Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)

Pagina: 1 ... 11 ... 14 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Sjamo schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:03:
Hier schijnt de zon en ik zie dat het de komende dagen fors kouder wordt.
Vast de airco aangezet om bij de betrekkelijk hoge temperatuur (11 graden) en op zonne-energie ons huis voor te verwarmen.

Hoog verwarmen heeft hier geen zin, dat koelt te snel weer af. Wel het huis op temperatuur brengen waardoor de verwarming het de komende dagen met een minimaal verbruik op temperatuur houdt. Fijn dat dat ook in januari kan.

Overigens ook gelijk de E-boiler opgeladen en zo de E-scooter op de lader ipv zondag.
Hier ook bufferen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oe40JAQDTMgVbUTklSugZep21aI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0MwKVotmCMcj3E4rwZa8Fa8F.png?f=fotoalbum_large

Er is niemand thuis, anders liepen we nu wel in t-shirt of konden we de deur naar de inkomhal/traphal open zetten. Bij zonsondergang gaat de verwarming uit. Morgen weer zonnig, dan ga ik de boiler eens naar 62 graden opwarmen.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 26-01-2024 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05-06 18:35
Hier staat de auto aan de lader te wachten met 26%. Met een beetje mazzel dit weekend de 1e volle accu op PV :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:39
Met deze dagen van milde wintertemperaturen en redelijk wat zon (vandaag zelfs veel zon), kan ik met mijn full electric huishouden helemaal zelfvoorzienend zijn. Met thuisbatterij uiteraard. Maar dat had ik vooraf toch niet gedacht te redden in januari. Leuk! :)

De week is nog niet voorbij, maar het lijkt er op dat ik >80% zelfvoorzienend ga zijn over de hele week gerekend.
Ik denk dat jij dat met de huidige weersomstandigheden ook minstens haalt of niet @IvoB2?

PS: Met een paar keer de elektrische auto opladen komt het verhaal er wel anders uit te zien deze week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wij zitten vandaag aan 2,6 kWh afname (zonder accu). Verwarming aan tot 17u en nu nog steeds 19 graden terwijl het buiten 2 graden is. Daarnaast ook 2x wasmachine, koken, wp-boiler en vanavond tv.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Franciesco schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 18:33:
De week is nog niet voorbij, maar het lijkt er op dat ik >80% zelfvoorzienend ga zijn over de hele week gerekend.
Ik denk dat jij dat met de huidige weersomstandigheden ook minstens haalt of niet @IvoB2?
Vandaag (Za 27/1) was de eerste dag dat bovenop het eigen verbruik de accu tot 100% ging en de rest van de dag er werd teruggeleverd aan het net (ondanks het draaien van de wasmachine met een verbruik van 820 Wh).
Op één dag na alle dagen van de afgelopen week zelfvoorzienend.
Gezien de accu nu nog een SoC van 92% heeft zal er vandaag (het is net na middernacht dus al zondag) waarschijnlijk volop teruggeleverd worden.
De zevendaagse voorspelling geeft aan dat er alleen op 30/1 meer verbruik dan productie zal zijn maar dat zal dan opgevangen kunnen worden door de volle accu (reserve voor minstens drie dagen).
Waarschijnlijk de volgende zeven dagen dus ook volledig zelfvoorzienend.

Met zo'n zonnig weer als vandaag en morgen moet er ook niet met de WP verwarmd worden maar louter op rechtstreeks zonne-instraling. Dat scheelt uiteraard ook.
Netafname voor januari zal ergens tussen de 51 en 55 kWh uitkomen.

Vorig jaar was ik pas volledig aansluitend zelfvoorzienend rond half februari.

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 28-01-2024 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaril
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-02 00:12
Hallo allen,

Gezien dit topic over mogelijkheden praat en ik fan ben van zoveel mogelijk zelfvoorzienend zijn :)
Onderstaand een mail die ik naar een aantal leveranciers van omvormers heb gestuurd maar tot op heden nog geen reactie heb gekregen. Misschien zitten hier een paar knappe koppen die weten of dit überhaupt kan. Wellicht is het ook wel veel te technisch maar niet geschoten, altijd mis.

In november heb ik een woning gekocht welke compleet gerenoveerd moet worden. Hierin komt eigenlijk alles aan bod. Isoleren, vloerverwarming met (bodem)warmtepomp, cv+ radiatoren eruit, elektra helemaal opnieuw, keuken verplaatsen, badkamer opnieuw, waterleidingen opnieuw. Daarbij heb ik een visie hoe ik gebruik zou willen maken van energie. Dit is gebaseerd op het feit dat uiteindelijk de salderingsregeling weggaat en je dus zoveel mogelijk energie lokaal wil houden. Ik verwacht een hoog jaarverbruik (10000+ kWh) door de serverruimte, warmtepomp, elektrisch koken en een elektrische auto. Met name die laatste zorgt voor een aanzienlijk aandeel in het verbruik.

Als de zon schijnt wil ik graag direct de zonne-energie gebruiken. Als die te weinig levert haal je het restant uit de batterijen. Pas als dat leeg is, haal je de energie uit het net. Ook wil ik graag bij een lage energieprijs (dynamisch contract) de batterijen kunnen opladen als de zon dat niet kan op de locatie waar het huis staat, door bijvoorbeeld bewolking. Daarbij vind ik het enorm belangrijk om een lokale versie van dat systeem draaiende te hebben. Daarmee wil ik zeggen dat ik niet afhankelijk wil zijn van de site of grillen van de fabrikant. Aansluiting met HomeAssistant is een must. Ik programmeer dan ook zelf de regels in het systeem wanneer wat geladen of ontladen moet worden, maar dan moet de omvormer dat dus wel accepteren. Als daardoor iets van een home manager 2.0 nodig is prima, maar die praat dus niet met de servers van de leverancier.

Ik heb al een flink aantal uren mezelf verdiept in wat wel en niet de mogelijkheden zijn van SMA en Fronius hybride omvormers. Daarin komen een hoop dingen uit die zouden kunnen met een hybride omvormer zoals de SMA STP10.0-3SE-40 of de Fronius Symo Gen24 10.0 Plus. Zoals ik het begrijp hebben deze 3 PV string aansluitingen met 2 MPPT trackers, 1 BAT aansluiting, 1 AC aansluiting en 1 Backup aansluiting.

Het idee is als volgt:
Aan de 3 PV aansluitingen komen 3 (begin met 2) strings van 12x ~425Wp panelen.
Aan de BAT aansluiting (uiteindelijk) een maximum van 66kWh BYD HVM batterijen via een BYD Combiner Box (ik begin zonder thuisbatterij) of een afgeschreven autobatterij van bijvoorbeeld de Nissan Leaf.
De AC aansluiting gaat direct naar het net t.b.v. teruglevering.
De Backup aansluiting gaat als invoeder naar de groepenkast van het huis en de groepenkast in de garage.

Hierdoor levert de omvormer dus altijd stroom aan de backup poort (het hele huis+garage) en levert deze alleen terug aan het net als er stroom over is, of, op den duur waarschijnlijk niet meer omdat dat dan niet meer rendabel is vanwege het afschaffen van de salderingsregeling.

Aantal vragen die ik nog heb en ik nergens kan terugvinden.
- Ten eerste, kan dit überhaupt? Zie ik iets over het hoofd?
- Wat is de omschakeltijd tussen verschillende inputs? Bijvoorbeeld van PV naar BAT, of van BAT naar grid? Is dat minder dan 20ms?
- Kan de omvormer dus dienst doen als een Static Transfer Switch (geloof dat de Nederlandse term een omschakelaar is)?
- Kan de omvormer een load gebalanceerde input verwerken op een variabele output? Stel dat de PV 40% van de load kunnen leveren, BAT 20% en het grid de rest (40%). Is dit een scenario dat kan? Of valt in dit geval de omvormer terug op een input die alles in z'n eentje 100% load kan leveren (in dit geval dus alleen via het grid)? Het scenario hierbij is dat de PV 100% van de load kunnen leveren maar dat er een wolk voor de zon komt en daardoor ineens slechts 50% van de load kunnen leveren. Valt dan alles uit? Gaat het over naar de BAT? Wat als die het ook niet kunnen leveren? Komt dan 100% uit het grid? Hoelang is die omschakeltijd?
- Ondersteunt de omvormer een offline gebruik welke lokaal aangestuurd wordt (via HomeAssistant)? Hoe zit het dan met firmware? Kan ik de omvormer zelf flashen? Waar download ik die firmware? Welke datapunten kan ik opvragen en/of aansturen bij deze omvormer?
- Houdt de omvormer bij hoeveel ik teruglever of heb ik daar een aparte MID meter voor nodig?
- Hoe bereken ik de benodigde capaciteit van de batterijen? Ik heb online wel 4 verschillende rekenmethoden gevonden.
- Hoe zit het met de verzekering? Moet ik bij hun melden als ik een thuisbatterij heb? Zelfs als die in garage staat?

Schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ovyKI5jnKiKvvbBaCSXsWW-7fco=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4hpTLCzjn8Xpuz0UbDR8dKp6.png?f=fotoalbum_large

Heeft iemand ervaring met dit scenario? Het lijkt wel alsof niemand dit ooit als scenario bedacht heeft. Tenminste, online vind ik er nauwelijks iets over terug.

Inmiddels ben ik er al achter dat de SMA het niet ondersteunt dat de batterij opgeladen wordt via het net. Dit komt doordat SMA uit Duitsland komt waar het bij wet verboden is om een thuisaccu op te laden via het net.
Mijn voorkeur ging in eerste instantie naar SMA maar is daardoor toch weer naar Fronius gegaan. Dit bedrijf komt oorspronkelijk uit Oostenrijk. Daar bestaat een dergelijk wet niet, maar ik heb daar nog geen uitsluitsel van vanuit de fabrikant of dat dat betekent dat het opladen vanaf het net kan.
Echter de omschakeltijd van de Fronius is een nadeel. Volgens de site is dat minder dan 35 seconden.
Ja das leuk, maar als ik 3x per dag moet wisselen van input heb ik dus 3x per dag last van stroomuitval in het hele huis. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Al weet ik niet van de leverancier wat de omschakeltijd van de SMA is maar die is volgens de site in de tientallen milliseconden.

Alvast bedankt voor jullie reactie :) O-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IvoB2
Ik heb gedeeltelijk ervaring met het scenario.
Maar dan niet 3F maar 1F en niet met een hybride omvormer maar met een afzonderlijke SMA omvormer voor PV, een Victron Multiplus II omvormer voor de BYD batterij (specifiek voor Vlaanderen ivm GSC rechten maar je kan de SMA omvormer ook vervangen door een Victron MPPT regelaar voor het PV gedeelte, wat we hier ook zo gaan uitvoeren na uitfaseren GSC regeling) en meting door een CG ET112 meter (EM24 voor driefase of de specifieke Victron meter die nu beschikbaar is).

Ik denk dat je bij Victron je gading wel gaat vinden.
Is ook een open source systeem dat zowel via de server van Victron de nodige info kan geven (VRM) als volledig off grid en autonoom via BT of Wifi.

Alle AC verbruikers in en rond de woning en de laadpaal staan hier in back up modus.
Bij netuitval heeft de MP II de nodige hardware aan boord om zich automatisch van het net af te schakelen en over te schakelen op de batterij (lager dan 20 ms, je ziet aan je apparatuur de overschakeling niet eens). Alleen de PV omvormer valt uit bij netuitval (omdat dit een wettelijke verplichting is bij wegvallen netspanning) maar de MP II geeft vervolgens een zuiver sinussignaal door aan de PV omvormer waardoor deze "denkt" dat er terug net is en heropstart. Dit laatste duurt een dertigtal seconden, de tijd die nodig is om de relais af te schakelen en terug in te schakelen. Vanaf dan werkt alles off grid op PV en batterij.

Het systeem is (hier) zo geconfigureerd dat prioritair de verbruikers hun energie uit de PV halen, is dat onvoldoende springt de batterij bij (indien binnen de ingestelde SoC range dat deze mag bijspringen, je kan instellen dat bij beschikbaar net de SoC, als vb., niet onder de 40% mag zakken doch bij netuitval mag bijspringen tot 0%) en is dat onvoldoende springt het net pas bij (indien beschikbaar).
Er kan dus idd gelijktijdig afhankelijk van de ingestelde prioriteiten, energie geleverd worden uit PV, accu en net.

De omschakeling tussen PV/accu/net afname is iets anders dan de omschakeling tussen grid en off grid na een fysieke netuitval.
Deze meting gebeurt continu door de energiemeter maar is bij sterk wisselende bewolking en/of sterk wisselend verbruikersvermogen niet perfect nul. De meter heeft nl. altijd even tijd nodig om dit te verwerken en te sturen. Dit kan - afhankelijk van de sterkte van de schommelingen - tot enkele seconden duren indien on grid (in off grid status moet er uiteraard met het net geen rekening gehouden worden).
Je kan (toch in het Victron systeem) manueel de instelwaarde van de voeding opgeven. In theorie is dat 0W maar in de praktijk zal je dan altijd wat W van het net afnemen (ook al zit er genoeg W in de accu maar dat is de tijd die het systeem nodig heeft om dit te stabiliseren). Om dit te voorkomen stel ik (na wat praktijkproeven dus dit kan voor iedere situatie iets verschillen) in de winter de voedingswaarde in op +20W (dan moet er toch van het net afgenomen worden en is de opslag in de accu te waardevol om naar het net te sturen) zodat er altijd wat netafname is maar geen onnodige accuafname en in de zomer op -30W (dan is er toch overproductie vanuit PV en wordt er nooit iets afgenomen van het net en vanuit PV bij schommelingen iets teruggestuurd op het net). In de tussenseizoenen varieert afhanelijk van de weersomstandigheden de ingestelde voedingswaarde ergens daartussen in.

Op jaarbasis ben ik nu 90% zelfvoorzienend, in de winter (december - januari) 70% en tussen maart en november 100%.

Ik weet niet precies wat je bedoelt met een "switch".
Zelf gebruik ik een dubbel systeem.
De MP II heeft een ingebouwd relais waardoor bij netuitval hij hardwarematig de verbinding met het net verbreekt (en dit binnen de 20 ms) en de uitgeschakelde PV omvormer terug off grid on line brengt (zodat PV terug aan de batterij kan leveren ook bij geen net ter beschikking).
Anderzijds heb ik nog een manuele "nulswitch" gemonteerd (een Hager HIM 404 40A standaard manueel geschakeld in back up modus) zodat bij technische problemen aan de batterij en/of MP II omvormer er manueel geschakeld kan worden naar het net/PV totdat de eventuele technische problemen aan het off grid systeem verholpen zijn.

Of je batterijen aan de verzekering moet melden hangt af van je contractvoorwaarden. Hier was dat geen vereiste (maar voor PV dan weer wel).

Wat jij wil kan dus zonder perfect en draait op verschillende plaatsen in de wereld al jaren zonder problemen.
Hier zie je bv. wat zo'n systeem doet wanneer er minder PV productie is dan AC verbruikt doch genoeg capaciteit in de batterij en vervolgens wat het doet wanneer er minder AC verbruik is dan PV productie.
Wat beschikbaar is uit PV wordt eerst naar de verbruikers gestuurd, vervolgens bijgepast uit de accu en (oorlopig) niets uit het net (in deze configuratie is - xW terugleveren aan het net en +yW afnemen van het net).
1. De totale AC belastingen (gezien het een off grid systeem is is het totaal van de AC verbruikers steeds gelijk aan de kritische verbruikers, je kan dat indien gewenst ook opsplitsen).
2. Vermogen geleverd door PV.
3. Vermogen bijgepast door accu.
4. Vermogen geleverd door net (in dit geval wordt er teruggeleverd aan het net gezien de accu dit nog kan volgen en de netinvoedwaarde staat ingesteld op -30W => indien nulwaarde tijdelijk niet kan aangehouden worden eerder terugleveren dan van het net afnemen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oKL0EgNCEmZCnXDABciQGZ28-fo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tf0e8DDgw4HStKmZuPlgMeGm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6wLGw4n6Gpn25ofdNk5APNrjORA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xDxbzgxpy6vL27d0AsQFzFPs.jpg?f=fotoalbum_large

Om de capaciteit van je batterij te kennen moet je voldoende data verzamelen van je eigen verbruikersprofiel en moet verbruik, opslag en productie zoveel mogelijk dagen per jaar in balans zijn met elkaar. Het heeft weinig zin om te investeren in heel veel opslagcapaciteit wanneer je deze in de zomer niet kan gebruiken (te laag verbruik) en in de winter niet aangevuld krijgt (te lage eigen productie).

[ Voor 56% gewijzigd door IvoB2 op 27-02-2024 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesF
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:13
Minaril schreef op maandag 26 februari 2024 @ 22:00:
Victron is je vriend in deze…

- Ten eerste, kan dit überhaupt? Zie ik iets over het hoofd?
—> ja

- Wat is de omschakeltijd tussen verschillende inputs? Bijvoorbeeld van PV naar BAT, of van BAT naar grid? Is dat minder dan 20ms?
—> wanneer de inverter aanstaat, milliseconden werk. Apparaat werkt als UPS.

- Kan de omvormer dus dienst doen als een Static Transfer Switch (geloof dat de Nederlandse term een omschakelaar is)?
—> ja, de switch in een multiplus kan dat.

- Kan de omvormer een load gebalanceerde input verwerken op een variabele output? Stel dat de PV 40% van de load kunnen leveren, BAT 20% en het grid de rest (40%). Is dit een scenario dat kan? Of valt in dit geval de omvormer terug op een input die alles in z'n eentje 100% load kan leveren (in dit geval dus alleen via het grid)? Het scenario hierbij is dat de PV 100% van de load kunnen leveren maar dat er een wolk voor de zon komt en daardoor ineens slechts 50% van de load kunnen leveren. Valt dan alles uit? Gaat het over naar de BAT? Wat als die het ook niet kunnen leveren? Komt dan 100% uit het grid? Hoelang is die omschakeltijd?
—> victron prioriteert standaard solar en vult aan vanuit de batterij of grid.

- Ondersteunt de omvormer een offline gebruik welke lokaal aangestuurd wordt (via HomeAssistant)? Hoe zit het dan met firmware? Kan ik de omvormer zelf flashen? Waar download ik die firmware? Welke datapunten kan ik opvragen en/of aansturen bij deze omvormer?
—> ja. mbv VenusOS op bv de cerbo icm NodeRed kan je deze link maken. Software updates van VenusOS en victron hardware via de remote portal (VRM), usb en/of laptop met MK3 kabel. Eea afhankelijk van het specifieke apparaat. Logging in de VRM omgeving.

- Houdt de omvormer bij hoeveel ik teruglever of heb ik daar een aparte MID meter voor nodig?
—> voor een nauwkeurige werking heb je waarschijnlijk een aparte meter nodig.

- Hoe bereken ik de benodigde capaciteit van de batterijen? Ik heb online wel 4 verschillende rekenmethoden gevonden.
—> afhankelijk van je gewenste laad en ontlaad vermogen, gewenste opslagcapaciteit/verbruiksprofiel/ levensduur accu, en nog wat parameters…

- Hoe zit het met de verzekering? Moet ik bij hun melden als ik een thuisbatterij heb? Zelfs als die in garage staat?
—> check je polisvoorwaarden

Denk ook even aan je aarding wanneer je helemaal off grid wil kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Minaril Ik heb een niet-aangesloten Nedap PowerRouter (3,7kW) liggen, en die sluit je anders aan;
Die heeft een netaansluiting, PV aansluitingen, en een gebruikers / huis aansluiting.
De uitgebreide versie heeft ook een accu aansluiting.

Maar je hebt dus geen switch nodig, de PowerRouter bepaald waar de elektra vandaan komt / naar toe gaat.

Net
| . . . . . . PV
| . . . . . . |
PowerRouter - Accu
|
Huis - gebruikers

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaril
Dank voor jullie reacties! @IvoB2 @HannesF @onetime
Heel interessant en erg veel waardevolle informatie!

Ik las de vraag, wat bedoel je met een switch. Daar bedoel ik dit mee, in feite is dat het naadloos overschakelen van verschillende inputs naar één output.
Static Transfer Switch

Lastige is dat ik op dit moment helemaal niet weet wat mijn verbruik wordt. Daarom eerst minstens een jaar draaien waarbij er volledige gesaldeerd wordt. Ik woon op dit moment nog in mijn oude huis wat enorm zuinig is en waarbij ik in de wijk oplaad.

Als straks de saldering eraf is, wil ik graag draaien op een hoog voltage accu omdat die meer vermogen in een kortere tijd kan leveren. Zeker voor het opladen van een auto en een semi openbare laadpaal die ik in gedachte heb voor aan de straat, is dit iets wat ik wel belangrijk vind. Mensen kunnen dan bij mij laden als ik op mijn werk ben. Dan kan de energie meteen gebruikt worden die van de panelen komt.

Ik heb al eerder gekeken naar de Victron omvormers maar wat ik er tot nu toe van begrijp, is dat zij alleen 48v batterijen ondersteunen aan hun omvormers. Heb ik dat verkeerd begrepen?
De batterijen die ik in gedachte heb zijn de batterijen uit de BYD HVM serie of een Nissan Leaf, Tesla model 3 of een andere autoaccu via dit GitHub project:
Battery Emulator
Voor die accu's worden op dit moment met name de Fronius omvormers ondersteunt. Dat was een grote reden om daar naar te kijken.

Als ik kijk naar wat Victron allemaal te bieden heeft past dat juist wel weer heel goed voor mijn use case. Omvormer per fase en volledige modulair opbouwen. Misschien is een combinatie juist wel de manier waarbij een ik een losse batterij omvormer van Fronius laat installeren die ik later aan het systeem kan hangen.
Kunnen jullie een partij aanraden die Victron kan installeren? Ik zit zelf in de regio Nijmegen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Minaril schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:06:
Ik las de vraag, wat bedoel je met een switch. Daar bedoel ik dit mee, in feite is dat het naadloos overschakelen van verschillende inputs naar één output.
Static Transfer Switch
Zoals eerder geschreven verloopt dit bij de Victron (en de SMA) naadloos via de energiemeter.
De energiemeter moet immers meten en doorgeven aan de omvormer wat er moet gebeuren.
(Geen idee hoe dat verloopt bij andere merken dan Victron en SMA want geen praktijkervaring mee.)
Als straks de saldering eraf is, wil ik graag draaien op een hoog voltage accu omdat die meer vermogen in een kortere tijd kan leveren. Zeker voor het opladen van een auto en een semi openbare laadpaal die ik in gedachte heb voor aan de straat, is dit iets wat ik wel belangrijk vind. Mensen kunnen dan bij mij laden als ik op mijn werk ben. Dan kan de energie meteen gebruikt worden die van de panelen komt.
Ieder doet uiteraard wat hun zelf het beste vindt maar een EV opladen via een thuisaccu zou ik zoveel mogelijk willen vermijden. De verliezen zijn dan immers zo groot dat het in de praktijk al vlug economisch onrendabel wordt.
Een een laagspanningsbatterij kan uiteraard bij voldoende capaciteit ook een EV opladen.
Zelf gebruik ik hiervoor een 48V thuisaccu. Maar, zie voorgaande, alleen om schommelingen in de PV productie even op te vangen en niet volledig de thuisaccu over te hevelen naar de Ev accu (of het zou moeten zijn dat er de volgende dagen veel overproductie voorspeld wordt dan gebeurt het wel eens).
Je moet al een enorme (dure) thuisaccu hebben wanneer je de inhoud daarvan (met een relatief hoog laadtarief wil je de verliezen en extra cycli compenseren en er nog winst op maken) door derden wil laten gebruiken om een EV op te laden. De capaciteit van een EV accu is doorgaans veel hoger dan deze van een thuisaccu en al zeker wanneer je daar meerdere voertuigen na elkaar mee wil laten opladen.
Idem met PV. Wanneer derden bij je komen laden willen ze dat hun voertuig aan een bepaald vermogen binnen een bepaalde tijd wordt geladen en niet wat jouw PV productie/accu capaciteit toevallig op dat tijdstip aankan.
Ik heb al eerder gekeken naar de Victron omvormers maar wat ik er tot nu toe van begrijp, is dat zij alleen 48v batterijen ondersteunen aan hun omvormers. Heb ik dat verkeerd begrepen?
De batterijen die ik in gedachte heb zijn de batterijen uit de BYD HVM serie of een Nissan Leaf, Tesla model 3 of een andere autoaccu via dit GitHub project:
Battery Emulator
Voor die accu's worden op dit moment met name de Fronius omvormers ondersteunt. Dat was een grote reden om daar naar te kijken.
Zelf gebruik ik idd de combinatie van Victron en de BYD LFP LVL 48V op monofase.
Ik heb immers een ander einddoel en dat is een off grid woning. Dan is monofase goedkoper en eenvoudiger te beheren. De SMA PV omvormer gaat er dan ook uit en wordt vervangen door een Victorn MPPT wat minder verliezen geeft.
Voordeel van Victron is dat je ook 3F kan uitvoeren (gewoon meerdere omvormers plaatsen) en vooral dat je niet gebonden bent aan één merkbatterij.
Kunnen jullie een partij aanraden die Victron kan installeren? Ik zit zelf in de regio Nijmegen
Nee, ik ben Belg.

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:55
IvoB2 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:21:
[...]

Ik heb immers een ander einddoel en dat is een off grid woning. Dan is monofase goedkoper en eenvoudiger te beheren. De SMA PV omvormer gaat er dan ook uit en wordt vervangen door een Victorn MPPT wat minder verliezen geeft.
Voordeel van Victron is dat je ook 3F kan uitvoeren (gewoon meerdere omvormers plaatsen) en vooral dat je niet gebonden bent aan één merkbatterij.
Dat is ook mijn doel stelling maar dan al tijdens de bouw.
Heb je naar Deye gekeken?
Zelf zit ik aan dat te denken om te gebruiken en dan de 3F versie, reden is dat ik een paar 3F machines en 3F inductie wil/heb; anders zou ik een 3F generator naast een 48vdc generator (voor noodgevallen ) moeten zetten .

• IvoB2
Ik ben niet van plan een brandstofgenerator te gebruiken.
In 2031 wordt de huidige PV configuratie minstens verdubbeld (op de ZZ0 ligt nu 20 x 280 Wp, gezien het dak er dan afgaat wordt deze zijde volledig uitgvoerd in zwarte PV wat een 28 x 450/500 Wp) zou moeten opleveren.
De SMA PV omvormer gaat er dan uit (GSC loopt dan ten einde) en wordt vervangen door MPPT wat de verliezen met 10% zou moeten doen dalen.
Een BEV met een accu van 50 tot 90 kWh en V2H zal dan als "generator" in back up dienen voor de maanden december en januari te overbruggen (daar haal ik in de huidige configuratie maar een zelfsvoorziening van 75 tot 82%).

Afhankelijk van de staat van de thuisaccu (nu een 2% degradatie per jaar) zou ik deze, met de kennis van nu, dan eerder door een Tesvolt vervangen. Maar dat zien we tegen dan wel.

• Lord Anubis
IvoB2 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:26:
Ik ben niet van plan een brandstofgenerator te gebruiken.
In 2031 wordt de huidige PV configuratie minstens verdubbeld (op de ZZ0 ligt nu 20 x 280 Wp, gezien het dak er dan afgaat wordt deze zijde volledig uitgvoerd in zwarte PV wat een 28 x 450/500 Wp) zou moeten opleveren.
Was voor mij ook niet bedoeling, maar ja... 11 x per jaar een uur of 5-6 uur.

Is voor mijn gevoel te weinig om off grid te gaan. Maar ja jij ligt minimaal 10km zuidelijker. ;)

Met de info van bijna 15+Jaar PV-Panelen op het huidige dak en het omrekenen naar 410WP's ~70St en 65kWh Accu's kom ik toch nog een paar weken te kort aan opbrengst. Zeker nu het vaker langer grijs is en langer regent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Lord Anubis schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:00:
[...]
Met de info van bijna 15+Jaar PV-Panelen op het huidige dak en het omrekenen naar 410WP's ~70St en 65kWh Accu's kom ik toch nog een paar weken te kort aan opbrengst. Zeker nu het vaker langer grijs is en langer regent.
Ik kom in de regenmaand februari 2024 4,3 kWh "tekort" (20,7 kWh van net gehaald en 16,4 kWh teruggeleverd). Vanaf morgen is dat 100% zelfvoorzienend tot minstens eind oktober/half november.
Lijkt me alleen al een nobrainer door efficiëntiewinst te boeken door de DC/AC PV omvormer er tussenuit te halen en te vervangen door MPPT's die vanuit PV DC/DC richting accu sturen.
Extra panelen (en extra batterijcapaciteit) is gewoon extra "luxe".

Maar ik ben dan ook vertrokken vanuit het standpunt om eerst alles te verbouwen en energiezuinige toestellen te plaatsen zodat het energieverbruik zo laag mogelijk is en dan pas een oplossing te zoeken naar productie en opslag om dat gat dicht te rijden en niet de omgekeerde richting te volgen zoals de meesten doen. Want dan is het idd, met de huidige technologie ofwel onmogelijk ofwel pokkeduur.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 29-02-2024 18:02 ]

• Lord Anubis
IvoB2 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 18:01:
[...]

Maar ik ben dan ook vertrokken vanuit het standpunt om eerst alles te verbouwen en energiezuinige toestellen te plaatsen zodat het energieverbruik zo laag mogelijk is en dan pas een oplossing te zoeken naar productie en opslag om dat gat dicht te rijden en niet de omgekeerde richting te volgen zoals de meesten doen. Want dan is het idd, met de huidige technologie ofwel onmogelijk ofwel pokkeduur.
Klopt als een zwerende vinger 👍🏽
Zuinige apparaten; en pas inschakelen zoals jit. Vrieskisten en koelkast extra isoleren; doe ik nu al. Ik heb twee dezelfde vrieskasten, het eerste jaar was alleen de linker extra geisoleerd; scheelde 21% aan energie.

Straks rRamen op de juiste plek, veel isolatie. PV-Panelen deels oost-west de rest zuid. 100% geen warmtepomp, dat geld steek ik liever extra in isolatie, pv en in een accu. Als ik de WP nodig zou hebben is de COP rond de 1.
Kranen met elek cell ( douche ook ).
10L elec extra geisoleerde boilers onder wastafels; dus geen meters pijp voor warm water.
Een peletkachel dicht bij de grote boiler en die dicht bij douche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Lord Anubis schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 23:39:
[...]
Zuinige apparaten; en pas inschakelen zoals jit. Vrieskisten en koelkast extra isoleren; doe ik nu al. Ik heb twee dezelfde vrieskasten, het eerste jaar was alleen de linker extra geisoleerd; scheelde 21% aan energie.
Zo ver ga ik dan weer niet. Een koel/vrieskast moet vrij de lucht kunnen laten circuleren, zeker langs achter. En het is ook geen grootverbruiker. De meest recente (2019) verbruikt hier tussen de 250 en 400 Wh per etmaal. De oudere rond de 500 Wh maar deze is ingebouwd in de leefruimte (extra isoleren kan dus al niet en staat in een verwarmde ruimte wat meer extra verbruik geeft).r
Moeten ook 24/7 aan de stroom hangen dus daar valt ook niet veel te winnen.
Uiteraard hangen de verbruikers die niet continu stroom moeten hebben aan een schakelbare socket.
PV-Panelen deels oost-west de rest zuid.
Hier alle PV zoveel mogelijk zuidgericht.
Situatieafhankelijk:
1. Een thuisaccu. Dan is het tussen eind oktober en begin maart belangrijk om zoveel mogelijk zon te vangen en dat kan (hier) alleen op zuid want de zon komt niet hoog genoeg boven de horizon om op oost en west voldoende energie te leveren. Wanneer een accu in gebruik maken de uren van gebruik niet uit maar wel op het hoogtepunt van de zon zoveel mogelijk energie oogsten en opslaan.
2. Hier staan op oost en west ook teveel bomen (wonen tussen twee natuurgebieden in) zodat tijdens de periode dat het er echt toe doet te productie daar quasi nihil zou zijn.
100% geen warmtepomp, dat geld steek ik liever extra in isolatie, pv en in een accu. Als ik de WP nodig zou hebben is de COP rond de 1.
Hier heb ik een volledig tegengestelde mening over.
Zoveel mogelijk alles op WP: combinatie van L/L voor tussenseizoenen en L/W voor stookseizoen en SWW. Verbruik (in een goed geïsoleerde woning!) nauwelijks iets. Gemiddeld nog geen kWh per etmaal.
Dat haal ik met COP 1 nooit.
Voor SWW zijn je leidingen uiteraard zo kort mogelijk. Maar dat is niet afhankelijk van de energiebron.
Het SWW vat staat hier gewoon aan de andere zijde van de muur van de inloopdouche en de hydrounit van de WP hangt er dan weer vlak naast.
Kranen met elek cell ( douche ook ).
10L elec extra geisoleerde boilers onder wastafels; dus geen meters pijp voor warm water.
Een elektrische doorstromer vraagt teveel vermogen om SWW vlug op temperatuur te krijgen.
Dat is niet goed voor netafname (hier geldt een capaciteitstarief) noch voor off grid want de installatie moet dan onnodig zwaar uitgevoerd worden (doorgaans 3F ipv 1F en een zware accuomvormer om het nodige vermogen te kunnen leveren voor slechts een verbruiker).
Een peletkachel dicht bij de grote boiler en die dicht bij douche.
Ik ben geen voorstander van een peletkachel.
1. Doorgaans werkt die ook niet zonder elektriciteit.
2. Pelets kan ik niet zelf aanmaken.
3. Koop je pelets aan ben je afhankelijk van de leverancier en de prijszetting door derden.

Als back up (indien technische problemen met WP of andere problemenzoals een onverwachte harde aanhoudende winter met 24/7 vriestemperaturen) heb ik wel een speksteenkachel (voor CV en SWW) en uiteraard (bos) een ongelimiteerde voorraad hout die ik zelf kan verwerken.

Maar uiteraard ieder zijn eigen ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Om dit topic toch weer wat meer on topic te krijgen toch maar even reageren:
IvoB2 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:11:
[...] Zo ver ga ik dan weer niet. Een koel/vrieskast moet vrij de lucht kunnen laten circuleren, zeker langs achter. En het is ook geen grootverbruiker. De meest recente (2019) verbruikt hier tussen de 250 en 400 Wh per etmaal. De oudere rond de 500 Wh maar deze is ingebouwd in de leefruimte (extra isoleren kan dus al niet en staat in een verwarmde ruimte wat meer extra verbruik geeft).
Over het algemeen kan je de zijkanten en bovenkant best extra isoleren.
Moeten ook 24/7 aan de stroom hangen dus daar valt ook niet veel te winnen.
Uiteraard hangen de verbruikers die niet continu stroom moeten hebben aan een schakelbare socket.
Een koelkast of vriezer hoeft niet 24 uur aan de stroom te hangen. Dan moet je hem wel tijdens solar opbrengst verder koelen. De koelkast heeft hier minder ruimte voor (1-2°) dan een vriezer (>14°).
Als je weet hoelang je vriezer er over doet om op te warmen van -32 naar -18 weet je hoelang je hem van de stroom kunt halen. Daar kan je bijvoorbeeld de nacht mee overbruggen en heb je minder accu nodig en kan je je directe eigen verbruik verhogen. Desnoods zonder accu.
[...] Hier alle PV zoveel mogelijk zuidgericht.
Situatieafhankelijk:
1. Een thuisaccu. Dan is het tussen eind oktober en begin maart belangrijk om zoveel mogelijk zon te vangen en dat kan (hier) alleen op zuid want de zon komt niet hoog genoeg boven de horizon om op oost en west voldoende energie te leveren. Wanneer een accu in gebruik maken de uren van gebruik niet uit maar wel op het hoogtepunt van de zon zoveel mogelijk energie oogsten en opslaan.
2. Hier staan op oost en west ook teveel bomen (wonen tussen twee natuurgebieden in) zodat tijdens de periode dat het er echt toe doet te productie daar quasi nihil zou zijn.
Om accu te ontlasten de boiler warmer, de temperatuur in huis iets hoger in de winter, of lager in de zomer... De vriezer kouder.
[...] Hier heb ik een volledig tegengestelde mening over.
Zoveel mogelijk alles op WP: combinatie van L/L voor tussenseizoenen en L/W voor stookseizoen en SWW. Verbruik (in een goed geïsoleerde woning!) nauwelijks iets. Gemiddeld nog geen kWh per etmaal.
Dat haal ik met COP 1 nooit.
Voor SWW zijn je leidingen uiteraard zo kort mogelijk. Maar dat is niet afhankelijk van de energiebron.
Het SWW vat staat hier gewoon aan de andere zijde van de muur van de inloopdouche en de hydrounit van de WP hangt er dan weer vlak naast.
...eens...
[...] Een elektrische doorstromer vraagt teveel vermogen om SWW vlug op temperatuur te krijgen.
Dat is niet goed voor netafname (hier geldt een capaciteitstarief) noch voor off grid want de installatie moet dan onnodig zwaar uitgevoerd worden (doorgaans 3F ipv 1F en een zware accuomvormer om het nodige vermogen te kunnen leveren voor slechts een verbruiker).
Zolang we hier kunnen salderen in welke vorm dan ook, maar natuurlijk het best als de zon lekker schijnt of het hard waait, is een doorstromer een optie. Een warmtepompboiler is natuurlijk wel beter.
[...] Ik ben geen voorstander van een peletkachel.
1. Doorgaans werkt die ook niet zonder elektriciteit.
2. Pelets kan ik niet zelf aanmaken.
3. Koop je pelets aan ben je afhankelijk van de leverancier en de prijszetting door derden.

Als back up (indien technische problemen met WP of andere problemenzoals een onverwachte harde aanhoudende winter met 24/7 vriestemperaturen) heb ik wel een speksteenkachel (voor CV en SWW) en uiteraard (bos) een ongelimiteerde voorraad hout die ik zelf kan verwerken.

Maar uiteraard ieder zijn eigen ding.
Die speksteenkachel wil ook wel hebben... (Punt van een palletkachel is de bestuurbaarheid.)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
onetime schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 17:27:
Over het algemeen kan je de zijkanten en bovenkant best extra isoleren.
Ja dat kan.
De vraag is of het dan veel uithaalt als je één zijde niet extra isoleert.
En 20% "winst" op 300 Wh gaat dan, in het beste geval, over 60 Wh per etmaal.
Dan zijn er elders wel meer winsten te behalen (bv. gewoon het SWW niet continu op 55°C stoken en/of dat volledig isoleren.
En dat laatste - en dat geldt ook voor een losstaande vriezer/koelkast in een technische ruimte- is dan weer afhankelijk van de plaats waar het specifieke toestel zich bevindt.
Tijdens het stookseizoen is het stilstandverlies van een boiler en/of de warmteafgifte van een vriezer/koelkast geen echt verlies want het gaat op in de ruimte.
En buiten het stookseizoen doet het er niet echt toe want energie zat.
Een koelkast of vriezer hoeft niet 24 uur aan de stroom te hangen. Dan moet je hem wel tijdens solar opbrengst verder koelen. De koelkast heeft hier minder ruimte voor (1-2°) dan een vriezer (>14°).
Als je weet hoelang je vriezer er over doet om op te warmen van -32 naar -18 weet je hoelang je hem van de stroom kunt halen. Daar kan je bijvoorbeeld de nacht mee overbruggen en heb je minder accu nodig en kan je je directe eigen verbruik verhogen. Desnoods zonder accu.
Ja dat verhaal ken ik en die discussie ga ik niet weer voeren.
Al lang in de praktijk uitgetest en de "winst" om tijdelijk een vriezer/koelkast zonder stroom te zetten en dat "in te halen" tijdens de uren zon is er in de praktijk niet.
Zeker niet in de wintermaanden.
En, zoals eerder geschreven, de andere maanden doet het er niet toe want energie op overschot.
Mijn zelfvoorzienigheidsgraad (met accu) zit gemiddeld over een jaar al rond de 90%, tussen maart en november op 100% en in de wintermaanden tussen 75 en 85%.
Daar gaat vriezer/koelkast "schakelen tussen november en maart echt niet veel aan veranderen.
Zolang we hier kunnen salderen in welke vorm dan ook, maar natuurlijk het best als de zon lekker schijnt of het hard waait, is een doorstromer een optie. Een warmtepompboiler is natuurlijk wel beter.
Klopt.
Maar ik saldeer bewust niet meer.
Wanneer je investeert in een doorstromer dan best voor meerder jaren nog salderen. Zoniet moet je 2 keer investeren en haal je die extra kost er ook niet meer uit.
Om accu te ontlasten de boiler warmer, de temperatuur in huis iets hoger in de winter, of lager in de zomer... De vriezer kouder.
Geen idee waarom ik de accu zou moeten ontlasten? Draait nu al maar een 100 cycli per jaar.
In de zomer is er meer energie voorhanden dan de accu kan opslaan en we in de woning kunnen verbruiken. "Koeler" in de zomer begrijp ik ook niet. Er wordt hier in de zomer niet actief gekoeld. De temperatuur komt binnenhuis in de leefruimte nooit hoger dan 21°C en in de slaapkamers niet hoger dan 18°C (door middel van een combinatie van bladverliezende begroeiing en externe luiken/screens die de zon, indien gewenst, buiten houden.
In het stookseizoen wordt allen de leefruimte verwarmd wanneer en onvoldoende rechtstreeks zonne-instraling is. Daar is dus ook niet veel winst meer te halen door de temp. te verhogen. Zelfs als er niet verwarmd wordt en er is geen zon zakt de temp. in huis nooit onder de 14°C. En de leefruimte moet maar verwarmd worden tot 19°C (indien geen zon, met 2-3 uur zon per dag tijdens het stookseizoen loopt het op tot 21°C en de WP op non-actief.

Deze maand hebben we bv. maar 20,7 kWh van het net moeten halen en 16,36 kWh teruggeleverd.
Met als gevolg een "energie maandfactuur van 2,3 €" (gezien we kiezen voor een jaarnota en geen maandnota is de jaarnota zelfs negatief gezien er op jaarbasis meer energie terug gaat naar het net dan afgehaald).
Veel "winsten" zijn er op dat vlak dus niet meer te halen.
Die speksteenkachel wil ook wel hebben
Kan je gewoon nog altijd kopen. Het is een TTU 2700/4 gebouwd in 2013.
Best wel voor bouw/renovatie wanneer je ze ook op SWW wil gebruiken want je hebt dan aanvoer en retour nodig tussen de warmtewisselaar in de kachel (doorgaans in de leefruimte) en je boilervat (doorgaans in de technische ruimte).
Mits de nodige ervaring is een speksteenkachel heel stuurbaar. Ik weet perfect bij welke buitentemperatuur de hoeveelheid kg hout die ik telkens moet verstoken om de vereiste binnentemperatuur te bereiken en dit afhankelijk van de begintemperatuur en het soort hout.

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 01-03-2024 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ideetje (met grafiekje op het einde):

Maar dan misschien wel makkelijker met minerale wol.

Topic: Na-isoleren Buffer/Boiler

Uitgebreid topic: https://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?t=4759

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 01-03-2024 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord Anubis
Om even wat info te geven, ik ga geen doorstomer gebruiken maar een boiler.
De vriezer radiator zit vast met vier afstand bussen; deze heb ik verlengd en kon daardoor 2cm EPS er tussen zetten met een alu isolatie laag erover. Kosten nul, noppes. Zelfs winst ;) waren restanten nu hoefde ik het niet weg te brengen.

Ik heb een graan maler met pers om pellets te maken voor dieren voedsel. Werkt ook uitstekend voor hout pellets. Met de pelletkachel met cv aansluiting heb ik geen WP nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Lord Anubis schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 19:36:
Ik heb een graan maler met pers om pellets te maken voor dieren voedsel. Werkt ook uitstekend voor hout pellets. Met de pelletkachel met cv aansluiting heb ik geen WP nodig.
Met een speksteenkachel met warmtewisselaar heb je in principe ook geen warmtepomp nodig.
Maar ik gebruik bij voorkeur zoveel mogelijk de warmtepomp om ecologische redenen.
En ik wed nooit graag op één paard. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Ann en Ludwig leven offgrid: “Maandelijks betalen we 50 euro aan pellets. Dat is onze enige energiefactuur”

In 2017 breidde Ludwig zijn zonneboiler en pelletketel uit met een extra set zonnepanelen, batterijen en een stirlingmotor. Wanneer het warm is, produceren de zonnepanelen stroom. Is het koud, dan geeft de pelletketel warmte en elektriciteit. Hun huis was zo het eerste dat ‘offgrid’ ging in ons land, en dus volledig zelfvoorzienend is in zijn energiebehoefte. “We betalen 50 euro per maand aan pellets, dat is het”, zegt Ludwig. “Het was vooral een politiek statement. Ik erger me aan het beleid, dat te veel steunt op elektriciteit. Dat is toch niet duurzaam in een land waar je drie eenheden gas nodig hebt om één eenheid elektriciteit te maken?”
Tja, wij zijn niet offgrid maar betalen per maand 4x minder en stoten geen schadelijke stoffen uit. Dan is het nog de vraag waar die pellets vandaan komen. Soms ook per schip uit Canada. Offgrid heb je uiteraard ook geen terugleververgoeding, dat zorgt bij ons ook voor de lage factuur.

Wel extra punten voor mobiliteit :)
Ann en Ludwig hebben een wagen, maar gebruiken die zelden. “Onze wagen is tien jaar oud en staat geparkeerd bij het bedrijf.” Boodschappen en woon-werkverkeer doen ze met de fiets. Ann heeft een longtail (elektrische fiets met extra lang bagagerek), zodat ze ook haar kleinkinderen kan vervoeren.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 02-03-2024 13:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
Wanneer je pellets moet inkopen ben je uiteraard ook niet off grid.
Je bent dan even afhankelijk van de prijszetting en levering door derden als dat is voor gas, stookolie, netelektriciteit.

Zelf zijn we ook (nog) niet off grid maar gebruiken het "beleid" juist in ons voordeel ipv er zelf jaarlijks 600 € voor te betalen.
Dat levert jaarlijks, naast de gratis energie, ook nog eens extra (minstens) een 2000 € cash op.

Een verschil dus van 2600 € door wel on grid te zijn en het beleid in je eigen voordeel te laten spelen. :+

Een elektrische auto hebben we dan weer wel. Uiteraard ook volledig op kosten van "het beleid".
Maar we delen deze wel met drie andere gezinnen zodat vier gezinnen toekomen met één auto.

Beleid moet dus niet altijd in het nadeel van de consument uitdraaien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Misschien kan het niet anders, maar ik blijf me toch ergeren aan het feit dat nieuwe huishoudtoestellen (wasmachine, vaatwasser) nog steeds tot 2000 watt gaan in de opwarm/droogcyclus. Kan de gewenste temperatuur niet bereikt worden door wat langer aan 1000 watt te verwarmen? Zelfs bij een wasje van 30° gaat onze nieuwe Siemens met A-label naar 2000 watt... Een lager vermogen is veel handiger om binnen de opwek van je zonnepanelen te blijven, bij minder helder weer of vroeger/later op de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:48

Bravo

Second Best

Anoniem: 78739 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:03:
Misschien kan het niet anders, maar ik blijf me toch ergeren aan het feit dat nieuwe huishoudtoestellen (wasmachine, vaatwasser) nog steeds tot 2000 watt gaan in de opwarm/droogcyclus. Kan de gewenste temperatuur niet bereikt worden door wat langer aan 1000 watt te verwarmen? Zelfs bij een wasje van 30° gaat onze nieuwe Siemens met A-label naar 2000 watt... Een lager vermogen is veel handiger om binnen de opwek van je zonnepanelen te blijven, bij minder helder weer of vroeger/later op de dag.
Eens! Die paar minuten extra maken voor mij ook niet uit.
Echter... voor veel gebruikers is de cyclustijd belangrijk vergelijkingspunt (hoe snel is hij klaar) en als je daar een paar minuten op kunt winnen is dat erg gemakkelijk. Als ze dat met een 3kW vermogen kunnen doen is dat natuurlijk nog sneller, maar dan is volgens de regelgeving een eigen groep nodig. En dat is dan weer een lastige voorwaarde.
Deze voorwaarde naar 1kW verschuiven zou helpen, maar heeft elektrotechnisch geen enkele veiligheidgrond.

Ik kan mij herinneren dat er al wel serie apparaten is genoemd die maar 1kW gebruikte, maar kan het zo snel niet terugvinden.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
De meeste huishoudens hebben waarschijnlijk zoveel geduld niet en fabrikanten produceren voor de grootste gemene deler.
Hier draait de wasmachine nu en die 2K wordt maar korte tijd aangehouden.
PV draait al continu 70% meer vermogen dan de piek van de wasmachine.
Toestellen zoals vaatwas, wasmachine, wp, laadpaal,... hangen hier sowieso elk op een eigen kring.

Nog even het gras een uurtje laten drogen en dan kan de e-grasmaaier voor de eerste keer dit jaar eveneens aan het werk en dat 100% op zonne-energie (verbruikt zo'n 500W op vol vermogen).

PV produceert (door de koelere buitentemperaturen) nu meer vermogen dan in juli en augustus.

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 04-03-2024 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een eco-programma van een vaatwasser neemt makkelijk 3 uur tijd in beslag, het opwarmen en drogen duurt bij ons nu elk 10-15 minuten (maar ook wel tot 2000 watt). Als gebruikers geen half uur langer kunnen wachten moeten ze maar een 'gewoon' programma nemen. Idem bij onze (oude) magnetron: je kan hem instellen op 30-50-80% vermogen, maar dan piekt hij niet lager, maar korter. De piek is dus even hoog, maar het 'aanslaan' (wat je kan horen) duurt dan gewoon korter. Misschien zijn er technische redenen voor en kan zo'n magnetron niet (traploos) geregeld worden? Dan neemt men beter gewoon 1000 watt als standaard vermogen.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 04-03-2024 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Maar bij alles wat je verwarmt, zeker zonder isolatie eromheen, is traagheid minder efficient. Dat moet je dan ook gaan meerekenen (en dat kan maar zo 25-50% verlies betekenen bij half vermogen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pagani schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:20:
[...]

Maar bij alles wat je verwarmt, zeker zonder isolatie eromheen, is traagheid minder efficient. Dat moet je dan ook gaan meerekenen (en dat kan maar zo 25-50% verlies betekenen bij half vermogen)
Maar voor een wasje van 30-40 graden zou 1000 watt toch voldoende moeten zijn denk ik? Dan duurt het maar wat langer, ons eco-programma duurt nu 3u30, is niet zo'n verschil met 3u45. Bij een vaatwasser dient het grootste deel van de tijd ook om te 'weken'. Onze inductieplaat kan je gewoon regelen van stand 1 tot 10, dat is controle :)

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 04-03-2024 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:05
Anoniem: 78739 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:11:
Een eco-programma van een vaatwasser neemt makkelijk 3 uur tijd in beslag, het opwarmen en drogen duurt bij ons nu elk 10-15 minuten (maar ook wel tot 2000 watt). Als gebruikers geen half uur langer kunnen wachten moeten ze maar een 'gewoon' programma nemen. Idem bij onze (oude) magnetron: je kan hem instellen op 30-50-80% vermogen, maar dan piekt hij niet lager, maar korter. De piek is dus even hoog, maar het 'aanslaan' (wat je kan horen) duurt dan gewoon korter. Misschien zijn er technische redenen voor en kan zo'n magnetron niet (traploos) geregeld worden? Dan neemt men beter gewoon 1000 watt als standaard vermogen.
Hier was een Miele monteur voor de reparatie van de vaatwasser en die adviseerde om het Eco programma niet te gebruiken omdat het niet goed voor de rubbers zou zijn.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

John245 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:27:
[...]

Hier was een Miele monteur voor de reparatie van de vaatwasser en die adviseerde om het Eco programma niet te gebruiken omdat het niet goed voor de rubbers zou zijn.
Omdat het te lang duurt? Of door de lage temperatuur?

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 04-03-2024 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Anoniem: 78739 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:28:
[...]

Omdat het te lang duurt? Of door de lage temperatuur?
Door de temperatuur.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Onze vorige wasmachine gebruikten we ook altijd op lage temperatuur en daar ging de lager eerst stuk (was ook 13 jaar oud), nu proberen we wel af en toe een warmer programma te kiezen en laten we het rubber na een beurt goed drogen. Ik dacht dat de lage temperatuur er voor zorgt dat het rubber vuil/vet wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Anoniem: 78739 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:23:
[...]

Maar voor een wasje van 30-40 graden zou 1000 watt toch voldoende moeten zijn denk ik? Dan duurt het maar wat langer, ons eco-programma duurt nu 3u30, is niet zo'n verschil met 3u45. Bij een vaatwasser dient het grootste deel van de tijd ook om te 'weken'. Onze inductieplaat kan je gewoon regelen van stand 1 tot 10, dat is controle :)
Als je je inductieplaat op stand 1 zet, hoe lang denk je dat het dan duurt om de kooktemperatuur te bereiken? (hint: oneindig).

Vergis je niet, je wasmachine gebruikt 60 liter water per wasbeurt. Een liter een graad verwarmen kost 4,2 kJ. Dus 60 liter een graad of 20 verwarmen (uitgaande van kraantemperatuur 10 graden en 20 graden verwarmen) kost 60*20*4,2 kJ. Dat is 5040 kJ, ofwel 1400kWh aan warmte die je erin moet stoppen. Als je dan slechts 1kW gaat opstoken heb je met verliezen misschien nooit die dertig graden. Als je op veertig graden wilt wassen wordt het nog dramatischer.

[ Voor 6% gewijzigd door pagani op 04-03-2024 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Bij stabiel zonnig weer (zoals vandaag) maakt het allemaal niet uit.
Een beetje PV installatie produceert dan genoeg vermogen om ook een kartiertje 2kW te leveren voor een verbruiker.
Bij onstabiel wisselvallig weer heb je weer andere first world "problemen".
Wanneer je maar 1K wil verbruiken maar om het lagere vermogen te compenseren gaat dat veel langer duren dan heb je ook meer kans dat tijdens de totale cyclus je PV ook geen 1K haalt. En wanneer dat net op het ogenblik is dat je toestel het hoogste vermogen vraagt sta je nog maar even ver.

De meeste huishoudens hebben ook niet echt meer heel vuile was.
Die hoge temperaturen om te wassen zijn dan niet meer broodnodig.
Is het alleen om transpiratiegeur te verwijderen kan je zelfs (met de aangepaste wasmiddelen) wassen op 20°C en dan zijn er ook geen pieken meer te compenseren.
Wassen gebeurt hier max. op 40°C en doorgaans op 20°C (eveneens al in gebruik sinds eind 2013 en dit tot op heden zonder enig probleem).
Drogen, op enkele uitzonderingen op jaarbasis na, altijd op natuurlijke wijze.

Ons inductievuur is trouwens al van 2013 en zelfs dan moet je (indien gewenst) niet meer met "standen" werken. Er is ook een auto stand die de temperatuur in de kookpot constant houdt. Dan loop je ook het risico niet meer iets te heet klaar te maken of met de manuele standen te moeten gaan compenseren (en onnodig energie te verbruiken) om binnen de marges te kunnen blijven.

De vaatwas gebruiken we alleen de periodes wanneer er voldoende PV productie is en dit in de auto (45-65°C) stand. Warmer is niet nodig en in de eco stand wordt niet altijd alles even netjes.
De vaatwas verbruikt trouwens 2 tot 5 maal meer energie dan de wasmachine.

[ Voor 54% gewijzigd door IvoB2 op 04-03-2024 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pagani schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:36:
[...]

Als je je inductieplaat op stand 1 zet, hoe lang denk je dat het dan duurt om de kooktemperatuur te bereiken? (hint: oneindig).
Ok, maar dat zijn wel 2 extremen :) Soms laat ik wel iets trager garen op stand 5-6 en ik vertel mijn vrouw ook dat als iets kookt, dat het geen zin heeft om het op 8 of 9 te laten staan, omdat het dan ook op stand 7 blijft koken (koken is altijd 100 graden, dan zal een stand 15 ook niets helpen).
Vergis je niet, je wasmachine gebruikt 60 liter water per wasbeurt. Een liter een graad verwarmen kost 4,2 kJ. Dus 60 liter een graad of 20 verwarmen kost 60*20*4,2 kJ. Dat is 5040 kJ, ofwel 1400kW aan warmte die je erin moet stoppen. Als je dan slechts 1kW gaat opstoken heb je met verliezen misschien nooit die dertig graden.
Ok, dus het heeft vooral te maken met warmteverlies tijdens het opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Anoniem: 78739 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:36:
[...]

Onze vorige wasmachine gebruikten we ook altijd op lage temperatuur en daar ging de lager eerst stuk (was ook 13 jaar oud), nu proberen we wel af en toe een warmer programma te kiezen en laten we het rubber na een beurt goed drogen. Ik dacht dat de lage temperatuur er voor zorgt dat het rubber vuil/vet wordt?
De monteur had het erover dat het rubber slap wordt bij lage temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

ofwel 1400kWh aan warmte die je erin moet stoppen. Als je dan slechts 1kW gaat opstoken heb je met verliezen misschien nooit die dertig graden. Als je op veertig graden wilt wassen wordt het nog dramatischer.
Wij doen slechts een huishoudelijke was en runnen geen industriële wasserij.
Onze wasmachine (7 kg) verbruikt dus nimmer 1400 kWh maar (bij 40°C) een 700 tot 800 Wh bij een aanvoertemp. tussen de 10 en 12°C (maar dat is uiterst zelden, momenteel is de aanvoertemperatuur koud water 15.8°C). In de zomer (bij een aanvoertemperatuur van 21°C) ligt het verbruik voor een totale cyclus 40° op een 230 tot 530 Wh.
Bij 20°C wassen en een aanvoertemp. van van 21°C zit het verbruik rond de 120 Wh (bij 1400 T zwieren en 100 Wh bij 400 T zwieren).

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 04-03-2024 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
[...]

Vergis je niet, je wasmachine gebruikt 60 liter water per wasbeurt. Een liter een graad verwarmen kost 4,2 kJ. Dus 60 liter een graad of 20 verwarmen (uitgaande van kraantemperatuur 10 graden en 20 graden verwarmen) kost 60*20*4,2 kJ. Dat is 5040 kJ, ofwel 1400kWh aan warmte die je erin moet stoppen. Als je dan slechts 1kW gaat opstoken heb je met verliezen misschien nooit die dertig graden. Als je op veertig graden wilt wassen wordt het nog dramatischer.
Als bij jou iedere wasbeurt 1400 kWh kost dan wil ik niet weten wat je rekening is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
John245 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:00:
[...]

Als bij jou iedere wasbeurt 1400 kWh kost dan wil ik niet weten wat je rekening is.
1.4, excuus (of 1400wH)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ook dat verbruik onze wasmachine niet.
Hoogste verbruik is 870 Wh (bij 60°C en 1400T).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
IvoB2 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:03:
Ook dat verbruik onze wasmachine niet.
Hoogste verbruik is 870 Wh (bij 60°C en 1400T).
Dan kies je een programma met minder waterverbruik. Dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

pagani schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:20:
[...]

Zou dit nog weer effect kunnen hebben op het energielabel? Dus dat je bij een lager piekvermogen (goed voor je gebruik binnen je PV-opwek) een lagere energielabel krijgt omdat het totale verbruik toeneemt?

Ioniq 6 LR Lounge 20"
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
pagani schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:13:
[...]

Dan kies je een programma met minder waterverbruik. Dat kan.
Wij gebruiken altijd hetzelfde programma, nl. 90 min. "donkere was" doorgaans op 40°C en 1400 T zwieren.
Dacht dat er dan een 50 liter doorheen ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karel-jacobse
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-05 23:25
Lord Anubis schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 19:36:
Om even wat info te geven, ik ga geen doorstomer gebruiken maar een boiler.

Wat gebruik je om hout pellets te maken? Zaagsel of snippers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karel-jacobse
Over ECO wasprogramma’s. Bij onze vaatwasser zijn we ermee gestopt omdat de afvoer er altijd door verstopt (vet neerslag). En met een normaal programma niet. Dan is het afvoer water kennelijk warm genoeg om het wel af te voeren.

En onze Miele wasmachine heeft ook al veel te vroeg een deurrubber versleten (die mof van deur naar trommel). Geen idee of dat door de ECO stand komt, of door het ECO wasmiddel waar de monteur ook niet heel enthousiast over was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
John245 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:27:
[...]

Goh, mijn Miele (type: G7255SCVIXXL) houdt dat keurig zelf bij en om de zoveel tijd geeft hij bij het aanzetten het advies om een programma met hogere temperatuur te gebruiken.

Wij gebruiken dus altijd het ECO-programma (tenzij we haast hebben), behalve als de vaatwasser het tijd vind voor een heter programma.

(overigens bijzonder onder de indruk van de prestaties, volgens het display van de vaatwasser gebruikt het ECO-programma slechts 8 liter water en 0,5kWh ! )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
ocaj schreef op maandag 4 maart 2024 @ 22:52:
[...]

Goh, mijn Miele (type: G7255SCVIXXL) houdt dat keurig zelf bij en om de zoveel tijd geeft hij bij het aanzetten het advies om een programma met hogere temperatuur te gebruiken.

Wij gebruiken dus altijd het ECO-programma (tenzij we haast hebben), behalve als de vaatwasser het tijd vind voor een heter programma.

(overigens bijzonder onder de indruk van de prestaties, volgens het display van de vaatwasser gebruikt het ECO-programma slechts 8 liter water en 0,5kWh ! )
De G6860-W doet dat niet. Maar wel onder de indruk van het lage verbruik. Zo zie je dat Miele ook continue de machines verbetert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
De G7255SCVIXXL heeft een "warmteopslag". Voor zover ik het uit de handleiding begrepen heb is het een geïsoleerde waterbuffer voor de volgende wasbeurt die middels een warmtewisselaar opgewarmd wordt met het warme afvalwater voordat dat je afvoer in verdwijnt. Beetje vergelijkbaar met een Douche-WTW.
Kennelijk is dat voldoende geïsoleerd om bij een dagelijks wasje tot een dergelijk laag verbruik te komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karel-jacobse
[...]

Dat is waarschijnlijk voor de hygiëne.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Minaril schreef op maandag 26 februari 2024 @ 22:00:.
Inmiddels ben ik er al achter dat de SMA het niet ondersteunt dat de batterij opgeladen wordt via het net. Dit komt doordat SMA uit Duitsland komt waar het bij wet verboden is om een thuisaccu op te laden via het net.
Beetje late reactie (ik loop wat achter met lezen), maar je kunt met SMA wel degelijk de thuisbatterij bijladen vanuit het net als dat gewenst is. Ik heb dat toevallig een maandje geleden uit nieuwsgierigheid geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaril
Franciesco schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 21:55:
[...]

Beetje late reactie (ik loop wat achter met lezen), maar je kunt met SMA wel degelijk de thuisbatterij bijladen vanuit het net als dat gewenst is. Ik heb dat toevallig een maandje geleden uit nieuwsgierigheid geprobeerd.
Interessant.
Heb je daarvoor de standaard software gebruikt? In combinatie met een SMA Home Assistant 2.0?
Ik begreep van een Nederlandse leverancier van SMA dat dat dus niet kon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Minaril ja, daar heb ik de standaard software voor gebruikt i.c.m. de Home Manager 2.0.
Het gaat dan om onderstaande instellingen in Sunny Portal:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kkW2Wt_b-L__sgvI88AFGYYNVB0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y2kTXXfDTZ1Vl08s1OSbJqUs.png?f=fotoalbum_large

Het ingestelde tijdvenster is een voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de dromer
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 05-04-2024
ik zou zeggen: maximaal isoleren, veel zonnepanelen, een zonneboiler van 100 liter per persoon (300 voor 3 mensen) in de toekomst een verwisselbare accu voor auto voor in de zomer (je eigen mini laadstation tegen een vergoeding). nog verder in de toekomst energie naar het net die er vervolgens waterstof van maakt(particulier kan dit nooit doen). en omdat je veel zonnepanelen hebt, heb je in de winter daar ook energie van.

je wekt in de winter 5× minder energie op dan in de zomer, maar een kwh kost in de winter dan ook 3× meer.
je kan je zonneboiler er in ieder geval van laten draaien die je ook nog douchetijd bespaart want je denkt automatisch: ik moet niet teveel gebruiken anders is het water straks op. zet de boiler trouwens wel in de douche, verwarmt de boiler de douche ook en je doucht aangenamer als de temperatuur aangenaam is.

je kan ook nog sporten voordat je doucht, koop b.v. een indoor fiets. als je sport wordt je warm. als je doucht en je hebt het koud heb je de neiging om langer te douchen.

en nog het laatste over douchen.. als je doucht op warmtepomp of gas, draait de ketel op hoge toeren met meer gas verbruik, je wilt dus lage toeren met minder gas verbruik. zet je verwarming ook wat lager met meer volume zoals vloerverwarming inplaatsvan radiatoren, maar isolatie gaat voor alles.

1 ding: als je huis kompleet is geïsoleerd, vergeet dan niet om soms te ventileren vanwege vocht. vocht geeft vocht plekken waar schimmel vormt, dit wil je niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
de dromer schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 22:44:
je wekt in de winter 5× minder energie op dan in de zomer, maar een kwh kost in de winter dan ook 3× meer.
Hier liggen de verhoudingen toch iets anders.
Afhankelijk van de winter wek ik in de lente tot 8 keer meer op dan in de maand december (in mei wek ik doorgaans meer op dan in hete zomermaanden en van de wintermaanden is alleen december "problematisch").
Maar anderzijds heb ik tot op heden nog niet ondervonden dat in de winter netstroom drie keer duurder is dan in de zomer. In de winter is er doorgaans meer windenergie en dat kan de netkosten aardig drukken.
Afgelopen januari was tot op heden hier zelfs de goedkoopste maand voor afname van het net.

Een zonneboiler ben ik helemaal geen voorstander van wanneer je voldoende zonnepanelen hebt en wanneer je voor ZB en PV hetzelfde dak moet delen. Aan overschot van warm water heb je niets en kan je voor niets anders inzetten dan SWW doch de overschot van PV kan je voor meerdere doeleinden inzetten (zoals SWW opwarmrn met een WP) of verkopen om met de opbrengst later energie van het net in te kopen. Een zonneboiler vraagt ook meer onderhoud dan PV en is gevoeliger voor technische storingen. Indien het dapopp. niet onbeperkt is leg ik dus liever een paar PV panelen meer dan die opp. op te offeren voor thermische panelen.
je kan ook nog sporten voordat je doucht, koop b.v. een indoor fiets. als je sport wordt je warm. als je doucht en je hebt het koud heb je de neiging om langer te douchen.
Je kan uiteraard ook warm en langdurig een douche nemen in de sportclub na daar gesport te hebben op meer toestellen dan een indoor fiets. :+
en nog het laatste over douchen.. als je doucht op warmtepomp of gas, draait de ketel op hoge toeren met meer gas verbruik, je wilt dus lage toeren met minder gas verbruik. zet je verwarming ook wat lager met meer volume zoals vloerverwarming inplaatsvan radiatoren, maar isolatie gaat voor alles.
Die begrijp ik niet. De WP voor SWW is doorgaans geen doorstromer maar warmt het water bij voorkeur op tijdens zon en/of de hoogste dagtemperatuur en slaat dat op in een boiler zodat je het later kan gebruiken zonder dat de WP dan moet draaien (en bij gas kan dat eveneens als je geen doorstromer hebt).
1 ding: als je huis kompleet is geïsoleerd, vergeet dan niet om soms te ventileren vanwege vocht. vocht geeft vocht plekken waar schimmel vormt, dit wil je niet.
Correct.
En plaats een meettoestel dat continu de luchtkwaliteit monitort. Dan weer je wanneer en hoe lang je moet ventileren om binnen de waardes te blijven en ga je niet onnodig lang ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-05 11:35
[...]

Idem met mijn Bosch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Ventileren om vocht? Als het koud is is het qua warmte veel beter een ontvochtiger te gebruiken.
Dan win je de verdampings- / condensatie warmte weer terug.
Hier haalt de warmtepompboiler de vochtige lucht uit de badkamer, nu nog met recirculatie via zolder, en het vocht gaat het riool in.

Geen verkeert idee om met o.a. CO2 sensor de CO2 in de gaten te houden.
En fijnstof sensor in een luchtreiniger. En eventueel nog andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
onetime schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 00:33:
Ventileren om vocht? Als het koud is is het qua warmte veel beter een ontvochtiger te gebruiken.
Men ventileert uiteraard niet alleen om het vochtgehalte in de binnenruimte te doen dalen maar ook om de andere waarden (CO2, PM2,5, PM10, HVHO, TVOC,...) binnen de normen te houden.
En dat kan alleen via verse buitenlucht.
Wanneer je daarvoor verse buitenlucht (al dan niet eerst terug opgewarmd via een recuperatie ventilatiesysteem) gebruikt is een ontvochtiger doorgaans overbodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Blijft staan dat ventileren om vocht, douche/badkamer, een ontvochtiger beter is als je de verwarming aan hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03:20

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

IvoB2 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:58:
[...]

Men ventileert uiteraard niet alleen om het vochtgehalte in de binnenruimte te doen dalen maar ook om de andere waarden (CO2, PM2,5, PM10, HVHO, TVOC,...) binnen de normen te houden.
Daarover gesproken: ik ben op zoek naar een meter die dit hele riedeltje (en liefst ook noh PM1) kan meten en aan Home Assistant door kan geven.

Heeft iemand suggesties?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Hippe Lip Ik dacht dat Netatmo deels iets had, maar ik wilde meer en ook niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

onetime schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 00:19:
@Hippe Lip Ik dacht dat Netatmo deels iets had, maar ik wilde meer en ook niet gevonden.
@onetime
Ik gebruik al jaren Netatmo, maar die heeft behalve RH en CO2 nix van luchtkwaliteit helaas…

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:49
Vergis je niet, je wasmachine gebruikt 60 liter water per wasbeurt. Een liter een graad verwarmen kost 4,2 kJ. Dus 60 liter een graad of 20 verwarmen (uitgaande van kraantemperatuur 10 graden en 20 graden verwarmen) kost 60*20*4,2 kJ. Dat is 5040 kJ, ofwel 1400kWh aan warmte die je erin moet stoppen.
Twee foutjes: niet de volledige 60 liter wordt verwarmd, een groot deel daarvan is voor spoelen. Ik schat eerder 15 voor de warme was. Dus zeg eens 1300 kJ.

Tweede foutje, je antwoord is een factor 1000 te groot - kJ -> kWh is delen door 3600.

Dan kom ik uit op 0,36 kWh en dat klopt inderdaad goed met de gemiddelde 30 graden wasbeurt.

Denk dat je wel gelijk hebt dat 1000W idd tegenvalt, dan zou je voor die 30 graden was al ruim 20 minuten aan het verwarmen zijn - 1300 seconden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Ik gebruik al jaren de Edimax AI-2004W met wifi en Api-integratie.
PM2.5, PM10, CO2, CO, TVOC, HCHO, temperatuur- en luchtvochtigheidsensoren.
Kan eveneens gebruikt worden om ventilatie aan te sturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Hippe Lip schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 00:14:
[...]

Daarover gesproken: ik ben op zoek naar een meter die dit hele riedeltje (en liefst ook noh PM1) kan meten en aan Home Assistant door kan geven.

Heeft iemand suggesties?
Ik kwam onlangs de Apollo AIR 1 tegen, doet PM1, PM2.5, PM4, PM10, VOC, NOx, Temperature, Humidity en nog veel meer.
Zelf geen ervaring mee.

edit: ook verkrijgbaar via opencircuit

[ Voor 12% gewijzigd door Bravo op 21-03-2024 11:40 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

IvoB2 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 08:35:
[...]

Ik gebruik al jaren de Edimax AI-2004W met wifi en Api-integratie.
PM2.5, PM10, CO2, CO, TVOC, HCHO, temperatuur- en luchtvochtigheidsensoren.
@IvoB2
Dank je. Die API zie ik nergens beschreven, maar als jij die zo gebruikt dan geloof ik je direct.
Vind je het geen gemis dat je geen PM1 kunt meten? Zo links en rechts lees ik dat dit toch een vervelende vervuiling kan zijn…
Kan eveneens gebruikt worden om ventilatie aan te sturen.
Via HA, neem ik dan aan?
.
Bravo schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:07:
[...]
Ik kwam onlangs de Apollo AIR 1 tegen, doet PM1, PM2.5, PM4, PM10, VOC, NOx, Temperature, Humidity en nog veel meer.
Zelf geen ervaring mee.
@Bravo
Dat ziet er idd uit als een heel fraai ding (technisch gezien dan :+ ).
Maar als ik dan naar die site ga, dan moet je alle opties aanklikken om alles te kunnen meten, Dan kom je bij elkaar op 141,79 euro. Daar komt dan nog 14,07 shipping en naar schatting 34,14 tax & duty bij, waardoor je dus zo’n 190 euro kwijt bent voordat je het kunt gaan gebruiken.
Maar dan heb je ook wat!
edit: ook verkrijgbaar via opencircuit
Naar de prijs daar te oordelen (152,50) vraag ik me af of daar alle opties in zitten. Hoe kan het anders zo veel goedkoper zijn? Ook zij zullen invoerbelasting en BTW moeten betalen.
Maar ik ga het ze vragen en als daar alles op en aan zit ga ik die bestellen denk ik. Dan kan ik hier mijn (balans)ventilatie ook aansturen.
Dank voor de tip! d:)b

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MvdO79
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 04-06 20:02
Maar ik ga het ze vragen en als daar alles op en aan zit ga ik die bestellen denk ik. Dan kan ik hier mijn (balans)ventilatie ook aansturen.
Dank voor de tuip! d:)b
Zou je dat nog even willen delen, heb ook interesse om hem daar te kopen :)

“Try to learn something about everything and everything about something.” - Thomas H. Huxley

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

MvdO79 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 17:18:
[...]

Zou je dat nog even willen delen, heb ook interesse om hem daar te kopen :)
Net antwoord gekregen en helaas. De juist interessante sensor voor fijnstof zit er niet in. Dat model komt nog. We moeten die site dus nog in de gaten houden.
Beste,

De versie die wij aanbieden bevat alleen de extra SCD40 CO2 sensor, de andere versies moeten nog geleverd worden.

Met vriendelijke groet,
Robin
Opencircuit

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MvdO79
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 04-06 20:02
Net antwoord gekregen en helaas. De juist interessante sensor voor fijnstof zit er niet in. Dat model komt nog. We moeten die site dus nog in de gaten houden.
Ah das jammer, dank voor het melden (y)

“Try to learn something about everything and everything about something.” - Thomas H. Huxley

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Even ter verduidelijking: bij het aangeboden model ontbreekt alleen de MiCS-4514 sensor voor gassen, vluchtige stoffen:
Carbonmonoxide CO
• Nitrogen dioxide NO2
• Ethanol C2H5OH
• Hydrogen H2
• Ammonia NH3
• Methane CH4
De SEN55 sensor voor PM-meting (PM1, 2.5, 4 en 10) en voor CO2 zitten er wel in.
Ik denk dat ik er toch maar eentje ga bestellen.

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05-06 18:35
Ik gebruik hier in de keuken en slaapkamer een Awair. Via de app kun je de lokale API aanzetten waarna Home Assistant deze vindt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WoTfixfmuIQzFfFuLnftn6ZXYgg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hFRFJj6H6RRyM8Cq7DjFvo7j.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.amazon.nl/dp/B08VWQBPRD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Hmm ja, das een eenvoudiger ding. Meet ook heel wat, maar niet zo’n fraai uiterlijk. Uiteindelijk moet zoiets toch echt in het zicht hangen. Ver weg stoppen gaat niet want dan meet je niet wat er in de kamer in de lucht hangt.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Bravo schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:07:
Zelf geen ervaring mee.
Uiteindelijk heb ik deze Apollo besteld. Ik zal jullie op de hoogte houden van het verloop en van de resultaten straks.
Dank @Bravo voor de tip d:)b

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Wij hebben momenteel een zelfvoorziening van 60% en een zelfverbruik van 30% (zonder accu)
Anoniem: 78739 in "Wat is jouw actuele energieverbruik?"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xve79esH6bbx2x7VRgdfDQZ8k8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h615me58NJMkO6BxKLpvSlx0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z6tir1L_FaUqkMRjZmzQs24HOfg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BuE3JwXIsgU4kr8IhS2HcHrt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door IvoB2 op 03-04-2024 13:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
@IvoB2 heel netjes!

Afgelopen maart heb ik net geen 100% zelfvoorziening gered. Ik ben blijven steken op 97% voor de woning.

Op maand basis heb ik daarnaast meer terug geleverd (517kWh) dan geladen in beide EV's (474kWh). Dus als ik de EV's zoveel mogelijk zou gaan laden op PV overschot, zou ik ook wat EV's betreft een heel eind zelfvoorzienend geweest kunnen zijn in maart. Helaas heb ik daar momenteel niet een geschikte laadpaal voor. Moet toch maar eens komen...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Wij hebben een aantal stappen genomen om zo gunstig mogelijk uit te komen wat zelfvoorziening betreft.

We hebben betrekkelijk dure zonnepanelen gekozen, die boven gemiddeld opwekken op dagen met weinig zon etc.
We hebben apparatuur gekozen met een betrekkelijk laag aantal Watt om zo optimaal mogelijk gebruik te kunnen maken van eigen opwek, ook wanneer de zon niet hoog aan de hemel staat.
We laden onze wpb en eboiler bijna alleen met eigen opwek.
We koelen en verwarmen voornamelijk overdag.

Uiteraard hebben we ook dingen gekozen als rolluiken, isolatie, betrekkelijk energiezuinige apparatuur.
We schakelen zaken als tv automatisch uit via google home.

Maar we zijn nu op een punt gekomen dat we op dit gebied een beetje klem zitten. De energie die we gebruiken op momenten zonder zonnestroom is zo laag mogelijk (rond de 72W zonder airco standby en koelkast+vriezer, ongeveer 100W inclusief die apparatuur), en wat er nog onnodig is is een bewuste keuze. De enige manier om ons percentage zelfvoorziening nu nog op te hogen lijkt te zijn door actief meer energie te gaan gebruiken tijdens de periode van opwek. En dat voelt dubbel.

Momenteel kiezen we al voor wat meer comfort qua temperatuur door overdag meer te verwarmen. Maar ook daar zit een grens aan. En doe je daar juist goed aan door juist stroom te gebruiken op een moment dat er een overschot is, of moeten we elke kWh, ook de zelf opgewekte, koesteren omdat er een tekort is aan groene energie?

Ik geloof persoonlijk niet in zaken als de vriezer hoger zetten of uit zetten tijdens de nacht, alhoewel dat nog wel aardig zou schelen.
We kunnen er voor kiezen onze video-deurbel en camera in de nacht uit te zetten, maar dat vind ik ook een lastige keuze, omdat het me voor die paar Watt een veiliger gevoel geeft.
We kunnen in de nacht onze wifi en router uit gaan zetten maar helaas zijn we hier zowel overdag als 's nachts actief en is wifi een belangrijk deel van onze huishouding geworden, oa voor het monitoren van energieverbruik.

De enige andere optie die ik nog zie is een thuis-accu, maar dat is, oa door ons lage verbruik, financieel zo ongunstig, zeker zolang we nog salderen, dat ik het voor ons als onzinnig bestempel.

Hoe gaan anderen hier daar mee om?
Mocht dit hier off topic zijn dan excuus :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:12

de Peer

under peer review

Sjamo schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:50:
We hebben betrekkelijk dure zonnepanelen gekozen, die boven gemiddeld opwekken op dagen met weinig zon etc.
ik denk dat je opgelicht bent ;)
dit klinkt gewoon als een marketingpraatje.

Verder een mooi verhaal, ik denk dat je gewoon ongeveer klaar bent met optimaliseren voorlopig. Misschien nu richten op andere duurzaamheidsaspecten in huis?

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
de Peer schreef op woensdag 3 april 2024 @ 18:41:
[...]

ik denk dat je opgelicht bent ;)
dit klinkt gewoon als een marketingpraatje.

Verder een mooi verhaal, ik denk dat je gewoon ongeveer klaar bent met optimaliseren voorlopig. Misschien nu richten op andere duurzaamheidsaspecten in huis?
Ik weet dat dat vaak gezegd wordt, marketing praatjes. Ook over micro-omvormers.

Evengoed hebben we hier in de winter en bij slecht weer vaak behoorlijk meer opbrengst per Wp dan andere mensen met een vergelijkbare opstelling qua orientatie en graden.

Wie weet wat het is, welk onderdeel dan net geen marketing praatje was, maar wij zijn er blij mee. Het doet wat we wensten. De "plus" was nooit bedoeld als financieel rendabel. Het was bedoeld om het voor ons optimale resultaat te halen uit een zeer beperkt beschikbaar oppervlak voor panelen. En dat is gelukt.

En ja, we zijn genieten hier vooral van alles wat we hebben gerenoveerd, hebben verduurzaamd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Sjamo schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:50:
Wij hebben een aantal stappen genomen om zo gunstig mogelijk uit te komen wat zelfvoorziening betreft.

We hebben apparatuur gekozen met een betrekkelijk laag aantal Watt om zo optimaal mogelijk gebruik te kunnen maken van eigen opwek, ook wanneer de zon niet hoog aan de hemel staat.
We laden onze wpb en eboiler bijna alleen met eigen opwek.
We koelen en verwarmen voornamelijk overdag.

Uiteraard hebben we ook dingen gekozen als rolluiken, isolatie, betrekkelijk energiezuinige apparatuur.
We schakelen zaken als tv automatisch uit via google home.

Maar we zijn nu op een punt gekomen dat we op dit gebied een beetje klem zitten. De energie die we gebruiken op momenten zonder zonnestroom is zo laag mogelijk (rond de 72W zonder airco standby en koelkast+vriezer, ongeveer 100W inclusief die apparatuur), en wat er nog onnodig is is een bewuste keuze. De enige manier om ons percentage zelfvoorziening nu nog op te hogen lijkt te zijn door actief meer energie te gaan gebruiken tijdens de periode van opwek. En dat voelt dubbel.

Momenteel kiezen we al voor wat meer comfort qua temperatuur door overdag meer te verwarmen. Maar ook daar zit een grens aan. En doe je daar juist goed aan door juist stroom te gebruiken op een moment dat er een overschot is, of moeten we elke kWh, ook de zelf opgewekte, koesteren omdat er een tekort is aan groene energie?

Ik geloof persoonlijk niet in zaken als de vriezer hoger zetten of uit zetten tijdens de nacht, alhoewel dat nog wel aardig zou schelen.
We kunnen er voor kiezen onze video-deurbel en camera in de nacht uit te zetten, maar dat vind ik ook een lastige keuze, omdat het me voor die paar Watt een veiliger gevoel geeft.
We kunnen in de nacht onze wifi en router uit gaan zetten maar helaas zijn we hier zowel overdag als 's nachts actief en is wifi een belangrijk deel van onze huishouding geworden, oa voor het monitoren van energieverbruik.

De enige andere optie die ik nog zie is een thuis-accu, maar dat is, oa door ons lage verbruik, financieel zo ongunstig, zeker zolang we nog salderen, dat ik het voor ons als onzinnig bestempel.

Hoe gaan anderen hier daar mee om?
Mocht dit hier off topic zijn dan excuus :)
Mag ik vragen welke panelen jullie hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
John245 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 19:30:
[...]

Mag ik vragen welke panelen jullie hebben?
We hebben Rec Alpha pure black 395Wp, 8x met micro-omvormers Enphase 7+. Die liggen zonder schaduw (of met nauwelijks schaduw in de donkerste dagen), op zuid, 33 graden helling.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Sjamo Ik ben het met @de Peer eens dat je waarschijnlijk ongeveer klaar bent, de vriezer is nog een mogelijkheid voor puur eigen verbruik optimalisatie, maar jij bent al zover met optimalisatie dat voor het milieu je zelfs rekening zou moeten gaan houden met de opbrengst van windmolens.

Dank voor je verhaal en de moeite die je hier al in hebt gestoken. Dat is precies wat ik met dit topic probeer te stimuleren en voor anderen makkelijker wil maken door de mogelijkheden hier bij elkaar te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Zojuist de TS aangepast naar aanleiding van Tros-Radar van gisteren avond:

Zaken om te vermijden:
Elektrische CV die gewoon verwarmt met een verwarmingselement, met alle milieu(rendement %30-%50) en financiële nadelen, +/- 3x zo duur. Gaat bovendien in tegen het doel van dit topic omdat de warmtevraag vooral zal zijn als er weinig opbrengst is.
- https://www.reduxion-ecoliner.nl/ domein niet meer actief
- https://inductieketel.nl/ domein niet meer actief
- https://ti-green.nl/techniek/#

!!! Bovendien VERBODEN volgens het bouwbesluit !!! volgens: Tros-Radar 8-4-2024:
radar.avrotros.nl/is-een-elektrische-cv-ketel-een-goed-alternatief-voor-een-warmtepomp,
radar.avrotros.nl/fragment-de-efficientie-van-de-elektrische-cv-ketel
<- Zo inefficient dat ze verboden zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door onetime op 11-04-2024 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
onetime schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:30:
Zojuist de TS aangepast naar aanleiding van Tros-Radar van gisteren avond:

Zaken om te vermijden:
Elektrische CV die gewoon verwarmt met een verwarmingselement, met alle milieu(rendement %30-%50) en financiële nadelen, +/- 3x zo duur. Gaat bovendien in tegen het doel van dit topic omdat de warmtevraag vooral zal zijn als er weinig opbrengst is.
- https://www.reduxion-ecoliner.nl/
- https://inductieketel.nl/
- https://ti-green.nl/techniek/#

!!! Bovendien VERBODEN volgens het bouwbesluit !!! volgens: Tros-Radar 8-4-2024:
radar.avrotros.nl/is-een-elektrische-cv-ketel-een-goed-alternatief-voor-een-warmtepomp,
radar.avrotros.nl/fragment-de-efficientie-van-de-elektrische-cv-ketel
<- Zo inefficient dat ze verboden zijn.
@onetime
is-een-elektrische-cv-ketel-geen-goed-alternatief-voor-een-warmtepomp[/url],
[url="https://radar.avrotros.nl/artikel/fragment-de-efficien

Volgens mij moet het geen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@John245 Het is een vraag, maar in een URL kan geen vraagteken... (titel via de website klik maar door.)

[ Voor 22% gewijzigd door onetime op 09-04-2024 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Toch nog even de domeinnamen gecontroleerd, twee zijn er alvast niet meer actief, helaas wel andere...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Hippe Lip schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 23:28:
[...]

Uiteindelijk heb ik deze Apollo besteld. Ik zal jullie op de hoogte houden van het verloop en van de resultaten straks.
Dank @Bravo voor de tip d:)b
@IvoB2 @onetime @Bravo @MvdO79 @AUijtdehaag @denneappel
Nou, gisteren kreeg ik, geheel tot mijn verrassing, de Apollo AIR-1 binnen en ik had beloofd dat hier te melden.

Ik heb (hier) de volledige versie besteld met alle functies erop en eraan. Er kwam een paar dagen na bestelling wel een mailtje dat het ding verzonden was, maar dat er geen track & trace mogelijk was. Ik had dus geen idee hoe lang het zou gaan duren.

Het lijkt erop dat ik geluk heb gehad, want ik heb niets gezien over invoerrechten of BTW. Als er niet nog een heffing nagezonden wordt dan pakt het voordeliger uit dan ik gedacht had.

Het is een fraai, klein kastje. Zodra je het in de hand hebt voel je dat het een 3D-print is. Niet erg, zolang het niet bros is en dus snel breekt.

Hieronder wat er allemaal in HA te zien is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0WcUCFHq28xRP71-cjqoXs6IgXw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9VaLBxcEzsMokf9kjXs7Ilsj.jpg?f=fotoalbum_large

Dank allemaal voor alle tips, links en commentaar op dit vlak. d:)b

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:10
@Hippe Lip dat ziet er heel goed uit! Bedankt om te delen. Zoveel metingen + aan die prijs daar vraag ik me wel bij af.. te goed om waar te zijn, what’s the catch? Maar ik zie er eigenlijk niet echt een, lijkt dat het gewoon is omdat ze een lage kostenbasis hebben (team van 3)
**There is a temperature offset needed due to heat buildup from the ESP32-C3. We are still evaluating it but it is between 2 and 6 degrees C.
Temperatuur lijkt wel niet erg betrouwbaar te zijn met zo’n tbd offset range

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Hippe Lip schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 12:35:
[...]

Nou, gisteren kreeg ik, geheel tot mijn verrassing, de Apollo AIR-1 binnen en ik had beloofd dat hier te melden.

Ik heb (hier) de volledige versie besteld met alle functies erop en eraan. Er kwam een paar dagen na bestelling wel een mailtje dat het ding verzonden was, maar dat er geen track & trace mogelijk was. Ik had dus geen idee hoe lang het zou gaan duren.

Het lijkt erop dat ik geluk heb gehad, want ik heb niets gezien over invoerrechten of BTW. Als er niet nog een heffing nagezonden wordt dan pakt het voordeliger uit dan ik gedacht had.

Het is een fraai, klein kastje. Zodra je het in de hand hebt voel je dat het een 3D-print is. Niet erg, zolang het niet bros is en dus snel breekt.

Hieronder wat er allemaal in HA te zien is:
[Afbeelding]

Dank allemaal voor alle tips, links en commentaar op dit vlak. d:)b
Ethanol meting? Dat schreeuwt om een avondje drinken met vrienden en daarna blaastesten doen.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Capt Waffles schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 15:02:
@Hippe Lip dat ziet er heel goed uit! Bedankt om te delen. Zoveel metingen + aan die prijs daar vraag ik me wel bij af.. te goed om waar te zijn, what’s the catch? Maar ik zie er eigenlijk niet echt een, lijkt dat het gewoon is omdat ze een lage kostenbasis hebben (team van 3)
[...]
Het is een gewoon erg basic kastje zonder enige opsmuk. Het zijn naar mijn idee professionele sensoren die simpelweg bij elkaar gezet zijn. Heb je gekeken naar de specs? De pdf’s van de diverse sensoren staan erbij op de site van de leverancier.
En er is gekozen voor een eenvoudige low-cost 3D-print behuizing. Geen pretenties met een merknaam, gewoon basic functionaliteit zonder opsmuk.

Dat alles bij elkaar houdt de prijs laag, zonder concessie te doen aan kwaliteit, lijkt me.
Temperatuur lijkt wel niet erg betrouwbaar te zijn met zo’n tbd offset range
Klopt. Sommige componenten in het kastje genereren zelf wat warmte. De temperatuur component mag je dus vergeten. Maar dat vind ik van zwaar ondergeschikt belang. Temperatuur meet je maar op een andere manier. Daarvoor zijn er genoeg eenvoudige, goedkope andere sensoren beschikbaar.
Ook zonder temperatuursensor levert dit kastje een schat aan meetgegevens op.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

KabouterSuper schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 15:09:
[...]

Ethanol meting? Dat schreeuwt om een avondje drinken met vrienden en daarna blaastesten doen.
8) 8) 8)

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Afgelopen week eindelijk toch maar eens weer aan het programeren geslagen in Node-RED. Meer uit nood dan behoefte, maar goed.

Ik dump nu (deels) m'n overtollige PV in het verwarmingselement van m'n warmtepomp boiler. Dit natuurlijk met de nodige beveiligingen op temperatuur e.d. Via het Node-RED dashboard allerlei zaken in te stellen en belangrijke data zichtbaar.

Ik heb maar 1x25 ampère als hoofdzekering. En doordat ik de laatste tijd weer wat PV heb bijgelegd kom ik nu regelmatig over die waarde heen. Volgende week wordt onze huisaansluiting ge-upgrade naar 1x40 ampère dus dan is er wat meer ruimte. Maar laat de regeling wel actief. Hierdoor maakt m'n WPB minder draaiuren (gaat ie hopelijk wat langer mee), m'n eigen PV gebruik gaat omhoog en heb meer warmwater tot m'n beschikking.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming.Als test: PV stroom dump in WPB bij overschot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Doggieman schreef op zondag 21 april 2024 @ 13:48:

Ik dump nu (deels) m'n overtollige PV in het verwarmingselement van m'n warmtepomp boiler.
Waarom zou je dat doen? Zonde zeg.
zet dan gewoon de warmtepomp zelf aan. Maar je denkt dat hij dan minder lang mee gaat?

Heb je duurzame apparatuur in huis, ga je alsnog COP1 stoken :X

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 21-04-2024 14:00 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Doggieman
  • Nu online
@de Peer

Nee hoor... in mijn ogen niet zonde. Die stroom gaat anders het net op. Das tegenwoordig ook al niet goed. Nu verbruik ik het zelf. Dat is toch wat er steeds gepreekt wordt.... meer eigen gebruik wanneer het wordt opgewekt? En via het verwarmingselement verbruik ik veel meer PV dan alleen op de compressor. Dus helemaal dikke prima in mijn ogen. De WPB gaat ook nog eens langer mee. Dus hoeft minder snel vervangen te worden. Ook goed lijkt mij toch? (nog even los van "goed" voor m'n portemonnee)

Verbruik met COP1 zou ik pas "slecht" vinden als ik de benodigde stroom van het net zou moeten halen. Dat zou dan in mijn ogen niet slim zijn.

Maar goed... Alles heeft z'n voors en tegens. Jou insteek en zienswijze hierin is anders dan de mijne. Mag hoor... geen punt. Ik ben gewoon blij met deze oplossing. Alleen maar win, win, win. Eigenverbruik verhoogd, het openbaar grid wat ontlast, meer warm water beschikbaar en langere levensduur van m'n WPB. En ik blijf mooi (meestal) onder het vermogen wat m'n hoofdzekering aan kan.

Ter verduidelijking : de regeling schakelt weer uit als er weer vermogen uit het net getrokken dreigt te worden.

[ Voor 9% gewijzigd door Doggieman op 21-04-2024 14:22 ]

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming.Als test: PV stroom dump in WPB bij overschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Doggieman schreef op zondag 21 april 2024 @ 13:48:
Ik dump nu (deels) m'n overtollige PV in het verwarmingselement van m'n warmtepomp boiler. Dit natuurlijk met de nodige beveiligingen op temperatuur e.d.
Doen we hier ook maar dan, nadat de accu op 100% geladen is en er is nog voldoende overproductie, de warmtepomp voor SWW in te schakelen (en die stopt met laden sowieso op de vooraf ingestelde max. temperatuur zodat eventuele overproductie dan nog naar de accu van de EV en/of het net kan gaan.
De SWW boiler heeft sowieso geen COP1 element. En zie ook niet goed in waarom ik SWW zou gaan verwarmen aan COP1 wanneer dat aan COP 2 tot 4 kan?
Voor de levensduur moet ik het niet doen want het ding is al werkzaam sinds begin 2014 en functioneert nog probleemloos (invertertechnologie voor buitenunit).

Misschien andere situatie dan de jouwe maar hier krijg je wel een TLV voor iedere kWh die het net opgaat.
Ik ga dus, louter op basis van gepreek, niet bewust zelf mijn verbruik onnodig de hoogte injagen omdat anders de kans bestaat dat ik zou gaan terugleveren aan het net. 8)7
Wanneer dat niet meer zou kunnen/mogen kan ik net zo goed off grid gaan. :+

Wanneer men het SWW tot de gewenste temperatuur kan opwarmen aan COP2 tot 4 is er uiteraard ook totaal geen behoefte meer om dat nog via het net te doen. Wanneer er genoeg solarprodcutie is om dat aan COP1 te doen is er ook genoeg productie om dat aan een hogere COP te doen.

Dat van die hoofdzekering begrijp ik niet zo goed. Dat slaat toch alleen op het net? Wat heeft dat te maken met de automaat van de WP en van PV?
En een toestel op COP 1 trekt doorgaans meer energie dan een toestel op COP 2 tot 4 (dat doet nl. juist hetzelfde maar met een factor rechtstreekse energie 2 tot 4 keer minder). De automaat wordt dan juist minder belast dan puur op COP 1. De energie die nodig is om x liter water op te warmen blijft immers gelijk. Bij COP 1 doe je dat 1 op 1 en met de WP haal je - wat op dat ogenblik de COP is - een deel van die energie uit de omgeving waardoor er minder rechtstreekse energie van PV en/of net nodig is.

Wanneer je het eerste deel van de topictitel letterlijk wil nemen heb je uiteraard wel gelijk.
Maar dan kan je in de winter ook beter met de ramen open gaan verwarmen en in de zomer met de ramen open proberen te koelen en/of alle lichten door de dag laten branden (en liefst dan nog gloeilampen en geen leds). Gaat er lekker veel meer opgewekte energie doorheen waardoor je meer eigen (opgewekte) energie gaat verbruiken (maar je zelfvoorzienigheidsgraad zal uiteindelijk wel dalen. Iedere kWh kan je immers maar één keer verbruiken).

[ Voor 55% gewijzigd door IvoB2 op 21-04-2024 19:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doggieman
  • Nu online
@IvoB2

Ik wek nu regelmatig vaak (veel) meer dan 25 ampere op met m'n PV. Helemaal als ikzelf maar weinig afname heb op sommige dagen. Dus op momenten met weinig eigen verbruik en veel PV opwek gaat het merendeel van m'n PV opbrengst dus over de hoofdzekering het net op.

Helemaal niet erg, want daar krijg ik inderdaad nog een kleine vergoeding voor na salderen.

Zekers.... zo'n hoofzekering kan wel wat overbelasting hebben (het is nog een ouderwetse smeltpatroon) maar zag op een gegeven moment ook 30 ampere voorbijkomen. Dat vind ik persoonlijk toch teveel van het goede.
Dus als ik op die momenten m'n eigen verbruik verhoog, wordt het deel dat over de hoofdzekering het net op gaat als teruglevering kleiner. Dus het aantal ampère's over die zekering dalen dus ook. Dat heeft inderdaad niets te maken met automaten van m'n WPB of PV. Het is me niet geheel duidelijk waar je dat leest in mijn verhaal?

Het hele doel van deze exercitie was binnen redelijke grenzen blijven van de capaciteit van m'n hoofdzekering. Alle andere "winsten" die ik noemde zijn leuk meegenomen maar eigenlijk bijzaak.

Pesoonlijk vind ik COP1 opfikken in een verwarmingselement geheel ok. Zeker omdat ik het zelf groen heb opgewekt en er op dat moment niets anders mee kan doen dan weer het net opsturen.

Dus langverhaal kort..... het ging me het er in eerste instantie om, om de ampère's over de hoofdzekering binnen de perken te houden. Daar gebruik ik het WPB verwarmingselement voor wat dat zet zoden aan de dijk. Alleen op de compressor is dat ongeveer 450W. Op het verwarmingselement 1800W. En dat verbruikt dan dus net genoeg ampère's om rond die 25 ampère te blijven.
Zodra ik zonder die extra belasting er weer netjes onder blijf dan schakelt hij ook weer netjes uit hoor trouwens.

Ik heb gewoon geen andere gebruikers om die tijdelijke overproductie weg te werken. Voor verwarmen met de airco's is het nu te warm, en voor koelen is het nog te koud. Ook extra wassen of drogen is geen optie want het terugregelen moet direct gebeuren wanneer overbelasting wordt geconstateerd. En nee.... ik heb geen accu waar ik in eerste instantie PV overschot in kan dumpen. Dat is op dit moment gewoon nog niet rendabel in Nederland.

[ Voor 3% gewijzigd door Doggieman op 21-04-2024 22:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Vandaag heel wisselvallig weer. Net toen de vaatwasser moest drogen kwamen er donkergrijze wolken. Normaal gezien wordt bij het drogen 10 minuten 2000 watt verbruikt en duurt het programma dan nog 1u20m, maar nu heb ik het onderbroken en de deur geopend, het droogt zo ook wel binnen de 1u20m. Meestal laten we handwas ook vanzelf drogen.

Onze wasmachine en -droger kunnen we makkelijk pauzeren om pieken te vermijden of naargelang we andere toestellen gebruiken (bvb. tussendoor even wat koken). Tip: tijdens het pauzeren van de droger kan je ook even de stoffilter reinigen, daarna zal het weer rendabeler drogen.

Ik heb deze maand nog een thuisaccu overwogen, maar dat wordt nog steeds algemeen afgeraden aan de huidige prijzen: https://www.test-aankoop....uisbatterij-niet-rendabel

We laten ook veel toestellen (+ verwarming en wp-boiler) overdag draaien. Mijn vrouw kan met deeltijds shiftwerk ook vaak overdag strijken etc.

[ Voor 52% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 24-04-2024 18:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Anoniem: 78739 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 18:40:
Vandaag heel wisselvallig weer. Net toen de vaatwasser moest drogen kwamen er donkergrijze wolken.
Klinkt als het begin van een spannend verhaal. Maar wel een anticlimax.
dit is wel echt micromanagement voor 1 eurocent besparing :D

Pagina: 1 ... 11 ... 14 Laatste

Let op:
Het kader van dit topic is duidelijk aangeven in de TS. Ben je het niet eens met de insteek hoef je niet te reageren hier.