Hallo allen,
Gezien dit topic over mogelijkheden praat en ik fan ben van zoveel mogelijk zelfvoorzienend zijn

Onderstaand een mail die ik naar een aantal leveranciers van omvormers heb gestuurd maar tot op heden nog geen reactie heb gekregen. Misschien zitten hier een paar knappe koppen die weten of dit überhaupt kan. Wellicht is het ook wel veel te technisch maar niet geschoten, altijd mis.
In november heb ik een woning gekocht welke compleet gerenoveerd moet worden. Hierin komt eigenlijk alles aan bod. Isoleren, vloerverwarming met (bodem)warmtepomp, cv+ radiatoren eruit, elektra helemaal opnieuw, keuken verplaatsen, badkamer opnieuw, waterleidingen opnieuw. Daarbij heb ik een visie hoe ik gebruik zou willen maken van energie. Dit is gebaseerd op het feit dat uiteindelijk de salderingsregeling weggaat en je dus zoveel mogelijk energie lokaal wil houden. Ik verwacht een hoog jaarverbruik (10000+ kWh) door de serverruimte, warmtepomp, elektrisch koken en een elektrische auto. Met name die laatste zorgt voor een aanzienlijk aandeel in het verbruik.
Als de zon schijnt wil ik graag direct de zonne-energie gebruiken. Als die te weinig levert haal je het restant uit de batterijen. Pas als dat leeg is, haal je de energie uit het net. Ook wil ik graag bij een lage energieprijs (dynamisch contract) de batterijen kunnen opladen als de zon dat niet kan op de locatie waar het huis staat, door bijvoorbeeld bewolking. Daarbij vind ik het enorm belangrijk om een lokale versie van dat systeem draaiende te hebben. Daarmee wil ik zeggen dat ik niet afhankelijk wil zijn van de site of grillen van de fabrikant. Aansluiting met HomeAssistant is een must. Ik programmeer dan ook zelf de regels in het systeem wanneer wat geladen of ontladen moet worden, maar dan moet de omvormer dat dus wel accepteren. Als daardoor iets van een home manager 2.0 nodig is prima, maar die praat dus niet met de servers van de leverancier.
Ik heb al een flink aantal uren mezelf verdiept in wat wel en niet de mogelijkheden zijn van SMA en Fronius hybride omvormers. Daarin komen een hoop dingen uit die zouden kunnen met een hybride omvormer zoals de SMA STP10.0-3SE-40 of de Fronius Symo Gen24 10.0 Plus. Zoals ik het begrijp hebben deze 3 PV string aansluitingen met 2 MPPT trackers, 1 BAT aansluiting, 1 AC aansluiting en 1 Backup aansluiting.
Het idee is als volgt:
Aan de 3 PV aansluitingen komen 3 (begin met 2) strings van 12x ~425Wp panelen.
Aan de BAT aansluiting (uiteindelijk) een maximum van 66kWh BYD HVM batterijen via een BYD Combiner Box (ik begin zonder thuisbatterij) of een afgeschreven autobatterij van bijvoorbeeld de Nissan Leaf.
De AC aansluiting gaat direct naar het net t.b.v. teruglevering.
De Backup aansluiting gaat als invoeder naar de groepenkast van het huis en de groepenkast in de garage.
Hierdoor levert de omvormer dus altijd stroom aan de backup poort (het hele huis+garage) en levert deze alleen terug aan het net als er stroom over is, of, op den duur waarschijnlijk niet meer omdat dat dan niet meer rendabel is vanwege het afschaffen van de salderingsregeling.
Aantal vragen die ik nog heb en ik nergens kan terugvinden.
- Ten eerste, kan dit überhaupt? Zie ik iets over het hoofd?
- Wat is de omschakeltijd tussen verschillende inputs? Bijvoorbeeld van PV naar BAT, of van BAT naar grid? Is dat minder dan 20ms?
- Kan de omvormer dus dienst doen als een Static Transfer Switch (geloof dat de Nederlandse term een omschakelaar is)?
- Kan de omvormer een load gebalanceerde input verwerken op een variabele output? Stel dat de PV 40% van de load kunnen leveren, BAT 20% en het grid de rest (40%). Is dit een scenario dat kan? Of valt in dit geval de omvormer terug op een input die alles in z'n eentje 100% load kan leveren (in dit geval dus alleen via het grid)? Het scenario hierbij is dat de PV 100% van de load kunnen leveren maar dat er een wolk voor de zon komt en daardoor ineens slechts 50% van de load kunnen leveren. Valt dan alles uit? Gaat het over naar de BAT? Wat als die het ook niet kunnen leveren? Komt dan 100% uit het grid? Hoelang is die omschakeltijd?
- Ondersteunt de omvormer een offline gebruik welke lokaal aangestuurd wordt (via HomeAssistant)? Hoe zit het dan met firmware? Kan ik de omvormer zelf flashen? Waar download ik die firmware? Welke datapunten kan ik opvragen en/of aansturen bij deze omvormer?
- Houdt de omvormer bij hoeveel ik teruglever of heb ik daar een aparte MID meter voor nodig?
- Hoe bereken ik de benodigde capaciteit van de batterijen? Ik heb online wel 4 verschillende rekenmethoden gevonden.
- Hoe zit het met de verzekering? Moet ik bij hun melden als ik een thuisbatterij heb? Zelfs als die in garage staat?
Schema:
Heeft iemand ervaring met dit scenario? Het lijkt wel alsof niemand dit ooit als scenario bedacht heeft. Tenminste, online vind ik er nauwelijks iets over terug.
Inmiddels ben ik er al achter dat de SMA het niet ondersteunt dat de batterij opgeladen wordt via het net. Dit komt doordat SMA uit Duitsland komt waar het bij wet verboden is om een thuisaccu op te laden via het net.
Mijn voorkeur ging in eerste instantie naar SMA maar is daardoor toch weer naar Fronius gegaan. Dit bedrijf komt oorspronkelijk uit Oostenrijk. Daar bestaat een dergelijk wet niet, maar ik heb daar nog geen uitsluitsel van vanuit de fabrikant of dat dat betekent dat het opladen vanaf het net kan.
Echter de omschakeltijd van de Fronius is een nadeel. Volgens de site is dat minder dan 35 seconden.
Ja das leuk, maar als ik 3x per dag moet wisselen van input heb ik dus 3x per dag last van stroomuitval in het hele huis. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Al weet ik niet van de leverancier wat de omschakeltijd van de SMA is maar die is volgens de site in de tientallen milliseconden.
Alvast bedankt voor jullie reactie