Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:57

ericplan

5180 Wp PV

naftebakje schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:24:
[...]
Plan eens in om de boiler te vervangen door een warmtepompboiler. Die zijn doorgaans gemakkelijk aan te sturen op opwek van je zonnepanelen, je krijgt subsidies, en ze verbruiken veel minder waardoor ze belachelijk snel terugverdienen (~1 jaar als je electrisch met COP=1 opwarmt).
Er is wel een nadeel: je past niet meer in dit topic bij de stoere veelverbruikers -O-
(nofi trouwens, alle begrijp voor tijdelijke COP=1 oplossingen tot een goeie oplossing behapbaar is).
Niet overal past een WPB. In kleinere appartementen kan plaatsing lastig zijn want ze zijn groter én je hebt meer inhoud nodig. Geluid kan ook een probleem zijn. Daarbij heb ik twijfels over de levensduur van een WPB.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:17
ericplan schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:09:
[...]

Niet overal past een WPB. In kleinere appartementen kan plaatsing lastig zijn want ze zijn groter én je hebt meer inhoud nodig. Geluid kan ook een probleem zijn. Daarbij heb ik twijfels over de levensduur van een WPB.
Ik plaats binnenkort een 10 liter Itho boilertje in de keuken zodat ik niet meer ruim een minuut op heet water hoef te wachten vanaf de ketel (en dan komt het niet eens van zolder, afstand zal meter of 6 zijn, waarvan deels 12mm buis).

In het keukenkastje kan ik geen WPB kwijt. Verder idd de levensduur, dit Itho boilertje is 5 jaar oud, heeft een koper vat. Ik zie die dingen nog van Daalderop uit de jaren 90 aangeboden worden op Marktplaats, zo lang gaat dat spul mee blijkbaar. Zie ik een stalen WPB niet doen.

Uiteindelijk zal er wel een WPB komen om de CV ketel te vervangen, komt ook op die plek te hangen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-04 13:37

silverball

De wagen voor moderne mensen

_JGC_ schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:41:
[...]

Ik plaats binnenkort een 10 liter Itho boilertje in de keuken zodat ik niet meer ruim een minuut op heet water hoef te wachten vanaf de ketel (en dan komt het niet eens van zolder, afstand zal meter of 6 zijn, waarvan deels 12mm buis).

In het keukenkastje kan ik geen WPB kwijt. Verder idd de levensduur, dit Itho boilertje is 5 jaar oud, heeft een koper vat. Ik zie die dingen nog van Daalderop uit de jaren 90 aangeboden worden op Marktplaats, zo lang gaat dat spul mee blijkbaar. Zie ik een stalen WPB niet doen.

Uiteindelijk zal er wel een WPB komen om de CV ketel te vervangen, komt ook op die plek te hangen dan.
Best wel een dure voor die 6 meter, hier had ik liever de cv ketel gehad i.p.v. de close-in boiler maar dat gaat kwa leidingwerk nauwelijks.

Anyway; hier een Itho closein boiler uit 2001, niks mis mee. Wel stappen we over, toevallig vanavond, naar een kokend heet water-kraan.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:17
silverball schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:54:
[...]

Best wel een dure voor die 6 meter, hier had ik liever de cv ketel gehad i.p.v. de close-in boiler maar dat gaat kwa leidingwerk nauwelijks.

Anyway; hier een Itho closein boiler uit 2001, niks mis mee. Wel stappen we over, toevallig vanavond, naar een kokend heet water-kraan.
7 tientjes van Marktplaats, 5 jaar oud.
Was meer kwijt voor het aansluitmateriaal. Maar dan lekt mijn sifon onder de wasbak ook niet meer (dat was echt teun de beun troep van vorige eigenaar)

Voor 300 euro wat die dingen nieuw kosten had ik het niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-05 11:47
Met de huidige ontwikkeling op de Nederlandse energie markt kan voordeliger zijn om met cop=1 te verwarmen dan met gas.

Echter wil je dan uiteraard alleen deze cop=1 gebruiken bij daadwerkelijk stroom overschot.

Sommige van de hier ook besproken opties om traploos regelbaar vermogen te verbruiken zijn nogal prijzig. (bijvoorbeeld aton power-to-heat en een boiler vat is al snel 1500 euro plus installatie)

In de winter kun je net zo goed direct bufferen in je huis.

En nu zag ik dat je Mill wifi heaters ook aan kan sturen op vermogen:
https://github.com/Mill-I...postlimited-heating-power
https://www.millstore.nl/..._wifi_and_app_control=yes

Deze kosten 200 tot 300 euro. Dan nog een simpele aansturing met bijvoorbeeld een raspberry pi en homewizard P1 meter en je bent klaar zou ik zeggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/htPi9cc9rBh-85oMG2NJ4W0Gh7g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VVG3DTAq1XDUHYRyroE2TFzj.png?f=user_large

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 03-05 08:21
ice-T106 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:29:
Met de huidige ontwikkeling op de Nederlandse energie markt kan voordeliger zijn om met cop=1 te verwarmen dan met gas.

Echter wil je dan uiteraard alleen deze cop=1 gebruiken bij daadwerkelijk stroom overschot.

Sommige van de hier ook besproken opties om traploos regelbaar vermogen te verbruiken zijn nogal prijzig. (bijvoorbeeld aton power-to-heat en een boiler vat is al snel 1500 euro plus installatie)

In de winter kun je net zo goed direct bufferen in je huis.

En nu zag ik dat je Mill wifi heaters ook aan kan sturen op vermogen:
https://github.com/Mill-I...postlimited-heating-power
https://www.millstore.nl/..._wifi_and_app_control=yes

Deze kosten 200 tot 300 euro. Dan nog een simpele aansturing met bijvoorbeeld een raspberry pi en homewizard P1 meter en je bent klaar zou ik zeggen.

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Met een HW P1 meter en energysocket (en een abo van 1,- per maand) kun je elke heater op zonneoverschot aanstuurbaar maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:28

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Gramser alleen is het dan aan/uit, wat @ice-T106 aanhaalt is dat je het vermogen kunt bepalen.

Interessante tip, ik ga eens kijken of ik zo'n ding op Marktplaats kan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 03-05 08:21
Ah excuus, ik dacht dat er werd gerefereerd aan het vermogen aan opgewekte zonne-energie en op basis daarvan aan of uit schakelen. Zal beter lezen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Beekforel schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:03:
@Gramser alleen is het dan aan/uit, wat @ice-T106 aanhaalt is dat je het vermogen kunt bepalen.

Interessante tip, ik ga eens kijken of ik zo'n ding op Marktplaats kan vinden.
De WIFI3 wandmodellen van Mill hebben een PID thermostaat. Deze kan netjes moduleren i.p.v. aan/uit.

Helaas hebben de vrijstaande modellen deze functionaleit nog niet (zover ik weet).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ice-T106
Starck schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:22:
[...]

De WIFI3 wandmodellen van Mill hebben een PID thermostaat. Deze kan netjes moduleren i.p.v. aan/uit.

Helaas hebben de vrijstaande modellen deze functionaleit nog niet (zover ik weet).
Deze met voet sowieso wel:
https://www.millstore.nl/...lverwarming-pa1500wifi3a/

(die had ik ook in het voorbeeld plaatje gezet)

Van de convectorkachel en de olieradiator weet ik niet zo goed hoe deze op vermogen te regelen is.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball

silverball

ice-T106 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:29:

Reken er wel mee, mocht je duurdere cop=1 oplossingen aanschaffen, dat de saldering gaat stoppen en dan niemand meer een ''''overschot'''' heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
_JGC_ schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:15:
Maar de huizen zijn ook anders in Scandinavië. Hier is HSB een ondergeschoven kindje. En als we HSB toepassen is de buitenkant toch weer steen. Houten huis krijg je je hier bij veel banken niet eens een hypotheek voor.
Dan bouw je dat toch gewoon zelf in hout en zonder hypotheek. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mQzajTnvbvB-MPxdMOv0GOHf354=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AbMrXQC5DmMLw5QNkqJq2kAu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door IvoB2 op 02-10-2024 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Simpel360 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:54:
Die airco hangt er al, maar daar wordt de vloer niet zo lekker warm van :+
Dan leg je toch gewoon een houten vloer, voelt altijd warm aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MSKIzg-4a0jF0jg8gfW9zzCzvJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7uQgLsynfo1q3C7hOY8e2SbA.jpg?f=fotoalbum_large

On topic: de COP 1 verbruikers zijn hier:
- de 2,5 kW ventilatorkachel in de badkamer (en dat is er ook de enige verwarming),
- de keukentoestellen (inductieplaat, microgolf, oven, vaatwasser, warm water, broodrooster, mixer, koffieschuimer,...)
- De elektrische afzuigers in badkamer, keuken en leefruimte
- de wasmachine
- de grasmaaier, de kettingzaag en ander tuingereedschap
- de elektromotor van de auto (en die draait hier - via zijn HV accu - doorgaans op de overproductie van PV zodat die niet voor een paar cent (hier nog 7,5 cent/kWh maar in de EV levert ze netto 25 cent/kWh op) het net op moet. :)

En ik vergeet er nog wel een paar.
Een woning en aanhorigheden heeft doorgaans wel wat meer COP1 verbruikers dan men zelf beseft. :)

Gepost vanuit de werkkamer vandaag nog steeds op 22°C gehouden door rechtstreekse kernfusie.
(Het schaamrood stijgt me nu wel naar de wangen want geen idee wat daar de COP van is.)

[ Voor 44% gewijzigd door IvoB2 op 02-10-2024 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
_JGC_ schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:21:
[...]
Maargoed, jij hebt een appartement. Daar krijg je een warmtepomp of airco meestal niet eens geïnstalleerd. Ketels is altijd gezeik want veel te groot voor wat je nodig hebt. Dan heb je 2 opties: blokverwarming of COP=1 verwarmen. De kosten van blokverwarming, maar ook de bijbehorende energieverspilling maakt dat je in een appartement eigenlijk beter COP=1 kunt verwarmen.
In een te renoveren appartement is dat waarschijnlijk een probleem maar in een nieuwbouw kan dat netjes ingepland worden en zijn er nog wel meer opties dan blokverwarming en COP1 verwarming.
In ons lopende project (nieuwbouw appartement op bovenste verdieping) komt er overal vloerverwarming/koeling met een centrale geothermische boring. De kosten voor geotechniek kunnen dan ook gedeeld worden door alle eigenaren en de energie voor het aandrijven van het centraal gestuurd systeem loopt op zonne-energie.
Uiteraard is het systeem per woonunit naar eigen behoefte wel individueel aan te sturen en is de rekening volgens eigen verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sarcomorbato schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:48:
Ben benieuwd wat mensen die (gedeeltelijk) cop1 doen per dag gebruiken met deze temperature.

Hier met alles cop1 behalve de 5kw aux in de woonkamer ca 18w totaalverbruik.

Jaren 50 2 onder 1 kapper
Daar valt per dag geen lijn in te trekken want is afhankelijk van de dagproductie en wat je die dag precies aan COP1 verbruikers hebt ingeschakeld.
Zondag: 3,1 kWh (maar toen waren we tussen 08:00 en 17:00 uur afwezig)
Maandag: 3,4 kWh
Dinsdag: 4,5 kWh (uitgebreid gekookt)
Vandaag: tot op nu 6,6 kWh en verwacht einde 10,5 kWh (EV aan het laden op gerealiseerde en te verwachten overproductie).

Buitentemperaturen zijn nog niet van invloed want verwarming draait nog volledig op kernfusie. :)

18W vermogen zegt niet veel over het totaalverbruik.
18Wh of 18 kWh? Klein verschil. :)
In de maand december verschilt dat inzake verwarming van dag tot dag (0 tot 5 kWh maar in het laatste geval uiteraard dan geen COP1).

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 02-10-2024 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
silverball schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:51:
[...]
Reken er wel mee, mocht je duurdere cop=1 oplossingen aanschaffen, dat de saldering gaat stoppen en dan niemand meer een ''''overschot'''' heeft.
Waarom zou je dan geen overschot meer hebben?
Ik saldeer bv. al niet meer sinds 2021 en PV is daar niet minder door gaan produceren.
In 2024 zal de productie wel 20% onder het langjarig gemiddelde liggen maar dat heet niets met al dan niet salderen te maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

IvoB2 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:01:
[...]

Waarom zou je dan geen overschot meer hebben?
Ik saldeer bv. al niet meer sinds 2021 en PV is daar niet minder door gaan produceren.
In 2024 zal de productie wel 20% onder het langjarig gemiddelde liggen maar dat heet niets met al dan niet salderen te maken. :)
Oke, mijn woordkeuze is niet logisch nee. Niemand zal meer een overschot hebben op jaarbasis, alleen op uurbasis in de lente en zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Het is nu oktober en ik heb nog steeds een overschot.
Wat ikzelf niet direct kan verbruiken, niet kan opslaan in de thuisaccu en niet in de HV accu van de EV gaat nog steeds richting net en is naar mijn mening dus overschot.
De EV was deze voormiddag niet gekoppeld aan de woning (op pad), de thuisaccu zat rond 11:00 al op 100% SoC en vooraleer de EV terug aan de PV kon was er al 2,3 kWh "overschot" richting net.
Het is geen lente noch zomer hier en ik reken ook niet op uurbasis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5sQlUggwZHtcUjPJ_XHNBws-nto=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wLfIJIAfJLhQXoft5ftzlyt7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 02-10-2024 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:28

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

silverball schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:04:
[...]

Oke, mijn woordkeuze is niet logisch nee. Niemand zal meer een overschot hebben op jaarbasis, alleen op uurbasis in de lente en zomer.
Ik verwarm op dit moment mijn huis, er is iemand aan het werk en kinderen kijken tv. En lever nog steeds stroom terug.

Dat laatste beetje is bijna 1 kW op dit moment en zou prima in zo'n Mill kacheltje kunnen om de slaapkamer wat bij te verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

Beekforel schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:15:
[...]

Ik verwarm op dit moment mijn huis, er is iemand aan het werk en kinderen kijken tv. En lever nog steeds stroom terug.

Dat laatste beetje is bijna 1 kW op dit moment en zou prima in zo'n Mill kacheltje kunnen om de slaapkamer wat bij te verwarmen.
Oke fair. Mijn stelling sloeg op mensen met een gemiddelde rijtjeswoning en ditto dakruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:32
ice-T106 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:43:
[...]

Deze met voet sowieso wel:
https://www.millstore.nl/...lverwarming-pa1500wifi3a/

(die had ik ook in het voorbeeld plaatje gezet)

Van de convectorkachel en de olieradiator weet ik niet zo goed hoe deze op vermogen te regelen is.
Hoi weet jij of die Mill verwarmer continu 1500 watt uit de muur trekt? Of slaat hij om de zoveel tijd aan op max vermogen? Of hoe werkt dat precies?

En hoe moet je inschatten of je een 500, 600 of 800 watt versie moet nemen? Beetje zonde als je daardoor veel meer stroom verbruikt omdat je hem te hoog inschat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Atomius schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 13:58:
[...]

Hoi weet jij of die Mill verwarmer continu 1500 watt uit de muur trekt? Of slaat hij om de zoveel tijd aan op max vermogen? Of hoe werkt dat precies?

En hoe moet je inschatten of je een 500, 600 of 800 watt versie moet nemen? Beetje zonde als je daardoor veel meer stroom verbruikt omdat je hem te hoog inschat..
Ik denk dat je beter iets meer terug kan lezen. Het mooie van deze verwarmer is dus dat je hem ook op een lager vermogen kan laten via een berichtje over Wi-Fi.

En dit willen we dan gebruiken om "precies" de stroom te laten verbruiken die elke seconde over blijft van je zonnepanelen.
Als je genoeg zonnepanelen hebt zou ik voor een zware versie gaan. Hij is toch terug te regelen en je wil juist op het ene moment wat meer kan kunnen verwarmen dan het andere moment (want goedkoper)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:13

paQ

@Atomius
Dit is hoe zo'n Mill heater werkt

Hij moduleert gewoon op basis van zijn eigen thermostaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_DHkkimm-z5x9T0QNdHjaUJFrc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a7g4kqwn5tfKwMgGYIQHfkdK.png?f=fotoalbum_large

Koop je een 'te grote' dan moduleert ie simpelweg verder terug.
Dat is nou "het mooie" (8)7 ) van COP1. 300=300, 1200=1200

Koop je een met te weinig vermogen, dat zit ie altijd aan de 100% en heeft heel die sturing eigenlijk geen nut meer. Zo'n ding is dus prima te overdimensioneren, mits je aansluitpunt dat op die plek toelaat.

[ Voor 27% gewijzigd door paQ op 19-10-2024 22:00 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
@ice-T106 @paQ bedankt

Voor mobiele bijverwarming kan ik dus het beste die van 1500 watt met staande beugels kopen dan denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Geen idee, ligt er aan waar(voor) je hem wil inzetten.
Als in: Wellicht volstaat minder ook.

Die van 900W hangt hier in het thuiskantoortje van mijn vrouw op het noord-oosten. (alleen raam op noord)
Volstaat prima in de winter :)

edit:
Je kan overigens bij alle Wifi3 modellen ook het max vermogen beperken in de app.
Ze hebben het wel echt goed voor elkaar.

[ Voor 27% gewijzigd door paQ op 20-10-2024 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
paQ schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 14:48:
Geen idee, ligt er aan waar(voor) je hem wil inzetten.
Als in: Wellicht volstaat minder ook.

Die van 900W hangt hier in het thuiskantoortje van mijn vrouw op het noord-oosten. (alleen raam op noord)
Volstaat prima in de winter :)

edit:
Je kan overigens bij alle Wifi3 modellen ook het max vermogen beperken in de app.
Ze hebben het wel echt goed voor elkaar.
Ok en kan je wat specs geven van dat tuinkantoortje? Grootte en hoe goed geïsoleerd? Een op zichzelf staande unit? Ventilatie? Hoe groot en gebruik je de Mill dan als bijverwarming of als hoofdverwarming?

Even om in te kunnen schatten hoeveel vermogen ik zelf nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

thuis ;)
2,5x2,5 oid. Het is daar 'de verwarming'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atomius
paQ schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:03:
thuis ;)
2,5x2,5 oid. Het is daar 'de verwarming'
Ok.

Mill zelf net gemaild die raden minimaal 1500 aan voor mijn situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:11
silverball schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:18:
[...]

Oke fair. Mijn stelling sloeg op mensen met een gemiddelde rijtjeswoning en ditto dakruimte.
Rijtjes woning met 8,8kWp verdeeld over 2 dakdelen.
4,4kWp voor en ook achter. (bijna oost/west)

Gisteren 9,9kWh teruggepompt het net in en 4,4kWh afgenomen.

Ik zou eigenlijk wel een COP1 goedkope elektrische kachel willen om vanaf november al mijn opwek zelf te verbruiken.

Lastige wis wel, dat ik dan geen 2kW kachel wil, maar eigenlijk een verstelbare elektrische kachel, die je op 200Watt kunt laten draaien, maar ook op 900Watt.

Weet iemand of die bestaan?

Met de terugleverboetes vind ik het niet meer rendabel om terug te leveren in het net. Liever zou ik de kosten van verwarmen wat omlaag brengen.

COP1 kacheltje is laagdrempeliger dan een hele airco installatie, waar ik de ruimte nog voor moet zoeken! Zowel voor de meterkast die redelijk vol zit, als de split units. Daarnaast vindt mijn vrouw een airco foeilelijk en wil ze hem pertinent niet in de huiskamer hebben hangen...

Ik denk dat er eerder airco's op de slaapkamer komen dan de woonkamer. De slaapkamers verwarmen we nu eigenlijk nooit.

[ Voor 5% gewijzigd door Tweak_ers op 23-10-2024 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Tweak_ers schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:14:
[...]

Lastige wis wel, dat ik dan geen 2kW kachel wil, maar eigenlijk een verstelbare elektrische kachel, die je op 200Watt kunt laten draaien, maar ook op 900Watt.
Waarom wil je niet aan-uit moduleren met je COP1 kachel ?

[ Voor 51% gewijzigd door silverball op 23-10-2024 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
silverball schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:15:
[...]

Waarom wil je niet aan-uit moduleren met je COP1 kachel ?
Het gaat mij om de terugleverkosten te ontwijken.
Op dit moment is het 10:20, bewolkt en wekken de panelen zo'n 350watt op.
Verbruik zit zo tussen de 100-200 Watt, dus zou ik nu met enkel de netto teruglevering willen verwarmen.

Ik vind het belachelijk dat je 14 cent per kWh moet betalen om terug het net in te pompen. En salderen mag maar tegen 24 cent wat we betalen. Die 10 cent wat het oplevert, zou ik liever in verwarmen stoppen.

Maar bestaan er kacheltjes die je traploos in bepaalde standen kunt instellen in vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Tweak_ers schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:22:
[...]

Verbruik zit zo tussen de 100-200 Watt, dus zou ik nu met enkel de netto teruglevering willen verwarmen.

Ik vind het belachelijk dat je 14 cent per kWh moet betalen om terug het net in te pompen. En salderen mag maar tegen 24 cent wat we betalen. Die 10 cent wat het oplevert, zou ik liever in verwarmen stoppen.

Maar bestaan er kacheltjes die je traploos in bepaalde standen kunt instellen in vermogen?
Op die fiets. Mijn convectortje kan je instellen op 750w, 1000w en 1750w met de schakelaars, dat is het meest simpele model wat je kan krijgen, ligt regelmatig in de supermarkt bij de non-food. Ik heb ze nog nooit traploos gezien, ze moduleren allemaal enigszins.

Misschien is een IR paneel van 250w iets?

De echte oplossing is waarschijnlijk toch een warmtepomp in wat voor vorm dan ook. L/w is ideaal als je geen airco-unit in je gezichtsveld wilt en/of geen luchtstroom wilt.

[ Voor 8% gewijzigd door silverball op 23-10-2024 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:57
Tweak_ers schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:22:
[...]

Ik denk dat je hier moet denken aan iets anders. Het zou mooi zijn als je een kacheltje hebt die je regelbaar ( in stappen van 100 watt) kunt moduleren. Maar of dat er is en betaalbaar is weet ik niet.
Je kunt wel iets van een verwarmingsplaat of infrarood plaat gebruiken met een slimme stekker zoals @silverball ook aangeeft.
Wellicht zijn er ook van die mini stopcontact heaters te koop die je op een slimme stekker kunt zetten. Al zijn ze 100-200 watt, dat is toch gratis warmte in huis waar je anders je terugleverboete voor moet betalen.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:17
[...]

Hoe ga je de sturing doen? Als je geen HA oid hebt dan wordt investering wat groter dan hierboven besproken. Een Myenergi Eddi bijvoorbeeld kan dit. Alternatieven bekend onder de noemer zonnestroom boiler en dan gebruiken voor een kacheltje ipv boiler. Beide zijn ohmse weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
denneappel schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:35:
[...]

Hoe ga je de sturing doen? Als je geen HA oid hebt dan wordt investering wat groter dan hierboven besproken. Een Myenergi Eddi bijvoorbeeld kan dit. Alternatieven bekend onder de noemer zonnestroom boiler en dan gebruiken voor een kacheltje ipv boiler. Beide zijn ohmse weerstand.
Dat zou ik via HomeWizard gaan doen.
Teruglevering op de slimme meter en schakelen met socket

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Die beoogde 200w is ook zo weinig, dat zet geen zoden aan de dijk. Niet qua COP1 stoken maar ook niet qua terugleverkosten. Je kan ook je computer priemgetallen laten berekenen als de voeding niet te zwaar is; levert net zoveel warmte op.

Ik zou alles <750w lekker laten als je er wat voor moet investeren. En anders een IR paneeltje of een warmtedeken; direct verwarmen voel je nog wel wat van.

[ Voor 25% gewijzigd door silverball op 23-10-2024 10:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paQ

paQ

[...]

Die post ik echt letterlijk enkele posts terug 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:21
[...]

Gisteren 9,9kWh teruggepompt het net in en 4,4kWh afgenomen.

Ik zou eigenlijk wel een COP1 goedkope elektrische kachel willen om vanaf november al mijn opwek zelf te verbruiken.

Met de terugleverboetes vind ik het niet meer rendabel om terug te leveren in het net. Liever zou ik de kosten van verwarmen wat omlaag brengen.

COP1 kacheltje is laagdrempeliger dan een hele airco installatie, waar ik de ruimte nog voor moet zoeken! Zowel voor de meterkast die redelijk vol zit, als de split units. Daarnaast vindt mijn vrouw een airco foeilelijk en wil ze hem pertinent niet in de huiskamer hebben hangen...

Ik denk dat er eerder airco's op de slaapkamer komen dan de woonkamer. De slaapkamers verwarmen we nu eigenlijk nooit.
toon volledige bericht
Je hebt dimbare IR panelen.
350w zet geen zoden aan de dijk met verwarmen, hooguit een klein paneeltje bij de zithoek waar je iets van verneemt, verder doet het niks.

Je gaat het in iedergeval niet terugverdienen, als je de terugleverboete te hoog vind moet je de zonnepanelen gaan dimmen in de zomer.

Met een airco of L/W WP lukt het redelijk.
Je hebt ook vloer airco,s die staan amper in het zicht, of inbouw.

Plak een IR paneel onder het bureau/eettafel daar heb je nog wat aan.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-05 17:52
Hier sinds we geen gas meer hebben ook een wandmodel cop1 ventilator kachtje in de badkamer. Ben er zeer over te spreken! Ik heb hem aangesloten via een aparte lichtknop schakelaar. We zetten hem aan vlak voor we douchen en daarna weer uit. Dus het verbruik valt echt reuze mee. Wel na het douchen de afzuiging flink aan om het vocht af te voeren.

De rest van de dag zijn we er niet dus hoeven we er ook niet te stoken verder.

Verder heb ik nog een electrische 80 liter boiler. Die ga ik nog inzetten om straks m'n PV overschot te gebruiken

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming.Als test: PV stroom dump in WPB bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MalleEppie71
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-05 16:16
[...]

De Adax Neo Wifi heeft in de app een optie om het vermogen in te stellen in een aantal stappen (vanaf 250W)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
[...]

Al naar de opties van Mill gekeken? Die hebben ook een 900W optie met wifi. En die kunnen dus mooi op vermogen regelen. Voor de 900W versie is ook een losse voet beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Merken jullie bij die Mill verwarming ook dat als je hem terugzet naar bijv. 450 watt (ik heb een 1500 watt variant) dat hij dan niet met 450 watt verwarmen gaat maar eventjes met 1500, dan even niets doet en vervolgens weer op 1500 etc.

Hiermee komt hij dan misschien gemiddeld op 450 watt uit oid?

De temp die de Mill aangeeft wijkt trouwens best wel af van de werkelijke temperatuur in de ruimte.

[ Voor 21% gewijzigd door Atomius op 15-11-2024 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Atomius schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:46:
Merken jullie bij die Mill verwarming ook dat als je hem terugzet naar bijv. 450 watt (ik heb een 1500 watt variant) dat hij dan niet met 450 watt verwarmen gaat maar eventjes met 1500, dan even niets doet en vervolgens weer op 1500 etc.

Hiermee komt hij dan misschien gemiddeld op 450 watt uit oid?

De temp die de Mill aangeeft wijkt trouwens best wel af van de werkelijke temperatuur in de ruimte.
Nooit getest eigenlijk van die max vermogen. Het lijkt mij dat dat een harde begrenzing zou moeten zijn.

De temperatuurmeting is aardig goed hoor.
Even verderop staat een homepod en dat komt vrij goed overeen met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:42
Ik heb ook een Mill gekocht, voor op de logeerkamer op zolder (2e etage). Mijn partner zit er soms te werken. Het is de enige kamer die met onze airco’s, die op de begane grond en 1e etage hangen, onvoldoende wordt verwarmd. Op koude dagen koelt het er af tot een graad of 18. De Mill hoeft dus maar ad hoc een paar graden bij te warmen in geval van het sporadische gebruik van de kamer.

Ik heb de PA1200WIFI3B gekozen, een wandpaneel in het zwart dus. Mooi elegant ding. 1200 watt, dat is iets overkill maar het enige alternatief in het zwart zou de 600 watt versie zijn geweest en dat leek me wat mager. En overkill is niet erg aangezien je er softwarematig ook “gewoon” een 900W model van maakt of wat je ook maar wenst. En bij opwarmen moduleert de kachel keurig terug als de gewenste temperatuur wordt genaderd.

En lokaal uit te lezen in HA via Wifi! Top!
Atomius schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:46:

Je kunt hem toch kalibreren?

[ Voor 12% gewijzigd door Glenfiddich op 17-11-2024 19:23 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Glenfiddich schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:37:
Ik heb ook een Mill gekocht, voor op de logeerkamer op zolder (2e etage). Mijn partner zit er soms te werken. Het is de enige kamer die met onze airco’s, die op de begane grond en 1e etage hangen, onvoldoende wordt verwarmd. Op koude dagen koelt het er af tot een graad of 18. De Mill hoeft dus maar ad hoc een paar graden bij te warmen in geval van het sporadische gebruik van de kamer.

Ik heb de PA1200WIFI3B gekozen, een wandpaneel in het zwart dus. Mooi elegant ding. 1200 watt, dat is iets overkill maar het enige alternatief in het zwart zou de 600 watt versie zijn geweest en dat leek me wat mager. En overkill is niet erg aangezien je er softwarematig ook “gewoon” een 900W model van maakt of wat je ook maar wenst. En bij opwarmen moduleert de kachel keurig terug als de gewenste temperatuur wordt genaderd.

En lokaal uit te lezen in HA via Wifi! Top!

[...]

Je kunt hem toch kalibreren?
toon volledige bericht
Maar als jij hem instelt op max 900 watt, zie je dan in HA dat hij tot max 900 watt gaat? Bij mij blijft hij dan naar 1500 watt pieken met dus dat uitschakelen tussendoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Atomius schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:25:
[...]

Maar als jij hem instelt op max 900 watt, zie je dan in HA dat hij tot max 900 watt gaat? Bij mij blijft hij dan naar 1500 watt pieken met dus dat uitschakelen tussendoor
Dat zal ik even moeten nazien. Als hij terugmoduleert omdat de temperatuur bereikt wordt, dan is dat inderdaad in HA zichtbaar als een aanpassing (verlaging) van het vermogen.

Wat er gebeurt als ik hem instel op een ander max aantal watt, heb ik nog niet bekeken. Maar ik veronderstel dat dan ook het vermogen omlaag gaat, omdat dat ook gebeurt bij terugmoduleren.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Glenfiddich schreef op maandag 18 november 2024 @ 08:25:
[...]

Dat zal ik even moeten nazien. Als hij terugmoduleert omdat de temperatuur bereikt wordt, dan is dat inderdaad in HA zichtbaar als een aanpassing (verlaging) van het vermogen.

Wat er gebeurt als ik hem instel op een ander max aantal watt, heb ik nog niet bekeken. Maar ik veronderstel dat dan ook het vermogen omlaag gaat, omdat dat ook gebeurt bij terugmoduleren.
Helaas, het veronderstelde is in dit geval onjuist.

Ik heb Mill gecontacteerd en zij geven aan dat bij het verplaatsen van het vermogenschuifje de unit op vol vermogen blijft werken met pauzes.

Dus stel je hebt een 1500W unit en je verplaatst het schuifje naar 450W, dan zal hij gemiddeld over de tijd op 450W uitkomen, maar dat doet hij door even vol op 1500W te stomen en dan weer even niet etc. Hij moduleert dus niet terug naar 450W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Atomius schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:55:
[...]

Helaas, het veronderstelde is in dit geval onjuist.

Ik heb Mill gecontacteerd en zij geven aan dat bij het verplaatsen van het vermogenschuifje de unit op vol vermogen blijft werken met pauzes.

Dus stel je hebt een 1500W unit en je verplaatst het schuifje naar 450W, dan zal hij gemiddeld over de tijd op 450W uitkomen, maar dat doet hij door even vol op 1500W te stomen en dan weer even niet etc. Hij moduleert dus niet terug naar 450W.
Dank voor het navragen!

Weet je of dit dan ook het geval is bij het automatische terugmoduleren als de doeltemperatuur bereikt is? In HA zie je het vermogen teruglopen, maar is dat ook echt zo of is de interval tussen de updates in HA te groot om te zien dat hij in werkelijkheid met korte tussenpozen het volle vermogen vraagt?

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Glenfiddich schreef op maandag 18 november 2024 @ 18:18:
[...]

Dank voor het navragen!

Weet je of dit dan ook het geval is bij het automatische terugmoduleren als de doeltemperatuur bereikt is? In HA zie je het vermogen teruglopen, maar is dat ook echt zo of is de interval tussen de updates in HA te groot om te zien dat hij in werkelijkheid met korte tussenpozen het volle vermogen vraagt?
Goede vraag. Weet ik nog niet zeker, maar ik dacht hetzelfde patroon te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
Atomius schreef op maandag 18 november 2024 @ 18:32:
[...]

Goede vraag. Weet ik nog niet zeker, maar ik dacht hetzelfde patroon te zien.
Klinkt ook wel logisch. Hmm. Ben benieuwd of dit gedrag van de kachel interfereert met mijn Sessy thuisaccu in de nul-op-de-meter (NOM) stand, waarvan ook continu het vermogen wordt aangepast aan het gevraagde vermogen in huis. Desnoods moet ik even een scriptje maken dat Sessy uit de NOM stand gaat als en zolang de Mill aanstaat. Op zich geen ramp, aangezien die kachel maar sporadisch gebruikt zal worden.

[ Voor 19% gewijzigd door Glenfiddich op 18-11-2024 18:53 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball

silverball

Ik ga toch maar de cop=1 boiler vervangen, het verbruik ligt op een dag als vandaag hoger dan de hele l/w warmtepomp die de hele toko op 20 °C houdt.

Dat wordt een warmtepompboiler uitzoeken, en dan zwaai ik hier af :P
Alle kacheltjes, electrisch deken, bijverwarmingszaken zijn eigenlijk niet meer in gebruik sinds de warmtepomp in bedrijf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik heb zelf een kacheltje gekocht begin deze winter en gebruik deze om de zolder te verwarmen. Het lijkt erop dat de verwarming hier op zolder pas aan het einde van de CV-leiding zit, dus duurt echt een dik half uur voor die begint op te warmen. Heb hier een Tado knop, die schakelt via Home Assistant een slimme stekker die op mijn kacheltje zit. Resultaat is dat binnen 5 minuten nadat het onder de ingestelde temperatuur is het kacheltje aan springt, en daarna automatisch weer uit.

Ik heb hierbij nu onderstaande data (sinds halverwege december). Hieruit lijk ik te constateren dat het even duur is om met dit kacheltje de zolder op 19,5 graden te houden als wanneer ik 'm op 18 zet. Ik zie namelijk vrijwel exact hetzelfde in de dagen dat hij maar op 18 stond als nu dat ik 'm even wat hoger heb staan. Als ik 'm uit zet en een dag uit laat staan zakt hij tot ongeveer 16 graden, dus het is niet dat ik hiermee van 0 naar 18 verwarm.

Kan iemand dit verklaren? Is dat logisch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6e6qRoAGHth0a6d2GFmS29LANg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ESH2ivWEkMXUFx2YC7BbNcYS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Oon op 07-01-2025 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:17
@Oon Tenzij je een super goed geïsoleerde woning hebt zul een hoger temperatuur verschil tussen binnen en buiten ook meer energie verbruiken. Het verschil zit ergens maar op dit moment zie je dat nog niet.

Heb je al gekeken naar verschillen in:
- Buiten temperatuur
- Open deur (of raam)
- wind en dus meer / minder tocht
- ventilatie systeem
- Elektrische apparaten die warmte produceren.
- Verwarming van de verdieping onder je zolder

[ Voor 5% gewijzigd door denneappel op 07-01-2025 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

denneappel schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:08:
@Oon Tenzij je een super goed geïsoleerde woning hebt zul een hoger temperatuur verschil tussen binnen en buiten ook meer energie verbruiken. Het verschil zit ergens maar op dit moment zie je dat nog niet.

Heb je al gekeken naar verschillen in:
- Buiten temperatuur
- Open deur (of raam)
- wind en dus meer / minder tocht
- ventilatie systeem
- Elektrische apparaten die warmte produceren.
- Verwarming van de verdieping onder je zolder
Er zijn zeker wel andere factoren, maar wat ik zie puur in de grafieken van mijn kacheltje is een relatief constante stijgende lijn in het totaalverbruik wanneer de temperatuur bereikt is, en die lijn stijgt iets harder als ik 'm uit zet.

Het is hier op zolder overigens juist niet goed geïsoleerd, wel spouwmuur maar ik zit hier in het dak en dat is volledig ongeïsoleerd. De rest van het huis staat 's nachts op 15, overdag op 18 graden.

Ik had verwacht dat het verbruik exponentieel omhoog zou gaan met de temperatuur, want hoe warmer het binnen is hoe groter de delta met buiten, maar dat blijkt dus uit de data die ik nu heb niet zo te zijn. Misschien dat mijn aanname daarin verkeerd is..

Hier nog een screenshot met wat meer data, je kunt hier zien dat ik 'm bijvoorbeeld op 29 december een groot deel van de dag op 18 heb gehad, en op 31 december op 19.5, maar in de grafiek eronder valt dat totaal niet op.

Heb helaas geen entity voor het dagelijkse/wekelijkse verbruik, alleen het totaalverbruik (en dan past het niet meer op mijn scherm), maar de gemiddelde kWh-prijs de afgelopen maand is redelijk constant geweest dus die lijn ziet er nagenoeg hetzelfde uit als de kosten in dit screenshot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQzr3z7F0l38eu41hYWM1yioX_M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aAs1VhAeMnHgLQkupQfSQcIw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:21
Oon schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:55:
Ik heb zelf een kacheltje gekocht begin deze winter en gebruik deze om de zolder te verwarmen. Het lijkt erop dat de verwarming hier op zolder pas aan het einde van de CV-leiding zit, dus duurt echt een dik half uur voor die begint op te warmen. Heb hier een Tado knop, die schakelt via Home Assistant een slimme stekker die op mijn kacheltje zit. Resultaat is dat binnen 5 minuten nadat het onder de ingestelde temperatuur is het kacheltje aan springt, en daarna automatisch weer uit.
Niet om offtopic te gaan maar dan is de zaak niet goed waterzijdig ingeregeld.
Die radiator staat teveel dicht, mogelijk voetventiel teveel dicht(of bij de radiatorknop nog een stelschroef zitten).

Een doorsnee huis is geen enkel probleem, ook de radiator die als laatst in het traject zit.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 07-01-2025 09:28 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Laatst bij de Bauhaus stond ik te lang in de rij bij de kassa en mijn oog viel op deze: https://nl.bauhaus/straal...miniverwarming/p/21769320 voor die prijs kon ik die niet laten staan, ter vervanging van een oud straalkacheltje met 3x 600W elementen waarvan er eentje kortsluiting gaf en hij ook niet meer wilde draaien.

Niet ontevreden, kan de werkkamer (slaapkamer vanuit de bouw met dito radiator voor slaapkamertemperatuur) prima even omhoog gooien naar iets comfortabels qua temperatuur en de isolatie (v.d. woning) houdt dat wel vrij goed vast.

Zonder veel twijfelen zou ik zo wat anders halen van dit merk, voelt degelijker dan dat ding wat ik hiervoor had.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Pagina: 1 2 3 Laatste