Toon posts:

Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)

Pagina: 1 ... 5 6 7 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Nu online

Pixelmagic

Ubergeek

Met het huidige gedoe in de wereld denkt een mens wel eens na over autonomie, terwijl ik dit topic al een hele tijd volg met een half oog.
De situatie, 27 panelen (mix van nieuw en oud) en gasvrij, dus volledig electrisch en daarmee afhankelijk van het net en de bijbehorende 50hz. Als de netspanning wegvalt hebben we niet veel, geen verwarming en geen eten/water koken (behalve een pitje op een gasflesje) en dat terwijl er een shitload aan Wp op het dak ligt.

Zijn er mensen die me kunnen helpen voor mogelijkheden zoals b.v. een "extra" inverter die met de nodige schakelingen bij uitval van de netspanning mijn huis toch van de opbrengst van de solar kan benutten ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JakeOfOz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-03 08:42
@Pixelmagic
Het probleem is dat er een aantal redenen zijn waarom je niet zomaar je zonnepanelen wil laten werken zonder netspanning. Deze website legt het (deels) uit:
https://zonnepaneelkiezen...eit-bij-een-stroomstoring

Met een accu als buffer en aparte schakeling is het wel weer mogelijk. Maar ook duurder

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-03 08:29
Ja de accu moet tussen je netaansluiting en je huis in je meterkast verwerken. Of in ieder geval dat stuk wat je erop wil draaien, hoeft niet hele huis te zijn. Dat kan natuurlijk.

Ampera-e (60kWh)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Pixelmagic
Je kan toch de hybride versie van je 3-fase omvormer ophangen en een 400 volt batterij kopen?
Oh en een home manager 2.0

[Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-03-2022 05:51]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• !null
AUijtdehaag schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 04:02:
@Pixelmagic
Je kan toch de hybride versie van je 3-fase omvormer ophangen en een 400 volt batterij kopen?
Er staat: "Uw schuur achterin de tuin zal altijd stroom beschikbaar hebben."

Volgens mij levert hij alleen stroom aan apparaten erachter als een UPS? Dus niet hele huis?
En in bovenstaande geval is hij dus in de wchuur geïnstalleerd?

Ampera-e (60kWh)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Nu online

Pixelmagic

Ubergeek

AUijtdehaag schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 04:02:
@Pixelmagic
Als ik het goed begrijp is dat nog zonder batterijen, maar dan ook al een serieuze prijs en als ik het begrijp is hij (nog?) niet leverbaar. (Bijzonder trouwens, gratis verzenden vanaf €3900).

Dus batterijen er bij dan zit je zomaar op +10k€ schat ik in en dan heb je waarschijnlijk hooguit 10-15kWh voorraad. Voor wat te kunnen koken en een koelkast meer dan voldoende maar verwarmen is dan niet echt een optie.

Ik had gehoopt op een wat lager bedrag en zonder batterijen maar had het balans deel niet in beeld, daar lijkt de uitdaging te liggen.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Pixelmagic
Je kan ook ff zoeken op sungrow hybrid.
Lijkt er wel heel erg op, maar stukje goedkoper.
Manual

[Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-03-2022 16:23]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Fonzareli
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22-03 14:23
Hoe kan ik mijn warmtepompboiler enkel overdag met mijn zonnepanelen laten werken bij overschot aan geproduceerde electriciteit.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
De meest snelle methode is handmatig aan en uit zetten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-03 23:33

de Peer

under peer review

Fonzareli schreef op zondag 24 april 2022 @ 12:49:
Hoe kan ik mijn warmtepompboiler enkel overdag met mijn zonnepanelen laten werken bij overschot aan geproduceerde electriciteit.
Mijn wpb heeft daar een 'PV contact' voor die ik met een smart switch (sonoff in mijn geval) kan schakelen.
Maar zolang ik nog kan salderen (NL) ga ik dat natuurlijk niet gebuiken.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-03 01:54

Gerco-M

mijn tornado res.

(jarig!)
de Peer schreef op zondag 24 april 2022 @ 13:24:
[...]

Mijn wpb heeft daar een 'PV contact' voor die ik met een smart switch (sonoff in mijn geval) kan schakelen.
Okee economisch misschien nu nog niet nodig, maar het zou wel duurzaam zijn om dat wel te doen. Iets minder net belasting, en ook ben je dan al voorbereid voor als de saldering minder wordt of zelfs niet meer bestaat. ;)

Ik heb hier de E boiler op een laag vermogen staan en op een timer zodat die zoveel mogelijk PV pakt maar ik door de timer wel weet wanneer er warm water is.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JakeOfOz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-03 08:42
Ik heb mijn warmtepomp met buffervat aangestuurd via Home Assistant. Die meet hoeveel kWh ik teruggeleverd heb en hoeveel kW de zonnepanelen aan het opbrengen zijn. Als die twee boven een grenswaarde komen, gaat de temperatuur van het tapwater omhoog (actie kan hooguit eens per 48 uur worden uitgevoerd)
Gerco-M schreef op zondag 24 april 2022 @ 20:07:
[...]

Okee economisch misschien nu nog niet nodig, maar het zou wel duurzaam zijn om dat wel te doen. Iets minder net belasting, en ook ben je dan al voorbereid voor als de saldering minder wordt of zelfs niet meer bestaat. ;)
Precies dit! Hulde!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gerco-M schreef op zondag 24 april 2022 @ 20:07:
[...]

Dat is waar. Echter de boiler is geen grootverbruiker dus bijna de moeite niet om die te optimaliseren.
de E-auto en mijn warmtepomp (voor verwarming) zijn wat dat betreft belangrijker.

Een E-boiler gebruiken is natuurlijk ook niet echt duurzaam. Zonde van je groene energie, die beter besteed had kunnen worden ;)

[Voor 11% gewijzigd door de Peer op 24-04-2022 22:12]

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fonzareli
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22-03 14:23
Ik overweeg om een Shelly plug van 3500 watt te plaatsen op het stopcontact van mijn warmtepompboiler deze is volledig programmeerbaar en kan het verbruik erop aflezen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

de Peer schreef op zondag 24 april 2022 @ 13:24:
[...]

Eh, Kijk eens naar de topictittel en het doel van dit topic? :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• de Peer

de Peer

under peer review

Marzman schreef op maandag 25 april 2022 @ 08:09:
[...]

Eh, Kijk eens naar de topictittel en het doel van dit topic? :p
Haha, nouja het is goed om wel voorbereid te zijn ;)
Maar voor mij is het nu aantrekkelijker om de boiler vlak voor gebruik in te schakelen. Dan heb ik minder warmteverliezen.
Als ik niet meer kan salderen komt er voor mij ook een financiële prikkel en zal ik alles gaan sturen op maximaal gebruik van eigen opwek.

• de Peer

de Peer

under peer review

Fonzareli schreef op maandag 25 april 2022 @ 07:52:
Ik overweeg om een Shelly plug van 3500 watt te plaatsen op het stopcontact van mijn warmtepompboiler deze is volledig programmeerbaar en kan het verbruik erop aflezen.
Het is vaak niet handig om de volledige stroomtoevoer naar de boiler af te sluiten. Beter gebruik je een mogelijkheid voor een meer 'zachte' stop.

• Pixelmagic
  • Nu online

Pixelmagic

Ubergeek

Fonzareli schreef op maandag 25 april 2022 @ 07:52:
Ik heb dat hier draaien met een regelaar er tussen. Plan was de regelaar ook aan te sturen maar heb hem op half vermogen gezet (ongeveer 1000W) en ik schakel met Domoticz zodra de panelen meer dan 1500W teruglever aan en als ik meer dan 500W afneem weer uit.

Gaat eigenlijk zo goed dat ik het verder regelen van het vermogen niet meer heb gedaan, lijkt de moeite niet waard.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

(jarig!)
de Peer schreef op zondag 24 april 2022 @ 22:03:
[...]

Dat is waar. Echter de boiler is geen grootverbruiker dus bijna de moeite niet om die te optimaliseren.
de E-auto en mijn warmtepomp (voor verwarming) zijn wat dat betreft belangrijker.

Een E-boiler gebruiken is natuurlijk ook niet echt duurzaam. Zonde van je groene energie, die beter besteed had kunnen worden ;)
Nou, niet de moeite misschien maar alle beetjes helpen voor een duurzaam resultaat!

Er valt inderdaad te twisten over een E boiler natuurlijk, maar ons SWW verbruik is met 100 m3 per jaar zodanig laag dat een WPB kwa materialen en bouw minder duurzaam is dan onze E boiler. Denk ik.

Wellicht dat we in de toekomst nog wel aan de WPB gaan maar voor nu zijn we in elk geval al vrij simpel en goedkoop “gas vrij” en dat is voor nu al wel fijn.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Pixelmagic schreef op maandag 25 april 2022 @ 21:05:
[...]

Ik heb dat hier draaien met een regelaar er tussen. Plan was de regelaar ook aan te sturen maar heb hem op half vermogen gezet (ongeveer 1000W) en ik schakel met Domoticz zodra de panelen meer dan 1500W teruglever aan en als ik meer dan 500W afneem weer uit.

Gaat eigenlijk zo goed dat ik het verder regelen van het vermogen niet meer heb gedaan, lijkt de moeite niet waard.
Regel jij daarmee het vemorgen van je warmtepomp of heb je een regelbare warmtespiraal erin zitten?

Tesla Model 3 SR+ White / Black / 18" Aero | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Nu online

Pixelmagic

Ubergeek

PASware schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:29:
[...]

Regel jij daarmee het vemorgen van je warmtepomp of heb je een regelbare warmtespiraal erin zitten?
Ik zie dat iets te enthousiast ben geweest, ik regel een boiler, niet een warmtepompboiler, excuees voor de verwarring.

PVoutput van mijn 4950Wp

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Pixelmagic schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:24:
[...]

Ik zie dat iets te enthousiast ben geweest, ik regel een boiler, niet een warmtepompboiler, excuees voor de verwarring.
Welke boiler heb je? En met regelbaar is die qua 'wattage' dus regelbaar?

Tesla Model 3 SR+ White / Black / 18" Aero | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Nu online

Pixelmagic

Ubergeek

PASware schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 07:12:
[...]

Welke boiler heb je? En met regelbaar is die qua 'wattage' dus regelbaar?
Een gewone domme boiler, dus een verwarmingselement met een thermostaat voor de max temp. Die bedien ik met een Shelly 1Pm met daar achter een vermogen regelaar ( https://www.amazon.de/gp/product/B07Y8MJF72/ ) waar ik het plan had deze met een Wemos aan te sturen op het op dat moment juiste vermogen. Vanwege tijdgebrek er een tijdelijk potmeter op gezet en vast gezet op ongeveer 1000w, dat was een jaar geleden O-)

In Domoticz dus de Shelly en P1 data bij elkaar gebracht en inschakelen bij >1500W retour en uitschakelen bij afname <500W. In de winter de waardes iets aangepast en enkele donkere dagen met de hand moeten schakelen. Sinds het voorjaar geen omkijken naar en elke dat water op de hoogste boiler temp.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +2Henk 'm!

• !null
Ik heb juist voor een E boiler gekozen en een zootje extra zonnepanelen. Maar dat heeft meer te maken met onze zeer kleine bouwvorm, waarin ik een warmtepompboiler moeilijk vond te integreren, te groot en te lawaaierig.

Ampera-e (60kWh)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:13
Pixelmagic schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:26:
[...]

Een gewone domme boiler, dus een verwarmingselement met een thermostaat voor de max temp. Die bedien ik met een Shelly 1Pm met daar achter een vermogen regelaar ( https://www.amazon.de/gp/product/B07Y8MJF72/ ) waar ik het plan had deze met een Wemos aan te sturen op het op dat moment juiste vermogen. Vanwege tijdgebrek er een tijdelijk potmeter op gezet en vast gezet op ongeveer 1000w, dat was een jaar geleden O-)

In Domoticz dus de Shelly en P1 data bij elkaar gebracht en inschakelen bij >1500W retour en uitschakelen bij afname <500W. In de winter de waardes iets aangepast en enkele donkere dagen met de hand moeten schakelen. Sinds het voorjaar geen omkijken naar en elke dat water op de hoogste boiler temp.
Is dit niet makkelijker: https://www.marlec.co.uk/...st-Brochure-v3-A4-3pg.pdf

Ergens is er ook een uitvoering met een pwm regeling zodat je ieder watje de boiler in kan sturen. Die regelt dus tussen 0 en 2000 watt.
Edit: 8)7 PWM heeft mijn voorbeeld al. 8)7

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Nu online

Pixelmagic

Ubergeek

Seafarer schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 23:10:
[...]

Is dit niet makkelijker: https://www.marlec.co.uk/...st-Brochure-v3-A4-3pg.pdf

Ergens is er ook een uitvoering met een pwm regeling zodat je ieder watje de boiler in kan sturen. Die regelt dus tussen 0 en 2000 watt.
Edit: 8)7 PWM heeft mijn voorbeeld al. 8)7
Waarom zou dat makkelijker zijn ? Ik kan nu ook met pwm sturen als ik dat wil (nu dus niet voorgekozen) en Domoticz draait hier toch al.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Seafarer
Pixelmagic schreef op zondag 22 mei 2022 @ 10:39:
[...]

Waarom zou dat makkelijker zijn ? Ik kan nu ook met pwm sturen als ik dat wil (nu dus niet voorgekozen) en Domoticz draait hier toch al.
Misschien had ik beter moeten zeggen.

De kant en klaar schakeling stuurt iedere watt boven de 100 watt teruglevering de boiler in. Lijkt me wat beter vooral bij veel wisselende bewolking.

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 18:48
de Peer schreef op zondag 24 april 2022 @ 22:03:
[...]

Het lastige is dat je in veel huizen geen warmtepomp boiler kwijt kan i.v.m. de ruimte, zoals bijv. appartementen.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• dutchlincoln
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-07-2022
Maverick schreef op zondag 17 juni 2018 @ 18:45:
[...]

Dat is in principe waar, maar het heeft wel degelijk implicaties die verder reiken dan je eigen wijk. Kwam toevallig een tijdje geleden deze tegen, is wel interesant om te kijken.

[YouTube]
Dat is allemaal primaop te lossen, maar dan moet je "slimme" afspraken maken.

Ik heb ooit eens bij een recent groentebedrijf gewerkt, met fabrieken o.a. in Spanje. Die hadden daar enorme vrieshuizen, en die hebben ze driedubbel geisolleerd zodat de 48 uur lang zonder koeling op de minimale temteratuur konden blijven.
De Manager TD kocht daar zijn electriciteit in het groot in, en deed dit op de electriciteitsbeurs (weet de naam effe niet meer).
Kortom: die ammoniakinstallatie stondvolle bak te draaien als de stroom gratis was, of zelfs geld toe gaf, en ging uit als de stroomprijs hoog was. Fully automated.

Als we zuk soort slimme toepassingen op grote schaal uitrollen, kan er nog veeeeel meer solar bij.
Het grote voordeel is dan ook, dat de stroom die je niet meer nodig hebt buiten de piekuren, een veel vlakkere curve zou geven, en er dus centrales uit zouden kunnen.

Het is imho allemaal een kwestie van willen.
Ook denk ik dat er teveel mensen hiervan nog niet op de hoogte is, dus het is (aan de politiek?) van belang om hier meer ruchtbaarheid, en meer klip-en-klare oplossingen voor te genereren.

Wanneer je je auto met een grote accu (wederom een reden voor noodzaak van een grote accu) op je werk aan de lader hangt, en deze alleen (bij)laad als de stroom gratis of zelfs geld toe geeft, heb je hetzelfde effect. Dynamisch laden. Dat kan natuurlijk alleen als je auto's maakt met 500km bereik, waar je wel of niet 200km in bijlaad, (of niet.)

• !null
@dutchlincoln Dat soort initiatieven zijn hier ook, voor de grootverbruikers.

Ampera-e (60kWh)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:26:
[...] De netgekoppelde SMA omvormer staat bovendien zo afgeregeld dat hij sowieso nooit meer dan 5 kW kan terugleveren, ook al produceren de panelen meer. [...]
- Ook al kunnen de panelen meer leveren. -
Als de omvormer minder afneemt, komen de panelen gewoon in een minder efficiënt deel van hun opbrengst grafiek. Veel lagere stroom en een iets hogere spanning.

edit: heb je ergens al gedeeld welke schakelaars e.d. je hebt gebruikt? Ben in jouw richting bezig...

[Voor 9% gewijzigd door onetime op 01-07-2022 09:40]

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Fonzareli schreef op zondag 24 april 2022 @ 12:49:
Schakel hem in via een relais bij voldoende opbrengst. (wel minimum tijd laten draaien dan)
Heeft hij geen input om hem bij voldoende zonnestroom in te schakelen?

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:55
onetime schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:20:
[...]

Schakel hem in via een relais bij voldoende opbrengst. (wel minimum tijd laten draaien dan)
Heeft hij geen input om hem bij voldoende zonnestroom in te schakelen?
Zo heb ik het gemaakt weleenswaar voor een E-boiler maar een WPB kan natuurlijk ook.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• onetime
  • Niet online
https://www.marktplaats.n...r-wall-off-grid-12-24-48v

voor wie met lood-accu's aan de gang wil lijkt dit me de moeite van het bekijken waard.

• Pixelmagic
  • Nu online

Pixelmagic

Ubergeek

Ik zat net op het AD dit te lezen: https://www.ad.nl/geld/da...geld-verdienen~aade4d303/

De zaak die daar aangehaald word levert ook batterijen, maar ik ben niet echt onder de indruk van 10kWh voor 10k€ en dan ook nog eens 8€ per maand. Ben ik nou gek of klinkt dat als een behoorlijke kapitaal vernietiging voor een opslag waar je de avond/nacht met een lucht/lucht warmtepomp in de winter niet mee doorkomt ?

PVoutput van mijn 4950Wp

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:10
Pixelmagic schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:29:
Ik zat net op het AD dit te lezen: https://www.ad.nl/geld/da...geld-verdienen~aade4d303/

De zaak die daar aangehaald word levert ook batterijen, maar ik ben niet echt onder de indruk van 10kWh voor 10k€ en dan ook nog eens 8€ per maand. Ben ik nou gek of klinkt dat als een behoorlijke kapitaal vernietiging voor een opslag waar je de avond/nacht met een lucht/lucht warmtepomp in de winter niet mee doorkomt ?
dit is inderdaad volstrekt waardeloos en alles behalve duurzaam. Maar ja, er zijn mensen die niet kunnen rekenen en denken er geld aan te verdienen.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:35
@Pixelmagic

in nederland is accu's voor een dergelijke toepassing tot nu eigenlijk altijd kapitaal vernietiging. met day ahead prijzen kan je er nog wel iets uit krijgen, maar dat za minimaal zijn. pas als het gaat over eigenverbruik verhogen (einde salderen) en dat dan eventueel combineren met dayahead kan een goede combi zijn. maar dat is allemaal nog zo ver weg. volgens mij is voorlopig meer zonnepanelen het antwoord.

• twain4me
Fr33z schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:03:
[...]

dit is inderdaad volstrekt waardeloos en alles behalve duurzaam. Maar ja, er zijn mensen die niet kunnen rekenen en denken er geld aan te verdienen.
minder afhankelijk zijn is echt een enorm ding bij veel mensen. en zelfvoorzienendheid wordt bijna standaard (volledig ontterecht in de meeste gevallen) gezien als iets heel erg duurzaams.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

twain4me schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:03:
@Pixelmagic

in nederland is accu's voor een dergelijke toepassing tot nu eigenlijk altijd kapitaal vernietiging. met day ahead prijzen kan je er nog wel iets uit krijgen, maar dat za minimaal zijn. pas als het gaat over eigenverbruik verhogen (einde salderen) en dat dan eventueel combineren met dayahead kan een goede combi zijn. maar dat is allemaal nog zo ver weg. volgens mij is voorlopig meer zonnepanelen het antwoord.
Met de day aheadprijzen kun je geld verdienen zonder zonnepanelen, opladen en grootverbruikers gebruiken als je geld krijgt en na 18 uur ofzo die accu gebruiken voor een beetje tv kijken en wat ledlampen.

/▌

• twain4me
Marzman schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:47:
[...]

Met de day aheadprijzen kun je geld verdienen zonder zonnepanelen, opladen en grootverbruikers gebruiken als je geld krijgt en na 18 uur ofzo die accu gebruiken voor een beetje tv kijken en wat ledlampen.
De vraag is dan denk ik wel wat je defineerd als verdienen. hoeveel tv moet je wel niet kijken om de investering van 10k terug te krijgen? ik heb met uitzondering van wat zelf bouw nog geen financieel zinnige oplossingen gezien.

• onetime
  • Niet online
twain4me schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:05:
[...] minder afhankelijk zijn is echt een enorm ding bij veel mensen.
Als het net uitvalt zelf nog wel elektra hebben met behulp van een accu is natuurlijk wel een pré. En een oorlog voor je gevoel op de stoep maakt natuurlijk wel dat je daar meer over gaat nadenken.
en zelfvoorzienendheid wordt bijna standaard (volledig ontterecht in de meeste gevallen) gezien als iets heel erg duurzaams.
Ik zie het niet direct als duurzaam in de zin van eco, maar potentieel in post apocalyptische zin wel wenselijk. Ik ben zelf geen prepper in die zin, maar ik begrijp het wel tot op zekere hoogte. En als voorbereiding op de afschaffing van salderen sta ik er wel achter. Verhoging eigen verbruik, stabilisering van het net dan wel lagere belasting van het net. Dat maakt een hoger aandeel solar en wind in de energiemix mogelijk. Toch nog groen.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

twain4me schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:25:
[...]

De vraag is dan denk ik wel wat je defineerd als verdienen. hoeveel tv moet je wel niet kijken om de investering van 10k terug te krijgen? ik heb met uitzondering van wat zelf bouw nog geen financieel zinnige oplossingen gezien.
Nee, ik bedoel wassen, vaatwasser, batterij opladen overdag als je geld krijgt en dan s'avonds als het duur is tv kijken op de accu ;)

Mijn vader doet dit eigenlijk al, die heeft een aanhangwagen achter zijn camper met zonnepanelen en accu's waarmee hij tv kijkt en koffie zet. Geen idee of hij die kosten er uit haalt, volgens hem is electriciteit duur op camperplaatsen en campings en ze zijn de hele winter weg met dat ding.

/▌

• twain4me
Marzman schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:49:
[...]

Nee, ik bedoel wassen, vaatwasser, batterij opladen overdag als je geld krijgt en dan s'avonds als het duur is tv kijken op de accu ;)

Mijn vader doet dit eigenlijk al, die heeft een aanhangwagen achter zijn camper met zonnepanelen en accu's waarmee hij tv kijkt en koffie zet. Geen idee of hij die kosten er uit haalt, volgens hem is electriciteit duur op camperplaatsen en campings en ze zijn de hele winter weg met dat ding.
Mijn huis staat niet op een camperplaats :+ maar dat is dus ook eigenlijk gewoon zonder salderen een thuisaccu hebben, wat dan het verdien model is en niet het day-ahead principe.

• twain4me
onetime schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:42:
[...]

Als het net uitvalt zelf nog wel elektra hebben met behulp van een accu is natuurlijk wel een pré. En een oorlog voor je gevoel op de stoep maakt natuurlijk wel dat je daar meer over gaat nadenken.

[...]

Ik zie het niet direct als duurzaam in de zin van eco, maar potentieel in post apocalyptische zin wel wenselijk. Ik ben zelf geen prepper in die zin, maar ik begrijp het wel tot op zekere hoogte. En als voorbereiding op de afschaffing van salderen sta ik er wel achter. Verhoging eigen verbruik, stabilisering van het net dan wel lagere belasting van het net. Dat maakt een hoger aandeel solar en wind in de energiemix mogelijk. Toch nog groen.
Alle beetjes helpen, of onevenredig middelen inzetten voor een probleem wat toch opgelost moet worden middels nieuwe infrastructuur?
Of accu's echt iets betekenen voor de netbelasting moet ik nog zien en de voortekenen zijn niet heel positief, het is niet zo dat de landen om ons heen met accu's geen netbelastings problemen hebben.

• Seafarer
Marzman schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:49:
[...]

Die aanhanger hangt er alleen aan voor de zonnepanelen en accu's?

Iets met lucht weerstand en rolweerstand borrelt er nu door mijn grijze massa. :)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Seafarer schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:56:
[...]

Die aanhanger hangt er alleen aan voor de zonnepanelen en accu's
Nee, daar zit veel meer in.

/▌

• Seafarer
Marzman schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:24:
[...]

Nee, daar zit veel meer in.
Gelukkig. ;)

• HJKJ
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-02 17:15
Hoi allemaal , ik heb een vraag nl,

Wij kunnen op ons dak zonnepanelen leggen , ongeveer 10 stuks .
Wij hebben ook een electrische auto
Nu wil het geval dat wij juist in de periode dat wij het meest stroom opwekken weg zijn met onze camper
De zomermaanden dus ( april oktober) dus de auto gebruiken wij dan nauwelijks .
Wat is wijsheid , ook voor wat betreft het afbouwen vd salderingsregeling
Alle adviezen van harte welkom !

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:34
HJKJ schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:01:

Nu wil het geval dat wij juist in de periode dat wij het meest stroom opwekken weg zijn met onze camper
Maar wat is nou de vraag?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

(jarig!)
HJKJ schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:01:

Gewoon dak volleggen hoor. De rest van het jaar heb je nog steeds zelf wat rendement van je panelen, en in de zomermaanden kan je nog steeds je energie goed verkopen en nog steeds lekker verdienen aan je zonnepanelen, terwijl je zelf lekker weg bent met de camper. ;)

• Seafarer
Wel of niet neerleggen denk ik?

Altijd volproppen dat dak. Heb je wat aan in de winter als je thuis bent. :)

• HJKJ
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-02 17:15
De vraag is inderdaad wel of niet panelen plaatsen
Had inderdaad duidelijker moeten zijn …..

• de Peer

de Peer

under peer review

HJKJ schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:44:
De vraag is inderdaad wel of niet panelen plaatsen
Had inderdaad duidelijker moeten zijn …..
Ja gewoon dak vol. Maar dat hoort niet in dit topic.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Seafarer schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:33:
[...]

Wel of niet neerleggen denk ik?

Altijd volproppen dat dak. Heb je wat aan in de winter als je thuis bent. :)
Zorg dan wel voor een omvormer die je kan sturen op vermogen zoals SMA.
Stel je zit bij Frank Energie in 2025 en de prijs is negatief bij landelijk overschot.
Dan wil je ze wel dynamisch kunnen regelen anders kost het geld om terug te leveren. >:)

[Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-01-2023 23:12]

• !null
Een paar dagen dat je moet betalen om zonne-energie op het net te zetten betekent nog niks, volgens mij in algemene zin verdien je gemiddeld toch nog steeds met zonnepanelen? Ook met dynamische tarieven.

Gezien er nog salderen geldt en je dan dynamische tarieven hebt, is het alleen een beetje abstract.
Waarom zonnepanelen als je op dezelfde momenten of andere momenten de energie gratis naar binnen kan halen.

Ik denk dat het een beetje zo is dat je gemiddeld 30ct betaald over alles en PV stroom gemiddeld 24 a 25 cent opbrengt.
Los van al je verbruik kan PV nog steeds prima uit, zeker, met 0% btw, om terug te verdienen.

Ampera-e (60kWh)

• de Peer

de Peer

under peer review

!null schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 07:32:
Een paar dagen dat je moet betalen om zonne-energie op het net te zetten betekent nog niks, volgens mij in algemene zin verdien je gemiddeld toch nog steeds met zonnepanelen? Ook met dynamische tarieven.

Gezien er nog salderen geldt en je dan dynamische tarieven hebt, is het alleen een beetje abstract.
Waarom zonnepanelen als je op dezelfde momenten of andere momenten de energie gratis naar binnen kan halen.

Ik denk dat het een beetje zo is dat je gemiddeld 30ct betaald over alles en PV stroom gemiddeld 24 a 25 cent opbrengt.
Los van al je verbruik kan PV nog steeds prima uit, zeker, met 0% btw, om terug te verdienen.
Off topic. dit kan in een PV topic.

• !null
de Peer schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 07:34:
[...]

Off topic. dit kan in een PV topic.
Sorry, ik had ook het topic met dynamische tarieven open, ik dacht dat ik daar in zat :+

Ampera-e (60kWh)

Pagina: 1 ... 5 6 7 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee