Heb je enig idee hoeveel je dan nodig hebt om alles op eigen verbruik te krijgen? of alles op accu
Electiciteit meter op null houden/ geen elec aansluiting meer
ik had 15 panelen de opbrengst was 3500kw per jaar, en in de winter haalde ik net 1-2 KW per dag.
Wij gebruikten 2500kw per jaar. Mijn verbruik min de opbrengst was tussen de 700 a 800 kw per herfst/winterperiode. Dat is 5,3 kw per dag
in mijn geval zou ik dus 40 panelen extra nodig hebben. met panelen van 400wp (die groter zijn) 30 om mijn al lage verbruik te kunnen voldoen. (gemiddeld in Nederland was een gezin met kinderen in een hoekwoning 3500kw kwijt)
Ik weet niet hoe groot jou dak is? Bij de meeste mensen kunnen er 8 tot 20 optimaal worden opgesteld. waar laat je dan die andere 30?
Als je een warmtepomp hebt kun je daar nog eens 30 panelen bij optellen. want ik denk niet dat deze minder dan 5,5 kw per dag kost. (ik hoor graag hoeveel een warmtepomp per dag in de winter kost aan stroom)
dan heb je 60 panelen om niet in de winter gas en elec te hoeven gebruiken.
in de zomer krijg je zonder salderen 5 tot 12cent voor je 18000 kw die je meer produceert... jippie.
je hebt enorm veel geïnvesteerd, met een terugverdientijd van iets van 10 jaar. Laat dan die omvormer dan ook kapot gaan, of 2x want je hebt het over best wel hoog vermogen. je zult naar grootverbruikers meterkast moeten want meer dan 15.000 terugleveren mag je echt niet op je huidige fases. als je helemaal van het grid bent, is het gewoon weg.
En even tussen jou en mij, het is nu 12 cent maar denk je echt dat dit zo blijft als saldering afvalt? tuurlijk niet dan gaat die prijs naar beneden. Ze hoeven nu alleen het verschil te betalen, na einde saldering alles.
Accu, ipv gas
De accu's kosten veel meer doordat je ze er een enorm aantal nodig hebt om 800 a 1000 kw op te slaan de winter door te komen. Deze moeten dan in een verwarmde kamer worden opgeslagen wat het aantal accu's nog meer naar boven schroeft. De accu's moeten om de aantal jaren kan vervangen worden. Dat is een enorm prijskaartje plus je wil niet in een situatie komen dat de grond gesaneerd moet worden door lekkende accu's
Zonder saldering vind ik aanschaf van zonnepanelen gewoon niet zo interessant meer, heel eerlijk gezegd. Aflossen op je hypotheek levert waarschijnlijk meer op per jaar door besparing rente, en je hoeft niet je huis om te bouwen, en als je je huis verkoopt hou je meer overwaarde over.
Helemaal van het grid af of accu's noem ik Penny wise, pound foolish.
[
Voor 31% gewijzigd door
Verwijderd op 19-02-2021 10:49
]