Door alle centjes die ik samen bespaar is mijn maandfactuur nog 8 eurode Peer schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:11:
[...]
Klinkt als het begin van een spannend verhaal. Maar wel een anticlimax.
dit is wel echt micromanagement voor 1 eurocent besparing
Je hebt gelijk. Een thuisaccu is voorlopig nog niet zomaar de ‘juiste oplossing’.Anoniem: 78739 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 18:40:
Ik heb deze maand nog een thuisaccu overwogen, maar dat wordt nog steeds algemeen afgeraden aan de huidige prijzen: https://www.test-aankoop....uisbatterij-niet-rendabel
Ik kan me zo even een paar usecases bedenken:
- Financieel voordeel
- Netontlasting
- Milieuvoordeel
- Rendementsvoordeel
- Financieel voordeel
- Van terugverdienen is meestal geen sprake; je komt hooguit tot de helft.
- Netontlasting
- Je kunt het net ontlasten, maar dat moet je dan doen als je lokale net overbelast is. Maar hoe weet je wanneer dat is? Niet op basis van de stroomprijs op de spotmarket, want die heeft niet met netbelasting maar met over/onderproductie te maken. En al helemaal nix met je [i][b]lokale[/b][/i] netbelasting.
- Milieuvoordeel
- Door die netontlasting en hoger eigen gebruik bereik je misschien enig milieuvoordeel, maar wordt dat niet teniet gedaan door de milieubelasting van de accu en overige grondstoffen? Veel succes met het uitrekenen van voor- of nadeel
- Rendementsvoordeel
- Ja, je kunt met een thuisaccu wel een veel groter aandeel van je eigen productie benutten. Maar welk voordeel je dat oplevert…?
Ik wacht nu op de eerste EV (ik rijd al 5 jaar EV) met echte V2G, zodat ik de auto als thuisaccu in kan zetten. Ik ben gepensioneerd, dus de auto is vaak ook overdag thuis en kan zodoende als thuisaccu werken. Nu nog wachten op die auto.
[ Voor 8% gewijzigd door Hippe Lip op 24-04-2024 19:41 ]
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Ik heb een ander verhaal, niet zo spannend maar zonder anticlimax.de Peer schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:11:
[...]
Klinkt als het begin van een spannend verhaal. Maar wel een anticlimax.
dit is wel echt micromanagement voor 1 eurocent besparing
Vandaag was het wisselvallig weer maar ruim meer productie dan verbruik (combinatie van zon en witte weerkaatsende wolken en koele noordenwind).
Heb rond de middag de A2W WP dan maar opgezet om de boiler van het SWW te verwarmen tot 50°C om een deel van de overproductie op te slaan.
Af en toe kwamen er donkere wolken voor de zon. WP laten doordraaien tot einde cyclus.
On topic: het zelfverbruik is er met 1,7 kWh door verhoogd.
Door dat verhoogde eigen verbruik hebben we met twee een warme douche genomen, de afwas mee gedaan en nog reserve voor morgen.
Deze maand staat de maandfactuur al op -18,74 €.
Ondanks de wolken zal dagrekening voor energie eindigen op -86 cent.
Het is een sport als een ander.
(Ik doe het voor de sport en voor de centen
Ik kan er ook een geïllustreerd verhaaltje van maken:
:strip_exif()/f/image/zsqukkObwWUJfBig0eXcfMt0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OngEmvREFrhxngC2xKRxYUc1.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 58% gewijzigd door IvoB2 op 24-04-2024 19:32 ]
Anoniem: 78739
Maar dat is met een accu en dan kom je weer tot het verhaal van @Hippe Lip die vlak voor jou postte.IvoB2 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:26:
[...]
Ik heb een ander verhaal, niet zo spannend maar zonder anticlimax.![]()
Vandaag was het wisselvallig weer maar ruim meer productie dan verbruik (combinatie van zon en witte weerkaatsende wolken en koele noordenwind).
Heb rond de middag de A2W WP dan maar opgezet om de boiler van het SWW te verwarmen tot 50°C om een deel van de overproductie op te slaan.
Af en toe kwamen er donkere wolken voor de zon. WP laten doordraaien tot einde cyclus.
On topic: het zelfverbruik is er met 1,7 kWh door verhoogd.
Door dat verhoogde eigen verbruik hebben we met twee een warme douche genomen, de afwas mee gedaan en nog reserve voor morgen.![]()
Deze maand staat de maandfactuur al op -18,74 €.
Ondanks de wolken zal dagrekening voor energie eindigen op -86 cent.
Het is een sport als een ander.
(Ik doe het voor de sport en voor de centen).
Ik kan er ook een geïllustreerd verhaaltje van maken:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn grafiekje vandaag:
/f/image/lHy33ikNicDcYdoXO0nfdIM0.png?f=fotoalbum_large)
De dag begint altijd met het warme drankje van mijn vrouw. De eerste grote piek is het opwarmen van de vaatwasser (vanmiddag werd een zonnige vooravond voorspeld, maar dat viel tegen) en de piekjes daarna zijn van het strijken (kon niet wachten tot een zonnigere dag). Verder hebben we wel een hele dag de airco laten verwarmen, het zijn nog frisse nachten. De wp-boiler is voor morgen, met niemand thuis zal dat wel lukken zonder in het paars te gaan.
Bij ons is de zelfvoorziening over het jaar 59% (april 74%). Ons zelfverbruik is laag omdat onze installatie overbemeten is (4560 productie en 2285 verbruik). Maar goed, in de winter is ze eigenlijk nooit overbemeten.Sjamo schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:37:
Wel 63,2% van ons verbruik tot nu toe over april uit eigen opwek. Daar ben ik wel blij mee.
/f/image/tCmUNxkFJetLjddoV9B1cQ6J.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb wel eens het idee geopperd om te salderen per kwartier/uur. Die korte dips/pieken zijn lokaal geen enkel probleem - 100 meter verder schijnt de zon (nog) wel, en niet iedereen zet op hetzelfde moment z'n vaatwasser aan.Hippe Lip schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:25:
[...]
Je hebt gelijk. Een thuisaccu is voorlopig nog niet zomaar de ‘juiste oplossing’.
Ik kan me zo even een paar usecases bedenken:En zeker 3 daarvan zijn zeer arbitrair:
- Financieel voordeel
- Netontlasting
- Milieuvoordeel
- Rendementsvoordeel
Die thuisaccu zit ik daar al een paar jaar op te azen, maar ik heb nog steeds niet de juiste balans gevonden op basis waarvan ik tot aanschaf kan overgaan.
- Financieel voordeel
- Van terugverdienen is meestal geen sprake; je komt hooguit tot de helft.
- Netontlasting
- Je kunt het net ontlasten, maar dat moet je dan doen als je lokale net overbelast is. Maar hoe weet je wanneer dat is? Niet op basis van de stroomprijs op de spotmarket, want die heeft niet met netbelasting maar met over/onderproductie te maken. En al helemaal nix met je [i][b]lokale[/b][/i] netbelasting.
- Milieuvoordeel
- Door die netontlasting en hoger eigen gebruik bereik je misschien enig milieuvoordeel, maar wordt dat niet teniet gedaan door de milieubelasting van de accu en overige grondstoffen? Veel succes met het uitrekenen van voor- of nadeel
- Rendementsvoordeel
- Ja, je kunt met een thuisaccu wel een veel groter aandeel van je eigen productie benutten. Maar welk voordeel je dat oplevert…?
Ik wacht nu op de eerste EV (ik rijd al 5 jaar EV) met echte V2G, zodat ik de auto als thuisaccu in kan zetten. Ik ben gepensioneerd, dus de auto is vaak ook overdag thuis en kan zodoende als thuisaccu werken. Nu nog wachten op die auto.
Eigenlijk is dynamisch icm salderingsregeling (belasting dus) technisch een prima schaalbaar concept. Binnen het uur krijg je de kostprijs van een kWh, óf betaal je die als je die nodig hebt. Belasting betaal je niet over gelijke levering/teruglevering.
Een thuisaccu is dus alleen zinvol om opwek over dagdelen heen te trekken. Micromanagement, hoe irritant het verbruik er ook uit ziet in je grafiekjes, lost geen werkelijke problemen op, bespaart niets, en kost alleen maar resources (accu) en verlies (omvormer).
Idd met accu.Anoniem: 78739 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:36:
[...]
Maar dat is met een accu en dan kom je weer tot het verhaal van @Hippe Lip die vlak voor jou postte.
Maar niet met het verhaal van Hippe Lip want dat is dan weer zijn verhaal en niet het mijne.
Ik moet o.a. de thuisaccu al niet terugverdienen want ze werd bij oplevering contant betaald.
En ik rij ook al vijf jaar met een BEV dus daar zit het verschil ook al niet.
Verwarmen met de airco moeten we ook al niet. In de werkruimte was het vandaag 23°C en in de leefruimte 20,9°C en dat vinden we beiden ruim voldoende. Tegen de morgen zakt de temperatuur in de leefruimte met een graadje. Dat houden we dan wel uit tot half negen, negen uur wanneer de zon de boel terug opwarmt.
Tot op heden is de verwarming deze maand twee keer aangeweest.
Door de oplopende productie (de combinatie van zon, veel witte wolken en koude noordenwind is optimaal voor hoge productiecijfers, er was deze maand zelfs een dag dat bijna een nieuw dagrecord was voor het hele jaar) zakt het zelfverbruik nu aanzienlijk (2024: 56,9%, april: 36,4%) . Maar dat is niet ons doel. Ons doel is een zo hoog mogelijke zelfvoorziening (jaarcijfer 2024 momenteel 88,3%, maandcijfer april 100% en dat laatste zal ongewijzigd blijven tot begin november waarbij het zelfverbruik wel nog zal dalen).
Netafname voor 2024 stokt voorlopig op 71,5 kWh.
En het lijkt me nu al haalbaar om dat op te vangen via de accu van een EV (indien voorzien van V2H en dat zal hier pas het geval zijn vanaf Q4 2024).
Strijken doen we sowieso nauwelijks. Ik denk op een jaar een keer of vier en dat verbruikt dan nauwelijks iets.
Totaal andere uitgangspunten dus.
Salderen kan hier al enkele jaren niet meer (eigen keuze want dat maakte de thuisaccu net heel betaalbaar) en de belastingen, heffingen en accijnzen geheven op netafname kan je hier ook niet salderen tov teruglevering. Ik hou ook al twee jaar - voor mijn verbruikersprofiel - de cijfers bij voor een dynamisch/variabel contract (bij mijn energieleverancier en op basis van de uitgelezen kwartierwaarden) en dan is dynamisch nog steeds niet voordeliger (mede door de hogere vaste kost voor dynamisch).
Vorig jaar was dynamisch alleen in november tot en met januari licht in het voordeel tov variabel maar veel nadeliger voor de rest van het jaar. Dit jaar was het zelfs nog geen enkele maand voordeliger.
[ Voor 75% gewijzigd door IvoB2 op 24-04-2024 23:02 ]
Voor meer autonomie is een accu handig, ook voor het comfort = niet meer nauw opvolgen wanneer je welk toestel best kan gebruiken, maar financieel is het gewoon niet interessant, vooral niet in onze situatie.IvoB2 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 22:34:
[...]
Idd met accu.
Maar niet met het verhaal van Hippe Lip want dat is dan weer zijn verhaal en niet het mijne.![]()
Ik moet o.a. de thuisaccu al niet terugverdienen want ze werd bij oplevering contant betaald.![]()
En ik rij ook al vijf jaar met een BEV dus daar zit het verschil ook al niet.
Verwarmen met de airco moeten we ook al niet. In de werkruimte was het vandaag 23°C en in de leefruimte 20,9°C en dat vinden we beiden ruim voldoende. Tegen de morgen zakt de temperatuur in de leefruimte met een graadje. Dat houden we dan wel uit tot half negen, negen uur wanneer de zon de boel terug opwarmt.
Tot op heden is de verwarming deze maand twee keer aangeweest.
Door de oplopende productie (de combinatie van zon, veel witte wolken en koude noordenwind is optimaal voor hoge productiecijfers, er was deze maand zelfs een dag dat bijna een nieuw dagrecord was voor het hele jaar) zakt het zelfverbruik nu aanzienlijk (2024: 56,9%, april: 36,4%) . Maar dat is niet ons doel. Ons doel is een zo hoog mogelijke zelfvoorziening (jaarcijfer 2024 momenteel 88,3%, maandcijfer april 100% en dat laatste zal ongewijzigd blijven tot begin november waarbij het zelfverbruik wel nog zal dalen).
Netafname voor 2024 stokt voorlopig op 71,5 kWh.
En het lijkt me nu al haalbaar om dat op te vangen via de accu van een EV (indien voorzien van V2H en dat zal hier pas het geval zijn vanaf Q4 2024).
Strijken doen we sowieso nauwelijks. Ik denk op een jaar een keer of vier en dat verbruikt dan nauwelijks iets.
Totaal andere uitgangspunten dus.
Salderen kan hier al enkele jaren niet meer (eigen keuze want dat maakte de thuisaccu net heel betaalbaar) en de belastingen, heffingen en accijnzen geheven op netafname kan je hier ook niet salderen tov teruglevering. Ik hou ook al twee jaar - voor mijn verbruikersprofiel - de cijfers bij voor een dynamisch/variabel contract (bij mijn energieleverancier en op basis van de uitgelezen kwartierwaarden) en dan is dynamisch nog steeds niet voordeliger (mede door de hogere vaste kost voor dynamisch).
Vorig jaar was dynamisch alleen in november tot en met januari licht in het voordeel tov variabel maar veel nadeliger voor de rest van het jaar. Dit jaar was het zelfs nog geen enkele maand voordeliger.
Zonder zonnepanelen zou onze maandfactuur 57 euro bedragen, door te investeren in zonnepanelen (bij ons 7000 euro all-in voor een overgedimensioneerd systeem), daalt onze maandfactuur naar 8 euro. Door nog eens 4500 euro (all-in voor de kleinste accu) op tafel te leggen zou onze maandfactuur naar schatting naar -0,5 euro gaan (minder afname, maar ook minder injectie). Dat is gewoon een grote extra investering voor een zeer beperkte besparing, al heeft extra comfort ook zijn waarde. Daarnaast gaan ze ook minder lang mee (meer degradatie) dan zonnepanelen.
Maar zelfs voor autonomie is de impact beperkt: zonder panelen 2300 afname, met panelen 950 afname, met accu naar schatting nog 500 afname.
Ook ecologisch kan je er bedenkingen bij maken:
Als het 4x goedkoper wordt en er minder kostbare grondstoffen voor nodig zijn, dan ga ik er voor. Vooral voor het comfort dan.De momenteel voorgestelde technologie voor individuele opslag is van het lithium-iontype.
Dit is een logische keuze vanuit industrieel oogpunt, maar ook gezien de markt, omdat deze producten al lang worden ontwikkeld in de volgende twee sectoren:Deze technologie paste aanvankelijk bij de speciale eisen van high-tech en elektrische mobiliteit, omdat het compact, licht en krachtig is. Toch zijn deze aspecten helemaal niet essentieel voor individuele opslag in verband met de overschotten van zonnepanelen. Er bestaan wel andere technologieën voor batterijen, maar die zijn (nog) niet betaalbaar vanwege de te beperkte markt.
- High-tech (voornamelijk gsm's, tablets en computers)
- Elektrische mobiliteit
Bovendien zijn de recyclingprocessen nog niet winstgevend genoeg om de fabrieken te rechtvaardigen, en is de kans groot dat veel afval aan het einde van zijn levensduur op stortplaatsen terechtkomt.
De benodigde hulpbronnen voor dit soort batterijen zijn ook beperkt, dus ze kunnen beter worden gereserveerd voor toepassingen die een licht, energiek intensief en compact product vereisen.
Hier ook: terugverdienen van de thuisbatterij had geen prioriteit. Ik wilde, naast de noodstroomvoorziening, gewoon graag de zelfvoorziening flink opschroeven. En dat lukt eigenlijk alleen met een batterij.
Zeker in april, waar er bij mij ook op bewolkte dagen, genoeg PV opwek is, is 100% zelfvoorziening voor de woning geen probleem. Vaak is de thuisbatterij nu al rond 9 hr vol en draait de woning tot zo'n beetje zonsondergang op directe opwek. De warmtepomp draait met het huidige weer nog een paar uurtjes per dag, maar dat stroomverbruik is voor 2/3 deel ofzo ook overdag op directe opwek. Het overige deel plus verlichting, koken, koelkast, vriezer etc in de avond en nacht gaan dan via de batterij. Dat tikt allemaal niet echt aan waardoor het aantal cycli van de batterij ook laag ligt.
Zeker in april, waar er bij mij ook op bewolkte dagen, genoeg PV opwek is, is 100% zelfvoorziening voor de woning geen probleem. Vaak is de thuisbatterij nu al rond 9 hr vol en draait de woning tot zo'n beetje zonsondergang op directe opwek. De warmtepomp draait met het huidige weer nog een paar uurtjes per dag, maar dat stroomverbruik is voor 2/3 deel ofzo ook overdag op directe opwek. Het overige deel plus verlichting, koken, koelkast, vriezer etc in de avond en nacht gaan dan via de batterij. Dat tikt allemaal niet echt aan waardoor het aantal cycli van de batterij ook laag ligt.
Dat laatste is uiteraard het punt waar alles om draait.Anoniem: 78739 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:22:
[...]
maar financieel is het gewoon niet interessant, vooral niet in onze situatie.
Ik maak de rekening voor mijn situatie en jij voor de jouwe.
Dan kom je tot andere conclusies waarbij x wel in een accu investeert en y niet.
Ik had dan ook het voordeel dat mijn PV en mijn accu me zelf niets gekost hebben.
100% gesubsidieerd door de netbeheerder en overheid.
Zonder rekening te houden om als extraatje minstens twintig jaar niet voor energie te moeten betalen.
Of een accu snel degradeert hangt van de omstandigheden af.
Hier staat ze binnen en heeft contstant een temperatuur tussen de 15 en 21°C.
Bovendien wordt ze belast aan een C-waarde lager dan 0.5.
Is ook overgedimensioneerd (drie keer meer volume dan het gemiddelde dagverbruik). Zelfs bij een degradatie van 2% per jaar heeft ze na 10 jaar nog 80% volume wat nog altijd meer dan twee keer zo hoog is als nodig per etmaal. Daardoor draait het ding nog geen 100 cycli per jaar.
Ze zal dus eerder uit dienst gesteld worden door slijtage van materialen en/of technologisch achterhaald dan door degradatie.
Het is maar hoe je het bij aanvang aanpakt.
Langer dan 15 jaar moet dat overigens niet meegaan want dan is de technologie achterhaald en is er beter voor minder geld op de markt.
Eveneens voor PV. Het staat hier al op de planning om deze na 20 jaar te vervangen. Ik krijgt nu al, voor minder geld dan in het verleden, dubbel zoveel capaciteit op het dak dan nu het geval is en dat kost me zelf geen investering (want betaald door de overwinsten van de eerste installatie).
Nog zeven jaar te gaan dus en ik verwacht niet dat de technologie tegen dan erop achteruit zal gaan. Integendeel, kan alleen maar nog beter.
Vanaf half februari tot half november ben ik nu al 100% energetisch autonoom.
De periode daartussen rond de 85% (in cijfers nog 250 tot 300 kWh van het net af te nemen).
En dat zonder gekke dingen te doen als x of y uitstellen tot de zon schijnt of de cyclus van de was/vaatwas gaan onderbreken omdat er een wolk voor de zon komt (waarbij er in het geval van de vaatwas ook nog eens overmatig vocht in de leefruimte zou binnen komen waardoor je weer meer moet gaan verwarmen, je bespaart daar dus niets door, integendeel.
Het lijkt me makkelijker om nog een oplossing uit te werken voor 250/300 kWh dan voor 500 kWh laat staan 950 kWh en over een korte periode dan over een langere periode.
Autonomie gaat wel degelijk over de laatste procenten.
Je bent pas autonoom wanneer je 100% in je eigen energie kan voorzien.
De impact op de autonomie is dus wel degelijk aanwezig want je bent pas echt autonoom wanneer de 100% bereikt is.
Dat mensen daarover bedenkingen hebben kan en mag maar dat maakt mijn rekening niet.
Ook wel een beetje eigenaardig dat wanneer het "goedkoper" wordt ze die bedenkingen plots niet meer hebben of zelf laten varen.
Ieder maakt zijn eigen rekening en beter niet die van een ander.
Door een zo hoog mogelijke energetische autonomie na te streven moet ik niets laten. Integendeel het brengt extra geld op en verhoogt het persoonlijke comfort.
Dat dit op een ander niet het geval is begrijp ik best en dan moet men gewoon iets anders doen.
Andere keuzes hebben gewoon andere gevolgen en iedereen maakt best de keuze die hem/haar het beste ligt en voordelen oplevert zonder er iets anders voor te moeten laten.
Zoals al eerder gemeld zowel mijn PV als accu werden volledig gefinancierd door subsidies en de overwinsten van PV. Het vroeg van mezelf dus geen bijkomende investering waardoor ik op iets anders moest gaan besparen. Integendeel. Het zorgt voor een hoger comfort, hogere onafhankelijkheid van de productie en prijzen van derden en al jaren een omgekeerde energierekening (de leverancier en netbeheerder betalen mij indien omgekeerd).
Tenslotte gaat dit topic over het eigen verbruik van de eigen productie verhogen.
Op een paar (mij niet gekende) uitzonderingen na zal je dat pas kunnen maximaliseren, zonder al te veel comfort op te geven, met een accu. Of men daar nu voor of tegen is maakt niet uit in dit topic want het is de enige beschikbare oplossing om dat naar een zo hoog mogelijk niveau te brengen en/of naar 100% te brengen.
[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 25-04-2024 10:25 ]
Dat was vooral als test en de conclusie is dat het na die 1u20 met open deur idd even droog was. De vochtigheid is gestegen van 51 naar 56%, maar als ik vlak na de volledige cyclus de vaatwasser opentrek komt er ook een hoop zichtbare waterdamp vrij, het is niet zo dat dat allemaal intern gecondenseerd is. Dat gebeurt pas als je het helemaal laat afkoelen, wat een halve dag kan duren.IvoB2 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:07:
[...]
En dat zonder gekke dingen te doen als x of y uitstellen tot de zon schijnt of de cyclus van de was/vaatwas gaan onderbreken omdat er een wolk voor de zon komt (waarbij er in het geval van de vaatwas ook nog eens overmatig vocht in de leefruimte zou binnen komen waardoor je weer meer moet gaan verwarmen, je bespaart daar dus niets door, integendeel.
Meestal draait ze gewoon wanneer ik niet thuis ben en mijn vrouw volgt het verbruik ook niet zo op. In het vervolg zal het dus meestal de volledige was/droogcyclus zijn
Uiteraard, maar dat wil nog niet zeggen dat je dan off-grid kan gaan, want als je batterij op een sombere winterdag leeg is zal je omvormer zonder netspanning ook niet meer gevoed kunnen worden. Het moet ook niet de bedoeling zijn om off-grid te gaan, want dan kan je ook geen stroom meer verkopen.Het lijkt me makkelijker om nog een oplossing uit te werken voor 250/300 kWh dan voor 500 kWh laat staan 950 kWh en over een korte periode dan over een langere periode.
Autonomie gaat wel degelijk over de laatste procenten.
Je bent pas autonoom wanneer je 100% in je eigen energie kan voorzien.
De impact op de autonomie is dus wel degelijk aanwezig want je bent pas echt autonoom wanneer de 100% bereikt is.
Welke bedenkingen bedoel je? Voor mij is het eenvoudig: ik maak een afweging tussen investeringskost, maandbesparing en levensduur. Voor mij en vele anderen draait dat nog negatief uit, net zoals geschreven wordt in vakbladen en door Test-Aankoop.Dat mensen daarover bedenkingen hebben kan en mag maar dat maakt mijn rekening niet.
Ook wel een beetje eigenaardig dat wanneer het "goedkoper" wordt ze die bedenkingen plots niet meer hebben of zelf laten varen.
De subsidies op thuisbatterijen zijn gestopt, dan is het nu de volle pot (4500 euro) voor 8 euro besparing per maand. Overwinst van PV heb ik niet, dus daarmee kan ik ook geen batterij kopen. Of bedoel je dat je het 'betaalt' met de besparing die je sinds de installatie van je panelen hebt, tov de periode daarvoor?Zoals al eerder gemeld zowel mijn PV als accu werden volledig gefinancierd door subsidies en de overwinsten van PV. Het vroeg van mezelf dus geen bijkomende investering waardoor ik op iets anders moest gaan besparen. Integendeel. Het zorgt voor een hoger comfort, hogere onafhankelijkheid van de productie en prijzen van derden en al jaren een omgekeerde energierekening (de leverancier en netbeheerder betalen mij indien omgekeerd).
Dat het "veel" energie verbruikt is uiteraard zeer relatief.Anoniem: 78739 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:49:
Mijn punt is ook dat die droogcyclus veel energie kost en vooral bedoeld is omdat klanten op het einde van het programma een droge vaat willen ipv vanzelf te laten drogen, een stuk marketing dus.
Een hedendaagse vaatwasser verbruikt, voor de volledige cyclus nog een 500 tot 600 Wh.
Dat is in verhouding verwaarloosbaar wanneer men zijn eigen energie opwekt waarbij er in deze periode meer opgewekt wordt dan er verbruikt kan worden.
Hangt ervan af wat je doelstelling is.Uiteraard, maar dat wil nog niet zeggen dat je dan off-grid kan gaan, want als je batterij op een sombere winterdag leeg is zal je omvormer zonder netspanning ook niet meer gevoed kunnen worden. Het moet ook niet de bedoeling zijn om off-grid te gaan, want dan kan je ook geen stroom meer verkopen.
Het is wel degelijk mijn bedoeling, indien gewenst, om off grid te kunnen gaan.
(Al mijn verbruikers zijn nu reeds aan de back up zijde aangesloten, off grid is dus maar een veweging via de nulswitch verwijderd van off grid.)
Het punt is uiteraard dat je productie en opslag in verhouding staan tot je verbruik waardoor je risico dat je batterij leeg loopt na een paar sombere winterdagen quasi nihil wordt.
Wanneer je productiecapaciteit te laag is en/of je opslagcapaciteit onvoldoende en/of je verbruik zo hoog dat de vorige niet betaalbaar uitvoerbaar zijn is het inderdaad een ander verhaal.
In een onvrijwillige off grid situatie wordt de PV/batterijomvormer ook niet gevoed door netspanning zoals je suggereert. Dan wordt deze gevoed door de batterij en maakt de batterijomvormer een zuivere sinus aan voor de PV omvormer zodat deze blijft functioneren (maar hardwarematig automatisch is afgekoppeld van het net) zodat de AC verbruikers blijven gevoed worden door PV energie en niet verbruikte opgewekte energie alsnog richting batterij gaat.
Bij een vrijwillige off grid situatie is het rendement zelfs nog hoger gezien de PV omvormer er dan tussenuit gaat en via MPPT de DC van de PV rechtstreeks in de DC van de batterij gaat en er alleen nog vanuit de batterijomvormer DC eenmalig naar AC moet omgezet worden richting verbruikers.
Ik ga er ook niet van uit dat men voor eeuwig en een dag stroom kan blijven verkopen aan het net.
Die evolutie naar beneden is nu al bezig. Een paar jaar geleden was de TLV nog 20 cent/kWh, vorig jaar nog 11 cent/kWh en momenteel staat ze nog maar op 7,7 cent/kWh.
En voor wie dynamisch gaat is de TLV op de uren dat een PV installatie het meest produceert nu al meermaals negatief = betalen om terug te leveren aan het net.
Ook een van de redenen dat ik, in deze overgangsfase, nog op twee paarden wed. Zolang het financieel voordeel oplevert gekoppeld blijven aan het net (maar er zo weinig mogelijk van afnemen). Op het ogenblik dat koppeling aan het net duurder wordt dan het oplevert de knop om en 100% zelfvoorzienend worden.
Je kan dus maar beter, mijn mening, meerdere opties open houden dan op slechts een optie te wedden.
Met TA hou ik geen rekening want dat is geen vakblad.Welke bedenkingen bedoel je? Voor mij is het eenvoudig: ik maak een afweging tussen investeringskost, maandbesparing en levensduur. Voor mij en vele anderen draait dat nog negatief uit, net zoals geschreven wordt in vakbladen en door Test-Aankoop.
Zoals ik zei, ieder zijn eigen afweging.
Ik maak gewoon een andere en kom tot een ander besluit.
Meer is het niet.
Nee dat bedoel ik niet.De subsidies op thuisbatterijen zijn gestopt, dan is het nu de volle pot (4500 euro) voor 8 euro besparing per maand. Overwinst van PV heb ik niet, dus daarmee kan ik ook geen batterij kopen. Of bedoel je dat je het 'betaalt' met de besparing die je sinds de installatie van je panelen hebt, tov de periode daarvoor?
Ik bedoel dat ik juist in PV en in een accu heb geïnvesteerd op de ogenblikken dat de subsidies het hoogst waren. Is net zoals via de beurs investeren. Een goede timing doet het rendement stijgen. Wie die timing mis mist ook een deel rendement zodat de eindrekening anders is.
Zoals ik al eerder schreef tel ik de gratis energierekening niet mee want dat is gewoon een extraatje en daar koop je ook niets voor.
Wanneer er maximaal van subsidies gebruik kan gemaakt worden is de eigen resterende investeringskost al lager. Dan moet je ook minder (over)winsten maken om het resterende bedrag te investeren. Dat is een relatief eenvoudige rekening hoor.
Mij PV installatie is al jaren geleden (al binnen de 5 jaar na installatie) volledig afgeschreven. Iedere winst die daar nu nog uitkomt is pure winst die terug kan geïnvesteerd wordend zonder er iets anders voor te moeten laten.
In cijfers:
Voor iedere kWh die mijn installatie produceert krijg ik, twintig jaar lang, netto 33 cent/kWh.
Voor iedere kWh die mijn installatie produceert en geladen wordt in de accu van de EV krijg ik tussen de 25 en 55 cent extra (netto).
Voor iedere kWh die mijn installatie produceert en teruggeleverd wordt aan het net krijg ik (heden) 7,5 cent extra.
Over een periode van twintig jaar zijn dat netto duizenden euro overwinsten die gemakkelijk geïnvesteerd worden in andere energietoepassingen (die op het ogenblik van maximale subsidies ook al minder kosten dan louter de prijs die de markt aanrekent).
Dat niet iedereen dezelfde overwinsten heeft noch in dezelfde mate van subsidies wil/kan gebruik maken is ook een feit. Juist daarom dat voor de ene de rekening anders is voor een ander en je de eigen situatie niet moet gaan vergelijken met die van een ander.
Je hebt andere uitgangspunten en kosten dan ik. Vandaar andere gevolgen en een andere handelswijze.
Cru gesteld zou je kunnen stellen dat het verhogen van mijn autonomie niet door mezelf gefinancierd wordt maar eerder door diegenen die daar niet in investeren en afzien van de herverdeling van overheidsmiddelen.
Voor de eerste PV-eigenaars was er toch een oversubsidie die een grote put gemaakt heeft, dat systeem was niet houdbaar. Een installatie ging toen wel richting 15000-20000 euro, voor panelen die veel minder efficiënt waren dan nu (per m²), wie daar nu nog een EV bij koopt kan best al uitbreiden/vernieuwen. Anderzijds, tot begin vorig jaar had ik gas en was de energiepremie door de crisis hoger dan wat ik aan gas moest betalen, toen was ik dus goedkoper uit dan nu. Ik kreeg geld om energie te verbruiken. Tijdens de pandemie waren de panelen goedkoop, erna weer duur, nu weer goedkoper, maar tegelijk ook een lagere premie:IvoB2 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:35:
[...]
Cru gesteld zou je kunnen stellen dat het verhogen van mijn autonomie niet door mezelf gefinancierd wordt maar eerder door diegenen die daar niet in investeren en afzien van de herverdeling van overheidsmiddelen.
Wie bijvoorbeeld vorig jaar 5.000 euro betaalde voor een installatie, zou nu kunnen rekenen op een factuur die zo’n duizend euro lichter is. Dat is meer dan het maximale bedrag van de afgeschafte premie. “De terugverdientijd blijft alles in acht genomen even kort als hij al was”, zegt Polfliet. “Voor een gemiddelde installatie bij een particulier is dat ongeveer 5 à 6 jaar en dat zie ik niet meteen veranderen.”
Zo zijn er veel 'goeie' momenten om PV te kopen. En nu hopen dat wij bij de volgende gascrisis niet weer belastinggeld moeten bijdragen voor wie nog op gas verwarmt... Gas wordt in België nu al overgesubsidieerd tov buurlanden.Wat de prijs van de zonnepanelen nu ook drukt, is een omschakeling naar nieuwe types. “De markt evolueert naar een nog beter type technologie”, zegt Vancaeyzeele. “De nieuwe panelen zijn efficiënter en hebben een levensduur van minimaal 30 in plaats van 25 jaar. Ze presteren ook beter op bewolkte en zeer warme dagen.”
Ik was dan ook niet bij de eerste PV eigenaars maar ben ingestapt op het ogenblik dat de verhouding/kostprijs het gunstigst was. Volgens mijn berekeningen maak je daar dan meer zuivere winst op dan door later aan een goedkopere prijs in te stappen. *Anoniem: 78739 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:57:
Voor de eerste PV-eigenaars was er toch een oversubsidie die een grote put gemaakt heeft, dat systeem was niet houdbaar. Een installatie ging toen wel richting 15000-20000 euro, voor panelen die veel minder efficiënt waren dan nu (per m²), wie daar nu nog een EV bij koopt kan best al uitbreiden/vernieuwen. Anderzijds, tot begin vorig jaar had ik gas en was de energiepremie door de crisis hoger dan wat ik aan gas moest betalen, toen was ik dus goedkoper uit dan nu. Tijdens de pandemie waren de panelen goedkoop, erna weer duur, nu weer goedkoper, maar tegelijk ook een lagere premie:
Of die een grote put gemaakt hebben weet ik niet, in elk geval niet op mijn bankrekening en het systeem loopt overigens nog jaren. Twintig jaar is lang hoor.
Panelen waren inderdaad per m² minder efficiënt maar dat van je dan gewoon op door meer m² te leggen. Zoals ik eerder al schreef dien je zelf te bepalen wat de beste verhouding tussen verbruik en productie is (en later op de tijdslijn opslag).
Ik ben uiteraard ook niet gek en koop helemaal geen BEV**. Toch niet zolang die niet uitontwikkeld zijn en standaard geen V2H aanbieden. Daar is nog tijd genoeg voor (hier is de planning midden 2031 dus nog zeven jaar de tijd).
Gas heb ik nooit gehad in de huidige woning (waar ik zelf al woon sinds Q1 2014).
Dus ook nooit een gasaansluiting moeten betalen nog vaste kosten al die jaren.
Wel onmiddellijk een split A2A/A2W warmtepomp geplaatst zodat de meerkosten voor installatie minimaal bleven (investering in verwarmingselementen en leidingen moesten voor een systeem op gas ook gedaan worden, telt dus alleen de meerkost voor de WP binnen- en buitenunit. De volledige installatie (WP, leidingwerk, JAGA DBE LT convectoren, Samsung lucht units, arbeid,....) heeft me in 2013 7500 € gekost (excl. de subsidie die je er toen voor kreeg) en enkele jaren geleden kreeg ik er - door vrijwillig over te schakelen naar een DM - zelfs nog een retroactieve premie voor van een 1163 € netto.
Ondanks dat ik sinds 2014 geen gasfactuur noch elektrofactuur heb kreeg ik tijdens de pandemie als extraatje ook een verwarmingspremie en een premie voor de elektriciteitsaansluiting. Wel geen idee wat dat met dit topic te maken heeft
Dat is nu net mijn punt (of één ervan): wie een zo hoog mogelijke energieonafhankelijkheid heeft (van gas en electro) moet niet hopen op wat er bij een volgende "crisis" al dan niet geregeld wordt want die regelt zijn factuur grotendeels zelf. Premies zijn dan gewoon een extraatje die kunnen bijdragen aan de volgende investering en niet om telkens gaten dicht te rijden die zich maandelijks blijven aandienen.Zo zijn er veel 'goeie' momenten om PV te kopen. En nu hopen dat wij bij de volgende gascrisis niet weer belastinggeld moeten bijdragen voor wie nog op gas verwarmt... Gas wordt in België nu al overgesubsidieerd tov buurlanden.
Of anders gezegd: het is een sport/hobby die me, in tegenstelling tot veel andere sporten en hobby's geen geld kost maar nog een extra zakcentje oplevert.
* Ik weet niet wat een ander heeft betaald want ik maak uitsluitend de eigen rekening om te zien of ze klopt of niet. In 2011 betaalde ik zelf 9300 € voor een installatie van 20 x 280 Wp goedkope Chinese all black panelen met een SMA omvormer van 5 kVA (max. voor een netaangesloten monofase PV omvormer). En dat werd dan niet eens gefinancierd met eigen geld maar via een groene lening waar je de minimale intrest ook nog eens via de belastingaangifte kon recupereren. Geld moest je dus ook al niet hebben klaarliggen of indien je dat wel had kon je dat elders gaan beleggen aan een hoog rendement (weer een extraatje).
Tot op heden heeft deze installatie (excl. het voordeel van geen energierekening, excl. de jaarlijkse netto terugbetaling door de energieleverancier voor de TLV, na afhouding afname en capaciteitstarief en kost databeheer, excl. TLV aan accu BEV) netto (want vrijgesteld van belastingen) 21.450 € cash opgebracht.
Wanneer alles normaal blijft verder lopen is er op dat vlak nog een openstaande rekening van 11 tot 12K.
Met 33K kan je, ook na aftrek van de initiële "dure" PV kost, heel wat investeren in batterijen en vervanging PV zonder dat het je een cent kost.
De TLV aan net en accu BEV, lagere netkost (want je valt dan onder max. factuur) voor netafname en capaciteitstarief en totale afwezigheid van wederkerende maandelijkse energierekening (ongeacht welke crisis dan ook) is dan mooi als extra meegenomen.
Het verhogen van eigen verbruik van de productie en vooral de autonomie van derden wordt dan redelijk eenvoudig zonder dat je dan zelf op wat dan ook moet gaan besparen. Integendeel, het genereert nog meer cash en een extra spaarpot. EA is niet altijd een nadeel.
Op de planning staat ook geen 1:1 vervanging van de huidige PV installatie maar de vervanging van het volledige dak waarbij de ZZO zijde één groot zwart PV vlak wordt. Het volledige dakopp. kan dus benut worden aan een hogere productie per m² (staat momenteel op 208 Wp/m²). De SMA omvormer, indien deze het zolang uithoudt want is al voorbij de geschatte normale levensduur, gaat er dan ook van tussen en wordt vervangen door MPPT's met eventueel een BEV accu als extra back up voor de maanden december en januari. De details zullen uiteraard pas tegen 2031 uitgewerkt worden en aangepast aan de dan beschikbare technieken (welke normaliter nog efficiënter zullen zijn van wat nu al voor handen is).
** Deze laat ik, incl. laadpaal, in de eerste plaats zolang mogelijk om de vier tot vijf jaar volledig subsidiëren door de federale overheid.
[ Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 25-04-2024 13:46 ]
Waar komt die 33 cent/kWh vandaan? Die 25/55 cent voor de auto is een deelauto? Maar die auto heb/deel je toch ook niet voor niets? Tenslotte is die 7,5 cent ook pas winst nadat de PV-installatie afgeschreven is. Bij jou is dat na 5 jaar, maar nu zijn de subsidies verminderd, net zoals er geen subsidies voor thuisbatterijen meer zijn. Dat er geen batterijsubsidies meer zijn moet je nu wel meetellen in het advies en de rendabiliteit ervan, anders zijn het vijgen na Pasen.IvoB2 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:35:
[...]
[...]
Nee dat bedoel ik niet.
Ik bedoel dat ik juist in PV en in een accu heb geïnvesteerd op de ogenblikken dat de subsidies het hoogst waren. Is net zoals via de beurs investeren. Een goede timing doet het rendement stijgen. Wie die timing mis mist ook een deel rendement zodat de eindrekening anders is.
Zoals ik al eerder schreef tel ik de gratis energierekening niet mee want dat is gewoon een extraatje en daar koop je ook niets voor.
Wanneer er maximaal van subsidies gebruik kan gemaakt worden is de eigen resterende investeringskost al lager. Dan moet je ook minder (over)winsten maken om het resterende bedrag te investeren. Dat is een relatief eenvoudige rekening hoor.
Mij PV installatie is al jaren geleden (al binnen de 5 jaar na installatie) volledig afgeschreven. Iedere winst die daar nu nog uitkomt is pure winst die terug kan geïnvesteerd wordend zonder er iets anders voor te moeten laten.
In cijfers:
Voor iedere kWh die mijn installatie produceert krijg ik, twintig jaar lang, netto 33 cent/kWh.
Voor iedere kWh die mijn installatie produceert en geladen wordt in de accu van de EV krijg ik tussen de 25 en 55 cent extra (netto).
Voor iedere kWh die mijn installatie produceert en teruggeleverd wordt aan het net krijg ik (heden) 7,5 cent extra.
Over een periode van twintig jaar zijn dat netto duizenden euro overwinsten die gemakkelijk geïnvesteerd worden in andere energietoepassingen (die op het ogenblik van maximale subsidies ook al minder kosten dan louter de prijs die de markt aanrekent).
Ik zou via groepsaankoop Oost-Vlaanderen een 5 kWh batterij met extra omvormer (3x verlies van productie tot hergebruik) voor 3000 euro all-in kunnen hebben, maar zelfs dan zou de TVT 30 jaar zijn, omdat ik nu al weinig afname heb en we veel overdag kunnen verbruiken. Voor iemand met een oudere omvormer en weinig dagverbruik zou het wel interessant kunnen zijn.
Van de netbeheerder (in Vlaanderen Fluvius).Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 08:46:
Waar komt die 33 cent/kWh vandaan?
Ik heb een contract met de netbeheerder om me gedurende 20 jaar per schijf van iedere geproduceerde MWh 330€ (belastingvrij) uit te betalen. Betreft uitbetaling voor groene stroom certificaten omdat ikzelf investeer in de productie van groene energie en de overheid dat in de tijd overliet aan particulieren. In mijn situatie aanvang op 1 juli 2011 en eindigt op 30 juni 2031. Mijn tegenprestatie is dat ik gedurende deze periode dan niets wijzig aan de aangemelde installatie en aangesloten blijf aan het openbaar net.
Vandaar dat mijn volgende stap pas ingaat midden 2031 (nieuwe zonnepanelen en minstens verdubbeling van productiecapaciteit en eventueel loskoppeling van het grid).
Verrekend via "Mijn Fluvius via het tabblad "Groene stroom" en volgens de gegevens van de MID groene stroommeter.
:strip_exif()/f/image/VeHtUDyrHDx8qYXdAJWzbopq.jpg?f=fotoalbum_large)
Nee.Die 25/55 cent voor de auto is een deelauto?
Dat is een bedrijfsauto (salarisauto) ter beschikking gesteld door de werkgever van mijn huidige partner.
De laadpaal op mijn woning werd eveneens aangelegd op kosten van deze werkgever. Na drie jaar wordt deze laadpaal eigendom van de eigenaar van de woning waar hij aan bevestigd werd. De laadpaal werd geplaatst Q1 2019 en is dus nu mijn eigendom.
Voor iedere geladen kWh betaalt de werkgever via de backoffice netto een vergoeding uit volgens de boordtabellen van de CREG (federale energieregulator) op basis van de gemiddelde stroomkost voor een elektrisch voertuig incl. een gemiddelde capaciteitsvergoeding (laatste schommelt rond de 5 cent/kWh).
Afgelopen jaar lag deze vergoeding tussen de 25 en 55 cent/kWh incl. 6% BTW (wordt iedere maand terug aangepast op basis van het gemiddelde van de vorige zes maanden).
Laad ik het voertuig van de PV-installatie dan kost me dat zelf 7,5 cent/kWh (gemiste TLV naar net).
Laad ik het voertuig (deels) van het net dan kost me dat (heden) tussen de 19 en 20 cent/kWh (mijn lopend all in nettarief in 2024).
De "winst" is het verschil tussen mijn stroomkost en de laadpaalvergoeding. Het aantal kWh wordt berekend door de MID teller van de laadpaal (en geautomatiseerd doorgegeven naar de backoffice welke telkens per maand een eindtotaal maakt en dat 14 dagen op rekening stort).
Verliezen tussen AC lader en DC omvormer EV worden dus eveneens vergoed gezien de kWh meter voor de auto zit.
Jawel.Maar die auto heb/deel je toch ook niet voor niets?
Waarom zou ik daar geld voor vragen?
Aan een stilstaande auto heeft niemand iets (Of het zou moeten zijn om gekoppeld aan de woning overproductie in op te slaan, wat zoveel mogelijk gebeurt, of terug te leveren aan de woning, wat pas kan vanaf de volgende oplevering. Maar prioritair deel ik dus eerst liever de auto dan zelf aan de woning gekoppeld te houden).
Wij rijden zelf maar een 3 tot 5K km met de auto. Het zou zonde zijn een auto van 50-65K jaarlijks maar een 3 tot 5K te laten rijden.
We delen de auto met drie andere gezinnen zodat deze zelf geen voertuig moeten aankopen.
Het betreft mijn (volwassen, niet inwonende) kinderen en de kinderen van mijn huidige partner (mijn pluskinderen dus).
Gezien het een salarisauto betreft mag ik de auto ook niet delen anderen (en voor die niet inwonende kinderen moest er al onderhandeld worden met de werkgever).
Ik mag daar trouwens geen vergoeding voor vragen want het betreft een omnium verzekering van de lease en dat laat geen bezoldigd vervoer toe.
Nee, dat was binnen de 5 jaar.Tenslotte is die 7,5 cent ook pas winst nadat de PV-installatie afgeschreven is. Bij jou is dat na 5 jaar,
Tot midden 2015 diende er zelfs geen prosumententarief betaald te worden.
Ik geef geen advies.maar nu zijn de subsidies verminderd, net zoals er geen subsidies voor thuisbatterijen meer zijn. Dat er geen batterijsubsidies meer zijn moet je nu wel meetellen in het advies en de rendabiliteit ervan, anders zijn het vijgen na Pasen.
Ik geef mijn situatie weer.
Vandaar dat iedereen, wat ik ook telkens benadruk, zijn eigen rekening moet maken.
Ik hou tenslotte ook geen rekening met jouw (of van wie dan ook) situatie.
Andere uitgangspunten, andere gevolgen.
Ieder zijn ding maar ik ben nog nooit een groepsaankoop tegengekomen die me betere voorwaarden gaf dan wat ik zelf individueel kon onderhandelen. Bij een groepsaankoop ben je doorgaans ook gebonden aan de (minderwaardige) materialen van de geselecteerde installateurs (ze moeten ergens op gaan besparen om zo'n groepsaankoop binnen te halen en dat is doorgaans niet op eigen loon).Ik zou via groepsaankoop Oost-Vlaanderen een 5 kWh batterij met extra omvormer (3x verlies van productie tot hergebruik) voor 3000 euro all-in kunnen hebben, maar zelfs dan zou de TVT 30 jaar zijn, omdat ik nu al weinig afname heb en we veel overdag kunnen verbruiken. Voor iemand met een oudere omvormer en weinig dagverbruik zou het wel interessant kunnen zijn.
Wanneer je iets niet rendabel of geen optie voor jezelf vindt moet je dat gewoon niet doen.
Je moet je eigen ding doen en niet dat van een andere kopiëren. Iedere situatie is anders.
Mijn thuisbatterij (bestaande uit kwaliteitsonderdelen van o.a. Victron en dit met het oog op een off grid doel) met een opslagvolume van 15,4 kWh heeft me zelf 6500 € gekost. Incl. keuring en herschikking van de automatenkast zodat alle verbruikers in back up staan en bij een netuitval binnen de 20 mS de verbruikers stroom uit de batterij halen. De software staat zo ingesteld dat er steeds een minimale SoC in de batterij zit, 10% in de zomer tot 50% in de winter die bij een netuitval automatisch kan aangesproken worden. De PV omvormer valt bij ontstentenis net wel uit (wettelijke verplichting) maar krijgt onmiddellijk een zuiver sinus signaal van de batterijomvormer (die ook hardwarematig de verbinding met het net ontkoppeld) om zichzelf terug op te starten zodat de panelen terug energie leveren aan verbruikers en opslagbatterij.
Dat werken met twee omvormers energetisch niet de ideale oplossing is daar ben ik van op de hoogte. Maar het is een tussenstap om nog tot 2031 de GSC rechten niet te verliezen. De configuratie (beschikbare opp.) van mijn dak is ook zo dat ik er nu geen bijkomende installatie (buiten de GSC installatie om) kan op plaatsen die de moeite is (ik kan dan maar vier panelen bijleggen met nog eens een afzonderlijke extra omvormer voor die vier panelen). De huidige installatie is dus slechts een testopstelling als voorbereiding op de definitieve installatie (via MPPT en volledig zonnedak zonder panelen wat meer bruikbare opp. oplevert aan een hoger rendement met m² en met minder verliezen) zodat ik niet alleen op theoretische berekeningen moet voortbouwen maar ook al enkele jaren data heb op een volledige praktische toepassing. Daar heb ik o.a. al uit geleerd dat, om 100% off grid te gaan, ik de huidige vaste opslagcapaciteit niet meer moet verhogen maar eerder de productie per beschikbare m² moet verhogen en dit op basis van de energiebehoeften voor de maanden december en januari).
Dat laatste is ook goedkoper dan het eerste en mijn dak moet ik, gezien de levensduur van PV, toch vervangen (om het daarna, na plaatsing nieuwe installatie, alsnog te moeten vervangen).
Op jaarbasis bedraagt dit "verlies" een 10%. Gezien mijn productie twee keer zo hoog is als mijn verbruiksbehoeften voor het normale huishouden is dat, inzake beschikbare energie, geen enkel probleem. Het financieel "verlies" bedraagt in eerste instantie zo'n 37€. Maar daar staat een hogere winst tegenover door meer productie te kunnen verbruiken en minder van het net in te kopen (waar je ook nog eens belastingen, accijnzen en transportkosten op betaalt die bij verbruik via een batterij in een gesloten circuit afwezig zijn)
Een eerste voordeel is dat je al je eigen productie die je nodig hebt voor eigen verbruik optimaal kan benutten. De autonomie verhoogd er ook door. En laat dit nu het onderwerp van dit topic zijn.
Een tweede voordeel is je (bijna) volledig onafhankelijk bent van de prijszetting door energieleveranciers, netbeheerders, heffingen door de overheid en externe "crissisen".
Het is dus een soort "verzekering" tegen onverwachte gebeurtenissen waar je normaliter geen invloed op hebt en nu in eigen hand kan nemen. En een verzekering sluit je doorgaans af voor de onverwachte gebeurtenis en niet erna en in de hoop ze nooit nodig te hebben (cfr. een brandverzekering) . Een verzekering kost normaal geld.
Een derde voordeel is dat deze "verzekering" geen geld kost maar geld opbrengt (ipv jaarlijks geld aan de energieleverancier en netbeheerder te betalen krijg ik geld terug (alleen al op basis van de jaarlijkse energienota dus excl. GSC vergoedingen en excl. laadpaalvergoeding). Ik betaal naast geen kost voor energie dus ook geen transportvergoeding noch forfaitair capaciteitstarief (en al zeker geen capaciteitstarief voor vermogen boven de 2,5 kW).
En zoals ik al eerder schreef is de terugverdientijd hier geen punt want er moet niets terugverdiend worden. Het is voor de sport. Een sport die mezelf bovendien niets kost.
Ander uitgangspunt dus.
Wie alleen iets koopt met het oog dat het binnen x jaar zichzelf moet terugverdienen moet daar dan naar leven en heeft een ander uitgangspunt.
Ik leef nu en niet in het verleden en niet in de toekomst (waarvan ik niet eens zekerheid heb of die er is noch hoe lang ze zou duren).
Wanneer ik een huis koop, de inrichting van dat huis verzorg, op vakantie ga, een horecazaak bezoek, een gebruiksvoorwerp,......whatever ga ik ook niet telkens berekenen binnen welke tijd zich dat gaat terugverdienen maar gewoon of de middelen ter beschikking zijn. Niet meer en niet minder.
Geld is een middel voor mij, het doel is niet het louter verzamelen ervan en dat alles wat ik doe zichzelf moet terugverdienen.
Overigens niets mis met andere doelstellingen. Maar die hebben gewoon andere gevolgen.
Wat de doelstellingen zijn moet iedereen maar voor zichzelf bepalen. Zolang ieder de gevolgen van de eigen keuzes kan en wil dragen is er niet veel aan de hand.
[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 26-04-2024 12:11 ]
Ok, je uitleg verduidelijkt eeaIvoB2 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:51:
[...]
Van de netbeheerder (in Vlaanderen Fluvius).
Ik heb een contract met de netbeheerder om me gedurende 20 jaar per schijf van iedere geproduceerde MWh 330€ (belastingvrij) uit te betalen. Betreft uitbetaling voor groene stroom certificaten omdat ikzelf investeer in de productie van groene energie en de overheid dat in de tijd overliet aan particulieren. In mijn situatie aanvang op 1 juli 2011 en eindigt op 30 juni 2031. Mijn tegenprestatie is dat ik gedurende deze periode dan niets wijzig aan de aangemelde installatie en aangesloten blijf aan het openbaar net.
Vandaar dat mijn volgende stap pas ingaat midden 2031 (nieuwe zonnepanelen en minstens verdubbeling van productiecapaciteit en eventueel loskoppeling van het grid).
Verrekend via "Mijn Fluvius via het tabblad "Groene stroom" en volgens de gegevens van de MID groene stroommeter.
[Afbeelding]
[...]
Nee.
Dat is een bedrijfsauto (salarisauto) ter beschikking gesteld door de werkgever van mijn huidige partner.
De laadpaal op mijn woning werd eveneens aangelegd op kosten van deze werkgever. Na drie jaar wordt deze laadpaal eigendom van de eigenaar van de woning waar hij aan bevestigd werd. De laadpaal werd geplaatst Q1 2019 en is dus nu mijn eigendom.
Voor iedere geladen kWh betaalt de werkgever via de backoffice netto een vergoeding uit volgens de boordtabellen van de CREG (federale energieregulator) op basis van de gemiddelde stroomkost voor een elektrisch voertuig incl. een gemiddelde capaciteitsvergoeding (laatste schommelt rond de 5 cent/kWh).
Afgelopen jaar lag deze vergoeding tussen de 25 en 55 cent/kWh incl. 6% BTW (wordt iedere maand terug aangepast op basis van de het gemiddelde van de vorige zes maanden).
Laad ik het voertuig van de PV-installatie dan kost me dat zelf 7,5 cent/kWh (gemiste TLV naar net).
Laad ik het voertuig (deels) van het net dan kost me dat (heden) tussen de 19 en 20 cent/kWh (mijn lopend all in nettarief in 2024).
De "winst" is het verschil tussen mijn stroomkost en de laadpaalvergoeding. Het aantal kWh wordt berekend door de MID teller van de laadpaal (en geautomatiseerd doorgegeven naar de backoffice welke telkens per maand een eindtotaal maakt en dat 14 dagen op rekening stort).
Verliezen tussen AC lader en DC omvormer EV worden dus eveneens vergoed gezien de kWh meter voor de auto zit.
[...]
Jawel.
Waarom zou ik daar geld voor vragen?
Aan een stilstaande auto heeft niemand iets.
Wij rijden zelf maar een 3 tot 5K km met de auto. Het zou zonde zijn een auto van 50-65K jaarlijks maar een 3 tot 5K te laten rijden.
We delen de auto met drie andere gezinnen zodat deze zelf geen voertuig moeten aankopen.
Het betreft mijn (volwassen, niet inwonende) kinderen en de kinderen van mijn huidige partner (mijn pluskinderen dus).
Gezien het een salarisauto betreft mag ik de auto ook niet delen anderen (en voor die niet inwonende kinderen moest er al onderhandeld worden met de werkgever).
Ik mag daar trouwens geen vergoeding voor vragen want het betreft een omnium verzekering van de lease en dat laat geen bezoldigd vervoer toe.
[...]
Nee, dat was binnen de 5 jaar.
Tot midden 2015 diende er zelfs geen prosumententarief betaald te worden.
[...]
Ik geef geen advies.
Ik geef mijn situatie weer.
Vandaar dat iedereen, wat ik ook telkens benadruk, zijn eigen rekening moet maken.
Ik hou tenslotte ook geen rekening met jouw (of van wie dan ook) situatie.
Andere uitgangspunten, andere gevolgen.
[...]
Ieder zijn ding maar ik ben nog nooit een groepsaankoop tegengekomen die me betere voorwaarden gaf dan wat ik zelf individueel kon onderhandelen. Bij een groepsaankoop ben je doorgaans ook gebonden aan de (minderwaardige) materialen van de geselecteerde installateurs (ze moeten ergens op gaan besparen om zo'n groepsaankoop binnen te halen en dat is doorgaans niet op eigen loon).
Wanneer je iets niet rendabel of geen optie voor jezelf vindt moet je dat gewoon niet doen.
Je moet je eigen ding doen en niet dat van een andere kopiëren. Iedere situatie is anders.
Mijn thuisbatterij (bestaande uit kwaliteitsonderdelen van o.a. Victron en dit met het oog op een off grid doel) met een opslagvolume van 15,4 kWh heeft me zelf 6500 € gekost. Incl. keuring en herschikking van de automatenkast zodat alle verbruikers in back up staan en bij een netuitval binnen de 20 mS de verbruikers stroom uit de batterij halen. De software staat zo ingesteld dat er steeds een minimale SoC in de batterij zit, 10% in de zomer tot 50% in de winter die bij een netuitval automatisch kan aangesproken worden. De PV omvormer valt bij ontstentenis net wel uit (wettelijke verplichting) maar krijgt onmiddellijk een zuiver sinus signaal van de batterijomvormer (die ook hardwarematig de verbinding met het net ontkoppeld) om zichzelf terug op te starten zodat de panelen terug energie leveren aan verbruikers en opslagbatterij.
Op jaarbasis bedraagt dit "verlies" een 10%. Gezien mijn productie twee keer zo hoog is als mijn verbruiksbehoeften voor het normale huishouden is dat, inzake beschikbare energie, geen enkel probleem. Het financieel "verlies" bedraagt in eerste instantie zo'n 37€. Maar daar staat een hogere winst tegenover door meer productie te kunnen verbruiken en minder van het net in te kopen (waar je ook nog eens belastingen, accijnzen en transportkosten op betaalt die bij verbruik via een batterij in een gesloten circuit afwezig zijn)
Een eerste voordeel is dat je al je eigen productie die je nodig hebt voor eigen verbruik optimaal kan benutten. De autonomie verhoogd er ook door. En laat dit nu het onderwerp van dit topic zijn.
Een tweede voordeel is je (bijna) volledig onafhankelijk bent van de prijszetting door energieleveranciers, netbeheerders, heffingen door de overheid en externe "crissisen".
Het is dus een soort "verzekering" tegen onverwachte gebeurtenissen waar je normaliter geen invloed op hebt en nu in eigen hand kan nemen. En een verzekering sluit je doorgaans af voor de onverwachte gebeurtenis en niet erna en in de hoop ze nooit nodig te hebben (cfr. een brandverzekering) . Een verzekering kost normaal geld.
Een derde voordeel is dat deze "verzekering" geen geld kost maar geld opbrengt (ipv jaarlijks geld aan de energieleverancier en netbeheerder te betalen krijg ik geld terug (alleen al op basis van de jaarlijkse energienota dus excl. GSC vergoedingen en excl. laadpaalvergoeding). Ik betaal naast geen kost voor energie dus ook geen transportvergoeding noch forfaitair capaciteitstarief (en al zeker geen capaciteitstarief voor vermogen boven de 2,5 kW).
En zoals ik al eerder schreef is de terugverdientijd hier geen punt want er moet niets terugverdiend worden. Het is voor de sport. Een sport die mezelf bovendien niets kost.
Ander uitgangspunt dus.
Wie alleen iets koopt met het oog dat het binnen x jaar zichzelf moet terugverdienen moet daar dan naar leven en heeft een ander uitgangspunt.
Ik leef nu en niet in het verleden en niet in de toekomst (waarvan ik niet eens zekerheid heb of die er is noch hoe lang ze zou duren).
Wanneer ik een huis koop, de inrichting van dat huis verzorg, op vakantie ga, een horecazaak bezoek, een gebruiksvoorwerp,......whatever ga ik ook niet telkens berekenen binnen welke tijd zich dat gaat terugverdienen maar gewoon of de middelen ter beschikking zijn. Niet meer en niet minder.
Geld is een middel voor mij, het doel is niet het louter verzamelen ervan en dat alles wat ik doe zichzelf moet terugverdienen.
Overigens niets mis met andere doelstellingen. Maar die hebben gewoon andere gevolgen.
Wat de doelstellingen zijn moet iedereen maar voor zichzelf bepalen. Zolang ieder de gevolgen van de eigen keuzes kan en wil dragen is er niet veel aan de hand.
Qua verbruik zit ik op energyID al het laagst (vergeleken met 3-persoonshuishoudens uit de regio), zelfs lager dan een energiepositieve woning uit 2019 (ons huis is uit 1981). Spijtig dat we daar enkel het verbruik kunnen zien en niet de afname, dat zou nog meer kunnen schelen met de rest. Sommigen in dit 'all-electric' overzicht gebruiken ook hout als bijverwarming.
:fill(white):strip_exif()/f/image/z3xCxviFzdCcJPEv0qfKaMs4.png?f=user_large)
Zelfs de meeste gasverwarmers verbruiken meer elektriciteit dan wij zonder gas:
:fill(white):strip_exif()/f/image/IdDvRMqk5TZDuAfWDLuwv7WT.png?f=user_large)
Nu nog de integratie van de benodigde energie voor mobiliteit, dat kan je ook ingeven op EnergyID. Bij ons zijn dat enkel fietsen.
Verwijderd wegens off topic.
[ Voor 101% gewijzigd door IvoB2 op 26-04-2024 14:34 ]
Als je goed leest dan zie je dat ik ook mijn rekening gemaakt heb in kWh en euro'sIvoB2 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:37:
[...]
Dat kan en mag.
Maar ik maak mijn rekening en niet die van "veel anderen" en heb uit ervaring geleerd dat de snelste weg om de eigen doelen te berieken doorgaans niet is te doen wat de massa doet. Integendeel zelfs.
Ik verwijs naar die tabel om aan te tonen dat je met een huis van 43 jaar even goed of beter kan scoren dan nieuwbouw. En niet enkel door gedrag, maar door isolatie en met schillen te werken, die trouwens niet meegeteld worden in de EPC-berekening.[...]
Proficiat maar blijkbaar andere doelstelling.
Ik investeer niet om ergens op een ranking zo hoog/laag mogelijk te eindigen maar om een zo hoog mogelijke zelfredzaamheid te bereiken.
Als ultieme back up (ik wed nooit op één paard, batterijen, PV, WP, vaatwas,.... is faalbare technologie) heb ik ook een oneindige voorraad hout en een speksteenkachel voor verwarming van de leefruimte en het SWW.
Gebruik je nu ook hout in de winter? Dit koppel is offgrid maar koopt maandelijkse wel voor 50 euro hout, wat trouwens ook niet schaalbaar is naar de rest van de bevolking in een dichtbevolkte regio, voor de luchtkwaliteit en gezondheid.
[ Voor 141% gewijzigd door IvoB2 op 26-04-2024 14:33 ]
Mooi artikel!Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:46:
[...]
Gebruik je nu ook hout in de winter? Dit koppel is offgrid maar koopt maandelijkse wel voor 50 euro hout, wat trouwens ook niet schaalbaar is naar de rest van de bevolking in een dichtbevolkte regio, voor de luchtkwaliteit en gezondheid.
Die pellets zijn overigens niet alleen voor verwarming, maar ook voor elektriciteit. Mooi uitgedokterd!
Is het koud, dan geeft de pelletketel warmte en elektriciteit.
<John O`Mill>
Die 33m² is een studio (staat er bij), wat is daar mis mee? En die 1m² is uiteraard verkeerd ingevuld. Maar leuk dat je daar weer over struikelt om dan maar te concluderen dat de hele tabel niks waard is. Zo ken ik jouIvoB2 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:53:
Die tabellen zijn, mijn mening, redelijk waardeloos en een sport zonder realistisch referentiekader.
Zo staat er in de "top" bv. een woning van 33 m² op elektriciteit/1m² op aardgas en woningen met onrealistische verbruikcijfers en dat gaat men dan vergelijken met woning met een veelvoud aan opp.
Leuk als je graag wil scoren in een ranking die er in de praktijk niets toe doet.
Wanneer een ander graag op 33m² woont (of zelfs in de brievenbus met aardgasverwarming)en in het donker zit mij niet gelaten maar dat heeft geen invloed op mijn energierekening.
Maar mijn 2e alinea over een off-grid gezin (100% autonoom, of toch weer niet door het vele hout) en mijn vraag hoeveel hout jij verbruikt, negeer je dan weer.En het onderwerp van dit topic is nog altijd het eigen verbruik van de eigen productie en de autonomie verhogen.
Dat doe je o.a. door de eigen productie ook zoveel mogelijk te gaan verbruiken en niet door elektrische toestellen niet meer of zo weinig mogelijk te gaan gebruiken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 111% gewijzigd door IvoB2 op 26-04-2024 14:32 ]
[ Voor 97% gewijzigd door IvoB2 op 26-04-2024 14:32 ]
Een ander keuze/uitgangspunt maar het zou niet mijn keuze zijn.Hippe Lip schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:05:
Die pellets zijn overigens niet alleen voor verwarming, maar ook voor elektriciteit. Mooi uitgedokterd!
1. Wanneer je sowieso al weinig energie nodig hebt om een woning te verwarmen/van warm water te voorzien lijkt het me weinig zinvol om meer te gaan stoken om voldoende elektriciteit te genereren?
Op termijn zie ik wat dat betreft dus meer heil in een zoutwaterbatterij (overigens een experiment van de Nederlandse TUE
2. Pellets moeten doorgaans extern aangekocht worden en dat maakt je dan weer afhankelijk van de leverancier/producent van pellets en hun prijszetting. Om zelf van houtafval pellets te kunnen maken heb je weer extra materiaal nodig en energie om dat houtafval in pellets om te zetten. Dan kan men, mijn mening, die energie beter rechtstreeks gebruiken (bv. in een WP met 200 tot 400% efficiëntie) en/of door het hout rechtstreeks te verbranden (indien nodig).
Overigens verklaren ze zelf nog per dag 3 kWh per dag elektriciteit te verbruiken.
Zo uitzonderlijk is dat dan ook weer niet.
Zal in die tijd een mooie oplossing geweest zijn maar pellets lijken me persoonlijk inmiddels al achterhaalde techniek.
Het stopt ook niet met die pellets alleen. Naast PV en pellets heeft ie ook nog een stirlingmotor en een zonneboiler. Met een stirlingmotor moet je blijven stoken om elektriciteit op te wekken. In een sowieso Zuinig huis (wat betreft verwarming) haalt dat dus niet veel uit.
En de combinatie van zonneboiler en PV begrijp ik ook niet zo goed. Met energie uit PV alleen kan je ook warm water produceren. Maar je kan er ook nog andere dingen mee doen. Een zonneboiler heeft maar één functie (en heeft zijn technische beperkingen en meer onderhoud nodig dan PV). Persoonlijk zou ik dan kiezen (wat ik in de praktijk dan ook gedaan heb) om die opp. te benutten voor extra PV-panelen ipv in te laten nemen door zonneboilerpanelen.
Zonder pellets en zonder zonneboiler en wanneer ik dezelfde tool als Cybersneeuwstorm erbij haal kom ik ongeveer tot dezelfde score.
(Even geduld voor ik deze upload, komt eraan maar even geduld.......)
[ Voor 36% gewijzigd door IvoB2 op 26-04-2024 17:02 ]
Gelukkig kan je de oppervlakte in één oogopslag in de grafiek zien en kan je ook zien welk type woning en welke bijverwarming er is, maar als je het niks vindt moet je er ook geen aandacht meer aan besteden.IvoB2 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:49:
[...]
Daar is niets mis mee.
Maar een studie van 33m² heeft normaal gezien minder energie nodig dan een open bebouwing van bv. 150 m². Het heeft dus weinig zin dat met elkaar in één tabel te gaan vergelijken.
Net zoals het weinig zin heeft een woning die 100% op elektriciteit draait te gaan vergelijken met een woning die (deels) op hout draait.
Net zoals het weinig zin heeft om duidelijke fouten niet uit een vergelijkingstabel te weren.
En idd, het is mijn mening dat ik mijn eigen rekening moet maken en het, voor mij, weinig zin heeft om te gaan vergelijken wat een ander doet om ergens hoog te scoren in een "ranking" die appelen met peren vergelijkt om daar dan op feestjes mee te kunnen uitpakken.
Tip: wel handig om eerst een reactie af te werken voor je hem post, zo heb ik (en ws. ook anderen) al veel edits van jou gemist, omdat er steeds tekst bij komt, ook nadat anderen na jou al gepost hebbenIvoB2 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:55:
[...]
(Even geduld voor ik deze upload, komt eraan maar even geduld.......)
[ Voor 187% gewijzigd door IvoB2 op 26-04-2024 14:31 ]
Dat wisten we al hoor, het is hier geen feestje om er mee uit te pakkenIvoB2 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:18:
En on topic dat is nog altijd 100% zelfvoorzienend (autonomie) voor alle dagen van de maand april met uitsluitend verbruik op basis van eigen lokale productie
Je hebt gelijk.
Toen jij de voor dit topic niet relevante cijfers en persoonlijke rankings in allerlei tabellen out of the blue begon te publiceren heb ik me weer laten meeslepen. Mijn fout.
Excuses daarvoor. Ik zal mijn overbodige post dan ook verwijderen en je avatar aanvinken als te negeren zodat dezelfde fout zich in de toekomst niet meer kan herhalen.
Toen jij de voor dit topic niet relevante cijfers en persoonlijke rankings in allerlei tabellen out of the blue begon te publiceren heb ik me weer laten meeslepen. Mijn fout.
Excuses daarvoor. Ik zal mijn overbodige post dan ook verwijderen en je avatar aanvinken als te negeren zodat dezelfde fout zich in de toekomst niet meer kan herhalen.
[ Voor 105% gewijzigd door IvoB2 op 26-04-2024 14:43 ]
Excuses aanvaard!IvoB2 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:30:
Je hebt gelijk.
[ Voor 77% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 26-04-2024 15:26 ]
Zo... Net op marktplaats voor weinig een splinternieuwe 80 liter elektrische boiler gekocht. Compleet met aansluitset en inlaatcombinatie. Alles nog nieuw in gesloten verpakking. Hiermee ga ik straks deels mn overschot aan PV affakkelen.
Ik dump overigens nu al PV overschot rechtstreeks in m'n WPB via het verwarmingselement. Dit met een besturing in Node-red.
Het is de bedoeling dat ik met de 80 liter boiler straks de WPB ga vullen. Dit alles om minder draaiuren op de compressor te maken en meer warmwater tot onze beschikking te hebben.
En ja.... is COP 1. En ja.... we kunnen nog salderen. Maar dat maakt me niet veel uit verder. Ik krijg maar 5,5 cent voor een kWh. Ik wek verder nog genoeg kWh op, om m'n L/L warmtepompen de hele winter nog op te kunnen laten draaien. Vandaag weer ruim 52 kWh opgewekt en maar net 11 kWh verbruikt in huis. Waarvan dan 4 kWh naar het element van de WPB is gegaan. Ik vind het dikke prima👍
Ik dump overigens nu al PV overschot rechtstreeks in m'n WPB via het verwarmingselement. Dit met een besturing in Node-red.
Het is de bedoeling dat ik met de 80 liter boiler straks de WPB ga vullen. Dit alles om minder draaiuren op de compressor te maken en meer warmwater tot onze beschikking te hebben.
En ja.... is COP 1. En ja.... we kunnen nog salderen. Maar dat maakt me niet veel uit verder. Ik krijg maar 5,5 cent voor een kWh. Ik wek verder nog genoeg kWh op, om m'n L/L warmtepompen de hele winter nog op te kunnen laten draaien. Vandaag weer ruim 52 kWh opgewekt en maar net 11 kWh verbruikt in huis. Waarvan dan 4 kWh naar het element van de WPB is gegaan. Ik vind het dikke prima👍
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming.Als test: PV stroom dump in WPB bij overschot.
Ieder zijn ding maar ik begrijp toch echt de doelstelling niet om 1:1 SWW te gaan opwarmen als je een WPB hebt die bij dit weer dit aan COP 3 tot 5 kan.
Of ga je nu ook twee keer zolang onder de douche staan of in bad om de overproductie te kunnen "affakkelen"?
Een beetje (inverter) compressor slijt ook bijna niet. Er zijn nog tig 'oude' koelkasten die niet de geest willen geven en die slaan meerdere keren per dag af en aan en dat gedurende 365 dagen per jaar.
Mij WP (waar ook de SWW boiler op zit aangesloten) draait al sinds 2013 probleemloos en bij dit weer op zeer lage toeren en dat gedurende een uurtje of 2 per 48 uur.
De TLV mag dan "maar" 7,5 cent/kWh bedragen maar dat is nog altijd 7,5 keer meer dan doelloos "affakkelen".
Ik betaal er nog altijd al mijn vaste energiekosten mee en de kWh die ik in de winter van het net moet afnemen omdat de zon dan minder aanwezig is (en dat zonder te salderen).
Of ga je nu ook twee keer zolang onder de douche staan of in bad om de overproductie te kunnen "affakkelen"?
Een beetje (inverter) compressor slijt ook bijna niet. Er zijn nog tig 'oude' koelkasten die niet de geest willen geven en die slaan meerdere keren per dag af en aan en dat gedurende 365 dagen per jaar.
Mij WP (waar ook de SWW boiler op zit aangesloten) draait al sinds 2013 probleemloos en bij dit weer op zeer lage toeren en dat gedurende een uurtje of 2 per 48 uur.
De TLV mag dan "maar" 7,5 cent/kWh bedragen maar dat is nog altijd 7,5 keer meer dan doelloos "affakkelen".
Ik betaal er nog altijd al mijn vaste energiekosten mee en de kWh die ik in de winter van het net moet afnemen omdat de zon dan minder aanwezig is (en dat zonder te salderen).
inderdaad, helemaal mee eens. Echt goede argumenten zijn er niet om met COP van 1 SWW te gaan produceren. Hooguit als hobbyproject omdat je het leuk vindt.IvoB2 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:35:
Ieder zijn ding maar ik begrijp toch echt de doelstelling niet om 1:1 SWW te gaan opwarmen als je een WPB hebt die bij dit weer dit aan COP 3 tot 5 kan.
Mij WP (waar ook de SWW boiler op zit aangesloten) draait al zinds 2013 probleemloos en bij dit weer op zeer lage toeren en dat gedurende een uurtje of 2 per 48 uur.
Bovendien moet je (in Nederland) beide ketels wekelijks een legionella-run laten uitvoeren. dat is ook niet ideaal. Ja ik weet dat dit in België anders zit.
Voordeel is dan wel weer dat je een back-up hebt. Als je WPB onverwacht de geest geeft kun je warm door blijven douchen.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Inderdaad.
Mijn WPboiler van 150 liter gebruikt op weekbasis rond de 4kWh (zuinige douchers, anti-legionella run doe ik niet aan). Ik heb niet het doel om mijn eigen verbruik te gaan verhogen door meer warm water te gaan gebruiken en/of het elektrische element van de WPboiler in te schakelen.
Zeker op dagen zoals nu kan ik met geen mogelijkheid de PV opwek opmaken. Daar gebruik ik inclusief de 2 EVs gewoon te weinig stroom voor. Of ik heb te veel opwek, dat kan natuurlijk ook.
Wel ben ik bezig om een slimme EV lader te plaatsen zodat ik beter op PV overschot kan laden. Als het top seizoen qua PV opwek weer voorbij is zal dat zeker helpen mijn eigen verbruik te verhogen.
Maar goed, mijn doel is ook niet het zelfverbruik te maximaliseren, maar mijn zelfvoorzieningsgraad zo hoog mogelijk te krijgen. Dat is toch een andere insteek.
Mijn WPboiler van 150 liter gebruikt op weekbasis rond de 4kWh (zuinige douchers, anti-legionella run doe ik niet aan). Ik heb niet het doel om mijn eigen verbruik te gaan verhogen door meer warm water te gaan gebruiken en/of het elektrische element van de WPboiler in te schakelen.
Zeker op dagen zoals nu kan ik met geen mogelijkheid de PV opwek opmaken. Daar gebruik ik inclusief de 2 EVs gewoon te weinig stroom voor. Of ik heb te veel opwek, dat kan natuurlijk ook.
Wel ben ik bezig om een slimme EV lader te plaatsen zodat ik beter op PV overschot kan laden. Als het top seizoen qua PV opwek weer voorbij is zal dat zeker helpen mijn eigen verbruik te verhogen.
Maar goed, mijn doel is ook niet het zelfverbruik te maximaliseren, maar mijn zelfvoorzieningsgraad zo hoog mogelijk te krijgen. Dat is toch een andere insteek.
Als je dat heetwater ergens kunt dumpen, kun je je eigenverbruik nog hoger krijgen.Doggieman schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 00:45:
Zo... Net op marktplaats voor weinig een splinternieuwe 80 liter elektrische boiler gekocht. Compleet met aansluitset en inlaatcombinatie. Alles nog nieuw in gesloten verpakking. Hiermee ga ik straks deels mn overschot aan PV affakkelen.
Ik ben aan het overwegen om warm water via een "slimme" elektrische boiler te laten verlopen en afkoppelen van de cv ketel (alleen verwarming dan). Gedeeltelijk van het gas af en overcapaciteit van pv zelf opstoken.
Wij hebben een electrische boiler in de keuken, om te voorkomen dat het water van de wpb telkens voor kleine hoeveelheden helemaal van zolder moet komen.zx9r_mario schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:09:
Ik ben aan het overwegen om warm water via een "slimme" elektrische boiler te laten verlopen en afkoppelen van de cv ketel (alleen verwarming dan). Gedeeltelijk van het gas af en overcapaciteit van pv zelf opstoken.
"slim" door energy socket. Moet wel zeggen dat het verschil tussen de wpb en eboiler groot is qua efficiency.
Ik begrijp de gedachte van (in gedachten) nutteloze kWh's opmaken, maar vraag is of dat niet meer gaat kosten dan wanneer je het via cv-ketel doet of wpb. Wij gebruiken die E-boiler weinig, daarom laag verbruik, maar het loopt snel op.
Beetje rare opmerking maar goed... sarcasme mag hoor. Ik kijk nu eenmaal anders tegen zaken aan.FransvWoerkom schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:59:
[...]
Als je dat heetwater ergens kunt dumpen, kun je je eigenverbruik nog hoger krijgen.
Wat Peer al zei: ik heb nu ook een backup. Vind ik altijd een prettig idee. Stroom heb ik plenty. Vind het leuk om hier mee te hobbyen en geef niks om die 5,5 cent.
Als straks die saldering er af gaat dan moet ik eerst nog maar eens zien wat ik dan nog voor een kWh terug krijg. Voorlopig gelukkig ook nog 2,5 jaar geen TLB. Dus met een beetje mazzel stook ik nog 2 winters gratis.
Wat ik al eerder aangaf in verschillende threads ... ik kan echt nog alle kanten op. Kan m'n omvormers terug regelen of uit zetten. Nog meer PV bij leggen of pellets stoken om juist stroom inkopen te beperken. Ik maak me dus niet zo druk.
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming.Als test: PV stroom dump in WPB bij overschot.
Ik heb zelf een zonneboiler en daardoor slechts ~250kWh per jaar aan extra thermische energie voor SWW nodig. Daar is een COP 1 boiler een prima oplossing voor.de Peer schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:56:
[...]
Echt goede argumenten zijn er niet om met COP van 1 SWW te gaan produceren. Hooguit als hobbyproject omdat je het leuk vindt.
[ Voor 3% gewijzigd door denneappel op 25-06-2024 12:34 ]
Wat zou het gemiddelde verbruik zijn met een cv voor warmwater, ca 300 kuub gas op jaar basis? Dan zou het iets van 400 euro kosten met gas (1,20 euro / m3).denneappel schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:29:
[...]
Ik heb zelf een zonneboiler en daardoor slechts ~250kWh per jaar aan extra thermische energie voor SWW nodig. Daar is een COP 1 boiler een prima oplossing voor.
Met een e-boiler (80 liter) iets van 1100 - 1300 kwh per jaar. Met 30 cent/kwh ook rond de 400 euro (pv niet meegeteld). Dan zou ik met pv nog goedkoper uit moeten zijn.
ik wil inderdaad best geloven dat er use-cases bestaan waar het wel een prima oplossing is.denneappel schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:29:
[...]
Ik heb zelf een zonneboiler en daardoor slechts ~250kWh per jaar aan extra thermische energie voor SWW nodig. Daar is een COP 1 boiler een prima oplossing voor.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Vandaag heeft tijdens het grasmaaien m'n Frankenstein grasmaaier na ongeveer 15 jaar trouwe dienst de geest gegeven. Deze ooit zelf uit 3 andere sloop benzine maaiers samen gesteld😁
Besloten om nu eens een accu maaier te gaan proberen. Heb nog maar zo'n 600m2 gras over en de tuin is overal redelijk vlak nu en meestal kuil, en puin vrij. Moet te doen zijn.
Scheelt me weer ruim 20 liter benzine en motorolie wisselen per maai seizoen. En verder het nodige onderhoud en sleutelen (er was altijd wel wat mee eigenlijk)
Heb de accu maaier gekocht in Duitsland en deze gebruikt 2 accu's van 20 Volt. Die heb ik toch liggen voor m'n Parkside machines en gereedschappen.
Bijkomende voordelen t.o.v benzine zijn (hopelijk): minder gewicht, en minder herrie. Dus kan zonder gehoor bescherming maaien en is makkelijker te duwen en sturen. Niet op onmogelijke momenten de benzine op (en dus eerst nieuwe halen) En...kan de accu's laden met zonnestroom 👍
Ben benieuwd of het bevalt. De reviews zagen er goed uit verder. Dus ga het meemaken.
Besloten om nu eens een accu maaier te gaan proberen. Heb nog maar zo'n 600m2 gras over en de tuin is overal redelijk vlak nu en meestal kuil, en puin vrij. Moet te doen zijn.
Scheelt me weer ruim 20 liter benzine en motorolie wisselen per maai seizoen. En verder het nodige onderhoud en sleutelen (er was altijd wel wat mee eigenlijk)
Heb de accu maaier gekocht in Duitsland en deze gebruikt 2 accu's van 20 Volt. Die heb ik toch liggen voor m'n Parkside machines en gereedschappen.
Bijkomende voordelen t.o.v benzine zijn (hopelijk): minder gewicht, en minder herrie. Dus kan zonder gehoor bescherming maaien en is makkelijker te duwen en sturen. Niet op onmogelijke momenten de benzine op (en dus eerst nieuwe halen) En...kan de accu's laden met zonnestroom 👍
Ben benieuwd of het bevalt. De reviews zagen er goed uit verder. Dus ga het meemaken.
Hier een AI robotmooier gekocht. Zeer tevreden. Al ons tuingereedschap is trouwens electrisch.Doggieman schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:01:
Vandaag heeft tijdens het grasmaaien m'n Frankenstein grasmaaier na ongeveer 15 jaar trouwe dienst de geest gegeven. Deze ooit zelf uit 3 andere sloop benzine maaiers samen gesteld😁
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Heb ik ook nog aan zitten denken. Maar zie er toch van af. Onze tuin heeft nogal wat hoogte verschillen. En bestaat uit meerdere terras vlakken. Niet echt geschikt voor een robot maaier (nog even los van de prijs)John245 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:33:
[...]
Hier een AI robotmooier gekocht. Zeer tevreden. Al ons tuingereedschap is trouwens electrisch.
Maar ook hier inderdaad langzaam over op electrisch tuingereedschap. En bevalt inderdaad erg goed. Heb nu een electrische strimmer en ook een electrische voegen staalborstel. Werken erg stil, wegen niet veel en werken prima. Doen hier tot nu toe niet onder voor een bezine uitvoering zolang het voor normaal gebruik in de tuin is.
300m3 gas staat energetisch gelijk aan ca. 2500-3000kWh. (1m3 gas is ca. 8-10 kWh warmte)zx9r_mario schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:38:
[...]
Wat zou het gemiddelde verbruik zijn met een cv voor warmwater, ca 300 kuub gas op jaar basis? Dan zou het iets van 400 euro kosten met gas (1,20 euro / m3).
Met een e-boiler (80 liter) iets van 1100 - 1300 kwh per jaar. Met 30 cent/kwh ook rond de 400 euro (pv niet meegeteld). Dan zou ik met pv nog goedkoper uit moeten zijn.
Dus 2.500 kWh x €0,30 = €750. Toch een pakkie duurder!
Als je gasaansluiting hierdoor kan vervallen, is het een iets andere business case, maar dan nog.
Tesla MY 2025 (Verwacht Mei '25) | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant
Vond vandaag een aankondiging van een thuisaccu van HomeWizard. Lijkt aardige prijs-kwaliteitverhouding voor het verhogen van het eigen gebruik van je eigen opwek.
Helaas geen info of daar ook een API op zit…
https://www.homewizard.com/nl/plug-in-battery
<John O`Mill>
Op de site van HomeWizard bij faq vind je die informatie, en ook in het topic hier van homewizard.Hippe Lip schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:54:
Vond vandaag een aankondiging van een thuisaccu van HomeWizard. Lijkt aardige prijs-kwaliteitverhouding voor het verhogen van het eigen gebruik van je eigen opwek.
Lijkt me een leuk ding, maar voor mij toch iets te beperkt. Daarnaast: hoe ik ook reken..... hij kan voor mij financieel nog steeds niet uit helaas. Maar even afwachten hoe hetHippe Lip schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:54:
er uit ziet na 2027.
Als je het om financieel voordeel doet kan een thuisaccu (bijna?) nooit uit, zelfs niet met dynamisch contract als de saldering is afgelopen. De meeste rekenaars komen rond 50% terugverdienen.Doggieman schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:58:
[...]
Lijkt me een leuk ding, maar voor mij toch iets te beperkt. Daarnaast: hoe ik ook reken..... hij kan voor mij financieel nog steeds niet uit helaas. Maar even afwachten hoe het
er uit ziet na 2027.
Ik zit daarom nog steeds te wachten op een EV die bidirectioneel kan laden (hier in NL) met een beetje betaalbare laadpaal.
<John O`Mill>
Ik weet het. Ik zet voor nu nog maar in op (nog) meer PV. Ben momenteel bezig met de planning van de 4e tweedehands PV set. Voor deze periode absoluut niet nodig. Straks voor de donkere dagen meer dan welkom. En voor nu vele malen goedkoper dan een thuisaccu.Hippe Lip schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:59:
[...]
Als je het om financieel voordeel doet kan een thuisaccu (bijna?) nooit uit, zelfs niet met dynamisch contract als de saldering is afgelopen. De meeste rekenaars komen rond 50% terugverdienen.
Ik zit daarom nog steeds te wachten op een EV die bidirectioneel kan laden (hier in NL) met een beetje betaalbare laadpaal.
Geen idee maar ik heb gewoon geen gas in huis dus kosten zijn nul.zx9r_mario schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:38:
[...]
Wat zou het gemiddelde verbruik zijn met een cv voor warmwater, ca 300 kuub gas op jaar basis? Dan zou het iets van 400 euro kosten met gas (1,20 euro / m3).
SWW gaat via een WP en PV dus kosten zijn eveneens al jaren nul.
Investeren in een e-boiler om kWh van PV af te fakkelen zou dus gewoon twee keer verlies betekenen.
Enerzijds een paar cent TLV te min vinden maar dan wel extra gaan investeren in een COP 1 boiler om drie tot vijf keer meer kWh van PV erdoor te kunnen jagen? Ieder zijn hobbyproject maar de logica daarvan ontgaat me volkomen.
Wel grappig dat deze post van 25 juni nu ineens standaard advies is van de energieleveranciers. Jarenlang werden elektrische boilers weggezet als slecht en nu zijn ze oplossing voor een probleem, namelijk je eigen verbruik verhogenDoggieman schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 00:45:
Zo zie je maar dat je op het regeringsbeleid geen pijl kunt trekken. "vroeger" moest je ook zuinig zijn met stroom en energie. Dat werd er van huis uit zo in gestampt. Nu is het advies opmaken wanneer het geproduceerd wordt. Dus tja... vaar m'n eigen koers wel.maharens schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 08:47:
[...]
Wel grappig dat deze post van 25 juni nu ineens standaard advies is van de energieleveranciers. Jarenlang werden elektrische boilers weggezet als slecht en nu zijn ze oplossing voor een probleem, namelijk je eigen verbruik verhogen
Inderdaad en die koers is dan voor iedereen anders.[b]Doggieman schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:22: Dus tja... vaar m'n eigen koers wel.
Hier is het motto nog altijd zuinig omgaan met energie ook al heb je die zelf geproduceerd.
Dat maakt het immers technisch eenvoudiger en goedkoper om een onafhankelijke koers te varen van netbeheerders, energieleveranciers en overheid.
Eigen verbruik verhogen en autonomie verhogen zijn immers niet hetzelfde. Doorgaans staan ze zelfs haaks op elkaar.
:strip_exif()/f/image/XzPj7Pk43z08ECXcrXwMRW1E.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 37% gewijzigd door IvoB2 op 18-07-2024 09:41 ]
Eens met @IvoB2.
Ik weet niet precies hoe het advies van de energieleveranciers geschreven is, maar bedoelen ze niet "zoveel mogelijk opwek direct i.p.v. later verbruiken"? Dus b.v. overdag de auto opladen en de (vaat)wasmachine gebruiken i.p.v. in de nacht.
Dat is heel wat anders dan "opmaken wat geproduceerd wordt" of extra (onzuinige) apparaten inschakelen die je anders niet (op die manier) zou gebruiken.
Zelf heb ik sinds kort weer een extra stap gezet om de zelfvoorziening (en ook het directe PV verbruik) te verhogen: er is een EV lader (SMA EV charger) geinstalleerd die op basis van PV overschot de auto kan laden. Geen nieuwe techniek (er zijn immers al meerdere EV laders die dit kunnen), maar ben er blij mee.
Ik weet niet precies hoe het advies van de energieleveranciers geschreven is, maar bedoelen ze niet "zoveel mogelijk opwek direct i.p.v. later verbruiken"? Dus b.v. overdag de auto opladen en de (vaat)wasmachine gebruiken i.p.v. in de nacht.
Dat is heel wat anders dan "opmaken wat geproduceerd wordt" of extra (onzuinige) apparaten inschakelen die je anders niet (op die manier) zou gebruiken.
Zelf heb ik sinds kort weer een extra stap gezet om de zelfvoorziening (en ook het directe PV verbruik) te verhogen: er is een EV lader (SMA EV charger) geinstalleerd die op basis van PV overschot de auto kan laden. Geen nieuwe techniek (er zijn immers al meerdere EV laders die dit kunnen), maar ben er blij mee.
Voor zover ik kon zien zijn ze echt elektrische boilers aan het promoten. Zonnestroomboiler noemen ze het nu.Franciesco schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:06:
Eens met @IvoB2.
https://www.rtl.nl/nieuws...epaneelbezitters-neem-een
[ Voor 6% gewijzigd door maharens op 18-07-2024 10:48 ]
Als ik het artikel lees is dit € 2500,- voor een zonnestroomboilermaharens schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:46:
[...]
Voor zover ik kon zien zijn ze echt elektrische boilers aan het promoten. Zonnestroomboiler noemen ze het nu.
https://www.rtl.nl/nieuws...epaneelbezitters-neem-een
ook Vattenfall zelf noemt deze all-in prijs voor een 80 tot 150 l boiler.
Als dit een marktconforme prijs is . . .
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Jazeker is dat een marktcoforme prijs. Wel de prijs voor de bovenkant van de markt.
Zelf doen is: budgetboiler voor €300, een iboost syteem voor €600 en €100 aansluitmateriaal.
Voor de Tweakers/dhz dus €1000
Zelf doen is: budgetboiler voor €300, een iboost syteem voor €600 en €100 aansluitmateriaal.
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
Nou laat dat Iboost systeem maar achterwege, een tweaker gebruikt gewoon een smart-switch van 10 euro. Dan ben je dus voor 200-400 euro klaar afhankelijk van de boiler die je kiest.Gerardus1956 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 11:38:
Jazeker is dat een marktcoforme prijs. Wel de prijs voor de bovenkant van de markt.
Vanuit hun standpunt is dat dan ook te begrijpen want ze zijn (deels) evenwichtsverantwoordelijke en draaien dan financieel op voor de geleverde energie van hun klanten die ze niet kwijt geraken.maharens schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:46:
[...]
Voor zover ik kon zien zijn ze echt elektrische boilers aan het promoten. Zonnestroomboiler noemen ze het nu.
Wanneer je dat dan kan verschuiven naar de verbruiker is dat uiteraard volkomen logisch. Vanuit het standpunt van de leverancier.
Hier loopt vanaf 11:30 nu gewoon de 150 liter boiler op naar 50°C en dat uiteraard via de warmptepomp.
Verbruikt bij deze buitentemperaturen het minste energie. De meerproductie gaat dan gewoon in de thuisaccu voor later verbruik, tegen betaling in de accu van de BEV en de rest, uiteraard tegen betaling, naar het net.
[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 18-07-2024 12:06 ]
En toch zeggen ze: je kunt het maar beter opmaken, want anders mag je gaan betalen. Dus zeggen ze indirect dat je beter (onzuinige) apparaten kunt inschakelen dan stroom terugleveren.Franciesco schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:06:
Eens met @IvoB2.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
En het liefst hebben ze dat je die apparaten via hen besteld (winst!), zodat jij veel stroom afroomt in de zomer (kunnen zij hun eigen stroom verkopen / minder onbalanskosten), en je 's winters ook nog steeds gewend bent om stroom af te romen (/ extra te verbruiken) en zij nog meer van hun eigen stroom kunnen verkopen.Wailing_Banshee schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:30:
[...]
En toch zeggen ze: je kunt het maar beter opmaken, want anders mag je gaan betalen. Dus zeggen ze indirect dat je beter (onzuinige) apparaten kunt inschakelen dan stroom terugleveren.
Behoorlijk logisch, als je winst wil maken.
Of de eindgebruiker er baat bij heeft, dat is een andere vraag.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Snap niet dat ze dan de Wp boiler niet stimuleren.
En voor eur 2500 kan je een wp boiler kopen en een kleine thuisaccu
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dan is mijn oplossing de dhz oplossing. Maar dan is mijn vraag: doe eens een link naar een goed functionerend smart-switch die alle teruglevering naar de boiler kan sturen. Ik wil ook graag leren.de Peer schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 11:41:
[...]
Nou laat dat Iboost systeem maar achterwege, een tweaker gebruikt gewoon een smart-switch van 10 euro. Dan ben je dus voor 200-400 euro klaar afhankelijk van de boiler die je kiest.
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
oh ze voldoen allemaal wel, kwestie van goed programmeren. En dat is eigenlijk vrij simpel:Gerardus1956 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:49:
[...]
Dan is mijn oplossing de dhz oplossing. Maar dan is mijn vraag: doe eens een link naar een goed functionerend smart-switch die alle teruglevering naar de boiler kan sturen. Ik wil ook graag leren.
als P1 meter aangeeft dat er teruglevering is dan switch aan.
kant en klaar kan ook voor dynamische tarieven: https://www.ecosoftenergie.nl/product/ecoswitchplus10a/
[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 18-07-2024 12:55 ]
Of nog net iets slimmer (maar ook duurder met 1250 euro): https://www.econo.nl/plug...m-warmte-accu-incl-boilerde Peer schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:54:
[...]
oh ze voldoen allemaal wel, kwestie van goed programmeren. En dat is eigenlijk vrij simpel:
kant en klaar kan ook voor dynamische tarieven: https://www.ecosoftenergie.nl/product/ecoswitchplus10a/
Die stuurt op overschot ipv aan/uit.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
dat is in het belang van de consument ja, maar niet van de energieleverancier. Die heeft liever dat je méér het net ontlast en dat je niet komt klagen over de onbekende warmtepomptechniek. E-boiler is een lekker makkelijk product waar weinig gedoe van komt.BarryH schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:49:
Ik zou niet eens weten waar ik een boiler zou moeten plaatsen...BarryH schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:49:
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Ik stuur het aan via homewizard. Meten via de P1 meter, boiler aansturen met smartswitch. Ben je voor ongeveer 40 euro klaar.[b]
Dan is mijn oplossing de dhz oplossing. Maar dan is mijn vraag: doe eens een link naar een goed functionerend smart-switch die alle teruglevering naar de boiler kan sturen. Ik wil ook graag leren.
Ik laat hem inschakelen op de uren dat de dynamische stroomtarieven het laagst zijn, zonde om 's morgens vroeg al energie in de boiler te stoppen. Maar puur op terugleveren sturen is binnen homewizard ook mogelijk.
In de winter, als ik niet genoeg overschot heb, mag de CV ketel het weer over nemen tenzij de stroomprijs meer dan 10 keer zo laag is als de gasprijs, maar dat zie ik zo snel niet gebeuren.
Een 120 liter boiler hang je aan de muur en is 50-60 cm breed en40-50 cm diep. Dat is wel ergens een plek te gevenWailing_Banshee schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:06:
[...]
Ik zou niet eens weten waar ik een boiler zou moeten plaatsen...
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik denk dat @Gerardus1956 iets anders bedoeld. Wat hij denk ik bedoeld is een soort van (stuurbare) vermogensdimmer.de Peer schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:54:
[...]
oh ze voldoen allemaal wel, kwestie van goed programmeren. En dat is eigenlijk vrij simpel:
Als je b.v. Een verwarmingselement hebt van 1800 Watt dan moet je minimaal 1800 Watt PV overschot hebben voordat je die switch aan zet zodat de boiler gaat opwarmen. Het mooiste zou natuurlijk zijn als je dat variabel zou kunnen regelen. Dus als je maar 100 Watt terugleverddat er dan maar 100 Watt naar het element gaat en lever je 541 Watt dat dan die hoeveelheid in de boiler wordt gestopt.
Dat is iets wat ik ook nog voor een redelijke prijs zoek voor mijn boiler. Liefst aanstuurbaar via HA of Node-red.
Want mijn electrisch WPB element is dus 1800 Watt. Zou dit vermogen graag variabel maken zodat je een soort van "0" op de meter zou kunnen draaien.
we hebben vast wel ergens in huis een plek om zo'n ding op te hangen. Maar ik neem aan dat je dat ding wel koopt om te gebruiken. Hij moet dus ook aan het waterleidingnet gehangen worden. En dat beperkt de locatie nogal (of we moeten de hele vloer er weer uit gaan halen en dan wordt het wel een heel er duur grapje). We hebben wel plannen, maar dan moet er eerst een stuk bij het huis bijgebouwd gaan worden. Daar zouden dan de hybride cv geplaatst kunnen worden, batterijen en eventueel een boiler.BarryH schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:22:
[...]
Een 120 liter boiler hang je aan de muur en is 50-60 cm breed en40-50 cm diep. Dat is wel ergens een plek te geven
Misschien is de verkoper ook niet de juiste partij om ons te vertellen wat we moeten doen?Wailing_Banshee schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:30:
En toch zeggen ze: je kunt het maar beter opmaken, want anders mag je gaan betalen. Dus zeggen ze indirect dat je beter (onzuinige) apparaten kunt inschakelen dan stroom terugleveren.
Dit topic stemt me droevig. Zelfs deze maand in de zomer komt nog niet de helft van onze elektriciteit uit duurzame bronnen en we willen al resources verspillen om het mogelijk te maken die energie te verspillen.
Falend overheidsbeleid wat hopelijk op termijn recht gezet wordt. Tot die tijd, denk a.u.b. zelf na wat duurzaam/wenselijk is.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Met een slimme schakelaar kan je niet hetzelfde bereiken als wat dat ding van Econo doet. Hoeveel trekt een E-boiler, zal toch al snel op z'n minst 2 kW zijn. Als je deze pas aan kunt zetten als je 2 kW levert is de use case voor veel huishoudens beperkt, daarom is dus wenselijk dat je het op z'n minst in stapjes in kunt schakelen.Gijsch2 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:10:
[...]
Ik stuur het aan via homewizard. Meten via de P1 meter, boiler aansturen met smartswitch. Ben je voor ongeveer 40 euro klaar.
Ik laat hem inschakelen op de uren dat de dynamische stroomtarieven het laagst zijn, zonde om 's morgens vroeg al energie in de boiler te stoppen. Maar puur op terugleveren sturen is binnen homewizard ook mogelijk.
In de winter, als ik niet genoeg overschot heb, mag de CV ketel het weer over nemen tenzij de stroomprijs meer dan 10 keer zo laag is als de gasprijs, maar dat zie ik zo snel niet gebeuren.
Dat levert ze op de lange termijn geen goede business case op. WP Boiler is qua materiaalkosten veel hoger, dus daar kunnen ze niet een enorme winstmarge overheen zetten, want dan wordt het bedrag veel te hoog voor het gemiddelde gezin. Op de lange termijn is het niet wenselijk, want je neemt minder energie af, dus dat is simpelweg minder omzet.BarryH schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:49:
Mee eens.assje schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 08:38:
[...]
Misschien is de verkoper ook niet de juiste partij om ons te vertellen wat we moeten doen?
Zie voorgaande en wacht dan ook zelf niet op de verkoper, energieleverancier, overheid om er naar te streven om, te beginnen met je huishoudelijk en mobiel energieverbruik, te wachten op andere partijen om de doelstelling te bereiken om het grootste deel en als het een kan 100% van je huishoudelijk verbruik uit HE te halen.Dit topic stemt me droevig.
Wachten tot een ander iets voor je komt doen is meestal niet de meest efficiënte oplossing en al zeker niet de snelste.
Hier komt het huishoudelijk verbruik dit jaar sinds 7/2 (en toen was het nog geen zomer) al voor 100% uit lokaal geproduceerde HE en dat zal zo nog wel een doorgaan. En wat ik zelf niet kan verbruiken in het huishouden en niet zelf kan oprijden wordt via het net, op de geschikte uren, ter beschikking gesteld van zij die het zelf niet kunnen/willen produceren.
[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 19-07-2024 09:27 ]
Falend overheidsbeleid ja, eens. Maar wat helpt het om dat te blijven roepen? Wordt het er anders van?assje schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 08:38:
[...]
Misschien is de verkoper ook niet de juiste partij om ons te vertellen wat we moeten doen?
Dit topic stemt me droevig. Zelfs deze maand in de zomer komt nog niet de helft van onze elektriciteit uit duurzame bronnen en we willen al resources verspillen om het mogelijk te maken die energie te verspillen.
Falend overheidsbeleid wat hopelijk op termijn recht gezet wordt. Tot die tijd, denk a.u.b. zelf na wat duurzaam/wenselijk is.
De opzet voor de energietransitie hier was in mijn ogen slecht. De voornaamste vooruitgang ontstond eigenlijk per ongeluk, door hogere energieprijzen door verschillende oorzaken. Maar er was weinig voorbereiding van het net, minder dan bijvoorbeeld in sommige andere landen gebeurde. Maar het is wat het is en het systeem kraakt.
Wat mij betreft geen andere keuze dan roeien met de riemen die je hebt, neus vooruit en het beste er van maken. En als dat voor nu betekent af en toe wat meer verbruiken van je eigen opwek, of tijdelijk minder of niet terugleveren dan is dat maar zo.
Een energietransitie als waar we nu in zitten kan niet vloeiend, niet ineens en niet zonder fouten en missers. Maar ik hoop dat er een beleid gaat komen waar het doen of laten van dingen (binnen de mogelijkheden) consequenties gaat krijgen die de energietransitie de goede kant op beweegt. Dat in tegenstelling tot wat er nu lijkt te gebeuren, waaronder het op grote schaal terug draaien van allerlei maatregelen die het gebruik van fossiele brandstoffen ontmoedigen en/of verminderen. Maar ook opdat mensen die juist wel allerlei stappen hebben gezet, die wel geld hebben geinvesteerd, niet langer als sukkels worden neer gezet en mensen die dat niet deden als winnaar in dit verhaal.
Dat is iets waar ik me nu meer zorgen over maak dan of iemand een eboiler gebruikt om zijn teruglevering van overschot opwek te verlagen. Uiteindelijk zal dat in veel gevallen leiden tot lager gasverbruik wat ik als positief zie.
Volgens mij bedoeld @assje vooral dat je niet of niet te veel moet varen op beleid van anderen (overheid, energieleveranciers etc). Maar dus zelf nadenken en acties ondernemen in de context van dit topic.
En daar ben ik het mee eens: zelf je plan trekken en niet afwachten als je wat wilt bereiken. Dat collectief iets doen meer zoden aan de dijk kan zetten snap ik, maar daarop wachten is niet mijn ding. Omdat dat in mijn beleving toch vaak een gevalletje van achter de feiten aanlopen is.
En daar ben ik het mee eens: zelf je plan trekken en niet afwachten als je wat wilt bereiken. Dat collectief iets doen meer zoden aan de dijk kan zetten snap ik, maar daarop wachten is niet mijn ding. Omdat dat in mijn beleving toch vaak een gevalletje van achter de feiten aanlopen is.
Maar een Itho boiler met een 650 W element en een Home Wizard socket is toch ook een alternatief voor de zonnestroomboiler of denk ik te makkelijk?
Nee, je denkt gewoon vanuit het standpunt van de eindconsument.
Ik dacht: vandaag gaat het lekker weer worden, veel zon, dus ik zet de slowcooker aan (lekker soepje, totale tijd 8 uur). Maar ondertussen is de zon weer weg...
en dat is het grootste probleem wat ik altijd heb met die opmerkingen als: je stroom gebruiken als je opwekt. Dat is in Nederland gewoon niet te plannen...
(en waarom we dus batterijen willen, maar de overheid moet eens gaan beginnen met doen wat ze zeggen en de versterking eens echt laten beginnen, ik heb geen zin om 2x in de rotzooi te zitten...)
en dat is het grootste probleem wat ik altijd heb met die opmerkingen als: je stroom gebruiken als je opwekt. Dat is in Nederland gewoon niet te plannen...
(en waarom we dus batterijen willen, maar de overheid moet eens gaan beginnen met doen wat ze zeggen en de versterking eens echt laten beginnen, ik heb geen zin om 2x in de rotzooi te zitten...)
Er wordt niet bedoeld dat je moet gaan micromanagen voor elke 0,01 kWh. Een wolk is geen enkel probleem.Wailing_Banshee schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:39:
Automatiseren, en niet meer naar omkijken. Streef naar 100% eigen opwek verbruiken, maar accepteer alles tussen de 30 en 70%.
je gaat je leven toch niet laten beheersen door wolkjes!
[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 19-07-2024 11:46 ]
Zelf batterijen plaatsen is dus win-winWailing_Banshee schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:39:
Ik dacht: vandaag gaat het lekker weer worden, veel zon, dus ik zet de slowcooker aan (lekker soepje, totale tijd 8 uur). Maar ondertussen is de zon weer weg...
Komt daar nog bij dat je met eigen batterijen geen Cop 1 e-boiler moet inzetten met allerlei geklooi met sturingen om de wisselvalligheid van bewolking en zon op te vangen maar gewoon met een - bij deze buitentemperaturen - COP 5 WP boiler aan de slag kan zonder naar het uur te moeten kijken maag gewoon naar het tijdstip wanneer jij (of het gezin) SWW nodig heeft. Alleen maar winst dus.
Je moeten "neerleggen" met 30 tot 70% van je eigen energievoorziening (wat iets totaal anders is dan 30 tot 70% van je eigen ˆproductie verbruiken) uit eigen opwek halen is er dan ook niet meer bij. Een streefcijfer van +90% (zelfvoorziening, NIET zelfverbruik!) is dan niet meer al te moeilijk (toch niet wanneer je voor andere maatregelen niet blijft wachten op het initiatief van derden en zelf de handen uit de mouwen steekt en zelf initiatief neemt).
[ Voor 36% gewijzigd door IvoB2 op 19-07-2024 12:02 ]
Nou, ik kan me de frustratie (in min of meerdere mate) best voorstellen hoor. Ik heb het wel eens eerder gezegd: voor mij werkt zelfvoorziening een soort van verslavend. En dan is het natuurlijk op zijn minst erg jammer als wolken (of beter gezegd: wisselende PV opwek) door nogal varierende weersomstandigheden roet in het eten gooit.
Een thuisbatterij maakt je hier veel onafhankelijker van.
En anders een accu eerst vullen tot de berekende benodigde energie en dan pas sudderen.Wailing_Banshee schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:39:
En wat de wolk betreft dat is een momentopname, zo voorbij. Zou daar niet eens naar kijken. Idem wat @de Peer schrijft. Elke dag een 1/4-1/2kWh “verspillen” zonder gedoe is niets op jaar basis.
in dat geval is die verslaving (verkeerd gedrag) het probleem.Franciesco schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:55:
Nou, ik kan me de frustratie (in min of meerdere mate) best voorstellen hoor. Ik heb het wel eens eerder gezegd: voor mij werkt zelfvoorziening een soort van verslavend. En dan is het natuurlijk op zijn minst erg jammer als wolken (of beter gezegd: wisselende PV opwek) door nogal varierende weersomstandigheden roet in het eten gooit.
Echt, waar hebben we het over, dit is toch de grootst mogelijke onzin! Zoek dan gewoon een hobby ofzo of ga tellen hoeveel rondjes je watermeter per uur maakt ofzo als je dat leukt vindt.
De crux zit hier dat je hoofdzaken van bijzaken kunt scheiden. Accepteren dat 100% niet haalbaar is en daarnaar streven alleen maar teleurstelling oplevert.
Je gaat toch ook niet elke druppel kraanwater opvangen en gefrustreerd zijn omdat er toch 2 druppels in de gootsteen zijn beland? Dat is waar dit over gaat.
[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 19-07-2024 12:00 ]
En waarom zou een thuisaccu an sich dan geen hobby mogen zijn?
Eén van de weinige hobby's die, indien je het zelf een beetje slim aanpakt, op termijn geen geld kost maar - als onderdeel van een totaalproject - geld genereert.
Dit topic gaat trouwens nog altijd over het verhogen van het zelfverbruik en de autonomie.
Ik ken geen enkel product noch maatregel die dat meer doet dan de opslag van eigen productie.
Door de salderingsregelingen (zowel in Vlaanderen als Nederland) heeft men consumenten op een totaal verkeerd been gezet en ze iets wijsgemaakt dat op termijn niet vol te houden is omdat technisch gezien het net altijd in evenwicht moet zijn, zomer en winter, en gewoon geen opslagmedium van energie is.
Gezien werken met HE zelden 24/7 in evenwicht is kan je op termijn niet zonder opslag als je daar mee verder wil. Lokaal noch gemeenschappelijk.
Eén van de weinige hobby's die, indien je het zelf een beetje slim aanpakt, op termijn geen geld kost maar - als onderdeel van een totaalproject - geld genereert.
Dit topic gaat trouwens nog altijd over het verhogen van het zelfverbruik en de autonomie.
Ik ken geen enkel product noch maatregel die dat meer doet dan de opslag van eigen productie.
Door de salderingsregelingen (zowel in Vlaanderen als Nederland) heeft men consumenten op een totaal verkeerd been gezet en ze iets wijsgemaakt dat op termijn niet vol te houden is omdat technisch gezien het net altijd in evenwicht moet zijn, zomer en winter, en gewoon geen opslagmedium van energie is.
Gezien werken met HE zelden 24/7 in evenwicht is kan je op termijn niet zonder opslag als je daar mee verder wil. Lokaal noch gemeenschappelijk.
[ Voor 69% gewijzigd door IvoB2 op 19-07-2024 12:06 ]
Atag of Aristoteles Lydos is eur 1000,-Oilman schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 08:52:
[...]
Dat levert ze op de lange termijn geen goede business case op. WP Boiler is qua materiaalkosten veel hoger, dus daar kunnen ze niet een enorme winstmarge overheen zetten, want dan wordt het bedrag veel te hoog voor het gemiddelde gezin. Op de lange termijn is het niet wenselijk, want je neemt minder energie af, dus dat is simpelweg minder omzet.
gewoon naar FE wp.Wailing_Banshee schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 07:13:
[...]
we hebben vast wel ergens in huis een plek om zo'n ding op te hangen. Maar ik neem aan dat je dat ding wel koopt om te gebruiken. Hij moet dus ook aan het waterleidingnet gehangen worden. En dat beperkt de locatie nogal (of we moeten de hele vloer er weer uit gaan halen en dan wordt het wel een heel er duur grapje). We hebben wel plannen, maar dan moet er eerst een stuk bij het huis bijgebouwd gaan worden. Daar zouden dan de hybride cv geplaatst kunnen worden, batterijen en eventueel een boiler.
Jij ziet het als verkeerd gedrag, maar dat is een subjectieve mening die ik niet deel.de Peer schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:57:
[...]
in dat geval is die verslaving (verkeerd gedrag) het probleem.
Echt, waar hebben we het over, dit is toch de grootst mogelijke onzin! Zoek dan gewoon een hobby ofzo of ga tellen hoeveel rondjes je watermeter per uur maakt ofzo als je dat leukt vindt.
De crux zit hier dat je hoofdzaken van bijzaken kunt scheiden. Accepteren dat 100% niet haalbaar is en daarnaar streven alleen maar teleurstelling oplevert.
Je gaat toch ook niet elke druppel kraanwater opvangen en gefrustreerd zijn omdat er toch 2 druppels in de gootsteen zijn beland? Dat is waar dit over gaat.
En zoals al opgemerkt werd: dit topic gaat over "Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen". Dan is het naar mijn idee heel logisch dat geïnteresseerden het op zijn minst erg jammer vinden als dat niet altijd goed lukt. En proberen dat zo goed mogelijk wel voor elkaar te krijgen en elke Wh die lukt is er dan één.
De een zal hier verder in gaan dan de ander. Daar is niks mis mee, maar hoeft niet veroordeeld te worden.
Tsja blijkbaar staat iedereen anders in de wedstrijd en zijn er 2 kampen:Franciesco schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 12:13:
[...]
Jij ziet het als verkeerd gedrag, maar dat is een subjectieve mening die ik niet deel.
En zoals al opgemerkt werd: dit topic gaat over "Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen". Dan is het naar mijn idee heel logisch dat geïnteresseerden het op zijn minst erg jammer vinden als dat niet altijd goed lukt. En proberen dat zo goed mogelijk wel voor elkaar te krijgen en elke Wh die lukt is er dan één.
De een zal hier verder in gaan dan de ander. Daar is niks mis mee, maar hoeft niet veroordeeld te worden.
-Dwangmatig (of hobbymatig) en met veel tijdsinvestering streven naar 100% eigen opwek verbruiken
-Pragmatisch/efficient zijn, streven naar autonomie (topic titel) met zo min mogelijk eigen inspanning.
Meestal ben ik het volmondig eens met je bijdragen maar hierin verschillen we dan toch volkomen.de Peer schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:57:
[...]
Wanneer men me zegt dat iets niet 100% haalbaar is dan is dit voor mij juist een incentive om naar een oplossing of oplossingen te zoeken om dat doel wel te bewijzen en me er niet gewoon bij neer te leggen omdat de meerderheid denkt dat het niet anders kan of niet anders wil.
Verschillende uitgangspunten dus.Je gaat toch ook niet elke druppel kraanwater opvangen en gefrustreerd zijn omdat er toch 2 druppels in de gootsteen zijn beland? Dat is waar dit over gaat.
Ten eerste is er al een verschil tussen gebruik van regen/grondwater en waar nog leidingwater nodig is zal ik uiteraard er ook voor zorgen dat er geen druppel onnodig verbruikt wordt. Ook dat draagt bij tot een lagere factuur gecontroleerd door derden zonder er zelf een druppel comfort voor te moeten opgeven.
Dat is waar het MIJ om gaat.
Dat anderen andere uitgangspunten en andere doelstellingen hebben kan best maar niets zegt dat ik daar dan rekening moet mee houden om de eigen doelstellingen te bereiken. Het omgekeerde geldt uiteraard ook. Niemand moet mijn doelstellingen nastreven. Het blijft tenslotte ieders individuele factuur en afrekening.
Waar men het vandaan haalt dat deze hobby veel meer tijdinvestering vraagt is me een raadsel.
Na de installatie, een proefperiode om het beste individuele setpoint te vinden moet je er verder niet meer naar omkijken. Het ding regelt nl. zichzelf op basis van je persoonlijke instellingen.
Vraagt om te beginnen al veeeeeeeeeel minder omkijken en tijd dan velen besteden op Tweakers en andere fora.
Soit, update van de Zumo XT2 is beëindigd dus tijd voor een hobby die wel geld kost en gebruik makende van het uitstekende weer eens richting ardennen met de motor. Het energiemanagement systeem (procuctie en opslag) kan in die tijd wel alleen verder zonder dat ik daar tijd aan moet besteden.
[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 19-07-2024 12:44 ]
Ik doel hier meer op het pragmatisch zijn. 100% behalen zal vaak ofwel heel duur zijn (grote accu's) of veel tijdsinvestering of comfort kosten. Ik zeg niet dat het onmogelijk is.IvoB2 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 12:37:
[...]
Meestal ben ik het volmondig eens met je bijdragen maar hierin verschillen we dan toch volkomen.
Wanneer men me zegt dat iets niet 100% haalbaar is dan is dit voor mij juist een incentive om naar een oplossing of oplossingen te zoeken om dat doel wel te bewijzen en me er niet gewoon bij neer te leggen omdat de meerderheid denkt dat het niet anders kan of niet anders wil.
Het is dan veel efficienter om 50-70% te accepteren (voorlopig) zodat je geld en tijd over houd voor andere (nuttige) zaken.
Kijk en daar ging het me om. Hier ben ik het mee eens.IvoB2 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 12:37:
[...]
Na de installatie, een proefperiode om het beste individuele setpoint te vinden moet je er verder niet meer naar omkijken.
Inderdaad en gelukkig mag dat in ons vrije landde Peer schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 12:20:
[...]
Tsja blijkbaar staat iedereen anders in de wedstrijd en zijn er 2 kampen:
-Dwangmatig (of hobbymatig) en met veel tijdsinvestering streven naar 100% eigen opwek verbruiken
-Pragmatisch/efficient zijn, streven naar autonomie (topic titel) met zo min mogelijk eigen inspanning.
Zelf behoor ik tot de groep die het hobbymatig leuk vindt om te streven naar zoveel mogelijk zelfvoorziening. Dat 100% niet lukt het hele jaar rond is nu nog een feit. De EV's zijn daar de grootste boosdoeners in. Maar dat weerhoudt mij er niet van om het stukje bij beetje omhoog te krikken. Soms gaat dat met grote stappen (verbeterde isolatie woning, "slimme" EV lader), andere keren met kleinere (gedrags)stapjes.
De EV is dan juist wel weer ideaal om een groot deel van je PV-opwek te verbruiken met de juiste sturing. Dus dan kom je weer op definitie 'eigen verbruik afdekken':Franciesco schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 13:16:
[...]
Inderdaad en gelukkig mag dat in ons vrije land
Zelf behoor ik tot de groep die het hobbymatig leuk vindt om te streven naar zoveel mogelijk zelfvoorziening. Dat 100% niet lukt het hele jaar rond is nu nog een feit. De EV's zijn daar de grootste boosdoeners in. Maar dat weerhoudt mij er niet van om het stukje bij beetje omhoog te krikken. Soms gaat dat met grote stappen (verbeterde isolatie woning, "slimme" EV lader), andere keren met kleinere (gedrags)stapjes.
-Zo veel mogelijk afdekken van je opwek met verbruik.
-Zo veel mogelijk afdekken van je verbruik met opwek.
Klopt! Maar zelfvoorziening is voor mij belangrijker dan eigen verbruik. Gelukkig helpt de "slimme" EV lader daar ook bij.
Misschien niet de redelijk prijs die jullie zoeken maar we hebben van Myenergi de Eddi aangeschaft. Deze kan tot ~3kW sturen. Heeft 2 aansluitingen waarvan je de prio kunt bepalen. De integratie met HA (via HACS) werkt prima.Doggieman schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 18:34:
[...]
Ik denk dat @Gerardus1956 iets anders bedoeld. Wat hij denk ik bedoeld is een soort van (stuurbare) vermogensdimmer.
Als je b.v. Een verwarmingselement hebt van 1800 Watt dan moet je minimaal 1800 Watt PV overschot hebben voordat je die switch aan zet zodat de boiler gaat opwarmen. Het mooiste zou natuurlijk zijn als je dat variabel zou kunnen regelen. Dus als je maar 100 Watt terugleverddat er dan maar 100 Watt naar het element gaat en lever je 541 Watt dat dan die hoeveelheid in de boiler wordt gestopt.
Dat is iets wat ik ook nog voor een redelijke prijs zoek voor mijn boiler. Liefst aanstuurbaar via HA of Node-red.
Als je een tientje teruglever kosten per jaar probeert te ontwijken is dit uiteraard geen optie. De 450 euro was voor ons prima te doen vanwege de destijds hoge TLV van Innova en dus de wens om zoveel mogelijk panelen te plaatsen. Eddi zorgde er in ons geval voor dat de hoofdzekering de zomer overleefde en tapwater geen 1,09/kWh kost. Je moet natuurlijk vooral zelf rekenen of dit iets voor je is.
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nnw5HoaFwIWBUbzjl7UMjLvD.webp?f=user_large)
Let op:
Het kader van dit topic is duidelijk aangeven in de TS. Ben je het niet eens met de insteek hoef je niet te reageren hier.
Het kader van dit topic is duidelijk aangeven in de TS. Ben je het niet eens met de insteek hoef je niet te reageren hier.