I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Dat klopt.onetime schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 14:26:
[...]
Aangezien consumptie en verbruik synoniem zijn zit er geen verschil tussen.
Maar het punt gaat over het verschil tussen zelfconsumptie/zelfverbruik en zelfvoorzienigheid/autarkie.
Daar zit een groot verschil tussen.
Soit, het zal voor iedereen die een beetje moeite wil doen om het te begrijpen nu wel duidelijk zijn waar het verschil zit en dat om een hogere autonomie te bereiken er wel wat meer nodig is dan een statistisch cijfer over hoog direct verbruik na te streven en voor wie het om welke reden dan ook niet wil begrijpen zal bijkomende uitleg ook niet veel zoden meer aan de dijk brengen (en een hoge zelfvoorziening in de realiteit een droom blijven).
Duidelijker kan ik het niet meer maken. Het is dus best dat ik bij deze dit topic voor mezelf afsluit alvorens het blijft steken in een semantisch spelletje want meer bijdragen blijkt toch vergeefse moeite.
[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 30-09-2023 14:40 ]
Ik stelde de vraag omdat voor mij uit de eerder gegeven informatie door de persoon waar ik op reageerde niet volledig duidelijk was welke van de 2 opties werd bedoeld.onetime schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:15:
[...]
In dit topic gaat het om het percentage van de opwek dat je direct zelf gebruikt, het deel van het verbruik is het percentage "autarkie / autonomie" Al zou je dat ook kunnen zien als percentage van de tijd dat je niet afneemt van het net.
Deze dingen helpen elkaar allemaal, het levert alleen andere getallen op die in verschillende situaties een verschillend belang hebben.
Ik weet dat er door sommige mensen bepaalde vaste zaken gekoppeld worden aan bepaalde woorden, maar ik weet ook dat niet iedereen dat zo gebruikt. Dus wanneer ik twijfel vraag ik wat precies wordt bedoeld zodat ik zeker weet dat de andere persoon en ik het over hetzelfde hebben.
Het is net zoiets als het verbruik, totaal verbruik, werkelijk verbruik, netto verbruik, bruto verbruik etc. Ik probeer er bij mij meestal iets bij te zetten waaruit duidelijk wordt wat ik bedoel, maar ook niet altijd.
Volgens mij maak je het moeilijker dan nodig.IvoB2 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 13:12:
De zelfconsumptie geeft aan hoeveel procent van de geproduceerde energie je zelf heb verbruikt (en die je dus niet op het net heb geinjecteerd).
De zelfvoorziening geeft aan hoeveel procent van de verbruikte energie je zelf heb geproduceerd (en dus niet van het net heb moeten halen).
Zelfconsumptie = (Productie - Injectie)/Productie
Zelfvoorziening = (Consumptie - Afname)/Consumptie
Je mag niet gewoon de verhouding nemen van productie en consumptie, want dan ga je er van uit dat je alle energie die je produceert, onmiddellijk zelf verbruikt (je zou dan een zelfconsumptie van 100% moeten hebben).
Afgezien dat ze in Vlaanderen alles blijkbaar anders noemen, kloppen je voorbeelden niet.
Je hebt het over procenten.......

Stel PV opbrengst (Productie) = 100, teruglevering (injectie?) = 50, dan zou volgens jou het eigen verbruik (zelfconsumptie) (100-50)/100 = 0,5 zijn.
Inderdaad de helft, maar om er procenten van te maken moet het vermenigvuldigd met 100.
Zelfde gaat op voor Autonomie (onafhankelijkheid) (zelfvoorziening), stel je verbruik (consumptie) = 100 en je netleverantie (afname) = 10 dan ben je (100-10)/100 = 0,9 ?????
Je bent dan voor 90% autonoom, zijnde onafhankelijk van het stroomnet, maar ook hier ontbreekt weer die factor 100 waar je de uitkomst mee moet vermenigvuldigen in je berekening om het over procenten te kunnen hebben.
En waarom mag je verbruik en PV opbrengst niet in een verhouding zetten?
Als ik opwek wat ik op dat moment gelijk verbruik dan kom je toch op 1 uit? (x100 =100%)
En als ik op jaarbasis verbruik wat ik zelf opwek dan kom je toch ook op 1 uit? (x100 =100%)
Of op 0 (=100% autonoom/zelfvoorzienend) via saldering (teruglevering- eigen verbruik)=0, of met opslag (PV opbrengst - opslag) = teruglevering en (opslag + teruglevering - eigen verbruik = 0 (100% autonoom/zelfvoorzienend), of (PV opbrengst - eigen verbruik) = 0, ook 100% autonoom/zelfvoorzienend.
En je autonomie (onafhankelijkheid van het energienet) kan maar 100% zijn, zelfs als je meer opwekt dan verbruikt blijf je 100% autonoom, de extra teruglevering levert (weinig) geld op, maar je kan niet 110% autonoom/zelfvoorzienend zijn.
Het enige waar je over kan vallen volgens mij is dat je autonoom ook als los van het elektriciteitsnet kan zien. Dus geheel zelfvoorzienend en geen netaansluiting.
Maar bij de benamingen die jij er aan geeft zijn ook meerdere opties/uitleg mogelijk.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Afko's: | Betekenis |
BEV: | Batterie Electric Vehicle |
CV: | Centrale verwarming |
DoD: | Depth of Discharge |
LFP: | Lithium Iron Phosphate accu |
LVL: | Laag voltage accu |
L/L en L/W WP: | Lucht/Lucht (Airco) en Lucht/Water warmtepomp |
RTE: | Round Trip Efficiency |
SWW: | Sanitair Warm Water. |
SOC: | State of Charge |
V2L: | Vehicle to Load => Verbruiker uit accu van de BEV mbv (ingebouwde) omvormer voorzien van Vermogen |
V2G: | Vehicle to Grid => bi-directioneel laden tussen accu BEV en Net |
V2H: | Vehicle to Home => bi-directioneel laden tussen accu BEV en woning. |
De eenheden voor zover van toepassing; Momentaan, Over de tijd, In verhouding.
Term | Eenheid | Definitie |
Opwek | kW - kWh | De opbrengst van je zonnepanelen (windmolen, waterrad,...) |
Levering/Import | kW - kWh | De afname van het net (je energie leverancier) |
Teruglevering/Export | kW - kWh | De levering aan het net (je energie leverancier) |
Salderen | kWh | De levering (van je energie leverancier) verminderen met de teruglevering |
Financieel Salderen | € | Salderen met de financiële waarde van het moment |
Teruglevering na salderen | kWh - € | Het positieve saldo na Salderen (bij Export-Import) |
Eigen verbruik | kW - kWh - % | Het totale deel van de eigen opwek die zelf verbruikt is (direct + indirect) zonder gebruik van het net |
Direct Eigen verbruik | kW - kWh - % | Het deel dat op het moment van opwek direct zelf is verbruikt |
Indirect Eigen verbruik | kWh - % | Het deel dat met behulp van een accu alsnog zelf is verbruikt |
Dekking | kWh - % | Het deel dat door de eigen opwek is geproduceerd |
Autarkie / autonomie | h - % | Het deel van de tijd dat je niets uit het net importeert Je export zou je weg kunnen gooien, dit is het % van de tijd dat je met de juiste spullen in eiland bedrijf genoeg hebt |
Ik gebruik hier niet de term "zelf voorziening" omdat die multi interpretabel is en veel verwarring geeft.
Inplaats daarvan gebruik ik "Dekking" en "Autarkie / Autonomie"
[ Voor 24% gewijzigd door onetime op 30-09-2023 23:57 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Autarkie/zelfvoorzienend % gaat over het volume, met name het aandeel van je verbruik dat je zelf hebt geproduceerd en niet in de eerste plaats over de tijd dat je dat produceerde.
Bij 100% zelfvoorzienigheid haal je al je verbruik uit eigen opwek en 0% uit het net.
Bij 90% zelfvoorzienigheid haal je 90% uit eigen productie en moet er nog 10% uit het net komen.
Enz.
Je kan dat wel koppelen aan een bepaalde periode (tijd), bv. in 2023 was je 90% zelfvoorzienend wat dus betekent dat over gans 2023 het volume dat je dan hebt verbruikt voor 90% uit eigen productie kwam en voor 10% uit het net.
Idem voor de periode over een dag, week, maand,.....
De omschrijving "het deel van de tijd dat je niets uit het net importeert" zou betekenen dat je ervan uitgaat dat men altijd 100% zelfvoorzienend zou zijn in een bepaalde periode.
Kortom, de zelfvoorziening geeft aan hoeveel procent van de verbruikte energie je zelf hebt geproduceerd in de aangegeven periode.
En dat is niet iets dat ik zelf heb uitgevonden maar een algemeen aanvaard begrip in de economie:
Zelfvoorzienigheidsgraad: "een begrip dat aangeeft hoeveel men van een bepaald product zelf voortbrengt. Bij 100% is er precies genoeg voor de eigen behoefte (verbruik)".
[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 30-09-2023 19:25 ]
Het percentage zelf-voorzienend zou ik logischer vinden om dat als percentage van energie uit te drukken dan als percentage van de tijd. Hoewel beide mogelijk is (en losse usecases kunnen hebben) is percentage energie naar mijn idee meestal logischer omdat je dan een grootheid hebt die nuttig is voor opslag, kosten en uitstoot.
Zelf vind ik de term "Eigen verbruik" vaak wat dubbelzinnig, is dat wat je huis verbruikt (of hoe noem je dat) of is het eigen verbruik uit PV.
Bij indirect eigen verbruik misschien nog even melden dat het net daarvoor niet geldt.
En misschien iets implicieter uitleggen dat je uitgangspunt was hoe je met huidige PV en eigen verbruik beter gebruik kunt maken van je PV. Mooie voetnoot is natuurlijk ook waarvoor je optimaliseert. Kosten, zelf voorzienigheid, duurzaamheid etc. Dit komt zeker niet op hetzelfde neer namelijk.
Juist daarom dat men in deze context meestal de tem "Zelfconsumptie" hanteert (= de verhouding van de som van al de huishoudelijke verbruikers tot de totale productie van PV op dezelfde woning/locatie - en dit uiteraard over dezelfde periode gemeten).Septillion schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 19:27:
Zelf vind ik de term "Eigen verbruik" vaak wat dubbelzinnig, is dat wat je huis verbruikt (of hoe noem je dat) of is het eigen verbruik uit PV.
[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 30-09-2023 19:37 ]
Onder welke uitdrukking in de lijst valt dan wat ik zie als zelfvoorziening?onetime schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 23:58:
Nieuwe versie op dezelfde plaats, 4 reacties hoger.
Voor mij is dat het percentage dat mijn (in mijn geval direct) verbruik uit eigen opwek uitmaakt van mijn totale verbruik.
Bijvoorbeeld in mijn geval voor september:
Totale opwek 489,88 kWh - teruggeleverd 376 kWh = direct eigen verbruik 113,88 kWh.
Direct eigen verbruik 113,88 kWh + afname EL 72 kWh = 185,88 kWh totaal verbruik.
Direct eigen verbruik 113,88 kWh / totaal verbruik 185,88 kWh = 61,3 % ???. Ik noem het tegenwoordig zelfvoorziening maar dat wordt hier dus niet gebruikt. Autonomie is het ook duidelijk niet volgens de woordenlijst.
Ik dacht dus dat het in dit topic ging over die 61,3 %. Oftewel het aandeel dat mijn direct eigen verbruik uitmaakt van mijn totaal verbruik.
Heb je al eens gekeken naar een warmtepompboiler? Kan zomaar eens meer dan de helft schelen.Appeltjeeitje schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 13:37:
Ik heb dit topic doorgelezen, vooral met betrekking tot de elektrische boilers.
Hier gaat een 80L boiler via een schakelklok 's nachts van 12 tot 04h aan (klok omdat het zenden van het TF-signaal hier is gestopt). Is het nu verstandig om ook overdag de boiler te laten verwarmen met stroom uit de zonnepanelen?
Oftewel, hij warmt overdag op na het douchen. 's Nachts warmt hij verder op voorzover nog nodig.
In andere topics lees ik dat warmteverlies reuze meevalt.
Fijn dat je reageert.IvoB2 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 14:30:
[...]
Wat gebeurt er met de PV stroom die je anders overdag NIET in de boiler zou steken?
Kan je die voor andere verbruikers direct inzetten, ga je die salderen zodat je deze later 1:1 terug kan verbruiken, ga je die injecteren tegen x € en tegen y € 's nachts terug van het net halen?
Saldeer je nog of saldeer je niet want dat is een verschillend uitgangspunt met een verschillende conclusie.
Saldeer je niet meer en kan je die energie overdag nergens anders benutten dan is het antwoord eenvoudig: zoveel mogelijk rechtstreeks van PV energie laden in de boiler.
Puur economisch zou je ook nog het warmteverlies kunnen berekenen en naargelang de conclusie een boilervat pas gaan opwarmen vlak VOOR het douchen. Heb je nul warmteverlies en geen energieverlies om het vat continu op temperatuur te houden.
Dat laatste is het scenario dat wij hier al jaren volgen met een SWW-vat aangesloten op de A2W WP.
Uiteraard niet voor iedereen weggelegd.
Als er productie is van de panelen gaat dit naar het gebruikelijke witgoed. Eigenlijk is alleen het gebruik van de wasmachine iets waarmee we proberen te sturen. Per saldo leveren wij zomers (heb 6x370W panelen sinds juni 23) terug aan het net. Opbrengst juni - sept was 985 kWh, totaal verbruik over de periode was 674 kWh. Ik kan het overschot eigenlijk alleen inzetten op de boiler. Deze heeft nu een verbruik van < 3 kWh per dag. Door overdag op te warmen verwacht ik dat ik efficienter met de panelen omga maar dat het totaalverbruik van de boiler stijgt omdat er 's nachts zal worden bijverwarmd.
Op jaarbasis verwacht ik een totaalverbruik van 2500 kWh en een productie van 1880 kWh. Op dit moment heb ik een draaischijf-meter dus ik "saldeer"....
Dan zou de conclusie dus zijn: doen.
Ik zal er over gaan lezen!Erasmo schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 06:53:
[...]
Heb je al eens gekeken naar een warmtepompboiler? Kan zomaar eens meer dan de helft schelen.
Daar valt dus nog energetisch bij te winnen (of je de meerkost eruit haalt is een andere zaak).
En uiteraard afhankelijk van de hoeveelheid SWW die je wil verwarmen (want die data mis ik in je verhaal).
Toevallig hier gisteren 150 lliter SWW aangemaakt (van 18°C naar 42°C) en dat kosten via een oude A2W WP (geen WPB) 1,3 kWh aan energie, max. 2 kW aan ververmn en 52 minuten.
Met een recentere WP en zeker met een WPB (zeker een lager vermogen) zal dat nog energetisch voordeliger zijn.
Het hangt er uiteraard vanaf wat je doel is: wanneer je het direct verbruik wil verhogen is een COP1 boiler de beste oplossing want je verbruikt dan (indien laden op het juiste ogenblik) meer energie van de panelen.
Dat doet het aandeel direct verbruik stijgen.
Wanneer het doel is de zelfvoorziening te verhogen is de tweede optie (hoe hoger de SCOP, hoe beter) beter want je hebt dan minder energie(productie) nodig om hetzelfde resultaat te bekomen en je hebt dat voordeel over meerdere maanden van het jaar (tussen eind september en begin april en afhankelijk van de oriëntatie en hellingsgaad) zal PV doorgaans minder vermogen genereren).
Wij gebruiken het alleen voor de douche/wastafel. In verband met legionella verwarm ik naar 60 graden.IvoB2 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 09:11:
[...] knip
Toevallig hier gisteren 150 lliter SWW aangemaakt (van 18°C naar 42°C) en dat kosten via een oude A2W WP (geen WPB) 1,3 kWh aan energie, max. 2 kW aan ververmn en 52 minuten.
Met een recentere WP en zeker met een WPB (zeker een lager vermogen) zal dat nog energetisch voordeliger zijn.
Dekking.Sjamo schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 00:57:
[...]Onder welke uitdrukking in de lijst valt dan wat ik zie als zelfvoorziening?
Voor mij is dat het percentage dat mijn (in mijn geval direct) verbruik uit eigen opwek uitmaakt van mijn totale verbruik.
Bijvoorbeeld in mijn geval voor september:
Totale opwek 489,88 kWh - teruggeleverd 376 kWh = direct eigen verbruik 113,88 kWh.
Direct eigen verbruik 113,88 kWh + afname EL 72 kWh = 185,88 kWh totaal verbruik.
Direct eigen verbruik 113,88 kWh / totaal verbruik 185,88 kWh = 61,3 % ???. Ik noem het tegenwoordig zelfvoorziening maar dat wordt hier dus niet gebruikt. Autonomie is het ook duidelijk niet volgens de woordenlijst.
Ik dacht dus dat het in dit topic ging over die 61,3 %. Oftewel het aandeel dat mijn direct eigen verbruik uitmaakt van mijn totaal verbruik.
Het onderscheid met autonomie is te klein als je zelfvoorziening gebruikt.
En deze woordkeus is wat mij betreft duidelijker, om verdere misverstanden vanaf nu te beperken.
Hoeft in principe niet iedere dag. Wekelijks een legionella run is voldoende.Appeltjeeitje schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 09:42:
[...]
Wij gebruiken het alleen voor de douche/wastafel. In verband met legionella verwarm ik naar 60 graden.
Het gaat er niet om voor wat je het gebruikt maar hoeveel liter water je op temperatuur moet houden (en welke delta je moet overbruggen na gebruik).Appeltjeeitje schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 09:42:
[...]
Wij gebruiken het alleen voor de douche/wastafel. In verband met legionella verwarm ik naar 60 graden.
Voor wie ivm legionella wil opwarmen naar 60°C (wat bij regelmatig gebruik zelfs niet nodig is maar dat moet iedereen voor zichzelf bepalen) volstaat trouwens dit eenmaal per week te doen en is continu op 60°C houden gewoon energieverspilling. Niemand kan onder 60°C douchen, je gaat dus eerst water onnodig naar 60°C verwarmen, wat de nodig extra energie kost, om het vervolgens met koud te gaan mengen om nuttig te kunnen verbruiken) en hoe hoger de aan te houden temperatuur in het vat hoe hoger de stilstandsverliezen.
Een keten van onnodige verliezen dus.
Maar om het direct verbruik hoog te houden (als dat het doel is) wel nuttig.
[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 01-10-2023 17:08 ]
Inderdaad doucht niemand onder 60 graden, maar niemand doucht dan ook alleen onder de heetwaterkraan
Mengen met koud water levert meer warm water op.
Vooral met gezinnen of een beperkte ruimte nuttig omdat je geen 500 liter-vat nodig hebt om met bv 5 man 10 minuten te kunnen douchen.
En een handafwasje met lauw water is dan ook weer niet geweldig, dan wil je heet water als je de stroom toch zelf opwekt.
[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 01-10-2023 17:40 ]
- Zonnepanelen staan oost, zuid & west gericht, de ganse dag opbrengst met een piek tussen 11-16u ongeveer
- Raspberry pi met Home Assistant OS
- Tapo slim stopcontact om de boiler op te laten warmen tussen 13u-13u30. Automatisatie toegevoegd om deze aan te laten liggen vanaf de injectie naar het net >3kW is.
- Tapo slim stopcontact om de jacuzzi te monitoren en in de winter makkelijker te kunnen sturen. Geen ideaal scenario, want de tapo kan tot 3680W en het verbruik springt soms tot >4000W. Heb wel al wifi schakelaars gevonden met 30A en 6000W, maar dan moet ik er nog een energiemonitor tussenkrijgen. Voorlopig afwachten of de 15€ Tapo het houdt.
- Elektrische wagen: benader ik als een batterij die de injectie overdag zo goed als volledig kan opvangen. Kosten worden terugbetaald door de werkgever. Kan ik jammer genoeg voorlopig niet sturen via HA. (Shell Recharge blijft ongelofelijk achter op de ontwikkelingen)
- Warmtepomp : Grond-grond warmtepomp zou ik graag in de winter proberen aan te sturen met een slimme thermostaat. We hebben 3 zones met vloerverwarming: keuken (boven), woonkamer (boven), volledige benedenverdieping. De zones boven krijgen van zodra er wat zon is voldoende warmte binnen (temp schommelt tussen 20-23° via de zon. De zone beneden zou ik bij zon extra willen laten opwarmen (bufferen) via een slimme thermostaat die ik kan koppelen aan HA. Automatisatie zal dan iets zijn als "injectie > 2 of 3kW -> warm op tot 25°" <=> "verbruik >4kw> -> warm op tot 21°".
Iemand toevallig een goeie tip welke betaalbare slimme thermostaat we zouden kunnen gebruiken om onderstaand oud model te vervangen? De oude, aangestuurde warmtepomp is een eenvoudige "aan/af" pomp.
:strip_exif()/f/image/0XJwqULf8LKmQcIjgHcp9pT6.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat ik me dan nu afvraag is: kan je bijvoorbeeld een vriezer niet "extra" koud zetten overdag wanneer er PV opbrengst is, en dan deze (als er geen PV opbrengst meer is) in de avond/nacht uitschakelen?
Dat je hier geen stroom mee bespaart maakt me eigenlijk niet uit. Het gaat mij er meer om dat het verbruiksmoment wordt verplaatst.
Als ik stroom terug lever krijg ik nu 5 cent per kWh. Als ik het snachts moet inkopen omdat de vriezer aanslaat kost me dat 39-5=34 cent.
Dat het gewoon technisch kan snap ik, maar wat zijn bv de gevolgen voor de inhoud van vriezer? Kan het kwaad als hij tijdens verloop van de nacht van laten we zeggen - 23 naar - 18 daalt? Die temperaturen zuig ik nu even uit m'n duim trouwens. Echt ontdooien doet het dus niet voor mijn gevoel. Kan het kwaad voor de vriezer zelf? Ik bedoel het domweg aan en uitzetten? Voor mijn gevoel dus ook niet echt. Of de thermostaat of een schakel plug dit nu doet maakt niet uit volgens mij. Of zie ik iets over het hoofd?
Ik kan draadloos de temperatuur in de vrieskist monitoren. Ook vrij precies wel. Zou dit best eens willen proberen want het zou m'n nacht base-load ook weer wat verlagen als die vriezer niet regelmatig aanslaat. Bovendien verbruikt hij dan alleen stroom als dat wordt opgewekt door de PV installatie. Natuurlijk bouw ik een beveiliging in dat als de temperatuur te ver daalt dat de vriezer dan toch gewoon weer aanslaat. Ongeacht de tijd of dat er wel of niet stroom opgewekt wordt.
Heb hier wel eens een discussie met iemand over gevoerd en die zei dat het slecht was voor de inhoud van de vriezer. Maar kon niet echt aangeven waarom. Iemand hier die dit misschien al doet op deze manier of die kan onderbouwen (of verwijzen naar) waarom dit slecht voor de inhoud van de vriezer is?
Voor de beeldvorming: heb het hier over een vrieskist met de klep aan de bovenkant. Deze gaat alleen overdag misschien 1 of 2 maal open om er spullen uit te halen of in te doen.
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
Wel heb je potentieel repeterende vorming van ijskristallen die 'schade' aanrichten (celwanden doorprikken enzo). Maar dat zal denk ik eerder een kwaliteitsimpact hebben, niet iets waar je ziek van zou worden. Ik zou het nog even beter uitzoeken, maar 't is iets waar ik ook al aan gedacht heb
Onvolledige paper over invloed van temperatuurwisselingen op de kwaliteit van vlees
Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)
Een vriezer die 's nachts niet opengaat en continu op -18°C draait verbruik nauwelijks iets.
Het is, afhankelijk van je verbruik en PV-productie ook niet zo dat je tijdens de daguren 365 dagen per jaar voldoende PV productie hebt om je huishouden 100% van stroom te voorzien.
Je zal dan maar net door de dag extra naar -23°C aan het onderkoelen zijn wanneer er op dat tijdstip geen 100% PV energie voor de woning geproduceerd wordt. Dan komt dat meerverbruik evengoed van het net.
Het hoogste piekverbruik van de vriezer is hier trouwens wanneer de Nofrost functie inschakelt (om de 24/48 uur). En ik weet niet of je dat kan aansturen/uitstellen.
In elk geval, meten is weten.
Je zal dus beide scenario's gedurende langere tijd (is de ruimte onderhevig aan temperatuurschommelingen of is het daar zomer en winter een gelijke temp.?) moeten monitoren met een energiemeter en dan je eventuele "winst" berekenen.
[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 14-10-2023 14:05 ]
Verwijderd
Onze nacht ziet er zo uit, tegen 's ochtends hebben we momenteel 0,7 kWh (in de zomer minder)
:fill(white):strip_exif()/f/image/25pc52zToD8FEorCPjCtG86F.png?f=user_large)
In de zomer zijn de nachten immers veel korter dan in de winter.
700 Wh verbruik tijdens de nacht is overigens een mooi cijfer (uiteraard afhankelijk welke uren je als nacht neemt).
Wij zitten op dit ogenblik (nog herst) toch al aan een nachtverbruik van een 1200 Wh (tussen 17:00 en 09:30 uur).
[ Voor 45% gewijzigd door IvoB2 op 14-10-2023 14:10 ]
Inderdaad.... Meten is weten en dat zal ik dus ook gaan doen. Ik gebruik Node red als besturing wat samenwerkt met Venus OS (Victron web ) ik kan dus zeer veel gegevens binnenhalen via een API waaronder ook de zon instralings voorspelling per dag of per uur. Geen PV opbrengst? Dan ook geen aanpassing van de temperatuur. Moet dat allemaal nog uitvogelen en ook hoe je dat allemaal doet en toepast. Het is tot nu toe ook allemaal nog maar een brain fart.
Nogmaals.... Het is een hoop gedoe voor klein bier zullen we maar zeggen. Maar heb al het laaghangend fruit al geplukt😁
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
De inschatting van de PV opbrengst zou ik toch maar met een serieus korreltje zout nemen (zelf gebruik ik o.a. het zelflerend algoritme van Victron en dat slaat ook regelmatig de bal nog flink mis. Zeven dagen geleden voorspelde het voor vandaag 6 kWh productie, deze morgen was het al 11 kWh productie voorspelling en nu zit ik al op 14 kWh reële opbrengst and counting. Voor 12/10 voorspelden ze 7 dagen ervoor 12,6 kWh, 's morgens 7,3 kWh en het werd uiteindelijk 3,2 kWh. Het geeft een beeld voor algemeen dagverbruik, en dan nog niet altijd, maar niet om individuele toestellen op af te kunnen stellen).Doggieman schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 14:11:
Inderdaad.... Meten is weten en dat zal ik dus ook gaan doen. Ik gebruik Node red als besturing wat samenwerkt met Venus OS (Victron web ) ik kan dus zeer veel gegevens binnenhalen via een API waaronder ook de zon instralings voorspelling per dag of per uur. Geen PV opbrengst? Dan ook geen aanpassing van de temperatuur. Moet dat allemaal nog uitvogelen en ook hoe je dat allemaal doet en toepast. Het is tot nu toe ook allemaal nog maar een brain fart.
Dat is goed als algemene schatting voor batterijverbruik (om de tijdstippen met onvoldoende productie te overbruggen) maar zeker (nog) niet nauwkeurig genoeg om de zonne-instraling per deelperiode in te kunnen schatten. Werkt al redelijk goed bij stabiel weer maar veel minder goed bij ons wisselvallig weer (zoals in de herfst).
Wanneer je per kwartier/uur je huisverbruik gedurende langere tijd meet zou je toch al moeten vastgesteld hebben dat er een groot verschil is in wat PV opbrengt per etmaal en hoe dat verdeeld is over de uren.
Heden is hier bv. meer dan genoeg productie voor 24 uur verbruik maar die productie is geconcentreerd op slechts enkele uren.
En ik denk niet dat je een vriezer (economisch gezien) tijdens slechts enkele uren per etmaal zo diep kan koelen (en dan nog eens verschillende periodes van dag tot dag) dat hij de rest van het etmaal niet onder de -18°C gaat.
Je woont toch in Nederland en je zegt PV te hebben? Dan kan je toch nog gewoon salderen en maakt het niet uit op welk tijdstip van een etmaal je de productie verbruikt? Integendeel, dan maakt het juist wel uit wanneer je een toestel meer energie laat verbruiken tijdens een bepaalde periode want die "verloren" energie kan je later niet meer recupereren.
Toch benieuwd naar de uitkomst van je berekeningen.
Kan je geen ander laaghangend fruit meer plukken, zoals overschakelen naar een energiecontract met een lagere afnameprijs en hogere terugleververgoeding? (Hier is de spread momenteel 27/11).
[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 14-10-2023 14:29 ]
Ja....dat had ik al gezien. Maar zoveel scheelt het nu ook weer niet als ik eerlijk ben. Het geeft toch een redelijke indicatie.IvoB2 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 14:17:
[...]
De inschatting van de PV opbrengst zou ik toch maar met een serieus korreltje zout nemen.
Jazeker.... Woon in nederland en ja.... Heb nog een ouderwetse Ferraris meter die lekker terug draait. Dus het maakt allemaal nog helemaal niks uit tot nu toe. Maar ben alvast toch een beetje aan het kijken wat ik nog kan als het straks wel nodig is.Je woont toch in Nederland en je zegt PV te hebben? Dan kan je toch nog gewoon salderen en maakt het niet uit op welk tijdstip van een etmaal je de productie verbruikt? Integendeel, dan maakt het juist wel uit wanneer je een toestel meer energie laat verbruiken tijdens een bepaalde periode want die "verloren" energie kan je later niet meer recupereren.
Maar ben het in zover wel met je eens dat het allemaal wel erg gecompliceerd wordt op deze manier. Het liefst bezit ik straks gewoon een kleine thuis accu die gewoon 7 a 8 maanden van het jaar m'n nacht verbruik afdekt en overdag probeerd de meter op nul te houden mochten er (kleine) dipjes in PV productie zijn.
Verder blijf ik gewoon 2e hands setjes PV bij leggen. Ruimte zat. Mocht het zijn dat ze dat gaan belasten als je op "verkeerde" momenten terugleverd dan schakel ik ze gewoon af, en weer aan wanneer nodig.
Dat afschakelen is met een stuurbare accu dan ook niet meer nodig.Doggieman schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 14:39:
[...]
Mocht het zijn dat ze dat gaan belasten als je op "verkeerde" momenten terugleverd dan schakel ik ze gewoon af, en weer aan wanneer nodig.
Dan lever je gewoon terug op de "goede" ogenblikken en hou je het zelf bij wanneer injectie ongewenst is.
En de vriezer kan gewoon 24/7 zijn eigen ding doen.
PV's worden ook steeds beter in meer Wp produceren op ong. dezelfde opp.
Ruimtebeperking moet dus ook niet altijd een beperkende factor meer zijn.
Hier ligt sinds 2011 bv. 20 x 280 Wp en dat zou nu al (op hetzelfde dakopp.) uitgebreid kunnen worden tot 24/26 x 450 Wp waardoor de ontbrekende 11% zelfvoorziening nog aanzienlijk gereduceerd zou kunnen worden (zonder gekke dingen te moeten verzinnen om het verbruik nog meer af te stemmen op het tijdstip van productie).
ps. Hier al geruime tijd geen saldering meer (vrijwillig analoge meter opgegeven voor een digitale).
[ Voor 43% gewijzigd door IvoB2 op 14-10-2023 14:51 ]
Nou ja.... op een gegeven moment is je accu ook een keer vol en ga je terugleveren. Dat zou voor mij een moment zijn dat ik m'n panelen afschakel als ik voor teruglevering zou moeten betalen.IvoB2 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 14:45:
[...]
Dat afschakelen is met een stuurbare accu dan ook niet meer nodig.![]()
Dan lever je gewoon terug op de "goede" ogenblikken en hou je het zelf bij wanneer injectie ongewenst is.
En de vriezer kan gewoon 24/7 zijn eigen ding doen.
Dan zou ik er nog voor kunnen kiezen om m'n WPB wat hoger op te stoken op die momenten. Echter zie ik voor mezelf daar het nut niet van in. Ik heb gewoon niet zoveel sanitair warm water nodig.
Die 2e hands PV sets kosten steeds minder. Zijn niet de zwaarste panelen maar dat hoeft ook niet. Heb 1000 m2 tuin "over" dus daar passen wel wat setjes op. Beetje verspreiden over oost, zuid en west. Het gaat mij er dan meer om dat ik op de wat slechtere dagen dan toch m'n accu nog vol krijg of gewoon wat langer zonder afname van het net kan. Als ik niet meer kan salderen en de stroom prijzen zouden de pan uit rijzen dan ga ik weer over op houtpellets voor verwarming. Heb nog wel eenmpaar ton staan. Voor nu wil ik dat niet want kan natuurlijk nog eindeloos salderen met die oude Ferraris en meerdere sets zonnepanelen.
Maar goed.... Dit valt allemaal wat buiten dit topic
Daarom dat ik ook sprak over een stuurbare accu, niet eentje die van bij de eerste overproductie zichzelf begint vol te pompen maar dat doet volgens de dynamische tarieven of een andere incentive. Bv. aan de hand van de voorspellingen voor de volgende 24 uur zijn energie op het net gaat dumpen (wanneer het net er om vraagt en voor wil betalen) om plaats te maken voor nieuwe opslag (wanneer het net er niet om vraagt en je moet betalen om te injecteren).Doggieman schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 15:19:
[...]
Nou ja.... op een gegeven moment is je accu ook een keer vol en ga je terugleveren. Dat zou voor mij een moment zijn dat ik m'n panelen afschakel als ik voor teruglevering zou moeten betalen.
Doorgaans heeft een thuisaccu ook een softwareprogramma aan boord om (op bepaalde tijdstippen) injectie op het net tegen te gaan. Hedendaagse omvormers kunnen hun productie ook aanpassen zodat ze meer of minder kunnen produceren. Dan is aan/uit ook niet meer nodig.
En dan heb je uiteraard ook nog de verhouding tussen opslagvermogen en de verbruiksbehoeften.
Wij hebben bv. een totale opslagcapaciteit van ongeveer 91 kWh en voorlopig maar een max. productievermogen (wat zelden gehaald wordt) van 33 kWh. Dat geeft ook al wat speelruimte.
Maar idd, ieder uitgangspunt en situatie zijn anders en dat vraagt telkens een andere handelswijze.
Idem.Dan zou ik er nog voor kunnen kiezen om m'n WPB wat hoger op te stoken op die momenten. Echter zie ik voor mezelf daar het nut niet van in. Ik heb gewoon niet zoveel sanitair warm water nodig.
Doen wij dan ook niet (niet met een WPB maar met een SWW boiler gekoppeld aan A2W WP).
Alles draait hier in de eerste plaats om zo weinig mogelijk energie te verbruiken en dan pas te kijken hoe we dat overblijvend verbruik zo efficiënt mogelijk zelf kunnen produceren en eventueel opslaan wat we niet onmiddellijk kunnen verbruiken (maar wel op een later tijdstip).
Voor ons heeft het weinig praktisch nut om SWW hoger te verwarmen dan we het kunnen verbruiken.
Ander uitgangspunt.Die 2e hands PV sets kosten steeds minder. Zijn niet de zwaarste panelen maar dat hoeft ook niet. Heb 1000 m2 tuin "over" dus daar passen wel wat setjes op. Beetje verspreiden over oost, zuid en west. Het gaat mij er dan meer om dat ik op de wat slechtere dagen dan toch m'n accu nog vol krijg of gewoon wat langer zonder afname van het net kan. Als ik niet meer kan salderen en de stroom prijzen zouden de pan uit rijzen dan ga ik weer over op houtpellets voor verwarming. Heb nog wel eenmpaar ton staan. Voor nu wil ik dat niet want kan natuurlijk nog eindeloos salderen met die oude Ferraris en meerdere sets zonnepanelen.
Grond en daken genoeg maar omringd door bos. Alleen het hellend dakvlak op ZZ0 kan het jaar rond voldoende zon opvangen om PV te laten renderen. En bomen omhakken voor meer PV productie vind ik persoonlijk er een beetje over.
Misschien nog een deel van de zuidmuur met PV bekleden maar dat zien we later wel.
Met een thuisaccu kan je PV ook maar beter zo zuidgericht mogelijk zijn. Dat levert in de winter, wanneer het echt nodig is, meer op dan gespreid over drie richtingen. Zeker in een bosrijke omgeving waar in de winter de zon nauwelijks boven de horizon uitkomt en boven de kruinen van de bomen maar tussen 10:00 en 14:00 uur. In zo'n situatie heb je weinig aan een 0 en W oriëntatie.
Hier zal het dan toch van meer ZZ0 Wp moeten komen.
Technisch gezien geen probleem (met de huidige opstelling halen we over een jaar gemeten al een zelfvoorzienigheidsgraad van 89%) maar economisch gezien heeft dat hier (Vlaanderen, installatie 2011) pas zin vanaf midden 2031 (of de huidige regeling zou vervroegd moeten herzien worden, dan kan er eerder worden ingegrepen).
[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 14-10-2023 15:41 ]
Ik denk dat je daar de spijker op z'n kop slaat!IvoB2 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 15:33:
Maar idd, ieder uitgangspunt en situatie zijn anders en dat vraagt telkens een andere handelswijze.
Wat voor de 1 werkt, kan voor de andere wel helemaal niets zijn. Iedere situatie is anders. En dat is wat het soms ook zo lastig maakt. Het hangt er maar net vanaf wat je te besteden hebt en waar je je prioriteiten legt.
Dus "klein bier" kan voor iemand heel belangrijk zijn omdat hij misschien verder geen andere mogelijkheden meer heeft
Ik heb de wijsheid ook niet in pacht. En kan ook niet in de toekomst kijken. Ik doe toch een hoop besluiten nemen op m'n onderbuik gevoel. Dat gaat tot nu toe nog steeds aardig goed.
Ik heb (nog) geen EV. Kan gewoon nog niet uit voor ons. Maak daarvoor te weing kilometers en straks moet je ook motorrijtuigenbelasting gaan betalen naar gewicht in Nederland. Dus wacht daar nog even mee
Wel verwarming met L/L warmte pompen door (bijna) het hele huis. Daarvoor destijds bewust gekozen en het gas de deur uit gedaan. Ja... Was even een investering, maar heeft zichzelf straks al terug betaald want deze verbruiken de stroom die ik in de zomer teruglever.
Dus ja.... blijf wel proberen om zoveel als mogelijk stroom te verbruiken dat ik zelf opwek. Maar wil het ook niet te gecompliceerd maken allemaal. Moet wel leuk blijven zegmaar 😁
Voorbeeld: we koken al jaren electrisch. Eten in de avond warm zo rond 18:00 uur. Hebben als proef eens een tijd tussen de middag warm gegeten en dan in de avond gewoon een brood maaltijd. Dit omdat er dan vaak genoeg opbrengst was van PV wat dit verbruik volledig afdekte. Maar we vonder er niks aan en zijn er weer mee gestopt. Het scheelt ook niet veel.
M'n vrouw pakt nu gewoon warm water ipv koud om de aardappelen en groente te koken. Dat hebben we meer dan voldoende via de warmtepomp boiler. Bespaard in opwarmtijd en dus stroom voor het koken zelf. Eenmaal aan de kook zet je de boel toch laag. Dan nog maar weinig verbruik verder. Net als bij de wasmachine eigenlijk.
Wellicht is een dergelijke regel ook in jouw gemeente actief? Waarmee ik vooral bedoel dat je je niet altijd rijk kunt rekenen met veel beschikbare grond.
Da's een goeie. Weet ik eigenlijk niet of dat in mijn gemeente ook zo is. Maar als schuur of afdak daken niet onder grond gebonden vallen heb ik die mogelijkheden ook nog wel 😁Franciesco schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 19:11:
@Doggieman In mijn gemeente wordt een oppervlak van maximaal 100m2 aan grondgebonden zonnepanelen toegestaan (met enkele aanvullende voorwaarden). Dus ondanks dat ik veel meer grond beschikbaar heb, mag ik dat niet gebruiken om panelen te leggen.
Wellicht is een dergelijke regel ook in jouw gemeente actief? Waarmee ik vooral bedoel dat je je niet altijd rijk kunt rekenen met veel beschikbare grond.
Even los daarvan.... Moet sowieso even in de gaten houden dat ik niet boven het vermogen van de hoofdzekering uitkom op een mooie zonnige dag. Heb nu nog 1x25 Amp. maar krijg nu 1x35 gratis als upgrade. Heb nu 2 sets liggen en staan en zat deze zomer op sommige dagen al net boven de 25 Ampere aan teruglevering.
En ook op een stuk van 10 x 10 mtr kan je best alsnog heel wat vermogen aan zonnepanelen kwijt schat ik zo in.
Veel minder verliezen en geen omzien meer naar de regelgeving van de netbeheerder.
Ik heb monofase dus ik zou, over AC en parallel aan het net, anders al niet meer kunnen uitbreiden (want is monofasig hier beperkt tot 5 kVA per fase). Heb je ook geen last meer van beperkingen (of te betalen) voor injecteren op het net.
Deze uitbreiding (DC) zou dan ook alleen maar op actief staan tussen eind oktober en begin april (om netafname in die periode te voorkomen of zo klein mogelijk te houden). Ik heb in die periode nu nog een 290 kWh te "overbruggen".
Het ligt toch wat genuanceerder dan dat: de vraag is over welk deel van het net je praat. Een hoofdkabel met 3 fasen van 6mm2 die bij je huis binnenkomt ga je niet zomaar overbelasten: de wijktransformator is een component dat bij massale toename van het verbruik of opwekking tot de limiet belast kan worden. Echter, het hangt sterk af van b.v. hoeveel, zonnepanelen er in totaal in de wijk liggen en van de tijd van het jaar en het weer.sypie schreef op zondag 17 juni 2018 @ 17:31:
[...]
Als je het net minder wilt belasten moet je in ieder geval niet meer opwekken dan je zelf verbruikt.
Als er weinig huizen met zonnepanelen zijn dan zal een wijktravo niet snel worden overbelast. Niet elke wijk is gelijk, soms heb je een mix van koop- en huurhuizen, maar vaak heb je bij luxere wijken alleen maar koophuizen en het omgekeerde bij achterstandswijken.
Om m'n eigen vraag maar even te beantwoorden...... nee... Is niet (echt) rendabel in mijn geval. Een hoop moeite (da's niet erg), maar zeer weinig "winst" (als dat er überhaupt al zou zijn) en een vriezer die harder moet werken om dieper te koelen en dus harder slijt. Daardoor (door wisselende temperaturen) meer ijsvorming binnen in de kist wat weer meer stroom verbruik tot gevolg heeft.Doggieman schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 13:13:
Ik volg dit nu allemaal al een tijdje en probeer met de dingen en tips die ik hier lees meer eigen PV stroom te gebruiken op de momenten dat ik het opwek. En juist afname van het net te vermijden (in de avond uren) waar dit kan.
Wat ik me dan nu afvraag is: kan je bijvoorbeeld een vriezer niet "extra" koud zetten overdag wanneer er PV opbrengst is, en dan deze (als er geen PV opbrengst meer is) in de avond/nacht uitschakelen?
Dat je hier geen stroom mee bespaart maakt me eigenlijk niet uit. Het gaat mij er meer om dat het verbruiksmoment wordt verplaatst.
Als ik stroom terug lever krijg ik nu 5 cent per kWh. Als ik het snachts moet inkopen omdat de vriezer aanslaat kost me dat 39-5=34 cent.
Dat het gewoon technisch kan snap ik, maar wat zijn bv de gevolgen voor de inhoud van vriezer? Kan het kwaad als hij tijdens verloop van de nacht van laten we zeggen - 23 naar - 18 daalt? Die temperaturen zuig ik nu even uit m'n duim trouwens. Echt ontdooien doet het dus niet voor mijn gevoel. Kan het kwaad voor de vriezer zelf? Ik bedoel het domweg aan en uitzetten? Voor mijn gevoel dus ook niet echt. Of de thermostaat of een schakel plug dit nu doet maakt niet uit volgens mij. Of zie ik iets over het hoofd?
Ik kan draadloos de temperatuur in de vrieskist monitoren. Ook vrij precies wel. Zou dit best eens willen proberen want het zou m'n nacht base-load ook weer wat verlagen als die vriezer niet regelmatig aanslaat. Bovendien verbruikt hij dan alleen stroom als dat wordt opgewekt door de PV installatie. Natuurlijk bouw ik een beveiliging in dat als de temperatuur te ver daalt dat de vriezer dan toch gewoon weer aanslaat. Ongeacht de tijd of dat er wel of niet stroom opgewekt wordt.
Heb hier wel eens een discussie met iemand over gevoerd en die zei dat het slecht was voor de inhoud van de vriezer. Maar kon niet echt aangeven waarom. Iemand hier die dit misschien al doet op deze manier of die kan onderbouwen (of verwijzen naar) waarom dit slecht voor de inhoud van de vriezer is?
Voor de beeldvorming: heb het hier over een vrieskist met de klep aan de bovenkant. Deze gaat alleen overdag misschien 1 of 2 maal open om er spullen uit te halen of in te doen.
Conclusie (kort door de bocht): niet lager koelen dan min 18 graden en regelmatig ijs verwijderen uit de vriezer heeft een positiever effect op het stroom verbruik dan dieper koelen en dan langer "niets" doen.
Ja... als het je puur te doen is om het verplaatsen van verbruik naar overdag dan is het "winst". Als je het niet erg vind dat je dan wel meer stroom zal verbruiken.
Even wat gemeten aan de vriezer:
Over 24 uur gemeten: 0,53 kW. Dat is gemiddeld 22W aan verbruik. Natuurlijk... bij het starten even een korte aanloop piek en dan een verbruik van zo'n 80 Watt geloof ik tot hij weer afslaat en wacht op de volgende ronde.
M'n hele nacht verbruik schommelt zo rond de 100 a 200 W waar die vrieskist dus maar een (klein) deel van is. Dus er valt gewoon maar erg weinig te winnen hiermee.
Ter vergelijk: ik heb ook nog een moderne (nieuwe) schroef compressor koel/vries combinatie. Deze ook even gemeten. 0,59 kW over 24 uur. Dat is 24,58 W. Hiermee wil ik sowieso al niet gaan "rommelen" met de temperaturen. Maar zelfs als ik dat dus zou doen samen met die vriezer win ik eigenlijk niks.
Waarschijnlijk alleen maar meer stroomverbruik over een jaar gezien en zeker niet minder. Wel verbruik verplaatsing van avond/nacht naar de dag.
Dus ik denk dat @IvoB2 wel gelijk heeft in deze. Ga me maar meer focussen op nog meer (goedkope) PV opwek en straks een thuis accu. Dit voor als de saldering er af zou gaan.
[ Voor 0% gewijzigd door Doggieman op 22-10-2023 10:22 . Reden: Spel en eenheden fouten aangepast. ]
Nee.... niet echt nodig, maar wel economische beslissing in ons geval. We wonen op 5 km van de Duitse grens dus doen 1x in de maand onze boodschappen in Duitsland. Kopen daar in het groot goedkoop vlees e.d. in. Dat scheelt echt een hele hoop! Dan meteen ook even tanken.Verwijderd schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 13:59:
Misschien kan iedereen zich eens afvragen of hij wel zo veel vriescapaciteit nodig heeft, we leven toch in een land waar er altijd voldoende vers voedsel in de winkels ligt.
Ik heb de aanschaf van de extra vrieskist er al uit in 1 jaar door de besparing hiermee. Stroom heb ik plenty en salder natuurlijk ook gewoon nog.
Wat ik wel in m'n achterhoofd hou is wat jij ook al aangeeft als argument: wat als er wat "gebeurd" in de stroom voorziening?
Ik zit er dus hard over te denken om toch gewoon een thuis accu te kopen. Nu al rendabel of niet. Dan heb ik een backup en kan kritische apparaten aan de gang houden. Helemaal als ik ook een deel van m'n PV ga opwekken met rechtstreeks DC.
Zo klopt ie weerDoggieman schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 09:37:
[...]
M'n hele nacht verbruik schommelt zo rond de 100 a 200 Watt per uur waar die vrieskist dus maar een (klein) deel van is. Dus er valt gewoon maar erg weinig te winnen hiermee.
Verder kan ik me vinden in de analyse: verbruik koelkast/vriezer is best bepert, goed verdeeld en moeilijk te beïnvloeden. Een "verkeerde" aansturing kan makkelijk tot bederving leiden, en dan ben je al snel veel duurder uit.
Je hebt gelijk. Aangepast!
Even aangenomen dat je het zo bedoelde.
Mbt:
Over 24 uur gemeten: 0,53 kW. Dat is gemiddeld 22 Wh —> je bedoelde 0,53kWh en dan gemiddeld 22W?
En:
0,59 kW over 24 uur. Dat is 24,58 Wh —> je bedoelde 0,59kWh en dan 24,58W?
De grootste winst haal je (in verbruik, een goed werkend toestel vroegtijdig vervangen is ook niet altijd voordeliger) uit een nieuwere koelkast/vrieskast die sowieso al minder verbruikt en, indien mogelijk, deze te plaatsen in een omgeving met een lagere temperatuur.Doggieman schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 09:37:
[...]
Even wat gemeten aan de vriezer:
.....
Ga me maar meer focussen op nog meer (goedkope) PV opwek en straks een thuis accu. Dit voor als de saldering er af zou gaan.
Ik heb bv. een koel/vriescombi van 11 jaar oud en eentje van 2 jaar oud. De eerste werkt in cycli van 2-60 W waarbij er een langere pauze is tussen aan/uit en heeft geen antifrost. De tweede werkt in cycli van 1-30W en kortere pauzes tussen aan/uit, heeft een antifrost functie die om de 24/48 uur een 150W gaat verbruiken, heeft nog eens een grotere vriesinhoud en staat in de koele berging.
De eerste (oudere) verbruikt een 450 Wh per etmaal en de tweede een 310 Wh.
Vergis je ook niet met een thuisaccu: je kan om verschillende redenen een thuisaccu plaatsen maar slechts in uitzonderlijke omstandigheden zal deze, tegen de huidige prijzen, in een doorsnee gezin de rendabiliteit verhogen. Een accu met een laag opslagvermogen is in verhouding ook nog eens duurder dan deze met een hoog opslagvermogen en degradeert vlugger.
Wanneer je niet meer saldeert krijg je immers onder normale omstandigheden (geen idee wat men in Nederland van plan is) ook een TLV voor de zonne-stroom die je niet direct verbruikt. Je kan dan beter (wanneer rendabiliteit het uitgangspunt is) wat meer energie stoppen in het zoeken naar een energiecontract met meer TLV dan in het plaatsen van een thuisaccu.
ps. Hier draait al geruime tijd een thuisaccu van 15,4 kWh (degradatie een 1%/jaar) en een off grid back up van alle stroomkringen wat ruim voldoende is voor ons verbruik (3-7 kWh per etmaal) maar zal zich nooit terugbetalen (en dan was er nog een forse aankooppremie in cash).
Netstroom is immers nog steeds te "goedkoop"en TLV voor zonne-stroom relatief hoog (hier nu een verhouding 26,4/11 cent/kWh en geen saldering).
[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 22-10-2023 10:27 ]
Verwijderd
Wij verwarmen met airco en hebben een wp-boiler en verbruiken op een winterse dag al gauw 10 kWh (in een zeer goed geisoleerd huis). Een accu van 10 kWh zit enkel vol als het de dagen ervoor zonnig en warm was, en je tegelijk niet veel verbruikt hebt met andere toestellen. In de winter heb je met zo'n accu van 5000 euro (zonder installatiekosten) dus amper een buffer van een dag. Bij stroomuitval de diepvriezer dicht houden heeft meer effect. Als je niet elektrisch verwarmt/rijdt, veel panelen en een grote accu hebt (en geluk met het weer als het winter is) dan zou je wel enkele dagen kunnen overbruggen. Maar als er ooit een algemene blackout komt zal het op een koude zwaarbewolkte windstille dag zijn en als het dan koud genoeg is leg je je vlees beter buitenDoggieman schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 09:56:
[...]
Ik zit er dus hard over te denken om toch gewoon een thuis accu te kopen. Nu al rendabel of niet. Dan heb ik een backup en kan kritische apparaten aan de gang houden. Helemaal als ik ook een deel van m'n PV ga opwekken met rechtstreeks DC.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2023 10:30 ]
Had ik maar zo'n goed functionerende glazen bol.Verwijderd schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:18:
[...]
Maar als er ooit een algemene blackout komt zal het op een koude zwaarbewolkte windstille dag zijn
De laatste blackout waarbij duizenden consumenten gelijktijdig getroffen werden in bv. het VK was tijdens een zeer winderige dag.
[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 22-10-2023 10:34 ]
Verwijderd
Het kan eender wanneer gebeuren, maar er is toch meer kans tijdens een dunkelflaute.IvoB2 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:33:
[...]
Had ik maar zo'n goed functionerende glazen bol.
De laatste blackout in bv. het VK was tijdens een zeer winderige dag.
Maar je hebt er weinig aan of de kans hoger of lager is als het eender wanneer kan gebeuren.
Je kan bv. ook al rekening houden met blackouts na een terroristische aanslag/systeemhack en niet alleen door weersinvloeden.
Hou er best ook rekening mee dat een PV installatie zonder eigen opslag en zonder off grid back up instelling, waarbij deze automatisch/manueel kan losgekoppeld worden van het net, bij een netuitval ook geen kWh aan het thuisneterk levert ook al schijnt de zon volop en bij een eigen opslag met back up de eigen productie gewoon blijft verder werken zolang er lokaal genoeg zon/wind is.
Bij langere stroomuitval kan je, indien op voorzien, voor verwarming en SWW ook overschakelen van A2A/A2W (wat per etmaal en afhankelijk van de omstandigheden ook al vlug een 2 tot 20 kWh kan verbruiken) overschakelen op een tijdelijke back up die maar een 100 Wh per etmaal verbruikt. En dan kom je veel langer toe met je opslag.
En zelfs een volledige "zonsverduistering" (een etmaal dat PV een nulopbrengst heeft) zijn op een jaar hoogst zeldzaam. Meestal is dit dan nog bij sneeuwval en daar kan je zelf, indien nodig, ook al iets aan doen door de sneeuw van de PV te verwijderen.
"Autonomie" verhogen houdt, mijn mening, ook in dat je niet alles inzet op één technologie maar meerdere troeven achter de hand kan houden.
Soit, iedereen moet dat maar voor zichzelf uitmaken zoniet gaan we weer verder off topic.
[ Voor 65% gewijzigd door IvoB2 op 22-10-2023 10:46 ]
Bovenstaande is, naast een potentieel grotere netonafhankelijkheid, voor mij de grootste reden om een thuisbatterij interessant te vinden.
Dan ga je er vanuit dat die stroom uitval in de winter gebeurt. Mocht dat zo zijn kan ik altijd gelukkig nog m'n woonkamer/keuken stoken op pellets en zo m'n stroom verbruik beperken. Die pelletkachel moet dan ook op de back-up groep anders doet hij niks natuurlijk.Verwijderd schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:18:
[...]
Wij verwarmen met airco en hebben een wp-boiler en verbruiken op een winterse dag al gauw 10 kWh (in een zeer goed geisoleerd huis). Een accu van 10 kWh zit enkel vol als het de dagen ervoor zonnig en warm was, en je tegelijk niet veel verbruikt hebt met andere toestellen. In de winter heb je met zo'n accu van 5000 euro (zonder installatiekosten) dus amper een buffer van een dag. Bij stroomuitval de diepvriezer dicht houden heeft meer effect. Als je niet elektrisch verwarmt/rijdt, veel panelen en een grote accu hebt (en geluk met het weer als het winter is) dan zou je wel enkele dagen kunnen overbruggen. Maar als er ooit een algemene blackout komt zal het op een koude zwaarbewolkte windstille dag zijn en als het dan koud genoeg is leg je je vlees beter buiten
Maar je hebt wel een punt hoor. Bij echte nood is een thuis accu natuurlijk zeer beperkt inzetbaar in de winter. Dat zie ik wel in. Maar voor de overige periodes heb ik best genoeg PV denk ik in combi met een accu om de dagen door te komen bij (tijdelijke) stroom uitval. Natuurlijk niet stroom gaan verbruiken aan onzinnige dingen op het moment dat dat gebeurt
Ter info: rij (nog) niet electrisch en heb voor echte nood ook een kleine (600W) 12V diesel generator staan. Zou daarmee een 48V thuis accu via een Victron MPPT lader kunnen (bij)laden.
Nou ja.... m'n vriezer is 2 jaar oud nu, dus die schrijf ik nu nog even niet af (al heeft deze zichzelf al terug verdiend) . Staat in de (geïsoleerde) utility ruimte waar het in de winter best koud kan worden. Een graad of zes weet ik uit ervaring. Zou eens moeten kijken of de vriezer daar geschikt voor is want weet dat daar temperatuur klassen in zijn.IvoB2 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:16:
[...]
De grootste winst haal je (in verbruik, een goed werkend toestel vroegtijdig vervangen is ook niet altijd voordeliger) uit een nieuwere koelkast/vrieskast die sowieso al minder verbruikt en, indien mogelijk, deze te plaatsen in een omgeving met een lagere temperatuur.
Ik heb bv. een koel/vriescombi van 11 jaar oud en eentje van 2 jaar oud. De eerste werkt in cycli van 2-60 W waarbij er een langere pauze is tussen aan/uit en heeft geen antifrost. De tweede werkt in cycli van 1-30W en kortere pauzes tussen aan/uit, heeft een antifrost functie die om de 24/48 uur een 150W gaat verbruiken, heeft nog eens een grotere vriesinhoud en staat in de koele berging.
De eerste (oudere) verbruikt een 450 Wh per etmaal en de tweede een 310 Wh.
Vergis je ook niet met een thuisaccu: je kan om verschillende redenen een thuisaccu plaatsen maar slechts in uitzonderlijke omstandigheden zal deze, tegen de huidige prijzen, in een doorsnee gezin de rendabiliteit verhogen. Een accu met een laag opslagvermogen is in verhouding ook nog eens duurder dan deze met een hoog opslagvermogen en degradeert vlugger.
Wanneer je niet meer saldeert krijg je immers onder normale omstandigheden (geen idee wat men in Nederland van plan is) ook een TLV voor de zonne-stroom die je niet direct verbruikt. Je kan dan beter (wanneer rendabiliteit het uitgangspunt is) wat meer energie stoppen in het zoeken naar een energiecontract met meer TLV dan in het plaatsen van een thuisaccu.
ps. Hier draait al geruime tijd een thuisaccu van 15,4 kWh (degradatie een 1%/jaar) en een off grid back up van alle stroomkringen wat ruim voldoende is voor ons verbruik (3-7 kWh per etmaal) maar zal zich nooit terugbetalen (en dan was er nog een forse aankooppremie in cash).
Netstroom is immers nog steeds te "goedkoop"en TLV voor zonne-stroom relatief hoog (hier nu een verhouding 26,4/11 cent/kWh en geen saldering).
Over die accu moet ik echt nog even nadenken en wat aan rekenen. Vind het maar lastige materie met al die zaken die ik daar in mee moet nemen, en met de verschillende scenario's en zaken waar ik rekening mee moet houden dan.
Misschien komt het volgende wel over als vloeken in de kerk, (of als heel arrogant) maar eigenlijk maakt het me niet zoveel uit of een accu duurzaam of rendabel is in mijn geval.
Heb er hard voor gespaard en kan het betalen. Het zou me ook wel een soort van gemoedsrust in m'n hoofd geven dat ik dan weet dat op gewone dagen m'n nachtverbruik wordt afgedekt door m'n eigen PV opbrengst overdag, en in het geval van een stroomstoring m'n vriezer even gewoon doordraait.
Verder dat ik weet dat in de winter gewoon m'n pellet kachel als backup heb en dus m'n L/L airco's niet nodig heb mocht het grid uitvallen. En zo dus niet in de kou zit.
Ja.... ik weet het.... wanneer is er voor het laatst een (grote) stroom storing geweest? Maar als je dan toch van alles mee neemt in de overweging dan dat ook maar toch?
En niet om als wappie of doemdenker over te komen, maar met alle ellende in de wereld de laatste tijd vind ik het persoonlijk alleen maar lekker om een beetje voorbereid te zijn en mogelijkheden te hebben denk ik dan.
Je vertrekt vanuit een verkeerd standpunt: bij "echte nood" (in deze context langdurige onbeschikbaarheid van het openbaar net) ga je je lokale energieverbruik ook aanpassen aan de noodsituatie die zich aandient en dat is dan niet business as usual maar bv. (in onze situatie) één van de twee koel/vriescombinaties tijdelijk uitschakelen en de inhoud herverdelen naar eentje en dat zal dan de combinatie zijn die het minst verbruikt, overschakelen van A2W naar A2A of zelfs naar houtverbranding waarbij je alleen een pompje van 4-10 W nodig hebt voor SWW, enz.Doggieman schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:16:
[...]
Bij echte nood is een thuis accu natuurlijk zeer beperkt inzetbaar in de winter.
Dan kan je het huishoudelijk verbruik al terugschroeven naar een 2,5 tot 3,5 kWh per etmaal. En dan doe je al even met een opslag van 15 kWh zelfs in de winter en zelfs wanneer je van het zeer onwaarschijnlijke situatie uitgaat dat er een hele week lang een complete zonsverduistering zou aanhouden.
In normale omstandigheden zal zelfs in putje winter er dagelijks genoeg PV productie zijn om de opslag op eenzelfde niveau te houden.
Indien dat uitzonderlijk rampscenario meerdere weken zou aanhouden denk ik dat de gemeenschap wel andere problemen het hoofd te bieden heeft dan de lokale opslag op peil te houden.
Dat moet dan ook niet het uitgangspunt zijn maar omdat je zelf begon met het "verschuiven" van een paar Wh per etmaal vanwege die diepvriezer dacht ik dat dit heel belangrijk voor je was.Misschien komt het volgende wel over als vloeken in de kerk, (of als heel arrogant) maar eigenlijk maakt het me niet zoveel uit of een accu duurzaam of rendabel is in mijn geval.
Zoals ik eerder ook schreef, er zijn tig goede redenen om voor een thuisaccu te kiezen maar TVT is daar slechts zelden een goede reden voor.
[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 22-10-2023 11:28 ]
Verwijderd
Bij 'echte nood' moet je ook andere dingen voorzienIvoB2 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:24:
[...]
Je vertrekt vanuit een verkeerd standpunt: bij "echte nood" (in deze context langdurige onbeschikbaarheid van het openbaar net) ga je je lokale energieverbruik ook aanpassen aan de noodsituatie die zich aandient en dat is dan niet business as usual maar bv. (in onze situatie) één van de twee koel/vriescombinaties tijdelijk uitschakelen en de inhoud herverdelen naar eentje en dat zal dan de combinatie zijn die het minst verbruikt, overschakelen van A2W naar A2A of zelfs naar houtverbranding waarbij je alleen een pompje van 4-10 W nodig hebt voor SWW, enz.
Dan kan je het huishoudelijk verbruik al terugschroeven naar een 2,5 tot 3,5 kWh per etmaal. En dan doe je al even met een opslag van 15 kWh zelfs in de winter en zelfs wanneer je van het zeer onwaarschijnlijke situatie uitgaat dat er een hele week lang een complete zonsverduistering zou aanhouden.![]()
In normale omstandigheden zal zelfs in putje winter er dagelijks genoeg PV productie zijn om de opslag op eenzelfde niveau te houden.
Indien dat uitzonderlijk rampscenario meerdere weken zou aanhouden denk ik dat de gemeenschap wel andere problemen het hoofd te bieden heeft dan de lokale opslag op peil te houden.
[...]
Dat moet dan ook niet het uitgangspunt zijn maar omdat je zelf begon met het "verschuiven" van een paar Wh per etmaal vanwege die diepvriezer dacht ik dat dit heel belangrijk voor je was.
Ik reken daar bv. ook bij zoveel mogelijk in je eigen (drink)watervoorziening en voedselvoorziening kunnen voorzien.
Daarom dat ik ook zoveel mogelijk beschikbare grond omheen de huidige woning heb voorzien.
En uiteraard moet je ook over de nodige skills beschikken om dat door te komen.
[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 22-10-2023 11:32 ]
Misschien begrijp ik je verkeerd, of druk ik me moeilijk uit, maar ben het helemaal met je eens. Voor mezelf heb ik niet echt een business case nodig voor een accu. Maar als ik er 1 neem is het de vraag wanneer en hoe groot.IvoB2 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:24:
[...]
Je vertrekt vanuit een verkeerd standpunt: bij "echte nood" (in deze context langdurige onbeschikbaarheid van het openbaar net) ga je je lokale energieverbruik ook aanpassen aan de noodsituatie die zich aandient en dat is dan niet business as usual maar bv. (in onze situatie) één van de twee koel/vriescombinaties tijdelijk uitschakelen en de inhoud herverdelen naar eentje en dat zal dan de combinatie zijn die het minst verbruikt, overschakelen van A2W naar A2A of zelfs naar houtverbranding waarbij je alleen een pompje van 4-10 W nodig hebt voor SWW, enz.
Dan kan je het huishoudelijk verbruik al terugschroeven naar een 2,5 tot 3,5 kWh per etmaal. En dan doe je al even met een opslag van 15 kWh zelfs in de winter en zelfs wanneer je van het zeer onwaarschijnlijke situatie uitgaat dat er een hele week lang een complete zonsverduistering zou aanhouden.![]()
Ongeacht of ik nu of straks nog kan salderen is het zonder rekening te houden met financieel rendabel voor mij gewoon rendabel in die zin.
Juist. En dat hebben wij hier dus ook. Een bron en een moestuin. Vangen regenwater op voor de tuin en plantjes en heb ruimte voor kippen oid. Nogmaals... ben geen prepper maar we kunnen alle kanten op. Daar heb ik destijds toen ik dit kocht gewoon al rekening mee gehouden. En daar past die accu ook gewoon bij.IvoB2 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:31:
Autonomie/zelfredzaamheid is idd een breder begrip dan louter en alleen energievoorziening.
Ik reken daar bv. ook bij zoveel mogelijk in je eigen (drink)watervoorziening en voedselvoorziening kunnen voorzien.
Daarom dat ik ook zoveel mogelijk beschikbare grond omheen de huidige woning heb voorzien.
En uiteraard moet je ook over de nodige skills beschikken om dat door te komen.
Wanneer beslis je zelf. Zelf nam ik die beslissing al een tijd terug toen het voor mij de meest gunstige beslissing leek (optimale subsidies en nog weinig vraag waardoor je als klant nog vrij kon onderhandelen met installateurs en de keuze ipv omgekeerd).Doggieman schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:31:
[...]
Misschien begrijp ik je verkeerd, of druk ik me moeilijk uit, maar ben het helemaal met je eens. Voor mezelf heb ik niet echt een business case nodig voor een accu. Maar als ik er 1 neem is het de vraag wanneer en hoe groot.
Hoe groot je accu moet zijn zal je ook zelf moeten berekenen want dat hangt volledig samen met je individueel verbruik en productiecapaciteit.
Het heeft weinig zin een te kleine accu te nemen waardoor je constant cycli zit te draaien en bij een paar slechtere productiedagen geen reserve hebt noch heeft het zin om de opslag zo groot te nemen dat ze op de tijdstippen dat je ze echt nodig hebt (doorgaans half november tot half februari) de productiecapaciteit onvoldoende is om minstens het etmaalverbruik telkens aan te vullen.
Zelf heb ik gekozen voor een Victron systeem (door zijn flexibiliteit en het eigenlijk ontstaan is uit off grid/scheepvaart) en een LFP BYD 15,4 kWh opslagsysteem (Tesvolt was nog beter geweest maar dat vond ik onder de huidige omstandigheden er een beetje over).
Na enkele jaren testen is de opslagcapaciteit (voor mijn situatie) ruim voldoende en het verbruik beheersen staat ook al op punt. Alleen moet de productiecapaciteit (om de maanden december en januari veilig op eigen kracht te overbruggen) nog verdubbelen van de huidige 5.6 kWp/5.0 kVA naar een 10-12 kWp (wat gezien de technische evolutie op het bestaande dakopp. geen enkel probleem is). De uitbreiding zal dan ook nog louter DC/DC zijn ipv de huidige DC/AC/DC wat het rendement nog eens extra verhoogt. Maar dat staat, louter economisch gezien, pas ingepland mid 2031 (niet omdat het nu niet te betalen is maar dan zou ik de komende productievergoeding van 13/14 K verliezen en die alleen volstaat al ruimschoots om de uitbreiding te betalen).
Je zal dus gedurende alle seizoenen en telkens ieder etmaal voldoende data moeten verzamelen over verbruik en productiecapaciteit.
[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 22-10-2023 11:46 ]
Ik ben net als jij al jaren bezig met zelfredzaamheid en probeer daar steeds verder in te komen. Ik denk dat je een punt hebt aangaande accu, PV en beschikbaarheid van deze zaken. Gezien de onzekerheden die er in Nederland zijn aangaande de hele energie transitie kan het alle kanten opgaan. Als je dan pas instapt als iedereen instapt dan betaal je de hoofdprijs (als het spul überhaupt al te krijgen is)
Ik denk dan ook dat ik op korte termijn de knoop door hak en inderdaad een Victron Multiplus ga kopen van zo'n 5000VA. Heb tot nu toe goede ervaringen met Victron. Ben werkzaam in de offshore (wind) industrie en kom op de schepen waar ik werk veel noodstroom installaties tegen van dat merk.
Heb bovendien al jaren een raspberry pi draaien met Venus OS large als besturingssysteem. Dat logt de productie van mijn 2 sets zonnepanelen met SMA
sunnyboy omvormers.
Ben geen expert met Node-red wat in gebakken zit in Venus OS large maar red me er aardig mee. Heb dus enige home automation lopen hierin.
Dus samen met de PV die ik zeker nog wat ga uitbreiden moet dat allemaal wel lukken.
Financieel nu al rendabel? Nee...waarschijnlijk niet. Want kan voorlopig nog onbeperkt salderen. Absoluut ook (nog) geen enkele interesse in dynamische contracten oid. Wel in nul op de meter.
Maar in mijn geval al wel een heel stuk gemoedsrust en zekerheid (en weer wat leuk spul erbij om mee te hobby'en)
Dank voor je inzichten!
Terugleverboete kan je alleen met een accu omzeilen, verder in de winter het overschot gebruiken om je huis mee te verwarmen (airco, elektrische kachel, etc)Hansieo schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:21:
maar indien dat nodig is, wmb prima, en ja ik ben óók benieuwd hoe mensen er nú over denken /instaan.
Andere opties zijn er niet echt...
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Als terugleveren niet maar rendabel is dan heb ik er een hard hoofd in dat de energie transitie nog een succes gaat worden. Ik activeer zo het zero export profiel op mijn Enphase Envoy. Daar heb ik geen accu voor nodig.hoevenpe schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:36:
[...]
Terugleverboete kan je alleen met een accu omzeilen, verder in de winter het overschot gebruiken om je huis mee te verwarmen (airco, elektrische kachel, etc)
Over wat voor terugleverboete heb je het precies?hoevenpe schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:36:
[...]
Terugleverboete kan je alleen met een accu omzeilen, verder in de winter het overschot gebruiken om je huis mee te verwarmen (airco, elektrische kachel, etc)
Zie dit draadje: De zonnepanelen-boeteSjamo schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:25:
Over wat voor terugleverboete heb je het precies?
Een boete/bedrag welke je betaalt als bijdrage aan de kosten die de energieleverancier heeft voor het verwerken van wat je teruglevert, wanneer de winst die ze kunnen maken daar op niet toereikend is. Mag ik het zo omschrijven?
Hoe verwacht jij die terugleverboete te omzeilen/voorkomen door gebruik van een accu of het gebruik van de warmtepomp in de winter voor verwarming?
De meeste van de huidige "boetes" treden in werking zodra je melding maakt van zonnepanelen. Daar werkt het niet tegen.
De "boete" van vdbron is afhankelijk van hoeveel je teruglevert. Een accu kan daar bij helpen maar vraag is of de kosten daarvan de kosten van de boete niet ver overstijgen, ook wanneer er geen salderen meer is. Dit zal vast per situatie verschillen.
In mijn ogen is het, met of zonder thuisbatterij altijd het beste om eerst je verbruik waar mogelijk zo laag mogelijk te maken (isolatie?), en een zo groot mogelijk gedeelte van je verbruik rechtstreeks van je zonnepanelen te halen waar mogelijk.
Wij zijn daar zelf vrij actief mee bezig. Wat we tot nu toe gedaan hebben hier:
Koelen middels airco (A2A) bijna alleen overdag op zonne-energie. Daarmee opwarmen voorkomen is bijna alle dagen toereikend hier.
Verwarmen middels airco waar mogelijk alleen overdag, opstarten in eco-mode om verbruik uit te smeren, hoge opstartpiek te voorkomen.
Warm water keuken hier via e-boiler (30ltr, tevens back up voor wpb, opwarmen 1000-1100W) welke we alleen opwarmen bij zonne-energie.
Warm water douchen via wpb (200ltr, opwarmen 400-550W) welke dagelijks opwarmt (winter vanaf 12 uur, zomer vanaf 13 uur). Bijna altijd op eigen zonnestroom.
Waterkoker (800W) welke langzamer werkt uiteraard maar waarmee we door uitgesmeerd verbruik meer eigen zonne-energie gebruiken.
Zoveel mogelijk overdag koken/avondmaaltijd voorbereiden. Dat doen we op lage stand op inductie. Daarmee valt zeker de helft van ons koken onder eigen zonne-energie.
Gebruik e-scooter waar mogelijk. Accu (rond de 500W) op te laden waar mogelijk bij voldoende zonne-energie.
Gebruik wasmachine en stofzuiger (in toekomst lager wattage) waar mogelijk overdag bij zonne-energie.
Aug'22 t/m jul'23 hadden we met een aantal van deze maatregelen 41% zelfvoorziening. Ik hoop de volgende 12 maanden uit te komen op rond de 50%.
Alles wat we verder terugleveren zal ons, ook wanneer salderen stopt, nog geld opleveren.
Ook wanneer we een bijdrage moeten betalen voor de verwerking van wat we terugleveren.
In de winter gewoon niet, een thuisaccu heeft alleen van maart tot half oktober echt zin.Sjamo schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:57:
Hoe verwacht jij die terugleverboete te omzeilen/voorkomen door gebruik van een accu of het gebruik van de warmtepomp in de winter voor verwarming?
Verder bewonder ik je discipline, maar elektriciteit is voor mij en mijn gezin gewoon iets wat er moet zijn als je het nodig hebt. Langzamer koken, anders douchen of het huis niet verwarmen wanneer je dat wilt is geen optie.
Je zegt in de winter niet. Maar de bijdrage betaal je voor wat je teruglevert en dat doe je vooral in de niet-winter.hoevenpe schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:08:
[...]
In de winter gewoon niet, een thuisaccu heeft alleen van maart tot half oktober echt zin.
Verder bewonder ik je discipline, maar elektriciteit is voor mij en mijn gezin gewoon iets wat er moet zijn als je het nodig hebt. Langzamer koken, anders douchen of het huis niet verwarmen wanneer je dat wilt is geen optie.
De accu kan je helpen je zelfvoorziening hoger te krijgen maar gaat niet voorkomen dat je teruglevert.
Je komt wellicht in een lagere staffel waardoor de boete lager wordt, maar moet de eerste rendabele accu inderdaad nog tegenkomen.Sjamo schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:14:
De accu kan je helpen je zelfvoorziening hoger te krijgen maar gaat niet voorkomen dat je teruglevert.
Als er nu nu iets makkelijk is dan is het wel terugleveren beperken/stoppen.hoevenpe schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:36:
[...]
In de winter is er nu niet precies een overschotproblematiek.
In de zomer moet je al een heel grote accu hebben (waar je voor de rest niet veel aan hebt want vol = vol) dus dat is veel geld investeren dat niets opbrengt.
Gewoon (softwarematig) zelf terugleveren verbieden (een druk op een knop) en terugleveren stopt ook hoor.
Of omvormers die de productie aanpassen aan het verbruik. Technisch allemaal geen probleem.
Je moet het niet moeilijker maken dan het is.
Daar heb ik mijn systeem niet voor gekocht, teruglevering met een reële vergoeding is een belangrijk deel van de TVT.IvoB2 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:21:
Gewoon (softwarematig) zelf terugleveren verbieden (een druk op een knop) en terugleveren stopt ook hoor.
Of omvormers die de productie aanpassen aan het verbruik. Technisch allemaal geen probleem.
Je moet het niet moeilijker maken dan het is.
Uit de topicstart:hoevenpe schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:08:
[...] In de winter gewoon niet, een thuisaccu heeft alleen van maart tot half oktober echt zin.
Dat een accu maar in een deel van het jaar zin heeft is gewoon niet waar. Denk er maar even verder over na.Het doel is dus om 's zomers te voorkomen dat je iets uit het net trekt, en om 's winters te voorkomen dat je iets het net op stuurt, en in voor en na- seizoen eigen verbruik (relatief kosten gunstig) maximaliseren.
Laat ik het anders formuleren: in de winter is de opwek van eigen PV dusdanig laag dat er weinig overblijft om je accu mee te vullen.onetime schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:31:
Dat een accu maar in een deel van het jaar zin heeft is gewoon niet waar. Denk er maar even verder over na.
Dat kan je oplossen door stroom van het net te halen, maar echt lage stroomprijzen worden vooral veroorzaakt door een overschot aan PV invoer op het net (wat in deze maanden niet van toepassing is). Bijladen dus relatief duur.
Het individuele financiële voordeel van een accu in december is imo erg beperkt.
Dat kan wel zijn maar evoluties op de markt houden doorgaans weinig rekening waarvoor een consument in het verleden wat dan ook kocht.hoevenpe schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:29:
[...]
Daar heb ik mijn systeem niet voor gekocht, teruglevering met een reële vergoeding is een belangrijk deel van de TVT.
Wanneer men je (hopelijk niet) in de (nabije) toekomst voor je overproductie een veel lagere vergoeding geeft, of erger laat betalen, ga je dan zeggen "maar dat was mijn bedoeling niet, nu klopt mijn TVT niet meer?"
Daar gaan er dan toch maar weinig van wakker liggen hoor (die voor jou de prijzen bepalen want je kan zelf die vergoeding niet vrij bepalen want daar heb je de infra van anderen voor nodig).
[ Voor 35% gewijzigd door IvoB2 op 17-11-2023 12:02 ]
Het gaat niet alleen om december, maar om meerdere -jaren-.hoevenpe schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:39:
[...] Laat ik het anders formuleren: in de winter is de opwek van eigen PV dusdanig laag dat er weinig overblijft om je accu mee te vullen.
Dat kan je oplossen door stroom van het net te halen, maar echt lage stroomprijzen worden vooral veroorzaakt door een overschot aan PV invoer op het net (wat in deze maanden niet van toepassing is). Bijladen dus relatief duur.
Het individuele financiële voordeel van een accu in december is imo erg beperkt.
Denk ook aan dag en nacht. Altijd een verbetering in eigen verbruik.
Inderdaad maar daarom niet goedkoper.onetime schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:17:
[...]
Het gaat niet alleen om december, maar om meerdere -jaren-.
Een accu heeft ook het eeuwige leven niet.
Wanneer ze de geest geeft voordat je de extra investering er hebt uitgehaald door meer eigen opwek te verbruiken en minder van het net te halen was er geen economisch voordeel.
In een huishoudelijke omgeving zal een thuisaccu dan ook maar zelden economisch voordeel opleveren op basis van de huidige kostprijs en relatief lage energieprijzen (en terugleververgoeding op het net).
Wanneer je nog kan netsalderen levert het al helemaal niets op.
Zonder salderen maar met TLV naar het net van eigen productie is het sop, economisch gezien, de kool slechts zelden waard. De kostprijs (afname minus TLV) is dan gewoon te laag in verhouding tot de investeringskost en de relatief beperkte levensduur van eigen opslag.
Verwijderd
Wij letten nu heel erg op het maximaliseren van ons zelfverbruik en ik heb eens nagedacht over hoe interessant een accu zou zijn voor ons (4 kWp opwek):onetime schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:17:
[...]
Het gaat niet alleen om december, maar om meerdere -jaren-.
Huidige situatie:
1000 afname en 3500 injectie: 10 euro per maand
Huidige situatie met accu van 5 kWh: 3000/4000 € incl. plaatsing:
700 afname en 3200 injectie (schatting): 6 euro per maand
tvt 62/83 jaar
In de zomer zou het wat extra comfort leveren (airco ook 's avonds of 's nachts laten draaien), het tussenseizoen zou het interessantst zijn, maar in de winter zou de accu meer leeg dan vol zijn en daar zit sowieso de grootste energievraag (voor wie geen gas heeft). Nachten zijn heel goedkoop voor ons: vandaag 0,6 kWh van middernacht tot zonsopgang.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2023 12:44 ]
Kan je die cijfers duiden?Verwijderd schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:35:
[...]
Huidige situatie:
1000 afname en 3500 injectie: 10 euro per maand
Ik begrijp niet hoe je met 1000 kWh netafname en 3500 kWh netinjectie aan een jaarafrekening van 120 € komt?
Uit de topicstart:
Dat een accu maar in een deel van het jaar zin heeft is gewoon niet waar. Denk er maar even verder over na.Het doel is dus om 's zomers te voorkomen dat je iets uit het net trekt, en om 's winters te voorkomen dat je iets het net op stuurt, en in voor en na- seizoen eigen verbruik (relatief kosten gunstig) maximaliseren.
Misschien dat zin of geen zin ook afhangt van het doel dat je wil bereiken.onetime schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:54:
Nogmaals:
Uit de topicstart:
[...]
Dat een accu maar in een deel van het jaar zin heeft is gewoon niet waar. Denk er maar even verder over na.
Wanneer je doel is het verhogen van zelfvoorziening, procentueel gezien meer van je verbruik uit eigen productie krijgen, dan zal een accu goed doen.
Wanneer je een accu wil gebruiken om je eigen energieverbruik en productie winstgevend te maken of om terugleverboetes te voorkomen dan kan dat anders uitpakken.
Ik kan me voorstellen dat een aantal/veel mensen in zonnepanelen zijn gestapt met het idee daar fors geld mee te verdienen. Terugleververgoedingen tot ruim boven een euro per kWh kunnen snel wennen, hoe onlogisch ze ook zijn. En wanneer je op basis van? Er vanuit gaat dat je daar recht op hebt, zal het nu vast tegenvallen met terugleververgoedingen tussen de 5 en 20cent en mogelijk extra kosten voor het recht energie terug te mogen leveren.
Verwijderd
Ecopower:IvoB2 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:47:
[...]
Kan je die cijfers duiden?
Ik begrijp niet hoe je met 1000 kWh netafname en 3500 kWh netinjectie aan een jaarafrekening van 120 € komt?
/f/image/4tV8wKje9eIHMZPdRQUrSJFI.png?f=fotoalbum_large)
De maandpiek van 2,5 kon niet meer op het screenshot. Eigenlijk zitten we lager, maar 2,5 is het minimum en voor minder worden we dus niet beloond.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xvWv7zCuIHcbhdP7y9spuaGc.jpg?f=user_large)
Maar niet dat een accu economisch voordeel oplevert in een doorsnee huishouden*
* Ik heb al geruime tijd een thuisaccu en dus voldoende data om het economisch voordeel te kunnen berekenen en niet op buikgevoel noch veronderstellingen te moeten verder gaan. Bovendien ben ik waarschijnlijk ook geen doorsnee verbruiker want ik ben zuinig op de zelf geproduceerde energie, probeer in eerste instantie grote verbruikers zoveel mogelijk rechtstreeks van de panelen te laten afnemen en de accu niet over te belasten (om de levensduur te verlengen en niet teveel cycli te genereren).
Moest ik de marktwaarde ervoor betaald hebben zou ik desondanks deze nooit kunnen "terugverdienen".
En om alle navolgende misverstanden te vermijden dat laatste is ook niet mijn uitgangspunt. Was dat het uitgangspunt deed ook beter niets en nam ik gewoon stroom af van het net wanneer er onvoldoende eigen productie was.
Je moet ook niet vergeten dat (toch tot op heden) er bij eigen teruglevering op het net een vergoeding wordt uitbetaald en dat je deze, wanneer je economisch rekent, van je afnamekost moet aftrekken (wanneer je op jaarbasis minstens evenveel produceert dan verbruikt). Bovendien zijn er bij opslag ook nog eens verliezen (hier een 9,9%). Dat is dus puur "verlies". Iedere kWh die naar de accu gaat kan je immers niet terugleveren.
Voor buiten Nederland (dat is en blijft voorlopig een uitzondering op de normale marktwerking) is dynamisch handelen met een accu door de cumulatie van overheadkosten op afname en de kost op teruglevering en de dubbele verliezen bij deze transactie al helemaal niet lonend met een accu. Zeker niet in Vlaanderen want het genereert extra capaciteitskosten.
Dat de huidige gunstige situatie in Nederland tot in de eeuwigheid blijft duren zou ik ook zomaar niet voor een zekerheid aannemen.
Een accu als back up inzetten kan ook maar vraagt - toch als je het goed wil doen en ervoor wil zorgen dat bij netuitval de eigen panelen de opslag van de accu blijven aanvullen - extra investering en extra technische ingrepen.
Ecopower doet een voorspelling op toekomstige (niet zekere) voorwaarden.
Toevallig ben ik al jaren klant bij Ecopower (en een referentieklant voor proefprojecten) en kan ik je de gegevens geven op basis van werkelijke data.
Om jouw gegevens er eens bij te nemen voor 2023 (en dus zonder rekening te houden met het extra economische voordeel van 20 ct/kWh voor TLV tot eind april 2023 noch de voordeligere jaarafrekening tov het werkelijke dagverbruik/prijs en ditzelfde voordeel bij RLP0N weging voor afname, want dan zou de rekening nog lager zijn) kom ik dan op een resultaat van:
(1000 x 0,2646879025*) - (3500 x 0,11) + 109 captarief** + 13,39 = 2,08 €. (in werkelijkheid zou het, zie voorgaande) nog minder zijn maar dan wordt het te ingewikkeld voor deze context.
Maar het onderschrijft het punt nog eens extra dat een thuisaccu in normale omstandigheden in een huishoudelijke omgeving economisch niet te verantwoorden is.
*gemiddelde all in prijs Ecopower jan 2023 t/m november 2023 - **forfaitair capaciteitstarief subnetgebied Iverlek.
[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 17-11-2023 18:16 ]
Verwijderd
Ok, en nu hopen dat de lagere injectievergoeding vanaf januari gecompenseerd wordt door een lagere afnameprijs (zoals ze zelf beweren).IvoB2 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 14:19:
[...]
Ecopower doet een voorspelling op toekomstige (niet zekere) voorwaarden.
Toevallig ben ik al jaren klant bij Ecopower (en een referentieklant voor proefprojecten) en kan ik je de gegevens geven op basis van werkelijke data.
Om jouw gegevens er eens bij te nemen voor 2023 (en dus zonder rekening te houden met het extra economische voordeel van 20 ct/kWh voor TLV tot eind april 2023 noch de voordeligere jaarafrekening tov het werkelijke dagverbruik/prijs en ditzelfde voordeel bij RLP0N weging voor afname, want dan zou de rekening nog lager zijn) kom ik dan op een resultaat van:
(1000 x 0,2646879025*) - (3500 x 0,11) + 109 captarief: - 16 € + 13,39 = 2,08 €. (in werkelijkheid zou het, zie voorgaande) nog minder zijn maar dan wordt het te ingewikkeld voor deze context.
Maar het onderschrijft het punt nog eens extra dat een thuisaccu in normale omstandigheden in een huishoudelijke omgeving economisch niet te verantwoorden is.
*gemiddelde all in prijs Ecopower jan 2023 t/m november 2023 - forfaitair capaciteitstarief subnetgebied Iverlek.
Er zal een compensatie zijn maar geen volledige.Verwijderd schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 14:40:
[...]
Ok, en nu hopen dat de lagere injectievergoeding vanaf januari gecompenseerd wordt door een lagere afnameprijs (zoals ze zelf beweren).
De terugleververgoeding daalt van 11 naar 7,5 cent. Dat is dus een daling per kWh van 3,5 cent.
De afnamekost voor het eigen productiedeel daalt 3 cent maar wordt maar voor 50% meegenomen in de totale klantenprijs (die voor 50% afhangt van het gemiddelde van de Belpex DA tarieven van iedere maand).
De afnameprijs zakt dus met 1,5 cent/kWh.
Gezien de delta tussen afname en teruglevering voor de prosument dus minder gunstig wordt zal je dus meer moeten terugleveren (dus ook meer moeten produceren en dat heb je zelf niet in de hand) of minder afnemen (wat je zelf wel in de hand hebt) om een gelijkwaardig resultaat in de afrekening te bekomen.
Of, indien mogelijk, alternatieven zoeken voor je overproductie die meer opbrengen dan te injecteren op het net.
Dit is iets wat ik wel vaker zie. Het brengt ons niet veel op, dat klopt, maar het bespaart ons wel veel geld. Ik kan met een accu van 7kW ons eigenverbruik omhoog brengen van 30% naar 80%. Nee, dat kan niet zonder accu zonder ons leven 100% om te gooien (letterlijk, want dan zouden we 's avonds en 's ochtends moeten gaan werken en overdag leven, i.p.v. 's ochtends en overdag werken en 's avonds leven).IvoB2 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:21:
[...]
In de zomer moet je al een heel grote accu hebben (waar je voor de rest niet veel aan hebt want vol = vol) dus dat is veel geld investeren dat niets opbrengt.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Opbrengst of minder verlies is gewoon hetzelfde. Als je een berekening hebt die je rijk rekent voor een thuisaccu is die berekening incorrect. Door de enorme investering in en afschrijving op een thuisaccu moet je rendementen halen die je simpelweg niet haalt in Nederland (met name als je elektrisch verwarmt in de winter)Wailing_Banshee schreef op maandag 20 november 2023 @ 07:54:
[...]
Dit is iets wat ik wel vaker zie. Het brengt ons niet veel op, dat klopt, maar het bespaart ons wel veel geld. Ik kan met een accu van 7kW ons eigenverbruik omhoog brengen van 30% naar 80%. Nee, dat kan niet zonder accu zonder ons leven 100% om te gooien (letterlijk, want dan zouden we 's avonds en 's ochtends moeten gaan werken en overdag leven, i.p.v. 's ochtends en overdag werken en 's avonds leven).
Opbrengst en minder verlies zijn heel verschillend. +1000 is toch echt wat anders dan -1000 ipv -2000....pagani schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:00:
[...]
Opbrengst of minder verlies is gewoon hetzelfde. Als je een berekening hebt die je rijk rekent voor een thuisaccu is die berekening incorrect. Door de enorme investering in en afschrijving op een thuisaccu moet je rendementen halen die je simpelweg niet haalt in Nederland (met name als je elektrisch verwarmt in de winter)
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Behalve dan dat die +1000 zoals hierboven ook netjes berekend is een sprookje is, als het gaat om de use case voor een thuisaccu.Wailing_Banshee schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:23:
[...]
Opbrengst en minder verlies zijn heel verschillend. +1000 is toch echt wat anders dan -1000 ipv -2000....
Ik heb nooit gezegd dat het ons iets gaat opbrengen, ik zeg alleen dat het ons geld gaat besparen. En volgens jou is dat hetzelfde.pagani schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:29:
[...]
Behalve dan dat die +1000 zoals hierboven ook netjes berekend is een sprookje is, als het gaat om de use case voor een thuisaccu.
Wat is veel geld besparen?Wailing_Banshee schreef op maandag 20 november 2023 @ 07:54:
[...]
Dit is iets wat ik wel vaker zie. Het brengt ons niet veel op, dat klopt, maar het bespaart ons wel veel geld. Ik kan met een accu van 7kW ons eigenverbruik omhoog brengen van 30% naar 80%. Nee, dat kan niet zonder accu zonder ons leven 100% om te gooien (letterlijk, want dan zouden we 's avonds en 's ochtends moeten gaan werken en overdag leven, i.p.v. 's ochtends en overdag werken en 's avonds leven).
Ik heb ook een thuisaccu en onze zelfvoorziening gemeten over de laatste 365 dagen bedraagt 89%.
Dat bespaart inderdaad geld op de afnamekost via het net maar niet in die mate dat je er geld aan gaat verdienen (zeker niet zonder subsidies) als in de kostprijs van de batterij uithalen voor ze de normale diensttijd heeft voltooid.
Wanneer ik opgewekte energie op het net zet dan krijg ik daar 11 cent voor.
Wanneer ik energie van het net afneem dan kost mij dat een 26,5 cent.
De energie die ik niet direct van PV kan verbruiken kost mij dus (op voorwaarde dat je op jaarbasis minstens evenveel produceert dan verbruikt) een 15,5 cent/kWh.
Dat is het bedrag dat je maximaal kan besparen per kWh door je geproduceerde energie indirect (na opslag in een accu) te verbruiken. Bovendien brengt dat ook nog eens (in het beste geval) een verlies mee van een 10% wat je van je "rendabiliteit" moet aftrekken want verliezen kan je niet zelf verbruiken noch terugleveren aan het net.
Er is een duidelijk verschil tussen iets dat leuk is en kan en bovendien je comfort verhoogt en tussen iets dat rendabel is.
[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 20-11-2023 09:18 ]
Dat is idd niet hetzelfde maar wanneer je meer dient te investeren in vergelijking met wat je kan besparen is er ook geen rendabiliteit.Wailing_Banshee schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:47:
[...]
Ik heb nooit gezegd dat het ons iets gaat opbrengen, ik zeg alleen dat het ons geld gaat besparen. En volgens jou is dat hetzelfde.
Mijn punt is ook niet dat een thuisaccu moet terugverdiend worden of een zekere rendabiliteit moet hebben (wat echter het uitgangspunt voor veel mensen wel zal zijn).
Er kunnen veel redenen zijn om een thuisaccu te plaatsen maar in een huishoudelijke omgeving zal rendabiliteit zelden een goed uitgangspunt zijn.
Het is nu zeker niet rendabel, omdat we kunnen salderen. Op het moment dat het salderen afloopt, gaat het een ander verhaal worden. Dan is het verschil tussen 30% en 80% eigenverbruik best groot. En ons eigenverbruik zonder accu naar boven brengen, gaat hem niet worden.IvoB2 schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:13:
[...]
Wat is veel geld besparen?
Ik heb ook een thuisaccu en onze zelfvoorziening gemeten over de laatste 365 dagen bedraagt 89%.
Dat bespaart inderdaad geld op de afnamekost via het net maar niet in die mate dat je er geld aan gaat verdienen (zeker niet zonder subsidies) als in de kostprijs van de batterij uithalen voor ze de normale diensttijd heeft voltooid.
Wanneer ik opgewekte energie op het net zet dan krijg ik daar 11 cent voor.
Wanneer ik energie van het net afneem dan kost mij dat een 26,5 cent.
Veel hangt uiteraard ook af hoeveel je verbruik op jaarbasis is en hoeveel daarvan in de winter.
Wie veel verbruik heeft kan uiteraard veel "besparen".
Wie sowieso weinig verbruikt niet.
Wie een "duur" energiecontract heeft (met hoge afnamekost en lage TLV) maakt uiteraard ook meer "winst" dan iemand met een goedkoop (relatief lage afnamekost en hoge TLV) energiecontract.
Een kWh van het net afhalen (zonder te salderen) kost me nu 15,5 cent kWh (26,5 afnamekost minus 11 cent TLV)
Een kWh uit de batterij halen kost me 12,10 cent/kWh (1 kWh minus 10% verlies aan 11 cent, zonder rekening te houden met de investeringskost).
De "besparing" is dus doorgaans veel lager dan de investering.
Om het bevattelijk te maken:
Stel je komt op jaarbasis 1000 kWh direct verbruik te kort.
Steek je die op het net krijg je daar eerst 110 euro voor (bij een TLV van 11 cent)
Haal je deze erna terug af kost je dat 260 euro (bij een afnamekost van 26,5 cent)
De netto kost is 150 €.
Steek je die in de batterij moet je daar bruto 1111 kWh insteken om er 1000 kWh uit te kunnen halen.
Die kan je uiteraard niet op het net steken en heeft (aan 11 cent) een kostprijs van 122 €.
Je hebt met een batterij en zonder te salderen dan een besparing gerealiseerd van 28 € per 1000 kWh.
Wanneer je investeringskost in de batterij 3000 € bedroeg duurt het dan meer dan 100 jaar voor je de investeringskost hebt teruggewonnen. In het beste geval gaat een batterij een 15 jaar lang mee. En dat zal dan al zeker geen batterijsysteem zijn van 3000 € want die gaat door het kleinere volume veel meer cycli draaien en eerder na 10 jaar "opgebruikt" zijn.
Je kan in die periode ook niet jaar na jaar het volledige opslagvolume van een batterij gebruiken. doorgaans degradeert deze een 2% jaarlijks. Het werkvolume wordt dus ieder jaar kleiner. Dat kan je voorkomen door, ten opzichte van het benodigde verbruik, een hogere opslagcapaciteit bij aanvang te voorzien maar dat vraagt dan weer een hogere investeringskost.
[ Voor 43% gewijzigd door IvoB2 op 20-11-2023 12:04 ]
En de situatie en daarmee financiële afwegingen zijn voor iedereen anders.
Hier gaat het om de -MOGELIJKHEDEN-.
Of iets het waard is om te implementeren is afhankelijk van de individuele situatie en wensen.
Is een discussie over mogelijkheden, zonder daarbij over het kostenplaatje te mogen discussiëren, niet geheel nutteloos?
Er zijn namelijk zat oplossingen die, als je ze gaat bediscussiëren en doorrekenen, onrendabel zijn, maar wel tot de mogelijkheden horen.
Maar daar moet je dan maar zelf achter zien te komen?
Nadat je daar geld in gestoken hebt omdat het een goed idee leek, maar je een valkuil over het hoofd gezien had?
[ Voor 23% gewijzigd door Teijgetje op 21-11-2023 11:23 ]
Verwijderd
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/84mTrAGceQc9oGHnLlAssLRh.jpg?f=user_large)
Inderdaad beter wachten tot de perfectie bereikt is.Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:31:
Ik ga sowieso wachten om een batterij te kopen, misschien komen er ook betere technieken.
Gelukkig redeneert niet iedereen zo want dan waren er geen EA en zaten we nu nog op onze vingers te tellen had niemand een PC, laptop, tablet, GSM; smartphone,...... noch een PV installatie op eigen dak (wat dat laatste betreft zijn er ook nog tienduizenden die "wachten" op het "juiste" moment
Wanneer het om de goedkoopste prijs te doen is durf ik toch te betwijfelen of "wachten" altijd de beste oplossing is.
Ik was er bv. zeer vroeg bij om PV te installeren en heb toch een sterk vermoeden dat het rendement van zo'n installatie veel hoger is dan men nu nog kan bereiken.
Idem voor batterij, die "40%" had je als EA ook al.
Het is zoals spelen op de beurs, er is een optimum om in te stappen en een optimum om uit te stappen en meestal is dat ook niet doen noch wachten op wat iedereen doet.
[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 21-11-2023 12:12 ]
Verwijderd
Euhm, ik ben van het gas af, van de olie af, van het vlees en de zuivel af, mag ik ook eens een latere adopter zijn? Je hebt het hier zelf over TVT's van 100 jaar of langer, bij mij zou het 60 of 80 jaar zijn, terwijl een accu slechts 10 of 15 jaar meegaat. TVT is niet alles, ik geef ook om een goed milieu en klimaat, zie voorgaande puntjes, maar met een daling van 1000 kWh naar 700 kWh (afname) boek je ook niet zo veel milieuwinst. Zelfs mijn totaalverbruik is nog steeds lager dan dat van een gemiddeld gezin met gas. Die 300 kWh is minder dan sommigen hun thuisservertje. Ik vind het sop de kolen niet waard, er is veel ander laaghangend fruit, heeft ook met accu's te maken: 280 million e-bikes are slashing oil demand far more than electric vehicles. Zo'n halve ton batterijen om vooral mezelf of wat boodschappen te vervoeren heb ik alvast niet nodig.IvoB2 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:11:
[...]
Inderdaad beter wachten tot de perfectie bereikt is.![]()
Gelukkig redeneert niet iedereen zo want dan waren er geen EA en zaten we nu nog op onze vingers te tellen had niemand een PC, laptop, tablet, GSM; smartphone,...... noch een PV installatie op eigen dak (wat dat laatste betreft zijn er ook nog tienduizenden die "wachten" op het "juiste" moment).
Wanneer het om de goedkoopste prijs te doen is durf ik toch te betwijfelen of "wachten" altijd de beste oplossing is.
Ik was er bv. zeer vroeg bij om PV te installeren en heb toch een sterk vermoeden dat het rendement van zo'n installatie veel hoger is dan men nu nog kan bereiken.
Idem voor batterij, die "40%" had je als EA ook al.![]()
Het is zoals spelen op de beurs, er is een optimum om in te stappen en een optimum om uit te stappen en meestal is dat ook niet doen noch wachten op wat iedereen doet.
Ja dat mag.Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:37:
[...]
Euhm, ik ben van het gas af, van de olie af, van het vlees en de zuivel af, mag ik ook eens een latere adopter zijn?
Maar zonder EA geen betere technieken noch massaproductie (met lagere prijzen) voor de rest. Dat was mijn enige punt.
Graag zelfs, vanuit milieuperspectief is de case van een thuisbatterij nu simpelweg nog negatief.Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:37:
Euhm, ik ben van het gas af, van de olie af, van het vlees en de zuivel af, mag ik ook eens een latere adopter zijn?
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Met geen vlees noch zuivel eten ga je de zelfvoorzienigheidsgraad met betrekkking tot de zelf lokaal geproduceerde energie toch niet meer gevoelig verhogen?
En wanneer het "milieuperspectief" zo'n belangrijk punt is dan zijn er nog wel andere zaken die eerst de deur uitkunnen dan een thuisaccu).
[ Voor 32% gewijzigd door IvoB2 op 21-11-2023 13:09 ]
Verwijderd
Idd, daarom koop ik ook nooit videokaarten vlak na de release, laat de anderen maar betalen voor de ontwikkelkostenIvoB2 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:02:
[...]
Ja dat mag.
Maar zonder EA geen betere technieken noch massaproductie (met lagere prijzen) voor de rest. Dat was mijn enige punt.
Mijn jaarlijkse afname is ongeveer 1000 kWh, dat is ws. beter dan veel anderen met accu en/of gas. Wat ik verder nog zou kunnen doen? Kleren met de hand wassen? Daarmee kom ik ook bijna aan 300 kWh (de winst die ik met een accu van 5 kWh zou halen)IvoB2 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:05:
Wat is dan het (nog niet toegepaste) laaghangend fruit om je zelfvoorzienigheidsgraad nog verder op te kunnen krikken?
Ik had het over EA in het algemeen.Met geen vlees noch zuivel eten ga je de zelfvoorzienigheidsgraad met betrekkking tot de zelf lokaal geproduceerde energie toch niet meer gevoelig verhogen?
Zoals die wasmachine? Iedereen maakt dat voor zichzelf uit. Maar heb je aandelen in accubedrijven of zo? Ik waardeer je bijdragen hoor, maar ik vind dat je nogal kan drammen. Je moet niet proberen mensen te overtuigen die voor zichzelf al een keuze gemaakt hebbenEn wanneer het "milieuperspectief" zo'n belangrijk punt is dan zijn er nog wel andere zaken die eerst de deur uitkunnen dan een thuisaccu).
Volledig mee eens (maar niet specifiek over videokaarten want zelf koop ik die nooit, heb al jaren geen PC meer) maar toevallig gaat dit wel op voor een thuisaccu wanneer je deze op het "juiste" ogenblik liet installeren. Die werd dan voor een groot deel betaald door "de anderen".Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:36:
[...]
Idd, daarom koop ik ook nooit videokaarten vlak na de release, laat de anderen maar betalen voor de ontwikkelkosten
Interessant uitgangspunt.Mijn jaarlijkse afname is ongeveer 1000 kWh, dat is ws. beter dan veel anderen met accu en/of gas. Wat ik verder nog zou kunnen doen? Kleren met de hand wassen? Daarmee kom ik ook bijna aan 300 kWh (de winst die ik met een accu van 5 kWh zou halen)
Je gaat er ongetwijfeld water mee besparen (maar daar hebben we tegenwoordig niet te weinig van
Mijn wasmachine (7 kg - invertermotor - inmiddels 10 jaar oud) heeft dit jaar (op bijna 11 maanden dus bv. nog maar 29,2 kWh verbruikt. Op jaarbasis is dat dus een 32 kWh. Om alle misverstanden te vermijden, er werd geen handwas gedaan. Er werd op een jaar tijd wel twee keer gebruik gemaakt van een externe droogtrommel.
Nee. In coöperaties die investeren in hernieuwbare energie voor sociale projecten, deelauto's, warmtenetten, .... en IT (sub) bedrijven. Die eersten uit persoonlijke interesse en principes (die niemand moet volgen) en het laatste om comfortabel van te kunnen leven.Maar heb je aandelen in accubedrijven of zo?
Ik doe meestal juist het tegendeel van het overtuigen van mensen om te investeren in een thuisaccu.
De meesten, blijkbaar ook hier, zijn de mening toegedaan dat eenmaal je niet meer kan salderen je de investering in een thuisaccu zou kunnen terugverdienen. Uit eigen ervaring geef ik dan juist mee dat dit doorgaans niet het geval zal zijn. Wat lezers nadien met die info, gebaseerd op cijfers en niet op buikgevoel, doen moeten ze zelf maar weten.
Je verliest blijkbaar wel het onderwerp van dit topic uit het oog: dat gaat o.a. om de autonomie (zelfvoorzienigheidsgraad) te verhogen. En daar is een thuisaccu een geweldige boost voor. Meer dan je met alle andere maatregelen tezamen kan bereiken.
Het "laaghangend fruit" is hier (toch zonder aan hedendaags comfort te moeten verliezen) al lang geplukt hoor. Daarna blijven er niet veel opties over om de autonomie op te krikken.
En dat is hier niet de thuisaccu (want uit testen over alle seizoenen heen blijkt de opslagcapaciteit voor mijn verbruiksprofiel al ruim voldoende) maar het verdubbelen van de productie (van 5000 kWh op jaarbasis naar minstens het dubbele (netafname zal dit jaar op een 325 kWh uitkomen, incl. laden e-bikes en thuisladen BEV).
[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 21-11-2023 16:42 ]
Het kader van dit topic is duidelijk aangeven in de TS. Ben je het niet eens met de insteek hoef je niet te reageren hier.