Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)

Pagina: 1 ... 4 ... 15 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-09 13:42
Tsja gut, het eigen verbruik ten opzichte van opwekking is heel seizoensgebonden.
In mei kwam 70% van de stroom uit eigen opwek, van April t/m Augustus redde ik 60% ook nog wel.
Maar Oktober t/m Februari mag je blij zijn als je 25% uit eigen opwek haalt, de avonduren en vroege ochtend moet gewoon van elders komen.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 11:33

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Is de helix3 inductieketel van energe https://inductieketel.nl/ een oplossing hiervoor en heeft iemand een idee van de efficiëntie?

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@imdos Dat is gewoon elektrisch verwarmen. Niet direct aan te raden.
Een grote boiler of voorraadvat om op het moment van opwek een warmte voorraad aan te leggen is wat heel anders en kan wel.
edit: liefst met warmtepomp.
edit2: heeft ook een klein vermogen en is dus niet geschikt voor snel opwarmen,
hoogstens voor op temperatur houden.

[ Voor 27% gewijzigd door onetime op 03-12-2020 23:16 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

onetime schreef op donderdag 3 december 2020 @ 23:11:
@imdos Dat is gewoon elektrisch verwarmen. Niet direct aan te raden.
Een grote boiler of voorraadvat om op het moment van opwek een warmte voorraad aan te leggen is wat heel anders en kan wel.
edit: liefst met warmtepomp.
edit2: heeft ook een klein vermogen en is dus niet geschikt voor snel opwarmen,
hoogstens voor op temperatur houden.
Daarentegen scheelt het wel in het gebruik van gas. Ivm salderen en datgene wat erna komt wel een stap in de richting. Maar ik snap je idee. Na salderen wordt het lastiger om deze ketel goed uit te nutten.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ding is gewoon COP1 en dus extreem energie INeficient. Veel duurder dan gas, tenzij je 10-20MWh overschot hebt, maar ook dan is WP & salderen de betere keus.

Eigenlijk zou dit soort onzin/oplichting verboden moeten worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:33
imdos schreef op donderdag 3 december 2020 @ 22:46:
Is de helix3 inductieketel van energe https://inductieketel.nl/ een oplossing hiervoor en heeft iemand een idee van de efficiëntie?
Deze "ketel" heeft een rendement van precies 100%, want er zit gewoon een elektrisch verwarmingselement in. Dus je kunt je woning dan net zo goed met straalkacheltjes gaan verwarmen. Let op: Gas kost ca 75 ct per kuub, maar levert meer dan 9 kWh per kuub, dus ca 8 ct per kWh warmte. Elektriciteit kost ca 22 ct/kWh, dus bijna drie keer zo duur!
Voordeel: relatief lage aanschafprijs
Nadelen: Enorme energierekening, wellicht zwaardere stroomaansluiting nodig, bovendien kun je hiermee je eigen stroom niet gebruiken, want je PV overschot (in de zomer, overdag) valt totaal niet samen met wanneer je je verwarming nodig hebt (in de winter), dus bij afloop/afbouw van de salderingsregeling helemaal niet meer interessant.

Als je van gas los wilt, is een Lucht-Water warmtepomp een veel betere oplossing, want die heeft een rendement (COP) van een factor 4 tot zelfs 5.5 (bij zeer lage temperatuurverwarming via de vloerverwarming).

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 04-12-2020 09:06 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:09
Dat ding is een milieudelict en zou verboden moeten worden, die helix3 inductieketel....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ach ik heb ook op die manier een winter verwarmd. Een kleine Daalderop boiler in serie met de gas CV. Thermostaat in de woonkamer zet de CV-pomp aan en vervolgens verwarm je het huis met een 2 kW boiler. Voor de snelheid nog een extra 2 kW COP=1 luchtverwarming in de woonkamer. Totaal 4 kW. Helemaal op eigen gesaldeerde groene stroom.

Een appartement zonder buitenruimte met COP=1 verwarmen zou wel eens minder schadelijk voor het milieu kunnen zijn dan een vrijstaande woning met een warmtepomp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
imdos schreef op donderdag 3 december 2020 @ 22:46:
Heeft de reduxion ecoliner een nieuwe naam gekregen? _/-\o_

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Opgenomen in de topicstart:

Zaken om te vermijden:
Elektrische CV die gewoon verwarmt met een verwarmingselement, met alle milieu(rendement %30-%50) en financiële nadelen, +/- 3x zo duur. Gaat bovendien in tegen het doel van dit topic omdat de warmtevraag vooral zal zijn als er weinig opbrengst is.
- https://www.reduxion-ecoliner.nl/
- https://inductieketel.nl/

@Dre Dat appartement dan toch liefst met een klein straalkacheltje of zo, omdat je dan zo weinig en simpel materiaal in je verwarming hebt zitten dat dat zelf nauwelijks milieu belastend is. Als er dan ook nog goed geïsoleert is, is de warmtevraag ook nog eens laag omdat er alleen een voor- en achtergevel is.

Ik heb zelf een winter gehad dat ik eigenlijk 24/7 thuis was in mijn toenmalige enkel-glas appartement. De tv, computer en een trui waren dat jaar genoeg voor mij. En geregeld een beetje bewegen en een kopje thee. >:) :o 8) :+

[ Voor 6% gewijzigd door onetime op 04-12-2020 10:56 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
cop 1 verwarming heeft wel een toepassing.. echter het met opzet inductie noemen vanwege de postieve naam die dit heeft is idd bijna oplichting.
Een normaal element kan je makkelijk aansturen op surplus (overschot) en kan zeker een voordeel hebben. dat zal met deze ketel wel niet makkelijk gaan.

@onetime appartement is valsspelen, dan stoken de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dre schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:14:
Ach ik heb ook op die manier een winter verwarmd. Een kleine Daalderop boiler in serie met de gas CV. Thermostaat in de woonkamer zet de CV-pomp aan en vervolgens verwarm je het huis met een 2 kW boiler. Voor de snelheid nog een extra 2 kW COP=1 luchtverwarming in de woonkamer. Totaal 4 kW. Helemaal op eigen gesaldeerde groene stroom.

Een appartement zonder buitenruimte met COP=1 verwarmen zou wel eens minder schadelijk voor het milieu kunnen zijn dan een vrijstaande woning met een warmtepomp.
Dat doet me hier aan denken, die mensen zitten gegarandeerd nog met hoge kosten in de kou ;w

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@twain4me Als er dan ook nog goed geïsoleert is, is de warmtevraag ook nog eens laag omdat er alleen een voor- en achtergevel is. Dit is volgens mij de hoofdzaak. Samen met 16h per dag tv en computer aan. (300W? verbruik)
Wat je ook kan doen als je altijd op dezelfde plaats zit is een infrarood paneel. Lokale verwarming. Dan mag de omgeving nog een paar graden kouder zijn.

[ Voor 45% gewijzigd door onetime op 04-12-2020 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 11:11:
[...] Dat doet me hier aan denken, die mensen zitten gegarandeerd nog met hoge kosten in de kou ;w
Zou dat een ventilatie warmtepompboiler zijn? Die continu de warme lucht afzuigt omdat de warmte nodig is om het appartement te verwarmen? En de "warmte" bij warmtevraag continu wordt rond gepompt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
[idee][extreem zuinig]Gisteren gehoord van een verwarmd duikpak, iedereen weet van electrische (onder)dekens en er zijn ook verwarmde motor- en skihandschoenen, ...
Weet iemand of er ergens ook verwarmde kleding verkrijgbaar is? Potentieel in het extreme is iedere temperatuur boven nul dan goed, laten we voor enig comfort zeggen boven de 50. [/extreem zuinig idee]
Dat zou pas extreem besparen. En ook minimaal douchen, (kort haar,) maximaal 1 minuut. Weer gewoon iedere dag wassen bij de wasbak met washandje met lauw water. uit een boilertje verwarmt met zon-overschot.
:+ oh nee, we gingen extreem, met koud water :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

onetime schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 11:33:
@twain4me Als er dan ook nog goed geïsoleert is, is de warmtevraag ook nog eens laag omdat er alleen een voor- en achtergevel is. Dit is volgens mij de hoofdzaak. Samen met 16h per dag tv en computer aan. (300W? verbruik)
Wat je ook kan doen als je altijd op dezelfde plaats zit is een infrarood paneel. Lokale verwarming. Dan mag de omgeving nog een paar graden kouder zijn.
[idee][extreem zuinig]Gisteren gehoord van een verwarmd duikpak, iedereen weet van electrische (onder)dekens en er zijn ook verwarmde motor handschoenen, ...
weet iemand of er ergens ook verwarmde kleding verkrijgbaar is? Potentieel in het extreme is iedere temperatuur boven nul dan goed, laten we voor enig comfort zeggen boven de 50. [/extreem zuinig idee]
Dat zou pas extreem besparen. En ook minimaal douchen, (kort haar,) maximaal 1 minuut. Weer gewoon iedere dag wassen bij de wasbak met washandje met lauw water. uit een boilertje verwarmt met zon-overschot.
:+ oh nee, we gingen extreem, met koud water :+
https://www.comfort-produ...kleding/verwarmde-shirts/

je kan zelf gewoon wennen aan koudere temperaturen, dit heeft in onze samenleving wel 1 heel groot nadeel. als je in een bus trein of willekeurig huis stapt zweet je je direct helemaal gek.

Ik heb jaren lang mijn termostaat niet hoger gehad dan 17 .. zodra er bezoek is heb je wel direct een goed gespreksonderwerp :P
maar ik heb het eigenlijkaltijd warm en vooral zijn mijn handen dat altijd, mijn vrouw heeft echt altijd koude handen en hoewel we het wel geprobeerd hebben zat ze echt te bibberen onder de 19 graden :+ nadeel van wennen aan kou is dat de zomers nog zwaarder zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

onetime schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 11:47:
[...]

Zou dat een ventilatie warmtepompboiler zijn? Die continu de warme lucht afzuigt omdat de warmte nodig is om het appartement te verwarmen? En de "warmte" bij warmtevraag continu wordt rond gepompt?
Jep, alleen dan totaal verkeerd ontworpen wat ze met een gewone boiler proberen 'op te lossen' :+
Een van de problemen is dat die boiler (en het element van de wpb) constant ingeschakeld zijn omdat de capaciteit gewoon te laag is en de bron (binnen lucht) afkoelt door aanvoer lucht van buiten (roosters).
Verder lijkt de warmtepomp niet te starten omdat de boiler op de verkeerde plek heet water levert waardoor er nog minder capaciteit is.

Het concept is elders correct toegepast (IJburg) in appartementen, daar is uitvoerig geïsoleerd en is de vloerverwarming uitgerust met PCM panelen die de warmte uitwisseling verbeteren.
De lucht komt daar niet (alleen) uit de appartementen zelf maar ook van buiten.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Andrehj schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:05:
[...]

Deze "ketel" heeft een rendement van precies 100%, want er zit gewoon een elektrisch verwarmingselement in. (Knip)
Oké, bedankt. Dat wordt hem niet dus. Dan ga in investeren in een warmtepomp.
Andrehj schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:05:
Als je van gas los wilt, is een Lucht-Water warmtepomp een veel betere oplossing, want die heeft een rendement (COP) van een factor 4 tot zelfs 5.5 (bij zeer lage temperatuurverwarming via de vloerverwarming).
Het zal minstens een tijdje een hybride oplossing moeten worden ivm de radiatoren boven en mogelijk de douche. Ik heb nu nog een ITHO HR-combiketel KliMax 2 CW 6 2008 met bijbehorende domme thermostaat. Ik heb nu echt geen budget voor nieuwe jaga's. Gasloos wordt hem niet trouwens, want ik heb er net een nieuwe gashaard in laten zetten.

Maar ik neem aan dat het al enorm gaat schelen qua kosten met een verwarmde l-w vloerverwarming voor beneden en mogelijk een vat voor het WW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
imdos schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 22:31:
[...]

Oké, bedankt. Dat wordt hem niet dus. Dan ga in investeren in een warmtepomp.

[...]

Het zal minstens een tijdje een hybride oplossing moeten worden ivm de radiatoren boven en mogelijk de douche.
Een lucht-water warmtepomp kan ook radiatoren verwarmen hoor. Dat hoeven echt geen jaga's te zijn. Mijn zoon verwarmt al 2 jaar met warmtepomp en gewone radiatoren. Gewoon een keer uitproberen door de ketel op 50 graden te zetten. Is ook nog zuiniger voor de gasketel.

[ Voor 3% gewijzigd door ZuinigeRijder op 06-12-2020 07:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Voor het verhogen van het eigen verbruik is een warmtepomp een hele mooie oplossing.

Ik snap nog steeds niet dat de lucht/lucht warmtepomp (airco) zo weinig wordt ingezet. Goede COP, geen gedoe met radiatoren en goedkoop toe te passen.

COP1 verwarmen met een elektrische CV ketel zou gewoon verboden moeten worden, echt ongehoord dat die verkocht mogen worden met de huidige WP techniek.

[ Voor 24% gewijzigd door revolution-nl op 06-12-2020 10:45 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:06
revolution-nl schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:44:
Voor het verhogen van het eigen verbruik is een warmtepomp een hele mooie oplossing.

Ik snap nog steeds niet dat de lucht/lucht warmtepomp (airco) zo weinig wordt ingezet. Goede COP, geen gedoe met radiatoren en goedkoop toe te passen.

COP1 verwarmen met een elektrische CV ketel zou gewoon verboden moeten worden, echt ongehoord dat die verkocht mogen worden met de huidige WP techniek.
Geluid in de woning misschien?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Zwerius schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:48:
[...]

Ik denk niet dat het om een rationeel argument gaat. Geluid valt hier reuze mee.

Het is eerder: onbekend, en dan durft niemand het aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:20

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Om mijn verbruik van zonnestroom te vergroten, heb ik al 5 verbruikers die ik hiervoor actief stuur. Hier heb ik een keer een post aan gewijd: antonboonstra in "De Duurzame Kroeg Deel 3"

Door thuis werken is het verbruik van de warmtepomp gestegen, maar van de laadpaal en E-motor flink gedaald. Van de zonnestroomopbrengst dus 61,1% zelf verbruikt en slechts 38,9% teruggeleverd aan het net.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Hifqi8kNbwp2AAPCwgqh8oo_8M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lCLmPiIRrG0JPUODROB8TxIj.png?f=user_large

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:16

Termy

valt er nog wat te fragge?

de Peer schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:01:
[...]

Ik denk niet dat het om een rationeel argument gaat. Geluid valt hier reuze mee.

Het is eerder: onbekend, en dan durft niemand het aan.
Wij zijn bezig met het uitzoeken van een airco voor grotendeels koelen maar ook om goedkoper te stoken dan stadsverwarming, maar het is niet zo makkelijk als het was om zonnepanelen uit te zoeken en te leggen. Plaatsing van zowel buiten als binnen unit is niet triviaal, zo lijkt het. Buitenunit voornamelijk ivm vergunningen.

Het zal ook wel zaak worden om het binnen zo op te hangen dat het goed uitkomt met leidingen die niet te lang mogen zijn, niet te veel in het zicht en dat de binnenunit niet op zo'n manier blaast dat het niet comfortabel warm kan worden in de kamer. De gedachte is ook om de airco als ondersteuning van de stadsverwarming te gebruiken (vloerverwarming) zodat we zowel een aangename vloer hebben als minder stookkosten.

Nu willen wij heel graag airco voor koeling want afgelopen 1e zomer werd ons nieuwbouwhuis ruim boven de 30 graden wat echt niet uit te houden was. Nu we waarschijnlijk eerst de 2e verdieping gaan uitbouwen moet de airco wachten, dus is het hopen dat zonwering alvast het scherpste randje eraf kan halen...

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Termy Als je een beetje ervaring hebt met de airco / lucht-lucht_warmtepomp, en je ook de verbruikscijfers en de financiële consequenties kent, kon het wel eens een goed idee zijn om de stadsverwarming de deur uit te doen. Al kan je dan ook denken aan een lucht-water warmtepomp voor je (vloer)verwarming. Blijft de airco beschikbaar voor snelle opwarming, doet de lucht-water warmtepomp de basislast. Al rekening mee houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

onetime schreef op zondag 6 december 2020 @ 16:15:
@Termy Als je een beetje ervaring hebt met de airco / lucht-lucht_warmtepomp, en je ook de verbruikscijfers en de financiële consequenties kent, kon het wel eens een goed idee zijn om de stadsverwarming de deur uit te doen. Al kan je dan ook denken aan een lucht-water warmtepomp voor je (vloer)verwarming. Blijft de airco beschikbaar voor snelle opwarming, doet de lucht-water warmtepomp de basislast. Al rekening mee houden?
Oh, dat zal zeker het geval zijn maar helaas ook bijzonder onpraktisch. Ons huis heeft geen logische plek voor een L/W warmtepomp en de enige plek die überhaupt kan zit zeer onhandig wat betreft leidingwerk. Dan moet warm water eerst van de 2e verdieping naar de meterkast en dan weer naar de 1e voor de badkamer. Om maar te zwijgen van de waarschijnlijke kosten van die grap. Het is ook nieuwbouw dus subsidie zit er niet in.

Tenzij er een geniale optie beschikbaar komt om het op het bestaande leidingwerk aan te sluiten zie ik het niet gebeuren in dit huis. Misschien kan zoiets in de kruipruimte? Dat is wel ongeveer een meter of hoger en heb ik tot nu toe geen water in zien staan.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Zwerius schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:48:
[...]

Dit is echt geen issue, de unit staat hier nu al dagen op fanspeed 1 nagenoeg onhoorbaar te pruttelen.
Termy schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:20:
[...]

Wij zijn bezig met het uitzoeken van een airco voor grotendeels koelen maar ook om goedkoper te stoken dan stadsverwarming, maar het is niet zo makkelijk als het was om zonnepanelen uit te zoeken en te leggen. Plaatsing van zowel buiten als binnen unit is niet triviaal, zo lijkt het. Buitenunit voornamelijk ivm vergunningen.

Het zal ook wel zaak worden om het binnen zo op te hangen dat het goed uitkomt met leidingen die niet te lang mogen zijn, niet te veel in het zicht en dat de binnenunit niet op zo'n manier blaast dat het niet comfortabel warm kan worden in de kamer. De gedachte is ook om de airco als ondersteuning van de stadsverwarming te gebruiken (vloerverwarming) zodat we zowel een aangename vloer hebben als minder stookkosten.

Nu willen wij heel graag airco voor koeling want afgelopen 1e zomer werd ons nieuwbouwhuis ruim boven de 30 graden wat echt niet uit te houden was. Nu we waarschijnlijk eerst de 2e verdieping gaan uitbouwen moet de airco wachten, dus is het hopen dat zonwering alvast het scherpste randje eraf kan halen...
Wij hebben ook voor deze setup gekozen. De vloerverwarming is nog niet aan geweest ;). De stadsverwarming gebruiken wij alleen voor SWW. Gezien het comfort van de l/l warmtepomp bij de vorst afgelopen dagen verwacht ik eigenlijk niet dat de vloerverwarming nog snel aan gaat.

Ik heb nog doorgerekend wat het kost om de stadsverwarming helemaal de deur uit te doen maar dat kan financieel niet uit door de hogere investering en afschrijving. Een en ander hangt overigens wel van het vastrecht wat je betaald, dit is bij ons gelukkig redelijk beperkt.
Termy schreef op zondag 6 december 2020 @ 18:27:
[...]

Oh, dat zal zeker het geval zijn maar helaas ook bijzonder onpraktisch. Ons huis heeft geen logische plek voor een L/W warmtepomp en de enige plek die überhaupt kan zit zeer onhandig wat betreft leidingwerk. Dan moet warm water eerst van de 2e verdieping naar de meterkast en dan weer naar de 1e voor de badkamer. Om maar te zwijgen van de waarschijnlijke kosten van die grap. Het is ook nieuwbouw dus subsidie zit er niet in.

Tenzij er een geniale optie beschikbaar komt om het op het bestaande leidingwerk aan te sluiten zie ik het niet gebeuren in dit huis. Misschien kan zoiets in de kruipruimte? Dat is wel ongeveer een meter of hoger en heb ik tot nu toe geen water in zien staan.
Kan je de unit niet gewoon in de voor of achter tuin zetten met een nette omkasting?

[ Voor 22% gewijzigd door revolution-nl op 07-12-2020 10:10 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

revolution-nl schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:40:
Wij hebben ook voor deze setup gekozen. De vloerverwarming is nog niet aan geweest ;). De stadsverwarming gebruiken wij alleen voor SWW. Gezien het comfort van de l/l warmtepomp bij de vorst afgelopen dagen verwacht ik eigenlijk niet dat de vloerverwarming nog snel aan gaat.

Ik heb nog doorgerekend wat het kost om de stadsverwarming helemaal de deur uit te doen maar dat kan financieel niet uit door de hogere investering en afschrijving. Een en ander hangt overigens wel van het vastrecht wat je betaald, dit is bij ons gelukkig redelijk beperkt.
Kan je de unit niet gewoon in de voor of achter tuin zetten met een nette omkasting?
Zover ik zie zijn onze vaste kosten alleen al zo'n 500 per jaar dus daar valt zeker een hoop te winnen. Misschien dat de tuin een optie is om het relatief dichtbij de verdeelplek in de meterkast te krijgen (leiding door de kruipruimte), maar ik heb geen idee hoe haalbaar dat is. We hebben geen voortuin, maar onze achtertuin heeft een 3 m hoge muur aangezien we op de hoek zitten en het hele blok ommuurt met poorten is. Die muur leent zich dus mogelijk wel voor het plaatsen van een buitenunit. Enige puntje is dan dat we hier geen SWW uit kunnen krijgen want ik zie niet hoe daar een boiler kan komen met reservoir. Een Wp met genoeg vermogen om uit te kunnen douchen is zover ik begreep hier wel een beetje aan de ruige kant, zeker zonder aanvoer van warme lucht zoals wel het geval zou zijn op zolder (MV).

Qua jaarlijkse kosten kan het vast veel beter, maar het probleem blijft het praktisch uitvoeren tegen redelijke directe kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

ZuinigeRijder schreef op zondag 6 december 2020 @ 07:25:
[...]

Een lucht-water warmtepomp kan ook radiatoren verwarmen hoor. Dat hoeven echt geen jaga's te zijn. Mijn zoon verwarmt al 2 jaar met warmtepomp en gewone radiatoren. Gewoon een keer uitproberen door de ketel op 50 graden te zetten. Is ook nog zuiniger voor de gasketel.
Ook die hele oude radiatoren? Ik vermoed dat deze uit 1974 zijn, net zoals het bouwjaar van het huis.

Het huis is boven trouwens niet echt goed geïsoleerd denk ik zelf. Of het huis was zo afgekoeld doordat het 1,5 maand open stond beneden ivm de uitbouw. Ik heb wel meteen diverse plekken geïsoleerd tijdens de verbouwing, maar het voelt boven dus nog erg koud aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@imdos gaat waarschijnlijk wel. opwarmen gaat langzamer, en als je ventilatoren onder de radiatoren monteert (op een thermostaat) dan kom je nog verder. Maar dit past beter in de duurzame kroeg of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Het lijkt erop dat de Enphase AC batterij nu goed verkrijgbaar is in NL voor ~€1800, niet super groot met 1,2kWh maar genoeg om bijna de nacht door te komen(op verwarming na).

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fr33z
Erasmo schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 08:21:
Het lijkt erop dat de Enphase AC batterij nu goed verkrijgbaar is in NL voor ~€1800, niet super groot met 1,2kWh maar genoeg om bijna de nacht door te komen(op verwarming na).
Mooi, meteen links laten liggen dat ding. Wat een geld zeg, dik over de 1000 euro/kWh heen....

Reken voor de lol maar eens uit hoe vaak je dat op moet laden en weer ontladen om financieel ook maar een beetje leuk te zijn (spoiler: 6400 keer bij 20ct,/kwh, je haalt met veel geluk mss 200 of 300 cycles per jaar --> 21 tot 32 jaar...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Misschien dat de Hyundai/Kia gaat helpen met V2L in het E-GMP platform.
De auto als stroombron

In tegenstelling tot eerdere BEV’s – die alleen in één richting kunnen worden opgeladen – is het oplaadsysteem van de E-GMP flexibeler. De nieuw ontwikkelde Integrated Charging Control Unit (ICCU) van de E-GMP is een upgrade van de bestaande On-Board Chargers (OBC), die normaal gesproken alleen elektriciteit in één richting laten stromen vanaf een externe stroombron.
Vehicle-to-load-functie

De ICCU maakt de nieuwe functie vehicle-to-load (V2L) mogelijk. Dit systeem kan extra vermogen van de voertuigaccu ontladen om andere elektrische apparaten (110/220V) van energie te voorzien zonder extra componenten. Het systeem is zelfs te gebruiken om een andere BEV op te laden. De nieuwe V2L-functie kan tot 3,5 kW stroom leveren en een middelgrote airconditioner en een 55-inch televisie tot 24 uur van stroom voorzien.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.motor1.com/images/mgl/rvb3X/s4/hyundai-electric-global-modular-platform-e-gmp.webp

En deze site in het Engels:
The E-GMP’s charging system is also bi-directional with Vehicle to Load (V2L) support, meaning the batteries can double as a high-capacity external power bank. As such, passenger can charge external devices with the vehicle battery without an additional adapter, with the function made possible through the Integrated Charging Control Unit (ICCU), which controls the built-in bi-directional chargers, and the Vehicle Charging Management System (VCMS).

The maximum output of the V2L function is 3.5 kW, and you can essentially plug in 110- or 220-volt appliances, camping equipment as well as essential devices during emergencies. Hyundai says this can operate a mid-sized air conditioner unit and a 55-inch television for up to 24 hours. For even greater flexibility, E-GMP-based BEVs can even slow-charge the batteries of other BEVs through the ICCB (In-Cable Control Box), essentially a portable charger.
Afbeeldingslocatie: https://s1.paultan.org/image/2020/12/Hyundai-E-GMP-EV-platform-reveal-17-630x664.jpg

Ik heb ergens gelezen dat V2L tot 24 kWh van de batterij kan gebruiken, zodat je de batterij niet leeg trekt via V2L en nog steeds kunt rijden.

De Ioniq 5 krijgt 2 batterij opties van 58 and 73 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@ZuinigeRijder Dat betreft geen teruglevering maar (potentieel) mobiel gebruik van 230V gebruikers tot maximaal het vermogen van een 16A groep. Handig, dat zeker, leuke UPS functie, meerdere uren in plaats van slechts enkele minuten.
Veel huizen zouden er mee toe kunnen maar daar moet de groepenkast wel voor worden aangepast. De auto continu laden vanuit het net, met een zappi oid, de eventuele teruglevering ook door laten gaan, en de rest van het huis met een omschakelaar van het net om naar de auto. Bij wegvallen van één van de toevoeren natuurlijk automatisch omschakelen naar de andere voeding. (Hij kan toch tegelijk laden en 230V leveren?)
Maar eens kijken of ik zo een omschakelaar betaalbaar weet te vinden.
edit: vlakt dan, met zappi style, mooi alle afname / teruglevering af.

[ Voor 4% gewijzigd door onetime op 15-12-2020 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

@AUijtdehaag

Jouw een beetje kennende hou je vast bij hoeveel kWh jij omzet in warm water middels TA en eigenlijk ben ik wel nieuwsgierig.

Ik had hier gemiddeld 42 kWh zeer beperkt door de verkeerde plaatsing van het element (bovenin)
mijn schatting is dat ik middels een pompje en het verhogen van de max temp. dat makkelijk kan verhogen tot 65kWh (2/3 van mijn SWW behoefte)

DEC 44 kWh
Jan 40 kWh

Nu moet ik toch gaan sleutelen voor een pompje om de capasiteit te verhogen en een legionella run te krijgen zonder de wp te gebruiken en wilde eigenlijk meteen de vaatwasser en wasmachine "hot"fill gaan maken. en ik heb daar eigenlijk 2 keuzes voor een termostaatkraan bij de machines (dus 2) of 1 in de technische ruimte en dus eigenlijk een lauw water leiding maken. nu heb ik technische een voorkeur voor dat laatste omdat ik dan een lekker dunne leiding kan aanleggen zodat het lauwe water er lekker snel is (vul snelheid is minder van belang) maar ergens lijkt mij dat weer niet handig voor legionella.

ik dacht mij te herinneren dat jij zoiets had, dus vandaar ook de tag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@twain4me
Ik ben stout geweest en heb afgelopen 2 maanden ook misbruik gemaakt van de situatie om ook de ruimte met cop=1 te verwarmen.
Gaat overigens prima.
Start commando geven op de EZ3 en legionella run (tot 50 graden ingesteld/hygienevat) en oventrop vvw pomp met temp terug menging aan knallen. 29-32 graden in de vloer.

Dus in januari had ik er al 224 kWh ingestopt.
Sorry....verder ben ik vrij zuinig hoor. ;)

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-02-2021 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

AUijtdehaag schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:47:
@twain4me
Ik ben stout geweest en heb afgelopen 2 maanden ook misbruik gemaakt van de situatie om ook de ruimte met cop=1 te verwarmen.
Gaat overigens prima.
Start commando geven op de EZ3 en legionella run (tot 50 graden ingesteld/hygienevat) en oventrop vvw pomp met temp terug menging aan knallen. 29-32 graden in de vloer.

Dus in januari had ik er al 224 kWh ingestopt.
Sorry....verder ben ik vrij zuinig hoor. ;)
Mijn zegen heb je, we kunnen er alleen maar van leren. het is dat de buffer er nog niet staat anders had ik exact het zelfde gedaan (cop 1 verwarmen) maar 224 kWh dat is een beste opbrengst lekker hoor dat dunne film. (-143 voor zuid)

Ohw wacht, ik geloof dat je er ook stroom in hebt gestopt die geen surplus is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik ben me ook aan het verdiepen in batterijen voor thuis. Waar ik alleen niet uit kom is hoe de omvormer weet wanneer energie geleverd moet worden aan het huis. En hoe doet de omvormer dat, want als de spanning omhoog gezet wordt zal de energie het net opgaan, tenminste zo doen zonneomvormers dat.
Ik weet dat elektra de weg van de minste weerstand kiest. Maar is er niet meer weerstand vanuit de omvormer als vanuit het net? Oftewel, wordt er niet alsnog energie uit het net getrokken als bijvoorbeeld de zon onder is? (ervan uitgaande dat de zonnepanelen overdag de batterijen van overtollige energie voorzien die dan in de avond gebruikt door apparatuur in het huis)

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Team Welles

(jarig!)
@Derby
Deel 1:
Ken je het principe van zelfinductie?
Als je door een spoel een stroom laat lopen (bv door hem op de accu aan te sluiten), wordt er energie in het magnetisch veld opgeslagen.
Daardoor zal de spoel bij een stroomverlaging (bv door van de accu om te schakelen naar het net) de spanning zodanig aangepast worden zodat dezelfde stroom het net in gedrukt wordt: de energie uit het veld wordt in het net gevoed, stroom wordt teruggeleverd. Op het moment dat de stroom door de spoel weer nul is, is de spoel ontladen en schakel je terug naar de panelen accu. Dit gebeurt in een inverter enkele duizenden keren per seconde (uiteraard versimpeld verhaal).

Deel 2:
De teruggeleverde stroom is dus nauwkeurig te regelen door de tijd van het opladen van de spoel te regelen, want dat bepaalt de hoeveelheid energie in het magnetisch veld van de spoel.

In de meterkast zit een stroommeter. Als die 0 A meet, dan is opwek (uit de accu) en gebruik (huishouden) in balans.
Als die 2 A meet, moet er dus 2A meer uit de inverter komen. Als die -2A meet, moet de inverter minder werken (of uiteindelijk zelfs de accu bijladen).

(Ook hier, AC ipv DC compliceert het een beetje, maar niet fundamenteel)

TL;DR: een omvormer kan de stroom zo nauwkeurig regelen dat er netto 0 uit het net komt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Proton_ schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 21:40:
@Derby
Deel 1:
Ken je het principe van zelfinductie?
Als je door een spoel een stroom laat lopen (bv door hem op de accu aan te sluiten), wordt er energie in het magnetisch veld opgeslagen.
Daardoor zal de spoel bij een stroomverlaging (bv door van de accu om te schakelen naar het net) de spanning zodanig aangepast worden zodat dezelfde stroom het net in gedrukt wordt: de energie uit het veld wordt in het net gevoed, stroom wordt teruggekeerd. Op het moment dat de stroom door de spoel weer nul is, is de spoel ontladen en schakel je terug naar de panelen. Dit gebeurt in een inverter enkele duizenden keren per seconde (uiteraard versimpeld verhaal).

Deel 2:
De teruggeleverde stroom is dus nauwkeurig te regelen door de tijd van het opladen van de spoel te regelen, want dat bepaalt de hoeveelheid energie in het magnetisch veld van de spoel.

In de meterkast zit een stroommeter. Als die 0 A meet, dan is opwek (uit de accu) en gebruik (huishouden) in balans.
Als die 2 A meet, moet er dus 2A meer uit de inverter komen. Als die -2A meet, moet de inverter minder werken (of uiteindelijk zelfs de accu bijladen).

(Ook hier, AC ipv DC compliceert het een beetje, maar niet fundamenteel)

TL;DR: een omvormer kan de stroom zo nauwkeurig regelen dat er netto 0 uit het net komt.
Gave uitleg. _/-\o_ Ik snap wat je bedoelt. De inverter pompt dus zoveel energie het huis in als dat er gevraagd wordt. Ik was in de veronderstelling dat het een soort strijd was tussen het net en de omvormer welke energie levert.
Dankje voor je heldere uitleg.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Omdat saldering (de terugdraaiende elektra meter) in België is afgeschaft is dit topic voor Belgen van extra belang. Dit artikel kan ze helpen: vlaanderen-subsidie-voor-thuisbatterijen-mogelijk-1-jaar-verlengd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je enig idee hoeveel je dan nodig hebt om alles op eigen verbruik te krijgen? of alles op accu

Electiciteit meter op null houden/ geen elec aansluiting meer

ik had 15 panelen de opbrengst was 3500kw per jaar, en in de winter haalde ik net 1-2 KW per dag.
Wij gebruikten 2500kw per jaar. Mijn verbruik min de opbrengst was tussen de 700 a 800 kw per herfst/winterperiode. Dat is 5,3 kw per dag

in mijn geval zou ik dus 40 panelen extra nodig hebben. met panelen van 400wp (die groter zijn) 30 om mijn al lage verbruik te kunnen voldoen. (gemiddeld in Nederland was een gezin met kinderen in een hoekwoning 3500kw kwijt)

Ik weet niet hoe groot jou dak is? Bij de meeste mensen kunnen er 8 tot 20 optimaal worden opgesteld. waar laat je dan die andere 30?

Als je een warmtepomp hebt kun je daar nog eens 30 panelen bij optellen. want ik denk niet dat deze minder dan 5,5 kw per dag kost. (ik hoor graag hoeveel een warmtepomp per dag in de winter kost aan stroom)

dan heb je 60 panelen om niet in de winter gas en elec te hoeven gebruiken.
in de zomer krijg je zonder salderen 5 tot 12cent voor je 18000 kw die je meer produceert... jippie.

je hebt enorm veel geïnvesteerd, met een terugverdientijd van iets van 10 jaar. Laat dan die omvormer dan ook kapot gaan, of 2x want je hebt het over best wel hoog vermogen. je zult naar grootverbruikers meterkast moeten want meer dan 15.000 terugleveren mag je echt niet op je huidige fases. als je helemaal van het grid bent, is het gewoon weg.

En even tussen jou en mij, het is nu 12 cent maar denk je echt dat dit zo blijft als saldering afvalt? tuurlijk niet dan gaat die prijs naar beneden. Ze hoeven nu alleen het verschil te betalen, na einde saldering alles.

Accu, ipv gas
De accu's kosten veel meer doordat je ze er een enorm aantal nodig hebt om 800 a 1000 kw op te slaan de winter door te komen. Deze moeten dan in een verwarmde kamer worden opgeslagen wat het aantal accu's nog meer naar boven schroeft. De accu's moeten om de aantal jaren kan vervangen worden. Dat is een enorm prijskaartje plus je wil niet in een situatie komen dat de grond gesaneerd moet worden door lekkende accu's

Zonder saldering vind ik aanschaf van zonnepanelen gewoon niet zo interessant meer, heel eerlijk gezegd. Aflossen op je hypotheek levert waarschijnlijk meer op per jaar door besparing rente, en je hoeft niet je huis om te bouwen, en als je je huis verkoopt hou je meer overwaarde over.

Helemaal van het grid af of accu's noem ik Penny wise, pound foolish.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2021 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Of de fluctuerende stroomprijzen bereiken consument, en je krijgt minder in de zomer en het is duurder in de winter.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 19:21

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Hier blijft het toch zoeken om het eigen verbruik (significant) te verhogen. Ik zou het eigenlijk als start eens moeten visualiseren (per dag/week/maand) in grafana.

Grootste probleem momenteel is de warmtepompboiler: magna aqua. Volgens het boekje kan je een tijdsklok instellen, maar deze handleiding is zo vaag en het 3-knoppen menu zo weinig intuïtief dat het mij nog niet gelukt is. De unit heeft enkele dagen dit nieuwe regime gevolgd en verviel nadien terug in verwarmen op basis van temperatuur (wat in praktijk hier veelal 's avonds/'s nachts is).

Het gaat maar om zo'n 500kWh/jaar aan verbruik voor de warmtepompboiler, maar zo'n 200kWh zou ik toch zeker direct met eigen PV opbrengst moeten kunnen voeden. De verwarming met warmtepomp zal uitkomen op 500 a 600 kWh. Gezien dit vooral in het donkere seizoen valt is daar weinig aan te doen.

Wasmachine, droogkast en afwasmachine probeer ik al zoveel mogelijk overdag te doen. Gaat met thuiswerken eenvoudig :). Daarbuiten is de sturing die ik kan doen heel beperkt.... Koken gebeurt gewoon 's avonds, met energie van het net.

Als Belg, met digitale meter, betaal ik momenteel zo'n 25 cent/kWh voor afname en krijg ik 4,4 cent per kWh injectie (bij Ecopower). Ik heb het idee dat, ondanks mijn best te doen, ik geen heel hoog eigen verbruik ga hebben. Kwartierprijzen zitten er inderdaad aan te komen, het zal er niet gunstiger op worden voor volledig elektrische woning.

Nadat de manie beetje gaan liggen is, de capaciteitstarieven voor volgend jaar duidelijk zijn en ik een volledig jaar aan data heb van mijn verbruik/opwekking kan ik eens rekenen of een accu (financieel) rendabel is.

[ Voor 3% gewijzigd door DeadLock op 19-02-2021 09:47 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@DeadLock Ik stel voor om de warmtepompboiler dan op een tijdschakeling te zetten. Als het altijd genoeg warm water is om de dag/nacht door te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
@DeadLock, wat een optie is, is om de aansturing via een losse module te doen, die een verbinding maakt tussen de PV Eco / PV Max aansluiting. Dan kun je sturen het inschakelen (de keuze van de keteltemperatuur) per moment van de dag. Bijvoorbeeld overdag laten verwarmen tot 55 graden en sowieso minimaal 40 graden aanhouden bijvoorbeeld. Dit was ook de aansturing met een ESP8266 met 2 relais, op een Auer edel. Dan heb ik keuze wanneer er verwarmd moet worden. Eventueel is een extra sensor in die je met de ESP kan uitlezen handig om beter beeld te krijgen hoe warm het water in de boiler is. Er past een extra sensor, DS18B20 in de buis van de temperatuursensor./

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11:30
onetime schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 19:10:
@ZuinigeRijder Dat betreft geen teruglevering maar (potentieel) mobiel gebruik van 230V gebruikers tot maximaal het vermogen van een 16A groep. Handig, dat zeker, leuke UPS functie, meerdere uren in plaats van slechts enkele minuten.
Is het niet zo, dat net als bij een zonnepaneel omvormer dat je netvoeding moet hebben om stroom te hebben. De zonnepaneel omvormer synchroniseerd aan de net frequentie, en heeft daarom dus spanning nodig. Als het net weg valt, is er dus een enorme last die weg valt en zal de spanning op de omvormer stijgen waardoor deze direct afschakelt. Deze zal weer opnieuw opstarten zodra er spanning op het net staat.

Ik verwacht dat het niet anders zal zijn, in dit geval.
Ik heb wel eens van mijn vader gehoord dat vroeger (jaren 70) als er meerdere grotere mobiele diesel generatoren aan elkaar gekoppeld werden en de sync viel weg, het niet lang duurde voordat ze elkaar aan het belasten waren. Rook pluimen, en andere shit, dat wil je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als je nog geen digitale teller hebt dan heb je denk ik het meeste voordeel door die te weigeren (kan tot 2025). Ik heb al een digitale teller, dus voor mij is het geen optie.

Ik heb vorig jaar ook iemand langs laten komen voor een offerte voor zonnepanelen. Achteraf gelukkig dat ik het niet op tijd rond kreeg (dak moet vernieuwd en geisoleerd worden). Ik heb ook geen warmtepomp of airco, dus ik zou ik zou niet weten wat ik met de stroom moet doen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:10:
Heb je enig idee hoeveel je dan nodig hebt om alles op eigen verbruik te krijgen? of alles op accu

Electiciteit meter op null houden/ geen elec aansluiting meer
Uit de topic start: Het doel is dus om 's zomers te voorkomen dat je iets uit het net trekt, en om 's winters te voorkomen dat je iets het net op stuurt, en in voor en na- seizoen eigen verbruik (relatief kosten gunstig) maximaliseren.
ik had 15 panelen de opbrengst was 3500kw per jaar, en in de winter haalde ik net 1-2 KW per dag.
Wij gebruikten 2500kw per jaar. Mijn verbruik min de opbrengst was tussen de 700 a 800 kw per herfst/winterperiode. Dat is 5,3 kw per dag

in mijn geval zou ik dus 40 panelen extra nodig hebben. met panelen van 400wp (die groter zijn) 30 om mijn al lage verbruik te kunnen voldoen. (gemiddeld in Nederland was een gezin met kinderen in een hoekwoning 3500kw kwijt)

Ik weet niet hoe groot jou dak is? Bij de meeste mensen kunnen er 8 tot 20 optimaal worden opgesteld. waar laat je dan die andere 30?
Niet kijken naar je huidige elektra verbruik, gewoon hele dak vol, Oost-West of Noord-Zuid, gewoon vol. Dat doe je (zeker als Belg) met de kleinste omvormer die een klein beetje (financieel) opbrengst verlies in de vorm van aftopping geeft. ~Voor België is het dubbelle omvormer vermogen aan Wp een goed idee.~
Zeker als een 3680 / 4kVA omvormer een optie is maakt dat de zaken simpeler omdat je overal weer binnen de gewone grenzen zit. Wel is 4mm2 bedrading aan te raden wegens de langdurig hoge belasting. 10 - 40 panelen. ~3.000 - 15.000kWh opbrengst. Bij vriendin in 2013 begonnen met 7x 195Wp, binnen maand 17x. Nu nog steeds dezelfde omvormer van 4kVA met nu 14x 195Wp Oost en 14x 195Wp West. Er past nog iets bij op het dak, 8x zelfde maat tetris style, maar huis is al gasvrij en energie positief. ~4000kWh jaaropbrengst. Voldoende geisoleert om bij 24h aanwezigheid 1 persoon met ~continu audio/tv zelden verwarming nodig te hebben.
Als je een warmtepomp hebt kun je daar nog eens 30 panelen bij optellen. want ik denk niet dat deze minder dan 5,5 kw per dag kost. (ik hoor graag hoeveel een warmtepomp per dag in de winter kost aan stroom)

dan heb je 60 panelen om niet in de winter gas en elec te hoeven gebruiken.
in de zomer krijg je zonder salderen 5 tot 12cent voor je 18000 kw die je meer produceert... jippie.
In de zomer de warmtevoorraad voor de winter aanleggen. Zie topicstart. Opslaan zomer overschot, in de winter gebruiken.
Ja dat kan niet overal. Maar gewoon doen waar het wel kan. Zoveel mogelijk is al winst.
je hebt enorm veel geïnvesteerd, met een terugverdientijd van iets van 10 jaar. Laat dan die omvormer dan ook kapot gaan, of 2x want je hebt het over best wel hoog vermogen. je zult naar grootverbruikers meterkast moeten want meer dan 15.000 terugleveren mag je echt niet op je huidige fases. als je helemaal van het grid bent, is het gewoon weg.
Electronica boven de 350 halveert per 100 daarboven in levensduur. Ventilator. Koelhouden. Leeft echt veel langer. Meterkast bij vriendin zelfs maar 1x 25A. 5750W potentieel, 4000W omvormer. Bij 3fase 17250 mogelijk. Daar kan zeker 25kWp op aangesloten. 35kWp als je wilt.
En even tussen jou en mij, het is nu 12 cent maar denk je echt dat dit zo blijft als saldering afvalt? tuurlijk niet dan gaat die prijs naar beneden. Ze hoeven nu alleen het verschil te betalen, na einde saldering alles.
Vandaar dit topic. Maar ook om netbelasting te verminderen, dan past er meer solar op en is minder fossiele energie nodig.
Accu, ipv gas
De accu's kosten veel meer doordat je ze er een enorm aantal nodig hebt om 800 a 1000 kw op te slaan de winter door te komen. Deze moeten dan in een verwarmde kamer worden opgeslagen wat het aantal accu's nog meer naar boven schroeft. De accu's moeten om de aantal jaren kan vervangen worden. Dat is een enorm prijskaartje plus je wil niet in een situatie komen dat de grond gesaneerd moet worden door lekkende accu's

Zonder saldering vind ik aanschaf van zonnepanelen gewoon niet zo interessant meer, heel eerlijk gezegd. Aflossen op je hypotheek levert waarschijnlijk meer op per jaar door besparing rente, en je hoeft niet je huis om te bouwen, en als je je huis verkoopt hou je meer overwaarde over.

Helemaal van het grid af of accu's noem ik Penny wise, pound foolish.
Zonnepanelen blijven interessant. Nee, je verdient ze niet in een jaar terug. Maar op termijn is het veel goedkoper. Liever geen extra accu's maar de accu's die je hebt laden als je opbrengst hebt. En ander verbruik ook verplaatsen naar moment van opwek. Als je niet wilt denken lukt het niet. Als je je best doet kan er erg veel. En sommigen zouden van het net kunnen. Maar dat is wat mij betreft alleen een doel waar geen net is. Autonoom. Het zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
DjAntoon schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:50:
[...] Is het niet zo, dat net als bij een zonnepaneel omvormer dat je netvoeding moet hebben om stroom te hebben. De zonnepaneel omvormer synchroniseerd aan de net frequentie, en heeft daarom dus spanning nodig. Als het net weg valt, is er dus een enorme last die weg valt en zal de spanning op de omvormer stijgen waardoor deze direct afschakelt. Deze zal weer opnieuw opstarten zodra er spanning op het net staat.

Ik verwacht dat het niet anders zal zijn, in dit geval.
Ik heb wel eens van mijn vader gehoord dat vroeger (jaren 70) als er meerdere grotere mobiele diesel generatoren aan elkaar gekoppeld werden en de sync viel weg, het niet lang duurde voordat ze elkaar aan het belasten waren. Rook pluimen, en andere shit, dat wil je niet.
Wel eens gehoord van een UPS? Hoe denk je dat een accu -> 230V omvormer werkt? Een eiland systeem?
Hoe het werkt hangt af van hoe je het programmeert. Leuk oud voorbeeld. Zoek eens op PowerRouter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Marzman Gebruik je geen stroom dan? Anders begrijp ik je echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Marzman schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:08:
Als je nog geen digitale teller hebt dan heb je denk ik het meeste voordeel door die te weigeren (kan tot 2025). Ik heb al een digitale teller, dus voor mij is het geen optie.

Ik heb vorig jaar ook iemand langs laten komen voor een offerte voor zonnepanelen. Achteraf gelukkig dat ik het niet op tijd rond kreeg (dak moet vernieuwd en geisoleerd worden). Ik heb ook geen warmtepomp of airco, dus ik zou ik zou niet weten wat ik met de stroom moet doen.
Bedoel je dit voor NL? Want een digitale meter blijven weigeren heeft echt maar heel beperkt nut en is vooral je kop in het zand steken.

Ik snap ook niet waarom je geen zonnepanelen hebt, je huis gebruikt toch wel stroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Fr33z schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 08:46:
[...]

Bedoel je dit voor NL? Want een digitale meter blijven weigeren heeft echt maar heel beperkt nut en is vooral je kop in het zand steken.

Ik snap ook niet waarom je geen zonnepanelen hebt, je huis gebruikt toch wel stroom?
Ik dacht dat de TS in Vlaanderen woonde, misschien zit ik daarmee verkeerd. Drie jaar uitstel op zonnepanelen die met oude rekenmodellen een terugverdientijd van zeven jaar hadden lijkt me wel de moeite.

Ja, ik gebruik wel stroom natuurlijk maar ik heb geen grote stroomverbruikers die ik overdag speciaal kan gebruiken. Geen boilers, geen warmtepompen, koken op gas, geen airco's, geen elektrische auto. TV en lampen is toch vooral s'avonds. Opladen van toestellen en een elektrische fiets doet niet zo veel. Ik werk wel van huis uit, maar dat is schijnbaar een vrij zuinige pc want mijn verbruik is nog steeds redelijk laag. Ik woon zelf in Vlaanderen dus het terug leveren is net veranderd en het is even afwachten wat je er voor terug krijgt (bedrijven als Decathlon daar kun je nu ook stroom aan leveren als consument omdat die ook wel goedkopere ongebruikte stroom van zonnepanelen willen afnemen). Het is ook allemaal redelijk kort geleden veranderd en nog niet helemaal duidelijk (zoals met elke verandering in België).

Ik heb net een nieuwe meter gehad waar ik getalletjes uit kan halen, volgens mij is het niet echt de moeite (licht is dagtarief, donker is nachttarief, na 21 uur, de zon gaat een stuk vroeger onder). Maandag hebben we een paar wasjes gedraaid, dinsdag heeft de vaatwasser aan gestaan na 21 uur (doen we ook niet altijd omdat het met twee personen maar weinig afwas is).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iEKque0XAqS5xkMGBGi1he8Y_Js=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qarI11S1bstXZc8X3K4YEHkM.png?f=user_large

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

goed natuurlijk, als je een ton investeert kan alles natuurlijk.

maar terugverdientijd? wss nooit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:00
Hoort niet in dit topic maar kan het niet laten: Heb het al vaker geroepen, ik begrijp die fixatie op terugverdientijd niet als je kijkt naar de huidige rentestanden voor spaargeld. Als je belegt, ander verhaal, maar als je dat niet durft en wel wat langetermijn spaargeld hebt: leg dat op je dak in de vorm van zonnepanelen en het levert jaarlijks veel meer op dat op de spaarrekening. De komende jaren gaat die spaarrente niet significant omhoog.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 19:21

DeadLock

Vastlopen is relatief....

@Marzman Je verbruik is wel erg laag. Hier kom ik toch een stuk hoger uit, terwijl ik eigenlijk weinig bijzonders kan opnoemen wat de oorzaak zou kunnen zijn van het meerverbruik. Misschien toch nog eens kritisch kijken naar het verbruik :). Hier natuurlijk wel elektrisch koken, warmtepompboiler, etc.

De fixatie met 'dak vol leggen' snap ik niet zo goed. In België, met de nieuwe regeling, komt dat toch nooit financieel uit? De terugleververgoeding bedraagt maar 4 cent en je bent eigenlijk aan het concurreren met enorme installaties die en schaalvoordeel hebben en wel nog GSC krijgen....

@onetime Je bent me dus echt kwijt in je logica. Dak vol is toch wel een behoorlijke extra belasting voor het net? Heel de zomer zit je enorme hoeveelheden stroom het net in te pompen. Hier gaat de netspanning op dagen als vandaag al de hoogte in (>250V). Moest je door enorm te overdimensioneren nog net voldoende kunnen opwekken 's winters om eigenlijk off-grid te gaan houdt het steek (in een volledig elektrisch huishouden is dat quasi onmogelijk), maar anders schiet het toch niet op? Dan is het enkel rendabel in het geval dat je (in NL) nog een heel erg hoge terugleververgoeding krijgt.

Met de 4,4 cent hier kan je het nooit rendabel krijgen. Financieel gezien, met de huidige regels in België, zou ik eigenlijk enkel het omgekeerde adviseren, installatie zo minimaal mogelijk om optimaal eigen opgewekte stroom te verbruiken...

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11:30
onetime schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 22:15:
[...]

Wel eens gehoord van een UPS? Hoe denk je dat een accu -> 230V omvormer werkt? Een eiland systeem?
Hoe het werkt hangt af van hoe je het programmeert. Leuk oud voorbeeld. Zoek eens op PowerRouter.
Maar dan moet je een gescheiden net maken, en dat had ik niet begrepen uit je bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

(jarig!)
https://cleantechnica.com...illions-of-people-freeze/

Laten we hopen dat consumenten hier beschermd blijven tegen prijzen van $9 per kWh.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-09 20:45

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik had de indruk dat met deze onbetrouwbaarheid van "the grid" dit mensen misschien zou bewegen richting fossiele brandstoffen zoals houtkachels en anders, maar met die prijzen worden zonnepanelen en accu's zelfs snel rendabel :P

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Marzman Ik ben gewoon salderende Nederlander. Je bent lekker zuinig in de elektra. Gasloos appartement?
edit: Een boiler hoeft niet duur te zijn, kan je toch je warmwater grotendeels met solar overschot maken.
DeadLock schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 18:35:
[...] De fixatie met 'dak vol leggen' snap ik niet zo goed. In België, met de nieuwe regeling, komt dat toch nooit financieel uit? De terugleververgoeding bedraagt maar 4 cent en je bent eigenlijk aan het concurreren met enorme installaties die en schaalvoordeel hebben en wel nog GSC krijgen....
Dak vol is relatief goedkoop. Vandaar. En dit topic is er om het directe eigen verbruik zo hoog mogelijk te maken.
@onetime Je bent me dus echt kwijt in je logica. Dak vol is toch wel een behoorlijke extra belasting voor het net? Heel de zomer zit je enorme hoeveelheden stroom het net in te pompen. Hier gaat de netspanning op dagen als vandaag al de hoogte in (>250V). Moest je door enorm te overdimensioneren nog net voldoende kunnen opwekken 's winters om eigenlijk off-grid te gaan houdt het steek (in een volledig elektrisch huishouden is dat quasi onmogelijk), maar anders schiet het toch niet op? Dan is het enkel rendabel in het geval dat je (in NL) nog een heel erg hoge terugleververgoeding krijgt.
Als je de topicstart hebt begrepen gebruik je je directe overschot om "werk vooruit te halen." Voorkomen dat je er later gas of elektra voor nodig hebt. In extremum in de zomer de warmte buffer voor de winter aanleggen. En gaan jouw negatieve argumenten dus niet op. Ik probeer hier zoveel mogelijk mensen zoveel mogelijk hun verbruik te laten verschuiven naar het moment van opwek, dan past er meer solar op het net en hebben we minder fossiel nodig. Alle beetjes helpen.
Met de 4,4 cent hier kan je het nooit rendabel krijgen. Financieel gezien, met de huidige regels in België, zou ik eigenlijk enkel het omgekeerde adviseren, installatie zo minimaal mogelijk om optimaal eigen opgewekte stroom te verbruiken...
Iedereen die echt geen vraagsturing kan toepassen zou zich financieel gezien moeten inhouden.
Maar vergeet niet dat de winteropbrengst laag is en meer dan dus helpt. Dan kan je dus niet met maar 4ct rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
DjAntoon schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 20:12:
[...] Maar dan moet je een gescheiden net maken, en dat had ik niet begrepen uit je bericht.
Ik reageerde op Vehicle to Load. Niet to Grid. Denk zelfs dat die omvormer niet met het net kan synchroniseren. Lees maar even terug: ZuinigeRijder in "Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

onetime schreef op zondag 21 februari 2021 @ 14:26:
@Marzman Ik ben gewoon salderende Nederlander. Je ben lekker zuinig in de elektra. Gasloos appartement?
edit: Een boiler hoeft niet duur te zijn, kan je toch je warmwater grotendeels met solar overschot maken.
Het schijnt dat een zonneboiler dat veel efficienter kan dan een electrische boiler met zonnepanelen, ik denk dat dit dus in Belgie nog de vraag is of dit interessant is.

Ik woon in een rijtjeshuis uit 71 met twee personen. Thuiswerken, mijn vrouw werkt parttime dus er is vaak iemand thuis. We zullen wel zuinig zijn, we hebben ook alleen lampen aan waar we zijn in het huis en proberen standbyverbruik ook overal weg te nemen. Verwarmen is wel op gas, 400m3 in een jaar. Ook niet veel, maar ik wel bijverwarmd op petroleum (120 liter ongeveer in dezelfde periode, dat zal ongeveer 80 euro hebben gekost).

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

(jarig!)
Marzman schreef op zondag 21 februari 2021 @ 20:35:
[...]
Het schijnt dat een zonneboiler dat veel efficienter kan dan een electrische boiler met zonnepanelen, ik denk dat dit dus in Belgie nog de vraag is of dit interessant is.
Warmtepompboiler+PV > zonneboiler > weerstandboiler+PV.
Maar een wpboiler is met 1 á 2 kWh wel heet. Ik hoop dat je regelmatig meer opbrengst hebt dan dat :)

Echt bufferen in warmte kan je doen met PCM van een paar M3, maar dat is ook te duur.

Het beste kan je veel Wp op een kleine omvormer zetten (ivm omvormer taks). Eventueel met een kleine batterij van 1-2 kWh om de verbruikspieken te dempen (koken, wasje, doorstroomverwarmer). Dan kan je zorgen dat het net nooit meer dan pakweg 1 kW in elke richting belast wordt, voor minimaal nadeel van het capaciteitstarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Ja in die volgorde inderdaad. Ik had zelf een overgedimensioneerde zonneboiler, en dat kon in de winter ook nog wel wat leuks doen. Maar met prutweer deed het echt 0%, waar PV dan ook prut was maar nog wel iets opbracht. Genoeg om een warmtepompje te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZP-freack
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 26-02-2021
Zonnestroom gebruiken om een ww-boiler van bv. 120L boiler op te warmen
Wat gaat de gasprijs doen?

120 liter even afgerond kost 10Kwh.
Je hebt warmwater-boilers met 2 elementen van 1000W, die kan je aansturen dmv een zonne-schakelaar. 2000 watt is te zwaar.
Deze zonneschakelaar zodanig opstellen dat deze bij een PV opbrengst > 1Kw. de boiler aanstuurt.
De uitgang van de ww-boiler aansluiten op de ingang van je CV. Dit scheelt aanzienlijk in je m3 gas gebruik.
Dit kan je ook doen met je CV, met een combi-boiler.
Nog handiger is als je gebruikt maakt van een PLC of dergelijk die gegevens uit de P1 poort van je 'slimme' meter haalt en zo apparaten kan aansturen.

We gaan met de komende salderingsregeling toch die kant op om al je energie zelf zoveel mogelijk te gebruiken, zonodig met accu's of warmtebatterij (zouthydraten) Hopelijk komen er slimme systemen op de markt om dit te finetunen.
Graag reacties :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

ZP-freack schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 14:37:
We gaan met de komende salderingsregeling toch die kant op om al je energie zelf zoveel mogelijk te gebruiken, zonodig met accu's of warmtebatterij (zouthydraten) Hopelijk komen er slimme systemen op de markt om dit te finetunen.
Lijkt me dat er dan een punt komt dat dag en nacht tarief omgedraaid worden. Nachttarief is nog uit de tijd van de kerncentrales die snachts op volle kracht doorstampten. Maar met zonnepanelen is het nu omgekeerd eigenlijk, dat er overdag overschot aan energie zal ontstaan.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@ZP-freack
Ik stond vanmorgen om 10.30 al op temperatuur.
Daarna ben ik maar gaan terugleveren :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RegBhrMllLxQ0lUCLH0WUmOWvCI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nq6WtypDbdWV8bwj6iy6qw2S.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dUszzwDkztthM45T48VUgz0bXVo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kCvndGIeMZzsH3zQ8ERKmeeD.jpg?f=fotoalbum_tile

https://echtshop.de/energiemanagement-c-123_556.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

AUijtdehaag schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 15:21:

Daarna ben ik maar gaan terugleveren :+
Gelukkig hebben we geen zonneboiler, dan kregen de buren warm water uit de kraan. :+

Ik was ook ruim voor de middag klaar met het vat verwarmen, naja toch een paar kWhtjes binnen gehouden.
Sinds ik het hele vat verwarm is mijn standverlies enorm toegenomen, deels had ik dat natuurlijk verwacht, binnenkort het leidingwerk eens isoleren, ik heb nu een soort van mini radiator op het moment dat de circulatie pomp gaat draaien, was met iets koudere temp niet echt heel erg, maar nu wordt het wat vervelender :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
ZP-freack schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 14:37:
[...] 120 liter even afgerond kost 10Kwh.
Je hebt warmwater-boilers met 2 elementen van 1000W, die kan je aansturen dmv een zonne-schakelaar. 2000 watt is te zwaar.
Deze zonneschakelaar zodanig opstellen dat deze bij een PV opbrengst > 1Kw. de boiler aanstuurt.
De uitgang van de ww-boiler aansluiten op de ingang van je CV. Dit scheelt aanzienlijk in je m3 gas gebruik.
Dit kan je ook doen met je CV, met een combi-boiler.
Nog handiger is als je gebruikt maakt van een PLC of dergelijk die gegevens uit de P1 poort van je 'slimme' meter haalt en zo apparaten kan aansturen.

Om te beginnen zoals @AUijtdehaag zo te zien al doet, de boiler niet schakelen maar met een dimmer-achtige regeling alleen het overschot aan elektra (bijna) laten verbruiken. En als je genoeg over hebt de vriezer van -18 naar -32, en dan als het overschot op is terug naar -18. Geautomatiseerd natuurlijk. Zie topicstart voor verder uit te werken ideeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikookmaar
  • Laatst online: 03-09 09:58
Eureka?

Hoe verwarmen we onze huizen in de toekomst? Groene stroom en energie hebben we straks in overvloed, maar hoe slaan we het op? De ‘simpele’ basalt-batterij van uitvinder Cees van Nimwegen kan zorgen voor een doorbraak.

https://www.vpro.nl/progr...e-de-basalt-batterij.html

[ Voor 46% gewijzigd door ikookmaar op 04-03-2021 18:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:31
ikookmaar schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 18:50:
Eureka?

Hoe verwarmen we onze huizen in de toekomst? Groene stroom en energie hebben we straks in overvloed, maar hoe slaan we het op? De ‘simpele’ basalt-batterij van uitvinder Cees van Nimwegen kan zorgen voor een doorbraak.

https://www.vpro.nl/progr...e-de-basalt-batterij.html
Bij een warmtebehoefte van 10.000 kubieke meter begint de batterij pas rendabel te worden, verduidelijkt Van Nimwegen.
Nou nou nou, niet zo hard van stapel lopen hé :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikookmaar
  • Laatst online: 03-09 09:58
Oh, dan moet ik de hele buurt maar meteen aansluiten :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

(jarig!)
Het grootste bezwaar is m.i. dat hij elektrisch met COP 1 wordt warmgestookt.
Dat is wel eenvoudig, maar niet efficiënt.
Hetzelfde geldt voor de voorbeelden hierboven waar een boiler wordt verwarmd.
De warmtepompboiler hier heeft hooguit een kWh per dag nodig, dat schiet dus niet op :)
Met de vriezer kan je ook maar ca 500Wh per dag bufferen. Opwarmen van -36 naar -18 duurt meer dan 20 uur, en zo niet, dan is na-isoleren van de vriezer een beter plan :)

Ook de premisse 'groene energie hebben we straks regelmatig over' moet ik eerst zien gebeuren. Voor dat punt bereikt wordt, is er geen business case meer om opwek bij te bouwen.
En dan is een kWh in de vorm van elektriciteit nog altijd meer waard dan in de vorm van laagwaardige warmte, waardoor interconnects gunstiger zijn dan warmteopslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
Ja misschien is die basalt batterij wel wat. Nadeeltjes zijn dat er heel veel zonnepanelen nodig zijn een er nog geen backup ingebouwd is.

In zijn eigen voorbeelden heb je 40 panelen voor een gewoon huis nodig. Omdat het je met een COP van 0.8 werkt (20% verlies round trip ongeveer vanwege seizoensopslag) moet je dus wel heeeeel veel zonnestroom maken.

Puur energetisch dus niet zo top, met een warmtepomp met COP van 3 heb je nog maar een kwart van de stroom nodig (wel lost hij het balans/opslag issue enigszins op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08:57

A13X

Dude

Fr33z schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 19:51:
Ja misschien is die basalt batterij wel wat. Nadeeltjes zijn dat er heel veel zonnepanelen nodig zijn een er nog geen backup ingebouwd is.

In zijn eigen voorbeelden heb je 40 panelen voor een gewoon huis nodig. Omdat het je met een COP van 0.8 werkt (20% verlies round trip ongeveer vanwege seizoensopslag) moet je dus wel heeeeel veel zonnestroom maken.

Puur energetisch dus niet zo top, met een warmtepomp met COP van 3 heb je nog maar een kwart van de stroom nodig (wel lost hij het balans/opslag issue enigszins op)
Maar hij geeft aan dat hij naar 500gr C kan en moet, dat red je dan weer niet met een warmtepomp.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

(jarig!)
De hoge temperatuur is alleen nodig omdat basalt een lage warmtecapaciteit heeft, niet omdat het handig is.

In een woonwijk is hooguit 70/80 graden genoeg, voor ruimteverwarming met een gunstig afgiftesysteem 40 graden of nog minder. Dat laatste doet een warmtepomp op z'n sloffen met 1/4e van de energie.
Zo lang er stroom uit het stopcontact komt is dat dus een beter idee.

Als je een hutje in de basaltbergen(?) hebt met je eigen alpenweide, dan is het wel een redelijk foolproof systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
A13X schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 20:06:
[...]

Maar hij geeft aan dat hij naar 500gr C kan en moet, dat red je dan weer niet met een warmtepomp.
Nee klopt, dus het is wat dat betreft ook niet gek. Wel heel energie-intensief. Grootste voordeel is denk ik dat het relatief goedkoop en simpel is, weinig dure dingen die stuk gaan/vervangen moeten worden. De ruimte vinden voor al die zonnepanelen is wel een ding.

Want als je nu al 10 panelen hebt om je eigen e-verbruik af te dekken moet je bij de basalt-batterij dus naar 50 stuks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:31
Het zou eventueel voor een woonwijk met een warmtenet wel interessant kunnen zijn, maar dat ga je dan niet zo snel zien in bestaande wijken lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

Proton_ schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 20:30:
De hoge temperatuur is alleen nodig omdat basalt een lage warmtecapaciteit heeft, niet omdat het handig is.

In een woonwijk is hooguit 70/80 graden genoeg, voor ruimteverwarming met een gunstig afgiftesysteem 40 graden of nog minder. Dat laatste doet een warmtepomp op z'n sloffen met 1/4e van de energie.
Zo lang er stroom uit het stopcontact komt is dat dus een beter idee.

Als je een hutje in de basaltbergen(?) hebt met je eigen alpenweide, dan is het wel een redelijk foolproof systeem.
Dat klopt, maar het is vooral het volume wat in de praktijk uitmaakt. Water kan per kg meer energie opslaan, echter doordat basalt per m3 veel zwaarder is dan water kan het in hetzelfde volume toch nog 50-70% van de energie van water per graad K opslaan.

Basalt 2268-2944 kJ/m3K
Water 4187kJ/m3K

Water kan je echter maar drukloos tot 100gr.C opwarmen > 1m3 water van 100gr.C kan dus 418700 kJ bevatten.
Basalt kan (gemiddeld) op 500gr.C in 1m3, 500*(2268+2944/2)=1.303.000kJ bevatten.

Dat is toch een factor 3 meer, de gedachtegang is dus niet heel gek. De wijze waarop je die energie erin pompt is echter nog niet echt efficiënt. Dat ben ik volledig met je eens.

Overigens bestaan er een aantal warmte/koude buffersystemen die warmte van de zomer/ koude van de winter/voorjaar bufferen. Hier in de buurt zijn er een aantal installateurs die gebouwen en woningen met warmwater buffers of ijsbuffers uitrusten. Dan gebruik je een water/water warmtepomp waarmee je tijdens koelbedrijf in het najaar je waterbuffer opwarm en dat er in de eerste wintermaanden er weer aan onttrekt. In de laatste wintermaanden bij verwarmingsbedrijf vries je je ijsbuffer weer in door er warmte aan te onttrekken voor verwarming. Dat ijs gebruik je dan weer voor de eerste lading koeling die je levert. De fase verandering van water naar ijs kost veel energie dus daardoor kun je er best aardig wat mee opslaan. Ook daar zijn de investeringen behoorlijk groot en zitten er een paar voorwaarden aan die niet altijd aanwezig zijn. Daarbij zijn dat ook fors grote systemen puur voor wat ze allemaal nodig hebben aan regeling/sturing, waterbuffer, zonnepanelen en collectoren.

Ik heb een tijdje bij zo'n bedrijf gewerkt, dan loopt de COP waarmee je rekent op tot zo'n 200! Zeker voor grote nieuwe panden is dat best interessant.

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JakeOfOz
  • Laatst online: 09:02
Hi, ik heb een groot deel van dit topic teruggelezen, en ga ook veel tips proberen binnenkort!

Ons huis is net nieuw gebouwd, en we hebben een L/W warmtepomp (Nefit monoblock van 13kW), vloerverwarming op elke verdieping, en zonnepanelen (10,3 kWp). Bij de warmtepomp heb ik twee buffervaten, 200L voor de verwarming en 300L voor tapwater. Ik had zelf gekozen om die vrij groot uit te voeren. Ik wil proberen om ze op te warmen als de zonnepanelen veel leveren, en dan hopelijk de nacht door te komen. 's Zomers dan om te koelen.

Er lijkt een functie te zijn om de warmtepomp te koppelen aan de omvormer. Dan zou 'ie zelf moeten merken dat er stroom opgewekt wordt en de temp van de buffervaten met X graden verwarmen. Helaas is de handleiding hiervoor niet echt toereikend... Dat wordt dus nog even puzzelen met de Solaredge en Nefit ketel.

PS: ik erger me vaak aan mensen die vragen hoeveel pv panelen je hebt. Alsof dat een eenheid is... Ik heb 129 panelen op het dak, ze zijn gewoon kleiner dan gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
A13X schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:16:

Ik heb een tijdje bij zo'n bedrijf gewerkt, dan loopt de COP waarmee je rekent op tot zo'n 200! Zeker voor grote nieuwe panden is dat best interessant.
Hoe reken je dan de COP uit dat je op 200 komt?

Dan reken je de hele keten energieverbruik ipv alleen de warmtepomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

!null schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 22:35:
[...]

Hoe reken je dan de COP uit dat je op 200 komt?

Dan reken je de hele keten energieverbruik ipv alleen de warmtepomp?
Heb de berekening zelf wel eens gezien maar nooit gemaakt. Het is inderdaad een systeem COP en niet van de warmtepomp op zichzelf.

Die hoge COP komt omdat je een deel van je warmte/koude niet weg gooit maar opslaat. Tegelijkertijd heb je ook zonnecollectoren voor aanvullende verwarming of het affakkelen van koude als de buffer vol zit. Door die buffer kun je ook je warmtepomp laten draaien wanneer je zonnepanelen stroom opwekken bijvoorbeeld.

linkje met wat info

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-07-2022
Om het eigen stroomgebruik wat ikzelf door de opwek van mijn zonnepanelen produceer ook zelf te gebruiken met een overschot van 1500 kW heb ik een elektrische boiler gekocht en deze proberen te schakelen met een schakelklok die maximaal 3500 Watt kan schakelen.
helaas wordt de schakelklok zo warm dat hij dreigt vlam te vatten (hij wordt zwart).
De boiler is een Daalderop 120 ltr duo waarvan ik alleen de normale knop gebruik, 1750.
Kan iemand mij vertellen wat ik het beste kan gebruiken om de boiler overdag te schakelen?

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Flanky Je wil een stopcontact enkel op tijd schakelen en je gebruikt maximaal 1750W? Ik zou daar een Shelly 1 voor gebruiken. Als je dan later slimmer wil schakelen kan je dat ook aansturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Philips Hue of Ikea Tradfri stekker kan ook...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Laatst online: 16:52
@Flanky Ik gebruik hier een stroom bewaking relais in combinatie met een Eaton 20 Amp. Relais.
Hier mee schakel ik mijn 80 liter boiler in op het moment dat ik bv meer dan 1500 watt opwek. Daalt de opwek dan gaat hij weer uit.
Hier staat de instelling op iets meer dan 5000 watt https://pvoutput.org/intr...0751&dt=20210508&gs=0&m=0

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:18

Seafarer

XXX

JakeOfOz schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 21:41:
Hi, ik heb een groot deel van dit topic teruggelezen, en ga ook veel tips proberen binnenkort!

Ons huis is net nieuw gebouwd, en we hebben een L/W warmtepomp (Nefit monoblock van 13kW), vloerverwarming op elke verdieping, en zonnepanelen (10,3 kWp). Bij de warmtepomp heb ik twee buffervaten, 200L voor de verwarming en 300L voor tapwater. Ik had zelf gekozen om die vrij groot uit te voeren. Ik wil proberen om ze op te warmen als de zonnepanelen veel leveren, en dan hopelijk de nacht door te komen. 's Zomers dan om te koelen.

Er lijkt een functie te zijn om de warmtepomp te koppelen aan de omvormer. Dan zou 'ie zelf moeten merken dat er stroom opgewekt wordt en de temp van de buffervaten met X graden verwarmen. Helaas is de handleiding hiervoor niet echt toereikend... Dat wordt dus nog even puzzelen met de Solaredge en Nefit ketel.

PS: ik erger me vaak aan mensen die vragen hoeveel pv panelen je hebt. Alsof dat een eenheid is... Ik heb 129 panelen op het dak, ze zijn gewoon kleiner dan gemiddeld.
Bepaalde reden om voor een klein formaat paneel te gaan?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JakeOfOz
  • Laatst online: 09:02
Seafarer schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 00:09:
[...]

Bepaalde reden om voor een klein formaat paneel te gaan?
Het zijn geïntegreerde panelen, die op dezelfde regels als de dakpannen gelegd konden worden. Verder geen specifieke reden waarom ik ze kleiner gekozen heb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cwrm63
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-09 22:36
WoudseHoeve schreef op maandag 29 april 2019 @ 15:25:
[...]

Gezien het lage aantal zonnepanelen in mijn dorp (ik doe mijn best) komt mijn zonnestroom het dorp niet uit. Dus als ik niet verbruik overdag dan verlaagd dat de net belasting. Mijn stroom blijft lokaal.
Ik doe ook m`n best, buurman maar heb geen plek meer op het dak! ;)

[ Voor 3% gewijzigd door cwrm63 op 04-08-2021 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
Weet iemand een schakelklok te koop die een boiler van max 3500 watt kan schakelen zonder brandgevaar te veroorzaken?
Ik heb een Aldi schakelklok geprobeerd 3500 watt, 16 Amp maar die werd zwart :'(

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Flanky schreef op zondag 12 september 2021 @ 23:23:
Weet iemand een schakelklok te koop die een boiler van max 3500 watt kan schakelen zonder brandgevaar te veroorzaken?
Ik heb een Aldi schakelklok geprobeerd 3500 watt, 16 Amp maar die werd zwart :'(
mbv sonoff schakelen?
YouTube: Sonoff 16A Switch - Load Test

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Flanky Groepenkast relais? Ik heb er een hele trits liggen. Met 24V bedienen of handmatig schakelen.
editr:
Maar beter nog zou zijn om alleen je overproductie de boiler in te sturen. Dimmer style regeling. Liefst HF.

[ Voor 36% gewijzigd door onetime op 13-09-2021 02:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wizzopa
  • Laatst online: 16:52
@Flanky Ik heb een schakeling gemaakt met behulp van een stroom relais https://imgur.com/a/x1j6jOD een Sonoff th10 en een dinrail groepenkast relais.

Het stroom relais meet de stroom die naar het net loopt van uit de pv panelen komt deze boven de ingestelde waarde dan wordt het groepenkast relais ingeschakeld en gaat de boiler verwarmen.

De Sonoff bewaakt de maximale temperatuur, via een hand schakelaar kan de Sonoff ook standalone werken.

[ Voor 6% gewijzigd door wizzopa op 13-09-2021 15:00 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Flanky
Zit er wel een CE keurmerk op?
Wat vertelden ze bij de Aldi, toen je er mee terug ging en zei dat het produkt niet voldoet aan de specificaties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

CE=Chinese Export

Slechte zaak dat zo'n klok uitbrand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Seafarer schreef op maandag 13 september 2021 @ 12:03:
CE=Chinese Export

Ligt eraan hoever de C en E uit elkaar staan he? ;)
Ik loop in duitsland ook wel eens zo een aldi binnen en daar liggen wel meer twijfelachtige zaken.

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-09-2021 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-09 22:12

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Seafarer schreef op maandag 13 september 2021 @ 12:03:
CE=Chinese Export

Wikipedia: CE-markering of
https://www.qima.com/eu-c...e-marking-vs-china-export

[ Voor 13% gewijzigd door niki_lauda op 13-09-2021 18:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

AUijtdehaag schreef op maandag 13 september 2021 @ 12:05:
[...]

Ligt eraan hoever de C en E uit elkaar staan he? ;)
Inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
Ik snap het, bedankt voor jullie antwoorden klokjes kunnen niet terug ze zijn al wat ouder en kan ze voor andere doeleinden nog goed gebruiken.
Heeft iemand nog een tip voor welk merk en welke verkoper?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13-09 15:45
Flanky schreef op maandag 13 september 2021 @ 21:58:
Ik snap het, bedankt voor jullie antwoorden klokjes kunnen niet terug ze zijn al wat ouder en kan ze voor andere doeleinden nog goed gebruiken.
Heeft iemand nog een tip voor welk merk en welke verkoper?
Zo'n duo heeft in principe 2 aansluitingen, 1 voor dalstroom (1500W) en 1 voor handmatig (1750W) maar op 1 stekker. Beiden kunnen (ongemerkt?) actief zijn waadoor je max stroom trekt en dan met een wat matige stekkerverbinding je klokje toch wel erg warm wordt. Je kan dat ding wel zodanig tweaken dat je de 2 apart aan kan sturen, zo voorkom je ook dat er 3.2 kW over de klok gaat.

offtopic:
Dat China Export geleuter is een (zeer hardnekkige) urban legend
Pagina: 1 ... 4 ... 15 Laatste

Let op:
Het kader van dit topic is duidelijk aangeven in de TS. Ben je het niet eens met de insteek hoef je niet te reageren hier.