Dit topic lijkt helaas niet meer heel actief. Zit zelf hier ook aan te denken en heb me intussen wat ingelezen wat betreft mogelijkheden van opslag systemen, hybride inverters, etc. Ik weet dat er op dit moment nog geen businesscase voor is, maar aangezien ik het leuk vind om me hier wat in te verdiepen, ga ik toch maar eens aan de slag.
Ik heb al een klein stukje van het beoogde systeem opgebouwd: t.b.v. een off-grid tijdelijk systeempje t.b.v. camera-monitoring heb ik een ca. 1kWh 12V LiFePo accu, een MPPT/charger (Victron MPPT 70/15), en een simpele inverter aangeschaft, dit systeempje werkt prima en is stabiel. Ik zie deze dagen dat de accu al vóór 11 uur vol zit en vind het natuurlijk jammer dat ik niets doe met de opbrengst de rest van de dag. Als straks onze nieuwbouw klaar is, en de saldering er langzaam afgaat, ga je iets vergelijkbaars zien met de opgewekte energie: voor weinig geld terugleveren en 's nachts duurder weer inkopen, maar dat hoef ik jullie niet uit te leggen
T.b.v. het opdoen van wat ervaring t.b.v. "het echte werk" wil ik graag wat experimenteren met mogelijke configuraties. Nu lijkt de kleine
Victron Multiplus 12/800/35 me een erg geschikt systeem voor dit doel (met name vanwege de
Power Assist functie). Zoals ook het off-grid systeempje wil ik dit graag eerst in het klein proberen om er wat ervaring mee op te doen, zodat ik uiteindelijk wellicht een echt systeem op schaal kan opbouwen, en met de opgedane ervaring de juiste keuzes kan maken.
Maar ook voor dit kleine systeempje wil ik natuurlijk graag de juiste keuzes maken. Zo had ik bijvoorbeeld achteraf voor het off-grid systeempje gekozen voor een Victron MPPT charger mèt bluetooth i.p.v. zonder (een paar tientjes duurder maar veel eenvoudiger om te integreren als je je Victron systeem gaat uitbreiden), en ik had gekozen voor een accu met een BMS met bluetooth ontsluiting om zo het gedrag van het BMS en de accucellen beter te kunnen monitoren en begrijpen.
Op dit moment zijn er een paar afwegingen die ik wil maken:
Kiezen voor de Victron Multiplus òf een andere 'hybride inverter' (welke een accu kan laden èn kan gebruiken als er geen PV productie is). Bij een hybride PV inverter zoi ik dan gaan voor een meer conventionele PV partij zoals b.v. de Growatt SPH3000.
De 2e afweging is om te gaan voor het huidige 12V systeem, of toch maar direct voor een 48V systeem wat meer gebruikelijk is voor een Energy Storage System (ESS) thuis. Ik neig nu toch wel naar het behouden van het 12V systeem en de Victron Multiplus omdat ik daarmee het minste geld hoef uit te geven.
Ben benieuwd naar eventuele ervaringen van deelnemers in dit topic (heb nog niet veel mensen gezien die de Victron Multiplus of een Growatt SPH overwegen hier). Maar wellicht is dit ook meer een vraag voor een Powerwall topic?
Ik zal later deze post nog wat updaten met de beoogde opstelling (ofwel een plaatje

)