Exact. Onze warmtepomp heeft sinds begin oktober een SCOP 4,3. Op dit moment pruttelt deze nog rustig verder op COP > 5 en dus verwacht ik een nog iets hoger SCOP. Dat met grotendeels T33 radiatoren + heatfans in een 100 jaar oud huis.mr_evil08 schreef op maandag 1 april 2024 @ 09:26:
@jeroenulfman Je maakt 1 fout door volledig gebruik te maken van de salderingsregeling, je moet het huidige stroomtarief gebruiken, COP 1 verwarming is nooit goedkoper dan gas als de zaak efficient is afgesteld.
Heb je wel ventilatoren onder de convectors van CV ?
Vloerverwarming is een fabeltje bij een warmtepomp, er zijn meer manieren die ook efficient zijn.
On topic vind ik het erg interessant om dit mee te lezen. Afgelopen jaar mijn thuis kantoor voorzien van elektrische vloerverwarming (soort van schuurtje achter de woning). Hiervoor geruikte ik een elektrisch kacheltje dat de lucht verwarmde. De (infrarood) vloerverwarming geeft een aangenaam gevoel bij een zeer lager ruimte temperatuur van ongeveer 15 graden en verbruikt daardoor een stuk minder energie. Met Home Assistant stuur ik deze zoveel als mogelijk op PV.
:strip_exif()/f/image/AbMrXQC5DmMLw5QNkqJq2kAu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7uQgLsynfo1q3C7hOY8e2SbA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wLfIJIAfJLhQXoft5ftzlyt7.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/a7g4kqwn5tfKwMgGYIQHfkdK.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ESH2ivWEkMXUFx2YC7BbNcYS.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/aAs1VhAeMnHgLQkupQfSQcIw.png?f=fotoalbum_large)