Een topic speciaal om cop=1 slimmigheden, ervaringen met producten en aanbiedingen te delen.
Ik zal zelf de aftrap doen:
Behoudens de airco in de woonkamer doen wij alles cop=1 en dat bevalt prima.
Nu de kinderen wat vaker op hun kamers spelen wil ik daar niet meer met ad-hoc met mobiele ventilatorkachels verwarmen maar wat meer gestructureerd met aan de wand gemonteerde kachels.
Verplaatsbare convectorkachels en olieradiatoren zijn er te over maar bij wand-gemonteerde kachels is er aanzienlijk minder keus.
Heeft er iemand suggesties/ervaringen met een bepaald merk/type? Ik denk dat olieradiatoren minder geschikt zijn vanwege de opwarmtijd. Dus een convectorachel met wifi heeft de voorkeur en het mag ook best wat kosten.
Liefst wat robuuster gemaakt ivm zoon van 7 en zij sloopgraage vriendjes en een liever een klassiek design ipv iets wat van de brug van starship entrprise lijkt te komen zoals bijvoorbeeld het merk Mill.
Nu de kinderen wat vaker op hun kamers spelen wil ik daar niet meer met ad-hoc met mobiele ventilatorkachels verwarmen maar wat meer gestructureerd met aan de wand gemonteerde kachels.
Verplaatsbare convectorkachels en olieradiatoren zijn er te over maar bij wand-gemonteerde kachels is er aanzienlijk minder keus.
Heeft er iemand suggesties/ervaringen met een bepaald merk/type? Ik denk dat olieradiatoren minder geschikt zijn vanwege de opwarmtijd. Dus een convectorachel met wifi heeft de voorkeur en het mag ook best wat kosten.
Liefst wat robuuster gemaakt ivm zoon van 7 en zij sloopgraage vriendjes en een liever een klassiek design ipv iets wat van de brug van starship entrprise lijkt te komen zoals bijvoorbeeld het merk Mill.
Quooker, vrijwel standaard in elke (grotere) nieuwe keuken.
Infrarood straler in douche, met de vloerverwarming wordt het vaak net niet warm genoeg.
Infrarood straler in douche, met de vloerverwarming wordt het vaak net niet warm genoeg.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
yep, millheat WIFI3Sarcomorbato schreef op zondag 3 december 2023 @ 16:51:
Ik zal zelf de aftrap doen:

Wandkacheltjes (COP1) met PID regelaar.
Werkt fantastisch!
App bij Mill is ook dik voor elkaar overigens.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
De back-up heater in menig warmtepomp(boiler) is óók COP1 (soms 9000 Watt/ 3 fase voor een wp van <10KW)
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Pid regelaar ff gegoogledpaQ schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:22:
[...]
yep, millheat WIFI3
Werkt fantastisch!
Futuristisch ding maar mooi dat ie goed werkt
Ik vind dit mooier: https://www.123installati...vector-1500w#&gid=1&pid=1
zou je dit zonder brandgevaar slim kunnen maken met een tuya slimme plug?
Adax heeft ook elektrische radiatoren, waarbij integratie met bijvoorbeeld HA mogelijk is.Sarcomorbato schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:31:
[...]
Pid regelaar ff gegoogledHij gaat dan constant aan en uit en moduleert zo?
Ik vind dit mooier: https://www.123installati...vector-1500w#&gid=1&pid=1
zou je dit zonder brandgevaar slim kunnen maken met een tuya app?
A'dam PVOutput
Het futuristisch snap ik niet zo goed eigenlijk?Sarcomorbato schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:31:
[...]
Pid regelaar ff gegoogledHij gaat dan constant aan en uit en moduleert zo?
Het is gewoon een gladde voorkant, verder niets. (Ze zijn er ook met een glazen voorkant)
Inderdaad; de radiator moduleert (heel snel) op de setpoint. En dan niet in standje 1, 2, of 3, maar echt 0-100%.
/f/image/z5TdHam0KjzpjBmrta7ikZzN.png?f=fotoalbum_large)
Zoals je ziet is er amper swing op de temperatuur op de omgevingssensor van de radiator.
Het is echt niet te vergelijken met 'the next Tuya heater'.
[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 03-12-2023 17:36 ]
De adax fawn ziet er goed uit. Masterwatt en tesy lijken me ook prima.ericplan schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:34:
[...]
Adax heeft ook elektrische radiatoren, waarbij integratie met bijvoorbeeld HA mogelijk is.
Eurom heeft slechte reviews
Qua werking wat ik zoek eigenlijkpaQ schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:35:
[...]
Het futuristisch snap ik niet zo goed eigenlijk?
Het is gewoon een gladde voorkant, verder niets. (Ze zijn er ook met een glazen voorkant)
Inderdaad; de radiator moduleert (heel snel) op de setpoint. En dan niet in standje 1, 2, of 3, maar echt 0-100%.
[Afbeelding]
Zoals je ziet is er amper swing op de temperatuur op de omgevingssensor van de radiator.
Het is echt niet te vergelijken met 'the next Tuya heater'.
Wat zeker bij cop=1 verwarmen meespeelt is de aanschafprijs. Het is super simpele techniek en de prijs is daar ook naar. Mijn appartement verwarm ik met vijf radiatoren, waarvan er eigenlijk twee altijd uit zijn. Dat zijn twee slaapkamers waar nooit gestookt wordt, maar waar een radiator zit voor het geval dat, bijvoorbeeld als je langdurig ziek bent of zoiets.
Het zijn dus vijf onafhankelijke warmtebronnen en wanneer er één onherstelbaar kapot gaat zijn de kosten ook wel te overzien. Dat is een heel andere setting dan wanneer een cv-ketel of warmtepomp defect raakt en waarbij de kosten razendsnel oplopen.
Onderhoud bestaat uit afstoffen, dingen maken geen geluid en ze zitten in een normale WCD (wel op een eigen groep). Als er geschilderd moet worden kan ik ze zonder gereedschap van de muur halen.
Wat betreft kosten: puur op energie-inhoud en de huidige verhouding tussen de prijs van gas en elektriciteit is cop=1 verwarming circa drie keer duurder.
Waarbij opgemerkt moet worden dat je geen onderhoudskosten hebt en geen kosten voor vastrecht gas. Wat betreft investering en afschrijving lijkt cop=1 de winnaar.
Verder zijn de installaties super eenvoudig en voor iedereen te begrijpen en nemen nauwelijks ruimte in. Dat zijn allemaal zaken die belangrijk zijn in kleine appartementen.
Het zijn dus vijf onafhankelijke warmtebronnen en wanneer er één onherstelbaar kapot gaat zijn de kosten ook wel te overzien. Dat is een heel andere setting dan wanneer een cv-ketel of warmtepomp defect raakt en waarbij de kosten razendsnel oplopen.
Onderhoud bestaat uit afstoffen, dingen maken geen geluid en ze zitten in een normale WCD (wel op een eigen groep). Als er geschilderd moet worden kan ik ze zonder gereedschap van de muur halen.
Wat betreft kosten: puur op energie-inhoud en de huidige verhouding tussen de prijs van gas en elektriciteit is cop=1 verwarming circa drie keer duurder.
Waarbij opgemerkt moet worden dat je geen onderhoudskosten hebt en geen kosten voor vastrecht gas. Wat betreft investering en afschrijving lijkt cop=1 de winnaar.
Verder zijn de installaties super eenvoudig en voor iedereen te begrijpen en nemen nauwelijks ruimte in. Dat zijn allemaal zaken die belangrijk zijn in kleine appartementen.
A'dam PVOutput
@Sarcomorbato Heb sinds januari 2019 ervaring met Adax, maar zonder automatisering, alleen de app. In het algemeen zeer tevreden.
A'dam PVOutput
Zo had ik het nog nooit bekeken. En stiekem is dat voor een appartement nog niet eens zo gek inderdaad.ericplan schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:01:
Wat zeker bij cop=1 verwarmen meespeelt is de aanschafprijs. Het is super simpele techniek en de prijs is daar ook naar. Mijn appartement verwarm ik met vijf radiatoren, waarvan er eigenlijk twee altijd uit zijn. Dat zijn twee slaapkamers waar nooit gestookt wordt, maar waar een radiator zit voor het geval dat, bijvoorbeeld als je langdurig ziek bent of zoiets.
COP1 is in NL “not done”, terwijl het in Scandinavië doodgewoon is. Stroom is er doorgaans ook goedkoper, en idd min of meer storingsvrij in werking.
Maar goed. Ook daar zal het ondertussen steeds vaker overgaan op een wp.
[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 03-12-2023 18:11 ]
Om het huis klaar te maken voor warmtepomp hier alle convectoren geboost. Het huis wordt nu met vorst nog steeds comfortabel warm (20,5 graden) met aanvoertemperaturen rond de 35 graden. Met uitzondering van de badkamer. Daar hangt nu een designradiator. Die doet wel iets, maar niet echt geweldig.
De radiator vervangen met een convector zal niet meer opleveren door de kleine breedte die ervoor beschikbaar is. Maar wel geld kosten. Dus er hangt een klein COP=1 kacheltje om snel warmte te hebben tijdens en na het douchen. Staat vaak maar een minuut of 10/15 aan. En hij hoeft ook maar een klein verschil bij te warmen.
Prima voor nu. In de toekomst is vloerverwarming wel de denkrichting.
De radiator vervangen met een convector zal niet meer opleveren door de kleine breedte die ervoor beschikbaar is. Maar wel geld kosten. Dus er hangt een klein COP=1 kacheltje om snel warmte te hebben tijdens en na het douchen. Staat vaak maar een minuut of 10/15 aan. En hij hoeft ook maar een klein verschil bij te warmen.
Ik heb een simpele elektrische convector van Marktplaats voor een tientje, ook nog eens op loopafstand opgehaald.
Met een Fibaro smartplug en HA generic thermostat werkt dat prima in onze slaapkamer. Met wat handige automatisering zodat het zoveel mogelijk op zonnestroom draait, zorgen dat het niet al te vochtig wordt.
Had de kachel recent op vol vermogen (2000 W) gezet, maar dat was gister blijkbaar toch wel teveel. Fibaro was zijn z-wave kwijt en bleef aan staan. Alles flink warm geworden, stekker was al zacht aan het worden. Handle with care dus die COP1 oplossingen.
Met een Fibaro smartplug en HA generic thermostat werkt dat prima in onze slaapkamer. Met wat handige automatisering zodat het zoveel mogelijk op zonnestroom draait, zorgen dat het niet al te vochtig wordt.
Had de kachel recent op vol vermogen (2000 W) gezet, maar dat was gister blijkbaar toch wel teveel. Fibaro was zijn z-wave kwijt en bleef aan staan. Alles flink warm geworden, stekker was al zacht aan het worden. Handle with care dus die COP1 oplossingen.
In Scandinavië is het idd heel gewoon, maar daar hebben ze ook gewoon waterkracht, zon en wind. Bij meer vraag trekken ze de stuwdam wat verder open, bij minder vraag zetten ze hem dicht.
Maar de huizen zijn ook anders in Scandinavië. Hier is HSB een ondergeschoven kindje. En als we HSB toepassen is de buitenkant toch weer steen. Houten huis krijg je je hier bij veel banken niet eens een hypotheek voor.
Maar de huizen zijn ook anders in Scandinavië. Hier is HSB een ondergeschoven kindje. En als we HSB toepassen is de buitenkant toch weer steen. Houten huis krijg je je hier bij veel banken niet eens een hypotheek voor.
Hier in huis alleen de Quooker en een Duux Edge voor op zolder. Als die drie keer per jaar aanstaat voor een logé is het veel. Iets met hogere COP kan dan echt niet uit.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Maar dan de hamvraag: zit het aardedraadje van die badkamerkachel wel goed?Aardedraadje schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:12:
Om het huis klaar te maken voor warmtepomp hier alle convectoren geboost. Het huis wordt nu met vorst nog steeds comfortabel warm (20,5 graden) met aanvoertemperaturen rond de 35 graden. Met uitzondering van de badkamer. Daar hangt nu een designradiator. Die doet wel iets, maar niet echt geweldig.
Ik durf niet meer dan 4A/1000 Watt door die China(Tuya)stekkers te jagen.Beekforel schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:14:
Ik heb een simpele elektrische convector van Marktplaats voor een tientje, ook nog eens op loopafstand opgehaald.
Edit: holy € 50 voor zo'n stekker?
https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf
@CodeCaster heb die dingen al jaren, uit de tijd dat er nog niet zo gek veel te krijgen was op dit gebied. Ze kunnen 2500 W volgens de specificaties dus ik durfde het wel aan, maar nu toch wat voorzichtiger geworden.
Creëert dat niet heel veel netvervuiling. Als in fase-aansnijding en daardoor allemaal vieze harmonischen enzopaQ schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:22:
[...]
yep, millheat WIFI3
Werkt fantastisch!
Ik zou het je niet kunnen zeggen. Je kan wel nog kiezen of je een snelle of trage regeling wil.Dre schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:27:
[...]
Creëert dat niet heel veel netvervuiling. Als in fase-aansnijding en daardoor allemaal vieze harmonischen enzoOf hoe regelt dat ding.
:strip_exif()/f/image/76RlsdHUYC9ZvmqxD8b6b2yQ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 35% gewijzigd door paQ op 03-12-2023 18:36 ]
wij douchen met een aantal daalderop (hotfill) boilers. Die worden aangestuurd met tuya stekkers. 1 is geen hotfill maar 2200 watt. Zal er eens aan voelen voor de zekerheid.
[ Voor 6% gewijzigd door Sarcomorbato op 03-12-2023 18:44 ]
Dat is mooi samengevat. Mag ik dit in de topicstart zetten?ericplan schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:01:
Wat ook nog een overweging is inmiddels in de rente. Via raisin kan je 4% rente krijgen bij een franse/zweedse bank.
Zet die 20k die nodig is voor een broodjesvloer+vloerverwarming+warmtepomp als je een houten balklaag heb eens voor 10 jaar vast....
De badkamer hier heeft een 3KW ventilatorkachel, snel warm en kort gebruik dus toch zuinig.
De handdoekradiator op CV duurt te lang met opwarmen met 35c aanvoer.
De handdoekradiator op CV duurt te lang met opwarmen met 35c aanvoer.
[ Voor 27% gewijzigd door mr_evil08 op 03-12-2023 19:05 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Hier hetzelfde, een losse ventilatorkachel die 1000W of 2000W kan. Vloerverwarming is elektrisch maar in 2022 doorgeknipt en nooit weer aangesloten vanwege verbruik, de handdoekradiator op CV doet vrijwel niks.mr_evil08 schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:58:
De badkamer hier heeft een 3KW ventilatorkachel, snel warm en kort gebruik dus toch zuinig.
De handdoekradiator op CV duurt te lang.
Als ik de badkamer verbouw weet ik niet of er CV vloerverwarming terugkomt of gewoon een vaste ventilatorkachel.
Bij ons 2.5kw ventilatorkachel op 3.5m2 badkamer. Mijn ervaring is dat je bijvoorbeeld beter een kwartier 2kw kan inzetten dan een uur 500w.
Punt van aandacht is natuurlijk wel het vocht. Op deze manier verwarmen levert natuurlijk een koude badkamer op.
Eerst zette wij het rooster en het raam open om te ventileren.
Na een jaar begonnen de gipsschroeven te roesten in het plafond en moest deze jongen weer stucen/schilderen van de ayatollah.
Daarom nu altijd na het douchen de eurom 40 wifi ontvochtiger aan voor een uurtje met roosters en raam dicht. Dat gaat prima en verwarmt ook een beetje.
Punt van aandacht is natuurlijk wel het vocht. Op deze manier verwarmen levert natuurlijk een koude badkamer op.
Eerst zette wij het rooster en het raam open om te ventileren.
Na een jaar begonnen de gipsschroeven te roesten in het plafond en moest deze jongen weer stucen/schilderen van de ayatollah.
Daarom nu altijd na het douchen de eurom 40 wifi ontvochtiger aan voor een uurtje met roosters en raam dicht. Dat gaat prima en verwarmt ook een beetje.
De Waf wil ook een Mill.paQ schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:22:
[...]
yep, millheat WIFI3
Werkt fantastisch!
Begin maar eens met eentje van 1500w om te kijken of dat bevalt
COP 1 is natuurlijk niet echt duurzaam. Daarnaast klopt het dat de aanschaf goedkoper is, maar comfort is een ander aspect. Vloerverwarming icm een warmtepomp is gewoon comfortabeler dan een cop 1 kacheltje.
Cop 1 elektrische vloerverwarming in een zand cement dekvloer is niks minder comfortabel dan een vloerverwarming met water en een warmtepomp.Sito schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:14:
COP 1 is natuurlijk niet echt duurzaam. Daarnaast klopt het dat de aanschaf goedkoper is, maar comfort is een ander aspect. Vloerverwarming icm een warmtepomp is gewoon comfortabeler dan een cop 1 kacheltje.
Behalve bij je jaarafrekening dan..
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
Dat niet alleen, ik heb de water temperatuur wat hij er uit gooit eens gemeten. Als je het afvoer water snel weg gooit, verwarm je zelfs met een COP van tussen de 2 en 3Sarcomorbato schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:06:
[ Voor 5% gewijzigd door cctl01 op 03-12-2023 19:34 ]
Ik heb een COP 1 elektrische boiler, 80L en ben er blij mee.
Ja. De variabele kosten van stroom waren (en zijn weer) gemiddeld wat lager, maar de vaste kosten zijn standaard hoog.paQ schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:10:
COP1 is in NL “not done”, terwijl het in Scandinavië doodgewoon is. Stroom is er doorgaans ook goedkoper, en idd min of meer storingsvrij in werking.
Maar ook afgelopen winter en de winter ervoor was de variabele kosten hoog. van 50ct in het noorden tot zelfs boven €1 in het zuiden.
Oh en die waterkracht, dat is nog wel een dingetje in de winter. Als de meren net dicht beginnen te vriezen gaat het stop en op een bepaald moment kan het dan toch weer open. Meen ik. Maar hoe het precies zit weet ik niet.
Kernenergie is er ook nog (voornamelijk in het zuiden).
Maar ja, veel was verwarmen met COP1 en hout, maar ook daar is het hout duur geworden, dus inderdaad, velen zijn over aan het gaan op WP. Daar heb je dan nog wel een aantal varianten die je hier niet of nauwelijks ziet, namelijk aardwarmte en bergwarmte (ipv lucht en water).
Eurom Sani-Wall-Heat 2000 Wifi in de badkamer.
Net voor het douchen even de badkamer een boost geven met overschot van de panelen :-)
Woonkamers en 1ste verdieping wel netjes verwarmen met overschot dmv airco.
Net voor het douchen even de badkamer een boost geven met overschot van de panelen :-)
Woonkamers en 1ste verdieping wel netjes verwarmen met overschot dmv airco.
Ben het niet met je eens. Hier wordt met name de snelle reactietijd gewaardeerd. Binnen 5 minuten voel je dat de verwarming aan is, binnen 15 minuten aangenaam en na een uurtje is alles doorgewarmd.Sito schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:14:
Duurzaam? Zo’n cop=1 verwarming heeft geen f-gassen en is simpel. Geen leidingen, weinig verschillende materialen, goed recyclebaar. Vergelijk dat eens met de machinekamer die een warmtepomp nodig heeft?
A'dam PVOutput
Dat ligt aan je gebruik... Wij stoken de bovenverdieping naar 19 graden en de badkamer - als we er zijn - iets hoger met electrische vloerverwarming. Indien we hadden doorgelegd naar de badkamer dan zou de hele bovenverdieping 24/7 20 graden zijn. Broekzak vestzak dus, maar wel meer comfort want instant warmRonald.42 schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:18:
[...]
Cop 1 elektrische vloerverwarming in een zand cement dekvloer is niks minder comfortabel dan een vloerverwarming met water en een warmtepomp.
Behalve bij je jaarafrekening dan..
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Moet erbij zeggen dat ik in een appartement woon. De vloer is eigenlijk nooit koud. (Met dank aan de benedenburen)
A'dam PVOutput
Owh het is mij om het even hoor.Sport_Life schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:10:
[...]
Dat ligt aan je gebruik... Wij stoken de bovenverdieping naar 19 graden en de badkamer - als we er zijn - iets hoger met electrische vloerverwarming. Indien we hadden doorgelegd naar de badkamer dan zou de hele bovenverdieping 24/7 20 graden zijn. Broekzak vestzak dus, maar wel meer comfort want instant warm
Maar of je een vloer nu warm houd met cop1 elektrisch of cop 4 met een wp dat maakt voor het comfort niet uit.
Onze badkamer wordt altijd warm gehouden soms met de wp soms met de houtcv.
In de schuur houd ik het vorstvrij met radiatoren op de wp als ik ga klussen zet ik vaak van te voren even een 2 of 4 kw cop1 straalkachel aan is het net even lekkerder dan.
Zou ook prima met een split airco kunnen maar dat is dan 750euro tegen een paar tientjes voor die straalkachels.
En voor die paar momenten vind ik cop1 ook prima dan.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
Die snelle reactietijd is ook waarom ik het in de badkamer gebruik. Of op de kinderkamer destijds: zet het aan en binnen 5 minuten warm, zet het uit en 5 minuten later weer koud. Ideaal voor ruimtes die je maar kort hoeft te verwarmen.ericplan schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:05:
[...]
Ben het niet met je eens. Hier wordt met name de snelle reactietijd gewaardeerd. Binnen 5 minuten voel je dat de verwarming aan is, binnen 15 minuten aangenaam en na een uurtje is alles doorgewarmd.
Duurzaam? Zo’n cop=1 verwarming heeft geen f-gassen en is simpel. Geen leidingen, weinig verschillende materialen, goed recyclebaar. Vergelijk dat eens met de machinekamer die een warmtepomp nodig heeft?
Ik heb in de woonkamer radiatoren met lage temperatuur verwarming, in de berging ligt vloerverwarming. Woonkamer 20 graden, berging 17 graden. In de berging voelt het warm, in de woonkamer heb je een warm hoofd en koude voeten.
Maargoed, jij hebt een appartement. Daar krijg je een warmtepomp of airco meestal niet eens geïnstalleerd. Ketels is altijd gezeik want veel te groot voor wat je nodig hebt. Dan heb je 2 opties: blokverwarming of COP=1 verwarmen. De kosten van blokverwarming, maar ook de bijbehorende energieverspilling maakt dat je in een appartement eigenlijk beter COP=1 kunt verwarmen.
Mijn vriendin heeft in Zwolle gewoond in een appartement met eigen ketel. Hele flat had problemen met verwarmen, want pendelen als de ziekte en een thermostaat die dat actief in de hand werkte (waardoor het dus niet warm werd). Ik heb het bij mijn vriendin kunnen fixen met workarounds in de ketelinstellingen. Beter hadden ze per 3 bovenliggende appartementen zo'n ketel kunnen delen (flat had 3 woonlagen).
In mijn vorige appt. had ik de oude badgeiser vervangen voor een elektrische doorstroomverwarmer van Clage. Ding kostte maar 300 euro, maandlasten bleven hetzelfde. Comfort gigantisch veel beter, vooral omdat die badgeiser te pas en te onpas of te heet of te koud werd terwijl de doorstroomverwarmer gewoon tot op de graad nauwkeurig warm water doorgeeft. Dus ja het was of ~5000 euro investeren in een CV-installatie of 300 euro voor de Clage. Makkelijke keus wat mij betreft, ondanks de cop1.
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Frankrijk net zo. Heb al vaak in een vakantiehuis gezeten met een dikke 120L boiler op COP1, elke kamer een 1500W elektrische radiator e.d. Stroom is daar door de kernenergie vrij betaalbaar geloof ik. Duitsland een huurhuisje gehad met doorstroomverwarmer met genoeg capaciteit om ook bad nog enigzins snel te kunnen vullen (iets van 11kW ofzo meen ik, huis had ook een vrij stevige hoofdzekering).paQ schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:10:
Elektrische kachels zijn in FR ook beter betaalbaar dan hier, stuk vriendelijker geprijsd lijkt het.
[ Voor 102% gewijzigd door ThinkPad op 03-12-2023 21:56 ]
Vanwege 1200 kWh overschot van de zonnepanelen op jaarbasis heb ik ook wat COP1 spullen. Zoals een 2000W olieradiator op de werkkamer staan. Heb er wel een externe thermostaat (STC-1000) aangesloten met de voeler een eindje verderop, want de interne thermostaat sloeg veel te gauw af. Een olieradiator is naar mijns inzien nog het beste, blijft lang warmte afgeven en de warmte is een fijne warmte vergelijkbaar met een CV-radiator. Ventilatorkachel geven snel warmte, maar zodra ze afslaan voelt het ook gelijk weer frisser. En het zijn vaak herriedingen, wat bij lang laten draaien dan irritant wordt. Een convector verspreidt de warmte niet echt goed heb ik het idee?
In de woonkamer een Eurom Wall Designheat 2000 Watt. Die heeft wifi, makkelijk bedienen met telefoon. Ik heb er Tasmota firmware op geflashed (hekel aan Chinese cloudoplossingen...) en wat timers ingesteld zodat hij 's ochtends 2 uurtjes draait en 's middags voor we thuiskomen ook weer 2 uurtjes. Scheelt toch weer wat kuubjes gas. Hier wel gekozen voor een ventilatorkachel, zodat de warmte beter verspreid. Maar de kachel laten draaien als we in de kamer zijn vind ik hem net wat te lawaaiig voor en doen we soms alleen even als we het wat fris hebben. Heb hem voordelig via MP kunnen halen, de nieuwprijs die ze er voor vragen zou ik er niet voor geven, prijs/kwaliteit gezien.
Een split-airco zou hier perfect kunnen om de boel warm te stoken, maar ik woon in een rijtjeswoning en heb maar weinig plek voor de buitenunit zonder dat hij op m'n terras komt te staan of in de voortuin en dan mogelijk overlast voor de buren veroorzaakt. Gasverbruik is met 700m3 ook vrij laag, dus COP1 is dan interessanter om het overschot op te stoken dan de investering voor een airco.
In de woonkamer een Eurom Wall Designheat 2000 Watt. Die heeft wifi, makkelijk bedienen met telefoon. Ik heb er Tasmota firmware op geflashed (hekel aan Chinese cloudoplossingen...) en wat timers ingesteld zodat hij 's ochtends 2 uurtjes draait en 's middags voor we thuiskomen ook weer 2 uurtjes. Scheelt toch weer wat kuubjes gas. Hier wel gekozen voor een ventilatorkachel, zodat de warmte beter verspreid. Maar de kachel laten draaien als we in de kamer zijn vind ik hem net wat te lawaaiig voor en doen we soms alleen even als we het wat fris hebben. Heb hem voordelig via MP kunnen halen, de nieuwprijs die ze er voor vragen zou ik er niet voor geven, prijs/kwaliteit gezien.
Een split-airco zou hier perfect kunnen om de boel warm te stoken, maar ik woon in een rijtjeswoning en heb maar weinig plek voor de buitenunit zonder dat hij op m'n terras komt te staan of in de voortuin en dan mogelijk overlast voor de buren veroorzaakt. Gasverbruik is met 700m3 ook vrij laag, dus COP1 is dan interessanter om het overschot op te stoken dan de investering voor een airco.
@ThinkPad Ik heb de kosten voor COP=1 bijverwarming in vergelijking met normaal
gas stoken voor mijn situatie doorgerekend en hou dit regelmatig bij via een spreadsheet.
Op dit moment zou mijn maandtermijn, als ik 2000 kWh van mijn overschot met COP=1 zou opstoken,
uit komen op: ca. € 71,-
Zou ik mijn overschot van ca. 2850 kWh tegen mijn huidige "vaste" TLV
(3-jarig contract met TLV van 17,61 ct/kWh) aan de energieleverancier "verkopen"
(bij natuurlijk een hoger gasverbruik), wordt mij maandtermijn ca. € 58,-
Dus ik denk dat iedereen zijn eigen afweging moet maken.
gas stoken voor mijn situatie doorgerekend en hou dit regelmatig bij via een spreadsheet.
Op dit moment zou mijn maandtermijn, als ik 2000 kWh van mijn overschot met COP=1 zou opstoken,
uit komen op: ca. € 71,-
Zou ik mijn overschot van ca. 2850 kWh tegen mijn huidige "vaste" TLV
(3-jarig contract met TLV van 17,61 ct/kWh) aan de energieleverancier "verkopen"
(bij natuurlijk een hoger gasverbruik), wordt mij maandtermijn ca. € 58,-
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
mja naja goed, ik heb beide.ericplan schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:05:
[...]
Ben het niet met je eens. Hier wordt met name de snelle reactietijd gewaardeerd. Binnen 5 minuten voel je dat de verwarming aan is, binnen 15 minuten aangenaam en na een uurtje is alles doorgewarmd.
Beneden 120 m2 vvw op de warmtepomp, als ook een grote FCU in de gang die de gang verwarmt, en warme lucht naar de voerloop blaast.
Op de bovenverdiepingen hebben alle kamers COP1 vvw met eigen thermostaat. Die zet ik met deze koude nachten gewoon op 17 of 18, en pakken dan elk 1 kWh ofzo per nacht.
Beide werken, beide hebben hun voordelen en nadelen.
en... beiden zuipen stroom met dit weer
De investeringen om all kamers boven (6) te voorzien bij renovatie van nieuwe leidingen, en een beetje knappe radiatoren die op een lage temperaturen kunnen draaien, waren ronduit hoog. Voor mezelf hoop ik dat we nog lang kunnen salderen

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 03-12-2023 22:53 ]
Die TriStar dingen zijn deze week in sonderangebot bij de kruitvat deze week.
Ik heb een 3 jarig contract (Greenchoice) met 0,86 €/m3 en 8ct/kWh TLV. Dus gas is nog vrij betaalbaar, maar de TLV is amper wat waard.dunklefaser schreef op zondag 3 december 2023 @ 22:18:
(3-jarig contract met TLV van 17,61 ct/kWh)
[...]
Helemaal niet, je gebruikt doorgaans geen fase aansnijding (want duurder, meer verlies in je sturing en vooral geen meerwaarde). Je gebruikt gewoon een SSR met nuldoorgangsdetectie (enkel als de sinus van de netspanning door nul gaat schakel je in voor een halve sinus); daarmee kan je 100 keer per seconde al dan niet schakelen. Door 0,25s aan en 0,75s uit te doen, zit je op 25% vermogen.Dre schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:27:
[...]Creëert dat niet heel veel netvervuiling. Als in fase-aansnijding en daardoor allemaal vieze harmonischen enzoOf hoe regelt dat ding.
Verwarmen is typisch erg traag, dus je merkt dat schakelen niet. Wellicht staat de D zelfs uitgeschakeld, met PI.
Met een PID regelaar die netjes afgesteld is op het systeem, ga je zeer snel naar exact gewenste waarde komen, zonder over-of undershoot. Gewone aan/uit zal altijd schommelen rond het instelpunt, en trager zijn of veel overshoot hebben.
Meerwaarde bij zo´n electrische kachels? Geen, het wordt gebruikt als marketingterm om meer geld te vragen.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Hier ook een Simplex ventilatorkachel aan de muur in de badkamer, op koude dagen of het badderen van de kleine even kort aan. Handdoekradiator doet ook hier niet zoveel meer.
Op mijn werkkamer stook ik deze dagen ook af toe even bij met elektrisch kacheltje van de action. Met name ochtends even om de ergste kou er uit te halen.
Voordeel van bovenstaande twee oplossingen is dat het snel opwarmt. Met de radiotoren op 40 graden duurt het gewoon erg lang.
Op mijn werkkamer stook ik deze dagen ook af toe even bij met elektrisch kacheltje van de action. Met name ochtends even om de ergste kou er uit te halen.
Voordeel van bovenstaande twee oplossingen is dat het snel opwarmt. Met de radiotoren op 40 graden duurt het gewoon erg lang.
Ik schreef ook dat de berekening van de actuele prijzen afhangt.ThinkPad schreef op maandag 4 december 2023 @ 08:46:
[...]
Ik heb een 3 jarig contract (Greenchoice) met 0,86 €/m3 en 8ct/kWh TLV. Dus gas is nog vrij betaalbaar, maar de TLV is amper wat waard.
Hierbij bedoel ik m.n. de heffingen/belastingen en de netbeheerkosten
die ook bij een driejarig contract met "vaste" prijzen met de jaarwisseling
grosso modo naar boven gaan.
Met jouw huidige? tarieven wordt het verschil natuurlijk kleiner maar is met mijn verbruiken
nog licht in het voordeel van stoken met gas,
waarbij mijn voorbeeldrekening de hogere kosten per 1 januari al meeneemt.
(Mijn jaarafrekening komt 13 april )
[ Voor 20% gewijzigd door dunklefaser op 04-12-2023 11:33 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Sterk afhankelijk van het gedrag van de bewoners of het meer comfort geeft.Sito schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:14:
wat zou zuiniger zijn denk je?
Zou jij de 40W gloeilamp op zolder vervangen als die 5 minuten per jaar gebruikt wordt?
Hier een douchebak waardoor koude vloer niet speelt, 2 stappen buiten de douchecabine geeft geen noemswaardig comfort verlies, 24/7 de vloer warmhouden kan niet uit.
[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 04-12-2023 09:47 ]
Als hoofdverwarming is een cop 1 kachel natuurlijk ongeschikt. Dit topic gaat over bijverwarming, in badkamer of werkplek waar maar af en toe verwarmd wordt.ericplan schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:05:
[...]
Als ik mijn huis met cop1 ga verwarmen dan is het verbruik zo'n 15000 kwh per jaar, daar kun je heel wat leidingen voor leggen
Oh dat verklaart een hoop.ericplan schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:10:
Moet erbij zeggen dat ik in een appartement woon. De vloer is eigenlijk nooit koud. (Met dank aan de benedenburen)
Dan nog zit je met cop1 waarschijnlijk met een klein appartement gelijk aan het verbruik van onze warmtepomp (incl cop1 badkamer
Ik heb een klein infraroodpaneeltje van ~300W bij mijn werkplek die ik af en toe aanzet, als het zoals nu 15 graden is in deze kamer
.
My favorite programming language is solder.
De elektrische deken is ook een geliefd COP1 apparaat hier in huis trouwens. Twee uurtjes voor we gaan slapen leggen we hem even in bed. Op slaapkamer stoken we niet, raam staat zelfs in de winter een stuk open, slaapt heerlijk zo.
Geen idee, ik houd het verbruik al een tijdje bij. Niet echt schokkende cijfers. All-electric, verbruik kWh/graaddag in stookseizoenSport_Life schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:56:
[...]
Oh dat verklaart een hoop.
Dan nog zit je met cop1 waarschijnlijk met een klein appartement gelijk aan het verbruik van onze warmtepomp (incl cop1 badkamer) in een vrijstaande woning .
A'dam PVOutput
Je post in het "schaamtevrije cop=1 topic", laten we ons daar aan houdenSport_Life schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:54:
[...]
Als hoofdverwarming is een cop 1 kachel natuurlijk ongeschikt. Dit topic gaat over bijverwarming, in badkamer of werkplek waar maar af en toe verwarmd wordt.
Als ik mijn huis met cop1 ga verwarmen dan is het verbruik zo'n 15000 kwh per jaar, daar kun je heel wat leidingen voor leggen.
Bijverwarming wordt nergens als voorwaarde genoemd.
[ Voor 5% gewijzigd door Ramon op 04-12-2023 11:02 ]
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Maar zonder de bijhorende investering en gemiste rente inkomstenSport_Life schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:56:
[...]
Oh dat verklaart een hoop.
Dan nog zit je met cop1 waarschijnlijk met een klein appartement gelijk aan het verbruik van onze warmtepomp (incl cop1 badkamer) in een vrijstaande woning .
Cop1 verwarming wordt ook vaak ingezet als de cop van de warmtepomp ook even onderuit gaat.
[ Voor 10% gewijzigd door Sarcomorbato op 04-12-2023 11:20 ]
Maar tegelijk posten we ook in het Duurzame Energie - deel…Ramon schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:01:
[...]
Je post in het "schaamtevrije cop=1 topic", laten we ons daar aan houden
Bijverwarming wordt nergens als voorwaarde genoemd.
Klein beetje terughoudendheid met dat schaamtevrije past ons allemaal 😄
Gepost vanaf de werkkamer met 1kW COP1 terwijl de woonvertrekken met 850W uit het net via de WP worden verwarmd. Met COP4, nu.
Wij verwarming onze benedenverdieping ook met een WP, gaat prima maar boven wordt het op de slaapkamers toch koud (<14 graden) met de temperaturen van afgelopen week. Daarom wil ik toch wat elektrisch bijverwarmen boven, wat is daarvoor aan te raden en geeft het meeste comfort: convectorkachel, keramische kachel, of een olieradiator?
@zekerz Oliekachel, gezien een convector/keramische kabel je met het risico van brandgevaar zit, een oliekachel is gesloten en komt geen stof in.
Infraroodverwarming heb je ook nog maar daar heb je natuurlijk niks aan als je onder de dekens ligt.
Infraroodverwarming heb je ook nog maar daar heb je natuurlijk niks aan als je onder de dekens ligt.
[ Voor 26% gewijzigd door mr_evil08 op 04-12-2023 11:39 ]
Olieradiator duurt dan wel het langst om op te warmen. Ik zou de andere opties ook aan durven als je de boel niet onbeheerd achterlaat. Moet te doen zijn als je slechts wil “voorverwarmen”.
waarom?Sport_Life schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:54:
[...]
Als hoofdverwarming is een cop 1 kachel natuurlijk ongeschikt. Dit topic gaat over bijverwarming, in badkamer of werkplek waar maar af en toe verwarmd wordt.
Werkt uitstekend
Het is snel, stil, goedkoop in aanschaf.
en heel duur in gebruik

Als een van de pubers een hele dag op de slaapkamer hangt, dan zuipt het idd wat.
Bij alleen 'bijstoken' tot 17 of 18 graden valt het allemaal reuze mee natuurlijk, maar in beide gevallen hoofdverwarming.
/f/image/aupi3bLdFHqktjrRX74IfxX8.png?f=fotoalbum_large)
Dit is samen precies 1 kWh, op een 2kW vloerverwarming. (slaapkamer van ca 15 m2 op het noorden)
Dit daarentegen (zelfde slaapkamer) ziet er heel anders uit natuurlijk
/f/image/G63dP95EkvuNnvMWY8AK10D4.png?f=fotoalbum_large)
Dit was 3.1 kWh
[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 04-12-2023 12:08 ]
En duurt ook het langst met afkoelen.Gramser schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:59:
Olieradiator duurt dan wel het langst om op te warmen. Ik zou de andere opties ook aan durven als je de boel niet onbeheerd achterlaat. Moet te doen zijn als je slechts wil “voorverwarmen”.
Ik ben aant stucen op zolder en heb nu bij wijze van experiment de 3.3kw bouwkachel aan een calex smartplug van de hornybach hangen.
Even kijken of dat een goed idee is.
Even kijken of dat een goed idee is.
Zou toch op die wijze nooit domme apparaten met dergelijk vermogen 'slim' proberen te maken.
Tuurlijk, da's ook waar. Kortom: maar net waarnaar je op zoek bent.
Ik heb ook een COP=1 verwarming op de badkamer hangen omdat ik in de woonkamer en slaapkamer meestal met airco verwarm. Ik heb deze hangen, maar het ding is vooral heel goed in het opwarmen van zijn eigen thermostaat. Ik moet inmiddels het ding al op 32 graden zetten om ervoor te zorgen dat dat ding niet te snel weer afslaat, want volgens dat ding zelf warmt 'ie de ruimte van 16 graden naar 32 graden op in een minuut of 2
Ik ga eens kijken of ik de temperatuursensor niet kan verlengen zodat deze buiten de behuizing komt en het gelijkmatiger kan gaan.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Het gaat me ook niet om die bouwkachel maar om boilers.paQ schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:51:
Zou toch op die wijze nooit domme apparaten met dergelijk vermogen 'slim' proberen te maken.
Calex ding is nu 37 graden van binnen.
Het is toch echt mijn hoofdverwarming in de badkamer, een andere warmtebron wordt niet gebruikt, warmte van beneden ook niet gezien er geen verwarmde ruimte onder zit.Sport_Life schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:54:
[...]
Als ik mijn huis met cop1 ga verwarmen dan is het verbruik zo'n 15000 kwh per jaar, daar kun je heel wat leidingen voor leggen.
Hoofdverwarming hoeft ook niet 24/7 aan te staan, definitie bijverwarming is dat er al een warmtebron aanwezig is en nog eens "bij" gaat verwarmen ter aanvulling.
[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 04-12-2023 14:00 ]
Ik twijfel om als m'n warmtepomp staat, gewoon een simpele 80L elektrische boiler te kopen om volledig gasloos te gaan; ik kom vanaf de warmtepomp beneden zonder veel te breken nu niet op zolder, wellicht bij de volgende verbouwing wel.
Redenen:
- Stil; op zolder, waar de boiler komt, moet ook gewoon thuisgewerkt kunnen worden
- Tweedehands zeer betaalbaar
- Simpele techniek, waarschijnlijk heb ik aan het optimaliseren van de reguliere WP genoeg werk.
Helaas gaat dat wel gewoon dik geld kosten in gebruik.
Redenen:
- Stil; op zolder, waar de boiler komt, moet ook gewoon thuisgewerkt kunnen worden
- Simpele techniek, waarschijnlijk heb ik aan het optimaliseren van de reguliere WP genoeg werk.
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6
Hier heb ik een 100liter cop1 boiler. Geschakeld met een Energy Socket van Homewizard en gedimt naar 500watt. 9 van de 12 maanden lukt het mij om deze boiler overdag op te wachten met enkel energie uit mijn PV installatie. Als er een dag niet wordt gedoucht hangt het warmte verlies rond de 1.7 kw per dag.silverball schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:09:
Ik twijfel om als m'n warmtepomp staat, gewoon een simpele 80L elektrische boiler te kopen om volledig gasloos te gaan; ik kom vanaf de warmtepomp beneden zonder veel te breken nu niet op zolder, wellicht bij de volgende verbouwing wel.
Redenen:
Ik weet niet precies of dit topic nou is om schaamteloos je COP1 activiteiten te promoten of om vol berouw iets op te biechten, of er tussenin wellicht.
Enfin, wij hebben net een huis uit 1925 gekocht. Zit en behoorlijke speksteenkachel in, maar die is in de woonkamer. In de eerste week er wonen werd het ineens koud in NL.
Dus, Mill convectortje in de keuken op standje minimaal en ook 1 in thuiswerkplek, die houdt het ook prima warm.
Keukenboilertje maakt voor nu warm water. Quooker wacht op installatie door mijzelf en de WPB staat ook klaar om aangesloten te worden, dan kunnen we douchen.
Vanwege het nu nog gebrek aan centrale verwarming/VVW heb ik in de badkamer een infraroodpaneeltje nodig. Ik kocht die een aantal jaar terug voor 150 euro fzo, 1000W.
Nu zie ik vraagprijzen van 369 euro voor een vergelijkbaar ding. Is dat vraag en aanbod of maken ze die dingen ineens met gouden stekkers?
Wie heeft er een tip voor een betaalbaar/betrouwbaar circa 1000W infraroodpaneel?
Enfin, wij hebben net een huis uit 1925 gekocht. Zit en behoorlijke speksteenkachel in, maar die is in de woonkamer. In de eerste week er wonen werd het ineens koud in NL.
Dus, Mill convectortje in de keuken op standje minimaal en ook 1 in thuiswerkplek, die houdt het ook prima warm.
Keukenboilertje maakt voor nu warm water. Quooker wacht op installatie door mijzelf en de WPB staat ook klaar om aangesloten te worden, dan kunnen we douchen.
Vanwege het nu nog gebrek aan centrale verwarming/VVW heb ik in de badkamer een infraroodpaneeltje nodig. Ik kocht die een aantal jaar terug voor 150 euro fzo, 1000W.
Nu zie ik vraagprijzen van 369 euro voor een vergelijkbaar ding. Is dat vraag en aanbod of maken ze die dingen ineens met gouden stekkers?
Wie heeft er een tip voor een betaalbaar/betrouwbaar circa 1000W infraroodpaneel?
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Laatst waren bij Van Cranenbroek de convector heaters in de aanbieding.ThinkPad schreef op zondag 3 december 2023 @ 21:37:
Elektrische kachels zijn in FR ook beter betaalbaar dan hier, stuk vriendelijker geprijsd lijkt het.
Oh, zijn nog niet duur, zie ik: https://www.vancranenbroe...verwarming/verwarming.php
Heb ik. Zijn ook nieuw zeer betaalbaar (https://www.kiip-bv.nl/nl...er-boiler-manual-control/)silverball schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:09:
Redenen:
Ja, kost nogal wat(t) in verbruik, maar ik ben daardoor wel volledig van het gas af. Dus het bespaart op het gasverbruik en de vaste lasten. En ik had nog wat overproductie over op de zonnepanelen, dus is dit voor mij echt de goedkoopste oplossing. Een WP-boiler verdien ik niet terug.
Ik ben alweer een tijdje bezig met SWW via 50 liter boiler (€70 2e hands Daalderop), deze wordt (voornamelijk) overdag opgewarmd met zonnestroom. De basis was ervaring opdoen voor gasloos. Dit is op zich geslaagd, alleen 50 liter is nog wel wat krapjes om zonder na te denken te kunnen douchen (maar dat is een ander onderwerp).
In ieder geval heeft de boiler een besparing opgeleverd in vergelijking met gas. Dat wil zeggen, de boiler heeft een "VirtualCOP" van 2: 4kWh elektrisch heeft 1 m³ gas vervangen. En als je vanuit overschot goedkopere stroom hebt, levert dat nog een extra besparing op.
Voordeel van een boiler is wel dat je geen minimale tapflow hebt, daar had mijn CV last van dat deze ging "flipperen" omdat deze de warmte niet kwijt kon.
In ieder geval heeft de boiler een besparing opgeleverd in vergelijking met gas. Dat wil zeggen, de boiler heeft een "VirtualCOP" van 2: 4kWh elektrisch heeft 1 m³ gas vervangen. En als je vanuit overschot goedkopere stroom hebt, levert dat nog een extra besparing op.
Voordeel van een boiler is wel dat je geen minimale tapflow hebt, daar had mijn CV last van dat deze ging "flipperen" omdat deze de warmte niet kwijt kon.
Je bedoelt waarschijnlijk "naar mijn zin niet snel genoeg terug"? Het zal inderdaad wel een stuk langer duren dan een eenvoudig COP1 geval, ja.Truus01 schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:41:
[...]Een WP-boiler verdien ik niet terug.
Een e-boiler is simpel en zeker de versies met koperen vat kunnen vrijwel niet stuk. Ze gaan rustig 15 jaar mee zonder enig onderhoud. Door zelf de isolatie van de boiler te verbeteren kan het stilstandsverlies omlaag. En verder zorgen dat er niet nodeloos getapt wordt. Beter een lokaal boilertje in de keuken erbij, zodat er niet steeds kleine beetjes koud water de boiler instroomt.silverball schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:09:
Redenen:
De WPB moet zich nog bewijzen wat betreft levensduur, maar wat ik zo op tweakers lees gaat dat geen 15 jaar worden.
A'dam PVOutput
Zolang er salderen is en ik de overproductie niet anders hoef te gebruiken, verdien ik de vele malen duurdere WP-boiler not in my lifetime terug. Dus ja, dat is naar mijn zin niet snel genoeg...Gramser schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:46:
[...]
Je bedoelt waarschijnlijk "naar mijn zin niet snel genoeg terug"? Het zal inderdaad wel een stuk langer duren dan een eenvoudig COP1 geval, ja.
Oh en ik lees hierboven dat ik het binnen de levensduur van de WP-boiler zelf al helemaal niet terugverdien...
[ Voor 10% gewijzigd door Truus01 op 04-12-2023 14:55 ]
dynamische tarieven: als je een goed geïsoleerd huis hebt en een cop1 kachel hebt met olie/steen dan kun je de 'gratis' energie mooi in je huis gooien.
Ik ben enorm tegen cop1 verwarming op continue basis maar dan weer heel gecharmeerd van 600W kacheltjes en ir-panelen. Het voegt wel degelijk iets toe.
tip: haal nooit kachels bij de kringloop, te gevaarlijk
Ik ben enorm tegen cop1 verwarming op continue basis maar dan weer heel gecharmeerd van 600W kacheltjes en ir-panelen. Het voegt wel degelijk iets toe.
tip: haal nooit kachels bij de kringloop, te gevaarlijk
diskeltische lurker
Dan is de oplossing simpel: langer levenTruus01 schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:54:
[...]
Zolang er salderen is en ik de overproductie niet anders hoef te gebruiken, verdien ik de vele malen duurdere WP-boiler not in my lifetime terug. Dus ja, dat is naar mijn zin niet snel genoeg...
Oh en ik lees hierboven dat ik het binnen de levensduur van de WP-boiler zelf al helemaal niet terugverdien...
Hier heb ik 3 jaar gestookt met een 50 liter Itho-Daalderop boiler tijdens een langdurige verbouwing waarbij we al vrij vroeg gasvrij gingen maar de WP boiler nog niet aan de bak kon. Comfort viel me heel erg mee: ding was 2,7kW als ik me goed herinner en dus vrij snel weer warm. Stil, relatief klein, ging eigenlijk best prima waardoor er ook niet echt vaart achter dit stukje verbouwing zat.
Ons gemiddelde verbruik was rond de 3 kWh per dag (neveldouche helpt veel) en daarmee best betaalbaar. Kosten van het ding zelf waren negatief via marktplaats: aankoop 80 euro, verkoop 150 euro.
Nu de WP boiler aan de praat. Die verbruikt uiteraard minder, <1kWh per dag (maar haalt ook ook nog eens warmte uit de omgeving, bij ons uit de vloerverwarming). Over het hele jaar gezien de ervaringen van anderen een scop van ongeveer 3 hebben. Met dus verminderen electra van ~285 euro per jaar. Na de eerste pak hem beet 5 jaar terugverdientijd is dat toch wel lekker.
Ding kost wel meer ruimte, maakt geluid en als ie een keer leeg gaat, duurt opwarmen ook veel langer. Meer inhoud, minder vermogen. En nu al een onderdeel stuk dus die hogere complexiteit is wel een ding.
Opvolger wordt toch maar een boilervat aan de hoofd WP denk ik.
Ons gemiddelde verbruik was rond de 3 kWh per dag (neveldouche helpt veel) en daarmee best betaalbaar. Kosten van het ding zelf waren negatief via marktplaats: aankoop 80 euro, verkoop 150 euro.
Nu de WP boiler aan de praat. Die verbruikt uiteraard minder, <1kWh per dag (maar haalt ook ook nog eens warmte uit de omgeving, bij ons uit de vloerverwarming). Over het hele jaar gezien de ervaringen van anderen een scop van ongeveer 3 hebben. Met dus verminderen electra van ~285 euro per jaar. Na de eerste pak hem beet 5 jaar terugverdientijd is dat toch wel lekker.
Ding kost wel meer ruimte, maakt geluid en als ie een keer leeg gaat, duurt opwarmen ook veel langer. Meer inhoud, minder vermogen. En nu al een onderdeel stuk dus die hogere complexiteit is wel een ding.
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Welke WPB heb je, en zou je er in dezelfde kamer redelijkerwijs kunnen thuiswerken kwa geluid? Ik vind het moeilijk inschatten.Wuursj schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:05:
Hier heb ik 3 jaar gestookt met een 50 liter Itho-Daalderop boiler tijdens een langdurige verbouwing waarbij we al vrij vroeg gasvrij gingen maar de WP boiler nog niet aan de bak kon. Comfort viel me heel erg mee: ding was 2,7kW als ik me goed herinner en dus vrij snel weer warm. Stil, relatief klein, ging eigenlijk best prima waardoor er ook niet echt vaart achter dit stukje ervaring zat.
Nu de WP boiler aan de praat. Die verbruikt uiteraard minder, <1kWh per dag (maar haalt ook ook nog eens warmte uit de omgeving, bij ons uit de vloerverwarming). Over het hele jaar gezien de ervaringen van anderen een scop van ongeveer 3 hebben. Met dus verminderen electra van ~285 euro per jaar. Na de eerste 5 jaar is dat toch wel lekker.
Wel gek dat ze in FR dan de radiateur infrarouge amper lijken te kennen.Truus01 schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:40:
[...]
Laatst waren bij Van Cranenbroek de convector heaters in de aanbieding.
Oh, zijn nog niet duur, zie ik: https://www.vancranenbroe...verwarming/verwarming.php
Ik heb die auer edel eau (die dus warmte uit de vloerverwarming haalt en niet uit ventilatie lucht. Op dit moment klinkt het als ouderwetse lawaaierige koelkast: je hoort hem zeker draaien maar in hoeverre je het storend vind, ligt aan de persoon. Nu is er nog een open verbinding tussen mij-in-thuis-werk-positie en dat ding en ben blij als er straks wel een deur tussen zitsilverball schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:08:
[...]
Welke WPB heb je, en zou je er in dezelfde kamer redelijkerwijs kunnen thuiswerken kwa geluid? Ik vind het moeilijk inschatten.
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Gaaf ding, alleen geen optie in mijn verwarmingscircuit zie ik vanwege condens. Tnx.Wuursj schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:11:
[...]
Ik heb die auer edel eau (die dus warmte uit de vloerverwarming haalt en niet uit ventilatie lucht. Op dit moment klinkt het als ouderwetse lawaaierige koelkast: je hoort hem zeker draaien maar in hoeverre je het storend vind, ligt aan de persoon. Nu is er nog een open verbinding tussen mij-in-thuis-werk-positie en dat ding en ben blij als er straks wel een deur tussen zitMaar er zijn nog wel wat geluidsdempende klusjes die ik nog moet doen.
In ~3 jaar verdien ik hem terug omdat ik geen vastrecht meer betaal voor gas sinds de WPB hangt. Ding via een mede-Tweaker voor scherpe prijs aangeschaft.Truus01 schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:54:
[...]
Zolang er salderen is en ik de overproductie niet anders hoef te gebruiken, verdien ik de vele malen duurdere WP-boiler not in my lifetime terug. Dus ja, dat is naar mijn zin niet snel genoeg...
ik heb een petroleum kachel (telt niet voor dit topic?) petroleum is leuk maar doordat de RV verhoogt is de temp wisseling tussen aan/uit nogal fors (lees je laat hem aanstaan) .. ventilatie doen we genoeg ..
door isoleren is het stoken zoiezo laag.
ik gebruik mijn elektrische kachel(s) ook om mijn PV overschot op te stoken .. houd tevens mijn gasverbruik erg laag werkte enorm goed tijdens corona we gebruiken nauwelijks meer dan zomer's
ik zoek alleen beetje efficient(ere) elektrische kachels ..ik heb 2-5kW aan verwarmings capaciteit nodig met een goeie convenctie (lees je hoeft niet bij de kachel te staan om ervan te genieten)
door isoleren is het stoken zoiezo laag.
ik gebruik mijn elektrische kachel(s) ook om mijn PV overschot op te stoken .. houd tevens mijn gasverbruik erg laag werkte enorm goed tijdens corona we gebruiken nauwelijks meer dan zomer's
ik zoek alleen beetje efficient(ere) elektrische kachels ..ik heb 2-5kW aan verwarmings capaciteit nodig met een goeie convenctie (lees je hoeft niet bij de kachel te staan om ervan te genieten)
[ Voor 4% gewijzigd door vso op 04-12-2023 15:44 ]
Tja vanalles
Dat vastrecht betaal ik met de e-boiler ook niet meer.Beekforel schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:25:
[...]
In ~3 jaar verdien ik hem terug omdat ik geen vastrecht meer betaal voor gas sinds de WPB hangt. Ding via een mede-Tweaker voor scherpe prijs aangeschaft.
Om nu dus een WPB terug te verdienen, moet het uit het verschil in verbruik komen x de TLV... Dat duurt dus lang, vooral bij een laag verbruik. (En verwachte nog lagere TLV.)
Petroleum is duur
[ Voor 96% gewijzigd door Sarcomorbato op 04-12-2023 15:58 ]
Infraroodpaneel van Eurom tegenover de douchecabine op een meter afstand. Draadloze schakelaar binnen handbereik (buiten de cabine) om hem aan te zetten na het douchen. Als het paneel een minuut aanstaat is de persoon die uit de douche komt al voldoende opgewarmd om het paneel weer uit te zetten. Verder nauwelijks verwarming in de badkamer (behalve een ieniemienie luchtverwarmingsroostertje waar nauwelijks warme lucht uitkomt
)
Als je overschot hebt kun je met tlv rekenen.Truus01 schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:44:
[...]
Dat vastrecht betaal ik met de e-boiler ook niet meer.
Om nu dus een WPB terug te verdienen, moet het uit het verschil in verbruik komen x de TLV... Dat duurt dus lang, vooral bij een laag verbruik. (En verwachte nog lagere TLV.)
Saldeer je het weg mag je met de kwh prijs die je betaald rekenen.
Hier gebruiken we nu 40kwh per maand met de wpb.
Met een e-boiker zal dat iets van 120kwh worden.
Verschil is dan 80kwh keer 35 cent? Is 28 euro per maand.
Aanschaf netto na installatie en subsidie was 1750 euro. 1750/28=62 maanden dus 5,2 jaar.
Ga je met een tlv van 8 cent rekenen wordt je helemaal verdrietig...
Propaan is wel redelijk goedkoop, 33 kg fles voor 100 euro. Staat gelijk aan ongeveer 50 m³ gas (€70). Kan ik in de winter een ruime maand van stoken, of het hele jaar douchen. In theorie kan je zo'n propaantank aansluiten op je CV ketel en zo van het gas af, bespaart €200 per jaar aan vaste kosten. In de praktijk onmogelijk want mag niet en zo'n bom moet je ook niet willen in een appartement.Sarcomorbato schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:56:
Petroleum is duur
Er zijn toch gewoon cv ketels die speciaal voor propaan zijn. Voor Off grid enzo. Mag het dan wel?HallonRubus schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:22:
[...]
Propaan is wel redelijk goedkoop, 33 kg fles voor 100 euro. Staat gelijk aan ongeveer 50 m³ gas (€70). Kan ik in de winter een ruime maand van stoken, of het hele jaar douchen. In theorie kan je zo'n propaantank aansluiten op je CV ketel en zo van het gas af, bespaart €200 per jaar aan vaste kosten. In de praktijk onmogelijk want mag niet en zo'n bom moet je ook niet willen in een appartement.
Bom is ook maat betrekkelijk, een gasleiding geeft eindeloos gas tot ie ergens afgesloten wordt. dat wil je ook niet aan het branden hebben.
Je auto in de garage kan ook ontploffen en/of in de brand vliegen en als je een elektrische auto hebt dan schijnt het helemaal gevaarlijk te zijn.
Etc.
mijn reactie is niet om COP=1 (topic titel) te ontwijken en "duur" is hoe je er tegenaan kijkt.Sarcomorbato schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:56:
Petroleum is duur
Het liefst zou ik hout doen,maar ik heb gewoon de ruimte niet voor aanvoer en opslag
Hier 100,- (NL) per 20L is goedkoper dan gas zeker toen met corona .. en als je losse liters ergens in NL of BE gaat tanken kan dat tussen de 1 tot 3 euro (2,- in NL en 1,30 in BE) schelen
voorbeeld rekensom
ik heb 400m3 minder (400x8kwh =3200kwh aan brutto elektra) verbruikt versus 130L petroleum en 261+Kwh
- 261x 50 cent de Kwh (inc belasting/transport etc) = 14,- euro aan stroom maar gezien het salderen is .. krijg ik er voor die 261kw geen $$$ terug (0,05 per kwh ofzo) dus een verlies van een hele 1,40 euro (yippie)
zal vast iets verkeerd zitten in de berekening ..
Eindsaldo
ik hoefde niet bij te betalen en krijg genoeg terug + we hebben niet genoeg overschot aan opwek dat een WP neerzetten intressant word .. dan moeten we 2000 tot 3000 aan WP bijplaatsen (als salderen niet afgeschaft werd) .. thuis accu is helemaal niet te doen.
Tja vanalles
Ben benieuwd wat mensen die (gedeeltelijk) cop1 doen per dag gebruiken met deze temperature.
Hier met alles cop1 behalve de 5kw aux in de woonkamer ca 18w totaalverbruik.
Jaren 50 2 onder 1 kapper
[ Voor 79% gewijzigd door Sarcomorbato op 04-12-2023 18:38 . Reden: Telefoon staat op engels ]
Inderdaad. Ik zit op een kleine 25kWh per maand gemiddeld, dat zou dus 6,25kWh worden. Verschil 18,75kWh. Nu nog 22ct TLV en zelfs als ik daar mee reken en niet 8ct is het €1500 (het verschil tussen mijn e-boiler en jouw wpb) => 1500/(18,75*0,22)=363 maanden, dus dik 30 jaar. OK, ik hoop wel nog 30 jaar te leven, maar als terugverdientijd, gerekend met een behoorlijk hoge TLV, is dat niet bepaald gunstig. (Al zal mijn verbruik in de loop van de tijd waarschijnlijk wel iets stijgen, wellicht verdubbelen.)Ronald.42 schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:04:
[...]
Als je overschot hebt kun je met tlv rekenen.
Saldeer je het weg mag je met de kwh prijs die je betaald rekenen.
Hier gebruiken we nu 40kwh per maand met de wpb.
Met een e-boiker zal dat iets van 120kwh worden.
Verschil is dan 80kwh keer 35 cent? Is 28 euro per maand.
Aanschaf netto na installatie en subsidie was 1750 euro. 1750/28=62 maanden dus 5,2 jaar.
Ga je met een tlv van 8 cent rekenen wordt je helemaal verdrietig...
-
[ Voor 99% gewijzigd door Mark Borninkhof op 25-01-2024 07:56 ]
Ik zit er aan te denken in mijn nieuwe huis om gewoon voor een Cop1 boiler te gaan in plaats van een warmtepompboiler. In mijn vorige huis had ik een 50 liter nageisoleerde boiler hangen, daarmee kwamen we met zn tween op zo´n 700kwh in een jaar uit. In het nieuwe huis zou ik met een 30 liter boiler uit kunnen komen, want er komt een douche wtw. Er komt ook een flink aantal panelen op het huis. Met de hogere kosten voor aanschaf, complexere techniek en geluidsproductie vraag ik mij af of een warmtepompboiler het waard is.
Ik heb altijd geredeneerd dat als je groene stroom afneemt, dat verwarmen met COP=1 geen probleem is.
Zeker nu ik dynamisch tarief heb, kan ik de elektrische boiler vrij voordelig op temperatuur houden en met name in de zomer, bij wijze van spreken, op de zonnepanelen van de buren laten werken. Want ik heb er zelf geen.
@KoenVW76 heb ook wel eens een WP boiler overwogen, maar ik zie dezelfde bezwaren als jij aangeeft.
Zeker nu ik dynamisch tarief heb, kan ik de elektrische boiler vrij voordelig op temperatuur houden en met name in de zomer, bij wijze van spreken, op de zonnepanelen van de buren laten werken. Want ik heb er zelf geen.
@KoenVW76 heb ook wel eens een WP boiler overwogen, maar ik zie dezelfde bezwaren als jij aangeeft.
Soms ben ik bijna gelukkig
Met een electrische doorstromer kan het ook als je een douche WTW hebt en geen stortdouche gaat installeren.KoenVW76 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:42:
Ik zit er aan te denken in mijn nieuwe huis om gewoon voor een Cop1 boiler te gaan in plaats van een warmtepompboiler. In mijn vorige huis had ik een 50 liter nageisoleerde boiler hangen, daarmee kwamen we met zn tween op zo´n 700kwh in een jaar uit. In het nieuwe huis zou ik met een 30 liter boiler uit kunnen komen, want er komt een douche wtw. Er komt ook een flink aantal panelen op het huis. Met de hogere kosten voor aanschaf, complexere techniek en geluidsproductie vraag ik mij af of een warmtepompboiler het waard is.
Misschien het omrekenen naar kWh per graaddag? Daarmee maak je de dagen beter vergelijkbaar.Sarcomorbato schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:48:
Ben benieuwd wat mensen die (gedeeltelijk) cop1 doen per dag gebruiken met deze temperature.
A'dam PVOutput