Ik verwarm sinds november héél mijn huis met convectorkachels en de resultaten zijn vooralsnog veelbelovend. Ik ben nog van plan om een overzicht ‘als bewijs’ in een aparte post te zetten. Alles monitor en stuur ik individueel aan met home assistant.
Hoekhuis 1986, 112m2 woonoppervlak.
Dakisolatie, spouwmuurisolatie, sinds 3e week januari 2024 triple glas.
0,38m3/graaddag in stookseizoen 2021/2022.
0,22m3/graaddag gemiddeld stookseizoen 2022/2023 na waterzijdig inregelen, ketel afstellen en spouwmuurisolatie.
Vooralsnog zit ik voor 2023/2024 (november tot en met maart) op 1,01kwh. Oktober had ik alles nog niet ingesteld maar had ik amper verwarmd, april komt hier nog bij maar in maart had ik 0,66kwh/graaddag dus het gemiddelde gaat nog verder omlaag.
Gas factor 4,19 duurder dan electriciteit, €1,30 en €0,31 maakt 0,92 kwh/graaddag waarbij ik quitte speel.
Het verwarmen kost mij met COP1 dus vooralsnog niet meer dan wat ik deed met mijn CV.
Ik kan mij ook niet voorstellen dat wanneer ik een warmtepomp aanschaf met COP 4 naar de 0,25kwh/graaddag kan gaan gezien de verbruikscijfers van rond de 0,6-0,7kwh die ik in een topic over warmtepompen tegenkwam. Zeker niet gezien ik nergens vloerverwarming heb en zo niet het maximale rendement uit een warmtepomp kan halen. En buiten de forse investering van een warmtepomp dus ook nog vloerverwarming aan zou moeten leggen. Een airco/lucht-lucht warmtepomp zou nog wel een oplossing voor de woonkamer kunnen zijn.
Verwarming met COP1 is niet per ze efficiënt maar wel heel effectief als je het lokaal toepast.
Al het verbruik is trouwens volledig gecompenseerd door de opwek van zonnepanelen.
[
Voor 3% gewijzigd door
jeroenulfman op 31-03-2024 21:39
]