Misschien een tweedehands setje Plugwise op de kop tikken ? Wel wat meer overhead qua besturing e.d. maar de Circle's en Stealths zijn zeer degelijk en schakelen met gemak 3.5 kW.Flanky schreef op maandag 13 september 2021 @ 21:58:
Ik snap het, bedankt voor jullie antwoorden klokjes kunnen niet terug ze zijn al wat ouder en kan ze voor andere doeleinden nog goed gebruiken.
Heeft iemand nog een tip voor welk merk en welke verkoper?
Klopt helemaal, ik heb de boost functie uitgeschakeld bij 1 knop kan je instellen dat hij gedurende max 2 uur 1500 w extra verwarmt, omdat hij bij mij niet op dag/nacht stroom is aangesloten werkt hij alleen het 1750w element als hij opwarmt.il-Principe schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 10:15:
[...]
Zo'n duo heeft in principe 2 aansluitingen, 1 voor dalstroom (1500W) en 1 voor handmatig (1750W) maar op 1 stekker. Beiden kunnen (ongemerkt?) actief zijn waadoor je max stroom trekt en dan met een wat matige stekkerverbinding je klokje toch wel erg warm wordt. Je kan dat ding wel zodanig tweaken dat je de 2 apart aan kan sturen, zo voorkom je ook dat er 3.2 kW over de klok gaat.
offtopic:
Dat China Export geleuter is een (zeer hardnekkige) urban legend
Ik heb na wat lezen op Internet ontdekt dat ik niet de juiste schakelklok heb gebruikt, op het label stond geschikt voor 16(2)A en dat betekend dat de schakelaar niet bestand is tegen een opstart vermogen van meer dan 2A het getal tussen () geeft dat aan

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)
En wat heb ik dan precies nodig?masermex schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 10:48:
[...]
Misschien een tweedehands setje Plugwise op de kop tikken ? Wel wat meer overhead qua besturing e.d. maar de Circle's en Stealths zijn zeer degelijk en schakelen met gemak 3.5 kW.
1 circle stekker en wat dan nog meer om de set compleet te maken?
Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)
Ik gebruik nog Source, het besturingspakket, je hebt dan een Stick (usb-stick) nodig en een Circle+. Die kun je ook gebruiken om te meten en schakelen. Daarna kun je uitbreiden met meer 'gewone' Circle's en andere apparatuur. Op MP zijn soms complete startsetjes te koop voor niet al te veel geld.Flanky schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 23:06:
[...]
En wat heb ik dan precies nodig?
1 circle stekker en wat dan nog meer om de set compleet te maken?
Zijn ook wel andere setup-mogelijkheden. Maar als je eigenlijk maar 1 schakelbare stekker wilt hebben is dit waarschijnlijk allemaal teveel van het goede.
@Flanky Je kan ook iets als een Shelly 1 gebruiken. Die kunnen maximaal 16A/240V schakelen. Die hebben wel wifi, dus wellicht is het eigen verbruik wel iets hoger dan een standaard schakelklok.
Je kan ze via wifi schakelen, maar je kan ze ook instellen om op vaste tijden aan of uit te gaan.
Je kan ze via wifi schakelen, maar je kan ze ook instellen om op vaste tijden aan of uit te gaan.
Met relais doe ik ook, aangestuurd via domoticz. Maar vergis je niet de fluctuatie van je verbruik en de opbrengst is zo groot dat je eigenlijk heel snel wilt schakelen, ik beperk nu tot 1x per 10 minuten.onetime schreef op maandag 13 september 2021 @ 02:03:
@Flanky Groepenkast relais? Ik heb er een hele trits liggen. Met 24V bedienen of handmatig schakelen.
editr:
Maar beter nog zou zijn om alleen je overproductie de boiler in te sturen. Dimmer style regeling. Liefst HF.
Ik heb hier al wat voorbereid voor SSR schakelen met een laag frequent PWM (2 seconden of zo) dan krijg je geen netvervuiling en storing in je huis, want een SSR schakelt op de nul doorgang, en je kunt toch max 100x per seconde schakelen. SSR word aangestuurd via een ESP, domoticz update "het dimlevel"
Helaas even geen tijd om het verder te testen.
De Shelly is erg handig voor dit soort dingen. Past eigenlijk altijd achter de schakelaar of het stopcontact, en ze doen het ook zonder internet. Er is trouwens ook een meterkast versie.
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
De cassiere? Waarschijnlijk 'geef die bon en stekkerdoos maar, hier is uw geld terug'.AUijtdehaag schreef op maandag 13 september 2021 @ 08:32:
@Flanky
Zit er wel een CE keurmerk op?
Wat vertelden ze bij de Aldi, toen je er mee terug ging en zei dat het produkt niet voldoet aan de specificaties?
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Een ideetje over het eigen verbruik verhogen:
Mijn panelen leveren een bepaald vermogen. En dat doen ze continu (zolang het licht is). Over de hele dag heb ik best een redelijke opbrengst.
Mijn verbruik is onder te verdelen in (continu) sluipverbruik en (kortstondig) ‘piekverbruik’.
Het sluipverbruik slurpt keurig continu iets van het geproduceerde vermogen op. Het piekverbruik daarentegen schiet er geregeld fors overheen. Apparaten als de waterkoker, stofzuiger, wasmachine, vaatwasser, oven en magnetron trekken kortstondig (een kwartiertje ofzo) 2 kW en dat is meer dan ik op dat moment 'over heb'. Dus neem ik gedurende die tijd stroom af uit het net. Ervoor en erna ben ik keurig aan het terugleveren.
Als ik het stroomverbruik van die apparaten wat meer over de tijd zou kunnen verdelen, dan zou ik daarmee mijn direct eigen verbruik kunnen verhogen.
Bij de wasmachine en de vaatwasser treedt de piek op tijdens het verwarmen van het water. Het verwarmingselement neemt dan zo’n 2 kW op. Als ik dat vermogen zou kunnen halveren, dan duurt het opwarmen twee keer zo lang, maar is de kans groter dat er geleverd wordt vanuit de eigen productie.
Je zou dit kunnen bereiken door een diode in serie met het verwarmingselement te schakelen. Die wordt warm en dissipeert zo’n 5 W. Maar dat weegt niet op tegen het te behalen voordeel.
Reacties?
Mijn panelen leveren een bepaald vermogen. En dat doen ze continu (zolang het licht is). Over de hele dag heb ik best een redelijke opbrengst.
Mijn verbruik is onder te verdelen in (continu) sluipverbruik en (kortstondig) ‘piekverbruik’.
Het sluipverbruik slurpt keurig continu iets van het geproduceerde vermogen op. Het piekverbruik daarentegen schiet er geregeld fors overheen. Apparaten als de waterkoker, stofzuiger, wasmachine, vaatwasser, oven en magnetron trekken kortstondig (een kwartiertje ofzo) 2 kW en dat is meer dan ik op dat moment 'over heb'. Dus neem ik gedurende die tijd stroom af uit het net. Ervoor en erna ben ik keurig aan het terugleveren.
Als ik het stroomverbruik van die apparaten wat meer over de tijd zou kunnen verdelen, dan zou ik daarmee mijn direct eigen verbruik kunnen verhogen.
Bij de wasmachine en de vaatwasser treedt de piek op tijdens het verwarmen van het water. Het verwarmingselement neemt dan zo’n 2 kW op. Als ik dat vermogen zou kunnen halveren, dan duurt het opwarmen twee keer zo lang, maar is de kans groter dat er geleverd wordt vanuit de eigen productie.
Je zou dit kunnen bereiken door een diode in serie met het verwarmingselement te schakelen. Die wordt warm en dissipeert zo’n 5 W. Maar dat weegt niet op tegen het te behalen voordeel.
Reacties?
@thesaxofonist
Asymmetrische belasting vindt de netbeheerder niet zo leuk (of het ook tegen een norm is durf ik niet te zeggen).
Instantaan verbruik is nog steeds even hoog voor 10 ms, daarna alleen 10ms 0. Check even hoe de meter meet, anders telt het alsnog niet als eigenverbruik
Je rendement wordt lager als een verwarmingselement minder vermogen heeft, want de waterkoker/vaatwasser is langer op hogere temperatuur dan de omgeving.
Mijn idee: doe geen moeite; hooguit met een dimmer een domme boiler regelen.
Asymmetrische belasting vindt de netbeheerder niet zo leuk (of het ook tegen een norm is durf ik niet te zeggen).
Instantaan verbruik is nog steeds even hoog voor 10 ms, daarna alleen 10ms 0. Check even hoe de meter meet, anders telt het alsnog niet als eigenverbruik

Je rendement wordt lager als een verwarmingselement minder vermogen heeft, want de waterkoker/vaatwasser is langer op hogere temperatuur dan de omgeving.
Mijn idee: doe geen moeite; hooguit met een dimmer een domme boiler regelen.
'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock
Wasmachine enzo kun je op het ecoprogramma laten draaien. Dat duurt een stuk langer maar pakt minder stroom (en minder piekstroom). Op mijn wasmachine is dat gewoon een programma dat ik kan kiezen.thesaxofonist schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:19:
Bij de wasmachine en de vaatwasser treedt de piek op tijdens het verwarmen van het water. Het verwarmingselement neemt dan zo’n 2 kW op. Als ik dat vermogen zou kunnen halveren, dan duurt het opwarmen twee keer zo lang, maar is de kans groot dat er geleverd wordt vanuit de eigen productie.
Reacties?
/▌
Dit is inderdaad een patroon wat je typisch ziet over de dag, je hebt blijkbaar een installatie met een vrij beperkt vermogen? Bij een wat grotere installatie zou je al snel boven de 2500 a 3000 W komen rond de pieken van de dag (wellicht niet in de winter en op bewolkte dagen). Als je je installatie kunt uitbreiden zodat je op de meeste (zonnige) dagen boven de 2500W komt (grofweg zo tussen 11 en 15 uur) kun je zaken als vaatwasser, wasmachine, warmtepompboiler etc. rond die tijdstippen laten draaien (voor de wasmachine wellicht wat lastiger als er niemand thuis is), ook kun je zie niet allemaal gelijktijdig laten draaien natuurlijk.thesaxofonist schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:19:
Bij de wasmachine en de vaatwasser treedt de piek op tijdens het verwarmen van het water. Het verwarmingselement neemt dan zo’n 2 kW op. Als ik dat vermogen zou kunnen halveren, dan duurt het opwarmen twee keer zo lang, maar is de kans groot dat er geleverd wordt vanuit de eigen productie.
Reacties?
Ook moet je dan rekening houden met donkere dagen in je planning.
Op zich is dat op dit moment qua kosten allemaal nog niet erg relevant omdat je nog van saldering gebruik kunt maken, maar wel goed om over na te denken naar de toekomst toe.
Emmeloord, 2x Ja Solar 365Wp, Zuid - 20%, APS YC600Y (2x300W max) - testing 8) | PVOutput
Dat is goed opgemerkt. Ik weet niet hoe groot het meetinterval is, maar als dat inderdaad zo klein zou zijn, dan levert het niets op.Proton_ schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:29:
@thesaxofonist
Ja, dat eco-programma draait hier al. Dat duurt inderdaad langer en trekt (in totaal gedurende het hele wasprogramma) minder stroom. Maar de piekstroom blijft toch echt hetzelfde (en wordt zoals gezegd grotendeels bepaald door het verwarmingselement).Marzman schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:30:
[...]
Wasmachine enzo kun je op het ecoprogramma laten draaien. Dat duurt een stuk langer maar pakt minder stroom (en minder piekstroom). Op mijn wasmachine is dat gewoon een programma dat ik kan kiezen.
Ok, ik had verwacht dat dit minder zou zijn omdat hij langzamer opwarmt.thesaxofonist schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 12:41:
[...]
Ja, dat eco-programma draait hier al. Dat duurt inderdaad langer en trekt (in totaal gedurende het hele wasprogramma) minder stroom. Maar de piekstroom blijft toch echt hetzelfde (en wordt zoals gezegd grotendeels bepaald door het verwarmingselement).
/▌
Mijn installatie is groot genoeg. Daar ligt het niet aan. Het is alleen niet altijd zomer ;-) Hier zie je wat ik gisteren heb opgewekt. De pieken liggen hoog genoeg. Maar de rest van de dag schommelde het rond de 1 kW. Dus te weinig om de wasmachine 'volledig' op te laten draaien.Batilan schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:54:
[...]
Je hebt blijkbaar een installatie met een vrij beperkt vermogen? Bij een wat grotere installatie zou je al snel boven de 2500 a 3000 W komen rond de pieken van de dag (wellicht niet in de winter en op bewolkte dagen).
Ook moet je dan rekening houden met donkere dagen in je planning.
Het was hier gisteren een zwaar bewolkte regenachtige dag in september. Maar verder wel een nette dag qua opbrengst. In de maanden november t/m februari is het echt knudde.
Snap ik, aan de andere kant was het (hier althans) vandaag weer een mooie dag om de wasmachine te laten draaienthesaxofonist schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 13:14:
[...]
Mijn installatie is groot genoeg. Daar ligt het niet aan. Het is alleen niet altijd zomer ;-) Hier zie je wat ik gisteren heb opgewekt. De pieken liggen hoog genoeg. Maar de rest van de dag schommelde het rond de 1 kW. Dus te weinig om de wasmachine 'volledig' op te laten draaien.
Het was hier gisteren een zwaar bewolkte regenachtige dag in september. Maar verder wel een nette dag qua opbrengst. In de maanden november t/m februari is het echt knudde.
[Afbeelding]

Wat nog wel interessant kan zijn is dat steeds meer boilers (en sommige WP-boilers) "smart-grid ready" worden, je kunt dan je overschot in de (WP-)boiler stoppen. Met de verwarmings-elementen kun je dat dan soms "moduleren" zodat je niet meer er in stop dan het overschot wat je op een bepaald moment hebt, dat zal voor de WP-boilers waarschijnlijk lastiger zijn. (maar SWW maken met COP=1 is natuurlijk ook not-done).
Wat is je belangrijkste doel? Ik neem aan dat je voorbereid wilt zijn op het afschaffen van de salderingsregeling?. Zelf vermoed ik dat de nieuwe regering de saldering nog wel een paar jaar laat bestaan (sowieso zo lang we geen nieuw kabinet hebben

Emmeloord, 2x Ja Solar 365Wp, Zuid - 20%, APS YC600Y (2x300W max) - testing 8) | PVOutput
Electrische boiler.thesaxofonist schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:19:
Reacties?
In Engeland verkopen ze kastjes die voorkomen dat je gaat terug leveren. Alle energie gaat de boiler in. De duurdere sytemen doen dat met ssd relays of iets anders. Het resultaat is eigenlijk, mocht je maar 250 watt terug leveren dan wordt er 250 watt de boiler ingestopt. En dan de wasmachine op de boiler aansluiten. Dan vul je de machine in een keer met warm water.
Een soort hele goedkope accu boiler die elektrisch geladen is.

Edit: Oeps @Batilan heeft ook dit idee. voorbeeldje: https://www.marlec.co.uk/product/solar-iboost/
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Wat het stomme is van al deze tussen apparaatjes is dat ze niets doen met de temperatuur van de boiler.
Feitelijk zijn het allemaal producten die het opgenomen vermogen tijdelijke verminderen om het te syncen met je PV opbrengst. Als het element aan gaat, want dat bepaalt de boiler nog steeds.
En als het in de winter niet genoeg is moet je dus wat aanklooien met een boost knop.
Ik denk dat je een heel eind komt met zoiets en de boiler alleen overdag aanzetten, maar het kan beter.
Verder vraag ik me af in hoeverre die vermogensregeling storing veroorzaakt op het net of zelfs daarbuiten.
Feitelijk zijn het allemaal producten die het opgenomen vermogen tijdelijke verminderen om het te syncen met je PV opbrengst. Als het element aan gaat, want dat bepaalt de boiler nog steeds.
En als het in de winter niet genoeg is moet je dus wat aanklooien met een boost knop.
Ik denk dat je een heel eind komt met zoiets en de boiler alleen overdag aanzetten, maar het kan beter.
Verder vraag ik me af in hoeverre die vermogensregeling storing veroorzaakt op het net of zelfs daarbuiten.
[Voor 21% gewijzigd door !null op 28-09-2021 22:32]
Ampera-e (60kWh)
Inderdaad moet je wel dagelijks warm water verbruiken.!null schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 22:31:
Wat het stomme is van al deze tussen apparaatjes is dat ze niets doen met de temperatuur van de boiler.
SSR schakelt in de nuldoorgang. Daar merkt niemand wat van.Verder vraag ik me af in hoeverre die vermogensregeling storing veroorzaakt op het net of zelfs daarbuiten.
Voor de dhz https://mk2pvrouter.co.uk/ bouw je eigen diverter.
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
eigenlijk is je "eigen verbruik" altíjd maximaal, alleen is de opwek in de winter mogelijk mínder dan je "eigen verbruik"Batilan schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 17:21:
[...]
Snap ik, aan de andere kant was het (hier althans) vandaag weer een mooie dag om de wasmachine te laten draaienMaar inderdaad zal het in de winter sowieso een lastig verhaal worden. (hoewel je eigen verbruik dan maximaal is...)

the older I get, the better I was...
https://www.cleanenergyre...-solar-battery-cost-guide voor wie echt nu al aan de accu wil...
2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.
Leuk, maar ze hebben alleen Lithium-accus. Zie nog niets als een zoutwater-accu (bijvoorbeeld iets als Greenrock)onetime schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:06:
https://www.cleanenergyre...-solar-battery-cost-guide voor wie echt nu al aan de accu wil...
Het begint er sterk op te lijken dat mijn inspanningen om het eigen verbruik nuttig te verhogen, dusdanig succes hebben, dat ik dit jaar door de mindere opbrengst niets overhou... (Vorig jaar nog 800kWh)
Ik heb daarom mijn elektrische boilers (cop=1) maar uitgeschakeld en zit nu weer op gas. Gelukkig gas van een contract van 1,5 jaar geleden, want anders had ik het nog even afgewacht.
Ik heb daarom mijn elektrische boilers (cop=1) maar uitgeschakeld en zit nu weer op gas. Gelukkig gas van een contract van 1,5 jaar geleden, want anders had ik het nog even afgewacht.
@JakeOfOz Laat het me weten als je daar ergens een prijs voor kan vinden, is mij niet gelukt. (flow-accu)
2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.
https://stroomwinkel.nl/natrium-ion-zoutwater-accu-12v.htmlonetime schreef op donderdag 30 september 2021 @ 19:29:
@JakeOfOz Laat het me weten als je daar ergens een prijs voor kan vinden, is mij niet gelukt. (flow-accu)
Zo iets? Ik vind dit zelf een gaaf systeem, maar heb me nog niet genoeg verdiept in de techniek die nodig is om het allemaal draaiend te krijgen. Er zullen nog wel wat extra kosten bijkomen
@JakeOfOz Ja, zo iets, maar dan niet voor ~€900 maar €35 - €90. Dat lage bedrag heb ik voor een nieuwe auto accu van die capaciteit betaald.
Fijn dat je dat bedrag van een auto accu aanhaalt, maar het heeft geen enkele relevantie. Een auto accu werkt met (accu)zuur, en totaal andere kathode en anode.onetime schreef op donderdag 30 september 2021 @ 21:45:
@JakeOfOz Ja, zo iets, maar dan niet voor ~€900 maar €35 - €90. Dat lage bedrag heb ik voor een nieuwe auto accu van die capaciteit betaald.
Het enige wat tussen die twee overeenkomt is het woord "accu".
Ik wil ook het liefst voor een paar tientjes m'n energie op kunnen slaan, maar het is niet zo eenvoudig als een paar auto accu's achter elkaar hangen. Anders was dit forum-topic ook een stukje korter geweest.
12V x 56Ah = 680Wh. Vorig jaar 10Wh lithium cellen gekocht voor €2. ~=~ €136 voor dezelfde capaciteit.
Hoe zo niet relevant? Het gaat ook om die overeenkomst; accu.
Een betere technologie mag wat meer kosten, klein beetje voor milieu vriendelijk, naar ~verhouding voor de gegarandeerde levensduur.
De door jou aangedragen accu heeft maar 3000 cyclie.
Hoe zo niet relevant? Het gaat ook om die overeenkomst; accu.
Een betere technologie mag wat meer kosten, klein beetje voor milieu vriendelijk, naar ~verhouding voor de gegarandeerde levensduur.
Ik heb het zelf niet uitgezocht; wat is de verhouding bruikbare energie van beide die je nu vergelijkt?onetime schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:31:
12V x 56Ah = 680Wh. Vorig jaar 10Wh lithium cellen gekocht voor €2. ~=~ €136 voor dezelfde capaciteit.
Ik weet van een BMS engineer van een grote fabrikant dat zij een 100% discharge (dus 0% lading) zout batterij test opstelling hadden. De totale kosten t.o.v. een 80% (lading) dus 20% discharge AGM zouden al vrijwel break-even zijn.
De totale maatschappelijke lasten (o.a. vervuiling) voor een zout vs lithium batterij worden helaas niet meegerekend in de kost prijs. Dan zou het vast interessanter zijn.Een betere technologie mag wat meer kosten, klein beetje voor milieu vriendelijk, naar ~verhouding voor de gegarandeerde levensduur.

Wat gebruiken jullie om een gedetailleerd inzicht te krijgen in je verbruik? Ik heb hier een aantal van die TP-Link HS110 slimme stekkers, maar de Kasa app van TP-Link biedt maar beperkte mogelijkheden.
Vervolgens had ik die gekoppeld aan een oude Rpi 2b+ maar daar liep Domoticz niet lekker op. Ben nu aan het kijken of ik weer een RPi moet kopen of iets anders.
Sowieso wil ik eigenlijk in de meterkast meten welke groep nu wat gebruikt maar met 16 groepen wordt dat een prijzige klus ben ik bang.
Een tijd geleden(jaar ofzo) heb ik hier ook al eens wat gelezen en meegepraat, sinds ding flink wat van die standby zaken uit gaan schakelen en dat zou wel wat moeten schelen.
Nu wil ik eigenlijk nog kijken voor een kleine partij panelen uit te halen om op het garagedak te leggen (zuid), tzt uitbreiden met panelen op de daken van het huis zelf. Voor de verkoop van kWh hoef ik het niet te doen (Duitsland, grofweg 7,5c/kwh vergoeding op t moment). Dan maar eigen verbruik vergroten.
Na wat reken werk denk ik dat ik minimaal 6 panelen op het garagedak kwijt zou moeten kunnen. Daar zou ik toch al een deel van het verbruik mee moeten kunnen tackelen.
Vervolgens had ik die gekoppeld aan een oude Rpi 2b+ maar daar liep Domoticz niet lekker op. Ben nu aan het kijken of ik weer een RPi moet kopen of iets anders.
Sowieso wil ik eigenlijk in de meterkast meten welke groep nu wat gebruikt maar met 16 groepen wordt dat een prijzige klus ben ik bang.
Een tijd geleden(jaar ofzo) heb ik hier ook al eens wat gelezen en meegepraat, sinds ding flink wat van die standby zaken uit gaan schakelen en dat zou wel wat moeten schelen.
Nu wil ik eigenlijk nog kijken voor een kleine partij panelen uit te halen om op het garagedak te leggen (zuid), tzt uitbreiden met panelen op de daken van het huis zelf. Voor de verkoop van kWh hoef ik het niet te doen (Duitsland, grofweg 7,5c/kwh vergoeding op t moment). Dan maar eigen verbruik vergroten.
Na wat reken werk denk ik dat ik minimaal 6 panelen op het garagedak kwijt zou moeten kunnen. Daar zou ik toch al een deel van het verbruik mee moeten kunnen tackelen.
Heb je een slimme meter want een rpi met een p1 kabel op je slimme meter geeft veel informatie.
In Duitsland bestaat salderen niet? Dus verbruik en opleveren mag je niet tegen elkaar wegstrepen?
In Duitsland bestaat salderen niet? Dus verbruik en opleveren mag je niet tegen elkaar wegstrepen?
Nee en nee.DjAntoon schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 18:11:
Heb je een slimme meter want een rpi met een p1 kabel op je slimme meter geeft veel informatie.
De enige manier om iets uit te lezen is met zo’n pulsteller geloof ik. Dit ding heeft helaas geen p1 poort.
Salderen bestaat inderdaad niet. Als je nu zonnepanelen aanschaft kun je je opgewekte stroom terugleveren aan het net voor 7,4c. Dat tarief staat dan voor 20j vast. Elk jaar wordt het tarief voor nieuwe aansluitingen echter lager.
Dus ja, je levert je ongebruikte kwh voor 7,4c en mag hem in de avond voor 30c terugkopen

Nu is het tarief eigenlijk al veel te laag om een snelle terugverdientijd te hebben. Je mag de installatie wel over 20j afschrijven bij de belasting maar als je dus op 0 wilt uitkomen moet ik 10kwp neerleggen ofzo.
De meest interessante optie is dan volgens mij om het eigen gebruik gigantisch op te krikken en zo het stroomverbruik in de avond verlagen.
Inderdaad boiler of warmtepomp boiler. En dan je wasmachine en of vaatwasser hier ook op aansluiten. Dan kun je s'avonds wassen.De_Bastaard schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 08:39:
[...]
De meest interessante optie is dan volgens mij om het eigen gebruik gigantisch op te krikken en zo het stroomverbruik in de avond verlagen.
Goedkopere accu's zijn er niet.
Dus thuis accu's zijn in Duitsland nu al interessant?
Ik zou inderdaad proberen om energie die je nodig hebt als warm water overdag aan te maken met een warmtepomp boiler.
Andere elektriciteit kun je opslaan in een relatief kleine thuis accu, zodat je daarmee de avond en nacht kunt overbruggen. Er zijn diverse onderzoeken gedaan dat grote accu's niet zoveel toevoegen.
Mijn idee is om in de toekomst een EV aan te schaffen en die als thuis accu te gebruiken. De nieuwste modellen kunnen ook terugleveren op het net, en zijn in te regelen voor thuis gebruik / 0 op de meter.
Ik zou inderdaad proberen om energie die je nodig hebt als warm water overdag aan te maken met een warmtepomp boiler.
Andere elektriciteit kun je opslaan in een relatief kleine thuis accu, zodat je daarmee de avond en nacht kunt overbruggen. Er zijn diverse onderzoeken gedaan dat grote accu's niet zoveel toevoegen.
Mijn idee is om in de toekomst een EV aan te schaffen en die als thuis accu te gebruiken. De nieuwste modellen kunnen ook terugleveren op het net, en zijn in te regelen voor thuis gebruik / 0 op de meter.
Met een warmtepompboiler kan je hooguit 1 kWh per dag verplaatsen en niet moduleren.
Maar dat maakt het nog steeds een beter idee dan een accu of elektrische boiler

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock
Per 1000 Wh capaciteit krijg je 100euro subsidie. Pak je dus een accu met een capaciteit van 10.000 Wh dan krijg je €1000.DjAntoon schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 10:38:
Dus thuis accu's zijn in Duitsland nu al interessant?
Mijn idee is om in de toekomst een EV aan te schaffen en die als thuis accu te gebruiken. De nieuwste modellen kunnen ook terug leveren op het net, en zijn in te regelen voor thuis gebruik / 0 op de meter.
Hier een 7.2 Wh model, €2.800,- -> kost dan €2.100: https://greenakku.de/Batt...-7-2kWh-US2000::1386.html
Maar goed zo'n accu kan altijd nog he. Eerst maar eens panelen neerleggen en het verbruik naar overdag verplaatsen ;-).
@De_Bastaard die k moet hier en daar weg 

Is dit misschien iets voor je om led pulsjes te meten: https://www.youless.nl/hoewerkt.htmlDe_Bastaard schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 08:39:
[...]
Nee en nee.
De enige manier om iets uit te lezen is met zo’n pulsteller geloof ik. Dit ding heeft helaas geen p1 poort.
Salderen bestaat inderdaad niet. Als je nu zonnepanelen aanschaft kun je je opgewekte stroom terugleveren aan het net voor 7,4c. Dat tarief staat dan voor 20j vast. Elk jaar wordt het tarief voor nieuwe aansluitingen echter lager.
Dus ja, je levert je ongebruikte kwh voor 7,4c en mag hem in de avond voor 30c terugkopen.
Nu is het tarief eigenlijk al veel te laag om een snelle terugverdientijd te hebben. Je mag de installatie wel over 20j afschrijven bij de belasting maar als je dus op 0 wilt uitkomen moet ik 10kwp neerleggen ofzo.
Ja, heb net even de stroomleverancier gemailed en gevraagd of die IR meuk aan staat. Bij de vorige meter van ze stond het uit.Pixelmagic schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:43:
[...]
Is dit misschien iets voor je om led pulsjes te meten: https://www.youless.nl/hoewerkt.html
Alternatief wat ik heb is:
https://shop.powerfox.energy/
Of https://frient.com/products/electricity-meter-interface/
IR kan je vaak met een camera zien, gsm (iPhone) lukt hier vreemd genoeg niet terwijl de normale digitale camera het prima doet. Overigens weet ik niet of de Youless IR detecteert, zou ik wel even goed nazoeken. Ik heb er vroeger een gehad, werkt prima.De_Bastaard schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 18:50:
[...]
Ja, heb net even de stroomleverancier gemailed en gevraagd of die IR meuk aan staat. Bij de vorige meter van ze stond het uit.
Alternatief wat ik heb is:
https://shop.powerfox.energy/
Of https://frient.com/products/electricity-meter-interface/
Check, net even getest en met de frontcamera zie ik de IR led blinken!Pixelmagic schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 19:37:
[...]
IR kan je vaak met een camera zien, gsm (iPhone) lukt hier vreemd genoeg niet terwijl de normale digitale camera het prima doet. Overigens weet ik niet of de Youless IR detecteert, zou ik wel even goed nazoeken. Ik heb er vroeger een gehad, werkt prima.
Ik weet niet of je die met subsidie kan kopen in Duitsland want met dergelijke prijsverschillen kan een elektrische boiler al snel uit.Proton_ schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 10:56:
Met een warmtepompboiler kan je hooguit 1 kWh per dag verplaatsen en niet moduleren.
Daarnaast kan niet iedereen een warmtepomp boiler plaatsen.
Maar als je er een hebt is er denk ik wel meer mogelijk dan 1 kWh. Voor de meeste gezinnen gaat er wel meer doorheen. Daarnaast zou je de temperatuur nog verder op kunnen laten lopen in het vat, al zal dat snel weer elektrisch gebeuren natuurlijk.
Ampera-e (60kWh)
Dag allemaal,
Toevallig kwam ik dit topic tegen. Ik heb denk ik ook een luxe probleem
.
Bijna een jaar liggen er 12 zonnepanelen (oost-west) op ons dak.
Vorige week eindrekening gehad waarbij we ruim 2500 kwh hebben teruggeleverd (1750 normaal / 750 dal)
Verbruik zit rond de 1200 kwh.
Gasverbruik 480 m3.
Mijn nieuwe contract is vorige week ingegaan en gelukkig met de prijzen van 5 maanden geleden ( gas 0,83, el 0.22/0,23).
We hebben vloerverwarming in de woonkamer over een ruimte van 50m3. Ivm een laag budget wil ik niet gelijk aan een warmtepomp beginnen maar is een eerste stap een elektrische kachel niet iets?
Volgens mij ook voor het komend jaar (salderingsregeling blijft hetzelfde) kan ik beter het huis opwarmen met een elektriche radiator dan gas.
Een radiator van 2000 watt inzetten elke dag een uurtje of twee (4 kwh) ipv 4 m3 aan gas verbruiken.
Wat denken jullie of zie ik iets over het hoofd?
Ps ik krijg 0,06 cent terug voor het terugleveren.
Toevallig kwam ik dit topic tegen. Ik heb denk ik ook een luxe probleem

Bijna een jaar liggen er 12 zonnepanelen (oost-west) op ons dak.
Vorige week eindrekening gehad waarbij we ruim 2500 kwh hebben teruggeleverd (1750 normaal / 750 dal)
Verbruik zit rond de 1200 kwh.
Gasverbruik 480 m3.
Mijn nieuwe contract is vorige week ingegaan en gelukkig met de prijzen van 5 maanden geleden ( gas 0,83, el 0.22/0,23).
We hebben vloerverwarming in de woonkamer over een ruimte van 50m3. Ivm een laag budget wil ik niet gelijk aan een warmtepomp beginnen maar is een eerste stap een elektrische kachel niet iets?
Volgens mij ook voor het komend jaar (salderingsregeling blijft hetzelfde) kan ik beter het huis opwarmen met een elektriche radiator dan gas.
Een radiator van 2000 watt inzetten elke dag een uurtje of twee (4 kwh) ipv 4 m3 aan gas verbruiken.
Wat denken jullie of zie ik iets over het hoofd?
Zolang die radiator niet meer verbruikt dan je panelen leveren. Je kan ook aan lucht/lucht warmtepompen (airco's) denken, daar kun je ook mee verwarmen.
/▌
0.06 cent is wel erg weinig....hoihoi66 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 07:44:
Maar ik zou met zo'n terugleveroverschot toch eens gaan kijken naar een leverancier met hogere terugleververgoeding. Wij zijn net overgestapt naar Eneco, waar we 23.2 cent voor ons overschot gaan krijgen. Zie Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Verder eens met @Marzman hierboven: Stroom verbranden in een ventilatorkachel is wel erg zonde. Dan kun je beter een airco ophangen die bij deze buitentemperaturen makkelijk een COP van 5 of hoger haalt en daarmee verwarmen.
Kun je als bonus ook nog mee koelen als het 's zomers warm is. Zie Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen
[Voor 28% gewijzigd door Andrehj op 20-10-2021 09:25]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.
Dat lijkt me wel heel erg riant, boven de 12 cent aan terugleververgoeding zie je niet.Andrehj schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 09:22:
[...]
0.06 cent is wel erg weinig....
Maar ik zou met zo'n terugleveroverschot toch eens gaan kijken naar een leverancier met hogere terugleververgoeding. Wij zijn net overgestapt naar Eneco, waar we 23.2 cent voor ons overschot gaan krijgen. Zie Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Zit er met mijn 11 cent bij greenchoice warmpjes bij dacht ik zo.
Cash is king.
Dan heb je de afgelopen maand onder een steen geleefd. Check bovengenoemde topic maar.mk1992 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:30:
[...]
Dat lijkt me wel heel erg riant, boven de 12 cent aan terugleververgoeding zie je niet.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.
De teruglever-vergoeding is (doorgaans) gelijk aan de kale kostprijs bij veel leveranciers.Andrehj schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:56:
[...]
Dan heb je de afgelopen maand onder een steen geleefd. Check bovengenoemde topic maar.
Bij GC gaat de kostprijs wél omhoog, maar de terugleververgoeding blijft op €0,08 staan...
Ik zit al 2 jaar onder die steen want vast contract. Was toen heel prima, maar zie nu dat Greenchoice als een van de weinigen niet meer het stroomtarief hanteert voor hun terugleververgoeding.Andrehj schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:56:
[...]
Dan heb je de afgelopen maand onder een steen geleefd. Check bovengenoemde topic maar.
https://www.independer.nl...elen/terugleververgoeding
Cash is king.
Uit die lijst:mk1992 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:25:
[...]
Ik zit al 2 jaar onder die steen want vast contract. Was toen heel prima, maar zie nu dat Greenchoice als een van de weinigen niet meer het stroomtarief hanteert voor hun terugleververgoeding.
https://www.independer.nl...elen/terugleververgoeding
da's verdienen als je nu nog een laag vast-contract hebt en al aan het terugleveren benteasyEnergy Het stroomtarief per kWh dat op het moment van opwekking geldt

Ik vermoed dat het om België gaat, gezien het lagere teruglevertarief.
Edit: niet dus
Edit: niet dus

[Voor 16% gewijzigd door Marzman op 20-10-2021 13:06]
/▌
Uit 4 kWh aan elektriciteit krijg je bij gebruik van een elektrisch verwarmingselement/convectorkacheltje natuurlijk (lang) niet dezelfde hoeveelheid warmte als uit 4 m3 gas.hoihoi66 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 07:44:
Reken voor het gemak (met rendement CV-ketel etc.) even dat een m3 gas je circa 8 kWh aan effectieve warmte geeft. Dus om 4 m3 gas te vervangen heb je ca. 4*8=32 kWh aan elektriciteit nodig.
Zwerius Kriegsman
.
Interessant forum. Ik miste nog een grafische weergave van de problematiek.
Omdat ik de gegevens toch bijhoud hierbij een grafiekje van mijn maandelijkse gegevens over opbrengst panelen (Youless) en verbruik (Greenchoice).
EV omhoog brengen is nog niet zo eenvoudig....
Interessant forum. Ik miste nog een grafische weergave van de problematiek.
Omdat ik de gegevens toch bijhoud hierbij een grafiekje van mijn maandelijkse gegevens over opbrengst panelen (Youless) en verbruik (Greenchoice).
EV omhoog brengen is nog niet zo eenvoudig....
[Voor 12% gewijzigd door hetgos op 24-10-2021 15:50]
@hetgos Wat zijn de waardes en eenheden op de x en y as? Een maandgrafiek met maar 10 dagen is een beetje gek, zou ik denken. Een PV opbrengst van 500 kWh is een beetje veel (kan natuurlijk wel als je maar genoeg PV panelen hebt), maar 500 Wh is weer een beetje weinig.
De theorie achter eigen verbruik verhogen is natuurlijk super simpel, maar dit in de praktijk daadwerkelijk doen is de grootste uitdaging.
De theorie achter eigen verbruik verhogen is natuurlijk super simpel, maar dit in de praktijk daadwerkelijk doen is de grootste uitdaging.
@JeroenE zal wel de maanden januari tot en met oktober zijn.
Ik gebruik sinds kort Home Assistant icm met een USB kabel aan de P1 port van de slimme meter. Home Assistant verkoopt hiervoor eigen hardware en ook een variant die je op de puls teller (LED) van de meter kan plakken. Zie hiervoor hun website https://www.home-assistant.io/home-energy-management/ en specifiek de pagina van de pulse teller: Home Assistant Glow.De_Bastaard schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 23:00:
Wat gebruiken jullie om een gedetailleerd inzicht te krijgen in je verbruik? Ik heb hier een aantal van die TP-Link HS110 slimme stekkers, maar de Kasa app van TP-Link biedt maar beperkte mogelijkheden.
.....
Op je HA dashboard kun je ook heel goed zien welk deel van je PV opbrengst je zelf gebruikt, zie de demo pagina. (Mits je behalve de energie meter ook je omvormer uitleest.)
Dit zijn maanden op de X-as (we zitten halverwege maand 10). De Y-as zijn kWh neem ik aan. 500kWh opbrengst in de zomermaanden is goed haalbaar (ik had zelf 533 kWh opbrengst in juni)JeroenE schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:50:
@hetgos Wat zijn de waardes en eenheden op de x en y as? Een maandgrafiek met maar 10 dagen is een beetje gek, zou ik denken. Een PV opbrengst van 500 kWh is een beetje veel (kan natuurlijk wel als je maar genoeg PV panelen hebt), maar 500 Wh is weer een beetje weinig.
[Voor 25% gewijzigd door Onno ! op 25-10-2021 16:12]
Zo, de 6 kW 3-fase e-boiler is getemd. Voor normaal bedrijf wordt de boiler op 1/2 vermogen aangestuurd door een tijdklok die tussen 11-14 uur aangeschakeld is en die twee fases bedient. Dat komt aardig overeen met het vermogen en de beste opbrengsttijd op de dag voor de 2960 kWp PV-panelen.
Voor een boost kan de 3e fase met een timer worden bediend, waardoor de boiler op vol vermogen draait en in 45 minuten opgewarmd is.
Met deze schakeling hoop ik het eigen gebruik nog iets verder te verhogen. Voordeel is een eenvoudige regeling, nadeel natuurlijk dat het wat grof is. Maar een meer precieze regeling werd te complex en te duur, ook vanwege de 3-fase e-boiler en het feit dat we nog steeds kunnen salderen.
Voor een boost kan de 3e fase met een timer worden bediend, waardoor de boiler op vol vermogen draait en in 45 minuten opgewarmd is.
Met deze schakeling hoop ik het eigen gebruik nog iets verder te verhogen. Voordeel is een eenvoudige regeling, nadeel natuurlijk dat het wat grof is. Maar een meer precieze regeling werd te complex en te duur, ook vanwege de 3-fase e-boiler en het feit dat we nog steeds kunnen salderen.
@ericplan Wat is de reden voor een 3 fase boiler? En je kan wellicht ook 1 fase gebruiken?
Ampera-e (60kWh)
@ericplan Hoe start je de timer van de 2de deel van je boiler verwarming.
Ik heb hier ook een schakeling gemaakt de waarschijnlijk nog goedkoper is
Ik heb hier ook een schakeling gemaakt de waarschijnlijk nog goedkoper is

@!null Het was vooraf al de bedoeling om slechts één keer per dag de boiler op te stoken, totdat z’n eigen thermostaat uitschakelt. 80 liter is in ons tweepersoons huishouden meestal voldoende. Ik douche iedere ochtend, m’n vrouw wast zich liever, maar wil, als ze een douche neemt in de ochtend, er wel eens lang onder staan en dan is de douche snel koud, zeker als er wat tijd tussen beide douchebeurten zit en het boilerwater mengt. Het alternatief zou een grotere boiler geweest zijn met waarschijnlijk meer stilstandsverliezen.
Vandaar dat ik gezocht heb naar een boiler die snel kan leveren.
De boiler heeft drie elementen in sterschakeling. Er is derhalve geen nul aangesloten.
@wizzopa De Theben tijdklok heeft een extra contact met een timerfunctie. Met een pulsdrukker in de badkamer kan de boostfunctie geschakeld worden. Dan worden beide relais aangestuurd voor 30 minuten, het ene relais door de Theben tijdklok, het andere relais door de Hager timer.
De schakeling is zo simpel dat iedere elektricien dit kan begrijpen en in principe onderhoudsvrij. Belangrijk als ik er opeens niet meer ben, dat kan je als 65+er zomaar overkomen.
Vandaar dat ik gezocht heb naar een boiler die snel kan leveren.
De boiler heeft drie elementen in sterschakeling. Er is derhalve geen nul aangesloten.
@wizzopa De Theben tijdklok heeft een extra contact met een timerfunctie. Met een pulsdrukker in de badkamer kan de boostfunctie geschakeld worden. Dan worden beide relais aangestuurd voor 30 minuten, het ene relais door de Theben tijdklok, het andere relais door de Hager timer.
De schakeling is zo simpel dat iedere elektricien dit kan begrijpen en in principe onderhoudsvrij. Belangrijk als ik er opeens niet meer ben, dat kan je als 65+er zomaar overkomen.
[Voor 7% gewijzigd door ericplan op 16-11-2021 19:18]
@ericplan Hoe heb je dan nu de 2 fases aangesloten?
Opzich zijn sommige elementen gewoon in ster aangesloten maar kunnen ze anders gedaan worden omdat het 3 losse elementen zijn, met dus 6 polen. Maar wellicht is dat niet het geval.
Door 2 elementen in serie te zetten krijg je weer een ander vermogen trouwens. Dus als het echt een 6 polig element is dan kun je alle kanten op.
Opzich zijn sommige elementen gewoon in ster aangesloten maar kunnen ze anders gedaan worden omdat het 3 losse elementen zijn, met dus 6 polen. Maar wellicht is dat niet het geval.
Door 2 elementen in serie te zetten krijg je weer een ander vermogen trouwens. Dus als het echt een 6 polig element is dan kun je alle kanten op.
Ampera-e (60kWh)
Of met PWM de boiler in. Van 100 Watt tot 3,5 kW.
https://www.marlec.co.uk/solar-iboost-faqs/?v=79cba1185463
Wel naar zoiets gekeken, maar dit is niet beschikbaar voor 3-fase. En hoewel de boiler omgebouwd zou kunnen worden was dat nu juist niet de bedoeling, om de installatie simpel en begrijpelijk te houden voor een gewone elektricien.Seafarer schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 20:53:
Of met PWM de boiler in. Van 100 Watt tot 3,5 kW.
Bovendien mogen we voorlopig nog gewoon salderen, dus het speelt pas later en misschien wordt die salderingsregeling wel helemaal niet afgeschaft.
Hier een bouwpakket, ook voor 3 fase https://mk2pvrouter.co.uk/index.html
Ik heb een stel grote IGBT's gekocht zoals je in de link kunt zien.
Nu nog de meetschakeling bij de hoofdaansluiting en dan de aansturing voor de boiler regeling.
Of iets anders dat PWM gemoduleerde netspanning aankan.
Nu nog de meetschakeling bij de hoofdaansluiting en dan de aansturing voor de boiler regeling.
Of iets anders dat PWM gemoduleerde netspanning aankan.
Er schoot net een gedachte door me heen over energieopslag, en vroeg me af of er nog een plek in de markt is voor thermische opslag. Ik herinnerde me dat ik jaren geleden de solarfreezer tegen kwam, en deze wordt ook in de topic start genoemd. Ik wil even mijn "bierviltje" delen.
Massa van de bufferzak (6x4x0.5m)
12000 kg
Energetische inhoud van water:
4.18 joule/g/graad
= ~50 MJ/graad voor de hele zak
ze koelen de zak van ~24 graden naar 0 graden. Bij de fase overgang van water->ijs komt er een energie equivalent van 80 graden vrij. Dus, een totale energie equivalent aan een temperatuurval van 104 graden
104*50 = 5200MJ
Wanneer je dat ook weer met een WP onttrekt met COP van 3, dan haal je ~15600MJ warmte uit de zak.
Energieinhoud van aardgas:
31.65 MJ/m3
Dus uit de bufferzak kun je energie onttrekken ongeveer gelijk aan 15600/31.65= ~492m3 aan aardgas. Maar daarvoor moet je wel nog een WP laten draaien die de energie uit de zak trekt. En of dat nu een L/L, L/W, of een zak/L WP is, maakt dan niet zo veel meer uit.
Ons maandverbruik in december/januari is ergens tussen de 300 en 400 m3/maand, op een totaal van ~2000m3/jaar.
De vraag is hoe snel/efficient je weer energie er in kan stoppen in de donkere maanden. De Solarfreezer werkt met PVT (PV+thermisch) panelen.
In een oude excel sheet heb ik ergens een PV opbrengst van ~0.5MJ/m2/dag in december staan (geen idee hoe ik aan dat getal ben gekomen destijds, waarschijnlijk iets met instraling/m2*efficientie). Wanneer je daar een warmtepomp mee aandrijft met een (uit de duim gezogen) COP van 4, dan haal je 2MJ/m2/dag aan warmte uit je PV+WP opstelling. Dan heb je ~16m2 aan PV oppervlak nodig (=~10 panelen) voor een kuub gas aan warmte per dag. Dat zet geen zoden aan de dijk om de maand te overbruggen.
Tenzij ik er ergens een factor naast zit, dan loopt die buffer na een anderhalve maand leeg.
Ik liep in mijn oude excel sheet ook al tegen de conclusie aan dat thermische opslag van energie knudde is vanwege de beperkte energiedichtheid van veel gangbare/goedkope materialen. Ik zie hier ook in mijn oude sheet dat ik ~50 kuub aan water nodig heb op een temperatuur van 80 graden om de maand december door te komen. Dat is een flink zwembad aan bijna-kokend water.
Ik zal jullie de bierviltje-berekeningen van mijn pumped-hydro-idee-op-het-dak besparen... werkt ook niet
Massa van de bufferzak (6x4x0.5m)
12000 kg
Energetische inhoud van water:
4.18 joule/g/graad
= ~50 MJ/graad voor de hele zak
ze koelen de zak van ~24 graden naar 0 graden. Bij de fase overgang van water->ijs komt er een energie equivalent van 80 graden vrij. Dus, een totale energie equivalent aan een temperatuurval van 104 graden
104*50 = 5200MJ
Wanneer je dat ook weer met een WP onttrekt met COP van 3, dan haal je ~15600MJ warmte uit de zak.
Energieinhoud van aardgas:
31.65 MJ/m3
Dus uit de bufferzak kun je energie onttrekken ongeveer gelijk aan 15600/31.65= ~492m3 aan aardgas. Maar daarvoor moet je wel nog een WP laten draaien die de energie uit de zak trekt. En of dat nu een L/L, L/W, of een zak/L WP is, maakt dan niet zo veel meer uit.
Ons maandverbruik in december/januari is ergens tussen de 300 en 400 m3/maand, op een totaal van ~2000m3/jaar.
De vraag is hoe snel/efficient je weer energie er in kan stoppen in de donkere maanden. De Solarfreezer werkt met PVT (PV+thermisch) panelen.
In een oude excel sheet heb ik ergens een PV opbrengst van ~0.5MJ/m2/dag in december staan (geen idee hoe ik aan dat getal ben gekomen destijds, waarschijnlijk iets met instraling/m2*efficientie). Wanneer je daar een warmtepomp mee aandrijft met een (uit de duim gezogen) COP van 4, dan haal je 2MJ/m2/dag aan warmte uit je PV+WP opstelling. Dan heb je ~16m2 aan PV oppervlak nodig (=~10 panelen) voor een kuub gas aan warmte per dag. Dat zet geen zoden aan de dijk om de maand te overbruggen.
Tenzij ik er ergens een factor naast zit, dan loopt die buffer na een anderhalve maand leeg.
Ik liep in mijn oude excel sheet ook al tegen de conclusie aan dat thermische opslag van energie knudde is vanwege de beperkte energiedichtheid van veel gangbare/goedkope materialen. Ik zie hier ook in mijn oude sheet dat ik ~50 kuub aan water nodig heb op een temperatuur van 80 graden om de maand december door te komen. Dat is een flink zwembad aan bijna-kokend water.
Ik zal jullie de bierviltje-berekeningen van mijn pumped-hydro-idee-op-het-dak besparen... werkt ook niet

[Voor 6% gewijzigd door boxlessness op 06-01-2022 08:53]
11.500Wp
@boxlessness Ik dacht dat ze bij solarfreezer er ook rekening mee hielden dat de bodem onder je huis normaal gesproken ruim boven de nul graden blijft. Met als gevolg dat wanneer de opslag temperatuur onder de bodem temperatuur komt er warmte uit de bodem onttrokken gaat worden.
Vraag me niet naar de bijbehorende getallen, die zullen tussen een droge zandbodem en een natte klei bodem alleen zeker weten enorm verschillen.
Ook is jouw 6x4m iets aan de krappe kant. Het huisje waar ik nu op de bank zit kan een zak van zeker 5x8 hebben. 40m2 ipv 24m2. 20m3 ipv 12m3.
Als je een opslag hebt die groot genoeg is kan je, met voldoende zonnepanelen en liefst ook een windmolentje, wel of-grid hiermee. In het in de TS genoemde voorbeeld van Urgenda ging het naar ik meen om iemand die 30m3 in zijn tuin had ingegraven.
Vraag me niet naar de bijbehorende getallen, die zullen tussen een droge zandbodem en een natte klei bodem alleen zeker weten enorm verschillen.
Ook is jouw 6x4m iets aan de krappe kant. Het huisje waar ik nu op de bank zit kan een zak van zeker 5x8 hebben. 40m2 ipv 24m2. 20m3 ipv 12m3.
Als je een opslag hebt die groot genoeg is kan je, met voldoende zonnepanelen en liefst ook een windmolentje, wel of-grid hiermee. In het in de TS genoemde voorbeeld van Urgenda ging het naar ik meen om iemand die 30m3 in zijn tuin had ingegraven.
@boxlessness neem je ook mee dat de zak als bron voor een WP wordt gebruikt? Zeg COP 3 voor ZLTV bij 0°C bron.
@onetime ik ging idd uit van 1 zak. Ingraven in de tuin is leuk, maar ik vraag me af of je die kaal in de tuin kunt leggen en of er geen energie uit getrokken wordt bij vorst, tenzij je 'm diep genoeg legt natuurlijk. Helaas is die link naar het Urgenda voorbeeld stuk.
@The Lord, dat had ik nog niet bedacht goed idee
... heb de post aangepast met een factor 3. Dan doe je zo'n anderhalve maand met 1 zak. Maar dan moet je nog steeds de elektrische energie voor de WP ergens vandaan halen, en dan is je zak-systeem niet beter dan een WP met een lucht/water bron.
@The Lord, dat had ik nog niet bedacht goed idee

11.500Wp
Dat klopt natuurlijk niet. Die zak is de bron van je WP, dus als je rekent met een COP van 3 komt daar 2/3 van de warmte uit en 1/3 uit de elektriciteit. Je moet dus vermengvuldigen met een factor 1.5.boxlessness schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 08:51:
@The Lord, dat had ik nog niet bedacht goed idee... heb de post aangepast met een factor 3.
Verder is een COP van 3 voor ZLTV erg pessimistisch. Mijn WP haalt bij een Ta van 25°C bij 0 graden nog steeds een COP van 4. En het water in de zak zal altijd warmer zijn dan 0 graden, anders kun je er geen energie meer uithalen zonder dat het bevriest.
Bovendien het je bij dat systeem ook geen defrosts, dat scheelt ook nog.
Maar wat is het verschil dan nog met een WP die buitenlucht als bron gebruikt? De electriciteit moet je er toch in stoppen. Het enige voordeel wat ik zo zie is dat je een constantere/betere COP hebt.Andrehj schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:05:
[...]
Dat klopt natuurlijk niet. Die zak is de bron van je WP, dus als je rekent met een COP van 3 komt daar 2/3 van de warmte uit en 1/3 uit de elektriciteit. Je moet dus vermengvuldigen met een factor 1.5.
Verder is een COP van 3 voor ZLTV erg pessimistisch. Mijn WP haalt bij een Ta van 25°C bij 0 graden nog steeds een COP van 4. En het water in de zak zal altijd warmer zijn dan 0 graden, anders kun je er geen energie meer uithalen zonder dat het bevriest.
Bovendien het je bij dat systeem ook geen defrosts, dat scheelt ook nog.
11.500Wp
Het verschil met een L/W WP is dat de versie met de waterzak duurder is.... En dat je rendement gedurende de winter steeds slechter wordt. En dat je bij een strenge winter aan het eind geen bron meer hebt....boxlessness schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:16:
Maar wat is het verschil dan nog met een WP die buitenlucht als bron gebruikt? De electriciteit moet je er toch in stoppen. Het enige voordeel wat ik zo zie is dat je een constantere/betere COP hebt.
Ik vind die waterzak dus ook een bijzonder slecht idee. Ook al omdat de koelbehoefte van een woning vele malen kleiner is dan de warmtebehoefte. Bij mij zit daar een factor 5.5 tussen. Dus het is mij ook een groot raadsel waar de warmte die je in die zak moet stoppen vandaan moet komen.
En voor de COP hoef je het ook al niet te doen. Ik zit tot nu toe in dit stookseizoen op een sCOP voor verwarmen van 5.97 en voor warm water van 2.81. Dat gaat met die zak echt niet veel beter worden.
Enig voordeel is dat je geen buitenunit hebt.
Persoonlijk zou ik er dus ook nooit voor kiezen. Doe mij maar en L/W WP.
@Andrehj
Helemaal ideaal: https://schoonschipamsterdam.org/#het-plan
Zie mijn vorige reactie. En een van de voordelen van solarfreezer is nu juist dat bij het bevriezen er evenveel warmte vrijkomt als bij een temperatuurdaling van 800C. Om de COP hoog te houden, ook als het buiten echt koud is. Ja een koudere bodem zou meer warmte toestroom opleveren, maar de COP zou lager worden. Iets met afwegingen...Ik dacht dat ze bij solarfreezer er ook rekening mee hielden dat de bodem onder je huis normaal gesproken ruim boven de nul graden blijft. Met als gevolg dat wanneer de opslag temperatuur onder de bodem temperatuur komt er warmte uit de bodem onttrokken gaat worden.
- De waterwoningen zijn zeer goed geïsoleerd (EPC <= 0) en zijn niet aangesloten op gas.
- Voor de verwarming zorgen warmtepompen die warmte aan het water van het kanaal onttrekken (aquathermie) en we maken zoveel mogelijk gebruik van passieve zonnewarmte.
- Het tapwater wordt verwarmd met behulp van zonneboilers en warmtepompen; alle douches zijn voorzien van een installatie om warmte terug te winnen (WTW).
- We wekken onze eigen elektriciteit op met fotovoltaïsche zonnepanelen. Elke woning heeft een grote accu waarin tijdelijke overschotten kunnen worden opgeslagen.
- Alle woningen zijn aangesloten op een gezamenlijk smartgrid. Dit grid stelt ons in staat elektriciteit onderling slim uit te wisselen. Met 46 huishoudens hebben we slechts één aansluiting aan het landelijke energienet.
- Er is een gescheiden stroom voor de afvoer van grijs water (uit vaatwasser, wasmachine) en zwart water (uit toilet). In een pilot in samenwerking met Waternet wordt het zwarte water op termijn afgevoerd naar een bioraffinaderij, om het te vergisten en om te zetten in energie.
- Alle woningen hebben een groen dak dat minimaal 1/3 van het dakoppervlak beslaat.
- We delen elektrische auto’s, elektrische bakfietsen en e-bikes.
- Er is zoveel mogelijk gebruik gemaakt van duurzame materialen en duurzame installaties. Zie voor meer informatie onze Greenprint.
Dus als ik het goed begrijp is je bron altijd 0°C? Maar dan is je sCOP toch superslecht?onetime schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:54:
@Andrehj
Zie mijn vorige reactie. En een van de voordelen van solarfreezer is nu juist dat bij het bevriezen er evenveel warmte vrijkomt als bij een temperatuurdaling van 800C. Om de COP hoog te houden, ook als het buiten echt koud is. Ja een koudere bodem zou meer warmte toestroom opleveren, maar de COP zou lager worden. Iets met afwegingen...
Hier is de gemiddelde buitentemperatuur sinds 1 november 6.7 °C. En dan doe ik ook nog aan nachtverlaging, zodat de gemiddelde brontemperatuur tijdens verwarmen een graad of 8 is. Daarmee haal ik een veel hogere sCOP dan met een bron die altijd 0°C is.
En dan heb je nog niet eens uitgelegd (of dat heb ik gemist) hoe de warmte in je solar freezer komt. Waar komt die vandaan? Uit de woning kan die in de zomer niet komen, want die heeft op jaarbasis veel minder koelbehoefte dan verwarmingsbehoefte.
Cool plan, maar er zit dus nog een hele infra om heen en de huizen zijn an sich niet zelfvoorzienend.onetime schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:54:
@Andrehj
[...]
Zie mijn vorige reactie. En een van de voordelen van solarfreezer is nu juist dat bij het bevriezen er evenveel warmte vrijkomt als bij een temperatuurdaling van 800C. Om de COP hoog te houden, ook als het buiten echt koud is. Ja een koudere bodem zou meer warmte toestroom opleveren, maar de COP zou lager worden. Iets met afwegingen...
[...]
Mijn persoonlijk pet-peeve is not steeds waterstof. Bij opslag onder een druk van 35MPa kun je ongeveer 23kg/m3 H2 opslaan, wat weer een energie is van 767kWh/m3. Je verliezen zijn significant bij elektrolyse en bij het genereren van electriciteit met een waterstof cel, plus je moet het onder druk brengen wat ook energie kost. En het lekt weg... en H2 kan boem doen...
Maar de energiedichtheid maakt het veel werkbaarder...
Van H2 kun je ook nog een stap verder naar CH4 met de sabatier reactie, wat de opslag eenvoudiger en nog compacter maakt, maar je verliezen zijn nog veel significanter.
Maar inderdaad, het is allemaal een trade-off. Als je genoeg PV hebt liggen om in de zomer een wintervoorraad aan CH4 te genereren, heb je misschien ook genoeg PV liggen om de koudste maanden zonder CH4 door te komen omdat je zo veel overcapaciteit hebt.

11.500Wp
Een van de nadelen van ijs is dat het in eerste instantie direct op de warmtewisselaar ontstaat en ijs is,onetime schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:54:
@Andrehj
[...]
[...]
in vergelijking met water, een slechtere warmtegeleider. Verder mis je in ijs als vaste stof de natuurlijke convectie van water voor warmtetransport. Je moet wel een zeer grote, goed vorstbestendige warmtewisselaar (uit bijvoorbeeld PE/PP?) hebben om deze nadelen op te kunnen vangen.
Zit de warmtewisselaar trouwens op de grond van de grote plasticzak?
Ik zelf heb nog geen succesverhalen van de solarfreezer gezien, in tegendeel.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik ben het niet helemaal met je eens, maar je hebt wel gelijk dat je behoorlijk wat verliezen hebt met de omzetting naar en van waterstof.boxlessness schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:54:
[...]
Cool plan, maar er zit dus nog een hele infra om heen en de huizen zijn an sich niet zelfvoorzienend.
Mijn persoonlijk pet-peeve is not steeds waterstof. Bij opslag onder een druk van 35MPa kun je ongeveer 23kg/m3 H2 opslaan, wat weer een energie is van 767kWh/m3. Je verliezen zijn significant bij elektrolyse en bij het genereren van electriciteit met een waterstof cel, plus je moet het onder druk brengen wat ook energie kost. En het lekt weg... en H2 kan boem doen...
Maar de energiedichtheid maakt het veel werkbaarder...
Van H2 kun je ook nog een stap verder naar CH4 met de sabatier reactie, wat de opslag eenvoudiger en nog compacter maakt, maar je verliezen zijn nog veel significanter.
Maar dat het weglekt en "boem kan doen" is wel erg kort door de vocht. Dat ligt vooral aan hoe goed je installatie is. Het huidige gasnetwerk in Nederland is helaas niet dicht genoeg voor waterstof, dus zal het lokaal opgelost moeten worden tot dat probleem opgelost is.
Overigens is aardgas ook niet vrij van ontploffingsgevaar.
Nee dus.Maar inderdaad, het is allemaal een trade-off. Als je genoeg PV hebt liggen om in de zomer een wintervoorraad aan CH4 te genereren, heb je misschien ook genoeg PV liggen om de koudste maanden zonder CH4 door te komen omdat je zo veel overcapaciteit hebt.
Wij wekken hier op een goede zomerdag zo'n 60 kWh op. Nét iets meer dan we verbruiken zeg maar. 's Winters is het probleem niet alleen dat je minder opbrengst hebt (door zowel kortere dagen als veel lagere stand van de zon en de grotere afstand die het licht door de atmosfeer af moet leggen), maar ook dat je vraag groter is (meer verwarming, meer verlichting, gourmetstel tijdens kerst...).
Op een winterdag lever ik met geluk zo'n 10 a 12 kWh op. En we hebben er dan zo'n 24 per dag nodig. (In een nieuw huis met behoorlijk wat meer isolatie dan het bouwbesluit voorschrijft)
Over het hele jaar hebben we een behoorlijk overschot, maar je hebt echt langdurige opslag nodig voor je winter.
Iedereen heeft het over 'financieel aantrekkelijk' bij dit soort projecten. Ik vind dat lastig, ik wil best wat inleggen om wat voor het klimaat te doen. Maar het houdt wel ergens op, en waterstof zit me nu nog boven die grens. Maar ik vind het wel een gaaf concept. Zou het graag op grotere schaal zien gebeuren.
Aha.
De warmte komt dus van PVT panelen. Maar die zijn hartstikke duur! Ik zie nog steeds de meerwaarde niet tov gewoon PV op je dak en een L/W WP in de tuin. Ik schat dat dit SolarFreezer systeem in aanschaf zeker twee keer zo duur is (kijk maar wat PVT panelen kosten!), in energieverbruik zeker 30% hoger zit (door de lagere COP van de warmtepomp) en dat het door de grote hoeveelheid componenten ook nog eens veel storingsgevoeliger is.
Bovendien zit je met die bufferzak ook nog eens met een vendor lock-in.
Waarom zou iemand dit willen?
@Andrehj Je hoeft het niet te willen, dit topic is bedoeld als verzamelplaats van mogelijkheden. Gebruik wat jou uitkomt. Waterstof is zo ongeveer het enige waar ik geen privé mogelijkheden voor zie.
Jij lijkt alleen financieel te redeneren. Netbelasting en milieu zijn ook argumenten. Zie topicstart.
Bekijk de solarfreezer site. Er zijn meer mogelijkheden, en met een accu erbij is autonoom mogelijk. Je kunt vast ook gewone zonnepanelen combineren met zonnecollectoren, al verlies je dan het voordeel van gekoelde zonnepanelen.
En je kunt de net-afhankelijkheid beperken door de opslagmogelijkheden. Hoe groter, hoe onafhankelijker.
Jij lijkt alleen financieel te redeneren. Netbelasting en milieu zijn ook argumenten. Zie topicstart.
Bekijk de solarfreezer site. Er zijn meer mogelijkheden, en met een accu erbij is autonoom mogelijk. Je kunt vast ook gewone zonnepanelen combineren met zonnecollectoren, al verlies je dan het voordeel van gekoelde zonnepanelen.
En je kunt de net-afhankelijkheid beperken door de opslagmogelijkheden. Hoe groter, hoe onafhankelijker.
Juist voor de netbelasting en het milieu is een gewone warmtepomp met standaard zonnepanelen beter. Een systeem met een gewone warmtepomp verbruikt minder energie (door de hogere COP), en doordat de constructie veel eenvoudiger is, worden ook bij de productie minder resources verbruikt. Bovendien is dat gepruts met glycol (wat vaak in het riool of de grond verdwijnt, onder andere door lekkages) niet bijzonder milieuvriendelijk.onetime schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:37:
@Andrehj Jij lijkt alleen financieel te redeneren. Netbelasting en milieu zijn ook argumenten. Zie topicstart.
Al eens uitgerekend hoeveel accucapaciteit je nodig hebt om de winter door te komen? Afgezien van de investering en het verbruik van schaarse resources blijft er dan in je kruipruimte helemaal geen ruimte meer over voor die bufferzak.Bekijk de solarfreezer site. Er zijn meer mogelijkheden, en met een accu erbij is autonoom mogelijk.
Ik heb nu een klein huis met 10kWh accu en 5000Wp aan zonnepanelen, verwarming middels airco. De zonnepanelen liggen helaas vrij plat en sochtends moet de zon echt nog voorbij een boom komen, maar ik heb dus expres overgedimensioneerd.
Met de 10kWh, wat een vrij kleine accu is, kwamen we al offgrid tot November. In November begon de warmtevraag samen met 3 weken prut weer.
Ik moet de cijfers nog doorrekenen maar het lijkt erop dat ik al een direct een 100kWh accu of meer, en eventueel nog wat meer zonnepanelen nodig hebben (die in die periode dan maar 10% pakken ofzo maar je dus hard nodig hebt). Windmolentje is ook leuk voor veel dagen, vooral een kaar terug, maar zou in die weken in November December ook niet geholpen hebben.
Wel zitten er nu ook gewoon prima dagen tussen waarbij ik het weer red, maar het is niet consequent. Ik verwacht vanaf eind februari weer het te kunnen redden.
In die zin, geloof ik dat een kleine accu (10 tot max 20kWh) straks bij veel huizen te vinden is, maar een grotere accu zowel milieutechnisch als economisch niet uit kan. Ook qua grondstoffen wellicht.
In die zin zie ik wel wat in waterstof, maar niet in gasvorm onder druk. In een andere verbinding zodat deze veiliger kan worden opgeslagen.
De vraag is wanneer het zinnig is om dit te doen. Voorlopig is de zonne energie ook in de zomer nog prima bruikbaar elders in het land of buurland. Maar het grid wordt niet snel genoeg uitegebreid om dit aan te kunnen.
Met de 10kWh, wat een vrij kleine accu is, kwamen we al offgrid tot November. In November begon de warmtevraag samen met 3 weken prut weer.
Ik moet de cijfers nog doorrekenen maar het lijkt erop dat ik al een direct een 100kWh accu of meer, en eventueel nog wat meer zonnepanelen nodig hebben (die in die periode dan maar 10% pakken ofzo maar je dus hard nodig hebt). Windmolentje is ook leuk voor veel dagen, vooral een kaar terug, maar zou in die weken in November December ook niet geholpen hebben.
Wel zitten er nu ook gewoon prima dagen tussen waarbij ik het weer red, maar het is niet consequent. Ik verwacht vanaf eind februari weer het te kunnen redden.
In die zin, geloof ik dat een kleine accu (10 tot max 20kWh) straks bij veel huizen te vinden is, maar een grotere accu zowel milieutechnisch als economisch niet uit kan. Ook qua grondstoffen wellicht.
In die zin zie ik wel wat in waterstof, maar niet in gasvorm onder druk. In een andere verbinding zodat deze veiliger kan worden opgeslagen.
De vraag is wanneer het zinnig is om dit te doen. Voorlopig is de zonne energie ook in de zomer nog prima bruikbaar elders in het land of buurland. Maar het grid wordt niet snel genoeg uitegebreid om dit aan te kunnen.
Ampera-e (60kWh)
Uit belangstelling: ben/kun je dan ook echt "off-grid" (dus een inverter welke zelfstandig kan werken) of bedoel je dat je in die periode geen afname van het net hebt? Wat was voor jou de motivatie om "off-grid" te willen gaan? (gewoon "omdat het kan", als "prepper", of als onderzoeksproject?). Van je energieleverancier krijg je immers (voorlopig nog) een "oneindige" gratis batterij!null schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:44:
Ik heb nu een klein huis met 10kWh accu en 5000Wp aan zonnepanelen, verwarming middels airco. De zonnepanelen liggen helaas vrij plat en sochtends moet de zon echt nog voorbij een boom komen, maar ik heb dus expres overgedimensioneerd.

Het helpt natuurlijk niet mee dat je systeem zo plat ligt, met name in de winter zou een systeem op een schuin (50 graden) dak op zuid op de goede dagen aanzienlijk meer op kunnen wekken (zie ik bij mijn buren

Heb je je installatie ergens beschreven?
Dat is helaas hoe meer mensen denken, waardoor er nog bar weinig gebeurt in die markt. Als er meer vraag zou zijn, zorgt martwerking (hopelijk) ook voor meer keus en betere prijzen.Batilan schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:40:
[...]
... Van je energieleverancier krijg je immers (voorlopig nog) een "oneindige" gratis batterij.
Financieel gezien kun je het beste lekker het net blijven gebruiken als buffer, en je hand maar ophouden bij de overheid. En heel hard klagen als er storingen komen op het net.
Iets gechargeerd natuurlijk, maar wat ik ermee wil zeggen is dat de verantwoordelijkheid voor klimaat en goed functioneren van het net (of andere nutsvoorzieningen) ook bij jezelf ligt. Maar het hele systeem is er nu nog op gericht dat het alleen financieel aantrekkelijk moet zijn, anders ben je maar mooi dom om het te doen.
@JakeOfOz het is eerder andersom. 10 kWh achter elke voordeur is minder doelmatig dan 10 kWh in de wijktrafo. Al was het maar om de fases te balanceren en pfc te doen (daar mis je achter de voordeur de meting voor).
De regelgeving moet wel aangepast worden om deze techniek als netbeheerder te mogen toepassen. Of er komt een nieuwe balanceer- en corrigeer-nutsrol, ook goed, maar een functionerend net mag niet afhankelijk zijn van afnemers die geld en ruimte hebben voor een accu
Bovendien vind ik het niet correct als er grote verschillen zitten tussen wat mensen met dezelfde 3x25A aansluiting kunnen doen, afhankelijk van hun afstand naar de trafo.
Edit: op plekken als de Australische outback en ontwikkelingslanden (USA, BE
) gelden natuurlijk andere overwegingen dan in NL.
De regelgeving moet wel aangepast worden om deze techniek als netbeheerder te mogen toepassen. Of er komt een nieuwe balanceer- en corrigeer-nutsrol, ook goed, maar een functionerend net mag niet afhankelijk zijn van afnemers die geld en ruimte hebben voor een accu

Bovendien vind ik het niet correct als er grote verschillen zitten tussen wat mensen met dezelfde 3x25A aansluiting kunnen doen, afhankelijk van hun afstand naar de trafo.
Edit: op plekken als de Australische outback en ontwikkelingslanden (USA, BE

[Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 07-01-2022 12:14]
Helemaal waar, maar ik vermoed eigenlijk dat er wel degelijk een plan achter zit: probeer eerst de daken zo vol mogelijk te krijgen door de PV panelen te "sponsoren" (BTW teruggave en saldering), vervolgens bouw je de saldering (versneld) af en worden de thuisbatterijen weer interessanter.JakeOfOz schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:52:
[...]
Dat is helaas hoe meer mensen denken, waardoor er nog bar weinig gebeurt in die markt. Als er meer vraag zou zijn, zorgt martwerking (hopelijk) ook voor meer keus en betere prijzen.
Financieel gezien kun je het beste lekker het net blijven gebruiken als buffer, en je hand maar ophouden bij de overheid. En heel hard klagen als er storingen komen op het net.
Iets gechargeerd natuurlijk, maar wat ik ermee wil zeggen is dat de verantwoordelijkheid voor klimaat en goed functioneren van het net (of andere nutsvoorzieningen) ook bij jezelf ligt. Maar het hele systeem is er nu nog op gericht dat het alleen financieel aantrekkelijk moet zijn, anders ben je maar mooi dom om het te doen.
Ik vind gebruik maken van een regeling die bedoelt is om meer groene stroom op te wekken niet echt "je hand ophouden", dat een achterliggend probleem (net-belasting) daarmee "verergerd" kun je de mensen m.i. niet verwijten, behoudens enkele hobbyisten en wereldverbeteraars (die kunnen en willen investeren) zullen er inderdaad weinig gegadigden zijn voor een thuisbatterij, zo werkt deze wereld nu eenmaal voor de meesten

Maar mijn vragen staan nog steeds open

Ja de platheid heeft met bouwvorm te maken helaas, je kan helaas niet alles kiezen.Batilan schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:40:
[...]
Uit belangstelling: ben/kun je dan ook echt "off-grid" (dus een inverter welke zelfstandig kan werken) of bedoel je dat je in die periode geen afname van het net hebt? Wat was voor jou de motivatie om "off-grid" te willen gaan? (gewoon "omdat het kan", als "prepper", of als onderzoeksproject?). Van je energieleverancier krijg je immers (voorlopig nog) een "oneindige" gratis batterij.
Het helpt natuurlijk niet mee dat je systeem zo plat ligt, met name in de winter zou een systeem op een schuin (50 graden) dak op zuid op de goede dagen aanzienlijk meer op kunnen wekken (zie ik bij mijn buren). Alleen jammer dat we in die periode meestal niet zo veel goede dagen hebben, zelfs de beste systemen kwamen dit jaar in december nauwelijks niet boven de 25 kWh/kWp uit, het merendeel haalt dan slechts 15 kWh/kWp of minder (zelf zat ik met zo'n 'plat' systeem met veel schaduw op slechts 11 kWh/kWp in de maand december).
Heb je je installatie ergens beschreven?
Het is als experiment. Hergebruik van accumodules uit bmw i3. Ben niet enorme prepper ofzo. Maar wel fijne gedachte met de stijgende energieprijzen.
Edit: want ik ben het eens met dat de accu capaciteit nuttiger is in het wijk travo huisje, en dat het niet altijd beter voor milieu is omdat iemand anders wellicht op dat moment zonne energie kan gebruiken.
Maar ik zie 10kWh wel als iets beperkts, wat je nu kunt toepassen en wat ook veel zal gebeuren.
[Voor 10% gewijzigd door !null op 07-01-2022 15:36]
Ampera-e (60kWh)
Daar heb je wel een goed punt inderdaad, ben ik met je eens. Het zou inderdaad wel mooier zijn als het op wijkniveau geregeld wordt, daar had ik nog niet goed bij stilgestaan. Als ik dan een investering moet doen die voor het hele mileu beter is (en niet alleen voor mezelf) dan zou ik daar best aan bij willen dragen. Maar wat je zegt: het zal ook wel afhankelijk zijn van regelgeving.Proton_ schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:12:
@JakeOfOz het is eerder andersom. 10 kWh achter elke voordeur is minder doelmatig dan 10 kWh in de wijktrafo. Al was het maar om de fases te balanceren en pfc te doen (daar mis je achter de voordeur de meting voor).
Edit: op plekken als de Australische outback en ontwikkelingslanden (USA, BE) gelden natuurlijk andere overwegingen dan in NL.
@Andrehj Je blijft er aan voorbij gaan dat er ook andere situaties (dan de jouwe?) zijn.
Bij voorbeeld iemand die een schuur heeft waar hij meer dan 20(-100?)kWp op kwijt kan. En dus ook in de winter gemiddeld voldoende opbrengst heeft. En dan aan een relatief kleine accu voldoende heeft. En de mogelijkheid heeft in/onder de schuur veééle kubieke meters water geisoleerd op te slaan.
Dit is een verzamelplaats voor mogelijkheden. Voor alle mogelijke situaties.
Dus tenzij iemand voor een gewoon rijtjes huis advies vraagt, doen jouw bezwaren niet ter zake.
Bij voorbeeld iemand die een schuur heeft waar hij meer dan 20(-100?)kWp op kwijt kan. En dus ook in de winter gemiddeld voldoende opbrengst heeft. En dan aan een relatief kleine accu voldoende heeft. En de mogelijkheid heeft in/onder de schuur veééle kubieke meters water geisoleerd op te slaan.
Dit is een verzamelplaats voor mogelijkheden. Voor alle mogelijke situaties.
Dus tenzij iemand voor een gewoon rijtjes huis advies vraagt, doen jouw bezwaren niet ter zake.
Niemand met een warmtepomp heeft voldoende PV opbrengst in de winter. Dat is gewoon een volslagen onrealistisch scenario.onetime schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 15:27:
@Andrehj Je blijft er aan voorbij gaan dat er ook andere situaties (dan de jouwe?) zijn.
Toevallig woon ik in een nieuw huis wat erg goed geïsoleerd is en haal ik daardoor een erg hoge COP met mijn warmtepomp. Toch heb ik in december gemiddeld 691 kWh nodig (waarvan 364 voor de warmtepomp).
Mijn PV-systeem (14 kWp, 44 panelen) levert in december echter maar 184 kWh op. Ik zou dus ongeveer 4x zoveel PV nodig hebben om in december gemiddeld genoeg te hebben. Maar dan nog heb ik een accu van zeker 50 kWh nodig om de vele erg donkere dagen te kunnen overbruggen.
Met jouw solarfreeze systeem is de bron echter veel kouder, waardoor de COP in december hooguit 3 is. Dat betekent dat mijn warmtepomp geen 364, maar ca 550 kWh nodig zou hebben.
Dan zou ik dus zelfs 5x zoveel PV nodig hebben (dus 70 kWp of 220 panelen). En dan is ook die accu weer te klein, die moet dan meer dan 60 kWh zijn.
Conclusie (en die zal geen verrassing zijn voor iedereen die zijn verbruik en PV-opbrengst monitort): Zelfvoorzienend zijn qua elektriciteit gaat je zelfs in een milde winter echt niet lukken.
@Andrehj Er zijn nabije-toekomst scenario's waarbij het wel kan (of het schaalt en betaalbaar is, is nog onduidelijk).
Bijvoorbeeld met een zouthydraat.
Daarmee kan je een paar MWh op hoge temperatuur in de zomer opslaan en in de winter gebruiken.
Dan heb je nog maar 1,8x zoveel PV nodig om 's winters uit te komen
(en nog steeds 50 kWh).
Mogelijk is een ORC/stirling generator dan ook de moeite waard, je hebt immers geen hoge temperatuur nodig dus is een goede heatsink beschikbaar.
Een 180% verbetering van PV is ook niet helemaal sciencefiction (in de termijn die nodig is om bovenstaande mogelijk te maken), dan kost het niet eens meer dakoppervlak
Daarmee kan je een paar MWh op hoge temperatuur in de zomer opslaan en in de winter gebruiken.
Dan heb je nog maar 1,8x zoveel PV nodig om 's winters uit te komen

Mogelijk is een ORC/stirling generator dan ook de moeite waard, je hebt immers geen hoge temperatuur nodig dus is een goede heatsink beschikbaar.
Een 180% verbetering van PV is ook niet helemaal sciencefiction (in de termijn die nodig is om bovenstaande mogelijk te maken), dan kost het niet eens meer dakoppervlak

Dat lijkt een veel betere oplossing dan een zak ijs in de kruipruimte. Dan zou je in de zomer de warmte via zonnecollectoren moeten winnen en opslaan. Isolatie van dat zouthydraat wordt dan wel een uitdaging, want het moet een half jaar op temperatuur blijven.Proton_ schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 16:58:
@Andrehj Er zijn nabije-toekomst scenario's waarbij het wel kan (of het schaalt en betaalbaar is, is nog onduidelijk).
Daar zou je dan rechtstreeks het water van de vloerverwarming mee op temperatuur kunnen brengen. Dan nog een klein warmtepompboilertje voor het SWW en de gewone WP kan de deur uit.
Grote vraag is: Kun je daar 6 à 8 MWh aan warmte in opslaan? (zoveel heb ik ongeveer nodig van november t/m maart).
Daar ga je al de fout in. Zoals ik steeds al zeg, kijk niet alleen naar je eigen situatie.
En als je je andere situaties niet kan voorstellen, reageer dan niet. En zeker niet alsof dat niet kan bestaan.
@Andrehj de truc is dat het droge zout kan afkoelen naar omgevingstemperatuur. Het wordt opnieuw 60+ graden bij hydrateren. TNO en TU/e hebben eea onderzocht, maar cijfers zijn lastig te vinden.
Zijn reactie is gechargeerd, zeker waar. Maar er zit een kern van waarheid in. Een gemiddeld huishouden verbruikt volgens vattenfall 1239 m3 gas. Op een bierviltje kun je dat x10 doen voor je warmtebehoefte in kWh. Als je dan een COP van 3 haalt heb je zo'n 4130 kWh in een jaar nodig. Daarvan zal het gros in de winter liggen. Zeg even dat dat 5 maanden zijn en dan zit je aan (naar beneden afgerond) 800 kWh per maand.onetime schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 18:19:
[...]
Daar ga je al de fout in. Zoals ik steeds al zeg, kijk niet alleen naar je eigen situatie.
En als je je andere situaties niet kan voorstellen, reageer dan niet. En zeker niet alsof dat niet kan bestaan.
Met 10 kWp onder ideale oriëntatie haalde ik in December maar 120 kWh. En ons dak ligt al aardig vol, maar zelfs als we het zouden kunnen verdubbelen hebben we dus niet genoeg om met alleen zonnepanelen de verwarming te regelen. Er is zoveel extra nodig om dat te halen, dat ik wel met @Andrehj mee durf te gaan door te zeggen dat niemand dat gaat halen (binnen één huishouden)
Volgens mij was hier ook een doorbraak in, dat ze coating op het zout doen? Want je kan het truucje maar een paar keer doen met dat zout dacht ik. Maar het is te lang terug dat ik erover gelezen heb.Proton_ schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 18:26:
@Andrehj de truc is dat het droge zout kan afkoelen naar omgevingstemperatuur. Het wordt opnieuw 60+ graden bij hydrateren. TNO en TU/e hebben eea onderzocht, maar cijfers zijn lastig te vinden.
Het gaat echter slechts om warmte.
Wat ook in basalt kan als je maar genoeg nodig hebt.
Lastigere is elektriciteit. Weliswaar zou je middels sterling dan weer elektriciteit kunnen maken, maar ook daar is volgens mij weinig betrouwbaars van gewoon te koop.
Brandstofcel is in die zin wel mooi, ondanks lage efficientie. Maar ik weet niet of dat ooit uit kan financieel.
[Voor 6% gewijzigd door !null op 08-01-2022 19:55]
Ampera-e (60kWh)