Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)

Pagina: 1 ... 8 ... 15 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:50

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben jullie ook stress als je de wasmachine/vaatwas aanzet en na 5-15 minuten (als de opwarmingscyclus begint) er een dikke grijze wolk voor de zon komt? Een logger waarbij je elke seconde ziet hoeveel overschot/tekort je hebt is handig, maar soms wel frustrerend als je je verbruik goed probeert te plannen en dan toch in het rood gaat. Vandaag is zo'n typische dag waarbij volle zon en donkergrijze wolken elkaar snel afwisselen en dan is het onmogelijk om te voorspellen of je over 5-15 wel of geen zon zal hebben. Een thuisaccu kan dit probleem oplossen, maar de terugverdientijd is nog lang en ik denk dat het in de winter met airco als verwarming niet veel uithaalt met een installatie van 4 kWp.

Gelukkig resulteert een korte periode in het rood slechts in een toename van 0,1 kWh, dus dat zal je niet echt merken. Het is wel vervelend dat het opwarmen 2000 Watt kost en slechts 5 minuten duurt, dit zou beter gespreid moeten worden. Een condensatieWP-droger is goed op dat vlak, die piekt slechts op 500 Watt (programma 'extra droog') terwijl het in totaal wel meer verbruikt dan onze wasmachine op 30 of 40 graden. Maar met die condensatieWP-droger ga je normaal gezien nooit in het rood, tenzij het heel zwaar bewolkt is.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2023 18:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:46

de Peer

under peer review

Verwijderd schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 13:08:
Hebben jullie ook stress als je de wasmachine/vaatwas aanzet en na 5-15 minuten (als de opwarmingscyclus begint) er een dikke grijze wolk voor de zon komt?
Nee natuurlijk niet 8)
Of die was me nu 10 of 12 eurocent kost, daar heb ik geen stress van hoor. Er zijn gelukkig belangrijkere dingen in het leven.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 02-09-2023 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

de Peer schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 13:30:
[...]

Nee natuurlijk niet 8)
Of die was me nu 10 of 12 eurocent kost, daar heb ik geen stress van hoor. Er zijn gelukkig belangrijkere dingen in het leven.
Maar in dit topic proberen we toch het eigen verbruik te maximaliseren? :P Sinds ik mijn panelen op 6/4 heb zit ik gemiddeld op 1 kWh afname per dag. De winter wordt uiteraard een grotere uitdaging zonder gas, maar ik hoop op 1000-1200 kWh afname te eindigen, en 3000-3500 kWh injectie. Dan zou ik een maandfactuur van 7 of 9 euro hebben. Ik woon in België, dus salderen is niet mogelijk en nu is er ook een capaciteitstarief, daarvoor zit ik tussen 1 en 1,8 kWh (hoogste kwartierpiek voor een bepaalde maand).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Verwijderd schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 13:53:
[...]

Maar in dit topic proberen we toch het eigen verbruik te maximaliseren? :P Sinds ik mijn panelen op 6/4 heb zit ik gemiddeld op 1 kWh afname per dag. De winter wordt uiteraard een grotere uitdaging zonder gas, maar ik hoop op 1000-1200 kWh afname te eindigen, en 3000-3500 kWh injectie. Dan zou ik een maandfactuur van 7 of 9 euro hebben. Ik woon in België, dus salderen is niet mogelijk en nu is er ook een capaciteitstarief, daarvoor zit ik tussen 1 en 1,8 kWh (hoogste kwartierpiek voor een bepaalde maand).
Klopt maar ik zou wel de realiteit een beetje in het oog houden en naar het grotere plaatje kijken. Dit is wel echt micromanagement waarbij we het over eurocenten hebben, vergelijkbaar met de koelkastdeur 2 seconden sneller dicht doen om zo energie te besparen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:01

Seafarer

XXX

[...]

Elektrische boiler ophangen die alleen opwarmt als je gaat terugleveren?
Wasmachine vullen met boiler water.
Heb je een goedkope accu.
Kun je natuurlijk ook op douchen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Seafarer schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 15:06:
[...]

Je bent dan uiteindelijk véél meer geld kwijt dan gewoon accepteren dat er soms een wolk voor de zon zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

We hebben al een wp-boiler die enkel verwarmt tussen 10 en 14u. Ik denk dat je niet zomaar elke wasmachine of vaatwasser kan aansluiten op een warmwaterleiding?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Verwijderd schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 16:31:
Ik denk dat je niet zomaar elke wasmachine of vaatwasser kan aansluiten op een warmwaterleiding?
Zeker niet, daar heb je een hotfill machine voor nodig (wat zoveel betekent dat je zowel warm- als koudwaterleiding aansluit, en de machine zelf mengt tot de juiste temperatuur).

IMHO: prijstechnisch gezien is het de aanschaf helemaal niet waard, je scheurt er je broek aan.
En dan heb je het nog niet eens gehad over de aanleg v/d leidingen, en de afstand tot de boiler...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Ik woon in België, dus salderen is niet mogelijk en nu is er ook een capaciteitstarief, daarvoor zit ik tussen 1 en 1,8 kWh (hoogste kwartierpiek voor een bepaalde maand).
Je bedoelt waarschijnlijk dat je maandpiek schommelt tussen de 1 kW en 1,8 kW?
Hoeveel kWh je per maand van het net afneemt heeft immers geen weerslag op het capaciteitstarief (wel op de max. factuur maar dat is iets anders).
Wanneer je de weerhouden maandpiek bedoelt (1-1,8 kW) is dat ook niet het belangrijkste want je betaalt jaarlijks niet de technisch weerhouden maandpiek maar de laatste facturatiepiek.
En om deze te berekenen neemt men het gemiddelde van de laatste maanden tussen twee afrekeningen (bij een DM normaliter 12 maanden, in 2023 voor de meeste prosumenten waarschijnlijk minder maanden) waarbij iedere maandpiek lager dan 2,5 kW gerekend wordt aan 2,5 kW.
Streven naar een lagere vermogenspiek dan 2,5 kW heeft dus, wat betreft de afrekening, weinig zin.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 02-09-2023 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IvoB2 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 16:49:
[...]
Streven naar een lagere vermogenspiek dan 2,5 kW heeft dus, wat betreft de afrekening, weinig zin.
Dat heb ik achteraf ook ontdekt. Het is niet zo dat we naar een zo laag mogelijke piek streven, maar als de zon schijnt laten we wel zo weinig mogelijk toestellen tegelijk werken, wat automatisch resulteert in een lagere piek. Anderzijds wel jammer dat lager niet extra beloond wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 15:22
Verwijderd schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 16:31:
[...]

We hebben al een wp-boiler die enkel verwarmt tussen 10 en 14u. Ik denk dat je niet zomaar elke wasmachine of vaatwasser kan aansluiten op een warmwaterleiding?
Er zijn vaatwassers die dit wel ondersteunen, zie je boekje. Voor de wasmachine is het inderdaad een ander verhaal helaas (die gebruiken ook meer / vaker koud water)

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

Maar in dit topic proberen we toch het eigen verbruik te maximaliseren?
Daar is niets mis mee maar om er nu stress van te krijgen gaat toch wel een beetje ver?
:P Sinds ik mijn panelen op 6/4 heb zit ik gemiddeld op 1 kWh afname per dag. De winter wordt uiteraard een grotere uitdaging zonder gas, maar ik hoop op 1000-1200 kWh afname te eindigen, en 3000-3500 kWh injectie. Dan zou ik een maandfactuur van 7 of 9 euro hebben. Ik woon in België, dus salderen is niet mogelijk en nu is er ook een capaciteitstarief, daarvoor zit ik tussen 1 en 1,8 kWh (hoogste kwartierpiek voor een bepaalde maand).
De echte "stesstest" vangt normaal pas aan in november en eindigt ergens eind februari.
Dan is het verbruik doorgaans hoger en de productie lager en wordt optimaliseren van verbruik moeilijker.
De winter doorkomen met full electric verwarming op 1000-1200 kWh afname is uiteraard al een prima prestatie. Daar moet je al een behoorlijk goed geïsoleerde woning voor hebben.
Je zou ook een voordeliger energiecontract kunnen afsluiten waar de delta tussen afname en TLV kleiner is zodat je een lagere energiefactuur kan bekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

IvoB2 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:23:
[...]

De echte "stesstest" vangt normaal pas aan in november en eindigt ergens eind februari.
Dan is het verbruik doorgaans hoger en de productie lager en wordt optimaliseren van verbruik moeilijker.
De winter doorkomen met full electric verwarming op 1000-1200 kWh afname is uiteraard al een prima prestatie. Daar moet je al een behoorlijk goed geïsoleerde woning voor hebben.
Je zou ook een voordeliger energiecontract kunnen afsluiten waar de delta tussen afname en TLV kleiner is zodat je een lagere energiefactuur kan bekomen.
11 cent per teruggeleverde kWh is zowat het maximum in België. Ik wil nog verder isoleren door in de maanden december en januari PIR-platen voor de ramen te plaatsen, want thermische gordijnen helpen niet zo veel bij drievoudige beglazing. We hebben een groot schuifraam en zelfs met drievoudig glas verlies je bijna even veel warmte dan via een ongeïsoleerde muur. In december en januari zijn we enkel thuis als het donker is, dus voor natuurlijk licht maakt het niet veel uit. In het weekend is het wel wat gedoe om de platen weer weg te halen, hoewel led-verlichting amper iets verbruikt. Maar ik denk dat ik het niet ga doen, het moet voor de huisgenoten ook nog wat mooi en aangenaam blijven :P

Sinds januari hebben we airco en wp-boiler, sinds 6 april ook zonnepanelen. Januari was wel kouder dan gemiddeld dus ik denk dat een gemiddelde wintermaand 250 kWh zal kosten, met zonnepanelen hopelijk 200.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJx-XS9BdKwWNPEMJZ86_N2s6m4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EDsltyJdTKcYZtdgFtfEkTAa.png?f=fotoalbum_large

PS: geld en milieu vind ik belangrijk, maar ik vind het vooral ook een uitdaging om zo weinig mogelijk te verbruiken :) (gezin van 3 en rijhuis uit 1981)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2023 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Hebben jullie ook stress als je de wasmachine/vaatwas aanzet en na 5-15 minuten (als de opwarmingscyclus begint) er een dikke grijze wolk voor de zon komt? Een logger waarbij je elke seconde ziet hoeveel overschot/tekort je hebt is handig, maar soms wel frustrerend als je je verbruik goed probeert te plannen en dan toch in het rood gaat. Vandaag is zo'n typische dag waarbij volle zon en donkergrijze wolken elkaar snel afwisselen en dan is het onmogelijk om te voorspellen of je over 5-15 wel of geen zon zal hebben. Een thuisaccu kan dit probleem oplossen, maar de terugverdientijd is nog lang en ik denk dat het in de winter met airco als verwarming niet veel uithaalt met een installatie van 4 kWp.

Gelukkig resulteert een korte periode in het rood slechts in een toename van 0,1 kWh, dus dat zal je niet echt merken. Het is wel vervelend dat het opwarmen 2000 Watt kost en slechts 5 minuten duurt, dit zou beter gespreid moeten worden. Een condensatiedroger is goed op dat vlak, die piekt slechts op 500 Watt (programma 'extra droog') terwijl het in totaal wel meer verbruikt dan onze wasmachine op 30 of 40 graden. Maar met die condensatiedroger ga je normaal gezien nooit in het rood, tenzij het heel zwaar bewolkt is.
Je schrijft condensatiedroger, maar ik denk dat je een warmtepompdroger bedoeld.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:47

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

LinuZZ schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:05:
[...]

Er zijn vaatwassers die dit wel ondersteunen, zie je boekje. Voor de wasmachine is het inderdaad een ander verhaal helaas (die gebruiken ook meer / vaker koud water)
Onze vaatwasser ondersteunt dit en ik heb een warmwaterleiding vanaf de warmtepompboiler er naartoe. Theorie lijkt mij dat dit loont: de wpb warmt overdag op met (zoveel mogelijk) zonnestroom en de vaatwasser kan dan in de avond draaien op (deels) die energie. Maar is er ook iemand die dit in de praktijk heeft getest (en gemeten)?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LinuZZ
Beekforel schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 18:22:
[...]

Onze vaatwasser ondersteunt dit en ik heb een warmwaterleiding vanaf de warmtepompboiler er naartoe. Theorie lijkt mij dat dit loont: de wpb warmt overdag op met (zoveel mogelijk) zonnestroom en de vaatwasser kan dan in de avond draaien op (deels) die energie. Maar is er ook iemand die dit in de praktijk heeft getest (en gemeten)?
Ja, het scheelt bij ons 1/3e aan elektriciteit (450Wh voor het automatisch programma). We hebben een vrij lange 15mm leiding in mijn berekening moet onze cop minimaal 3 zijn om energetisch uit te komen.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

onetime schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 18:18:
[...]

Je schrijft condensatiedroger, maar ik denk dat je een warmtepompdroger bedoeld.
Idd :X Ik heb het gecorrigeerd.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2023 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

Dat heb ik bijna 2 jaar in de test gehad met eddi en idd een timer werkt bijna net zo goed, hangt natuurlijk wel af van hoeveel vermogen je op het dak hebt en hoeveel vermogen je gebruikt om de boiler te verwarmen met een kleiner element+ een timer werkt echt bijna net z goed als een groter elemement + gestuurd op sur-plus.
tegenwoordig is mijn accu op wielen ook gestuurd op surplus en ook dat maakt niet extreem veel uit tenopzichte van een timer maar dat komt denk ik door de hoeveelheid panelen die hier op het dak liggen :+ op een bepaald moment wordt het wel grappig om te zien dat je niets meer terugleverd.

Dus de manier is met een timer de wp een sww run te laten doen op het moment dat de kans op zon het hoogst is. dan heb je ook nog iets van cop 3 voor je douchewater, moet je uiteraard wel een wp hebben. : :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

LinuZZ schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 18:27:
[...]

Ja, het scheelt bij ons 1/3e aan elektriciteit (450Wh voor het automatisch programma). We hebben een vrij lange 15mm leiding in mijn berekening moet onze cop minimaal 3 zijn om energetisch uit te komen.
Een COP van 3 ga ik niet halen met onze WPB (Ariston Lydos).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
Beekforel schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 20:22:
[...]

Een COP van 3 ga ik niet halen met onze WPB (Ariston Lydos).
Een en ander is heel erg afhankelijk van je leiding lengte, en hoeveel water je vaatwasser verbruikt. Nadeel is dat de vaatwasser meerdere keren een beetje water vraagt, en dus vaak alsnog met koud water staat te spoelen wat weer opgewarmd moet, en je leidingen lekker je dure warm water aan het afkoelen zijn

[ Voor 5% gewijzigd door LinuZZ op 02-09-2023 21:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Hangt denk ik ook heel erg af van hoe zuinig je vaatwasser is. Op het ECO-programma verbruikt onze vaatwasser 8 liter (koud) water en 0,5 kWh. Daar valt denk ik maar heel weinig te winnen door er een warmwaterleiding op aan te sluiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[b]Cyberblizzard schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:51:[/b...]
11 cent per teruggeleverde kWh is zowat het maximum in België.
Hoeveel de TLV bedraagt maakt eigenlijk niet zoveel uit.
Het gaat om de delta tussen TLV en afnamekost en de verhouding afname/teruglevering.
Wanneer de teruglevering tov de afname hoger is dan de delta tussen TLV en afnamekost heb je een nulrekening en geen maandelijkse kost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:02
ocaj schreef op zondag 3 september 2023 @ 00:21:
Hangt denk ik ook heel erg af van hoe zuinig je vaatwasser is. Op het ECO-programma verbruikt onze vaatwasser 8 liter (koud) water en 0,5 kWh. Daar valt denk ik maar heel weinig te winnen door er een warmwaterleiding op aan te sluiten...
Een vaatwasser pakt maar 3 keer water:
Voorwas, hoofdwas en naspoelen.

De voorwas gebeurd in het eerste kwartier. Het water van de hoofdwas wordt steeds weer (elektrisch) opgewarmd. Anders ben je de zeep kwijt. Daar maakt een warmwaterleiding geen enkel verschil.

Gezien vaatwassers weinig water (paar liter) gebruiken bereikt het warme water vaak niet eens de vaatwasser. De voorwas duurt lang genoeg dat het water in de leiding alweer afgekoeld is.

In de eco stand wordt vaak het voorwasproggramma overgeslagen. Dan maakt het niks uit waar je het afwasmiddel in doet.

2 interessante video's met uitleg (engels) die ook het "de vaatwasser krijgt het niet schoon, alles eerst handwassen" probleem oplossen.
YouTube: Detergent packs are kinda wishy-washy (Dishwashers Explained)
YouTube: I messed up. You're using too much detergent. (correctie van een fout in de eerste video)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Verwijderd schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:51:
Ik wil nog verder isoleren door in de maanden december en januari PIR-platen voor de ramen te plaatsen, want thermische gordijnen helpen niet zo veel bij drievoudige beglazing. We hebben een groot schuifraam en zelfs met drievoudig glas verlies je bijna even veel warmte dan via een ongeïsoleerde muur.
Eeeeh... echt niet.

Een ongeisoleerde draagmuur van ~10cm dik heeft een U-waarde van ~4,10 W/m²K.
Oud dubbel glas: ~2,8 W/m²K.
HR+++ triple glas: ~0,9 W/m²K.
10cm PIR: 0,25 W/m²K.

Scheelt dus wel wat met goede isolatie, maar zit mijlenver van een ongeisoleerde muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Slonzo schreef op zondag 3 september 2023 @ 09:40:
[...]

Eeeeh... echt niet.

Een ongeisoleerde draagmuur van ~10cm dik heeft een U-waarde van ~4,10 W/m²K.
Oud dubbel glas: ~2,8 W/m²K.
HR+++ triple glas: ~0,9 W/m²K.
10cm PIR: 0,25 W/m²K.

Scheelt dus wel wat met goede isolatie, maar zit mijlenver van een ongeisoleerde muur.
Het gedeelte dubbel glas heeft hier een U-waarde van 0,8 en het triple gedeelte 0,6.
Standaard dubbel glas heeft tegenwoordig een waarde van 1.1 (en met aangepaste spacers 1.0).

Maar idd beter dan een ongeïsoleerde volle muur.
(ter zijde maar hier zit 15 cm PIR op de buitenmuren en 26 cm rotswol boven het plafond, door het premiestelsel kostte dit bij plaatsing bijna niets).

Vraagt initieel wat werk en extra investeringen maar op termijn verhoogt dit de zelfvoorziening enorm.
Het triple glas is bv. in de leefruimte op het zuiden gericht (van vloer tot plafond) en ook nog eens voor een deel oost en west. Daardoor genereert dit op een heldere vriesdag via rechtstreeks zonne-instraling voor de leefruimte al genoeg warmte zonder elektrisch te moeten bijverwarmen.
Mijn mening is dat je voor een efficiënt energieverbruik (van de eigen lokale productie) dus ook beter naar het volledige plaatje kijkt dan louter en alleen naar de productie en tijdstippen dat je dat wil/kan verbruiken.
Voor iedere kWh die je niet nodig hebt moet je immers geen "oplossing" meer zoeken.

[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 03-09-2023 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IvoB2 schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:00:
[...]

Vraagt initieel wat werk en extra investeringen maar op termijn verhoogt dit de zelfvoorziening enorm.
Het triple glas is bv. in de leefruimte op het zuiden gericht (van vloer tot plafond) en ook nog eens voor een deel oost en west. Daardoor genereert dit op een heldere vriesdag via rechtstreeks zonne-instraling voor de leefruimte al genoeg warmte zonder elektrisch te moeten bijverwarmen.
Maar bij bewolking en 's nachts verlies je er wel veel warmte door.

's Winters zijn de nachten ook langer dan de dagen.
Vanaf 2021 zullen riante ramen moeten worden gecompenseerd door extra dikke isolatie.
‘Hoogrendementsglas helpt uiteraard om het S-peil te doen zakken, maar niet in die mate dat een architect dan ineens hele wanden in glas kan ontwerpen. Een gemetselde muur isoleert nog altijd vier keer beter dan hoogrendementsglas.’
We zien nu al dat een S-peil van 31 niet evident is voor huizen met grote raampartijen. Een S-peil van 28 zal dus best pittig worden.’
In de zomer wordt het ook een broeikas, tenzij je goede zonnewering hebt, zoals wij die een pergola geplaatst hebben. Dan moet je meer gaan koelen en niet iedereen gebruikt een airco enkel met eigen zonne-energie om die 's avonds weer uit te zetten (zoals wij ook doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Verwijderd schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:36:
In de zomer wordt het ook een broeikas, tenzij je goede zonnewering hebt, zoals wij die een pergola geplaatst hebben. Dan moet je meer gaan koelen en niet iedereen gebruikt een airco enkel met eigen zonne-energie om die 's avonds weer uit te zetten (zoals wij ook doen).
Het ligt nogal voor de hand dat wanneer je kiest voor glas voor rechtstreekse verwarming je tevens aandacht hebt voor zonnewering. Dat kan mechnanische zonne-wering zijn, bladverliezende struiken en bomen,.....
Wij hebben gekozen voor een combinatie van verticale zonne-wering aan de buitenzijde (die werkt per glasdeel zodat het aangepast kan worden waar de zon staat voor de leefruimte zodat je er van binnen nog naar buiten kan kijken en houten draailuiken die volledig tegen de zon isoleren en waar je geen nood hebt om naar buiten te kijken, zoals in de slaapkamers) en aangepaste beplanting.

Het glazen deel koelt 's nachts inderdaad vlugger af dan het stenen deel omdat steen (aan de binnenzijde, hout aan de buitenzijde tegen opwarming langer warmte vasthoudt dan gglas.Maar tijdens de nacht maakt dat niet uit (dan liggen we meestal in ons bed) en bij aanhoudend bewolkt koud weer wordt het glazen deel gewoon afgezonderd van het stenen deel. Anderzijds bij zonne-opwarming wordt het glazen deel door het snellere opwarmeffect toegevoegd aan de rest van de leefruimte zodat deze vlug gratis opwarmt.
Het een compenseert dus ruimschoots het ander.

Onze energiejaarnota wordt nog altijd op jaarbasis opgemaakt. Het is dus het eindresultaat dat telt en niet de afzonderlijkde dagen/maanden.
De cijfers bevestigen dit ook. In 2023 hebben wij tot op heden 125 kWh van het net afgenomen en meer dan het tienvoudige teruggeleverd. Door een relatief lage delta tussen injectievergoeding en afnamekost (in de winter in het slechtste geval 1:2 en in de zomer gemiddeld 1:2,3) zijn de opbrengsten vanuit de TLV ruim voldoende om de jaarafnamekost + capaciteitstarief mee te betalen.
Hoeveel het gemiddelde per dag/maand dan is maakt niet echt uit voor de afrekening.

Wij hebben wel het voordeel dat er door de dag altijd iemand thuis is/kan zijn. Alle "grootverbruikers" (wasmachine, vaatwas, inductie, laadpaal) gaan dan bij voorkeur aan tussen 10:00 en 14:00 uur.
Zonder stress. :)

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 03-09-2023 11:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:17

Gelukkig resulteert een korte periode in het rood slechts in een toename van 0,1 kWh, dus dat zal je niet echt merken. Het is wel vervelend dat het opwarmen 2000 Watt kost en slechts 5 minuten duurt, dit zou beter gespreid moeten worden. Een condensatieWP-droger is goed op dat vlak, die piekt slechts op 500 Watt (programma 'extra droog') terwijl het in totaal wel meer verbruikt dan onze wasmachine op 30 of 40 graden. Maar met die condensatieWP-droger ga je normaal gezien nooit in het rood, tenzij het heel zwaar bewolkt is.
Ik snap denk ik wat je bedoelt.

Ik woon in Nederland en ik val nog onder salderen, maar ik doe qua energie alsof dat niet zo is. Ik merk dat het een soort hobby is geworden. De stress die je noemt bij die wolk, juist bij de wasmachine :) die herken ik. Ik zie het als goede stress, een positief gevecht om zo hoog mogelijk uit te komen qua eigen verbruik.

Is het nodig? Voor veel mensen vast niet. Maar ik zie het zeker als nuttig. Als ik onze afname van de energieleverancier van nu vergelijk met dat van een jaar geleden toen we net begonnen, is dat gehalveerd. Ik ben daar blij mee, en zie dat als het resultaat van dat ik blijkbaar het nodige geleerd heb op dit gebied.

Financieel zal het kruimels of druppels of weet ik veel wat zijn, maar al die kruimels bij elkaar kunnen best optellen vind ik. Ik zie het zelf vooral als poging tot het voorbereiden op een toekomst zonder salderen en als positieve bijdrage aan het milieu/klimaat.

Wanneer het stress zou zijn op een negatieve manier zou ik hier voor mezelf anders over oordelen maar zo voelt het voor mij dus niet.

Ook hier trouwens een wpb die oplaadt tussen 1 en 5 (zomertijd) en 12 en 4 (wintertijd). Werkt goed. E-boiler laad ik handmatig wanneer er voldoende stroom beschikbaar is.
Koken steeds vaker overdag voorbereiden, dat soort dingen. Het helpt hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
Hebben jullie ook stress als je de wasmachine/vaatwas aanzet en na 5-15 minuten (als de opwarmingscyclus begint) er een dikke grijze wolk voor de zon komt?
nop, 0% stress. ;)

wasmachine heeft warm en koud water aansluiting.
dus gebruik is vele malen minder om die 11 liter water te verwarmen voor de was.
(jep het is niet zoveel warm water die hij gebruikt.)
het motortje laten draaien, dat kan ik ook met bewolking, het is niet dat de PV dan niks meer levert.

is dit financieel interessant, nop. ik heb niet het idee dat ik er 1kWh per beurt mee bespaar.
alleen als je het leuk vind dat hij wat sneller klaar is als hij warm water trekt, dan zijn dit soort systemen een beetje interessant.
of als centen je niet uitmaken en je toch al een nieuwe wasmachine nodig hebt. ;)
(het zijn wel altijd de duurdere modellen, eigenlijk bedoeld voor ziekenhuizen/verzorgingshuizen en zo.
goed spul is het vaak wel, moet met dagelijks een paar keer gebruiken nog steeds 5 jaar mee gaan. dus particulier gebruik wat algemeen minder is, langer met wat mazzel.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nfa
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 03-12-2023

nfa

Geweldige post, nog niet elke letter gelezen, maar ga dat zeker doen ;-)

Stel dat we ons overtollige zonne-energie gebruiken om zelf gas te maken, vergelijk het met het waterstof opslag principe.

Er zijn al bedrijven die dat voor particulieren aanbieden. Bijvoorbeeld https://www.homebiogas.com waar je wc's en je groencontainer op kan aansluit, en als bonus ook nog voedzame mest voor je (moes)tuin overhoudt. Ik zou het wat robuuster willen, maar het gaat hier even om het idee.

Enige probleem van bovenstaand systeem is dat het in Nederland doorgaans net even te koud is voor het optimale chemische biogas vergistingsproces. Maar stel dat je zo'n systeem nu in een zeer goed geïsoleerd schuurtje of een kas zet en dat overdag (ook in de winter) met overtollige zonne-energie via een thermostatisch elektrisch kacheltje op 25 °C houdt, zodat de biogasomzetting optimaal is. Dan heb je in mijn achtertuin een leuk fabriekje draaiende op zonne-energie en afval. Je produceert ook nog minder afval en krijg daarvoor voedzame mest/compost. Als ik vervolgens daarmee een aantal gasflessen vul kan ik zelfs een voorraadje aanleggen voor de momenten dat er echt geen zonne-energie is. Sluit er een gas kookplaat op aan en je kunt in ieder geval elke avond op gas blijven koken, ook als je het huis van de gasaansluiting af haal ;-)

Dit idee vraagt zeker nog enige uitwerking op bepaalde (veiligheid, hygiëne e.d.) punten, maar wat vinden jullie van deze denkrichting en hebben jullie hier meer informatie over?

[ Voor 8% gewijzigd door nfa op 03-09-2023 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

nfa schreef op zondag 3 september 2023 @ 13:03:

Dit idee vraagt zeker nog enige uitwerking
:+
Joh haha.
Zelf gas maken zie ik niet echt gebeuren voor particulieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Geweldige post, nog niet elke letter gelezen, maar ga dat zeker doen ;-)

Stel dat we ons overtollige zonne-energie gebruiken om zelf wat gas te maken, vergelijk het met het waterstof opslag principe.

Er zijn al bedrijven die dat voor particulieren aanbieden. Een voorbeeld is https://www.homebiogas.com waar je eventueel je wc's en je groencontainer op aansluit. Waardoor je vervolgens ook nog voedzame mest voor je (moes)tuin overhoudt. Ik zou het wat robuuster willen, maar het gaat om het idee.

Enige probleem is dat het in Nederland doorgaans net even te koud is voor het optimale chemische biogas vergistingsproces. Maar stel dat je zo'n systeem nu in een zeer goed geïsoleerd schuurtje zet en dat overdag (ook in de winter) met overtollige zonne-energie via een thermostatisch elektrisch kacheltje op 25 °C houdt. Dan heb je in mijn achtertuin een leuk fabriekje draaiende op zonne-energie en afval. Je produceert ook nog minder afval en krijg daarvoor voedzame mest/compost. Als ik vervolgens daarmee een aantal gasflessen vul kan ik zelfs een voorraadje aanleggen voor de momenten dat er echt geen zonne-energie is. Sluit er een gas kookplaat op aan en je kunt in ieder geval elke avond op gas blijven koken, ook als je het huis van de gasaansluiting af haal ;-)

Dit idee vraagt zeker nog enige uitwerking en (brandgevaar) zorg, maar wat vinden jullie van deze denkrichting?
De gemiddelde mens snapt niet was gas is. Brand is nog tot daar aan toe. Maar de explosie. :N
Echt niet consument proef.

https://www.rtlnieuws.nl/...endaal-gevels-weggeblazen

[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 03-09-2023 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
migjes schreef op zondag 3 september 2023 @ 12:26:
[...]
wasmachine heeft warm en koud water aansluiting.
dus gebruik is vele malen minder om die 11 liter water te verwarmen voor de was.
(jep het is niet zoveel warm water die hij gebruikt.)
het motortje laten draaien, dat kan ik ook met bewolking, het is niet dat de PV dan niks meer levert.

is dit financieel interessant, nop. ik heb niet het idee dat ik er 1kWh per beurt mee bespaar.
alleen als je het leuk vind dat hij wat sneller klaar is als hij warm water trekt, dan zijn dit soort systemen een beetje interessant.
of als centen je niet uitmaken en je toch al een nieuwe wasmachine nodig hebt. ;)
1 kWh per beurt besparen op een volledige wascyclus kan ook alleen maar wanneer je een wasmachine hebt die heel veel verbruikt.
Wij hebben een wasmachine van tien jaar oud zonder warmwateraansluiting en het totale verbruik bij afname koud water bedraagt 200 tot 800 Wh. Gemiddeld een 500 Wh bij 40°C volle lading. Daar kan bij een warmwateraansluiting dus al nooit 1 kWh op "bespaard" worden.
Met of zonder warmwateraansluiting, je zal het water sowieso op de een of andere wijze moeten voorverwarmen wat ook al een verbruik met zich meebrengt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Dit idee vraagt zeker nog enige uitwerking en (brandgevaar) zorg, maar wat vinden jullie van deze denkrichting?
Dat je beter je lokaal geproduceerde elektriciteit dan rechtstreeks verbruikt of gaat opslaan als elektriciteit dan het eerst te gaan gebruiken om er gas van te maken.
Rechtstreeks je elektro inzetten ipv omwegen te bedenken om op het gas te kunnen blijven zal op termijn rendabeler zijn dan allerlei omwegen met de nodige verliezen.

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 03-09-2023 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nfa

nfa

IvoB2 schreef op zondag 3 september 2023 @ 13:19:
[...]

Dat je beter je lokaal geproduceerde elektriciteit dan rechtstreeks verbruikt of gaat opslaan als elektriciteit dan het eerst te gaan gebruiken om er gas van te maken.
Rechtstreeks je elektro inzetten ipv omwegen te bedenken om op het gas te kunnen blijven zal op termijn rendabeler zijn dan allerlei omwegen met de nodige verliezen.
En toch is omzetting van elektriciteit naar gas de manier waarop Shell en andere bedrijven dit probleem denken te gaan oplossen, zie bijvoorbeeld https://www.shell.nl/energie-en-innovatie/waterstof.html.

Accu's zijn niet toereikend en zeker niet zo milieu vriendelijk ;-) Ik betwijfel echt of mijn oplossing minder rendabel zou zijn als je alles doorrekent.

[ Voor 27% gewijzigd door nfa op 03-09-2023 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nfa

nfa

Seafarer schreef op zondag 3 september 2023 @ 13:12:
[...]

De gemiddelde mens snapt niet was gas is. Brand is nog tot daar aan toe. Maar de explosie. :N
Echt niet consument proef.

https://www.rtlnieuws.nl/...endaal-gevels-weggeblazen
Schrik niet gelijk van het woord gas want dit soort, huishoud installaties draaien al wereldwijd en zijn niet echt gevaarlijk te noemen. Vroeger had elke boer zo'n soort privé gasfabriekje, zie Wikipedia: Brongasinstallatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Sjamo schreef op zondag 3 september 2023 @ 12:05:
[...]

Ik snap denk ik wat je bedoelt.

Ik woon in Nederland en ik val nog onder salderen, maar ik doe qua energie alsof dat niet zo is. Ik merk dat het een soort hobby is geworden. De stress die je noemt bij die wolk, juist bij de wasmachine :) die herken ik. Ik zie het als goede stress, een positief gevecht om zo hoog mogelijk uit te komen qua eigen verbruik.

Is het nodig? Voor veel mensen vast niet. Maar ik zie het zeker als nuttig. Als ik onze afname van de energieleverancier van nu vergelijk met dat van een jaar geleden toen we net begonnen, is dat gehalveerd. Ik ben daar blij mee, en zie dat als het resultaat van dat ik blijkbaar het nodige geleerd heb op dit gebied.

Financieel zal het kruimels of druppels of weet ik veel wat zijn, maar al die kruimels bij elkaar kunnen best optellen vind ik. Ik zie het zelf vooral als poging tot het voorbereiden op een toekomst zonder salderen en als positieve bijdrage aan het milieu/klimaat.

Wanneer het stress zou zijn op een negatieve manier zou ik hier voor mezelf anders over oordelen maar zo voelt het voor mij dus niet.

Ook hier trouwens een wpb die oplaadt tussen 1 en 5 (zomertijd) en 12 en 4 (wintertijd). Werkt goed. E-boiler laad ik handmatig wanneer er voldoende stroom beschikbaar is.
Koken steeds vaker overdag voorbereiden, dat soort dingen. Het helpt hier.
Inderdaad, zo bedoel ik het ook. De panelen liggen er ook pas sinds april dus is het normaal dat het me nu nog meer bezig houdt. Als de winter zijn intrede doet zal ik dagelijks 5-10 kWh verbruiken en 's avonds koken zonder zonne-energie. Dan zal ik uit noodzaak wat lakser moeten worden :) Als de accuprijzen dalen zal ik er een kopen en dan zal ik ook niet meer naar de wolken of wolkenradar kijken :)

Maar verder is het idd een leuke sport en voor mij ook een extra uitdaging om na een jaar toch minder van het net te moeten nemen dan mijn broer en oom die meer panelen hebben en nog op gas verwarmen. Ze zijn ook allebei single en gaan overdag werken (dan geen verwarming nodig itt mijn vrouw die onregelmatig werkt). Het zijn 2 types die niet echt op hun verbruik letten. De ene laat bvb. zijn pc 24/7 aanstaan en de andere heeft een binnen- en buitenaquarium met pomp/verwarming die ook altijd aanstaat. Zou leuk zijn als ik met mijn gasloos gezin toch een lagere elektriciteitsfactuur zou hebben dan 2 singles met meer panelen die op gas verwarmen/koken. Maar het moet idd nog wat redelijk blijven, in december/januari PIR-platen voor het triple glas plaatsen ga ik toch maar zo laten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

nfa schreef op zondag 3 september 2023 @ 13:56:
[...]

Schrik niet gelijk van het woord gas want dit soort, huishoud installaties draaien al wereldwijd en zijn niet echt gevaarlijk te noemen. Vroeger had elke boer zo'n soort privé gasfabriekje, zie Wikipedia: Brongasinstallatie.
Er gebeuren relatief weinig ongelukken. Gelukkig. Maar dat is vooral te danken aan de hoge eisen die gesteld worden aan materialen.

Maar door de bank genomen zie ik alleen maar dingen om me heen die totaal niet in de haak zijn.
- Zoals het niet laten afpersen van leidingen in woonhuizen om de 15 jaar.
- Het gebruik van rubber slang in huis bij de kookplaat inplaats van flexible rvs. (gelukkig is die rubberslang van ultra goede kwaliteit)
- Je mag niets aan je gasleiding doen maar in de bouwmarkt kun je er alles voor kopen.

Ik zie het zelf maken van gas door de meeste mensen als gevaarlijk. Je zult zien dat zulke installaties dan toch gecertificeerd moeten worden wat de kosten weer flink omhoog brengt. Laat het dan inderdaad over aan grootte bedrijven.

Wikipedia: Brongasinstallatie daar moet je wel de ruimte voor hebben en is volledig buiten. Dat zou dan nog wel gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Seafarer op 03-09-2023 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:52

dunklefaser

Point Of KnowReturn

IvoB2 schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:00:
[...]

Het gedeelte dubbel glas heeft hier een U-waarde van 0,8 en het triple gedeelte 0,6.
Standaard dubbel glas heeft tegenwoordig een waarde van 1.1 (en met aangepaste spacers 1.0).

Maar idd beter dan een ongeïsoleerde volle muur.
(ter zijde maar hier zit 15 cm PIR op de buitenmuren en 26 cm rotswol boven het plafond, door het premiestelsel kostte dit bij plaatsing bijna niets).

Mijn mening is dat je voor een efficiënt energieverbruik (van de eigen lokale productie) dus ook beter naar het volledige plaatje kijkt dan louter en alleen naar de productie en tijdstippen dat je dat wil/kan verbruiken.
Voor iedere kWh die je niet nodig hebt moet je immers geen "oplossing" meer zoeken.
Triple glas heeft op de energiebalans voor verwarmen op zuid meestal niet het grootste effect.
Beter zijn de andere hemelsrichtingen geschikt, O,W en m.n. noord.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Seafarer schreef op zondag 3 september 2023 @ 14:32:
[...] Er gebeuren relatief weinig ongelukken. Gelukkig. [...]
- Je mag niets aan je gasleiding doen maar in de bouwmarkt kun je er alles voor kopen.

Ik zie het zelf maken van gas door de meeste mensen als gevaarlijk.[...]
Ik heb begrepen dat je niets aan de gasapparaten mag doen, als je ze in bedrijf wilt nemen / houden. Over de leiding heb ik niets vernomen.

Ik heb hier de boel veiliger gemaakt door de gas kookplaat met 5 parallelle kranen en de cv ketel (ook een kraan die kan falen) te verwijderen. Nu staat de hoofdkraan dicht, en is het nu dus 6x veiliger. De verwijderde leiding nog negerend. [/ot]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:05
ik vervolgens daarmee een aantal gasflessen vul kan ik zelfs een voorraadje aanleggen voor de momenten dat er echt geen zonne-energie is. Sluit er een gas kookplaat op aan en je kunt in ieder geval elke avond op gas blijven koken, ook als je het huis van de gasaansluiting af haal ;-)

Dit idee vraagt zeker nog enige uitwerking op bepaalde (veiligheid, hygiëne e.d.) punten, maar wat vinden jullie van deze denkrichting en hebben jullie hier meer informatie over?
De crux zit hem in het opslaan van dat gas. Leuk dat je een gas generator kan maken, maar die maakt gas op atmosferische druk. Je kan dat niet in ballonen opslaan, dus je zal het in gasfles of tank moeten opslaan. Om dat gas samen te persen heb je een compressor nodig.

En daar zit het probleem, die compressie stap is waar alle moeilijkheid zit.

-Die compressor verbruikt bakken met stroom om dat gas samen te persen, en heeft dus ook koeling nodig. Het kost dus veel energie die je kwijt raakt aan warmte, die je ook moet afvoeren.
- Compressor mag niet olie gesmeerd zijn, dus veel kosten aan slijtage onderdelen.
- Hoe ga je de capaciteits regeling doen ? Die compressor wil een constante aanvoer hebben, heb je geen constante aanvoer dan mag kan je weer een gigantische tank / buffervat neer zetten (= wat dus eigenlijk een bom is). Anders trekt hij de aanvoer leiding vacuum.
- Oja, hoe weet je zeker dat er geen zuurstof in het gas zit ? Veel plezier met gecomprimeerd gas met resten zuurstof in stalen cylinders te persen, als ik je buurman ben dan ga ik alvast in de schuilkelder zitten. :+

Op industriele schaal is dit allemaal geen enkel probleem, maar daarom begint de prijs van een beetje deftige aardgas compressor vanaf een half miljoen. Dit zijn geen hobby dingen voor particulieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
nfa schreef op zondag 3 september 2023 @ 13:53:
[...]
Accu's zijn niet toereikend en zeker niet zo milieu vriendelijk ;-) Ik betwijfel echt of mijn oplossing minder rendabel zou zijn als je alles doorrekent.
Dan wacht ik met ongeduld op je detailberekening waaruit de rendabiliteit blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

onetime schreef op zondag 3 september 2023 @ 20:14:
[...]

Ik heb begrepen dat je niets aan de gasapparaten mag doen, als je ze in bedrijf wilt nemen / houden. Over de leiding heb ik niets vernomen.
Je hebt helemaal gelijk, ik kan ook niets vinden over gasleiding na de meter. Ik was ervan overtuigd dat een gecertificeerde installateur hier alleen aan mocht werken.
Ik heb hier de boel veiliger gemaakt door de gas kookplaat met 5 parallelle kranen en de cv ketel (ook een kraan die kan falen) te verwijderen. Nu staat de hoofdkraan dicht, en is het nu dus 6x veiliger. De verwijderde leiding nog negerend. [/ot]
Das lekker veilig dan. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
Hier weer een kruimeltje toegevoegd.

We gebruiken geregeld een waterkoker, en in het weekend gebeurde dat ook geregeld op momenten dat de zonne-energie nog niet of niet meer voldoende was.
We hebben nu een campingwaterkoker gekocht welke, ik dacht 800W gebruikt. Dat is fors minder dan de andere, waardoor we dus vaker binnen onze eigen opgewekte energie zullen blijven.

Voor mensen die dat belangrijk vinden, ondanks dat de waterkoker relatief goedkoop was, gaan we dit natuurlijk nooit terugverdienen. Wel fijn dat er weer een stukje meer direct verbruik bijkomt vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:05
Sjamo schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 19:03:
Hier weer een kruimeltje toegevoegd.

We gebruiken geregeld een waterkoker, en in het weekend gebeurde dat ook geregeld op momenten dat de zonne-energie nog niet of niet meer voldoende was.
We hebben nu een campingwaterkoker gekocht welke, ik dacht 800W gebruikt. Dat is fors minder dan de andere, waardoor we dus vaker binnen onze eigen opgewekte energie zullen blijven.

Voor mensen die dat belangrijk vinden, ondanks dat de waterkoker relatief goedkoop was, gaan we dit natuurlijk nooit terugverdienen. Wel fijn dat er weer een stukje meer direct verbruik bijkomt vind ik.
En hoe doe je dit in de winter? Ik vind het wel ver gaan voor een minimaal voordeel/besparing.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

GoEV6 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 20:57:
[...]

En hoe doe je dit in de winter? Ik vind het wel ver gaan voor een minimaal voordeel/besparing.
In de winter gebruikt hij een 80W waterkoker en kan hij na 25 minuten een kopje thee drinken :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:26
Icetea :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjamo
GoEV6 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 20:57:
[...]

In de winter doe ik het net zo als in de zomer. Wanneer er zonne-energie beschikbaar is gebruik ik het. Zo niet, dan niet.

In je opmerking over te ver gaan, zit ingebakken dat het doel een besparing zou zijn. Zoals ik aangaf in mijn tekst is dat hier niet het geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Sjamo geeft een goede suggestie om direct eigen verbruik te verhogen in situaties dat de opbrengst wat minder is. Als je toch een waterkoker gaat kopen is dat een puntje om mee te nemen. Ja nu kan je nog salderen. Als dat voorbij is is dit een heel goed punt(je). En vandebron is al begonnen met de afbouw... @GoEV6 @de Peer @rube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 10:56

Wailing_Banshee

You're Next

Sjamo schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:55:
[...]

In de winter doe ik het net zo als in de zomer. Wanneer er zonne-energie beschikbaar is gebruik ik het. Zo niet, dan niet.

In je opmerking over te ver gaan, zit ingebakken dat het doel een besparing zou zijn. Zoals ik aangaf in mijn tekst is dat hier niet het geval.
Dat zou in ons geval betekenen dat we in de winter dus nooit thee zouden drinken... In de winter hebben we al een eigenverbruik van tegen de 100% aan, daarbij drinken we dan alleen thee als het donker is ('s morgens en 's avonds).
onetime schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 22:39:
@Sjamo geeft een goede suggestie om direct eigen verbruik te verhogen in situaties dat de opbrengst wat minder is. Als je toch een waterkoker gaat kopen is dat een puntje om mee te nemen. Ja nu kan je nog salderen. Als dat voorbij is is dit een heel goed punt(je). En vandebron is al begonnen met de afbouw...
Daarom gaan wij ook naar de batterij. Wij kunnen ons eigen verbruik gewoon op geen enkele andere manier verhogen. Wij zijn gewoon heel simpelweg verbonden aan kantooruren voor het gros van ons stuurbare stroomverbruik (oftewel, de stroom die je gebruikt om te kunnen leven en ontspannen)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14-09 09:07
Ik heb ook al naar de waterkoker zitten kijken. Het probleem waar ik tegen aanloop: de huidige waterkoker is 1L max capaciteit, maar ook equivalent van 2 kopjes minimum vulniveau. Mijn vader drinkt 's ochtends 1 kopje thee. Hij warmt dus elke keer minimaal 2x teveel water op (en in de praktijk wel meer aangezien zijn precisie-waterkoker-vul-discipline niet perfect is).

De eindgebruiker heeft 1 eis: dat de kabel niet aan de waterkoker zelf vastzit, maar dat het dus met zo'n basis werkt waar je de waterkoker vanaf tilt eens het water klaar is. Ik heb nog geen goede kleinere waterkoker gevonden die het volume probleem oplost en aan die eis voldoet.

De Miito leek wel interessant, maar dat project is tegen technische problemen aangelopen. Jammer, zag er wel een efficiente oplossing uit.

Ik heb nog niet veel data, waterkoker zit nog maar net op een Home Wizard Energy Socket, maar op jaarbasis verbruikt het nu met extrapolatie zo'n 127 kWh. De besparing die we zouden kunnen realiseren ligt dus >63 kWh en dat is toch al behoorlijk. Zeker aangezien dat een besparing is die letterlijk 0.0 aan comfort etc inboet, geen verandering van levenswijze inhoud, .., het is gewoon echt het laagst hangende van het laaghangende fruit.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Capt Waffles schreef op woensdag 6 september 2023 @ 08:32:
Ik heb ook al naar de waterkoker zitten kijken. Het probleem waar ik tegen aanloop: de huidige waterkoker is 1L max capaciteit, maar ook equivalent van 2 kopjes minimum vulniveau. Mijn vader drinkt 's ochtends 1 kopje thee. Hij warmt dus elke keer minimaal 2x teveel water op (en in de praktijk wel meer aangezien zijn precisie-waterkoker-vul-discipline niet perfect is).
In het begin deed ik het ook zo. Nu vul ik gewoon een kopje en gooi dat in de waterkoker. Doe dat al 2 jaar en de waterkoker werkt nog steeds zonder enig probleem.

/edit: mijn vrouw becommentarieerd mijn post gelijk:
zij "je houdt hem wel in de gaten. Het gevaar is dat de sensor voor het koken niet goed afgaat en dat hij droogkookt."

Volgens mij heb ik hem ook wel eens vergeten, en slaat hij gewoon af dan, maar dat kan natuurlijk wel productafhankelijk zijn, en verder ben ik er inderdaad bijna altijd wel bij omdat het dan ook echt binnen een minuut wel kookt. (Maar ik laat hem meestal wel gewoon echt afslaan.)

[ Voor 25% gewijzigd door ArthurMorgan op 06-09-2023 08:39 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
ArthurMorgan schreef op woensdag 6 september 2023 @ 08:35:
[...]

In het begin deed ik het ook zo. Nu vul ik gewoon een kopje en gooi dat in de waterkoker. Doe dat al 2 jaar en de waterkoker werkt nog steeds zonder enig probleem.
Da's inderdaad wel een gebruiksvriendelijke manier om het te doen, ik al het eens voorstellen!

Ik ging er al vanuit dat zolang het warmte-element ondergedompeld was dat minimum vulniveau er niet echt toe doet, maar goed om te weten dat de praktijkervaring dat onderstreept.
ArthurMorgan schreef op woensdag 6 september 2023 @ 08:35:
[...]
/edit: mijn vrouw becommentarieerd mijn post gelijk:
zij "je houdt hem wel in de gaten. Het gevaar is dat de sensor voor het koken niet goed afgaat en dat hij droogkookt."

Volgens mij heb ik hem ook wel eens vergeten, en slaat hij gewoon af dan, maar dat kan natuurlijk wel productafhankelijk zijn, en verder ben ik er inderdaad bijna altijd wel bij omdat het dan ook echt binnen een minuut wel kookt. (Maar ik laat hem meestal wel gewoon echt afslaan.)
Wel een goed punt ja. Ik heb even gekeken en ik denk dat dit buisje een droogkook beveiliging bewerkstelligt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W9haE2UeiAnW2I5tKM8oXLJHlEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3zzsQbMvMpRPxJnKVcChCxBz.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zal het later eens testen in gecontroleerde omstandigheden. Als ik er 1 kopje water in doe dan komt dat in ieder geval tot net boven de vermoedelijke droogkook-beveiliging, dus dat kan net lukken :)

[ Voor 53% gewijzigd door Capt Waffles op 06-09-2023 08:54 ]

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Wailing_Banshee schreef op woensdag 6 september 2023 @ 07:59:
[...]

Dat zou in ons geval betekenen dat we in de winter dus nooit thee zouden drinken... In de winter hebben we al een eigenverbruik van tegen de 100% aan, daarbij drinken we dan alleen thee als het donker is ('s morgens en 's avonds).
Kan het zijn dat wat ik zei op meerdere manieren uit te leggen is? Dat denk ik nu ik het teruglees, gecombineerd met je reactie.

Ik bedoelde dat we rekening houden met bijvoorbeeld het aantal W van onze apparaten in de hoop vaker (en langer) binnen onze eigen opwek te blijven. En dat we dat doen waar mogelijk. Maar wanneer dat niet mogelijk is gebruiken we uiteraard evengoed onze apparaten waar nodig. Dat bedoelde ik met, en anders maar niet.

Dit is overigens de waterkoker die wij gekozen hebben :
https://www.obelink.nl/mestic-mwc-110-rvs-waterkoker.html

Wij hebben in de winter tot nu toe onverwacht veel opbrengst van onze panelen, en proberen onze opwek ook in de winter goed zelf te gebruiken, maar wij leveren toch nog ongeveer een derde van onze opwek terug. Ook in de winter kunnen dit soort dingen ons dus helpen.

Wij willen ook een thuis-accu gaan gebruiken. Die gaan we zoals het zich nu aan laat zien niet terugverdienen. Dat zou op zich niet het grootste probleem zijn. Wat we wel een probleem vinden is dat het ons nu geld zou kosten ipv opleveren. We zouden dus geld verliezen of bijna verliezen bovenop de aanschaf. Dat betekent dat dit voor ons duidelijk nog niet het juiste moment is wat ons betreft.

[ Voor 4% gewijzigd door Sjamo op 06-09-2023 08:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Sjamo schreef op woensdag 6 september 2023 @ 08:46:
[...]
Wij willen ook een thuis-accu gaan gebruiken. Die gaan we zoals het zich nu aan laat zien niet terugverdienen. Dat zou op zich niet het grootste probleem zijn. Wat we wel een probleem vinden is dat het ons nu geld zou kosten ipv opleveren. We zouden dus geld verliezen of bijna verliezen bovenop de aanschaf. Dat betekent dat dit voor ons duidelijk nog niet het juiste moment is wat ons betreft.
Op dit moment is een thuis-accu zeker nog niet een oplossing die bespaart. Maar zodra het salderen afloopt, kan het natuurlijk heel anders worden. Ons eigenverbruik zou van 25% naar rond de 80% gaan. Daar zit nogal een verschil in...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Wailing_Banshee schreef op woensdag 6 september 2023 @ 08:58:
[...]

Op dit moment is een thuis-accu zeker nog niet een oplossing die bespaart. Maar zodra het salderen afloopt, kan het natuurlijk heel anders worden. Ons eigenverbruik zou van 25% naar rond de 80% gaan. Daar zit nogal een verschil in...
Absoluut.

Bedoel je met eigen verbruik het percentage van totale opwek of totale verbruik? Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet kijk naar percentage van totale opwek. Eigenlijk alleen naar totaal verbruik.

Daarmee zaten we het afgelopen jaar gemiddeld op 41% maar ik hoop dat op te hogen. Dagen zoals afgelopen week zijn natuurlijk fantastisch voor zo'n percentage :)

Ik hoop ons percentage met een thuis-accu naar rond de 65 tot 70% te krijgen, misschien iets meer. Dat is dus een heel andere rekensom denk ik. Minder snel financiële winst te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Sjamo schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:10:
[...]

Bedoel je met eigen verbruik het percentage van totale opwek of totale verbruik? Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet kijk naar percentage van totale opwek. Eigenlijk alleen naar totaal verbruik.
Hoeveel procent we rechtstreeks van onze panelen gebruiken. Als ik gisteren pak, hebben we 5kWh van het net gehaald, 20kWh teruggeleverd en 6kWh eigenverbruik. Dat is dan 50%. Met een accu was dat 100% geweest. Met name in de 3 wintermaanden zal er nog veel van het net gehaald moeten worden, omdat we dan vaak gewoon niet genoeg opbrengst hebben om de nacht door te kunnen komen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
Wailing_Banshee schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:56:
[...]

Hoeveel procent we rechtstreeks van onze panelen gebruiken. Als ik gisteren pak, hebben we 5kWh van het net gehaald, 20kWh teruggeleverd en 6kWh eigenverbruik. Dat is dan 50%. Met een accu was dat 100% geweest. Met name in de 3 wintermaanden zal er nog veel van het net gehaald moeten worden, omdat we dan vaak gewoon niet genoeg opbrengst hebben om de nacht door te kunnen komen...
Onze getallen lijken zeker ongunstiger vwb een thuis-accu.

Wij nemen in de ongeveer 6 tot 7 warme maanden per dag ongeveer zo'n 2 a 2,5 kWh af van de energieleverancier, gemiddeld. Meer dan dat is er dus niet te verdienen voor ons in die maanden dmv een thuis-accu.

In de overige 5 tot 6 maanden nemen we gemiddeld meer af, maar is de poel waaruit de accu zou kunnen putten, dat wat we terugleveren, veel kleiner.

In de maanden december/januari leveren we maar zo'n 30 kWh (vd 90 kWh opwek) per maand terug. Voor deze maanden komen we gemiddeld dus ook maar op een winst van zo'n 2 tot 2,5 kWh gemiddeld per dag als vooruitgang door de accu.

Daarom zetten we nu vol in op verhogen van het percentage rechtstreeks eigen verbruik van ons totale verbruik, alhoewel de keerzijde daarvan is dat het positieve effect van een eventuele toekomstige thuis-accu ook steeds minder wordt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Sjamo schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:13:
[...]

Daarom zetten we nu vol in op verhogen van het percentage rechtstreeks eigen verbruik van ons totale verbruik, alhoewel de keerzijde daarvan is dat het positieve effect van een eventuele toekomstige thuis-accu ook steeds minder wordt :)
Idealiter heb je geen thuis accu nodig. Of mogelijk maar een heel kleintje (om alleen de nacht door te kunnen komen). Een accu kost nu zo'n 1000 euro per kW (inclusief installatie) en ik heb uitgerekend dat als de salderingsregeling met de huidige prijzen naar 0 zou gaan, we elk jaar zo'n 1500 euro extra kwijt zouden zijn aan de energierekening... (dus zonder overgang periode)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

onetime schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 22:39:
@Sjamo geeft een goede suggestie om direct eigen verbruik te verhogen in situaties dat de opbrengst wat minder is. Als je toch een waterkoker gaat kopen is dat een puntje om mee te nemen. Ja nu kan je nog salderen. Als dat voorbij is is dit een heel goed punt(je). En vandebron is al begonnen met de afbouw... @GoEV6 @de Peer @rube
Tsja als hobbyproject kan dat leuk zijn, en dat is prima (ik heb andere hobbies ;) ). Financieel is het niet zinnig zoals hij zelf al aangeeft. Het is en blijft een kruimel. Extreem micromanagement dat niet in verhouding staat (persoonlijke mening) tot het verlies in comfort (langer moeten wachten). Ook qua netbelasting is dit een kruimel.

Zelf kijk ik liever naar zaken waar grotere stappen mee gemaakt kunnen worden. Die laatste paar procenten gaat nergens over, rationeel gezien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sjamo
de Peer schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:30:
[...]

Tsja als hobbyproject kan dat leuk zijn, en dat is prima (ik heb andere hobbies ;) ). Financieel is het niet zinnig zoals hij zelf al aangeeft. Het is en blijft een kruimel. Extreem micromanagement dat niet in verhouding staat (persoonlijke mening) tot het verlies in comfort (langer moeten wachten). Ook qua netbelasting is dit een kruimel.

Zelf kijk ik liever naar zaken waar grotere stappen mee gemaakt kunnen worden. Die laatste paar procenten gaat nergens over, rationeel gezien.
Een brood is weinig meer dan een verzameling kruimels.

Ik ken je mening. Die heb je al verschillende keren duidelijk gemaakt en dat is prima natuurlijk. Wel vraag ik me af, als je het dan over nut hebt, wat het nut is dat je telkens blijft vertellen hoe weinig zin kleine maatregelen hebben. Ik bedoel, stel het overstijgt een leuke hobby niet en heeft 0,0 nuttig effect. Wat dan? Kan het kwaad? Is het slechter dan het volkleuren van een kleurboek?

Ik dacht dat hier in dit topic mensen samen kwamen die bezig zijn met het zoveel mogelijk van hun verbruik rechtstreeks te gebruiken van hun zonne-energie. Ik wist niet dat dat alleen geldt of goed is wanneer het voldoende nut heeft. En wie bepaalt dan wat voldoende is? En volgens welke maatstaven?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sjamo schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:52:
[...]

Een brood is weinig meer dan een verzameling kruimels.

Ik ken je mening. Die heb je al verschillende keren duidelijk gemaakt en dat is prima natuurlijk. Wel vraag ik me af, als je het dan over nut hebt, wat het nut is dat je telkens blijft vertellen hoe weinig zin kleine maatregelen hebben. Ik bedoel, stel het overstijgt een leuke hobby niet en heeft 0,0 nuttig effect. Wat dan? Kan het kwaad? Is het slechter dan het volkleuren van een kleurboek?

Ik dacht dat hier in dit topic mensen samen kwamen die bezig zijn met het zoveel mogelijk van hun verbruik rechtstreeks te gebruiken van hun zonne-energie. Ik wist niet dat dat alleen geldt of goed is wanneer het voldoende nut heeft. En wie bepaalt dan wat voldoende is? En volgens welke maatstaven?

Blijkbaar is dit niet het juiste topic voor mij.
Je hebt gelijk. Mijn opmerking is niet zo gepast in dit topic en jouw bijdrage juist wel. Ik voelde de noodzaak om diverse maatregelen te nuanceren maar dat past inderdaad niet zo in dit topic. Je nuanceerde het zelf tenslotte ook al door aan te geven dat het om een kruimel gaat.
Ik denk dat jij dus vooral zo door moet gaan, niets mis mee. Ik wil je niet ontmoedigen.
Sjamo schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:52:
[...]

Wel vraag ik me af, als je het dan over nut hebt, wat het nut is dat je telkens blijft vertellen hoe weinig zin kleine maatregelen hebben.
Een antwoord daarop kan zijn: energie/effort steken in iets dat wel daadwerkelijk bespaart. Financieel of qua netbelasting. Ik ben geen voorstander van micromanagement. Als diezelfde tijd besteed zou zijn aan iets nuttigers, boek je daar meer resultaat mee.

zo vind ik het ook zonde dat 'energie besparen' zo lang gegaan is over het aanschaffen van ledlampen terwijl dat nauwelijks zoden aan de dijk zet.

En ja je kunt er ook in doorschieten, waarbij het daadwerkelijk (onnodig) comfortverlies tot gevolg heeft. Dat zou jammer zijn. Kruimels optimaliseren is voor mij geen heilige graal, maar dat was inmiddels wel duidelijk.

[ Voor 28% gewijzigd door de Peer op 06-09-2023 11:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjamo
de Peer schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:14:
[...]

Je hebt gelijk. Mijn opmerking is niet zo gepast in dit topic en jouw bijdrage juist wel. Ik voelde de noodzaak om diverse maatregelen te nuanceren maar dat past inderdaad niet zo in dit topic.
Ik denk dat jij dus vooral zo door moet gaan, niets mis mee. Ik wil je niet ontmoedigen.
Excuus voor mijn reactie.
Ja, ik denk dat je soms, in elk geval op mij wat ontmoedigend overkomt. Daar staat tegenover dat het ook goed is af en toe een andere kijk te delen.

Jij doet dingen duidelijk anders dan ik en je doet veel dingen succesvol. Je hebt in mijn ogen een brede kijk op zaken en soms ook een uniek perspectief. Het mag duidelijk zijn dat ik op basis van wat ik van je gelezen heb tot nu toe, veel respect heb voor veel dingen die je zegt. En ondanks mijn gemopper hier en daar leer ik ook dingen van, onder andere jou, alhoewel het traag gaat :)

Ik doe dingen op een andere manier. In objectieve zin minder succesvol. Maar mijn manier en daar ben ik dan weer blij mee. Anders en ook goed denk ik :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sjamo schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:32:
[...]

Ja, ik denk dat je soms, in elk geval op mij wat ontmoedigend overkomt. Daar staat tegenover dat het ook goed is af en toe een andere kijk te delen.

Jij doet dingen duidelijk anders dan ik en je doet veel dingen succesvol. Je hebt in mijn ogen een brede kijk op zaken en soms ook een uniek perspectief. Het mag duidelijk zijn dat ik op basis van wat ik van je gelezen heb tot nu toe, veel respect heb voor veel dingen die je zegt. En ondanks mijn gemopper hier en daar leer ik ook dingen van, onder andere jou, alhoewel het traag gaat :)

Ik doe dingen op een andere manier. In objectieve zin minder succesvol. Maar mijn manier en daar ben ik dan weer blij mee. Anders en ook goed denk ik :)
Dan zijn we het toch best eens denk ik. Dank je. veren in de reet hoeft niet hoor. ik doe ook maar wat.. ;)
Ik denk dat in dit topic alles moet kunnen, en ook juist de kruimels. Maar als men (in een ander topic) op zoek is naar besparing, ze beter naar het grotere plaatje kunnen kijken en beginnen bij de basis en de grootverbruikers. Juist dan is nuancering dus wel op zijn plaats.
Maar in dit topic: vooral al het voorwerk en uitzoekwerk doen. hier zitten de pioniers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjamo
Sjamo schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:32:
[...]

Nog een aanvulling wat betreft micro-management.

Ik ben niet in de gelegenheid grootste dingen te doen. Ik doe wat ik kan binnen onze huishouding hier en daar houdt mijn invloed op.

En onze huishouding is kleinschalig. Als je het hebt over kruimels, een kruimel is een groter onderdeel van een boterham dan van een brood.

Wij gaan komend jaar waarschijnlijk zo'n 3000 kWh verbruiken hier, totaal verbruik. Dan is bijna elke verbetering een kruimel :)
Maar die kruimels, de aandacht die ik schenk aan ons energieverbruik plus de keuzes die we hier hebben gemaakt zijn wat heeft geleid tot dat betrekkelijk lage verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
[...]

Absoluut.

Daarmee zaten we het afgelopen jaar gemiddeld op 41% maar ik hoop dat op te hogen. Dagen zoals afgelopen week zijn natuurlijk fantastisch voor zo'n percentage :)

Ik hoop ons percentage met een thuis-accu naar rond de 65 tot 70% te krijgen, misschien iets meer. Dat is dus een heel andere rekensom denk ik. Minder snel financiële winst te behalen.
Die 41% is netjes hoor. Wij zitten op 30%, en we doen redelijk bewust zo veel mogelijk de wasmachine, vaatwasser e.d. overdag aan. In de maanden maart t/m oktober wekken we genoeg op om ons verbruik af te dekken, dus wij zouden met een accu van voldoende capaciteit/vermogen ook de 65% moeten kunnen halen.
Met alle regelingen die het terugleveren van zonnestroom ontmoedigen toch maar eens kijken hoe groot de investering kan zijn om een besparing van 1.000 kWh terugleveren en later te onttrekken verantwoord te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capt Waffles
Voor de lol ook nog even getimed hoe lang het duurt om water voor 1 kopje thee te doen koken @ 1600W, en dat is precies 60 seconden. Op 800W dus 120 seconden. Valt nog wel mee qua inboeten op levenskwaliteit, kan ondertussen de tafel gedekt worden :)

Het is wel een kruimel natuurlijk, want het verbruik (kWh)/eigenverbruik optimalisatie ligt ook erg laag aangezien het zo een korte tijdsspanne betreft. Maar als 't binnen je routine past, dan kost het enkel een waterkoker van 800W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Tehh schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:13:
[...]

Die 41% is netjes hoor. Wij zitten op 30%, en we doen redelijk bewust zo veel mogelijk de wasmachine, vaatwasser e.d. overdag aan. In de maanden maart t/m oktober wekken we genoeg op om ons verbruik af te dekken, dus wij zouden met een accu van voldoende capaciteit/vermogen ook de 65% moeten kunnen halen.
Met alle regelingen die het terugleveren van zonnestroom ontmoedigen toch maar eens kijken hoe groot de investering kan zijn om een besparing van 1.000 kWh terugleveren en later te onttrekken verantwoord te maken.
Daar heb ik al eens een rapport voor gemaakt :p Zolang we geen details weten over hoe de saldering afgebouwd ga worden, ga ik even uit van worste-case scenario: ik krijg net zoveel voor m'n stroom als dat ik nu krijg en ik betaal net zoveel voor m'n stroom als dat ik nu betaal. En daar zit met de prijzen van afgelopen jaar zo'n 1500 euro verschil in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:53:
[...]

Daar heb ik al eens een rapport voor gemaakt :p Zolang we geen details weten over hoe de saldering afgebouwd ga worden, ga ik even uit van worste-case scenario: ik krijg net zoveel voor m'n stroom als dat ik nu krijg en ik betaal net zoveel voor m'n stroom als dat ik nu betaal. En daar zit met de prijzen van afgelopen jaar zo'n 1500 euro verschil in...
Nou, € 1.500 per jaar kan je een beste investering doen. Als een accu 5 jaar mee gaat en je neemt genoegen met 5% rendement dan kan je alsnog 6k investeren. Voor 6k krijg je circa 10 kWh opslagcapaciteit (2 sessy's), daar kom je best ver mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Tehh schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:30:
[...]

Nou, € 1.500 per jaar kan je een beste investering doen. Als een accu 5 jaar mee gaat en je neemt genoegen met 5% rendement dan kan je alsnog 6k investeren. Voor 6k krijg je circa 10 kWh opslagcapaciteit (2 sessy's), daar kom je best ver mee.
Die Sessy's kende ik nog niet. Zijn wel een goede optie om mee te nemen, maar ik denk dat we dan wel de omvormer moeten gaan verplaatsen, want die hangt nu onder de trap (en daar hebben we zeker geen ruimte voor 2 van die Sessy modules!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:53
Waar is de " accu 5 jaar meegaat" op gebaseerd?

Op de Solar Edge accu's van 48 en of 400 V zit volgens mijn gewoon 10 jaar garantie zover ik weet.
Er werd ook ergens 12 jaar benoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:36:
[...]

Ik denk dat in dit topic alles moet kunnen, en ook juist de kruimels. Maar als men (in een ander topic) op zoek is naar besparing, ze beter naar het grotere plaatje kunnen kijken en beginnen bij de basis en de grootverbruikers. Juist dan is nuancering dus wel op zijn plaats.
Maar in dit topic: vooral al het voorwerk en uitzoekwerk doen. hier zitten de pioniers.
Het grote plaatje zien is vaak nog niet zo makkelijk. Zo heb ik in 2016 zonnepanelen gekocht en daardoor kreeg ik geld toe op stroom, maar eigenlijk pas een jaar later toen de eerste jaarafrekening kwam viel het kwartje:
"Hmmm, elektriciteit is eigenlijk maar een klein deel van mijn energierekening/verbruik". Vervolgens wat jaren zitten studeren en twijfelen over een warmtepomp. Inmiddels bijna 2 jaar van het gas af en jawel hoor, hetzelfde herhaalt zich nu:
Wij rijden slechts 10000km per jaar, dus een elektrische auto had ik nooit aan gerekend, maar als ik nu ga rekenen, dan levert qua energiebesparing het vervangen van de auto door een EV me minstens zoveel energiebesparing op als het vervangen van mijn cv-ketel door een warmtepomp....

En dan ben ik iemand die alles tot in de puntjes uitzoekt, maar het grote plaatje zien waar je energieverbruik in gaat zitten valt nog niet altijd mee....

Mijn focus ligt tegenwoordig vooral op energiebesparing, maar veel mensen worden primair gedreven door financieel voordeel. Ik snap vanuit mijn optiek die hele behoefte aan batterijen ook niet zo goed (je hebt energieverlies zowel bij het laden als bij het ontladen, klinkt voor mij als pure energieverspilling), maar vanuit financieel oogpunt is het juist weer logisch.

Voor dit topic is het dan weer een hele andere uitdaging: Ik gebruik sinds ik een warmtepomp heb veel minder energie, maar wel veel meer elektriciteit. Afgelopen winter heb ik in december 1 kWh en in januari 4 kWh teruggeleverd, in februari 22. Oftewel: Nagenoeg alle zonneenergie kan ik 's winters zelf gebruiken omdat ik continu meer verbruik dan ik produceer.

Van autonomie ben ik nu dus wel een heel stuk verder verwijderd dan voordat ik een warmtepomp had, echter qua energieverbruik ben ik toch een 5-6000kWh omlaag gegaan (uitgaande van 1 m3 gas = ca 8kWh energie: 8 x 1100m3 gas vervangen door 2500-3000kWh aan stroom).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

ocaj schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:15:
[...]

Van autonomie ben ik nu dus wel een heel stuk verder verwijderd dan voordat ik een warmtepomp had, echter qua energieverbruik ben ik toch een 5-6000kWh omlaag gegaan (uitgaande van 1 m3 gas = ca 8kWh energie: 8 x 1100m3 gas vervangen door 2500-3000kWh aan stroom).
Tja, vroeger was je afhankelijk van gasleveranciers en met een fossiele auto ben je afhankelijk van tankstations, dus zo autonoom is/was dat ook niet :) Maar als je gaat pleiten voor het afschaffen van fossiele subsidies wordt het waterkanon ingezet... Dus eigenlijk houdt de overheid onze afhankelijkheid in stand.

Ideetje om verwarmingskosten te besparen: overdag met zonne-energie een accu opladen (eventueel los van je pv-installatie) en 's avonds een elektrisch deken gebruiken terwijl je op de bank zit/ligt, dan kan de woonruimte op bvb. 16 graden verwarmd worden. Ik heb ook al eens gedacht aan een verwarmde bank, elektrisch of met flexibele leidingen aangesloten op een wp-boiler/buffervat. Met een L/U-vormig bankstel hoef je slechts 1 bank aan te sluiten, lijkt me een leuk doe het zelf projectje. Je zou dan wel zitkussens moeten hebben die warmte geleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Verwijderd +4 voor originaliteit mbt de bank. Als je in beweging bent is mijn ervaring dat 150 genoeg is, maar als ik stil zit wil ik graag iets van 18-200.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

onetime schreef op zondag 10 september 2023 @ 13:15:
@Verwijderd +4 voor originaliteit mbt de bank. Als je in beweging bent is mijn ervaring dat 150 genoeg is, maar als ik stil zit wil ik graag iets van 18-200.
Op deze site wordt ook vaak 'out of the box' gedacht, terwijl het eigenlijk vaak vanzelfsprekend is:
https://www.lowtechmagazi...isoleert-het-lichaam.html
https://www.lowtechmagazi...-kleren-niet-je-huis.html
https://www.lowtechmagazi...rmen-zonder-isolatie.html

Zo'n verwarmde bank bestaat eigenlijk al, icm een (minder ecologische) kachel:
https://www.lowtechmagazine.be/2008/12/tegelkachels.html

Alle artikels mbt wonen: https://www.lowtechmagazine.be/alle-artikels-over-wonen.html

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2023 13:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik weet niet hoe het met de rest zit, maar ik ben echt super triggered door het gebruik van ^0 :D
Ik lees:
@Verwijderd +4 voor originaliteit mbt de bank. Als je in beweging bent is mijn ervaring dat 1 genoeg is, maar als ik stil zit wil ik graag iets van 18-1.
Hier is het unicode symbool voor graden: °
Kan je copy/pasten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind niet meteen een algemeen thuisaccu-topic, maar wat zijn de voor- en nadelen van deze accu's:
https://www.amazon.de/-/n...y%2Caps%2C129&sr=8-3&th=1
https://www.amazon.de/-/n...%2Caps%2C129&sr=8-20&th=1
https://www.amazon.de/-/n...%2Caps%2C129&sr=8-19&th=1
https://www.amazon.de/dp/...TmFtZT1zcF9kZXRhaWwy&th=1

Tegenover accu's die je aan je omvormer laat plaatsen zoals deze?
https://etronixcenter.com...s-2/manufacturer_2-huawei

De eerste soort kan je zelf plaatsen en hoeven niet gekeurd te worden, maar zijn per kwh soms duurder en je kan er geen 'ingebouwde' toestellen zoals een airco mee voeden. Uitgangsvermogen is ook niet altijd zo hoog. Nog aandachtspunten? Of zijn ze nooit een goed idee tov vaste thuisaccu's?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2023 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:17
Slonzo schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:06:
[...]

Ik weet niet hoe het met de rest zit,
Ik denk dat de rest het gewoon begrijpt en niet bij de taal-, komma-, en tekens-politie werkt. ;)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Verwijderd De eerste 4 zijn portable powerstations/-banks. Kan handig zijn.
De andere is goedkoper voor de capaciteit, maar is ook niet alleen een accu..

Als je gewoon een accu wilt kan je beter losse cellen kopen. Veel goedkoper. Ik heb gemakkelijk praten, ik heb de spullen in huis om een bms te maken en een PowerRouter en UPS-en voor de omzetting naar 230V AC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Verwijderd schreef op zondag 10 september 2023 @ 11:44:
[...]
Ideetje om verwarmingskosten te besparen: overdag met zonne-energie een accu opladen (eventueel los van je pv-installatie) en 's avonds een elektrisch deken gebruiken terwijl je op de bank zit/ligt, dan kan de woonruimte op bvb. 16 graden verwarmd worden. Ik heb ook al eens gedacht aan een verwarmde bank, elektrisch of met flexibele leidingen aangesloten op een wp-boiler/buffervat. Met een L/U-vormig bankstel hoef je slechts 1 bank aan te sluiten, lijkt me een leuk doe het zelf projectje. Je zou dan wel zitkussens moeten hebben die warmte geleiden.
Je kunt ook eens gaan kijken wanneer de verwarming uit gaat. Dat hoeft niet op het moment dat je naar bed gaat, maar kan vaak al een paar uur eerder. Onze verwarming gaat 's avonds om 8 uur sowieso uit en dan is het meestal nog een uur of 3 a 4 wel warm. En dat is in een matig geisoleerde woonkamer...

Een dekentje op de bank heb ik altijd al gehad, vind het gewoon lekker om 's avonds een deken over m'n benen te leggen, alleen als het 25+ in de woonkamer is doe ik dat niet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wailing_Banshee schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:00:
[...]

Je kunt ook eens gaan kijken wanneer de verwarming uit gaat. Dat hoeft niet op het moment dat je naar bed gaat, maar kan vaak al een paar uur eerder. Onze verwarming gaat 's avonds om 8 uur sowieso uit en dan is het meestal nog een uur of 3 a 4 wel warm. En dat is in een matig geisoleerde woonkamer...

Een dekentje op de bank heb ik altijd al gehad, vind het gewoon lekker om 's avonds een deken over m'n benen te leggen, alleen als het 25+ in de woonkamer is doe ik dat niet :p
Wij gaan meestal rond 23u slapen en de verwarming gaat uit om 22u. Nu we zonnepanelen hebben ga ik toch beginnen verwarmen rond 13-14u, na het opwarmen van het SWW. Daardoor zullen de muren en meubels ook meer opwarmen (we verwarmen met airco) en kan de verwarming misschien ook rond 20-21u uit. Mijn vrouw gebruikt bijna elk seizoen een dekentje, misschien ga ik er ook een beginnen gebruiken.

Nadeel: mijn vrouw gaat in shifts werken: de ochtendshift verandert weinig, maar als ze avondshift heeft zal de verwarming ook 's ochtends aan moeten, wanneer er nog geen zon is, wanneer de COP het laagst is en het temperatuurverschil met buiten het grootst is. Voordeel is dan wel dat ze in de namiddag met zonne-energie zware toestellen kan gebruiken, hoewel we daarvoor ook startuitstel kunnen gebruiken.

Als ik in de zomer thuis ben en de airco ligt aan om te koelen, dan verhoog ik even de temperatuur bij het aanzetten van wasmachine/vaatwas/koken. Maar mijn vrouw is er niet zo obsessief mee bezig, het heeft dan ook niet veel zin om haar te pushen om dat ook te doen wanneer ik niet thuis ben (in de winter ook met verwarmen). Het is niet de bedoeling dat de zonnepanemen haar meer stress geven ipv minder :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-09 13:42
Wellicht een steen in de vijver, maar hear me out:

Waarom zou de consument (en daarmee iedere huisaansluiting) moeten gaan investeren in accu's? Het wordt daarmee wel heel complex. Achter iedere deur een installateur, mannetje in de meterkast, duur meetsysteem. Dit kan toch veel beter wat centraler?

Hier om de hoek is laatst het oude huisje van het gasstation platgegooid. Perceel is ongeveer een aardig woonoppervlak. Bestemmingsplan is al ingestoken op energievoorzieningen. Zet daar een buurtbatterij neer en laat de nutsbedrijven de nutsdingen doen (waar gaat mijn vastrecht anders heen).

Wil best mijn verbruik aanpassen op het energieaanbod, maar het afregelen van een hybride-verwarmingssysteem, ventilatiesysteem en wat passieve koeling met zonwering vind ik ruim voldoende.

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@mk1992 dit topic gaat er dan ook voornamelijk over om zo efficient mogelijk gebruik te maken van de opgewekte energie. Sommige kiezen ervoor om dat middels accu's te doen maar tot nu toe is daar nog niet echt een renabele oplossing in voorbij gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

mk1992 schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:56:
Wellicht een steen in de vijver, maar hear me out:

Waarom zou de consument (en daarmee iedere huisaansluiting) moeten gaan investeren in accu's? Het wordt daarmee wel heel complex. Achter iedere deur een installateur, mannetje in de meterkast, duur meetsysteem. Dit kan toch veel beter wat centraler?
Omdat er niet 1 oplossing voor alles is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Beekforel *rendabele, en inderdaad primair directe eigen verbruik optimaliseren.
Daarmee hangt besparen ergens ook samen.
Een warmtepompboiler kan je alvast gebruiken als "accu", op(laden)warmen bij voldoende solar opbrengst.
En met een warmtepomp kan je ook (deels) verwarmen of koelen bij voldoende opbrengst.
En als salderen minder wordt / weg is kan een eigen accu rendabel worden.
En als die accu juist is geïnstalleerd kan hij ook als ups dienen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Vanochtend heb ik de vaatwasser ingesteld om te starten om 11u30, het opwarmen van het water begint na ongeveer 15-20 minuten en duurt 10 minuten. Vanaf 11u had ik 2000 watt opbrengst, maar net tijdens het opwarmen kwam er een dikke wolk boven onze gemeente, van zuid naar noord. Ervoor en erna was er geen wolkje aan de hemel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p8oHhItqbg8Jo5Mo86tWQnewUnQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LjXvEGFnRPX5n4SNSgI8Ia94.jpg?f=user_large

Het opwarmen ging dus nét in die grote dip:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdBBVo8nw0nHVhbdyi4tJJCNkdE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7JhKCO3dD4p1ATjaUppRvHRQ.jpg?f=user_large

De live grafiek ging van 2500 naar 300 Watt overschot, maar na 20 seconden ging hij naar een tekort van 1700 watt. Na 10 minuten opwarmen had ik 400 watt overschot (de totale opbrengst) en na nog eens 20 seconden steeg het weer naar 2500 watt. Die wolk kwam dus net tijdens de opwarmcyclus boven ons huis hangen. Volgens mij zijn hier hogere krachten aan het werk :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GA477vPZjCTM9E2HsqfVdBQy0zM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/J3vc0BDue3i4t1vdDFqh6qYF.jpg?f=user_large

Gelukkig steeg het totale verbruik daardoor slechts 0,1 kWh. Vanochtend was het 0,4 en nadat mijn vrouw iets opgewarmd had was het 0,7. Nu dus 0,8. Op zich maakte het dus niet veel uit, maar het was toch weer een moment van ergernis :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
[...] Bedoel je met eigen verbruik het percentage van totale opwek of totale verbruik? Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet kijk naar percentage van totale opwek. Eigenlijk alleen naar totaal verbruik.

In dit topic gaat het om het percentage van de opwek dat je direct zelf gebruikt, het deel van het verbruik is het percentage "autarkie / autonomie" Al zou je dat ook kunnen zien als percentage van de tijd dat je niet afneemt van het net.

Deze dingen helpen elkaar allemaal, het levert alleen andere getallen op die in verschillende situaties een verschillend belang hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Met alle respect maar het percentage dat je van je productie zelf direct verbruikt is je zelfverbruik/-consumptie en is iets heel anders dan het % zelfvoorziening/autarkie.

Het direct verbruik geeft alleen je verhouding tussen je verbruik en de omvang van je productie aan. Dat direct verbruik verhogen is heel eenvoudig, nl. (heel) veel gaan verbruiken en/of een heel kleine PV installatie plaatsen in relatie tot je normale verbruik.

De zelfvoorziening/autarkie verhogen is een pak moeilijker en doorgaans ook duurder. Dan heb je bij een gelijk gebleven verbruik een veel grotere PV installatie nodig (en dan zakt je % direct verbruik zelfs) en/of een opslagmedium waardoor je op een later tijdstip nog een deel van je productie zelf kan verbruiken bovenop het direct verbruik.

Mijn direct verbruik komt bv. nooit boven de 25% (want op jaarbasis produceer ik veel meer dan ik verbruik).
Mijn autarkie (zelfvoorziening) op jaarbasis zit daarentegen rond de 89-90% en tussen begin februari en eind november rond de 100%.
Ik heb toch liever dat het laatste hoog scoort dan dan het eerste hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@IvoB2 Ben ik onduidelijk of ben jij onduidelijk??? Wat ik hierboven heb geschreven is een reactie op wat ik citeer. Lees dat nog eens? Voor en na de comma heb ik het over die verschillende dingen.

Ik ben dit topic onetime in "Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)" nogal een tijdje terug begonnen, en ik nam toen aan, en nu ga ik daar nog vanuit, dat je een bepaalde solar installatie hebt en die zo optimaal mogelijk wilt gebruiken, zowel financieel als voor het net.
Dat staat los van, waar ik ook voorstander van ben, dak vol met panelen, en daarom je solar aanpassen.
Het doel is dus om 's zomers te voorkomen dat je iets uit het net trekt, en om 's winters te voorkomen dat je iets het net op stuurt, en in voor en na- seizoen eigen verbruik (relatief kosten gunstig) maximaliseren.
Uit de TS. Voor de meeste mensen is meer niet weggelegd.
Deze dingen helpen elkaar allemaal, het levert alleen andere getallen op die in verschillende situaties een verschillend belang hebben.
Jij bent in de gelukkige situatie dat je veel meer opwekt dan gebruikt en dus een hoge autarkie hebt, en bijgevolg een laag direct eigen verbruik in %.
Maar als je uitgaat van een bestaande solar installatie, gaat het hier om zaken die zowel direct eigen verbruik, het primaire doel, als autarkie, secundair doel, helpen.
Dat direct verbruik verhogen is heel eenvoudig, nl. (heel) veel gaan verbruiken en/of een heel kleine PV installatie plaatsen in relatie tot je normale verbruik.
Nee, het is moeilijk, want verbruik verplaatsen naar moment van opwek gaat niet zomaar met alles.
Wat je hier schrijft is precies niet de bedoeling. Maar het omgekeerde eerder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is het gewoon de bedoeling om zo weinig mogelijk stroom van het net te halen, los van hoe groot je installatie is of hoeveel procent van die opwek je zelf verbruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:50
Met alle respect naar jou als topic starter @onetime, maar ik ben het eens met de input van @IvoB2. Het zou mijn inziens correcter en duidelijker zijn als er in de TS onderscheid gemaakt wordt in zelfverbruik en zelfvoorziening. Voor mij is het nu verwarrend.

Waar iedereen het denk ik wel mee eens is: volledige zelfvoorziening zal voor vele die geïnteresseerd zijn in dit onderwerp het ultieme doel zijn. Haalbaar of niet maakt daarbij niet uit, het streven naar 50, 60, 70% of wat dan ook zelfvoorziening is ook al mooi wat mij betreft.

Als ik naar mezelf kijk (geen gemiddelde situatie): ik heb een full electric huishouden met ook 2 elektrische auto’s. Daarnaast een grote PV installatie waardoor ik op jaarbasis mijn stroomverbruik ruim kan dekken.
Het zelfverbruik probeer ik te verhogen door zoveel mogelijk overdag (liefst als de zon schijnt) de EV’s op te laden. En ook overdag de (vaat)wasmachines te laten draaien, de WPboiler het sww te laten opwarmen etc.
Daarnaast b.v. ook door de recente overstap van benzine grasmaaiers naar elektrische (op accu). Bij dit laatste (als voorbeeld) verschuif ik extern aangekochte energie (benzine) naar eigen geproduceerde energie wat mijn zelfverbruik verhoogd, maar zelfvoorziening in theorie moeilijker maakt. Het geluk is dat die maaiers vrijwel alleen gebruikt worden in de maanden dat er veel PV productie is.

Een volgende stap die ik overweeg is een thuisbatterij. Daarmee zou ik mijn zelfvoorziening moeten kunnen verhogen omdat ik dan b.v. in vele maanden in de nacht geen stroom uit het net meer hoef te halen. En dat past bij mijn doel om zo onafhankelijk mogelijk te worden van allerlei bedrijven en externe factoren zoals de salderingsregeling. Maar ook dan zijn en blijven in mijn geval de 2 elektrische auto’s de grootste belemmering/uitdaging voor zelfvoorziening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Franciesco schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 11:06:
Maar ook dan zijn en blijven in mijn geval de 2 elektrische auto’s de grootste belemmering/uitdaging voor zelfvoorziening.
Correct.
Wij (nogmaals een individuele oplossing en niet voor iedereen toepasbaar) hebben dit "opgelost" door twee e-bikes aan te schaffen met een range van ongeveer 100 km en zoveel mogelijk het vervoer dat binnen die range past met de fiets te doen. Ze kunnen buiten de bestuurder ook elk een 30 kg bagage dragen dus ook geschikt voor alle boodschappen.
Deze laadsessies zitten ook in ons totale verbruik.
De EV (die meer gedeeld wordt met anderen dan dat hij op eigen oprit staat) verbruikt gemeten aan de laadpaal (dus incl. verliezen) zo'n 17,5 kWh/100 km.
De e-bikes verbruiken daarentegen een 800 Wh pp/100 km.
De EV laadt gewoonlijk op zonne-stroom tegen 2-4 kW en max. tegen 7 kW met (behulp van) het net.
De e-bikes laden altijd op zonnestroom in een curve tussen 20 tot 190W.

Het zou voor ons heel gemakkelijk zijn het direct verbruik van PV te verhogen door de EV nog meer op zonnestroom te laden en meer met de EV te rijden dan met de e-bikes, een droogkast in te schakelen ipv de was in de zon/wind te drogen, meer elektrische toestellen in te zetten dan nodig, enz. Maar dat verhoogt de zelfvoorziening nniets.Integendeel zelfs.
En dat laatste is ons doel => zo weinig mogelijk stroom van het net halen(= een zo hoog mogelijke zelfvoorzienigheidsgraad/autarkie van het net bekomen) en niet een zo mooi mogelijk percentage direct verbruik kunnen presenteren.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 30-09-2023 13:04 ]

• Capt Waffles
IvoB2 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 11:22:
- Gemeten over de laatste 365 dagen:
Direct verbruik uit PV: 23%
Indirect verbruik uit PV: 25%
Zelfconsumptiegraad zonder opslag: 53%
Zelfconsumptiegraad incl. opslag: 89%
Direct verbruik uit PV snap ik, maar wat betekend indirect verbruik uit PV? Ik dacht eerst via de opslag die geladen wordt met zonnestroom, maar dat kan ik niet helemaal plaatsen met de cijfers van de zelfconsumptiegraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Direct verbruik is de productie van PV die rechtstreeks van de PV installatie naar de AC verbruikers gaat (en dat beïnvloeden we ook door relatieve grootverbruikers (afwasmachine, wasmachine, in mindere mate koken,....) in te zetten bij voldoende PV productie.
Indirect verbruik is idd wat niet direct kon verbruikt worden, tijdelijk opgeslagen in een accu en daarna verbruikt door de AC verbruikers. Dat is niet noodzakelijk 's nachts maar kan ook in kleine hoeveelheden bij een grootverbruiker (bv. tijdelijk een wolkje voor de zon waardoor direct verbruik daalt) of in grotere hoeveelheden op een later tijdstip (een dag met minder productie dan benodigd verbruik), enz.

Zoals ik al meermaals heb aangehaald staat de zelfvoorziening niet rechtstreeks in verband met de zelfconsumptie (direct en/of indirect). Daar spspelenog veel meer parameters mee (bv. de verhouding tussen verbruik, productie en opslag).
Uit alleen een direct (en indirect verbruik) kan je dus niet de zelfconsumptiegraad afleiden.

De zelfconsumptie geeft aan hoeveel procent van de geproduceerde energie je zelf heb verbruikt (en die je dus niet op het net heb geinjecteerd).
De zelfvoorziening geeft aan hoeveel procent van de verbruikte energie je zelf heb geproduceerd (en dus niet van het net heb moeten halen).

Zelfconsumptie = (Productie - Injectie)/Productie
Zelfvoorziening = (Consumptie - Afname)/Consumptie

Je mag niet gewoon de verhouding nemen van productie en consumptie, want dan ga je er van uit dat je alle energie die je produceert, onmiddellijk zelf verbruikt (je zou dan een zelfconsumptie van 100% moeten hebben).

Ik reken de eigen cijfers trouwens niet (meer) handmatig uit. Dat doet een energiemeter die de productie, injectie en afname continu in real time meet en dit zowel van PV, tweerichtingsverkeer op het net en de algemene als kritische AC verbruikers.
Werk je met een accu zal je ook nog eens verliezen moeten incalculeren (die je wel produceert en/of afneemt van het net maar niet meer kan injecteren noch zelf kan verbruiken).
Dat laatste kan je alleen voorkomen in een off grid opstelling waarbij het net overbodig wordt (dat zit hier onder normale omstandigheden - lees huidige regelgeving wijzigt niet - in de pijplijn voor mid 2031, niet omdat het technisch niet kan maar omdat dit in Vlaanderen nog niet economisch voordelig is*).
Verbruik en opslag zit op schema. Alleen productie moet dan van 5,6 kWp naar 11 kWp gaan (en dan ook geen opgelegde limieten meer op gridgerelateerde vermogens).

*zou ik dat vroeger doen dan verlies ik netto een 16.000 € aan energiepremies en zo gek ben ik nu ook weer niet. :+ Dat is meer dan voldoende om de upgrade mid 2031 te financieren. :)

[ Voor 47% gewijzigd door IvoB2 op 30-09-2023 13:26 ]

• Appeltjeeitje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:58
Ik heb dit topic doorgelezen, vooral met betrekking tot de elektrische boilers.

Hier gaat een 80L boiler via een schakelklok 's nachts van 12 tot 04h aan (klok omdat het zenden van het TF-signaal hier is gestopt). Is het nu verstandig om ook overdag de boiler te laten verwarmen met stroom uit de zonnepanelen?

Oftewel, hij warmt overdag op na het douchen. 's Nachts warmt hij verder op voorzover nog nodig.
In andere topics lees ik dat warmteverlies reuze meevalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-09 17:08

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik heb even wat berichten met onvriendelijke toon weggehaald. @IvoB2 en @onetime, volgens mij bedoelen jullie gewoon hetzelfde dus is die harde toon niet nodig! Graag dus wat vriendelijker :) Probeer de post van de ander ook eens positief te lezen ipv negatief.

@IvoB2 Helaas zijn definities in het wild niet zo strak als je ze zelf voor ogen hebt. Ook was het uitgangspunt van dit topic "gelijke PV, gelijk verbruik", dan is er wel een directe correlatie tussen "meer van je PV gebruiken" en "autonomer worden".

@onetime Misschien is het mogelijk om termen te verduidelijken in je startpost? Want ik zie best vaak dat mensen die er voor het eerst naar kijken de termen door elkaar halen.

• IvoB2
<knip>Deze discussie gingen we dus juist NIET voeren. Dat punt had je al volledig gemaakt. Voor definities, zie hierboven.

[ Voor 174% gewijzigd door Septillion op 30-09-2023 14:36 ]

• onetime
  • Niet online
Synoniemen voor consumptie
1
[Algemener]
algemener
verbruik
Aangezien consumptie en verbruik synoniem zijn zit er geen verschil tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Appeltjeeitje schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 13:37:
Ik heb dit topic doorgelezen, vooral met betrekking tot de elektrische boilers.

Hier gaat een 80L boiler via een schakelklok 's nachts van 12 tot 04h aan (klok omdat het zenden van het TF-signaal hier is gestopt). Is het nu verstandig om ook overdag de boiler te laten verwarmen met stroom uit de zonnepanelen?

Oftewel, hij warmt overdag op na het douchen. 's Nachts warmt hij verder op voorzover nog nodig.
In andere topics lees ik dat warmteverlies reuze meevalt.
Wat gebeurt er met de PV stroom die je anders overdag NIET in de boiler zou steken?
Kan je die voor andere verbruikers direct inzetten, ga je die salderen zodat je deze later 1:1 terug kan verbruiken, ga je die injecteren tegen x € en tegen y € 's nachts terug van het net halen?
Saldeer je nog of saldeer je niet want dat is een verschillend uitgangspunt met een verschillende conclusie.

Saldeer je niet meer en kan je die energie overdag nergens anders benutten dan is het antwoord eenvoudig: zoveel mogelijk rechtstreeks van PV energie laden in de boiler.
Puur economisch zou je ook nog het warmteverlies kunnen berekenen en naargelang de conclusie een boilervat pas gaan opwarmen vlak VOOR het douchen. Heb je nul warmteverlies en geen energieverlies om het vat continu op temperatuur te houden.
Dat laatste is het scenario dat wij hier al jaren volgen met een SWW-vat aangesloten op de A2W WP.
Uiteraard niet voor iedereen weggelegd.
Pagina: 1 ... 8 ... 15 Laatste

Let op:
Het kader van dit topic is duidelijk aangeven in de TS. Ben je het niet eens met de insteek hoef je niet te reageren hier.