2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.
Dus stel ik ben van het gas af (not) .. en ik zou 4.000kWh verbruik hebben per jaar dan is de eerste 800kWH ofzo voor de overheid.. dus als ik dan nog 3.200kWh Via PV per jaar opwek zou ik in theorie "gratis" energie rekening hebben.
ja de cijfers kloppen niet maar het gaat even om het "idee"
Dan snap ik dat hele "verhogen" niet, als ik https://mk2pvrouter.co.uk/ volg, dan zie ik een mooi concept waarbij ik meer "rendement" trek uit mijn PV door ongebruikte opgewekte energie thuis op te slaan.
(14x 350Wp hier op het dak)
Alleen het opslaan van de energie die je niet gebruikt is kosten vs baten een steeds steiler wordende curve denk ik zo.. dan houd ik nog niet rekening met dubbele fase of 3-fase aansluitingen van diverse apparatuur
ik heb bv een UPS in huis, maar ben het beu om de 12v lood accu's elke 3-4 jaar te vervangen..
Ook noem je in je start post vraag & aanbod gestuurd schakelen .. bv een wasmachine/vaatwasser die op basis van de vulling van je accu start/stopt, dat vereist nogal wat "tweak" werk op je bestaande apparatuur.
immers een het is niet meer de "start" knop indrukken maar iets er tussen zetten dat
- weet dat hij "mag" starten
- juiste programma kiest
- start wanneer de accu genoeg capaciteit heeft.
- en dan de afhankelijkheid of de persoon die de wasmachine vult dat ook tijdig gedaan heeft.
Daarbij heb je ook een soort pioriteits schakeling nodig immers je hebt maar beperkt kWh dat je kan verbruiken per dag, je kleding dagen in de wasmachine laten zitten totdat je bv genoeg buffer hebt is ook niet echt wenselijk .. tenminste onze kledingkasten zijn ook beperkt aan ruimte.
ik denk dat autonomie zeker wel haalbaar is maar voor nu zal je wellicht moeten richten wegens budget redenen op een systeem wat bv 8 maanden effectief is .. 10 maanden at best, de laatste spreekwoordelijke meters zullen relatief kostbaar zijn
Tja vanalles
En heb je meteen een grote UPS functie, vooral in andere landen waardevoller.
De accu's worden goedkoper, echter is het mij nog niet duidelijk wat nou een goede aanpak is qua omvormer want die maakt het ook duur.
Is dat een minimaal 6+kW ding die altijd wel power heeft en dus ook minder belastend is voor het grid door pieken op te vangen, of is dat een meer economische 2kW o.i.d. die een stuk goedkoper is en 90% van de tijd ook wat nuttigs doet, maar soms te weinig is.
Gezien de ontwikkeling richting piekbelasting tarieveren etc zal de eerste wel uit kunnen in het buitenland.
Ampera-e (60kWh)
Als je het hebt over de "korting energiebelasting" dan heb je het toch fout. Die werkt anders.vso schreef op zondag 9 januari 2022 @ 01:17:
@onetime wat je wellicht "vergeet" is dat wij (NL) een energie "korting" krijg van de overheid, dus van elke energie rekening betaal je de eerste x.y.z kWh/gas ofzo niet omdat dat de belasting vrije voet is..
[...]
ja de cijfers kloppen niet maar het gaat even om het "idee"
N.m. als je een elektracontract hebt krijg je tegenwoordig ieder jaar een bepaald bedrag.
2013 € 318,62
2014 € 318,62
2015 € 311,84
2016 € 310,81
2017 € 308,54
2018 € 308,54
2019 € 257,54
2020 € 435,68
2021 € 461,62
2022 € 681,63
Hier vind je deze en andere milieubelasting tarieven voor voornamelijk energie.
Maar dit is een onderwerp dat niet in dit topic hoort.
Zelf gebruiken ipv het net opsturen. Lijkt me eigenlijk duidelijk. Heb je de openingspost wel gelezen?Dan snap ik dat hele "verhogen" niet, [...]
Die zijn dan ook niet geschikt voor onze doelen hier.ik heb bv een UPS in huis, maar ben het beu om de 12v lood accu's elke 3-4 jaar te vervangen..
Accu genoeg capaciteit? Je bedoeld de zonnepanelen genoeg opbrengst hebben? Na ja, prioriteiten zijn eigen keuze.Ook noem je in je start post vraag & aanbod gestuurd schakelen .. bv een wasmachine/vaatwasser die op basis van de vulling van je accu start/stopt, dat vereist nogal wat "tweak" werk op je bestaande apparatuur.
immers een het is niet meer de "start" knop indrukken maar iets er tussen zetten dat
- weet dat hij "mag" starten
- juiste programma kiest
- start wanneer de accu genoeg capaciteit heeft.
- en dan de afhankelijkheid of de persoon die de wasmachine vult dat ook tijdig gedaan heeft.
Daarbij heb je ook een soort pioriteits schakeling nodig immers je hebt maar beperkt kWh dat je kan verbruiken per dag, je kleding dagen in de wasmachine laten zitten totdat je bv genoeg buffer hebt is ook niet echt wenselijk .. tenminste onze kledingkasten zijn ook beperkt aan ruimte.
ik denk dat autonomie zeker wel haalbaar is maar voor nu zal je wellicht moeten richten wegens budget redenen op een systeem wat bv 8 maanden effectief is .. 10 maanden at best, de laatste spreekwoordelijke meters zullen relatief kostbaar zijn
Pik er uit wat je kan gebruiken, heb je iets gemaakt wat hierbij kan helpen, vertel het hier...
2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.
Die thermostaat stel je dan hoog in als beveiliging. Als je een bepaalde minimum temperatuur altijd wilt hebben kan je die regeling nog toevoegen, en de temperatuur verder verhogen tot de max met je solar overschot.ericplan schreef op woensdag 17 november 2021 @ 19:54:
Met een beetje mazzel heeft je boiler, net zoals deze Inventum, een klassieke mechanisch/hydraulische thermostaat. Dan hoef je niets te doen met een temperatuurregeling en/of beveiliging.
[Afbeelding]
Ik bedacht me na de openingspost (en al eens eerder vermeld) dat je ook een boiler op de gewenste temperatuur kunt instellen, en dan hotfillen uit een andere boiler die op maximum staat. Desnoods met een mixkraan voor een maximum uitgangstemperatuur.
Het systeem uit mijn footer, die link daar, gaat over een systeem dat ~4000kWh per jaar opwekt...vso schreef op zondag 9 januari 2022 @ 01:17:
@onetime [...]
Dus stel ik ben van het gas af (not) .. en ik zou 4.000kWh verbruik hebben per jaar [...] Via PV per jaar opwek zou ik in theorie "gratis" energie rekening hebben.
ja de cijfers kloppen niet maar het gaat even om het "idee" [...]
Geen gas meer daar. Door saldering alles gratis en een beetje geld toe.
Op "mijn huidige adres" komen er nog wat panelen bij, en het laatste beetje gas verbruik (<150m3 per jaar) moet dit jaar nog eindigen. Vandaag Gisteren email dat het maand bedrag negatief zou worden...
ook door salderen. Maar boiler opwarmen op solar overschot in voorbereiding, net als een warmtepomp voor meer comfort.
Geen theorie, maar twee adressen met een negatieve energie rekening. En dat hou ik graag zo, ook na afschaffing salderen.
Mijn oude energie contract:
22 cent per kWh en 11 cent per kWh terug leveren is wat mijn contract was voor "gegarandeerde" financiele afhankelijkheid moet je dus 2x je jaar opbrengst op het dak hebben
Mijn nieuwe contract = 54 cent per kWh en 45 cent terug leveren dan heb je maar 25% meer dak opbrengst nodig wat zeer betaalbaar en haalbaar is voor heel veel huizen.
Wat dus resulteerd in de volgende conclusie zelfs zonder salderen en oude prijzen had mijn op zonnestroom gestuurd sww vat een niet haalbare tvt, met de nieuwe prijzen moet naast de techniek ook ik belachelijk oud worden.

Want het mooie is dat je meestal al een sww vat hebt. Of bedoel je de kosten voor extra pv?
Verder wel een belangrijk punt inderdaad, gaat om relatief ten opzichte van absoluut.
Ampera-e (60kWh)
Ik heb een Eddi en dus gemak uit de doos en daar betaal je voor en ik vergelijk de opbrengst met een element met een simpele tijd schakelaar. dus echt de meerwaarde van de slimme schakeling. En eigenlijk is die meerwaarde gewoon minimaal. het grootste deel van het jaar kan ik (let op grote instalatie zonnepanelen) bijna 100% zon energie pakken met een simpele tijdschakelaar en een niet al te groot element.!null schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:12:
@twain4me Wat maakt je installatie dan zo duur?
Want het mooie is dat je meestal al een sww vat hebt. Of bedoel je de kosten voor extra pv?
Verder wel een belangrijk punt inderdaad, gaat om relatief ten opzichte van absoluut.
dus de kosten zijn inmijn geval wat hoog en de opbrengst (besparing) veel te laag. #Blijfteenleukehobby

Wat ik me afvraag is of de duurdere techniek echt meerwaarde heeft. De meerwaarde zit hem dan in het regelen van het AC vermogen naar de hoeveelheid PV vermogen beschikbaar is.
Echter een boiler met element met twee vermogens komt waarschijnlijk al tot 80% van hetzelfde resultaat met veel lagere kosten.
Vanwege die reden (kosten) en het spelen met de temperatuur, moet het gewoon geïntegreerd zijn in de boiler. Die dan wel een meerprijs heeft ten opzichte van een standaard boiler, maar die beter te verantwoorden is dan een los apparaat van 500 euro met eventueel bijbehorend eco systeem.
Ampera-e (60kWh)
En dus is het heel moeilijk om een richting te kiezen, want het speelveld veranderd continu...twain4me schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:35:
[...]
Al stop ik er met mijn nieuwe contract wel even mee, want de besparig die de wp kan leveren beginnen met mijn nieuwe terugleververgoeding serieuse bedragen te worden.
Ik lees net dat afschaffen/aanpassen van de salderingsregeling minimaal een jaar uitgesteld word.
Persoonlijk vind ik dat ze deze regeling pas af mogen schaffen als alle analoge meters vervangen zijn, en dat zal wel even duren...
.DjAntoon schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:21:
[...]
En dus is het heel moeilijk om een richting te kiezen, want het speelveld veranderd continu...
Ik lees net dat afschaffen/aanpassen van de salderingsregeling minimaal een jaar uitgesteld word
als men zuiver financieel kiest zeker. Dan zou ik afwachten tot de boel qua prijs stabiliseerd dat zal denk ik het beste zijn, dat kan jaren duren.maar ergens zal een nieuwe bandbreedte ontstaan bv een kWh tussen de 25 en 30 cent.. of uiteraard dagprijzen als die (verplicht) komen kan je eigenlijk helemaal nergens meer vanuit gaan

To be fair.. zo duidelijk haal je dat niet uit de startpost .. beetje verwarrend verhaal de OPonetime schreef op maandag 10 januari 2022 @ 00:31:
Zelf gebruiken ipv het net opsturen. Lijkt me eigenlijk duidelijk.
Ben ik niet helemaal met je eens, als de accu cappaciteit maar groot genoeg is .. en je de net kabel direct aan je pv zou koppelen kan je best een hoop doen.(Die zijn dan ook niet geschikt voor onze doelen hier.
Wie wil dat nu niet autonoom zijn? Maar je mist/gaat voorbij mijn eerdere punt(ten).onetime schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 03:27:
Geen theorie, maar twee adressen met een negatieve energie rekening. En dat hou ik graag zo, ook na afschaffing salderen.
en je gebruikt het stroom net nu als accu als ik het goed begrijp .. immers het kost je niks om het stroomnet op te sturen en minder of gelijk terug te halen. meer kost je uiteindelijk geld.
Vooraf gezegd: ik zeg niet dat het onmogelijk is (hooguit mijn eigen situatie)
Punt 1 Omzettingsverlies
Van 12-48v van je zonnepanneel.. naar het net/accu of ander medium of visa versa je hebt altijd omzettingsverlies in de vorm van warmte .. ook al is dat maar 5% - 10% (vaak meer) betekend wel meer opslag capaciteit nodig / extra opwek vermogen ter compensatie
12v <--> 230V omzetten heeft hogere verliezen dan bv 24/36 of 48v systemen .. 12v is goedkoper in het begin maar schaalt snel op naar "prijzig" .. 48v is prijziger in het begin in aanschaf en opschalen maar relatief makkelijker in gebruik.
Punt 2 Opslag
Stel je gebruikt 1500kWh per jaar aan stroom, 500kWh kan je door slim schakelen zonder al te veel moeite overdag direct gebruiken .. dan houd je nog 1.000 kWh over .
1 lood accu van 12v met 72A = 860W echter je kan maar 50% daadwerkelijk benutten dus 430W zeg 450 voor reken gemak
Als je 1.000kWh op wilt slaan = x 3600 seconden = 3.600.000W gedeeld door 450W = 8.000 accu's
Al zou je de 50% of zelfs 25% door de wonder der techniek maar nodig hebben, vergeet niet dat je met een 2,5 kwadraad elektra draad dat nogal gevaarlijk is .. dus zomaar door je huis verspreiden van accu('s) gaat hem niet worden ..
Kruipruimte zeg je .. fijn maar ons natte landje met vochtige bodem enzo ... of een kapotte waterleiding kan wat uitdagingen cree-eren
En dan nog niet gesproken over kortsluiting (werking van contacten door temperatuur wisselingen) waardoor brand kan onstaan.
Punt 3 Je verbruik in real life (dagelijks)
Op dit moment was je elke dag 2x (gezin met 4-5 mensen)
Neem je wasmachine het kost bv 4.000Watt om "elke" wascyclus te A-Z voltooien dat is al 10 accu's, als we punt 1 en 2 aanhouden.
Daarnaast overdag ben je naar school/werk teminste Jan Normaal wel, en dus doe je de meeste "arbeid" of vermaak in / rond huis in de avond oftewel in een geconcentreerde manier .. maar dan is de zon vaak toch weg. of nog niet aanwezig.
Dus 1:1 wat je opwekt directverbruiken vind ik nogal optimistisch ingestoken. al dan neit "getimed"
andere zaken
Een gameconsole (ps4/xbox + tv) a 300w ofzo voor 1 uur is veel minder belastend dan een stofzuiger + haardroger van 3600W samen a 10 minuten.. de UPS met boostfunctie kan zulke pieken opvangen (niet lang maar .zou kunnen) maar het vereist toch wat meer onderzoek/investering
Vergeet niet dat je inschakelpieken hebt .. (korte hoge stroompiek) bij diverse apparatuur ..
Dode accu(s) opsporen .. je kent immers het fenomeen .. laptop op de lader .. stekker eruit = laptop alsnog direct uit (terwijl je volle accu had) .. deze trekken je hele stroom opslag thuis omver..
Kortom ik denk dat we voor zelf voorziening in stroom thuis best wel wat uitdagingen op diverse punten hebben
Tja vanalles
Een 12V accu van 72Ah = 860Wh, met 50% rendement dus 430Wh (je rekent hier al in Wh, waardoor je de stap x 3600 s kunt overslaan).vso schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:52:
1 lood accu van 12v met 72A = 860W echter je kan maar 50% daadwerkelijk benutten dus 430W zeg 450 voor reken gemak
Als je 1.000kWh op wilt slaan = x 3600 seconden = 3.600.000W gedeeld door 450W = 8.000 accu's
Vervolgens kun je 1.000kWh / 0,43kWh = ~ 2300 accu's i.p.v. 8.000.
Zou sowieso als je voor een accu oplossing kiest niet gaan voor lood accu's, maar lithium ion.
[Voor 5% gewijzigd door DynaSpan op 11-01-2022 13:02]
ja, van de eenheden in zijn verhaal klopt niet veel, waardoor ook het hele verhaal niet meer kloptDynaSpan schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:00:
[...]
Een 12V accu van 72Ah = 860Wh, met 50% rendement dus 430Wh (je rekent hier al in Wh, waardoor je de stap x 3600 s kunt overslaan).
Zou sowieso als je voor een accu oplossing kiest niet gaan voor lood accu's, maar lithium ion.

Daarnaast, als je genoeg opwek hebt, hoef je natuurlijk niet een heel jaar in 1x te bufferen. Voor veel huishoudens zou je met een capaciteit van een paar kWh al een heel eind komen, om een groot gedeelte van het jaar geen netstroom nodig te hebben.
Vergat inderdaad de uur bij de Ampere thx voor de verbetering ..DynaSpan schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:00:
[...]
Een 12V accu van 72Ah = 860Wh, met 50% rendement dus 430Wh (je rekent hier al in Wh, waardoor je de stap x 3600 s kunt overslaan).
Het ging me eerder om de 1000kWH 8.000 2.300 in kubieke volume of Liters meer tastbaar te maken dan moet je een een "eenheid" kiezen of je de 18650/Li-Fo of Li-Po of koos ik voor 12v loodcel ding

Tja vanalles
Dit is wel een mooie ontwikkeling misschien op kleinere schaal voor woonhuis toepassing.
MHI SRK25ZSX-WT, daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..
Klinkt als een mooi systeem inderdaad, en ik zou er best eens wat getallen van willen zien, ben benieuwd met hoeveel kuub aan ruimte je er hoeveel kwh in op kan slaan. Ik heb wel het idee dat als het een beetje moet aantikken, het vrij hoge druk moet zijn voor de opslag en ik weet niet of dat je perse in je huis wilt hebben…
Ik vind hier de 500 L compressor tank met 8 bar al voldoende “spannend”

Offshore daarentegen kan het op iets grotere schaal misschien wel interessant zijn, maar nog steeds moet het een voldoende mechanisch betrouwbaar systeem zijn dat gewoon werkt want op de zeebodem doe je niet “even” wat onderhoud. Dan is op land misschien weer een betere optie.
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Ik, ze betalen me goed om aangesloten te zijn op het E-net, helemaal prima. ik heb veder ook geen angst voor afluisterkabouters die het huis in komen via de kabel ofzo, dus ook daar geen behoefte om autonoom te willen zijn.Wie wil dat nu niet autonoom zijn?
En opzich kan ik mijn energie overschot omzetten in wiet of bitcoins en dat verkopen, maar gewoon centjes krijgen van de energieleverancier is wel zo makkelijk

Dus tenzij je een oude diepe kolenmijn in je achtertuin hebt, is het niets voor thuis.
Dat geeft meteen wat zwakke plekken: het werkt het beste als de pomp/turbine ook onder die waterkolom zit, en je reservoir wil drijven.
'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock
In de Belgische kopen zonder kijken hadden ze een accu geplaatst in combinatie met zonnepanelen. Aangezien ze daar wel subsidie op krijgen en niet de panelen. Die gaven aan dat je daarmee van 30% eigen verbruik naar 60% eigen verbruik zou gaan.borft schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:07:
[...]
ja, van de eenheden in zijn verhaal klopt niet veel, waardoor ook het hele verhaal niet meer klopt
Daarnaast, als je genoeg opwek hebt, hoef je natuurlijk niet een heel jaar in 1x te bufferen. Voor veel huishoudens zou je met een capaciteit van een paar kWh al een heel eind komen, om een groot gedeelte van het jaar geen netstroom nodig te hebben.
Dat zullen echt geen accu's van 2300cellen zijn, dus met een klein pakket kom je al een eind.
Awesome
En dat kan dus wel uit in onze buurlanden. Hier nog niet.
Ampera-e (60kWh)
Okee op die manier! Dan is het wel een heel mooi systeem ja. Eigenlijk een stuwmeer met de waterdruk van de diepte van de zak, en een inhoud met de inhoud van de zak.Proton_ schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:10:
@Gerco-M @Buitenkamp je hebt de waterkolom nodig voor de druk, zonder de adiabatische verliezen van perslucht.
Dus tenzij je een oude diepe kolenmijn in je achtertuin hebt, is het niets voor thuis.
Dat geeft meteen wat zwakke plekken: het werkt het beste als de pomp/turbine ook onder die waterkolom zit, en je reservoir wil drijven.
Ik vraag me af of de reservoir water bak gewoon atmosferische druk heeft, of ook een voordruk. Waarschijnlijk atmosferisch anders krijg je nog adiabatische en energie verliezen. Maar dan moet er wel een ventilatie pijp naar de opppervlakte.
Ja dat reservoir wil drijven, maar misschien met genoeg beton / ballast dat dit op te lossen is maar ik denk dat diep ingraven en afvullen een makkelijkere optie is. En dan maar hopen dat ie niet gaat lekken. Dit is wel de uitdaging van het project, want de waterzak op zich heeft geen drukverschil met het zeewater dus die hoeft niet heel dik uitgevoerd te worden. En kan schaalbaar en aardig groot zijn. En het energie potentieel per kuub verdubbeld voor een dubbele diepte dus dat kan interessant zijn.
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
ik geloof er niks van dat dit in belgie een haalbare kaart is, en wil je ook even op het hart drukken dat ALS dit in NL wel zo wordt dat we dan veel problemen gaan krijgen.!null schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:05:
Ja dan komen we weer terug bij hetzelfde punt, ergens tussen de 5 en 15kWh aan accu's en je kunt inderdaad je eigen gebruikte stroom van 30% naar 60 of 70% krijgen.
En dat kan dus wel uit in onze buurlanden. Hier nog niet.
Regen voor de lol maar even mee:
Stel gemiddeld huishouden met 3.000 kWh verbruik per jaar, en ook 3500 Wp aan paneeltjes met ongeveer de opwek van 3000 kWh per jaar.
Zonder accu hebben ze 30% eigen gebruik --> 1000 kWh dus direct uit de panelen, de rest nemen ze af van het net (en ze sturen dus 2000 kWh van de panelen het net in).
Nu plaatsen we een accu van 10 kWh en verhogen daarmee het eigen gebruik naar 2000 kWh per jaar. Best lekker, maar je "red" hiermee dus circa 1000 kWhs van je eigen zonnestroom van het net. Je accu heeft dus 100 laadcycles per jaar (NB: dit is dus veeeeeeeels te weinig om beetje leuk uit te komen).
Stel even dat het echt goedkoop wordt en je een 10 kWh accu kost nog maar 3500 euro ofzo (nu nog 5k en dan moet het nog geinstalleerd...).
Je wilt het wel in 10 jaar terugverdienen dus moet het je jaarlijks 350 euro opleveren, met je 1000 kWhs door je accu kom je dan dus op 35 cent/kWh aan verschil

Voor de NL situatie betekent dat dus, als de salderingsregeling er niet meer is, dat we per kWh een energiebelasting zouden betalen van 35 cent/kWh (want dat is in de niet-salderen werkelijkheid het verschil in wat je krijgt voor een kWh zonnestroom en wat het kost om 1 kwh zonnestroom te kopen).
Dit soort verschillen in prijzen/energiebelasting doen echt heel erg snel heel erg pijn, dus ik hoop niet dat een dergelijke situatie echt gaat ontstaan.
En energetisch/qua materiaalverbruik is het niet beter; impact op milieu/klimaat vrijwel zeker ook negatief.Fr33z schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:49:
Dit soort verschillen in prijzen/energiebelasting doen echt heel erg snel heel erg pijn, dus ik hoop niet dat een dergelijke situatie echt gaat ontstaan.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Echter, er zit subsidie op. En je vergeet het capaciteitstarief, waarbij je betaald per gevraagde piekvermogen.
Daarnaast heb je het over puur het verschil in energiebelasting, maar we gaan natuurlijk naar wisselende tarieven. Duurt bij ons wellicht nog wel even hoor.
Dan hebben we het nog niet over huishoudens die slechter presteren (overdag niemand thuis etc) dus bijv meer richting 20% zitten en/of veel hoger verbruik hebben. Waarbij meer cycli op de accu gemaakt wordt en dus beter gebruikt wordt.
@assje Een zeer kort door de bocht / simplistische google zoekacties, leert het volgende:
CO2 uitstoot productie 10 kWh accu is circa 750kg.
Grijze mix stroom is 0,69 kg per kWh.
Dus qua CO2 dient de accu slechts ~1100 kWh te besparen. 1100 kWh gaat er sowieso doorheen in 1 jaar, maar niet alles daarvan is daadwerkelijk besparing.
Het valt me eigenlijk reuze mee. Maar de omvormers kosten natuurlijk ook wat.
Ik weet niet hoeveel energie het kost om de accu's te produceren, maar op het oog van CO2 uitstoot bij productie lijkt het mee te vallen.
Ampera-e (60kWh)
ik weet niet wat afluisterkabouters ermee te maken hebben .. oid dat is wel erg ver van het pad af.twain4me schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:03:
@vso
Ik, ze betalen me goed om aangesloten te zijn op het E-net, helemaal prima. ik heb veder ook geen angst voor afluisterkabouters die het huis in komen via de kabel ofzo, dus ook daar geen behoefte om autonoom te willen zijn.
En opzich kan ik mijn energie overschot omzetten in wiet of bitcoins en dat verkopen, maar gewoon centjes krijgen van de energieleverancier is wel zo makkelijknederland heeft 1 van de meest stabiele energie netwerken ter wereld en ze betalen je om aangesloten te zijn en dat ga je dan opgeven voor wat? duurder, minder energie zuinig en minder zekerheid. ik bedank daar nog maar even voor.
Als je in extremen trekt .. teminste dat bedoel je .. heb je ook geen koelkast / of water aansluiting nodig immers alles kan je toch in de winkel vinden in de 24/7 shop mentaliteit..
Dat jij in de afgelopen 10 jaar geen water/gas/elektra of internet storing hebt meegemaakt of niet veel last hebt gehad dat is een hele andere discussie dan stabiliteit of voorbereid zijn op, immers een brown-out of blackout is niet geheel ondenkbaar ..nu is het max 4 uur maar 12 uur of langer is wel een uitdaging
- aquaria met vissen die dood gaan
- koelkast/vriezer inhoud die je weg kan mikken enzo ..
- wc water die niet aangevuld word (niet doorspoelen) ..
- geen heet water of verwarming
Kortom veel is voor korte duur best overleefbaar .. maar ja jij bent jong & mobiel doe dat als je 60 bent en geen auto mag rijden .. en afhankelijk bent van traplift/andere medische apparatuur in huis ? of invalide bent. kortom kijk even verder dan @twain4me in Remy wereld .. anderzijds moet je met 100% rekening houden is wellicht ook beetje te veel gevraagd. denk een lijn trekken ergens
Dan hebben we het nog niet over het afsluiten wegens onderhoud (goed of gebrekkig) .. ook al probeert men dit te beperken .. vervelende situaties zullen er zijn.
remy wereld is ook beetje sarcarstisch bedoelt versus afluisterkabouters/aliens oid .. als 2 extremen tegenover elkaar dus niet op de man af gericht.. dus niet te persoonlijk opvatten eerder zien aub als knipoog ..
Autonomie hoeft niet te impliceren dat je afgesloten word van het centrale net, voor mij is minder afhankelijk zijn van derden en voor mij nog belangrijker de kosten die hoger en hoger worden zeker als je er iets aan kan doen..
Daarnaast heeft een zekere autonomie of beter onafhankelijkheid zeker waarde want zoals ik begon als je 24/7 alles in de winkel hebt .. en dus geen voorraad thuis . en je winkel(s) zitten met een leveringsprobleem heb je direct een merkbare uitdaging .. maar om te doomsday preppen is wellicht ook extreem dus een kleine voorraad hebben zodat je niet direct door de regen hoeft c.q paar dagen kan eten met een gesloten winkel wegens verbouwing ..
Tja vanalles
[s]onetime[/s] antonboonstra in "Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)"
antonboonstra in "Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)"
onetime schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 16:22:
Ik wil commerciële accu systemen voorlopig toch afraden tenzij je hem bij netuitval als backup kunt gebruiken en dat nodig hebt. Slecht voor het milieu en voorlopig vooral duur zonder andere voordelen. Tenzij jullie als onze onderzoekers hier willen rapporteren over het verhogen van het eigen verbruik en eventuele autonomie, los van het net. En die hobby mag wat kosten. Dat moedigen we hier natuurlijk wel aan.![]()
![]()
[...]
das een grapje.. en het is grappig omdat er mensen zijn die dat soort dingen daadwerkelijk denken en daarom geen slimme meter willenvso schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:11:
[...]
ik weet niet wat afluisterkabouters ermee te maken hebben .. oid dat is wel erg ver van het pad af.
dat bedoel ik helemaal niet en geen idee wat daar autonoom aan is , je bent alleen nog maar afhankelijk van meer partijenAls je in extremen trekt .. teminste dat bedoel je .. heb je ook geen koelkast / of water aansluiting nodig immers alles kan je toch in de winkel vinden in de 24/7 shop mentaliteit..
een autonoom internet... dan zal wel knap stil zijn op faceboekdat jij in de afgelopen 10 jaar geen water/gas/elektra of internet storing hebt meegemaakt of niet veel last hebt gehad dat is een hele andere discussie dan stabiliteit of voorbereid zijn op, immers een brown-out of blackout is niet geheel ondenkbaar ..nu is het max 4 uur maar 12 uur of langer is wel een uitdaging

waar jij het over hebt is backup, Dat is iets heel anders dan autonoom. (zelfstandig, bestaande opzichzelf, onafhankelijk)
Je moest eens weten ik ben binnen 3 maanden dood.. geen mogelijkheid om medijnen te preppen in grote hoeveeheden en zodra de apotheken weg zijn ben ik dus ook weg. Maar zover komt het nieteens aangezien ik flink onder de zeespiegel woon en bij groot systeem fallen ik dus gewoon (langzaam) verzuip. maar het gaat je dus eigenlijk om preppen en backup en dat is iets anders dan autonoom in mijn woordenboek.- aquaria met vissen die dood gaan
- koelkast/vriezer inhoud die je weg kan mikken enzo ..
- wc water die niet aangevuld word (niet doorspoelen) ..
- geen heet water of verwarming
Kortom veel is voor korte duur best overleefbaar .. maar ja jij bent jong & mobiel doe dat als je 60 bent en geen auto mag rijden .. en afhankelijk bent van traplift/andere medische apparatuur in huis ? of invalide bent. kortom kijk even verder dan @twain4me in Remy wereld .. anderzijds moet je met 100% rekening houden is wellicht ook beetje te veel gevraagd. denk een lijn trekken ergens
[Voor 3% gewijzigd door twain4me op 11-01-2022 16:38]
Dat is dan nog vrij conservatief ingeschat.A13X schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:53:
In de Belgische kopen zonder kijken hadden ze een accu geplaatst in combinatie met zonnepanelen. Aangezien ze daar wel subsidie op krijgen en niet de panelen. Die gaven aan dat je daarmee van 30% eigen verbruik naar 60% eigen verbruik zou gaan.
Dat zullen echt geen accu's van 2300cellen zijn, dus met een klein pakket kom je al een eind.
Ik gebruik een LV 15.4 KWh LFP accu (semi off grid gekoppeld aan een 5kW batterijomvormer en een 5 kW PV omvormer) en daardoor is mijn direct verbruik van 31 naar +80% gestegen.
8,5 maanden per jaar kan ik zonder het net (staat in B-Vlaanderen waar er (nog) geen hoge vaste TLV tarieven zijn).
Moet we opmerken dat ik geen wasmachine heb met een cyclus verbruik van 4 kWh.

[Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 11-01-2022 17:22]
persoonlijk denk ik niet dat je die 2 los kan zien van elkaar (autonoom vs backup) .. als we het even op de kern houdentwain4me schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:25:
waar jij het over hebt is backup, Dat is iets heel anders dan autonoom. (zelfstandig, bestaande opzichzelf, onafhankelijk)
maar het gaat je dus eigenlijk om preppen en backup en dat is iets anders dan autonoom in mijn woordenboek.
Als je autonoom doortrekt is zelfs afhankelijk zijn van een geleverd iets best wel een discussie puntje

trouwens met preppen/backup rek je het ook niet zo ver als je zou denken ..
grappig voorbeeld is .. waterleiding (aanvoer) stopte midden zomer 2019 .. in de ochtend.. goed (drink)water is zo gefixed .. maar je ingebouwde WC voorzien van spoelwater zonder sloot oid in de buurt is best wel een dingetje .. dit meer om aan te geven hoe snel je gewend bent aan bepaalde voorzieningen. 1001 voorbeelden.
maar ik denk dat we beiden zitten te kijken naar een betaalbare oplossing in dit verhaal toch ?
Tja vanalles
Betaalbaar is voor mij aan het net liggen lurken en mijn surplus aan eneco (45cent) verkopen.vso schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:49:
[...]
persoonlijk denk ik niet dat je die 2 los kan zien van elkaar (autonoom vs backup) .. als we het even op de kern houden
Als je autonoom doortrekt is zelfs afhankelijk zijn van een geleverd iets best wel een discussie puntje![]()
trouwens met preppen/backup rek je het ook niet zo ver als je zou denken ..
grappig voorbeeld is .. waterleiding (aanvoer) stopte midden zomer 2019 .. in de ochtend.. goed (drink)water is zo gefixed .. maar je ingebouwde WC voorzien van spoelwater zonder sloot oid in de buurt is best wel een dingetje .. dit meer om aan te geven hoe snel je gewend bent aan bepaalde voorzieningen. 1001 voorbeelden.
maar ik denk dat we beiden zitten te kijken naar een betaalbare oplossing in dit verhaal toch ?
Pas als accu's iets anders bieden dan alleen een backupfunctie (dus financieel iets toevoegen) wordt het voor mij interresant. En omdat ik een hekel heb aan mogelijkheden vooraf af te schieten heb ik wel voorbereidingen (kabel) voor een flinke accu. Maar als ik eerlijk ben, zal hij er denk ik nooit komen.. Hooguit een kleintje. Puur uit intresse heb ik een warmtebatterij en ik snap goed dat iemand uit hobby en intresse een backup (eiland)systeem zou willen. Maargoed dat is dus een flinke berg geld voor een paar min stroomstoring in een jaar (gemiddeld) maar nog erger de milieu belasting die het met zich mee neemt is eigenlijk niet goed te praten op dit moment. Maargoed ik heb ook cop1 warm water gemaakt voor de leuk (of eigenlijk om van te leren) ipv mijn mooie warmtepomp te gebruiken, dus heilig ben ik zeker niet. maar al die grondstoffen (en milieukosten) gebruiken voor een paar min gaat mij tever.
Dat betreft kunnen we wel de handen schudden, ik sta er net zo in .. (ook met voorbereidingen van zaken)twain4me schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:26:
[...]
Betaalbaar is voor mij aan het net liggen lurken en mijn surplus aan eneco (45cent) verkopen.
Pas als accu's iets anders bieden dan alleen een backupfunctie (dus financieel iets toevoegen) wordt het voor mij interresant. En omdat ik een hekel heb aan mogelijkheden vooraf af te schieten heb ik wel voorbereidingen (kabel) voor een flinke accu. Maar als ik eerlijk ben, zal hij er denk ik nooit komen.. Hooguit een kleintje. Puur uit intresse heb ik een warmtebatterij en ik snap goed dat iemand uit hobby en intresse een backup (eiland)systeem zou willen. Maargoed dat is dus een flinke berg geld voor een paar min stroomstoring in een jaar (gemiddeld) maar nog erger de milieu belasting die het met zich mee neemt is eigenlijk niet goed te praten op dit moment. Maargoed ik heb ook cop1 warm water gemaakt voor de leuk (of eigenlijk om van te leren) ipv mijn mooie warmtepomp te gebruiken, dus heilig ben ik zeker niet. maar al die grondstoffen (en milieukosten) gebruiken voor een paar min gaat mij tever.
laat nu mijn wijk wat instabielere voorzieningen hebben (lees gebroken waterleidingen, rokende stroomkabels in de grond voor de deur .. enzv ..dus in mijn geval is "preppen" iets handiger ..
ik heb bv een schuur met ruimte voor 6 a 7 panelen .. en ruimte voor wat accu's en extra kabels om dus in huis een redelijk lange termijn stroomvoorziening te doen .. en eigenlijk wil ik daarmee een gedeeltelijke autonome setup mee doen denk bv vriezer/cv en wat computerapperatuur (pc/nas/domotica) + wekkers als noodnet in huis .. waarbij pas op het net overgeschakeld gaat worden indien de accu leeg is .. just because ..,maar dat komt er pas als er leuke betaalbare accu's zijn die 10 jaar meegaan .. die wellicht niet teveel ruimte snoepen.
ik kijk er echter wel anders tegenaan .. ik wil best milieu bewust zijn maar niet voor extreme kosten.
zolang het net als 1:1 als accu fungeert (lees salderen) is de accu thuis ook out of scope..
maar het is zonde als ik door "lastige" afschaffing van 1:1 structuur/saldering eigenlijk meer geld ga betalen
dan word de thuisaccu/ups/backup wellicht intressant.
ik zie dan een accu eigenlijk meer als een "afvlak middel" oftewel tijdelijk bufferen van opgewekte zodat ik het "on-demand" kan gebruiken en dat is dan weer een weg naar autonomie
Tja vanalles
die piektarieven en andere rare belastingen/strafmaatregelen maken het sommetje inderdaad iets anders. Niet heel veel alleen, want je accu is in de zomer na 3 uurtjes vol en dan heb je weer dezelfde piekspanning als daarvoor ;-)!null schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:09:
@Fr33z Dat is een aardig voorbeeld.
Echter, er zit subsidie op. En je vergeet het capaciteitstarief, waarbij je betaald per gevraagde piekvermogen.
Daarnaast heb je het over puur het verschil in energiebelasting, maar we gaan natuurlijk naar wisselende tarieven. Duurt bij ons wellicht nog wel even hoor.
Dan hebben we het nog niet over huishoudens die slechter presteren (overdag niemand thuis etc) dus bijv meer richting 20% zitten en/of veel hoger verbruik hebben. Waarbij meer cycli op de accu gemaakt wordt en dus beter gebruikt wordt.
@assje Een zeer kort door de bocht / simplistische google zoekacties, leert het volgende:
CO2 uitstoot productie 10 kWh accu is circa 750kg.
Grijze mix stroom is 0,69 kg per kWh.
Dus qua CO2 dient de accu slechts ~1100 kWh te besparen. 1100 kWh gaat er sowieso doorheen in 1 jaar, maar niet alles daarvan is daadwerkelijk besparing.
Het valt me eigenlijk reuze mee. Maar de omvormers kosten natuurlijk ook wat.
Ik weet niet hoeveel energie het kost om de accu's te produceren, maar op het oog van CO2 uitstoot bij productie lijkt het mee te vallen.
Over CO2:
ik vind dat accu's ook geen CO2 besparen, want die zonnestroom wordt nu ook wel gemaakt. Dit argument kan alleen als een accu ervoor zorgt dat je omvormer niet uitschakelt maar nog even door blijft produceren en er dus echt daadwerkelijk groene stroom verloren zou gaan zonder accu.
in vrijwel alle gevallen in NL tot nu toe gaat dit niet zo, en dus bespaart een accu geen CO2 of andere uitstoot.
Heb je gewoon warm water opslag gebruikt of heb je iets moois met PCM enzo?twain4me schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:26:
Hooguit een kleintje. Puur uit intresse heb ik een warmtebatterij
Overigens, warmtepomp daarvoor gebruiken is mooi, maar extra buffer ruimte benutten boven de normale temperaturen vertaalt zich ook voor een warmtepomp naar COP=1 want boven de 55 graden.
Tenzij je een leeg vat voor je bestaande warmwater voorziening zet en vanaf 10 graden kan beginnen.
Daarom heb ik accu's uit (gecrashte/gesloopte) elektrische auto's gebruikt, die zijn al gemaakt.en ik snap goed dat iemand uit hobby en intresse een backup (eiland)systeem zou willen. Maargoed dat is dus een flinke berg geld voor een paar min stroomstoring in een jaar (gemiddeld) maar nog erger de milieu belasting die het met zich mee neemt is eigenlijk niet goed te praten op dit moment. Maargoed ik heb ook cop1 warm water gemaakt voor de leuk (of eigenlijk om van te leren) ipv mijn mooie warmtepomp te gebruiken, dus heilig ben ik zeker niet. maar al die grondstoffen (en milieukosten) gebruiken voor een paar min gaat mij tever.
Wel is het lastig er zakelijk iets mee te doen (want onbekende status).
Daarnaast nog steeds wel een extra apparaat in het systeem, dus kost wel iets meer materiaal dan zonder accu, maar het valt mee.
Ampera-e (60kWh)
Daarom moet je hem ook pas op de piek gaan laden.Fr33z schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:09:
[...]
die piektarieven en andere rare belastingen/strafmaatregelen maken het sommetje inderdaad iets anders. Niet heel veel alleen, want je accu is in de zomer na 3 uurtjes vol en dan heb je weer dezelfde piekspanning als daarvoor ;-)
Ik ben in het grote lijnen met je eens hoor.Over CO2:
ik vind dat accu's ook geen CO2 besparen, want die zonnestroom wordt nu ook wel gemaakt. Dit argument kan alleen als een accu ervoor zorgt dat je omvormer niet uitschakelt maar nog even door blijft produceren en er dus echt daadwerkelijk groene stroom verloren zou gaan zonder accu.
in vrijwel alle gevallen in NL tot nu toe gaat dit niet zo, en dus bespaart een accu geen CO2 of andere uitstoot.
Maar ik zie toch nu al wat CO2 reductie mogelijkheden die al relevant zijn of binnen zeer korte tijd:
1: Indirect: Meer een mindset verandering bij consument (die groter is dan accu alleen) waardoor er meer PV geplaatst wordt of andere maatregelen. Gevoel van meer controle wat leidt tot meer investeringen in PV en andere zaken, die voor CO2 reductie zorgen.
2: Uitvallende omvormers door piekspanning zoals je al zei. Is een beperkte range omdat accu's zo vol zitten inderdaad, maar door slim te laden kan hier wel degelijk voor extra PV stroom gezorgd worden. Wat komt bij het 3e punt.
3: Elektra grid niet goed genoeg. Nu niet maar vooral komende tijd niet.
Hoewel, zoals vastgesteld, de accu's beter in de wijkcentrale/trafohuisje kunnen, gaan accu's nu en straks al het grid helpen. Dit zorgt ervoor dat op kleine en grote schaal bepaalde transities eerder gemaakt kunnen worden. Van iemand die wat extra PV op zijn dak legt, tot grote zakelijke projecten.
Nog los van het feit alle moeite/tijd/werk en dus CO2 uitstoot die het kost om het net te verzwaren. Terwijl je dus een huis kan bouwen met alles elektrisch op een 1x10A aansluiting.
Dat laatste zal dan weer iets overdreven zijn en niet altijd nuttig zijn qua CO2, maar als we niks aan het grid hoeven te doen (overal dik koper erin en de werkzaamheden).
Edit: maar dit zeg ik vooral in de overtuiging dat het grid een van de grootste remmers op de energietransitie gaat zijn. In Nederland dan.
Dus decentralisatie hebben we nodig, of dat nu achter de meter is of (liever) in het trafohuisje.
[Voor 5% gewijzigd door !null op 13-01-2022 11:18]
Ampera-e (60kWh)
gewoon water. het idee is ook gewoon simpel. iets tijd toevoegen tussen opwek en verbuik gewoon een kleine verschuiving om eigen verbruik flink te boosten, en dat werkt prima. ik kan voor het grootste deel van het jaar ruim voldoende kwijt. wel is mijn standverlies tehoog. maar dat ligt met name aan waar het vat nu staat en hoe de leidingen zijn geisoleerd e.d.!null schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:58:
[...]
Heb je gewoon warm water opslag gebruikt of heb je iets moois met PCM enzo?
Overigens, warmtepomp daarvoor gebruiken is mooi, maar extra buffer ruimte benutten boven de normale temperaturen vertaalt zich ook voor een warmtepomp naar COP=1 want boven de 55 graden.
Tenzij je een leeg vat voor je bestaande warmwater voorziening zet en vanaf 10 graden kan beginnen.
Het gaat ook over cop1 als ik de buffer ruimte van het vat vergroot door hogere temp dat is gewoon met een insschroef element, maargoed dit jaar dus geen stroom verspillende eigen verbruik verhogende op zonneenergie douchende hobby

Als je een warmtepomp als alternatief hebt is dat natuurlijk veel beter.twain4me schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:26:
[...]
gewoon water. het idee is ook gewoon simpel. iets tijd toevoegen tussen opwek en verbuik gewoon een kleine verschuiving om eigen verbruik flink te boosten, en dat werkt prima. ik kan voor het grootste deel van het jaar ruim voldoende kwijt. wel is mijn standverlies tehoog. maar dat ligt met name aan waar het vat nu staat en hoe de leidingen zijn geisoleerd e.d.
Het gaat ook over cop1 als ik de buffer ruimte van het vat vergroot door hogere temp dat is gewoon met een insschroef element, maargoed dit jaar dus geen stroom verspillende eigen verbruik verhogende op zonneenergie douchende hobbyeddi gaat over 2 weekjes uit
Echter COP=1 is niet weg, zeker niet in appartementen of andere huishoudens waarbij warmtepomp moeilijk toe te passen is.
Dus elektrische boilers worden nog steeds toegepast.
Dus als je het toch hebt is nuttig om het zo te regelen.
Vooral als het doel peakshaving is van PV opwek, dat de systemen niet uitvallen.
Ampera-e (60kWh)
Net een bericht dat het stroomnet op sommige plekken toch wel vol begint te raken, en dat de netbeheerder het advies geeft om opslag te gaan subsidiëren.
Ergens lijkt het me interessant, maar hier werd ook al genoemd dat opslag bij het trafohuisje meer zoden aan de dijk zet dan bij mij (of m'n buurman) in huis.
En toch knaagt het gevoel dat ik zelf een beetje voorraad wil hebben thuis, voor als het net echt eens overbelast raakt en de stroom uitvalt. Ergens dit voorjaar hadden we stroomuitval (Oldenzaal en omgeving), waardoor m'n hele huis niet meer werkt omdat we gasloos gebouwd hebben hier. Maar aan de andere kant vind ik ook dat goed in het net geïnvesteerd moet worden, zodat ik niet de enige ben die het voordeel heeft.
In een niet-gasloos huis werkt de CV-ketel ook niet als de stroom is uitgevallen. Dus dat maak alvast niets uit. Tevens is het maar de vraag of een accu, die bedoeld is als "peak shaving" wel in staat is om je hele huis van stroom te voorzien. Daar is wel wat extra's voor nodig.JakeOfOz schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 08:29:
En toch knaagt het gevoel dat ik zelf een beetje voorraad wil hebben thuis, voor als het net echt eens overbelast raakt en de stroom uitvalt. Ergens dit voorjaar hadden we stroomuitval (Oldenzaal en omgeving), waardoor m'n hele huis niet meer werkt omdat we gasloos gebouwd hebben hier. Maar aan de andere kant vind ik ook dat goed in het net geïnvesteerd moet worden, zodat ik niet de enige ben die het voordeel heeft.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.
Flevoland kleurt rood, maar er kan wel een datacenter in Zeewolde komen met het stroomverbruik van 2x AmsterdamJakeOfOz schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 08:29:
https://nos.nl/artikel/24...ige-regeling-zonnepanelen
Net een bericht dat het stroomnet op sommige plekken toch wel vol begint te raken, en dat de netbeheerder het advies geeft om opslag te gaan subsidiëren.
Ergens lijkt het me interessant, maar hier werd ook al genoemd dat opslag bij het trafohuisje meer zoden aan de dijk zet dan bij mij (of m'n buurman) in huis.

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS
Je kijkt naar de kaart voor productie, maar het datacenter is consumptie.revolution-nl schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:47:
[...]
Flevoland kleurt rood, maar er kan wel een datacenter in Zeewolde komen met het stroomverbruik van 2x Amsterdam.
Tussen afname en invoeding zit veel verschil
https://capaciteitskaart.netbeheernederland.nl/
[Voor 13% gewijzigd door Skyaero op 18-01-2022 10:21]
Wat dit punt betreft moet je dus al niet meer uitstellen.vso schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:44:
[...]
..,maar dat komt er pas als er leuke betaalbare accu's zijn die 10 jaar meegaan .. die wellicht niet teveel ruimte snoepen.
Op mijn BYD accu rust een garantie van 10 jaar en volgens mijn gebruik (rekening houdende met de gebruikte DoD en cycli) zou ze minstens 15 jaar moeten meegaan. Het ding neemt ook nauwelijks plaats in.
Geld van eigen rekening heb ik er ook al niet moeten insteken. Volledig betaald met allerhande overheidspremies.
Wel een andere situatie dan in NL. Nog relatief hoge premies voor accu, aangekocht toen het aanbod nog hoog was en de vraag laag, geen salderingsregeling meer voor eigen PV-productie en relatief lage vaste injectievergoedingen. De hoge injectievergoedingen zijn hier seizoensgebonden dus volledig contraproductief voor de producent => hoge injectievergoeding wanneer er nauwelijks (over)productie is en lage injectievergoeding bij ruime overproductie. Daar gaan dan wel hoge afnamekosten mee samen die wel de hele contractduur gelden. Wanneer je kiest voor een contract met relatief lage afnamekost (rond de 12 c€ kWh + 17 c€/kWh nettarieven en belastingen) met gegarandeerde injectievergoeding voor de duur van het contract bedraagt de injectievergoeding maar een 6-7 c€/kWh.
Wat betreft de werking van het systeem, de PV omvormer schakelt zich ook niet uit. Heeft hij nooit gedaan (ook niet zonder accu). Systeem staat standaard opgesteld in off grid modus waar het net alleen dient om in te injecteren en/of als aggregaat dient bij onvoldoende stroomproductie.
Dus een soort cascade systeem.
PV produceert stroom, productie gaat in eerste instantie naar de AC verbruikers in de woning, vervolgens naar de huisaccu, vervolgens naar de accu van de BEV (indien gekoppeld en dan pas naar het net.
Omgekeerd nemen de AC verbruikers in de woning primair hun energie direct af van de PV omvormer, bij onvoldoende rechtstreekse PV productie via de batterijomvormer en dan pas van het net.
Op het systeem is ook nog een ingang voorzien voor een gas/diesel aggregaat maar dat gebruik ik (nog) niet.
Wat wel in de planning voorzien is betreft vanaf 2024 een extra batterij via V2H.
Volledig autonomie (afschakelen net) is in de planning pas voorzien op 1juli 2031.
[Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 18-01-2022 10:43]
In mijn huidige woning nooit aan het gas geweest. Sinds 2011 zonepanelen, sinds 2013 een L/W WP voor CV en SWW (buiten seizoen met veel overproductie max. 44°C) en sinds 2019 nog een extra L/L WP.Andrehj schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:45:
[...]
In een niet-gasloos huis werkt de CV-ketel ook niet als de stroom is uitgevallen. Dus dat maak alvast niets uit. Tevens is het maar de vraag of een accu, die bedoeld is als "peak shaving" wel in staat is om je hele huis van stroom te voorzien. Daar is wel wat extra's voor nodig.
De gehele woning van stroom voorzien via de accu is geen probleem (staat hier vanaf de start in 2021 standaard zo ingesteld).
Je hebt wel gelijk dat daar wat extra schakelapparatuur voor nodig is en in veel gevallen een herschikking van het automatenbord. Maar als je daar van in het begin rekening mee houdt moet dit niet zo veel extra kosten.
heb je iets meer details/info (lees minder afkortingen) .. en/of plaatjes ? en je woont niet in NL begrijp ik ?IvoB2 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:31:
[...]
Wat dit punt betreft moet je dus al niet meer uitstellen.
Op mijn BYD accu rust een garantie van 10 jaar en volgens mijn gebruik (rekening houdende met de gebruikte DoD en cycli) zou ze minstens 15 jaar moeten meegaan. Het ding neemt ook nauwelijks plaats in.
Geld van eigen rekening heb ik er ook al niet moeten insteken. Volledig betaald met allerhande overheidspremies.
Wel een andere situatie dan in NL. Nog relatief hoge premies voor accu, aangekocht toen het aanbod nog hoog was en de vraag laag, geen salderingsregeling meer voor eigen PV-productie en relatief lage vaste injectievergoedingen. De hoge injectievergoedingen zijn hier seizoensgebonden dus volledig contraproductief voor de producent => hoge injectievergoeding wanneer er nauwelijks (over)productie is en lage injectievergoeding bij ruime overproductie. Daar gaan dan wel hoge afnamekosten mee samen die wel de hele contractduur gelden. Wanneer je kiest voor een contract met relatief lage afnamekost (rond de 12 c€ kWh + 17 c€/kWh nettarieven en belastingen) met gegarandeerde injectievergoeding voor de duur van het contract bedraagt de injectievergoeding maar een 6-7 c€/kWh.
Wat betreft de werking van het systeem, de PV omvormer schakelt zich ook niet uit. Heeft hij nooit gedaan (ook niet zonder accu). Systeem staat standaard opgesteld in off grid modus waar het net alleen dient om in te injecteren en/of als aggregaat dient bij onvoldoende stroomproductie.
Dus een soort cascade systeem.
PV produceert stroom, productie gaat in eerste instantie naar de AC verbruikers in de woning, vervolgens naar de huisaccu, vervolgens naar de accu van de BEV (indien gekoppeld en dan pas naar het net.
Omgekeerd nemen de AC verbruikers in de woning primair hun energie direct af van de PV omvormer, bij onvoldoende rechtstreekse PV productie via de batterijomvormer en dan pas van het net.
Op het systeem is ook nog een ingang voorzien voor een gas/diesel aggregaat maar dat gebruik ik (nog) niet.
Wat wel in de planning voorzien is betreft vanaf 2024 een extra batterij via V2H.
Volledig autonomie (afschakelen net) is in de planning pas voorzien op 1juli 2031.
betreft capaciteit, tja zoals gezegd verwacht ik niet dat het betaalbaar is om bv 365 dagen bij voldoende opwek van je zon/wind installatie thuis .. om volledig van het net te kunnen gaan.
Dat gezegd een accu die 1-7 dagen bv kan bufferen/gebruiken (en dus relaltief hoge cycli van laden/ontladen) lijkt me betaalbaarder .. en zoals je zegt gebruik direct verbruik --> accu --> net is wel iets wat ik zou willen hier thuis.. zolang de accu niet te veel ruimte snoept .. zeg ik gaan
Tja vanalles

belangrijkste quote wmb:
Hij zou dus een lek van 300kWh hebben bij gebruik van accu's. Dat zou in mijn (ooit een hele testopzet gemaakt om alles door te rekenen) geval bijna 40% zijn van het gedeelte dat ik extra kan besparen met een thuisaccu. Ik zou dan van 800 naar 500 kWh besparing gaan.Terwijl ik bij mijn beste weten mijn stroomverbruik vorig jaar niet wezenlijk heb veranderd, heb ik 925 kWh aan stroom netto van het net gehaald. Dat was gemiddeld zo’n 150 kWh. Vorig jaar kwam ik dus pakweg 775 kWh méér tekort dan anders. Ruim 400 kWh kwam zoals gezegd door de mindere zonuren en de zware omvormer. Dat moet betekenen dat de batterijen ruim 300 kWh aan stroom hebben ‘verbruikt'. Zeg maar: één kWh per dag.
Helemaal zeker ben ik hier niet van, want misschien heb ik toch iets vaker de wasdroger laten draaien (het was tenslotte minder zonnig) of heb ik andere stroomslurpers niet op tijd uitgezet. Maar ik gok er toch op dat het vooral de batterijen zijn geweest die voor extra stroomverbruik hebben gezorgd. Het is ook bekend dat bij het opslaan van stroom in een batterij je een beetje verlies hebt. Maar dik 300 kWh per jaar valt mij als verlies toch nog flink tegen. Bij ‘normale’ kWh-prijzen van 20 tot 25 cent heb je het dan over zo’n 70 euro per jaar of meer.
Iemand hier ooit eerder van gehoord?
And that’s the bottom line cause Stone Cold said so
Het is mij uit de quote ook niet duidelijk wat nu zijn doel was van die accu. Als het is om een hogere elektriciteitsaansluiting te vermijden is dat natuurlijk nog steeds kosteneffectief zo dat je er geld mee bespaard, alleen minder dan wanneer je 0% verlies hebt. Of het echt effectief is ligt ook aan de aanschafprijs natuurlijk.
Edit2: maar je hebt natuurlijk altijd verlies als je van AC naar DC gaat of andersom. Dat is toch niet iets nieuws? Ik ben er geen expert in, maar ik heb begrepen dat 5% verlies heel erg goed is en dat je niet gek op moet kijken van 15% verlies. Hield jij in je eigen berekening daar geen rekening mee?
[Voor 28% gewijzigd door JeroenE op 18-01-2022 12:06. Reden: is niet per se kosteneffectief]
Inderdaad, ik woon in B-Vlaanderen.vso schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:58:
[...]
heb je iets meer details/info (lees minder afkortingen) .. en/of plaatjes ? en je woont niet in NL begrijp ik ?
betreft capaciteit, tja zoals gezegd verwacht ik niet dat het betaalbaar is om bv 365 dagen bij voldoende opwek van je zon/wind installatie thuis .. om volledig van het net te kunnen gaan.
Dat gezegd een accu die 1-7 dagen bv kan bufferen/gebruiken (en dus relaltief hoge cycli van laden/ontladen) lijkt me betaalbaarder .. en zoals je zegt gebruik direct verbruik --> accu --> net is wel iets wat ik zou willen hier thuis.. zolang de accu niet te veel ruimte snoept .. zeg ik gaan
Is maar wat iedereen er voor over wil hebben. Zelf vind ik het best betaalbaar. Mijn energierekening is sinds 2011 ononderbroken positief (lees, brengt me geld op ipv dat ik moet betalen).
Uiteraard is dat niet iedereen gegeven. Je moet er op het juiste ogenblik mee beginnen en een planning op lange termijn maken en dus geduld kunnen uitoefenen, in stappen werken en investeren op het juiste ogenblik. Maar dat is een uitgangspunt dat voor de meeste investeringen geldt. Voor energieconsumptie is dat dus niet heel anders.
Maar het uitgangspunt van dit topic is niet de milieu en klimaatproblematiek noch louter een economisch gegeven maar het "eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)".
En dat heb ik gedaan via de installatie van een BYD LVL 15,36 kWh batterij gekoppeld aan een Off grid Victron 5 kW omvormer (met netkoppeling en aggregaatkoppeling) en PV-zijdig aan een SMA 5 kVA omvormer met netinjectie toegelaten tot 5 kW (monofase installatie).
En voor mij op een betaalbare manier. In elk geval - voor mij - goedkoper dan gewoon aan het of de gas blijven hangen.
Relatief betaalbaar energetisch autonoom zijn betekent zeker niet dat je een loods vol batterijen moet plaatsen om aan seizoensoverdracht te doen. Dat lukt niet in Vlaanderen noch in Nederland. Het betekent je productie, opslag en verbruik in balans brengen en meestal een en/en verhaal en niet uitsluitend inzetten op één soort technologie of energiedrager. Bij een en/en verhaal haal je de energieproductie die op dat ogenblik het voordeligst is en het goedkoopst voorhanden. Dat is op een zonnige dag in februari, mei, juni dus iets totaal anders dan een aanhoudend sombere mistige periode tussen bv. half december en half januari.
Wat betreft kosten baten is het - om autonoom te gaan - dus niet de hoofdzaak om een eindeloze rij batterijen te plaatsen maar om een relatief kleine batterij te plaatsen die in balans is tussen je eigen roductievermogen en noodzakelijk verbruik in en rond de woning. Het is veel goedkoper de productieeenheid (zonnepanelen) uit te breiden en daar een relatief kleine batterij aan te hangen dan omgekeerd.
Uiteraard is ook je dagelijkse energiebehoefte hierin een zeer belangrijke factor. Ieder kWh uur dat je niet nodig hebt moet je niet opwekken en niet opslaan. De goedkoopste stap is dus eerst te investeren in zo weinig mogelijk dagelijkse energiebehoefte. Dat is een investering die eerst het duurst is (want eenmalig) maar op termijn het hoogste rendement heeft (geen lopende kost meer).
Mijn woning heeft (exclusief laden BEV) tussen half november en half februari een gemiddelde energiebehoefte van 6-7 kWh per etmaal en de periode daarbuiten schommelt dat rond de 5 kWh per etmaal.
Een opslagcapaciteit van 15 kWh is dus ruim voldoende. De uitdaging is om bijna alle dagen van het jaar genoeg productie te hebben om tot 7 kWh per etmaal energie op te wekken. In de praktijk is dat alleen tussen eind november en half januari een uitdaging.
Ruimtebeslag is voor mij geen probleem. De batterij neemt maar 0,47 m² vloeroppervlakte in beslag. voor de meeste mensen geen onoverkomelijk probleem.
Als voorbeeld: we zijn nu half januari (putje winter) op een redelijk bewolkte dag met af en toe een opklaring. De huisaccu staat nu op een SOC van 48% en is nog steeds aan het laden aan 500 W bij een AC belasting van 209 W en een productie van 770 W.
BYD: Build your dreams

LVL: Lage voltage batterij
LFP: lithium iron phosphate batterij
DoD: Depth of Discharge
V2H: Vehicle to Home => bi-directioneel laden tussen batterij BEV (elektrisch voertuig met een batterij) en woning.
L/L en L/W WP: Lucht/lucht en Lucht/Water warmtepomp.
CV en SWW: Centrale verwarming en Sanitair Warm Water.
SOC: State of Charge
[Voor 36% gewijzigd door IvoB2 op 18-01-2022 12:51]
Dat is correct maar nogal positief ingeschat.[b]JeroenE in "Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)"
Edit2: maar je hebt natuurlijk altijd verlies als je van AC naar DC gaat of andersom. Dat is toch niet iets nieuws? Ik ben er geen expert in, maar ik heb begrepen dat 5% verlies heel erg goed is en dat je niet gek op moet kijken van 15% verlies. Hield jij in je eigen berekening daar geen rekening mee?
Aan de DC kant is er een RTE van ongeveer 98% maar dat is een theoretische benadering waar je in de praktijk weinig aan hebt. Bij een DC geschakeld systeem (hybride omvormer) mag je gemiddeld uitgaan van een 80 % RTE en bij een AC gekoppeld systeem (retrofit/semi off grid omvormer) draait de RTE rond de 70-75%.
Verliezen tussen DC opwek en effectieve AC opname mag je dus rekenen tussen de 30 en 20%.
RTE: round trip efficiency
dank voor de details,IvoB2 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:02:
[...]
Inderdaad, ik woon in B-Vlaanderen.
Is maar wat iedereen er voor over wil hebben. Zelf vind ik het best betaalbaar. Mijn energierekening is sinds 2011 ononderbroken positief (lees, brengt me geld op ipv dat ik moet betalen).
Uiteraard is dat niet iedereen gegeven. Je moet er op het juiste ogenblik mee beginnen en een planning op lange termijn maken en dus geduld kunnen uitoefenen, in stappen werken en investeren op het juiste ogenblik. Maar dat is een uitgangspunt dat voor de meeste investeringen geldt. Voor energieconsumptie is dat dus niet heel anders.
Maar het uitgangspunt van dit topic is niet de milieu en klimaatproblematiek noch louter een economisch gegeven maar het "eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)".
En dat heb ik gedaan via de installatie van een BYD LVL 15,36 kWh batterij gekoppeld aan een Off grid Victron 5 kW omvormer (met netkoppeling en aggregaatkoppeling) en PV-zijdig aan een SMA 5 kVA omvormer met netinjectie toegelaten tot 5 kW (monofase installatie).
En voor mij op een betaalbare manier. In elk geval - voor mij - goedkoper dan gewoon aan het of de gas blijven hangen.
Relatief betaalbaar energetisch autonoom zijn betekent zeker niet dat je een loods vol batterijen moet plaatsen om aan seizoensoverdracht te doen. Dat lukt niet in Vlaanderen noch in Nederland. Het betekent je productie, opslag en verbruik in balans brengen en meestal een en/en verhaal en niet uitsluitend inzetten op één soort technologie of energiedrager. Bij een en/en verhaal haal je de energieproductie die op dat ogenblik het voordeligst is en het goedkoopst voorhanden. Dat is op een zonnige dag in februari, mei, juni dus iets totaal anders dan een aanhoudend sombere mistige periode tussen bv. half december en half januari.
Wat betreft kosten baten is het - om autonoom te gaan - dus niet de hoofdzaak om een eindeloze rij batterijen te plaatsen maar om een relatief kleine batterij te plaatsen die in balans is tussen je eigen roductievermogen en noodzakelijk verbruik in en rond de woning. Het is veel goedkoper de productieeenheid (zonnepanelen) uit te breiden en daar een relatief kleine batterij aan te hangen dan omgekeerd.
Uiteraard is ook je dagelijkse energiebehoefte hierin een zeer belangrijke factor. Ieder kWh uur dat je niet nodig hebt moet je niet opwekken en niet opslaan. De goedkoopste stap is dus eerst te investeren in zo weinig mogelijk dagelijkse energiebehoefte. Dat is een investering die eerst het duurst is (want eenmalig) maar op termijn het hoogste rendement heeft (geen lopende kost meer).
Mijn woning heeft (exclusief laden BEV) tussen half november en half februari een gemiddelde energiebehoefte van 6-7 kWh per etmaal en de periode daarbuiten schommelt dat rond de 5 kWh per etmaal.
Een opslagcapaciteit van 15 kWh is dus ruim voldoende. De uitdaging is om bijna alle dagen van het jaar genoeg productie te hebben om tot 7 kWh per etmaal energie op te wekken. In de praktijk is dat alleen tussen eind november en half januari een uitdaging.
Ruimtebeslag is voor mij geen probleem. De batterij neemt maar 0,47 m² vloeroppervlakte in beslag. voor de meeste mensen geen onoverkomelijk probleem.
BYD: Build your dreamsChinees merk van o.a. EV's en batterijen.
LVL: Lage voltage batterij
LFP: lithium iron phosphate batterij
DoD: Depth of Discharge
V2H: Vehicle to Home => bi-directioneel laden tussen batterij BEV (elektrisch voertuig met een batterij) en woning.
L/L en L/W WP: Lucht/lucht en Lucht/Water warmtepomp.
CV en SWW: Centrale verwarming en Sanitair Warm Water.
zelf meet ik al jaren, ons verbruik is relatief stabiel te noemen per jaar zeg 4200kWh en 1000m3 gas laat de isolerende of andere reductie slagen van gebruik bewust achterwegen gezien dit geen "consuminder" of isolatie topic is

gas kan je per m3 omzetten naar een 8 of 9kW(h?) brutto elektra verbruik en via een (s)COP van x indien relevant kan dat wel omgerekend worden ..
in onze situatie:
80-90% van de elektra kan je gemiddeld over een jaar uitspreiden ..voor gas is dit precies andersom 10/20% is sanitair (bad/douche/emmer warm water) de rest is "verwarming"
restant elektra is bv avond gourmetten of klussen of bijverwarmen (elektrich) denk aan vorst beveiliging schuur .. of andere incidenteel gebruik elektra.
beetje relevant is dat mijn PV installatie 14x350Wp oftewel ~4200kWh opwek per jaar. meer kan ik niet kwijt op het zuiden en dit is ook de max van 1 fase terug levering .. hier in NL (zegt men) ik kan wel wat panelen kwijt maar dat is verdeelt over diverse locatie(s) en op noorden zou ik wel meer kwijt kunnen.
ook al zou ik willen, ik kan geen "auto" aan huis koppelen of een alternatieve opwek (bv pellet cv) plaatsen dit is puur een ruimte/luxe issue..
dus ..
~350 kWH p.m of ~81kWh per week "normaal" verbruik ex gas(of equivilent) opslaan voor mij is best een ding om mee te beginnen als ik jou zou copieren .. daarnaast is 80-90% van het gas erg seizoens(lees winter) gebonden ..
ik maak me niet druk bij "voldoende" opwek van de pv installatie en verbruik ervan binnen een redelijke korte termijn.
vandaar dat ik in mijn beleving, bv 500-800kWh ergens moet opslaan om de mindere maanden door te komen, dit inclusief of exclusief verwarmings behoefte(s) .. zeg 2,5 maand x gemiddeld maand verbruik
helemaal los ervan wat is mijn "winst" .. ? geen overheids belasting dat tikt behoorlijk aan. denk 50 -75% van de jaarnota .. zeg 1.200 p.j om je installatie te "oderhouden" .. dus nieuwe accu's omvormers en kabels .. is het dan economisch rendabel ?
kan zijn dat ik wat zaken over het hoofd zie oid .. maar goed zet het voor mezelf even bonding neer
Tja vanalles
Maar als je geen thuisaccu had genomen, had je dan wel moeten betalen?IvoB2 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:02:
Het is ongetwijfeld mijn onbekendheid met het Belgische tariferingssysteem, maar uit je verhaal maak ik niet op waarom die thuisaccu financieel interessant is, zeker niet sinds 2011. Dat afschaffen van de saldering in Vlaanderen is van veel recenter, meen ik?
Graag gedaan.vso schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:34:
dank voor de details,
Zelf meet ik ook al sinds juli 2011 alles wat er maar te meten valt en sla dat op in rekenbladen.Zelf meet ik al jaren, ons verbruik is relatief stabiel te noemen per jaar zeg 4200kWh en 1000m3 gas laat de isolerende of andere reductie slagen van gebruik bewust achterwegen gezien dit geen "consuminder" of isolatie topic isgezin van 4 personen iedereen boven de 10jaar oud
Dit is inderdaad geen isolatie en consuminder topic maar het punt is dat zonder je energieverbruik zoveel mogelijk te beperken, en dat is nog iets anders dan comfort opgeven, het heel moeilijk zal zijn om zo veel mogelijk autonoom te leven van eigen energieproductie.
Zo minder kWh uur je aan de basis nodig hebt zo eenvoudiger en goedkoper het is om dat doel te bereiken.
Meestal gaat het een dus niet zonder het ander.
Mijn jaarproductie schommelt rond de 5.000 kWh per jaar (4850 slechtste jaar en 5250 kWh beste jaar) en mijn verbruik is daar op aangepast. Mijn basisenergieload is een 2200 kWh per jaar. De meeropbrengsten worden - voor zover periodiek beschikbaar - in de tussenseizoenen en late winter richting warmtepomp gestuurd en de periodes van piekproductie richting BEV en net.
Met die nuance dat zonder saldering de jaarproductie en verbruik niet meer van belang is maar meer het evenwicht tussen dagproductie en -verbruik.
Ik heb nu een PV installatie van 20 x 280 Wp. Het max. aantal panelen dat ik kwijt kan geraken is 24.
De productie-eenheid kan ik op de beschikbare oppervlakte, met de huidige technologie, dus al uitbreiden van 5.6 kWp naar 12 kWp. Met mijn verbruik en opslag (eventueel uit te breiden naar 30,72 kWh, maar het ziet er nu niet naar uit dat dit nodig zal zijn) waarschijnlijk voldoende om in de winter iedere dag door te komen met eigen productie zonder inzet van een aggregaat.
Maar zoals ik al schreef, dat is pas nodig vanaf 2031*. En ik denk dat de efficiëntie van PV panelen tegen dan alleen maar zal toenemen en niet afnemen. Die planning zit dus wel goed.
*tot juli 2031 genereert de PV installatie contractueel 330 € per geproduceerde MWh. Reden dat ik deze niet vroeger zal vervangen/uitbreiden.
Dat is dan inderdaad een nadeel dat ik niet heb. Ik heb een eigen monofase laadpaal onder de carport en produceer lokaal ook mijn eigen houtvoorraad om periodiek energie voor CV en SWW op te wekken. Bij buitentemperaturen langdurig onder 5°C heb ik dan ook maar 4-7 Wh nodig, de energie die de gestuurde circulatiepomp nodig heeft om gedurende 12 tot 30 uur het warm water in de achterwand van de speksteenkachel naar zijn bestemming te pompen (een verticaal gelaagd buffervat).ook al zou ik willen, ik kan geen "auto" aan huis koppelen of een alternatieve opwek (bv pellet cv) plaatsen dit is puur een ruimte/luxe issue..
Of het allemaal economisch rendabel is hangt van persoon tot persoon en je uitgangspunten af.
Mijn primair uitgangspunt is zo veel mogelijk autonoom te zijn. En de eigen middelen die ik bovenop de subsidies moet investeren zijn niet van die aard dat ik er iets anders voor moet laten noch comfort moet inboeten.
Was niet investeren in een thuisaccu puur economisch gezien rendabeler geweest? Hoogstwaarschijnlijk wel. Zeker gezien de huidige energieprijzen. De eindafrekening zal ik pas kunnen maken op het einde van de rit als alle parameters gekend zijn. Maar mijn uitgangspunt is dan ook niet dat heel mijn leven in het teken staat om het zo economisch rendabel mogelijk maken. Ik investeer mijn spaarcenten liever in wat voor mij een meerwaarde geeft aan het leven van alle dag dan ze bij de bank te laten niksen.
Een thuisaccu plaatsen kadert in mijn visie dus eerder in dezelfde trant als de aankoop van een auto, keuken, badkamer, woning, aanleg tuin,... dan in een zo hoog mogelijk TVT te bekomen.
Uiteraard niets mis met een andere benadering.
Het betreft B-Vlaanderen, dus niet zo'n eenduidig antwoord (gezien steeds wijzigende regelgeving)JeroenE schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:48:
[...]
Maar als je geen thuisaccu had genomen, had je dan wel moeten betalen?
Het is ongetwijfeld mijn onbekendheid met het Belgische tariferingssysteem, maar uit je verhaal maak ik niet op waarom die thuisaccu financieel interessant is, zeker niet sinds 2011. Dat afschaffen van de saldering in Vlaanderen is van veel recenter, meen ik?
Tussen 2011 en half 2015, full salderingsregeling betaalde ik zonder accu inderdaad niets. Iedere kWh die opgewekt werd mocht tussen twee jaarlijkse meteropnames 1:1 teruggenomen worden. Gezien ik al jaren aangesloten ben bij een 100% groene coöperatieve energieleverancier waren er dus ook geen vaste kosten noch gebruikerskosten. Mijn rekening (gezien ik op jaarbasis meer produceer dan afneem) was dan ook effectief nul. Of positief want de eigen productie krijgt gedurende 20 jaar gegarandeerd 330 € per geproduceerd MWh. In mijn geval dus een 1600 tot 1700 € netto per jaar surplus.
Vanaf midden 2015 betaal je voor de saldering forfaitair berekend op het omvormervermogen een jaarbedrag van 450 tot 500 €. Ongeacht je verbruik en injectie. M.a.w. produceer je op jaarbasis meer of evenveel dan je afneemt betaal je alleen dit forfaitaire tarief. voor de injectie die je zelf niet verbruikt binnen dat jaar krijg je niets.
Deze situatie wordt bestendigd tot 2025 voor prosumenten met een terugdraaiende analoge meter.
Voor posumenten met een digitale meter valt het forfaitaire tarief weg maar betaal je de kWh prijs die je ogenblikkelijk afneemt en krijg je een injectievergoeding voor wat je in het net injecteert.
Persoonlijk had ik dus de keuze om nog tot 2025 in het forfaitaire systeem te blijvenn (en een 500 € per jaar vaste kosten te betalen) of zelf vervroegd een digitale meter aan te vragen en jaarlijks afgerekend te worden op onmiddellijke afname en injectie. In mijn persoonlijk geval was het verschil tussen afnametarief en injectievergoeding, met accu - door de hogere zelfconsumptie, lager dan het forfaitair bedrag van de saldering. Ik zou dan jaarlijks - voorlopige schatting - nog maar een 90€ betalen ipv 450€.
Door een digitale meter te plaatsen heb ik bovendien ook recht op een extra retro-actieve warmtepomppremie en een 2021 batterijpremie waardoor de eigen investering ook al veel voordeliger uitvalt.
Winst ga ik - met de huidig gekende energieprijzen - met de batterij dan ook niet doen. Dat was mijn uitgangspunt ook niet. Mijn doel was dat de digitale meter + accu mij op jaarbasis in gebruik niet meer mocht kosten dan het forfaitair salderingstarief. Wat ruim gehaald zal worden.
Komt daar nog bij dat vanaf juli 2022 hier een capaciteitstarief wordt ingevoerd (op jaarbasis ongeveer 50€ per kW berekend voor het gemiddelde van de maandelijks hoogste klokkwartieren bij een minimum van 2.5 kW. De thuisaccu zal ook helpen in het voorkomen van de overschrijding van de minimale klokkwartierpiek van 2.5 kW.
Samengevat: van de thuisaccu ga ik financieel inderdaad niet rijk worden. Maar dat was dan ook niet mijn bedoeling. Ik ben al tevreden dat ik er geen eigen centen moet insteken. Rijk moet ik er niet van worden. Dat is niet mijn doel. De thuisaccu krikt mijn zelfverbruik van 31% op naar een 80% (voorlopige cijfers, nog geen langdurige data beschikbaar). Dat is inderdaad, met de huidige energieprijzen, onvoldoende om economisch rendabel te zijn. Maar mijn thuisaccu is een onderdeel van mijn stappenplan naar full off grid.
En in Vlaanderen vond ik persoonlijk het vorig jaar de geschikte periode (rekening houdende met lage vraag en hoog aanbod accu's, onvermijdelijke digitale meter en opheffing saldering in de nabije toekomst, nakend capaciteitstarief, aanslepende discussie gas- kerncentrales, geopolitiek instabiele situatie inzake energiebevoorrading,...) om in te stappen.
Toen ik in 2011 mijn dak bijna vol zonnepanelen legde werd ik ook gewoon uitgelachen. Zou ook nooit rendabel kunnen worden. Daarvan weet ik nu al, in de helft van de afschrijvingsperiode, dat het op een heel lucratieve ondernelming is uitgedraaid. Wat uiteraard niets zegt over mijn beslissing tot het plaaten van een accu. Maar als ik er geen geld aan toesteek ben ik al tevreden.
Aha, ik had het ook verkeerd begrepen. Ik dacht dat je in 2011 al een accu had gekocht, maar dat was dus "pas" vorig jaar, juist toen ze in België de saldering niet meer mochten toepassen.IvoB2 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:44:
Winst ga ik - met de huidig gekende energieprijzen - met de batterij dan ook niet doen. Dat was mijn uitgangspunt ook niet. Mijn doel was dat de digitale meter + accu mij op jaarbasis in gebruik niet meer mocht kosten dan het forfaitair salderingstarief. Wat ruim gehaald zal worden.
Dus je betaalt normaal 10,42 euro (2,5 kW * 50 euro /12 maanden) per maand voor je aansluiting en mocht je een keertje op een dag 11 kW gebruiken dan betaal je die maand 45,84?Komt daar nog bij dat vanaf juli 2022 hier een capaciteitstarief wordt ingevoerd (op jaarbasis ongeveer 50€ per kW berekend voor het gemiddelde van de maandelijks hoogste klokkwartieren bij een minimum van 2.5 kW. De thuisaccu zal ook helpen in het voorkomen van de overschrijding van de minimale klokkwartierpiek van 2.5 kW.
Dat klinkt mij bekend in de orenToen ik in 2011 mijn dak bijna vol zonnepanelen legde werd ik ook gewoon uitgelachen. Zou ook nooit rendabel kunnen worden.

Is er ook een A-Vlaanderen?IvoB2 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:44:
Het betreft B-Vlaanderen
Neen, wel een Zeeuws-Vlaanderen (gelegen in Nederland).
Merk op dat als ik over mijn situatie spreek ik het heb over de regelgeving in Vlaanderen (

Dat is iets anders dan de regelging in Zeeuws-Vlaanderen (NL) en de regelgeving in België. Energetisch is in het federale België de regelgeving in ieder gewest volledig anders. Het energetisch beleid in Vlaanderen is dus iets anders dan het beleid in België.
Ik weet het, ingewikkelde materie.

Correct. PV in 2011 en thuisaccu in 2021.JeroenE schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:43:
Aha, ik had het ook verkeerd begrepen. Ik dacht dat je in 2011 al een accu had gekocht, maar dat was dus "pas" vorig jaar, juist toen ze in België de saldering niet meer mochten toepassen.
Ik denk niet dat je in 2011 al een betaalbare LFP accu voor thuisgebruik zou hebben kunnen plaatsen.
Voor het aansluitvermogen betaal je niet. Maar je berekening is correct met dien verstande dat het afgerekend wordt over een jaar en niet per maand en alleen als er een digitale meter werd geïnstalleerd.Dus je betaalt normaal 10,42 euro (2,5 kW * 50 euro /12 maanden) per maand voor je aansluiting en mocht je een keertje op een dag 11 kW gebruiken dan betaal je die maand 45,84?
Verbruik je die dag als hoogste kwartierwaarde 11 kW kost het je de rest van de maand ook niet meer zolang je niet over die 11 kW gaat. Wanneer je bv. één dag in de maand een EV gaat laden aan 11 kW kan je het net zo goed, uit economisch oogpunt, iedere dag van die maand doen. De netkost in kW wordt immers voor die maand eenmalig hoger maar de afnamekost in kWh wordt voor een deel goedkoper.
Je betaalt voor het afgenomen vermogen, ongeacht het vermogen van de aansluiting (in Vlaanderen typisch 1x40 A of 3 x 25A). En niet afgerekend op maandbasis maar op jaarbasis.
Zowel voor een analoge meter als voor een digitale meter is het minimum vermogen (of je dat nu afneemt of niet maakt niet uit) forfaitair bepaald op 2.5 kW. Afgerekend op jaarbasis. Indien het kW tarief dus 50 € zou zijn (het is in de orde van grootte maar nog niet vrijgegeven) betaalt iedereen minstens jaarlijks 125 € capaciteitstarief (ook als je minder dan 2.5 kW vermogen op een kwartier zou verbruiken).
Heb je nog een analoge meter kan het kwartiervermogen niet gemeten worden en houdt het daar op. Ook al zou je 11 of 22 kW op kwartierbasis afnemen.
Heb je een digitale meter dan wordt alles boven de 2.5 kW afgenomen vermogen doorgerekend volgens het weerhouden hoogste klokkwartier* per maand. De som van de 12 klokkwartieren gedeeld door 12 is het jaarlijks capaciteitstarief.
Als voorbeeld: In januari was het hoogste klokkwartier 4 kW, van februari tot juli telkens 3 kW, in augustus en september 2 kW en van oktober tot en met november 3.5 kW en in december 11 kW.
Het capaciteitstarief voor dat jaar bedraagt dan 4+3+3+3+3+3+3+2.5+2.5+3.5+3.5+11 = 45/12 = 3,75 kW x 50 = 187,5 €.
Heb je een analoge meter betaal je in dat geval 125 € (2,5 x 50).
*Een klokkwartier begin de eerste van iedere maand om 00:00 uur en eindigt telkens 15 minuten later waarop het volgende klokkwartier start, enz. Het klokkwartier van de desbetreffende maand met de hoogste kW waarde (verbruik in kWh binnen deze 15 minuten x 4) wordt voor die maand weerhouden als capaciteitswaarde met een forfaitair minimum van 2.5 kW.
[Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 18-01-2022 18:31]
Door het plaatsen van een thuisaccu met retrofit omvormer met back up en off grid functie blijven mijn zonnepanelen bij onbeschikbarheid van het net doorleveren aan de AC verbruikers en de batterij.
Bijkomend voordeel aan een off grid omvormer is dat er zeer eenvoudig - indien gewenst - en zeer vlug zonder bijkomende apparatuur een toegangspoort beschikbaar is om een aggregaat aan te koppelen.
De woning kan dus in alle omstandigheden, via de accu, van de nodige energie voorzien worden.
Gezien de woning hoofdzakelijk 100% functioneert op elektriciteit (geen gas) zijn de basisvoorzieningen dus altijd gegarandeerd.
Weet je dat zeker? Want de kans is erg groot dat bij een flinke bak zon de panelen veel meer opwekken dan je huis verbruikt. Dan loopt de spanning op, omdat de stroom nergens heen kan, en schakelt je PV-omvormer uit op overspanning. Hoe ga je dat scenario voorkomen?IvoB2 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:53:
Door het plaatsen van een thuisaccu met retrofit omvormer met back up en off grid functie blijven mijn zonnepanelen bij onbeschikbarheid van het net doorleveren aan de AC verbruikers en de batterij.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.
'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock
Hierom moet het vermogen van de omvormer op de accu groter zijn dan de zonne omvormer. Anders gaat het de mist in.Andrehj schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:16:
[...]
Weet je dat zeker? Want de kans is erg groot dat bij een flinke bak zon de panelen veel meer opwekken dan je huis verbruikt. Dan loopt de spanning op, omdat de stroom nergens heen kan, en schakelt je PV-omvormer uit op overspanning. Hoe ga je dat scenario voorkomen?
Ampera-e (60kWh)
Een zonnepaneel omvormer zou zo gemaakt kunnen worden dat hij niet afslaat bij 253V, maar het afgegeven vermogen terug regelt zodat de spanning niet te hoog word. En dan bij voorkeur niet pas bij 253V maar wat lager, dat zouden vele (zeker oudere) apparaten wel fijn vinden voor hun levensduur.
Normaal is dit niet nodig want het net is een zo grote afnemer dat het vermogen altijd weg kan. Al word het daar nu ook al een groter probleem.
Victron zal dit echt wel onder controle hebben.
Dat kan zo zeker gemaakt worden en is (in iets andere vorm) soms al aanwezig. Zo schakelen moderne Goodwe omvormers niet af bij 253 Volt, maar regelen ze inderdaad het afgegeven vermogen terug zodat de uitgangsspanning tegen de 253 Volt blijft hangen. Dat kan natuurlijk ook een andere (lagere) spanning zijn. Als de grid-compliance wordt ingesteld op een land dat als standaard 220 V hanteert, dan is de bovengrens 242 Volt.DjAntoon schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 18:02:
@!null
Een zonnepaneel omvormer zou zo gemaakt kunnen worden dat hij niet afslaat bij 253V, maar het afgegeven vermogen terug regelt zodat de spanning niet te hoog word. En dan bij voorkeur niet pas bij 253V maar wat lager, dat zouden vele (zeker oudere) apparaten wel fijn vinden voor hun levensduur.
Op mijn SAJ Sununo kan ik die grens 'automatisch' in stellen door het juiste land te kiezen. Maar ook kan ik de grenzen handmatig configureren. Verder kan ik uitgangsvermogen of -stroom begrenzen op een lagere waarde. Met behulp van modbus kan er geregeld worden dat er geen stroom in het net geïnjecteerd wordt. Als dat toch dreigt te gebeuren, dan regelt de omvormer zichzelf 'gewoon' terug. Op vergelijkbare wijze kun je ervoor zorgen dat de accu niet overladen wordt.
[Voor 6% gewijzigd door thesaxofonist op 19-01-2022 18:32]
Nou, Victron schrijft gewoon voor dat je omvormer minstens even sterk moet zijn als je AC gekoppelde zonneomvormer.DjAntoon schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 18:02:
@!null Nou ik denk dat er iets meer intelligentie nodig is...
Normaal is dit niet nodig want het net is een zo grote afnemer dat het vermogen altijd weg kan. Al word het daar nu ook al een groter probleem.
En dan heb je dat probleem niet. Enige lastige is dat accu op een gegeven moment vol zit, dan gaat het alsnog volgens jou verhaal.
Maar er is wel een mogelijkheid dat ze iets met de fase doen waar sommige zonne omvormers op kunnen reageren, er is zo'n whitepaper van APS met Victron. Echter kunnen standaard versies dit wellicht niet.
Ampera-e (60kWh)
Natuurlijk weet ik dat zeker.Andrehj schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:16:
[...]
Weet je dat zeker? Want de kans is erg groot dat bij een flinke bak zon de panelen veel meer opwekken dan je huis verbruikt. Dan loopt de spanning op, omdat de stroom nergens heen kan, en schakelt je PV-omvormer uit op overspanning. Hoe ga je dat scenario voorkomen?
Alle scenario's zijn al uitgetest.
Het is trouwens een combinatie van een SMA en een Victron omvormer. Geen enkelvoudige hybride omvormer.
Zie opmerking hiervoor.
En de SMA omvormer schakelt ook niet onmiddellijk uit bij 253V. Hij is hoger geconfigureerd.
Hedendaagse omvormers schakelen zich ook niet meer uit. Ze regelen zichzelf terug.
[Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 01-07-2022 09:22]
Inderdaad.DjAntoon schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 18:02:
@!null Nou ik denk dat er iets meer intelligentie nodig is...
En in België moet een omvormer zichzelf niet onmiddellijk afschakelen van het net of terugregelen op de grens van 253V maar op de grens van 264,5V of als de gemiddelde spanning over 10 minuten meer dan 253 V bedraagt. Met de installateurscode kan je dat als gebruiker trouwens zeer eenvoudig softwarematig configureren.
De netgekoppelde SMA omvormer staat bovendien zo afgeregeld dat hij sowieso nooit meer dan 5 kW kan terugleveren, ook al produceren de panelen meer.
Zoals ik eerder al opmerkte staat mijn PV/Accu installatie by default in off grid modus en zijn de automatenkasten, accu en verbruikers daarop afgestemd.
Vraagt inderdaad een herconfiguatie van de automatenkast en bijkomende hardware en software.
Op de installatie staat een autoswitch zodat bij netuitbal de accu alles overneemt < 0.2 sec. En een manuele nulswitch om bij schade aan de accu/batterijomvormer manueel van back up modus terug over te schakelen naar full grid modus. Bovendien is de afgifte in prioriteiten cascade* met als laatste trap een drop off modus naar de watertank.
Het net dient alleen als back up om. Het dient in mijn configuratie dus alleen als 2-wegs "aggregaat" .
*
1. Reguliere AC verbruikers
2. Thuisbatterij
3. Autobatterij (indien gekoppeld)
4. Net (indien beschikbaar)
5. Drop off watertank (tot 85°C - indien net niet beschikbaar of wijziging prioriteitsvolgorde)
6. WP L/L (auto heating/airco volgens voorgeprogrammeerde temperatuur).
7. Terugregelen/afschakelen (bij falen een van voorgaanden).
[Voor 40% gewijzigd door IvoB2 op 19-01-2022 20:50]
Of je nu het gemiddelde maximumverbruik per jaar uitrekent en die vermenigvuldigd met de kW prijs per jaar of de kW prijs per jaar naar een maandbedrag omrekent en dan per maand met die piek vermenigvuldigd maakt voor de uitkomst natuurlijk niet zo veel uit. Misschien hier en daar wat afronding op centen.IvoB2 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:06:
Voor het aansluitvermogen betaal je niet. Maar je berekening is correct met dien verstande dat het afgerekend wordt over een jaar en niet per maand en alleen als er een digitale meter werd geïnstalleerd.
Als je als netbeheerder wil voorkomen dat mensen grote pieken maken zou ik juist denken dat het beter is om te laten zien dat men in (ik noem maar wat) voor oktober veel meer moest betalen dan voor april.
Anyway, In Nederland betaal je iets van 250 euro voor de netbeheerder als je een 3x25A aansluiting hebt. Met de prijzen van jullie zou dat dan dus een maximumpiek van 5kW zijn. Als je daar onder blijft ben je voordeliger uit. Maar wij kunnen deze nu "ongestraft" belasten tot 17kW terwijl dat bij jullie dan 850 euro zou kosten.
De volgende stap (3x35A, 24 kW) kost in Nederland wel gelijk een stuk meer, namelijk 995 euro; bij jullie zou dat dan 1200 euro zijn. Nog steeds meer, maar wel iets dichter bij elkaar. Daarna loopt het weer iets uit elkaar 3x50A (35 kW) is 1450 hier en 1750 bij jullie.
Als men dit in Nederland zou invoeren zouden er een heleboel mensen mee ophouden om thuis hun EV te laden en dit bij een openbare laadpaal willen doen.
Je kan toch ook gewoon thuis 'traag' laden, en enkel in 'noodgevallen' even snelladen aan een openbare paal?JeroenE schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:19:
Als men dit in Nederland zou invoeren zouden er een heleboel mensen mee ophouden om thuis hun EV te laden en dit bij een openbare laadpaal willen doen.
Dat is net het hele idee: de piek eraf halen. Eerst enkel laden met je zonnestroomoverschot, daarnaast lekker laten voortkabbelen tegen 3-5 kW ipv kort en hard tegen 17kW of meer.
Als je er écht op wil letten is het capaciteitstarief wel een serieuze beperking. Zelfs een 1malige relatief korte piekbelasting van pakweg 7-8kW wanneer je warmtepomp aanschiet terwijl je op inductie staat te koken, geeft 1/12e impact op je jaarrekening... Laat staan dat je EV d'r ook nog effe bij komt laden... Natuurlijk wel perfecte motivatie voor slimme sturingen en een thuisbatterij.
In principe kan dat prima, maar er zijn genoeg laadpalen die je helemaal niet kan instellen en er zijn ook genoeg auto's waarbij dat niet kan. Dat soort dingen zijn namelijk ontwikkelt naar "de klant wil zo kort mogelijk laden".Slonzo schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:53:
Je kan toch ook gewoon thuis 'traag' laden, en enkel in 'noodgevallen' even snelladen aan een openbare paal?
Zouden er dan ook waterkokers komen die niet op 1800W werken, maar instelbaar? Als je die kan instellen op bijvoorbeeld 400W duurt het natuurlijk veel langer (en kost vanwege warmteverliezen ook meer energie), maar als dat je 100 euro per jaar scheelt zijn er misschien wel mensen die dat interessant vinden.
Ja, maar de vraag is dan of het 'erg' genoeg is om daar wat aan te doen. Ik bedoel: voor die ene keer scheelt het dus misschien 35 euro, maar daarna maakt het voor die hele maand dus ook al niet meer uit of je zo min mogelijk pieken maakt of niet. Stel dat je dit in 4 maanden hebt (want dan is het kouder en gebruikt je WP meer) dan scheelt het dus 140 euro per jaar. Als je daar een hele nieuwe laadpaal voor moet aanschaffen dan ben je misschien wel 6 of 10 jaar bezig om een nieuwe laadpaal "terug te verdienen".Zelfs een 1malige relatief korte piekbelasting van pakweg 7-8kW wanneer je warmtepomp aanschiet terwijl je op inductie staat te koken, geeft 1/12e impact op je jaarrekening...
Dan weet ik niet of ik dat dan wel zou doen. De wereld van elektrisch rijden ziet er over 10 jaar wellicht heel anders uit.
Je ziet ook dat de accu dan het grootste deel van de tijd niets staat te doen, vanochtend de vaatwasser aandoen met grauw en grijs weer waardoor de zonnepanelen niet al te veel deden heeft nog de grootste deuk in de virtuele accu lading geslagen.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT
YouTube: Batteries aren't the only way to store energy. Here's another.
Vooruit werken bij koelen en verwarmen van een (liefst goed geïsoleerd) huis.
Dat spaart veel netbelasting uit, en geeft veel mogelijkheden voor verhogen eigen verbruik.
1.75kW op een 0.75kWh is een beetje veel, maar het kan wel.PentaClover schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:17:
Als ik naar mijn eigen verbruik kijk van de afgelopen 7 dagen (Dat is het enige waar ik per minuut data van heb) en vertaal naar de situatie waarbij ik max 2.5 kW piek heb per kwartier, dan zou ik genoeg hebben aan een accu van 0.75 kWh, maar die moet dan wel met 1.75 kW kunnen laden en ontladen ... dat zal nog lastig zijn om daaraan te komen denk ik.
Je ziet ook dat de accu dan het grootste deel van de tijd niets staat te doen, vanochtend de vaatwasser aandoen met grauw en grijs weer waardoor de zonnepanelen niet al te veel deden heeft nog de grootste deuk in de virtuele accu lading geslagen.
[Afbeelding]
Het is echter veel nuttiger om er een paar kWh van te maken, om je eigen zonne energie consumptie te vergroten.
Puur de kWh kosten zijn niet mega bepalend voor de product kosten, gezien de omvormer ook wat kost en al het werk eromheen. Zeker niet bij dergelijk kleine kWh.
Ampera-e (60kWh)
Inderdaad, dat rekenvoorbeeld was puur om te zien wat er nodig was om peak shaving te kunnen doen met de Belgische randcondities, dan is vermogen belangrijker dan opslag. Voor meer eigen verbruik is voldoende opslag voor de nacht en een wat slechtere dag na een mooie dag belangrijker.!null schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:26:
[...]
1.75kW op een 0.75kWh is een beetje veel, maar het kan wel.
Het is echter veel nuttiger om er een paar kWh van te maken, om je eigen zonne energie consumptie te vergroten.
Puur de kWh kosten zijn niet mega bepalend voor de product kosten, gezien de omvormer ook wat kost en al het werk eromheen. Zeker niet bij dergelijk kleine kWh.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT
Heb een digitale meter, 24 275watt zonnepanelen, 12 op het oosten gericht en 12 op het westen.
De perfecte oost-west opstelling helpt al veel, maar kwam vorig jaar maar op 28% eigen gebruik terwijl het maximum eigen gebruik 62% had kunnen zijn.
Dit jaar zal ik een SMA home manager of Niko Home Control of ... installeren om mijn eigen gebruik te optimaliseren. Dit door een koppeling te maken met:
Smart Grid ready warmtepomp van Nibe
Elektrische fiets
Elektrische auto
Andere opladers zoals laptop, AA, camera, robotstofzuiger, ...
Zijn hier mensen met ervaring omtrent het gebruik van SMA Home Manager, Niko Home Control, Solarwatt Manager of iets dergelijks om het eigen gebruik te optimaliseren aan de hands van slimme plugs?
Ik wil eerst de sturing optimaliseren en daarna pas kijken of een thuisbatterij interessant zou kunnen zijn. Ben ook eerder gewonnen voor een Vehicle to Grid of Vehicle to Home systeem in de toekomst dan een thuisbatterij.
Als belg kun je sowieso je piekvermogen beperken door dingen die veel stroom verbruiken overdag te doen. en die dingen zo veel mogelijk los van elkaar te doen. Daar heb je geen automatisering voor nodig.uberschnitsel schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:11:
Als Belg ben ik ook opzoek naar een hoger eigen gebruik.
Heb een digitale meter, 24 275watt zonnepanelen, 12 op het oosten gericht en 12 op het westen.
De perfecte oost-west opstelling helpt al veel, maar kwam vorig jaar maar op 28% eigen gebruik terwijl het maximum eigen gebruik 62% had kunnen zijn.
Dit jaar zal ik een SMA home manager of Niko Home Control of ... installeren om mijn eigen gebruik te optimaliseren. Dit door een koppeling te maken met:
Elektrische fiets
Elektrische auto
Andere opladers zoals laptop, AA, camera, robotstofzuiger, ...
Zijn hier mensen met ervaring omtrent het gebruik van SMA Home Manager, Niko Home Control, Solarwatt Manager of iets dergelijks om het eigen gebruik te optimaliseren aan de hands van slimme plugs?
Ik wil eerst de sturing optimaliseren en daarna pas kijken of een thuisbatterij interessant zou kunnen zijn. Ben ook eerder gewonnen voor een Vehicle to Grid of Vehicle to Home systeem in de toekomst dan een thuisbatterij.
Een electrische auto heb ik niet, maar een electrische fiets valt reuze mee. Die pakt 100 of 150 Watt, zowel mijn fiets als die van mijn vrouw. Die van mij alleen een stuk langer omdat mijn accu veel groter is.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Geen ervaring, maar wel aan het plannen: https://www.sma-benelux.c...g-ready-warmtepompen.htmluberschnitsel schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:11:
Als je de Moxa E1214 enkel plant te gebruiken voor een SG WP verbinding ben je goedkoper af met een smart plug in een stopcontact die je dan verbind met de SG input.Wim Leers schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:19:
[...]
Geen ervaring, maar wel aan het plannen: https://www.sma-benelux.c...g-ready-warmtepompen.html
Ik heb het nog niet onderzocht, maar ik neem aan dat er wel wat slimmere sturing is dan enkel simpelweg aan/uit van “extra warmte aub want er PV overschot”?!uberschnitsel schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:40:
[...]
Als je de Moxa E1214 enkel plant te gebruiken voor een SG WP verbinding ben je goedkoper af met een smart plug in een stopcontact die je dan verbind met de SG input.
Ik veronderstel dat dit rekening houdt met hoevéél overschot er is etc, en voor hoe lang op basis van forecast.
Misschien te optimistisch

Dat zou wel eens heel erg kunnen tegenvallen jaWim Leers schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:13:
Ik veronderstel dat dit rekening houdt met hoevéél overschot er is etc, en voor hoe lang op basis van forecast.

Een UPS die je in een stopcontact kunt drukken met een paar simpele loodaccu’s die je ook in een normale UPS vindt. Een ding dat je eenvoudig aansluit op je slimme meter en dat oplaadt bij overschot en teruglevert bij verbruik uit het net. Als het ding ongeveer 2kWh kan leveren, dan kom ik de nacht door.
Ja, het is waarschijnlijk efficiënter om accu’s te laden aan de DC kant van je zonnepanrlen, maar dit vraagt meer installatiewerk. Mijn idee is een doos met een stekker en gaan. Iedere bestaande zonnepanelen eigenaar kan ermee aan de slag.
Schijnbaar bestaat het niet, behalve als oplossing van Eaton voor datacenters. Wat zie ik over het hoofd? Waarom bestaat dit niet?
Ampera-e (60kWh)
In mijn hoofd stel ik het zo even simplistisch voor... Als ik het moet maken met mijn beperkte elektronica kennis...!null schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 22:02:
@wolly_a Wat voor prijzen denk je dan aan? Omvormer kost meestal wel wat, waardoor een 2kWh wel wat karig is.
Neem een paar loodaccu's en knoop hier een lader aan. Knoop aan dezelfde accu's een eenvoudige omvormer. Ik zie bijvoorbeeld een Enphase IQ7 micro omvormer voor ongeveer 100 euro als ik eens rondzoek op internet. Een Arduino leest je slimme meter uit en schakelt een relais. Met deze relais schakel je de acculader in wanneer je meer dan X Watt terug levert aan het net (waarbij X Watt de hoeveelheid vermogen is die je acculader trekt) en tegelijk schakel je daarmee de omvormerzijde uit, zodat je op dat moment niet levert aan het net uit de accu. Op het moment dat je energie uit het net gaat trekken, schakelt je het relais om, waardoor de acculader wordt losgekoppeld (stop laden) en de omvormerzijde wordt ingeschakeld. Ik besef me dat je nog wat elektronica wil hebben om misschien wat te limiteren, want je wil eigenlijk niet meer terugleveren dan je eigen verbruik of een max. vermogen, omdat je anders in een korte tijd je accu leegtrekt en je je opgeslagen energie teruglevert aan het net. Ik heb bijvoorbeeld 's nachts ongeveer 100 Watt aan sluipverbruik. Ik zou dat mooi willen wegwerken met overtollige energie van overdag.
Zoiets... Tja, wat mag dat kosten. Ik denk dat zoiets voor minder dan 500 euro te maken moet zijn als het in hoeveelheden geproduceerd wordt. Goedkoper dan een hele Tesla powerwall en zeker ook kleiner.
Edit: Als ik even reken zie ik dat ik wel een paar wat grotere accu's nodig heb om de 2 kW aan vermogen op te slaan, maar zeker niet onmogelijk. Dit is nu nog niet echt rendabel (geen enkele energie opslag methode voor thuis), maar als het salderen verdwijnt, dan lijkt me het een hele mooie en betaalbare oplossing.
[Voor 8% gewijzigd door wolly_a op 17-03-2022 22:45]
Daarnaast wil je wel op minimaal 48v gaan zitten denk ik qua efficiëntie. Maar het moet nog wel passen binnen de input van de omvormer.
Met een kleine setup (kleine capaciteit) krijgen je lood accu's die best veel cycli zien, en daar niet zo goed tegen kunnen. Daarom komt LiFePo4 vaak beter/voordeliger uit. Afhankelijk van hoe je dat in koopt.
Maar goed, voor de praktische DIY-er is het vooral lastig om praktisch/goedkoop grid feedin omvormers toepassen. Er zijn wel wat duurdere omvormers (segment 48v paar duizend watt) die je kan aansturen.
Ampera-e (60kWh)
Het versimpelen werkt in veel gevallen op kleinere schaal wel, maar juist in een toepassing als voor een huis worden een hoop 'details' die je dan overslaat ineens heel belangrijk. Het is een systeem dat constant belast wordt bijvoorbeeld. @!null noemt denk ik het belangrijkste al wel.
Je kunt het ook van de andere kant bekijken: als het zo simpel en goedkoop zou zijn, waarom zie je dit dan niet veel meer toegepast worden?
Wat laadcycli betreft, lees ik op internet dat een loodaccu 600-800 keer geladen kunnen worden en lithium accu's 500-1000 keer. Dat scheelt elkaar niet zoveel. Een loodaccu is dan nog eens vele malen eenvoudiger en goedkoper. Alleen zwaarder, maar dat is niet zo belangrijk in deze situatie.
Het systeem hoeft niet gebaseerd te zijn op een echte PV omvormer, maar in de basis ben je dan al een heel eind. Als ik kijk naar mijn eigen omvormer, die levert vermogen aan de hand van het Voltage dat de zonnepanelen leveren. Als de boel in de ochtend opstart, dan levert de omvormer een keer 50 Watt bij (ik dacht) ongeveer 50 Volt. Dit moet dus ook wel elektronisch te regelen zijn. Dat moet ook, want je wil eigenlijk niet meer terugleveren dan je eigen sluipverbruik.
@JakeOfOz Dat dit niet meer toegepast wordt, is (denk ik) omdat het hele thuisaccu gebeuren nog maar heel pril is en zeker in Nederland is er nu de noodzaak nog niet echt, want salderen... Misschien komt dit straks wel wat meer op gang. Daarnaast is de huidige denkwijze misschien wat verkeerd. Een Tesla powerwall kan (geloof ik) ruim 13kWh opleveren en wil ook 2000 Watt kunnen leveren als je bijvoorbeeld je elektrische fornuis of de wasmachine aanzet. Ik denk dat dat een verkeerde denkwijze is. Daardoor moet alles ineens heel erg over-engineerd worden. 13kWh is bijvoorbeeld bijna 13 keer meer dan ik in een nacht aan sluipverbruik heb. Zoveel leveren mijn zonnepanelen op dit moment ook niet op. Dus veel te veel vermogen. En het gebeuren hoeft ook geen 2kW uit te kunnen poepen. Schakel je het fornuis in, dan moet dit dan maar even uit het net komen. Dat is er ook altijd nog. Je hoeft niet off-grid te gaan. Dat is hier in Noord-Europa toch niet mogelijk.
Een kobaltvrije (wat voor thuisgebruik toch aan te raden is) LiFePO4 haalt gegarandeerd 3000 cycli en afhankelijk van de gebruiksomgeving 6000 cycli.wolly_a schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:13:
@!null
Wat laadcycli betreft, lees ik op internet dat een loodaccu 600-800 keer geladen kunnen worden en lithium accu's 500-1000 keer. Dat scheelt elkaar niet zoveel. Een loodaccu is dan nog eens vele malen eenvoudiger en goedkoper. Alleen zwaarder, maar dat is niet zo belangrijk in deze situatie.
Bij een goed gedimensioneerde accu (in verhouding tot productie en verbruik) geeft dat een gegarandeerde gebruiksduur van 10 jaar en in de praktijk minstens 15 jaar.
Is ook mooier, maar dan zit je wel gelijk aan een prijs van 1000+ euro voor een beetje capaciteit. Loodaccu's moet je dan misschien wat vaker wisselen, maar is wel kostenefficiënt en een loodaccu is ook prima te recyclen.IvoB2 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:23:
[...]
Een kobaltvrije (wat voor thuisgebruik toch aan te raden is) LiFePO4 haalt gegarandeerd 3000 cycli en afhankelijk van de gebruiksomgeving 6000 cycli.
Bij een goed gedimensioneerde accu (in verhouding tot productie en verbruik) geeft dat een gegarandeerde gebruiksduur van 10 jaar en in de praktijk minstens 15 jaar.
Ik ben het met je eens, maar is het dan niet handiger om een grotere oplossing op wijkniveau te hanteren? Dan kun je veel efficiënter regelen, en hoeft het maar op één locatie. Kost ook veel minder grondstoffen omdat je maar één keer hoeft te investeren in een omvormer en regelapparatuur.
En dan hoeft ook niet elk huishouden ruimte te maken en het wiel opnieuw uit te vinden
Dat mist mijn doel een beetje. Ik was meer zoekende naar een oplossing voor als het salderen eraf gaat. Een oplossing om op een makkelijke manier je overtollige zonnestroom te gebruiken. Een wijkcentrale gaat alleen mijn energierekening verhogen.JakeOfOz schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:45:
@wolly_a
Ik ben het met je eens, maar is het dan niet handiger om een grotere oplossing op wijkniveau te hanteren? Dan kun je veel efficiënter regelen, en hoeft het maar op één locatie. Kost ook veel minder grondstoffen omdat je maar één keer hoeft te investeren in een omvormer en regelapparatuur.
En dan hoeft ook niet elk huishouden ruimte te maken en het wiel opnieuw uit te vinden
Dat is een 'micro' doel. Als je als 'macro' doel peak shaving hebt, dan zou een wijkcentrale aantrekkelijker kunnen zijn, en daarmee kan salderen wellicht in stand gehouden worden.wolly_a schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:47:
[...]
Dat mist mijn doel een beetje. Ik was meer zoekende naar een oplossing voor als het salderen eraf gaat. Een oplossing om op een makkelijke manier je overtollige zonnestroom te gebruiken. Een wijkcentrale gaat alleen mijn energierekening verhogen.
Ben je netto nog steeds goedkoper uit lijkt me?
Op zich een mooi doel, maar hoe ga je dit praktisch uitvoeren?rbaidjoe schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:44:
[...]
Dat is een 'micro' doel. Als je als 'macro' doel peak shaving hebt, dan zou een wijkcentrale aantrekkelijker kunnen zijn, en daarmee kan salderen wellicht in stand gehouden worden.
Ben je netto nog steeds goedkoper uit lijkt me?
Wat als er een buurman zegt: ik doe niet mee, hoe ga je om de infrastructuur van de netbeheerders en energiemaatschappijen heen werken? Of wil je de wet eerst wijzigen?
Emmeloord, 2x Ja Solar 365Wp, Zuid - 20%, APS YC600Y (2x300W max) - testing 8) | PVOutput
Specifieke situatie in Vlaanderen: voor loodaccu's krijg je geen subsidies voor LiFePO4 wel. Inclusief subsidies haalt dat de zelf te betalen prijs al gevoelig naar beneden.wolly_a schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:54:
[...]
Is ook mooier, maar dan zit je wel gelijk aan een prijs van 1000+ euro voor een beetje capaciteit. Loodaccu's moet je dan misschien wat vaker wisselen, maar is wel kostenefficiënt en een loodaccu is ook prima te recyclen.
Als ik dan reken met een levensduur van 10-15 jaar ziet het plaatje er ook al anders uit.
Het is handiger en efficiënter maar het probleem is dat het in de praktijk gewoon niet gebeurt.JakeOfOz schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:45:
@wolly_a
Je krijgt niet eens iedereen met een beschikbaar dak in de wijk overtuigd om PV te plaatsen, laat staan iedereen op dezelfde lin te krijgen voor een wijkbatterij.
Blijft als enige optie om particulier het nodige te doen. Of te blijven wachten op Godot.
Kan je niet zelf doen. Zal de netbeheerder moeten oppakken. Zoals je impliceert zal daar inderdaad de nodige politieke druk aan vooraf moeten gaan. Zolang het salderen er nog is kan je er op inzetten dat er zulke oplossingen komen zodra de afbouw van het salderen begint. Is er tegen die tijd nog steeds geen (semi)centrale oplossing, kan je altijd nog je eigen accu gaan voorzien.Batilan schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 13:15:
[...]
Op zich een mooi doel, maar hoe ga je dit praktisch uitvoeren?
Wat als er een buurman zegt: ik doe niet mee, hoe ga je om de infrastructuur van de netbeheerders en energiemaatschappijen heen werken? Of wil je de wet eerst wijzigen?
Het milieu is in ieder geval gebaat bij oplossingen groter dan huis-niveau. Zelfs terugleveren aan het net is milieuvriendelijker dan een thuisaccu. Zolang terugleveren aan het net ook economisch voordeliger is dan een thuisaccu ligt het toepassen van een thuisaccu dan ook niet echt voor de hand. Tenzij het je hobby is natuurlijk, net zoals sommigen als hobby hebben om een hout vuur te stoken, of een dikke amerikaanse benzineslurpende hemi-v8 te rijden bijvoorbeeld. Dan zijn economische en milieuvriendelijke overwegingen wellicht minder van belang.
Ik weet niet helemaal of je zo mag redeneren... De energieleverancier heeft er geen baat bij, die zet gewoon de rokende centrale wat harder. Die zal er dus niet aan meedoen, tenzij ze het voor duur aan de klant kunnen verkopen. De klant gaat er niet duur voor betalen. Eindresultaat is dat er nul gebeurd. Dan zie ik liever iedereen een kleine thuisoplossing met deels onderdelen die relatief lang meegaan en goed zijn te recyclen (elektronica) en deels onderdelen die af en toe vervangen moeten worden en ook goed zijn te recyclen (accu). Het resultaat is minder variatie, dus minder uitstoot van energiecentrales en voor de klant minder energiekosten.rbaidjoe schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 13:49:
[...]
Kan je niet zelf doen. Zal de netbeheerder moeten oppakken. Zoals je impliceert zal daar inderdaad de nodige politieke druk aan vooraf moeten gaan. Zolang het salderen er nog is kan je er op inzetten dat er zulke oplossingen komen zodra de afbouw van het salderen begint. Is er tegen die tijd nog steeds geen (semi)centrale oplossing, kan je altijd nog je eigen accu gaan voorzien.
Het milieu is in ieder geval gebaat bij oplossingen groter dan huis-niveau. Zelfs terugleveren aan het net is milieuvriendelijker dan een thuisaccu. Zolang terugleveren aan het net ook economisch voordeliger is dan een thuisaccu ligt het toepassen van een thuisaccu dan ook niet echt voor de hand. Tenzij het je hobby is natuurlijk, net zoals sommigen als hobby hebben om een hout vuur te stoken, of een dikke amerikaanse benzineslurpende hemi-v8 te rijden bijvoorbeeld. Dan zijn economische en milieuvriendelijke overwegingen wellicht minder van belang.
Dat is een heel ander doel. Een doel dat alleen de netbeheerder dient en botst met het idee dat je thuis energie gaat opslaan. De netbeheerder wil dan jouw overtollige stroom goedkoop overnemen om in de eventuele wijkaccu stoppen om als buffer te dienen bij pieken. Jij wil jouw overtollige stroom terugleveren op een moment dat je anders dure stroom zou moeten terugkopen. Op het moment dat het salderen wegvalt, weet ik in ieder geval wel wat ik liever wil.Proton_ schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:56:
@wolly_a voor de netbeheerder is de incentive dat het koper in de straat niet verzwaard hoeft te worden en de wijktrafo niet hoeft te regelen. Al met al een behoorlijke besparing. Maar ja, die mogen zich niet met kWhs bezighouden.
Een thuisaccu stimuleert ook alsnog geen overproductie, en dat hebben we hard nodig. Maar je hebt gelijk dat het een beetje offtopic wordt

Het is een lastige... We zien in ieder geval beide mogelijkheden. Dat is altijd goed... Ik zal nog eens nadenken over mijn idee en verder rondzoeken...Proton_ schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 16:08:
Beide heeft als effect dat de spotprijs constanter wordt. Het is geen toeval dat tijdens de pieken de stroom ook duurder is.
Een thuisaccu stimuleert ook alsnog geen overproductie, en dat hebben we hard nodig. Maar je hebt gelijk dat het een beetje offtopic wordt
Echter denk in algemene zin dat het vergroten van je eigen verbruik meer controle geeft, en stimuleert om nog meer pv te leggen. Of überhaupt pv te leggen.
Daarnaast is er ook de motivatie om zaken daadwerkelijk meer op zonne-energie te draaien, dan weet je in ieder geval dat het op schone energie draait. Dat kan ook via grid, maar dat is minder duidelijk voor de gebruiker.
Ampera-e (60kWh)