Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)

Pagina: 1 ... 10 ... 15 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IvoB2 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:11:

[...]

Interessant uitgangspunt.
Je gaat er ongetwijfeld water mee besparen (maar daar hebben we tegenwoordig niet te weinig van :) ) maar ik betwijfel of je met een handwas veel energie gaat besparen tov een was met een wasmachine (indien deze laatste doordacht gebruikt).
Mijn wasmachine (7 kg - invertermotor - inmiddels 10 jaar oud) heeft dit jaar (op bijna 11 maanden dus bv. nog maar 29,2 kWh verbruikt. Op jaarbasis is dat dus een 32 kWh. Om alle misverstanden te vermijden, er werd geen handwas gedaan. Er werd op een jaar tijd wel twee keer gebruik gemaakt van een externe droogtrommel.
Wij verbruiken 0,8 kWh per beurt aan 30 graden & 1400 rpm (AEG van 12 jaar). Ik doe lang met mijn broeken en truien, enkel shirt en ondergoed elke dag vers. Vrouw en dochter doen minder lang met de 'overkleren'. Hier lees ik een gemiddelde van 220 kWh per jaar: https://www.zonneplan.nl/...-verbruikt-een-wasmachine

30 graden is niet zo warm en ik denk dat je even goed water op kamertemperatuur kan gebruiken, waardoor dat met een handwas ook geen energie zou kosten. Maar goed, dat voorbeeld van de wasmachine was slechts een voorbeeld. Ik vind dat wij een mooie balans tussen comfort en zuinigheid gevonden hebben.

Maar qua zuinigheid kan het altijd beter

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2023 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Een normale wascyclus (1400 RPM) verbruikt hier een 150 Wh en om de drie-vier weken een cyclus van 400 tot 750 Wh.

Ieder zijn eigen uitgangspunt maar mijn doel is zeker niet om zo zuinig mogelijk te leven maar zo zelfvoorzienend mogelijk te leven zonder daarvoor comfort te moeten opofferen.
Dat dit dan af en toe milieu/klimaatvriendelijker is is dan mooi meegenomen.

[ Voor 59% gewijzigd door IvoB2 op 21-11-2023 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

IvoB2 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:32:
Ieder zijn eigen uitgangspunt maar mijn doel is zeker niet om zo zuinig mogelijk te leven maar zo zelfvoorzienend mogelijk te leven zonder daarvoor comfort te moeten opofferen.
En ik wil daar nog even aan toevoegen:
Dat dit dan af en toe wat geld moet kosten, so be it.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-09 18:50
IvoB2 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:32:
Een normale wascyclus (1400 RPM) verbruikt hier een 150 Wh en om de drie-vier weken een cyclus van 400 tot 750 Wh.

Die 150Wh is erg weinig. Op welke temperatuur is dat?

Onderstaand het verbruik van een 40 graden "fijne was" in een Bosch WAW32461NL wasmachine (8kg) uit 2018.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5i_0nx-7ahl2QdXFW7Nr8a4ppt0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0prPK0D5BCkODjPujAZkmEie.png?f=fotoalbum_large

Edit
En een 60 graden was op normaal programma
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uzK-vmRU1NUQniMHUNWBiNY3Xa4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kIesekpjHvYnxci6EDn95rkU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Franciesco op 22-11-2023 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
150 Wh = koud/1400 toeren
400 - 730 Wh = 40°C (afhankelijk van de aanvoertemperatuur water, programma, soort was) en 1400 T.

60°C gebruik ik nooit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qF62EyVZeBAZFB7O6zX0EEf7cEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eosLZEVTZPLNaEfYx4fzCdiN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Sinds een paar weken zijn we ook (iig voorlopig) afgestapt van 60 graden. Met de vorige oude wasmachine was dat nodig voor de witte was. En was eigenlijk nog gewoonte om dat nog steeds te doen, maar waarschijnlijk eigenlijk overbodig/verspilling van energie.
Om on topic te blijven: met een lager wasmachineverbruik, ook al is dat relatief een klein aandeel van het totaalverbruik, is weer een iets hogere zelfvoorziening te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ja, dat is met alle verbruik zo.
Hoe lager het verbruik hoe gemakkelijker en goedkoper de volgende stappen om een hoge zelfvoorzienigheidsgraad te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:46

de Peer

under peer review

Franciesco schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:04:
Sinds een paar weken zijn we ook (iig voorlopig) afgestapt van 60 graden. Met de vorige oude wasmachine was dat nodig voor de witte was. En was eigenlijk nog gewoonte om dat nog steeds te doen, maar waarschijnlijk eigenlijk overbodig/verspilling van energie.
Om on topic te blijven: met een lager wasmachineverbruik, ook al is dat relatief een klein aandeel van het totaalverbruik, is weer een iets hogere zelfvoorziening te bereiken.
Beddengoed op 60 graden wordt aangeraden ivm de huisstofmijt. Dat is dan ook de enige reden dat ik dat op 60 graden blijf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-09 20:23
Hier het zelfde... De honden kleden en dekens en de handdoeken gaan op 60 graden. Ruiken ze toch frisser.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

Plus dat het voor de wasmachine ook goed is om 1 of 2 keer per maand een kookwas te draaien. Tegen vetluis (hangt denk ik wel af van hoe vaak je de wasmachine gebruikt...)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Een zogenaamde kookwas (dat is op 90 graden) heb ik nog nooit gedaan. In de ca 20 jaar dat ik een eigen wasmachine heb heeft dat nog niet voor problemen gezorgd. De eerste heeft het ca 16 jaar vol gehouden en de tweede heb ik nu een jaar of 5.
Maar inderdaad, wij zijn met z’n tweeen plus 2 hondjes en wassen niet heel veel: rond de 3 machines in 2 weken.

We gaan het vanzelf merken als 60 graden voor bepaald wasgoed toch nodig is. Voorlopig op 40 graden en kijken (/ruiken :)) wat er gebeurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Doe een scheut azijn bij je waswater en droog nadien in open lucht.
Verhelpt alle voorgaande problemen op een goedkope wijze.
De azijngeur blijft trouwens ook niet in je wasgoed zitten.

• Franciesco
Klopt, azijn gebruiken wij ook al vele jaren. En geen wasverzachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Pixelmagic schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:12:
He leuk, leven in een oud topic.

Ik gebruik een ESP P1 meter van Zuidwijk die is gekoppeld aan Home Assistant. Vervolgens de boiler met schakelbaar vermogen via een Shelly Plug in het stopcontact. Dan een automation die zodra er meer dan 1100W voor langer dan 1 minuut terug geleverd wordt de Shelly aanzet en zodra er meer dan 200W gebruikt wordt op de meter, ook voor 1 minuut, dan schakelt die de Shelly weer uit.

Als extra nog een controle dat als de Shelly aan staat en er geen stroom gebruikt wordt voor 1 minuut, dat betekent dat de boiler klaar is met verwarmen en dan schakelt de vorige automation zich uit tot de volgende dag.

Benodigde hardware: iets van een Raspberry Pi, een P1 meter en een Shelly Plug. Alles werkt lokaal en op wifi dus geen externe afhankelijkheden.
Pjottr schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:42:
Ik heb het geheel regelbaar gemaak met een vermogensregelaar die de uitwisseling met het net op nul houdt.

Zie mijn online notebook voor een beschrijving.
https://www.pzuidam.nl/op...oad-version-2-simplified/
Ook hier helemaal ontopic.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
assje schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:02:
[...]

Graag zelfs, vanuit milieuperspectief is de case van een thuisbatterij nu simpelweg nog negatief.
De huidige generatie LFP thuisbatterij is wel degelijk positief qua milieu impact. Met ongeveer 5 kWh kunnen de meeste huishoudens een groot deel van het jaar zelfvoorzienend zijn (warmtepompen en EV's niet meegerekend, want dat is te veel op het verkeerde moment).

Maar persoonlijk wacht ik liever nog even op Sodium-Ion, aangezien dat nog veel beter is voor het mileu, ook gewoon bij -30 werkt, veel goedkoper is om te maken en volledig te ontladen is zonder schade. Er zijn al wat kleinschalige tests van losse cellen op youtube te vinden die erg veelbelovend zijn en de massaproductie moet dit jaar nog op gang komen.

Het grootste nadeel van Natrium ipv Lithium is de energiedichtheid, maar dat is voor een thuisaccu veel minder belangrijk dan voor een EV. Bovendien kan je ze gewoon in de schuur zetten zonder klimaatbeheersing, wat weer een hoop gezeul en ruimte in huis scheelt.

Onder de streep doet een Lithium thuisaccu van 5 kWh gewoon veel meer positiefs voor het milieu dan een 2000 kg voertuig vullen met genoeg opslag voor 10 tot 20 huizen en daar 1 persoon mee vervoeren. Als iedereen met zonnepanelen een thuisaccu had, dan konden ze Borssele meteen sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
netappie schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:10:
Als iedereen met zonnepanelen een thuisaccu had, dan konden ze Borssele meteen sluiten.
Dat klopt simpelweg niet, er gaat nog nauwelijks energie verloren als gevolg van curtailment. Zelfvoorzienend hoeft helemaal geen doel op zich te zijn.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Onder de streep doet een Lithium thuisaccu van 5 kWh gewoon veel meer positiefs voor het milieu dan een 2000 kg voertuig vullen met genoeg opslag voor 10 tot 20 huizen en daar 1 persoon mee vervoeren.
Onder de streep vervangt een elektrische auto een fossiel auto en reduceert daarmee de life cycle emissies met zo'n 50%. Of individueel personenvervoer wenselijk is is een vraagstuk op zich.

Een thuisaccu levert met uitzondering van wat specifieke situaties met netcongestie/curtailment geen enkele reductie in emissies op.

Het is dus eerder andersom, iedere accu die op dit moment in een woning geplaatst wordt is "verspild" aangezien hij ook in een auto had kunnen zitten. Vervolgens heeft een elektrische auto nog de potentie om (in de toekomst) ingezet te worden om het net te balanceren, een thuisaccu kan niet voorzien in vervoer.

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 03-01-2024 17:28 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Een zonnepaneel in Nederland haalt maar enkele tientallen uren per jaar zijn maximale vermogen, zie grafiek*. Dit zijn de middagen dat in wijken met veel zonnepanelen mogelijk een paar kilowattuur verloren gaat. Alleen dit deel van de opwek kunnen thuisaccu’s ‘redden’, de overige ±98% van de jaarproductie vindt ook zonder thuisaccu direct een verbruiker.

De beperkte hoeveelheid zonnestroom die een thuisaccu zo alsnog bruikbaar maakt, is bij lange na niet genoeg om de CO2-uitstoot in de productie van de accu te compenseren.
https://www.wattisduurzaa...l-helemaal-geen-subsidie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
assje schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:25:
[...]

Dat klopt simpelweg niet, er gaat nog nauwelijks energie verloren als gevolg van curtailment. Zelfvoorzienend hoeft helemaal geen doel op zich te zijn.
Het doel is om overschot van de dag in de avond en nacht te gebruiken. Hierdoor gaan kolencentrales gewoonweg uit omdat die niet snel kunnen moduleren zonder nog lager rendement en hoeven kerncentrales ook niet meer het hele jaar 24 uur per dag energie te leveren. Je houdt dan naast zon en wind alleen nog wat aardgas centrales over die prima kunnen moduleren met behoud van rendement en relatief eenvoudig naar waterstof te converteren zijn.
Een thuisaccu die elke dag geladen en ontladen wordt is veel zinvoller dan een personenauto aandrijven.

De uitstoot bij productie van een EV is meestal zo groot dat het 70.000 tot 100.000 km kost om dat te compenseren. Dus ja, voor een taxi of een ander noodzakelijk verkeer van 20.000+ km per jaar is het prima, maar voor de wekelijkse boodschappen en het ritje naar de golfclub is een EV momenteel gewoonweg waanzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
Mee eens dat subsidie niet nodig is (misschien een lagere BTW), maar naarmate er steeds meer zonnepanelen bij komen zal lokaal de energie opslaan een noodzaak worden. Wat mij betreft liever bij de netbeheerder, maar die mag dat niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
netappie schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:41:
Een thuisaccu die elke dag geladen en ontladen wordt is veel zinvoller dan een personenauto aandrijven.
Dat ligt er een beetje aan. Welke van de 2 verbruikt meer energie? Als ik thuiswerk is de thuisaccu zinvoller, als ik naar kantoor moet zit de grootste besparing bij het wegverkeer.

Voor beide is ruimte en het een is niet per sé beter of slechter dan het andere.
De uitstoot bij productie van een EV is meestal zo groot dat het 70.000 tot 100.000 km kost om dat te compenseren.
Volgens TNO is het grofweg de helft; 39.000km.
Het maakt niet uit hoeveel 1 eigenaar ermee rijdt. Een auto gaat grofweg 300k km mee. Daar draait het uiteindelijk om.
Dus ja, voor een taxi of een ander noodzakelijk verkeer van 20.000+ km per jaar is het prima, maar voor de wekelijkse boodschappen en het ritje naar de golfclub is een EV momenteel gewoonweg waanzin.
Het maakt in de basis niet eens zoveel uit waar de auto gebruikt voor wordt. Er vanuit gaande dat de wekelijkse boodschappen of het ritje naar de golfclub sowieso werd afgelegd, is dit in plaats daarvan met een EV afleggen, onder de streep, gewoon een besparing.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
Richh schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:48:
[...]

Dat ligt er een beetje aan. Welke van de 2 verbruikt meer energie? Als ik thuiswerk is de thuisaccu zinvoller, als ik naar kantoor moet zit de grootste besparing bij het wegverkeer.

Voor beide is ruimte en het een is niet per sé beter of slechter dan het andere.

[...]

Volgens TNO is het grofweg de helft; 39.000km.
Het maakt niet uit hoeveel 1 eigenaar ermee rijdt. Een auto gaat grofweg 300k km mee. Daar draait het uiteindelijk om.

[...]

Het maakt in de basis niet eens zoveel uit waar de auto gebruikt voor wordt. Er vanuit gaande dat de wekelijkse boodschappen of het ritje naar de golfclub sowieso werd afgelegd, is dit in plaats daarvan met een EV afleggen, onder de streep, gewoon een besparing.
Ik werk veel thuis, maar dat maakt echt geen bal uit qua eigenverbruik. Een laptop, een kop koffie en eventueel nog een led lamp is voor een dak met zonnepanelen niks. Zelfs het grote externe scherm zet geen zoden aan de dijk.

De uitstoot van elke nieuwe auto die gemaakt wordt kost al co2 meer dan die 39.000 km van TNO. Dus een lading accu's die de halve wereld over moeten qua grondstoffen maakt dat niet echt beter.

Daarnaast kan een auto best 300.000 km mee gaan, maar als je 5.000 km per jaar rijdt gaat deze echt geen 60 jaar mee. De meeste EV's worden hier al na 5 jaar afgedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

De huidige generatie LFP thuisbatterij is wel degelijk positief qua milieu impact. Met ongeveer 5 kWh kunnen de meeste huishoudens een groot deel van het jaar zelfvoorzienend zijn (warmtepompen en EV's niet meegerekend, want dat is te veel op het verkeerde moment).
Ter info: ik heb een LFP accu van 15,4 kWh en ben 100% zelfvoorzienend (met 5.6 kWp PV) tussen half februari en eind november en 85% gerekend over het hele jaar (in 2022 zelfs 89% maar toen was de winter zonniger dan 2023, dat hier de recordhouder is van de laagste PV productie over de laatste 12 jaar).

Ik woon in Vlaanderen waar we zelden temperaturen hebben van minus 30°C.
DE LFP accu staat gewoon in de technische ruimte waar de temp. overheen het ganse jaar tussen de +14 en +20°C schommelt.

De thuisaccu wordt tot 100% geladen en tot 10% ontladen (bij netuitval tot 0%) en heeft gemiddeld een degradatie van 2% per jaar.

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 27-01-2024 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
netappie schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:22:
[...]

Ik werk veel thuis, maar dat maakt echt geen bal uit qua eigenverbruik. Een laptop, een kop koffie en eventueel nog een led lamp is voor een dak met zonnepanelen niks. Zelfs het grote externe scherm zet geen zoden aan de dijk.
Bij mij gaat de slimme thermostaat op spaarstand, en mijn tosti ijzer en koffiemachine verbruiken wel degelijk. Hoe dan ook, dat is het punt niet. Het gaat erom dat voor de thuiswerker een EV minder sense maakt dan voor wie 5 dagen in de week 100+ km per dag aflegt. En dus ook vice versa.
De uitstoot van elke nieuwe auto die gemaakt wordt kost al co2 meer dan die 39.000 km van TNO.
Sorry hoor, maar dit is dus letterlijk wat TNO onder andere heeft onderzocht. Wat je hier zegt komt volledig uit je onderbuik.
Daarnaast kan een auto best 300.000 km mee gaan, maar als je 5.000 km per jaar rijdt gaat deze echt geen 60 jaar mee. De meeste EV's worden hier al na 5 jaar afgedankt.
Dat zegt dan meer over de mensen met wie je omgaat? Wie geeft er nou 40k uit en rijd er dan nog geen 25k km mee? 7(8)7

Hoe dan ook, uiteindelijk gaat het ook daar om de 2e eigenaar die wellicht wel meer rijdt en zo alsnog aan die 300k komt voordat de auto is afgeschreven. Het gaat ten alle tijden om een autoleven. Wat is daar zo ingewikkeld aan?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
IvoB2 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:37:
[...]

Ter info: ik heb een LFP accu van 15,4 kWh en ben 100% zelfvoorzienend (met 5.6 kWp PV) tussen half februari en eind november en 85% gerekend over het hele jaar (in 2022 zelfs 89% maar toen was de winter zonniger dan 2023, dat hier de recordhouder is van de laagste PV productie over de laatste 12 jaar).

Ik woon in Vlaanderen waar we zelden temperaturen hebben van minus 30°C.
DE LFP accu staat gewoon in de technische ruimte waar de temp. overheen het ganse jaar tussen de +14 en +20°C schommelt.

Maar persoonlijk wacht ik liever nog even op Sodium-Ion, aangezien dat nog veel beter is voor het mileu, ook gewoon bij -30 werkt, veel goedkoper is om te maken en volledig te ontladen is zonder schade. Er zijn al wat kleinschalige tests van losse cellen op youtube te vinden die erg veelbelovend zijn en de massaproductie moet dit jaar nog op gang komen.

De thuisaccu wordt tot 100% geladen en tot 10% ontladen (bij netuitval tot 0%) en heeft gemiddeld een degradatie van 2% per jaar.
Goed bezig! Als de salderingsregeling er niet was, dan stond hier ook al een LFP accu, al heb ik die liever niet in huis als het niet hoeft.

Veel Nederlandse woningen hebben namelijk nogal weinig ruimte bij de meterkast, dus een LFP accu stallen kan een uitdaging zijn. De schuur hier achter in de tuin is echter totaal onverwarmd en in de zomer juist weer bloedheet.

Dus in de winter levert zo'n accu daar niet goed (fietsaccu's gaan ook niet echt lekker in de kou) en in de zomer gaat zo'n accu gewoon stuk als de temperatuur daar te ver oploopt. Een airco ophangen in de schuur om een accu te verwarmen en te koelen gaat mij ook wat ver.

De sodium-ion accu's die er aan komen zijn vrijwel ongevoelig voor temperatuur. Sommige autofabrikanten willen deze technogie daarom ook in gaan zetten voor de scandinavische markt, waar een lage temperatuur een gegeven is. En met keukenzout als basis is het gewoonweg super goedkoop te maken, dus waarschijnlijk gaat een 5 kWh thuisaccu niet heel veel kosten tegen de tijd dat de salderingsregeling op de schop gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
Richh schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:41:
[...]

Bij mij gaat de slimme thermostaat op spaarstand, en mijn tosti ijzer en koffiemachine verbruiken wel degelijk. Hoe dan ook, dat is het punt niet. Het gaat erom dat voor de thuiswerker een EV minder sense maakt dan voor wie 5 dagen in de week 100+ km per dag aflegt. En dus ook vice versa.

[...]

Sorry hoor, maar dit is dus letterlijk wat TNO onder andere heeft onderzocht. Wat je hier zegt komt volledig uit je onderbuik.

[...]

Dat zegt dan meer over de mensen met wie je omgaat? Wie geeft er nou 40k uit en rijd er dan nog geen 25k km mee? 7(8)7

Hoe dan ook, uiteindelijk gaat het ook daar om de 2e eigenaar die wellicht wel meer rijdt en zo alsnog aan die 300k komt voordat de auto is afgeschreven. Het gaat ten alle tijden om een autoleven. Wat is daar zo ingewikkeld aan?
Ik heb het vooral over de leaserijders. Die moeten aan een nieuwe auto en door het naderende aflopen van de MRB vrijstelling is de vraag hier te laag. Veel EV's gaan zonder verder nadenken naar het buitenland waar ze nogmaals van subsidie en vrijstellngen genieten.

Qua besparing zie ik een EV absoluut als oplossing om diesel weg te krijgen. Maar wie minder dan 10.000 per jaar rijdt moet niet vroegtijdig een moderne auto vervangen. De uitstoot bij productie van een nieuwe auto is een groot deel van de milieu impact. Bij een zware EV is dit ook meer door de benodigde draagkracht van de constructie. Daar bovenop komt nog de uitstoot van de accu productie.

Ik heb al aardig wat onderzoeken naar EV uitstoot gelezen, maar als je al begint met een gelijk leeggewicht als norm, dan ben je mij kwijt.

Daarmee wil ik niet zeggen dat een EV slecht is, maar meer dat het misschien verstandig is om na te denken of het onder de streep zinvol is in je eigen situatie. Mijn auto staat bijvoorbeeld vooral stil in een openbaar parkeervak. Ik kan niet op eigen zonnepanelen laden, rij misschien 6000 km per jaar en heb een auto die gewoon 1 op 20 haalt als ik mijn best doe.

Waarschijnlijk duurt het nog wel tot 2030 voordat ik daar een 100.000 kilometer op heb zitten als er niks verandert en dan kijk ik wel weer wat wijsheid is. Het geld dat ik uitspaar geef ik liever uit aan een warmtepomp, nog meer zonnepanelen, een thuisaccu en wat ik nog meer voor het mileu kan doen met wat ik niet uitgeef aan een EV die onder de streep niks toevoegt in mijn bezit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Richh schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:41:
[...]

Hier ook al jaren een BEV in gebruik met thuislaadpaal en PV.
Dat is voordeliger dan een ICE.
Een ICE is op de VAA na gratis.
Maar bij de BEV kunnen we tussen begin maart en eind oktober als extra de overproductie van PV verkopen aan een prijs drie tot vijf keer hoger dan aan het net. :)
Bovendien is de VAA voor een BEV ook nog eens significant lager dan bij een vergelijkbare ICE.
Maar on topic, het zelfverbruik stijgt wel degelijk door in de juiste periode de EV thuis op te laden.

Gezien we beiden thuiswerken (7/7 en 4/7) wordt het gebruik van de BEV nog eens geoptimaliseerd door deze te gebruiken door vier gezinnen.

Maar zoals steeds is iedere situatie anders en andere uitgangspunten leiden tot andere conclusies. :)

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 03-01-2024 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
netappie schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:52:

Goed bezig! Als de salderingsregeling er niet was, dan stond hier ook al een LFP accu, al heb ik die liever niet in huis als het niet hoeft.
Ik had ook nog recht op saldering (à la flamande) tot minstens eind 2024 maar ben daar vrijwillig van afgestapt.
Na wat rekenwerk (ik had data over 10 jaar) kwam ik immers tot de conclusie dat dit op jaarbasis economisch voordeliger was en dit wordt nu ook jaar na jaar bevestigd door de praktijk.p
Ik zou niet weten waarom een LFP accu niet in huis zou kunnen. Ze zijn veilig en niet brandgevaarlijk. Het is meestal de bedrading en de aansluiting waar het mis gaat, dus dat moet je laten installeren door iemand met verstand van zaken en niet zelf gaan klooien als je er niets van kent.
Veel woningbranden worden veroorzaakt door slecht gereinigde filters van droogkasten maar ik zie de meerderheid van de bevolking daarom nog niet zijn droogkast uit huis doen en wekelijks naar het wasalon trekken. :)
Veel Nederlandse woningen hebben namelijk nogal weinig ruimte bij de meterkast, dus een LFP accu stallen kan een uitdaging zijn. De schuur hier achter in de tuin is echter totaal onverwarmd en in de zomer juist weer bloedheet.
Mijn 15 kWh accu (vloermodel) neemt de plaats in van een half tafelmodel koelkast. Kies je een muurmodel neemt het nog minder plaats in (maar kan je de toren nadien niet meer uitbreiden in de hoogte).
Een FLP accu kan best goed functioneren bij koude en warmte. Het is eerder de omvormer die daar last van heeft en, zoals bij PV omvormers, nogal eens vroegtijdig de geest geeft omdat ie op een te warme plek (bv. ongeïsoleerde zolder) wordt geïnstalleerd.
Batterijen en -omvormers worden ook al jaren zonder noemenswaardige problemen gebruikt op boten en schepen en daar zijn de omstandigheden ook niet altijd optimaal.
De sodium-ion accu's die er aan komen zijn vrijwel ongevoelig voor temperatuur. Sommige autofabrikanten willen deze technogie daarom ook in gaan zetten voor de scandinavische markt, waar een lage temperatuur een gegeven is. En met keukenzout als basis is het gewoonweg super goedkoop te maken, dus waarschijnlijk gaat een 5 kWh thuisaccu niet heel veel kosten tegen de tijd dat de salderingsregeling op de schop gaat.
Ja, de techniek staat niet stil.
Maar mijn uitgangspunt is dat wanneer je blijft wachten tot de perfectie op de markt is je eigenlijk nooit tot iets komt. Dan zou ik nu nog telefoneren met een draaitelefoon en getypte brieven per post versturen want draadloze telefoons en computers worden ook ieder jaar beter voor een lagere prijs. :+

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 03-01-2024 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
netappie schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:52:
[...]
Dus in de winter levert zo'n accu daar niet goed (fietsaccu's gaan ook niet echt lekker in de kou) en in de zomer gaat zo'n accu gewoon stuk als de temperatuur daar te ver oploopt. Een airco ophangen in de schuur om een accu te verwarmen en te koelen gaat mij ook wat ver.
Sinds een dikke maand heb ik een thuisbatterij (LFP) en die staat in een onverwarmde schuur. Nu is het deze winter nog niet erg koud geweest (iets van -3 graden), maar ik heb nog niet gemerkt dat de prestaties verminderde.
Officieel zou de batterij kunnen functioneren tussen -10 en +50 graden. Er staat niet vermeld met welke prestaties bij welke temperatuur, maar ik had en heb er voldoende vertrouwen in dat dit goed moet gaan. De tijd zal het leren.

Wachten op nieuwe batterijtechnologie kan altijd. Maar vaak duurt een release (veel) langer dan verwacht/gehoopt en als het er is, is het vaak in het begin duur vanwege diverse redenen. Dan denk ik bv ook aan solid state batterijen: hoe lang horen/lezen we al dat het er bijna aankomt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
PS: het vloeroppervlak wat mijn thuisbatterij inneemt is ongeveer gelijk aan een krat bier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Over zelfvoorziening gesproken: in december was die bij mij 21% voor een full electric huishouden. Wel gemeten exclusief elektrische auto’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@IvoB2 @Richh @netappie In Nederland heet het een Natrium - Ion accu.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
In december bedroeg de zelfvoorzienigheidsgraad voor full electric (inclusief verwarming) hier 29,99%.
Ook zonder thuisladen EV want dat deden we in december uiteraard buitenhuis. :)

Maar het was dan ook een rotmaand. December 2022 bedroeg de ZV nog 33,62%.

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 03-01-2024 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Voor december lijkt me dat, zeker ook gezien de weinige zon, geen verkeerd resultaat @IvoB2!
Mijn ervaring is nog beperkt, maar gezien de verwarmingsvraag in combinatie met weinig PV opwek, zullen december en januari waarschijnlijk de lastigste maanden zijn voor een relatief hoge zelfvoorzieningsgraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
onetime schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:44:
@IvoB2 @Richh @netappie In Nederland heet het een Natrium - Ion accu.
In landen waar Engels, Frans, Spaans, Italiaans, Arabisch en Chinees wordt gesproken is het Sodium-Ion. Maar laten we vooral ons eigen ding doen 😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@netappie Tweakers is een Nederlandse website, dus inderdaad, laten we het hier Nederlandsch houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Franciesco schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:50:
Voor december lijkt me dat, zeker ook gezien de weinige zon, geen verkeerd resultaat @IvoB2!
Mijn ervaring is nog beperkt, maar gezien de verwarmingsvraag in combinatie met weinig PV opwek, zullen december en januari waarschijnlijk de lastigste maanden zijn voor een relatief hoge zelfvoorzieningsgraad.
En dankzij de wind was de stroom uit het net in december per kWh ook nog eens het goedkoopste van het hele jaar _/-\o_ => 13,56 eurocent/kWh variabel (all in 25,02) en gemiddeld 7,13 c€ dynamisch (naakte energieprijs excl. abokost van 5€).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
onetime schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:06:
@netappie Tweakers is een Nederlandse website, dus inderdaad, laten we het hier Nederlandsch houden...
Hernoemen we dat dan ook meteen naar prutsers.net ? 😜

Neem mijn opmerkingen maar met een korrel Natriumchloride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-09 11:50
Franciesco schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:25:
[...]

Sinds een dikke maand heb ik een thuisbatterij (LFP) en die staat in een onverwarmde schuur. Nu is het deze winter nog niet erg koud geweest (iets van -3 graden), maar ik heb nog niet gemerkt dat de prestaties verminderde.
Officieel zou de batterij kunnen functioneren tussen -10 en +50 graden. Er staat niet vermeld met welke prestaties bij welke temperatuur, maar ik had en heb er voldoende vertrouwen in dat dit goed moet gaan. De tijd zal het leren.

Wachten op nieuwe batterijtechnologie kan altijd. Maar vaak duurt een release (veel) langer dan verwacht/gehoopt en als het er is, is het vaak in het begin duur vanwege diverse redenen. Dan denk ik bv ook aan solid state batterijen: hoe lang horen/lezen we al dat het er bijna aankomt?
Ontladen kan prima op lagere temperaturen maar je kunt beter niet laden rond of onder het vriespunt. Het is wel degelijk belangrijk om je cellen op temperatuur te houden wanneer je van plan bent om ze te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@FrankHe de vraag is welke temperatuur de accucellen hebben als het bv -5 graden buiten is. Mijn schuur is doorgaans wat warmer dan de buitentemperatuur. Een enkele keer (na een lange periode van flinke kou) heb ik gezien dat het daar heel licht vriest. Maar dan is nog steeds de vraag hoe koud de accucellen zijn. Als ik me niet vergis kan ik dat ergens terug zien en kan ik het dus in de gaten houden.

Waarom maakt het eigenlijk verschil of er geladen of ontladen wordt?
Laden zal overdag zijn en dan is de kans op accutemperaturen rond 0 of kouder weer iets kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Franciesco schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:55:
@FrankHe Als ik me niet vergis kan ik dat ergens terug zien en kan ik het dus in de gaten houden.
Normaal kan je dat opvolgen in het BMS.
Als voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A1fFClnMnaBRx1E7FZUSjO3861U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kzIJRoVDd0pg0dy6ohzfwnwH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door IvoB2 op 04-01-2024 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-09 11:50
@Franciesco Een goede controller blokkeert de laad cyclus wanneer de accu cellen op of onder de 0 graden zijn. Dit is belangrijk omdat de cellen anders beschadigd kunnen raken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Ik vermoed dat je info wat achterhaald is. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kRmL9Tcr08s7hlRkfWmWkysMhNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oXearT5rzdIJL6trMe16Ng4d.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 04-01-2024 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Datzelfde (Operating Temperature -10 °C to +50 °C) wordt ook aangegeven bij de HVM batterij die ik heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gKYcMzsdP9Nfnv9A7nCuTKW3NE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jt6KynbYYN9xm7cXhvl1msJb.jpg?f=fotoalbum_large

Dat het vermogen en opslagcapaciteit bij de extremen minder is geloof ik wel en staat ook vermeld. Dat is immers bij een elektrische auto niet anders. Maar “minder” hoeft niet problematisch te zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-09 16:52
Aardig stukje in Trouw over mythe dat we veel meer eigen stroom direct thuis kunnen gaan gebruiken. En het lijkt op een verdienmodel om jou een dure batterij te verkopen en als nog een buiten proportionele teruglever vergoeding maandelijks te factureren voor die paar dagen per jaar dat er onbelans zich op het net voordoet.

https://www.trouw.nl/duur...=https://news.google.com/

Eigen zonnestroom eerst? Stop toch met die mythe

4 januari 2024
Mensen met zonnepanelen zouden de stroom daarvan veel meer meteen zelf moeten gebruiken in plaats van het net ermee te belasten, zeggen energieleveranciers. Maar het idee dat dat zou kunnen is een mythe.

Nederland worstelt met een luxeprobleem. We hebben massaal gehoor gegeven aan de oproep om zonnepanelen op je dak te leggen. Daardoor zijn we in een paar jaar uitgegroeid tot het land met de meeste zonnestroom per hoofd van de bevolking, op Australië na. Dat is dus heel goed! Maar het moet nog veel meer worden...

Dit goede voornemen is ook nuttig voor het klimaat
Mijn panelen leveren veel meer stroom dan ik zelf nodig heb. Dat is goed voor de energietransitie, maar ik kan dus slechts een heel klein deel van die stroom direct thuis gebruiken.
Mijn panelen leveren veel meer stroom dan ik zelf nodig heb. Dat is goed voor de energietransitie, maar ik kan dus slechts een heel klein deel van die stroom direct thuis gebruiken.

Onze stroomnetten zijn daar alleen niet op berekend, ze raken overvol. Op zonnige dagen zetten we bovendien zoveel stroom op het net, dat de prijs ervan naar nul daalt. En als de energiebedrijven VERKEERD INSCHATTEN hoeveel stroom we terugleveren, dreigt er onbalans op het net en moeten die bedrijven boetes betalen.
"Is dus een gewoon bedrijfsrisico dat ze niet goed hebben ingeschat en op ons PV bezitters te gaan afschuiven. WAAR blijft de ACM"

Kortom: zonnepaneelbezitters veroorzaken allerlei kosten en daar moeten ze maar eens voor gaan betalen het "moet niet gekker worden", was vorig jaar de boodschap. Wie stroom teruglevert aan het net, moet daarvoor soms al honderden euro’s per jaar aan terugleverkosten betalen. Maar: die kosten kun je voorkomen door de stroom van je zonnepanelen meteen thuis te gebruiken, wordt er dan bij gezegd. _O-

Zet de wasmachine aan!
Dat is allesbehalve realistisch. Ga maar na: een gemiddeld setje bestaat uit 8 panelen van samen zo’n 3000 WattPiek. Die leveren in een jaar 2900 kWh aan stroom, waarvan 300 kWh in de vijf ‘donkere maanden’ oktober tot en met februari, en 2600 kWh in de zeven ‘zonlichtmaanden’. Het laatste is gemiddeld 12,5 kWh per dag. Een huishouden gebruikt in die maanden gemiddeld 7 kWh per dag. Die gemiddelden zijn misleidend. Want er zijn dagen met dichte bewolking waarop je maar 3 kWh aan stroom van je dak krijgt, en zonnige dagen met ruim 20 kWh.

Als je 20 kWh produceert en zelf zo’n 7 kWh verbruikt, lever je dus 13 kWh terug, zou je denken. Maar dat klopt niet, want de helft van je stroom verbruik je ’s avonds, als de zon onder is en je voor de tv zit en de lampen laat branden. Overdag verbruik je dan 3,5 kWh en lever je 16,5 kWh terug.

Het schiet geen meter op
Mensen moeten hun wasmachine aanzetten als de zon schijnt, is dan het advies om dat terugleveren te verminderen. Uw wasmachine verbruikt ongeveer 1 kWh voor een wasje. Als u op die mooie dag in mei gaat wassen, levert u geen 16,5 maar 15,5 kWh terug.

Oké, u zou de was buiten in de zon willen hangen, maar om het stroomnet te ontlasten zet u de wasdroger aan (niet doen!). Daar gaat nog 1,5 kWh stroom aan op. Blijft over 14 kWh die u teruglevert. Maar ja, helaas, de volgende mooie dagen hebt u niets te wassen en te drogen. Dus gaat dan de hele 16,5 kWh het net op. We hebben de grootste stroomvreters in huis ingezet en het schiet geen meter op.

Gerommel in de marge
Ja, maar we willen ook dat u een thuisbatterij aanschaft, zeggen de energieleveranciers vervolgens. Zeker, voor zo’n 7000 euro hebt u er een die pakweg 7 kWh kan opslaan. Die is al voor het middaguur vol en ’s avonds haalt u 3,5 kWh niet van het net maar uit uw thuisbatterij. De volgende ochtend zit er dan nog 3,5 kWh in de thuisbatterij. Na twee uur is de batterij alweer vol en levert u al uw stroom verder terug aan het net. Hebt u een batterij die de overgebleven 3,5 kWh ’s nachts kan terugleveren, dan stelt u overdag het terugleveren uit tot lunchtijd, maar betaalt u als dank wel terugleverkosten over die nachtelijke 3,5 kWh.

Kortom, beste energiebedrijven: stop met het verspreiden van die mythe dat we veel meer eigen stroom direct thuis kunnen gaan gebruiken en zo de terugleverkosten kunnen drukken. Het is gerommel in de marge.

En de ACM is op dat vlak dus ook lekker bezig maar niet voor particulieren.

De ACM die duikt voor haar verantwoordelijkheden omdat het beeld is dat wij (PV bezitters) er mede voor verantwoordelijk dat het laagspanningsnet nu onvoldoende verzwaard is).’

https://solarmagazine.nl/...d-na-inmenging-ministerie

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BCM
  • Laatst online: 14-09 15:09

BCM

Gelukkig zit er tussen zwart-wit ook nog grijs in!

Ik deel je mening dat met de klassieke energie installatie, heel weinig vermogen is te verschuiven naar eigen verbruik zonder significant in te leveren op comfort.

De BEV auto brengt daar wel echt een andere speler in. Daar is veel te sturen zonder significant comfort in te leveren.

Ook actief sturen van Warmtepompen incl COP1 bijverwarming kunnen een bijdrage leveren.

Dit vraagt wel om actieve sturing die goed ingeregeld moet zijn voordat voordelen worden behaald.

Cedo Nulli

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

Snarfie31 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:44:
Aardig stukje in Trouw over mythe dat we veel meer eigen stroom direct thuis kunnen gaan gebruiken. En het lijkt op een verdienmodel om jou een dure batterij te verkopen en als nog een buiten proportionele teruglever vergoeding maandelijks te factureren voor die paar dagen per jaar dat er onbelans zich op het net voordoet.

https://www.trouw.nl/duur...=https://news.google.com/

Eigen zonnestroom eerst? Stop toch met die mythe

4 januari 2024
Mensen met zonnepanelen zouden de stroom daarvan veel meer meteen zelf moeten gebruiken in plaats van het net ermee te belasten, zeggen energieleveranciers. Maar het idee dat dat zou kunnen is een mythe.

Nederland worstelt met een luxeprobleem. We hebben massaal gehoor gegeven aan de oproep om zonnepanelen op je dak te leggen. Daardoor zijn we in een paar jaar uitgegroeid tot het land met de meeste zonnestroom per hoofd van de bevolking, op Australië na. Dat is dus heel goed! Maar het moet nog veel meer worden...

Dit goede voornemen is ook nuttig voor het klimaat

Onze stroomnetten zijn daar alleen niet op berekend, ze raken overvol. Op zonnige dagen zetten we bovendien zoveel stroom op het net, dat de prijs ervan naar nul daalt. En als de energiebedrijven VERKEERD INSCHATTEN hoeveel stroom we terugleveren, dreigt er onbalans op het net en moeten die bedrijven boetes betalen.
"Is dus een gewoon bedrijfsrisico dat ze niet goed hebben ingeschat en op ons PV bezitters te gaan afschuiven. WAAR blijft de ACM"

Kortom: zonnepaneelbezitters veroorzaken allerlei kosten en daar moeten ze maar eens voor gaan betalen het moet niet gekker worden, was vorig jaar de boodschap. Wie stroom teruglevert aan het net, moet daarvoor soms al honderden euro’s per jaar aan terugleverkosten betalen. Maar: die kosten kun je voorkomen door de stroom van je zonnepanelen meteen thuis te gebruiken, wordt er dan bij gezegd. _O-

Zet de wasmachine aan!
Dat is allesbehalve realistisch. Ga maar na: een gemiddeld setje bestaat uit 8 panelen van samen zo’n 3000 WattPiek. Die leveren in een jaar 2900 kWh aan stroom, waarvan 300 kWh in de vijf ‘donkere maanden’ oktober tot en met februari, en 2600 kWh in de zeven ‘zonlichtmaanden’. Het laatste is gemiddeld 12,5 kWh per dag. Een huishouden gebruikt in die maanden gemiddeld 7 kWh per dag. Die gemiddelden zijn misleidend. Want er zijn dagen met dichte bewolking waarop je maar 3 kWh aan stroom van je dak krijgt, en zonnige dagen met ruim 20 kWh.

Als je 20 kWh produceert en zelf zo’n 7 kWh verbruikt, lever je dus 13 kWh terug, zou je denken. Maar dat klopt niet, want de helft van je stroom verbruik je ’s avonds, als de zon onder is en je voor de tv zit en de lampen laat branden. Overdag verbruik je dan 3,5 kWh en lever je 16,5 kWh terug.

Het schiet geen meter op
Mensen moeten hun wasmachine aanzetten als de zon schijnt, is dan het advies om dat terugleveren te verminderen. Uw wasmachine verbruikt ongeveer 1 kWh voor een wasje. Als u op die mooie dag in mei gaat wassen, levert u geen 16,5 maar 15,5 kWh terug.

Oké, u zou de was buiten in de zon willen hangen, maar om het stroomnet te ontlasten zet u de wasdroger aan (niet doen!). Daar gaat nog 1,5 kWh stroom aan op. Blijft over 14 kWh die u teruglevert. Maar ja, helaas, de volgende mooie dagen hebt u niets te wassen en te drogen. Dus gaat dan de hele 16,5 kWh het net op. We hebben de grootste stroomvreters in huis ingezet en het schiet geen meter op.

Gerommel in de marge
Ja, maar we willen ook dat u een thuisbatterij aanschaft, zeggen de energieleveranciers vervolgens. Zeker, voor zo’n 7000 euro hebt u er een die pakweg 7 kWh kan opslaan. Die is al voor het middaguur vol en ’s avonds haalt u 3,5 kWh niet van het net maar uit uw thuisbatterij. De volgende ochtend zit er dan nog 3,5 kWh in de thuisbatterij. Na twee uur is de batterij alweer vol en levert u al uw stroom verder terug aan het net. Hebt u een batterij die de overgebleven 3,5 kWh ’s nachts kan terugleveren, dan stelt u overdag het terugleveren uit tot lunchtijd, maar betaalt u als dank wel terugleverkosten over die nachtelijke 3,5 kWh.

Kortom, beste energiebedrijven: stop met het verspreiden van die mythe dat we veel meer eigen stroom direct thuis kunnen gaan gebruiken en zo de terugleverkosten kunnen drukken. Het is gerommel in de marge.
Leuk prikkelend artikel. Alle beetjes helpen natuurlijk in kader van als iedereen dit doet dan helpt het. Ik durf bijna niet de vergelijking te maken met de klimaatverandering en het effect van de Nederlandse maatregelen daarop maar dat doen we ook met z'n allen.
Begrijp me goed, ik ga op dit moment niet voor een thuisbatterij maar er moet op landniveau ergens begonnen worden. Daarom is het ook mooi dat iemand als @Franciesco hier nu al wel voor gekozen heeft.

hmmz

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Snarfie31 Zoals @BCM en @DJ^ al aangegeven gaat het om het totaal en helpen alle kleine beetjes. Wie negeert dat hij kan bijdragen werkt gewoon tegen. Dat moet stoppen. Als hulp daarbij heb ik dit topic gestart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
De meneer van de krant vergeet de boiler. Niks douched zo lekker dan met eigen stroom opgewarmd water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:27
Die 178 liter in mijn warmtepomp opwarmen kost ook maar 65 kWh per maand in mijn geval, dus ook daarvoor geldt: druppel op plaat. Dat is in de zomer wat ik in 1,5 tot 2 dagen opwek. En afgelopen december haalde ik niet de helft daarvan ;-)

[ Voor 13% gewijzigd door Turrican op 05-01-2024 15:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-09 14:53
In mijn ogen is dit topic wat betreft de energietransitie een van de meeste interessante op GoT waar de meeste kansen in zit.

Ik ben nu bijna een jaar van het gas af en heb nu een Lucht Water warmtepomp (Panasonic) in gebruik. Ik heb geen elektrische auto en geen accu. Toch is het een leuke uitdagende puzzel om in deze maanden op het juiste moment de warmtepomp aan te zetten. Daar is nog een hoop in te sturen. En wat het douchen met optimaal opgewekte warmte inderdaad een stuk plezieriger maakt.

Tot nu toe heb ik nog geen geschikte tooling kunnen vinden die naar mijn idee een optimaal plan bedenkt om de warmtepomp op de juiste momenten aan te zetten. De afgelopen weken was het qua temperatuur redelijk zacht waardoor de warmtepomp voor de verwarming meestal maar één run per dag nodig had van hooguit een paar uur. De thermostaat heeft het bekende "nadeel" dat het op hele grades meet en dat er daardoor een hoge hysterese is. Maar wij ervaren dit qua comfort niet als nadeel.

Maar op dit moment heb ik nog geen "slimme" tool gevonden die bedenkt wanneer de warmtepomp nou op het beste moment aan kan. Komt er voldoende zonlicht? antwoord is in deze maanden natuurlijk nee, daarna kijken naar een meest geschikt moment met de dynamische tarieven. (en liefst nog berekenen of een run in de nacht met lagere temperatuur en dus slechtere COP opweegt tegen de lagere energieprijs?) Zelfde geldt voor warm water, de zon brak vorige week in eens flink door, heb meteen de legionella run aangezet (COP 1 à 3kW) zodat die goed werd benut.

Dit alles gaat nu handmatig, hoe zou je dit slim kunnen doen? Ik heb goede hoop op Flexmeasures, maar heb helaas niet voldoende programmeer ervaring om dit met mijn home assistant omgeving te integreren. Als ik de verwarming óók als stuurbaar vermogen ga rekenen, dan heb ik met deze dagen toch iedere dag iets van 5 tot 10 kWh "planbaar" te verbruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turrican
@ranjo Je zou naar EMHASS kunnen kijken. Is helaas behoorlijk ingewikkeld maar kan best wel gave dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

Turrican schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:58:
Die 178 liter in mijn warmtepomp opwarmen kost ook maar 65 kWh per maand in mijn geval, dus ook daarvoor geldt: druppel op plaat. Dat is in de zomer wat ik in 1,5 tot 2 dagen opwek. En afgelopen december haalde ik niet de helft daarvan ;-)
De wasmachine ook op de boiler? Scheelt weer een beetje.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
Wasmachine niet, vaatwasser wel. Maar we moeten toch juist meer zelf vebruiiken, niet minder...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Turrican schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:41:
Wasmachine niet, vaatwasser wel. Maar we moeten toch juist meer zelf vebruiiken, niet minder...?
Scheelt een beetje extra verbruik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 15:06
ranjo schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:02:
In mijn ogen is dit topic wat betreft de energietransitie een van de meeste interessante op GoT waar de meeste kansen in zit.

Ik ben nu bijna een jaar van het gas af en heb nu een Lucht Water warmtepomp (Panasonic) in gebruik. Ik heb geen elektrische auto en geen accu. Toch is het een leuke uitdagende puzzel om in deze maanden op het juiste moment de warmtepomp aan te zetten. Daar is nog een hoop in te sturen. En wat het douchen met optimaal opgewekte warmte inderdaad een stuk plezieriger maakt.

Tot nu toe heb ik nog geen geschikte tooling kunnen vinden die naar mijn idee een optimaal plan bedenkt om de warmtepomp op de juiste momenten aan te zetten. De afgelopen weken was het qua temperatuur redelijk zacht waardoor de warmtepomp voor de verwarming meestal maar één run per dag nodig had van hooguit een paar uur. De thermostaat heeft het bekende "nadeel" dat het op hele grades meet en dat er daardoor een hoge hysterese is. Maar wij ervaren dit qua comfort niet als nadeel.

Maar op dit moment heb ik nog geen "slimme" tool gevonden die bedenkt wanneer de warmtepomp nou op het beste moment aan kan. Komt er voldoende zonlicht? antwoord is in deze maanden natuurlijk nee, daarna kijken naar een meest geschikt moment met de dynamische tarieven. (en liefst nog berekenen of een run in de nacht met lagere temperatuur en dus slechtere COP opweegt tegen de lagere energieprijs?) Zelfde geldt voor warm water, de zon brak vorige week in eens flink door, heb meteen de legionella run aangezet (COP 1 à 3kW) zodat die goed werd benut.

Dit alles gaat nu handmatig, hoe zou je dit slim kunnen doen? Ik heb goede hoop op Flexmeasures, maar heb helaas niet voldoende programmeer ervaring om dit met mijn home assistant omgeving te integreren. Als ik de verwarming óók als stuurbaar vermogen ga rekenen, dan heb ik met deze dagen toch iedere dag iets van 5 tot 10 kWh "planbaar" te verbruiken.
Dit! En dat er nog geen software is hiervoor is niet eens het ergste probleem. Het ergste probleem ligt bij de fabrikanten van warmtepompen, wasmachines, vaatwassers etc. Die zouden hun apparaten een generieke API moeten geven. Waarmee ze aan je regelsysteem rapporteren hoeveel energie ze nodig (of over) hebben en op welke momenten. En die opdrachten kunnen aannemen als 'nu beginnen met de was, maar nog even wachten met verwarmen, want er komt zo een beetje zon aan'.

Of een vriezer zou bijvoorbeeld bij voldoende aanbod van zonnestroom de boel kunnen koelen tot -25, dan kan hij 's avonds wat later weer aan of hij komt misschien wel de nacht door zonder aan te slaan.

Als de EU iets wil doen voor de energietransitie, dan moeten ze nu fabrikanten dwingen om apparaten geschikt te maken voor zo'n API. Fabrikanten zwaaien al jaren met apps bij hun apparaten, dus ze kunnen het prima maken. Ze moeten het alleen openstellen. En aangezien daar ook nog geen standaard voor is, betekent dat dat alle apparaten verplicht firmware-upgradable moeten worden. Niet optioneel en dan duurder maken (wat fabrikanten graag willen) maar gewoon verplicht op ALLE apparaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

@PhilipsFan Niet oneens, maar de EU kan nog wel meer doen. Bijvoorbeeld een eis over hoe snel de temperatuur in de koelkast/vriezer mag stijgen bij uitschakelen van de stroom. Hoe beter het label des te langer kan het apparaat zonder stroom.

En daarbij een tweede energielabel invoeren voor absoluut verbruik, zodat duidelijk is dat een grote dubbeldeurs koelkast ondanks energielabel A++ toch een energieslurper is.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Dan neem je toch een cop1 boiler. Dan gebruik je 4x zoveel eigen stroom. En dat is goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 10:53
PhilipsFan schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:06:
[...]

Dit! En dat er nog geen software is hiervoor is niet eens het ergste probleem. Het ergste probleem ligt bij de fabrikanten van warmtepompen, wasmachines, vaatwassers etc. Die zouden hun apparaten een generieke API moeten geven. Waarmee ze aan je regelsysteem rapporteren hoeveel energie ze nodig (of over) hebben en op welke momenten. En die opdrachten kunnen aannemen als 'nu beginnen met de was, maar nog even wachten met verwarmen, want er komt zo een beetje zon aan'.

Of een vriezer zou bijvoorbeeld bij voldoende aanbod van zonnestroom de boel kunnen koelen tot -25, dan kan hij 's avonds wat later weer aan of hij komt misschien wel de nacht door zonder aan te slaan.

Als de EU iets wil doen voor de energietransitie, dan moeten ze nu fabrikanten dwingen om apparaten geschikt te maken voor zo'n API. Fabrikanten zwaaien al jaren met apps bij hun apparaten, dus ze kunnen het prima maken. Ze moeten het alleen openstellen. En aangezien daar ook nog geen standaard voor is, betekent dat dat alle apparaten verplicht firmware-upgradable moeten worden. Niet optioneel en dan duurder maken (wat fabrikanten graag willen) maar gewoon verplicht op ALLE apparaten.
Dus dan gaan we van een vriezer een 'slim' apparaat maken, wat zou daar nu mee mis kunnen gaan? Dit is gewoon de boel onnodig compliceren, beetje energieverbruik van een moderne vriezer zet totaal geen zoden aan de dijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
Goh, een beetje geklooi in de marge?
Een beetje vriezer gebruikt een 260 tot 300 Wh per etmaal, dus gemiddeld ergens een 11 tot 13 W (in de praktijk tussen de 0 en 65 W).
Ik denk door dat proces telkens te onderbreken je meer gaat verbruiken om de achterstand in te halen dan geforceerd moeilijk te gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Oilman Ken je het gezegde: Wie het kleine niet eert is het grote niet weert. Of vele handen maken licht werk. Of ander van gelijke strekking.
Als (alles en) iedereen een steentje bijdraagt, kan je grote dingen doen.
Alle koelkasten en vriezers alleen nog aan als de zon schijnt. Aardige bijdrage.

@IvoB2 Als dat eventuele meer verbruik dan is op het moment dat er solar (of wind) opbrengst is zie ik het probleem niet. Veel zal het niet zijn. Maar alle opslag systemen hebben meer of minder verlies, maar dus wel het voordeel van gebruik op het moment van beschikbaarheid...
En daar hebben we zoveel mogelijk van nodig...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
onetime schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:08:
@Oilman
En daar hebben we zoveel mogelijk van nodig...
Klopt maar met wat gerommel in de marge ga je het verschil niet maken. Levert hoogstens een mooie spreuk op maar daar koop je in de praktijk niets voor.
Bovendien zijn zonnevoorspellingen en algoritmes nog niet performant genoeg om ieder uur de hoeveelheid zon correct te voorspellen zodat je daar uitgesteld verbruik op kan afstellen. Toch niet als het om zo'n kleine waarden als een 10 tot 20W gaat.
Ga je op PV een EV laden en doen dat genoeg mensen dan is het al een heel ander verhaal dan de diepvries in een huishoudelijke omgeving.
En wanneer je een opslagsysteem gebruikt moet je zo'n kleinverbruikers ook niet onnodig gaan sturen want dan lopen deze sowieso 24/7 op de beschikbare zonne-energie.

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 05-01-2024 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Sowieso denk ik dat het niet nodig is om “alle apparaten” slim te maken (in de zin die we hier bespreken). Het lijkt mij handiger en efficienter om, binnen de woning, een centraal management systeem te gebruiken die diverse apparaten kan aansturen. Bij sommige apparaten zoals de (vaat)wasmachine is dat eenvoudig: een slimme stekker er aan die dat management systeem kan in- of uitschakelen. Die apparaten gaan doorgaans weer verder met het programma als de stroom er ook weer op komt. Warmtepompen etc zullen zo niet aangestuurd kunnen worden, dus daar is wel verdere integratie voor nodig.

Dit soort management systemen bestaan ook al. Zoals SMA Home Manager. Maar ik ben het eens met @IvoB2 dat een thuisbatterij dit mechanisme een stuk makkelijker/robuuster maakt omdat dan b.v. niet bij elke wolk de wasmachine even moet stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Het lijkt me overigens ook geen goed idee om cyclische toestellen zoals een vaatwas en wasmachine hun deelprogramm's te gaan onderbreken telkens er toevallig een wolk voor de zon komt. Buiten het relatief kortstondig opwarmen van het water verbruiken ze ook nauwelijks energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 15:06
Wat een stelletje naysayers zeg. Alle beetjes helpen en niet iedereen heeft een elektrische auto.

Mijn koelvriescombinatie gebruikt 400kWh per jaar. Naar schatting is een kwart daarvan tijdens tijdens uren dat de zon schijnt. Dus als je die overige driekwart kunt verschuiven door wat extra te koelen, dan bespaar je aanzienlijk. Het gaat niet alleen om jouw koelkast, het gaat om miljoenen koelkasten door het hele land.

Wasmachine en wasdroger twijfel ik wel een beetje aan of het de moeite wel waard is, want de meeste mensen gebruiken deze alleen overdag, dus het stroomverbruik zal grotendeels al overeenkomen met de zonne-uren. Mijn wasmachine en droger gebruiken samen 150kWh per jaar, dat valt eigenlijk best mee. Desondanks kan zo'n API wel verschil maken voor mensen met een dynamisch energiecontract, dan kan het nog steeds voordelig zijn om het juiste moment te kiezen om je water op te warmen.

Sowieso moeten we met z'n allen veel meer gaan nadenken over wanneer we onze energie verbruiken. Dus ik vind het helemaal niet zo'n slecht idee om verplicht alle apparaten slim te maken. Je hoeft de functionaliteit niet te gebruiken, als het jou niet uitmaakt wanneer je wasmachine draait, dan zet je 'm gewoon aan als je dat wilt. Maar zonder zo'n verplichting komt die functionaliteit er nooit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IvoB2
PhilipsFan schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:52:
Wat een stelletje naysayers zeg. Alle beetjes helpen en niet iedereen heeft een elektrische auto.

Mijn koelvriescombinatie gebruikt 400kWh per jaar. Naar schatting is een kwart daarvan tijdens tijdens uren dat de zon schijnt. Dus als je die overige driekwart kunt verschuiven door wat extra te koelen, dan bespaar je aanzienlijk. Het gaat niet alleen om jouw koelkast, het gaat om miljoenen koelkasten door het hele land.
In plaats van al die miljoenen koelvriescombinaties te gaan uitrusten met sturingen en/of te vervangen door nieuwe toestellen met allerlei slimmigheden die dan ook nog eens weersafhankelijk zijn en waarop je denkt te gaan besparen op basis van buikgevoel en persoonlijke inschattingen kan je deze toestellen dan beter vervangen door zuinigere toestellen. Dan ben je al zeker van een aanzienlijk lager verbruik dat ook doorloopt tijdens de uren dat de zon niet schijnt.

Met naysayers heeft dat weinig te maken doch des te meer met pragmatisme en logisch redeneren.

En met een jaarlijkse netafname van een 350 kWh (zonder te salderen, zonder gasverbruik en zonder verplichting van hogerhand) denk ik ook daar al voldoende over nagedacht te hebben en vooral er in het verleden ook al resultaatgericht naar gehandeld te hebben. :+

Op basis van langdurige metingen (18 maanden en niet op basis van schattingen en buikgevoel en dit als onderdeel van een uitgebreide studie uitgaande van de energieleverancier) kom ik, tezamen met het eindresultaat van de studie, toch al tot het besluit dat tot op heden de combinatie van PV en een dynamisch contract niet voordeliger is dan de combinatie van een doodgewoon variabel contract en eigen opwek.
Maar dat kan in een andere situatie uiteraard anders zijn (al ligt het resultaat van het proefproject in dezelfde lijn als mijn eigen resultaten).

Ik ga uiteraard ook niemand met grootverbruikers in huis (zoals een koelvries die op jaarbasis 400 kWh verbruikt) er van weerhouden om al zelf te beginnen met zijn koelvriescombinatie, vaatwas en wasmachine aan te sturen op basis van het aantal zonne-uren. Maar ik heb dan toch wel een vermoeden dat er de laatste maanden in deze woningen dan niet veel gekoeld noch gewassen zal zijn geweest. :)
Maar een vrije keuze op basis van buikgevoel is iets totaal anders dan een verplichting opleggen voor iedereen en dit liefst op basis van een gedegen studie.

[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 05-01-2024 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik laat de winkel betalen voor de koeling van mijn eten, we kopen het wanneer we het nodig hebben. We hebben wel een klein vriesvak op -15, maar mijn ouders hebben 2 grote vriezers alsof het morgen oorlog gaat worden, maar als de energie-infra geviseerd wordt heb je aan dat ingevroren voedsel ook niet veel meer :P

Hint voor wie oorlog of andere rampspoed verwacht ;) (icm drinkwaterton en camping gasvuurtje/gasflesjes)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2024 23:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@IvoB2 Wil je je negatieve commentaar uit dit topic houden? Je hebt het hier tegen iemand die de kleine dingen ook begrijpt en, ik heb hem net een jaar, met zijn nieuwe elektrische auto die voor 517km in de boekjes stond het één keer heeft gepresteerd om zelfs 592km bereik op het klokje te zetten.
Kleine dingen doen er ook toe. Wie zegt van niet weet niet waar hij het over heeft. Je post flame bait.

Positieve bijdragen zijn natuurlijk welkom. Het gaat hier over mogelijkheden. Je hoeft ze niet zelf toe te passen, maar werk niet tegen door het mensen onterecht tegen te maken. Iedereen moet zelf toepassen waar hij wat aan denkt te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Verwijderd schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 23:41:
maar mijn ouders hebben 2 grote vriezers alsof het morgen oorlog gaat worden, maar als de energie-infra geviseerd wordt heb je aan dat ingevroren voedsel ook niet veel meer :P
Niet mee eens.
Rond deze donkerste periode van het jaar verbruikt mijn grootste diepvries op -18°C een 250 - 350Wh per etmaal.
Gezien er steeds 60 tot 100% eigen energie op voorraad is zal het al lang donker moeten blijven en een geviseerde energie-infra er wel heel lang moeten uitliggen (in het noodscenaria kom ik rond met een 1,5 tot 2 kWh per dag om energetisch autonoom rond te komen) voor de inhoud van de diepvries het begeeft. _/-\o_
De jaarlijkse overproductie van onze lokaal geoogste voeding wordt overigens grotendeels op een totaal andere wijze (zonder daarna nog energie nodig te hebben) bewaard dan in de diepvries. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pjcDzN5Sg0l-j2e1M3uvywk17to=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TdvPSHRjJSJSdczjV4yPAgm2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 06-01-2024 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
onetime schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 23:49:
@IvoB2 Wil je je negatieve commentaar uit dit topic houden? Je hebt het hier tegen iemand die de kleine dingen ook begrijpt en, ik heb hem net een jaar, met zijn nieuwe elektrische auto die voor 517km in de boekjes stond het één keer heeft gepresteerd om zelfs 592km bereik op het klokje te zetten.
Kleine dingen doen er ook toe. Wie zegt van niet weet niet waar hij het over heeft. Je post flame bait.

Positieve bijdragen zijn natuurlijk welkom. Het gaat hier over mogelijkheden. Je hoeft ze niet zelf toe te passen, maar werk niet tegen door het mensen onterecht tegen te maken. Iedereen moet zelf toepassen waar hij wat aan denkt te hebben.
Zaken "verkopen" die in de praktijk er niet echt toe doen wekken alleen niet in te lossen verwachtingen.
Je helpt mensen niet vooruit door ze iets wijs te maken.
Bovendien heb je die "verplichtingen" zelf helemaal niet in de hand.
Je blijft dus hopen op zaken die je zelf niet waar kan maken.
Maar ik begrijp wel dat men dat niet graag hoort en dat men zo'n praktische boodschappen dan met alle middelen wil stoppen zodat men zonder enige kritiek de niet haalbare boodschappen kan blijven verkondigen.
Toon anders een studie die je eigen buikgevoel wetenschappelijk ondersteunt EN de politieke wil om dit door te voeren binnen de tijd dat het er nog toe doet.

Mensen die ingrijpend veranderingen willen doorvoeren kunnen zich beter maar concentreren op wat binnen de eigen mogelijkheden haalbaar is en er in de praktijk echt toe doet.

Ken je het gezegde: "Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid." :)

Uiteraard past iedereen zelf toe wat hij zelf denkt dat het beste voor hem is.
Maar hier ging het om iets anders: pleiten om ingewikkelde oplossingen breed te gaan verplichten terwijl er nog zoveel laag hangend fruit is dat veel makkelijker toe te passen is.

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 06-01-2024 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IvoB2 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:29:
[...]

Niet mee eens.
Rond deze donkerste periode van het jaar verbruikt mijn grootste diepvries een 260 Wh per etmaal.
Gezien er steeds 60 tot 100% eigen energie op voorraad is zal het al lang donker moeten blijven en een geviseerde energie-infra er wel heel lang moeten uitliggen (in het noodscenaria kom ik rond met een 1,5 tot 2 kWh per dag om energetisch autonoom rond te komen) voor de inhoud van de diepvries het begeeft. _/-\o_
De jaarlijkse overproductie van onze lokaal geoogste voeding wordt overigens grotendeels op een totaal andere wijze (zonder daarna nog energie nodig te hebben) bewaard dan in de diepvries. :+
Wanneer ben jij het wél met iemand eens? ;) Jij hebt zonnepanelen, een accu en ws. ook een recente diepvriezer, maar bij de meeste mensen is dat niet zo. Maar dan nog is een combi koel/vries efficiënter en er moet ook geen extra toestel voor gemaakt worden, wat ook energie kost. Wij eten ook meestal vers, dus het is niet zo dat we alle energie-uitstoot 'uitbesteden' aan winkels etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Verwijderd schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:41:
[...]
Wanneer ben jij het wél met iemand eens? ;)
Ik was het recent nog eens met je jaarlijkse verbruikscijfers als gevolg van eigen volgehouden inspanningen. :)
Knap gedaan overigens. _/-\o_

Mijn koelvriescombi is overigens al van 2019 en was een model dat er toen uitging voor een prijsje. Niets speciaal aan dus (laat staan een afzonderlijke vrieskist) dat buiten de mogelijkheden ligt/lag van anderen.
*Aldus ook eens dat een combi efficiënter is. d:)b

Lezers zijn overigens volwassen genoeg om tussen de verschillende meningen zelf dat eruit te halen wat het beste bij de eigen situatie past en te negeren wat niet in hun lijn ligt.
Daar hebben ze, en voor alle duidelijkheid dat gaat in deze niet over jou, niemand voor nodig die anderen hun meningen/ervaringen het zwijgen wil opleggen omdat het toevallig tegen de eigen overtuiging ingaat. :X

*
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DQgmfkRm5G1KCpPf44BoHvOoyH8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/G6zb4P1LQUjnoaIluDdBLWbA.jpg?f=user_large

[ Voor 41% gewijzigd door IvoB2 op 06-01-2024 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07:26
Wij hebben naast een tafelmodel koelkast een vriezer met 4 laden. Deze 2 samen hebben vorig jaar 228 kWh verbruikt.

Wij maken voor boodschappen zoveel mogelijk gebruik van een boodschappendienst welke met elektrische wagentjes bezorgt maar soms moeten we ook dingen halen van andere winkels. Om het gebruik van onze auto zo min mogelijk te maken nemen we per keer meer mee wat we gedeeltelijk opslaan in de vriezer.

Dat is voor mij een extra verbruik van kWh's wat ik goed kan verantwoorden voor mezelf. Vooral omdat een gedeelte van het verbruik van onze eigen opwek komt.
Zelf groenten verbouwen is hier niet mogelijk en wordt sterk afgeraden. Zelfs eieren van hobbyboeren uit de wijde omgeving worden hier sterk afgeraden om te eten. Dus zelfs als ik het had gekund qua gezondheid, was het toch geen goede optie geweest.

Ik ga niet rommelen met meer/minder laten koelen/vriezen tijdens eigen opwek. De balans van wat ons dat kan opbrengen en kosten is hier in het voordeel van de hele dag ongestoord laten werken.

Er zijn zaken waar we met minder risico winst kunnen halen wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Volledig mee eens.
Doch een kleine nuance: het is uiteraard niet de winkel welke betaalt voor de opslag/koeling en verdeling van je voedsel. Dat zit immers vervat in je aankoopprijs. Daar betaalt de koper dus de volle pot voor.

Om nog efficiënter te werken hebben wij ook een eigen verdeelsystem opgezet voor onze elektrische auto zodat vier gezinnen het met één auto kunnen doen en indien nodig ook lokaal van eigen PV kunnen laden.
Vraagt wat meer creativiteit en flexibiliteit maar dan schiet het pas echt op.
Is zowel goed voor het verhogen van het zelfverbruik en het verhogen van de eigen autonomie.
De auto komt ook maar op de tweede plaats (zoniet was het geen toepasbare mogelijkheid) omdat, wanneer enigzins mogelijk, de fiets, e-bike, benen en openbaar vervoer op de eerste plaats komen.

[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 06-01-2024 11:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
Verwijderd schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:41:
[...]
Jij hebt zonnepanelen, een accu en ws. ook een recente diepvriezer, maar bij de meeste mensen is dat niet zo.
Ja en?
Dat is weer zo'n dooddoener van formaat.
Wanneer men alleen nog maar tussenkomsten mag doen die voor iedereen altijd en overal toepasbaar zijn stopt elke uitwisseling van meningen en ervaringen per direct want niets is gangbaar noch haalbaar voor iedereen. Zelfs de meest voor de hand liggende individuele oplossingen zijn voor een ander dan weer onhaalbaar.
Jouw ervaringen en meningen waren ook niet haalbaar voor iedereen en dat heeft je er ook niet van weerhouden ze te delen (waarvoor trouwens telkens dank).
En dat gaat op voor alle meningen en ervaringen die hier en elders al gedeeld werden.
Het is aan iedere mature lezer om er dan uit te halen wat voor hun individueel mogelijk is en te laten wat (nog) niet tot de mogelijkheden behoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IvoB2 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:29:
[...]

Ja en?
Dat is weer zo'n dooddoener van formaat.
Wanneer men alleen nog maar tussenkomsten mag doen die voor iedereen altijd en overal toepasbaar zijn stopt elke uitwisseling van meningen en ervaringen per direct want niets is gangbaar noch haalbaar voor iedereen. Zelfs de meest voor de hand liggende individuele oplossingen zijn voor een ander dan weer onhaalbaar.
Jouw ervaringen en meningen waren ook niet haalbaar voor iedereen en dat heeft je er ook niet van weerhouden ze te delen (waarvoor trouwens telkens dank).
En dat gaat op voor alle meningen en ervaringen die hier en elders al gedeeld werden.
Het is aan iedere mature lezer om er dan uit te halen wat voor hun individueel mogelijk is en te laten wat (nog) niet tot de mogelijkheden behoort.
Dus jij mag wel je eigen voorbeeld aanhalen waarin een vriezer onder de streep niet veel verbruikt, maar ik mag het voorbeeld van mijn ouders met 2 grote oude vriezers en zonder accu niet aanhalen? We moeten het toch niet enkel hebben over zaken die in jouw situatie van toepassing zijn? Punt blijft, in elke situatie, dat minder vriezen altijd zuiniger is, al vind ik ook dat het weinig zin heeft om een vriezer enkel overdag te laten koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Verwijderd schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:12:
[...]
Dus jij mag wel je eigen voorbeeld aanhalen waarin een vriezer onder de streep niet veel verbruikt, maar ik mag het voorbeeld van mijn ouders met 2 grote oude vriezers en zonder accu niet aanhalen?
Waar schreef ik dat dit niet mocht en/of dit bericht moest verwijderd worden?
Het staat er trouwens nog altijd en ik stelde nergens dat je dit bericht moest verwijderen.
We moeten het toch niet enkel hebben over zaken die in jouw situatie van toepassing zijn?
Integendeel.
En ook dat stel ik nergens, lees voorgaande er nog eens op na.
Punt blijft, in elke situatie, dat minder vriezen altijd zuiniger is, al vind ik ook dat het weinig zin heeft om een vriezer enkel overdag te laten koelen.
En dat is net wat ik ook aangaf. Volledig akkoord dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IvoB2 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:22:
[...]

Waar schreef ik dat dit niet mocht en/of dit bericht moest verwijderd worden?
Het staat er trouwens nog altijd en ik stelde nergens dat je dit bericht moest verwijderen.

[...]

Integendeel.
En ook dat stel ik nergens, lees voorgaande er nog eens op na.

[...]

En dat is net wat ik ook aangaf. Volledig akkoord dus.
Ik gaf het voorbeeld van mijn ouders en jij zei meteen 'niet mee eens'
IvoB2 in "Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)"

Om dan meteen te zeggen dat jouw situatie anders is met zonnepanelen en accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Euh ja.
Er is een onderscheid tussen willen bepalen dat wie dan ook iets niet mag schrijven/zeggen en het er persoonlijk niet mee eens zijn en dat uiten.
Dat leek me nogal een logisch doch belangrijk verschil.

Voor alle duidelijkheid, ik was het er niet mee oneens dat je ouders twee diepvriezers hebben maar met wat daar op volgt, nl. het feit dat indien er van buitenaf op de openbare energievoorziening ingegrepen wordt men, algemeen gesteld, niets heeft aan ingevroren voedsel voor de langere termijn.
Ik wou dus gewoon aangeven dat wie daar een punt van wil maken wel degelijk mogelijkheden heeft om daar voorafgaandelijk op in te spelen en dit te voorkomen.
Het is vervolgens een individuele beslissing of je daar op wenst in te spelen of niet en/of je dit kan of niet. Maar het is zeker geen algemeen gegeven dat opgaat voor iedereen.
Mijn situatie kan dus wel degelijk door meerdere personen toegepast worden. En zoals gewoonlijk en zoals dat geldt voor bijna alles niet door iedereen.

Dat was van mij misschien een beetje onduidelijk gereageerd dus hopelijk bij deze rechtgezet.

[ Voor 79% gewijzigd door IvoB2 op 06-01-2024 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Het leek mij impliciet logisch, maar helaas werd het niet door iedereen begrepen; nu dus ook expliciet in de TS

Dit topic is positief bedoeld, het gaat over mogelijkheden, alle beetjes helpen.
Het onterecht ontmoedigen van vele kleine beetjes is schadelijk, en dus ook niet de bedoeling en daarmee off-topic, "want vele handen maken ligt werk".
Het is aan een ieder om uit de in dit topic gemelde mogelijkheden de voor hem passende dingen op te pakken.

Bewoordingen als "dit is niet de moeite waard" passen hier dus niet.
Wat nog wel kan: "Je hebt meer aan ..."
Wat ook nog zinnig is, is een goede onderbouwing waarom iets meer kost dan het oplevert.
Het kind met het badwater weggooien is ook niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-09 17:08

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Modbreak:@onetime was me voor, laten we het hier bij de mogelijkheden houden, dat is het uitgangspunt van dit topic. Algemene discussie mag in de kroeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 20:53
Koelkasten en vrieskisten zijn nu spotgoedkoop en kunnen enorm lang meegaan. Het zijn heel simpele apparaten met geen of nauwelijks elektronica aan boord. Als je die "slim" gaat maken, dan worden ze 2 keer zo duur en gaan ze nog maar half zo lang mee. Moet ik dit verder onderbouwen? Ik hoop van niet.

Een vrieskist kan je nog eens 5 of 10 graden extra laten vriezen. Als je dat 's middags laat doen op zonnestroom, dan kan die misschien de hele nacht uit blijven. Als je hem 's avonds niet nog een keer open trekt. Dat zou best leuk zijn. Alle beetjes helpen gaat hier wel op denk ik.

Maar bij een koelkast wil je dat de temperatuur gewoon constant blijft. Je wilt niet dat die verder koelt, want dan bevriest alles. En je wilt ook niet dat de temperatuur oploopt naar 5 of 6 graden. Bovendien trek je een koelkast vaker open op een dag, ook 's avonds laat nog om te controleren of het lampje het wel doet. Dus ik zie er bij een koelkast helemaal het nut niet van in. Dat ding moet gewoon de hele dag/nacht door werken.

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Nickname55 Je hebt op grote lijnen gelijk, maar je denkt iets teveel vanuit jezelf.
1e alinea kan je over discussiëren. Niet in dit topic.
2e alinea is precies wat hier bedoeld wordt.
3e alinea; ik heb altijd mee gekregen dat een koelkast best tussen de 4 en 8 graden is. Zou dus mooi zijn hem bij overschot tot 4 graden te koelen, en anders tot 8 graden op te laten lopen voordat hij weer aangaat. Of andere temperaturen naar wens. Dus niets bevriezen, en ook niet te warm. Maar binnen de beschikbare bandbreedte naar gelang er overschot is. Dat zou je kunnen regelen door hem op 4graden te zetten en als hij onder de 8graden is bij gebrek aan overschot de stroom eraf,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
Volgens het voedingscentrum is 4 graden de ideale koelkast (bewaar)temperatuur. Afhankelijk van het product kan 5 of 6 graden ook zeggen ze. 8 graden heb ik eigenlijk nog niet eerder gelezen en lijkt mij persoonlijk erg warm.

Extra risico bij de temperatuur op laten lopen is als er dan toevallig een stroomstoring komt net voordat hij weer aan zou gaan op (bv de genoemde) 8 graden: er is dan minder marge om de boel wat langer goed te houden. Is uiteraard een theoretisch risico, maar waar ik woon heb ik al meerdere stroomstoringen gehad die soms vele uren duurde.
Mocht je al besluiten tot een wisselende koelkasttemp (wat mij persoonlijk niks lijkt), dan denk ik eerder aan 2-5 á 6 graden als acceptabel bereik. Al zul je dan ook rekening moeten houden dat sommige waren niet bevriezen als ze op een ongunstige plek liggen. Een bevroren komkommer om waar wat te noemen kan de composthoop op ;)

https://www.voedingscentr...en-te-warm-afgesteld.aspx

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
Leermomentje voor mezelf (maar eigenlijk off topic): de genoemde komkommer kan ik volgens het Voedingscentrum beter buiten de koelkast bewaren. Is dat probleem ook weer opgelost ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Wat betreft koelkasten en vriezers zou de innovatie zich vooral moeten richten op betere isolatie en minder verliezen bij het openen van de deur. En daarvoor zijn die dingen eigenlijk nu te goedkoop.

Betere isolatie kan best. Vloeibare stikstof bij de huidarts zit ook in een soort thermosfles en de supermarkten laten zien dat energiebesparende deuren bij de versafdeling best goed werken.
De koelkast met betere isolatie, meer laden en extra binnendeurtjes zal vast ooit wel op de markt komen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Dus geen druppel op een gloeiende plaat maar een méér dan significant deel van je minimale opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
ericplan schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:15:
Wat betreft koelkasten en vriezers zou de innovatie zich vooral moeten richten op betere isolatie en minder verliezen bij het openen van de deur. En daarvoor zijn die dingen eigenlijk nu te goedkoop.

Betere isolatie kan best. Vloeibare stikstof bij de huidarts zit ook in een soort thermosfles en de supermarkten laten zien dat energiebesparende deuren bij de versafdeling best goed werken.
De koelkast met betere isolatie, meer laden en extra binnendeurtjes zal vast ooit wel op de markt komen.
Die koelkast met extra deur is er in feite al; een Amerikaanse dubbeldeurs met flessen klep.
Liefst met gekoeld water en ijsblokjes automaat... ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
[...] Dit! En dat er nog geen software is hiervoor is niet eens het ergste probleem. Het ergste probleem ligt bij de fabrikanten van warmtepompen, wasmachines, vaatwassers etc. Die zouden hun apparaten een generieke API moeten geven. Waarmee ze aan je regelsysteem rapporteren hoeveel energie ze nodig (of over) hebben en op welke momenten. En die opdrachten kunnen aannemen als 'nu beginnen met de was, maar nog even wachten met verwarmen, want er komt zo een beetje zon aan'.

Een simpel begin zou een externe input voor aan-uit kunnen zijn. Zo heeft de Atlantic warmtepompboiler een PV-input die hem in plaats van de standaard 50graden laat opwarmen tot 62 graden. Die kan je natuurlijk ook anders gebruiken, en samen met een extra temperatuursensor, waar ruimte voor is gereserveerd, kan je met je eigen home automation al helemaal los gaan met je eigen optimalisatie. (moet ik nog doen, hij draait nu vanaf 10:00 zolang hij nodig heeft tot 50graden tot 16:00)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op zondag 7 januari 2024 @ 08:34:
[...]

Wij gebruiken dit soort dagen altijd om de koel/vriescombinatie schoon te maken. Alles even afgedekt op het balkon en hup, aan de slag. Na twee uurtjes werk is het apparaat weer schoon en ijsvrij. Stekker erin, even wachten tot hij koud genoeg is en dan alles weer terugzetten.
Wij hebben nu een toestel met anti-ijs functie, ik weet niet precies hoe het werkt, maar daardoor gaat het verbruik af en toe wel de hoogte in. We zouden moeten kunnen instellen dat dat enkel overdag gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Verwijderd schreef op zondag 7 januari 2024 @ 08:57:
[...]

Wij hebben nu een toestel met anti-ijs functie, ik weet niet precies hoe het werkt, maar daardoor gaat het verbruik af en toe wel de hoogte in. We zouden moeten kunnen instellen dat dat enkel overdag gebeurt.
Waarom alleen overdag ontdooien?

Overdag is het warmer en gaat de deur vaker open. De kast heeft dan volgens mij veel meer moeite met het weer op temperatuur brengen van de inhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Seafarer schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:12:
[...]

Waarom alleen overdag ontdooien?

Overdag is het warmer en gaat de deur vaker open. De kast heeft dan volgens mij veel meer moeite met het weer op temperatuur brengen van de inhoud.
Omdat er dan vaak zonne-energie over is. Het is enkel het vriesvak dat ontijst, dat gaat niet zo vaak open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Verwijderd schreef op zondag 7 januari 2024 @ 08:57:
[...]

De vochtige lucht wordt via een ventilator uit het vriesgedeelte afgevoerd voordat het zich als ijs kan vastzetten op de wanden van de vrieskist. Dat veroorzaakt het periodieke meerverbruik (de energie nodig om de ventilator te laten draaien).
Dat kan semi automatisch door bv. 2 keer per etmaal de ventilator te laten draaien of door meting van een vochtsensor die de ventilator alleen laat draaien wanneer het gemeten vochtgehalte in de vrieskist een bepaalde waarde overstijgt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:55
Met betrekking tot de vaatwasser en wasmachine zou het natuurlijk wel behoorlijk helpen indien die apparaten een stand hebben waarbij ze met 1000W kunnen verwarmen ipv 2000W. Dit zou (bij mij) het verbuik veel meer in de PV opbrengst laten vallen gezien die vaak tussen de 1kW en 2kW schommeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
HeldereM schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:29:
Met betrekking tot de vaatwasser en wasmachine zou het natuurlijk wel behoorlijk helpen indien die apparaten een stand hebben waarbij ze met 1000W kunnen verwarmen ipv 2000W. Dit zou (bij mij) het verbuik veel meer in de PV opbrengst laten vallen gezien die vaak tussen de 1kW en 2kW schommeld.
Wij hebben inmiddels een nieuwe wasmachine, en mij valt op dat deze evenveel verbruikt, maar meer verspreid, bijna altijd onder de 1000W. Dat tot mijn grote plezier want nu valt bij eigen opwek dat verbruik veel vaker daar onder ipv dat we moeten afnemen ondanks dat er eigen opwek is.
Onze vorige wasmachine gaf maar een paar, maar wel erg hoge pieken in verbruik.

Ik ben hier de vaatwasser, en ik kan gelukkig zelf bepalen wanneer ik warm water wil gebruiken. Dat betekent dat ik het opwarmen van de eboiler precies dan kan doen wanneer er voldoende eigen opwek is. We hebben onze boiler er op uitgezocht dat deze een betrekkelijk laag verbruik had bij opwarmen, 1000W. In de praktijk is de start meestal rond de 1100).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-09 17:08

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
IvoB2 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:29:
[...]

De vochtige lucht wordt via een ventilator uit het vriesgedeelte afgevoerd voordat het zich als ijs kan vastzetten op de wanden van de vrieskist. Dat veroorzaakt het periodieke meerverbruik (de energie nodig om de ventilator te laten draaien).
Dat kan semi automatisch door bv. 2 keer per etmaal de ventilator te laten draaien of door meting van een vochtsensor die de ventilator alleen laat draaien wanneer het gemeten vochtgehalte in de vrieskist een bepaalde waarde overstijgt.
En @Verwijderd , dat is een methode die ik nog nooit gezien heb. Zou eerlijk gezegd ook niet weten waar de drogere lucht vandaan zou moeten komen.

Ik ken zelf alleen maar vriezers met een verwarmingselement. Deze verwarmt dan periodiek de koelwand tot boven het vriespunt waarna het water weg kan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Septillion schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:21:
[...]

En @Verwijderd , dat is een methode die ik nog nooit gezien heb. Zou eerlijk gezegd ook niet weten waar de drogere lucht vandaan zou moeten komen.

Ik ken zelf alleen maar vriezers met een verwarmingselement. Deze verwarmt dan periodiek de koelwand tot boven het vriespunt waarna het water weg kan lopen.
Idd, bij ons gaat het verbruik dan een heel stuk omhoog, dat is geen fan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07:47
In een ander topic werd me gevraagd op welke manier ik mijn PV zoveel als mogelijk zelf verbruik. Vond het daar offtopic en ik dacht dat het hier misschien nog nuttig was. Tot nu toe las ik hier vooral veel mee.

2023 was niet echt representatief omdat we een gunstige TLV hadden in de zomer via Innova. Ons verbruik lag flink lager dan normaal omdat energie duur was. Ik heb in oktober een warmtepomp geplaatst dus die draait ook nog niet een heel seizoen. Maar hierbij wat cijfertjes.

- De warmtepomp heeft in 2023 144 kWh direct uit PV verbruikt
- De warmtepomp heeft in januari 83 kWh direct uit PV verbruikt. Zodra deze niet 24/7 zijn warmte kwijt kan dan verplaatst ik inmiddels de runs naar momenten met export en loopt dit dus sterk op.
- De EV lader sinds najaar 2023 262 kWh / 2024 31 kWh
- De boiler / SWW houd ik het niet van bij maar zal ongeveer 20 zijn denk ik.

Straks richting het voorjaar (we zijn lekker op dreef sinds dit seizoen):
- Wasmachine gaat via Switchbot
- vaatwasser nog te doen maar geen fysieke knop dus lastig.
- NAS server draait enkel op export op dagen bij voldoende PV.
- Elektrische bakfiets laden op export.
- Grondwaterpomp besproeit de plantjes op export.
- De elektrische vloerverwarming in mijn thuiskantoortje boost op export (temperatuur gaat dan 5 graden omhoog)
- In de zomer geniet ik van een koel huis. De airco koelt dan op export stroom want die wordt vast een stuk goedkoper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
Hier schijnt de zon en ik zie dat het de komende dagen fors kouder wordt.
Vast de airco aangezet om bij de betrekkelijk hoge temperatuur (11 graden) en op zonne-energie ons huis voor te verwarmen.

Hoog verwarmen heeft hier geen zin, dat koelt te snel weer af. Wel het huis op temperatuur brengen waardoor de verwarming het de komende dagen met een minimaal verbruik op temperatuur houdt. Fijn dat dat ook in januari kan.

Overigens ook gelijk de E-boiler opgeladen en zo de E-scooter op de lader ipv zondag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Hier geven ze tot en met donderdag dagtemperaturen tussen de 9 en 12°C (in de schaduw) en alleen tijdens de nacht van het eerstvolgende WE even een dipje tot -1°C.
En 's nachts stoken we niet.
Het zelflerend energiealgoritme voorspelt voor de volgende 7 dagen voor ieder etmaal ook meer PV-productie dan AC verbruik.
De CV kan hier dus nog wel even uit.
Pagina: 1 ... 10 ... 15 Laatste

Let op:
Het kader van dit topic is duidelijk aangeven in de TS. Ben je het niet eens met de insteek hoef je niet te reageren hier.