:
https://www.warmteservice...3690?origin=-tl002-2-199-
maar die specificaties zijn zo onduidelijk dat ik niet weet wat ik daar mee aan moet.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ik heb geen vat waar 2 elementen in kunnenmigjes schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 16:45:
@Beatman
dat zijn helemaal geen 3fase elementen maar 3x1fase elementen, dus hang je gewoon aan 1 fase.
die heb je b.v. van 1000W, die je dan vrij simpel kunt schakelen in 3 stappen van 333W.
maar nog vele andere opties mogenlijk.![]()
(maar let wel op, meeste systemen hebben 2 thermostaten per element.
1 voor de juiste temperatuur 1 voor maximaal beveiliging, en dat is waarschijnlijk niet dom van die fabrikanten, zal vast nodig zijn.)
@twain4me
ben ook nog op zoek eigenlijk en kom tot nu toe niet verder als:
https://www.warmteservice...3690?origin=-tl002-2-199-
maar die specificaties zijn zo onduidelijk dat ik niet weet wat ik daar mee aan moet.
Ik heb wel een buffervat(verwarming) waar nog een element in zou kunnen. of de behoefte om nog iets anders aan te sturen. Maar er zijn vatten waar je een boven en een onder element kan plaatsen (bijna elke E-boiler in de USA is zo) of die er ook zijn met een spiraal durf ik niet te zeggen.
Ik "moet" er zoiets https://www.zonneboiler-z...rwarmingselement-3kw.html in stoppen. omdat zoals je al zegt. Ik er graag een dubbele termostaat op wil hebben.
ik heb dit vat.
https://www.djg.com/stand...ten/warmtepomp-200-300-l/
misschien dat je hier iets kan vinden:
https://kotly.com.pl/kategoria-hot-water-tanks-21.html?l=en
Met de domotica ben ik wel handig, alleen de p1 meting zit daar nog niet in. Een kant en klare tussenstekker zou wel ideaal zijn. Uiteindelijk moet het ook nog te combineren zijn met een laadpaal.twain4me schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 16:34:
[...]
eddi veranderd het voltage waardoor het traploos wordt er zijn vergelijkbare apparaten die iets vergelijkbaars doen solar Iboost is daar een voorbeeld van.
Het is iets simpeler volgens mij en ook gewoon met een timer dacht ik, zodat je kan instellen dat hij de boiler om 6 uur smorgens gewoon even moet naverwarmen indien niet heet genoeg, dan heb je geen noodvat nodig ook.
Waneer je beter bent dan mij in domotica achtige oplossingen, ligt daar de wereld aan je voeten, zeker als je maar met 800Watt bezig bent, de nood om dit traploos te doen is er 90% (*) van de tijd niet![]()
Ik denk dat er ook nog wel wat oplossingen zitten in de sma smarthome, maar dat moet ik nog nalezen.
De oplossing van @wizzopa klikt ook tof.
(*) uit de duim gezogen percentage
800 w elementje lijkt me genoeg. Anders is de boiler zo op temperatuur. Ik zie wel heil in een doorstromer erbij ivm ruimtetekort, geen stilstandverlies en onbeperkt douchen indien boiler leeg.
www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica
Ik heb nu dit element erin gezetBeatman schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 20:11:
[...]
Met de domotica ben ik wel handig, alleen de p1 meting zit daar nog niet in. Een kant en klare tussenstekker zou wel ideaal zijn. Uiteindelijk moet het ook nog te combineren zijn met een laadpaal.
800 w elementje lijkt me genoeg. Anders is de boiler zo op temperatuur. Ik zie wel heil in een doorstromer erbij ivm ruimtetekort, geen stilstandverlies en onbeperkt douchen indien boiler leeg.
In basis is het een 3 fase element, dus ik ga eens wat prutsen
Waarschijnlijk puur door sentiment naar ed edd and eddy toch niet voor TA gekozen @AUijtdehaag

Door een gebrek aan geduld, maar meteen opgehangen. en eigenlijk is alles zeer vanzelf sprekend, het ophang systeem lijkt wat op het systeem van SMA. de knopjes voelen erg degelijk aan en ook de behuizing lijkt mij prima. Door de bouw van het huis en omdat ik 3 fase heb heb je met alleen eddi een uitdaging om het goed op 3 fase te laten werken een 3fase zappi of een harvi kan uitkomst bieden. Dan kunnen de verschillende apparaten van elkaars stroom sensoren gebruik maken. Omdat zappi in de toekomst hier waarschijnlijk ook komt en ik dan ook de opwek wil monitoren heb ik nu een Harvi gekocht voor in de meterkast deze kan nu het overschot meten net boven de hoofdschakelaar. en daarmee is eddi functioneel, en probeerd om overschot om te zetten in warmte voor het warm water.
Ik ben er nog niet helemaal uit , Maar ik mis hier en daar wel enkele gegevens , zo geeft eddi op dit moment nog niet hoeveel stroom hij heeft omzet in warmte. (op de foto onderaan de 0,0 kWh)
Ik heb ook het relais board voor eddi daarmee wil ik nog meer dingen mee aansturen zoals een stopcontact voor het opladen van een fiets.
Grappig is dat eddi een beetje sip kijkt als er geen overschot richting het net gaat. wat er hier op deze bewolkte zondag in resulteerde dat er naar dingen wordt gezocht om uit te doen zodat eddi blij kijkt
Foto van de slimme meter en op het zelfde moment van eddi. eddi blijft tussen de 10 en 30 watt van het ideaal opwek= verbruik zonder speciale instellingen. zeker knap gezien de plaatsing van de kabels van de stroom sensoren ( 3x 5 meter opgerold in een zakje hangende aan een spijker )
![]() | ![]() |
Ja het werkt traploos, het is een standaard element waar ze (volgens mij) het voltage naartoe aanpassen. Het kan dus werken met elk element. Er is dus wel wat transformatie verlies, eddi voel je dan ook een beetje warm worden.AUijtdehaag schreef op zondag 24 mei 2020 @ 17:49:
@twain4me Leuk om ook eens een ander systeem te zien.
Zit er ook iets bij om via het netwerk uit te lezen? Werkt de verhitter traploos?
Ik heb ook de "hub" dat is de toevoeging die een connectie maakt met je netwerk (optioneel) en zo kan je ook de app gebruiken. Of je iets kan uitlezen en hoe dat zou moeten weet ik helaas (nog) niet.
Ik wilde de app vooral om komende winter makkelijk invloed te hebben op de "booster" en tijdschema's
Bij mij lag de focus meer op plug and play. ik zag het anders snel verzanden in 1 van die andere projecten die hier nog ergens stof liggen te verzamelen.
[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 24-05-2020 18:14 ]
Daalderop mono 3, eventueel verwarmingselementen uitwisselen. Ik heb van een 3x 2500W een 650W + 1500W + 2500W gemaakt. 650+ 1500W op 1 fase, 2500W op een andere. Aangestuurd door domoticz.migjes schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 16:45:
@Beatman
@twain4me
ben ook nog op zoek eigenlijk.
Je zou dat kunnen doen met een dimmer van voldoende vermogen. Op basis van fase-aansnijding. Het max. vermogen dat geregeld kan worden, wordt bepaald door het toegepaste type triac. Doordat het regelbaar is, kun je zelf het vermogen instellen.SCO89 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 09:50:
Op welke manier zou een boiler op een lager vermogen water kunnen verwarmen?
Voor info zie bijv. hier: https://verstraten-elektr...m/p/fase-aansnijding.html
Zwerius Kriegsman
edit: Had ik er meteen bij moeten melden:
Je kunt op deze manier ook door te tellen een vaste deel-last instellen.
[ Voor 16% gewijzigd door onetime op 01-07-2020 15:08 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Mijn huis werd de afgelopen 2 jaar elektrisch verwarmd ik heb 24 zonnepanelen van 275 wp die ongeveer 5500 kW opleveren.
Ik heb dit jaar ongeveer 1400 kW aan zonnepaneel stroom over en ik wil ook het douchen op gas gaan vervangen door een elektrische boiler (helaas heb ik geen mogelijkheden voor een warmtepomp boiler).
De boiler zou voor 5 personen warm water moeten leveren om te douchen (er wordt lang gedoucht).
Ik kan de boiler alleen kwijt onder de lage schuine kant van het dak op zolder.
Zelf denk ik aan een boiler van minimaal 120 ltr met een maximum verbruik van 1500 watt (in verband met medegebruikers van dezelfde stroomgroep.
Heeft er iemand een tip welke boiler in mijn situatie het beste zou voldoen?
Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)
Waarom is er geen mogelijkheid voor een warmtepompboiler? Je weet dat er ook units bestaan zoals de Nibe F130 en Hewalex PCWU waarbij het vat en de warmtepomp twee lossen delen zijn? Je zou zo'n unit bijvoorbeeld ook kunnen combineren met een liggend vat.Flanky schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 23:13:
Hallo allemaal,
Mijn huis werd de afgelopen 2 jaar elektrisch verwarmd ik heb 24 zonnepanelen van 275 wp die ongeveer 5500 kW opleveren.
Ik heb dit jaar ongeveer 1400 kW aan zonnepaneel stroom over en ik wil ook het douchen op gas gaan vervangen door een elektrische boiler (helaas heb ik geen mogelijkheden voor een warmtepomp boiler).
De boiler zou voor 5 personen warm water moeten leveren om te douchen (er wordt lang gedoucht).
Zelf denk ik aan een boiler van minimaal 120 ltr met een maximum verbruik van 1500 watt (in verband met medegebruikers van dezelfde stroomgroep.
De meeste 120L boilers hebben een stilstandsverlies van ca 100W. Dat is 876kWh op jaarbasis en dan heb je nog nog geen drup warm water gebruikt.Flanky schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 23:13:
Hallo allemaal,
5 lange douchers ga je ook niet redden op 120L-1500W.
Als ie leeg is moet je 120liter van 10 naar 60 graden opwarmen en dat kost ca 7 kWh. Oftewel 7/1.5 = 4,8 uur.
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
De Daalderop 120 liter (120 Mono 03-00341) heeft een stilstandsverlies van 50 Watt. Dat bespaard al 438 kWh per jaar ten opzichte van de boilers die jij op het oog hebt..
Ik zou lekker op gas blijven en wachten waar je gemeente mee komt qua van-het-gas-af plannen.Flanky schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 23:13:
Hallo allemaal,
Of een warmtepompboiler.
Maar absoluut geen elektrische boiler nemen. Dat is megaduur en inefficient. Zeker straks met afbouw salderen.
Waarom dan? Lijkt mij juist de oplossing wanneer salderen wordt afgebouwd: in plaats van terugleveren sla je de overtollige PV-opbrengst op in de boiler. Je moet dan wel een boiler hebben die je "slim" kunt aansturen, en je ook met 500W kunt verwarmen als je "slechts" 500W over hebt.de Peer schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 09:47:
[...]
Maar absoluut geen elektrische boiler nemen. Dat is megaduur en inefficient. Zeker straks met afbouw salderen.
Anderzijds: die 1400kWh die je nu "over" hebt is een netto totaal op jaarbasis. Als je straks veel minder krijgt voor wat je teruglevert, dan heb je elke teruggeleverde cent hard nodig om je nachtverbruik "gratis" te houden.
Een warmtepompboiler heeft een 3-5x hoger rendement dan een e-boiler. Dat is een enorm verschil.Zwartoog schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 10:27:
[...]
Waarom dan? Lijkt mij juist de oplossing wanneer salderen wordt afgebouwd: in plaats van terugleveren sla je de overtollige PV-opbrengst op in de boiler. Je moet dan wel een boiler hebben die je "slim" kunt aansturen, en je ook met 500W kunt verwarmen als je "slechts" 500W over hebt.
Anderzijds: die 1400kWh die je nu "over" hebt is een netto totaal op jaarbasis. Als je straks veel minder krijgt voor wat je teruglevert, dan heb je elke teruggeleverde cent hard nodig om je nachtverbruik "gratis" te houden.
Zoals hierboven al aangehaald werd ben je met de elektrische boiler mogelijk wel 7 kWh per dag kwijt. In de winterperiode betaal je daar dus 23-24 ct per kWh voor want je hebt dan vrijwel geen PV-opbrengst.
En idd wat je zelf al noemt: liever geen e-boiler die alleen op 1500W aan kan. Geen idee of dat (al) bestaat.
Daarnaast natuurlijk niet zo duurzaam om hoogwaardige stroom te gebruiken voor warmte (laagwaardige energie)
Bovendien ben je met 1500W vele uren aan het verwarmen. En als er ook maar 1 iemand in huis na het eten/sporten nog gaat douchen, vallen deze uren al snel buiten de PV-opwek.
[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 22-07-2020 10:43 ]
je hebt voorwaarde schakelaars die als de wasmachine aan staat even de boiler uit zetten.Flanky schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 23:13:
Hallo allemaal,
dit is geen probleem omdat de wasmachine na een half uur toch wel klaar is en dan heb je nog 23,5uur over die dag voor de boiler, dit helpt met een zwaarder element als nodig.
(heb niet snel een linkje voor je, maar inventum levert ze.
o wacht hier als ik het goed heb:
https://www.kranenshoponl...8UkXGxuWF-BxoC0AYQAvD_BwE
)
120liter is wel wat weinig voor als je lang doucht.
maar dit is een totaal onzinnige opmerking zonder te weten hoeveel water je gebruikt per minuut en hoeveel minuten je wil.
(meld ook altijd de temperatuur bij je vragen.
zo kan 120 liter op 65 graden, +/- 240 liter leveren op 38 graden.
dus zeg het liefst zo: 120@65 boiler met een douchekop die 10l/m@38 gebruikt.
geeft 120@65 = 240@38 = 24 minuten met 10l/m@38.
(en deze berekening is niet compleet, is versimpeld.
wil je weten hoeveel warm water je nodig hebt voor een warmtepompboiler of elektrische dan moet je eerst weten hoeveel l/m@38 er uit je douchekop komt (even na meten dus.) en of je een bad of niet wil kunnen vullen.
het beste is een warmtepomp boiler, elektrisch is maar duur en rampzalig te noemen.
maar dat moet wel kunnen.
(toch ga ik het ook elektrisch doen.
heb al een warmtepompboiler (met hoog rendement veel hoger als anderen) maar die boiler is te klein voor 100% gebruik.
dus die ga ik aanvullen met een elektra boiler die gevoed word met warm water uit de warmtepompboiler.
de boiler krijgt een speciaal verwarmings-element die ik kan aansturen na maten mijn omvormer veel of weinig levert.
alleen mijn leverancier is op vakantie, dus kan pas bestellen over een paar weken.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
nop, want ik heb nog de boiler nog het element.
mijn leverancier (warmteservice medewerker) is op vakantie.
dus we zijn nog een hoop stappen aan het uitzoeken.
boiler is waarschijnlijk wel duidelijk.
waarschijnlijk word het deze:
https://www.oeg.net/tapwa...warmtewisselaar-516005203
de buiswarmtewisselaar ga ik dan niet gebruiken. (of toekomst een zonneboiler er bij)
en 100liter was eigenlijk genoeg geweest, maar dan word het erg lastig om 2x een verwarmings-element te kunnen plaatsten.
er komt 1x een +/-1900-2000W verwarmings-element in op de normale plaats (hoog met 55 graden max).
en het inspectie opening word vervangen voor een 2de verwarmings-element (laag met 65 graden max).
van waarschijnlijk 1kW, die eigenlijk 3fase is.
dus eigenlijk 3x 1fase elementen heeft die 333W zijn per stuk.
ik heb nog 3x een ABB c11 kWh meters liggen, die kunnen aansturen als er een x aantal W uit de omvormer komt.
dus denk die te gaan gebruiken, maar nog niks in steen gebeiteld.
Ik stuur hier mijn e-boiler aan met een Ali printje om te voor komen dat mijn 25 amp Hoofdzekerring er uit gaat. Heb al eens contact gehad met een chinese leverancier die solar diverters verkocht, maar die was niet vrij in te stellen.migjes schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:45:
@wizzopa
nop, want ik heb nog de boiler nog het element.
mijn leverancier (warmteservice medewerker) is op vakantie.
dus we zijn nog een hoop stappen aan het uitzoeken.
boiler is waarschijnlijk wel duidelijk.
waarschijnlijk word het deze:
https://www.oeg.net/tapwa...warmtewisselaar-516005203
de buiswarmtewisselaar ga ik dan niet gebruiken. (of toekomst een zonneboiler er bij)
en 100liter was eigenlijk genoeg geweest, maar dan word het erg lastig om 2x een verwarmings-element te kunnen plaatsten.
er komt 1x een +/-1900-2000W verwarmings-element in op de normale plaats (hoog).
en het inspectie opening word vervangen voor een 2de verwarmings-element (laag).
van waarschijnlijk 1kW, die eigenlijk 3fase is.
dus eigenlijk 3x 1fase elementen heeft die 333W zijn per stuk.![]()
ik heb nog 3x een ABB c11 kWh meters liggen, die kunnen aansturen als er een x aantal W uit de omvormer komt.
dus denk die te gaan gebruiken, maar nog niks in steen gebeiteld.
ik heb een 1x35A, dus niet al te bang voor.
hoewel ook ik regelmatig toch over de 6kW ga dus ook ik moet soms eigenlijk moet gaan oppassen.
probleem is dan weer dat ik wel een voorwaarde schakelaar kan gebruiken op de wasmachine b.v.
maar mijn (hotfill) wasmachine gebruikt al warm water uit de warmtepompboiler, dus die gebruikt weer amper vermogen.
dus misschien dat gebruiken op de 2 verwarmings-elementen om zo toch een beetje tempering te hebben.
(maar zal wel niet nodig zijn, ik experimenteer wel wat en we zien wel wat lukt.)
welk ali printje gebruik jij?
(wie weet wat ik er van kan gebruiken.)
Dit spul https://www.aliexpress.co...042311.0.0.28cd4c4dugkfQCmigjes schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:02:
@wizzopa
ik heb een 1x35A, dus niet al te bang voor.![]()
hoewel ook ik regelmatig toch over de 6kW ga dus ook ik moet soms eigenlijk moet gaan oppassen.
probleem is dan weer dat ik wel een voorwaarde schakelaar kan gebruiken op de wasmachine b.v.
maar mijn (hotfill) wasmachine gebruikt al warm water uit de warmtepompboiler, dus die gebruikt weer amper vermogen.
dus misschien dat gebruiken op de 2 verwarmings-elementen om zo toch een beetje tempering te hebben.![]()
(maar zal wel niet nodig zijn, ik experimenteer wel wat en we zien wel wat lukt.)
welk ali printje gebruik jij?
(wie weet wat ik er van kan gebruiken.)
en deze
https://www.aliexpress.co...042311.0.0.28cd4c4dugkfQC
en deze
https://www.aliexpress.co...937460.0.0.13432e0eyxMU8g
en deze https://www.aliexpress.co...937460.0.0.13432e0eyxMU8g
Heronimo schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 23:19:
[...]
Waarom is er geen mogelijkheid voor een warmtepompboiler? Je weet dat er ook units bestaan zoals de Nibe F130 en Hewalex PCWU waarbij het vat en de warmtepomp twee lossen delen zijn? Je zou zo'n unit bijvoorbeeld ook kunnen combineren met een liggend vat.
Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)
Voor een warmtepompboiler heb je geen ventilatiesysteem nodig.Flanky schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 00:20:
Ik heb geen ventilatie systeem alleen natuurlijke ventilatie, de hoogte van de zolder is effectief slechts 1,85 in het midden.
[...]
Mijn warmtepompboiler zuigt gewoon lucht aan uit de zolder, en blaast de koude lucht ook weer de zolder op.
SWW wordt dus gemaakt met de warmte zolderlucht.
[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 23-07-2020 07:12 ]
Het is alleen jammer dat deze oplossing nog niet commercieel beschikbaar is (enkel in proefopstelling/pilot), en het lijkt er ook op dat alleen aan bedrijven/industrie geleverd gaat worden. Ik hoop dat ze het over enkele jaren daadwerkelijk op de markt gaan zetten, zodanig dat het ook voor consumenten interessant is.
Ik heb zelf een vergelijkbare situatie waarbij het fysisch-economisch zeer lastig is om een warmtepompboiler te plaatsen (technisch is het relatief eenvoudig). Ik heb vele opties bekeken, en een Nibe F130 met een horizontale boiler was het "beste" qua hoogte (en gewicht) wat er te bereiken valt. Als ik dat dan vergelijk met de prijs van een e-boiler, dan kan ik 10 tot 15 jaar warm water gebruiken om break-even te komen. Daarnaast is een e-boiler 50% lichter, maar dat is alleen voor het installatiegemak. N.b. in beide gevallen plan ik een doorstroomboiler als backup voor naverwarming indien de boiler leeg begint te raken. Voorlopig staat voor mij nog de e-boiler in de planning.Flanky schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 00:20:
Ik heb geen ventilatie systeem alleen natuurlijke ventilatie, de hoogte van de zolder is effectief slechts 1,85 in het midden.
[...]
Of een e-boiler c.q. COP 1 "slecht" is, moet je eigenlijk voor je eigen situatie berekenen/bepalen. Als ik het bedrag van het huidige gasverbruik voor SWW uitwissel voor het verbruik met een e-boiler, dan zit ik ongeveer break-even. Mijn (eerdere) ervaring met een standaard e-boiler is dat het ongeveer 700 kWh/jr/persoon is. Gas geconverteerd zit ik (nu) op 600 kWh/jr/persoon aan stroomequivalent. Als straks de gasprijs hoger en de terugleververgoeding lager is, dan is COP1 elektrisch verwarmen voor mij goedkoper.
Door de koude lucht weer terug in de zolderruimte te brengen, maak je dan het systeem niet inefficienter? Er komt in principe steeds minder warmte beschikbaar in de lucht, en hypothetisch zou je zelfs op COP1 kunnen komen hierdoor.de Peer schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 07:11:
[...]
Voor een warmtepompboiler heb je geen ventilatiesysteem nodig.
Mijn warmtepompboiler zuigt gewoon lucht aan uit de zolder, en blaast de koude lucht ook weer de zolder op.
In theorie heb je gelijk, maar het effect is verwaarloosbaar. Als je de boiler op een hele klein kamertje zou zetten zou het een ander verhaal zijn.il-Principe schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:21:
[...]
Door de koude lucht weer terug in de zolderruimte te brengen, maak je dan het systeem niet inefficienter? Er komt in principe steeds minder warmte beschikbaar in de lucht, en hypothetisch zou je zelfs op COP1 kunnen komen hierdoor.
Als bij mij de zolder 18 graden is, dan is deze tijdens het draaien van de WPB 15-16 graden en na afloop stijgt de temperatuur dan snel weer terug naar 17.7 graden. Netto dus slechts 0.3 graden afkoeling. In de loop van de dag trekt dat dan weer bij naar 18 graden.
Dit komt doordat de WPB maar een klein beetje warmte onttrekt, terwijl de zolder inclusief alle spullen een gigantische thermische massa heeft.
In bijna alle gevallen zal de buitentemperatuur van de lucht veel kouder zijn. dus COP is meestal hoger bij gebruik binnenlucht.
Dat ziet er interessant uit, alleen snap ik niet helemaal wat hij nu precies wel en niet doet. Kan je hier wat meer details over geven aub ?
Ik wil zelf mijn overschot zonne-energie gaan gebruiken voor een e-boiler met twee spiralen en door domotica laten schakelen. Zou mooi zijn als ik dan ook kan constateren of er energie gebruikt word als er ingeschakeld is.
Op dit moment gebruik ik het printje om de pieken van de pv opbrengst op te vangen ivm een hoofdzekering van 25 amp, bij 5200 watt stuurt dit printje de 1000 watt 80 L boiler aan en bij 4900 watt weer uit. Het Geha kastje doet exact het zelfde het ziet er alleen iets beter uit. Beide maken gebruik van een stroomspoel.Pixelmagic schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 21:08:
[...]
Dat ziet er interessant uit, alleen snap ik niet helemaal wat hij nu precies wel en niet doet. Kan je hier wat meer details over geven aub ?
Ik wil zelf mijn overschot zonne-energie gaan gebruiken voor een e-boiler met twee spiralen en door domotica laten schakelen. Zou mooi zijn als ik dan ook kan constateren of er energie gebruikt word als er ingeschakeld is.
Het printje heeft een Pin voor een analoog uit Signaal.
Zelf zoek ik nog een kastje zoals de solar diverter maar dan vrij instelbaar.
Interessant, maar loop je niet het risico dat als het water op temperatuur is dat je hoofdzekering er alsnog uit klapt ?wizzopa schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 21:29:
[...]
Op dit moment gebruik ik het printje om de pieken van de pv opbrengst op te vangen ivm een hoofdzekering van 25 amp, bij 5200 watt stuurt dit printje de 1000 watt 80 L boiler aan en bij 4900 watt weer uit. Het Geha kastje doet exact het zelfde het ziet er alleen iets beter uit. Beide maken gebruik van een stroomspoel.
Het printje heeft een Pin voor een analoog uit Signaal.
Zelf zoek ik nog een kastje zoals de solar diverter maar dan vrij instelbaar.
Ja, maar met 1000 watt en alleen pieken op vangen is hij nog niet warmer geweest dan 45 graden, de e-boiler staat in serie voor de warmtepomp boiler.Pixelmagic schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 21:33:
[...]
Interessant, maar loop je niet het risico dat als het water op temperatuur is dat je hoofdzekering er alsnog uit klapt ?
Vandaag 604 Wh in de E-boiler gegaan.
[ Voor 4% gewijzigd door wizzopa op 23-07-2020 21:41 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Bedenk wel, dat de warmte die je WP-boiler van de zolder haalt (in het stookseizoen) eerst door je verwarmingssysteem (ketel of WP) geleverd is........de Peer schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 19:31:
[...]
In bijna alle gevallen zal de buitentemperatuur van de lucht veel kouder zijn. dus COP is meestal hoger bij gebruik binnenlucht.
Dus je werkelijke totaal-COP is minder gunstig dan je denkt.
Zwerius Kriegsman
Ja dat klopt. WP in mijn geval.Zwerius schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:15:
[...]
Bedenk wel, dat de warmte die je WP-boiler van de zolder haalt (in het stookseizoen) eerst door je verwarmingssysteem (ketel of WP) geleverd is........
Dus je werkelijke totaal-COP is minder gunstig dan je denkt.
echter de warmte die naar de zolder 'gelekt' is wordt zo alsnog nuttig gebruikt. Althans zo beschouw ik het.
in de praktijk zal ik er vast een heel klein beetje extra voor moeten stoken. Maar dat zal niet veel zijn.
Stel de wpb zou in de woonkamer staan dan is er een veel directer verband. Opgenomen warmte zal ik direct bij moeten stoken om nog een comfortabele woonkamer te hebben.
op zolder gaat dit niet echt op. Daar is alleem wat weggelekte restwarmte
Ik reageerde op Geronimo de voorbeelden die hij noemde zijn ventilatiewarmtepompen:de Peer schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 07:11:
[...]
Voor een warmtepompboiler heb je geen ventilatiesysteem nodig.
Waarom is er geen mogelijkheid voor een warmtepompboiler? Je weet dat er ook units bestaan zoals de Nibe F130 en Hewalex PCWU waarbij het vat en de warmtepomp twee lossen delen zijn? Je zou zo'n unit bijvoorbeeld ook kunnen combineren met een liggend vat.
Op deze pagina wordt uitgelegd:!null schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:12:
@HeleBoel verschil tussen kWh en KW is op zich ook los te dimensioneren zodra je een beetje wat Lithium accu's gebruikt. Met lihtium heb je al vrij snel genoeg vermogen uit de accu's dat het er meer om gaat hoe sterk je omvormer is. Staat dus eigenlijk los van elkaar.
Het kan inderdaad zijn dat je met een omvormer kunt zorgen voor andere dimensies. Wat ik uit bovenstaand stukje begrijp is dat bij een accu de capaciteit (kWh) en vermogen (kW) niet onafhankelijk gedimensioneerd kunnen worden en dat dit bij een flow batterij wel kan. Het wordt daar ook als een unique selling point gebruikt. Dat is waar ik op doelde.The fact that the membrane surface area and the reservoir volumes can be dimensioned individually highlights one of the most distinguishing properties of flow batteries, as opposed to traditional electricity storage systems where power [kW] and capacity [kWh] scale simultaneously
Ik twijfel ook nog tussen een warmtepomp boiler en een normale boiler ter vervanging van de CV ketel (verwarming met lucht/lucht warmtepompen).Flanky schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 23:17:
[...]
Ik reageerde op Geronimo de voorbeelden die hij noemde zijn ventilatiewarmtepompen:
Waarom is er geen mogelijkheid voor een warmtepompboiler?
Het topic hier op tweakers heb ik ook gevolgd en zie daar vele tevreden mensen, maar ook mensen met problemen die niet snel of betaalbaar opgelost kunnen worden. Vooral onderdelen lijkt een echt drama te zijn om te krijgen en de complexiteit tov een elektrische boiler is behoorlijk veel groter.
De prijs wordt eigenlijk alleen interessant als je de subsidie krijgt en die is ook behoorlijk gezakt. Dan is COP alleen nog hetgene wat over blijft, maar als je daar het wegtrekken van warmte uit een ruimte meerekent (en niet alleen zegt dat het wel mee lijkt te vallen) dan neig ik persoonlijk toch meer naar een eenvoudige, betaalbare e-boiler, vooral omdat ik een stevig overschot heb (op dit moment).
Milieu zuinig denken is prima, maar een WP-boiler heeft schadelijke gassen, lijkt bij defect snel afgeschreven te zijn. Waar een e-boiler prima te recyclen is, metaal, isolatie en wat kleine stukjes elektronica.
Ik heb nu zelf een lithium accu systeem gebouwd. Zodra je voorbij de paar kWh bent heb je accu's die zoveel ampere kunnen leveren dat dat allang het probleem niet meer is.HeleBoel schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:25:
[...]
Op deze pagina wordt uitgelegd:
[...]
Het kan inderdaad zijn dat je met een omvormer kunt zorgen voor andere dimensies. Wat ik uit bovenstaand stukje begrijp is dat bij een accu de capaciteit (kWh) en vermogen (kW) niet onafhankelijk gedimensioneerd kunnen worden en dat dit bij een flow batterij wel kan. Het wordt daar ook als een unique selling point gebruikt. Dat is waar ik op doelde.
Dus het staat er helemaal los van hoeveel geld je uit gaat geven aan je omvormer. Je wordt niet meer gelimiteerd door je accu's. Tenzij je idd slechts 1kwh o.i.d. hebt.
Exact en daar zit het (kost)prijs probleem.!null schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:29:
Ik heb nu zelf een lithium accu systeem gebouwd. Zodra je voorbij de paar kWh bent heb je accu's die zoveel ampere kunnen leveren dat dat allang het probleem niet meer is.
Een auto heeft al snel 100kW piek vermogen, de ID.3 zit op 150kW en laden gaat nog sneller. En dan mag een 100kWh accu ook niet teveel wegen (zeg even 500KG) en moet gekoeld worden en veilig zijn.
Dat zijn allemaal eisen die een thuisaccu niet heeft.
Stel we kunnen zo'n IBC container gebruiken (€50), of misschien wel 2, 1 voor beide ladingen, en je hebt een klein stuk (eventueel met een klein pompje) waar de polen in zitten. Dan kun je de kosten van zo'n accu veel verder optimaliseren voor thuis. Bijvoorbeeld 5kW piekvermogen bij 100-200kWh aan opslag.
De grootte van de opslag is dan amper gekoppeld aan het piekvermogen en je installatie is waarschijnlijk ook (enigszins) serviceable. Dus de platen waar de reactie plaatsvinden zou je kunnen wisselen, de vloeistoffen kun je wisselen.
Er zitten best nog wel wat haken en ogen aan zo'n opzet, maar als je een Tesla ziet branden, dan wil ik zo'n PowerWall niet in mijn huis (misschien in de garage, of het fietsschuurtje in de tuin).
Misschien hier op GoT een keer een discussie starten over welke chemische samenstelling zou kunnen. Er zijn de afgelopen 100 jaar nogal wat batterij samenstellingen de revue gepasseerd en ik ben benieuwd of er ergens iets tussen zit dat 'afgeschreven' is door een te lage dichtheid of ander probleem, wat in een huis juist niet echt van toepassing is. Maar wat wel enigszins thuis te doen is qua milieu en veiligheidsrisico's.
Dit herken ik niet. Zo complex is het overigens niet en de technologie is niet nieuw en gewoon robuust te noemen. Er waren 1 of 2 gevallen inderdaad bij wie er een defect was. Dat is toch zéér weinig te noemen? Die user wilde per se op onderdelen wachten vanuit leverancier, terwijl de bouwmarkt op de hoek het onderdeel ook gewoon had voor 1 euro.Pixelmagic schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:04:
[...]
Ik twijfel ook nog tussen een warmtepomp boiler en een normale boiler ter vervanging van de CV ketel (verwarming met lucht/lucht warmtepompen).
Het topic hier op tweakers heb ik ook gevolgd en zie daar vele tevreden mensen, maar ook mensen met problemen die niet snel of betaalbaar opgelost kunnen worden. Vooral onderdelen lijkt een echt drama te zijn om te krijgen en de complexiteit tov een elektrische boiler is behoorlijk veel groter.
Dat is waar. Meeste mensen in dat topic (waaronder Ik) hebben de boiler zo goed als gratis. Ik zou er persoonlijk geen > 600 euro voor willen betalen.De prijs wordt eigenlijk alleen interessant als je de subsidie krijgt en die is ook behoorlijk gezakt.
Nogmaals: Het effect is verwaarloosbaar. Hij draait hier 1,5 jaar ofzo. Je hebt maar een heel klein beetje warmte nodig om je SWW te kunnen bereiden. Druppel op gloeiende plaat. COP zal vrijwel altijd hoger zijn dan bij gebruik van buitenlucht.Dan is COP alleen nog hetgene wat over blijft, maar als je daar het wegtrekken van warmte uit een ruimte meerekent (en niet alleen zegt dat het wel mee lijkt te vallen)
Als je de betreffende ruimte actief gebruikt (kantoor of slaapkamer) is het mogelijk minder wenselijk.
Sterker nog, kans is best aanwezig dat ik de warmte van de buren wegtrek
Als tijdelijke optie is het vanuit financiëel opzicht misschien de beste optie nu ja. Maar met afbouw salderen en dan verwarmen buiten de zon-uren (zal veel gebeuren in de winter) betaal je wel de hoofdprijs. Maar dan zijn we wel weer jaren verder. In de tussentijd dient zich misschien een leuk alternatief aan, of besluit je alsnog de WPB te kopen.dan neig ik persoonlijk toch meer naar een eenvoudige, betaalbare e-boiler, vooral omdat ik een stevig overschot heb (op dit moment).
trueMilieu zuinig denken is prima, maar een WP-boiler heeft schadelijke gassen, lijkt bij defect snel afgeschreven te zijn. Waar een e-boiler prima te recyclen is, metaal, isolatie en wat kleine stukjes elektronica.
[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 24-07-2020 13:38 ]
Echter, als je al lithium ferro gebruikt ipv lithium ion ben je al meteen veilig bezig en heb je nog veel van de voordelen.
Want het is wel praktisch om een compacte kast ala Powerwall aan de muur te hangen voor veel mensen. Je hebt ook niet veel nodig om dag nacht te overbruggen.
Zelf zulke grote accu's maken is wel interessant, maar ik zou er niet op zitten te wachten om met dat soort volumes lood of accuzuur in de weer te gaan of andere chemische meuk.
Interessant, heb je wat meer info over wat je precies gedaan hebt en wat het gekost heeft ?!null schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:29:
[...]
Ik heb nu zelf een lithium accu systeem gebouwd. Zodra je voorbij de paar kWh bent heb je accu's die zoveel ampere kunnen leveren dat dat allang het probleem niet meer is.
Dus het staat er helemaal los van hoeveel geld je uit gaat geven aan je omvormer. Je wordt niet meer gelimiteerd door je accu's. Tenzij je idd slechts 1kwh o.i.d. hebt.
Een e-boiler is simpele techniek, stil en gaat heel lang mee.Pixelmagic schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:04:
[…]
Milieu zuinig denken is prima, maar een WP-boiler heeft schadelijke gassen, lijkt bij defect snel afgeschreven te zijn. Waar een e-boiler prima te recyclen is, metaal, isolatie en wat kleine stukjes elektronica.
A'dam PVOutput
[ Voor 12% gewijzigd door Jim423 op 25-07-2020 12:13 ]
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
We zijn maar met twee, op dit moment gebruiken we minder dan 100m3 aan gas vrijwel alleen voor warm water. Als ik zie wat jij gebruikt dan lijkt me dat vele malen meer dan wij doen, buiten dat de punt mogelijk verkeerd staatJim423 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 12:11:
Het hangt allemaal af van je sww-verbruik. SCOP is bij mij 2,8 (geen binnenlucht wordt er aangezogen) en verbruik zo'n 1750-2000kWh per jaar. Dat zou dus met een e-boiler 40.000kWh meer kosten, ik denk niet dat dat opweegt tegen het koudemiddel en de complexere fabricaat/recycling. Ook al zou die stroom van PV afkomen (wat het niet volledig doet). Die panelen moeten natuurlijk ook weer gerecycled worden, wat amper kan. Bij een zeer laag verbruik (1-persoons) zou het misschien wel wat kunnen zijn. Het is niks meer dan een tweede koelkast eigenlijk zo'n WPB.
Met panelen recyclen snap ik niet precies wat je bedoeld in relatie tot wat.
Ik heb nu een 4 kWh blok uit een BMW i3 op 48V en omvormer die in praktijk 6 KW kan leveren (9KW piek, maar hij ging eerder protesteren bij praktijk test, zal van van allerlei factoren afhangen, behoeft nog meer testen)Pixelmagic schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 11:39:
[...]
Interessant, heb je wat meer info over wat je precies gedaan hebt en wat het gekost heeft ?
Op deze manier redelijk kosteninefficient, want ik zit nu op de 4000 euro. Maar dit zijn opstart kosten. Ik kan nu accu modules bij blijven koppelen zonder veel aanpassingen. Nu kan ik met grofweg tegen de 200 euro per kWh uitbreiden. Wat ik ook ga doen. Wil eerst naar 16 kWh.
De 4000 euro is exclusief de zonnepanelen, maar wel inclusief de zonnelader die op gelijkstroom laad en tegen de 5000 Watt kan laden. Het is dus slechts zonnepanelen kopen en eraan hangen.
Laat het duidelijk zijn dat je niet zomaar dergelijke lithium-ion accu's in gebruik kan nemen. Dit soort accu's moet je echt goed managen en beschermen.
Het mooie van zelfbouw is dat je veel marge erin kan bouwen. Dus ver van boven en ondergrens afblijven (dat hij bijvoorbeeld niet de hele zomer 100% vol is, want dat is ook slecht voor lithium)
Maar de ondergrens en accu temperatuur is veel belangrijker als je het over beveiliging hebt.
Dus je knoopt het niet zo aan elkaar zoals wat lood accu's.
Voor slechts 4 kWh is dus totaal kosten inefficient, maar het gaat dus om het kunnen opschalen, en het systeem is zo dus al aardig krachtig kan laden/ontladen. Voldoende voor ons huishouden als het goed is.
En het zal voorlopig ook niet uit kunnen qua kosten. Het is dus meer een experiment.
[ Voor 10% gewijzigd door !null op 25-07-2020 20:35 ]
Heb je dan een grid-tie omvormer of heb je een aantal apparaten achter een off-grid omvormer?!null schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:33:
[...]
Ik heb nu een 4 kWh blok uit een BMW i3 op 48V en omvormer die in praktijk 6 KW kan leveren (9KW piek, maar hij ging eerder protesteren bij praktijk test, zal van van allerlei factoren afhangen, behoeft nog meer testen)
Op deze manier redelijk kosteninefficient, want ik zit nu op de 4000 euro. Maar dit zijn opstart kosten. Ik kan nu accu modules bij blijven koppelen zonder veel aanpassingen. Nu kan ik met grofweg tegen de 200 euro per kWh uitbreiden. Wat ik ook ga doen. Wil eerst naar 16 kWh.
De 4000 euro is exclusief de zonnepanelen, maar wel inclusief de zonnelader die op gelijkstroom laad en tegen de 5000 Watt kan laden. Het is dus slechts zonnepanelen kopen en eraan hangen.
Laat het duidelijk zijn dat je niet zomaar dergelijke lithium-ion accu's in gebruik kan nemen. Dit soort accu's moet je echt goed managen en beschermen.
Het mooie van zelfbouw is dat je veel marge erin kan bouwen. Dus ver van boven en ondergrens afblijven (dat hij bijvoorbeeld niet de hele zomer 100% vol is, want dat is ook slecht voor lithium)
Maar de ondergrens en accu temperatuur is veel belangrijker als je het over beveiliging hebt.
Dus je knoopt het niet zo aan elkaar zoals wat lood accu's.
Voor slechts 4 kWh is dus totaal kosten inefficient, maar het gaat dus om het kunnen opschalen, en het systeem is zo dus al aardig krachtig kan laden/ontladen. Voldoende voor ons huishouden als het goed is.
En het zal voorlopig ook niet uit kunnen qua kosten. Het is dus meer een experiment.
Ik ben ook aan het kijken naar een Tesla accu blok van ~5kWh capaciteit, overdag opladen als ik meer dan 500 watt opwek teruglever heb en dan via Domoticz een slimme stekker AAN zetten om de lader (Victron 24/16) het accublok op te laden. En in de nacht via een grid-tie omvormer (van 300watt max) m'n nacht verbruik (~1-1,5kWh) op te heffen...
Maar dat is nu nog slechtst een plan voor als de saldering afgebouwd wordt. Nu is de energieleverancier nog mijn accu

the older I get, the better I was...
Nice, ik was al een tijdje aan het nadenken over zoiets maar wist niet wat nou handig zou zijn (met name voor het weer gebruiken van de opgeslagen stroom). Zoals jij het nu omschrijft is het relatief simpel en best prima te realiseren! Als ik dat doe met componenten van bijvoorbeeld Marktplaats is het denk ik relatief goedkoop te realiseren en leuk om mee te testen.Kees-Jan schreef op zondag 26 juli 2020 @ 11:09:
[...]
Heb je dan een grid-tie omvormer of heb je een aantal apparaten achter een off-grid omvormer?
Ik ben ook aan het kijken naar een Tesla accu blok van ~5kWh capaciteit, overdag opladen als ik meer dan 500 watt opwek teruglever heb en dan via Domoticz een slimme stekker AAN zetten om de lader (Victron 24/16) het accublok op te laden. En in de nacht via een grid-tie omvormer (van 300watt max) m'n nacht verbruik (~1-1,5kWh) op te heffen...
Maar dat is nu nog slechtst een plan voor als de saldering afgebouwd wordt. Nu is de energieleverancier nog mijn accu
Het extra verbruik van een e-boiler is dramatisch en leidt in 15 jaar gebruik tot veel meer milieuschade dan een warmtepomp die trouwens ook recycleerbaar is.Pixelmagic schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:04:
[...]
Het gasvormige chemische koelmiddel in een warmtepomp wordt als het goed is netjes afgevangen net als bij de recyclage van oude koelkasten.
Zelfs als je toevallig elektriciteit over hebt vanwege zonnepanelen dan is het voor het milieu veel beter om die energie terug te leveren dan om een e-boiler (of een elektrisch kacheltje) te gebruiken.
Zo simpel is het dus niet. De lithium accu's moet je echt babysitten. Als je het gewoon aansluit als een 12v of 24v accu is het binnen notime kapot of staat het in de fik en is het verdomd moeilijk te blussen.
Daarbij komt dat er al een soort marktprijs is voor deze EV accu's, wat grofweg tegen 200 euro de kWh zit. Is alsnog wel beter dan loodaccu ook vanwege levensduur.
Met zo’n stellige uitspraak heb je natuurlijk ook een betrouwbare wetenschappelijke bron waar we dat kunnen teruglezen?TWyk schreef op zondag 26 juli 2020 @ 12:37:
[...]
Het extra verbruik van een e-boiler is dramatisch en leidt in 15 jaar gebruik tot veel meer milieuschade dan een warmtepomp die trouwens ook recycleerbaar is.
[…]
A'dam PVOutput
Was volgens mij iets van 750m3 voor sww.Pixelmagic schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 14:18:
[...]
We zijn maar met twee, op dit moment gebruiken we minder dan 100m3 aan gas vrijwel alleen voor warm water. Als ik zie wat jij gebruikt dan lijkt me dat vele malen meer dan wij doen, buiten dat de punt mogelijk verkeerd staat![]()
Met panelen recyclen snap ik niet precies wat je bedoeld in relatie tot wat.
Wil je de extra stroomkosten afdekken voor een e-boiler met PV zul je dus meer moeten leggen dan met een WPB. Deze extra PV panelen leveren natuurlijk ook weer milieuschade op (fabricage, transport, recycle).
Ik kan me haast niet voorstellen dat de milieuschade zoveel groter is van een WPB dat het extra verbruik van grijze stroom en extra PV teniet wordt gedaan maar een bron heb ik daar niet voor.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Zo ben ik ongeveer ook begonnen en werkt best aardig. Zo heb ik het nachtverbruik naar praktische 0 kwh kunnen brengen.Kees-Jan schreef op zondag 26 juli 2020 @ 11:09:
[...]
Heb je dan een grid-tie omvormer of heb je een aantal apparaten achter een off-grid omvormer?
Wel heb je redelijke verliezen met deze opstelling. Bij opladen via een smart stekker 230v ac naar in mijn geval ca. 28v dc verlies je al 10 a 15 %.
Dan een klein beetje verlies in de accu zelf, maar ook bij de omzetting weer naar 230v vanaf een laag dc voltage verlies je veel ca 15%. In het begin heb ik hier een soladin 120/54 voor gebruikt en later een zonnepanelen omvormer met begrenzing op teruglevering. Beide hebben een vergelijkbaar rendement ca 85%.
Nu verbruik ik de energie voornamelijk door er dc verbruikers aan te hangen voor kleinere verliezen. En een geweldige ups functie voor mijn aquarium. Die kan namelijk geen uur zonder stroom.
De accu is opgebouwd uit 18650 cellen en heeft een totale capaciteit van 3,7 kwh. Effectief gebruik ik maar 2,5 ivm niet diep ontladen en niet helemaal vol laden.
Schakel je elke nacht om? Hoe zorg je dat je geen batterij stroom aan het net lever? Of als de stroom uit valt en er mensen aan het werk zijn aan het spanningloze net waar jij dan stroom op zet, schakel je af? Waarmee?IwanvA schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:13:
[...]
Zo ben ik ongeveer ook begonnen en werkt best aardig. Zo heb ik het nachtverbruik naar praktische 0 kwh kunnen brengen.
Wel heb je redelijke verliezen met deze opstelling. Bij opladen via een smart stekker 230v ac naar in mijn geval ca. 28v dc verlies je al 10 a 15 %.
Dan een klein beetje verlies in de accu zelf, maar ook bij de omzetting weer naar 230v vanaf een laag dc voltage verlies je veel ca 15%. In het begin heb ik hier een soladin 120/54 voor gebruikt en later een zonnepanelen omvormer met begrenzing op teruglevering. Beide hebben een vergelijkbaar rendement ca 85%.
Nu verbruik ik de energie voornamelijk door er dc verbruikers aan te hangen voor kleinere verliezen. En een geweldige ups functie voor mijn aquarium. Die kan namelijk geen uur zonder stroom.
De accu is opgebouwd uit 18650 cellen en heeft een totale capaciteit van 3,7 kwh. Effectief gebruik ik maar 2,5 ivm niet diep ontladen en niet helemaal vol laden.
Hoe doe je dat in de winter wanneer het 15:30 al geen vermogen van panelen geeft tot 09:30 de volgende dag.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Op dit moment draait er constant een dc load op van ongeveer 4A (aquarium). En laad hij grotendeels via 2 zonnepanelen op. Maar 2 maal per week laad ik hem via het net op, op dit moment handmatig. Gewoon stekker er in. Stroom kan niet terug via dat kanaal, evenmin als van je telefoon als deze aan de lader ligt.Rol-Co schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:23:
[...]
Schakel je elke nacht om? Hoe zorg je dat je geen batterij stroom aan het net lever? Of als de stroom uit valt en er mensen aan het werk zijn aan het spanningloze net waar jij dan stroom op zet, schakel je af? Waarmee?
Hoe doe je dat in de winter wanneer het 15:30 al geen vermogen van panelen geeft tot 09:30 de volgende dag.
Als ik wel stroom het net op druk gaat dat via een zonnepanelen omvormer die net als alle zonnepanelen omvormers afschakeld als deze geen netspanning meer heeft.
Het primaire doel was een ups bij uitval van het net, maar het is een beetje groter geworden.
In de winter laadt ik hem alleen op als ik stroom over heb. Komt regelmatig voor, ik heb 8000 wp op het dak.
[ Voor 5% gewijzigd door IwanvA op 26-07-2020 21:32 ]
Ah ok, ik zat meer met het idee van een ups waar heel het huis op zit, dat is waar ik eerder mijn zinnen op zou zetten, maar dan moet ik wel van het net af schakelen in de batterij uren anders is het gevaarlijk.IwanvA schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:30:
[...]
Op dit moment draait er constant een dc load op van ongeveer 4A (aquarium). En laad hij grotendeels via 2 zonnepanelen op. Maar 2 maal per week laad ik hem via het net op, op dit moment handmatig. Gewoon stekker er in. Stroom kan niet terug via dat kanaal, evenmin als van je telefoon als deze aan de lader ligt.
Als ik wel stroom het net op druk gaat dat via een zonnepanelen omvormer die net als alle zonnepanelen omvormers afschakeld als deze geen netspanning meer heeft.
Het primaire doel was een ups bij uitval van het net, maar het is een beetje groter geworden.
In de winter laadt ik hem alleen op als ik stroom over heb. Komt regelmatig voor, ik heb 8000 wp op het dak.
Hiermee bijv
https://www.steca.com/ind...-PI-en#productdescription
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Heb je een foto van die opstelling?IwanvA schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:30:
[...]
Op dit moment draait er constant een dc load op van ongeveer 4A (aquarium). En laad hij grotendeels via 2 zonnepanelen op. Maar 2 maal per week laad ik hem via het net op, op dit moment handmatig. Gewoon stekker er in. Stroom kan niet terug via dat kanaal, evenmin als van je telefoon als deze aan de lader ligt.
En een schema, misschien?
the older I get, the better I was...
Ja had ook gekund, ik kan ook niet zulke vermogens leveren die hier eerder werden genoemd. Tot 60A 1700w ongeveer. Dus om daar je hele huis op te laten draaien is niet zo handig.Rol-Co schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:46:
[...]
Ah ok, ik zat meer met het idee van een ups waar heel het huis op zit, dat is waar ik eerder mijn zinnen op zou zetten, maar dan moet ik wel van het net af schakelen in de batterij uren anders is het gevaarlijk.
Hiermee bijv
https://www.steca.com/ind...-PI-en#productdescription
Kees-Jan schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:47:
[...]
Heb je een foto van die opstelling?
En een schema, misschien?
:strip_exif()/f/image/my8EXtQYyFcTSnCnJuLhK0I9.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet echt eigenlijk. Het is best redelijk simpel denk aan een powerbank XXL. Opladen gaat via een cc cv charger. En ontladen via zonnepanelen omvormer of een dc verbruiker ( al dan niet via een step down converter). De accu zelf word natuurlijk ook beveiligd door een BMS.
Foto is van de accu in aanbouw. Hij is nu half vol, het doel is uiteraard hem helemaal te vullen.
Nee want het is meer een productvergelijking dan wetenschap.ericplan schreef op zondag 26 juli 2020 @ 20:31:
[...]
Met zo’n stellige uitspraak heb je natuurlijk ook een betrouwbare wetenschappelijke bron waar we dat kunnen teruglezen?
Ik ga het ook niet voor je uittekenen maar maak het een battle.
De CO2 productie van een lucht/water warmtepomp per kWh aan warmte:
Voor 1 kWh warmte heb je 0,25 kWh elektriciteit nodig (met SCOP van 4)
De CO2 productie voor elektriciteit is in de Nederlandse elektriciteitsmix momenteeel ongeveer 320 gram per kWh. (Bron https://twitter.com/BM_Visser/status/1274712215476670467)
Daarmee wordt de CO2 productie voor een kWh aan warmte-energie met een warmtepomp zo'n 80 gram.
Hoeveel CO2 uitstoot heb je nodig voor een kWh aan warmte energie met een e-boiler?
Zie ik dat goed? Heb je direct op de cellen gesoldeerd?IwanvA schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:57:
[...] [Afbeelding]
Niet echt eigenlijk. Het is best redelijk simpel denk aan een powerbank XXL. Opladen gaat via een cc cv charger. En ontladen via zonnepanelen omvormer of een dc verbruiker ( al dan niet via een step down converter). De accu zelf word natuurlijk ook beveiligd door een BMS.
Foto is van de accu in aanbouw. Hij is nu half vol, het doel is uiteraard hem helemaal te vullen.
Daar hebben ze erg onder te lijden, ze kunnen niet goed tegen warmte...
Dat hoor ik wel vaker. Mijn volgende vraag is dan, bij hoeveel cellen heb je dit getest?onetime schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:31:
[...]
Zie ik dat goed? Heb je direct op de cellen gesoldeerd?
Daar hebben ze erg onder te lijden, ze kunnen niet goed tegen warmte...
Ik heb nog nooit enig capaciteit of ander verschil gemeten voor en na het solderen over meer dan 500 cellen.
Natuurlijk moet het heel kort en heel warm solderen, om zo min mogelijk de cellen op te warmen. Dit meer uit oogpunt van veiligheid voor de verschillende lagen in de cellen. Degradatie over langere tijd heb ik niets bijzonders aan waargenomen.
Heel kort, heel lokaal, heel heet. Snel weer koud. Rond de €250 dacht ik.
Ik had zelf cellen met soldeerlippen gekocht om cellen in fietsaccu te vervangen.
(ondersteuningsbereik was nog maar 1km..., nu weer een veelvoud. 350Wh, 280Wh extern pack voor in de fietstas. (die nog niet af) Totaal 630Wh.)
Zoutwater batterijen, maar dat heb je wel veel ruimte nodig, 10kWh heb je ongeveer een m3 voor nodig ...TheGhostInc schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:55:
[...]
Misschien hier op GoT een keer een discussie starten over welke chemische samenstelling zou kunnen. Er zijn de afgelopen 100 jaar nogal wat batterij samenstellingen de revue gepasseerd en ik ben benieuwd of er ergens iets tussen zit dat 'afgeschreven' is door een te lage dichtheid of ander probleem, wat in een huis juist niet echt van toepassing is. Maar wat wel enigszins thuis te doen is qua milieu en veiligheidsrisico's.
Commercieel verkrijgbaar bijvoorbeeld deze van een Oostenrijks bedrijf. (In de gelinkte folder staat ook van welk materiaal de anode en kathode zijn gemaakt.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Vet, dit was exact wat ik bedoelde!PentaClover schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 22:46:
Commercieel verkrijgbaar bijvoorbeeld deze van een Oostenrijks bedrijf.
Vanaf €800/kWh en 5000 cycles?
Je maakt me een beetje blij met een dooie mus.
De Tesla PowerWall doet 13,5kWh voor €7500, dat is dus €555/kWh en 10 jaar garantie.
We weten dat Tesla naar $100/kWh gaat, dan is €800/kWh gewoonweg (nog) een orde te duur.
Maar er is blijkbaar wel beweging in de markt, dat is goed.
Dat Tesla de batterijen voor $100/kWh kan produceren is wil niet zeggen dat deze voor $100/kWh te koop zijn, vooralsnog ligt de prijs zoals in je eigen voorbeeld van de Tesla Powerwall rond de €500/kWh.
Zelf wil ik graag mijn AGM accu's ter zijne tijd vervangen voor +/- 7,2kWh Winston Lithium batt. voor de maanden April t/m Oktober dat ik op de volkstuin woon, maar dan kom ik nog steeds op €3150 (€437kWh)., en dan laat bij komende kosten van BMS ed. maar even buiten beschouwing.
Vooralsnog is Lithium of andere oplossingen best prijzig, voor de thuis situatie is lijkt mij een EV wellicht een oplossing voor het dumpen van de overproductie en terug leveren aan het net, mi. zal dat toch wel de toekomst zijn..
Dat zijn redelijke prijzen, welke merk cellen zijn dat dan, nieuw of gebruikte?onetime schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 18:50:
Ik kan de kale cellen voor rond de €200 per kWh kopen. Zonder BMS of bedrading, niets erbij.
Een nieuwe stap in het verduurzamen van onze mobiliteit: in Lelystad opent een laadplein voor elektrische auto’s met V2G laadtechnologie dat uniek is in Europa.
Vehicle to Grid-laadpalen met direct solar
Het bi-directionele laadplein in Lelystad gebruikt V2G-laadpalen met direct solar, oftewel een ‘Vehicle to Grid’ met direct solar. Dat zijn laadoplossingen om elektrische voertuigen mee op te laden, maar die ook kunnen terug leveren naar het gebouw of energienetwerk. Deze nieuwe technologie maakt van een elektrisch voertuig een batterij. Teven beschikken de laadpalen over “direct solar”, dit houd in dat zonne-energie rechtstreeks in de elektrische auto geladen kan worden. Daardoor heeft het aangesloten gebouw meer energie uit zon en een minder hoge energierekening.
Zou mooi zijn wanneer er in de toekomst een betaalbaar systeem komt voor de consument, waarbij zonnepanelen rechtstreeks leveren aan de DC lader en ook energie ontrokken kan worden voor thuis. Maar dat zal de komende 10 jaar wel toekomstmuziek zijn. Moet natuurlijk wel de auto dan niet gebruikt worden
Nu kost zo een vehicle-to-grid DC Laadsysteem 10kW CSS of CHADEMO nog 10.000 euro.
[ Voor 8% gewijzigd door ZuinigeRijder op 09-10-2020 11:51 ]
nkon.nl/ ... 18650 ... 0-3 ... 1300-3600 ...
@ZuinigeRijder Een uiteindelijke prijs van een puur terugleversysteem zou onder de €2k uit moeten komen.
Eigenlijk gewoon een solaromvormer, alleen met een andere factor die bepaald hoeveel er het net in moet.
[ Voor 27% gewijzigd door onetime op 11-10-2020 01:41 ]
Oh bedoel je die….Ja ik ben bekend met NKON.nl daar koop ik altijd mijn kleine losse lithium celletjes, maar dan moet ik voor 6 á 7 kWh honderden van die dingen aan elkaar gaan zitten solderen of puntlassen en daar begin ik niet aan, dat voordeel weegt niet op tegen al dat werk, dat is enkel leuk voor als je een fiets batterij zelf wil vervangen.
Ik heb daar wel naar gekeken ik het verleden en vele Youtube filmjes van gezien van al die hobbyisten die de wet van ohm niet eens begrijpen..
Nee ik bedoel deze cellen, de "Winston WB -LYP300AHA LiFeYP04 (3.2V/300Ah)
edit: voordat ik met jouw soort cellen rond de 360V uitkom heb ik er meer dan 100 nodig. Dat is duur.
En 30kWh is leuk, maar vanaf vijf is eigenlijk wel genoeg. Vooruit, meer dan 10kWh extra in je auto is leuk.
[ Voor 50% gewijzigd door onetime op 11-10-2020 12:05 ]
( Start-Up ).
Ik kan er verder niets over vinden.
https://www.zed-au.com/powercap/
geen accu dus. Ken ze verder niet.The PowerCap® is a graphene supercapacitor
Ik heb ook een paar supercaps liggen die beweren 400 Farad te zijn bij 2.7V...
dat is dus meer dan 1000 Coulomb. (met een linear verband tussen lading(capaciteit) en spanning)
Dat maakt ze ook iets minder handig als power-backup, omdat de spanning lineair afneemt met beschikbare capaciteit, waardoor voor hetzelfde vermogen er een hogere stroom nodig is, waardoor de spanning nog sneller gaat dalen. Terwijl accu cellen veel minder in spanning omlaag gaan bij ontlading.
Wel veel minder slijtage en dus mogelijk veel langere levensduur. Afwegingen, afwegingen...
@Habana in je eigen webshop: https://shop.gwl.eu/LiFeP...ePO4-Power-3-2V-60Ah.html €50
[ Voor 7% gewijzigd door onetime op 11-10-2020 13:31 ]
(Ja gezien, enkel vijf van deze pouch is benodigd voor mijn gewenste 300Ah, en is á €61,27 x 5= €306,- , de Winston 300Ah =€393,- , die 87 euro verschil ben je bijna al weer kwijt aan het materiaal om zelf een goed onderkomen voor deze poch te maken, dan is het verschil mi. nihil.)
En dan laat ik het gevalletje "veiligheid" en het extra werk ed. maar even buiten beschouwing.
Correctie.. vergeet het bovenstaande, nu maak ik zelf een grote fout , het is wel maal acht voor een 24Volt install, dus het is 8x €87,-= €696 euro verschil, dat scheelt wel een flink stuk…
[ Voor 21% gewijzigd door Habana op 11-10-2020 14:04 ]
Het eigen verbruik kan toch veel hoger zijn dan die 30%.MarkV6 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:12:
De salderingsregeling wordt per 2023 afgebouwd met 9% per jaar. Leveranciers van zonnepanelen maken nog steeds berekeningen zonder hier rekening mee te houden. Uit ervaring weet ik dat je maar 30% van de opgewekte energie zelf direct gebruikt.
De overheid denkt dit te kunnen verantwoorden met een xls sheet waar de terugverdien tijd wordt uitgerekend. Hier stijgt de elektriciteit prijs met 6% per jaar. Dat is de laatste 20 jaar niet gebeurd.
Pas op met vandeBron bij hen is zijn de leveringskosten 2x€104 per jaar waar ze bij andere 2x€26 zijn.
Ik heb 6 jaar lang circa 3000kWh per jaar opgewekt. Daarvan heb ik "maar" 1400-1500kWh van terug geleverd de afgelopen jaren. dat is 50%, ik verwacht met WP verwarmen en evt EV laden hier nog wel overheen gaat. Dus nog meer eigen verbruik en minder teruglevering.
Die 10.000kWh grens is toch wanneer je onder aan de streep (verbruik-teruglevering) over die 10.000 heen gaat?
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
En het eigen verbruik van het totale verbruik is 53,21%
Dit is vanaf 1`maart tot nu in een gasloos huis zonder EV.
Nu heb ik een redelijke grote PV installatie en ook een dito verbruik.
Als ik een kleine installatie had gehad had ik wellicht het percentage direct verbruik versus opwekking hoger gehad maar was het eigen verbruik van het totaal verbruik kleiner geweest.
Dus enkel die percentages zeggen op zich niet zo heel veel.
[ Voor 48% gewijzigd door EdwinC op 24-11-2020 16:59 ]
48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric
Het kader van dit topic is duidelijk aangeven in de TS. Ben je het niet eens met de insteek hoef je niet te reageren hier.